[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]

De garantievoorwaarden kun je hier vinden https://help.zaptec.com/documentation/zaptec-guarantee

Omdat het extra garantie is buiten de wettelijke garantie ben je sowieso van de coulance van zaptec afhankelijk.
Ik vind verwijzen naar garantie van de fabrikant (in dit geval Zaptec) van ondergeschikt belang.
Elke consument heeft in Nederland een verkoopovereenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. De verkoper zal bij een niet deugdelijk apparaat voor reparatie of vervanging moeten zorgen.
Dat de verkoper vervolgens geen garantie bij de fabrikant kan claimen omdat er sprake is van zelfinstallatie is het probleem van de verkoper. Niet van de consument of de fabrikant.
Voor de verkoper is een simpele oplossing, alleen de Zaptec aanbieden inclusief montage.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:52
Pr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Ik vind verwijzen naar garantie van de fabrikant (in dit geval Zaptec) van ondergeschikt belang.
Elke consument heeft in Nederland een verkoopovereenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. De verkoper zal bij een niet deugdelijk apparaat voor reparatie of vervanging moeten zorgen.
Dat de verkoper vervolgens geen garantie bij de fabrikant kan claimen omdat er sprake is van zelfinstallatie is het probleem van de verkoper. Niet van de consument of de fabrikant.
Voor de verkoper is een simpele oplossing, alleen de Zaptec aanbieden inclusief montage.
Dat ging enkel over de extra 3 jaar die zaptec biedt; de eerste 2 jaar moet je sowieso bij de verkoper claimen (maar daarna ook zo staat er in de gelinkte voorwaarden, tenzij he direct van zaptec hebt gekocht)

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:01

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Vrijdag komen ze bij mij de zaptec 2 go instaleren. Maar maak me echter wel zorgen over het gedoe met die temperatuur sensor/defect.. pff wel komt hij onder de carport te hangen, dus niet in de volle zon.

Wat te doen?? Annuleren of gewoon laten hangen door een erkend bedrijf.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Nickrsd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:54:
Vrijdag komen ze bij mij de zaptec 2 go instaleren. Maar maak me echter wel zorgen over het gedoe met die temperatuur sensor/defect.. pff wel komt hij onder de carport te hangen, dus niet in de volle zon.

Doet het bedrijf ook andere merken? De Zaptec Go 1 is zeer degelijk, voelt beter aan dan een Easee vind ik. Kabel gaat er lekkerder in, etc.

Zelf heb ik specifieke eisen ivm backoffice, slim laden. Dat wil zeggen 2 kapiteins op 1 schip. Wil je ook ERE? Dan kom je bij de Zaptec Go 2. Heb je die specifieke eisen niet, dan zijn er wellicht ook andere opties. Vraag anders je installateur? In ergste geval moet je garantie claimen, als je toch een kapotte hebt/krijgt.

Mijn boefje is liev!

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

Op basis van alle verhalen denk ik dat je de problemen alsnog kunt krijgen op een warme dag. Dat dit probleem later is ontstaan bij sommige laadpalen lijkt mij dan eerder een software probleem dat daardoor de hardware stuk maakt. Maar dan zou je verwachten dat mensen geïnformeerd worden of er een update verzonden wordt. Het zal vast wel goedkomen, maar storend is het natuurlijk wel. Ik kan zelf nog een paar maanden wachten met de aanschaf, maar in jouw geval had ik deze gewoon laten monteren. Het scheelt ook dat je weet wat er speelt en wat de oplossing nu is. Ergens neem ik ook aan dat de modellen die nu nieuw worden opgestuurd het probleem niet hebben?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Dat ging enkel over de extra 3 jaar die zaptec biedt; de eerste 2 jaar moet je sowieso bij de verkoper claimen (maar daarna ook zo staat er in de gelinkte voorwaarden, tenzij he direct van zaptec hebt gekocht)
Die jaren erna moet je ook bij de verkoper zijn. Garantie is gebaseerd op een redelijke levensduur van een apparaat. En je mag toch wel verwachten dat een laadpaal het langer doet dan 2 jaar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
[...]

De garantievoorwaarden kun je hier vinden https://help.zaptec.com/documentation/zaptec-guarantee

Omdat het extra garantie is buiten de wettelijke garantie ben je sowieso van de coulance van zaptec afhankelijk.
Toch is dit ook super vaag? Er wordt gesproken over "geautoriseerde dealer".

gecertificeerde installateur != geautoriseerde dealer

Mijn boefje is liev!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb nu solar charging aan staan. Nu is het vandaag een lastige dag, omdat er veel bewolking en regen is. Maar af en toe schijnt de zon er doorheen waardoor ik opeens aan het terugleveren ben.

Wat ik op de afgelopen 10 minuten zie gebeuren is dat de Zaptec Go 2 aan het laden is met 2.9kW, terwijl de zonnepanelen slechts minimaal produceren, waardoor de laadpaal 2.57kW van het net pakt (deze waarde lees ik uit vanuit de Zaptec Sense). Er lijkt een flinke vertraging te zitten in de snelheid waarop de laadpaal het vermogen omhoog of omlaag zet.

Het zal dus vast goed werken als het heel zonnig is of heel bewolkt, maar met wisselvallig weer zou ik deze modus op dit moment niet aanraden.

[ Voor 14% gewijzigd door Azer op 02-06-2026 13:16 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
brukskeluuk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Op basis van alle verhalen denk ik dat je de problemen alsnog kunt krijgen op een warme dag. Dat dit probleem later is ontstaan bij sommige laadpalen lijkt mij dan eerder een software probleem dat daardoor de hardware stuk maakt. Maar dan zou je verwachten dat mensen geïnformeerd worden of er een update verzonden wordt. Het zal vast wel goedkomen, maar storend is het natuurlijk wel. Ik kan zelf nog een paar maanden wachten met de aanschaf, maar in jouw geval had ik deze gewoon laten monteren. Het scheelt ook dat je weet wat er speelt en wat de oplossing nu is. Ergens neem ik ook aan dat de modellen die nu nieuw worden opgestuurd het probleem niet hebben?
Dat weten we dus nog niet. Het gebeurd inderdaad omdat de sensor kapot gaat, maar die problemen zijn na een warme dag niet verholpen. De gemelde issues geven te kennen, dat de paal gewoonweg niet meer recupereert.

Mijn boefje is liev!

• Nickrsd

Nickrsd

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Doet het bedrijf ook andere merken? De Zaptec Go 1 is zeer degelijk, voelt beter aan dan een Easee vind ik. Kabel gaat er lekkerder in, etc.

Zelf heb ik specifieke eisen ivm backoffice, slim laden. Dat wil zeggen 2 kapiteins op 1 schip. Wil je ook ERE? Dan kom je bij de Zaptec Go 2. Heb je die specifieke eisen niet, dan zijn er wellicht ook andere opties. Vraag anders je installateur? In ergste geval moet je garantie claimen, als je toch een kapotte hebt/krijgt.
Ja ze hebben ook wel andere merken. Zelf komen ze met een ratio als alternatief. Kwa eisen.. heb zelf zonnepanelen en die stroom zou ik dus graag willen gebruiken als zonnestroom laden. En mogelijk later bi-directionaal.. het is puur prive gebruik.

Lees net over ere/mid.. ja fijn als ik daar gebruik van kan maken. Een vergoeding voor thuisladen is altijd mooi meegenomen!

