Eenmanszaken kunnen geen inboekdienstverlener zijn! Dus je krijgt geen cent van deze inboekdienstverlener.Batilan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Inderdaad, en aangezien het een eenmanszaak betreft (gevestigd in een woning boven een winkel zo te zien) is hij/zij ook direct persoonlijk failliet. In ieder geval wel dapper.
Ik gebruik geen pasjes, de paal staat gewoon open. En ik wou dat maar zo houden ook. Ik zal me er eens in verdiepen. Ik ga niet met pasjes of druppels willen klooien. Gewoon thuiskomen de kabel in de auto proppen en klaar.WishmasterNL schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:51:
[...]
Komt er eigenlijk op neer,
Herconfigureer paal > managed kiezen> Zeres aanklikken
Maar ik vind stap 6 ook wel komisch inderdaad. Zal maandag of dinsdag de paal eens koppelen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Toch is deze met het kvk nummer van een eenmanszaak op de lijst gekomen:1Will schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Eenmanszaken kunnen geen inboekdienstverlener zijn! Dus je krijgt geen cent van deze inboekdienstverlener.
Voor zover ik terug kan vinden wordt er overal consequent over een ‘onderneming’ gesproken in de teksten van onder andere de NEa. Daar valt een eenmanszaak onder. Waar haal je vandaan dat een eenmanszaak geen inboekdienstverlener kan zijn? Weet ik of ik m’n zoekcapaciteiten moet verbeteren1Will schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Eenmanszaken kunnen geen inboekdienstverlener zijn! Dus je krijgt geen cent van deze inboekdienstverlener.
Ik heb hetzelfde gedaan. Vooralsnog maar weinig communicatie van deze partij. Een app was voor mei beloofd maar is er niet. Net als een handleiding voor het automatisch koppelen van newmotion. Laat staan een uitbetaling. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.Kobject schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:58:
Ik heb me aangemeld bij Zeres, ik heb een NewMotion/Shell/50Five. Ik ben benieuwd bij Laadpaal ID heb ik het serienummer ingevuld en ik heb handmatig geladen KWH's ingevuld op basis van de maandelijkse PDF's die ik ontvangen van 50Five.
Doe ik het zo goed? Ik heb ook nog geen melding oid ontvangen dat mijnpaal uitgelezen wordt.
Er gebeurd van alles.
Na wat overwegingen toch maar voor gemak gekozen, ik rij particulier EV en niet te veel km's dus het zal uiteindelijk om een paar centen gaan.
Kortom, het eerste jaar voor gemak. Ik kijk volgend jaar wel weer.
Lekkerladen gekozen, gisteren aangemeld (ik heb een Eassee Charge Max) zonder problemen.
Paal werd direct herkent en uitgelezen, dat duurde even, vanochtend stond alles klaar en al mijn laadsessie staan er in. Alles probleemloos, niets zelf gedaan.
Ik blijf het topic wel volgen, de ervaring met lekkerladen is iig probleemloos. (uiteraard nog geen uitbetaling ervaring)
note: De Easse Charge Max is eind april geinstalleerd.
Dashboard:
Zo te zien is de voorspelling bijna 10ct, ik heb in Mei 226,08 kWh geladen.
De MID meter staat nu op 307
We gaan het merken.
Na wat overwegingen toch maar voor gemak gekozen, ik rij particulier EV en niet te veel km's dus het zal uiteindelijk om een paar centen gaan.
Lekkerladen gekozen, gisteren aangemeld (ik heb een Eassee Charge Max) zonder problemen.
Paal werd direct herkent en uitgelezen, dat duurde even, vanochtend stond alles klaar en al mijn laadsessie staan er in. Alles probleemloos, niets zelf gedaan.
Ik blijf het topic wel volgen, de ervaring met lekkerladen is iig probleemloos. (uiteraard nog geen uitbetaling ervaring)
note: De Easse Charge Max is eind april geinstalleerd.
Dashboard:
De MID meter staat nu op 307
We gaan het merken.
[ Voor 1% gewijzigd door frank_b op 06-06-2026 09:35 . Reden: MID stand toegevoegd ]
Hier staat de paal ook op eigen terrein, ook volledig open want er komt nooit een andere EV natuurlijk.Ronald.42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:04:
[...]
Ik gebruik geen pasjes, de paal staat gewoon open. En ik wou dat maar zo houden ook. Ik zal me er eens in verdiepen. Ik ga niet met pasjes of druppels willen klooien. Gewoon thuiskomen de kabel in de auto proppen en klaar.
(tja alles kan, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
Ik heb nergens gelezen dat ik hem dicht moet zetten, ik zie in de app en portal lekkerladen ook niet als beheerder.
Voorlopig laad ik hem open staan tot ik bericht krijg dat dat niet mag.
Dat klopt, de echte check vindt plaats bij aanmelding van de inboekdienstverlener in het Register Energie Vervoer van de NEa, je kan je zonder onderneming op die lijst laten zetten. Het Register Energie Vervoer is pas over een paar weken geopend.Batilan schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:26:
[...]
Toch is deze met het kvk nummer van een eenmanszaak op de lijst gekomen:
[Afbeelding]
Volgens art. 9.7.1.1 van de gewijzigde wet milieubeheer is een onderneming:Niek_ schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:03:
[...]
Voor zover ik terug kan vinden wordt er overal consequent over een ‘onderneming’ gesproken in de teksten van onder andere de NEa. Daar valt een eenmanszaak onder. Waar haal je vandaan dat een eenmanszaak geen inboekdienstverlener kan zijn? Weet ik of ik m’n zoekcapaciteiten moet verbeteren
Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan dus niet inboeken. En even voor de volledigheid de hele reeks teksten die je moet volgen in bovengenoemd artikel:onderneming: onderneming als bedoeld in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007, voor zover deze onderneming is ingeschreven in het handelsregister als bedoeld in die wet en rechtspersoonlijkheid bezit als bedoeld in artikel 3 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;
Inboekdienstverlener = inboekerinboekdienstverlener: inboeker die in eigen naam hoeveelheden door een minimum aantal andere ondernemingen geleverde elektriciteit dan wel hoeveelheden door natuurlijke personen op hun onroerende zaak geladen elektriciteit inboekt;
Inboeker = onderneminginboeker: onderneming die ingevolge bij of krachtens artikel 9.7.4.1 bevoegd is om een geleverde hoeveelheid hernieuwbare energie in het register in te voeren;
Onderneming = ingeschreven in KvK en rechtspersoonlijkheidonderneming: onderneming als bedoeld in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007, voor zover deze onderneming is ingeschreven in het handelsregister als bedoeld in die wet en rechtspersoonlijkheid bezit als bedoeld in artikel 3 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;
En dan in artikel 3 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek:
Rechtspersoonlijkheid is B.V., N.V., vereniging, coöperatie, OWM (vaak verzekeraars) en stichting. Dus geen eenmanszaak of vof.Verenigingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen, naamloze vennootschappen, besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid en stichtingen bezitten rechtspersoonlijkheid.
En gefeliciteerd, als je dit helemaal hebt doorgelezen, mag je jezelf meester in de rechten noemen!
Ik heb Peblar gekoppeld aan Zeres en moet nu inderdaad iedere keer een pas er voor houden. Dit kan ook een Apple Pay pas of wat dan ook zijn en dan gaat hij laden.Ronald.42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:04:
[...]
Ik gebruik geen pasjes, de paal staat gewoon open. En ik wou dat maar zo houden ook. Ik zal me er eens in verdiepen. Ik ga niet met pasjes of druppels willen klooien. Gewoon thuiskomen de kabel in de auto proppen en klaar.
Ik heb een verzoek gestuurd aan de helpdesk van Zeres en kreeg dit antwoord:
Voor uw vraag over het laden zonder laadpas:
dit is inderdaad in te stellen. In de Peblar-portal kunt u de autorisatiemethode aanpassen naar "vrij laden" (ook wel plug and charge of geen autorisatie genoemd), zodat er geen pas nodig is.
Ik weet niet over welke portal ze het hebben maar in de laadpaal zelf is het niet aan te passen. Ook in de Zeres portal is er niets in te stellen.
De enige manier om de peblar zonder pas te laten laden is door hem op unmanaged te zetten (authorisatie vereist uit te zetten). Maar dan werkt de OCPP koppeling ook niet meer.Ping83 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Ik heb Peblar gekoppeld aan Zeres en moet nu inderdaad iedere keer een pas er voor houden. Dit kan ook een Apple Pay pas of wat dan ook zijn en dan gaat hij laden.
dit is inderdaad in te stellen. In de Peblar-portal kunt u de autorisatiemethode aanpassen naar "vrij laden" (ook wel plug and charge of geen autorisatie genoemd), zodat er geen pas nodig is.
Ik weet niet over welke portal ze het hebben maar in de laadpaal zelf is het niet aan te passen. Ook in de Zeres portal is er niets in te stellen.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik ben sinds een maand over naar Tap als backend, voorheen 50five.
Bij welke inboeker kan ik de 50five transacties handmatig uploaden en kan middels Tap gekoppeld?
Bij welke inboeker kan ik de 50five transacties handmatig uploaden en kan middels Tap gekoppeld?
Dit schermpje heb je dan niet meer?Ping83 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Ik heb Peblar gekoppeld aan Zeres en moet nu inderdaad iedere keer een pas er voor houden. Dit kan ook een Apple Pay pas of wat dan ook zijn en dan gaat hij laden.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Deze post geeft het antwoord al..aard01 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:11:
[...]
De enige manier om de peblar zonder pas te laten laden is door hem op unmanaged te zetten (authorisatie vereist uit te zetten). Maar dan werkt de OCPP koppeling ook niet meer.
Leuk om te zien dat er zo aan het portaal gewerkt wordt. Een paar weken geleden zag het er nog zo uit (dus enkel het staafdiagram met een totaal), maar ook bij mij zijn nu de Euro's per maand zichtbaar. Hopelijk komen daar t.z.t. ook de kWh en de gehanteerde ERE-vergoeding per kWh bij te staan. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit de komende periode doorontwikkelt.frank_b schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:23:
Er gebeurd van alles.
Dashboard:
[Afbeelding]
Bijvoorbeeld Joulo. TAP accepteert zelf geen CSVs met eerdere transacties.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:11:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik ben sinds een maand over naar Tap als backend, voorheen 50five.
Ik heb zelf de combi Peblar-Joulo-Tap. Werkt vlekkeloos.
[ Voor 7% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 15:54 ]
Ik zit ook bij Zeres en ik ga de OCPP-koppeling dan niet instellen. Ik geef liever vier keer per jaar handmatig de meterstand door dan dat ik elke keer een tag moet gebruiken om te laden. Tenzij dit op een gegeven moment verplicht zou zijn, dan zal ik wel moeten.aard01 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:11:
[...]
De enige manier om de peblar zonder pas te laten laden is door hem op unmanaged te zetten (authorisatie vereist uit te zetten). Maar dan werkt de OCPP koppeling ook niet meer.
Ik heb vandaag gebeld met Zeres.Yosemite schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Ik zit ook bij Zeres en ik ga de OCPP-koppeling dan niet instellen. Ik geef liever vier keer per jaar handmatig de meterstand door dan dat ik elke keer een tag moet gebruiken om te laden. Tenzij dit op een gegeven moment verplicht zou zijn, dan zal ik wel moeten.
Voor zover ik het nu begrijp hebben ze het liefst aan het einde van ieder kwartaal de stand en het gebruik van alle gebruikers. Dat tellen ze van alle gebruikers op en proberen het geheel op een gunstig moment te verkopen.
Elke dag je standen doorgeven is daarmee in feite zinloos.
Omdat ik een zelfbouw laadpaal met SmartEVSE heb willen ze een dubbele verificatie.We hebben afgesproken dat ik aan het einde van ieder kwartaal zowel een csv bestand met alle laadsessies als een foto van de meter inlever.
Dat klopt niet. Ook via OCPP kan je een Peblar gebruiken zonder pas/tag: RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"aard01 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik gok dat bij de meeste laadpunten 't mogelijk is om iets als autostart te configureren. Mijn al redelijk oude EVBOX Elvi heeft dat. Dus je registreert 1 of meerdere laadpassen en dan configureer je autostart met 1 van die passen. Daarna kan je gewoon inpluggen zonder pas te gebruiken en wordt elke laadsessie op de gekozen pas geregistreerd.Yosemite schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Ik zit ook bij Zeres en ik ga de OCPP-koppeling dan niet instellen. Ik geef liever vier keer per jaar handmatig de meterstand door dan dat ik elke keer een tag moet gebruiken om te laden. Tenzij dit op een gegeven moment verplicht zou zijn, dan zal ik wel moeten.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
@blb4 Het probleem is dat zodra je OCPP activeert je de authenticatie uitbesteed aan de OCPP backend. Die bepaalt dus welke tag wel of niet mag laden. Dus als je een “autostart” wenst zal je de laadpaal moeten vertellen welke tag id hij naar de backend moet sturen om te valideren. In de backend moet dit id dan op de lijst staan van toegestane tags.
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 07-06-2026 02:06 ]
Klopt ja, zo heb ik 't nu ook. Ik heb mijn laadpunt aan Plugchoice gehangen (en op dit moment evcc weer aan plugchoice voor sturen laadsessies). Ik heb in de Plugchoice portal passen toegevoegd door ze aan te bieden bij mijn laadpunt en daarna autostart geconfigureerd. Als ik 't goed zag kon ik dit allemaal doen via de evbox app maar ook via de Plugchoice portal. Mijn idee is dat ik later de inboeker ook aan Plugchoice kan hangen alhoewel maar we gaan zien of degene die ik voor dit jaar gekozen heb (Zeres) daar ook mee gaat koppelen. Anders blijft 't handmatig het verbruik eens per kwartaal via de Zeres portal doorgeven en dan volgend jaar denk ik een inboeker kiezen die wel met Plugchoice werkt. Of we gaan 't weer heel anders doen.....RichieB schreef op zondag 7 juni 2026 @ 02:05:
@blb4 Het probleem is dat zodra je OCPP activeert je de authenticatie uitbesteed aan de OCPP backend. Die bepaalt dus welke tag wel of niet mag laden. Dus als je een “autostart” wenst zal je de laadpaal moeten vertellen welke tag id hij naar de backend moet sturen om te valideren. In de backend moet dit id dan op de lijst staan van toegestane tags.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Hoe men af en toe zo ver off-topic raakt, is voor mij echt een raadsel. Anyway, de bezemwagen is langs geweest. Daarom het vriendelijke verzoek om eerst even te kijken of wat je wilt posten ook daadwerkelijk in dit topic thuishoort.
Kleine tip: zodra het over een warmtepomp gaat, zit je bijvoorbeeld al heel erg verkeerd.
Kleine tip: zodra het over een warmtepomp gaat, zit je bijvoorbeeld al heel erg verkeerd.
@RichieB als ik je goed begrijp zou autostart bij de Peblar moeten werken, maar of dat echt zo is hangt maar net af van de OCPP implementatie van Zeres. Dus of hun back-end dat ID accepteert dat bij elke autostart sessie dan automatisch wordt meegestuurd.
Ik kan dit trouwens niet helemaal rijmen met hun instructies voor de Peblar. Want daar melden ze bij stap 6 dat pas autorisaties optioneel zijn, of zouden ze daar extra passen mee bedoelen naast de tag die meegeleverd is. https://www.zeres.nl/uploads/guides/peblar-verbinden-met-zeres.pdf
Al met al klinkt het als veel gedoe voor een handmatige handeling die je maar 1x per kwartaal hoeft te doen.
Ik kan dit trouwens niet helemaal rijmen met hun instructies voor de Peblar. Want daar melden ze bij stap 6 dat pas autorisaties optioneel zijn, of zouden ze daar extra passen mee bedoelen naast de tag die meegeleverd is. https://www.zeres.nl/uploads/guides/peblar-verbinden-met-zeres.pdf
Al met al klinkt het als veel gedoe voor een handmatige handeling die je maar 1x per kwartaal hoeft te doen.
@Yosemite Je zal na de koppeling met een OCPP backend eerst in die backend het AutoAuthorizeId moeten instellen. Zonder dat dit id is ingesteld zal de Peblar het ook niet meesturen via OCPP. Of je dat id überhaupt kan instellen ligt bij Zeres.
[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 08-06-2026 07:15 ]
Ik blijf het vreemd vinden dat er geen koppelingen gemaakt kunnen worden met de laadpalen die alleen de MID-meterstand uit kunnen lezen.
Wat nu veelal gebeurt is dat de laadsessies via OCPP gelogd worden, en dat als verificatiemethode gebruikt wordt, terwijl juist de MID-meterstand dat zou moeten doen.
Juist daarom ontstaat veel ruis, laadpalen zonder MID meter kunnen immers ook die laadsessies loggen.
Wat nu veelal gebeurt is dat de laadsessies via OCPP gelogd worden, en dat als verificatiemethode gebruikt wordt, terwijl juist de MID-meterstand dat zou moeten doen.
Juist daarom ontstaat veel ruis, laadpalen zonder MID meter kunnen immers ook die laadsessies loggen.
@GrasshopperNL Als je een laadpaal hebt met geïntegreerde MID kWh-meter dan zijn de meterstanden die je doorkrijgt via OCPP van die meter. Heb je een losse OCPP controller en losse MID kWh-meter dan zal je periodiek foto’s moeten opsturen.
Ik heb mijn Peblar maar weer teruggezet en de koppeling met Zeres verwijderd. Zoals je al aan gaf veel gedoe met pasjes voor het 1x per kwartaal doorgeven van de meterstanden. Ze bieden dus geen pasauthorisatie instellingen aan zoals anderen dat doen. Als ze nou ook een portal met verbruiksdata leverden dan zou het nog enigszins nut hebben maar dat heeft Zeres ook niet.Yosemite schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:23:
@RichieB als ik je goed begrijp zou autostart bij de Peblar moeten werken, maar of dat echt zo is hangt maar net af van de OCPP implementatie van Zeres. Dus of hun back-end dat ID accepteert dat bij elke autostart sessie dan automatisch wordt meegestuurd.
Het is volgens mij en-en als ik de regels van de NEA goed herinner. Je moet een sluitende administratie overleggen met begin + eindstanden en hoeveel kWh geladen op welk moment. De MID meter is dan de verificatie die aansluit op die individuele transacties. Soort van kascontrole zeg maar: Er zou X geladen moeten zijn volgens MID en OCPP transacties laten de som zie die daar ook bij klopt.GrasshopperNL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:44:
Ik blijf het vreemd vinden dat er geen koppelingen gemaakt kunnen worden met de laadpalen die alleen de MID-meterstand uit kunnen lezen.
Via de Joulo portaal heb ik afgelopen weekend mijn passen kunnen koppelen. Bij het koppelen heb ik elke pas ook een naam kunnen geven. Voor mij is dit prima zo. Geen gegevens handmatig hoeven uploaden en wel gebruik blijven maken van de laadpaal als er om wat voor reden dan ook geen verbinding meer is met het internet.
Ik begrijp dit helemaal. Ik maak mij niet populair binnen mijn gezin als er iedere keer een pasje voor de laadpaal zou moet worden gehouden.Ping83 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Ik heb mijn Peblar maar weer teruggezet en de koppeling met Zeres verwijderd. Zoals je al aan gaf veel gedoe met pasjes voor het 1x per kwartaal doorgeven van de meterstanden. Ze bieden dus geen pasauthorisatie instellingen aan zoals anderen dat doen. Als ze nou ook een portal met verbruiksdata leverden dan zou het nog enigszins nut hebben maar dat heeft Zeres ook niet.
Ik heb een Zaptec Go 2 i.c.m. een Joulo voor de ERE certificaten. Werkt prima. Eén keer instellen en daarna gaat het automatisch.
[ Voor 45% gewijzigd door tomvanlamoen op 08-06-2026 11:40 ]
Referrals posten is niet toegestaan. Dus ik zou je link even weghalen.tomvanlamoen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:39:
Ik heb een Zaptec Go 2 i.c.m. een Joulo voor de ERE certificaten. Werkt prima. Eén keer instellen en daarna gaat het automatisch.
Knip
[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 08-06-2026 12:17 . Reden: Referral weg ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Die link staat nu nog steeds in jouw quote, dus daar mss ook even uithalen danPr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Referrals posten is niet toegestaan. Dus ik zou je link even weghalen.
Oeps, gelukkig is de moderator snellerdanny.s schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:00:
[...]
Die link staat nu nog steeds in jouw quote, dus daar mss ook even uithalen dan
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Voor de mensen die Zeres als inboeker hebben en een Peblar laadpaal hebben.
Ik heb net aan de telefoon gehangen met Zeres omdat ik nog wat vragen had voordat ik Zeres als OCCP zou instellen zodat ze ook de laaddata automatisch ontvangen. De medewerker gaf aan dat ze ook nog bezig zijn met een API oplossing, welke snel beschikbaar zou komen. dit zou eind van de week, tot ongeveer 2 weken nog kunnen duren. Dus voor de mensen die niet de controle uit handen willen geven van hun laadpaal, misschien handig om te wachten met koppelen.
Ik heb net aan de telefoon gehangen met Zeres omdat ik nog wat vragen had voordat ik Zeres als OCCP zou instellen zodat ze ook de laaddata automatisch ontvangen. De medewerker gaf aan dat ze ook nog bezig zijn met een API oplossing, welke snel beschikbaar zou komen. dit zou eind van de week, tot ongeveer 2 weken nog kunnen duren. Dus voor de mensen die niet de controle uit handen willen geven van hun laadpaal, misschien handig om te wachten met koppelen.
In het weekend de oude laadpaal vervangen door een Peblar Business (zeer eenvoudig overigens, prachtig Nederlands product!) en zondagmorgen aangemeld bij Joulo. Ongeveer een uurtje later bevestiging dat mijn aanvraag was goedgekeurd. Korting op de handling fee vanwege gebruik Peblar paal (1% korting) en energieleverancier (nog 1%) zijn direct geregeld. De OCPP koppeling met de Peblar werkt meteen, laadsessie is in het portaal direct te volgen. In hetzelfde portaal eenvoudig instellen of laadsessies al dan niet autorisatie vereisen. Ook fijn (vind ik): een duidelijke website en geen app. Tot nu toe een prettige ervaring met Joulo.
[ Voor 7% gewijzigd door smichels op 09-06-2026 13:50 ]
Ik probeer dit nog steeds te begrijpen... Tibber maakt ook gebruik van de API bij mijn laadpaal, dat gaat gewoon met dezelfde credentials van de laadpaal.WishmasterNL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:24:
Mijn boefje is liev!
@WishmasterNL die API koppeling komt dan in plaats van de OCCP koppeling voor het uitlezen? Dat klinkt goed.
Dat is hoe ik het begrepen heb. Dan kunnen ze de laaddata uitlezen. En omdat je dan dus niet gekoppeld bent via OCCP, @JB , behoud je zelf de controle over de autorisatie. Dus wel of niet een tag moeten gebruiken om te starten etc.Yosemite schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:11:
@WishmasterNL die API koppeling komt dan in plaats van de OCCP koppeling voor het uitlezen? Dat klinkt goed.
Overigens, ik heb meerdere mensen gehoord over de Zeres app. In hun eigen nieuwsoverzicht staat een bericht met de mededeling dat deze halverwege Juni beschikbaar komt; Zeres App
De Zeres App is vanaf half juni beschikbaar voor Android en iPhone.
In de App zijn alle laadgegevens en uitbetalingen zichtbaar. Als de laadpaal is verbonden, dan ziet u ook de huidige stand en opbrengst.
[ Voor 34% gewijzigd door WishmasterNL op 09-06-2026 14:17 ]
Nogmaals, waarom klinkt dat goed? Ik heb met de Zaptec Go 2 drie partijen die iets met de laadpaal doen, Tibber, backoffice en EREYosemite schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:11:
2x OCPP
1x API
Allemaal met de Zaptec credentials. RFID/tag enz werkt evengoed nog.
Mijn boefje is liev!
Misschien omdat ik de credentials van mijn paal liever privé houd? En anders zou ik via de OCCP koppeling de autorisatie "uitbesteden" aan, in dit geval, Zeres. Ik behoud liever zelf de controle.JB schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:16:
[...]
Nogmaals, waarom klinkt dat goed? Ik heb met de Zaptec Go 2 drie partijen die iets met de laadpaal doen, Tibber, backoffice en ERE
2x OCPP
1x API
Allemaal met de Zaptec credentials. RFID/tag enz werkt evengoed nog.
Hoe koppel je dan zonder credentials met een API?WishmasterNL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Misschien omdat ik de credentials van mijn paal liever privé houd? En anders zou ik via de OCCP koppeling de autorisatie "uitbesteden" aan, in dit geval, Zeres. Ik behoud liever zelf de controle.
Mijn boefje is liev!
Ik verwoorde het denk ik verkeerd. Ik bedoel dat ik liever heb dat een inboeker alleen bij die gegevens kan die hij nodig heeft en meer niet.
Je hebt natuurlijk gelijk dat men wel bij de paal moet kunnen komen om informatie op te halen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar daarom ben ik dus ook benieuwd hoe het werkt. Joulo bijvoorbeeld heeft een koppeling waarmee je je identificeert icm Zaptec credentials. Ze geven aan dat ze alleen gegevens uitlezen, maar ik kan dat niet controleren nee. Ik zie in ieder geval geen Joulo account terug onder "Autorisaties"WishmasterNL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:24:
[...]
Ik verwoorde het denk ik verkeerd. Ik bedoel dat ik liever heb dat een inboeker alleen bij die gegevens kan die hij nodig heeft en meer niet.
Je hebt natuurlijk gelijk dat men wel bij de paal moet kunnen komen om informatie op te halen.
Tibber doet hetzelfde alleen via een API, dus ook gekoppeld met Zaptec credentials. Die zie ik ook onder "Autorisaties" toegang hebben zodat ze de paal slim aan kunnen sturen.
Dan heb je de backoffice nog, die via een URL onder OCPP-instellingen de laadsessies registreert. Die is zonder credentials gekoppeld.
Dus OCPP of API, ook OCPP kan zonder credentials? Maar als mensen slim laden, kloppen ze toch ook gewoon hun Zaptec gegevens in? Wat is daar een minder groot risico aan? Idem met Homey Pro achtige oplossingen, al die koppelingen gaan met accounts van de desbetreffende producten
Nu met ERE lijkt er een bepaalde angst te zijn dat je laadpaal overgenomen kan worden? Ik poog het te begrijpen, het is geen aanval op iemand
Mijn boefje is liev!
En, ter aanvulling, jouw lokale Peblar-webinterface blijft gewoon nog werken. Je houdt zelf het beheer.smichels schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:15:
In het weekend de oude laadpaal vervangen door een Peblar Business (zeer eenvoudig overigens, prachtig Nederlands product!) en zondagmorgen aangemeld bij Joulo. Ongeveer een uurtje later bevestiging dat mijn aanvraag was goedgekeurd. Korting op de handling fee vanwege gebruik Peblar paal (1% korting) en energieleverancier (nog 1%) zijn direct geregeld. De OCPP koppeling met de Peblar werkt meteen, laadsessie is in het portaal direct te volgen. In hetzelfde portaal eenvoudig instellen of laadsessies al dan niet autorisatie vereisen. Ook fijn (vind ik): een duidelijke website en geen app. Tot nu toe een prettige ervaring met Joulo.
Hoe werkt dit technisch dan? Peblar heeft alleen een local-only API en geen cloud API via Peblar servers, toch?WishmasterNL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:24:
Of moet je je lader dan aan de Connect Hub koppelen? Dat lijkt me minstens zo ingrijpend als een 'simpele' OCPP koppeling.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
@JanHenk De Peblar heeft een cloud koppeling die (nu nog) gebruikt wordt voor technische ondersteuning. Die kan je uitzetten en is niet verplicht voor de werking van de laadpaal.
Maar als Zeres/een willekeurige inboeker die koppeling wil misgebruiken om de meterstanden uit te lezen, hebben ze ook meer rechten dan nodig; via de Connect Hub kun je bij alle diagnostische gegevens. Dat is dus naast de kWh-meterstand waarschijnlijk ook de exacte realtime uitlezing van de P1-meterwaardes en laadpaalconfiguratie, IP-adres, en overige configuratie. Rebooten lijkt me ook mogelijk, "resolve errors" gaat volgens de privacy policy ook via de Connect Hub en "have you tried turning it off and back on again?" is meestal stap 1 bij problemen.RichieB schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:58:
@JanHenk De Peblar heeft een cloud koppeling die (nu nog) gebruikt wordt voor technische ondersteuning. Die kan je uitzetten en is niet verplicht voor de werking van de laadpaal.
Volgens mij is het een non-discussie, of je nou OCPP misgebruikt of de Connect Hub, het is er allebei niet echt voor gemaakt.
@Sandro! Het is nog niet bekend hoe Peblar de inboekdienstverleners via een API wil gaan bedienen. Wellicht krijgen ze alleen wat data door gedeeld en totaal geen toegang tot de andere features van de Connect Hub. Complete toegang tot de Connect Hub geven lijkt me nog een slechter idee dan een inboeker OCPP backend laten spelen.
Terechte toevoeging, dat is heel prettig. Fijne combi van Peblar en Joulo zoClaude schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:37:
[...]
En, ter aanvulling, jouw lokale Peblar-webinterface blijft gewoon nog werken. Je houdt zelf het beheer.
Voor de nieuwelingen: er is een speciaal topic om Joulo te verheerlijken.
Die Connect Hub is bedoeld voor installateurs, die hun klanten op afstand van dienst willen zijn.Sandro! schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:35:
[...]
Maar als Zeres/een willekeurige inboeker die koppeling wil misgebruiken om de meterstanden uit te lezen, hebben ze ook meer rechten dan nodig; via de Connect Hub kun je bij alle diagnostische gegevens. Dat is dus naast de kWh-meterstand waarschijnlijk ook de exacte realtime uitlezing van de P1-meterwaardes en laadpaalconfiguratie, IP-adres, en overige configuratie.
[...]
Als je een inboekdienstverlener via de Connect Hub van gegevens wilt voorzien, moet je hen (bij de huidige stand van zaken) de hoogste rechten geven (manager), zodat de inboekdienstverlener gegevens ook kan downloaden.
Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.