• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38
Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Vandaar mijn vraag of Bluebuilt een ingebouwde MID meter heeft. De paal is een whitelabel Peblar, en die hebben een MID meter ingebouwd, maar ik weet niet in hoeverre CoolBlue die palen aanpast, en het is zaterdag dus er is uiteraard niets of niemand bereikbaar.
Peblar heeft volgens mij 2 varianten, Home en Business. De Home heeft volgens mij geen MID de Business heeft die wel. Heb zelf ook een Bluebuilt van CB, dus ook benieuwd naar MID.

Limbids

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:47
maxvdh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:
Hallo allemaal! Onlangs een EV (Model Y) besteld en nu gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open!

Ben nu - in afwachting van de auto - het oriënteren op een laadpaal. Mijn oog is gevallen op de Peblar Business ivm het lokaal kunnen draaien, load balancing, laden met m’n PVs en de MDI ondersteuning voor EREs.

Nu draai ik thuis Home Assistant (ik wil EVCC gaan gebruiken) en heb ik reeds een P1 meter van Home Assistant.

Twee vragen:
- Ik lees dat er soms 2 UTP kabels naar een laadpunt getrokken worden, maar ik mijn situatie denk ik dat 1 volstaat. Klopt dat?
- Mijn ogen zijn nu gericht op de Pebblar Business, maar mocht iemand een andere suggestie hebben: zou je dat dat willen delen inclusief reden)?

De paal is voor nu enkel voor privé redenen (toekomst mogelijk ook zakelijk). Hartelijk dank.
Ook een MY in bestelling, daarnaast rijdt mevrouw een ID.3. Deze maand wordt een Peblar Business geinstalleerd. Alfen en Zaptec waren mijn alternatieven om te overwegen maar Peblar bood het meest complete plaatje op papier (web interface, alles lokaal draaien, vaste kabel optie met oprollen om de lader/paal, uitgebreid qua zonnestroom opties). Hopelijk in praktijk ook :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:57
Als er niet mee geadverteerd wordt dat er een MID meter in zit, dan ku je aannemen dat het er niet in zit.
Dat geldt overigens voor alle features.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:29
Hier ook aan het twijfelen tussen Peblar Business en Smappee.

Iemand pro-cons?

Afwezigheid van app en noodzaak van lokaal netwerk doen mij twijfelen aan Peblar.

Smappee lijkt me uitgebreider, overzichtelijker maar ook 1000+ euro duurder...

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:31
maxvdh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:
Hallo allemaal! Onlangs een EV (Model Y) besteld en nu gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open!

Ben nu - in afwachting van de auto - het oriënteren op een laadpaal. Mijn oog is gevallen op de Peblar Business ivm het lokaal kunnen draaien, load balancing, laden met m’n PVs en de MDI ondersteuning voor EREs.

Nu draai ik thuis Home Assistant (ik wil EVCC gaan gebruiken) en heb ik reeds een P1 meter van Home Assistant.

Twee vragen:
- Ik lees dat er soms 2 UTP kabels naar een laadpunt getrokken worden, maar ik mijn situatie denk ik dat 1 volstaat. Klopt dat?
- Mijn ogen zijn nu gericht op de Pebblar Business, maar mocht iemand een andere suggestie hebben: zou je dat dat willen delen inclusief reden)?

De paal is voor nu enkel voor privé redenen (toekomst mogelijk ook zakelijk). Hartelijk dank.
Exact hetzelfde verhaal aan mijn kant, m.u.v. dat ik geen Home Assistant draai.

Maar ook gekozen voor de Peblar Business, met als belangrijkste redenen de redenen die jij noemt. Ik heb hem al binnen en woensdag gaat die aan de muur. Laatste open puntje is de auto zelf nog :)

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38
Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Nee dat zal niet zo snel gebeuren inderdaad, maar aangezien coolblue zelf ook iets met tarieven doet wil ik wel eerst zeker weten dat die tarieven niet op de een of andere manier aan die betreffende coolblue kaart zit geknoopt.

Ik wil niet het idee hebben dat ik een auto koop met het idee dat die geladen wordt tegen ons stroomtarief, maar in werkelijkheid nog ergens verborgen kosten zitten.

Die info staat dus nergens. Ik zal er mee kunnen laden en ik zie ook de hoeveelheden maar ik zie NIET het tarief. Dat zie ik pas op de maand afrekening, en als het dan een hoger tarief blijkt te zijn dan ben ik te laat als ik de auto al gekocht heb. Dus er zit niks anders op dan te wachten tot maandag dat ik kan bellen en het kan vragen aan coolblue zelf.
Ik heb een CB Bluebuilt met zakelijk abonnement, paal met RFID.

Coolblue laadpas: start je laadsessie, laden tegen je eigen stroomtarief.
Aangemelde "zakelijke" laadpas: start laadsessie tegen afgesproken/ingesteld tarief, wordt automatisch terugbetaald (zakelijk abonnement).
Andere laadpas: start laadsessie tegen 0,41 cent waarvan je 0,40 krijgt, automatisch terugbetaald (zakelijk abonnement).

Toevoeging. Ik heb een dynamisch contract, dus geen zicht op daadwerkelijke stroomtarief. Mijn zakelijke pas staat ingesteld (bij CB) op 0,35 cent en kan ik altijd (laten) aanpassen. Met een vast stroomtarief kun je dus heel makkelijk dat tarief instellen en krijg je dat dus automatisch terug (van Coolblue). Voor de werkgever is dit hetzelfde als laden bij een publieke paal met een X tarief. Je hoeft zo dus zelf niks bij te houden of te declareren.

[ Voor 14% gewijzigd door Limbids op 09-02-2026 16:30 ]

Limbids

Pagina: 1 ... 213 214 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen