Mijn plan is deze vanaf 2027 aan te sturen met EVCC om daarmee goed overschotladen te kunnen en ook te loadbalancen. Tot die tijd laat ik hem aansturen door Tibber die kan loadbalancen en ook wel iets van een overschotlaadfunctie heeft, al is het niet zo snel en precies. Dat maakt dit jaar niet uit omdat er nog gesaldeerd wordt. In ieder geval gaat binnenkort de MID meter lopen.De granny begon ik ook wat flauw van te worden om steeds aan- en af te koppelen.
In principe zou alles wat ik hierboven beschrijf ook met de Zaptec go2 kunnen, en de prijs is vrijwel gelijk aan de Easee charge max nl. rond de €750 op het moment.
Dat de Zaptec later van zichzelf een goedwerkende overschotmodus krijgt heb ik niet heel veel vertrouwen in, ook omdat het nu met loadbalancing bv tot 15 minuten duurt voor hij weer op hetzelfde laadniveau komt geeft.
Mijn partner en ik zijn vaak thuis gedurende de dag en er wordt bijvoorbeeld 6x een kopje koffie of thee gemaakt, als hij dat met overschotladen ook 6 x een kwartier knijpt is toch 1,5 uur PV laden gemist en dat is gewoon niet nodig, EVCC kan dat wel gewoon perfect en snel bijsturen. Ook heb ik mijn twijfels of loadbalancing straks wel werkt op de Zaptec, als het zo blijft werken als het nu werkt dan heb je alleen loadbalancing in automatische modus en zodra je naar overschotmodus gaat is dat dus weg.
Wie weet wordt dat in de toekomst opgelost, maar wie weet ook niet. Met een raspberri pi zero en een EVCC token ben je met wat handenarbeid en 150 euro ook klaar (mijn tibber pulse kan ook in EVCC draaien als energiemeter) en dan weet je zeker dat het goed werkt.
Wat me uiteindelijk voor de Easee heeft doen besluiten is de vorm.
Ik vind de Zaptec heel mooi, zo'n klein strak kastje, maar ik wil voor het gemak een vaste kabel en dat ziet er bij de Zaptec gewoon niet uit met de kabel erin. Dat heeft Easee beter opgelost met een stekker/kabel die naar beneden hangt in plaats van recht vooruit te steken. Misschien een ietwat pietluttige reden maar er moet wat te zeuren zijn
1) Peblar Business
2) Zaptec Go 2
3) Smappee EV Wall
Lastig om goede info te vinden en die ook te beoordelen als je zelf nog geen laadpaal hebt, en dus ook geen gebruikerservaring met alle systemen etc. Maar fijn dat in dit topic mensen Zaptec Go 2 ervaringen delen!
Ik had de Zaptec Go 2 eigenlijk al uitgezocht, maar ik neig nu toch te switchen naar de Peblar Business. Local control, en load balancing i.c.m. solar, die zo, als ik het lees, toch echt al werkt, geven die doorslag.
Smart solar, met load balancing, is de functie die ik wil gaan gebruiken. Alsmede dynamische tarieven in de toekomst. en dat lijkt op de Peblar Business al te werken. V2G is alleen wat vager geformuleerd.
/f/image/pq6oedmXeWjaIZU08jeEjXgY.png?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand daar iets anders over gelezen hebben hoor ik het graag.
danny.s schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Met EVCC weet ik niet, maar native wel. Ik kan het nu even niet snel vinden in de app, maar heb een keer gezien "als offline, dan gebruik 6A". Ik durf even niet te zeggen wat dan precies offline moet zijn, maar gok de Zaptech Sense. Weet even niet hoe de lader met de Sense communiceert, bluetooth of wifi.
/f/image/7IIbEVfMSolhLSyCOOCRZowU.png?f=fotoalbum_large)
Er is niets mis met uw geheugen!
Zeker als er al een laadpaal aanwezig is het zo gedaan.
Kort m'n ervaringen:
- Instructie is erg duidelijk en je hoeft minimaal te schroeven
- Interne waterpas is top
- Voor een muurinstallatie zou ik de juiste schroeven + pluggen los kopen
- App werkt omslachtig. Je moet eerst de 'installatie' configureren. Dan zie je nog niks maar moet je ergens op activeren klikken voor een 2de configuratie.
- Gooi de handleiding niet weg!!!
Had die van de Sense P1 weggegooid, maar daar staat een pincode op om het ding in te stellen.
Ik mocht de kliko omkeren haha.
- De boven genoemde Home Assistant integratie werkt top.
M'n load balancing automation werkt een stuk sneller en accurater dan die van Zaptec
/f/image/CDtlIrIqlX5lEcPgofZVeNbF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door pimmettjuh op 01-04-2026 14:03 ]
Dit staat bij mijn Tibber Pulse:
Energie-instellingen huis
Grootte van je hoofdzekering
Vind de grootte van je hoofdzekering in je meterkast of neem contact op met je netbeheerder. Als je een 3-fasenaansluiting hebt (bijv. 3x 25 A), voer dan de grootte van één zekering in (bijv. 25 A).
Ik heb deze op 25 A staan en dit heb in de Zaptac instellingen heb ik de beschikbare stroom op 20 A (100%) staan.
Yes, export naar excelWilco_15 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:31:
[...]
Bedankt! Kan je ook een rapport uitdraaien in de app?
:strip_exif()/f/image/oAVgkp9TIMmCNX2eAIm3aSkg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfde periodes als ik eerst noemde, maar hierbij ook de ‘aangepast’ optie
Aangezien het de API is die de data niet geeft, zal dit zelfde probleem waarschijnlijk bij Home Assistant spelen.
In deze grafiek kun je goed zien wat er gebeurt. De meter zou lineair moeten oplopen, maar maakt steeds een sprong op het hele uur.
/f/image/gU6QoPPeu8xDcEoqNhp6oDTH.png?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand hier een oplossing voor hebben, dan houd ik me aanbevolen.
Je zou met de Totaal laadsessie het per sessie kunnen berekenen en dan in een tweede sensor het cumulatief weergeven.
Misschien een domme vraag maar in de hacs integratie zit geen 1-3 fase switch. Met welke code heb jij die draaiend gekregen?GrasshopperNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:45:
Ik heb dit opgelost met een automation in Home Assistant. Daarmee verwacht ik geen EVCC nodig te gaan hebben.
De automation schakelt terug naar 1 fase als ik aangeef dat ik op zonnestroom wil laden. Home Assistant stuurt dan, op basis van mijn beschikbare overschot, dynamisch de laadstroom aan vanaf minimaal 6A tot 16A.
Indien er interesse is in de automations, laat het weten!
Ik schakel terug naar 1 fase omdat mijn beschikbare overschot nooit meer dan 16A kan zijn op 1 fase.
Zodra ik de auto aansluit krijg ik de melding met een vraag of ik op overschot wil laden, of dat ik op 3 fases direct wil laden.
Ondertussen wel een helper weten te “bouwen” waardoor de ondergrens voor max kan worden ingesteld zodat schuifje van de hacs integratie niet onder de (voor mijn voertuig) ondergrens van 6A meer kan komen per ongeluk.
:strip_exif()/f/image/tBCRg7YKjznzBmRPx4kIzUt4.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijft ff omdenken als je van 1 naar 3 fase switched je dan dus wel weer Amperage moet aanpassen. Eigenlijk moet je sturen op max kW via je je automations en dat vertalen naar 1 of 3 fase laden incl bijbehorende amperage. Nog niet ff in 5 minuten te maken (voor mij) …
Ik heb nu op 6 en 7A een 1 fase laadsesie en daarvoven 3 fase. Werkt voor nu maar natuurlijk een lompe stap van 1x7 naar 3x8 🫣🙈
Weet iemand waarom 6A en 7A hij dus niet op 3 fase blijft doorladen en dus zelf kiest om te switchen?
[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 11-04-2026 11:29 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Schijnbaar vond Zaptech dat je dit alleen per installatie kan instellen.
Onder je HA integratie vind je 2 apparaten als het goed is.
1 is de installatie en de ander is je charger.
In de Zaptec portal vind je de instelling ook bij de installatie > instellingen > energiebeheer.
0 = altijd 3 fase, 32 altijd 1 fase.
Helaas blijkt uit m'n testen wel dat deze parameter niet betrouwbaar wijzigt als je hem aanpast in HA.
Soms gebeurt er niets en andere keren pas na 10 min.
Dat maakt het voor mij helaas niet mogelijk om een solar charging automation te maken met automatische 1<>3 fase switchen.
De threshold zelf gebruiken werkt ook niet wat dan spring hij van 7A 3 fase naar 6A 1 fase en die snelheid is vrij nutteloos.
[ Voor 8% gewijzigd door pimmettjuh op 11-04-2026 16:04 ]
Ok, ik zie enkel de laadunit en de sense als apparaten in HA. Er is geen 1-3 fase switch te zien (met de slide bij “terugschakelen” krijg ik een foutmelding) en zal dus zelf iets buiten de hacs integratie moeten maken of kijk ik eroverheen?pimmettjuh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:01:
@ErikVers je vindt de 3>1 fase overschakel parameter onder de installatie en niet bij de charger zelf.
Schijnbaar vond Zaptech dat je dit alleen per installatie kan instellen.
Onder je HA integratie vind je 2 apparaten als het goed is.
1 is de installatie en de ander is je charger.
In de Zaptec portal vind je de instelling ook bij de installatie > instellingen > energiebeheer.
0 = altijd 3 fase, 32 altijd 1 fase.
Helaas blijkt uit m'n testen wel dat deze parameter niet betrouwbaar wijzigt als je hem aanpast in HA.
Soms gebeurt er niets en andere keren pas na 10 min.
Dat maakt het voor mij helaas niet mogelijk om een solar charging automation te maken met automatische 1<>3 fase switchen.
De threshold zelf gebruiken werkt ook niet wat dan spring hij van 7A 3 fase naar 6A 1 fase en die snelheid is vrij nutteloos. [Afbeelding]
In portaal had ik het gevonden, had gehoopt ook in HA al beschikbaar te hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 11-04-2026 19:38 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Ik heb inderdaad de sense voor loadbalancing erbij. Snap daarom ook niet dat de elektricien zei dat die op Standaard moest. Hij staat nu wel op automatisch.ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:57:
[...]
In jouw geval zou ik zeker de sense erbij installeren voor loadbalancing. Nadeel is wel dat die alleen werkt als je de laadmodus op automatisch zet.
Als ik op het webportaal inlog bij Zaptec, zie ik dat hij als eerste fase 1 pakt.
Ben benieuwd of het mogelijk is om hem op een fase vast te zetten. Twijfel namelijk of loadbalancing lekker werkt met een 1 fase auto
[ Voor 22% gewijzigd door Zonzeestrand-20 op 18-04-2026 12:17 ]
[...]
Je kan jezelf de service modus toewijzen in de portal, maar daardoor krijg je niet al te veel functies extra beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld niet de fase-rotatie aanpassen (in de app of portal). Je krijgt wel volledige installateursbevoegdheid als je de QR code in de paal scant en deze vervolgens configureert.
[...]
Hoi,
Bedankt voor je reactie.. ik heb de laadunit binnen en heb getracht de QR code te scannen en dan geeft de app aan dat deze niet gevonden kan worden.
In de instructie hebben ze het over lookup key.
Vind het sowieso zeer irritant dat je via hun certified elektriciens kan vinden (die je een poot uitdraaien) en dat je dan dat ding anders niet kunt installeren. Bedoel kom op. Zijn vijf draadjes en mijn elektricien kan dat ook gewoon.
Zit er IN de laadunit een andere QR code?
/f/image/byDpOpxVMMd1ScJX6Hdu9ttC.png?f=fotoalbum_large)
In de portal kan ik precies niets en in de app kan ik de unit niet toevoegen met de XXX00000 code..
Heb ik net een baksteen aangeschaft of kan ik hier nog wat mee?
Haha nee (als een boer met kiespijn)..liever geen baksteen..brain150 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:38:
[...]
Zonde om als baksteen te gebruiken, dan komen er maar krasjes op 🤪.
Kun je eens checken:
Is je installatie wel aangemaakt? (Kan als aparte handeling voordat je begint met toevoegen van je laadpunt of gebeurt na het scannen van je QR-code). Als die er nog niet is, probeer doe dan eerst aan te maken.
Dan, in de portal: bij 'Installaties', onder je eigen account of daar 'Gebruiker', 'Eigenaar' en 'Service' staan? Zo niet: 'Service toevoegen met het potloodje (edit). Ik weet niet of het nodig is, maar kwaad kan het niet).
Daarna de QR-code opnieuw scannen, dan kom je als het goed is in de app en kun je de velden invullen.
De QR-code op de doos doet in elk geval hetzelfde als die in het laadpunt, maar je kunt proberen om die in het laadpunt te scannen als die op de doos niet deed wat je verwachtte).
Echter ik heb geen enkele optie in de zaptec portal. Her en der lees ik dat alleen bevoegde installateurs en service partners een installatie mogen toevoegen..
Lees op dit forum dat je dat kunt omzeilen echter ik heb geen optie om een installatie aan te maken in de portal of via de app.
Voor de goede order het apparaat zit nog in zijn doos. Hangt nog niet aan de muur.
Deze menu opties heb ik (en kan er vrij weinig)
/f/image/o3TZlg6myBM25AV5FIvvIoEq.png?f=fotoalbum_large)
Dus vraag me echt af wat ik verkeerd doe hier.
EDIT: je kunt pas een QR code scannen als dat ding live is. Dan zal alles vanzelf toegankelijk moeten zijn?
Het staat in de handleiding die ik online terug vond;
Wanneer u de Zaptec Go 2 inschakelt, verschijnt er een QR-code op het scherm. Deze code leidt naar de
installatiepagina in de Zaptec-app. Volg de instructies om het laadstation te configureren en te activeren
Dan neem ik aan dat er een andere magische QR code verschijnt die pas gescanned kan worden als dat ding daadwerkelijk aan de muur hangt. De rest moet dan wel werken ook voor een elektricien die niet Zaptec certified is..(Wat doet de QR op de omslag hoes van de doos en op de documentatie dan eigenlijk?)
Kan iemand bovenstaande bevestigen? Ook voor de volgende die met dezelfde vragen zitten en op deze manier sneller tot een bepaalde conclusie kunnen komen.
[ Voor 19% gewijzigd door 00s3 op 04-05-2026 22:54 ]
Ik heb in de Frank-app mijn auto (VW ID3) toegevoegd. Prima.
Maar, nu zag ik ook dat je je laadpaal, de Zaptec, kan/moet toevoegen. Alleen, voeg je je Zaptec toe, dan vraagt hij om een voertuig "omdat hij die niet kan vinden". Dat is raar, mijn ID3 staat er al.
Het gevolg is alleen, dat als ik ga laden, ik aan het einde 2 laadsessies heb voor dezelfde tijdstippen, met bijna dezelfde aantallen KwH, maar net niet helemaal. Zie de figuren hieronder.
Wat doe ik mis? Moet ik alleen mijn voertuig koppelen, of bijvoorbeeld alleen de Zaptec? Of toch beiden?
Betaal ik nu 2x? Wat mij raar zou lijken overigens....
Als ik dit helder heb kan ik eindelijk eens gaan kijken naar de goede combinatie van instellingen van de Zaptec, Frank en mijn SolardEdge, zodat ik wat beter en efficienter kan laden. Frank zette bij een negatieve stroomprijs de zonnepanelen wel uit, maar ging NIET automatisch volle bak laden. Raarrrrrr
:strip_exif()/f/image/aRDAiKMbZDXWuSMvLtZAHWE6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1fx7rQdlN3JuGlyo58c1Eqso.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uzIeSR6qD9XHFq49XL4hPq8H.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y2efk0nCw8vq88gMbilgJJi3.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe ik de 1 of 3 fase keuze in Home Assistant kan integreren? Hij zit wel in het online portaal maar niet in de hacs zaptec integratie. Geen idee waarom niet maar lijkt mij een zeer nuttige toevoeging omdat nu 6 en 7 amper hij naar 1fase zelf overgaat en vanaf 8 weer naar 3fase oftewel een reuze sprong.
Wil zelf kunnen beslissen om op 10 amper 1 fase te kunnen laden en moet daarvoor nu steeds in online portaal hem dan naar 1-fase terug zetten terwijl dat uiteraard eil automatiseren.
Mijn script skills zijn niet geweldig dus hulp is welkom.
Volgens mij zou het opgelost zijn als maximale fase in home assistant kan instellen tussen 1 en 3
Nb De huidige functie terug schakelen uit de hacs integratie werkt niet goed en heeft meer met wel en niet mogen overschakelen te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 09-05-2026 10:24 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
| [
{
"id": "ed6eb53f90b4d963",
"type": "http request",
"z": "359fbb507a503a9e",
"name": "",
"method": "POST",
"ret": "obj",
"paytoqs": "ignore",
"url": "https://api.zaptec.com/oauth/token",
"tls": "",
"persist": false,
"proxy": "",
"insecureHTTPParser": false,
"authType": "bearer",
"senderr": false,
"headers": [
{
"keyType": "Content-Type",
"keyValue": "",
"valueType": "other",
"valueValue": "application/x-www-form-urlencoded"
}
],
"x": 690,
"y": 60,
"wires": [
[
"668c4c0fed20043a"
]
]
},
{
"id": "3cdb2aa4b5ee8a57",
"type": "inject",
"props": [
{
"p": "payload"
},
{
"p": "topic",
"vt": "str"
}
],
"repeat": "60",
"crontab": "",
"once": true,
"onceDelay": "10",
"topic": "",
"payload": "",
"payloadType": "date",
"x": 110,
[
"79515b9fa56ff7ff"
]
]
},
{
"id": "4e899f0d178c5d33",
"type": "function",
"name": "get token",
"func": "msg.headers = {\n \"Content-Type\": \"application/x-www-form-urlencoded\"\n};\n\n\nmsg.payload = \"grant_type=password\" +\n \"&username=\" + encodeURIComponent(\"username\") +\n \"&password=\" + encodeURIComponent(\"password\");\n\nreturn msg;",
"outputs": 1,
"timeout": 0,
"noerr": 0,
"initialize": "",
"finalize": "",
"libs": [],
"x": 500,
[
"ed6eb53f90b4d963"
]
]
},
{
"id": "668c4c0fed20043a",
"name": "store token",
"func": "let zaptec = global.get(\"zaptec\") || {};\n\nzaptec.access_token=msg.payload.access_token;\nzaptec.expires_in = msg.payload.expires_in;\nzaptec.created_at = Date.now();\n\nzaptec.iRequest=0;\nglobal.set(\"zaptec\", zaptec);\n\nreturn msg;\n\n",
"timeout": "",
"x": 890,
[
"00c93a1fa50e2bd0"
]
]
},
{
"id": "615ccb2c6dbed493",
"type": "http request",
"method": "GET",
"ret": "obj",
"paytoqs": "query",
"url": "https://api.zaptec.com/api/chargers",
"tls": "",
"persist": false,
"proxy": "",
"insecureHTTPParser": false,
"authType": "",
"senderr": false,
"headers": [],
"x": 1310,
[
"2c6dfcf688dd9051"
]
]
},
{
"id": "00c93a1fa50e2bd0",
"name": "get charderID",
"func": "// Sla het token op uit de vorige stap\nvar token = msg.payload.access_token;\n\n\nmsg.headers = {\n \"Authorization\": \"Bearer \" + token,\n \"Accept\": \"application/json\"\n};\nmsg.payload = {}; // Maak de payload leeg voor een GET-request\nreturn msg;",
"x": 1100,
[
"615ccb2c6dbed493"
]
]
},
{
"id": "2c6dfcf688dd9051",
"name": "store chargerID",
"func": "let zaptec = global.get(\"zaptec\") || {};\n\nzaptec.chargerID=msg.payload.Data[0].Id;\nzaptec.circuitID=msg.payload.Data[0].CircuitId;\nzaptec.installationID=msg.payload.Data[0].InstallationId;\nglobal.set(\"zaptec\", zaptec);\n\nreturn msg;\n\n",
"timeout": "",
"x": 1520,
[]
]
},
{
"id": "79515b9fa56ff7ff",
"name": "check token",
"func": "let zaptec = global.get(\"zaptec\");\n\nif (!zaptec || !zaptec.access_token) {\n node.warn(\"Geen token\");\n return msg;\n}\n\nlet age = (Date.now() - zaptec.created_at) / 1000;\n\n// 300 sec marge\nif (age > (zaptec.expires_in - 300)) {\n node.warn(\"Token verlopen of bijna verlopen\");\n return msg;\n}\nreturn null;",
"x": 310,
[
"4e899f0d178c5d33"
]
]
}
] |
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Ik heb nog twee screenshots hoe je een zaptec go 2 naar fabrieksinstellingen te krijgen.loewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:13:
Jazeker, ik heb hem net geïnstalleerd. Bij de oude paal mijn schoonouders uitgenodigd een account aan te maken zodat deze kan worden overgedragen.
Nieuwe paal 'piept' dat ie geïnstalleerd moet worden door een installateur, maar dat is puur een melding. Daarna kun je de paal toevoegen, fase rotatie instellen en charger current en dan nogmaals via qr code de paal toevoegen als laadpaal.
Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik tibber support nodig heb om de powerup te wijzigen, zij moeten het serienummer van de oude paal vervangen voor de nieuwe paal. Dat vind ik toch wel heftig, want tot die tijd kan ik niet laden (lijkt het) ook niet via de zaptec app zelf. We wachten het af.
Doe er je voordeel mee, moet het zelf nog doen.
:strip_exif()/f/image/0UW59Mhna1TK4kSBPQkC1YOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
:strip_exif()/f/image/8tjn0uZTeSN0iZhzImXrL8ci.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gisteren de eerste test gedaan en heel eerlik nog niet standaard laden geprobeerd, ga ik zeker volgende keer gebruiken.Jo101 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Welke laadsnelheid haal je als je in plaats van automatisch laden (via sense) de laadmodus instelt op standaard laden? Kan relevant zijn voor diagnose van je probleem.
Verder de tip om op de zaptec portal naar de detail instellingen te kijken van je laadpaal en te kijken if je bijzonderheden ziet.
Hierbij de screenshots van het portaal:
:strip_exif()/f/image/3mxT5n2rNxhsy3UqeN8SR3zW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FrXVJZd4rOfxUuoM2KTvP7pj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door BENY1973 op 24-05-2026 10:16 ]
Hoe lang heb je moeten wachten op replacement? Ik heb deze ochtend gebeld. De beste man ging het doorgeven via hun benelux partners. Ik heb zelf besteld bij Proshop. Mij was niet duidelijk of ik actie moet ondernemen. Als het dik 2 weken duurt kan ik beter RMA aanvragen bij Proshop en dat zij een nieuwe afsturen. Ik had vandaag wel een mail ofzo verwacht. Ook jammer dat Zaptec niet meer werkt met Zendesk tickets. Ik krijg nu iedere keer die irritante Alia AI chatbot en geen enkele e-mail confirmation meer van een ticket of incident. Dat is niet hoe ik het me herinner de eerste keer.xobdorp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:49:
[...]
Mijne is inderdaad gisteren om geruild! Men had het over ‘niet direct in de zon plaatsen’, maar ook snachts werkte de temperatuursensor niet mee…
Ik heb voor de gein even gekeken naar mijn oude zaptec Go internal temp:
1 Mei werd ie 69 graden, vandaag was een warme dag maar vandaag hing de Go 2 nog aan de muur. Deze avond heb ik de boel terug omgewisseld om te kunnen laden, we gaan donderdag naar de Efteling en de Polestar 4 is net voor helft vol dus ik moest iets. Vrijdag wordt het wederom warm.
In de grafiek zie je ook mooi de tempstijging door het laden, gemiddeld genomen laad ik 1 keer per week, soms vaker. De temperatuur verschillen tussen niet laden en wel laden zijn toch wel 20 graden. Dat helpt niet mee als het ding zelf al 62 graden wordt.
Wat me trouwens opvalt is dat de Go 2 een aluminium(?) metalen backplate heeft, dat helpt niet mee. De muur van ons huis is al warm omdat het de hele dag in de zon staat en daar komt die backplate dan nog eens bij. Plastic werd naar mijn idee niet zo warm.
[ Voor 15% gewijzigd door loewie1984 op 26-05-2026 23:00 ]
Verder benieuwd wat die firmware dan gaat oplossen, want een swap is best rigoureus
Toegevoegd aan de Homey Pro. De Zaptec Go doet op dit moment niks. Lijkt me erg hoog en/of niet te kloppen?
[ Voor 62% gewijzigd door JB op 26-05-2026 23:17 ]
Mijn boefje is liev!
Oke, dank. Hier gaat de auto zometeen rond 10:30 uur laden, de robot hangt dan nog niet niet in de zon, daarna is het vanaf de middag wel volle bak in de zon. Homey lijkt niet constant data te vragen/krijgen. Op dit moment is het 33,3 graden maar een status die vanaf 4:30 uur een duik van 30 graden+ maakt, kan ik niet zoveel meeRetroHead schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:11:
Mijn Zaptec Go 2 hangt ook aan de voorgevel, vanuit HA kan ik ook zien dat de temperatuursensor aangeeft 50-60 graden te worden tussen 12:00-13:00. Daarna gaat de zon over de woning heen en dropt de temp meteen naar max. 30graden. Ik was niet aan het laden. Tot nu toe geen enkel issue gehad omtrent uitval.
Mijn boefje is liev!
Wellicht een samenloop van omstandigheden. Zie dit toevallig staan;WiebeWH schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:
Sinds 3 maand heb ik de Zaptec Sense Go 2 en sinds vorige week krijg ik een temperatuursensor fout en die komt helaas steeds terug. Soms wil de laadpaal een paar minuten laden en dan slaat die weer in de temperatuursensor fout.
Firmware is bijgewerkt naar 3.3.0.0
Ik heb de laadpaal gekocht bij Proshop en zelf geplaatst. Ik krijg helaas geen contact met de Zaptec hulplijn...
Gezien dat meer mensen dit probleem hebben, zijn er nog opties die ik kan uitvoeren of hoe ik contact kan krijgen met de leverancier?
/f/image/hn4WDmVcidj9KS41KwdyiHhQ.png?f=fotoalbum_large)
Morgen nog eens proberen, misschien?
Mijn boefje is liev!
Het grafiekje van gister uitgebreid van de laadsessie van deze ochtenddanny.s schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:59:
Dit is bij mij de interne temp, zonder dat er geladen is.
[Afbeelding]
Morgen ochtend ga ik wel laden, terwijl hij gewoon vol in de zon hangt. Zal eens kijken wat er dan gebeurd met de temperatuur .
Dus eergister was hij zonder laden warmer dan vandaag met laden.
Nog ingezoomd op vandaag:
Toen ik hem instak (07:55 ongeveer) hing hij nog net in de schaduw. Waarom Dan al om 07:15 de temperatuur op liep, geen idee. Wat wel opvalt, zodra hij begint te laden, eerst even een klein dipje, daarna loopt hij omhoog. Maar ook omdat dan dus de zon erop valt. 12u was ik klaar met laden, en zie je de temperatuur droppen.
Welke conclusie kunnen we hier uit trekken? Geen idee haha. Behalve dat hij met laden in de zon niet warmer wordt dan idle in de zon.
Ik zal binnenkort eens kijken dat ik laad in de schaduw, kijken wat er dan gebeurt.
/f/image/UC6qU5E8o0IFO4LhH0tdMqHZ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag tussen 13:00-15:30 uur geladen op 2F (6,2 kW). Heb niet het idee dat het laden echt veel extra warmte genereert.
Mijn boefje is liev!
Bij mij is vandaag de Zaptec Go 2 geplaatst en ik zie zonneladen wel in de app. Bij aanklikken ben ik blijkbaar op de wachtlijst geplaatst. Het is dus nog niet daadwerkelijk actief, maar ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.Playermen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:33:
Ik had gisteren een update voor de Zaptec go2 app voor de iPhone had gehoopt dat zonneladen optie erbij zou staan maar helaas.
Begrijp echter niet waarom het nu zo lang wachten het is al reeds de 28de
Dadelijk wordt de update weer uitgesteld naar de volgende maand.
Bij mij kwam de optie beschikbaar nadat ik de sense heb aangemeld als aansturing. Een dag later kreeg ik de mail dat het mogelijk is. Voor mij is het niet heel interessant, laden moet het toch, en als het geladen wordt gaat 100% van de opwek al mijn auto in op dat moment. En op een dag als vandaag is de opwek heel grillig, dan heb ik liever een stabiel laadproces.RetroHead schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:46:
[...]
Is dit een update of test/pilot groep? Hoe kan ik me hiervoor zsm aanmelden? Momenteel heb ik het zelf maar 'geknepen' via de settings en laad dan met 1,4kw op 1 fase als ik zonneoverschot heb. Maakt nu nog niet zoveel uit, maar als salderen vervalt hoop ik toch wel dat men dit goed werkend heeft en gewoon voor iedereen beschikbaar. Heb niet voor niets zo'n load balancer genomen..
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
/f/image/GsCPP7kAtLR2y2ImtJtFpLjO.png?f=fotoalbum_large)
Als de beschrijving klopt, dan zou het laden moeten stoppen als je de optie "Surplus only" gebruikt. Bij de optie Surplus + Grid, verwacht ik dat hij doorlaad op de snelheid die je instelt.GrasshopperNL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:56:
Ik heb de functionaliteit nog niet, en houd nog even vast aan mijn eigen HA logica. Ben wel benieuwd wat het gedrag is als er minder dan 6A op 1 fase aan overschot is.
Stopt het laden dan, of gaat die door op 6A? Voor zover ik zie is er nog geen documentatie beschikbaar.
[ Voor 39% gewijzigd door Azer op 01-06-2026 15:21 ]
/f/image/1mTTf7EpSXALeSUCoPr2ymMd.png?f=fotoalbum_large)
De sense heb ik ingesteld op max circuit 25A, hij gaat dan vervolgens met maximaal 6A laden, zet ik dat op 30A gaat het naar 8A, en zet ik circuit op 35A dan pakt het wel ineens de volle 16A.
Ik vind het maar een onlogische gedachte.
Hij mag best 16a pakken, op 25A limiet (zou ik denken).
Ergens klopt er iets niet in de Sense.
En ergens moet ik nog eens een keer hardcode de Zaptec Go 2 op TN 1 Phase zetten.
nggyu nglyd
Quad schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:17:
Ik heb bij installatie TN 1 Phase geïnstalleerd op mijn Zaptec Go2, waarom hij dan TN 3 Phase laat zien..? Deze opties zijn via portal ook niet aan te passen.
[Afbeelding]
De sense heb ik ingesteld op max circuit 25A, hij gaat dan vervolgens met maximaal 6A laden, zet ik dat op 30A gaat het naar 8A, en zet ik circuit op 35A dan pakt het wel ineens de volle 16A.
Ik vind het maar een onlogische gedachte.
Hij mag best 16a pakken, op 25A limiet (zou ik denken).
Ergens klopt er iets niet in de Sense.
En ergens moet ik nog eens een keer hardcode de Zaptec Go 2 op TN 1 Phase zetten.
/f/image/7No8wQNXCnmNKaJqkTssJybs.png?f=fotoalbum_large)
Intussen gelukt om dit aangepast te krijgen.
In Installations > Installation > Permissions > Edit mijzelf de role service gegeven.
Daarna kon ik deze pagina aanpassen en laat hij helemaal geen 3 fase meer zien maar 1 fase op 16A.
In de app zie ik het ook niet meer terug komen, dus hopelijk gaat het vanavond wel goed.
nggyu nglyd
Pr088 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:34:
[...]
Kijk ook even naar de Easee Charge Max. Goed alternatief voor Zaptec. Je kunt de kabel gewoon permanent vergrendelen aan de zijde van de laadpaal. Werkt perfect.
Ook bij de Zaptec Go2 kan je een kabel vergrendelen en/of toegang dichtzetten. Dit kan allemaal via het startscherm in de app door middel van één druk op de knop
[ Voor 29% gewijzigd door nlboy op 05-06-2026 08:51 ]
En nee het ligt niet aan de hoek, dat was zodat ik mezelf niet in beeld heb
Mijn boefje is liev!
Volgens mij kun je hier niets aan doen. Afgelopen weekend heb ik de update voor de Zaptec Sense voor zonneladen gekregen. Mijn hoop was dat de Sense hiermee sneller zou reageren, maar na wat tests deze week, zie ik dat de Sense nog steeds pas na 10-15 minuten de volledige stroom herstelt. Onderstaand grafiekje heb ik met Homey gemaakt. L2 en L3 zijn de metingen van mijn P1 meter. L1 heb ik hier even uit gelaten omdat het hier niet relevant was. De groene pieken zijn dus de belasting op de netaansluiting en na zo'n piek zie je in de stukken waar ik een rode streep gezet heb, dat de limiet dus nodeloos lang laag blijft.marcdek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:39:
Weet iemand of er een instelling is die de Zaptec Sense sneller laat herstellen?
Op dit moment laden we nog op 1 fase en als je de waterkoker aanzet zakt het vermogen terug naar 1.4 - 1.6 kW. Als de waterkoker al lang klaar is wordt de auto nog steeds op 1.6 kW geladen. Duurt het bij iedereen zo lang voor hij weer terug gaat naar de 4,x kW? Is dat aan te passen ergens?
Als we over 2 weken op 3 fasen kunnen laden zou het toch wel fijn zijn als het geen uur moet duren voor hij hersteld naar 11 kW oid.
De pieken in stroombelasting zijn simpele dingen als warm water pakken van een Quooker en een oven om wat brood te bakken. In de praktijk zie ik dat het met Sense tot wel een uur langer duurt dan nodig om mijn auto vol te laden. 's Nachts is dat niet aan de orde omdat er dan geen andere gebruikers zijn, maar de stroom is nu vooral overdag goedkoop en dan verstoren andere gebruikers het laadproces dus best veel.
Na de update voor zonneladen heb ik de Sense weer even een kans gegeven, maar daarvoor deed ik load balancing met een advanced flow in Homey. Dat werkte echt veel beter en sneller, dus nu ik dit weet, ga ik daar gewoon weer naar terug.
Ik heb wel een screenshot, maar het is natuurlijk vooral de automation, niet zozeer het dashboard:mrunknown223 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:47:
Cool @MikeyMan, toevallig screenshot van je zonneopwek en verbruik? Dus hoe efficiënt is je automation, hoe snel schakelt hij op/af? Mooi tweakers projectje.
Hij schakelt volgens mij snel genoeg:
Mijn auto bepaald normaliter dacht ik? Nu laadt eea erg traag met 1,54 kW ipv 6,2 kW op 2 fasen. Ik heb alles gekoppeld aan Tibber met slim laden.
Heel vaag dit… de maximale stroom bij de lader stond niet meer op 16A? Dit gecorrigeerd en meteen 2F laden… Waarom is die setting aangepast, zit Tibber daar ook aan?
:strip_exif()/f/image/lZ939vw8TVy71hDUwdVWZS6k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ySQmtG4EuXvjvFYyKjSxG906.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ook maar op 20x gezet en bij Tibber navraag gedaan hoe het allemaal zit;
[ Voor 73% gewijzigd door JB op 05-06-2026 20:16 ]
Mijn boefje is liev!
Jammer dat de auto vol is en de zon wel even weg blijft komende dagen.
Zoveel rijden we niet dat de 58,3 KW op is dus het uitproberen moet jammer genoeg even wachten.
[ Voor 23% gewijzigd door Skipperhenk op 07-06-2026 13:49 ]
Inderdaad niet voor zijn tijd. Benieuwd hoe het werkt. Dan kan ik HA automation weer uit zetten.THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:12:
[...]
Top dat ze dit nu uitrollen, ik zie het nog niet terug in de app, dus zal nog even geduld moeten hebben. Alle vereisten kloppen hier in elk geval.
Je ziet dit ook niet de app? ; (nadat ik op ja had geklikt bij zonneladen)
Zie Quad in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie" om het eerst op 1 fase 16A in te stellen, dan kan je het op dezelfde pagina in https://portal.zaptec.com instellen op 25A.CarbonCopy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Aansluitwaarde op 25A als in een instelling in de Zaptec?Hoeveel km rijdt je per jaar met de Kuga?
/f/image/UwB89Dt1zEPQZxHfADOJPhUc.png?f=fotoalbum_large)
Met de Kuga rijden we denk ik tussen de 15k-20k per jaar.
Lang niet alles electrisch hoor, ik heb gisteren voor het eerst na ruim 1800KM met 120KM te gaan getankt.
[ Voor 0% gewijzigd door Quad op 09-06-2026 13:28 . Reden: Aanvulling verbruik ]
nggyu nglyd
Hier idem, vanaf 11:30 uur als het een strak blauwe lucht is. De Easee heeft dit ook meer dan een jaar goed gedaan, daarna de Zaptec Go ook... Displays zijn alleen weer extra zaken die defect kunnen gaan. Ook de temperatuursensor issues icm de opmerkingen dat deze laadpaal niet in de volle zon zou mogen hangen, maken het allemaal wat onvoorspelbaar (alhier).danny.s schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]
Hier hangt hij halve dag in de zon, en display is nog gewoon normaal leesbaar. Ook is ie nog niet in de fik gevlogen, dus gok dat het wel allemaal prima is.
Vandaag wisselvallig weer, maar nog geen echte test gehad omdat ie nog niet geïnstalleerd was tijdens de hetere week tijdje terug.
[ Voor 17% gewijzigd door JB op 09-06-2026 15:37 ]
Mijn boefje is liev!
Ik vind het momenteel nog tegenvallen eerlijk gezegd.
Vanaf 2027 wil ik dat er zo weinig mogelijk import is.
Met het huidige zonneladen had ik bijvoorbeeld tussen 12-13u al meer dan 2kWh import.
Toegegeven, vandaag was ook geen makkelijke dag voor zo'n Solar Automation.
Heb alleen deze waarin je duidelijk ziet dat er niet meer verbruikt is dan opgewekt.mrunknown223 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:12:
[...]
Goed om te horen! Heb je wellicht ook afbeelding met overschot stroom en verbruik van de Zaptec? Home Assistant soort screenshot dus?
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Ik heb het al ruim een maand geleden aangevraagd en kreeg gisteren eindelijk deze mail dat ze er nog steeds mee bezig zijn.Playermen schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 06:04:
Beste Zaptec gebruikers,
ik heb zonneladen op 02-06-2026 aangev raagd heb ook de melding dat ik op de lijst sta. Zijn er meer mensen die al zo lang aan het wachten zijn aangezien dat ik hier lees dat we veel mensen de laadpaal hebben geïnstalleerd en een paar dagen daarna al kunnen zonneladen. Weet niet of alles goed gaat met de aanvraag. Over een paar dagen wordt het mooi weer zou fijn zijn als ik daar gebruik van zou kunnen maken.
Bedankt alvast voor jullie reactie.
:strip_exif()/f/image/l1Evb5KvAyppCNmGUDRaU0YY.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel apart dat het bij sommigen na een dag dan al beschikbaar is.
[ Voor 19% gewijzigd door a3konijn op 17-06-2026 08:14 ]
Tibber lijkt er toch ook iets mee te kunnen. Fase schakelen zie ik nog niet terug maar wel echt een hap uit de zonnepanelen (lijkt op 1 fase overschot) die gepakt wordt. Nu is de prijs gunstig en dan naait ie ‘m naar max vermogen.onzenuub schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Bij mij begon hij vanmorgen gewoon zelf te laden. In huis heb je altijd gebruik; koelkast, diepvries apparatuur in stand-by, ventilatiesysteem.
Mijn boefje is liev!
Echter met het configureren heb ik niet goed opgelet.
ik heb namelijk IT 3 fase geselecteerd.
Echter is deze aangesloten als NT 3 fase
Ik heb de volgende machtigingen Gebruiker / Eigenaar / Service.
In de portal.zaptec.com kan ik het wel aanpassen.
Maar in de laadpaal zelf kan ik het niet aanpassen als ik verbinding maak met bluetooth.
moet dit als een supportticket worden ingeschoten bij zaptec?
wat doe ik verkeerd?
:strip_exif()/f/image/W3O2EAbcsnZTh3GmT2r1gURJ.jpg?f=fotoalbum_large)
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Precies… en dan heb je nog 2 opties;cvs79 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:07:
Via installateur maar die is ook niet gratis. Die kosten tellen ook op. En Zaptec geeft niet thuis volgens mijn installateur voor die kosten
- installateur die jouw aangekochte Zaptec Go 2 plaatst (en nog een keer moet vervangen)
- installateur die de Zaptec Go 2 ook zelf heeft geleverd
In beide gevallen, zal de installater zijn kosten niet bij Zaptec kunnen verhalen, verwacht ik…
Wat me vandaag overigens ook opviel, maar ik weet niet of dat al eerder benoemd cq. gezien is; het display was uitgeschakeld. Ik vermoed omdat het dus zo warm is…
Mijn boefje is liev!
Ik heb de laadpaal vervolgens verwijderd uit de Frank Slim Huis. Echter zie ik nu de optie Eco niet meer terug in de app. Wel via het Zaptec Portaal, maar daar blijft hij grijs en kan ik het niet activeren.
Iemand een idee hoe ik de Eco modus weer terug krijg?
Ik heb mijn wachtwoord van Zaptec gewijzigd na het verwijderen van de koppeling in de Frank app. En daarnaast een mailtje naar Frank gestuurd met het verzoek om een eventuele nog bestaande koppeling handmatig te verwijderen. Alleen nog geen reactie van Frank.
Positieve is dat het zonnebaden al wel actief staat.
Als het dan eenmaal draait zoals gisteren met volle zon, gaat dat prima, maar als het half bewolkt is dan kun je de pech hebben dat het laden nooit gaat beginnen, of zeg ik iets geks?
Kortom, ik zal nog wel een paar kromme dingen tegenkomen met laden maar gisteren was eigenlijk top.
Plaatje 1 was om 14.45 en plaatje 2 om 16.30 uur.
Er draaiden ook 2 airco's anders was de netto opbrengst iets meer geweest.
Deze melding komt dus nadat de auto vol is. Alles is dus goed gegaan tot dit punt. Als ik de kabel dan loskoppel, schiet de laadrobot ook gelijk in de normale standby stand (witte ring) en is alles weer normaal.
Iemand bekend met dit probleem? En een oplossing?
(ik heb de vraag al bij Zaptec neergelegd, maar die 'willen' mij niet helpen omdat ik bij de installateur moet zijn. Volgens Zaptec zijn zij de 'experts'. Vooralsnog maakt mijn installateur zich nog niet heel druk (aangezien alles het gewoon doet) en ging het uitzoeken hoe dit zou kunnen... (voor mijn gevoel is hij te druk en heeft dit alles behalve prioriteit
Ik kan al googlend geen reden vinden voor deze foutmeling of soortgelijke ervaringen. Gemini geeft als mogelijke oorzaak een 'cel balanceren' van de auto. De auto is vol en gaat dan over op 'druppelladen' oid en vraagt steeds een beetje stroom. Dit vindt de Zaptec niet fijn en gaat in deze foutstand.
Klinkt op zich aannemelijk, maar ik wil deze foutmelding niet, dus wil ik een oplossing...
Ik heb een Zaptec Go 2 incl. load balancing en ik laad er een VW Passat GTE mee op.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Daarmee sluit je dingen uit... dus iets om te testen wellicht.Galois schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:47:
[...]
Ik heb maar 1 auto. (En ook maar 1 laadkabel)
Maar bij openbare laadpalen, met mijn auto en mijn laadkabel, nooit foutmeldingen.
Dat weet ik dus niet. Maar m.i. ook niet zo interessant. Dit hoort gewoon niet.
Verder heb ik ook issues gezien met fase schakelen ivm zonneladen bijvoorbeeld, waarbij Tibber de paal te vaak liet schakelen met foutmeldingen zoals deze tot gevolg, maar volgens mij kan jouw VW GTE geen 3 fasen laden? Ik heb daarvoor in ieder geval proactief deze setting gezet;
[ Voor 45% gewijzigd door JB op 22-06-2026 10:56 ]
Mijn boefje is liev!
2x Zaptec GO 2 laadstations (elk op een eigen fase aangesloten):
-Zaptec GO 2 laadstation fase 1
-Zaptec GO 2 laadstation fase 2
Ik zie na het aansluiten van twee auto's dat het vermogen per lader wordt gehalveerd (dus van 3.4 naar 1.7 kW). Omdat iedere lader op zijn eigen fase zit zou ik verwachten dat ze elk gewoon vol vermogen moeten krijgen. Ik heb dan ook het vermoeden dat bij de initiële installatie er een fout is gemaakt en er niet is aangegeven dat ze beiden op een eigen fase zitten. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?
[ Voor 12% gewijzigd door Zapcentrifuge op 22-06-2026 13:21 . Reden: Adres uit plaatje gehaald ;-) ]
Ik zie dat gewoon terug in de app, dus lijkt me geen probleem?Makrolon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Ja dat kan, wel instelling op 1 fase zetten dan. Ik weet alleen niet hoe je in je gebruikersaccount de instelling over zet naar 3 fase later.
Mijn boefje is liev!
Wel schakel ik zelf niet meer tussen 1 en 3 fasen met zonneladen. Maar het script/flow ondersteund het wel. 3 fasen bij > 3800-4000w en weer naar 1 fase bij < 3200w. Omdat onze panelen ongeveer pieken bij 4 kWh kan ik zo goed als alle zonnestroom richting de auto sturen op 1 fase. Daarnaast heb ik een 'boost knop' in Home Assistant gemaakt waarmee het zonneladen overruled kan worden naar 11kW, dan schakelt het script wel naar 3 fasen.
Momenteel pas ik alleen de laadstroom aan, maar start/stop ik de lader niet meer. Dit heb ik eerder wel gedaan, maar uiteindelijk kreeg ik meerdere HV-storingen in mijn Audi. Het script ondersteund het wel. Maar ik durf dit even niet meer te gebruiken, daarom blijf ik nu met 6A laden (minimale laadstroom) als er minder dan 230*6 (1380w) zonnestroom beschikbaar is. Ook dat kun je natuurlijk zelf uitzetten/aanpassen in de flow.
Al het rekenwerk gebeurt in 'Smart Solar Logic'.
Functies:
- 🌞 Laden op zonne-overschot
- ▶️ Script houd rekening met huisverbruik (als je andere apparaten aanzet schakelt het opladen van de auto terug (en visaversa)
- ⚡ Maximaal 250W netafname toegestaan, dit kun je eventueel zelf aanpassen/tunen in script
- 📊 Smoothing over 8 metingen bij 15 sec interval
- 📈 Dynamische laadstroom tussen minimale waarde en 16A
- 🛑 Anti-flapper bij wijzigingen kleiner dan 1A (hier kun je ook 2A van maken, dan schakelt de stroom pas bij 2A verschil omhoog/omlaag).
- 🚀 Boost-modus: 3-fase 16A
- 🔄 Reset smoothing bij wijziging minimale laadstroom
- 🔄 Reset smoothing + terug naar 1-fase na verlaten boost
- ▶️ Laadstroom wordt alleen gezet als amperage wijzigt
Downloaden van flow kan op:
https://x29.nl/zaptec-go-2-flow.json
Deze kun je dan weer importeren in Home Assistant. Wel zul je nog wat Entity ID's moeten aanpassen, zoals het opvragen van het actuele overschot, huisverbruik (via P1 bv), zaptec laadvermogen etc.
Uiteraard gebruiken op eigen risico en mochten jullie nog verbeteringen zien dan hoor ik die graag.
/f/image/CgBpEKUzJGszfPPjqYsu4f1Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZFDAayNjfjqAj2CqKaMcevWS.png?f=fotoalbum_large)
Ps. Hier gelukkig nog geen problemen met de temperatuursensor van de Zaptec Go 2. Alhoewel deze wel 15-20 graden hoger ligt dan de daadwerkelijke temperatuur, maar dat kan dan weer komen doordat de sensor in een plastic casing zit misschien?
[ Voor 5% gewijzigd door Maurice1981 op 23-06-2026 17:51 ]
Waarschijnlijk bedoeld hij fase-switching zoals ik ook al linkteGalois schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Een reactie om mijn eigen post...
Zaptec wilde mij niet rechtstreeks helpen, maar dat moest dus via de installateur. De installateur had ook geen idee waar dit aan lag en heeft contact opgenomen met Zaptec.
Ik kreeg de volgende dag een mailtje van Zaptec:
[...]
Geen idee wat er nou precies is aangepast, maar het lijkt nu goed te gaan...
Als de 'maximale veranderingen' naar boven is bijgesteld (of op 'oneindig' gezet), dan zal dat toch niet goed zijn voor de laadrobot aangezien die beveiliging er niet voor niets is. Lijkt mij...
Mijn boefje is liev!
Ivo1977 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:20:
Vandaag wederom aan het testen met zonneladen. Voorlopige conclusie (althans, in mijn geval):
Zaptec Go 2 moet worden ingesteld op de juiste manier van laden (zon of zon+net) voordat de kabel wordt aangesloten. Tijdens het laden moet de instelling niet meer worden gewijzigd (bijv. van zon naar zon+net of bij zon+net de hoeveelheid netstroom wijzigen). Pas ik een instelling aan tijdens het laden, dan raakt de hele boel van slag en kost het enorm veel moeite en tijd om de kabel nog ontgrendeld te krijgen na stoppen van het laadproces.
Verder heb ik dan nog altijd het probleem dat mijn auto het laden stopt als de Zaptec bij onvoldoende zon het laden langere tijd pauzeert. Dat kan natuurlijk aan mijn auto liggen, maar ik zal vast niet de enige zijn, dus ik zou ontzettend graag zien dat Zaptec de interval van 15 minuten verlaagt naar 1 minuut.
Mijn auto hangt nu 2 dagen aan de lader als test met alleen maar zonnestroom. Gisteren zag totaal er zo uit van mijn stroomverbruik. Ziet er dus naar uit dat dit best goed werkt met default settings.
- geel is direct gebruikte zon
- paars is zon terug leveren aan het net
- blauw stroom van het net gebruikt.
Mijn auto ging vanmorgen gewoon weer verder met laden dus geen issues met die 15 minuten waar jij het over hebt. Misschien ook stukje gevoeligheid van de auto?
Wel zie ik dat hij alles geladen heeft op 1 fase terwijl ik een 3 fase lader heb. dat snap ik nog niet helemaal. misschien efficienter?
[ Voor 3% gewijzigd door Crysania op 26-06-2026 13:35 ]
In de charge circuit komt deze nu ook terug met TN 1 Fase 16A. Ik zie daar echter een waarschuwing staan dat de configuratie anders is dan de installatie. En ook in de app staat het niet juist. Hoe krijg ik dit allemaal in één lijn?
/f/image/woHhOknJKVptokNs8I0lWGkG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GFEhlgN2gusX1LPiZwstQstN.png?f=fotoalbum_large)
Door middel van HA automations wordt dit aangestuurd. Ben best tevreden met de opstelling en denk hierdoor geen Sense nodig te hebben voor zonneladen.
(Geel is energie van de zonnepanelen)
[ Voor 4% gewijzigd door GrasshopperNL op 29-06-2026 08:05 ]
De Zaptec Go 2 wordt niet te warm, de sensor gaat kapot.soepah schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:13:
Hoe zie je dat hij te warm wordt? geeft de Zaptec daar een actieve/zicthbare melding over?
[ Voor 7% gewijzigd door JB op 29-06-2026 13:42 ]
Mijn boefje is liev!
Dit blijft een mysterie, want als ik kijk naar de installatie details dan zie ik alles op 1 fase (terwijl elke lader dus op zijn eigen fase zit):Zapcentrifuge schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:04:
Vorige week twee Zaptec GO2's laten plaatsen, met een Sense, TN 3-fase voeding / 1-fase laden
2x Zaptec GO 2 laadstations (elk op een eigen fase aangesloten):
-Zaptec GO 2 laadstation fase 1
-Zaptec GO 2 laadstation fase 2
Ik zie na het aansluiten van twee auto's dat het vermogen per lader wordt gehalveerd (dus van 3.4 naar 1.7 kW). Omdat iedere lader op zijn eigen fase zit zou ik verwachten dat ze elk gewoon vol vermogen moeten krijgen. Ik heb dan ook het vermoeden dat bij de initiële installatie er een fout is gemaakt en er niet is aangegeven dat ze beiden op een eigen fase zitten. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?
[Afbeelding]
De Sense geeft het wel goed aan:
Met de installateur kom ik niet verder. Die heeft min of meer de handdoek in de ring gegooid. So be it.
Heeft iemand een hint of tip waar ik het moet zoeken?
[ Voor 7% gewijzigd door Zapcentrifuge op 30-06-2026 10:46 ]
Heb ik staan:
en
/f/image/Lp2wUPWHy8GTUd9Foi7OP58U.png?f=fotoalbum_large)
Bij geavanceerde instellingen zie ik niet wat je zou kunnen bedoelen, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij:
[ Voor 19% gewijzigd door Zapcentrifuge op 30-06-2026 10:56 ]
:strip_exif()/f/image/Paz95j7Ucp6VB4A8OqW0Tr9Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn dat deze instellingen eenmalig bij de installatie door de installateur in worden gegeven? Ik zie namelijk geen plek waar ik die faserotatie kan omzetten (er is in de webportal wel een plek waar het staat, maar die greyed out en staat vast op deze stand).
[ Voor 24% gewijzigd door Zapcentrifuge op 30-06-2026 19:29 ]
Sense!JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:56:
[...]
Maar dan is het nog steeds vreemd dat ik nergens meer de "Maximale stroom per fase" (25A) kan aanpassen na de installatie configurator. Ben benieuwd waar(om) jij die wel ziet icm Pulse
En dit is waar ik wat kan aanpassen:
![]() | ![]() |
nggyu nglyd
Goede en relevante vraag, mijn oude gaat morgen op de post. Op de site van Zaptec spreekt men van een "Deactivate and Remove button".JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:22:
[...]
Vraag me in jouw geval wel af als je de laadrobot doorgeeft, hoe het dan precies werkt? Mijn oude Zaptec Go staat hier alleen nog maar gedeactiveerd ivm temperatuursensor gezeik, dus ik verkoop die laadrobot nog niet zodat ik een back-up heb. Maar ik zal 'm volgens mij toch echt van mijn locatie moeten verwijderen als iemand anders 'm wil gebruiken? De totaal geladen kWh zal niet gewist zijn, normaliter.

Als ik in mijn Portal kijk (ook nu met de Zaptec Go 2), zie ik enkel een "Deactivate" button. Hierna heb ik het serienummer en pincode gewijzigd op advies:
:strip_exif()/f/image/aILqjNQeTRhS1M1Fio65c8FT.png?f=user_large)
Ik had dus nergens een mogelijkheid om de Zaptec Go 1 te verwijderen. Maar is nu dus nergens meer terug te vinden, dus moet goed zijn?
https://help.zaptec.com/installation/remove-move-or-replace-a-zaptec-charging-station-in-the-zaptec-portal
Zaptec chat laat in ieder geval weten niet 100% te kunnen bevestigen of de paal nu van mijn account is verwijderd, ze raden aan om volledige Factory Reset te doen:
To perform a factory reset on a Zaptec Go via the portal, follow these steps:
1. Find your charger on portal.zaptec.com.
2. Go to the Technical banner and select Send command.
3. Select Debug from the Select command drop-down menu.
4. Type Factory reset in the Argument window and click Send command.
5. Select Debug again, type SetMaxInstallationCurrent 0 in the Argument window, and click Send command.
Additionally, you should set the Maximum current to 0 and enable stand-alone mode in the charger Settings. Once these steps are completed, the indicator light will turn orange, and the settings will be cleared.
[ Voor 27% gewijzigd door new_born89 op 01-07-2026 13:12 ]
"Zaptec introduces home solar charging in selected European markets" waaronder Nederland
Zaptec introduces home solar charging in selected European… | Zaptec
Hiervoor moet je naar "automatisch laden", en dan krijg je een soort pop-up met "vraag aan". Benieuwd of het werkt, hou jullie op de hoogte. Iemand dit al aan de praat?
JB schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:35:
Mbt ERE data uitlezen, doet een Zeres precies hetzelfde als een Joulo;
https://www.zeres.nl/uploads/guides/zaptec-verbinden.pdf
Zaptec moet aan de bak om dit beter in te regelen met een read-only account ipv "eigenaar" rechten!
Vd week via deze knop de connectie gemaakt om gegevens uit te laten lezen. Moest wel inloggen met Zaptec inlog.
Precies, maar het uitlezen gebeurd dan dus met een account waar teveel rechten voor zijn. Zaptec faciliteert nog geen read-only rollen, dus dit moet beter.jurgen purgen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:09:
[...]
[Afbeelding] Vd week via deze knop de connectie gemaakt om gegevens uit te laten lezen. Moest wel inloggen met Zaptec inlog.
:strip_exif()/f/image/gUn44RMsEGbl5cE681T61gU8.jpg?f=fotoalbum_large)
Je wil in de Zaptec portal gewoon een read-only account aan kunnen maken, welke daarvoor gebruikt wordt. Of de koppeling moet anders tot stand kunnen worden gebracht.
Mijn boefje is liev!
/f/image/BsCpfDNu2iBmvlcU2S29bVo2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DI81pdF5vf4ejijHaWW3Xr5e.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G3JidcQsW60GNfymkrqvfgP2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DX9MGOqq9OzICSv3roLWuX71.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GVtKVLQGTaTnEgm01cYsXvDG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zhOwVLf6okzOUp4aD3NSLUMM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ByZtdWWu8jsEv7vXo6BNt9kT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nkc80CCmB26dFPeKeLvZQOIC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l1ONYYuMG4Yj7uf0vjDGESAJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7AUtjDB7CPZMNyZN9neEtLsQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RK0I957dkmbQWkshWLvhlIq7.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/2daR6UvBMoArSCgA1oiVvqc5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yiKZ38ayfyNZrMrTXEFAuxmh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOg3kbW7nrpFD86PmXRENJ17.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/sZTgD51Zy22BJqoeJg4lXdSZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZDV8saZOgskSHdARdOY2mWjy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dTXhPqAXvyEWoB3F7ylow0o3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pvNafiqK5PtaGRhwg55EYNWV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i26OJTAwcBeSuCDNiAW52TGB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XTXfxYkAigLw0pkrPnor95sb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FNuuhtjmEt7v2CeOzuPIFyBl.jpg?f=fotoalbum_tile)