Zaptec Go 2 ervaringen gezocht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wilco_15
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-04 16:37
danny.s schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:14:
[...]

Je kunt in de app totalen van de afgelopen week, maand en jaar zien. Ook alle laad sessies los. Andere totalen niet. Durf niet te zeggen of via de web portal meer te verkrijgen is.
Bedankt! Kan je ook een rapport uitdraaien in de app?

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:39
Wilco_15 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:31:
[...]

Bedankt! Kan je ook een rapport uitdraaien in de app?
Yes, export naar excel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gIBQP5yEAZZtunr6aXIidGHD7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAVgkp9TIMmCNX2eAIm3aSkg.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde periodes als ik eerst noemde, maar hierbij ook de ‘aangepast’ optie

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:30
Ik heb op m'n Go 2 een laadschema ingesteld, van 22:00 t/m 07:00 uur. In de zaptec portal wordt dat opgedeeld in twee blokken, van 22:00 tm 00:00 en van 00:00 tm 07:00 uur, allebei op 16A. Er hangt ook een Sense aan.

Als ik thuis kom van werk, plug in mijn auto in, en zie dat-ie klaarstaat om om 22:00 uur te laden. Maar als ik om 22:05 kijk, dan gebeurt er niks en staat er ineens: gepland om om 00:00 te laden. Hij slaat het hele tijdslot over.

Kan er niet echt achter komen wat nou het probleem is. Dat de Sense de boel tegenhoudt lijkt me sterk want er is een 3-fase aansluiting en er wordt max 2kw getrokken.

Het maakt 't laden zo nogal onbetrouwbaar. Terwijl ik wel graag wil schemaladen, is voor mij een makkelijke manier om iets te doen aan het ontlasten van het stroomnet. Iemand enig idee?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:44
Stolpert schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:25:
Ik heb op m'n Go 2 een laadschema ingesteld, van 22:00 t/m 07:00 uur. In de zaptec portal wordt dat opgedeeld in twee blokken, van 22:00 tm 00:00 en van 00:00 tm 07:00 uur, allebei op 16A. Er hangt ook een Sense aan.

Als ik thuis kom van werk, plug in mijn auto in, en zie dat-ie klaarstaat om om 22:00 uur te laden. Maar als ik om 22:05 kijk, dan gebeurt er niks en staat er ineens: gepland om om 00:00 te laden. Hij slaat het hele tijdslot over.

Kan er niet echt achter komen wat nou het probleem is. Dat de Sense de boel tegenhoudt lijkt me sterk want er is een 3-fase aansluiting en er wordt max 2kw getrokken.

Het maakt 't laden zo nogal onbetrouwbaar. Terwijl ik wel graag wil schemaladen, is voor mij een makkelijke manier om iets te doen aan het ontlasten van het stroomnet. Iemand enig idee?
Instellingen van je auto misschien?

• Stolpert
onzenuub schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:59:
[...]

Instellingen van je auto misschien?
Ja ook al naar gekeken, daar is niks speciaals ingesteld:(

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 10:52

red bull

Keeps me awake !

Ik ben aan het overwegen om van de Zaptec GO naar de GO2 te upgraden ivm ERE certificaten. Kan iemand aangeven wat de laagst mogelijke laadstroom is van de GO2? van de GO1 is dat 6A per fase en dan komt dat nog bijna 4000 watt minimaal.. Ivm gebruik eigen zonnestroom

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
red bull schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:56:
Ik ben aan het overwegen om van de Zaptec GO naar de GO2 te upgraden ivm ERE certificaten. Kan iemand aangeven wat de laagst mogelijke laadstroom is van de GO2? van de GO1 is dat 6A per fase en dan komt dat nog bijna 4000 watt minimaal.. Ivm gebruik eigen zonnestroom
Is je auto in dezen niet de 'boosdoener'? Sommige auto's willen minstens 6A per fase accepteren. En heb je overwogen je laadpaal (al dan niet geforceerd) op 1-fase te zetten? 1x230x6 = 1400W

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• danny.s
red bull schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:56:
Hij kan ook terug naar 1 fase, dus dan zou je 1x6A doen. Dat wat @Pr088 dus ook zegt.

• red bull

red bull

Keeps me awake !

danny.s schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:24:
[...]

Hij kan ook terug naar 1 fase, dus dan zou je 1x6A doen. Dat wat @Pr088 dus ook zegt.
Kan dit gewoon in de app ingesteld worden?

• danny.s
red bull schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:28:
[...]

Kan dit gewoon in de app ingesteld worden?
Ja, maar dan moet je in de buurt van de laadpaal zijn. Weet niet waarom, maar hij wilt (denk ik) bluetooth verbinding maken. Als ik inlog op de webportal, kan het wel.

• red bull

red bull

Keeps me awake !

danny.s schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:18:
[...]

Ja, maar dan moet je in de buurt van de laadpaal zijn. Weet niet waarom, maar hij wilt (denk ik) bluetooth verbinding maken. Als ik inlog op de webportal, kan het wel.
Ik heb nog een Go1, daar kan ik het niet aanpassen, bij een Go2 kan dit wel?

• danny.s
red bull schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:46:
[...]

Ik heb nog een Go1, daar kan ik het niet aanpassen, bij een Go2 kan dit wel?
Ja kan ik wel, 2 weken geleden eens geprobeerd om "manueel" meer PV laden te doen. Rechten dingetje wellicht? Ik heb zowel de rol "Gebruiker" als "Eigenaar".

• Merlin T
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:41
In mijn eerdere bericht had ik al aangegeven dat de meterwaardes van de Zaptec Go 2 maar zelden bijgewerkt worden in de Homey app. Ik ben daar eens ingedoken en nu blijkt dat de SignedMeterValueKwh in de Zaptec API maar één keer per uur wordt bijgewerkt. Ik heb de app in Homey zo aangepast dat hij de waarde elke minuut ophaalt, maar de API geeft gewoon maar eens per uur een nieuwe waarde. Met Postman zie ik precies hetzelfde gebeuren. Dat is jammer, want op deze manier kloppen de kosten van het laden dus niet in Homey. Ik heb kwartierprijzen, maar ik krijg de update steeds net na het hele uur. Dus om bijvoorbeeld 11.00 krijgt Homey dan een update van het verbruik en rekent met de prijs van 11.00-11.15, terwijl het verbruik gaat over de periode van 10.00-11.00. Vandaag gaf Homey daardoor een bijna twee keer zo hoge prijs weer voor de laadsessie als wat Tibber toonde. Uiteindelijk betaal ik natuurlijk gewoon het juiste bedrag, maar ik zou het graag ook in Homey zien. Bij eigenlijk al mijn andere apparaten en mijn vorige laadpaal werkte dit prima.

Aangezien het de API is die de data niet geeft, zal dit zelfde probleem waarschijnlijk bij Home Assistant spelen.

In deze grafiek kun je goed zien wat er gebeurt. De meter zou lineair moeten oplopen, maar maakt steeds een sprong op het hele uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxybQywMzCu70gqylWR4RtY9ePk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gU6QoPPeu8xDcEoqNhp6oDTH.png?f=fotoalbum_large

Mocht iemand hier een oplossing voor hebben, dan houd ik me aanbevolen.

• pimmettjuh
  • Laatst online: 21:22
@Merlin T in HA lijkt hij dit vaker te updaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsKNr6LMA5BqAuL2WptQVvfXEFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DX9MGOqq9OzICSv3roLWuX71.png?f=fotoalbum_large

• Merlin T
@pimmettjuh Dat lijkt de energie van een enkele sessie te zijn. Ik zit even in Homey te kijken en die krijg ik inderdaad ook elke minuut binnen. Ik mis alleen een meter voor het totaal die alleen maar verder oploopt zonder dat hij elke sessie reset. Dat is wat ik eigenlijk nodig heb voor energieoverzichten.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als vervolg hierop:
ehtweak in "Zaptec Go 2 ervaringen gezocht"

Vandaag is die Zaptec voor het eerst echt gebruikt.
De nieuwe (2de hands) Skoda Enyaq 80iV heeft 2,5 uur aan de Zaptec gehangen en bijna 25kWh geladen.
Toch rond de 10kW laden. Blijkbaar heeft de loadbalancer ook keurig z'n werk gedaan en bleef de belasting van de 3 fases binnen de geconfigureerde 16A limiet/fase in z'n totaliteit. Geen andere groepen die eruit knalden. d:)b
Terwijl ondertussen er toch echt af en toe een quooker aanging en de wasmachine. 8)

Mooie Plaatjes   

• pimmettjuh
@Merlin T De meterwaarde sensor update hier ook alleen maar per uur inderdaad.
Je zou met de Totaal laadsessie het per sessie kunnen berekenen en dan in een tweede sensor het cumulatief weergeven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7am8R_r7UTXfJFtu-Jt_8wQyis=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryPq2lQ0U1pSdAXtfE9qKdwc.png?f=fotoalbum_large

• Merlin T
@pimmettjuh dank voor het checken. Eens kijken of ik het voor elkaar krijg om een cumulatieve meter te bouwen in de Homey app voor Zaptec. Dat zou inderdaad kunnen op basis van de sessiedata, zolang ik maar voorkom dat hij gereset wordt.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:40

ErikVers

e-Duurzaam

GrasshopperNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:45:
Ik heb dit opgelost met een automation in Home Assistant. Daarmee verwacht ik geen EVCC nodig te gaan hebben.
De automation schakelt terug naar 1 fase als ik aangeef dat ik op zonnestroom wil laden. Home Assistant stuurt dan, op basis van mijn beschikbare overschot, dynamisch de laadstroom aan vanaf minimaal 6A tot 16A.
Indien er interesse is in de automations, laat het weten!
Ik schakel terug naar 1 fase omdat mijn beschikbare overschot nooit meer dan 16A kan zijn op 1 fase.
Zodra ik de auto aansluit krijg ik de melding met een vraag of ik op overschot wil laden, of dat ik op 3 fases direct wil laden.
Misschien een domme vraag maar in de hacs integratie zit geen 1-3 fase switch. Met welke code heb jij die draaiend gekregen?

Ondertussen wel een helper weten te “bouwen” waardoor de ondergrens voor max kan worden ingesteld zodat schuifje van de hacs integratie niet onder de (voor mijn voertuig) ondergrens van 6A meer kan komen per ongeluk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAncdR0QfPRNIsUErS70kRbbz8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBCRg7YKjznzBmRPx4kIzUt4.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft ff omdenken als je van 1 naar 3 fase switched je dan dus wel weer Amperage moet aanpassen. Eigenlijk moet je sturen op max kW via je je automations en dat vertalen naar 1 of 3 fase laden incl bijbehorende amperage. Nog niet ff in 5 minuten te maken (voor mij) …

Ik heb nu op 6 en 7A een 1 fase laadsesie en daarvoven 3 fase. Werkt voor nu maar natuurlijk een lompe stap van 1x7 naar 3x8 🫣🙈

Weet iemand waarom 6A en 7A hij dus niet op 3 fase blijft doorladen en dus zelf kiest om te switchen?

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 11-04-2026 11:29 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• pimmettjuh
@ErikVers je vindt de 3>1 fase overschakel parameter onder de installatie en niet bij de charger zelf.
Schijnbaar vond Zaptech dat je dit alleen per installatie kan instellen.

Onder je HA integratie vind je 2 apparaten als het goed is.
1 is de installatie en de ander is je charger.
In de Zaptec portal vind je de instelling ook bij de installatie > instellingen > energiebeheer.
0 = altijd 3 fase, 32 altijd 1 fase.

Helaas blijkt uit m'n testen wel dat deze parameter niet betrouwbaar wijzigt als je hem aanpast in HA.
Soms gebeurt er niets en andere keren pas na 10 min.
Dat maakt het voor mij helaas niet mogelijk om een solar charging automation te maken met automatische 1<>3 fase switchen.
De threshold zelf gebruiken werkt ook niet wat dan spring hij van 7A 3 fase naar 6A 1 fase en die snelheid is vrij nutteloos. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdwQSSARAsoUpj6OQ1NhhGNzEvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmMgtcDMg150QoU58wLm595Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door pimmettjuh op 11-04-2026 16:04 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

pimmettjuh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:01:
@ErikVers je vindt de 3>1 fase overschakel parameter onder de installatie en niet bij de charger zelf.
Schijnbaar vond Zaptech dat je dit alleen per installatie kan instellen.

Onder je HA integratie vind je 2 apparaten als het goed is.
1 is de installatie en de ander is je charger.
In de Zaptec portal vind je de instelling ook bij de installatie > instellingen > energiebeheer.
0 = altijd 3 fase, 32 altijd 1 fase.

Helaas blijkt uit m'n testen wel dat deze parameter niet betrouwbaar wijzigt als je hem aanpast in HA.
Soms gebeurt er niets en andere keren pas na 10 min.
Dat maakt het voor mij helaas niet mogelijk om een solar charging automation te maken met automatische 1<>3 fase switchen.
De threshold zelf gebruiken werkt ook niet wat dan spring hij van 7A 3 fase naar 6A 1 fase en die snelheid is vrij nutteloos. [Afbeelding]
Ok, ik zie enkel de laadunit en de sense als apparaten in HA. Er is geen 1-3 fase switch te zien (met de slide bij “terugschakelen” krijg ik een foutmelding) en zal dus zelf iets buiten de hacs integratie moeten maken of kijk ik eroverheen?

In portaal had ik het gevonden, had gehoopt ook in HA al beschikbaar te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHYbq8Ws8hMSQGstsUG4QWFIbhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvTqS8E8RL7sXSYS7hZ7i9IT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 11-04-2026 19:38 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• pimmettjuh
@ErikVers die terugschakelen... is hem inderdaad.
Jammer dat het bij jou ook niet werkt als je hem vanuit HA aanpast.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

pimmettjuh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:28:
Ik ga nog wel ff kijken hoe die trigger vanuit online portaal werkt. Die werkt namelijk goed dus misschien is die na te maken.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:56

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

snip: crossposten

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 12-04-2026 13:08 ]

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• onzenuub
snip: inderdaad

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 12-04-2026 13:09 ]

• danny.s
pimmettjuh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:28:
Bij mij hetzelfde gedrag/foutmelding als bij @ErikVers

• nkamp1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-04 19:08
Ik probeer voor mijzelf een overzicht te krijgen en ook meer inzicht te krijgen mbt. een lader voor een elektrische auto. Zoals ook iemand schreef het is lastig de juiste info te vinden en te beoordelen als je nog geen laadpaal hebt en icm. als je ook batterijen mogelijk wil plaatsen.
Via Googlen kom ik hier terecht.
Ik dacht dat het relatief 'eenvoudig' is nl. meterkast ombouwen van 1x40A -naar- 3x25A. Kabel trekken, laadpaal + lader plaatsen en aansluiten ==> draaien maar. Dan ga ik er ook van uit dat ik met 11Kw kan laden. Maar als ik het zo lees..., moeten er nog wat hobbels genomen worden. Ik heb deze thread al 2x door gelezen, als ik het zo lees komt er meer bij kijken.

Huidige situatie:
  • Wij hebben 21 zonnepanelen (6750Wp)
  • Solaredge SE5000 1-fase-HD-Wave omvormer
  • Een HomeWizard P1-meter (tbv. HomeWizard Display)
  • landis & Gyr E350 meter SMR 5.0.
Als voorbereiding:
  • kabel getrokken 4mm2 + 2 UTP kabels.
  • Hoofdschakelaar 63A laten plaatsen door installateur. (installateur gaf aan dat 63A nodig was vanwege wat hier ook iemand heeft genoemd nl. "...Na installatie van de Zaptec Go 2 stond er netjes in de app "Zaptec 2 Go met sense". De laadmodus stond op "Standaard", dus dat leek me prima. Auto aangesloten en dat werkte. Vervolgens de oven aangezet en binnen een halve minuut vloog 1 zekering van de hoofdaansluiting eruit. Ik zag al dat de belasting opliep naar 50A..."
Ik kwam met het Googlen uit bij de Zaptec Go 2 uit. Maar na dit forum begin ik daar nu aan te twijfelen omdat het 'overschot' (=solar charging?) laden (nog) niet geïmplementeerd is. Daarom kijk ik nu ook naar de:
  • Peblar Business 22KW MID Socket met Display (V2G/bidirectioneel ready)
  • Ratio io6 Pro MID vaste kabel
Na het lezen van deze thread heeft de "Peblar Business 22KW MID Socket met Display (V2G/bidirectioneel ready)" mijn voorkeur.

Wat ik belangrijk vindt:
  • MID-meter en is MID-gecertificeerd, (ERE certificaten).
  • Load balancing, wij koken op inductie, electrische oven. We overwegen elektrisch te gaan verwarmen en op termijn een warmtepomp.
  • Nu denken wij dat we toch een batterij gaan plaatsen van 15 a 20 kwh. (Aanbieding van Solaredge is 9,7kwh)
  • V2G/bidirectioneel laden is mooi mee genomen. Maar momenteel hebben we elektrische auto die niet kan terug laden en volgens mij is dit ook nog niet mogelijk (toegestaan) in Nederland.
  • Solar charging (dit is denk hetzelfde als 'overschot' laden of niet?). Dat lijkt mij ook een mooie feature.
  • Momenteel hebben we nog een variabel contract bij Vattenfall, op het moment dat we de laadpaal hebben aangesloten wil ik overstappen naar een dynamisch contract. Auto opladen of batterij opladen als de energie prijs laag is \ terug leveren als de energie prijs hoog is. Zeker ook vanwege dat de laadpaal MID gecertificeerd is
  • 'Enphase' dwz. vanwege de terugleverkosten die energie bedrijven nu in rekening brengen kun je met 'Enphase' ervoor zorgen dat je niet teruglevert. Ik ben hier nog niet helemaal uit hoe dit werkt of moet dat in een Energie management systeem geregeld worden?
Maar na het 2x lezen van deze thread riep dit ook weer een aantal vragen bij mij op:
  1. Kun je stellen dat als een lader MID-meter heeft en geschikt is voor ERE certificaten, dan ook een zgn. 'ECO-modus' heeft? En dus de app kan omgaan met een dynamisch contract en de Day-Ahead prijzen ophalen? (Dit nav van de vraag die hier gesteld is "of de Zaptec Go 2 een eco modus heeft").
  2. Kun je het met de app ook zo regelen dat je in stelt morgen 16:00 uur wil ik de auto op 80% hebben. Dat de app dan uitzoekt, dat lader de uren\tijd gaat laden wanneer de prijs laag is? (zodat de auto geladen is om 16:00 uur)
  3. Dit vind ik ook opmerkelijk: "...Reden voor een Zaptec boven de Peblar voor mij is dat Frank Energie (maar ook apps as Jedlix) de Zaptec ondersteunt en zo je laadpaal kan starten en stoppen bij goedkope tarieven".
    Iemand schreef ook mbt. Peblar: "Ik hoop zo dat de samenwerking met Frank Energie rond is". Dan lijkt het alsof de laadpaal bepaald met wie je energie contract kunt afsluiten? Mijn verwachting is dat je een laadpaal installeert en dan voor 'mij' de meest gunstige energie leverancier kiest, toch?
  4. Een energymanagement systeem, dat klinkt alsof je naast evt. een thuis batterij, laadpaal, meterkast aanpassen ook nog een 'zenuwcentrum' erbij kunt\moet plaatsen?
  5. Bv.: 'Home Automation' (HA). Mijn verwachting is dat je een app krijgt van Zaptec of Peblar of Ratio en daarmee is het klaar. Maar ik lees hier dat mensen Homey en\of EVCC en\of Tibber Grid... Daarnaast nog zelf 'oneerbiedig' gezegd wat in elkaar knutselen met een Raspery PI. Er schreef ook iemand dat die het het deed via de Tesla API! Maar ik hoop toch dat je met één app de boel werkend kunt krijgen en niet een hele brei aan apps nodig hebt die evt. elkaar nog tegen kunnen gaan werken of bij een software update van de paal opeens dingen niet meer werken...
  6. Klopt het dat als ik 11KW 'solar charging' (overschot) wil laden, ik dan ook een 3-fase omvormer voor de zonnepanelen moet hebben? En is het dan vanzelfsprekend dat dat bij solar laden (overschot laden) de SUM(L1+L2+L3), de drie fasen gebruikt worden?
  7. Ik lees dat bij sommigen de lader 'automatisch' terug schakelt naar 1 fase. Waardoor ontstaat dit? Waarom gebeurd dit ueberhaupt?
  8. Ik heb nu offerte voor een 3-fase 5 kw omvormer. Maar nu krijg ik van onze zoon een appje, dat je een 12kw omvormer moet hebben om 11 kw te kunnen laden. Klopt dit? Want ik heb de leverancier wel verteld dat ik een laadpaal wil plaatsen waarbij ik ervan uitga dat hij ook begrijpt dat ik met 11Kw wil laden. Of is een 5Kw 3-fasen omvormer per fase geredeneerd en dus 15Kw omvormer?
  9. Als je geen 3-fase omvormer hebt, kun je enkel via de netstroom 3-fase laden?
  10. Wat is een type-B aardlekschakelaar? Ik las "De Zaptec Go 2 beschikt over interne DC-lekbeveiliging. Hierdoor kan het laadstation worden geïnstalleerd achter een standaard aardlekschakelaar op een krachtgroep of zekering. Een aardlekschakelaar type B is niet nodig"
  11. Ik neem aan dat je de paal zelf kunt plaatsen, ik laat het aansluiten over aan de installateur. De UTP bekabeling doe ik zelf en plaats ik een VLAN. Maar moet je de lader nog ergens aanmelden\acitveren? Waarom? Ik bedoel je sluit een (dynamisch)energie contract af, wat moet je dan nog precies aanmelden\activeren?
  12. De Peblar kan voor de loadbalancer de HomeWizard P1-meter gebruiken. Ik heb ook een HomeWizard Energie Display. Heb je dan de HomeWizard P1 splitter nodig?
  13. Ergens in deze thread schreef iemand "Mijn oude Zappi was een V2.0 (dus niet 2.1). Die had zelf een UTP-kabel waar CT-klemmen aan vast zaten. Daardoor had ik geen aparte Harvi nodig om de stroom van de hoofdaansluiting te meten." Waarom 'CT-klemmen'aan een UTP-kabel? En wat is een Harvi? Ik las ook dat Zappi: "Die had zelf een UTP-kabel waar CT-klemmen aan vast zaten.
    Is dit hetzelfde wat Peblar ook heeft " Peblar CT 3 X 70A Balancing Kit"of de Ratio: "Ratio Sense 3 phase kit - 63A". Meet deze de stroom en is dit een alternatief voor de P1-meter? "Dit product is geschikt voor huishoudens die laden met zonnepanelen en het risico op overbelasting van hun huisnetwerk willen verminderen.". Is dit een alternatief voor een P1 meter? En ook beter?
Momenteel neig ik om voor de Peblar kiezen vanweget dat die:
  1. goed om kan gaan met loadbalancing (in elke modus)
  2. Solar charging (overschot)
  3. V2G/bidirectioneel voorbereid
Verder las ik:
  1. Degelijker gebouwd als ik de reviews zo lees
  2. Local control. Dus niet via de cloud. Als Zaptec storing heeft of stopt heb jij geen paal.
  3. Nederlands bedrijf. Voelt gewoon goed.
Mocht iemand vast stellen dat ik iets mis of een blinde vlek heb laat het dan weten graag.

• Stolpert
Nee, denk dat je voor de Peblar moet gaan.

• Pr088
Zaptec in combinatie met een loadbalancing bijvoorbeeld met de Sense zou ook prima moeten werken. Heeft je installateur de laadpaal wel begrensd op 11kW / 16A 3-fase? Dan heb je ook maar een 20A automaat nodig. 63A slaat nooit af voor je hoofdzekering want die is waarschijnlijk 3x40A.
Dus bel eerst even je installateur en vraag hem zijn werk goed te doen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• nkamp1
  • Laatst online: 23-04 19:08
Pr088 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:26:
Zaptec in combinatie met een loadbalancing bijvoorbeeld met de Sense zou ook prima moeten werken. Heeft je installateur de laadpaal wel begrensd op 11kW / 16A 3-fase? Dan heb je ook maar een 20A automaat nodig. 63A slaat nooit af voor je hoofdzekering want die is waarschijnlijk 3x40A.
Dus bel eerst even je installateur en vraag hem zijn werk goed te doen.
Ik moet nog een paal aanschaffen!

Ik laat de meterkast ombouwen naar 3x25A. Maar zoals iemand ook op dit forum schreef met Zaptec. Hij had de auto aangesloten. Zet de oven aan en binnen een minuut lag de hoofdzekering eruit omdat het opliep naar 50A. Vervolgens heeft hij de Zaptec niet op de standaard modus ingesteld...
De installateur heeft dit niet op dit forum gelezen maar bij het plaatsen van de hoofdschakelaar vrijdag zei hij dat. Ik neem aan dat dit klopt, ook mede omdat iemand hier schrijft dat binnen een minuut de hoofdzekering eruit lag.

Of ik begrijp het niet goed wat je bedoeld?

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 00:03

Spockz

Live and Let Live

nkamp1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:13:

[list=1]
• Kun je stellen dat als een lader MID-meter heeft en geschikt is voor ERE certificaten, dan ook een zgn. 'ECO-modus' heeft? En dus de app kan omgaan met een dynamisch contract en de Day-Ahead prijzen ophalen? (Dit nav van de vraag die hier gesteld is "of de Zaptec Go 2 een eco modus heeft").
• Kun je het met de app ook zo regelen dat je in stelt morgen 16:00 uur wil ik de auto op 80% hebben. Dat de app dan uitzoekt, dat lader de uren\tijd gaat laden wanneer de prijs laag is? (zodat de auto geladen is om 16:00 uur)
Ik zit in precies dezelfde situatie. En volgens mij zit het zo:

Bij Frank en Tibber kun je kiezen om óf de laadpaal te koppelen óf de auto. (Allebei wil wel eens problemen geven.) Als de auto ondersteunt wordt door de energie provider, of andersom de auto (Kia/Hyundai) ondersteunt/kent je energie provider, dan kan je op die manier de auto op goedkope momenten laten laden. Die momenten zullen overdag grotendeels overeenkomen met de piek opbrengst van je zonnepanelen. Het kan zijn dat in de nacht laden nog steeds goedkoper is om dan overdag je stroom gewoon terug te leveren. Je auto zorgt dan met zijn instellingen ervoor om voldoende opgeladen te zijn.

De Peblar lijkt in het algemeen nog niet zoveel aansluitmogelijkheden te hebben via clouddiensten. Dus je bent wel afhankelijk van eigen automatiseren, evcc, of een ondersteunde auto.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Pr088
nkamp1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:34:
[...]

Ik moet nog een paal aanschaffen!

Ik laat de meterkast ombouwen naar 3x25A. Maar zoals iemand ook op dit forum schreef met Zaptec. Hij had de auto aangesloten. Zet de oven aan en binnen een minuut lag de hoofdzekering eruit omdat het opliep naar 50A. Vervolgens heeft hij de Zaptec niet op de standaard modus ingesteld...
De installateur heeft dit niet op dit forum gelezen maar bij het plaatsen van de hoofdschakelaar vrijdag zei hij dat. Ik neem aan dat dit klopt, ook mede omdat iemand hier schrijft dat binnen een minuut de hoofdzekering eruit lag.

Of ik begrijp het niet goed wat je bedoeld?
Je schrijft een beetje een klok en klepel verhaal. Ik zou een lokale installateur in je buurt vragen met verstand van elektra. Die kan voor je prima een laadpaal installeren. In de handleiding van de Zaptec staat ook wat de voorgeschreven aardlekautomaat moet zijn, waarschijnlijk B20. De wallbox/laadpaal kun je vervolgens softwarematig begrenzen naar 11kW, zodat je niet over de 17kW heengaat (3x 25A).
Als je auto met maximaal 11kW kan laden dan gaat dit probleem nooit optreden, met een goed geïnstalleerde loadbalancer (vaak een kwestie van inpluggen in je P1 en koppelen aan de laadpaal) zit je goed.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:44
Ik probeer voor mijzelf een overzicht te krijgen en ook meer inzicht te krijgen mbt. een lader voor een elektrische auto. Zoals ook iemand schreef het is lastig de juiste info te vinden en te beoordelen als je nog geen laadpaal hebt en icm. als je ook batterijen mogelijk wil plaatsen.
Via Googlen kom ik hier terecht.
Ik dacht dat het relatief 'eenvoudig' is nl. meterkast ombouwen van 1x40A -naar- 3x25A. Kabel trekken, laadpaal + lader plaatsen en aansluiten ==> draaien maar. Dan ga ik er ook van uit dat ik met 11Kw kan laden. Maar als ik het zo lees..., moeten er nog wat hobbels genomen worden. Ik heb deze thread al 2x door gelezen, als ik het zo lees komt er meer bij kijken.

Huidige situatie:
  • Wij hebben 21 zonnepanelen (6750Wp)
  • Solaredge SE5000 1-fase-HD-Wave omvormer
  • Een HomeWizard P1-meter (tbv. HomeWizard Display)
  • landis & Gyr E350 meter SMR 5.0.
Als voorbereiding:
  • kabel getrokken 4mm2 + 2 UTP kabels.
  • Hoofdschakelaar 63A laten plaatsen door installateur. (installateur gaf aan dat 63A nodig was vanwege wat hier ook iemand heeft genoemd nl. "...Na installatie van de Zaptec Go 2 stond er netjes in de app "Zaptec 2 Go met sense". De laadmodus stond op "Standaard", dus dat leek me prima. Auto aangesloten en dat werkte. Vervolgens de oven aangezet en binnen een halve minuut vloog 1 zekering van de hoofdaansluiting eruit. Ik zag al dat de belasting opliep naar 50A..."
Ik kwam met het Googlen uit bij de Zaptec Go 2 uit. Maar na dit forum begin ik daar nu aan te twijfelen omdat het 'overschot' (=solar charging?) laden (nog) niet geïmplementeerd is. Daarom kijk ik nu ook naar de:
  • Peblar Business 22KW MID Socket met Display (V2G/bidirectioneel ready)
  • Ratio io6 Pro MID vaste kabel
Na het lezen van deze thread heeft de "Peblar Business 22KW MID Socket met Display (V2G/bidirectioneel ready)" mijn voorkeur.

Wat ik belangrijk vindt:
  • MID-meter en is MID-gecertificeerd, (ERE certificaten).
  • Load balancing, wij koken op inductie, electrische oven. We overwegen elektrisch te gaan verwarmen en op termijn een warmtepomp.
  • Nu denken wij dat we toch een batterij gaan plaatsen van 15 a 20 kwh. (Aanbieding van Solaredge is 9,7kwh)
  • V2G/bidirectioneel laden is mooi mee genomen. Maar momenteel hebben we elektrische auto die niet kan terug laden en volgens mij is dit ook nog niet mogelijk (toegestaan) in Nederland.
  • Solar charging (dit is denk hetzelfde als 'overschot' laden of niet?). Dat lijkt mij ook een mooie feature.
  • Momenteel hebben we nog een variabel contract bij Vattenfall, op het moment dat we de laadpaal hebben aangesloten wil ik overstappen naar een dynamisch contract. Auto opladen of batterij opladen als de energie prijs laag is \ terug leveren als de energie prijs hoog is. Zeker ook vanwege dat de laadpaal MID gecertificeerd is
  • 'Enphase' dwz. vanwege de terugleverkosten die energie bedrijven nu in rekening brengen kun je met 'Enphase' ervoor zorgen dat je niet teruglevert. Ik ben hier nog niet helemaal uit hoe dit werkt of moet dat in een Energie management systeem geregeld worden?
Maar na het 2x lezen van deze thread riep dit ook weer een aantal vragen bij mij op:
  1. Kun je stellen dat als een lader MID-meter heeft en geschikt is voor ERE certificaten, dan ook een zgn. 'ECO-modus' heeft? En dus de app kan omgaan met een dynamisch contract en de Day-Ahead prijzen ophalen? (Dit nav van de vraag die hier gesteld is "of de Zaptec Go 2 een eco modus heeft").
  2. Kun je het met de app ook zo regelen dat je in stelt morgen 16:00 uur wil ik de auto op 80% hebben. Dat de app dan uitzoekt, dat lader de uren\tijd gaat laden wanneer de prijs laag is? (zodat de auto geladen is om 16:00 uur)
  3. Dit vind ik ook opmerkelijk: "...Reden voor een Zaptec boven de Peblar voor mij is dat Frank Energie (maar ook apps as Jedlix) de Zaptec ondersteunt en zo je laadpaal kan starten en stoppen bij goedkope tarieven".
    Iemand schreef ook mbt. Peblar: "Ik hoop zo dat de samenwerking met Frank Energie rond is". Dan lijkt het alsof de laadpaal bepaald met wie je energie contract kunt afsluiten? Mijn verwachting is dat je een laadpaal installeert en dan voor 'mij' de meest gunstige energie leverancier kiest, toch?
  4. Een energymanagement systeem, dat klinkt alsof je naast evt. een thuis batterij, laadpaal, meterkast aanpassen ook nog een 'zenuwcentrum' erbij kunt\moet plaatsen?
  5. Bv.: 'Home Automation' (HA). Mijn verwachting is dat je een app krijgt van Zaptec of Peblar of Ratio en daarmee is het klaar. Maar ik lees hier dat mensen Homey en\of EVCC en\of Tibber Grid... Daarnaast nog zelf 'oneerbiedig' gezegd wat in elkaar knutselen met een Raspery PI. Er schreef ook iemand dat die het het deed via de Tesla API! Maar ik hoop toch dat je met één app de boel werkend kunt krijgen en niet een hele brei aan apps nodig hebt die evt. elkaar nog tegen kunnen gaan werken of bij een software update van de paal opeens dingen niet meer werken...
  6. Klopt het dat als ik 11KW 'solar charging' (overschot) wil laden, ik dan ook een 3-fase omvormer voor de zonnepanelen moet hebben? En is het dan vanzelfsprekend dat dat bij solar laden (overschot laden) de SUM(L1+L2+L3), de drie fasen gebruikt worden?
  7. Ik lees dat bij sommigen de lader 'automatisch' terug schakelt naar 1 fase. Waardoor ontstaat dit? Waarom gebeurd dit ueberhaupt?
  8. Ik heb nu offerte voor een 3-fase 5 kw omvormer. Maar nu krijg ik van onze zoon een appje, dat je een 12kw omvormer moet hebben om 11 kw te kunnen laden. Klopt dit? Want ik heb de leverancier wel verteld dat ik een laadpaal wil plaatsen waarbij ik ervan uitga dat hij ook begrijpt dat ik met 11Kw wil laden. Of is een 5Kw 3-fasen omvormer per fase geredeneerd en dus 15Kw omvormer?
  9. Als je geen 3-fase omvormer hebt, kun je enkel via de netstroom 3-fase laden?
  10. Wat is een type-B aardlekschakelaar? Ik las "De Zaptec Go 2 beschikt over interne DC-lekbeveiliging. Hierdoor kan het laadstation worden geïnstalleerd achter een standaard aardlekschakelaar op een krachtgroep of zekering. Een aardlekschakelaar type B is niet nodig"
  11. Ik neem aan dat je de paal zelf kunt plaatsen, ik laat het aansluiten over aan de installateur. De UTP bekabeling doe ik zelf en plaats ik een VLAN. Maar moet je de lader nog ergens aanmelden\acitveren? Waarom? Ik bedoel je sluit een (dynamisch)energie contract af, wat moet je dan nog precies aanmelden\activeren?
  12. De Peblar kan voor de loadbalancer de HomeWizard P1-meter gebruiken. Ik heb ook een HomeWizard Energie Display. Heb je dan de HomeWizard P1 splitter nodig?
  13. Ergens in deze thread schreef iemand "Mijn oude Zappi was een V2.0 (dus niet 2.1). Die had zelf een UTP-kabel waar CT-klemmen aan vast zaten. Daardoor had ik geen aparte Harvi nodig om de stroom van de hoofdaansluiting te meten." Waarom 'CT-klemmen'aan een UTP-kabel? En wat is een Harvi? Ik las ook dat Zappi: "Die had zelf een UTP-kabel waar CT-klemmen aan vast zaten.
    Is dit hetzelfde wat Peblar ook heeft " Peblar CT 3 X 70A Balancing Kit"of de Ratio: "Ratio Sense 3 phase kit - 63A". Meet deze de stroom en is dit een alternatief voor de P1-meter? "Dit product is geschikt voor huishoudens die laden met zonnepanelen en het risico op overbelasting van hun huisnetwerk willen verminderen.". Is dit een alternatief voor een P1 meter? En ook beter?
Momenteel neig ik om voor de Peblar kiezen vanweget dat die:
  1. goed om kan gaan met loadbalancing (in elke modus)
  2. Solar charging (overschot)
  3. V2G/bidirectioneel voorbereid
Verder las ik:
  1. Degelijker gebouwd als ik de reviews zo lees
  2. Local control. Dus niet via de cloud. Als Zaptec storing heeft of stopt heb jij geen paal.
  3. Nederlands bedrijf. Voelt gewoon goed.
Mocht iemand vast stellen dat ik iets mis of een blinde vlek heb laat het dan weten graag.
Met 21 zonnepanelen ga je waarschijnlijk het overgrote deel van het jaar op PV overschot willen laden.(v.a. 2027 na einde salderen)
Overschot laden doe je het beste op 1 fase; het heen en weer schakelen tussen 1 en 3 fasen wil je nl zoveel mogelijk voorkomen en op 3 fasen kun je pas gaan laden als je minimaal 4,1 kW overschot hebt terwijl je op 1 fase al met 1,4 kW kunt laden.
De vraag blijft dan over of je eigenlijk wel naar een 3 fasen installatie wilt; wat is de use case daarvoor dan.

De Zaptec kan niet op overschot laden, al beloven ze dat dat in de toekomst mogelijk wordt.
En loadbalancen kan de Zaptec ook niet, behalve in de automatische laadmodus.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ehtweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:12:
Als vervolg hierop:
ehtweak in "Zaptec Go 2 ervaringen gezocht"

Vandaag is die Zaptec voor het eerst echt gebruikt.
De nieuwe (2de hands) Skoda Enyaq 80iV heeft 2,5 uur aan de Zaptec gehangen en bijna 25kWh geladen.
Toch rond de 10kW laden. Blijkbaar heeft de loadbalancer ook keurig z'n werk gedaan en bleef de belasting van de 3 fases binnen de geconfigureerde 16A limiet/fase in z'n totaliteit. Geen andere groepen die eruit knalden. d:)b
Terwijl ondertussen er toch echt af en toe een quooker aanging en de wasmachine. 8)
Heb je 3x25 of 3x35 als hoofdaansluiting :)?

De ervaringen die werden gezocht met laden op "zonnige" momenten, ik heb mijn Zaptec 2 Go succesvol kunnen koppelen aan Frank-Energie, daardoor kan ik een minimaal laadniveau instellen en daarboven gaat die alleen laden wanneer de stroom goedkoop is (wellicht ook onbalanshandel?). Dat werkt soms wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 13-04-2026 09:54 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:50:
[...]

? Dan kan 'ie dat toch wel?
Die P1 sensor werkt toch gewoon?

Mooie Plaatjes   

• niekvdb
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-04 10:11
pimmettjuh schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:05:
Fijn dat de HACS integratie nog werkt.
Schijnbaar heeft de lead developer van de integratie geen beheer meer over de github :s
https://github.com/custom-components/zaptec/issues/361
Volgende week kan ik het load balancing script wel bijwerken voor de Zaptec en hier delen.

Wel karig trouwens dat de load balancing alleen in 1 modus werkt.
Die zou altijd actief moeten zijn.
Ik wacht de mei update met solar charging nog even af.
Als het daarna niet werk zet ik wel een relaas op de mail naar ze.
Daarna ben ik ook erg benieuwd naar de beloofde V2G functionaliteit. 👀
Je gaf aan dat je het load balancing script voor de Zaptec eventueel wilde bijwerken en delen. Ik ben hier erg in geïnteresseerd en zou het heel tof vinden als je dit script (nu het inmiddels 'volgende week' is geweest) zou willen plaatsen. Het zou mij enorm helpen om de boel hier ook goed draaiende te krijgen.

• pimmettjuh
@nkamp1
Persoonlijk lijkt de Peblar Business me de betere laadpaal en dat komt dan vooral door de werking van de load balancing/solar charging en integratie met Home Assistant, Homey of vergelijkbare platformen.
Als je al een HW P1 hebt, scheelt dat weer de aanschaf van de Zaptec P1 (Sense) die je idd met een P1 splitter kunt aansluiten.

De voordelen van de Zaptec:
- Fijn scherm waarop de status is te zien
- Lekker klein (waarom sommige palen zo groot zijn is me een raadsel)
- Heeft wel een app, als je dat wat boeit (Peblar heeft geen app, maar alleen een webportal)

De nadelen:
- Load balancing werkt, maar zet de current niet snel genoeg weer terug
- Solar charging komt pas in mei (we moeten dus nog zien hoe goed die werkt)
- De app/portal werken met een installatie > circuit > laadpaal. Is onnodig omslachtig gemaakt, dus je moet soms even zoeken naar waar iets staat

Zelf heb ik load balancing/solar charging nu goed werkend, maar daarvoor moest ik best wat in HA knutselen.
De laadpaal current reageert snel, dus je kan vrij accuraat meebewegen met je solar overschot of als je meer stroom verbruikt dan je aansluiting.
Het 1<>3 fase omschakelen werkt nog niet lekker, dus daarin moet je qua solar charging een keuze maken tussen de twee.
Zelf doe ik alleen solar charging op 3 fase (vanaf 6A) omdat ik 15kWp aan zonnepanelen heb liggen en de eerste 2500W ook nog naar een thuisbatterij gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door pimmettjuh op 13-04-2026 11:50 ]

• ASW1
ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:50:

ehtweak schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:57:
[...]

? Dan kan 'ie dat toch wel?
Die P1 sensor werkt toch gewoon?
Ik weet niet hoe ik het duidelijker op kan schrijven.
Wil je dat ik het andersom formuleer?
Hier komt ie:
En loadbalancen kan de Zaptec wel, behalve in alle laadmodi die niet de automatische laadmodus zijn.
Ik vermoed dat loadbalancing met de sense ook niet werkt in combinatie met OCPP wanneer je je lader aan laat sturen door een back-end. Is er iemand die dit kan ontkennen/bevestigen?

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 13-04-2026 11:49 ]

• pimmettjuh
@ASW1 load balancing werkt prima met een actieve OCPP verbinding (heb zelf een e-flux back office).
Je kan alleen geen laden meer plannen of de eco modus gebruiken.
Het werkt alleen in de automatische modus (zoals hiervoor als is benoemd).

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 16:06

JB

Cédric roelt!

Er vanuitgaande dat er meer mensen hier van een Go > Go2 upgraden; hoe krijg je die Go fatsoenlijk uit het Zaptec systeem? Ik heb nog steeds een "oei" melding op nieuw adres, terwijl deze netjes verwijderd is uit bestaande installer/account. Ticket ingelegd bij Zaptec inmiddels maar nog geen respons :(

Mijn boefje is liev!

• Bse59
  • Laatst online: 00:27

Knip

[ Voor 50% gewijzigd door Notna op 14-04-2026 08:21 . Reden: Reclame is niet de bedoeling ]

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-04 14:40
"Je verbindt je voor twee jaar aan het energiecontract van Balans Stroom en geeft toestemming voor netbalanceringsdiensten via Balans Energie bv. Opzeggen kan op ieder moment. Bij voortijdige opzegging wordt een evenredig deel van de verleende korting teruggevorderd."

Dit is wel echt een zieke no go.

[ Voor 54% gewijzigd door Notna op 14-04-2026 08:21 . Reden: Quote knip ]

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 20:29
Ik heb sinds een week een Zaptec Go2 en gebruik deze in combinatie met EVCC.
Toch ervaar ik problemen welke ik eerder in combinatie met EVCC en een Go-e Gemini lader niet had.

Het probleem is dat na ontkoppelen of een herstart van EVCC (via HA addon) het laden niet start. De stand (pv min+_pv, snel) maakt daar niet uit en ook het schema niet. Want, op de een of andere manier staat de beschikbare stroom in de Zaptec lader en app op GEEN LADEN. (Zaptec app > installaties > laadmodus > standaard laden configureren > beschikbare stroom) Zodra ik die op bijv. 15A zet doet EVCC het perfect.

Iedere keer weer verandert die setting naar GEEN LADEN.

Hebben andere mensen die probleem (gehad) en is er iets wat ik hier aan kan doen?

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
Ik zie dat. er nieuwe firmware is
Versie 3.3.0.0
Toevoeging van IT3 fase laadmogelijkheden

Andere kleine fixes

Iemand al ervaring hiermee?

• danny.s
pc1t schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:01:
Versie 3.3.0.0

Andere kleine fixes

Waar zie je die update?

Ah, verrek, zie dat ik die al heb. Volgens mij al sinds de installatie (juni/juli vorig jaar), heb zelf nooit een firmware update melding gehad.

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
https://help.zaptec.com/h...tec-go-2-firmware-updates
Maar geen idee wat ze bedoelen met Toevoeging van IT3 fase laadmogelijkheden.

• ASW1
pc1t schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:16:
https://help.zaptec.com/h...tec-go-2-firmware-updates
Maar geen idee wat ze bedoelen met Toevoeging van IT3 fase laadmogelijkheden.
Volgens mij is dat 3 fasen maar zonder nul.

• pimmettjuh
@pc1t 3 fase IT is een type aarding die in NL eigenlijk nooit wordt gebruikt bij huishoudens.

In NL zie je veel TT (aardepen) , maar bij moderne huizen vooral TN (vanuit de netbeheerder aarde).

https://onccy.com/tn-tt-a...differences-applications/

• onzenuub
Bij Zaptec geinformeerd hoe het er voor staat m.b.t. zonneladen en V2G. Onderstaand antwoord gekregen, wat betreft zonneladen was dat al bekend.

We hebben goed nieuws!

Graag informeren wij jou over de integratie van zonnestroom als onderdeel van een breder energiemanagementsysteem binnen Zaptec. De ontwikkeling van deze functionaliteit nadert de laatste fase en op basis van de huidige status verwachten we dat deze eind mei ‘26 beschikbaar is.

Wat is er nieuw?

Met deze functionaliteit kan je als gebruiker automatisch zoveel mogelijk laden op zelf opgewekte zonne‑energie (i.c.m. Zaptec Sense). In onze app kan je kiezen tussen volledig zonnestroom laden of een combinatie van zonne- en netstroom.

V2g

De Zaptec Go 2 is qua hardware voorbereid op bi-directioneel laden (V2G) via de ISO 15118-standaard. De huidige status is als volgt:

De ISO 15118-standaard voor bi-directioneel laden is nog niet definitief afgerond.

Zowel de benodigde software aan onze kant als de implementatie bij autofabrikanten is nog in ontwikkeling.

Er zijn nog geen definitieve installatiestandaarden en praktijkrichtlijnen voor V2G vastgesteld.

Autofabrikanten zijn in de praktijk nog terughoudend met bidirectioneel laden, onder andere vanwege zorgen rond batterijgarantie en levensduur.

In Nederland is er nog geen specifieke wet- en regelgeving die grootschalig bi-directioneel laden volledig ondersteunt en kadert.

Wij verwachten dat er in de loop van 2026 meer duidelijkheid en voortgang komt rondom het afronden van de standaard en de eerste praktijktoepassingen. Zolang bovenstaande punten niet definitief zijn uitgewerkt, kunnen we helaas nog geen concrete datum geven wanneer bi-directioneel laden in de praktijk beschikbaar zal zijn.

• onzenuub
pc1t schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:01:
Versie 3.3.0.0

Andere kleine fixes

Vorige week nieuwe firmware er op gezet, niets bijzonders kunnen bespeuren na de installatie.

• pimmettjuh
ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:38:
[...]

Ehm de link die je post is totale AI bagger.
Het is slecht vertaald dat zeker, maar verder klopt het gewoon.
Er zijn vast betere bronnen te vinden over TN, TT en IT aardingen. Zoekt en gij zult vinden : )

• ASW1
pimmettjuh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:15:
[...]
Er zijn vast betere bronnen te vinden over TN, TT en IT aardingen. Zoekt en gij zult vinden : )
Doe dat dan of haal die link weg alsjeblieft. Het is geen onschuldige link maar staat vol met kolder. Hoe meer mensen erop gaan klikken hoe hoger in de search results en dat is precies de bedoeling van dit soort AI bagger.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 17-04-2026 08:58 ]

• pimmettjuh
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:56:
[...]

Doe dat dan of haal die link weg alsjeblieft. Het is geen onschuldige link maar staat vol met kolder. Hoe meer mensen erop gaan klikken hoe hoger in de search results en dat is precies de bedoeling van dit soort AI bagger.
Inhoudelijk klopt de link gewoon en geeft het een mooi overzicht vind ik.
Je zag in de automatische vertaling inderdaad wat gekke woorden voorbij komen, dus ik heb nu verwezen naar de Engelse variant.

• Zonzeestrand-20
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-04 16:05
Goedenavond,

Iemand hier ervaring met Zaptec Go 2 en een auto die maar 1 fase kan laden (Nissan Leaf 62e+, 2019)?
Elektricien had dit geïnstalleerd en de instellingen in de laadpaal op Standaard laden gezet, volgens hem moest dit bij een auto die 1 fase kan laden.
Zoals anderen hier ook al hadden, was mijn hoofdzekering ook overbelast en moest Liander komen toen ik een ander apparaat aan had gezet.
Ik weet dat je 1 fase laden kan aanzetten in de laadpaal app. Ben eigenlijk benieuwd of iemand er al achter is of je kan kiezen op welke fase je ga laden bij een 3 fase aansluiting. Zou mooi zijn om de laadpaal bijv. vast op fase 2 te zetten en de andere apparaten te verdelen over fase 1 en 3.

• ASW1
Zonzeestrand-20 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:14:
Goedenavond,

Iemand hier ervaring met Zaptec Go 2 en een auto die maar 1 fase kan laden (Nissan Leaf 62e+, 2019)?
Elektricien had dit geïnstalleerd en de instellingen in de laadpaal op Standaard laden gezet, volgens hem moest dit bij een auto die 1 fase kan laden.
Zoals anderen hier ook al hadden, was mijn hoofdzekering ook overbelast en moest Liander komen toen ik een ander apparaat aan had gezet.
Ik weet dat je 1 fase laden kan aanzetten in de laadpaal app. Ben eigenlijk benieuwd of iemand er al achter is of je kan kiezen op welke fase je ga laden bij een 3 fase aansluiting. Zou mooi zijn om de laadpaal bijv. vast op fase 2 te zetten en de andere apparaten te verdelen over fase 1 en 3.
In jouw geval zou ik zeker de sense erbij installeren voor loadbalancing. Nadeel is wel dat die alleen werkt als je de laadmodus op automatisch zet.

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 09:19
Ik hoop dat dit vooral een documentatie issue is.

In de documentatie van de eco mode wordt juist gewaarschuwd dat sense en eco elkaar tegen kunnen werken, als er andere verbruikers zijn op de goedkope momenten, wat volgens mij impliceert dat sense dan wel actief is.

Hoop dat ze dat met de aank9mend update wat verduidelijken.

• Zonzeestrand-20
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:57:
[...]

In jouw geval zou ik zeker de sense erbij installeren voor loadbalancing. Nadeel is wel dat die alleen werkt als je de laadmodus op automatisch zet.
Ik heb inderdaad de sense voor loadbalancing erbij. Snap daarom ook niet dat de elektricien zei dat die op Standaard moest. Hij staat nu wel op automatisch.
Als ik op het webportaal inlog bij Zaptec, zie ik dat hij als eerste fase 1 pakt.
Ben benieuwd of het mogelijk is om hem op een fase vast te zetten. Twijfel namelijk of loadbalancing lekker werkt met een 1 fase auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9YVlDHvuz-WMZxWxK_TS1Phzh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP1PKOLtvXiZH69ofYwn6D5C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Zonzeestrand-20 op 18-04-2026 12:17 ]

• ASW1
Zonzeestrand-20 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:16:
Twijfel namelijk of loadbalancing lekker werkt met een 1 fase auto
Dat zou gewoon moeten werken. Wat doet de standaard modus eigenlijk in vergelijking met de automatische modus?

• bj72
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 20:29
Ik heb sinds 3 dagen een GO 2. Hij heeft firmware 3.1.0.3. Nu zie ik op de site van zaptec dat er nieuwere versies zijn, maar ik kan in mijn app niet ‘update firmware’ aanklikken. Hoe krijg ik de nieuwste versie er op? Iemand een idee?

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:04
Ik heb mezelf per ongeluk als eigenaar van de laadpaal verwijderd uit de portal. Nu alleen service als rol.
De paal staat dus niet meer in de app. Opnieuw aanmelden wil niet. Iemand nog een gouden tip?

12 x 330WP | Oost/west

• onzenuub
Elahkneh schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:37:
Ik heb mezelf per ongeluk als eigenaar van de laadpaal verwijderd uit de portal. Nu alleen service als rol.
De paal staat dus niet meer in de app. Opnieuw aanmelden wil niet. Iemand nog een gouden tip?
Naar geavanceerde instellingen in de app en dan het laadstation bijwerken aanklikken.

• Elahkneh
Daar kom ik dus niet meer bij, in de app is geen paal meer te zien.
Opnieuw configureren wil ook niet omdat de installatie al bestaat. Ik zie hem ook wel in het portal.

12 x 330WP | Oost/west

• onzenuub
Elahkneh schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:11:
Daar kom ik dus niet meer bij, in de app is geen paal meer te zien.
Opnieuw configureren wil ook niet omdat de installatie al bestaat. Ik zie hem ook wel in het portal.
En met de drie puntjes rechts boven in de app aanklikken en producten configureren? Als het goed is wordt dan de laadpaal en de Zaptec P1 meter gevonden. Als je dan de paal aanklikt?

• Elahkneh
Dan krijg ik wederom de melding dat de installatie al bestaat… ben nu blijkbaar afhankelijk van de zaptec helpdesk..

12 x 330WP | Oost/west

• onzenuub
Elahkneh schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:32:
Dan krijg ik wederom de melding dat de installatie al bestaat… ben nu blijkbaar afhankelijk van de zaptec helpdesk..
Of de installateur ff bellen

• Elahkneh
Ik heb hem zelf geplaatst. :+

12 x 330WP | Oost/west

• onzenuub

• Elahkneh
Niks bijzonders. En ik ben NEN3140 vp, ik schiet wel even een ticket in bij zaptec.

12 x 330WP | Oost/west

• Zonzeestrand-20
ASW1 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:16:
[...]

Dat zou gewoon moeten werken. Wat doet de standaard modus eigenlijk in vergelijking met de automatische modus?
Bij de standaard modus kies je een laadsnelheid en daar laadt die altijd op, kijkt dus niet naar loadbalancing. Alleen de automatische modus werkt met loadbalancing. Volgens mij zou loadbalancing ervoor moeten zorgen dat als het druk is op een bepaalde fase, hij meer trekt van uit een andere fase. Bij mij werkt dat dus niet omdat mijn auto maar 1 fase laadt. Loadbalancing zorgt er wel voor dat hij dan langzamer gaat laden maar schakelt langzaam, duurt echt wel even voordat die langzamer gaat laden dus werkt niet optimaal helaas. Ook duurt het lang voordat die weer sneller gaat laden als het wel mogelijk is in capaciteit op de fase.

Denk dat voor mij de beste optie zal zijn om al mijn andere apparaten op fase 2 en fase 3 te verdelen. Had gehoopt dat loadbalancing beter zou werken voor 1 fase auto's maar eigenlijk is er weinig verschil. Hij schakelt niet over naar andere fasen.

• pimmettjuh
@Zonzeestrand-20 bij het koppelen van de laadpaal aan de app kan je de faserotatie instellen en er voor kiezen om fase 1 van de paal via fase 2 of 3 te laten lopen.
Je zult dus de laadpaal moeten resetten en verwijderen uit de app, maar dan kan je dit wel instellen.

In de Zaptec portal kan je de laadpaal op volledig 1 fase zetten.
Dat doe je bij installatie > instellingen > energiebeheer > zet terugschakelen van 3 naar 1 fase naar 32.

• MrtnStnwk
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 29-04 17:20
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van de Zaptec Go 2 in combinatie met Slim laden van Frank Energie?

Wij hebben onze Tiguan ehybrid vorige week opgehaald en nu twee keer geladen. Ik heb daarbij slim laden ingesteld op de auto. De eerste keer verliep het laden probleemloos. De tweede keer (over het weekend heen) is de auto echter maar voor een klein deel geladen en dus vanmorgen niet geheel opgeladen zoals ik wel had ingesteld in de app van Frank.

De enige remedie was kabel eruit en erin zonder Slim laden.

Ps. Bij het beetje dat afgelopen geladen is heb ik gisteren wel gezien dat dynamic load balancing (modus 'automatisch' icm Frank Slim laden) wel goed werkt. Met de kookplaat erbij werd de totale laadstroom op L1 netjes beperkt tot 25A. De vraag is natuurlijk wel of de deadlock hierboven beschreven daar iets mee te maken heeft of niet ;-).

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 17:03
Ik ben al een tijdje aan het worstelen met slim laden van Frank Energie I.c.m. Zaptec go2 en een Kia ev3. Als ik de Kia configureer in de frank app, dan begint hij steeds te laden, ook als de prijs hoog is. Frank stopt het laden ieder kwartier, maar de auto begint toch weer te laden. Als ik de Zaptec configureer ipv de auto, werkt het wel beter, maar soms stopt hij met laden bij goedkope stroom als de onbalans te hoog is.
In de frank app kun je zien waarom er wel/niet wordt geladen door op de grafiek te klikken.

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

• Mobzy
  • Laatst online: 29-04 17:03
pimmettjuh schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:44:
@Zonzeestrand-20 bij het koppelen van de laadpaal aan de app kan je de faserotatie instellen en er voor kiezen om fase 1 van de paal via fase 2 of 3 te laten lopen.
Je zult dus de laadpaal moeten resetten en verwijderen uit de app, maar dan kan je dit wel instellen.

In de Zaptec portal kan je de laadpaal op volledig 1 fase zetten.
Dat doe je bij installatie > instellingen > energiebeheer > zet terugschakelen van 3 naar 1 fase naar 32.
De fase volgorde (1, 2, 3) komt vanuit de P1 op de Zaptec sense. Als je dan in de Zaptec Go de fase volgorde veranderd door te zeggen dat het 2 3 1 is klopt je load balancing niet meer.

Voor zover ik het begrijp is de enige optie om met load balancing (vanuit P1 poort) te werken dat L1 L2 L3 correct vanuit slimme meter aan de meterkast komen. En als je verbruikers in de meterkast te veranderen, waarbij je dus de laadpaal op L1 zet, en de huis verbruikers op L2 en L3. Dit is relatief eenvoudig zelf te doen zolang je de hoofdschakelaar uitschakeld en dan bestaande kabels herverdeeld.

• MBPLayer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 12:21
Iemand ervaring in de Zaptec Go 2 (zwart) met de melding: 'Klep van oplader verwijderd'? Ik heb de kap inmiddels vier keer opnieuw geplaatst, de stroom in de meterkast een half uur onderbroken, etc. Heel vreemd, want bij de Zaptec Go had ik geen enkel probleem hiermee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq8asz1cHpK-6uWVsA2RJkp0aoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVtKVLQGTaTnEgm01cYsXvDG.jpg?f=fotoalbum_large

• bolkmans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-04 00:47
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:56:
[...]

Hier een betere uitleg met een schematische weergave van Zaptec zelf (installatiedocument).
https://help.zaptec.com/h...-zaptec-go-en-zaptec-go-2
Op ongeveer de tweede pagina zie je de plaat verschijnen.

• MrtnStnwk
Mobzy schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:38:
[...]

De fase volgorde (1, 2, 3) komt vanuit de P1 op de Zaptec sense. Als je dan in de Zaptec Go de fase volgorde veranderd door te zeggen dat het 2 3 1 is klopt je load balancing niet meer.

Voor zover ik het begrijp is de enige optie om met load balancing (vanuit P1 poort) te werken dat L1 L2 L3 correct vanuit slimme meter aan de meterkast komen. En als je verbruikers in de meterkast te veranderen, waarbij je dus de laadpaal op L1 zet, en de huis verbruikers op L2 en L3. Dit is relatief eenvoudig zelf te doen zolang je de hoofdschakelaar uitschakeld en dan bestaande kabels herverdeeld.
Je kunt de fasevolgorde fysiek op de laadpaal veranderen en vervolgens dit ook in de installateur-settings van de laadpaal meegeven. Dan klopt de administratie van de laadpaal ten opzichte van de P1 sense toch weer.

• MrtnStnwk
kieknwatwort schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:50:
Ik ben al een tijdje aan het worstelen met slim laden van Frank Energie I.c.m. Zaptec go2 en een Kia ev3. Als ik de Kia configureer in de frank app, dan begint hij steeds te laden, ook als de prijs hoog is. Frank stopt het laden ieder kwartier, maar de auto begint toch weer te laden. Als ik de Zaptec configureer ipv de auto, werkt het wel beter, maar soms stopt hij met laden bij goedkope stroom als de onbalans te hoog is.
In de frank app kun je zien waarom er wel/niet wordt geladen door op de grafiek te klikken.
Bij mij is in de Frank app uberhaupt niet zichtbaar of er wel of niet geladen wordt. Ook bij de auto is meestal te zien dat deze lang geleden voor het laatst zichtbaar was. Ik vind het systeem heel ondoorzichtig.

Gebruik je ook de Zaptec Sense P1 meter?

[ Voor 10% gewijzigd door MrtnStnwk op 21-04-2026 19:11 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:34
harrr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
Ik heb het met de API nu zelf gebouwd i.c.m. de HomeWizard P1 API. Overschot laad ik uit en vervolgens kies ik voor 1 fase (begin je onder de 8A) en ga ik in stapjes van 1A omhoog tot 16A. Wil ik naar 3 fasen, dan doe ik een herstart en ga ik naar 8A. De paal gaat dan default naar 8A op 3 fasen. Terug naar 1 fase kan door weer te schakelen naar onder de 8A.

Offtopic: uiteindelijk heb ik het zelfs zo gemaakt dat ik mijn Marstek accu's eerst laad opladen en de Zaptec pas de auto laad laden als de accu's vol zijn. Zo lang de accu's boven de 80% zijn laad ik het systeem tevens niet switchen naar 1 fase omdat de accu's kleine dipjes kunnen opvangen. Maar ik heb dan ook 8-13KW zonopbrengst in pieken.

Het kan dus wel, maar je zult het zelf moeten bouwen. Of laten doen door AI, zoals ik heb gedaan.
Is dat dan via het energy+ abonnement? Blijft de boel doordraaien bij een evt storing van het eigen internet dan wel de servers van homewizard?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• MrtnStnwk
MrtnStnwk schreef op maandag 20 april 2026 @ 06:56:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van de Zaptec Go 2 in combinatie met Slim laden van Frank Energie?

Wij hebben onze Tiguan ehybrid vorige week opgehaald en nu twee keer geladen. Ik heb daarbij slim laden ingesteld op de auto. De eerste keer verliep het laden probleemloos. De tweede keer (over het weekend heen) is de auto echter maar voor een klein deel geladen en dus vanmorgen niet geheel opgeladen zoals ik wel had ingesteld in de app van Frank.

De enige remedie was kabel eruit en erin zonder Slim laden.

Ps. Bij het beetje dat afgelopen geladen is heb ik gisteren wel gezien dat dynamic load balancing (modus 'automatisch' icm Frank Slim laden) wel goed werkt. Met de kookplaat erbij werd de totale laadstroom op L1 netjes beperkt tot 25A. De vraag is natuurlijk wel of de deadlock hierboven beschreven daar iets mee te maken heeft of niet ;-).
Update na een paar dagen puzzelen:
  • Met de app van Frank Energie lukt het mij niet om het laden van de Tiguan betrouwbaar te laten verlopen.
  • Zoals door anderen in dit topic gemeld, werkt de Zaptec Sense P1 meter (dynamic load balancing) momenteel alleen in de "Automatische modus".
  • Daarnaast werkt de Eco-functie (waarbij de Zaptec Go 2 automatisch het goedkoopste elektriciteitstarief selecteert) alleen in de "Standaard modus".
  • Kortom: de Eco-functie en dynamic load balancing van de Zaptec Go 2 kunnen op dit moment niet tegelijkertijd worden gebruikt.
  • Als workaround heb ik de inkomende fases van mijn laadpaal aangepast naar L3/L1/L2. In mijn woning is L3 de fase met de kleinste kans op overbelasting. In de installateursmodus kun je vervolgens ook de faserotatie in de lader aanpassen, zodat de Zaptec Go 2 correct met de Sense wordt gekoppeld.
  • Voor nu gebruik ik de Standaard modus in combinatie met de Eco-functie. Dit werkt goed, maar dus zonder dynamic load balancing. De Eco-functie functioneert op deze manier wel naar behoren.
Ik hoop dat dit alles met de update in mei wordt verholpen, want het is wel heel teleurstellend dat je Eco-modus en dynamic load balancing op dit moment niet tegelijkertijd kunt gebruiken.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59
sdk1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:39:
[...]

Is dat dan via het energy+ abonnement? Blijft de boel doordraaien bij een evt storing van het eigen internet dan wel de servers van homewizard?
Ja. Er was regelmatig een HW-storing de afgelopen maand en de P1 API had daar totaal geen problemen mee. De app werkte niet meer, maar de P1 meter bleef lokaal gewoon zijn waardes doorgeven.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• sdk1985
  • Laatst online: 00:34
harrr schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:12:
[...]

Ja. Er was regelmatig een HW-storing de afgelopen maand en de P1 API had daar totaal geen problemen mee. De app werkte niet meer, maar de P1 meter bleef lokaal gewoon zijn waardes doorgeven.
Oke dat is mooi! Maar aan wie gaat dan aan de slag met die P1 waardes? Waar zit zeg maar de controller met de logica die je hebt geprogrammeerd? Ik dacht op basis van je bericht dat dit zou zijn gedaan met die HW cloud icm een + abonnement maar dat lijkt mij dat die niet over de lokale api gaat. Heb je nog zo'n Home Assistant draaien op een RiPi oid waar dan die P1 meter via de lokale API aan is gekoppeld? Want anders begrijp ik niet zo goed waar offline de logica wordt nageleefd.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2026 17:58 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59
sdk1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:56:
[...]

Oke dat is mooi! Maar aan wie gaat dan aan de slag met die P1 waardes? Waar zit zeg maar de controller met de logica die je hebt geprogrammeerd? Ik dacht op basis van je bericht dat dit zou zijn gedaan met die HW cloud icm een + abonnement maar dat lijkt mij dat die niet over de lokale api gaat. Heb je nog zo'n Home Assistant draaien op een RiPi oid waar dan die P1 meter via de lokale API aan is gekoppeld? Want anders begrijp ik niet zo goed waar offline de logica wordt nageleefd.
Klopt het draait gewoon op een Pi in de meterkast. Maar niet met HomeAssistant, maar gewoon een eigen script die de rest API van Zaptec, HomeWizard en Marstek uitleest en aanstuurt.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• TonvdM67xx
  • Laatst online: 24-04 16:02
harrr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
Ik heb het met de API nu zelf gebouwd i.c.m. de HomeWizard P1 API. Overschot laad ik uit en vervolgens kies ik voor 1 fase (begin je onder de 8A) en ga ik in stapjes van 1A omhoog tot 16A. Wil ik naar 3 fasen, dan doe ik een herstart en ga ik naar 8A. De paal gaat dan default naar 8A op 3 fasen. Terug naar 1 fase kan door weer te schakelen naar onder de 8A.
Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt gebouwd. Ik heb ook Homewizard en de Zaptec Go 2. Vooralsnog is de Go2 nog maar op 1 fase aangesloten (3-fase moet nog gedaan worden door de netbeheerder), maar ik vind dat hij teveel stroom van het net laadt. De laadduur mag dan best wat langer worden. De Zaptec staat nu door de installateur ingesteld op 32A.

EDIT > Sorry, ik heb reactie op de post voor deze over het hoofd gezien. Ik hoopte dat het eenvoudiger was, maar ik haak af. Overigens zijn tips welkom om de Zaptec zo optimaal mogelijk zonnestroom te laten gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door TonvdM67xx op 24-04-2026 16:00 . Reden: Aanvulling op de tekst ]

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-04 20:50
Ik zie in de Zaptec app dat de boekhouding niet helemaal klopt zodra je een laadsessie pauzeert en de volgende dag weer verdergaat.
Is er iemand op de hoogte waar de 'known bugs' gepresenteerd worden en hoe je dit kan aanmelden aan Zaptect?

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• onzenuub
BeeEnergy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:06:
Ik zie in de Zaptec app dat de boekhouding niet helemaal klopt zodra je een laadsessie pauzeert en de volgende dag weer verdergaat.
Is er iemand op de hoogte waar de 'known bugs' gepresenteerd worden en hoe je dit kan aanmelden aan Zaptect?
In de app naar account - helpcenter

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
Hoe moet ik het overtollig zonne laden zien... Want als ik ga laden dan is 30 en 35% op een fase. Volgens mij 1.4kWh en 1.7kWh en zodra ik 40% selecteer schakelt die automatisch over naar 3 fase en dan is het ineens iets van 5kWh waarmee ik oplaad.

Maar met mijn zonnepanelen zit ik meer in de range van 1.5kW - 4.5 kWh.

Zal het als een soort thuis accu zijn waarbij die de totale som op 0W export houd of schakelt die tussen 1 en 3 fase? Ik ben wel erg benieuwd naar het laden met overtollige energie.

• danny.s
Antonl91 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:18:
Hoe moet ik het overtollig zonne laden zien... Want als ik ga laden dan is 30 en 35% op een fase. Volgens mij 1.4kWh en 1.7kWh en zodra ik 40% selecteer schakelt die automatisch over naar 3 fase en dan is het ineens iets van 5kWh waarmee ik oplaad.

Maar met mijn zonnepanelen zit ik meer in de range van 1.5kW - 4.5 kWh.

Zal het als een soort thuis accu zijn waarbij die de totale som op 0W export houd of schakelt die tussen 1 en 3 fase? Ik ben wel erg benieuwd naar het laden met overtollige energie.
Wat bedoel je precies met "laden op 30-35%"?

Zaptec heeft op de planning staan om in mei de "zonnelaad functie" te releasen. Dus tot die tijd even geduldig wachten, of zelf via de zaptec api (al dan niet via HA) een script maken wat het voor je kan doen.

• janvanrossum
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 09:41
Goedemorgen electrische rijders,

Ik heb nu een zaptec go v1 en geprobeerd in de winter op 1 fase te laden via aansturing door Homey. Uhm, dat lukte dus niet. Nu (voorlopig) een hager sft440 schakelaar tussen de aardlek automaat en paal gezet; --> het werkt aardig maar schiet niet op en maar liefst 2x per jaar moet ik fysiek schakelaar omzetten ;-) Ik overweeg toch de ZAPtec go v1 te vervangen door de V2. Ik vrag mij af: kan de Go V2 - van fase wisselen tijdens het laden? Snapt de auto (een MG m4) dat ook (heb wel berichten gezien maar dat was in Australië). Ik zag hier ook een bericht voorbij komen dat je bij fasewissel (1<--3) eerst laden moet stoppen, waarschijnlijk wachten op auto die opnieuw connect en dan laden weer kunt opstarten. Wie o wie kan meer helderheid verschaffen?! En, gezien het gezeur met WIFI met mijn accu's zeg ik tegen iedereen, neem een sense met Ethernet aansluiten, kost meer maar veel minder gezeur en bertrouwbaarder. Alvast dank!

• MrtnStnwk
janvanrossum schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:41:
Goedemorgen electrische rijders,

Ik heb nu een zaptec go v1 en geprobeerd in de winter op 1 fase te laden via aansturing door Homey. Uhm, dat lukte dus niet. Nu (voorlopig) een hager sft440 schakelaar tussen de aardlek automaat en paal gezet; --> het werkt aardig maar schiet niet op en maar liefst 2x per jaar moet ik fysiek schakelaar omzetten ;-) Ik overweeg toch de ZAPtec go v1 te vervangen door de V2. Ik vrag mij af: kan de Go V2 - van fase wisselen tijdens het laden? Snapt de auto (een MG m4) dat ook (heb wel berichten gezien maar dat was in Australië). Ik zag hier ook een bericht voorbij komen dat je bij fasewissel (1<--3) eerst laden moet stoppen, waarschijnlijk wachten op auto die opnieuw connect en dan laden weer kunt opstarten. Wie o wie kan meer helderheid verschaffen?! En, gezien het gezeur met WIFI met mijn accu's zeg ik tegen iedereen, neem een sense met Ethernet aansluiten, kost meer maar veel minder gezeur en bertrouwbaarder. Alvast dank!
Nee, voor 1 fase laden kiest hij standaard de primaire fase / eerste klem (normaal gesproken L1, maar je kan de draden fysiek 'gedraaid' aansluiten waardoor je de primaire fase op L2 of L3 kunt zetten).

Switchen tussen 1 en 3 fase heb je inderdaad een 'stop' voor nodig.

Als de Zaptec Go naar tevredenheid werkt zou ik een maandje wachten. Er komt een update in mei 2026 maar het is nog niet helemaal duidelijk wat die omvat. Op het moment werkt veel van de geavanceerdere functionaliteit niet of niet tegelijkertijd.

[ Voor 7% gewijzigd door MrtnStnwk op 28-04-2026 10:50 ]

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:19
Momenteel rijd ik in een PHEV en heb ik een AXAL laadpaal. Deze werkt (helaas) op het Tuya platform. Het was een heel gedoe om deze in Homey te laten zo laden, maar het is gelukt. Echter ben ik wel aan het kijken om volledig elektrisch te gaan rijden, en zou dan daarbij ook een andere laadpaal aan willen sluiten. De Zaptec Go 2 sprak me wel aan, zeker gezien de prijs en MID meter voor de ERE. Nu is mijn vraag wel als volgt; Kan ik de laadpaal zelf vervangen? Hij wordt nu dan nog op 1 fase aangesloten, voorlopig. Ik kan dacht ik zelf aangeven dat ik installateur ben, voor de goedkeuring van de ERE. Het zonladen kan ik in Homey goed controleren. Zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden voor de aanvraag van ERE? Waar moeten allemaal foto's van gemaakt worden?

• danny.s
bassie221188 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:14:
Zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden voor de aanvraag van ERE? Waar moeten allemaal foto's van gemaakt worden?
Nergens, paal aanmelden en klaar. Partij waar ik me heb aangesloten lees via Zaptec cloud je verbruik uit.

• brain150
  • Laatst online: 20:21
Wilco_15 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:11:
Hallo allemaal, Ik zit te twijfelen tussen de Easee charge Max en de Zaptec go 2 heeft iemand een voorbeeld van een rapportage welke je na uitdraaien via Zaptec?
Bedankt alvast!
Als aanvulling op de antwoorden die al gegeven zijn: je kunt ook een periode kiezen voor je rapportage :
Open de Zaptec App
Ga onderin naar Installaties
Selecteer de juiste installatie
Ga naar Laadrapport
Klik rechtsboven op de drie puntjes (⋮)
Kies Filter
Stel in:
Startdatum → bv. 1e dag van een maand
Einddatum → bv. laatste dag van een maand
Klik op Bijwerken
Kies daarna Exporteren

• brain150
Ik heb mijn Zaptec Go vervangen voor een Zaptec Go 2 en krijg de 4G-verbinding niet werkend. Hij hangt op dezelfde plek als de Go, zelfde draad. De Go had 24/7 verbinding via 4G.

Ik heb ik het laadpunt op een andere plek neergelegd (handig, zo'n lange kabel 😉), om te zien of ie daar wel verbinding kan maken.

Ik kreeg nu van Zaptec het verzoek om hem 12-24 uur ongebruikt te laten verbinden via 4G (dus opstarten, geen wifi -verbinding maken, maar 4G). Die test is nu bezig, maar na 6 uur nog geen resultaat.

Heeft iemand hier dat probleem ook (gehad) en weet een oplossing?

• MrtnStnwk
bassie221188 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:14:
Momenteel rijd ik in een PHEV en heb ik een AXAL laadpaal. Deze werkt (helaas) op het Tuya platform. Het was een heel gedoe om deze in Homey te laten zo laden, maar het is gelukt. Echter ben ik wel aan het kijken om volledig elektrisch te gaan rijden, en zou dan daarbij ook een andere laadpaal aan willen sluiten. De Zaptec Go 2 sprak me wel aan, zeker gezien de prijs en MID meter voor de ERE. Nu is mijn vraag wel als volgt; Kan ik de laadpaal zelf vervangen? Hij wordt nu dan nog op 1 fase aangesloten, voorlopig. Ik kan dacht ik zelf aangeven dat ik installateur ben, voor de goedkeuring van de ERE. Het zonladen kan ik in Homey goed controleren. Zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden voor de aanvraag van ERE? Waar moeten allemaal foto's van gemaakt worden?
Nee, kun je gewoon zelf doen (mits je weet wat je doet natuurlijk). Geen installateursverklaring oid nodig.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:19
danny.s schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:16:
[...]

Nergens, paal aanmelden en klaar. Partij waar ik me heb aangesloten lees via Zaptec cloud je verbruik uit.
MrtnStnwk schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:58:
[...]

Nee, kun je gewoon zelf doen (mits je weet wat je doet natuurlijk). Geen installateursverklaring oid nodig.
Dank voor jullie antwoorden! Ik ga er mee aan de slag. Ik heb mijn oude laadpaal zelf geïnstalleerd, dat was vrij gemakkelijk. Ik hoef eigenlijk alleen de stroom er af te halen en de nieuwe te hangen. Als ik hem ooit als 3-fase aan ga sluiten ga ik hem waarschijnlijk ook verplaatsen.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:37
Er zit in de Zaptec geen Nederlandse sim of E-sim in de paal. Het systeem zal dus een provider moeten vinden via roaming. Weet niet hoe dat bij jullie in de buurt is. Met KPN, Odido of met Vodafone zal de connectie gelegd moeten worden. Als dat allemaal niet lukt is wellicht de sim defect of werkt de roaming niet. Dan zit er niets anders op dat de paal geruild wordt.
brain150 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:38:
Ik heb mijn Zaptec Go vervangen voor een Zaptec Go 2 en krijg de 4G-verbinding niet werkend. Hij hangt op dezelfde plek als de Go, zelfde draad. De Go had 24/7 verbinding via 4G.

Ik heb ik het laadpunt op een andere plek neergelegd (handig, zo'n lange kabel 😉), om te zien of ie daar wel verbinding kan maken.

Ik kreeg nu van Zaptec het verzoek om hem 12-24 uur ongebruikt te laten verbinden via 4G (dus opstarten, geen wifi -verbinding maken, maar 4G). Die test is nu bezig, maar na 6 uur nog geen resultaat.

Heeft iemand hier dat probleem ook (gehad) en weet een oplossing?

• brain150
mavical schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:22:
Er zit in de Zaptec geen Nederlandse sim of E-sim in de paal. Het systeem zal dus een provider moeten vinden via roaming. Weet niet hoe dat bij jullie in de buurt is. Met KPN, Odido of met Vodafone zal de connectie gelegd moeten worden. Als dat allemaal niet lukt is wellicht de sim defect of werkt de roaming niet. Dan zit er niets anders op dat de paal geruild wordt.

[...]
Dat zou jammer zijn. Heb je enig idee of ik iets kan doen om de connectie te leggen, behalve wachten en hopen?
Zo vreemd dat het bij de vorige laadpaal prima ging

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:37
Wachten heeft niet zoveel zin tenzij er een storing bij jou in de buurt zou zijn. Hoe is ontvangst van je mobiel? Je kan van de genoemde providers via postcode kijken of er storingen in de buurt zijn. Aan de andere kant als er voldoende dekking is van de providers bij jou in de buurt dan moet je het toch zoeken in de Zaptec. Ik zou zelf de stroom van de Zaptec gooien en na 10 min weer activeren. Als het dan niet wil werken contact opnemen met je leverancier. Wifi werkt toch wel?
brain150 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:13:
[...]

Dat zou jammer zijn. Heb je enig idee of ik iets kan doen om de connectie te leggen, behalve wachten en hopen?
Zo vreemd dat het bij de vorige laadpaal prima ging

• brain150
mavical schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:51:
Wachten heeft niet zoveel zin tenzij er een storing bij jou in de buurt zou zijn. Hoe is ontvangst van je mobiel? Je kan van de genoemde providers via postcode kijken of er storingen in de buurt zijn. Aan de andere kant als er voldoende dekking is van de providers bij jou in de buurt dan moet je het toch zoeken in de Zaptec. Ik zou zelf de stroom van de Zaptec gooien en na 10 min weer activeren. Als het dan niet wil werken contact opnemen met je leverancier. Wifi werkt toch wel?

[...]
Dank je wel!

De ontvangst is verder prima, juist ook van mijn vorige Zaptec die 10 minuten voor ik de nieuwe installeerde prima ontvangst had.
Wifi werkt ook goed idd, maar de 4G moet het gewoon doen.
Op advies van Zaptec is de stroom er vanochtend 15 min af geweest. Daarna heb ik 'verbind via 4G' geselecteerd en wacht sindsdien...
Anders morgen de leverancier maar bellen inderdaad.
Pagina: 1 2 3 Laatste