• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 22:20

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Solarsparc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Ja maar doen ze dat? Anders is het gewoon weer wild gespeculeer.
Geen idee, ik zie in elk geval voor mijn paal geen andere mogelijkheid.

Ik zie vooral wat risico’s in de aggresieve offering die ze hebben. Dat is zeker de reden dat ik hen opzij heb gelegd, ook omdat je tot een x datum uiterlijk het verleden kon opvoeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Miezie op 03-05-2026 08:15 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Mijn ecotap lijkt het steeds meer te begeven en reparatie is al €150 minimaal met uitloop naar €400. Waarschijnlijk niet waard dus.

Dus ik ben bezig met een shortlist, ERE was sowieso het plan.

Blijf terug komen op een zaptec go 2.

Heeft deze al iemand gekoppeld en wat zijn de ervaringen?

Zover in begrijp heeft deze zelf een eigen 4G netwerk en koppeld eigenlijk met iedere leverancier wel....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@Bschnitz Ik heb sinds kort een zaptec go 2, gekoppeld aan Tap Electric en doe daar ook de ERE certificaten.

Werkt helemaal perfect

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-05 13:36
M.i. grootste issue met Zaptec is dat je die met een app van de fabrikant moet beheren. Als je meer onafhankelijk wil zijn EN blijven (ook als de toko op de fles gaat of besluit jouw product niet meer te ondersteunen) ben je beter af met een Peblar. Die beheer je simpelweg met een zeer overzichtelijke web interface.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Solarsparc en @Caelorum Dank voor de discussie met verduidelijking van de Joulo proxy.
Daarvoor zit ik op Tweakers!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
Bschnitz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:15:
Mijn ecotap lijkt het steeds meer te begeven en reparatie is al €150 minimaal met uitloop naar €400. Waarschijnlijk niet waard dus.

Zover in begrijp heeft deze zelf een eigen 4G netwerk en koppeld eigenlijk met iedere leverancier wel....
Zie Zaptec Go 2 ervaringen gezocht

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 22:28
Ik heb een SmartEVSE ingebouwd in de behuizing van mijn EVHub laadpaal (en een MID-meter in de meterkast hangen). Stel ik plaats nog een MID-meter in de behuizing van mijn EVHub, voldoe ik dan aan de eisen voor ERE?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:12
Bschnitz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:15:

Easee Charge Max is ook een goede optie naast Peblar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Dreadnought schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:41:
Ik heb een SmartEVSE ingebouwd in de behuizing van mijn EVHub laadpaal (en een MID-meter in de meterkast hangen). Stel ik plaats nog een MID-meter in de behuizing van mijn EVHub, voldoe ik dan aan de eisen voor ERE?
Nee. Alleen geldig bij laadpalen die aangeschaft zijn inclusief ingebouwde MID. Zelfbouw gaat em niet worden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:25
Pr088 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Nee. Alleen geldig bij laadpalen die aangeschaft zijn inclusief ingebouwde MID. Zelfbouw gaat em niet worden.
Afgaande van dit topic: Zelfbouw Laadpaal ervaringen dan zijn er verschillende SmartEVSE gebruikers die hun paal geregistreerd hebben voor ERE. Ik zie in ieder geval Joulo en Tap Electric voorbij komen daar. Dus het kan blijkbaar wel. Het beste is denk ik om contact op te nemen met inboekdienstverleners en voor te leggen wat voor setup je hebt, of ze die accepteren en welke bewijsvoering ze dan willen zien.

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-05 15:36
Ja, vorige week ook mijn EVHUB omgebouwd met SmartEVSE en MID-meter. Vrijdag aangemeld bij TAP Electric, vrij snel een goedkeuring gekregen en vandaag die eerste ERE laadsessie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE1Re4WQYJbau2NSAjxyIKteXfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7oLdD2adjCCmPLP8Dt6tMLl.png?f=fotoalbum_large

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 22:28
diamanten schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Ja, vorige week ook mijn EVHUB omgebouwd met SmartEVSE en MID-meter. Vrijdag aangemeld bij TAP Electric, vrij snel een goedkeuring gekregen en vandaag die eerste ERE laadsessie.
[Afbeelding]
Dat klinkt goed, zit de MID bij jou in de behuizing van de paal of in de meterkast?

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-05 15:36
Dreadnought schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Dat klinkt goed, zit de MID bij jou in de behuizing van de paal of in de meterkast?
In de EVHUB-behuizing.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:14
Nog een interessante quote van de Joulo website;
Tot wanneer kan ik me aanmelden met terugwerkende kracht?

Als je je vóór juni 2026 aanmeldt bij Joulo, tellen al je laadsessies terug tot 1 januari 2026 mee voor ERE-certificaten. Na die deadline mis je alle kWh van het eerste halfjaar. Aanmelden kost twee minuten.

YASH! - Yet Another Smart Home

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PTish schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:22:

[...]
Lokkertje? Of is dit weer een nieuwe regel die gaat rondzingen?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:48

[...]
Gezwets in de ruimte. Aanmelden kan tot 1 januari 2027 en de geladen kWhs vanaf 1-1-2026 tellen met terug werkende kracht allemaal mee.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:21
onzenuub schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Gezwets in de ruimte. Aanmelden kan tot 1 januari 2027 en de geladen kWhs vanaf 1-1-2026 tellen met terug werkende kracht allemaal mee.
Staat in de wet dat de inboeker zich daar verplicht aan moet houden, of mag een inboeker zelf bepalen welke kWh zij geschikt vinden om in te boeken? Zij zijn er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de administratie klopt, en welke risico's ze daarbij aanvaardbaar vinden. Of met welke commerciële belangen zij deze mededeling doen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
onzenuub schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Het staat Joulo natuurlijk vrij om zelf andere regels te hanteren voor de klanten die zich bij hun aanmelder

• onzenuub
Sander schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:40:
[...]

Het staat Joulo natuurlijk vrij om zelf andere regels te hanteren voor de klanten die zich bij hun aanmelder
Dat mag, valt bij mij dan al af als serieuze inboeker.

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:17
Sander schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:40:
[...]

In de algemene voorwaarden van Joulo staat "5.6 Sessies vóór aanmelding kunnen meetellen mits na 1 januari 2026 en MID-gemeten."
Dit is meer leidend dan iets vermeldt bij de Q&A.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BartjeBoos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:45:
[...]

In de algemene voorwaarden van Joulo staat "5.6 Sessies vóór aanmelding kunnen meetellen mits na 1 januari 2026 en MID-gemeten."
Tenzij ze die aanpassen voor nieuwe klanten, uiteindelijk is dit gewoon ondernemerschap en keuzes van Joulo, hun toko en als klant mag je zelf bepalen of je daar wel of niet aan mee doet

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

'kunnen'...

• PTish
BartjeBoos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:45:
[...]

In hun algemene voorwaarden staat ook dat een referral pas als referral telt als hij uitbetaald is. Wat zou betekenen dat alle referrals die je nu hebt, eigenlijk nog niet tellen. Zie mijn eerdere post.

Daar heeft de eigenaar van Joulo overigens op gereageerd dat dit niet klopt.

Ik ben nog altijd aan het rondkijken welke partij ik ga kiezen. Joulo heeft wat mij betreft echt wel een streepje voor als je puur naar het commissie percentage kijkt. Tegelijkertijd lijken zij echter wel een hoger cowboy gehalte te hanteren....

Ik ben er nog niet aan uit :)

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:34

[...]
Hier in ieder geval gelukt bij Joulo . Komende jaar keuze gemaakt . Daarna zie ik wel verder. Je zit er geen jaren aan vast hè :) Dank voor alle adviezen hier !

Goed nieuws — wij hebben je ERE-registratie gecontroleerd en goedgekeurd. Je dossier is daarmee administratief geactiveerd voor verwerking via Joulo als inboekdienstverlener.

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 03-05-2026 18:14 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:44
PTish schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:57:
[...]
Ik ben nog altijd aan het rondkijken welke partij ik ga kiezen. Joulo heeft wat mij betreft echt wel een streepje voor als je puur naar het commissie percentage kijkt. Tegelijkertijd lijken zij echter wel een hoger cowboy gehalte te hanteren....
Je beseft je dat iedere % commissie over een handjevol euros gaat he, op een totaal van waarschijnlijk een paar honderd euro op jaarbasis. En als je je nu bindt aan Joulo en ze blijken eind van het jaar inderdaad cowboys te zijn die hun zaken niet op orde hadden, dan loop je dus die paar honderd euro mis voor de kans op een paar tientjes minder commissie. Moet je helemaal zelf weten, maar ik weeg lagere commissie niet heel zwaar mee in m'n overwegingen.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Vraag me af wat de commissie is van Zonneplan, de korting dan.

Want die zitten ook lekkerladen of laadloon ofzo had ik begrepen.

Vraag me dan af wat de meerwaarde is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• PTish
anboni schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Je beseft je dat iedere % commissie over een handjevol euros gaat he, op een totaal van waarschijnlijk een paar honderd euro op jaarbasis. En als je je nu bindt aan Joulo en ze blijken eind van het jaar inderdaad cowboys te zijn die hun zaken niet op orde hadden, dan loop je dus die paar honderd euro mis voor de kans op een paar tientjes minder commissie. Moet je helemaal zelf weten, maar ik weeg lagere commissie niet heel zwaar mee in m'n overwegingen.
Yep. Volgens mij exact wat ik schreef; Lagere commissie, hoger cowboygehalte. Ik ben er nog niet aan uit :)
Vooral ook omdat ik nu via Eneco eMobility nog zit met mijn laadpassen en laadpaal en ik benieuwd wat zij gaan bieden. Dus ik ben nog in de afwachtingsmodus en vooral aan het kijken wat alle aanbieders zeggen en doen.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34
Mijn eerste credit zijn inmiddels verkocht via laadloon: 2308 kwh / 768 credits / € 291,84.

Leuke aanvulling van mijn investeing in mijn all electric huishouden.

(New Motion Advanced 2.1 onder beheer van 50five (helaas)).

[ Voor 15% gewijzigd door SkyFlyer op 03-05-2026 20:03 ]

• BartjeBoos
PTish schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:57:
[...]

In hun algemene voorwaarden staat ook dat een referral pas als referral telt als hij uitbetaald is. Wat zou betekenen dat alle referrals die je nu hebt, eigenlijk nog niet tellen. Zie mijn eerdere post.

Daar heeft de eigenaar van Joulo overigens op gereageerd dat dit niet klopt.

Ik ben er nog niet aan uit :)
Los van of Joulo een betrouwbare inboeker is of niet:
Enig voorzichtigheid met referrals zou ik ook zijn als inboeker. Iemand zou maar bijvoorbeeld 10 vrienden hebben aangemeld die achteraf helemaal geen laadpaal hebben en dus zelf geen kWh's registreren.

• BartjeBoos
SkyFlyer schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:01:
Mijn eerste credit zijn inmiddels verkocht via laadloon: 2308 kwh / 768 credits / € 291,84.

Ik wist niet dat de NEA al het handelsregister voor ere's had geopend. Of is het bedrag enkel een prognose?

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:34

Ook al gestort op je bankrekening? Dan ben je een van de eerste . Gefeliciteerd!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:53

Is die 291.84 inclusief of exclusief commissie Laadloon?

• SkyFlyer
BartjeBoos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Ik wist niet dat de NEA al het handelsregister voor ere's had geopend. Of is het bedrag enkel een prognose?
Status heeft "verkocht"

• SkyFlyer
MaStar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:35:
[...]

Ook al gestort op je bankrekening? Dan ben je een van de eerste . Gefeliciteerd!
Nee, nog niet op bankrekening.

• SkyFlyer
Harvest2002 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Is die 291.84 inclusief of exclusief commissie Laadloon?
Zo te zien is die er al af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0RB1kaMkgHcnf0wlqr296eR18g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IQqQXoy6zBXt2uFRYH6Efp4.jpg?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Solarsparc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 03:24:
[...]
Het is wel zo dat je even een certificaatje van Let's Encrypt kan genereren en daarmee kan authenticeren terwijl deze wel aan de laadpaalkant is ingeladen. Mijn laadpaal heeft ISRG_Root_X1.pem en ISRG_Root_X2.pem overigens voorgeinstalleerd, niet getest maar zou maar zo eens kunnen werken. Je moet het dan wel even koppelen aan een domeinnaam. Ik zeg niet dat het praktisch is :)
Mijn laadpaal accepteerde zonder problemen Lets Encrypt (Webasto Unite). Ik had eerst een certificaat gekocht bij Sectigo en die werd niet geaccepteerd :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-05 15:00

Maar het register wordt nog vernieuwd? Hoe kan er dan al verkocht zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door neek op 03-05-2026 22:50 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

Reinier

\o/

SkyFlyer schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Zo te zien gaat die er nog af:

[Afbeelding]
Ik lees exact het omgekeerde eerlijk gezegd.

• SkyFlyer
Reinier schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Ik lees exact het omgekeerde eerlijk gezegd.
Je hebt helemaal gelijk.

• tcw82
  • Laatst online: 14:21
We gaan het meemaken. Na eerst via laadloon te horen hebben gekregen dat ik niet mee kan doen met mijn specifieke laadpaal (helaas...), heb ik nu o.a. dankzij @13art een inboeker gevonden die mijn laadpaal wel goedkeurt. Ik moet waarschijnlijk wel (handmatig) elke maand een uploadje doen van de laadsessies, maar die komen keurig uit een rapportje van de laadpaal. Voor de vorm heb ik alle laadsessie die ik tot nu toe gemaakt heb met de laadpaal maar ingediend. Dat zijn sessies vanaf 7 oktober 2025 tot "vandaag".

Een en ander stemt mij voorzichtig positief dat ik toch kan meepikken in deze ruif van ERE credits.

• helloitsme
  • Laatst online: 17:06
12,6 cent per kWh. Dat is niet verkeerd lijkt me.

• Caelorum
  • Laatst online: 16:56
@tcw82 alleen die vanaf 1 januari dit jaar mogen. Al zal de inboeker dat er vast wel uitfilteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Caelorum op 04-05-2026 06:36 ]

• tcw82
  • Laatst online: 14:21
Caelorum schreef op maandag 4 mei 2026 @ 06:35:
@tcw82 alleen die vanaf 1 januari dit jaar mogen. Al zal de inboeker dat er vast wel uitfilteren.
Weet ik, ik was gewoon enthousiast. En het gaat dan wel om 2 hele files in totaal.

• BartjeBoos
neek schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Maar het register wordt nog vernieuwd? Hoe kan er dan al verkocht zijn?
Waarschijnlijk heeft laadloon enkel een prijsafspraak gemaakt met een partij.
Volgens mij heeft laadloon nog geen rekening in het rev en ook nog geen accreditatie door de NEa.

• onzenuub
BartjeBoos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Waarschijnlijk heeft laadloon enkel een prijsafspraak gemaakt met een partij.
Volgens mij heeft laadloon nog geen rekening in het rev en ook nog geen accreditatie door de NEa.
Dus weer een inboeker die zwetst in de ruimte, niet echt motiverend om mee in zaken te gaan.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

Reinier

\o/

SkyFlyer schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Nee, nog niet op bankrekening.
Als ik de uitleg van Laadloon goed lees gaan ze pas in Q3 van dit jaar of Q1 van volgend jaar uitbetalen, afhankelijk van welke keuze je hebt gemaakt (snel resp. optimaal).

• SkyFlyer
Reinier schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Als ik de uitleg van Laadloon goed lees gaan ze pas in Q3 van dit jaar of Q1 van volgend jaar uitbetalen, afhankelijk van welke keuze je hebt gemaakt (snel resp. optimaal).
Klopt, ik heb gekozen voor optimaal.

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 11:57
Hoe zit het eigenlijk qua belasting hierop?
Moet je dit als inkomen opgeven bij de belastingdienst?

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-05 22:30

theo66

NIBE S1155-6

jan100 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:58:
Ja, formeel wel: https://ere-registratie.n...icaten-belastingaangifte/

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Pr088
Ja, onder inkomsten overige werkzaamheden, zou ik zeggen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:43
@theo66 Wat bedoel je met “formeel wel”? In welke situaties geef je het niet op? Bijv. als je belastingfraude wil plegen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• BartjeBoos
Dat is echt een fabeltje. Voor particulieren wordt dit gezien als een onbelaste korting op energiekosten.
Zo lang de ere vergoeding lager is dan de prijs van stroom inclusief netwerkkosten en energiebelasting.

• Wolly
  • Niet online
BartjeBoos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:11:
[...]

[...]

Dat is echt een fabeltje. Voor particulieren wordt dit gezien als een onbelaste korting op energiekosten.
Zo lang de ere vergoeding lager is dan de prijs van stroom inclusief netwerkkosten en energiebelasting.
Heb je de ruling waar de Belastingdienst dit in beschrijft?

• BartjeBoos
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Heb je de ruling waar de Belastingdienst dit in beschrijft?
Gewoon heel simpel: de kosten voor stroom inclusief netwerkkosten en energiebelasting en btw is veel hoger dan de ere vergoeding. Je maakt geen winst. Zou je er wel belasting over moeten betalen dan krijg je net als vroeger (voor 2023) dat particulieren zich gaan aanmelden als ondernemer. Daarna een laadpaal laten plaatsen en de btw daarover terugvragen (net als bij zonnepanelen). Waarna ze een Kor regeling aanvragen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BartjeBoos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Gewoon heel simpel: de kosten voor stroom inclusief netwerkkosten en energiebelasting en btw is veel hoger dan de ere vergoeding. Je maakt geen winst. Zou je er wel belasting over moeten betalen dan krijg je net als vroeger (voor 2023) dat particulieren zich gaan aanmelden als ondernemer. Daarna een laadpaal laten plaatsen en de btw daarover terugvragen (net als bij zonnepanelen). Waarna ze een Kor regeling aanvragen.
Maar wat dan als je werkgever je een volledige vergoeding geeft? ;) Dan maak je ineens wel weer 'winst'.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 25-05 21:37
Copiloot zegt van wel, maar geen officiële bron van de bd

[ Voor 46% gewijzigd door -PeeWee- op 04-05-2026 13:36 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• RichieB
@BartjeBoos Dat je geen inkomstenbelasting zou moeten betalen is wensdenken. De opbrensten van de verkoop van ERE-certificaten zijn al jaren belaste inkomsten voor bedrijven. Als dat voor particulieren onbelast zou zijn dan had dat in de wet moeten staan. Helaas is daar niets over opgenomen.

Ik ben het met je eens dat de verkoop van de certificaten door particulieren als bedrijfsmatige handeling gezien kan worden. Als er (net zoals bij PV) daar iemand een rechtszaak over gaat voeren kan je misschien wel de BTW van de aanschaf van je laadpaal terug krijgen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RichieB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:39:
Ik ben het met je eens dat de verkoop van de certificaten door particulieren als bedrijfsmatige handeling gezien kan worden. Als er (net zoals bij PV) daar iemand een rechtszaak over gaat voeren kan je misschien wel de BTW van de aanschaf van je laadpaal terug krijgen.
Aub niet.. niet nog zo'n gedrocht van regelgeving als rondom zonnepanelen... :X :X

Dat is typisch een geval IMO van waar de wetgever in had moeten grijpen.. half Nederland zit al in de KOR. Kan daar straks nog 20% bij komen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Aub niet.. niet nog zo'n gedrocht van regelgeving als rondom zonnepanelen... :X :X

Dat is typisch een geval IMO van waar de wetgever in had moeten grijpen.. half Nederland zit al in de KOR. Kan daar straks nog 20% bij komen.
En als je er eenmaal in zit... Kun je het verder uitzoeken met nieuwe aanvragen... Ook zo bijdehand geregeld...

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:59
Gelukkig mag je kosten aftrekken. Dus de kosten van de laadpaal, de elektra, de afschrijving van de auto, ... ;)

• BartjeBoos
RichieB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:39:
@BartjeBoos Dat je geen inkomstenbelasting zou moeten betalen is wensdenken. De opbrensten van de verkoop van ERE-certificaten zijn al jaren belaste inkomsten voor bedrijven. Als dat voor particulieren onbelast zou zijn dan had dat in de wet moeten staan. Helaas is daar niets over opgenomen.

Nogmaals: het is een fabeltje dat je wel inkomstenbelasting moet betalen als particulier over de verkoop van ere's. Er zit geen winstoogmerk op. Voor bedrijven is dat heel anders. Die hebben ook aftrekposten en kunnen btw terugvragen. Zelfde als bij zonnepanelen. Particulier betaalt geen btw over de gesaldeerde stroom. Ondernemers met kleinverbruikaansluiting wel.
Als ik als particulier aan het begin van het jaar steeds een nieuwe iPhone koop en die aan het eind van het jaar verkoop voor een lagere prijs dan hoef ik daar ook geen inkomstenbelasting over betalen.

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 11:57
Pr088 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Ja, onder inkomsten overige werkzaamheden, zou ik zeggen.
Met andere woorden: De inkomsten waar iedereen mee "adverteert" moet je met nog zo', 40-50% verlagen (!).
Als dat zo is, dan is dat nog best wel een bummer op het feest :(

• -PeeWee-
jan100 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Met andere woorden: De inkomsten waar iedereen mee "adverteert" moet je met nog zo', 40-50% verlagen (!).
Dat is nog niet gezegd, hier zijn geen expliciete statements over bekend vanuit wetgeving of bd.

Men zou het namelijk ook als bezit kunnen classificeren (box 3) en geen box 1.

Sowieso is de vraag niet bevestigd of het überhaupt opgegeven moet worden als particulier

• AA42
AA42 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:51:
Nou ik heb de beslissing genomen. Heb me zojuist bij TapElectric aangemeld voor 3 jaar.

Ik zat al bij Tap i.v.m. laden met zakelijke laadpas op mijn eigen lader dus vind het prettig bij 1 partij mijn gegevens "af te geven".
Sinds gisteren werkte alles 100% (duurde even voordat de provider van de laadpas mijn lader "kende". Dus nu ook maar aangemeld voor de ERE's.

De support is ook prima bij Tap.
Ik denk ook niet dat er nog heel veel schokkend goedkopere aanbieders gaan komen. Vandaar mijn besluit.

We gaan het zien!
Nou ik heb bijna al weer spijt....

Nadat alles netjes aangemeld en bevestigd was heb ik Tap een mail gestuurd met de vraag of ik een PDF uitdraai van mijn Peblar kon mailen om de kWh's die ik eerder dit jaar al geladen heb (en waar ik dus gewoon recht op heb) alsnog door hun toe te laten voegen.

Hierop ontving ik zojuist dit antwoord:

Nee, dat is bij ons helaas niet mogelijk. De reden hierachter is dat wij met PDF of Excel bestanden niet kunnen verifiëren of de sessies ook daadwerkelijk gedaan zijn, of dat er fraude is gepleegd door het toevoegen van extra sessies, of sessies net iets groter gemaakt zijn. Als hier vervolgens een controle op komt, zal de hele batch ongeldig verklaard worden, niet alleen de sessies waarmee gefraudeerd is.

In eerste instantie heb ik hierop gereageerd met een mail dat dit door andere aanbieders WEL werd geaccepteerd en dat dit voor mij een reden is om alsnog af te zien van Tap als mijn ERE dienstverlener.

Vrijwel meteen bedacht ik echter dat Tap mijn lader gewoon uit moet kunnen lezen (toch?) want ik heb hem ook al eerder bij hun aangemeld. Heb er dus nog een email achteraan gestuurd of ze dit niet kunnen doen om zo alsnog deze kWh's toe te kunnen voegen.

To be continued, but be warned :)

• -PeeWee-
AA42 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Nou ik heb bijna al weer spijt....

Nadat alles netjes aangemeld en bevestigd was heb ik Tap een mail gestuurd met de vraag of ik een PDF uitdraai van mijn Peblar kon mailen om de kWh's die ik eerder dit jaar al geladen heb (en waar ik dus gewoon recht op heb) alsnog door hun toe te laten voegen.

Hierop ontving ik zojuist dit antwoord:

Nee, dat is bij ons helaas niet mogelijk. De reden hierachter is dat wij met PDF of Excel bestanden niet kunnen verifiëren of de sessies ook daadwerkelijk gedaan zijn, of dat er fraude is gepleegd door het toevoegen van extra sessies, of sessies net iets groter gemaakt zijn. Als hier vervolgens een controle op komt, zal de hele batch ongeldig verklaard worden, niet alleen de sessies waarmee gefraudeerd is.

In eerste instantie heb ik hierop gereageerd met een mail dat dit door andere aanbieders WEL werd geaccepteerd en dat dit voor mij een reden is om alsnog af te zien van Tap als mijn ERE dienstverlener.

Vrijwel meteen bedacht ik echter dat Tap mijn lader gewoon uit moet kunnen lezen (toch?) want ik heb hem ook al eerder bij hun aangemeld. Heb er dus nog een email achteraan gestuurd of ze dit niet kunnen doen om zo alsnog deze kWh's toe te kunnen voegen.

To be continued, but be warned :)
Hence de reden voor een interne, gecertificeerde meter. Ook andere aanbieders gaan hier (na binding) ook op toezien. Ze lopen grote risico's dat niet te doen. Het moet auditable zijn.

Oftewel, al dat ik upload wel een bestandje gaan ze straks allemaal aan banden leggen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat verwacht ik ook. Ik heb alleen nog wel enige hoop dat ze wel exports accepteren van anderen CPO backoffice systemen. Ik heb namelijk nu een paal in E-flux en eentje in TAP. Ik wil opzich best TAP de ERE certificaten wel af laten handelen, maar dan wil ik ook dat ze de E-flux sessies gaan meenemen. Zodra ze dat gedaan hebben wil ik die paal ook over hevelen naar TAP..

Die casus waren ze bij TAP nog aan het overdenken (ik denk inmiddels een week of 6 :p ).

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:20

lasharor

7 december 2004

-PeeWee- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Hence de reden voor een interne, gecertificeerde meter. Ook andere aanbieders gaan hier (na binding) ook op toezien. Ze lopen grote risico's dat niet te doen. Het moet auditable zijn.

Oftewel, al dat ik upload wel een bestandje gaan ze straks allemaal aan banden leggen.
Lijkt mij niet. Omdat je dan opeens te maken hebt met een verplichte OCPP koppeling. En, dan heb je eigenlijk nog steeds geen zekerheid omdat je net zo goed die OCPP data kan faken.

Zelfs het hebben van een -volledig geintegreerd- systeem is niet "fool proof", je kan immers nog steeds iets anders aan je lader hangen.

Mijn punt is een beetje dat mensen die willen frauderen dat sowieso zullen gaan doen. Daar gaat iets andere hardware of rapportage op een andere manier niets aan veranderen.

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:41
Ook al is mijn paal goed uit te lezen (Easee Charge Max), toch hoop ik dat een koppeling niet verplicht wordt. Een koppeling geeft volgens mij wel afdoende bewijs dat je een valide laadpaal hebt, dat is het minste werk voor iedereen. Maar als ik kan volstaan met het invoeren van meterstanden, met daarbij enkele foto's als bewijs, dan doe ik dat liever.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

-PeeWee- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Mijn laadpaal is prima auditable. Daar is geen verplichting van automatisering voor nodig. Ook een automatisering moet net zo auditable zijn…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:37

Steef

GoT's Most Eaten

lasharor schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Lijkt mij niet. Omdat je dan opeens te maken hebt met een verplichte OCPP koppeling. En, dan heb je eigenlijk nog steeds geen zekerheid omdat je net zo goed die OCPP data kan faken.

Zelfs het hebben van een -volledig geintegreerd- systeem is niet "fool proof", je kan immers nog steeds iets anders aan je lader hangen.

Mijn punt is een beetje dat mensen die willen frauderen dat sowieso zullen gaan doen. Daar gaat iets andere hardware of rapportage op een andere manier niets aan veranderen.
Alles kan, maar daarnaast zou het natuurlijk oliedom zijn van een ere-inboeker om data te accepteren die niet aan bekende regelgeving voldoet. Als ze een audit krijgen lopen ze risico op hun eigen inkomsten.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• -PeeWee-
Miezie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Mijn laadpaal is prima auditable. Daar is geen verplichting van automatisering voor nodig. Ook een automatisering moet net zo auditable zijn…
Alles moet te controleren zijn. De bewijslast ligt bij jou, niet bij hen. Als je het niet sluitend aan kan tonen (door een koppeling of middels een export die ze bij de CPO kunnen verifiëren), zal je bij een audit een issue hebben.

Hoe vaak dat gaat gebeuren? Niet zo vaak denk ik :-) Maar het kan wel.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

-PeeWee- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Alles moet te controleren zijn. De bewijslast ligt bij jou, niet bij hen. Als je het niet sluitend aan kan tonen (door een koppeling of middels een export die ze bij de CPO kunnen verifiëren), zal je bij een audit een issue hebben.

Hoe vaak dat gaat gebeuren? Niet zo vaak denk ik :-) Maar het kan wel.
Gewoon door de hoepels springen en niet zelf iets fröbelen. Kan er niks gebeuren bij een audit ;).

• Caelorum
jan100 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Het is even wachten, maar wat mij betreft valt dit onder https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/inkomstenbelasting-betalen-over-internetverkopen

Je verdient namelijk niet met de ERE. Je moet meer kosten maken per kWh dan je ervoor terugkrijgt het is daarmee dus geen inkomen, maar een vergoeding. Of je moet de stroom met alle kosten van apparatuur e.d. nagenoeg gratis hebben gekregen, maar dat zal bij vrijwel niemand hier het geval zijn. Zelfs niet met volledige eigen opbrengst.

• Pr088
Caelorum schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Het is even wachten, maar wat mij betreft valt dit onder https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/inkomstenbelasting-betalen-over-internetverkopen

Je verdient namelijk niet met de ERE. Je moet meer kosten maken per kWh dan je ervoor terugkrijgt het is daarmee dus geen inkomen, maar een vergoeding. Of je moet de stroom met alle kosten van apparatuur e.d. nagenoeg gratis hebben gekregen, maar dat zal bij vrijwel niemand hier het geval zijn. Zelfs niet met volledige eigen opbrengst.
Sinds wanneer is ERE een internetverkoop? Het wordt op een markt voor certificaten verhandeld, niet op Marktplaats.

• Wolly
  • Niet online
Athlon geeft aan dat het nog uitgewerkt wordt. Wel zeggen ze dat het niet onbelast is.

6. Betaal je belasting over ERE-certificaten?

ERE’s zijn geen kant-en-klaar verdienmodel en niet onbelast. Het laten uitbetalen van deze certificaten kan mogelijk consequenties hebben. De spelregels worden in lagen uitgewerkt. Het is cruciaal om te bepalen of het een vergoeding voor energiekosten betreft of een extra (belaste) vergoeding.

Op dit moment heeft De Belastingdienst nog niet bepaald hoe ERE-opbrengsten belast worden. Is dit verkapt loon voor zakelijke leaserijders? Werkgevers en medewerkers kunnen dit onderling gaan regelen.

Goed om te weten is dat je ERE’s met terugwerkende kracht kan registeren en laten vergoeden voor het lopende jaar. Er is dus geen reden om op zaken vooruit te lopen.
Het zou fijn zijn als de ERE dienstverleners gewoon de belasting inhouden, scheelt een hoop administratieve rompslomp.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:24
De chatbot van TAP verteld net dat laadsessies geregistreerd in TAP voordat de ERE overeenkomst actief is niet mee kunnen tellen voor ERE. Vorig week was het antwoord van de chatbot dat dat wel kon.

In mijn geval gaat het niet om veel kWhs. Als je van plan bent nog even te wachten voordat je de knoop doorhakt kan het wel veel uitmaken.

@Tap Is gelukkig actief op het forum dus ik ben benieuwd of jullie mij kunnen vertellen wat nu daadwerkelijk de situatie is.

En gezien het eerste bericht over verkochte ERE's ben ik ook benieuwd of jullie wellicht iets meer kunnen delen over geplande verkoop momenten (en wellicht strategie) bij TAP.

• Caelorum
Pr088 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Sinds wanneer is ERE een internetverkoop? Het wordt op een markt voor certificaten verhandeld, niet op Marktplaats.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij niet de kWh in je auto stopt met de intentie er geld mee te verdienen én je kWh ook nog eens meer kost dan je met de ERE verdient. Er is dus geen reëel verdienmodel en daarmee ook geen inkomsten. Komt nog bij dat je ook nog eens niet echt arbeid verricht voor die EREs.

Er is nog geen enkele uitspraak over geweest dus het kan alle kanten op, maar ik durf wel te stellen dat het geen werk is.

En zelfs als het als werk is, dan vraag ik mij ten zeerste af of er nog wel belastbaar inkomen over blijft als je alle onkosten om tot die EREs te komen meeneemt.

Maar we gaan het meemaken. Iemand zal er vast een rechtzaak over beginnen uit principe.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 04-05-2026 22:07 ]

• Pr088
Caelorum schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij niet de kWh in je auto stopt met de intentie er geld mee te verdienen én je kWh ook nog eens meer kost dan je met de ERE verdient. Er is dus geen reëel verdienmodel en daarmee ook geen inkomsten. Komt nog bij dat je ook nog eens niet echt arbeid verricht voor die EREs.

Er is nog geen enkele uitspraak over geweest dus het kan alle kanten op, maar ik durf wel te stellen dat het geen werk is.

En zelfs als het als werk is, dan vraag ik mij ten zeerste af of er nog wel belastbaar inkomen over blijft als je alle onkosten om tot die EREs te komen meeneemt.

Maar we gaan het meemaken. Iemand zal er vast een rechtzaak over beginnen uit principe.
Registreert iedereen niet om er geld mee te verdienen? Anders zou je immers ook laden? Dus het is puur voor het geld. En op goedkope momenten is de stroom zelfs onder de 10ct. Dus dan verdien je er ook nog eens aan. Ik ben benieuwd wat de Belastingdienst gaat doen. We gaan het meemaken. Ik zou inkomstenbelasting wel fair vinden.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Pr088 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Registreert iedereen niet om er geld mee te verdienen? Anders zou je immers ook laden? Dus het is puur voor het geld. En op goedkope momenten is de stroom zelfs onder de 10ct. Dus dan verdien je er ook nog eens aan. Ik ben benieuwd wat de Belastingdienst gaat doen. We gaan het meemaken. Ik zou inkomstenbelasting wel fair vinden.
Ik heb me niet geregistreerd om er “geld aan te verdienen”, maar om de kosten voor het laden te verlagen. Tot recentelijk betaalde ik nl. nog zo’n 69 cent per kWh.

Na wat zoeken is dat inmiddels zo’n 47-49 cent per kWh, maar nu ik een eigen laadpaal heb is het nog maar 27 cent per kWh. Met de huidige brandstofkosten (ik rij hybride) kan ik op deze manier mijn vervoerskosten optimaliseren en komen de ERE’s niet allemaal bij Allego terecht.

De publieke laadpalen heb ik voldoende “gesponsord” :P

http://www.deyterra.com

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rally schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:27:
[...]

Ik heb me niet geregistreerd om er “geld aan te verdienen”, maar om de kosten voor het laden te verlagen. Tot recentelijk betaalde ik nl. nog zo’n 69 cent per kWh.

Na wat zoeken is dat inmiddels zo’n 47-49 cent per kWh, maar nu ik een eigen laadpaal heb is het nog maar 27 cent per kWh. Met de huidige brandstofkosten (ik rij hybride) kan ik op deze manier mijn vervoerskosten optimaliseren en komen de ERE’s niet allemaal bij Allego terecht.

De publieke laadpalen heb ik voldoende “gesponsord” :P
Belasting betalen over je winst van 36 cent dus.

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Belasting betalen over je winst van 36 cent dus.
Welke “winst”? Ik betaal 27 cent, waarvan ik (hopelijk) nog zo’n 12 cent aan ERE’s kan verdienen. Dat is nog steeds 15 cent aan kosten.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:15
Wat is sowieso precies de kostprijs. Ik betaal 19 cent regulier; 15 cent >10.000kWh; 0 cent voor wat ik direct van zonnepanelen gebruik voor laden.

Het zal allemaal wel loslopen, en zo niet dan betalen we gewoon. Je betaalt ook geen inkomstenbelasting als je per saldo geld terug krijgt van je energieleverancier omdat je meer opwekt dan verbruikt toch?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rally schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Welke “winst”? Ik betaal 27 cent, waarvan ik (hopelijk) nog zo’n 12 cent aan ERE’s kan verdienen. Dat is nog steeds 15 cent aan kosten.
Sorry was een flauwe poging tot humor van mij :D

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:37:
[...]

Sorry was een flauwe poging tot humor van mij :D
Hehehe…. Geen probleem. You got me! 8)

Ik was veel te serieus met het onderwerp bezig. :P

• AA42
denneappel schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:04:
De chatbot van TAP verteld net dat laadsessies geregistreerd in TAP voordat de ERE overeenkomst actief is niet mee kunnen tellen voor ERE. Vorig week was het antwoord van de chatbot dat dat wel kon.

In mijn geval gaat het niet om veel kWhs. Als je van plan bent nog even te wachten voordat je de knoop doorhakt kan het wel veel uitmaken.

@Tap Is gelukkig actief op het forum dus ik ben benieuwd of jullie mij kunnen vertellen wat nu daadwerkelijk de situatie is.

En gezien het eerste bericht over verkochte ERE's ben ik ook benieuwd of jullie wellicht iets meer kunnen delen over geplande verkoop momenten (en wellicht strategie) bij TAP.
OK wie is dat dan? Tap heeft namelijk inmiddels mijn aanmelding teruggedraaid, kennelijk zonder mijn tweede mailtje te lezen of zelfs hier maar op in te gaan.
Ik vind het absurd. Tap kan mijn Peblar gewoon uitlezen, dus ook alle reeds MID geregistreerde kWhs kunnen 100% betrouwbaar aangetoond worden.

• AA42
Ik zou dit overigens niet als “actief” willen bestempelen…..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxjVyjgXudEX0J39c44jbyrK4Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSI0e39OKb0CY2GPKRouFI4x.jpg?f=fotoalbum_large

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:24
AA42 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:18:
[...]

OK wie is dat dan? Tap heeft namelijk inmiddels mijn aanmelding teruggedraaid, kennelijk zonder mijn tweede mailtje te lezen of zelfs hier maar op in te gaan.
Ik vind het absurd. Tap kan mijn Peblar gewoon uitlezen, dus ook alle reeds MID geregistreerde kWhs kunnen 100% betrouwbaar aangetoond worden.
Verkeerde user getagged blijkbaar. Het is @tapelectric maar ze zijn dit jaar nog niet actief geweest. Ik ga wel even mailen.

• RichieB
AA42 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:10:
[...]
[...]
Dus de sessies die in je Tap Electric dashboard ziet staan, zag je niet meegeteld worden voor de Tap Green Credits? Achteraf sessie uitlezen kan niet met OCPP maar ik ben het met je eens, dat als de sessies al bekend zijn bij Tap ze gewoon mee moeten tellen voor de ERE-certificaten.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:59
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:56:
Athlon geeft aan dat het nog uitgewerkt wordt. Wel zeggen ze dat het niet onbelast is.

[...]

Het zou fijn zijn als de ERE dienstverleners gewoon de belasting inhouden, scheelt een hoop administratieve rompslomp.
Het is eigenlijk gewoon dieptriest. Overal maar belasting op tegenwoordig als ik dit dan weer lees ongelooflijk

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:59
Ik heb trouwens een peblar business iemand anders hier die ook Zeres heeft? Ik heb wel een bevestiging maar wacht nog steeds op de koppeling link van ze voor het uitlezen.

• BartjeBoos
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:56:

[...]

Via de inboeker wordt er al 21% btw geheven over de verkoop van ere's van burgers.
En zonder de verkoop van ere's is het al lastig voor de belastingdienst om aan te geven wat de maximale vergoeding is per kWh voor de zakelijke leaserijder. Zeker in combinatie met zonnepanelen, en/ of dynamisch energiecontract en in de toekomst met variabele netwerkkosten.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:02
Caelorum schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Tja maar geld dit ook voor de zakelijke rijders? De paal en laadkosten worden vergoed door mijn werkgever. Dus ik denk dat de fiscus er wel wat van vind.

Denk sowieso dat ze ~500 euro ofzo wel laten schieten en niet al te moeilijk over doen.

[ Voor 4% gewijzigd door flaskk op 05-05-2026 10:36 ]

• Pr088
Yolo2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Het is eigenlijk gewoon dieptriest. Overal maar belasting op tegenwoordig als ik dit dan weer lees ongelooflijk
We weten het nog niet hè. De enige oplossing is een uitspraak van de Belastingdienst. Dus zoek contact met een belastingadviseur als je het heel netjes wilt doen.
En waarom is belasting betalen dieptriest? Wordt de samenleving alleen maar eerlijker en beter van. Ik erger me veel meer aan lieden die genoeg geld hebben en er een dagtaak van maken om zoveel mogelijk te 'optimaliseren', lees: belasting ontwijken. |:(

• Wolly
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:27:
[...]

En waarom is belasting betalen dieptriest? Wordt de samenleving alleen maar eerlijker en beter van.
Eerlijker en beter 8)7 Begin dan eerst maar eens met een goed systeem en effectieve en transparante verantwoording.

• Wolly
  • Niet online
Alvast een waarschuwing voor mensen met TAP (en mogelijk hebben andere dienstverleners hetzelfde proces?)
Dit schrijft TAP aan @Driek in het zelfbouwtopic.
momenteel kan iedereen zijn ERE-mandaat aanmaken bij ons. Wij leveren deze informatie straks aan bij de Nea (dit kan vanaf eind mei), deze bepalen uiteindelijk welke lader wel of niet geschikt is voor de ERE certificaten. Dit zullen wij vervolgens terugkoppelen aan de gebruiker.

• onzenuub
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:09:
Alvast een waarschuwing voor mensen met TAP (en mogelijk hebben andere dienstverleners hetzelfde proces?)

[...]
Ja, lijkt mij vanaf het begin al duidelijk. Laadpalen met geïntegreerde kWh meter komt in aanmerking. Dat wil zeggen dat alles wat door eigenaren in elkaar geknutseld is niet in aanmerking komt. Op de site van de Nea wordt 1 uitzondering genoemd ;
Uitzondering zonder MID-meter
In enkele gevallen komen laadpalen zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking. Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt. Een allocatiepunt vraagt u aan bij uw netbeheerder. Vraag uw inboekdienstverlener of uw situatie geschikt is.

• Driek
  • Laatst online: 18:29
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:09:

[...]
met als vervolg antwoord van TAP
Dat klopt inderdaad. Tap Electric faciliteert de aanvraag en geeft de data door, maar de NEA (Nederlandse Emissieautoriteit) voert de uiteindelijke controle uit en bepaalt of een lader en de bijbehorende sessies in aanmerking komen voor de certificaten.

Wat betreft je specifieke situatie: de NEA is erg streng op de MID-meter eis. In de regel moet de meter onderdeel zijn van de technische eenheid van de laadpaal (vaak af-fabriek). Een losse meter in de meterkast voor een zelfbouw-lader wordt doorgaans niet geaccepteerd, omdat de NEA een directe, gecertificeerde koppeling tussen het laadpunt en de meting verwacht.

Je kunt het uiteraard proberen als je lader OCPP ondersteunt en gekoppeld is aan ons platform, maar houd er rekening mee dat de kans op afkeuring door de NEA bij zelfbouw/retrofitted meters zeer groot is. We kunnen daar helaas geen garanties op geven.

Tijd van werken, tijd van rusten

• onzenuub
Driek schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:32:
[...]

met als vervolg antwoord van TAP

[...]
Van de site van Nea; De inboekdienstverlener is aansprakelijk voor onjuiste inboekingen. Dat wil naar mijn idee zeggen dat de inboeker moet controleren of alles aan alle voorwaarden voldoet. Als de verificateur merkt dat dit niet zo is, dan worden er door de Nea maatregelen genomen.

• -PeeWee-
Met andere woorden, ofwel je hebt een MID meter af fabriek in de paal, of je kunt de vergoeding vaarwel zeggen.

Je kan het natuurlijk altijd nog proberen, maar achteraf klagen dat het wordt afgekeurd is er natuurlijk niet bij dan.

• Pr088
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Eerlijker en beter 8)7 Begin dan eerst maar eens met een goed systeem en effectieve en transparante verantwoording.
Wat zou je transparanter of beter willen?

Pagina: 1 ... 30 ... 36 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren