Ook ik ben mij aan het orienteren op de beste mogelijkheid om thuis te gaan laden, vooral welke laadpaal geschikt is en wat er mogelijk is. Ik heb al wat productomschrijvingen en handleidingen doorgelezen maar weet nog niet zeker of wat ik wil ook (veilig) kan. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Situatie woning/meterkast:
Stroomaansluiting is 3x25A. Zonnepanelen die meer leveren dan verbruikt wordt, als ze leveren. Wel een eigen parkeerplaats, maar deze zit niet tegen de woning/tuin aan. Ik kan hier wel prima een kabel naartoe leggen maar zit dan op zo'n 40m (onder de woning en de tuin door, stuk stoep op VVE-terrein waar ik onderdoor mag leggen, tot aan eigen parkeerplaats). Volgens mij voor ethernet geen probleem, maar voor de P1 poort een extender nodig.
Situatie Auto:
Momenteel in bezit van een Hyundai Kona (2019) uit de eerste generatie. Deze kan laden met 7.4kW op 1 fase. Helaas niet passend bij de stroomaansluiting dus. Langzaam laden is geen probleem, nu ook dagelijks aan de openbare laadpaal. Bij langere trips dan waar nodig de snellader, maar komt zelden voor.
Deze hebben we nog wel even, maar elke volgende EV zal 3-fase zijn.
Laadpaalwensen:
Deze natuurlijk zoveel mogelijk toekomstbestendig, dus sowieso 3-fase. Met MID-meter, voor als de regeling ook echt doorgaat. Vaste kabel, want minder slepen met de kabel in de auto. En wel met RFID, want ondanks dat het een eigen parkeerplaats is, is het niet afgesloten.
Nog relevant, 11kW of 22kW?
Gezien de auto meer op 1 fase kan trekken dan wat vanaf het net nu geleverd kan worden, zie ik ruimte om wanneer de zonnepanelen stroom over hebben, toch sneller te laden.
Waar ik bijvoorbeeld naar heb zitten kijken is de Alfen Eve Single Pro 22kW. Wat ik in het topic teruglees is dat het wel mogelijk is om deze achter 3x32A te hangen. Als ik het goed begrijp kun je de laadpaal dan zo instellen dat deze max 20/25A door de meter laat lopen, maar maximaal 32A trekt, als de zonnepanelen dit leveren. Klopt dat idee? Want ik kan het niet terugvinden in de manual van de laadpalen die ik bekeken heb.
Is dit een briljant plan, of juist heel dom en kan ik beter veilig een 11kW paal plaatsen en met 3.6kW laden?
En welke laadpaal zou passend zijn in dit plaatje? Ik heb naar de Alfen gekeken en zie regelmatig Peblar ook langskomen in het topic, maar vind het op sommige plekken lastig om het onderscheid te zien tussen alles wat er aangeboden wordt. Ook heb ik nog geen goede vergelijkingssite oid gezien.
Alle expertise wordt zeer gewaardeerd