• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 14:14

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Complete noob hier. M'n best gedaan e.e.a. door te lezen maar toch fijn om even wat info te halen hier. Voor het eerst een EV gekocht! Kleintje, een Seat Mii electric uit 2021, 37kWh accu. Die gaat vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer (<30km round trip). Sommige dagen staat ie overdag bij huis, het idee is dat ie dan gratis uit de zonnepanelen kan laden.

In eerste instantie dachten we 'm gewoon aan de granny charger te laden, dan hoeft er immers niks aangelegd te worden. Maar dat is misschien niet de verstandigste oplossing ivm veiligheid en efficiëntie. Doel is wel om het laagdrempelig en betaalbaar te houden, dus is dan bijvoorbeeld een goedkopere 1-fase wallbox de beste route? Of is een aparte groep en wat langzamer laden met granny charger ook wel prima?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik laad onze PHEV met een granny charger. Dat is zo’n 20kWh. Doe je wel erg lang over hoor. Ik denk dat je die Mii wel wat sneller wil laden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:25:
Ik sta voor de keuze om m'n paal te vervangen voor een MID model ivm de ERE. Simpelste optie is de huidige TWC3 eraf en vervangen door de versie met MID. dat kan ik zelf en de base plate kan zelfs blijven hangen. Zolang we zelf ook een Tesla rijden een prima optie want die kan ik zelf direct aansturen om zo toch te kunnen zonneladen. Betekent wel dat we bij een volgende EV (huidige is prive-bezit en geen plannen voor nieuw) ook wss een nieuwe paal moeten.

Mijn neiging nu is de goedkoopste optie pakken (de TWC dus) omdat palen toch nog steeds voordeliger worden en voor bijv een andere auto of zaken als V2G we weer paar jaar verder verwachten te zijn. Tegen die tijd zal zo'n paal dan waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Nog iemand die me op andere gedachten kan brengen?
Ik denk dat je de denkwijze goed is, maar ik zou het persoonlijk in een kleine business case uitwerken.
Hoeveel goedkoper is de TWC EVSE t.o.v. een EVSE die wél zelfstandig aanstuurbaar is mocht je volgende BEV niet goed aan te sturen zijn qua vraaggestuurd laden.
EVSE prijzen zullen mogelijk wel iets zakken maar ik denk eigenlijk niet dat ze echt héél goedkoop gaan worden, maar dat is koffiedik kijken en dat moet je zelf doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

R4NCOR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
Complete noob hier. M'n best gedaan e.e.a. door te lezen maar toch fijn om even wat info te halen hier. Voor het eerst een EV gekocht! Kleintje, een Seat Mii electric uit 2021, 37kWh accu. Die gaat vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer (<30km round trip). Sommige dagen staat ie overdag bij huis, het idee is dat ie dan gratis uit de zonnepanelen kan laden.

In eerste instantie dachten we 'm gewoon aan de granny charger te laden, dan hoeft er immers niks aangelegd te worden. Maar dat is misschien niet de verstandigste oplossing ivm veiligheid en efficiëntie. Doel is wel om het laagdrempelig en betaalbaar te houden, dus is dan bijvoorbeeld een goedkopere 1-fase wallbox de beste route? Of is een aparte groep en wat langzamer laden met granny charger ook wel prima?
Je maximum laadsnelheid is in jouw geval beperkt door een aantal parameters:
  • hoe snel je Mii kan laden op 1-fase
  • hoe snel je Mii kan laden op 3-fase (mogelijk moet je hiervoor je elektra aansluiting verzwaren)
  • als je puur op PV-invoeding wilt laden, wat is het vermogen van je PV-opstellen en wat kun je redelijkerwijs ongeveer halen gedurende een dag (zie bijv. iets als https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html - verder niet relevant voor dit topic)
offtopic:
Als jij 50 panelen in een weiland hebt liggen achter je woning en op 3-fase op een zonnige lente dag richting de 3x 16A vermogen opwekt is je opzet heel anders dan wanneer je een middenwoning met 9 panelen van 370 Wattpiek op zuid-oost heb staan.
In alle gevallen is het een belangrijk punt: bij een standaard BEV en een standaard EVSE zul je gaan laden als je de stekker aansluit ook als er geen zon is. Wil je PV-gestuurd laden moet je een EVSE hebben die dit kan detecteren (P1-meter of CT-klemmen) of een BEV die je op een andere manier vraaggestuurd kunt laten laden (instructies naar de auto: indien zon dan mag je laden, zon is weg dan stoppen met laden).

Edit: aanname: je hebt een 3-fase aansluiting, let dan op bij een 1-fase EVSE dat je indien mogelijk je EVSE op dezelfde fase aansluit als je PV-omvormer. Mocht je een 1-fase aansluiting hebben is dit niet relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 08-04-2026 14:46 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05 09:28

Galois

1811 - 1832

Gramser schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:53:
Ik laad onze PHEV met een granny charger. Dat is zo’n 20kWh. Doe je wel erg lang over hoor. Ik denk dat je die Mii wel wat sneller wil laden.
Ik heb sinds een week een PHEV en tot nu alleen opgeladen met een granny charger. Dat gaat best, duurt zo'n 6 uur, maar ik ga toch een laadpaal nemen. Wij moeten namelijk thuis zijn, omdat de deur open moet blijven tijdens het laden. Of ik zou een buitenstopcontact op een eigen groep bv. moeten installeren, maar dat als ik toch al een elektricien moet langs laten komen...

Voor 1500 euro kan ik een Zaptec Go 2 installeren (met MID ivm ERE). Wel erg aan de prijs, dat wel... maar goed, terug naar volledig fosiel zal niet zo snel gebeuren, dus het kan ook bij de post 'onderhoud woning' ;)

Al is het zo dat we met de fiets naar het werk gaan, ik schat dus in dat we maximaal voor 500-750 kWh per jaar zullen laden. Al met al erg dure oplossing voor ons...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:12
R4NCOR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:

De Mii is de beperking of jouw tijd. De Mii kan volgens mij max 7,2 kWh laden.
Ikzelf rij bijna 5 jaar en gebruik de granny lader. Ongeveer 1500 kWh per jaar en gewoon zoveel mogelijk overdag laden als de zon schijnt (hobby van gemaakt, ik heb vaak de tijd).
Nu de Leaf eruit gaat en een andere EV komt die wel sneller kan laden schakel ik pas over naar een Zaptec Go 2.
Alleen de extra groep (zelf aangelegd) was de investering 5 jaren geleden. Nooit spijt van gehad!

P.S. 62 kWh Leaf. Dus indien bijna leeg, meer dan 24 uren laden. Of laadpunt in de buurt, maar dat gaat ook niet echt snel bij een Leaf....

[ Voor 4% gewijzigd door BeeEnergy op 08-04-2026 16:44 ]

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:07
@R4NCOR Gefeliciteerd met je nieuwe EV!
Qua veiligheid kan je misschien beter nieuwe bekabeling + groep aanleggen. Bij alles (bekabeling en lader) voorbereiden op 3 fase. Je hebt nu misschien een kleine EV maar straks?

[ Voor 12% gewijzigd door Kanoet op 08-04-2026 16:52 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BeeEnergy schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:31:
[...]

De Mii is de beperking of jouw tijd. De Mii kan volgens mij max 7,2 kWh laden.
Ikzelf rij bijna 5 jaar en gebruik de granny lader. Ongeveer 1500 kWh per jaar en gewoon zoveel mogelijk overdag laden als de zon schijnt (hobby van gemaakt, ik heb vaak de tijd).
Nu de Leaf eruit gaat en een andere EV komt die wel sneller kan laden schakel ik pas over naar een Zaptec Go 2.
Alleen de extra groep (zelf aangelegd) was de investering 5 jaren geleden. Nooit spijt van gehad!

P.S. 62 kWh Leaf. Dus indien bijna leeg, meer dan 24 uren laden. Of laadpunt in de buurt, maar dat gaat ook niet echt snel bij een Leaf....
De Mii kan volgens mij (link) met maximaal 7,4 kW vermogen laden. Let op dit is 3-fasen waarvan 2-fasen gebruikt worden van beide 3,7 kW. Dus niet een 1-fasige 7,4 kW boordlader, maar een 2-fasige boordlader van 2x 3,7 kW.

3,6 of 3,7 en 7,2 of 7,4 zijn afrondingsverschillen liggend aan de spanning.

• Kanoet
Zwerius schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:47:
Nullastverbruik laadpaal

Hallo, Ik heb een SMA 11 kW (3 fasen) auto lader. Wordt aangestuurd via SMA Home Manager tbv zonne-overschot laden
......
Maar ik ben wel een beetje geschrokken van een nullastverbruik van 70 kWh per kwartaal.
Hebben jullie ervaringen met dit soort zaken? Welke getallen zijn normaal?
Zoals anderen aangeven is dit geen nullast verbruik. Ik ken de SMA Home Manager setup niet goed, maar heeft die SMA laadpunt geen eigen laadpaalapp die gebruik maakt van de onboard MID meter?

Verder, heb je een Home Manager 2.0 met interne 1% afwijking of een ouder model met bijvoorbeeld CT klemmen met (ik noem maar iets) 3% afwijking?

Als je 1% afwijking van de interne MID meter optelt bij een 3% afwijking van CT klemmen kom je bij 70 kwh verschil uit op een geladen energie van 1750 kwh. Dan heb je wel veel gereden dus nog steeds niet helemaal verklaarbaar. Misschien dat er nog wat afrondingsverschillen meespelen?
Welkom in de wondere wereld van de verschillende meters!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
True schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat je de denkwijze goed is, maar ik zou het persoonlijk in een kleine business case uitwerken.
Hoeveel goedkoper is de TWC EVSE t.o.v. een EVSE die wél zelfstandig aanstuurbaar is mocht je volgende BEV niet goed aan te sturen zijn qua vraaggestuurd laden.
EVSE prijzen zullen mogelijk wel iets zakken maar ik denk eigenlijk niet dat ze echt héél goedkoop gaan worden, maar dat is koffiedik kijken en dat moet je zelf doen.
Thanks, dat had ik al bekeken inderdaad en dan kom je snel op bijv de Peblar business die met 7,5m kabel rond de 950€ komt en waarbij ik toch even een installateur nodig heb om eea netjes aan te laten sluiten. De TWC3 kost 570€ dus denk dat ik bij volgende auto weer opnieuw kijk, met name omdat tesla ook al ocpp aan boord lijkt te hebben maar nog niet open zet voor anderen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Sander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:25:
Ik sta voor de keuze om m'n paal te vervangen voor een MID model ivm de ERE. Simpelste optie is de huidige TWC3 eraf en vervangen door de versie met MID. dat kan ik zelf en de base plate kan zelfs blijven hangen. Zolang we zelf ook een Tesla rijden een prima optie want die kan ik zelf direct aansturen om zo toch te kunnen zonneladen. Betekent wel dat we bij een volgende EV (huidige is prive-bezit en geen plannen voor nieuw) ook wss een nieuwe paal moeten.

Mijn neiging nu is de goedkoopste optie pakken (de TWC dus) omdat palen toch nog steeds voordeliger worden en voor bijv een andere auto of zaken als V2G we weer paar jaar verder verwachten te zijn. Tegen die tijd zal zo'n paal dan waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Nog iemand die me op andere gedachten kan brengen?
TWC3 is niet geweldig om universeel vanuit domotica of HEMS aan te laten sturen en is naar mijn mening dus niet zo toekomstbestendig. Ik zou je scope of research wat uitbreiden en minimaal een Peblar of Alfen er aan toevoegen.

• Sander
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:01:
[...]

TWC3 is niet geweldig om universeel vanuit domotica of HEMS aan te laten sturen en is naar mijn mening dus niet zo toekomstbestendig. Ik zou je scope of research wat uitbreiden en minimaal een Peblar of Alfen er aan toevoegen.
Ik heb al 3 jaar een TWC3 en icm een ESP32 als BT Key werkt dat eigenlijk verrassend soepel en heb ik ook gewoon 1/3F schakelen etc etc.

• HyperBart
Sander schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb al 3 jaar een TWC3 en icm een ESP32 als BT Key werkt dat eigenlijk verrassend soepel en heb ik ook gewoon 1/3F schakelen etc etc.
Ik weet het en dat is inderdaad een hele elegante manier maar als je straks een andere EV gaat rijden dan valt dat verhaal om. Sturing rechtstreeks op een goede kwalitatieve laadpaal is naar mijn mening duurzamer/langer bruikbaar.

Verder eens met je en mogelijkerwijs ga ik zelf ook met die BLE key aan de slag icm evcc zodat ik Teslamate er tussen uit kan halen.

• Sander
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:49:
[...]

Ik weet het en dat is inderdaad een hele elegante manier maar als je straks een andere EV gaat rijden dan valt dat verhaal om. Sturing rechtstreeks op een goede kwalitatieve laadpaal is naar mijn mening duurzamer/langer bruikbaar.

Verder eens met je en mogelijkerwijs ga ik zelf ook met die BLE key aan de slag icm evcc zodat ik Teslamate er tussen uit kan halen.
Ben ik 100% met je eens, tegelijkertijd is de auto prive bezit en zie ik nu geen enkele reden (tenzij we hem los rijden) om in komende 3 tot 5j te gaan vervangen. Daarmee is dan een paal die 300 goedkoper is (en geen installateur behoeft) voor mij eigenlijk een optie om eerst eens de ERE 'bonus' te gaan ontvangen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Sander Om terug te komen op je eerste vraag; ik denk niet dat we je op andere gedachten kunnen brengen ;) De argumenten heb je zelf al helder.

Wel vraag ik me af waarom er een installateur nodig is om een laadstation te vervangen? De ene eraf, de andere erop? Is niet veel ingewikkelder dan een lamp ophangen bij wijze van spreke. Ik heb het al een paar keer gedaan :+ Tenzij je de kabel, aardlekautomaat etc. moet vervangen natuurlijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:07:
@Sander Om terug te komen op je eerste vraag; ik denk niet dat we je op andere gedachten kunnen brengen ;) De argumenten heb je zelf al helder.

Wel vraag ik me af waarom er een installateur nodig is om een laadstation te vervangen? De ene eraf, de andere erop? Is niet veel ingewikkelder dan een lamp ophangen bij wijze van spreke. Ik heb het al een paar keer gedaan :+ Tenzij je de kabel, aardlekautomaat etc. moet vervangen natuurlijk.
Bij de EVSEs die ik in de hand gehad heb, heb ik volgens de installatiehandleiding altijd nog een momentschroevendraaier nodig gehad, dat maakt het wel iets complexer dan het vervangen van een lamp natuurlijk ;)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
True schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:16:
[...]

Bij de EVSEs die ik in de hand gehad heb, heb ik volgens de installatiehandleiding altijd nog een momentschroevendraaier nodig gehad, dat maakt het wel iets complexer dan het vervangen van een lamp natuurlijk ;)
Een beetje Wera momentschroevendraaier, als je die nog niet hebt, is goedkoper dan een installateur :P

Er zijn ook genoeg mensen die niet eens een lamp durven ophangen. Dus ja, tot waar je DIY skills gaan, is erg persoonlijk natuurlijk. Maar we zijn nog steeds Tweakers hier :twk

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 05:19

JB

Cédric roelt!

Iemand ervaring met resetten Easee :? De installateur wil de laadrobot gewoon blijven beheren, maar deze verhuist naar familielid. Dus ik wil graag mijn account eraf, maar niet een gehele reset (indien mogelijk).

Mijn boefje is liev!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 04:21
Vraagje: Ik ga binnenkort samenwonen en in de buurt van ons nieuwe/gezamenlijke huis is geen openbare paal aanwezig dus willen een eigen paal laten installeren. Het huis heeft nog geen zonnepanelen maar we willen de carport (staat op instorten) later in het jaar gaan vervangen zodat hier tussen de 16-20 panelen op geplaatst kunnen worden.

Ik rij nu in een 1fase 2020 elektrische auto (64KW) en werk zo'n 95% van de tijd thuis dus kan opladen als prijzen laag zijn en straks als zonnepanelen opbrengst geven. In de toekomst willen we een andere auto kopen (3f) en gaan we de keuken aanpakken en overstappen naar elektrisch koken.

We hadden gisterochtend de mogelijkheid nog even te kijken bij het huis en willen de lader op een paal laten installeren omdat aan de wand van het huis waarschijnlijk betekend een kabel >10m . Door hem aan paal te laten installeren en dan lange kabel hebben we flexibiliteit om de carport straks beter te positioneren en hoeven we dan de laadpaal niet meer te verplaatsen.

Wat we zoeken:
  • Het gebruik is allemaal prive dus heb geen backend voor verrekeningen nodig oid.
  • Willen in de toekomst ook V2G kunnen gebruiken, MID ondersteuning, 1f en 3f ondersteuning, loadbalancing, HA ondersteuning, een NFC card is niet nodig -> gewoon kabel aansluiten en laden indien omstandigheden juist zijn (goedkope energie/stroom) [/i]

Op basis van deze eisen welke merken/typen raden jullie aan?

Heb al meerdere online vragenlijsten ingevuld maar krijg verschillende resultaten en prijzen lopen ook enorm uiteen. Installatie besteden we uit aan familielid die elektricien is.

• onzenuub
  • Laatst online: 22:27
Wingie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:46:
Vraagje: Ik ga binnenkort samenwonen en in de buurt van ons nieuwe/gezamenlijke huis is geen openbare paal aanwezig dus willen een eigen paal laten installeren. Het huis heeft nog geen zonnepanelen maar we willen de carport (staat op instorten) later in het jaar gaan vervangen zodat hier tussen de 16-20 panelen op geplaatst kunnen worden.

Ik rij nu in een 1fase 2020 elektrische auto (64KW) en werk zo'n 95% van de tijd thuis dus kan opladen als prijzen laag zijn en straks als zonnepanelen opbrengst geven. In de toekomst willen we een andere auto kopen (3f) en gaan we de keuken aanpakken en overstappen naar elektrisch koken.

We hadden gisterochtend de mogelijkheid nog even te kijken bij het huis en willen de lader op een paal laten installeren omdat aan de wand van het huis waarschijnlijk betekend een kabel >10m . Door hem aan paal te laten installeren en dan lange kabel hebben we flexibiliteit om de carport straks beter te positioneren en hoeven we dan de laadpaal niet meer te verplaatsen.

Wat we zoeken:
  • Het gebruik is allemaal prive dus heb geen backend voor verrekeningen nodig oid.
  • Willen in de toekomst ook V2G kunnen gebruiken, MID ondersteuning, 1f en 3f ondersteuning, loadbalancing, HA ondersteuning, een NFC card is niet nodig -> gewoon kabel aansluiten en laden indien omstandigheden juist zijn (goedkope energie/stroom) [/i]

Op basis van deze eisen welke merken/typen raden jullie aan?

Heb al meerdere online vragenlijsten ingevuld maar krijg verschillende resultaten en prijzen lopen ook enorm uiteen. Installatie besteden we uit aan familielid die elektricien is.
Zaptec Go2 ?

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 14:15
Weet niet zeker of dit het juiste topic is, indien er een beter topic is laat het me vooral weten!

Ik heb een Zaptec Go 2 installatie thuis staan en probeer nu met Home Assistant zelf te bepalen wanneer het goedkoop laden is a.d.h.v. wat mijn zonnepanelen opbrengen. De Zaptec Go 2 heeft wel Eco laden, maar dit werkt met vertrektijden en verwachte afstand, en dat wil ik helemaal niet.

De Home Assistant intergratie werkt prima en ik kan er van alles mee instellen. De belangrijkste knop waar ik aan kan draaien is de maximale stroom die van 0 tot 16A ingesteld kan worden. Werkt super, ik zie ook tijdens het laden dat dit direct invloed heeft op het verbruik. Koppel dit aan getal wat netto terug levering is en je kan de laadpaal knijpen om tot 0 op de meter te komen als de zon hard schijnt. Uiteraard ook een beveiliging dat die bij een wolk niet meteen gaat klapperen met timeout in de automation.

Dit werkt al, echter wat ik merk is dat zodra ik de maximale stroom onder de 8A zet de laadpaal even uit en dan weer aan gaat en verder gaat op 1 fase. Dat is allemaal prima, dat maakt mij niet zoveel uit, maar als die maximale stroom daarna weer boven de 8A komt gaat die niet weer over op 3 fase laden en blijft die langzaam laden.

De Zaptec Go 2 zelf staat nog wel op automatische stand. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik die op standaard laden moet zetten, want ik wil wel dat die overstroom beveiliging gehanteerd blijft met de gekoppelde Zaptec Sense. Dat werkt nu ook gewoon prima tussen de 8A en 16A in HA; de laadpaal zelf gaat bijvoorbeeld niet boven de 12A als die ruimte er niet is. Ik ben een beetje bang dat dit niet meer werkt als ik de standaard laden stand in ga stellen met klappende automaten als gevolg. Maar ik wil deze logica ook niet geheel door Home Assistant laten doen.

Klinkt iemand dit bekend en heeft iemand een oplossing voor het terug switchen van 1 fase naar 3 fase bij het instellen van de maximale stroom?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56
Of een Peblar business.
Zaptec Go2: app, cloud, eigen P1 meter
Peblar: lokale interface, homewizard of CTs

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:36
Soepstengel schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:46:

Klinkt iemand dit bekend en heeft iemand een oplossing voor het terug switchen van 1 fase naar 3 fase bij het instellen van de maximale stroom?
Kun je hem niet handmatig op 1 fase zetten als je op PV laden wilt? Of waarom wil je dan op 3 fasen laden?
Wanneer je maximale PV opbrengst niet te ver boven de 32A zit dan kun je beter op 1 fase blijven, dan hoeft er ook niet heen-en-weer geschakeld te worden. Dan moet je bedrading en automaat dat wel aankunnen natuurlijk.
Dat de sense alleen in de automatische laadmodus aan loadbalancing doet is een absurde keuze van Zaptec, maar er is weinig aan te doen. Misschien dat ze dat ooit nog een keer gaan fixen met een update maar ik zou er niet op rekenen. Betekent dit ook dat je geen loadbalancing hebt als je de Zaptec middels OCPP door een andere partij laat aansturen, of kan hij dan wel in de automatische laadmodus blijven staan?

Er is overigens ook dit topic speciaal voor gebruikers van de Zaptec Go 2: Zaptec Go 2 ervaringen gezocht

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 09-04-2026 17:37 ]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 14:15
ASW1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:35:
[...]

Kun je hem niet handmatig op 1 fase zetten als je op PV laden wilt? Of waarom wil je dan op 3 fasen laden?
Wanneer je maximale PV opbrengst niet te ver boven de 32A zit dan kun je beter op 1 fase blijven, dan hoeft er ook niet heen-en-weer geschakeld te worden. Dan moet je bedrading en automaat dat wel aankunnen natuurlijk.
Dat de sense alleen in de automatische laadmodus aan loadbalancing doet is een absurde keuze van Zaptec, maar er is weinig aan te doen. Misschien dat ze dat ooit nog een keer gaan fixen met een update maar ik zou er niet op rekenen. Betekent dit ook dat je geen loadbalancing hebt als je de Zaptec middels OCPP door een andere partij laat aansturen, of kan hij dan wel in de automatische laadmodus blijven staan?

Er is overigens ook dit topic speciaal voor gebruikers van de Zaptec Go 2: Zaptec Go 2 ervaringen gezocht
Nee ik kan hem niet handmatig op 1 fase zetten, in ieder geval niet via de integratie. Maar dat doet die dus al wel automatisch als ik de max stroom op < 8A zet. Maar dat wil ik ook niet permanent want ik wek vaak veel meer op dan 3600 W, en ik wil juist zoveel mogelijk eigen verbruik realiseren.

Ik ga nog even in dat andere topic neuzen, bedankt voor de tip!

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:07
Voor de laadpaal eigenaren, hoe vervelend is het om geen 'app' te hebben? Ik sta op het punt om een laadpaal aan te schaffen en ik kom een beetje uit op Peblar Business (met 7.5m kabel) of de Zaptec Go 2. Maar volgens mij is de Peblar meer feature compleet, sinds je al kan laden vanaf zonnepanelen. Ondanks het gebrek aan een mobiele app.

Nog onduidelijk of en wanneer ik voor zonnepanelen ga, dus vandaar dat de Zaptec ook nog optie is. Maar het lijkt er wel op of de Peblar de betere keuze is, i.v.m.:
- vaste kabel
- opladen via zonnepanelen en automatisch schakelen tussen 1/3 fasen
- loadbalancing via homewizard P1 zag ik, stuk goedkoper dan de zaptec sense p1
- lokaal loadbalancing, volgens mij? Bij de Zaptec gaat het via internet/cloud dacht ik. Wat mij best risicovol lijkt, wat als internet uitvalt?

Geen idee of ik nog iets mis, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:11
nDirect090 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:31:
Voor de laadpaal eigenaren, hoe vervelend is het om geen 'app' te hebben? Ik sta op het punt om een laadpaal aan te schaffen en ik kom een beetje uit op Peblar Business (met 7.5m kabel) of de Zaptec Go 2. Maar volgens mij is de Peblar meer feature compleet, sinds je al kan laden vanaf zonnepanelen. Ondanks het gebrek aan een mobiele app.

Nog onduidelijk of en wanneer ik voor zonnepanelen ga, dus vandaar dat de Zaptec ook nog optie is. Maar het lijkt er wel op of de Peblar de betere keuze is, i.v.m.:
- vaste kabel
- lokaal loadbalancing, volgens mij? Bij de Zaptec gaat het via internet/cloud dacht ik. Wat mij best risicovol lijkt, wat als internet uitvalt?

Geen idee of ik nog iets mis, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen.
Ik ben (nog) geen laadpaal eigenaar maar ook aan het oriënteren en sta op het punt een Peblar home aan te schaffen. Mijn beweegredenen? Ik laad nu via de granny en dit voldoet in zoverre dat ik echt alleen aan het laden ben zonder poespas. Het enig wat ik ‘mis’ is sneller laden en loadbalancing. Verder moet hij gewoon laden :) Ik zou ook niet weten wat een app voor de laadpaal aan toegevoegde waarde heeft. Dit is natuurlijk wel situatie afhankelijk maar in mijn geval dus niet nodig.

©2004

• nDirect090
hk12nl schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:46:
[...]

Ik ben (nog) geen laadpaal eigenaar maar ook aan het oriënteren en sta op het punt een Peblar home aan te schaffen. Mijn beweegredenen? Ik laad nu via de granny en dit voldoet in zoverre dat ik echt alleen aan het laden ben zonder poespas. Het enig wat ik ‘mis’ is sneller laden en loadbalancing. Verder moet hij gewoon laden :) Ik zou ook niet weten wat een app voor de laadpaal aan toegevoegde waarde heeft. Dit is natuurlijk wel situatie afhankelijk maar in mijn geval dus niet nodig.
Neem in je overweging de business variant mee, daar zit namelijk wel de MID meter op. Daarmee zou je straks ERE certificaten mee kunnen verkopen en krijg je dus een klein beetje geld terug.

(Volgens mij heeft de home plus? ook MID, maar kon daar niet zoveel over vinden tbh)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

- vaste kabel

Ik heb zelf een Peblar Business, dus neem mijn comment met een bevooroordeeld korreltje zout.
Maar ik zie geen enkele reden waarom ik een app zou moeten hebben. Het aanpassen van de laadmodi doe ik toch alleen als de auto aan de laadpaal staat en dan ben ik thuis dus kan ik prima via de lokale website (wat gewoon als app werkt als je er een bookmark van maakt) en dan nog heb ik dat maar zeer zelden nodig. Het is niet alsof ik vier keer per dag met de hand de laadmodi ga aanpassen.
Die staat altijd op smart solar behalve als ik onder de 30% kom dan wil even even bijladen naar 40% en dat heb ik geautomatiseerd. Het enige andere geval is als ik van te voren weet dat ik een langere rit moet maken dan gaat die op default/standaard voor 11kW laden.

@hk12nl ik zou de prijsverschillen tussen de Home en de Business eens uitwerken, als je in NL woont heb je de ERE-certificaten die dan ook mee mogen tellen, daarbij kun je ook evt. een back-office koppelen als je toch ooit een leaseauto zou krijgen en kun je sneller 1-fase laden (vooral relevant bij PV-gestuurd laden indien je wel eens boven de 4kW opwek komt en minder laadverliezen wilt hebben).

@nDirect090 Home Plus is een oud model, die wordt niet meer aangeboden als ik het goed heb.

• nDirect090
True schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb zelf een Peblar Business, dus neem mijn comment met een bevooroordeeld korreltje zout.
Maar ik zie geen enkele reden waarom ik een app zou moeten hebben. Het aanpassen van de laadmodi doe ik toch alleen als de auto aan de laadpaal staat en dan ben ik thuis dus kan ik prima via de lokale website (wat gewoon als app werkt als je er een bookmark van maakt) en dan nog heb ik dat maar zeer zelden nodig. Het is niet alsof ik vier keer per dag met de hand de laadmodi ga aanpassen.
Die staat altijd op smart solar behalve als ik onder de 30% kom dan wil even even bijladen naar 40% en dat heb ik geautomatiseerd. Het enige andere geval is als ik van te voren weet dat ik een langere rit moet maken dan gaat die op default/standaard voor 11kW laden.

@hk12nl ik zou de prijsverschillen tussen de Home en de Business eens uitwerken, als je in NL woont heb je de ERE-certificaten die dan ook mee mogen tellen, daarbij kun je ook evt. een back-office koppelen als je toch ooit een leaseauto zou krijgen en kun je sneller 1-fase laden (vooral relevant bij PV-gestuurd laden indien je wel eens boven de 4kW opwek komt en minder laadverliezen wilt hebben).

@nDirect090 Home Plus is een oud model, die wordt niet meer aangeboden als ik het goed heb.
Dat verklaart dan waarom ik weinig over de 'Home Plus' kon vinden, dan zou de Business diegene zijn als je MID meter wil hebben.

Overigens fijn om te lezen dat je eigenlijk amper/niet in de interface zit, ik had al zo'n idee dat na installatie het voornamelijk gewoon laden is en je verder niet bezig ben met de paal/instellingen. Daarnaast kwam ik ook nog deze 'nadelen' tegen:

- geen loadbalancing tijdens gepland laden
- loadbalancing via cloud
- duurdere sense p1, ipv homewizard p1
- geen PV-laden
- geen ethernet port

Vooral geen loadbalancing tijdens gepland laden vind ik een rare keuze, dan geeft de Peblar mij toch meer het gevoel van een kant-en-klaar product.

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-04 23:26
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door GJPL69 op 09-04-2026 21:33 ]

• hk12nl
Thx @nDirect090 & @True. Ik check nog even de business variant. 👊

©2004

• nDirect090
hk12nl schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:36:
Thx @nDirect090 & @True. Ik check nog even de business variant. 👊
Ik zit nog even hardop na te denken of we niet misschien een soort groupbuy kunnen regelen, waardoor we wellicht korting kunnen krijgen. M'n moeder wilt er mogelijk ook een, zouden we al met z'n 3en zijn haha

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:03:
[...]

Ik zit nog even hardop na te denken of we niet misschien een soort groupbuy kunnen regelen, waardoor we wellicht korting kunnen krijgen. M'n moeder wilt er mogelijk ook een, zouden we al met z'n 3en zijn haha
offtopic:
Mag niet op Tweakers, geeft geouwehoer: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/

• macfocus
  • Laatst online: 22:24
Inspired schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]

Ik hanteer zelf 25c. Vanmiddag met 6c spekkoper, maar soms moet ik ook ff 's avonds laden tegen 35c. Ik vind 25 cent verdedigbaar. Ik rij weinig dus is allemaal tientjes werk.
Ik hanteer 37 c.
Vergelijk een beetje met de openbare laadpalen in de buurt.
En belangrijk is, wie is eigenaar van de laadpaal?
Jij, dan bepaal jij het tarief.
En ja, de belastingdienst zou er iets van kunnen vinden /loon. Maar ik wens ze veel plezier om dat uit te zoeken.

• hk12nl
True schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:54:
[...]

Even snel een platte berekening gemaakt maar inderdaad, met 1 of 2 jaar heb je het prijsverschil er al weer uit dus dan kan ik inderdaad beter de business variant pakken :D d:)b

©2004

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 04:21
nDirect090 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:03:
[...]

Afhankelijk van de prijs wil ik ook wel mee doen.

• nDirect090
Wingie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:46:
[...]

Afhankelijk van de prijs wil ik ook wel mee doen.
Ik stuur je even PB

• nDirect090
Ik sprak de elektricien gisteren, en die wil de 5de ader van de ymvk-as niet gebruiken voor de aarde. Daar zou de aardlitze voor zijn, maar dat is toch niet de norm om volledig op de aardlitze te vertrouwen? Ik heb door deze opmerking wel wat vertrouwen verloren, of zit ik simpelweg hier verkeerd.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38

Steef

GoT's Most Eaten

nDirect090 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:33:
Ik sprak de elektricien gisteren, en die wil de 5de ader van de ymvk-as niet gebruiken voor de aarde. Daar zou de aardlitze voor zijn, maar dat is toch niet de norm om volledig op de aardlitze te vertrouwen? Ik heb door deze opmerking wel wat vertrouwen verloren, of zit ik simpelweg hier verkeerd.
Zover mij duidelijk is dat een veiligheidsmaatregel. Als je de litze gebruikt als aarde schakelt de aardlek automaat uit als de grondkabel mechanische schade heeft.

Schep door de kabel raakt eerst de litze (die overal rondom in contact staat met de mantel), vervolgens raak je een fasedraad en slaat meteen de aardlek om. (Kleine correctie gedaan hier voor juistheid @True )

Als je de interne aarde gebruikt zou het kunnen zijn dat je eerst een spanningsader raakt bij graven.

[ Voor 13% gewijzigd door Steef op 10-04-2026 22:12 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:33:
Een 5 aderige ymvk-as is ook ongewoon. Die 5e ader gebruik je met een -as als schakeldraad dus ik kan de elektricien wel volgen. Als de kabel niet in de tuin/grond ligt kun je er nog wat van zeggen, maar als die dat wel ligt pak je gewoon de aardlitze voor de aarde. Die zou ook dezelfde oppervlakte moeten hebben als de draden voor de gangbare maten.
Nu snap ik ook waarom die kabel bij jou zo duur is, omdat je 5x4mm2 / 5x6mm2 ymvk-as gebruikt i.p.v. een 4 aderige ymvk-as.

• nDirect090
Steef schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:55:
[...]

Zover mij duidelijk is dat een veiligheidsmaatregel. Als je de litze gebruikt als aarde schakelt de aardlek automaat uit als de grondkabel mechanische schade heeft.

Dat gebeurt dan voor de interne koper aderen worden geraakt.

Als je de interne aarde gebruikt zou het kunnen zijn dat je eerst een spanningsader raakt bij graven.
True schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:01:
[...]

Een 5 aderige ymvk-as is ook ongewoon. Die 5e ader gebruik je met een -as als schakeldraad dus ik kan de elektricien wel volgen. Als de kabel niet in de tuin/grond ligt kun je er nog wat van zeggen, maar als die dat wel ligt pak je gewoon de aardlitze voor de aarde. Die zou ook dezelfde oppervlakte moeten hebben als de draden voor de gangbare maten.
Nu snap ik ook waarom die kabel bij jou zo duur is, omdat je 5x4mm2 / 5x6mm2 ymvk-as gebruikt i.p.v. een 4 aderige ymvk-as.
Dus als ik jullie volg, dan klopt het wel wat hij zei. Ik zat overigens inderdaad naar 5x4mm2/5x6mm2 ymvk-as te kijken. De elektricien raadde trouwens toch de 6mm2 aan btw, maar dat even terzijde.

maar begrijp ik het dan goed dat 5x4mm2 (of 6mm2) overdreven is en ik naar 4-ader moet kijken gezien de aarde al als mantel zit. de elektricien gaf aan dat hij alsnog de 5-aderige kabel wou, ivm dat de 5e dan eventueel gebruikt zou kunnen worden als één van de andere 4 aders slecht/niet werkend is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Steef schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:55:
[...]

Dat gebeurt dan voor de interne koper aderen worden geraakt.

Niet helemaal.
Er is geen beveiliging ingericht om het elektrocomponenten (aardlekautomaat (gebruikelijk bij een EVSE), aardlekschakelaar of installatieautomaat) die de grondkabel beveiligd uit te schakelen wanneer de litze beschadigd raakt.
Het idee is dat je met het beschadigen van de grondkabel (meestal een spade/bats/graafmachine) de aardlitze raakt waarna je daarna (vrijwel direct daarna) ook een ader raakt waar spanning op staat. De weg van de minste weerstand is bij een goed ingerichte huisinstallatie via de aardlitze en niet via de spade/bats/graafmachine -> persoon) waarna de aardlekautomaat of aardlekschakelaar een lek naar de aarde detecteert en direct afschakelt.

• nDirect090
Misschien niet de beste bron, maar chatgpt zegt dit en klinkt best valide:

it is niet volgens de bedoeling van de norm en ook geen gangbare praktijk bij een laadpaal.

Kort en duidelijk:

👉 De beschermingsaarde (PE) moet via de groen/gele ader lopen
👉 De aardlitze mag dat niet vervangen

Waarom dit niet klopt

Bij een YMvK-as 5x6 mm²:

Groen/geel (PE)
→ geïsoleerd, juiste doorsnede, bedoeld voor foutstromen
Aardlitze (blank)
→ on-geïsoleerd, bedoeld als:
extra bescherming
afscherming
potentiaalvereffening

Als je alleen de aardlitze gebruikt als aarde:

❌ Niet geïsoleerd → groter risico bij beschadiging
❌ Niet bedoeld als primaire PE volgens NEN 1010
❌ Kan problemen geven bij keuring / verzekering
❌ Onbetrouwbaarder bij foutstromen (zeker bij EV laden = hoge vermogens)

Hoe het wél hoort

Voor jouw 3-fase laadpaal:

L1, L2, L3 → fasen
N → nul
PE (groen/geel) → aarde (verplicht)
Aardlitze → optioneel mee aarden (vaak wel gedaan in meterkast)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:08:
[...]

[...]

Dus als ik jullie volg, dan klopt het wel wat hij zei. Ik zat overigens inderdaad naar 5x4mm2/5x6mm2 ymvk-as te kijken. De elektricien raadde trouwens toch de 6mm2 aan btw, maar dat even terzijde.

maar begrijp ik het dan goed dat 5x4mm2 (of 6mm2) overdreven is en ik naar 4-ader moet kijken gezien de aarde al als mantel zit. de elektricien gaf aan dat hij alsnog de 5-aderige kabel wou, ivm dat de 5e dan eventueel gebruikt zou kunnen worden als één van de andere 4 aders slecht/niet werkend is.
Als jij betaalt maakt het die elektricien niet uit of je een 5x4mm2 of 5x6mm2 neemt (anders dan het verwerken), maar bij 5x6mm2 is dat ook goed ook wanneer jouw ingeschatte 25m toch 30m blijkt.

M.b.t. het argument van een 'slechte of niet werkende' ader heb je een heel ander probleem. Dan ben je dus al ergens door de mantel gegaan. Dit is wat mij betreft een non-argument. Dan kun je er ook wel een 8x4mm2 met aardlitze in leggen voor het geval er 4 aders stuk gaan 8)7 .

Maar die -as heb je dat überhaupt nodig? Als je de kabel onder de oprit legt is echt niet nodig. Het zit 'm vooral in als je de kabel in de tuin legt waar je mogelijk een spade/bats/graafmachine in zet.

• nDirect090
True schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:16:
[...]

Als jij betaalt maakt het die elektricien niet uit of je een 5x4mm2 of 5x6mm2 neemt (anders dan het verwerken), maar bij 5x6mm2 is dat ook goed ook wanneer jouw ingeschatte 25m toch 30m blijkt.

M.b.t. het argument van een 'slechte of niet werkende' ader heb je een heel ander probleem. Dan ben je dus al ergens door de mantel gegaan. Dit is wat mij betreft een non-argument. Dan kun je er ook wel een 8x4mm2 met aardlitze in leggen voor het geval er 4 aders stuk gaan 8)7 .

Maar die -as heb je dat überhaupt nodig? Als je de kabel onder de oprit legt is echt niet nodig. Het zit 'm vooral in als je de kabel in de tuin legt waar je mogelijk een spade/bats/graafmachine in zet.
Lol daar heb je een punt, vond het ook wel een raar argument. Hij gaat zo'n 11m in de grond door de tuin, waarvan 4m onder tegels is. De resterende 7m is onder gras. Dus theoretisch gezien, zou je daar hem kunnen raken. Maar in de praktijk zou ik zeggen, het is eigen tuin dus ik weet waar de kabel ligt.

Maar ik ben nog altijd wel verward over hoeveel aders ik dan moet nemen, want als aarde via de mantel/litze verloopt zie ik geen reden om voor 5x4mm2 te gaan. Dan kan ik net zo goed voor 4x4mm2 gaan.. Ik was namelijk altijd in de veronderstelling: 5 aders voor aansluiting en de mantel is puur ter bescherming mocht je met een spade of iets hem doorboren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:13:
Misschien niet de beste bron, maar chatgpt zegt dit en klinkt best valide:
Dan haak ik af.
Hier nog een paar bronnen die je AI ontkrachten:
https://www.tkf.nl/nl/56-vo-ymvkas-dca-061-kv/165510 ('Nom. equivalente koperdoorsnede bewapening' dus zelfde geleiding als een ader)
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/ (persoonlijk geen fan ze, maar duidelijk uitgelegd)

Ik zou nooit en te nimmer afgaan op informatie uit AI waarvan je zelf de resultaten niet van kunt valideren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:29:
[...]

Lol daar heb je een punt, vond het ook wel een raar argument. Hij gaat zo'n 11m in de grond door de tuin, waarvan 4m onder tegels is. De resterende 7m is onder gras. Dus theoretisch gezien, zou je daar hem kunnen raken. Maar in de praktijk zou ik zeggen, het is eigen tuin dus ik weet waar de kabel ligt.

Maar ik ben nog altijd wel verward over hoeveel aders ik dan moet nemen, want als aarde via de mantel/litze verloopt zie ik geen reden om voor 5x4mm2 te gaan. Dan kan ik net zo goed voor 4x4mm2 gaan.. Ik was namelijk altijd in de veronderstelling: 5 aders voor aansluiting en de mantel is puur ter bescherming mocht je met een spade of iets hem doorboren.
Fijn dat jij weet waar die ligt, een volgende bewoner haalt je EVSE weg. En de bewoner daarna zet in een droge zomer een spade in de grond.
Zonder dat de zekering (aanname: 16A) er door gaat kun je zo dood als een pier zijn.

Je kunt gerust een 4x4mm2 ymvk-as pakken wanneer de as geschikt is als vervanging voor de beschermingsgeleider (PE, groen-geel). Een nadeel is dat je de litze ook moet afwerken in de groepenkast en in de EVSE. Dat kost je wat moeite en tijd ergens tussen de 4 en 60 minuten liggend aan je ervaring en handigheid hiermee.
Deze bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...-mm2-4-mm2-per-meter.html "en een litze met een oppervlak van 4mm2 per ader."

• nDirect090
True schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:32:
[...]

Dan haak ik af.
Hier nog een paar bronnen die je AI ontkrachten:
https://www.tkf.nl/nl/56-vo-ymvkas-dca-061-kv/165510 ('Nom. equivalente koperdoorsnede bewapening' dus zelfde geleiding als een ader)
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/ (persoonlijk geen fan ze, maar duidelijk uitgelegd)

Ik zou nooit en te nimmer afgaan op informatie uit AI waarvan je zelf de resultaten niet van kunt valideren.
Vandaar dat ik het even hier bij jullie check :) Gezien ik duidelijk geen verstand van heb en zoals we beide aangeven dat AI geen betrouwbare bron is. Maar gaf het mij wel enigszins een richting. Dus nogmaals als jullie zeggen dat het gebruiken van een litze gewoon een valide manier is, dan geloof ik jullie volledig.

Dus als ik het even plat sla, is de norm: ymvk 5 ader OF ymvk-as 4 ader, right?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:40:
[...]

Vandaar dat ik het even hier bij jullie check :) Gezien ik duidelijk geen verstand van heb en zoals we beide aangeven dat AI geen betrouwbare bron is. Maar gaf het mij wel enigszins een richting. Dus nogmaals als jullie zeggen dat het gebruiken van een litze gewoon een valide manier is, dan geloof ik jullie volledig.

Dus als ik het even plat sla, is de norm: ymvk 5 ader OF ymvk-as 4 ader, right?
Ik weet niet uit mijn hoofd wat de norm (NEN1010 is het dan als er geen andere aparte van toepassing is) dicteert.
Wat veilig is:
  • indien de kabel door de grond gaat (en niet onder tegels) een grondkabel met een aardlitze gebruiken
  • indien een kabel met aardlitze gebruikt wordt en de aardlitze ook als PE gebruikt wordt moet de aardlitze dezelfde oppervlakte hebben als de grootste ader in de kabel, die kabel uit mijn link voldoet daaraan
Optioneel maar gewenst:Resumé:
  • ymvk-as 4x4mm2 voldoet voor 22kW 3-fasige (en 7,4kW 1-fasig) tot 25m mits het aardscherm ook 4mm2 oppervlakte heeft
  • ymvk-as 4x6mm2 voldoet ruim voor 22kW 3-fasige (en 7,4kW 1-fasig) tot 25m mits het aardscherm ook 6mm2 oppervlakte heeft
  • ymvk-as 4x6mm2 voldoet voor 22kW 3-fasige (en 7,4kW 1-fasig) tot 50m mits het aardscherm ook 6mm2 oppervlakte heeft

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 08:05

edautz

Meten is weten.

Ik heb momenteel 50five als OCPP backend provider en ben daar niet erg tevreden over.

Enige voordeel is dat dit backend gratis is, maar de communicatie, ondersteuning en dienstverlening is ronduit slecht.

Ik ben op zoek naar een gratis alternatief die de volgende features ondersteund:

OCPP koppeling.
Ondersteuning voor mijn bestaande laadpassen. Shell, e-flux etc.
App voor IPhone om laadsessies te starten/stoppen en sessies in te zien en te downloaden.
Webapp.
API om sessies te starten via Homeassistant/Nodered etc.

Nu zie ik dat Tapelectric een gratis beheer account aanbied voor de laadpaal. Echter krijg geen helder beeld hoe dat dan met kosten zit voor het thuisladen. Bij 50five betaal ik momenteel geen kosten voor mijn thuislaat sessies.

Wie heeft daar antwoord op.

En er lekker warmpjes bij zitten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

edautz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:02:
Ik heb momenteel 50five als OCPP backend provider en ben daar niet erg tevreden over.

Enige voordeel is dat dit backend gratis is, maar de communicatie, ondersteuning en dienstverlening is ronduit slecht.

Ik ben op zoek naar een gratis alternatief die de volgende features ondersteund:

OCPP koppeling.
Ondersteuning voor mijn bestaande laadpassen. Shell, e-flux etc.
App voor IPhone om laadsessies te starten/stoppen en sessies in te zien en te downloaden.
Webapp.
API om sessies te starten via Homeassistant/Nodered etc.

Nu zie ik dat Tapelectric een gratis beheer account aanbied voor de laadpaal. Echter krijg geen helder beeld hoe dat dan met kosten zit voor het thuisladen. Bij 50five betaal ik momenteel geen kosten voor mijn thuislaat sessies.

Wie heeft daar antwoord op.
Eigenlijk zijn er bij backoffices (BO) voor een EVSE twee opties:
  • je betaalt voor het mogen gebruiken van de BO in abonnementsvorm, bijv. €2,50 per maand, de EVSE eigenaar betaald dit om de BO te kunnen koppelen
  • degene die laadt en de laadpas aanbiedt betaalt een paar cent extra bovenop het ingestelde tarief
Bij 50Five betaal jij als EVSE eigenaar niet, maar het tarief wat de laadpas eigenaar (werkgever, leasemaatschappij (indirect werkgever) of privépersoon) is dus een paar cent hoger dan wat jij als EVSE eigenaar hebt ingesteld.

Bij Tap is het als volgt, je stelt Tap in als BO, daarna kun je in de portal/website van Tap van alles instellen, of die publiek vindbaar is of niet, of die door iedereen gebruikt mag worden, verschillende passen met verschillende tarieven, gratis passen etc etc. Als je met een laadpas die niet van Tap is laadt, betaal je ingesteld tarief (+btw) + 10% - bijv. met een Shellpas van de baas. Heb je een Tap pas kun je instellen dat je daar een gratis abonnement op neemt dan betaal je met die pas het ingesteld tarief (+btw) + 5% (let op dit is overal, dus niet alleen bij jou thuis, maar ook bij een publieke lader of bij fastned dit noemen we CPO-tarief, je betaalt dus CPO +5%). Je kunt ook een abonnement van €2,50/mnd nemen bij Tap dan betaal je altijd en overal enkel het CPO-tarief. Met dat abonnement bij jou thuis laden is dan ook ingesteld tarief (+btw) is wat gerekend wordt.

Als je een Tap pas neemt en het account qua betalen (in overleg met je werkgever) instelt op een bedrijfscreditcard of bedrijfsrekening voor incasso (ik weet zo niet of dat tweede mogelijk is bij Tap, ik gok van wel) krijg jij ingesteld tarief van Tap aan het eind van elke volgende maand op jouw rekening gestort en na elke maand krijgt je werkgever een factuur en daarna de incasso/creditcardafschrijving van ingesteld tarief (+btw) + 10% óf 5% óf 0% waarbij die 0% alleen kan met het €2,50/mnd abonnement.

Als je geen Tap kunt/mag nemen van je werkgever als laadpas dan stel je in de BO van Tap je zo in dat je er kunt laden met een laadpas van een andere aanbieder dan wordt het ingesteld tarief (+btw) + 10% + ???. Waarbij ??? gebaseerd is op de laadpasaanbieder die kan nog een scala aan regels hebben voor laadduur, flat start fee of een vaste prijs per kWh.

Beantwoord dit je vraag een beetje?

• Kanoet

- vaste kabel

Ik heb de Peblar Business met kabel (ofwel Home Plus). Inderdaad er is geen app maar wel een ethernet pagina waarbij je alles instelt. Met een browserlink op je smartphone biedt dat dezelfde funtionaliteiten als een 'echte app'. De vraag is meer, wat kan een laadpaalapp méér aanbieden dan een webpagina ;)

Ik ben erg tevreden over de mogelijkheden (verbinding met ethernet, wifi, mobiel) en andere verbindingen (modbus, rest api). Ook de oplaadmogelijkheden(laadmodi) zijn fijn en ook daar los van makkelijk het laadvermogen aanpassen.
Ik heb zeker wat verbeterpunten maar die heb ik ook bij evcc. Ik heb daar even mee gespeeld en ben toch maar weer terug bij enkel het Peblar dashboard.
Er is trouwens een 'fall back' vermogen voor als de load balancing verbinding uitvalt. Kan je zelf instellen.

• edautz

edautz

Meten is weten.

True schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:31:
[...]

Eigenlijk zijn er bij backoffices (BO) voor een EVSE twee opties:
  • je betaalt voor het mogen gebruiken van de BO in abonnementsvorm, bijv. €2,50 per maand, de EVSE eigenaar betaald dit om de BO te kunnen koppelen
  • degene die laadt en de laadpas aanbiedt betaalt een paar cent extra bovenop het ingestelde tarief
Bij 50Five betaal jij als EVSE eigenaar niet, maar het tarief wat de laadpas eigenaar (werkgever, leasemaatschappij (indirect werkgever) of privépersoon) is dus een paar cent hoger dan wat jij als EVSE eigenaar hebt ingesteld.

Bij Tap is het als volgt, je stelt Tap in als BO, daarna kun je in de portal/website van Tap van alles instellen, of die publiek vindbaar is of niet, of die door iedereen gebruikt mag worden, verschillende passen met verschillende tarieven, gratis passen etc etc. Als je met een laadpas die niet van Tap is laadt, betaal je ingesteld tarief (+btw) + 10% - bijv. met een Shellpas van de baas. Heb je een Tap pas kun je instellen dat je daar een gratis abonnement op neemt dan betaal je met die pas het ingesteld tarief (+btw) + 5% (let op dit is overal, dus niet alleen bij jou thuis, maar ook bij een publieke lader of bij fastned dit noemen we CPO-tarief, je betaalt dus CPO +5%). Je kunt ook een abonnement van €2,50/mnd nemen bij Tap dan betaal je altijd en overal enkel het CPO-tarief. Met dat abonnement bij jou thuis laden is dan ook ingesteld tarief (+btw) is wat gerekend wordt.

Als je een Tap pas neemt en het account qua betalen (in overleg met je werkgever) instelt op een bedrijfscreditcard of bedrijfsrekening voor incasso (ik weet zo niet of dat tweede mogelijk is bij Tap, ik gok van wel) krijg jij ingesteld tarief van Tap aan het eind van elke volgende maand op jouw rekening gestort en na elke maand krijgt je werkgever een factuur en daarna de incasso/creditcardafschrijving van ingesteld tarief (+btw) + 10% óf 5% óf 0% waarbij die 0% alleen kan met het €2,50/mnd abonnement.

Als je geen Tap kunt/mag nemen van je werkgever als laadpas dan stel je in de BO van Tap je zo in dat je er kunt laden met een laadpas van een andere aanbieder dan wordt het ingesteld tarief (+btw) + 10% + ???. Waarbij ??? gebaseerd is op de laadpasaanbieder die kan nog een scala aan regels hebben voor laadduur, flat start fee of een vaste prijs per kWh.

Beantwoord dit je vraag een beetje?
Helaas niet helemaal. Ik heb geen lease maar een privé EV en een eigen laadpaal. Als ik je uitleg goed begrijp ben ik of €2,50 per maand kwijt of ben voor mijn eigen laadsessies 5/10% aan opslag kwijt van het ingestelde kosten bij bv. mijn Shell laadpaal.

Wat als ik het tarief bv op €0,00 zet en er voor zorgen dat alleen geladen kan worden met mijn eigen laadpaal? Heb ik dan geen kosten?

Verder zou het fijn zijn om de volgende topics ook beantwoord te krijgen:
Webapp.
API om sessies/stoppen te starten via Homeassistant/Nodered en op deze wijze informatie over de sessies op te vragen etc.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

edautz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:37:
[...]

Helaas niet helemaal. Ik heb geen lease maar een privé EV en een eigen laadpaal. Als ik je uitleg goed begrijp ben ik of €2,50 per maand kwijt of ben voor mijn eigen laadsessies 5/10% aan opslag kwijt van het ingestelde kosten bij bv. mijn Shell laadpaal.

Wat als ik het tarief bv op €0,00 zet en er voor zorgen dat alleen geladen kan worden met mijn eigen laadpaal? Heb ik dan geen kosten?

Verder zou het fijn zijn om de volgende topics ook beantwoord te krijgen:
Webapp.
API om sessies/stoppen te starten via Homeassistant/Nodered en op deze wijze informatie over de sessies op te vragen etc.
Dan stel je Tap in, houdt je er één keer een NFC-tag/pas voor (welke je ook wilt - kan ook van je kluisje van de sportschool zijn) dan geef je aan dat die tag/pas gratis laadt en dat er anders dan die tag/pas (of anderen die je instelt) er een tarief is van x-euro per kWh. Jij kunt dan gratis laden de rest doet dat met tarief + btw + 10%/5%/0% gebaseerd of zij met een externe laden of met een Tap pas met een gratis of betaald abonnement.
  • De app is er.
  • Webportal is er.
  • De API is er ook, wat je er mee kan geen idee ik weet ook niet of je dat met HA naadloos werkend krijgt, gebaseerd op mijn ervaring zijn dat vragen die je zelfs bij Tap zelf kunt stellen. Zitten echt slimme mensen bij de klantenservice en ze zijn heel behulpzaam.

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-04 19:37
Sta zelf op het punt voor de eerste keer een elektrische wagen te kopen en zit nu ook te kijken naar een laadpaal. De wagen ondersteunt bidirectioneel laden, mijn woning heeft een 3x25A aansluiting en heb home assistant lopen. Ik heb een 3-fase kabel ook vanuit mijn woning naar mijn losse garage lopen (afstand 15 meter), waar nog een hele oude meterkast (met smeltzekeringen) aan hangt. Ik wil graag de lader bij de garage ophangen (alleen voor eigen gebruik).

Ben al enige tijd aan het lezen in diverse fora, maar kom er niet helemaal uit:
- Kan ik iets met dit bidirectioneel laden, begreep namelijk dat dit nog helemaal niet ondersteund wordt en allerlei extra eisen met zich mee brengt voor de installatie?
- Zou het nodig zijn om mijn oude meterkast te vervangen voor een nieuwer exemplaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Belsj op 11-04-2026 22:59 ]

• edautz

edautz

Meten is weten.

True schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:54:
[...]

Dan stel je Tap in, houdt je er één keer een NFC-tag/pas voor (welke je ook wilt - kan ook van je kluisje van de sportschool zijn) dan geef je aan dat die tag/pas gratis laadt en dat er anders dan die tag/pas (of anderen die je instelt) er een tarief is van x-euro per kWh. Jij kunt dan gratis laden de rest doet dat met tarief + btw + 10%/5%/0% gebaseerd of zij met een externe laden of met een Tap pas met een gratis of betaald abonnement.
  • De app is er.
  • Webportal is er.
  • De API is er ook, wat je er mee kan geen idee ik weet ook niet of je dat met HA naadloos werkend krijgt, gebaseerd op mijn ervaring zijn dat vragen die je zelfs bij Tap zelf kunt stellen. Zitten echt slimme mensen bij de klantenservice en ze zijn heel behulpzaam.
:) Bedankt. Nu heb ik alle info compleet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belsj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:58:
- Kan ik iets met dit bidirectioneel laden, begreep namelijk dat dit nog helemaal niet ondersteund wordt en allerlei extra eisen met zich mee brengt voor de installatie?
Nee kun je nog niets mee. Uitzondering hierop is een DC paal + accu thuis van een specifiek merk wat al met al meer kost dan het je ooit zou opleveren.
- Zou het nodig zijn om mijn oude meterkast te vervangen voor een nieuwer exemplaar?
Nodig, dat ligt er ook aan hoe je het wilt aansluiten. Wenselijk wel.
Heb je nu een schakelaar om de kast in de garage in één handeling uit te kunnen schakelen? Dit is volgens de huidige norm verplicht als je die niet hebt moet je die plaatsen. Een kastje vervangen in de garage stel niet zo heel veel voor als je niet al te veel bijzonderheden hebt, maar die vraag past beter in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
edautz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:20:
[...]

:) Bedankt. Nu heb ik alle info compleet.
Maar waarom zou je dan een backend willen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 12:00

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

snip: crossposten

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 12-04-2026 13:08 ]

• Kanoet
Belsj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:58:
Sta zelf op het punt voor de eerste keer een elektrische wagen te kopen en zit nu ook te kijken naar een laadpaal. De wagen ondersteunt bidirectioneel laden, mijn woning heeft een 3x25A aansluiting en heb home assistant lopen. Ik heb een 3-fase kabel ook vanuit mijn woning naar mijn losse garage lopen (afstand 15 meter), waar nog een hele oude meterkast (met smeltzekeringen) aan hangt. Ik wil graag de lader bij de garage ophangen (alleen voor eigen gebruik).

Ben al enige tijd aan het lezen in diverse fora, maar kom er niet helemaal uit:
Mocht je het e.e.a. gaan vervangen kan je overwegen om een extra kabel naar je hoofdaansluiting te leggen. Ik heb dit gedaan en nu is de meterkast in de garage de 1e kast waar de grootste vermogens doorheen lopen: laadpaal, zonnepanelen, toekomstige thuisaccu. De meterkast in huis met de veel kleinere verbruikers is de verdeelkast. Veiliger en minder gedoe met selectiviteit.
Bidirectioneel laden is nog niet echt van de grond gekomen. Ik zou niet teveel waarde hechten aan de beloftes die laadpaalfabrikanten geven.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nickrsd schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:07:
Ik heb een Enphase zonnepanelen systeem en nu willen wij een laadpaal instaleren. Men wilt de zaptec go2 gaan installen. Deze zou goed samen kunnen werken met de pv installatie.

Mijn wens is de overproductie te gebruiken voor het laden van de EVauto. En mocht het niet genoeg zijn, dan bij suppleren vanuit het net.
Je kunt het even nazoeken in dit topic met de zoekfunctie.

De Zaptec Go 2 is in feite een keurig werkende EVSE voor veel doeleinden. Het enige probleem is dat ze PV-gestuurd laden nog niet 100% onder de knie hebben, ze zeggen vanaf 2024 dat ze dit willen implementeren en uit hun (Zaptec) communicatie lijken ze dit in mei beschikbaar te willen stellen met een update. Een alternatief is de Peblar (Business) die dit out-of-the-box al ondersteund. Het grote verschil bij de Peblar is dat die alleen een lokale website heeft en geen app die je ook buiten je eigen netwerk kunt bedienen - persoonlijk zie ik hier de meerwaarde niet van in, maar dat zijn m.i. de twee grote verschillen tussen deze twee grote spelers voor usecases op de Nederlandse markt.
Kan ik dit weekend krijgen?? Heb er zelf niet al te veel verstand van helaas.
Geen idee of je dat kan?? Heb je er al installateurs over benaderd of wens je hiermee dit weekend antwoord te krijgen op je vragen. Ik snap deze vraag niet.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 12-04-2026 12:46 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:44:
[...]

Je kunt het even nazoeken in dit topic met de zoekfunctie.

De Zaptec Go 2 is in feite een keurig werkende EVSE voor veel doeleinden. Het enige probleem is dat ze PV-gestuurd laden nog niet 100% onder de knie hebben, ze zeggen vanaf 2024 dat ze dit willen implementeren en uit hun (Zaptec) communicatie lijken ze dit in mei beschikbaar te willen stellen met een update. Een alternatief is de Peblar (Business) die dit out-of-the-box al ondersteund. Het grote verschil bij de Peblar is dat die alleen een lokale website heeft en geen app die je ook buiten je eigen netwerk kunt bedienen - persoonlijk zie ik hier de meerwaarde niet van in, maar dat zijn m.i. de twee grote verschillen tussen deze twee grote spelers voor usecases op de Nederlandse markt.

[...]

Geen idee of je dat kan?? Heb je er al installateurs over benaderd of wens je hiermee dit weekend antwoord te krijgen op je vragen. Ik snap deze vraag niet.
Nog een groot verschil tussen die 2 is dat zaptec met dynamische tarieven kan laden en peblar (nog) niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:19:
[...]

Nog een groot verschil tussen die 2 is dat zaptec met dynamische tarieven kan laden en peblar (nog) niet.
Zeker een goeie, dat is native vanuit de Zaptec Go 2 naar welke energieleveranciers?
Peblar kan met HA/evcc natuurlijk ook dynamisch aangestuurd worden, maar dat kost wat meer moeite en instellen.

• Makrolon
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:56:
[...]

Zeker een goeie, dat is native vanuit de Zaptec Go 2 naar welke energieleveranciers?
Peblar kan met HA/evcc natuurlijk ook dynamisch aangestuurd worden, maar dat kost wat meer moeite en instellen.
Volgens mij alle, maar sowieso is de prijs op het zelfde moment bij alle leveranciers het laagste natuurlijk.

Nee dat klopt, alleen veel mensen willen dat het out of the box werkt. Het is jammer dat peblar dat nog niet heeft in hun software.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 12:00

Nickrsd

Kan je de zaptec go 2 met enige instelling of extra software/hardware laten communiceren met pv installatie. Dat hij de energie vanuit de pv alleen pakt bij zonnig weer? Heb je dan alleen een zaptec sense nodig en zerofy??

• nDirect090
True schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:21:
[...]

Ik weet niet uit mijn hoofd wat de norm (NEN1010 is het dan als er geen andere aparte van toepassing is) dicteert.
Wat veilig is:
  • indien de kabel door de grond gaat (en niet onder tegels) een grondkabel met een aardlitze gebruiken
  • indien een kabel met aardlitze gebruikt wordt en de aardlitze ook als PE gebruikt wordt moet de aardlitze dezelfde oppervlakte hebben als de grootste ader in de kabel, die kabel uit mijn link voldoet daaraan
Optioneel maar gewenst:Resumé:
  • ymvk-as 4x4mm2 voldoet voor 22kW 3-fasige (en 7,4kW 1-fasig) tot 25m mits het aardscherm ook 4mm2 oppervlakte heeft
  • ymvk-as 4x6mm2 voldoet ruim voor 22kW 3-fasige (en 7,4kW 1-fasig) tot 25m mits het aardscherm ook 6mm2 oppervlakte heeft
  • ymvk-as 4x6mm2 voldoet voor 22kW 3-fasige (en 7,4kW 1-fasig) tot 50m mits het aardscherm ook 6mm2 oppervlakte heeft
Thanks nog voor de hulp, gezien ik dus net tegen de 24 a 25m zit en na jouw informatie nogmaals gelezen te hebben. Heb ik het volgende nu in m'n winkel mandje staan:

28meter 4x4mm2 ymvk-as
28meter F/UTP CAT-6 grondkabel

Volgens mij moet ik er dan zijn toch? Of heb ik iets over het hoofd gezien.

Gezien de kabels dus direct de grond in gaan, gekozen voor de -as. De paal is een Peblar Business geworden en wordt op 3-fasen aangesloten. Mogelijk niet veel later nog op zonnepanelen (wat dan 1-fasen zal worden, gezien er max 8 panelen zouden komen).

• nDirect090
Kanoet schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:48:
[...]

Ik heb de Peblar Business met kabel (ofwel Home Plus). Inderdaad er is geen app maar wel een ethernet pagina waarbij je alles instelt. Met een browserlink op je smartphone biedt dat dezelfde funtionaliteiten als een 'echte app'. De vraag is meer, wat kan een laadpaalapp méér aanbieden dan een webpagina ;)

Ik ben erg tevreden over de mogelijkheden (verbinding met ethernet, wifi, mobiel) en andere verbindingen (modbus, rest api). Ook de oplaadmogelijkheden(laadmodi) zijn fijn en ook daar los van makkelijk het laadvermogen aanpassen.
Ik heb zeker wat verbeterpunten maar die heb ik ook bij evcc. Ik heb daar even mee gespeeld en ben toch maar weer terug bij enkel het Peblar dashboard.
Er is trouwens een 'fall back' vermogen voor als de load balancing verbinding uitvalt. Kan je zelf instellen.
Dat is fijn om te lezen! Een webapp is prima inderdaad, zoals andere hier ook aangeven is het niet iets wat je constant opent/bekijkt. En al helemaal niet als je niet thuis bent. Tel daarbij op dat het gewoon lokaal is/draait + incl de lokale loadbalancing maakte de keuze voor de Peblar wel overduidelijk voor mijn situatie inderdaad. En een perfecte paal/product bestaat ook niet, zijn altijd wel verbeteringen zoals je zegt. Al denk ik dat alles wat ik zoek prima kan met de Peblar dus dan is de keuze ook wel snel gemaakt achteraf.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 08:42

rCk

Ik heb de oplossing nog niet helemaal gevonden, of mijn zoektocht was niet juist…

Maar, situatie is als volgt:
Laadpaal: Easee Charge Lite, icm Tibber een fijne set-up.
Auto 1: Prive EV
Auto 2: wordt een lease PHEV

Nu wil ik wel zo veel mogelijk gebruik gaan maken van de paal, omdat we die toch hebben, maar voor het zakelijke laden heb ik wel een MID meter nodig.

Wat is nu de beste, goedkoopste en makkelijkste manier om in deze casus dit voor elkaar te krijgen? Zeker ook met laadsessies die de ene keer van auto 1 zijn, dan auto 2.

• HyperBart
rCk schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:46:
Ik heb de oplossing nog niet helemaal gevonden, of mijn zoektocht was niet juist…

Nu wil ik wel zo veel mogelijk gebruik gaan maken van de paal, omdat we die toch hebben, maar voor het zakelijke laden heb ik wel een MID meter nodig.

Wat is nu de beste, goedkoopste en makkelijkste manier om in deze casus dit voor elkaar te krijgen? Zeker ook met laadsessies die de ene keer van auto 1 zijn, dan auto 2.
MID meter er tussen en foto’s declareren (van iedere laadbeurt, ah ja want je prive voertuig zit er anders bijgeteld, dat wordt dan brandstof-fraude).

OF

Nieuwe laadpaal zelf zetten, 2 pasjes, eentje met vrije toegang en eentje die van het werk.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 15-04-2026 10:29 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:24:
[...]

Thanks nog voor de hulp, gezien ik dus net tegen de 24 a 25m zit en na jouw informatie nogmaals gelezen te hebben. Heb ik het volgende nu in m'n winkel mandje staan:

28meter 4x4mm2 ymvk-as
28meter F/UTP CAT-6 grondkabel

Volgens mij moet ik er dan zijn toch? Of heb ik iets over het hoofd gezien.

Gezien de kabels dus direct de grond in gaan, gekozen voor de -as. De paal is een Peblar Business geworden en wordt op 3-fasen aangesloten. Mogelijk niet veel later nog op zonnepanelen (wat dan 1-fasen zal worden, gezien er max 8 panelen zouden komen).
Ja je ziet zeker iets over het hoofd.
Ik ben geen fan van Elektramat en de link die jij stuurt bewijst mijn aversie van ze weer eens.
Die -as moet dezelfde oppervlakte hebben als de andere aders om geschikt te kunnen zijn om een PE-ader te vervangen. Bij die link in mijn post hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" van SanderVunderink staat dit duidelijk genoemd. Bij jouw link van Elektramat staat het niet en op de 'datasheet' staat dat ook niet. 0 garantie dat de aardlitze dezelfde oppervlakte en geleidend vermogen heeft als een ader en dus weet je niet of deze geschikt is als vervanger van een 5-aderige kabel wanneer je die voor 3-fasen + nul + PE (aarde) wilt gebruiken.
Ergo, je Elektramat kabel is ongeschikt tot het tegendeel wordt bewezen.

• nDirect090
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:45:
[...]

Ik ben geen fan van Elektramat en de link die jij stuurt bewijst mijn aversie van ze weer eens.
Die -as moet dezelfde oppervlakte hebben als de andere aders om geschikt te kunnen zijn om een PE-ader te vervangen. Bij die link in mijn post hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" van SanderVunderink staat dit duidelijk genoemd. Bij jouw link van Elektramat staat het niet en op de 'datasheet' staat dat ook niet. 0 garantie dat de aardlitze dezelfde oppervlakte en geleidend vermogen heeft als een ader en dus weet je niet of deze geschikt is als vervanger van een 5-aderige kabel wanneer je die voor 3-fasen + nul + PE (aarde) wilt gebruiken.
Bij SanderVunderink staat er:
“ YMVK-as DCA 4 x 4 + 4 kabel heeft een bruine, blauwe, zwarte, grijze ader en een litze met een oppervlak van 4mm2 per ader.”

Maar ik zou deze zin ook zo kunnen lezen dat ze doelen op de oppervlak van de 4 aders en niet de litze? Gezien er staat “met opperblak van 4mm2 per ader

Nou denk ik dat zo’n donné kabel sowieso wel betere kwaliteit is, daar niet van. Maar de prijs is ook wel weer wat steviger. Vooral bij afname van 28m.

Voor wat het waard is gaf Elektramat dit nog aan in de chat. Maar hier echt ik zelf altijd minder waarde aan gezien het ook simpelweg foutieve info zou kunnen zijn:

Elektramat:
Ja klopt. de litze is altijd gelijk aan de aders.

Ik:
De dikte van de aard litze om het zo maar even te noemen, ik begreep dat als de aders 4mm2 zijn, dat de litze dat ook zou moeten zijn?

Elektramat
Ja dat klopt, bij een grondkabel zit de aarde inderdaad in de mantel (litze) Wat bedoel je precies met de oppervlakte?

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
nDirect090 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
[...]Nou denk ik dat zo’n donné kabel sowieso wel betere kwaliteit is, daar niet van. Maar de prijs is ook wel weer wat steviger. Vooral bij afname van 28m.
Het scheelt ca. € 70 voor jouw lengte.
Ik heb zelf 4x6 (ook de donné, 35 meter) gekocht.
Ja, is duurder dan een onbekende kabel, maar dat ding moet er jaren liggen en ik heb geen zin in gedoe.
Ik zou zelf op dat soort onderdelen niet bezuinigen :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
[...]

Bij SanderVunderink staat er:
“ YMVK-as DCA 4 x 4 + 4 kabel heeft een bruine, blauwe, zwarte, grijze ader en een litze met een oppervlak van 4mm2 per ader.”

Maar ik zou deze zin ook zo kunnen lezen dat ze doelen op de oppervlak van de 4 aders en niet de litze? Gezien er staat “met opperblak van 4mm2 per ader

Nou denk ik dat zo’n donné kabel sowieso wel betere kwaliteit is, daar niet van. Maar de prijs is ook wel weer wat steviger. Vooral bij afname van 28m.

Voor wat het waard is gaf Elektramat dit nog aan in de chat. Maar hier echt ik zelf altijd minder waarde aan gezien het ook simpelweg foutieve info zou kunnen zijn:

Elektramat:
Ja klopt. de litze is altijd gelijk aan de aders.

Ik:
De dikte van de aard litze om het zo maar even te noemen, ik begreep dat als de aders 4mm2 zijn, dat de litze dat ook zou moeten zijn?

Elektramat
Ja dat klopt, bij een grondkabel zit de aarde inderdaad in de mantel (litze) Wat bedoel je precies met de oppervlakte?
Jij zegt al: "Maar hier echt ik zelf altijd minder waarde aan gezien het ook simpelweg foutieve info zou kunnen zijn"

Als ik dan dit chatbericht lees: "Wat bedoel je precies met de oppervlakte?"
Dan ben ik het helemaal met je eens ;)

Die EVSE schrijf je normaliter boekhoudkundig af in 5 jaar. Die grondkabel kan gemakkelijk 30 jaar mee. Wat @geenstijl ook aangeeft, op die kabel en de automaat moet je niet gaan bezuinigen. En dat is ook mooi, want als die goed zijn en er is iets met je EVSE trek je die van de muur/paal en plaats je een nieuwe dat is dan een koud kunstje.

• JB

JB

Cédric roelt!

Als je wil gaan werken met een backoffice; gaat NIET icm Easee

Easee laat het niet toe om via de API te communiceren (nodig voor Tibber slim laden) als er ook een OCPP actief is (backoffice). Dat kan Zaptec op dit moment als enige.

Ik ben net geswitched van Easee naar Zaptec precies om die reden. Tibber gaat nu wel een pilot doen met Easee zonneladen (1 > 3 fasen switchen), wat nog/weer niet goed werkt bij Zaptec (alleen de Go 2 kan dat volgens mij, maar of het ook werkt?).

Mijn boefje is liev!

• nDirect090
geenstijl schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:36:
[...]

Het scheelt ca. € 70 voor jouw lengte.
Ik heb zelf 4x6 (ook de donné, 35 meter) gekocht.
Ja, is duurder dan een onbekende kabel, maar dat ding moet er jaren liggen en ik heb geen zin in gedoe.
Ik zou zelf op dat soort onderdelen niet bezuinigen :)
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:42:
[...]

Jij zegt al: "Maar hier echt ik zelf altijd minder waarde aan gezien het ook simpelweg foutieve info zou kunnen zijn"

Als ik dan dit chatbericht lees: "Wat bedoel je precies met de oppervlakte?"
Dan ben ik het helemaal met je eens ;)

Die EVSE schrijf je normaliter boekhoudkundig af in 5 jaar. Die grondkabel kan gemakkelijk 30 jaar mee. Wat @geenstijl ook aangeeft, op die kabel en de automaat moet je niet gaan bezuinigen. En dat is ook mooi, want als die goed zijn en er is iets met je EVSE trek je die van de muur/paal en plaats je een nieuwe dat is dan een koud kunstje.
Dan ga ik hier jullie advies opvolgen en voor de donné kabel, dan hoef ik alleen nog een utp grondkabel. Is deze UTP/Grondkabel dan correct? Ik zie geen "FTP" kabels bij sandervunderink namelijk.

Die komt dan samen met de ymvk-as "kaal" in de grond te liggen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:41:
[...]

[...]

Dan ga ik hier jullie advies opvolgen en voor de donné kabel, dan hoef ik alleen nog een utp grondkabel. Is deze UTP/Grondkabel dan correct? Ik zie geen "FTP" kabels bij sandervunderink namelijk.

Die komt dan samen met de ymvk-as "kaal" in de grond te liggen.
In de datasheet: "Not recommended for Direct Burial applications without additional crush and impact protection."

Persoonlijk zou ik het er op gokken als je ook wel redelijk WiFi bereik hebt op die plek van de EVSE. Maar het mooiste is als je het terras en de tuin toch al open hebt er even een mantelbuis in te leggen. Dan kun je bij problemen ook makkelijk een andere UTP kabel trekken.

Als ik dit voor iemand zou doen zou ik waarschijnlijk een mantelbuis leggen voor stroom + UTP en gewoon een koperen kern 13-in-dozijn UTP pakken. In een mantelbuis ligt dat wel goed en gaat jaren goed, bij problemen trek je er een andere doorheen.

Voor mijzelf zou ik er dus gewoon UTP bij in de grond leggen mits ik ok WiFi heb bij de EVSE, maar ja geen garantie ;)

• nDirect090
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:46:
[...]

In de datasheet: "Not recommended for Direct Burial applications without additional crush and impact protection."

Persoonlijk zou ik het er op gokken als je ook wel redelijk WiFi bereik hebt op die plek van de EVSE. Maar het mooiste is als je het terras en de tuin toch al open hebt er even een mantelbuis in te leggen. Dan kun je bij problemen ook makkelijk een andere UTP kabel trekken.

Als ik dit voor iemand zou doen zou ik waarschijnlijk een mantelbuis leggen voor stroom + UTP en gewoon een koperen kern 13-in-dozijn UTP pakken. In een mantelbuis ligt dat wel goed en gaat jaren goed, bij problemen trek je er een andere doorheen.

Voor mijzelf zou ik er dus gewoon UTP bij in de grond leggen mits ik ok WiFi heb bij de EVSE, maar ja geen garantie ;)
Ik hoor wat je zegt en ik zou normaal direct voor de mantelbuis aanpak gaan. Maar het ding is dat het om een huurhuis gaat bij ouders. Ik weet zelf ook niet of ik hier dus nog 2 jaar, 5 jaar of 8 jaar woon/gebruik van maakt. Dus om dan voor een mantelbuis te gaan + die donné ymvk-as, etc etc. Het tikt aan het eind van het plaatje wel allemaal aan.

Gezien de kabels dus ook de grond in gaan, denk ik ook dat ik tegen de tijd dat ik zou verhuizen, zoiets zou hebben van "het is me het niet waard om de kabel op te gaan graven en mee te nemen", vandaar ik ook zeer bewust de gedachte constant heb dat ik niet weet hoelang ik er echt gebruik van zal maken.

• Gramser
  • Nu online
Stelt de verhuurder hier geen eisen dan? Straks laat je een suboptimale / potentieel gevaarlijke situatie achter…?

• nDirect090
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:00:
Stelt de verhuurder hier geen eisen dan? Straks laat je een suboptimale / potentieel gevaarlijke situatie achter…?
Deels, voor de vergunning moet ik voldoen aan:
- Een erkend installateur doet het installatiewerk.
- En na uitvoering komt een eigen installateur van de woningcorporatie de installatie controleren

Mocht er bij werkzaamheden van hen enig hinder worden ondervonden, moet ik het zelf (tijdelijk) verwijderen. En kosten, storingen en evt schade als gevolg van de installatie zijn voor mijn eigen rekening en verantwoordelijkheid.

En bij opzeggen van huurovereenkomst ben ik verplicht het te verwijderen tenzij de volgende huurder het wil overnemen met uitzondering van de meterkast.

Dus de kabel gaan wij zelf ingraven maar het aansluiten etc wordt gedaan door een elektricien.

[ Voor 10% gewijzigd door nDirect090 op 15-04-2026 13:06 ]

• macfocus
  • Laatst online: 22:24

Wie zegt dat je voor zakelijke verrekening een MID meter nodig hebt?
De belastingdienst alvast niet.

Gewoon een service provider er tussen zetten zoals Road/e-flux of tap.
Pasje van de baas voorde leasebak, en willekeurig welk ander rfid pasje ( Bieb, afvalpas, pinpas, you name it) voor de rest.
Het ergste wat je kan gebeuren is dat je btw gaat betalen over prive laad sessies.
Dat zou je even moeten uitzoeken.

• JB

JB

Cédric roelt!

macfocus schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:08:
[...]

Wie zegt dat je voor zakelijke verrekening een MID meter nodig hebt?
De belastingdienst alvast niet.

Gewoon een service provider er tussen zetten zoals Road/e-flux of tap.
Pasje van de baas voorde leasebak, en willekeurig welk ander rfid pasje ( Bieb, afvalpas, pinpas, you name it) voor de rest.
Het ergste wat je kan gebeuren is dat je btw gaat betalen over prive laad sessies.
Dat zou je even moeten uitzoeken.
Dat gaat niet met zijn Easee icm Tibber...

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52

Tibber heeft mij ooit eens verteld dat ze auto's kunnen koppelen ipv laadpalen en dan kunnen zien welke auto wanneer laadt.
Ik weet niet of Tibber ook per auto kan rapporteren hoeveel er is geladen.

• nDirect090
Is het dan eigenlijk zo dat als ik kies mantelbuizen aan te leggen, ik ook geen -as kabel meer hoef te gebruiken? Of is dat alsnog slim.

Ik weet dat het is toegestaan om ymkv met mantelbuis in te graven, maar vraag me af of je dat zou willen of dat -as nog steeds aan te raden is ook al leg je hem in een mantelbuis

• Makrolon
True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:45:
[...]

Elke kabel van de diktes die wij in dit topic gebruiken heeft de aardlize net zo dik als de aders, je bent altijd heel Pietje precies met regeltjes, soms is dat terecht maar nu vind ik het volkomen onterecht om daar Elektramat voor in een kwaad daglicht te gaan zetten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:24:
[...]

Elke kabel van de diktes die wij in dit topic gebruiken heeft de aardlize net zo dik als de aders, je bent altijd heel Pietje precies met regeltjes, soms is dat terecht maar nu vind ik het volkomen onterecht om daar Elektramat voor in een kwaad daglicht te gaan zetten.
Dat neem ik ter kennisgeving aan.
Elektramat verkoopt hier een 'Emat' kabel, hun eigen merk, daar kunnen ze prima bijzetten dat de geleidende waarde identiek is aan die van de aders. Zowel op de website als in de datasheet die ze ook zelf maken. Dat doen ze niet. Jij kunt wel stellen dat dat zo is, maar dat is evenveel waard als mijn woord hierin.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:51:
[...]

Dat neem ik ter kennisgeving aan.
Elektramat verkoopt hier een 'Emat' kabel, hun eigen merk, daar kunnen ze prima bijzetten dat de geleidende waarde identiek is aan die van de aders. Zowel op de website als in de datasheet die ze ook zelf maken. Dat doen ze niet. Jij kunt wel stellen dat dat zo is, maar dat is evenveel waard als mijn woord hierin.
Diameter van de concentrische geleider staat er gewoon bij, en is gelijk aan de aders.

Het is wel ander materiaal, dus als het puntje bij het paaltje komt hebt je misschien gelijk - maar een grote tent als Elektramat zal zijn huiswerk heus wel hebben gedaan.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Steef schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:54:
[...]

Diameter van de concentrische geleider staat er gewoon bij, en is gelijk aan de aders.

Het is wel ander materiaal, dus als het puntje bij het paaltje komt hebt je misschien gelijk - maar een grote tent als Elektramat zal zijn huiswerk heus wel hebben gedaan.
Waar zie je dat want dan heb ik er drie keer overheen gelezen? :9
offtopic:
En Elektramat heeft meermaals de zaken niet op orde gehad, geen datasheets, unidirectionele aardlekautomaten verkopen als geschikt voor PV (in hun eigen 'PV-verdeler' bijv.) of de spanningsafhankelijke 1-DIN aardlekautomaten verkopen als geschikt voor consumenten (niet toegestaan volgens NEN1010), ik neem hun informatie met een flinke korrel zout.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

True schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:17:
[...]

Waar zie je dat want dan heb ik er drie keer overheen gelezen? :9
We drijven wat off-topic, maar zie onderstaande uit de "Productspecificaties" tabel.

Eerlijkheidshalve is dit op de 4x2.5 mm2 -as kabel pagina, de tabel van de 4x4 en 4x6 mm2 kabel lijkt al die informatie te missen - maar al die kabels worden vermoeddelijk naar dezelfde standaard gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8MHzfrfiPY99T-KLHvAFuWHebo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dJOBgfEKCzC6x1mBo7AP9zik.jpg?f=user_large

Het is een electra tent voor de massa, de kwaliteit zal inderdaad wat anders zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 16-04-2026 08:28 ]

• laurens0619
  • Laatst online: 23:04
Ik kan, als onderdeel van mijn lease auto, een laadbox laten installeren.
Weet niet precies welk model ik krijg maar de paal gaat mij omgerekend 30 euro in de maand kosten (voor 4 jaar denk ik) en is daarna eigendom van mij.

Als ik snel reken kost die paal mij dan 1440 euro. Zelf een paal kopen en installeren komt denk ik ongeveer hetzelfde uit maar dan is het iig wel gewoon eigendom.

Hebben andere ervaringen hiermee? Zelf een laadpaal kopen en die, via pasje?, automatisch laten declareren bij de werkgever?

CISSP! Drop your encryption keys!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
laurens0619 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:52:
Ik kan, als onderdeel van mijn lease auto, een laadbox laten installeren.
Weet niet precies welk model ik krijg maar de paal gaat mij omgerekend 30 euro in de maand kosten (voor 4 jaar denk ik) en is daarna eigendom van mij.

Als ik snel reken kost die paal mij dan 1440 euro. Zelf een paal kopen en installeren komt denk ik ongeveer hetzelfde uit maar dan is het iig wel gewoon eigendom.

Hebben andere ervaringen hiermee? Zelf een laadpaal kopen en die, via pasje?, automatisch laten declareren bij de werkgever?
In beide gevallen is de paal toch (uiteindelijk) je eigendom. Alleen bij die van je werkgever zit er iig meteen een backoffice bij voor de declaratie.

En ervaringen, daar gaat een groot deel van dit topic toch juist over? Je bent echt niet de enige met een elektrische auto van de zaak en een eigen laadpaal 😉

• laurens0619
jongetje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:06:
[...]

In beide gevallen is de paal toch (uiteindelijk) je eigendom. Alleen bij die van je werkgever zit er iig meteen een backoffice bij voor de declaratie.

En ervaringen, daar gaat een groot deel van dit topic toch juist over? Je bent echt niet de enige met een elektrische auto van de zaak en een eigen laadpaal 😉
Dank je! heb je wel gelijk in, beetje retorische vraag :+
Ik had wel gezocht in het topic maar misschien de verkeerde termen.

Dat backoffice voor declaratie klinkt alsof het makkelijker is om de laadpaal gewoon via de werkgever te installeren :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@laurens0619
Over het algemeen zit er bij de laadpaal via de WG ook ondersteuning of vervanging bij mocht er iets stuk gaan.
Maar kijk ook goed naar de voorwaarden van je lease regeling, wat in geval van eerder beeindigen lease contract (bij vertrek oid).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@laurens0619 een vraag: moet jij echt betalen voor de paal/EVSE? Of zit dat verrekent in je leasebudget? Heb je ook de mogelijkheid de auto te rijden zonder te betalen voor die EVSE?

Potentiële knelpunten:
je weet niet welke EVSE je krijgt
je weet niet of de EVSE aansluit op jouw behoeftes zoals: PV-gestuurd laden, laden gebaseerd op dynamische tarieven, vendor lock-in bij een backoffice ('white label' palen), een niet prettig werkende of communicerende backoffice (kuch 50Five kuch)

Voordeel: 'ontzorgd' als het niet werkt moet je WG het oplossen.

Een alternatief op de twee opties nu is de installatie zelf laten betalen en laten verrekenen met je bijtelling als eigen bijdrage dit heb ik gedaan hierdoor betaal ik netto ongeveer de helft van de volledige kosten en heb ik alles in beheer: keuze merk, keuze installateur, merk aardlekautomaat, welke backoffice ik kies, of ik die laatste drie keer in het jaar aanpas, welk tarief ik instel, etc etc zie: True in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"

• laurens0619
True schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:44:
@laurens0619 een vraag: moet jij echt betalen voor de paal/EVSE? Of zit dat verrekent in je leasebudget? Heb je ook de mogelijkheid de auto te rijden zonder te betalen voor die EVSE?

Potentiële knelpunten:
je weet niet welke EVSE je krijgt
je weet niet of de EVSE aansluit op jouw behoeftes zoals: PV-gestuurd laden, laden gebaseerd op dynamische tarieven, vendor lock-in bij een backoffice ('white label' palen), een niet prettig werkende of communicerende backoffice (kuch 50Five kuch)

Voordeel: 'ontzorgd' als het niet werkt moet je WG het oplossen.

Een alternatief op de twee opties nu is de installatie zelf laten betalen en laten verrekenen met je bijtelling als eigen bijdrage dit heb ik gedaan hierdoor betaal ik netto ongeveer de helft van de volledige kosten en heb ik alles in beheer: keuze merk, keuze installateur, merk aardlekautomaat, welke backoffice ik kies, of ik die laatste drie keer in het jaar aanpas, welk tarief ik instel, etc etc zie: True in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"
Ik heb inmiddels wat meer informatie van ze ontvangen :)

Verrekend in leasebudget. Mijn eigen bijdrage wordt 60 euro (30 netto dus) hoger met laadpaal.
In de regeling staat sowieso vermeld dat er loadbalancing bij zit en ik zag vermelding naar webshop van eneco staan.
Ik gok dus dat ik hieruit kan "kiezen"
https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpaal/aanvragen

Ik mag inderdaad ook mijn eigen laadpaal regelen
"Zelf een laadvoorziening laten plaatsen behoort zeker tot de mogelijkheden, alleen let dan wel op dat de laadpaal openbaar wordt gezet zodat je met Eneco laadpas kan laden voor de automatische verrekening."

Eneco kom ik al in dit topic tegen dus dat geeft al meer inzicht

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Mijn laadpaal is in principe ook openbaar maar komt nergens naar voren omdat ik dat uit heb gezet (E-flux).
Je kunt dan zelf het tarrief instellen waarbij je jouw laadpas gebruikt.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:49
@laurens0619
Let op: load-balancing is NIET hetzelfde als het door @True genoemde "PV-gestuurd laden, laden gebaseerd op dynamische tarieven"!

Load balacing regelt alleen de verdeling over de 3 fasen.
Als je van de WG een laadpaal krijgt waar je geen controle over hebt, loop je alle voordelen mis qua goedkoop laden.

• laurens0619
dank, ja dat is een goede. Wat ik hier zo tegenkom is dat eneco de "slim laden" app heeft waar dat mee zou moeten.
https://www.eneco.nl/energieproducten/slim-laden/

Als ik zo beetje om mij heen kijk dan moet een laadpaal, met homebalancing en pv gestuurd laden inclusief installatie ook wel lukken binnen die 1400 euro maar dat is wel de happy flow dat er niets stuk gaat etc

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:55:
@laurens0619
Let op: load-balancing is NIET hetzelfde als het door @True genoemde "PV-gestuurd laden, laden gebaseerd op dynamische tarieven"!

Load balacing regelt alleen de verdeling over de 3 fasen.
Als je van de WG een laadpaal krijgt waar je geen controle over hebt, loop je alle voordelen mis qua goedkoop laden.
Volstrekt onjuist. Loadbalancing zorgt er voor dat je hoofdzekering niet wordt overbelast en verdeelt niets over 3 fasen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

laurens0619 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:01:
dank, ja dat is een goede. Wat ik hier zo tegenkom is dat eneco de "slim laden" app heeft waar dat mee zou moeten.
https://www.eneco.nl/energieproducten/slim-laden/

Als ik zo beetje om mij heen kijk dan moet een laadpaal, met homebalancing en pv gestuurd laden inclusief installatie ook wel lukken binnen die 1400 euro maar dat is wel de happy flow dat er niets stuk gaat etc
Dat is een white label Peblar. Waar een Peblar Business wat mij betreft (samen met een Zaptec Go 2) met kop en schouders boven concurrenten uitsteekt is een white label wel wat beperkend.
Zeker omdat je het uiteindelijk toch helemaal zelf mag gaan betalen, vind ik het niet helemaal correct.

Niet vergeten dat een WG een EVSE in 5 jaar toch boekhoudkundig afschrijft. Is die eigen bijdrage verhoging omdat het rest van het leasebudget gebruikt is, of is die er altijd als je thuis een EVSE wilt?

• laurens0619
True schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:28:
[...]

Dat is een white label Peblar. Waar een Peblar Business wat mij betreft (samen met een Zaptec Go 2) met kop en schouders boven concurrenten uitsteekt is een white label wel wat beperkend.
Zeker omdat je het uiteindelijk toch helemaal zelf mag gaan betalen, vind ik het niet helemaal correct.

Niet vergeten dat een WG een EVSE in 5 jaar toch boekhoudkundig afschrijft. Is die eigen bijdrage verhoging omdat het rest van het leasebudget gebruikt is, of is die er altijd als je thuis een EVSE wilt?
Dank voor de info :)
Zover ik weet is die bijdrage er altijd en staat die los of je aan je maximum zit. (zit ik niet, auto die ik wil leasen is ongeveer 60% van maximal)

Tenminste ik kon een berekening doen met of zonder laadpaalinstallatie en daar zat een verschil van 60 euro in bruto (wat ik dus terugkrijg ivm underspend).

Verder had ik foutje gemaakt, is natuurlijk voor 5 jaar.
Dus 30x12x5 = 1800 euro

waar ik ook mee zit is dat ik de paal zou willen gebruiken in de toekomst om de 2e auto op te laden.
Op internet zijn de situaties daar wat over verdeeld of dat wel of niet gemakkelijk kan

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2026 14:58 ]

Pagina: 1 ... 221 ... 223 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen