edautz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:02:
Ik heb momenteel 50five als OCPP backend provider en ben daar niet erg tevreden over.
Enige voordeel is dat dit backend gratis is, maar de communicatie, ondersteuning en dienstverlening is ronduit slecht.
Ik ben op zoek naar een gratis alternatief die de volgende features ondersteund:
OCPP koppeling.
Ondersteuning voor mijn bestaande laadpassen. Shell, e-flux etc.
App voor IPhone om laadsessies te starten/stoppen en sessies in te zien en te downloaden.
Webapp.
API om sessies te starten via Homeassistant/Nodered etc.
Nu zie ik dat Tapelectric een gratis beheer account aanbied voor de laadpaal. Echter krijg geen helder beeld hoe dat dan met kosten zit voor het thuisladen. Bij 50five betaal ik momenteel geen kosten voor mijn thuislaat sessies.
Wie heeft daar antwoord op.
Eigenlijk zijn er bij backoffices (BO) voor een EVSE twee opties:
- je betaalt voor het mogen gebruiken van de BO in abonnementsvorm, bijv. €2,50 per maand, de EVSE eigenaar betaald dit om de BO te kunnen koppelen
- degene die laadt en de laadpas aanbiedt betaalt een paar cent extra bovenop het ingestelde tarief
Bij 50Five betaal jij als EVSE eigenaar niet, maar het tarief wat de
laadpas eigenaar (werkgever, leasemaatschappij (indirect werkgever) of privépersoon) is dus een paar cent hoger dan wat jij als EVSE eigenaar hebt ingesteld.
Bij Tap is het als volgt, je stelt Tap in als BO, daarna kun je in de portal/website van Tap van alles instellen, of die publiek vindbaar is of niet, of die door iedereen gebruikt mag worden, verschillende passen met verschillende tarieven, gratis passen etc etc. Als je met een laadpas die niet van Tap is laadt, betaal je ingesteld tarief (+btw) + 10% - bijv. met een Shellpas van de baas. Heb je een Tap pas kun je instellen dat je daar een gratis abonnement op neemt dan betaal je met die pas het ingesteld tarief (+btw) + 5% (let op dit is overal, dus niet alleen bij jou thuis, maar ook bij een publieke lader of bij fastned dit noemen we CPO-tarief, je betaalt dus CPO +5%). Je kunt ook een abonnement van €2,50/mnd nemen bij Tap dan betaal je altijd en overal enkel het CPO-tarief. Met dat abonnement bij jou thuis laden is dan ook ingesteld tarief (+btw) is wat gerekend wordt.
Als je een Tap pas neemt en het account qua betalen (in overleg met je werkgever) instelt op een bedrijfscreditcard of bedrijfsrekening voor incasso (ik weet zo niet of dat tweede mogelijk is bij Tap, ik gok van wel) krijg jij ingesteld tarief van Tap aan het eind van elke volgende maand op jouw rekening gestort en na elke maand krijgt je werkgever een factuur en daarna de incasso/creditcardafschrijving van ingesteld tarief (+btw) + 10% óf 5% óf 0% waarbij die 0% alleen kan met het €2,50/mnd abonnement.
Als je geen Tap kunt/mag nemen van je werkgever als laadpas dan stel je in de BO van Tap je zo in dat je er kunt laden met een laadpas van een andere aanbieder dan wordt het ingesteld tarief (+btw) + 10% + ???. Waarbij ??? gebaseerd is op de laadpasaanbieder die kan nog een scala aan regels hebben voor laadduur, flat start fee of een vaste prijs per kWh.
Beantwoord dit je vraag een beetje?