[ Voor 7% gewijzigd door Nickrsd op 02-06-2026 13:34 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-07 14:33

Bij mij werkt ie al een jaar zonder problemen, in de volle zon.

Er zijn natuurlijk een aantal mensen hier met dit probleem. Maar is dit 1% van de installaties, of 50% van de installaties? Niet iedereen met dit issue zal dat hier melden. Als het echt een mega probeleem was, zou Zaptec wel actie ondernemen (hoop ik).

Je kunt ook bij de installateur aangeven "hey ik heb van dit probleem gehoord, stel ik heb zo'n fout examplaar te pakken, kom je hem dan wel snel vervangen". Als hij genoeg Go2's installeert, zul je aan de reactie ook mogelijk kunnen ontdekken of hij dit al vaker gehoord heeft.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:20

Quad

Doof

Quad schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:17:
Ik heb bij installatie TN 1 Phase geïnstalleerd op mijn Zaptec Go2, waarom hij dan TN 3 Phase laat zien..? Deze opties zijn via portal ook niet aan te passen.
[Afbeelding]

De sense heb ik ingesteld op max circuit 25A, hij gaat dan vervolgens met maximaal 6A laden, zet ik dat op 30A gaat het naar 8A, en zet ik circuit op 35A dan pakt het wel ineens de volle 16A.
Ik vind het maar een onlogische gedachte.
Hij mag best 16a pakken, op 25A limiet (zou ik denken).
Ergens klopt er iets niet in de Sense.

En ergens moet ik nog eens een keer hardcode de Zaptec Go 2 op TN 1 Phase zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY-TTaxQqFon6oDjBkqK915Kt-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7No8wQNXCnmNKaJqkTssJybs.png?f=fotoalbum_large
Intussen gelukt om dit aangepast te krijgen.

In Installations > Installation > Permissions > Edit mijzelf de role service gegeven.
Daarna kon ik deze pagina aanpassen en laat hij helemaal geen 3 fase meer zien maar 1 fase op 16A.
In de app zie ik het ook niet meer terug komen, dus hopelijk gaat het vanavond wel goed. :)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:45

Natuurlijk lijkt het probleem nu groot omdat er hier een stuk of 8 man posten dat ze een probleem hebben. Afgezet tegen het totaal aantal laadpalen Zaptec Go 2 valt het denk ik mee. Zo heeft degene die de paal bij mij gezet heeft er al in totaal meer dan 460 gezet, waarvan het grootste deel Zaptec Go 2. Hij is het probleem nog niet tegen gekomen.

• Playermen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 04:32
Een vraagje over de mensen die kunnen zonneladen.

Moet je eerst aanmelden in de app en kom je dan op een lijst krijg je tevens dan een melding als het gereed is, ( hoe lang duurt het dan voordat het actief is)

Of kunnen jullie meteen via de app update en hebben jullie dan daarna de optie om te kunnen zonneladen omdat in de omschrijving staat dat je moet updaten

• onzenuub
Playermen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:54:
Een vraagje over de mensen die kunnen zonneladen.

Moet je eerst aanmelden in de app en kom je dan op een lijst krijg je tevens dan een melding als het gereed is, ( hoe lang duurt het dan voordat het actief is)

Of kunnen jullie meteen via de app update en hebben jullie dan daarna de optie om te kunnen zonneladen omdat in de omschrijving staat dat je moet updaten
Ik kwam eerst op de lijst, na 1 dag zag ik in de app dat zonneladen mogelijk was en even later kreeg ik er een mail over van Zaptec.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
onzenuub schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Natuurlijk lijkt het probleem nu groot omdat er hier een stuk of 8 man posten dat ze een probleem hebben. Afgezet tegen het totaal aantal laadpalen Zaptec Go 2 valt het denk ik mee. Zo heeft degene die de paal bij mij gezet heeft er al in totaal meer dan 460 gezet, waarvan het grootste deel Zaptec Go 2. Hij is het probleem nog niet tegen gekomen.
Goed om te lezen! Blijf het dan wel frappant vinden, dat het nu ineens oppopt. Ook omdat ik dan weer lees dat sommigen de paal al meer dan een jaar hebben hangen, hoezo 1e batch? :/

Mijn boefje is liev!

• onzenuub
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Goed om te lezen! Blijf het dan wel frappant vinden, dat het nu ineens oppopt. Ook omdat ik dan weer lees dat sommigen de paal al meer dan een jaar hebben hangen, hoezo 1e batch? :/
Mijn serienummer GPN005375, hangt al meer dan een jaar en geen problemen tot nu.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Degene waarvan we de serienummers ook kennen en die wel kapot zijn gegaan, zitten heel stuk hoger;

- GPN021536
- GPN052289
- GPN04xxxx

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 02-06-2026 16:17 ]

Mijn boefje is liev!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 16:30

Galois

1811 - 1832

GPN066000 hier.
(sinds een week... nog niet kapot :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03
Galois schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:17:
GPN066000 hier.
(sinds een week... nog niet kapot :))
Pray for Galois

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Heeft die Youtube-vonkentrekker nog gereageerd?

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
Nog niet :P

discogs

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:57
mijn serienummer zit achterin de 49000 en werkt prima. Hij hangt wel aan de schaduwkant van m'n huis en is een paar maand geleden geinstallleerd

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• danny.s
Ik zit in de 4400.. was ik zo een early adaptor haha?

• marcdek
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-07 23:07
Hi zaptec Go 2 newbee hier.

Wij hebben die laadpaal nu hangen en ik heb getracht hem aan te melden bij TAP electric om zo de ERE terug te verdienen. Het is mij nog niet gelukt.

Je kunt na de koppeling het laden niet meer starten met je telefoon (app of NFC) dus de vraag is hoe wel? Met de TAP tag?
Ook liep ik er tegenaan dat ik mijn laadpaal moet aanmelden en ik zag dat deze beschikbaar kwam voor alles en iedereen. Uiteraard zit ik er niet op te wachten de auto van een buurman op mijn pad te vinden als ik thuis kom.

Kortom, is er iemand die me een link (oid) kan geven naar een goed proces hoe ik dit op de juiste manier doe?

En ik sta uiteraard ook open om niet voor TAP te kiezen maar een andere backoffice. Ik ben nog niet zo ver om over te stappen naar een andere energieleverancier.

Alvast dank voor jullie hulp.

Het is niet dat ik dom ben. Jij bent gewoon zo slim.

• marcdek
Stolpert schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Wat betreft de vergrendeling: bij mij werkt het zo dat je eerste de kabel uit je auto moet halen, dan laat de Zaptec de kabel ook 'los'.

Kan het zijn dat je telefoon (met alle nfc-functies die daarop zitten) voor verwarring zorgt bij de Zaptec? Ik heb een key van Tap, kun je gratis aanvragen (ook handig voor incidenteel openbaar laden), en die gebruik ik om mijn sessies mee te autoriseren. In de backoffice van Tap kun je die key dan als 'gratis' laden aanmerken. Verder kan je je paal helemaal dichtgooien wat betreft zichtbaarheid, zodat niet iemand ineens aan je paal probeert te laden.
Dankjewel voor je reactie. Dat de kabel pas loslaat als je eerst de auto ontkoppelt hadden we inmiddels ontdekt.

Wat jij aangeeft om de key als gratis laden te laten aanmerken of op de juiste manier door al die schermen van TAP heen, heb ik nog niet gevonden. Heb jij een handleiding gevonden die wel werkt?

• onzenuub
marcdek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:04:
Hi zaptec Go 2 newbee hier.

Wij hebben die laadpaal nu hangen en ik heb getracht hem aan te melden bij TAP electric om zo de ERE terug te verdienen. Het is mij nog niet gelukt.

Je kunt na de koppeling het laden niet meer starten met je telefoon (app of NFC) dus de vraag is hoe wel? Met de TAP tag?
Ook liep ik er tegenaan dat ik mijn laadpaal moet aanmelden en ik zag dat deze beschikbaar kwam voor alles en iedereen. Uiteraard zit ik er niet op te wachten de auto van een buurman op mijn pad te vinden als ik thuis kom.

Kortom, is er iemand die me een link (oid) kan geven naar een goed proces hoe ik dit op de juiste manier doe?

En ik sta uiteraard ook open om niet voor TAP te kiezen maar een andere backoffice. Ik ben nog niet zo ver om over te stappen naar een andere energieleverancier.

Alvast dank voor jullie hulp.
Ik ben aangemeld bij Lekkerladen met m’n Zaptec, verliep probleemloos. Je kunt de Zaptec zo instellen dat alleen geautoriseerde gebruikers gebruik kunnen maken van de laadpaal.

• Galois

Galois

1811 - 1832

:)

Ik denk dat ik jij niet zo'n zorgen maak... Als je wat rond googlet, dan kom je eigenlijk alleen hier de defecte Zaptecs tegen... Als er echt grote problemen zouden zijn, dan zo ik verwachten dat er op vele plekken 'klachten' te vinden waren. Dit lijkt (vooralsnog?) niet zo te zijn...

En ach... dan wordt hij vervangen... ook geen ramp om even 'zonder' te zitten.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• loewie1984
Galois schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:26:
[...]

:)

Ik denk dat ik jij niet zo'n zorgen maak... Als je wat rond googlet, dan kom je eigenlijk alleen hier de defecte Zaptecs tegen... Als er echt grote problemen zouden zijn, dan zo ik verwachten dat er op vele plekken 'klachten' te vinden waren. Dit lijkt (vooralsnog?) niet zo te zijn...

En ach... dan wordt hij vervangen... ook geen ramp om even 'zonder' te zitten.
Nou geen ramp vind ik eerlijk gezegd nogal hard uitgedrukt. Een laadpaal staat voor mij tegenwoordig gelijk aan GWL en internet. En daarop zou onze overheid best wat dwingender mogen worden en onze leveranciers/fabrikanten/providers wat pro actiever.

Ik zei het al eerder, Zaptec kan prima op afstand zien welke paal in storing staat. Kan dan zien of dat een terugkerend patroon is. Ze wisten er immers van thans hun chatbot wist er van. Ze hadden pro actief contact kunnen zoeken of pro actief een omwissel procedure kunnen starten.

En even geen paal, in mijn dorp zijn 4 palen op 3000 inwoners naast de palen aan huis. Dan moet in de overbuurmannen lief aankijken maar is ook weer gedoe. Dus even zonder liever niet, en gelukkig had ik mijn oude paal nog als back-up.

discogs

• Azer
  • Niet online
Mijn parkeerplaats is ongeveer 30 meter van mijn huis en daarom kan ik de laadpaal niet via WiFi verbinden, maar maak ik gebruik van de 4G verbinding. Ik merk echter dat de connectiviteit zeer slecht is. Ik weet niet zeker of dit aan de 4G verbinding ligt of aan iets anders. De status in de app lijkt niet of met extreem veel vertraging te updaten.

Op dit moment heb het issue dat ik zelfs helemaal niet kan laden. Als ik mijn laadpaal inplug, dan zegt de laadpaal dat hij op autorisatie wacht. Ik klik in de app op de authorize knop. De app zegt dat ik geauthorized ben, maar de laadpaal blijft wachten op autorisatie. Alsof de laadpaal de autorisatie helemaal niet ontvangt.

Als ik een wijziging aan de laadpaal maak in de portal, om bijvoorbeeld simpelweg de helderheid van de display aan te passen, dan zie ik dit issue ook terugkomen in de chrome debugger. Met foutmeldingen als:

{ "Code": 505, "Details": "Command failed; status: 500, payload: {\"Message\":\"{\\\"errorCode\\\":504101,\\\"message\\\":\\\"Timed out waiting for the direct method response from the device.\\\",\\\"trackingId\\\":\\\"B4DACE4062F24DB1B57FB00BA0CA7864-G2:-TimeStamp:2026-06-02T18:15:19.415183741Z\\\",\\\"timestampUtc\\\":\\\"2026-06-02T18:15:19.415183741Z\\\",\\\"info\\\":null}\",\"ExceptionMessage\":\"\"}", "StackTrace": null}

Of

{"Code":520,"Details":null,"StackTrace":null}

Zijn er anderen die de laadpaal ook via 4G gebruiken? En werkt dit bij jullie wel goed?

[ Voor 47% gewijzigd door Azer op 03-06-2026 07:47 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Azer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:09:
Mijn parkeerplaats is ongeveer 30 meter van mijn huis en daarom kan de laadpaal niet over WiFi verbinden, maar gebruik ik de 4G verbinding. Ik merk echter dat de connectiviteit zeer slecht is. Ik weet niet zeker of dit aan de 4G verbinding ligt of aan iets anders. De status in de app lijkt niet of met extreem veel vertraging te updaten.

Op dit moment heb het issue dat ik zelfs helemaal niet kan laden. Als ik mijn laadpaal inplug, dan zegt de laadpaal dat hij op autorisatie wacht. Ik klik in de app op de authorize knop en er gebeurd simpelweg niets. Alsof de laadpaal de autorisatie helemaal niet ontvang.
Ik meen ook iets mbt 4G gelezen te hebben tussen de firmware releases. Welke firmware draai je en heb je al gekeken of dat correspondeert met bug fixes?

Mijn boefje is liev!

• Azer
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Ik meen ook iets mbt 4G gelezen te hebben tussen de firmware releases. Welke firmware draai je en heb je al gekeken of dat correspondeert met bug fixes?
Klopt, bij de initiele installatie werkte de 4G verbinding helemaal niet. Pas nadat ik de firmware heb geüpdate naar versie 3.3.0.0 kon ik enigzins verbinding krijgen.

Ik woon echter vrij centraal (Utrecht Leidsche Rijn), dus de 4G verbinding zou gewoon goed moeten werken. Als ik bij de instellingen in de portal kijk, dan heb ik vrijwel altijd twee of drie streepjes van de vier.

Ik heb vandaag contact gehad met mijn installateur en hij gaat morgen met Zaptec bellen. Hopelijk kunnen zij zien wat er precies aan de hand is.

[ Voor 14% gewijzigd door Azer op 03-06-2026 07:46 ]

• marcdek
onzenuub schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Ik ben aangemeld bij Lekkerladen met m’n Zaptec, verliep probleemloos. Je kunt de Zaptec zo instellen dat alleen geautoriseerde gebruikers gebruik kunnen maken van de laadpaal.
Ik zal daar ook eens kijken. TAP heeft wel een goed percentage wat ze aan je teruggeven.

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:24
marcdek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:06:
[...

Wat jij aangeeft om de key als gratis laden te laten aanmerken of op de juiste manier door al die schermen van TAP heen, heb ik nog niet gevonden. Heb jij een handleiding gevonden die wel werkt?
Je krijgt bij Tap een druppel om mee te laden, heb je die inmiddels? Anders kan je die gratis aanvragen via de app. Profiel > Tap tag laadpassen > Bestel.

Vervolgens koppel je je lader, hier staat een uitleg.

En hier vind je meer over het onzichtbaar maken van je lader voor anderen, en het toevoegen van een key voor gratis gebruik voor jezelf.

• danny.s
Azer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:09:
Mijn parkeerplaats is ongeveer 30 meter van mijn huis en daarom kan ik de laadpaal niet via WiFi verbinden, maar maak ik gebruik van de 4G verbinding. Ik merk echter dat de connectiviteit zeer slecht is. Ik weet niet zeker of dit aan de 4G verbinding ligt of aan iets anders. De status in de app lijkt niet of met extreem veel vertraging te updaten.

Op dit moment heb het issue dat ik zelfs helemaal niet kan laden. Als ik mijn laadpaal inplug, dan zegt de laadpaal dat hij op autorisatie wacht. Ik klik in de app op de authorize knop en er gebeurd simpelweg niets. Alsof de laadpaal de autorisatie helemaal niet ontvangt.

Als ik een wijziging aan de laadpaal maak in de portal, om bijvoorbeeld simpelweg de helderheid van de display aan te passen, dan zie ik dit issue ook terugkomen in de chrome debugger. Met foutmeldingen als:

{ "Code": 505, "Details": "Command failed; status: 500, payload: {\"Message\":\"{\\\"errorCode\\\":504101,\\\"message\\\":\\\"Timed out waiting for the direct method response from the device.\\\",\\\"trackingId\\\":\\\"B4DACE4062F24DB1B57FB00BA0CA7864-G2:-TimeStamp:2026-06-02T18:15:19.415183741Z\\\",\\\"timestampUtc\\\":\\\"2026-06-02T18:15:19.415183741Z\\\",\\\"info\\\":null}\",\"ExceptionMessage\":\"\"}", "StackTrace": null}

Of

{"Code":520,"Details":null,"StackTrace":null}

Zijn er anderen die de laadpaal ook via 4G gebruiken? En werkt dit bij jullie wel goed?
Ik heb 1x gehad dat authoriseren via de app heel stroef ging. Achteraf bleef dat ik toen de app moest updaten.

Maar toen heb ik wel een druppel besteld, sindsdien autoriseer ik altijd via de druppel eigenlijk, zodat ik niet afhankelijk ben van wifi/4g/cloud. Druppel van Zaptec zelf kost 4 euro ofzo, en lekker klein, heb ik gewoon aan de sleutel hangen nu

• Galois

Galois

1811 - 1832

loewie1984 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Nou geen ramp vind ik eerlijk gezegd nogal hard uitgedrukt. Een laadpaal staat voor mij tegenwoordig gelijk aan GWL en internet. En daarop zou onze overheid best wat dwingender mogen worden en onze leveranciers/fabrikanten/providers wat pro actiever.

Ik zei het al eerder, Zaptec kan prima op afstand zien welke paal in storing staat. Kan dan zien of dat een terugkerend patroon is. Ze wisten er immers van thans hun chatbot wist er van. Ze hadden pro actief contact kunnen zoeken of pro actief een omwissel procedure kunnen starten.

En even geen paal, in mijn dorp zijn 4 palen op 3000 inwoners naast de palen aan huis. Dan moet in de overbuurmannen lief aankijken maar is ook weer gedoe. Dus even zonder liever niet, en gelukkig had ik mijn oude paal nog als back-up.
Tsja... in principe heb je daar inderdaad gelijk in. Het is inderdaad onhandig als je lader stuk is. Maar niet onmogelijk: er zijn genoeg mensen met elektrische auto's en zonder een eigen laadpaal.

Zaptec is een private partij en als ze 'er een potje van maken', dan zullen vanzelf de beste bedrijven boven komen drijven met de beste 'after sales'.

Het is ook onhandig als mijn koelkast stuk gaat binnen de garantieperiode (wat nog wat onhandiger is dan een kapotte laadpaal), maar ik moet het dan ook maar oplossen met de verkoper/fabrikant. Of de overheid hier dan ook dwingender in moet zijn, weet ik niet... :)
Wel is het zo dat koelkasten dusdanig betrouwbaar zijn, dat van elk merk er maar héél weinig stuk gaan binnen de garantieperiode. Wellicht dat dit straks ook zo is met laders?

• loewie1984
Tussentijdse reactie van ProShop:

We hebben hierover inderdaad niks gehoord van de producent, en verder slechts van twee nederlandse klanten (waaronder jij) gehoord over dit probleem.

Zodra wij je pakket hebben ontvangen, en de garantieclaim in behandeling nemen, ontvang je bericht via email.

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:07:
Tussentijdse reactie van ProShop:

We hebben hierover inderdaad niks gehoord van de producent, en verder slechts van twee nederlandse klanten (waaronder jij) gehoord over dit probleem.

Zodra wij je pakket hebben ontvangen, en de garantieclaim in behandeling nemen, ontvang je bericht via email.
En Zaptec zelf heeft zich teruggetrokken, of hebben ze überhaupt niets meer laten weten? Wordt een lange adem ben ik bang :(

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:10:
[...]

En Zaptec zelf heeft zich teruggetrokken, of hebben ze überhaupt niets meer laten weten? Wordt een lange adem ben ik bang :(
Tot op heden niets van Zaptec gehoord, ook niet via de mail die ik vorige week expliciet via het contact form heb ingevuld. Als dit de aftersales is van tegenwoordig wil ik geen Zaptec meer.

discogs

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:03
Uiteindelijk maar besloten dat een andere elektricien de paal definitief gaat aansluiten. Hij heeft namelijk zo'n Zaptec certificering. Geen idee of dit eventueel een garantieclaim wat sterker gaat maken, maar activeren van de paal is schijnbaar geen probleem. Kan je ook gewoon als particulier.

Vraag mij wel af wat precies de meerwaarde is als je zoiets activeert met een serviceaccount

De paal gaat er sowieso aankomende dinsdag toch niet zijn, dus de andere elektricien zou er sowieso nog voor terug moeten komen.

Voor mijn gemoedsrust lijkt mij dit de beste oplossing. Kost dan wel weer een klein bedrag extra, maar wie weet betaalt het zich ooit nog uit.

Blijft overigens akelig stil vanuit Tibber mbt de paal, dus ben benieuwd

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Mooraalkikker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:18:

Blijft overigens akelig stil vanuit Tibber mbt de paal, dus ben benieuwd
Via support had ik reactie, maar moet het allemaal nog zien;
De Zaptec Go 2 wordt deze week nog bezorgd. De Zaptec Chill zal later bezorgd worden.

Ik kan niet zeggen welke batch ons exemplaar is. Als er een probleem is met de hardware zullen we deze kosteloos vervangen, inclusief installatie. Maar laten we ervan uitgaan dat het product in orde is.

Mijn boefje is liev!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:03
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Via support had ik reactie, maar moet het allemaal nog zien;

[...]
Wanneer had jij hem besteld?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Mooraalkikker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Wanneer had jij hem besteld?
Ook 19 mei :)

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
Weer reactie van ProShop @JB
Bedankt voor het screenshot en de link naar Tweakers.net waar dit probleem wordt genoemd in verband met bepaalde serienummers.

Ik heb dit nu doorgestuurd naar onze category manager zodat hij het met de producent kan bespreken wat de eventuele stappen zijn als blijkt dat veel van die serienummers bijvoorbeeld via ons zijn verkocht.

Omdat het defekt met de Zaptec temperatuursensor binnen 14 dgen na aankoop is geconstateerd, heb ik bij de garantieclaimn vermeld dat deze moet worden afgesloten met vergoeding van het volledige aankoopbedrag.

Wat je verzoek betreft om alvast een Easee Max op te sturen, dat kunnen wij helaas niet doen omdat dit een ander merk betreft.

Wanneer je die graag wilt hebben, kun je die bestellen en dan bijvoorbeeld voor Klarna kiezen met 30 dagen termijn zodat je intussen het bedrag van de Zaoptec Go 2 alvast hebt ontvangen.

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dat is een “oplossing”. Dus je gaat naar Easee?

Mijn boefje is liev!

• danny.s
loewie1984 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Tot op heden niets van Zaptec gehoord, ook niet via de mail die ik vorige week expliciet via het contact form heb ingevuld. Als dit de aftersales is van tegenwoordig wil ik geen Zaptec meer.
Mijn installateur was juist te spreken over Zaptec support. Geen idee of Zaptec op consumenten op een andere prioriteit heeft staan.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 16:13

nlboy

Alles kitz?

loewie1984 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Ik heb ook half mei contact met ze opgenomen met de vraag wanneer ze verwachten dat de Sense (automatisch laden) gaat samenwerken met de Eco Mode. Ook tot op heden nog steeds geen antwoord gekregen :|

• loewie1984
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:28:
Dat is een “oplossing”. Dus je gaat naar Easee?
Nee ik ga niet naar Easee want die heeft geen ondersteund V2G als het beschikbaar komt, en minder garantie.

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Nee ik ga niet naar Easee want die heeft geen ondersteund V2G als het beschikbaar komt, en minder garantie.
Ohw, ik las onderstaande dus nam aan dat je zelf een alternatief had geopperd;
Wat je verzoek betreft om alvast een Easee Max op te sturen, dat kunnen wij helaas niet doen omdat dit een ander merk betreft.

Mijn boefje is liev!

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 19:55
Vanmorgen is onze Zaptec Go 2 met de Zaptec Sense P1 geinstalleerd. Op dit moment zit ons huis nog op 1-fase (32A) en hopelijk voor het eind van het jaar nog naar 3x25A en dan komt de installateur dat ook allemaal in orde maken. Voor het zonneladen sta ik op de lijst van Zaptec; ben benieuwd wanneer het bij ons gaat werken, want ondanks dat we maar 3960 Wp aan zonnepanelen hebben liggen vind ik het toch zonde om het straks aan het net terug te leveren.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe dit gaat werken i.c.m. mijn Ecoflow (stekker)thuisbatterijen. Beide installaties hebben hun eigen P1 meter (aangesloten via een Homewizard P1-splitter), alleen de Ecoflow stekkerbaterijen gaan al laden zodra zonnestroom op het net dreigt te worden gedumpt terwijl de auto pas vanaf 1380 W overschot gaat laden. Wat ik hoop is dat de auto al kan worden opgeladen bij een zonneoverschot van 580W + 800 W van de stekkerbatterij. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat hier straks gaat gebeuren en hoe ik daar invloed op kan gaan uitoefenen. Zijn er hier tweakers met een vergelijkbare situatie?

Ohja, de ERE's zijn ook al aangemeld bij Joulo via de energienerds website, waardoor Joulo 'slechts' 17% commissie inhoudt (i.p.v. 20%). Alles wordt volledig automatisch uitgelezen wanneer Joulo toegang heeftt tot de Zaptec portal, dus ik hoef geen foto's oid te uploaden. Zijn er hier meer mensen die iets met Joulo doen en hun ervaringen willen delen?

groeten, Udo

• Tokheim
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:26
Ik heb nog steeds geen update mogelijkheid voor de Sense, raar toch?

• onzenuub
Tokheim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:50:
Ik heb nog steeds geen update mogelijkheid voor de Sense, raar toch?
Kijk je op het goede schermpje?

• marcdek
Stolpert schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Je krijgt bij Tap een druppel om mee te laden, heb je die inmiddels? Anders kan je die gratis aanvragen via de app. Profiel > Tap tag laadpassen > Bestel.

Vervolgens koppel je je lader, hier staat een uitleg.

En hier vind je meer over het onzichtbaar maken van je lader voor anderen, en het toevoegen van een key voor gratis gebruik voor jezelf.
Ik ga er nog een keer mee aan de slag. Die onboarding had ik gevonden maar ik twijfelde of ik m'n TAP druppel moest gebruiken. In mijn hoofd gaat dan ook de teller lopen en moet ik er voor gaan betalen :)

• Tokheim
onzenuub schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Kijk je op het goede schermpje?
Tips?

• onzenuub
In de app beginscherm op laadmodus automatisch klikken, dan naar onder scrollen op t volgende scherm en wat zie je dan?

• Tokheim
onzenuub schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:13:
[...]

In de app beginscherm op laadmodus automatisch klikken, dan naar onder scrollen op t volgende scherm en wat zie je dan?
Automatisch Laden

Sense Info

Geavanceerde instellingen

Apparaat verwijderen

• TheSteert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:20
Bij mij hielp het om de app van m’n iPhone te verwijderen en daarna weer te installeren. Toen kon ik me aanmelden en kwam ik op ‘de lijst’ voor zonneladen. Dat is nog steeds zo (sinds gistermiddag).

• onzenuub
Tokheim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Automatisch Laden

Sense Info

Geavanceerde instellingen

Apparaat verwijderen
Sense info

• danny.s
Udo van Dongen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:46:
Vanmorgen is onze Zaptec Go 2 met de Zaptec Sense P1 geinstalleerd. Op dit moment zit ons huis nog op 1-fase (32A) en hopelijk voor het eind van het jaar nog naar 3x25A en dan komt de installateur dat ook allemaal in orde maken. Voor het zonneladen sta ik op de lijst van Zaptec; ben benieuwd wanneer het bij ons gaat werken, want ondanks dat we maar 3960 Wp aan zonnepanelen hebben liggen vind ik het toch zonde om het straks aan het net terug te leveren.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe dit gaat werken i.c.m. mijn Ecoflow (stekker)thuisbatterijen. Beide installaties hebben hun eigen P1 meter (aangesloten via een Homewizard P1-splitter), alleen de Ecoflow stekkerbaterijen gaan al laden zodra zonnestroom op het net dreigt te worden gedumpt terwijl de auto pas vanaf 1380 W overschot gaat laden. Wat ik hoop is dat de auto al kan worden opgeladen bij een zonneoverschot van 580W + 800 W van de stekkerbatterij. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat hier straks gaat gebeuren en hoe ik daar invloed op kan gaan uitoefenen. Zijn er hier tweakers met een vergelijkbare situatie?

Ohja, de ERE's zijn ook al aangemeld bij Joulo via de energienerds website, waardoor Joulo 'slechts' 17% commissie inhoudt (i.p.v. 20%). Alles wordt volledig automatisch uitgelezen wanneer Joulo toegang heeftt tot de Zaptec portal, dus ik hoef geen foto's oid te uploaden. Zijn er hier meer mensen die iets met Joulo doen en hun ervaringen willen delen?

groeten, Udo
Het grote Joulo topic

• Tokheim
Die Sense info is een vast gegeven

• danny.s
TheSteert schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:48:
Bij mij hielp het om de app van m’n iPhone te verwijderen en daarna weer te installeren. Toen kon ik me aanmelden en kwam ik op ‘de lijst’ voor zonneladen. Dat is nog steeds zo (sinds gistermiddag).
Werkte hier ook! Maar meteen aangemeld :)

• Tokheim
danny.s schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Ben je dan niet alles kwijt?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Als nieuwe Zaptec Go 2 gebruiker ben verbaasd over het ontbreken van deze optie. Of ik begrijp het niet goed...

Ik heb ook de Zaptec Sense voor load balancing. Deze werkt alleen als de lader op 'automatisch' staat.

Nu heb ik een dubbeltarief contract en ondanks dat het maar 1,5 ct/kWh scheelt, is het een kleine moeite om de auto door de week pas om 23.00 te laten starten met laden. Dat kan heel mooi in de Zaptec app met de optie 'gepland'.

Maar wat ik dan begrijp is dat de load balancing dan wordt uitgeschakeld. Mijn reactie is dan: "HE? Waar slaat dit op? Waarom?". Het maakt toch niet uit hoe laat ik laad? Waarom als ik dat uitstel, kan dat alleen maar door de load balancing functie uit te zetten?

Zelfs mijn vaatwasser heeft een eenvoudige 'start uitstellen' functie. Waarom heeft Zaptec dat niet en waarom wordt als je voor 'gepland' kiest om pas om 23.00 te starten, de load balancing uitgeschakeld.

Is dit echt zo stom of is het mijn beperkte ervaring met laders dat ik niet door heb waarom deze keuze zo zit?

• cvhooij
  • Laatst online: 15-07 21:33
Galois schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:56:

Zelfs mijn vaatwasser heeft een eenvoudige 'start uitstellen' functie. Waarom heeft Zaptec dat niet en waarom wordt als je voor 'gepland' kiest om pas om 23.00 te starten, de load balancing uitgeschakeld.

Is dit echt zo stom of is het mijn beperkte ervaring met laders dat ik niet door heb waarom deze keuze zo zit?
Ik heb begrepen dat dit precies is hoe deze Zaptec met load balancing om gaat.

Ik ben me nog aan het oriënteren op een laadpaal, maar voor mij valt deze hiermee af. Ik neig nu sterk naar een Peblar Business.

• Chahid1985
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 14:39
Tokheim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Ben je dan niet alles kwijt?
Hier werkte het ook om de app te verwijderen en opnieuw te installeren om de optie te krijgen om op de wachtlijst geplaatst te worden voor het zonneladen. En nee, je bent niet alles kwijt, omdat je inlogt op jouw bestaande account.

• Tokheim
Chahid1985 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Hier werkte het ook om de app te verwijderen en opnieuw te installeren om de optie te krijgen om op de wachtlijst geplaatst te worden voor het zonneladen. En nee, je bent niet alles kwijt, omdat je inlogt op jouw bestaande account.
Gelukt, app verwijderd en gelijk aangemeld en nu sta ik op de lijst! Dank voor de medewerking!

• cvhooij

Ik ben me nog aan het oriënteren op een laadpaal, maar voor mij valt deze hiermee voor mij af. Ik neig nu sterk naar een Peblar Business.

• Quad

Quad

Doof

Controleer in portal op Installations > Je installatie > Settings > Power Management of je installatie op 1 fase staat. Bij mij bleef het in 3 fase staan, waardoor de Sense gek doet. Als je installateur is geweest voor de 3 fasen kan je die weer daar terug op zetten.
Nee geen vergelijkbare setting, maar ik denk dat de sense een beetje nutteloos is voor je, je kan dan beter via Home Assistant je opstelling aansturen..

groeten, Udo
Ik wacht nog met de ERE's, je kan met terugwerkende kracht dit jaar aanmelden. Ik houd het ERE topic wel in de gaten.

nggyu nglyd

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-07 09:16
cvhooij schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Ik ben me nog aan het oriënteren op een laadpaal, maar voor mij valt deze hiermee voor mij af. Ik neig nu sterk naar een Peblar Business.
Kan je de starttijd voor het laden niet in je EV ingeven?

• danny.s
Ik vroeg me nog af: het zonnebaden, doet ie dat lokaal? Is het het laadstation met de sense die dit regelen? Of gaat het via de cloud? Als het via de cloud gaat, zou ik kunnen begrijpen waarom hij slechts per kwartier bij stuurt (hoewel ik het nog steeds traag vind).

Als de functie hier beschikbaar is, zal ik eens checken of hij hier ook daadwerkelijk per kwartier stuurt, zoals hier eerder deze week aan bod kwam.

• onzenuub
danny.s schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Sorry, moest even weg. Ik deed dat vorige week en toen ik vervolgens weer keek onder automatisch laden stond er vermeld, dat de laadpaal op de lijst stond. De dag later was zonneladen mogelijk.

• lucpat
  • Laatst online: 11-07 20:26
Update op mijn defecte Zaptec met temperatuursensor fout.

Op 23 mei had ik op de Zaptec site een melding gedaan.
Afgelopen vrijdag 29 mei melding gedaan bij acculaders.nl
Maandag meldde acculaders.nl dat zij contact met hun distributeur.
Ik krijg net een mail van support.benelux.zaptec.com dat acculaders.nl contact moet opnemen met Zaptec omdat de lader vervangen moet worden.

Mijn serienummer is GPN051853

In een Deense Facebook groep zag ik ook meldingen van defecte temperatuur sensoren, maar omdat ik niet heel veel meldingen vind op het internet, denk ik dat het wel mee valt. maar zo te zien doet Zapte niet moeilijk met omruilen.

Ik denk dat de meldingen nu pas komen omdat het warmer weer is geworden de laatste weken. Toen ik nog kon laden was de temperatuur van de lader onder de 30 graden, nu loopt hij overdag op tot meer dan 40 graden.

• nlboy
  • Laatst online: 16-07 16:13

nlboy

Alles kitz?

Als nieuwe Zaptec Go 2 gebruiker ben verbaasd over het ontbreken van deze optie. Of ik begrijp het niet goed...

Ik heb ook de Zaptec Sense voor load balancing. Deze werkt alleen als de lader op 'automatisch' staat.

Nu heb ik een dubbeltarief contract en ondanks dat het maar 1,5 ct/kWh scheelt, is het een kleine moeite om de auto door de week pas om 23.00 te laten starten met laden. Dat kan heel mooi in de Zaptec app met de optie 'gepland'.

Maar wat ik dan begrijp is dat de load balancing dan wordt uitgeschakeld. Mijn reactie is dan: "HE? Waar slaat dit op? Waarom?". Het maakt toch niet uit hoe laat ik laad? Waarom als ik dat uitstel, kan dat alleen maar door de load balancing functie uit te zetten?

Eco modus werkt helaas niet samen met automatisch laden (sense): https://help.zaptec.com/using-products/charging-modes dit is al eerder voorbij gekomen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

nlboy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Eco modus werkt helaas niet samen met automatisch laden (sense): https://help.zaptec.com/using-products/charging-modes dit is al eerder voorbij gekomen.
Nee, dat had ik begrepen, maar mijn verwondering is er niet minder om geworden... zo'n eenvoudige optie als 'uitgesteld laden' wat een eenvoudige vaatwasser ook heeft...

De app vind ik ook wel voor verbetering vatbaar hoor...

Ik vind het ook raar dat de app de laadtijd neemt als de tijd dat de kabel ingeplugd is geweest. Daar ben ik niet echt in geïnteresseerd: ik ben (hoogstens) geïnteresseerd in hoe lang er stroom geleverd is... Waarom kan ik dat niet zien?
(of ergens anders in de app?)

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
Een nieuwe Zaptec Go 2 bezitter hier dus ik heb dit topic al even doorgespit. Erg jammer inderdaad dat eco mode niet werkt met automatisch laden is wat erg suf is. Is het dan een idee om in de zomermaanden de boel op zonneparken te zetten (dus automatisch) en in de donkere maanden dan op eco mode? Of zijn er betere oplossingen zonder teveel onderhoud?

• loewie1984
Gisteravond een mailtje ontvangen van Zaptec Support zowaar:
-------------------------------------------
Goedenavond,

Ik zie dat de lader via Skarebo is gekocht. Om een vervangende lader te ontvangen dien je bij Skarebo aan te kloppen. Zij ontvangen dan een lader van Zaptec Denemarken. We kunnen alleen laders vervangen die door bedrijven in de Benelux zijn verkocht.

Met vriendelijke groet,

Reactie terug:
De lader is via ProShop gekocht. Is ProShop onderdeel van Skarebo?

Hoe dan ook is deze vandaag retour gegaan om te vervangen voor een nieuw exemplaar. Maar hoe weten we nu zeker dat ik niet opnieuw een paal ontvang met deze foute temperatuur sensor? Een Deense medewerker die ik aan de telefoon heb gesproken van Zaptec bevestigde dat dit een fout is die via een firmware update opgelost ging worden maar deze er nog niet is en de paal daarom omgewisseld moest worden.

Iets meer context en informatie zou welkom zijn want in het Zaptec Go 2 topic op tweakers.net zijn er ondertussen 7 gevallen bekend met dit probleem dus dit is geen opzichzelfstaand incident meer.

discogs

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:24
Ted_W schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:17:
Een nieuwe Zaptec Go 2 bezitter hier dus ik heb dit topic al even doorgespit. Erg jammer inderdaad dat eco mode niet werkt met automatisch laden is wat erg suf is. Is het dan een idee om in de zomermaanden de boel op zonneparken te zetten (dus automatisch) en in de donkere maanden dan op eco mode? Of zijn er betere oplossingen zonder teveel onderhoud?
Ik snap de beslissing van Zaptec eigenlijk wel. Bij slim laden geef je aan hoeveel kWh je kom de ochtend wil hebben. Maar ze weten niet welke andere apparaten er staan die ervoor kunnen zorgen dat er niet maximaal vermogen kan worden geladen, zeker op een 1fase aansluiting. Stel dat er een thuisaccu op hetzelfde goedkope moment vol gaat laden, dan moet je load balancing ingrijpen waardoor je in de ochtend maar met een halve lading zit. Dus is de beslissing van Zaptec: slim laden kan alleen op vol vermogen want anders kunnen ze niet uitrekenen wanneer te beginnen voor een volle lading op de gewenste tijd.

Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Stolpert op 04-06-2026 09:03 ]

• Quad

Quad

Doof

Ted_W schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:17:
Home Assistant bijvoorbeeld inzetten met de Zaptec integratie. Dan kan je eigenlijk alle kanten op.

Ik heb de Sense ook draaien, maar eigenlijk heb ik er geen goed gevoel bij in hoe en wanneer het ingrijpt.

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 04-06-2026 08:59 ]

nggyu nglyd

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:45:
Gisteravond een mailtje ontvangen van Zaptec Support zowaar:
Goedenavond,

Ik zie dat de lader via Skarebo is gekocht. Om een vervangende lader te ontvangen dien je bij Skarebo aan te kloppen. Zij ontvangen dan een lader van Zaptec Denemarken. We kunnen alleen laders vervangen die door bedrijven in de Benelux zijn verkocht.

Met vriendelijke groet,

Reactie terug:
De lader is via ProShop gekocht. Is ProShop onderdeel van Skarebo?

Hoe dan ook is deze vandaag retour gegaan om te vervangen voor een nieuw exemplaar. Maar hoe weten we nu zeker dat ik niet opnieuw een paal ontvang met deze foute temperatuur sensor? Een Deense medewerker die ik aan de telefoon heb gesproken van Zaptec bevestigde dat dit een fout is die via een firmware update opgelost ging worden maar deze er nog niet is en de paal daarom omgewisseld moest worden.

Iets meer context en informatie zou welkom zijn want in het Zaptec Go 2 topic op tweakers.net zijn er ondertussen 7 gevallen bekend met dit probleem dus dit is geen opzichzelfstaand incident meer.
Lekker verwarrend allemaal. Het zou fijn zijn als we beter weten welke SNs (hoogstwaarschijnlijk) issues gaan geven. De waarom vind ik ook nog steeds vaag... Zijn daar andere hardwarecomponenten gebruikt? Ook zit er totaal geen patroon in de genoemde SNs tot nu toe, die vliegen alle kanten op, maar lijken vooral bij later geproduceerde Zaptec Go 2's voor te komen ipv de early-ones.

Mijn boefje is liev!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-07 15:33
Stolpert schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Ik snap de beslissing van Zaptec eigenlijk wel. Bij slim laden geef je aan hoeveel kWh je kom de ochtend wil hebben. Maar ze weten niet welke andere apparaten er staan die ervoor kunnen zorgen dat er niet maximaal vermogen kan worden geladen, zeker op een 1fase aansluiting. Stel dat er een thuisaccu op hetzelfde goedkope moment vol gaat laden, dan moet je load balancing ingrijpen waardoor je in de ochtend maar met een halve lading zit. Dus is de beslissing van Zaptec: slim laden kan alleen op vol vermogen want anders kunnen ze niet uitrekenen wanneer te beginnen voor een volle lading op de gewenste tijd.

Of zie ik het verkeerd?
Het ligt er aan hoe je het bekijkt

Denk dat de meesten load balancing willen om te voorkomen dat de hoofdzekering eruit vliegt.
ik zou het wenselijk vinden dat je per modus de load balancing aan of uit kunt zetten.
heb liever de accu wat minder vol als een fase die er door gaat

• cvhooij
Plunder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Kan je de starttijd voor het laden niet in je EV ingeven?
Ook die moet nog aangeschaft worden. Zal met 99% waarschijnlijkheid wel kunnen, maar ik vind dat load balancing altijd moet werken, ongeacht in welke modus je de laadpaal gebruikt. Zoals ik het nu begrijp is dat bij de GO 2 alleen in de modus automatisch.

Het is mij verder nog niet duidelijk of load balancing ook werkt in de zonnelaad-optie, die nu uitgerold wordt.

• loewie1984
Zijn we weer reactie van Zaptec op mijn vervolgmail:
"Goedemorgen,

Deze fout is niet op te lossen met een update. Vandaar dat de lader vervangen dient te worden. ProShop is in ieder geval geen Nederlands bedrijf. Via hen kan je aan een nieuwe lader komen. Ze zullen dan contact opnemen met de Zaptec vestiging in dat land. Je hoeft er niet over te twijfelen of de lader vervangen mag worden onder garantie. Dit valt onder garantie."

Niet op te lossen dus met FW update

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:19:
Zijn we weer reactie van Zaptec op mijn vervolgmail:
"Goedemorgen,

Deze fout is niet op te lossen met een update. Vandaar dat de lader vervangen dient te worden. ProShop is in ieder geval geen Nederlands bedrijf. Via hen kan je aan een nieuwe lader komen. Ze zullen dan contact opnemen met de Zaptec vestiging in dat land. Je hoeft er niet over te twijfelen of de lader vervangen mag worden onder garantie. Dit valt onder garantie."

Niet op te lossen dus met FW update
Maar tussen de regels door lees ik ook;

- gekocht bij ProShop > Zaptec BeNeLux kan niet helpen
- gekocht in NL > ZapTec BeNeLux kan wel helpen

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
JB schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Maar tussen de regels door lees ik ook;

- gekocht bij ProShop > Zaptec BeNeLux kan niet helpen
- gekocht in NL > ZapTec BeNeLux kan wel helpen
Klopt, ProShop moet nu van Zaptec Denemarken een nieuwe paal krijgen en die aan mij opsturen..

discogs

• new_born89
  • Laatst online: 18:17
Net een demo Zaptec Go 2 bij Proshop op de kop getikt voor een zeer aantrekkelijk bedrag. Kans is natuurlijk dat dit een retourtje (van een mede-Tweaker) bevat met de temperatuur sensor fout, al hoop ik dat ze bij dergelijke klachten deze niet nogmaals gaan verkopen. Anders dan de genoemde serienummers hier, is daar een manier om achter te komen alvorens installatie (en weersomtandigheden)?

• loewie1984
new_born89 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:44:
Net een demo Zaptec Go 2 bij Proshop op de kop getikt voor een zeer aantrekkelijk bedrag. Kans is natuurlijk dat dit een retourtje (van een mede-Tweaker) bevat met de temperatuur sensor fout, al hoop ik dat ze bij dergelijke klachten deze niet nogmaals gaan verkopen. Anders dan de genoemde serienummers hier, is daar een manier om achter te komen alvorens installatie (en weersomtandigheden)?
je kan de chatbot vragen als je het serienummer weet. Die schijnt goed op de hoogte te zijn welk SN een defecte sensor heeft.

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
loewie1984 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:47:
[...]

je kan de chatbot vragen als je het serienummer weet. Die schijnt goed op de hoogte te zijn welk SN een defecte sensor heeft.
Niet toch? Die repte over heel andere SNs/reeks dan hier gemeld zijn :?

Mijn boefje is liev!

• Playermen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 04:32
Het is me eindelijk ook gelukt om aan te melden voor zonneladen.

Een vriend van me heeft zich ook hiervoor aangemeld en wacht ondertussen al 3 dagen dat deze geactiveerd wordt.

• Ted_W
cvhooij schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Het is mij verder nog niet duidelijk of load balancing ook werkt in de zonnelaad-optie, die nu uitgerold wordt.
Waarschijnlijk niet omdat zonneladen ook alleen via automatisch laden werkt, maar zeker weten doe ik het niet.

• Chahid1985
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 14:39
Ik zie een paar berichten dat de eco mode niet zou werken in combinatie met load balancing, maar dat is niet mijn ervaring. Wat niet samenwerkt is gepland laden en load balancing. De eco mode en load balancing werkt wel samen in mijn ervaring.

• cvhooij
Ted_W schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Waarschijnlijk niet omdat zonneladen ook alleen via automatisch laden werkt, maar zeker weten doe ik het niet.
Load balancing werkt juist wel in de automatische mode, dus dat impliceert dat lb dan wel werkt bij zonneladen.

Maar zien is geloven, we gaan het vast horen van een gebruiker.

• Ted_W
Chahid1985 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:49:
Ik zie een paar berichten dat de eco mode niet zou werken in combinatie met load balancing, maar dat is niet mijn ervaring. Wat niet samenwerk is gepland laden en load balancing. De eco mode en load balancing werkt wel samen in mijn ervaring.
Volgens de documentatie van Zaptec zelf werkt eco mode niet samen met automatisch laden. En load balancing werkt volgens mij alleen maar met automatisch laden. Dan vind ik het wel raar dat eco mode wel met load balancing werkt terwijl het laatste alleen met automatisch laden werkt (wat niet samen kan met eco mode). Heel verwarrend allemaal.

• Ted_W
cvhooij schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Load balancing werkt juist wel in de automatische mode, dus dat impliceert dat lb dan wel werkt bij zonneladen.

Maar zien is geloven, we gaan het vast horen van een gebruiker.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik haalde eco mode en zonneladen door elkaar. Zonneladen zou inderdaad moeten werken icm automatisch laden en dus ook met load balancing.

• Nickrsd

Nickrsd

Geen idee wat het nu allemaal inhoudt. Morgen wordt hij geïnstalleerd.. mijn wens is gewoon laden op 11kw en overdag als het zonnetje schijnt.. alles wat ik opwekt gebruiken voor te laden en mogelijk bij Suppleren vanuit het net..

Of soms als ik hele dag thuis bent, alleen zonne laden .

Hopelijk is dit mogelijk. En natuurlijk ere aanmelden

• onzenuub
Nickrsd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:37:
Geen idee wat het nu allemaal inhoudt. Morgen wordt hij geïnstalleerd.. mijn wens is gewoon laden op 11kw en overdag als het zonnetje schijnt.. alles wat ik opwekt gebruiken voor te laden en mogelijk bij Suppleren vanuit het net..

Of soms als ik hele dag thuis bent, alleen zonne laden .

Hopelijk is dit mogelijk. En natuurlijk ere aanmelden
Dat is helemaal mogelijk. Je kunt voor zonneladen kiezen voor “ alleen overschot” , dan gaat hij het overschot van je zonnepaneelstroom laden. Je kunt m ook instellen op “ overschot + net”. Dan gebruik je eerst het eigen stroomoverschot van de zonnepanelen en de rest wordt aangevuld van het net. En dat gaat alle twee goed.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Hier Zaptec Go 2 ook binnen. SN reeks met GPN057xxx

Mijn boefje is liev!

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Vandaag een temperatuursensor error helaas.. Serienummer GPN051854.

Is er een manier de paal weer werkend te krijgen?

• marcdek
Mag ik vragen hoe of waar jij hebt aangemeld voor het zonneladen? Ik heb ook net een Go 2 geinstalleerd en wil natuurlijk erg graag dat hij rekening houdt met mijn zonnepanelen.

• onzenuub
marcdek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Mag ik vragen hoe of waar jij hebt aangemeld voor het zonneladen? Ik heb ook net een Go 2 geinstalleerd en wil natuurlijk erg graag dat hij rekening houdt met mijn zonnepanelen.
https://help.zaptec.com/using-products/how-to-use-solar-charging-with-zaptec-sense?lang=nl

Het lijkt er op dat dit gefaseerd wordt ingevoerd.

[ Voor 5% gewijzigd door onzenuub op 04-06-2026 19:07 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Top dat ze dit nu uitrollen, ik zie het nog niet terug in de app, dus zal nog even geduld moeten hebben. Alle vereisten kloppen hier in elk geval.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste