Gemak dient de mensGewoonWatSpulle schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:11:
[Afbeelding]
Eerste laadsessie met de Zaptec Go 2 zit er op met 11 kW laden wat een snelheid, niet perse nodig maar nu gewoon het voordeel van kabeltje er inprikken ipv. verlengsnoer door de brievenbus en granny charger.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
dinandus schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:03:
@MPro dan misschien toch het abo bij HWZ nemen, kun je het zelf ook per fase monitoren?
Voor die ene Euro zeker waard denk ik.
/f/image/vyFQusodOkqpR8sudb0s5VTl.png?f=fotoalbum_large)
Ah ik moest een vinkje aanzetten.
Duidelijk dat hij in de eerste piek veel te veel op 1 fase had.
Maar in de 2e piek zou de loadbalancer toch ook al wel zijn werk moeten doen en de belasting moeten corrigeren?
Dit ligt ook aan je meter. Mijn ouders hebben een heel oude slimme meter, een homewizard abbo, maar er komt alleen een totaal waarde uit de meter, daar kan homewizard niet meer van maken helaas.dinandus schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:03:
@MPro dan misschien toch het abo bij HWZ nemen, kun je het zelf ook per fase monitoren?
Voor die ene Euro zeker waard denk ik.
Dat is wel het idee zodra ik een mooie haak heb en een langer zwart kabeltje, deze red het net niet met de kont van de Skoda Superb Combi naar achteren en een laadpoort linksvoor.Miezie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:26:
[...]
Gemak dient de mens. Die kabel zal er vanzelf permanent in zitten
.
Ik denk toch dat je LB niet goed staat of niet werkt. De piek is te hoog en duurt te lang.MPro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:29:
[...]
[Afbeelding]
Ah ik moest een vinkje aanzetten.
Duidelijk dat hij in de eerste piek veel te veel op 1 fase had.
Maar in de 2e piek zou de loadbalancer toch ook al wel zijn werk moeten doen en de belasting moeten corrigeren?
Een dergelijke overbelasting is trouwens geen probleem voor een zekeringsautomaat maar ik begrijp dat je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering? Wellicht kunnen die daar minder goed tegen?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Hij staat op automatisch opladenWouter36 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:49:
@MPro Wat heb je staan in de app bij oplaad modus, standaard opladen, configureren, beschikbare stromen?
Hoofdzekering 75A
1. 234v / 1.0a
2. 233v / 1.0a
3. 230v / 7.0a
Beschikbare stroom
1 20
2 20
3 13
Minimaal beschikbare stroom
1. 0
2. 0
3. 0
Ja die kan ik aanpassen.Wouter36 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:22:
Kun je de waarde van de hoofd zekering aanpassen? Dan weet je zeker dat het niet nog een keer gebeurd. Al zijn deze waardes allemaal correct volgens mij.
Als ik chatgpt raadpleeg geeft hij aan dat de hoofdzekering op 25a zou moeten staan. Het maximale van 1 fase en niet het totaal van 3.
Als test heb ik hem net op 24 gezet, veilige marge. Eens kijken wat er vannacht gaat gebeuren.
Bedankt tot zover.
@MPro Je weet dat je Stedin kunt vragen om jouw smeltzekeringen te vervangen door automaten? Ja, dat kost wat, maar ik meen dat je dit terugverdient binnen 2x laten komen voor het vervangen van een doorgebrande smeltveiligheid (zelf ff op/uitzoeken).MPro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Ja, wel over het totaal, maar niet per fase.
De eerste piek is hij doorgebrand.
Stedin heeft hem rond 9uur vervangen en ook de thuisaccu in een andere fase gezet.
[Afbeelding] nog eens getest met veel apparatuur aan, ging goed maar wel met samen geknepen billen🫣
Als het kan stel ik het liever iets veiliger af in de loadbalancer om dit sowieso te voorkomen.
De 3 fase zekeringen zijn nog oude stoppen dus kan ze ook niet zelf vervangen als het mis gaat.
Daarna hoef je niet meer met geknepen billen te zitten als je gaat experimenteren.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik ken de Zaptec niet maar bij de andere laadpunten is de limiet instelling inderdaad per fase.MPro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Ja die kan ik aanpassen.
Als ik chatgpt raadpleeg geeft hij aan dat de hoofdzekering op 25a zou moeten staan. Het maximale van 1 fase en niet het totaal van 3.
Als test heb ik hem net op 24 gezet, veilige marge. Eens kijken wat er vannacht gaat gebeuren.
Bedankt tot zover.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Chatgpt heeft nu een keer gelijkMPro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:38:
[...]
Ja die kan ik aanpassen.
Bedankt tot zover.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee, hij ging uit van 75 A per fase.Inspired schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:22:
Vraag me af of het nu veel beter gaat. Hij ging blijkbaar voorheen uit van 20/21A per fase beschikbaar? En toch niet ingrijpen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dus gezien de reacties:MPro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Hij staat op automatisch opladen
Hoofdzekering 75A
1. 234v / 1.0a
2. 233v / 1.0a
3. 230v / 7.0a
Beschikbare stroom
1 20
2 20
3 13
1. 0
2. 0
3. 0
25 instellen ipv 75. Als je zekeringen goed zijn is 24 niet nodig.
Voor wat betreft beschikbare stroom: zit je achter een 3x20 automaat? Dan daar niks aan doen. Anders 3x16 waarschijnlijk.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zie hier toch echt wat anders; MPro in "Thuisladen van je EV deel 2"
1 gebruik en 20 beschikbaar. Dus ik snap weinig van deze paal.
@MPro je hebt hem wel op Automatic charging staan? Als ik de documentatie goed begrijp dan doet hij niks met LB op de default mode?
https://help.zaptec.com/h...29-Hoe-werkt-de-Laadmodus
Ik gok dat er toch ergens ook nog een aansluitingswaarde ingevuld is van 25A. Dan zal hij 80% pakken en dus is in principe de limiet 20A. Al lijkt LB nu dus niks te doen. Wellicht door de laadmodus. Die (verkeerde) zekeringswaarde doet nu verder niks. Is alleen van belang als LB wel werkt, en je zelf stroom opwekt.
[ Voor 51% gewijzigd door Inspired op 02-01-2026 11:48 ]
Thuis situatie: Meterkast aansluiting met 3x25A en zonnepanelen met een 5.6kW omvormer. Verder is er een warmtepomp aanwezig.
Bedachte oplossing: Gegeven de wens om straks zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gaan gebruiken en de meterkast aansluiting lijkt een 11kW laadpaal voldoende. Dit betekend een grondkabel 4x6mm2 (gegeven de afstand, waarbij de kabellengte +- 80 meter zal bedragen van meterkast tot paal). Aanmerkingen op deze oplossing?
Verder leg ik 2x UTP neer (CAT5E of hoger): een voor load balancing en een voor (mogelijk) bidirectioneel laden (in de toekomst interessant voor de warmtepomp wellicht). Aanmerkingen op deze oplossing?
Ik zou een lange mantelbuis leggen en die leeg houden denk ik. Al is 50 meter kabel trekken ook niet per se eenvoudig dan…-unknown schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:40:
Ik zoek een stukje advies: Bij mij thuis gaat de binnentuin "open" dus een goed moment om snel een kabel te leggen tot aan mijn eigen tuin (afstand is 50 meter +, zelfstandig dit doen in de toekomst is een kostbare aangelegenheid). Aangezien ik nu geen elektrische auto heb zal er niet direct een paal komen/aansluiting in het huis, maar wil wel graag een toekomstbestendige oplossing.
Thuis situatie: Meterkast aansluiting met 3x25A en zonnepanelen met een 5.6kW omvormer. Verder is er een warmtepomp aanwezig.
Bedachte oplossing: Gegeven de wens om straks zoveel mogelijk eigen zonnestroom te gaan gebruiken en de meterkast aansluiting lijkt een 11kW laadpaal voldoende. Dit betekend een grondkabel 4x6mm2 (gegeven de afstand, waarbij de kabellengte +- 80 meter zal bedragen van meterkast tot paal). Aanmerkingen op deze oplossing?
Verder leg ik 2x UTP neer (CAT5E of hoger): een voor load balancing en een voor (mogelijk) bidirectioneel laden (in de toekomst interessant voor de warmtepomp wellicht). Aanmerkingen op deze oplossing?
En anders 6mm2 en utp grondkabels met genoeg over laten aan beiden uiteinden zodat het aan 1 stuk van meterkast naar laadpunt is.
En documenteer goed waar het spul ligt en doe het diep genoeg.
Een 5x6mm2 en twee UTP trekken door een mantelbuis van 50 meter is geen pretje.jongetje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:55:
Of je legt een mantelbuis met een trekkabel/touw erin. Kun je altijd later iets erin trekken wat nodig is.
Ach, met een goed, stevig touw krijg je het er ook wel over 300 meter door. (Dan heb je wel een lier nodig, maar 50 meter is echt geen probleem als je netjes invoert).Inspired schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Een 5x6mm2 en twee UTP trekken door een mantelbuis van 50 meter is geen pretje.Zou zelf ervoor zorgen dat het er meteen in zit. Helemaal als het geen rechte trace is.
inderdaad 4x6 en 2x utp leggen! Ik zou geen mantelbuis leggen, dat is echt drama op deze afstanden. En de hovenier die de bestrating oid gaat leggen boeit het niks als hij die buis een keer plat rijd met zn shovel. en daar kom jij pas achter als het te laat is.-unknown schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:40:
Ik zoek een stukje advies: Bij mij thuis gaat de binnentuin "open" dus een goed moment om snel een kabel te leggen tot aan mijn eigen tuin (afstand is 50 meter +, zelfstandig dit doen in de toekomst is een kostbare aangelegenheid). Aangezien ik nu geen elektrische auto heb zal er niet direct een paal komen/aansluiting in het huis, maar wil wel graag een toekomstbestendige oplossing.
Ik word in ieder geval al een beetje verdrietig als ik mantelbuis in een offerteaanvraag zie staan
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Bel ik jou de volgende keer.jongetje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:49:
[...]
Ach, met een goed, stevig touw krijg je het er ook wel over 300 meter door. (Dan heb je wel een lier nodig, maar 50 meter is echt geen probleem als je netjes invoert).
Inderdaad moet de hoofdzekering op 25 A.MPro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Hij staat op automatisch opladen
Hoofdzekering 75A
1. 234v / 1.0a
2. 233v / 1.0a
3. 230v / 7.0a
Beschikbare stroom
1 20
2 20
3 13
1. 0
2. 0
3. 0
Ik denk dat de "beschikbare stroom" gekoppeld is aan wat de lader mag pakken maximaal, en die zal dus waarschijnlijk op 20A staan per fase. Als je een auto hebt die maar 16A per fase kan laden maakt dat niet veel uit maar die kun je denk ik ook op 16A zetten. Maar hoofdfase op 25A instellen zal zeer waarschijnlijk je probleem al hebben opgelost.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Dat zal niks uitmaken lijkt me. Hij doet er nu ook al niks blijkbaar.adjego schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Inderdaad moet de hoofdzekering op 25 A.
Ik denk dat de "beschikbare stroom" gekoppeld is aan wat de lader mag pakken maximaal, en die zal dus waarschijnlijk op 20A staan per fase. Als je een auto hebt die maar 16A per fase kan laden maakt dat niet veel uit maar die kun je denk ik ook op 16A zetten. Maar hoofdfase op 25A instellen zal zeer waarschijnlijk je probleem al hebben opgelost.
Ik neig sterk naar Peblar. Nederlands product en goede evcc-integratie.HyperBart schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:56:
[...]
Alfen (optioneel en maximaal flexibel: met evcc erbij)
Peblar
Twijfel alleen tussen Home en Business. De Home past eigenlijk perfect bij wat ik nu nodig heb, maar sluit V2H/V2G definitief uit. Met een Ioniq 5 die ik waarschijnlijk de komende 5 jaar houd, voelt dat toch als een gemiste kans.
De Business is toekomstbestendigr (V2X-ready), maar voor thuis eigenlijk overkill en mindre aantrekkelijk.
Benieuwd hoe anderen dit zien: ga je voor wat je nu nodig hebt (Home), of betaal je extra voor een toekomstige functie (Business)?
Behalve als er een keer misschien wel een auto komt laden die meer dan 16A kan laden? Weet niet wat voor automaat er is gebruikt in de meterkast voor de laadpaal.Inspired schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:30:
[...]
Dat zal niks uitmaken lijkt me. Hij doet er nu ook al niks blijkbaar.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet. Over een paar jaar zijn er misschien wel veel meer en betere opties, batterijensystemen met DC laders die beter te betalen zijn. Opladen op zon is nu al “interessant”, daarom voor een home voor m’n ouders gekozen.rickoa schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Ik neig sterk naar Peblar. Nederlands product en goede evcc-integratie.
Twijfel alleen tussen Home en Business. De Home past eigenlijk perfect bij wat ik nu nodig heb, maar sluit V2H/V2G definitief uit. Met een Ioniq 5 die ik waarschijnlijk de komende 5 jaar houd, voelt dat toch als een gemiste kans.
De Business is toekomstbestendigr (V2X-ready), maar voor thuis eigenlijk overkill en mindre aantrekkelijk.
Benieuwd hoe anderen dit zien: ga je voor wat je nu nodig hebt (Home), of betaal je extra voor een toekomstige functie (Business)?
Haha, dat mag.
Heb tijdens mijn glasvezel avontuur kunstof buizen door een mantelbuis van 300 meter laten trekken. Een lier, een emmer "glijmiddel" en goed invoeren vanaf een haspel en goed invoeren.
Met 50 meter recht traject op 40 a 60cm diep trek je 1 kabel en 2 utp prima door een mantelbuis. Met een paar man trekken en in het ergste geval met een kleine lier.
Maar ik zou sowieso die utp in een mantelbuis leggen, voor bescherming en kun je bij problemen redelijk eenvoudig vervangen.
Waarom zou je het doen? Nu in een keer het goede leggen scheelt je later met een paar man kabel er in trekken.jongetje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:49:
[...]
Haha, dat mag.
Heb tijdens mijn glasvezel avontuur kunstof buizen door een mantelbuis van 300 meter laten trekken. Een lier, een emmer "glijmiddel" en goed invoeren vanaf een haspel en goed invoeren.
Met 50 meter recht traject op 40 a 60cm diep trek je 1 kabel en 2 utp prima door een mantelbuis. Met een paar man trekken en in het ergste geval met een kleine lier.
Maar ik zou sowieso die utp in een mantelbuis leggen, voor bescherming en kun je bij problemen redelijk eenvoudig vervangen.
Leg er dan een mantelbuis naast voor de zekerheid.
Een kunstof buis in een kunstof buis glijd denk ik ook wel net even wat lekkerder dan een kabel met 2 utps.
Hoe gaat V2X precies werken en sluit de Peblar dan aan bij de eisen?rickoa schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Ik neig sterk naar Peblar. Nederlands product en goede evcc-integratie.
Dat is nu allemaal nog onbekend. Er is een ISO-norm. Maar die zal ongetwijfeld ook ruimte voor interpretaties overlaten. Voor Skoda heb ik 1 video gezien over de toekomstige V2X integratie en daar hebben ze het over een DC-laadpaal.
Ook ik loop met de gedachte rond voor V2X integratie maar het allemaal nog onduidelijk. O.a Skoda geeft aan dat V2H in de loop van 2026 via een software update geactiveerd zal gaan worden. Hoe vaag wil je het hebben. Verhalen over fabrikanten en toekomstige software-updates kennen we allemaal.
En zoals vaker met nieuwe technologie is het maar de vraag welke "standaarden" gaan winnen. Zit je met een laadpunt dat "ready" is voor de verkeerde standaard. Het begrip "ready" is trouwens ook behoorlijk ongedefinieerd en kun je vast geen rechten aan ontlenen.Athome schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Hoe gaat V2X precies werken en sluit de Peblar dan aan bij de eisen?
Dat is nu allemaal nog onbekend. Er is een ISO-norm. Maar die zal ongetwijfeld ook ruimte voor interpretaties overlaten. Voor Skoda heb ik 1 video gezien over de toekomstige V2X integratie en daar hebben ze het over een DC-laadpaal.
Ook ik loop met de gedachte rond voor V2X integratie maar het allemaal nog onduidelijk. O.a Skoda geeft aan dat V2H in de loop van 2026 via een software update geactiveerd zal gaan worden. Hoe vaag wil je het hebben. Verhalen over fabrikanten en toekomstige software-updates kennen we allemaal.
Zie ook deze eerder gedeelde samenvatting: https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 03-01-2026 10:59 ]
Er staat ook een lijstje met modellen en hun V2X technologie. DC voert toch de boventoon en die palen zijn voor de consument gewoon te duur.
Het regeltje over slijtageclaim is inderdaad iets waar de fabrikanten nog een antwoord op moeten verzinnen. Al moet je wel een fanatieke stroomverbruiker met heel veel zonnepanelen zijn (als thuis verbruiker) wil je de accu van de auto daar op willen verslijten.
Ik denk dat een 50kWh accu straks (tegen dat V2X gemeengoed is) 5k kost, dat lijkt me een betere optie dan die accu op wielen af en toe misbruiken voor dat doel.Athome schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Hoe gaat V2X precies werken en sluit de Peblar dan aan bij de eisen?
https://media.s-bol.com/79PrGK3wq48G/1200x896.jpg
Of is het meer een PVC/afvoerbuis die ik ook in het huis gebruik? Of zouden jullie aanraden om helemaal geen buis te gebruiken en het gewoon koud in de grond te leggen? Aangezien ik toch aan het graven ben wilde ik ook gelijk stroomkabels leggen voor de tuinverlichting (ik heb nu geen idee hoe ze liggen en wat de kwaliteit er van is) en netwerkkabels. Mag dat allemaal bij elkaar in de buis? Weet dat er van netwerkkabels wordt gezegd dat ze los moeten liggen, maar is dat alleen vanwege mogelijke storingen? (op de netwerkkabel komt alleen de video deurbel en mogelijk een wifi accespunt voor de auto).
En dan ook nog bij thuisaccu’s niet per se voor DC set-up willen gaan…
DC van PV naar auto of thuisaccu gaat hier simpelweg niet lukken door bekabeling. AC naar DC voor de auto lijkt mij een inefficiënt gebeuren.
Volgens mij is het verstandig om uit te gaan van AC van en naar de auto en verder redelijk afhankelijk van de verdere huisinstallatie… waarbij je je geen buil zal vallen aan iso15118 ready. En anders is het op de levensduur een paar 100 euro bad luck.
[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 03-01-2026 12:43 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat is een net iets andere markt………V_ger schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:48:
HD ready anyone? Of ben ik nu oud?
Deze pagina: https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer (eerder al vermeld door @DonJuape ), geeft wat inzicht.
Hoezo? Is 1 conversie stap minder. De EV moet namelijk nu (uitgaande van een AC laadpunt) van AC naar DC voor de accu.Miezie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:42:
Voor V2x ons ineens druk maken om DC of AC? Terwijl we op de snelweg DC liever mijden? Twijfelen aan een ISO standaard waar al jaren aan gewerkt wordt? En dat dan weer als argument voeren om ergens in de aanschaf geen rekening mee te houden? I’m lost…
En dan ook nog bij thuisaccu’s niet per se voor DC set-up willen gaan…
DC van PV naar auto of thuisaccu gaat hier simpelweg niet lukken door bekabeling. AC naar DC voor de auto lijkt mij een inefficiënt gebeuren.
En je zult ook net zo vaak alsnog AC uit het net nodig hebben om je auto te laden, zeker in de winter. Dat beetje voordeel wat je in de zomer hebt ga je nooit terugverdienen met een dure DC laadpaal.DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Hoezo? Is 1 conversie stap minder. De EV moet namelijk nu (uitgaande van een AC laadpunt) van AC naar DC voor de accu.
[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 03-01-2026 13:43 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De enige die met 1 DC AC conversie uitkan is een omvormer die via DC direct een (meestal thuis)accu vult. Dan is het verlies kleiner dan bij een AC DC omzetting.
Daarnaast is het bij V2H vooral belangrijk dat of V2H stopt of dat het huis in eilandbedrijf gaat bij een uitval van het net. Zoiets als het backup interface van Solaredge doet.
Ik had mijn post net wat genuanceerd. Theoretisch is DC zeker leuk, maar of je er financieel voordeel uithaalt over de levensduur is maar de vraag. Je hebt extra rendement op de momenten dat er veel overschot is, lijkt me niet zo boeiend.janne_nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:42:
En hoe denk je dat die DC laadpaal DC krijgt? Met een auto heb je altijd 2 keer een omzetting.
De enige die met 1 DC AC conversie uitkan is een omvormer die via DC direct een (meestal thuis)accu vult. Dan is het verlies kleiner dan bij een AC DC omzetting.
Daarnaast is het bij V2H vooral belangrijk dat of V2H stopt of dat het huis in eilandbedrijf gaat bij een uitval van het net. Zoiets als het backup interface van Solaredge doet.
Eilandbedrijf? 2 uur per jaar of zo? Daar slaap ik wel doorheen.
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 03-01-2026 13:48 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Jij wel, mijn datacenter niet.guido66 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Eilandbedrijf? 2 uur per jaar of zo? Daar slaap ik wel doorheen.
Eilandbedrijf mag toch niet in Nederland?daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Jij wel, mijn datacenter niet.Daarnaast ben ik verzekerd van een goede netspanning, overspanning wordt gefilterd.
dat kost het nu al als je alleen de batterij rekent. (Dus zonder omvormer en bekabeling)mitsumark schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat een 50kWh accu straks (tegen dat V2X gemeengoed is) 5k kost, dat lijkt me een betere optie dan die accu op wielen af en toe misbruiken voor dat doel.
https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html
[ Voor 13% gewijzigd door Aziona op 03-01-2026 15:38 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Dat omzetten doet de auto voor zichzelf toch beter dan wat direct DC voor de auto doet? Dat is toch het hele euvel met snelladers ook? Los van de laadsnelheid… waarom moet dat dan ineens in het geval van V2x wel met DC voor de marginal gain? Dat snap ik nietDonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Hoezo? Is 1 conversie stap minder. De EV moet namelijk nu (uitgaande van een AC laadpunt) van AC naar DC voor de accu.
Als jij gegarandeerd compleet ontkoppeld bent, ook met de aarding, is er niemand die dat tegen kan houden. Het werkt perfect hier…DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:15:
[...]
Eilandbedrijf mag toch niet in Nederland?
@DonJuape Huh? Hoezo ‘mag niet’? Kun je dat uitleggen?DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:15:
[...]
Een eiland is zwevend, volledig gescheiden van het net, want anders is het geen eiland. En dan heeft er toch niemand last van?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Vind het wat ver gezocht dat twee utp kabels niet bij elkaar mogen. Kan me niet voorstellen dat hier maar enig conflict kan ontstaan. Tevens komt alles toch echt bij elkaar bij de router.Eppo © schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:09:
Misschien een stomme vraag, maar wat voor mantelbuis gebruik ik voor als ik de kabel door de grond ga aanleggen? Is dat deze:
https://media.s-bol.com/79PrGK3wq48G/1200x896.jpg
Of is het meer een PVC/afvoerbuis die ik ook in het huis gebruik? Of zouden jullie aanraden om helemaal geen buis te gebruiken en het gewoon koud in de grond te leggen? Aangezien ik toch aan het graven ben wilde ik ook gelijk stroomkabels leggen voor de tuinverlichting (ik heb nu geen idee hoe ze liggen en wat de kwaliteit er van is) en netwerkkabels. Mag dat allemaal bij elkaar in de buis? Weet dat er van netwerkkabels wordt gezegd dat ze los moeten liggen, maar is dat alleen vanwege mogelijke storingen? (op de netwerkkabel komt alleen de video deurbel en mogelijk een wifi accespunt voor de auto).
Zoals anderen al opmerken: van wie niet? Ik weet dat zelfs cwntrales soms in eilandbedrijf draaien voor de synchronisatie met het net.DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:15:
[...]
Ik bedoelde meer of de stroomkabel voor de tuinverlichting, de stroomkabel voor de laadpaal en de utp kabels in 1 buis mochten of gaat dat problemen geven? Of kan bijv de utp kabels en de stroomkabel van de verlichting wel bij elkaar en moet de kabel van de laadpaal apart worden gehouden.nDirect090 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Vind het wat ver gezocht dat twee utp kabels niet bij elkaar mogen. Kan me niet voorstellen dat hier maar enig conflict kan ontstaan. Tevens komt alles toch echt bij elkaar bij de router.
PV omvormers moeten bijvoorbeeld verplicht uitschakelen als de netstroom wegvalt (anti eilandbedrijf functie). Ik denk dat het in de NEN 1010 staat maar ik weet de details niet hoor.daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Zoals anderen al opmerken: van wie niet? Ik weet dat zelfs cwntrales soms in eilandbedrijf draaien voor de synchronisatie met het net.
Er werd in de eerder gedeelde link over V2G ook aan gerefereerd als een van de dingen waar de regelgeving nog niet klaar voor is (https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer).
Anyway, als je zoals @Miezie een installatie hebt die je bij stroomuitval ontkoppelt van het net (dus niet teruglevert), dan mag het vast.
[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 03-01-2026 22:05 ]
Is dat niet zo'n beetje de definitie van eilandbedrijf, dat je losgekoppeld bent van een eventueel aanwezig grid?DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:58:
[...]
Anyway, als je zoals @Miezie een installatie hebt die je bij stroomuitval ontkoppelt van het net (dus niet teruglevert), dan mag het vast.
Die uitschakeling van bijvoorbeeld PV omvormers is een veiligheidseis zodat er bij stroomuitval veilig aan de andere kant gewerkt kan worden. Daarom is het ontkoppelen van belang. Als je dat ontkoppelen regelt is er verder niks wat je tegenhoudt, dan is het gewoon draaien op een batterij.DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:58:
[...]
PV omvormers moeten bijvoorbeeld verplicht uitschakelen als de netstroom wegvalt (anti eilandbedrijf functie). Ik denk dat het in de NEN 1010 staat maar ik weet de details niet hoor.
Er werd in de eerder gedeelde link over V2G ook aan gerefereerd als een van de dingen waar de regelgeving nog niet klaar voor is (https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meer).
Zover ik weet mag het gewoon bij elkaar. Ik neem aan dat alle kabels nog een eigen omwenteling/bescherming hebben. Dus als ze in grond zonder buis kunnen, zie ik geen probleem als ze wel bij elkaar in een buis liggen.Eppo © schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Ik bedoelde meer of de stroomkabel voor de tuinverlichting, de stroomkabel voor de laadpaal en de utp kabels in 1 buis mochten of gaat dat problemen geven? Of kan bijv de utp kabels en de stroomkabel van de verlichting wel bij elkaar en moet de kabel van de laadpaal apart worden gehouden.
Klopt maar de functie op een omvormer en een thuisaccu heet wel degelijk anti-eillandbedrijffunctie. En dit is dus ook nog een van de dingen die ze moeten regelen voor V2G. Een standaard huisinstallatie ontkoppelt namelijk niet automatisch van het net bij stroomuitval. Zonder anti eiland functie is het dan voor de monteurs die in de straat aan het werk zijn niet veilig.ASW1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:09:
[...]
Is dat niet zo'n beetje de definitie van eilandbedrijf, dat je losgekoppeld bent van een eventueel aanwezig grid?
Er moet dan idd een ATS tussen in je groepenkast die je van het net ontkoppelt.DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:15:
[...]
Klopt maar de functie op een omvormer en een thuisaccu heet wel degelijk anti-eillandbedrijffunctie. En dit is dus ook nog een van de dingen die ze moeten regelen voor V2G. Een standaard huisinstallatie ontkoppelt namelijk niet automatisch van het net bij stroomuitval. Zonder anti eiland functie is het dan voor de monteurs die in de straat aan het werk zijn niet veilig.
In de praktijk heb je die denk ik eerder nodig om te zorgen dat je überhaupt een functionerend thuisnetwerk hebt ipv dat jouw stroom door de hele wijk geabsorbeerd wordt dan voor de veiligheid van de monteurs, maar ik laat me hierover graag beleren.
Iedereen die met eigen stroombron als back-up werkt ergens waar het grid regelmatig wegvalt weet dat je moet loskoppelen omdat het anders sowieso nooit gaat werken, dus er is gelukkig wel een sterke incentive om het op juiste wijze te installeren.
Los van de veiligheid heeft anti-eilandbedrijf een tweede functie: als het net terug komt moet er eerst gesynchroniseerd worden met de netfrequentie anders krijg je een hele mooie knal. Bij sigenstor duurt het tot 2 minuten voordat een en ander weer in sync is en er automatisch wordt teruggeschakeld (zie dat hier gebeuren bij real live en bij testen). De zonnepanelen merken er niets van omdat er binnen 20 ms wordt overgeschakeld op eilandbedrijf. Het enige is dat de auto's niet aan het laden moeten zijn, dat trekt de omvormer (12 kW) niet als er ook iets in huis wordt gebruikt.DonJuape schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:15:
[...]
Klopt maar de functie op een omvormer en een thuisaccu heet wel degelijk anti-eillandbedrijffunctie. En dit is dus ook nog een van de dingen die ze moeten regelen voor V2G. Een standaard huisinstallatie ontkoppelt namelijk niet automatisch van het net bij stroomuitval. Zonder anti eiland functie is het dan voor de monteurs die in de straat aan het werk zijn niet veilig.
[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 04-01-2026 08:33 ]
Bij mijn Solaredge (die max 5kW kan leveren), start alles weer in eilandbedrijf in 1 a 2 seconden. Bij terugkomen van de spanning ging dat nagenoeg naadloos. Dit allemaal bij een test vorige week, waarbij het wachten op terugkomen van de wifi jet langste duurde. (Wellicht 1 wifi ap eens op de ups aansluiten).
Een v2h auto/laadpaal zal dan ook helemaal moeten uitschakelen zoals een omvormer of een apart backup interface moeten hebben om het net los te koppelen. Ik verwacht dat dit in de toekomst nog wel komt.
Maar nog klimatisering aangezet. Hij gaat dan weer 'laden'. Hij ving aan met 10A per fase, maar gaat dan snel terug, en uiteindelijk 6A 1 fase. Hoe bepaalt hij vanaf welke fase dat hij dat doet eigenlijk?
Heb hem dit ook wel eens op L1 zien doen, maar nu pakt ie L2.
Gewoon toeval?
/f/image/PbVwnzjKBeOq9oFzz3dja7Xs.png?f=fotoalbum_large)
*Dit is de loaner, de daadwerkelijke SOC en target in de grafiek zijn van de auto die nu in de werkplaats staat.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Een EV die op 3 fasen kan laden, laadt op elke fase met evenveel vermogen.paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:39:
Auto was vol* (of althans target bereikt)
Maar nog klimatisering aangezet. Hij gaat dan weer 'laden'. Hij ving aan met 10A per fase, maar gaat dan snel terug, en uiteindelijk 6A 1 fase. Hoe bepaalt hij vanaf welke fase dat hij dat doet eigenlijk?
Heb hem dit ook wel eens op L1 zien doen, maar nu pakt ie L2.
Gewoon toeval?
[Afbeelding]
*Dit is de loaner, de daadwerkelijke SOC en target in de grafiek zijn van de auto die nu in de werkplaats staat.
Tenzij hij op 1fase laadt ipv 3DonJuape schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Een EV die op 3 fasen kan laden, laadt op elke fase met evenveel vermogen.
En dan laadt hij altijd op fase 1 van het laadpunt.
Mijn laadpaal kan zowel 1 als 3 fase, is instelbaar in de instellingen.DonJuape schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:20:
[...]
En dan laadt hij altijd op fase 1 van het laadpunt.
Of hij automatisch van 3 naar 1 fase gaat heb ik nooit getest bij weinig vraag (zoals voorverwarmen).
Lijkt een leuke niet TE dure laadpaal die alles wel kan zo te zien dat ik in een eerdere vraag stelde. Ik hem hier bij Tweakers zo even niet terug.
niet als hij maar weinig nodig heeft om alleen de klimatisering in stand te houden. (zo blijkt) De laadpaal staat nog steeds 3 fase 18A.DonJuape schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Een EV die op 3 fasen kan laden, laadt op elke fase met evenveel vermogen.
De auto is zelf van 3 naar 1 fase geschakeld.
De vraag was dan ook meer waarom hij een willekeurige (?) fase daar voor pakt.
Dat is heel bijzonder, in principe hoort hij alleen L1 te pakken, althans de fase die op L1 op de laadpaal is aangesloten. Dat zou niet mogen wisselen. Hebben ze de fases niet wat anders aangesloten op je laadpaal?paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:41:
[...]
niet als hij maar weinig nodig heeft om alleen de klimatisering in stand te houden. (zo blijkt) De laadpaal staat nog steeds 3 fase 18A.
De auto is zelf van 3 naar 1 fase geschakeld.
De vraag was dan ook meer waarom hij een willekeurige (?) fase daar voor pakt.
Zodoende weet ik ook dat het de laadpaal niet is, maar de auto zelf.daemonix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Dat is heel bijzonder, in principe hoort hij alleen L1 te pakken, althans de fase die op L1 is aangesloten. Dat zou niet mogen wisselen. Hebben ze de fases niet wat anders aangesloten op je laadpaal?
Ik ben altijd heel secuur op bruin zwart grijs, en sluit alles wat 3 fase is ook dusdanig aan in de groepenkast, zodat er nooit verwarring kan ontstaan. Bovendien is alles makkelijker te volgen.
Mijn laadpaal kan alleen 1 fase laden als je maar 1 fase aansluit, en dat doe ik middels een contactor (L2 en L3 afschakelen) En dat staat gewoon aan, zie ook de toggle. Bovendien: al zou hij uit staan, dan blijft alleen L1 over.
Ik heb hem eerder toevallig van L1 zien pakken bij 'vol' en klimatiseren, maar nu dus L2, en dat vond ik bijzonder. (beide keren BMW)
/f/image/hcf5d4K2gDdhscLVGorqXqJU.png?f=fotoalbum_large)
Zelfs maar 5A aan de groepenkast zijde. De laadpaal staat 35m verderop.
4.5A aan de laadpaal,
edit:
en van fase L1 en L3 0.5A. Is samen toch ook soort van 6A.
Blijf het apart vinden. 0.5 + 5 + 0.5
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 17:21 ]
Als SolarEdge One Pro. Blij meejanne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:40:
Iemand ervaring met een Nextblue Edge Max? MID meter, assymetrisch laden, OCCP 1.6j, max 22kW en nog wat leuke dingen (Loadbalancing vie de Nextblue Zen met ct klemmen).
Lijkt een leuke niet TE dure laadpaal die alles wel kan zo te zien dat ik in een eerdere vraag stelde. Ik hem hier bij Tweakers zo even niet terug.
Cable lock werkt prima, koppelt altijd prima direct met de auto, OCPP werkt makkelijk, heel makkelijk te installeren, stabiel, zowel wifi als ethernet, loadbalancing doet ie goed. Display niet teveel van te verwachten, is veel te klein en out of direct sight.
Als je de MID meter niet nodig hebt zou ik voor de Edge 2 gaan…
[ Voor 23% gewijzigd door Miezie op 04-01-2026 19:20 ]
Ondersteund tie via Solaredge ook asymmetrisch loadbalancing trouwens? Ik vind de settings voor mijn Solaredge charger (niet de pro) maar minnetjes
Dit was een iX1, de ander een i7.daemonix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:03:
Wat voor auto is het? Ik vind dat wel heel ongewenst gedrag, ik heb expres op L1 niet heel veel zitten om daar enkelfase te laden. Als dan de auto zelf denkt te bepalen wat hij moet doen schopt hij de planning in war.
Ik vind het ook heel maf. Nu gaat het maar om enkele Amperes natuurlijk, en er is altijd nog de loadbalancing.
Edit, even opgezocht. De vorige keer (dat ik het zag)
Was het 7.5A op L1, 0.5 op L2 en 0.5 op L3.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 04-01-2026 20:57 ]
Asymmetrisch bedoel je loadbalancing en OCPP backend tegelijk?janne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:48:
MID meter is nodig, net als de ZEN voor loadbalancing. Ik kijk naar een unbranded die ik wil koppelen aan eflux road. Ook de plug & charge lijkt me handig.
Ondersteund tie via Solaredge ook asymmetrisch loadbalancing trouwens? Ik vind de settings voor mijn Solaredge charger (niet de pro) maar minnetjes
Ik denk dat dat nog een software update nodig heeft (conform andere topic). Ik zou dat even navragen bij je installateur (incl. de verdere te verwachten updates).
M.n. iso15118 in het SolarEdge ecosysteem met accu’s lijkt me van belang.
Bijzonder maar binnen spec prima toegelaten.paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Dit was een iX1, de ander een i7.
Ik vind het ook heel maf. Nu gaat het maar om enkele Amperes natuurlijk, en er is altijd nog de loadbalancing.
Edit, even opgezocht. De vorige keer (dat ik het zag)
Was het 7.5A op L1, 0.5 op L2 en 0.5 op L3.
Als je drie fasen aanbiedt mag hij ze allemaal gebruiken. Ik vermoed dat ze de verwarming bij 3 fasen vooral op l2 hangen intern en bij slechts eenfasig laden uiteraard de relais in de auto omzetten zodat alles op l1 hangt.
Ik heb het gedrag nog niet gezien op een i5 (deelt veel met een i7) maar ik laad zga uitsluitend op een fase.
V2G idd voorbereid, maar dat zul je alleen met een niet lease auto zonder diefstal/fraude kunnen gebruiken. En uiteraard een auto die dat ondersteund. Maar niet belangrijk in de keuze.
Asymmetrisch laden kan niet gecontroleerd.janne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:05:
Nee, asymmetrisch in dit geval betekend met verschillende vermogens over de fases de auto laden.
V2G idd voorbereid, maar dat zul je alleen met een niet lease auto zonder diefstal/fraude kunnen gebruiken. En uiteraard een auto die dat ondersteund. Maar niet belangrijk in de keuze.
De standaard van laden AC spect dat er een blokgolf (pwm) op een draadje wordt gezet waardoor de auto weet hoeveel hij max kan trekken. Dit geldt voor alle fases, be that one or three. Dus de auto gaat dan normaal altijd gelijk LADEN, uitzonderlijk kan je een asymmetrische belasting hebben (zie hierboven casus) maar het is in ieder geval niet mogelijk om per fase aan de auto signaleren hoeveel er op mag.
Ook vaag is dat ik ook deze leen-iX1 op AC 32A kan zetten, instel op 20A (net als de andere) maar hij dan geen 18A slikt.HyperBart schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:03:
[...]
Bijzonder maar binnen spec prima toegelaten.
Als je drie fasen aanbiedt mag hij ze allemaal gebruiken. Ik vermoed dat ze de verwarming bij 3 fasen vooral op l2 hangen intern en bij slechts eenfasig laden uiteraard de relais in de auto omzetten zodat alles op l1 hangt.
Ik heb het gedrag nog niet gezien op een i5 (deelt veel met een i7) maar ik laad zga uitsluitend op een fase.
Ben wel benieuwd waar dat asymmetrische genoemd staatjanne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:05:
Nee, asymmetrisch in dit geval betekend met verschillende vermogens over de fases de auto laden.
Ik heb ‘m er nog niet op betrapt, de faseverdeling is hier verder prima met alles waardoor de 11kW nog niet in het gedrang is geweest.
[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 04-01-2026 21:41 ]
De auto geeft aan wat max kan, de laadpaal bepaald dat. De auto zal idd nooit per fase een verschillende load vragen.HyperBart schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:09:
[...]
Asymmetrisch laden kan niet gecontroleerd.
De standaard van laden AC spect dat er een blokgolf (pwm) op een draadje wordt gezet waardoor de auto weet hoeveel hij max kan trekken. Dit geldt voor alle fases, be that one or three. Dus de auto gaat dan normaal altijd gelijk LADEN, uitzonderlijk kan je een asymmetrische belasting hebben (zie hierboven casus) maar het is in ieder geval niet mogelijk om per fase aan de auto signaleren hoeveel er op mag.
Kijkt even bij NextBlue als je daar meer uitleg over wil.
Gedaan! Was me nooit opgevallen.janne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:42:
[...]
De auto geeft aan wat max kan, de laadpaal bepaald dat. De auto zal idd nooit per fase een verschillende load vragen.
Kijkt even bij NextBlue als je daar meer uitleg over wil.
De Engelse SolarEdge site praat in andere bewoordingen over hetzelfde in de FAQ: https://www.solaredge.com.../solaredge-one-ev-charger
Maar dan zit je dus nog wel even op een slootje software updates te wachten…
Dat kan ik je niet vertellen, ik denk het wel.janne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:05:
Bij een NextBlue alleen voor de v2g toch?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zappi v2 zakelijk en privé laden met E-Flux
Vorig jaar ben ik met Myenergi en E-Flux bezig geweest zodat het mogelijk is onderscheid te hebben tussen zakelijk en privé laden met de Zappi v2.Alles is nu werkend met een kleine kanttekening dat de automatisch gegenereerde OCCP tag in my energy nog random nummers doorgeeft aan E-Flux waardoor de laadsessie steeds stopte.
(hiervoor komt nog een laatste FW update versie aan)
Onderstaande procedure werkt en is nu 2 weken getest met 2 elektrische auto's
Vereisten
- Zappi firmware: v5.764
MyEnergi configuratie
Log in op MyEnergiGa naar:
- Location → Access Management
- Klik op Add Access Group
- User type: Private user
- Name: naar keuze
- PIN code: kies zelf
- Voer handmatig je eigen tag in (niet automatisch laten genereren!)
- Usage type: Private use (alleen voor de MyEnergi-account)
- Speed: Fast
- Sla de access group op
Mijn zakelijke OCPP-tag gekopieerd
Aangepast:
Eerste 3 cijfers → 999
Laatste 3 cijfers → 999
Resultaat:
Makkelijk te filteren en herkenbaar
Een constante OCPP-tag voor alle sessies
Correcte detectie door E-Flux, elke keer opnieuw
E-Flux configuratie
Belangrijk:Plug & Charge moet uitgeschakeld zijn!
(Dit kan alleen E-Flux doen — je kunt dit zelf niet uitschakelen)
Ga naar
- My Locations > My Access Groups
- Klik op Create New Access Group
- Type: RFID Tag
- Name: naar keuze
- Access group: Private
- Visibility: Only visible for me
- Klik op Add new member
- Token type: RFID (UID)
- Voer exact dezelfde OCPP-tag in als in MyEnergi
- Name: willekeurige naam
- Selecteer de laadsessie bij actions (vergroot glas)
- User & Authentication
- Token Type = external
- Token Visual Number = NL-XXX-X1234-1 (laadtag)
- Token Type = override
- Provider = External (laadtag)
Ik zou er eens een telefoontje aan kunnen wagen, maar ik denk dat mijn installateur het ook moet navragen.
Hier is vanmorgen ook de Enyaq (hetzelfde platform als de Q4) opgewarmd op de eerste 2 fases van de Peblar laadpaal. Terwijl het laden van vannacht wel over 3 fases ging.Miezie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:39:
@janne_nl ik ben even in mijn monitoring gedoken. Ik zie bij het opwarmen van de auto, wat 5kW trekt, gebruik van 2 fases. Ik weet niet of mijn Audi Q4 dat dan over 1 of 2 fases binnen krijgt. De lader doet 1 of 3 natuurlijk…
Ik zou er eens een telefoontje aan kunnen wagen, maar ik denk dat mijn installateur het ook moet navragen.
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Die lijkt dat dus te kunnen… Maarruh, er wordt druk bij SolarEdge geklust en er is veel discussie over de software bij installateurs. Ik denk dat het op termijn wel goed komt… is de lader voor jezelf? Ik zou dan persoonlijk niet overhaast het ecosysteem met een best wel zwaarwegend onderdeel verlaten.janne_nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:20:
Die auto's kunnen dat allemaal wel, het ligt met name aan de laadpaal volgens mij of die dat kan.
Voor mezelf zou ik daar inderdaad even over denken. Daarbij, ik ben al aan mijn 2de laadpaal om hem binnen Solaredge te kunnen gebruiken, maar wordt niet intens gelukkig van de mogelijkheden binnen Solaredge tov de mogelijkheden die ik in de Keba P30 app zie.
Voor nu lijkt de NextBlue een prima keuze voor een losse laadpaal.
Ik heb even kort geappt met mn installateur, er is de nodige discussie en er moet het nodige qua software komen nog... we gaan het meemaken.janne_nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:45:
Nee, de lader is niet voor mezelf. En Solaredge gaat geen issue zijn en ook het assymetrisch laden is geen show stopper.
Voor mezelf zou ik daar inderdaad even over denken. Daarbij, ik ben al aan mijn 2de laadpaal om hem binnen Solaredge te kunnen gebruiken, maar wordt niet intens gelukkig van de mogelijkheden binnen Solaredge tov de mogelijkheden die ik in de Keba P30 app zie.
Voor nu lijkt de NextBlue een prima keuze voor een losse laadpaal.
Is het mogelijk op bij Tap een laadpas tegen 0 tarief te laten laden? Ik ben opzoek naar een nieuwe backoffice provider voor mijn Alfen laadpaal en we hebben 1 privé EV die we "gratis" willen laten laden, zonder verrekening en 1 leaseauto waarvan we de kosten wel vergoed willen krijgen (laden met laadpas die bij de auto hoort).deejeebv schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:32:
[...]
Tap electric is gratis voor de eigenaar van de paal, bij het laden wordt er 10% opslag op gezet.
Dit zijn de opties:VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Is het mogelijk op bij Tap een laadpas tegen 0 tarief te laten laden? Ik ben opzoek naar een nieuwe backoffice provider voor mijn Alfen laadpaal en we hebben 1 privé EV die we "gratis" willen laten laden, zonder verrekening en 1 leaseauto waarvan we de kosten wel vergoed willen krijgen (laden met laadpas die bij de auto hoort).
Ja, dat is precies zoals wij het doen.VidaR-9 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Is het mogelijk op bij Tap een laadpas tegen 0 tarief te laten laden? Ik ben opzoek naar een nieuwe backoffice provider voor mijn Alfen laadpaal en we hebben 1 privé EV die we "gratis" willen laten laden, zonder verrekening en 1 leaseauto waarvan we de kosten wel vergoed willen krijgen (laden met laadpas die bij de auto hoort).
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
:strip_exif()/f/image/rveWq187umWrUJ0cOYhFQwNU.jpg?f=fotoalbum_large)