nlboy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:39:
Sinds kort ook trotse bezitter van de Zaptec Go2. Helaas merk ik inderdaad dat als ik de auto aansluit meteen op volle kracht geladen wordt in avond na mijn werkdag (10kw) ipv eco modus waarbij er rekening wordt gehouden met de dynamische energie tarieven. Nu lees ik dat de Sense een veroorzaker kan zijn. Is dan het idee dat ik die dan tussenuit haal?
Ik ga er van uit dat als wij in de avond iets meer stroom verbruiken (in duurder tarief) de Go 2 langzamer oplaadt vanwege het hoger tarief.
Anders overweeg ik gepland laden bijv. tussen 23-6 en 11-15 wanneer t over algemeen goedkoper is. Wij hebben geen zonnepanelen.
Sterker nog: zodra je Sense gebruikt, worden dynamische tarieven
geheel genegeerd.
Weet niet of Zaptec hier iets aan gaat doen, maar hopelijk wel! Is echt een bummer.
De interface van de app is echt heel matig - daardoor lijkt het of de combinatie mogelijk is, maar dat is dus niet zo.
Een workaround (afhankelijk van je auto), is de ANWB slim laden app - dan wordt je auto leading en werkt laden met dynamische tarieven icm sense prima.
Ander alternatief is idd Sense uitschakelijken - maar dat betekent dat er geen load-balancing meer is, en je in theorie misschien teveel stroom gebruikt en de hoofd-stop eruit knalt.
Verder heb je betaald voor deze oplossing en wordt nergens in de specs gemeld dat deze combinatie niet werkt....