• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-02 20:10
Bijzonder probleem hier, ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Wij hebben een Renault Zoe en willen die thuis opladen met een thuislader. Na een eerdere lader die niet werkte eentje van Marktplaats gehaald en bij de verkoper getest, om zeker te zijn dat ook onze kieskeurige Zoe hem pakt. Dat was geen probleem. Maar thuis werkt hij op geen enkel stopcontact dat ik redelijkerwijs in de buurt van de straat kan krijgen. Mijn oorspronkelijke plan was om hem op de (verder zo goed als ongebruikte) groep van het tuinhuisje te hangen, zonder succes. Maar ook stopcontact direct bij de meterkast werkt niet.

Gezien de issues van de Zoe bij publieke laadpalen waar matige aarding een issue lijkt te zijn, zou het kunnen dat de aarding van mijn huis niet voldoende is? En weet iemand of dat op te lossen is?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:49
Weet je zeker dat de OBC (OnBoard Charger) niet defect is.

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-02 10:12
DonJuape schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Dit leg ik over de kabel:[Afbeelding]

De Zappi werkt met CT klemmen niet met de P1.
Je kunt de Zappi met een pincode beveiligen en door voor elke auto een andere code te gebruiken kun je de laadsessie administratie per voertuig bijhouden.
Ziet er netjes uit.

Ik zit ook nog te dubben over wel of geen ingebouwde MID meter.
Afgelopen jaren hebben we max zo'n 7000 (zevenduizend) km per jaar gereden.
Dat kan bijna EUR 100 per jaar opleveren met de huidige tarieven, als we alles thuis laden.
Het lijkt erop dat laders die een MID meter hebben juist niet optimaal zijn in het gebruiken van zelf opgewekte stroom via de zonnepanelen.

Volgens https://laadpaaltop10.nl/laadpaal/86/myenergi-zappi-v21-74kw heeft de Zappi een MID meter, maar op de site van de fabrikant lees ik daar niets over. Dus of de info op laadpaaltop10 klopt niet, of het is een nieuwe functionaliteit die nog niet op de website van de fabrikant staat.
Iemand die daar iets over kan zeggen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
Domipost schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:07:
Bijzonder probleem hier, ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Wij hebben een Renault Zoe en willen die thuis opladen met een thuislader. Na een eerdere lader die niet werkte eentje van Marktplaats gehaald en bij de verkoper getest, om zeker te zijn dat ook onze kieskeurige Zoe hem pakt. Dat was geen probleem. Maar thuis werkt hij op geen enkel stopcontact dat ik redelijkerwijs in de buurt van de straat kan krijgen. Mijn oorspronkelijke plan was om hem op de (verder zo goed als ongebruikte) groep van het tuinhuisje te hangen, zonder succes. Maar ook stopcontact direct bij de meterkast werkt niet.

Gezien de issues van de Zoe bij publieke laadpalen waar matige aarding een issue lijkt te zijn, zou het kunnen dat de aarding van mijn huis niet voldoende is? En weet iemand of dat op te lossen is?
De zoe is een lastige auto qua laden... Ik verdenk ook de aarding, omdat hij het ergens anders wel doet en bij je thuis niet.

De aarding van je woning kan je na laten meten door een installateur, en als hij niet voldoende is een nieuwe aardpen laten slaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-02 20:10
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:16:
Weet je zeker dat de OBC (OnBoard Charger) niet defect is.
Ja. Hij is altijd lastig geweest, en meerdere keren nagekeken. Het gaat na een update wat beter, maar hij staat ook gewoon bekend als moeilijk model.

@Makrolon Thanks! Zal ik eens uitzoeken 😊

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:31
overcoat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Ziet er netjes uit.

Dat kan bijna EUR 100 per jaar opleveren met de huidige tarieven, als we alles thuis laden.
Het lijkt erop dat laders die een MID meter hebben juist niet optimaal zijn in het gebruiken van zelf opgewekte stroom via de zonnepanelen.

Volgens https://laadpaaltop10.nl/laadpaal/86/myenergi-zappi-v21-74kw heeft de Zappi een MID meter, maar op de site van de fabrikant lees ik daar niets over. Dus of de info op laadpaaltop10 klopt niet, of het is een nieuwe functionaliteit die nog niet op de website van de fabrikant staat.
Huh. Er zijn toch genoeg laders met MID en PV laden? Alfen/Peblar etc. Sowieso de meerderheid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

overcoat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Ziet er netjes uit.

Waar baseer je de 100 euro per jaar op? Op de helft aan kWh’s heb ik met slim laden van Frank Energie die 100 euro al gepakt van september tot vandaag… tel daarbij de 10 cent per kWh verschil tov de paal
In de straat maakt 450 euro in 5 maand…… daar komt straks nog ERE handel bij en de tijden met zonnestroom…

Bij mij zijn de besparingen toegenomen door de laadpaal te nemen, van september tot half november zaten we op de levering te wachten en hebben we meer op straat geladen doordat de 230V lader de auto soms niet vol kreeg…

De midmeter upgrade heb je met ERE waarschijnlijk in een jaar wel terug, een lager laadrendement zal het (voor zover mij bekend) niet hebben.

Ik las kWh ipv km, excuus.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:01
Sinds vorige week heb ik een Zaptec Go 2 hangen. Flinke upgrade tov granny laden.

Vannacht ergens heeft het ding echter besloten er weinig zin meer in te hebben, hij blijft op pauze staan, met in de app 'waiting to charge'. Geen mogelijkheid om laden te forceren.

Ik verdacht eerst de koppeling met Tibber, waar het contract vanacht geeindigd is, echter bedacht ik me later pas dat Tibber de auto, een '19 Model 3 aanstuurde en niet de lader. Tibber connectie ook verbroken. Verder geprobeerd:
- Lader herstarten
- Andere kabel
- Andere auto ('22 Niro PHEV)
- Authenticatie via Zaptec ipv Tap
- Authenticatie uit
- Groep van lader uitzetten
- Laadschema auto uit
- Direct laden zonder Zaptec Sense

Steeds hetzelfde resultaat, auto geeft een blauw lampje dat normaal betekent dat hij aangekoppeld is maar laden gepauzeer is. Display van de auto geeft ready to charge aan, maar ook een melding dat de lader geen stroom heeft. Bij een poging met een andere auto gaf die auto niets aan. Lader geeft meteen een groene ring met pauzeicoon.

Welke andere opties kan ik nog proberen? Ik heb het idee intussen wel aan het eind van mijn troubleshoot opties te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door R-R-L op 01-02-2026 21:03 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:14

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Vandaar mijn vraag of Bluebuilt een ingebouwde MID meter heeft. De paal is een whitelabel Peblar, en die hebben een MID meter ingebouwd, maar ik weet niet in hoeverre CoolBlue die palen aanpast, en het is zaterdag dus er is uiteraard niets of niemand bereikbaar.
Heb je hier nog een antwoord op gevonden?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:49
Gewoon effe de kap eraf halen en dan zie je kWh meter snel zitten. Zoveel zit er niet in een paal en zo groot is een 3-fasen kWh meter wel.
Afhankelijk van typenummer kan je zelf googlen of het een MID gecertificeerd exemplaar is.
Als er een kWh meter in zit, is deze vrijwel zeker MID gecertificeerd. Aangezien dit wel vaker een vereiste is voor backoffice diensten.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:52:
Gewoon effe de kap eraf halen en dan zie je kWh meter snel zitten. Zoveel zit er niet in een paal en zo groot is een 3-fasen kWh meter wel.
Afhankelijk van typenummer kan je zelf googlen of het een MID gecertificeerd exemplaar is.
Als er een kWh meter in zit, is deze vrijwel zeker MID gecertificeerd. Aangezien dit wel vaker een vereiste is voor backoffice diensten.
Een peblar heeft geen kWh meter zoals je die in een meterkast ziet. De vermogensmeting gebeurd gewoon op de PCB zelf, waarbij Peblar deze meting heeft laten keuren om aan de MID vereisten te voldoen. Voor zover bij mij bekend is de makkelijkste manier om te controleren of hij MID gecertificeerd is door een export te doen van je laad gegevens. In de gegenereerde export staat dan of het meetinstrument indicatief is, of MID.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 10:20
BehindCorner schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Heb je hier nog een antwoord op gevonden?
Ja. Ik heb de 22kW variant en die heeft een MID meter.

Och ja, je moet toch wat he.

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-02 10:12
Inspired schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
[...]
Huh. Er zijn toch genoeg laders met MID en PV laden? Alfen/Peblar etc. Sowieso de meerderheid.
Ok...... ik kreeg de indruk uit de posts hier dat Zappie en Ratio Solar het beste "native" omgaan met PV laden.
Ik heb thuis wel home assistant draaien, maar wil daar niet afhankelijk van zijn bij het opladen van de auto, ook vanwege de WAF-factor. Wil eigenlijk ook geen aanvullend abonnement om instellingen uit te lezen of data te verzamelen.

[ Voor 9% gewijzigd door overcoat op 02-02-2026 08:38 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:08
De Peblar gaat perfect om met "zonneladen", kan tussen 1 en 3 fasen schakelen tijdens een laadsessie.
Ook is het juist bij de Peblar mogelijk om al je laadsessies in CSV of PDF bestanden te downloaden dus je hebt geen back-office nodig (heb ik ook niet).
Als je HA hebt, dan zou ik echt evcc aanraden voor het regelen van het laden, zeker met zonnestroom, maar ook als je dat niet hebt is het handig met dynamische tarieven en/of thuisbatterij.

En hoe bedoel je WAF? Ik heb alles onder evcc draaien en het laden start ik met RFID tags zoals het ook al was toen ik nog een "lease paal" had. Dit omdat mijn paal langs de openbare straat staat (wel op eigen grond) maar ik wil niet dat anderen kunnen laden. Als je de laadpaal in een garage of eigen oprit hebt dan kun je het zelfs zo instellen dat je alleen de auto hoeft aan te koppelen, dan start het laden automatisch (als je wil).

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:31
Met die hele certificaten onzin kan het best handig zijn gewoon iets als TAP te gebruiken. Kost je verder niks en bezoek kan tegen een kostprijs laden. Maar goed, dat is ook een beetje wat je handig vindt. Ik heb het sowieso nodig voor mijn leaseauto maar vind het ook voor bezoek met leaseauto's wel handig. En als een random persoon bij me wil laden als ik er niet ben mag dat ook. Al zal niemand dat snel doen. Tenminste, afgelopen 5 jaar nog niet voorgekomen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:36:
En als een random persoon bij me wil laden als ik er niet ben mag dat ook. Al zal niemand dat snel doen. Tenminste, afgelopen 5 jaar nog niet voorgekomen.
Bij mij toevallig één keer, een volslagen onbekende toen ik op vakantie was. Er staan acht openbare palen bij ons in de straat dus ik vond het wel grappig dat ie precies bij mij op de oprit ging laden. Ook nog eens met een plug-in hybride.... Verder prima, heb de kosten vergoed gekregen. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Bij mij toevallig één keer, een volslagen onbekende toen ik op vakantie was. Er staan acht openbare palen bij ons in de straat dus ik vond het wel grappig dat ie precies bij mij op de oprit ging laden. Ook nog eens met een plug-in hybride.... Verder prima, heb de kosten vergoed gekregen. :)
Van de onbekende?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
Ik verwacht dat 'ie het van zijn back-office kreeg, en die zal het ongetwijfeld bij die 'onbekende' in rekening gebracht hebben.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik laad al sinds 2023 mijn EV op met een goedkope Besen BS20 laadpaal (met wifi) en dat werkt prima.
Onlangs verhuisd en de laadpaal laten hangen. Na het vergelijken van diverse laadpalen toch weer op de Besen BS20 uitgekomen.

Nu heb ik ook Home Assistant draaien, toen ik in 2023 de vorige Besen installeerde was hier nog geen goede integratie voor, en daarna een tijd niet meer gezocht. Maar inmiddels is die er wel! En dat is best een gamechanger denk ik...
Je kan nu deze goedkope laadpaal (400 euro) allerlei features geven zoals laden op opgewekte zonneenergie, loadbalancing (als je je P1 poort ook uitleest in Home Assistant), misschien wel OCPP integratie? Natuurlijk niet out-of-the-box, hier zijn wel wat avondjes nerden voor nodig. Maar daarvoor zijn we Tweakers!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:00
zjeeraar84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:51:
Ik laad al sinds 2023 mijn EV op met een goedkope Besen BS20 laadpaal (met wifi) en dat werkt prima.
Onlangs verhuisd en de laadpaal laten hangen. Na het vergelijken van diverse laadpalen toch weer op de Besen BS20 uitgekomen.

Nu heb ik ook Home Assistant draaien, toen ik in 2023 de vorige Besen installeerde was hier nog geen goede integratie voor, en daarna een tijd niet meer gezocht. Maar inmiddels is die er wel! En dat is best een gamechanger denk ik...
Je kan nu deze goedkope laadpaal (400 euro) allerlei features geven zoals laden op opgewekte zonneenergie, loadbalancing (als je je P1 poort ook uitleest in Home Assistant), misschien wel OCPP integratie? Natuurlijk niet out-of-the-box, hier zijn wel wat avondjes nerden voor nodig. Maar daarvoor zijn we Tweakers!
Al eens aan evcc gedacht en daar te vragen of ze ‘m kunnen toevoegen?

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zjeeraar84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:51:
Ik heb er ook eentje, en heb de homeassistant integratie draaien, maar het is mij nog niet gelukt de laadpaal ook aan te sturen, alleen stats uit te lezen. Misschien toch eens wat meer moeite insteken nog.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46
Wat een hoop keuze is er toch. En ik maar denken dat het moeilijk is om een EV uit te kiezen.

Binnenkort ga ik over naar een dynamisch contract (iets te veel zonnepanelen voor vast) en waar ik voorheen een lader zocht die vooral de terugleverkosten kon beperken, ligt het nu dus iets complexer.

- Zonneplan heeft een eigen laadpaal die op zich geschikt lijkt, maar ik vrees toch voor een gebrek aan controle, ondanks dat ik daar elektriciteit af ga nemen.
- De Peblar Home is in mijn situatie misschien heel fijn omdat de EV waarschijnlijk overdag veel thuis is.
- De Zaptec Go 2 ziet er wel lekker compact en strak uit, maar ik weet niet zeker of het alles kan.
- Als laatste zou ik een nieuwe hybride PV omvormer accu's en met DC laden wel als optie zien in de toekomst. SigEnergy heeft nu bijvoorbeeld ook een goedkopere 12 kW DC lader. Dan kan de hele batterij zooi lekker buiten staan, belast het laden de 3x25A aansluiting niet onnodig en hoeven er geen extra kabels of groepen bij en past alles dus net aan in de bestaande 3 fase groepenkast met maar 1x boren en graven.

Nu staat er nog geen EV, maar ik ben graag voorbereid zodat die vanaf dag 1 niet aan de openbare graaipaal hoeft.

Misschien maak ik het mijzelf ook veel te moeilijk en moet ik gewoon voor het goedkoopste gaan. Er staan al 3 fase laders vanaf €240 te koop. De kW's klotsen hier al van het dak in de zomer en zo moeilijk is het niet om te kijken of de prijzen laag of hoog zijn.

Ik heb dus keuzestress en stel het erg op prijs als iemand ervaringen heeft die voor of tegen deze verschillende opties pleiten.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:57
markjanssen schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Ik heb er ook eentje, en heb de homeassistant integratie draaien, maar het is mij nog niet gelukt de laadpaal ook aan te sturen, alleen stats uit te lezen. Misschien toch eens wat meer moeite insteken nog.
Uit de GitHub repo:
Now you can Start/Stop charging, and chang the max current value (during charging as well). You need to switch on the Unlock switch to send these commands to the wallbox.

Daar liep ik gister ook tegen aan, je moet even die switch in Home Assistant omzetten ;)

• HyperBart
netappie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:11:
Wat een hoop keuze is er toch. En ik maar denken dat het moeilijk is om een EV uit te kiezen.

Binnenkort ga ik over naar een dynamisch contract (iets te veel zonnepanelen voor vast) en waar ik voorheen een lader zocht die vooral de terugleverkosten kon beperken, ligt het nu dus iets complexer.

- Zonneplan heeft een eigen laadpaal die op zich geschikt lijkt, maar ik vrees toch voor een gebrek aan controle, ondanks dat ik daar elektriciteit af ga nemen.
- De Peblar Home is in mijn situatie misschien heel fijn omdat de EV waarschijnlijk overdag veel thuis is.
- De Zaptec Go 2 ziet er wel lekker compact en strak uit, maar ik weet niet zeker of het alles kan.
- Als laatste zou ik een nieuwe hybride PV omvormer accu's en met DC laden wel als optie zien in de toekomst. SigEnergy heeft nu bijvoorbeeld ook een goedkopere 12 kW DC lader. Dan kan de hele batterij zooi lekker buiten staan, belast het laden de 3x25A aansluiting niet onnodig en hoeven er geen extra kabels of groepen bij en past alles dus net aan in de bestaande 3 fase groepenkast met maar 1x boren en graven.

Nu staat er nog geen EV, maar ik ben graag voorbereid zodat die vanaf dag 1 niet aan de openbare graaipaal hoeft.

Misschien maak ik het mijzelf ook veel te moeilijk en moet ik gewoon voor het goedkoopste gaan. Er staan al 3 fase laders vanaf €240 te koop. De kW's klotsen hier al van het dak in de zomer en zo moeilijk is het niet om te kijken of de prijzen laag of hoog zijn.

Ik heb dus keuzestress en stel het erg op prijs als iemand ervaringen heeft die voor of tegen deze verschillende opties pleiten.
@AA42 mag ik? :+
Ik laat anderen even op de laadpaal zelf inspringen, ik heb een omerta opgelegd gekregen wat dat betreft :P . De functionaliteiten die jij wilt zijn zo gek niet en worden prima ingevuld door een stukje software genaamd evcc.
Je hebt dan een compatibele laadpaal nodig (@AA42 :+ ) en een stukje hardware om evcc op te draaien en die leest dan je zonnepanelen, tarieven en grid usage uit (de volledige verbruiks/opwek driehoek zoals ik 'm noem) en bepaalt adhv planning ('iedere ochtend moet auto X op percent Y SoC zitten') de goedkoopste momenten en begint dan ook te laden (als er nog genoeg leeg is van de batterij, instelbaar) met zonnestroom als er echt overschot is.

• netappie
HyperBart schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:13:
[...]

@AA42 mag ik? :+
Ik laat anderen even op de laadpaal zelf inspringen, ik heb een omerta opgelegd gekregen wat dat betreft :P . De functionaliteiten die jij wilt zijn zo gek niet en worden prima ingevuld door een stukje software genaamd evcc.
Je hebt dan een compatibele laadpaal nodig (@AA42 :+ ) en een stukje hardware om evcc op te draaien en die leest dan je zonnepanelen, tarieven en grid usage uit (de volledige verbruiks/opwek driehoek zoals ik 'm noem) en bepaalt adhv planning ('iedere ochtend moet auto X op percent Y SoC zitten') de goedkoopste momenten en begint dan ook te laden (als er nog genoeg leeg is van de batterij, instelbaar) met zonnestroom als er echt overschot is.
Ah, dat is wel een leuke manier inderdaad.
Eindelijk een goed excuus om Home Assistant op te tuigen en een extra eis voor de laadpaal.

Ik neem aan dat de Zonneplan lader hierdoor afvalt.

Bedankt!

PS misschien off-topic, maar zou ik de laadpaal met EVCC ook beschikbaar kunnen maken voor buren met kosten per voertuig/laadpas zodat ik die gewoon een tikkie kan sturen?
De openbare laadpalen zijn hier erg duur, dus dan is die lader delen misschien wel handig om meer mensen over de streep te trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 04-02-2026 18:44 ]

• HyperBart
netappie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Ah, dat is wel een leuke manier inderdaad.
Eindelijk een goed excuus om Home Assistant op te tuigen en een extra eis voor de laadpaal.

Ik neem aan dat de Zonneplan lader hierdoor afvalt.

Bedankt!

PS misschien off-topic, maar zou ik de laadpaal met EVCC ook beschikbaar kunnen maken voor buren met kosten per voertuig/laadpas zodat ik die gewoon een tikkie kan sturen?
De openbare laadpalen zijn hier erg duur, dus dan is die lader delen misschien wel handig om meer mensen over de streep te trekken.
Kies een goede/fijne lader, zoek maar een paar posts (oa van mij en anderen) terug.

Neen, laat HA maar even, speel eerst met evcc en daarna mag je HA er bij gaan “klooien” ;) .

Evcc is een laadcontroller, die gaat (als je jouw auto met api niet laat herkennen) alles op “gast voertuig” boeken. Je kan daarna wel alles van dat voertuig aan hen uitdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 04-02-2026 19:17 ]

• netappie
HyperBart schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:16:
[...]

Kies een goede/fijne lader, zoek maar een paar posts (oa van mij en anderen) terug.

Neen, laat HA maar even, speel eerst met evcc en daarna mag je HA er bij gaan “klooien” ;) .

Evcc is een laadcontroller, die gaat (als je jouw auto met api niet laat herkennen) alles op “gast voertuig” boeken. Je kan daarna wel alles van dat voertuig aan hen uitdraaien.
Tja, die lader is het probleem. Alles daarna kan ik wel optuigen, aanpassen en integreren, maar de laadhardware wisselen is lastiger en kostbaarder.

Het zou dan alleen om buren gaan die ik goed ken, dus dan zou elke auto koppelen met verbruiksstatistieken per auto wel zo handig zijn. Maar ik lees ook over EV's die gewoon doofstom zijn, dus dat is misschien een uitdaging die ik met laadpassen op kan lossen.

Zijn er wat jou betreft al laders in mijn korte lijstje die ik moet vergeten als ik t.z.t. met evcc aan de gang wil gaan?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002

Miezie

Niet te moeilijk doen...

netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:34:
[...]

Tja, die lader is het probleem. Alles daarna kan ik wel optuigen, aanpassen en integreren, maar de laadhardware wisselen is lastiger en kostbaarder.

Het zou dan alleen om buren gaan die ik goed ken, dus dan zou elke auto koppelen met verbruiksstatistieken per auto wel zo handig zijn. Maar ik lees ook over EV's die gewoon doofstom zijn, dus dat is misschien een uitdaging die ik met laadpassen op kan lossen.

Zijn er wat jou betreft al laders in mijn korte lijstje die ik moet vergeten als ik t.z.t. met evcc aan de gang wil gaan?
Je kan met plugchoice meerdere backoffices koppelen en dan vervolgens daar evcc aan hangen. Met die meerdere backoffices kan je een betaalbackend aanhaken.
EVCC is makkelijker installeren zonder home assistant, dus die kan je ook prima weg laten. Waarom iedereen toch altijd home assistant noemt bij alles wat er in de basis niet veel aan heeft is me een raadsel ;).

Vwb de stelling dat laden publiek duur is: wat is duur? De business case van een EV ligt sowieso op een hoger jaarkilometrage en dan is het zelfs met publiek laden rond te krijgen. Het is nobel om gelijk aan de buren te denken, maar ik vrees dat het vooral (net als in de rest van Nederland) gewoon koudwatervrees en biassen zijn waar je niet doorheen komt voorlopig.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• HyperBart
netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:34:
[...]

Alle laders die met OCPP werken om aan load balancing of stroomsturing te doen 🤢. Zappi valt voor mij ook af want niet integreerbaar. Wat ik wel geleerd heb is dat je in huis dingen wilt die toch ergens integreerbaar zijn met open protocollen. Het is echt heel moeilijk om een allesomvattend EMS te hebben, vendors die geen open protocol of API hebben vallen enorm af bij mij.

https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers

De klassiekers die hier vaak de revue passeren omwille van prijs/kwaliteit zijn vandaag de dag Alfen en Peblar.
Peblar is wat jonger en ziet er (smaken kleuren) wat eleganter uit, de Alfen is een "oud gediende", heeft een heel grote install base en wordt de facto al standaard bij leasemij/corporate gebruikt voor de werknemers omdat er ondertussen ook heel wat kennis rond is (inclusief hier op forum + evcc).

• netappie
Miezie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Je kan met plugchoice meerdere backoffices koppelen en dan vervolgens daar evcc aan hangen. Met die meerdere backoffices kan je een betaalbackend aanhaken.
EVCC is makkelijker installeren zonder home assistant, dus die kan je ook prima weg laten. Waarom iedereen toch altijd home assistant noemt bij alles wat er in de basis niet veel aan heeft is me een raadsel ;).

Vwb de stelling dat laden publiek duur is: wat is duur? De business case van een EV ligt sowieso op een hoger jaarkilometrage en dan is het zelfs met publiek laden rond te krijgen. Het is nobel om gelijk aan de buren te denken, maar ik vrees dat het vooral (net als in de rest van Nederland) gewoon koudwatervrees en biassen zijn waar je niet doorheen komt voorlopig.
Dat plugchoice ziet er wel uit als een beetje overkill, maar een goede om te onthouden.
EVCC los of binnen home assistant maakt mij niet zo uit.
Ik heb meer grootverbruikers zoals een Quatt hybride warmtepomp en HomeWizard batterijen in huis die per stuk de aanschaf en installatie van een hardwareplatform niet echt rechtvaardigden (de apps zijn al behoorlijk goed).

Maar met een EV lader er bij en wat Docker/Home Assistant en misschien zelf nog wat ontwikkelen, kan ik de toegevoegde waarde er wel van zien.
Als duidelijk is wanneer de warmtepomp uit gaat (zon-inval woonkamer) en voorspelbaar is wanneer de warmtepomp weer aan gaat, dan kan ik bijvoorbeeld een seintje sturen dat de EV aan de lader moet, eventueel rekening houdend met verwachtte zonopbrengst, accu-SOC en een was die al draait.

Ik rij niet heel veel kilometers, dus die laadpaal delen maakt hem nuttiger en er zijn bevriende buren die echt niet voor de deur kunnen parkeren, waar het bij mij met een mat over de laadkabel net moet kunnen zonder overlast. Dus die gaan geen EV kopen als de huidige hybride benzine auto nauwelijks duurder rijdt met 2 euro per liter dan die laadpaal van grofweg een halve Euro per kWh, terwijl ik dat wel aan wil moedigen.

Voor mij was het in ieder geval belemmerend dat ik niet thuis mocht laden en wat er hier aan de publieke laadpaal hangt is allemaal zakelijk en vrijwel alleen in de avonduren. Overdag zijn het gewoon twee verloren parkeerplaatsen terwijl die met de oude prijsafspraak van voor 2025 zeer vaak bezet waren. Dat was iets van 35 cent, wat gewoon netjes is. Natuurlijk gaf dit ook weer zorgen, want er waren toen dus niet genoeg laadpalen, terwijl ze nu juist grotendeels ongebruikt zijn.

Kortom, als ik voor het dynamische tarief gewoon die zekerheid bied, dan denk ik dat er meer buren durven. Ik hoef er verder geen cent aan over te houden.

P.S. Als je het over de duivel hebt: https://www.autoweek.nl/a...0-euro-verschil-per-jaar/

• netappie
HyperBart schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Alle laders die met OCPP werken om aan load balancing of stroomsturing te doen 🤢. Zappi valt voor mij ook af want niet integreerbaar. Wat ik wel geleerd heb is dat je in huis dingen wilt die toch ergens integreerbaar zijn met open protocollen. Het is echt heel moeilijk om een allesomvattend EMS te hebben, vendors die geen open protocol of API hebben vallen enorm af bij mij.

https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers

De klassiekers die hier vaak de revue passeren omwille van prijs/kwaliteit zijn vandaag de dag Alfen en Peblar.
Peblar is wat jonger en ziet er (smaken kleuren) wat eleganter uit, de Alfen is een "oud gediende", heeft een heel grote install base en wordt de facto al standaard bij leasemij/corporate gebruikt voor de werknemers omdat er ondertussen ook heel wat kennis rond is (inclusief hier op forum + evcc).
Dat is een handige lijst.

De Peblar Home vind ik ook heel interessant, vooral omdat hij uit zichzelf al zonneladen ondersteunt en met de reeds aanwezige HomeWizard P1 meter kan babbelen.

Die van Zonneplan zie ik er niet tussen staan. Ik las dat dit in het verleden gewoon een ABB was, maar of dit nog steeds zo is en of het vrij aan te sturen is? Het allemaal gewoon laten regelen heeft ook wel wat, maar ik ben een beetje bang om daarmee vast te zitten aan een leverancier die dan langzaam de prijzen aan kan passen zonder dat ik weg ga.

• HyperBart
netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:17:
[...]

Dat is een handige lijst.

De Peblar Home vind ik ook heel interessant, vooral omdat hij uit zichzelf al zonneladen ondersteunt en met de reeds aanwezige HomeWizard P1 meter kan babbelen.
Ook de Alfen ondersteunt direct zonneladen en de Homewizard P1.

Exact om die reden zou ik mij dus niet vastpinnen op zonnedit of zonneplanhupsalala, je lockt weer in en nu ook nog eens op een dienstverlening die in de basis gewoon "elentrik leveren" is. Ik denk het niet 8)7

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 00:41
Het is ondoenlijk om alle pagina's door te spitten en er is vast iemand die mijn vraag zo kan beantwoorden.

Hoe stel je een Zappi V2.1 in zodat de auto zoveel mogelijk met zonnestroom (overschot) wordt opgeladen, maar dat er 's ochtends als ik vertrek naar mn werk wel een minimale hoeveelheid geladen is?
ECO+ instelling is leuk, maar wat als een dag de zon niet schijnt?

Kan dat in de App (ik vind dat je daar heel weinig kunt instellen overigens) of moet ik dan in Home Assistant iets slims gaan bouwen?

• netappie
HyperBart schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Ook de Alfen ondersteunt direct zonneladen en de Homewizard P1.

Exact om die reden zou ik mij dus niet vastpinnen op zonnedit of zonneplanhupsalala, je lockt weer in en nu ook nog eens op een dienstverlening die in de basis gewoon "elentrik leveren" is. Ik denk het niet 8)7
Ah, 1 er af en 1 er bij. Dat maakt het niet direct gemakkelijker 8)7

Maar wel fijn dat er genoeg opties over blijven.

• HyperBart
Sleepie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:50:
Het is ondoenlijk om alle pagina's door te spitten en er is vast iemand die mijn vraag zo kan beantwoorden.

Hoe stel je een Zappi V2.1 in zodat de auto zoveel mogelijk met zonnestroom (overschot) wordt opgeladen, maar dat er 's ochtends als ik vertrek naar mn werk wel een minimale hoeveelheid geladen is?

Kan dat in de App (ik vind dat je daar heel weinig kunt instellen overigens) of moet ik dan in Home Assistant iets slims gaan bouwen?
De laadpaal kan de auto niet uitlezen, dus "minimale hoeveelheid laden" is voor de laadpaal onbekend. Op het forum geven ze aan (snelle Google) dat je smartboost dan moet gebruiken.

evcc kan wel target based/obv een planner opladen.

• Sleepie
@HyperBart
Thanks! Dat is in ieder geval een stap in de goede richtingl, ik ga op het forum (helemaal niet aan gedacht) eens verder zoeken.

• Makrolon

Ik weet niet hoe, maar weet wel dat het kan. Als het goed is kan je dit in de webportal instellen. Je zegt dan dat er bv minimaal 30kwh geladen moet zijn overdag, zo niet dan laad hij het snachts bij. Zelfs op de goedkoopste momenten als je dynamisch hebt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:31
Ik ga komende week een laadpaal laten installeren, op basis van de gegevens wil de installateur een B20 aardlekautomaat hebben om te installeren. Ga ik uiteraard regelen, maar zie bijvoorbeeld een EMAT aardlekautomaat van 34 euro en een ABB aardlekautomaat van 145 euro. Beiden lijken voor mij als leek hetzelfde. Zie ik iets over het hoofd of kan ik gewoon die EMAT automaat kopen en laten installeren?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
Blik1984 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:34:
Ik ga komende week een laadpaal laten installeren, op basis van de gegevens wil de installateur een B20 aardlekautomaat hebben om te installeren. Ga ik uiteraard regelen, maar zie bijvoorbeeld een EMAT aardlekautomaat van 34 euro en een ABB aardlekautomaat van 145 euro. Beiden lijken voor mij als leek hetzelfde. Zie ik iets over het hoofd of kan ik gewoon die EMAT automaat kopen en laten installeren?
Ga voor kwaliteit bij zulke (relatief) grote vermogens. Emat staat niet echt bekend als goed betrouwbaar spul.
Dit is serieus en kan een heftige brand veroorzaken. Ik zou als installateur zo'n Emat niet accepteren.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:33
Wij hebben hier een Eaton B20 aardlekautomaat. Zit er qua prijs tussenin, mss een optie? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
Je moet even kijken of je laadpaal zelf al tegen DC lekstroom beveiligd.

Type A is goedkoper, en kan als je laadpaal de DC lekstroom al zelf beveiligd.
Anders heb je de duurdere nodig.

In alle gevallen zou ik wel een A-merk nemen omdat je het ding langdurig zwaar belast.

Type A: Dit is de standaard aardlekbeveiliging en de goedkoopste optie. Hij is gevoelig voor wisselstroom
Wisselstroom is de stroom van elektrische lading die periodiek omkeert. Het begint bijvoorbeeld van nul, groeit naar een maximum, neemt af naar nul, keert terug, bereikt een maximum in de tegenovergestelde richting,..
(AC) foutstromen.
Type B: Deze is gevoelig voor zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom
.Gelijkstroom is een elektrische stroom die unidirectioneel is. Dus de stroom van lading is altijd in dezelfde richting. In tegenstelling tot wisselstroom (AC) veranderen de richting en stroomsterkte van gelijkstroom..
(DC) foutstromen.

https://installo.nl/welke...n-11kw-3-fase-laadpaalje/

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:57
Ik heb het abonnement van mijn laadpaal leverancier stopgezet. Ik vond 200+ per jaar betalen voor wat updates en overige features gewoon onzin.

Het is een laadpaal van Bluecurrent trouwens.

Nou daar doen ze best wel moeilijk over, maar na enig aandringen hebben ze mijn laadpaal op plug en load gezet. Dus aansluiten en laden.

Nu geeft mijn homeassistant aan dat de laadsnelheid nu 6 ampere per fase is. Ik wil dit zelf kunnen veranderen of zelfs weer dynamisch maken met een eigen software.

Weet iemand of en hoe ik in die laadpaal kan inloggen en de profielen bekijken ?
Het is een hidden laadpaal, dus de electronica zit in de meterkast met een utp kabel aangesloten.

Just here for the fun

• Blik1984
  • Laatst online: 23:31
RobbieT schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:19:
[...]

Je moet even kijken of je laadpaal zelf al tegen DC lekstroom beveiligd.

Type A is goedkoper, en kan als je laadpaal de DC lekstroom al zelf beveiligd.
Anders heb je de duurdere nodig.

In alle gevallen zou ik wel een A-merk nemen omdat je het ding langdurig zwaar belast.

Type A: Dit is de standaard aardlekbeveiliging en de goedkoopste optie. Hij is gevoelig voor wisselstroom
Wisselstroom is de stroom van elektrische lading die periodiek omkeert. Het begint bijvoorbeeld van nul, groeit naar een maximum, neemt af naar nul, keert terug, bereikt een maximum in de tegenovergestelde richting,..
(AC) foutstromen.
Type B: Deze is gevoelig voor zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom
.Gelijkstroom is een elektrische stroom die unidirectioneel is. Dus de stroom van lading is altijd in dezelfde richting. In tegenstelling tot wisselstroom (AC) veranderen de richting en stroomsterkte van gelijkstroom..
(DC) foutstromen.

https://installo.nl/welke...n-11kw-3-fase-laadpaalje/
Dank! Het is een Peblar, deze heeft lekstroombeveiliging. Dus type A volstaat. Wat zijn naast ABB nog meer A-merken?

• RobbieT
Blik1984 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:17:
[...]

Dank! Het is een Peblar, deze heeft lekstroombeveiliging. Dus type A volstaat. Wat zijn naast ABB nog meer A-merken?
ABB
Eaton
Hager

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Als geen dynamische tarieven hoeft in te stellen kan de Boost gewoon in de app. Je kunt een Boost instellen voor een bepaalde periode (dat heb ik van 00:00 tot 7:00 ingesteld) of een Smart Boost voor x kWh geladen voor een bepaalde tijd. Je standaard is dan ECO of ECO+ voor laden op zonnestroomoverschot en de Boost gaat op Fast.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 05-02-2026 19:51 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Sleepie
DonJuape schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Als geen dynamische tarieven hoeft in te stellen kan de Boost gewoon in de app. Je kunt een Boost instellen voor een bepaalde periode (dat heb ik van 00:00 tot 7:00 ingesteld) of een Smart Boost voor x kWh geladen voor een bepaalde tijd. Je standaard is dan ECO of ECO+ voor laden op zonnestroomoverschot en de Boost gaat op Fast.
Het staat wat lastig omschreven in de handleiding, maar ik had het intussen gevonden inderdaad:
Zet de Zappi op ECO/ECO+
Stel een Smart Boost in dat er bv 20kWh geladen moet zijn om 07:00 's ochtends

Ik denk dat ik met die Smart Boost nog iets slims ga doen via Home Assistant ivm werkdagen/thuiswerkdagen/weekend.

• AA42
[...]
Allemaal onzin, als er maar een CE merk op staat is het prima, bij de andere betaal je voor het merk.

• RobbieT
AA42 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Allemaal onzin, als er maar een CE merk op staat is het prima, bij de andere betaal je voor het merk.
Je weet hoe CE werkt? Dat betekent gewoon dat de fabrikant verklaard dat een apparaat voldoet. Of een importeur die een partij in China heeft gekocht verklaard dat.

Pas als het mis gaat wordt er onderzocht of de fabrikant of importeur wel een deugdelijk apparaat heeft verkocht.

Kema keur of TUV zegt wat mij betreft meer. Dan heeft een onafhankelijke partij ernaar gekeken.

Verder scheelt het een paar tientjes op een lader van €700.
Dan heb ik liever een gerenommeerde naam.
Die hebben ook jaren ervaring en onderzoek erachter zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbieT op 05-02-2026 20:37 ]

• HyperBart
[...]

Schneider (en anderen hierboven eerder)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Svp onthouden van uitspraken over zaken waar je geen verstand van hebt, zeker als het veiligheid betreft. Type B Aardlekschakelaars zijn echt hoog nodig bij een aantal (vooral oudere) laadpalen. Dat heeft helemaal niets met CE (die al dan niet terecht is) te maken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieT schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Je weet hoe CE werkt? Dat betekent gewoon dat de fabrikant verklaard dat een apparaat voldoet. Of een importeur die een partij in China heeft gekocht verklaard dat.

Pas als het mis gaat wordt er onderzocht of de fabrikant of importeur wel een deugdelijk apparaat heeft verkocht.

Kema keur of TUV zegt wat mij betreft meer. Dan heeft een onafhankelijke partij ernaar gekeken.

Verder scheelt het een paar tientjes op een lader van €700.
Dan heb ik liever een gerenommeerde naam.
Die hebben ook jaren ervaring en onderzoek erachter zitten.
offtopic:
KEMA keur is ook een leuke, ik kwam laatst een elektrocomponent tegen waar een partij in Turkije de keuring doet, waar je verder helemaal niets online van kunt vinden en het bedrijf nog geen twee jaar bestond. Ik kreeg er rillingen van dat wij dat als 'gekeurd' accepteren.
Maar zoals vaak buiten het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 zijn er veel die denken dat ze een idee hebben waar ze het over hebben, wat @daemonix hieronder eigenlijk ook al zegt. En wordt er helaas te weinig inhoudelijk op gereageerd om ongefundeerde statements te pareren, resulterend in situaties dat iedereen denkt wel even een EVSE te kunnen installeren, maar op goed gevoel en advies van een verkoopwebsite dan maar componenten bij de groepenkast in schroeft.
Ik zou er naar van worden als ik er naast zou wonen, bah.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Hier kun je concreet wat voorbeelden vinden met argumenten:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 (linkt naar specifiek hoofdstuk in de TS).

• Just_A_User
Nou, forse kink in de kabel. We waren voornemens voor mijn vrouw ook een EV te kopen, omdat ik de (zakelijke) laadpaal van Coolblue toch al heb hangen. Maar dat schijnt dus niet te kunnen. Je kunt technisch wel laden aan die laadpaal, maar dan zit je vast aan een vast tarief van 40ct per kWh.

Doe even normaal zeg. Ik heb 2 Coolblue laadpassen erbij die ik niet gebruik, omdat ik een zakelijke laadpas heb van de LM, en ik dacht dus het tarief van 1 van die 2 passen op 0 euro te zetten zodat ik zeg maar niks te maken heb met Coolblue, maar ik gewoon het tarief van mijn stroomaanbieder betaal, maar dát kan dus niet.

Oftewel, willen we voor mijn vrouw een EV kopen, dan moet ik OF 40ct per kWh betalen, OF ik moet een 2e laadpaal erbij gaan hangen. Nou, dat gaat niet gebeuren.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:33
Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:45:
Nou, forse kink in de kabel. We waren voornemens voor mijn vrouw ook een EV te kopen, omdat ik de (zakelijke) laadpaal van Coolblue toch al heb hangen. Maar dat schijnt dus niet te kunnen. Je kunt technisch wel laden aan die laadpaal, maar dan zit je vast aan een vast tarief van 40ct per kWh.

Doe even normaal zeg. Ik heb 2 Coolblue laadpassen erbij die ik niet gebruik, omdat ik een zakelijke laadpas heb van de LM, en ik dacht dus het tarief van 1 van die 2 passen op 0 euro te zetten zodat ik zeg maar niks te maken heb met Coolblue, maar ik gewoon het tarief van mijn stroomaanbieder betaal, maar dát kan dus niet.

Oftewel, willen we voor mijn vrouw een EV kopen, dan moet ik OF 40ct per kWh betalen, OF ik moet een 2e laadpaal erbij gaan hangen. Nou, dat gaat niet gebeuren.
Of je vervangt de huidige paal door 1 met vrij in te stellen backoffice. Scheelt je circa 20 cent per geladen kWh voor de prive EV. Reken maar uit. En zakelijk wapper je gewoon de pas van de LM erlangs, kan je ook nog een paar cent op pakken. Straks eventueel ERE certificaten, ik zou het wel weten.

Vervang door een paal met RFID en MID meter en backoffice vrij in te stellen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Just_A_User
V_ger schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:59:
[...]

Of je vervangt de huidige paal door 1 met vrij in te stellen backoffice. Scheelt je circa 20 cent per geladen kWh voor de prive EV. Reken maar uit. En zakelijk wapper je gewoon de pas van de LM erlangs, kan je ook nog een paar cent op pakken. Straks eventueel ERE certificaten, ik zou het wel weten.

Vervang door een paal met RFID en MID meter en backoffice vrij in te stellen.
Paal heeft RFID en MID, maar het is een zakelijke laadpaal waar ik niets in te kiezen had, dus ik kan dat niet gewoon maar even aanpassen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:33
Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Paal heeft RFID en MID, maar het is een zakelijke laadpaal waar ik niets in te kiezen had, dus ik kan dat gewoon maar even aanpassen.
Je hebt altijd wat te kiezen. Je HOEFT niet de "verplichte" paal afvre nemen bij je lease. Je kan het ook zelf regelen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• JanHenk
  • Niet online
@Just_A_User Dat is echt een beperking van dat Coolblue laadstation. Blijkbaar hebben ze er nog steeds niks aan gedaan.

Familie van mij had ook zo’n ding… Toen ie achter de onmogelijkheden kwam, heeft ie de koop ontbonden (hij had van tevoren gevraagd en zwart op wit wat ie wenste) en heeft Coolblue het ding opgehaald.

Er hangt nu een “echte” Peblar, met Tap. Op mijn aanraden uiteraard :P

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 07-02-2026 11:04 ]

• Just_A_User
JanHenk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:04:
@Just_A_User Dat is echt een beperking van dat Coolblue laadstation. Blijkbaar hebben ze er nog steeds niks aan gedaan.

Familie van mij had ook zo’n ding… Toen ie achter de onmogelijkheden kwam, heeft ie de koop ontbonden (hij had van tevoren gevraagd en zwart op wit wat ie wenste) en heeft Coolblue het ding opgehaald.

Er hangt nu een “echte” Peblar, met Tap. Op mijn aanraden uiteraard :P
Nou, ik snap het niet helemaal. Ik lees, zoals ik het lees, tegenstrijdige informatie. Toen ik die paal kreeg, zaten daar 2 Coolblue laadpassen bij. Die passen gebruik ik niet. Dat zijn deze passen:

https://www.coolblue.nl/product/942891/coolblue-laadpas.html

Wat staat daar dan aan informatie bij?
Omschrijving
Heb je een laadpaal van Coolblue Energie? Dan heb je een Coolblue laadpas nodig. Hiermee ontgrendel je de laadpaal en laad je thuis jouw elektrische auto op. Ben je de laadpas kwijt of wil je er een extra? Dan koop je gemakkelijk nog een Coolblue laadpas. Zodra je deze binnen hebt, meld je de pas aan via het formulier op www.Coolblue.nl/laadpalen/laadpas. In het laadportaal zie je al je laadsessies terug. Let op: met de Coolblue laadpas verreken je de laadkosten niet automatisch. Hiervoor heb je een andere externe pas (MTC/MTE/TCE/ANWB) nodig.
Ik wist niets van deze kaarten, toen ze hier thuis kwamen met het hele gedoe om het aan te sluiten zaten daar ook deze 2 passen bij. Maar aangezien ik een kaart van de LM heb, moest en ís die kaart ook gekoppeld aan de laadpaal. Dat is de pas die ík altijd gebruik. De 2 coolblue laadpassen liggen ongebruikt in de la.

Maar lees ik wat verder op hun website, dan kom ik dit tegen:

https://www.coolblue.nl/l...jn-laadpaal-ook-gebruiken
Wanneer iemand anders je laadpaal gebruikt, heeft deze persoon een laadpas nodig van een andere aanbieder. Dit kan niet met de Coolblue laadpas, omdat je deze alleen als een sleutel voor je laadpaal gebruikt. Wil je de stroomkosten verrekenen? Dan heb je een laadpaal pakket nodig. In Mijn Coolblue zie je dan gemakkelijk de laadsessies terug, zodat je de kosten terugvraagt. Met een zakelijk laadpaal pakket verrekent Coolblue Energie de kosten automatisch.
Ik wíl de stroomkosten dus helemaal niet verrekenen. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon mijn eigen stroomtarief kunnen gebruiken, wat veel goedkoper is dan 40ct per kWh. Ik heb dus een zakelijk laadpaalpakket, en die informatie staat hier:

https://www.coolblue.nl/l...dpaal-pakket-past-bij-jou

Ik wil, nogmaals, helemaal niks verrekenen, ik krijg er automatisch 2 coolblue laadpassen bij waar ik niet om gevraagd heb, maar die kan ik effectief dus eigenlijk niet gebruiken want dat is alleen om 'de laadpaal te ontgrendelen'? Het lijkt mij (maar dit is een aanname) dat je bij een zakelijk pakket alles kunt uit het particuliere pakket, + extra dingen.

Maar als je 'familieleden' wil laten laden kost dat altijd 40ct per kWh + 15ct starttarief maar als je dat wil MOET je een andere pas gebruiken dan de Coolblue pas, want daar gaat het niet mee? Ik vind het nogal tegenstrijdig.

Waarom heb ik die coolblue passen dan gekregen als ik ze effectief niet kan gebruiken?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Just_A_User Er staat toch in je quote dat je met de Coolblue laadpassen kunt laden?
Heb je een laadpaal van Coolblue Energie? Dan heb je een Coolblue laadpas nodig. Hiermee ontgrendel je de laadpaal en laad je thuis jouw elektrische auto op.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Zoals ik het lees kan je met die 2 Coolblue passen laden zonder verrekening. Je hebt ze al liggen, dus kan je toch even testen met je lease auto of het laden wil starten. (Dus zonder je laadpas van de zaak te gebruiken erbij)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Just_A_User
SpongeRob schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:32:
@Just_A_User Er staat toch in je quote dat je met de Coolblue laadpassen kunt laden?

[...]
Dat klopt, dat staat er, maar ik kan géén tarief opgeven. Oftewel, de pas zal vast het opladen starten, maar tegen welk tarief is dat dan? Want dat staat nergens. Er staat wel iets over 'gastladen', en daar wordt dan gesproken over 'vrienden en familie'. En gastladen kan NIET met de Coolblue pas, dan moet je een externe pas hebben die niet is aangemeld, en dáár zit dan die 40ct per kWh aan gekoppeld.

Nou, ik heb geen externe pas die niet is aangemeld, ik heb wél 2 ongebruikte coolblue passen, maar als familie (mijn vrouw) ook onder gastladen valt, en gastladen = externe pas, en die heb ik niet, dan kan ik met die coolblue vast wel het laden starten, maar tegen welk tarief?

Want waar ik niet op zit te wachten is dat die coolblue pas OOK verrekend wordt. Dat wil ik namelijk niet, want dan ben ik de auto van mijn vrouw aan het laden op kosten van mijn WG, die wordt daar niet blij van, en dat is ook helemaal niet mijn bedoeling.

Edit; wacht even, ik maak een denkfout. Vergeet het gastladen, dat is niet relevant, want ik zal ten alle tijden laden met een laadpas die wél is aangemeld, dus daarmee is gastladen irrelevant geworden.

De vraag die dan overblijft is 1a; welk tarief wordt gebruikt voor het gebruik van de coolblue pas, en 1b; vindt er zakelijke verrekening plaats?

Als het antwoord op 1a = 0ct per kWh, dan is 1b niet meer relevant.

Wat namelijk mijn idee is is dat ik een pas gebruik die 0ct als tarief heeft, want dan maakt het niet uit of er verrekend wordt, want 0ct is 0ct dus prima. En ik wil dat Coolblue dat als 0ct ziet, want dan is er dus niks te verrekenen, en dan betaal ik die stroomkosten effectief dus gewoon aan mijn energieleverancier, en dan heb ik met coolblue niets van doen.

Maar dat staat en valt met wat het tarief is dat gebruikt wordt. Als ik op de portal inlog dan zie ik mijn LM-pas, dáár kan ik het tarief van aanpassen, en ik zie de 2 Coolblue passen, maar daar heb ik geen opties tot aanpassen van tarieven, en er staat ook verder geen gehanteerd tarief bij.

Zij weten uiteraard ook niet wat mijn tarief is in mijn stroomcontract, dus bij die MTC moest ik het zelf opgeven, dat stond niet vooraf ingevuld, en bij die Coolblue passen kán ik geen tarief aanpassen, ik kan alleen maar de naam van de kaart aanpassen.

[ Voor 37% gewijzigd door Just_A_User op 07-02-2026 12:15 ]

• Just_A_User
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:33:
Zoals ik het lees kan je met die 2 Coolblue passen laden zonder verrekening. Je hebt ze al liggen, dus kan je toch even testen met je lease auto of het laden wil starten. (Dus zonder je laadpas van de zaak te gebruiken erbij)
Hoe lees je dat er in? Hoe lees jij dat je met die 2 coolblue passen kunt laden ZONDER verrekening? Want zo lees ik het niet.

• Erwin_83
Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Hoe lees je dat er in? Hoe lees jij dat je met die 2 coolblue passen kunt laden ZONDER verrekening? Want zo lees ik het niet.
Hiermee ontgrendel je de laadpaal en laad je thuis jouw elektrische auto op.

Ik lees dat als laden zonder verrekening, vandaar ook geen optie om een tarief in te stellen.

Maar test het eens uit, dan weet je het zeker.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Just_A_User
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Hiermee ontgrendel je de laadpaal en laad je thuis jouw elektrische auto op.

Ik lees dat als laden zonder verrekening, vandaar ook geen optie om een tarief in te stellen.

Maar test het eens uit, dan weet je het zeker.
Ik kan het niet testen. Ja, ik kan wel de pas proberen, of daar het laden mee start, maar als ik inlog op de portal zie ik geen bedragen staan, óók niet bij de laadpas van de LM. Wel de geladen kWh's, maar er staat geen bedrag bij. Dat bedrag komt pas op de maandafrekening, maar ja, die is voorlopg nog niet aangezien het de 7e is. :+

Ik kan er dus nu niks uit afleiden, anders dan dat die laadpas wel of niet de paal activeert, maar dat zal ie wel doen, daar twijfel ik niet aan.

Maar het vreemde is inderdaad ook, mijn nieuwe energiecontract is recent in gegaan. Dat is een ander tarief, en dát tarief heb ik dus ook moeten en kúnnen aanpassen in de portal. Maar dat kan niet bij die 2 Coolblue passen, dus óf die staan op 0, of er zit een afgesproken vast tarief achter, maar dat weet ik dus niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Just_A_User op 07-02-2026 13:00 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-02 10:06
Mijn betere helft krijgt binnenkort een EV via haar nieuwe baan en ik als huisinstallateur moet natuurlijk even een EV lader aan de muur hangen.

Voorkeur gaat uit naar Easee, door ervaringen van eerder. Echter zijn er nu meer modellen dan ik mij kan herinneren. Ze kan de gebruikte kWh's automatisch declareren naar de maatschappij, (Athlon Charge?)

Ben ik dan perse de dure MID variant nodig? 11kW laden is ruim zat, en Solarcharge ondersteuning vind ik zelf weer belangrijk. Gezien ik 14kW aan PV heb.

Ik heb ze vaak genoeg moeten plaatsen, maar na het installeren was het altijd een kwestie van testen en de "sleutels" overhandigen en mijn werk was klaar. Het hele backoffice gedoe heb ik nooit hoeven doen, maar ik zie de bomen door het bos niet meer met OCPP termen en weet ik het.

De maatschappij bied zelf een pakket aan met een zaptec Go 2, maar daar werkt het solar laden blijkbaar nogsteeds niet, en daar ga ik ook niet op wachten. Plus dat het pakket veeeeel duurder is dan dat ik alles zelf doe. (En ik laat uiteraard geen PV of EV boer aan mijn E installaties knoeien, ik ken de praktijk te goed daarvoor)

TL;DR

Ben je bij Easee perse een MID variant nodig als je kWh's wilt declareren? :) Of is dat alleen voor bedrijven?

• Peter-036
@Just_A_User Dan probeer je een van die Coolblue pasjes eens gedurende een kwartiertje, je schrijft even op wanneer dat was en eventueel hoeveel kWh er geladen is.
Bij de volgende afrekening van je LM weet je dan toch of, en hoeveel, er in rekening is gebracht voor dat kwartier laden (~3kWh).
In het gekste geval kost het je anderhalf of twee euro............

• Just_A_User
Peter-036 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:52:
@Just_A_User Dan probeer je een van die Coolblue pasjes eens gedurende een kwartiertje, je schrijft even op wanneer dat was en eventueel hoeveel kWh er geladen is.
Bij de volgende afrekening van je LM weet je dan toch of, en hoeveel, er in rekening is gebracht voor dat kwartier laden (~3kWh).
In het gekste geval kost het je anderhalf of twee euro............
Ja, dat klopt, dat weet ik dan, maar het moment dat ik dat dan weet is een stuk verder weg dan a.s. maandag, en dan kan ik gewoon Coolblue bellen om te vragen hoe dit zit. Maar ik heb weinig geduld, dus ik wil eigenlijk NU weten wat de situatie is, en dat zit er nu helaas niet in. :P

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Ja, dat klopt, dat weet ik dan, maar het moment dat ik dat dan weet is een stuk verder weg dan a.s. maandag, en dan kan ik gewoon Coolblue bellen om te vragen hoe dit zit. Maar ik heb weinig geduld, dus ik wil eigenlijk NU weten wat de situatie is, en dat zit er nu helaas niet in. :P
Zo herkenbaar dit :)

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• RobbieT
[...]

Als ik het goed begrijp, dan hangt er dus een laadpaal aan je eigen groepenkast waar je niks over te zeggen hebt, en je krijgt zelf van je werkgever alleen de werkelijke kosten vergoed?

Bijzondere constructie, vooral als je dan niet zelf mag laden tegen je inkooptarief.

Dan zou ik vrij gauw denken, zie maar waar je de stroom vandaan haalt voor die zakelijke laadpaal, die 11kW is alleen beschikbaar voor m'n privé laadpaal.

Als ze zo rekenen, haal maar weg en laad de zakelijke auto maar aan een laadpaal langs de straat op.

Zoiets van bedankt voor het leggen van de kabel, daar kan nu mooi een prive laadpaal aan gekoppeld.

• Just_A_User
RobbieT schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Als ik het goed begrijp, dan hangt er dus een laadpaal aan je eigen groepenkast waar je niks over te zeggen hebt, en je krijgt zelf van je werkgever alleen de werkelijke kosten vergoed?

Bijzondere constructie, vooral als je dan niet zelf mag laden tegen je inkooptarief.

Dan zou ik vrij gauw denken, zie maar waar je de stroom vandaan haalt voor die zakelijke laadpaal, die 11kW is alleen beschikbaar voor m'n privé laadpaal.

Als ze zo rekenen, haal maar weg en laad de zakelijke auto maar aan een laadpaal langs de straat op.

Zoiets van bedankt voor het leggen van de kabel, daar kan nu mooi een prive laadpaal aan gekoppeld.
Ik weet niet of je dat begrijpt door wat ik zeg of dat je dat begrijpt door wat je zelf invult, maar imho klopt je conclusie niet.

Ja, ik krijg van de werkgever alleen de werkelijke kosten vergoed. Dat wil zeggen, ik vul daar een tarief in, en dat tarief is gelijk aan het tarief dat in mijn energiecontract staat. Dus als mijn energietarief 20ct is, en ik laad 10 kWh, dan kost me dat 2 euro, en die 2 euro krijg ik terug van mijn werkgever. Ik mag dus wél laden tegen mijn inkooptarief?

Maar dat is met de tank/laadpas van de LM. Die pas is 1 van de 3 passen die aan de laadpaal is gekoppeld. Op dié pas vul ik mijn energietarief in.

Maar we zijn voornemens om voor mijn vrouw ook een EV aan te schaffen. Die auto kan ik niét opladen met de kaart van de LM want dan wordt dat vergoed door mijn werkgever, en dat is onterecht want mijn vrouw is geen collega van me, we werken niet voor hetzelfde bedrijf.

Maar omdat die laadpaal er hangt, wil ik hem wél gebruiken om de auto van mijn vrouw op te laden. Bij de laadpaal zaten ook 2 Coolblue laadpassen. Na wat zoeken blijkt dat die als 'sleutel' fungeren. Oftewel, ik die kun je gebruiken om het laden te starten. Prima.

De vraag wordt nu dan, tegen welk tarief gebeurt dat? Dat is wat ik probeer te achterhalen. Ik kan nergens een tarief vinden, anders dan die 40ct per kWh, maar die gelden alleen als er een ANDERE kaart wordt gebruikt dan de kaarten die geregistreerd, en dat laatste was ik niet van plan, dus ik kom nooit in het scenario van 40ct per kWh.

Dan blijft de vraag over; welk tarief wordt gehanteerd bij de 2 kaarten van Coolblue zelf die als sleutel dienen? Als ik het goed lees kan ik die kaarten ook nergens anders gebruiken, ze zijn dus puur voor de laadpaal die hier hangt. Oke, maar tegen welk tarief laad ik dan? Als het laden met die kaarten niét wordt geregistreerd of worden doorbelast naar mijn werkgever, dan is dat de ideale situatie, maar dat kan ik nergens vinden.

Als er namelijk op de achtergrond een onwijzigbaar tarief is gekoppeld wat ik niet kan zien, dan schiet het zijn doel voorbij. Ik wil de auto van mijn vrouw dan kunnen laden op zonnestroom dan wel op mijn energietarief, en ik wil niet in de situatie komen dat Coolblue daar ook nog een of ander tarief voor gaat rekenen, maar again, dat kan ik dus nergens eenduidig vinden.

• Peter-036

Ik word door mijn echtgenote ook regelmatig van ongeduldig zijn beticht, maar waar je schrijft "voornemens te zijn een EV voor je vrouw aan te schaffen", zie ik de urgentie van "ik wil het nu weten" niet.

• Just_A_User
Peter-036 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:51:
[...]

Ik word door mijn echtgenote ook regelmatig van ongeduldig zijn beticht, maar waar je schrijft "voornemens te zijn een EV voor je vrouw aan te schaffen", zie ik de urgentie van "ik wil het nu weten" niet.
Dat klopt, ik heb een auto op het oog maar tegelijkertijd viel dit geintje me vanochtend op, en ik ga geen auto kopen als ik die niet hier thuis kan opladen maar die auto blijft ook niet staan voor mij tot ik eens een keer een knoop doorhak.

• Erwin_83
Die Coolblue pas is toch niet gekoppeld aan je LM of werkgever, dus daar komen de kosten sowieso niet. Nogmaals, zoals ik het lees is de Coolblue pas alleen om de laadpaal te vrij te geven om te laden zonder vergoeding. Test het uit en kijk dan of je ergens wat terug vind in je backoffice of laadpaal software.

• Just_A_User
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:27:
Die Coolblue pas is toch niet gekoppeld aan je LM of werkgever, dus daar komen de kosten sowieso niet. Nogmaals, zoals ik het lees is de Coolblue pas alleen om de laadpaal te vrij te geven om te laden zonder vergoeding. Test het uit en kijk dan of je ergens wat terug vind in je backoffice of laadpaal software.
Nee dat zal niet zo snel gebeuren inderdaad, maar aangezien coolblue zelf ook iets met tarieven doet wil ik wel eerst zeker weten dat die tarieven niet op de een of andere manier aan die betreffende coolblue kaart zit geknoopt.

Ik wil niet het idee hebben dat ik een auto koop met het idee dat die geladen wordt tegen ons stroomtarief, maar in werkelijkheid nog ergens verborgen kosten zitten.

Die info staat dus nergens. Ik zal er mee kunnen laden en ik zie ook de hoeveelheden maar ik zie NIET het tarief. Dat zie ik pas op de maand afrekening, en als het dan een hoger tarief blijkt te zijn dan ben ik te laat als ik de auto al gekocht heb. Dus er zit niks anders op dan te wachten tot maandag dat ik kan bellen en het kan vragen aan coolblue zelf.

• RobbieT
Just_A_User schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Nee dat zal niet zo snel gebeuren inderdaad, maar aangezien coolblue zelf ook iets met tarieven doet wil ik wel eerst zeker weten dat die tarieven niet op de een of andere manier aan die betreffende coolblue kaart zit geknoopt.

Ik wil niet het idee hebben dat ik een auto koop met het idee dat die geladen wordt tegen ons stroomtarief, maar in werkelijkheid nog ergens verborgen kosten zitten.

Die info staat dus nergens. Ik zal er mee kunnen laden en ik zie ook de hoeveelheden maar ik zie NIET het tarief. Dat zie ik pas op de maand afrekening, en als het dan een hoger tarief blijkt te zijn dan ben ik te laat als ik de auto al gekocht heb. Dus er zit niks anders op dan te wachten tot maandag dat ik kan bellen en het kan vragen aan coolblue zelf.
Beantwoord dit artikel je vraag?:
https://www.cheesygoulash...met-een-coolblue-laadpaal
Gebruik en functies van de Coolblue laadpaal

De nieuwe laadpaal biedt meer controle en flexibiliteit dan onze oude “plug & play”-paal.
Drie manieren van laden

1. Coolblue-laadpas

Laden volledig op eigen energie, zonder extra kosten

2. Gastgebruik met andere laadpassen

Anderen kunnen opladen via jouw paal
Jij ontvangt €0,40 per kWh, gebruiker betaalt iets meer

3. Zakelijke laadpas

Kosten €7,50 per maand per pas
Automatische verrekening met leasemaatschappij
Geen declaraties nodig

• Just_A_User
Ja! Oke, dat is wat ik zoek! Artikel uit mei 2025 dus al wat ouder dus maandag alsnog bellen maar dit klinkt wel bemoedigend.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
Doesnotcompute schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:46:
Mijn betere helft krijgt binnenkort een EV via haar nieuwe baan en ik als huisinstallateur moet natuurlijk even een EV lader aan de muur hangen.

Voorkeur gaat uit naar Easee, door ervaringen van eerder. Echter zijn er nu meer modellen dan ik mij kan herinneren. Ze kan de gebruikte kWh's automatisch declareren naar de maatschappij, (Athlon Charge?)

Ben ik dan perse de dure MID variant nodig? 11kW laden is ruim zat, en Solarcharge ondersteuning vind ik zelf weer belangrijk. Gezien ik 14kW aan PV heb.

Ik heb ze vaak genoeg moeten plaatsen, maar na het installeren was het altijd een kwestie van testen en de "sleutels" overhandigen en mijn werk was klaar. Het hele backoffice gedoe heb ik nooit hoeven doen, maar ik zie de bomen door het bos niet meer met OCPP termen en weet ik het.

De maatschappij bied zelf een pakket aan met een zaptec Go 2, maar daar werkt het solar laden blijkbaar nogsteeds niet, en daar ga ik ook niet op wachten. Plus dat het pakket veeeeel duurder is dan dat ik alles zelf doe. (En ik laat uiteraard geen PV of EV boer aan mijn E installaties knoeien, ik ken de praktijk te goed daarvoor)

TL;DR

Ben je bij Easee perse een MID variant nodig als je kWh's wilt declareren? :) Of is dat alleen voor bedrijven?
Ik heb een Easee charge up (zonder mib) en heb e-flux als back-end. Daar vuil je jouw eigen rekeningnummer in en laad je met de laadpas van de leasemaatschappij. Jij stelt het tarief in en dat wordt terugbetaald. Je moet dit tarief wel kunnen verantwoorden.

• AA42
daemonix schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:23:
[...]

Svp onthouden van uitspraken over zaken waar je geen verstand van hebt, zeker als het veiligheid betreft. Type B Aardlekschakelaars zijn echt hoog nodig bij een aantal (vooral oudere) laadpalen. Dat heeft helemaal niets met CE (die al dan niet terecht is) te maken.
Pardon? Mag ik even vragen waarop jij baseert dat ik van deze zaken geen verstand heb?
Veiligheid is mijn werk. Elektronica is mijn opleiding.

Even dimmen graag.

En een CE merk heeft ALLES met de productveiligheid te maken. Als je daar geen verstand van hebt even je onthouden van uitspraken svp.

• AA42
True schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:10:
[...]
offtopic:
KEMA keur is ook een leuke, ik kwam laatst een elektrocomponent tegen waar een partij in Turkije de keuring doet, waar je verder helemaal niets online van kunt vinden en het bedrijf nog geen twee jaar bestond. Ik kreeg er rillingen van dat wij dat als 'gekeurd' accepteren.
Maar zoals vaak buiten het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 zijn er veel die denken dat ze een idee hebben waar ze het over hebben, wat @daemonix hieronder eigenlijk ook al zegt. En wordt er helaas te weinig inhoudelijk op gereageerd om ongefundeerde statements te pareren, resulterend in situaties dat iedereen denkt wel even een EVSE te kunnen installeren, maar op goed gevoel en advies van een verkoopwebsite dan maar componenten bij de groepenkast in schroeft.
Ik zou er naar van worden als ik er naast zou wonen, bah.
KEMA keur???? Het is geen 1978 meer hè......

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AA42 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Pardon? Mag ik even vragen waarop jij baseert dat ik van deze zaken geen verstand heb?
[...]
Die lijkt mij vrij simpel toch:
Iemand deelt/vraag:
[...]
Jij reageert:
[...]

Dat is gewoon feitelijk incorrect, je moet altijd een type B lekstroombeveiliging toepassen bij een EVSE. In sommige EVSEs zit dit al ingebouwd, dan heb je alleen type A nodig voor de beveiliging tussen EVSE en groepenkast.

Type B is nodig om gebruikers te beveiligen tegen zowel wisselstroom- als gelijkstroomfouten. Type A doet alleen wisselstroomfouten.

Je kunt wel kennis hebben door studie c.q. opleiding, praktijkervaring of werk, maar als je fout (al dan niet door te kort door de bocht te reageren) advies verkondigd lijkt het mij zeer wenselijk dat men hier (waar in dit topic sowieso al meer met de Franse slag geïnstalleerd wordt) hier doortastend op gereageerd wordt voordat een andere lezer onveilige zaken uitvoert gebaseerd op feitelijk te onderbouwen fout advies.

• JanHenk
  • Niet online
Er zijn heden ten dage bij mijn weten nauwelijks nog nieuw te verkrijgen laadstations welke géén DC-aardlek hebben ingebouwd. In dat geval volstaat Type A dus.

Beste advies: raadpleeg altijd de handleiding van het laadstation, daar staat het zeker in.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:25:
Er zijn heden ten dage bij mijn weten nauwelijks nog nieuw te verkrijgen laadstations welke géén DC-aardlek hebben ingebouwd. In dat geval volstaat Type A dus.

Beste advies: raadpleeg altijd de handleiding van het laadstation, daar staat het zeker in.
Correct, maar ook voor die situaties waar het wél belangrijk is (bijv. 2e hands, of een lader van Ali 7(8)7 ), is het cruciaal dat er geen foutief advies gegeven wordt en daar mogen we elkaar op GoT m.i. wel scherp in houden.

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:36:
[...]

Correct, maar ook voor die situaties waar het wél belangrijk is (bijv. 2e hands, of een lader van Ali 7(8)7 ), is het cruciaal dat er geen foutief advies gegeven wordt en daar mogen we elkaar op GoT m.i. wel scherp in houden.
Mee akkoord. Als je niet zeker bent, of kunt zijn, is de type B degene die je nodig hebt ;)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
Volgens mij worden er bijna nul laders geïnstalleerd met een type B aardlekautomaat.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

Termy

valt er nog wat te fragge?

True schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Die lijkt mij vrij simpel toch:
Iemand deelt/vraag:

[...]

Jij reageert:

[...]

Dat is gewoon feitelijk incorrect, je moet altijd een type B lekstroombeveiliging toepassen bij een EVSE. In sommige EVSEs zit dit al ingebouwd, dan heb je alleen type A nodig voor de beveiliging tussen EVSE en groepenkast.

Type B is nodig om gebruikers te beveiligen tegen zowel wisselstroom- als gelijkstroomfouten. Type A doet alleen wisselstroomfouten.

Je kunt wel kennis hebben door studie c.q. opleiding, praktijkervaring of werk, maar als je fout (al dan niet door te kort door de bocht te reageren) advies verkondigd lijkt het mij zeer wenselijk dat men hier (waar in dit topic sowieso al meer met de Franse slag geïnstalleerd wordt) hier doortastend op gereageerd wordt voordat een andere lezer onveilige zaken uitvoert gebaseerd op feitelijk te onderbouwen fout advies.
Het leek mij vrij evident dat het antwoord sloeg op de vraag welke andere A-merken er zijn en niet welk type.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Veiligheid is mijn werk. Elektronica is mijn opleiding.

Even dimmen graag.

En een CE merk heeft ALLES met de productveiligheid te maken. Als je daar geen verstand van hebt even je onthouden van uitspraken svp.
Een CE markering is een EIGEN verklaring van de fabrikant dat het aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het is geen veiligheids KEUR merk. Ook daar ga je al de fout in, los van het gegeven dat CE geen uitspraak doet en hoeft te doen over al dan niet een 6 mA verklaring of een Type B ALS. Dat staat daar helemaal los van. Verdiep je er eens in.

• daemonix
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:55:
Volgens mij worden er bijna nul laders geïnstalleerd met een type B aardlekautomaat.
Inderdaad, want de meeste laders van nu hebben een 6 mA DC verklaring/beveiliging. ;)

• RobbieT
Type A of type B is nog steeds van belang om rekening mee te houden.

Inderdaad kan je nieuw vrijwel geen lader krijgen die geen DC lekbeveiliging heeft.
Maar zat mensen die tweedehands iets kopen op marktplaats.

Ik zie hier echter ook geregeld ombouwprojecten voorbij komen waar een oude laadpaal naar EVSE wordt omgebouwd, die dus wel degelijk type B nodig hebben.

En je ziet soms laders van de Aldi / Lidl voorbij komen die heel erg goedkoop zijn en waar die beveiliging ook maar zo in kan ontbreken.

Dus gewoon aannemen dat iedereen tegenwoordig met een type A aardlek uit de voeten kan is een gevaarlijke aanname.

• RobbieT
[...]
Het deel waar je gelijk hebt is dat CE aangeeft waar iets aan moet voldoen.

Probleem is alleen dat zoals eerder gezegd het een eigen verklaring is.
De fabrikant of importeur moet verklaren dat een product aan de normen voldoet.

En dus geen onafhankelijke keuringsinstantie.

Dat is dus waar het probleem zit, en ook de reden waarom er bergen onveilige troep op de markt komt.

Een importeur besteld een container telefoonladers bijvoorbeeld in China, en verkoopt die met een CE keurmerk erop. (Keurmerk moet erop, anders mag je niet verkopen)

Pas als je zusje in de badkuip om het leven komt door zo'n lader gaat er een onafhankelijke partij kijken of het product wel voldeed aan de normen.
Als dat niet het geval blijkt te zijn dan is de importeur (of fabrikant bij EU fabrikant) aansprakelijk.

Daar zit dus het probleem met CE en dat is waarom het niks zegt over de kwaliteit en veiligheid van een product.

CE zegt waar het aan zou moeten voldoen. Of het werkelijk daar aan voldoet is eigenlijk geen controle op.

Het kan dat een importeur een fabrikant op zń blauwe ogen geloofd dat een product goed is en voldoet, of er kan een totaal gebrek aan kennis zijn waardoor ze geen idee hebben wat de importeren / verkopen.
En zelfs bij fabrikanten kan het zijn dat er onvoldoende kennis is. (Of het is opzet om geld te sparen)

[ Voor 15% gewijzigd door RobbieT op 08-02-2026 13:54 ]

• Pannekoek81
Wij hebben een uitdaging met het laden van onze Zoe Q210.

Situatie:
Wij rijden ongeveer 2 jaar elektrisch. Mijn vrouw een Zoe Q210 en ja ondanks de beperkte range is het voor haar meer dan voldoende. Ik rij sinds zo’n anderhalf jaar een iX1. Thuis hebben wij een Zaptec go met Tibber pulse voor de loadbalancer en dit werkte voor beide auto’s goed.

Sinds een maandje heeft de Zoe wat kuren, deze wil thuis niet laden maar wel elke andere laadpaal. De iX1 laadt zonder problemen.

Inmiddels al wat instellingen gewijzigd om te onderzoeken of het gaat werken zoals loadbalancer uitschakelen, stroom beperken op de laadpaal tussen de 13a en 16a, authenticatie uit.

En toen deed Zoe het weer een keer. Wel traag laden maar het werkte. Helaas was dit eenmalig.

Nu wordt het toch wat lastiger om te bepalen waardoor dit ontstaat. Iemand hier een idee?

Ik laat in Ieder geval een electricien de aardpen maar eens nakijken. Mogelijk dat deze niet meer goed is.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:24
Pannekoek81 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:07:

Situatie:
Wij rijden ongeveer 2 jaar elektrisch. Mijn vrouw een Zoe Q210 en ja ondanks de beperkte range is het voor haar meer dan voldoende. Ik rij sinds zo’n anderhalf jaar een iX1. Thuis hebben wij een Zaptec go met Tibber pulse voor de loadbalancer en dit werkte voor beide auto’s goed.

Sinds een maandje heeft de Zoe wat kuren, deze wil thuis niet laden maar wel elke andere laadpaal. De iX1 laadt zonder problemen.

Inmiddels al wat instellingen gewijzigd om te onderzoeken of het gaat werken zoals loadbalancer uitschakelen, stroom beperken op de laadpaal tussen de 13a en 16a, authenticatie uit.

En toen deed Zoe het weer een keer. Wel traag laden maar het werkte. Helaas was dit eenmalig.

Nu wordt het toch wat lastiger om te bepalen waardoor dit ontstaat. Iemand hier een idee?

Ik laat in Ieder geval een electricien de aardpen maar eens nakijken. Mogelijk dat deze niet meer goed is.
Andere kabel geprobeerd?

• RobbieT

Die aarding schijnt wel een dingetje te zijn, die Zoe schijnt te controleren of impedantie van de aarding onder de 150 Ohm zit. Is wel iets waar de Zoe gevoeliger voor lijkt dan andere autoś.
Dus kan maar zo dat in een nattere periode het minder issues geeft.

Als het ding op andere laders wel gewoon werkt dan lijkt dat best een waarschijnlijke oorzaak.

• Pannekoek81
ASW1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Andere kabel geprobeerd?
Jazeker. Die van de iX1.
RobbieT schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Die aarding schijnt wel een dingetje te zijn, die Zoe schijnt te controleren of impedantie van de aarding onder de 150 Ohm zit. Is wel iets waar de Zoe gevoeliger voor lijkt dan andere autoś.

Als het ding op andere laders wel gewoon werkt dan lijkt dat best een waarschijnlijke oorzaak.
Gaan we daarmee maar aan de slag.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:05
RobbieT schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Komt inderdaad vaak voor bij TT-stelsels. De Zoe is streng door het type boordlader (Chameleon). Bij latere software updates kijkt hij royaler naar de aardverspreidingsweerstand en mag deze ca 200ohm bedragen. Dit zou eventueel kunnen helpen mocht je de weerstand niet naar beneden kunnen krijgen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• Pannekoek81
Microstar schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Komt inderdaad vaak voor bij TT-stelsels. De Zoe is streng door het type boordlader (Chameleon). Bij latere software updates kijkt hij royaler naar de aardverspreidingsweerstand en mag deze ca 200ohm bedragen. Dit zou eventueel kunnen helpen mocht je de weerstand niet naar beneden kunnen krijgen.
Volgens mij heeft de Zoe die betreffende update al gehad. Daarnaast is het 2 jaar goed gegaan.

Volgende stap dus de aardpen.

• Makrolon

Situatie:

Niet toevallig powerline adapters in huis genomen voor t netwerk? Ik weet niet zeker of de zoe daar problemen mee heeft maar het kan wel voor problemen zorgen met sommige autos.

• Pannekoek81
Makrolon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Niet toevallig powerline adapters in huis genomen voor t netwerk? Ik weet niet zeker of de zoe daar problemen mee heeft maar het kan wel voor problemen zorgen met sommige autos.
Nee die gebruiken wij niet.

• Da_Poncho
  • Laatst online: 21-02 20:29

Situatie:

Volgens deze video kan je problemen krijgen met de "neutral pin" van de Zoe als je veel 1 fase laadt (op hoog vermogen). Geen idee of dat het probleem is...

YouTube: Renault Zoe intermittent charging fault - overheated/burnt neutral p...

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
Hallo allemaal! Onlangs een EV (Model Y) besteld en nu gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open!

Ben nu - in afwachting van de auto - het oriënteren op een laadpaal. Mijn oog is gevallen op de Peblar Business ivm het lokaal kunnen draaien, load balancing, laden met m’n PVs en de MDI ondersteuning voor EREs.

Nu draai ik thuis Home Assistant (ik wil EVCC gaan gebruiken) en heb ik reeds een P1 meter van Home Assistant.

Twee vragen:
- Ik lees dat er soms 2 UTP kabels naar een laadpunt getrokken worden, maar ik mijn situatie denk ik dat 1 volstaat. Klopt dat?
- Mijn ogen zijn nu gericht op de Pebblar Business, maar mocht iemand een andere suggestie hebben: zou je dat dat willen delen inclusief reden)?

De paal is voor nu enkel voor privé redenen (toekomst mogelijk ook zakelijk). Hartelijk dank.

• HyperBart
maxvdh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:56:
Hallo allemaal! Onlangs een EV (Model Y) besteld en nu gaat er een hele nieuwe wereld voor mij open!

Ben nu - in afwachting van de auto - het oriënteren op een laadpaal. Mijn oog is gevallen op de Peblar Business ivm het lokaal kunnen draaien, load balancing, laden met m’n PVs en de MDI ondersteuning voor EREs.

Nu draai ik thuis Home Assistant (ik wil EVCC gaan gebruiken) en heb ik reeds een P1 meter van Home Assistant.

Twee vragen:
- Ik lees dat er soms 2 UTP kabels naar een laadpunt getrokken worden, maar ik mijn situatie denk ik dat 1 volstaat. Klopt dat?
- Mijn ogen zijn nu gericht op de Pebblar Business, maar mocht iemand een andere suggestie hebben: zou je dat dat willen delen inclusief reden)?

De paal is voor nu enkel voor privé redenen (toekomst mogelijk ook zakelijk). Hartelijk dank.
Best altijd toekomstvoorzienig zijn en netjes 2 kabels, een voor het P1 signaal en een voor Ethernet.
Nu niet? Dan later mss wel nodig.
Alternatief voor de Peblar (scroll eens wat terug, 5 pagina's lezen) is Alfen.
Pagina: 1 ... 213 214 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen