@
Backpacker Ik zal je het accountadres apart (DM) toesturen. Hieronder mijn ervaringen.
Op 7 oktober heb ik de auto gekregen. De laadpaal heb ik gekocht in de Tibber Store. Aangesloten met een 5x4mm²-kabel, een MID kWh-meter ertussen en een 20A 3-fase zekering. De buurman was bereid om een proeflading te doen, dat ging allemaal goed. De specifieke laadpaal is de Charge Amps Luna, in combinatie met de Tibber Pulse P1-meter. Deze is via een "actieve" splitter aangesloten op de P1-poort van de slimme meter.
De laadpaal in kwestie:
https://tibber.com/nl/sto...ge-amps-luna-grid-rewards
Dus: op 7 oktober de eerste poging om de VW ID.4 aan te sluiten en te laden. De eerste paar dagen ging dat met wisselend succes.
Laadampère-instellingen: De Luna heeft een maximaal amperage van 20A meegekregen, wat in lijn is met de kabel en de afzekering. In de Tibber-app heb ik een maximum van 16A opgegeven als laadstroom en een fasebewaking van 3x24A (1A lager dan de 25A die we gemonteerd hebben; dit zijn smeltpatronen. Nadat we er al drie hebben moeten vervangen (1x1 en een jaar later 1x2 tegelijk), zijn we wat voorzichtiger geworden met de belasting van deze porseleinen patronen. €300 per bezoek tikt aardig aan!).
Wat er herhaaldelijk gebeurde, is dat in de Charge Amps-app de laadstroom verdween:
Of op 12A kwam te staan, hier heb ik helaas geen screenshot van. Ik vermoed dat de oorzaak ligt in de gebrekkige communicatie tussen de Charge Amps- en Tibber-software. Pas toen ik alles opnieuw instelde, met veel pauzes en geduld, leek het probleem opgelost.
Daarna kreeg ik meldingen van fasebewaking: 31A op één fase, dat is ongeveer 7130 watt. Dit lijkt te kloppen met het verbruik op die fase (1/3 van 11kW voor het laden, 2200W voor een thuisaccu en een warmtepomp die 1500W trekt). 3666 + 2200 + 1500 = 7366Watt, waarbij loadbalancing zou moeten ingrijpen. In Home Assistant kan ik de verbruikers mooi in een grafiek leggen, maar het hierboven beschreven verbruik heeft niet plaatsgevonden. Het is mij dan ook onduidelijk waar die 31A vandaan komt. Later begreep ik dat meer mensen last hebben van "spookmeldingen". Denk dan aan extreem hoge ampères (soms 80.000A) voor een milliseconde, waarop Pulse dan ingrijpt. Die meldingen gaven mij een onrustig gevoel. Er is vast een bandbreedte waarin smeltpatronen veilig blijven, maar of dat tot 31A is... 😐 Deze situatie wordt deels ondervangen door HA-automatiseringen, die bijvoorbeeld de Quooker (minstens 2300 w piek bij inschakelen) tijdelijk uitschakelen tijdens nachtelijk laden.
/f/image/chgvyBVR0EES3tVGaZ4m57Wn.png?f=fotoalbum_tile) |
Op een gegeven moment hadden we flink wat kWh geladen. Toch kreeg ik op verschillende plekken in dezelfde Tibber-app verschillende kWh-waarden te zien. In het geval van de afbeeldingen is het verschil maar 2 kWh. het begon aanzienlijk groter, 12 kWh was het hoogte punt. Tibber suggereerde dat de Pulse P1-meter te ver van de wifi-zender hing of te weinig vermogen kreeg. Ik heb beide nagekeken, een eigen USB-blokje met meer vermogen gebruikt voor de splitter, en de P1-meter nóg dichter bij de wifi-unit gelegd. Vermoedelijk blijft er altijd een verschil van 2 kWh (die ergens gemist zijn), maar nu loopt het gelijk op. Vreemd was het wel toen er in het begin een verschil van 12 kWh was — helaas heb ik daar geen screenshot van.
/f/image/2cerH5hMdsZcIXeH4YNdz0dF.png?f=fotoalbum_tile) | /f/image/vQ6gPPNFpVE2axlsKzoKE8AC.png?f=fotoalbum_tile) |
Dan was er nog het moment dat we 40 pushmeldingen achter elkaar kregen: ongeveer elke 15 minuten een melding dat er een nieuw slimlaadplan was gemaakt. Tibber heeft dit bekeken en denkt dat de laadkabel niet goed zat. Dat zou kunnen, de auto was tijdens een deel van deze meldings-tsunami niet thuis. Sindsdien is het niet meer voorgekomen.
/f/image/M8S6OKBpOUeLQY1fgrstUBQJ.png?f=fotoalbum_tile) | /f/image/QFNT9KbmowfJR21rATp0gZUD.png?f=fotoalbum_tile) | |
Het meest recente aandachtspunt voor de stagiair die de software mag ontwikkelen is het volgende: De periodes waarin gridrewards worden toegekend, lopen net niet gelijk met de laagste prijs in de grafiek. De grafiek wordt pas ná het toekennen van gridrewards aangepast. Op de twee screenshots is te zien dat de groene markering precies naast de dalperiode valt. Dit was “vroeger” (ja, we hebben het over amper twee weken 😄) wel uitgelijnd. Of de arcering nu scheef wordt getekend en de gebruiker dus wél degelijk dat dal meepakt, of dat de gebruiker het dal juist níét meepakt (omdat de grafische weergave wel correct is), kan ik niet zo snel of makkelijk achterhalen, maar het viel me wel op. De meest rechter afbeeling is van enkele dagen terug, waarbij de balkjes lijken uit te lijnen met de dal moment, links van afgelopen nacht, waarbij het niet uitlijnt.
In het verhaal hierboven ontbreken nog een paar kleine irritaties. Bijvoorbeeld schuifjes die niet werken, knoppen die dezelfde functie hebben als de schuifjes maar pas van stand veranderen als je op een andere pagina in de app dat specifieke schuifje heen en weer beweegt. Het lijkt dan alsof alles "aan" staat, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Je zet het dan uit, moet twee keer "uitzetten" en vervolgens weer aanzetten. Dan blijkt opeens dat het pas dan echt aanstaat.
Of meldingen dat je klaar bent om het net te ondersteunen, terwijl op dezelfde pagina de app laat zien dat de auto niet is aangesloten. Dat is dus dezelfde auto die op dat moment gewoon aan het opladen is. Omdat ik daar moeilijk screenshots van kon maken, voeg ik dit hier maar toe als een soort nabrander.
De laatste dagen lijkt het goed te gaan. Het laadt op het moment dat het moet, de auto is op tijd vol en de gridrewards stromen daadwerkelijk binnen. Na twaalf dagen heb ik een totaal van 91 cent binnengeharkt.