• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]

75 euro is toch een prima prijs?
[Afbeelding]
75 euro voor iets wat niet ondersteund wordt voor particulieren; namelijk een losse MID meter in het systeem. En dit weten ze zelf ook want dat staat in hun eigen FAQ. Wat is het doel hiervan dan?

En de inboekdienstverlener staat ook nog niet op de lijst bij nea; https://www.emissieautori...van-inboekdienstverleners

Krijg nou niet echt een warm gevoel bij die partij.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
Sorry, maar je was de zoveelste die een soortgelijke vraag stelde terwijl het antwoord er gewoon staat.
Nog een keer vragen verandert het antwoord niet....

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
... jij hebt zelf de topic warning niet gelezen en gaat dan afgeven op Tweakers.. 8)7

*sowieso

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:38
Will_M schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Wishful Thinking..... Maar je kunt jezelf er nu inmiddels ook al voor aanmelden (bij Eneco) :9

https://www.eneco-emobili...rdien-geld-met-thuisladen

Wel druk daar (denk ik). Het aanmeld schermpje blijft 'laden' .....
Aangezien ik een Eneco Emobility klant ben, en ook een paal via hun (Alfen) toch maar eens aangemeld. Eens zien wat eruit gaat komen. Ik laad voor 95% van de tijd thuis, en familie laad ook regelmatig hier. Dus maar eens zien wat Eneco gaat doen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:49
Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Ik heb zelf een Webasto Unite hangen. Af fabriek MID gecertificeerd, en heeft modbus waarmee je in home assistant kan integreren.. of je doet zoals ik en bouwt een eigen app :p
Dit is de enige laadpaal onder de 600 euro die ik tegenkwam, maar deze reactie heeft me tegen gehouden:
"Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!"

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
DutchAce schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Dit is de enige laadpaal onder de 600 euro die ik tegenkwam, maar deze reactie heeft me tegen gehouden:
"Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!"
Je kunt ook deze lijn volgen;
Small Paullie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:03:
Dit zijn de goedkope/goedkoopste laadstations met MID meter:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
€399 (1 fase) resp. €499 (3 fase)

Ondersteunt OCPP 1.6J, dus kun je aan Home Assisant koppelen en van alles regelen...

Ik heb er eentje besteld, ben benieuwd....
b.sturm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Inmiddels is de Cabur sinds 2 weken geinstalleerd door de elektricien. Alles werkt, echter ik krijg de OCPP niet werkend via TAP electric. Heb alles goed ingesteld, maar geen connectie via de TAP app... Na meermaals contact gehad te hebben met TAP klantenservice geef ik het nu op. OCPP is geen must voor mij.

Inboekdienstverlener Laadloon.nl heeft bevestigd dat de Cabur voldoet aan de voorwaarden voor ERE certificaten. De gevraagde bewijsstukken kan ik t.z.t. aanleveren, dus ben er klaar voor.
Maar verder heb ik de search niet gebruikt O-)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DutchAce schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Dit speelde ook al ten tijde dat ik hem kocht en ik heb geen problemen gehad om hem met OCPP aan de praat te krijgen. De app die je kan gebruiken om hem aan de praat te krijgen bestaat nog gewoon maar heet nu Ampure. De app ziet er nog exact zo uit als voorheen toen de app nog Webasto heette.

Komt nog bij dat de laadpaal een wifi netwerk opstart als ie van stroom voorzien wordt.. de gegevens staan in de bijgeleverde handleiding. Ik vermoed dat je gewoon de webinterface kan benaderen als je connect naar dat netwerk. Via de webinterface kan je alles instellen aan het ding..

Wat inderdaad niet meer bestaat is de backend waarmee je gratis je laadsessies kon bijhouden. Maar who cares? We zijn hier toch Tweakers. Daar clauden we iets voor in elkaar of we verbinden hem met een OCPP aanbieder naar keus. TAP is bijv. gratis (geen maandelijkse kosten) en als je daar voor je eigen pas dan bijv. free charging instelt.. De mijne is bijv. gekoppeld aan E-Flux.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• bigger
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:25
Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Aangezien ik een Eneco Emobility klant ben, en ook een paal via hun (Alfen) toch maar eens aangemeld. Eens zien wat eruit gaat komen. Ik laad voor 95% van de tijd thuis, en familie laad ook regelmatig hier. Dus maar eens zien wat Eneco gaat doen.
Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:38
bigger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Enig idee wat Eneco als commissie hanteert? Dat kan ik niet terugvinden op hun site.
Klopt is ook nog niet bekend, maar goed het is een aanmelding en nog niet definitief. Dat is pas na de mail die ze gaan zenden naar de aangemelde klanten. Als Eneco EMobility klant is het wel handig als ik dit allemaal via een partij kan laten verlopen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:30
Ik zit ook bij eneco emobility. Heb me aangemeld bij Zeres, maar ook net bij Eneco. Even benieuwd naar hun comissie. Denk niet dat het voordeliger zal zijn dan Zeres, dus dan blijf ik daar.

Stop chasing the dream, you're already living it

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-03 22:20
Wicked-Game schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Klopt is ook nog niet bekend, maar goed het is een aanmelding en nog niet definitief. Dat is pas na de mail die ze gaan zenden naar de aangemelde klanten. Als Eneco EMobility klant is het wel handig als ik dit allemaal via een partij kan laten verlopen.
Zelfde situatie hier. Ben ook benieuwd wat Eneco gaat doen. Kan geen 2e OCPP provider ernaast zetten dus dat wordt of via Eneco ERE doen of excel exports ergens uploaden.

• DonJunior
  • Nu online
bigger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Wat ik (van mn schoonbroer heb begrepen (die werkt daar)) is het volgende:
En laatste wat ik begreep is dat we een percentage verdeling willen doen. Dus dan is je opbrengst afhankelijk van de marktopbrengst.

*sowieso

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-03 15:10

timvanloon

Intel or AMD?

wickydude schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Een laadpaal kan maar 1 OCPP connectie hebben.
Plugchoice kan, maar moet dan als enige aan de laadpaal gekoppeld zijn, en kan dan als OCPP proxy dienen waar de backoffice dan mee kan verbinden.
klinkt weer ingewikkeld zeker met 50five als backoffice die het zakelijk laden verrrekend.

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 17:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkNsLq_heo7oD34foBq6UBHxmrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJYwjXpb7oZ7fxpTZnD79ZKs.jpg?f=fotoalbum_large Bij 1300 kWh

• WishmasterNL
  • Laatst online: 10:52

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Hier staat inmiddels ruim 1700 kWh op de Peblar. Nog even wachten met aanmelden bij een inboeker totdat er wat meer bekend is.

• DonJunior
  • Nu online
mogelijk,
wellicht,
eventueel,
na wij dachten...

*sowieso

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Ik was klaar met mijn ev box elvi en dus een zaptec go2 besteld. Deze wilde ik al langer ivm de mogelijkheden 1fase laden en biderectioneel van mijn huidige auto, zodra wergeving dit toestaat.

Alleen nu haalde ik de Elvi open, blijkt het een mid goedgekeurde meter te bevatten 🫣🙈
Dus die komt binnenkort op marktplaats.

Dus tip ze zijn er wel en misschien dumpt iemand wel ook een elvi met variant incl mid gecertificeerde meter (deze was toen optioneel kom ik nu achter) dan ben je voor weinig geld klaar. Tap integratie in app werkt iig.
Echt een MID meter óf een KWh meter met een lcd schermpje?
Toevallig een foto van die van jou? Want dan kan ik MP eens afstruinen naar eentje die het ook heeft.
Want ik zoek nog een 'koopje' :9

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56
Last mile solutions (LMS) is ook wakker https://www.lastmilesolutions.com/nl/ere-subsidie/

Ik denk dat de werkgever iets moet doen hiervoor.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:42
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:51:
[...]

mogelijk,
wellicht,
eventueel,
na wij dachten...
Nee, staat duidelijk bij lekker laden genoemd dat het bedrag wat je gaat krijgen afhankelijk is van de ere prijs op het moment van verkoop/aankoop. Duidelijk en helder.

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:20

ForrestX

a click away from satisfaction

Vandaag de Peblar geinstalleerd en ook maar eens in de ERE duiken.

Iemand daadwerkelijk ervaring met Zeres? Die lijken toch de beste deal te hebben met 19% of mis ik iets?

• Qosmic
ForrestX schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:20:

Iemand daadwerkelijk ervaring met Zeres? Die lijken toch de beste deal te hebben met 19% of mis ik iets?
Ik heb me daar ook aangemeld. Portal is geopend en gegevens heb ik ingevuld. Nu even afwachten hoe verder.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
Heb je je laadsessies handmatig erin gezet of worden de sessies automatisch uitgelezen?

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 17:06
Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Heb je je laadsessies handmatig erin gezet of worden de sessies automatisch uitgelezen?
Bij de Zaptec Go 2 worden ze automagisch uitgelezen.

• DonJunior
  • Nu online
onzenuub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Nee, staat duidelijk bij lekker laden genoemd dat het bedrag wat je gaat krijgen afhankelijk is van de ere prijs op het moment van verkoop/aankoop. Duidelijk en helder.
Sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon vreemd. Men weet nog helemaal niet hoe of voor welk bedrag er verkocht gaat worden. Dus hoe komen ze op deze totaal berekening? Op basis van wat?

*sowieso

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
Waarschijnlijk op basis van de handelsprijzen van de voorganger van ERE’s, de HBE’s.
Daar zou ik tenminste naar kijken als ik het zou moeten inschatten.

[ Voor 28% gewijzigd door wickydude op 19-03-2026 17:42 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Sorry dat ik het zeg maar dit is gewoon vreemd. Men weet nog helemaal niet hoe of voor welk bedrag er verkocht gaat worden. Dus hoe komen ze op deze totaal berekening? Op basis van wat?
Nou idd. Ik vind het ook wat voorbarig van lekkerladen.
Vooral de tekst 'tot nu toe heb je RECHT op...'
En daarna 'let op, dit kan nog wijzigen'.

Je hebt dus helemaal nérgens recht op 7(8)7

• WishmasterNL
  • Laatst online: 10:52

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

ForrestX schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:20:

Je mist iets:
Wie zich bij Zeres aanmeldt en in het opmerkingenveld 👉 “ENERGIENERDS” vermeldt, ontvangt nog eens 1% extra korting. Het inhoudingspercentage daalt daarmee zelfs naar 18% per jaar (incl btw).
Energienerds

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
BOEFJE_NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Bij de Zaptec Go 2 worden ze automagisch uitgelezen.
Oke. Mijn inboeker heeft dit nog niet ingericht.
Maar hoe doet de partij dit voor jou? Heb je de inlog van een portal gegeven van je laadpaal of iets?
Misschien een domme vraag maar ik ben hier niet heel erg in thuis.

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:50

996

Vandaag kreeg ik een bevestiging van Zeres. Heb daar de geladen kWh's van dit jaar ingevoerd (gewoon handmatig een datum een een hoeveelheid kWh ingevuld, dus nog niet via PDF, csv, backoffice of OCPP).
Uit de mail:
Hiermee bevestigen wij uw aanmelding voor de ERE-vergoeding.

Gegevens controle
Na het invullen van de gegevens in de Zeres-portal controleren wij deze op volledigheid en correctheid.
U ontvangt een e-mail indien het niet correct is of onvolledig is. Hieronder het deel van de mail waar anderen misschien ook iets aan hebben.

Met name het invullen laadvolume in het eerste kwartaal geeft soms onduidelijkheden: dit is het volume vanaf 1 januari 2026 tot en met vandaag of later deze maand.
In het volgende kwartaal begint het volume mee te tellen vanaf vandaag of de opgegeven opnamedatum.
Vanaf het volgende kwartaal gaan we automatisch uitlezen, indien dit mogelijk is dan meten we het volume van het gehele jaar en verminderen het met het totaal wat u heeft opgegeven voor het eerste kwartaal.

Inboeken bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)
In april gaan we de laaddata inboeken bij de NEa, hierdoor ontvangen wij ERE's. Deze ERE's gaan we verhandelen en aan u uitbetalen.
De planning is dat wij vanaf eind april bij de NEa kunnen inboeken en u begin mei kunnen informeren over de uitbetaling en ontvangt u een specificatie.
De NEa heeft vertraging met het openen van het Register voor Energie voor het inboeken vanwege de aanpassingen voor particulieren. Wij houden u op de hoogte indien de opening van het register vertraagd is.

Automatisch uitlezen
We hebben uw laadpaal merk en laadpaal ID, daarmee kunnen wij u gericht instrueren over het automatisch uitlezen van de laaddata.
De manier waarop dit kan is verschillend per laadpaal merk en model. U krijgt in april informatie (handleiding) en instructies specifiek voor uw laadpaal.

[ Voor 4% gewijzigd door 996 op 19-03-2026 20:32 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:05

ErikVers

e-Duurzaam

Allewijn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Echt een MID meter óf een KWh meter met een lcd schermpje?
Toevallig een foto van die van jou? Want dan kan ik MP eens afstruinen naar eentje die het ook heeft.
Want ik zoek nog een 'koopje' :9
Een echte 👍

en om fraude te voorkomen zal ik de foto eerst moeten blurren voordat ik hem deel maar het is vrij simpel te herkennen; er zit een CE MID keurmerk op de kwh meter in de laadpaal.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• onzenuub
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Op basis van ERE prijzen uit het verleden en omdat resultaten uit het verleden geen zekerheid geven voor resultaten in de toekomst voor opbrengsten van ERE's. En juist daarom staat erbij vermeld dat dat bedrag nog kan wijzigen. Dit in tegenstelling tot andere sites die rekenvoorbeelden geven zonder erbij te zeggen dat nu de prijzen van ERE's in de toekomst niet bekend zijn en daarom de opbrengsten nog kunnen wijzigen. Duidelijk en helder.

• onzenuub
996 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:24:
Vandaag kreeg ik een bevestiging van Zeres. Heb daar de geladen kWh's van dit jaar ingevoerd (gewoon handmatig een datum een een hoeveelheid kWh ingevuld, dus nog niet via PDF, csv, backoffice of OCPP).
Uit de mail:
[i]Hiermee bevestigen wij uw aanmelding voor de ERE-vergoeding.

Gegevens controle
Na het invullen van de gegevens in de Zeres-portal controleren wij deze op volledigheid en correctheid.
U ontvangt een e-mail indien het niet correct is of onvolledig is. Hieronder het deel van de mail waar anderen misschien ook iets aan hebben.
Ze vergeten er bij te zetten dat e.e.a. nog niet door de eerste kamer is en dat invoering daar toch echt van afhankelijk is. Om dan nu toch al er van uit gaan dat op datum die en die, dat en dat zal gaan gebeuren is een beetje voorbarig volgens mij.

• DonJunior
  • Nu online
onzenuub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Op basis van ERE prijzen uit het verleden en omdat resultaten uit het verleden geen zekerheid geven voor resultaten in de toekomst voor opbrengsten van ERE's. En juist daarom staat erbij vermeld dat dat bedrag nog kan wijzigen. Dit in tegenstelling tot andere sites die rekenvoorbeelden geven zonder erbij te zeggen dat nu de prijzen van ERE's in de toekomst niet bekend zijn en daarom de opbrengsten nog kunnen wijzigen. Duidelijk en helder.
Hoe kun je nou zeggen dat het 'duidelijk en helder' is als er een asterisk achter het verhaal staat omdat het hen zelf nog niet eens duidelijk is wat ze gaan uitkeren? Ze noemen nu gewoon een bedrag, maar... alles kan nog wijzigen. Ben jij verkoper daar, dat je telkens afsluit met "duidelijk en helder"? Want zo duidelijk en helder vind ik het niet

*sowieso

• onzenuub
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Hoe kun je nou zeggen dat het 'duidelijk en helder' is als er een asterisk achter het verhaal staat omdat het hen zelf nog niet eens duidelijk is wat ze gaan uitkeren? Ze noemen nu gewoon een bedrag, maar... alles kan nog wijzigen. Ben jij verkoper daar, dat je telkens afsluit met "duidelijk en helder"? Want zo duidelijk en helder vind ik het niet
8)7 8)7 8)7 Nee ik ben geen verkoper daar, ik heb geen financiële banden met lekkerladen anders dan dat ik daar geregistreerd ben om in de toekomt via de handel in ERE's enkele euros hopelijk overgemaakt te gaan krijgen. Duidelijk en helder denk of niet?

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:33
Wel interessant hoe ieder weer een andere rekensom op de achtergrond doet. Laadloon doet het over de bruto opbrengst en de commissie dekt hun gemaakte kosten;
5.2 Laadloon.nl brengt een commissie van twintig procent (20%) in rekening over de bruto opbrengst van de gerealiseerde ERE’s. Deze commissie dekt onder meer administratie, registratie, verificatie, certificering en uitbetaling. De commissie is exclusief btw, voor zover btw van toepassing is.
5.3 De netto vergoeding die aan de klant wordt uitgekeerd betreft de bruto opbrengst minus de in artikel 5.2 genoemde commissie.
Waar een zeres het op de netto opbrengst doet, want ze trekken eerst al hun kosten er af en dan komt pas de commissie er over heen.
Wij ontvangen een commissie voor onze dienstverlening. Deze commissie is bij het aangaan van de overeenkomst vastgesteld en is leidend. De standaard commissie: 19% voor particulieren inclusief 21% btw. Het is 16% exclusief BTW voor rechtspersonen. De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.
Ook Den Hartog heeft zon bepaling
7.3 Uw uitkering
Uw uitkering is de Netto Verkoopopbrengst, verminderd met onze vergoeding.
Of zie ik iets over het hoofd?

Ik blijf in ieder geval rustig wachten. Er is nog niets definitiefs...

YASH! - Yet Another Smart Home

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
PTish schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:43:
Wel interessant hoe ieder weer een andere rekensom op de achtergrond doet. Laadloon doet het over de bruto opbrengst en de commissie dekt hun gemaakte kosten;

[...]

Waar een zeres het op de netto opbrengst doet, want ze trekken eerst al hun kosten er af en dan komt pas de commissie er over heen.

[...]

[...]

Zo dan, ik was eigelijk van plan om mij bij zeres aan te melden, maar als je zo smerig te werk gaat dat je spelletjes gaat spelen en in je voorwaarden gaat verstoppen dat de ingehouden percentage over de netto opbrengst is en niet van de bruto, heb ik er al geen zin meer in. Je heb totaal geen zicht op hoe hoog de kosten gaat zijn.

Ik betaal liever meer aan een partij die er wel transparant over is dan aan deze boefjes.

Dankjewel dat je mij/ons erop attendeert.

• onzenuub
En de Zapteg Go 2 krijgt in mei een software update. Vanaf dan is het mogelijk om enkel stroom van de zonnepanelen te laden, stroom van zonnepanelen en het net. Wordt mooi samen met de Eres via Lekkerladen.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45

lonkhuijzen

100% ADH

PTish schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:43:

[...]

[...]

[...]

Is dit niet een verschil in wat iedereen bruto of netto noemt? En dat ze eigenlijk wel allemaal hetzelfde rekenen?

Is bruto wat de koers doet? En netto wat de inboeker feitelijk krijgt (na administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt) waar dan % vanaf gaat.

Of is bruto wat de inboeker krijgt (waar dus al administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt vanaf zijn gegaan) en netto wat er dan overblijft als er % vanaf is gegaan?

Het rekenvoorbeeld van Zeres bijv is heel transparant namelijk

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
lonkhuijzen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Is dit niet een verschil in wat iedereen bruto of netto noemt? En dat ze eigenlijk wel allemaal hetzelfde rekenen?

Is bruto wat de koers doet? En netto wat de inboeker feitelijk krijgt (na administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt) waar dan % vanaf gaat.

Of is bruto wat de inboeker krijgt (waar dus al administratie en transactiekosten/verkoopkosten vanuit die markt vanaf zijn gegaan) en netto wat er dan overblijft als er % vanaf is gegaan?

Ik zou zeggen van niet
Deze commissie dekt onder meer administratie, registratie, verificatie, certificering en uitbetaling.
versus
De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
lonkhuijzen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Ja dat lijkt me ook, is meer interpretatie dan verschil. Ik zal het wel even navragen bij zeres.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Qosmic
mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Ja dat lijkt me ook, is meer interpretatie dan verschil. Ik zal het wel even navragen bij zeres.
graag, ben ik ook wel benieuwd naar!

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:50
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Don, zoals eerder in het topic aangegeven, bereken we dit bedrag op basis van de prijzen die nu bekend zijn voor ERE's. Er worden al ERE's verhandeld, gezien sommige partijen die een verplichting hebben deze gedurende het jaar inkopen. Iedere partij met een verplichting heeft een andere strategie, de één koopt het op het eind, de andere gedurende het jaar. Gezien de opbrengst afhangt van het moment van verkopen en het inboekregister nog niet open is, staat er inderdaad een asterix achter. Maar het is ook niet dat deze schatting uit de lucht komen vallen.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Dit is de informatie van Zeres:

Dit klopt. De transactiekosten op de ETS zijn normaliter € 0,01 per ERE. Wij verkopen direct aan Shell of andere oliebedrijven. Niet aan Traders (zoals veel inboekers gaan doen). Hierdoor krijgen wij € 0,01 meer opbrengst. De waarde van een ERE-E op de beurs is vandaag € 0,465 (biedkoers).

En deze opmerking bij laadloon zal ik ook even checken:

"De commissie is exclusief btw, voor zover btw van toepassing is"

Want dat lijkt me gek, elke inboeker rekent btw over zijn dienstverlening. Dus dat zou juist betekenen dat laadloon naar 24,2% inhouding gaat (20% + btw). Maar ook deze ga ik even checken bij laadloon.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ter info: bij Tap lijken de laadsessies nu te kloppen bij ERE Mandaat Details (eerst zaten er oude bij, daarna ontbrak de helft, nu compleet sinds 1-1-'26).
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.