• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:20:
Waar kan je terugvinden welke meters snel/nieuw genoeg zijn voor loadbalancing en slim zonneladen?

Geen idee of die koppelingen met energieleveranciers hier in België al zo bekend zijn. Engie smart werkt ook samen met Zaptec en Eassee zie ik. Hoe werkt zoiets? Slim laden via dynamisch contract?

Kan je de auto ook rechtstreeks koppelen zonder tussenkomst laadpaal? Hoe werkt dat?

Sorry eerste EV :)
Peblar heeft in de manual staan wat er kan met welke meter (DSMR 4 en 5 zijn meestal wel prima geloof ik, vaak genoeg data). Misschien hebben andere laders dat ook wel. Anders even zoeken hier op DSMR en load balancing/solar charging.

Je kan je auto koppelen in een van de apps van de dynamische energie leveranciers. Er zijn veel merken waarbij dat werkt. Eigenlijk injecteren zijn dan een laad schema in je auto. Je hangt de auto aan de paal en de auto wordt geladen als de prijzen laag genoeg zijn. Je kan bij zonneplan bijvoorbeeld instellen op welke dag je hoeveel km wilt rijden, dan sturen zij de auto aan. Kun je ook weer extra voor betaald krijgen.
Bij Tibber heet dit grid rewards geloof ik. Is hier ook een topic over goedkoop laden, dat is ook goed leesvoer

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:32
Verdicampo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:18:
[...]
Je kan bij zonneplan bijvoorbeeld instellen op welke dag je hoeveel km wilt rijden, dan sturen zij de auto aan. Kun je ook weer extra voor betaald krijgen.
Dat kllinkt als een mooie Ux, heeft iemand daar screenshots van hoe je dat instelt?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
ASW1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Dat kllinkt als een mooie Ux, heeft iemand daar screenshots van hoe je dat instelt?
Ikzelf helaas niet. In de App Store staan 1 screenshot, maar daar heb je niet veel aan. wellicht iemand anders hier!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:14
Verdicampo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Je hoeft maar 1 of 2 pagina’s terug te klikken, daar staat een aantal posts hoe je dit voor elkaar krijgt.
Ik heb echt gezocht en gezocht op o.a. TAP, maar kan het zo echt 1-2-3 niet vinden. Heb je toevallig een linkje?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:57:
Doorgestuurd naar dit topic vanuit het Peblar topic.

Offerte gekregen voor Peblar business en Alfen pro bij 1 installateur en voor Smappee bij andere installateur.

Nieuwbouw, veel overschot zonnepanelen, warmtepomp en 3F aansluiting. Voorlopig geen batterij of EMS, wel P1 dongle van homewizard.

Smappee is een stuk duurder dan de eerste 2 blijkbaar omdat deze laadpaal technisch beter ontwikkeld is? Mooie app, veel instellingen, mooi dashboard en grafieken maar is dit de meerprijs waard? Geen fan van abbo formule voor slim zonneladen. Niet klaar voor bidirectioneel laden en geen automatische fase switching bij standaard laden. Geschikt voor laden op dynamische tarieven?

Peblar heeft dan weer geen app en is enkel te benaderen vanop thuisnetwerk. Eenvoudigere interface zonder fancy inzichten en grafieken. Uitlezen van P1 maar mogelijkheid om later te sturen met EMS/HA. Blijkbaar wel automatische fase switching in alle modi en (meer) voorbereid op bidirectioneel laden. Kan laden op dynamische tarieven zonder EMS?

Iemand ervaring met 1 van beide laadpalen? Nog ergens grote verschillen tussen beiden?
Bedoeling is om minstens 10 jaar mee te kunnen.
De Peblar Business heeft wel degelijk grafieken, die vraag had je in het andere topic niet gesteld ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Aj5C7o0QwBpKhNCG2QNMVkaHg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9P6fACwLvo2JZ6qdNQr8mTOv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRtqlYZ2YzKSc7wZQ5QtUgAI4f4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BT2Y9wC7VBmaYSUHxTqWE0i0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt5mlXQ1-3eWjIarXflWXLNf0So=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/45hzwTcNdZOXYeThHAM8JVTy.png?f=fotoalbum_tile

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Blik1984 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Ik heb echt gezocht en gezocht op o.a. TAP, maar kan het zo echt 1-2-3 niet vinden. Heb je toevallig een linkje?
Kwam voorbij in het Peblar topic, vanaf mijn post hier: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" naar beneden lezen, ik zat met dezelfde vraag en heb het (succesvol) getest. Ik wacht nog op de factuur van deze maand om met 100% zekerheid te bevestigen dat dit voor mij werkt. Anders kan ik moeilijk gaan doen om ~50€ aan stroomkosten als het mis loopt, heb ik geen zin in.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:39
Zaptec Go 2 krijgt in mei een software update en kan dan ook zonneladen en is V2X voorbereid. Zie hieronder de mail die ik kreeg m.b.t. het zonneladen:
Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.

Met Zonneladen gebruikt je Zaptec‑lader automatisch de overtollige zonne‑energie die je thuis opwekt om je auto te laden. Zo haal je nóg meer rendement uit je zonnepanelen en laad je slimmer, duurzamer en voordeliger.

Wat kun je straks met Zonneladen?

Met de nieuwe update kun je in de Zaptec‑app kiezen uit twee modi:

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld met netstroom wanneer dat nodig is. Ideaal als je zeker wilt zijn dat je auto op tijd vol is.

• Alleen Surplus
Je laadt uitsluitend met overtollige zonne‑energie. Is er even te weinig zon, dan pauzeert de laadsessie automatisch totdat er weer genoeg productie is. Perfect voor wie maximaal op eigen zonne‑energie wil laden.

Hoe werkt het?

De Zaptec Go2 stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare stroomoverschot in je woning. Bij voldoende zon wordt er geladen, bij te weinig zon pauzeert de lader tijdelijk. Zodra er weer genoeg energie beschikbaar is, start het laden vanzelf opnieuw.

Wanneer beschikbaar?

De update wordt naar verwachting eind mei uitgerold. Je ontvangt automatisch een melding via de Zaptec app zodra de nieuwe functie voor jouw installatie beschikbaar is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onzenuub schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:14:
Zaptec Go 2 krijgt in mei een software update en kan dan ook zonneladen en is V2X voorbereid. Zie hieronder de mail die ik kreeg m.b.t. het zonneladen:
Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.

Met Zonneladen gebruikt je Zaptec‑lader automatisch de overtollige zonne‑energie die je thuis opwekt om je auto te laden. Zo haal je nóg meer rendement uit je zonnepanelen en laad je slimmer, duurzamer en voordeliger.

Wat kun je straks met Zonneladen?

Met de nieuwe update kun je in de Zaptec‑app kiezen uit twee modi:

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld met netstroom wanneer dat nodig is. Ideaal als je zeker wilt zijn dat je auto op tijd vol is.

• Alleen Surplus
Je laadt uitsluitend met overtollige zonne‑energie. Is er even te weinig zon, dan pauzeert de laadsessie automatisch totdat er weer genoeg productie is. Perfect voor wie maximaal op eigen zonne‑energie wil laden.

Hoe werkt het?

De Zaptec Go2 stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare stroomoverschot in je woning. Bij voldoende zon wordt er geladen, bij te weinig zon pauzeert de lader tijdelijk. Zodra er weer genoeg energie beschikbaar is, start het laden vanzelf opnieuw.

Wanneer beschikbaar?

De update wordt naar verwachting eind mei uitgerold. Je ontvangt automatisch een melding via de Zaptec app zodra de nieuwe functie voor jouw installatie beschikbaar is.
Voor thuisladende Tweakers met een Zaptec Go2 is dat natuurlijk goed nieuws. Maar voor mensen die nu een bepaald merk overwegen wil ik enkel verwijzen naar die 'verwachten'. Ik ben persoonlijk bewust gegaan voor een EVSE die op dit moment alles al kan wat ik wil/nodig heb.

Pagina: 1 ... 216 217 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen