Mijn boefje is liev!
Oh god.thijsvt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:59:
Vandaag is blijkbaar de migratie van Coolblue naar 50five begonnen. Onze laadpaal is meteen stuk. Hebben andere hier ook last van?
Die van mij is precies net geplaatst en geactiveerd, tot dusver werkt hij nog - maar kan goed zijn dat hij dus nog niet binnen de overdracht valt.
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art
Ja onze stoppen knallen er nu telkens na 5-10min uit. Het telefoon nummer van coolblue is ook niet meer bereikbaar omdat ze met de migratie bezig zijn. Als je 50five belt krijg je alleen een chatbot die niks van coolblue weet. Het is meteen weer een ramp.Steef schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:10:
[...]
Oh god.
Die van mij is precies net geplaatst en geactiveerd, tot dusver werkt hij nog - maar kan goed zijn dat hij dus nog niet binnen de overdracht valt.
Tevens begrijp ik dat alle palen in batches gemigreerd worden. Als je je paal nog ziet bij coolblue is het niet gebeurd.
[ Voor 10% gewijzigd door thijsvt op 31-03-2026 16:28 ]
Wacht even, door een migratie bij 50Five knallen jouw stoppen er uit?thijsvt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:27:
[...]
Ja onze stoppen knallen er nu telkens na 5-10min uit. Het telefoon nummer van coolblue is ook niet meer bereikbaar omdat ze met de migratie bezig zijn. Als je 50five belt krijg je alleen een chatbot die niks van coolblue weet. Het is meteen weer een ramp.
Tevens begrijp ik dat alle palen in batches gemigreerd worden. Als je je paal nog ziet bij coolblue is het niet gebeurd.
Is loadbalancing via een server van hen i.p.v. lokaal?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dit zou lokaal automatisch met de klemmen moeten gaan. De software van de paal zou dan o.b.v. die kabel moeten weten hoeveel hij mag laden.True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Wacht even, door een migratie bij 50Five knallen jouw stoppen er uit?
Is loadbalancing via een server van hen i.p.v. lokaal?
Het heeft 4 maanden zonder problemen gedraaid en nu exact op het moment van migratie werkt de laadpaal niet meer. Ik gok omdat iets met die software niet goed meer werkt nu.
Welke paal heb je dan? Misschien een gaar systeem waar LB via de backend loopt. Die zijn er wel afaik.thijsvt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:42:
[...]
Dit zou lokaal automatisch met de klemmen moeten gaan. De software van de paal zou dan o.b.v. die kabel moeten weten hoeveel hij mag laden.
Het heeft 4 maanden zonder problemen gedraaid en nu exact op het moment van migratie werkt de laadpaal niet meer. Ik gok omdat iets met die software niet goed meer werkt nu.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Coolblue zijn Peblar paal.Inspired schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:45:
[...]
Welke paal heb je dan? Misschien een gaar systeem waar LB via de backend loopt. Die zijn er wel afaik.
Die doet het wel lokaal volgens mij. Wellicht andere firmware geflashed en/of settings gereset oid. Neem aan dat je er niet in kunt zelf? Dan zul je moeten hopen op 50five.
Kan er inderdaad niet in. Het idee was namelijk dat coolblue dit zou afhandelen met hun goede service terwijl we ook van alle zakelijke diensten gebruik konden maken.Inspired schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:50:
[...]
Die doet het wel lokaal volgens mij. Wellicht andere firmware geflashed en/of settings gereset oid. Neem aan dat je er niet in kunt zelf? Dan zul je moeten hopen op 50five.
Nu is het verkocht en heb ik dus geen service meer maar een AI Bot en een paal met incorrect software.
Als ik het zo lees ben ik blij dat ik voor de Peblar gekozen heb die niet in de cloud werkt.thijsvt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:59:
Vandaag is blijkbaar de migratie van Coolblue naar 50five begonnen. Onze laadpaal is meteen stuk. Hebben andere hier ook last van?
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Je kunt niet meer via de wifi AP bij je paal interface komen? Codes staan achterop je handleiding.thijsvt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Kan er inderdaad niet in. Het idee was namelijk dat coolblue dit zou afhandelen met hun goede service terwijl we ook van alle zakelijke diensten gebruik konden maken.
Nu is het verkocht en heb ik dus geen service meer maar een AI Bot en een paal met incorrect software.
Denk dat ik dat nu maar even snel ga doen om screenshots van de settings te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 31-03-2026 17:08 ]
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art
Waarschijnlijk een goed idee. Maar ik heb die oude settings natuurlijk niet meer.Steef schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:08:
[...]
Je kunt niet meer via de wifi AP bij je paal interface komen? Codes staan achterop je handleiding.
Denk dat ik dat nu maar even snel ga doen om screenshots van de settings te maken.
Misschien is de aansluiting van 3 x 25A naar 40A gezet, dan grijpt load balancing een beetje later in?!Inspired schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:50:
[...]
*Edit* - topic gelezen, dit blijkt niet mogelijk.
[ Voor 30% gewijzigd door Steef op 31-03-2026 17:41 ]
Bij 50five krijg ik überhaupt een error als ik een case wil maken.
Ik denk dat de instellingen gereset zijn waardoor de maximale amperages van je installatie niet meer goed ingesteld staan.thijsvt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:50:
Ondertussen staat de paal weer in de Coolblue app zelf. Echter is het probleem hetzelfde. Na 5-15min knalt hij eruit. Morgen maar even kijken of ik op een manier toch iemand daar te pakken krijg….
Bij 50five krijg ik überhaupt een error als ik een case wil maken.
Kan je niet de stroom via je auto begrenzen? Bv op 10 ampère. Dan kan je in ieder geval laden.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik ben over gegaan op mijn Suko lader die ik normaal op vakanties gebruik. Nu kijken of dit uberhaupt opgelost gaat worden.Makrolon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Ik denk dat de instellingen gereset zijn waardoor de maximale amperages van je installatie niet meer goed ingesteld staan.
Kan je niet de stroom via je auto begrenzen? Bv op 10 ampère. Dan kan je in ieder geval laden.
[ Voor 3% gewijzigd door thijsvt op 31-03-2026 20:51 ]
Hier nog steeds erg stil, Coolblue geeft aan dat het vanaf april om gaat - ik had inmiddels toch wel wat informatie verwacht.
In de 50five app kan ik niet eens een account aan maken momenteel.
[ Voor 11% gewijzigd door Steef op 31-03-2026 22:03 ]
Maar wellicht een tip; als je de peblar open maakt zit er misschien een sticker met codes om er in te komen. Stroom er af. Kapjes er af. Schroeven los draaien en als een deur open draaien. Daar moet je dan de code zien.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
@Steef vergeet niet de schroeven ook weer op moment te draaien zodat die weer water dicht is.RoelsRules schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:13:
50five... Succes er mee..
Maar wellicht een tip; als je de peblar open maakt zit er misschien een sticker met codes om er in te komen. Stroom er af. Kapjes er af. Schroeven los draaien en als een deur open draaien. Daar moet je dan de code zien.
Tenzij je wat anders bedoelt?
Blijft irritant dat een paal zomaar wordt overgedragen aan een andere partij waar je geen zeggenschap over hebt.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
50five zal er wel een nieuwe firmware op gooien, daarmee is te toegang waarschijnlijk foetsie.RoelsRules schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:13:
Ik dacht te lezen dat hij er niet in kwam met de gegevens die hij had gekregen.
Blijft irritant dat een paal zomaar wordt overgedragen aan een andere partij waar je geen zeggenschap over hebt.
Wat ik ook probeer hij blijft oranje/wit knipperen (melding dat die geen data ontvangt), zelfs als die rechtstreeks is aangesloten met een usb lader.
De p1 homewizard werkt als een zonnetje op de splitter, dus er gaat data over heen.
Iemand nog suggesties voordat ik een RMA aanvraag?
Net coolbue gesproken. Blijkbaar duren dingen langer dan verwacht en zit het nu nog allemaal in het oude systeem. Als het helemaal rond en gelukt is krijg je automatisch een mail van 50five en van je onder hun support. (Dit kan dus nog even duren)Steef schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:57:
Heeft iemand die voorheen een Coolblue paal had al communicatie van 50five ontvangen betreffende de overname van de app support?
Hier nog steeds erg stil, Coolblue geeft aan dat het vanaf april om gaat - ik had inmiddels toch wel wat informatie verwacht.
In de 50five app kan ik niet eens een account aan maken momenteel.
in de tussentijd is het telefoon nummer van Coolblue gewoon bereikbaar van 10-12 en 13-15.
Voor mij hebben ze nu weer loadbalancing aangezet en ook logging aangezet die blijkbaar uit stond. (Klinkt wel als een reset na firmware ja...)
Hoe dan ook hoop ik dat het vannacht gewoon weer werkt.
Is dit ook hetgeen slim laden icm dynamische tarieven mogelijk moet maken? Ik begrijp dat Zaptec Go 2 dit wel kan icm ingestelde backoffice als provider, maar met de Easee kan dit nog steeds niet. Zit je dan met je "slimme laadpaal"_eLMo_ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:50:
Yeeeees. Easee gaat werken aan een open lokale API op basis van mijn originele feedback topic 💪😎👍
https://github.com/easee/connect/discussions/2
Mijn boefje is liev!
Ik heb wel een mail gekregen van coolblue dat ik op 1 april een mailtje van 50five zou ontvangen, maar het blijft oorverdovend stil.
Ik kan overigens nog gewoon inloggen op de paal, firmware versie is nog steeds: 1.6.2+1+COOLBLUE-1
PH-MRK request startup
Easee kan gewoon koppelen via een OCCP backend ("laadpaal backoffice"). Waar ik het over had is lokale OCCP, dus juist zonder backend.JB schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:33:
[...]
Is dit ook hetgeen slim laden icm dynamische tarieven mogelijk moet maken? Ik begrijp dat Zaptec Go 2 dit wel kan icm ingestelde backoffice als provider, maar met de Easee kan dit nog steeds niet. Zit je dan met je "slimme laadpaal"
Ik laad zelf op dynamische tarieven met Tibber, maar zonder "backoffice", omdat ik geen werkgever heb ofzo.
[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 01-04-2026 13:50 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
Oké wellicht haal ik dingen door elkaar. Tibber kan in ieder geval niet ook de Easee aanspreken als er een backoffice ingesteld staat, waardoor slim laden niet mogelijk is. Dit heeft ook te maken met Easee zijn toegangssysteem (beperkingen)_eLMo_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:49:
[...]
Easee kan gewoon koppelen via een OCCP backend ("laadpaal backoffice"). Waar ik het over had is lokale OCCP, dus juist zonder backend.
Ik laad zelf op dynamische tarieven met Tibber, maar zonder "backoffice", omdat ik geen werkgever heb ofzo.
Mijn boefje is liev!
Dit klopt, er kan maar 1 backoffice de baas zijn. Die backoffice bepaald of er wel of niet geladen wordt en hoe snel.JB schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:53:
[...]
Oké wellicht haal ik dingen door elkaar. Tibber kan in ieder geval niet ook de Easee aanspreken als er een backoffice ingesteld staat, waardoor slim laden niet mogelijk is. Dit heeft ook te maken met Easee zijn toegangssysteem (beperkingen)
Je kan hier wellicht nog aan tornen door een backoffice te koppelen en via de loadbalancing te sturen op dynamische tarieven, maar heb ik verder geen verstand van.
Zijn er laadpalen die 2 OCCP's ("backends" / "backoffices") kunnen combineren?
Ik heb een backoffice ingesteld staan en ka nslim laden. Wat ik doe is de "Charger"enabled" standaard uitzetten. Wanneer ik thuis kom dan gebruik ik mijn laaddruppel maa rgaat de auto niet laden. Elke minuut start de automation die checkt welk profiel ik heb ingesteld (goodkoospte uren, Duurste overslaan, prijslimiet, handmatig laden) en gaat laden wanneer nodig.JB schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:53:
[...]
Oké wellicht haal ik dingen door elkaar. Tibber kan in ieder geval niet ook de Easee aanspreken als er een backoffice ingesteld staat, waardoor slim laden niet mogelijk is. Dit heeft ook te maken met Easee zijn toegangssysteem (beperkingen)
Dit doe ik dan via Home Assistant. Als jij de prijzen van Tibber kan zien (ik gebruik energyzero) dan kun je dit maken.
Ja en neen. Eigenlijk is de inzet van OCPP om laadpalen aan te sturen suboptimaal maar het is wel universeel omdat iedere laadpaal die iets kon verrekenen via OCPP vaak ook langs daar aanstuurbaar is. Een backend/OCPP moet eigenlijk gewoon alleen gebruikt worden om te laten verrekenen en de laadpaal in de basis te beheren, niet om die volcontinu te regelen._eLMo_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]
Dit klopt, er kan maar 1 backoffice de baas zijn. Die backoffice bepaald of er wel of niet geladen wordt en hoe snel.
Je kan hier wellicht nog aan tornen door een backoffice te koppelen en via de loadbalancing te sturen op dynamische tarieven, maar heb ik verder geen verstand van.
Neen, OCPP is enkelvoudig per laadpaal, er kan maar een kapitein op het schip het commando voeren.
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2026 14:00 ]
Interessant. Ik ben zelf niet zo'n programmeur. Heb een Homey Pro waarmee ik alles poog te automatiseren. De Easee hangt daar ook (al) in. Ik kan vanaf midden april aan de gang, dan verloopt mijn vaste contract.tlpeter schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:58:
[...]
Ik heb een backoffice ingesteld staan en ka nslim laden. Wat ik doe is de "Charger"enabled" standaard uitzetten. Wanneer ik thuis kom dan gebruik ik mijn laaddruppel maa rgaat de auto niet laden. Elke minuut start de automation die checkt welk profiel ik heb ingesteld (goodkoospte uren, Duurste overslaan, prijslimiet, handmatig laden) en gaat laden wanneer nodig.
Dit doe ik dan via Home Assistant. Als jij de prijzen van Tibber kan zien (ik gebruik energyzero) dan kun je dit maken.
Mijn boefje is liev!
Met een Zaptec Go (2) zou deze combi wel werken volgens Tibber, maar dan moet ik een nieuwe laadrobot aan gaan schaffen...HyperBart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:59:
[...]
Ja en neen. Eigenlijk is de inzet van OCPP om laadpalen aan te sturen suboptimaal maar het is wel universeel omdat iedere laadpaal die iets kon verrekenen via OCPP vaak ook langs daar aanstuurbaar is. Een backend/OCPP moet eigenlijk gewoon alleen gebruikt worden om te laten verrekenen en de laadpaal in de basis te beheren, niet om die volcontinu te regelen.
Neen, OCPP is enkelvoudig per laadpaal, er kan maar een kapitein op het schip het commando voeren.
Mijn boefje is liev!
Wel weer bijzonder dat we hier zelf achteraan moeten om op de hoogte te blijven, van Coolblue had ik meer verwacht.thijsvt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:49:
[...]
Net coolbue gesproken. Blijkbaar duren dingen langer dan verwacht en zit het nu nog allemaal in het oude systeem. Als het helemaal rond en gelukt is krijg je automatisch een mail van 50five en van je onder hun support. (Dit kan dus nog even duren)
in de tussentijd is het telefoon nummer van Coolblue gewoon bereikbaar van 10-12 en 13-15.
Voor mij hebben ze nu weer loadbalancing aangezet en ook logging aangezet die blijkbaar uit stond. (Klinkt wel als een reset na firmware ja...)
Hoe dan ook hoop ik dat het vannacht gewoon weer werkt.
Dank voor de update!
Als je laadpaal maar 1 ondersteund kun je altijd met een proxy werken. Of backend + andere vorm van aansturing via EVCC of de auto. Of backend waarmee je ook kunt laden obv tarieven. Zijn redelijk wat opties._eLMo_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]
Dit klopt, er kan maar 1 backoffice de baas zijn. Die backoffice bepaald of er wel of niet geladen wordt en hoe snel.
Laat me graag inspireren. De Volvo kan het niet, want die laat zich niet aansturen zegt Tibber, dus zij doen dit ten alle tijden via de Easee en moeten daarom provider zijn.Inspired schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:24:
[...]
Als je laadpaal maar 1 ondersteund kun je altijd met een proxy werken. Of backend + andere vorm van aansturing via EVCC of de auto. Of backend waarmee je ook kunt laden obv tarieven. Zijn redelijk wat opties.
Mijn boefje is liev!
Simpel, tibber doet het via OCPP, volgens mij kan je de Easee alleen extern via de cloud van Easee aansturen, en hoe sturen zij die aan? Volgens mij ook via OCPP. Tibber kan naar Easee gaan en met hun gaan praten om een integratie opzetten maar Tibber zegt dan wrschlk ook "euh bekijk het maar, universeel is via OCPP, doe maar langs daar, meer is er niet".
Ik durf dus te stellen dat het dus ook zo is dat je het beheer een stukje verliest via de Easee cloud als je overschakelt naar OCPP van Tibber.
[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2026 15:30 ]
Ik kan nog steeds alles instellen via de Easee app, maar de delen die door Tibber bestuurd worden dus niet. Dat houd in laadschema en laadstroom. Simpel aan/uit kan wel nog in de app dus.HyperBart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:29:
In dit geval is het echt wel OF OF
Simpel, tibber doet het via OCPP, volgens mij kan je de Easee alleen extern via de cloud van Easee aansturen, en hoe sturen zij die aan? Volgens mij ook via OCPP. Tibber kan naar Easee gaan en met hun gaan praten om een integratie opzetten maar Tibber zegt dan wrschlk ook "euh bekijk het maar, universeel is via OCPP, doe maar langs daar, meer is er niet".
Ik durf dus te stellen dat het dus ook zo is dat je het beheer een stukje verliest via de Easee cloud als je overschakelt naar OCPP van Tibber.
Maar ik heb dus geen "backoffice" op mijn laadpaal, alleen Tibber als energieleverancier en optimaal laadalgoritme tussen zonnepanelen / dynamische tarieven / loadbalancing.
[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 01-04-2026 17:07 ]
Vraag me af als je dan een paal hebt die niet van jezelf is, je deze zo makkelijk kan confisqueren
Mijn boefje is liev!
Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV
Was het niet sneller geweest om gewoon even de nieuwe charger in de oude backplate te klikken om te passen?shaft83 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:53:
Sinds vandaag een Easee Charge Max in bezit ter vervanging van de oude Easee Home. De backplate lijkt gelijk te zijn en het ziet er naar uit dat de Chargeberry van de Max gewoon op de oude backplate van de Home geschoven kan worden. Iemand hier ervaring met deze specifieke upgrade?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja dat kan.shaft83 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:53:
Sinds vandaag een Easee Charge Max in bezit ter vervanging van de oude Easee Home. De backplate lijkt gelijk te zijn en het ziet er naar uit dat de Chargeberry van de Max gewoon op de oude backplate van de Home geschoven kan worden. Iemand hier ervaring met deze specifieke upgrade?
Daar heb je idd een goed punt. Maar er gaat straks redelijk wat stroom doorheen lopen en Ik wil dan zeker niks onnodig beschadigen.Makrolon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:53:
[...]
Was het niet sneller geweest om gewoon even de nieuwe charger in de oude backplate te klikken om te passen?
Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV
Ik denk dat ik zoiets moet gaan proberen te realiseren. Lijkt me dat de Easee die optie ook heeft, want gisteren heb ik Tibber even als operator gehad en hoorde ik ook maar 1x piepje bij aanbieden pas, de 2e piep zal waarschijnlijk "ik ga laden" zijn. In de app van Tibber zag je dan ook (was rond 16:30 uur) dat alles "on hold" stond ivm slim laden schema willen volgen.tlpeter schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:58:
[...]
Ik heb een backoffice ingesteld staan en ka nslim laden. Wat ik doe is de "Charger"enabled" standaard uitzetten. Wanneer ik thuis kom dan gebruik ik mijn laaddruppel maa rgaat de auto niet laden. Elke minuut start de automation die checkt welk profiel ik heb ingesteld (goodkoospte uren, Duurste overslaan, prijslimiet, handmatig laden) en gaat laden wanneer nodig.
Gebruik jij ook een Easee? Nu weet ik niet of de Easee dit ook gewoonweg kan, maar lijkt me wel. Dan moet ik nog iets verzinnen (draai geen HA) met slim laden.
Mijn boefje is liev!
Of de Easee dat ook zelfstandig kan weet ik niet. Bij mij komt er inderdaad 1 piepje dat de tag is herkent en afhakelijk van de automation een tweede piepje om te gaan laden. Meestal is dat midden in de nacht of midden op de dagJB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:27:
[...]
Ik denk dat ik zoiets moet gaan proberen te realiseren. Lijkt me dat de Easee die optie ook heeft, want gisteren heb ik Tibber even als operator gehad en hoorde ik ook maar 1x piepje bij aanbieden pas, de 2e piep zal waarschijnlijk "ik ga laden" zijn. In de app van Tibber zag je dan ook (was rond 16:30 uur) dat alles "on hold" stond ivm slim laden schema willen volgen.
Gebruik jij ook een Easee? Nu weet ik niet of de Easee dit ook gewoonweg kan, maar lijkt me wel. Dan moet ik nog iets verzinnen (draai geen HA) met slim laden.
Een kleine zoekpoging in dit topic geeft me (niet geheel zeker) terug dat jij wel/ook een Easee hebt toch? Hoe dwing je de onhold af, met HA?tlpeter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:22:
[...]
Of de Easee dat ook zelfstandig kan weet ik niet. Bij mij komt er inderdaad 1 piepje dat de tag is herkent en afhakelijk van de automation een tweede piepje om te gaan laden. Meestal is dat midden in de nacht of midden op de dag
Mijn boefje is liev!
Standaard staat de Easee charger uit (charger enabled = false). Wanneer de auto is ingeplugd en nog een hoop andere voorwaarden dan wordt er aan de hand van mijn keuze (uit, handmatig, goedkoopste uren etc.) geladen. Deze automation loopt elke minuut.JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:30:
[...]
Een kleine zoekpoging in dit topic geeft me (niet geheel zeker) terug dat jij wel/ook een Easee hebt toch? Hoe dwing je de onhold af, met HA?
Misschien heb je iets aan de yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
| alias: EV – Slim laden controller
description: >-
Slim laden controller gestuurd door input_select.ev_charging_mode. Modi: Uit,
Handmatig laden, Duurste uren overslaan, Goedkoopste uren laden, Prijsdrempel.
triggers:
- minutes: /1
trigger: time_pattern
- entity_id:
- sensor.energyzero_huidige_prijs_incl_belasting
- input_select.ev_charging_mode
- sensor.auto_battery
- input_number.ev_target_battery_percentage
- input_boolean.ev_preheat_active
- sensor.next_departure_datetime
- sensor.easee_status
- input_number.ev_skip_expensive_hours
- input_number.ev_min_consecutive_expensive_hours
- input_number.ev_cheapest_hours
trigger: state
conditions:
- condition: state
entity_id: sensor.auto_plug_state
state: plugged
- condition: template
value_template: |
{{ states('sensor.easee_status') != 'Car disconnected' }}
actions:
- choose:
- conditions:
entity_id: input_boolean.ev_preheat_active
state: "on"
sequence:
- target:
entity_id: switch.easee_charger_enabled
action: switch.turn_on
- conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.auto_battery
above: input_number.ev_target_battery_percentage
sequence:
- target:
action: switch.turn_off
- conditions:
entity_id: input_select.ev_charging_mode
state: Handmatig laden
sequence:
- target:
- conditions:
state: Uit
sequence:
- target:
- conditions:
value_template: >
{% set dep = states('sensor.next_departure_datetime') %} {% if dep
in ['none','unknown','unavailable'] %}
false
{% else %}
{% set dep_ts = as_timestamp(dep) %}
{% set now_ts = as_timestamp(now()) %}
{{ (dep_ts - now_ts) / 60
<= states('input_number.force_charge_minutes') | int }}
{% endif %}
sequence:
- target:
- conditions:
state: Duurste uren overslaan
{% set prices =
state_attr('sensor.energyzero_uurprijzen_incl_belasting',
'prices') %} {% set skip =
states('input_number.ev_skip_expensive_hours') | int(6) %} {% set
now_ts_cur = as_timestamp(utcnow()) %} {% set ns_cur =
namespace(price=999) %} {% for p in prices if prices is not none
%}
{% if as_timestamp(p.time) <= now_ts_cur and now_ts_cur < as_timestamp(p.time) + 3600 %}
{% set ns_cur.price = p.price %}
{% endif %}
{% endfor %} {% set cur = ns_cur.price %} {% set min_consec =
states('input_number.ev_min_consecutive_expensive_hours') | int(2)
%} {% if prices is not none and prices | length > 0 and skip > 0
%}
{% set all_prices = prices | map(attribute='price') | list %}
{% set higher_count = all_prices | select('gt', cur) | list | length %}
{% if higher_count >= skip %}
true
{% else %}
{% set sorted_desc = all_prices | sort(reverse=true) | list %}
{% set threshold = sorted_desc[skip - 1] %}
{% set now_ts = as_timestamp(utcnow()) %}
{% set ns = namespace(consec=0, started=false, done=false) %}
{% for p in prices %}
{% if not ns.done %}
{% set p_ts = as_timestamp(p.time) %}
{% if not ns.started and p_ts <= now_ts and now_ts < p_ts + 3600 %}
{% set ns.started = true %}
{% endif %}
{% if ns.started %}
{% if p.price >= threshold %}
{% set ns.consec = ns.consec + 1 %}
{% else %}
{% set ns.done = true %}
{% endif %}
{% endif %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ ns.consec < min_consec }}
{% endif %}
{% elif skip == 0 %}
true
{% else %}
false
{% endif %}
sequence:
- target:
- conditions:
state: Goedkoopste uren laden
{% set prices =
state_attr('sensor.energyzero_uurprijzen_incl_belasting',
'prices') %} {% set n = states('input_number.ev_cheapest_hours') |
int(6) %} {% set now_ts_cur = as_timestamp(utcnow()) %} {% set
ns_cur = namespace(price=999) %} {% for p in prices if prices is
not none %}
{% if as_timestamp(p.time) <= now_ts_cur and now_ts_cur < as_timestamp(p.time) + 3600 %}
{% set ns_cur.price = p.price %}
{% endif %}
{% endfor %} {% set cur = ns_cur.price %} {% if prices is not none
and prices | length > 0 and n > 0 %}
{% set sorted_asc = prices | map(attribute='price') | sort | list %}
{% set threshold = sorted_asc[[n - 1, sorted_asc | length - 1] | min] %}
{{ cur <= threshold }}
{% else %}
false
{% endif %}
sequence:
- target:
- conditions:
state: Prijsdrempel
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.energyzero_huidige_prijs_incl_belasting
below: input_number.smart_price_threshold
sequence:
- target:
default:
- target:
mode: restart |
Volgens de monteurs worden momenteel vooral de Ratio io6 Pro MID en de Zaptec Go 2 geplaatst. Het gaat om een leaseauto maar de laadpaal, installatie en aanpassen van de meterkast betalen we zelf. Hieronder wat relevante informatie en vragen:
- We hebben 11 zonnepanelen en zijn klant bij Tibber. Het lijkt ons ideaal om zowel de zonnepanelen als het dynamische energiecontract van Tibber optimaal te benutten
- De voor- en nadelen van een backoffice koppeling zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Maandelijks handmatig declareren is geen probleem als dat betekent dat we meer privacy behouden. Ook vraag ik me af welk tarief er wordt doorbelast en hoe dit precies werkt
- Een app om alles te monitoren is uiteraard prettig
- ERE certificaten is een plus maar geen doorslaggevende factor
- In de toekomst komt er waarschijnlijk nog een tweede (privé) EV bij. Dit kan nog wel 2 of 3 jaar duren.
Ik zou lekker op 1 fase blijven zitten. Wat sneller kunnen laden is een 'nice to have' maar meestal niet nodig.juwlez schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:58:
Zou ik jullie expertise mogen raadplegen? In november krijg ik mijn EV (Volvo EX60, lease via werk). Ter voorbereiding willen we graag een laadpaal laten installeren. Hiervoor moet onze meterkast worden aangepast van 1fase naar 3fase (hierover zal ik meer vragen stellen in het topic Elektra huisinstallaties).
Volgens de monteurs worden momenteel vooral de Ratio io6 Pro MID en de Zaptec Go 2 geplaatst. Het gaat om een leaseauto maar de laadpaal, installatie en aanpassen van de meterkast betalen we zelf. Hieronder wat relevante informatie en vragen:Hebben jullie advies over een geschikte laadpaal? En zijn er nog andere zaken die we mee moeten nemen in onze overweging?
- We hebben 11 zonnepanelen en zijn klant bij Tibber. Het lijkt ons ideaal om zowel de zonnepanelen als het dynamische energiecontract van Tibber optimaal te benutten
- De voor- en nadelen van een backoffice koppeling zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Maandelijks handmatig declareren is geen probleem als dat betekent dat we meer privacy behouden. Ook vraag ik me af welk tarief er wordt doorbelast en hoe dit precies werkt
- In de toekomst komt er waarschijnlijk nog een tweede (privé) EV bij
Als er in de toekomst een privé EV komt lijkt me backoffice noodzakelijk, hoe onderscheid je anders de privé van de zakelijke laadsessies. Hier ook een zakelijke en privé EV, ik gebruik Tap Electric als backoffice. Je kunt daar een of meer laadpassen als privé aanmerken zodat er dan niets in rekening wordt gebracht.juwlez schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:58:
Zou ik jullie expertise mogen raadplegen? In november krijg ik mijn EV (Volvo EX60, lease via werk). Ter voorbereiding willen we graag een laadpaal laten installeren. Hiervoor moet onze meterkast worden aangepast van 1fase naar 3fase (hierover zal ik meer vragen stellen in het topic Elektra huisinstallaties).
Volgens de monteurs worden momenteel vooral de Ratio io6 Pro MID en de Zaptec Go 2 geplaatst. Het gaat om een leaseauto maar de laadpaal, installatie en aanpassen van de meterkast betalen we zelf. Hieronder wat relevante informatie en vragen:Hebben jullie advies over een geschikte laadpaal? En zijn er nog andere zaken die we mee moeten nemen in onze overweging?
- In de toekomst komt er waarschijnlijk nog een tweede (privé) EV bij
Als je EV op 1 fase 32A kan laden hoef je inderdaad niet naar een 3 fase laadpaal. Je laad dan met 7.6 kW t.o.v. 11 kW met ee 3 fase laadpaal.
Dank voor je informatie, zeer gewaardeerd. Het wordt me allemaal veel te complex helaas. Overal workarounds realiseren en dan heb ik het slim laden van Tibber nog niet voor elkaar via de "normale route", waardoor grid awards ook niet werken.tlpeter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:37:
[...]
Standaard staat de Easee charger uit (charger enabled = false). Wanneer de auto is ingeplugd en nog een hoop andere voorwaarden dan wordt er aan de hand van mijn keuze (uit, handmatig, goedkoopste uren etc.) geladen. Deze automation loopt elke minuut.
Misschien heb je iets aan de yaml:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174alias: EV – Slim laden controller description: >- Slim laden controller gestuurd door input_select.ev_charging_mode. Modi: Uit, Handmatig laden, Duurste uren overslaan, Goedkoopste uren laden, Prijsdrempel. triggers: - minutes: /1 trigger: time_pattern - entity_id: - sensor.energyzero_huidige_prijs_incl_belasting - input_select.ev_charging_mode - sensor.auto_battery - input_number.ev_target_battery_percentage - input_boolean.ev_preheat_active - sensor.next_departure_datetime - sensor.easee_status - input_number.ev_skip_expensive_hours - input_number.ev_min_consecutive_expensive_hours - input_number.ev_cheapest_hours trigger: state conditions: - condition: state entity_id: sensor.auto_plug_state state: plugged - condition: template value_template: | {{ states('sensor.easee_status') != 'Car disconnected' }} actions: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.ev_preheat_active state: "on" sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_on - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.auto_battery above: input_number.ev_target_battery_percentage sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_off - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ev_charging_mode state: Handmatig laden sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_on - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ev_charging_mode state: Uit sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_off - conditions: - condition: template value_template: > {% set dep = states('sensor.next_departure_datetime') %} {% if dep in ['none','unknown','unavailable'] %} false {% else %} {% set dep_ts = as_timestamp(dep) %} {% set now_ts = as_timestamp(now()) %} {{ (dep_ts - now_ts) / 60 <= states('input_number.force_charge_minutes') | int }} {% endif %} sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_on - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ev_charging_mode state: Duurste uren overslaan - condition: template value_template: > {% set prices = state_attr('sensor.energyzero_uurprijzen_incl_belasting', 'prices') %} {% set skip = states('input_number.ev_skip_expensive_hours') | int(6) %} {% set now_ts_cur = as_timestamp(utcnow()) %} {% set ns_cur = namespace(price=999) %} {% for p in prices if prices is not none %} {% if as_timestamp(p.time) <= now_ts_cur and now_ts_cur < as_timestamp(p.time) + 3600 %} {% set ns_cur.price = p.price %} {% endif %} {% endfor %} {% set cur = ns_cur.price %} {% set min_consec = states('input_number.ev_min_consecutive_expensive_hours') | int(2) %} {% if prices is not none and prices | length > 0 and skip > 0 %} {% set all_prices = prices | map(attribute='price') | list %} {% set higher_count = all_prices | select('gt', cur) | list | length %} {% if higher_count >= skip %} true {% else %} {% set sorted_desc = all_prices | sort(reverse=true) | list %} {% set threshold = sorted_desc[skip - 1] %} {% set now_ts = as_timestamp(utcnow()) %} {% set ns = namespace(consec=0, started=false, done=false) %} {% for p in prices %} {% if not ns.done %} {% set p_ts = as_timestamp(p.time) %} {% if not ns.started and p_ts <= now_ts and now_ts < p_ts + 3600 %} {% set ns.started = true %} {% endif %} {% if ns.started %} {% if p.price >= threshold %} {% set ns.consec = ns.consec + 1 %} {% else %} {% set ns.done = true %} {% endif %} {% endif %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.consec < min_consec }} {% endif %} {% elif skip == 0 %} true {% else %} false {% endif %} sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_on - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ev_charging_mode state: Goedkoopste uren laden - condition: template value_template: > {% set prices = state_attr('sensor.energyzero_uurprijzen_incl_belasting', 'prices') %} {% set n = states('input_number.ev_cheapest_hours') | int(6) %} {% set now_ts_cur = as_timestamp(utcnow()) %} {% set ns_cur = namespace(price=999) %} {% for p in prices if prices is not none %} {% if as_timestamp(p.time) <= now_ts_cur and now_ts_cur < as_timestamp(p.time) + 3600 %} {% set ns_cur.price = p.price %} {% endif %} {% endfor %} {% set cur = ns_cur.price %} {% if prices is not none and prices | length > 0 and n > 0 %} {% set sorted_asc = prices | map(attribute='price') | sort | list %} {% set threshold = sorted_asc[[n - 1, sorted_asc | length - 1] | min] %} {{ cur <= threshold }} {% else %} false {% endif %} sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_on - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ev_charging_mode state: Prijsdrempel - condition: numeric_state entity_id: sensor.energyzero_huidige_prijs_incl_belasting below: input_number.smart_price_threshold sequence: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_on default: - target: entity_id: switch.easee_charger_enabled action: switch.turn_off mode: restart
Grappig dat uiteindelijk de Easee me nu dus alsnog in de weg zitJB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:52:
Die Easee is toch wel interessant... Esthetische toch maar los laten misschien. Hebben een 3x 25A aansluiting. Waarom zou ik toch voor een 22 kW wallbox moeten gaan? Schiet je jezelf (op lange termijn) niet in de voeten? Zoveel duurder is een Zaptec Go ook weer niet namelijk...
Mijn boefje is liev!
Ik niet, dat duurt bij zijn PHEV 2x zo lang... De laatste Volvo's kunnen laden op 2 fasen.ASW1 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:01:
[...]
Ik zou lekker op 1 fase blijven zitten. Wat sneller kunnen laden is een 'nice to have' maar meestal niet nodig.
Verder loopt @juwlez tegen dezelfde use case aan waar ik mee stoei. Easee voldoet in ieder geval (deels) niet. De Zaptec Go 2 wel. De info staat hier iets boven genoemd
Excuus, gaat om een EX60 EV.
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 02-04-2026 14:38 ]
Mijn boefje is liev!
Vraag het aan Tibber, die moeten hier toch wel ervaring mee hebben? Die hebben nu toch een koppeling met jouw lader?JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:21:
[...]
Dank voor je informatie, zeer gewaardeerd. Het wordt me allemaal veel te complex helaas. Overal workarounds realiseren en dan heb ik het slim laden van Tibber nog niet voor elkaar via de "normale route", waardoor grid awards ook niet werken.
[...]
Grappig dat uiteindelijk de Easee me nu dus alsnog in de weg zitDe makkelijkste weg is denk ik een Zaptec Go en dan de Easee verkopen...
Al gedaan. Niet mogelijk icm de use case zoals ik heb.tlpeter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:19:
[...]
Vraag het aan Tibber, die moeten hier toch wel ervaring mee hebben? Die hebben nu toch een koppeling met jouw lader?
Nee wij communiceren juist via de API van Easee en je backoffice provider waarschijnlijk via OCPP.
Momenteel is er nog geen workaround, behalve als je backoffice provider ook via de API kan koppelen.
Mijn boefje is liev!
Dat is jammer. Ik gebruik E-flux voor het zakelijk laden. Ik meld mijn tag aan en zoals eerder aangegeven laden via Home Assistant. Ik heb effe gekeken en er is een Tibber integratie.JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:22:
[...]
Al gedaan. Niet mogelijk icm de use case zoals ik heb.
[...]
Ik ook maar doordat die dus als provider actief is, kan Tibber niks meer met de Easee. Via HA kun je lijkt mij geen Grid Award achtige zaken voor elkaar krijgen icm Tibber's slim laden?tlpeter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:30:
[...]
Dat is jammer. Ik gebruik E-flux voor het zakelijk laden. Ik meld mijn tag aan en zoals eerder aangegeven laden via Home Assistant. Ik heb effe gekeken en er is een Tibber integratie.
Mijn boefje is liev!
1. Hij heeft een oprit en een garage. Zit te twijfelen tussen binnen of buiten laden. Binnen is fijner, maar mogelijk toch wat risico icm brand oid? Is die angst gerechtvaardigd of niet?
2. Laadpaalinstallatie gaat via ANWB heb ik begrepen en daar was de Zappi 2H22TW de voorkeurslader, maar ANWB komt nu met een Zaptec Go als alternatief. Ik heb er zelf geen verstand van, maar wat zou jullie voorkeur hebben? Er is nog geen dynamisch contract, gaat wel komen. Behoorlijk wat zonnepanelen aanwezig.
Nee dat weet ik niet.JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:07:
[...]
Ik ook maar doordat die dus als provider actief is, kan Tibber niks meer met de Easee. Via HA kun je lijkt mij geen Grid Award achtige zaken voor elkaar krijgen icm Tibber's slim laden?
Persoonlijk zou ik als het een garage aan het huis vast is, nooit mn auto laden in de garage. De kans dat het mis gaat is heel klein, echt heel klein, maar als het mis gaat...mikekiwi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:01:
Een vriend van mij heeft net een EV gekocht (Kona '25) en zit met wat laadpaaltwijfels:
1. Hij heeft een oprit en een garage. Zit te twijfelen tussen binnen of buiten laden. Binnen is fijner, maar mogelijk toch wat risico icm brand oid? Is die angst gerechtvaardigd of niet?
2. Laadpaalinstallatie gaat via ANWB heb ik begrepen en daar was de Zappi 2H22TW de voorkeurslader, maar ANWB komt nu met een Zaptec Go als alternatief. Ik heb er zelf geen verstand van, maar wat zou jullie voorkeur hebben? Er is nog geen dynamisch contract, gaat wel komen. Behoorlijk wat zonnepanelen aanwezig.
Zaptec go2 zou ik als alternatief voor de zappi zien, go 1 dan zou ik voor de zappi gaan.
En het gaat nooit mis met benzine auto's?Makrolon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:39:
[...]
Persoonlijk zou ik als het een garage aan het huis vast is, nooit mn auto laden in de garage. De kans dat het mis gaat is heel klein, echt heel klein, maar als het mis gaat...
Ik zet de auto altijd in de garage en laad altijd in de garage.
Als de auto voor de garage staat, naast het huis, en het zou mis gaan, dan slaan de vlammen vast wel over op het huis.
Hoezo moet het nou weer gelijk zo aanvallend. 😂 Ik geef gewoon mn mening, ik zou het niet doen, jij wel, prima.ASS-Ware schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:42:
[...]
En het gaat nooit mis met benzine auto's?
Ik zet de auto altijd in de garage en laad altijd in de garage.
Als de auto voor de garage staat, naast het huis, en het zou mis gaan, dan slaan de vlammen vast wel over op het huis.
En nee, een benzineauto vliegt niet spontaan in de fik in je garage nee.
Benzine / Diesel / LPG → ~4.800 branden/jaar (~96% van totaal)
Volledig elektrisch (BEV) → ~200 branden/jaar (~4% van totaal)
Ter vergelijking met het wagenpark:
- Fossiel: 86% van alle auto's → 96% van de branden
- Elektrisch: 14% van alle auto's → 4% van de branden
EV's branden dus statistisch gezien zo'n 7x minder vaak dan fossiele auto's.
Kanttekening: EV's zijn gemiddeld nieuwer, en zijn moeilijker te blussen als het wél misgaat.
Opvallend: alleen al tijdens Oud & Nieuw 2024-2025 gingen er 270 auto's in brand — meer dan het héle jaarlijkse totaal aan EV-branden.
📊 Samengesteld met Claude (Anthropic) op basis van:
- NIPV – Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (rapport 2021)
- IFV – Instituut Fysieke Veiligheid
- Verbond van Verzekeraars
- WattisDuurzaam.nl (jan 2025)
Mijn boefje is liev!
Shit in = shit out.Kaoh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:34:
🔥 Autobranden in Nederland per brandstoftype (~5.000/jaar)
Benzine / Diesel / LPG → ~4.800 branden/jaar (~96% van totaal)
Volledig elektrisch (BEV) → ~200 branden/jaar (~4% van totaal)
Ter vergelijking met het wagenpark:
- Fossiel: 86% van alle auto's → 96% van de branden
- Elektrisch: 14% van alle auto's → 4% van de branden
EV's branden dus statistisch gezien zo'n 7x minder vaak dan fossiele auto's.
Kanttekening: EV's zijn gemiddeld nieuwer, en zijn moeilijker te blussen als het wél misgaat.
Opvallend: alleen al tijdens Oud & Nieuw 2024-2025 gingen er 270 auto's in brand — meer dan het héle jaarlijkse totaal aan EV-branden.
📊 Samengesteld met Claude (Anthropic) op basis van:
- NIPV – Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (rapport 2021)
- IFV – Instituut Fysieke Veiligheid
- Verbond van Verzekeraars
- WattisDuurzaam.nl (jan 2025)
Het gaat hier duidelijk om stilstaande én ladende auto's.
n=1 ik kan twee huizen aanwijzen waar het met laden wél mis is gegaan in mijn omgeving, of dat aan de BEV, EVSE of installateur ligt kan ik niet zeggen, maar het gebeurd wel degelijk.
Vind je dat uitmaken? Ik heb liever brand in mijn garage of geparkeerde auto, dan terwijl ik erin zit aan het rijden...True schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:46:
[...]
Shit in = shit out.
n=1 ik kan twee huizen aanwijzen waar het met laden wél mis is gegaan in mijn omgeving, of dat aan de BEV, EVSE of installateur ligt kan ik niet zeggen, maar het gebeurd wel degelijk.
Ook al is het twee keer in de beurt gebeurd, het aantal keer dat ik er langs 1 ben gereden op de vluchtstrook is veel hoger.
En als het brandstichting was, wat inderdaad veel de oorzaak is, staan ze ook op je oprit/voor de deur. Dat maakt dus ook niet veel uit. Van die totalen zijn er veel nachtelijke brandstichting dus ook waar men parkeert.
[ Voor 14% gewijzigd door Kaoh op 02-04-2026 21:07 ]
Ja dat maakt uit, want het ging er om of je je auto in de garage of op de oprit zou laden.Kaoh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:03:
[...]
Vind je dat uitmaken? Ik heb liever brand in mijn garage of geparkeerde auto, dan terwijl ik erin zit aan het rijden...
Ook al is het twee keer in de beurt gebeurd, het aantal keer dat ik er langs 1 ben gereden op de vluchtstrook is veel hoger.
En als het brandstichting was, wat inderdaad veel de oorzaak is, staan ze ook op je oprit/voor de deur. Dat maakt dus ook niet veel uit. Van die totalen zijn er veel nachtelijke brandstichting dus ook waar men parkeert.
De vraag is sowieso:Kaoh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:03:
[...]
Vind je dat uitmaken? Ik heb liever brand in mijn garage of geparkeerde auto, dan terwijl ik erin zit aan het rijden...
- wil je thuisladen?
- of wil je elders laden?
- hoe wil je thuisladen?
Klopt, maar het was een zorg, die ik een context geef zodat men persoonlijk kan afwegen of die terecht is. Feitjes die bijdragen aan die afweging. Het bevestigt dat het inderdaad wel eens gebeurd, maar relativeert. Een angst daarvoor welke te zwaar wordt beleeft zou negatief op de acceptatie van thuis laden kunnen drukken voor de vrager, terwijl deze extra info dan ook weer rust kan bieden 🫡True schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:12:
[...]
De vraag is sowieso:Of als je die eerste met 'thuisladen' hebt beantwoordt is het:
- wil je thuisladen?
- of wil je elders laden?
De vraag is in het Thuisladen van je EV deel 2 toch niet: zullen we een vergelijking met ICE maken om tot een keuze te komen of we wel of niet thuisladen?
- hoe wil je thuisladen?
Trouwens van die 200 waren er maar 57 waarvan de accu is de brand stond en 47 die aan de lader stonden waarbij nog steeds niet helder is of het daardoor kwam. Op 1.5M evs is dat dus echt een kleine kans, zeker op het aantal laadsessies.True schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:46:
[...]
Shit in = shit out.
Dus ik zeg dat het niet een risico is dat je actief hoeft te managen door consessies te doen op je woon comfort. Als deze persoon liever in de garage laad, is dat een prima acceptabel risico.
Nee jij vind dat een prima acceptabel risico, en iemand anders kan dat een niet aanvaardbaar risico vinden. Ondergetekende bijvoorbeeld.Kaoh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:46:
[...]
Trouwens van die 200 waren er maar 57 waarvan de accu is de brand stond en 47 die aan de lader stonden waarbij nog steeds niet helder is of het daardoor kwam. Op 1.5M evs is dat dus echt een kleine kans, zeker op het aantal laadsessies.
Dus ik zeg dat het niet een risico is dat je actief hoeft te managen door consessies te doen op je woon comfort. Als deze persoon liever in de garage laad, is dat een prima acceptabel risico.
Het is niet aanvallend bedoeld hoor, maar er zijn ook benzine auto's die spontaan in brand zijn gegaan.Makrolon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:45:
[...]
Hoezo moet het nou weer gelijk zo aanvallend. 😂 Ik geef gewoon mn mening, ik zou het niet doen, jij wel, prima.
En nee, een benzineauto vliegt niet spontaan in de fik in je garage nee.
Ik gaf ook maar mijn mening. Dat jij dit risico, wat kleiner is dan geraakt worden door bliksem, niet acceptabel vind is helemaal aan jezelf inderdaad.Makrolon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:01:
[...]
Nee jij vind dat een prima acceptabel risico, en iemand anders kan dat een niet aanvaardbaar risico vinden. Ondergetekende bijvoorbeeld.
Kaoh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:22:
[...]
Klopt, maar het was een zorg, die ik een context geef zodat men persoonlijk kan afwegen of die terecht is. Feitjes die bijdragen aan die afweging. Het bevestigt dat het inderdaad wel eens gebeurd, maar relativeert. Een angst daarvoor welke te zwaar wordt beleeft zou negatief op de acceptatie van thuis laden kunnen drukken voor de vrager, terwijl deze extra info dan ook weer rust kan bieden 🫡
Het wordt wel erg OT nu, maar jij brengt output van AI als feiten terwijl je de verkeerde vragen stelt in de verkeerde context.
Feit: sommige BEVs zijn zwaarder dan olifanten. Ook een feit: vorige feit is totaal irrelevant in dit topic.
Ik twijfel hier nu dus ook over. De meterkast is onlangs al (kosteloos) vervangen en gereed gemaakt voor 3-fasen. Dat betekend volgens mij(?) dat ik alleen nog maar Liander zou moeten bekostigen om van 1 fasen naar 3 fasen te gaan. Dat zou €368 kosten, maar is dat het waard om naar 3 fasen te gaan.ASW1 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:01:
[...]
Ik zou lekker op 1 fase blijven zitten. Wat sneller kunnen laden is een 'nice to have' maar meestal niet nodig.
Geen dynamisch contract, wel vast contract voor 21cent per kwh.tlpeter schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:31:
Tja, la sje dynamischie prijzen hebt en je bijvoorbeel 3 goedkope uren hebt dan is drie fasen toch wel lekker. Het scheelt gewoon veel geld en verdien je best snel terug.
Ik he overigens nog de optie om zonnepanelen te laten installeren. Omdat huurhuis zou alleen de maandelijkse huurkosten €9,50 omhoog gaan voor zonnepanelen. Dit klinkt alsnog wel als een goede deal maar moet me eerst wat meer in verdiepn
Punt waar ik nu zelf tegenaanloop is dat de tarieven steeds complexer gaan worden en ik in de toekomst bv ook nul op de meter wil gaan kunnen draaien met de zonnepanelen wanneer de prijs onder een bepaald niveau zakt. Dat is met 3 fasen al een stuk lastiger af te regelen dan met 1 fase, afhankelijk van welke hardware je hebt en hoe je die wilt/kunt aansturen. Laden op PV overschot hetzelfde, niet alle merken doen dat even goed.nDirect090 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:25:
[...]
Ik twijfel hier nu dus ook over. De meterkast is onlangs al (kosteloos) vervangen en gereed gemaakt voor 3-fasen. Dat betekend volgens mij(?) dat ik alleen nog maar Liander zou moeten bekostigen om van 1 fasen naar 3 fasen te gaan. Dat zou €368 kosten, maar is dat het waard om naar 3 fasen te gaan.
Dan krijg je straks nog de situatie dat je wilt kunnen overschotladen èn NOM draaien met PV en dat moet dan onderling afgeregeld worden, en er komen netwerktarieven aan waarbij je sowieso ook gaat betalen voor teruglevering gedurende bepaalde tijdsblokken. En over 1 of 2 jaar komt er misschien ook een accu bij, dan komt ook weer de extra complexiteit van 3 fasen om de hoek, zowel qua installatie als afregeling. Het goed kunnen afregelen is veel simpeler als je op 1 fase zit en alle levering en teruglevering uit hetzelfde potje komt, ipv uit 3 verschillende potjes. KISS is bliss.
Ik heb er spijt van naar 3x 25A gegaan te zijn, achteraf gezien had het makkelijk op 40A gekunt, ondanks dat zowel woning als auto hier full-electric zijn. En zo heel veel scheelt het niet 7 of 11 kW laden, daar ga je echt geen groot financieel voordeel mee pakken doordat je iets sneller laadt in de allergoedkoopste uurtjes.
[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 03-04-2026 09:58 ]
Ik heb geen carport en dat is bij ons helaas ook niet echt een gemakkelijke optie, dus die komt er niet.
Degradatie zou volgens diverse onderzoeken wel toenemen als de cellen boven de 50 graden komen. Ik schat zo in dat de auto die warmte inderdaad zelf afvoert met de batterijconditionering (koeling) mocht het echt de 50 aantikken (schat zelf van niet). Niks aan de hand dus
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
En zoals JanHenk al zei, directe zonnestraling ook niet. Ik zou me dus sowieso geen zorgen maken
Zo vaak is het ook geen 40 graden in Nederland, en als het dan een keer een bijzonder hete zomerdag is, dan doet die accukoeling zijn werk wel
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Bij veel zon laad ik ook wel veel langzamer uit de zon en de huisaccu.
Dank voor de reacties aangaande het binnen/buiten laden. Ik begrijp dat het een persoonlijke keuze is die ieder voor zich moet maken. Dank voor alle meningen in ieder geval!Makrolon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:39:
[...]
Persoonlijk zou ik als het een garage aan het huis vast is, nooit mn auto laden in de garage. De kans dat het mis gaat is heel klein, echt heel klein, maar als het mis gaat...
Zaptec go2 zou ik als alternatief voor de zappi zien, go 1 dan zou ik voor de zappi gaan.
Voor wat betreft de laders: op basis van bovenstaand heb ik doorgegeven dat de volgorde is Zaptec Go2 > Zappi>Zaptec Go1.
Elke extra input hierover is ook nog welkom
Ik zie veel meer uren waarin de dynamische prijs rond de 13 cent zit dan ik überhaupt 11kW kan laden, dus met 7 kW lukt dat bijna altijd ook voor die prijs. Het hangt er natuurlijk van af hoeveel je rijdt/laadt in een jaar, echte veelrijders zullen er eerder een voordeel uit kunnen halen.janne_nl schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:10:
Volgens mij verdien je die 3 fase aansluiting dan wel terug.
Hmm ik zie je punt wel, al moet ik zeggen dat ook veel voor mij nog onbekend is qua termen. En in mijn situatie is het een huur woning, dus om daar later een huis accu te plaatsen zie ik sowieso niet snel gebeuren. Maar ik geloof je direct dat 3-fasen lastiger is of iig op den duur meer complicaties met zich mee brengt.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:55:
[...]
Punt waar ik nu zelf tegenaanloop is dat de tarieven steeds complexer gaan worden en ik in de toekomst bv ook nul op de meter wil gaan kunnen draaien met de zonnepanelen wanneer de prijs onder een bepaald niveau zakt. Dat is met 3 fasen al een stuk lastiger af te regelen dan met 1 fase, afhankelijk van welke hardware je hebt en hoe je die wilt/kunt aansturen. Laden op PV overschot hetzelfde, niet alle merken doen dat even goed.
Dan krijg je straks nog de situatie dat je wilt kunnen overschotladen èn NOM draaien met PV en dat moet dan onderling afgeregeld worden, en er komen netwerktarieven aan waarbij je sowieso ook gaat betalen voor teruglevering gedurende bepaalde tijdsblokken. En over 1 of 2 jaar komt er misschien ook een accu bij, dan komt ook weer de extra complexiteit van 3 fasen om de hoek, zowel qua installatie als afregeling. Het goed kunnen afregelen is veel simpeler als je op 1 fase zit en alle levering en teruglevering uit hetzelfde potje komt, ipv uit 3 verschillende potjes. KISS is bliss.
Ik heb er spijt van naar 3x 25A gegaan te zijn, achteraf gezien had het makkelijk op 40A gekunt, ondanks dat zowel woning als auto hier full-electric zijn. En zo heel veel scheelt het niet 7 of 11 kW laden, daar ga je echt geen groot financieel voordeel mee pakken doordat je iets sneller laadt in de allergoedkoopste uurtjes.
In mijn geval kan ik ook voor 7.4kw gaan en 3-fasen dus te laten. Bespaard met direct eigenlijk 368euro voor de verzwaring. Maarja, ik weet simpelweg niet waar ik slim aan doe. Heb ik de snelheid nodig? Denk het niet, zoveel km's maak ik niet en zoveel sneller dan 1-fasen is het ook niet. Maar aan de andere kant heb ik de gedachte, je zal het net een keer nodig hebben..
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Die is er, bij het verlaten van hun dienstverleningJanHenk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
De eerste positieve ervaring moet ik nog horen of lezen.
Die (waarschijnlijk) hoogstenkele keer dat je 't nodig zou hebben kun je, als je het vooruit weet, openbaar laden aan een 11kW laadpaal.nDirect090 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:46:
....In mijn geval kan ik ook voor 7.4kw gaan en 3-fasen dus te laten.... Denk het niet, zoveel km's maak ik niet en zoveel sneller dan 1-fasen is het ook niet. Maar aan de andere kant heb ik de gedachte, je zal het net een keer nodig hebben..
En wanneer je erdoor verrast wordt, kun je wat bijladen aan een snellader.
Essentieel is dan wel dat je auto kan laden met 7,4kW op 1 fase, niet elke auto kan dat.
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Als je huurt dan zou ik zeker geen (huur-)zonnepanelen nemen omdat je dan zelf geen toegang zult hebben tot de omvormer om deze aan te sturen. En vanaf 2028 gaan we ook netwerkkosten betalen voor teruglevering, dus dan wordt bij veel contracten het aansturen naar NOM (nul op de meter) wenselijk.nDirect090 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:46:
[...]
Hmm ik zie je punt wel, al moet ik zeggen dat ook veel voor mij nog onbekend is qua termen. En in mijn situatie is het een huur woning, dus om daar later een huis accu te plaatsen zie ik sowieso niet snel gebeuren. Maar ik geloof je direct dat 3-fasen lastiger is of iig op den duur meer complicaties met zich mee brengt.
In mijn geval kan ik ook voor 7.4kw gaan en 3-fasen dus te laten. Bespaard met direct eigenlijk 368euro voor de verzwaring. Maarja, ik weet simpelweg niet waar ik slim aan doe. Heb ik de snelheid nodig? Denk het niet, zoveel km's maak ik niet en zoveel sneller dan 1-fasen is het ook niet. Maar aan de andere kant heb ik de gedachte, je zal het net een keer nodig hebben..
Ik denk dat er nog veel gaat veranderen in de elektriciteitsmarkt de komende 10 jaar waar je als consument rekening wilt houden met slimme aansturingen etc.
Wat je nodig hebt qua aansluiting, zoals gezegd hier een grote tussenwoning, full-electric en EV.
Het zou makkelijk op 35 of 40A kunnen. 35A is 8 kW, in de winternacht als het echt koud is dan heeft de warmtepomp misschien 2 kW nodig dus dan blijft er nog 6 kW over om de auto mee te laden. Theoretisch kun je dan iedere nacht van 22u tot 7u laden dat is dan 9x6=42kW wat overeenkomt met zo'n 250 km.
Als je van 18u tot 9u laadt dan is het 90kW, dat past niet eens in de meerderheid van de EV's, en als het 7kW laden wordt omdat je geen warmtepomp hebt is het nog meer. Maar je rijdt vermoedelijk hooguit een paar keer per jaar 250 km of meer per dag.
In de praktijk zul je als je weinig rijdt eerder een uurtje of misschien 2 hier of daar laden, behalve misschien een keer als je na een hele lange rit leeg thuiskomt. Ik heb zelf ook maanden alleen met een granny geladen (2kW) en dat gaat ook. Buurman hier had de laadpaal vast aangesloten op 1 fase, in afwachting van omzetting naar 3x 25A. Na een paar maanden op de wachtrij heeft hij de aanvraag geannuleerd want het ging op 1 fase ook goed genoeg.
Misschien kun je zoiets ook doen, laat wel een 5-aderige kabel naar de lader leggen en sluit hem op 1 fase aan, en dan kijk je een paar maandjes hoe het gaat, 3 fasen aanvragen kan altijd nog. Zorg dan wel dat je een lader uitkiest die 7kW op 1 fase kan laden want dat kunnen ze niet allemaal, en uiteraard loadbalancing.
In de praktijk vind ik het toch wel fijn om met een dynamisch contract in de paar gratis middag-uren de auto vol te laden.
In de praktijk krijgen de meeste mensen in die paar gratis middag-uren de auto ook vol met 7kW. En zonder dynamisch contract maakt het sowieso niet uit.djiedjee schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:10:
11 kW laden is zeker niet noodzakelijk.
In de praktijk vind ik het toch wel fijn om met een dynamisch contract in de paar gratis middag-uren de auto vol te laden.
Joh, ik laad met 7.2 kW aan huis met de Zaptec Go 2 en dat werkt prima. Je hoeft de auto vaak ook niet in één keer naar 80% te brengen als je geen lange ritten maakt. Dat kan ook met twee zonnige middagen.nDirect090 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:46:
[...]
Hmm ik zie je punt wel, al moet ik zeggen dat ook veel voor mij nog onbekend is qua termen. En in mijn situatie is het een huur woning, dus om daar later een huis accu te plaatsen zie ik sowieso niet snel gebeuren. Maar ik geloof je direct dat 3-fasen lastiger is of iig op den duur meer complicaties met zich mee brengt.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
https://support.50five.com/en/coolblue-50five-nl
Once your charging station has been successfully transferred to 50five’s charging management, you will receive a welcome email. In this email, we will explain how to use the 50five online charging management system, the 50five e-mobility app, and how to add your charging card.
Are you a Coolblue customer?
In April 2026, your charging station will be transferred to 50five's charging management. As soon as the migration is successful, you will receive a welcome email and 50five will assist you further.
Haven't received a welcome email yet? Until the switch, Coolblue remains your point of contact for questions, service, and warranty. View this page for more information.
[ Voor 32% gewijzigd door Steef op 03-04-2026 19:18 ]
Important message.
The outage at one of our telecommunications providers has now been resolved. As a result, your charging station is back online and the functionalities in the app are gradually being restored. Within a few days, your data and charging transactions will be visible in the app again; these are currently being synchronized. If your charging station is not yet online, we advise performing a hard reset via the fuse box. In most cases, the charging station will come back online afterwards. Thank you for your understanding and patience.
Mijne ook weer, dus klopt. Al is mijn vervanger onderweg, dus het is wel aftellen tot ik ze eruit kan gooien.Steef schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:16:
En schijnbaar doen de newmotion palen vanuit de shell overname het weer?
[...]
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen