[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-07 23:37
Hier staat Zonneladen er na een update van de app ook tussen met de melding dat ik op de lijst sta.

• Playermen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 04:32
Dankje voor de terugkoppeling welke toestel heb je?

Android of IOS heb zelf een iPhone maar zie de melding niet tussen staan.

Ik kan ook nergens terugvinden dat de Sence gekoppeld is.

Het witte lampje brandt wel continu. Waar kan ik controleren of hij goed is aangesloten?

Ik vermoed dat dit misschien de reden is waarom ik de optie voor zonneladen niet zie in de app.

Zijn er meer mensen die de optie nog zien niet zien in de app?

[ Voor 55% gewijzigd door Playermen op 29-05-2026 02:19 ]

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BENY1973 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Welke versie heb je, mijne is vorige week vrijdag geïnstalleerd maar zie nog geen meldingen in de app, heb versie 3.3.0.0, ah zie het al jij hebt Android, en daar is het op te zien op IOS nog niet.
Ik zit op 3.1.0.3 en met de app op iOS versie 5.43.0, gisteren gedownload. Ik heb een sense en die is actief.

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:59
Hier zelfde setup als hierboven gemeld, geen nieuwe opties in het menu. Laadunit hangt al dik een jaar. Er zal wel een gefaseerde uitrol van de nieuwe functionaliteit zijn, niets om je druk over te maken mocht je nog niets zien.

• Computer guy
  • Laatst online: 11:58

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Hopelijk kan Tibber dit ook met de Pulse benaderen...

Mijn boefje is liev!

• BrammieBramBram
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 29-06 16:44
NrG_82 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Bij mij is vandaag de Zaptec Go 2 geplaatst en ik zie zonneladen wel in de app. Bij aanklikken ben ik blijkbaar op de wachtlijst geplaatst. Het is dus nog niet daadwerkelijk actief, maar ze zijn er in ieder geval wel mee bezig.

[Afbeelding]
Same here. Ben benieuwd. Bkijkbaar is het dan nu wachten op de firmware update van de Sense.

[ Voor 5% gewijzigd door BrammieBramBram op 29-05-2026 09:25 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13
sanzut schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:11:
[...]

Mijne is uiteindelijk omgewisseld voor een nieuwe.
Hoe lang heb je moeten wachten? Ben je per mail geinformeerd geworden over de status? Ik heb Zaptec gebeld, er zou iets in gang gezet worden (dinsdag al) tot die tijd radiostilte, geen mails. Gisteravond nog zelf per mail een supporticket ingelegd om iets te horen te krijgen over de voortgang.

Begint te klinken als een gevalletje bezwijken onder het succes. En nu hebben een paal uitgebracht die 'en masse' een fout heeft waarbij dus (lijkt mij) een behoorlijk aantal palen omgewisseld moeten worden.

Het dwingt mij bijna om deze te retourneren en te gaan kijken voor een andere paal, want ik vind dit gewoon geen goede aftersales en reclame voor Zaptec, terwijl ik het merk best hoog heb/had zitten.

Als je op yt naar the ducht electrician kijkt, die hangt alleen maar Zaptec

discogs

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-07 23:37
Playermen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:38:
Dankje voor de terugkoppeling welke toestel heb je?

Android of IOS heb zelf een iPhone maar zie de melding niet tussen staan.

Ik kan ook nergens terugvinden dat de Sence gekoppeld is.

Het witte lampje brandt wel continu. Waar kan ik controleren of hij goed is aangesloten?

Ik vermoed dat dit misschien de reden is waarom ik de optie voor zonneladen niet zie in de app.

Zijn er meer mensen die de optie nog zien niet zien in de app?
Als de Sense goed gekoppeld is, zou je in ieder geval onder Laadmodus de optie Automatisch laden moeten zien.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Hoe lang heb je moeten wachten? Ben je per mail geinformeerd geworden over de status? Ik heb Zaptec gebeld, er zou iets in gang gezet worden (dinsdag al) tot die tijd radiostilte, geen mails. Gisteravond nog zelf per mail een supporticket ingelegd om iets te horen te krijgen over de voortgang.

Begint te klinken als een gevalletje bezwijken onder het succes. En nu hebben een paal uitgebracht die 'en masse' een fout heeft waarbij dus (lijkt mij) een behoorlijk aantal palen omgewisseld moeten worden.

Het dwingt mij bijna om deze te retourneren en te gaan kijken voor een andere paal, want ik vind dit gewoon geen goede aftersales en reclame voor Zaptec, terwijl ik het merk best hoog heb/had zitten.

Als je op yt naar the ducht electrician kijkt, die hangt alleen maar Zaptec
Wellicht ook goed om te checken of het een;

- eigen swap betreft
- installateur swap betreft

Kan me voorstellen dat zij die dingen zelf wellicht ook op voorraad hebben, waardoor het sneller geregeld is, nadat Zaptec aangeeft, dat er gewisseld moet worden.

Hoe dan ook, is het op dit moment wel een patroon waar ik (ook) niet blij van wordt :( Inmiddels al best wat Zaptec Go 2 laadrobots die omgewisseld moeten worden ivm temperatuursensor issues.

Mijn boefje is liev!

• BENY1973
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-07 10:44
Ltlt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Als de Sense goed gekoppeld is, zou je in ieder geval onder Laadmodus de optie Automatisch laden moeten zien.
En staat onder gekoppelde producten, hoofdscherm drie … rechts bovenin. Bij Android heb je meer info als IOS zag ik vanochtend, op Android staat de melding wel van Zonnepanelen, op iOS niet, zelfde voor Sense op hoofdpagina wel op Android niet op IOS.

• lucpat
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11-07 20:26
Vanochtend gechat met Zaptec en het blijkt dat de temperatuursensor fout komt door een defecte interne sensor.

Antwoord via de chat: Omdat de laadpaal een rode LED geeft en de foutmelding 'temperatuursensor fout' blijft aanhouden na een herstart, wijst dit op een defect aan de interne sensor. Bij de Zaptec Go 2 is dit een bekend probleem dat kan voorkomen bij bepaalde serienummers.

Zojuist gemeld bij de webshop waar ik hem heb gekocht (acculaders.nl).

• loewie1984
lucpat schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:08:
Vanochtend gechat met Zaptec en het blijkt dat de temperatuursensor fout komt door een defecte interne sensor.

Antwoord via de chat: Omdat de laadpaal een rode LED geeft en de foutmelding 'temperatuursensor fout' blijft aanhouden na een herstart, wijst dit op een defect aan de interne sensor. Bij de Zaptec Go 2 is dit een bekend probleem dat kan voorkomen bij bepaalde serienummers.

Zojuist gemeld bij de webshop waar ik hem heb gekocht (acculaders.nl).
Als ze nu ook nog kunnen zeggen welke serienummers, want als je je paal nu laad vervangen heb je dus grote kans dat je hetzelfde euvel hebt of krijgt.

Ik heb 'the Dutch Electrician' eens een mail gestuurd met de vraag of hij het herkend. Gaan we ook nog van hem horen.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 29-05-2026 10:10 ]

discogs

• lucpat
  • Laatst online: 11-07 20:26
loewie1984 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Als ze nu ook nog kunnen zeggen welke serienummers, want als je je paal nu laad vervangen heb je dus grote kans dat je hetzelfde euvel hebt of krijgt.

Ik heb 'the Dutch Electrician' eens een mail gestuurd met de vraag of hij het herkend. Gaan we ook nog van hem horen.
Ik ben bang dat ze dat zelf ook niet eens weten.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
brain150 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Dit blijkt een probleem firmware te zijn wat een klein deel van de laadpalen heeft. Een upgrade naar versie 3.3.0.0 heeft geholpen: het laadpunt heeft nu wel verbinding via 4G.
(Ik weet alleen niet meer welke firmware versie er hiervoor op stond 😳).
Dank! Ik had precies hetzelfde probleem met de 4G verbinding. Ik heb de laadpaal op mijn mobiele hotspot laten verbinden en een firmware update uitgevoerd naar versie 3.3.0. Daarna werkte alles helemaal goed.

• WiebeWH
  • Laatst online: 13-07 07:54
Vandaag eindelijk een mail ontvangen van Zaptec Benelux:

Excuses voor het late antwoord.

Ik zie inderdaad de sensor error als ik de installatie bekijk. Voor het oplossen hiervan dient u contact op te nemen met de installateur dan wel het verkooppunt. We zullen dan samen met hen een beslissing nemen om deze lader in garantie te repareren dan wel te vervangen.

Ik heb geprobeerd te bellen met Proshop maar die zijn vrijdagmiddag niet bereikbaar, nu een mail gestuurd. Ben benieuwd hoe snel die dit gaan oplossen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:29

Quad

Doof

In hoeverre werkt een Sense op een 1Fase aansluiting? Als in, kan je met een sense automatisch laten laden en kiezen tussen niet laden, 6A-16A?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• R de Leeuw
  • Laatst online: 24-06 22:10
Op mijn iPhone geeft hij ook zonneladen aan.

[img=800,1734]blob:https://gathering.tweakers.net/f55b416c-8c65-4ec4-abcf-0bd72de7f245[/img]

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 19:55
Onze Renault 5 ondersteund V2L en kan daarmee 3600 W leveren. Zou het in theorie mogelijk zijn om een laadpaal V2L te laten simuleren, waardoor V2H functionaliteit beschikbaar komt: de auto hoeft toch niet te kunnen zien waaraan hij zijn stroom teruglevert?

Gewoon een technische vraag, los van garantietoestanden en noem maar op.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
WiebeWH schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:49:
Vandaag eindelijk een mail ontvangen van Zaptec Benelux:

Excuses voor het late antwoord.

Ik zie inderdaad de sensor error als ik de installatie bekijk. Voor het oplossen hiervan dient u contact op te nemen met de installateur dan wel het verkooppunt. We zullen dan samen met hen een beslissing nemen om deze lader in garantie te repareren dan wel te vervangen.

Ik heb geprobeerd te bellen met Proshop maar die zijn vrijdagmiddag niet bereikbaar, nu een mail gestuurd. Ben benieuwd hoe snel die dit gaan oplossen.
Repareren? Hoe werkt dat dan? Opsturen, weken wachten en dan weer iets terug krijgen? Lekker als je moet laden...

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Vooralsnog heb ik de volgende lijst met users, die allemaal een defecte Zaptec Go 2 hebben (gehad).

@sanzut = ?
@MrtnStnwk = ?
@xobdorp = laadpaaltje.com
@loewie1984 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 29-05-2026 15:23 ]

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
JB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:45:
Vooralsnog heb ik de volgende lijst met users, die allemaal een defecte Zaptec Go 2 hebben (gehad).

@sanzut
@MrtnStnwk
@xobdorp
@loewie1984
@lucpat
@WiebeWH
Misschien ff de webshop erachter zetten, kunnen we een patroon ontdekken :P

ProShop hiero

discogs

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Mijne komt van laadpaaltje.com. Er is kort kort contact geweest tussen laadpaaltje.com en Zaptec, maar omruilen op korte termijn was direct de conclusie. Erg over te spreken geweest!

• loewie1984
Nou ik heb net de reactie van ProShop binnen, die lijken geen blijk te geven van iets te weten dat ze dit probleem herkennen.
Bedankt voor je bericht.

Wat jammer om te horen dat je problemen ondervindt met je product.

Wanneer je een garantieclaim wilt aanmaken, kun je dat hier doen.

Mocht het product zijn toegevoegd aan een app, of zijn vergrendeld via een gebruikersprofiel, zorg er dan voor dat het wordt verwijderd uit de app of het gebruikersprofiel.

Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen is het belangrijk dat je het probleem zo gedetailleerd mogelijk beschrijft. Het product wordt namelijk getest op basis van deze beschrijving. Ontbrekende informatie bemoeilijkt het controleren van defecten.

Wij raden je aan het product in de originele verpakking of gelijkwaardig verpakkingsmateriaal op te sturen. Wanneer het product beschadigd raakt tijdens het transport, kan de garantieclaim worden afgewezen.

Als je een foutmelding krijgt bij het indienen van een garantieclaim, controleer dan of je klantnummer en bestelnummer correct hebt ingevoerd.

Zodra wij je retourzending hebben ontvangen, zullen wij deze zo snel mogelijk verwerken. 

Een fijne dag toegewenst.
Mijn reactie en wat ik heb meegestuurd in de RMA:
Dank voor je reactie. Net de RMA aangemaakt, maar wellicht goed om jullie ook te informeren dat er structurele problemen zijn met de Zaptec Go 2 en dat jullie eigenlijk contact op moeten nemen met Zaptec om na te gaan welke palen met welke serienummers een potentiele defecte temperatuur sensor die door Zaptec gebruikt wordt ingebouwd heeft zitten. Want iedere paal die je nu nog zonder die controle verkoopt zou wel eens terug kunnen komen en voor veel frustratie kunnen zorgen. Als iedere paal door een monteur geïnstalleerd moet worden, vervolgens die monteur weer terug moet komen om de paal op te halen om te wisselen, RMA aanmaken, in de tussentijd kan de klant niet laden of moet ie terug naar de oude paal. Dat is geen goede reclame voor Zaptec.

Hieronder mijn verhaal:
Na de laadpaal twee dagen in gebruik te hebben gehad en te hebben geladen, geeft de Zaptec GO 2 een temperatuur sensor foutmelding aan. Na 2 dagen in storing gehangen te hebben, paal herstart, was de melding weg om vervolgens na 30 minuten te hebben geladen opnieuw geconfronteerd te worden met hetzelfde probleem.

Daarop contact gezocht met ondersteuning van Zaptec welke bevestigen dat er een probleem/known issue aanwezig is bij enkele Zaptec Go 2 palen van een bepaalde serienummer reeks. Het apparaat moet vervangen worden en toekomstige problemen zouden worden opgelost met een firmware update maar voor nu dus vervangen.

Lees ook dit topic op gathering.tweakers.net waar meerdere mensen dezelfde foutmelding krijgen (waaronder nog meer mensen die via ProShop besteld hebben dus verwacht nog wel meer RMA gevallen): JB in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"

Dus testen aan jullie zijde is niet per definitie zinloos om hetzelfde probleem vast te stellen, maar de uitkomst zou bij voorbaat vast moeten staan en in de tussentijd ben ik nu al een week verder en bouw ik geen ERE credits op. Dus ik hoop dat het omwisselproces voorspoedig gaat en de nieuwe paal hier geen last van zal hebben.

Ik hoop oprecht dat jullie hier iets met prioriteit mee doen!

discogs

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 12:43
Via automatisch laden heb ik nu zonneladen aangevraagd. In de app krijg ik de melding dat de zaptec sens wordt voorbereid en ik een mail ontvang. Meerdere dit gedaan, hoop niet dat ik nu onderaan de wachtlijst sta. Iemand enig idee hoe het lang kan gaan duren de update wordt verwerkt?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:15
gruys7 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
Via automatisch laden heb ik nu zonneladen aangevraagd. In de app krijg ik de melding dat de zaptec sens wordt voorbereid en ik een mail ontvang. Meerdere dit gedaan, hoop niet dat ik nu onderaan de wachtlijst sta. Iemand enig idee hoe het lang kan gaan duren de update wordt verwerkt?
Dat zullen ze bij Zaptec wel weten.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:53
gruys7 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
Ik kan dit nergens vinden. Waar heb je dit precies kunnen aanvragen?

• onzenuub
danny.s schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Ik kan dit nergens vinden. Waar heb je dit precies kunnen aanvragen?
Zaptec app openen, laadmodus automatisch aanklikken, naar beneden scrollen et voila

https://help.zaptec.com/using-products/how-to-use-solar-charging-with-zaptec-sense?lang=nl

• R de Leeuw
Ik had een probleem met mijn zaptec go 2 lader en kwam niet verder dan 1,40 kWh. Gelukkig kwam de installateur vanavond terug om het op te lossen. Wat was het probleem de sense welke aangesloten zat op een HomeWizard p1 switch samen met de dongle van HomeWizard en mijn Marstek batterij. Dongle en switch verwijderd en een simpele splitter werkte het laden wel op 11 kwh en zijn de gegevens ook zichtbaar van Marstek.

Heeft iemand dezelfde gehad en is er een betere splitter beschikbaar zodat ik ook de p1 dongle kan gebruiken. Alvast bedankt

• Quad

Quad

Doof

@R de Leeuw de Homewizard P1 is een prima splitter.

Geef je deze wel voeding?

[ Voor 20% gewijzigd door Quad op 29-05-2026 22:52 ]

nggyu nglyd

• Anton5419
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:00
Zonneladen aanvragen komt naar voren op een Android toestel maar vreemd genoeg niet op een IPhone!

• R de Leeuw
Van alles geprobeerd met extra voeding maar de sense ging daardoor in storing en schakelde de laadpaal naar 1 fase

• R de Leeuw
Quad schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:51:
@R de Leeuw de Homewizard P1 is een prima splitter.

Geef je deze wel voeding?
Jazeker via usb-c

• Computer guy
  • Laatst online: 11:58
Udo van Dongen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:46:
Onze Renault 5 ondersteund V2L en kan daarmee 3600 W leveren. Zou het in theorie mogelijk zijn om een laadpaal V2L te laten simuleren, waardoor V2H functionaliteit beschikbaar komt: de auto hoeft toch niet te kunnen zien waaraan hij zijn stroom teruglevert?

Gewoon een technische vraag, los van garantietoestanden en noem maar op.
Nee, een V2L omvormer is gridforming en zal dus botsen met het bestaande net. Waarschijnlijk is het een mooie vonk voordat of je auto, je automaat of je laadpaal het geheel uitzet. (Of de auto start gewoon niet met V2L omdat hij spanning detecteert wanneer het dan niet mag)

Je kan uiteraard wel met een AC naar DC omvormer en dan een DC naar AC omvormer die wel op het net kan het bereiken. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Computer guy op 29-05-2026 23:14 ]

• danny.s
onzenuub schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Zaptec app openen, laadmodus automatisch aanklikken, naar beneden scrollen et voila

https://help.zaptec.com/using-products/how-to-use-solar-charging-with-zaptec-sense?lang=nl
Ik lijk aan alle voorwaarden te voldoen, maar heb die optie toch echt niet erbij staan.

• danny.s
Anton5419 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:57:
Zonneladen aanvragen komt naar voren op een Android toestel maar vreemd genoeg niet op een IPhone!
Ah.. ik heb toevallig een iPhone. Nog maar even afwachten dan helaas.

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 19:55
Computer guy schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Nee, een V2L omvormer is gridforming en zal dus botsen met het bestaande net. Waarschijnlijk is het een mooie vonk voordat of je auto, je automaat of je laadpaal het geheel uitzet. (Of de auto start gewoon niet met V2L omdat hij spanning detecteert wanneer het dan niet mag)

Je kan uiteraard wel met een AC naar DC omvormer en dan een DC naar AC omvormer die wel op het net kan het bereiken. :+
misschien had ik me wat onhandig uitgedrukt... Ik bedoel dus dat de laadpaal optreedt als een V2L emulator, dus ZONDER een fysieke V2L adapter in de auto. Want met een adaptor terugvoeden geeft denk idd mooi vuurwerk... Anders gezegd omdat de auto stroom kan leveren, moet hij in feite toch ook gewoon geschikt zijn als V2H-accu, zolang de auto maar niet in de gaten heeft dat ie aan het huis levert i.p.v. aan een tostijzer.

• Quad

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_ub0hLGyT-RIhGp3FzeLfbfJ_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1ONYYuMG4Yj7uf0vjDGESAJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqnfw53-1RIEehqtj42OHvf0wIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AUtjDB7CPZMNyZN9neEtLsQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-WS87Qhqr6PuRRUBapB6tkxHF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK0I957dkmbQWkshWLvhlIq7.jpg?f=fotoalbum_tile
De Zaptec Go 2 laadpaal is in gebruik. *O*

nggyu nglyd

• NrG_82
  • Niet online
danny.s schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Ah.. ik heb toevallig een iPhone. Nog maar even afwachten dan helaas.
Ik heb ook een iPhone maar zie de optie wel. Kijk even een pagina terug in dit topic, is gisteren wel voorbij gekomen. Lijkt op een gefaseerde uitrol. Even geduld dus nog, zal vanzelf komen.

• NrG_82
  • Niet online
R de Leeuw schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:45:
Ik had een probleem met mijn zaptec go 2 lader en kwam niet verder dan 1,40 kWh. Gelukkig kwam de installateur vanavond terug om het op te lossen. Wat was het probleem de sense welke aangesloten zat op een HomeWizard p1 switch samen met de dongle van HomeWizard en mijn Marstek batterij. Dongle en switch verwijderd en een simpele splitter werkte het laden wel op 11 kwh en zijn de gegevens ook zichtbaar van Marstek.

Heeft iemand dezelfde gehad en is er een betere splitter beschikbaar zodat ik ook de p1 dongle kan gebruiken. Alvast bedankt
Ik heb gisteren de HomeWizard splitter geplaatst. Daar hangt de Sense en de HomeWizard P1 meter aan. De USB-C lader gaat naar de P1 meter en voorziet ook splitter van stroom. Vandaag gewoon op 11kWh geladen 🤷🏻‍♂️

• Playermen
Ltlt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Dat heb ik inderdaad erbij staan in de laadmodus.

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:59
Ik sta op het punt om een Zaptec Go 2 te kopen, maar twijfel nog over welke load balancing module ik hierbij ga gebruiken. De Zaptec Sense of Tibber Pulse. Is er op dit moment een duidelijke winnaar?
Uitgangspunten voor mij zijn o.a. de mogelijkheid om dynamische tarieven te koppelen en evt zonnestroom te laden.

• Quad

Quad

Doof

Ik heb vandaag de Zaptec Sense ontvangen, maar koppelen met laadstation ho maar. Ergens heb ik gelezen dat het met een iPhone wel lukt, helaas hebben wij er geen.
Koppelen met WiFi werkt, maar aan het laadstation toevoegen dus niet: "Toevoegen Zaptec Sense mislukt."

Dsmr versie is versie 5.

Edit; Gelukt via https://portal.zaptec.com, daar de energieinstelling gewijzigd naar automatisch en de Sense toegevoegd.

[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 30-05-2026 23:54 ]

nggyu nglyd

• mrunknown223
  • Laatst online: 12:14
Extreme smell schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:55:
Ik sta op het punt om een Zaptec Go 2 te kopen, maar twijfel nog over welke load balancing module ik hierbij ga gebruiken. De Zaptec Sense of Tibber Pulse. Is er op dit moment een duidelijke winnaar?
Uitgangspunten voor mij zijn o.a. de mogelijkheid om dynamische tarieven te koppelen en evt zonnestroom te laden.
Als overweging misschien dat ze net gepubliceerd hebben dat de Zaptec Sense nodig is voor zonneladen (https://help.zaptec.com/using-products/how-to-use-solar-charging-with-zaptec-sense?lang=nl). Daaruit haal ik dat het met die van Tibber niet werkt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
mrunknown223 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Als overweging misschien dat ze net gepubliceerd hebben dat de Zaptec Sense nodig is voor zonneladen (https://help.zaptec.com/using-products/how-to-use-solar-charging-with-zaptec-sense?lang=nl). Daaruit haal ik dat het met die van Tibber niet werkt.
Tibber is bezig met een eigen aansturing voor zonneladen 1-fase en 3-fase dynamisch schakelend. Ik zit nu in een pilot.

Dus dan stuurt de Pulse de Zaptec aan (in mijn geval een Easee).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• onzenuub
En nou zou zonneladen moeten werken bij mij volgens de app en dan schijnt de zon bijna niet hier. :P 0

• BENY1973
NrG_82 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb gisteren de HomeWizard splitter geplaatst. Daar hangt de Sense en de HomeWizard P1 meter aan. De USB-C lader gaat naar de P1 meter en voorziet ook splitter van stroom. Vandaag gewoon op 11kWh geladen 🤷🏻‍♂️
Waarom stop je de usb c lader niet gewoon in de Splitter? Toch veel makkelijker en die bepaald dan welk product wat nodig heeft.

• Donenzone123
  • Laatst online: 31-05 17:19
Ik heb hetzelfde gedaan.. ik zie de hele laadpaal niet meer in de app. daar ook een advies voor?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:08
Iemand al geprobeerd wanneer je zonneladen via een p1 meter combineert met een splitter waarachter dan ook nog een accu systeem hangt? Met andere woorden; is het overschot laden snel genoeg om te voorkomen dat de accu's vraag gaan genereren omdat die hetzelfde overschot detecteren?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• danny.s
sdk1985 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:03:
Iemand al geprobeerd wanneer je zonneladen via een p1 meter combineert met een splitter waarachter dan ook nog een accu systeem hangt? Met andere woorden; is het overschot laden snel genoeg om te voorkomen dat de accu's vraag gaan genereren omdat die hetzelfde overschot detecteren?
Ik heb het nog niet getest, maar denk dat het afhankelijk is van de accu, maar ook laadpaal.

De honewizzard accu schakelt (volgens mij) per seconde, marstek per 10 sec. Afhankelijk hoe snel de Zaptec schakelt, kan dit zeker problemen opleveren denk ik.

• Azer
  • Niet online
Zijn er al mensen waar Solar laden aanstaat en werkt? Ik heb het aangevraagd in de Android app en er staat nu: "We're preparing your Zaptec Sense. We'll email you when it's ready."

• onzenuub
Azer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:16:
Zijn er al mensen waar Solar laden aanstaat en werkt? Ik heb het aangevraagd in de Android app en er staat nu: "We're preparing your Zaptec Sense. We'll email you when it's ready."
Yes bij mij

• R de Leeuw
Welke p1 switch gebruiken jullie met een Y splitter werkt mijn Marstek batterij niet meer, de zaptec sense werkt gelukkig wel. De HomeWizard switch werkte niet, inmiddels terug gestuurd. Hoop dat iemand mij kan adviseren.

[ Voor 10% gewijzigd door R de Leeuw op 31-05-2026 19:48 ]

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-07 09:26
Binnenkort mijn eerste EV. Ik moet hiervoor een laadpaal uitzoeken via de leasemaatschappij. Kan kiezen tussen een laadunit op de muur of een laadpaal, en met of zonder vaste laadkabel. Ik woon in een vrijstaand huis met parkeerplaatsen / oprit tegen het huis aan Iemand ervaring met laadpaal of muurunit met een advies?

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18

red bull

Keeps me awake !

Dekkertje schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:42:
Binnenkort mijn eerste EV. Ik moet hiervoor een laadpaal uitzoeken via de leasemaatschappij. Kan kiezen tussen een laadunit op de muur of een laadpaal, en met of zonder vaste laadkabel. Ik woon in een vrijstaand huis met parkeerplaatsen / oprit tegen het huis aan Iemand ervaring met laadpaal of muurunit met een advies?
Zijn toch dezelfde units? alleen heeft de ene een paal en andere zit aan de muur. Ik zou kijken als je zonnepanelen hebt naar zonneladen en naar een met een MID meter. De zaptec go2 voldoet hier aan. Waarschijnlijk krijg je niet veel keuze van de leasemaatschappij en zit er een serviceprovider tussen. Die worden hier vaak genoeg genoemd, met vaak slechte ervaringen.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:12

sanzut

It's always christmas time

JB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:45:

@sanzut = ?
@MrtnStnwk = ?
@loewie1984 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
Mijne kwam van warmteservice

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 16:30

Galois

1811 - 1832

Ik laad mijn Volkswagen Passat GTE (modeljaar 2022) op met een Zaptec Go lader.
Het laden zelf gaat technisch gezien altijd 100% goed. De auto laadt prima op naar de volle 100%. En ik krijg op de app een melding dat de laadsessie voltooid is.
Echter, altijd op exact het moment dat de laadsessie is voltooid en de accu vol is, springt de statusring van de Zaptec Go op rood (en een kruis in beeld op de lader).
Zodra ik de kabel uit de auto trek, springt de lader direct weer netjes op wit alsof er niets aan de hand is. In de app is er ook geen foutmelding.
Het lijkt er dus op dat de Passat de sessie aan het einde op een manier afbreekt die de Zaptec als een 'fout' of communicatie-onderbreking interpreteert? Hoewel er technisch niets misgaat en de auto gewoon vol is, vind ik dat rode lampje elke keer behoorlijk irritant. Alles is goed gegaan, dus ik wil gewoon geen rood lampje zien :)

Zijn er hier toevallig andere Zaptec Go gebruikers (al dan niet in combinatie met een VAG / Passat GTE) die dit probleem herkennen?
En nog belangrijker: heeft iemand de gouden tip qua instelling in de auto of de Zaptec-app om te zorgen dat de paal aan het einde gewoon netjes afsluit zonder in de stress te schieten en rood op te lichten?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:28
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Tibber is bezig met een eigen aansturing voor zonneladen 1-fase en 3-fase dynamisch schakelend. Ik zit nu in een pilot.

Dus dan stuurt de Pulse de Zaptec aan (in mijn geval een Easee).
Kun je zo aan die pilot worden toegevoegd? Ik heb daar ook wel interesse in.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
mattdice schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:02:
[...]

Kun je zo aan die pilot worden toegevoegd? Ik heb daar ook wel interesse in.
Geen idee, @Backpacker deed een tijdje terug een oproep, toen heb ik hem een DM gestuurd. Of er nog ruimte is? Overigens heb ik een Easee Lite. Of er al met Zaptec wordt getest, weet ik niet.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• NrG_82
  • Niet online
BENY1973 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Waarom stop je de usb c lader niet gewoon in de Splitter? Toch veel makkelijker en die bepaald dan welk product wat nodig heeft.
Had ik eerst, maar toen bleef het lampje op de splitter oranje.

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-07 14:48
Helaas ook hier na twee maanden een Go 2 met defecte temperatuursensor.
Volgens de Zaptec AI assistent (deze lijkt overigens behoorlijk goed op de hoogte) komen problemen voor t/m serienummer GPN021536; hierna is een hardwareverbetering doorgevoerd om dit probleem op te kunnen lossen. Mijn serienummer ligt hier echter wel flink boven. Ik heb tevens contact opgenomen met de leverancier, om dit zo spoedig mogelijk op te kunnen lossen. Helaas nu laden zonder ERE's :-(
Ben ook benieuwd of het wisselen van de paal bij de inboeker gemakkelijk verloopt.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Playermen
Ben benieuwd hoe snel Zaptec is met het uitrollen van de update voor de Sence heb nog steeds mogelijkheid om hem te kunnen update. Gebruik een iPhone. Zijn er ook nog steeds mensen die zitten te wachten totdat ze de melding krijgen?

• Azer
  • Niet online
Top, en al eerste bevindingen? Hoe goed werkt het?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
weasel schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:28:
Helaas ook hier na twee maanden een Go 2 met defecte temperatuursensor.
Volgens de Zaptec AI assistent (deze lijkt overigens behoorlijk goed op de hoogte) komen problemen voor t/m serienummer GPN021536; hierna is een hardwareverbetering doorgevoerd om dit probleem op te kunnen lossen. Mijn serienummer ligt hier echter wel flink boven. Ik heb tevens contact opgenomen met de leverancier, om dit zo spoedig mogelijk op te kunnen lossen. Helaas nu laden zonder ERE's :-(
Ben ook benieuwd of het wisselen van de paal bij de inboeker gemakkelijk verloopt.
Vervelend om te lezen/horen :( Als anderen de SN gegevens ook willen delen, kunnen we wellicht een patroon doorgronden. Zaptec geeft vooralsnog geen reactie/inzicht hieromtrent, behalve dan de AI assistent? Als de overige serienummers matchen, weten we wellicht meer ja :)

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@loewie1984 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)

Mijn boefje is liev!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:03

BIM

Nothing interesting

R de Leeuw schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:32:
Welke p1 switch gebruiken jullie met een Y splitter werkt mijn Marstek batterij niet meer, de zaptec sense werkt gelukkig wel. De HomeWizard switch werkte niet, inmiddels terug gestuurd. Hoop dat iemand mij kan adviseren.
Ik heb goede ervaringen met de spullen van Martijn (smart-stuff.nl).
Gebruik zelf al jaren een P1 meter + watermeter van hem.

Actieve P1 Splitter

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18
JB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:08:
[...]

Vervelend om te lezen/horen :( Als anderen de SN gegevens ook willen delen, kunnen we wellicht een patroon doorgronden. Zaptec geeft vooralsnog geen reactie/inzicht hieromtrent, behalve dan de AI assistent? Als de overige serienummers matchen, weten we wellicht meer ja :)

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@loewie1984 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel = ?
pfff, wil net de knoop doorhakken, maar vind dit wel heel veel problemen. Dan toch maar een Peblar?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
DarkShadow schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:56:
[...]

pfff, wil net de knoop doorhakken, maar vind dit wel heel veel problemen. Dan toch maar een Peblar?
Ik heb dat ook, maar de 19e al besteld... Nog steeds geen update.

Volgens mij is er alleen geen andere laadrobot die alle 3 tegelijk kan;

- backoffice (OCPP)
- slim laden (API)
- ERE

Mijn boefje is liev!

• onzenuub
Azer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:45:
[...]

Top, en al eerste bevindingen? Hoe goed werkt het?
Net aangesloten en het werkt perfect. Zonnepanelen leveren nu 3,54 en auto wordt geladen met 2,95.

• loewie1984
JB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:08:
[...]

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@loewie1984 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel = ?
Ik zou zeggen van niet. Ik heb GPN052289 die lijkt dus veel later dan hierboven genoemd en ook ik heb dit probleem.

discogs

• loewie1984
Proshop zegt trouwens:

We krijgen de Zaptec oplaadboxen direct van de producent, en mocht er inderdaad sprake zijn van een algemeen probleem bij een "batch" dan worden wij hier door de producent van op de hoogte gebracht zodat we daarvoor een oplossing kunnen vinden samen met hen.

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:25:
Proshop zegt trouwens:

We krijgen de Zaptec oplaadboxen direct van de producent, en mocht er inderdaad sprake zijn van een algemeen probleem bij een "batch" dan worden wij hier door de producent van op de hoogte gebracht zodat we daarvoor een oplossing kunnen vinden samen met hen.
Mooi politiek correct allemaal. Is er al een nieuwe laadrobot onderweg voor je? En zo ja, wie stuurt dat ding nu uiteindelijk af?

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
JB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Mooi politiek correct allemaal. Is er al een nieuwe laadrobot onderweg voor je? En zo ja, wie stuurt dat ding nu uiteindelijk af?
Nee ik moet de mijne nog opsturen, die mag dan eerst aankomen in Denemarken, dan gaan ze die testen of de bevinding valide is, anders mag ik ook nog onderzoeks kosten gaan betalen. Dan moeten ze een nieuwe afsturen in de hoop dat die niet hetzelfde euvel heeft. Moet ik de paal weer omwisselen om erachter te komen dat dat toch het geval is, zijn we ondertussen twee maanden verder. Ik zie de shit storm al voor me..

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Nee ik moet de mijne nog opsturen, die mag dan eerst aankomen in Denemarken, dan gaan ze die testen of de bevinding valide is, anders mag ik ook nog onderzoeks kosten gaan betalen. Dan moeten ze een nieuwe afsturen in de hoop dat die niet hetzelfde euvel heeft. Moet ik de paal weer omwisselen om erachter te komen dat dat toch het geval is, zijn we ondertussen twee maanden verder. Ik zie de shit storm al voor me..
Dat meen je!? Tering wat een ellende. En wie gaat dat testen, alsof die ProShop een of andere testruimte heeft voor 3F laadpalen }:O Ik ga de huidige Zaptec Go zo niet eens durven te verkopen...

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
JB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Dat meen je!? Tering wat een ellende. En wie gaat dat testen, alsof die ProShop een of andere testruimte heeft voor 3F laadpalen }:O Ik ga de huidige Zaptec Go zo niet eens durven te verkopen...
De procedure an sich is niet verkeerd natuurlijk. Uit eindelijk is het dan mijn schuld als consument dat ik die paal zelf installeer en in het buitenland koop. Als ik hem gekocht had bij een installateur had ik kunnen zeggen wissel die paal maar om voor een nieuwe of wat anders.

Maar hoe dit gaat aflopen bepaalt wel of ik nog een zaptec ga kopen/hangen. Anders kunnen ze het geld terug storten en dan ga ik wel kijken bij de buren van Easee.

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:40:
[...]

De procedure an sich is niet verkeerd natuurlijk. Uit eindelijk is het dan mijn schuld als consument dat ik die paal zelf installeer en in het buitenland koop. Als ik hem gekocht had bij een installateur had ik kunnen zeggen wissel die paal maar om voor een nieuwe of wat anders.

Maar hoe dit gaat aflopen bepaalt wel of ik nog een zaptec ga kopen/hangen. Anders kunnen ze het geld terug storten en dan ga ik wel kijken bij de buren van Easee.
Ja deels eens natuurlijk, maar er is een issue met de hardware, dan verwacht je dat Zaptec opschakelt en zich niet gaat verschuilen. Stuur desnoods ala Apple een nieuwe op incl borg op je CC. Ja je kunt overal laden, maar dit is niet oké om iemand zo lang zonder lader te laten zitten.

Mijn boefje is liev!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-07 14:27
onzenuub schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:03:
[...]

Net aangesloten en het werkt perfect. Zonnepanelen leveren nu 3,54 en auto wordt geladen met 2,95.
Is dit een update of test/pilot groep? Hoe kan ik me hiervoor zsm aanmelden? Momenteel heb ik het zelf maar 'geknepen' via de settings en laad dan met 1,4kw op 1 fase als ik zonneoverschot heb. Maakt nu nog niet zoveel uit, maar als salderen vervalt hoop ik toch wel dat men dit goed werkend heeft en gewoon voor iedereen beschikbaar. Heb niet voor niets zo'n load balancer genomen..

Do more

• onzenuub
RetroHead schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Is dit een update of test/pilot groep? Hoe kan ik me hiervoor zsm aanmelden? Momenteel heb ik het zelf maar 'geknepen' via de settings en laad dan met 1,4kw op 1 fase als ik zonneoverschot heb. Maakt nu nog niet zoveel uit, maar als salderen vervalt hoop ik toch wel dat men dit goed werkend heeft en gewoon voor iedereen beschikbaar. Heb niet voor niets zo'n load balancer genomen..
Is een update. Enkele pagina's teug is hierover geschreven

• Quad

Quad

Doof

RetroHead schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Bij mij kwam de optie beschikbaar nadat ik de sense heb aangemeld als aansturing. Een dag later kreeg ik de mail dat het mogelijk is. Voor mij is het niet heel interessant, laden moet het toch, en als het geladen wordt gaat 100% van de opwek al mijn auto in op dat moment. En op een dag als vandaag is de opwek heel grillig, dan heb ik liever een stabiel laadproces.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj5INlroyW2WqrHUKHzM9zCcpAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n9wSn2LVgkEDmHrNfMq42d3E.png?f=user_large

nggyu nglyd

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
Vandaag kwam de mogelijkheid ook hier erbij te staan in de app (iOS). Lijkt inderdaad een gefaseerde uitrol. Wacht nu op de email

• Tokheim
  • Laatst online: 17:10
Hier nog geen (ios) update beschikbaar, had wel netjes geweest als ze dit officieel hadden aangekondigd! Nu maar hopen dat het inderdaad een gefaseerde uitrol is.

• Azer
  • Niet online
onzenuub schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:03:
[...]

Gaaf! Ik zie dat de optie bij mij nu ook beschikbaar is. Ik ga het morgen even testen.

• BENY1973
NrG_82 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Had ik eerst, maar toen bleef het lampje op de splitter oranje.
Heb je P1 kabel wel helemaal links gedaan?(staat ook aangegeven)

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:16
Ik heb de functionaliteit nog niet, en houd nog even vast aan mijn eigen HA logica. Ben wel benieuwd wat het gedrag is als er minder dan 6A op 1 fase aan overschot is.
Stopt het laden dan, of gaat die door op 6A? Voor zover ik zie is er nog geen documentatie beschikbaar.

• Azer
  • Niet online
Voor de geïntereseerden, dit zijn de instelopties voor solar charging. Bij surplus only zijn geen instelmogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtYPXhcHfTLBgi1b_-Q4jSJU5q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GsCPP7kAtLR2y2ImtJtFpLjO.png?f=fotoalbum_large
GrasshopperNL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:56:
Ik heb de functionaliteit nog niet, en houd nog even vast aan mijn eigen HA logica. Ben wel benieuwd wat het gedrag is als er minder dan 6A op 1 fase aan overschot is.
Stopt het laden dan, of gaat die door op 6A? Voor zover ik zie is er nog geen documentatie beschikbaar.
Als de beschrijving klopt, dan zou het laden moeten stoppen als je de optie "Surplus only" gebruikt. Bij de optie Surplus + Grid, verwacht ik dat hij doorlaad op de snelheid die je instelt.

[ Voor 39% gewijzigd door Azer op 01-06-2026 15:21 ]

• mrunknown223
  • Laatst online: 12:14
loewie1984 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Die Dutch Electrician installeert inderdaad veel Zaptec laadpalen. Ben benieuwd als je reactie hebt.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18
mrunknown223 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Die Dutch Electrician installeert inderdaad veel Zaptec laadpalen. Ben benieuwd als je reactie hebt.
Had vandaag gebeld met Wallboxdiscounter, die gaven aan dat ze vrij veel zaptec laadpalen terug kregen met dit euvel.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Batches zouden fijn zijn… anders hangen mensen die dingen voor niks op. Ze gaan toch op storing als ik het goed begrijp. Wat een ellende.

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

Ik heb bij installatie TN 1 Phase geïnstalleerd op mijn Zaptec Go2, waarom hij dan TN 3 Phase laat zien..? Deze opties zijn via portal ook niet aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alg7nFNpAIImkJ4QUix70AN3Nhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mTTf7EpSXALeSUCoPr2ymMd.png?f=fotoalbum_large

De sense heb ik ingesteld op max circuit 25A, hij gaat dan vervolgens met maximaal 6A laden, zet ik dat op 30A gaat het naar 8A, en zet ik circuit op 35A dan pakt het wel ineens de volle 16A.
Ik vind het maar een onlogische gedachte.
Hij mag best 16a pakken, op 25A limiet (zou ik denken).
Ergens klopt er iets niet in de Sense.

En ergens moet ik nog eens een keer hardcode de Zaptec Go 2 op TN 1 Phase zetten.

nggyu nglyd

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04:55
Ik zat een door het topic te lezen en las dat je alleen 5 jaar fabrieksgarantie krijgt als je het laat installeren door een erkend installateur?

Iemand enig idee wat hier valt onder het installeren van? Ik heb een elektricien die de meterkast gaat doen, kabel leggen naar buiten en de paal zal gaan aansluiten.

Maar komt het er nu op neer dat ik weer iemand anders moet laten komen om de kabels aan te sluiten? Of is dit een soort koppelverkoop dat de installateur ook het stukje van de meterkast en kabel op zich moet nemen?

Waarom worden deze palen dan überhaupt verkocht via webshops als je blijkbaar het via een paar selecte partijen mag aansluiten?

Zal straks ook wel weer een grapje van een paar honderd euro extra worden om een fabrieksgarantie te krijgen dus?

• Quad

Quad

Doof

@Mooraalkikker Het aansluiten van de Zaptec Go (2) is niet meer dan een paar aders erop, en gassen. Alles is ook wel goed gedocumenteerd moet ik zeggen.

nggyu nglyd

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04:55
Quad schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:48:
@Mooraalkikker Het aansluiten van de Zaptec Go (2) is niet meer dan een paar aders erop, en gassen. Alles is ook wel goed gedocumenteerd moet ik zeggen.
Yes het lijkt mij ook geen hogere wiskunde, maar qua garantie moet je het dus wel door een erkend installateur laten doen.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:12

sanzut

It's always christmas time

loewie1984 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Volgens mij mag dat niet als het defect binnen 6 maanden ontstaat, de leverancier (en niet de fabrikant) moet in die eerste periode aantonen dat het probleem door jou is veroorzaakt.

Mijn paal ging 29 dagen na installatie kapot.

Ik heb destijds deze mail gestuurd aan mijn leverancier, ik had het gevoel dat Warmteservice Webshop vrij weinig ervaring had met het consumentenrecht, omdat dat meer een b2b organisatie is die consumenten webshop erbij doet. De volgende dag kwam een nieuwe paal.
Beste,

Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad over mijn defecte laadpaal (order xxxxxx), tot op heden is er nog geen oplossing geboden. Met het antwoord van vanochtend neem ik dan ook geen genoegen. 

De laadpaal functioneert sinds begin april niet meer en ik zit inmiddels ruim 2,5 week zonder werkend product. Dit is onacceptabel, zeker gezien de zeer recente levering en installatie (xx maart 2026).

Ik wil u erop wijzen dat ik een overeenkomst met u heb en niet met uw leverancier. U bent dan ook verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product en een tijdige oplossing.

Ik verzoek u hierbij om binnen 5 werkdagen met een concrete en definitieve oplossing te komen, in de vorm van:

- reparatie, of

- vervanging van de laadpaal

Indien dit niet gebeurt, zie ik mij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen.

Ik ontvang graag spoedig uw reactie.

Met vriendelijke groet,  

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18

red bull

Keeps me awake !

Ja hij stopt en volgt voorzichtig en volgens mij per kwartier? de opbrengst van de panelen. De grafieken van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veRnH4YRuSonBEPWVK_odItyBvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2daR6UvBMoArSCgA1oiVvqc5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRiF15Fi8ZthtS4uFk_-qU7Vw1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yiKZ38ayfyNZrMrTXEFAuxmh.png?f=fotoalbum_large

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 16:30

Galois

1811 - 1832

Ai... ik lees over al die ellende met de temperatuursensor van de Zaptec. Ik heb er sinds vorige week één... Tot nu toe geen problemen. Hopelijk is dit een geval van "Voluntary Response Bias" en lijken er veel klachten te zijn, omdat juist de mensen met een defect product 'klagen'.

Wel heb ik een dingetje met een foutmelding elke keer als de auto is opgeladen (zie Galois in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"). Maar dat ligt (denk ik) niet aan de lader zelf...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Mooraalkikker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:17:
Ik zat een door het topic te lezen en las dat je alleen 5 jaar fabrieksgarantie krijgt als je het laat installeren door een erkend installateur?

Iemand enig idee wat hier valt onder het installeren van? Ik heb een elektricien die de meterkast gaat doen, kabel leggen naar buiten en de paal zal gaan aansluiten.

Maar komt het er nu op neer dat ik weer iemand anders moet laten komen om de kabels aan te sluiten? Of is dit een soort koppelverkoop dat de installateur ook het stukje van de meterkast en kabel op zich moet nemen?

Waarom worden deze palen dan überhaupt verkocht via webshops als je blijkbaar het via een paar selecte partijen mag aansluiten?

Zal straks ook wel weer een grapje van een paar honderd euro extra worden om een fabrieksgarantie te krijgen dus?
Een gecertificeerd elektricien moet echt voldoende zijn. Stoek is stoek, “NEN1010 respecteren” en door.

Mijn boefje is liev!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:21
Mooraalkikker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:17:

Mijn inschatting is dat ze geen 5 jaar garantie bieden direct aan particulieren maar alleen via installateurs. Dat betekent dat een eventuele garantieclaim dan ingediend moet worden door een installateur die dan bij Zaptec een installateursaccount heeft aangemaakt (geen idee hoe hoog de lat daarvoor ligt).

• ASW1
red bull schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:51:
Ja hij stopt en volgt voorzichtig en volgens mij per kwartier? de opbrengst van de panelen. De grafieken van gisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die vertraging is best raar ja. Dat er even wordt gewacht voordat de laadstroom omhoog wordt gegooid is m.i. niet echt nodig maar er zijn wel meer merken die het zo geïmplementeerd hebben. Dat er ook een kwartier (?) gewacht wordt voordat de laadstroom weer omlaag gaat is een vreemdere keuze. Zo zie je bijvoorbeeld hij rond half 11 nog een tijdje door laadt op 3 kW terwijl dat niet beschikbaar is uit overschot.

• danny.s
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:03:
[...]

Die vertraging is best raar ja. Dat er even wordt gewacht voordat de laadstroom omhoog wordt gegooid is m.i. niet echt nodig maar er zijn wel meer merken die het zo geïmplementeerd hebben. Dat er ook een kwartier (?) gewacht wordt voordat de laadstroom weer omlaag gaat is een vreemdere keuze. Zo zie je bijvoorbeeld hij rond half 11 nog een tijdje door laadt op 3 kW terwijl dat niet beschikbaar is uit overschot.
Een kwartier voelt idd wel erg lang ja. Laten we hopen dat ze er een goeie rede voor hebben. Ik weet ook niet hoe goed of slecht het voor de auto is als deze elke minuut een andere amperage krijgt.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Mijn inschatting is dat ze geen 5 jaar garantie bieden direct aan particulieren maar alleen via installateurs. Dat betekent dat een eventuele garantieclaim dan ingediend moet worden door een installateur die dan bij Zaptec een installateursaccount heeft aangemaakt (geen idee hoe hoog de lat daarvoor ligt).
Dat is wat anders dan gecertificeerd installateur. Als jij een factuur kan overhandigen dat een elektricien die laadrobot aangesloten heeft, lijkt me meer dan voldoende.

Sterker nog, als je de laadrobot zelf aan kan schaffen, kun je niet verwachten dat een installateur de garantie op zich gaat nemen. Zou ik nooit aan beginnen, dan koop je dat ding ook maar bij mij.

Mijn boefje is liev!

• ASW1
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Dat is wat anders dan gecertificeerd installateur. Als jij een factuur kan overhandigen dat een elektricien die laadrobot aangesloten heeft, lijkt me meer dan voldoende.

Sterker nog, als je de laadrobot zelf aan kan schaffen, kun je niet verwachten dat een installateur de garantie op zich gaat nemen. Zou ik nooit aan beginnen, dan koop je dat ding ook maar bij mij.
De garantievoorwaarden kun je hier vinden https://help.zaptec.com/documentation/zaptec-guarantee

Omdat het extra garantie is buiten de wettelijke garantie ben je sowieso van de coulance van zaptec afhankelijk.
Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste