Yo-L schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:08:
Ik ben bezig met de thuislaadinrichting voor een Kia EV6 en zit te kijken naar een Zappi V2.1 (3-fase). Ik wil dit graag zo slim mogelijk opzetten, vooral met zoveel mogelijk eigen zonnestroom. Ik laat het werk door een installateur doen, maar wil zelf ook snappen of dit goed gaat werken:
Situatie:
- 3x25A hoofdaansluiting
- PV-installatie met nu 14 panelen op zuid (3 Mwh overschot p/j), later uitbreiding met 9 panelen op west
- Raspberry Pi 4 met Home Assistant
- Laadpunt komt ongeveer 25 meter van de meterkast te staan
Plan:
- Voeding via 5x6 mm² YMvK-as
- CAT6-kabel (afgeschermd) voor het aansluiten van de CT-klemmen en netwerkverbinding
- Laadpunt afzekeren op 3x16A
- Sturing/monitoring deels via Home Assistant
Mijn vragen:
- Is 25 meter CT-bekabeling over CAT6 in de praktijk betrouwbaar genoeg, of wordt dat afgeraden (als alternatief zie ik de Harvi die in de meterkast kan staan, ik vraag mij dan alleen af of dat signaal de laadpaal zal bereiken)?
- Is 3x16A als afzekering logisch bij een 3x25A hoofdaansluiting, of zie ik daar iets over het hoofd?
- Heeft iemand ervaring met een soortgelijke inrichtingen / de automatische fase-omschakeling bij de Zappi in combinatie met een Kia EV6?
Alle opmerkingen over valkuilen of betere keuzes zijn welkom!
Ik zie een paar punten:
PV: 14 op zuid (dat zal iets van 5kW max vermogen zijn, ik het hetzelfde. Als er nog 9 op west bij legt zal het zelfs nog iets hoger kunnen zijn. Dan zou je bij verder geen verbruik in je woning ergens iets van 5 tot 7 kW kunnen opwekken tussen 12.00 en 17.00u (dit kun je uitrekenen met iets van
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ en zijn ook wel andere topics voor op GoT). Punt hierin is, 1-fase 16A = 3,7 kW je zult dus gaan schakelen tussen 1 en 3 fasen, is dat een probleem voor je auto?
Alternatief is 1-fase tot 7,4kW laden mits je auto ook 32A / 7,4kW aan zou kunnen. Hiervoor moet je ook afzekeren op een waarde die geschikt is op hoger 1-fase stromen voor levering vanuit je PV naar je Zappi naar je auto.
Grondkabel: 5x6mm2 YMVK-AS is raar om meerdere redenen; 6mm2 is overkill op 25m je kunt hier af met 4mm2 wel iets meer spanningsval, maar dat is echt niet heel veel op deze stromen (zie: eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm ) dan heb je een -AS kabel dat is een aardscherm, dat is heel veilig als je een grondkabel hebt waar je ooit het risico loopt dat je een spade in de kabel zet. Maar het aardscherm is ook te gebruiken als aarde dan wil je dus eigenlijk een 4-aderige -AS kabel (3 fasen + nul + aardscherm voor aarde). Als je echt een -AS kabel nodig hebt omdat je door de tuin gaat, vergeet de kabel niet ook op minimaal 50cm diepte te leggen en er ook een waarschuwingslint boven te begraven.
Afzekeren: 3x16A is onvoldoende als je continu tot 11kW wilt kunnen laden, fabrikanten van elektrocomponenten raden doorgaans aan maximaal 80% continu te gebruiken t.o.v. de nominale stroom je wilt dus een 3x20A als je de EVSE instelt op maximaal 16A.
Harvi: is een prima alternatief, wat is de afstand tussen de EVSE en waar je de Harvi wilt plaatsen? Je kunt bij de Zappi vanaf de groepenkast met CT-klemmen nog steeds naar de Harvi toe die wellicht wat dichter bij de EVSE geplaatst is. Als je die 25m nodig hebt omdat je allemaal bochten hebt, maar het hemelsbreed maar 1 muur en 8 m hemelsbreed is, zou een Harvi prima kunnen werken.
Zappi: ik heb de Zappi twee keer geïnstalleerd, ik vind het een degelijke EVSE, maar dit is er eentje zonder MID meter en dus zonder mogelijkheid tot ERE certificaten, ben je je hier bewust van? Ik heb ook ervaring met de Peblar Business, die heb ik zelf. Die is €950 t.o.v. de €820 van de Zappi, stof tot nadenken.