• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:50
Wegens aanschaf nieuwe EV is het voor mij tijd om een laadpaal te installeren aan mijn schuur (voorheen altijd met de granny charger gewerkt 😬). Ik weet hoe, wat en waar, maar ik zit alleen nog even met de montage op de muur. Dit is namelijk een gepotdekselde constructie met planken van ~20mm dik. Daarnaast is de locatie onbeschut op het oosten, dus tot een uur of 12 volle zon (mits de auto er niet staat).

Gaat monteren op deze muur goed (ruimte aan achterkant?), en zijn er fraaie oplossingen om de paal toch vlak tegen de muur te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUUgB1dHKXpli7R5O63Qx8Ijc9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuBQ5jGMRRPsYtn1CEwzw48I.jpg?f=fotoalbum_large

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Ernste schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:03:
Wegens aanschaf nieuwe EV is het voor mij tijd om een laadpaal te installeren aan mijn schuur (voorheen altijd met de granny charger gewerkt 😬). Ik weet hoe, wat en waar, maar ik zit alleen nog even met de montage op de muur. Dit is namelijk een gepotdekselde constructie met planken van ~20mm dik. Daarnaast is de locatie onbeschut op het oosten, dus tot een uur of 12 volle zon (mits de auto er niet staat).

Gaat monteren op deze muur goed (ruimte aan achterkant?), en zijn er fraaie oplossingen om de paal toch vlak tegen de muur te krijgen?

[Afbeelding]
heb je nog een plank liggen? je zou dezelfde plank er ondersteboven op kunnen schroeven, bij mijn schuur was dat weer recht genoeg om iets op te maken.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-03 23:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DaTimMan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:48:
[...]
heb je nog een plank liggen? je zou dezelfde plank er ondersteboven op kunnen schroeven, bij mijn schuur was dat weer recht genoeg om iets op te maken.
@DaTimMan
Je weet wat ā€˜gepotdekseld’ betekent? Das met gewone rechte planken van bijvoobeeld 2 x 20 cm. Ondersteboven zijn die nog steeds 2 x 20 cm… 8)7

@Ernste
Ik zou je laadpaal er gewoon aanvast schroeven. Geen probleem, want de behuizing is toch aan alle kanten waterdicht.
Als je dat netter vind schroef je eerst een rechthoekige plank ertegen, waar je de laadpaal tegenaan zet.

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 24-02-2026 21:18 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30
Onze ā€œpotdekselendeā€ planken zijn aan een kant dikker dan aan de andere, met een uitsparing onderaan om over de onderliggende plank te vallen. Ik vermoed dat dit net zoiets is en als je die plank dan omdraait kan hij de ruimte dus opvullen.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Gramser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:25:
Onze ā€œpotdekselendeā€ planken zijn aan een kant dikker dan aan de andere, met een uitsparing onderaan om over de onderliggende plank te vallen. Ik vermoed dat dit net zoiets is en als je die plank dan omdraait kan hij de ruimte dus opvullen.
idd, mijn planken zijn dikker aan de onderkant, ik heb er dus een ondersteboven , met het dikke deel aan de bovenkant.

Als het gewoon normale planken zijn werkt dat niet idd. dan kan je er een dunne regel opschroeven om de verspringing op te vangen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
Ernste schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:03:

[Afbeelding]
--> https://www.wallboxdiscou...ar-plug-22-kw-type-2.html

De "oer"socket was ooit een Nederlander die met een Roadster reed en dit in zijn schuur had gedaan. Super strak!

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16:55
Blik1984 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:14:
[...]

De koppeling met dynamische energieaanbieders zou je zelf kunnen maken via HA of Homey. Business is beschikbaar zonder kabel, met 5m of 7.5m kabel.
Maar je mist dan wel Grid rewards van Tibber als Tibber je leverancier is. Of zijn daar ook oplossingen voor?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tomhy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Maar je mist dan wel Grid rewards van Tibber als Tibber je leverancier is. Of zijn daar ook oplossingen voor?
Momenteel niet nee. Tibber werkt met cloud-based laadpunten zoals Zaptec en Easee, ze koppelen dan rechtstreeks met de servers van die fabrikanten. Peblar is in beginsel local-only... Eventueel zou het in de toekomst met ocpp kunnen als Tibber dat wil ondersteunen, maar op dit moment nog niet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

oomenit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:46:
Vervolgens heb ik Tap Electric als backoffice genomen. Er waren wat opstartprobleempjes, hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik tegelijkertijd ook aan het experimenteren was met E-Flux waardoor zo'n beetje alle laadapps in de war raakten en de zakelijke pas nooit geaccepteerd werd. Hulde overigens aan de (chat)hulp van Tap, die hebben met alle geduld van alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek het aanpassen van de lader-naam voldoende om de laadapps te doen 'resetten'.
Sorry dat ik je zo laat nog quote, maar ik heb wel een paar vragen als het mag! Ik heb thuis net een VT Source 2S Business (met MID/4G en Sparky P1) opgehangen.

1. Ik begrijp niet goed dat ik voor Plug & Charge een pas nodig heb? Er lijkt in cloud en app geen mogelijkheid om te kiezen dat niet te doen - "niet automatisch laden zonder pas". Jij hebt Tap in gebruik, maar dan betaal je toch per sessie/maand of tenminste met je data ... dat wil ik niet voor "alleen thuis laden" - kan ik dat niet regelen? Heb je daar een alternatief voor?

2. Ik kan op 3 plekken vermogensgrenzen instellen. Ik heb nu 1 fase, maar ga binnenkort naar 3-fase. Ik wil nu op 3.7kW laden en straks 11kW. Weet jij hoe ik dan de instellingen moet zetten? Mijn aanname (met 20A per fase op de laadautomaat) -->
1. Lader maximale stroomsterkte 16A, straks 48A
2. Connector maximale stroomsterkte 16A met AC*1 faserotatie R - straks 16A met AC*3 faserotatie RST
3. Sparky/Chargee instelling (bij locatie/energiebeheer) - nu 16A, straks 48A

[ Voor 36% gewijzigd door Cassius op 26-02-2026 19:16 ]

De meeste mensen deugen!

• Apzoeir
  • Laatst online: 21:08
Heb sinds gisteren mijn eerste EV (Skoda Enyaq corporate 85) en ga dus weldra de eerste keer aan de lader.
Maar ik weet niet zo goed of ik op vlak van kosten voor of nadeel zou doen met thuis laden. Bij deze mijn situatie.

1) Ik heb een Peblar Home Plus laadpaal van mijn werkgever.
2) Ik heb een basic online bij Luminus. Tarieven zijn momenteel 16,14 cent/kwh dagtarief en 12,30 cent/kwh nacht tarief (dus nog zonder vaste kosten).
3) Ik moet laden met laadpas van Blossom. Werkgever betaald dit kwartaal 31,32 cent/kwh terug.
4) Ik heb een 3-fase elektriciteit.
5) Geen zonnepanelen

Als ik nu morgen moet gaan laden thuis, dan moet ik in de app van blossom een max piekvermogen instellen.

Op hoeveel zet ik dit best? Ik wil beetje comfortabel laden 's nachts maar me ook niet blauw betalen aan rekeningen. Kort gezegd, ik hoop toe te komen met bedrag van de werkgever. Is dat haalbaar?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:55
@Apzoeir Als je in Belgiƫ woont, moet je nog rekening houden met het capaciteitstarief, en dat kan/zal een (financiƫle) reden zijn om met een verlaagd vermogen te laden.
Voor Nederland is dat (nog?) niet aan de orde, dus kun je dan (rekening houdend met je zekeringen) met vrij hoog vermogen laden.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Peter-036 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 06:53:
@Apzoeir Als je in Belgiƫ woont, moet je nog rekening houden met het capaciteitstarief, en dat kan/zal een (financiƫle) reden zijn om met een verlaagd vermogen te laden.
Voor Nederland is dat (nog?) niet aan de orde, dus kun je dan (rekening houdend met je zekeringen) met vrij hoog vermogen laden.
Zeker met dynamische tarieven zou ik zeker geen capaciteitstarief willen hebben. Als de stroomprijs laag is wil je zo snel mogelijk je accu vol gooien, en als je ook kan terugleveren, dat ook zo snel mogelijk bij hoge tarieven.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:46
markjanssen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Zeker met dynamische tarieven zou ik zeker geen capaciteitstarief willen hebben. Als de stroomprijs laag is wil je zo snel mogelijk je accu vol gooien, en als je ook kan terugleveren, dat ook zo snel mogelijk bij hoge tarieven.
Je hebt niet echt een keus.

Volgens mij zijn er in Nederland plannen om het ook in te voeren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
markjanssen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Ik zou verwachten dat het capaciteitstarief ook dynamisch is. Bij lage prijs is er overschot. Dus wil men juist dat mensen gaan verbruiken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Apzoeir
Ja klopt, vandaar eigenlijk mijn vraag op hoeveel kw ik die pieklimiet nu vanavond eigenlijk moet zetten šŸ˜€. Ik dacht aan 5,5kw... Is dat schappelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Apzoeir op 27-02-2026 13:33 ]

• Peter-036
Apzoeir schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:32:
Ja klopt, vandaar eigenlijk mijn vraag op hoeveel kw ik die pieklimiet nu vanavond eigenlijk moet zetten šŸ˜€. Ik dacht aan 5,5kw... Is dat schappelijk?
Ik ken de energieprijzen bij jullie niet, maar het minimum voor 3 fase laden voor nagenoeg elke EV is 4,2kW (dat is 6A op elke fase) en daarmee heb je ook bijna elke EV in 16 tot 20 uur vol genoeg.
Ik woon in Nederland, dus zoals ik schreef, hier is "capaciteitstarief" niet relevant.
Overigens, wanneer je een 1 fase laadkabel hebt, kun je daarmee je EV (elke nacht?) met nog minder (minimaal 1,4 maar zeg 2 kW) laden om je tarief zo laag mogelijk te houden.
Er zijn wel wat Belgen ( @HyperBart )die over hun situatie (in dit topic) een uitleg gegeven hebben....even terugzoeken.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:22
Als het voor BelgiĆ« is, vermogen zo laag mogelijk zetten want elke kW piek vermogen extra kost je €50 capaciteitstarief.

(vanaf 15 minuten dit vermogen, men neemt dan de piek per maand en zo een gemiddelde op 1 jaar).

Een auto laden doe je langer dan 15 minuten dus dat komt bij je huidig opgenomen vermogen.
Je kan nakijken wat de piek vandaag is en wanneer die valt om in te schatten wat het effect gaat zijn.

• HyperBart
Apzoeir schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:32:
[...]

5.5 is echt prima en al wat ruimer zelfs, dus wat meer comfort.

Met een beetje leven en opletten in huis doe je al snel 3.5kW in huis (inductie, oven, droogkast, wasmachine, etc).

Daar naar leven (die 3.5) met een laadpaal is bijna onmogelijk en vaak niet praktisch om ā€˜s nachts je auto significant genoeg vol te laden, daarnaast gaat je paal ook vaak klikken omdat je met 1.4kW minimaal laadt op 1 fase.

Ik zit nu op 4.2kW en dan klikt ie nog wel eens af en toe maar de lente/zomer maanden komen er aan en dan doe ik de avonden met de batterij en blijf ik dus daardoor laag op 4.2.
Met 5.5kw kan je heel comfy de wagen laden in de nacht en klikt ie niet vaak.

• HyperBart
Apzoeir schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:56:
Heb sinds gisteren mijn eerste EV (Skoda Enyaq corporate 85) en ga dus weldra de eerste keer aan de lader.
Maar ik weet niet zo goed of ik op vlak van kosten voor of nadeel zou doen met thuis laden. Bij deze mijn situatie.

1) Ik heb een Peblar Home Plus laadpaal van mijn werkgever.
2) Ik heb een basic online bij Luminus. Tarieven zijn momenteel 16,14 cent/kwh dagtarief en 12,30 cent/kwh nacht tarief (dus nog zonder vaste kosten).
3) Ik moet laden met laadpas van Blossom. Werkgever betaald dit kwartaal 31,32 cent/kwh terug.
4) Ik heb een 3-fase elektriciteit.
5) Geen zonnepanelen

Als ik nu morgen moet gaan laden thuis, dan moet ik in de app van blossom een max piekvermogen instellen.

Op hoeveel zet ik dit best? Ik wil beetje comfortabel laden 's nachts maar me ook niet blauw betalen aan rekeningen. Kort gezegd, ik hoop toe te komen met bedrag van de werkgever. Is dat haalbaar?
Let je ook even op (ken Blossom niet, bedankt, ik leer bij) dat afhankelijk van hoe je die piek instelt of hoe de software van "het ding waar je die piek instelt" wel eens wat kan verschillen?
Stel jij nu een max afgifte in van je laadpaal of stel je echt ergens een max piek in?

Max afgifte == dan wordt dit bij je huisverbruik er nog eens bovenop gedaan.
Max piek == piek bewaking. Ik ben tot nog toe maar op de hoogte van twee stukjes softwar die dat vandaag de dag doen en dat is die betalende app van LMS in Belgie en evcc waar hier ook een topic voor loopt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Geldt dat capaciteitstarief in Belgiƫ alleen voor afname, of ook voor terugleveren?

<John O`Mill>

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:22
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Geldt dat capaciteitstarief in Belgiƫ alleen voor afname, of ook voor terugleveren?
Alleen voor stroom die je van het net haalt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Weet iemand of ik bij TAP Electric het binnen ƩƩn account zo kan instellen dat ik als eigenaar van mijn eigen EVSE de backoffice kan instellen op TAP (Peblar Business, dus ja dat kan). Ik via mijn TAP Electric laaddongel een laadsessie kan starten, de facturatie van het laden dan naar mijn werkgever kan gaan waarbij de facturen naar specifiekmailadres@werkgever.nl moeten (op dit moment is mijn TAP Electric laaddongel gekoppeld aan mijn zakelijke creditcard) en ik via datzelfde TAP Electric account betaald kan krijgen voor mijn EVSE backoffice koppeling en de facturatie hiervan weer naar een ander mail adres kan gaan?

Of is het makkelijker om mijn TAP Electric laaddongel op een ander TAP Electric account te houden dan mijn EVSE backend (en ook evt. ERE koppeling)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Inspired
True schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:24:
Weet iemand of ik bij TAP Electric het binnen ƩƩn account zo kan instellen dat ik als eigenaar van mijn eigen EVSE de backoffice kan instellen op TAP (Peblar Business, dus ja dat kan). Ik via mijn TAP Electric laaddongel een laadsessie kan starten, de facturatie van het laden dan naar mijn werkgever kan gaan waarbij de facturen naar specifiekmailadres@werkgever.nl moeten (op dit moment is mijn TAP Electric laaddongel gekoppeld aan mijn zakelijke creditcard) en ik via datzelfde TAP Electric account betaald kan krijgen voor mijn EVSE backoffice koppeling en de facturatie hiervan weer naar een ander mail adres kan gaan?

Of is het makkelijker om mijn TAP Electric laaddongel op een ander TAP Electric account te houden dan mijn EVSE backend (en ook evt. ERE koppeling)?
Je hebt niet een laadpas via je WG/LM dan? Lijkt me een beetje onhandige constructie zo. Maar wellicht snap ik niet precies wat je wilt. :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:44:
[...]

Je hebt niet een laadpas via je WG/LM dan? Lijkt me een beetje onhandige constructie zo. Maar wellicht snap ik niet precies wat je wilt. :)
Wij zijn niet zo groot, ik heb een Shell Recharge pas van mijn werkgever. Maar die is met laden eigenlijk altijd duurder dan TAP Electric en ik gebruik daarom TAP Electric vrijwel altijd. De TAP Electric heb ik zelf gewoon aangevraagd, facturen gaan in mijn TAP Electric account naar mijn werkgever en de zakelijke creditcard is het betaalmiddel.
De administratie ziet dan de factuur en de creditcard afschrijving, koppelt dit aan elkaar en vraagt mij nog een keer om akkoord, dan wordt het intern geboekt op mijn auto als kosten.

Ik kan ook wel de Shell Recharge pas tegen mijn EVSE aanhouden (mits ik straks de TAP Electric backoffice ingesteld heb), maar dan wordt er volgens mij veel meer opslag t.o.v. mijn ingestelde tarief ook door Shell ingehouden, daar heb ik (en mijn werkgever) helemaal niets aan.

• Apzoeir
HyperBart schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Let je ook even op (ken Blossom niet, bedankt, ik leer bij) dat afhankelijk van hoe je die piek instelt of hoe de software van "het ding waar je die piek instelt" wel eens wat kan verschillen?
Stel jij nu een max afgifte in van je laadpaal of stel je echt ergens een max piek in?

Max afgifte == dan wordt dit bij je huisverbruik er nog eens bovenop gedaan.
Max piek == piek bewaking. Ik ben tot nog toe maar op de hoogte van twee stukjes softwar die dat vandaag de dag doen en dat is die betalende app van LMS in Belgie en evcc waar hier ook een topic voor loopt.
De pieklimiet in de blossom app zou echt de max piek zijn. Als ik de auto zou insteken en dan verschillende toestellen zou opzetten, dan gaat de auto even stoppen met laden zodat'k niet over de max piek ga.

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:14
Ik heb het topic meerdere malen doorzocht maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik ben van plan om een Peblar Business via 1 fase aan te sluiten, wellicht in de toekomst naar 3 fasen maar voorlopig dus 1 fase.

- Peblar heeft loadbalancing
- Ik wil een 4X6mm of 5x6mm YVMK-as kabel leggen over de lengte van circa 25 meter
- Huisaansluiting is volgens Enexis 35A maar 40A afgezekerd

Welke aardlekautomaat moet ik nu nemen? Om heel veilig en volgens selectiviteit zou ik een 25A moeten gebruiken (ABB DS201 B25 A30). Ergens anders lees ik dat het ook met een 32A aardlekautomaat zou kunnen laden en verderop zegt iemand weer neem een 40A aardlekautomaat omdat je 32A niet volledig continu moet gebruiken (max 80%).

Kan iemand mij verder helpen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ping83 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:32:
Ik heb het topic meerdere malen doorzocht maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik ben van plan om een Peblar Business via 1 fase aan te sluiten, wellicht in de toekomst naar 3 fasen maar voorlopig dus 1 fase.

- Peblar heeft loadbalancing
- Ik wil een 4X6mm of 5x6mm YVMK-as kabel leggen over de lengte van circa 25 meter
- Huisaansluiting is volgens Enexis 35A maar 40A afgezekerd

Welke aardlekautomaat moet ik nu nemen? Om heel veilig en volgens selectiviteit zou ik een 25A moeten gebruiken (ABB DS201 B25 A30). Ergens anders lees ik dat het ook met een 32A aardlekautomaat zou kunnen laden en verderop zegt iemand weer neem een 40A aardlekautomaat omdat je 32A niet volledig continu moet gebruiken (max 80%).

Kan iemand mij verder helpen?
Ik zou een 4x6mm2 YMVK-AS alleen pakken als je mogelijk ooit een spade in je kabel zou zetten anders is een 5x6mm2 YMVK prima, die tweede als je de kabel onder de oprit door legt of rechtstreeks je Peblar tegen de buitenmuur kunt plaatsen met de kabel vanuit binnen. Die -AS moet je pakken als je bijv. een deel door je tuin heen moet leggen.

Omdat je constant een hoge stroom door je kabel en je automaat voert warmt je automaat op. Hiervoor is die 80% regel, sommige (maar niet alle) fabrikanten van automaten adviseren hierom om maximaal 80% van de nominale stroom als continu stroom te hebben. Als jij dan 1-fase 7,4 kW wilt laden zit je dan aan 7400/230=32A en 32/0,8 = 40A. Als je een goeie loadbalancing oplossing implementeert zou ik mij persoonlijk meer zorgen maken om die 80% regel dan selectiviteit. Selectiviteit betaal je uiteindelijk zelf, namelijk als je loadbalancing niet werkt gaat je hoofdzekering er uit en betaal je de netbeheerder voor de rit en het werk. Mocht je toevallig een door de netbeheerder geleverde automaat hebben i.p.v. smeltzekering kun je het ook weer zelf oplossen.

Het meest volgens de regels is inderdaad selectief zijn t.o.v. hoofdzekering en ook die 80% meenemen. Dan zit je op 5,7 kW i.p.v. 7,4 kW. Uiteindelijk zal je de keuze zelf moeten maken.

• Makrolon
True schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Ik zou een 4x6mm2 YMVK-AS alleen pakken als je mogelijk ooit een spade in je kabel zou zetten anders is een 5x6mm2 YMVK prima, die tweede als je de kabel onder de oprit door legt of rechtstreeks je Peblar tegen de buitenmuur kunt plaatsen met de kabel vanuit binnen. Die -AS moet je pakken als je bijv. een deel door je tuin heen moet leggen.

Omdat je constant een hoge stroom door je kabel en je automaat voert warmt je automaat op. Hiervoor is die 80% regel, sommige (maar niet alle) fabrikanten van automaten adviseren hierom om maximaal 80% van de nominale stroom als continu stroom te hebben. Als jij dan 1-fase 7,4 kW wilt laden zit je dan aan 7400/230=32A en 32/0,8 = 40A. Als je een goeie loadbalancing oplossing implementeert zou ik mij persoonlijk meer zorgen maken om die 80% regel dan selectiviteit. Selectiviteit betaal je uiteindelijk zelf, namelijk als je loadbalancing niet werkt gaat je hoofdzekering er uit en betaal je de netbeheerder voor de rit en het werk. Mocht je toevallig een door de netbeheerder geleverde automaat hebben i.p.v. smeltzekering kun je het ook weer zelf oplossen.

Het meest volgens de regels is inderdaad selectief zijn t.o.v. hoofdzekering en ook die 80% meenemen. Dan zit je op 5,7 kW i.p.v. 7,4 kW. Uiteindelijk zal je de keuze zelf moeten maken.
Als je loadbalancing niet werkt met een 25a automaat voor de lader gaat de hoofdzekering er ook gewoon uit. ;)

Ik zou hem op 32a afzekeren, lader een paar ampĆØre lager instellen en de automaat vrij plaatsen aan beide kanten als je je druk maakt om die 80 procent.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:51:
[...]

Wij zijn niet zo groot, ik heb een Shell Recharge pas van mijn werkgever. Maar die is met laden eigenlijk altijd duurder dan TAP Electric en ik gebruik daarom TAP Electric vrijwel altijd. De TAP Electric heb ik zelf gewoon aangevraagd, facturen gaan in mijn TAP Electric account naar mijn werkgever en de zakelijke creditcard is het betaalmiddel.
De administratie ziet dan de factuur en de creditcard afschrijving, koppelt dit aan elkaar en vraagt mij nog een keer om akkoord, dan wordt het intern geboekt op mijn auto als kosten.

Ik kan ook wel de Shell Recharge pas tegen mijn EVSE aanhouden (mits ik straks de TAP Electric backoffice ingesteld heb), maar dan wordt er volgens mij veel meer opslag t.o.v. mijn ingestelde tarief ook door Shell ingehouden, daar heb ik (en mijn werkgever) helemaal niets aan.
ā€œGewoonā€ je huidige Tap key gebruiken toch? Denk je niet te moeilijk? Eventueel de factuur daarvan rechtstreeks naar je baas laten sturen en bankrekeningnummer incasso laten aanpassen?

Dan ben je er. Eventueel nog een abonnement nemen Ć  € 2,50 per maand op de Tapkey, zodat je geen enkele opslag meer hebt op laadpunten met Tap.

Verder heb jij zelf dan geen kosten en kun je je ingestelde tarief vergoed krijgen.

• norbert2
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-03 10:38
ik heb de Cabur EVPLUS22S, heeft het allemaal, MID rif LB en 6ma ALS, 559 euro incl btw, wel even losse (vervangbare!) kabel los bijbestellen

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben ook naar het kijken voor een laadpaal.
Ga zelf de kabel leggen, maar het aansluiten van de laadpaal/aanpassingen meterkast laat ik een electricien doen.
Inmiddels een offerte binnen van 1 partij van € 1.500
- leveren/installeren Peblar Home + P1/homewizard
- meterkast omzetten naar 3 fase + uitbreiden met groep/kastje tbv laadpaal
(installateur komt 2 keer, eerste keer voordat netbeheerder de aanpassingen doet, later voor de installatie).

De vragen die ik heb:
- meterkast is van Hager, hij levert Eaton voor de hoofdschakelaar (denk waarom niet gewoon hager, beetje zelfde prijs vfrwacht ik), maar voor de aardlekautomaat 3x20A gebruikt hij Sep (dat lijkt mij niet zo'n goed plan, maar op de website staat "wij gebruiken uitsluitend A-merken....").
Voor alles Hager moet ik een kleine € 90 meer betalen. Is dit redelijk?
- ik wil uiteindelijk (na installatie) de homewizard/peblar home op een lokaal netwerk hebben zonder toegang tot het internet. Is dit mogelijk? De installateur zegt van niet en dat ik dan over moet naar CT-klemmen. Ik wel wel af en toe internet open zetten voor bijvoorbeeld een firmware update.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58
Afgelopen week eens (proberen) het Belgische en Nederlandse capaciteits tarief te vergelijken.

Als ik goed gerekend heb, komt 10kW in B ongeveer overeen kwa tarief met het NL 3x25(=17kW) tarief. (Ook met het 1x25 tarief trouwens).

Het vervelende voor de Belgen is denk ik voor dat een piek van een kwartier het tarief voor de hele maand bepaald. Dat zou veel dynamischer kunnen vind ik.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
geenstijl schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:25:
Ga zelf de kabel leggen, maar het aansluiten van de laadpaal/aanpassingen meterkast laat ik een electricien doen.
(installateur komt 2 keer, eerste keer voordat netbeheerder de aanpassingen doet, later voor de installatie).

De vragen die ik heb:
- meterkast is van Hager, hij levert Eaton voor de hoofdschakelaar (denk waarom niet gewoon hager, beetje zelfde prijs vfrwacht ik), maar voor de aardlekautomaat 3x20A gebruikt hij Sep (dat lijkt mij niet zo'n goed plan, maar op de website staat "wij gebruiken uitsluitend A-merken....").
- ik wil uiteindelijk (na installatie) de homewizard/peblar home op een lokaal netwerk hebben zonder toegang tot het internet. Is dit mogelijk? De installateur zegt van niet en dat ik dan over moet naar CT-klemmen. Ik wel wel af en toe internet open zetten voor bijvoorbeeld een firmware update.
Als eerste: ik zou, als je op dit moment een laadpaal laat installeren niet voor een Peblar home gaan, maar voor een Peblar business i.v.m. ERE certificaten (of kom je uit Belgiƫ?).

Offerteprijs lijkt me netjes, ik betaal bijna € 2000,- (incl BTW) voor een peblar business waarbij de meterkast al 3 fase is, ik al een Homewizard P1 meter heb, en de kabel er ook al ligt, dus alleen een alamat installeren, wel heb ik ook echt een paal met fundering erbij, die kost ook snel zo'n € 200,- en kost ook wat meer tijd qua installatie.

Een Hager voor € 90,- lijkt me wat fors, maar als het afwijkt van hun reguliere merk dan hebben de het spul waarschijnlijk niet op voorraad, en moeten ze het voor je bestellen, ze werken het liefst met hun voorkeurs spullen natuurlijk. Mijn electricien was zo flexibel om hetzelfde merk componenten te gebruiken (hier Eaton).

Als je de Peblar alleen lokaal wilt gebruiken (dus geen backend) lijkt met me dat je dan met een afgeschermd netwerk moet kunnen werken, zo lang ze elkaar maar weten te vinden. Ik meen dat de peblar de Homewizard kan vinden als ze op hetzelfde netwerk zitten. Je mist dan alleen wel alle cloud functionaliteit van Homewizard, dus ook je app zal dan niet meer werken, en dat is nu juist een van de sterke punten van het Homewizard gebeuren, maar als je een eigen backend hebt met grafana / influxDB oid hebt dan kun je natuurlijk ook prima zonder de app draaien. Je kunt dan ook niet een backend voor je laadpaal installeren (waarschijlijk wel nodig voor ERE).

Bij mij word op dit moment de Peblar business geĆÆnstalleerd, dus over een uur (of 2) weet ik wellicht meer :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 28-02-2026 15:04 ]

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Batilan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Als eerste: ik zou, als je op dit moment een laadpaal laat installeren niet voor een Peblar home gaan, maar voor een Peblar business i.v.m. ERE certificaten (of kom je uit Belgiƫ?).

Offerteprijs lijkt me netjes, ik betaal bijna € 2000,- (incl BTW) voor een peblar business waarbij de meterkast al 3 fase is, ik al een Homewizard P1 meter heb, en de kabel er ook al ligt, dus alleen een alamat installeren, wel heb ik ook echt een paal met fundering erbij, die kost ook snel zo'n € 200,- en kost ook wat meer tijd qua installatie.

Een Hager voor € 90,- lijkt me wat fors, maar als het afwijkt van hun reguliere merk dan hebben de het spul waarschijnlijk niet op voorraad, en moeten ze het voor je bestellen, ze werken het liefst met hun voorkeurs spullen natuurlijk. Mijn electricien was zo flexibel om hetzelfde merk componenten te gebruiken (hier Eaton).

Als je de Peblar alleen lokaal wilt gebruiken (dus geen backend) lijkt met me dat je dan met een afgeschermd netwerk moet kunnen werken, zo lang ze elkaar maar weten te vinden. Ik meen dat de peblar de Homewizard kan vinden als ze op hetzelfde netwerk zitten. Je mist dan alleen wel alle cloud functionaliteit van Homewizard, dus ook je app zal dan niet meer werken, en dat is nu juist een van de sterke punten van het Homewizard gebeuren, maar als je een eigen backend hebt met grafana / influxDB oid hebt dan kun je natuurlijk ook prima zonder de app draaien. Je kunt dan ook niet een backend voor je laadpaal installeren (waarschijlijk wel nodig voor ERE).

Bij mij word op dit moment de Peblar business geĆÆnstalleerd, dus over een uur (of 2) weet ik wellicht meer :) .
Bedankt voor je suggestie, maar ik laad naar verwachting maar zo'n 1.500-1.600 kwh per jaar. Meerprijs van business zit rond de € 250. Puur financieel waarschijnlijk 2 jaar nodig voordat je uit de kosten bent. Maar belangrijkste is meer dat ik eigenlijk geen zin heb weer ergens rekening mee te moeten houden/uit moet zoeken. etc. :)
Ook al loop ik dan misschien € 10-€ 15 per maand is.
Fijn om te horen dat de prijs redelijk OK blijkt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

geenstijl schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:53:
[...]
Bedankt voor je suggestie, maar ik laad naar verwachting maar zo'n 1.500-1.600 kwh per jaar. Meerprijs van business zit rond de € 250. Puur financieel waarschijnlijk 2 jaar nodig voordat je uit de kosten bent. Maar belangrijkste is meer dat ik eigenlijk geen zin heb weer ergens rekening mee te moeten houden/uit moet zoeken. etc. :)
Ik zou gewoon voor die business gaan voor 250 extra. Kan nooit kwaad en als de situatie straks voor jou wijzigt (leaseauto, meer kilometers) dan zit je goed.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik wil graag dit jaar aan de slag met [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen, de laadpaal die ik daarvoor nu heb voldoet daar niet aan. De reden dat ik hier post is dat ik een Victron accu systeem heb. De laadpaal nu is een;
Schneider Electric EVlink Home Wallbox 11 KW, T2 Cable, Item Number EVH4S11NC, meer info: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0BGS3FN24 - Productinfo fabrikant: https://www.se.com/nl/nl/product/EVH4S11NC/evlink-home-laadstation-3f-met-5m-vaste-kabel-11kw-16a/

Samen met een "loadbalancer" met 3 CT-Klemmen (deze zijn aangesloten voor mijn Victron thuisaccu systeem met noodstroom op alle groepen, behalve de laadpaal, van 32.2 kWh). Schneider Electric EVlink Home Peak Controller, Charging Management, 3-Phase PLC, 4TE, Part Number EVA1HPC3, meer info: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0BQCMGTS7 - Productinfo fabrikant: https://www.se.com/nl/nl/product/EVA1HPC3/evlink-home-dynamic-load-controller-3f/

Destijds had ik wel een MDI meter bijbesteld maar deze is niet gebruikt en vervangen door de 3-fase variant van Homewizard. Die ik had: Orno OR-WE-520 Electricity Meter Top Rail 3-Phase Display of Power Consumption with MID Certificate, 0.25A - 80A, 3 x 230V/400V, 50/60Hz, 800 imp/kWh - Info: https://www.amazon.de/dp/B07T83BMVW

Destijds heb ik die laadpaal goedkoop kunnen kopen en het heerlijke eraan vindt ik toch wel dat er een kabel aanzit die relatief lang is. Nu zit ik eraan te denken om deze laadpaal te verkopen. Ik heb deze professioneel laten installeren en er loopt naar de locatie een goede stroomkabel en een datakabel die het nu doet op modbus voor de "peak controller".

Wat is een (liefst zo goedkoop mogelijke) laadpaal waar een MDI meter inzit, met kabel eraan (of die ik erin kan laten zitten) die voldoet aan de eisen voor de ERE? Dus het liefst een internetconnectie met een backoffice of lokaal (liefst geen abonnementskosten) die ik vervolgens automatisch of simpel handmatig kan inboeken bij de ERE leverancier. Ik zag o.a. de Zaptec Go 2, mooi, maar geen kabel, wel lekker klein. Ook de Victron EV Charging Station (https://www.victronenergy.nl/ev-charging/ev-charging-station-ns) is wel cool, maar die logt zijn data op de Victron Energy Cerbo GX MK2, geen idee of daar MDI op zit. Zou wel makkelijk met Node-Red flows kunnen maken om laadsessies te kunnen exporteren.

Specificaties:
  • 3 x 25A aansluiting
  • Laden met 3500 watt momenteel
  • Loadbalancing via CT klemmen (zou ook P1 kunnen worden, liever nog, heb ik meer ruimte in de meterkasten, heb een splitter van HomeWizard, daarop een P1 meter van HomeWizard en een P1 USB kabel voor HomeAssistant).
  • Victron accu systeem (3 fase, 3x MultiPlus-II 5000VA/48V/70A) trekt vaak zo'n 12kWh tijdens het laden van de accu's (ik weet dus niet of loadbalancing dan mooi werkt)
  • Meten van het Victron systeem gaat door een Victron Energy ET340 Energiemeter - Info: https://www.gavazziautomation.com/fileadmin/docs/pim/DATASHEET/ENG/ET340_EN.pdf
  • Auto is een Lynk en Co 01 PHEV, maar in de toekomst wil ik nog een Tesla M3 voor erbij.

[ Voor 40% gewijzigd door Kecin op 28-02-2026 19:35 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Makrolon
Kecin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:18:
Ik wil graag dit jaar aan de slag met [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen, de laadpaal die ik daarvoor nu heb voldoet daar niet aan. De reden dat ik hier post is dat ik een Victron accu systeem heb. De laadpaal nu is een;
Schneider Electric EVlink Home Wallbox 11 KW, T2 Cable, Item Number EVH4S11NC, meer info: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0BGS3FN24 - Productinfo fabrikant: https://www.se.com/nl/nl/product/EVH4S11NC/evlink-home-laadstation-3f-met-5m-vaste-kabel-11kw-16a/

Samen met een "loadbalancer" met 3 CT-Klemmen (deze zijn aangesloten voor mijn Victron thuisaccu systeem met noodstroom op alle groepen, behalve de laadpaal, van 32.2 kWh). Schneider Electric EVlink Home Peak Controller, Charging Management, 3-Phase PLC, 4TE, Part Number EVA1HPC3, meer info: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0BQCMGTS7 - Productinfo fabrikant: https://www.se.com/nl/nl/product/EVA1HPC3/evlink-home-dynamic-load-controller-3f/

Destijds had ik wel een MDI meter bijbesteld maar deze is niet gebruikt en vervangen door de 3-fase variant van Homewizard. Die ik had: Orno OR-WE-520 Electricity Meter Top Rail 3-Phase Display of Power Consumption with MID Certificate, 0.25A - 80A, 3 x 230V/400V, 50/60Hz, 800 imp/kWh - Info: https://www.amazon.de/dp/B07T83BMVW

Destijds heb ik die laadpaal goedkoop kunnen kopen en het heerlijke eraan vindt ik toch wel dat er een kabel aanzit die relatief lang is. Nu zit ik eraan te denken om deze laadpaal te verkopen. Ik heb deze professioneel laten installeren en er loopt naar de locatie een goede stroomkabel en een datakabel die het nu doet op modbus voor de "peak controller".

Wat is een (liefst zo goedkoop mogelijke) laadpaal waar een MDI meter inzit, met kabel eraan (of die ik erin kan laten zitten) die voldoet aan de eisen voor de ERE? Dus het liefst een internetconnectie met een backoffice of lokaal (liefst geen abonnementskosten) die ik vervolgens automatisch of simpel handmatig kan inboeken bij de ERE leverancier. Ik zag o.a. de Zaptec Go 2, mooi, maar geen kabel, wel lekker klein. Ook de Victron EV Charging Station (https://www.victronenergy.nl/ev-charging/ev-charging-station-ns) is wel cool, maar die logt zijn data op de Victron Energy Cerbo GX MK2, geen idee of daar MDI op zit. Zou wel makkelijk met Node-Red flows kunnen maken om laadsessies te kunnen exporteren.

Specificaties:
  • 3 x 25A aansluiting
  • Loadbalancing via CT klemmen (zou ook P1 kunnen worden, liever nog, heb ik meer ruimte in de meterkasten, heb een splitter van HomeWizard, daarop een P1 meter van HomeWizard en een P1 USB kabel voor HomeAssistant).
  • Victron accu systeem (3 fase, 3x MultiPlus-II 5000VA/48V/70A) trekt vaak zo'n 12kWh tijdens het laden van de accu's (ik weet dus niet of loadbalancing dan mooi werkt)
  • Meten van het Victron systeem gaat door een Victron Energy ET340 Energiemeter - Info: https://www.gavazziautomation.com/fileadmin/docs/pim/DATASHEET/ENG/ET340_EN.pdf
  • Auto is een Lynk en Co 01 PHEV, maar in de toekomst wil ik nog een Tesla M3 voor erbij.
Peblar business met 7,5mtr kabel?

• HyperBart
Kecin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:18:

Specificaties:
  • 3 x 25A aansluiting
Alfen Pro line bij charge24.nl

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

geenstijl schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:25:

De vragen die ik heb:
Alles Hager voor +€90 is m.i. niets, maar dat valt en staat met wat je nog meer krijgt/wilt.
Dat gezegd hebben voor dit soort vangen (vervangen groepenkast) is er ook dit topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 (linkt naar specifiek hoofdstuk in de TS over verschillende A-merken (en gebrek aan merk)).

M.b.t. HW/Peblar leest de Peblar de API uit van de HW dat is lokaal en dan werkt loadbalancing. Daar hoeft geen van de twee devices in principe internet voor te hebben.

Met die +€250 voor een Peblar Business zou ik dat ook doen, maar let wel op met die merken van je groepenkast. Als ik heel eerlijk ben vertrouw ik elektriciens niet die met bijv. een SEP, Chint, Noark, Gacia of EMAT komen aanzetten, maar dat ben ik.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
geenstijl schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:53:
[...]
Of je houdt nergens rekening mee, en zoekt niets verder uit maar vertrouwt op het redelijk consistente advies van je mede tweakers en gooit er die 16% extra tegen aan en weet dan zeker dat je er geen spijt van krijgt :*) (als je wèl spijt krijgt kost het je meer, òf in frustratie òf in centjes ;) ).

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:46
Hoe gaat een Granny/mobile charger om met een stopcontact waar de stroom van afgeschakeld wordt? Niet elke 5 mins maar b.v 1x per dag aan(als zon is voorspeld) van 11:00 tot 16:00.

• Peter-036
Op dezelfde manier als wanneer je de stekker eruit trekt, of 'm weer in de WCD steekt zou ik verwachten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Awesomo4k schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:26:
Hoe gaat een Granny/mobile charger om met een stopcontact waar de stroom van afgeschakeld wordt? Niet elke 5 mins maar b.v 1x per dag aan(als zon is voorspeld) van 11:00 tot 16:00.
Belangrijker is de vraag hoe je die aan/uitschakelt. Een granny charger hoort namelijk ƩƩrst in het stopcontact en dƔn pas in de auto. Anders gebruik je het stopcontact (of waar je ook mee schakelt) om de stroom te onderbreken en das niet best. Een stekker mag officieel niet als stroomscheider gebruikt worden. Alleen als spanningsscheider (niet-stroomvoerend dus).

<John O`Mill>

• Awesomo4k
Ik zal de situatie duidelijker schetsen maar ik denk dat het dus niet handig is het zo te doen.

Woon in BE en wil liefst geen vaste oplossing omdat dat duurder is + dat moet melden + herkeuring stroom. Ivm piekbelasting wil ik maximaal 2.5kW laden. Sneller laden kan ik in de straat bij een 11kW lader doen.

Ik heb een CEE 16A stopcontact waarop ik mijn auto kan aansluiten met een mobile charger. Nu wil ik dat stopcontact met een relais aan/uit schakelen. Ik kan die relais schakelen op basis van automation in HA zodat ik zo goed als enkel laad met stroom van de zon.

Automation zou dan b.v. worden: Als zon is voorspeld van b.v. min 25kWh dan ga aan om 11:00u en ga uit om 16:00u. Dus 1 x per dag aan en uit als bepaalde forecast is. Niet werkelijk op de live zon.

De stroom aanzetten is denk ik geen probleem maar Ik twijfel dus alleen of ik ''gewoon'' de stroom van de lader af mag halen of dat mijn auto dan gaat piepen?

Ik had gehoopt dat ik laden via de Polestar api in HA kon sturen maar dat gaat helaas niet.

• HyperBart
Awesomo4k schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:18:
Ik zal de situatie duidelijker schetsen maar ik denk dat het dus niet handig is het zo te doen.

Woon in BE en wil liefst geen vaste oplossing omdat dat duurder is + dat moet melden + herkeuring stroom. Ivm piekbelasting wil ik maximaal 2.5kW laden. Sneller laden kan ik in de straat bij een 11kW lader doen.

Ik heb een CEE 16A stopcontact waarop ik mijn auto kan aansluiten met een mobile charger. Nu wil ik dat stopcontact met een relais aan/uit schakelen. Ik kan die relais schakelen op basis van automation in HA zodat ik zo goed als enkel laad met stroom van de zon.

Automation zou dan b.v. worden: Als zon is voorspeld van b.v. min 25kWh dan ga aan om 11:00u en ga uit om 16:00u. Dus 1 x per dag aan en uit als bepaalde forecast is. Niet werkelijk op de live zon.

De stroom aanzetten is denk ik geen probleem maar Ik twijfel dus alleen of ik ''gewoon'' de stroom van de lader af mag halen of dat mijn auto dan gaat piepen?

Ik had gehoopt dat ik laden via de Polestar api in HA kon sturen maar dat gaat helaas niet.
Kijk eens naar evcc, ik denk dat die wel eerst de auto een stop-laden commando geven voor ze de relais schakelen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Awesomo4k
Als je dat schakelen doet met een voldoende zware magneetschakelaar zoals deze, dan gaat het wel goed. Zo’n ding is daarvoor gebouwd.

Je hebt een CEE 16A stopcontact, zeg je. Daar kun je dan van alles insteken. Ik heb al oplossingen gezien van een ā€˜gewone’ laadpaal die via zo’n stopcontact aangesloten is. Dat zou bij jou dus ook kunnen. Of een waterdicht kastje met dinrail en een geschikte magneetschakelaar, die je met bijvoorbeeld HA aanstuurt?
Dan heb je geen herkeuring nodig.

<John O`Mill>

• Awesomo4k
Hippe Lip schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:40:
@Awesomo4k
Als je dat schakelen doet met een voldoende zware magneetschakelaar zoals deze, dan gaat het wel goed. Zo’n ding is daarvoor gebouwd.

Je hebt een CEE 16A stopcontact, zeg je. Daar kun je dan van alles insteken. Ik heb al oplossingen gezien van een ā€˜gewone’ laadpaal die via zo’n stopcontact aangesloten is. Dat zou bij jou dus ook kunnen. Of een waterdicht kastje met dinrail en een geschikte magneetschakelaar, die je met bijvoorbeeld HA aanstuurt?
Dan heb je geen herkeuring nodig.
Een ''gewone'' laadpaal op CEE wordt gezien als vast en moet ik dus laten installeren en herkeuren.

Ik had dus inderdaad ook zo'n magneetschakelaar in gedachten en dan deze mobile lader: https://voldt.nl/products...el?variant=47887753609550

Ik denk vraag even aan Lumo wat mijn wagen ervan gaat vinden en krijg dit resultaat:
Bij een eenvoudige relais‑schakelaar moet je meestal de lader handmatig resetten (bijv. door de stekker eruit te halen en terug te steken) voordat het weer normaal kan laden. Als dit het geval zou zijn, dan mist het zijn doel :)

Dus nu de grote vraag... Als ik het ''mobiel'' oplos... kan dit wel of gaat mijn auto dan errors geven?

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:31
Awesomo4k schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Een ''gewone'' laadpaal op CEE wordt gezien als vast en moet ik dus laten installeren en herkeuren.
Anders misschien een iets slimmere mobiele lader, bijv iets als dit? https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r

• Awesomo4k
ndrost schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Anders misschien een iets slimmere mobiele lader, bijv iets als dit? https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r
Oww dit ziet er bijna helemaal goed uit! Local web interface for direct device access + Wi-Fi and Bluetooth connectivity + No hub required

Nu nog enkel bedenken... hoe ik van 3F naar 1F CEE 16A ga.... Kan dat denk je ook met die Shelly?

• Dartlink
  • Laatst online: 20:41
Awesomo4k schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Oww dit ziet er bijna helemaal goed uit! Local web interface for direct device access + Wi-Fi and Bluetooth connectivity + No hub required

Nu nog enkel bedenken... hoe ik van 3F naar 1F CEE 16A ga.... Kan dat denk je ook met die Shelly?
Zoiets? https://www.jskhandelsond...-fase-16a-3-polig-325163/

• ndrost
Andersom denk ik, maar verloopje is inderdaad niet ingewikkeld. Snelle zoektocht lijkt de suggestie te doen dat die Shelly ook werkelijk werkt met maar 1 fase aangesloten, maar kwestie van proberen denk ik.

• Dartlink
  • Laatst online: 20:41
ndrost schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Andersom denk ik, maar verloopje is inderdaad niet ingewikkeld. Snelle zoektocht lijkt de suggestie te doen dat die Shelly ook werkelijk werkt met maar 1 fase aangesloten, maar kwestie van proberen denk ik.
Ja klopt, was ook maar een snelle link :)

En anders moet ie even Shelly mailen :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Awesomo4k schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Ga je het vermogen van die lader alsjeblieft niet met een Shelly schakelen? Zet daar dan een magneetschakelaar tussen. Die kun je wƩl met een Shelly schakelen.

En: als je via een stopcontact werkt, maximeer je laadstroom dan tot 12A in geval van een CEE-ding (of 10A bij een gewoon stopcontact). Dan weet je redelijk zeker dat het veilig is, want er lopen wel heel veel uren toch niet mis te verstane, flinke stromen doorheen.

<John O`Mill>

• ndrost
Hippe Lip schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Ga je het vermogen van die lader alsjeblieft niet met een Shelly schakelen? Zet daar dan een magneetschakelaar tussen. Die kun je wƩl met een Shelly shcakelen.
Deze mobiele lader heeft dus een ingebouwde powered-by-shelly schakelaar, dus ik ga ervan uit dat dat gewoon goed en veilig werkt.

En eens dat vermogen iets omlaag zetten een goed idee is met een cee-naar-cee verloop er tussen.

• McPoowl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-03 08:51
Na veel zoeken (o.a. in dit topic) toch maar eens mijn vraag posten met de hoop op beter resultaat.

Ik heb bij mijn vorige werkgever in mijn leasecontract een EvBox Elvi laten monteren, alles koek en ei. Inmiddels al een hele tijd (3 jaar) over naar een andere werkgever, en ook daar geen problemen met de Evbox gehad; alles goed gegaan met nieuwe laadpas en ook met het automatisch terugbetalen van de laadsessies geen problemen gehad.

ZƩlfs na de overname van de backend services door 50five bleef mijn paal trouw opladen en ook daar bleef de automatische terugbetaling gewoon netjes werken.

Echter, sinds een aantal weken (laatste succesvolle sessie is van 5 februari jl.) wordt mijn laadpas niet meer geaccepteerd. De LED van de paal knippert rood, wat volgens het boekje betekent dat de kaart niet geautoriseerd is. De pas blijft werkt wel nogsteeds op andere (publieke) palen.

Dat is echter iets wat nooit is ingesteld, en ook nooit voor problemen heeft gezorgd. Ik laad (al jaren) met een MTC laadpas van mijn leasemaatschappij.

Ik heb al een ticket ingeschoten bij 50five, maar het verleden leert dat die niet heel vlot reageren...

Enige vergelijkbare ervaringen of hoeken waar in ik een oplossing kan gaan zoeken? Ik gebruikte de paal niet extreem veel, maar nu die het niet meer doet, mis je het ineens :+

• HyperBart
McPoowl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:18:
Na veel zoeken (o.a. in dit topic) toch maar eens mijn vraag posten met de hoop op beter resultaat.

Ik heb bij mijn vorige werkgever in mijn leasecontract een EvBox Elvi laten monteren, alles koek en ei. Inmiddels al een hele tijd (3 jaar) over naar een andere werkgever, en ook daar geen problemen met de Evbox gehad; alles goed gegaan met nieuwe laadpas en ook met het automatisch terugbetalen van de laadsessies geen problemen gehad.

ZƩlfs na de overname van de backend services door 50five bleef mijn paal trouw opladen en ook daar bleef de automatische terugbetaling gewoon netjes werken.

Echter, sinds een aantal weken (laatste succesvolle sessie is van 5 februari jl.) wordt mijn laadpas niet meer geaccepteerd. De LED van de paal knippert rood, wat volgens het boekje betekent dat de kaart niet geautoriseerd is. De pas blijft werkt wel nogsteeds op andere (publieke) palen.

Dat is echter iets wat nooit is ingesteld, en ook nooit voor problemen heeft gezorgd. Ik laad (al jaren) met een MTC laadpas van mijn leasemaatschappij.

Ik heb al een ticket ingeschoten bij 50five, maar het verleden leert dat die niet heel vlot reageren...

Enige vergelijkbare ervaringen of hoeken waar in ik een oplossing kan gaan zoeken? Ik gebruikte de paal niet extreem veel, maar nu die het niet meer doet, mis je het ineens :+
Weglopen van 50five, een en al miserie met die club. Ze maken er zelfs al videoreportages van bij jullie in NL.

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:55
Dag, ik heb de volgende vraag. Hoe kan ik aantonen aan mijn werkgever dat ik thuis heb geladen.

Mijn situatie:
- Alfen 22 kW Eve Single Pro-line
- 3 fase aansluiting
- had backoffice service abbonnement bij vandenbron, is overgenomen door justplugin, achterstallige betalingen tot aan 6 maanden terug dus ga daar nu weg
- moet kosten kunnen declareren bij werkgever en daarbij aantonen dat ik op mijn thuisadres geladen heb
- heb nu MySkoda app waar wel laadgeschiedenis in zit en je een locatie kan toevoegen, echter in de csv export word helaas niet aangegeven per sessie welke locatie dit is.

Wat zijn mijn opties om dit zelf te kunnen meten? iWat ik begreep van de service providers is dat er nu een sim kaart in zit. Ik heb destijds ook utp kabel getrokken volgens mij maar nog niks mee gedaan. Ik heb niet zoveel zin om weer op zoek te gaan naar een nieuwe backoffice service. Collega raad mij https://tibber.com/nl maar zit ok niet te wachten om te switchen van energieleverancier.

Dank voor tips of suggesties!

• Inspired
Undersound3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:46:
Dag, ik heb de volgende vraag. Hoe kan ik aantonen aan mijn werkgever dat ik thuis heb geladen.

Mijn situatie:
- 3 fase aansluiting
- had backoffice service abbonnement bij vandenbron, is overgenomen door justplugin, achterstallige betalingen tot aan 6 maanden terug dus ga daar nu weg
- moet kosten kunnen declareren bij werkgever en daarbij aantonen dat ik op mijn thuisadres geladen heb
- heb nu MySkoda app waar wel laadgeschiedenis in zit en je een locatie kan toevoegen, echter in de csv export word helaas niet aangegeven per sessie welke locatie dit is.

Wat zijn mijn opties om dit zelf te kunnen meten? iWat ik begreep van de service providers is dat er nu een sim kaart in zit. Ik heb destijds ook utp kabel getrokken volgens mij maar nog niks mee gedaan. Ik heb niet zoveel zin om weer op zoek te gaan naar een nieuwe backoffice service. Collega raad mij https://tibber.com/nl maar zit ok niet te wachten om te switchen van energieleverancier.

Kun je geen overzicht uit de portal van justplugin halen? Dan matchen met de laadpas transacties en zou voldoende moeten zijn.

• HyperBart
Undersound3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:46:

Mijn situatie:
- 3 fase aansluiting

Als je Alfen verbonden is met je thuisnetwerk kan je met de ACE Service Installer een soort export draaien.
Je kan ook eens kijken met de zogenaamde EVE Connect App, ik weet dat die echt een mooi lijstje kan draaien van alle laadsessies.

Laten we eerst je declaratie even goed veiligstellen en daarna kunnen we gaan klussen/zoeken naar een nieuwe backend.

Ik zou persoonlijk ook niet de laadbeurten van de Skoda opleveren omdat je echt wil aantonen wat er bij jou verbruikt is (lees door de meter gegaan is), als de Skoda straks meet zonder de laadverliezen heb jij die wel betaald en niet vergoed gekregen door je werkgever. Juist is juist...

Goede backendproviders die hier regelmatig de revue passeren zijn E-Flux (ROAD) en TAP Electric. Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met E-flux. @JanHenk is meer voor de TAP. Maar alsjeblief, regel eerst je huidige laadbeurten voor je dingen gaat wijzigen. 6 maanden laadbeurten, da's een smakje geld.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2026 10:18 ]

• Undersound3
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Als je Alfen verbonden is met je thuisnetwerk kan je met de ACE Service Installer een soort export draaien.
Je kan ook eens kijken met de zogenaamde EVE Connect App, ik weet dat die echt een mooi lijstje kan draaien van alle laadsessies.

Laten we eerst je declaratie even goed veiligstellen en daarna kunnen we gaan klussen/zoeken naar een nieuwe backend.

Ik zou persoonlijk ook niet de laadbeurten van de Skoda opleveren omdat je echt wil aantonen wat er bij jou verbruikt is (lees door de meter gegaan is), als de Skoda straks meet zonder de laadverliezen heb jij die wel betaald en niet vergoed gekregen door je werkgever. Juist is juist...

Goede backendproviders die hier regelmatig de revue passeren zijn E-Flux (ROAD) en TAP Electric. Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met E-flux. @JanHenk is meer voor de TAP. Maar alsjeblief, regel eerst je huidige laadbeurten voor je dingen gaat wijzigen. 6 maanden laadbeurten, da's een smakje geld.
Dankjewel voor je reactie! Fijn om goede ervaringen over backendproviders te horen.
Even over justplugin, eerlijk is eerlijk, de maanden zijn inmiddels betaald maar pas na er boven op zitten en flink aandringen van mijn kant. Misschien verbeterd het in de toekomst maar voor nu ben ik daar weg.

Over het foutief meten van de MySkoda app ben ik niet zo bang maar het zou kunnen inderdaad. Ik dacht alleen die locatie erbij, even filteren in excell en ik ben klaar.

De ACE service installer daar heb ik eerder over gehoord maar volgens mij alleen windows?
Ik ga voor nu die Eve Connect app eens proberen. Dank

• HyperBart
Undersound3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Fijn om goede ervaringen over backendproviders te horen.
Even over justplugin, eerlijk is eerlijk, de maanden zijn inmiddels betaald maar pas na er boven op zitten en flink aandringen van mijn kant. Misschien verbeterd het in de toekomst maar voor nu ben ik daar weg.

Over het foutief meten van de MySkoda app ben ik niet zo bang maar het zou kunnen inderdaad. Ik dacht alleen die locatie erbij, even filteren in excell en ik ben klaar.

De ACE service installer daar heb ik eerder over gehoord maar volgens mij alleen windows?
Ah, als je alleen voor de toekomstige beter wil gaan zitten dan is het wisselen naar een eigen/andere backend provider wel handig om nu te doen.
Waarom zeg ik "eigen", vaak doet je werkgever dit voor je en nemen ze de paal "bij hun" in beheer/portaal. Dan doen zij het overkoepelend "kostenbeheer" van alle werknemers/laadpalen.

Jij kan nu zelf je laadpaal op een andere backend hangen, dan heb je dus wat meer zelf te regelen maar daarna is het smooth sailing.

ACE is inderdaad Windows only en is zoals de naam een beetje aangeeft de app voor installateurs.
Ik raad je aan om de EVE connect app alleen als read only/uitlees ding te gebruiken en er geen aanpassingen in te gaan doen.
Stel dat je toch "honger krijgt" om je paal met EVE Connect aan te sturen (ik denk aan vermogensbeperking/planner/etc) dan verwijs ik je graag door naar het evcc topic hier.

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Nou, die app doet alleen een benadering van de geladen energie op basis van delta in SoC en een veronderstelde batterij capaciteit. De ervaring leert dat de energie die door de meter gaat van het laadstation toch minimaal 10% hoger is. Lijkt me persoonlijk de minste goede bron.

Je thuislaadsessies kun je het beste uit de Alfen zelf halen. Eventueel een cross check met de gegevens van de Skoda app qua datum en tijd. Zie reeds gegeven instructies...

• Ernste
En hij hangt inmiddels. Uiteindelijk het 'potdeksel-issue' opgelost met vulringen tussen frame en hout. Het is trouwens een Alfen Eve Single S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW8GON1RoVT4tSO_9EQe8bmeoQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WVFqpp2roYMrEs25bzS9m7l.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ernste schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:19:
En hij hangt inmiddels. Uiteindelijk het 'potdeksel-issue' opgelost met vulringen tussen frame en hout. Het is trouwens een Alfen Eve Single S.

[Afbeelding]
Netjes werk, @Ernste (y)
Dit ziet er beter uit dan het opvullen van die ruimte. Er zal vast wel wat vuil, blaadjes of zo, tussen komen. Dan kun je even met wat druklucht of een tuinspuit de boel weer schoonmaken.

<John O`Mill>

• HyperBart
Ernste schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:19:

[Afbeelding]
Zit die bovenste bout niet enorm krom/schuin tov de backplate in het hout?

• Ernste
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Wel iets maar de laadpaal paste er nog steeds prima op zonder forceren/wrikken. Er is dus in de constructie wel wat marge ingebouwd. Een baksteen muur is natuurlijk ook vaak niet helemaal vlak.

• Hippe Lip

Hippe Lip

HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Zolang het niet naar binnen kan lekken lijkt me dat geen probleem.
Zit aan de binnenkant met een dopje waterdicht afgesloten, @Ernste ?

<John O`Mill>

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
[...]

Ik had mijn paal ook via Vandebron. Nu Justplugin en wil daar ook weg. Heb nog nooit in kunnen loggen.

Kreeg je het wachtwoord toen je weg ging?

• Undersound3
La1974 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Ik had mijn paal ook via Vandebron. Nu Justplugin en wil daar ook weg. Heb nog nooit in kunnen loggen.

Kreeg je het wachtwoord toen je weg ging?
Moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit ingelogd heb. Dat heeft een installateur toen allemaal gedaan.

• Ernste
Hippe Lip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Zolang het niet naar binnen kan lekken lijkt me dat geen probleem.
Zit aan de binnenkant met een dopje waterdicht afgesloten, @Ernste ?
Unit hangt waterpas op alle drie de assen, dus lijkt me niet zo’n probleem. En hij hangt aan de oostkant, dus dat helpt ook. Maar we gaan het zien :)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
Undersound3 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit ingelogd heb. Dat heeft een installateur toen allemaal gedaan.
Dan ga je toch niet kunnen inloggen op je paal?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Volgens mij kwam er een link naar een "slimme" granny voorbij maar ik kan het niet terugvinden. Met CEE, instelbaar vermogen en ook iets van schedules dacht ik.
Wie weet waar ik op doel en kan de link nogmaals delen?

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 05-03-2026 12:52 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:51:
Volgens mij kwam er een link naar een "slimme" granny voorbij maar ik kan het niet terugvinden. Met CEE, instelbaar vermogen en ook iets van schedules dacht ik.
Wie weet waar ik op doel en kan de link nogmaals delen?
Deze misschien? https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Die ja! Dankje.
Kun je die ook 1 fase aansluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 05-03-2026 13:41 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Die ja! Dankje.
Goeie vraag. Misschien als je maar 1 fase van zo'n 3 fase stopcontact aansluit, maar anders misschien even contact met Shelly opnemen?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:35
[...]

Die ja! Dankje.
Uit de reviews:
Great value for money, with some lacking functionality.

The device only supports 3 phase charging. Unfortunately, no option to single-phase charge. Therefore also switching charging power according to solar surplus is limited between 4.2kW and 11kW.
Dus nee helaas.

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:18
[...]

Die ja! Dankje.
Nee, niet mogelijk. Werkt alleen op 3 fase.

• Destynx
  • Laatst online: 22:25
Vanwege de introductie van ERE's en de aanschaf van onze tweede EV zit ik met een dilemma en ben benieuwd naar jullie visie.

Huidige situatie:
  • Tesla Wall Charger (geen MID)
  • 3Ɨ25A aansluiting
  • zonnepanelen: ~5 kW omvormer met 7kWp op 1-fase.
  • Homey aanwezig voor automatisering
Auto’s:
  • Tesla Model 3
  • Kia Soul EV (Type-1, 1-fase ~16A)
Gebruik ongeveer:
  • Tesla 15k km/jaar (lange ritten, dus ook regelmatig DC laden)
  • Soul 15k km/jaar (korte ritten, vrijwel alles thuis laden)
Huidige laadopstelling:
Met Homey stuur ik via de Tesla-API de auto zelf aan op basis van zonne-overschot. Dat werkt eigenlijk heel goed: de Tesla kan daardoor tot 1A op 3-fase terugmoduleren, waardoor hij al vanaf 700 W overschot kan laden (en ja, ik ben bekend met de laadverliezen dan :9 ).

Wat ik wil:
  • ERE-certificaten kunnen verkopen (dus MID-meter nodig)
  • laden zoveel mogelijk op zonne-overschot
  • Tesla liefst automatisch 1-fase naar 3-fase laten wisselen afhankelijk van overschot
  • Soul op 1-fase PV-laden.
Optie 1
Tesla Wall Connector MID (~€570)
Voordelen: goedkope upgrade, huidige PV-regeling blijft werken (Tesla kan extreem laag moduleren).
Nadeel: Soul laadt gewoon vast ~3,7 kW.

Optie 2
Easee Charge Max + Equalizer (~€1000)
Voordelen: PV-laden voor beide auto's, fase-switching mogelijk, socket i.p.v. vaste kabel want de Soul is nog type-1 en de Tesla type-2.
Nadeel: minimum ~6A (~1,4 kW) en Tesla kan niet meer zo laag moduleren als nu.

Vraag:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Is het verschil in PV-benutting groot genoeg om de Easee + Equalizer te rechtvaardigen, of is een Tesla MID-lader hier eigenlijk de logischere keuze? Wisselen kan ik in beide gevallen zelf doen.

Extra detail: mijn zonnepanelen zitten op fase 3, dus bij 3-fase laden komt een deel van het vermogen uit het net op L1/L2. Dat wordt door de laadpaal verrekend maar ik weet niet of de Easee Equalizer dat ook zo oppakt.

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-F_BOOoQG2SHhPUkb2TrIDNJBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNXk2pnLmNHiyFQovAl7GxbR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Destynx op 06-03-2026 14:49 ]

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: AdlƄr Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
He wordt in de meter in de meterkast verrekend, niet in de paal. ;) Met EVCC kan de TWC ook fase switchen.

[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 06-03-2026 16:42 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Undersound3
La1974 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Dan ga je toch niet kunnen inloggen op je paal?
Gelukkig een foto gemaakt van de gegevens toen de monteur hier was. Ik heb nu connectie met mijn laadpaal via de Eve app.

Bedankt iedereen !

• Destynx
daemonix schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:41:
He wordt in de meter in de meterkast verrekend, niet in de paal. ;) Met EVCC kan de TWC ook fase switchen.
Is dat zo? Volgens EVCC is de TWC zelf niet aan te sturen, je moet de auto aansturen en daarbij is geen optie om naar 1-fase te switchen helaas.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: AdlƄr Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Undersound3
Ok even een dubbelcheck, ik heb in het verleden weleens iets gelezen over het niet updaten naar een bepaalde nieuwere firmwareversie.

Als ik naar Inzicht ga in de app zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLFluciEmsLzHQTy7RaOc7zCIT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S1ui2hr5xFxvhteDnhv8PZy.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik bij Instellingen -> Laadpaal -> Firmare op "Nieuwe firmware-update beschikbaar" klik zie ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2j8zxKl2SNzvbcly_wk3udZE_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLlm9mtk3w57JdW3ERfT86gt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Undersound3 op 06-03-2026 21:04 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:26:
Vanwege de introductie van ERE's en de aanschaf van onze tweede EV zit ik met een dilemma en ben benieuwd naar jullie visie.

Huidige situatie:
  • Tesla Wall Charger (geen MID)
  • 3Ɨ25A aansluiting
  • zonnepanelen: ~5 kW omvormer met 7kWp op 1-fase.
  • Homey aanwezig voor automatisering
Auto’s:
  • Tesla Model 3
  • Kia Soul EV (Type-1, 1-fase ~16A)
Gebruik ongeveer:
  • Tesla 15k km/jaar (lange ritten, dus ook regelmatig DC laden)
  • Soul 15k km/jaar (korte ritten, vrijwel alles thuis laden)
Huidige laadopstelling:
Met Homey stuur ik via de Tesla-API de auto zelf aan op basis van zonne-overschot. Dat werkt eigenlijk heel goed: de Tesla kan daardoor tot 1A op 3-fase terugmoduleren, waardoor hij al vanaf 700 W overschot kan laden (en ja, ik ben bekend met de laadverliezen dan :9 ).

Wat ik wil:
  • ERE-certificaten kunnen verkopen (dus MID-meter nodig)
  • laden zoveel mogelijk op zonne-overschot
  • Tesla liefst automatisch 1-fase naar 3-fase laten wisselen afhankelijk van overschot
  • Soul op 1-fase PV-laden.
Optie 1
Tesla Wall Connector MID (~€570)
Voordelen: goedkope upgrade, huidige PV-regeling blijft werken (Tesla kan extreem laag moduleren).
Nadeel: Soul laadt gewoon vast ~3,7 kW.

Optie 2
Easee Charge Max + Equalizer (~€1000)
Voordelen: PV-laden voor beide auto's, fase-switching mogelijk, socket i.p.v. vaste kabel want de Soul is nog type-1 en de Tesla type-2.
Nadeel: minimum ~6A (~1,4 kW) en Tesla kan niet meer zo laag moduleren als nu.

Vraag:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Is het verschil in PV-benutting groot genoeg om de Easee + Equalizer te rechtvaardigen, of is een Tesla MID-lader hier eigenlijk de logischere keuze? Wisselen kan ik in beide gevallen zelf doen.

Extra detail: mijn zonnepanelen zitten op fase 3, dus bij 3-fase laden komt een deel van het vermogen uit het net op L1/L2. Dat wordt door de laadpaal verrekend maar ik weet niet of de Easee Equalizer dat ook zo oppakt.

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.

[Afbeelding]
Als je maar een 5 kW omvormer hebt, waarom wil je dan op 3 fasen zonneladen? Dat werkt ook prima op 1 fase als je auto's tot 7,4 kW op 1 fase kunnen (wat vaak het geval is als ze ook 11 kW op 3 doen).

Wel praktisch om dan je laadpaal op dezelfde fase te hebben als je PV qua load balancing.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Als je maar een 5 kW omvormer hebt, waarom wil je dan op 3 fasen zonneladen? Dat werkt ook prima op 1 fase als je auto's tot 7,4 kW op 1 fase kunnen (wat vaak het geval is als ze ook 11 kW op 3 doen).

Wel praktisch om dan je laadpaal op dezelfde fase te hebben als je PV qua load balancing.
Omdat ik maar een 3x25a aansluiting heb (begin svp. niet over selectiviteit, daar ben ik me van bewust maar de installatie is al 5 jaar oud nooit issues gehad en kan nu niet meer aankloppen bij de installateur). Tevens kan mijn Tesla geen 7,4 kW op 1-fase doen. Ik zou dan een groot deel van de dag een deel van de PV overschot missen.

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Omdat ik maar een 3x25a aansluiting heb (begin svp. niet over selectiviteit, daar ben ik me van bewust maar de installatie is al 5 jaar oud nooit issues gehad en kan nu niet meer aankloppen bij de installateur). Tevens kan mijn Tesla geen 7,4 kW op 1-fase doen. Ik zou dan een groot deel van de dag een deel van de PV overschot missen.
Ik heb ook 3x25A, wat is het probleem?

Weet je heel zeker dat je Tesla dat niet kan? Zover ik kan vinden wel nl.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Ik heb ook 3x25A, wat is het probleem?

Weet je heel zeker dat je Tesla dat niet kan? Zover ik kan vinden wel nl.
7,4kW op 1-fase betekend 32A, dan klapt de zekering van Liander er bij langdurig gebruik uit als ik hem 's nachts een keer wil gaan laden.

Je hebt wel gelijk dat de Tesla op 1-fase met 32A kan laden, daar was ik niet van op de hoogte. Lost alsnog bovenstaand probleem niet op helaas.

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:07:
[...]

7,4kW op 1-fase betekend 32A, dan klapt de zekering van Liander er bij langdurig gebruik uit als ik hem 's nachts een keer wil gaan laden.

Je hebt wel gelijk dat de Tesla op 1-fase met 32A kan laden, daar was ik niet van op de hoogte. Lost alsnog bovenstaand probleem niet op helaas.
Maar dat is geen probleem. Je doet dat nl nooit. Je laadt op zonneoverschot dus als je 5 kW opwekt (en je huis verbruikt verder niks) dan gaat er 0 kW door je meter en 5 kW naar je auto. 25A afzekeren is genoeg voor je laadpaal. Zo heb ik (en vele anderen hier) het ook en dat werkt helemaal prima, zelfs als niet alle opwek op de laadfase zit.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:14:
[...]

Maar dat is geen probleem. Je doet dat nl nooit. Je laadt op zonneoverschot dus als je 5 kW opwekt (en je huis verbruikt verder niks) dan gaat er 0 kW door je meter en 5 kW naar je auto. 25A afzekeren is genoeg voor je laadpaal. Zo heb ik (en vele anderen hier) het ook en dat werkt helemaal prima, zelfs als niet alle opwek op de laadfase zit.
Dan kan ik in de winter nergens meer heen, want dan heb ik absoluut niet voldoende stroom uit de panelen, dus trekt de auto gewoon 7,4kW als ik ga laden. Tevens gaat het wel heel lang duren als ik hem op 5kW begrens in die periode er gaat ruim 75kW in mijn Tesla 8)7

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Dan kan ik in de winter nergens meer heen, want dan heb ik absoluut niet voldoende stroom uit de panelen, dus trekt de auto gewoon 7,4kW als ik ga laden. Tevens gaat het wel heel lang duren als ik hem op 5kW begrens in die periode er gaat ruim 75kW in mijn Tesla 8)7
Je begrijp het niet helemaal denk ik :). In de winter ga je gewoon 3fasen 11 kW laden. En sowieso met loadbalancing natuurlijk. Alleen zonladen doe je op 1 fase en op basis van overschot. Iets wat bv de Zappi kan (heb ik).

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Je begrijp het niet helemaal denk ik :). In de winter ga je gewoon 3fasen 11 kW laden. En sowieso met loadbalancing natuurlijk. Alleen zonladen doe je op 1 fase en op basis van overschot. Iets wat bv de Zappi kan (heb ik).
Dan ben ik toch erg nieuwsgierig naar jouw setup want dat klinkt precies als wat ik nodig heb! Hier is de laadpaal zelf afgezekerd met een 16a aardlekautomaat, dus de stroom die via de laadpaal zal lopen (32A) gaat wel over 1 van de 3 fases van die automaat, die vind dat denk ik niet leuk. Heb jij de Zappi met een 32A 3-fase aardlekautomaat afgezekerd?

Eventueel PB als dit teveel offtopic is!

• HyperBart
Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Ik draai evcc en doe met een scriptje wat leuke dingen.
Zo heb ik een locatie waar ik evcc draai waar ik ā€˜s morgens alles naar 1 fase gooi en savonds alles naar 3 fasen.

Thuis en op die locatie heb ik Alfen’s staan en ben daar enorm tevreden van. Zeker icm evcc, fase wisselen, de planner en de stabiliteit van dit hele verhaal een echte aanrader.

Verder heb ik soortgelijke limitaties als jij met een netaansluiting van 20A zelfs en zware pv 4kW op een fase (die primaire fase van de laadpaal hangt op die fase met zwaarste PV) en verder heb ik nog een tweede Alfen laadpunt monofasig.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 06-03-2026 22:33 ]

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Dan ben ik toch erg nieuwsgierig naar jouw setup want dat klinkt precies als wat ik nodig heb! Hier is de laadpaal zelf afgezekerd met een 16a aardlekautomaat, dus de stroom die via de laadpaal zal lopen (32A) gaat wel over 1 van de 3 fases van die automaat, die vind dat denk ik niet leuk. Heb jij de Zappi met een 32A 3-fase aardlekautomaat afgezekerd?

Eventueel PB als dit teveel offtopic is!
Ik heb al verteld hoe m'n setup is :). Laadpaal op 25A afgezekerd en 3 fasen aangesloten. Er zit 2,3 kW aan PV op fase 1 en dat gaat prima met de loadbalancing.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Ik heb al verteld hoe m'n setup is :). Laadpaal op 25A afgezekerd en 3 fasen aangesloten. Er zit 2,3 kW aan PV op fase 1 en dat gaat prima met de loadbalancing.
Dat snap ik! Maar wat ik nog even mis is hoe de laadpaal 7,4kW kan leveren over fase 1 die op 25A is afgezekerd. Die 32A loopt wel degelijk door de aardlek voor je laadpaal en volgens jou is die op 25A. Dat de hoofdaansluiting er geen moeite mee heeft snap ik, die hoeft (7,4-2,3) 5,1kW te leveren, dat gaat prima op 25A.

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:58:
[...]

Dat snap ik! Maar wat ik nog even mis is hoe de laadpaal 7,4kW kan leveren over fase 1 die op 25A is afgezekerd. Die 32A loopt wel degelijk door de aardlek voor je laadpaal en volgens jou is die op 25A. Dat de hoofdaansluiting er geen moeite mee heeft snap ik, die hoeft (7,4-2,3) 5,1kW te leveren, dat gaat prima op 25A.
Niet :). Je gaat nooit 7,4 kW op 1 fase doen met zonladen want je hebt maar maximaal 5 kW aan overschot beschikbaar (je omvormer). In mijn geval is dat ongeveer 5,8 kW. Vandaar de 25A. Als je wel 32A kan halen met je PV dan zeker je uiteraard af op 32A (en zorg je dat de kabel dat kan hebben!).

Als je opwek op een andere fase zit dan waar je op laadt dan kan je wel naar de grens van je hoofdzekering gaan maar met loadbalancing zou dat nooit fout moeten gaan. Idealiter zit het natuurlijk wel gewoon op dezelfde fase.

• Destynx
Termy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Niet :). Je gaat nooit 7,4 kW op 1 fase doen met zonladen want je hebt maar maximaal 5 kW aan overschot beschikbaar (je omvormer). In mijn geval is dat ongeveer 5,8 kW. Vandaar de 25A. Als je wel 32A kan halen met je PV dan zeker je uiteraard af op 32A (en zorg je dat de kabel dat kan hebben!).

Als je opwek op een andere fase zit dan waar je op laadt dan kan je wel naar de grens van je hoofdzekering gaan maar met loadbalancing zou dat nooit fout moeten gaan. Idealiter zit het natuurlijk wel gewoon op dezelfde fase.
Ah, ik snap je nu! Was even in de war door die eerste 7,4kW opmerking. Jouw Zappi pakt dus 5kW op 1-fase om jouw EV mee op te laden. Ik weet niet of andere laadpalen ook zo flexibel zijn (Zappi heeft nog geen MID meter ingebouwd) of dat ze of 16A of 32A pakken. Dat laatste vind mijn meterkast niet zo leuk 8)7.

• Destynx
HyperBart schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ik draai evcc en doe met een scriptje wat leuke dingen.
Zo heb ik een locatie waar ik evcc draai waar ik ā€˜s morgens alles naar 1 fase gooi en savonds alles naar 3 fasen.

Thuis en op die locatie heb ik Alfen’s staan en ben daar enorm tevreden van. Zeker icm evcc, fase wisselen, de planner en de stabiliteit van dit hele verhaal een echte aanrader.

Verder heb ik soortgelijke limitaties als jij met een netaansluiting van 20A zelfs en zware pv 4kW op een fase (die primaire fase van de laadpaal hangt op die fase met zwaarste PV) en verder heb ik nog een tweede Alfen laadpunt monofasig.
Thanks! Daar ga ik me even in verdiepen! Die dingen zijn alleen niet de mooiste 8)7

• Termy

Termy

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Ah, ik snap je nu! Was even in de war door die eerste 7,4kW opmerking. Jouw Zappi pakt dus 5kW op 1-fase om jouw EV mee op te laden. Ik weet niet of andere laadpalen ook zo flexibel zijn (Zappi heeft nog geen MID meter ingebouwd) of dat ze of 16A of 32A pakken. Dat laatste vind mijn meterkast niet zo leuk 8)7.
Hij pakt zoveel overschot als je beschikbaar hebt met een maximum wat je instelt op de paal, iig in geval van de Zappi. Helaas geen MID meter ingebouwd idd.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Is dat zo? Volgens EVCC is de TWC zelf niet aan te sturen, je moet de auto aansturen en daarbij is geen optie om naar 1-fase te switchen helaas.
Heb je mijn sig gezien? Daarin staat een Tesla. ;) DIe kan dat wel.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Ik heb het ook zo ongeveer als @Termy. Zappi gezekerd op 3x32A (6mm2 kabel). Hoofdaansluiting 3x25A dus loadbalancing op 25A. Omvormer 1 fase max. 5kW. Zonnestroomoverschot laden op 1 fase van 1,4kW tot 5kW (kan tot 7,4kW maar ik heb maar 5kW max zonnestroom). Snel laden 11kW op 3 fasen.

• Destynx
daemonix schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:17:
[...]

Heb je mijn sig gezien? Daarin staat een Tesla. ;) DIe kan dat wel.
Ah, hoe precies? Via de API gaat onze wel naar 1A maar altijd op 3-fase. Ik heb nog geen manier gevonden om de auto zelf te laten switchen naar 1-fase zonder dat de laadpaal daarvoor iets moet doen.

Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen