• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:40

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Solarsparc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Ja maar doen ze dat? Anders is het gewoon weer wild gespeculeer.
Geen idee, ik zie in elk geval voor mijn paal geen andere mogelijkheid.

Ik zie vooral wat risico’s in de aggresieve offering die ze hebben. Dat is zeker de reden dat ik hen opzij heb gelegd, ook omdat je tot een x datum uiterlijk het verleden kon opvoeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Miezie op 03-05-2026 08:15 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:24
Mijn ecotap lijkt het steeds meer te begeven en reparatie is al €150 minimaal met uitloop naar €400. Waarschijnlijk niet waard dus.

Dus ik ben bezig met een shortlist, ERE was sowieso het plan.

Blijf terug komen op een zaptec go 2.

Heeft deze al iemand gekoppeld en wat zijn de ervaringen?

Zover in begrijp heeft deze zelf een eigen 4G netwerk en koppeld eigenlijk met iedere leverancier wel....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:36
@Bschnitz Ik heb sinds kort een zaptec go 2, gekoppeld aan Tap Electric en doe daar ook de ERE certificaten.

Werkt helemaal perfect

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-05 10:35
M.i. grootste issue met Zaptec is dat je die met een app van de fabrikant moet beheren. Als je meer onafhankelijk wil zijn EN blijven (ook als de toko op de fles gaat of besluit jouw product niet meer te ondersteunen) ben je beter af met een Peblar. Die beheer je simpelweg met een zeer overzichtelijke web interface.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Solarsparc en @Caelorum Dank voor de discussie met verduidelijking van de Joulo proxy.
Daarvoor zit ik op Tweakers!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:45
Bschnitz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:15:
Mijn ecotap lijkt het steeds meer te begeven en reparatie is al €150 minimaal met uitloop naar €400. Waarschijnlijk niet waard dus.

Zover in begrijp heeft deze zelf een eigen 4G netwerk en koppeld eigenlijk met iedere leverancier wel....
Zie Zaptec Go 2 ervaringen gezocht

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:39
Ik heb een SmartEVSE ingebouwd in de behuizing van mijn EVHub laadpaal (en een MID-meter in de meterkast hangen). Stel ik plaats nog een MID-meter in de behuizing van mijn EVHub, voldoe ik dan aan de eisen voor ERE?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Bschnitz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:15:

Easee Charge Max is ook een goede optie naast Peblar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Dreadnought schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:41:
Ik heb een SmartEVSE ingebouwd in de behuizing van mijn EVHub laadpaal (en een MID-meter in de meterkast hangen). Stel ik plaats nog een MID-meter in de behuizing van mijn EVHub, voldoe ik dan aan de eisen voor ERE?
Nee. Alleen geldig bij laadpalen die aangeschaft zijn inclusief ingebouwde MID. Zelfbouw gaat em niet worden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:59
Pr088 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Nee. Alleen geldig bij laadpalen die aangeschaft zijn inclusief ingebouwde MID. Zelfbouw gaat em niet worden.
Afgaande van dit topic: Zelfbouw Laadpaal ervaringen dan zijn er verschillende SmartEVSE gebruikers die hun paal geregistreerd hebben voor ERE. Ik zie in ieder geval Joulo en Tap Electric voorbij komen daar. Dus het kan blijkbaar wel. Het beste is denk ik om contact op te nemen met inboekdienstverleners en voor te leggen wat voor setup je hebt, of ze die accepteren en welke bewijsvoering ze dan willen zien.

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:17
Ja, vorige week ook mijn EVHUB omgebouwd met SmartEVSE en MID-meter. Vrijdag aangemeld bij TAP Electric, vrij snel een goedkeuring gekregen en vandaag die eerste ERE laadsessie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE1Re4WQYJbau2NSAjxyIKteXfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7oLdD2adjCCmPLP8Dt6tMLl.png?f=fotoalbum_large

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:39
diamanten schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Ja, vorige week ook mijn EVHUB omgebouwd met SmartEVSE en MID-meter. Vrijdag aangemeld bij TAP Electric, vrij snel een goedkeuring gekregen en vandaag die eerste ERE laadsessie.
[Afbeelding]
Dat klinkt goed, zit de MID bij jou in de behuizing van de paal of in de meterkast?

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:17
Dreadnought schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:39:
[...]

Dat klinkt goed, zit de MID bij jou in de behuizing van de paal of in de meterkast?
In de EVHUB-behuizing.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:53
Nog een interessante quote van de Joulo website;
Tot wanneer kan ik me aanmelden met terugwerkende kracht?

Als je je vóór juni 2026 aanmeldt bij Joulo, tellen al je laadsessies terug tot 1 januari 2026 mee voor ERE-certificaten. Na die deadline mis je alle kWh van het eerste halfjaar. Aanmelden kost twee minuten.

YASH! - Yet Another Smart Home

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PTish schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:22:

[...]
Lokkertje? Of is dit weer een nieuwe regel die gaat rondzingen?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:30

[...]
Gezwets in de ruimte. Aanmelden kan tot 1 januari 2027 en de geladen kWhs vanaf 1-1-2026 tellen met terug werkende kracht allemaal mee.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:40
onzenuub schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Gezwets in de ruimte. Aanmelden kan tot 1 januari 2027 en de geladen kWhs vanaf 1-1-2026 tellen met terug werkende kracht allemaal mee.
Staat in de wet dat de inboeker zich daar verplicht aan moet houden, of mag een inboeker zelf bepalen welke kWh zij geschikt vinden om in te boeken? Zij zijn er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de administratie klopt, en welke risico's ze daarbij aanvaardbaar vinden. Of met welke commerciële belangen zij deze mededeling doen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
onzenuub schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Het staat Joulo natuurlijk vrij om zelf andere regels te hanteren voor de klanten die zich bij hun aanmelder

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:30
Sander schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:40:
[...]

Het staat Joulo natuurlijk vrij om zelf andere regels te hanteren voor de klanten die zich bij hun aanmelder
Dat mag, valt bij mij dan al af als serieuze inboeker.

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:47
Sander schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:40:
[...]

In de algemene voorwaarden van Joulo staat "5.6 Sessies vóór aanmelding kunnen meetellen mits na 1 januari 2026 en MID-gemeten."
Dit is meer leidend dan iets vermeldt bij de Q&A.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BartjeBoos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:45:
[...]

In de algemene voorwaarden van Joulo staat "5.6 Sessies vóór aanmelding kunnen meetellen mits na 1 januari 2026 en MID-gemeten."
Tenzij ze die aanpassen voor nieuwe klanten, uiteindelijk is dit gewoon ondernemerschap en keuzes van Joulo, hun toko en als klant mag je zelf bepalen of je daar wel of niet aan mee doet

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

'kunnen'...

• PTish
BartjeBoos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:45:
[...]

In hun algemene voorwaarden staat ook dat een referral pas als referral telt als hij uitbetaald is. Wat zou betekenen dat alle referrals die je nu hebt, eigenlijk nog niet tellen. Zie mijn eerdere post.

Daar heeft de eigenaar van Joulo overigens op gereageerd dat dit niet klopt.

Ik ben nog altijd aan het rondkijken welke partij ik ga kiezen. Joulo heeft wat mij betreft echt wel een streepje voor als je puur naar het commissie percentage kijkt. Tegelijkertijd lijken zij echter wel een hoger cowboy gehalte te hanteren....

Ik ben er nog niet aan uit :)

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42

[...]
Hier in ieder geval gelukt bij Joulo . Komende jaar keuze gemaakt . Daarna zie ik wel verder. Je zit er geen jaren aan vast hè :) Dank voor alle adviezen hier !

Goed nieuws — wij hebben je ERE-registratie gecontroleerd en goedgekeurd. Je dossier is daarmee administratief geactiveerd voor verwerking via Joulo als inboekdienstverlener.

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 03-05-2026 18:14 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:32
PTish schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:57:
[...]
Ik ben nog altijd aan het rondkijken welke partij ik ga kiezen. Joulo heeft wat mij betreft echt wel een streepje voor als je puur naar het commissie percentage kijkt. Tegelijkertijd lijken zij echter wel een hoger cowboy gehalte te hanteren....
Je beseft je dat iedere % commissie over een handjevol euros gaat he, op een totaal van waarschijnlijk een paar honderd euro op jaarbasis. En als je je nu bindt aan Joulo en ze blijken eind van het jaar inderdaad cowboys te zijn die hun zaken niet op orde hadden, dan loop je dus die paar honderd euro mis voor de kans op een paar tientjes minder commissie. Moet je helemaal zelf weten, maar ik weeg lagere commissie niet heel zwaar mee in m'n overwegingen.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:24
Vraag me af wat de commissie is van Zonneplan, de korting dan.

Want die zitten ook lekkerladen of laadloon ofzo had ik begrepen.

Vraag me dan af wat de meerwaarde is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• PTish
anboni schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Je beseft je dat iedere % commissie over een handjevol euros gaat he, op een totaal van waarschijnlijk een paar honderd euro op jaarbasis. En als je je nu bindt aan Joulo en ze blijken eind van het jaar inderdaad cowboys te zijn die hun zaken niet op orde hadden, dan loop je dus die paar honderd euro mis voor de kans op een paar tientjes minder commissie. Moet je helemaal zelf weten, maar ik weeg lagere commissie niet heel zwaar mee in m'n overwegingen.
Yep. Volgens mij exact wat ik schreef; Lagere commissie, hoger cowboygehalte. Ik ben er nog niet aan uit :)
Vooral ook omdat ik nu via Eneco eMobility nog zit met mijn laadpassen en laadpaal en ik benieuwd wat zij gaan bieden. Dus ik ben nog in de afwachtingsmodus en vooral aan het kijken wat alle aanbieders zeggen en doen.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:06
Mijn eerste credit zijn inmiddels verkocht via laadloon: 2308 kwh / 768 credits / € 291,84.

Leuke aanvulling van mijn investeing in mijn all electric huishouden.

(New Motion Advanced 2.1 onder beheer van 50five (helaas)).

[ Voor 15% gewijzigd door SkyFlyer op 03-05-2026 20:03 ]

• BartjeBoos
PTish schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:57:
[...]

In hun algemene voorwaarden staat ook dat een referral pas als referral telt als hij uitbetaald is. Wat zou betekenen dat alle referrals die je nu hebt, eigenlijk nog niet tellen. Zie mijn eerdere post.

Daar heeft de eigenaar van Joulo overigens op gereageerd dat dit niet klopt.

Ik ben er nog niet aan uit :)
Los van of Joulo een betrouwbare inboeker is of niet:
Enig voorzichtigheid met referrals zou ik ook zijn als inboeker. Iemand zou maar bijvoorbeeld 10 vrienden hebben aangemeld die achteraf helemaal geen laadpaal hebben en dus zelf geen kWh's registreren.

• BartjeBoos
SkyFlyer schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:01:
Mijn eerste credit zijn inmiddels verkocht via laadloon: 2308 kwh / 768 credits / € 291,84.

Ik wist niet dat de NEA al het handelsregister voor ere's had geopend. Of is het bedrag enkel een prognose?

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42

Ook al gestort op je bankrekening? Dan ben je een van de eerste . Gefeliciteerd!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:37

Is die 291.84 inclusief of exclusief commissie Laadloon?

• SkyFlyer
BartjeBoos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Ik wist niet dat de NEA al het handelsregister voor ere's had geopend. Of is het bedrag enkel een prognose?
Status heeft "verkocht"

• SkyFlyer
MaStar schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:35:
[...]

Ook al gestort op je bankrekening? Dan ben je een van de eerste . Gefeliciteerd!
Nee, nog niet op bankrekening.

• SkyFlyer
Harvest2002 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Is die 291.84 inclusief of exclusief commissie Laadloon?
Zo te zien is die er al af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0RB1kaMkgHcnf0wlqr296eR18g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IQqQXoy6zBXt2uFRYH6Efp4.jpg?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Solarsparc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 03:24:
[...]
Het is wel zo dat je even een certificaatje van Let's Encrypt kan genereren en daarmee kan authenticeren terwijl deze wel aan de laadpaalkant is ingeladen. Mijn laadpaal heeft ISRG_Root_X1.pem en ISRG_Root_X2.pem overigens voorgeinstalleerd, niet getest maar zou maar zo eens kunnen werken. Je moet het dan wel even koppelen aan een domeinnaam. Ik zeg niet dat het praktisch is :)
Mijn laadpaal accepteerde zonder problemen Lets Encrypt (Webasto Unite). Ik had eerst een certificaat gekocht bij Sectigo en die werd niet geaccepteerd :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:50

Maar het register wordt nog vernieuwd? Hoe kan er dan al verkocht zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door neek op 03-05-2026 22:50 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Reinier

\o/

SkyFlyer schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Zo te zien gaat die er nog af:

[Afbeelding]
Ik lees exact het omgekeerde eerlijk gezegd.

• SkyFlyer
Reinier schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Ik lees exact het omgekeerde eerlijk gezegd.
Je hebt helemaal gelijk.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
We gaan het meemaken. Na eerst via laadloon te horen hebben gekregen dat ik niet mee kan doen met mijn specifieke laadpaal (helaas...), heb ik nu o.a. dankzij @13art een inboeker gevonden die mijn laadpaal wel goedkeurt. Ik moet waarschijnlijk wel (handmatig) elke maand een uploadje doen van de laadsessies, maar die komen keurig uit een rapportje van de laadpaal. Voor de vorm heb ik alle laadsessie die ik tot nu toe gemaakt heb met de laadpaal maar ingediend. Dat zijn sessies vanaf 7 oktober 2025 tot "vandaag".

Een en ander stemt mij voorzichtig positief dat ik toch kan meepikken in deze ruif van ERE credits.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan