Peblar heeft in de manual staan wat er kan met welke meter (DSMR 4 en 5 zijn meestal wel prima geloof ik, vaak genoeg data). Misschien hebben andere laders dat ook wel. Anders even zoeken hier op DSMR en load balancing/solar charging.Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:20:
Waar kan je terugvinden welke meters snel/nieuw genoeg zijn voor loadbalancing en slim zonneladen?
Geen idee of die koppelingen met energieleveranciers hier in België al zo bekend zijn. Engie smart werkt ook samen met Zaptec en Eassee zie ik. Hoe werkt zoiets? Slim laden via dynamisch contract?
Kan je de auto ook rechtstreeks koppelen zonder tussenkomst laadpaal? Hoe werkt dat?
Sorry eerste EV
Je kan je auto koppelen in een van de apps van de dynamische energie leveranciers. Er zijn veel merken waarbij dat werkt. Eigenlijk injecteren zijn dan een laad schema in je auto. Je hangt de auto aan de paal en de auto wordt geladen als de prijzen laag genoeg zijn. Je kan bij zonneplan bijvoorbeeld instellen op welke dag je hoeveel km wilt rijden, dan sturen zij de auto aan. Kun je ook weer extra voor betaald krijgen.
Bij Tibber heet dit grid rewards geloof ik. Is hier ook een topic over goedkoop laden, dat is ook goed leesvoer
/f/image/9P6fACwLvo2JZ6qdNQr8mTOv.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/BT2Y9wC7VBmaYSUHxTqWE0i0.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/45hzwTcNdZOXYeThHAM8JVTy.png?f=fotoalbum_tile)