Zaptec Go 2 ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:43
Zijn er mensen hier die de Zaptec Go 2 hebben hangen en/of hier ervaring mee hebben opgedaan?
Mijn vragen gaan met name over het laden op (PV)overschot.
Mijn Easee lader heb ik de deur uitgedaan omdat deze helaas niet fatsoenlijk overschot kan laden op een 3 fasen installatie en ik zoek nu een andere lader die dat wel goed kan.(ja ik weet dat bv een Zappi dat wel kan maar mijn vraag gaat echt specifiek over de Zaptec Go 2)

De documentatie van Zaptec zelf voorziet helaas niet in gedetailleerde informatie hoe overschotladen werkt.
Mijn vragen zijn bijvoorbeeld
-wanneer/hoe snel start overschotladen precies, wanneer wordt het gestopt(ook met een korte onderbreking van overschot?)
-Kan het laadvermogen traploos omhoog en omlaag aangepast worden aan het overschot of gaat dat met stappen en hoe groot zijn die stappen dan?
-Wordt voor overschotbepaling bij 3 fasen SUM(L1 +L2 +L3) gebruikt, dus de som van de fasen ook wanneer die zeer ongelijk zijn en bijvoorbeeld op sommige fasen afname plaatsvindt en op andere teruglevering?
-Is er ook nog een modus met aanvulling vanuit het net en zo ja hoe werkt die dan precies?

Alle reacties

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Ik heb de Zaptec Go 2 aangeschaft vanwege idd op overschot kunnen laden. Is me tot op heden echter niet gelukt. Er zou ergens een optie moeten zitten, die ik niet zie. En omdat ik komend jaar nog 100% kan salderen (zonder terugleverkosten) ben ik tot op dit moment te lui geweest om actie te ondernemen. Echter wil ik me dit jaar wel al gaan voorbereiden (gedragsverandering) om ook nu al op PV overschot te gaan laden, ook al is het nog niet per se nodig. Dus ik zal een dezer dagen wel eens contact opnemen met Zaptec om te vragen waarom ik die optie van overschot laden nergens kan zien, of wat ik anders fout doe.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 20:09
Ik heb dit net een paar weken geleden zelf gebouwd. De Zaptec Go 2 heeft geen solar overschot laad functie, ook al wordt er wel mee geadverteerd. Ook heb ik dit bij Zaptec zelf neergelegd en die bevestigen wederom dat het nog niet kan. MAAR het komt er wel aan.

Mail van Zaptec Europe:
----------------------------------------------------
Beste,

Bedankt voor je bericht.

Wij hebben momenteel geen zelfgebouwde functie waarmee je enkel kan laden op zonnestroom. De integratie van zonnestroom is een integraal onderdeel van een breder energiemanagementsysteem binnen Zaptec. De ontwikkeling hiervan kost tijd, waardoor helaas onze zonnestroom integratie vertraagd is. Wij verwachten dat deze bredere ontwikkeling, inclusief de integratie van zonnestroom, gereed is in het eerste kwartaal van 2026. De keuze hiervoor zorgt uiteindelijk voor een stabielere, slimmere en toekomstbestendige oplossing voor energiebeheer en -optimalisatie.

Goed om te weten dat de auto sowieso op zonnestroom laadt wanneer hij ingeplugd staat en de zon schijnt. Je kan bijvoorbeeld wel een laadschema instellen in de auto op zulke momenten.​ Op deze manier kan je gericht instellen dat hij minder amperages vrijgeeft op de momenten dat de zon schijnt.

Ik heb het met de API nu zelf gebouwd i.c.m. de HomeWizard P1 API. Overschot laad ik uit en vervolgens kies ik voor 1 fase (begin je onder de 8A) en ga ik in stapjes van 1A omhoog tot 16A. Wil ik naar 3 fasen, dan doe ik een herstart en ga ik naar 8A. De paal gaat dan default naar 8A op 3 fasen. Terug naar 1 fase kan door weer te schakelen naar onder de 8A.

Offtopic: uiteindelijk heb ik het zelfs zo gemaakt dat ik mijn Marstek accu's eerst laad opladen en de Zaptec pas de auto laad laden als de accu's vol zijn. Zo lang de accu's boven de 80% zijn laad ik het systeem tevens niet switchen naar 1 fase omdat de accu's kleine dipjes kunnen opvangen. Maar ik heb dan ook 8-13KW zonopbrengst in pieken.

Het kan dus wel, maar je zult het zelf moeten bouwen. Of laten doen door AI, zoals ik heb gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door harrr op 04-03-2026 09:22 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ASW1
harrr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
De Zaptec Go 2 heeft geen solar overschot laad functie, ook al wordt er wel mee geadverteerd. Ook heb ik dit bij Zaptec zelf neergelegd en die bevestigen wederom dat het nog niet kan.
Wow, dit antwoord had ik niet verwacht!
Het verklaart wel waarom er niets over te vinden is in de Zaptec documentatie. 8)7

Zelf iets bouwen is iets dat ik wil vermijden, ben niet op zoek naar een nieuwe hobby en koop bij voorkeur iets dat kant en klaar is en goed werkt.
Heb totaal geen kaas gegeten van Homewizard e.d., ik neem aan dat je dan ook weer een server-achtig dingetje moet hebben lopen 24/7?

Hiermee wordt het aanschaffen van een Go 2 in afwachting van een beloofde overschotlaadfunctie wel een gok, want stel het komt uit en blijkt net zo brak te zijn als bij Easee?
Dat risico wil ik niet lopen. Voorlopig maar even met de grannylader door...

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 20:09
ASW1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Wow, dit antwoord had ik niet verwacht!
Het verklaart wel waarom er niets over te vinden is in de Zaptec documentatie. 8)7

Zelf iets bouwen is iets dat ik wil vermijden, ben niet op zoek naar een nieuwe hobby en koop bij voorkeur iets dat kant en klaar is en goed werkt.
Heb totaal geen kaas gegeten van Homewizard e.d., ik neem aan dat je dan ook weer een server-achtig dingetje moet hebben lopen 24/7?

Hiermee wordt het aanschaffen van een Go 2 in afwachting van een beloofde overschotlaadfunctie wel een gok, want stel het komt uit en blijkt net zo brak te zijn als bij Easee?
Dat risico wil ik niet lopen. Voorlopig maar even met de grannylader door...
Ja ik draai een Raspberry Pi die 24/7 de status monitort en bijsteld. Voor mij is dit niet erg, omdat ik toch mijn accus erbij wil betrekken en die met een standaard solar functie van elke laadpaal worden leeggetrokken.

Hiervoor had ik een Zappi, die deed het perfect maar trok dus mijn accu's leeg, want bij elk wolkje gingen de accu's mee leveren en ging de Zappi niet downscalen.

Echter: als je geen thuisaccus hebt of je vind het prima om geladen energie uit je thuis accu's in je auto te steken is de Zappi een goede optie, maar die hebben dan weer geen MID meter en zijn daar weer mee bezig. En das handig voor als je mee wilt doen met de ERE regeling.

Andere optie is de Peblar Business, met MID meter en solar functie.

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 04-03-2026 10:34 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• danny.s
  • Nu online
harrr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
Ik heb dit net een paar weken geleden zelf gebouwd. De Zaptec Go 2 heeft geen solar overschot laad functie, ook al wordt er wel mee geadverteerd. Ook heb ik dit bij Zaptec zelf neergelegd en die bevestigen wederom dat het nog niet kan. MAAR het komt er wel aan.

Mail van Zaptec Europe:
Beste,

Bedankt voor je bericht.

Wij hebben momenteel geen zelfgebouwde functie waarmee je enkel kan laden op zonnestroom. De integratie van zonnestroom is een integraal onderdeel van een breder energiemanagementsysteem binnen Zaptec. De ontwikkeling hiervan kost tijd, waardoor helaas onze zonnestroom integratie vertraagd is. Wij verwachten dat deze bredere ontwikkeling, inclusief de integratie van zonnestroom, gereed is in het eerste kwartaal van 2026. De keuze hiervoor zorgt uiteindelijk voor een stabielere, slimmere en toekomstbestendige oplossing voor energiebeheer en -optimalisatie.

Goed om te weten dat de auto sowieso op zonnestroom laadt wanneer hij ingeplugd staat en de zon schijnt. Je kan bijvoorbeeld wel een laadschema instellen in de auto op zulke momenten.​ Op deze manier kan je gericht instellen dat hij minder amperages vrijgeeft op de momenten dat de zon schijnt.

Ik heb het met de API nu zelf gebouwd i.c.m. de HomeWizard P1 API. Overschot laad ik uit en vervolgens kies ik voor 1 fase (begin je onder de 8A) en ga ik in stapjes van 1A omhoog tot 16A. Wil ik naar 3 fasen, dan doe ik een herstart en ga ik naar 8A. De paal gaat dan default naar 8A op 3 fasen. Terug naar 1 fase kan door weer te schakelen naar onder de 8A.

Offtopic: uiteindelijk heb ik het zelfs zo gemaakt dat ik mijn Marstek accu's eerst laad opladen en de Zaptec pas de auto laad laden als de accu's vol zijn. Zo lang de accu's boven de 80% zijn laad ik het systeem tevens niet switchen naar 1 fase omdat de accu's kleine dipjes kunnen opvangen. Maar ik heb dan ook 8-13KW zonopbrengst in pieken.

Het kan dus wel, maar je zult het zelf moeten bouwen. Of laten doen door AI, zoals ik heb gedaan.
Dit is inderdaad een verrassend antwoord! Hoef ik het niet na te vragen. Gelukkig is Q1 2023 niet meer zo heel lang. Dus ik ga nog even afwachten. Anders ga ik inderdaad ook zelf aan de knutsel met HA. Heb toevallig paar weekjes geleden de Zaptec integratie toegevoegt, dus zou relatief simpel moeten zijn.
En misschien dat ik het later alsnog ga doen als er ook accu's zijn (nu nog niet aanwezig).

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb vorig jaar augustus al contact gehad met Zaptec en ook toen zeiden ze Q1 2026, dus ze hebben nog zo'n 27 dagen. Maar al zou het in Q3 komen dan vind ik dat ook prima, zolang het maar voor 2027 is als het salderen stopt.

Verder erg tevreden met Zaptec Go 2, de app is fijn, werkt goed samen met de EV. En achteraf blij met de iets duurdere thuislader vanwege de interne MID-gecertificeerde meter.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe MID laadpaal (ivm ERE) én hij moet gelijk volledig correct kunnen zonneladen en load-balanceren. Iets wat mijn huidige Tesla TWC3 niet doet.

Ik heb: 3 fasen Enphase PV systeem, 19 x 400wp panelen, IQ7+ omvormers, Envoy Metered-S met 6 ct spoelen, 3P-relay.

Ik zoek een lader die goed kan zonneladen.
In een ander topic vroeg ik dit:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zit daar ook mee. Zelfs 1,4kW op één fase is in (niet zomer) volgens mij al best wat.
Nu ip dit moment zie ik zelf bijv live opwek:
Fase 1: 1,2kW
Fase 2: 1,2kW
Fase 3: 1,0kW

Totaal dus 3,4kW opwek, waarvan ik nu 3,1 exporteer en 0,3 consumeer.
Hiermee zou ik dus in de praktijk met een slimme laadpaal die kan schakelen tussen 1 en 3 fasen nog helemaal niet op zonnestroom kunnen laden omdat er PER FASE nog niet aan 1,4kW gekomen wordt? Dit 'winterzonnetje' is nog te weinig?
19 x 400wp panelen (Enphase systeem).

Of begrijp ik het verkeerd?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daar reageerde tweaker @ASW1 erg gewaardeerd en duidelijk op:

Daar kun je in principe mee laden op 1 fase, sommige laders kun je forceren naar 1 fase.
Je moet dan om 100% op overschot te laden in totaal 6A over hebben (L1+L2+L3)
In jouw voorbeeld laadt je dan 3,1 kW (of iets minder, omdat het in stapjes gaat). Je neemt dan op 1 fase af van het net, en op 2 fasen lever je terug. De som van de fasen (L1+L2+L3) komt dan dus netto op nul uit.
Easee kan dit niet, die wil perse op 1 fase minimaal 6A overschot zien. In jouw voorbeeld wordt er dan met Easee helemaal niet geladen, en gooi je 3 kW overschot weg die je auto in had kunnen gaan.
Daarom is het dus belangrijk dat een lader voor de bepaling van het overschot SUM(L1+L2+L3) gebruikt zodat alleen rekening gehouden wordt met het totaal over alle fasen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dus zoek ik nu een lader die overschot SUM(L1+L2+L3) kan gebruiken.
Zodat ik ook al met dit 'winterzonnetje' met mijn opwek volledig kan zonneladen.
KAN DE ZAPTEC GO 2 dit nu eindelijk?

Ik lees zo veel over toekomstige beloftes. Maar het moet vanaf de start voor mij correct werken.
Beloftes heb ik nog niet zo veel aan.

En zo niet, welke lader kan dit allemaal wel, samen met een prettige intuïtieve app?
(privé gebruik laadpaal)

• ASW1
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:24:
En dus zoek ik nu een lader die overschot SUM(L1+L2+L3) kan gebruiken.
Zodat ik ook al met dit 'winterzonnetje' met mijn opwek volledig kan zonneladen.
KAN DE ZAPTEC GO 2 dit nu eindelijk?
Lees de 3e post in dit topic van Harr.

TLDR: Nee.

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:12
Ik heb de Zaptec Go sinds begin januari.

Je kan in principe zelf live aangeven via de cloud api hoeveel ampère beschikbaar is op een e/of 3 fases. Als je die info waar je op wilt schakelen zelf beschikbaar hebt en je verbruik ook. (Bijvoorbeeld via een home wizard p1 meter die hij mij elke seconde een update uitstuurt) Is het allemaal zelf realiseerbaar.

Dat is de status nu. De Zaptec sense heeft diezelfde info van de p1 output ook, maar lijkt die nu alleen te benutten als je de andere smart regelingen gedeeltelijk uitzet. (Docs mij nog onduidelijk).

In principe hebben ze alle inputs om dit gewoon voor jou te implementeren, maar dat is nog afwachten.

Het is mij ook nog onduidelijk of 1 fase laden altijd via fase 1 zal gaan. (Nog niet gebruikt... 3 fases werkt voor nu prima).

De cloud docs zijn publiek beschikbaar. Als je wat gekuisde echte data wilt geef maar aan hoe/wat.

• Tyronica
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-03 14:33
Ik ben ook op zoek naar een lader die kan laden in de goedkoopste uren icm een dynamisch contract. Kan de Zaptec go 2 in de goedkoopste uren laden en zelf deze prijzen ophalen?

Hoe werkt deze functie?

• ASW1
Tyronica schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:47:
Ik ben ook op zoek naar een lader die kan laden in de goedkoopste uren icm een dynamisch contract. Kan de Zaptec go 2 in de goedkoopste uren laden en zelf deze prijzen ophalen?

Hoe werkt deze functie?
Dat staat toch gewoon in de documentatie op de website?
https://help.zaptec.com/e...mart-charge-with-eco-mode

Overigens kun je dit ook op andere manieren doen, bijvoorbeeld door een lader aan je Tibber account te koppelen.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:03
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:24:
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe MID laadpaal (ivm ERE) én hij moet gelijk volledig correct kunnen zonneladen en load-balanceren. Iets wat mijn huidige Tesla TWC3 niet doet.
Ik zit in exact dezelfde situatie met dezelfde laadpaal alleen zit mijn 5kW SolarEdge omvormer op 1-fase.
Ik doe het PV-laden nu via de Tesla API waarbij ik mijn Tesla zelf aanstuur via een Homey flow en daarbij naar 1A per fase kan zakken (de TWC3 accepteerd dat zonder problemen). Het zou dus mooi zijn als de opvolger dit in ieder geval accepteerd als de auto dat vraagt. Daarnaast is een laadpaal die kan fase switchen ook erg fijn, maar ik heb nog geen laadpaal gevonden die dat onbeperkt kan doen afhankelijk van PV overschot.

Het liefst heb ik een laadpaal die PV-laden zelf kan doen omdat onze tweede EV een domme Kia Soul is die niet aan te sturen is.

Met wat hulp van ChatGPT kom ik op de Zaptec Go 2, Peblar Business en de Easee Charge Max, maar duidelijkheid over accepteren van lagere snelheden dan 6A of het fase-switchen krijg ik ook met zelf zoeken niet.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• ASW1
Destynx schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Het liefst heb ik een laadpaal die PV-laden zelf kan doen omdat onze tweede EV een domme Kia Soul is die niet aan te sturen is.

Met wat hulp van ChatGPT kom ik op de Zaptec Go 2, Peblar Business en de Easee Charge Max, maar duidelijkheid over accepteren van lagere snelheden dan 6A of het fase-switchen krijg ik ook met zelf zoeken niet.
Zaptec go 2 kan (nog) niet laden op overschot. Wel beloftes, maar blabla.
Easee kan wel goed laden op overschot maar alleen op een 1 fase installatie, op een 3 fase installatie werkt het niet (ok een heel klein beetje maar in de praktijk niet)

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:03
ASW1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Zaptec go 2 kan (nog) niet laden op overschot. Wel beloftes, maar blabla.
Easee kan wel goed laden op overschot maar alleen op een 1 fase installatie, op een 3 fase installatie werkt het niet (ok een heel klein beetje maar in de praktijk niet)
Zolang de Zaptec aan te sturen is via Homey of EVCC kan ik dat tijdelijk zelf opvangen. Het automatisch wisselen van fase vind ik wel heel fijn, geen idee of dat via een Homey of EVCC ook aan te sturen is.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhvHRUDXD3mMn9yBulMaFE3tdMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BsCpfDNu2iBmvlcU2S29bVo2.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een Zaptec Go 2 i.c.m. een Tibber Pulse en zou alleen op zonnestroom moeten kunnen laden. Ik heb dit echter nog niet uitgeprobeerd. Ik probeer hier de komende dagen even aan te denken en zal me later weer melden.

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:48

Cordon

Lievelings jankert

Gelukszak schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:26:
[Afbeelding]

Ik heb een Zaptec Go 2 i.c.m. een Tibber Pulse en zou alleen op zonnestroom moeten kunnen laden. Ik heb dit echter nog niet uitgeprobeerd. Ik probeer hier de komende dagen even aan te denken en zal me later weer melden.
Wij hebben dit aan staan i.c.m. Tibber, maar hebben ook Grid Rewards en laad maar als het het goedkoopst is. We hebben nu een paar keer gehad dat die begon te laden omdat het zonnestroom letterlijk niks waard was en de auto niet vol zat. Dan begint die wel met laden op wat je zelf opwekt. :P

Nu hebben wij maar 8 panelen, dus wie weet doet ie het eerder of sneller je een heel veld heb liggen. Plus de MID meter met ERE nu, blij dat ik de Zaptec Go 2 heb :P, gemiddeldelaadprijs per KWh, met ERE er af is nu voor dit jaar (tot nu toe) 6 cent.

[ Voor 3% gewijzigd door Cordon op 07-03-2026 07:52 ]

• MvPelt
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-03 21:00
THE_BASE schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:04:
Ik heb vorig jaar augustus al contact gehad met Zaptec en ook toen zeiden ze Q1 2026, dus ze hebben nog zo'n 27 dagen. Maar al zou het in Q3 komen dan vind ik dat ook prima, zolang het maar voor 2027 is als het salderen stopt.

Verder erg tevreden met Zaptec Go 2, de app is fijn, werkt goed samen met de EV. En achteraf blij met de iets duurdere thuislader vanwege de interne MID-gecertificeerde meter.
Ik heb vorige week (eindelijk! Het duurt weken voordat je een keer antwoord krijgt via de klantenservice) bericht gekregen dat zonneladen 'in de loop van Q2' wordt gereleased. Op mijn vraag wat er is gebeurd met Q1 en hoe zeker de release in de loop van Q2 is, is sindsdien nog geen antwoord gekomen.

Ik ben voornemens om de Zaptec Go2 te laten installeren, oa vanwege de middag meter (tbv ERE), maar zeker ook vanwege het zonneladen. Ik twijfel echter serieus of ik het wel aandurf omdat de support zo ontzettend slecht lijkt. Mocht er een keer een reset op afstand nodig zijn, zit ik dan ook weken te wachten terwijl ik de lader dan niet of niet volledig kan gebruiken? Dat soort twijfels.

Iemand heel andere ervaringen met Zaptec? En is de Peblar dan een beter (maar duurder) alternatief?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MvPelt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Ik heb vorige week (eindelijk! Het duurt weken voordat je een keer antwoord krijgt via de klantenservice) bericht gekregen dat zonneladen 'in de loop van Q2' wordt gereleased. Op mijn vraag wat er is gebeurd met Q1 en hoe zeker de release in de loop van Q2 is, is sindsdien nog geen antwoord gekomen.

Ik ben voornemens om de Zaptec Go2 te laten installeren, oa vanwege de middag meter (tbv ERE), maar zeker ook vanwege het zonneladen. Ik twijfel echter serieus of ik het wel aandurf omdat de support zo ontzettend slecht lijkt. Mocht er een keer een reset op afstand nodig zijn, zit ik dan ook weken te wachten terwijl ik de lader dan niet of niet volledig kan gebruiken? Dat soort twijfels.

Iemand heel andere ervaringen met Zaptec? En is de Peblar dan een beter (maar duurder) alternatief?
Ik heb nog geen enkele keer gehad dat de Zaptec het niet deed, dus daar ben ik zelf niet bang voor. Daarnaast heb ik het laten installeren door Laadpaaltotaal.nl en zij zijn mijn aanspreekpunt mocht er wat aan de hand zijn. Overigens is resetten op afstand niet eens nodig, je hebt zelf ook toegang tot alle functies.

Ik snap je overweging, maar Zaptec is wat mij betreft een hele betrouwbare thuislader. En als ze eerst Q1 hebben gezegd en nu Q2 zijn ze er ongetwijfeld wel mee bezig. Zolang het maar voor Q4 komt, is het voor mij prima.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

• Flippertje444
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-03 06:24
Ha mensen, ik twijfel tussen de easee max en de zaptec go 2. Iemand ervaring met beiden?

Easee is momenteel 50 euro goedkoper, maar als de zaptec veel beter is, dan gaan we natuurlijk niet beknibbelen...

O ja... En ik las iets over dat je niet zelf kan/mag installeren. Tegenstrijdige berichten... Omdat je de paal niet zelf kunt aanmelden. Is dat nou echt waar?

[ Voor 28% gewijzigd door Flippertje444 op 09-03-2026 09:17 ]

• ASW1
Flippertje444 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:15:
Ha mensen, ik twijfel tussen de easee max en de zaptec go 2. Iemand ervaring met beiden?

Easee is momenteel 50 euro goedkoper, maar als de zaptec veel beter is, dan gaan we natuurlijk niet beknibbelen...

O ja... En ik las iets over dat je niet zelf kan/mag installeren. Tegenstrijdige berichten... Omdat je de paal niet zelf kunt aanmelden. Is dat nou echt waar?
Je kunt ze allebei zelf installeren.
Easee is een mooi product maar niet geschikt voor overschotladen op 3-fase installaties.
Zaptec go 2 kan überhaupt nog niet overschotladen maar de verwachting is wel dat deze functie uitgerold wordt dit jaar, en dat die dan ook goed werkt op 3-fase installaties.

• Flippertje444
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-03 06:24
ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:30:
[...]

Je kunt ze allebei zelf installeren.
Easee is een mooi product maar niet geschikt voor overschotladen op 3-fase installaties.
Zaptec go 2 kan überhaupt nog niet overschotladen maar de verwachting is wel dat deze functie uitgerold wordt dit jaar, en dat die dan ook goed werkt op 3-fase installaties.
Bedankt!
En bij beiden heb ik nog apart een load balancing meter nodig, toch? Of zit die al (bij 1 van beiden) in het systeem? Ook weer tegenstrijdige berichten die ik lees🫩

• ASW1
Flippertje444 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Bedankt!
En bij beiden heb ik nog apart een load balancing meter nodig, toch? Of zit die al (bij 1 van beiden) in het systeem? Ook weer tegenstrijdige berichten die ik lees🫩
Load balancen kan met de Zaptec sense of de Easee equalizer.
Mocht je bij Tibber zitten met elektriciteit dan kun je ook koppelen en de Tibber pulse gebruiken.
Ook zijn er wat opties om bv met home assistant te loadbalancen als je daaraan wilt beginnen.

• Gelukszak
ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Load balancen kan met de Zaptec sense of de Easee equalizer.
Mocht je bij Tibber zitten met elektriciteit dan kun je ook koppelen en de Tibber pulse gebruiken.
Ook zijn er wat opties om bv met home assistant te loadbalancen als je daaraan wilt beginnen.
Een kleine toevoeging:
Een energiecontract van Tibber is niet perse nodig. U kunt ook gewoon een Tibber account aanmaken en de Pulse installeren om gebruik te maken van loadbalancing (en laden op zonoverschot)

• ASW1
Gelukszak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Een kleine toevoeging:
Een energiecontract van Tibber is niet perse nodig. U kunt ook gewoon een Tibber account aanmaken en de Pulse installeren om gebruik te maken van loadbalancing (en laden op zonoverschot)
Klopt ja, alleen is het wel verplicht om ook dan Tibber in te stellen als operator/back-end.
Dat kan eventueel conflicteren met de wens om een andere back-end te kiezen; met de sense of equalizer heb je daar geen last van.
Ook begreep ik dat het zonneladen met Tibber op een account zonder energiecontract maar 1 jaar kan.

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03 01:13
Wellicht is er hier belangstelling voor gezamenlijk inkoop van de Zaptec Go 2 die ik als volledig nieuw exemplaar uiterlijk tot morgen de 13e in buitenland kan bestellen voor de gunstige prijs van € 699,00.
Bij 2 stuks is er nog eens extra korting van € 25,00 en als er nog iemand bij komt, gaat er nog eens € 5,00 af: € 669,00.

• ASW1
Bse59 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:47:
Wellicht is er hier belangstelling voor gezamenlijk inkoop van de Zaptec Go 2 die ik als volledig nieuw exemplaar uiterlijk tot morgen de 13e in buitenland kan bestellen voor de gunstige prijs van € 699,00.
Bij 2 stuks is er nog eens extra korting van € 25,00 en als er nog iemand bij komt, gaat er nog eens € 5,00 af: € 669,00.
Is toch al uitverkocht inmiddels?
Ik zag hem ook al staan en twijfelde, heb je een pb gestuurd.

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:45
ASW1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Is toch al uitverkocht inmiddels?
Ik zag hem ook al staan en twijfelde, heb je een pb gestuurd.
Ik heb je ook pb gestuurd

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:37
Ik heb nu een Zappi en overweeg om deze om te wisselen voor de zaptec go 2. Ik denk dat het installeren (Omwisselen) niet heel moeilijk is.

Is het configureren van de app te doen ?
Ik lees: log in met je Zaptec-gecertificeerde installateuraccount. Hiermee krijg je toegang tot alle instellingen,

En moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

[ Voor 21% gewijzigd door pc1t op 12-03-2026 19:33 ]

• PepieMax
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
Hoewel dit wellicht niet het juiste topic is - hebben mensen ervaring met de eco modus? Ik heb hem bij mij een paar dagen geleden aangezet, maar hij begint altijd gelijk met opladen als ik de eenmaal op autoriseer heb gedrukt. Dit terwijl de dynamische energiepijzen pas veel later in de nacht hun dieptepunt bereiken. Hij hoeft maar 3 uurtjes te laden (gereed om 7:00 ingesteld), dus op basis van tijd zou het ook geen probleem moeten zijn.

Ter aanvulling; de Zaptec Go 2 is gepaard met een Sense. Hierdoor wil ik liever geen gebruik maken van gepland laden omdat die instelling niet compatible is met load balancing.

[ Voor 16% gewijzigd door PepieMax op 12-03-2026 20:21 ]

• monteego
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-03 10:55
Ik heb sinds kort een zaptec go 2 en zit met volgende problemen: na installatie heb ik hem geconfigureerd en hij ging zo rond 10,5kw laden. Paar dagen later heb ik tibber gekocht en deze ook geïnstalleerd en gekoppeld aan zaptec. Na inschakelen van loadbalancing heb ik denk ik iets gedaan waardoor de lader niet meer laad dan 7,5 kw. Hoe dat komt weet ik niet. Wel netjes verdeeld over 3 fases. Inmiddels heb ik tibber verwijderd, Zaptec meermalen keren opnieuw geïnstalleerd (geen harde resset want weet ook niet hoe het moet), maar toch krijg ik hem niet boven 7,5 kw. Weet iemand waar het fout gaat? Hiervoor op het zelfde kabel had ik zappi die keurig 11kw ging laden. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt 🙏

• Gelukszak
@monteego Heeft u de laadmodus wel op standaard en op 20A (100%) staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS1Xscvgkh42OYlR6hED_dMtM8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DI81pdF5vf4ejijHaWW3Xr5e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-_z6UcYG0kmAR7-xF_20ZqXY0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwzOk4XqlrqfVmuRq8YUW2sQ.png?f=fotoalbum_large

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:03
Zaptec Go 2 krijgt in mei een update en kan dan zonneladen. Net n mail over gehad.

Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.

Met Zonneladen gebruikt je Zaptec‑lader automatisch de overtollige zonne‑energie die je thuis opwekt om je auto te laden. Zo haal je nóg meer rendement uit je zonnepanelen en laad je slimmer, duurzamer en voordeliger.

Wat kun je straks met Zonneladen?

Met de nieuwe update kun je in de Zaptec‑app kiezen uit twee modi:

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld

Etc etc

• me_moi
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ook ik ben (wegens ERE) op zoek naar een nieuwe wallbox laadpaal; mijn ogen zijn gevallen op de Zaptec Go 2 en de Ratio io6 pro. De Easee Max valt voor mij af daar ik een 3fase aansluiting heb.

De Ratio wordt nl. geadverteerd met solar-laden, een feature wat in deze topic 'hot' is. Is er een bepaalde reden om toch te kiezen voor de Zaptec en tegelijkertijd te wachten op de solar-feature wat in mei (blijkbaar) komt?

• onzenuub
me_moi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:55:
Ook ik ben (wegens ERE) op zoek naar een nieuwe wallbox laadpaal; mijn ogen zijn gevallen op de Zaptec Go 2 en de Ratio io6 pro. De Easee Max valt voor mij af daar ik een 3fase aansluiting heb.

De Ratio wordt nl. geadverteerd met solar-laden, een feature wat in deze topic 'hot' is. Is er een bepaalde reden om toch te kiezen voor de Zaptec en tegelijkertijd te wachten op de solar-feature wat in mei (blijkbaar) komt?
Is ook V2X ready.

• ASW1
me_moi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:55:
Is er een bepaalde reden om toch te kiezen voor de Zaptec en tegelijkertijd te wachten op de solar-feature wat in mei (blijkbaar) komt?
We weten op dit moment nog niet hoe goed dit surplus charging geïmplementeerd is door Zaptec; kan het goed met 3 fasen omgaan, hoe strak en snel volgt de lader het overschot (mAh regeling?)
Ik verwacht dat het wel goed zal zijn, maar omdat het er nu niet is weet je het gewoon nog niet.

• me_moi
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Duidelijk! Maar waarom zou je dan niet kiezen voor de Ratio io6 pro? (heeft ook een ingebouwde MID meter en kan goed omgaan met solar-charging)

• ASW1
me_moi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:33:
Duidelijk! Maar waarom zou je dan niet kiezen voor de Ratio io6 pro? (heeft ook een ingebouwde MID meter en kan goed omgaan met solar-charging)
Geen idee, die Ratio ziet er ook prima uit.

• onzenuub
Nog even de hele mail die ik kreeg m.b.t. zonneladen met de Zaptec Go 2:
Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.

Met Zonneladen gebruikt je Zaptec‑lader automatisch de overtollige zonne‑energie die je thuis opwekt om je auto te laden. Zo haal je nóg meer rendement uit je zonnepanelen en laad je slimmer, duurzamer en voordeliger.

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld met netstroom wanneer dat nodig is. Ideaal als je zeker wilt zijn dat je auto op tijd vol is.

• Alleen Surplus
Je laadt uitsluitend met overtollige zonne‑energie. Is er even te weinig zon, dan pauzeert de laadsessie automatisch totdat er weer genoeg productie is. Perfect voor wie maximaal op eigen zonne‑energie wil laden.

Hoe werkt het?

De Zaptec Go2 stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare stroomoverschot in je woning. Bij voldoende zon wordt er geladen, bij te weinig zon pauzeert de lader tijdelijk. Zodra er weer genoeg energie beschikbaar is, start het laden vanzelf opnieuw.

Wanneer beschikbaar?

De update wordt naar verwachting eind mei uitgerold. Je ontvangt automatisch een melding via de Zaptec app zodra de nieuwe functie voor jouw installatie beschikbaar is.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Dit topic ga ik even volgen. Ik zit in dezelfde zoektocht en wil eigenlijk ook de Zaptec maar zonneladen is wel belangrijk.

Reden voor een Zaptec boven de Peblar voor mij is dat Frank Energie (maar ook apps as Jedlix) de Zaptec ondersteunt en zo je laadpaal kan starten en stoppen bij goedkope tarieven.
Zonneladen moet de paal zelf dus regelen.
Loadbalancing heb je dus een extra module voor nodig (Sense).

Ik heb ook een homewizard maar heb eigenlijk geen zin in maatwerk of knutselen.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• danny.s
  • Nu online
onzenuub schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:16:
Nog even de hele mail die ik kreeg m.b.t. zonneladen met de Zaptec Go 2:

• Surplus + Net
De hybride modus. Je auto laadt met zonne‑energie, aangevuld met netstroom wanneer dat nodig is. Ideaal als je zeker wilt zijn dat je auto op tijd vol is.

• Alleen Surplus
Je laadt uitsluitend met overtollige zonne‑energie. Is er even te weinig zon, dan pauzeert de laadsessie automatisch totdat er weer genoeg productie is. Perfect voor wie maximaal op eigen zonne‑energie wil laden.

Hoe werkt het?

De Zaptec Go2 stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare stroomoverschot in je woning. Bij voldoende zon wordt er geladen, bij te weinig zon pauzeert de lader tijdelijk. Zodra er weer genoeg energie beschikbaar is, start het laden vanzelf opnieuw.

Wanneer beschikbaar?

De update wordt naar verwachting eind mei uitgerold. Je ontvangt automatisch een melding via de Zaptec app zodra de nieuwe functie voor jouw installatie beschikbaar is.
Ben wel benieuwd hoe dit gaat samenwerken met een thuis accu. Heb er nu nog geen, maar als je die beiden op overtollige PV wilt opladen, wie krijgt dan eerst.

• onzenuub
danny.s schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dit gaat samenwerken met een thuis accu. Heb er nu nog geen, maar als je die beiden op overtollige PV wilt opladen, wie krijgt dan eerst.
Goeie vraag. Ik zou er even een mail naar Zaptec aan wagen als ik jou was. Ervaring is dat die snel zijn met antwoorden.

• ASW1
danny.s schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Als je dat goed wilt kunnen aansturen heb je een energy management systeem voor je woning nodig.
Dat kan bv met home assistant die dan alle apparaten afzonderlijk aansturen.
Maar dat is geen kant en klare oplossing, daar zul je zelf voor aan de slag moeten.

Als je twee apparaten hebt die beiden willen laden dan zal het apparaat dat het langzaamst terugregelt het winnen van apparaten die sneller terugregelen. In de praktijk is het slecht voorspelbaar wat er gaat gebeuren, de helpdesk van Zaptec zal dat ook niet kunnen.

• Merlin T
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 23:12
Ook ik ben een paar dagen geleden overgestapt naar een Zaptec Go 2. De afgelopen 7 jaar heb ik onze elektrische auto's opgeladen met een Zappi v2.0. Dat werkte uitstekend, maar aangezien die geen MID-meter heeft, kan ik met die laadpaal geen gebruik maken van de ERE-certificaatregeling. Aangezien we zo'n 12.000 kWh per jaar in onze auto's stoppen, zou ik de Zaptec in een jaar moeten kunnen terugverdienen.

De installatie van de Zaptec Go 2 was vrij simpel omdat de kabel er al lag. Dus Zappi eraf en Zaptec erop. Ik heb hem wel door een erkend installateur laten aansluiten en activeren omdat je anders geen garantie krijgt. Ik heb ook een Zaptec Sense P1 en die heb ik zelf aangesloten en geactiveerd.

Na installatie van de Zaptec Go 2 stond er netjes in de app "Zaptec 2 Go met sense". De laadmodus stond op "Standaard", dus dat leek me prima. Auto aangesloten en dat werkte. Vervolgens de oven aangezet en binnen een halve minuut vloog 1 zekering van de hoofdaansluiting eruit. Ik zag al dat de belasting opliep naar 50A, terwijl we gewoon 3x25A hebben, maar ik ging er eigenlijk van uit dat de Zaptec dat via loadbalancing wel zou corrigeren. Niet dus. Na het lezen van de handleiding bleek dat de Sense P1 alleen iets doet in de modus "Automatisch". Oke, eigen fout, maar ik vind het heel raar dat dit überhaupt kan. De laadmodus is een vrij prominente optie in de Zaptec app, maar eigenlijk mag je die dus nooit veranderen, want dan blaas je je hoofdzekering op. Onvoorstelbaar dat dit dan ook nog eens de standaard instelling is. Nou heb ik het geluk dat onze hoofdzekering gewoon een schakelaar is die je zelf weer aan kunt zetten, maar bij oudere huizen zijn dat zekeringen die doorbranden waarna de netbeheerder langs moet komen. Dat kost je een paar honderd euro. Oppassen dus.

Afijn, dag daarna twee auto’s proberen op te laden. Loadbalancing werkte nu wel, maar lang niet zo goed als bij de Zappi. Na een tijdje schakelde hij vanwege overbelasting terug van 3 fasen naar 1 fase. Daar bleef hij vervolgens de hele sessie in hangen in plaats van weer terug te schakelen naar 3 fasen. Dit werkte bij onze Zappi altijd wel goed, met zowel de Polestar 2 als de Renault 5. Het gevolg was dus dat hij uren lang stond op te laden met 3,7 kW in plaats van 11 kW. Dit duurde niet alleen drie keer zo lang, maar kostte ook meer geld, want daardoor moest ik in de avond dure stroom kopen in plaats van goedkope in de middag. Het enige wat werkte om weer 3 fasen te krijgen, was de kabel los te koppelen en opnieuw aan te sluiten.
Na wat onderzoek vond ik in de webportal van Zaptec de optie om het switchen van 3 fasen naar 1 fase geheel uit te schakelen. Dat heb ik dus maar gedaan.

Vandaag weer getest of load balancing nu goed werkt. Dat doet het op zich. Het terugschakelen gaat vrij snel. Alleen als je 1 minuut de oven aan zet, dan duurt het daarna nog 10-15 minuten voordat de Zaptec weer op de volle 11kW laadt. Bij de Zappi duurde dit altijd hoogstens een minuut. Dus ook hier, laadt de Zaptec weer een stuk trager dan de Zappi en kost dit dus potentieel meer geld.

Andere observaties:
  • Het laadstation is echt klein. Ziet er mooi uit.
  • Werkelijk alles gaat via de app of de web portal. Als Zaptec ermee ophoudt, heb je niets meer aan de paal. Dat is bij een Zappi wel anders. Daar zitten alle menu’s en regeling gewoon in de paal en die kun je optioneel op internet aansluiten, maar dat hoeft helemaal niet.
  • De Zappi had een vaste kabel, wat ik erg handig vond. Ik heb nu een kabel in de Zaptec vergrendeld om min of meer hetzelfde te bereiken, maar nu steekt hij nogal uit omdat de uitgang van de Zaptec helemaal rechtop staat. Daarnaast zoek ik nog een accessoire om die kabel netjes op te hangen.
  • De integratie van Zaptec met Homey werkt, maar geeft veel minder updates dan die van Zappi. Bij de Zappi kreeg ik elke 15 seconden een update van alle waardes. Bij de Zaptec krijg ik van sommige metingen maar 1 update per dag, waardoor ik niet meer kan inzien wat een laadsessie met dynamische prijzen gekost heeft. Ik hoop dat dit aan de app van Homey ligt en dat dit nog opgelost kan worden.
  • Tibber Grid rewards werken met de Zaptec. Ik heb dit echter vandaag pas geactiveerd, dus ik kan er nog weinig over zeggen of dit veel oplevert.
Al met al ziet er de Zaptec er mooi uit en werkt het wel, maar eigenlijk was de Zappi een betere laadpaal. Nu maar hopen dat die regeling rond ERE-certificaten ook echt ingaat en geld gaat opleveren.

• ASW1
Merlin T schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:02:
Ook ik ben een paar dagen geleden overgestapt naar een Zaptec Go 2. De afgelopen 7 jaar heb ik onze elektrische auto's opgeladen met een Zappi v2.0. Dat werkte uitstekend, maar aangezien die geen MID-meter heeft, kan ik met die laadpaal geen gebruik maken van de ERE-certificaatregeling. Aangezien we zo'n 12.000 kWh per jaar in onze auto's stoppen, zou ik de Zaptec in een jaar moeten kunnen terugverdienen.

De installatie van de Zaptec Go 2 was vrij simpel omdat de kabel er al lag. Dus Zappi eraf en Zaptec erop. Ik heb hem wel door een erkend installateur laten aansluiten en activeren omdat je anders geen garantie krijgt. Ik heb ook een Zaptec Sense P1 en die heb ik zelf aangesloten en geactiveerd.

Na installatie van de Zaptec Go 2 stond er netjes in de app "Zaptec 2 Go met sense". De laadmodus stond op "Standaard", dus dat leek me prima. Auto aangesloten en dat werkte. Vervolgens de oven aangezet en binnen een halve minuut vloog 1 zekering van de hoofdaansluiting eruit. Ik zag al dat de belasting opliep naar 50A, terwijl we gewoon 3x25A hebben, maar ik ging er eigenlijk van uit dat de Zaptec dat via loadbalancing wel zou corrigeren. Niet dus. Na het lezen van de handleiding bleek dat de Sense P1 alleen iets doet in de modus "Automatisch". Oke, eigen fout, maar ik vind het heel raar dat dit überhaupt kan. De laadmodus is een vrij prominente optie in de Zaptec app, maar eigenlijk mag je die dus nooit veranderen, want dan blaas je je hoofdzekering op. Onvoorstelbaar dat dit dan ook nog eens de standaard instelling is. Nou heb ik het geluk dat onze hoofdzekering gewoon een schakelaar is die je zelf weer aan kunt zetten, maar bij oudere huizen zijn dat zekeringen die doorbranden waarna de netbeheerder langs moet komen. Dat kost je een paar honderd euro. Oppassen dus.

Afijn, dag daarna twee auto’s proberen op te laden. Loadbalancing werkte nu wel, maar lang niet zo goed als bij de Zappi. Na een tijdje schakelde hij vanwege overbelasting terug van 3 fasen naar 1 fase. Daar bleef hij vervolgens de hele sessie in hangen in plaats van weer terug te schakelen naar 3 fasen. Dit werkte bij onze Zappi altijd wel goed, met zowel de Polestar 2 als de Renault 5. Het gevolg was dus dat hij uren lang stond op te laden met 3,7 kW in plaats van 11 kW. Dit duurde niet alleen drie keer zo lang, maar kostte ook meer geld, want daardoor moest ik in de avond dure stroom kopen in plaats van goedkope in de middag. Het enige wat werkte om weer 3 fasen te krijgen, was de kabel los te koppelen en opnieuw aan te sluiten.
Na wat onderzoek vond ik in de webportal van Zaptec de optie om het switchen van 3 fasen naar 1 fase geheel uit te schakelen. Dat heb ik dus maar gedaan.

Vandaag weer getest of load balancing nu goed werkt. Dat doet het op zich. Het terugschakelen gaat vrij snel. Alleen als je 1 minuut de oven aan zet, dan duurt het daarna nog 10-15 minuten voordat de Zaptec weer op de volle 11kW laadt. Bij de Zappi duurde dit altijd hoogstens een minuut. Dus ook hier, laadt de Zaptec weer een stuk trager dan de Zappi en kost dit dus potentieel meer geld.

Andere observaties:
  • Het laadstation is echt klein. Ziet er mooi uit.
  • Werkelijk alles gaat via de app of de web portal. Als Zaptec ermee ophoudt, heb je niets meer aan de paal. Dat is bij een Zappi wel anders. Daar zitten alle menu’s en regeling gewoon in de paal en die kun je optioneel op internet aansluiten, maar dat hoeft helemaal niet.
  • De Zappi had een vaste kabel, wat ik erg handig vond. Ik heb nu een kabel in de Zaptec vergrendeld om min of meer hetzelfde te bereiken, maar nu steekt hij nogal uit omdat de uitgang van de Zaptec helemaal rechtop staat. Daarnaast zoek ik nog een accessoire om die kabel netjes op te hangen.
  • De integratie van Zaptec met Homey werkt, maar geeft veel minder updates dan die van Zappi. Bij de Zappi kreeg ik elke 15 seconden een update van alle waardes. Bij de Zaptec krijg ik van sommige metingen maar 1 update per dag, waardoor ik niet meer kan inzien wat een laadsessie met dynamische prijzen gekost heeft. Ik hoop dat dit aan de app van Homey ligt en dat dit nog opgelost kan worden.
  • Tibber Grid rewards werken met de Zaptec. Ik heb dit echter vandaag pas geactiveerd, dus ik kan er nog weinig over zeggen of dit veel oplevert.
Al met al ziet er de Zaptec er mooi uit en werkt het wel, maar eigenlijk was de Zappi een betere laadpaal. Nu maar hopen dat die regeling rond ERE-certificaten ook echt ingaat en geld gaat opleveren.
Ai dat klinkt niet goed. Dat loadbalancing niet altijd op de achtergrond werkt maar alleen in 1 specifieke laadmodus is natuurlijk compleet van de pot gerukt.
Dat staat inderdaad in dit document ook beschreven: https://help.zaptec.com/hc/en-GB/article/charging-modes
Dus als je bijvoorbeeld laden op dynamisch tarief kiest (eco mode) of een bepaald tijdsblok (scheduled charging) dan stopt loadbalancing ermee 8)7
Je mag hopen dat ze dit ook in een toekomstige update gaan meenemen, maar daar heb je geen enkele garantie op. De keuze om loadbalancing als aparte laadmodus te maken i.p.v. dat het op de achtergrond altijd werkt in iedere laadmodus is zo fundamenteel verkeerd dat het ergste valt te vrezen voor bv de implementatie van overschotladen. En die modus heeft straks wellicht dus ook geen loadbalancing. :+
Koopt wat klaar is, eet wat gaar is, en de Zaptec is iig nog niet klaar.

Ik zou er morgen eentje gaan halen maar ik ga er even een nachtje over slapen.
Ben al een keer op m'n bek gegaan met Easee die niet kan overschotladen op 3 fasensystemen, en dat werd ook maar niet door ze gefixt terwijl het probleem al jaren speelt. Heb geen zin om nog een keer zoiets mee te maken met Zaptec.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 22-03-2026 17:06 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Bedankt voor de inzichten inderdaad! Volgens mij doet de Peblar Business dat allemaal wel beter. Ik hoop zo dat de samenwerking met Frank Energie rond is. Dat zou een hele dikke plus zijn voor Peblar.

[ Voor 69% gewijzigd door Guillome op 22-03-2026 17:38 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• danny.s
  • Nu online
Merlin T schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:02:De Zappi had een vaste kabel, wat ik erg handig vond. Ik heb nu een kabel in de Zaptec vergrendeld om min of meer hetzelfde te bereiken, maar nu steekt hij nogal uit omdat de uitgang van de Zaptec helemaal rechtop staat. Daarnaast zoek ik nog een accessoire om die kabel netjes op te hangen..
Grappig, zo zie je hoe subjectief weer alles is. Ik heb bewust voor geen kabel gekozen, want het oog (en WAF) wil ook wat. Vaste kabel is idd net wat praktischer, maar even de kabel uit de kofferbak pakken is ook niet de grootste moeite.

• Merlin T
Als je vooral een laadpunt zoekt dat kan laden op basis van je overschot van zon of batterij, dan is de Zappi een goede optie. Die kan dat al jaren en reageert snel op veranderingen. Wie weet brengen zij binnenkort wel een versie uit met MID-meter.

Voor mij persoonlijk is laden op basis van zon niet zo relevant. Ik heb maar 3.3 kW aan zonnepanelen liggen en het huis gebruikt ook nog stroom natuurlijk. Als ik daarmee mijn auto zou opladen, zou dat dagen duren. Bovendien gebruik ik mijn eigen opwek ook al zonder logica die zonnepanelen monitort, want ik laad als de prijs laag is en meestal valt dat samen met wanneer mijn panelen stroom opwekken.

• ASW1
Merlin T schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:04:
Als je vooral een laadpunt zoekt dat kan laden op basis van je overschot van zon of batterij, dan is de Zappi een goede optie. Die kan dat al jaren en reageert snel op veranderingen. Wie weet brengen zij binnenkort wel een versie uit met MID-meter.
Wie weet ja. Het huidige model gaat volgens mij al heel wat jaartjes mee?
Voor mij persoonlijk is laden op basis van zon niet zo relevant. Ik heb maar 3.3 kW aan zonnepanelen liggen en het huis gebruikt ook nog stroom natuurlijk. Als ik daarmee mijn auto zou opladen, zou dat dagen duren. Bovendien gebruik ik mijn eigen opwek ook al zonder logica die zonnepanelen monitort, want ik laad als de prijs laag is en meestal valt dat samen met wanneer mijn panelen stroom opwekken.
Ik heb aardig wat PV liggen (24 panelen), de auto staat vaak op de oprit en ik verwacht zeker 3/4 van het jaar volledig op PV te kunnen rijden met een lader die strak het overschot kan volgen zoals die Zappi dat doet. Op dit moment maakt het nog niet uit want salderingsregeling, maar vanaf 2027 moet er absoluut een lader hangen die goed kan overschotladen, want PV niet gebruiken is dan gewoon geld weggooien. En die moet dan ook wel een MID meter hebben ja.

Ik zit op dit moment nog niet op de schopstoel, desnoods laad ik tot eind van het jaar met de granny.
Wie weet geeft de aankomende update van de Zaptec wel een goede overschotmodus en is dan ook de loadbalancing altijd actief. Misschien ook niet, misschien moet ik voorlopig gewoon achterover leunen en aankijken hoe het zich ontwikkelt en of er nog meer op de markt komt dit jaar. Een paar maandjes geen ERE opbrengst overleef ik ook wel, zoveel zou dat niet zijn met mijn verbruik.

• Allewijn
  • Niet online
@Merlin T goeie 'review'. Waardevol. Bedankt.
Doet mij iig beslissen om nu absoluut nog geen Go 2 te kopen. Dan loop ik maar nog even wat ere's mis. Ik kijk het nog even aan qua wat ik nou het slimste kan kopen om na 2027 alle boxen aan te tikken qua load balancing, fase schakelen, mid, zonnestroom laden (hard nodig. Veel overschot), goed omgaan met dynamische tarieven, etc.

Had jouw oude Zappi die het een stuk beter op al die fronten deed toevallig (een harvi met) ct klemmen en hub en gebruik je nu met de Zaptec Go 2 een P1 om te meten (homewizard?)?

Zou idd mooi zijn als Zappi met een mid model komt. Een mid kWh meter past makkelijk in de huidige Zappi. Plek op de dinrail.

• Merlin T
Mijn oude Zappi was een V2.0 (dus niet 2.1). Die had zelf een UTP-kabel waar CT-klemmen aan vast zaten. Daardoor had ik geen aparte Harvi nodig om de stroom van de hoofdaansluiting te meten. Daarnaast had ik ook de Zappi Hub om de communicatie met internet te verzorgen. Die hub heb ik pas later gekocht. Versie 2.1 van Zappi heeft ingebouwde wifi waardoor je de hub niet meer nodig hebt, maar die heeft dan volgens mij weer geen CT-klemmen waardoor je wel een Harvi nodig hebt, of zelfs 2 als je ook je zonnepanelen apart wilt meten. Die tweede is volgens mij niet per sé noodzakelijk, maar geeft je wat meer inzicht.

Voor de Zaptec gebruik ik nu de Zaptec Sense P1. Op mijn P1-poort heb ik een P1-splitter van Homewizard zitten. Die geeft dan het signaal door aan zowel de Zaptec Sense P1 als aan een Plugwise P1 meter. De data van die Zaptec meter kan ik niet real-time zien en ook nergens anders voor gebruiken. Je kunt alleen in de app af en toe even kijken wat de waarde is, maar dat is een momentopname. De data van die Plugwise meter gaat naar Homey en daar kan ik dan makkelijk real-time zien wat de stroom is op alle drie de fases. (kan ook via de Plugwise app natuurlijk) Zo kan ik dus in de gaten houden of die load balancing van Zaptec goed werkt. Dat doet het nu op zich wel goed, behalve dan dat hij er nogal lang over doet om weer naar vol vermogen te gaan.

Voor het gebruik van zonnestroom in Zaptec heb ik nog niet echt een goede optie gezien. In principe zou ik dat met Homey kunnen managen. Die kan het vermogen van de Zaptec aanpassen en heeft ook inzicht in de opbrengst van mijn zonnepanelen. Het probleem is alleen dat die Zaptec Sense dan dus niet gebruikt wordt en load balancing niet meer werkt. Ook dat kan in theorie wel met Homey, maar dit soort kritieke zaken doe ik liever met dedicated hardware. Ik heb veel vertrouwen in Homey en het is allemaal erg stabiel, maar ik wil gewoon niet het risico lopen dat mijn hoofdzekering er een keer uitspringt omdat één van de componenten in de keten net een update aan het installeren was of de verbinding even wegviel ofzo. Als de Zaptec Go 2 geen verbinding meer heeft met de Sense P1, dan schakelt hij automatisch terug naar een heel laag vermogen, dus dat lijkt me een goed uitgangspunt in de architectuur. Zoiets kun je zelf niet nabouwen.

PS. Die grid rewards van Tibber zijn wel interessant. Ik ben er nog niet rijk van geworden, maar wel grappig om te zien dat hij soms op de vreemdste momenten gaat laden (of juist niet) om het net te ondersteunen. Daar krijg ik dan weer geld voor. Nog even kijken op de langere termijn of dat het waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Merlin T op 22-03-2026 22:59 ]

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Had de Zaptec Go 2 nagenoeg gekocht en nu toch grote twijfels, want als de loadbalancing terug naar vol vermogen zo traag gaat... Hoe gaat dat dan straks werken met SolarCharging? Want dan wil je toch wel snel schakelen... en geen 15 min zon mislopen...

Aan de andere kant kan die update ook de dynamic load balancing drastisch verbeteren met de 2 modi eerder in dit topic vermeld. Surplus + Net zou dan wel ook incl. Loadbalancing moet zijn, en niet dom maximaal vermogen.

Twijfel dus en jammer dat er niet al meer details over de update en de implementatie bekend zijn.

Iemand hier toevallig zich ook verdiept in de Easee Charge Max, en zijn daar de ervaringen beter mee? Ikzelf vind er niet eenvoudig uitgebreide info over.

• ASW1
awhatever schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:46:

Iemand hier toevallig zich ook verdiept in de Easee Charge Max, en zijn daar de ervaringen beter mee? Ikzelf vind er niet eenvoudig uitgebreide info over.
Easee heeft een issue met overschotladen, ze hebben het op een hele rare manier geïmplementeerd waardoor het voor geen meter werkt op 3 faseninstallaties met PV. Als je een goedwerkende overschotfunctie wilt bijzonder af te raden, tenzij je thuis maar 1 faee hebt dan werkt het wel goed.

• awhatever
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Easee heeft een issue met overschotladen, ze hebben het op een hele rare manier geïmplementeerd waardoor het voor geen meter werkt op 3 faseninstallaties met PV. Als je een goedwerkende overschotfunctie wilt bijzonder af te raden, tenzij je thuis maar 1 faee hebt dan werkt het wel goed.
Thanks, zoiets las ik ook in het algemene "Thuisladen van je EV deel 2" maar hoopte dat het opgelost zou zijn.

Blijft helaas de Zaptec Go 2 weer als enigste over op de korte termijn.

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:11
Allewijn schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:37:
@Merlin T goeie 'review'. Waardevol. Bedankt.
Doet mij iig beslissen om nu absoluut nog geen Go 2 te kopen. Dan loop ik maar nog even wat ere's mis. Ik kijk het nog even aan qua wat ik nou het slimste kan kopen om na 2027 alle boxen aan te tikken qua load balancing, fase schakelen, mid, zonnestroom laden (hard nodig. Veel overschot), goed omgaan met dynamische tarieven, etc.

Had jouw oude Zappi die het een stuk beter op al die fronten deed toevallig (een harvi met) ct klemmen en hub en gebruik je nu met de Zaptec Go 2 een P1 om te meten (homewizard?)?

Zou idd mooi zijn als Zappi met een mid model komt. Een mid kWh meter past makkelijk in de huidige Zappi. Plek op de dinrail.
"Dan loop ik maar nog even wat ere's mis"

Volgens mij moet je je voor 1 mei aanmelden om in 2026 aan de regeling mee te doen.

• onzenuub
Geneuzel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Volgens mij moet je je voor 1 mei aanmelden om in 2026 aan de regeling mee te doen.
Nope, je kunt het hele jaar aanmelden en telling kWh’s is met terugwerkende kracht tot 1-1-2026

• Allewijn
  • Niet online
Geneuzel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Dat is een goeie idd...
Maar als ik de juiste keus voor 1 mei niet kan maken, (omdat de Zaptec gewoon nog niet alles kan en de vraag is of het ooit door sw updates wel allemaal goed komt, en andere merken die alles wel goed lijken te kunnen nu nog wat te duur voor me zijn zoals de Peblar of de Enphase), dan maar geen ere's uit het deel van mei-dec 2026.
Dan maar in 2027 in een keer iets goeds kopen. En wie weet voor een betere prijs dan wat er nu te koop staat.

Edit: lees net hierboven al van @onzenuub dat 1 mei geen deadline is.

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 23-03-2026 10:32 ]

• ASW1
Uiteindelijk ben ik toch voor een Easee charge max gegaan.
Mijn plan is deze vanaf 2027 aan te sturen met EVCC om daarmee goed overschotladen te kunnen en ook te loadbalancen. Tot die tijd laat ik hem aansturen door Tibber die kan loadbalancen en ook wel iets van een overschotlaadfunctie heeft, al is het niet zo snel en precies. Dat maakt dit jaar niet uit omdat er nog gesaldeerd wordt. In ieder geval gaat binnenkort de MID meter lopen.De granny begon ik ook wat flauw van te worden om steeds aan- en af te koppelen.

In principe zou alles wat ik hierboven beschrijf ook met de Zaptec go2 kunnen, en de prijs is vrijwel gelijk aan de Easee charge max nl. rond de €750 op het moment.
Dat de Zaptec later van zichzelf een goedwerkende overschotmodus krijgt heb ik niet heel veel vertrouwen in, ook omdat het nu met loadbalancing bv tot 15 minuten duurt voor hij weer op hetzelfde laadniveau komt geeft.
Mijn partner en ik zijn vaak thuis gedurende de dag en er wordt bijvoorbeeld 6x een kopje koffie of thee gemaakt, als hij dat met overschotladen ook 6 x een kwartier knijpt is toch 1,5 uur PV laden gemist en dat is gewoon niet nodig, EVCC kan dat wel gewoon perfect en snel bijsturen. Ook heb ik mijn twijfels of loadbalancing straks wel werkt op de Zaptec, als het zo blijft werken als het nu werkt dan heb je alleen loadbalancing in automatische modus en zodra je naar overschotmodus gaat is dat dus weg.
Wie weet wordt dat in de toekomst opgelost, maar wie weet ook niet. Met een raspberri pi zero en een EVCC token ben je met wat handenarbeid en 150 euro ook klaar (mijn tibber pulse kan ook in EVCC draaien als energiemeter) en dan weet je zeker dat het goed werkt.

Wat me uiteindelijk voor de Easee heeft doen besluiten is de vorm.
Ik vind de Zaptec heel mooi, zo'n klein strak kastje, maar ik wil voor het gemak een vaste kabel en dat ziet er bij de Zaptec gewoon niet uit met de kabel erin. Dat heeft Easee beter opgelost met een stekker/kabel die naar beneden hangt in plaats van recht vooruit te steken. Misschien een ietwat pietluttige reden maar er moet wat te zeuren zijn :o Hier een plaatje van de Zaptec met ingestoken kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV65LhMo0tnOnALxa-J80qUSUt4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1CeWFbaweyuRre7PsLg7ZVnw.png?f=user_large

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:56
Mooi om de eerste ervaringen te lezen!

Hier is de Zaptec Go 2 ook net in huis ivm ERE vergoeding.
Met enige spijt schroef ik dit weekend m'n Wallbox Copper Sb van de paal, want die had een fijne app.

Alvast een paar vragen voor (mede-)eigenaren:
Is een vast laadschema mogelijk (met vaste dagen/tijdstippen) ?
Ik heb m'n huidige laadpaal ingesteld op daluren laden.

Heeft iemand deze Home Assistant integratie al geprobeerd?
https://github.com/custom-components/zaptec (te installeren via HACS)
M'n huidige laadpaal heeft ook een HA integratie waarmee AI en ik een YAML scriptje hebben gemaakt voor load balancing.
Het werkt verrassend goed en stuurt elke minuut bij zodat elke fase netjes onder de 25A blijft.
Ik heb dit ook al werkend voor solar overschot, maar dat is vanaf 2027 pas relevant.
Mocht de functionaliteit van Zaptec niet snel goed reageren, kan ik ditzelfde scriptje weer gebruiken.
Dan moet de HA integratie wel stabiel en snel genoeg reageren.

• danny.s
  • Nu online
pimmettjuh schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:51:
Mooi om de eerste ervaringen te lezen!

Hier is de Zaptec Go 2 ook net in huis ivm ERE vergoeding.
Met enige spijt schroef ik dit weekend m'n Wallbox Copper Sb van de paal, want die had een fijne app.

Alvast een paar vragen voor (mede-)eigenaren:
Is een vast laadschema mogelijk (met vaste dagen/tijdstippen) ?
Ik heb m'n huidige laadpaal ingesteld op daluren laden.

Heeft iemand deze Home Assistant integratie al geprobeerd?
https://github.com/custom-components/zaptec (te installeren via HACS)
M'n huidige laadpaal heeft ook een HA integratie waarmee AI en ik een YAML scriptje hebben gemaakt voor load balancing.
Het werkt verrassend goed en stuurt elke minuut bij zodat elke fase netjes onder de 25A blijft.
Ik heb dit ook al werkend voor solar overschot, maar dat is vanaf 2027 pas relevant.
Mocht de functionaliteit van Zaptec niet snel goed reageren, kan ik ditzelfde scriptje weer gebruiken.
Dan moet de HA integratie wel stabiel en snel genoeg reageren.
Ik heb de HACS integratie, maar voor nu alleen nog monitoring. Mocht de solarfunctie van Zaptac zelf niet goed werken, ben ik zeker geinteresseerd in jouw script (beter lui en een getest script krijgen, dan zelf eentje knutselen).

Load balancing laad ik voor nu aan Zaptec zelf over (middels de sense module).

Er zijn op dit moment 3 opties
1. Standaard laden (met als subtekst "De beschikbare stroom kan handmatig worden geregeld")
2. Gepland laden (met als subtekst "De beschikbare stroom wordt ingesteld binnen de gedefinieerde tijdslots)
3. Automatisch laden ("De beschikbare stroom wordt beheerde door Zaptec Sense")

Heb hem nu op automatisch staan (en las ergensdat ook de enige optie die op dit moment load balancing ondersteunt). Gezien ik op dit moment nog 100% kan salderen zonder terugleverkosten vind ik het dus nu prima om gewoon 11kW altijd te trekken (ik probeer wel piekuren te vermijden ivm congestie).

Toevoeging: er is ook nog een ‘eco mode’, klik je door in de app krijg je ‘slim laden activeren’. Laden op de goedkope uren icm met een eind tijd zodat hij, indien nodig, wel je auto vol genoeg heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door danny.s op 25-03-2026 10:49 ]

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:56
Fijn dat de HACS integratie nog werkt.
Schijnbaar heeft de lead developer van de integratie geen beheer meer over de github :s
https://github.com/custom-components/zaptec/issues/361
Volgende week kan ik het load balancing script wel bijwerken voor de Zaptec en hier delen.

Wel karig trouwens dat de load balancing alleen in 1 modus werkt.
Die zou altijd actief moeten zijn.
Ik wacht de mei update met solar charging nog even af.
Als het daarna niet werk zet ik wel een relaas op de mail naar ze.
Daarna ben ik ook erg benieuwd naar de beloofde V2G functionaliteit. 👀

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:11
Ik gebruik de Zaptec Go 2 al een paar dagen samen met de tibber pulse en de zaptec go powerup en de skoda powerup regel ik het laden in de tibber app. Dat start van automatisch wanneer de prijs het laagst is. Werkt als een malle muv van de skoda powerup die er wel eens hapert.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hallo allen, in mijn zoektocht naar ervaringen en vergelijkingen naar laadpalen kwam ik in eerste instantie op twee merken uit; Zappi en Zaptec, later las ik ook over de ERE certificaten.
We moeten nog een keuze maken en ik heb twee offertes opgevraagd voor Zaptec Go 2 met MID meter.
Thuis een 3x25A aansluiting, totaal 18 zonnepanelen en Tibber contract.
De Zaptec Go 2 lijkt de wensen af te dekken; ERE certs ondersteund, zonneladen (straks na update), integratie met Tibber voor Grid Rewards en ondersteuning voor loadbalancing (middels Sense).
Maar als ik dan de reactie van @Merlin T lees twijfel ik toch wel of Zaptec voor ons een goede keuze is.
Ik heb geen zin in gedonder met uitvallen van de hoofdschakelaar als ik ga bijv. ga koken of in de winter de warmtepomp vermogen nodig heeft (all-electric huis).
Als load balancing alleen voldoende goed werkt in de "domme/vol vermogen" modus dan denk ik dat we beter een andere laadpaal kunnen kiezen, maar zijn er meer mensen die vergelijkbare problemen hebben met load baldancing als de Zaptec bijv. door Tibber Grid Rewards aangestuurd wordt?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Kijk eens in het EV laden topic. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor Peblar. Heeft teveel voordelen tov Zaptec. En icm EVCC kan je alles afstemmen zoals je wilt. Nederlandse bodem, local control (dus niet via the cloud), goede loadbalancing etc. Mogelijk is dat wat om eens te bekijken ook voor je.

[ Voor 9% gewijzigd door Guillome op 25-03-2026 20:33 ]

• awhatever
  • Nu online
Op basis van dit topic en andere kijk ik nu naar drie opties:
1) Peblar Business
2) Zaptec Go 2
3) Smappee EV Wall

Lastig om goede info te vinden en die ook te beoordelen als je zelf nog geen laadpaal hebt, en dus ook geen gebruikerservaring met alle systemen etc. Maar fijn dat in dit topic mensen Zaptec Go 2 ervaringen delen!

Ik had de Zaptec Go 2 eigenlijk al uitgezocht, maar ik neig nu toch te switchen naar de Peblar Business. Local control, en load balancing i.c.m. solar, die zo, als ik het lees, toch echt al werkt, geven die doorslag.

Smart solar, met load balancing, is de functie die ik wil gaan gebruiken. Alsmede dynamische tarieven in de toekomst. en dat lijkt op de Peblar Business al te werken. V2G is alleen wat vager geformuleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnR9EX01crPwxAx_XwnB8mtWXcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pq6oedmXeWjaIZU08jeEjXgY.png?f=fotoalbum_large

Mocht iemand daar iets anders over gelezen hebben hoor ik het graag.

• Allewijn
  • Niet online
Guillome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:33:
Kijk eens in het EV laden topic. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor Peblar. Heeft teveel voordelen tov Zaptec. En icm EVCC kan je alles afstemmen zoals je wilt. Nederlandse bodem, local control (dus niet via the cloud), goede loadbalancing etc. Mogelijk is dat wat om eens te bekijken ook voor je.
Maar kan de Zaptec Go 2 met evcc dat ook niet gewoon allemaal?
Ofwel, zijn de huidige 'manco's' aan de Zaptec op te lossen door hem in de evcc omgeving te sturen?
Lees: snelle load balancing, pv laden, fase schakelen etc?

• ASW1
Allewijn schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:40:
[...]

Ofwel, zijn de huidige 'manco's' aan de Zaptec op te lossen door hem in de evcc omgeving te sturen?
Ja in principe wel. Reken op $150 voor een token, een paar tientjes voor een raspberry pi (tenzij je al een HA servertje oid hebt), een energiemeter en wat werk.
De Zaptec sense komt dan uiteraard te vervallen.

• awhatever
  • Nu online
Ok, helder, dus Zaptec Go 2 kan het ook maar voor een dergelijk duur product verwacht ik toch wat meer native integratie.

Naast de "looks" wat zijn de overige voordelen van de Zaptec Go 2 + EVCC + ik vermoed Homewizard P1 ten opzichte van de Peblar Business, met de native software en de Homewizard P1 ?

De marketing van Zaptec werkte goed voor mij. Zonder laadpaal-praktijkervaring was ik overtuigd. Maar nu neig ik toch naar de meer "out-of-the-box" ervaring van de Peblar Business. Mis ik een belangrijk voordeel, naast de "looks".

Daarnaast nog een technische vraag, heeft de Zaptec Go 2 een "fallback setting" if the dynamic load balancing uitvalt via bijvoorbeeld EVCC? De Peblar heeft dat namelijk wel, die kun je naar bijvoorbeeld 6A terug laten schakelen indien de Homewizard P1 connectie / wifi uitvalt. Ik had hier niet aan gedacht, maar het is een belangrijke future wat mij betreft.

• danny.s
  • Nu online
awhatever schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:12:
Daarnaast nog een technische vraag, heeft de Zaptec Go 2 een "fallback setting" if the dynamic load balancing uitvalt via bijvoorbeeld EVCC? De Peblar heeft dat namelijk wel, die kun je naar bijvoorbeeld 6A terug laten schakelen indien de Homewizard P1 connectie / wifi uitvalt. Ik had hier niet aan gedacht, maar het is een belangrijke future wat mij betreft.
Met EVCC weet ik niet, maar native wel. Ik kan het nu even niet snel vinden in de app, maar heb een keer gezien "als offline, dan gebruik 6A". Ik durf even niet te zeggen wat dan precies offline moet zijn, maar gok de Zaptech Sense. Weet even niet hoe de lader met de Sense communiceert, bluetooth of wifi.

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:54
Ik heb dit opgelost met een automation in Home Assistant. Daarmee verwacht ik geen EVCC nodig te gaan hebben.
De automation schakelt terug naar 1 fase als ik aangeef dat ik op zonnestroom wil laden. Home Assistant stuurt dan, op basis van mijn beschikbare overschot, dynamisch de laadstroom aan vanaf minimaal 6A tot 16A.
Indien er interesse is in de automations, laat het weten!
Ik schakel terug naar 1 fase omdat mijn beschikbare overschot nooit meer dan 16A kan zijn op 1 fase.
Zodra ik de auto aansluit krijg ik de melding met een vraag of ik op overschot wil laden, of dat ik op 3 fases direct wil laden.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Allewijn schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:40:
[...]

Jazeker. Maar mijn overweging voor Peblar is hoofdzakelijk:
- Degelijker gebouwd als ik de reviews zo lees
- Local control. Dus niet via de cloud. Als Zaptec storing heeft of stopt heb jij geen paal.
- Nederlands bedrijf. Voelt gewoon goed.

En ik lees dat Peblar vol inzet op open standards qua communicatie. Voelt ook goed.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:31
boyd86 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:29:
Hallo allen, in mijn zoektocht naar ervaringen en vergelijkingen naar laadpalen kwam ik in eerste instantie op twee merken uit; Zappi en Zaptec, later las ik ook over de ERE certificaten.
We moeten nog een keuze maken en ik heb twee offertes opgevraagd voor Zaptec Go 2 met MID meter.
Thuis een 3x25A aansluiting, totaal 18 zonnepanelen en Tibber contract.
De Zaptec Go 2 lijkt de wensen af te dekken; ERE certs ondersteund, zonneladen (straks na update), integratie met Tibber voor Grid Rewards en ondersteuning voor loadbalancing (middels Sense).
Maar als ik dan de reactie van @Merlin T lees twijfel ik toch wel of Zaptec voor ons een goede keuze is.
Ik heb geen zin in gedonder met uitvallen van de hoofdschakelaar als ik ga bijv. ga koken of in de winter de warmtepomp vermogen nodig heeft (all-electric huis).
Als load balancing alleen voldoende goed werkt in de "domme/vol vermogen" modus dan denk ik dat we beter een andere laadpaal kunnen kiezen, maar zijn er meer mensen die vergelijkbare problemen hebben met load baldancing als de Zaptec bijv. door Tibber Grid Rewards aangestuurd wordt?
Loadbalancing kan ook via de Tibber Pulse als je de Zaptec koppelt met Tibber voor Grid Rewards.
Of de Pulse wel samenwerkt met alle modi weet ik niet. Ik heb een Easee Charge Lite (zonder MID) en daar werkt de loadbalancing prima, wel met een beetje vertraging van enkele seconden door de 'oude' DSRM 4 meter die ik heb (elke 10 seconden data over de P1 poort).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1