Dus als ik het goed begrijp is de formule wat je krijgt per kWh geladen met je EV:
Vergoeding per kWh = ERE-prijs × aandeel hernieuwbaar × RED-factor × (1 − % fee inboekdienstverlener)
Waarbij de
RED-factor altijd: 183 gCO₂/MJ × 3,6 MJ/kWh ÷ 1000 =
0,6588 kg CO₂/kWh. Die 183 gCO₂/MJ staat al jaren vast in een
Europese RED-III Richtlijn en lijkt dus niet steeds te wijzigen.
Aandeel hernieuwbaar wordt elk jaar opnieuw vastgesteld door de NEa op basis van CBS-cijfers van aandeel hernieuwbare energie in elektriciteit alleen. Daarbij neemt de NEa altijd het cijfer van de elektriciteitsmix van 2 jaar terug (
bron). Dus de exacte elektriciteitsmix van 2024 (die gelden de ERE vergoeding van 2026) was
volgens het CBS:
Biomassa (5.929), waterkracht (85), windenergie (32.839) en zonnestroom (21.822) mln kWh samen (60.675) gedeeld door de totale netto elektriciteitsproductie van 120 228 mln kWh × 100 % =
50,46 % hernieuwbare elektriciteit. Of je nu zonnepanelen hebt of niet, als particulier moet het voorlopig met deze grote afslag doen. Ik zie ook websites verwijzen naar een hoger mix percentage, maar ze kijken daarbij naar de voorlopige CBS-cijfers van 2025, die dus pas van toepassing zijn in 2027.
De
ERE-prijs (Dutch ERE Renewable Fuels Ticket / LRE-E): die is helaas nergens te vinden, er zouden dagelijkse bied- en laatprijzen zijn achter een betaalmuur op
Argus en S&P Global (Platts). Het is lastig om enigzins actuele LRE-E prijzen te vinden, op dit na:
Bij de start van Laadloon werden prijzen tussen 15 en 20 cent per ERE verwacht. Begin 2026 liggen ze boven de 40 cent. (dat scheelt allemaal nogal, dus laat ik even van 30ct uitgaan aangezien dat het aanbod ook toe zal nemen met alle EVs)
Fee inboekdienstverlener: momenteel lijkt Zeres met kortingscode
ENERGIENERDS het goedkoopst te zijn met
18% inclusief BTW.
Dan kom ik op een totaal uit van: 30ct * 0.5046 * 0.6588 * (1-0.18) = 8.2ct/kWh (zeg maar 7-10ct/kWh gezien de grote LRE-E prijs afhankelijkheid) als realistische vergoeding per kWh geladen met de EV.
[
Voor 4% gewijzigd door
Malarky op 07-03-2026 18:23
]