[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik lees in die link ook het volgende:
Gemiddelde over tijd
Zaptec Sense kijkt naar het gemiddelde vermogen over een tijdsvenster en past het laden ongeveer elke 15 minuten aan. Zeer kortstondige pieken en dalen worden gladgestreken, zodat het laden stabiel aanvoelt in plaats van constant te verspringen.
Ik vind het eerlijk gezegd geen geweldige manier om overschotladen op die manier te implementeren. Op deze manier reageert je lader nauwelijks op bv wasmachine of vaatwasser die even 10 of 20 minuten 2kW trekt, om van dagen met wisselende bewolking nog maar te zwijgen. Het hoeft echt niet perfect maar een gemiddelde per kwartier zit daar m.i. wel wat ver vandaan.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-07 16:24
THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Top dat ze dit nu uitrollen, ik zie het nog niet terug in de app, dus zal nog even geduld moeten hebben. Alle vereisten kloppen hier in elk geval.
Jij was in Japan, dan moet je langer wachten.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
onzenuub schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Jij was in Japan, dan moet je langer wachten.
Het is het waard! :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

ASW1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:24:
Ik lees in die link ook het volgende:

[...]

Ik vind het eerlijk gezegd geen geweldige manier om overschotladen op die manier te implementeren. Op deze manier reageert je lader nauwelijks op bv wasmachine of vaatwasser die even 10 of 20 minuten 2kW trekt, om van dagen met wisselende bewolking nog maar te zwijgen. Het hoeft echt niet perfect maar een gemiddelde per kwartier zit daar m.i. wel wat ver vandaan.
Ik ben in de markt voor een nieuwe laadpaal voor het nieuwe huis aangezien ik m'n Zappi V2.1 niet mee wil nemen ivm ERE maar als dit is hoe de Zaptec zonneladen gaat doen dan valt ie af. Zappi regelt gewoon constant naar NOM (CTklemmen). Eens per kwartier kijken gaat helemaal nergens over.

Oh, om nog maar te zwijgen van geen vaste kabel. Misschien dat het met een extra kabel vastzetten ook wel acceptabel is maar elke keer een kabel uit de kofferbak pakken ga ik absoluut niet doen lol (om nog maar te zwijgen van de WAF..).

[ Voor 12% gewijzigd door Termy op 04-06-2026 20:59 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• onzenuub
Termy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Ik ben in de markt voor een nieuwe laadpaal voor het nieuwe huis aangezien ik m'n Zappi V2.1 niet mee wil nemen ivm ERE maar als dit is hoe de Zaptec zonneladen gaat doen dan valt ie af. Zappi regelt gewoon constant naar NOM (CTklemmen). Eens per kwartier kijken gaat helemaal nergens over.

Oh, om nog maar te zwijgen van geen vaste kabel. Misschien dat het met een extra kabel vastzetten ook wel acceptabel is maar elke keer een kabel uit de kofferbak pakken ga ik absoluut niet doen lol (om nog maar te zwijgen van de WAF..).
Je kunt je kabel eraan vergrendelen. Dan zit deze vast aan de Zaptec Go 2

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:09

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Geronim0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:47:
Vandaag een temperatuursensor error helaas.. Serienummer GPN051854.

Is er een manier de paal weer werkend te krijgen?
Volgens mij niet, dit blijft terug komen. Waar heb je deze gekocht, als ik vragen mag? Het lijstje weer even uitgebreid;

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@xobdorp = laadpaaltje.com
@loewie1984 GPN052289 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel GPN04xxxx = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@Geronim0 GPN051854 = ?

Mijn boefje is liev!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:17
App verwijderen en opnieuw installeren + inloggen. Dan verschijnt als bij magie de nieuwe optie ;).

• marcdek
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-07 23:07
Weet iemand of er een instelling is die de Zaptec Sense sneller laat herstellen?

Op dit moment laden we nog op 1 fase en als je de waterkoker aanzet zakt het vermogen terug naar 1.4 - 1.6 kW. Als de waterkoker al lang klaar is wordt de auto nog steeds op 1.6 kW geladen. Duurt het bij iedereen zo lang voor hij weer terug gaat naar de 4,x kW? Is dat aan te passen ergens?

Als we over 2 weken op 3 fasen kunnen laden zou het toch wel fijn zijn als het geen uur moet duren voor hij hersteld naar 11 kW oid.

Het is niet dat ik dom ben. Jij bent gewoon zo slim.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:27
JB schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Volgens mij niet, dit blijft terug komen. Waar heb je deze gekocht, als ik vragen mag? Het lijstje weer even uitgebreid;

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel GPN04xxxx = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@Geronim0 GPN051854 = ?
Nummer 8 dus. Misschien willen de mensen ook nog even aangeven waar ze de paal hadden hangen. Schaduw half schaduw volle zon en voor hoe lang de zon per dag op het apparaat schijnt ongeveer.

Dank voor het bijhouden @JB

discogs

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:06

nlboy

Alles kitz?

Tot op heden heb ik nog geen storing gehad. Mijn laadpaal hangt bijna altijd in de schaduw onder de brede dakgoot. Gekocht bij acculaders.nl en deze serienummer GPN056***

Andere vraag: Ik zit erover na te denken om de Sense te verkopen, aangezien deze niet samenwerkt met de dynamische tarieven (standaard- of gepland laden via Ecomodus) en nu eigenlijk nutteloos in de meterkast hangt. In de app heb ik aangegeven dat de Go 2 maximaal 16 A mag gebruiken.

Thuis heb ik geen grote verbruikers (zoals zonnepanelen, warmtepomp, elektrisch fornuis, etc.), alleen wasmachine, droger, waterkoker, oven en dat soort 'kleine' apparatuur. Ik heb een verzwaarde aansluiting (3 x 25 A).

Of adviseren jullie om de Sense wel te houden en soms te gebruiken?

[ Voor 193% gewijzigd door nlboy op 05-06-2026 09:15 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Kijk ook even naar de Easee Charge Max. Goed alternatief voor Zaptec. Je kunt de kabel gewoon permanent vergrendelen aan de zijde van de laadpaal. Werkt perfect.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Pr088 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Kijk ook even naar de Easee Charge Max. Goed alternatief voor Zaptec. Je kunt de kabel gewoon permanent vergrendelen aan de zijde van de laadpaal. Werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbV1l3wpE-5xVR3T4ByFGi0swGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GTJRfhxjJJCgdhYz73IGkpX.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij de Zaptec Go2 kan je een kabel vergrendelen en/of toegang dichtzetten. Dit kan allemaal via het startscherm in de app door middel van één druk op de knop :)

[ Voor 29% gewijzigd door nlboy op 05-06-2026 08:51 ]

• sebas1977
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:50
Volgende week wordt de Zaptec go 2 incl sense bij ons geplaatst. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of mee kan geven aan de installateur?

Het is een ervaren installateur maar goede tips van ervaringsdeskundigen zijn altijd welkom. 😀

Is het bijvoorbeeld nodig om de Zaptec bedraad op de modem aan te sluiten?

Alvast bedankt voor jullie reactie

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook de overstap gemaakt van een Zaptec Go naar een Go 2. Enerzijds voor ERE, anderzijds omdat ik ook van 1 naar 3 fase wilde kunnen schakelen. Heeft me netto 350 euro gekost. Dus dat was te overzien.

Heb nu ook een automation lopen die aan de hand van m'n zonne-energie het laadvermogen een beetje tempert. Idee is vooral om zo weinig mogelijk terug te laden aan het net.

Helemaal glad krijg je het niet met alle variabelen (Zonnepanelen, accus, auto), maar ik ben een eind op weg.

Dan kom je er wel achter dat de auto onder de 6A weiger te laden. En dat te laag vermogen zeker op 1 fase ook inefficient is. Dus als de accus <90% zijn laad ik nu op 1 fase met 10-16A. Boven de 90% ga ik naar 3fase van 6-16A.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2026 09:24 ]

• THE_BASE
  • Niet online
josduisings schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:28:
[...]

App verwijderen en opnieuw installeren + inloggen. Dan verschijnt als bij magie de nieuwe optie ;).
Ah, dat was het laatste dat ik niet heb gedaan. Alleen uit- en inloggen deed het hem, nu op een lijst.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:23:
Ook de overstap gemaakt van een Zaptec Go naar een Go 2. Enerzijds voor ERE, anderzijds omdat ik ook van 1 naar 3 fase wilde kunnen schakelen. Heeft me netto 350 euro gekost. Dus dat was te overzien.

Heb nu ook een automation lopen die aan de hand van m'n zonne-energie het laadvermogen een beetje tempert. Idee is vooral om zo weinig mogelijk terug te laden aan het net.

Helemaal glad krijg je het niet met alle variabelen (Zonnepanelen, accus, auto), maar ik ben een eind op weg.

Dan kom je er wel achter dat de auto onder de 6A weiger te laden. En dat te laag vermogen zeker op 1 fase ook inefficient is. Dus als de accus <90% zijn laad ik nu op 1 fase met 10-16A. Boven de 90% ga ik naar 3fase van 6-16A.
Wij twijfelen ook of we van 1 naar 3-fase willen, maar moet zeggen dat 7.2kW eigenlijk voldoet. Is er nog een ander voordeel dan sneller laden?

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
sebas1977 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:20:
Volgende week wordt de Zaptec go 2 incl sense bij ons geplaatst. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of mee kan geven aan de installateur?

Het is een ervaren installateur maar goede tips van ervaringsdeskundigen zijn altijd welkom. 😀

Is het bijvoorbeeld nodig om de Zaptec bedraad op de modem aan te sluiten?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Denk dat je installateur eruit gaat komen! Als je 'm vraagt bedraad aan te sluiten, kijkt-ie je vast wat vreemd aan, want dan kan niet bij de Go 2;)

• mrunknown223
  • Laatst online: 09:10
Ook hier gaan we een laadpaal installeren. De offerte is voor 2 x een Zaptec Go 2. Echter ben ik teleurgesteld over de implementatie van zonneladen. Als ik in dit topic alles lees lijkt het erop dat er slechts 1 x per 15 minuten bijgestuurd wordt. Als alternatief dan misschien via evcc, iemand hier die die combinatie gebruikt en wat feedback kan leveren?

Ik weet dat dit het Zaptec topic is, maar welke andere laadpalen doen het laden op zon beter? Zappi (vind ik niet mooi), Easee Charge Max?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

THE_BASE schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:47:
[...]

Wij twijfelen ook of we van 1 naar 3-fase willen, maar moet zeggen dat 7.2kW eigenlijk voldoet. Is er nog een ander voordeel dan sneller laden?
Spreiding over de fases wellicht... Ik heb een PHEV, dus die is op zich zo vol op 11kw... Op 2.2kw duurt het wel wat langer ;)

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:37
mrunknown223 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
Ook hier gaan we een laadpaal installeren. De offerte is voor 2 x een Zaptec Go 2. Echter ben ik teleurgesteld over de implementatie van zonneladen. Als ik in dit topic alles lees lijkt het erop dat er slechts 1 x per 15 minuten bijgestuurd wordt. Als alternatief dan misschien via evcc, iemand hier die die combinatie gebruikt en wat feedback kan leveren?

Ik weet dat dit het Zaptec topic is, maar welke andere laadpalen doen het laden op zon beter? Zappi (vind ik niet mooi), Easee Charge Max?
Zonneladen wordt pas uitgerold nu. En de 15 min is door 1 persoon volgens mij genoemd. Ik wil het spoedig ook gaan testen. Ik wil het nog niet te hard veroordelen voor nu. Maar als het idd 15 min is (en blijft), zou ik het ook teleurstellend vinden. Maar ik weet ook niet hoe slecht het voor de auto is als elke minuut de amperage veranderd, of dat dit helemaal niets uit maakt. Zaptec zal vast een goed argument hebben waarom ze 15 min hanteren, als dit idd daadwerkelijk zo is.

Geen idee hoe andere laders hier mee omgaan. Lees daar ook vaker problemen dat het niet lekker werkt als je 3 fasen aansluiting hebt, en de paal slechts 1 van de fases uitlees of iets dergelijks.

• mrunknown223
De 15 minuten staat ook in de documentatie van Zaptec:
Zaptec Sense looks at average power over a time window and adjusts charging roughly every 15 minutes. Very short‑lived spikes and dips are smoothed out so that charging feels stable rather than constantly jumping.
https://help.zaptec.com/using-products/how-to-use-solar-charging-with-zaptec-sense

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07 22:33

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Hier zijn ze nu de zaptec 2go aan het instaleren. Ziet er netjes de laadpaal, klein en mooi design! Benieuwd hoe de app straks werkt met mijn Enphase systeem.. ik las ergens dat ik iets van zerofy app nodig heb om de zaptec met Enphase systeem te laten communiceren??

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Is bij meer mensen die LED ring slecht volledig verlicht? Ik heb aan de linkerkant amper licht, nu op 100% gezet, maar lijkt niet volledig. Zit er wel positief in, dus ik zal de temperatuur sensor bug ook vast wel krijgen :+

En nee het ligt niet aan de hoek, dat was zodat ik mezelf niet in beeld heb ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7eTTwV8CKz8nOC7Z2zDBIe40LA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o8SFcHIB2Qy9b3f3yumZoesi.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• danny.s
Ah, die had ik nog niet gezien. Ok, dan is het niet meer de bevinding van 1 persoon. Dat valt dan idd wel een beetje tegen. Op een stralende zonnige dag maakt het weinig uit. Op een halfbewokte dag kan het wel een verschil maken (en die hebben we er genoeg in NL).

Niet om het goed te praten (en dit is super persoonlijk): hier komt in de toekomst wel iets van een thuis accu. En als de zon harder gaat schijnen dan de auto laad, laad de thuis accu. En komt er een wolk, dan vangt de thuis accu weer een deel of alles op. Dus wat dan extra van het net afgenomen wordt, of teruggeleverd, zal dan mee vallen. Maar is dan wel weer extra laad cycly op de accu wat weer onnodig is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lekker met Home Assistant doen dus ;)

• Merlin T
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-07 12:50
marcdek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:39:
Weet iemand of er een instelling is die de Zaptec Sense sneller laat herstellen?

Op dit moment laden we nog op 1 fase en als je de waterkoker aanzet zakt het vermogen terug naar 1.4 - 1.6 kW. Als de waterkoker al lang klaar is wordt de auto nog steeds op 1.6 kW geladen. Duurt het bij iedereen zo lang voor hij weer terug gaat naar de 4,x kW? Is dat aan te passen ergens?

Als we over 2 weken op 3 fasen kunnen laden zou het toch wel fijn zijn als het geen uur moet duren voor hij hersteld naar 11 kW oid.
Volgens mij kun je hier niets aan doen. Afgelopen weekend heb ik de update voor de Zaptec Sense voor zonneladen gekregen. Mijn hoop was dat de Sense hiermee sneller zou reageren, maar na wat tests deze week, zie ik dat de Sense nog steeds pas na 10-15 minuten de volledige stroom herstelt. Onderstaand grafiekje heb ik met Homey gemaakt. L2 en L3 zijn de metingen van mijn P1 meter. L1 heb ik hier even uit gelaten omdat het hier niet relevant was. De groene pieken zijn dus de belasting op de netaansluiting en na zo'n piek zie je in de stukken waar ik een rode streep gezet heb, dat de limiet dus nodeloos lang laag blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM3kAoxMxAJRtv7-whmHT4hoog4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5eLbarQlw8SLPevKjfM4RIch.png?f=fotoalbum_large

De pieken in stroombelasting zijn simpele dingen als warm water pakken van een Quooker en een oven om wat brood te bakken. In de praktijk zie ik dat het met Sense tot wel een uur langer duurt dan nodig om mijn auto vol te laden. 's Nachts is dat niet aan de orde omdat er dan geen andere gebruikers zijn, maar de stroom is nu vooral overdag goedkoop en dan verstoren andere gebruikers het laadproces dus best veel.

Na de update voor zonneladen heb ik de Sense weer even een kans gegeven, maar daarvoor deed ik load balancing met een advanced flow in Homey. Dat werkte echt veel beter en sneller, dus nu ik dit weet, ga ik daar gewoon weer naar terug.

• mrunknown223
MikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:30:
Lekker met Home Assistant doen dus ;)
evcc? Hoor graag welke oplossing jij hebt. Werkt dat in combinatie moet load balancing? Ben je limited op aantal API calls naar de Zaptec cloud?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mrunknown223 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:36:
[...]

evcc? Hoor graag welke oplossing jij hebt. Werkt dat in combinatie moet load balancing? Ben je limited op aantal API calls naar de Zaptec cloud?
Ik vond evcc teveel moeite. En zware overkill, ook qua resources. Heb zelf een automation in elkaar gezet. Geen issues gezien met de api.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2026 12:38 ]

• mrunknown223
Cool @MikeyMan, toevallig screenshot van je zonneopwek en verbruik? Dus hoe efficiënt is je automation, hoe snel schakelt hij op/af? Mooi tweakers projectje.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
danny.s schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Ah, die had ik nog niet gezien. Ok, dan is het niet meer de bevinding van 1 persoon. Dat valt dan idd wel een beetje tegen. Op een stralende zonnige dag maakt het weinig uit.
Dat maakt wel uit want je hebt ook andere verbruikers achter de meter.

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:08
mrunknown223 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:47:
Cool @MikeyMan, toevallig screenshot van je zonneopwek en verbruik? Dus hoe efficiënt is je automation, hoe snel schakelt hij op/af? Mooi tweakers projectje.
In dit topic staan verschillende HA automations benoemd in de afgelopen paar weken!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mrunknown223 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:47:
Ik heb wel een screenshot, maar het is natuurlijk vooral de automation, niet zozeer het dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnHc3cuVpiPuNbKAmjKXjkcDDOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6q1qrnpD5V252mii5kkoTXH.png?f=fotoalbum_large

Hij schakelt volgens mij snel genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z8p4ggO__ocR0DXim2_Zf8SEXc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dR2EQzQY11yNnJ6XMaECB7pZ.png?f=user_large

• marcdek
Merlin T schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Volgens mij kun je hier niets aan doen. Afgelopen weekend heb ik de update voor de Zaptec Sense voor zonneladen gekregen.

Na de update voor zonneladen heb ik de Sense weer even een kans gegeven, maar daarvoor deed ik load balancing met een advanced flow in Homey. Dat werkte echt veel beter en sneller, dus nu ik dit weet, ga ik daar gewoon weer naar terug.
Ik heb die update ook aangevraagd. Ik ben benieuwd.

Ik hoop wel dat ze een software updat kunnen uitbrengen om die hersteltijd te verkorten want dit kost heel veel laadtijd. Hopelijk gaat het op 3 fasen beter.

• droiverd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-07 17:55
15 min vertraging is kosten technisch natuurlijk nihil, maar ook ik ben benieuwd wat de reden is.

heeft iemand in home assistant een goede schakeling gekregen tussen 1 en 3 fases? Afschakelen naar 1 fase gaat prima maar vervolgens naar 3 fases lukt niet. In de middag zit ik ongeveer op 9kW dat van het dak komt, dus maak dan graag gebruik van 3 fases. Ben benieuwd hoe de zaptec solar laden dit gaat doen…

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:28:
Is bij meer mensen die LED ring slecht volledig verlicht? Ik heb aan de linkerkant amper licht, nu op 100% gezet, maar lijkt niet volledig. Zit er wel positief in, dus ik zal de temperatuur sensor bug ook vast wel krijgen :+

En nee het ligt niet aan de hoek, dat was zodat ik mezelf niet in beeld heb ;)

[Afbeelding]
Hier ook hoor, die ring is niet 100% egaal verlicht.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Hier ook hoor, die ring is niet 100% egaal verlicht.
Viel me echt op. Tov de Zaptec Go die van de muur ging, is/lijkt het een stuk minder maar komt misschien ook omdat dit meer helder plastic is wat er voor die ring gebruikt is :? Bij de Zaptec Go is dat iets matter, zo lijkt.

Mijn boefje is liev!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 16:30

Galois

1811 - 1832

Wat ik vooral raar vindt is dat het ledje altijd brandt... Waarom niet alleen als deze in gebruik is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Galois schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:25:
Wat ik vooral raar vindt is dat het ledje altijd brandt... Waarom niet alleen als deze in gebruik is?
Wellicht een indicator dat ie "gereed" is, in storing staat, pauzeert/laadt :?

Mijn boefje is liev!

• MichielDTC
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-07 19:57
Quad schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Home Assistant bijvoorbeeld inzetten met de Zaptec integratie. Dan kan je eigenlijk alle kanten op.

Ik heb de Sense ook draaien, maar eigenlijk heb ik er geen goed gevoel bij in hoe en wanneer het ingrijpt.
Kun je delen hoe je Home Assistant hebt ingezet?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MichielDTC schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Kun je delen hoe je Home Assistant hebt ingezet?
Ik heb deze automation draaien. Combinatie van Zendure, Zaptec, P1.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
alias: Zaptec Dynamisch Laden

description: Dynamisch laden met fase-afhankelijke minimums en stabiliteitsdrempels

triggers:

- trigger: time_pattern

minutes: /1

id: gaspedaal

- trigger: state

entity_id: sensor.zaptec_go2_opladermodus

from: connected_charging

id: reset

actions:

- choose:

- conditions:

- condition: trigger

id: gaspedaal

- condition: state

entity_id: sensor.zaptec_go2_opladermodus

state: connected_charging

sequence:

- choose:

- conditions:

- condition: template

value_template: >

{% set p1_import =

states('sensor.actual_consumption_gemiddelde') | float(0)

%} {% set ontladen =

states('sensor.meterkast_ontladen_gemiddelde_display') | float(0) +

states('sensor.schuur_ontladen_gemiddelde_display') | float(0)

%} {% set fases = states('sensor.actieve_fase') | int(1)

%} {% set drempel = 300 if fases == 3 else 100 %} {{

(p1_import + ontladen) > drempel }}

sequence:

- action: number.set_value

target:

entity_id: number.zaptec_go2_max_stroom

data:

value: >

{% set p1_val =

states('sensor.actual_consumption_gemiddelde') |

float(0) %} {% set ontladen =

%} {% set huidige =

states('number.zaptec_go2_max_stroom') | int(12) %} {%

set fases = states('sensor.actieve_fase') | int(1) %} {%

set v_factor = 230 * fases %} {% set minimum = 6 if

fases == 3 else 12 %} {% set factor = 0.3 if fases == 3

else 0.5 %} {% set correctie = (((p1_val + ontladen) /

v_factor) * factor) | round(0, 'ceil') | int %} {{

[huidige - [correctie, 1] | max, minimum] | max }}

- conditions:

- condition: template

value_template: >

{% set p1_export =

states('sensor.actual_export_gemiddelde') | float(0) %} {%

set laden =

states('sensor.meterkast_laden_gemiddelde_display') | float(0) +

states('sensor.schuur_laden_gemiddelde_display') | float(0)

%} {% set ontladen =

%} {{ ontladen < 750 and (p1_export + laden) > 500 }}

sequence:

target:

data:

value: >

{% set p1_val =

states('sensor.actual_export_gemiddelde') | float(0) %}

{% set laden =

states('sensor.meterkast_laden_gemiddelde_display') | float(0) +

states('sensor.schuur_laden_gemiddelde_display') | float(0)

%} {% set huidige =

states('number.zaptec_go2_max_stroom') | int(12) %} {%

set fases = states('sensor.actieve_fase') | int(1) %} {%

set v_factor = 230 * fases %} {% set factor = 0.3 if

fases == 3 else 0.5 %} {% set extra = (((p1_val + laden)

/ v_factor) * factor) | round(0, 'floor') | int %} {{

[huidige + [extra, 1] | max, 16] | min }}

- conditions:

- condition: trigger

id: reset

sequence:

target:

data:

value: 12

mode: restart

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Zojuist de eerste laadsessie met de Zaptec Go 2 gestart, nu wordt er alleen geladen op 1 fase ipv 2 fasen (ik heb een PHEV die 2 fasen ondersteund). Heeft dat te maken met het 3 to 1 phase switch wat zogenaamd beter/handiger moet werken met de Go2?

Mijn auto bepaald normaliter dacht ik? Nu laadt eea erg traag met 1,54 kW ipv 6,2 kW op 2 fasen. Ik heb alles gekoppeld aan Tibber met slim laden.
edit:
Heel vaag dit… de maximale stroom bij de lader stond niet meer op 16A? Dit gecorrigeerd en meteen 2F laden… Waarom is die setting aangepast, zit Tibber daar ook aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHZNI37SkGWXdpobG3-SEJrkTJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZ939vw8TVy71hDUwdVWZS6k.jpg?f=fotoalbum_large
En nu weer aangepast, de waarde staat nu op 7kW… terug naar 1F. Dit zal Tibber zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNupr6au9OCZY1qgO4VQS9FEvmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySQmtG4EuXvjvFYyKjSxG906.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ook maar op 20x gezet en bij Tibber navraag gedaan hoe het allemaal zit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELdXNWzeqeaIUBZ84sccRdRr6eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrOFQqGXFwSFAt6RLCF58O3N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door JB op 05-06-2026 20:16 ]

Mijn boefje is liev!

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 19:55
danny.s schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:21:
Ik vroeg me nog af: het zonnebaden, doet ie dat lokaal? Is het het laadstation met de sense die dit regelen? Of gaat het via de cloud? Als het via de cloud gaat, zou ik kunnen begrijpen waarom hij slechts per kwartier bij stuurt (hoewel ik het nog steeds traag vind).

Als de functie hier beschikbaar is, zal ik eens checken of hij hier ook daadwerkelijk per kwartier stuurt, zoals hier eerder deze week aan bod kwam.
Als het goed is kijkt hij naar wat de P1 meter aangeeft: vloeit overtollige stroom het net op: dan zal d elaadpaal het overnemen om te voorkomen dat het het net op wordt gestuurd, maar het overschot zal wel meer dan 1380W moeten zijn omdat een auto niet kan laden onder de 6A

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:50
nlboy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:25:
Andere vraag: Ik zit erover na te denken om de Sense te verkopen, aangezien deze niet samenwerkt met de dynamische tarieven (standaard- of gepland laden via Ecomodus) en nu eigenlijk nutteloos in de meterkast hangt. In de app heb ik aangegeven dat de Go 2 maximaal 16 A mag gebruiken.

Thuis heb ik geen grote verbruikers (zoals zonnepanelen, warmtepomp, elektrisch fornuis, etc.), alleen wasmachine, droger, waterkoker, oven en dat soort 'kleine' apparatuur. Ik heb een verzwaarde aansluiting (3 x 25 A).

Of adviseren jullie om de Sense wel te houden en soms te gebruiken?
Ik zit met precies dezelfde overweging. Ik heb een dynamisch contract en het zou zonde zijn om geen gebruik te maken van eco mode. Ik hoop dat Zaptec ooit met een update komt waarmee je eco mode en load balancing tegelijk kunt gebruiken. Tot die tijd zet ik het op standaard laden en max 16A wat volgens mij ook neerkomt op 11kW laden met mijn 3x25A aansluiting. Ik heb geen warmtepomp en koken doe ik ook niet op momenten dat de stroom het goedkoopst is. Zie ik dan nog iets over het hoofd?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Ted_W ik weet niet waar je zit met dynamisch contract, maar via Tibber kun je ook nog met een Pulse werken als loadbalancer. Anders is overstappen wellicht nog interessant?

Mijn boefje is liev!

• Udo van Dongen
marcdek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Mag ik vragen hoe of waar jij hebt aangemeld voor het zonneladen? Ik heb ook net een Go 2 geinstalleerd en wil natuurlijk erg graag dat hij rekening houdt met mijn zonnepanelen.
In de app ga je naar Laadmodus Automatisch en onder configureren kun je zonneladen aanzetten, en dan krijg je de medling dat je op de lijst staat

• marcdek
Udo van Dongen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:47:
[...]

In de app ga je naar Laadmodus Automatisch en onder configureren kun je zonneladen aanzetten, en dan krijg je de medling dat je op de lijst staat
Gevonden, thanks :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:37:
Zojuist de eerste laadsessie met de Zaptec Go 2 gestart, nu wordt er alleen geladen op 1 fase ipv 2 fasen (ik heb een PHEV die 2 fasen ondersteund). Heeft dat te maken met het 3 to 1 phase switch wat zogenaamd beter/handiger moet werken met de Go2?

Mijn auto bepaald normaliter dacht ik? Nu laadt eea erg traag met 1,54 kW ipv 6,2 kW op 2 fasen. Ik heb alles gekoppeld aan Tibber met slim laden.
edit:
Heel vaag dit… de maximale stroom bij de lader stond niet meer op 16A? Dit gecorrigeerd en meteen 2F laden… Waarom is die setting aangepast, zit Tibber daar ook aan?

[Afbeelding]
En nu weer aangepast, de waarde staat nu op 7kW… terug naar 1F. Dit zal Tibber zijn?

[Afbeelding]

Dit ook maar op 20x gezet en bij Tibber navraag gedaan hoe het allemaal zit;

[Afbeelding]
2 fase? Weet je het zeker? Geen 3?

Die fase schakeling gaat vrij grof met een relais. Mijn auto weigert ook tijdens een sessie te wisselen. Dus dat ook afgevangen in HA. Niet switchen tijdens een laadsessie.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:43:
[...]

2 fase? Weet je het zeker? Geen 3?

Die fase schakeling gaat vrij grof met een relais. Mijn auto weigert ook tijdens een sessie te wisselen. Dus dat ook afgevangen in HA. Niet switchen tijdens een laadsessie.
Jup 100% PHEV met 2F. De Easee en de Go deden dat hiervoor ook probleemloos. Maar nu komt dat fase switchen erbij.

Mijn boefje is liev!

• Ted_W
JB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:35:
@Ted_W ik weet niet waar je zit met dynamisch contract, maar via Tibber kun je ook nog met een Pulse werken als loadbalancer. Anders is overstappen wellicht nog interessant?
Ik zit momenteel bij Zonneplan maar heb verder niks anders van ze dus overstappen is zeker een optie, ook al zit nog maar een paar maanden bij Zonneplan. De EV is nog niet geleverd dus ik heb nog even om te kijken hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd. Dank voor de tip.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:53
Ted_W schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Ik zit met precies dezelfde overweging. Ik heb een dynamisch contract en het zou zonde zijn om geen gebruik te maken van eco mode. Ik hoop dat Zaptec ooit met een update komt waarmee je eco mode en load balancing tegelijk kunt gebruiken. Tot die tijd zet ik het op standaard laden en max 16A wat volgens mij ook neerkomt op 11kW laden met mijn 3x25A aansluiting. Ik heb geen warmtepomp en koken doe ik ook niet op momenten dat de stroom het goedkoopst is. Zie ik dan nog iets over het hoofd?
Werkt die eco modus ook met zonneladen samen? Hoe doen andere apps dat? Ik heb nu via Frank Energie de optie in die app aanstaan in combi met mn wallbox. Maar merk nu dat het alsnog niet goed werkt, en dat hij vaak goedkope uren gewoon niet gaat laden.

• Termy

Termy

Pr088 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Zover ik begreep snapt Easee zonneladen niet goed door per fase 6A te willen ipv in totaal. Juist daarom hoopte ik dat de Zaptec zonneladen wel fatsoenlijk implementeert zoals bv Zappi, maar dan dus met MID meter.

Eigenlijk wil ik gewoon een Zappi met MID meter lijkt het :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:25
Termy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Zover ik begreep snapt Easee zonneladen niet goed door per fase 6A te willen ipv in totaal. Juist daarom hoopte ik dat de Zaptec zonneladen wel fatsoenlijk implementeert zoals bv Zappi, maar dan dus met MID meter.

Eigenlijk wil ik gewoon een Zappi met MID meter lijkt het :p.
Even geduld 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Termy

Termy

Voor een zappi met MID meter of een Easee die het fatsoenlijk doet?

• Makrolon
Termy schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:23:
[...]

Voor een zappi met MID meter of een Easee die het fatsoenlijk doet?
Haha zappi met mid en rfid zou in t laatste kwartaal moeten komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

JB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:35:
Dank voor het meedenken. Tibber is inderdaad een optie om hun Pulse te gebruiken icm de Zaptec Go2. Die combinatie gaat goed met gepland laden op goedkoopste moment met de load balancer?

Enige is dat Tibber niet te goedkoopste dynamische energiemaatschappij is.

Alhoewel is denk ik een load balancer zoals de Sense voor mijn thuissituatie niet noodzakelijk.

• Makrolon
nlboy schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:05:
[...]

Dank voor het meedenken. Tibber is inderdaad een optie om hun Pulse te gebruiken icm de Zaptec Go2. Die combinatie gaat goed met gepland laden op goedkoopste moment met de load balancer?

Alhoewel is denk ik een load balancer zoals de Sense voor mijn thuissituatie niet noodzakelijk.
Als je op 11kw gaat laden zit je met een waterkoker van 2000 watt al over de 25 ampère van je hoofdzekering heen he. En dan klapt hij er echt niet uit, maar gaat dan de wasmachine, condensdroger, boiler of vaatwasser op dezelfde fase net verwarmen wel.

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:36
Ik heb een zaptec go2 met een tibber Pulse.

Normaal laden (3 fase) gaat prima, maar het lukt me niet zonneladen aan de praat te krijgen.

Tibber blijft wachten op 3800w overschot ipv +\- 1400w om te starten.

Dit terwijl de zaptec kan schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Maar ook als ik de paal vast instel op 1 fase, blijft Tibber 3800w aanhouden als grens.

Heeft iemand info/tips over hoe ik de paal & Tibber correct instel om te zonneladen?

[ Voor 50% gewijzigd door egev op 06-06-2026 09:46 ]

• Ted_W
DarkShadow schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Werkt die eco modus ook met zonneladen samen? Hoe doen andere apps dat? Ik heb nu via Frank Energie de optie in die app aanstaan in combi met mn wallbox. Maar merk nu dat het alsnog niet goed werkt, en dat hij vaak goedkope uren gewoon niet gaat laden.
Volgens mij niet en dat is precies hetgeen wat me dwars zit. Zonneladen (en load balancing) is voor zover ik kan zien alleen beschikbaar in combinatie met automatisch laden (zonneladen is bij mij nog niet geactiveerd omdat ik nog op de wachtlijst sta). En eco mode is weer niet te gebruiken in combinatie met automatisch laden maar alleen met standaard laden.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
nlboy schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:05:
[...]

Voor mij biedt Tibber ook slim laden, grid rewards etc met veel integratie in de vorm van power ups. Geen idee of andere leveranciers dat ook bieden?

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Nu online
nlboy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]

Ook bij de Zaptec Go2 kan je een kabel vergrendelen en/of toegang dichtzetten. Dit kan allemaal via het startscherm in de app door middel van één druk op de knop :)
Precies. Maar het schakelen tussen 1 en 3 fase werkt nog niet. Terwijl dat al wel lukt op mijn Easee/Tibber.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Nu online
JB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Voor mij biedt Tibber ook slim laden, grid rewards etc met veel integratie in de vorm van power ups. Geen idee of andere leveranciers dat ook bieden?
Niet in die mate. De goedkopere optie die ik zie (voor iemand met veel zonnepanelen en hoog verbruik door WP en 2 EV's) is Zonneplan. Maar die hebben alleen slimme integratie met hun eigen laadpaal. Dus dan heb je de lock-in ook.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11-07 21:09
Kreeg zojuist de email van Zaptec dat de Sense gereed is voor zonneladen.
Jammer dat de auto vol is en de zon wel even weg blijft komende dagen.
Zoveel rijden we niet dat de 58,3 KW op is dus het uitproberen moet jammer genoeg even wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyyQGIHhrO_cKOBUXxlAKusoM1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ey0bhK0diOUofBV3vygXdrk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Skipperhenk op 07-06-2026 13:49 ]

• Nickrsd

Nickrsd

Dat ziet er eenvoudig en simpel uit! Hopelijk werkt het een beetje.. dan ben ik al heel blij 😁

Hier sinds gister eigenaar van een zaptec 2 go. Met sense. Alleen heb geen ev haha!

Die ga ik maar eens aanschaffen.. alleen wat?? Haha zoek een mooie gezins suv. Dus zal wel een model Y worden, 2 de hands..

[ Voor 52% gewijzigd door Nickrsd op 06-06-2026 17:59 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Nickrsd hoe is een model y een suv?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
egev schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:06:
Ik heb een zaptec go2 met een tibber Pulse.

Normaal laden (3 fase) gaat prima, maar het lukt me niet zonneladen aan de praat te krijgen.

Tibber blijft wachten op 3800w overschot ipv +\- 1400w om te starten.

Dit terwijl de zaptec kan schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Maar ook als ik de paal vast instel op 1 fase, blijft Tibber 3800w aanhouden als grens.

Heeft iemand info/tips over hoe ik de paal & Tibber correct instel om te zonneladen?
Misschien je vraag even in het Tibber topic stellen?

Tibber ervaringen topic

Mijn boefje is liev!

• Nickrsd

Nickrsd

Uhm is dat niet dan? Naja.. in ieder geval zo'n auto denk..

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Hoe werkt het updaten van zo'n Zaptec eigenlijk. Ik heb pontificaal een firmware melding in beeld, die ook niet weg gaat in de app, maar de laatste is volgens mij 3.3.0.0;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8xvGukyxroKOSb9vQK2Qt0nWDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOg3kbW7nrpFD86PmXRENJ17.jpg?f=fotoalbum_large

Updaten doet verder niets, ook niet na het laadstation opnieuw opstarten via de app.

Mijn boefje is liev!

• Skipperhenk
Nickrsd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:58:
Dat ziet er eenvoudig en simpel uit! Hopelijk werkt het een beetje.. dan ben ik al heel blij 😁

Hier sinds gister eigenaar van een zaptec 2 go. Met sense. Alleen heb geen ev haha!

Die ga ik maar eens aanschaffen.. alleen wat?? Haha zoek een mooie gezins suv. Dus zal wel een model Y worden, 2 de hands..
Hier enkele weken geleden de Kia PHEV ingeruild voor een nieuwe Kia EV3 plus met de standaard accu.
Als je ruimte wil dan heeft deze auto dat wel. Rijden is geweldig en ook het thuis laden met de Zaptec gaat heerlijk. Ben dus ook best benieuwd hoe het laden gaat verlopen als er weer wat ruimte in de accu komt.

• Skipperhenk
JB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:24:
Hoe werkt het updaten van zo'n Zaptec eigenlijk. Ik heb pontificaal een firmware melding in beeld, die ook niet weg gaat in de app, maar de laatste is volgens mij 3.3.0.0;

Updaten doet verder niets, ook niet na het laadstation opnieuw opstarten via de app.
Oef, dat is een week of 3 geleden dat ik heb ge-update maar heb dit gedaan bij de Zaptec zelf met inschakeling van Blue tooth (dacht ik :? )
Verliep vlekkeloos na opnieuw opstarten.

• onzenuub
Skipperhenk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:37:
Zoveel rijden we niet dat de 58,3 KW op is dus het uitproberen moet jammer genoeg even wachten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon kabel aansluiten en laten staan. Schijnt de zon fel genoeg dan begint het laden automatisch en stopt weer wanneer zon niet sterk genoeg is.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07 11:08
Hier is ook de zon laden optie sinds vandaag aanwezig. Gezien ik zelfs vandaag op een bewolkte dag nog 40 kWh opwek heb zal ik eens kijken of het allemaal werkt zoals ze zeggen. Ik had het al werkend met de Zaptec API. Maar een native oplossing is natuurlijk mooier.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is serieus laden aan of uit? Geen dynamisch vermogen?

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-07 18:10
Heeft iemand nog tips voor een betrouwbare en goede partij die deze laadpaal kan installeren?

• THE_BASE
  • Niet online
robb. schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:02:
Heeft iemand nog tips voor een betrouwbare en goede partij die deze laadpaal kan installeren?
Nogmaals: laadpaaltotaal, hele vriendelijke jongens tegen een zeer nette prijs. Zeker even contact opnemen met ze!

• Udo van Dongen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat het bij jou werkt! Hoe lang heb je moeten wachten? Het is kennelijk nogal een exercitie om de zaptec sense geschikt te maken... Ik sta sinds woensdagmiddag op de lijst. Aangezien de zon de de komende dagen niet zoveel gaat doen zal het idd niet zoveel opleveren, maar ik vraag me wel af wat de functie 'overschot + net' inhoudt. Dat is toch niet wezenlijk anders dan je auto opladen terwijl de zonnepanelen stroom leveren: dan gaat mijn overtollige zonnestroom ook gewoon de auto in (of de wasmachine, of de vaatwasser, of de waterkoker of wat dan ook). Lijkt me niet echt een noemenswaardige feature.

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:28
Udo van Dongen schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:11:
[...]

ik vraag me wel af wat de functie 'overschot + net' inhoudt. Dat is toch niet wezenlijk anders dan je auto opladen terwijl de zonnepanelen stroom leveren: dan gaat mijn overtollige zonnestroom ook gewoon de auto in (of de wasmachine, of de vaatwasser, of de waterkoker of wat dan ook). Lijkt me niet echt een noemenswaardige feature.
Volgens mij vult ie dan aan tot de minimale 6A is bereikt. Anders start dus paal niet. Dus als er 1000w zonneenergie is, dan plus ie 380w uit het net bij. Bij alleen zonneladen wacht de paal tot er 1380w wordt geleverd.

• Ted_W
En hoe werkt zonneladen als je ook een thuisbatterij hebt? Per saldo maakt het niet zoveel uit denk ik, maar het lijkt me efficiënter als dan eerst de EV zoveel mogelijk wordt opgeladen voordat het de thuisbatterij in gaat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ted_W schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:51:
En hoe werkt zonneladen als je ook een thuisbatterij hebt? Per saldo maakt het niet zoveel uit denk ik, maar het lijkt me efficiënter als dan eerst de EV zoveel mogelijk wordt opgeladen voordat het de thuisbatterij in gaat.
Ja daarom heb ik dat ook meegenomen in mijn automation. Accus gaan dan naar (dicht bij) 0 laden. Scheelt voor die kw's iig wat omzetverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2026 09:53 ]

• onzenuub
Duurzaamautoladen. Had voor mij een goede prijs, installeerde snel en werkte alles netjes af

• Ted_W
Ik heb de mijne via laadpaaltje.com, ook prima geholpen en prima prijs.

• Udo van Dongen
Ted_W schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:51:
Dat is ook iets waar ik heel benieuwd naar ben. Tot voor kort laadde ik de auto op met een granny-lader en op een zonnige dag stelde ik de auto zo in dat ie pas begon met laden vanaf 11.30 ofzo, zodat de overtollige ochtendzonnestroom wordt gebruikt voor het bijladen van de thuisaccu's (Ecoflow stekkertype tot 800W terugleveren). Als dan de auto rond 11.30 begint met laden zit er stroom in de thuisaccu en met een beetje zonnestroom erbij kom je dan een stuk makkelijker aan de vereiste 6A. Om 15.30 stoppen met autoladen zodat de thuisaccu's nog voldoende vol raken voor het donker wordt en daar dan weer de nacht op doortrekken. Zo probeer ik meerdere cycli/dag uit de kleine thuisaccu's te halen en je bereikt makkelijker je 6A overschot om de auto op te kunnen laden met eigen stroom.

Ben benieuwd hoe ik straks zoiets kan realiseren, wanneer het zonneladen actief is. Ik heb geen kaas gegeten van HA of Homey, maar wellicht kan ik met de losse apps al en heel eind komen. En ik ben ook wel benieuwd hoe de 2 verschillende P1-meters straks met elkaar omgaan en welke dan voorrang krijgt bij overschot. Ik vermoed de P1-meter van de thuisbatterijen omdat deze veel sneller reageert op wisselingen.

• Udo van Dongen
Stolpert schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Volgens mij vult ie dan aan tot de minimale 6A is bereikt. Anders start dus paal niet. Dus als er 1000w zonneenergie is, dan plus ie 380w uit het net bij. Bij alleen zonneladen wacht de paal tot er 1380w wordt geleverd.
Maar betekent dat dan ook automatisch dat wanneer het overschot b.v. slechts 10W is dat er direct 1370 W uit het net wordt onttrokken? Of zou je een drempelwaarde in kunnen stellen?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-07 23:20

ErikVers

e-Duurzaam

THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Top dat ze dit nu uitrollen, ik zie het nog niet terug in de app, dus zal nog even geduld moeten hebben. Alle vereisten kloppen hier in elk geval.
Inderdaad niet voor zijn tijd. Benieuwd hoe het werkt. Dan kan ik HA automation weer uit zetten.

Je ziet dit ook niet de app? ; (nadat ik op ja had geklikt bij zonneladen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnKHb6mmPsEdOxY5dFIWgw8mMjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmIVKVwXsYyzfnbZYmQAwkFd.png?f=fotoalbum_large

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• THE_BASE
  • Niet online
ErikVers schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Inderdaad niet voor zijn tijd. Benieuwd hoe het werkt. Dan kan ik HA automation weer uit zetten.

Je ziet dit ook niet de app? ; (nadat ik op ja had geklikt bij zonneladen)

[Afbeelding]
Inmiddels wel, moest even uitloggen en inloggen. Sta nu ook op de wachtlijst.

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:45
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:09:
[...]

in en weer uitloggen is idd de truc om de aanmelding voor zonneladen naar voren te halen

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 09:10
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Holy Fuck, Ik zit al dagen te kijken en te refreshen in die klote app en ik lees jou comment dus ik denk even proberen en ineens staat het erbij. WTF kunnen ze dat niet ff pushen ofzo.

Dus voor iedereen die het niet ziet. Probeer eens uitloggen en weer inloggen!!!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 09:10

[Afbeelding]
Hoe lang zat er tussen het: Je staat op de wachtlijst. En dat je de mail ontving?
Gewoon even als referentie (oftewel hoe lang wordt mijn geduld op de proef gesteld)

• Skipperhenk
Master-T schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Hoe lang zat er tussen het: Je staat op de wachtlijst. En dat je de mail ontving?
Gewoon even als referentie (oftewel hoe lang wordt mijn geduld op de proef gesteld)
Oeii, niet met zekerheid maar denk 1 tot 1 1/2 week??

• onzenuub
[...]

Bij mij 1 dag.

• DarkShadow
Werkt die loadbalancing addon via de P1 ook met zonneladen en eco modus?

En heeft iemand toevallig nog goede shops / tips. Proshop maar vermijden lees ik. Hoe zit het met Acculaders.nl of galaxus?

[ Voor 46% gewijzigd door DarkShadow op 08-06-2026 11:44 ]

• danny.s
[...]

2 dagen denk ik?

• onzenuub
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:43:

En heeft iemand toevallig nog goede shops / tips. Proshop maar vermijden lees ik. Hoe zit het met Acculaders.nl of galaxus?
Ik had hem bij duurzaamautoladen.gekocht.

• Nickrsd

Nickrsd

He zonne laden is bij mij ook actief nu. Vrijdag aangemeld en nu binnen.. 😄

• lucpat
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11-07 20:26
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:43:

Ik heb bij acculaders.nl besteld omdat zij goedkoop zijn en snel konden leveren ('s ochtends besteld en een uur later ophalen).

Mijn defecte Zaptec omruilen duur wat lang, geen idee hoe het bij andere shops is.

29-05 - melding gedaan van defecte Zaptec, ze gaan een case aanmaken bij hun distributeur
03-06 - ik stuur de mail door dat Zaptec bevestigd dat er een fout is en dat acculadres.nl contact met Zaptec kan opnemen
04-06 - Acculaders.nl vraagt of ik een screenshot van de foutmelding kan uploaden.

Wacht nog op verder afhandeling.

• THE_BASE
  • Niet online
Nickrsd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:11:
He zonne laden is bij mij ook actief nu. Vrijdag aangemeld en nu binnen.. 😄
Hier ook vrijdagochtend aangemeld, ben benieuwd hoe lang het duurt. Geduld wordt op de proef gesteld. :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
lucpat schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb bij acculaders.nl besteld omdat zij goedkoop zijn en snel konden leveren ('s ochtends besteld en een uur later ophalen).

Mijn defecte Zaptec omruilen duur wat lang, geen idee hoe het bij andere shops is.

29-05 - melding gedaan van defecte Zaptec, ze gaan een case aanmaken bij hun distributeur
03-06 - ik stuur de mail door dat Zaptec bevestigd dat er een fout is en dat acculadres.nl contact met Zaptec kan opnemen
04-06 - Acculaders.nl vraagt of ik een screenshot van de foutmelding kan uploaden.

Hopelijk snel duidelijk. Je hebt dus ook nog niets opgestuurd? Ik durf mijn Zaptec Go nog niet te verkopen...

Mijn boefje is liev!

• lucpat
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11-07 20:26
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:37:
[...]

Hopelijk snel duidelijk. Je hebt dus ook nog niets opgestuurd? Ik durf mijn Zaptec Go nog niet te verkopen...
Nee, nog niets retour gestuurd.

• DarkShadow
lucpat schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:22:
[...]

hmmm dat is interessant, ik hoor net van acculaders.nl dat ze op de hoogte zijn van het probleem soms en dat je hem dan kan opsturen en omruilen (even gebeld met deze vraag).

Ben wel benieuwd hoe anderen dit kunnen oplossen (iemand ervaringen?). Want als bv een wallbox discounter zoiets heel snel blijkt op te pakken, dan is mij dat wel die 50 extra eurotjes waard.

[ Voor 10% gewijzigd door DarkShadow op 08-06-2026 16:12 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:10:
[...]

hmmm dat is interessant, ik hoor net van acculaders.nl dat ze op de hoogte zijn van het probleem soms en dat je hem dan kan opsturen en omruilen (even gebeld met deze vraag).

Ben wel benieuwd hoe anderen dit kunnen oplossen (iemand ervaringen?). Want als bv een wallbox discounter zoiets heel snel blijkt op te pakken, dan is mij dat wel die 50 extra eurotjes waard.
Check even de lijst in dit topic, dan kun je de juiste mensen taggen :)

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@Geronim0 GPN051854 = ?

[ Voor 19% gewijzigd door JB op 08-06-2026 16:18 ]

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online
Krijg nu e-mail en zie in de app dat het beschikbaar is. Nu nog wachten tot de zon lekker gaat schijnen.

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste