• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn schoonouders hebben een CHR Plus besteld in de uitvoering Dynamic Limited Edition, hier ook de brochure: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf

Ik heb aangegeven dat ik de laadpaal wel kan installeren voor ze, zal een slok op een borrel schelen en veel meer keuze vrijheid. Dat gezegd hebbende de volgende details en overwegingen:
  • 1-fase woning;
  • EVSE aan de muur (meterkast, kruipruimte, door de muur, paar tegels er uit, omhoog laten komen onder de EVSE);
  • vaste laadkabel (lichte voorkeur);
  • per brochure 6,6 kW / 28A 1-fase laden;
  • of als het nog trager is met 3,7 kW / 16A 1-fase laden;
  • hoeft niet constant/altijd vol te zijn, laden hoeft niet per se heel snel te zijn;
  • 7k km/jr maakt 1400 kWh/jr met 20kWh/100km - beetje een aanname;
  • 90-95% van de ritten zijn <30 km.
Ik geloof dat het gewoon een 35A hoofdaansluiting is, inductiekoken, hybride WP, verder niet bijzonder. 3500 kWh teruglevering per jaar op zuid (dit maakt zo'n 3000 kWh in maart-september waar er wat (handmatige sturing kan zijn op laden) al met al voorspel ik met 25ct/kWh zo'n €80/jr besparing (zonder salderen) tot zo'n €160+/jr met 'zon gestuurd laden'.
Ik verwacht niet dat ze echt heel actief bewust gaan stekkeren met een domme lader dus die €80 zal waarschijnlijk minder zijn in de praktijk. Dat maakt met laten we zeggen 5 jaar gebruik (waarschijnlijk langer) toch zo'n €800 met een slimme lader die ook op teruglevering kan sturen t.o.v. bijna niets met een domme lader.

M.b.t. verder stroomverbruik ga ik nog even wat uitzoeken, wellicht komen ze weg met de EVSE instellen op 16A i.c.m. de rest, maar daarvoor moet ik even naar de labels kijken van de andere apparatuur en zekeren op 20A. Dan is een domme lader een optie. In het verleden heb ik die wel eens gezien voor een euro of 300.

Voor een slimmer alternatief heb ik de Ratio Solar (7.4 kW - fase 1 - 32A) op het oog voor €800. Voordeel is dat deze met P1 mogelijk lijkt en CT-klemmen altijd een dingetje zijn qua irritatiefactor bij een al bestaande en aanwezige groepenkast.

Aangenomen dat het mogelijk is (qua belasting), zijn er op het moment nog redelijke (bij voorkeur degelijke, non white label Chinese ..) domme EVSEs die hier geschikt zijn?
Zijn er nog alternatieven in een vergelijkbare prijsrange met de Ratio Solar die ik ook zeker moet overwegen als ze hier toch (waarschijnlijk) voor een slimme EVSE gaan die zowel load balancing als PV-laden kan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:42
Aangezien ze gebruik gaan maken van de 10 jaar garantie, vind Toyota dat wel ok, een andere lader dan die van hun?

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:26
roland kroes schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:38:
Aangezien ze gebruik gaan maken van de 10 jaar garantie, vind Toyota dat wel ok, een andere lader dan die van hun?
Wut???

Hoe bedoel je? Hoe ga je onderweg laden dan? Ik ken niet heel veel Toyota laadpalen...
Stroom is stroom. Je TV en wasmachine vergen ook geen "LG" of "AEG" stopcontact.....

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:42
Ik zeg ook niet dat het zo is, maar zou de kleine lettertjes wel ff goed doorlezen 😉
Pagina: 1 ... 211 212 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen