Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUWZOR2WY10l34IdCvZG6C8qhFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2r8h69SbjqCKtcaOdM4KU2gZ.png?f=fotoalbum_large

Welkom op het ervaringen en discussietopic over Tibber en alles wat Tibber gerelateerd is.

De titel zegt het al, dit topic gaat specifiek over Tibber en Tibber specifieke zaken als het slim laden en de Grid rewards. In de nodige topics over energie prijzen, terug leververgoedingen, (goedkoop) auto laden, ed ging het regelmatig over Tibber. De één is er blij mee, de ander zet vraagtekens bij de werkwijze van Tibber. Al met al genoeg reden om alle informatie en discussies over Tibber op één plek te centreren. Vandaar dat dit topic dus in het leven is geroepen.

Eventueel kan in de nabije toekomst ook de accu van Tibber nog toegevoegd worden, maar volgens mij moeten deze nog geplaatst gaan worden, dus deze daarom nu nog even uit de titel van dit topic gelaten.

Wie of wat is Tibber?

Tibber is in de eerste plaats een energieleverancier die energie levert waarbij ze gebruik maken van groene stroom en aan de hand van een dynamisch energietarief. Of zoals ze dat zelf zeggen 'de slimme energieleverancier met groene stroom voor het digitale tijdperk.'

De Zweedse Daniel Lindén en de Noorse Edgeir Vårdal Aksnes zagen dat grote energieleveranciers zoveel mogelijk energie probeerden te verkopen en winst probeerden te maken. Dit voelde voor hen tegenstrijdig omdat minder stroom verbruiken zo'n beetje iedereen ten goede komt, behalve deze energieleveranciers. Dus besloten ze een andere weg in te slaan en te streven naar een betere, slimmere energiesector voor iedereen.
Om te verduurzamen zetten ze slimme technologie in door:
  • Stroom te leveren voor de beursprijs per uur. Als bedrijf niet te verdienen aan je stroomverbruik
  • Ze geven je volledige controle over je stroomverbruik. In de Tibber-app kan je op ieder moment de stroomprijzen zien, je verbruik en waar je op kunt besparen.
  • Ze helpen je om stroom te verbruiken op de gunstigste momenten, bijvoorbeeld door je elektrische auto automatisch op te laden tijdens de uren waarin de stroomprijzen het laagst zijn.

Slim laden, Tibber Pulse en Grid rewards

Slim laden wil eigenlijk zeggen dat het oplaadproces van de accu van de EV wordt geutomatiseerd. De stroomprijs verschilt namelijk elk uur van de dag. Door slim laden wordt je auto automatisch opgeladen wanneer de stroomprijs 't laagst is. Met als doel om de laadkosten de auto zo laag als mogelijk te houden. Daarbij zijn er ook nog auto's die in de app van Tibber toegevoegd kunnen worden en waarvan de accu door de app uitgelezen kan worden zodat Tibber weet hoe vol de accu is, hoe lang er geladen moet worden, ed. Dit werkt helaas nog niet met elke EV.

De Tibber Pulse biedt eigenlijk twee functies. Enerzijds om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, anderzijds is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV opaad via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen. De Tibber Pulse wordt aangeloten op de P1 poort van de slimmer meter.

Grid rewards is een manier om enerzijds het netwerk te ondersteunen op momenten dat er veel hernieuwbare energie beschikbaar is door het verbruik te verhogen (bijv op dat moment de EV te laden, en omgekeerd te verlagen als er weinig beschikbaar is (laden van de EV pauzeren). Zo dragen Tibber klanten hun steentje bij aan het stabiliseren van het energienetwerk. En ja, daar staat een vergoeding tegenover. Hoeveel dat is verschilt per moment.

Uiteraard is het niet verplicht om een EV te hebben en kan je ook alleen een energiecontract afsluiten. Echter met een EV heb je de mogelijkheid om je energieverbruik wat meer te sturen (een EV is over het algmeen DE grootverbruiker in een huishouden) en daarmee de prijs per kWh lager te houden dan bij bijvoorbeeld een energiecontract met vaste prijzen per kWh.

De Tibber app

De overzichten van de stroomprijzen, je huidige energie verbruik, kosten tot nu toe, gemiddelde prijs per /kWh tot nu toe, ed vindt je allemaal in de app. Ook kan je in de app instellen wanneer je auto volledig opgeladen moet zijn, hoeveel je met Grid Reward tot nu toe verdiend hebt, etc. Ik heb even een screenshot toegevoegd van hoe het homescreen van de app er bij mij uit ziet.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook merken omvormers die je kan toevoegen in de app waarmee je nauwkeurig inzicht hebt in hoeveel zonne-energie er opgewekt is (dat heb ik dus niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpa-hklykTvYppSviqZps23Yf80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UomCkMQRgNcFofEnLZUmaWWF.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Dit is de eerste opzet van dit topic en zal door de tijd heen aangepast worden. Is er iets waarvan je denkt dat het in deze start post moet, stuur me even een berichtje d:)b

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
peak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:16:
Ik heb van Tibber gehoord dat grid rewards niet helemaal klopt.
Zij geven aan dat er een fout in de weergave zit van wat je verdient hebt en dat ze dit gaan fixen.

Mijn logica zegt dat er meer aan de hand is dan enkel de weergave. Grid rewards activeert in de goedkope uren te vaak. Stel kWh prijs is 10ct. De auto is langer niet aan het laden dan wel. Om vervolgens later tegen 25ct te laden. Echter de vergoeding van grid rewards voor het niet laden is dan nog geen euro.

Gemiddeld ben ik dus duurder uit.
Tibber erkende het maar gaf aan dat het slechts zo lijkt vanwege de weergave. Ik geloof er weinig van op dit moment.

Ik had liever gehad dat ik grid rewards kon uitzetten maar slim laden wel aanlaten.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat grid rewards meer voordeel bied voor Tibber dan voor de consument. Transparantie ontbreekt hierin. Net als de powerplay van zonneplan. Wat houdt de leverancier over. Dan weet je hoe de verhouding is.
Wat hebben ze precies gezegd dan? Want mij viel gisteren op dat in de laadgrafiek de prijzen inderdaad wat vreemd weergegeven worden. De prijzen onder de tegel 'Grid Rewards' zijn wat betrouwbaarder. Al lijkt er nog iets van fluctuatie in te zitten in de zin van dat de prijs nog iets bijgesteld wordt later op de dag.

Gisteren ruim een euro verdiend met het niet laden. Als de prijs vandaag dan 1 cent hoger zou liggen dan kan ik ruim 100kWh moeten laden voordat mijn voordeel teniet gedaan zou zijn. Dat red ik niet, waarmee de grid rewards vanwege niet laden weer gunstiger uitpakken voor mij dan wanneer er wel geladen zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 11:19
13art schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:19:
[...]

Wat hebben ze precies gezegd dan? Want mij viel gisteren op dat in de laadgrafiek de prijzen inderdaad wat vreemd weergegeven worden. De prijzen onder de tegel 'Grid Rewards' zijn wat betrouwbaarder. Al lijkt er nog iets van fluctuatie in te zitten in de zin van dat de prijs nog iets bijgesteld wordt later op de dag.

Gisteren ruim een euro verdiend met het niet laden. Als de prijs vandaag dan 1 cent hoger zou liggen dan kan ik ruim 100kWh moeten laden voordat mijn voordeel teniet gedaan zou zijn. Dat red ik niet, waarmee de grid rewards vanwege niet laden weer gunstiger uitpakken voor mij dan wanneer er wel geladen zou zijn.
Bericht van Tibber

“De Grid Rewards die je terugziet in het Gird Reward scherm is alleen de beloning die je krijgt voor het helpen met de onbalans. Daarnaast wordt je ook nog gecompenseerd voor het laden in duurdere uren. Dat laatste is niet duidelijk in de app als er een Grid Reward pauze heeft plaatsgevonden. Er wordt dus gewerkt aan een oplossing om dat met Grid Reward pauzes ook duidelijker weer te kunnen geven in de app. “

Dus dat laatste zie je niet dat je op duurdere momenten gecompenseerd wordt.
1. Hoe compenseren ze dat dan? Je betaalt toch de prijs wat op dat moment is? Of compenseren ze je uit hun eigen potje van winst die ze maken tijdens de pauzes? Niet transparant hoe ze dit gaan doen.
2. De vergoeding voor pauzeren tijdens goedkope momenten is niet transparant. Ik krijg een paar cent maar hoeveel pakt Tibber? Hoe is de verhouding met de compensatie?
3. Mijn onderbuik gevoel zegt nog steeds dat die pauzes voordelig is voor Tibber en een extra verdien model is. Heb ik geen problemen mee maar maak het transparant zodat ik weet hoeveel ik benadeeld wordt op goedkope momenten.
4. Mijn doelstelling is zo goedkoop mogelijk laden. Tibber haar doelstelling is winst maken. Sinds de introductie van grid rewards heb ik m’n twijfels over het balans. Zie je ook terug bij zonneplan powerplay.

[ Voor 27% gewijzigd door peak op 28-09-2024 11:34 ]

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
peak schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:28:
[...]

Bericht van Tibber

“De Grid Rewards die je terugziet in het Gird Reward scherm is alleen de beloning die je krijgt voor het helpen met de onbalans. Daarnaast wordt je ook nog gecompenseerd voor het laden in duurdere uren. Dat laatste is niet duidelijk in de app als er een Grid Reward pauze heeft plaatsgevonden. Er wordt dus gewerkt aan een oplossing om dat met Grid Reward pauzes ook duidelijker weer te kunnen geven in de app. “
Die compensatie voor laden in duurdere uren tgv van eerder niet laden is mij inderdaad ook niet opgevallen.

Tenzij het Grid Rewards zijn waarbij het laden los staat van eerder niet laden. Dan zie je een dal in de grafiek met de prijs waarvoor geladen wordt. Maar dat is dus niet wat ze bedoelen in het bericht dat jij hebt gekregen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hi! Ik werk voor Tibber support en ben ook degene die je heeft geantwoord.

Met Grid Rewards laadsessies is het compensatiegedeelte wel zichtbaar als je op zo'n groene balk klikt en daar naar de kWh prijs kijkt. In de berekening van de kWh prijs van zo'n laadsessie zit namelijk zowel de compensatie voor het laden in een duurder als de beloning in verwerkt.

Bij de Grid Reward pauzes gaat het nog niet goed in de app omdat we alleen de beloning laten zien als je op een van de balkjes klikt. De compensatie voor het later laden in een duurder uur is nog niet duidelijk zichtbaar in de app.

Het bedrag wat je in de het Grid Reward scherm ziet is dus alleen de netto verdiensten van Grid Rewards, wat je dus extra hebt verdiend t.o.v. Slim Laden in de goedkope uren.

Zoals gezegd wordt er hard gewerkt om het een en ander beter inzichtelijk te maken in de app.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Bond8
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-04 15:22
Hoi,

Heb een 3 fase meterkast.
Mijn laadsnelheid in de Tibber app is gelimiteerd op 12a. Terwijl ik 16a in de meterkast heb. Alle instellingen staan op 16a in de laadpaal. De optie 16a wordt niet geboden in de Tibber app. Derhalve blijft de laadpaal steken op 7,9 Kwh steken. Hoe kan ik dit aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Bond8 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:12:
Hoi,

Mijn laadsnelheid in de Tibber app is gelimiteerd op 12a. Terwijl ik 16a in de meterkast heb. Alle instellingen staan op 16a in de laadpaal. De optie 16a wordt niet geboden in de Tibber app. Derhalve blijft de laadpaal steken op 7,9 Kwh steken. Hoe kan ik dit aanpassen?
Welke laadpaal gebruik je?
En welke auto? Niet toevallig ergens in de auto in de instellingen een beperking ingesteld wat maximale laadstroom betreft?

Zoals hier bijv (dit betreft een Kia e-niro):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ddyaxNV8-vIwK_RJuy1do2Nmto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf32zSUT1eiTZzBtGGm80hAK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 29-09-2024 07:58 ]

• Backpacker
  • Niet online
Bond8 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:12:
Hoi,

Zoals @13art al zegt is het handig om te weten welke laadpaal je hebt.

Kan je ook laten weten op welke maximale laadsnelheid de laadpaal staat ingesteld in de Tibber app? Open daarvoor de widget van de laadpaal en ga rechtsboven naar instellingen.

En gebruik je load balancing via de Pulse?

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 28-09-2024 18:25 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Gisteren wel een bijzonder momentje gehad, tijdens het laden werd op een gegeven moment aangegeven dat de Grid Rewards actief waren, echter niet in de grafiek te zien, en ook later nergens terug te zien dat er sprake was geweest van Grid Rewards.

Ander dingetje wat ik een beetje jammer vind, is dat mijn e-Niro nog altijd niet door Tibber uitgelezen kan worden. Iets met een pincode die door Tibber niet ontvangen wordt. Vind ik ergens wel vreemd aangezien er mensen zijn in het e-Niro topic met een Home Automation systeem thuis die wel gewoon de accu status kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:03:
Gisteren wel een bijzonder momentje gehad, tijdens het laden werd op een gegeven moment aangegeven dat de Grid Rewards actief waren, echter niet in de grafiek te zien, en ook later nergens terug te zien dat er sprake was geweest van Grid Rewards.

Ander dingetje wat ik een beetje jammer vind, is dat mijn e-Niro nog altijd niet door Tibber uitgelezen kan worden. Iets met een pincode die door Tibber niet ontvangen wordt. Vind ik ergens wel vreemd aangezien er mensen zijn in het e-Niro topic met een Home Automation systeem thuis die wel gewoon de accu status kunnen uitlezen.
Stuur mij even een berichtje dan kan ik kijken of ik iets kan zien in de laadsessie dat dit kan verklaren. Eventuele screenshots met een tijdstip zal daarbij helpen 🙂

Qua E-Niro. Er wordt gewerkt aan het probleem met de pincode. Van welk bouwjaar is je auto? 2024 modellen kunnen namelijk sowieso nog niet uitgelezen worden door de huidige versie van de integratie. Daar zal in het 4de kwartaal ook aan gewerkt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:24
Gisteren heb ik onze e-golf aan de lader gezet en voor het eerst gebruik gemaakt van slim laden met tibber.
Alleen hoe kan ik voorkomen dat de auto tot 100% geladen wordt?
In de auto en in de vw app heb ik de bovenste acculaadgrens op 80% staan maar Tibber negeert dat kennelijk.
Weet iemand een manier zodat tibber ook tot max 80% laad?

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:45:
[...]

Stuur mij even een berichtje dan kan ik kijken of ik iets kan zien in de laadsessie dat dit kan verklaren. Eventuele screenshots met een tijdstip zal daarbij helpen 🙂

Qua E-Niro. Er wordt gewerkt aan het probleem met de pincode. Van welk bouwjaar is je auto? 2024 modellen kunnen namelijk sowieso nog niet uitgelezen worden door de huidige versie van de integratie. Daar zal in het 4de kwartaal ook aan gewerkt gaan worden.
Nee ik heb een e-Niro met bouwjaar dec 2021.

Screenshot niet gemaakt. Maar de tijd kan ik wellicht nog wel ongeveer terug halen. Het was namelijk redelijk in het begin van de laagste tarief uren van die dag.

Enig idee hoe het kan dat mensen die met HA werken wel de accustand kunnen uitlezen maar jullie niet?

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 29-09-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Barse87 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:41:
Gisteren heb ik onze e-golf aan de lader gezet en voor het eerst gebruik gemaakt van slim laden met tibber.
Alleen hoe kan ik voorkomen dat de auto tot 100% geladen wordt?
In de auto en in de vw app heb ik de bovenste acculaadgrens op 80% staan maar Tibber negeert dat kennelijk.
Weet iemand een manier zodat tibber ook tot max 80% laad?
Via de Tibber app gaat dat niet. Wel vreemd dat de auto verder oplaadt tot 100% terwijl je 80% hebt ingesteld. Weet je zeker dat die 80% ook geldt voor AC laden en niet alleen voor DC laden?

Ik weet te weinig van de techniek van EV laden, maar wanneer er in de auto een waarde ingesteld staat, zou dan de auto ook niet gewoon het laden moeten afkappen? Gevoelsmatig zou ik denken dat het niet de lader is die de 80% negeert maar dat het de auto is die het laden niet stopt.

[ Voor 30% gewijzigd door 13art op 29-09-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
13art schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:03:
[...]

Via de Tibber app gaat dat niet. Wel vreemd dat de auto verder oplaadt tot 100% terwijl je 80% hebt ingesteld. Weet je zeker dat die 80% ook geldt voor AC laden en niet alleen voor DC laden?

Ik weet te weinig van de techniek van EV laden, maar wanneer er in de auto een waarde ingesteld staat, zou dan de auto ook niet gewoon het laden moeten afkappen? Gevoelsmatig zou ik denken dat het niet de lader is die de 80% negeert maar dat het de auto is die het laden niet stopt.
Het gekke is dat de auto altijd tot 80% laad alleen sinds dat ik gisteren voor het eerst via tibber ben gaan laden doet ie dat niet. Het lijkt erop dat het “slim laden” de reguliere laadschema overruled…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Barse87 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:36:
[...]

Het gekke is dat de auto altijd tot 80% laad alleen sinds dat ik gisteren voor het eerst via tibber ben gaan laden doet ie dat niet. Het lijkt erop dat het “slim laden” de reguliere laadschema overruled…
Kan alleen zeggen dat het bij de e-Niro wel werkt. Maar goed daar heb jij niet zo heel veel aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:07
Ik ben ook vooral benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van Grid rewards. Komt er ook support voor andere thuisbatterijen icm Grid Rewards?

Ik lees ook dat warmtepompen en zonnepanelen ondersteund gaan worden. Ook verder weinig informatie over bekend. Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Dit zijn van die momenten waarop ik me afvraag of het wel gunstig gaat uitpakken allemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sCdulVUcI2v1iTxi1p5MN7Hpcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg7nLbvUnEeMHo5dBfp1819k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga straks even weg met de auto dus dan wordt dit laadplan onderbroken. Dan wordt er bij terugkomst een nieuw laadplan gemaakt. Maar ja, staat er dan nog steeds die vergoeding vanwege duurder laden tegenover? Of is dat komen te vervallen met een nieuw laadplan?

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 30-09-2024 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Barse87 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:36:
[...]

Hoi Barse,

Dat is vreemd en zou natuurlijk niet moeten gebeuren. De auto is leidend voor het stoppen van het laden. Stond de instelling in de auto nog steeds op 80% of was die aangepast naar 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op maandag 30 september 2024 @ 06:17:
Dit zijn van die momenten waarop ik me afvraag of het wel gunstig gaat uitpakken allemaal:
[Afbeelding]

Ik ga straks even weg met de auto dus dan wordt dit laadplan onderbroken. Dan wordt er bij terugkomst een nieuw laadplan gemaakt. Maar ja, staat er dan nog steeds die vergoeding vanwege duurder laden tegenover? Of is dat komen te vervallen met een nieuw laadplan?
Momenteel vervallen de pauzes nog als er een nieuwe laadsessie wordt gestart. Er wordt nagedacht over een aanpassingen van het systeem zodat je flexibeler bent. Vooralsnog is het verstandig om de vertrektijd zo goed mogelijk in te vullen en eventueel een lager maximum laadpercentage in te vullen als de auto niet helemaal vol hoeft bij de vertrektijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
rbnw schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:41:
Ik ben ook vooral benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van Grid rewards. Komt er ook support voor andere thuisbatterijen icm Grid Rewards?

Ik lees ook dat warmtepompen en zonnepanelen ondersteund gaan worden. Ook verder weinig informatie over bekend. Weet iemand daar meer over?
Ja er zullen ook integraties voor andere thuisbatterijen komen. In de loop van 2025 zullen de eerste integraties in de app komen. Stuur vooral een bericht naar support over welk merk je het liefst ondersteund zou zien worden.

Ook de eerste warmtepompen en zonnepanelen zullen in 2025 op de Grid Rewards aangesloten gaan worden, maar eerst wordt er gewerkt aan Grid Rewards voor geïntegreerde auto's (dus zonder geïntegreerde laadpaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:08:
[...]

Momenteel vervallen de pauzes nog als er een nieuwe laadsessie wordt gestart. Er wordt nagedacht over een aanpassingen van het systeem zodat je flexibeler bent. Vooralsnog is het verstandig om de vertrektijd zo goed mogelijk in te vullen en eventueel een lager maximum laadpercentage in te vullen als de auto niet helemaal vol hoeft bij de vertrektijd.
Maar dat is me een partij omslachtig (en onnauwkeurig). Dat zou betekenen dat ik elke keer in de auto moet gaan bedenken op welk percentage ik de auto max vol wil hebben op welk moment. Dat is nou niet bepaald werkbaar. Het zal vaak voorkomen dat/Er zullen legio mensen zin waarbij de auto vrijwel de hele dag aan de lader hangt maar men even tussendoor weg moet voor boodschappen, kinderen ophalen, sporten, ed. Dus al die mensen raken dus nu hun korting kwijt. Niet handig.

Dan zou een optie slim laden (dus een plan gebaseerd op de laagste tarieven) maar zonder gird rewards (dus een optie om Grid Rewards tijdelijk uit te schakelen) een tijdelijke quick fix kunnen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door 13art op 30-09-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Backpacker schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:06:
[...]

Hoi Barse,

Dat is vreemd en zou natuurlijk niet moeten gebeuren. De auto is leidend voor het stoppen van het laden. Stond de instelling in de auto nog steeds op 80% of was die aangepast naar 100%?
Nee zowel in de VW app als in de auto staat hij echt op max 80% ingesteld, alleen in de tibber app zie je het streepje op 100% staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Barse87 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:53:
[...]

Nee zowel in de VW app als in de auto staat hij echt op max 80% ingesteld, alleen in de tibber app zie je het streepje op 100% staan…
Even los van de app (bij mij staat in de app de slider ook altijd op 100%). Maar wat zegt de auto over hoe ver de accu opgeladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
13art schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:58:
[...]

Even los van de app (bij mij staat in de app de slider ook altijd op 100%). Maar wat zegt de auto over hoe ver de accu opgeladen is?
In de auto staat de “bovenste acculaadgrens” zoals dat bij VW heet op 80%.

Ik heb het even getest bij mijn tesla (laadgrens op 80%) en dan zie ik in de tibber app ook netjes het streepje verschuiven naar 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 15:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Werken Grid Rewards echt alleen met bepaalde laadpalen? Of kan het ook door bijvoorbeeld de auto alleen te koppelen met de Tibber App? Ik heb een Kia Niro EV uit 2022. Die kan je ook via de app via een planning laten laden.

Is dat voldoende of moet ik echt mijn grannylader gaan vervangen voor een echte laadpaal.

* mkleinman heeft geen eigen oprit, anders had er al een laadpaal gehangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Backpacker schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:11:
[...]

Ja er zullen ook integraties voor andere thuisbatterijen komen. In de loop van 2025 zullen de eerste integraties in de app komen. Stuur vooral een bericht naar support over welk merk je het liefst ondersteund zou zien worden.

Ook de eerste warmtepompen en zonnepanelen zullen in 2025 op de Grid Rewards aangesloten gaan worden, maar eerst wordt er gewerkt aan Grid Rewards voor geïntegreerde auto's (dus zonder geïntegreerde laadpaal)
Ik heb een thuisbatterij van LG (LG Enblock 6.5 2x ) met een Solax SK-SU3000E omvormer/BMS. Zou die in aanmerking voor Grid rewards kunnen komen?

Of misschien nog beter: Zou het mogelijk zijn om via een Tibber API zelf de batterij aan te sturen? Ik kan namelijk via Modbus/TCP alles zelf aansturen :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Barse87 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:10:
[...]

In de auto staat de “bovenste acculaadgrens” zoals dat bij VW heet op 80%.

Ik heb het even getest bij mijn tesla (laadgrens op 80%) en dan zie ik in de tibber app ook netjes het streepje verschuiven naar 80%
Is dat wellicht het verschil tussen geïntegreerde en niet geïntegreerde auto?

Maar mijn vraag was meer, is de auto echt toch 100% opgeladen of lijkt het maar zo in de Tibber app en als je in de auto kijkt zie je dat de accu maar 80% vol zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
13art schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:57:
[...]

Is dat wellicht het verschil tussen geïntegreerde en niet geïntegreerde auto?

Maar mijn vraag was meer, is de auto echt toch 100% opgeladen of lijkt het maar zo in de Tibber app en als je in de auto kijkt zie je dat de accu maar 80% vol zit?
De e-Golf zou ook geïntegreerd moeten zijn…

ja hij is daadwerkelijk helemaal tot 100% opgeladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:12:
Werken Grid Rewards echt alleen met bepaalde laadpalen? Of kan het ook door bijvoorbeeld de auto alleen te koppelen met de Tibber App? Ik heb een Kia Niro EV uit 2022. Die kan je ook via de app via een planning laten laden.

Is dat voldoende of moet ik echt mijn grannylader gaan vervangen voor een echte laadpaal.

* mkleinman heeft geen eigen oprit, anders had er al een laadpaal gehangen.
Je hebt een laadpaal nodig die aangestuurd kan worden door Tibber. Om even mijn eigen Easee laadpaal als voorbeeld te gebruiken, bij de setup moest een operator aangewezen worden, dat is dus Tibber zodat zij kunnen bepalen wanneer de paal moet gaan laden en wanneer niet.

Edit:
@Backpacker hier snap ik dus ook niks van. Vertrektijd stond ingesteld om 5uur. Daarbij was het laadplan eerder dat het laden omstreeks 1uur zou beginnen (de auto is niet meer los van de stekker geweest). Kijk ik nu om 6:28, is het laden nog bezig. Is begonnen iets na 3uur en nu dus om 6:30 nog niet klaar. Waarom wordt de ingestelde vertrektijd genegeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0PBzo94BzEy8RzPp1F50GfUAiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joeP18fREbbvZA2V9ldn6AXk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft alles behalve wenselijk. Enerzijds (auto is nu nog steeds aan het laden om 7:20) omdat de auto gewoon vol moet zijn op de door de klant aangegeven tijd, anderzijds vanwege de kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door 13art op 01-10-2024 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 11:19
Zo zie je maar weer dat grid rewards nadeliger voor de klant is en het voordeel voor Tibber groter is.

1. Niet transparant
2. Als je even boodschappen moet halen en je hebt grid rewards gehad die het laden heeft gepauzeerd, verlies je de compensatie voor het laden op een duurder tijdstip.
3. Grid reward was in het begin veel voordeliger voor de klant. Ik had nauwelijks “pauzes”. Eerder laden op duurder momenten die door grid rewards goedkoper waren. Sinds paar maanden pauzeert het laden op super goedkope momenten. Niet 1 keer maar nagenoeg altijd.
4. Het tijdstip van vertrek wordt genegeerd. Grid reward pauze heeft voorrang. Dus voordeel voor Tibber heeft voorrang op die van de klant die zo goedkoop mogelijk wilt laden.

Weet nog niet wat ik ga doen. Nog even paar maanden aankijken of naar een andere partij of slim laden uitschakelen en in de auto de laadtijden instellen of de laadpaal de tijden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-04 17:14
13art schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:13:
[...]

Je hebt een laadpaal nodig die aangestuurd kan worden door Tibber. Om even mijn eigen Easee laadpaal als voorbeeld te gebruiken, bij de setup moest een operator aangewezen worden, dat is dus Tibber zodat zij kunnen bepalen wanneer de paal moet gaan laden en wanneer niet.

Edit:
@Backpacker hier snap ik dus ook niks van. Vertrektijd stond ingesteld om 5uur. Daarbij was het laadplan eerder dat het laden omstreeks 1uur zou beginnen (de auto is niet meer los van de stekker geweest). Kijk ik nu om 6:28, is het laden nog bezig. Is begonnen iets na 3uur en nu dus om 6:30 nog niet klaar. Waarom wordt de ingestelde vertrektijd genegeerd?
[Afbeelding]

Wat mij betreft alles behalve wenselijk. Enerzijds (auto is nu nog steeds aan het laden om 7:20) omdat de auto gewoon vol moet zijn op de door de klant aangegeven tijd, anderzijds vanwege de kosten.
Ben ook niet tevreden met de werking en transparantie van de grid rewards.
1. Gisteren vertrek tijd van 7:30 ingesteld, vanmorgen om 7:30 nog niet 100% geladen (~97%).
2. Dus doorladen na 7:30 terwijl grid rewards aangeeft dat de laadsessie klaar is om 7:30, dus vanaf deze melding betaal je gewoon het tarief die dan geldt..?!
3. De compensatie die je ziet in de grid rewards app, is niet de netto compensatie, maar hier zit de "korting op het hogere tarief" omdat je tijdens een duurdere periode laadt ook in!

Al met al een gisteren avond/vanmorgen ~50kw geladen a 19,7ctkwh met grid rewards. Terwijl de kosten op 16ct/kwh zouden zijn als het laden niet was gepauzeerd ........ grid reward was volgens de app 0.93ct :? totaal niet transparant. Deze 0.93ct dekt niet het gat tussen het dure tarief door langer laden en het goedkopere tarief waarbij het laden meerdere malen gepauzeerd werd.

Jammer dat er geen optie is om slim te laden, zonder grid rewards (dus zonder pauzes). De auto niet op tijd opgeladen hebben, door pauzes van grid rewards heeft dus tot meer kosten geleidt in mijn geval. Dan moet ik helaas het starten en opladen via de auto zelf regelen en het slim laden uitzetten in Tibber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I2taRy8nnLn2AqAHkJnq7uGDQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xE6utFfwnDxoQ4KLrEdzXiZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCnwM-GrjQOSwpiy7Is66dUWsVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRg8dx7agxjyof1b4T7k44TM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
peak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:01:
Zo zie je maar weer dat grid rewards nadeliger voor de klant is en het voordeel voor Tibber groter is.

1. Niet transparant
2. Als je even boodschappen moet halen en je hebt grid rewards gehad die het laden heeft gepauzeerd, verlies je de compensatie voor het laden op een duurder tijdstip.
3. Grid reward was in het begin veel voordeliger voor de klant. Ik had nauwelijks “pauzes”. Eerder laden op duurder momenten die door grid rewards goedkoper waren. Sinds paar maanden pauzeert het laden op super goedkope momenten. Niet 1 keer maar nagenoeg altijd.
4. Het tijdstip van vertrek wordt genegeerd. Grid reward pauze heeft voorrang. Dus voordeel voor Tibber heeft voorrang op die van de klant die zo goedkoop mogelijk wilt laden.

Weet nog niet wat ik ga doen. Nog even paar maanden aankijken of naar een andere partij of slim laden uitschakelen en in de auto de laadtijden instellen of de laadpaal de tijden instellen.
Het ligt naar mijn idee aan de situatie. Prijzen fluctueren ook tijdens het laden. Want nu wordt het volgende aangegeven over de laatste laadsessie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xPUznhids1FruSS-YpKWqh84-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPODcgDVWPpLh48QplD3iITA.jpg?f=fotoalbum_large
Daarmee komt de laadprijs op ongeveer 14,3ct. Wat dan weer een stuk voordeliger is dan de geldende prijs. Maar je moet zelf gaan rekenen en het is niet inzichtelijk waar wat van de Grid Rewards wordt ingezet.

Het wegvallen van de Rewards bij tussentijds ontkoppelen en het niet klaar zijn op de ingestelde laadtijd zijn wel items waar naar mijn mening snel een oplossing voor moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Noobie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Ben ook niet tevreden met de werking en transparantie van de grid rewards.
1. Gisteren vertrek tijd van 7:30 ingesteld, vanmorgen om 7:30 nog niet 100% geladen (~97%).
2. Dus doorladen na 7:30 terwijl grid rewards aangeeft dat de laadsessie klaar is om 7:30, dus vanaf deze melding betaal je gewoon het tarief die dan geldt..?!
3. De compensatie die je ziet in de grid rewards app, is niet de netto compensatie, maar hier zit de "korting op het hogere tarief" omdat je tijdens een duurdere periode laadt ook in!

Al met al een gisteren avond/vanmorgen ~50kw geladen a 19,7ctkwh met grid rewards. Terwijl de kosten op 16ct/kwh zouden zijn als het laden niet was gepauzeerd ........ grid reward was volgens de app 0.93ct :? totaal niet transparant. Deze 0.93ct dekt niet het gat tussen het dure tarief door langer laden en het goedkopere tarief waarbij het laden meerdere malen gepauzeerd werd.

Jammer dat er geen optie is om slim te laden, zonder grid rewards (dus zonder pauzes). De auto niet op tijd opgeladen hebben, door pauzes van grid rewards heeft dus tot meer kosten geleidt in mijn geval. Dan moet ik helaas het starten en opladen via de auto zelf regelen en het slim laden uitzetten in Tibber.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de prijs hanteert in je screenshot en de 50kWh dan kom je uit op een prijs van 15,8ct/kWh (792 : 50) in plaats van de 19,7 cent die jij schrijft. Hoe ben jij op die 19,7 uitgekomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-04 17:14
13art schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Als je de prijs hanteert in je screenshot en de 50kWh dan kom je uit op een prijs van 15,8ct/kWh (792 : 50) in plaats van de 19,7 cent die jij schrijft. Hoe ben jij op die 19,7 uitgekomen?
Sorry dat is een beetje te kort door de bocht geweest. Als je op slimlaadplan klikt zie je de details van hoeveel en wanneer er geladen is tegen welke prijs met heel veel gepiel (steeds op het juiste stuk vd grafiek klikken). Ik heb dat in onderstaand tabel gezet en tegen de gemiddelde uur prijs afgezet als ik meteen zou starten met laden vanaf het goedkoopste tarief. Zoals je ziet is de besparing 0.26 ct..... dat is te weinig compensatie voor de ergernis dat de auto niet op tijd is vol geladen wat mij betreft (snap dat dit maar voor 1 dag is en moment afhankelijk is. Ik snap alleen niet waarom Tibber niet zo een simpel tabelletje kan geven per laadsessie om inzichtelijk te maken wat je nou daadwerkelijk bespaard hebt ipv. leuk zeggen dat je 0.93ct hebt bespaard in de grid rewards app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6PEVifqyBQJIAcEHDY7gd2JWZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wmzase3IHvlpUmDwKcGSbE0s.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik heb inmiddels ook het slim laden aanstaan voor onze twee Tesla's. Echter wat ik bijvoorbeeld nu merk is dat Tibber toch niet altijd de slimme keuze maakt. Zojuist heb ik mijn Tesla met 82 procent batterij aangesloten met een kostprijs van 20 cent per kw. Echter is volgens de app de bodem qua prijzen vanmiddag 12 uur (16 cent per kw). Toch besluit de app om direct te gaan laden terwijl de noodzaak er niet is want mijn batterij is nog voor 82 procent opgeladen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sunri5e schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:37:
Ik heb inmiddels ook het slim laden aanstaan voor onze twee Tesla's. Echter wat ik bijvoorbeeld nu merk is dat Tibber toch niet altijd de slimme keuze maakt. Zojuist heb ik mijn Tesla met 82 procent batterij aangesloten met een kostprijs van 20 cent per kw. Echter is volgens de app de bodem qua prijzen vanmiddag 12 uur (16 cent per kw). Toch besluit de app om direct te gaan laden terwijl de noodzaak er niet is want mijn batterij is nog voor 82 procent opgeladen....
Ik heb al eens vaker berichten voorbij zien komen dat bij het aansluiten van een Tesla deze gelijk begint met laden. Geen idee waarom.

Heb dit zelf ook een keer gehad met mijn e-Niro. Wat de precieze oorzaak was weet ik nog niet. Maar het leek een samenspel tussen de Easee app en de Tibber app. Ergens had ik een keer het laden handmatig gestart danwel gepauzeerd. Bij later weer aansluiten ging de lader meteen laden terwijl in de Tibber app geen laadplan was voor dat moment. Toen in de Easee app het laden handmatig gestopt waarna het laden volgens het laadplan in de Tibber app weer gevolgd werd.

Dan nog even wat anders wat daar aan raakt. Vandaag viel op dat Tibber een niet logische keuze gemaakt lijkt te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2cF2KfEgFoT9bM6Mhuc6HNPa8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gquNJ7v2sDY6F9Ov54ThfiUE.jpg?f=fotoalbum_large

@Backpacker is hier vanuit Tibber een verklaring voor? Want die 23 cent/kWh is een stuk hoger dan de 15,x cent later vandaag. De grafiek geeft echter een lagere waarde aan. Gaat het hier weer mis in de weergave? En zo ja is het dan in de grafiek of de getoonde kWh prijs?

Edit:
Zojuist (16:20) weer een bijzonder moment. En er zou sprake zijn van Grid Rewards (laden gepauzeerd) echter was de auto aan het laden. Een blik werpend op de Easee laadpaal leerde me dat er niet geladen werd volgens een laadplan (witte pulserende leds waar dit met plan blauwe leds moeten zijn). Wat daar aan de hand was geen idee maar misschien iets van een storing bij Tibber waardoor de laadpaal niet meer aangestuurd kon worden?

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 06-10-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutzen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik gebruik sinds kort een go-echarger en had vandaag mijn eerste rewards van 1 euro verdiend.
Ik had mijn minimum batterijniveau op 30%, ik doe dit omdat ik vaak korte afstanden afleg.
Je kan in de instellingen je batterij niveau tussen 5% en 75% in de tibber app zetten. Ik zie dat sommige niet de gewenste hoeveelheid krijgen geladen, als je bv hem op 70% zou zetten dan laad hij ongeacht de prijs tot 70% en daarna verder slim.
Ik zie wel dat vandaag het goedkoopste moment 16 cent vandaag was en dat hij dan op pauze gaat en gaat weer verder ergens in de nacht en dan voor 20 cent dus dat is duurder.
Dan is de vraag of die ene euro opweegt tegen het duurder laden later.

[ Voor 0% gewijzigd door lutzen op 06-10-2024 19:22 . Reden: spelling fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
lutzen schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:20:
Ik gebruik sinds kort een go-echarger en had vandaag mijn eerste rewards van 1 euro verdiend.
Ik had mijn minimum batterijniveau op 30%, ik doe dit omdat ik vaak korte afstanden afleg.
Je kan in de instellingen je batterij niveau tussen 5% en 75% in de tibber app zetten. Ik zie dat sommige niet de gewenste hoeveelheid krijgen geladen, als je bv hem op 70% zou zetten dan laad hij ongeacht de prijs tot 70% en daarna verder slim.
Ik zie wel dat vandaag het goedkoopste moment 16 cent vandaag was en dat hij dan op pauze gaat en gaat weer verder ergens in de nacht en dan voor 20 cent dus dat is duurder.
Dan is de vraag of die ene euro opweegt tegen het duurder laden later.
Volgens Tibber, en dat moeten we voor nu maar aannemen omdat het niet zichtbaar is in de app, krijg je bovenop de vergoedinging voor het uitstellen van het laden ook extra korting op het duurdere laden later. Je zou dus niet die 20ct betalen maar minder. Mits je niet de stekker tussendoor uit de auto gehaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutzen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Er zitten nogal wat verbeterpunten bij Tibber, morgen komen ze langs om te schouwen voor mijn homevolt thuisbatterij en ben benieuwd hoe dit zal gaan.
Ik zie in de berichten dat grid rewards ook voor zonnepanelen en warmtepompen in het plan staan.
Ik heb 2 soorten zonnepalen 1 met 22 van het merk Solis en de andere Solar edge en daar heb ik 12 van.
Zo kun je uiteindelijk wel van 4 verschillende apparaten die grid reward verdienen. Nu alleen hopen dat de weergave in de app beter gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 19:52
Nog los van de timing en verrekening van Grid Rewards (ik heb ook al wel een paar bijzondere laadmomenten gehad) ben ik ook wel benieuwd naar wat het effect is op de duurzaamheid van de accu. Starten met laden, Pauzeren (stoppen) weer starten, etc.

Ik heb daarom die vraag ook aan Tibber voorgelegd en ze antwoorden het volgende:
Ondanks dat er door Grid Rewards weliswaar vaker gestart en gestopt wordt met laden, is de batterij van een elektrische auto daarop gebouwd. Ook tijdens het rijden wordt er namelijk iedere keer als het gas wordt losgelaten en/of geremd de batterij kortstondig bijgeladen (het zogenoemde regeneratief remmen) en dat gebeurt dan ook nog eens met veel hogere laadsnelheden. Er zijn geen aanwijzingen dat Grid Rewards zorgen voor sneller degradatie van de batterij.
Waarom op nog de tegenvraag heb gesteld:
Ik snap je beredenering maar ik denk wel dat er meer factoren meespelen. Zo is tijdens het rijden de accu (op een gegeven moment op temperatuur) iets wat niet/minder speelt als je thuis gaat laden, pauzeren, laden, etc. Ook is het rijden minder abrupt dan het starten en stoppen/pauzeren met laden principe van de Grid Rewards. Al met al heb ik het idee dat de accu zwaarder belast wordt met Grid Rewards en met het rijvoorbeeld zoals jij benoemd.

Hoe kijk jij hier naar of hoe kijkt Tibber hier naar en is daar onderzoek naar gedaan alvorens de Grid Rewards op deze manier te introduceren?
Hoe kijken jullie hier naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Frosty__ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:41:
Nog los van de timing en verrekening van Grid Rewards (ik heb ook al wel een paar bijzondere laadmomenten gehad) ben ik ook wel benieuwd naar wat het effect is op de duurzaamheid van de accu. Starten met laden, Pauzeren (stoppen) weer starten, etc.

Ik heb daarom die vraag ook aan Tibber voorgelegd en ze antwoorden het volgende:

[...]

Waarom op nog de tegenvraag heb gesteld:

[...]

Hoe kijken jullie hier naar?
Ik heb wel eens bij telefoonaccu's gelezen dat een telefoon beter af is met telkens kleine beetjes laden dan in één keer een grote lading. Dit laatste zou een grotere belasting zijn vanwege warmte ontwikkeling, spanning op de batterij, ed. (als ik het me goed herinner). Maar of dat ook opgaat voor een accu in de auto geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
13art schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Ik heb wel eens bij telefoonaccu's gelezen dat een telefoon beter af is met telkens kleine beetjes laden dan in één keer een grote lading. Dit laatste zou een grotere belasting zijn vanwege warmte ontwikkeling, spanning op de batterij, ed. (als ik het me goed herinner). Maar of dat ook opgaat voor een accu in de auto geen idee.
De vergelijking met smartphones wordt vaak gemaakt. Gelijkertijd is een Battery Management System (BMS) van een EV naar mijn idee wel meer geavanceerd. Er wordt bij het starten van het laden een proces gestart waarbij ik het idee heb dat als dat eenmaal loopt je het beter niet kunt onderbreken tot de ingestelde SOC bereikt is. Denk aan accu op temperatuur krijgen (verwarmen dan wel koelen) en hem daar ook houden. Als je dat steeds gaat onderbreken en weer opstarten dan vraag ik mij af wat dat - op de lange termijn - doet met een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Goed nieuws voor mensen met een Kia/Hyundai:
Hoi Bart,

Goed nieuws! Het probleem met de pincode van Kia en Hyundai auto's is opgelost, waar door het weer mogelijk is om je auto te koppelen aan onze app. Mocht je een niet-geïntegreerde auto hebben toegevoegd aan de app, dan is het verstandig om die te verwijderen uit de app via "Jij" --> "Elektrische auto's" zodat het systeem niet in de war raakt.
Edit:
Helaas wordt bij mij om de zoveel tijd automatisch de auto weer verwijderd vanuit de app. En moet ik hem weer opnieuw toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 12-10-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
G’morgen, wij zijn overgestapt naar tibber stroom/gas, nu kreeg ik van gas of ik een eerste voorschot wilde betalen…168.-

Dat is toch behoorlijk, ik betaal nu voor stroom en gas nog geen 168.-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 18:10
wwwmarcel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:35:
G’morgen, wij zijn overgestapt naar tibber stroom/gas, nu kreeg ik van gas of ik een eerste voorschot wilde betalen…168.-

Snap je niet. Het is een voorschot, niet een rekening.

Uiteindelijk betaal je wat je gebruikt, ongeacht je voorschot.

Een voor schot is ook maar een gok. Als je achteraf €100 bij moet betalen is het ook weer niet goed.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter

De verwachting is dat de prijzen voor gas de komende jaren omhoog zou gaan. Wellicht dat ze bij Tibber daarom meer het zekere voor het onzekere nemen. Vaak is echter een voorschotbedrag aan te passen. Als je dat wil en/of wil weten waarom ze dit als voorschotbedrag ingesteld hebben, dan even contact opnemen met Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op verzoek titelaanpassing doorgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
13art schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:31:
Goed nieuws voor mensen met een Kia/Hyundai:

[...]

Edit:
Helaas wordt bij mij om de zoveel tijd automatisch de auto weer verwijderd vanuit de app. En moet ik hem weer opnieuw toevoegen.
Als je een Kia eNiro 2019 hebt, zoals ik, en die toevoegt als niet geïntegreerde auto, dan ben je helemaal blind aan het varen. Deze auto heeft nog de oude in NL geknutselde app en communicatie module en met alleen 1 richtingsverkeer communicatie. En de Tibber app zoekt dus tevergeefs naar de auto.
Het is me niet goed gelukt om met rewards te laden, tenzij ik de boel fake door de andere EV, Audi eTron, als instelling te kiezen. Gek genoeg is die Audi dan niet aangekoppeld, maar babbelt kennelijk wel met Tibber, dus dat wil wel werken. Dan wel even opletten dat de Kia 3,5 kW laadt en de Audi 11 kW, en de laaddoelen van de beide auto’s meenemen in de berekening van de vertrektijd en die even daarop aanpassen. Het werkt, maar “set and forget”, no way.
Daarom laad ik de Kia vaak met de app van de Zaptec op eco laden ingesteld. Dan dus geen rewards.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
EVfan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Als je een Kia eNiro 2019 hebt, zoals ik, en die toevoegt als niet geïntegreerde auto, dan ben je helemaal blind aan het varen. Deze auto heeft nog de oude in NL geknutselde app en communicatie module en met alleen 1 richtingsverkeer communicatie. En de Tibber app zoekt dus tevergeefs naar de auto.
Het is me niet goed gelukt om met rewards te laden, tenzij ik de boel fake door de andere EV, Audi eTron, als instelling te kiezen. Gek genoeg is die Audi dan niet aangekoppeld, maar babbelt kennelijk wel met Tibber, dus dat wil wel werken. Dan wel even opletten dat de Kia 3,5 kW laadt en de Audi 11 kW, en de laaddoelen van de beide auto’s meenemen in de berekening van de vertrektijd en die even daarop aanpassen. Het werkt, maar “set and forget”, no way.
Daarom laad ik de Kia vaak met de app van de Zaptec op eco laden ingesteld. Dan dus geen rewards.
Bijzonder. Mijn Niro is een My22 maar ik heb hem er nu in staan als een niet ondersteunde Kia Niro EV. Dat gaat prima, alleen moet ik dan zelf het huidige percentage van de accu invoeren. Maar ik heb een een Easee laadpaal en geen Zaptec Go. Wel balen dat het bij jou dus niet werkt en je daardoor de Grid Rewards mis loopt.

Overigens ben ik weer terug naar de niet geïntegreerde Kia in de app omdat de geïntegreerde Kia elke 2 uur verwijderd werd. Dus morgen maar weer even contact hebben met Tibber.

Overigens ook benieuwd hoe dit gaat aflopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebptgGnI6LF4fxZMckgLSMR3XdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULg2iLgtgBlA05PhlYrMIzuA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OexEF_GUWttn_tvKmWzo5XDUxVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSWxL0m07mjTh35KfMOG7J3c.jpg?f=fotoalbum_tile

Het complete laadplan wordt nog niet uitgevoerd vanwege pauzeren/Grid Rewards, maar dan zou die hele strook geel moeten zijn en niet alleen het begin en eind stuk. Aan het einde van de dag maar eens zien hoeveel dat aan Rewards heeft opgeleverd en wat de kosten voor het laden uiteindelijk geworden zijn.

Edit:
Zo te zien hebben de grid rewards deze keer niet gunstig uitgepakt. Kom op ruim 16ct/kWh uit terwijl dit tijdens het daltarief 14,4 was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh7e6kQ58yBhNHyRIUefVNnsDXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58Ner6VNeicoS521wYq3s20A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 13-10-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
13art schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Bijzonder. Mijn Niro is een My22 maar ik heb hem er nu in staan als een niet ondersteunde Kia Niro EV. Dat gaat prima, alleen moet ik dan zelf het huidige percentage van de accu invoeren. Maar ik heb een een Easee laadpaal en geen Zaptec Go. Wel balen dat het bij jou dus niet werkt en je daardoor de Grid Rewards mis loopt.

Overigens ben ik weer terug naar de niet geïntegreerde Kia in de app omdat de geïntegreerde Kia elke 2 uur verwijderd werd. Dus morgen maar weer even contact hebben met Tibber.

Overigens ook benieuwd hoe dit gaat aflopen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Het complete laadplan wordt nog niet uitgevoerd vanwege pauzeren/Grid Rewards, maar dan zou die hele strook geel moeten zijn en niet alleen het begin en eind stuk. Aan het einde van de dag maar eens zien hoeveel dat aan Rewards heeft opgeleverd en wat de kosten voor het laden uiteindelijk geworden zijn.
@13art
Ik kan precies mijn model niet toevoegen uit de lijst die Tibber aanbiedt.
Daar staat alleen de Niro EV, en dat is de opvolger van de eNiro (waarbij ook nog het foute plaatje, namelijk van de eNiro). Maar qua app en communicatie is de NiroEV dacht ik grotendeels gelijk aan de eNiro vanaf 2020, dus jij kunt er dan mee werken. Overigens ben ik in discussie met Tibber om te zien of ze er iets aan kunnen doen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Laatst online: 12-03 15:03

ps. dit is duidelijk, maar ik eigenlijk alleen maar zoiets gehad van gas, moet ik zoiets ook niet van stroom krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:36
wwwmarcel schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:19:
ps. dit is duidelijk, maar ik eigenlijk alleen maar zoiets gehad van gas, moet ik zoiets ook niet van stroom krijgen?
Bij Tibber betaal je stroom achteraf. Dus in november krijg (en betaal je) de rekening over oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

13art schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:13:
[...]

Ik overweeg ook om deze laadpaal aan te schaffen en ik heb nog een paar vragen.

Heb je de laadpaal bij Tibber gekocht en zo ja, wat was je kwijt voor het installeren van de laadpaal?

Weet je misschien of het mogelijk is om een laadkabel in de laadpaal te doen en deze standaard te vergrendelen? Zo word het dus een laadpaal met een semi vaste laadkabel.

Werkt de laadpaal met een RFID tag of een laadpas of iets dergelijks? ( Niet dat een vreemde hem gaat gebruiken :-) ).

Hoe heb je de laadpaal in je groepenkast aangesloten? Ik heb nog 1 groep van 16A vrij in mijn groepenkast. Voor mij is 3,6kW laden straks voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Heb je de laadpaal bij Tibber gekocht en zo ja, wat was je kwijt voor het installeren van de laadpaal?

Weet je misschien of het mogelijk is om een laadkabel in de laadpaal te doen en deze standaard te vergrendelen? Zo word het dus een laadpaal met een semi vaste laadkabel.

Werkt de laadpaal met een RFID tag of een laadpas of iets dergelijks? ( Niet dat een vreemde hem gaat gebruiken :-) ).

Hoe heb je de laadpaal in je groepenkast aangesloten? Ik heb nog 1 groep van 16A vrij in mijn groepenkast. Voor mij is 3,6kW laden straks voldoende.
Niet de persoon die je hebt gequote maar onderstaand mijn vergelijkbare situatie:

- €500 incl. (Grondwerk, materiaal 5x6mm2, 20A ABB alamat + installatie) voor elektricien
- ja, je kan de laadkabel vergrendelen middels de "permanente vergrendeling" functie.
- ook in te stellen in 3 modi. "open", "prive" en "openbaar". Vervolgens kan je kaarten registreren of in laatste geval middels easee account.
- zelf heb ik het 20A laten afzekeren maar 16 kan ook als je niet zo snel wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mirabis schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Niet de persoon die je hebt gequote maar onderstaand mijn vergelijkbare situatie:

- €500 incl. (Grondwerk, materiaal 5x6mm2, 20A ABB alamat + installatie) voor elektricien
- ja, je kan de laadkabel vergrendelen middels de "permanente vergrendeling" functie.
- ook in te stellen in 3 modi. "open", "prive" en "openbaar". Vervolgens kan je kaarten registreren of in laatste geval middels easee account.
- zelf heb ik het 20A laten afzekeren maar 16 kan ook als je niet zo snel wilt laden.
Thanks!

Had je veel grondwerk? Ik moet vanaf mijn voorgevel een meter of 8 tot vooraan mijn tuin.

Hoe lang zat bij jou tussen het bestellen en de installatie van de laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Thanks!

Had je veel grondwerk? Ik moet vanaf mijn voorgevel een meter of 8 tot vooraan mijn tuin.

Hoe lang zat bij jou tussen het bestellen en de installatie van de laadpaal?
Vrij weinig. Achteraf had ik het graafwerk beter zelf kunnen doen als ik kosten wou besparen. Afstand meterkast (grenst aan voorgevel) tot waar laadpaal is komen te staan is c.a. 4m hemelsbreed. Maar het gaat nu via de kruipruimte naar de voortuin en dan een klein stuk terug naar de gevel. Ik heb de Easee Charge Lite bij Tibber besteld maar niet door hen laten installeren. Gewoon een elektricien in de buurt opgezocht.

Als je zelf de kabel weet te trekken en alleen de meterkast aanpassingen/aansluiting door elektricien laat doen ben je vast niet zoveel kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
mkleinman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Je hebt al antwoord van iemand anders gekregen dus wellicht wat dubbel op.

Ik heb de laadpaal inderdaad bij Tibber gekocht maar deze samen met een vriend die behoorlijke kennis van elektra heeft, geïnstalleerd. Gewoon direct aan de muur van het huis dus verder geen noemenswaardige graafwerkzaamheden.
Ik heb een aparte automaat/groep in de kast (3 fase 4 polige aardlek automaat met een 3 polig+nul groep). Volgens mij is dat ook een voorwaarde. Overigens staat in de handleiding van de Easee laadpaal hier ook iets over geschreven.

Zelf heb ik een extra kabel gekocht die vast zit in de laadpaal. Leek me praktischer dan iedere keer de laadkabel uit de auto te moeten halen. Deze is vergrendeld via de app en kan er dus niet zomaar uitgehaald worden.

Ook een rfid tag heb ik ingesteld. Zodra deze gescand wordt, wordt het laadplan van Tibber ingeladen. Heb je een door Tibber ondersteunde auto kan het wel zo zijn dat de laadpaal eerst even kort direct begint met laden alvorens het laadplan in te laden.

Gisteravond was er trouwens weer een moment waarop ik betaald kreeg voor het laden van de auto. Het was niet veel en er werd ook niet op maximale snelheid geladen, maar toch leuk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frosty__
Frosty__ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

De vergelijking met smartphones wordt vaak gemaakt. Gelijkertijd is een Battery Management System (BMS) van een EV naar mijn idee wel meer geavanceerd. Er wordt bij het starten van het laden een proces gestart waarbij ik het idee heb dat als dat eenmaal loopt je het beter niet kunt onderbreken tot de ingestelde SOC bereikt is. Denk aan accu op temperatuur krijgen (verwarmen dan wel koelen) en hem daar ook houden. Als je dat steeds gaat onderbreken en weer opstarten dan vraag ik mij af wat dat - op de lange termijn - doet met een accu?
Ik heb een reactie terug vanuit Tibber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR825_yNw6iv1XnSbzdG8ToYRfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSR6ZYE2V5o1D4gMC6wEI0H8.png?f=fotoalbum_large

De link waarnaar verwezen wordt is deze: https://backend.orbit.dtu...egradation_nonameIEEE.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Laatst online: 17-04 17:38
Eind deze maand gaat mijn contract met Tibber in. Ik kan mijn auto dan slimladen omdat ik Easee oplader heb. Volgens de website van Tibber wordt er op basis van de weersverwachting rekening gehouden met de zonnepanelen. Dit is natuurlijk niet zo’n nauwkeurige methode en ik wil wel graag zoveel mogelijk eigen stroom in de accu krijgen. De Easee-app heeft via de optie “Overtollige energie” wel een goede manier om de daadwerkelijk opgewekte stroom in de auto-accu te krijgen maar die optie is niet meer beschikbaar als je laadpaal hebt gekoppeld met de Tibber-app. Om nu elke keer de laadpaal te gaan ontkoppelen is wel wat omslachtig. Heeft iemand een slimmere optie bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:12:
Eind deze maand gaat mijn contract met Tibber in. Ik kan mijn auto dan slimladen omdat ik Easee oplader heb. Volgens de website van Tibber wordt er op basis van de weersverwachting rekening gehouden met de zonnepanelen. Dit is natuurlijk niet zo’n nauwkeurige methode en ik wil wel graag zoveel mogelijk eigen stroom in de accu krijgen. De Easee-app heeft via de optie “Overtollige energie” wel een goede manier om de daadwerkelijk opgewekte stroom in de auto-accu te krijgen maar die optie is niet meer beschikbaar als je laadpaal hebt gekoppeld met de Tibber-app. Om nu elke keer de laadpaal te gaan ontkoppelen is wel wat omslachtig. Heeft iemand een slimmere optie bedacht?
Een beetje een aanname, maar zou het beter werken als je een door Tibber ondersteunde omvormer zou gebruiken?

Overigens dacht ik dat er bij de optie om met zonnestroom te laden ook nog een vereiste was van een X aantal minuten een X vermogen aan opwekking om het laden met zonne-energie te starten. Daar is overigens wel de load balancer voor nodig. Hierbij wordt er dan op laag vermogen geladen om dus zoveel als mogelijk zonne-energie te gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 18-10-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
13art schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Een beetje een aanname, maar zou het beter werken als je een door Tibber ondersteunde omvormer zou gebruiken?

Overigens dacht ik dat er bij de optie om met zonnestroom te laden ook nog een vereiste was van een X aantal minuten een X vermogen aan opwekking om het laden met zonne-energie te starten. Daar is overigens wel de load balancer voor nodig. Hierbij wordt er dan op laag vermogen geladen om dus zoveel als mogelijk zonne-energie te gebruiken.
Ik vraag me af of dit wel klopt. Ik heb zelf de Pulse niet maar volgens mij doet de laadpaal van Easee, behalve load balancing, daar niks mee. Dus niks met zonnebaden. De website van Tibber vermeld dat zonnebaden gebeurd op basis van de weersverwachting. Dat lijkt me super onnauwkeurig want het weer wil wel eens anders uitpakken dan verwacht en hoe weten ze hoeveel zonnepanelen je hebt en wat de oriëntatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Ik vraag me af of dit wel klopt. Ik heb zelf de Pulse niet maar volgens mij doet de laadpaal van Easee, behalve load balancing, daar niks mee. Dus niks met zonnebaden. De website van Tibber vermeld dat zonnebaden gebeurd op basis van de weersverwachting. Dat lijkt me super onnauwkeurig want het weer wil wel eens anders uitpakken dan verwacht en hoe weten ze hoeveel zonnepanelen je hebt en wat de oriëntatie is?
Over zonne-energie gesproken, als je zonnepanelen hebt is smart grid integratie belangrijk om de pieken van opgewekte energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Hier is een laadpaal met load balancing ook ideaal geschikt voor, want het maakt het mogelijk om je elektrische auto makkelijk, goedkoop en duurzaam op te laden met elektriciteit uit jouw zonnepanelen.

De dynamic load balancer kan namelijk communiceren met de zonnepanelen en kan zo de hoeveelheid beschikbare stroom zien. Het systeem kan dan je auto opladen precies op momenten dat je zonnepanelen veel stroom opwekken.

Wellicht gaat dit alleen op voor geïntegreerde zonnepanelen/omvormer. Al zou een load balancer denk ik prima door moeten kunnen hebben of er een overschot aan energie is zonder geïntegreerde omvormer, maar goed dat is een dikke aanname van mij.

Edit:
Op de Easee website staat overigens vermeld dat het laden op zonne-energie (dus even los van Tibber) een equalizer nodig is. https://support.easee.com...16308625-Surplus-charging

[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 18-10-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
Het klopt dat je met de equalizer van Easee kunt laden op zonne-energie. Dat heet ‘Overtollige energie’. Het bijzonder is alleen dat sinds ik de laadpaal heb gekoppeld aan de Tibber app deze optie niet meer beschikbaar is. Er staat nu in de Easee app dat de operator deze functie niet ondersteund. Ik zou dan elke keer de laadpaal als ik op zonne-energie wil laden moeten verwijderen in de Tibber app en als ik weer Slim wil laden dan moet ik de laadpaal weer toevoegen in de Tibber app. Kan me bijna niet voorstellen dat dit de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
KaEs schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:50:
Het klopt dat je met de equalizer van Easee kunt laden op zonne-energie. Dat heet ‘Overtollige energie’. Het bijzonder is alleen dat sinds ik de laadpaal heb gekoppeld aan de Tibber app deze optie niet meer beschikbaar is. Er staat nu in de Easee app dat de operator deze functie niet ondersteund. Ik zou dan elke keer de laadpaal als ik op zonne-energie wil laden moeten verwijderen in de Tibber app en als ik weer Slim wil laden dan moet ik de laadpaal weer toevoegen in de Tibber app. Kan me bijna niet voorstellen dat dit de bedoeling.
Ik heb de vraag toch maar ingestuurd naar het Support Center van Tibber. Op de website is te lezen dat het wel zou kunnen met bepaalde omvormers. Dat is wel enigszins vreemd omdat de opgewekte hoeveelheid stroom niet altijd de hoeveelheid beschikbare stroom is. Er kunnen immers nog andere serieuze gebruikers zijn (warmtepomp, kookplaat, etc.). Het lijkt me veel logischer als het via de Pulse zou werken omdat die continue kijkt hoeveel stroom er door de meter loopt. De Equalizer van Easee doet het ook via de P1 poort. Als ik een antwoord heb van Tibber laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Ik heb de vraag toch maar ingestuurd naar het Support Center van Tibber. Op de website is te lezen dat het wel zou kunnen met bepaalde omvormers. Dat is wel enigszins vreemd omdat de opgewekte hoeveelheid stroom niet altijd de hoeveelheid beschikbare stroom is. Er kunnen immers nog andere serieuze gebruikers zijn (warmtepomp, kookplaat, etc.). Het lijkt me veel logischer als het via de Pulse zou werken omdat die continue kijkt hoeveel stroom er door de meter loopt. De Equalizer van Easee doet het ook via de P1 poort. Als ik een antwoord heb van Tibber laat ik het hier weten.
Maar heb jij de Equalizer van Easee? Die werkt namelijk niet samen met Tibber (en andersom the Pulse ook niet met Easee). Dat zou verklaren waarom je wel kan laden met zonne-energie wanneer de laadpaal niet meer gekoppeld is in de Tibber app/Tibber niet meer als operator staat, want dan werkt het via Easee zelf.

Andere side note, Je hebt de Easee app niet meer nodig wanneer je de Tibber app gebruikt. Alles wat je nodig hebt kan je dan ip instellen middels de Tibber app. Tibber neemt namelijk de controle/aansturing over als operator. Vandaar ook de melding in de Easee app dat zoiets als laden met zonne-energie wordt as gestuurd door de operator.

[ Voor 28% gewijzigd door 13art op 21-10-2024 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Het is vandaag wel weer een goede Grid Rewards dag. Tot nu toe geladen met net iets meer dan 10ct/kWh. Weliswaar allemaal korte momenten, maar dat is prima aangezien de auto toch pas morgen vol hoeft te zijn.

Eindstand: 9,73ct/kWh (2,54 euro voor 26,6kWh)

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 21-10-2024 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
Ik heb vlot een reactie gekregen van de helpdesk van Tibber. Zij bevestigen inderdaad dat de optie in de Easee laadpaal niet beschikbaar is als je de laadpaal toevoegt in de Tibber app. Zonneladen met de Tibber app is alleen mogelijk met bepaalde merken omvormers. Het wel of niet hebben van de Pulse maakt geen verschil.

In mijn geval betekent dit dat wanneer ik zowel Slim wil laden (Tibber) als ook rechtstreeks wil kunnen laden vanaf mijn zonnepanelen dat ik vaak in de app van Easee de provider instellingen moet wijzigen. Een erg bewerkelijke methode dus ik vermoed dat het Slim laden niet zal gaan gebruiken. Dus gewoon laden overdag met eigen zon of ‘‘s nachts tussen 01:00-06:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:06:
Ik heb vlot een reactie gekregen van de helpdesk van Tibber. Zij bevestigen inderdaad dat de optie in de Easee laadpaal niet beschikbaar is als je de laadpaal toevoegt in de Tibber app. Zonneladen met de Tibber app is alleen mogelijk met bepaalde merken omvormers. Het wel of niet hebben van de Pulse maakt geen verschil.

In mijn geval betekent dit dat wanneer ik zowel Slim wil laden (Tibber) als ook rechtstreeks wil kunnen laden vanaf mijn zonnepanelen dat ik vaak in de app van Easee de provider instellingen moet wijzigen. Een erg bewerkelijke methode dus ik vermoed dat het Slim laden niet zal gaan gebruiken. Dus gewoon laden overdag met eigen zon of ‘‘s nachts tussen 01:00-06:00 uur.
Ergens ben ik wel verbaasd dat de Pulse niet ingezet wordt door Tibber om overtollige zonne-energie te gebruiken om te laden. Enerzijds omdat de Easee dit dus wel lijkt te kunnen met de eigen Load balancer, anderzijds omdat ik de optie wel gewoon aan kan zetten in de Tibber app terwijl ik geen ondersteunde omvormer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
13art schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Ergens ben ik wel verbaasd dat de Pulse niet ingezet wordt door Tibber om overtollige zonne-energie te gebruiken om te laden. Enerzijds omdat de Easee dit dus wel lijkt te kunnen met de eigen Load balancer, anderzijds omdat ik de optie wel gewoon aan kan zetten in de Tibber app terwijl ik geen ondersteunde omvormer heb.
Dat vond ik inderdaad ook wel opmerkelijk omdat Easee via hun Equalizer ook gewoon naar de gegevens van de p1 poort kijkt om te bepalen hoeveel overschot er is en dus naar de auto gestuurd kan worden. Dat zou de Pulse toch ook moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:06:

Had zelf ook nog even een bericht gestuurd ter verduidelijking. Hierbij hun antwoord:
Hoi Bart,
​
Bedankt voor je bericht. We bieden zonneladen aan wanneer je je auto of lader kan integreren in de Tibber-app en wij je energieleverancier zijn. Het is een functie die we baseren op weersvoorspellingen, en nog niet je daadwerkelijk opwek. 🌞
​
Als de weersvoorspelling is dat morgen tussen 14:00 en 16:00 de zon schijnt en de rest van de dag niet, dan zullen we tijdens die uren wanneer de auto aan de lader hangt het opladen starten. Ongeacht of er nu daadwerkelijk (over)productie is of niet. Het is niet gebaseerd op real time data vanuit de Pulse of omvormer op het moment, we houden geen rekening met een evt. vermogen van je zonnepanelen. We werken er wel aan om dit te baseren op je daadwerkelijke opwek.
​
​Je kan zonneladen aanzetten in de instellingen van de auto widget.
​
​Goed om te weten: Omdat je een met ons gekoppelde laadpaal hebt doe je mee met de Grid Rewards, zet het zonneladen dan op de instelling "kosten" om optimaal te profiteren van Grid Rewards én eigen zonne-energie. ​
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag. Zo niet, nog een fijne dag gewenst! ✨Met vriendelijke groet,
Laila
Kortom laden met zonne-energie bij een door hun beheerde laadpaal ja, maar dus (nog) niet gebaseerd op werkelijk overschot maar aan de hand van alleen de weersvoorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:06
Heeft iemand ervaring met Tibber en een Solaredge (of KEBA) laadpaal?

Ik heb nu een e-Niro en die is min of meer te koppelen (echt testen moet ik nog), maar stel er komt een 2de auto bij die niet aan Tibber te koppelen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
janne_nl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:30:

Ik heb nu een e-Niro en die is min of meer te koppelen (echt testen moet ik nog), maar stel er komt een 2de auto bij die niet aan Tibber te koppelen is....
De laadpaal kan ik niet veel over zeggen, maar veel auto's, ook al worden ze niet ondersteund, kunnen de meeste gewoon ingevoerd worden in de app. Zal je wel het accupercentage moeten aangeven over hoe vol de accu nog is, maar dan werkt het slim laden wel.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 24-10-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
A owkee, dank je wel. Had ik inderdaad al ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
13art schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Had zelf ook nog even een bericht gestuurd ter verduidelijking. Hierbij hun antwoord:

[...]

Kortom laden met zonne-energie bij een door hun beheerde laadpaal ja, maar dus (nog) niet gebaseerd op werkelijk overschot maar aan de hand van alleen de weersvoorspelling.
Laten we eerlijk zijn dat dit niet een serieuze optie is. Het is dus niet op basis van werkelijkheid geïnstalleerd vermogen en daadwerkelijk opgewekte hoeveelheid zonnestroom. Deze functie is daarmee eigenlijk zinloos. De functie op de laadpaal van Easee is wel goed maar dan werkt het Slimladen van Tibber weer niet. Beetje jammer maar wie weet gaat dit in de toekomst wel via de Pulse. Tot die tijd gebruik ik de Slimladen functie van Tibber niet maar is het kwestie van het gebruiken van de Easee app (zonneladen of schema van 01:00 uur starten). Slimladen van Tibber komt er voor zonnepanelen bezitters vaak ook gewoon op neer om overdag te laden of ‘s nachts vanaf 01:00 uur. Ik mis nu alleen de Grid rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

Laten we eerlijk zijn dat dit niet een serieuze optie is. Het is dus niet op basis van werkelijkheid geïnstalleerd vermogen en daadwerkelijk opgewekte hoeveelheid zonnestroom. Deze functie is daarmee eigenlijk zinloos. De functie op de laadpaal van Easee is wel goed maar dan werkt het Slimladen van Tibber weer niet. Beetje jammer maar wie weet gaat dit in de toekomst wel via de Pulse. Tot die tijd gebruik ik de Slimladen functie van Tibber niet maar is het kwestie van het gebruiken van de Easee app (zonneladen of schema van 01:00 uur starten). Slimladen van Tibber komt er voor zonnepanelen bezitters vaak ook gewoon op neer om overdag te laden of ‘s nachts vanaf 01:00 uur. Ik mis nu alleen de Grid rewards.
Het is een beetje houtje touwtje oplossing inderdaad. Maar ik kan me er op dit moment niet zo heel druk om maken. Voor mij weegt het nauwkeuriger op zonnestroom laden niet op tegen het gemak van slim laden met Grid Rewards. Wellicht dat ik het belangrijker vind wanneer de salderingsregeling is afgeschaft, maar tegen die tijd heeft Tibber wellicht ook al een oplossing bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:20
janne_nl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:30:

heb je die paal al of moet je er nog 1 bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
13art schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Het is een beetje houtje touwtje oplossing inderdaad. Maar ik kan me er op dit moment niet zo heel druk om maken. Voor mij weegt het nauwkeuriger op zonnestroom laden niet op tegen het gemak van slim laden met Grid Rewards. Wellicht dat ik het belangrijker vind wanneer de salderingsregeling is afgeschaft, maar tegen die tijd heeft Tibber wellicht ook al een oplossing bedacht.
Als de salderingsregeling wordt gestopt wordt het inderdaad nog belangrijker maar ook nu maakt het al uit. Bij dynamische energiecontracten wisselt de kale energieprijs per uur. Op eigen stroom is vrijwel altijd goedkoper dan energie van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
KaEs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Als de salderingsregeling wordt gestopt wordt het inderdaad nog belangrijker maar ook nu maakt het al uit. Bij dynamische energiecontracten wisselt de kale energieprijs per uur. Op eigen stroom is vrijwel altijd goedkoper dan energie van het net.
Ja, het is net waar je de prioriteiten legt en dat is voor iedereen anders. Ik haal best wat voordeel uit de Grid Rewards ed. En zeker in deze periode waarin de opbrengst van de zon minder is geef ik de voorkeur aan gemak en Grid Rewards. Staat de auto veel thuis, heb je veel opbrengst met panelen dan kan ik me voorstellen dat je liever voor laden met zonne-energie gaat. That being said hoop ik wel dat ze met een betere oplossing gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
dev-random schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Dat is i.c.m. grid rewards/ onbalans laden, toch?
Ik laad, bij gebrek aan een geïntegreerde laadpaal, alleen op basis van uurtarief. Of zit daar dan toch nog een extra vergoeding in?
Klopt dat is inclusief de verschillende rewards. Ook dat mijn gemiddelde kWh prijs nog een stukje lager ligt.
Wat heb ik nodig om mijn elektrische auto slim op te laden?
Om te starten met slim laden heb je een energiecontract bij Tibber en een geïntegreerde elektrische auto en/of een geïntegreerd laadpunt (Zaptec, Wallbox, Easee, Go-e of Charge Amps) nodig.
Slim laden is overigens weer iets anders dan Grid Rewards. Voor de Grid Reward heb je een geïntegreerde lader nodig.
Hoe kan ik deelnemen aan Grid Rewards?
Voeg je elektrische voertuig en geïntegreerde laadpunt (Easee, Zaptec, Wallbox & Go-e) toe aan de app, activeer Slim Laden en Grid Rewards, en je bent er klaar voor.

[ Voor 43% gewijzigd door 13art op 25-10-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
boyette schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

heb je die paal al of moet je er nog 1 bestellen?
De paal heb ik al. Een solaredge nu, samen met de accu gekocht om 1 eco systeem te hebben. De Solaredge paal is onder water een Keba P30, maar beiden (nog) niet ondersteund door Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:20
janne_nl schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

De paal heb ik al. Een solaredge nu, samen met de accu gekocht om 1 eco systeem te hebben. De Solaredge paal is onder water een Keba P30, maar beiden (nog) niet ondersteund door Tibber.
Je bedoelt deze ?

https://tibber.com/nl/sto...ZbjWZ3JwJm7b0t5fg6TpXwOT8

De integratie met Tibber wordt verwacht in 2025

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 25-10-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Die bedoel ik. Bij mij staat er dan weliswaar Solaredge op, maar de app van Keba doet het gewoon.

Goed om te horen. Ik heb/had al wat gegoogled, maar waar heb je die info vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Klopt dat is inclusief de verschillende rewards. Ook dat mijn gemiddelde kWh prijs nog een stukje lager ligt.

[...]

Slim laden is overigens weer iets anders dan Grid Rewards. Voor de Grid Reward heb je een geïntegreerde lader nodig.

[...]
Sinds 25 okt lid maar beetje teleurgesteld in het "slim laden". Ik kan geen max percentage instellen dus het wil altijd naar 100% - ook wanneer dat niet nodig is. Hierdoor laadt het soms ook op duurdere momenten. Werk er nu omheen door het batterij percentage van de auto hoger te rapporteren (dus minder laden).

Daarnaast kan ik niet apart grid rewards aanzetten en slim laden uit. Als de auto 4 dagen blijft staan met 50% hoef ik niet op te laden maar wil ik wel grid rewards....nog niet gevonden hoe ik dat kan instellen. Enige tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Mirabis schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Sinds 25 okt lid maar beetje teleurgesteld in het "slim laden". Ik kan geen max percentage instellen dus het wil altijd naar 100% - ook wanneer dat niet nodig is. Hierdoor laadt het soms ook op duurdere momenten. Werk er nu omheen door het batterij percentage van de auto hoger te rapporteren (dus minder laden).

Daarnaast kan ik niet apart grid rewards aanzetten en slim laden uit. Als de auto 4 dagen blijft staan met 50% hoef ik niet op te laden maar wil ik wel grid rewards....nog niet gevonden hoe ik dat kan instellen. Enige tips?
Maximum niveau schijnt bij sommigen wel ingesteld te kunnen worden (ondersteunde vs niet ondersteunde auto?) Alternatief is het maximale laadniveau in de auto instellen.

Vwb de Grid Rewards is mijn ervaring dat als het door de weeks is en je geen vertrektijd hebt ingesteld het laden veelal tot het weekend wordt uitgesteld en voor die tijd er dan met Grid Rewards geladen wordt. Tenzij de prijs door de week opeens erg laag is.

Maar Grid Rewards gaat hand in hand met slim laden. Grid Rewards los van slim laden gaat dus, voor zover ik weet, niet.

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 26-10-2024 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Even over het zonneladen:

1. Het zal in de toekomst mogelijk worden gemaakt om te laden op basis van actueel overschot a.d.h.v. data van de slimme meter via de Pulse. Alleen het inbouwen van dit systeem vraagt heel wat meer werk dan de manier waarop de native oplossingen van laadpaalfabrikanten het doen. Het systeem zal dan namelijk ook nog moeten beslissen of het op basis van de uurprijzen niet verstandiger is gewoon terug te leveren en later in goedkope uren de auto alsnog te laden. Daarnaast heb je ook nog een variabelen vertrektijden, hoeveel er geladen moet worden en de gemiddelde laadsnelheid in het maken van de planningen en beslissingen. De zonneladen systemen van de laadpalen zelf houden daar allemaal geen rekening mee.

2. Het zal dan niet nodig zijn om de omvormer van je zonnepanelen gekoppeld te hebben aan Tibber. Het gaat immers over het overschot.

3. het is momenteel in Nederland nog niet, puur financieel gezien, noodzakelijk om op basis van overschot te laden vanwege de salderingsregeling en het feit dat Tibber geen terugleverkosten in rekening brengt (ja ook dynamische energieleveranciers hebben terugleverkosten, denk maar aan de inkoopvergoeding die ook gesaldeerd wordt)

4. Als je de zonneladenfunctie van de fabrikant wilt gebruiken dan kan Tibber de laadpaal niet meer besturen omdat er maar één kapitein tegelijkertijd achter het roer kan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Maximum niveau schijnt bij sommigen wel ingesteld te kunnen worden (ondersteunde vs niet ondersteunde auto?) Alternatief is het maximale laadniveau in de auto instellen.
Dit is altijd een instelling in de auto zelf en bij verreweg de meeste auto's waarvoor een Power-up beschikbaar is krijgen we die instelling ook door zodat daar rekening mee gehouden kan worden in het maken van de laadplanning.

De auto zal ook zelf stoppen met laden en als er een laadpaal is gekoppeld aan de app zal Tibber bij het bereiken van de max SoC de laadpaal ook aan laten staan zodat auto's zelf kunenn bijladen (Tesla doet dat bijvoorbeeld vaak omdat alle slimme functies in de auto zelf energie van de batterij verbruiken als de auto stil staat) of voor functies zoals voorverwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Mirabis schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Bij een niet geïntegreerde auto is inderdaad de truuk om de SoC hoger in te vullen dan die daadwerkelijk is. Is de auto op het moment dat je hem aan de laadpaal koppelt bijvoorbeeld nog voor 40% gevuld en je hebt in de auto ingesteld dat er maar maximaal 80% geladen mag worden dan stel je de SoC in de app in op 60%. Op die manier zal er een planning worden gemaakt om 40% te gaan laden.
De auto zal zelf stoppen met laden als de 80% is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:59:
Ja. Die bedoel ik. Bij mij staat er dan weliswaar Solaredge op, maar de app van Keba doet het gewoon.

Goed om te horen. Ik heb/had al wat gegoogled, maar waar heb je die info vandaan?
Dit is interessant! Ik wist niet dat de SolarEdge laadpaal onderwater een Keba laadpaal is. Als de laadpaal gebruikt maakt van het platform van Keba en dan met name het OCPP protocol dan zal de Keba integratie waarschijnlijk ook voor die laadpalen gaan werken. Ik zal eens gaan navragen of daar al wat meer over bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je een Keba paal opzoekt je de gelijkenis. De Keba app doet het ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 15:50
In de HW energy app, kun je tarief dynamisch pakken. Wat vullen we in bij overige kosten (zowel stroom als teruglevering)? Ik dacht 0,0205

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:56:
In de HW energy app, kun je tarief dynamisch pakken. Wat vullen we in bij overige kosten (zowel stroom als teruglevering)? Ik dacht 0,0205
https://helpdesk.homewiza...ieven-en-energiekosten-in (naar onder scrollen voor de tabel = 0,1255).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Nieuwe pushnotificatie voor technische problemen met slim laden

Er een nieuwe pushnotificatie voor als het Slim Laden volgens aangemaakte schema onverhoopt niet lukt (vaak door factoren die niet door Tibber automatisch te verhelpen zijn).

We hebben nu een supportartikel gemaakt met wat achtergrondinformatie en een aantal tips die je kan nalopen als je onverhoopt zo'n melding krijgt.

Feedback is altijd welkom 🙂

https://support.tibber.com/nl/articles/10031860-technisch-probleem-notificatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-WTMwH8qunRbct2L5yABBKJ8-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LL7jJX7ykPt2HdyUlNrUmfuR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ideneef
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:40
Meer mensen waarbij er sinds vannacht niet wordt geladen vanwege de grid rewards? Of gaat hier iets mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqi2UtCN8bGZyCU-7f_YPNKjEIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IzIWMCBoEHFXweBECAcfp81t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Is bekend en er wordt druk gezocht naar de oorzaak en oplossing.

https://status.tibber.com/incidents/xzzt5c9bywj6

[ Voor 28% gewijzigd door Backpacker op 30-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-04 22:15
Goedemorgen, ik heb een Tesla Model Y met als laadpaal de Tesla Wall Connector. Kan ik hiermee ook slim opladen icm de Tibber app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Eduardo M schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:22:
Goedemorgen, ik heb een Tesla Model Y met als laadpaal de Tesla Wall Connector. Kan ik hiermee ook slim opladen icm de Tibber app?
Volgens de Tibber website:

De Tibber-app ondersteunt het slim laden van de meeste elektrische modellen van Audi, BMW, Jaguar, Mini, Tesla, Hyundai, Kia, Ford, Land Rover, Skoda, NIO, Volvo (geen Recharge modellen) en Volkswagen.
Het maakt bij deze geïntegreerde modellen niet uit wat voor merk laadpunt je gebruikt. Hier vind je een lijst met alle automerken en modellen die we op dit moment ondersteunen. Staat jouw auto er tussen? Dan heb je in Tibber-termen een geïntegreerde auto en kun je de auto direct koppelen via Power-ups.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 02-11-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op zich klopt dat. Het echter redelijk wat tijd soms voordat Tibber doorheeft dat de Niro aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Eduardo M schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:22:
Ja dat kan. En de Tesla integratie is de meest stabiele. Simpelweg om de reden dat Tesla meer IT-gericht is en dus een veel beter platform heeft dan traditionele autofabrikanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:33:
Op zich klopt dat. Het echter redelijk wat tijd soms voordat Tibber doorheeft dat de Niro aangesloten is.
Bij alleen een geintegreerde auto kan het sowieso 15 minuten duren voordat het laden wordt gepauzeerd als het niet het juiste moment is. En bij Kia (en Hyundai) komt daar nog bij dat we daar veel minder updates van krijgen (en expres ook minder vaak opvragen) omdat alle communicatie van de auto naar het eigen platform van Kia via de 12V batterij loopt. Als we dus te vaak informatie opvragen dan kan het zomaar zijn dat je met een lege accu staat en de auto niet meer kan starten.

Daar is overigens ook een beveiliging voor ingebouwd. Als we zien dat de 12V-accu te laag is dan zullen we de koppeling met de auto automatisch verbreken en krijg je daar een push-notificatie van.

Je kan het systeem een beetje helpen door na het aankoppelen van de auto aan de laadpaal de Kia app te openen en kijken of je daar ziet dat de auto aan het laden is. Dat betekent dat die informatie ook is doorgestuurd naar het Bluelink platform en dan zullen we daar kunnen zien dat de auto aan het laden is.

[ Voor 14% gewijzigd door Backpacker op 02-11-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35

bladebla

<Piéééép>

Ik kan Tibber wel vinden op vergelijkingssites maar geen cashbacks. Het €50 Tibber-tegoed via een referral is wat er op dat vlak is, neem ik aan?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste