Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op welke markt handelt Tibber dan om die regionale verschillen in Grid Rewards te verklaren?

Of zijn er helemaal geen lokale marktverschillen en zijn er andere factoren die bepalen waarom de ene persoon in hetzelfde tijdvak iets anders krijgt?

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:17
Wolly schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:34:
Op welke markt handelt Tibber dan om die regionale verschillen in Grid Rewards te verklaren?

Of zijn er helemaal geen lokale marktverschillen en zijn er andere factoren die bepalen waarom de ene persoon in hetzelfde tijdvak iets anders krijgt?
Hier kan je zien waar het knelt bij Tennet (nationaal) en regionaal bij de netbeheerders. Bij een onbalans op het hoogspanningsnet zal vast iedereen van GR mee kunnen genieten. Onbalans op het laagspanningsnet is regionaal.

• Wolly
  • Niet online
kreekel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Hier kan je zien waar het knelt bij Tennet (nationaal) en regionaal bij de netbeheerders. Bij een onbalans op het hoogspanningsnet zal vast iedereen van GR mee kunnen genieten. Onbalans op het laagspanningsnet is regionaal.
Alleen de grap is dat de chatbot van Tibbrr aangeeft dat er geen regionale verschillen zijn…

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-02 19:55
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Zonne-energie meenemen doet Tibber op basis van weersvoorspellingen (nog) niet via de koppeling met je omvormer. Dat is wel het plan, maar we hebben daar al een tijd niks meer over gehoord.
Slim zonneladen op basis van teruglevering gemeten door de pulse is er al een tijdje: https://tibber.com/nl/magazine/power-hacks/slim-zonneladen
Integratie met solar inverter niet nodig.
Terugschakelen naar 1 fase bij weinig opbrengst kan nog niet, zelfs als de lader dit wel kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Schnarfle op 16-01-2026 17:34 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:48

Ethirty

Who...me?

Wolly schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Alleen de grap is dat de chatbot van Tibbrr aangeeft dat er geen regionale verschillen zijn…
Wat ze zeggen is 1 ding, de ervaring hier is dat er wel degelijk (grote) verschillen zijn tussen verschillende gebruikers.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:54
Ethirty schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Wat ze zeggen is 1 ding, de ervaring hier is dat er wel degelijk (grote) verschillen zijn tussen verschillende gebruikers.
Dat kan ook zijn op basis van je ingestelde laadwensen.
Als je vertrektijd een week in de toekomst ligt krijg je ongetwijfeld andere resultaten als wanneer dat morgen is.
Volgens mij gaan we in Nederland nog steeds uit van het koperen plaat principe en zijn er geen regionale verschillen, iig niet aan de marktzijde van het netwerk maar ik hoor het graag als dat inmiddels achterhaald blijkt.

• ASW1
Schnarfle schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:31:
[...]
Terugschakelen naar 1 fase bij weinig opbrengst kan nog niet, zelfs als de lader dit wel kan.
Er staat wel deze mysterieuze tekst zonder verdere uitleg:
Slim zonne laden ondersteunt geen automatische fasereswitch. Sommige laders kunnen wel automatisch terugvallen op 1-fase bij lage laadstromen.
bron: https://support.tibber.co.../11581398-slim-zonneladen

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 14:02

BIM

Nothing interesting

Wij hebben sinds drie dagen dat de Model 3 's ochtends structureel niet vol zit op het gewenste tijdstip (rood laadlampje). Hij heeft 's nachts dan enkele grid reward acties gehad, maar stopt er daarna mee.

Het lijkt erop dat Tibber de Zaptec go op een andere manier aanstuurt. Eerder werd de laadsessie gepauzeerd en nu worden de kleine laadsessies helemaal afgerond (ik krijg ook ineens heel veel meldingen van de Zaptec app dat de sessie is afgerond). Dat houdt in dat de Tesla weer afstemt met de lader, maar dat doet hij alleen structureel goed als ik de laadkabel uit de auto haal en er opnieuw in stop.

Hebben meer mensen hier last van?

De model 3 kan daar niet lekker mee omgaan (de oude manier werkte prima). Dit zorgt ervoor dat ik nu handmatig laadacties moet gaan plannen, want anders kom ik niet op mijn werk (gisteren zat er 18% in om 7.00 |:( ). Ik heb al een melding in de app gemaakt.

Daarnaast zijn de Grid Rewards inderdaad minimaal de afgelopen drie maanden (het loont eigenlijk niet de moeite meer). Zeker op deze manier. Ik wil ze uit kunnen zetten en gewoon één lange laadsessie op het goedkoopste moment.

[ Voor 0% gewijzigd door BIM op 17-01-2026 09:00 . Reden: Verduidelijking ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-02 20:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BIM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:59:
Wij hebben sinds drie dagen dat de Model 3 's ochtends structureel niet vol zit op het gewenste tijdstip (rood laadlampje). Hij heeft 's nachts dan enkele grid reward acties gehad, maar stopt er daarna mee.

Het lijkt erop dat Tibber de Zaptec go op een andere manier aanstuurt. Eerder werd de laadsessie gepauzeerd en nu worden de kleine laadsessies helemaal afgerond (ik krijg ook ineens heel veel meldingen van de Zaptec app dat de sessie is afgerond). Dat houdt in dat de Tesla weer afstemt met de lader, maar dat doet hij alleen structureel goed als ik de laadkabel uit de auto haal en er opnieuw in stop.

De model 3 kan daar niet lekker mee omgaan (de oude manier werkte prima). Dit zorgt ervoor dat ik nu handmatig laadacties moet gaan plannen, want anders kom ik niet op mijn werk (gisteren zat er 18% in om 7.00 |:( ). Ik heb al een melding in de app gemaakt.

Daarnaast zijn de Grid Rewards inderdaad minimaal de afgelopen drie maanden (het loont eigenlijk niet de moeite meer). Zeker op deze manier. Ik wil ze uit kunnen zetten en gewoon één lange laadsessie op het goedkoopste moment.
Ik gebruik de Tesla integratie en dat werkt vlekkeloos. Dus als het niet werkt met de zaptec zou ik lekker switchen naar de aansturing via Tesla rechtstreeks met de auto

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• BIM

BIM

Nothing interesting

revolution-nl schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Ik gebruik de Tesla integratie en dat werkt vlekkeloos. Dus als het niet werkt met de zaptec zou ik lekker switchen naar de aansturing via Tesla rechtstreeks met de auto
Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb nu beide integraties in Tibber actief, waarbij Tibber dan de Zaptec gebruikt omdat die sneller schakelt en Grid rewards aan kan. Ik zal de Zaptec integratie eens verwijderen en kijken wat hij vannacht doet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BIM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb nu beide integraties in Tibber actief, waarbij Tibber dan de Zaptec gebruikt omdat die sneller schakelt en Grid rewards aan kan. Ik zal de Zaptec integratie eens verwijderen en kijken wat hij vannacht doet.
Met de Tesla integratie ontvang je ook GW :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:18

ChUcKiE

Dus........

Ik moet eerlijk zeggen bij mij werkt de het laden van mijn Tesla, Zappi (oudere firmware) en GR sinds start (een klein jaar geleden) feilloos. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Ik kom er ook verder niet aan, geen firmware update van de Zappi, ik laat vooralsnog alles zoals het is :)

Ik vind wel dat de GR erg teleurstellend zijn. Sinds maart vorig jaar tot aan nu heb ik zo'n 50 euro. Alles is natuurlijk meegenomen, maar hier hoefde ik het niet voort doen. Ik heb de tesla bijna altijd aan de laadpaal hangen als deze thuis is.

[ Voor 30% gewijzigd door ChUcKiE op 17-01-2026 10:11 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• BIM

BIM

Nothing interesting

revolution-nl schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Met de Tesla integratie ontvang je ook GW :)
Nice! Enige irritante is dat de Zaptec integratie niet verwijderd kan worden (moet via support, dus gaat weer een aantal dagen overheen). Ik had zijn rechten nu ingetrokken via de Zaptec app, maar daar raakte Tibber dusdanig van in de war dat hij dacht er nog geladen werd terwijl dat niet het geval was.

Totale Grid Rewards sinds Januari vorig jaar is bij ons 160 euro. Maar de afgelopen maanden dus heel weinig.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Goede tip! Hoe doe je dat dan met de Zaptec? Loskoppelen van tibber en slim laden van de paal zelf uitzetten, zodat er altijd stroom beschikbaar is?

• BIM

BIM

Nothing interesting

Tdem schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Goede tip! Hoe doe je dat dan met de Zaptec? Loskoppelen van tibber en slim laden van de paal zelf uitzetten, zodat er altijd stroom beschikbaar is?
Ik heb nu bij support gevraagd om de zaptec integratie te verwijderen van mijn account. Dan zou de laadpaal gewoon gelijk moeten gaan laden bij aansluiten en stuurt de tesla powerup de laadpaal aan.

Vroeger kon je bij Tibber kiezen wat je gebruikte voor aansturing van het laden. De auto of de laadpaal. Die optie zie ik nu nergens meer staan.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:35
ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Er staat wel deze mysterieuze tekst zonder verdere uitleg:

[...]

bron: https://support.tibber.co.../11581398-slim-zonneladen
Dat is niet geheimzinnig toch? Betekent dat Tibber niet je laadpaal kan switchen van 3-fase naar 1-fase bijvoorbeeld als de zonneopbrengst laag is en ook niet kan terugschakelen als je installatie meer levert. Zappi kan dat -begreep ik- wel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-02 14:24
Pr088 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Dat is niet geheimzinnig toch? Betekent dat Tibber niet je laadpaal kan switchen van 3-fase naar 1-fase bijvoorbeeld als de zonneopbrengst laag is en ook niet kan terugschakelen als je installatie meer levert. Zappi kan dat -begreep ik- wel.
Mits je op een oudere (inmiddels meerdere versie's terug) firmware zit dan kan dat wel maar dan weer niet als tibber hem aanstuurt. Die kan alleen de boost functie aansturen. De laadpaal zelf kan dan weer wel een zonnestroom only modus aansturen. Evenals home assistant. En in de zomer scheelt dat echt serieus als je veel zonnepanelen hebt. Met een beetje strakke planning kon ik vorige zomer beide auto's voor een dikke 3 maanden alleen vanaf het dak laden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja zo wil ik het komende zomer ook gaan doen. Al dan niet via Tibber, maar juist “alleen zonnestroom” zou ik graag willen

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:30
Maaarrrrr is het zo lang we nog kunnen salderen niet het meest voordelig om terug te leveren en in te gebruiken op het moment de prijs het laagst is. Als het salderen volgend jaar niet meer aan de orde is, dan is zelfverbruik het meest rendabel.

• Pr088
kerath schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:05:
Maaarrrrr is het zo lang we nog kunnen salderen niet het meest voordelig om terug te leveren en in te gebruiken op het moment de prijs het laagst is. Als het salderen volgend jaar niet meer aan de orde is, dan is zelfverbruik het meest rendabel.
Meestal wel ja. Maar het is wel fijn om het nu wat te gaan testen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:42
Ik kan het even niet terugvinden in het topic. Wellicht gebruik ik niet de goede zoektermen....
Maar over salderen van energiebelasting bij tibber:
Ben klant geworden van Tibber op 23 januari 2025.
In de periode 23-1-2025 tot en met 31-12-2025 afgenomen 5000 kWh en teruggeleverd 5700 kWh. Krijg nu dus een factuur of ik energiebelasting over 700 kWh wil terugbetalen aan Tibber.
Als ik nu kijk: Dan is mijn afname 6000 kWh en teruggeleverd 5700 kWh. Als men dus met het contractjaar zou rekenen zou ik geen energiebelasting hoeven terugbetalen. (ik heb dan geen energiebelasting teveel ontvangen).
Vanuit de helpdesk krijg ik als reactie dat men saldeert tot en met de 12e factuur. Kan wel zijn maar dan moeten ze niet de eerste factuur sturen over de periode 23 januari 2025 - 31 januari 2025... Maar gewoon over 23 januari - 23 februari.

Als ik nu zou opzeggen bij Tibber dan zou dus 700 kWh per saldo nooit gesaldeerd worden, terwijl dat wel zou moeten. Ben niet van plan om op te zeggen, dus uiteindelijk loopt het denk ik wel los, want uitgaande van dezelfde getallen voor 2026, komt het verbruik van januari 2026 dan wel weer goed met de teruglevering over 2026, maar toch voelt het krom.

Maar bottomline is mijn vraag:
Moet Tibber niet op basis van contractjaar salderen ipv (gedeeltelijk) kalenderjaar?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:36
Hele nacht niks geladen. Allemaal laden geblokkeerd vakken met technisch probleem als oorzaak. Helaas geen schermafbeelding van gemaakt.

De direct laden knop leek in eerste instantie ook verdwenen maar vind ik terug in de charge amps intergratie tegel. Nu laadt de auto "dom" terwijl dit een slimladen tijdsvakje was en hij bij slimladen blokkeerde.

Ik het fase overzicht zie ik wel een aantal hoofdzekering overschrijdingen. Maar de laadpaal is nooit ook maar een mWtje gaan leveren.

Bijzonder allemaal weer.

• Wolly
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:56:
Maar bottomline is mijn vraag:
Moet Tibber niet op basis van contractjaar salderen ipv (gedeeltelijk) kalenderjaar?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat energieleveranciers per contractjaar – en niét per kalenderjaar – moeten salderen. Bovendien mogen energiebedrijven ook niét per deel van het jaar – bijvoorbeeld per maand of kwartaal – salderen.
https://solarmagazine.nl/...nepanelen-kamervragen-cda

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:33

Masuchievo

Cpt. Average

molenganger schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
Net een update gehad vanuit Tibber m.b.t. de Kia integratie:

KIA - Lost connection to vehicles and pairing issues
----------------------------------------------------

Incident resolved

Due to technical challenges we have decided to not go forward with mending the current integration for KIA. The power-up has been removed for new pairings from the app.
Connected cars will stay connected until the connection is lost or the car is disconnected, at which point it will not be possible to pair the car again.

If you have an integrated charger you can add your car as non-integrated and smart charge via your integrated charger.

Hopefully the integration will be back some time in the future.

### Time posted

Jan 14, 09:34 CET

Oftewel zolang het werkt, werkt het, daarna heb je pech.
Intussen zijn ook Hyundai en Kia niet meer in de statustabellen terug te vinden: https://status.tibber.com/
Daarnaast ook niet meer te zien op de pagina van https://tibber.com/nl/powerup/ev

Gelukkig heb je de handmatige instellingen in de app voor het laden van de auto, maar dit is toch wel erg vervelend

Te weinig geld voor alle gadgets.

• ASW1
Leuk al die integraties maar het kost allemaal handenvol tijd om te ontwikkelen en ze daarna allemaal bij te houden zo stel ik me voor.
Er verandert iets aan de andere kant en in het slechtste geval kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ASW1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:59:
Leuk al die integraties maar het kost allemaal handenvol tijd om te ontwikkelen en ze daarna allemaal bij te houden zo stel ik me voor.
Er verandert iets aan de andere kant en in het slechtste geval kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Ze hoeven het ook niet aan te bieden, maar het is juist een USP van ze.

Integraties dan stilletjes verwijderen zonder de klanten die ze gebruiken actief te informeren is op zijn zachtst gezegd niet netjes.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:41
Ethirty schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Ze hoeven het ook niet aan te bieden, maar het is juist een USP van ze.

Integraties dan stilletjes verwijderen zonder de klanten die ze gebruiken actief te informeren is op zijn zachtst gezegd niet netjes.
welke integratie is er precies verdwenen?

• ASW1
boyette schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:53:
[...]

welke integratie is er precies verdwenen?
Kia. Die heeft lang prima gewerkt, maar op een gegeven moment is die stuk gegaan, volgens mij vanwege een andere inlogprocedure bij Kia.
Is nu na enkele maanden verwijderd, Tibber kan of wil het niet meer repareren blijkbaar.

• boyette
ASW1 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Kia. Die heeft lang prima gewerkt, maar op een gegeven moment is die stuk gegaan, volgens mij vanwege een andere inlogprocedure bij Kia.
Is nu na enkele maanden verwijderd, Tibber kan of wil het niet meer repareren blijkbaar.
dat is volgens mij altijd vanuit de andere kant
tibber biedt alleen hun api aan
en de andere partij die creeert de connectie

dus dat zou dan bij kia liggen
heb je er al naar geinformeerd?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-02 14:24
boyette schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:46:
[...]

dat is volgens mij altijd vanuit de andere kant
tibber biedt alleen hun api aan
en de andere partij die creeert de connectie

dus dat zou dan bij kia liggen
heb je er al naar geinformeerd?
Tibber biedt de integratie aan en heeft er actief mee geadverteerd. Je stelt de integratie in de tabber app in. Het is simpelweg aan Tibber om de integratie te onderhouden in samenwerking met de andere partij. Ze hebben er in dit geval voor gekozen om dat niet meer te doen/te proberen. Terwijl redelijk veel mensen waaronder ik hun overstap naar Tibber deels hebben gebaseerd op de beschikbare integraties (power ups zoals ze zelf noemen) die in het afgelopen jaar dus bij bosjes stuk zijn gegaan en niet hersteld worden.

Dus nee het zou niet bij de klant van Tibber mogen liggen om contact met een andere partij op te moeten nemen om zo'n integratie weer aan de praat te moeten krijgen. Beetje van de zotte als je er daadwerkelijk over hebt nagedacht..

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• boyette
AtlAntA schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Tibber biedt de integratie aan en heeft er actief mee geadverteerd. Je stelt de integratie in de tabber app in. Het is simpelweg aan Tibber om de integratie te onderhouden in samenwerking met de andere partij. Ze hebben er in dit geval voor gekozen om dat niet meer te doen/te proberen. Terwijl redelijk veel mensen waaronder ik hun overstap naar Tibber deels hebben gebaseerd op de beschikbare integraties (power ups zoals ze zelf noemen) die in het afgelopen jaar dus bij bosjes stuk zijn gegaan en niet hersteld worden.

Dus nee het zou niet bij de klant van Tibber mogen liggen om contact met een andere partij op te moeten nemen om zo'n integratie weer aan de praat te moeten krijgen. Beetje van de zotte als je er daadwerkelijk over hebt nagedacht..
zo ligt het denk ik niet
aan de zijde van tibber is niets veranderd..
waarschijnlijk heeft KIA iets gewijzigd en dit niet meer aan tibber gekoppeld..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

boyette schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:13:
[...]

zo ligt het denk ik niet
aan de zijde van tibber is niets veranderd..
waarschijnlijk heeft KIA iets gewijzigd en dit niet meer aan tibber gekoppeld..
Maakt toch niet uit waar het ligt? Tibber biedt die functie aan, dan hebben zij ook de informatieplicht richting de afnemers van die functie.

• boyette
Ethirty schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Maakt toch niet uit waar het ligt? Tibber biedt die functie aan, dan hebben zij ook de informatieplicht richting de afnemers van die functie.
informatieplicht?
waarmee verplichten zij zich dit precies?
tibber heeft toch nergens de stekker uit getrokken

als kia plotseling hun systeem veranderd zonder tibber te informeren en ook de bezitters van hun autos niet en dan hun nieuwe systeem niet aan tibber koppelt..
wat verplicht dat opeens aan tibber?

ik volg hier niets van..

Wat zijn de reacties van Tibber en van Kia toen je hen hier vragen over stelde?

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-02 22:29
boyette schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:55:
[...]

informatieplicht?
waarmee verplichten zij zich dit precies?
tibber heeft toch nergens de stekker uit getrokken

als kia plotseling hun systeem veranderd zonder tibber te informeren en ook de bezitters van hun autos niet en dan hun nieuwe systeem niet aan tibber koppelt..
wat verplicht dat opeens aan tibber?

ik volg hier niets van..

Wat zijn de reacties van Tibber en van Kia toen je hen hier vragen over stelde?
KIA heeft hun API dichtgegooid/toegang gewijzigd. Blijkt ook uit een Homey app voor KIA waarmee niet meer geconnecteerd kan worden. Zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ_UguqEx4qSalMC5leSJbrISfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNKeCq8av6Qx7RzvAVvmYTXK.jpg?f=fotoalbum_large

• boyette
Kijk dat bedoel ik dus

Tibber kan hier dus niets aan doen

En kia heeft de auto bezitters hier dus over geïnformeerd neem ik aan @Ethirty

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03:11
Ik heb gisteren vernomen via de Tibber support dat er momenteel gesprekken gaande zijn met Kia om de API weer tot stand te brengen.

• ASW1
Schnarfle schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Slim zonneladen op basis van teruglevering gemeten door de pulse is er al een tijdje: https://tibber.com/nl/magazine/power-hacks/slim-zonneladen
Integratie met solar inverter niet nodig.
Ben een beetje aan het oefenen voor volgend jaar wanneer het salderen eraf gaat.
Heb net de lader geforceerd naar 1 fase laden (in dit geval een Easee, in de lader settings de phase mode veranderen, dit gaat heel makkelijk en snel)
Vervolgens even de laadkabel uit- en weer inpluggen (nieuwe handshake) en voilà, bij 1400 watt overschot begint het laden. 8)

Als dat naar 7,4 kW kan bij genoeg overschot (heb 3x25A) dan vind ik dan wel snel genoeg.
Mijn bedrading is dik genoeg dus ik denk dat ik mijn alamat ga vervangen voor een B32 exmplaar zodat die 7,4 kW op één fase haalbaar wordt.
Mocht ik ooit echt haast hebben en op 11 kW willen laden dan kan ik de switch in de Easee app tijdelijk omgooien, en wellicht is dat ook in de donkere wintermaanden de beste oplossing wanneer we hier sowieso niet of nauwelijks aan 1400 watt overschot komen.

De auto staat hier het grootste deel van de tijd op de oprit te niksen dus voor ons lijkt het een niet heel elegante maar ok workaround.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Mrlten schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:37:
[...]
Op dat moment krijg je daarvan mail van Tibber en zie je het ook in de app staan.
Binnen enkele weken na beëindiging van het opgezegde contract is ook de toegang tot de historische facturatie-/verbruiksgegevens op https://tibber.com/nl/portal verdwenen. Het account blijft bestaan, maar het onderdeel facturen is gestript :'(

Laatste factuur per e-mail: 7 januari.
Op 23 januari al geen toegang meer tot de online gegevens. 8)7

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

boyette schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:01:
Kijk dat bedoel ik dus

Tibber kan hier dus niets aan doen

En kia heeft de auto bezitters hier dus over geïnformeerd neem ik aan @Ethirty
Geen idee, ik heb geen Kia. Aan de screenshot te zien heeft iemand er ook daar specifiek om moeten vragen om een onzin-antwoord te krijgen.

Tibber kan niks doen aan een fabrikant die een API uit de lucht haalt, klopt. Maar een klant neemt geen API af bij Tibber, die neemt slim laden af. Dus het zou ze sieren dat ze dat ook actief aan hun klanten melden, het is voor velen juist een van de hoofdredenen om klant bij Tibber te worden. Mijn Tesla integratie heeft een tijdlang heel goed gewerkt, tótdat GR in werden gevoerd en de beloning daarvoor smolt als sneeuw. Daar kijk ik toch echt voor naar Tibber.

En het hoeft ook niet heel spannend te zijn, ze kunnen een simpel berichtje doen dat fabrikantX de boel offline heeft gehaald en dat ze daarom hun dienst niet meer kunnen leveren. Ik snap niet waarom je dat zo raar vindt. :?

Als je dit topic een beetje had gevolgd zou je zien dat er veel meer klachten zijn over hun integraties (en ook hun accu topic gaat niet over rozenblaadjes). Prima dat je wat positief pro-Tibber geluid wil verspreiden maar er speelt veel meer en al veel langer. Dan voelen je berichten meer als gekunsteld tegengas geven.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat zijn jullie ervaring met grid-rewards en de duur van de laadsessies. Ik plug nu dagelijks en laad van 40 naar 60%, dit lijkt meer grid-rewards op te leveren ten opzichten van vorige maanden. Of is dit toeval en waren er deze maand sowieso meer rewards te verdienen?

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:30
Mijn gevoel/beeld is dat de grid rewards in januari idd weer wat meer zijn.

• boyette
Ethirty schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Geen idee, ik heb geen Kia. Aan de screenshot te zien heeft iemand er ook daar specifiek om moeten vragen om een onzin-antwoord te krijgen.

Tibber kan niks doen aan een fabrikant die een API uit de lucht haalt, klopt. Maar een klant neemt geen API af bij Tibber, die neemt slim laden af. Dus het zou ze sieren dat ze dat ook actief aan hun klanten melden, het is voor velen juist een van de hoofdredenen om klant bij Tibber te worden. Mijn Tesla integratie heeft een tijdlang heel goed gewerkt, tótdat GR in werden gevoerd en de beloning daarvoor smolt als sneeuw. Daar kijk ik toch echt voor naar Tibber.

En het hoeft ook niet heel spannend te zijn, ze kunnen een simpel berichtje doen dat fabrikantX de boel offline heeft gehaald en dat ze daarom hun dienst niet meer kunnen leveren. Ik snap niet waarom je dat zo raar vindt. :?

Als je dit topic een beetje had gevolgd zou je zien dat er veel meer klachten zijn over hun integraties (en ook hun accu topic gaat niet over rozenblaadjes). Prima dat je wat positief pro-Tibber geluid wil verspreiden maar er speelt veel meer en al veel langer. Dan voelen je berichten meer als gekunsteld tegengas geven.
Een klant neemt ook geen slim laden af..
Een klant neemt energie af..
En tibber stelt hun api gratis ter beschikking zodat fabrikanten van autos of bijv thuisbatterijen of verwarmings apparaten direct via hun app hun apparatuur kunnen bedienen of volgen bijv..

Soms stoppen fabrikanten daarmee..
Zo ook in dit geval en soms dus zelfs zonder te communiceren

Slim laden is een gratis feature die tibber biedt die geen onderdeel uit maakt van de overeenkomst.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat het frustrerend is als dit gebeurt.
Ook is het wenselijk dat partijen en ook tibber hier beter over zouden communiceren maar dit is bijna niet te doen omdat de third parties tibber hier waarschijnlijk ook niet over informeren

Dan zou tibber alles moeten monitoren en hier ook achteraan moeten gaan..

Het is best een enorme lijst die api koppelingen

Kun je dat verwachten?

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 23-01-2026 15:06 ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:34
boyette schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:03:
[...]

En tibber stelt hun api gratis ter beschikking zodat fabrikanten van autos of bijv thuisbatterijen of verwarmings apparaten direct via hun app hun apparatuur kunnen bedienen of volgen bijv..

Slim laden is een gratis feature die tibber biedt die geen onderdeel uit maakt van de overeenkomst.

Ook is het wenselijk dat partijen en ook tibber hier beter over zouden communiceren maar dit is bijna niet te doen omdat de third parties tibber hier waarschijnlijk ook niet over informeren

Kun je dat verwachten?
Naar mijn mening kunnen we dat zeker verwachten. Zeker gezien de hogere kosten, dan kun je ook service verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 23-01-2026 18:41 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Nee andersom. Tibber stuurt de apparatuur aan op basis van energieprijzen en onbalans op basis van de API van fabrikanten.

Daar kiezen ze toch zelf voor?
Kun je dat verwachten?
Ja, daar betaal ik ze voor. Ik kan ook een andere, goedkoopste leverancier zoeken met minder of geen integraties.

Dat wil ik niet, want verder ben ik heel blij met Tibber - als het werkt.
revolution-nl schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:31:
Wat zijn jullie ervaring met grid-rewards en de duur van de laadsessies. Ik plug nu dagelijks en laad van 40 naar 60%, dit lijkt meer grid-rewards op te leveren ten opzichten van vorige maanden. Of is dit toeval en waren er deze maand sowieso meer rewards te verdienen?
€3 op 160kWh laden, maar meestal niet veel meer dan 0,1 of 0,2 per dag, weekenden vaak wat meer tot 0,5 per dag. Weet niet of het meer is, maar het is nog wat magertjes voor mijn gevoel.

• boyette
Ethirty schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Nee andersom. Tibber stuurt de apparatuur aan op basis van energieprijzen en onbalans op basis van de API van fabrikanten.

[...]

Daar kiezen ze toch zelf voor?

[...]

Ja, daar betaal ik ze voor. Ik kan ook een andere, goedkoopste leverancier zoeken met minder of geen integraties.

Dat wil ik niet, want verder ben ik heel blij met Tibber - als het werkt.

[...]

€3 op 160kWh laden, maar meestal niet veel meer dan 0,1 of 0,2 per dag, weekenden vaak wat meer tot 0,5 per dag. Weet niet of het meer is, maar het is nog wat magertjes voor mijn gevoel.
Geef eens een voorbeeld van een goedkopere leverancier dan en op welke manier je hiervoor betaald..

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:47
cj1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Binnen enkele weken na beëindiging van het opgezegde contract is ook de toegang tot de historische facturatie-/verbruiksgegevens op https://tibber.com/nl/portal verdwenen. Het account blijft bestaan, maar het onderdeel facturen is gestript :'(

Laatste factuur per e-mail: 7 januari.
Op 23 januari al geen toegang meer tot de online gegevens. 8)7
Datzelfde had ik bij Essent.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
janne_nl schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Datzelfde had ik bij Essent.
Thanks voor de tip. Contract tibber eindigde 31-dec-2025. Vandaag nog via de IOS App alle facturen weten de downloaden. Just to be sure

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 23:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

ASW1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Ben een beetje aan het oefenen voor volgend jaar wanneer het salderen eraf gaat.
Heb net de lader geforceerd naar 1 fase laden (in dit geval een Easee, in de lader settings de phase mode veranderen, dit gaat heel makkelijk en snel)
Vervolgens even de laadkabel uit- en weer inpluggen (nieuwe handshake) en voilà, bij 1400 watt overschot begint het laden. 8)

Als dat naar 7,4 kW kan bij genoeg overschot (heb 3x25A) dan vind ik dan wel snel genoeg.
Mijn bedrading is dik genoeg dus ik denk dat ik mijn alamat ga vervangen voor een B32 exmplaar zodat die 7,4 kW op één fase haalbaar wordt.
Mocht ik ooit echt haast hebben en op 11 kW willen laden dan kan ik de switch in de Easee app tijdelijk omgooien, en wellicht is dat ook in de donkere wintermaanden de beste oplossing wanneer we hier sowieso niet of nauwelijks aan 1400 watt overschot komen.

De auto staat hier het grootste deel van de tijd op de oprit te niksen dus voor ons lijkt het een niet heel elegante maar ok workaround.
Misschien heb je dat al gezegd, maar kan je kabel 32A ook aan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:55
Voor iedereen die het EV laadtarief te verlagen zijn wellicht ERE certificaten interessant. Deze regeling gaat per 2026 in (moet alleen nog door de eerste kamer) en wordt betaald door oliemaatschappijen die certificaten moeten uitgeven omdat ze vervuilende producten op de markt zetten. Enige wat je nodig hebt om deze als "vergroener" te claimen is een EV-charger met geïntegreerde MID meter zodat je kan aantonen hoeveel kWh je jaarlijks in je EV stopt. Op dit moment is de verwachting dat je met ERE certificaten ca. 10ct / kWh kan verdienen, dus registratie kan je zomaar een paar honderd € per jaar opleveren.

Meer info kan in dit artikel gevonden worden: https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Helaas heb ik zelf geen EV-charger met geïntegreerde MID meter (nl. easee charge lite), maar ik vermoed dat er zat van jullie er wel een hebben. Is al vaak het geval als de laadpaal door een lease maatschappij is geïnstalleerd.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05
bsh10 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:14:

Helaas heb ik zelf geen EV-charger met geïntegreerde MID meter (nl. easee charge lite), maar ik vermoed dat er zat van jullie er wel een hebben. Is al vaak het geval als de laadpaal door een lease maatschappij is geïnstalleerd.
Top tip! Thx!
Als dit in de papieren gaat lopen is een upgrade naar de easee charge max (met ingebouwde MID meter) misschien best een logische.
Ik heb op dit moment ook de lite maar vind het geen probleem die te wisselen als de business case logisch is.

• tcw82
[...]

Kun je dat verwachten?
Je schrijft tibber stelt api beschikbaar aan... Maar is het niet net andersom? Als ik kijk hoe vw het doet, lijkt het er sterk op dat Tibber de vw api juist gebruikt. Ze halen informatie over de auto op en daarmee weten ze of de accu wel of niet vol is. Als de api haperde in de afgelopen weken, was dat omdat VW de accu SOC niet doorgaf (aan de api...van vw, neem ik dan aan).

Misschien begrijp ik je bericht verkeerd, dat zou ook kunnen natuurlijk.

Wel ben ik van mening als je als ondernemer een product verkoopt met daaraan een verhaal over wat het kan(in dit geval optimaal laden en """ "verdienen" """ aan dat slimme laden, je als afnemer van dat product mag verwachten dat die beloofde functie werkt. Let ook vooral op de aanhalingstekens bij het woord verdienen. Deze overtuiging wordt verder versterkt doordat veel gebruikers van de aangeboden dienst kosten maken om daar aan te kunnen deelnemen. Denk aan de pulse meter. Eventueel een specifieke laadpaal bijvoorbeeld.

Het punt over de klantvraag/beleving/verwachting geldt voor vanalles.
  • Een auto die niet achteruit kan rijden terwijl de verkoper dat belooft heeft.
  • Een lamp die niet kan dimmen ondanks dat dit op de verpakking staat.
  • Een stukje vlees dat van scharrel dieren is, maar toch van de intensive veeteelt komt...etc.
Waarbij slimladen een verdienmodel is van Tibber, onderaan de streep. De verdiensten van Tibber met de handel op de onbalans markt zijn vele malen groter dan de centen die ze aan de gebruiker uitkeren. Althans dat laatste neem ik overtuigend aan.

• ASW1
Termy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Misschien heb je dat al gezegd, maar kan je kabel 32A ook aan?
Ja gelukkig wel, heb 2 kabels en die kunnen het allebei.
Is ook wel zo handig omdat we met enige regelmaat naar de UK gaan en de meeste palen daar 1-fase zijn.

Maar morgen wordt een zonnige dag en de auto mag op de oprit blijven, dus ik ga weer kijken hoe goed dat lukt met PV-laden via Tibber. Volgens mij wil hij wel eerst 10 minuten 1400W surplus zien voor hij start, en hij stopt volgens mij ook niet direct als het surplus onder de 1400 W zakt, maar ik ga het eens allemaal in de gaten houden morgen. Ben bijvoorbeeld ook benieuwd hoe hij opschakelt naar hogere vermogens, als in waar ligt de eerstvolgende hogere trede boven 1400 Watt? Want ik neem aan dat het niet traploos geregeld wordt.

• Pr088
Bezzerk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Top tip! Thx!
Als dit in de papieren gaat lopen is een upgrade naar de easee charge max (met ingebouwde MID meter) misschien best een logische.
Ik heb op dit moment ook de lite maar vind het geen probleem die te wisselen als de business case logisch is.
Wat betreft die update, ik volg nu emails van Lekkerladen.com en zij zeggen bezig te zijn met een deal met Easee om voordelig je Charge Lite te kunnen omruilen voor een Charge Max met MID meter. Ik ben benieuwd.
Heb zelf ook een Charge Lite, vond de MID meter in december 2024 onzin. Toch verkeerd gegokt :D

• ASW1
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Wat betreft die update, ik volg nu emails van Lekkerladen.com en zij zeggen bezig te zijn met een deal met Easee om voordelig je Charge Lite te kunnen omruilen voor een Charge Max met MID meter. Ik ben benieuwd.
Heb zelf ook een Charge Lite, vond de MID meter in december 2024 onzin. Toch verkeerd gegokt :D
Hier idem, tsja..

Korting klinkt leuk maar ik verwacht hooguit 10 of 15% korting ofzo, of iets via een installateur.
Vermoedelijk kun je met wat rondshoppen eenzelfde of betere prijs gaan vinden verwacht ik, maar we zullen het zien. Hoort eigenlijk ook niet echt in dit topic thuis.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
Ik heb onlangs de balans opgemaakt van 1 jaar Tibber. Ik wil de resultaten graag delen voor mensen die deze post later zien en twijfelen over een overstap.

Mijn zonnepanelen (14x420WP) liggen deels op Zuid maar grotendeels op (Zuid)West.
Sinds augustus een Zaptec Go 2 waardoor ik met Grid Rewards kan laden.
En sinds dit stookseizoen ook een hybride warmtepomp die ik verder niet aanstuur.

Dit is het resultaat per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydRLPx85pwJux3Mg_dlJmQlMS2o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/afITZZ3OF5NpE0o8LiPg2yWM.jpg?f=user_large

En dan met alles in 1 totaal staatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqlKQiIjXXevStLEPAuawjEELPY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xqzlzU3qH7dH145grEa67Ruz.jpg?f=user_large

Hier zitten alle kosten al in, uitgesmeerd per kWh.

Ik ben tevreden :) Voor dit geld had ik destijds geen vast contract kunnen afsluiten (met zonnepanelen).

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:37
JeroenVerweij schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:54:
Ik heb onlangs de balans opgemaakt van 1 jaar Tibber. Ik wil de resultaten graag delen voor mensen die deze post later zien en twijfelen over een overstap.

Mijn zonnepanelen (14x420WP) liggen deels op Zuid maar grotendeels op (Zuid)West.
En sinds dit stookseizoen ook een hybride warmtepomp die ik verder niet aanstuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben tevreden :) Voor dit geld had ik destijds geen vast contract kunnen afsluiten (met zonnepanelen).
Netjes. Maar mist er niet een 1 voor het januari verbruik, of hoe kom je aan laagste maandelijkse stroomverbruik van 2025 in januari ?

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-02 20:43
bsh10 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:14:
Voor iedereen die het EV laadtarief te verlagen zijn wellicht ERE certificaten interessant. Deze regeling gaat per 2026 in (moet alleen nog door de eerste kamer) en wordt betaald door oliemaatschappijen die certificaten moeten uitgeven omdat ze vervuilende producten op de markt zetten. Enige wat je nodig hebt om deze als "vergroener" te claimen is een EV-charger met geïntegreerde MID meter zodat je kan aantonen hoeveel kWh je jaarlijks in je EV stopt. Op dit moment is de verwachting dat je met ERE certificaten ca. 10ct / kWh kan verdienen, dus registratie kan je zomaar een paar honderd € per jaar opleveren.

Meer info kan in dit artikel gevonden worden: https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

Hier is ook een apart topic over op tweakers: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Tibber geeft momenteel tot maximaal 240 euro korting (door 10 euro per maand van je rekening af te trekken) op een Charge Max van Easee. Mocht je nog twee jaar bij Easee blijven dan is de overstap naar deze lader dus een stukje goedkoper. Plus je verdient gelijk eurotjes terug via de certificaten. :) Want het is met terugwerkende kracht vanaf het moment je meet met een mid meter in je lader.

• JeroenVerweij
Vdvmark schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Netjes. Maar mist er niet een 1 voor het januari verbruik, of hoe kom je aan laagste maandelijkse stroomverbruik van 2025 in januari ?
Wij wonen sinds 20 januari 2025 in deze woning :) We hadden de woning formeel al een maandje eerder maar in die tussenliggende weken is alleen wat geklust en niet gewoond.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:23
MrBullet058 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Hier is ook een apart topic over op tweakers: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Tibber geeft momenteel tot maximaal 240 euro korting (door 10 euro per maand van je rekening af te trekken) op een Charge Max van Easee. Mocht je nog twee jaar bij Easee blijven dan is de overstap naar deze lader dus een stukje goedkoper. Plus je verdient gelijk eurotjes terug via de certificaten. :) Want het is met terugwerkende kracht vanaf het moment je meet met een mid meter in je lader.
Ja, alleen het blijft een dure laadpaal.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/wall-connector

€ 570

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• janne_nl
JeroenVerweij schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk grafiekje, maar ik heb echt geen idee hoe ik dit moet lezen,.
Ik zou zeggen het bedrag per maan delen door de gemiddeld(?) prijs die erachter staat om aan het aantal kWh te komen?

• MrBullet058
Ja klopt maar na aftrek van deze korting en verkoop huidige laadpaal betaal ik eigenlijk maar 379 voor de Charge Max en ik wil geen Tesla spulletjes. O-)

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:23
MrBullet058 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Ja klopt maar na aftrek van deze korting en verkoop huidige laadpaal betaal ik eigenlijk maar 379 voor de Charge Max en ik wil geen Tesla spulletjes. O-)
Je betaalt alsnog € 919 -/- € 240 korting = € 679

De verkoop van je huidige laadpaal doet natuurlijk niet ter zake. Je kunt het namelijk ook omdraaien. De Tesla lader zou jou dan maar € 269 'kosten'.

Je betaalt € 110 meer voor principes. En dat mag! Principes mogen geld kosten.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• MrBullet058
radeoxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Je betaalt alsnog € 919 -/- € 240 korting = € 679

De verkoop van je huidige laadpaal doet natuurlijk niet ter zake. Je kunt het namelijk ook omdraaien. De Tesla lader zou jou dan maar € 269 'kosten'.

Je betaalt € 110 meer voor principes. En dat mag! Principes mogen geld kosten.
Ja persoonlijke voorkeuren/principes inderdaad. Ik reken wel de oude paal opbrengst mee want die verzacht de pijn :) Plus mijn wens om ruimte in de meterkast te maken voor toekomstige thuisaccu waar ook weer een aparte MID meter op moet.

En eigenlijk wilde ik vanaf het begin al een Easee maar die werden toen tijdelijk niet meer verkocht vanwege hun tik op de vingers voor de aardlek beveiliging die ze niet op orde hadden. Dus eind goed al goed O-)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15
Kan iemand uitleggen of Grid Rewards samenwerken met laden op je eigen zonnepanelen? Ik laad mijn Tesla zo veel mogelijk overdag ingeplugd en zet mijn laadpaal dan op Zonneladen. Soms (in de winter wat vaker) is hij dan aan het eind van de dag nog niet vol genoeg en laad ik 's nachts bij. Kan ik dan voor de nachtelijke laadsessies Grid Rewards ontvangen? Of krijg je die juist als je overdag extra van het net afneemt terwijl de zon schijnt?

Ik verwacht ergens komend jaar over te stappen op energiecontract met dynamische prijzen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Pr088
RichieB schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:59:
Kan iemand uitleggen of Grid Rewards samenwerken met laden op je eigen zonnepanelen? Ik laad mijn Tesla zo veel mogelijk overdag ingeplugd en zet mijn laadpaal dan op Zonneladen. Soms (in de winter wat vaker) is hij dan aan het eind van de dag nog niet vol genoeg en laad ik 's nachts bij. Kan ik dan voor de nachtelijke laadsessies Grid Rewards ontvangen? Of krijg je die juist als je overdag extra van het net afneemt terwijl de zon schijnt?

Ik verwacht ergens komend jaar over te stappen op energiecontract met dynamische prijzen.
Staan eigenlijk los van elkaar en kunnen ook samenwerken. Je kunt het beiden aanzetten bij Tibber.
Je kunt elk uur GR ontvangen als Tibber Grid Rewards activeert terwijl je auto aan de laadpaal hangt. Zonneladen bij Tibber is een optimalisatie waarbij Tibber bij het plannen van je laadschema rekening houdt met zonnige uren en daar een deel van je laadschema plant.

• JeroenVerweij
janne_nl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Leuk grafiekje, maar ik heb echt geen idee hoe ik dit moet lezen,.
Ik zou zeggen het bedrag per maan delen door de gemiddeld(?) prijs die erachter staat om aan het aantal kWh te komen?
Eerste afbeelding;
Kolom 1: maand
Kolom 2: Afgenomen kWh’s van het net in die maand
Kolom 3: Gemiddelde kWh prijs in die maand
Kolom 4: Teruggeleverde kWh in die maand
Kolom 5: Gemiddelde kWh prijs in die maand (dus negatief, want teruglevering)
Kolom 6: Grid Rewards verdiensten in die maand

Tweede afbeelding:
Totaal afgenomen kWh’s met gemiddelde prijs.
En totaal teruggeleverde kWh’s tegen gemiddelde prijs.

• janne_nl
A owkee. Op een of andere manier dacht ik dat de kWh kolom bedragen waren🙈

Hoe heb je de gemiddelde prijs bepaald?

• BIM

BIM

Nothing interesting

BIM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:59:

We zijn erachter wat dit vreemde gedrag heeft veroorzaakt.

Tibber heeft recent de Zaptec integratie aangepast.
  • Voorheen stuurde Tibber op de "Allocated Current" van de laadpaal
  • Nu stuurt Tibber op de "Available Current" van de Locatie (waar in theorie meer laadpalen kunnen staan)
Dit is gewijzigd op advies van Zaptec. Mijn Home Assistant load balancing automation stuurt echt ook op de "Available Current". Dus er zitten er nu twee aan hetzelfde stuur te trekken.
  • Tibber probeert na een grid reward actie de laadpaal te pauzeren door "Available current" op 0 te zetten.
  • Echter mijn load balancing automation ziet op dat moment dat er "ruimte" is op de hoofdzekering en zet hem lekker weer op 16A.
  • Na dit een paar keer gedaan te hebben, kapt Tibber de hele laadsessie af
  • De Tesla vind dit spelletje touwtrekken niet leuk. Meerdere laadsessies zonder de kabel te ontkoppelen en te snel heen en weer schakelen en blokkeert het laden (rood lampje naast de laadpoort)
Nu alleen nog besluiten hoe dit op te lossen, want de load balancing van de Tibber P1 meter is erg agressief en pauzeert heel snel de laadsessie voor 5 minuten. Niet onoverkomelijk... maar wel irritant als één piek van 20 seconden je laden 5 minuten stopzet.

We kunnen er in ieder geval weer van op aan dat de auto vol is in de ochtend (wel fijn als je 300km moet rijden zoals afgelopen maandag).

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:40
BIM schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:00:
[...]

We zijn erachter wat dit vreemde gedrag heeft veroorzaakt.

Tibber heeft recent de Zaptec integratie aangepast.
  • Voorheen stuurde Tibber op de "Allocated Current" van de laadpaal
  • Nu stuurt Tibber op de "Available Current" van de Locatie (waar in theorie meer laadpalen kunnen staan)
Dit is gewijzigd op advies van Zaptec. Mijn Home Assistant load balancing automation stuurt echt ook op de "Available Current". Dus er zitten er nu twee aan hetzelfde stuur te trekken.
  • Tibber probeert na een grid reward actie de laadpaal te pauzeren door "Available current" op 0 te zetten.
  • Echter mijn load balancing automation ziet op dat moment dat er "ruimte" is op de hoofdzekering en zet hem lekker weer op 16A.
  • Na dit een paar keer gedaan te hebben, kapt Tibber de hele laadsessie af
  • De Tesla vind dit spelletje touwtrekken niet leuk. Meerdere laadsessies zonder de kabel te ontkoppelen en te snel heen en weer schakelen en blokkeert het laden (rood lampje naast de laadpoort)
Nu alleen nog besluiten hoe dit op te lossen, want de load balancing van de Tibber P1 meter is erg agressief en pauzeert heel snel de laadsessie voor 5 minuten. Niet onoverkomelijk... maar wel irritant als één piek van 20 seconden je laden 5 minuten stopzet.

We kunnen er in ieder geval weer van op aan dat de auto vol is in de ochtend (wel fijn als je 300km moet rijden zoals afgelopen maandag).
Ik heb de loadbalancing van Tibber zelf uitgezet op de P1. Onze laadpaal en batterij heeft eigen loadbalancing en ik laat het daar aan over. Mede ook omdat de load balacing vrij agressief was en door gebruik van de warmtepomp en batterij werdt het Tibber laadschema best wel vrij lang.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Senaxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Ik heb de loadbalancing van Tibber zelf uitgezet op de P1. Onze laadpaal en batterij heeft eigen loadbalancing en ik laat het daar aan over. Mede ook omdat de load balacing vrij agressief was en door gebruik van de warmtepomp en batterij werdt het Tibber laadschema best wel vrij lang.
Ik zit hier ook over te denken, loadbalancing weer vanaf de Zappi te doen. Juist ook het lange laden wat al begint bij de dure uren vin dik niet zo fijn.

• universum
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 16:04
Hoi allemaal,

Ik ben nu een jaar klant bij Tibber en probeer mijn jaaroverzicht te begrijpen. Voor mijn gevoel klopt er iets niet, of ik begrijp de systematiek van dynamische prijzen nog niet helemaal.
Hier zijn mijn cijfers van het afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQZ9BYpjPOIChruaFvIvdUYOhew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1oU8CyBLsAlBLrjs52T5gZBg.png?f=user_large
Nu heb ik in december een rekening gekregen van € 158,- (bijbetalen). Hierdoor kom ik over het hele jaar bezien precies op € 0,- uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tVjUqDmLhRtUbE8tpnD7F1T_74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxaN17flnv5uRpSJuYbRnfWc.png?f=fotoalbum_large
Mijn vraag: Hoe kan het dat ik op € 0,- uitkom terwijl ik per saldo meer heb teruggeleverd dan verbruikt (of flink heb teruggeleverd)? Waar is de vergoeding voor mijn overtollige energie gebleven? Wordt dit bij Tibber anders verrekend met de inkoopvergoeding en energiebelasting? 8)7

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Pr088
universum schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:50:
Hoi allemaal,

Ik ben nu een jaar klant bij Tibber en probeer mijn jaaroverzicht te begrijpen. Voor mijn gevoel klopt er iets niet, of ik begrijp de systematiek van dynamische prijzen nog niet helemaal.
Hier zijn mijn cijfers van het afgelopen jaar:
[Afbeelding]
Nu heb ik in december een rekening gekregen van € 158,- (bijbetalen). Hierdoor kom ik over het hele jaar bezien precies op € 0,- uit.
[Afbeelding]
Mijn vraag: Hoe kan het dat ik op € 0,- uitkom terwijl ik per saldo meer heb teruggeleverd dan verbruikt (of flink heb teruggeleverd)? Waar is de vergoeding voor mijn overtollige energie gebleven? Wordt dit bij Tibber anders verrekend met de inkoopvergoeding en energiebelasting? 8)7

Alvast bedankt voor het meedenken!
Tibber saldeert elke maand. Daar zit de aanname in dat je je hele teruglevering kan salderen en dus minstens net zoveel afneemt als teruglevert. Jij hebt einde van het jaar maar 1900 kWh afgenomen en 2800 teruggeleverd. Dus dat betekent je feitelijk teveel ontvangen belasting moet terugbetalen. 12 cent belasting plus wat inkoopvergoeding (samen circa 15 cent) * 870 kWh = € 130

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat inderdaad. Hier hetzelfde, alleen dan nog net 50€ toe op het einde van het jaar. Als je het eenmaal snapt, dan is de rekensom juist heel eenvoudig, makkelijker dan bij vaste/semi vaste tarieven die halverwege het jaar opeens veranderen en met terugleverboetes werken.

Wat ik terug kreeg was wel een stuk minder dan vroeger, maar dat heb je nu eenmaal, de prijzen zijn lager dan een jaar of 2 terug. En andere leveranciers trekken je weer een poot uit met terugleververgoeding. Voordat ik over ging naar tibber keek ik op gaslicht, en bij de meeste leveranciers kwam ik op pakweg 500€ betalen in plaats van geld toe 8)7

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@_ferry_ precies; GC kon 0,26€ per kWh bieden maar ook ~ 800,- teruglever vergoeding.

Ik ga er voor die €800,- te besparen los van geld toe te krijgen met terugleveren etc. Ben benieuwd hoe het er van de zomer uit ziet voor ons.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik kwam deze tegen https://www.bright.nl/nie...uisbatterij-verkopen.html

Klinkt interessant!

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 30-01-2026 07:09 ]

• BIM

BIM

Nothing interesting

Ziet er zeker interessant uit, maar het nadeel vind ik toch wel:
1. Vendor lock in
2. Onberekenbare Grid Rewards... die door het succes van deze dingen alleen maar minder gaan worden.
3. Geen noodstroomvoorziening (al is het een extern stopcontact).

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-02 23:33
BIM schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Ziet er zeker interessant uit, maar het nadeel vind ik toch wel:
1. Vendor lock in
2. Onberekenbare Grid Rewards... die door het succes van deze dingen alleen maar minder gaan worden.
3. Geen noodstroomvoorziening (al is het een extern stopcontact).
Er is in mijn optiek helemaal geen vendor lockin, de batterij is gewoon een normale markt batterij die dmv de tibber bridge en ct klemmen gekoppeld kunnen worden aan Tibber. Maar zonder Tibber zit je nog steeds met een Pylontech batterij.

Mijn vraag voor bijvoorbeeld @Backpacker

Kun je achteraf nog batterijen toevoegen, ik zie dat de Pylontech kan worden uitgebreid tot 35kwh?

• BIM

BIM

Nothing interesting

rbnw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Er is in mijn optiek helemaal geen vendor lockin, de batterij is gewoon een normale markt batterij die dmv de tibber bridge en ct klemmen gekoppeld kunnen worden aan Tibber. Maar zonder Tibber zit je nog steeds met een Pylontech batterij.

Mijn vraag voor bijvoorbeeld @Backpacker

Kun je achteraf nog batterijen toevoegen, ik zie dat de Pylontech kan worden uitgebreid tot 35kwh?
Ik ben er nog niet van overtuigd dat je deze batterij goed kunt aansturen zonder Tibber (ja er kan een RS 485 kabel aan, maar dat zegt nog niet alles). Eerst zien, dan geloven.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Grid rewards was toch een extratje bovenop de verlaagde marktprijs om het net te ondersteunen? Of alleen maar voor het pauzeren op gunstige momenten?

Als ik nu naar mijn laatste laadsessie kijk van afgelopen nacht dan heb ik voor gemiddeld 0,25ct geladen (voor rewards) maar dat wijkt nauwelijks af van de marktprijs. Er zijn wel dips zichtbaar naar bijv 15ct, maar ook heel veel pauzes op gunstige prijzen.

Geen commentaar, probeer gewoon hun grafiek/weergave beter te begrijpen, want onderaan de streep (met rewards) voor 0,23ct geladen wat met de huidige weersomstandigheden en bijbehorende prijzen heel netjes is.

• ASW1
Ethirty schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:01:
Grid rewards was toch een extratje bovenop de verlaagde marktprijs om het net te ondersteunen? Of alleen maar voor het pauzeren op gunstige momenten?
Beiden.
Als ik nu naar mijn laatste laadsessie kijk van afgelopen nacht dan heb ik voor gemiddeld 0,25ct geladen (voor rewards) maar dat wijkt nauwelijks af van de marktprijs. Er zijn wel dips zichtbaar naar bijv 15ct, maar ook heel veel pauzes op gunstige prijzen.
Dat kunnen dips zijn van de gewone day ahead prijzen, maar ook een verlaging die achteraf wordt toegepast (en zichtbaar wordt) wanneer je op een duurder moment hebt geladen dan aanvankelijk de planning was.
De compensatie die je daarvoor krijgt staat straks wel op je afrekening maar niet onder de grid rewards post.
Geen commentaar, probeer gewoon hun grafiek/weergave beter te begrijpen, want onderaan de streep (met rewards) voor 0,23ct geladen wat met de huidige weersomstandigheden en bijbehorende prijzen heel netjes is.
Grafiek is leuk om naar te kijken maar het duurt vaak ook een tijdje voordat die is bijgewerkt en ik zou er geen conclusies aan verbinden.

• MrBullet058
Je kan ze zelf ook aanschaffen online en laten installeren denk dat het dan nog goedkoper kan.
Punt wat mij het meeste tegenhoudt is dat hierin geen back-up/offgrid functie mogelijk is. Dat is toch wel een minimale eis als ik nu een thuisbatterij zou nemen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En om het nou echt goedkoop te noemen.... 10kWh bij Marstek kost je pakweg 2400€. Bij Tibber zie ik 5500€. Je gaat het toch al niet terug verdienen, en de technische verschillen gaan de 2100€ niet niet rechtvaardigen IMHO.

• boyette
_ferry_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:34:
En om het nou echt goedkoop te noemen.... 10kWh bij Marstek kost je pakweg 2400€. Bij Tibber zie ik 5500€. Je gaat het toch al niet terug verdienen, en de technische verschillen gaan de 2100€ niet niet rechtvaardigen IMHO.
of de zinvolt van bart

https://zinvolt.com/produ...er?variant=53738413490502

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 14:06

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Alleen voor de naam zou ik die al nemen ;)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• JeroenVerweij
janne_nl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:40:
A owkee. Op een of andere manier dacht ik dat de kWh kolom bedragen waren🙈

Hoe heb je de gemiddelde prijs bepaald?
Gemiddelde prijs per maand staat op de factuur. Op jaarbasis heb ik zelf uitgerekend door steeds kWh*prijs te doen voor elke maand, die allemaal bij elkaar optellen en dat delen door het totaal aantal verbruikte kWh. Zelfde voor teruglevering.

• ASW1
Er ging iets niet helemaal goed vannacht geloof ik; ik had laden ingesteld van 90 naar 100 procent (de Kia stond met 20% op de oprit en ik wilde maar een beetje bijladen).
Is er toch ruim 42 kWh ingepompt totdat de auto zelf stopte omdat die op 80% staat ingesteld.
Is dit normaal gedrag of is hier iets fout gegaan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlfhYVSQslhqddud5y550hzqdws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YNiasVRHVenygWqELoSsK12f.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
ASW1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:35:
Er ging iets niet helemaal goed vannacht geloof ik; ik had laden ingesteld van 90 naar 100 procent (de Kia stond met 20% op de oprit en ik wilde maar een beetje bijladen).
Is er toch ruim 42 kWh ingepompt totdat de auto zelf stopte omdat die op 80% staat ingesteld.
Is dit normaal gedrag of is hier iets fout gegaan? [Afbeelding]
Ik zou het eerder bij tibber navragen. Maar omdat je het hier doet, ik denk dat de soc informatie uit de auto niet naar tibber is doorgekomen. Daardoor denkt Tibber...heeey die auto is leeg ... Pompen met die kWtjes.

• ASW1
tcw82 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Ik zou het eerder bij tibber navragen. Maar omdat je het hier doet, ik denk dat de soc informatie uit de auto niet naar tibber is doorgekomen. Daardoor denkt Tibber...heeey die auto is leeg ... Pompen met die kWtjes.
Het is een Kia, dus de integratie bestaat helaas niet meer. Het batterijpercentage moet ik daarom iedere keer handmatig instellen.
Had hem op 90% gezet zodat hij maar een beetje bij zou laden, dat zou normaal gesproken toch goed moeten gaan?

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-02 19:55
ASW1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Het is een Kia, dus de integratie bestaat helaas niet meer. Het batterijpercentage moet ik daarom iedere keer handmatig instellen.
Had hem op 90% gezet zodat hij maar een beetje bij zou laden, dat zou normaal gesproken toch goed moeten gaan?
Als Tibber denkt dat de auto klaar is met laden laat hij de lader aan staan. Zo kan je de auto laten voorverwarmen met de stekker. Als je het laden wil beperken moet je dat met de auto doen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ASW1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Nee dat gaat niet goed.
Enige wat je doet, aangezien er geen werkende integratie is, is een laadplan maken voor 10% 'Merkt' Tibber dat er nog geladen kan worden na die 10% wordt er geladen zonder laadplan.

Als je echt maar wil dat er maar 10% geladen wordt, zal je dat in de auto zelf moeten instellen.

• ASW1
Schnarfle schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Als Tibber denkt dat de auto klaar is met laden laat hij de lader aan staan. Zo kan je de auto laten voorverwarmen met de stekker. Als je het laden wil beperken moet je dat met de auto doen.
Dank, wel logisch ook eigenlijk
Ik kon tot voor kort de Kia integratie nog gebruiken en het is even wennen nu met handmatig instellen.

• ASW1
13art schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Als je echt maar wil dat er maar 10% geladen wordt, zal je dat in de auto zelf moeten instellen.
Idd, alleen bij mijn auto is het laagste 50%

• henkb123
  • Laatst online: 31-01 21:51
Helaas kan ik mijn KIA EV niet meer koppelen in Tibber. Eerst was het Myenergi die problemen gaf en nu is KIA de dwarsligger. Het ligt niet aan Tibber maar aan de andere partijen die moeilijk doen. Myenergi zou nu opgelost zijn maar ik kan dat helaas niet meer proberen.

Ik laad nu via de Zappi zelf op Tibber tarief. Krijg dus wel de laagste prijs maar helaas moet ik zelf het gewenste de te laden Kw instellen.

• Vdvmark
ASW1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Dank, wel logisch ook eigenlijk
Ik kon tot voor kort de Kia integratie nog gebruiken en het is even wennen nu met handmatig instellen.
Ik weet niet wat logisch is, ik zit niet bij Tibber maar bij Frank, als ik instel dat auto x% kan laden, dan wordt er x% of iets minder geladen, mijn auto wordt ook niet ondersteund, mijn laadpaal wel. Ik krijg ook gewoon bonus voor t laden, ook als t maar 10% was, maar dat is dan paar cent. Als auto nog ingeplugd staat gaat ie ook gewoon via laadkabel voorverwarmen, dat stuurt de auto, het is niet zo dat dat logischerwijze niet zou kunnen als auto niet volgeladen is, maar misschien geven jullie Tibber de opdracht om de auto te laten voorverwarmen, dat vind ik dan onlogisch, maar zou kunnen. Raar hoor.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Vdvmark schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Ik weet niet wat logisch is, ik zit niet bij Tibber maar bij Frank, als ik instel dat auto x% kan laden, dan wordt er x% of iets minder geladen, mijn auto wordt ook niet ondersteund, mijn laadpaal wel. Ik krijg ook gewoon bonus voor t laden, ook als t maar 10% was, maar dat is dan paar cent. Als auto nog ingeplugd staat gaat ie ook gewoon via laadkabel voorverwarmen, dat stuurt de auto, het is niet zo dat dat logischerwijze niet zou kunnen als auto niet volgeladen is, maar misschien geven jullie Tibber de opdracht om de auto te laten voorverwarmen, dat vind ik dan onlogisch, maar zou kunnen. Raar hoor.
Is gewoon andere keuzes maken wat integratie betreft.
Voorverwarmen kan overigens niet ingesteld worden bij Tibber.

• Pr088
ASW1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:35:
Is dit normaal gedrag of is hier iets fout gegaan? [Afbeelding]
Als je de auto niet begrensd zal Tibber de laadpaal gewoon laten doorladen. Tibber sluit de laadpaal niet af. De 90-100% truc die jij toepast beïnvloedt alleen het laadschema (kortere laadplanning), maar stopt niet de laadpaal na 10% laden. Dit is dus normaal gedrag, waar je ook niks aan kunt doen, behalve je accumaximum begrenzen vanuit de auto. Als je auto dat kan, gelukkig bij jou wel.

• Pr088
ASW1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Idd, alleen bij mijn auto is het laagste 50%
Net als bij mijn VW. Daar is niks aan te doen. Dit is wat het is, bij Tibber (ik heb ook nog niet gezien dat een andere aanbieder dit wel kan). Ik zou vooral blij zijn dat je auto het kan. Mijn Opel Corsa heeft geen batterijinstellingen en gaat dus altijd naar 100% tenzij ik de laadsessie actief onderbreek. Lekker voor een NMC-accu |:(

• Vdvmark
Pr088 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:07:
[...]

Net als bij mijn VW. Daar is niks aan te doen. Dit is wat het is, bij Tibber (ik heb ook nog niet gezien dat een andere aanbieder dit wel kan). Ik zou vooral blij zijn dat je auto het kan. Mijn Opel Corsa heeft geen batterijinstellingen en gaat dus altijd naar 100% tenzij ik de laadsessie actief onderbreek. Lekker voor een NMC-accu |:(
Als je je Corsa bij mij op de oprit laadt, kan je 100% zeker bepalen hoeveel procent ie maximaal mag laden via Frank Slim Laden, ik laad zelf een DS die vrijwel gelijk lijkt aan die Corsa. Ik zou mn DS overigens niet Slim Laden als ie altijd naar 100% ging, ik schrijf er al genoeg op af :-(

• Pr088
Vdvmark schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Als je je Corsa bij mij op de oprit laadt, kan je 100% zeker bepalen hoeveel procent ie maximaal mag laden via Frank Slim Laden, ik laad zelf een DS die vrijwel gelijk lijkt aan die Corsa. Ik zou mn DS overigens niet Slim Laden als ie altijd naar 100% ging, ik schrijf er al genoeg op af :-(
Wat voor laadpaal heb jij dan? Ik kan mijn SOC niet uitlezen met de Easee laadpaal (met Tibber) en dus ook niet sturen op het huidige accupercentage tijdens laden. Hoe doe jij dit dan met Frank? Doet Frank een berekening van hoeveel kWh hij in de auto wil laden en stopt daarna?

Dat heeft overigens niks te maken met Slim Laden. Als ik gewoon 'dom' zou laden kan de laadpaal ook niet bij 80% stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 02-02-2026 11:30 ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste