• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:30:
Sommigen lijken te denken dat het om de particulieren gaat, maar de regeling is natuurlijk voor de bedrijven die de certificaten opkopen en daarmee meer CO2 kunnen uitstoten..
Zoals gezegd, het is gewoon weer een vorm van grootschalige greenwashing, maar mij hoor je niet klagen.
Yep ze kopen certificaten die zijn verkregen met grijze stroom om daarmee co2 te kunnen uitstoten.

Mij hoor je ook niet klagen hoor, maar mijn (klein) kinderen over 30 jaar waarschijnlijk wel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Uitstoten gaat geld kosten. Uitstoten krijgt een prijs. Uitstoten schuift geld naar de positieve beweging… ik weet niet of dit nou greenwashing is, want het is niet zo dat die certificaten zonder tegenprestatie uit de printer rollen… er moet daadwerkelijk een investering aan de groene kant gedaan zijn, om aan de andere kant rechten te kunnen kopen…

Ik weet niet hoe het bij jullie zit of de leaserijder, maar een EV, accu, zonneinstallatie, isolatie of wat je ook maar verzint kost gemiddeld genomen best wat duiten… terwijl als je het niet doet er best nog wel eens een stuk conservatief beleid is dat je business case rond houdt.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-02 15:17
Is er hier iemand die een Peblar business via modbus over tcp de load balancing laat doen?

Hoe werkt dit precies, is het gewoon de p1 rj12 naar een converter die vervolgens over rj45 is te bereiken via het netwerk voor de Peblar? En wat kost dit precies?

• Robert1000
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-01 21:00
Vandaag antwoord gekrijgen van Cenenergy. Moest iemand willen weten hoe zo een Easy-Hybrid lader van hun werkt is dit de antwoord :

"Er is inderdaad een verplicht jaarlijks abonnement van 150€ om een laadoplossing thuis te kunnen gebruiken.
Die bevat de laadpas, garantie, toegang op platform en App, de SIM kaart in het toestel…"

Ik ga dan toch gewoon een laadkabel kopen. Vind het niet echt waard om een abonnement te betalen voor opladen van een hybride auto.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Knip

[ Voor 111% gewijzigd door Notna op 20-01-2026 09:40 . Reden: Een PB sturen is afdoende, hoeft niet in het topic zelf ook vermeld te worden ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Robert1000
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-01 21:00
Ik heb er inderdaad een tweedehands kabel kunnen vinden zelfs twee te koop in mijn buurt. Weet enkel niet of dat er verschil is tussen een en andere merk of ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

-Nexxtender Mobile
-WAI EVCEU216WC

Denk zelf dat het weinig verschil in is en ga kiezen voor degene die kortste bij mij woon (WAI) maar moest iemand ervaring ermee hebben hoor ik het graag.,

• Hippe Lip

Hippe Lip

Robert1000 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:50:
Ik heb er inderdaad een tweedehands kabel kunnen vinden zelfs twee te koop in mijn buurt. Weet enkel niet of dat er verschil is tussen een en andere merk of ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

-Nexxtender Mobile
-WAI EVCEU216WC

Denk zelf dat het weinig verschil in is en ga kiezen voor degene die kortste bij mij woon (WAI) maar moest iemand ervaring ermee hebben hoor ik het graag.,
@Robert1000 Voor zover ik weet zijn ze allemaal min of meer hetzelfde en maakt het niet uit van welk merk ze zijn. Uiterlijk en snoerlengte kunnen verschillen natuurlijk.
En een belangrijk verschilpunt is de instelbaarheid. Sommige kunnen tot 16A gaan, wat ik ten sterkste zou ontraden vanwege de lange tijd (vele uren) dat die erg grote stroom er doorheen gaat.
Sommige zijn niet instelbaar en werken fixed op 8, 10 of 12A en andere zijn weer instelbaar. Dat is wel fijn als je ergens gaat laden waar je twijfelt of de aansluiting het wel aan kan (vakantiehuisje bijvoorbeeld).

<John O`Mill>

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02 13:11
Hansieo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:19:
[...]

300 bruto? of alle kosten (o.a. inboekbedrijf..) er af?
Die 300 euro hangt natuurlijk nogal af van hoeveel stroom er door je paal heen gaat. Hier gaat er redelijk wat doorheen (ik rijd veel) en zit wel te overwegen of ik een MID laat plaatsen bij mijn zappi of dat ik hem ga vervangen. Ik hoop op een OCPP maar de MID lijkt wel een harde certificering te zijn. Erg jammer, want het zonopladen van de Zappi werkt super.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-02 12:30
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:08:
Gaat nog wat worden.
2 laadpalen, op de een de auto volstampen, en daarna aan de andere paal de stroom weer V2X terug :D
Of met V2L het huis weer in om de plantjes op zolder wat op te warmen.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-02 22:42
Makrolon schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:53:
[...]

zappi heeft nooit v2h beloofd in de bestaande modellen.
Jawel, toen ik hem kocht stond op hun website "V2H ready" with future update. Of er is een kans dat ik het verwar met Ease, omdat ik bijna die gekocht had.

[ Voor 13% gewijzigd door Badname2 op 19-01-2026 19:58 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-02 05:45

HRV

Tja... al die "Ready" opties blijken helaas vaak een wassen neus.
Ze zouden er haast "Nuclear power ready" op kunnen zetten. Of het er ooit komt blijft altijd de vraag en of ze het dan gaan ondersteunen ook...

Maar marketing technisch (professioneel de waarheid geweld aan doen) is het altijd een fantastisch verhaal....

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
Badname2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Jawel, toen ik hem kocht stond op hun website "V2H ready" with future update. Of er is een kans dat ik het verwar met Ease, omdat ik bijna die gekocht had.
Je verward het, zappi heeft dit nooit beweerd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19

kaanmijo

Picobello B.V.

Vanaf vandaag mag ik mij na 3 jaar ook eindelijk bij de thuislaadclub voegen :) Blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YWBEcJ2DL6IP5yHA8nH8_sMonU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xkdHMrtRrwVy1LBlSHK2MXw5.png?f=fotoalbum_large

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
kaanmijo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:09:
Vanaf vandaag mag ik mij na 3 jaar ook eindelijk bij de thuislaadclub voegen :) Blij mee!

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ik heb mijn Peblar op dezelfde plek hangen. Kabels mooi weggewerkt :)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens mij geen van alle te koop in Nederland maar: https://www.security.nl/p...C+Grizzl-E+en+ChargePoint

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:43
Hmm iemand toevallig een idee. Zappi V2.1 Zegt heel even ‘charging’ en springt daarna op Grid CT Lost.

Volgende geprobeerd:
- Reboot (5sec. Menu button)
- Turn off Master and vHub,
Turn on Master,
Turn on vHub

🤗🙃

Ik maak geen gebruik van een Harvi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc2iWxt0e0qOiyQHuKsD5hAMubo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtEhMN6mXgHoTtshzZ5Kc3KY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz_ByLa_CptWQ7PzfWhHWlNVGzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3WNPDk20v3VeLdGyPRuCssb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzq_uSd2t0Vv93jlyC0--1ewQNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5tcYFGQG44x5HcACTL1uN2d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me1IGaPJNeeB3tx1gcP28peBcos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUpHO7stuDBSXbHdFJfUOc1W.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
impactftw schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:41:
Hmm iemand toevallig een idee. Zappi V2.1 Zegt heel even ‘charging’ en springt daarna op Grid CT Lost.

Volgende geprobeerd:
- Reboot (5sec. Menu button)
- Turn off Master and vHub,
Turn on Master,
Turn on vHub

🤗🙃

Ik maak geen gebruik van een Harvi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij krijgt geen data door van een van de 3 grid ct's.

Wat meer info zou helpen.
Heeft ie t altijd goed gedaan?
Heb je een 1 of een 3 fase aansluiting?
Nog steeds dezelfde auto of van auto veranderd?

Ik vind het verdacht dat 2 van de 3 ct klemmen 0.0 watt aangeven in ieder geval.
Al heeft nummer 3 ook bijna 0 aan, dat kan eigenlijk niet. Dan gebruikt je huis niks, 0.0.
Heeft iemand per ongeluk iets los getrokken in de meterkast oid?

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 21-01-2026 21:35 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Hippe Lip

Hippe Lip

Makrolon schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Hij krijgt geen data door van een van de 3 grid ct's.

Wat meer info zou helpen.
Heeft ie t altijd goed gedaan?
Heb je een 1 of een 3 fase aansluiting?
Nog steeds dezelfde auto of van auto veranderd?

Ik vind het verdacht dat 2 van de 3 ct klemmen 0.0 watt aangeven in ieder geval.
@impactftw
Is dit een 3-fase-aansluiting?

En alle 3 de CT’s zijn aangesloten op de drie fasedraden direct voor of na de hoofdschakelaar?
In dat geval kun je zelf het beste inschatten of die 0 klopt. Als het avond is en er staat het een en ander aan, dan kan dat natuurlijk nooit juist zijn.

<John O`Mill>

• Rioohhh1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-02 09:05
Wellicht kan iemand hier mij helpen, ik heb al even zitten zoeken (misschien niet goed... dat zal ik dan vast wel te horen krijgen ;) )
Ik heb sinds kort zakelijk een Elroq en nu kan ik thuis een laadpaal krijgen, alleen zie ik zo ontzettend veel soorten dat ik geen idee heb waar ik goed aan doe.
Ik heb een zonnepanelen installatie van Enphase, dus mijn eerste gedachte was... Dan moet ik gewoon die Enphase iq ev charger 2 aanvragen. Maar nu begrijp ik dat het geheel gekoppeld moet worden aan 50five voor de financiële afhandeling en het is mij niet duidelijk of dat kan met deze laadpaal.

Kan iemand mij vertellen of ik inderdaad met die paal uit de voeten kan? Of kan ik beter een ander merk/model aanvragen?

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:22
Rioohhh1 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:42:
Wellicht kan iemand hier mij helpen, ik heb al even zitten zoeken (misschien niet goed... dat zal ik dan vast wel te horen krijgen ;) )
Ik heb sinds kort zakelijk een Elroq en nu kan ik thuis een laadpaal krijgen, alleen zie ik zo ontzettend veel soorten dat ik geen idee heb waar ik goed aan doe.
Ik heb een zonnepanelen installatie van Enphase, dus mijn eerste gedachte was... Dan moet ik gewoon die Enphase iq ev charger 2 aanvragen. Maar nu begrijp ik dat het geheel gekoppeld moet worden aan 50five voor de financiële afhandeling en het is mij niet duidelijk of dat kan met deze laadpaal.

Kan iemand mij vertellen of ik inderdaad met die paal uit de voeten kan? Of kan ik beter een ander merk/model aanvragen?
Moet dat 50five zijn of bedoelen ze dat het gekoppeld moet worden aan “een” backoffice,
Zoals 50five dat ook is.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb de afgelopen dagen gezocht en gezocht, maar ik vind het erg onduidelijk om mijn antwoord helder te hebben...

Ik ga een nieuwe laadpaal kopen welke MID gecertificeerd is. Voorlopig zou ik me met 1 van de opties kunnen redden; het exporteren van een CSV-file met daarin de laadsessies. Alleen, het wordt of een Peblar Business of een Webasto Unite (voordelige keuze, geen CSV-export).

Echter, als ik kijk naar en oplossing van bijvoorbeeld TAP Electric of E Flux dan kan ik de paal ook aanmelden bij 1 van die providers. Alleen, ik wil thuis zelf "gratis" kunnen laden.
Als ik het goed lees dan kan je dat met respectievelijk een TAP laadpas of E Flux laadpas. Als ik dan een "gratis" persoonlijke sessie heb, wordt deze dan wel geregistreerd in de backend of is dat via een soort bypass geregeld.

Bij TAP Electric betaal je dan enkel 2,5€ voor de laadpas per maand, geen kosten voor de paal zelf.
Bij E-Flux betaal je dan enkel 5,50€ per maand voor de paal, echter weer geen kosten voor de laadpas.

Zie ik het zo goed, of zit er toch nog een adder on der het gras?

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 22-01-2026 16:13 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
fredkroket schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:13:
Ik heb de afgelopen dagen gezocht en gezocht, maar ik vind het erg onduidelijk om mijn antwoord helder te hebben...

Ik ga een nieuwe laadpaal kopen welke MID gecertificeerd is. Voorlopig zou ik me met 1 van de opties kunnen redden; het exporteren van een CSV-file met daarin de laadsessies. Alleen, het wordt of een Peblar Business of een Webasto Unite (voordelige keuze, geen CSV-export).

Echter, als ik kijk naar en oplossing van bijvoorbeeld TAP Electric of E Flux dan kan ik de paal ook aanmelden bij 1 van die providers. Alleen, ik wil thuis zelf "gratis" kunnen laden.
Als ik het goed lees dan kan je dat met respectievelijk een TAP laadpas of E Flux laadpas. Als ik dan een "gratis" persoonlijke sessie heb, wordt deze dan wel geregistreerd in de backend of is dat via een soort bypass geregeld.

Bij TAP Electric betaal je dan enkel 2,5€ voor de laadpas per maand, geen kosten voor de paal zelf.
Bij E-Flux betaal je dan enkel 5,50€ per maand voor de paal, echter weer geen kosten voor de laadpas.

Voor de Tap laadpas hoef je niet te betalen. En ja, ook de gratis sessies worden geregistreerd door de backoffice, maar het tarief is 0.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09
fredkroket schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:13:

Bij e-flux kan je passen toevoegen als gratis pas. Dat moet wel een echte laadpas zijn. Maar als je van een willekeurige aanbieder een pas zonder abbo kosten hebt (je backup pas ofzo), dan voeg je die dus toe als gratis laden pas en voila.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-02 07:54

elsinga

=8-)

Vraag: zijn er ook betaalproviders (als TAP of e-FLux), waar je twee tarieven kunt hanteren: eentje voor een bekende laadpas en eentje voor alle andere laadpassen? Mijn volgende leaseauto moet een EV worden en ik wordt zelf verantwoordelijk voor de laadpaal (kan niet meer in de lease mee en het direct declareren van laadsessies is ook niet toegestaan).

Ik zit te denken aan een Peblar Busniess, gekoppeld aan een OCP, waarbij ik de leaseauto tegen een kostendekkend tarief kan laten laden, maar waarvoor het standaard tarief een stuk hoger ligt (om gastladen te ontmoedigen, de laadpaal komt dicht genoeg bij de openbare weg te hangen dat gastgebruik niet uit te sluiten is). Aangezien het niet gaat om een eigen auto is de constructie met TAP met een gratis pas en de rest dus niet handig. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• daemonix
  • Niet online
Gastladen komt hoogstzelden voor, ook bij palen die dicht bij de openbare weg hangen. Menigeen snapt dat een paal op prive terrein precies dat is, een prive paal.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Was het hier dat er een discussie ontstond over wie bepaalt hoeveel stroom de EV afneemt tijdens het laden (en balancing)? Ik kwam net een fraaie pagina tegen waar het hele proces uitgebreid beschreven staat, met plaatjes erbij die weinig aan de verbeelding overlaten. Echt heel duidelijk:

MVW Autotechniek - Laden elektrische voertuigen/

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 22-01-2026 23:11 ]

<John O`Mill>

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:22
Hippe Lip schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:10:
Was het hier dat er een discussie ontstond over wie bepaalt hoeveel stroom de EV afneemt tijdens het laden (en balancing)? Ik kwam net een fraaie pagina tegen waar het hele proces uitgebreid beschreven staat, met plaatjes erbij die weinig aan de verbeelding overlaten. Echt heel duidelijk:

Ff snel doorgelezen. Heel eeg helder idd.
Lijkt me startpost materiaal. Iets voor de mods?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22
Hippe Lip schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:10:

Dank, maar er is wel wat op aan te merken:
  • Bij Mode 3 klopt het minimale vermogen niet. Dat moet 1-fase 6A zijn, oftewel ca 1.4 kW, ipv de daar vermelde 3.7 kW.
  • In het stukje over de laadtijden worden de laadverliezen niet meegenomen. In de praktijk is de laadtijd dus ca 10-15% langer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:32:
[...]

• Bij Mode 3 klopt het minimale vermogen niet. Dat moet 1-fase 6A zijn, oftewel ca 1.4 kW, ipv de daar vermelde 3.7 kW.
  • In het stukje over de laadtijden worden de laadverliezen niet meegenomen. In de praktijk is de laadtijd dus ca 10-15% langer.
@Andrehj Ja, er staan her en der wat kleine (maar soms essentiële) foutjes in, heb ik gezien. Ook in de paragrafen die alle stappen van het laadproces proces beschrijven.
Ik twijfel even of het de moeite waard is om de eigenaar van de pagina daarop aan te schrijven omdat ik me afvraag of die werkelijk wat gaat aanpassen.

Maar in grote lijnen vind ik dit zo’n goed stuk dat een link hiernaar inderdaad wel in de OP mag komen, zoals @macfocus al voorstelde.

<John O`Mill>

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:10
Andrehj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ze hebben het toch over de laadpaal? Dan kloppen de vermogens gewoon.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Andrehj
Inspired schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
Nee. Er staat dat er gebruik wordt gemaakt van een laadpaal (dat klopt) en
De mode 3 lader is geschikt voor AC-laden en voor vermogens van 3,68 tot 22 kW
En dat klopt niet. Want het minimale vermogen ligt lager.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Inspired
Andrehj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Nee. Er staat dat er gebruik wordt gemaakt van een laadpaal (dat klopt) en

[...]

En dat klopt niet. Want het minimale vermogen ligt lager.
Mja, het is maar hoe je het wil lezen. Een laadpaal heeft een vermogen van 1x16 tm 3x32. Dat is een beetje wat ze bedoelen denk ik en dat klopt gewoon. Dat hij minder kan is evident. Zelfs 1x1A kan. Beetje hetzelfde als het vermogen van je auto, airco of whatever.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 23-01-2026 16:31 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inspired schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Mja, het is maar hoe je het wil lezen. Een laadpaal heeft een vermogen van 1x16 tm 3x32. Dat is een beetje wat ze bedoelen denk ik en dat klopt gewoon. Dat hij minder kan is evident. Zelfs 1x1A kan. Beetje hetzelfde als het vermogen van je auto, airco of whatever.
@Inspired Je zegt dat zelf 1 x 1A kan. Maar hoe doe je dat? Een EV vereist een minimale stroom van 6A om te kunnen laden.

<John O`Mill>

• Inspired
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:13:
[...]

@Inspired Je zegt dat zelf 1 x 1A kan. Maar hoe doe je dat? Een EV vereist een minimale stroom van 6A om te kunnen laden.
6A is in principe volgens de standaard het minimum om te starten. In een sessie kan de auto gewoon verder omlaag. Richting de 100% zijn er genoeg auto’s die onder de 6A druppelen. En een Tesla kun je bv via de API gewoon op 1A zetten. En bepaalde VAGs (in het verleden) ook.

• Athome
  • Laatst online: 23:23
Inspired schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Zo lees ik het ook.
Een 1 Fase lader wordt in de basis als 3.6 kW geleverd en een 3-fasen als 11 kW minimaal. Dat die aansluitingen ook minder stroom kunnen leveren lijkt mij vrij logisch.

Je zou het ook kunnen lezen dat 3.6 en 11 kW de minimale laadvermogen zijn. En dat klopt dan weer niet.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:22
Hallo, ik kom deze post tegen en heb niet alle 842 pagina’s gelezen (sorry)
I.v.m. wisseling werkgever ben ik toe aan een nieuwe laadpaal.
Vorige wallbox Alfen Single S-line heb ik met auto en laaddruppel ingeleverd.
Back office was Mobilitics, hier had ik geen inzage van laad statistieken oid.
Met separate kWh meter lees ik ter controle de EV laadstroom met Loxone uit.

Ik overweeg nu een Zaptec Go 2 of de Peblar Business.
Beiden vergelijkbare specs; 1-3fase laden, load balancing, MID en V2H-ready.
Afhankelijk onderhandeling met werkgever privé aanschaf of meenemen in lease. (wat is slim…)

Heb een offerte liggen voor installatie van een Peblar door erkend installateur;
incl HomeWizard P1 Meter, installatie, inbedrijfstelling voor €1.669,53 incl. Btw.

Stel;
Ik koop online een Peblar voor ca.€950 en een home wizzard.
Schroef m zelf tegen de muur en sluit elektrisch aan, de kabels liggen er immers al.
Quick-win van €700

Vraag:
1. Kan ik de nieuwe laaddruppel van lease maatschappij zelf koppelen aan Peblar?
2. Ik lees dat forumleden zelf back office inregelen, is it that easy?
3. Peblar Business of Zaptec Go 2…. Wie heeft dezelfde overweging gedaan?
En waarom gekozen voor…..

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
Bman schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:04:
[...]
1. Kan ik de nieuwe laaddruppel van lease maatschappij zelf koppelen aan Peblar?
Ja, je kan elke RFID tag koppelen aan de Peblar.
Zeker, Tap Electric is populair omdat het gratis is en gewoon heel goed werkt. Simpel in te stellen ook.
Ik heb gekozen voor de Peblar Business omdat het een Nederlands product is en ze een heel open architectuur hebben met API's die je eenvoudig zelf kan gebruiken voor automatisering. Zie ook het Peblar topic: [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47

Afhankelijk onderhandeling met werkgever privé aanschaf of meenemen in lease. (wat is slim…)

Heb een offerte liggen voor installatie van een Peblar door erkend installateur;
incl HomeWizard P1 Meter, installatie, inbedrijfstelling voor €1.669,53 incl. Btw.

Stel;
Schroef m zelf tegen de muur en sluit elektrisch aan, de kabels liggen er immers al.
Quick-win van €700

Vraag:
Peblar zijn recent wag mindere ervaringen mee geweest. Zaptec go is beperkt qua eigen aansturing.

Ikv salderen en PV is evcc voor de meeste Tweakers een enorme pre.

Alternatief, zeker als je zelf ook installeert/aansluit is een Alfen. Ook van NL bodem en kwalitatief. Veel kennis van op het forum.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:19
Ik heb e.e.a. doorgelezen kwa backoffice. Tap electric heeft extra kosten naar de laadpas/werkgever en volgens mij kun je niet een 2de pas koppelen die 'gratis' kan laden. E-flux kan dat volgens mij wel. Zou kunnen dat dan een eflux pas nodig is. Heb het even niet helder in mijn hoofd.

Gaat gekoppeld worden aan een Nextblue laadpaal. En ook met mid, v2h ready en loadbalancing per fase.

• RichieB
janne_nl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:04:
Ik heb e.e.a. doorgelezen kwa backoffice. Tap electric heeft extra kosten naar de laadpas/werkgever en volgens mij kun je niet een 2de pas koppelen die 'gratis' kan laden.
[...]
Tap Electric heeft gewoon een gratis abonnement. Je kan daarbij elke RFID kaart die je hebt liggen koppelen voor gratis laden. Bijv. een Shell Recharge kaart of een toegangskaart van je werk, etc. Bij de Peblar lader krijg je ook een RFID kaart die je in Tap Electric kan toevoegen.

• RichieB
HyperBart schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:03:
[...]
Peblar zijn recent wag mindere ervaringen mee geweest.
[...]
Ik heb de berichten over Peblar tot een paar maanden terug doorgenomen, maar geen problemen gevonden. Welke "mindere ervaringen" bedoel je?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:04:
Ik heb e.e.a. doorgelezen kwa backoffice. Tap electric heeft extra kosten naar de laadpas/werkgever en volgens mij kun je niet een 2de pas koppelen die 'gratis' kan laden. E-flux kan dat volgens mij wel. Zou kunnen dat dan een eflux pas nodig is. Heb het even niet helder in mijn hoofd.

Gaat gekoppeld worden aan een Nextblue laadpaal. En ook met mid, v2h ready en loadbalancing per fase.
Je kan gebruikersgroepen een 0-tarief geven en die gebruikers hebben een rfid… je kan ook het id van je auto opsnorren en whitelisten daarmee.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HyperBart schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Peblar zijn recent wag mindere ervaringen mee geweest. Zaptec go is beperkt qua eigen aansturing.

Ikv salderen en PV is evcc voor de meeste Tweakers een enorme pre.

Alternatief, zeker als je zelf ook installeert/aansluit is een Alfen. Ook van NL bodem en kwalitatief. Veel kennis van op het forum.
Naast EVCC kan je plugchoice zetten, geeft net wat meer ruimte in het kader van ere, backoffices en gebruiksgemak.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stel;
Quick-win van €700

Vraag:
Ik zou de lader die @janne_nl noemt overwegen. Die draait op de hardware die je aan de muur hangt de OCPP server e.d.
Bij de oplossingen van andere laadpalen ga je via de cloud van de leverancier.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Even een beetje offtopic. Ik heb toch wel problemen met het thuisladen. Als ik en mijn vrouw samen thuiskomen zeg ik iedere keer tegen haar"Steek jij hem erin".
Hoe doen jullie dat?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:50
Geen problemen mee, ik vraag dat nooit aan jouw vrouw.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Ik heb de berichten over Peblar tot een paar maanden terug doorgenomen, maar geen problemen gevonden. Welke "mindere ervaringen" bedoel je?
@AA42 Had een exemplaar die vrij snel (paar dagen) dood was, maar die is volgens mij gewoon omgeruild onder garantie. Meer dan dat kan ik me niet heugen. :)

Sterker nog; ik heb zowel een Alfen als een Peblar en zou de Peblar zeker boven Alfen zetten.

@Bman met Loxone zeker, neem de Peblar. Qua specificaties wellicht gelijkwaardig met Zaptec. Maar de lader is heel anders. Peblar heeft lokale REST én Modbus API die goed gedocumenteerd is. Daardoor veel koppelingen met lokaal draaiende software mogelijk, zoals Loxone maar ook evcc en dergelijke.

Bovendien goed zelf te installeren.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Je kan gebruikersgroepen een 0-tarief geven en die gebruikers hebben een rfid… je kan ook het id van je auto opsnorren en whitelisten daarmee.
Hm eerst zag ik dat niet. Blijkbaar niet goed gelezen. Hoe dan ook wordt ik niet zo gelukkig van transactie kosten ipv vaste abonnementskostenkosten.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09
janne_nl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Hm eerst zag ik dat niet. Blijkbaar niet goed gelezen. Hoe dan ook wordt ik niet zo gelukkig van transactie kosten ipv vaste abonnementskostenkosten.
Tja, ga je naar e-flux. Betaal je 6,66 per maand EN komt er 3 cent bovenop je ingestelde tarief.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

niki_lauda schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:13:
Even een beetje offtopic. Ik heb toch wel problemen met het thuisladen. Als ik en mijn vrouw samen thuiskomen zeg ik iedere keer tegen haar"Steek jij hem erin".
Hoe doen jullie dat?
Dat is wel heel erg offtopic oOo

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-02 18:08
JanHenk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:47:
[...]

@AA42 Had een exemplaar die vrij snel (paar dagen) dood was, maar die is volgens mij gewoon omgeruild onder garantie. Meer dan dat kan ik me niet heugen. :)
Nou ik kan/moet dat meteen even nuanceren. Mijn eerste Peblar Home had ik op MP gekocht. Eigenlijk niet heel veel goedkoper dan nieuw maar hij was dan ook als nieuw.
Inderdaad een dag of drie na plaatsing accepteerde hij geen RFID tags meer en had ik continu foutmeldingen 1002 en 1003 (als ik me goed herinner). Volgens Peblar duidde de logfile op een defect display en gaven ze aan de lader onder garantie te vervangen maar dan moest ik contact opnemen “met mijn installateur”. Gelukkig was de MP verkoper al zeer behulpzaam geweest en bovendien gaf hij mij probleemloos mijn geld terug. Hij zou het verder afhandelen met Peblar.
Daarna toch een gloednieuw Home gekocht en toen die net een paar uur hing las ik over de ERE regeling en de verplichte MID meter IN de lader….die niet in de Home versie zit.

Dus de Business besteld, omgewisseld en Home teruggestuurd. Eind goed al goed.
Ik vind het een mooi design en de webinterface is zeer overzichtelijk. Dat het een Nederlands product is is in de tegenwoordige tijd ook best prettig vind ik.

• janne_nl
V_ger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Tja, ga je naar e-flux. Betaal je 6,66 per maand EN komt er 3 cent bovenop je ingestelde tarief.
Dat geldt toch alleen voor niet geregistreerde passen die via roaming binnenkomen?

• Bman
Miezie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Ik zou de lader die @janne_nl noemt overwegen. Die draait op de hardware die je aan de muur hangt de OCPP server e.d.
Bij de oplossingen van andere laadpalen ga je via de cloud van de leverancier.
Dankjewel voor de tip @Miezie . Ik ben in mijn zoektocht de Nexbleu niet tegengekomen.
Het moet dan type “NexBlue Edge Max Laadpaal 22 kW MID V2G ready” zijn :+

[ Voor 14% gewijzigd door Bman op 25-01-2026 22:24 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:48:
[...]

@Andrehj Ja, er staan her en der wat kleine (maar soms essentiële) foutjes in, heb ik gezien. Ook in de paragrafen die alle stappen van het laadproces proces beschrijven.
Ik twijfel even of het de moeite waard is om de eigenaar van de pagina daarop aan te schrijven omdat ik me afvraag of die werkelijk wat gaat aanpassen.

Maar in grote lijnen vind ik dit zo’n goed stuk dat een link hiernaar inderdaad wel in de OP mag komen, zoals @macfocus al voorstelde.
Reminder aan @teacher:
Idee om dit op te nemen in je TS? Helemaal aan het eind van je eerste post past dat prima bij het zelfbouw-onderwerp?

<John O`Mill>

• Inspired
janne_nl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Dat geldt toch alleen voor niet geregistreerde passen die via roaming binnenkomen?
Dat werkt in principe hetzelfde als bij Tap toch? Waarbij je bij Tap geen vaste kosten hebt, geen eemalige kosten en de fee 10% is van het ingestelde tarief bij roaming.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:26:
[...]

Reminder aan @teacher:
Idee om dit op te nemen in je TS? Helemaal aan het eind van je eerste post past dat prima bij het zelfbouw-onderwerp?
Reminder? Dit is de eerste keer dat ik getagged wordt.
Hij staat erbij. :)

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 26-01-2026 07:33 ]

Wise enough to play the fool

• Hippe Lip

Hippe Lip

@teacher
d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 26-01-2026 11:01 ]

<John O`Mill>

• janne_nl
Inspired schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:02:
[...]

Dat werkt in principe hetzelfde als bij Tap toch? Waarbij je bij Tap geen vaste kosten hebt, geen eemalige kosten en de fee 10% is van het ingestelde tarief bij roaming.
Als ik het goed lees niet. Bij e-flux met abbo betaal je geen extra kosten aan e-flux voor de passen die je geregistreerd hebt.

• Inspired
janne_nl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Als ik het goed lees niet. Bij e-flux met abbo betaal je geen extra kosten aan e-flux voor de passen die je geregistreerd hebt.
Dat is bij Tap ook zo toch? Als je een Tap pas met abonnement hebt betaal je de 10% fee ook niet. Al weet ik ook niet hoe relevant dit is. Doorgaans zul je prive een pas op 0 tarief willen hebben (kan bij beide) en roaming toe willen staan voor leaseauto. Dan gaan de extra kosten naar de laadpas. Mocht je een eigen bedrijf hebben en zakelijk willen laden kun je een Tap (of e-flux) abonnement nemen en daarmee laden. Dan betaal je bij beide dus geen fee. Tenminste, dit is volgens mij hoe het zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Inspired op 26-01-2026 14:52 ]

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-02 14:30
zijn er ervaringen met Victron EV charger NS ?

https://www.victronenergy.com/ev-charging/ev-charging-station-ns#downloads-videos

of moet ik dan naar het victron topic?

• Dartlink
  • Laatst online: 21:17
janne_nl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Met een niet eflux pas betaald de pas eigenaar een opslag :) roaming kosten

• Bman
JanHenk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Sterker nog; ik heb zowel een Alfen als een Peblar en zou de Peblar zeker boven Alfen zetten.

@Bman met Loxone zeker, neem de Peblar. Qua specificaties wellicht gelijkwaardig met Zaptec. Maar de lader is heel anders. Peblar heeft lokale REST én Modbus API die goed gedocumenteerd is. Daardoor veel koppelingen met lokaal draaiende software mogelijk, zoals Loxone maar ook evcc en dergelijke.

Bovendien goed zelf te installeren.
Bedankt @JanHenk , je hebt me overtuigd dat de Peblar Bussines mijn keuze gaat worden _/-\o_
Nu heb ik een Youless op de P1 meter zitten. Moet ik deze vervangen voor een HW of krijg ik dit compatibel met de Peblar?

• Makrolon
Bman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:18:
[...]

Bedankt @JanHenk , je hebt me overtuigd dat de Peblar Bussines mijn keuze gaat worden _/-\o_
Nu heb ik een Youless op de P1 meter zitten. Moet ik deze vervangen voor een HW of krijg ik dit compatibel met de Peblar?
Homewizard splitter er tussen zetten dan kan je je youless gewoon behouden. Loadbalancing met de youless gaat niet lukken.

• HyperBart
RuudMu schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:53:
zijn er ervaringen met Victron EV charger NS ?

https://www.victronenergy.com/ev-charging/ev-charging-station-ns#downloads-videos

of moet ik dan naar het victron topic?
Relatief weinig ervaringen hier. Had je in het topic gezocht?
De oude zag er echt niet uit en het gebruik van "lusterklemmen" in een box met stroomsterktes tot 32A krijg ik echt de kriebeltjes van. De NS ziet er wat nieuwer uit (no screen). Wel heel goedkoop als ik het zo bekijk.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

In theorie kun je de hele load balancing zelf afhandelen via Loxone en wat voor bron je daar maar hebt voor stroommeting, mits je daar handig mee bent.

In de praktijk zou ik (eerst) de oplossing van @Makrolon toepassen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• janne_nl
[...]

Vraagje, heb je ook naar de Nextblue Delta Max gekeken?
Zo ja, waarom voor de Peblar gekozen?
Gewoon nieuwsgierig. Ik heb voor de Nextbllue gekozen (ligt wel nog in de doos ;-) )

• RuudMu
HyperBart schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Relatief weinig ervaringen hier. Had je in het topic gezocht?
De oude zag er echt niet uit en het gebruik van "lusterklemmen" in een box met stroomsterktes tot 32A krijg ik echt de kriebeltjes van. De NS ziet er wat nieuwer uit (no screen). Wel heel goedkoop als ik het zo bekijk.
Ja ik heb gezocht, helaas zonder succes.
die eerste ev charger van Victron vind ik ook een aanfluiting kwa uiterlijk maar de nieuwere NS is wel ok.. prijs is er ook naar met € 440,-- met complete functionaliteit welke je tegenwoordig mag verwachten.
in de thuisaccu en omvormer wereld een gerenommeerd merk (Nederlands) maar kwam in dit topic niets tegen vandaar de vraag.

• HyperBart
RuudMu schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ja ik heb gezocht, helaas zonder succes.
die eerste ev charger van Victron vind ik ook een aanfluiting kwa uiterlijk maar de nieuwere NS is wel ok.. prijs is er ook naar met € 440,-- met complete functionaliteit welke je tegenwoordig mag verwachten.
in de thuisaccu en omvormer wereld een gerenommeerd merk (Nederlands) maar kwam in dit topic niets tegen vandaar de vraag.
Klopt, die markten waar je het over hebt zijn ze top maar in laadpalen land zijn ze maar een kleintje en bijzaak.
Nu... Helaas is het gevolg dat het weer een eilandje is wat je moet knopen aan andere eilanden met elkaar.
Je kent het wel, omvormer van merk X en eentje van merk Y, batterij omvormer van merk Z en dan weer een laadpaal van merk A.

Ik quote mezelf maar even vanuit een ander topic:
HyperBart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Initieel stelde ik me die vraag ook, in die mate dat ik dacht “ik moet hier iets mee gaan doen”.
Tot je dan beseft dat je functioneel best wat draaiend moet houden en iedere fabrikant (mezelf inclus) dan weer een eiland bouwt.
Je ziet dat nu ook met alles wat energiebeheersystemen (ems) betreft: inverter X, inverter Y, batterij Z, auto A, auto B, laadpaal C, meter D.

Er is geen universele standaard of planningscapability over al die devices heen.
Kijk maar eens naar je droogkast, wasmachine, vaatwasser, fietslader, airco, warmtepomp. Al die verbruikers kunnen we doorgaans en vaak een aantal uur verschuiven. Toch is er weinig wat alle talen spreekt en dit ook kan doorgeven. Het is een enorm kluwen en evcc is het enige wat die dingen (ev en andere “laaddingen”, denk aan een boiler/“warmwaterbatterij”) ENORM krachtig aan elkaar kan knopen.

• RuudMu
Dat evcc topic waar je naar quote is precies waarom ik een laadpaal wil en eventueel later uitbreiden naar thuisaccu.
victron noemt het evcs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUAv9y41_vsuxy0PZeQpkP18Vqo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o3uf3FIbjX6lPDUYpvLoURnH.png?f=user_large

• HyperBart
evcs is gewoon een afkorting voor "een laadpaal".

evcc is iets anders en een totaaloplossing om PV, batterijen, verwarmingsbuffers en auto's samen te knopen. Deze gaat nog een stap verder dan alle "gewone laadpaaltjes" en andere systemen door ook de auto via de API van de wagenfabrikant uit te lezen en daarmee doelgericht te laden met een planning.

Dan krijg je wat mij betreft leukere setups. Als je al in Victron zit (wat ik ergens afleid uit je berichten) dan ben je wat mij betreft beter af met een battle-proven laadpaal zoals Alfen icm evcc.

Ik heb het (nog niet) zo op Peblar, ze zijn iets te jong. Voor elektra kies ik liever voor iets meer industrial proven, zijnde Alfen. Als je kijkt hoeveel zij er hebben staan op de markt, zowel privaat als publiek en vooral populair onder de leasebedrijven dan is dat bovenop mijn persoonlijke ervaring een bevestiging van hun kwaliteit en vooral betrouwbaarheid.

[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2026 14:19 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HyperBart schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:14:
evcs is gewoon een afkorting voor "een laadpaal".

evcc is iets anders en een totaaloplossing om PV, batterijen, verwarmingsbuffers en auto's samen te knopen. Deze gaat nog een stap verder dan alle "gewone laadpaaltjes" en andere systemen door ook de auto via de API van de wagenfabrikant uit te lezen en daarmee doelgericht te laden met een planning.

Dan krijg je wat mij betreft leukere setups. Als je al in Victron zit (wat ik ergens afleid uit je berichten) dan ben je wat mij betreft beter af met een battle-proven laadpaal zoals Alfen icm evcc.

Ik heb het (nog niet) zo op Peblar, ze zijn iets te jong. Voor elektra kies ik liever voor iets meer industrial proven, zijnde Alfen. Als je kijkt hoeveel zij er hebben staan op de markt, zowel privaat als publiek en vooral populair onder de leasebedrijven dan is dat bovenop mijn persoonlijke ervaring een bevestiging van hun kwaliteit en vooral betrouwbaarheid.
Overigens kan met EVCC ook de Electric Vehicle Communication Controller worden bedoelt. Dit is een stuk hardware voor EVs en laadpunten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 21:32
Even een vraagje aan de Zappi v2.1 gebruikers i.c.m. zonnepanelen wat mij niet echt duidelijk is :
Ik overweeg deze Zappi ook aan te schaffen vanwege aanschaf van een KIA EV5 en heb hier 24 zonnepanelen liggen..( De EV5 is overigens V2G ready zoals dat wordt genoemd.)
Ik wil de 3 bijgeleverde CT-spoelen vanuit de meterkast via een UTP kabel direkt aansluiten op de Zappi voor load balancing.
Ik begrijp dat wanneer je 100% op zonnestroom wilt opladen ( handig na stopzetten salderingsregeling) je de ECO+ stand gebruikt .
Mijn vraag is : Moet ik per sé ook nog 3 extra CT-spoelen + Harvi installeren om de zonnestroom / ECO+ te kunnen gebruiken of is dit slechts een leuke extra optie die slechts het opgewekte vermogen in de app toont ?
Extra info : Ik heb een Enphase installatie die reeds voorzien is van 6 CT-spoelen waardoor ik ook mijn opgewekte vermogen kan zien maar dan in de Enphase app..
Of hebben jullie alternatieve laadpaaloptie's voor 100% zonnestroom opladen /V2G Ready /liefst MID ERE gecertificeerd ? Enphase ? NexBlue ? Tips zijn altijd welkom
Alvast bedankt !

[ Voor 5% gewijzigd door rosch7 op 27-01-2026 21:18 ]

• Makrolon
rosch7 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:04:
Even een vraagje aan de Zappi v2.1 gebruikers i.c.m. zonnepanelen wat mij niet echt duidelijk is :
Ik overweeg deze Zappi ook aan te schaffen vanwege aanschaf van een KIA EV5 en heb hier 24 zonnepanelen liggen..( De EV5 is overigens V2G ready zoals dat wordt genoemd.)
Ik wil de 3 bijgeleverde CT-spoelen vanuit de meterkast via een UTP kabel direkt aansluiten op de Zappi voor load balancing.
Ik begrijp dat wanneer je 100% op zonnestroom wilt opladen ( handig na stopzetten salderingsregeling) je de ECO+ stand gebruikt .
Mijn vraag is : Moet ik per sé ook nog 3 extra CT-spoelen + Harvi installeren om de zonnestroom / ECO+ te kunnen gebruiken of is dit slechts een leuke extra optie die slechts het opgewekte vermogen in de app toont ?
Extra info : Ik heb een Enphase installatie die reeds voorzien is van 6 CT-spoelen waardoor ik ook mijn opgewekte vermogen kan zien maar dan in de Enphase app..
Of hebben jullie alternatieve laadpaaloptie's voor 100% zonnestroom opladen /V2G Ready /liefst MID ERE gecertificeerd ? Enphase ? NexBlue ? Tips zijn altijd welkom
Alvast bedankt !
Nee, dit is niet nodig. Het is inderdaad een leuke extra optie, maar je hebt als t goed is al een mooi overzicht in de Enphase app.

• Hippe Lip

Hippe Lip

rosch7 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:04:
Ik overweeg deze Zappi ook aan te schaffen vanwege aanschaf van een KIA EV5 en heb hier 24 zonnepanelen liggen.

( De EV5 is overigens V2G ready zoals dat wordt genoemd.)
@rosch7 Je weet dat deze laatste opmerking vooral een marketinguiting is? Technisch gezien zal die Zappi V2.1 waarschijnlijk nooit voor V2G geschikt gaan worden. Myenergi (de fabrikant) zal tegen die tijd ‘gewoon’ een nieuw model uitbrengen.
Dat laatste. Met de 3 meegeleverde CT’s kun je prima de ECO+ functie gebruiken. Dat doe ik al jaren aar volle tevredenheid.
De CT’s van de Zappi hebben een verhouding van 2500:1 en dat is een wat afwijkende verhouding. Veel van die CT’s hebben zoiets als 2000:1. Als je die van de Enphase wilt gebruiken, let dan goed op of die ook 2500:1 zijn en niet van een andere verhouding, want anders werkt de boel niet goed.

<John O`Mill>

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 21:32
@rosch7 Je weet dat deze laatste opmerking vooral een marketinguiting is? Technisch gezien zal die Zappi V2.1 waarschijnlijk nooit voor V2G geschikt gaan worden. Myenergi (de fabrikant) zal tegen die tijd ‘gewoon’ een nieuw model uitbrengen.

[Ik snap dat V2G voorlopig nog toekomstmuziek is vandaar mijn interesse in de Zappi v2.1...]

Dat laatste. Met de 3 meegeleverde CT’s kun je prima de ECO+ functie gebruiken. Dat doe ik al jaren aar volle tevredenheid.

[..Top ! .]

De CT’s van de Zappi hebben een verhouding van 2500:1 en dat is een wat afwijkende verhouding. Veel van die CT’s hebben zoiets als 2000:1. Als je die van de Enphase wilt gebruiken, let dan goed op of die ook 2500:1 zijn en niet van een andere verhouding, want anders werkt de boel niet goed.
[/quote]
Ik was niet van plan om de Enphase CT-spoelen te gaan gebruiken voor de Zappi. Ik wil de beide systemen
gescheiden houden ,ieder met hun eigen merk CT-spoelen, juist om mogelijke problemen te voorkomen.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 16:54
Ik laad thuis mijn BMW met een Zappi 2.1. Eigenlijk laad ik door het salderen nog heel vaak 's nachts en dan tot kort voor ik weer weg moet. Dit gaat altijd zonder problemen.

Nu heb ik een paar keer overdag geladen op 'fast'. Hierbij stopte een aantal keer het laadproces helemaal. Ik krijg dan vanuit de BMW app een melding 'het laadproces is gestopt, check het laadpunt'. Na een paar seconden start hij weer, met soms na een minuut of paar minuten weer deze melding.

Heeft iemand dit al eens voorhanden gehad? Kan dit zijn door elektriciteit afname in huis? Bijvoorbeeld mijn vrouw die de oven start of de kookplaat? Is er een soort logboek uit de Zappi te halen, waarin 'onverwachte stops' vermeld worden?

there's no tweak without the tweaker

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

virtualJac schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
Ik laad thuis mijn BMW met een Zappi 2.1. Eigenlijk laad ik door het salderen nog heel vaak 's nachts en dan tot kort voor ik weer weg moet. Dit gaat altijd zonder problemen.

Nu heb ik een paar keer overdag geladen op 'fast'. Hierbij stopte een aantal keer het laadproces helemaal. Ik krijg dan vanuit de BMW app een melding 'het laadproces is gestopt, check het laadpunt'. Na een paar seconden start hij weer, met soms na een minuut of paar minuten weer deze melding.

Heeft iemand dit al eens voorhanden gehad? Kan dit zijn door elektriciteit afname in huis? Bijvoorbeeld mijn vrouw die de oven start of de kookplaat? Is er een soort logboek uit de Zappi te halen, waarin 'onverwachte stops' vermeld worden?
Dat heb ik ook gehad. De LB grijpt in tot stop vanwege 25A afname van het huis. Na een mislukte poging of 15, binnen een paar minuten, om het laden weer te starten, zegt de EV: "bekijk het maar". Ik het gevoel dat de Zappi telkens eerst probeert het laden weer te starten en dan pas kijkt of er voldoende stroom beschikbaar is op elke fase. Zappi ontkent dat dit gebeurt. Moet er nog een keer in duiken met HA en de P1 meter.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:21
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Dat heb ik ook gehad. De LB grijpt in tot stop vanwege 25A afname van het huis. Na een mislukte poging of 15, binnen een paar minuten, om het laden weer te starten, zegt de EV: "bekijk het maar". Ik het gevoel dat de Zappi telkens eerst probeert het laden weer te starten en dan pas kijkt of er voldoende stroom beschikbaar is op elke fase. Zappi ontkent dat dit gebeurt. Moet er nog een keer in duiken met HA en de P1 meter.
Maar het ingrijpen moet toch zijn dat het laadvremogen verlaagd wordt, en niet het laden wordt gestopt? Of gebeurt dit al en blijft er minder dan 6A over voor de laadpaal door verbruik van andere apparaten?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Gramser
Je hebt verder geen inzicht in je totaalverbruik op het moment dat het gebeurt, door middel van een P1-meter bijvoorbeeld?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

adjego schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Maar het ingrijpen moet toch zijn dat het laadvremogen verlaagd wordt, en niet het laden wordt gestopt? Of gebeurt dit al en blijft er minder dan 6A over voor de laadpaal door verbruik van andere apparaten?
Klopt helemaal. Ik zeg "25A" huis verbruik maar eigenlijk zal het laden al stoppen bij meer dan 19A huisverbruik op een willekeurige fase want de EV heeft minimaal 6A per fase nodig.

• virtualJac
Gramser schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:22:
Je hebt verder geen inzicht in je totaalverbruik op het moment dat het gebeurt, door middel van een P1-meter bijvoorbeeld?
Ja, in HomeWizard alleen totaalverbruik zit dan continue rond de 11kWh, alleen dat is natuurlijk ook als de Zappi maximaal aant stampen is.
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Aah oke. Ik heb wel het idee dat iedere kleine wijziging van afname in elektriciteit in huis dit al triggert als de Zappi maximaal aan het laden is. Voordat ik een hybr warmtepomp had leek dit eigenlijk nooit te gebeuren overdag. 's Nachts gebeurt dit eigenlijk nooit. Start netjes binnen het laadschema en laadt tot doel% bereikt is.

[ Voor 55% gewijzigd door virtualJac op 28-01-2026 11:40 ]

• Gramser
Rond de 11 kW dus, geen kWh ;).

En hoeveel kW trekt je auto dan, iets van 7,4kW?

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 28-01-2026 11:43 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

virtualJac schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:

Ik krijg de melding 'limiet bereikt' als 2 laadpalen en de warmtepomp draaien.
Ik zet m dan op Eco.

• virtualJac
Gramser schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:43:
Rond de 11 kW dus, geen kWh ;).

En hoeveel kW trekt je auto dan, iets van 7,4kW?
Rond de 11kW inderdaad. Ik zat naar het totaal te kijken in HomeWizard in kWh. Hoeveel mijn auto precies trekt kun je niet zien, want het is een totaal waarbij de Zappi als het goed is op elke fase het overblijvende aantal A opvult.

• Gramser
Maar je kunt toch kijken met hoeveel kW je verbruik stijgt als de auto start met laden?

• Andrehj
virtualJac schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:05:
Rond de 11kW inderdaad. Ik zat naar het totaal te kijken in HomeWizard in kWh. Hoeveel mijn auto precies trekt kun je niet zien, want het is een totaal waarbij de Zappi als het goed is op elke fase het overblijvende aantal A opvult.
Je kunt toch een HW kWh meter enkel voor je laadpaal installeren? De grootste verbruiker uit mijn huis zou ik toch altijd apart willen meten...

• virtualJac
Feit blijft dat hij continue het laadproces stopt. Ik zou verwachten dat hij hem verlaagd tot acceptabel, waar load balancing volgens mij voor bedoelt is. Normaal ben ik niet thuis overdag, dus zal de eerstvolgende keer dat ik gelegenheid heb proberen of er cijfers aan gekoppeld kunnen worden.

Ik zie persoonlijk het voordeel van een losse meter voor m'n laadpaal niet tov degene die al in de Zappi zit.

Heb er zelf ook een Harvi tussen ivm beperkte mogelijkheid UTP's.

[ Voor 52% gewijzigd door virtualJac op 28-01-2026 12:36 ]

• Gramser
virtualJac schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:33:
Feit blijft dat hij continue het laadproces stopt. Ik zou verwachten dat hij hem verlaagd tot acceptabel, waar load balancing volgens mij voor bedoelt is. Normaal ben ik niet thuis overdag, dus zal de eerstvolgende keer dat ik gelegenheid heb proberen of er cijfers aan gekoppeld kunnen worden.

Ik zie persoonlijk het voordeel van een losse meter voor m'n laadpaal niet tov degene die al in de Zappi zit.

Ik neem aan dat de Zappi ook wel communiceert via een P1-meter/CT-klemmen? Load balancing moet zich natuurlijk wel ergens op baseren (misschien vraag ik naar de bekende weg, ik ken jouw specifieke installatie niet).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hij zal het laadproces toch echt moeten stoppen als er meer dan 19A gebruikt wordt door het huis op een of meer van de fasen. Wat is het alternatief volgens jou?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Kan je het regelgedrag niet wat ruimer configureren? Je hoeft niet elke 10 seconden te schakelen... 30 sec. tot een minuut kan ook prima bijvoorbeeld.

Een extra meter is niet zo zinnig als je een goede meter met weinig afwijking hebt in of bij je laadpaal. ik zou het niet verzinnen in mijn persoonlijke situatie.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Miezie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Kan je het regelgedrag niet wat ruimer configureren? Je hoeft niet elke 10 seconden te schakelen... 30 sec. tot een minuut kan ook prima bijvoorbeeld.

Een extra meter is niet zo zinnig als je een goede meter met weinig afwijking hebt in of bij je laadpaal. ik zou het niet verzinnen in mijn persoonlijke situatie.
Ik denk niet dat je dat in kunt stellen bij de Zappi. Bovendien is dat mogelijk niet het probleem, meer dat hij het telkens probeert ondanks dat er onvoldoende stroom is.

• virtualJac
Gramser schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Ik neem aan dat de Zappi ook wel communiceert via een P1-meter/CT-klemmen? Load balancing moet zich natuurlijk wel ergens op baseren (misschien vraag ik naar de bekende weg, ik ken jouw specifieke installatie niet).
De Zappi wordt aangestuurd door een Harvi die met CT-klemmen de verschillende fasen meet.
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Hij zal het laadproces toch echt moeten stoppen als er meer dan 19A gebruikt wordt door het huis op een of meer van de fasen. Wat is het alternatief volgens jou?
Het issue is niet zozeer dat hij het stopt, maar meer dat hij elke paar seconden opnieuw start terwijl er nog 'geen ruimte' is.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

virtualJac schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:25:
[...]

De Zappi wordt aangestuurd door een Harvi die met CT-klemmen de verschillende fasen meet.

[...]

Het issue is niet zozeer dat hij het stopt, maar meer dat hij elke paar seconden opnieuw start terwijl er nog 'geen ruimte' is.
Dan zijn we het toch eens? Dat is ook wat ik ervaarde. MyEnergi zegt echter dat het zo niet werkt en dat er eerst gekeken wordt of er ruimte is.
Kan natuurlijk wel dat bij jou en mij het verbruik van het huis zodanig fluctueert dat hij voldoende beschikbaar heeft maar als hij door de opstart heen is er weer onvoldoende beschikbaar is.

• adjego
virtualJac schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Ja, in HomeWizard alleen totaalverbruik zit dan continue rond de 11kWh, alleen dat is natuurlijk ook als de Zappi maximaal aant stampen is.

[...]

Aah oke. Ik heb wel het idee dat iedere kleine wijziging van afname in elektriciteit in huis dit al triggert als de Zappi maximaal aan het laden is. Voordat ik een hybr warmtepomp had leek dit eigenlijk nooit te gebeuren overdag. 's Nachts gebeurt dit eigenlijk nooit. Start netjes binnen het laadschema en laadt tot doel% bereikt is.
En hoe lang heb je deze hybride warmtepomp al? Die warmtepomp heeft nu met deze buitentemperaturen wel meer vermogen vraag. Ik heb meer het vermoeden dat er een verkeerde instelling is gekozen voor de "hoofdzekeringen" en grijpt hij te vroeg al in.

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 28-01-2026 13:52 ]

• virtualJac
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Dan zijn we het toch eens? Dat is ook wat ik ervaarde. MyEnergi zegt echter dat het zo niet werkt en dat er eerst gekeken wordt of er ruimte is.
Kan natuurlijk wel dat bij jou en mij het verbruik van het huis zodanig fluctueert dat hij voldoende beschikbaar heeft maar als hij door de opstart heen is er weer onvoldoende beschikbaar is.
Klopt, was een bevestiging dat we dezelfde klachten hebben en ik het met je eens bent wat het euvel lijkt te zijn.
adjego schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:51:
[...]

En hoe lang heb je deze hybride warmtepomp al? Die warmtepomp heeft nu met deze buitentemperaturen wel meer vermogen vraag. Ik heb meer het vermoeden dat er een verkeerde instelling is gekozen voor de "hoofdzekeringen" en grijpt hij te vroeg al in.
Een jaartje ongeveer. Wat bedoel je precies met instellingen voor de hoofdzekeringen?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

adjego schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Bij mij staat de instelling voor de hoofdzekering goed in de Zappi: 25A. Ik neem aan bij @virtualJac ook.

• adjego
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Bij mij staat de instelling voor de hoofdzekering goed in de Zappi: 25A. Ik neem aan bij @adjego ook.
Die moet idd op 25A staan, maar als ik @virtualJac zo hoor, ook over zijn 11 kW waarbij het al mis gaat lijkt me daar toch al we iets te zitten wat niet helemaal klopt. Of de verdeling in huis per fase is ook erg scheef, dat er al snel een fase op de 25A zit, waardoor de loadbalancer terugschakelt. Maar dan nog steeds zou het laden niet moeten stoppen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

adjego schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Die moet idd op 25A staan, maar als ik @virtualJac zo hoor, ook over zijn 11 kW waarbij het al mis gaat lijkt me daar toch al we iets te zitten wat niet helemaal klopt. Of de verdeling in huis per fase is ook erg scheef, dat er al snel een fase op de 25A zit, waardoor de loadbalancer terugschakelt. Maar dan nog steeds zou het laden niet moeten stoppen.
Als er een fase boven de 19A huisverbruik zit, stopt het laden. Dat is hoe het werkt en moet werken.

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Als er een fase boven de 19A huisverbruik zit, stopt het laden. Dat is hoe het werkt en moet werken.
Nee, de fase mag tot 25 A belast worden. De Zappi zou moeten minderen maar niet stoppen totdat die onder de 6 A vrij komt.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Nee, de fase mag tot 25 A belast worden. De Zappi zou moeten minderen maar niet stoppen totdat die onder de 6 A vrij komt.
Huh? Als het huisverbruik boven de 19A komt dan kom je toch onder die 6A vrij?

Pagina: 1 ... 211 ... 214 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen