• b.sturm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 20:58
b.sturm schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Momenteel zijn er, n.a.v. navraag mijnerzijds, 2 dienstverleners die 'm accepteren voor ERE certificaten. Het is gewoon Europees en voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving. Als het Chinees zou zijn dan zou ik ook schroom hebben.

Overigens gaat het vandaag niet lukken de Cabur te plaatsen, want de oude lader heeft diefstalpreventie schroeven... Dus zal nu toch de elektricien moeten vragen deze klus te doen... Keep you posted!
Inmiddels is de Cabur sinds 2 weken geinstalleerd door de elektricien. Alles werkt, echter ik krijg de OCPP niet werkend via TAP electric. Heb alles goed ingesteld, maar geen connectie via de TAP app... Na meermaals contact gehad te hebben met TAP klantenservice geef ik het nu op. OCPP is geen must voor mij.

Inboekdienstverlener Laadloon.nl heeft bevestigd dat de Cabur voldoet aan de voorwaarden voor ERE certificaten. De gevraagde bewijsstukken kan ik t.z.t. aanleveren, dus ben er klaar voor.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik heb me nu al best een poos geleden aangemeld voor lekker laden. Kreeg de melding dat er gefaseerd zou worden toegevoegd vanwege grote interesse. Echter, nog altijd niets gehoord, begin wat ongeduldig te worden.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:36
Hi allemaal,

Even voor de mensen met een Wallbox laadpunt thuis. Wij hebben onderstaand uitgevraagd bij de NEa.

"Goedemiddag team,

Wij zijn inmiddels klaar met de integratie van de Wallbox laadpalen. Bij Wallbox laadpunten kan de MID-meter optioneel worden geïntrigeerd met de set-up van het laadpunt. In de Wallbox app wordt het laadpunt vervolgens ook aangemerkt als MID-gecertificeerd. Dit is enkel mogelijk voor de meer geavanceerde modellen en er is dus ook niks toe te voegen tussen het laadpunt en deze mid-meter. Wij zouden dus graag vernemen hoe jullie omgaan met de laadpunten van Wallbox met een MID-meter, gezien uit ons onderzoek blijkt dat dit 15% van de thuislaadpunten in Nederland betreft."

Daarop hebben wij na 2,5 week het volgende antwoord ontvangen:
Uit uw verhaal maken wij op dat de Wallbox laadpalen een geïntegreerde MID-meter hebben. Als dit vergelijkbaar is met een "verkoop"meter, is dit in 2026 inboekbaar. Het klopt dat het overgangsjaar niet geldt voor particulieren, maar juist bedoeld is voor bestaande inboekers van elektriciteit.

Moeilijk om uit dit antwoord van de NEa dus een conclusie te trekken wat betreft Wallbox met daarbij een Wallbox mid-gecertificeerde kWh meter. We gaan het nog een keer vragen.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:16
Ik heb me geregistreerd bij Tap Electric voor de ERE certificaten maar de status van mijn aanmelding is nog altijd "Submitted" (of ingezonden in het NL). Aanvraag gedaan op 26-2-2026. Zijn er hier gebruikers die al verder in het proces zijn?

Ik zie laadsessies trouwens wel netjes verschijnen op de website. Autorisatie staat uit dus het is plug & charge bij mij.

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-03 19:26
Stoffa schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:54:
Ik heb me nu al best een poos geleden aangemeld voor lekker laden. Kreeg de melding dat er gefaseerd zou worden toegevoegd vanwege grote interesse. Echter, nog altijd niets gehoord, begin wat ongeduldig te worden.
Ik heb nu een melding gekregen dat ik kan koppelen en heb met enige tijd geleden ook ingeschreven. Hangt denk ik ook van de laadpaal af die je hebt opgegeven. Ik heb een easee.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
lampy25 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:21:
Voor degene zonder MID laadpaal, Den Hartog laat je dit jaar een externe mid meter gebruiken in de meterkast. Heb zelf de zappi v2.0.
Heb me juist aangemeld met alle bewijs, ligt er nu ter beoordeling.
Al meer duidelijk?

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:15:
Hier een bedrag van 56,88 euro* voor 285 kWh laden in januari en februari. We hebben gemiddeld gereden, als dit zo doorzet en de informatie is kloppend dan verwacht ik in januari van het nieuwe jaar toch een bedrag van 225 euro terug te krijgen (netto opbrengst), dat is toch mooi meegenomen aangezien ik al een Zaptec Go 2 heb.

*onder voorbehoud :)

[Afbeelding]
Hoe kom je aan een login voor lekkerladen, ik heb mijn (meerdere keren) aangemeld, ik krijg wel mails alsof ik klant ben maar ik kan nergens inloggen :?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-03 18:21
Werkt dit dan bovenop een oplossing die Essent aanbied zoals Slim Laden?
https://www.essent.nl/elektrisch-laden/slim-laden

Want daarmee wordt vooral het tijdstip gestuurd en krijg je 5 cent per uur dat je laad.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
gustaveau schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:11:

Want daarmee wordt vooral het tijdstip gestuurd en krijg je 5 cent per uur dat je laad.
Ja hoor staat er volledig los van. Essent optimaliseert inkoopmarkt / onbalansmarkt adhv laadpalen klant. De kWh die je laadt kun je gewoon gebruiken voor ERE-registratie. Het een staat volledig los van het andere.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56

Je krijgt 5 cent per uur dat je ingeplugd ben, niet dat je laadt. Niet echt een vetpot. Stel je hebt je auto 12 uur lang ingeplugd en laadt 30 kWh dan krijg je 12 x 5 cent / 30 kWh = 2 cent korting per kWh.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Hoe kom je aan een login voor lekkerladen, ik heb mijn (meerdere keren) aangemeld, ik krijg wel mails alsof ik klant ben maar ik kan nergens inloggen :?
Lukt het niet via deze link?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:16
Als je je aanmeldt voor de ERE's, gaat dit dan in met terugwerkende kracht per 1 januari? Of kunnen ze dat niet meer uitlezen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gelukt, acccount was niet aanwezig maar met de onderstaande meld je aan link kan je een account aanmaken.

Niet dat ik verder kan want de Alfen e-Flux integratie is nog in ontwikkeling zo te zien.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
FinalBob schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:23:
Als je je aanmeldt voor de ERE's, gaat dit dan in met terugwerkende kracht per 1 januari? Of kunnen ze dat niet meer uitlezen?
Je kan in dit forum ook zelf zoeken. Dit is al meerdere keren besproken. Het antwoord hangt af van de inboekdienstverlener die je kiest.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:26
stijnos1991 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:40:
Ik heb me geregistreerd bij Tap Electric voor de ERE certificaten maar de status van mijn aanmelding is nog altijd "Submitted" (of ingezonden in het NL). Aanvraag gedaan op 26-2-2026. Zijn er hier gebruikers die al verder in het proces zijn?

Ik zie laadsessies trouwens wel netjes verschijnen op de website. Autorisatie staat uit dus het is plug & charge bij mij.
Ik heb me ook vorige week bij TAP geregistreerd. Ging niet helemaal soepel maar met de helpdesk is dat uiteindelijk gelukt. Status is bij mij ook nog steeds 'Ingezonden'.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• Bob Lieftink
MrBullet058 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb nu een melding gekregen dat ik kan koppelen en heb met enige tijd geleden ook ingeschreven. Hangt denk ik ook van de laadpaal af die je hebt opgegeven. Ik heb een easee.
Klopt helemaal, met sommige laadpaalmerken is een koppeling mogelijk met de achterkant, zodat de sessies automatisch kunnen worden opgehaald.

Maar bijvoorbeeld bij een Alfen laadpaal zijn de sessies enkel lokaal uit te lezen door de gebruiker of via een backoffice waarvan de sim kaart in de paal zit. Dus de gebruiker zou deze file moeten uploaden tot er een koppeling is om de geladen kWh's in te laten boeken. Daar komt dus meer hand werk bij kijken tot dat er wel een koppeling kan worden gemaakt.

• Bob Lieftink
revolution-nl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:06:
[...]

De login is nu voor de laadpunten waar we mee kunnen koppelen. Als de upload versie klaar is kunnen ook andere eigenaren van andere laadpunten inloggen voor een dashboard. En dan kunnen we in de tussen tijd en daarna de druk weer wat opvoeren voor een koppeling met automatisch uitlezen ;)

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:44
Aanvraag is goedkeurd met de opmerking dat het voor volgend jaar niet meer mag. Mag wel de mid meter dan in de laadpaal overzetten (telefonisch bevestigd)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lampy25 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Aanvraag is goedkeurd met de opmerking dat het voor volgend jaar niet meer mag. Mag wel de mid meter dan in de laadpaal overzetten (telefonisch bevestigd)
Mogelijk kan dan gelijk de discussie platgeslagen worden of het 'MID gecertificeerde' gedeelte gaat over een 'MID meter' in de laadpaal of dat de laadpaal MID gecertificeerd moet zijn :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dan ben ik ook wel benieuwd of ik fysiek een mid metertje in mijn Tesla V3 laadpaal mag bouwen. Dat zou ik graag zien (als het fysiek past) (wil liever ook nog geen andere paal).

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-03 21:52
Heeft iemand de ERE inboeking al werkend gekregen met een SAP? Volgens mij ondersteunen de meeste partijen dit nog niet. Terwijl het wel mag.

Edit: Zoals ik het nu begrijp moet de data nog steeds uit de laadpalen te halen zijn, dus met een backend wat onze Victron laadpalen niet hebben. En dat de SAP data gebruikt wordt om dat te verifiëren.
Met andere woorden, je hebt SAP + laadpaal met backend nodig.
En gaat het voor ons alsnog niet werken.

Edit2: Lekkerladen werkt nog niet met SAP hebben ze verteld, en dan nog moet er iets uit laadpalen komen aan informatie.

[ Voor 79% gewijzigd door !null op 03-03-2026 17:55 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• FroFrozon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-03 16:35
Heeft iemand een Cube Smart Socket? Ik vind nergens op de lijstje of deze een MID-meter bezit (ook niet dat hij er géén heeft)

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-03 19:26
Net via de link mijn eigen account aangemaakt bij Lekkerladen en de Easee gekoppeld en dat ging easy ;)
Ben benieuwd wat ik nu al heb opgespaard aan virtuele vergoedingen...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
knip knip, dit is het ere certificaten topic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 04-03-2026 20:18 ]

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 08:17
RichieB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Je krijgt 5 cent per uur dat je ingeplugd ben, niet dat je laadt. Niet echt een vetpot. Stel je hebt je auto 12 uur lang ingeplugd en laadt 30 kWh dan krijg je 12 x 5 cent / 30 kWh = 2 cent korting per kWh.
Geen vetpot inderdaad, maar het is wel gewoon gratis geld voor een auto die toch al op de oprit aan de lader stond. Bij ons toch al zomaar €200 op jaarbasis extra. De ERE certificaten komen daar mooi nog bij.

• Allewijn
  • Niet online

Hoe doet Essent dat? Moet je dan een specifieke laadpaal van hun aanschaffen?
Want het lijkt alsof het met 'elke' laadpaal kan en je auto er alleen voor geschikt moet zijn. Communiceren zij net als Tibber via een api dan met geschikte ev's?
(Ik ben langzaam zoekende naar een nieuw energie abonnement, vast contract loopt oktober af. Combi met nieuwe mid laadpaal, zonnestroom moeten laden vanaf 2027, etc)

• Allewijn
  • Niet online
harrr schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Das aan de ene kant waar, aan de andere kant is het niet het probleem van Peblar om nu alle laadpalen al te voorzien van een mid meter als de regelgeving er nog niet eens door is. De prijs van de paal was immers ook gebasseerd op een paal zonder mid meter. Je koos zelf voor de Home omdat de extra functies van de Business paal (zoals o.a. verrekenen van kosten) niet je eis was. Als Peblar geadverteerd had met dat de Home versie voorbereid is op verrekening van de kosten (bijv. ook voor een werkgever), dan hadden ze nu een terkortkoming.

Tegen lease rijders die een paal met mid-meter moeten hebben om te verrekenen met hun werkgever zeggen ze ook niet: we ruilen je paal om, koop maar een nieuwe. Als jij die toevoeging wilt, moet jij (of je werkgever) een andere paal kopen. Zo zit het nu eenmaal in elkaar.

Tuurlijk: als Peblar het wel gaat doen is dat een super extra service, doen ze het niet: begrijpelijk.
De Peblar home heeft als het goed is nooit een mid meter toch?

Waarom kan ik hem dan toch kiezen bij het aanmelden ERE?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3jdVdJ0suNrBs0H8idbx4oq6CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AS8X0RLhXBLO8WE4uTAW0VKD.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:50:
[...]

De Peblar home heeft als het goed is nooit een mid meter toch?

Waarom kan ik hem dan toch kiezen bij het aanmelden ERE?

[Afbeelding]
Om je aanmelding met onderbouwing af te wijzen :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Allewijn
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Om je aanmelding met onderbouwing af te wijzen :+
Gek, want bij alle andere merken die je kan selecteren staan hun palen die geen mid hebben er ook niet tussen...

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zojuist mijn Peblar gekoppeld aan TAP, was paar minuten werk en was echt supersimpel.

[ Voor 14% gewijzigd door Blik1984 op 04-03-2026 12:06 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24
Heeft iemand de nieuwe Tesla laadpaal al met ingebouwde MID? Deze kun je toch gebruiken voor het verdienen van ERE certificaten? Ik heb zelf helaas een Tesla Gen3 laadpaal met MID in de meterkast. Jammer dat dit niet geldt.

Off-topic vraag: knip knip, hier zijn andere topics voor

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 04-03-2026 20:13 ]

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Mbt de Tesla Wall Connector met ingebouwde MID meter. Eind januari heb ik deze besteld en kreeg gisteren deze email.
Wij willen u laten weten dat uw bestelling voor een Tesla Wall Connector momenteel in de wacht staat vanwege een tijdelijke verstoring in de levering.

Wij begrijpen dat dit niet de ervaring is waar u op heeft gerekend. Wij stellen uw geduld dan ook zeer op prijs.

Wij verwachten de leveringen per april 2026 te kunnen hervatten.

Zodra uw Tesla Wall Connector onderweg is, ontvangt u een verzendbevestiging met trackinggegevens.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05
turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:01:
Heeft iemand de nieuwe Tesla laadpaal al met ingebouwde MID? Deze kun je toch gebruiken voor het verdienen van ERE certificaten? Ik heb zelf helaas een Tesla Gen3 laadpaal met MID in de meterkast. Jammer dat dit niet geldt.
Ja die met ingebouwde MID meter is daar inderdaad geschikt voor.

Thanks @teacher

M3P - M3LR - 6320Wp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

net een enorme berg offtopic geneuzel over specifieke laadpunten, zonneladen, fases en op de man reacties verwijderd. Is je post weg? Dan was ie dus offtopic. Hou de volgende keer in de gaten in welk topic je post, waarvoor onze dank.

Wise enough to play the fool

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:59
Allewijn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:30:
Dan ben ik ook wel benieuwd of ik fysiek een mid metertje in mijn Tesla V3 laadpaal mag bouwen. Dat zou ik graag zien (als het fysiek past) (wil liever ook nog geen andere paal).
Hier ook benieuwd naar, zit in dezelfde situatie. Heeft daar iemand daar al uitsluitsel op gekregen? (kan ook voor andere paal met achteraf MID meter inbouwen, zelfde verhaal lijkt mij)

[ Voor 16% gewijzigd door Mevius op 04-03-2026 21:02 ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• bokkow
bokkow schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:39:
[...]

Gaat niet vliegen. Ga er van uit dat geintegreerd betekent; af fabriek in de laadpaal. Zodat de inboeker op basis van merk en type kan zeggen “klopt” en niet iedere situatie moet gaan keuren à €750,-.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-03 11:04
Als ik op dit moment het overzicht lees, lijkt me dat Zeres de beste keuze is (automatisch, lage fee, kwartaal uitbetalen). Toch lijkt het dat er in dit topic weinig mensen voor deze partij kiezen. Ben best benieuwd waarom. Zou hun service zo slecht zijn dat het een 6% fee verschil verantwoord?

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
Rolucious schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 05:39:
Als ik op dit moment het overzicht lees, lijkt me dat Zeres de beste keuze is (automatisch, lage fee, kwartaal uitbetalen). Toch lijkt het dat er in dit topic weinig mensen voor deze partij kiezen. Ben best benieuwd waarom. Zou hun service zo slecht zijn dat het een 6% fee verschil verantwoord?
Alles is zo nieuw nog dat niemand het echt kan weten. Dus vooral op gevoel worden er keuzes gemaakt denk ik.

Stel de vraag nog eens rond deze tijd volgend jaar en dan hebben we objectief vergelijkingsmateriaal materiaal 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lampy25 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Mag wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• bokkow
Glashelder schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Mogelijk kan dan gelijk de discussie platgeslagen worden of het 'MID gecertificeerde' gedeelte gaat over een 'MID meter' in de laadpaal of dat de laadpaal MID gecertificeerd moet zijn :9
Dit is vastklampen aan een strohalm. Maar goed, we gaan het meemaken. Gaan jullie externe MID accepteren @Bob Lieftink? Ik zou als inboeker het risico bij controle niet willen lopen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

bokkow schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:15:
[...]

Dit is vastklampen aan een strohalm. Maar goed, we gaan het meemaken. Gaan jullie externe MID accepteren @Bob Lieftink? Ik zou als inboeker het risico bij controle niet willen lopen.
En dit is een gevalletje van wat mijn vader altijd zei 'het laatste woord willen hebben'.

Feit is dat je standpunt 2-0 achter staat: 1, het staat niet in de tekst en 2 er is een inboeker die het blijkbaar wel accepteert. Laat het rusten.

• bokkow
Glashelder schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:39:
[...]

En dit is een gevalletje van wat mijn vader altijd zei 'het laatste woord willen hebben'.

Feit is dat je standpunt 2-0 achter staat: 1, het staat niet in de tekst en 2 er is een inboeker die het blijkbaar wel accepteert. Laat het rusten.
Ik vraag me niet af waarom je vader dat altijd zei.

Je mag geloven wat je goed uitkomt. Maar hier claimen dat externe MID geaccepteerd wordt zodra de regeling er door is, daar zet je mensen mee op het verkeerde been. Inderdaad vind ik het niet erg om over een jaar te zeggen “I told you so”. Met logisch beredeneren kom je ook tot deze conclusie namelijk.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

bokkow schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:52:
[...]

Ik vraag me niet af waarom je vader dat altijd zei.
Het ging niet over mij ;)

• Bob Lieftink
[...]

Hi Bokkow, eerder gaven ze aan dat het mocht, nu niet meer.

Dus dat risico kunnen we niet nemen. NEa heeft de laatste weken meerdere keren bij ons aangegeven dat externe MID niet van toepassing is voor de regeling mbt thuislader.

Ik vind er wat van, maar als dit de regels zijn, dan is dat het kader waar binnen we werken O-)

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:49
[...]

Huh? We gaan van "een 'MID meter' in de laadpaal of dat de laadpaal MID gecertificeerd moet zijn" naar "externe MID accepteren".

Dat zijn toch twee totaal verschillende situaties?

Volgens mij is de vraag nog steeds of een later toegevoegde MID meter IN de laadpaal (danwel een self-made laadpaal inclusief MID meter) een geaccepteerde situatie is voor ERE.

[ Voor 15% gewijzigd door stefxx op 05-03-2026 09:05 ]

• bokkow
stefxx schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Huh? We gaan van "een 'MID meter' in de laadpaal of dat de laadpaal MID gecertificeerd moet zijn" naar "externe MID accepteren".

Dat zijn toch twee totaal verschillende situaties?

Volgens mij is de vraag nog steeds of een later toegevoegde MID meter IN de laadpaal (danwel een self-made laadpaal inclusief MID meter) een geaccepteerde situatie is voor ERE.
Nee hoor, we gaan nergens heen. Externe MID in deze is natuurlijk een MID meter die niet onderdeel is van een laadpunt af fabriek. Of je deze nu in de meterkast hebt hangen, in een extra kastje bij de paal, in de paal is geduwd of er op is vastgekit.

Het gaat er om dat de inboeker met zekerheid moet kunnen zeggen dat een situatie logisch klopt, dat kan het meest eenvoudig en daarmee in bulk op basis van merk en type welke af fabriek MID gecertificeerd is, en iedere andere situatie zou daarvoor aan een individuele inspectie onderhevig zijn.

Sorry dat ik je er weer bijtrek @Bob Lieftink maar dan ook hierover; creatief een MID meter in een laadpunt knutselen valt onder dezelfde categorie, check?

M3P - M3LR - 6320Wp

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:07
bokkow schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Nee hoor, we gaan nergens heen. Externe MID in deze is natuurlijk een MID meter die niet onderdeel is van een laadpunt af fabriek. Of je deze nu in de meterkast hebt hangen, in een extra kastje bij de paal, in de paal is geduwd of er op is vastgekit.

Het gaat er om dat de inboeker met zekerheid moet kunnen zeggen dat een situatie logisch klopt, dat kan het meest eenvoudig en daarmee in bulk op basis van merk en type welke af fabriek MID gecertificeerd is, en iedere andere situatie zou daarvoor aan een individuele inspectie onderhevig zijn.

Sorry dat ik je er weer bijtrek @Bob Lieftink maar dan ook hierover; creatief een MID meter in een laadpunt knutselen valt onder dezelfde categorie, check?
Eens. Creatief zijn is en blijft afwijkend. Zal dus standaard niet geaccepteerd worden. Ookal zijn de componenten correct. Het is dus afwijkend en zal ergens goedgekeurd moeten worden. Daarmee wordt het duur en niet interessant.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:49
bokkow schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:34:
[...]Externe MID in deze is natuurlijk een MID meter die niet onderdeel is van een laadpunt af fabriek.
Natuurlijk?
Dat is dan aan de inboeker (en iedere inboeker kan dus andere regels opstellen) om dat al dan niet te accepteren. Lijkt me niet om daar in z'n algemeenheid iets over te roepen. De (voorlopige) regels sluiten een zelf ingebouwde MID iig niet uit.
creatief een MID meter in een laadpunt knutselen valt onder dezelfde categorie, check?
Je woordkeuze zegt genoeg. Knutselen, creatief. Jij bent overtuigd. Ik nog niet. Maar zoals eerder gezegd, iets met het laatste woord. Ik zou zeggen; de tijd zal het leren!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Compliance in Nederland is dodelijk simpel en zo zwart/wit als het er staat. De afdeling grijs gebied en zelf definieren incl. uitleggen hoe je tot controle en uitvoer komt en laten zien dat je het doet is in het geval van ERE en particulieren niet aan de orde. Je moet een af-fabriek mid-gecertificeerde laadpaal hebben of een SAP. Period.

Alle pogingen tot wat anders of zou het mogelijk zijn, zijn echt een waste of time...

En dat zeg ik met jaren ervaring in compliance vraagstukken. Deze regelgeving wijzigen is een lobby... en die kan gewoon niet uit qua business case. Als je dit anders zou willen en ruim in de regelgeving staat iedereen weer te klagen over de kosten van een inboekdienstverlener of de geringe meeropbrengst van de ERE handel.

Het had trouwens een stuk eenvoudiger geweest als de zakelijk afrekenende mensen allemaal ook de regels rondom thuisladen en correct verrekenen tot zich nemen of netjes uitvoeren: daar is MID ook al een vereiste. Iets in me zegt me dat er relatief best veel MID gecertificeerde palen in omloop zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Miezie op 05-03-2026 10:27 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:40
Ik ben ook goedgekeurd bij Den Hartog met een Externe MID in de meterkast. Ik snap het probleem hierboven allemaal niet zo. Eerst maar eens zien wat die ERE opleverd. Voor minder dan 100 euro per jaar ga ik er geen nieuwe Laadpaal voor aanschaffen, dat kan niet uit. Mits m'n baas em "geeft", maar die heeft inmiddels ook al hoogte gekregen van de ERE. Daarnaast alle gegevens delen met vrij uit de grond gegroeide partijen. Geen idee of zij de beveiliging netjes op orde hebben.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Blik1984 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:06:
Zojuist mijn Peblar gekoppeld aan TAP, was paar minuten werk en was echt supersimpel.
Dat is mooi, maar als ik het goed heb begrepen moet je wel dan de paal opnieuw installeren (via Systeem - Installatie?), ik begrijp dat dan al je bestaande sessies worden verwijderd. Deze kun je natuurlijk eerst downloaden in een CSV of PDF, maar wordt dat door de in te stellen inboekdienstverlener geaccepteerd?

Iedereen noemt dat je kunt wachten totdat er meer duidelijk is met betrekking tot het kiezen van een inboek dienstverlener, maar als je laadpaal bij het switchen van backend zijn laadsessies weggooit dan zullen er wel wat ongelukjes gaan gebeuren vrees ik, bovenop het feit of een inboeker een simpele csv accepteert om je de eerdere ERE opbrengsten uit te betalen?

De juiste wijze om de inboek dienstverlener in te stellen voor een bepaald type paal is wellicht niet een on-topic item hier, maar het algemene issue dat bij omzetten van backend de oude sessies worden weggegeooid is dat wel lijkt me. Is dit een algemeen mechanisme voor andere OCPP enabled palen?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Batilan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Dat is mooi, maar als ik het goed heb begrepen moet je wel dan de paal opnieuw installeren (via Systeem - Installatie?), ik begrijp dat dan al je bestaande sessies worden verwijderd. Deze kun je natuurlijk eerst downloaden in een CSV of PDF, maar wordt dat door de in te stellen inboekdienstverlener geaccepteerd?

Iedereen noemt dat je kunt wachten totdat er meer duidelijk is met betrekking tot het kiezen van een inboek dienstverlener, maar als je laadpaal bij het switchen van backend zijn laadsessies weggooit dan zullen er wel wat ongelukjes gaan gebeuren vrees ik, bovenop het feit of een inboeker een simpele csv accepteert om je de eerdere ERE opbrengsten uit te betalen?

De juiste wijze om de inboek dienstverlener in te stellen voor een bepaald type paal is wellicht niet een on-topic item hier, maar het algemene issue dat bij omzetten van backend de oude sessies worden weggegeooid is dat wel lijkt me. Is dit een algemeen mechanisme voor andere OCCP enabled palen?
Dat zou kunnen, dat weet ik niet. Ik krijg mijn auto pas deze maand dus had nog geen historie.

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Damnit... Niet goed gelezen in dit topic... Dacht dat mn zaptec go ondersteund zou zijn. Maar moet dus specifiek een zaptec go 2 zijn.

Die vlieger gaat helaas niet op zo :X

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
Miezie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:23:

Het had trouwens een stuk eenvoudiger geweest als de zakelijk afrekenende mensen allemaal ook de regels rondom thuisladen en correct verrekenen tot zich nemen of netjes uitvoeren: daar is MID ook al een vereiste. Iets in me zegt me dat er relatief best veel MID gecertificeerde palen in omloop zijn.
Zakelijk is natuurlijk nu niet het probleem. De grote uitdaging is dat 80-90% van de privé EV bezitters met eigen laadpaal geen MID-meter heeft in de laadpaal. Ook ik heb in dec 2024 een laadpaal zonder MID laten installeren. Er was toen voor particulieren geen enkele reden om een laadpaal met MID (300 euro duurder) te kopen. En nu is er wel een reden :F. Accepteren en door :9

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe zit dit nou technisch dan? Zit er in de Zaptec Go een andere (soort) meter dan in de Go 2? Of is het puur een certificering? Zou er omheen te knutselen zijn, eventueel door Zaptec?

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
Batilan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Nou dat vind ik ook een apart iets.. Laadpaal moet MID gecertificeerd zijn etc etc, maar de meeste inboekpartijen accepeteren gewoon laadpaal exports wanneer koppeling met backend niet mogelijk is. En met exports neem ik aan dat het idd CSV's of JSON dumps zijn. Wordt dat dan vergeleken met je EAN/meter uitlezing? Anders kan ik in die CSV bestanden natuurlijk zetten wat ik wil.. 8)7

• Pr088
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:46:
Hoe zit dit nou technisch dan? Zit er in de Zaptec Go een andere (soort) meter dan in de Go 2? Of is het puur een certificering? Zou er omheen te knutselen zijn, eventueel door Zaptec?
Er zit geen geijkte meter (de MID meter) in een Zaptec GO. Wel in de Zaptec GO 2. Zoals hier besproken is daar niet omheen te werken, al is er nog wat discussie of 2026 als overgangsjaar geldt.
De certificering ziet op een geijkte meter in met de fabriekgeleverde laadpaal.

Zie het als een auto. Die is RDW gekeurd met een bepaalde motor, met bepaald vermogen en emissie. Als je die gaat wisselen voor een ander type, moet je opnieuw keuren.

Conclusie: je zult een nieuwe laadpaal moeten aanschaffen met een MID-meter als je nu een Zaptec Go (1) hebt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54
mheerde schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:38:
Ik ben ook goedgekeurd bij Den Hartog met een Externe MID in de meterkast. Ik snap het probleem hierboven allemaal niet zo. Eerst maar eens zien wat die ERE opleverd. Voor minder dan 100 euro per jaar ga ik er geen nieuwe Laadpaal voor aanschaffen, dat kan niet uit. Mits m'n baas em "geeft", maar die heeft inmiddels ook al hoogte gekregen van de ERE. Daarnaast alle gegevens delen met vrij uit de grond gegroeide partijen. Geen idee of zij de beveiliging netjes op orde hebben.
Wij hebben een Zappi laadpaal met HomeWizard kWh-meter in de meterkast en ook aangemeld bij Den Hartog. Had wat vragen en deze werden snel beantwoord. Eerste standen vanuit de laadpaal zijn geüpload in het portaal. Tot nu toe erg fijne ervaring met deze partij. Mochten er nog meer mensen deze combinatie hebben dan kan je dus bij Den Hartog aanmelden.

• Pr088
ArieR schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Wij hebben een Zappi laadpaal met HomeWizard kWh-meter in de meterkast en ook aangemeld bij Den Hartog. Had wat vragen en deze werden snel beantwoord. Eerste standen vanuit de laadpaal zijn geüpload in het portaal. Tot nu toe erg fijne ervaring met deze partij. Mochten er nog meer mensen deze combinatie hebben dan kan je dus bij Den Hartog aanmelden.
Heb je hen ook gevraagd of dit een oplossing vormt voor na 2026? Zo ja, dan sleutel ik een kWh-meter op mijn 3-faselaadgroep.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe valideren ze de data dan? Rechtstreeks bij HW vandaan? Of export?

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er nog op terug gekomen wordt. Wetgeving is nog niet definitief, maar de richting op zich wel duidelijk…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Allewijn
  • Niet online
Iemand die dit Bright++ artikel over ERE kan lezen en hier zou willen samenvatten?

https://www.bright.nl/plu...reng-ondervonden-wij.html

Titel: Gratis geld als je de auto laadt? De regels blijken erg streng, ondervonden wij..

[ Voor 18% gewijzigd door Allewijn op 05-03-2026 21:23 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:59
Allewijn schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:22:
Iemand die dit Bright++ artikel over ERE kan lezen en hier zou willen samenvatten?

https://www.bright.nl/plu...reng-ondervonden-wij.html

Titel: Gratis geld als je de auto laadt? De regels blijken erg streng, ondervonden wij..
Samenvatting: auteur had een laadpaal zonder MID-meter, heeft een losse MID-meter van HomeWizard laten installeren á € 120 + € 300 installatiekosten, en kwam er pas na de installatie achter dat dit geen toegestane oplossing is. Wat de auteur wrang vindt is dat hij als consument meteen aan de vereiste van ingebouwde MID-meter moet voldoen, terwijl bedrijven een jaar overgangsrecht hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Sandro! op 05-03-2026 21:30 ]

• Batilan
  • Laatst online: 22:27
Sandro! schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Samenvatting: auteur had een laadpaal zonder MID-meter, heeft een losse MID-meter van HomeWizard laten installeren á € 120 + € 300 installatiekosten, en kwam er pas na de installatie achter dat dit geen toegestane oplossing is. Wat de auteur wrang vindt is dat hij als consument meteen aan de vereiste van ingebouwde MID-meter moet voldoen, terwijl bedrijven een jaar overgangsrecht hebben.
Zoveel onkunde zou ik ook achter een betaalmuur zetten inderdaad :+
Maar ja een Brighter is waarschijnlijk geen (echte) Tweaker.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 05-03-2026 21:33 ]

• Allewijn
  • Niet online
Sandro! schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Haha! Bedankt.
Had ie maar bij Den Hartog moeten aanmelden zoals @ArieR ook deed en voor 2026 wél geaccepteerd wordt... Die auteur van Bright doet dus huilie huilie om niks. Had zich wat beter in mogen lezen.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

GVR

Niet het eerste bright artikel met bedroevende inhoud.

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54
Allewijn schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Haha! Bedankt.
Had ie maar bij Den Hartog moeten aanmelden zoals @ArieR ook deed en voor 2026 wél geaccepteerd wordt... Die auteur van Bright doet dus huilie huilie om niks. Had zich wat beter in mogen lezen.
In de mail na aanmelding van Den Hartog werd ook expliciet aangegeven dat dit alleen voor 2026 gedoogd wordt en in 2027 er wel een gecertificeerde laadpaal moet zijn. Voor nu een prima oplossing, kan ik mooi kijken wat het opbrengt en wellicht een juist laadpaal aanschaffen. Garantie tot de deur, want je weet ook niet wat het in 2027 gaat opbrengen.

• TCMR
  • Laatst online: 22:21
Ik zie trouwens bij de voorwaarden bij Den Hartog dat er ook een controle moet (kunnen) zijn op je jaarverbruik via meterstanden. Dat gaat 'm bij ons niet worden: hangt nog een ferrarismeter die lekker terugloopt op zonnige dagen. De eerste brief om die te laten vervangen is al binnen, maar geen idee hoe lang dit nog gaat duren.

Ik kijk wel met een schuin oog naar de Peblar Business (waar klik je de plug in bij een vaste kabel?), maar ik kom nog even niet in actie.

• bokkow
Over de hele MID meter extern of achteraf ingebouwd, dit ter overweging (start op relevante timestamp):
En ik weet ook wel dat dit ook maar nog een inboekende partij is, voorlopig is alleen Den Hartog de vreemde eend in de bijt om te zeggen dat ze dit accepteren bij particulieren

M3P - M3LR - 6320Wp

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Weet iemand waar de ANWB de foutieve inschrijving van voor mei vandaan heeft? Ik krijg namelijk vragen van mensen.

Verder dan zeggen dat het niet klopt kom ik niet

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ArieR schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:05:
[...]

In de mail na aanmelding van Den Hartog werd ook expliciet aangegeven dat dit alleen voor 2026 gedoogd wordt en in 2027 er wel een gecertificeerde laadpaal moet zijn. Voor nu een prima oplossing, kan ik mooi kijken wat het opbrengt en wellicht een juist laadpaal aanschaffen. Garantie tot de deur, want je weet ook niet wat het in 2027 gaat opbrengen.
Ik heb dezelfde situatie thuis dus ook bij Den Hartog aangemeld. We gaan wel zien of het uiteindelijk geaccepteerd wordt of niet. Ik ga geen nieuwe laadpaal er voor aanschaffen (dat gaat niet lonen) en de hardware is er al. Uitbetaling gaat toch pas 2027 gebeuren dus tegen die tijd zal er wel meer duidelijkheid zijn.

• robsyp
  • Laatst online: 06-03 22:26
Ik heb een NewMotion Home Advanced 2.x, met ingebouwde MID (laadpunt is mijn eigendom).
Nadat ik gedwongen bij 50five terecht kwam heb ik het laadpunt offline laten zetten zodat ik ik lokaal kan laden zonder verder 50five erbij betrokken te hebben. Ik ben geinteresseerd in ERE maar ik neem aan dat daarvoor het laadpunt weer online moet komen. Ik wil echter in geen geval 50five er weer bij betrokken hebben.

Weet iemand hoe je je eigen laadpunt weer online kan krijgen? Aangezien het mijn eigendom is zou dat mogelijk moeten zijn, maar ik heb geen idee hoe dat moet.

• Flippertje444
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:25
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand enig idee welke paal ik het beste kan aanschaffen om mee te doen met ERE? Prijs is 1 ding maar hij moet natuurlijk ook gewoon goed zn ding doen/ goede app etc.

En... Den Hartog lijkt nu het beste met 5 jaar voor 15%. Doen? Of nog even wachten met registreren, tot......(?).

Dank mensen!

• THE_BASE
  • Niet online
Flippertje444 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:26:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand enig idee welke paal ik het beste kan aanschaffen om mee te doen met ERE? Prijs is 1 ding maar hij moet natuurlijk ook gewoon goed zn ding doen/ goede app etc.

En... Den Hartog lijkt nu het beste met 5 jaar voor 15%. Doen? Of nog even wachten met registreren, tot......(?).

Dank mensen!
Niet te moeilijk maken voor jezelf: Zaptec Go 2 i.c.m. bijvoorbeeld Lekkerladen. En zeker niet iets voor 5 jaar vast gaan leggen nu.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• mrme12345
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Niet te moeilijk maken voor jezelf: Zaptec Go 2 i.c.m. bijvoorbeeld Lekkerladen. En zeker niet iets voor 5 jaar vast gaan leggen nu.
Peblar Business is ook een zeer goede laadpaal, met perfecte pv overschot laden en MID. En waar moet je zelf weten natuurlijk, maar let op de kosteninhoudingen. De service is meestal redelijk identiek, de opbrengsten niet.

• zeren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:49
Hallo, ik zou graag wat meer informatie willen over welk merk oplader ik moet installeren. Ik heb contact opgenomen met twee bedrijven en één bood me een Peblar met MID aan en een ander een Ratio zonder MID. Het bedrijf dat me een offerte voor Ratio gaf, zegt dat ik als particulier geen gebruik kan maken van de MID en dat deze daarom niet nuttig is.

Als iemand aanbevelingen heeft voor andere bedrijven die er een voor mij kunnen installeren in het noorden, laat het me dan weten!

• mrme12345
  • Niet online
zeren schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:45:
Hallo, ik zou graag wat meer informatie willen over welk merk oplader ik moet installeren. Ik heb contact opgenomen met twee bedrijven en één bood me een Peblar met MID aan en een ander een Ratio zonder MID. Het bedrijf dat me een offerte voor Ratio gaf, zegt dat ik als particulier geen gebruik kan maken van de MID en dat deze daarom niet nuttig is.

Als iemand aanbevelingen heeft voor andere bedrijven die er een voor mij kunnen installeren in het noorden, laat het me dan weten!
Ja vanaf 1-1-2026 is het ook voor particulieren mogelijk, zie ook topic start. En je moet dan wel een MID lader hebben, dus inderdaad bijvoorbeeld de Peblar Business, of Zaptec Go2 enz. Lees je een beetje in zou ik zeggen en als je nu voor de keuze staat zeker een MID gecertificeerde laadpaal aanschaffen en dan kun je meedoen (24-3-2026 nog behandeling in 1e kamer, maar daar verwacht niemand problemen van). Succes!

• bokkow
zeren schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:45:

Die Ratio verkoper heeft duidelijk nog wat achterstallig leeswerk.

In dit topic kun je prima een aantal laadpunten terugvinden welke je kunt overwegen

M3P - M3LR - 6320Wp

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Pff ik twijfel nog altijd om mijn Easee Charge Up te vervangen met de Easee Charge Max. Maar mij is nog altijd niet helemaal duidelijk of het nu al helemaal vast staat dat we er echt geld op kunnen verdienen met ERE certificaten, zijn de beslissingen in de kamer al genomen?

Daarnaast zijn er een stuk meer mensen die dit doen, op Marktplaats wordt de Easee Charge Lite en Up veel aangeboden, dus ik vermoed dat het +- 400 euro bijbetalen zal worden voor een Max.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
Echt, soms vraag ik me af of mensen überhaupt nog (kunnen) lezen ..echt.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
V_ger schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:05:
Echt, soms vraag ik me af of mensen überhaupt nog (kunnen) lezen ..echt.
Hier vragen en wachten tot je een belletje rechtsboven hebt is natuurlijk veel simpeler

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
Ik krijg bij Tap Electric bij het invoeren van mijn EAN-nummer direct de melding "Er ging iets mis"
Iemand hier ervaring mee?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
miicker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:03:
Pff ik twijfel nog altijd om mijn Easee Charge Up te vervangen met de Easee Charge Max. Maar mij is nog altijd niet helemaal duidelijk of het nu al helemaal vast staat dat we er echt geld op kunnen verdienen met ERE certificaten, zijn de beslissingen in de kamer al genomen?

Daarnaast zijn er een stuk meer mensen die dit doen, op Marktplaats wordt de Easee Charge Lite en Up veel aangeboden, dus ik vermoed dat het +- 400 euro bijbetalen zal worden voor een Max.
Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy...

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:47

Malarky

Wils voor wat ieder

Er staan ondertussen al 21 inboekdienstverleners op de lijst van de NEa: https://www.emissieautori...van-inboekdienstverleners

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
Valandin schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:22:
Ik krijg bij Tap Electric bij het invoeren van mijn EAN-nummer direct de melding "Er ging iets mis"
Iemand hier ervaring mee?
Ja ook gehad via app op mobiel , via website werkte het wel. En anderzijds even contact zoeken met hun , zeer kundige helpdesk daar

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Bezzerk
  • Laatst online: 22:46
Malarky schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:57:
Er staan ondertussen al 21 inboekdienstverleners op de lijst van de NEa: https://www.emissieautori...van-inboekdienstverleners
Partijen die genoeg verbruiken om zelfstandig te mogen inboeken zullen dat doen ten opzichte van een externe partij hiervoor in te huren.

Particulieren hebben niet voldoende verbruik om zelfstandig te mogen inboeken dus die kunnen hun gebruik via een inboekdienstverlener te gelde maken.

De voorwaarden voor het mogen registreren als inboekdienstverlener staan ook gepubliceerd bij de NEa.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik heb een Peblar die ik niet aan een backoffice heb gekoppeld. Heeft iemand een idee of er een partij is die ik de gegevens kan laten uitlezen voor ERE, maar dan zonder het hele backoffice verhaal met laadpassen, tarieven en al zo meer? Peblar zelf schijnt ook aan iets te werken…
https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates
Misschien toch nog maar wat geduld oefenen?

[ Voor 22% gewijzigd door wickydude op 07-03-2026 17:30 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:47

Malarky

Wils voor wat ieder

Dus als ik het goed begrijp is de formule wat je krijgt per kWh geladen met je EV:
Vergoeding per kWh = ERE-prijs × aandeel hernieuwbaar × RED-factor × (1 − % fee inboekdienstverlener)
Waarbij de RED-factor altijd: 183 gCO₂/MJ × 3,6 MJ/kWh ÷ 1000 = 0,6588 kg CO₂/kWh. Die 183 gCO₂/MJ staat al jaren vast in een Europese RED-III Richtlijn en lijkt dus niet steeds te wijzigen.

Aandeel hernieuwbaar wordt elk jaar opnieuw vastgesteld door de NEa op basis van CBS-cijfers van aandeel hernieuwbare energie in elektriciteit alleen. Daarbij neemt de NEa altijd het cijfer van de elektriciteitsmix van 2 jaar terug (bron). Dus de exacte elektriciteitsmix van 2024 (die gelden de ERE vergoeding van 2026) was volgens het CBS: Biomassa (5.929), waterkracht (85), windenergie (32.839) en zonnestroom (21.822) mln kWh samen (60.675) gedeeld door de totale netto elektriciteitsproductie van 120 228 mln kWh × 100 % = 50,46 % hernieuwbare elektriciteit. Of je nu zonnepanelen hebt of niet, als particulier moet het voorlopig met deze grote afslag doen. Ik zie ook websites verwijzen naar een hoger mix percentage, maar ze kijken daarbij naar de voorlopige CBS-cijfers van 2025, die dus pas van toepassing zijn in 2027.

De ERE-prijs (Dutch ERE Renewable Fuels Ticket / LRE-E): die is helaas nergens te vinden, er zouden dagelijkse bied- en laatprijzen zijn achter een betaalmuur op Argus en S&P Global (Platts). Het is lastig om enigzins actuele LRE-E prijzen te vinden, op dit na: Bij de start van Laadloon werden prijzen tussen 15 en 20 cent per ERE verwacht. Begin 2026 liggen ze boven de 40 cent. (dat scheelt allemaal nogal, dus laat ik even van 30ct uitgaan aangezien dat het aanbod ook toe zal nemen met alle EVs)

Fee inboekdienstverlener: momenteel lijkt Zeres met kortingscode ENERGIENERDS het goedkoopst te zijn met 18% inclusief BTW.

Dan kom ik op een totaal uit van: 30ct * 0.5046 * 0.6588 * (1-0.18) = 8.2ct/kWh (zeg maar 7-10ct/kWh gezien de grote LRE-E prijs afhankelijkheid) als realistische vergoeding per kWh geladen met de EV.

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 07-03-2026 18:23 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Leuk kort item over ERE in het NOS Journaal zojuist met screenshot van Lekkerladen.com.

Wordt nu dus wel steeds bekender onder de thuisladers.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
Ik heb al artikelen gezien bij o.a. de NOS, Bright, Top Gear, Autoblog en vast nog meer. Komt wel. Ik verwacht dat als de wet straks formeel is goedgekeurd en gepubliceerd er ineens allemaal balletjes gaan rollen.

Ik wacht nog even. Ik heb een Alfen met backoffice en wil gewoon een automatisch iets hebben, geen zin in handmatig uploaden van wat dan ook. Volgens de AI chatbot van e-flux zijn ze wel bezig met een partij. De bot wil geen namen noemen, maar e-flux gaat het dus niet zelf doen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49
Ik heb een electrische auto en eigen Alfen Even Single Pro laadpaal. Deze paal is in eigen beheer. Ik heb wel toegang tot de laadpaal middels Eve Connect en MyEve. Kan ik daar exports maken die ik bij DenHartogBV kan uploaden? In DenHartogBV is het uploaden van bestanden momenteel niet mogelijk, ik wil voorkomen dat ik bij een partij zit die straks de exports niet accepteert en ik geen backoffice heb.

• bokkow
Dit lijkt meer en meer op een ERE helpdesk dan een discussie topic. @Kris neem op zn minst de laatste paar pagina’s door.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:34
bokkow schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:31:
Over de hele MID meter extern of achteraf ingebouwd, dit ter overweging (start op relevante timestamp):

[YouTube: Verdien tot HONDERDEN EURO's met je AUTO THUIS OPLADEN]

En ik weet ook wel dat dit ook maar nog een inboekende partij is, voorlopig is alleen Den Hartog de vreemde eend in de bijt om te zeggen dat ze dit accepteren bij particulieren
Den Hartog accepteert een externe meter ook niet kreeg ik te horen via hun mail
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.