ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:52:
[...]
Als je huurt dan zou ik zeker geen (huur-)zonnepanelen nemen omdat je dan zelf geen toegang zult hebben tot de omvormer om deze aan te sturen. En vanaf 2028 gaan we ook netwerkkosten betalen voor teruglevering, dus dan wordt bij veel contracten het aansturen naar NOM (nul op de meter) wenselijk.
Ik denk dat er nog veel gaat veranderen in de elektriciteitsmarkt de komende 10 jaar waar je als consument rekening wilt houden met slimme aansturingen etc.
Wat je nodig hebt qua aansluiting, zoals gezegd hier een grote tussenwoning, full-electric en EV.
Het zou makkelijk op 35 of 40A kunnen. 35A is 8 kW, in de winternacht als het echt koud is dan heeft de warmtepomp misschien 2 kW nodig dus dan blijft er nog 6 kW over om de auto mee te laden. Theoretisch kun je dan iedere nacht van 22u tot 7u laden dat is dan 9x6=42kW wat overeenkomt met zo'n 250 km.
Als je van 18u tot 9u laadt dan is het 90kW, dat past niet eens in de meerderheid van de EV's, en als het 7kW laden wordt omdat je geen warmtepomp hebt is het nog meer. Maar je rijdt vermoedelijk hooguit een paar keer per jaar 250 km of meer per dag.
In de praktijk zul je als je weinig rijdt eerder een uurtje of misschien 2 hier of daar laden, behalve misschien een keer als je na een hele lange rit leeg thuiskomt. Ik heb zelf ook maanden alleen met een granny geladen (2kW) en dat gaat ook. Buurman hier had de laadpaal vast aangesloten op 1 fase, in afwachting van omzetting naar 3x 25A. Na een paar maanden op de wachtrij heeft hij de aanvraag geannuleerd want het ging op 1 fase ook goed genoeg.
Misschien kun je zoiets ook doen, laat wel een 5-aderige kabel naar de lader leggen en sluit hem op 1 fase aan, en dan kijk je een paar maandjes hoe het gaat, 3 fasen aanvragen kan altijd nog. Zorg dan wel dat je een lader uitkiest die 7kW op 1 fase kan laden want dat kunnen ze niet allemaal, en uiteraard loadbalancing.
Heb nog niet alle details duidelijk, maar zover ik weet zou de huurkosten met 9,50 per maand omhoog gaan. In dat opzicht leek zonnepanelen mij zo goedkoop dat het misschien alsnog loont. Ook al heb geen toegang tot de omvormer.
Maar nogmaals ,ik ben echt een leek nog op gebied van zonnepanelen. Dus ik heb ook geen flauw idee wat het terugleveren gaat inhouden voor huur zonnepanelen.
Ik zag wel dat de hoofdzekering al op 40A is afgezekerd dus dat is denk mooi meegenomen, en qua kabel ga ik inderdaad direct voor 5 aders.
Maar als ik begin op 1-fase, moet ik dan later alsnog niet weer de elektricien terug laten komen om vervolgens alles over te zetten op 3 fasen (nadat Liander de binnenkomende stroomvoorziening verzwaard heeft, zeg maar). Dat zou ik dan wel zonde vinden omdat het 2x de kosten zijn.
Overigens zal ik voornamelijk overdag laden (vertrouw het toch niet helemaal in de nacht, ook omdat de stekker naar de openbare weg staat). Geen warmtepomp overigens, enige groot verbruikers zal hooguit een wasmachine oid zijn.