• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:19
Skix_Aces schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:51:
[...]

De Peblar kan NIET bedraad worden aangesloten aan een P1 poort. Dat ondersteunt hij niet.

Hij kan WEL bedraad worden aangesloten aan je router via een UTP kabel. In jou geval heb je een homewizard P1 meter en die kan hij dan gewoon vinden als ze op hetzelfde netwerk zitten. Je hebt dan dus de situatie dat je peblar bedraad is, maar je homewizard draadloos.

Op zich is dit geen probleem. Mocht je WiFi wegvallen waardoor de Peblar niet met de homewizard kan communiceren dan zal de Peblar terugvallen op een "veilige stroom" die je zelf kan instellen. Ik heb die op 6A staan. In de praktijk is dit bij mij nog nooit voorgekomen.

Wil je een volledig bedraade oplossing dan zul je met CT klemmen aan de slag moeten gaan. Dat zijn 3 fysieke klemmen die je in de meterkast om de 3 fase kabels moet bevestigen. Deze kun je met een cat6 kabel fysiek verbinden met de Peblar. Er gaat dan echter geen data signaal zoals het P1 signaal over de kabel. De Peblar doet via de CT klemmen een analoge meting van de stroomsterkte door je fases. Je kan dan echter niet zonneladen, omdat de Peblar niet weet welke kant de stroom op gaat.

Buiten de genoemde opties zijn er nog meer mogelijkheden om de Peblar load balancing te laten doen. Zie ook deze pagina: https://peblar.com/nl/integraties

Verder is er hier op tweakers een specifiek forum voor de Peblar. Hier zou ik ook zeker even kijken om meer informatie op te doen: [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
Dan ben ik toch benieuwd hoe het kan dat er een directe p1 kabel van mijn p1 splitter naar mijn peblar gaat en dat dit gewoon werkt. Keurig aangesloten door de monteur destijds.
@pentaw1nz geen ct klemmen hier

Edit: staat ook gewoon in de specsheet van peblar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c49rhmzbV-OW7G-_9o4ms1pEYKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUZgZsehqWc1J4O78smMHeDG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Stefan1987 op 11-01-2026 13:11 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Skix_Aces schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:03:
[...]

De Peblar doet dit niet. Volgens hun site ondersteund hij geen zonneladen met CT klemmen:

[Afbeelding]
Gemiste kans van Peblar dan.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:33
pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:09:
Oke, dankjewel. Ik zal nog eens kijken naar een b20.
Je stelt de begrenzing in Peblar dan ook in op 20a ipv 16a?

Wb de peblar en 2 datakabels; maak jij dan gebruik van CT klemmen @Stefan1987
Dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd..
Die 2e kabel kan dus niet rechtstreeks op een p1 splitter? Of toch wel zoals jij aangaf.

[...]

@Makrolon In de handleiding van de Peblar zie ik bij de installatie-terminals een blokje dat specifiek gemarkeerd is voor "P1 / DSMR".
Foto? Ik heb hier geen home liggen, wel een business en daar zit de terminal in ieder geval niet, bij een home heb ik er niet heel precies op gelet maar hij is mij nooit opgevallen. Ook de handleidingen spreken nergens over een rechtstreekse verbinding met de p1 poort.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
Stefan1987 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd hoe het kan dat er een directe p1 kabel van mijn p1 splitter naar mijn peblar gaat en dat dit gewoon werkt. Keurig aangesloten door de monteur destijds.

[Afbeelding]
Ik zie het niet staan hoor? P1 enkel via homewizard.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:19
Stefan1987 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb de installatie handleiding er nog eens bijgepakt, en blijkbaar hebben ze in het afgelopen jaar een aantal updates uitgevoerd waardoor het tegenwoordig mogelijk is om een modbus RTU meter fysiek op de Peblar aan te sluiten. In de handleiding is ook een vermelding dat de slimme meter rechtstreeks kan worden aangesloten via een P1 naar RS485 converter. Dit is wat jou installateur waarschijnlijk dus gebruikt heeft.

Goed dat ze blijven innoveren. Toen ik mijn peblar in april installeerde was dit nog geen mogelijkheid.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:42
DonJuape schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:34:
[...]

De meeste EVs ondersteunen 7.4kW op 1 fase.
Vrijwel alle EV’s toch? Zeker de redelijk recente. Maar de huidige standaard is 11kW op drie fases. Vrijwel iedere EV van pakweg vijf jaar of nieuwer ondersteunt dit.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Inspired schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:06:
Ik heb mijn 11kW paal op 3x32A afgezekerd om op 1x32A te kunnen laden in de zomer. Met LB vind ik het veilig genoeg.
Welke 11 kW paal kan 32A op slechts 1 fase leveren? :?
Volgens mij kan dat helemaal niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat het relais wat er in jouw laadpaal zit die 32A aan kan. En hetzelfde geldt voor de kabel.
Om 32A op 1 fase te kunnen leveren heb je nou juist een 22 kW laadpaal nodig. Dan zit daar ook een relais in wat die stroom aan kan, en zijn de kabels dik genoeg (minimaal 4 mm², maar liefst 6 mm²).

[ Voor 33% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2026 14:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:55
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Volgens mij kan dat helemaal niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat het relais wat er in jouw laadpaal zit die 32A aan kan. En hetzelfde geldt voor de kabel.
Om 32A op 1 fase te kunnen leveren heb je nou juist een 22 kW laadpaal nodig. Dan zit daar ook een relais in wat die stroom aan kan, en zijn de kabels dik genoeg (minimaal 4 mm², maar liefst 6 mm²).
Booboo idd. 22kW Alfen waarmee ik max 11kW laad. In de zomer dus 1x32 zodat ik bijna niet om hoef te schakelen naar 3F met de max 10kW opwek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Andrehj
Inspired schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:44:
Booboo idd. 22kW Alfen waarmee ik max 11kW laad.
Wat staat hier? Bedoel je nou te zeggen dat je toch geen 11 kW paal hebt maar een 22 kW Alfen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:55
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Wat staat hier? Bedoel je nou te zeggen dat je toch geen 11 kW paal hebt maar een 22 kW Alfen?
Ja, dat staat er idd.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Makrolon
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Easee kan dat 😁

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-01 18:57
De UTP kabel van de Peblar wordt gebruikt om de load balancing data van bijv de Homewizard P1 dongle naar de Peblar te krijgen,

De P1 data van Homewizard is op je lokale netwerk beschikbaar.

Als je al een P1 dongle van Homewizard hebt, sluit je dus een UTP kabel vanaf de Peblar aan op je eigen netwerk/router. In de webinterface van de Peblar geef je vervolgens aan dat je de Homewizard P1 voor Dynamic Load Balancing wil gaan gebruiken.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Athome schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:01:
De UTP kabel van de Peblar wordt gebruikt om de load balancing data van bijv de Homewizard P1 dongle naar de Peblar te krijgen,

De P1 data van Homewizard is op je lokale netwerk beschikbaar.

Als je al een P1 dongle van Homewizard hebt, sluit je dus een UTP kabel vanaf de Peblar aan op je eigen netwerk/router. In de webinterface van de Peblar geef je vervolgens aan dat je de Homewizard P1 voor Dynamic Load Balancing wil gaan gebruiken.
Daar heb je dus echt geen cat6 kabel voor nodig, cat5 of cat5e zal ook volstaan. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Skix_Aces schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:03:
[...]

De Peblar doet dit niet. Volgens hun site ondersteund hij geen zonneladen met CT klemmen:

[Afbeelding]
Waar komt dat plaatje vandaan? Van de site van Peblar zelf?

Want ik vind juist het tegenovergestelde op een site van Peblar zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vBa6EIPcjk_5gSW8gm5MT57BWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtTDAoz4vhbw56nNxLEzKSTl.png?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:40
Ik ga voor een NextBlue laadpaal en er gaat straks 1 kabel voor netwerk en loadbalancing (aparte unit. P1 is traag) naar de laadpaal. Enige 'nadeel' van beide signalen door 1 cat 5/6 kabel is dat de snelheid max 100mbit is.

• Andrehj
janne_nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:27:
Enige 'nadeel' van beide signalen door 1 cat 5/6 kabel is dat de snelheid max 100mbit is.
En jij denkt dat een laadpaal meer dan dat nodig heeft? :?
Als je laadpaal meer dan 1 Mbit/s aan data verbruikt zou ik me al ernstig zorgen maken....

• La1974
Ik ga voor een NextBlue laadpaal en er gaat straks 1 kabel voor netwerk en loadbalancing (aparte unit. P1 is traag) naar de laadpaal. Enige 'nadeel' van beide signalen door 1 cat 5/6 kabel is dat de snelheid max 100mbit is.
Wilde je dan Gigabit door dat beetje data van je laadpaal?

• janne_nl
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:29:
[...]

En jij denkt dat een laadpaal meer dan dat nodig heeft? :?
Als je laadpaal meer dan 1 Mbit/s aan data verbruikt zou ik me al ernstig zorgen maken....
Gelukkig heb je gezien dat nadeel tussen quotes staat 😉

• janne_nl
La1974 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Wilde je dan Gigabit door dat beetje data van je laadpaal?
En ook jij hebt gelukkig gezien dat nadeel tussen quotes staat. 😉

• La1974
janne_nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:33:
[...]

En ook jij hebt gelukkig gezien dat nadeel tussen quotes staat. 😉
En daarmee bedoel je dat het geen nadeel is? Beetje ‘raar’ nadeel dan.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34
janne_nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Gelukkig heb je gezien dat nadeel tussen quotes staat 😉
Misschien moet je even uitleggen wat je dan bedoelt met 'nadeel'.

• janne_nl
Met 'nadeel' bedoel ik natuurlijk dat het geen echt nadeel is. Ik had gehoopt/verwacht/gedacht dat een beetje tweaker dat wel zou snappen....

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:52
Droplollie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:56:
Ik ben op zoek naar een paal waarmee ik in de zomer obv zonnestroom kan laden en in de winter op basis van dynamische energietarieven. Op termijn wil ik het via evcc laten draaien, maar dat hoeft nog niet. Welke palen zou ik dan het beste kunnen gebruiken? De Alfen kreeg ik eerder aangeraden, maar die laadt vanuit zijn eigen app volgens niet obv dynamische energietarieven?

Ik heb al een homewizard p1 meter en het gaat om een Tesla model 3. Het liefst met vaste kabel en er hoeft niet verrekend te worden met de werkgever oid
Bescheiden schopje!

• janne_nl
Verschillende dynamische energie leveranciers lossen dat zelf op via compatibele laadpalen en/of auto's. Tibber en ik dacht Frank ook, wellicht zijn er nog meer.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:19
Hippe Lip schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Waar komt dat plaatje vandaan? Van de site van Peblar zelf?

Want ik vind juist het tegenovergestelde op een site van Peblar zelf:

[Afbeelding]
Ik zie in jou foto of linkje nergens staan dat de CT klemmen zonneladen ondersteund. De CT klemmen meten de stroom en kunnen dus load balancing doen. Dat is iets anders dan zonneladen, wat dus niet ondersteund wordt. In hun officiële installatie handleiding hebben ze de volgende handige tabel staan waaruit dit ook blijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HiFgZ6ZAmEL4hZr33E9UviJxvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROKdxXM6XXGq8UIsgKnZPuyO.jpg?f=fotoalbum_large

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34
janne_nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:38:
Met 'nadeel' bedoel ik natuurlijk dat het geen echt nadeel is. Ik had gehoopt/verwacht/gedacht dat een beetje tweaker dat wel zou snappen....
Wat bedoelde je dan wel?
Ofwel, wat wilde je zeggen?

• janne_nl
Dat 100mbit meer dan genoeg snelheid is voor een netwerkverbinding naar een laadpaal (voor aansturing, backoffice en firmware updates) en dat je daarom 2 van de overgebleven aders prima voor loadbalancing kunt gebruiken.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05:52

hrv

janne_nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:40:
Verschillende dynamische energie leveranciers lossen dat zelf op via compatibele laadpalen en/of auto's. Tibber en ik dacht Frank ook, wellicht zijn er nog meer.
Check wel via reviews of dat ook goed werkt.

Tibber heeft bijvoorbeeld geen fantastisch track record om te zorgen dat het ok blijft werken. Bij welke integratie dan ook.
BMW heeft om veiligheidsredenen een nieuwe API gemaakt en daarvoor moet een partnership worden aagegeaan waar kosten aan verbonden zijn. Lang niet iedere stroomleverancier heeft dat er voor over (Tibber bijvoorbeeld ondersteunt het niet).

En in hoeverre wil je voor slimme sturing afhankelijk zijn van je energieleverancier? Dan wordt het een stuk moeilijker om te wisselen naar een andere leverancier...

En wat betreft de "slimme" laadpalen. Er zijn nu al diverse voorbeelden van laadpalen die niet meer ondersteund worden, backoffice die ermee stops / te duur wordt, of leveranciers die failliet gaan. Dus ik zou dat ook in het gehele kostenplaatje overwegen als je dit prive aanschaft.

Ikzelf kies daarom voor een EVSE, dan kan ik alles uiteindelijk zelf aansturen.

[ Voor 17% gewijzigd door hrv op 11-01-2026 21:17 ]

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:32
Met een tesla is jedix ook mogelijk. Geen slimme paal nodig.

• janne_nl
Ik gebruik het zelf ook niet en regel het handmatig via Solaredge (tijden instellen) en de Keba app (vermogen instellen, vooral in de zomer).

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:52

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Scheelt, de lader heeft geen gigabit aansluiting en waarschijnlijk de zen ook niet ;).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Bescheiden vraag: wat had je zelf al gevonden in het topic en online?

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:52
hrv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Check wel via reviews of dat ook goed werkt.

Tibber heeft bijvoorbeeld geen fantastisch track record om te zorgen dat het ok blijft werken. Bij welke integratie dan ook.
BMW heeft om veiligheidsredenen een nieuwe API gemaakt en daarvoor moet een partnership worden aagegeaan waar kosten aan verbonden zijn. Lang niet iedere stroomleverancier heeft dat er voor over (Tibber bijvoorbeeld ondersteunt het niet).

En in hoeverre wil je voor slimme sturing afhankelijk zijn van je energieleverancier? Dan wordt het een stuk moeilijker om te wisselen naar een andere leverancier...

En wat betreft de "slimme" laadpalen. Er zijn nu al diverse voorbeelden van laadpalen die niet meer ondersteund worden, backoffice die ermee stops / te duur wordt, of leveranciers die failliet gaan. Dus ik zou dat ook in het gehele kostenplaatje overwegen als je dit prive aanschaft.

Ikzelf kies daarom voor een EVSE, dan kan ik alles uiteindelijk zelf aansturen.
Dat is precies de reden dat ik de palen van Tibber en Zonneplan niet wil. Wil niet vastzitten aan een leverancier. Denk dus dat ik dan niet ontkom aan een wat 'dommere' paal zoals Alfen met EVCC, zodat ik eventuele overstap van leverancier kan opvangen. Heb alleen dus geen paal (met bijbehorende kant en klare app) die ik zelf kan instellen voor zonneladen en dynamische tarieven. Maar wellicht kijk ik dan ergens overheen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Droplollie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:13:
[...]

Dat is precies de reden dat ik de palen van Tibber en Zonneplan niet wil. Wil niet vastzitten aan een leverancier. Denk dus dat ik dan niet ontkom aan een wat 'dommere' paal zoals Alfen met EVCC, zodat ik eventuele overstap van leverancier kan opvangen. Heb alleen dus geen paal (met bijbehorende kant en klare app) die ik zelf kan instellen voor zonneladen en dynamische tarieven. Maar wellicht kijk ik dan ergens overheen.
Er zitten best goede laadpalen tussen hoor, je moet vooral even kijken of ze eigen loadbalancing hebben (of een optie), lokale OCPP, etc.

Tibber verkoopt gewoon bekende laadpalen, zonneplan hun eigen rebrand, gewoon kritisch kijken… uiteindelijk babbelen de energieleveranciers ook maar tegen een interface van de paal aan :).

Maar… misschien ben ik een rare: ik zou sowieso geen paal bij een energieleverancier of een autodealer bestellen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik ga voor een NextBlue laadpaal en er gaat straks 1 kabel voor netwerk en loadbalancing (aparte unit. P1 is traag) naar de laadpaal.
@janne_nl P1 is traag, zeg je. Ik meen uit je tekst te lezen dat je het te traag vind?

Dat snap ik niet. Ik heb een DSMR4-meter en daar is P1 écht traag: eens in de 10s een telegram. Maar is dat echt een probleem? Als je de karakteristieken van moderne zekeringautomaten bekijkt dan kunnen ze best een paar seconde een flinke overshoot hebben.

En als je een DSMR5-meter hebt dan krijg je elke seconde een telegram en dat lijkt me toch helemaal geen probleem? Er zullen heel wat laadpalen op die info draaien. Die vliegen er echt niet allemaal regelmatig uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 11-01-2026 23:12 ]

<John O`Mill>

• janne_nl
Mee eens, waarschijnlijk is de traagheid voor loadbalancing niet zo'n issue en trekt een automaat die 10 seconden overbelasting wel.

De NextBlue ondersteund volgens mij geen P1, daarnaast kan de NextBlue per fase 'spelen' met het vermogen en als ik me niet vergis krijg je via de P1 alleen een totaal kW en niet per fase.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:24:
Mee eens, waarschijnlijk is de traagheid voor loadbalancing niet zo'n issue en trekt een automaat die 10 seconden overbelasting wel.

De NextBlue ondersteund volgens mij geen P1, daarnaast kan de NextBlue per fase 'spelen' met het vermogen en als ik me niet vergis krijg je via de P1 alleen een totaal kW en niet per fase.
De p1 geeft je per fase wattages, voltages en amperage’s. Dat niet elke p1 lezer daar evenveel mee doet is wat anders.

Het spelen met fases ben ik echt benieuwd naar, wat dat betekent…

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
janne_nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:24:

Meters met DSMR2 geven inderdaad alleen totaal kW, DSMR4 geeft ook per fase elke 10 seconden, DSMR5 geeft elke fase elke 1 seconde.
Dan maakt het per geval uit wat je allemaal heb aangesloten op elke fase, en hoe groot en lang de opstartstromen zijn. Maar tot 10 seconden overbelasting die een B autoaat laat trippen heb je dus zeker wel kans op.
Mijn DSMR2 wordt komende week vervangen, hopelijk gewoon door een DSMR5, daarnaast ga ik de fasen opnieuw uitdenken en aansluiten (geen grote verbruikers op de fase die hoofdzakelijk voor laden wordt gebruikt).

• janne_nl
Miezie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:53:
[...]

De p1 geeft je per fase wattages, voltages en amperage’s. Dat niet elke p1 lezer daar evenveel mee doet is wat anders.

Het spelen met fases ben ik echt benieuwd naar, wat dat betekent…
Stromen per fase is vanaf versie 5 en niet sneller dan 1 keer perseconde.

• janne_nl
mitsumark schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Meters met DSMR2 geven inderdaad alleen totaal kW, DSMR4 geeft ook per fase elke 10 seconden, DSMR5 geeft elke fase elke 1 seconde.
Dan maakt het per geval uit wat je allemaal heb aangesloten op elke fase, en hoe groot en lang de opstartstromen zijn. Maar tot 10 seconden overbelasting die een B autoaat laat trippen heb je dus zeker wel kans op.
Mijn DSMR2 wordt komende week vervangen, hopelijk gewoon door een DSMR5, daarnaast ga ik de fasen opnieuw uitdenken en aansluiten (geen grote verbruikers op de fase die hoofdzakelijk voor laden wordt gebruikt).
Een 3 fase laadpaal is nodig, loadbalancing lost het wel op. De NextBlue Delta MAX kan per fase de stroom regelen (en heeft een MID meter). daar moet/kan een ZEN bij om per fase snel te kunnen meten en sturen.

De 3 fase aansluiting moet nog aangevraagd worden en dan zal normaal ook een DSMR5 worden geinstalleerd, maar goed die gaan we vooralsnog niet gebruiken.

Helaas kom je dan wel op dik 1000euro uit voor de laadpaal/Zen alleen. Wel een mooie paal vind ik.

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:36:
Stromen per fase is vanaf versie 5 en niet sneller dan 1 keer perseconde.
Klopt, maar vermogen per fase is er wel in DSMR4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBCUH1yQBUUC_zZN-A95XqiVENw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrocdwT0ZVn1Vpbr6ze7pKYp.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 208 209 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen