• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:18
Bijzonder probleem hier, ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Wij hebben een Renault Zoe en willen die thuis opladen met een thuislader. Na een eerdere lader die niet werkte eentje van Marktplaats gehaald en bij de verkoper getest, om zeker te zijn dat ook onze kieskeurige Zoe hem pakt. Dat was geen probleem. Maar thuis werkt hij op geen enkel stopcontact dat ik redelijkerwijs in de buurt van de straat kan krijgen. Mijn oorspronkelijke plan was om hem op de (verder zo goed als ongebruikte) groep van het tuinhuisje te hangen, zonder succes. Maar ook stopcontact direct bij de meterkast werkt niet.

Gezien de issues van de Zoe bij publieke laadpalen waar matige aarding een issue lijkt te zijn, zou het kunnen dat de aarding van mijn huis niet voldoende is? En weet iemand of dat op te lossen is?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Weet je zeker dat de OBC (OnBoard Charger) niet defect is.

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:01
DonJuape schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Dit leg ik over de kabel:[Afbeelding]

De Zappi werkt met CT klemmen niet met de P1.
Je kunt de Zappi met een pincode beveiligen en door voor elke auto een andere code te gebruiken kun je de laadsessie administratie per voertuig bijhouden.
Ziet er netjes uit.

Ik zit ook nog te dubben over wel of geen ingebouwde MID meter.
Afgelopen jaren hebben we max zo'n 7000 (zevenduizend) km per jaar gereden.
Dat kan bijna EUR 100 per jaar opleveren met de huidige tarieven, als we alles thuis laden.
Het lijkt erop dat laders die een MID meter hebben juist niet optimaal zijn in het gebruiken van zelf opgewekte stroom via de zonnepanelen.

Volgens https://laadpaaltop10.nl/laadpaal/86/myenergi-zappi-v21-74kw heeft de Zappi een MID meter, maar op de site van de fabrikant lees ik daar niets over. Dus of de info op laadpaaltop10 klopt niet, of het is een nieuwe functionaliteit die nog niet op de website van de fabrikant staat.
Iemand die daar iets over kan zeggen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:27
Domipost schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:07:
Bijzonder probleem hier, ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Wij hebben een Renault Zoe en willen die thuis opladen met een thuislader. Na een eerdere lader die niet werkte eentje van Marktplaats gehaald en bij de verkoper getest, om zeker te zijn dat ook onze kieskeurige Zoe hem pakt. Dat was geen probleem. Maar thuis werkt hij op geen enkel stopcontact dat ik redelijkerwijs in de buurt van de straat kan krijgen. Mijn oorspronkelijke plan was om hem op de (verder zo goed als ongebruikte) groep van het tuinhuisje te hangen, zonder succes. Maar ook stopcontact direct bij de meterkast werkt niet.

Gezien de issues van de Zoe bij publieke laadpalen waar matige aarding een issue lijkt te zijn, zou het kunnen dat de aarding van mijn huis niet voldoende is? En weet iemand of dat op te lossen is?
De zoe is een lastige auto qua laden... Ik verdenk ook de aarding, omdat hij het ergens anders wel doet en bij je thuis niet.

De aarding van je woning kan je na laten meten door een installateur, en als hij niet voldoende is een nieuwe aardpen laten slaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:18
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:16:
Weet je zeker dat de OBC (OnBoard Charger) niet defect is.
Ja. Hij is altijd lastig geweest, en meerdere keren nagekeken. Het gaat na een update wat beter, maar hij staat ook gewoon bekend als moeilijk model.

@Makrolon Thanks! Zal ik eens uitzoeken 😊

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:36
overcoat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Ziet er netjes uit.

Dat kan bijna EUR 100 per jaar opleveren met de huidige tarieven, als we alles thuis laden.
Het lijkt erop dat laders die een MID meter hebben juist niet optimaal zijn in het gebruiken van zelf opgewekte stroom via de zonnepanelen.

Volgens https://laadpaaltop10.nl/laadpaal/86/myenergi-zappi-v21-74kw heeft de Zappi een MID meter, maar op de site van de fabrikant lees ik daar niets over. Dus of de info op laadpaaltop10 klopt niet, of het is een nieuwe functionaliteit die nog niet op de website van de fabrikant staat.
Huh. Er zijn toch genoeg laders met MID en PV laden? Alfen/Peblar etc. Sowieso de meerderheid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04

Miezie

Niet te moeilijk doen...

overcoat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Ziet er netjes uit.

Waar baseer je de 100 euro per jaar op? Op de helft aan kWh’s heb ik met slim laden van Frank Energie die 100 euro al gepakt van september tot vandaag… tel daarbij de 10 cent per kWh verschil tov de paal
In de straat maakt 450 euro in 5 maand…… daar komt straks nog ERE handel bij en de tijden met zonnestroom…

Bij mij zijn de besparingen toegenomen door de laadpaal te nemen, van september tot half november zaten we op de levering te wachten en hebben we meer op straat geladen doordat de 230V lader de auto soms niet vol kreeg…

De midmeter upgrade heb je met ERE waarschijnlijk in een jaar wel terug, een lager laadrendement zal het (voor zover mij bekend) niet hebben.

Ik las kWh ipv km, excuus.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen