• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:35

Steef

GoT's Most Eaten

Munki schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:57:
Iemand enig idee hoe het zit wat betreft installatie als je een beetje water in je kruipruimte hebt, circa 10cm? Doen bedrijven daar moeilijk over? Moet ik het leegpompen?
Ik heb het zelf gedaan, maar in de voorwaarden staat vrijwel altijd dat het droog moet zijn.

Is ook wel zo fatsoenlijk om het even weg te pompen, werken in staand water in een kruipruimte is niet leuk. 10 cm is ook echt veel als je er in moet kruipen, gereedschap in moet leggen, misschien op je rug moet liggen om kabels door te voeren (afhankelijk van je situatie).

[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 03-04-2026 21:16 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:38
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:52:
[...]

Als je huurt dan zou ik zeker geen (huur-)zonnepanelen nemen omdat je dan zelf geen toegang zult hebben tot de omvormer om deze aan te sturen. En vanaf 2028 gaan we ook netwerkkosten betalen voor teruglevering, dus dan wordt bij veel contracten het aansturen naar NOM (nul op de meter) wenselijk.
Ik denk dat er nog veel gaat veranderen in de elektriciteitsmarkt de komende 10 jaar waar je als consument rekening wilt houden met slimme aansturingen etc.
Wat je nodig hebt qua aansluiting, zoals gezegd hier een grote tussenwoning, full-electric en EV.
Het zou makkelijk op 35 of 40A kunnen. 35A is 8 kW, in de winternacht als het echt koud is dan heeft de warmtepomp misschien 2 kW nodig dus dan blijft er nog 6 kW over om de auto mee te laden. Theoretisch kun je dan iedere nacht van 22u tot 7u laden dat is dan 9x6=42kW wat overeenkomt met zo'n 250 km.
Als je van 18u tot 9u laadt dan is het 90kW, dat past niet eens in de meerderheid van de EV's, en als het 7kW laden wordt omdat je geen warmtepomp hebt is het nog meer. Maar je rijdt vermoedelijk hooguit een paar keer per jaar 250 km of meer per dag.
In de praktijk zul je als je weinig rijdt eerder een uurtje of misschien 2 hier of daar laden, behalve misschien een keer als je na een hele lange rit leeg thuiskomt. Ik heb zelf ook maanden alleen met een granny geladen (2kW) en dat gaat ook. Buurman hier had de laadpaal vast aangesloten op 1 fase, in afwachting van omzetting naar 3x 25A. Na een paar maanden op de wachtrij heeft hij de aanvraag geannuleerd want het ging op 1 fase ook goed genoeg.
Misschien kun je zoiets ook doen, laat wel een 5-aderige kabel naar de lader leggen en sluit hem op 1 fase aan, en dan kijk je een paar maandjes hoe het gaat, 3 fasen aanvragen kan altijd nog. Zorg dan wel dat je een lader uitkiest die 7kW op 1 fase kan laden want dat kunnen ze niet allemaal, en uiteraard loadbalancing.
Heb nog niet alle details duidelijk, maar zover ik weet zou de huurkosten met 9,50 per maand omhoog gaan. In dat opzicht leek zonnepanelen mij zo goedkoop dat het misschien alsnog loont. Ook al heb geen toegang tot de omvormer.

Maar nogmaals ,ik ben echt een leek nog op gebied van zonnepanelen. Dus ik heb ook geen flauw idee wat het terugleveren gaat inhouden voor huur zonnepanelen.

Ik zag wel dat de hoofdzekering al op 40A is afgezekerd dus dat is denk mooi meegenomen, en qua kabel ga ik inderdaad direct voor 5 aders.

Maar als ik begin op 1-fase, moet ik dan later alsnog niet weer de elektricien terug laten komen om vervolgens alles over te zetten op 3 fasen (nadat Liander de binnenkomende stroomvoorziening verzwaard heeft, zeg maar). Dat zou ik dan wel zonde vinden omdat het 2x de kosten zijn.

Overigens zal ik voornamelijk overdag laden (vertrouw het toch niet helemaal in de nacht, ook omdat de stekker naar de openbare weg staat). Geen warmtepomp overigens, enige groot verbruikers zal hooguit een wasmachine oid zijn.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:38
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:50:
[...]

Joh, ik laad met 7.2 kW aan huis met de Zaptec Go 2 en dat werkt prima. Je hoeft de auto vaak ook niet in één keer naar 80% te brengen als je geen lange ritten maakt. Dat kan ook met twee zonnige middagen.
Dat is ook wel waar, een beetje hoe ik nu met de granny charger laadt. Het is denk vooral de gedachte "wat als je wel een keertje meerdere dagen achter elkaar veel rijdt". Maar het verschil is ook weer niet mega groot. Volgens chatgpt: Van leeg → vol (globaal)
1-fase → ~12 uur
3-fase → ~8 uur

En eigenlijk laad je nooit van 0 naar 100.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:57
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de regels zijn omtrent het thuisladen bij een woning zonder eigen parkeer plek, maar dan liggend aan een hofje zonder stoep, met eigen voortuin (die direct grenst aan de straat), waarbij de strook voor het huis wel gebruikt mag worden voor parkeren. (Er is dus geen doorstroom van verkeer behalve de bewoners die het hofje inrijden om te parkeren)

Als je dan laad;
-De laadkabel verlaat het eigen perceel niet
-De auto staat voor een deel op eigen perceel (betegelde voortuin)
-De aansluiting van de auto staat dus ook op eigen terrein.

De auto staat wel voor een deel op openbare grond maar
-Parkeergedrag wordt niet beïnvloed; ook zonder laadpaal staat de auto op deze plek
-Het is geen eigen parkeerplek; maar de parkeerplek wordt ook niet gereserveerd (In 8 jaar tijd heeft er nog nooit iemand anders voor de deur gestaan, mocht dat gebeuren is het natuurlijk geen probleem)
-De situatie zorgt niet voor hinder / beperking van toegankelijkheid / gevaarlijke situaties

Het lijkt mij een beetje een grijs gebied. In APV's van verschillende gemeentes kan ik hier ook niks over vinden. Wat zeggen jullie, zoiets kan, of kan 't niet? En indien het niet kan, op grond van wat voor (omgevings)wetgeving of APV?

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 00:21
Zolang je zorgt dat niemand last heeft van jouw gedrag is het gewoon oké toch? Check met je buren wat ze vinden en gaan.

In mijn vorige woning vroeg mijn buurman wat we ervan vonden dat er een kabel over de stoep ging. Dat vonden we natuurlijk prima. Want wat is nou een kabel over een stuk stoep waar niemand behalve wij overheen loopt? (Na ons huis was er een sloot). Het is wat anders als er tachtig bejaarden per uur langs moeten zoals waar ik nu woon (met oprit en laadpaal :)).

[ Voor 61% gewijzigd door Exactor it op 03-04-2026 23:34 ]

Pagina: 1 ... 219 220 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen