• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Is het mogelijk op bij Tap een laadpas tegen 0 tarief te laten laden? Ik ben opzoek naar een nieuwe backoffice provider voor mijn Alfen laadpaal en we hebben 1 privé EV die we "gratis" willen laten laden, zonder verrekening en 1 leaseauto waarvan we de kosten wel vergoed willen krijgen (laden met laadpas die bij de auto hoort).
Ja zeker. Met “keys voor gratis gebruik” kun je elke willekeurige laadpas gebruiken als authenticatie, of je pakt een Tap key en zet die in een driversgroup met nultarief.

Voor laadpassen van een “vreemd merk”, dus geen Tapkey, kun je maar één algemeen tarief instellen overigens.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Voor laadpassen van een “vreemd merk”, dus geen Tapkey, kun je maar één algemeen tarief instellen overigens.
Maar dat kan je wel gewoon zelf bepalen dan toch? Ik hoef ook maar een tarief in te stellen, de leaseauto is de enige auto waar ik vergoeding voor wil hebben.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

janne_nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:20:
Die auto's kunnen dat allemaal wel, het ligt met name aan de laadpaal volgens mij of die dat kan.
@janne_nl Elke laadpaal kan een auto laden die maar 2 fases gebruikt. De laadpaal biedt 3 fasen aan en de auto gebruikt er dan soms maar 2. Dat is niet erg. Je kunt dan ook gewoon met 1 fase laden.

Mijn vorige auto, e-Niro, kon met maar 1 fase laden, maar mijn Zappi bood er wel 3 aan. Gaat gewoon.

Ik ken geen laadpaal die kan schakelen tussen 1, 2 en 3 fasen, alleen tussen 1 en 3 fasen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Maar dat kan je wel gewoon zelf bepalen dan toch? Ik hoef ook maar een tarief in te stellen, de leaseauto is de enige auto waar ik vergoeding voor wil hebben.
Correct!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mijn Zappi is aangesloten op een ‘gewone’ 3x32A automaat zonder aardlekschakelaar (ALS). Dat heb ik gedaan omdat de Zappi zelf een ingebouwde aardlekdetectie heeft voor zowel de 30 mA wisselstroom als de 6 mA gelijkstroom (vergeet de discussie of die wel met ALS in de groepenkast aangesloten had moeten worden).

Soms krijg ik bij het aansluiten van mijn auto (IONIQ5 MY25) een soort van reset (restart) van de Zappi. Je hoort het relais zoals gewoonlijk drie keer klappen (aan, uit, aan) met ca. 0,5 s tussentijd, maar in plaats van daarna te gaan laden hoor ik dan een 4e klap pal na de 3e (weer uit dus) en het display op de Zappi wordt blank.
Daarna zie ik dat de Zappi weer gaat herstarten.

Kent iemand dit fenomeen en kan het de lekstroomdetectie van de Zappi zijn? Ik kan het niet in de documentatie vinden hoe de Zappi reageert als er een lekstroom gedetecteerd wordt. en ik snap ook niet erg wat er anders gebeurt. Meestal gaat het goed, maar 1-2 keer per maand lijkt dit zo fout te gaan.

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
@Hippe Lip Heb je dit ook met een andere auto, of toevallig de mogelijkheid om dit te testen?

Verder kan ik je niet specifiek helpen met de zappi.

• Hippe Lip

Hippe Lip

JanHenk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:11:
@Hippe Lip Heb je dit ook met een andere auto, of toevallig de mogelijkheid om dit te testen?

Verder kan ik je niet specifiek helpen met de zappi.
@JanHenk In de 6 jaar dat die Zappi V2 hier aan de muur hangt heb ik er nooit last van gehad. Sinds afgelopen februari ben ik overgestapt van mijn e-Niro naar een IONIQ5. Dat zou wel eens het begin van deze ellende kunnen zijn.

Af en toe komt de vriendin van de buurman hier haar ID.3 laden en daarmee heb ik het nog noot gezien.
Maar het is lastig vaststellen of het aan de auto ligt omdat het niet zo heel vaak gebeurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 05-01-2026 22:21 ]

<John O`Mill>

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:46
Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:53:
[...]

@janne_nl Elke laadpaal kan een auto laden die maar 2 fases gebruikt. De laadpaal biedt 3 fasen aan en de auto gebruikt er dan soms maar 2. Dat is niet erg. Je kunt dan ook gewoon met 1 fase laden.

Mijn vorige auto, e-Niro, kon met maar 1 fase laden, maar mijn Zappi bood er wel 3 aan. Gaat gewoon.

Ik ken geen laadpaal die kan schakelen tussen 1, 2 en 3 fasen, alleen tussen 1 en 3 fasen.
Het feit dat jij er geen kent betekend natuurlijk niet dat het niet kan.

Als de NextBlue assymetrisch kan laden, betekend dat dat ook 1 fase met 0 kan laden, lees de specs eens zou ik zeggen.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:13
Ha thuisladers, zoals eerder in dit topic besproken, heb ik een el cheapo laad optie aan mn voorgevel: een 3 polig stopcontact waar ik mn Tesla UMC kabel in steek. Standaard gaat ie dan 1 polig 32A laden, maar dat heb ik via mn auto beperkt op 21A (5Kw ongeveer) . In mn meterkast is dus een afsplitsing van mn hoofdaansluiting (1x 30A) met een 24A zekeringsautomaat ertussen.

Nu heeft mijn vriendin sinds gisteren een nieuwe firmawagen (zoals ze in België een leasebak noemen ;) van een collega overgenomen: een Skoda Eniaq 85 van 2024. Haar laadpas vd zaak werkt niet in NL blijkt, dus toen ze naar mij kwam mijn thuis laadkabel geprobeerd. (ik heb geen gewoon 16a stopcontact buiten, dus een gewone granny lader kan niet) Dat werkte, maar de vanochtend zagen we dat het laden gestopt was bij 55% (start was 48%) . (ze had de auto net gekregen die middag, dus nog geen telefoon app) Viel me ook op dat het aantal laad Kw op de display van de Skoda op en neer stuiterde? Vanmorgen direct weer een foutmelding toen ik het weer probeerde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESkod1gcT0RfFdIjKCfixV2tD14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJfJNmANHVH2nou1dI1wkL2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul_W39i8Wt1HIwg1ncWnJLH0ztc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACsoTi5mpllUvHqeBfWoQB6b.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Aarding issue? Heb je een 3 fase aansluiting (met of zonder neuter?)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:14
Wat ik mij afvraag: is er bij een lader die werd ontworpen voor zo’n stopcontact dan ook een (CP?) pin die met pwm aan de auto aangeeft hoeveel stroom die mag trekken?

[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 06-01-2026 13:09 ]

Model 3 LR AWD (model 2023)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:53
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:08:
Wat ik mij afvraag: is er bij een lader die werd ontworpen voor zo’n stopcontact dan ook een (CP?) pin die met pwm aan de auto aangeeft hoeveel stroom die mag trekken?
Die zijn er, maar niet alle zijn even uitgebreid aanstuurbaar, volgens de standaard zit je namelijk altijd met een CP, ter info.
een NRG Kick heeft bv een regelbare (dus dan zit je de facto met regelbare CP pin)
andere "granny chargers" of "stopcontact laders" zijn beperkt via de PP pin die in de laadstekker zit
Als ze temperatuurbewaking hebben hebben ze heel vaak een "uitgebreide" CP pin omdat er dan "traploos" afgetoerd kan worden. Indien geen CP dan is het full power off als reactie op temp bewaking.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2026 13:16 ]

• flupp
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Die zijn er, maar niet alle zijn even uitgebreid aanstuurbaar, volgens de standaard zit je namelijk altijd met een CP, ter info.
een NRG Kick heeft bv een regelbare (dus dan zit je de facto met regelbare CP pin)
andere "granny chargers" of "stopcontact laders" zijn beperkt via de PP pin die in de laadstekker zit
Als ze temperatuurbewaking hebben hebben ze heel vaak een "uitgebreide" CP pin omdat er dan "traploos" afgetoerd kan worden. Indien geen CP dan is het full power off als reactie op temp bewaking.
Het gat in de markt, zo’n regelbare 3-fase lader? Geen keuring dan tenzij de keuring voor een 3-fasig stopcontact, en regeling via wifi of anders (zolang ‘t maar betrouwbaar regelbaar is). Wie hoeft dan eigenlijk nog een laadpaal?

• HyperBart
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Het gat in de markt, zo’n regelbare 3-fase lader? Geen keuring dan tenzij de keuring voor een 3-fasig stopcontact, en regeling via wifi of anders (zolang ‘t maar betrouwbaar regelbaar is). Wie hoeft dan eigenlijk nog een laadpaal?
Zo hard loopt het er toch niet storm op:
https://nrgkick.com/en/products/nrgkick/charging-unit/

Bestaat al een tijdje. Mooiste is dan zelfs dat je hun eigen connector buiten installeert, ze hebben namelijk een mooie zwarte socket, die valt dan niet zo hard op als zo een blauwe of rode CEE:
https://nrgkick.com/en/products/
https://nrgkick.com/en/sh...tachment/wall-socket-32a/

Afbeeldingslocatie: https://nrgkick.com/wp-content/uploads/shop-image-nrgkick-smart-attachment-wallsocket-32a.jpg

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:24
Tja, ik heb mijn rode CEE gespoten in Anthraciet (RAL 7016), dezelfde kleur als de paal waat 'ie op zit.
Die CEE en de spuitbus verf waren samen aanzienlijk goedkoper dan de NRG kick-oplossing voor dat (non) probleem.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• flupp
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Bestaat al een tijdje. Mooiste is dan zelfs dat je hun eigen connector buiten installeert, ze hebben namelijk een mooie zwarte socket, die valt dan niet zo hard op als zo een blauwe of rode CEE:

[Afbeelding]
Hopelijk is het iets of wat generiek aan te sturen (“wifi” is niet zoveel waard als het enkel met hun app is, en niet met een ander regelsysteem zoals met domotica)? Maar dit vind ik zeker een valabele lader voor iemand die zijn auto binnen in de garage (of op een niet-publiek toegankelijke plaats) wil laden, hoor.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:03:
[...]

[Afbeelding]
Je kunt ook een verloop op je laadpunt zetten… heb je toch hetzelfde? ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• HyperBart
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Hopelijk is het iets of wat generiek aan te sturen (“wifi” is niet zoveel waard als het enkel met hun app is, en niet met een ander regelsysteem zoals met domotica)? Maar dit vind ik zeker een valabele lader voor iemand die zijn auto binnen in de garage (of op een niet-publiek toegankelijke plaats) wil laden, hoor.
Ja hoor: https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers#nrgkick

• HyperBart
Miezie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Je kunt ook een verloop op je laadpunt zetten… heb je toch hetzelfde? ;)
Hoe bedoel je? Verloop? Van wat naar wat om wat te bekomen?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Hoe bedoel je? Verloop? Van wat naar wat om wat te bekomen?
Zo’n beetje alle adapters op bijvoorbeeld voldt.nl. Ik snap dat een laadpaal ook wel goedkoop mag zijn, echter zit de bulk van de kosten vaak in de arbeid en meterkastaanpassing. Ik snap dan niet zo goed waarom er dan een CEE op zou moeten :).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-01 22:44
Binnenkort krijgt mijn vriendin een andere lease auto en dat is dus een volledig elektrische. Hiervoor hebben wij een BlueCurrent U:Move22 paal over kunnen nemen van iemand anders. Deze paal zou geschikt moeten zijn voor load balancing alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Wordt de laadpaal rechtstreeks (met een kabel) op de P1 poort van mijn slimme meter aangesloten of is er nog aanvullende apparatuur nodig?

• daemonix
  • Niet online
The big J schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:47:
Binnenkort krijgt mijn vriendin een andere lease auto en dat is dus een volledig elektrische. Hiervoor hebben wij een BlueCurrent U:Move22 paal over kunnen nemen van iemand anders. Deze paal zou geschikt moeten zijn voor load balancing alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Wordt de laadpaal rechtstreeks (met een kabel) op de P1 poort van mijn slimme meter aangesloten of is er nog aanvullende apparatuur nodig?
Geen loadbalancing volgens de installatie handleiding: https://cdn.sanity.io/fil...19d26271cebe3cfa08001.pdf

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:51
Ik heb even jullie advies nodig. Ik heb een 1 x 40a aansluiting en heb een bedrijf gevonden wat een zaptec go 2 kan aansluiten op de 1 fase groep. Ik zou dan volgens hun maximaal met 3,7 kw per uur kunnen laden wat voor mij voldoende is. Nu geven ze aan dat ze geen aparte groep gaan aansluiten,maar wel een aardlekschakelaar die ze direct achter de hoofdschakelaar aansluiten en op de aardlekschakelaar sluiten ze dan direct de lader aan. Volgens dit bedrijf is dit volgens de voorschriften. Het is wel een erkend bedrijf wat ook is aangesloten bij Techniek Nederland. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:49
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:32:
Ik heb even jullie advies nodig. Ik heb een 1 x 40a aansluiting en heb een bedrijf gevonden wat een zaptec go 2 kan aansluiten op de 1 fase groep. Ik zou dan volgens hun maximaal met 3,7 kw per uur kunnen laden wat voor mij voldoende is. Nu geven ze aan dat ze geen aparte groep gaan aansluiten,maar wel een aardlekschakelaar die ze direct achter de hoofdschakelaar aansluiten en op de aardlekschakelaar sluiten ze dan direct de lader aan. Volgens dit bedrijf is dit volgens de voorschriften. Het is wel een erkend bedrijf wat ook is aangesloten bij Techniek Nederland. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk dat ze een aardlekautomaat plaatsen en geen aardlek. En dat is gewoon zoals het hoort.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:07
@Arjen48 op 1x40A kan je ook een 32A laadpaal installeren, dan kan je tot 7,4kW laden. De Zaptec GO 2 kan dit ook. Toch als ze de juiste automaat er voor zetten.

• Arjen48
Makrolon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ik denk dat ze een aardlekautomaat plaatsen en geen aardlek. En dat is gewoon zoals het hoort.
Dank voor je reactie. Ik denk idd een aardlekautomaat. Dus dan hoeft er geen aparte groep te komen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:49
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Dank voor je reactie. Ik denk idd een aardlekautomaat. Dus dan hoeft er geen aparte groep te komen?
Dat is een aparte groep! Een aardlekautomaat is een groep en een aardlekschakelaar in een component ingebouwd. En dat is de manier om een lader aan te sluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Arjen48
KweNi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:42:
@Arjen48 op 1x40A kan je ook een 32A laadpaal installeren, dan kan je tot 7,4kW laden. De Zaptec GO 2 kan dit ook. Toch als ze de juiste automaat er voor zetten.
Jij ook dank voor de snelle reactie. Zij geven zelf aan dat het maximaal 3,7 is. Ik kook ook op inductie. Internet geeft wisselende adviezen. Ene advies is dat je beter geen 32 a kan aansluiten als je ook al op inductie kookt etc. Hoe kijk je hiernaar?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:32:
Ik zou loadbalancing regelen en een 32A automaat…de loadbalancing zorgt ervoor dat je onder de 40A blijft.

Zo kijk ik ook naar mijn eigen installatie, ik ga daar voor 3x32A op een 3x25A netaansluiting zodra ik een auto heb die 22kW kan laden. De loadbalancing regelt dan wel dat ik onder de 3x25 blijf, maar ook zonnestroom en accu bij kan schakelen en zo dus sneller kan laden ;).

[ Voor 17% gewijzigd door Miezie op 06-01-2026 19:53 ]

• Arjen48
Makrolon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Dat is een aparte groep! Een aardlekautomaat is een groep en een aardlekschakelaar in een component ingebouwd. En dat is de manier om een lader aan te sluiten.
Ok,dan word het me iets duidelijker. Ik ben echt een leek op dit gebied,maar leer er wel steeds meer van. Dus als zij aangeven dat ze een aardlekautomaat gaan aansluiten en daar rechtstreeks de lader op aansluiten,dan is het helemaal goed?

• HyperBart
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Jij ook dank voor de snelle reactie. Zij geven zelf aan dat het maximaal 3,7 is. Ik kook ook op inductie. Internet geeft wisselende adviezen. Ene advies is dat je beter geen 32 a kan aansluiten als je ook al op inductie kookt etc. Hoe kijk je hiernaar?
Een laadpaal is een van de leukste dingen die je kan op en aftoeren. Dat heet loadbalancing. Als er op een fase of de fase waar je laadpaal op zit een hoge afname is dan kan de laadpaal tot het minimum “dimmen” (1,4kW aka 6A op 230V) of zelfs even stoppen met laden.

Je beperken tot slechts 16A 230V aka 3.68kW zou ik in dit geval niet doen want de laadpaal kan meer maar dan moet je wel een installateur hebben die het snapt. Gezien je verkennende vragen en de foute informatie heb ik ernstige twijfels bij die installateur. Ik zou nog wag verder rondvragen.

Heb je zonnepanelen? Mss interessant om een laadpaal te selecteren die daar out of the box mee om kan?

• Arjen48
Miezie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Ik zou loadbalancing regelen en een 32A automaat…de loadbalancing zorgt ervoor dat je onder de 40A blijft.

Zo kijk ik ook naar mijn eigen installatie, ik ga daar voor 3x32A op een 3x25A netaansluiting zodra ik een auto heb die 22kW kan laden. De loadbalancing regelt dan wel dat ik onder de 3x25 blijf, maar ook zonnestroom en accu bij kan schakelen en zo dus sneller kan laden ;).
Dank voor je reactie. Er zit inderdaad loadbalancing bij,maar zij adviseren om het op deze aansluiting bij maximaal 3,7 kw te houden. Ai geeft ook het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrsgtqrbLK1nrR--0_092zmnQks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpEkdKMPGRR6WxEWYu8C7rC7.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Dank voor je reactie. Er zit inderdaad loadbalancing bij,maar zij adviseren om het op deze aansluiting bij maximaal 3,7 kw te houden. Ai geeft ook het volgende aan:
[Afbeelding]
Tja.. en wij adviseren anders.
Wij hebben geen agenda, die installateur wel.
AI, laten we dat maar even achterwege laten, die discussie.

Ik heb hier een inductievuur, een warmtepomp en twee laadpalen en dit op 3x20A van de netbeheerder.

Met loadbalancing is het hier nooit uitgevallen.

Hoeveel ben je kwijt voor die installatie? Zit er geen sturing bij? Ik krijg het idee dat ze het niet kennen en daarom niet willen.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2026 20:07 ]

• Arjen48
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Een laadpaal is een van de leukste dingen die je kan op en aftoeren. Dat heet loadbalancing. Als er op een fase of de fase waar je laadpaal op zit een hoge afname is dan kan de laadpaal tot het minimum “dimmen” (1,4kW aka 6A op 230V) of zelfs even stoppen met laden.

Je beperken tot slechts 16A 230V aka 3.68kW zou ik in dit geval niet doen want de laadpaal kan meer maar dan moet je wel een installateur hebben die het snapt. Gezien je verkennende vragen en de foute informatie heb ik ernstige twijfels bij die installateur. Ik zou nog wag verder rondvragen.

Heb je zonnepanelen? Mss interessant om een laadpaal te selecteren die daar out of the box mee om kan?
Dank voor je reactie. Ik had al een offerte bij dit bedrijf getekend voor in eerste instantie een uitbreiding naar 3x25 ampère,maar toen kwam ik er door zelf onderzoek te doen achter dat mijn inductie kookplaat dan op 2 fasen aangesloten zou moeten worden en dat er dan ook een andere verdeling moet komen en ik wellicht ook een nieuwe kookplaat moet gaan aanschaffen etc. Vandaar dat ik het voorlopig op 1 fase wilgen doen en later op mijn gemak naar een eventuele uitbreiding kan kijken. Het is een gerenommeerd bedrijf,maar ik begin nu wel steeds meer te twijfelen aan de deskundigheid. Ik heb wel zonnepanelen,maar als ik de zaptec go 2 laag ga instellen,dan pakt die natuurlijk de zonnestroom gelijk om op te laden.

• Arjen48
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Ik heb hier een inductievuur, een warmtepomp en twee laadpalen en dit op 3x20A van de netbeheerder.

Hoeveel ben je kwijt voor die installatie? Zit er geen sturing bij? Ik krijg het idee dat ze het niet kennen en daarom niet willen.
Die indruk krijg ik ook steeds meer. Ze vragen voor de hele installatie inclusief de zaptec go 2 en de zaptec sense p1 loadbalancing totaal 1835 euro en dit is inclusief btw. Daarnaast staat er op de offerte nog omschreven dat er een ledige kast bij zit tbv een aardlekautomaat. Ter aanvulling: hij geeft net op de app nog het volgende aan:

Het betreft hier een 4 polige aardlekautomaat die die:
Beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting.
Beveiligt tegen lekstroom (30 mA).
Geschikt is voor 3 fase installaties met nul.
Een nominale stroom heeft van 20 ampere.
Een c karakteristiek heeft. (Geschikt voor motoren / zwaardere inschakelstromen. )

[ Voor 18% gewijzigd door Arjen48 op 06-01-2026 20:27 ]

• Arjen48
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Die indruk krijg ik ook steeds meer. Ze vragen voor de hele installatie inclusief de zaptec go 2 en en

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Dank voor je reactie. Ik had al een offerte bij dit bedrijf getekend voor in eerste instantie een uitbreiding naar 3x25 ampère,maar toen kwam ik er door zelf onderzoek te doen achter dat mijn inductie kookplaat dan op 2 fasen aangesloten zou moeten worden en dat er dan ook een andere verdeling moet komen en ik wellicht ook een nieuwe kookplaat moet gaan aanschaffen etc. Vandaar dat ik het voorlopig op 1 fase wilgen doen en later op mijn gemak naar een eventuele uitbreiding kan kijken. Het is een gerenommeerd bedrijf,maar ik begin nu wel steeds meer te twijfelen aan de deskundigheid. Ik heb wel zonnepanelen,maar als ik de zaptec go 2 laag ga instellen,dan pakt die natuurlijk de zonnestroom gelijk om op te laden.
Ik ben ook van 1x40A naar 3x25A gegaan en mijn laadpunt zit op een 3x 32A groep. Laadpunt heeft wel LB zodat dit niet fout kan gaan.
Wat betreft de inductiekookplaat die heb ik op 1 fase gelaten en dat is nog nooit fout gegaan (de kookplaat gaat maar kort op vol vermogen, te kort om de groep te trippen). Op mijn nieuwe 1 fase kookplaat kan ik het vermogen zelfs limiteren tot 25A in een setup instelling.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Arjen48
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Die indruk krijg ik ook steeds meer. Ze vragen voor de hele installatie inclusief de zaptec go 2 en de zaptec sense p1 loadbalancing totaal 1835 euro en dit is inclusief btw. Daarnaast staat er op de offerte nog omschreven dat er een ledige kast bij zit tbv een aardlekautomaat. Ter aanvulling: hij geeft net op de app nog het volgende aan:

Het betreft hier een 4 polige aardlekautomaat die die:
Beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting.
Beveiligt tegen lekstroom (30 mA).
Geschikt is voor 3 fase installaties met nul.
Een nominale stroom heeft van 20 ampere.
Een c karakteristiek heeft. (Geschikt voor motoren / zwaardere inschakelstromen. )
Ik vraag me nu echt af of het technisch verstandig is om een 4 polige aardlekautomaat te plaatsen. Internet geeft hier ook wisselende info over. Ik wil natuurlijk misschien in de toekomst eventueel uitbreiden naar 3 fasen. Heeft hij hier dan volgens jullie al rekening meegehouden en is het technisch nu dus wel mogelijk?

• HyperBart
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Kijk, als je op dit moment al een installatie hebt die monofasig is, dan zie ik weinig reden om te veranderen naar een drie fase installatie. Met een monofasige installatie kan je prima je wagen opladen tot zelfs 7,4 kW. Als je dan 10 uur laadt dan heb je een EV bijna van 0 naar 100% opgeladen. Als je dan even aan het koken bent of iets anders dan zal hij wel wat minder laden, maar dat is geen enkel probleem.

Ik zou even de offerte op pauze zetten of annuleren en terug wat onderzoek gaan doen.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
Bij mijn nieuwe woning kwam deze plug voorbij. Als ik het goed begrijp een CEE 1 fase plug aka CEE Blue plug. Volgens de vorige eigenaar is het 32A.
Na enig lezen online begrijp ik nog niet wat ik nu het beste kan kopen om mijn Model 3 op te laden.

Optie 1: Via een converter mijn huidige type2 kabel eropaansluiten: niet aan te raden, want dan heb je geen zekering. Of misschien kan dit helemaal niet.
Optie 2: een dure kabel aanschaffen met EVSE van CEE blue naar Type2
Optie 3: Eigenlijk (volgens chatGPT!) zou ik een thuislader moeten installeren. Maar ik dacht juist dat dit een laadpunt is??

Ik wil het liefst een vaste kabel die ik kan laten hangen (met een slotje met lus via plafond tegen diefstal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6eDmVJwlxbuQF-WcKmzlgoPH7U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/AeoV2Gz5H9OBiV9XWRFM7dp1.gif?f=fotoalbum_large

Mixed Reality dev

• Arjen48
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Kijk, als je op dit moment al een installatie hebt die monofasig is, dan zie ik weinig reden om te veranderen naar een drie fase installatie. Met een monofasige installatie kan je prima je wagen opladen tot zelfs 7,4 kW. Als je dan 10 uur laadt dan heb je een EV bijna van 0 naar 100% opgeladen. Als je dan even aan het koken bent of iets anders dan zal hij wel wat minder laden, maar dat is geen enkel probleem.

Ik zou even de offerte op pauze zetten of annuleren en terug wat onderzoek gaan doen.
Dank voor het advies. Ik denk inderdaad dat ik de laatste offerte even op pauze zet of ga annuleren. Ook al had ik een eerdere offerte al goedgekeurd, maar daar heeft hij mij wat mij betreft niet goed genoeg over geïnformeerd.

• HyperBart
Menesis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:06:
Bij mijn nieuwe woning kwam deze plug voorbij. Als ik het goed begrijp een CEE 1 fase plug aka CEE Blue plug. Volgens de vorige eigenaar is het 32A.
Na enig lezen online begrijp ik nog niet wat ik nu het beste kan kopen om mijn Model 3 op te laden.

Optie 1: Via een converter mijn huidige type2 kabel eropaansluiten: niet aan te raden, want dan heb je geen zekering. Of misschien kan dit helemaal niet.
Optie 2: een dure kabel aanschaffen met EVSE van CEE blue naar Type2
Optie 3: Eigenlijk (volgens chatGPT!) zou ik een thuislader moeten installeren. Maar ik dacht juist dat dit een laadpunt is??

Ik wil het liefst een vaste kabel die ik kan laten hangen (met een slotje met lus via plafond tegen diefstal).

[Afbeelding]
Dit is wat ze een industrieel stopcontact noemen, dat is dus geen laadpunt.

Een laadpunt is niet meer dan een stopcontact of stekker met wat extra draden en heel wat veiligheidsmechanismes, maar het is wel een apart apparaat.

In jouw geval met jouw eisen lijkt het me inderdaad beter om een laadpunt met vaste kabel te installeren. Bv zoiets evt met 32A licentie en LB.
https://charge24.nl/produ...ingle-s-line-socket-rfid/

Een stopcontact lader is ook een optie maar gezien je vraag tot slotje wat zeldzamer.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

@Arjen48 de installateur zal je waarschijnlijk niet af willen zekeren op 32A omdat ze ook de garantie voor de hele kast over moeten nemen. Ik zou het gewoon eisen, loadbalancing is er voor gemaakt, je gebruikt het in de nacht als er grotendeels niet zoveel gebruik is en het is het verschil tussen over night de auto vol of over evening and night de auto vol… je laadkosten dalen er gewoon van op een dynamisch contact en de meerprijs van de zekering heb je in een maand terugverdiend.

3x25A zou ik op die manier ook bekijken… het is niet noodzakelijk, maar als je bezig bent kun je er wel (met een slimme faseverdeling) laadtijd mee winnen

• daemonix
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Precies, maar @Arjen48 vergeet dan niet om 4 of 6 mm2 kabel te laten monteren! Er is helemaal niets mis met op 32A enkelfasig te laden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:13:
Het feit dat jij er geen kent betekend natuurlijk niet dat het niet kan.
Dat is precies waarom ik het zo formuleerde. Ik ken niet de hele markt in detail; ik weet wat ik weet. ;)

<John O`Mill>

@Menesis De Tesla Mobile Charger kan daar mooi op. Vraag me wel even af of het wel een 32A variant is. Zou eerder gokken op 16A. Maar zal ook wel iets op het klepje staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 07-01-2026 07:53 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:55
Hi alle,
Sinds een paar weken rijden wij voor het eerst met een EV.
Ik heb het smart charge pakket(Zaptec Go) van de KIA dealer met beheer abonnement. Maar volgens mij kan ik de laadpaal gewoon beheren via de Zaptec app. Dus vroeg ik me af of ik dat beheer abonnement wel nodig heb of kan dat makkelijk zonder?
Ohmak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:45:
Hi alle,
Sinds een paar weken rijden wij voor het eerst met een EV.
Ik heb het smart charge pakket(Zaptec Go) van de KIA dealer met beheer abonnement. Maar volgens mij kan ik de laadpaal gewoon beheren via de Zaptec app. Dus vroeg ik me af of ik dat beheer abonnement wel nodig heb of kan dat makkelijk zonder?
Je hebt verder geen doorbelasting naar je WG ivm leaseauto? Dan is het volgens mij inderdaad jammer van het geld.

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:55
Inspired schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Je hebt verder geen doorbelasting naar je WG ivm leaseauto? Dan is het volgens mij inderdaad jammer van het geld.
Ah nee, wij rijden prive. Toch maar eens kijken hoe ik de beheerkosten kan opzeggen. Bedankt.
Ohmak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Ah nee, wij rijden prive. Toch maar eens kijken hoe ik de beheerkosten kan opzeggen. Bedankt.
Ja, dan heeft het weinig zin. Helaas zit je er wel 1 jaar aan vast zo te zien. Zou gewoon even bellen en meteen opzeggen.
Kia Charge laadpuntbeheer & Kia Smart Charge
E-Mail: thuisladen@kia-charge.nl
Tel: +31 (0)85 048 7730
Bereikbaar: ma-vr van 08.30 tot 17.00 .

• Arjen48
daemonix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Precies, maar @Arjen48 vergeet dan niet om 4 of 6 mm2 kabel te laten monteren! Er is helemaal niets mis met op 32A enkelfasig te laden.
Thanks voor de toevoeging. Hij gaat het overleggen met de electricien. Volgens internet heb je voor een 32a aardlekautomaat dan minimaal een 5g6mm2 kabel nodig. Klopt dit volgens jou ook of volstaat het met 5g4mm2?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arjen48 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Thanks voor de toevoeging. Hij gaat het overleggen met de electricien. Volgens internet heb je voor een 32a aardlekautomaat dan minimaal een 5g6mm2 kabel nodig. Klopt dit volgens jou ook of volstaat het met 5g4mm2?
Kan dacht ik ook met 4mm2 afhankelijk van de afstand maar 6mm2 zijn de kosten niet dus ik zou voor 6mm2 gaan.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Arjen48
DonJuape schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Kan dacht ik ook met 4mm2 afhankelijk van de afstand maar 6mm2 zijn de kosten niet dus ik zou voor 6mm2 gaan.
De afstand is maar een paar meter,maar wat je idd al zegt, het kost niet veel extra.

• Menesis
Inspired schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:47:
@Menesis De Tesla Mobile Charger kan daar mooi op. Vraag me wel even af of het wel een 32A variant is. Zou eerder gokken op 16A. Maar zal ook wel iets op het klepje staan.
Oh ja, gewoon via een simpele converter plug naar normaal stopcontact en dan die granny charger eraan? Tja dat zou het ook oplossen. Is wel wat trager dan wat het potentieel aankan (als het idd 32A is), maar is snel zat in principe.

Mixed Reality dev

Menesis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Oh ja, gewoon via een simpele converter plug naar normaal stopcontact en dan die granny charger eraan? Tja dat zou het ook oplossen. Is wel wat trager dan wat het potentieel aankan (als het idd 32A is), maar is snel zat in principe.
Als de CEE 32A is kan de Tesla lader ook met 32A laden. Ben je voor 50 EUR klaar.

https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a

Wel even checken of het 16 of 32 is.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30
Menesis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Tesla heeft voor de Mobile Connector deze kabels beschikbaar. In 16A en in 32A.
https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a

Daar heb je dus geen converter plug naar normaal stopcontact voor nodig. Hierdoor kun je dan ook echt op 16A/32A mee laden, en niet maximaal 13A bij de gewone schuko.

Edit: Wat @Inspired zei idd :9

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Menesis
Ik had geen idee dat die plug geswapped kan worden :o Dat lijkt me idd de mooiste oplossing en 50 euro is ook veel beter te verdragen dan 500. Bedankt!

Mixed Reality dev

• Arjen48
Arjen48 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:40:
[...]

De afstand is maar een paar meter,maar wat je idd al zegt, het kost niet veel extra. Ter aanvulling heb ik nog een vraag. Ik heb een inductiekookplaat met volgens mij een maximaal vermogen van 7,4. Deze is volgens mij op 2 groepen verdeeld/aangesloten. Kan je dan nog wel een aparte aardlekautomaat van 32 a plaatsen of word dat teveel?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:07
@Arjen48 dat kan. Door de loadbalancing van de laadpaal is er geen probleem.
Ik heb hier thuis ook inductie en laadpaal op 32A.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Je 7,4kW inductiekookplaat is inderdaad op twee 16A groepen aangesloten, een zgn. kookgroep.
Je kunt rustig nog een 32A aardlekautomaat /groep laten plaatsen voor je laadpunt. Wel is een laadpunt met LB dan aan te bevelen.
Als je in de toekomst naar 3 fasen wil (hoewel dat wellicht niet nodig is omdat je nu met 7,4kW zal kunnen laden) zou je alvast een 3x32A aardlekautomaat kunnen laten plaatsen ipv een 1x32A.

• Arjen48
DonJuape schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Je 7,4kW inductiekookplaat is inderdaad op twee 16A groepen aangesloten, een zgn. kookgroep.
Je kunt rustig nog een 32A aardlekautomaat /groep laten plaatsen voor je laadpunt. Wel is een laadpunt met LB dan aan te bevelen.
Als je in de toekomst naar 3 fasen wil (hoewel dat wellicht niet nodig is omdat je nu met 7,4kW zal kunnen laden) zou je alvast een 3x32A aardlekautomaat kunnen laten plaatsen ipv een 1x32A.
Wat een fijn forum en wederom dank voor je snelle reactie.

• Arjen48
Dank voor je reactie en goed om te weten.
Menesis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:12:
[...]

[...]

Ik had geen idee dat die plug geswapped kan worden :o Dat lijkt me idd de mooiste oplossing en 50 euro is ook veel beter te verdragen dan 500. Bedankt!
Best een prima ding. Paar jaar geleden zat de Schuko en de 16A CEE stekker er ook standaard bij.

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen