If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Peblar wordt in Nederland gemaakt, bij Eindhoven.RoelsRules schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:07:
denk eerder 'onbekend maar onbemind' in deze. zal hem zeker even meenemen in het keuzeprocess
Peblar is onderdeel van Prodrive. Prodrive is een grote leverancier voor ASML.
onbekend
Ik heb nu een tweedehands Alfen, ben er als tweaker niet echt over te spreken. Maar hij doet nu wat hij doen moet. Kan hem alleen nooit meer zonder pasje bedienen (wat ik wilde) omdat ik per ongeluk Eichrecht had aangezet.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Peblar is zeker interessant na een korte zoektocht
Zelfde probleem sinds vannacht.RoelsRules schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:35:
Wat is 50five een !!#^% organisatie... we hebben al jaren (via voormalige werkgever) een newmotion paal en met de overgang naar 50five werkt die slechts beperkt. Vannacht deed die het helemaal niet meer en krijg die club met geen mogelijkheid te pakken. Wil dus vandaag nog een andere paal bestellen zodat ik die van het weekend kan vervangen...
Situatie, nieuwbouw, 38 panelen, 3 fase, kabel en netwerkkabel liggen er al. Zoek een paal die ik zelf kan sturen (via app/evcc/..) en of automatisch op basis van overschot gaat. Krijgen ook accu's dus wil het liefst de aansturing zelf doen/organiseren zodat dat niet gaat bijten. Budget is me om het even, ding moet werken :-) (frustratie is hoog vandaag dus moet opgelost worden.
Natuurlijk 1 met een meter er tussen voor certificaten en evt kosten verrekenen in de toekomst. Zoektocht met oa. ai kom ik uit op een Zappie 2.0 of een Easee charge. Mis ik een optie gezien onze situatie? Heb al nodige in deze topic gescand maar zie even door de bomen het bos niet meer :-)
Als ik vervang dat wel 1 die ERE geschikt is en klaar is voor vehicle to home. Maar volgens mij zijn de opties nog beperkt daar. Die prodrive versie is wel leuk en toevallig klant, dus misschien die kant op gaan. Maar alleen via installateurs zo te zien 😢 en geen v2h 😭
Verdwijnt die, vooralsnog alléén in Duitsland verplichte, EichRecht instelling niet als je er een pré 6.5 firmware versie terug op zet?Kodess schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:34:
[...]
Peblar wordt in Nederland gemaakt, bij Eindhoven.
Peblar is onderdeel van Prodrive. Prodrive is een grote leverancier voor ASML.
onbekend
Ik heb nu een tweedehands Alfen, ben er als tweaker niet echt over te spreken. Maar hij doet nu wat hij doen moet. Kan hem alleen nooit meer zonder pasje bedienen (wat ik wilde) omdat ik per ongeluk Eichrecht had aangezet.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Van wat ik heb gelezen is dat hoe je hem bricked. Eichrecht zet Alfen in read only memory, zodat het nooit aangepast kan worden... voor de duitse wetgevingWill_M schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Verdwijnt die, vooralsnog alléén in Duitsland verplichte, EichRecht instelling niet als je er een pré 6.5 firmware versie terug op zet?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Beter maar niet privé gaan proberen uit te vogelen (met een actief noodzakelijke lader) dusKodess schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Van wat ik heb gelezen is dat hoe je hem bricked. Eichrecht zet Alfen in read only memory, zodat het nooit aangepast kan worden... voor de duitse wetgeving
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Stuur me ff details waar en hoeveel dat kost, ik volg misschien je routeRoelsRules schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:18:
En zojuist de peblar business besteld. Morgen geleverd dus kan hem mooi dit weekend ophangen. Thx allen
Heeft iemand hier al mails van 50five ontvangen?
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art
Niet van 50five, wel een mail van Coolblue.Steef schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:46:
Blijkbaar gaat het beheer van de Coolblue palen per April over naar 50five, waar gebruikers informatie over zouden moeten ontvangen.
Sterkte!Steef schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:46:
Blijkbaar gaat het beheer van de Coolblue palen per April over naar 50five, waar gebruikers informatie over zouden moeten ontvangen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik neem aan dat je doelt op de service vanuit 50five?
Je leest inderdaad behoorlijk wat ontmoedigende berichten
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art
Ha mooi, welke nieuwe paal ga je kopen?Steef schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:46:
:strip_exif()/f/image/ZfZlaPOAZ1DeO5GBnCj2qDnt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is uiteindelijk het stopcontact geworden. 3x16a en een charger van TopAC met ingebouwde shelly sturing zodat ik hem in HA kan aansturen en automation kan maken.
Nu wil ik eigenlijk die charger netjes ophangen of in een kastje maken. Iemand ideeën?
Dit is de charger:
https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r
[ Voor 5% gewijzigd door Awesomo4k op 27-03-2026 13:28 ]
GecondoleerdSteef schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:46:
Ik heb nog nooit zo'n slechte klantbeleving gehad als bij 50five, van ellende heb ik de New Motion LOLO van de muur getrokken en vroegtijdig vervangen
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 27-03-2026 13:30 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ze gaan het ding de 31e plaatsen, ter aller vermaak zal ik de ervaringen achteraf delen.revolution-nl schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:29:
[...]
Gecondoleerd![]()
Ik heb nog nooit zo'n slechte klantbeleving gehad als bij 50five, van ellende heb ik de New Motion LOLO van de muur getrokken en vroegtijdig vervangen
Dank voor de achtergrond informatie in elk geval.
Leuk, ik ben precies hetzelfde aan het overwegen. Zat ook nog naar kastjes te kijken, bijvoorbeeld zoiets (als dat lukt, ivm de ruimte / rails in de kast die in de weg ligt), of een kabeldoos, bij de praxis. Daar heb ik eens een grote zien liggen in het schap, maar kan die niet op internet vinden. Maar nog niet echt naar tevredenheid iets gevonden.Awesomo4k schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:28:
[Afbeelding]
Dit is uiteindelijk het stopcontact geworden. 3x16a en een charger van TopAC met ingebouwde shelly sturing zodat ik hem in HA kan aansturen en automation kan maken.
Nu wil ik eigenlijk die charger netjes ophangen of in een kastje maken. Iemand ideeën?
Dit is de charger:
https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r
Maak me bij de shelly topac nog wel zorgen om enkele imperfecties: hij zou de auto niet kunnen wakker maken als de auto “slaapt”, omdat hij uit en in pluggen niet kan simuleren. Daarnaast zou die als die in een waiting state zit (bijv auto stelt laden uit ivm max soc bereikt), niet meer te bedienen zijn via de (web)app. Powerbutton zou greyed out zijn.
Misschien is zoiets wat: https://www.sandervunderink.nl/obo-t350-kabeldoos.html ? Of een kleinere variant: https://www.sandervunderi...ex/?cat=9&q=OBO+kabeldoos let wel op de warmteproductie zodat dat een beetje weg kan.Stufipower schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Leuk, ik ben precies hetzelfde aan het overwegen. Zat ook nog naar kastjes te kijken, bijvoorbeeld zoiets (als dat lukt, ivm de ruimte / rails in de kast die in de weg ligt), of een kabeldoos, bij de praxis. Daar heb ik eens een grote zien liggen in het schap, maar kan die niet op internet vinden. Maar nog niet echt naar tevredenheid iets gevonden.
Maak me bij de shelly topac nog wel zorgen om enkele imperfecties: hij zou de auto niet kunnen wakker maken als de auto “slaapt”, omdat hij uit en in pluggen niet kan simuleren. Daarnaast zou die als die in een waiting state zit (bijv auto stelt laden uit ivm max soc bereikt), niet meer te bedienen zijn via de (web)app. Powerbutton zou greyed out zijn.
Aangenomen dat er ook thermische beveiliging in zit zal die in een omkasting eerder afschakelen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ja. Zulke dozen zouden kunnen. De afmetingen van de shelly kon ik ook niet goed vinden. Thermische beveiliging zit in die shelly lader. Ook in de CEE plug. In de zomer in de zon zou wel eens problematisch kunnen zijn misschien. Maar misschien eerst maar eens monitoren hoe warm het echt wordt voordat er luchtgaten / fans in moeten.True schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:44:
[...]
Misschien is zoiets wat: https://www.sandervunderink.nl/obo-t350-kabeldoos.html ? Of een kleinere variant: https://www.sandervunderi...ex/?cat=9&q=OBO+kabeldoos let wel op de warmteproductie zodat dat een beetje weg kan.
Aangenomen dat er ook thermische beveiliging in zit zal die in een omkasting eerder afschakelen.
Als ik er zo over nadenk klinkt het behoorlijk achterstevoren. Een mobiele lader in een doos stoppen 😂. Dan heb je in feite een laadpaal, maar goed, dan wel van shelly, en behoorlijk kosteneffectief. Andere oplossing zou zijn die shelly binnen leggen en alleen de laadkabel naar buiten. Met torx schroeven kon het doosje open, waarmee dan de kabel los gehaald zou kunnen worden (dacht ik aan de foto’s te zien) maar misschien dat daarmee wel de garantie verloopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Stufipower op 27-03-2026 22:55 ]
Lijkt me vele malen handiger dan een knutsel oplossing met kabeldozen en kastjes.
Jammer genoeg is die lader van het type 11kW of 0kW, de (liefst vele) stappen daartussen zijn vaak wel handig.jongetje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:46:
@Stufipower Waarom neem je niet zoiets: https://www.ibood.com/nl/...station-11kw-vast/3104443
Lijkt me vele malen handiger dan een knutsel oplossing met kabeldozen en kastjes.
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Erg goedkoop, niet verkeerd. Wel zou ik graag een vaste laadkabel en aanstuur mogelijkheden via evcc hebben. Ook wel fijn om het vermogen te kunnen beperken bij de laadpaal.jongetje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:46:
@Stufipower Waarom neem je niet zoiets: https://www.ibood.com/nl/...station-11kw-vast/3104443
In dit topic wordt wel een poging gedaan. Ik begrijp dat ze daar een p1 meter emuleren en dan de load balancing functie gebruiken om alleen zon overschot te laden. Te 'snelgelezen', dat aansturen middels p1 emulatie zou blijkbaar wel een oplossing kunnen zijn, maar de gekozen oplossing is het regelen van de afname door de BEV (Tesla specifiek).Peter-036 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Jammer genoeg is die lader van het type 11kW of 0kW, de (liefst vele) stappen daartussen zijn vaak wel handig.
Maar zou inderdaad een echt laadstation prefereren boven een hobbybob oplossing
[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 28-03-2026 09:52 ]
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus, aangesloten op 3 fase, en kan met max 11 kwh laden.
Nu heb ik prive een electrische auto, prima. (Mini Cooper E)
Vanaf volgende week heb ik een lease-auto (Audi Q4 e-tron) waarvan de laadkosten ook door mijn werkgever worden vergoed incl laaddruppel van MTC. Nu wil ik natuurlijk mijn thuislaadkosten niet zelf betalen aangezien dat door de werkgever wordt vergoed en maandelijks declareren is ook niet het meest efficiente om te doen, dus wil ik dat het met de MTC laaddruppel automatisch geregeld gaat worden. De Wallbox heeft geen fysieke RFID lezer maar wel een app waar je e.e.a. in kan regelen.
Zoals ik het nu begrijp (en nee ChatGPT legt het ook niet goed uit en weet het ook niet)
- Ik moet een account aanvragen bij laadpaalbeheerder
- Ik moet mijn MTC pas koppelen aan mijn laadpaal e/o laadpaalbeheerder
- Na of bij aanvang van het laden die laadsessie koppelen aan mijn mtc pas
- Mijn prive-auto moet een eigen laadpas hebben, van de laadpasbeheerder?
Klopt dit?
Vragen
- Welke beheerder is het voordeligst, E-Flux en Monta etc zijn erg gericht op bedrijven met een scala aan laadpalen, ik heb er gewoon een die ik met mijn laaddruppel wil koppelen en maandelijkse uitbetaling van de kosten die ze aan mijn werkgever door kunnen belasten via MTC.
- Wie weet de beste en voordeligste shortcuts zonder dat ik aan hoge vast maandlasten vastzit. Voor zover ik heb begrepen is een ingebouwde MID niet verplicht, klopt dat ook, anders kunnen ze de wallbox pulsar plus nooit ondersteunen.
Dank voor het meedenken.
[ Voor 0% gewijzigd door efebaris op 28-03-2026 13:34 . Reden: typefouten hersteld ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wow dat is ook niet goedkoop zeg.Inspired schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:44:
@efebaris Tap. Ken je laadpaal verder niet maar je kunt bij Tap wel zien of die supported is. Tap kost je niks, en geen lang contract. Je kunt ook makkelijk koppelen voor ERE voordeeltje. Er komt 10% fee bovenop ingestelde tarief. Dus, bij 20c betaald je WG 22c per kWh. Ik ben tevreden met Tap. Flexibeler en voordeliger dan Eflux.
Dus als je 2 maal per week 40kWh laad, dan kom je op 320kWh per maand, betaal je 27 cent per kWh (dat is mijn tarief) dan moet je maandelijk een fee betalen van 8,64 euro?
Ik hou het zelf bij en declareer 1 keer per jaar, kost me niets.
Je wil prive en via een laadpas verrekenen. Prive dan uiteraard niet.
Je wallbox ondersteunt geen RFID pasjes.
Kan je via de app virtueel een pasje aanbieden? Als dat niet kan, maw je kan niet kiezen voor pas X of Y dan ga je de paal moeten fixed instellen op 1 pasje en zal je dus niet kunnen laden met het andere (thans niet zonder iedere keer te herconfigureren).
Geen idee welke flexibiliteit @Inspired wil maar ik ben dan net weer heel tevreden van E-Flux, heldere prijzen, leuke API backend waar je zelf wat tegen kan schrijven en doen. Verder beperktere heffing (bij Tap is dat 10%, bij E-Flux is dat bij mijn ervaring maar 1 à 3 cent dacht ik.
[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 28-03-2026 13:57 ]
Ik vind het gek dat in regeltjes-land Nederland dit bij jullie getolereerd wordt, zowel van de belastingdienst als van de loonadministratie. Hier in België komt dan al snel "te veel onkosten/declaratie gedoe, doe het maar via een laadpasje of via een laadpaal van/door het werk.ASS-Ware schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Wow dat is ook niet goedkoop zeg.
Dus als je 2 maal per week 40kWh laad, dan kom je op 320kWh per maand, betaal je 27 cent per kWh (dat is mijn tarief) dan moet je maandelijk een fee betalen van 8,64 euro?
[ Voor 4% gewijzigd door norbert2 op 30-03-2026 12:35 ]
Waarom vind je dat gek?HyperBart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:59:
[...]
Ik vind het gek dat in regeltjes-land Nederland dit bij jullie getolereerd wordt, zowel van de belastingdienst als van de loonadministratie. Hier in België komt dan al snel "te veel onkosten/declaratie gedoe, doe het maar via een laadpasje of via een laadpaal van/door het werk.
Ik lees de MID goedgekeurde meter af, maak ook een foto, en ik weet wat mijn kWh tarief is.
Dan weet ik toch exact wat ik per jaar heb geladen?
Omdat (naar mijn beleving) alles in Nederland enorm met regeltjes en fiscale bepalingen werkt, veel meer dan in België naar mijn gevoel maar dat dan een foto van een of andere meter voldoende is. Ik zou denken dat dit enorm fraudegevoelig is. Goed, met een brandstofkaart van vroeger kon je ook fraude plegen maar met gewoon een foto, tja ik vind het echt gek. Nu komt iedere maand hier mooi alles binnen T+2maanden binnen, geen omkijken naar en nooit discussie.ASS-Ware schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Waarom vind je dat gek?
Ik lees de MID goedgekeurde meter af, maak ook een foto, en ik weet wat mijn kWh tarief is.
Dan weet ik toch exact wat ik per jaar heb geladen?
Ik begrijp wat je bedoelt en als een controleur wil controleren, dan mag hij ook naar de meter kijken.HyperBart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Omdat (naar mijn beleving) alles in Nederland enorm met regeltjes en fiscale bepalingen werkt, veel meer dan in België naar mijn gevoel maar dat dan een foto van een of andere meter voldoende is. Ik zou denken dat dit enorm fraudegevoelig is. Goed, met een brandstofkaart van vroeger kon je ook fraude plegen maar met gewoon een foto, tja ik vind het echt gek. Nu komt iedere maand hier mooi alles binnen T+2maanden binnen, geen omkijken naar en nooit discussie.
Ik heb de factuur van de MID goedgekeurde meter, dus hij kan zien dat ik heb nieuw heb gekocht.
Frauderen is simpel.
Laat de buurman bij mij laden op de laadpas van E-Flux, bijvoorbeeld.
Zo helder dat we je elke paar maand moeten vertellen dat eflux duurder is. En dat je zelf niet eens de markup weet. Maar prima.HyperBart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:53:
@efebaris toch even terug naar de tekentafel vrees ik.
Je wil prive en via een laadpas verrekenen. Prive dan uiteraard niet.
Je wallbox ondersteunt geen RFID pasjes.
Kan je via de app virtueel een pasje aanbieden? Als dat niet kan, maw je kan niet kiezen voor pas X of Y dan ga je de paal moeten fixed instellen op 1 pasje en zal je dus niet kunnen laden met het andere (thans niet zonder iedere keer te herconfigureren).
Geen idee welke flexibiliteit @Inspired wil maar ik ben dan net weer heel tevreden van E-Flux, heldere prijzen, leuke API backend waar je zelf wat tegen kan schrijven en doen. Verder beperktere heffing (bij Tap is dat 10%, bij E-Flux is dat bij mijn ervaring maar 1 à 3 cent dacht ik.
Voor een MTC pas is het bij elfux dus 3 cent per kWh en 5,5 EUR per maand ex BTW. Zolang je geen abnormaal tarief hanteerd is Tap dus gewoon voordeliger.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 28-03-2026 15:49 ]
Je WG betaald dat dus. Verder moet het bij ons via een backend.ASS-Ware schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Ik ben mijn werkgever en ik ga dat zeker niet betalen.Inspired schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:48:
[...]
Je WG betaald dat dus. Verder moet het bij ons via een backend.
Prima hoor iedere maand maar je had het opeens over flexibiliteitInspired schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:40:
[...]
Zo helder dat we je elke paar maand moeten vertellen dat eflux duurder is. En dat je zelf niet eens de markup weet. Maar prima.
Voor een MTC pas is het bij elfux dus 3 cent per kWh en 5,5 EUR per maand ex BTW. Zolang je geen abnormaal tarief hanteerd is Tap dus gewoon voordeliger.
Geen idee verder wat een MTC pas is, ik ben Belg/Vlaming.
[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 28-03-2026 16:13 ]
Geen contract en dus geen maandelijkse kosten. Ook geen eenmalige fee. Snap ik sowieso al niet bij zo’n dienst. Roaming van 3c is overigens bij elke niet eflux pas.HyperBart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:12:
[...]
Prima hoor iedere maand maar je had het opeens over flexibiliteit, wat zit daar dan achter?
Geen idee verder wat een MTC pas is, ik ben Belg/Vlaming.
Als je Tap Electric laaddongel/laadpas neemt met een gratis (!) abonnement is het 5% i.p.v. 10% bij een andere laadpasaanbieder (moet je WG wel willen ondersteunen/accepteren natuurlijk).ASS-Ware schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Als je een Tap Electric abonnement neemt van €2,50/mnd is het 0%. Bij menig backoffice betaal je als laadpaalhouder gemakkelijk die €2,50 aan kosten voor de service van gebruik van de backoffice. Bij Tap als backoffice worden die kosten verlegd naar de eigenaar/betaler van de laadpas.
Dus als ik een abbo heb als eigenaar betaal Ik zelf, eflux/50five etc, maar bij Tap gaat de opslag op de tarieven die naar de laadpas eigenaar widen gefactureerd? Dus WG? Dan is Tap zeker voordeliger 😂Inspired schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:48:
[...]
Je WG betaald dat dus. Verder moet het bij ons via een backend.
Dank nogmaals voor de adviezen!
Helaas breder dan alleen de newmotion palen.. Ze reageren nergens op, krijgt ze niet te pakken, incidenten worden gesloten zonder oplossing en zonder terugkoppeling etc etcSteef schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:27:
Ik begin hem nu toch wel een beetje te knijpen, zijn de problemen met 50five voornamelijk mensen met newmotion / shell palen of is het algemeen huilen met de pet op?
Ik zal vast een zelf te plaatsen paal met MID meter uitzoekenRoelsRules schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:33:
[...]
Helaas breder dan alleen de newmotion palen.. Ze reageren nergens op, krijgt ze niet te pakken, incidenten worden gesloten zonder oplossing en zonder terugkoppeling etc etc
Feit dat er op 28/03 nog geen informatie vanuit 50five is terwijl de overstap in April plaats moet vinden is ook wat matig.
[ Voor 16% gewijzigd door Steef op 28-03-2026 18:38 ]
PeblarSteef schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Ik zal vast een zelf te plaatsen paal met MIR meter uitzoeken
I middels wel erkenning van de huidige storingRoelsRules schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:33:
[...]
Helaas breder dan alleen de newmotion palen.. Ze reageren nergens op, krijgt ze niet te pakken, incidenten worden gesloten zonder oplossing en zonder terugkoppeling etc etc
https://support.50five.com/klantenservice-nederland
Green reactie op mijn ticket daarentegen..
Ik wacht met vervangen al een tijdje op een birectioneel laten paal, maar niet vage geschikt voor, maar bewezen dat... Dus de Peblar zou dat voor mij ook kunnen worden, maar zou graag iemand horen bevestigen dat het inderdaad werkt.
Ben net ff gaan kijken. Roaming met een eflux pas op een eflux paal is toch geen roaming?Inspired schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:16:
[...]
Geen contract en dus geen maandelijkse kosten. Ook geen eenmalige fee. Snap ik sowieso al niet bij zo’n dienst. Roaming van 3c is overigens bij elke niet eflux pas.
Mijn portaal van werkgever laat een fee van 0.03 eur zien. 10 procent op 0.35 eur voor een Kwh is 0.035 bij Tap.
Dus even die monthly fee van 6 eur buiten beschouwing gelaten zit je dus break even op 30 cent voor een kWh.
Werk je met hogere kWh tarieven dan kantelt het snel bij courant gebruik bedrijfswagen, gezien de hogere nettarieven of gewenste/toegelaten vergoedingen per kWh in Belgie kan dat dus snel oplopen.
Verder vond ik je opmerking wat boertig/onbeschoft/op de man.
Je hebt meerdere dingen nodig om dat te bewijzen namelijk:Kaoh schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:17:
[...]
I middels wel erkenning van de huidige storing
https://support.50five.com/klantenservice-nederland
Green reactie op mijn ticket daarentegen..
Ik wacht met vervangen al een tijdje op een birectioneel laten paal, maar niet vage geschikt voor, maar bewezen dat... Dus de Peblar zou dat voor mij ook kunnen worden, maar zou graag iemand horen bevestigen dat het inderdaad werkt.
- een AC EVSE die geschikt is
- een BEV die geschikt is
- een BEV die softwarematig V2G mag ontladen
- een BEV die softwarematig V2G mag ontladen in het laad waar die op dat moment staat
Op de zakelijke markt is dit fiscaal helemaal nog te ontginnen terrein en het aantal particuliere eigenaren van een auto die V2G kunnen, dat ook willen gebruiken én een V2G EVSE hebben zullen niet zo veel zijn dat er op dit moment een markt is om dit verder uit te werken.
Ergo, je zult geen werkende DC V2G EVSE vinden in het prijssegment van de gemiddelde hedendaagse EVSE met opties (€800-€1200).
V2H is prima 😊.True schreef op zondag 29 maart 2026 @ 00:57:
[...]
Je hebt meerdere dingen nodig om dat te bewijzen namelijk:Volgens mij zijn er enkel nog DC EVSEs die op dit moment praktisch werken voor V2G, die zijn dan ook iets van €5000 en dan heb je er nog geen accu bij die nodig is om naar te kunnen ontladen om dan vandaar eventueel te kunnen terugleveren.
- een AC EVSE die geschikt is
- een BEV die geschikt is
- een BEV die softwarematig V2G mag ontladen
- een BEV die softwarematig V2G mag ontladen in het laad waar die op dat moment staat
Op de zakelijke markt is dit fiscaal helemaal nog te ontginnen terrein en het aantal particuliere eigenaren van een auto die V2G kunnen, dat ook willen gebruiken én een V2G EVSE hebben zullen niet zo veel zijn dat er op dit moment een markt is om dit verder uit te werken.
Ergo, je zult geen werkende DC V2G EVSE vinden in het prijssegment van de gemiddelde hedendaagse EVSE met opties (€800-€1200).
Maar er zijn er in dit segment meerdere die claimen er klaar voor te zijn (pending wetgeving) waaronder de Peblar. Er zijn toch ook BEVs die dit claimen dus iemand met zo een bev en zo een charger zou toch moeten bevestigen dat het ook echt werkt?
Ik zeg toch ook dat je alleen de 3c moet betalen bij roaming? Dus eflux op elfux idd niet. Is bij Tap ook zo trouwens. Dan betaal je dus niks per maand/eenmalig.HyperBart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:09:
[...]
Ben net ff gaan kijken. Roaming met een eflux pas op een eflux paal is toch geen roaming?
Mijn portaal van werkgever laat een fee van 0.03 eur zien. 10 procent op 0.35 eur voor een Kwh is 0.035 bij Tap.
Dus even die monthly fee van 6 eur buiten beschouwing gelaten zit je dus break even op 30 cent voor een kWh.
Werk je met hogere kWh tarieven dan kantelt het snel bij courant gebruik bedrijfswagen, gezien de hogere nettarieven of gewenste/toegelaten vergoedingen per kWh in Belgie kan dat dus snel oplopen.
Verder vond ik je opmerking wat boertig/onbeschoft/op de man.
Eflux heeft dus ook een opslag. Geen idee wat 50five doet maar zal ook het geval zijn lijkt me.Kaoh schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Dus als ik een abbo heb als eigenaar betaal Ik zelf, eflux/50five etc, maar bij Tap gaat de opslag op de tarieven die naar de laadpas eigenaar widen gefactureerd? Dus WG? Dan is Tap zeker voordeliger 😂
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Neem aan dat de tijd en tijdzone goed staat? Lijkt de registratie standaard in UTC te doen.DonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:26:
Vraag voor de Zappi eigenaren. In je MyEnergi account kun je de charging sessions zien. Bij mij zijn de vermelde start- en eindtijden van de sessies exact 1 uur te vroeg (en gedurende de zomertijd 2 uur volgens mij).
De tijd van de Zappi (te zien op het scherm van de Zappi) staat correct. Gaat ook automatisch op zomertijd en vice versa. Probleem is ook gemeld op het MyEnergi forum en ik heb zojuist een ticket ingediend.Inspired schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Neem aan dat de tijd en tijdzone goed staat? Lijkt de registratie standaard in UTC te doen.
Update: in de laadsessielog op de Zappi zelf staat het wel goed
[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 29-03-2026 13:32 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Bij mij wordt dit nog wel getoond maar ik laad alleen met ECO+ (of FAST), niet met ECO.RaRe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:49:
Ik heb een Zappi V2 en het is mij opgevallen dat als ik oplaad in Eco mode en het overschot gebruik van mijn zonnepanelen dat ik dat niet meer terug zie in mijn dashboard bij Green Energy. In de overzichten van 2025 worden deze wel keurig getoond.
Iemand enig idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
V2G of V2H is voor een AC EVSE technisch hetzelfde trucje. Naar wat ik weet zijn er nog geen palen die dit kunnen anders dat ze claimen volgens spec de paal gebouwd te hebben.Kaoh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 01:42:
[...]
V2H is prima 😊.
Maar er zijn er in dit segment meerdere die claimen er klaar voor te zijn (pending wetgeving) waaronder de Peblar. Er zijn toch ook BEVs die dit claimen dus iemand met zo een bev en zo een charger zou toch moeten bevestigen dat het ook echt werkt?
[ Voor 94% gewijzigd door Guillome op 29-03-2026 14:05 ]
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Klopt!True schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:59:
V2G of V2H is voor een AC EVSE technisch hetzelfde trucje. Naar wat ik weet zijn er nog geen palen die dit kunnen anders dat ze claimen volgens spec de paal gebouwd te hebben.
Maar het 'technische trucje' van een lader is het, onder voorwaarden, schakelen van AC (wisselstroom).
De omzetting naar DC (gelijkstroom) vindt in de boordlader van de auto plaats.
Dus het is in deze de (boordlader van de) auto die leidend is: die zal dan de DC van de accu moeten omzetten naar AC. En dat moet dan ook nog veilig, en aan voorwaarden gebonden.
Vermoedelijk dus nog even niet.......
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Ik zie hem ook staan bij bol,com. Wat is het addertje. Volgens mij is het vervangen van mijn huidige wallbox pulsar pulse een fluitje van een cent, omdat alles er al hangt, kabetljes vervangen en gaan, of zijn er zaken die ik moet configureren (naast wifi)norbert2 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:09:
TIP! Sinds gisteren hangt hier een Webasto. Kost 318 euro incl bij BOL. 2KW RFID, Aansturen, loadbalance enz enz kan via HA of via de app. Met MID meter dus ook ERE terugverdienen. Wordt nu verkocht als Vestel maar dan veeel duurder.
Easee Charge Up laadpaal
Easee Equalizer load balancer
1-fase groepenkast
1-fase aardlekautomaat 30mA 25A bedraad met 6mm2 draad naar de Easee
2025 VW Golf 1.5 eHybrid 150 kW / 204 pk (kan AC 11kW laden en DC 40kW snelladen)
De Easee wordt dus 1-fasig aangesloten op de groepenkast. De Easee kan volgens de specs op 1 fase maximaal 7,4kW aan, dus met mijn ALA van 25A kan hij probleemloos 5,8kW doorgeven op 1 fase. De vraag is alleen: kan mijn Golf dat wel aan of pakt die maximaal 3,7kW? Ik vrees dat laatste, waardoor het laden erg langzaam zal gaan, het zou fijn zijn als de Golf ook gewoon 5,8 kan pakken op 1 fase.
Heb je een momentschroevendraaier?efebaris schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Ik zie hem ook staan bij bol,com. Wat is het addertje. Volgens mij is het vervangen van mijn huidige wallbox pulsar pulse een fluitje van een cent, omdat alles er al hangt, kabetljes vervangen en gaan, of zijn er zaken die ik moet configureren (naast wifi)
Ik zou geen 16A door een contact laten gaan wat je op gevoel vast draait terwijl de fabrikant (die deze lijn overigens niet meer ondersteund (vandaar de prijs me dunkt)) "Tighten the screws on the terminal block with a torque of 2.5 Nm." in de handleiding heeft staan.
Kijk naar de brochure van je Golf, staat daarbij:JiMiHeNdRiX schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:09:
Hoi, ik wil mijn auto thuis gaan opladen maar twijfel aan de snelheid waarmee dat zal kunnen. Weet iemand dat?
Easee Charge Up laadpaal
1-fase groepenkast
2025 VW Golf 1.5 eHybrid 150 kW / 204 pk (kan AC 11kW laden en DC 40kW snelladen)
De Easee wordt dus 1-fasig aangesloten op de groepenkast. De Easee kan volgens de specs op 1 fase maximaal 7,4kW aan, dus met mijn ALA van 25A kan hij probleemloos 5,8kW doorgeven op 1 fase. De vraag is alleen: kan mijn Golf dat wel aan of pakt die maximaal 3,7kW? Ik vrees dat laatste, waardoor het laden erg langzaam zal gaan, het zou fijn zijn als de Golf ook gewoon 5,8 kan pakken op 1 fase.
- 1-fase 3,7 kW of
- 1-fase 7,4 kW
NB bij een PHEV is 3,7 kW echt prima.
Dat het met de Home plus en de business kan dat weet ik maar het blijft onduidelijk of de Home het ook kan.
Er zit geen MID certified meter in. Maar ik lees ik dat dit in Nederland geen verplichting is voor verrekening middels backoffice.
PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Die informatie staat helaas niet in de brochure. Er is in dit topic al vaker over de VW Golf gesproken, dus ik hoop eigenlijk dat er iemand is die het weet.True schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:25:
[...]
Kijk naar de brochure van je Golf, staat daarbij:Daar heb je een antwoord voor één van je limiterende factoren.
- 1-fase 3,7 kW of
- 1-fase 7,4 kW
NB bij een PHEV is 3,7 kW echt prima.
max 3,7 kwJiMiHeNdRiX schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:09:
Hoi, ik wil mijn auto thuis gaan opladen maar twijfel aan de snelheid waarmee dat zal kunnen. Weet iemand dat?
Easee Charge Up laadpaal
1-fase groepenkast
Je Auto kan 11 kw aan maar moet je 3-fase groepenkast hebben, kost tijd en geld.
Die heb ikTrue schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Heb je een momentschroevendraaier?
Ik zou geen 16A door een contact laten gaan wat je op gevoel vast draait terwijl de fabrikant (die deze lijn overigens niet meer ondersteund (vandaar de prijs me dunkt)) "Tighten the screws on the terminal block with a torque of 2.5 Nm." in de handleiding heeft staan.
Ik heb deze laadpaal thuis.Ik had begrepen dat dit een newmotion Home Advanced 2.x was, en de buitenkant ziet er ook zo uit (en er staat newmotion op) maar de binnenkant ziet er anders uit dan in de installatie manual staat. De SIM kaart zit op een tweede printplaat die je niet kunt zien op de foto omdat deze achter de groene printplaat op de voorgrond zit. Er zit ook een Ethernet poort helemaal rechts (kun je ook niet zien op de foto, zit achter de twee blauwe kabeltjes). Op grond van de plaatsing van deze items is het geen Home Advanced 2.x of 3.0.
Waarop baseer je die "max 3,7 kW"? Op iets anders dan de tekst dat die 3-fase 11 kW aan kan? Want er zijn ook genoeg PHEVs / BEVs die 1-fase 7,4 kW en 3-fase 11 kW kunnen (maar geen 3-fase 22 kW).efebaris schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:03:
[...]
max 3,7 kw
Je Auto kan 11 kw aan maar moet je 3-fase groepenkast hebben, kost tijd en geld.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 29-03-2026 16:38 ]
Dan zie ik zo snel geen probleem
Ik weet niet welke het wel is, maar in mijn geheugen zagen de home advanced 2.x er van binnen anders uit.robsyp schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:39:
Weet iemand welk model laadpunt dit is?
Ik heb deze laadpaal thuis.Ik had begrepen dat dit een NewMoption Home Advanced 2.x was, en de buitenkant ziet er ook zo uit maar de binnenkant ziet er anders uit dan in de installatie manual staat. De SIM kaart zit op een tweede printplaat die je niet kunt zien op de foto omdat deze achter de groene printplaat op de voorgrond zit. Er zit ook een Ethernet poort helemaal rechts (kun je ook niet zien op de foto, zit achter de twee blauwe kabeltjes). Op grond van de plaatsing van deze items is het geen Home Advanced 2.x of 3.0. [Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Nu wil ik graag verder omlaag dan de 10A omdat de zonnestroom dan beter benut wordt.
Dat is zo als er variatie in de zon is, op een strakblauwe dag is dat minder problematisch.
Mijn oog valt op de https://www.wallboxdiscou...rstelbare-thuislader.html
Deze kan schakelen van 6 tot 16A. (Ik zal niet hoger gaan dan 13A). En hij is bestuurbaar met een app van Tuya. Het doel is loadbalancing met de zonnepanelen. Maar ook handmatig instellen kan voldoende zijn.
De vraag is:
Kan ik het hele Tuya deel overnemen met een andere open-source en niet (chinese) cloud besturing?
Of hoe ver kom je met https://github.com/rospogrigio/localtuya/ of https://github.com/make-all/tuya-local en HA.
----
Eerste post hier, dus TS doorgelezen, sleutelwoorden gezocht en doorgelezen, maar geen antwoord gevonden. Over het gebruik van een granny ben ik voldoende op de hoogte van voor- en nadelen.
Ik heb alle contactpunten gecheckt op temperaturen, die prima onder de 30°C blijven.
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Mijn auto (VAG) zelf is in te stellen op minder dan 10A. Zit er in jouw Renault geen optie daarvoor?m10tech schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:24:
Mijn Renault Captur II E-tech (10kWh) laad ik al een aantal jaren met een Renault granny van 10A.
Nu wil ik graag verder omlaag dan de 10A omdat de zonnestroom dan beter benut wordt.
Dat is zo als er variatie in de zon is, op een strakblauwe dag is dat minder problematisch.
Deze kan schakelen van 6 tot 16A. (Ik zal niet hoger gaan dan 13A). En hij is bestuurbaar met een app van Tuya. Het doel is loadbalancing met de zonnepanelen. Maar ook handmatig instellen kan voldoende zijn.
De vraag is:
Kan ik het hele Tuya deel overnemen met een andere open-source en niet (chinese) cloud besturing?
Of hoe ver kom je met https://github.com/rospogrigio/localtuya/ of https://github.com/make-all/tuya-local en HA.
----
Eerste post hier, dus TS doorgelezen, sleutelwoorden gezocht en doorgelezen, maar geen antwoord gevonden. Over het gebruik van een granny ben ik voldoende op de hoogte van voor- en nadelen.
Ik heb alle contactpunten gecheckt op temperaturen, die prima onder de 30°C blijven.
Is dit dan niet een betere keus? Iets duurder maar toekomstbestendig (3 fasen 11kW), CEE stekker, local en certified integratie met HA.m10tech schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:24:
Mijn Renault Captur II E-tech (10kWh) laad ik al een aantal jaren met een Renault granny van 10A.
De vraag is:
----
https://www.shelly.com/pr...KajkGx47K9fwaAlyLEALw_wcB
[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 29-03-2026 18:41 ]
@DonJuape Dat is op zich een interessant product. Het meldt niet of het ook op 1 fase werkt.
Indien ik deze zou aanschaffen zou ik het huis van de CEE plug ontdoen en vast aansluiten op de 1f aanvoerdraden, zonder plug. En dan de 5m kabel door de muur voeren. Hopelijk zit een niet hopeloos vastgeschroefd of gelijmd?
Tevens wordt hier weer een cloud genoemd, waar ik juist niet aan wil. Hoe open is het protocol en kun je dat ook lokaal aanspreken, zonder internettoegang voor deze lader? Waar staat dat beschreven?
Is het ook duidelijk welke microcontroller er in zit. Als het ESP is dan kan ik alles zelf herprogrammeren indien niet open genoeg.
Als laatste zie ik dat er een klasse A RCD nodig is, iets wat ik niet verwacht van een granny, want dat dat intern zou worden aangepakt, zoals in mijn Renault granny. (en wat ik nog niet had gecheckt voor die Loady)
Huidige oordeel, de Shelly heft mijn problemen tov de Loady niet op, gebaseerd op 10 minuten lezen...
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Ik heb nog niet alles ontdekt maar tot nu toe werkt automation goed. Die begint met laden +4kW op de zonnepanelen + FC en als alles vol is(batterij en WPB). hij gaat uit als 10mins minder dan 3.5kW gemeten is.Stufipower schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Leuk, ik ben precies hetzelfde aan het overwegen. Zat ook nog naar kastjes te kijken, bijvoorbeeld zoiets (als dat lukt, ivm de ruimte / rails in de kast die in de weg ligt), of een kabeldoos, bij de praxis. Daar heb ik eens een grote zien liggen in het schap, maar kan die niet op internet vinden. Maar nog niet echt naar tevredenheid iets gevonden.
Werkt prima. Ik heb geen idee of hij niet meer te bedienen is via de webapp na vol.
Let wel op.. met deze heb je dus 3x 6a dus eigenlijk 18A = 4kW aan stroom op de laagste stand. Hierin heb ik de ''fout'' gemaakt. gelukkig kan ik dat goed opvangen met mij 8k+WP.DonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:03:
[...]
Is dit dan niet een betere keus? Iets duurder maar toekomstbestendig (3 fasen 11kW), CEE stekker, local en certified integratie met HA.
Werkt verder heel goed met HA.
Je kunt hem op 1 fase aansluiten. Heb ik nagevraagd bij Shelly. Weet niet of je hem ook op 3 fasen kunt aansluiten en hem dan (met HA) op 1 fase kunt laten laden?Awesomo4k schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:16:
[...]
Let wel op.. met deze heb je dus 3x 6a dus eigenlijk 18A = 4kW aan stroom op de laagste stand. Hierin heb ik de ''fout'' gemaakt. gelukkig kan ik dat goed opvangen met mij 8k+WP.
Werkt verder heel goed met HA.
Er staat idd in de handleiding 1 + 3F werking. Ik heb het niet getest op 1F. Waarschijnlijk als ik F2 en F3 afkoppel zal die werken op max 3.7kW(16a 1F). Ik heb nergens in de instellingen kunnen vinden dat ik hem softwarematig kan sturen op 1F laden. Ik zou die optie trouwens wel graag willen gebruiken voor de minder zonnige dagen.DonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:36:
[...]
Je kunt hem op 1 fase aansluiten. Heb ik nagevraagd bij Shelly. Weet niet of je hem ook op 3 fasen kunt aansluiten en hem dan (met HA) op 1 fase kunt laten laden?
Met Shelly kan altijd alles lokaal (met HA bijvoorbeeld).m10tech schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:49:
@Gramser helaas heeft mijn Renault geen optie om zelf te reduceren tot 6A
@DonJuape Dat is op zich een interessant product. Het meldt niet of het ook op 1 fase werkt.
Indien ik deze zou aanschaffen zou ik het huis van de CEE plug ontdoen en vast aansluiten op de 1f aanvoerdraden, zonder plug. En dan de 5m kabel door de muur voeren. Hopelijk zit een niet hopeloos vastgeschroefd of gelijmd?
Tevens wordt hier weer een cloud genoemd, waar ik juist niet aan wil. Hoe open is het protocol en kun je dat ook lokaal aanspreken, zonder internettoegang voor deze lader? Waar staat dat beschreven?
Is het ook duidelijk welke microcontroller er in zit. Als het ESP is dan kan ik alles zelf herprogrammeren indien niet open genoeg.
Als laatste zie ik dat er een klasse A RCD nodig is, iets wat ik niet verwacht van een granny, want dat dat intern zou worden aangepakt, zoals in mijn Renault granny. (en wat ik nog niet had gecheckt voor die Loady)
Huidige oordeel, de Shelly heft mijn problemen tov de Loady niet op, gebaseerd op 10 minuten lezen...
Ik heb contact opgenomen met Shelly en ze zeggen dat je hem ook op 1 fase kan aansluiten.
Dat zou deze echt een supergranny maken (en dat voor dat geld).Awesomo4k schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:38:
[...]
Er staat idd in de handleiding 1 + 3F werking. Ik heb het niet getest op 1F. Waarschijnlijk als ik F2 en F3 afkoppel zal die werken op max 3.7kW(16a 1F). Ik heb nergens in de instellingen kunnen vinden dat ik hem softwarematig kan sturen op 1F laden. Ik zou die optie trouwens wel graag willen gebruiken voor de minder zonnige dagen.
DonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:38:
[...]
Met Shelly kan altijd alles lokaal (met HA bijvoorbeeld).
Ik heb contact opgenomen met Shelly en ze zeggen dat je hem ook op 1 fase kan aansluiten.
:strip_exif()/f/image/j0aURC9gFw27VQhcWe7KDLhe.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zit hij via Shelly integratie in HA.
Klopt hoor.. Supergranny maar dan wel met aansturing via HA en op CEE langdurig op 16A laden vs shuko op 10A. Ook op deze manier heb ik geen vaste paal dus geen overbodige administratie en keuringskosten. Het is immers mobielDonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:40:
[...]
Dat zou deze echt een supergranny maken (en dat voor dat geld).
België? Een andere use case is hiermee laden als je geen eigen oprit hebt. Met een vast laadpunt is het dan namelijk wel heel duidelijk voor de controlerende ambtenaar dat je van plan bent op de openbare weg te gaan laden.Awesomo4k schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:42:
[...]
Klopt hoor.. Supergranny maar dan wel met aansturing via HA en op CEE langdurig op 16A laden vs shuko op 10A. Ook op deze manier heb ik geen vaste paal dus geen overbodige administratie en keuringskosten. Het is immers mobiel
[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 29-03-2026 20:46 ]
Ik heb een verzoek uitstaan bij liander, zou €368 kosten om te verzwaren van 1- naar 3 fasen.
Zie ik verder nog iets over het hoofd? Of komen er nog andere kosten die ik op dit moment niet zie.
België inderdaad op eigen oprit en stuur daarom ook alles op de zon incl. piek tarief en zonder salderen. Works like a charmDonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:45:
[...]
België? Een andere use case is hiermee laden als je geen eigen oprit hebt. Met een vast laadpunt is het dan namelijk wel heel duidelijk voor de controlerende ambtenaar dat je van plan bent op de openbare weg te gaan laden.
Weet je wellicht waar de api info te vinden is?DonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:03:
[...]
Is dit dan niet een betere keus? Iets duurder maar toekomstbestendig (3 fasen 11kW), CEE stekker, local en certified integratie met HA.
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Nee, ik heb er ook geen. Wellicht dat @Awesomo4k het weet?HermanGast schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Weet je wellicht waar de api info te vinden is?
nDirect090 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:46:
Hier is onlangs de meterkast vervangen, waarbij rekening is gehouden met 3 fasen (heb nu nog 1 fasen). Dus er zit nu een 4 polige hoofdschakelaar in die voor nu met een brug(?) is verbonden.
Ik heb een verzoek uitstaan bij liander, zou €368 kosten om te verzwaren van 1- naar 3 fasen.
Zie ik verder nog iets over het hoofd? Of komen er nog andere kosten die ik op dit moment niet zie.
Zonder verder context te geven is dat een vraag voor dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Maar waar je sowieso aan moet denken:
- hoe is verdeling van de groepen over de verschillende fases, of hoe wil je die gaan doen.
- is er al een faseverdeling gedaan vanaf de hoofdschakelaar naar de groepen?
- ik neem aan dat je je EVSE wilt aanpassen op 3-fasen, heb je hiervoor al een geschikte kabel liggen, kan je EVSE 3-fasen aan, moet je nog denken aan faserotatie (bij o.a. de Zappi is dat relevant)?
Ah excuus, het gaat om het installeren van een laadpaal. Vandaar dat ik naar 3 fasen over wil.True schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:49:
[...]offtopic:
Zonder verder context te geven is dat een vraag voor dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Maar waar je sowieso aan moet denken:
- hoe is verdeling van de groepen over de verschillende fases, of hoe wil je die gaan doen.
- is er al een faseverdeling gedaan vanaf de hoofdschakelaar naar de groepen?
- ik neem aan dat je je EVSE wilt aanpassen op 3-fasen, heb je hiervoor al een geschikte kabel liggen, kan je EVSE 3-fasen aan, moet je nog denken aan faserotatie (bij o.a. de Zappi is dat relevant)?
Zover ik weet is er naast de hoofdschakelaar nog geen verdeling of iets gedaan.
Gezien er eigenlijk nog niets gedaan is, ben ik nog vrij in keuze’s. Dus kabel + laadpaal moet nog gekocht en aangelegd worden. Dit zal gedaan worden door een bedrijf.
Was vooral benieuwd of naast kosten voor vervangen meterkast en/of liander meter, andere verborgen kosten zijn voor 3-fasen. (Kabel en paal zorg ik dat die het ondersteunen).
Denk dat t hier te vinden is…DonJuape schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Nee, ik heb er ook geen. Wellicht dat @Awesomo4k het weet?
https://shelly-api-docs.s...1/TopACPortableEVCharger/
A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Je hebt eigenlijk nodig:nDirect090 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:56:
[...]
Ah excuus, het gaat om het installeren van een laadpaal. Vandaar dat ik naar 3 fasen over wil.
Zover ik weet is er naast de hoofdschakelaar nog geen verdeling of iets gedaan.
Gezien er eigenlijk nog niets gedaan is, ben ik nog vrij in keuze’s. Dus kabel + laadpaal moet nog gekocht en aangelegd worden. Dit zal gedaan worden door een bedrijf.
Was vooral benieuwd of naast kosten voor vervangen meterkast en/of liander meter, andere verborgen kosten zijn voor 3-fasen. (Kabel en paal zorg ik dat die het ondersteunen).
- EVSE
- Loadbalancing van de EVSE - soms €25, soms €130 ligt aan de EVSE
- Grondkabel naar EVSE van groepenkast (reken op €5/m incl. btw. zonder montage - houd deze ruim aan)
- Aardlekautomaat in groepenkast (A-merk reken op €150 incl. btw. zonder montage, uitleg over diverse merken vind je hier)
Hier inderdaad al werkt het bijna automatisch als je HA shelly integratie hebt.
Hier ben ik met Easee ook benieuwd naar. Binnenkort ga ik over naar Tibber, maar ik kan me heugen dat bij Easee maar één backoffice ingesteld kan worden. Hoe kan ik die nu slim laten opladen (bijvoorbeeld 's nachts ipv meteen bij aansluiten laadkabel/pasje aanbieden om 16:30 uur)?Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:06:
Hoe doen mensen met een Peblar dan de communicatie met een dynamisch energiecontract? Dat hij gaat laden op goedkope momenten. Frank Energie ondersteunt de Peblar bijv. (nog) niet.
Mijn boefje is liev!
Met Tibber laad je toch bij de laagste prijs?JB schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:51:
[...]
Hier ben ik met Easee ook benieuwd naar. Binnenkort ga ik over naar Tibber, maar ik kan me heugen dat bij Easee maar één backoffice ingesteld kan worden. Hoe kan ik die nu slim laten opladen (bijvoorbeeld 's nachts ipv meteen bij aansluiten laadkabel/pasje aanbieden om 16:30 uur)?
Ja maar hoe stuur ik de Easee aan als er al een backoffice op zit?ASS-Ware schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:38:
[...]
Met Tibber laad je toch bij de laagste prijs?
Mijn boefje is liev!
Ik vrees dat je Tibber als operator moet instellen.JB schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Ja maar hoe stuur ik de Easee aan als er al een backoffice op zit?
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
/f/image/nFlQKw9qHE5GCnyypvAu5LMs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V2Qp1CSMv8K4hdYAPqMjgObP.png?f=fotoalbum_large)