• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]

In overleg met de WG wel. Zonder overleg/toestemming WG vind ik niet kunnen. Ook niet als je laadpunt publiek staat en het tarief lager is dan elders openbaar in de buurt. Maar goed, daar hebben we het al vaker over gehad.
Je werkgever gaat daar niet over, het is jouw paal door jou betaald. Daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Je mening is noted maar niet relevant. Relevant is wat de belastingdienst er van vindt en die vindt het prima.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

daemonix schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:45:
[...]

Je werkgever gaat daar niet over, het is jouw paal door jou betaald. Daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Je mening is noted maar niet relevant. Relevant is wat de belastingdienst er van vindt en die vindt het prima.
Waarom nu weer zo onvriendelijk?
Mijn WG gaat niet over mijn laadpunt maar wel degelijk over de laadkosten want die betaalt hij. Ik declareer (al dan niet via een derde partij) laadkosten bij mijn WG. Als jij bijvoorbeeld een beeldschermbril declareert bij je WG of als je op dienstreis bent geweest, gaat dat ook zonder bonnetjes/facturen? Denk het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 27-12-2025 15:05 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:18:
[...]

Charge24 heeft een leuke promo voor een monofasige laadpaal van Alfen S Line Socket, kan je unlocken tot 7.4kW en dan ben je voor circa 650 EUR gesteld.
Loadbalancing inclus.
Kom je normaal wel mee toe, even kijken wat je kast/meter maximum stroomsterkte is.
Dank je, maar 7.4 gaat regelmatig te weinig zijn helaas. 11 is wellicht soms al krap denk ik. 10% over dan zou er in een nacht (die soms pas na 12 uur begint en om 6 uur voorbij is) 70kWh bij moeten.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:03
Miezie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:24:
[...]

Nu in de winter met dynamisch zit ik standaard onder de 10 cent kaal. Straks als de PV weer z’n werk doet daalt die dynamische prijs sterk. Daarnaast heb je nog onbalans laden. Dynamisch is hoe dan ook een no-brainer voor EV… maar eigenlijk ook voor normaal gebruik.

Voorwaarde om hier goedkoop mee te laden is wel een wallbox, want je wilt dan juist wel snelheid.

Wat is “aardig” wat kilometers? Je moet het gewicht van een EV meenemen, de hogere verzekeringspremie (nieuwwaarde) en de hogere afschrijving. Het omslagpunt moet je dus wel even een beetje uitrekenen ;).
Bedankt voor je reactie

Ik zat te kijken naar bijvoorbeeld een model y long range tweedehands rond de 34000 eur. Kilometerstand 80.000. Nu kan ik bijvoorbeeld ook een benzine volvo v60 t5 of t6 kopen. Hybride wil ik niet meer, ik kom nu van een diesel ook een v60 d4 heeft nu 370000km erop staan. Deze heb ik 8 jaar geleden gekocht. Dus die is nu wel aardig op. Ik krijg een reiskosten vergoeding van rond de 430 per maand, ik rij op jaarbasis ongeveer 30.000 KM. Diesel is voor mij niet meer gunstig door de hoge mrb en hybride ook niet. Dus benzine of een EV. Nou is me doel wel om lang te rijden met een auto dus ik hoop dat een ev ook de afstand kan halen van 350000 km ongeveer. De meeste kilometers zullen snelweg zijn. woon werk verkeer. Daarnaast wintersport, wat stadsverkeer en een keer Frankrijk of Italie.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:45
Maar rijd je dan ook die dag (en de meeste dagen) weer zoveel dat de accur < 3% is?
Dat kan natuurlijk, maar geldt niet voor de meeste mensen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:56
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:25:
[...]

Dank je, maar 7.4 gaat regelmatig te weinig zijn helaas. 11 is wellicht soms al krap denk ik. 10% over dan zou er in een nacht (die soms pas na 12 uur begint en om 6 uur voorbij is) 70kWh bij moeten.
Hoe vaak heb je de auto zo leeg dat je met 7.4kW de auto in een nacht niet vol krijgt en dat je ook de volgende dag een compleet volle accu echt nodig hebt?

Als dat heel incidenteel is, is op zo’n moment onderweg even een klein beetje bijladen aan de snellader dan erg? (15 minuten aan een snellader terwijl je zelf een bakje koffie doet lost het wel op vaak)

Wat moet je naast de duurdere laadpaal verder aan meerkosten maken voor een 11kW laadpaal?

Het naar steeds grotere accu’s toe willen en steeds sneller willen laden lijkt mij ook een vorm van range anxiety.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:17
Sport_Life schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:24:
We hebben een werkgever die niet echt mee wil denken. We hadden de keuze voor een branded Alfen paal a 2400 euro met verplicht abonnement die we ook naar rato moeten terugbetalen als we uit dienst gaan.

Dus zelf een paal laten installeren. Gevraagd of de kosten dan in mindering gebracht kan worden op de bijtelling (bruto > netto voordeel). Helaas kan ook niet.

Tarief hebben we heel netjes gezet op onze stroomkosten, maar de verleiding is wel heel groot om een opslag te gaan rekenen voor de paal... Over een jaar eindigt ons energie contract en dan zal de prijs van 39ct naar ~20ct gaan. Dan zitten we ruim onder de prijs van openbaar laden.

Is het iemand wel gelukt om de laadpaal te verrekenen met de bijtelling? Het lijkt mij toch niet zo'n probleem voor werkgever?
Waarom zou je geen opslag rekenen als je de investeringskosten zelf betaald?
Ik had ook een werkgever die moeilijk deed. Op aanraden van GoT zelf een laadpaal met TAP als backoffice geïnstalleerd. De ingestelde laadkosten (incl BTW!) had ik gelijk getrokken met de openbare laadpalen (55 cent).
Gezien de mentaliteit en houding van de werkgever heb ik die niet ingelicht. In 3 a 4 jaar zou ik de laadkosten terug hebben verdiend en zou ik 'winst' zijn gaan maken. Niets mis mee want het risico lag bij mij. En inderdaad ben ik snel weggegaan bij die werkgever (blij dat ik niets hoefde bij te betalen aan een vendor locked white label paal). Mede doordat ik een werkloze privé laadpaal had staan ben ik ook maar privé EV gaan rijden. :+
Ergens heerst het idee dat een werkgever recht heeft op jouw gunstige stroomtarief. Dat is best gek 8)7 . Ik zie het als een gunst zolang een werkgever op een fatsoenlijke wijze een laadpaal vergoedt.
Enkel de belastingdienst zou er iets over te zeggen kunnen hebben als je een 'commercieel' tarief instelt (maar niemand die hier ervaring mee heeft. Iedereen houdt het netjes (<80c/kwh?)).

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:17
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]

In overleg met de WG wel. Zonder overleg/toestemming WG vind ik dat niet kunnen. Ook niet als je laadpunt publiek staat en het tarief lager is dan elders openbaar in de buurt. Maar goed, daar hebben we het al vaker over gehad.
Een paar maanden eerder had ik je gelijk gegeven hoor. Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden dat niet elke werkgever (of HR persoon) vanuit redelijkheid en billijkheid beredeneerd. Sommige werkgevers gaan heel krampachtig om met alles waar ze geen grip op hebben. Ik heb mijzelf inmiddels iets te vaak in mijn vingers gesneden door te denken dat anderen hetzelfde morele kompas hebben als ik.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kanoet schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:11:
[...]

Een paar maanden eerder had ik je gelijk gegeven hoor. Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden dat niet elke werkgever (of HR persoon) vanuit redelijkheid en billijkheid beredeneerd. Sommige werkgevers gaan heel krampachtig om met alles waar ze geen grip op hebben. Ik heb mijzelf inmiddels iets te vaak in mijn vingers gesneden door te denken dat anderen hetzelfde morele kompas hebben als ik.
Dat snap ik wel maar voor mij persoonlijk is een onredelijke WG (en die heb ik heus ook op vele punten) geen reden om mijn morele kompas dan maar te laten varen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:51:
[...]

Waarom nu weer zo onvriendelijk?
Mijn WG gaat niet over mijn laadpunt maar wel degelijk over de laadkosten want die betaalt hij. Ik declareer (al dan niet via een derde partij) laadkosten bij mijn WG. Als jij bijvoorbeeld een beeldschermbril declareert bij je WG of als je op dienstreis bent geweest, gaat dat ook zonder bonnetjes/facturen? Denk het niet.
Hoezo onvriendelijk? Noch jouw mening, noch mijn mening zijn relevant, daar is niets onvriendelijks aan. Je doet een investering als gevolg van de (gedwongen) aanschaf van een EV, zonder die EV had je de investering niet gedaan. Van de belastingdienst mag je die prima terughalen middels een opslag. Niets mis mee. Jouw voorbeeld is heel scheef en heeft niets met de investering in een laadpaal te maken. Bonnetjes zijn niet relevant. Met zo'n eigenwijze werkgever valt niets te beginnen.

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:25:
[...]

Dat snap ik wel maar voor mij persoonlijk is een onredelijke WG (en die heb ik heus ook op vele punten) geen reden om mijn morele kompas dan maar te laten varen.
Wat heeft het met moreel kompas te maken? Wat is er ethisch onjuist? Dat ontgaat me volledig. Sterker nog, je bewijst je werkgever ongevraagd een dienst (goedkoper dan op straat laden).

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 27-12-2025 17:27 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:25:
[...]

Heb je Heeft hij dan de volgende dag ook opnieuw die 100% exact nodig?
Grootste "klik" die nieuwe EV rijders moeten maken is niet dat de batterij van het EV 100% vol moet zitten maar "vol genoeg om alle verplaatsingen van de volgende dag op redelijke wijze te kunnen doen".

Als je zegt dat 12h beginnen en 6h voorbij dan impliceert dat enorm lange dagen voor je zoon en dit iedere dag.
7.4kW versus 11kW vermogen ter beschikking is dan 44kWh versus 66kWh, beiden op 6h tijd.

Met een 80kWh batterij (want dat gaat hij dan wel nodig hebben als je dit soort kilometers consequent iedere dag doet?) is dat dan een verschil van 55% SoC "bijladen" versus 82% bijladen, dat is een verschil van 27% oftewel een dikke 100km afhankelijk van je verbruik, soort auto en seizoen.

Als je dat soort aantal kilometers per dag consequent iedere dag maakt dan ben je bijna de facto veroordeeld tot snelladen want dan ga je er ook niet komen met 11kW lijkt me?

@janne_nl Wat voor rijprofiel/beroep heeft hij?

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2025 18:06 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:54:
[...]

Heb je Heeft hij dan de volgende dag ook opnieuw die 100% exact nodig?
Grootste "klik" die nieuwe EV rijders moeten maken is niet dat de batterij van het EV 100% vol moet zitten maar "vol genoeg om alle verplaatsingen van de volgende dag op redelijke wijze te kunnen doen".

Als je zegt dat 12h beginnen en 6h voorbij dan impliceert dat enorm lange dagen voor je zoon en dit iedere dag.
7.4kW versus 11kW vermogen ter beschikking is dan 44kWh versus 66kWh, beiden op 6h tijd.

Met een 80kWh batterij (want dat gaat hij dan wel nodig hebben als je dit soort kilometers consequent iedere dag doet?) is dat dan een verschil van 55% SoC "bijladen" versus 82% bijladen, dat is een verschil van 27% oftewel een dikke 100km afhankelijk van je verbruik, soort auto en seizoen.

Als je dat soort aantal kilometers per dag consequent iedere dag maakt dan ben je bijna de facto veroordeeld tot snelladen want dan ga je er ook niet komen met 11kW lijkt me?
22kw auto met 17kw laadstation thuis dan :P

Maar dan lijkt me dat je gewoon een diesel moet kopen als je zo veel rijd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
Makrolon schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:58:
[...]

Mwoah, net als je veel km’s rijdt lijkt mij dat een EV (nog) goedkoper is. Met zo een profiel geloof ik idd 100 pct dat een 22kW laadstations (kan je hier in BE prima, waarom is dat bij jullie in NL 17kW?) een gerechtvaardigde optie is.

In alle geval @janne_nl , ik ben reuze benieuwd naar zijn en jouw feedback en zijn rijprofiel.

• daemonix
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:37:
[...]

Mwoah, net als je veel km’s rijdt lijkt mij dat een EV (nog) goedkoper is. Met zo een profiel geloof ik idd 100 pct dat een 22kW laadstations (kan je hier in BE prima, waarom is dat bij jullie in NL 17kW?) een gerechtvaardigde optie is.

In alle geval @janne_nl , ik ben reuze benieuwd naar zijn en jouw feedback en zijn rijprofiel.
3x 25A. ;) 3x35 A is een stuk duurder (1000 euro per jaar).

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Makrolon schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:58:
[...]

Tjsa, hij is privechauffeur en laden (of tanken) met de klant is not done (behoudens een lange trip). Een diesel heeft tie nu en intens gelukkig wordt hij niet van een EV (niet geheel terecht vind ik). Ondanks de luxe en ruime wltp (I5 dacht ik). Dus thuis vol kunnen laden is wel handig. En vaak zal hij idd niet leeg zijn voor het laden begint....

Ik denk ook dat hij het somberder inziet dan nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 27-12-2025 19:51 ]

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen