• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Als je nou je laadpaal via OCPP koppelt (en dan dus niet je Peblar met LekkerLaden) en je wilt zoiets als DAO of EVCC op je HA gebruiken, dan gaat dat dus altijd via het internet en kan dat niet lokaal?

En gaat dat dan snel genoeg?
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Van wat ik weet (maar vraag het even in Peblar topic) kan de Peblar juist dubbel aangestuurd worden zowel lokaal (modbus) als via OCPP.
Savagegek in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

avdwerf in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

crryp in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

[ Voor 97% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:10 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even in een aparte reactie zodat quotes alleen dit oppakken:

Verder heeft EVCC ook een OCPP forward proxy, dus ook dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn. https://docs.evcc.io/en/integrations/ocpp-forwarding/

Daarin is het ook mogelijk om external commands te negeren en alleen sessies door te geven aan een externe partij. Ik ben heel erg benieuwd of iemand dat al eens met ERE providers heeft gedaan. Dat zou namelijk alle nadelen van OCPP gekoppelde ERE bedrijven weghalen.

laat maar 1, De discussie op github is recent gevoerd, en deze forward functie is niet geschikt voor ERE, omdat het je verplicht de lader met OCPP aan EVCC te hangen. https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30232

edit2:

Toch een feature request met ERE en OCPP via EVCC: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/32989

Daarom ook een pull-request waarin al code beschikbaar is die getest wordt momenteel. Hoopvol!

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33320

Alsnog hoopvol: wel OCPP koppeling, geen remote control voor slim laden en geen blokkering van je lader door externe partijen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:13 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:18
Mbt OCPP koppelingen voor ERE is het volgens mij heel makkelijk: de eerste particulier die niet kon laden door de schuld van een OCPP koppeling met een ERE-inboekdienstverlener meldt dat hier. Vervolgens stappen alle klanten over op een andere ERE-inboekdienstverlener. Probleem opgelost. :+ Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:24
Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Als je nou je laadpaal via OCPP koppelt (en dan dus niet je Peblar met LekkerLaden) en je wilt zoiets als DAO of EVCC op je HA gebruiken, dan gaat dat dus altijd via het internet en kan dat niet lokaal?

En gaat dat dan snel genoeg?
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Wat is je doel? Zonneladen of smart price laden? Want evcc praat gewoon lokaal via de modbus om dit aan te sturen dus dit blijft lokaal. Enige wat via de cloud gaat is de laad sessie autorisatie.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:16:
Mbt OCPP koppelingen voor ERE is het volgens mij heel makkelijk: de eerste particulier die niet kon laden door de schuld van een OCPP koppeling met een ERE-inboekdienstverlener meldt dat hier. Vervolgens stappen alle klanten over op een andere ERE-inboekdienstverlener. Probleem opgelost. :+ Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.
Waar doel je op, @RichieB?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RichieB
@Hippe Lip Dat hangt van je laadpaal af. EVCC gebruikt voor Peblar de lokale modbus over TCP aansturing. Die werkt ook gewoon als je OCPP hebt aan staan. Voor laadpalen met een cloud API zal het inderdaad over internet gaan.

• RichieB
Er wordt hier met alle macht gezocht naar een manier om OCPP te gebruiken voor ERE-certificaten zonder de inboekdienstverlener schrijfrechten te geven op de laadpaal. Mijn punt is dat de eerste inboekdienstverlener die zo'n koppeling misbruikt direct aan de schandpaal wordt genageld en daardoor zijn klanten zal verliezen. Het risico lijkt me vrij klein en de impact ook. Je kan immers gewoon de OCPP instellingen aanpassen als dit gebeurt..

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:24
RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:43:
@Hippe Lip Dat hangt van je laadpaal af. EVCC gebruikt voor Peblar de lokale modbus over TCP aansturing. Die werkt ook gewoon als je OCPP hebt aan staan. Voor laadpalen met een cloud API zal het inderdaad over internet gaan.
Ik dacht even dat we op het peblar thread zaten @Hippe Lip dus wat @RichieB zegt! Maar bij peblar is dit inderdaad lokaal via modbus en heb ik goeie ervaring mee. Zowel zonladen als price laden en loadbalancing werkt snel!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:43:
Dank, @RichieB, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat EVCC juist OCPP gebruikte voor de koppeling met Peblar.

Ik heb nog geen Peblar, maar ben nu aan het inlezen over Peblar (die ik wel al bij iemand geïnstalleerd heb en daardoor een beetje ken), EVCC en DAO. Dat vooral ook als voorbereiding op 2027 = ex-salderingsregeling.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:46:
Er wordt hier met alle macht gezocht naar een manier om OCPP te gebruiken voor ERE-certificaten zonder de inboekdienstverlener schrijfrechten te geven op de laadpaal. Mijn punt is dat de eerste inboekdienstverlener die zo'n koppeling misbruikt direct aan de schandpaal wordt genageld en daardoor zijn klanten zal verliezen. Het risico lijkt me vrij klein en de impact ook. Je kan immers gewoon de OCPP instellingen aanpassen als dit gebeurt..
Het gaat mij niet zozeer om die schrijfrechten, als wel om het vaststellen wat er wel of juist niet meer kan als je je ERE-provider via OCPP koppelt.
Bovendien stuur ik mijn laadpaal liefst lokaal aan, zodat ik de minste kans op storingen of zo heb. Dat zit me met mijn huidige Zappi bijvoorbeeld niet lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-09-2026 18:01 ]

<John O`Mill>

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 17:24
RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:46:
[...]

Sja, je zou ook kunnen stellen dat de eerste en beste bank waarvan een medewerker misbruik maakt van mijn pincode ook aan de schandpaal genageld wordt. De schade is bij mij ook minimaal, saldo herstellen en gaan toch? Toch geeft niemand publiekelijk het advies om je pincode aan bankmedewerkers te verstrekken.

Dienstverleners dienen te werken op een "need to know" basis. Ze krijgen van mij de data die ze nodig hebben en geen bit meer.

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 21-09-2026 19:11 ]

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:02
chielmi schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:
Ik heb mijn Easee Charge Max sinds een week of 6 gekoppeld bij Zeres. Sindsdien zo'n 440 kWh geladen, maar in het Zeres customer portal zie ik hier niets van terug. Ik zie het juiste serienummer en de laadpaal staat gemarkeerd als "verbonden".

Of is het zo dat ik pas aan het eind van het kwartaal het daadwerkelijke verbruik zie?
Hier net zo. Eerste en tweede kwartaal alles via CSV doorgestuurd naar de portal. Ook sinds dat het weer mogelijk was, via de koppeling aangemeld voor uitlezing. Zoals het er nu naar uitziet, lezen ze pas in de aangifte periode de meter uit. Verder weinig communicatie vanuit Zeres.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:51:
[...]

Hier net zo. Eerste en tweede kwartaal alles via CSV doorgestuurd naar de portal. Ook sinds dat het weer mogelijk was, via de koppeling aangemeld voor uitlezing. Zoals het er nu naar uitziet, lezen ze pas in de aangifte periode de meter uit. Verder weinig communicatie vanuit Zeres.
Hier ook Zeres. Communicatie is zeer matig, verdere zie je ook geen ontwikkelingen op de site. Bv percentage commissie zie je nergens, en wat ze uit betaald hebben en hoe ze tot dat bedrag komen is ook zeer onduidelijk. Hopelijk verandert dat op korte termijn.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 18:07
TurboNick3 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:02:
[...]

Bedoel je hiermee dat als je geen RFID gebruikt je geen OCCP koppeling kan maken?
Ik kreeg de Pebblar Business niet aan zeres gekoppeld via hun handleiding die zeres support me doorstuurde. komt gewoon niet overeen met pebblars interface.

heb overigens ook nog nooit een uitbetaling van zeres ontvangen, geen idee wanneer je dat zou mogen verwachten.
Nee, dat kan prima. Je kunt ook gewoon lokaal aan blijven sturen.

Maar ik heb liever dat mijn Peblar niet aanstuurbaar is vanaf Internet en dat is bij OCCP het geval. Een koppeling voor enkel uitlezen van het verbruik is in principe makkelijk te ontwikkelen, dus ik hoop dat die er gaat komen. Anders installeer ik lokaal een OCCP-proxy. Van daaruit kan je koppelen met alleen leesrechten.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pzijde schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:07:
[...]

Nee, dat kan prima. Je kunt ook gewoon lokaal aan blijven sturen.

Maar ik heb liever dat mijn Peblar niet aanstuurbaar is vanaf Internet en dat is bij OCCP het geval. Een koppeling voor enkel uitlezen van het verbruik is in principe makkelijk te ontwikkelen, dus ik hoop dat die er gaat komen. Anders installeer ik lokaal een OCCP-proxy. Van daaruit kan je koppelen met alleen leesrechten.
Of overstappen naar LekkerLaden, die kunnen dat wel via de API

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10 22:40
Iemand toevallig ervaring met Laadcash (Dogantech)? Zie dat tot op heden niet voorbijkomen, maar werd mij aangeraden door de installateur. Zit een afbouw ingebouwd voor het commissie percentage, tot uiteindelijk 13%.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15
SimonBR39 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:39:
Iemand toevallig ervaring met Laadcash (Dogantech)? Zie dat tot op heden niet voorbijkomen, maar werd mij aangeraden door de installateur. Zit een afbouw ingebouwd voor het commissie percentage, tot uiteindelijk 13%.
Ik heb er geen ervaring mee, je bent de 1e die ze noemt op enig Tweakers forum (al is dit wel het beste topic :) ). Waarschijnlijk is jouw installateur partner van Laadcash, en verdient hij er ook een centje aan, op zich niets mis mee natuurlijk, maar dat zal de reden zijn dat hij ze aanraadt. Die 13% bereik je vanzelf door 8 jaar bij ze te blijven zie ik, en die 17% is een nette commissie om mee te starten.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:06
Ziet er uit als een whitelabel reseller van Joulo en is dat blijkbaar ook. Als je bij Tibber zit heb je bij joulo direct 10% commissie ipv 20%

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Zoals al gecommuniceerd hier heeft lekkerladen de mogelijkheid om je contract te verlengen waarbij de zekerheid die je hen geeft zich vertaalt in een lagere comissie voor jou als contractant. Als je nu verlengt dan telt heel 2026 nog als jaar 1 mee en bij 3 jarig zit je dus tot 2028 aan hen verbonden tegen 18% (1jr =25%, 2jr= 22% en 3jr =18%).

Klinkt aantrekkelijk maar ik vroeg me dus af wat het betekent als gedurende de contractperiode voor alle nieuwe klanten hun comissie omlaag gaat. Gaan dan de commissiekosten voor contracthouders ook omlaag?

Heb deze vraag aan lekkerladen gesteld en geven aan dat als servicekosten omlaag gaan deze ook voor contracthouders omlaag zou moeten gaan. Het zou dan wel moeten gaan om de situatie waarbij de servicekosten van het 1 jaarscontact onder die van de 3 jaars contracten komt. De eventuele verlagingen worden dus niet evenredig doorgevoerd. Kortom het moet zich gaan uitwijzen als het zich voordat en ze geven aan daar een 'berekening' voor te hebben. Er wordt ook verwezen naar algemene voorwaarden waar dit in zou staan maar heb het niet kunnen vinden.

Een ander nieuwtje dat gedeeld word is dat er binnenkort een extra deal komt voor klanten die hoge aantallen kWh per jaar laden. Daarmee profiteren contracthouders verder. Wat het exact gaat inhouden is niet vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Manic op 23-09-2026 09:27 ]

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Uiteindelijk toch maar de keuze gemaakt voor Lekkerladen, mede omdat ik wel automatisch wil uitlezen, maar absoluut niet de controle kwijt wil via OCCP over mijn eigen aangeschafte Peblar Business.
Aanmelden is best soepel. Peblar Connect hub schuif aan, gegevens invoeren bij Lekkerladen en er is direct koppeling. De volgende ochtend stonden alle laadsessies erin.

• osluis
Mad_Manic schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:25:
Zoals al gecommuniceerd hier heeft lekkerladen de mogelijkheid om je contract te verlengen waarbij de zekerheid die je hen geeft zich vertaalt in een lagere comissie voor jou als contractant. Als je nu verlengt dan telt heel 2026 nog als jaar 1 mee en bij 3 jarig zit je dus tot 2028 aan hen verbonden tegen 18% (1jr =25%, 2jr= 22% en 3jr =18%).

Klinkt aantrekkelijk maar ik vroeg me dus af wat het betekent als gedurende de contractperiode voor alle nieuwe klanten hun comissie omlaag gaat. Gaan dan de commissiekosten voor contracthouders ook omlaag?

Heb deze vraag aan lekkerladen gesteld en geven aan dat als servicekosten omlaag gaan deze ook voor contracthouders omlaag zou moeten gaan. Het zou dan wel moeten gaan om de situatie waarbij de servicekosten van het 1 jaarscontact onder die van de 3 jaars contracten komt. De eventuele verlagingen worden dus niet evenredig doorgevoerd. Kortom het moet zich gaan uitwijzen als het zich voordat en ze geven aan daar een 'berekening' voor te hebben. Er wordt ook verwezen naar algemene voorwaarden waar dit in zou staan maar heb het niet kunnen vinden.

Een ander nieuwtje dat gedeeld word is dat er binnenkort een extra deal komt voor klanten die hoge aantallen kWh per jaar laden. Daarmee profiteren contracthouders verder. Wat het exact gaat inhouden is niet vermeld.
Een driejarig contract voor particulieren mag volgens de de wet van dam helemaal niet.

• Batilan
osluis schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:14:
[...]

Een driejarig contract voor particulieren mag volgens de de wet van dam helemaal niet.
Dat klopt niet, een langjarig contract mag wel degelijk als daar een voordeel tegenover staat (ik geniet nog steeds van mijn 3-jarig energiecontract met Greenchoice met 11.5 cent/kWh teruglevering en geen teruglever kosten, indertijd kon je aan alles zien dat er terugleverkosten aan zaten te komen). Ook als er niet een direct voordeel aan zit mag het natuurlijk, bijvoorbeeld omdat je als consument meer zekerheid wilt.

De wet gaat m.i. vooral over stilzwijgende verlengingen en het aangaan van langjarige contracten zonder dat dat zeer expliciet duidelijk is voor de contractant. Het doel is vooral het beschermen van consumenten tegen slinkse praktijken van commerciële aanbieders.

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 23-09-2026 11:52 ]

• osluis
Batilan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:50:
[...]

Dat klopt niet, een langjarig contract mag wel degelijk als daar een voordeel tegenover staat (ik geniet nog steeds van mijn 3-jarig energiecontract met Greenchoice met 11.5 cent/kWh teruglevering en geen teruglever kosten, indertijd kon je aan alles zien dat er terugleverkosten aan zaten te komen). Ook als er niet een direct voordeel aan zit mag het natuurlijk, bijvoorbeeld omdat je als consument meer zekerheid wilt.

De wet gaat m.i. vooral over stilzwijgende verlengingen en het aangaan van langjarige contracten zonder dat dat zeer expliciet duidelijk is voor de contractant. Het doel is vooral het beschermen van consumenten tegen slinkse praktijken van commerciële aanbieders.
Artikel 6:237 BW - Grijze lijst - Wetboek+

Kijk maar eens bij lid k)

dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;

Als een inboeker je dwingt om de volle 3 jaar uit te zitten zonder de optie om tussentijds maandelijks op te zeggen na het eerste jaar, dan handelen ze mogelijk in strijd met sub k. Ze moeten dan aantonen dat er substantiele economische voordelen voor de klant bestaan en ik vermoed dat je er met een paar procent korting niet gaat komen.

• Batilan
osluis schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:19:
[...]

Artikel 6:237 BW - Grijze lijst - Wetboek+

Kijk maar eens bij lid k)

dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;

Als een inboeker je dwingt om de volle 3 jaar uit te zitten zonder de optie om tussentijds maandelijks op te zeggen na het eerste jaar, dan handelen ze mogelijk in strijd met sub k. Ze moeten dan aantonen dat er substantiele economische voordelen voor de klant bestaan en ik vermoed dat je er met een paar procent korting niet gaat komen.
Persoonlijk vind ik het altijd lastig om wetsartikelen te lezen en te interpreteren, maar 237.k verwijst naar 236 j, p of q en die gaan nu net over de stilzwijgende verlenging die ik hierboven noemde.

Zullen we het weer over ERE's hebben :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Net even contact gehad met Joulo. Ze hebben Peblar Connect API ter vervanging van OCPP koppeling klaar voor goedkeuring.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 13:26 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:26:
Net even contact gehad met Joulo. Ze hebben Peblar Connect API ter vervanging van OCPP koppeling klaar voor goedkeuring.
Krijg net deze cryptische melding vanuit Peblar terug... Zal dus, minimaal, over hetzelfde gaan. Tijdspad blijft dus helaas onbekend.
Momenteel is alleen LekkerLaden gekoppeld aan onze CloudAPI. Alle overige partijen werken nu via OCPP. Ik voorzie dat hier wellicht in de toekomst verandering in kan komen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IJsbeer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:47:
[...]

Krijg net deze cryptische melding vanuit Peblar terug... Zal dus, minimaal, over hetzelfde gaan. Tijdspad blijft dus helaas onbekend.

[...]
Klopt, Joulo zat in afwachting van Peblar zijde.

• Robertvg65
  • Laatst online: 03-10 21:30
Hoe lang zit je vast aan je ERE-inboekdienstverlener? Wat de NEa zegt, wat de wet zegt en wat er in de kleine lettertjes staat

https://www.isde.nl/isde-blog/hoe-lang-zit-je-vast-aan-je-ere-inboekdienstverlener-wat-de-nea-zegt-wat-de-wet-zegt-en-wat-er-in-de-kleine-lettertjes-staat

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
Heel goed artikel, ik zie zo al een aantal partijen die hier fout (lijkten te) gaan.

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Is er al iemand hier die ervaring heeft met eredirect ? 10% klinkt heel aantrekkelijk, maar ik vind niks over uitbetalingstermijnen.

• osluis
Batilan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:22:
[...]

Persoonlijk vind ik het altijd lastig om wetsartikelen te lezen en te interpreteren, maar 237.k verwijst naar 236 j, p of q en die gaan nu net over de stilzwijgende verlenging die ik hierboven noemde.

Zullen we het weer over ERE's hebben :)
Praten over de rechtsgeldigheid van de aangeboden contracten van ERE inboekers gaat toch over ERE's.

Ik vind de deelnemers hier ervoor gewaarschuwd moeten worden dat het zeer onverstandig is om met partijen in zee te gaan die dergelijke praktijken erop na houden. Niet alleen kan je de legaliteit in twijfel trekken, maar daarnaast is het een zeer onvolwassen markt waarvan je nog geen flauw idee hebt hoe de gestabiliseerde situatie eruit zal zien.

Mijn advies is dan ook om dergelijke partijen links te laten liggen en direct falliet te laten gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 24-09-2026 10:53 ]

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:54
Beste mede tweakers,

ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je een smartevse gebruikte (wat ik icm ha met veel plezier doe) je niet in aanmerking kwam voor ERE registratie.

Nu lees ik hier dat dit dan toch mogelijk zou zijn.

Hiervoor zou ik dan wel een MID meter moeten aanschaffen. Maar ik wil graag mijn situatie hier even voorleggen om in te schatten hoe groot mijn kans van slagen zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1Kms4HLgfcJ5j0MGYjVmrEYVC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2adx0moM3sC7pGLHpj7nhxj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Wz3SUF9GDovQd4EG5r5TLRZpCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6pA5MWK1aRnZoPjKiY8ufZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVh0BCxHf5ycimz3PD2BTvFrmWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7uoAYaGxiEK0iUhJ8gdM0Rq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IG4Veh1mdWRtvV3siC73NY5bXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SLKQzjbgMd3nuqfBlNLaXKB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zat te denken aan de ABB KWH-meter 3-fase 65A B23 112–10E DIN-rail welke voor zo'n 60euro is aan te schaffen.

Hoe schatten jullie mijn kansen in en welke aanbieder raden jullie aan?

alvast bedankt!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 12:39
darklord007 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:57:
Beste mede tweakers,

ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je een smartevse gebruikte (wat ik icm ha met veel plezier doe) je niet in aanmerking kwam voor ERE registratie.

Nu lees ik hier dat dit dan toch mogelijk zou zijn.

Hiervoor zou ik dan wel een MID meter moeten aanschaffen. Maar ik wil graag mijn situatie hier even voorleggen om in te schatten hoe groot mijn kans van slagen zou zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zat te denken aan de ABB KWH-meter 3-fase 65A B23 112–10E DIN-rail welke voor zo'n 60euro is aan te schaffen.

Hoe schatten jullie mijn kansen in en welke aanbieder raden jullie aan?

alvast bedankt!
Ja, dit is een randgeval. Er is een mid meter. Maar de meter als geheel is niet goed gekeurd.

De meeste ere inboekers zullen dus zeggen helaas. Zelfs als ze het eerst accepteren, kan men later zeggen. Wordt niet ondersteund. Ik acht de kans klein voor acceptatie..

De reden is dat de inboeker niet kan bewijzen, dat er niet gesjoemeld is cq wordt. Maw een papieren tijger waar men niet aan wil beginnen.

• Batilan
osluis schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:53:
[...]

Praten over de rechtsgeldigheid van de aangeboden contracten van ERE inboekers gaat toch over ERE's.

Ik vind de deelnemers hier ervoor gewaarschuwd moeten worden dat het zeer onverstandig is om met partijen in zee te gaan die dergelijke praktijken erop na houden. Niet alleen kan je de legaliteit in twijfel trekken, maar daarnaast is het een zeer onvolwassen markt waarvan je nog geen flauw idee hebt hoe de gestabiliseerde situatie eruit zal zien.

Mijn advies is dan ook om dergelijke partijen links te laten liggen en direct falliet te laten gaan.
Dat is helemaal waar. Ben alleen bang dat we een hele welles/nietes discussie gaan krijgen over rechtsgeldigheid. Wat dat betreft is het hierboven genoemde artikel wellicht een goede referentie.

Conclusie is denk ik dat consumentenbescherming best wel goed geregeld is, en dat als je in een situatie komt waarin je een onredelijk nadeel hebt je wel weg kunt. Probleem is alleen wel dat de NEa nu stelt dat je maar 1 inboeker per jaar op een aansluiting kunt hebben. Dat zou dan ongunstig kunnen uitpakken.

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:03

BPi

dinandus schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:47:
@Erik1805 Kan ook afhangen van merk zonne installatie. Ikzelf heb ook Joulo, en een Solar Edge systeem. Die schijnt momemteel 1 x wekelijks je geladen kWh van je kWh`s naar Joulo door te geven, dit zou in de toekomst wat sneller gaan worden, werd me laatst door Joulo medegedeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlB96GcVHzyoElvij45YwXAcd38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAIrUDnQ8zGLfKAJCG9vg4Dx.jpg?f=fotoalbum_large Andere ERE-dienstverleners volgen spoedig bij SolarEdge (beeld van dinsdag)

• darklord007
internet4me schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:24:
[...]

Ja, dit is een randgeval. Er is een mid meter. Maar de meter als geheel is niet goed gekeurd.

De meeste ere inboekers zullen dus zeggen helaas. Zelfs als ze het eerst accepteren, kan men later zeggen. Wordt niet ondersteund. Ik acht de kans klein voor acceptatie..

De reden is dat de inboeker niet kan bewijzen, dat er niet gesjoemeld is cq wordt. Maw een papieren tijger waar men niet aan wil beginnen.
Bedankt voor je feedback. als ik echter verder zoek zie ik veel mensen die toch succesvol geregistreerd zijn.
Ik ga het eens proberen, 60euro voor een MID meter en we weten het.
Ik kom erop terug als ik meer weet _/-\o_

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 18:23
darklord007 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:33:
[...]

Bedankt voor je feedback. als ik echter verder zoek zie ik veel mensen die toch succesvol geregistreerd zijn.
We hebben bij een vriend van mij ook een MID-gecertificeerde meter in de lader gebouwd in overleg met de inboekdienstverlener. Die adviseerde om dan een homewizard meter te nemen, omdat je daarmee de meetgegevens (ook per dag) veel gemakkelijker aan hun kunt aanleveren.

Zwerius Kriegsman

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:04
Zwerius schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:14:
[...]

We hebben bij een vriend van mij ook een MID-gecertificeerde meter in de lader gebouwd in overleg met de inboekdienstverlener. Die adviseerde om dan een homewizard meter te nemen, omdat je daarmee de meetgegevens (ook per dag) veel gemakkelijker aan hun kunt aanleveren.
Kan je toelichten hoe je dit hebt gedaan en dit goedgekeurd hebt gekregen? Ik zit met een paal waarbij de fabrikant me alleen een nieuwe wil verkopen maar zou graag ook zelf een meter inbouwen.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:23
[...]

Ter geruststelling: Het wordt geaccepteerd. Ik zit bij Zeres en mijn EVBox paal die ik heb omgebouwd naar SmartEVSE en later een MIDMeter toegevoegd (48 euro) is goedgekeurd.
Voorlopige afspraak: standen invullen en een foto van de MIDMeter aan het einde van ieder kwartaal.

Ik zit nu nog even te rommelen met de OCPP. Dat werkt nog niet goed. Zeres geeft altijd antwoord op alle vragen maar het duurt soms een paar dagen voor ik antwoord krijg. Dat vind ik niet erg. Ben er van overtuigd dat het over een tijdje allemaal goed werkt.

21,9 kWh/100km

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:26
Gister kwam er achter dat het start laden van mijn auto (evc-net integratie) met een laadpaal van 50 five niet meer vanuit home assistant kon doen. Evc/50five heeft 2fa aangezet en je kunt het niet meer uitzetten.

Die route gebruik ik echter ook om de laadsessies in joulo te krijgen, met username en password. Ik zie dat er sinds 3 september geen laadsessies meer ingelezen zijn in joulo.

Anderen die dit probleem ook hebben, en zo ja: is dan handmatig exporteren vanuit evc-net dan nog de enige optie?

• Zwerius
Shandar04 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:58:
[...]

Kan je toelichten hoe je dit hebt gedaan en dit goedgekeurd hebt gekregen? Ik zit met een paal waarbij de fabrikant me alleen een nieuwe wil verkopen maar zou graag ook zelf een meter inbouwen.
Er zat al een DIN-rail in de lader, waarop nog ruimte vrij was. Daarop de kWh-meter geplaatst en uiteraard de binnenkomende netkabel aangesloten op de kWh-meter en van de kWh-meter naar de oorspronkelijke ingang van de lader. In overleg met de inboekdienstverlener gekozen voor een Homewizard kWh-meter (uiteraard MID-gecertificeerd), omdat je daarmee via de Homewizard app mooie overzichten kunt maken van de dagelijkse laadsessies. Verder natuurlijk een paar foto's moeten opsturen van het inwendige van de lader en een verklaring moeten invullen en ondertekenen, dat via de kWh-meter in de lader ook alleen maar de stroom voor de EV-lader liep.

Zwerius Kriegsman

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
[...]

Als je nog verder zoekt dan zie je dat er ook registraties weer ingetrokken zijn. Eigen verantwoordelijkheid, maar hoog risico.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:22
Volgens de Europese AFIR-verordening (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) moeten alle nieuw geplaatste laadpunten vanaf 1 januari 2027 de communicatiestandaard ISO 15118 ondersteunen.

Bijv. Tesla wallbox gen 3 en Zonneplan Charge 3 voldoen niet. Weet iemand hoe dit zit?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wbdj schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:47:
Volgens de Europese AFIR-verordening (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) moeten alle nieuw geplaatste laadpunten vanaf 1 januari 2027 de communicatiestandaard ISO 15118 ondersteunen.

Bijv. Tesla wallbox gen 3 en Zonneplan Charge 3 voldoen niet. Weet iemand hoe dit zit?
AFIR is alleen toepasbaar op (semi)publieke laders. Zal de documentatie van de EC weer eens bekijken, de ISO-15118-20 zou me als uitzondering verrassen.

Verder is momenteel ISO-15118, laat staan -20 voornamelijk vapourware. Komende jaren komen genoeg knoeiers vast nog weg met een PLC modem in het PCB bakken en niks doen. Handhaving in deze markt is sowieso marginaal tot eigenlijk niet bestaand.

-edit- Verhip, het is nog waar ook. Blijft bovenstaande verder wel toepasbaar. Het is wat beter geworden omdat de markt iets volwassener aan het worden is maar de hoeveelheid rotzooi in de markt is nogsteeds gigantisch met amper controle laat staan handhaving.
2.1.3. Private recharging points for alternating current (AC) and direct current (DC) electric light- and heavy-duty electric vehicles installed or renovated from 1 January 2027 shall comply, for interoperability purposes, at least with the following standards:
(a)

EN IEC 61851-1:2019 ‘Electric vehicle conductive charging system – Part 1: General requirements’ (for Mode 2 recharging);
(b)

EN ISO 15118-20:2022 ‘Road vehicles – Vehicle to grid communication interface – Part 20: 2nd generation network layer and application layer requirements’ (for Mode 3 or Mode 4 recharging).

[ Voor 57% gewijzigd door GoldenSample op 25-09-2026 13:10 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• 0xygen500

Die Zonneplan charge 3 is toch gloednieuw? 😅

• darklord007
Pr088 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:38:
[...]

Als je nog verder zoekt dan zie je dat er ook registraties weer ingetrokken zijn. Eigen verantwoordelijkheid, maar hoog risico.
risico van 60euro, is te overzien.

OpenEVSE is goedgekeurd door Jouro. De SmartEVSE ondersteunt OCCP 1.6J dus ik zie eigelijk geen reden waarom dit niet goed gekeurd kan worden. Ik bouw m eens in en ga t proberen. Lukt te ene niet kan ik altijd een andere proberen.

Heb nu een shellyEM ingebouwd, deze kan er dan sowieso uit, dus ga er sowieso op vooruit

• BartjeBoos
  • Laatst online: 13:52

Het gaat om nieuw geplaatste laadpalen vanaf januari 2027. Je kan dus nu nog een laadpasl op prive terrein plaatsen die na een software update niet voldoet aan die regels.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De AFIR verordening ziet firm- en software updates als regulier onderhoud van de laadpaal en niet als renovatie.
Wanneer je groepenkast na 31-12-2026 wordt aangepast van 1 naar 3 fasen voor de laadpaal, en de laadpaal was al geschikt voor 3 fasen maar werkte tot dan op 1 fase, zou dit WEL als renovatie kunnen worden gezien. Dit is nl. een hardwarematige aanpassing voor specifiek de laadpaal.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 21:20
Solarman schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:01:
De AFIR verordening ziet firm- en software updates als regulier onderhoud van de laadpaal en niet als renovatie.
Wanneer je groepenkast na 31-12-2026 wordt aangepast van 1 naar 3 fasen voor de laadpaal, en de laadpaal was al geschikt voor 3 fasen maar werkte tot dan op 1 fase, zou dit WEL als renovatie kunnen worden gezien. Dit is nl. een hardwarematige aanpassing voor specifiek de laadpaal.
En jij denkt dat zij dat voor privé laadpalen gaan controleren?

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 20:34
sahinasappelsap schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:43:
Gister kwam er achter dat het start laden van mijn auto (evc-net integratie) met een laadpaal van 50 five niet meer vanuit home assistant kon doen. Evc/50five heeft 2fa aangezet en je kunt het niet meer uitzetten.

Die route gebruik ik echter ook om de laadsessies in joulo te krijgen, met username en password. Ik zie dat er sinds 3 september geen laadsessies meer ingelezen zijn in joulo.

Anderen die dit probleem ook hebben, en zo ja: is dan handmatig exporteren vanuit evc-net dan nog de enige optie?
2 factor authenticatie kan bij mij gewoon uitgezet worden in de 50five portal.

Dat is idd noodzakelijk als je de laadsessies automatisch in joulo wil hebben.

Edit: ik zie nu dat het bij mij nu ook aan staat en het niet uitgezet kan worden. Waardeloos van 50five.

[ Voor 6% gewijzigd door thecure op 25-09-2026 18:24 ]

• Bexxerz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 11:43
sahinasappelsap schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:43:

Ik heb dit helaas ook. Ik heb het al twee keer uitgeschakeld maar deze optie is nu niet meer mogelijk helaas :(

• helloitsme
  • Laatst online: 09:14
Bexxerz schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb dit helaas ook. Ik heb het al twee keer uitgeschakeld maar deze optie is nu niet meer mogelijk helaas :(
@sahinasappelsap

Ik kan het nu zelf niet testen, maar wat wellicht werkt is om in te loggen op het web portal van evc-net (dus inloggen met 2 fa) en dan, terwijl je ingelogd bent op evc-net via de website van joulo de data weer in laten lezen. Je heb dan geen continue update, maar als dit wel werkt dan is het handiger dan csv files down/uploaden.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-10 16:58
thecure schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:18:
[...]

Edit: ik zie nu dat het bij mij nu ook aan staat en het niet uitgezet kan worden. Waardeloos van 50five.
En ik maar denken dat mét 2FA juist veiliger is dan zonder... >:)

Nu heb ik geen ervaring met 50five, maar kun je daar niet ergens een app-password aanmaken dan?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• sahinasappelsap
helloitsme schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:24:
[...]

@sahinasappelsap

Ik kan het nu zelf niet testen, maar wat wellicht werkt is om in te loggen op het web portal van evc-net (dus inloggen met 2 fa) en dan, terwijl je ingelogd bent op evc-net via de website van joulo de data weer in laten lezen. Je heb dan geen continue update, maar als dit wel werkt dan is het handiger dan csv files down/uploaden.
Ik heb ooit die koppeling op joulo gemaakt, maar ik kan nergens in de portal een sync knop vinden. Waar moet ik kijken?

• helloitsme
  • Laatst online: 09:14
sahinasappelsap schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:26:
[...]

Ik heb ooit die koppeling op joulo gemaakt, maar ik kan nergens in de portal een sync knop vinden. Waar moet ik kijken?
Onder laadstations en dan 'koppel opnieuw"?

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 25-09-2026 21:00 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Aanbieding van Zeres, vooral voor de twijfelaars zoals ik in het bezit van een oude Easee zonder MID meter.

Betreft een vervanging van de oude Easee voor een nieuwe met MID meter. Dit met gesloten beurs, de aanschaf wordt gefund met de Ere certificaten.

https://www.zeres.nl/laadpaal/#programma

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• sahinasappelsap
helloitsme schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:59:
[...]

Onder laadstations en dan 'koppel opnieuw"?
Die optie heb ik niet. Ik zal het eens aan joulo vragen via de chat

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10 22:08
@sahinasappelsap @Bezzerk @helloitsme

Merkwaardig. Ik zit ook bij 50Five en Joulo. Kon eerst 2FA uitzetten maar nu niet meer. Mijn laadsessies komen echter gewoon door bij Joulo.

• pzijde
bert pit schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:15:
Aanbieding van Zeres, vooral voor de twijfelaars zoals ik in het bezit van een oude Easee zonder MID meter.

Betreft een vervanging van de oude Easee voor een nieuwe met MID meter. Dit met gesloten beurs, de aanschaf wordt gefund met de Ere certificaten.

https://www.zeres.nl/laadpaal/#programma
Wat is dan het voordeel? Dat zij het voorschieten? Zit je wel aan die partij vast.

[ Voor 3% gewijzigd door pzijde op 26-09-2026 02:07 ]

• AppieHamsteren
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-10 19:37
Zwerius schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:31:
[...]

Er zat al een DIN-rail in de lader, waarop nog ruimte vrij was. Daarop de kWh-meter geplaatst en uiteraard de binnenkomende netkabel aangesloten op de kWh-meter en van de kWh-meter naar de oorspronkelijke ingang van de lader. In overleg met de inboekdienstverlener gekozen voor een Homewizard kWh-meter (uiteraard MID-gecertificeerd), omdat je daarmee via de Homewizard app mooie overzichten kunt maken van de dagelijkse laadsessies. Verder natuurlijk een paar foto's moeten opsturen van het inwendige van de lader en een verklaring moeten invullen en ondertekenen, dat via de kWh-meter in de lader ook alleen maar de stroom voor de EV-lader liep.
Welke inboeker heb je een contract mee kunnen sluiten als ik vragen mag?

PS: Ik zie nu dat laadgeld er ook een artikel over heeft : https://laadgeld.nl/artikelen/ere-vergoeding-zonder-mid-meter-met-inbouwen

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
pzijde schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 02:06:
[...]

Wat is dan het voordeel? Dat zij het voorschieten? Zit je wel aan die partij vast.
Dat als eerste. Als tweede moet je gewoon het restant, als je niet genoeg certificaten krijgt, aftikken na 3 jaar. Ik denk niet dat t een goede deal is, eerlijk gezegd.

• 0xygen500
ZieMaar! schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:28:
[...]

Dat als eerste. Als tweede moet je gewoon het restant, als je niet genoeg certificaten krijgt, aftikken na 3 jaar. Ik denk niet dat t een goede deal is, eerlijk gezegd.
Ligt er een beetje aan. Als ze het afrekenen tegen bruto ere prijs dus zonder commissie is het wel prima deal

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:49
0xygen500 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:43:
[...]

Ligt er een beetje aan. Als ze het afrekenen tegen bruto ere prijs dus zonder commissie is het wel prima deal
Mwah.. echt veel geld voor een paal. Heb een tweedehandse evbox Evi voor 150 euro gescoord op MP. Bestaande paal er af, deze er op en klaar.

Persoonlijk zou ik zo iets nooit doen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 18:33
Vanuit tweedehands gezien is het duur. Voor een nieuwe paal is het een nette prijs. De veel genoemde Peblar Business is nog duurder.

• internet4me
thecure schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:18:
[...]

Idd zeer vervelend van 50five. De klant moet echt de optie krijgen, Om het uit te zetten.

Helaas kennen we 50five zo. Klantvriendelijk is een woord dat ze niet kennen.

Tip: maak op z’n minst een ticket aan. Als maar genoeg mensen klagen, komen ze in actie.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

internet4me schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:30:
[...]

Idd zeer vervelend van 50five. De klant moet echt de optie krijgen, Om het uit te zetten.

Helaas kennen we 50five zo. Klantvriendelijk is een woord dat ze niet kennen.

Tip: maak op z’n minst een ticket aan. Als maar genoeg mensen klagen, komen ze in actie.
Ze hebben nog nooit op een ticket van mij gereageerd. Ik zou er geen rekening mee houden dat ze naar hun klagende klanten luisteren.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
0xygen500 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:43:
[...]

Ja dan wel. Maar dat doen ze helaas niet :).

ik heb zo’n Lidl wallbox, maar krijg over 2 weken een BEV. Dan staan er hier dus 2 op de oprit. Ik heb panelen, een oprit, een dynamisch contract, laadt al veel op de goedkope momenten dus daar is niet (heel) veel meer te halen. Toch zou een slimmere laadpaal wel fijn zijn en dankzij ERE zou t aantrekkelijker kunnen zijn, maar dat hangt wel van de prijs van die certificaten op de wat langere termijn af.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
internet4me schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:30:
[...]

Als maar genoeg mensen klagen, komen ze in actie.
Ik ken echt niemand die positief is over 50Five, dus ik denk niet dat ze zich ergens iets van aantrekken. Blijkbaar kan het toch uit om zo'n instelling te hebben.

• internet4me
VidaR-9 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:37:
[...]

Ik ken echt niemand die positief is over 50Five, dus ik denk niet dat ze zich ergens iets van aantrekken. Blijkbaar kan het toch uit om zo'n instelling te hebben.
Jullie hebben helemaal gelijk qua 50five. Het is gewoon een slecht bedrijf. Echter tickets aanmaken is nu het enige wat we kunnen doen.

• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:11
internet4me schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:11:
[...]

Jullie hebben helemaal gelijk qua 50five. Het is gewoon een slecht bedrijf. Echter tickets aanmaken is nu het enige wat we kunnen doen.
Je kunt ook gewoon weg gaan bij 50 five.

ik had ze in het verleden als back office. Nog nooit zo’n waardeloos bedrijf meegemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Cupra KvG op 26-09-2026 12:19 ]

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:59
Cupra KvG schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:18:
[...]

Je kunt ook gewoon weg gaan bij 50 five.

ik had ze in het verleden als back office. Nog nooit zo’n waardeloos bedrijf meegemaakt.
Niet als je daar zit via je leasemaatschappij, geloof me, als ik privé bij deze club zat was ik inderdaad allang weggegaan, en had ik mijn newmotion paal allang in de prullenbak gegooid.

♨️ Fujitsu Waterstage 10kW | ☀️ 24 x 295 Wp | 🚗 Zeekr 001 100 kW | 📱 Redmi Note 13 | 🖥️ AMD 5500X3D + Intel Arc B580
⚙️ Synology DS118 | 🎮 NES, SNES, Xbox 360, Wii, Switch |⚡ERE's ➡️ Joulo

• Zwerius
AppieHamsteren schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:19:
[...]

Welke inboeker heb je een contract mee kunnen sluiten als ik vragen mag?

PS: Ik zie nu dat laadgeld er ook een artikel over heeft : https://laadgeld.nl/artikelen/ere-vergoeding-zonder-mid-meter-met-inbouwen
geregeld bij inboekdienstverlener "Laadloon"

Zwerius Kriegsman

• internet4me
itsme9x schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:31:
[...]

Niet als je daar zit via je leasemaatschappij, geloof me, als ik privé bij deze club zat was ik inderdaad allang weggegaan, en had ik mijn newmotion paal allang in de prullenbak gegooid.
Exact dit. Als ik de keuze had. Was ik allang weg gegaan. Echter de keuze ligt niet bij mij. (Helaas)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
pzijde schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 02:06:
[...]

Ik heb het zelf niet over voordelen gehad. Je kunt zelf even alle voorwaarden doornemen en dan zien of het voor jou voordelen heeft. Voor mij heeft het wel degelijk voordelen maar dat is off topic.

Je zit overigens niet aan de partij vast, want je kunt het resterende bedrag op elk moment betalen en bij een ander een ERE contract afsluiten.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-10 16:58
internet4me schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:43:
[...]

Exact dit. Als ik de keuze had. Was ik allang weg gegaan. Echter de keuze ligt niet bij mij. (Helaas)
Ik heb hier zelf een Peblar paal neergehangen en via TAP kan ik daar met de MTC laadpas van de leasemij gewoon laden tegen door mijzelf ingestelde tarieven terwijl ik met de privé auto gratis laad met een andere pas.
Weet niet hoe/of dat bij andere leasemaatschappijen zit, maar er is wellicht toch iets mogelijk...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:32
Peblar paal en bv tap kunnen rfid code uitlezen en koppelen aan profiel ( gratis) of betaald laden. Heeft verder niets met lease maatschappij van doen.

Paal wordt semi openbare paal daardoor

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
Zit bij Athlon lease, gewoon een mooie Zaptec paal met eigen kabel precies zoals ik wou. Kan op oprit laden en ook binnen als auto in de garage staat. Sowieso vind ik Athlon wel fijn, echt niks te klagen over.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zelf heb geen lease auto en die zal er zakelijk ook nooit komen; dus ik zoek zelf puur naar de goedkoopste, maar wel betrouwbare oplossing die zowel slim laden als ERE ondersteunt...

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

ZieMaar! schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:45:
Ik zelf heb geen lease auto en die zal er zakelijk ook nooit komen; dus ik zoek zelf puur naar de goedkoopste, maar wel betrouwbare oplossing die zowel slim laden als ERE ondersteunt...
Nieuw kom je dan hier uit: Webasto Unite Laadstation

[ Voor 66% gewijzigd door FAQ op 27-09-2026 13:07 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:37
Blijf twijfelen over het hele ERE gebeuren. Punt is dat ik hiervoor een nieuwe paal moet aanschaffen.

Als ik dan kijk naar een Peblar Bussines kost dat ongeveer 900 euro, volgens lekkerladen zit de opbrengst op 400 per jaar dan is het in iets meer dan 2 jaar terugverdiend. Verloop ik de ''oude'' paal dan zal de terugverdientijd onder de 2 jaar komen te liggen.

Klinkt opzich niet verkeerd, mits de verdiensten niet teruglopen maar dat kan niemand zeggen.

Hoe zien anderen dit die hiervoor ook een nieuwe paal hebben aangeschaft?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@ecn1985 bekijk eens de link van de poster letterlijk één post boven de jouwe. 400 euro voor een MID laadpaal ;)

Al zijn ze in korte tijd enorm populair geworden.. alleen hier in de straat zijn er alleen al 4 :X Maar stiekem wel geinig als mensen je kopiëren.. (ik was de eerste, de eerste hangt er al jaren).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ecn1985
Glashelder schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:17:
@ecn1985 bekijk eens de link van de poster letterlijk één post boven de jouwe. 400 euro voor een MID laadpaal ;)

Al zijn ze in korte tijd enorm populair geworden.. alleen hier in de straat zijn er alleen al 4 :X Maar stiekem wel geinig als mensen je kopiëren.. (ik was de eerste, de eerste hangt er al jaren).
Bedankt voor de tip, ga ik naar kijken. Dat is niet duur dan is het zo goed als een no-brainer.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
ecn1985 schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:02:
Blijf twijfelen over het hele ERE gebeuren. Punt is dat ik hiervoor een nieuwe paal moet aanschaffen.

Als ik dan kijk naar een Peblar Bussines kost dat ongeveer 900 euro, volgens lekkerladen zit de opbrengst op 400 per jaar dan is het in iets meer dan 2 jaar terugverdiend. Verloop ik de ''oude'' paal dan zal de terugverdientijd onder de 2 jaar komen te liggen.

Klinkt opzich niet verkeerd, mits de verdiensten niet teruglopen maar dat kan niemand zeggen.

ERE's vindt ik heel twijfelachtig eerlijk gezegd. Ik heb net geen jaar geleden een Peblar Home laten installeren en nu ander halve maand geleden heb ik het alweer vervangen met een Business model met socket. Wel zelf gedaan omdat de upgrade vanaf een Peblar best simpel is met gezond verstand.

TVT's tjah... Ik zou hem in 1-1.5 jaar terug kunnen verdienen. Het is geen vetpot, maar ik zie het even als een kans om "gratis" te upgraden naar een Peblar Business die dus zichzelf zou moeten betalen. Als ik mijn Peblar home nog zou verkopen zou de tvt al wat korter zijn. Dus mijn argument is de "gratis" upgrade, niet perse als kosten verlaging.

De verdiensten zouden terug kunnen lopen omdat steeds meer mensen electrisch gaan rijden. Op lange termijn wordt er op een bepaald manier geforceerd meer CO2-emissie te reduceren. Maar of het ERE systeem na 2030 hier onderdeel wordt, dat is de vraag, ik denk het niet.

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• ecn1985
KoningSlakkie schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:34:
[...]

ERE's vindt ik heel twijfelachtig eerlijk gezegd. Ik heb net geen jaar geleden een Peblar Home laten installeren en nu ander halve maand geleden heb ik het alweer vervangen met een Business model met socket. Wel zelf gedaan omdat de upgrade vanaf een Peblar best simpel is met gezond verstand.

TVT's tjah... Ik zou hem in 1-1.5 jaar terug kunnen verdienen. Het is geen vetpot, maar ik zie het even als een kans om "gratis" te upgraden naar een Peblar Business die dus zichzelf zou moeten betalen. Als ik mijn Peblar home nog zou verkopen zou de tvt al wat korter zijn. Dus mijn argument is de "gratis" upgrade, niet perse als kosten verlaging.

De verdiensten zouden terug kunnen lopen omdat steeds meer mensen electrisch gaan rijden. Op lange termijn wordt er op een bepaald manier geforceerd meer CO2-emissie te reduceren. Maar of het ERE systeem na 2030 hier onderdeel wordt, dat is de vraag, ik denk het niet.
Als het tot 2030 rendabel blijft dan is er voldoende tijd om in elk geval de investering terug te verdienen dan vind ik het wel prima al is het maar onder het motto van dan hangt er een nieuwe laadpaal.

• pzijde
ecn1985 schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:02:

Ik heb mijn Zappi vervangen door een Peblar Business, enkel voor de ERE-regeling. Met ruim 3000 kWh laadverbruik per jaar heb ik die in minder dan 3 jaar terugverdiend. Als de prijs van ERE-certificaten halveert naar € 0,05 dan wordt dat 5 jaar. Wat mij betreft dus een no-brainer.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:58
Ik heb de Zappi goed en snel kunnen verkopen om de kosten van een nieuwe Peblar te verminderen. Met 6500kWh per jaar is het met een jaartje terug verdiend. Er zijn investeringen voor thuis die er veel langer over doen om terug te verdienen..

@DetailingBySmotske

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pzijde schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:08:
[...]

Ik heb mijn Zappi vervangen door een Peblar Business, enkel voor de ERE-regeling. Met ruim 3000 kWh laadverbruik per jaar heb ik die in minder dan 3 jaar terugverdiend. Als de prijs van ERE-certificaten halveert naar € 0,05 dan wordt dat 5 jaar. Wat mij betreft dus een no-brainer.
ERE-certificaten zijn huidig geen 10ct. Er zit verschil tussen kWh waarde via ERE certificaten in Euro's en hoeveel een ERE certificaat waard is.
Voor particulieren zit je altijd aan de 50,5% hernieuwbaar waardoor je op 0,332694 ERE per kWh zit. Zie evt.: https://www.emissieautori...er/inboeken-elektriciteit berekening is hier: Aantal ERE-E voor leveringen uit het net (2026) = levering [kWh] * 0,505 * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] / 1000

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:41
True schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:29:
[...]

ERE-certificaten zijn huidig geen 10ct. Er zit verschil tussen kWh waarde via ERE certificaten in Euro's en hoeveel een ERE certificaat waard is.
Voor particulieren zit je altijd aan de 50,5% hernieuwbaar waardoor je op 0,332694 ERE per kWh zit. Zie evt.: https://www.emissieautori...er/inboeken-elektriciteit berekening is hier: Aantal ERE-E voor leveringen uit het net (2026) = levering [kWh] * 0,505 * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] / 1000
Een ERE levert op het moment rond de 40ct op? Dat is dus ongeveer 13ct / kWh (3 kWh per ERE). Met 20% commissie houd je dus 10ct over. En de meesten betalen minder commissie dan dat. Dat wil echter niet zeggen dat die 40ct stabiel blijft natuurlijk. Maar wellicht bedoelde je dat ook.

Ik zit overigens rond de 6000 kWh per jaar (meestal iets meer). Projectie is toch zon 900 euro netto per jaar. Zonder moeite. Ik klaag niet.

[ Voor 9% gewijzigd door -PeeWee- op 27-09-2026 23:37 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

-PeeWee- schreef op zondag 27 september 2026 @ 23:34:
[...]

Een ERE levert op het moment rond de 40ct op? Dat is dus ongeveer 13ct / kWh (3 kWh per ERE). Met 20% commissie houd je dus 10ct over. En de meesten betalen minder commissie dan dat. Dat wil echter niet zeggen dat die 40ct stabiel blijft natuurlijk. Maar wellicht bedoelde je dat ook.
Nee er werd gesteld:
"Als de prijs van ERE-certificaten halveert naar € 0,05 dan wordt dat 5 jaar."
En eigenlijk werd daarmee bedoelt: de waarde van één kWh in ERE-certificaten, want als ERE van de huidige prijs naar 5ct daalt kunnen we dit topic wel opdoeken.

En er zijn een aantal inboekers die gretig gebruik maken van het feit dat men het verschil tussen kWh en ERE niet weet.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:03

BPi

Mijn aanvraag bij Joulo, die ik eind vorige week heb gedaan, is goedgekeurd. Inmiddels heb ik toegang tot een mooi dashboard met de data van de afgelopen maanden waarin mijn nieuwe laadpaal met MID-meter actief was.

Ze geven hierbij een waarde van €0,128 per kWh, met de opmerking 'betrouwbaar'.
Ik ben verrast over de snelheid en de hoeveelheid informatie die ze beschikbaar stellen.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-10 08:29
BPi schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:25:
Mijn aanvraag bij Joulo, die ik eind vorige week heb gedaan, is goedgekeurd. Inmiddels heb ik toegang tot een mooi dashboard met de data van de afgelopen maanden waarin mijn nieuwe laadpaal met MID-meter actief was.

Ze geven hierbij een waarde van €0,128 per kWh, met de opmerking 'betrouwbaar'.
Ik ben verrast over de snelheid en de hoeveelheid informatie die ze beschikbaar stellen.
Ik zit ook bij hun, vind het dashboard onoverzichtelijk. Via de website kun je wel de uren zien dat het laden "gratis" is, echter via de app weer niet. Bij mij staat er 13,8ct per kWh "betrouwbaar" trouwens.

Maar goed, ik hanteer de vuistegel, als de kWh prijs onder de 13cent ligt laad ik gratis de auto. Gisteren nog 56kWh geladen en nog een paar cent toe gekregen. :D

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56

JB

Cédric roelt!

targaryanwolf schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:41:
[...]

Maar goed, ik hanteer de vuistegel, als de kWh prijs onder de 13cent ligt laad ik gratis de auto. Gisteren nog 56kWh geladen en nog een paar cent toe gekregen. :D
Hier ook. Moeten we nog wel uitbetaald krijgen uiteindelijk :+

Mijn boefje is liev!

• HRJ
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-10 21:02

HRJ

DrNizeGuy schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:46:
Uiteraard zal ik mij melden bij Zeres, maar wellicht dat iemand hier het antwoord eerder weet.
Ik heb zojuist mijn Alfen laadpaal gekoppeld met de Zeres OCPP.
De paal is geheel in eigenbeheer en ik heb een pas of 6 in omloop om het laden te starten.
Maar bij het instellen met OCPP van Zeres kan ik maar 1 pas toevoegen en nu worden alle andere passen niet geaccepteerd. Met de ACE installer zijn alle kaarten gewhitelist, maar dit helpt niet. Is dit iets wat ik zelf kan doen of moet Zeres nu alle andere passen toevoegen?
Probleem had ik ook. Als je in de portal van Zeres inlogt kun je meerdere passen invoeren. Indien je de optie niet ziet staan even net doen of je de laadpaal wil verbinden. Dan wordt de optie zichtbaar. Een laadpas die geweigerd is staat in de ACE installer als blocked.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25
HRJ schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:21:
[...]

Probleem had ik ook. Als je in de portal van Zeres inlogt kun je meerdere passen invoeren. Indien je de optie niet ziet staan even net doen of je de laadpaal wil verbinden. Dan wordt de optie zichtbaar. Een laadpas die geweigerd is staat in de ACE installer als blocked.
Ik was dit weekend weer even aan het stoeien geweest en er is inderdaad nu een optie om dit toe te voegen, vorig weekend was dit nog niet.

Ook is er een tweede portal toe gevoegd, zo lijkt het. Via mijn account kom ik op connect.zeres.nl terecht, maar als ik door klik zoals jij zegt, wordt ik doorverwezen naar mijn.zeres.nl, maar dit is een compleet andere omgeving.
Ze zijn zo te zien volop in ontwikkeling, maar nog niet alles lijkt 'af'.

• oliviertjuhh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:02
bert pit schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb het zelf niet over voordelen gehad. Je kunt zelf even alle voorwaarden doornemen en dan zien of het voor jou voordelen heeft. Voor mij heeft het wel degelijk voordelen maar dat is off topic.

Je zit overigens niet aan de partij vast, want je kunt het resterende bedrag op elk moment betalen en bij een ander een ERE contract afsluiten.
Ik zag dit langs komen, ben van plan een EV te kopen heb nog geen laadpaal. T zag er uit als een goeie deal initieel? Of zitten er grote adders onder t gras? Ik verwacht 23k km per jaar de rijden

• RichieB
Ik heb gisteren mijn Peblar aangemeld bij lekkerladen.com (met vriendenkorting). De sessies worden elke nacht automatisch opgehaald via de Peblar Connect Hub. Dat werkt erg soepel. Het dashboard geeft aan dat de verwachtte opbrengst dit jaar € 755 is, dus dat gaat lekker.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:35
Hi Guys,

Ik vroeg me af of er iemand in dezelfde situatie zit.

Wij hebben een EV gekocht maar we doen vrij weinig km’s waardoor we niet elke dag hoeven te laden.

De laadpaal komt bij ons in de voortuin, grenzend een een groenstrook waar geparkeerd kan worden.

Onze wagen kan ook aan de zijkant van ons huis geparkeerd worden waardoor de laadplek vrij komt.

Mijn gedachte hierachter is dat ik de laadpaal tussen bepaalde uren openbaar zou stellen zodat anderen hier ook kunnen laden zodat ik meer zou kunnen verdienen met de ERE certificaten.

Is dat überhaupt mogelijk? En wat met dynamische prijzen? Dan reken je een bedrag aan dat hoger ligt dan het gemiddelde?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Asterion schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:34:
Hi Guys,

Ik vroeg me af of er iemand in dezelfde situatie zit.

Wij hebben een EV gekocht maar we doen vrij weinig km’s waardoor we niet elke dag hoeven te laden.

De laadpaal komt bij ons in de voortuin, grenzend een een groenstrook waar geparkeerd kan worden.

Onze wagen kan ook aan de zijkant van ons huis geparkeerd worden waardoor de laadplek vrij komt.

Mijn gedachte hierachter is dat ik de laadpaal tussen bepaalde uren openbaar zou stellen zodat anderen hier ook kunnen laden zodat ik meer zou kunnen verdienen met de ERE certificaten.

Is dat überhaupt mogelijk? En wat met dynamische prijzen? Dan reken je een bedrag aan dat hoger ligt dan het gemiddelde?
Ja, bijv door zoiets Charge Circle – Slim laden. Lokaal delen. Duurzaamverdienen

• RichieB
@Asterion Als je je laadpaal koppelt aan https://tapelectric.app/ dan kan iedereen met een RFID laadpas bij je paal laden. Voorwaarde is OCPP en RFID-lezer in je laadpaal. Je kan zelf de prijs bepalen. Je moet even checken of Tap Electric ook tijdblokken ondersteunt.

• 0xygen500
RichieB schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:04:
@Asterion Als je je laadpaal koppelt aan https://tapelectric.app/ dan kan iedereen met een RFID laadpas bij je paal laden. Voorwaarde is OCPP en RFID-lezer in je laadpaal. Je kan zelf de prijs bepalen. Je moet even checken of Tap Electric ook tijdblokken ondersteunt.
Dat doet Tap. Je kan instellen wanneer je "open" bent.
Pagina: 1 ... 55 ... 57 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.