Ook ik ben een paar dagen geleden overgestapt naar een Zaptec Go 2. De afgelopen 7 jaar heb ik onze elektrische auto's opgeladen met een Zappi v2.0. Dat werkte uitstekend, maar aangezien die geen MID-meter heeft, kan ik met die laadpaal geen gebruik maken van de ERE-certificaatregeling. Aangezien we zo'n 12.000 kWh per jaar in onze auto's stoppen, zou ik de Zaptec in een jaar moeten kunnen terugverdienen.
De installatie van de Zaptec Go 2 was vrij simpel omdat de kabel er al lag. Dus Zappi eraf en Zaptec erop. Ik heb hem wel door een erkend installateur laten aansluiten en activeren omdat je anders geen garantie krijgt. Ik heb ook een Zaptec Sense P1 en die heb ik zelf aangesloten en geactiveerd.
Na installatie van de Zaptec Go 2 stond er netjes in de app "Zaptec 2 Go met sense". De laadmodus stond op "Standaard", dus dat leek me prima. Auto aangesloten en dat werkte. Vervolgens de oven aangezet en binnen een halve minuut vloog 1 zekering van de hoofdaansluiting eruit. Ik zag al dat de belasting opliep naar 50A, terwijl we gewoon 3x25A hebben, maar ik ging er eigenlijk van uit dat de Zaptec dat via loadbalancing wel zou corrigeren. Niet dus. Na het lezen van de handleiding bleek dat de Sense P1 alleen iets doet in de modus "Automatisch". Oke, eigen fout, maar ik vind het heel raar dat dit überhaupt kan. De laadmodus is een vrij prominente optie in de Zaptec app, maar eigenlijk mag je die dus nooit veranderen, want dan blaas je je hoofdzekering op. Onvoorstelbaar dat dit dan ook nog eens de standaard instelling is. Nou heb ik het geluk dat onze hoofdzekering gewoon een schakelaar is die je zelf weer aan kunt zetten, maar bij oudere huizen zijn dat zekeringen die doorbranden waarna de netbeheerder langs moet komen. Dat kost je een paar honderd euro. Oppassen dus.
Afijn, dag daarna twee auto’s proberen op te laden. Loadbalancing werkte nu wel, maar lang niet zo goed als bij de Zappi. Na een tijdje schakelde hij vanwege overbelasting terug van 3 fasen naar 1 fase. Daar bleef hij vervolgens de hele sessie in hangen in plaats van weer terug te schakelen naar 3 fasen. Dit werkte bij onze Zappi altijd wel goed, met zowel de Polestar 2 als de Renault 5. Het gevolg was dus dat hij uren lang stond op te laden met 3,7 kW in plaats van 11 kW. Dit duurde niet alleen drie keer zo lang, maar kostte ook meer geld, want daardoor moest ik in de avond dure stroom kopen in plaats van goedkope in de middag. Het enige wat werkte om weer 3 fasen te krijgen, was de kabel los te koppelen en opnieuw aan te sluiten.
Na wat onderzoek vond ik in de webportal van Zaptec de optie om het switchen van 3 fasen naar 1 fase geheel uit te schakelen. Dat heb ik dus maar gedaan.
Vandaag weer getest of load balancing nu goed werkt. Dat doet het op zich. Het terugschakelen gaat vrij snel. Alleen als je 1 minuut de oven aan zet, dan duurt het daarna nog 10-15 minuten voordat de Zaptec weer op de volle 11kW laadt. Bij de Zappi duurde dit altijd hoogstens een minuut. Dus ook hier, laadt de Zaptec weer een stuk trager dan de Zappi en kost dit dus potentieel meer geld.
Andere observaties:
- Het laadstation is echt klein. Ziet er mooi uit.
- Werkelijk alles gaat via de app of de web portal. Als Zaptec ermee ophoudt, heb je niets meer aan de paal. Dat is bij een Zappi wel anders. Daar zitten alle menu’s en regeling gewoon in de paal en die kun je optioneel op internet aansluiten, maar dat hoeft helemaal niet.
- De Zappi had een vaste kabel, wat ik erg handig vond. Ik heb nu een kabel in de Zaptec vergrendeld om min of meer hetzelfde te bereiken, maar nu steekt hij nogal uit omdat de uitgang van de Zaptec helemaal rechtop staat. Daarnaast zoek ik nog een accessoire om die kabel netjes op te hangen.
- De integratie van Zaptec met Homey werkt, maar geeft veel minder updates dan die van Zappi. Bij de Zappi kreeg ik elke 15 seconden een update van alle waardes. Bij de Zaptec krijg ik van sommige metingen maar 1 update per dag, waardoor ik niet meer kan inzien wat een laadsessie met dynamische prijzen gekost heeft. Ik hoop dat dit aan de app van Homey ligt en dat dit nog opgelost kan worden.
- Tibber Grid rewards werken met de Zaptec. Ik heb dit echter vandaag pas geactiveerd, dus ik kan er nog weinig over zeggen of dit veel oplevert.
Al met al ziet er de Zaptec er mooi uit en werkt het wel, maar eigenlijk was de Zappi een betere laadpaal. Nu maar hopen dat die regeling rond ERE-certificaten ook echt ingaat en geld gaat opleveren.