• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:11
Natuurlijk is elke euro die je meer krijgt interessant.

Maar het ging er om dat je om meer korting te krijgen je van energieleverancier zou kunnen veranderen. En dan zijn de prijzen van die energieleverancier meer bepalend als een paar procent minder commissie voor je ERE’s.

[ Voor 13% gewijzigd door Cupra KvG op 03-10-2026 20:02 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 21:51

Thomg

Aww yiss

Avond,

Binnenkort krijg ik een EV en betekend het dus dat ik nu serieus moet zoeken naar een ERE afhandelaar. Betreft een Peblar Business en ik zit nu bij Frank energie. Van wat ik zie is de logische optie om dan bij Joulo aan te melden aangezien ik bij hun dan 10% servicekosten krijg, zo'n beetje zo laag als het maar kan.
Nadeel, zit ik dus wel vast aan Frank Energie, en ik wil mogelijk switchen van leverancier volgend jaar gezien de aanstaande prijzencircus. Wie weet dat Frank dan helemaal niet meer zo leuk is als aanbieder.
Of gewoon doen en dan maar slikken als ik switch? Betaal ik hoogste tarief bij Joulo.
Of helemaal nog niet aanmelden at all en de laatste maanden ff koffiedik kijken?

Vriend zweert weer bij Zeres, maar hij betaalt een hogere service fee en ik zie oa wat verontrustende berichten rond communicatie.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Thomg schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:55:
Avond,

Binnenkort krijg ik een EV en betekend het dus dat ik nu serieus moet zoeken naar een ERE afhandelaar. Betreft een Peblar Business en ik zit nu bij Frank energie. Van wat ik zie is de logische optie om dan bij Joulo aan te melden aangezien ik bij hun dan 10% servicekosten krijg, zo'n beetje zo laag als het maar kan.
Nadeel, zit ik dus wel vast aan Frank Energie, en ik wil mogelijk switchen van leverancier volgend jaar gezien de aanstaande prijzencircus. Wie weet dat Frank dan helemaal niet meer zo leuk is als aanbieder.
Of gewoon doen en dan maar slikken als ik switch? Betaal ik hoogste tarief bij Joulo.
Of helemaal nog niet aanmelden at all en de laatste maanden ff koffiedik kijken?

Vriend zweert weer bij Zeres, maar hij betaalt een hogere service fee en ik zie oa wat verontrustende berichten rond communicatie.
Joulo heeft met andere ook kortingscodes.

Wat je kan doen is aanmelden via energienerds, dan pak je sws 3% korting. Dan Tibber aangeven als je energieboer, dan ga je naar 10%. Als je dan uiteindelijk switched naar een andere energieboer, dan heb je kans dat die ook korting heeft van 1%. Zit je uiteindelijk op 16% fee.

Oh en ik zie dat je voor een peblar gaat. Die geeft ook 1% korting.

[ Voor 3% gewijzigd door 0xygen500 op 03-10-2026 22:03 ]

• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:11
Komt blijkbaar niet aan hier. Je energie tarief bepaald je kosten. Niet een paar procent meer of minder commissie voor je ERE’s.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:04

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Thomg
Heb je het over een vast of een dynamisch contract?
Dynamisch verschillen de leveranciers op jaarbasis helemaal niet zoveel omdat het grootste deel van de energieprijs gevormd wordt door de EPEX-prijs plus de belastingen. Die 1,5 tot 2,5 cent daar bovenop is dan niet echt veel verschil.
Reken maar uit met de hoeveelheid kWh’s van je laatste jaarafrekening.
Bijvoorbeeld bij 6000 kWh jaarverbruik is het verschil dan 60 euro. 🤷‍♂️

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 21:51

Thomg

Aww yiss

Cupra KvG schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:45:
Komt blijkbaar niet aan hier. Je energie tarief bepaald je kosten. Niet een paar procent meer of minder commissie voor je ERE’s.
Ja, vandaar dus de
"Of gewoon doen en dan maar slikken als ik switch? Betaal ik hoogste tarief bij Joulo."
Hippe Lip schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:10:
@Thomg
Heb je het over een vast of een dynamisch contract?
Dynamisch verschillen de leveranciers op jaarbasis helemaal niet zoveel omdat het grootste deel van de energieprijs gevormd wordt door de EPEX-prijs plus de belastingen. Die 1,5 tot 2,5 cent daar bovenop is dan niet echt veel verschil.
Reken maar uit met de hoeveelheid kWh’s van je laatste jaarafrekening.
Bijvoorbeeld bij 6000 kWh jaarverbruik is het verschil dan 60 euro. 🤷‍♂️
Ik heb frank, dus dynamisch. Zelf zag ik idd wel dat tibber/frank/zonneplan een beetje vergelijkbaar waren en nextenergy kwam er later bij. Aangezien ik nu op onbalans handel maakt een provider die ook 100% saldeert erg uit, anders loop ik veel geld mis. De kleine lettertjes gaan voor mij dus wel uitmaken volgend jaar, tenzij het natuurlijk giga eenheidsworst word.
0xygen500 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 22:02:
[...]

Joulo heeft met andere ook kortingscodes.

Wat je kan doen is aanmelden via energienerds, dan pak je sws 3% korting. Dan Tibber aangeven als je energieboer, dan ga je naar 10%. Als je dan uiteindelijk switched naar een andere energieboer, dan heb je kans dat die ook korting heeft van 1%. Zit je uiteindelijk op 16% fee.

Oh en ik zie dat je voor een peblar gaat. Die geeft ook 1% korting.
Frank, neem ik aan? Wat bedoel je met peblar trouwens? De laadpaal heb ik al.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 03-10-2026 23:32 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 22:57
niemand verder hier problemen met de tesla gen3 mid lader ? Die van mij regeiatreert vanaf 29 sept geen sessies meer , moet ik nu de standen handmatig mailen , is er eeen storing ??

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:38
.

[ Voor 99% gewijzigd door PSP123 op 04-10-2026 04:30 ]

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:38
karel_G_1981 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 03:36:
niemand verder hier problemen met de tesla gen3 mid lader ? Die van mij regeiatreert vanaf 29 sept geen sessies meer , moet ik nu de standen handmatig mailen , is er eeen storing ??
Hi,

Ik ervaar ook problemen, op het display wordt aangegeven time error. Ik heb de installatie al een paar keer opnieuw doorlopen echter geen succes.

Laatste sessie die hier is geregistreerd is van 29/9

Is de laadpaal bij jou in Tesla Home wel actief? Bij niet, via Tesla One wel.

[ Voor 7% gewijzigd door PSP123 op 04-10-2026 07:26 ]

• 0xygen500
  • Nu online
Thomg schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:32:
[...]

Ja, vandaar dus de
"Of gewoon doen en dan maar slikken als ik switch? Betaal ik hoogste tarief bij Joulo."

[...]

Ik heb frank, dus dynamisch. Zelf zag ik idd wel dat tibber/frank/zonneplan een beetje vergelijkbaar waren en nextenergy kwam er later bij. Aangezien ik nu op onbalans handel maakt een provider die ook 100% saldeert erg uit, anders loop ik veel geld mis. De kleine lettertjes gaan voor mij dus wel uitmaken volgend jaar, tenzij het natuurlijk giga eenheidsworst word.

[...]

Frank, neem ik aan? Wat bedoel je met peblar trouwens? De laadpaal heb ik al.
Bedoelde idd frank, maar Tibber heeft ook 10% vaste fee. Als je een peblar koppelt krijg je ook 1% korting

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 22:57
PSP123 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 04:30:
[...]

Hi,

Ik ervaar ook problemen, op het display wordt aangegeven time error. Ik heb de installatie al een paar keer opnieuw doorlopen echter geen succes.

Laatste sessie die hier is geregistreerd is van 4/10

Is de laadpaal bij jou in Tesla Home wel actief? Bij niet, via Tesla One wel.
Ik heb ook een herinstallatie geprobeerd en opnieuw de wifi ingesteld. De paal werkt normaal en laadsessies starten en stoppen zoals het hoort maar ze worden niet geregistreerd vanaf 29-9. Hier gaf ie ook een time error. Ik zie hem wel in de tesla ap gewoon.

Ik zal straks eens kijken of ie nog steeds een error op het display geeft. Het lijkt iets aan de tesla kant te zijn. Heb je het al gemeld bij tesla ? Ik ga dat wel doen, want elke dag dat ie niet registreert kost nu geld , of je moet handmatig iets gaan regelen🤬

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is er geen teslal topic waar dit terecht kan? Dit issue is hier al vaak gemeld, maar hoort hier niet thuis.
Zoek even terug

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:46
karel_G_1981 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 06:24:
[...]

Het lijkt iets aan de tesla kant te zijn….
Idd. En was ook al te vinden in het forum waar dit wél thuishoort (niet hier dus).

https://gathering.tweaker...message/86265202#86265202

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:17
Cupra KvG schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:59:
Natuurlijk is elke euro die je meer krijgt interessant.

Maar het ging er om dat je om meer korting te krijgen je van energieleverancier zou kunnen veranderen. En dan zijn de prijzen van die energieleverancier meer bepalend als een paar procent minder commissie voor je ERE’s.
Klopt. Ik zit bijvoorbeeld bij Tibber. Die 2,5 cent terugleververgoeding die 1-1-26 stopte kost met met 5000kWh invoeden toch €125. Een goed passend contract is meer aandacht waard.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:39
Net via het nieuwe portaal van Zeres de eerste automatische inlees actie gehad. Helaas lijken de gegevens niet te kloppen.

de Zaptec heeft aan in september ruim 500 kWh geladen te hebben, maar in het Zeres portaal staat maar 27 kWh.

Anderen hier problemen mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtgeIw5w2bvLyF6xTAGbdwFPmEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w9STpOWoYw8gmVMTiiEdDNB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya9QeiklkWJVRR54N6zsDHBe5mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywEnBkd2FPQ9q11AV338A2d6.jpg?f=fotoalbum_large

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:27
Destynx schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:10:
Net via het nieuwe portaal van Zeres de eerste automatische inlees actie gehad. Helaas lijken de gegevens niet te kloppen.

de Zaptec heeft aan in september ruim 500 kWh geladen te hebben, maar in het Zeres portaal staat maar 27 kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hier ook, in het portaal staat bij juni 1052 en in de app van mijn laadpaal staat maar 173 kw ik heb na aanleiding van de nieuwsbrief een mail gestuurd

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:44
Destynx schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren kreeg ik een mail van Zeres met o.a. daarin:

¨De laadstroom wordt uitgelezen vanaf het moment waarop de OCPP-verbinding tot stand is gekomen. De laadstroom van voor die tijd kan niet worden uitgelezen. Daarom vragen we u de geladen stroom over de periode tot 1 oktober zelf op te geven in de portal onder ‘Uw laadpalen’.¨

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• JimE88
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11:08
*knip*

zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

[ Voor 176% gewijzigd door twain4me op 05-10-2026 11:47 . Reden: referral ]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:58
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 05-10-2026 11:51 . Reden: Reactie op geknipte post. ]

• JimE88
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11:08
St00mwals schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:36:
[...]

Dat is eigenlijk ook exact zoals het ook voor mij geldt.
Heb dan een Elroq 60, maar ook een Peblar Business en zonnepanelen.
Afgelopen weekend de auto continue aan de stroom gehad en zaterdag 94% en zondag 86% (wasmachine, droger en vaatwasser stonden ook aan) eigen verbruik gehaald. Je ziet hier heel mooi de Peblar schalen naar rest zonnestroom.
De ere's heb ik via ere-registratie ivm de 1-jaarlijkse 'verplichting' voor de backoffice van ConnectNed en die werkt niet met een andere ere-partij.
Ja zelf was ik begonnen met publiekladen omdat ik eerst dacht dat ik een laadpaal er niet snel uit zou halen. Maar nu met die ERE en afschaffing saldering in 2027 zag ik al snel in dat die terugverdientijd vele malen korter is geworden. Zo betaalde ik 35 cent kwh bij de goedkoopste laadpaal bij ons in de buurt. (was wel vaak bezet vanwege de prijs) nu dus laadpaal thuis en betaal 25 cent kwh. Daar komt dan de korting van Joulo overheen van ongeveer 13 cent. Tot 2027 heb ik dus al 23 cent kwh winst ten opzichte van publiek laden. Als in 2027 saldering vervalt zal ik dus nog maar weinig overhouden met terugleveren aan het net. Ik zal niet 100% met zon kunnen laden maar elke kwh die ik direct in de auto stop vanaf de panelen levert mij ERE op. Hoef ik niet op later moment duur af te nemen van het net.

• GM15
.

[ Voor 99% gewijzigd door GM15 op 05-10-2026 12:14 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor degene die nog aan het kiezen zijn en een keuze maken even nog een heads-up van hoe t werkt van wat ik net gezien heb hoe het bij Joulo loopt:

Basis is 20% maar in een paar stappen zit je aan 14%.

1) Pak een persoonlijke referral van iemand (niet om bedelen, zie beleid)

2) Registreer je met die referral —> -1% = 19%

3) blijf ingelogd op tabblad in je browser, open een nieuw tabblad, en open daar (binnen 24 uur na registratie) het nieuwsartikel met aanbiedingen van energienerds en klik daar op de referral voor -3% —> 16% , klikken op aanmelden in de prijsvergelijker werkt ook.

https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders

In joulo topic staan nog twee mogelijke met de zelfde korting die niet stapelbaar lijken (Tweakers en streakers)

4) registreer je laadpaal, bijv een Peblar = -1% —> 15% (onduidelijk welke palen, er is geen lijst van vziw)

5) registreer je energieleverancier. Sommigen hebben die -10% (dan hoef je bovenstaande dus niet te doen), maar veel andere hebben -1% —> 14%. Lijst van energieleveranciers staat hier verderop de pagina https://joulo.nl/referral

Binnen 10 minuten na registratie is dat al haalbaar dus. Hou je nog 4 vrienden over..

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 05-10-2026 14:28 ]

• lleroy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:56
Lekkerladen heeft iets nieuws, Volume voordeel korting op de servicekosten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT3J8EVo1fL9p1nkJtUExR7IDfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3Ky3Jg9vaJ77uAz3Iy6wdrG.jpg?f=fotoalbum_large

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:22
Heeft iemand al bij Zeres het percentage van 15% gekregen na aanmelden met de code Energienerds?
Want via de helpdesk krijg ik als reactie dat ik ondanks de code een percentage heb van 18% in plaats van 15%.

Want met deze 18% had ik dan beter voor Joulo kunnen kiezen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:08

Perkouw

Moderator General Chat
lleroy schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:31:
Lekkerladen heeft iets nieuws, Volume voordeel korting op de servicekosten;

[Afbeelding]
Kleine nuance voor mensen die gelijk denken Yes!
Er wordt ook gekeken naar de looptijd van je contract. De genoemde 10% bijvoorbeeld haal je alleen als je ook drie jaar lang bij ze blijft. Bij een eenjarig contract is dat maximaal 14% bij ~8.000 kWh of hoger.

Zie hun eigen rekentool op -> https://www.lekkerladen.com/#calculator

• Gerard Sl
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 06-10 20:57
Simon, heb zelf wel ervaringen met Laadcash en deze zijn goed. Er wordt snel gereageerd bij vragen en de commissie is laag die ze nemen. Ook het overzicht van KWh, ERE’s en uitbetaling is duidelijk en overzichtelijk. Paal is automatisch gekoppeld en je hoeft zelf niet elke keer een csv bestand te uploaden. Lekker makkelijk dus.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:02
Gerard Sl schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:38:
Simon, heb zelf wel ervaringen met Laadcash en deze zijn goed. Er wordt snel gereageerd bij vragen en de commissie is laag die ze nemen. Ook het overzicht van KWh, ERE’s en uitbetaling is duidelijk en overzichtelijk. Paal is automatisch gekoppeld en je hoeft zelf niet elke keer een csv bestand te uploaden. Lekker makkelijk dus.
Lijkt een joulo whitelabel

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• 0xygen500
  • Nu online
crryp schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:09:
[...]

Lijkt een joulo whitelabel
is het ook,

• johantrip
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07-10 18:47
Johan van Joulo hier, even ter correctie. LaadCash is geen white-label van Joulo. Het is een zelfstandig bedrijf, Dogantech B.V. uit Enschede.

• 0xygen500
  • Nu online
johantrip schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:07:
[...]

Johan van Joulo hier, even ter correctie. LaadCash is geen white-label van Joulo. Het is een zelfstandig bedrijf, Dogantech B.V. uit Enschede.
Dan stand corrected :).

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-10 18:53
Beste mede tweakers,

Ik heb een zaptec go 2 met mid meter. Mijn vader heeft een elektrische auto en laad regelmatig op bij ons (baby oppas) . Zelf hebben wij nog geen elektrische auto, kunnen wij alsnog gebruik maken hiervan?

Uit de vergelijking sites komt stekker.com er steeds bovenuit, zijn hier ook goede ervaringen mee?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Raymond7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 23:15:
Beste mede tweakers,

Ik heb een zaptec go 2 met mid meter. Mijn vader heeft een elektrische auto en laad regelmatig op bij ons (baby oppas) . Zelf hebben wij nog geen elektrische auto, kunnen wij alsnog gebruik maken hiervan?

Uit de vergelijking sites komt stekker.com er steeds bovenuit, zijn hier ook goede ervaringen mee?
ja en geen idee

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Pr088
Beste mede tweakers,

Ja, al hang je de auto van de buurvrouw eraan. Maakt niks uit.

Stekker.com ken ik niet.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:44
elparia schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

Dat had ik ook. Ik heb net maar weer een csv geupload van begin dit jaar tot eind september en het totaal aantal ingevoerd.
Had gisteren al iets gepost, maar nu het officiële antwoord van Zeres:

"Nee, via OCPP lezen wij uw laadpaal automatisch uit vanaf 1 oktober, niet met terugwerkende kracht. Uw laadstroom over het derde kwartaal blijft dus nodig als opgave.
Wij hebben nagekeken waar uw opgave is gebleven: die staat bij ons nog en telt mee. U hoeft hem niet opnieuw op te geven.
In het portaal kan bij uw laadpaal nog Niet verbonden staan; via OCPP is uw koppeling dan toch actief en hoeft u niets opnieuw te verbinden. De laadsessies die wij uitlezen, ziet u nog niet in het portaal; dat volgt.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:11
rykers schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:52:
Heeft iemand al bij Zeres het percentage van 15% gekregen na aanmelden met de code Energienerds?
Want via de helpdesk krijg ik als reactie dat ik ondanks de code een percentage heb van 18% in plaats van 15%.

Want met deze 18% had ik dan beter voor Joulo kunnen kiezen.
Hier hetzelfde, staat ook nog op 18%. Ik heb een mail gestuurd naar de helpdesk van Zeres maar het blijft angstvallig stil.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:26
Ping83 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:16:
[...]

Hier hetzelfde, staat ook nog op 18%. Ik heb een mail gestuurd naar de helpdesk van Zeres maar het blijft angstvallig stil.
Ik ben benieuwd. Ik had ook energienerds ingevuld en dat is op het moment dat het nieuwe dashboard is geïntroduceerd op een magische manier verdwenen. Op mijn mail daar over heb ik ook nog geen reactie ontvangen.

21,9 kWh/100km

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:07
Hmm net via Hegg hebben ze ook slim laden geactiveerd. En ze kunnen ook de ERE voor je verhandelen. Commissie is daar maar 10%. Geen idee of je dit ook kunt doen via hen als je geen klant bent. Daar kon ik zo snel niets over vinden. Lijkt er wel op aangezien het via de app gaat.

https://hegg.energy/hegg-...-wereld-zonder-salderen-1

• 0xygen500
  • Nu online
Louwke schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:37:
Hmm net via Hegg hebben ze ook slim laden geactiveerd. En ze kunnen ook de ERE voor je verhandelen. Commissie is daar maar 10%. Geen idee of je dit ook kunt doen via hen als je geen klant bent. Daar kon ik zo snel niets over vinden. Lijkt er wel op aangezien het via de app gaat.

https://hegg.energy/hegg-...-wereld-zonder-salderen-1
"Dynamisch van Hegg Energy

ERE Sparen activeer je alleen in de Hegg-app, en die is er voor Heggers."

Lijkt er dus idd op dat het alleen voor klanten is.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Perkouw schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:38:
[...]

Kleine nuance voor mensen die gelijk denken Yes!
Er wordt ook gekeken naar de looptijd van je contract. De genoemde 10% bijvoorbeeld haal je alleen als je ook drie jaar lang bij ze blijft. Bij een eenjarig contract is dat maximaal 14% bij ~8.000 kWh of hoger.

Zie hun eigen rekentool op -> https://www.lekkerladen.com/#calculator
Ja ik zit zo te zien op 22%. Das best fors. Januari maar ff shoppen.

Edit: zit zelfs nog op 25% :X

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2026 13:22 ]

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-10 19:54
Beste mede tweakers,

Ik heb een easee laadpaal sinds eind augustus en ben bij stekker.com via energienerds.nl.
De aanmelding en het koppelen met de laadpaal ging heel soepel en vlot.
Ze vragen nog even wat foto's voor de verificatie van de paal of die wel op het aangegeven adres hangt.
Nog geen ervaring met de uitbetalingen.

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
JPD68 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:10:
[...]

"Nee, via OCPP lezen wij uw laadpaal automatisch uit vanaf 1 oktober, niet met terugwerkende kracht. Uw laadstroom over het derde kwartaal blijft dus nodig als opgave.
Wij hebben nagekeken waar uw opgave is gebleven: die staat bij ons nog en telt mee. U hoeft hem niet opnieuw op te geven.
In het portaal kan bij uw laadpaal nog Niet verbonden staan; via OCPP is uw koppeling dan toch actief en hoeft u niets opnieuw te verbinden. De laadsessies die wij uitlezen, ziet u nog niet in het portaal; dat volgt.
Bedankt voor het posten! Dat heb ik dus ook allemaal, jammer dat Zeres het zichzelf zo moeilijk maakt. Wat betere communicatie in de portal had al zoveel vragen gescheeld.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:56
Beste mede tweakers,

Ja, je kunt prima gaan voor ERE's. Die zijn namelijk gekoppeld aan jouw energieaansluiting.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 18:07
[...]

Hier hetzelfde. Zondag een mailtje gestuurd, maar nog niets gehoord.

• elparia
  • Niet online
[...]

Inmiddels zegt de portal bij mij dat hij verbonden is.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:22
[...]

Ik had wel reactie gekregen dat het niet goed stond en dat ze het hadden aangepast. Nu staat de code er wel bij, alleen het percentage is nog altijd 18%. Op antwoord op mijn vervolgvraag wacht ik nog.

• cagemania
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-10 18:19
[...]

Heb ook een mail gestuurd. Zaterdag stond er 19%, nu 18%. Nog even doorgaan richting 15% svp

• elparia
  • Niet online
En inmiddels zie ik ook de meest recente OCPP laadmomenten van oktober. Volgens mij begint er nu echt schot in te komen.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:39
Waar ik benieuwd naar ben; waarom zou je in het geval van ERE-certificaten kiezen voor een aanbieder met hogere kosten dan het absoluut laagst mogelijke?

Ik zie een berichtje dat lekkerladen een staffel heeft, waarbij het laagste 10% is, maar dan moet je er wel 8000 kwh door heen jagen. Op een soort vergelijkingswebsite zag ik 25% langskomen.
Min of meer toevallig heb ik Joulo (via de energiemaatschappij) en daar is het altijd 10% kosten en geen vast deel o.i.d..
Waarom zou je iets anders kiezen dan het meest voordelige voor jouw portemonnee ?

• tukker999
tukker999 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:42:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik had ook energienerds ingevuld en dat is op het moment dat het nieuwe dashboard is geïntroduceerd op een magische manier verdwenen. Op mijn mail daar over heb ik ook nog geen reactie ontvangen.
Mail ontvangen van Zeres. Alles in orde. SmartEVSE goed in het systeem en energienerds korting verwerkt.

Nu de OCPP nog aan de praat krijgen. Kan nog niet achterhalen waar de fout zit want de foutcode (out of order) is niet te vinden op SmartEVSE GitHub.

21,9 kWh/100km

• Pr088
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 00:38:
Waar ik benieuwd naar ben; waarom zou je in het geval van ERE-certificaten kiezen voor een aanbieder met hogere kosten dan het absoluut laagst mogelijke?

Ik zie een berichtje dat lekkerladen een staffel heeft, waarbij het laagste 10% is, maar dan moet je er wel 8000 kwh door heen jagen. Op een soort vergelijkingswebsite zag ik 25% langskomen.
Min of meer toevallig heb ik Joulo (via de energiemaatschappij) en daar is het altijd 10% kosten en geen vast deel o.i.d..
Waarom zou je iets anders kiezen dan het meest voordelige voor jouw portemonnee ?
Joulo in sommige omstandigheden 10%, dat is niet standaard. En soms kies je voor een duurdere aanbieder, voor de ervaring van de partij of voor het gemak van automatisch inlezen etc.

• GM15
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 00:38:

Kunnen verschillende redenen zijn, iemand laad thuis maar heel weinig of zit bv. al bij een backoffice die ook een ERE regeling heeft. Een ander gaat wellicht liever in zee met een partij die al jaren in de HBE's zat i.p.v. een cowboy partijtje wat net is opgericht. Of sommigen die gaan voor fancy websites en gelikte dashboards. (terwijl het onderwater alleen maar gaat over doorgifte van wat meterstanden net zoals bij je energieleverancier) En dan zijn er bijvoorbeeld die voor hunzelf een rekensommetje maken. Want waar het met die commissies hier veelal over gaat is het percentage van de commissie alleen. (met de conclsusie lager = beter) Maar dat percentage wordt berekend over 'iets' en dat 'iets' is 'variabel' want dat is (o.a.) is de prijs die de inboeker voor zijn ERE's weet te krijgen.

Dus wanneer inboeker 'A' een percentage van 15% hanteert en inboeker 'B' 18% dan lijkt inboeker A de betere deal. Maar als inboeker A een ERE verkoopt voor 0.30 en inboeker B voor 0.315 dan levert dat bij inboeker B met een hogere commissie toch net iets meer op voor jou als consument. Andersom werkt dat natuurlijk weer in het voordeel van inboeker A.

En dan zijn er ongetwijfeld ook nog die naar de kleine lettertjes kijken. Zo is er een partij die commissie berekent over de netto opbrengst en niet de bruto.

Bottomline, ik denk dat een meer realistsch beeld van al die indivduele inboekers pas gemaakt kan worden na het afsluiten van het jaar. Dan kan de balans worden opgemaakt over de performance van al die inboekers.

• IJsbeer
  • Niet online
GM15 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:11:
[...]

Bottomline, ik denk dat een meer realistsch beeld van al die indivduele inboekers pas gemaakt kan worden na het afsluiten van het jaar. Dan kan de balans worden opgemaakt over de performance van al die inboekers.
Goed verhaal. Alleen je conclusie zegt nog niet zoveel voor de toekomst. Dan weet je dat partij 1 de hoogste ERE opbrengst heeft gehad, maar dat zegt niet dat die partij volgend jaar weer het hoogste is. Kan zijn dat die op een 'verkeerd moment' verkoopt en ineens een jaar later onderaan de ERE opbrengst lijst bungelt. Blijft dus koffiedik kijken.

Maar eens met je verhaal dat de focus op commissie alleen eigenlijk niet veel zegt. Maar dat is het enige wat grijpbaar is, dus daar klampen tweakers zich aan vast :+

• -PeeWee-
  • Nu online
IJsbeer schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:37:
[...]

Goed verhaal. Alleen je conclusie zegt nog niet zoveel voor de toekomst. Dan weet je dat partij 1 de hoogste ERE opbrengst heeft gehad, maar dat zegt niet dat die partij volgend jaar weer het hoogste is. Kan zijn dat die op een 'verkeerd moment' verkoopt en ineens een jaar later onderaan de ERE opbrengst lijst bungelt. Blijft dus koffiedik kijken.

Maar eens met je verhaal dat de focus op commissie alleen eigenlijk niet veel zegt. Maar dat is het enige wat grijpbaar is, dus daar klampen tweakers zich aan vast :+
Sowieso ga ik het eerste jaar maar eens aankijken hoe deze markt zich ontwikkeld. Er is dus weinig peil op te trekken en dus weinig conclusies eraan te verbinden.

Flexibiliteit is wat mij betreft het meest belangrijke in deze, tot de markt wat meer volwassen is.

• IJsbeer
  • Niet online
-PeeWee- schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:47:
[...]

Sowieso ga ik het eerste jaar maar eens aankijken hoe deze markt zich ontwikkeld. Er is dus weinig peil op te trekken en dus weinig conclusies eraan te verbinden.

Flexibiliteit is wat mij betreft het meest belangrijke in deze, tot de markt wat meer volwassen is.
Volwassen markt is ook maar half. Dit loopt tot 2030, daarna is nog onzeker wat er gebeurd. Volgens mij ook ivm veranderingen op dit gebied op europees niveau, maar daar weet ik het fijne niet van. En als het aantal electrische auto's flink blijft toenemen dan blijft er van dit hele verhaal ook weinig over natuurlijk. Dus ik zou juist zeggen: geniet ervan zolang het nog kan :)

• tukker999
Provisie.

Reken eens uit.

Stel EV 15.000 km/jaar en 20 kWh/100 km, dan laadt je in een jaar 3000 kWh.

Stel er wordt 12 cent/kWh uitbetaald (dat doen de meesten ongeveer) na een commissie van 20%

Stel dat je commissie 15% wordt dan krijg je 12,75 cent.

3000 x (12,75 - 12) = € 22.50 op jaarbasis.

Je ontvangt sowieso al €360 per jaar.

Ga jij je dan geen erg druk maken om € 22,50 extra te verdienen?

Persoonlijk ben ik heel erg bij dat ik 12 cent per kWh ontvang na een diepte investering van €48,50 voor een MIDMeter en een beetje knutselen, een beetje software regelen en heel veel geleerd te hebben op Tweakers en in podcasts over energieverbruik.

21,9 kWh/100km

• tcw82
Pr088 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:08:
[...]

Joulo in sommige omstandigheden 10%, dat is niet standaard. En soms kies je voor een duurdere aanbieder, voor de ervaring van de partij of voor het gemak van automatisch inlezen etc.
Dat geloof ik, automatisch, zoals bij Joulo in mijn geval is echt een grote meerwaarde. En dan 10% kosten super. Blijkbaar kunnen niet alle inboekers met alle palen etc. omgaan.

• tcw82
GM15 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:11:
[...]

Kunnen verschillende redenen zijn, iemand laad thuis maar heel weinig of zit bv. al bij een backoffice die ook een ERE regeling heeft. Een ander gaat wellicht liever in zee met een partij die al jaren in de HBE's zat i.p.v. een cowboy partijtje wat net is opgericht. Of sommigen die gaan voor fancy websites en gelikte dashboards. (terwijl het onderwater alleen maar gaat over doorgifte van wat meterstanden net zoals bij je energieleverancier) En dan zijn er bijvoorbeeld die voor hunzelf een rekensommetje maken. Want waar het met die commissies hier veelal over gaat is het percentage van de commissie alleen. (met de conclsusie lager = beter) Maar dat percentage wordt berekend over 'iets' en dat 'iets' is 'variabel' want dat is (o.a.) is de prijs die de inboeker voor zijn ERE's weet te krijgen.

Dus wanneer inboeker 'A' een percentage van 15% hanteert en inboeker 'B' 18% dan lijkt inboeker A de betere deal. Maar als inboeker A een ERE verkoopt voor 0.30 en inboeker B voor 0.315 dan levert dat bij inboeker B met een hogere commissie toch net iets meer op voor jou als consument. Andersom werkt dat natuurlijk weer in het voordeel van inboeker A.

En dan zijn er ongetwijfeld ook nog die naar de kleine lettertjes kijken. Zo is er een partij die commissie berekent over de netto opbrengst en niet de bruto.

Zijn die opbrengsten van de ere vooraf duidelijk? Als dat zo is snap ik dat.a
Als ik het goed herinneren ben ik dat niet tegengekomen. Als de ere waardering pas achteraf bekend is, is dat een er niet toedoende argument voor de keuze. Iets dat je nog niet (kunt) weten, kun je ook niet voor een wel overwogen beslissing gebruiken.

• tcw82
tukker999 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:04:
Provisie.

Reken eens uit.

Stel EV 15.000 km/jaar en 20 kWh/100 km, dan laadt je in een jaar 3000 kWh.

Stel er wordt 12 cent/kWh uitbetaald (dat doen de meesten ongeveer) na een commissie van 20%

Stel dat je commissie 15% wordt dan krijg je 12,75 cent.

3000 x (12,75 - 12) = € 22.50 op jaarbasis.

Je ontvangt sowieso al €360 per jaar.

Ga jij je dan geen erg druk maken om € 22,50 extra te verdienen?

Persoonlijk ben ik heel erg bij dat ik 12 cent per kWh ontvang na een diepte investering van €48,50 voor een MIDMeter en een beetje knutselen, een beetje software regelen en heel veel geleerd te hebben op Tweakers en in podcasts over energieverbruik.
Het is mij niet helemaal duidelijk of dit aan mijn vraag gericht was. De 22 euro gaat wel ergens heen. Als een inboeker 1000 klanten heeft die hij geen 22 euro hoeft te betalen gaat het snel om grotere getallen.
En, Ja je mag die 22 euro gewoon aan me overmaken. Elk jaar. :o :+

Welke opstelling heb jij hangen? Een mid meter van 50 euro klinkt goed.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 07-10-2026 14:07 ]

• IJsbeer
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:03:
[...]

Als ik het goed herinneren ben ik dat niet tegengekomen. Als de ere waardering pas achteraf bekend is, is dat een er niet toedoende argument voor de keuze. Iets dat je nog niet (kunt) weten, kun je ook niet voor een wel overwogen beslissing gebruiken.
De inboeker verkoopt de EREs in de loop van het jaar, daar moet deze weten hoeveel kWh er is geladen. Dus dat is van te voren nog niet bekend, kan ook zijn dat twee partijen dezelfde dag verkopen maar dat 1 partij een betere afsrpaak met een koper heeft gemaakt.

Maar wel een variabele die veel mensen hier vergeten. Het staren op alleen de commissie is gewoon niet compleet.

• tcw82
IJsbeer schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:07:
[...]

De inboeker verkoopt de EREs in de loop van het jaar, daar moet deze weten hoeveel kWh er is geladen. Dus dat is van te voren nog niet bekend, kan ook zijn dat twee partijen dezelfde dag verkopen maar dat 1 partij een betere afsrpaak met een koper heeft gemaakt.

Maar wel een variabele die veel mensen hier vergeten. Het staren op alleen de commissie is gewoon niet compleet.
Dan kan je dat niet meenemen in je overweging. Althans, dan basseer je een beslissing op een voorspelling of (marketing) belofte?

• GM15
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:03:
[...]

Inderdaad, en dat argument geldt dus net zo goed wanneer je puur en alleen zou afgaan op het commissie percentage omdat je dat variabele deel niet weet. Blijft dus koffiedik kijken en wat @IJsbeer terecht aangaf is dat na het sluiten van dit boekjaar je welliswaar kunt zien wat voor resultaten de inboekers hebben behaald maar dat zegt helemaal niets over hoe het in 2027 zal gaan. Maar goed je initiele vraag ging over waarom mensen niet puur en alleen voor het laagste % gaan. Zoals aangegeven in mijn eerdere reactie zijn daar dus veel verschillende redenen voor.

• -PeeWee-
  • Nu online
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:06:
[...]

Dan kan je dat niet meenemen in je overweging. Althans, dan basseer je een beslissing op een voorspelling of (marketing) belofte?
Er zijn meer overwegingen en factoren ;-) Die commissie is er slechts 1 van vele. Dat wil overigens niet zeggen dat je het niet mee kunt nemen in een overweging. Historische performance is geen garantie, maar is wel een indicatie bv. Het is aan jou hoeveel belang je aan die factor hecht. In mijn geval is dat belang dus laag.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:50
Zoals door meerdere aangegeven is het iets genuanceerder dan enkel de servicefee. Tevens zijn de lagere percentages vaak onderdeel van een combi deal dus met bijv een energieleverancier en of slim laden abonnement, etc.

Naast fee en verkoopprijs ERE's moet een inboeker voldoende volume behalen. Maar belangrijkste is dat een inboeker onder de 2% foutmarge blijft. Is de foutmarge 2.1% word de hele batch aan inboekingen van die inboeker afgekeurd. Dus wel belangrijk om vertrouwen te hebben dat de compliance en controle bij jouw inboeker correct zijn ingeregeld, anders geen handtekening van de verificateur en geen opbrengst (X% * 0 = 0 |:().

Om twee voorbeelden te geven, een laadpunt met een mid-meter die er niet vanaf de fabriek inzit is een twijfel geval. Neemt jouw inboeker dat risico kan de verificateur dat afkeuren omdat hij het niet grijs vind maar zwart. Zal niet de eerste keer zijn.

Ander voorbeeld: Zijn er 2,5 laadpunten van de 100 die hun eigen leven leidde en bijvoorbeeld dubbele sessies insturen, kan dat een dure grap worden. Stel hier is geen controle op en de sessies worden ingeboekt en daarna door de verificateur afgekeurd, dan wordt wederom de hele batch afgekeurd.

Maar goed ik denk dat iedereen de afweging moet maken welke factor voor hem/haar het zwaarst weegt. Ik zal af en toe wat insights proberen te delen.

• 0xygen500
  • Nu online
Bob Lieftink schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:43:
Zoals door meerdere aangegeven is het iets genuanceerder dan enkel de servicefee. Tevens zijn de lagere percentages vaak onderdeel van een combi deal dus met bijv een energieleverancier en of slim laden abonnement, etc.

Naast fee en verkoopprijs ERE's moet een inboeker voldoende volume behalen. Maar belangrijkste is dat een inboeker onder de 2% foutmarge blijft. Is de foutmarge 2.1% word de hele batch aan inboekingen van die inboeker afgekeurd. Dus wel belangrijk om vertrouwen te hebben dat de compliance en controle bij jouw inboeker correct zijn ingeregeld, anders geen handtekening van de verificateur en geen opbrengst (X% * 0 = 0 |:().

Om twee voorbeelden te geven, een laadpunt met een mid-meter die er niet vanaf de fabriek inzit is een twijfel geval. Neemt jouw inboeker dat risico kan de verificateur dat afkeuren omdat hij het niet grijs vind maar zwart. Zal niet de eerste keer zijn.

Ander voorbeeld: Zijn er 2,5 laadpunten van de 100 die hun eigen leven leidde en bijvoorbeeld dubbele sessies insturen, kan dat een dure grap worden. Stel hier is geen controle op en de sessies worden ingeboekt en daarna door de verificateur afgekeurd, dan wordt wederom de hele batch afgekeurd.

Maar goed ik denk dat iedereen de afweging moet maken welke factor voor hem/haar het zwaarst weegt. Ik zal af en toe wat insights proberen te delen.
Of een combinatie zoals bij jullie door veel en lang contract.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.