• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:11

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Complete noob hier. M'n best gedaan e.e.a. door te lezen maar toch fijn om even wat info te halen hier. Voor het eerst een EV gekocht! Kleintje, een Seat Mii electric uit 2021, 37kWh accu. Die gaat vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer (<30km round trip). Sommige dagen staat ie overdag bij huis, het idee is dat ie dan gratis uit de zonnepanelen kan laden.

In eerste instantie dachten we 'm gewoon aan de granny charger te laden, dan hoeft er immers niks aangelegd te worden. Maar dat is misschien niet de verstandigste oplossing ivm veiligheid en efficiëntie. Doel is wel om het laagdrempelig en betaalbaar te houden, dus is dan bijvoorbeeld een goedkopere 1-fase wallbox de beste route? Of is een aparte groep en wat langzamer laden met granny charger ook wel prima?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:05
Ik laad onze PHEV met een granny charger. Dat is zo’n 20kWh. Doe je wel erg lang over hoor. Ik denk dat je die Mii wel wat sneller wil laden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:25:
Ik sta voor de keuze om m'n paal te vervangen voor een MID model ivm de ERE. Simpelste optie is de huidige TWC3 eraf en vervangen door de versie met MID. dat kan ik zelf en de base plate kan zelfs blijven hangen. Zolang we zelf ook een Tesla rijden een prima optie want die kan ik zelf direct aansturen om zo toch te kunnen zonneladen. Betekent wel dat we bij een volgende EV (huidige is prive-bezit en geen plannen voor nieuw) ook wss een nieuwe paal moeten.

Mijn neiging nu is de goedkoopste optie pakken (de TWC dus) omdat palen toch nog steeds voordeliger worden en voor bijv een andere auto of zaken als V2G we weer paar jaar verder verwachten te zijn. Tegen die tijd zal zo'n paal dan waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Nog iemand die me op andere gedachten kan brengen?
Ik denk dat je de denkwijze goed is, maar ik zou het persoonlijk in een kleine business case uitwerken.
Hoeveel goedkoper is de TWC EVSE t.o.v. een EVSE die wél zelfstandig aanstuurbaar is mocht je volgende BEV niet goed aan te sturen zijn qua vraaggestuurd laden.
EVSE prijzen zullen mogelijk wel iets zakken maar ik denk eigenlijk niet dat ze echt héél goedkoop gaan worden, maar dat is koffiedik kijken en dat moet je zelf doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

R4NCOR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
Complete noob hier. M'n best gedaan e.e.a. door te lezen maar toch fijn om even wat info te halen hier. Voor het eerst een EV gekocht! Kleintje, een Seat Mii electric uit 2021, 37kWh accu. Die gaat vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer (<30km round trip). Sommige dagen staat ie overdag bij huis, het idee is dat ie dan gratis uit de zonnepanelen kan laden.

In eerste instantie dachten we 'm gewoon aan de granny charger te laden, dan hoeft er immers niks aangelegd te worden. Maar dat is misschien niet de verstandigste oplossing ivm veiligheid en efficiëntie. Doel is wel om het laagdrempelig en betaalbaar te houden, dus is dan bijvoorbeeld een goedkopere 1-fase wallbox de beste route? Of is een aparte groep en wat langzamer laden met granny charger ook wel prima?
Je maximum laadsnelheid is in jouw geval beperkt door een aantal parameters:
  • hoe snel je Mii kan laden op 1-fase
  • hoe snel je Mii kan laden op 3-fase (mogelijk moet je hiervoor je elektra aansluiting verzwaren)
  • als je puur op PV-invoeding wilt laden, wat is het vermogen van je PV-opstellen en wat kun je redelijkerwijs ongeveer halen gedurende een dag (zie bijv. iets als https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html - verder niet relevant voor dit topic)
offtopic:
Als jij 50 panelen in een weiland hebt liggen achter je woning en op 3-fase op een zonnige lente dag richting de 3x 16A vermogen opwekt is je opzet heel anders dan wanneer je een middenwoning met 9 panelen van 370 Wattpiek op zuid-oost heb staan.
In alle gevallen is het een belangrijk punt: bij een standaard BEV en een standaard EVSE zul je gaan laden als je de stekker aansluit ook als er geen zon is. Wil je PV-gestuurd laden moet je een EVSE hebben die dit kan detecteren (P1-meter of CT-klemmen) of een BEV die je op een andere manier vraaggestuurd kunt laten laden (instructies naar de auto: indien zon dan mag je laden, zon is weg dan stoppen met laden).

Edit: aanname: je hebt een 3-fase aansluiting, let dan op bij een 1-fase EVSE dat je indien mogelijk je EVSE op dezelfde fase aansluit als je PV-omvormer. Mocht je een 1-fase aansluiting hebben is dit niet relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 08-04-2026 14:46 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35

Galois

1811 - 1832

Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:53:
Ik laad onze PHEV met een granny charger. Dat is zo’n 20kWh. Doe je wel erg lang over hoor. Ik denk dat je die Mii wel wat sneller wil laden.
Ik heb sinds een week een PHEV en tot nu alleen opgeladen met een granny charger. Dat gaat best, duurt zo'n 6 uur, maar ik ga toch een laadpaal nemen. Wij moeten namelijk thuis zijn, omdat de deur open moet blijven tijdens het laden. Of ik zou een buitenstopcontact op een eigen groep bv. moeten installeren, maar dat als ik toch al een elektricien moet langs laten komen...

Voor 1500 euro kan ik een Zaptec Go 2 installeren (met MID ivm ERE). Wel erg aan de prijs, dat wel... maar goed, terug naar volledig fosiel zal niet zo snel gebeuren, dus het kan ook bij de post 'onderhoud woning' ;)

Al is het zo dat we met de fiets naar het werk gaan, ik schat dus in dat we maximaal voor 500-750 kWh per jaar zullen laden. Al met al erg dure oplossing voor ons...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:28
R4NCOR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:

De Mii is de beperking of jouw tijd. De Mii kan volgens mij max 7,2 kWh laden.
Ikzelf rij bijna 5 jaar en gebruik de granny lader. Ongeveer 1500 kWh per jaar en gewoon zoveel mogelijk overdag laden als de zon schijnt (hobby van gemaakt, ik heb vaak de tijd).
Nu de Leaf eruit gaat en een andere EV komt die wel sneller kan laden schakel ik pas over naar een Zaptec Go 2.
Alleen de extra groep (zelf aangelegd) was de investering 5 jaren geleden. Nooit spijt van gehad!

P.S. 62 kWh Leaf. Dus indien bijna leeg, meer dan 24 uren laden. Of laadpunt in de buurt, maar dat gaat ook niet echt snel bij een Leaf....

[ Voor 4% gewijzigd door BeeEnergy op 08-04-2026 16:44 ]

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
@R4NCOR Gefeliciteerd met je nieuwe EV!
Qua veiligheid kan je misschien beter nieuwe bekabeling + groep aanleggen. Bij alles (bekabeling en lader) voorbereiden op 3 fase. Je hebt nu misschien een kleine EV maar straks?

[ Voor 12% gewijzigd door Kanoet op 08-04-2026 16:52 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BeeEnergy schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:31:
[...]

De Mii is de beperking of jouw tijd. De Mii kan volgens mij max 7,2 kWh laden.
Ikzelf rij bijna 5 jaar en gebruik de granny lader. Ongeveer 1500 kWh per jaar en gewoon zoveel mogelijk overdag laden als de zon schijnt (hobby van gemaakt, ik heb vaak de tijd).
Nu de Leaf eruit gaat en een andere EV komt die wel sneller kan laden schakel ik pas over naar een Zaptec Go 2.
Alleen de extra groep (zelf aangelegd) was de investering 5 jaren geleden. Nooit spijt van gehad!

P.S. 62 kWh Leaf. Dus indien bijna leeg, meer dan 24 uren laden. Of laadpunt in de buurt, maar dat gaat ook niet echt snel bij een Leaf....
De Mii kan volgens mij (link) met maximaal 7,4 kW vermogen laden. Let op dit is 3-fasen waarvan 2-fasen gebruikt worden van beide 3,7 kW. Dus niet een 1-fasige 7,4 kW boordlader, maar een 2-fasige boordlader van 2x 3,7 kW.

3,6 of 3,7 en 7,2 of 7,4 zijn afrondingsverschillen liggend aan de spanning.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
Zwerius schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:47:
Nullastverbruik laadpaal

Hallo, Ik heb een SMA 11 kW (3 fasen) auto lader. Wordt aangestuurd via SMA Home Manager tbv zonne-overschot laden
......
Maar ik ben wel een beetje geschrokken van een nullastverbruik van 70 kWh per kwartaal.
Hebben jullie ervaringen met dit soort zaken? Welke getallen zijn normaal?
Zoals anderen aangeven is dit geen nullast verbruik. Ik ken de SMA Home Manager setup niet goed, maar heeft die SMA laadpunt geen eigen laadpaalapp die gebruik maakt van de onboard MID meter?

Verder, heb je een Home Manager 2.0 met interne 1% afwijking of een ouder model met bijvoorbeeld CT klemmen met (ik noem maar iets) 3% afwijking?

Als je 1% afwijking van de interne MID meter optelt bij een 3% afwijking van CT klemmen kom je bij 70 kwh verschil uit op een geladen energie van 1750 kwh. Dan heb je wel veel gereden dus nog steeds niet helemaal verklaarbaar. Misschien dat er nog wat afrondingsverschillen meespelen?
Welkom in de wondere wereld van de verschillende meters!
Pagina: 1 ... 220 221 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen