• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:26
Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:20:
Waar kan je terugvinden welke meters snel/nieuw genoeg zijn voor loadbalancing en slim zonneladen?

Geen idee of die koppelingen met energieleveranciers hier in België al zo bekend zijn. Engie smart werkt ook samen met Zaptec en Eassee zie ik. Hoe werkt zoiets? Slim laden via dynamisch contract?

Kan je de auto ook rechtstreeks koppelen zonder tussenkomst laadpaal? Hoe werkt dat?

Sorry eerste EV :)
Peblar heeft in de manual staan wat er kan met welke meter (DSMR 4 en 5 zijn meestal wel prima geloof ik, vaak genoeg data). Misschien hebben andere laders dat ook wel. Anders even zoeken hier op DSMR en load balancing/solar charging.

Je kan je auto koppelen in een van de apps van de dynamische energie leveranciers. Er zijn veel merken waarbij dat werkt. Eigenlijk injecteren zijn dan een laad schema in je auto. Je hangt de auto aan de paal en de auto wordt geladen als de prijzen laag genoeg zijn. Je kan bij zonneplan bijvoorbeeld instellen op welke dag je hoeveel km wilt rijden, dan sturen zij de auto aan. Kun je ook weer extra voor betaald krijgen.
Bij Tibber heet dit grid rewards geloof ik. Is hier ook een topic over goedkoop laden, dat is ook goed leesvoer

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:52
Verdicampo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:18:
[...]
Je kan bij zonneplan bijvoorbeeld instellen op welke dag je hoeveel km wilt rijden, dan sturen zij de auto aan. Kun je ook weer extra voor betaald krijgen.
Dat kllinkt als een mooie Ux, heeft iemand daar screenshots van hoe je dat instelt?

• Verdicampo
ASW1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Dat kllinkt als een mooie Ux, heeft iemand daar screenshots van hoe je dat instelt?
Ikzelf helaas niet. In de App Store staan 1 screenshot, maar daar heb je niet veel aan. wellicht iemand anders hier!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:33
Verdicampo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Je hoeft maar 1 of 2 pagina’s terug te klikken, daar staat een aantal posts hoe je dit voor elkaar krijgt.
Ik heb echt gezocht en gezocht op o.a. TAP, maar kan het zo echt 1-2-3 niet vinden. Heb je toevallig een linkje?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:57:
Doorgestuurd naar dit topic vanuit het Peblar topic.

Offerte gekregen voor Peblar business en Alfen pro bij 1 installateur en voor Smappee bij andere installateur.

Nieuwbouw, veel overschot zonnepanelen, warmtepomp en 3F aansluiting. Voorlopig geen batterij of EMS, wel P1 dongle van homewizard.

Smappee is een stuk duurder dan de eerste 2 blijkbaar omdat deze laadpaal technisch beter ontwikkeld is? Mooie app, veel instellingen, mooi dashboard en grafieken maar is dit de meerprijs waard? Geen fan van abbo formule voor slim zonneladen. Niet klaar voor bidirectioneel laden en geen automatische fase switching bij standaard laden. Geschikt voor laden op dynamische tarieven?

Peblar heeft dan weer geen app en is enkel te benaderen vanop thuisnetwerk. Eenvoudigere interface zonder fancy inzichten en grafieken. Uitlezen van P1 maar mogelijkheid om later te sturen met EMS/HA. Blijkbaar wel automatische fase switching in alle modi en (meer) voorbereid op bidirectioneel laden. Kan laden op dynamische tarieven zonder EMS?

Iemand ervaring met 1 van beide laadpalen? Nog ergens grote verschillen tussen beiden?
Bedoeling is om minstens 10 jaar mee te kunnen.
De Peblar Business heeft wel degelijk grafieken, die vraag had je in het andere topic niet gesteld ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Aj5C7o0QwBpKhNCG2QNMVkaHg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9P6fACwLvo2JZ6qdNQr8mTOv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRtqlYZ2YzKSc7wZQ5QtUgAI4f4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BT2Y9wC7VBmaYSUHxTqWE0i0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt5mlXQ1-3eWjIarXflWXLNf0So=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/45hzwTcNdZOXYeThHAM8JVTy.png?f=fotoalbum_tile

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Blik1984 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Ik heb echt gezocht en gezocht op o.a. TAP, maar kan het zo echt 1-2-3 niet vinden. Heb je toevallig een linkje?
Kwam voorbij in het Peblar topic, vanaf mijn post hier: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" naar beneden lezen, ik zat met dezelfde vraag en heb het (succesvol) getest. Ik wacht nog op de factuur van deze maand om met 100% zekerheid te bevestigen dat dit voor mij werkt. Anders kan ik moeilijk gaan doen om ~50€ aan stroomkosten als het mis loopt, heb ik geen zin in.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:31
Zaptec Go 2 krijgt in mei een software update en kan dan ook zonneladen en is V2X voorbereid. Zie hieronder de mail die ik kreeg m.b.t. het zonneladen:
Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.

Met Zonneladen gebruikt je Zaptec‑lader automatisch de overtollige zonne‑energie die je thuis opwekt om je auto te laden. Zo haal je nóg meer rendement uit je zonnepanelen en laad je slimmer, duurzamer en voordeliger.

Wat kun je straks met Zonneladen?

Met de nieuwe update kun je in de Zaptec‑app kiezen uit twee modi:

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld met netstroom wanneer dat nodig is. Ideaal als je zeker wilt zijn dat je auto op tijd vol is.

• Alleen Surplus
Je laadt uitsluitend met overtollige zonne‑energie. Is er even te weinig zon, dan pauzeert de laadsessie automatisch totdat er weer genoeg productie is. Perfect voor wie maximaal op eigen zonne‑energie wil laden.

Hoe werkt het?

De Zaptec Go2 stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare stroomoverschot in je woning. Bij voldoende zon wordt er geladen, bij te weinig zon pauzeert de lader tijdelijk. Zodra er weer genoeg energie beschikbaar is, start het laden vanzelf opnieuw.

Wanneer beschikbaar?

De update wordt naar verwachting eind mei uitgerold. Je ontvangt automatisch een melding via de Zaptec app zodra de nieuwe functie voor jouw installatie beschikbaar is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onzenuub schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:14:
Zaptec Go 2 krijgt in mei een software update en kan dan ook zonneladen en is V2X voorbereid. Zie hieronder de mail die ik kreeg m.b.t. het zonneladen:
Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.

Met Zonneladen gebruikt je Zaptec‑lader automatisch de overtollige zonne‑energie die je thuis opwekt om je auto te laden. Zo haal je nóg meer rendement uit je zonnepanelen en laad je slimmer, duurzamer en voordeliger.

Wat kun je straks met Zonneladen?

Met de nieuwe update kun je in de Zaptec‑app kiezen uit twee modi:

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld met netstroom wanneer dat nodig is. Ideaal als je zeker wilt zijn dat je auto op tijd vol is.

• Alleen Surplus
Je laadt uitsluitend met overtollige zonne‑energie. Is er even te weinig zon, dan pauzeert de laadsessie automatisch totdat er weer genoeg productie is. Perfect voor wie maximaal op eigen zonne‑energie wil laden.

Hoe werkt het?

De Zaptec Go2 stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare stroomoverschot in je woning. Bij voldoende zon wordt er geladen, bij te weinig zon pauzeert de lader tijdelijk. Zodra er weer genoeg energie beschikbaar is, start het laden vanzelf opnieuw.

Wanneer beschikbaar?

De update wordt naar verwachting eind mei uitgerold. Je ontvangt automatisch een melding via de Zaptec app zodra de nieuwe functie voor jouw installatie beschikbaar is.
Voor thuisladende Tweakers met een Zaptec Go2 is dat natuurlijk goed nieuws. Maar voor mensen die nu een bepaald merk overwegen wil ik enkel verwijzen naar die 'verwachten'. Ik ben persoonlijk bewust gegaan voor een EVSE die op dit moment alles al kan wat ik wil/nodig heb.

• Munki
  • Laatst online: 10:09
Hello. Zojuist een offerte aangevraagd voor een laadpaal en ik wil even checken of het qua prijs oké is. Meerdere offertes aangevraagd, maar bij een aantal doen ze geen graafwerkzaamheden of missen er andere zaken, dat maakt het lastig vergelijken.

Gaat om het volgende:

- Easee Charge Max
- Equalizer (Loadbalancing)
- Graafwerkzaamheden 10m
- Op paal + monteren
- Extra laadkabel
- Installatiekosten (incl materiaal zoals voedingskabel (5x4mm2 ymvk-as, moet dat niet dikker?)/aardlekautomaat - 3-fase aansluiting, zonnepanelen)

Ze vragen er afgerond 2500 euro voor. Fors of prima..?

[ Voor 7% gewijzigd door Munki op 22-03-2026 07:09 ]

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:10
Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:20:
Waar kan je terugvinden welke meters snel/nieuw genoeg zijn voor loadbalancing en slim zonneladen?

Geen idee of die koppelingen met energieleveranciers hier in België al zo bekend zijn. Engie smart werkt ook samen met Zaptec en Eassee zie ik. Hoe werkt zoiets? Slim laden via dynamisch contract?

Kan je de auto ook rechtstreeks koppelen zonder tussenkomst laadpaal? Hoe werkt dat?

Sorry eerste EV :)
Smr 5.0 meter is altijd goed. Staat op je meter in de meterkast

• Verdicampo
Blik1984 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Ah sorry het was het Peblar topic!
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:09
Munki schreef op zondag 22 maart 2026 @ 06:38:
Hello. Zojuist een offerte aangevraagd voor een laadpaal en ik wil even checken of het qua prijs oké is. Meerdere offertes aangevraagd, maar bij een aantal doen ze geen graafwerkzaamheden of missen er andere zaken, dat maakt het lastig vergelijken.

Gaat om het volgende:

- Easee Charge Max
- Equalizer (Loadbalancing)
- Graafwerkzaamheden 10m
- Op paal + monteren
- Extra laadkabel
- Installatiekosten (incl materiaal zoals voedingskabel (5x4mm2 ymvk-as, moet dat niet dikker?)/aardlekautomaat - 3-fase aansluiting, zonnepanelen)

Ze vragen er afgerond 2500 euro voor. Fors of prima..?
Iets aan de dure kant maar niet extreem.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ASW1
Munki schreef op zondag 22 maart 2026 @ 06:38:
- Easee Charge Max
3-fase aansluiting, zonnepanelen
Waarschijnlijk wil je ook een functie automatisch overschotladen kunnen gebruiken?
Easee kan dat niet op 3 faseninstallaties. Zie ook dit topic en dan met name de recentere posts: ASW1 in "Easee Charge Up - laden via overtollige energie"

[ Voor 66% gewijzigd door ASW1 op 22-03-2026 10:03 ]

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:04
Vier kwadraat voldoet maar zes kwadraat kost maar een paar euro meer op 10 meter.
Ik heb zelf gegraven en door de fundering geboord. Automaatje zelf in de meterkast geplaatst. Was bijelkaar plusminus 600 euro. Geen loadbalancing maar een drie fase feyree 22 kw walbox. Doet het al bijna 80.000 km prima. Laad alleen maar thuis op.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:47
Noob hier: voor mijn moeder zijn we aan het kijken naar een Ev (niro uit 23 met 64kw accu en 3 fase laden).
Haar situatie is een 1 fase aansluiting, eigen oprit en zonnepanelen met overschot. Ze rijd voornamelijk lokaal en haar auto staat regelmatig op de oprit als de zon schijnt. Het idee is dan ook om zoveel mogelijk met overschot van de zonnepanelen te laden.

Mijn idee was gewoon een lader op 1 fase aan te sluiten, ze heeft waarschijnlijk vrijwel nooit snel laden nodig, en mocht het nodig zijn staan er 11kw palen in de buurt.

Momenteel kijk ik naar de zaptec go, installatie gebeurd door bekende installateur

Zie ik hier iets over het hoofd?

• onzenuub
jichem schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:16:
Noob hier: voor mijn moeder zijn we aan het kijken naar een Ev (niro uit 23 met 64kw accu en 3 fase laden).
Haar situatie is een 1 fase aansluiting, eigen oprit en zonnepanelen met overschot. Ze rijd voornamelijk lokaal en haar auto staat regelmatig op de oprit als de zon schijnt. Het idee is dan ook om zoveel mogelijk met overschot van de zonnepanelen te laden.

Mijn idee was gewoon een lader op 1 fase aan te sluiten, ze heeft waarschijnlijk vrijwel nooit snel laden nodig, en mocht het nodig zijn staan er 11kw palen in de buurt.

Momenteel kijk ik naar de zaptec go, installatie gebeurd door bekende installateur

De Zaptec Go kan niet zonneladen, de Zaptec Go 2 wel vanaf de nieuwe update in mei.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

onzenuub schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:48:
[...]

De Zaptec Go kan niet zonneladen, de Zaptec Go 2 wel vanaf de nieuwe update in mei.
In het door @jichem aangehaalde geval is het misschien nog wel handiger en voordeliger om thuis met een simpele 'Granny Charger' te gaan laden waarbij je voor het gemak een (eventueel afsluitbaar) Schüko WCD op een eigen 16A groep in de huidige (1-Fase) groepenkast buiten aan gaat of laat leggen.
edit:
Even als voorbeeld een linkje naar zo'n afsluitbaar Schüko WCD toegevoegd. Dingen zijn elders uiteraard goedkoper en ook van andere merken te verkrijgen dan dat er in het vermelde linkje staat.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 22-03-2026 15:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onzenuub schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:48:
[...]

**waarschijnlijk** en nul garanties, maar ja dat is wat ze zelf communiceren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jichem schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:16:

Ik zou een 7,4 kW 1-fase 32A paal pakken met load balancing en PV-gestuurd laden*.
Zappi kan dat (edoch geen MID dus geen ERE certificaten), die kun je goedkoop wel krijgen. Evt. tweedehands, anders kun je ook kijken naar de Peblar Business 22 kW die is geschikt voor 3 en 1-fase dus ook toekomst bestendig. Die kan ook prima 1-fase laden ook ook PV-gestuurd laden - dit gaat bij mij in ieder geval vlekkeloos.

Maar de hamvraag is, zijn er nog andere verbruikers waardoor je moeder met 1-fase laden in de knel zal komen? Bijv. een warmtepomp of verwarmen met airco's of andere elektrische grootverbruikers.
Vaatwasser, wasmachine, wasdroger zijn m.i. standaard en die draaien niet continu dus mag je wat mij betreft vergeten.

*mocht je niet goedkoop er een op 1-fase kunnen vinden zou ik overwegen toch voor de Peblar te gaan ~€1000 is wel een stuk meer dan een Zappi 1-fase tweedehands van laten we zeggen ~€400. Maar kun/wil je die zelf installeren of laat je dat doen? Want bij laten doen (adviseer ik ook als je niet bekwaam bent met elektra) gaan ze waarschijnlijk niet voor een tweedehands EVSE waar je in dit geval daar prima een goede business case mee kunt hebben.
Geen ERE weegt bijv. niet op tegen €700 meer moeten investeren (dat is met 10ct/kWh ERE en 17kWh/100km bijna 42.000 km voordat je die €700 meerprijs er uit hebt).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Will_M schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:16:
[...]

In het door @jichem aangehaalde geval is het misschien nog wel handiger en voordeliger om thuis met een simpele 'Granny Charger' te gaan laden waarbij je voor het gemak een (eventueel afsluitbaar) Schüko WCD op een eigen 16A groep in de huidige (1-Fase) groepenkast buiten aan gaat of laat leggen.
edit:
Even als voorbeeld een linkje naar zo'n afsluitbaar Schüko WCD toegevoegd. Dingen zijn elders uiteraard goedkoper en ook van andere merken te verkrijgen dan dat er in het vermelde linkje staat.
Afsluitbaar zou ik niet doen, zet er gewoon een werkschakelaar tussen die je binnen hebt, veel minder kosten en veel gemakkelijker in gebruik.

• onzenuub
True schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:09:
[...]

**waarschijnlijk** en nul garanties, maar ja dat is wat ze zelf communiceren.
Je hebt wel vertrouwen in de medemens hé? Als je een t.v. Gaat kopen waar ook van gezegd wordt dat deze software updates gaat krijgen in de toekomst, zeg je dan ook dat de t.v. het waarschijnlijk blijft doen of een pc met updates, die blijft het waarschijnlijk ook doen.

[ Voor 31% gewijzigd door onzenuub op 22-03-2026 15:21 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onzenuub schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Je hebt wel vertrouwen in de medemens hé?
Medemens?
Zeker

Een producent die hun verkopen nu zien dalen omdat iedereen een MID EVSE wilt voor ERE én PV-gestuurd wil kunnen laden omdat salderen er volgend jaar afgaat?
Iets minder, jij brengt het alsof die update een feit is en mei een feit is.

Laten we niet vergeten dat Zaptec een Noors bedrijf is en pas echt iets gaat doen met deze wens als het puntje bij het paaltje komt, daar waar andere producenten al veel eerder PV-gestuurd laden in welke vorm dan ook aanbieden, al dan niet bij een v2 van hun product.

• onzenuub
True schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Medemens?
Zeker

Een producent die hun verkopen nu zien dalen omdat iedereen een MID EVSE wilt voor ERE én PV-gestuurd wil kunnen laden omdat salderen er volgend jaar afgaat?
Iets minder, jij brengt het alsof die update een feit is en mei een feit is.

Laten we niet vergeten dat Zaptec een Noors bedrijf is en pas echt iets gaat doen met deze wens als het puntje bij het paaltje komt, daar waar andere producenten al veel eerder PV-gestuurd laden in welke vorm dan ook aanbieden, al dan niet bij een v2 van hun product.
Dit werd vorig jaar al aangekondigd door Zaptec. Dus het is niet dat ze dit nu aanbieden vanwege welke reden dan ook.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:41
Zelfde zie ik bij Blue Current. Vorig jaar Augustus kondigden ze ook zonneladen aan. Het zou in Beta zijn. Het is nu half Maart maar het is nog angstig stil. Heb mezelf begin Januari ook aangemeld voor hun Beta maar nooit iets weer gehoord.

Dus ja, Ze kunnen het pas als het er echt in zit. Tot die tijd zou ik er geen garanties op durven geven.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onzenuub schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Dit werd vorig jaar al aangekondigd door Zaptec. Dus het is niet dat ze dit nu aanbieden vanwege welke reden dan ook.
Het lijkt mij evident dat het wél de reden is dat ze dit nu zo proactief communiceren.

En wat @Athome hierboven ook al aangeeft, het is en blijft gewoon koffiedik kijken en een risico.
Zaptec gaf zelfs in juni 2024 (!) aan, dat is 21 maand geleden, dat de Zaptec Go 2 geschikt was voor solar laden:
https://www.zaptec.com/en...inside-zaptec/zaptec-go-2
"The charging unit comes with a comprehensive hardware upgrade, enabling feature updates such as 1/3 phase switching and solar integration"
*insert "Oh nee, toch niet" meme*

Ik heb een Peblar en zit die hier ook te shillen omdat ik daar zo tevreden mee ben. Maar als iemand graag een app wil dan geef ik wel duidelijk aan dat die er niet is en dat er alleen een web GUI beschikbaar is. Als het PV gestuurd laden 'straks' geïntegreerd is zul je er mij niet meer over horen, maar tot die tijd vind ik het hier wel zo netjes dat we met elkaar een eerlijk advies proberen te geven en we dan ook het hele verhaal moeten delen.

• onzenuub
True schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Het lijkt mij evident dat het wél de reden is dat ze dit nu zo proactief communiceren.

En wat @Athome hierboven ook al aangeeft, het is en blijft gewoon koffiedik kijken en een risico.
Zaptec gaf zelfs in juni 2024 (!) dat is 21 maand geleden aan dat de Zaptec Go 2 geschikt was voor solar laden:
https://www.zaptec.com/en...inside-zaptec/zaptec-go-2
"The charging unit comes with a comprehensive hardware upgrade, enabling feature updates such as 1/3 phase switching and solar integration"
*insert "Oh nee, toch niet" meme*

Ik heb een Peblar en zit die hier ook te shillen omdat ik daar zo tevreden mee ben. Maar als iemand graag een app wil dan geef ik wel duidelijk aan dat die er niet is en dat er alleen een web GUI beschikbaar is. Als het PV gestuurd laden 'straks' geïntegreerd is zul je er mij niet meer over horen, maar tot die tijd vind ik het hier wel zo netjes dat we met elkaar een eerlijk advies proberen te geven en we dan ook het hele verhaal moeten delen.
Veel plezier met je Peblar.

• jichem
Bedankt voor de reacties. Hoewel de granny charger een idee zou kunne zijn wil ik toch voor haar graag een laadpaal aanleggen, en dit alvast voorbereiden richting 3 fase laden zodra de meterkast een update nodig heeft. Ik was in mijn vorige bericht niet helemaal duidelijk, ik bedoelde uiteraard de zaptec 2. Maar als het nu nog niet beschikbaar is zoek ik toch liever naar een andere aanbieder die het nu al beschikbaar heeft. Voor wat betreft installatie, ik doe de bekabeling van meterkast naar de paal en een kennis die elektriciën is van beroep doet de aansluiting. Ik heb daarin geen beperkingen dus in mijn keuzes.

Edit: Er zijn nu geen grote verbruikers in huis om rekening mee te houden. Mochten die er komen zal de upgrade naar 3-fase alsnog doorgevoerd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door jichem op 22-03-2026 16:02 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

onzenuub schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Veel plezier met je Peblar.
Ik weet niet zeker met welke intonatie je deze zin opgeschreven hebt maar het leest (lees: klinkt) in mijn oren een béétje cynisch? Lijkt me persoonlijk niet helemaal de bedoeling om zo met elkaar om te gaan qua communicatie, iedereen antwoord hier vaak uit eigen ervaringen met daarbij dus ook de beste bedoelingen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het verkeerd gelezen heb :9

• onzenuub
Will_M schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet zeker met welke intonatie je deze zin opgeschreven hebt maar het leest (lees: klinkt) in mijn oren een béétje cynisch? Lijkt me persoonlijk niet helemaal de bedoeling om zo met elkaar om te gaan qua communicatie, iedereen antwoord hier vaak uit eigen ervaringen met daarbij dus ook de beste bedoelingen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het verkeerd gelezen heb :9
Knip

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 22-03-2026 22:38 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jichem schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:59:
Bedankt voor de reacties. Hoewel de granny charger een idee zou kunne zijn wil ik toch voor haar graag een laadpaal aanleggen, en dit alvast voorbereiden richting 3 fase laden zodra de meterkast een update nodig heeft. Ik was in mijn vorige bericht niet helemaal duidelijk, ik bedoelde uiteraard de zaptec 2. Maar als het nu nog niet beschikbaar is zoek ik toch liever naar een andere aanbieder die het nu al beschikbaar heeft. Voor wat betreft installatie, ik doe de bekabeling van meterkast naar de paal en een kennis die elektriciën is van beroep doet de aansluiting. Ik heb daarin geen beperkingen dus in mijn keuzes.

Edit: Er zijn nu geen grote verbruikers in huis om rekening mee te houden. Mochten die er komen zal de upgrade naar 3-fase alsnog doorgevoerd worden.
Als je deze ruimte/flexibiliteit hebt qua installatie zal ik absoluut aanraden de kabel van groepenkast naar EVSE alvast 3-fase te leggen (dus 5x4mm2) zodat je met 4mm2 ook 1-fase 32A kunt laden en in de toekomst 3x16A of 3x32A (ik zie dit persoonlijk niet als echt realistisch).
Even aangenomen dat de afstand tot 25m is dan zit je met 4mm2 wel goed (zie ook: https://www.powerreel.nl/welke-kabeldikte ).

Voor nu kun je zelfs kiezen om er een zeer goedkope maar prima geschikte tweedehands 1-fase Zappi 7,4 kW op te hangen die je ergens van marktplaats plukt. Tegen de tijd dat de woning over zou gaan op 3-fasen is die tweedehands ruim afgeschreven en hoef je enkel een andere EVSE op te hangen en een 3-fasen automaat in de groepenkast te plaatsen.
Nu investeren in een EVSE die alles kan voor nu én de toekomst is m.i. een beetje zonde van het geld; mocht je dit wel willen (dan heb ik het over: MID meter voor ERE, 3-fase én 1-fase geschikt, 3-1 fase schakelen gebaseerd op PV-opwek, PV-opwek gestuurd laden, loadbalancing, 1-fase 7,4kW en 3-fase 22kW) is een Peblar Business 22kW een optie. Volgens mij kan een Alfen Eve dit ook (dat weet ik niet 100% zeker er zijn vast andere ervaringsdeskundigen die dit zo kunnen zeggen). Ook is een Laadpaal Ratio Solar 11-22 kW volgens mij ook geschikt voor dit doeleinde.
Maar ze zijn allemaal richting de €900-1200 zonder installatie mét loadbalancing (en dus ook PV-gestuurd laden). Een tweedehands Zappi 7,4kW is de helft of zelfs minder, maar dat is jouw afweging (of die van je moeder).

Edit:
Ik kwam recent met eigen installatie hierop uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE7Ax4jgnYkIb6O4XbnlO09UZTY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jo7GICE1pdAczDcfAg07SYEM.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door True op 22-03-2026 16:22 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@True De huidige (recente) Alfen EVE (Single) pro laders kunnen dat zéér zeker en zijn bovendien ook nog eens een 'Oer-Nederlansch' NL produkt.

Helaas geldt ook voor deze laders dat je, net zoals bij alle andere merken, momenteel zeer goed moet opletten met het aanschaffen van zo'n device op de tweedehandsmarkt doordat niet alle 'oude' laders voorzien kunnen worden van de meest recente firmwareversie en zo dus mogelijkerwijs niet volledig gaan kunnen functioneren in de toekomst (rekening houdende met bijvoorbeeld het zonneladen in combinatie met ERE certificaten).

• jichem
True schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Als je deze ruimte/flexibiliteit hebt qua installatie zal ik absoluut aanraden de kabel van groepenkast naar EVSE alvast 3-fase te leggen (dus 5x4mm2) zodat je met 4mm2 ook 1-fase 32A kunt laden en in de toekomst 3x16A of 3x32A (ik zie dit persoonlijk niet als echt realistisch).
Even aangenomen dat de afstand tot 25m is dan zit je met 4mm2 wel goed (zie ook: https://www.powerreel.nl/welke-kabeldikte ).

Voor nu kun je zelfs kiezen om er een zeer goedkope maar prima geschikte tweedehands 1-fase Zappi 7,4 kW op te hangen die je ergens van marktplaats plukt. Tegen de tijd dat de woning over zou gaan op 3-fasen is die tweedehands ruim afgeschreven en hoef je enkel een andere EVSE op te hangen en een 3-fasen automaat in de groepenkast te plaatsen.
Nu investeren in een EVSE die alles kan voor nu én de toekomst is m.i. een beetje zonde van het geld; mocht je dit wel willen (dan heb ik het over: MID meter voor ERE, 3-fase én 1-fase geschikt, 3-1 fase schakelen gebaseerd op PV-opwek, PV-opwek gestuurd laden, loadbalancing, 1-fase 7,4kW en 3-fase 22kW) is een Peblar Business 22kW een optie. Volgens mij kan een Alfen Eve dit ook (dat weet ik niet 100% zeker er zijn vast andere ervaringsdeskundigen die dit zo kunnen zeggen). Ook is een Laadpaal Ratio Solar 11-22 kW volgens mij ook geschikt voor dit doeleinde.
Maar ze zijn allemaal richting de €900-1200 zonder installatie mét loadbalancing (en dus ook PV-gestuurd laden). Een tweedehands Zappi 7,4kW is de helft of zelfs minder, maar dat is jouw afweging (of die van je moeder).

Edit:
[Afbeelding]
Bedankt voor dit zeer uitgebreide advies, hier ga ik de komende dagen eens mee aan de slag. Ik ben zelf, omdat ik minder in de materie zit en ik bovenstaande reactie over versies lees, nog niet heel enthousiast over een 2e hands. Maar na wat extra onderzoek zou dat natuurlijk prima kunnen veranderen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:23
Workingtitle schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:56:
Hallo allen, heb even dmv de zoekfunctie gezocht maar kan er zo even geen topic of berichten over zien.
Hebben een geschakelde 2 onder 1 kap uit 1986, maar dus een gedeelde stroomaansluiting.

Enexis benaderd voor het overzetten naar 3 fase maar kreeg volgende reactie:

Helaas is uw aansluiting niet geschikt voor de door u gevraagde verzwaring of deelt u een aansluitkabel met één of meerdere percelen. Om die reden moeten wij uw aansluiting saneren om de door u gevraagde verzwaring uit te kunnen voeren.

Als u een aansluitkabel deelt, hebben wij ook de gegevens van de betreffende buren nodig. Wij zullen de aansluitkabel bij uw buren los moeten koppelen en mogelijk een nieuwe aansluiting maken.

Nu kan ik nergens een fatsoenlijke kostenindicatie vinden. Ook telefonisch wil men daar niks over kwijt. Het gaat ook zeker 2 maandne duren voordat ik wat een aannemer hoor, en daarna nog 3 maanden wachttijd bij Enexis zelf voor de 3 fase omzetting.

Iemand deze situatie toevallig redelijk recent meegemaakt?
Het is voor mij al wel enige jaren geleden, maar inderdaad zo meegemaakt. Ik had te maken met een doortikker met 2 buren. Ik moest van de buren medewerking hebben. Voor de buren was alles gratis. Ik heb zelf het standaardtarief betaald. Daarvoor zijn 2 afsluitingen afgekoppeld en nieuw aangesloten. Mijn buurman betaalde niets en heeft nu mooie moderne automaten.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 11:49
[...]

Edit:
[Afbeelding]
Volgens mij heeft de Ratio Solar geen MID, dus die valt af.

Zelf heb ik een Ratio IO6 en vanwege het ontbreken van een MID-meter, ben ik rond aan het kijken. Ik denk aan een Peblar Business, alhoewel ik nog niet zeker ben van mijn keuze omdat de lader niet zelf integreert met dynamische tarieven (kan wel via evcc) en daarnaast ben ik nog naar de business case aan het kijken. Daarover heb ik een vraag in het algemeen:

Huidige situatie:
- Ratio io6 laadpaal uit december 2024.
- Is geïnstalleerd op de voorgevel van mijn huis
- Inclusief load balancer die via p1 werkt

Ik heb twee bedrijven aangeschreven, en beiden rekenen plm. 350 euro voor het vervangen (dus exclusief de hardware) van de Ratio voor de Peblar business. Er moet een kabel voor de CT klemmen komen (door de kruipruimte - er liggen al kabels dus weinig geboor) en extra ethernetkabel van Peblar naar router (dat is recht door de muur - aan de ene kant komt de Peblar te hangen, aan de andere kant staat de router).

Is dit een reële prijs?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PipelineNoise schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Volgens mij heeft de Ratio Solar geen MID, dus die valt af.
Helder, thanks. De Ratio io6 Pro lijkt het wel te kunnen en lijkt ook dezelfde functionaliteit te hebben als de Solar verder heeft.
Zelf heb ik een Ratio IO6 en vanwege het ontbreken van een MID-meter, ben ik rond aan het kijken. Ik denk aan een Peblar Business, alhoewel ik nog niet zeker ben van mijn keuze omdat de lader niet zelf integreert met dynamische tarieven (kan wel via evcc) en daarnaast ben ik nog naar de business case aan het kijken. Daarover heb ik een vraag in het algemeen:

Huidige situatie:
- Ratio io6 laadpaal uit december 2024.
- Is geïnstalleerd op de voorgevel van mijn huis
- Inclusief load balancer die via p1 werkt

Ik heb twee bedrijven aangeschreven, en beiden rekenen plm. 350 euro voor het vervangen (dus exclusief de hardware) van de Ratio voor de Peblar business. Er moet een kabel voor de CT klemmen komen (door de kruipruimte - er liggen al kabels dus weinig geboor) en extra ethernetkabel van Peblar naar router (dat is recht door de muur - aan de ene kant komt de Peblar te hangen, aan de andere kant staat de router).

Is dit een reële prijs?
€350 is zonder de btw €290 aan omzet. Je bent qua planning er een halve dag aan kwijt en een grotere klus kun je die dag niet meer aannemen. Het is maar de vraag of je in het tweede deel van de dag een andere klus kunt doen.
€50/u ex. btw. is wel echt bottom of the barrel voor een ZZP'er. Als je hier nog even €40 voor voorrijkosten in meeneemt zit je aan €250 aangenomen dat met die €40 de kilometers en afschrijving van het busje betaald zijn.
Kruipruimte klussen zijn altijd waardeloos en qua plannen weet je ook niet wat je te wachten staat. Denk dat die €350 pijnlijk is voor ons als consument om te moeten betalen, maar het is niet onredelijk.

Maar waarom die CT-klemmen? Je hebt nu met P1-meter, dat werkt met de Peblar ook. Hoef je geen extra kabels en is het enkel vervangen van je Ratio voor de Peblar. Dat is dan een klusje van 30 minuten als je ze beiden al een keer in de hand gehad hebt. En 1,5u als je meer praat dan werkt. In die context (dus zonder verder nodig werk) is €350 wel veel, maar vind maar iemand die je een factuur stuurt voor minder.

• Munki
ASW1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Waarschijnlijk wil je ook een functie automatisch overschotladen kunnen gebruiken?
Easee kan dat niet op 3 faseninstallaties. Zie ook dit topic en dan met name de recentere posts: ASW1 in "Easee Charge Up - laden via overtollige energie"
Hmm.. dat is wel een ding. Dat zou betekenen dat ik handmatig het laden moet starten?

[ Voor 9% gewijzigd door Munki op 23-03-2026 07:04 ]

• ASW1
Munki schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:56:
[...]

Hmm.. dat is wel een ding. Dat zou betekenen dat ik handmatig het laden moet starten?
Het betekent vooral dat er kWh's van je PV het net op geduwd zullen worden die in plaats daarvan je auto in hadden moeten gaan. Afhankelijk van de tijd van het jaar en hoeveel je moet laden kost dat jou straks geld omdat je stroom moet inkopen ipv je eigen PV zoveel mogelijk te benutten. In ieder geval vanaf 1 januari 2027 wanneer de salderingsregeling stopt kost dit je zo'n 25 cent per gemiste kWh.

Handmatig starten kan, maar ga je dat elke keer in de gaten houden en gedurende de laadsessie de laadstroom de hele tijd handmatig bijregelen? Een lader kan dat zelf regelen, geheel automatisch.

[ Voor 26% gewijzigd door ASW1 op 23-03-2026 08:42 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
@ASW1 @PipelineNoise daarom stuur ik mensen redelijk vaak weg van Ratio/Easee/Zaptec en stuur ik ze door naar Peblar of Alfen.

Als oplossing voor een bestaande paal zou je ook 2 fases (L2 en L3) door een bij te installeren automaat kunnen laten gaan.
Dan zet je de hoofd automaat uit van de laadpaal, daarna de fases L2 en L3 en zet je de hoofd automaat terug aan. De meeste laadpalen hebben daar geen probleem mee en fungeren dan gewoon als een enkelfasige laadpaal. Ook de moeite waard om te proberen.

[ Voor 59% gewijzigd door HyperBart op 23-03-2026 09:14 ]

• jichem
[...]

Edit:
[Afbeelding]
Ik zit te kijken naar de peblar laadpaal, het concept staat me wel erg aan.
Alleen nou zie ik de pro en de home, en als ik het goed begrijp is het verschil in het kunnen factureren aan je werkgever en dat hij lagere laadwaarden kan halen. Dit laatste lijkt mij in combinatie met zonneladen best wel interessant, of overschat ik deze functie (er zal regelmatig geen 3.7kW overschot van de panelen beschikbaar zijn)

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:42
We hebben het dan wel over installaties waar meer dan 7 kW aan PV kan worden opgewekt, toch?
Tot die grens kunnen de meeste EV’s prima met 1 fase laden en dat is ook vaak snel genoeg om de volgende dag weer op pad te kunnen.

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 22:59
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van één (of twee) laadpalen voor thuisgebruik en had graag wat advies van mensen met praktijkervaring.

Situatie:
* Woning in België (→ capaciteitstarief speelt dus mee);
* Digitale electriciteits meter - P1 meter - Home Assistant;
* 3-fasige aansluiting;
* 2 elektrische wagens: Tesla Model 3 (2019) & (binnenkort) een Volvo EX60 (met V2G-ondersteuning)
* Laadpunten komen in de garage (dus geen publieke setting)

Vereisten:
* Dynamische load balancing (rekening houden met huishoudverbruik)
* Slimme vermogenssturing (zonne-energie - schakelen tussen 1 en 3 fase laden?)
* Goede samenwerking tussen 2 laadpunten (of 1 dual charger)
* MID-gecertificeerde meter (voor eventuele terugbetaling)
* Integratie met Home Assistant / EVCC (liefst lokaal, geen cloud-oplossing)
* OCPP-ondersteuning (vendor lock-in vermijden)
* Future-proof (V2G in de toekomst?)

Momenteel neig ik naar de **Alfen Eve Double Plus**, vooral omdat:
* 2 aansluitingen in één toestel: ik zit wel nog even vast met de plaatsing in een dubbele garage. Hij zou bijvoorbeeld aan de linkerzijde kunnen hangen. Handig voor de wagen links, maar wat doe je dan met de wagen rechts? Een langere kabel - maar die moet je dan ook steeds uittrekken wanneer de linkerwagen wil vertrekken (je zou over die kabel rijden). Zijn er handige oplossingen?
* Sterke reputatie qua betrouwbaarheid;
* OCPP en lokale integratiemogelijkheden;
* Ingebouwde load balancing / smart charging;

Twijfels/vragen:
1. Is de Alfen Double Plus effectief een goede keuze?
2. Zijn er mensen die deze laadpaal combineren met Home Assistant of EVCC?
3. Hoe “future proof” is dit richting V2G, of is dat vandaag nog te vroeg om rekening mee te houden?
4. Zijn er alternatieven die ik zeker nog moet bekijken (bv. Smappee, Zaptec, …)?

Alvast bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DriesA schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:32:
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van één (of twee) laadpalen voor thuisgebruik en had graag wat advies van mensen met praktijkervaring.

Situatie:
* Woning in België (→ capaciteitstarief speelt dus mee);
* Digitale electriciteits meter - P1 meter - Home Assistant;
* 3-fasige aansluiting;
* 2 elektrische wagens: Tesla Model 3 (2019) & (binnenkort) een Volvo EX60 (met V2G-ondersteuning)
* Laadpunten komen in de garage (dus geen publieke setting)

Vereisten:
* Dynamische load balancing (rekening houden met huishoudverbruik)
* Slimme vermogenssturing (zonne-energie - schakelen tussen 1 en 3 fase laden?)
* Goede samenwerking tussen 2 laadpunten (of 1 dual charger)
* MID-gecertificeerde meter (voor eventuele terugbetaling)
* Integratie met Home Assistant / EVCC (liefst lokaal, geen cloud-oplossing)
* OCPP-ondersteuning (vendor lock-in vermijden)
* Future-proof (V2G in de toekomst?)

Momenteel neig ik naar de **Alfen Eve Double Plus**, vooral omdat:
* 2 aansluitingen in één toestel: ik zit wel nog even vast met de plaatsing in een dubbele garage. Hij zou bijvoorbeeld aan de linkerzijde kunnen hangen. Handig voor de wagen links, maar wat doe je dan met de wagen rechts? Een langere kabel - maar die moet je dan ook steeds uittrekken wanneer de linkerwagen wil vertrekken (je zou over die kabel rijden). Zijn er handige oplossingen?
* Sterke reputatie qua betrouwbaarheid;
* OCPP en lokale integratiemogelijkheden;
* Ingebouwde load balancing / smart charging;

Twijfels/vragen:
3. Hoe “future proof” is dit richting V2G, of is dat vandaag nog te vroeg om rekening mee te houden?
4. Zijn er alternatieven die ik zeker nog moet bekijken (bv. Smappee, Zaptec, …)?

Alvast bedankt!
Vraag ChatGPT anders even of die de Overzicht van UBB-codes wil gebruiken i.p.v. de huidige markdown opmaak. Dan is het beter leesbaar. :X

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jichem schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Ik zit te kijken naar de peblar laadpaal, het concept staat me wel erg aan.
Alleen nou zie ik de pro en de home, en als ik het goed begrijp is het verschil in het kunnen factureren aan je werkgever en dat hij lagere laadwaarden kan halen. Dit laatste lijkt mij in combinatie met zonneladen best wel interessant, of overschat ik deze functie (er zal regelmatig geen 3.7kW overschot van de panelen beschikbaar zijn)
De grote verschillen van de Business t.o.v. de Home zijn: 22kW (en 7,4kW 1-fase) t.o.v. 11kW (en 3,7kW 1-fase). De ingebouwde MID-meter waardoor je ERE-certificaten kan krijgen. En de mogelijke koppeling met een backoffice voor facturatie.

• jichem
True schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:35:
[...]

De grote verschillen van de Business t.o.v. de Home zijn: 22kW (en 7,4kW 1-fase) t.o.v. 11kW (en 3,7kW 1-fase). De ingebouwde MID-meter waardoor je ERE-certificaten kan krijgen. En de mogelijke koppeling met een backoffice voor facturatie.
Oke, dat is duidelijk. De backoffice is niet echt nodig, maar de ERE certificaten ga ik me op inlezen.

• ASW1
HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:13:
@ASW1 @PipelineNoise daarom stuur ik mensen redelijk vaak weg van Ratio/Easee/Zaptec en stuur ik ze door naar Peblar of Alfen.
Ratio heeft toch ook een overschotlaadmodus, wat mankeert daar dan aan?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DriesA schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:32:
Twijfels/vragen:

Alvast bedankt!
Double is mogelijk, maar vind ik zelf wel een enorme unit. Twee singles vind ik persoonlijk eleganter vooral in een garage, mogelijk ook beter voor de plaatsing. Prijs maakt ook weinig verschil. Twee singles werkt prima qua load balancing met elkaar, bij Alfen heb je daarvoor het "SCN". Je kan ook externe EMS gebruiken zoals evcc, die regelt dan de onderlinge prio en load balancing voor je. Werkt trouwens zowel met een double als twee singles, dat maakt geen verschil.

Alternatief zou ik zelf vooral naar Peblar Business kijken, die is het meest vergelijkbaar en wat moderner. Zaptec voldoet niet aan je wens, is alleen cloud-based. Smappee ken ik niet echt.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:13:

Als oplossing voor een bestaande paal zou je ook 2 fases (L2 en L3) door een bij te installeren automaat kunnen laten gaan.
Dan zet je de hoofd automaat uit van de laadpaal, daarna de fases L2 en L3 en zet je de hoofd automaat terug aan. De meeste laadpalen hebben daar geen probleem mee en fungeren dan gewoon als een enkelfasige laadpaal. Ook de moeite waard om te proberen.
Let wel op dat er ook EVSEs zijn voor de BE-markt die geen nul hebben, waar dit absoluut niet kan. Ik ben er sowieso al eens 1 tegen gekomen op GoT in een topic, of ze frequent voorkomen dat durf ik niet te zeggen.

• Munki
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:19:
[...]

Het betekent vooral dat er kWh's van je PV het net op geduwd zullen worden die in plaats daarvan je auto in hadden moeten gaan. Afhankelijk van de tijd van het jaar en hoeveel je moet laden kost dat jou straks geld omdat je stroom moet inkopen ipv je eigen PV zoveel mogelijk te benutten. In ieder geval vanaf 1 januari 2027 wanneer de salderingsregeling stopt kost dit je zo'n 25 cent per gemiste kWh.

Handmatig starten kan, maar ga je dat elke keer in de gaten houden en gedurende de laadsessie de laadstroom de hele tijd handmatig bijregelen? Een lader kan dat zelf regelen, geheel automatisch.
Pfft. Moet wel zeggen dat ik het best irritant vind dat ik een installateur niet gewoon kan vertrouwen en precies weet wat wel en niet kan. Ik moet e.e.a. zelf gaan uitzoeken. :|

• HyperBart
Munki schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Pfft. Moet wel zeggen dat ik het best irritant vind dat ik een installateur niet gewoon kan vertrouwen en precies weet wat wel en niet kan. Ik moet e.e.a. zelf gaan uitzoeken. :|
Daarom zijn wij er :+ :(:)

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 22:59
JanHenk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Double is mogelijk, maar vind ik zelf wel een enorme unit. Twee singles vind ik persoonlijk eleganter vooral in een garage, mogelijk ook beter voor de plaatsing. Prijs maakt ook weinig verschil. Twee singles werkt prima qua load balancing met elkaar, bij Alfen heb je daarvoor het "SCN". Je kan ook externe EMS gebruiken zoals evcc, die regelt dan de onderlinge prio en load balancing voor je. Werkt trouwens zowel met een double als twee singles, dat maakt geen verschil.
Bedankt! Dat is nuttige info! Ik ging er vanuit dat je de Double nodig had om onderling load balancing te doen, maar ze kunnen dus onderling communiceren met elkaar? Hoewel ik graag met Home Assistant (en EVCC) werk, zou ik het leuker vinden als de basics door de laadpaal/laadpalen zelf gebeuren.

Weet je of deze paal ook kan switchen naar 1 fase laden (vb. bij beperkte zonopbrengst)? En V2G, is dat helemaal ondersteund? Volgens de info brochure wel, maar ik begreep dat V2G altijd dure laadpalen zouden zijn (> 5.000€).

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• JanHenk
  • Niet online
@DriesA Ja, je moet bij Alfen even zoeken op "Smart Charging Network". Ik ken het fijne er niet helemaal van maar ze kunnen zeker onderling communiceren in master/slave, zonder externe software. Je hebt daar overigens wel weer een aparte licentie voor nodig, die je bij de aanschaf al aangevinkt moet hebben. Beetje complex gebeuren om eerlijk te zijn.

Alfen heeft van zichzelf ook zonneladen inderdaad, met een app in te stellen volgens mij. Gebruik ik zelf niet. Bij mijn weten ook met fase-switching 1P3P.

V2G is een onderwerp apart. Deze AC-palen hebben wel de powerline-module voorbereiding die nodig is voor communicatie met het voertuig en ISO 15118-2 certificering, maar dat het technisch allemaal werkt, moet ik nog zien. Waar jij op doelt zijn DC-palen (eigenlijk dus met omvormer aan de wand en zo'n dikke snellaadstekker). Afhankelijk van het merk auto is het de vraag hoe de auto kan communiceren en mogelijk ontladen.

Ik zou zelf de Peblar Business verkiezen trouwens, die kan alles wat de Alfen ook kan, maar zit een stuk beter in elkaar in mijn optiek. Ook de configuratie van group load balancing is een stuk eenvoudiger te monteren en in te stellen. Handleiding duidelijker en simpeler, installatie idem.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:09
Morgen komen ze bij ons laadpaal installeren, keuze uit zaptec peblar en Alfen pro. Nu vind ik de eerste twee beetje honky tonky klinken of zijn deze even goed als een Alfen?

• Makrolon
flaskk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:13:
Morgen komen ze bij ons laadpaal installeren, keuze uit zaptec peblar en Alfen pro. Nu vind ik de eerste twee beetje honky tonky klinken of zijn deze even goed als een Alfen?
Misschien even een stukje terug lezen in het topic?

Maar kan je nu nog kiezen ja als ze morgen komen installeren?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• flaskk
Makrolon schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Kreeg mail dat ze de zaptec en peblar meenamen en als ik die niet wilde op een later moment de Alfen (die ik oorspronkelijk besteld had) maar momenteel niet leverbaar is.

Edit: lees toch wel goede dingen over de peblar, even kijken of deze mid meter heeft.

Waarom toch meer vertrouwen in Alfen? Op mijn werk hebben we bij alle kantoren Alfen palen, en dat werkt altijd. Bij klanten kom ik soms andere "oplossingen" tegen die toch wat meer problemen kennen.

[ Voor 26% gewijzigd door flaskk op 23-03-2026 21:03 ]

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Hoe doen mensen met een Peblar dan de communicatie met een dynamisch energiecontract? Dat hij gaat laden op goedkope momenten. Frank Energie ondersteunt de Peblar bijv. (nog) niet.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:06:
Hoe doen mensen met een Peblar dan de communicatie met een dynamisch energiecontract? Dat hij gaat laden op goedkope momenten. Frank Energie ondersteunt de Peblar bijv. (nog) niet.
Officieel niet mogelijk, maar ik heb ergens de theorie gelezen (nergens de bevestiging gezien dat het werkt) dat je bij bv Tibber dan kiest voor de Zaptec, en die communiceert gewoon met Tibber via OCPP. Vul die gevens in in de Peblar en dan werkt het? Misschien :? 8)7

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-05 11:13
Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:06:
Via Home Assistant of een andere domotica oplossing? De peblar kan met een API in home assistant worden aangestuurd.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

HA heb (en wil) ik niet... teveel uitzoekerij en daar heb ik geen ruimte voor

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:22:
HA heb (en wil) ik niet... teveel uitzoekerij en daar heb ik geen ruimte voor
In theorie moet het mogelijk zijn om met een backoffice (bijv. Tap Electric) de Peblar in te richten en via de backoffice API de Peblar weer aan te sturen gebaseerd op evcc of HA. Dan zou het mogelijk zijn om dit helemaal ergens anders te hosten of als SaaS af te nemen.
Eigenlijk precies wat de Tibbers en Frank Energies al doen voor bepaalde palen.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja daar heb ik dus écht geen zin in :+ Ik wil gewoon een eenvoudig kant en klaar systeem. Maar dat houdt in momenteel: of met Zaptec en goede samenwerking met bijv. Frank Energie. Of de Peblar voor goede zonneenergie. De gouden combi lijkt helaas nog niet te bestaan.

[ Voor 87% gewijzigd door Guillome op 23-03-2026 22:40 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:39:
Ja daar heb ik dus écht geen zin in :+ Ik wil gewoon een eenvoudig kant en klaar systeem. Maar dat houdt in momenteel: of met Zaptec en goede samenwerking met bijv. Frank Energie. Of de Peblar voor goede zonneenergie. De gouden combi lijkt helaas nog niet te bestaan.
Als je geen zero-export PV-omvormer hebt zal ik dan kiezen voor de Peblar, limiteer je je teruglevering na 31/12/26 mee. En met de goedkope uren (bijv. na 21.00) zet je dat gewoon in de planning van Peblar of druk je met twee klikken het laden aan in de lokale webGUI.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dat klinkt als een idee.

Ik zie wel kant en klare HA oplossingen. Zoals de HA Green. Of is dat heel suf om aan te schaffen (als in straag/onhandig oid)?

En daarmee zou ik dus Peblar kunnen laten beheren door HA. En HA kan dan reageren op goedkope tarieven, gezien de integratie met Frank Energie... interessant.

[ Voor 34% gewijzigd door Guillome op 23-03-2026 22:52 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:50:
Dat klinkt als een idee.

Ik zie wel kant en klare HA oplossingen. Zoals de HA Green. Of is dat heel suf om aan te schaffen (als in straag/onhandig oid)?

En daarmee zou ik dus Peblar kunnen laten beheren door HA. En HA kan dan reageren op goedkope tarieven?
Even de business case maken hoeveel je bespaard met evcc / HA met dynamisch laden of dit er uit kan. Maar ja, dit is precies gemaakt voor jouw doeleinde*, plug&play HA.
*ik weet niet of die dynamische koppeling kan, dat heb ik zelf niet werkend (vaste prijzen thuis), vast iemand anders die hier kan inspringen hier.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 23-03-2026 22:53 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:39:
Is een Zappi niet geschikt? Of was die al afgevallen vanwege iets anders?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Is ook geen ondersteuning voor bij sowieso Frank Energie. Ik ben me nu aan het inlezen in HA, en dat is toch wel misschien erg interessant.. gaat me nog wat uren kosten maar dan kan je het wel exact zo maken als je wilt. Laden op zon of goedkope stroom van je dynamisch leverancier. Stoppen bij 80%. En leuke stats op je dashboard..

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:35:
Is ook geen ondersteuning voor bij sowieso Frank Energie. Ik ben me nu aan het inlezen in HA, en dat is toch wel misschien erg interessant.. gaat me nog wat uren kosten maar dan kan je het wel exact zo maken als je wilt. Laden op zon of goedkope stroom van je dynamisch leverancier. Stoppen bij 80%. En leuke stats op je dashboard..
Haha, mooi om te zien dat je (als echte Tweaker) je toch laat verleiden om even wat verder de techniek in te duiken (al ben ik ook helemaal voor 'plug & play' waar het kan). Als je HA al aandurft zou ik zeker ook (eerst) even kijken naar evcc (https://evcc.io/en/) (kan ook in HA integreren, maar ook 'standalone').

Van het weekend letterlijk binnen 10 minuten geïnstalleerd en draaiend met mijn Peblar en Homewizard P1 meter (waarschijnlijk dichter bij of onder 5 minuten). Werkt met veel verschillende palen en meters (waaronder Homewizard P1), Ook vele andere gerelateerde zaken zoals batterijen, warmtepompen en switches kunnen worden meegenomen).

En dat was op een al wat oudere distributie van Raspbian, maar draait ook op Windows, MacOS, Docker, en andere Linuxen en NAS-en (Synology). Installatie en configuratie was probleemloos (echter N=1).

• flaskk
Makrolon schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Ze hadden dus drie versies mee Alfen met vaste kabel, Zaptec en Peblar, omdat hier mensen enthousiast zijn over de peblar die gekozen.

Nu gaf de monteur al aan, wifi connectie is niet super bij deze Peblars, en dat blijkt dus ook. AP staat hemelsbreed 5 meter van de peblar af met 3 muren er tussen en hij kan niet verbinden. Dus nu moet ik een kabel gaan trekken van zolder want daar staat mijn klik en go router. Dus nu al spijt.

• HyperBart
Guillome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:35:
HA is een optie maar kijk dan liever even naar evcc.
Kost iets per maand of eenmalig maar het werkt met een heel setje laadpalen heel goed.
Er loopt daar ook een topic van bij ons op Tweakers en de documentatie van welke laders en combo kan je ook bij de docs vinden.

Bonus is dat je dan zelf dynamisch kiest wanneer je stroom goedkoop is met eigen formules of ophalen van dynamische kale stroomprijs.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2026 11:38 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik neem aan dat Shell (voorheen NewMotion) geen laadpunten maakt. Welke fabrikant maakt die laadpunten?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:56
flaskk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:33:
*knip*
Nu gaf de monteur al aan, wifi connectie is niet super bij deze Peblars, en dat blijkt dus ook. AP staat hemelsbreed 5 meter van de peblar af met 3 muren er tussen en hij kan niet verbinden. Dus nu moet ik een kabel gaan trekken van zolder want daar staat mijn klik en go router. Dus nu al spijt.
Een wifi repeater nabij de lader is dan wellicht een idee?

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

flaskk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Ze hadden dus drie versies mee Alfen met vaste kabel, Zaptec en Peblar, omdat hier mensen enthousiast zijn over de peblar die gekozen.

Gaf hij dat aan vóór het installeren of ná het installeren?
Je hoeft natuurlijk niet per se een kabel te trekken van je router naar de Peblar, maar je kunt ook een AP plaatsen waarmee je de Peblar verbind op een andere plek die wél goed bereikbaar is.
NFI een consumenten Odido router op zolder en verwachten dat je vlekkeloos op de BG overal en altijd goede WiFi zou hebben door 3 muren heen, is ook wel een beetje kortzichtig hier op Tweakers, dat hadden we je van te voren ook wel kunnen zeggen :>

Edit:
Peter-036 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Een wifi repeater nabij de lader is dan wellicht een idee?
Dat zou ik niet doen, een matig signaal verlengen blijft een matig signaal. Door 3 muren heen met WiFi is gewoon flut.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 24-03-2026 12:14 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
[...]

HA is een optie maar kijk dan liever even naar evcc.
Kost iets per maand of eenmalig maar het werkt met een heel setje laadpalen heel goed.
Er loopt daar ook een topic van bij ons op Tweakers en de documentatie van welke laders en combo kan je ook bij de docs vinden.

Bonus is dat je dan zelf dynamisch kiest wanneer je stroom goedkoop is met eigen formules of ophalen van dynamische kale stroomprijs.
Hoe ga je evcc inrichten als hij thuis nog geen HW heeft voor evcc / HA? Biedt evcc ook standalone HW aan?

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Hoe ga je evcc inrichten als hij thuis nog geen HW heeft voor evcc / HA? Biedt evcc ook standalone HW aan?
Nee je hebt zeker wat aanvullende hardware nodig natuurlijk.

Maar dat kán eventueel beperkter dan hardware die nodig is voor home assistant. Zo heb ik bij een vriend van mij puur evcc draaien op een Raspberry Pi Zero 2W, een dingetje van een paar tientjes, en dat werkt naar behoren.

Er zijn pre-built images, installatie is best makkelijk.

Maar zélf zou ik íets krachtiger (dan die Zero 2W) hardware kopen dat voor beide geschikt is.

• flaskk
True schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Gaf hij dat aan vóór het installeren of ná het installeren?
Je hoeft natuurlijk niet per se een kabel te trekken van je router naar de Peblar, maar je kunt ook een AP plaatsen waarmee je de Peblar verbind op een andere plek die wél goed bereikbaar is.
NFI een consumenten Odido router op zolder en verwachten dat je vlekkeloos op de BG overal en altijd goede WiFi zou hebben door 3 muren heen, is ook wel een beetje kortzichtig hier op Tweakers, dat hadden we je van te voren ook wel kunnen zeggen :>
Voor het installeren gaf hij het al aan.

Staat ook beneden een deco, ga inderdaad nog een deco bij kopen en deze bedraad aansluiten met de peblar. Dus anzich geen probleem wel jammer dat er aparte deco 24/7 alleen voor de laadpaal moet draaien. Bij de laadpaal doet mijn telefoon rond 70mbps up en down op de woonkamer deco, dus het bereik is ok voor andere devices.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

flaskk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Staat ook beneden een deco, ga inderdaad nog een deco bij kopen en deze bedraad aansluiten met de peblar. Dus anzich geen probleem wel jammer dat er aparte deco 24/7 alleen voor de laadpaal moet draaien. Bij de laadpaal doet mijn telefoon rond 70mbps up en down op de woonkamer deco, dus het bereik is ok voor andere devices.
En voor de zekerheid ben je wel aan het proberen te verbinden vanaf de Peblar met de woonkamer deco en niet met de zolder router - hebben ze mogelijk dezelfde naam dat er hierom iets mis gaat?

• Makrolon
flaskk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Waarom heeft hij geen utp mee getrokken met de voedingskabel dan?

• flaskk
Nee was wel de deco in de woonkamer, maar goed nieuws! tijdens de renovatie had ik overal utp getrokken dus eentje zat daar in de buurt. Nu even kijken hoe ik de paal weer op 16a zet (monteur had hem op 10a gezet aangezien load balancing niet werkt zonder internet)

• HyperBart
True schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Mijn punt is dat HA software niet nodig is, meer zelfs ik vind HA het om te beginnen nodeloos complex te maken als je alleen evcc nodig hebt. Lees: HA is software, ja ze verkopen ook wat hardware doosjes met preloaded maar ik gaf gewoon aan dat HA als software niet nodig is. Het is een beetje vanzelfspreken dat je het op hardware moet draaien, maar die hardware moet dus zeker niet van HA komen.

evcc is universeel en draait op de hardware die zij supporteren maar die moet je zelf voorzien.
Ik zou het bv prima op een tweedehands PC'tje draaien.
Zoiets: v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3070-8PT5R

categorie: Pc's

Gooi je in de meterkast en klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2026 19:35 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

flaskk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Nee was wel de deco in de woonkamer, maar goed nieuws! tijdens de renovatie had ik overal utp getrokken dus eentje zat daar in de buurt. Nu even kijken hoe ik de paal weer op 16a zet (monteur had hem op 10a gezet aangezien load balancing niet werkt zonder internet)
Opnieuw configureren in de portal/web GUI.
  1. Inloggen
  2. Systeem
  3. Installatie
  4. Herconfigureer

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Mijn punt is dat HA software niet nodig is, meer zelfs ik vind HA het om te beginnen nodeloos complex te maken als je alleen evcc nodig hebt. Lees: HA is software, ja ze verkopen ook wat hardware doosjes met preloaded maar ik gaf gewoon aan dat HA als software niet nodig is. Het is een beetje vanzelfspreken dat je het op hardware moet draaien, maar die hardware moet dus zeker niet van HA komen.

evcc is universeel en draait op de hardware die zij supporteren maar die moet je zelf voorzien.
Ik zou het bv prima op een tweedehands PC'tje draaien.
Zoiets: v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3070-8PT5R

categorie: Pc's

Gooi je in de meterkast en klaar.
Ik ben het met je eens, maar de vrager ging in eerste instantie prat op: geen zooi, geen moeite, wil geen dingen aanschaffen, beheren etc. vandaar de vraag of er ook iets standalones is voor evcc, ik heb het (evcc) namelijk niet en heb het niet nodig (denk ik >:) ) vandaar het onbekende terrein voor mij.

• HyperBart
True schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Ik ben het met je eens, maar de vrager ging in eerste instantie prat op: geen zooi, geen moeite, wil geen dingen aanschaffen, beheren etc. vandaar de vraag of er ook iets standalones is voor evcc, ik heb het (evcc) namelijk niet en heb het niet nodig (denk ik >:) ) vandaar het onbekende terrein voor mij.
Als je slim wil laden (goedkoop, met PV NOM of met een planner) dan kan ik je evcc van harte aanraden. Ik draai het als docker op mijn server thuis en heel wat vrienden op een pi of een servertje zoals die mini PC.

Ik weet niet of je daar nu al iets mee doet (slim laden). We hebben op Tweakers ook een topic erover.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2026 23:28 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperBart schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

Als je slim wil laden (goedkoop, met PV NOM of met een planner) dan kan ik je evcc van harte aanraden. Ik draai het als docker op mijn server thuis en heel wat vrienden op een pi of een servertje zoals die mini PC.

Ik weet niet of je daar nu al iets mee doet (slim laden). We hebben op Tweakers ook een topic erover.
evcc is betaald, dat hoeft van mij niet zolang ik het met HA red. Ik heb mijn Peblar met HA nu ingericht dat ik altijd smart solar laadt, behalve als de auto onder de 30% komt dan laadt die 's avonds na 21.00u tot 40%.
Ik heb de EVSE sinds 1 maart en heb 1x met twee tikken in HA geschakeld naar normaal laden (tot max 80%).

evcc kan dit vast makkelijker en kan out-of-the-box vast veel meer dan wat ik nu ingeregeld heb, maar dit is voor nu voor mij ruim voldoende om PV-gestuurd te kunnen laden en als dat er niet in zit wel gemakkelijk te wisselen. En als ik er niet aan denk heb ik de volgende ochtend altijd minimaal 150km bereik wat voor mij in 99% v.d. werkdagen voldoende is.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
True schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:37:
[...]

evcc is betaald, dat hoeft van mij niet zolang ik het met HA red. Ik heb mijn Peblar met HA nu ingericht dat ik altijd smart solar laadt, behalve als de auto onder de 30% komt dan laadt die 's avonds na 21.00u tot 40%.
Ik heb de EVSE sinds 1 maart en heb 1x met twee tikken in HA geschakeld naar normaal laden (tot max 80%).

evcc kan dit vast makkelijker en kan out-of-the-box vast veel meer dan wat ik nu ingeregeld heb, maar dit is voor nu voor mij ruim voldoende om PV-gestuurd te kunnen laden en als dat er niet in zit wel gemakkelijk te wisselen. En als ik er niet aan denk heb ik de volgende ochtend altijd minimaal 150km bereik wat voor mij in 99% v.d. werkdagen voldoende is.
EVCC is sponsor ware.
Ze hebben ook chargers waar je niet voor hoeft te betalen. Zoals... de home assistant charger :+
Ik heb mijn Alfen paal aan Home Assistant, en die weer door naar EVCC.
Werkt prima, en EVCC regelt alle planningen etc.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Via Zaptec ervaring topic hier terecht gekomen, ik ben ook op zoek naar een laadpaal en momenteel offertes opgevraagd voor Zaptec Go 2. Ik probeer een goede keuze te maken tussen deze Zaptec Go 2, Zappi of een Peblar (getipt in ander Zaptec ervaring topic).
We hebben 3x25A en dynamisch contract bij Tibber, zou graag de ondersteuning voor ERE certs willen hebben en loadbalancing moet goed werken, m.n. dat laatste las ik over de Zaptec minder goede ervaringen (in eco modus werkte loadbalancing niet bijvoorbeeld).
Hoe zijn de ervaringen hier met Zaptec Go 2 i.c.m. slimme aansturing (tarief gestuurd, grid rewards en/of zonneladen)?

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met de thuislaadinrichting voor een Kia EV6 en zit te kijken naar een Zappi V2.1 (3-fase). Ik wil dit graag zo slim mogelijk opzetten, vooral met zoveel mogelijk eigen zonnestroom. Ik laat het werk door een installateur doen, maar wil zelf ook snappen of dit goed gaat werken:

Situatie:
  • 3x25A hoofdaansluiting
  • PV-installatie met nu 14 panelen op zuid (3 Mwh overschot p/j), later uitbreiding met 9 panelen op west
  • Raspberry Pi 4 met Home Assistant
  • Laadpunt komt ongeveer 25 meter van de meterkast te staan
Plan:
  • Voeding via 5x6 mm² YMvK-as
  • CAT6-kabel (afgeschermd) voor het aansluiten van de CT-klemmen en netwerkverbinding
  • Laadpunt afzekeren op 3x16A
  • Sturing/monitoring deels via Home Assistant
Mijn vragen:
  1. Is 25 meter CT-bekabeling over CAT6 in de praktijk betrouwbaar genoeg, of wordt dat afgeraden (als alternatief zie ik de Harvi die in de meterkast kan staan, ik vraag mij dan alleen af of dat signaal de laadpaal zal bereiken)?
  2. Is 3x16A als afzekering logisch bij een 3x25A hoofdaansluiting, of zie ik daar iets over het hoofd?
  3. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke inrichtingen / de automatische fase-omschakeling bij de Zappi in combinatie met een Kia EV6?
Alle opmerkingen over valkuilen of betere keuzes zijn welkom!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:06

johnwoo

3S-GTE

Yo-L schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:08:
(...)

Mijn vragen:
  1. Is 25 meter CT-bekabeling over CAT6 in de praktijk betrouwbaar genoeg, of wordt dat afgeraden (als alternatief zie ik de Harvi die in de meterkast kan staan, ik vraag mij dan alleen af of dat signaal de laadpaal zal bereiken)?
  2. Is 3x16A als afzekering logisch bij een 3x25A hoofdaansluiting, of zie ik daar iets over het hoofd?
  3. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke inrichtingen / de automatische fase-omschakeling bij de Zappi in combinatie met een Kia EV6?
• 25 meter is prima te doen voor CAT6, zeker als je hem apart of afgeschermd van de stroomkabels legt, maar zelfs zonder moet het over die afstand nog wel werken. Het is ook niet alsof je die volle 10 Gbps waar CAT6 voor gespect is nodig hebt voor een laadpaal.
• Ik meen hier wat discussie over te hebben gelezen, maar als je vaak op de volle 11kW (16A) wil laden, zou je het op 20A zekeren. Een 16A zekering zou bij langdurige vollast al kunnen springen.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben bezig met de thuislaadinrichting voor een Kia EV6 en zit te kijken naar een Zappi V2.1 (3-fase). Ik wil dit graag zo slim mogelijk opzetten, vooral met zoveel mogelijk eigen zonnestroom. Ik laat het werk door een installateur doen, maar wil zelf ook snappen of dit goed gaat werken:

Situatie:
  • 3x25A hoofdaansluiting
  • PV-installatie met nu 14 panelen op zuid (3 Mwh overschot p/j), later uitbreiding met 9 panelen op west
Plan:
  • CAT6-kabel (afgeschermd) voor het aansluiten van de CT-klemmen en netwerkverbinding
Mijn vragen:
Ik zie een paar punten:
PV: 14 op zuid (dat zal iets van 5kW max vermogen zijn, ik het hetzelfde. Als er nog 9 op west bij legt zal het zelfs nog iets hoger kunnen zijn. Dan zou je bij verder geen verbruik in je woning ergens iets van 5 tot 7 kW kunnen opwekken tussen 12.00 en 17.00u (dit kun je uitrekenen met iets van https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ en zijn ook wel andere topics voor op GoT). Punt hierin is, 1-fase 16A = 3,7 kW je zult dus gaan schakelen tussen 1 en 3 fasen, is dat een probleem voor je auto?
Alternatief is 1-fase tot 7,4kW laden mits je auto ook 32A / 7,4kW aan zou kunnen. Hiervoor moet je ook afzekeren op een waarde die geschikt is op hoger 1-fase stromen voor levering vanuit je PV naar je Zappi naar je auto.

Grondkabel: 5x6mm2 YMVK-AS is raar om meerdere redenen; 6mm2 is overkill op 25m je kunt hier af met 4mm2 wel iets meer spanningsval, maar dat is echt niet heel veel op deze stromen (zie: eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm ) dan heb je een -AS kabel dat is een aardscherm, dat is heel veilig als je een grondkabel hebt waar je ooit het risico loopt dat je een spade in de kabel zet. Maar het aardscherm is ook te gebruiken als aarde dan wil je dus eigenlijk een 4-aderige -AS kabel (3 fasen + nul + aardscherm voor aarde). Als je echt een -AS kabel nodig hebt omdat je door de tuin gaat, vergeet de kabel niet ook op minimaal 50cm diepte te leggen en er ook een waarschuwingslint boven te begraven.

Afzekeren: 3x16A is onvoldoende als je continu tot 11kW wilt kunnen laden, fabrikanten van elektrocomponenten raden doorgaans aan maximaal 80% continu te gebruiken t.o.v. de nominale stroom je wilt dus een 3x20A als je de EVSE instelt op maximaal 16A.

Harvi: is een prima alternatief, wat is de afstand tussen de EVSE en waar je de Harvi wilt plaatsen? Je kunt bij de Zappi vanaf de groepenkast met CT-klemmen nog steeds naar de Harvi toe die wellicht wat dichter bij de EVSE geplaatst is. Als je die 25m nodig hebt omdat je allemaal bochten hebt, maar het hemelsbreed maar 1 muur en 8 m hemelsbreed is, zou een Harvi prima kunnen werken.

Zappi: ik heb de Zappi twee keer geïnstalleerd, ik vind het een degelijke EVSE, maar dit is er eentje zonder MID meter en dus zonder mogelijkheid tot ERE certificaten, ben je je hier bewust van? Ik heb ook ervaring met de Peblar Business, die heb ik zelf. Die is €950 t.o.v. de €820 van de Zappi, stof tot nadenken.

• Makrolon

Situatie:
  • 3x25A hoofdaansluiting
Plan:
Mijn vragen:
25m gaat makkelijk, ook geen afscherming nodig. Gewoon simpele cat5e kabel voldoet, ik heb het nu tot afstanden van 80m gedaan en nooit problemen. Zeker geen harvi gaan plaatsen als het niet nodig is.
Denk er aan dat je 2 netwerkkabels trekt.
Ik zou hem op 25a afzekeren, laadpaal op 20a instellen en dan heb je mooi overlap tussen 1 en 3 fase laden.

En inderdaad, ymvk as in 4 aderig nemen. De aarde zit bij de mantel in.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

johnwoo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:27:
[...]

• 25 meter is prima te doen voor CAT6, zeker als je hem apart of afgeschermd van de stroomkabels legt, maar zelfs zonder moet het over die afstand nog wel werken. Het is ook niet alsof je die volle 10 Gbps waar CAT6 voor gespect is nodig hebt voor een laadpaal.
• Ik meen hier wat discussie over te hebben gelezen, maar als je vaak op de volle 11kW (16A) wil laden, zou je het op 20A zekeren. Een 16A zekering zou bij langdurige vollast al kunnen springen.
Hij hoort niet te springen bij langdurig gebruik, maar hij wordt vooral heel erg warm wat slecht is voor de elektrocomponenten in de groepenkast. Een 20A aardlekautomaat wordt met 16A belasting beduidend minder warm.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:51
Mijn hoofd zekering staat op 3x25A.

Mijn auto kan op 1 fase 32A. Kan ik mijn laadpaal op 1 fase dwingen zodat ik tussen 1,4kW en 7,4kW kan laden zonder fase switching?

Mijn panelen kunnen max 5kW en ook via het net wil ik begrenzen op 5-6kW (capaciteitstarief). Denk dus niet dat het nodig is om naar 3 fasen te gaan?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Infreno schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:00:

Mijn auto kan op 1 fase 32A. Kan ik mijn laadpaal op 1 fase dwingen zodat ik tussen 1,4kW en 7,4kW kan laden zonder fase switching?

Mijn panelen kunnen max 5kW en ook via het net wil ik begrenzen op 5-6kW (capaciteitstarief). Denk dus niet dat het nodig is om naar 3 fasen te gaan?
Dat ligt aan je laadpunt. Ik heb mijn Zappi afgezekerd met 32A (bij 3x25A hoofdaansluiting) en ingesteld dat hij zonnestroomoverschot op 1 fase laadt.
Gewoon snel laden doet hij op 3 fasen (3x16A=11kW).

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 26-03-2026 10:06 ]

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
True schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Grondkabel: 5x6mm2 YMVK-AS is raar om meerdere redenen; 6mm2 is overkill op 25m je kunt hier af met 4mm2 wel iets meer spanningsval, maar dat is echt niet heel veel op deze stromen (zie: eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm ) dan heb je een -AS kabel dat is een aardscherm, dat is heel veilig als je een grondkabel hebt waar je ooit het risico loopt dat je een spade in de kabel zet. Maar het aardscherm is ook te gebruiken als aarde dan wil je dus eigenlijk een 4-aderige -AS kabel (3 fasen + nul + aardscherm voor aarde). Als je echt een -AS kabel nodig hebt omdat je door de tuin gaat, vergeet de kabel niet ook op minimaal 50cm diepte te leggen en er ook een waarschuwingslint boven te begraven.
Ik zou wel 5x6mm2 nemen, het verschil is 2 euro per meter maar je hebt met 6mm2 minder kabelverlies, spanningsval en kunt ook met 25A/32A laden. Je kunt naar mijn mening beter geld besparen door een mantelbuis te gebruiken met normale 5 aderige kabel ipv de AS variant. Zou hem dan ook afzekeren op 32A, je weet nooit of je volgende auto een 22kW boordlader heeft of misschien je bezoek wel.

[ Voor 3% gewijzigd door HeldereM op 26-03-2026 10:08 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HeldereM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Ik zou wel 5x6mm2 nemen, het verschil is 2 euro per meter maar je hebt met 6mm2 minder kabelverlies, spanningsval en kunt ook met 25A/32A laden. Je kunt naar mijn mening beter geld besparen door een mantelbuis te gebruiken met normale 5 aderige kabel ipv de AS variant. Zou hem dan ook afzekeren op 32A, je weet nooit of je volgende auto een 22kW boordlader heeft of misschien je bezoek wel.
Zie bijv.: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
  • 4mm2 met 25m en 32A is 3,3% spanningsval.
  • 6mm2 met 25m en 32A is 2,2% spanningsval.
(NB dit maakt hier niet uit of het 1-fase of 3-fase is natuurlijk)

In de praktijk zal je die 32A niet doen want PV-invoering is ergens tot die 6kW (25A) bij goed weer in dit scenario.
Dan zit je met:
  • 4mm2 met 25m en 25A is 2,69% spanningsval.
  • 6mm2 met 25m en 25A is 1,79% spanningsval.
En in het standaard 3-fase 11kW geval zit je met:
  • 4mm2 met 25m en 3x16A is 1,65% spanningsval.
  • 6mm2 met 25m en 3x16A is 1,1% spanningsval.
Wil je dan ook nog verder gaan naar 10mm2 omdat je daar nog minder spanningsval hebt? Er zijn grenzen en die 6mm2 wordt echt lomp en onhandig te verwerken zonder dat er echt noodzaak voor is.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 26-03-2026 13:33 ]

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:06

johnwoo

3S-GTE

Infreno schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:00:

Het hangt van je installatie af. Met een 25A hoofdzekering kun je van het net niet meer dan 5,7kW halen, en op de meeste momenten (een stuk) minder afhankelijk van wat je verder thuis aan hebt staan.

Met de PV erbij kun je de 7.4kW wel halen, mits die installatie op diezelfde fase is aangesloten. Plus je haalt het alleen op zonnige tijden, dus een slimme load balancer die naar je PV output kijkt is wel vereist om te voorkomen dat hij alsnog teveel van het net trekt.

Is je PV installatie wel een enkelfase installatie? 5kWp is nl eigenlijk teveel voor een enkelfase PV installatie als die op een 16A groep is aangesloten (230V x 16A -> 3,7kWp maximaal). Kan zijn dat je aparte PV groep hoger is afgezekerd natuurlijk, kortom het hangt er maar net van af hoe eea is aangesloten (of je nog een PV verdeler hebt, wat voor kabels er naar die verdeler cq je PV installatie liggen) of het nut heeft om een 1 fase 32A lader te gebruiken of toch beter naar 3x16 te gaan.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
True schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Zie bijv.: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
4mm2 met 25m en 32A is 3,3% spanningsval.
6mm2 met 25m en 32A is 2,2% spanningsval.
(NB dit maakt hier niet uit of het 1-fase of 3-fase is natuurlijk)

In de praktijk zal je die 32A niet doen want PV-invoering is ergens tot die 6kW (25A) bij goed weer in dit scenario.
Dan zit je met:
4mm2 met 25m en 25A is 2,69% spanningsval.
6mm2 met 25m en 25A is 1,79% spanningsval.

En in het standaard 3-fase 11kW geval zit je met:
4mm2 met 25m en 3x16A is 1,65% spanningsval.
6mm2 met 25m en 3x16A is 1,1% spanningsval.

Wil je dan ook nog verder gaan naar 10mm2 omdat je daar nog minder spanningsval hebt? Er zijn grenzen en die 6mm2 wordt echt lomp en onhandig te verwerken zonder dat er echt noodzaak voor is.
Klopt dat 6mm2 wat lastiger te verwerken is, ligt ook erg aan de meterkast. In een 6 module uitbereidingskastje vond ik het echt verschrikkelijk maar in een nieuwe Hager kast en laadpaal was het geen issue. Zonder mantel buig je het gemakkelijk in de juiste vorm en daar blijft het dan ook in.

Kabel kwam in mijn geval van Marktplaats, reststukje van 16 meter voor 20 euro. Moet je natuurlijk geluk mee hebben en tijd in willen steken. Punt is dat zo'n kabel en automaat gemakkelijk 20 jaar mee gaan, dan vind ik het geen probleem op dat op de groei te kopen en dat ga ik niet afstemmen op huidige auto die toevallig 11kW kan laden.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:31
Wat is 50five een !!#^% organisatie... we hebben al jaren (via voormalige werkgever) een newmotion paal en met de overgang naar 50five werkt die slechts beperkt. Vannacht deed die het helemaal niet meer en krijg die club met geen mogelijkheid te pakken. Wil dus vandaag nog een andere paal bestellen zodat ik die van het weekend kan vervangen...

Situatie, nieuwbouw, 38 panelen, 3 fase, kabel en netwerkkabel liggen er al. Zoek een paal die ik zelf kan sturen (via app/evcc/..) en of automatisch op basis van overschot gaat. Krijgen ook accu's dus wil het liefst de aansturing zelf doen/organiseren zodat dat niet gaat bijten. Budget is me om het even, ding moet werken :-) (frustratie is hoog vandaag dus moet opgelost worden.
Natuurlijk 1 met een meter er tussen voor certificaten en evt kosten verrekenen in de toekomst. Zoektocht met oa. ai kom ik uit op een Zappie 2.0 of een Easee charge. Mis ik een optie gezien onze situatie? Heb al nodige in deze topic gescand maar zie even door de bomen het bos niet meer :-)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HeldereM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Klopt dat 6mm2 wat lastiger te verwerken is, ligt ook erg aan de meterkast. In een 6 module uitbereidingskastje vond ik het echt verschrikkelijk maar in een nieuwe Hager kast en laadpaal was het geen issue. Zonder mantel buig je het gemakkelijk in de juiste vorm en daar blijft het dan ook in.

Kabel kwam in mijn geval van Marktplaats, reststukje van 16 meter voor 20 euro. Moet je natuurlijk geluk mee hebben en tijd in willen steken. Punt is dat zo'n kabel en automaat gemakkelijk 20 jaar mee gaan, dan vind ik het geen probleem op dat op de groei te kopen en dat ga ik niet afstemmen op huidige auto die toevallig 11kW kan laden.
Jij impliceert dat je 6mm2 nodig hebt voor 22kW, zeker met jouw 16 meter is dat echt niet nodig. 4mm2 is voor 22kW (dus 3x 32A) ruim voldoende tot een lengte van zo'n 25 meter. Het spanningsval is marginaal en onnodig.
Als we het hebben over 2,5mm2 of 4mm2 dan ga ik met je mee, dan heb je het voor de komende 30 jaar goed liggen, absoluut. Maar 6mm2 voor 25 of voor 16 meter, dat is zonde, onhandig en onnodig.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RoelsRules schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:35:
Wat is 50five een !!#^% organisatie... we hebben al jaren (via voormalige werkgever) een newmotion paal en met de overgang naar 50five werkt die slechts beperkt. Vannacht deed die het helemaal niet meer en krijg die club met geen mogelijkheid te pakken. Wil dus vandaag nog een andere paal bestellen zodat ik die van het weekend kan vervangen...

Situatie, nieuwbouw, 38 panelen, 3 fase, kabel en netwerkkabel liggen er al. Zoek een paal die ik zelf kan sturen (via app/evcc/..) en of automatisch op basis van overschot gaat. Krijgen ook accu's dus wil het liefst de aansturing zelf doen/organiseren zodat dat niet gaat bijten. Budget is me om het even, ding moet werken :-) (frustratie is hoog vandaag dus moet opgelost worden.
Natuurlijk 1 met een meter er tussen voor certificaten en evt kosten verrekenen in de toekomst. Zoektocht met oa. ai kom ik uit op een Zappie 2.0 of een Easee charge. Mis ik een optie gezien onze situatie? Heb al nodige in deze topic gescand maar zie even door de bomen het bos niet meer :-)
  • Zappi V2.1 heeft geen ERE mocht je dat willen.
  • Easee heeft geen goede 1 <> 3 fase omschakeling om met lage teruglevering te beginnen en later naar 3-fase levering te schakelen en weer terug bij bewolking (zie: ASW1 in "Thuisladen van je EV deel 2")
Alternatieven, zo uit mijn hoofd):
  • Alfen (welke weet ik niet precies, geen ervaringen mee, moet je uitzoeken even zoeken in het topic naar Alfen en dan de laatste pagina doorlopen, dan heb je wel een beeld volgens mij)
  • Peblar Business (geen app, wel een lokale webGUI)
  • Zaptec Go 2 (matige solar ondersteuning, ze communiceren sinds 2024 dat solar ondersteuning er aan komt én recent geven ze aan dat dit in mei komt, of het ook in mei komt met een update is afwachten)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
RoelsRules schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:35:

Hou de bij de Easee even rekening mee dat je de installer app moet gebruiken. Daarvoor heb je een (victief) kvk nummer voor nodig. Volgens mij kan de Easee niet standaard laden wanneer er overschot is maar dat kan je dan met bijvoorbeeld EVCC en/of HomeAssistant oplossen. Dit g a ik in de toekomst ook doen met mijn Easee charge up.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:31
thx @tlpeter en @True voor de snelle response.
omschakeling 1-3 heb ik nu geen last van gehad. Laad of in de nacht bij lage tarieven of overdag en tot op heden accepteer ik dan maar dat hij een klein beetje van het net af haal. dat compenseer ik in de middag als de tarieven weer hoger liggen en ik geen auto laad. Hopelijk kan ik dat wel goed inregelen met evcc/HA.
KVK heb ik dus dat moet goed komen. Alfen spreekt me ook wel aan. Peblar engiszins.
ga weer ff googlen zo.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Pagina: 1 ... 217 ... 224 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen