Ik weet niet of Kia een aparte app heeft, maar misschien dat daar een instelling verkeerd staat? Ik had dit ook met Tesla, stond op 10a in de tesla app ipv 16a.BENY1973 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:26:
Hi allemaal, vraag sinds gisteren is de Zaptec GO2 geplaatst en is de meterkast omgebouwd tot 3 fase 3x25a, nu heb ik een Kia Sportage 2024 en had ik verwacht rond de 3.7 kwh te kunnen laden alleen kom niet hoger dan 2.5-3.0 kwh, ik maak gebruik van de Zaptec Sense maar op moment van laden geen andere grote verbruikers. Iemand een idee waar dit aan liggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan niks vinden in de app helaas.lexxus93 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:25:
[...]
Ik weet niet of Kia een aparte app heeft, maar misschien dat daar een instelling verkeerd staat? Ik had dit ook met Tesla, stond op 10a in de tesla app ipv 16a.
Welke laadsnelheid haal je als je in plaats van automatisch laden (via sense) de laadmodus instelt op standaard laden? Kan relevant zijn voor diagnose van je probleem.BENY1973 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:26:
Hi allemaal, vraag sinds gisteren is de Zaptec GO2 geplaatst en is de meterkast omgebouwd tot 3 fase 3x25a, nu heb ik een Kia Sportage 2024 en had ik verwacht rond de 3.7 kwh te kunnen laden alleen kom niet hoger dan 2.5-3.0 kwh, ik maak gebruik van de Zaptec Sense maar op moment van laden geen andere grote verbruikers. Iemand een idee waar dit aan liggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder de tip om op de zaptec portal naar de detail instellingen te kijken van je laadpaal en te kijken if je bijzonderheden ziet.
Wat als je publiek doet laden? Haal je dan wel 11kW, weet je dat het aan de instellingen van de paal ligt, anders aan de instellingen van de auto.
Wat ik begrijp is dat de Kia Sportage op16A max 3.7 kw haalt en bij 32A max 7.6kw haalt.danny.s schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:38:
[...]
Wat als je publiek doet laden? Haal je dan wel 11kW, weet je dat het aan de instellingen van de paal ligt, anders aan de instellingen van de auto.
Ik heb gisteren de eerste test gedaan en heel eerlik nog niet standaard laden geprobeerd, ga ik zeker volgende keer gebruiken.Jo101 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Welke laadsnelheid haal je als je in plaats van automatisch laden (via sense) de laadmodus instelt op standaard laden? Kan relevant zijn voor diagnose van je probleem.
Verder de tip om op de zaptec portal naar de detail instellingen te kijken van je laadpaal en te kijken if je bijzonderheden ziet.
Hierbij de screenshots van het portaal:
:strip_exif()/f/image/3mxT5n2rNxhsy3UqeN8SR3zW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FrXVJZd4rOfxUuoM2KTvP7pj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door BENY1973 op 24-05-2026 10:16 ]
Hallo, even ook mijn ervaringen.
Sinds kort heb ik een Zaptec GO 2. Ik heb een 1 fase 1x35A aansluiting en zonnepanelen.
Ook ik was teleurgesteld dat de Zaptec GO 2 (nog) niet kan laden op zonnestroom. Maar nu doe ik het handmatig: als het zonnetje schijnt kijk ik even op mijn home wizard hoeveel ik terug lever, en stel handmatig de stroom in, meestal op 6A. Eigenlijk gaat dat prima.
In bijzondere gevallen wil ik kunnen laden op 32A~7,4 kW. Maar dat gaat alleen via geavanceerde settings --> "stand alone" modus, bij het gewone standaard laden kan ik maar 16A~3,7kW laden. Mijn installateur weet ook niet hoe dat komt. Heeft niemand anders dit ervaren? Ik kon het niet vindenin elk geval. Ik heb een ticket aangemaakt bij Zaptec, zal hier wel terugmelden wat daar uit komt.
Je kunt instellen dat je alleen maar kunt laden met een sleutel of als je via de app toestemming geeft. Maar het lijkt me wel handig als je je eigen auto kunt registreren zodat die automatisch begint te laden zonder dat je dat hoeft te autoriseren.
En het zou fijn zijn als het kastje zo gevormd was dat je de laadkabel er op kunt ophangen.
Maar verder wel een fijne lader.
Sinds kort heb ik een Zaptec GO 2. Ik heb een 1 fase 1x35A aansluiting en zonnepanelen.
Ook ik was teleurgesteld dat de Zaptec GO 2 (nog) niet kan laden op zonnestroom. Maar nu doe ik het handmatig: als het zonnetje schijnt kijk ik even op mijn home wizard hoeveel ik terug lever, en stel handmatig de stroom in, meestal op 6A. Eigenlijk gaat dat prima.
In bijzondere gevallen wil ik kunnen laden op 32A~7,4 kW. Maar dat gaat alleen via geavanceerde settings --> "stand alone" modus, bij het gewone standaard laden kan ik maar 16A~3,7kW laden. Mijn installateur weet ook niet hoe dat komt. Heeft niemand anders dit ervaren? Ik kon het niet vindenin elk geval. Ik heb een ticket aangemaakt bij Zaptec, zal hier wel terugmelden wat daar uit komt.
Je kunt instellen dat je alleen maar kunt laden met een sleutel of als je via de app toestemming geeft. Maar het lijkt me wel handig als je je eigen auto kunt registreren zodat die automatisch begint te laden zonder dat je dat hoeft te autoriseren.
En het zou fijn zijn als het kastje zo gevormd was dat je de laadkabel er op kunt ophangen.
Maar verder wel een fijne lader.
Ik zit ook naar deze laadpaal te kijken.
Iemand ervaring met het laden van een Tesla en het schakelen tussen 1 en 3 fase en weer terug? Gaat dit goed of gaat de auto dan in storing?
Iemand ervaring met het laden van een Tesla en het schakelen tussen 1 en 3 fase en weer terug? Gaat dit goed of gaat de auto dan in storing?
@MichielDTCMichielDTC schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:01:
Ik las hier dat de sense / loadbalacing alleen werkt als de paal in de automatische stand staat. Niet in andere standen. Dat vond ik niet praktisch en heb dat nagevraagd bij Zaptec. Ze geven ook aan dat zonneladen inderdaad eind mei beschikbaar komt :-). Iemand ervaring dat loadbalancing inderdaad ook op andere standen dan automatisch werkt?
Reactie Zaptec:
De Zaptec sense werkt in de automatisch laden stand inderdaad als load balancer.
Indien de Eco modus is geactiveerd zal de load balancer nog steeds zijn functionaliteit uitvoeren, de lader zal laden op de goedkoopste momenten binnen het opgegeven tijdsvak en het totaal opgegeven vermogen laden binnen die tijden.
Indien het zonneladen zal worden geactiveerd zal dit letten op het overschot aan energie, overtollige energie en overbelasting zullen niet tegelijk plaatsvinden. Eind mei zal deze functie beginnen met uitrollen, indien er tegen die tijd vragen zijn, hoor ik die natuurlijk graag,
Ik kan bevestigen dat de Zaptec Sense alleen als load balancer werkt in de stand “automatisch” . In de beide andere standen, “standaard” en “eco” functioneert load balancing niet . Ik heb een Zaptec Go, zal met de 2 niet anders zijn.
Overigens als je overschakelt van “automatisch” naar een van de andere standen krijg je in de app de melding dat de Sense niet meer als load balancer werkt.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
@Zonzeestrand-20Zonzeestrand-20 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:16:
[...]
Ik heb inderdaad de sense voor loadbalancing erbij. Snap daarom ook niet dat de elektricien zei dat die op Standaard moest. Hij staat nu wel op automatisch.
Als ik op het webportaal inlog bij Zaptec, zie ik dat hij als eerste fase 1 pakt.
Ben benieuwd of het mogelijk is om hem op een fase vast te zetten. Twijfel namelijk of loadbalancing lekker werkt met een 1 fase auto
[Afbeelding]
Ik heb weliswaar de Zaptec Go versie 1, met Sense, en ook een 1-fase ladende EV, Kia eNiro. Op een 3 maal 25A installatie. Gebruik die nu een ruim half jaar met de Sense, daarvoor met de Tibber Pulse (wat ik niet lekker vond werken).
Voor 1-fase laden kiest de Zaptec altijd fase L1 is me door support verteld, je kunt dit niet anders instellen.
En als anderen al aangeven werkt load balancing alleen op de automatische instelling. De sense kijkt dan naar alle fasen, en schakelt ook de Zaptec terug of uit als er op L2 of L3 meer dan 25A wordt verbruikt (hoewel dat dus strikt gesproken niet nodig is).
Mag ik vragen wat jouw snelheid van laden is op Niro?EVfan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:51:
[...]
@Zonzeestrand-20
Ik heb weliswaar de Zaptec Go versie 1, met Sense, en ook een 1-fase ladende EV, Kia eNiro. Op een 3 maal 25A installatie. Gebruik die nu een ruim half jaar met de Sense, daarvoor met de Tibber Pulse (wat ik niet lekker vond werken).
Voor 1-fase laden kiest de Zaptec altijd fase L1 is me door support verteld, je kunt dit niet anders instellen.
En als anderen al aangeven werkt load balancing alleen op de automatische instelling. De sense kijkt dan baar alle fasen, en schakelt de ook Zaptec terug of uit als er op L2 of L3 meer dan 25A wordt verbruikt (hoewel dat dus strikt gesproken niet nodig is).
Hoi Kuifje, wellicht ten overvloede, maar je kunt in de app vrijwel alles met een RFID tag gebruiken om te autoriseren. Je telefoon, tag voor je studentenflat, ANWB laadpas druppel, pasje van je werk, whatever. Ik heb zelf allerlei dingen geactiveerd, en altijd wel iets daarvan voorhanden. Hoop dat dit helpt!kuifje_t schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:10
Hoi allen, ik heb sinds twee weken ook de zaptec go 2 hangen, en ik loop er tegenaan de aansturing op stroom via de app niet zo intuïtief werkt. Op 6 en 7A geeft hij respectievelijk 1.5 en 1.9 kW (let wel, dat is dus niet gelijk aan u*i), en zet je hem op 8A springt hij over naar 3-fase naar 5.9 A (ook geen U*I*3, tenzij mn netspanning opeens 245V is).
Dit geeft me twee uitdagingen:
Bedankt!
Dit geeft me twee uitdagingen:
- Sturen op stroom geeft geen duidelijk vermogen.
- Ik heb geen stand tussen 1.9kW en 5.5kW, terwijl mijn panelen vrij lang 4.4 kW leveren. Dus handmatig mn panelen enigszins volgen lukt niet zo.
Bedankt!
Goed nieuws voor alle Zaptec Go2‑gebruikers: eind mei verwachten we een nieuwe software‑update voor de Zaptec Go2, waarmee de langverwachte functie Zonneladen beschikbaar wordt.
-> Hopelijk dus een update volgende week!
-> Hopelijk dus een update volgende week!
...
[ Voor 255% gewijzigd door Freeckje op 26-05-2026 17:47 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Nou dat is fijn, zijn we weer. Van de week nieuwe paal gehangen en nu al temperatuur sensor foutmelding. Krijg het niet opgelost. Paal vermoedelijk defect.
Ja hij hangt in de volle zon. Maar dat hing de zaptec go 1 hiervoor ook. En het ding wordt daar neem ik aan toch op getest. Twee jaar nergens last van en nu nieuwe paal en een paar warme dagen en dan stopt ie ermee.
Iemand ervaringen mee gehad? Of bij iemand anders waar die in de volle zon hangt?
Ja hij hangt in de volle zon. Maar dat hing de zaptec go 1 hiervoor ook. En het ding wordt daar neem ik aan toch op getest. Twee jaar nergens last van en nu nieuwe paal en een paar warme dagen en dan stopt ie ermee.
Iemand ervaringen mee gehad? Of bij iemand anders waar die in de volle zon hangt?
Bij mij hangt-ie aan een paal, ook in de volle zon op een parkeerplaats. Tot nu toe geen problemen. Lader hangt er nu zo'n twee maanden. Garantiegeval, lijkt me. Maar wel balen en weer gedoe.loewie1984 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:39:
Wanneer je lader onder garantie vervangen wordt ben je ook je opgebouwde ERE vergoeding kwijt neem ik aan.
Lijkt me juist dat die niet meer oploopt. Je meldt dan de nieuwe erbij aan denk ik.ASW1 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:05:
Wanneer je lader onder garantie vervangen wordt ben je ook je opgebouwde ERE vergoeding kwijt neem ik aan.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
@BENY1973BENY1973 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Mag ik vragen wat jouw snelheid van laden is op Niro?
Met een 1 fase MY 2019 eNiro is laden met een 3 maal 25A huis installatie beperkt tot maximaal 16A, dus iets boven de 3.5 kW vermogen. Met de accu van die auto is dat 4% accu. Voldoet voor ons wel, maar bijvoorbeeld laden tijdens de lage prijzen dalen van mijn dynamische contract is dus wat minder gunstig, immers die dalen zijn steeds maar enkele uren.
Met loadbalancing actief kun je met 25A op één fase laden, ruim 5 kW dus.EVfan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:41:
[...]
@BENY1973
Met een 1 fase MY 2019 eNiro is laden met een 3 maal 25A huis installatie beperkt tot maximaal 16A
Hier ook in de volle zon, tot een uur of 2. Hangt een jaar, nooit een probleem mee gehad.Stolpert schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:56:
[...]
Bij mij hangt-ie aan een paal, ook in de volle zon op een parkeerplaats. Tot nu toe geen problemen. Lader hangt er nu zo'n twee maanden. Garantiegeval, lijkt me. Maar wel balen en weer gedoe.
Klopt theoretisch, maar met een WP, en full electric huis, een wijnopslagruimte met flinke airco is er voor >80% van de tijd toch niet meer dan 16A beschikbaar op die fase, en als de Zaptec Sense ingrijpt kan het best een kwartiertje kosten voor deze weer verder laadt. Dat is ook niet erg handig.ASW1 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:57:
[...]
Met loadbalancing actief kun je met 25A op één fase laden, ruim 5 kW dus.
Dus doe het hiermee.
Mijn Zaptec Go (1st generation) hangt al 3 jaar in de volle zon. En op dagen als gisteren wordt de lader duidelijk te warm. Geen foutmelding, maar stopt wel met laden, of schakelt fors terug. Gisteren bijvoorbeeld naar 1.2 kW. Heb er toen een witte doek voor gehangen, en binnen 5 minuten weer de volle 3.5 kW.loewie1984 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:39:
Nou dat is fijn, zijn we weer. Van de week nieuwe paal gehangen en nu al temperatuur sensor foutmelding. Krijg het niet opgelost. Paal vermoedelijk defect.
De Pulse en de Sense naast elkaar gaat inderdaad voor problemen zorgen. 2 stuurlui aan het roer zal ik maar zeggen. Heb hier met Tibber uitgebreid naar gekeken, maar het is kiezen. En dan de andere goed ontkoppelen.Merkoss schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:39:
Hallo allemaal,
We hebben sinds deze week een Zaptec Go 2 in combinatie met een Zaptec Sense. Daarnaast had ik al een HomeWizzard P1. We hebben een huis met warmtepomp, geen gas, en 22 zonnepanelen. Eerste lading ging zonder problemen, maar was ook een korte lading van ongeveer 9kW.
Nu vraag ik me het volgende af, wat het beste is om te doen. Tijdens zomermaanden genereren we vrij veel overschot van zonnepanelen. We hebben een dynamische contract dat per uur een ander tarief heeft. Ik begrijp dat Zaptec op dit moment nog geen functionaliteit heeft om puur van zonnepanelen alleen te laden. Dit zou een feature zijn dat binnenkort uit moet komen. Zaptec heeft wel de mogelijkheid om in Eco modus te laden om goedkope stroomtarief te gebruiken, maar volgens documentatie wordt dit afgeraden i.c.m. een Zaptec Sense.
Als ik het goed lees hier, is het mogelijk om met een Tibber Pulse dit wel voor elkaar te krijgen. maar ik vraag me af of het de moeite waard is om nu een Tibber Pulse aan te schaffen om dit te realiseren? Daarnaast vroeg ik me af of het niet voor conflicten gaat zorgen in combinatie met Zaptec Sense?
Wat is jullie mening/gedachten hierover? Hoe kan ik het beste gebruik maken van zonnepanelen overschot en goedkope dynamische tarief om onze auto op te laden?
We gaan het meemaken. Dat zou fraai zijn. Nu ben ik net een week bezig dus is maar een tientje maar toch.ASW1 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:05:
Ik zag in Home Assistant dat de paal 23 mei om iets voor 5 uur in de middag 62,3 graden aantikte. Ja dat is warm maar toch niet uitzonderlijk?
Ik gebruik al een tijdje een zelfgebouwde integratie tussen mijn Zaptec lader en Home Assistant, en ben er erg tevreden over. Vandaar dat ik de configuratie publiek heb gemaakt zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken.
Het script regelt het laden van mijn (PH)EV op basis van twee modi: zonneladen op 1-fase, waarbij de laadstroom automatisch meebeweegt met het beschikbare zonne-overschot, en geforceerd laden op 3-fase met 16A voor als je snel wilt laden. Bij het aansluiten van de auto krijg je een notificatie op je telefoon met de keuze tussen beide opties.
Een aandachtspunt dat ik in de documentatie heb opgenomen: als je het zonne-overschot baseert op de teruglevering van je P1-meter ontstaat er een feedbackloop. De meest stabiele oplossing is een onafhankelijke meting van je huisverbruik exclusief de auto.
Alles staat op GitHub, inclusief een README met installatie-instructies en uitleg over de werking:
https://github.com/GrasshopperNL/Public-ha-scripts-repo/tree/main/Zaptec
Het script regelt het laden van mijn (PH)EV op basis van twee modi: zonneladen op 1-fase, waarbij de laadstroom automatisch meebeweegt met het beschikbare zonne-overschot, en geforceerd laden op 3-fase met 16A voor als je snel wilt laden. Bij het aansluiten van de auto krijg je een notificatie op je telefoon met de keuze tussen beide opties.
Een aandachtspunt dat ik in de documentatie heb opgenomen: als je het zonne-overschot baseert op de teruglevering van je P1-meter ontstaat er een feedbackloop. De meest stabiele oplossing is een onafhankelijke meting van je huisverbruik exclusief de auto.
Alles staat op GitHub, inclusief een README met installatie-instructies en uitleg over de werking:
Heel tof, thanks voor het delen!GrasshopperNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:41:
En nieuw hoofdstuk aan mijn ervaringen met de zaptec go2, nadat deze eerder 2,5 dag in temperature sensor error modus gehangen heeft werkt deze deze ochtend weer. Geen bericht van support gehad dat ze iets hebben gedaan. Auto is nu aan het laden kijken hoe het gaat...
@loewie1984loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:56:
En nieuw hoofdstuk aan mijn ervaringen met de zaptec go2, nadat deze eerder 2,5 dag in temperature sensor error modus gehangen heeft werkt deze deze ochtend weer. Geen bericht van support gehad dat ze iets hebben gedaan. Auto is nu aan het laden kijken hoe het gaat...
Zoals eerder aangegeven heeft mijn Zaptec Go 1 ook een beveiliging die aangaat als de lader in volle zon met vol vermogen (op 1 of 3 fasen tegelijk maakt niets uit) aan het laden is.
Ik verhelp dat door voor afscherming te zorgen, wellicht helpt dat bij jouw ook.
Dat klopt, maar het is toch vreemd dat de lader 2 dagen in storing hangt en deze ochtend niet meer. Bedoel snachts koelt het af, hoezo dan 2 dagen in storing. Dat is me te random of support moet op afstand iets hebben gedaan, maar daar heb ik geen terugkoppeling van gehad. En ik wil niet met een blauwe maandag ochtend model blijven zitten waarbij dit vaker gaat optreden. Een keer kan.EVfan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
[...]
@loewie1984
Zoals eerder aangegeven heeft mijn Zaptec Go 1 ook een beveiliging die aangaat als de lader in volle zon met vol vermogen (op 1 of 3 fasen tegelijk maakt niets uit) aan het laden is.
Ik verhelp dat door voor afscherming te zorgen, wellicht helpt dat bij jouw ook.
En ik zit er niet op te wachten om een afdakje te gaan maken. Het apparaat zou er simpelweg tegen moeten kunnen we wonen nu immers niet in de zandbak/sahara.
En hij heeft weer temperatuur sensor error. Er is dus echt wat mis met dat ding...
update 3, net met zaptec gebeld via het zweedse nummer, nogmaals dank @JB paal wordt omgewisseld. Probleem is een known error wat opgelost gaat worden met een firmware update maar die firmware is nog niet klaar, dus Zaptec laat de paal omwisselen.
Wel pipi, nu moet ik de oude paal terug hangen en straks weer een nieuwe paal hangen.
Wel pipi, nu moet ik de oude paal terug hangen en straks weer een nieuwe paal hangen.
Mijn Zaptec Go 1 gen hangt ook in de volle zon. Die is nog niet/nooit uitgevallen.EVfan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
[...]
@loewie1984
Dit is nu de 2e paal die dat euvel heeft in dit topic…? Dat geeft de burger moed.
Zeker als je ook nog eens je ERE opbouw kwijt bent…
edit:
met OCPP koppeling zal dit wel loslopen, alles wordt real live bijgehouden. Bij swap komt er gewoon een nieuwe reeks bij die vanaf 0 start op de desbetreffende paal. De voorgaande zaken blijven gewoon intact lijkt me
met OCPP koppeling zal dit wel loslopen, alles wordt real live bijgehouden. Bij swap komt er gewoon een nieuwe reeks bij die vanaf 0 start op de desbetreffende paal. De voorgaande zaken blijven gewoon intact lijkt me
[ Voor 15% gewijzigd door JB op 26-05-2026 11:29 ]
Mijn boefje is liev!
Ik zou zeggen nieuwe paal, dan krijg je toch nieuwe ere op je/via je nieuwe paal. We gaan het meemaken.JB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:16:
[...]
Mijn Zaptec Go 1 gen hangt ook in de volle zon. Die is nog niet/nooit uitgevallen.
Dit is nu de 2e paal die dat euvel heeft in dit topic…? Dat geeft de burger moed.
Zeker als je ook nog eens je ERE opbouw kwijt bent…
Ja lijkt me ook. Wordt via OCPP bijgehouden.loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Ik zou zeggen nieuwe paal, dan krijg je toch nieuwe ere op je/via je nieuwe paal. We gaan het meemaken.
Maar die temperatuursensor ellende, geeft me geen fijn gevoel. Zeker omdat ik de laadrobot ook op de gevel heb hangen waar altijd de zon schijnt.
Mijn boefje is liev!
Ja als ze het gaan mitigeren met een firmware update dan zal het nog meevallen, maar als je paal dus eerder kapot gaat dan de update heb je dus een probleem.
Wat ook opvallend was was dat de AI chatbot al aangaf in mijn conversatie van 'ja deze paal met dit serienummer heeft een bekend probleem' en ik vroeg mezelf al hoe, hoe komt de chatagent hier bij. Nu is het me dus duidelijk geworden nadat ik ze gebeld heb. Nogmaals dank, want zonder dat nummer had ik niet echt de indruk gehad dat het op korte termijn duidelijk of opgelost zou worden.
Wat ook opvallend was was dat de AI chatbot al aangaf in mijn conversatie van 'ja deze paal met dit serienummer heeft een bekend probleem' en ik vroeg mezelf al hoe, hoe komt de chatagent hier bij. Nu is het me dus duidelijk geworden nadat ik ze gebeld heb. Nogmaals dank, want zonder dat nummer had ik niet echt de indruk gehad dat het op korte termijn duidelijk of opgelost zou worden.
Misschien verklaard dat ook de levertijd? Ik heb 10-14 dagen staan. Vorige week dinsdag besteld.loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:34:
Ja als ze het gaan mitigeren met een firmware update dan zal het nog meevallen, maar als je paal dus eerder kapot gaat dan de update heb je dus een probleem.
Mijn boefje is liev!
Dat hoop je, misschien wordt dat ding maar 1x per maand of kwartaal uitgelezen of pas op het eind van het jaar. Ik zou eerst conttact opnemen met je inboekdienstverlener voordat je de swap doet.
@xobdorp is jouw Zaptec Go 2 ook al omgeruild? Dit lijkt hetzelfde euvels als bij @loewie1984JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Ik quote je even in dit topicHoe werkt de garantieafhandeling? Heb je die robot laten plaatsen of zelf opgehangen? Swappen stelt namelijk niets voor, maar erkend installateur bla bla...
Mijn boefje is liev!
Ik overweeg de Zaptec Go 2 te kopen i.v.m. ERE certificaten. Ik had gelezen dat de Zaptec Go 2 geen load balancing ondersteunt, alleen met de bijgevoegde p1 meter. Nu heb ik ook de Tibber Pulse die ook loadbalancing ondersteunt. Is dat dan voldoende?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
@JB @loewie1984JB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:16:
[...]
Mijn Zaptec Go 1 gen hangt ook in de volle zon. Die is nog niet/nooit uitgevallen.
Zeker als je ook nog eens je ERE opbouw kwijt bent…edit:
Mijn paal valt zelden terug, feitelijk nooit helemaal uit. Dus die ervaring delen we grotendeels. Zal dan wel een issue in de Go2 zijn
Bedankt voor het delen hoor! Mijn nodered-poging heb ik voorlopig in de ijskast gezet, en ga deze oplossing proberen.GrasshopperNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:41:
Ik gebruik al een tijdje een zelfgebouwde integratie tussen mijn Zaptec lader en Home Assistant, en ben er erg tevreden over. Vandaar dat ik de configuratie publiek heb gemaakt zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken.
Mbt de feedback loop: kan je de P1-meting niet compenseren met de gemeten stroom van de Zaptec? Die is i.t.t. de Solaredge wel voldoende "real time".
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Mijne is inderdaad gisteren om geruild! Men had het over ‘niet direct in de zon plaatsen’, maar ook snachts werkte de temperatuursensor niet mee…JB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:36:
[...]
@xobdorp is jouw Zaptec Go 2 ook al omgeruild? Dit lijkt hetzelfde euvels als bij @loewie1984
Iets meer moeite er zelf in steken zou wel mogen. Het antwoord staat letterlijk in de afgelopen 2 pagina's.Erik1805 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:40:
Ik overweeg de Zaptec Go 2 te kopen i.v.m. ERE certificaten. Ik had gelezen dat de Zaptec Go 2 geen load balancing ondersteunt, alleen met de bijgevoegde p1 meter. Nu heb ik ook de Tibber Pulse die ook loadbalancing ondersteunt. Is dat dan voldoende?
Ja wat een onzin van “men”. Die dingen zijn van Noorse makelaardij. Wat dan? Alleen als je een boom in de buurt hebt staan, voor schaduw?xobdorp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:49:
[...]
Mijne is inderdaad gisteren om geruild! Men had het over ‘niet direct in de zon plaatsen’, maar ook snachts werkte de temperatuursensor niet mee…
Mijn boefje is liev!
Hoe lang heb je moeten wachten op replacement? Ik heb deze ochtend gebeld. De beste man ging het doorgeven via hun benelux partners. Ik heb zelf besteld bij Proshop. Mij was niet duidelijk of ik actie moet ondernemen. Als het dik 2 weken duurt kan ik beter RMA aanvragen bij Proshop en dat zij een nieuwe afsturen. Ik had vandaag wel een mail ofzo verwacht. Ook jammer dat Zaptec niet meer werkt met Zendesk tickets. Ik krijg nu iedere keer die irritante Alia AI chatbot en geen enkele e-mail confirmation meer van een ticket of incident. Dat is niet hoe ik het me herinner de eerste keer.xobdorp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:49:
[...]
Mijne is inderdaad gisteren om geruild! Men had het over ‘niet direct in de zon plaatsen’, maar ook snachts werkte de temperatuursensor niet mee…
Ik heb voor de gein even gekeken naar mijn oude zaptec Go internal temp:
1 Mei werd ie 69 graden, vandaag was een warme dag maar vandaag hing de Go 2 nog aan de muur. Deze avond heb ik de boel terug omgewisseld om te kunnen laden, we gaan donderdag naar de Efteling en de Polestar 4 is net voor helft vol dus ik moest iets. Vrijdag wordt het wederom warm.
In de grafiek zie je ook mooi de tempstijging door het laden, gemiddeld genomen laad ik 1 keer per week, soms vaker. De temperatuur verschillen tussen niet laden en wel laden zijn toch wel 20 graden. Dat helpt niet mee als het ding zelf al 62 graden wordt.
Wat me trouwens opvalt is dat de Go 2 een aluminium(?) metalen backplate heeft, dat helpt niet mee. De muur van ons huis is al warm omdat het de hele dag in de zon staat en daar komt die backplate dan nog eens bij. Plastic werd naar mijn idee niet zo warm.
[ Voor 15% gewijzigd door loewie1984 op 26-05-2026 23:00 ]
Hoe lees je dat uit? Ik wil het ook wel graag weten nu. Zeker met oog op eventuele problemen bij de 2.
Verder benieuwd wat die firmware dan gaat oplossen, want een swap is best rigoureus
Toegevoegd aan de Homey Pro. De Zaptec Go doet op dit moment niks. Lijkt me erg hoog en/of niet te kloppen?
Net de buitenmuur en de Zaptec zelf gemeten met warmtemeter, dat zit rond de 30 graden nu na een hete dag.
Verder benieuwd wat die firmware dan gaat oplossen, want een swap is best rigoureus
Toegevoegd aan de Homey Pro. De Zaptec Go doet op dit moment niks. Lijkt me erg hoog en/of niet te kloppen?
[ Voor 62% gewijzigd door JB op 26-05-2026 23:17 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb de api gekoppeld via Home Assistant en dan leest ie de temp sensor uit. Via een HACS integratie of native HA integratie geloof ik.JB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:56:
Hoe lees je dat uit? Ik wil het ook wel graag weten nu. Zeker met oog op eventuele problemen bij de 2.
Toegevoegd aan de Homey Pro. De Zaptec Go doet op dit moment niks. Lijkt me erg hoog en/of niet te kloppen?Net de buitenmuur en de Zaptec zelf gemeten met warmtemeter, dat zit rond de 30 graden nu na een hete dag.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 26-05-2026 23:25 ]
Misschien is het temp in fahrenheit terwijl je graph celsius zegt. Zou kunnen. 70 fahrenheit is 21 celsius dus zou plausibel kunnen zijn.JB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:56:
Toegevoegd aan de Homey Pro. De Zaptec Go doet op dit moment niks. Lijkt me erg hoog en/of niet te kloppen?Net de buitenmuur en de Zaptec zelf gemeten met warmtemeter, dat zit rond de 30 graden nu na een hete dag.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 26-05-2026 23:27 ]
Hmm, lijkt wel alsof die waardes niet goed uitgelezen worden. Staat nog steeds op 70.8. In de ochtend eens zien wat er staat...loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:26:
[...]
Misschien is het temp in fahrenheit terwijl je graph celsius zegt. Zou kunnen. 70 fahrenheit is 21 celsius dus zou plausibel kunnen zijn.
Mijn boefje is liev!
Ik heb mijn oude lader vervangen door een Zaptec Go 2. Dat werkt goed. Nu wil ik ook de Zaptec Sense aansluiten. De installatie lijkt goed te gaan, alleen loop ik vast in stap 3. "Add to installation" zie ik voor een fractie van een seconde staan en die stap wordt overgeslagen. Ik kom dan in een scherm "Pair with charger instead". Als ik dat doe krijg ik de melding "Couldn't add the Zaptec Sense."
Heb al vanalles geprobeerd: Andere wifi, zonder P1 splitter, firmware van lader updaten, mijn rechten aanpassen. Maar niks mag baten. Reactie van Zaptec zelf laat helaas nog op zich wachten...
Iemand een idee wat er mis is?
Heb al vanalles geprobeerd: Andere wifi, zonder P1 splitter, firmware van lader updaten, mijn rechten aanpassen. Maar niks mag baten. Reactie van Zaptec zelf laat helaas nog op zich wachten...
Mijn Zaptec Go 2 hangt ook aan de voorgevel, vanuit HA kan ik ook zien dat de temperatuursensor aangeeft 50-60 graden te worden tussen 12:00-13:00. Daarna gaat de zon over de woning heen en dropt de temp meteen naar max. 30graden. Ik was niet aan het laden. Tot nu toe geen enkel issue gehad omtrent uitval.
Do more
Oke, dank. Hier gaat de auto zometeen rond 10:30 uur laden, de robot hangt dan nog niet niet in de zon, daarna is het vanaf de middag wel volle bak in de zon. Homey lijkt niet constant data te vragen/krijgen. Op dit moment is het 33,3 graden maar een status die vanaf 4:30 uur een duik van 30 graden+ maakt, kan ik niet zoveel meeRetroHead schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:11:
Mijn Zaptec Go 2 hangt ook aan de voorgevel, vanuit HA kan ik ook zien dat de temperatuursensor aangeeft 50-60 graden te worden tussen 12:00-13:00. Daarna gaat de zon over de woning heen en dropt de temp meteen naar max. 30graden. Ik was niet aan het laden. Tot nu toe geen enkel issue gehad omtrent uitval.
Mijn boefje is liev!
Ik heb m gisteren door een monteur laten installeren. Zelfde verhaal (hoewel wij direct 'pair with charger' gedaan hebben). Hij is er ook niet uit gekomen, ook met andere Sense geprobeerd zonder resultaat... monteur is dus zonder werkende paal weggegaan, ticket aanmaken bij Zaptec was de enige optie zei hij dus daar zijn ze nu mee bezig.dries863 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:08:
Ik heb mijn oude lader vervangen door een Zaptec Go 2. Dat werkt goed. Nu wil ik ook de Zaptec Sense aansluiten. De installatie lijkt goed te gaan, alleen loop ik vast in stap 3. "Add to installation" zie ik voor een fractie van een seconde staan en die stap wordt overgeslagen. Ik kom dan in een scherm "Pair with charger instead". Als ik dat doe krijg ik de melding "Couldn't add the Zaptec Sense."
19 mei met installateur gebeld en op 25 mei (op tweede pinksterdag!) keurig vervangen.loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:46:
[...]
Hoe lang heb je moeten wachten op replacement?
Temperatuur was gisteren op zijn hoogst 62 graden (zonder laden) en vannacht uiteindelijk 26 graden.
Kun je zien of deze al recentere firmware heeft?xobdorp schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:33:
[...]
19 mei met installateur gebeld en op 25 mei (op tweede pinksterdag!) keurig vervangen.
Temperatuur was gisteren op zijn hoogst 62 graden (zonder laden) en vannacht uiteindelijk 26 graden.
Mijn boefje is liev!
En ben je hierover geinformeerd geworden per mail? Want ik heb gisteren gebeld maar tot op heden geen bevestiging per mail ontvangen of iets dergelijks.xobdorp schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:33:
[...]
19 mei met installateur gebeld en op 25 mei (op tweede pinksterdag!) keurig vervangen.
Sinds 3 maand heb ik de Zaptec Sense Go 2 en sinds vorige week krijg ik een temperatuursensor fout en die komt helaas steeds terug. Soms wil de laadpaal een paar minuten laden en dan slaat die weer in de temperatuursensor fout.
Firmware is bijgewerkt naar 3.3.0.0
Ik heb de laadpaal gekocht bij Proshop en zelf geplaatst. Ik krijg helaas geen contact met de Zaptec hulplijn...
Gezien dat meer mensen dit probleem hebben, zijn er nog opties die ik kan uitvoeren of hoe ik contact kan krijgen met de leverancier?
Ik heb de laadpaal gekocht bij Proshop en zelf geplaatst. Ik krijg helaas geen contact met de Zaptec hulplijn...
Gezien dat meer mensen dit probleem hebben, zijn er nog opties die ik kan uitvoeren of hoe ik contact kan krijgen met de leverancier?
[ Voor 3% gewijzigd door WiebeWH op 27-05-2026 11:42 ]
Omdat @loewie1984 aangaf dat support pinpoint op een bekend probleem, waarbij nieuwere firmware het temperatuursensor issue moet oplossen.
Mijn boefje is liev!
Grappig dat je dus exact hetzelfde euvel hebt als ik en ook gekocht hebt bij ProShop, welcome to the club!WiebeWH schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:
Sinds 3 maand heb ik de Zaptec Sense Go 2 en sinds vorige week krijg ik een temperatuursensor fout en die komt helaas steeds terug. Soms wil de laadpaal een paar minuten laden en dan slaat die weer in de temperatuursensor fout.
Welke firmware draai jij? Er zit dus al verschil tussen die van @WiebeWH en @xobdorploewie1984 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Grappig dat je dus exact hetzelfde euvel hebt als ik en ook gekocht hebt bij ProShop, welcome to the club!
Nu weet ik niet of de firmware van de vorige Zaptec Go 2 bij @xobdorp hetzelfde was?
Release notes;
https://help.zaptec.com/d...tec-go-2-firmware-updates
https://help.zaptec.com/d...aptec-go-firmware-updates
[ Voor 20% gewijzigd door JB op 27-05-2026 13:29 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb de Zaptec Go 2 bij Tibber besteld, daar is de levertijd inmiddels ook langer. Was eerst 10-14 dagen, staat nu op 14-16 dagen. Geen idee of het voorraad issues zijn, of dat er nu firmware updates ingehaald worden, alvorens ze op transport gaan bij Zaptec...
Mijn boefje is liev!
Hier draait de Zaptec Go2 op versie 3.3.0.0, 2 weken geleden handmatig ge-update.
Wel vreemd met een systeem dat verbonden is met internet en dit niet automatisch op de Zaptec zet.
Daarom ook weer opletten als de lang verwachte update voor zon-laden aanwezig is en dus mogelijk niet automatisch over the air op de Zaptec wordt gezet.
Wel vreemd met een systeem dat verbonden is met internet en dit niet automatisch op de Zaptec zet.
Daarom ook weer opletten als de lang verwachte update voor zon-laden aanwezig is en dus mogelijk niet automatisch over the air op de Zaptec wordt gezet.
Hier draaide de paal op 3.3.0.0 totdat ik hem gisteravond heb teruggewisseld naar de Zaptec Go (1)
Version 3.1.0.3
Minor change related to the production of new devices.
Mijn boefje is liev!
Al een reactie gehad van de leverancier? Sinds deze week krijg ik ook steeds de temperatuursensor fout melding. Zaptec gemaild maar nog niets vernomen.sanzut schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:14:
Vandaag ineens een foutmelding over de temperatuursensor in mijn Zaptec Go 2. Hangt er nu een maandje ongeveer.
De app zegt te restarten of contact met dealer op te nemen. Restart heeft niet geholpen, nu dus leverancier gemaild.
Iemand nog suggesties?
[Afbeelding]
Hoe is het bij jou opgelost?
Gebruik je de Android of iOS app? Bij mij lukte koppelen van de Sense niet met Android en wel via iOS.dries863 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:08:
Krijgt de Sense niet te weinig stroom, ik heb vorige week een installatie gehad en heb de splitter aangesloten via usb c en geen probleem ondervonden.Domipost schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:02:
[...]
Ik heb m gisteren door een monteur laten installeren. Zelfde verhaal (hoewel wij direct 'pair with charger' gedaan hebben). Hij is er ook niet uit gekomen, ook met andere Sense geprobeerd zonder resultaat... monteur is dus zonder werkende paal weggegaan, ticket aanmaken bij Zaptec was de enige optie zei hij dus daar zijn ze nu mee bezig.
Na 2 maanden geeft ook hier de Zaptec Go 2 sinds deze week de temperatuursensor fout melding.
De melding komt direct, er is dus nog niets geladen, dus geen warmte door het laden ontstaan.
Ben benieuwd hoe snel Zaptec gaat reageren.
De melding komt direct, er is dus nog niets geladen, dus geen warmte door het laden ontstaan.
Schieten jullie allemaal een ticket in bij Zaptec zelf? Krijg je dan geen doorverwijzing naar je installateur oid? Ben wel benieuwd hoe jullie dit doen, mocht ik hier ook mee te maken krijgen:)lucpat schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:22:
Na 2 maanden geeft ook hier de Zaptec Go 2 sinds deze week de temperatuursensor fout melding.
In principe is de winkel waar je de Go2 kocht de plek voor garantie afhandeling toch? Wel fijn als Zaptec dit snel zelf lijkt te doen natuurlijk.
Of het is juist dé redenStolpert schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:26:
[...]
Schieten jullie allemaal een ticket in bij Zaptec zelf? Krijg je dan geen doorverwijzing naar je installateur oid? Ben wel benieuwd hoe jullie dit doen, mocht ik hier ook mee te maken krijgen:)
In principe is de winkel waar je de Go2 kocht de plek voor garantie afhandeling toch? Wel fijn als Zaptec dit snel zelf lijkt te doen natuurlijk.
Mijn boefje is liev!
Wellicht een samenloop van omstandigheden. Zie dit toevallig staan;WiebeWH schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:
/f/image/hn4WDmVcidj9KS41KwdyiHhQ.png?f=fotoalbum_large)
Morgen nog eens proberen, misschien?
Mijn boefje is liev!
Nee. Heb het ook met extra stroom naar de micro usb van de Sense geprobeerd; geen verschil helaas.BENY1973 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:10:
[...]
Krijgt de Sense niet te weinig stroom, ik heb vorige week een installatie gehad en heb de splitter aangesloten via usb c en geen probleem ondervonden.
Ik laat volgende week een zaptec 2 go instaleren. Na het lezen van de temp. Problemen hier.. moet ik me zorgen gaan maken??
Hij komt wel te hangen onder de carport, waar hij niet direct in de zon komt. Wellicht geeft het mij geen probleem.
Of moet ik beter deze zaptec annuleren? En voor een alternatief gaan
Hij komt wel te hangen onder de carport, waar hij niet direct in de zon komt. Wellicht geeft het mij geen probleem.
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Ik heb hem zelf geïnstalleerd, staat de hele middag in de volle zon en nog een problemen ondervonden. Nog niet veel gebruikt en gisteren op laag vermogen opgeladen (want zonnestroom gebruiken) en vandaag weer verder op lage stroom opladenNickrsd schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:42:
Ik laat volgende week een zaptec 2 go instaleren. Na het lezen van de temp. Problemen hier.. moet ik me zorgen gaan maken??
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Bij mij hangt ie ook in de volle zon. Afgelopen weekend hele tijd wezen zonneladen zonder problemen (vooralsnog).
Ik sta ook op het punt op de huidige Zaptec Go te vervangen voor de 2. Even ter bevestiging: ik kan zonder een installateursaccount de nieuwe paal koppelen in de app?
Ja!, is mij ook gelukt en het is verbazingwekkend makkelijk.new_born89 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:02:
Ik sta ook op het punt op de huidige Zaptec Go te vervangen voor de 2. Even ter bevestiging: ik kan zonder een installateursaccount de nieuwe paal koppelen in de app?
Je krijgt iets van een optie waar je kan zeggen dat je hem zelf installeert.
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Meer mensen een Zaptec Go 2 bij Tibber besteld? Zie dat Proshop ‘m nu ook weer aanbiedt, met 2-3 dagen levertijd. Tibber zegt nu 14-16 dagen
Mijn boefje is liev!
Klopt, je krijgt bij installatie de vraag, ben je installateur? En dan de optie om hem via die weg te installeren. Is simpel ben ik achter gekomen.new_born89 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:02:
Boekjes niet weggooien, zit een QR met pincode op. Geen idee wat er gebeurt als je de pin kwijt bent, je zal dan Zaptec moeten contacten denk ik. Voor de zekerheid heb ik de pin in mijn wachtwoordkluis opgeslagen.
Bij Tibber annuleren en bij Proshop kopen?JB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:40:
Meer mensen een Zaptec Go 2 bij Tibber besteld? Zie dat Proshop ‘m nu ook weer aanbiedt, met 2-3 dagen levertijd. Tibber zegt nu 14-16 dagen
Ik heb de mijne via Charge24, was op voorraad en volgende dag in huis.
[ Voor 22% gewijzigd door Quad op 28-05-2026 10:49 ]
nggyu nglyd
Pin staat ook in de app, zolang je de laadrobot in gebruik hebt.Quad schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:45:
[...]
Klopt, je krijgt bij installatie de vraag, ben je installateur? En dan de optie om hem via die weg te installeren. Is simpel ben ik achter gekomen.
Boekjes niet weggooien, zit een QR met pincode op. Geen idee wat er gebeurt als je de pin kwijt bent, je zal dan Zaptec moeten contacten denk ik. Voor de zekerheid heb ik de pin in mijn wachtwoordkluis opgeslagen.
Mja had nog 100 euro tegoed staan…[...]
Bij Tibber annuleren en bij Proshop kopen?
Ik heb de mijne via Charge24, was op voorraad en volgende dag in huis.
Mijn boefje is liev!
Kan je die niet in zetten op de Zaptec Sense?JB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Pin staat ook in de app, zolang je de laadrobot in gebruik hebt.
[...]
Mja had nog 100 euro tegoed staan…
nggyu nglyd
Ik zou bij Proshop wegblijven. Wacht al meer dan 30 dagen op mijn Zaptec go 2. Zal de details achterwege laten maar rechtsbijstand en Thuiswinkel zijn er inmiddels mee bezig.
Voor een paar tientjes meer zou ik toch voor Tibber kiezen.
Ik heb geen problemen ervaren met ProShop. Het pakket komt wel uit Scandinavië dus is wat langer onderweg. Mogelijk wat fout gegaan bij de vervoerder, daar is de verzender uiteraard verantwoordelijk voor.JimBony schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:46:
Ik zou bij Proshop wegblijven. Wacht al meer dan 30 dagen op mijn Zaptec go 2. Zal de details achterwege laten maar rechtsbijstand en Thuiswinkel zijn er inmiddels mee bezig.
Hopelijk is je probleem snel verholpen!
Het is inmiddels al eind mei. Ben nu wel benieuwd naar de firmware update die zonneladen gaat brengen
Dit is het enige wat ik tot nu toe jammer vind aan de zaptec. Nu heb ik op zonnige dagen een redelijk stabiele opbrengst van 7 tot 7 dus in combinatie met de thuisbatterijen en een tijdsplanning houd ik hem al beter op 0 dan met de granny charger maar toch.Ernie007 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:26:
Het is inmiddels al eind mei. Ben nu wel benieuwd naar de firmware update die zonneladen gaat brengen
Hoi allemaal,
Ik zit al een tijdje mee te lezen omdat hier volgende week een Zaptec GO 2 geinstalleerd wordt. In eerste instantie op 1 fase omdat de verzwaring naar 3 fase inmiddels al bijna 1,5 jaar op zich laat wachten, maar Liander is hier in de buurt inmiddels aan het graven dus ik heb goede hoop dat het een keer gaat gebeuren, zodat ik dan ook met 11 kW kan laden als dat nodig is.
Weet iemand of het nog realistisch is om te verwachten dat de update voor geautomatiseerd overschot-/zonneladen nog voor aanstaande maandag beschikbaar is? Naast de ERE's, geschiktheid voor V2X was dat toch wel een van de redenen voor mij om voor voor de Zaptec Go 2 te kiezen...
Volgens mij komt mijn Zaptec Go2 zonder de Zaptec Sense P1 module. Maar mocht die update nou nog lang op zich laten wachten zijn er dan andere manieren voor overschotladen? Ik heb een Homey- en een Ecoflow P1 module hier in de meterkast (voor mijn Ecoflow stekkerbatterijen). Zou het mogelijk zijn om met een eenvoudig script (flow?) in Homey dit zonneladen de realiseren? Geen idee hoe dit zou moeten, omdat ik nog niet verder ben gekomen dan het uitlezen van de Homey-P1 meter. Ik heb ook geen Homey Bridge, maar die kan ik natuurlijk kopen mocht dat nodig zijn.
Onze zonnepanelen hangen overigens aan een 1-fase SolarEdge omvormer en we hebben een Renault 5 die alleen V2L ondersteund (productiedatum voor 25 oktober 2025; dus geen V2G/V2H volgens de CEO van We Drive Solar), mocht dat relevant zijn.
groeten, Udo
Ik zit al een tijdje mee te lezen omdat hier volgende week een Zaptec GO 2 geinstalleerd wordt. In eerste instantie op 1 fase omdat de verzwaring naar 3 fase inmiddels al bijna 1,5 jaar op zich laat wachten, maar Liander is hier in de buurt inmiddels aan het graven dus ik heb goede hoop dat het een keer gaat gebeuren, zodat ik dan ook met 11 kW kan laden als dat nodig is.
Weet iemand of het nog realistisch is om te verwachten dat de update voor geautomatiseerd overschot-/zonneladen nog voor aanstaande maandag beschikbaar is? Naast de ERE's, geschiktheid voor V2X was dat toch wel een van de redenen voor mij om voor voor de Zaptec Go 2 te kiezen...
Volgens mij komt mijn Zaptec Go2 zonder de Zaptec Sense P1 module. Maar mocht die update nou nog lang op zich laten wachten zijn er dan andere manieren voor overschotladen? Ik heb een Homey- en een Ecoflow P1 module hier in de meterkast (voor mijn Ecoflow stekkerbatterijen). Zou het mogelijk zijn om met een eenvoudig script (flow?) in Homey dit zonneladen de realiseren? Geen idee hoe dit zou moeten, omdat ik nog niet verder ben gekomen dan het uitlezen van de Homey-P1 meter. Ik heb ook geen Homey Bridge, maar die kan ik natuurlijk kopen mocht dat nodig zijn.
Onze zonnepanelen hangen overigens aan een 1-fase SolarEdge omvormer en we hebben een Renault 5 die alleen V2L ondersteund (productiedatum voor 25 oktober 2025; dus geen V2G/V2H volgens de CEO van We Drive Solar), mocht dat relevant zijn.
groeten, Udo
Het grafiekje van gister uitgebreid van de laadsessie van deze ochtenddanny.s schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:59:
Dit is bij mij de interne temp, zonder dat er geladen is.
[Afbeelding]
Morgen ochtend ga ik wel laden, terwijl hij gewoon vol in de zon hangt. Zal eens kijken wat er dan gebeurd met de temperatuur .
Dus eergister was hij zonder laden warmer dan vandaag met laden.
Nog ingezoomd op vandaag:
Toen ik hem instak (07:55 ongeveer) hing hij nog net in de schaduw. Waarom Dan al om 07:15 de temperatuur op liep, geen idee. Wat wel opvalt, zodra hij begint te laden, eerst even een klein dipje, daarna loopt hij omhoog. Maar ook omdat dan dus de zon erop valt. 12u was ik klaar met laden, en zie je de temperatuur droppen.
Welke conclusie kunnen we hier uit trekken? Geen idee haha. Behalve dat hij met laden in de zon niet warmer wordt dan idle in de zon.
Ik zal binnenkort eens kijken dat ik laad in de schaduw, kijken wat er dan gebeurt.
Goede vraag @danny.s, ik ben de Zaptec Go 1st gen ook aan het monitoren ivm de temperatuursensor perikelen bij de Go 2. Mijn lader wordt warmer dan die van jou. Komt hier rond 11:30 in de volle zon te hangen en heeft nu nog steeds geen schaduw.
/f/image/UC6qU5E8o0IFO4LhH0tdMqHZ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag tussen 13:00-15:30 uur geladen op 2F (6,2 kW). Heb niet het idee dat het laden echt veel extra warmte genereert.
/f/image/UC6qU5E8o0IFO4LhH0tdMqHZ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag tussen 13:00-15:30 uur geladen op 2F (6,2 kW). Heb niet het idee dat het laden echt veel extra warmte genereert.
Mijn boefje is liev!
Super! ik wilde dit al zelf gaan doen, naar heel fijn dat je dit gedeeld hebtGrasshopperNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:41:
Als je dit script gebruikt blijft de sense dan gewoon zijn werk doen? Of is deze dan niet nodig aangezien je geen stroom van het net gebruikt en alleen van de zonnepanelen? Wat doet het script als je van overschot naar tekort gaat? Het wel of niet goed kunnen omgaan met load balancing houdt mij nog tegen om zaptec aan te schaffen. Ik heb geen zin dat de stoppen er hier uitvliegen. Dat is funest voor dieren hier die verwarmt dienen te zitten.GrasshopperNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:41:
Dat is inderdaad het geval. Maar de algemene voorwaarden (mocht je tijd over hebben > artikel 13) legt de verantwoordelijkheid geheel bij Proshop zelf. Met de belofte binnen 30 dagen te leveren.Leanderr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Ik heb geen problemen ervaren met ProShop. Het pakket komt wel uit Scandinavië dus is wat langer onderweg. Mogelijk wat fout gegaan bij de vervoerder, daar is de verzender uiteraard verantwoordelijk voor.
Hopelijk is je probleem snel verholpen!
Puntje bij paaltje zijn het loze woorden en wordt het afgeschoven naar DPD.
Ik had gisteren een update voor de Zaptec go2 app voor de iPhone had gehoopt dat zonneladen optie erbij zou staan maar helaas.
Begrijp echter niet waarom het nu zo lang wachten het is al reeds de 28de
Dadelijk wordt de update weer uitgesteld naar de volgende maand.
Bij mij is vandaag de Zaptec Go 2 geplaatst en ik zie zonneladen wel in de app. Bij aanklikken ben ik blijkbaar op de wachtlijst geplaatst. Het is dus nog niet daadwerkelijk actief, maar ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.Playermen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:33:
Ik had gisteren een update voor de Zaptec go2 app voor de iPhone had gehoopt dat zonneladen optie erbij zou staan maar helaas.
Mijne is uiteindelijk omgewisseld voor een nieuwe.lucpat schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Al een reactie gehad van de leverancier? Sinds deze week krijg ik ook steeds de temperatuursensor fout melding. Zaptec gemaild maar nog niets vernomen.
Hoe is het bij jou opgelost?
Welke versie heb je, mijne is vorige week vrijdag geïnstalleerd maar zie nog geen meldingen in de app, heb versie 3.3.0.0, ah zie het al jij hebt Android, en daar is het op te zien op IOS nog niet.NrG_82 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:14:
[...]
Bij mij is vandaag de Zaptec Go 2 geplaatst en ik zie zonneladen wel in de app. Bij aanklikken ben ik blijkbaar op de wachtlijst geplaatst. Het is dus nog niet daadwerkelijk actief, maar ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door BENY1973 op 29-05-2026 07:59 ]
:strip_exif()/f/image/nkc80CCmB26dFPeKeLvZQOIC.jpg?f=fotoalbum_large)