Nog een vervolgvraag op de eerder gestelde vragen. In de categorie utp grondkabel komen die in twee varianten (los van cat 5,6,etc)
100% koper of CCA
Wel of geen shielded kabels (S/FTP, U/FTP, etc)
Op basis van wat ik op internet kan vinden lijkt 100% koper beter gezien de lengte (80meter) en levensduur. Over wel of geen shielded kabels bij grond UTP kabels voor laadpaal vind ik niet echt iets terug.
Wat is het advies qua grond UTP kabel?
-unknown schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:40:
Ik zoek een stukje advies: Bij mij thuis gaat de binnentuin "open" dus een goed moment om snel een kabel te leggen tot aan mijn eigen tuin (afstand is 50 meter +, zelfstandig dit doen in de toekomst is een kostbare aangelegenheid). Aangezien ik nu geen elektrische auto heb zal er niet direct een paal komen/aansluiting in het huis, maar wil wel graag een toekomstbestendige oplossing.
Thuis situatie: Meterkast aansluiting met 3x25A en zonnepanelen met een 5.6kW omvormer. Verder is er een warmtepomp aanwezig.
Bedachte oplossing: Gegeven de wens om straks zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gaan gebruiken en de meterkast aansluiting lijkt een 11kW laadpaal voldoende. Dit betekend een grondkabel 4x6mm2 (gegeven de afstand, waarbij de kabellengte +- 80 meter zal bedragen van meterkast tot paal).
Aanmerkingen op deze oplossing?
Verder leg ik 2x UTP neer (CAT5E of hoger): een voor load balancing en een voor (mogelijk) bidirectioneel laden (in de toekomst interessant voor de warmtepomp wellicht).
Aanmerkingen op deze oplossing?