Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10 15:08

Thermometer

Whoop Whoop!

Pierz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Bij dezen ;) :

Sinds een paar dagen blijft mijn Tesla Model 3 laden op het moment dat ik hem aansluit. Ik krijg wel de melding dat er een laadplan is gemaakt, maar waar Tibber eerder het laden stopte moet ik dat nu zelf doen in de Tesla app. Is hier een oplossing voor, of moet ik gewoon updates afwachten?
Ah ik kwam naar dit topic om te zien of meer dit probleem kregen. Fijn dat ik niet de enige ben.

Mijn laadpaal is oud (een NewMotion model) en is recent van Shell Recharge beheer overgezet naar 50Five die alle thuisladers heeft overgenomen. Ik dacht dat het daar misschien aan lag, maar jullie hebben niet diezelfde lader? Dan zal ik Tibber support ook contacteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:45

GVR

Thermometer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:24:
[...]

Ah ik kwam naar dit topic om te zien of meer dit probleem kregen. Fijn dat ik niet de enige ben.

Mijn laadpaal is oud (een NewMotion model) en is recent van Shell Recharge beheer overgezet naar 50Five die alle thuisladers heeft overgenomen. Ik dacht dat het daar misschien aan lag, maar jullie hebben niet diezelfde lader? Dan zal ik Tibber support ook contacteren.
Ik dacht ik heb dit probleem niet, tot zojuist. Ik heb een Evbox Elvi, maar ook overgezet naar 50five sinds 2e helft September. Lijkt me er niks mee te maken te hebben want Tibber stuurt de auto (tesla) aan en niet de paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:50

Ethirty

Who...me?

Heel toevallig ook een 50five beheerde Newmotion hier, maar mijn vermoeden is dat het meestal komt omdat Tibber en de auto nog niet "in sync" zijn en Tibber niet door heeft dat de auto thuis is en er een laadplanning nodig is.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:26:
Volgens had ik al eens eerder gezegd dat de stagiaire bij Tibber de app heeft gebouwd...
Ze hebben in de afgelopen 12 uur minstens 33 nieuwe laadplannen voor mijn auto gemaakt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat woordje "slim" snap ik niet helemaal. De auto is overigens vol en vertrektijd staat op donderdag 0500.

Ho wacht, er is nu net nummer 34 bij gekomen.
Dan zat er waarschijnlijk een laadkabel niet helemaal lekker. Er wordt alleen maar een nieuwe sessie gestart als de auto en/of de laadpaal meldt dat er achtereenvolgens een auto is ontkoppelen en daarna weer gekoppeld.

En nee er werken geen stagiaires aan de scripts en algortimes achter slim laden ;)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Bij dezen ;) :

Sinds een paar dagen blijft mijn Tesla Model 3 laden op het moment dat ik hem aansluit. Ik krijg wel de melding dat er een laadplan is gemaakt, maar waar Tibber eerder het laden stopte moet ik dat nu zelf doen in de Tesla app. Is hier een oplossing voor, of moet ik gewoon updates afwachten?
Kan je een privé bericht sturen met je Tibber e-mailadres. Ik ben even alle Tesla vertragingsmeldingen aan het verzamelen. Het lijkt erop dat het niet helemaal goed gaat in het streamen van de data naar ons.

Same voor @Ethirty

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@Pierz heb jij ook een laadpaal in beheer bij 50five? Want het is wel opvallend dat veel Tesla gebruikers met dit probleem bij die partij zitten.

Als er andere Tesla gebruikers meelezen die met hun laadpaal niet bij 50Five zitten en ook vertraging ervaren dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:30
Backpacker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:14:
[...]

Dan zat er waarschijnlijk een laadkabel niet helemaal lekker. Er wordt alleen maar een nieuwe sessie gestart als de auto en/of de laadpaal meldt dat er achtereenvolgens een auto is ontkoppelen en daarna weer gekoppeld.

En nee er werken geen stagiaires aan de scripts en algortimes achter slim laden ;)
laadkabel niet lekker?
De auto was gewoon vol en/of een groot deel van de tijd elders (dus niet aangesloten!) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:21:
[...]

laadkabel niet lekker?
De auto was gewoon vol en/of een groot deel van de tijd elders (dus niet aangesloten!) :+
Kan je mij een privé bericht sturen met je e-mailadres? Ik ben nu wel erg benieuwd naar wat daar gebeurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Backpacker schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

Kan je mij een privé bericht sturen met je e-mailadres? Ik ben nu wel erg benieuwd naar wat daar gebeurde
Ik zal mijn bevindingen even notuleren en aan je sturen samen met het email adres dat Tibber is gekoppeld binnen het huishouden. Kan wel even gaan duren, blijkbaar wil de werkgever ook graag dat ik me voor hem inzet 😂

[ Voor 11% gewijzigd door tcw82 op 16-10-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Ik gebruik die power up voor de Tesla met laden... maar er valt mij iets op... Ik heb een lease-laadpaal, dus m'n werk betaald mij terug.. Maar ik zie op de rekening/factuur na een laadsessie andere kWh totalen dan in de Powerup en dit aantal is ook weer anders van de Tesla-mate registratie.... (en ook weer anders dan m'n eigen ct clamps op m'n laadpaal draden :')) Maar vond 't verschil wel groot tussen laadpaal en de powerup...

Staat 71% --> 99% totaal geladen 17,26 kWh
Waar de laadpaal factuur zegt: 28,5kWh
Waar de Tesla zegt: 26kWh (kan want die neemt voorverwarmen niet mee)
En waar mijn CT Clamps 30kWh zegt (ik gok dat ik deze even iets beter moet calibreren want dit is geen mid-certed methode). Dus negeer dit maar, maar +/- zou het wel rond de 30kWh moeten zijn

Nu gok ik dat die Power Up het per dag bekijkt, wat beetje raar is want hij zou eigenlijk moeten kijken naar de gehele sessie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:55
Aapje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:25:
Ik gebruik die power up voor de Tesla met laden... maar er valt mij iets op... Ik heb een lease-laadpaal, dus m'n werk betaald mij terug.. Maar ik zie op de rekening/factuur na een laadsessie andere kWh totalen dan in de Powerup en dit aantal is ook weer anders van de Tesla-mate registratie.... (en ook weer anders dan m'n eigen ct clamps op m'n laadpaal draden :')) Maar vond 't verschil wel groot tussen laadpaal en de powerup...

En waar mijn CT Clamps 30kWh zegt (ik gok dat ik deze even iets beter moet calibreren want dit is geen mid-certed methode). Dus negeer dit maar, maar +/- zou het wel rond de 30kWh moeten zijn
Tussen de auto en de laadpaal treden ook laadverliezen op. En Tibber heeft soms moeite om andere verbruikers te scheiden van het laden, immers, je Pulse meet niet direct de laadpaal. Dus ik zou uitgaan van je laadpaalfactuur (die denk ik meet op basis van je laadpaal zelf).
Nu gok ik dat die Power Up het per dag bekijkt, wat beetje raar is want hij zou eigenlijk moeten kijken naar de gehele sessie...

Soms is de afwijking heel groot, soms heel klein. Verschilt bij mij per laadsessie.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 16-10-2025 16:53 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-10 17:38
tweakerpip schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:03:
Sinds een weekje ofzo houdt Tibber bij het laden van m’n Tesla (13A mobiele lader) rekening met onbalans.
Ik was altijd erg tevreden over het slimme laden op basis van tarieven. Maar ik moet zeggen dat ik het laden met die grid rewards nog niet erg vertrouw. Het lijkt erop alsof Tibber denkt dat m’n auto maar met ca. 1kW verbruikt terwijl ie een kleine 3kW verbruikt (13A bij ~225V).

Als ie dan - zoals nu gaat laden a 30 ct en ik verbruik 3kW en ik krijg een paar cent reward omdat zij denken dat ik met 1kW laad dan gaat dat niet goed denk ik.

Hebben anderen dit ook? Is er een mogelijkheid om gewoon weer te laden op basis van de dat ahead tarieven in plaats van die onbalans?
Zou ook het liefst de gridrewards uitzetten ivm het vele starten en stoppen met laden maar is niet mogelijk helaas, het slimme laden zonder de gridrewards werkte voorheen perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Pr088 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Tussen de auto en de laadpaal treden ook laadverliezen op. En Tibber heeft soms moeite om andere verbruikers te scheiden van het laden, immers, je Pulse meet niet direct de laadpaal. Dus ik zou uitgaan van je laadpaalfactuur (die denk ik meet op basis van je laadpaal zelf).

Soms is de afwijking heel groot, soms heel klein. Verschilt bij mij per laadsessie.
Ik heb geen pulse, dus de laadinfo komt ergens anders vandaan vermoed ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
201WD schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:33:
Morgen nog gewoon prijzen per uur te zien in de app.
Mail gaf aan dat het vanaf morgen per kwartier zou zijn.
Ik ben tevreden met dynamische tarieven.
Deze maand weer op gemiddelde van 9 eurocent
Is dat met of zonder belasting ? Ik zit voor september op gemiddeld 22.9 cent namelijk en gebruik slim laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Pr088 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

Nee klopt niet helemaal. Je hebt € 1,06 betaald voor 10 kWh. Daarom zie je ook het gemiddelde van 10ct per kWh. De Grid Rewards waren € 1,65. Betekent dat je eigenlijk voor deze sessie € 2,71 hebt betaald en € 1,65 korting hebt gekregen. Je betaalt uiteindelijk die € 1,06 voor 10 kWh. Nog steeds heel netjes!
Ik zie best vaak hoge bedragen aan gridrewards voorbij komen zelfs 1,65 per sessie,.

Ik laad best veel thuis (+100 kw per week) en auto hangt eigenlijk altijd aan de lader maar had in heel september maar 2.25 aan gridrewards, waar is dit afhankelijk van dan ? En hoe kan ik dit optimaliseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:31
marcob12 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:45:
[...]

Is dat met of zonder belasting ? Ik zit voor september op gemiddeld 22.9 cent namelijk en gebruik slim laden.
Met belasting.
Natuurlijk kun je je dit niet zomaar met elkaar vergelijken.
Elke situatie is anders, wat gebruik je, wat leveren je panelen op etc.
En kijken naar de goedkope momenten en dan verbruiken...
Maar voor ons is dynamisch veel goedkoper dan het oude variabele contract van Ess...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:31
Gewoon uitzetten en zelf het tijdstip bepalen en auto laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:32
@Backpacker Is er toevallig al een beta-programma voor de Peblar laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:25
Aapje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:25:

Ik heb precies hetzelfde. Heeft inderdaad met laadverlies te maken. Zolang de laadpaalfactuur maar het hoogste aantal kWh registreert vind ik het best :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mooper op 17-10-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39
Nu aantal weken daadwerkelijk over op Tibber en het levert wat grappig dingen op.
Geld terug van GC, want die wilden altijd te veel/meer/erbij en natuurlijk terugleverboete.

Fascinatie op prijzen, ook al is de rode draad toch een beetje: overdag is goed, 's nachts evt ook, maar einde middag/avond en ochtend niet zo goed. Wisselt enorm als het bijv stormt of de zon lekker schijnt, maar tis uiteindelijk vaak wel centen-en-euro-werk.

Helaas is onze integratiemogelijkheid om dingen echt slim te maken beperkt: laadpaal is zakelijk en niet compatible, auto niet compatible, integratie met Homey en Tibber geeft vaak vage data of geen data en 1 van m'n 3 inverter systemen is compatible. Dus ik heb weinig aan Tibber automations enzo op dit moment.

Wel denk ik dat m'n energiegebruik beter gestuurd wordt en kan ik wel de laadpaal 'slim' instellen zodat het matched met de piek-dal-momenten (das onafhankelijk van Tibber). Idealiter zouden we nog een display dingetje kunnen vinden die het huishouden helpt met gedrag, maar voor nu openen we dagelijks de app nog trouw :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desimal90
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-10 14:05
Wat voor mij nu niet duidelijk is met slim laden - moet ik nou mijn pas wel of niet scannen op mijn laadpaal ? In de app en de slim laden handleiding is dit niet duidelijk. En als ik mijn pas direct scan begint mn tesla gewoon met opladen tot 100 procent zonder het laadplan mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 16:17

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
desimal90 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:58:
Wat voor mij nu niet duidelijk is met slim laden - moet ik nou mijn pas wel of niet scannen op mijn laadpaal ? In de app en de slim laden handleiding is dit niet duidelijk. En als ik mijn pas direct scan begint mn tesla gewoon met opladen tot 100 procent zonder het laadplan mee te nemen.
Een pas staat voor zover ik weet los van Tibber. Dat is wellicht voor de zaak en/of om de laadpaal te ontgrendelen zodat er geladen kan worden, maar daar heeft Tibber zelf eigenlijk niet veel mee van doen.

Wil je laden dan moet je natuurlijk wel de laadpaal ontgrendelen. Ik meen dat het bij Tesla inderdaad even kan duren voordat het laadplan gepakt wordt en kan hij eerst even laden zonder laadplan. Is al wel het één en ander over geschreven hier. Dus even de zoekfunctie gebruiken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:54
Ook net bij Tibber en heb een Tesla Wall connector, slim laden aangezet en lijkt te werken. Ik dacht echter tijdens de installatie in de app ergens een melding gehad te hebben dat de Tesla Wall Connector nu ook ondersteund wordt voor load balancing icm de Pulse maar kan het nu nergens meer vinden.

Iemand anders dit ook gespot? Als het werkt wil ik wel een Pulse bestellen om zo de hoofdzekering te kunnen beschermen. Zo niet zie ik de meerwaarde er niet van in aangezien ik al een Homewizard P1 interface heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:11
Backpacker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:38:
@Pierz heb jij ook een laadpaal in beheer bij 50five? Want het is wel opvallend dat veel Tesla gebruikers met dit probleem bij die partij zitten.

Als er andere Tesla gebruikers meelezen die met hun laadpaal niet bij 50Five zitten en ook vertraging ervaren dan hoor ik dat graag.
Sorry paar dagen niet op GoT geweest, maar ik heb een simpele Tesla wall charger in eigen beheer. Overigens werkte hij gisteravond weer als vanouds bij inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@Backpacker Ik zal je het accountadres apart (DM) toesturen. Hieronder mijn ervaringen.

Op 7 oktober heb ik de auto gekregen. De laadpaal heb ik gekocht in de Tibber Store. Aangesloten met een 5x4mm²-kabel, een MID kWh-meter ertussen en een 20A 3-fase zekering. De buurman was bereid om een proeflading te doen, dat ging allemaal goed. De specifieke laadpaal is de Charge Amps Luna, in combinatie met de Tibber Pulse P1-meter. Deze is via een "actieve" splitter aangesloten op de P1-poort van de slimme meter.
De laadpaal in kwestie: https://tibber.com/nl/sto...ge-amps-luna-grid-rewards
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9IxJu8Ah_lmfl6-hQWkByZaSLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6JfY4uQaHs67wFZctPrTNA9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus: op 7 oktober de eerste poging om de VW ID.4 aan te sluiten en te laden. De eerste paar dagen ging dat met wisselend succes.

Laadampère-instellingen: De Luna heeft een maximaal amperage van 20A meegekregen, wat in lijn is met de kabel en de afzekering. In de Tibber-app heb ik een maximum van 16A opgegeven als laadstroom en een fasebewaking van 3x24A (1A lager dan de 25A die we gemonteerd hebben; dit zijn smeltpatronen. Nadat we er al drie hebben moeten vervangen (1x1 en een jaar later 1x2 tegelijk), zijn we wat voorzichtiger geworden met de belasting van deze porseleinen patronen. €300 per bezoek tikt aardig aan!).

Wat er herhaaldelijk gebeurde, is dat in de Charge Amps-app de laadstroom verdween:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z75clh9KxhJlMklz9hMAbRpeuAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sjhSQd367BVtGJdZhQQ66e3R.png?f=fotoalbum_large

Of op 12A kwam te staan, hier heb ik helaas geen screenshot van. Ik vermoed dat de oorzaak ligt in de gebrekkige communicatie tussen de Charge Amps- en Tibber-software. Pas toen ik alles opnieuw instelde, met veel pauzes en geduld, leek het probleem opgelost.

Daarna kreeg ik meldingen van fasebewaking: 31A op één fase, dat is ongeveer 7130 watt. Dit lijkt te kloppen met het verbruik op die fase (1/3 van 11kW voor het laden, 2200W voor een thuisaccu en een warmtepomp die 1500W trekt). 3666 + 2200 + 1500 = 7366Watt, waarbij loadbalancing zou moeten ingrijpen. In Home Assistant kan ik de verbruikers mooi in een grafiek leggen, maar het hierboven beschreven verbruik heeft niet plaatsgevonden. Het is mij dan ook onduidelijk waar die 31A vandaan komt. Later begreep ik dat meer mensen last hebben van "spookmeldingen". Denk dan aan extreem hoge ampères (soms 80.000A) voor een milliseconde, waarop Pulse dan ingrijpt. Die meldingen gaven mij een onrustig gevoel. Er is vast een bandbreedte waarin smeltpatronen veilig blijven, maar of dat tot 31A is... 😐 Deze situatie wordt deels ondervangen door HA-automatiseringen, die bijvoorbeeld de Quooker (minstens 2300 w piek bij inschakelen) tijdelijk uitschakelen tijdens nachtelijk laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik-68IVZDvZ847lp-R28oKE7NDs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/chgvyBVR0EES3tVGaZ4m57Wn.png?f=fotoalbum_tile
Op een gegeven moment hadden we flink wat kWh geladen. Toch kreeg ik op verschillende plekken in dezelfde Tibber-app verschillende kWh-waarden te zien. In het geval van de afbeeldingen is het verschil maar 2 kWh. het begon aanzienlijk groter, 12 kWh was het hoogte punt. Tibber suggereerde dat de Pulse P1-meter te ver van de wifi-zender hing of te weinig vermogen kreeg. Ik heb beide nagekeken, een eigen USB-blokje met meer vermogen gebruikt voor de splitter, en de P1-meter nóg dichter bij de wifi-unit gelegd. Vermoedelijk blijft er altijd een verschil van 2 kWh (die ergens gemist zijn), maar nu loopt het gelijk op. Vreemd was het wel toen er in het begin een verschil van 12 kWh was — helaas heb ik daar geen screenshot van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xm3xtyYVGg34HjdpUvwmwU1TQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2cerH5hMdsZcIXeH4YNdz0dF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zoa0fIdiIp8ePr7JHw2ViO3eUHk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vQ6gPPNFpVE2axlsKzoKE8AC.png?f=fotoalbum_tile
Dan was er nog het moment dat we 40 pushmeldingen achter elkaar kregen: ongeveer elke 15 minuten een melding dat er een nieuw slimlaadplan was gemaakt. Tibber heeft dit bekeken en denkt dat de laadkabel niet goed zat. Dat zou kunnen, de auto was tijdens een deel van deze meldings-tsunami niet thuis. Sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLMGXco6wywWtY4y9pKmYPzoJ8A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M8S6OKBpOUeLQY1fgrstUBQJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHZlv48Bw_W2sKZu1zNxWMYeMfI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QFNT9KbmowfJR21rATp0gZUD.png?f=fotoalbum_tile
Het meest recente aandachtspunt voor de stagiair die de software mag ontwikkelen is het volgende: De periodes waarin gridrewards worden toegekend, lopen net niet gelijk met de laagste prijs in de grafiek. De grafiek wordt pas ná het toekennen van gridrewards aangepast. Op de twee screenshots is te zien dat de groene markering precies naast de dalperiode valt. Dit was “vroeger” (ja, we hebben het over amper twee weken 😄) wel uitgelijnd. Of de arcering nu scheef wordt getekend en de gebruiker dus wél degelijk dat dal meepakt, of dat de gebruiker het dal juist níét meepakt (omdat de grafische weergave wel correct is), kan ik niet zo snel of makkelijk achterhalen, maar het viel me wel op. De meest rechter afbeeling is van enkele dagen terug, waarbij de balkjes lijken uit te lijnen met de dal moment, links van afgelopen nacht, waarbij het niet uitlijnt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSAFU-dyIqucQ9_DQF_GfISApUA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6IKA52VUiFKMJnzWr9qnZHBZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrM1D8e25ydaiukRjrNueeaV344=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1LOM9JoLyFWWkihql5gG3mUf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i1Lx5dv-OFxnAos1ixA1IsuVjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj4LM3iUPrgVLhzvgosbIrNT.jpg?f=fotoalbum_tile
In het verhaal hierboven ontbreken nog een paar kleine irritaties. Bijvoorbeeld schuifjes die niet werken, knoppen die dezelfde functie hebben als de schuifjes maar pas van stand veranderen als je op een andere pagina in de app dat specifieke schuifje heen en weer beweegt. Het lijkt dan alsof alles "aan" staat, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Je zet het dan uit, moet twee keer "uitzetten" en vervolgens weer aanzetten. Dan blijkt opeens dat het pas dan echt aanstaat.

Of meldingen dat je klaar bent om het net te ondersteunen, terwijl op dezelfde pagina de app laat zien dat de auto niet is aangesloten. Dat is dus dezelfde auto die op dat moment gewoon aan het opladen is. Omdat ik daar moeilijk screenshots van kon maken, voeg ik dit hier maar toe als een soort nabrander.

De laatste dagen lijkt het goed te gaan. Het laadt op het moment dat het moet, de auto is op tijd vol en de gridrewards stromen daadwerkelijk binnen. Na twaalf dagen heb ik een totaal van 91 cent binnengeharkt. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FPie2LvDyyi1udYaSmgUlxG42Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/h8TMo7VIJLghskZvIRkvTmmS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiojQUAtVVH7TddDEUuoaOPaZDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j2n54IJqP7uQPVWBsgxy4Zed.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vkNrYFi9dDVo9oeOSrId_uFUTw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/llPzfsIplLRedf7dwOzkNH9M.png?f=fotoalbum_tile
De Tibber stagiaires hadden zaterdag vrij denk ik, toen ging alles best goed. Maar zondagavond waren ze er weer .. beetje aan...beetje uit...beetje aan...beetje uit...
Geen idee wat dit nu weer voor aansturing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 16:17

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:33:

[
Het meest recente aandachtspunt voor de stagiair die de software mag ontwikkelen is het volgende: De periodes waarin gridrewards worden toegekend, lopen net niet gelijk met de laagste prijs in de grafiek. De grafiek wordt pas ná het toekennen van gridrewards aangepast. Op de twee screenshots is te zien dat de groene markering precies naast de dalperiode valt. Dit was “vroeger” (ja, we hebben het over amper twee weken 😄) wel uitgelijnd.
Dat het 'vroeger' wel uitgelijnd is geweest is eerder toeval geweest denk ik. Want het niet altijd uitgelijnd zijn is al een tijd. Nog niet zo gek lang geleden heeft backpacker ook toegelicht hoe dit kan. Door het niet uitgelijnd zijn wordt de indruk gewekt dat het laden goedkoper kon. Maar de praktijk is dus anders. Even dus een paar berichten terug lezen om de uitleg hiervan te zien (tip: je kan ook zoeken op username waarmee je alleen de berichten van die betreffende user te zien krijgt).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:50
Door alle grid-reward pauzes klopt m'n vulling niet op tijdstip van vertrek én moet ik laden op de piek tarieven van deze ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCrwqT7p7LhbeTQ3sCSizTHEE5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f113xualbChxg2eAnPr5KnB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVbY_vEIRk7dXG0cwQfGmG-4KWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eurGdtsyjSXN8jBzaQbkOLtm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
DaanTriple7 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:06:
Door alle grid-reward pauzes klopt m'n vulling niet op tijdstip van vertrek én moet ik laden op de piek tarieven van deze ochtend.
Vanwaar die lage laadsnelheid van 5 kW gemiddeld? Misschien dat het daarom niet uitkomt?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De piektarieven worden gecompenseerd, maar dat zie je niet tijdens je laadsessie. Gewoon de laadsessie laten afmaken, eventueel wat screenshots maken. Een paar uur na afronding van de sessie even weer checken wat de prijzen zijn geweest. Mocht het dan nog niet kloppen een ticket indienen bij de klantenservice.
Dit gaat waarschijnlijk gewoon goed.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
michaelvo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Vanwaar die lage laadsnelheid van 5 kW gemiddeld? Misschien dat het daarom niet uitkomt?
Tibber weet mijn max laadsnelheid, dus daar ligt het zeker niet aan.
Mijn laadsnelheid is zo laag ivm mijn 1-fase aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-10 16:12
Sinds enkele maanden is het mogelijk om een slimme laadsessie voor een paar uur te onderbreken (bijvoorbeeld om een ongeplande boodschap te doen) en later af te maken. Hierbij verlies je dan niet de opgebouwde korting die je vanwege het uitgestelde laden hebt opgebouwd. Een hele mooie toevoeging.

Ik heb een geïntegreerde lader (Easee) en een niet geïntegreerdere auto (208-e). Dit betekent dus dat ik wel slim kan laden maar voor elke laadbeurt handmatig het accuniveau (SoC) in de Tibber app moet invullen. Het is voor mij onduidelijk of ik, na het kort onderbreken van een laadsessie, opnieuw het accuniveau moet invoeren. Kortom wordt de onderbroken laadsessie hervat of wordt er een compleet nieuwe laadsessie gestart en wordt de opgebouwde korting vanuit de afgebroken sessie later verrekend. Als er een compleet nieuwe laadsessie wordt gestart lijkt het me dat ook het actuele accuniveau opnieuw moet worden ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:02
@Backpacker Ik heb een Lexus RZ450e via power-ups toegevoegd in de Tibber app. Mijn verwachting is dat ie dan ook automatisch mijn geladen percentage zou moeten kunnen uitlezen. Dit blijkt in praktijk niet het geval. Nu sprak ik met mijn zwager dit weekend en die gaf inderdaad ook aan dat hij dit wel had voor zijn Tesla en nu ook zijn Audi. Moet ik nog iets specifieks doen om dit werkend te krijgen? Ik werk met een Wallbox Copper Business voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet dat er issues zijn met de Kia/Hyundai integratie bij Tibber? (https://status.tibber.com)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
MrBullet058 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:26:
@Backpacker Ik heb een Lexus RZ450e via power-ups toegevoegd in de Tibber app. Mijn verwachting is dat ie dan ook automatisch mijn geladen percentage zou moeten kunnen uitlezen. Dit blijkt in praktijk niet het geval. Nu sprak ik met mijn zwager dit weekend en die gaf inderdaad ook aan dat hij dit wel had voor zijn Tesla en nu ook zijn Audi. Moet ik nog iets specifieks doen om dit werkend te krijgen? Ik werk met een Wallbox Copper Business voor het laden.
Even de klantenservice vragen. Het verschilt per merk en per type auto. Lang niet alle auto's kunnen actuele accupercentages doorgeven aan Tibber. Mijn Opel bijvoorbeeld ook niet. Tesla en Audi wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulK
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-10 18:31
Ben hierover gebeld door BMW Mobility team. Dit is geen technische maar een commerciele afweging van BMW en Tibber. BMW vraagt met de introductie van de nieuwe API geld van de energieleveranciers voor het gebruik daarvan. Tibber is blijkbaar niet bereid om te betalen.
Ik zou zeggen: de druk op beiden opvoeren vanuit de gebruikers en bij zowel Tibber als bij BMW klachten indienen!! Het huidige beleid is geen stimulans om bij een nieuwe auto voor BMW te kiezen en wat Tibber betreft kun je net zo goed naar een andere leverancier overstappen die de API wél ondersteunt (er zijn er nu 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
PaulK schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:16:
Ben hierover gebeld door BMW Mobility team. Dit is geen technische maar een commerciele afweging van BMW en Tibber. BMW vraagt met de introductie van de nieuwe API geld van de energieleveranciers voor het gebruik daarvan. Tibber is blijkbaar niet bereid om te betalen.
Ik zou zeggen: de druk op beiden opvoeren vanuit de gebruikers en bij zowel Tibber als bij BMW klachten indienen!! Het huidige beleid is geen stimulans om bij een nieuwe auto voor BMW te kiezen en wat Tibber betreft kun je net zo goed naar een andere leverancier overstappen die de API wél ondersteunt (er zijn er nu 3)
Als je toch een BMW rijdt kun je ook voorstellen om de kosten aan Tibber te vergoeden ;)
Ik zag laatst de BMW i5 station. Blijkt nieuw gewoon ruim een ton te kosten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Pr088 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Als je toch een BMW rijdt kun je ook voorstellen om de kosten aan Tibber te vergoeden ;)
Ik zag laatst de BMW i5 station. Blijkt nieuw gewoon ruim een ton te kosten |:(
Afhankelijk van de opties. Een I7 heeft een vanafprijs van ergens in de 130k. Kleed je hem aan kan hij ineens een T extra kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-10 15:00
PaulK schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:16:
Goed van Tibber om hier niet voor te zwichten, wat een idioterie voor een paar API calls. Als ze al kosten willen vragen, leg dat dan maar bij de gebruiker neer, maar de prijzen van een BMW EV mag je gewoon verwachten dat dit er de eerste X jaar bij zit. Enshittification..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:54
In de helppagina's van Tibber wordt geadviseerd op logingegevens te delen als andere gezinsleden ook toegang tot de app willen. Nu lijkt het echter alsof de push instellingen per account zijn ipv per apparaat. Iemand een truc daarvoor? Ik wil de laadsessie push berichten wel ontvangen, maar een ander is alleen geïnteresseerd in de prijs push berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
orillion schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:21:
In de helppagina's van Tibber wordt geadviseerd op logingegevens te delen als andere gezinsleden ook toegang tot de app willen. Nu lijkt het echter alsof de push instellingen per account zijn ipv per apparaat. Iemand een truc daarvoor? Ik wil de laadsessie push berichten wel ontvangen, maar een ander is alleen geïnteresseerd in de prijs push berichten.
Meldingen van Tibber op de andere device uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
DaanTriple7 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Meldingen van Tibber op de andere device uitschakelen
Ik schrijf dat ik wel meldingen wil, maar niet op alle apparaten dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LigeTRy schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Goed van Tibber om hier niet voor te zwichten, wat een idioterie voor een paar API calls. Als ze al kosten willen vragen, leg dat dan maar bij de gebruiker neer, maar de prijzen van een BMW EV mag je gewoon verwachten dat dit er de eerste X jaar bij zit. Enshittification..
Het is waardeloos inderdaad, de i3 hangt nu aan de granny met HW stekker. Bedankt voor de reminder ik ga even bij BMW lopen zeuren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
orillion schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Ik schrijf dat ik wel meldingen wil, maar niet op alle apparaten dezelfde.
Die kun je hier aanpassen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv6tuuMgoita3yoG65OPEpX63JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ03tmRtdrkBZh9bx13JD71p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Het is waardeloos inderdaad, de i3 hangt nu aan de granny met HW stekker. Bedankt voor de reminder ik ga even bij BMW lopen zeuren.
@revolution-nl Is dat wel verstandig een HD stekker gebruiken voor de granny loader, daar gaat best aardig wat stroom doorheen dacht ik zo. Die stekkers kunnen niet zoveel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
leeri003 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

@revolution-nl Is dat wel verstandig een HD stekker gebruiken voor de granny loader, daar gaat best aardig wat stroom doorheen dacht ik zo. Die stekkers kunnen niet zoveel hebben.
HW socket mag 16A hebben. Granny laadt standaard met 10 (en in sommige gevallen 12)A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

leeri003 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Ik laadt op 10A en dat gaat goed. De i3 is een tweede auto en omdat er niet heel veel meegereden wordt gaat dat eigenlijk prima icm de granny HW socket en een slimme taak.

Omdat de BMW integratie in Home Assistant ook kapot is kan ik alleen de lader niet uitzetten wanneer 80 of 90% is bereikt :(

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2025 21:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-10 16:17
Ervaringen met de Tibber Shop. Het is mij nog niet gelukt om iets succesvol geleverd te krijgen na een bestelling bij de Tibber shop. Recent een bestelling geplaatst, confirmatie ontvangen en vervolgens drie weken niets meer vernomen. Navraag gedaan en wat blijkt: geen voorraad. Betreft: Shelly Plus Plug S (Gen 3). eens op tweakers gekeken en er zijn tal van winkels waar deze Shelly op voorraad is. Zou sowieso handig zijn (klant vriendelijk) om pro actief status updates te ontvangen. Een jaar geleden iets willen bestellen ( circa 80 euro) echter constant uitverkocht. Dit was een bundel van twee items. Ik zou deze beide afzonderlijk mogen bestellen voor de lagere bundel prijs, echter deze items waren verdwenen uit de shop. :-( Meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
2x besteld, 2x geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-10 17:35
jmlk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:01:
Ervaringen met de Tibber Shop. :-( Meer ervaringen?
1 maal de pulse besteld, geen probleem. Maar ik probeer al 2 maanden (!!) 2 shelly plus plug s geleverd te krijgen, deze blijken uiteindelijk niet op voorraad. Het order systeem is compleet waardeloos. En de "AI" vraagbaak kan niet in orders en voorraden kijken. Ik wacht maar geduldig af (waar moet ik mijn tegoed anders aan besteden 😏). Het kost alleen veel tijd om antwoord te krijgen van de menselijke CS. Je kunt de shop dus niet serieus nemen helaas.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-10 22:32
Backpacker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Euh nee, we antwoorden meestal binnen 1 of 2 werkdagen (periodes met zieke collega's daargelaten) en negeren niemand. Heb je een gesprek gehad met de AI assistant en heeft die het gesprek wel doorgezet naar support? Als je mij een berichtje stuur met het -mailadres van je Tibber account dan wil ik best voor je kijken wat er is gebeurd met je berichten.
Ik heb je ook hier weer een bericht gestuurd maar wij hebben al contact gehad maar daarna nooit meer antwoord gehad. Niet via de chat (ook andere collega’s die niet reageren). Word er inmiddels wel een beetje moe van. Zeker als er geen andere contact mogelijkheden zijn. Alle chats zouden doorgestuurd moeten zijn. Anders een idee om zelf ook eens te testen of dat wel werkt intern oid?
Backpacker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:38:

M’n easee is gekoppeld aan E-flux (met pasje) en heb t zelfde probleem.. werkt al 2 weken niet goed. Zou fijn zijn als @Backpacker de oorzaak heeft achter de berichten die niet aankomen want het melden hiervan heeft zo ook geen zin..

[ Voor 26% gewijzigd door Flexiilex op 21-10-2025 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
En dan gaat het op beide apparaten uit, wat ik op schreef als mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
LigeTRy schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Of gewoon volledig in de aankoop? Ik maak me voor een aantal merken al wel zorgen over de connectiviteit van tweedehands EV's na bijvoorbeeld een jaar of 5-7 na eerste aankoop. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:36
Vraagje, via Home Assistant kun je ook een (push) notificatie naar de Tibberapp sturen.
Dit werkt.
Echter in de app kun je deze niet terug vinden als bericht. Is dit zo bewust zo of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:21
.... Verkeerd draadje....

[ Voor 92% gewijzigd door RF1000 op 21-10-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
orillion schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:04:
[...]

En dan gaat het op beide apparaten uit, wat ik op schreef als mijn probleem.
Ik het ken dat. De software is zo opgezet dat als je in de app in/uitschakelt, dit op alle ingelogde apparaten zo is en dat is in ons huishouden nu niet echt zinnig. Zeker ook omdat de ene helft wel heel veel met de energiebalans van de woning bezig is en de andere meer is van.... "Het werkt, step away from the meterkast!!! "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:47
Vandaag voor het eerst serieus gedonder met laden. Misschien ook interessant voor @Backpacker ?

Tesla op bezoek. Dummy auto gemaakt. Tesla wordt aangekoppeld. Tibber denkt dat het de geintegreerde Niro is. Even zoeken hoe je dat aanpast (kan op 2 plaatsen, en maar 1 werkt daadwerkelijk), maar gelukt.
Tesla laadt een paar seconden en stopt dan. Dat lijkt normaal.
Notificatie voor grid rewards, Tesla moet laden. Gebeurt niet. Ok, kan gebeuren, even afwachten. Volgende ochtend: meerdere notificaties voor laden geblokkeerd, niks geladen.
Ok, wallbox resetten via onboard menu als de auto even weg is.
Auto wordt weer aangekoppeld; zou nu slim moeten laden, doet niks. knopjes proberen: direct laden, start drukken in de wallbox app, doet allemaal niks. Wallbox app zegt vehicle not requesting charge.
Losgekoppeld, helemaal de stroom eraf deze keer, aangekoppeld, zelfde probleem.
Auto losgekoppeld, slim laden uitgezet in het auto menu, auto weer aangekoppeld. Doet het! Niet slim weliswaar, maar op dit moment is alles meegenomen.
5 minuten later kijk ik: app staat weer op slim laden, laden is weer gestopt. Druk op start in de wallbox app, laden begint weer.
5 minuten later kijk ik: app staat weer op slim laden, laden is weer gestopt. Ik durf er niet op te rekenen dat ie vannacht gaat laden en morgen moet ie vol zijn.
Uit arren moede de wallbox maar losgekoppeld uit de Tibber app. Nou blijft ie laden.

Ik ben niet de eerste in dit topic die klaagt dat de Tibber app uit zichzelf slim laden weer aan zet als er voor handmatig laden gekozen is.

Edit: Tijdens het laden zonder Tibber integratie is ie ook 2x gestopt. Maar dan ging ie daarna snel weer verder. Merkwaardig omdat het met de Niro eigenlijk altijd goed gaat. Als ik meer weet zal ik een update posten.

[ Voor 6% gewijzigd door Schnarfle op 22-10-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 20:18
Flexiilex schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 01:23:
[...]

Ik heb je ook hier weer een bericht gestuurd maar wij hebben al contact gehad maar daarna nooit meer antwoord gehad. Niet via de chat (ook andere collega’s die niet reageren). Word er inmiddels wel een beetje moe van. Zeker als er geen andere contact mogelijkheden zijn. Alle chats zouden doorgestuurd moeten zijn. Anders een idee om zelf ook eens te testen of dat wel werkt intern oid?

[...]

M’n easee is gekoppeld aan E-flux (met pasje) en heb t zelfde probleem.. werkt al 2 weken niet goed. Zou fijn zijn als @Backpacker de oorzaak heeft achter de berichten die niet aankomen want het melden hiervan heeft zo ook geen zin..
Hier ook nog steeds dezelfde problemen. Benieuwd naar een update vanuit Tibber. @Backpacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5FVr3hT8MnwHR9OcbkfGc99l5o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/INTiDKCgtRoTaJeCAxoKHJGl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vicQ1pFxd25za2auUXJBIxKkwM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mbT9eP2qwEnzCwQqeOZsFKIU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yhf3_2A_ix8IjZwYUytEWBaR4zg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IdZPysIFa7YfUJJTyIrYl2Rl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESWlcXOL9BhbpoTL7cS7xQubZjQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fWg3txarFlGHXh7hTQIeLCeS.png?f=fotoalbum_tile
Die kwartier prijzen, die zijn niet altijd per kwartier blijkbaar? Weet iemand hoe dit zit?
39 minuten over heel en 36 minuten over heel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:36
Nieuwe update van de Zappi 2.1 is beschikbaar: 5.752. Iemand al gedurfd om Tibber slim laden te activeren in combinatie met deze versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
tcw82 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:04:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Die kwartier prijzen, die zijn niet altijd per kwartier blijkbaar? Weet iemand hoe dit zit?
39 minuten over heel en 36 minuten over heel?
Dit gaat over het (slim) laden toch en niet direct de prijzen? In mijn prijzentab is het altijd per kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
janne_nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:17:
[...]

Dit gaat over het (slim) laden toch en niet direct de prijzen? In mijn prijzentab is het altijd per kwartier.
Slim laden is, voor zover ik kan terugvinden ook op de kwartierprijzen. Gridrewards misschien niet, maar dit waren de normale slim laden prijzen, voor zover ik kan overzien.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 27-10-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dan moeten we denk ik afwachten tot backpacker reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:57
MajaMestreech schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:56:
Nieuwe update van de Zappi 2.1 is beschikbaar: 5.752. Iemand al gedurfd om Tibber slim laden te activeren in combinatie met deze versie?
hoezo gedurfd? Is dit in het verleden mis gegaan?

Ik snap eigenlijk sowieso niet hoezo je via de tibber app het slimme laden wil aanzetten. Je kan dit toch ook doen via de Zappi app?

Ben sinds vandaag eigenaar van een Zaptec go, en hier kan je ook via de app (van zaptec) slim laden aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hebben jullie wellicht een oplossing voor het volgende? Vond het prima om m’n auto bij thuiskomst direct aan de lader te hangen om zo grid rewards te ontvangen. Over het algemeen red ik het net wel/niet om alleen in het weekeinde te laden. Als ik de auto dus elke keer bij thuiskomst aan de lader hang loop ik het risico om over de week heen duurder uit te zijn.
Je kan volgens mij niet ergens instellen dat je bijvoorbeeld alleen maandagochtend 0700 op 100% wil zitten met de accu en verder alleen wil laden indien de grid rewards enorm interessant zijn? Dit weerhoud mij er nu van om de auto elke dag aan de lader te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Niek_
Als je geen vertrektijd instelt krijg je volgens mij zo goed als enkel GR laadmomenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:36
darkfujita schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

hoezo gedurfd? Is dit in het verleden mis gegaan?

Ik snap eigenlijk sowieso niet hoezo je via de tibber app het slimme laden wil aanzetten. Je kan dit toch ook doen via de Zappi app?
Vanwege de Grid rewards. Tevens bij 2 EV's moet je iedere keer via de MyEnergi portal instellen hoe te laden, in ieder geval wij aangezien 1 EV met 11 kW kan laden en de andere met 3.6 kW. Via Tibber slim laden kan die automatisch worden gedetecteerd. Alleen ... het moet wel goed werken en dat is inderdaad niet goed gegaan sinds de laatste 2 updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-10 22:56
DaanTriple7 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:26:
@Niek_
Als je geen vertrektijd instelt krijg je volgens mij zo goed als enkel GR laadmomenten.
Nee hoor, ik heb ook geen vertrektijd ingesteld en ik laad voor een aanzienlijk deel ook op ‘Optimale prijs’ momenten.

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Niek_ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:02:
Hebben jullie wellicht een oplossing voor het volgende? Vond het prima om m’n auto bij thuiskomst direct aan de lader te hangen om zo grid rewards te ontvangen. Over het algemeen red ik het net wel/niet om alleen in het weekeinde te laden. Als ik de auto dus elke keer bij thuiskomst aan de lader hang loop ik het risico om over de week heen duurder uit te zijn.
Je kan volgens mij niet ergens instellen dat je bijvoorbeeld alleen maandagochtend 0700 op 100% wil zitten met de accu en verder alleen wil laden indien de grid rewards enorm interessant zijn? Dit weerhoud mij er nu van om de auto elke dag aan de lader te hangen.
Zoals ik het ervaar kijkt ie tot wel een week vooruit met verwachte energieprijzen. Je kunt dus prima instellen dat ie op maandagochtend 0700 vol moet zijn en de rest van de week gewoon inpluggen. Vaak zijn de prijzen in het weekend het laagst dus dan zie je dat ie doordeweeks alleen een paar grid reward momenten pakt. Soms, zoals afgelopen week, is de stroom doordeweeks zo goedkoop dat ie ook dan wat meer laadt. Al met al ben ik positief verrast over hoe goed Tibber dit regelt!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:31:
[...]

Zoals ik het ervaar kijkt ie tot wel een week vooruit met verwachte energieprijzen. Je kunt dus prima instellen dat ie op maandagochtend 0700 vol moet zijn en de rest van de week gewoon inpluggen. Vaak zijn de prijzen in het weekend het laagst dus dan zie je dat ie doordeweeks alleen een paar grid reward momenten pakt. Soms, zoals afgelopen week, is de stroom doordeweeks zo goedkoop dat ie ook dan wat meer laadt. Al met al ben ik positief verrast over hoe goed Tibber dit regelt!
Mwah, dat werkt wisselend. Ik doe nu alleen GR en op maandagochtend 100% en dan gaat hij vrolijk op vrijdag laden zonder GR terwijl de verwachting al was dat het zaterdag en zondag veel goedkoper zou zijn.

Sowieso zijn GR momenteel om te huilen. Geen idee hoe het met de slijtage zit van de relais en laadsystemen, want elke keer aan/uit voor 10-15 minuten tegen die paar cent voelt verkeerd.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Shit, gisteren de zaptec Go ingesteld om op bepaalde tijdslot te laden (afgelopen nacht van 01 tot 05uur), maar er is helemaal niks geladen. Terwijl ik het had getest tussen 20 en 21uur.

Heb ook geen melding ontvangen.

Iemand dit ook al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:47
darkfujita schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:43:
Shit, gisteren de zaptec Go ingesteld om op bepaalde tijdslot te laden (afgelopen nacht van 01 tot 05uur), maar er is helemaal niks geladen. Terwijl ik het had getest tussen 20 en 21uur.

Heb je eraan gedacht dat 1 tot 5 de volgende dag is? Die fout heb ik ook al eens gemaakt.

Kan de zaptec go trouwens niet zelf met dynamische tarieven omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Als ik het goed heb overrulet Tibber de instellingen van je laadpaal. Dus als je wil dat er goedkoop geladen wordt, moet je in de Tibber app een vertrektijd instellen voor de volgende ochtend.

Hier is het laden gepauzeerd vannacht door grid rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82

He kunt de ai chatbot de vraag stellen, het antwoord negeren en direct vragen het aan een mens voor te leggen. Dan krijg je na een paar dagen antwoord, soms zit er dan iets tussen dat zinvol is. (Ik had een slecht ingestoken laadkabel, dat kwam uit het contact met een persoon).
Misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Ethirty schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Mwah, dat werkt wisselend. Ik doe nu alleen GR en op maandagochtend 100% en dan gaat hij vrolijk op vrijdag laden zonder GR terwijl de verwachting al was dat het zaterdag en zondag veel goedkoper zou zijn.

Sowieso zijn GR momenteel om te huilen. Geen idee hoe het met de slijtage zit van de relais en laadsystemen, want elke keer aan/uit voor 10-15 minuten tegen die paar cent voelt verkeerd.
Dan zou ik even een mailtje naar Tibber sturen. Zou niet zo moeten zijn dat GR duurder is dan 'gewoon' in het weekend laden. Komt bij mij nooit voor -op een enkele uitzondering na-.

Je relais is stevig genoeg. Die kan enorm vaak schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:31:
[...]

Volgens mij gaat dit niet goed als ik dan overdag naar het werk ga en een uurtje of 10 ontkoppel. Dan vervalt alles toch omdat je langer dan x tijd de auto niet aan de lader hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pr088 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Dan zou ik even een mailtje naar Tibber sturen. Zou niet zo moeten zijn dat GR duurder is dan 'gewoon' in het weekend laden. Komt bij mij nooit voor -op een enkele uitzondering na-.
Dat schreef ik ook niet. Ik reageerde op de week voorspelling en dat is dus juist zie dat er dan zónder GR toch geladen wordt terwijl het weekend 9/10 goedkoper is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Ethirty schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

Dat schreef ik ook niet. Ik reageerde op de week voorspelling en dat is dus juist zie dat er dan zónder GR toch geladen wordt terwijl het weekend 9/10 goedkoper is.
Ook dan: supportticket aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Niek_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Volgens mij gaat dit niet goed als ik dan overdag naar het werk ga en een uurtje of 10 ontkoppel. Dan vervalt alles toch omdat je langer dan x tijd de auto niet aan de lader hebt hangen?
Wat zou er dan vervallen?

Ik heb de auto gister ingeplugd zonder volgende vertrektijd. Het gegenereerde laadplan zei in het weekend te willen gaan laden voor een geschatte prijs van 17 cent/kWh. Hij heeft vannacht toch met een grid reward een paar kWh geladen tegen 14 cent. Straks haal ik m van de lader en vnv plug ik hem weer in. Wat zou er dan mis moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999

ChUcKiE

Dus........

En toch blijf ook ik mijn twijfels houden of Tibber nu echt de meest goedkope momenten of Grid Rewards pakt zodat het voor mij financieel gezien het meest gunstig is.
Zie screenshots, De auto begint op een duur moment met laden, terwijl er nog hele veel goedkope uren aankomen en voldoende tijd om de auto vol te krijgen (11kW). achteraf (andere screenshot) kan ik niet helemaal valideren hoe het nu zit mbt de grid rewards en de goedkope momenten. Stel er zou geen inzet geweest van Grid Rewards en er zou puur in de goedkoopste nachtelijke uren geladen zijn, zou ik dan niet goedkoper uit zijn geweest?
Kijk ik er gewoon verkeerd tegen aan en klopt het toch of zit er iets vreemds aan? Of boeit het moment niet en moet ik alleen naar de kosten kijken (ik zie nu staan dat het niets gekost heeft, tweede screenshot?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZUAvuVlt6EJv_DdLz8ez_jXsrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9eXK2ixh96uAPF9C6Oys7UjX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqSK2LCTMu01M9fLm8VI_c15tz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5isM4WOIiU9P7gLAT538tALx.png?f=fotoalbum_large

Een dag eerder was het ook al zoiets mbt noodzakelijke uren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9X9xuVW8jtD-_EhcqDRyfaZsL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J4ECV0lkA0hbE1fJbPq5yxwl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door ChUcKiE op 29-10-2025 09:18 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

Wat zou er dan vervallen?

Ik heb de auto gister ingeplugd zonder volgende vertrektijd. Het gegenereerde laadplan zei in het weekend te willen gaan laden voor een geschatte prijs van 17 cent/kWh. Hij heeft vannacht toch met een grid reward een paar kWh geladen tegen 14 cent. Straks haal ik m van de lader en vnv plug ik hem weer in. Wat zou er dan mis moeten gaan?
Belangrijk: als de auto losgekoppeld wordt voordat we het laden hebben ingehaald, vervalt de compensatie meestal door technische beperkingen.

Je kunt je auto maximaal 4 uur loskoppelen voor bijvoorbeeld een snel ritje naar de winkel of het bos. Als je hem binnen 4 uur weer aansluit, kunnen we de compensatie alsnog inhalen. Daarom raden we aan om af en toe je slimme laadplanning te controleren in de app. Als er een “gewoon” slim laadschema staat, stel dan een realistische vertrektijd in als je weet dat je de auto gaat loskoppelen en niet binnen 4 uur weer aansluit.

https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
ChUcKiE schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:14:
En toch blijf ook ik mijn twijfels houden of Tibber nu echt de meest goedkope momenten of Grid Rewards pakt zodat het voor mij financieel gezien het meest gunstig is.
Zie screenshots, De auto begint op een duur moment met laden, terwijl er nog hele veel goedkope uren aankomen en voldoende tijd om de auto vol te krijgen (11kW). achteraf (andere screenshot) kan ik niet helemaal valideren hoe het nu zit mbt de grid rewards en de goedkope momenten. Stel er zou geen inzet geweest van Grid Rewards en er zou puur in de goedkoopste nachtelijke uren geladen zijn, zou ik dan niet goedkoper uit zijn geweest?
Kijk ik er gewoon verkeerd tegen aan en klopt het toch of zit er iets vreemds aan? Of boeit het moment niet en moet ik alleen naar de kosten kijken (ik zie nu staan dat het niets gekost heeft, tweede screenshot?).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een dag eerder was het ook al zoiets mbt noodzakelijke uren
[Afbeelding]
Aan de grote paarse vlakken te zien lijkt het alsof het initieel gepland met een lagere laadsnelheid. Heb je veel last van loadbalancing? Als hij denkt alles nodig te hebben met 3.6kW maar uiteindelijk met 11kW kan laden dan is dat idd niet handig.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Klopt er wordt ook wel gewerkt met loadbalancing, dus lagere laadsnelheid, maar zeker in de nacht kan er aardig op hoge snelheid geladen worden (elke nacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

Peetman

Tjah....

ChUcKiE schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:44:
Klopt er wordt ook wel gewerkt met loadbalancing, dus lagere laadsnelheid, maar zeker in de nacht kan er aardig op hoge snelheid geladen worden (elke nacht).
Waarschijnlijk een overbodige vraag: Heb je een minimum batterijpercentage ingesteld?
Ik herken dit gedrag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja minimum batterijniveau staat op 20%, maar meestal plug ik de auto is met ene hoger percentage gevulde batterij. Zo ook bij bovenstaande voorbeelden, volgens mij iets van 40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ethirty schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Ik ga dan altijd die chatbot die vraag stellen. Waarom is mijn auto nu aan het laden het is veel goedkoper dan en dan .... En dan ook gelijk de toevoeging: ik wil dit door een mens beantwoord hebben. Dan krijg je na een paar dagen een redelijk antwoord en als je daar dan op verder praat komt er mogelijk een goed idee uit voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Tdem schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Als ik het goed heb overrulet Tibber de instellingen van je laadpaal. Dus als je wil dat er goedkoop geladen wordt, moet je in de Tibber app een vertrektijd instellen voor de volgende ochtend.

Hier is het laden gepauzeerd vannacht door grid rewards.
Ja, dat denk ik dus ook dat er gebeurd is. Echter zit ik ook nog met een ander probleem dat ik mijn Hyundai niet kan koppelen (die integratie is er nog niet) dus begrijp van de tibber helpdesk dat ik een dummy auto moet aanmaken. Vervolgens moet ik (volgens helpdesk) aangeven hoeveel procent de auto momenteel heeft, en de vertrek tijd aangeven. Buiten dat werkt de load balancing ook niet....

Het voelt allemaal als een ongelofelijke omweg, dus heb verzocht om de hele integratie tussen zaptec <> tibber nu weer te verwijderen (dit kan niet zelf via de tibber app, ik krijg die laadpaal nu niet meer verwijderd in mijn app). zodat ik gewoon 'handmatig' via de zaptec go het laden zelf kan inplannen (op basis van tijd) of door gebruik te maken van de eco laad modus (slim laden).

Dit voelt namelijk als een stuk minder 'gedoe'.

Weet alleen niet in hoeverre Zaptec eco/ slim laden werkt. Daar moet ik even naar op zoek hoe dat wordt berekend.

@Schnarfle en klopt inderdaad 01 - 05 uur is snachts de volgende dag. Dat was namelijk ook de bedoeling, dus had dat met opzet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
GR' s van vannacht. Elke GR is 19 cent. Het optimale prijs laden was 20 cent. 19/20 cent per kWh.

Ik zie ook maar weinig Oranje vlakken. Mijn ritme is wat onregelmatig, ik plug wel elke avond in en laad dan meestal zo een 15 tot 18% van de accu (woon werk route )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6by3UcQOYYLrive6s4dEN1mcFZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TczYC3tXxWWekeKUeqJ0aoZN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Ja, dat denk ik dus ook dat er gebeurd is. Echter zit ik ook nog met een ander probleem dat ik mijn Hyundai niet kan koppelen (die integratie is er nog niet) dus begrijp van de tibber helpdesk dat ik een dummy auto moet aanmaken. Vervolgens moet ik (volgens helpdesk) aangeven hoeveel procent de auto momenteel heeft, en de vertrek tijd aangeven. Buiten dat werkt de load balancing ook niet....

Het voelt allemaal als een ongelofelijke omweg, dus heb verzocht om de hele integratie tussen zaptec <> tibber nu weer te verwijderen (dit kan niet zelf via de tibber app, ik krijg die laadpaal nu niet meer verwijderd in mijn app). zodat ik gewoon 'handmatig' via de zaptec go het laden zelf kan inplannen (op basis van tijd) of door gebruik te maken van de eco laad modus (slim laden).

Weet alleen niet in hoeverre Zaptec eco/ slim laden werkt. Daar moet ik even naar op zoek hoe dat wordt berekend.

@Schnarfle en klopt inderdaad 01 - 05 uur is snachts de volgende dag. Dat was namelijk ook de bedoeling, dus had dat met opzet gedaan.
Ik sla even aan op load balancing, heb je een pulse P1 meter?
Kan je in de app dit zien:
(Eventueel na toevoeging van Power up met de pulse)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2E9Fliu-oSZpKXNJNXHyW90trE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/557txB0DypCPjRZob1j1rPOF.png?f=fotoalbum_large

En dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oYaKpb_DKq9hYL64c7fr0o0Ejs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/32VDDqEspi35EfElkhHXR6rk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL4rfQ86eWVNC9muCp_zfr7mZi0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q76R9VIPX2GmbYxQNjr3fCni.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Ik sla even aan op load balancing, heb je een pulse P1 meter?
Kan je in de app dit zien:
(Eventueel na toevoeging van Power up met de pulse)
[Afbeelding]

En dit:
[Afbeelding][Afbeelding]
Jep dat kan ik zien. Alleen de laadpaal integratie was nog niet voltooid. Ik moet nog een 'auto toevoegen'. Dit had ik niet gedaan, want dat gaat niet met Hyundai (die is er niet). Dus advies was om een dummy auto toe te voegen. Heb aangegeven dat ik dat dus niet wil en dat zij de hele integratie nu weer moeten verwijderen in de back-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Jep dat kan ik zien. Alleen de laadpaal integratie was nog niet voltooid. Ik moet nog een 'auto toevoegen'. Dit had ik niet gedaan, want dat gaat niet met Hyundai (die is er niet). Dus advies was om een dummy auto toe te voegen. Heb aangegeven dat ik dat dus niet wil en dat zij de hele integratie nu weer moeten verwijderen in de back-end.
Ok, ik snap hem. Omdat je geen controle hebt over de paal/auto combi wil pulse(kan pulse) niks afregelen.

Geen idee of dit helpt, ik schakel zelf de Quooker uit als de auto gaat laden, in de nacht dan wel, die verstoorde het laden nog al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Ok, ik snap hem. Omdat je geen controle hebt over de paal/auto combi wil pulse(kan pulse) niks afregelen.

Geen idee of dit helpt, ik schakel zelf de Quooker uit als de auto gaat laden, in de nacht dan wel, die verstoorde het laden nog al.
Ja, ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik overdag zou laden, terwijl ik de kookplaat, WP en oven aan zou hebben. Want dan zit ik sowieso eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Ja, ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik overdag zou laden, terwijl ik de kookplaat, WP en oven aan zou hebben. Want dan zit ik sowieso eroverheen.
Ik heb laatst een heleboel geleerd. Als je 25 amp smeltzekeringen hebt als hoofdzekering kan je die tot 1.25 keer 25 belasten zonder dat ze springen. Niet voor eeuwig, maar best eventjes. Zelf ook al ervaring. Nu een aantal keer de 31 aangetikt (door die Quooker). Dat is nu ondervangen.
Bij 1.6 keer 25 MOET de zekering doorbranden.
Dat is 40ampere.
Dan zit je wel op de 9200 watt per fase.

Maaar aan de andere kant, wie gaat zijn ev nu laden rond etenstijd, de duurste tijd... Er van uitgegaan dat je niet om 1300 een rijsttafel voor 9 man staat te kokkerellen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
darkfujita schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat je de koppeling kan verwijderen via de Portal van Zaptec.

Installaties > klik op jouw installatie > Autorisaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Tdem schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Belangrijk: als de auto losgekoppeld wordt voordat we het laden hebben ingehaald, vervalt de compensatie meestal door technische beperkingen.

Je kunt je auto maximaal 4 uur loskoppelen voor bijvoorbeeld een snel ritje naar de winkel of het bos. Als je hem binnen 4 uur weer aansluit, kunnen we de compensatie alsnog inhalen. Daarom raden we aan om af en toe je slimme laadplanning te controleren in de app. Als er een “gewoon” slim laadschema staat, stel dan een realistische vertrektijd in als je weet dat je de auto gaat loskoppelen en niet binnen 4 uur weer aansluit.

https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards
Hmm dit is wel een interessante inderdaad. Ik had m dus vannacht ingeplugd zonder laadplanning, waarbij hij zei op zaterdag voor 17 cent te gaan laden. Uiteindelijk 's nachts bij een werkelijk tarief van 22 cent geladen voor 14 cent middels grid reward.

Auto is vandaag langer dan 4 uur niet aan de lader. Ga ik dan met een soort van terugwerkende kracht alsnog 22 cent betalen? Ben heel benieuwd of dit echt zo werkt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuB06aGLyQhvuuLg98hDf1-EZ_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvfwGT3ibkBvpZUTThRd8NGw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Hmm dit is wel een interessante inderdaad. Ik had m dus vannacht ingeplugd zonder laadplanning, waarbij hij zei op zaterdag voor 17 cent te gaan laden. Uiteindelijk 's nachts bij een werkelijk tarief van 22 cent geladen voor 14 cent middels grid reward.

Auto is vandaag langer dan 4 uur niet aan de lader. Ga ik dan met een soort van terugwerkende kracht alsnog 22 cent betalen? Ben heel benieuwd of dit echt zo werkt...

[Afbeelding]
Nee. Je hebt nu met groene grid rewards geladen (dus er was overschot en dat heb jij voordelig opgenomen). Het gequote deel ging over het uitstellen van het laden (oranje grid rewards) en de vergoeding daarvoor.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tcw82 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:48:
GR' s van vannacht. Elke GR is 19 cent. Het optimale prijs laden was 20 cent. 19/20 cent per kWh.
Bijzonder, ik zat op 13ct/kWh, maar daar heb ik dan in totaal over de hele nacht maar 17ct totaal aan GR ontvangen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ethirty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Bijzonder, ik zat op 13ct/kWh, maar daar heb ik dan in totaal over de hele nacht maar 17ct totaal aan GR ontvangen.
tja... daar ga je al.. de stagiaires van Tibber zijn ondoorgrondelijk.
Ik kom op 19 cent door het getal van de eurootjes te delen door de kwh'tjes... en dat is elke keer 19 cent. Of 20, afronding enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ethirty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

@michaelvo zat ook op 14 cent zag ik...
ik kom echt niet verder dan die 20.
ik zie ook dat mijn tijdslot anders is dan dat van @michaelvo Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3ntangdJODRseZ7jzCBRleRB3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EDdnnxIfstG2pMV34LfR459L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb al een poos Tibber integratie in HA draaien, sinds een poosje regelmatig foutmeldingen rond de API. Krijg het zelf niet gefixt, lijkt mij dat het aan de serverkant ligt... Nieuwe token genereren en integratie opnieuw toevoegen al getest, geen verbetering. Herkenbaar voor anderen met zelfde use case?

2025-10-29 11:57:14.468 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update of sensor.actuele_energieprijs is taking over 10 seconds
2025-10-29 11:57:36.183 WARNING (MainThread) [tibber] Temporary failure interacting with Tibber API, HTTP status: 504. API error: UNKNOWN / Unexpected content type: text/html
2025-10-29 11:57:36.184 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.actuele_energieprijs fails
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 532, in start
message, payload = await protocol.read() # type: ignore[union-attr]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/streams.py", line 672, in read
await self._waiter
asyncio.exceptions.CancelledError

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 97, in execute
resp = await self.websession.post(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 770, in _request
resp = await handler(req)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 748, in _connect_and_send_request
await resp.start(conn)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 527, in start
with self._timer:
^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 685, in __exit__
raise asyncio.TimeoutError from exc_val
TimeoutError

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 963, in async_update_ha_state
await self.async_device_update()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1314, in async_device_update
await self.async_update()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tibber/sensor.py", line 404, in async_update
await self._fetch_data()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tibber/sensor.py", line 428, in _fetch_data
await self._tibber_home.update_info_and_price_info()
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/home.py", line 202, in update_info_and_price_info
if not (data := await self._tibber_control.execute(UPDATE_INFO_PRICE % self._home_id)):
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 109, in execute
return await self.execute(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<4 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 109, in execute
return await self.execute(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<4 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/__init__.py", line 106, in execute
return (await extract_response_data(resp)).get("data")
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/tibber/response_handler.py", line 37, in extract_response_data
raise RetryableHttpExceptionError(
...<3 lines>...
)
tibber.exceptions.RetryableHttpExceptionError: Unexpected content type: text/html
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste