• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
HyperBart schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:12:
[...]
Tik voor de grap maar eens in op zo een calculator voor drie fasen hoeveel de stroomsterkte bedraagt op de nul.
20A verbruiken L1 en 20A opwekken op L3.
Allereerst ga je met zulke stromen 3 fase systemen gebruiken en een elektrische auto zal netjes de 3 fase belasten.

Antwoord: een kleine 35A. Dat kan nog door 6mm2. 😀 maar snap wel dat als je zulke dingen doet met zo'n enorme scheve belasting dat je het misschien beter anders kunt aansluiten dan een berg kabels trekken.

Daarom adviseer ik 1 dikkere kabel dan meerdere voedingen naar een onderverdeler. Dan moet je 2 onderverdelers plaatsen.

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:49
Nog een vervolgvraag op de eerder gestelde vragen. In de categorie utp grondkabel komen die in twee varianten (los van cat 5,6,etc)

100% koper of CCA
Wel of geen shielded kabels (S/FTP, U/FTP, etc)

Op basis van wat ik op internet kan vinden lijkt 100% koper beter gezien de lengte (80meter) en levensduur. Over wel of geen shielded kabels bij grond UTP kabels voor laadpaal vind ik niet echt iets terug.

Wat is het advies qua grond UTP kabel?
-unknown schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:40:
Ik zoek een stukje advies: Bij mij thuis gaat de binnentuin "open" dus een goed moment om snel een kabel te leggen tot aan mijn eigen tuin (afstand is 50 meter +, zelfstandig dit doen in de toekomst is een kostbare aangelegenheid). Aangezien ik nu geen elektrische auto heb zal er niet direct een paal komen/aansluiting in het huis, maar wil wel graag een toekomstbestendige oplossing.

Thuis situatie: Meterkast aansluiting met 3x25A en zonnepanelen met een 5.6kW omvormer. Verder is er een warmtepomp aanwezig.

Bedachte oplossing: Gegeven de wens om straks zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gaan gebruiken en de meterkast aansluiting lijkt een 11kW laadpaal voldoende. Dit betekend een grondkabel 4x6mm2 (gegeven de afstand, waarbij de kabellengte +- 80 meter zal bedragen van meterkast tot paal). Aanmerkingen op deze oplossing?

Verder leg ik 2x UTP neer (CAT5E of hoger): een voor load balancing en een voor (mogelijk) bidirectioneel laden (in de toekomst interessant voor de warmtepomp wellicht). Aanmerkingen op deze oplossing?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
-unknown schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:22:
Nog een vervolgvraag op de eerder gestelde vragen. In de categorie utp grondkabel komen die in twee varianten (los van cat 5,6,etc)

100% koper of CCA

Op basis van wat ik op internet kan vinden lijkt 100% koper beter gezien de lengte (80meter) en levensduur. Over wel of geen shielded kabels bij grond UTP kabels voor laadpaal vind ik niet echt iets terug.

[...]
Ik heb gekozen voor S/FTP cat 6 buitenkabel over een lengte van 10m. Kabel was maar 13 euro voor 50m rol.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb gekozen voor S/FTP cat 6 buitenkabel over een lengte van 10m. Kabel was maar 13 euro voor 50m rol.
Dat was dus CCA met die prijs. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-unknown schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:22:

100% koper of CCA

[...]
Zo goed als iedere kabel voldoet, hij wordt niet gebruikt voor high speed netwerk. Wel in een buisje leggen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Dat was dus CCA met die prijs. ;)
Lijkt mij prima voor 10m door de kruipruimte?!

Trouwens eerder 8m

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 15-01-2026 20:08 ]

Pagina: 1 ... 209 210 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen