Legio redenen, zoals niet op de hoogte, te technisch, geen mid meter in de laadpaal, leaserijders die denken dat het van hun kWh vergoeding af gaat etc etc.BB_Elektro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:
[...]
Waar baseer je dat op? Waarom zouden consumenten dit extra'tje laten liggen? Ik neem aan dat je met "consumenten" mensen zonder leasebak bedoeld? Ik heb een eigen EV en eigen laadpaal en ga zeker meedoen.
Maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Wat een keuzes! Zaptec Go 2 lijkt een mooie paal te zijn… maar incl. installatie niet goedkoop. Gelukkig is mijn meterkast nieuw en komt de paal binnen 5 meter van de meterkast. Scheelt weer in kosten.
Mocht iemand een tip hebben voor een goede laadpaal incl installatie voor de beste prijs… laat maar weten!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
En wat kostte de zaptec go 2 inc installatie?Galois schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:38:
Ik sta op het punt om een laadpaal te laten installeren. En kwam net op tijd er achter dat ik er wel een nodig heb met MID-meter. In mijn geval, met een hybride, is wat het oplevert minder, maar toch wil ik een paal met MID-meter.
Maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Wat een keuzes! Zaptec Go 2 lijkt een mooie paal te zijn… maar incl. installatie niet goedkoop. Gelukkig is mijn meterkast nieuw en komt de paal binnen 5 meter van de meterkast. Scheelt weer in kosten.
Mocht iemand een tip hebben voor een goede laadpaal incl installatie voor de beste prijs… laat maar weten!
En wat heb je zelf nog meer gevonden qua opties?
Beetje zelf onderzoek lijkt me wel op zijn plaats.
Geen idee welke regio ook. Ik heb goede ervaring met installpoint.nl. Ik ken hem ook persoonlijk. Geen voordeel voor mij hoor. Maar gewoon goed. Geen idee wat zijn prijzen zijn.
Zijn zoveel opties en installateurs.
De installatie had ik prima zelf gekund overigens.
[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 04-04-2026 09:41 ]
[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 04-04-2026 09:53 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Omdat velen geen laadpaal met MID meter hebben of niet van het bestaan van de regeling weten. Laadpaal omwisselen kan zomaar € 500 ex installatie kosten.BB_Elektro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:
[...]
Waar baseer je dat op? Waarom zouden consumenten dit extra'tje laten liggen? Ik neem aan dat je met "consumenten" mensen zonder leasebak bedoeld? Ik heb een eigen EV en eigen laadpaal en ga zeker meedoen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Draai het om. Bel je lokale installateur, vraag welke opties hij heeft inclusief MID, die ook slim kunnen laden. Easee en Zaptec zijn bekende merken. De 'combideals' online vind ik vaak duur, vraag offertes, dan weet je waar je voor betaald. Reken voor de wallbox 800-1000 piek, installatie zal ook wel richting 500 gaan.Galois schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:38:
Ik sta op het punt om een laadpaal te laten installeren. En kwam net op tijd er achter dat ik er wel een nodig heb met MID-meter. In mijn geval, met een hybride, is wat het oplevert minder, maar toch wil ik een paal met MID-meter.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
M3P - M3LR - 6320Wp
Er zijn ook genoeg laders die minder kosten en hetzelfde kunnen zonder interne MID meter. Dus de vooruitdenkende consument die ook nog eens prijsbewust was zou vòòr deze regeling helemaal geen Peblar hebben overwogen.Sandro! schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:08:
Je hebt ook nog de vooruitdenkende consumenten zonder leasebak, zoals ondergetekende. Hier hangt een Peblar Business 22 kW, met MID-meter. Niet omdat ik nu met 22 kW kan of wil laden, of omdat ik mijn kWh moet verrekenen met mijn werkgever, maar het verschil in prijs tussen de Business en Home/Plus was zo klein dat ik het liever nu uitgaf dan later de hele unit te moeten vervangen als onze situatie zou veranderen: toch een lease-EV (vrouwlief heeft nu een ICE van de zaak), 7 kW laden op 1 fase (icm zonnepanelen), noem maar op. Er ligt ook 6mm2 kabel naar de paal. Kost allemaal vooraf iets meer, scheelt achteraf. En nu blijkt dat een goede keuze te zijn geweest.
En het enige Europese land waar de duurste supermarkt een groter marktaandeel heeft dan discounters. Het valt allemaal wel mee met de zuinigheid van Nederlanders.bokkow schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:13:
Ja ja, mensen zijn dom.. Maar als er ergens een euro valt te besparen is dat snel genoeg bekend. Niet voor niets dat we kampioen zon op dak zijn geworden.
Veel Nederlanders zijn lui als het gaat om besparen op vaste kosten. Voorbeeld is dat 40% van de huishoudens een variabel energiecontract hebben. Overstappen van energieleverancier is toch eenvoudiger dan onderzoeken of je laadpaal in aanmerking komt voor ere vergoeding en inboeker kiezen en regelen.bokkow schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:13:
Ja ja, mensen zijn dom.. Maar als er ergens een euro valt te besparen is dat snel genoeg bekend. Niet voor niets dat we kampioen zon op dak zijn geworden.
Tientje meer of minder ? Het kan gaan om honderden euro’s per jaar. In ons geval bijvoorbeeld 2 zakelijke leaseauto’s , waarvan we veel op de weg zijn en altijd thuis laden vanaf nu. Dat tikt op jaarbasis en zeker over meerdere jaren best aan.mitsumark schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:28:
[...]
Omdat het "gedoe" is, voor slechts een tientje of nog minder per maand in veel gevallen.
Sommige mensen verplaatsen niet eens hun geld naar de spaarrekening...
En de moeite met een MID meter is 0.0: registreren bij een inboeker, wellicht uploaden handmatig en wachten.
[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 04-04-2026 11:26 ]
Ik had het over tientjes, en jij tovert iets met 1800 op het scherm, ik ging (te snel) even uit van euro's, maar zie nu dat er klein kWh staat, weet nog steeds niet zo goed waar ik naar kijk, is dat YTD?bokkow schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:35:
Bij 15k kilometers per jaar zal je al rond 2500-3000kWh zitten. Ik weet niet waar je die 24ct vandaan trekt, ik verwacht 8-10ct per kWh, en zoals ik al zei heb ik deze MID bemeterde paal opgehangen sinds het horen over deze regeling voor consumenten. 7500kWh is ongeveer 40k kilometers per jaar, ook niet wereldschokkend veel, de meeste leaserijders zullen ook eerder richting 40k kilometers dan 15k kilometers zitten.
Zal zelf ook duidelijk eenheden overal bijzetten.
Wat jij persoonlijk doet is even niet relevent, want het ging specifiek over (veel) (particuliere) consumenten zonder leasebak, die rijden geen 40k km per jaar (dat is voor een prive EV bezitter wel absurd veel), die rijden eerder gemiddeld 1000km per maand.
Verbruik je dan 20kWh per 100km en reken je met 8ct per kWh zit je op 16 euro per maand. Rij je zuinig met 15kWh per 100km is het maar 12 euro.
En dan neem je nog niet de EV's mee die minder rijden.
Ik vind dus dat je kunt spreken van "veel" prive EV bezitters waarbij het een tientje per maand is.
Dus eerst een paal met MID uitzoeken en laten installeren.MaStar schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:14:
En de moeite met een MID meter is 0.0: registreren bij een inboeker, wellicht uploaden handmatig en wachten.
Registreren bij een inboeker (ook weer uitzoekwerk), misschien iets met backoffice en instellingen? Of anders zelf je data downloaden en delen met de inboeker?
Dat is voor veel niet-tweakers geen 0,0 moeite, maar een serieuze uitdaging.
Haha ok. We gaan het meemaken. Ik denk dat je het in zn geheel onderschat.mitsumark schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
[...]
Ik had het over tientjes, en jij tovert iets met 1800 op het scherm, ik ging (te snel) even uit van euro's, maar zie nu dat er klein kWh staat, weet nog steeds niet zo goed waar ik naar kijk, is dat YTD?
Zal zelf ook duidelijk eenheden overal bijzetten.
Wat jij persoonlijk doet is even niet relevent, want het ging specifiek over (veel) (particuliere) consumenten zonder leasebak, die rijden geen 40k km per jaar (dat is voor een prive EV bezitter wel absurd veel), die rijden eerder gemiddeld 1000km per maand.
Verbruik je dan 20kWh per 100km en reken je met 8ct per kWh zit je op 16 euro per maand. Rij je zuinig met 15kWh per 100km is het maar 12 euro.
En dan neem je nog niet de EV's mee die minder rijden.
Ik vind dus dat je kunt spreken van "veel" prive EV bezitters waarbij het een tientje per maand is.
M3P - M3LR - 6320Wp
Tsja, MID is toch wel handig als er een lease-EV komt - het is me nog steeds niet duidelijk of het nou daadwerkelijk verplicht is, maar je voorkomt iig gezeur. Daarnaast waren er nog wat andere eisen en nice-to-haves, zoals volledig lokaal zonder cloud etc. en dan komt de Peblar snel weer naar boven. 't Ding moet ook mooi zijn, hij hangt aan m'n gevel en dat is het visitekaartje van m'n huisMaurice- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:17:
[...]
Er zijn ook genoeg laders die minder kosten en hetzelfde kunnen zonder interne MID meter. Dus de vooruitdenkende consument die ook nog eens prijsbewust was zou vòòr deze regeling helemaal geen Peblar hebben overwogen.
Bij Lekkerladen ben ik vooral gecharmeerd van adequate communicatie in het hele proces. En onderaan de streep lijkt het steeds om 12 cent per kwh te gaan
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Of je 25% afdraagt bij lekkerladen (ongeveer hoogste in de markt qua kostenpercentage) of 19% (en 18% met kortingscode), maakt natuurlijk nog al een verschil. Ik heb nog geen uitgewerkt voorbeeld van lekkerladen gezien, dus ik heb geen idee waar de 12 eurocent op gebaseerd is. Feit is dat lekkerladen 25% van de opbrengst als kosten doorberekent en zeres 18%. Dan kies ik liever voor de hoogste opbrengst. Alleen ERE-registratie is nog duurder dan lekkerladen met 27,5%, maar voor de rest zijn alle andere die ik ken goedkoper.pentaw1nz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:37:
Welke afweging heeft de groep voor Zeres gemaakt? Ik zie onderling weinig verschillen met bijv een Lekkerladen.
Bij Lekkerladen ben ik vooral gecharmeerd van adequate communicatie in het hele proces. En onderaan de streep lijkt het steeds om 12 cent per kwh te gaan
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Maar het maakt natuurlijk ook uit waar die 25 of 19% van af gaat. Zeres trekt eerst de kosten van de opbrengst af en brengt dan 19 (of 18)% in rekening. Andere inboekers rekenen de commissie over de bruto opbrengst.mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:34:
[...]
Of je 25% afdraagt bij lekkerladen (ongeveer hoogste in de markt qua kostenpercentage) of 19% (en 18% met kortingscode), maakt natuurlijk nog al een verschil. Ik heb nog geen uitgewerkt voorbeeld van lekkerladen gezien, dus ik heb geen idee waar de 12 eurocent op gebaseerd is. Feit is dat lekkerladen 25% van de opbrengst als kosten doorberekend en zeres 18%. Dan kies is liever voor de hoogste opbrengst. Alleen ERE-registratie is nog duurder dan lekkerladen met 27,5%, maar voor de rest zijn alle andere die ik ken goedkoper.
Ja en die kosten zijn 1,5% en Zeres is daar heel transparant over. Ik heb nog geen transparante overzichten gezien van andere inboekers.deejeebv schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:48:
[...]
Maar het maakt natuurlijk ook uit waar die 25 of 19% van af gaat. Zeres trekt eerst de kosten van de opbrengst af en brengt dan 19 (of 18)% in rekening. Andere inboekers rekenen de commissie over de bruto opbrengst.
Ongeveer 1.5% staat op de site van Zeres. Bij Tap is de commissie over de verkoopprijs van de ERE’s.mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:03:
[...]
Ja en die kosten zijn 1,5% en Zeres is daar heel transparant over. Ik heb nog geen transparante overzichten gezien van andere inboekers.
Nu wachten op vervolg ergens in juni/juli. Uitbetalen per kwartaal of jaar was wel een keuze.
Deze discussie hebben we al eerder gehad. Voor privé EV rijders was een MID tot voor kort nergens voor nodig, dus niemand heeft de extra 300 piek op tafel gelegd. Voor lease is MID vaak verplicht, dus je kunt dan helemaal niet kiezen. Uitstraling heeft er niks mee te maken, ik heb ook een mooie laadpaal uitgezocht in 2024.Sandro! schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:34:
[...]
Tsja, MID is toch wel handig als er een lease-EV komt - het is me nog steeds niet duidelijk of het nou daadwerkelijk verplicht is, maar je voorkomt iig gezeur. Daarnaast waren er nog wat andere eisen en nice-to-haves, zoals volledig lokaal zonder cloud etc. en dan komt de Peblar snel weer naar boven. 't Ding moet ook mooi zijn, hij hangt aan m'n gevel en dat is het visitekaartje van m'n huis
Spreek voor jezelf en niet voor anderen. Zoals terug te lezen is zijn er wel degelijk privé EV rijders die om verscheidene redenen wél een laadpaal met MID meter hebben, zoals ik zelf. Bijvoorbeeld anticiperend op een leasebak. Maargoed, laten we niet continue dezelfde discussies herhalen, en het meer over ERE's hebben en minder over keuze laadpaal aangezien daar een ander topic voor isPr088 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:32:
[...]
Deze discussie hebben we al eerder gehad. Voor privé EV rijders was een MID tot voor kort nergens voor nodig, dus niemand heeft de extra 300 piek op tafel gelegd. Voor lease is MID vaak verplicht, dus je kunt dan helemaal niet kiezen. Uitstraling heeft er niks mee te maken, ik heb ook een mooie laadpaal uitgezocht in 2024.
Weet je dat zeker? Is het duidelijk voor iedereen dat die verkoopkosten van +/- 1,5% eerst wordt afgetrokken en daarna de commissie?mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:03:
[...]
Ja en die kosten zijn 1,5% en Zeres is daar heel transparant over. Ik heb nog geen transparante overzichten gezien van andere inboekers.
Als ik op energienerds lees (waar je zogenaamd 1% extra commissie korting kan krijgen) staat vermeld dat het is inbegrepen in de commissie .....
Verder graag onderbouwen en niet gaan roepen dat ze de hoogste opbrengst generen en transparant zijn.
Lekkerladen richt zich (tot nu toe) alleen op de consument met 1 enkele laadpaal (dat zegt Bob Lieftink - founder).pentaw1nz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:37:
Welke afweging heeft de groep voor Zeres gemaakt? Ik zie onderling weinig verschillen met bijv een Lekkerladen.
Dat "kan" een vermoeden wekken dat het totale aantal ere's die ze verkopen erg laag is.
Hah, anecdote-time. Particulier, minder dan 10K km per jaar. Lease-auto? Niet in dit leven, ben ik bang. Destijds voor 300 euro een overstock niet-MID merklader zelf geïnstalleerd, dus paar honderd euro bespaard. Nu sta ik dus voor de keuze, schrijf ik deze lader af en investeer ik 300, 400, nog meer in een andere MID-lader, in de hoop dat deze regeling een jaar of 3 standhoudt in deze vorm (en pas daarna ga ik verdienen...)?bokkow schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:13:
Er zijn 2 problemen met deze regeling. 1 is vergelijkbaar met de salderingsregeling: de spelregels kunnen tijdens de wedstrijd veranderd worden en dat maakt de investering een pure gok. Ik heb ook panelen, ga ik nog wel terugverdienen maar in feite heb ik daar geld zitten wat nu nog niet rendeert.
Probleem 2 is: door per kWh af te rekenen, stimuleer je hiermee grootverbruikers extra. De meest duurzame kilometer is geen kilometer, ook met een EV. ERE had dus een vast bedrag moeten zijn voor elke EV-rijder, maar dat is het helaas niet.
Dus ja, zeg maar wat ik als domme particulier moet doen.. nieuwe lader aan de muur en meedoen met het circus, of niet?
Aan de regels kan ik niets veranderen, dan is dat gesnak van leaserijders met 2 EVs met 50K km per jaar die zich geen andere realiteit kunnen voorstellen wel een beetje vermoeiend.
Edit: ik zie nu dat ik op een bericht van gisteren reageer. Ik heb tweakers nog niet helemaal onder de knie.
[ Voor 17% gewijzigd door GarageGoblin op 04-04-2026 18:56 ]
Ik heb voor de EV Pro lader gekozen daar deze meer op de toekomst voorbereid is dan het instap model EV Lader de EV Ove zelf. Door nu iets meer te besteden, heb ik dus meer en beter op de toekomst voorbereid. Liever nu gelijk iets meer investeren, en kunnen we voorlopig vooruit.
kWh-verbruik × conversiefactor (NEa) × ERE-marktprijs × 75% = jouw ERE-laadbonus
En bij Zonneplan:
kWh-verbruik × conversiefactor (NEa) × ERE-marktprijs × 80% = jouw ERE-laadbonus
En bij Zonneplan krijg je een doorwijzing voor aanmelden naar Lekkerladen. Weird. Die hebben een deal.
Je moet dan wel bij Zonneplan zitten. Dat zit ik en dan lijkt me dit een goeie deal toch?
Shit happens.
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA
De ERE verwerker heeft niets te zeggen over welke auto's aan je laadpaal staan en wie de eigenaren daarvan zijn. Die zijn daar ook niet in geïnteresseerd. De ERE regeling zegt ook nergens dat alleen auto's die eigendom zijn van de bewoners geladen mogen worden aan het laadpunt van de consument.Thepawn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:19:
Ik heb besloten om de ERE-machtiging aan TAP te geven, omdat zij me ook toestaan energie te verkopen aan andere mensen, of aan een leaseauto, in principe aan elke RFID-laadpas. Kan dat ook met de andere ERE-aanbieders?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA
De VvE waar mijn laadpaal staat aangesloten gebruikt E-flux als cpo. Als de vve een ere-inboeker willen instellen gaat dit via de portal van e-flux.Thepawn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:45:
Oké, maar je hebt nog steeds een backend-provider nodig. En de meeste laadstations kunnen alleen via OCPP met één provider verbinding maken. TAP verzorgt zowel de facturering als de ERE. Ik vind het handig, maar misschien begrijp ik niet helemaal hoe de andere systemen werken.
Voor de duidelijkheid. Ik was hier sarcastisch met “ja ja mensen zijn dom”. En ik ben zelf dus een consument met 2 prive EVs en in totaal 40k kilometers per jaar (dorp en veel auto nodig voor werk).Solarsparc schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:31:
[...]
Hah, anecdote-time. Particulier, minder dan 10K km per jaar. Lease-auto? Niet in dit leven, ben ik bang. Destijds voor 300 euro een overstock niet-MID merklader zelf geïnstalleerd, dus paar honderd euro bespaard. Nu sta ik dus voor de keuze, schrijf ik deze lader af en investeer ik 300, 400, nog meer in een andere MID-lader, in de hoop dat deze regeling een jaar of 3 standhoudt in deze vorm (en pas daarna ga ik verdienen...)?
Er zijn 2 problemen met deze regeling. 1 is vergelijkbaar met de salderingsregeling: de spelregels kunnen tijdens de wedstrijd veranderd worden en dat maakt de investering een pure gok. Ik heb ook panelen, ga ik nog wel terugverdienen maar in feite heb ik daar geld zitten wat nu nog niet rendeert.
Probleem 2 is: door per kWh af te rekenen, stimuleer je hiermee grootverbruikers extra. De meest duurzame kilometer is geen kilometer, ook met een EV. ERE had dus een vast bedrag moeten zijn voor elke EV-rijder, maar dat is het helaas niet.
Dus ja, zeg maar wat ik als domme particulier moet doen.. nieuwe lader aan de muur en meedoen met het circus, of niet?
Aan de regels kan ik niets veranderen, dan is dat gesnak van leaserijders met 2 EVs met 50K km per jaar die zich geen andere realiteit kunnen voorstellen wel een beetje vermoeiend.
Deze regeling is niet vergelijkbaar met saldering, althans niet direct. Saldering werd betaald uit de zak van de consument zonder zonnepanelen, een omgekeerde Robin Hood. Prima zolang het nemen van zonnepanelen nog gestimuleerd moest worden maar met de enorme hoeveelheid nu een onhoudbare situatie. Het had al jaren geleden afgebouwd moeten worden en nu gaan we er in één keer mee stoppen 🤷🏼♂️ De voor ERE/HBEs achterliggende Europese ETS regeling kan niet op landelijk niveau door de politiek nog zomaar onderuit worden gehaald.
ERE’s worden betaald door de vervuiler, het stimuleren van duurzaam gedrag zolang er nog met brandstof wordt gereden. Het had een niet meer gerichte vorm van niet gesubsidieerde motivatie elektrisch te gaan rijden kunnen zijn. HBE’s bestaan al 10 jaar (zakelijk) en dat blijft nog wel zolang de Europese ETS regels bestaan en zelfs stricter worden. Als de vraag naar biobrandstof of aanvulling daarvan met ERE’s terug gaat lopen zullen de verdiensten minder worden. Ook dit is voorlopig (helaas) niet aan de orde.
M3P - M3LR - 6320Wp
BartjeBoos schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:22:
[...]
Weet je dat zeker? Is het duidelijk voor iedereen dat die verkoopkosten van +/- 1,5% eerst wordt afgetrokken en daarna de commissie?
Als ik op energienerds lees (waar je zogenaamd 1% extra commissie korting kan krijgen) staat vermeld dat het is inbegrepen in de commissie .....
Verder graag onderbouwen en niet gaan roepen dat ze de hoogste opbrengst generen en transparant zijn.
/f/image/YSYx2961zB8TFsk7VgbgYRJd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DnVyTQrNZRO3iSb3eJ5RKdBP.png?f=fotoalbum_large)
Beide van websites zeres en lekkerladen. Uit website lekkerladen blijkt niet wat ze precies met actuele marktprijs ERE bedoelen (zit daar wel of niet ook standaard verkoopkosten emissiemarkt in). Maar ook als je die meerekent in voordeel lekkerladen is Zeres 5% goedkoper dan lekkerladen en anders 8%.
Indien lekkerladen geen verkoopkosten emissiemarkt doorberekend:
Lekkerladen € 458
Zeres € 480
Verschil absoluut € 22
Verschil procentueel 4,8% voordeel Zeres
Indien lekkerladen ook verkoopkosten emissiemarkt doorberekend:
Lekkerladen € 445
Zeres € 480
Verschil absoluut € 35
Verschil procentueel 7,9% voordeel Zeres
Dank voor de uitleg.mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:34:
[...]
Of je 25% afdraagt bij lekkerladen (ongeveer hoogste in de markt qua kostenpercentage) of 19% (en 18% met kortingscode), maakt natuurlijk nog al een verschil. Ik heb nog geen uitgewerkt voorbeeld van lekkerladen gezien, dus ik heb geen idee waar de 12 eurocent op gebaseerd is. Feit is dat lekkerladen 25% van de opbrengst als kosten doorberekend en zeres 18%. Dan kies is liever voor de hoogste opbrengst. Alleen ERE-registratie is nog duurder dan lekkerladen met 27,5%, maar voor de rest zijn alle andere die ik ken goedkoper.
Welke kortingscode?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Energienerds
Wat is dit nu voor kul vergelijking? Beide websites rekenen met een zelfbedachte prijs per ERE. Bij lekkerladen staat niet eens welke prijs bij die calculator.mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:04:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beide van websites zeres en lekkerladen. Uit website lekkerladen blijkt niet wat ze precies met actuele marktprijs ERE bedoelen (zit daar wel of niet ook standaard verkoopkosten emissiemarkt in). Maar ook als je die meerekent in voordeel lekkerladen is Zeres 5% goedkoper dan lekkerladen en anders 8%.
Indien lekkerladen geen verkoopkosten emissiemarkt doorberekend:
Lekkerladen € 458
Zeres € 480
Verschil absoluut € 22
Verschil procentueel 4,8% voordeel Zeres
Indien lekkerladen ook verkoopkosten emissiemarkt doorberekend:
Lekkerladen € 445
Zeres € 480
Verschil absoluut € 35
Verschil procentueel 7,9% voordeel Zeres
Heb jij toevallig een relatie met Zeres, je bent ze zo ongelooflijk aan het verdedigen?
Lekkerladen geeft onderaan bij hun voorbeeld (zie 2e foto, die is van hun website) dat ze 0,45 euro als prijs gehanteerd hebben bij deze berekening.Wolly schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:35:
[...]
Wat is dit nu voor kul vergelijking? Beide websites rekenen met een zelfbedachte prijs per ERE. Bij lekkerladen staat niet eens welke prijs bij die calculator.
Heb jij toevallig een relatie met Zeres, je bent ze zo ongelooflijk aan het verdedigen?
Het feit dat de kortingscode "energienerds" bij zeres is en een link in zijn onderschrift leidt naar energienerds zegt toch genoegWolly schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:35:
[...]
Wat is dit nu voor kul vergelijking? Beide websites rekenen met een zelfbedachte prijs per ERE. Bij lekkerladen staat niet eens welke prijs bij die calculator.
Energienerds.nl staat zelfs als partner op de site van zeres.
Alle inboekers proberen nu linksom of rechtsom zo veel mogelijk mensen vast te leggen.
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.