Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-08 16:34
Ligt het aan mij of komen er steeds meer posts met bijzondere/afwijkende situaties die niet blijken te werken zoals verwacht en vervolgens wordt er 'geklaagd'?
Dit staat natuurlijk los van storingen of Tibber die met de juiste instellingen toch een onverwachte actie doet. Overigens heb ik dat zelf (nog) niet meegemaakt.

De ene wil de auto niet koppelen, de andere wil het aantal kWh's opgeven om te laden en geen eindpercentage instellen. Nog een ander wil alleen op specifieke tijden laden.

In al die gevallen kun je beter loskoppelen van Tibber en handmatig in je auto en/of laadpaal de instellingen doorvoeren.

Simpel gezegd leest Tibber je huidige percentage en doelpercentage uit (of je voert dit handmatig in bij een dummy). Vervolgens zorgt Tibber dat je voor vertrektijd tegen de laagste kosten het doelpercentage bereikt hebt. Op die manier werkt het in mijn ervaring precies zoals verwacht met als mooie bijkomstigheid en de meeste gevallen nog lagere kosten door grid rewards.

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:49
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:23:
[...]

Wat voor auto heb je? Als je een uurtje wilt laden kun je beter het laadmaximum in je auto begrenzen, bijvoorbeeld op 50%. Dan stopt de laadpaal altijd (immers, de auto 'weigert').

Of de integratie verwijderen. Half half (aansturing Easee gebruiken terwijl je ook de Tibber koppeling hebt) doen is een risico.

Je zegt een max op A, maar als je een maximum instelt bij Tibber dan slaat de laadpaal niet af. Lees dit topic goed terug, je moet het maximum bepalen in auto, dan neemt Tibber het maximum over.
Auto : Nissan Leaf

Overige opmerkingen neem ik mee

👍

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:54
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Zit daar verschil in? Ik neem aan dat als Tibber de aansturing doet, dat ze dan ook Grid Rewards activeren? (Al gaat dat bij de Homevolt met veel ups en downs)
Ja, daar zit verschil tussen. Ze kunnen Slim Laden of in ieder geval geintergreerd zijn in de Tibber app maar verder niet deelnemen aan Grid Rewards. Zie ook de stekkerbatterijen van EcoFlow. Grid Rewards is sinds deze maand overigens wel degelijk serieus interessant voor batterijen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:05
Oid schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
[...]

heb je niet ingesteld dat er een minimum batterijniveau moet zijn? dat viel mij ook bij thuiskomst op, heb dat nu op 5% gezet :)
Nee, heb ik niet ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0Oe5U72e1xZPkxwqdAgr2iARy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vAkOOsssng8aeZ1RRMSJRUjy.png?f=fotoalbum_large

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik werk helemaal zonder integraties, en weet met een batterij en zonnepanelen mijn verbruik (waaronder een warmtepomp en EV) aardig te managen met lage prijzen voor afname en hoge invoedingprijzen tot gevolg. Voor afname heb ik deze maand een mooi gemiddelde van 15,5ct/kWh gemiddeld.

Nu zie ik bij ‘compared to others’ dat zo’n 10% van de mensen gemiddeld (lager dan) 14,1ct/kWh voor afname betalen. Zitten daar de Tibber rewards in? Zo ja, dan weet ik dat de vergelijking niet puur op kWh-prijs gaat. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 10:12
Krisp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:15:
Ik werk helemaal zonder integraties, en weet met een batterij en zonnepanelen mijn verbruik (waaronder een warmtepomp en EV) aardig te managen met lage prijzen voor afname en hoge invoedingprijzen tot gevolg. Voor afname heb ik deze maand een mooi gemiddelde van 15,5ct/kWh gemiddeld.

Nu zie ik bij ‘compared to others’ dat zo’n 10% van de mensen gemiddeld (lager dan) 14,1ct/kWh voor afname betalen. Zitten daar de Tibber rewards in? Zo ja, dan weet ik dat de vergelijking niet puur op kWh-prijs gaat. :)
Ik denk dat die er wel in zitten. Mijn totale gemiddelde prijs is inclusief grid rewards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWmUOaij8ZoWLm61H7F17VT6wEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jx04lQNnnT1uvY2K0ZuhfXd3.jpg?f=fotoalbum_largeBij mij laat hij in die vergelijking onderstaande zien. Begreep dat dit afhankelijk is van type huis etc om een zo eerlijk mogelijk vergelijk te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXvqt4ulzFkoaWlhC3FJV5QwYXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qczmonvrkh5kqIdRNtW6zmSv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Niek_ op 31-07-2026 08:24 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:30

Ethirty

Who...me?

Ik dacht dat ik met 11 cent en alleen PV al laag zat :o

Maar ja, EV laden in de nacht tegen de huidige prijzen gooit het gemiddelde flink omhoog.

Volgens mij is die prijs overigens niet een gewoon maar een gewogen gemiddelde oid. Want als mijn PV koppeling weer eens wegvalt komt er zo 10-15 cent bovenop.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Krisp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:15:

Grid Rewards telden bij mij in de maand juli voor € 6. Dus die maken het verschil niet. De Slim Laden integratie van Tibber wel. Ik heb ook een warmtepomp en 2 EV's. Deze maand 400kWh geladen in de EV's voor gemiddeld 7 cent. Maandgemiddelde ligt op 8,8 cent.

Dus zitten er Rewards in de vergelijking: ja, dat denk ik wel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Niek_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:22:
[...]

Ik denk dat die er wel in zitten. Mijn totale gemiddelde prijs is inclusief grid rewards.

[Afbeelding]Bij mij laat hij in die vergelijking onderstaande zien. Begreep dat dit afhankelijk is van type huis etc om een zo eerlijk mogelijk vergelijk te krijgen.

[Afbeelding]
Bij @Niek_ zit er wel een batterij tussen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
bokkow schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:44:
[...]

Ja, daar zit verschil tussen. Ze kunnen Slim Laden of in ieder geval geintergreerd zijn in de Tibber app maar verder niet deelnemen aan Grid Rewards. Zie ook de stekkerbatterijen van EcoFlow. Grid Rewards is sinds deze maand overigens wel degelijk serieus interessant voor batterijen.
Ik volg ook het HomeVolt topic, daar doen sinds deze maand serieuze GR bedragen de ronde, na meer dan een jaar sappelen. Weet jij welke al wel een GR integratie hebben? HomeVolt en de Solis die ze zelf aanbieden?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Niek_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:22:
[...]

~~~[Afbeelding]Bij mij laat hij in die vergelijking onderstaande zien. Begreep dat dit afhankelijk is van type huis etc om een zo eerlijk mogelijk vergelijk te krijgen.

~~~[Afbeelding]
Wat is dit voor rariteit. 8)7 Ik heb hele andere getallen:
Low: 14,1ct
Mid: 25,4ct
High: 29,8ct

Komt ogenschijnlijk ook niet overeen met wat ze zelf zeggen, namelijk dat de hele populatie wordt meegenomen:
The bars in this section show the average price of other Tibber cottages, including cottages with solar panels: the lowest 10%, the middle range and the highest 10%.
Up for a friendly competition with your neighbors? Check our article 'How can I lower my average price?' Don't worry if your average remains higher - your neighbors' house might be more suitable for energy efficient solutions.
Ben overigens wel benieuwd of dit nog een huis is, gegeven het verbruik...

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 31-07-2026 09:05 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Grid Rewards telden bij mij in de maand juli voor € 6. Dus die maken het verschil niet. De Slim Laden integratie van Tibber wel. Ik heb ook een warmtepomp en 2 EV's. Deze maand 400kWh geladen in de EV's voor gemiddeld 7 cent. Maandgemiddelde ligt op 8,8 cent.

Dus zitten er Rewards in de vergelijking: ja, dat denk ik wel.
Slim laden kan niet lager dan 12ct afname deze maand, zeker niet voor 7ct. Dat werkt denk ik alleen als je PV meetelt, en zelfs dan lijkt dat me sterk, omdat vanwege salderen die prijs maar 2,4ct lager is (dus ±10ct).

• Pr088
Krisp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:03:
[...]

Slim laden kan niet lager dan 12ct afname deze maand, zeker niet voor 7ct. Dat werkt denk ik alleen als je PV meetelt, en zelfs dan lijkt dat me sterk, omdat vanwege salderen die prijs maar 2,4ct lager is (dus ±10ct).
Geen idee, ik pak gewoon het maandgemiddelde uit mijn app. Ik denk inderdaad dat daar ook PV inzit en daar heb ik er nogal wat van. Ik heb nog geen maandafrekening voor juli. In juni was mijn afnameprijs kaal 3,67 cent + 2,05 inkoopkosten + EB 9,16 cent. Btw over alles heen -> (3,67+2,05+9,16)*1.21 = 18 cent

Grappige was wel dat mijn afnameprijs 3,67 cent was en mijn terugleverprijs 6,97 cent per kWh 8)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Aha. Heb jij toevallig de energiebelasting + BTW ergens uit staan? Ik kan die setting niet meer vinden, maar dat zou wel e.e.a. verklaren.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:01
Krisp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:03:
[...]

Hoe kom je aan deze wijsheid als ik vragen mag?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kreekel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Hoe kom je aan deze wijsheid als ik vragen mag?
Zoals ik slim laden begrijp, gaat dit puur over het timen van het moment, oftewel de laagste prijzen. De stroomprijs is de afgelopen maand nauwelijks onder de 0ct (kaal) geweest, wat 13,6ct inc belastingen is. Op enkele momenten is het lager geweest, maar daar kun je in de praktijk geen auto van laden of huis van draaien. Dus als het puur om de afnameprijs inclusief belastingen gaat, moet je (grofweg) rond die 13,6ct uit komen.

Tenzij je dus andersoortige diensten levert zoals Grid Rewards. Dan krijg je meer.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:01
Dan snap ik je punt. Maar als je Tibber Slim Laden gebruikt, worden de Grid Rewards meegerekend. Daardoor zit je effectief al snel rond de 11,x ct/kWh.

Verder kan Slim Laden, zonder ingestelde vertrektijd, de hele week vooruit plannen en laden tijdens uren die volgens de voorspelling het goedkoopst zijn. Die voorspellingen willen nog wel eens veranderen en komen regelmatig onder de 13,6 ct/kWh uit.

Het gevolg is dat je soms goedkoper kunt laden dan 13,6 ct/kWh (zelfs zonder GR), terwijl de daadwerkelijke uurprijzen die maand nooit onder die grens zijn gezakt. Dat is simpelweg een gevolg van het feit dat de laadstrategie op voorspelde prijzen is gebaseerd.

• ThewillemkeP
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-08 19:41
Ik ga een lekenvraag stellen, dan weten jullie het vast...

Ik heb sinds december tibber, sinds februari een laadpaal (Ratio Solar) en sinds begin maart een EV (Kia EV9). Ik lees nu net deze discussiegroep, maar ik krijg slim laden en/of Grid Rewards niet voor elkaar in de Tibber app.

Wat doe ik?
* Ik voeg een auto toe (mn KIA EV9)
* Ik geef aan dat ik al een energiecontract heb bij Tibber
* Maar dan moet ik een laadpunt toevoegen, maar mn Ratio komt (nog) niet voor in de lijst.

Betekent dit nu dat ik geen gebruik kan maken van Grid Rewards?
En betekent dit nu ook dat ik geen gebruik kan maken van Slim Laden?

Ik hoor graag van jullie (of ik iets over het hoofd zie)!
Willem

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 10:12
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Bij @Niek_ zit er wel een batterij tussen?
Yes, heb een Victron opstelling met 3x Multiplus-II 8000 en een 38,4kWh accu.
Krisp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:01:
[...]

Ben overigens wel benieuwd of dit nog een huis is, gegeven het verbruik...
Yup, woning met 2x EV, warmtepomp, de hierboven benoemde accu en net geen 30kWp PV op oost-zuid-west op een 17kW omvormer.

Auto’s deze maand geladen voor gemiddeld -3,2cent/kWh voor in totaal 548kWh. Dat drukt het totale gemiddelde natuurlijk wel enorm.

Al waren voorgaande maanden ook een stuk lager dan de weergegeven gemiddelden:

Juni 3,6 cent/kWh

Mei 4,6 cent/kWh

[ Voor 28% gewijzigd door Niek_ op 31-07-2026 11:16 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:31
ThewillemkeP schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:08:
Ik ga een lekenvraag stellen, dan weten jullie het vast...

Ik heb sinds december tibber, sinds februari een laadpaal (Ratio Solar) en sinds begin maart een EV (Kia EV9). Ik lees nu net deze discussiegroep, maar ik krijg slim laden en/of Grid Rewards niet voor elkaar in de Tibber app.

Wat doe ik?
* Ik voeg een auto toe (mn KIA EV9)
* Ik geef aan dat ik al een energiecontract heb bij Tibber
* Maar dan moet ik een laadpunt toevoegen, maar mn Ratio komt (nog) niet voor in de lijst.

Betekent dit nu dat ik geen gebruik kan maken van Grid Rewards?
En betekent dit nu ook dat ik geen gebruik kan maken van Slim Laden?

Ik hoor graag van jullie (of ik iets over het hoofd zie)!
Willem
De auto geeft alleen de SoC door, laadpunt wordt gebruikt om laden aan te sturen (of te pauzeren) als die niet als power up erbij staat dan helaas ook geen grid rewards. Je kunt wel een verzoek indienen.

• ThewillemkeP
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-08 19:41
Vaevictis_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:28:
[...]

De auto geeft alleen de SoC door, laadpunt wordt gebruikt om laden aan te sturen (of te pauzeren) als die niet als power up erbij staat dan helaas ook geen grid rewards. Je kunt wel een verzoek indienen.
Vreesde ik al ;) en al gedaan .... helaas... dit mag wat mij betreft wel explicieter op de website van tibber terugkomen ...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:54
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:38:
[...]

Ik volg ook het HomeVolt topic, daar doen sinds deze maand serieuze GR bedragen de ronde, na meer dan een jaar sappelen. Weet jij welke al wel een GR integratie hebben? HomeVolt en de Solis die ze zelf aanbieden?
Als je het over de duivel hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR7-rKRFiDYxvjIrfLe0VaLYj_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZ4PYR4i8cix3HoPNuk0M3EO.jpg?f=fotoalbum_large

M3P - M3LR - 6320Wp

• Vaevictis_
bokkow schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Als je het over de duivel hebt:
[Afbeelding]
Ik kreeg vandaag een antwoord van Tibber dat het automatisch aan zou moeten gaan, maar dat ze het voor mij gaan uitzoeken. Blijkbaar staat er nog iets niet goed.

• Pr088
Vaevictis_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Volgens mij klopt dat toch niet? Je kunt de KIA EV9 (de auto zelf) toevoegen als PowerUp i.p.v. je laadpaal. Volgens mij moet dan GR toch gewoon kunnen werken?

• Vaevictis_
Pr088 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Volgens mij klopt dat toch niet? Je kunt de KIA EV9 (de auto zelf) toevoegen als PowerUp i.p.v. je laadpaal. Volgens mij moet dan GR toch gewoon kunnen werken?
Ok dat is mooi, maar die combinatie auto laten aansturen is minder betrouwbaar in mijn ervaring moet de laadpaal het ook ondersteunen en weet dus niet of je dan ook grid rewards krijgt? Bij een laadpaal kun je namelijk ook het vermogen regelen. Bij de auto denk ik niet dat het kan, dat is alleen aan of uit.

• ASS-Ware
Ik zie vandaag voor het eerst dat er puur op zonne-energie wordt geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT-MEwswQGB-5FLjskMf1Dz85ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aFWXX20qejOs0MTMGjoZ2uns.png?f=fotoalbum_large

Hij houdt ‘m netjes onder de 0 streep.
13:45 begonnen en klaar om 14:25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a_PUKHor44Pk7IQnkrlfsSxYiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i13hRj7N1fFECjVxuCNrJ3IC.png?f=fotoalbum_large

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-08 12:43

Judge Ming

Full electric per 8/2024

ASS-Ware schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:28:
Ik zie vandaag voor het eerst dat er puur op zonne-energie wordt geladen.

[Afbeelding]

Hij houdt ‘m netjes onder de 0 streep.
13:45 begonnen en klaar om 14:25.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Maar voor Zappi gebruikers: niets nieuws onder de zon :+

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:58
Judge Ming schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Gefeliciteerd! Maar voor Zappi gebruikers: niets nieuws onder de zon :+
Zappi wordt toch niet door Tibber aangestuurd?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-08 02:47
ASW1 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Ja kan wel door Tibber worden aangestuurd, alleen MyEnergi maakt het helaas in de API niet mogelijk om aan te geven met hoeveel kW. Dus het is eigenlijk 11 kW of niets.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:41
Backpacker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:31:
Zappi 2.1 eigenaren opgelet! Ik ben op zoek naar minimaal 5 gebruikers die graag zouden willen deelnemen aan het testen van de Zappi integratie.

Voorwaarden:
- actief Tibber contract
- Zappi 2.1 versie in bezit (oudere versie hebben helaas geen ondersteuning voor OCPP)
- Geen andere OCPP dienst, zoals bijvoorbeeld een backoffice, gekoppeld aan de laadpaal
- Bereid om een schermopname van het koppelproces te maken en uiteraard feedback te geven over de werking

Wil je graag testen, stuur mij dan even een privé bericht met het e-mailadres van je Tibber account.

Heb even een topicsearch op Zappi gedaan dus tag pro-actief even wat mensen.
@Phusebox
@HTT-Thalan
@Sportmind
@Mars2020
@ChUcKiE
@henkb123
Hoe staat het hiermee @Backpacker ? Niks meer over vernomen of ik heb het gemist. Inmiddels op berichten zelf weer eens de integratie Tibber - Zappi 2.1 geactiveerd. Het werkt wel maar ontbreken toch duidelijk nog wat zaken in de aansturing. Zijn er testers gevonden? Wat zijn de resultaten? Wat kunnen we nog verwachten? Indien nog testers nodig zijn wil ik me graag alsnog aanmelden. Bedankt.

• Pr088
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:59:
[...]

Ok dat is mooi, maar die combinatie auto laten aansturen is minder betrouwbaar in mijn ervaring moet de laadpaal het ook ondersteunen en weet dus niet of je dan ook grid rewards krijgt? Bij een laadpaal kun je namelijk ook het vermogen regelen. Bij de auto denk ik niet dat het kan, dat is alleen aan of uit.
Tibber heeft altijd gezegd dat '1 van beiden' genoeg was. Of auto met integratie, of slimme laadpaal. Heb je de setup al getest, of is de auto nog onderweg?

• TheJobster
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-08 09:54
over 2 weken gaat mijn contract in bij tibber. De dag ervoor wordt een zapte go 2 geplaatst als vervanging van een oude laadpaal. Daarnaast wordt er eind van de maand een vaillant warmtepomp, 12 kW, all electric geplaatst. Laden is zakelijk met vergoeding aan mij in prive (verrekening nu via 50five, vreselijke tent). Heb 30 zonnepanelen (11,25kWp) SolarEdge omvormer. Ik heb de hele topic doorgelezen maar het duizelt me een beetje. Wie heeft een vergelijkbare opzet en kan me een beetje op weg helpen. Wil zo optimaal mogelijk gebru maken van de panelen en laden en verwarmen op de beste tijden.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wij zijn heel simpel begonnen: kijk wat stroom kost en wanneer en pas je leefgewoonten iets aan. Geen techniek voor nodig en nadat het ritme er een beetje inzit is elke vorm van techniek die het je makkelijker maakt mooi meegenomen :)

Zo maak ik warmwater rond de middag en probeer ik de auto zo veel mogelijk in het weekend te laden of anders in de nacht.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:59

JB

Cédric roelt!

Zonneladen met de Zaptec Go 2 gaat hier icm de Pulse nu al 2 dagen mis. Geen idee of Tibber agressiever fasen switchen aanstuurt, maar dit is vrij vervelend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3wpu7W8HLDZo9AbxtDYf5dpvEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkIKNcFzKBoRlCad515BbaiH.jpg?f=fotoalbum_large

Het staat al op maximaal;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELdXNWzeqeaIUBZ84sccRdRr6eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrOFQqGXFwSFAt6RLCF58O3N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door JB op 02-08-2026 16:51 ]

Mijn boefje is liev!

• ASW1
JB schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:48:
Zonneladen met de Zaptec Go 2 gaat hier icm de Pulse nu al 2 dagen mis. Geen idee of Tibber agressiever fasen switchen aanstuurt, maar dit is vrij vervelend.

[Afbeelding]

Het staat al op maximaal;

[Afbeelding]
Het kan ook met de auto te maken hebben. Switchen tussen 1 en 3 fasen en terug betekent in de praktijk dat het laden gewoon helemaal stopt en sommige auto's trekken het niet als dat te vaak gebeurt. Ik neem aan dat het om laden met PV overschot gaat, je kunt de zaptec ook op 1 fase forceren om het geschakel te voorkomen maar ik weet niet of je dan nog met een beetje aardig vermogen kunt laden (heb zelf de boel zo ingericht dat ik met 25A op 1 fase kan laden en bij genoeg overschot zelfs 32A op 1 fase)

(Ja had ik mijn huisaansluiting maar gewoon op 1 fase gelaten, dat maakt de installatie een stuk simpeler en dan krijg je niet van dit soort dingen. Met maximaal 7,4 kW laden valt prima mee te leven)

• JB

JB

Cédric roelt!

@ASW1 het betreft een Volvo PHEV die op 1 of 2 fase(n) kan laden. Op 1 fase haal ik maar 3,7 kW dus dat duurt erg lang... bij 2 fasen kan ik max 6,4 kW halen.

Heb nog nooit problemen gehad obv de auto voor mijn gevoel. Inmiddels toch al heel wat zonnige dagen verder sinds dit mogelijk is. Hoe kun je dat uitsluiten, want de Zaptec Go 2 schiet op rood, de auto zelf geeft geen meldingen mbt fout tijdens laden?

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:57:
Wij zijn heel simpel begonnen: kijk wat stroom kost en wanneer en pas je leefgewoonten iets aan. Geen techniek voor nodig en nadat het ritme er een beetje inzit is elke vorm van techniek die het je makkelijker maakt mooi meegenomen :)

Zo maak ik warmwater rond de middag en probeer ik de auto zo veel mogelijk in het weekend te laden of anders in de nacht.
En qua wassen en drogen, hoe plan je die of zet dat niet zoveel zoden aan de dijk?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:50:
[...]

En qua wassen en drogen, hoe plan je die of zet dat niet zoveel zoden aan de dijk?
Met een EV en een warmtepomp wordt regulier huishoudelijk verbruik al snel achter de komma werk, maar waar mogelijk in het weekend overdag. Vaatwasser vaak op de timer.

En we hebben samen 1 basis afspraak: als het aan moet, moet het aan. Ik ga niet wachten met koken omdat het €0,50/kWh kost. Op jaarbasis valt dat niet eens op.

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

MajaMestreech schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Hoe staat het hiermee @Backpacker ? Niks meer over vernomen of ik heb het gemist. Inmiddels op berichten zelf weer eens de integratie Tibber - Zappi 2.1 geactiveerd. Het werkt wel maar ontbreken toch duidelijk nog wat zaken in de aansturing. Zijn er testers gevonden? Wat zijn de resultaten? Wat kunnen we nog verwachten? Indien nog testers nodig zijn wil ik me graag alsnog aanmelden. Bedankt.
Ik gebruik het sinds eind maart en grid rewards werken goed. Het is alleen zuur dat ik destijds niet met een referraltegoed een Pulse gekocht heb (ik had al een homewizard p1 meter) waardoor ik nu niet goed gebruik kan maken van zonneladen. Maar goed, zover ik weet kan de Zappi idd niet goed door Tibber aangestuurd worden dus zou zonneladen sowieos niet zo goed werken.

Ik vermoed dat als dat zo blijft ik slim laden aan laat staan tot het voorjaar van 2027 en dan over ga op zonneladen van Zappi zelf.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Werkt dat zonneladen met een Pulse eigenlijk altijd beter, ook als je alleen je auto aanstuurt?

Ik heb het vinkje maar weer uitgezet, want hij ging gerust grid rewards voor een paar cent uitdelen en het laden de hele dag uitstellen terwijl de panelen overuren draaiden en de stroom bijna gratis was.

Vinkje uit en puur op prijs gaat hij dan nu wel de auto laden 🤷🏻‍♂️

• Pr088
Ethirty schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:17:
Werkt dat zonneladen met een Pulse eigenlijk altijd beter, ook als je alleen je auto aanstuurt?

Ik heb het vinkje maar weer uitgezet, want hij ging gerust grid rewards voor een paar cent uitdelen en het laden de hele dag uitstellen terwijl de panelen overuren draaiden en de stroom bijna gratis was.

Vinkje uit en puur op prijs gaat hij dan nu wel de auto laden 🤷🏻‍♂️
Stroom was natuurlijk niet bijna gratis, je kreeg gewoon 10-11 cent per kWh als je terugleverde dankzij saldering.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-08 10:33
ASW1 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Inmiddels wel weer. Ongeveer een maandje geleden is de nieuwe integratie uitgebracht, die werkt prima.
Termy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 00:25:
[...]

Ik gebruik het sinds eind maart en grid rewards werken goed. Het is alleen zuur dat ik destijds niet met een referraltegoed een Pulse gekocht heb (ik had al een homewizard p1 meter) waardoor ik nu niet goed gebruik kan maken van zonneladen. Maar goed, zover ik weet kan de Zappi idd niet goed door Tibber aangestuurd worden dus zou zonneladen sowieos niet zo goed werken.

Ik vermoed dat als dat zo blijft ik slim laden aan laat staan tot het voorjaar van 2027 en dan over ga op zonneladen van Zappi zelf.
Wat tibber wel wat kan is schakelen na eco of eco+, dan hoef je ook niet meer moeilijk te doen door zelf de stroomsterkte door te geven. Misschien niet helemaal wat tibber wil, maar wel de meest makkelijke oplossing.

[ Voor 61% gewijzigd door Stefanovic45 op 03-08-2026 15:36 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• ASS-Ware
Ik vraag me af hoe het zit met die test van Tibber icm zonneladen met de Easee laders.
Ik heb een tijd geleden een bericht gestuurd naar Backpacker met de vraag of ik mee kon doen, maar heb er niets meer over gehoord.

• Vaevictis_
He He na een week heb ik nu ook met mijn solus s6 en dyness stack100 grid rewards. Heeft even geduurd, vandaag al 3 euro ontvangen.

• Termy

Termy

Stefanovic45 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:34:
Wat tibber wel wat kan is schakelen na eco of eco+, dan hoef je ook niet meer moeilijk te doen door zelf de stroomsterkte door te geven. Misschien niet helemaal wat tibber wil, maar wel de meest makkelijke oplossing.
Hm, hoe werkt dat dan? Ik heb hier nog niks voor gezien in de app.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:24
Vaevictis_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:17:
He He na een week heb ik nu ook met mijn solus s6 en dyness stack100 grid rewards. Heeft even geduurd, vandaag al 3 euro ontvangen.
Interessant hoe je met een thuisaccu op een dag veel meer grid rewards kan krijgen dan met het slim laden van een auto.

• JB

JB

Cédric roelt!

Dountoun schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:51:
[...]

Interessant hoe je met een thuisaccu op een dag veel meer grid rewards kan krijgen dan met het slim laden van een auto.
Dat begrijp ik ook niet. Of worden ze ontladen?

Mijn boefje is liev!

• Vaevictis_
JB schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Dat begrijp ik ook niet. Of worden ze ontladen?
Ja juist ontladen op momenten dat er veel onbalans is dus wanneer auto's juist pauzeren met laden. Rond 20 uur.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-08 13:46
Weer zo een gekke hobbel.
Vannacht heeft de auto 53 cent stuk gegooid voor 1,73 kwh waarmee hij 2% boven de ingestelde max van de auto geladen heeft (80 naar 82%).

Ik heb daar niet om gevraagd, er was geen ingestelde vertrektijd. De ac(van de auto) was niet aan.

Waarom moet ik 53 cent betalen voor iets waar ik niet om vraag?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ3ScqkMs81vU4fIHWseIa8eePM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lC1Tl5BbrvDO6e0nYg26FJPw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0K6D9Wxyfk3xqrgdj7vEa6y6AV0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ReiKW5cX85aS0CrFk7KADjvC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLkUTRPBYIBsPgfbaKBf5KCSUqI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/R9dy2FnfxPF91MgPN2IvGnEG.png?f=fotoalbum_tile
De laadpaal heeft een langere periode een vermogen van 500 watt staan afgeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOC948IY36gxHvJmuAbh6e1vueQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D02SzJqGak8rbXQynjgisnaP.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 04-08-2026 08:01 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Stroom was natuurlijk niet bijna gratis, je kreeg gewoon 10-11 cent per kWh als je terugleverde dankzij saldering.
Ja, heel voordelig om dan maar tegen 25+ cent in de nacht te laden…

Ik vroeg of de Pulse ervoor zorgt dat er daadwerkelijk slimmer geladen wordt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tcw82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:57:
Vannacht heeft de auto 53 cent stuk gegooid voor 1,73 kwh waarmee hij 2% boven de ingestelde max van de auto geladen heeft (80 naar 82%).

Ik heb daar niet om gevraagd, er was geen ingestelde vertrektijd. De ac(van de auto) was niet aan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ongepland en maar 500W. Dat klinkt toch echt als iets van de auto zelf.

Hier slaat de paal al aan zodra ik een deur van de auto open doe want dan wordt de auto wakker. Misschien iets van een nachtelijke update?

• ASS-Ware
tcw82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:57:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou even een support ticket aanmaken, daar leren ze zelf ook van, neem ik aan.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zou denken dat je auto dit doet, dus ticket bij VW aanmaken dan.

• marne2000
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:53
Zijn er mensen die een ecoflow batterij via Tibber hebben gekocht en nog wachten op de integratie met Tibber als power-up? Ik heb contact met de helpdesk en nu lijkt de boodschap dat de enige integratie die er is en komt de koppeling van pulse p1-meter in de ecoflow app.

• Pr088
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Ja. Ik weet eigenlijk niet of je Pulse nodig hebt voor Slim Laden, maar sowieso voor loadbalancing. En dat doet ie (met enige vertraging dankzij mijn DSMR 4 meter) prima.

• Pr088
ASS-Ware schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ik zou even een support ticket aanmaken, daar leren ze zelf ook van, neem ik aan.
Inderdaad. En vragen of ze de prijs kunnen corrigeren op je factuur. Dat hebben ze bij mij wel eens gedaan.

• vlesierse
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:20
marne2000 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:53:
Zijn er mensen die een ecoflow batterij via Tibber hebben gekocht en nog wachten op de integratie met Tibber als power-up? Ik heb contact met de helpdesk en nu lijkt de boodschap dat de enige integratie die er is en komt de koppeling van pulse p1-meter in de ecoflow app.
Zelf heb ik de EcoFlow batterijen ook via Tibber gekocht. Je kan alleen Pulse gebruiken via de EcoFlow app en daar intelligente modus (die niet heel slim lijkt) aanzetten, maar dat is de enige integratie die er is helaas. Geen Power-Up of Grid Rewards vooralsnog.

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:15
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

De pulse heeft in combinatie met een geintegreerde laadpaal 2 functies:

Bij aanwezigheid van zonnepanelen kan slim zonneladen; laden met overschot aan zonnestroom. (Let op: het is hierbij NIET nodig dat de panelen geintegreerd zijn.)

Loadbalancing: voorkomen van overbelasting van de hoofdzekeringen.

Verder komt de klacht: "Help het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!" echt super vaak voorbij hier. Het antwoord is dat je gecompenseerd wordt voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan prima op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Nog een ander ding dat veel voorbij komt: Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als je een geintegreerde auto hebt kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je een dummy auto gebruikt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand van de dummy dan op 80%.

Wat ook nog wel voorkomt is dat de auto meteen begint met laden als ie aangekoppeld wordt en blijft laden, terwijl de stroom duur is. Heb je een geintegreerde auto? Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Zie hierboven waarom. Remedie: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door Schnarfle op 04-08-2026 11:48 ]

• Pr088
Schnarfle schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Bij aanwezigheid van zonnepanelen kan slim zonneladen; laden met overschot aan zonnestroom. (Let op: het is hierbij NIET nodig dat de panelen geintegreerd zijn.)

Verder komt de klacht: "Help het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!" echt super vaak voorbij hier. Het antwoord is dat je gecompenseerd wordt voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan prima op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Nog een ander ding dat veel voorbij komt: Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als je een geintegreerde auto hebt kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je een dummy auto gebruikt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand van de dummy dan op 80%.

Wat ook nog wel voorkomt is dat de auto meteen begint met laden als ie aangekoppeld wordt en blijft laden, terwijl de stroom duur is. Heb je een geintegreerde auto? Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Zie hierboven waarom. Remedie: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw.
Echt complimenten dat je dit nog even uitschrijft, ook nadat het al minstens 20 keer in dit topic is besproken (zoekfunctie O-) ).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Je hád natuurlijk ook gewoon mijn vraag kunnen lezen ipv een heel verhaal schrijven dat voor mij niet relevant is.

• Schnarfle
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Je hád natuurlijk ook gewoon mijn vraag kunnen lezen ipv een heel verhaal schrijven dat voor mij niet relevant is.
De post was niet alleen antwoord op jouw vraag, maar op meerdere vragen. Ik had geen zin om iedereen afzonderlijk te quoten. Om preciezer antwoord te geven op jouw vraag: bij alleen een geintegreerde auto kan Tibber de laadstroom niet aanpassen en voegt een Pulse dus niks toe.

• tcw82
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Ongepland en maar 500W. Dat klinkt toch echt als iets van de auto zelf.

Hier slaat de paal al aan zodra ik een deur van de auto open doe want dan wordt de auto wakker. Misschien iets van een nachtelijke update?
Ik weet niet zeker wie wat bepaald in de setup hier. De auto heeft een interne max soc. (80%)
De auto meldt regelmatig (klaagt) dat zijn laadsessie is onderbroken (dan gaat de laadpaal uit neem ik aan, vooral rondom GR'momenten)
Als de auto aan de paal hangt en de ac gaat aan omdat ik die aanzet op de vw app, gaat de laadpaal niet ook aan.
Ik weet niet wie wat wanneer aanstuurt.

• tcw82
Beekforel schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:41:
Zou denken dat je auto dit doet, dus ticket bij VW aanmaken dan.
Zie post hierboven, ik weet niet wie wat aanstuurt. De auto lijkt niet "incharge" tot het moment dat de soc de 80% aantikt, dan gooit de auto de deur dicht.

• tcw82
Pr088 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Inderdaad. En vragen of ze de prijs kunnen corrigeren op je factuur. Dat hebben ze bij mij wel eens gedaan.
Corrigeren van wat dan? Ik heb die Stroom afgenomen. Ik wilde het niet, maar wel afgenomen.

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:49
Is de ERE vergoeding bij Tibber een beetje goed geregeld?

• Pr088
tcw82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Corrigeren van wat dan? Ik heb die Stroom afgenomen. Ik wilde het niet, maar wel afgenomen.
Als het aan je auto lag pech, maar als uit de logs van Tibber blijkt dat er aan hun kant iets mis ging, dan krijg je (in mijn ervaring) uit coulance wel wat korting.

• Pr088
Muintwie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:51:
Is de ERE vergoeding bij Tibber een beetje goed geregeld?
Tibber doet niet aan ERE's. Dat loopt via een ERE-inboekdienstverlener. Ze hebben wel een samenwerking met Joulo zie: https://tibber.com/nl/ere-certificaten

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:41
[...]

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Rest mij 1 vraag: wat is een geintegreerde auto? Indien deze als PowerUp in de lijst staat? Onze beide EV's (KIA Niro EV en Peugeot e208) staan in de lijst van auto's maar daarbij kan Tibber niet zien wat het maximaal laadpercentage is.

• 13art
  • Laatst online: 21:52

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MajaMestreech schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Rest mij 1 vraag: wat is een geintegreerde auto? Indien deze als PowerUp in de lijst staat? Onze beide EV's (KIA Niro EV en Peugeot e208) staan in de lijst van auto's maar daarbij kan Tibber niet zien wat het maximaal laadpercentage is.
Geïntegreerde auto's zijn auto's waarmee Tibber min of meer kan communiceren. Dat is helaas bij Kia niet meer mogelijk. Dus dat is een niet ondersteunde auto/dummy. Dus dan moet je echt een laadpaal hebben die door Tibber ondersteund wordt om slim te kunnen laden, grid rewards te gebruiken, etc.

50 euro korting bij Tibber

• Stefanovic45
Termy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Hm, hoe werkt dat dan? Ik heb hier nog niks voor gezien in de app.
Je kunt de myenergi integratie via power ups toevoegen toch?

• Termy

Termy

Stefanovic45 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:10:
[...]

Je kunt de myenergi integratie via power ups toevoegen toch?
Ja, dat is ie ook, maar dat is niet echt antwoord op de vraag. Ik zie geen instelmogelijkheden.

• Schnarfle
Ik heb mijn post van eerder omgetoverd naar een Tibber slim laden faq. Is het een idee om deze toe te voegen aan de startpost @13art ? Als er nog mensen opmerkingen hebben over de inhoud hoor ik dat graag.

Tibber slim laden FAQ:

Het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!

Je wordt gecompenseerd voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan ook gebeuren op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Ik wil mijn auto niet helemaal vol laden, maar als aangeef dat ik de auto met een kleiner percentage wil laden (door bijvoorbeeld 80% laadtoestand op te geven in plaats van 60%) laadt Tibber de auto alsnog vol.

Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je handmatig de laadtoestand moet opgeven in de Tibber app en de maximale laadtoestand in de auto omlaag gezet hebt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand in de Tibber app dan op 80%.

De auto laadt zonder laadplan op een duur moment! Dit kan bij aankoppelen zijn, maar ook na een tijd laden.

Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan je dit zien bij de auto Power up. Als je handmatig de laadtoestand invoert kan je het zien bij de laadtijdlijn linksboven. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Remedie: Communiceert Tibber zelf met de auto: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw. Of als je handmatig de laadtoestand ingeeft; check de huidige laadtoestand in de auto app en voer deze daarna opnieuw in in de Tibber app. Er zijn ook andere redenen mogelijk waarom er zonder laadplan geladen wordt, maar dit is een veel voorkomende en een waar je zelf makkelijk wat aan kan doen.

Verder heb ik deze tekst in de startpost nog even aangepast en wil ik die ook voordragen:

De Tibber Pulse biedt eigenlijk drie functies. Ten eerste om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, ten tweede is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de hoofdzekeringen in de meterkast voorkomen. Ten derde voor slim zonneladen. De Pulse meet dan het stroomoverschot van je zonnepanelen en een door Tibber ondersteunt laadpunt stopt dit dan in je auto waardoor je teruglevering ongeveer 0 wordt. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Schnarfle schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:06:
Ik heb mijn post van eerder omgetoverd naar een Tibber slim laden faq. Is het een idee om deze toe te voegen aan de startpost @13art ? Als er nog mensen opmerkingen hebben over de inhoud hoor ik dat graag.

Tibber slim laden FAQ:

Het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!

Je wordt gecompenseerd voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan ook gebeuren op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Ik wil mijn auto niet helemaal vol laden, maar als aangeef dat ik de auto met een kleiner percentage wil laden (door bijvoorbeeld 80% laadtoestand op te geven in plaats van 60%) laadt Tibber de auto alsnog vol.

Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je handmatig de laadtoestand moet opgeven in de Tibber app en de maximale laadtoestand in de auto omlaag gezet hebt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand in de Tibber app dan op 80%.

De auto laadt zonder laadplan op een duur moment! Dit kan bij aankoppelen zijn, maar ook na een tijd laden.

Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan je dit zien bij de auto Power up. Als je handmatig de laadtoestand invoert kan je het zien bij de laadtijdlijn linksboven. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Remedie: Communiceert Tibber zelf met de auto: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw. Of als je handmatig de laadtoestand ingeeft; check de huidige laadtoestand in de auto app en voer deze daarna opnieuw in in de Tibber app. Er zijn ook andere redenen mogelijk waarom er zonder laadplan geladen wordt, maar dit is een veel voorkomende en een waar je zelf makkelijk wat aan kan doen.

Verder heb ik deze tekst in de startpost nog even aangepast en wil ik die ook voordragen:

De Tibber Pulse biedt eigenlijk drie functies. Ten eerste om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, ten tweede is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen. Ten derde voor slim zonneladen. De Pulse meet dan het stroomoverschot van je zonnepanelen en een geïntegreerde laadpaal stopt dit dan in je auto waardoor je teruglevering ongeveer 0 wordt. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.
Dank, ik ga hem er zo bij zetten.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-08 14:04
13art schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Dat is helaas bij Kia niet meer mogelijk. Dus dat is een niet ondersteunde auto/dummy.
Toen ik de Kia EV6 nog had kon dat nog wel, vreemd dat dit nu meer mogelijk is via Tibber of ligt dit aan Kia en hebben die dat geblokkeerd?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Anunnaki schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Toen ik de Kia EV6 nog had kon dat nog wel, vreemd dat dit nu meer mogelijk is via Tibber of ligt dit aan Kia en hebben die dat geblokkeerd?
Ja volgens mij waren en problemen met Kia waardoor het merk Kia in zijn geheel niet meer bij de geïntegreerde auto's staat.

• ASS-Ware
Schnarfle schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:06:

Tibber slim laden FAQ:

De Tibber Pulse biedt eigenlijk drie functies. Ten eerste om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, ten tweede is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen. Ten derde voor slim zonneladen. De Pulse meet dan het stroomoverschot van je zonnepanelen en een geïntegreerde laadpaal stopt dit dan in je auto waardoor je teruglevering ongeveer 0 wordt. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.
Kleine correctie.
“Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen.”
Dit klopt niet, je voorkomt dat een hoofdzekering er uit klapt.

• Schnarfle
ASS-Ware schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Kleine correctie.
“Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen.”
Dit klopt niet, je voorkomt dat een hoofdzekering er uit klapt.
Bedankt! Aangepast.

• Stefanovic45
Termy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Ja, dat is ie ook, maar dat is niet echt antwoord op de vraag. Ik zie geen instelmogelijkheden.
Oh op die manier. Nee dat is inderdaad nu niet mogelijk. Maar mijn reactie was vooral bedoeld op de stelling van tibber dat de Zappi via de api niet anders aan te sturen is wat het laden op zonnestroom onmogelijk maakt.

Daar zeg ik op dat ze via die api wel degelijk de modus kunnen aanpassen en dus ook naar eco(+) overschakelen om wel op zonnestroom te kunnen laden

[ Voor 4% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-08-2026 20:43 ]

• ASS-Ware
Als je een thuisaccu wilt, die door Tibber wilt laten aansturen en deze alleen wilt gebruiken om te laden met zonoverschot om je nachtverbruik op te vangen, maakt het dan nog wat uit of je er 1, 2 of 3 neemt die je in het stopcontact kan prikken van een groep waar meer verbruikers op zitten (max 800W per stuk) of dat je er 1, 2 of 3 neemt die rechtstreeks op een eigen groep worden aangesloten?

• Termy

Termy

Stefanovic45 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Oh op die manier. Nee dat is inderdaad nu niet mogelijk. Maar mijn reactie was vooral bedoeld op de stelling van tibber dat de Zappi via de api niet anders aan te sturen is wat het laden op zonnestroom onmogelijk maakt.

Daar zeg ik op dat ze via die api wel degelijk de modus kunnen aanpassen en dus ook naar eco(+) overschakelen om wel op zonnestroom te kunnen laden
Ja, ok, dat kunnen ze idd dus dat zouden ze moeten kunnen doen. ECO+ tenzij grid rewards en dan Fast. Dat zou best goed dekken wat ik wil dat ze doen.

• Pr088
ASS-Ware schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:51:
Als je een thuisaccu wilt, die door Tibber wilt laten aansturen en deze alleen wilt gebruiken om te laden met zonoverschot om je nachtverbruik op te vangen, maakt het dan nog wat uit of je er 1, 2 of 3 neemt die je in het stopcontact kan prikken van een groep waar meer verbruikers op zitten (max 800W per stuk) of dat je er 1, 2 of 3 neemt die rechtstreeks op een eigen groep worden aangesloten?
Je zult allereerst een thuisbatterij moeten zoeken die Tibber ook kan aansturen. Als ik naar werkende modellen kijk die Tibber noemt, zijn dat allemaal 'vaste' installatie; geen stekkerbatterijen.

Extra omvormers toevoegen betekent een hogere energieverbruik ook in standby.
Dus als je met een niet al te grote PV installatie alleen zon opvangt voor een (matig) nachtverbruik, dan is waarschijnlijk een laag vermogen prima voor laden en ontladen. Dus vaak kun je dan wel toe met een 1-fase omvormer van bescheiden omvang.
Welk merk heb je op het oog?

• ASS-Ware
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Je zult allereerst een thuisbatterij moeten zoeken die Tibber ook kan aansturen. Als ik naar werkende modellen kijk die Tibber noemt, zijn dat allemaal 'vaste' installatie; geen stekkerbatterijen.
Ah, dat wist ik niet.
Extra omvormers toevoegen betekent een hogere energieverbruik ook in standby.
Dus als je met een niet al te grote PV installatie alleen zon opvangt voor een (matig) nachtverbruik, dan is waarschijnlijk een laag vermogen prima voor laden en ontladen. Dus vaak kun je dan wel toe met een 1-fase omvormer van bescheiden omvang.
Welk merk heb je op het oog?
Geen idee nog.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik ze wil, of ze echt nut hebben.

• Pr088
ASS-Ware schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Ah, dat wist ik niet.

[...]

Geen idee nog.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik ze wil, of ze echt nut hebben.
Slimme thuisbatterij: energie opslaan wanneer het loont ⚡️ Tibber
Hier kun je checken welke omvormers/batterijen je kunt koppelen aan Tibber, al dan niet met een Tibber Bridge.

Nut is een breed begrip.
- Financieel nut
Na wegvallen salderen wordt de energierekening ontegenzeggelijk hoger. Een batterij kan een deel opvangen door PV-stroom op te vangen en 's nachts te gebruiken. Voor de meeste huishoudens is 2-5 kWh dan genoeg. Reken op een terugverdientijd van circa 8 jaar.

- Meer eigen gebruik
Vanuit klimaatoverwegingen, hobby of wens om 'lekker eigen stroom te gebruiken'.

- Offgrid
Er zijn uitzonderlijke situaties waarin dit nodig is, maar je kunt je ernstig afvragen of het nodig is met het betrouwbare net in Nederland (ook de komende jaren).

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-08 02:47
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Slimme thuisbatterij: energie opslaan wanneer het loont ⚡️ Tibber
Hier kun je checken welke omvormers/batterijen je kunt koppelen aan Tibber, al dan niet met een Tibber Bridge.

Nut is een breed begrip.
- Financieel nut
Na wegvallen salderen wordt de energierekening ontegenzeggelijk hoger. Een batterij kan een deel opvangen door PV-stroom op te vangen en 's nachts te gebruiken. Voor de meeste huishoudens is 2-5 kWh dan genoeg. Reken op een terugverdientijd van circa 8 jaar.

- Meer eigen gebruik
Vanuit klimaatoverwegingen, hobby of wens om 'lekker eigen stroom te gebruiken'.

- Offgrid
Er zijn uitzonderlijke situaties waarin dit nodig is, maar je kunt je ernstig afvragen of het nodig is met het betrouwbare net in Nederland (ook de komende jaren).
Daarnaast zijn er ook maar weinig thuis batterijen die echt "offgrid" ondersteunen. Ze zijn er wel, maar die zijn vaak een stukje duurder met installatie dan de standaard 3fase-omvormer-batterij die nu geleverd worden. Die van zonneplan heeft bijvoorbeeld 1 stopcontact op de omvormer zitten, bij een stroomstoring kan je dus alleen via een haspeltje wat dingen gebruiken. Maar je diepvries/koelkast zullen nog steeds geen stroom hebben. De Tibber Homevolt heeft 0 offgrid opties (tot nu toe).

Dit heeft ook deels met wet en regelgeving te maken. Je wilt niet bijvoorbeeld dat je batterij gaat terugleveren op het moment dat de netbeheerder bijvoorbeeld net de stroom er heeft afgehaald om onderhoud te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 07-08-2026 00:25 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:54
Solaredge ondersteund dmv de backupinterface off-grid. Afhankelijk van je setup kun je dan apparaten langere tijd aan houden (diepvries/ijskast).

In de winter met een warmtepomp gebruik je snel richting de 10kWh als de zon niet schijnt, dus denk goed na over de capaciteit waar je mee begint en de schaalbaarheid.

Het Nederlandse net is 1 van de betrouwbaarste, dat klopt, echter door congestie kan het zomaar zijn dat je wijk op een dag een paar uur afgesloten wordt. Kijk maar naar Tilburg enkele weken geleden.

• JB

JB

Cédric roelt!

Het is weer weekend en voila wederom issues met fase(n) schakelen, doordat hier thuis ook van alles stroom pakt. Begint vervelend te worden :( Heb zojuist een ticket ingediend bij Tibber, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben?

Het lijkt erop dat de 15 min timeout van zonneladen niet meer aanwezig is, waardoor het switchen sneller gebeurd nu en dan loop je al snel tegen de max van 20x aan :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAe37ppMJIjMYbUzDItiz2V-hYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fE9Pn1IU2H5XGBYoJ7tWpoKA.jpg?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• ASW1
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:43:
Het is weer weekend en voila wederom issues met fase(n) schakelen, doordat hier thuis ook van alles stroom pakt. Begint vervelend te worden :( Heb zojuist een ticket ingediend bij Tibber, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben?

Het lijkt erop dat de 15 min timeout van zonneladen niet meer aanwezig is, waardoor het switchen sneller gebeurd nu en dan loop je al snel tegen de max van 20x aan :/

[Afbeelding]
Ik vermoed dat tibber hier niet veel aan kan doen, wat je zelf kunt doen is de zaptec naar 1 fase forceren.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:01
Hier geen problemen met de zaptec zonneladen en andere apparaten. Vind het wel wat te behoudend. Gebruikt niet al het overschot. Soms kies ik voor zelf laden en knijp dan het aantal A om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken. Ik ben tevreden over de combi. Gebruik 1 geintegreerde en 1 niet geintegreerde ev. Is wat meer werk maar goed te doen.

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Ik vermoed dat tibber hier niet veel aan kan doen, wat je zelf kunt doen is de zaptec naar 1 fase forceren.
Ik denk het ook hoor, maar zou fijn zijn dat Zaptec/Tibber het dan zelf vast zet op 1 fase bijvoorbeeld ipv dat het gewoonweg kapot loopt. Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
Sinds 7 juli ben ik over op Tibber en ik probeer nu te bepalen wat ik als ZZP-er met auto van de zaak exact moet opgeven voor mijn laadkosten.
Ik heb nu de eerste factuur ontvangen en daar staat op:

Variabele kosten, de gemiddelde verbruikskosten a 8,06 + 2,05 + 9,16 cent ex btw per kWh.
Grid rewards.
Teruglevering.
Vaste kosten per dag.
Campagnes, korting vaste leveringskosten, omdat ik een nieuwe klant ben.

De Teruglevering, Vaste kosten per dag en Campagnes staan los van het laden van de auto, neem ik aan, maar op https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/ lees ik:
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste. De uitgaven aan elektriciteit voor de auto van de zaak hangen voor de werknemer immers niet alleen af van de variabele kosten, maar ook van de vaste kosten.

Sja, maar dan moet je ook de welkomstkorting meenemen in de berekening.
Toch?

Zijn er hier nog meer ZZP-ers die de auto laden via Tibber, en zo ja, hoe doen die dit?

• Vaevictis_
ASS-Ware schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:55:
Sinds 7 juli ben ik over op Tibber en ik probeer nu te bepalen wat ik als ZZP-er met auto van de zaak exact moet opgeven voor mijn laadkosten.
Ik heb nu de eerste factuur ontvangen en daar staat op:

Variabele kosten, de gemiddelde verbruikskosten a 8,06 + 2,05 + 9,16 cent ex btw per kWh.
Grid rewards.
Teruglevering.
Vaste kosten per dag.
Campagnes, korting vaste leveringskosten, omdat ik een nieuwe klant ben.

De Teruglevering, Vaste kosten per dag en Campagnes staan los van het laden van de auto, neem ik aan, maar op https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/ lees ik:
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste. De uitgaven aan elektriciteit voor de auto van de zaak hangen voor de werknemer immers niet alleen af van de variabele kosten, maar ook van de vaste kosten.

Sja, maar dan moet je ook de welkomstkorting meenemen in de berekening.
Toch?

Zijn er hier nog meer ZZP-ers die de auto laden via Tibber, en zo ja, hoe doen die dit?
Heb je een laadpaal? Ik krijg met de zaptec go2 elke maand een uitdraai wat het laden me exact heeft gekocht. Kant en klare PDF incl BTW die ik zo kan opvoeren in de boekhouding.

• ASS-Ware
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:38:
[...]

Heb je een laadpaal? Ik krijg met de zaptec go2 elke maand een uitdraai wat het laden me exact heeft gekocht. Kant en klare PDF incl BTW die ik zo kan opvoeren in de boekhouding.
Mijn laadpaal staat op 30 meter van de meterkast, waar ik een MID goedgekeurde kWh meter heb.
Er zitten vast wat verliezen tussen meterkast en paal, dus ik ga uit van de MID kWh meter.
Bovendien weet de laadpaal toch niet wat het tarief is?

• ASW1
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk het ook hoor, maar zou fijn zijn dat Zaptec/Tibber het dan zelf vast zet op 1 fase bijvoorbeeld ipv dat het gewoonweg kapot loopt. Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.
Tibber en zaptec kunnen ook niet ruiken wat jij precies wilt, je zult het handmatig moeten regelen. Dit is nou typisch een voorbeeld waar je beter af was geweest als je woning een 1-fase aansluiting had ipv 3 fasen. Dan zou het moeiteloos precies zo werken als je wilt.

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Tibber en zaptec kunnen ook niet ruiken wat jij precies wilt, je zult het handmatig moeten regelen. Dit is nou typisch een voorbeeld waar je beter af was geweest als je woning een 1-fase aansluiting had ipv 3 fasen. Dan zou het moeiteloos precies zo werken als je wilt.
Wat is dat nou weer voor onzin? Het zonneladen werkt gewoon zo? Dat jij zo graag op 1 fase wil laden, staat daar toch los van?

Er staan hier twee auto’s. Door de week maar ook in het weekend wil ik die efficiënt opladen, dat is met 1 fase en max 3,7 kW niet het geval. Het zonneladen is op die momenten te beperkt met overschot wel/niet waardoor het switched icm andere stroomgebruikers. Niks geks aan. Handmatig regelen, hoe dan? Vragen aan mijn vrouw als ze weer een wasje aanzet of de droger erbij gebruikt, zodat ik de laadpaal op 1 fase kan zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door JB op 08-08-2026 20:56 ]

Mijn boefje is liev!

• ASW1
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin? Het zonneladen werkt gewoon zo? Dat jij zo graag op 1 fase wil laden, staat daar toch los van?

Er staan hier twee auto’s. Door de week maar ook in het weekend wil ik die efficiënt opladen, dat is met 1 fase en max 3,7 kW niet het geval. Het zonneladen is op die momenten te beperkt met overschot wel/niet waardoor het switched icm andere stroomgebruikers. Niks geks aan. Handmatig regelen, hoe dan? Vragen aan mijn vrouw als ze weer een wasje aanzet of de droger erbij gebruikt, zodat ik de laadpaal op 1 fase kan zetten?
Je hebt gelijk, het is allemaal mijn schuld.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

..... Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.
Daar komt het idee van het instellen van een vertrektijd vandaan. Dan zou Tibber aan de hand daar van kunnen bepalen hoe snel/noodzakelijk het laden is en daarmee het aantal fasen waarop er geladen moet worden en dus in welke mate de zonne-energie hierin meegenomen wordt.

• JB

JB

Cédric roelt!

13art schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:35:
[...]

Daar komt het idee van het instellen van een vertrektijd vandaan. Dan zou Tibber aan de hand daar van kunnen bepalen hoe snel/noodzakelijk het laden is en daarmee het aantal fasen waarop er geladen moet worden en dus in welke mate de zonne-energie hierin meegenomen wordt.
Dat snap ik, maar doordat eea pendelt obv wel/geen overschot gaat de paal terug naar 3 fasen. Als dat niet goed werkt en/of maar max 20x kan voordat het kapot loopt, moet ik maar manueel iets gaan regelen? Dat is toch een logisch gevolg mbt weer/verbruik in huis? Waarom locked de boel dan niet op die desbetreffende laadsessie na 19x ipv in error te schieten?

Nee inderdaad, zoals @ASW1 zegt, had ik dat moeten weten en daarom moet ik mijn meterkast maar weer aanpassen naar 1x 35A waardoor ik door de week lekker lang kan wachten en met een beetje geluk de auto vol heb in de ochtend :+

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 08-08-2026 21:40 ]

Mijn boefje is liev!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Dat snap ik, maar doordat eea pendelt obv wel/geen overschot gaat de paal terug naar 3 fasen. Als dat niet goed werkt en/of maar max 20x kan voordat het kapot loopt, moet ik maar manueel iets gaan regelen? Dat is toch een logisch gevolg mbt weer/verbruik in huis? Waarom locked de boel dan niet op die desbetreffende laadsessie na 19x ipv in error te schieten?

Nee inderdaad, zoals @ASW1 zegt, had ik dat moeten weten en daarom moet ik mijn meterkast maar weer aanpassen naar 1x 35A waardoor ik door de week lekker lang kan wachten en met een beetje geluk de auto vol heb in de ochtend :+
Nee het is gewoon slecht geregeld dat de boel stuk loopt door het vele switchen. Die integratie moet beter. Het werkt op mijn Easee charge max voor ik zover het gezien prima. Althans geen melding gezien of gekregen dat er te vaak geswitched was en dus de laadpaal er maar mee op hield. Het kan dus wel.

• JB

JB

Cédric roelt!

13art schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

Nee het is gewoon slecht geregeld dat de boel stuk loopt door het vele switchen. Die integratie moet beter. Het werkt op mijn Easee charge max voor ik zover het gezien prima. Althans geen melding gezien of gekregen dat er te vaak geswitched was en dus de laadpaal er maar mee op hield. Het kan dus wel.
Precies. Dank voor de bevestiging :)

Mijn boefje is liev!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:39

ChUcKiE

Dus........

Best bijzonder lijkt mij. Ik ben een week met vakantie en zie in de tibber app dat ik nu op een gemiddelde 23,9 zit? Afgelopen maand in totaal (niet op vakantie) was het 10,5 cent…ik lever heel veel zonne opbrengst terug.

Is dit logisch te verklaren?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste