Dan ben ik toch benieuwd hoe het kan dat er een directe p1 kabel van mijn p1 splitter naar mijn peblar gaat en dat dit gewoon werkt. Keurig aangesloten door de monteur destijds.Skix_Aces schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:51:
[...]
De Peblar kan NIET bedraad worden aangesloten aan een P1 poort. Dat ondersteunt hij niet.
Hij kan WEL bedraad worden aangesloten aan je router via een UTP kabel. In jou geval heb je een homewizard P1 meter en die kan hij dan gewoon vinden als ze op hetzelfde netwerk zitten. Je hebt dan dus de situatie dat je peblar bedraad is, maar je homewizard draadloos.
Op zich is dit geen probleem. Mocht je WiFi wegvallen waardoor de Peblar niet met de homewizard kan communiceren dan zal de Peblar terugvallen op een "veilige stroom" die je zelf kan instellen. Ik heb die op 6A staan. In de praktijk is dit bij mij nog nooit voorgekomen.
Wil je een volledig bedraade oplossing dan zul je met CT klemmen aan de slag moeten gaan. Dat zijn 3 fysieke klemmen die je in de meterkast om de 3 fase kabels moet bevestigen. Deze kun je met een cat6 kabel fysiek verbinden met de Peblar. Er gaat dan echter geen data signaal zoals het P1 signaal over de kabel. De Peblar doet via de CT klemmen een analoge meting van de stroomsterkte door je fases. Je kan dan echter niet zonneladen, omdat de Peblar niet weet welke kant de stroom op gaat.
Buiten de genoemde opties zijn er nog meer mogelijkheden om de Peblar load balancing te laten doen. Zie ook deze pagina: https://peblar.com/nl/integraties
Verder is er hier op tweakers een specifiek forum voor de Peblar. Hier zou ik ook zeker even kijken om meer informatie op te doen: [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
@pentaw1nz geen ct klemmen hier
Edit: staat ook gewoon in de specsheet van peblar
[ Voor 10% gewijzigd door Stefan1987 op 11-01-2026 13:11 ]
/f/image/xtTDAoz4vhbw56nNxLEzKSTl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ROKdxXM6XXGq8UIsgKnZPuyO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OrocdwT0ZVn1Vpbr6ze7pKYp.jpg?f=fotoalbum_large)