• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:00
Wanneer? Je registreert alleen EAN en het laadpunt.

M3P - M3LR - 6320Wp

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
bokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Wanneer? Je registreert alleen EAN en het laadpunt.
En je machtigt de inboeker, waarbij de naam op de machtiging hetzelfde moet zijn als de contracthouder voor het EAN...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:00
anboni schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

En je machtigt de inboeker, waarbij de naam op de machtiging hetzelfde moet zijn als de contracthouder voor het EAN...
Hmhm, dat is niet historisch. Afijn, hele discussie om eigenlijk weinig, ik denk dat de vraagsteller echt een randgeval beschrijft waar geen haan naar kraait.

M3P - M3LR - 6320Wp

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:23:
[...]

Hmhm, dat is niet historisch. Afijn, hele discussie om eigenlijk weinig, ik denk dat de vraagsteller echt een randgeval beschrijft waar geen haan naar kraait.
In zekere zin speelt ditzelfde natuurlijk bij een overstap. Als jij van de ene inboeker overstapt naar een andere moet er ook een 'overdrachtsdatum' zijn. Lijkt me sterk dat je dan ook weer met terugwerkende kracht van dat jaar alles kan terugvragen (dus dubbel). Er moet dus ergens een gedeeld register tussen alle partijen die aangeeft welk EAN in gebruik is voor ERE.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:39

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

IJsbeer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

In zekere zin speelt ditzelfde natuurlijk bij een overstap. Als jij van de ene inboeker overstapt naar een andere moet er ook een 'overdrachtsdatum' zijn. Lijkt me sterk dat je dan ook weer met terugwerkende kracht van dat jaar alles kan terugvragen (dus dubbel). Er moet dus ergens een gedeeld register tussen alle partijen die aangeeft welk EAN in gebruik is voor ERE.
Ook dat houdt EDSN keurig bij, bij het machtigen geef je vast in de kleine lettertjes toestemming om daarin te kijken. Het terugwerkende kracht is overigens een probleem van 2026, volgend jaar kan dat sowieso niet meer.

I have usernames older than you.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 21:58
IJsbeer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Je geeft een machtiging af per kalenderjaar. Tussentijds overstappen gaat niet, dus die datum zal in de praktijk altijd 1 januari zijn. De vorige inboeker was dan gemachtigd tot en met 31 december.

Wil je het 100% eerlijk doen, dan kun je m.i. twee dingen doen:
  • Je registreert de laadpaal bij een inboeker die een export accepteert en je levert alleen de sessies in vanaf het moment dat jij eigenaar van de laadpaal/EAN bent geworden
  • Je claimt alle ERE vanaf 1-1 en verrekent dat zoals je ook de gemeentelijke belastingen etc. verrekent

• anboni
  • Nu online
Sandro! schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
  • Je claimt alle ERE vanaf 1-1 en verrekent dat zoals je ook de gemeentelijke belastingen etc. verrekent
Dat zou op zich wel een nette zijn, maar die verrekening gebeurt normal gesproken bij de overdracht bij de notaris. Dan heb je natuurlijk nog geen zicht op de opbrengst.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mag ik iedereen nogmaals op de volgende zin uit de TW wijzen?

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

We gaan namelijk een nogal dubieuze route op met de laatste discussie.

Xbox Live ID:Notna8310

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 21:58
anboni schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Dat zou op zich wel een nette zijn, maar die verrekening gebeurt normal gesproken bij de overdracht bij de notaris. Dan heb je natuurlijk nog geen zicht op de opbrengst.
Klopt, ik bedoelde het meer als voorbeeld van andere dingen die je verrekent bij verkoop, niet zozeer het exacte moment waarop je het verrekent. Wil je het 99% eerlijk doen kun je kijken wat er gemiddeld per kWh is gerealiseerd en dat vermenigvuldig je met het aantal geladen kWh door de vorige eigenaar. Je kunt ook zeggen: Zeres garandeert € 0,12/kWh, die krijg je vast, mocht het dan € 0,14 worden (wat als verwachting op hun homepage staat) krijg je die € 0,02/kWh achteraf nog. Dan ga je weer richting 100% eerlijk :)

Maar goed, dat is allemaal wat moreel gezien het juiste is. Juridisch gezien kun je er alle kanten mee op.

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:12
bokkow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Hmmm dat is een beetje kort door de bocht.
ERE is echt de opvolger van HBE's, HBE's bestaan sinds 2015 en sinds 01-01-2027 is dit ook toegankelijk geworden voor kleinverbruikers/particulieren. HBE's waren ook vooral interessant voor bedrijven welke die de businesscase van een elektrische vrachtwagen rond moesten rekenen. Niet zo zeer voor veel laadpalen/locaties.
Het was een reactie op een bericht waar werd gezegd dat “Klopt maar er zijn ook inboekers die al jaren actief zijn met ERE’s op de “zakelijke markt”.
Daarvoor was er wel hbe alleen zakelijk waar een derde partij de audit deed.
Bij ere voor consumenten moet de inboeker nu de audit doen. Terwijl deze inboekers ook geen of weinig ervaring hebben met consumenten wat je vooral terug zag bij de introductie in de algemene voorwaarden. Zakelijke markt is toch echt anders.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-08 21:38
FlowDesign schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

https://wallboxcenter.de/...x-11kw-inkl-7m-ladekabel/

Hij komt in zilver, maar in de doos zitten ook nog los een zwarte backplate en front. 2 RFID pasjes en ct-kit ook erbij.

€670 inclusief BTW en verzenden.
Dasnie duur... Goeie tip!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:37

I_PANDA_I

Boe!

FlowDesign schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

https://wallboxcenter.de/...x-11kw-inkl-7m-ladekabel/

Hij komt in zilver, maar in de doos zitten ook nog los een zwarte backplate en front. 2 RFID pasjes en ct-kit ook erbij.

€670 inclusief BTW en verzenden.
Heb je hem al hangen en geregistreerd?
Als de ct-kit voor loadbalancing er bij zit is dat wel heel interessant. Heb je geluk gehad of zit die er altijd bij, aangezien de website ook nog een losse SC-kit aanbiedt.

Blaatschaap

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Thapous

Nee toch niet.

krizzziz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Wat bedoel je met

" Ik moet mijn inboeker nog kiezen maar dat wordt dit jaar geen Tap omdat ik dan de sessies vanaf februari niet kan laten inboeken."

Ik zoek een inboeker en gebruik TAP en EVCC. Zou dus perfect zijn voor mij.
Ik heb een Peblar Business met TAP als backend voor ERE en draai daarnaast evcc. TAP backend is geregeld via ocpp connectie. evcc stuurt de paal aan via het modbus protocol. Dus dat kan prima naast elkaar bestaan.

//Thapous

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:37

I_PANDA_I

Boe!

FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
Ik had bij Wallboxdiscounter de inruilactie gezien voor een Raedian Neo, en m'n pa had nog zo'n oud ding van Newmotion liggen wat ik in had kunnen ruilen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste vergeleken met andere fees. https://energienerds.nl/i...ijking-aanbieders#korting

Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675, deze heeft ook MID. Iemand hier reeds ervaring met deze lader?

M'n pa heeft nu een Tesla Charger 3 MID. Volgens mij de goedkoopste MID meter die er te koop is, echter kun je daarvan het Ampèrage niet on the fly of via een schedule terugschroeven waardoor het altijd 11 kW is. Dat is niet ideaal icm zonnepanelen.
Geen idee hoe ze dit naderhand willen controleren/eisen, je kunt hem namelijk gewoon bestellen voor €499. Ik ben benieuwd hoe ze naderhand de registratie gaan checken.

Wellicht dat ik het er op gok, €250 terug voor m'n oude lader zonder gedoe is niet heel gek. Marktplaats wordt inmiddels overspoeld met "oude" laders.

Blaatschaap

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:48
I_PANDA_I schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Als de ct-kit voor loadbalancing er bij zit is dat wel heel interessant. Heb je geluk gehad of zit die er altijd bij, aangezien de website ook nog een losse SC-kit aanbiedt.
Hier hangt ie al ff. En de Nederlandse versie bij mij heeft ook 2 kleuren behuizing en ct klemmen. Die heb ik dus over, aangezien ik ook de ct kit had besteld. De ct klemmen schijnen genoeg te zijn voor load balancing, voor zonne laden heb je een extra meter nodig waarop de de ct klemmen aansluit en die zit in de ct kit.

(Weet niet of de site al is aangepast, maar heb bovenstaande wel aangegeven bij Wallbox discounter)

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 12-08-2026 18:38 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20
I_PANDA_I schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVzdPGUe1c0Utonicx3F_iwJDFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDqdX1Clh8txtnDSP32JBmj3.jpg?f=fotoalbum_large
Al wel hangen maar nog niet aangemeld voor ERE.

De ct-kit heb ik niet geïnstalleerd.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:26

sanzut

It's always christmas time

Ik had een mail van Zeres gekregen dat ze nog met een officieel toestemmingsformulier komen voor het inboeken. Het eerdere vinkje in een formulier is blijkbaar niet voldoende. Nou zat ik te kijken dat hun commissie intussen bijna dubbel zo hoog is als Joulo icm Tibber.

als ik die nieuwe, formele, toestemming niet geef zou ik dan gewoon kunnen overstappen naar Joulo met terugwerkende kracht?

• anboni
  • Nu online
sanzut schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:51:
Ik had een mail van Zeres gekregen dat ze nog met een officieel toestemmingsformulier komen voor het inboeken. Het eerdere vinkje in een formulier is blijkbaar niet voldoende. Nou zat ik te kijken dat hun commissie intussen bijna dubbel zo hoog is als Joulo icm Tibber.

als ik die nieuwe, formele, toestemming niet geef zou ik dan gewoon kunnen overstappen naar Joulo met terugwerkende kracht?
Dat dat vinkje niet voldoet aan alle vereisten die de NEa stelt aan een machtiging, wil nog niet zeggen dat je geen geldig contract met Zeres hebt gesloten.

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:48
Thapous schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Ik heb een Peblar Business met TAP als backend voor ERE en draai daarnaast evcc. TAP backend is geregeld via ocpp connectie. evcc stuurt de paal aan via het modbus protocol. Dus dat kan prima naast elkaar bestaan.
Heb jij een sponsor token aangeschaft om middels modbus de Peblar paal aan te sturen? Daar liep ik namelijk tegenaan, Peblar rechtstreeks koppelen aan EVCC (Middels modbus) vereist een sponsor token (kost iets van 150 euro eenmalig).

Ik heb hem nu alleen aan home assistant gekoppeld met de officiele peblar integration en als home assistant charger aan EVCC (Gratis), maar op deze manier communiceert Home Assistant op de lokale API, niet op Modbus. In de API is de 'current setpoint' een stuk grover dan in de modbus interface (ik geloof op 1A i.p.v. 0,1A, ergens in die orde grootte). Met als resultaat dat ik altijd een 'paar honderd watt' importeer/exporteer en zelden mooi rond de 0 watt op de meter uitkom.

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Thapous

Nee toch niet.

DutchAce schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Heb jij een sponsor token aangeschaft om middels modbus de Peblar paal aan te sturen? Daar liep ik namelijk tegenaan, Peblar rechtstreeks koppelen aan EVCC (Middels modbus) vereist een sponsor token (kost iets van 150 euro eenmalig).

Ik heb hem nu alleen aan home assistant gekoppeld met de officiele peblar integration en als home assistant charger aan EVCC (Gratis), maar op deze manier communiceert Home Assistant op de lokale API, niet op Modbus. In de API is de 'current setpoint' een stuk grover dan in de modbus interface (ik geloof op 1A i.p.v. 0,1A, ergens in die orde grootte). Met als resultaat dat ik altijd een 'paar honderd watt' importeer/exporteer en zelden mooi rond de 0 watt op de meter uitkom.
Ik realiseer dat we wat offtopic gaan, dus dit is m'n laatste reactie. Ja, ik betaal 2 dollar per maand idd, kan wel uit als je een dynamisch energiecontract hebt (heb nu 414 euro bespaard dit jaar). Bij vragen stuur rustig een pm.

//Thapous

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:26
Ik vind zelf de meerwaarde van een paar tientjes voor een bekende laadpaal met MID meter bij een Nederlandse partij dan toch interessanter. Zelf hier ook mijn Zaptec Go2 gekocht.

Easee Charge Max voor 729: https://www.acculaders.nl/easee-charge-max-black.html

Of 769 een Zaptec Go2: https://www.acculaders.nl/zaptec-go-2-laadstation-22kw-wifi-asphalt-black.html

[ Voor 23% gewijzigd door Destynx op 13-08-2026 09:26 ]

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• FlowDesign
Destynx schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Ik vind zelf de meerwaarde van een paar tientjes voor een bekende laadpaal met MID meter bij een Nederlandse partij dan toch interessanter. Zelf hier ook mijn Zaptec Go2 gekocht.

Easee Charge Max voor 729: https://www.acculaders.nl/easee-charge-max-black.html

Of 769 een Zaptec Go2: https://www.acculaders.nl/zaptec-go-2-laadstation-22kw-wifi-asphalt-black.html
Ook niet slecht, maar voor mij vielen bij voorbaat alle laders zonder vaste kabel al af. Ik wil niet elke keer m'n laadkabel uit m'n auto halen en er weer terug indoen, als ik ook gewoon een wallbox kan kopen met 7,5m vaste kabel :)

• FlowDesign
DutchAce schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Ohja, nog vergeten te vermelden, voor de Raedian Neo hoef je geen token te kopen en kun je EVCC gratis gebruiken :)

• IJsbeer
  • Niet online
FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:33:
[...]

Ook niet slecht, maar voor mij vielen bij voorbaat alle laders zonder vaste kabel al af. Ik wil niet elke keer m'n laadkabel uit m'n auto halen en er weer terug indoen, als ik ook gewoon een wallbox kan kopen met 7,5m vaste kabel :)
Dan pak je de Peblar Business, ook NL.

• FlowDesign
IJsbeer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Kan, maar die is wel duurder.

Met 7,5m kabel en zonder ct-kit zit je dan op minimaal €989,-. Dat is €320 meer oftewel 50% duurder dan de Raedian.

[ Voor 25% gewijzigd door FlowDesign op 13-08-2026 10:39 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ik heb hier juist bewust gekozen voor geen vaste kabel. Die dingen worden tegenwoordig steeds vaker gestolen. Een vaste kabel vervangen is veel meer gedoe dan een losse.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:53
IJsbeer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:35:
Kan, maar die is wel duurder.

Met 7,5m kabel en zonder ct-kit zit je dan op minimaal €989,-. Dat is €320 meer oftewel 50% duurder dan de Raedian.
Echt jammer dat bij Peblar de keuze zo beperkt is tussen de Home zonder MID (wie wil die nog?) of de allerdikste: een Business met 22kW en MID en Eichrecht en ISO 15118. Ik heb ze al eens gemaild of ze niet een goedkopere Home MID kunnen uitbrengen, maar misschien moeten wat meer mensen die suggestie doen.

Peblar biedt als white label al een 'Home Connected' aan en die zou perfect zijn voor de meeste mensen: 11kW en een MID meter is meestal genoeg.

• FlowDesign
Glashelder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb hier juist bewust gekozen voor geen vaste kabel. Die dingen worden tegenwoordig steeds vaker gestolen. Een vaste kabel vervangen is veel meer gedoe dan een losse.
Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar begrijp de overweging.

Wij wonen in een nette rustige wijk in een mooi dorp net buiten Eindhoven, dus ik durf het hier wel aan :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Wij wonen in een nette rustige wijk in een mooi dorp net buiten Eindhoven, dus ik durf het hier wel aan :)
Ja dat is dus precies het probleem.. stond laatst nog in het AD. Dat soort wijken hebben een relatief hoog aandeel elektrische auto's/laadpunten, dus daar komen ze gewoon even een nacht shoppen om alle kabels weg te knippen :o

Dat doen ze dus juist in dat soort wijken. Niet in de Schilderswijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

FlowDesign schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

De Easee kan overigens de kabel permanent locken, dat vind ik de mooiste optie, maar komt er dus wel €200 bovenop de lader zelf.

Na 2-3 jaar is zo’n kabel behoorlijk vergrijsd in de zon (bij ons). Dus esthetisch misschien ook nog een ding.

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:12
[...]

De Zaptec pro is een laadpaal zonder vaster kabel waar je kan instellen dat de losse laadkabel wordt vergrendeld (ook als de laadpaal daarna zonder stroom komt te staan). Verwacht dat meerdere laadpalen zonder laadkabel die optie hebben.

• IJsbeer
  • Niet online
Dat kunnen de meeste palen (Peblar ook), maar het punt is dus dat ze de kabel dus gewoon kapot knippen. Blijkbaar is de kabel, met maar 1 stekker, dus interessant..

Zou wel triest zijn als dat allene voor het koper is. Dat levert ze geen drol op volgens mij.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
IJsbeer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:14:
Dat kunnen de meeste palen (Peblar ook), maar het punt is dus dat ze de kabel dus gewoon kapot knippen. Blijkbaar is de kabel, met maar 1 stekker, dus interessant..

Zou wel triest zijn als dat allene voor het koper is. Dat levert ze geen drol op volgens mij.
Het is alleen voor het koper. Wegens de hoge prijs jatten ze dat overal. Dat er 400v en 16A op staat doet ze ook weinig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:01
Glashelder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Ja dat is dus precies het probleem.. stond laatst nog in het AD.
Heb je daar een bron van? Ik heb het nog nooit gelezen dat AC kabels weggeknipt worden.

(Wel van snelladerkabels uiteraard)

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ASW1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik heb het nog nooit gelezen dat AC kabels weggeknipt worden.

(Wel van snelladerkabels uiteraard)
https://www.rtl.nl/nieuws...lektrische-autos-om-koper

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.