Ik zou niet te moeilijk doen en de paal op wifi zetten.brain150 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:00:
[...]
Dank je wel!
De ontvangst is verder prima, juist ook van mijn vorige Zaptec die 10 minuten voor ik de nieuwe installeerde prima ontvangst had.
Wifi werkt ook goed idd, maar de 4G moet het gewoon doen.
Op advies van Zaptec is de stroom er vanochtend 15 min af geweest. Daarna heb ik 'verbind via 4G' geselecteerd en wacht sindsdien...
Anders morgen de leverancier maar bellen inderdaad.
Dank, zit hier ook mee te klooien. Combi FrankEnergie slim laden en Zaptec werkt nog niet naar behoren. Ik wacht de Mei-update even af, en anders ga ik (adhv jouw bericht) ook even puzzelen.MrtnStnwk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:45:
[...]
Update na een paar dagen puzzelen:Ik hoop dat dit alles met de update in mei wordt verholpen, want het is wel heel teleurstellend dat je Eco-modus en dynamic load balancing op dit moment niet tegelijkertijd kunt gebruiken.
- Met de app van Frank Energie lukt het mij niet om het laden van de Tiguan betrouwbaar te laten verlopen.
- Zoals door anderen in dit topic gemeld, werkt de Zaptec Sense P1 meter (dynamic load balancing) momenteel alleen in de "Automatische modus".
- Daarnaast werkt de Eco-functie (waarbij de Zaptec Go 2 automatisch het goedkoopste elektriciteitstarief selecteert) alleen in de "Standaard modus".
- Kortom: de Eco-functie en dynamic load balancing van de Zaptec Go 2 kunnen op dit moment niet tegelijkertijd worden gebruikt.
- Als workaround heb ik de inkomende fases van mijn laadpaal aangepast naar L3/L1/L2. In mijn woning is L3 de fase met de kleinste kans op overbelasting. In de installateursmodus kun je vervolgens ook de faserotatie in de lader aanpassen, zodat de Zaptec Go 2 correct met de Sense wordt gekoppeld.
- Voor nu gebruik ik de Standaard modus in combinatie met de Eco-functie. Dit werkt goed, maar dus zonder dynamic load balancing. De Eco-functie functioneert op deze manier wel naar behoren.
Hoi, ben voornemens om een elektricien na aanpassing groepenkast de Go2 te laten installeren en ga zelf de laadunit aanschaffen. Inmiddels heb ik al een portal account aangemaakt en de app gedownload.GrasshopperNL schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:32:
[...]
Ik kan je bevestigen dat er geen installateur nodig is voor de installatie of activatie van de Zaptec Go 2.
Ik heb het ook zelf gedaan. Als je de settings wil aanpassen die een installateur normaal gesproken doet kun je onder je eigen account in het Zaptec portal aangeven dat je naast eindgebruiker óók installateur bent.
Met wat je hierboven zegt, kun je dus wanneer je de laadunit toevoegt, complete ownership nemen over de installatie? Want in de portal zie ik momenteel geen optie om mezelf ' installateursrechten' toe te kennen.
Ik heb dat kunnen doen via het Zaptec portal.00s3 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 02:05:
[...]
Hoi, ben voornemens om een elektricien na aanpassing groepenkast de Go2 te laten installeren en ga zelf de laadunit aanschaffen. Inmiddels heb ik al een portal account aangemaakt en de app gedownload.
Met wat je hierboven zegt, kun je dus wanneer je de laadunit toevoegt, complete ownership nemen over de installatie? Want in de portal zie ik momenteel geen optie om mezelf ' installateursrechten' toe te kennen.
Inloggen > Installaties > Klik op je installatie > Authorisaties > Klik op je eigen account > Vink daar "Service" aan.
Doe dit natuurlijk alleen als je weet wat je doet.
Als ik via de app naar laadmodus ga en vervolgens standaard laden kies heb je een menu configureren, dan kan je de beschikbare stroom instellen. Als ik 6A (30%)kies, dan laad die dus met ong 1.4kW (enkel fase), op 35% op 1,7kW (enkel fase) en zodra ik 40% selecteer, dan hoor ik volgens mij een relais schakelen en schakelt ie over naar 3 fase, maar dan dus iets van 2kW per fase wat dus dan ineen keer 6kW is.danny.s schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:07:
[...]
Wat bedoel je precies met "laden op 30-35%"?
Zaptec heeft op de planning staan om in mei de "zonnelaad functie" te releasen. Dus tot die tijd even geduldig wachten, of zelf via de zaptec api (al dan niet via HA) een script maken wat het voor je kan doen.
Als ik jou was zou ik lekker een andere laadpaal pakken. Hier sinds oktober alleen maar gezeik met de Zaptec lader. Load balancing wat alleen werkt in de “automatic charge” mode (en dus niet in de scheduled of default charging mode), solar charging wat ze al tijden beloven maar er nog steeds niet in zit. Authenticaties die de laadpaal weer lijkt te vergeten, waardoor de auto dus niet volgens schema gaat laden.00s3 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 02:05:
[...]
Hoi, ben voornemens om een elektricien na aanpassing groepenkast de Go2 te laten installeren en ga zelf de laadunit aanschaffen. Inmiddels heb ik al een portal account aangemaakt en de app gedownload.
En dan laat ik de details over keren dat de laadpaal helemaal niet wou switchen van 1 naar 3 fase, de keren dat hij kabels niet herkent, en de keer dat hij gewoon de hele fase er uit klapte in de meterkast nog achterwege.
Jaren een wallbox gehad die nooit problemen gaf en gewoon in ieder mode kon loadbalancen.
What you see is always what you get.
Heb er al ongeveer een jaar een, geen problemen ermee, doet alles wat hij moet doen en de solarladen update komt in mei. Dat was half vorig jaar al bekend, dus dat ze dat al tijden beloven weet ik niet waar dat vandaan komt.ITsEZ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:30:
[...]
Als ik jou was zou ik lekker een andere laadpaal pakken. Hier sinds oktober alleen maar gezeik met de Zaptec lader. Load balancing wat alleen werkt in de “automatic charge” mode (en dus niet in de scheduled of default charging mode), solar charging wat ze al tijden beloven maar er nog steeds niet in zit. Authenticaties die de laadpaal weer lijkt te vergeten, waardoor de auto dus niet volgens schema gaat laden.
En dan laat ik de details over keren dat de laadpaal helemaal niet wou switchen van 1 naar 3 fase, de keren dat hij kabels niet herkent, en de keer dat hij gewoon de hele fase er uit klapte in de meterkast nog achterwege.
Jaren een wallbox gehad die nooit problemen gaf en gewoon in ieder mode kon loadbalancen.
Easee test nu met Tibber ook fase switching / zonneladen. Zit in de pilot en het werkt tot nu toe een aantal keer prima. Dus kan ook een optie zijn.onzenuub schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:44:
[...]
Heb er al ongeveer een jaar een, geen problemen ermee, doet alles wat hij moet doen en de solarladen update komt in mei. Dat was half vorig jaar al bekend, dus dat ze dat al tijden beloven weet ik niet waar dat vandaan komt.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De belofte was q1 2026 (nog steeds terug te vinden op diverse webshops), dat is inmiddels natuurlijk al voorbij.onzenuub schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:44:
[...]
Heb er al ongeveer een jaar een, geen problemen ermee, doet alles wat hij moet doen en de solarladen update komt in mei. Dat was half vorig jaar al bekend, dus dat ze dat al tijden beloven weet ik niet waar dat vandaan komt.
Als je nog tegen geen enkel probleem aan bent gelopen vermoed ik dat je alleen de basis functionaliteiten gebruikt. Of mijn laadpaal moet 3x van de vrachtwagen gevallen zijn, maar er zijn zo veel functies die helemaal niet, deels niet of zeer beperkt werken dat ik me sterk afvraag hoe dit als premium product wordt neergezet.
What you see is always what you get.
Weet jij of je ook de sense kan nabootsen?rhuijben schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:57:
Ik heb de Zaptec Go sinds begin januari.
Je kan in principe zelf live aangeven via de cloud api hoeveel ampère beschikbaar is op een e/of 3 fases. Als je die info waar je op wilt schakelen zelf beschikbaar hebt en je verbruik ook. (Bijvoorbeeld via een home wizard p1 meter die hij mij elke seconde een update uitstuurt) Is het allemaal zelf realiseerbaar.
Dat is de status nu. De Zaptec sense heeft diezelfde info van de p1 output ook, maar lijkt die nu alleen te benutten als je de andere smart regelingen gedeeltelijk uitzet. (Docs mij nog onduidelijk).
In principe hebben ze alle inputs om dit gewoon voor jou te implementeren, maar dat is nog afwachten.
Het is mij ook nog onduidelijk of 1 fase laden altijd via fase 1 zal gaan. (Nog niet gebruikt... 3 fases werkt voor nu prima).
De cloud docs zijn publiek beschikbaar. Als je wat gekuisde echte data wilt geef maar aan hoe/wat.
Dus per fase een amperage kan ingeven via bijvoorbeeld Home Assistant naar zaptec api?
Nu is het enkel of 8 op drie fase of 6-7 op 1 fase.
(Of ik moet in online portaal hem op max 1 fase instellen en dan kan je tussen 6-16 op één fase maar dat is niet wenselijk ivm hoge fase belasting) en als dan ff snel wil laden kan dat noet via Home assistant? Dan moet ik eerst in portaal weer op 3 fase zetten.
Al met al is het nog niet ideaal de sprong nu van 1500W naar 5500W laden …
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Ik had voorheen de Charge 2 van zonneplan, maar nieuwe paal ivm MID meter.
Wat betreft de app van Zaptec - die is wel een stuk minder duidelijk dan die van zonneplan
Kan iemand mij uitleggen hoe "eco mode" zou moeten werken?
Met andere woorden: ik wil automatisch laden op de goedkoopste momenten.
Er zijn in de app 3 laad-modi:
1. Standaard
2. Gepland
3. Automatisch
Daarnaast kun je eco-mode activeren.
Bij mij gebeurt dit:
Ik heb modus staan op: Automatisch, en eco-modus ingeschakeld.
Maar zodra ik inplug, gaat de lader altijd direct laden,
ook als is tarief niet laagste tarief.
Op 1 of andere manier lijkt eco modus bij mij niet te werken, of ik heb iets verkeerd ingesteld?
Firmware: 3.3.0.0
Update:
1. Overigens nog een zeer groot issue/nadeel: Loadbalancing werkt uitsluitend in modus "Automatisch laden":(.
2. Heb integratie met Joulo geprobeerd, maar dat werkt momenteel alleen door Joulo jouw eigen login + ww van de laadpaal te geven (!). Zaptec zou een optie moeten geven iemand uitsluitend read access te moeten geven.
NB:
In de zonneplan app krijg je na instellen direct duidelijk laad-schema, en kun je dus direct zien dat alles correct werkt voor laden dynamische tarieven. In de Zaptec app krijg je verder geen feedback en moet je er op vertrouwen dat laagste tarieven genomen worden.
Wat betreft de app van Zaptec - die is wel een stuk minder duidelijk dan die van zonneplan
1. Standaard
2. Gepland
3. Automatisch
Bij mij gebeurt dit:
Op 1 of andere manier lijkt eco modus bij mij niet te werken, of ik heb iets verkeerd ingesteld?
Update:
1. Overigens nog een zeer groot issue/nadeel: Loadbalancing werkt uitsluitend in modus "Automatisch laden":(.
2. Heb integratie met Joulo geprobeerd, maar dat werkt momenteel alleen door Joulo jouw eigen login + ww van de laadpaal te geven (!). Zaptec zou een optie moeten geven iemand uitsluitend read access te moeten geven.
NB:
In de zonneplan app krijg je na instellen direct duidelijk laad-schema, en kun je dus direct zien dat alles correct werkt voor laden dynamische tarieven. In de Zaptec app krijg je verder geen feedback en moet je er op vertrouwen dat laagste tarieven genomen worden.
[ Voor 14% gewijzigd door jan100 op 02-05-2026 11:47 ]
Beste Tweakers,
Wij zijn ons al enige tijd aan het oriënteren op een laadpaal. Op dit moment hebben wij een auto die een stekker nodig heeft en laden wij die op met een Voldt Granny charger.
Onze situatie:
- Nu een kleine elektrische auto (mini cooper SE 29 kWh accu)
- 1 fase aansluiting thuis.
- vanaf eind 2029 een verplichte elektrische lease auto van werk vriendin
- vanaf eind 2029 nog een auto privé (nog niet duidelijk of we de zakelijke auto in de bijtelling doen en privé een PHEV of EV doen).
Omdat op dit moment de tuin helemaal open ligt heb ik alvast een kabel van 5x4mm gelegd naar een plek waar wij in de toekomst een laadpaal zouden willen.
Vanwege de steeds beperkte plek op het energienet ben ik wel aan het kijken naar een 3 fase groepenkast om dit nog aan te kunnen vragen.
Nu vraag ik mij af,
- kan de zaptec go 2 op 1 fase laden? (totdat we 3 fase hebben)
- kan de zaptec go 2 de stroom voor een lease auto declareren?
- Kan de zaptec go 2 openbaar staan en "iedereen met laadpas" er gebruik van maken? (kan je makkelijk een prijs instellen?)
- zijn er abonnementskosten?
- Kan ik makkelijk de ERE certificaten claimen?
Welke alternatieven raden jullie eventueel aan?
Wij zijn ons al enige tijd aan het oriënteren op een laadpaal. Op dit moment hebben wij een auto die een stekker nodig heeft en laden wij die op met een Voldt Granny charger.
Onze situatie:
- Nu een kleine elektrische auto (mini cooper SE 29 kWh accu)
- 1 fase aansluiting thuis.
- vanaf eind 2029 een verplichte elektrische lease auto van werk vriendin
- vanaf eind 2029 nog een auto privé (nog niet duidelijk of we de zakelijke auto in de bijtelling doen en privé een PHEV of EV doen).
Omdat op dit moment de tuin helemaal open ligt heb ik alvast een kabel van 5x4mm gelegd naar een plek waar wij in de toekomst een laadpaal zouden willen.
Vanwege de steeds beperkte plek op het energienet ben ik wel aan het kijken naar een 3 fase groepenkast om dit nog aan te kunnen vragen.
Nu vraag ik mij af,
- Kan de zaptec go 2 openbaar staan en "iedereen met laadpas" er gebruik van maken? (kan je makkelijk een prijs instellen?)
Welke alternatieven raden jullie eventueel aan?
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
JaLeanderr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
Je kunt losse profiel aanmaken. Dan heb je iig inzichtelijk wat je prive en zakelijk geladen hebt. Geen idee hoe dit qua declareren zit.Leanderr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
Volgens mij wel, hoe precies durf ik niet te zeggen. Maar de vraag is: moet je dit willen? Kom je keertje thuis met een lege accu, kun je niet laden omdat er een vreemde voor de deur staat. En met beetje pech laat die hem staan tot morgen ochtend.Leanderr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
NeeLeanderr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
Ja. (Is ook al eerder genoemd hier)Leanderr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
Ja, dat kan. Maar daarvoor moet je hem wel koppelen aan een backoffice, zoals Tap die dat gratis aanbiedt. Je kan dan zelf een prijs instellen en nog wat andere variabelen (startprijs, tijdprijs, zichtbaarheid ed) instellen.Leanderr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
Je kan jezelf de service modus toewijzen in de portal, maar daardoor krijg je niet al te veel functies extra beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld niet de fase-rotatie aanpassen (in de app of portal). Je krijgt wel volledige installateursbevoegdheid als je de QR code in de paal scant en deze vervolgens configureert.00s3 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 02:05:
[...]
Wordt nu verwacht in mei.ITsEZ schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:36:
[...]
De belofte was q1 2026 (nog steeds terug te vinden op diverse webshops), dat is inmiddels natuurlijk al voorbij.
Als je nog tegen geen enkel probleem aan bent gelopen vermoed ik dat je alleen de basis functionaliteiten gebruikt. Of mijn laadpaal moet 3x van de vrachtwagen gevallen zijn, maar er zijn zo veel functies die helemaal niet, deels niet of zeer beperkt werken dat ik me sterk afvraag hoe dit als premium product wordt neergezet.
Volgens mij kan dit.ErikVers schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:20:
[...]
Weet jij of je ook de sense kan nabootsen?
Dus per fase een amperage kan ingeven via bijvoorbeeld Home Assistant naar zaptec api?
Nu is het enkel of 8 op drie fase of 6-7 op 1 fase.
(Of ik moet in online portaal hem op max 1 fase instellen en dan kan je tussen 6-16 op één fase maar dat is niet wenselijk ivm hoge fase belasting) en als dan ff snel wil laden kan dat noet via Home assistant? Dan moet ik eerst in portaal weer op 3 fase zetten.
Al met al is het nog niet ideaal de sprong nu van 1500W naar 5500W laden …
Zie mijn bericht hierboven op 29 april om 17:19. 'Eco modus' werkt alleen in combinatie met 'standaard'. 'Load balancing' werkt alleen in combinatie met 'automatisch'. Automatisch betekent in deze dus dat de laadpaal automatisch het maximum vermogen kiest in combinatie met Sense (dynamic load balancing).jan100 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:53:
Ik had voorheen de Charge 2 van zonneplan, maar nieuwe paal ivm MID meter.
1. Standaard
2. Gepland
3. Automatisch
Bij mij gebeurt dit:
Update:
NB:
Moraal van het verhaal is: voor gepland laden kies je 'standaard', schakel je eco modus in, en prikt dan de stekker in de paal. Maar let op, dit is dan zonder load balancing. Ik hoop dat dit bij de update van mei verholpen wordt en je beide functies tegelijk kan gebruiken..
[ Voor 3% gewijzigd door MrtnStnwk op 04-05-2026 13:24 ]
Ah duidelijk! Thx! Wel echt heel vreemd, ook qua UI, maar los van UI - : wil je eco gebuiken? Dan kan het zijn dat je hoofd-zekering eruit knalt, ook al heb je specifiek extra betaald voor load balancingZie mijn bericht hierboven op 29 april om 17:19. 'Eco modus' werkt alleen in combinatie met 'standaard'. 'Load balancing' werkt alleen in combinatie met 'automatisch'. Automatisch betekent in deze dus dat de laadpaal automatisch het maximum vermogen kiest in combinatie met Sense (dynamic load balancing).
Moraal van het verhaal is: voor gepland laden kies je 'standaard', schakel je eco modus in, en prikt dan de stekker in de paal. Maar let op, dit is dan zonder load balancing. Ik hoop dat dit bij de update van mei verholpen wordt en je beide functies tegelijk kan gebruiken..
Ik snap ook niet waarom dit technisch niet te combineren zou zijn? Ik snap tot op zekere hoogte dat een eindtijd niet 100% te garanderen valt, omdat systeem niet vooraf weer hoeveel vermogen teruggeschaald wordt, maar bij zonneplan werkte deze combi zonder problemen.
Geef dan waarschuwing: Mogelijk wordt einddoel niet gehaald als door loadbalancing teveel teruggeschaald wordt oid. Maar vaak plan je natuurlijk niet krap, dus zal in de praktijk niet vaak voorkomen.
Weet niet exact hoe zonneplan dit heeft opgelost, maar verwacht dat ze voor de zekerheid er van uitgaan dat er teruggeschaald zal worden, stel dat voordeligste uren dam heel krap op eindtijd zit, dan zullen ze wel eerder gaan laden (tegen iets hogere kosten).
Ze kunnen ook zeggen: eco icm loadbalancing, maak keuze:
1. Hoogste zekerheid op einddoel (mogelijk hogere kosten)
2. Geef voorrang aan laagst mogelijke kosten (mogelijk wordt einddoel niet gehaald)
[ Voor 37% gewijzigd door jan100 op 04-05-2026 15:51 ]
Ik ben nu een beetje in de war geraakt hier...
Mijn installateur van de Zaptec Go 2 had het erover dat bij een auto die alleen op 1 fase kan laden, de Zaptec Go zelf slim kiest welke fase op de type 2 stekker lader komt die de auto gebruikt.
Maw. als het thuis erg druk is op fase 1 (omdat toevallig de vaatwasser, wasmachine, ... daarop staat), en op fase 2 is het rustiger (omdat daar alleen de TV aan staat...), dat de Zaptec Go automatisch kiest om fase 2 te gebruiken om de auto op te laden.
Maar hier lees ik dat het niet zo werkt, dat je dit beter in de meterkast kunt verdelen...
Iemand die dit zeker weet?
Mijn installateur van de Zaptec Go 2 had het erover dat bij een auto die alleen op 1 fase kan laden, de Zaptec Go zelf slim kiest welke fase op de type 2 stekker lader komt die de auto gebruikt.
Maw. als het thuis erg druk is op fase 1 (omdat toevallig de vaatwasser, wasmachine, ... daarop staat), en op fase 2 is het rustiger (omdat daar alleen de TV aan staat...), dat de Zaptec Go automatisch kiest om fase 2 te gebruiken om de auto op te laden.
Maar hier lees ik dat het niet zo werkt, dat je dit beter in de meterkast kunt verdelen...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Neen. De Zaptec Go 2 laadt bij 1 fase alleen op fase 1.Galois schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
Je moet ook rekening houden met de laadkabel. Liep ik zelf tegenaan. Mijn Nissan Leaf die ik nu nog heb, die kan maar 1 fase laden en de bijbehorende kabel heeft alleen fase 1 bedraad.
Iemand die bij mijn 3 fasen wil laden (11 kW) moet dus eigen laadkabel meenemen (op dit moment).
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2
[quote]MrtnStnwk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:20:
[...]
Je kan jezelf de service modus toewijzen in de portal, maar daardoor krijg je niet al te veel functies extra beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld niet de fase-rotatie aanpassen (in de app of portal). Je krijgt wel volledige installateursbevoegdheid als je de QR code in de paal scant en deze vervolgens configureert.
[...]
Hoi,
Bedankt voor je reactie.. ik heb de laadunit binnen en heb getracht de QR code te scannen en dan geeft de app aan dat deze niet gevonden kan worden.
In de instructie hebben ze het over lookup key.
Vind het sowieso zeer irritant dat je via hun certified elektriciens kan vinden (die je een poot uitdraaien) en dat je dan dat ding anders niet kunt installeren. Bedoel kom op. Zijn vijf draadjes en mijn elektricien kan dat ook gewoon.
Zit er IN de laadunit een andere QR code?
/f/image/byDpOpxVMMd1ScJX6Hdu9ttC.png?f=fotoalbum_large)
In de portal kan ik precies niets en in de app kan ik de unit niet toevoegen met de XXX00000 code..
Heb ik net een baksteen aangeschaft of kan ik hier nog wat mee?
[...]
Je kan jezelf de service modus toewijzen in de portal, maar daardoor krijg je niet al te veel functies extra beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld niet de fase-rotatie aanpassen (in de app of portal). Je krijgt wel volledige installateursbevoegdheid als je de QR code in de paal scant en deze vervolgens configureert.
[...]
Hoi,
Bedankt voor je reactie.. ik heb de laadunit binnen en heb getracht de QR code te scannen en dan geeft de app aan dat deze niet gevonden kan worden.
Vind het sowieso zeer irritant dat je via hun certified elektriciens kan vinden (die je een poot uitdraaien) en dat je dan dat ding anders niet kunt installeren. Bedoel kom op. Zijn vijf draadjes en mijn elektricien kan dat ook gewoon.
/f/image/byDpOpxVMMd1ScJX6Hdu9ttC.png?f=fotoalbum_large)
In de portal kan ik precies niets en in de app kan ik de unit niet toevoegen met de XXX00000 code..
Zonde om als baksteen te gebruiken, dan komen er maar krasjes op 🤪.00s3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:49:
[quote]MrtnStnwk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:20:
[...]
[...]
Hoi,
[Afbeelding]
Kun je eens checken:
Is je installatie wel aangemaakt? (Kan als aparte handeling voordat je begint met toevoegen van je laadpunt of gebeurt na het scannen van je QR-code). Als die er nog niet is, probeer doe dan eerst aan te maken.
Dan, in de portal: bij 'Installaties', onder je eigen account of daar 'Gebruiker', 'Eigenaar' en 'Service' staan? Zo niet: 'Service toevoegen met het potloodje (edit). Ik weet niet of het nodig is, maar kwaad kan het niet).
Daarna de QR-code opnieuw scannen, dan kom je als het goed is in de app en kun je de velden invullen.
De QR-code op de doos doet in elk geval hetzelfde als die in het laadpunt, maar je kunt proberen om die in het laadpunt te scannen als die op de doos niet deed wat je verwachtte).
Haha nee (als een boer met kiespijn)..liever geen baksteen..brain150 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:38:
[...]
Zonde om als baksteen te gebruiken, dan komen er maar krasjes op 🤪.
Kun je eens checken:
Is je installatie wel aangemaakt? (Kan als aparte handeling voordat je begint met toevoegen van je laadpunt of gebeurt na het scannen van je QR-code). Als die er nog niet is, probeer doe dan eerst aan te maken.
Dan, in de portal: bij 'Installaties', onder je eigen account of daar 'Gebruiker', 'Eigenaar' en 'Service' staan? Zo niet: 'Service toevoegen met het potloodje (edit). Ik weet niet of het nodig is, maar kwaad kan het niet).
Daarna de QR-code opnieuw scannen, dan kom je als het goed is in de app en kun je de velden invullen.
De QR-code op de doos doet in elk geval hetzelfde als die in het laadpunt, maar je kunt proberen om die in het laadpunt te scannen als die op de doos niet deed wat je verwachtte).
Echter ik heb geen enkele optie in de zaptec portal. Her en der lees ik dat alleen bevoegde installateurs en service partners een installatie mogen toevoegen..
Lees op dit forum dat je dat kunt omzeilen echter ik heb geen optie om een installatie aan te maken in de portal of via de app.
Voor de goede order het apparaat zit nog in zijn doos. Hangt nog niet aan de muur.
Deze menu opties heb ik (en kan er vrij weinig)
/f/image/o3TZlg6myBM25AV5FIvvIoEq.png?f=fotoalbum_large)
Dus vraag me echt af wat ik verkeerd doe hier.
EDIT: je kunt pas een QR code scannen als dat ding live is. Dan zal alles vanzelf toegankelijk moeten zijn?
Het staat in de handleiding die ik online terug vond;
Wanneer u de Zaptec Go 2 inschakelt, verschijnt er een QR-code op het scherm. Deze code leidt naar de
installatiepagina in de Zaptec-app. Volg de instructies om het laadstation te configureren en te activeren
Dan neem ik aan dat er een andere magische QR code verschijnt die pas gescanned kan worden als dat ding daadwerkelijk aan de muur hangt. De rest moet dan wel werken ook voor een elektricien die niet Zaptec certified is..(Wat doet de QR op de omslag hoes van de doos en op de documentatie dan eigenlijk?)
Kan iemand bovenstaande bevestigen? Ook voor de volgende die met dezelfde vragen zitten en op deze manier sneller tot een bepaalde conclusie kunnen komen.
[ Voor 19% gewijzigd door 00s3 op 04-05-2026 22:54 ]
Als ie nog in de doos zit, kan dat wel wat verklaren: on het laadpunt te installeren, maakt je telefoon (waarmee je de QR-code scant) verbinding met het laadpunt via bluetooth. Daarvoor moet het laadpunt wel aangesloten aan een stroomkabel (en dat is echt niet meer dan 3 of 5 draadjes in net zoveel gaatjes prikken en op een klemmetje duwen. Zolang je maar wel zorgt dat die kabel waar je hem mee verbindt goed geïnstalleerd is, zeler als dat krachtstroom is). Vandaar waarschijnlijk ook in je wcreenshot de melding dat je Zaptec Go niet gevonden werd...00s3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:06:
[...]
Haha nee (als een boer met kiespijn)..liever geen baksteen..
Echter ik heb geen enkele optie in de zaptec portal. Her en der lees ik dat alleen bevoegde installateurs en service partners een installatie mogen toevoegen..
Lees op dit forum dat je dat kunt omzeilen echter ik heb geen optie om een installatie aan te maken in de portal of via de app.
Voor de goede order het apparaat zit nog in zijn doos. Hangt nog niet aan de muur.
Deze menu opties heb ik (en kan er vrij weinig)
[Afbeelding]
Dus vraag me echt af wat ik verkeerd doe hier.
Dus als je dat eerst doet en dan nog een keer de QR-code scant, wordt je vanzelf naar de app geleid waar je eerst een installatie kunt aanmaken en dan je laadpunt toevoegen.
(Hierbij dan allemaal gratis tips van een gecertificeerd Zaptec installateur aan jou 😉)
En dat wordt zeer zeker gewaardeerd.brain150 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:04:
[...]
Als ie nog in de doos zit, kan dat wel wat verklaren: on het laadpunt te installeren, maakt je telefoon (waarmee je de QR-code scant) verbinding met het laadpunt via bluetooth. Daarvoor moet het laadpunt wel aangesloten aan een stroomkabel (en dat is echt niet meer dan 3 of 5 draadjes in net zoveel gaatjes prikken en op een klemmetje duwen. Zolang je maar wel zorgt dat die kabel waar je hem mee verbindt goed geïnstalleerd is, zeler als dat krachtstroom is).
Dus als je dat eerst doet en dan nog een keer de QR-code scant, wordt je vanzelf naar de app geleid waar je eerst een installatie kunt aanmaken en dan je laadpunt toevoegen.
(Hierbij dan helemaal gratis tips van een gecertificeerd Zaptec installateur aan jou 😉)
Miste ergens in het verhaal dat het apparaat al aan de muur moet hangen. Dat laat ik over aan een elektricien die ook mijn groepenkast uitbreiding gaat doen. Ben op zich niet bang voor elektriciteit, echter hoe je e.e.a. in een groepenkast moet aansluiten op de juiste manier heb ik geen ervaring mee.. daarom doe ik het in dit geval niet zelf.
Dacht ik bestel de unit, scan de QR code (dan is ie alvast in de app).. maar zo werkt dat dus niet.
Dus nu is het opgehelderd, hopelijk ook voor andere mensen die met dezelfde vragen zitten en verkeerde aannames maken.
Dan komt het vast allemaal goed!00s3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:11:
[...]
En dat wordt zeer zeker gewaardeerd.
Miste ergens in het verhaal dat het apparaat al aan de muur moet hangen. Dat laat ik over aan een elektricien die ook mijn groepenkast uitbreiding gaat doen. Ben op zich niet bang voor elektriciteit, echter hoe je e.e.a. in een groepenkast moet aansluiten op de juiste manier heb ik geen ervaring mee.. daarom doe ik het in dit geval niet zelf.
Dacht ik bestel de unit, scan de QR code (dan is ie alvast in de app).. maar zo werkt dat dus niet.
Dus nu is het opgehelderd, hopelijk ook voor andere mensen die met dezelfde vragen zitten en verkeerde aannames maken.
Ik herinner me opeens deze reclame 😉
YouTube: IBM - Of Je Stopt de Stekker Er In, Meneer de Computerexpert (NL) (1...
Oke, ik ben het even kwijt. Ik loop te klooien met mijn Zaptec 2 met Sense en FrankEnergie. het laden van mijn ID3 gaat zeker niet optimaal als ik Frank samen met de Zaptec alles wil laten regelen. Ik moet zeggen dat ik niet goed thuis ben in load-balancing nog (ik ben me aan het inlezen) en ik weet dat er een update aan schijnt te komen in Mei. Maar, ik heb een ander probleem lijkt het.
Ik heb in de Frank-app mijn auto (VW ID3) toegevoegd. Prima.
Maar, nu zag ik ook dat je je laadpaal, de Zaptec, kan/moet toevoegen. Alleen, voeg je je Zaptec toe, dan vraagt hij om een voertuig "omdat hij die niet kan vinden". Dat is raar, mijn ID3 staat er al.
Het gevolg is alleen, dat als ik ga laden, ik aan het einde 2 laadsessies heb voor dezelfde tijdstippen, met bijna dezelfde aantallen KwH, maar net niet helemaal. Zie de figuren hieronder.
Wat doe ik mis? Moet ik alleen mijn voertuig koppelen, of bijvoorbeeld alleen de Zaptec? Of toch beiden?
Betaal ik nu 2x? Wat mij raar zou lijken overigens....
Als ik dit helder heb kan ik eindelijk eens gaan kijken naar de goede combinatie van instellingen van de Zaptec, Frank en mijn SolardEdge, zodat ik wat beter en efficienter kan laden. Frank zette bij een negatieve stroomprijs de zonnepanelen wel uit, maar ging NIET automatisch volle bak laden. Raarrrrrr
:strip_exif()/f/image/aRDAiKMbZDXWuSMvLtZAHWE6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1fx7rQdlN3JuGlyo58c1Eqso.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uzIeSR6qD9XHFq49XL4hPq8H.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y2efk0nCw8vq88gMbilgJJi3.png?f=fotoalbum_large)
Maar, nu zag ik ook dat je je laadpaal, de Zaptec, kan/moet toevoegen. Alleen, voeg je je Zaptec toe, dan vraagt hij om een voertuig "omdat hij die niet kan vinden". Dat is raar, mijn ID3 staat er al.
Het gevolg is alleen, dat als ik ga laden, ik aan het einde 2 laadsessies heb voor dezelfde tijdstippen, met bijna dezelfde aantallen KwH, maar net niet helemaal. Zie de figuren hieronder.
Wat doe ik mis? Moet ik alleen mijn voertuig koppelen, of bijvoorbeeld alleen de Zaptec? Of toch beiden?
Als ik dit helder heb kan ik eindelijk eens gaan kijken naar de goede combinatie van instellingen van de Zaptec, Frank en mijn SolardEdge, zodat ik wat beter en efficienter kan laden. Frank zette bij een negatieve stroomprijs de zonnepanelen wel uit, maar ging NIET automatisch volle bak laden. Raarrrrrr
:strip_exif()/f/image/aRDAiKMbZDXWuSMvLtZAHWE6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1fx7rQdlN3JuGlyo58c1Eqso.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uzIeSR6qD9XHFq49XL4hPq8H.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y2efk0nCw8vq88gMbilgJJi3.png?f=fotoalbum_large)
Oh, en ergens heb ik eerder mijn Zaptec 2 "geknepen". Omdat load-balancing nog niet goed werkte, heb ik in de portal ingesteld dat hij maximaal laadt met 5kw/h, zodat hij als ik aan het laden ben automatisch het grootste deel zonnestroom pakt (3,68kw piekvermogen). Alleen, ik kan nergens vinden hoe ik dat nu weer uit zet. Welke instelling moet ik daar voor hebben?
Op het Dashboard klikt u op Laadmodus Standaard. Daarna op Configureren en op Beschikbare Stroom.BrammieBramBram schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:23:
Oh, en ergens heb ik eerder mijn Zaptec 2 "geknepen". Omdat load-balancing nog niet goed werkte, heb ik in de portal ingesteld dat hij maximaal laadt met 5kw/h, zodat hij als ik aan het laden ben automatisch het grootste deel zonnestroom pakt (3,68kw piekvermogen). Alleen, ik kan nergens vinden hoe ik dat nu weer uit zet. Welke instelling moet ik daar voor hebben?
Daarna kunt u ee beschikbare stroom instellen. Bij mij staat deze op 20A (100%)
[ Voor 0% gewijzigd door Gelukszak op 05-05-2026 12:03 . Reden: Typo ]
Dank, gevonden. Stond wat verstopt.Gelukszak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Op het Dashboard klikt u op Laadmodus Standaard. Daarna op Configureren en op Beschikbare Stroom.
Daarna kunt u ee beschikbare stroom instellen. Bij mij staat deze op 20A (100%)
Volgens de documentatie werkt de zaptec go 2 icm loadbalancer sense ook in eco mode.
Echter lees ik hier al 2x dat dit niet zo is.
Zijn dit 2 gebruikers die een foute conclusies en dus configuratie hebben of klopt dit wel?
Twijfel steeds meer om naar een charge max te gaan.
Iemand die in eco mode wel de sense loadbalancer werkend heeft?
Zijn dit 2 gebruikers die een foute conclusies en dus configuratie hebben of klopt dit wel?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Mee eens.jan100 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Ah duidelijk! Thx! Wel echt heel vreemd, ook qua UI, maar los van UI - : wil je eco gebuiken? Dan kan het zijn dat je hoofd-zekering eruit knalt, ook al heb je specifiek extra betaald voor load balancing
Ik snap ook niet waarom dit technisch niet te combineren zou zijn? Ik snap tot op zekere hoogte dat een eindtijd niet 100% te garanderen valt, omdat systeem niet vooraf weer hoeveel vermogen teruggeschaald wordt, maar bij zonneplan werkte deze combi zonder problemen.
Geef dan waarschuwing: Mogelijk wordt einddoel niet gehaald als door loadbalancing teveel teruggeschaald wordt oid. Maar vaak plan je natuurlijk niet krap, dus zal in de praktijk niet vaak voorkomen.
Weet niet exact hoe zonneplan dit heeft opgelost, maar verwacht dat ze voor de zekerheid er van uitgaan dat er teruggeschaald zal worden, stel dat voordeligste uren dam heel krap op eindtijd zit, dan zullen ze wel eerder gaan laden (tegen iets hogere kosten).
Ze kunnen ook zeggen: eco icm loadbalancing, maak keuze:
1. Hoogste zekerheid op einddoel (mogelijk hogere kosten)
2. Geef voorrang aan laagst mogelijke kosten (mogelijk wordt einddoel niet gehaald)
Het werkt niet. De Sense functioneert als "externe controller" voor de paal. De Eco modus als soort van "planner". En deze bijten elkaar (vooralsnog).Bschnitz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:36:
Volgens de documentatie werkt de zaptec go 2 icm loadbalancer sense ook in eco mode.
Enkelfase laadt hij alleen op de eerste fase in de laadpaal. Hij switcht niet automatisch naar de andere fases. Je kunt wel de eerste fase in de laadpaal verbinden met L2 of L3.Galois schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
Ik ben nu een beetje in de war geraakt hier...
Bah, dat is ongunstig omdat dit juist mijn standaard mode idee was om in te werken.MrtnStnwk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Het werkt niet. De Sense functioneert als "externe controller" voor de paal. De Eco modus als soort van "planner". En deze bijten elkaar (vooralsnog).
Moet je die mode elke keer selecteren of kan die ook standaard daarin blijven staan?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik sta op het punt een Zaptec Go 2 te bestellen. De bekabeling wordt geregeld en een elektricien sluit een 1 fase 16a aardlekautomaat in de meterkast aan.
Nu zie ik op een site staan dat je geen Zaptec Go 2 kan installeren zonder een gecertificeerd installateursaccount te hebben. Dat vind ik dan weer zonde omdat het voor mij niet meer dan 3 aders aansluiten is.. Klopt dat? Beetje bedrijven die de laadpalen verkopen vragen al gauw een euro of 400 voor basisinstallatie, en dat om dan een reeds gemonteerde paal te activeren vind ik wat grof.
Nu zie ik op een site staan dat je geen Zaptec Go 2 kan installeren zonder een gecertificeerd installateursaccount te hebben. Dat vind ik dan weer zonde omdat het voor mij niet meer dan 3 aders aansluiten is.. Klopt dat? Beetje bedrijven die de laadpalen verkopen vragen al gauw een euro of 400 voor basisinstallatie, en dat om dan een reeds gemonteerde paal te activeren vind ik wat grof.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Je kan 'm helemaal zelf activeren, daar heb je geen gecertificeerde installateurs voor nodig. Als je zelf comfortbel ben met de boel fysiek aansluiten, dan staat niks je in de weg.
Dit blijkt een probleem firmware te zijn wat een klein deel van de laadpalen heeft. Een upgrade naar versie 3.3.0.0 heeft geholpen: het laadpunt heeft nu wel verbinding via 4G.brain150 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:38:
Ik heb mijn Zaptec Go vervangen voor een Zaptec Go 2 en krijg de 4G-verbinding niet werkend. Hij hangt op dezelfde plek als de Go, zelfde draad. De Go had 24/7 verbinding via 4G.
Ik heb ik het laadpunt op een andere plek neergelegd (handig, zo'n lange kabel 😉), om te zien of ie daar wel verbinding kan maken.
Ik kreeg nu van Zaptec het verzoek om hem 12-24 uur ongebruikt te laten verbinden via 4G (dus opstarten, geen wifi -verbinding maken, maar 4G). Die test is nu bezig, maar na 6 uur nog geen resultaat.
Heeft iemand hier dat probleem ook (gehad) en weet een oplossing?
(Ik weet alleen niet meer welke firmware versie er hiervoor op stond 😳).
[ Voor 3% gewijzigd door brain150 op 05-05-2026 23:52 ]
De (standaard) modus blijft gewoon staan. Maar voor de duidelijkheid: in de standaard modus kun je wel de eco functionaliteit gebruiken (laagste tarief) maar geen dynamic load balancing.Bschnitz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:56:
[...]
Bah, dat is ongunstig omdat dit juist mijn standaard mode idee was om in te werken.
Moet je die mode elke keer selecteren of kan die ook standaard daarin blijven staan?
Btw. Ook met de eco functie zijn nog wat uitdagingen. De zaptec kan de starttijd (zowel met eco modus als gepland laden) alleen instellen op hele uren. Dit is niet altijd handig als je een dynamisch contract met kwartierprijzen hebt. Ook heb ik nu een paar keer meegemaakt dat de eco functionaliteit een heel onlogische starttijd koos, die duidelijk niet correspondeerde met het goedkoopste tarief. Dus er is nog wat winst te halen voor zaptec
Oke ik heb aardig wat posts geleden maar zie het niet terug. Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een zaptec go vervangen met een Go2. Dat was eerst in de portal al een groot drama omdat je eerst letterlijk het serienummer moet wissen zodat de oude paal uit je account verwijderd kan worden. Nou dat is inmiddels allemaal gelukt en de auto is weer vol, maar ik zie dat hij blijft steken op 6,9kw. Er zit een tibber Pulse op een die staat als loadbalancer ingesteld. In de tibber app zie ik netjes de paal terug, in de Zaptec portaal zie ik tibber tussen de geautoriseerde partijen staan. Wat gaat hier mis, waardoor het laten niet boven de 6,9kw uit komt, terwijl eerder netjes op de go 11kw aangetikt werd? En nee, de wasmachine stond niet aan, tibber gaf een vermogen van +- 8kw verbruik totaal aan
Ik heb een zaptec go vervangen met een Go2. Dat was eerst in de portal al een groot drama omdat je eerst letterlijk het serienummer moet wissen zodat de oude paal uit je account verwijderd kan worden. Nou dat is inmiddels allemaal gelukt en de auto is weer vol, maar ik zie dat hij blijft steken op 6,9kw. Er zit een tibber Pulse op een die staat als loadbalancer ingesteld. In de tibber app zie ik netjes de paal terug, in de Zaptec portaal zie ik tibber tussen de geautoriseerde partijen staan. Wat gaat hier mis, waardoor het laten niet boven de 6,9kw uit komt, terwijl eerder netjes op de go 11kw aangetikt werd? En nee, de wasmachine stond niet aan, tibber gaf een vermogen van +- 8kw verbruik totaal aan
Is er behalve de laadpaal vervangen niets veranderd (zat de Tibber Pulse er ook tussen bij de Go, is er op die Pulse iets geconfigureerd wat anders is dan eerst)? Als je de Pulse er niet tussen hebt, levert de laadpaal dan wel meer?henkpeters schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:51:
Oke ik heb aardig wat posts geleden maar zie het niet terug. Mijn situatie is als volgt:
Waarop staat je maximale laadstroom ingesteld van je laadpaal?
Op 1 of 3 fasen?henkpeters schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:51:
ik zie dat hij blijft steken op 6,9kw.
Ik heb een tankpas van mct en die moet ik gebruiken om mijn zaptec go 2 te authenticeren thuis. Dit vanwege het back office dat erachter zit. Maar het is de enige auto die ik laad en diemoet altijd met die pas laden, is er een manier om dit automatisch in te stellen dat hij altijd laat met deze pas zonder dat ik echt de pas ee tegenaan hoef te houden?
Met gestrekt been.
Dank voor je reactie, dan ga ik deze bestellen.Stolpert schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:32:
Je kan 'm helemaal zelf activeren, daar heb je geen gecertificeerde installateurs voor nodig. Als je zelf comfortbel ben met de boel fysiek aansluiten, dan staat niks je in de weg.
De handleiding heb ik al doorgenomen en die laat het duidelijk zien, daarnaast staan er best veel instructievideo's qua montage en aansluiten van de paal. En met 1 fase is het natuurlijk helemaal simpel.
nggyu nglyd
Ja dat kan door je laadpaal bijvoorbeeld te koppelen aan de backoffice van Tap Electric.Artbij schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:00:
Ik heb een tankpas van mct en die moet ik gebruiken om mijn zaptec go 2 te authenticeren thuis. Dit vanwege het back office dat erachter zit. Maar het is de enige auto die ik laad en diemoet altijd met die pas laden, is er een manier om dit automatisch in te stellen dat hij altijd laat met deze pas zonder dat ik echt de pas ee tegenaan hoef te houden?
Iemand hier nog een reactie op toevallig?BrammieBramBram schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:16:
Oke, ik ben het even kwijt. Ik loop te klooien met mijn Zaptec 2 met Sense en FrankEnergie. het laden van mijn ID3 gaat zeker niet optimaal als ik Frank samen met de Zaptec alles wil laten regelen. Ik moet zeggen dat ik niet goed thuis ben in load-balancing nog (ik ben me aan het inlezen) en ik weet dat er een update aan schijnt te komen in Mei. Maar, ik heb een ander probleem lijkt het.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Frank beveelt aan om ALLEEN de auto toe te voegen aan de Frank app. Verwijder dus alles uit de Frank app en meld ALLEEN de auto aan. Vervolgens zou één en ander goed moeten werken, maar mijn donkerbruine vermoeden is dat de Frank app en 'automatische modus' (dynamic load balancing) van Zaptec niet goed met elkaar samenwerken. Bij mijn Tiguan kreeg ik het ook niet voor elkaar.BrammieBramBram schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:52:
[...]
Iemand hier nog een reactie op toevallig?
Mogelijk gaat het wel goed als je in de Zaptec de 'standaard modus' gebruikt. Let op, dan werkt load balancing dus niet. Ik moet dit nog uitproberen maar ben er nog niet aan toe gekomen. Ik zal er aankomend weekend naar kijken, wanneer ik de auto toch niet nodig heb.
Dank voor je reactie.
Ik ga er dan vanuit dat ik niet 2x betaal, maar de 2 sessies een glitch zijn gezien het feit dat ik en de auto en de laadpaal heb toegevoegd.
Ik ga er dan vanuit dat ik niet 2x betaal, maar de 2 sessies een glitch zijn gezien het feit dat ik en de auto en de laadpaal heb toegevoegd.
Ik heb hem inmiddels ook besteld, maar ik begreep dat je beter een 20A aardlekautomaat kan nemen omdat het continu volledig belasten van een aardlekautomaat sterk wordt afgeraden. Wij gebruiken wel een 4mm kabel.Quad schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:31:
Ik sta op het punt een Zaptec Go 2 te bestellen. De bekabeling wordt geregeld en een elektricien sluit een 1 fase 16a aardlekautomaat in de meterkast aan.
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Volgens mij zit je bij laadpalen idd met de 80% regel dus mijn installateur heeft een 20A automaat geinstalleerd.
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
4 mm2 is ook aan de krappe kant... Net zoals die 16A aardlek...Leanderr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:35:
[...]
Ik heb hem inmiddels ook besteld, maar ik begreep dat je beter een 20A aardlekautomaat kan nemen omdat het continu volledig belasten van een aardlekautomaat sterk wordt afgeraden. Wij gebruiken wel een 4mm kabel.
Ik heb nieuwe kabels aan moeten leggen en dan gelijk voor 6 mm2 gegaan (prijsverschil is nihil).
edit:
even gegoogled en bij een 25A hoofdzekering (zoals de meeste huizen), mag een 20A aardlekautomaat niet eens volgens NEN1010. De reden zou zijn omdat dan de kans dat de hoofdzekering eruit klapt te groot is omdat 20A en 25A te dicht bij elkaar zitten (zou een factor 1,6 verschil tussen moeten zijn begreep ik...).
Desondanks lijkt het wel of iedereen met een laadpaal dus een B20 aardlekautomaat heeft? Wat dus niet conform NEN1010 is?
even gegoogled en bij een 25A hoofdzekering (zoals de meeste huizen), mag een 20A aardlekautomaat niet eens volgens NEN1010. De reden zou zijn omdat dan de kans dat de hoofdzekering eruit klapt te groot is omdat 20A en 25A te dicht bij elkaar zitten (zou een factor 1,6 verschil tussen moeten zijn begreep ik...).
[ Voor 31% gewijzigd door Galois op 07-05-2026 08:57 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dat lijkt me sterk inderdaad.BrammieBramBram schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:28:
Dank voor je reactie.
Die 80%-regel wordt volgens mij vaak verward met de Amerikaanse NEC-regels. In NL mag een 16A laadpunt gewoon op een 16A automaat draaien, mits de installatie correct is uitgevoerd en de componenten daarvoor geschikt zijn. Voor de duidelijkheid -> de paal dan dus wel per fase begrenzen op 16 A.Galois schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:42:
[...]
4 mm2 is ook aan de krappe kant... Net zoals die 16A aardlek...
Ik heb nieuwe kabels aan moeten leggen en dan gelijk voor 6 mm2 gegaan (prijsverschil is nihil).
4 mm² is meer dan voldoende voor een 16A aardlekautomaat. Wil je voorbereid zijn voor grotere vermogens kun je 6 mm² gebruiken. Andersom, bij een 20A aardlekautomaat, moet de hele daaropvolgende keten daarvoor ingericht zijn.
6mm heb je alleen nodig als je op 22kw op wilt laden, ik hou het nu op 1 fase bij 3,7 en bij 11 als ik op 3 fase kan. Staat ook zo beschreven in de handleiding.Galois schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:42:
[...]
4 mm2 is ook aan de krappe kant... Net zoals die 16A aardlek...
Klopt... is ook prima. Maar als je de keuze hebt bij aanleggen tussen 4 en 6 mm2 dan zou ik voor 6 mm2 kiezen. Het prijsverschil is er klein en het scheelt toch ook weer 1,5x in weerstand in de kabel (en dus energieverlies). Per 10 meter kabel scheelt het een kleine 10 W als je voor 6 mm2 kiest (zoiets).Leanderr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:00:
[...]
6mm heb je alleen nodig als je op 22kw op wilt laden, ik hou het nu op 1 fase bij 3,7 en bij 11 als ik op 3 fase kan. Staat ook zo beschreven in de handleiding.
Nou ik heb nu 6 meter 5x4mm kabel in mijn tuin liggen, voor de volgende woning neem ik het meeGalois schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:03:
[...]
Klopt... is ook prima. Maar als je de keuze hebt bij aanleggen tussen 4 en 6 mm2 dan zou ik voor 6 mm2 kiezen. Het prijsverschil is er klein en het scheelt toch ook weer 1,5x in weerstand in de kabel (en dus energieverlies). Per 10 meter kabel scheelt het een kleine 10 W als je voor 6 mm2 kiest (zoiets).
Als je PV hebt en in de toekomst op overschot wilt kunnen laden dan moet je het gehele vermogensbereik af kunnen dekken. Als je maximum op 1 fase 3,6 kW is en het minimum op 3 fasen (3x 1,4=) 4,2 kW dan heb je een gat.
Overigens is heen-en-weer schakelen tussen 1 en 3 fasen iets wat je zoveel mogelijk wilt vermijden dus liefst richt je de installatie zo in dat je met zoveel mogelijk vermogen op 1 fase kunt laden.
Overigens is heen-en-weer schakelen tussen 1 en 3 fasen iets wat je zoveel mogelijk wilt vermijden dus liefst richt je de installatie zo in dat je met zoveel mogelijk vermogen op 1 fase kunt laden.
Mijn zonnepanelen leveren eigenlijk continu tussen de 2400 watt en 3000 watt. Rond 11:30 tot 12:30 kan het net boven de 3000 watt komen omdat de zon dan recht boven de woning staat.ASW1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:09:
Als je PV hebt en in de toekomst op overschot wilt kunnen laden dan moet je het gehele vermogensbereik af kunnen dekken. Als je maximum op 1 fase 3,6 kW is en het minimum op 3 fasen (3x 1,4=) 4,2 kW dan heb je een gat.
Is er trouwens al iemand die ervaring heeft met het zon laden en een thuisbatterij?
Ik wil hem sowieso begrenzen op 10A of 13A. Zodat de rest van het huis nog wat ruimte over heeft. Als dat lastig wordt koop ik nog een loadbalancer erbij. Mijn Kuga laadt niet harder dan 3.7kW dus een zwaardere aansluiting zie ik niet zitten.Leanderr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:35:
[...]
Ik heb hem inmiddels ook besteld, maar ik begreep dat je beter een 20A aardlekautomaat kan nemen omdat het continu volledig belasten van een aardlekautomaat sterk wordt afgeraden. Wij gebruiken wel een 4mm kabel.
4mm2 moet genoeg zijn, mijn elektricien zei al, waarom geen 2.5mm2? Is meer dan zat voor max 16A over een meter of 15 max. Maar ja, beter iets meer capaciteit mogelijk dan te weinig.
Ik kan mij wel voorstellen dat, als je 16A voor 4 uur volledig belast, dit warmte oplevert, dan zou een 20A aardlekautomaat dit beter kunnen afwikkelen. Ik ga dat wel bij de elektricien laten.
nggyu nglyd
Omdat je die kabel maar 1x legt en die Kuga waarschijnlijk niet je laatste auto is.Quad schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:58:
[...]
4mm2 moet genoeg zijn, mijn elektricien zei al, waarom geen 2.5mm2? Is meer dan zat voor max 16A over een meter of 15 max.
Mja, in mijn geval gaat de kabel in een mantel naar buiten toe. Als het moet is het in een kwartier vanaf huis naar voorkant gelegd. Ik gebruik ook 4mm2 hoor.ASW1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:06:
[...]
Omdat je die kabel maar 1x legt en die Kuga waarschijnlijk niet je laatste auto is.
En ik hoop /acht de kans reeel dat ik eerder verhuis dan deze auto vervang. Maar dat is wel offtopic.
edit:
De laadunit was vanochtend om 10 uur al binnen, super snel geleverd!
[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 07-05-2026 13:08 ]
nggyu nglyd
Nog een groot nadeel van Zaptec Go 2 - mogelijk - wordt deze uitgesloten van ERE regeling - V2G laders uitgesloten zijn van de ERE regeling.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85214694
[ Voor 9% gewijzigd door jan100 op 07-05-2026 21:09 ]
Oei dat zou een bummer zijn, ik heb deze juist gekocht voor ERE certificaten. Nu ondersteund mijn auto niet eens V2G, dus die instelling is niet eens een optie voor me.jan100 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:08:
Nog een groot nadeel van Zaptec Go 2 - mogelijk - wordt deze uitgesloten van ERE regeling - V2G laders uitgesloten zijn van de ERE regeling.
nggyu nglyd
Over slim laden icm load-balancing - een tijdelijke workaround voor sommige users:
Ik gebruik de ANWB Slim laden app icm Tesla model 3.
Hierbij wordt de auto leading voor wel/niet laden.
Via de APP kies je je energie-provider en koppel je je auto.
Vervolgens communiceert je auto naar ANWB API zodra kabel is aangesloten.
Op dat moment berekent ANWP goedkoopste uren en verstuurt laad-schema naar je auto.
Je auto gaat vervolgens via dat schema om stroom vragen, ook aantal A.
Op deze manier kan ie zelfs zonneladen (tijdens zonneladen vraagt auto max 4A, zodat je op die manier aan het zonneladen is, maar zolang de salderingsregeling er nog is, heeft zonneladen volgens mij niet echt zin ?).
Zaptec Go 2 heb ik op automatisch staan -> op deze manier dus zowel zonneladen, als slim laden, in combinatie met load-balancing.
Ik gebruik de ANWB Slim laden app icm Tesla model 3.
Hierbij wordt de auto leading voor wel/niet laden.
Via de APP kies je je energie-provider en koppel je je auto.
Vervolgens communiceert je auto naar ANWB API zodra kabel is aangesloten.
Op dat moment berekent ANWP goedkoopste uren en verstuurt laad-schema naar je auto.
Je auto gaat vervolgens via dat schema om stroom vragen, ook aantal A.
Op deze manier kan ie zelfs zonneladen (tijdens zonneladen vraagt auto max 4A, zodat je op die manier aan het zonneladen is, maar zolang de salderingsregeling er nog is, heeft zonneladen volgens mij niet echt zin ?).
Zaptec Go 2 heb ik op automatisch staan -> op deze manier dus zowel zonneladen, als slim laden, in combinatie met load-balancing.
[ Voor 11% gewijzigd door jan100 op 07-05-2026 21:23 ]
Veel mensen zijn inmiddels overigens al overgestapt naar bijvoorbeeld peblar business voor de ERE regeling, maar ook die is V2G ready.... Kan me haast niet voorstellen dat het gaat gebeuren, er is verder ook niet echt een andere bron van te vinden, dus hopelijk niet!Quad schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Oei dat zou een bummer zijn, ik heb deze juist gekocht voor ERE certificaten. Nu ondersteund mijn auto niet eens V2G, dus die instelling is niet eens een optie voor me.
V2G is pas in Nederland als Trump normaal geworden is, dus voorlopig niets aan de hand. En verder ook niks aan de hand.Quad schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Oei dat zou een bummer zijn, ik heb deze juist gekocht voor ERE certificaten. Nu ondersteund mijn auto niet eens V2G, dus die instelling is niet eens een optie voor me.
Quad schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:13:
[...]edit:
En? Nu je laadunit binnen is, heb je vast meer info over het antwoord op je eigen vraag... (ben nl ook wel benieuwd...Quad schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:31:
Ik kan nog niets configureren, de meterkast wordt over 2 weken, in elk geval na Pinksteren, aangepakt. Daarvoor moet de bekabeling en de paal buiten worden gemaakt.Galois schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:48:
[...]
[...]
En? Nu je laadunit binnen is, heb je vast meer info over het antwoord op je eigen vraag... (ben nl ook wel benieuwd...).
Dus op z'n vroegst over een week of 3 dat ik je antwoord kan geven. Tenzij ik de laadunit tijdelijk op een standaard stopcontact kan aansluiten met een geïmproviseerde kabel zodat het stroom krijgt. Maar heel slim klinkt dat plan niet.
nggyu nglyd
Hoe is dit probleem uiteindelijk opgelost? Ik heb de paal nu ook een paar weken hangen en krijg dezelfde fout.sanzut schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:14:
Vandaag ineens een foutmelding over de temperatuursensor in mijn Zaptec Go 2. Hangt er nu een maandje ongeveer.
De app zegt te restarten of contact met dealer op te nemen. Restart heeft niet geholpen, nu dus leverancier gemaild.
Iemand nog suggesties?
[Afbeelding]
Ik heb daar wel interesse inQuad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Ik kan nog niets configureren, de meterkast wordt over 2 weken, in elk geval na Pinksteren, aangepakt. Daarvoor moet de bekabeling en de paal buiten worden gemaakt.
Dus op z'n vroegst over een week of 3 dat ik je antwoord kan geven. Tenzij ik de laadunit tijdelijk op een standaard stopcontact kan aansluiten met een geïmproviseerde kabel zodat het stroom krijgt. Maar heel slim klinkt dat plan niet.
Technisch zou het moeten kunnen... maar waarom zou je het doen als je ook een 'granny charger' kunt gebruiken?Yao schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:49:
[...]
Ik heb daar wel interesse inik wil mijn toekomstige zaptec go 2 voor een langere tijd via het stopcontact voorzien van stroom met 1-fase (ja ik weet dat het laden dan heel lang duurt). En ben benieuwd of het überhaupt aan de gang te krijgen is 😀
De Zaptec heeft een L1 en een N. Daar sluit je de blauwe en bruine draad van het stopcontact op aan en het zou moeten werken... (ok, ook de aardedraad... waarschijnlijk checkt de software van de Zaptec die ook).
Denk trouwens dat de Zaptec dan wel fasegevoelig is (dus de stekker die in het stopcontact gaat, werkt niet als die 180 graden gedraaid is... (of kortsluiting?)).
Maar goed... ik reageer op mijn natuurkundekennis, niet op basis van installateurkennis of iets dergelijks :-)
Met schuko kan het zijn dat je nul of fase verkeerd om aansluit idd. Ik ga dat risico niet lopen.
Als je een CEE stekker gebruikt ipv stopcontact kan het wel, mits de CEE rechtstreeks op een groep zit. Al dan niet via een centraaldoos.
Als je een CEE stekker gebruikt ipv stopcontact kan het wel, mits de CEE rechtstreeks op een groep zit. Al dan niet via een centraaldoos.
nggyu nglyd
Mijn laadpaal is uiteindelijk vervangen onder garantie.MrtnStnwk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Hoe is dit probleem uiteindelijk opgelost? Ik heb de paal nu ook een paar weken hangen en krijg dezelfde fout.
In het kader van durf te vragen:
Weet iemand hoe ik de 1 of 3 fase keuze in Home Assistant kan integreren? Hij zit wel in het online portaal maar niet in de hacs zaptec integratie. Geen idee waarom niet maar lijkt mij een zeer nuttige toevoeging omdat nu 6 en 7 amper hij naar 1fase zelf overgaat en vanaf 8 weer naar 3fase oftewel een reuze sprong.
Wil zelf kunnen beslissen om op 10 amper 1 fase te kunnen laden en moet daarvoor nu steeds in online portaal hem dan naar 1-fase terug zetten terwijl dat uiteraard eil automatiseren.
Mijn script skills zijn niet geweldig dus hulp is welkom.
Volgens mij zou het opgelost zijn als maximale fase in home assistant kan instellen tussen 1 en 3
Nb De huidige functie terug schakelen uit de hacs integratie werkt niet goed en heeft meer met wel en niet mogen overschakelen te maken.
Weet iemand hoe ik de 1 of 3 fase keuze in Home Assistant kan integreren? Hij zit wel in het online portaal maar niet in de hacs zaptec integratie. Geen idee waarom niet maar lijkt mij een zeer nuttige toevoeging omdat nu 6 en 7 amper hij naar 1fase zelf overgaat en vanaf 8 weer naar 3fase oftewel een reuze sprong.
Wil zelf kunnen beslissen om op 10 amper 1 fase te kunnen laden en moet daarvoor nu steeds in online portaal hem dan naar 1-fase terug zetten terwijl dat uiteraard eil automatiseren.
Mijn script skills zijn niet geweldig dus hulp is welkom.
Volgens mij zou het opgelost zijn als maximale fase in home assistant kan instellen tussen 1 en 3
Nb De huidige functie terug schakelen uit de hacs integratie werkt niet goed en heeft meer met wel en niet mogen overschakelen te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 09-05-2026 10:24 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Van de week mijn zaptec go 2 geinstalleerd. En doe pogingen om deze laadpaal via rest-api aan te sturen en uit te lezen. Aansturen van de laadstroom (tbv loadbalancing) geeft een http 500 error (authorisatie?). Heeft iemand ervaring met het aansturen en uitlezen van zaptec via rest-api naar de Cloud of lokaal?
Ik hoopte dat ik via ocpp de lader zou kunnen koppelen, maar het lijkt alsof de app die optie niet weergeeft. Weet iemand hoe die optie opengezet kan worden? @harrr misschien? Welke rest-api's gebruik je om de laadstroom in te stellen en kwh etc. uit te lezen?
Ter info: vragen stellen bij Zaptec heeft geen zin, zij verwijzen naar een gecertificeerde installateur
PS: gemini stuurde me het bos in, met chatgpt kom ik al een heel eind. Zodra ik meer weet voeg ik dat toe aan deze post.
Ik hoopte dat ik via ocpp de lader zou kunnen koppelen, maar het lijkt alsof de app die optie niet weergeeft. Weet iemand hoe die optie opengezet kan worden? @harrr misschien? Welke rest-api's gebruik je om de laadstroom in te stellen en kwh etc. uit te lezen?
Ter info: vragen stellen bij Zaptec heeft geen zin, zij verwijzen naar een gecertificeerde installateur
PS: gemini stuurde me het bos in, met chatgpt kom ik al een heel eind. Zodra ik meer weet voeg ik dat toe aan deze post.
[ Voor 19% gewijzigd door Freeckje op 09-05-2026 22:31 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Kan je al met de Zaptec Go 2 laden op overschot van de panelen icm de Zaptec Sense? Of is dat nog niet mogelijk?
Nee nog niet , ik ben bezig met het uitzoeken van de juiste communicatie met de Zaptec . Uitlezen van status en bepaalde parameters lukt al, aansturen van de laadstroom nog niet. Mocht dat lukken dan is de volgende stap om op overschot te gaan regelen. Harr heeft het al voor elkaar begrijp ik, misschien wil hij zijn code delen.lexxus93 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:58:
Kan je al met de Zaptec Go 2 laden op overschot van de panelen icm de Zaptec Sense? Of is dat nog niet mogelijk?
[ Voor 17% gewijzigd door Freeckje op 10-05-2026 10:02 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Vanwege de ERE's heb ik pas ook de laadpaal vervangen door de Zaptec Go 2, en de oude aansturing vanuit de Victron omgeving (node-red op Cerbo) ook de paal aangestuurd via de API. Hij wordt gestuurd afhankelijk van beschikbare energie van PV-verbruik en een stuk lineair afhankelijk van de laadstatus thuisaccu (zelfde als met vorige paal).harrr schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:16:
[...]
Klopt het draait gewoon op een Pi in de meterkast. Maar niet met HomeAssistant, maar gewoon een eigen script die de rest API van Zaptec, HomeWizard en Marstek uitleest en aanstuurt.
Heb nog wel een paar issues die ik met de vorige paal niet had. Ik zie namelijk geen manier om feedback te krijgen van hoe hoog de werkelijke stroom nu is, dit maakt het regelen lastig. 2e probleem is dat wanneer het half bewolkt is en de laadpaal regelmatig aan en uit gestuurd wordt stop de Zaptec er na een paar keer mee, waarbij hij soms aangeeft dat het een storing is, soms dat de auto niet meer aangesloten is. Ik moet dan naar buiten om de kabel opnieuw aan te sluiten. Ben wel benieuwd hoe dat bij jou dan gaat
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Heb je Home Assistant? Daar is een Zaptec (hacs) integratie die 90% van de zaken laat aansturen. Enkel 1-3fase switch werkt niet goed maar start of stop en ampère instellen werkt goed.Freeckje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:13:
[...]
Nee nog niet , ik ben bezig met het uitzoeken van de juiste communicatie met de Zaptec . Uitlezen van status en bepaalde parameters lukt al, aansturen van de laadstroom nog niet. Mocht dat lukken dan is de volgende stap om op overschot te gaan regelen. Harr heeft het al voor elkaar begrijp ik, misschien wil hij zijn code delen.
Als je op één fase tussen 6-16A (of op drie tussen 8-16A) blijft en dan enkel met ampère varieert dan gaat hij toch ook niet steeds aan en uit? Lijkt mij ook niet wenselijk voor de hardware (auto en laadstation)Srednier schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:35:
[...]
Vanwege de ERE's heb ik pas ook de laadpaal vervangen door de Zaptec Go 2, en de oude aansturing vanuit de Victron omgeving (node-red op Cerbo) ook de paal aangestuurd via de API. Hij wordt gestuurd afhankelijk van beschikbare energie van PV-verbruik en een stuk lineair afhankelijk van de laadstatus thuisaccu (zelfde als met vorige paal).
Heb nog wel een paar issues die ik met de vorige paal niet had. Ik zie namelijk geen manier om feedback te krijgen van hoe hoog de werkelijke stroom nu is, dit maakt het regelen lastig. 2e probleem is dat wanneer het half bewolkt is en de laadpaal regelmatig aan en uit gestuurd wordt stop de Zaptec er na een paar keer mee, waarbij hij soms aangeeft dat het een storing is, soms dat de auto niet meer aangesloten is. Ik moet dan naar buiten om de kabel opnieuw aan te sluiten. Ben wel benieuwd hoe dat bij jou dan gaat
Nee, ik heb geen Home Assistant, ik experimenteer nu met nodered op de PC. Dat dan later op een raspberry geinstalleerd zal worden (Ga wel even die HA integratie bestuderen).ErikVers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Heb je Home Assistant? Daar is een Zaptec (hacs) integratie die 90% van de zaken laat aansturen. Enkel 1-3fase switch werkt niet goed maar start of stop en ampère instellen werkt goed.
Momenteel gebruik ik de Cloud api. Zou leuk zijn als iemand de Url's wil delen met de juiste syntax dat bespaart me een hoop uitzoekwerk.
Ocpp kan ik via de Zaptec-app niet instellen, die optie staat niet weergeven
[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 10-05-2026 12:34 ]
klopt, maar bewolkt heb ik meestal geen 5kW over, en de code die ik nu heb draaien zet hem dan vrij snel uit. Misschien ga ik nog terug naar 1 fase switchen automatisch maar daar zag ik jou ook niet enthousiast over. Misschien ben ik iets te fanatiek hier in, maar ik heb sinds 26 feb geen stroom afgenomen uit het net, en het stoort me dat dat dan met die Zaptec niet zou kunnen terwijl ik met de oude paal dat al een paar jaar wel voor elkaar had. De thuisaccu vangt het ook al niet altijd goed op, die is te gefocussed op handelen om een dergelijk vermogen er bij te pakkenErikVers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Als je op één fase tussen 6-16A (of op drie tussen 8-16A) blijft en dan enkel met ampère varieert dan gaat hij toch ook niet steeds aan en uit? Lijkt mij ook niet wenselijk voor de hardware (auto en laadstation)
Ik heb een stukje van de zaptec API geimplementeerd in functie nodes (java dus) in node red. Heb je daar wat aan?Freeckje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Nee, ik heb geen Home Assistant, ik experimenteer nu met nodered op de PC. Dat dan later op een raspberry geinstalleerd zal worden (Ga wel even die HA integratie bestuderen).
Momenteel gebruik ik de Cloud api. Zou leuk zijn als iemand de Url's wil delen met de juiste syntax dat bespaart me een hoop uitzoekwerk.
Ocpp kan ik via de Zaptec-app niet instellen, die optie staat niet weergeven
Srednier schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Ik heb een stukje van de zaptec API geimplementeerd in functie nodes (java dus) in node red. Heb je daar wat aan?
zeker!
Op zich kan je best op 1 fase maar mijn gevrek aan enthousiasme komt omdat je op andere omgeving dan wat moet aanpassen als je incidenteel naar 11kW wil.Srednier schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:06:
[...]
klopt, maar bewolkt heb ik meestal geen 5kW over, en de code die ik nu heb draaien zet hem dan vrij snel uit. Misschien ga ik nog terug naar 1 fase switchen automatisch maar daar zag ik jou ook niet enthousiast over. Misschien ben ik iets te fanatiek hier in, maar ik heb sinds 26 feb geen stroom afgenomen uit het net, en het stoort me dat dat dan met die Zaptec niet zou kunnen terwijl ik met de oude paal dat al een paar jaar wel voor elkaar had. De thuisaccu vangt het ook al niet altijd goed op, die is te gefocussed op handelen om een dergelijk vermogen er bij te pakken
Daarnaast heb ik geregeld 5-6k teruglevering en dan wil ik niet aan max 3680W vastzitten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
| [
{
"id": "ed6eb53f90b4d963",
"type": "http request",
"z": "359fbb507a503a9e",
"name": "",
"method": "POST",
"ret": "obj",
"paytoqs": "ignore",
"url": "https://api.zaptec.com/oauth/token",
"tls": "",
"persist": false,
"proxy": "",
"insecureHTTPParser": false,
"authType": "bearer",
"senderr": false,
"headers": [
{
"keyType": "Content-Type",
"keyValue": "",
"valueType": "other",
"valueValue": "application/x-www-form-urlencoded"
}
],
"x": 690,
"y": 60,
"wires": [
[
"668c4c0fed20043a"
]
]
},
{
"id": "3cdb2aa4b5ee8a57",
"type": "inject",
"props": [
{
"p": "payload"
},
{
"p": "topic",
"vt": "str"
}
],
"repeat": "60",
"crontab": "",
"once": true,
"onceDelay": "10",
"topic": "",
"payload": "",
"payloadType": "date",
"x": 110,
[
"79515b9fa56ff7ff"
]
]
},
{
"id": "4e899f0d178c5d33",
"type": "function",
"name": "get token",
"func": "msg.headers = {\n \"Content-Type\": \"application/x-www-form-urlencoded\"\n};\n\n\nmsg.payload = \"grant_type=password\" +\n \"&username=\" + encodeURIComponent(\"username\") +\n \"&password=\" + encodeURIComponent(\"password\");\n\nreturn msg;",
"outputs": 1,
"timeout": 0,
"noerr": 0,
"initialize": "",
"finalize": "",
"libs": [],
"x": 500,
[
"ed6eb53f90b4d963"
]
]
},
{
"id": "668c4c0fed20043a",
"name": "store token",
"func": "let zaptec = global.get(\"zaptec\") || {};\n\nzaptec.access_token=msg.payload.access_token;\nzaptec.expires_in = msg.payload.expires_in;\nzaptec.created_at = Date.now();\n\nzaptec.iRequest=0;\nglobal.set(\"zaptec\", zaptec);\n\nreturn msg;\n\n",
"timeout": "",
"x": 890,
[
"00c93a1fa50e2bd0"
]
]
},
{
"id": "615ccb2c6dbed493",
"type": "http request",
"method": "GET",
"ret": "obj",
"paytoqs": "query",
"url": "https://api.zaptec.com/api/chargers",
"tls": "",
"persist": false,
"proxy": "",
"insecureHTTPParser": false,
"authType": "",
"senderr": false,
"headers": [],
"x": 1310,
[
"2c6dfcf688dd9051"
]
]
},
{
"id": "00c93a1fa50e2bd0",
"name": "get charderID",
"func": "// Sla het token op uit de vorige stap\nvar token = msg.payload.access_token;\n\n\nmsg.headers = {\n \"Authorization\": \"Bearer \" + token,\n \"Accept\": \"application/json\"\n};\nmsg.payload = {}; // Maak de payload leeg voor een GET-request\nreturn msg;",
"x": 1100,
[
"615ccb2c6dbed493"
]
]
},
{
"id": "2c6dfcf688dd9051",
"name": "store chargerID",
"func": "let zaptec = global.get(\"zaptec\") || {};\n\nzaptec.chargerID=msg.payload.Data[0].Id;\nzaptec.circuitID=msg.payload.Data[0].CircuitId;\nzaptec.installationID=msg.payload.Data[0].InstallationId;\nglobal.set(\"zaptec\", zaptec);\n\nreturn msg;\n\n",
"timeout": "",
"x": 1520,
[]
]
},
{
"id": "79515b9fa56ff7ff",
"name": "check token",
"func": "let zaptec = global.get(\"zaptec\");\n\nif (!zaptec || !zaptec.access_token) {\n node.warn(\"Geen token\");\n return msg;\n}\n\nlet age = (Date.now() - zaptec.created_at) / 1000;\n\n// 300 sec marge\nif (age > (zaptec.expires_in - 300)) {\n node.warn(\"Token verlopen of bijna verlopen\");\n return msg;\n}\nreturn null;",
"x": 310,
[
"4e899f0d178c5d33"
]
]
}
] |
Daarna kun je gewoon uitbreiden met http get en put instructies:
https://docs.zaptec.com/reference/api_chargehistory_get
Bedankt voor het delen van je code. Zo ver was ik echter alSrednier schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:12:
Daarna kun je gewoon uitbreiden met http get en put instructies:
Mijn probleem/aanleiding was het vinden van het juiste commando (endpoint?) om de laadstroom in te stellen. Of een ID? Heb jij dat voor elkaar gekregen? Ik krijg bij elke poging een http 500 return code, hetgeen van alles kan betekenen.
Mogelijk een kwestie van RTFM, maar heb de lader via een webshop gekocht, dus in welke state wordt die afgeleverd. De authorisatie staat op gebruiker/eigenaar/service.
Als je dat al hebt draaien... gewoon een availablecurrent schrijven naar je installation met een http post dat werkt hier prima.Freeckje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:49:
[...]
Bedankt voor het delen van je code. Zo ver was ik echter al. Zeker nuttige info voor dit forum!
Mijn probleem/aanleiding was het vinden van het juiste commando (endpoint?) om de laadstroom in te stellen. Of een ID? Heb jij dat voor elkaar gekregen? Ik krijg bij elke poging een http 500 return code, hetgeen van alles kan betekenen.
Mogelijk een kwestie van RTFM, maar heb de lader via een webshop gekocht, dus in welke state wordt die afgeleverd. De authorisatie staat op gebruiker/eigenaar/service.
https://docs.zaptec.com/reference/api_installation_id_update_post
Ik deed eerder wat met code uit ChatGPT, maar die haalde wat dingen door elkaar en dat draaide dus niet
Het werkt!! Bedankt voor je aanwijzing. Nodered produceert nog steeds een foutmelding maar dat lossen we ook wel op. Chatgpt heeft me 2 dagen het bos ingestuurd, voortaan zelf de handleiding lezenSrednier schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:02:
[...]
Als je dat al hebt draaien... gewoon een availablecurrent schrijven naar je installation met een http post dat werkt hier prima.
https://docs.zaptec.com/reference/api_installation_id_update_post
Ik deed eerder wat met code uit ChatGPT, maar die haalde wat dingen door elkaar en dat draaide dus niet
Exact dezelfde ervaring. Om dit op te lossen pauzeer ik (bijna) niet en switch ik (bijna) niet naar 1 fase. Ik laad eeertst mijn thuisaccus op tot 90% zodat die 5000W aan load kunnen opvangen. Dus bij minder zon dan 5000W laat ik de accu's bijspringen tot ze onder de 70% komen en dan schakel ik wel terug naar 1 fase.Srednier schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:35:
[...]
Vanwege de ERE's heb ik pas ook de laadpaal vervangen door de Zaptec Go 2, en de oude aansturing vanuit de Victron omgeving (node-red op Cerbo) ook de paal aangestuurd via de API. Hij wordt gestuurd afhankelijk van beschikbare energie van PV-verbruik en een stuk lineair afhankelijk van de laadstatus thuisaccu (zelfde als met vorige paal).
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
AI zit er wel vaker naast en ChatGPT blijft echt achter bij andere AI aanbieders. Dus ik zou sowieso overwegen naar een andere partij te gaan.Freeckje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:23:
[...]
Het werkt!! Bedankt voor je aanwijzing. Nodered produceert nog steeds een foutmelding maar dat lossen we ook wel op. Chatgpt heeft me 2 dagen het bos ingestuurd, voortaan zelf de handleiding lezenwordt vervolgd.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Nou komen ze 5 juni een zaptec go 2 lader installeren bij mij. Ik heb ook 20 zonnepanelen met Enphase.
Gaat dit een beetje samen werken zonder al te veel technisch geneuzel???
Ik bedoel.. als ik wil laden en het zonnetje schijnt.. pakt hij dan de stroom die ik opwekt en dan bij suppleren vanuit het net.. of gaat dat niet?
Puur zonne laden lukt nog niet lees ik... Dit gaat nog komen??
Of kan ik beter een andere laadpaal nemen?
Het is puur prive gerelateerd
Ik bedoel.. als ik wil laden en het zonnetje schijnt.. pakt hij dan de stroom die ik opwekt en dan bij suppleren vanuit het net.. of gaat dat niet?
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Ik ben bang dat het er het nodige technische geneuzel aan te pas moet komen. Je kunt niet een draadje trekken. Heb je ervaring met Homeassistant , dan kan je een verbinding aanleggen tussen de slimmemeter en de Zaptec. Kan verder een heel verhaal afsteken...eerst maar je reactie afwachtenNickrsd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:45:
Nou komen ze 5 juni een zaptec go 2 lader installeren bij mij. Ik heb ook 20 zonnepanelen met Enphase.
Heb verder weinig tot geen ervaring met home assistants.
Ik lees weleens dat je icm met de zaptec sense en een app zerofy het kan laten communiceren??
Of kom er nog meer bij kijken?
Ik lees weleens dat je icm met de zaptec sense en een app zerofy het kan laten communiceren??
[ Voor 53% gewijzigd door Nickrsd op 11-05-2026 17:33 ]
Van zerofly heb ik geen kennis, maar lijkt zo te zien een broertje van HomeAssistant.Nickrsd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:31:
Als ik puur op de documentatie van zaptec afga, is dat een oplossing voor het laden obv overschot gemeten met de slimmemeter. Hij kijkt dus niet alleen naar de zonne-productie maar naar het netto verbruik van je huishouden. Het vraagt wel eenmalig configureren van de app. Vooraf je laadpaal aanmelden bij zaptec. Een relatief nieuw product dus er zullen vast wat kinderziektes in zitten. Functioneel doet dit precies wat je zoekt.
[ Voor 11% gewijzigd door Freeckje op 11-05-2026 18:51 ]
Ik zou eerst de functionaliteit van Zaptec zelf afwachten. Werk niet dat niet of ondermaats, kun je altijd alternatieven zoeken.Nickrsd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:31:
Ja oke.. maar de zaptec 2 go zelf is wel gewoon een goede laadpaal voor normale huishoudens mag ik op hopen. Deze werd mij aanbevolen in ieder geval
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:22
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Titelfix naar [Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie omdat dit een algemeen ervaringen topic is geworden. Zou wel mooi zijn als iemand / @ASW1 de topicstart daarop wat aanpast 
Dat ga ik niet doen aangezien dat nooit de bedoeling van mijn topic was en ik uiteindelijk ook geen go 2 heb gekocht.We Are Borg schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:58:
[mbr]Titelfix naar [Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie omdat dit een algemeen ervaringen topic is geworden. Zou wel mooi zijn als iemand / @ASW1 de topicstart daarop wat aanpast
[/]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:22
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wellicht dat iemand anders als mede topicstarten zich geroepen voelt
Als iemand anders het topic over wil nemen vind ik dat prima (geen idee hoe dat technisch gezien zou moeten werken)
Ja, persoonlijk vind ik Easee en Peblar goede alternatieven. Koop wel een MID bemeterde laadpaal, dan kun je ook gebruikmaken van ERE. Heb zelf Easee, die hebben nu al zonneladen (laden op overschot zon via P1 meter). Zonneladen is nu nog niet zo relevant, er is immers nog salderen.Nickrsd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:45:
Ja oke.. maar de zaptec 2 go zelf is wel gewoon een goede laadpaal voor normale huishoudens mag ik op hopen. Deze werd mij aanbevolen in ieder geval
Zaptec, Easee, Peblar zijn goede stevige partijen, goede merken, die gaan het wel fiksen voor einde 2026.