• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:47
HyperBart schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:12:
[...]
Tik voor de grap maar eens in op zo een calculator voor drie fasen hoeveel de stroomsterkte bedraagt op de nul.
20A verbruiken L1 en 20A opwekken op L3.
Allereerst ga je met zulke stromen 3 fase systemen gebruiken en een elektrische auto zal netjes de 3 fase belasten.

Antwoord: een kleine 35A. Dat kan nog door 6mm2. 😀 maar snap wel dat als je zulke dingen doet met zo'n enorme scheve belasting dat je het misschien beter anders kunt aansluiten dan een berg kabels trekken.

Daarom adviseer ik 1 dikkere kabel dan meerdere voedingen naar een onderverdeler. Dan moet je 2 onderverdelers plaatsen.

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:15
Nog een vervolgvraag op de eerder gestelde vragen. In de categorie utp grondkabel komen die in twee varianten (los van cat 5,6,etc)

100% koper of CCA
Wel of geen shielded kabels (S/FTP, U/FTP, etc)

Op basis van wat ik op internet kan vinden lijkt 100% koper beter gezien de lengte (80meter) en levensduur. Over wel of geen shielded kabels bij grond UTP kabels voor laadpaal vind ik niet echt iets terug.

Wat is het advies qua grond UTP kabel?
-unknown schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:40:
Ik zoek een stukje advies: Bij mij thuis gaat de binnentuin "open" dus een goed moment om snel een kabel te leggen tot aan mijn eigen tuin (afstand is 50 meter +, zelfstandig dit doen in de toekomst is een kostbare aangelegenheid). Aangezien ik nu geen elektrische auto heb zal er niet direct een paal komen/aansluiting in het huis, maar wil wel graag een toekomstbestendige oplossing.

Thuis situatie: Meterkast aansluiting met 3x25A en zonnepanelen met een 5.6kW omvormer. Verder is er een warmtepomp aanwezig.

Bedachte oplossing: Gegeven de wens om straks zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gaan gebruiken en de meterkast aansluiting lijkt een 11kW laadpaal voldoende. Dit betekend een grondkabel 4x6mm2 (gegeven de afstand, waarbij de kabellengte +- 80 meter zal bedragen van meterkast tot paal). Aanmerkingen op deze oplossing?

Verder leg ik 2x UTP neer (CAT5E of hoger): een voor load balancing en een voor (mogelijk) bidirectioneel laden (in de toekomst interessant voor de warmtepomp wellicht). Aanmerkingen op deze oplossing?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:50
-unknown schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:22:
Nog een vervolgvraag op de eerder gestelde vragen. In de categorie utp grondkabel komen die in twee varianten (los van cat 5,6,etc)

100% koper of CCA

Op basis van wat ik op internet kan vinden lijkt 100% koper beter gezien de lengte (80meter) en levensduur. Over wel of geen shielded kabels bij grond UTP kabels voor laadpaal vind ik niet echt iets terug.

[...]
Ik heb gekozen voor S/FTP cat 6 buitenkabel over een lengte van 10m. Kabel was maar 13 euro voor 50m rol.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb gekozen voor S/FTP cat 6 buitenkabel over een lengte van 10m. Kabel was maar 13 euro voor 50m rol.
Dat was dus CCA met die prijs. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online

100% koper of CCA

[...]
Zo goed als iedere kabel voldoet, hij wordt niet gebruikt voor high speed netwerk. Wel in een buisje leggen.

• Pakhaas
daemonix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Dat was dus CCA met die prijs. ;)
Lijkt mij prima voor 10m door de kruipruimte?!

Trouwens eerder 8m

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 15-01-2026 20:08 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:45

Miezie

Niet te moeilijk doen...

100% koper of CCA

[...]
100% koper, cat5e is ook prima.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pakhaas schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Bedankt. Ik denk dat ik dan ook direct nog een 5x6mm kabel trek rechtstreeks vanuit de meterkast (heb die kabel nog wel thuis liggen). Daar heb ik nog genoeg ruimte en kan ik direct vanuit de kruipruimte uitkomen waar de wallbox moet komen aan de gevel. Dan heb ik ook geen kabel vanuit de garage langs de muur naar de wallbox.

Dan hoeft het niet over dezelfde kabel als de accu en niet op de onderverdeler in de garage
Zorg ook dat er wat data naar de accusite kan ;) en dat accu en laadpunt van elkaar weten..

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Pazo

Mroaw?

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in de wereld van EV's en thuis laden. We rijden momenteel in een 15 jaar oude Skoda Octavia, maar die heeft er van de week de brui aan gegeven, en de kosten om deze weer tot leven te wekken maakt de auto eigenlijk economisch total loss :(

Nu zaten we al een tijdje met een schuin oog naar een mogelijke opvolger te kijken, en dan wel een EV. Nu komt dat allemaal ineens in een stroomversnelling en moeten we de komende dagen aan de slag. De kans is aanwezig dat de EV een Skoda Enyaq iV 60 uit 2022 gaat worden. Maar dan moet er ook een laadstation voor dat ding in onze garage komen.

Situatie:
Aansluiting 3x25A
Dynamisch contract (Tibber)
PV: ruim 10.000Wp (met dik overschot momenteel)
De Skoda kan met 11 kW AC opladen, kabel type 2.

Een van de belangrijkste punten voor een laadpunt vind ik dat het volledig aan te sturen moeten zijn met Home Assistant, (of evt EVCC las ik hier; nog niet verdiept). Ik wil absoluut geen abonnement, en wil onafhankelijk zijn van de cloud. Dat het evt bij zit prima maar moet ook lokaal kunnen aansturen. Ik kan mijn PV systeem van Enphase ook lokaal via Home Assistant aansturen, Tibber lees ik er ook in uit, dus wil daarmee zelf regels kunnen maken om het laden aan te sturen. En niet afhankelijk zijn van allerlei cloud-based AI-achtige dingen die voor mij gaan bepalen wanneer er wel en niet geladen wordt.

Wat voor laadpunt moet ik dan overwegen?
Ik heb niet het hele topic doorgespit, maar wat ik zo lees (als ik zoek op Home Assistant) is dat Zappi en Alfen best kwalitatief goede laadpunten zijn en goed te combineren met HA? Dat zijn wat duurdere laadstations terwijl ik ook goedkopere langs hoor komen zoals bijvoorbeeld van Websato? Zit daar veel verschil in? Is het handig om er een load balancer in te hebben zitten, of is dat ook goed softwarematig aan te sturen?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Pakhaas
Miezie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Zorg ook dat er wat data naar de accusite kan ;) en dat accu en laadpunt van elkaar weten..
Ja komt een netwerkkabel als je dat bedoelt.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pazo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:40:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in de wereld van EV's en thuis laden. We rijden momenteel in een 15 jaar oude Skoda Octavia, maar die heeft er van de week de brui aan gegeven, en de kosten om deze weer tot leven te wekken maakt de auto eigenlijk economisch total loss :(

Nu zaten we al een tijdje met een schuin oog naar een mogelijke opvolger te kijken, en dan wel een EV. Nu komt dat allemaal ineens in een stroomversnelling en moeten we de komende dagen aan de slag. De kans is aanwezig dat de EV een Skoda Enyaq iV 60 uit 2022 gaat worden. Maar dan moet er ook een laadstation voor dat ding in onze garage komen.

Situatie:
Aansluiting 3x25A

Een van de belangrijkste punten voor een laadpunt vind ik dat het volledig aan te sturen moeten zijn met Home Assistant, (of evt EVCC las ik hier; nog niet verdiept). Ik wil absoluut geen abonnement, en wil onafhankelijk zijn van de cloud. Dat het evt bij zit prima maar moet ook lokaal kunnen aansturen. Ik kan mijn PV systeem van Enphase ook lokaal via Home Assistant aansturen, Tibber lees ik er ook in uit, dus wil daarmee zelf regels kunnen maken om het laden aan te sturen. En niet afhankelijk zijn van allerlei cloud-based AI-achtige dingen die voor mij gaan bepalen wanneer er wel en niet geladen wordt.

Ik heb niet het hele topic doorgespit, maar wat ik zo lees (als ik zoek op Home Assistant) is dat Zappi en Alfen best kwalitatief goede laadpunten zijn en goed te combineren met HA? Dat zijn wat duurdere laadstations terwijl ik ook goedkopere langs hoor komen zoals bijvoorbeeld van Websato? Zit daar veel verschil in? Is het handig om er een load balancer in te hebben zitten, of is dat ook goed softwarematig aan te sturen?
Je zoekt vooral een laadpaal met lokale aansturing (local OCPP), van wat ik zo zie is veel toch via een centrale dienst.

NexBlue en SolarEdge One EV Charger hebben een lokale OCPP cliënt en zijn daarmee volledig offline te gebruiken. Andere merken weet ik niet.

EVCC is qua software uiteindelijk wel wat je zoekt qua laden. Als je auto koppelt met Tibber (weet niet of deze supported is) kan je ook slim laden.

Load Balancing zou ik altijd de hardware voor nemen, dan kan je meerdere manieren van aansturen kiezen en koop je m.i. vrijheid.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Miezie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Je zoekt vooral een laadpaal met lokale aansturing (local OCPP), van wat ik zo zie is veel toch via een centrale dienst.

NexBlue en SolarEdge One EV Charger hebben een lokale OCPP cliënt en zijn daarmee volledig offline te gebruiken. Andere merken weet ik niet.

EVCC is qua software uiteindelijk wel wat je zoekt qua laden. Als je auto koppelt met Tibber (weet niet of deze supported is) kan je ook slim laden.

Load Balancing zou ik altijd de hardware voor nemen, dan kan je meerdere manieren van aansturen kiezen en koop je m.i. vrijheid.
Hmm oke, dat zijn weer andere merken om naar te kijken :)
Dat er iets cloud based achter hangt vind ik op zich niet zo erg, als ik ook maar zelf kan aansturen. Zit net een beetje te lezen over EVCC en dat ziet er eigenlijk ook wel goed uit, dan kan je bijna elke paal nemen.

Ik zie vooral Alfen, Wallbox en Websato voorbij komen. Websato Next met Load Balancing is wellicht wat.
Ik heb zelf een Enphase PV systeem, die hebben de Charger 2, maar in (mijn eigen) Enphase topic lees ik dat het slim laden nog wat te wensen over laat en nog niet vlekkeloos werkt.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pazo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Dat er iets cloud based achter hangt vind ik op zich niet zo erg, als ik ook maar zelf kan aansturen. Zit net een beetje te leven over EVCC en dat ziet er eigenlijk ook wel goed uit, dan kan je bijna elke paal nemen.

Ik zie vooral Alfen, Wallbox en Websato voorbij komen. Websato Next met Load Balancing is wellicht wat.
Ik heb zelf een Enphase PV systeem, die hebben de Charger 2, maar in (mijn eigen) Enphase topic lees ik dat het slim laden nog wat te wensen over laat en nog niet vlekkeloos werkt.
Een cloud om een stopcontact aan te sturen, klinkt gek toch? True, je beperkt je keuze enorm… maar er kan wel een bedrijfje failliet gaan en je stopcontact blijft werken. Al moet ik toegeven dat je voor SolarEdge en NexBlue dan weer wel een app nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 15-01-2026 23:26 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:56
Pazo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:40:
Hallo allemaal,

Situatie:
Aansluiting 3x25A

Alfen is top, zeker met evcc.
Zappi is niet zo open-aanstuurbaar en doet wat meer zelf.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:23

100% koper of CCA

[...]
Met CCA krijg je sneller problemen: het is een dun laagje koper over aluminium.
Dat kan mis gaan met Power Over Ethernet, zoals sommige access points en cameras gebruiken.
Ook mechanische stress en temperatuur fluctuaties kunnen makkelijker leiden tot verminderde prestaties.
Voor een 100mbit verbinding met een laadpaal hoeft dit niet te spelen.
Shielding is vooral belangrijk in een omgeving waar veel storende bronnen aanwezig zijn, zoals een bundel van netwerkkabels in een kantoor omgeving.
Waar je misschien ook naar wil kijken is de mate waarin de mantel van de kabel tegen UV straling kan. En of er een waterdichte vulling in zit, anders zou hij vol kunnen lopen bij een kleine beschadiging.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Dat er iets cloud based achter hangt vind ik op zich niet zo erg, als ik ook maar zelf kan aansturen. Zit net een beetje te lezen over EVCC en dat ziet er eigenlijk ook wel goed uit, dan kan je bijna elke paal nemen.
Maar de ene werkt wel beter dan de andere met evcc. Mooiste is aansturing via modbus, die dan niet in de weg zit van bijv. een (optionele) backoffice via ocpp, etc.
Ik zou een Peblar (de echte, geen whitelabel) halen, versie maakt niet veel uit... Alfen als prima tweede optie, maar doet wat 'ouderwets' aan qua configuratie en is doorgaans wat duurder.

Voor Peblar heeft een goede Home Assistant integratie én werkt goed met evcc.

Ik heb Wallbox gehad, zou ik tegenwoordig links laten liggen. Ziet er leuk uit, maar robuust was het niet. Alfen en Peblar heb ik wel ervaring mee en ik heb een voorkeur voor Peblar.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:51

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:02

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik kwam dit artikel tegen:
https://topgear.nl/autoni...je-je-ev-of-phev-oplaadt/

Is het de moeite om hier een MID meter voor te laten plaatsen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Oh mijn vraag komt hier denk ik ook op neer.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:12:

Ik zou een Peblar (de echte, geen whitelabel) halen, versie maakt niet veel uit... Alfen als prima tweede optie, maar doet wat 'ouderwets' aan qua configuratie en is doorgaans wat duurder.

Voor Peblar heeft een goede Home Assistant integratie én werkt goed met evcc.
Interessant! Bedankt.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
En als je ervan overtuigd bent ;) Er is een separaat topic voor deze specifieke lader: [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Pazo

Pazo

Mroaw?

JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
[...]

En als je ervan overtuigd bent ;) Er is een separaat topic voor deze specifieke lader: [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
Dit brengt vreugde, dit is wat ik zoek :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:28
miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:36:
Ik kwam dit artikel tegen:
https://topgear.nl/autoni...je-je-ev-of-phev-oplaadt/

Is het de moeite om hier een MID meter voor te laten plaatsen?
Zal dan even duren voor die is terugverdiend, maar als je ervan uit mag gaan dat deze vergoeding de komende jaren blijft (wat is zwker in dit politieke klimaat)… denk het wel.

Dit lezende lijkt het me wel een no-brainer als je nog een laadpaal moet laten plaatsen. Grannyladers vissen achter het net.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-02 05:45

HRV

jongetje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Allereerst ga je met zulke stromen 3 fase systemen gebruiken en een elektrische auto zal netjes de 3 fase belasten.
Er zijn denk ik genoeg mensen met een 3-fase aansluiting, enkelfase omvormer voor de zonnepanelen en een hybride auto die toch echt op een enkele fase gaat laden.

Mijn laadpaal bijvoorbeeld (Webasto Pure) kan ik niet op een andere fase laten laden. Als ik twee adres omdraai zodat bijvoorbeeld fase 2 de "eerste" fase is waarop de auto dan geladen kan worden, dan start de Webasto niet op omdat hij een fout draaiveld meet. Geen idee hoe dat bij andere laadpalen zit.

En ik denk dat er genoeg zonnepaneel "installateurs" zijn (en dat staat bewust tussen aanhalingstekens) die niets vragen en alles gewoon op fase 1 aansluiten.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HRV schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Er zijn denk ik genoeg mensen met een 3-fase aansluiting, enkelfase omvormer voor de zonnepanelen en een hybride auto die toch echt op een enkele fase gaat laden.

Mijn laadpaal bijvoorbeeld (Webasto Pure) kan ik niet op een andere fase laten laden. Als ik twee adres omdraai zodat bijvoorbeeld fase 2 de "eerste" fase is waarop de auto dan geladen kan worden, dan start de Webasto niet op omdat hij een fout draaiveld meet. Geen idee hoe dat bij andere laadpalen zit.

En ik denk dat er genoeg zonnepaneel "installateurs" zijn (en dat staat bewust tussen aanhalingstekens) die niets vragen en alles gewoon op fase 1 aansluiten.
Dam moet je denk ik twee aders wisselen. Dus van 1-2-3 naar 2-3-1 of naar 3-1-2.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:35
Gramser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Zal dan even duren voor die is terugverdiend, maar als je ervan uit mag gaan dat deze vergoeding de komende jaren blijft (wat is zwker in dit politieke klimaat)… denk het wel.

Dit lezende lijkt het me wel een no-brainer als je nog een laadpaal moet laten plaatsen. Grannyladers vissen achter het net.
Ik denk dan gelijk:

1) wat kost een MID meter
2) wat kost de tussenpersoon per jaar (en blijft dat redelijk stabiel!!)
3) wat is de netto opbrengst per jaar bij xxx km
4) hoelang blijft deze vergoeding met déze coalitie (héél belangrijk)
5) wat nu als dit algemeen goed is, en de overheid de vergoeding drastisch terug gaat draaien.....
(weet u nog ? PV-EV-MRB etc etc.)

Ik ga eerst de wilde kat uit de boom kijken... :henk

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:30
Interessant: er lijkt een schuko stopcontact te zijn dat geschikt is voor langdurig laten op 16A, speciaal gemaakt voor EVs: https://www.amazon.nl/Leg...elektrische/dp/B01E7BVR7W

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 16-01-2026 14:33 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:44
marvel27 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:27:
Interessant: er lijkt een stopcontact te zijn dat geschikt is voor langduring 16A, speciaal gemaakt voor EVs: https://www.amazon.nl/Leg...elektrische/dp/B01E7BVR7W
Kun je dan niet voordeliger gewoon een CEE wand kontact doos plaatsen?
En mocht je een Granny loader, wat sterk wordt afgeraden, met een CEE stekker gebruiken.

• Gramser
Hansieo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Ik denk dan gelijk:

1) wat kost een MID meter
2) wat kost de tussenpersoon per jaar (en blijft dat redelijk stabiel!!)
3) wat is de netto opbrengst per jaar bij xxx km
4) hoelang blijft deze vergoeding met déze coalitie (héél belangrijk)
5) wat nu als dit algemeen goed is, en de overheid de vergoeding drastisch terug gaat draaien.....
(weet u nog ? PV-EV-MRB etc etc.)

Ik ga eerst de wilde kat uit de boom kijken... :henk
Je zegt eigenlijk hetzelfde als ik. Maar als je nu voor de keuze voor een laadpaal staat, is een (al dan niet ingebouwde) MID meter wel iets om in de overwegingen mee te nemen. MID was tot nu toe vooral nodig voor zakelijke rijders die thuis laden toch?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 23:23
De prijs van een MID gekeurde meter is afhankelijk van het aantal fasen. 1-fase is goedkoper dan 3-fasen

Een pagina met een paar MID gekeurde kwh meters:
https://webshop.cedel.nl/nl/kWh-meters

Voor thuis gebruik is MID totaal niet nodig.
MID gekeurd is wel verstandig voor facturatie. Heb er verder niets mee te maken maar ik meen gelezen te hebben dat de belastingdienst erom zou kunnen vragen als je een controle hebt. Wellicht dat je werkgever het ook eist.

De kWh meters van Homewizard zijn ook MID gekeurd. Voor het geval dat je al wat met Homewizard doet.

• Gramser
Ja, wat dat betreft vind ik het raar dat de MID-meter in de paal moet zitten. Op de groep zelf is toch gewoon hetzelfde?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:00
Gramser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:40:
Ja, wat dat betreft vind ik het raar dat de MID-meter in de paal moet zitten. Op de groep zelf is toch gewoon hetzelfde?
Dan kan je er toch je halve huis achter zetten?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Gramser
Makrolon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Goed punt - ik denk te braaf :+

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:47
[...]

Of de laadpaal in je meterkast monteren en van daaruit naar de meterkast in de woning :+

Is natuurlijke pure waanzin al die certificaten om zogenaamd groen te doen.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
[...]

Als je zo gaat denken dan helpt een MID laadpaal ook niet. Daar kun je ook je halve huis achter zetten al dan niet via teruglevering vanuit de auto.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-02 16:34
Ik heb nog even een vraag. Ik ga de auto opladen op 1 fase,maar overleg gehad om alvast wel voorbereid te zijn om eventueel in de toekomst over te stappen naar 3 fasen. Mag er volgens de huidige normen een 4 polige aardlekautomaat worden aangesloten op 1 fase,waarvan dan logischerwijs maar 2 polen worden gebruikt? Ik hoop echt dat jullie mij hier over kunnen informeren.

• ASS-Ware
  • Laatst online: 16:36
Gramser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:40:
Waar staat dat?

• ASS-Ware
[...]

Dat is toch te controleren?
Fraude plegen kan altijd. Je kan je buurman af en toe bij jou laten laden voor cash. Niet alles is waterdicht.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Website van ere-registratie.

• ASS-Ware
Miezie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:43:
[...]

Website van ere-registratie.
Link?

• daemonix
  • Niet online
Arjen48 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:43:
Ik heb nog even een vraag. Ik ga de auto opladen op 1 fase,maar overleg gehad om alvast wel voorbereid te zijn om eventueel in de toekomst over te stappen naar 3 fasen. Mag er volgens de huidige normen een 4 polige aardlekautomaat worden aangesloten op 1 fase,waarvan dan logischerwijs maar 2 polen worden gebruikt? Ik hoop echt dat jullie mij hier over kunnen informeren.
Geen enkel probleem.

• Gramser
Die stond er al, iets naar boven. Daar triggerde ik op.

• HRV

HRV

eltron schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:03:
[...]
Als je zo gaat denken dan helpt een MID laadpaal ook niet. Daar kun je ook je halve huis achter zetten al dan niet via teruglevering vanuit de auto.
Dat blijft natuurlijk een kleine moeite.
MID meter uit de laadpaal halen en aan een groep in huis koppelen, weer terug in de laadpaal, foto maken en uploaden, klaar.

• HRV

HRV

ASS-Ware schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:10:
[...]

Dat is toch te controleren?
Fraude plegen kan altijd. Je kan je buurman af en toe bij jou laten laden voor cash. Niet alles is waterdicht.
Dat van die buurman is dus geen probleem. Hoe meer er elektrisch geladen wordt, hoe beter. Het gaat niet om eigen gebruik, maar om totaal verbruik van die paal.

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-02 16:34
Thanks. Ik las op internet dat dan eventueel de testknop etc niet werkt en dat het volgens de nen normen niet mag, maar er is dus geen gevaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Arjen48 op 17-01-2026 09:09 ]

• eltron
HRV schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:28:
[...]

Dat blijft natuurlijk een kleine moeite.
MID meter uit de laadpaal halen en aan een groep in huis koppelen, weer terug in de laadpaal, foto maken en uploaden, klaar.
Nee, het is veel eenvoudiger, gewoon een adapter van type II naar schuko en daar je wasmaschine, droger, warmtepomp, airco of andere stroomvreter op aansluiten. Of als je auto hebt met V2L de stroom vanuit de auto weer terugleveren.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

eltron schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Nee, het is veel eenvoudiger, gewoon een adapter van type II naar schuko en daar je wasmaschine, droger, warmtepomp, airco of andere stroomvreter op aansluiten. Of als je auto hebt met V2L de stroom vanuit de auto weer terugleveren.
Wat doe je dat moeilijk, met zo’n adapter. Je kan toch ook een kabel na die meter in de paal aansluiten en die weer het huis in leiden?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

eltron schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Gelukkig vragen ze de data met metingen op incl tijd en duur. Daar valt het laadgedrag van een EV wel in te herkennen.
De MID meter in de laadpaal is logisch gedacht, juist om fraude tegen te gaan. Uitsluiten doe je het nooit.

Persoonlijk hebben wij een MID meter in de paal, daarmee was het voor mij echt toekomstvast, zeker ook met V2x en misschien ooit weer lease. Gokje waar ik nu dan voordeel van heb. En het was verhoudingsgewijs een gokje waar we niet failliet aan gingen.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
Even een waarschuwing voor wie denkt dat hij/zij een lekker goedkope HomeWizard batterij kan kopen:
https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html

P.S. Oeps, verkeerde topic zie ik net. Iets met tabbladen in browsers 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door netappie op 17-01-2026 12:26 ]

• eltron
Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Wat doe je dat moeilijk, met zo’n adapter. Je kan toch ook een kabel na die meter in de paal aansluiten en die weer het huis in leiden?
het gaat niet om de kabel maar om de handshake die nodig is om de paal te laten leveren. Daar heb je adapter voor nodig die een auto imiteert.

Maar mijn punt is dus vooral dat zo'n systeem nooit waterdicht is. En dat men nu met strenge eisen een hoop lieden uitsluit die wel te goeder trouw zijn, terwijl een crimineel\fraudeur zich hier toch niet door laat weerhouden.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 17-01-2026 10:46 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:44:
het gaat niet om de kabel maar om de handshake die nodig is om de paal te laten leveren. Daar heb je adapter voor nodig die een auto imiteert.
De paal hoeft niet te leveren. Ik ga ervan uit dat die meter aan het ‘begin’ van het circuit zit in de laadpaal. Dus dat de inkomende bedrading eerst naar de meter gaat en dan pas naar de logica en relais van de paal.

Dan hoeft die paal dus niet te gaan leveren om toch aan de uitgang van de meter af te kunnen takken.

Maar je hebt gelijk: het is nooit waterdicht :+ te maken.

<John O`Mill>

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
netappie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:54:
Even een waarschuwing voor wie denkt dat hij/zij een lekker goedkope HomeWizard batterij kan kopen:
https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html
Ik denk dat de wakker zijn geworden. Op zowel Marktplaats als Bol staan er geen.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:29
Ik heb een vraag. Ik rij zakelijk EV, en heb dus ook een laadpaal thuis. In mijn geval is dat een Bluebuilt van Coolblue. Naar wat ik heb begrepen is dit een whitelabel Peblar (ze zien er van buiten ook hetzelfde uit).

Nu zit ik met de vraag of mijn Bluebuilt een MID meter ingebouwd heeft. Ik laad zakelijk, dus ik activeer de laadpaal hier thuis met mijn laadpas, en kan dan op een Coolblue portal inloggen om te kijken op welke datum ik hoeveel kWh heb geladen.

Vervolgens krijg ik dan van CoolBlue elke maand de laadkosten overgemaakt. Van wat ik lees op internet, of beter gezegd, van wat ik er van begrijp, kan dit alleen werken als het ding een MID meter heeft, dus gebaseerd op die informatie zou ik zeggen 'ja', maar ik wil het zeker weten.

Iemand die het antworod heeft?

Och ja, je moet toch wat he.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:49:
Ik heb een vraag. Ik rij zakelijk EV, en heb dus ook een laadpaal thuis. In mijn geval is dat een Bluebuilt van Coolblue. Naar wat ik heb begrepen is dit een whitelabel Peblar (ze zien er van buiten ook hetzelfde uit).

Nu zit ik met de vraag of mijn Bluebuilt een MID meter ingebouwd heeft. Ik laad zakelijk, dus ik activeer de laadpaal hier thuis met mijn laadpas, en kan dan op een Coolblue portal inloggen om te kijken op welke datum ik hoeveel kWh heb geladen.

Vervolgens krijg ik dan van CoolBlue elke maand de laadkosten overgemaakt. Van wat ik lees op internet, of beter gezegd, van wat ik er van begrijp, kan dit alleen werken als het ding een MID meter heeft, dus gebaseerd op die informatie zou ik zeggen 'ja', maar ik wil het zeker weten.

Iemand die het antworod heeft?
De meeste laadpunten kunnen de laadsessie bijhouden maar dat hoeft niet met een MID gekeurde kWh meter.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Just_A_User
DonJuape schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:09:
[...]

De meeste laadpunten kunnen de laadsessie bijhouden maar dat hoeft niet met een MID gekeurde kWh meter.
Vandaar mijn vraag of Bluebuilt een ingebouwde MID meter heeft. De paal is een whitelabel Peblar, en die hebben een MID meter ingebouwd, maar ik weet niet in hoeverre CoolBlue die palen aanpast, en het is zaterdag dus er is uiteraard niets of niemand bereikbaar.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Vandaar mijn vraag of Bluebuilt een ingebouwde MID meter heeft. De paal is een whitelabel Peblar, en die hebben een MID meter ingebouwd, maar ik weet niet in hoeverre CoolBlue die palen aanpast, en het is zaterdag dus er is uiteraard niets of niemand bereikbaar.
Ik denk niet dat CB iets aanpast aan de hardware. Waarom zouden ze dat doen?

• Just_A_User
DonJuape schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Ik denk niet dat CB iets aanpast aan de hardware. Waarom zouden ze dat doen?
Ik heb geen idee, maar ik lees nu wel weer wisselende verhalen voer de Peblar, sommigen hebben het wel, anderen niet. Ik zal wel pech hebben dan vermoed ik.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Just_A_User schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb geen idee, maar ik lees nu wel weer wisselende verhalen voer de Peblar, sommigen hebben het wel, anderen niet. Ik zal wel pech hebben dan vermoed ik.
Ik begrijp je probleem niet helemaal. Er worden facturen gegenereerd voor declaratie. Dan ben je toch klaar? Wie eist er dat die facturen met een MID gekeurde kWh meter worden gemaakt?

• Just_A_User
DonJuape schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Er worden facturen gegenereerd voor declaratie. Dan ben je toch klaar? Wie eist er dat die facturen met een MID gekeurde kWh meter worden gemaakt?
Niemand, maar ik zie dat er een topic is waar dit veel beter past, namelijk [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Dat topic had ik net nog niet gevonden, daar lijkt me dit meer op zijn plaats :)

• JB
  • Laatst online: 23-02 14:00

JB

Cédric roelt!

Gramser schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:07:
[...]

MID was tot nu toe vooral nodig voor zakelijke rijders die thuis laden toch?
Waarom dan precies? Zakelijke rijders gebruiken een backoffice?

Mijn boefje is liev!

• Gramser
Weet ik dus niet, het was een vraag/veronderstelling. Ik dacht dus dat een MID meter altijd werd gebruikt voor verrekening maar blijkbaar gaat dat dus via een backoffice. Ik heb al jaren geen auto van de zaak meer.

• daemonix
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik denk dat de wakker zijn geworden. Op zowel Marktplaats als Bol staan er geen.
offtopic:
Gister wel hoor, nieuw in doos.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:54
Die backoffice haalt zijn data toch van de laadpaal.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gramser schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:48:
Weet ik dus niet, het was een vraag/veronderstelling. Ik dacht dus dat een MID meter altijd werd gebruikt voor verrekening maar blijkbaar gaat dat dus via een backoffice. Ik heb al jaren geen auto van de zaak meer.
Dat zijn twee verschillende dingen.
Een "MID meter" is een kWh meter met een keurmerk. Een backoffice is voor automatische declaratie van de geladen kWh. Het meten van het aantal geladen kWh kan het laadpunt met een MID gekeurde kWh meter doen of met een gewone kWh meter en waarschijnlijk nog wel op andere manieren.

• Robert1000
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-01 21:00
Ik ben total nieuw in het wereld van EV/Hybride.
Vandaag een plugin Ford Kuga gekocht (tweedehands). Er was geen originele Ford kabel erbij wel een lader van Cenenergy - EasyHybrid. Ik weet helemaal niet hoe dit werkt. Ik heb kunnen vinden dat ik daar een laadpaas voor moet hebben om die lader aan te kunnen zetten. Ondertussen een laadpaas aangevraagd maar vraag mij af of dat ik daar iets voor ga moeten betalen bij thuis opladen of hoe werkt dit juist? Iemand ervaring met dit type lader? Is die lader beter dan standaard kabel van Ford?

Alvast bedankt!

• HRV

HRV

Lader of kabel is een groot verschil.

Of je gaat betalen voor de app of kaart hangt af van de leverancier. Ik zou gewoon even de handleding van die laadpaal googelen en doorlezen.

In principe geen kosten als je alles prive gebruikt, maar als er een back-office is, dan kunnen die maandelijkse kosten rekenen. Dat is niet interessant voor een particulier.

• twokker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-02 20:10
Inspired schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:06:
[...]

Eigenlijk is een 11kW laadpaal op 3x25A nooit helemaal overeenkomstig met NEN1010. Eigenlijk moet je hem tegenwoordig dan op 20A afzekeren om aan de 80% eis te voldoen. Dan ben je echter niet meer selectief bij overbelasting. Dus komt neer op beetje persoonlijke voorkeur denk ik. Ik heb mijn 22kW paal op 3x32A afgezekerd om op 1x32A te kunnen laden in de zomer. Met LB vind ik het veilig genoeg. Een installatiebedrijf zal het waarschijnlijk niet snel zo doen. Met B20 voldoe je dus aan de 80% "regel". In de vorige woning had ik een 11kW paal op een 3x16A automaat. Nooit problemen gehad. Ook niet bij 10 uur laden op 11kW. Dus ja. Zorg dat het veilig is en kijk niet teveel naar de regels.
Voor wat ik begrijp is de 80% vuistregel dat je een component niet meer dan 80% moet continu belasten. Dwz, een 16a maximaal op 12,8a continu belasten.
Voor zover ik begrijp heeft de nen1010 de selectiviteitsregel losgelaten ivm de modernere installaties.

• eltron
Robert1000 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:04:
Ik ben total nieuw in het wereld van EV/Hybride.
Vandaag een plugin Ford Kuga gekocht (tweedehands). Er was geen originele Ford kabel erbij wel een lader van Cenenergy - EasyHybrid. Ik weet helemaal niet hoe dit werkt. Ik heb kunnen vinden dat ik daar een laadpaas voor moet hebben om die lader aan te kunnen zetten. Ondertussen een laadpaas aangevraagd maar vraag mij af of dat ik daar iets voor ga moeten betalen bij thuis opladen of hoe werkt dit juist? Iemand ervaring met dit type lader? Is die lader beter dan standaard kabel van Ford?

Alvast bedankt!
Ik denk dat je deze bedoelt:
https://www.youtube.com/watch?v=jxKCvip85O8

Een simpel soort thuislader die voor mij het midden houdt tussen een granny en een laadpaal.
(een granny is een mobiele lader met een schuko stekker en heet zo omdat je er overal waar je een stopcontact hebt kunt laden, zelfs bij je grootmoeder).

Beetje bijzonder dat je er een pas voor nodig hebt, maar wellicht is dat ter beveiliging tegen laden door onbevoegden. Verder heb je waarschijnlijk niets nodig. Als hij aan staat regelt hij dat de stroom die uit jouw stopcontact komt netjes via de type2 kabel van de lader in de Kuga wordt gestopt.

Het gaat met 2,3kW (10A) niet heel hard, maar de batterij is ook niet groot en een gewoon stopcontact moet je ook niet langdurig zwaar belasten. 10A is nog vrij normaal.

Als je ergens onderweg publiek wilt laden, dan heb je wel nog een losse type II kabel en een laadpas nodig. Daar kun je alles over lezen in het openbare laadpalen topic.

• Robert1000
eltron schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Ik denk dat je deze bedoelt:
https://www.youtube.com/watch?v=jxKCvip85O8

Een simpel soort thuislader die voor mij het midden houdt tussen een granny en een laadpaal.
(een granny is een mobiele lader met een schuko stekker en heet zo omdat je er overal waar je een stopcontact hebt kunt laden, zelfs bij je grootmoeder).

Beetje bijzonder dat je er een pas voor nodig hebt, maar wellicht is dat ter beveiliging tegen laden door onbevoegden. Verder heb je waarschijnlijk niets nodig. Als hij aan staat regelt hij dat de stroom die uit jouw stopcontact komt netjes via de type2 kabel van de lader in de Kuga wordt gestopt.

Het gaat met 2,3kW (10A) niet heel hard, maar de batterij is ook niet groot en een gewoon stopcontact moet je ook niet langdurig zwaar belasten. 10A is nog vrij normaal.

Als je ergens onderweg publiek wilt laden, dan heb je wel nog een losse type II kabel en een laadpas nodig. Daar kun je alles over lezen in het openbare laadpalen topic.
Ja het is inderdaad deze van op YouTube.
Bedankt voor je antwoord.
Ik vond ook wel raar dat ik een paas nodig zou hebben om dit "ingang" te krijgen. Daarom dacht ik direct ook dat er misschien extra kosten aan verbonden zijn omdat ze bij aanvrag van een pass de bankgegevens vragen.

• eltron
Robert1000 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:40:
[...]
Ik vond ook wel raar dat ik een paas nodig zou hebben om dit "ingang" te krijgen. Daarom dacht ik direct ook dat er misschien extra kosten aan verbonden zijn omdat ze bij aanvrag van een pass de bankgegevens vragen.
Ik denk dat je met die laadpas publiek kunt laden. En dan is het logisch dat ze je banknr willen om de kosten van die laadsessies te kunnen incasseren.
Ben wel benieuwd of de pas gaat werken op de Easy Hybrid, er staat wel dat het alleen is om te starten en te stoppen met Rfid (of app). Maar dan moet er iets zijn om de laadpas aan de lader te koppelen (wellicht de app) of connectie met de backoffice waar je al dan niet voor moet betalen (meestal wel dus). Zou dat in deze situatie wel zot vinden.

• Robert1000
Heb de vraag naar Cenenergy ook gestuurd via mail dus verwacht binnen paar dagen een antwoord. Heb ook de app gedownload maar is geen enkel mogelijkheid om een laadpal zelf toe te voegen. Handleiding ook nergens te vinden op Google. Zou misschien door een technieker geactiveerd moeten worden.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-02 22:42
Zo wat een nieuws rondom die certificaten. Wel lekker ingewikkeld weer. Hier 2 EVs dus als de prijs 10cent blijft zou dat wel interessant kunnen zijn.

Wacht iedereen meer nieuws en details af of kan je berekenen of het de moeite waard is aanpassingen te doen?

Ik heb een Zappi, less dat die niet MID certified is. Jammer weer. Net als de beloofde V2H die we wss nooit krijgen ;).

Kan je de Zappi behouden en een mid meter in de meterkast laten plaatsen oid? Bij mij zit er een aparte groep / sub kasje voor de lader.

• ASS-Ware
DonJuape schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:09:
[...]

En wat zegt de belastingdienst, als je de laadkosten opvoert?

• ASS-Ware
JB schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Waarom dan precies? Zakelijke rijders gebruiken een backoffice?
Niet alle.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:26:
[...]

En wat zegt de belastingdienst, als je de laadkosten opvoert?
De belastingdienst zegt hier helemaal niks over, bovendien kun je je laadkosten niet opvoeren bij je IB aangifte (maar daar hebben we het al over gehad). En ik declareer laadkosten bij mijn WG via een app van de LM. Mijn WG en LM eisen (vooralsnog) geen MID kWh meter. Mijn laadpunt zit overigens wel op een aparte groep met MID kWh meter.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Badname2 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:49:
Kan je de Zappi behouden en een mid meter in de meterkast laten plaatsen oid? Bij mij zit er een aparte groep / sub kasje voor de lader.
Dat kan en dat heb ik.

• Inspired
  • Laatst online: 17:08
Maar dat lijkt niet voldoende voor dat ERE verhaal. https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:00
Badname2 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:49:
Zo wat een nieuws rondom die certificaten. Wel lekker ingewikkeld weer. Hier 2 EVs dus als de prijs 10cent blijft zou dat wel interessant kunnen zijn.

Wacht iedereen meer nieuws en details af of kan je berekenen of het de moeite waard is aanpassingen te doen?

Ik heb een Zappi, less dat die niet MID certified is. Jammer weer. Net als de beloofde V2H die we wss nooit krijgen ;).

zappi heeft nooit v2h beloofd in de bestaande modellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inderdaad. Even snel uitgerekend maar voor een 300 euro per jaar ga ik mijn laadpunt niet vervangen voor eentje met een MID gekeurde meter intern.
Bovendien niet erg duurzaam om mijn prima functionerende Zappi te vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 18-01-2026 09:16 ]

• Hansieo
DonJuape schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Inderdaad. Even snel uitgerekend maar voor een 300 euro per jaar ga ik mijn laadpunt niet vervangen voor eentje met een MID gekeurde meter intern.
Bovendien niet erg duurzaam om mijn prima functionerende Zappi te vervangen.
300 bruto? of alle kosten (o.a. inboekbedrijf..) er af?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hieri s al alles bij elkaar gehouden wat betrefd de ERE regeling,
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2324986

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hansieo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:19:
[...]

300 bruto? of alle kosten (o.a. inboekbedrijf..) er af?
Goed punt, daar nog niet eens rekening mee gehouden.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ergens hoop ik gewoon, dat mensen weer een loer gedraaid worden met dit soort "domme" stimulans-dingen. Geld verdienen met laden 8)7 Dat je een zogenaamde grid-reward krijgt omdat je het net ontlast, kan ik nog inkomen, maar dit soort dingen...

Mijn boefje is liev!

• Sport_Life
  • Laatst online: 11:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

JB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:45:
Ergens hoop ik gewoon, dat mensen weer een loer gedraaid worden met dit soort "domme" stimulans-dingen. Geld verdienen met laden 8)7 Dat je een zogenaamde grid-reward krijgt omdat je het net ontlast, kan ik nog inkomen, maar dit soort dingen...
Eens.
De Nederlandse Emissieautoriteit die dit allemaal bedenkt valt onder het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) en heeft als doel om co2 uitstoot te verlagen, maar dit soort maatregelen werken eerder averechts zolang energie nog niet 100% duurzaam is.

Als je wil dat mensen EV gaan rijden ipv ICE kun je beter de MRB gelijktrekken (vaste kosten), in plaats van energie goedkoper maken (variabele kosten).
Door variabele kosten te verlagen gaan mensen die al een EV hebben (!) meer rijden met als gevolg meer uitstoot..

Ik geloof dat dit plan ook niet houdbaar is op de lange termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2026 10:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24
JB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:45:
Probleem is nog veel groter. Door dit soort idiote praktijken letten leaserijders ook totaal niet op het verbruik van auto's. Sterker nog, meer verbruik is meer winst. Dus des te hoger het verbruik van de auto en des te onzuiniger ze rijden des te meer ze er aan verdienen. Slecht voor milieu én verkeersveiligheid.
Dit is ook een stimulans voor de idiote trend dat auto's steeds groter en zwaarder worden (in plaats van een zuiniger auto te maken stoppen fabrikanten er een nóg grotere en zwaardere accu in), terwijl het veel logischer is om auto's lichter en gestroomlijnder te maken. Goed voorbeeld hiervan is de 1e generatie Hyundai Ioniq.
En vervolgens komen al die veel te grote en veel te zware SUV's met de luchtweerstand van een bushokje ook nog eens op de tweedehandsmarkt, zodat ook de koper met minder geld geen keus heeft maar enkel een SUV met veel te hoog verbruik aan kan schaffen, met als gevolg dat ook hier de zo gewenste reductie van het energieverbruik nooit behaald wordt.... :(
Wat een puinhoop.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:04
Sport_Life schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Eens.
De Nederlandse Emissieautoriteit die dit allemaal bedenkt valt onder het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) en heeft als doel om co2 uitstoot te verlagen, maar dit soort maatregelen werken eerder averechts zolang energie nog niet 100% duurzaam is.
*knip*
Deze 'ongein' komt uit 'Europa' en is ook in Duitsland al actief (?).
De Nederlandse Emissieautoriteit (bestaat zoiets echt?) is dus niet verantwoordelijk voor het bedenken van deze regeling, waarschijnlijk wel voor de implementatie ervan.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Robert1000 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Dan is het waarschijnlijk een setup van de vorige eigenaar om de laadkosten door de werkgever te laten betalen. mbt de laadpas betaald de werkgever en via het backoffice krijg je dan het geld terug. backoffice wordt ook betaald door de werkgever.
Lijkt mij niet interessant voor een particulier. wil je het wel gebruiken zal je in ieder geval de backoffice moeten opzetten zodat je zelf het geld voor het laden weer terug krijgt, moet wel elke maand de vaste kosten hiervoor betalen.

denk dat je beter kan kijken naar een echte granny (snel genoeg volgens mij voor elke plugin hybride), kijk even op marktplaats kan je vast deals vinden of een echte laadkabel en publiek laden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Probleem is nog veel groter. Door dit soort idiote praktijken letten leaserijders ook totaal niet op het verbruik van auto's. Sterker nog, meer verbruik is meer winst. Dus des te hoger het verbruik van de auto en des te onzuiniger ze rijden des te meer ze er aan verdienen. Slecht voor milieu én verkeersveiligheid.
Dit is ook een stimulans voor de idiote trend dat auto's steeds groter en zwaarder worden (in plaats van een zuiniger auto te maken stoppen fabrikanten er een nóg grotere en zwaardere accu in), terwijl het veel logischer is om auto's lichter en gestroomlijnder te maken. Goed voorbeeld hiervan is de 1e generatie Hyundai Ioniq.
En vervolgens komen al die veel te grote en veel te zware SUV's met de luchtweerstand van een bushokje ook nog eens op de tweedehandsmarkt, zodat ook de koper met minder geld geen keus heeft maar enkel een SUV met veel te hoog verbruik aan kan schaffen, met als gevolg dat ook hier de zo gewenste reductie van het energieverbruik nooit behaald wordt.... :(
Wat een puinhoop.
De belastingdienst zal uiteindelijk wel korte metten maken met deze toestanden, het is immers verkapt loon. En dat moet belast worden.

Tot die tijd zullen de 'early adoptars' ervan kunnen profiteren.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Uiteindelijk redeneren we toch allemaal als een stel kapitalisten… het zit in onze cultuur.
De markt bepaalt dat de auto’s groter worden, dat zijn we zelf.
Al sinds jaar en dag kijken we scheef naar leaserijders.
Al sinds jaar en dag kijken we naar de grotere auto van de buurman.
We kopen liever een ebike dan een gewone fiets.
Kinderen brengen we liever met de auto naar school, dan dat we onze snelheid in de auto aanpassen…
En nu krijgen we emissiehandel. Als de laadpaal een mid meter zou hebben zou de reactie op het concept vast net anders zijn…

Ik denk dat de verrekening een prijsimpuls oplevert die mensen meer laat electrificeren. We zijn er gevoelig voor… de bijtelling heeft dat bijvoorbeeld al sinds jaar en dag bewezen.
En leaserijders rijden sowieso veel… waarschijnlijk niet meer door dit soort maatregelen.

• Hansieo
Peter-036 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Deze 'ongein' komt uit 'Europa' en is ook in Duitsland al actief (?).
De Nederlandse Emissieautoriteit (bestaat zoiets echt?) is dus niet verantwoordelijk voor het bedenken van deze regeling, waarschijnlijk wel voor de implementatie ervan.
klopt, dat ik ~5 jaar geleden in duitsland stond te laden vertelde een duitser mij hoeveel hij wel niet verdiende aan die certificaten, de auto was volgens hem gewoon bijzaak geworden... :henk

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
Sport_Life schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:34:
[...]

De belastingdienst zal uiteindelijk wel korte metten maken met deze toestanden, het is immers verkapt loon. En dat moet belast worden.

Tot die tijd zullen de 'early adoptars' ervan kunnen profiteren.
Net als met de zonnepanelen? Of worden die (nog steeds) vrijgesteld?

• Hansieo
Miezie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:35:
Uiteindelijk redeneren we toch allemaal als een stel kapitalisten… het zit in onze cultuur.
De markt bepaalt dat de auto’s groter worden, dat zijn we zelf.
Al sinds jaar en dag kijken we scheef naar leaserijders.
Al sinds jaar en dag kijken we naar de grotere auto van de buurman.
We kopen liever een ebike dan een gewone fiets.
Kinderen brengen we liever met de auto naar school, dan dat we onze snelheid in de auto aanpassen…
En nu krijgen we emissiehandel. Als de laadpaal een mid meter zou hebben zou de reactie op het concept vast net anders zijn…

Ik denk dat de verrekening een prijsimpuls oplevert die mensen meer laat electrificeren. We zijn er gevoelig voor… de bijtelling heeft dat bijvoorbeeld al sinds jaar en dag bewezen.
En leaserijders rijden sowieso veel… waarschijnlijk niet meer door dit soort maatregelen.
krijgen?? Nederland??

die "emissie handel" zit volgens mij onder het "rose dekbed naar de burgers" zo van kijk eens wat we voor jullie doen..... en vervolgens gaan een paar grote partijen met die certificaten aan de haal....

Read my lips... :X

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Hansieo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:45:
[...]

krijgen?? Nederland??

die "emissie handel" zit volgens mij onder het "rose dekbed naar de burgers" zo van kijk eens wat we voor jullie doen..... en vervolgens gaan een paar grote partijen met die certificaten aan de haal....

Read my lips... :X
Krijgen, hebben, komt…

Dat die grote partijen die certificaten kopen lijkt me evident. En die betaal je aan de pomp.

• mitsumark
Sport_Life schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:55:
[...]
Als je wil dat mensen EV gaan rijden ipv ICE kun je beter de MRB gelijktrekken (vaste kosten), in plaats van energie goedkoper maken (variabele kosten).
Door variabele kosten te verlagen gaan mensen die al een EV hebben (!) meer rijden met als gevolg meer uitstoot..
Die MRB is juist net sinds 1 januari gelijk getrokken (met een 70% tarief).
Of bedoel je dat die omlaag moet, of naar 0?

Ik zie niet helemaal hoe 5ct per kWh "korting" gaat zorgen dat ik meer ga rijden.
Of de energie nu 40 of 50 per maand kost, gaat echt 0 verschil geven op gedrag.

• JB

JB

Cédric roelt!

mitsumark schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Ik zie niet helemaal hoe 5ct per kWh "korting" gaat zorgen dat ik meer ga rijden.
Of de energie nu 40 of 50 per maand kost, gaat echt 0 verschil geven op gedrag.
Dan zie jij niet wat ik zie. Geld krijgen om stroomverbruik te genereren. In de zomer stroom verbrassen, is ook niet nieuw... Dit is een light variant.

Mijn boefje is liev!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:52

paQ

Gaat nog wat worden.
2 laadpalen, op de een de auto volstampen, en daarna aan de andere paal de stroom weer V2X terug :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Hippe Lip

Hippe Lip

paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:08:
Gaat nog wat worden.
2 laadpalen, op de een de auto volstampen, en daarna aan de andere paal de stroom weer V2X terug :D
Dan kun je ook nog 2 EV’s telkens afwisselen: de ene haal je via V2G leeg om de ander met subsidie vol te laden.
Als je klaar bent wissel je de EV’s om.
Enzovoort, enzovoort, enzovoort, enzovoort, enzovoort, enzovoort, …

<John O`Mill>

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:08:
Gaat nog wat worden.
Hier ook 2 ev's waarvan leaseauto van mijn vrouw, als ik daarmee naar mijn werk rijd laad ik gratis op de pv panelen (tot 2027 met grijze stroom, daarna op zonnige dagen zoals vandaag), krijg vergoeding van de stroomkosten via haar werkgever + 23ct per km via mijn werkgever + die certificaten....
Dat zijn natuurlijk de uitzonderingen maar het schiet volledig voorbij het doel namelijk het verlagen van de uitstoot. Als ik op zondagmiddag een rondje ga rijden levert dat al geld op met die certificaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2026 14:58 ]

• mitsumark
Sommigen lijken te denken dat het om de particulieren gaat, maar de regeling is natuurlijk voor de bedrijven die de certificaten opkopen en daarmee meer CO2 kunnen uitstoten..
Zoals gezegd, het is gewoon weer een vorm van grootschalige greenwashing, maar mij hoor je niet klagen.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 18-01-2026 15:31 ]

Pagina: 1 ... 210 ... 214 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen