Zaptec Go 2 ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:55
Zijn er mensen hier die de Zaptec Go 2 hebben hangen en/of hier ervaring mee hebben opgedaan?
Mijn vragen gaan met name over het laden op (PV)overschot.
Mijn Easee lader heb ik de deur uitgedaan omdat deze helaas niet fatsoenlijk overschot kan laden op een 3 fasen installatie en ik zoek nu een andere lader die dat wel goed kan.(ja ik weet dat bv een Zappi dat wel kan maar mijn vraag gaat echt specifiek over de Zaptec Go 2)

De documentatie van Zaptec zelf voorziet helaas niet in gedetailleerde informatie hoe overschotladen werkt.
Mijn vragen zijn bijvoorbeeld
-wanneer/hoe snel start overschotladen precies, wanneer wordt het gestopt(ook met een korte onderbreking van overschot?)
-Kan het laadvermogen traploos omhoog en omlaag aangepast worden aan het overschot of gaat dat met stappen en hoe groot zijn die stappen dan?
-Wordt voor overschotbepaling bij 3 fasen SUM(L1 +L2 +L3) gebruikt, dus de som van de fasen ook wanneer die zeer ongelijk zijn en bijvoorbeeld op sommige fasen afname plaatsvindt en op andere teruglevering?
-Is er ook nog een modus met aanvulling vanuit het net en zo ja hoe werkt die dan precies?

Alle reacties

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:05
Ik heb de Zaptec Go 2 aangeschaft vanwege idd op overschot kunnen laden. Is me tot op heden echter niet gelukt. Er zou ergens een optie moeten zitten, die ik niet zie. En omdat ik komend jaar nog 100% kan salderen (zonder terugleverkosten) ben ik tot op dit moment te lui geweest om actie te ondernemen. Echter wil ik me dit jaar wel al gaan voorbereiden (gedragsverandering) om ook nu al op PV overschot te gaan laden, ook al is het nog niet per se nodig. Dus ik zal een dezer dagen wel eens contact opnemen met Zaptec om te vragen waarom ik die optie van overschot laden nergens kan zien, of wat ik anders fout doe.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:35
Ik heb dit net een paar weken geleden zelf gebouwd. De Zaptec Go 2 heeft geen solar overschot laad functie, ook al wordt er wel mee geadverteerd. Ook heb ik dit bij Zaptec zelf neergelegd en die bevestigen wederom dat het nog niet kan. MAAR het komt er wel aan.

Mail van Zaptec Europe:
----------------------------------------------------
Beste,

Bedankt voor je bericht.

Wij hebben momenteel geen zelfgebouwde functie waarmee je enkel kan laden op zonnestroom. De integratie van zonnestroom is een integraal onderdeel van een breder energiemanagementsysteem binnen Zaptec. De ontwikkeling hiervan kost tijd, waardoor helaas onze zonnestroom integratie vertraagd is. Wij verwachten dat deze bredere ontwikkeling, inclusief de integratie van zonnestroom, gereed is in het eerste kwartaal van 2026. De keuze hiervoor zorgt uiteindelijk voor een stabielere, slimmere en toekomstbestendige oplossing voor energiebeheer en -optimalisatie.

Goed om te weten dat de auto sowieso op zonnestroom laadt wanneer hij ingeplugd staat en de zon schijnt. Je kan bijvoorbeeld wel een laadschema instellen in de auto op zulke momenten.​ Op deze manier kan je gericht instellen dat hij minder amperages vrijgeeft op de momenten dat de zon schijnt.

Ik heb het met de API nu zelf gebouwd i.c.m. de HomeWizard P1 API. Overschot laad ik uit en vervolgens kies ik voor 1 fase (begin je onder de 8A) en ga ik in stapjes van 1A omhoog tot 16A. Wil ik naar 3 fasen, dan doe ik een herstart en ga ik naar 8A. De paal gaat dan default naar 8A op 3 fasen. Terug naar 1 fase kan door weer te schakelen naar onder de 8A.

Offtopic: uiteindelijk heb ik het zelfs zo gemaakt dat ik mijn Marstek accu's eerst laad opladen en de Zaptec pas de auto laad laden als de accu's vol zijn. Zo lang de accu's boven de 80% zijn laad ik het systeem tevens niet switchen naar 1 fase omdat de accu's kleine dipjes kunnen opvangen. Maar ik heb dan ook 8-13KW zonopbrengst in pieken.

Het kan dus wel, maar je zult het zelf moeten bouwen. Of laten doen door AI, zoals ik heb gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door harrr op 04-03-2026 09:22 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ASW1
harrr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
De Zaptec Go 2 heeft geen solar overschot laad functie, ook al wordt er wel mee geadverteerd. Ook heb ik dit bij Zaptec zelf neergelegd en die bevestigen wederom dat het nog niet kan.
Wow, dit antwoord had ik niet verwacht!
Het verklaart wel waarom er niets over te vinden is in de Zaptec documentatie. 8)7

Zelf iets bouwen is iets dat ik wil vermijden, ben niet op zoek naar een nieuwe hobby en koop bij voorkeur iets dat kant en klaar is en goed werkt.
Heb totaal geen kaas gegeten van Homewizard e.d., ik neem aan dat je dan ook weer een server-achtig dingetje moet hebben lopen 24/7?

Hiermee wordt het aanschaffen van een Go 2 in afwachting van een beloofde overschotlaadfunctie wel een gok, want stel het komt uit en blijkt net zo brak te zijn als bij Easee?
Dat risico wil ik niet lopen. Voorlopig maar even met de grannylader door...

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:35
ASW1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Wow, dit antwoord had ik niet verwacht!
Het verklaart wel waarom er niets over te vinden is in de Zaptec documentatie. 8)7

Zelf iets bouwen is iets dat ik wil vermijden, ben niet op zoek naar een nieuwe hobby en koop bij voorkeur iets dat kant en klaar is en goed werkt.
Heb totaal geen kaas gegeten van Homewizard e.d., ik neem aan dat je dan ook weer een server-achtig dingetje moet hebben lopen 24/7?

Hiermee wordt het aanschaffen van een Go 2 in afwachting van een beloofde overschotlaadfunctie wel een gok, want stel het komt uit en blijkt net zo brak te zijn als bij Easee?
Dat risico wil ik niet lopen. Voorlopig maar even met de grannylader door...
Ja ik draai een Raspberry Pi die 24/7 de status monitort en bijsteld. Voor mij is dit niet erg, omdat ik toch mijn accus erbij wil betrekken en die met een standaard solar functie van elke laadpaal worden leeggetrokken.

Hiervoor had ik een Zappi, die deed het perfect maar trok dus mijn accu's leeg, want bij elk wolkje gingen de accu's mee leveren en ging de Zappi niet downscalen.

Echter: als je geen thuisaccus hebt of je vind het prima om geladen energie uit je thuis accu's in je auto te steken is de Zappi een goede optie, maar die hebben dan weer geen MID meter en zijn daar weer mee bezig. En das handig voor als je mee wilt doen met de ERE regeling.

Andere optie is de Peblar Business, met MID meter en solar functie.

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 04-03-2026 10:34 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:05
harrr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
Ik heb dit net een paar weken geleden zelf gebouwd. De Zaptec Go 2 heeft geen solar overschot laad functie, ook al wordt er wel mee geadverteerd. Ook heb ik dit bij Zaptec zelf neergelegd en die bevestigen wederom dat het nog niet kan. MAAR het komt er wel aan.

Mail van Zaptec Europe:
Beste,

Bedankt voor je bericht.

Wij hebben momenteel geen zelfgebouwde functie waarmee je enkel kan laden op zonnestroom. De integratie van zonnestroom is een integraal onderdeel van een breder energiemanagementsysteem binnen Zaptec. De ontwikkeling hiervan kost tijd, waardoor helaas onze zonnestroom integratie vertraagd is. Wij verwachten dat deze bredere ontwikkeling, inclusief de integratie van zonnestroom, gereed is in het eerste kwartaal van 2026. De keuze hiervoor zorgt uiteindelijk voor een stabielere, slimmere en toekomstbestendige oplossing voor energiebeheer en -optimalisatie.

Goed om te weten dat de auto sowieso op zonnestroom laadt wanneer hij ingeplugd staat en de zon schijnt. Je kan bijvoorbeeld wel een laadschema instellen in de auto op zulke momenten.​ Op deze manier kan je gericht instellen dat hij minder amperages vrijgeeft op de momenten dat de zon schijnt.

Ik heb het met de API nu zelf gebouwd i.c.m. de HomeWizard P1 API. Overschot laad ik uit en vervolgens kies ik voor 1 fase (begin je onder de 8A) en ga ik in stapjes van 1A omhoog tot 16A. Wil ik naar 3 fasen, dan doe ik een herstart en ga ik naar 8A. De paal gaat dan default naar 8A op 3 fasen. Terug naar 1 fase kan door weer te schakelen naar onder de 8A.

Offtopic: uiteindelijk heb ik het zelfs zo gemaakt dat ik mijn Marstek accu's eerst laad opladen en de Zaptec pas de auto laad laden als de accu's vol zijn. Zo lang de accu's boven de 80% zijn laad ik het systeem tevens niet switchen naar 1 fase omdat de accu's kleine dipjes kunnen opvangen. Maar ik heb dan ook 8-13KW zonopbrengst in pieken.

Het kan dus wel, maar je zult het zelf moeten bouwen. Of laten doen door AI, zoals ik heb gedaan.
Dit is inderdaad een verrassend antwoord! Hoef ik het niet na te vragen. Gelukkig is Q1 2023 niet meer zo heel lang. Dus ik ga nog even afwachten. Anders ga ik inderdaad ook zelf aan de knutsel met HA. Heb toevallig paar weekjes geleden de Zaptec integratie toegevoegt, dus zou relatief simpel moeten zijn.
En misschien dat ik het later alsnog ga doen als er ook accu's zijn (nu nog niet aanwezig).

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb vorig jaar augustus al contact gehad met Zaptec en ook toen zeiden ze Q1 2026, dus ze hebben nog zo'n 27 dagen. Maar al zou het in Q3 komen dan vind ik dat ook prima, zolang het maar voor 2027 is als het salderen stopt.

Verder erg tevreden met Zaptec Go 2, de app is fijn, werkt goed samen met de EV. En achteraf blij met de iets duurdere thuislader vanwege de interne MID-gecertificeerde meter.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe MID laadpaal (ivm ERE) én hij moet gelijk volledig correct kunnen zonneladen en load-balanceren. Iets wat mijn huidige Tesla TWC3 niet doet.

Ik heb: 3 fasen Enphase PV systeem, 19 x 400wp panelen, IQ7+ omvormers, Envoy Metered-S met 6 ct spoelen, 3P-relay.

Ik zoek een lader die goed kan zonneladen.
In een ander topic vroeg ik dit:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zit daar ook mee. Zelfs 1,4kW op één fase is in (niet zomer) volgens mij al best wat.
Nu ip dit moment zie ik zelf bijv live opwek:
Fase 1: 1,2kW
Fase 2: 1,2kW
Fase 3: 1,0kW

Totaal dus 3,4kW opwek, waarvan ik nu 3,1 exporteer en 0,3 consumeer.
Hiermee zou ik dus in de praktijk met een slimme laadpaal die kan schakelen tussen 1 en 3 fasen nog helemaal niet op zonnestroom kunnen laden omdat er PER FASE nog niet aan 1,4kW gekomen wordt? Dit 'winterzonnetje' is nog te weinig?
19 x 400wp panelen (Enphase systeem).

Of begrijp ik het verkeerd?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daar reageerde tweaker @ASW1 erg gewaardeerd en duidelijk op:

Daar kun je in principe mee laden op 1 fase, sommige laders kun je forceren naar 1 fase.
Je moet dan om 100% op overschot te laden in totaal 6A over hebben (L1+L2+L3)
In jouw voorbeeld laadt je dan 3,1 kW (of iets minder, omdat het in stapjes gaat). Je neemt dan op 1 fase af van het net, en op 2 fasen lever je terug. De som van de fasen (L1+L2+L3) komt dan dus netto op nul uit.
Easee kan dit niet, die wil perse op 1 fase minimaal 6A overschot zien. In jouw voorbeeld wordt er dan met Easee helemaal niet geladen, en gooi je 3 kW overschot weg die je auto in had kunnen gaan.
Daarom is het dus belangrijk dat een lader voor de bepaling van het overschot SUM(L1+L2+L3) gebruikt zodat alleen rekening gehouden wordt met het totaal over alle fasen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dus zoek ik nu een lader die overschot SUM(L1+L2+L3) kan gebruiken.
Zodat ik ook al met dit 'winterzonnetje' met mijn opwek volledig kan zonneladen.
KAN DE ZAPTEC GO 2 dit nu eindelijk?

Ik lees zo veel over toekomstige beloftes. Maar het moet vanaf de start voor mij correct werken.
Beloftes heb ik nog niet zo veel aan.

En zo niet, welke lader kan dit allemaal wel, samen met een prettige intuïtieve app?
(privé gebruik laadpaal)

• ASW1
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:24:
En dus zoek ik nu een lader die overschot SUM(L1+L2+L3) kan gebruiken.
Zodat ik ook al met dit 'winterzonnetje' met mijn opwek volledig kan zonneladen.
KAN DE ZAPTEC GO 2 dit nu eindelijk?
Lees de 3e post in dit topic van Harr.

TLDR: Nee.
Pagina: 1