K ben sinds dit weekend weer klant bij Tibber na ik voor het voorjaar ben overgestapt naar Zonneplan, voor de zonnebonus. maar dit jaar heb ik meer apparaten die met een hoge energievraag. Daarbij komt dat het recordjaar qua zonneuren van vorig jaar niet overtroffen is dit jaar. En nog eens zero-export testjes dus mn teruglevering was niet zo top. Nu ik de SE Nexis thuis aan het installeren ben wilde ik wel de integratie met de energieleverancier en die had ZP niet. Dus nu weer bij Tibber terecht gekomen. sinds de overstap wilde de ZAPtec het zonneladen niet starten, ondanks ruim genoeg teruglevering. ik heb toen in de portal met de stroom zitten spelen onder standaard laden en tijdens het laden heb ik zonneladen gestart en niet lang daarna kwam de melding dat zonneladen actief was. wel een hele omweg om zonneladen te triggeren. Ik merk wel dat ik Stappen heb gezet met HA, maar dat ik dit wss ook met HA zal moeten overnemen via EVCC. Ik hoop dat er met de accu nog wel wat re verdienen valt qua GR.JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:41:
[...]
Ik denk het ook hoor, maar zou fijn zijn dat Zaptec/Tibber het dan zelf vast zet op 1 fase bijvoorbeeld ipv dat het gewoonweg kapot loopt. Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.
@jurgen purgen hoe bedoel je precies het “zonneladen actief was” stukje? Gebruik je dan een Pulse en Sense tegelijk? Ik heb geen Sense icm Tibber. Alleen de Pulse. Beperking blijft mbt pendelen bij overschot icm 3 fasen switchen. In weekend dus regelmatig (gehad) dat de max van 20x schakelen wordt bereikt en dan stopt het laden (ook).
Mijn boefje is liev!
Ik heb idd de Pulse, Sense, HW P1'n in de slimme meter. ZP's P1 gaat dit weekdn op de post terug.JB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:16:
@jurgen purgen hoe bedoel je precies het “zonneladen actief was” stukje? Gebruik je dan een Pulse en Sense tegelijk? Ik heb geen Sense icm Tibber. Alleen de Pulse. Beperking blijft mbt pendelen bij overschot icm 3 fasen switchen. In weekend dus regelmatig (gehad) dat de max van 20x schakelen wordt bereikt en dan stopt het laden (ook).
Ik lees de Sense uit via de portal en ook in de portal verhoog of verlaag ik soms de stroom om het over de beschikbare goedkope uren uit te smeren zodat ik niet teruglever. Als ik in de garage zit, kan ik het op de PC daar op het HA dashboard ook aanpassen. Ik gebruik ze dus niet tegelijk, meer, want bij mijn eerste Tibber contract had ik de Sense nog niet. Die is bij de overstap naar ZP gekomen om te loadbalancen. Dat deed ik daarvoor dus met de Pulse.
Wij hebben de EV pas een jaar en na aanschaf meteen dynamisch gegaan bij Tibber en met de Kia integratie eigenlijk verwend want alles gebeurde vanzelf, en zelfs nog een paar GR gepakt
Maar sinds dit weekend deed het zonneladen het niet en heb gisteren toen ik thuis kwam dus geprobeerd de lader te tricken door eerst met standaard laden te starten en tijdens het laden de instellingen veranderd naar zonneladen. In de Zaptec app kwam het groene balkje met de Engelstalige tekst van Solar charching active( of iets in die strekking). Heb ook meteen mn Zaptec inegratie verwijderd. Als mn accu live gaat,ga ik EVCC moeten aanleren.
Resultaten 1 jaar Grid Rewards
Op 5-8-2025 heb ik mijn Zaptec Go 2 geïnstalleerd en toegevoegd aan Tibber om Slim te kunnen laden. Hier wat gegevens over mijn situatie en de resultaten:- Ik woon bij Venlo in de buurt (Enexis gebied).
- Ik heb een Zaptec Go 2 geïntegreerd met Tibber
- Ik rij een Tesla Model 3
- Ik heb zo’n 30.000km gereden en bijna geheel thuis geladen
- Ik schat dat 70% van mijn laadsessies goed getimed kon worden door Tibber, omdat de auto meerdere dagen thuis stond aangesloten (er waren relatief weinig momenten waarop de auto ‘s avonds bijna leeg thuiskwam en ‘s ochtends weer vol moest zijn)
- Ik geef bijna altijd een vertrektijd op
Hier de resultaten per maand over het jaar heen:
:strip_exif()/f/image/B5vRBg6M5ppobh8lUfqHjnbV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gtxOBSrkjM9US5DaZKedSLpL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop hiermee mensen die op zoek zijn naar echte resultaten een beeld te geven van mijn resultaten. YMMV
Bedankt hiervoor, ik wilde net een bericht posten of iemand zijn resultaten van de grid rewards voor een jaar wilde publiceren om te kijken of het zin heeft om Tibber onze EV's te laten aansturen. Wij rijden 20.000 km / jaar en het verbruik geneten op de EV lader (Zappi 2.1) was zo'n 3500 kWh. Ik heb de tips hier gepost ter harte genomen hoe om te gaan met een niet geintegreerde lader (Zappi 2.1) en niet geintergreerde EV's (KIA Niro en Peugeot e208) en heb gisteren/vandaag met succes 47 kWh geladen, kosten € 5,88 en Grid rewards € 0,62 (Joepie).JeroenVerweij schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:18:Resultaten 1 jaar Grid Rewards
Op 5-8-2025 heb ik mijn Zaptec Go 2 geïnstalleerd en toegevoegd aan Tibber om Slim te kunnen laden. Hier wat gegevens over mijn situatie en de resultaten:Het afgelopen jaar heb ik met Grid Rewards € 95,49 verdiend.
- Ik woon bij Venlo in de buurt (Enexis gebied).
- Ik schat dat 70% van mijn laadsessies goed getimed kon worden door Tibber, omdat de auto meerdere dagen thuis stond aangesloten (er waren relatief weinig momenten waarop de auto ‘s avonds bijna leeg thuiskwam en ‘s ochtends weer vol moest zijn)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop hiermee mensen die op zoek zijn naar echte resultaten een beeld te geven van mijn resultaten. YMMV
Tips die ik gelezen / geleerd heb:
1. Op PowerUp Laadpunt juiste EV selecteren
2. Op PowerUp aangesloten auto SlimLaden aanzetten (en na het laden weer uitzetten anders is de kans groot dat bij een volgende aansluiten van de kabel ongecontroleerd geladen wordt.)
3. Zonladen UIT zetten aangezien ik geen Pulse P1 heb
4. Vertrektijd instellen
5. Tibber het werk laten doen
We gaan op deze manier het komend jaar eens laden en kijken wat de opbrengst / kosten gaan worden.
Iets anders met betrekking tot de discussie of een dynamisch contract goedkoper is dan een vast contract hierbij mijn kosten bij Tibber voor een heel jaar: € 765. Vul ik de tellerstanden in op de website van bv Essent dan ben ik voor een jaar contract € 1800 kwijt.
We zijn volledig elektrisch (dus van het gas af) met 2 EV's...ideale Jetten gezinnetje
We zijn volledig elektrisch (dus van het gas af) met 2 EV's...ideale Jetten gezinnetje
Hoe is de ervaring met gewoonweg geen eindtijd bij slim laden? Mijn OCD denkt, de auto moet maandag vol genoeg zijn. Als ik geen eindtijd instel, gaat de auto pas woensdag laden volgens schema Tibber
De prijzen zijn nog helemaal niet bekend voor woensdag, de weersverwachting is ook niet echt top te noemen. Dus gewoon geen eindtijd instellen en laten gaan, of toch maandag 8:00 uur instellen?
Mijn boefje is liev!
Wat is vol genoeg ? Hoeveel km woon werk moet je kunnen rijden ? Als dat er nu al inzit, is geen eindtijd nodig. Als je dat nu niet redt is een eindtijd handig, maar vaak niet nodig. De komende 48 uur komt er vast nog een gr moment met overschot dat Tibber met liefde in jouw accu pompt. Geen garantie natuurlijk, wil je garantie dan kan je die eindtijd instellen.JB schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:00:
Hoe is de ervaring met gewoonweg geen eindtijd bij slim laden? Mijn OCD denkt, de auto moet maandag vol genoeg zijn. Als ik geen eindtijd instel, gaat de auto pas woensdag laden volgens schema TibberDe prijzen zijn nog helemaal niet bekend voor woensdag, de weersverwachting is ook niet echt top te noemen. Dus gewoon geen eindtijd instellen en laten gaan, of toch maandag 8:00 uur instellen?
Ik snap alleen niet waarom er dan geen zonneladen planning in wordt meegenomen? Dat gebeurt bijvoorbeeld wel als ik maandag 8:00 uur vertrekken invul
[ Voor 5% gewijzigd door JB op 15-08-2026 08:39 ]
Mijn boefje is liev!
Hier in 2026 € 52,48 op 4000 kWh. Het is bij mij wat lager dan vorig jaar (€ 182), waarschijnlijk omdat ik vaker op gunstige momenten kan laden (een dagje meer thuiswerken). De maanden januari en februari 2026 waren een stuk 'slechter dan jan/feb 2025, toen ik boven de €20 per maand zat.JeroenVerweij schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:18:Resultaten 1 jaar Grid Rewards
Op 5-8-2025 heb ik mijn Zaptec Go 2 geïnstalleerd en toegevoegd aan Tibber om Slim te kunnen laden. Hier wat gegevens over mijn situatie en de resultaten:Het afgelopen jaar heb ik met Grid Rewards € 95,49 verdiend.
- Ik woon bij Venlo in de buurt (Enexis gebied).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Misschien omdat met alleen zonneladen je laadpaal niet 'snel' genoeg laadt en de accu niet op de gewenste tijd vol zit?JB schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:31:
Ik snap alleen niet waarom er dan geen zonneladen planning in wordt meegenomen? Dat gebeurt bijvoorbeeld wel als ik maandag 8:00 uur vertrekken invul
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bij ons gaat het zonneladen juist helemaal fout...JB schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:31:
Ik heb de optie uitstaan (want accu, dus geen teruglevering van de zon).
maar, vanavond van 21:25 tot 21:50 geladen met "overtollige zonnestroom" voor zowat het duurste moment van de dag, 38cent/kwh, daar word ik niet blij van.
Rond dat tijdstip is het tegenwoordig al weer donker, zonne overschot is dan onmogelijk.
Dat is niet tof !ybos schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:57:
[...]
Bij ons gaat het zonneladen juist helemaal fout...
Ik heb de optie uitstaan (want accu, dus geen teruglevering van de zon).
maar, vanavond van 21:25 tot 21:50 geladen met "overtollige zonnestroom" voor zowat het duurste moment van de dag, 38cent/kwh, daar word ik niet blij van.![]()
Rond dat tijdstip is het tegenwoordig al weer donker, zonne overschot is dan onmogelijk.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk een beetje een grammofoonplaat die blijft hangen, maar aanmelden bij Tibber (helaas eerst via de AI) en dan een ticket bij een mens. We kunnen hier wel met je meeleven, maar niet voor je oplossen.
Ik sta op het punt PV + thuisbatterij te laten plaatsen en wil naar Tibber
overstappen, vooral vanwege Grid Rewards. Een paar dingen krijg ik niet
scherp uit de documentatie en Tibber-support, dus ik hoop dat er hier
mensen zijn met praktijkervaring.
Configuratie (in aanbouw)
cijfers terug.
P.S. Voor de transparantie, deze post heb ik deels gegenereerd met AI onderzoek.
Configuratie (in aanbouw)
- 13x Denim BTG N-Type 440 bifacial, 5,72 kWp — 7 oost / 6 west, 30 graden
- Solis S6-EH1P5K-L-PLUS (1-fase, 5 kW, 2 MPPT, 48V-poort)
- 2x Pylontech US5000-1C, 9,12 kWh bruikbaar (zelf ingekocht bij NKON)
- Aansluiting 1x35A — verzwaring naar 3x25A aangevraagd maar duurt jaren
- Regio Utrecht, dus binnen het aangewezen congestiegebied
- Verbruik nu ~4.000 kWh, later ~6.500 kWh (Daikin multi-split airco erbij)
- Solis staat op Tibbers merkenlijst, en voor de koppeling is specifiek
de datalogger S2-WL-ST nodig - Grid Rewards is een winstdeling op balancering + handel, geen vast
tarief zoals Frank's 50 euro per kW per jaar - De netbeheerders (Enexis/Liander/Stedin) betalen staffels van 60/90/120
euro per kW per jaar bij een inzetduur van 2/4/6 uur
- Werkt Grid Rewards met een zelf samengestelde combinatie, dus een
derde-partij batterij achter een Solis? - Wat keert Grid Rewards feitelijk uit?
- Schaalt de opbrengst mee met capaciteit of met vermogen?
cijfers terug.
P.S. Voor de transparantie, deze post heb ik deels gegenereerd met AI onderzoek.
github.com/Error323
Error323 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:52:
Ik sta op het punt PV + thuisbatterij te laten plaatsen en wil naar Tibber
Configuratie (in aanbouw)Wat ik al meen te weten
- 13x Denim BTG N-Type 440 bifacial, 5,72 kWp — 7 oost / 6 west, 30 graden
- Solis S6-EH1P5K-L-PLUS (1-fase, 5 kW, 2 MPPT, 48V-poort)
- 2x Pylontech US5000-1C, 9,12 kWh bruikbaar (zelf ingekocht bij NKON)
- Aansluiting 1x35A — verzwaring naar 3x25A aangevraagd maar duurt jaren
- Regio Utrecht, dus binnen het aangewezen congestiegebied
- Verbruik nu ~4.000 kWh, later ~6.500 kWh (Daikin multi-split airco erbij)
Mijn vragen
- Solis staat op Tibbers merkenlijst, en voor de koppeling is specifiek
de datalogger S2-WL-ST nodig- Grid Rewards is een winstdeling op balancering + handel, geen vast
tarief zoals Frank's 50 euro per kW per jaar- De netbeheerders (Enexis/Liander/Stedin) betalen staffels van 60/90/120
euro per kW per jaar bij een inzetduur van 2/4/6 uurAlvast bedankt. Als er interesse is post ik na oplevering de werkelijke
- Werkt Grid Rewards met een zelf samengestelde combinatie, dus een
derde-partij batterij achter een Solis?- Wat keert Grid Rewards feitelijk uit?
- Schaalt de opbrengst mee met capaciteit of met vermogen?
cijfers terug.
- Ja. De omvormer kan aangestuurd worden door de VPP (Tibber in dit geval), de batterij erachter kan van elk merk zijn.
- Tibber
- Moeilijk te zeggen, in theorie met beiden. Waarschijnlijk is vermogen van de omvormer de belangrijkste, onbalans vraagt vaak kortere tijd (kwartieren of enkele uren) elektriciteit. Meer vermogen betekent dat je meer capaciteit nodig hebt, maar de kortere duur zal de impact op capaciteit beperken. Ik zou zeggen vermogen > capaciteit.
Ik heb al een ticket lopen, maar nog geen reactie.tcw82 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 00:11:
[...]
Dat is niet tof !
Waarschijnlijk een beetje een grammofoonplaat die blijft hangen, maar aanmelden bij Tibber (helaas eerst via de AI) en dan een ticket bij een mens. We kunnen hier wel met je meeleven, maar niet voor je oplossen.
Net ook weer, grid rewards (3 cent korting op 35 cent schiet nog steeds niet op als het laden niet nodig is...)
Ik loop tegen vergelijkbare rariteiten aan. Ik heb een zaptec 2 go met tibber / tibber pulse. Ook heb ik 3 verschillende sets zonnepanelen(2 solaredge installaties en 1 goodwe set). Allemaal op verschillende fases. Een aantal dingen vallen mij erg op:
Slim laden is minder slim dan ik gehoopt had.
Een aantal voorbeelden:
Vaak ben ik op verschillende fases aan het terugleveren( á 2,5 cent verkoopvergoeding). Terwijl de auto op 1 fase 3,7 kW blijft laden. Dit terwijl mijn 3 sets zonnepanelen 6kW opwekken.
Later die avonds, als de auto nog niet volledig is volgeladen, maakt hij gebruik van de gridrewards. Leuk, maar die zijn altijd lager dan wat de zonnewek mij had opgeleverd. En ik betaal 2,5 cent aan inkoopvergoeding boven op de marktprijs - GR.
Ook blijft hij, als hij eenmaal op 1 fase heeft geladen, op 1 fase hangen. Ik zie hem zelden op 3 fase en eigenlijk helemaal nooit op 11kW. Vooral als er dan gunstigere tarieven zijn zonder zon, laad hij dermate traag dat hij van zowel de hoge als lage tarieven gebruik moet maken omdat de auto anders niet voldoende is opgeladen.
Ik begin het idee te krijgen dat slim laden vooral slim is voor tibber zelf.
Slim laden is minder slim dan ik gehoopt had.
Een aantal voorbeelden:
Vaak ben ik op verschillende fases aan het terugleveren( á 2,5 cent verkoopvergoeding). Terwijl de auto op 1 fase 3,7 kW blijft laden. Dit terwijl mijn 3 sets zonnepanelen 6kW opwekken.
Later die avonds, als de auto nog niet volledig is volgeladen, maakt hij gebruik van de gridrewards. Leuk, maar die zijn altijd lager dan wat de zonnewek mij had opgeleverd. En ik betaal 2,5 cent aan inkoopvergoeding boven op de marktprijs - GR.
Ook blijft hij, als hij eenmaal op 1 fase heeft geladen, op 1 fase hangen. Ik zie hem zelden op 3 fase en eigenlijk helemaal nooit op 11kW. Vooral als er dan gunstigere tarieven zijn zonder zon, laad hij dermate traag dat hij van zowel de hoge als lage tarieven gebruik moet maken omdat de auto anders niet voldoende is opgeladen.
Ik begin het idee te krijgen dat slim laden vooral slim is voor tibber zelf.
Ik heb ook een ticket gelogd ivm fasen schakelen bij Zaptec Go 2. Ik vermoed dat Tibber op eenzelfde manier gebruik maakt van de “beperkingen” zoals de Sense ook doet. Vooral bij pendelen overdag ivm wel/geen overschot, gaat het na 20x mis. Eerst zat er 15 min tussen de schakel momenten, maar dat lijkt nu sneller te gaan.
Hierdoor loop je (althans ik) ook sneller tegen de max aan. Ik zou graag zien dat de laadsessie niet kapot loopt maar bij een max aantal keer schakelen, gewoon vast wordt gezet voor die sessie. Geen idee of Tibber daar invloed op heeft, maar zonneladen icm Zaptec Go 2 is nog alles behalve “af”.
Hierdoor loop je (althans ik) ook sneller tegen de max aan. Ik zou graag zien dat de laadsessie niet kapot loopt maar bij een max aantal keer schakelen, gewoon vast wordt gezet voor die sessie. Geen idee of Tibber daar invloed op heeft, maar zonneladen icm Zaptec Go 2 is nog alles behalve “af”.
edit:
Support is verder erg traag atm door vakanties. Verder vraag ik me af of @Backpacker nog werkzaam is bij Tibber?
Support is verder erg traag atm door vakanties. Verder vraag ik me af of @Backpacker nog werkzaam is bij Tibber?
[ Voor 9% gewijzigd door JB op 18-08-2026 10:30 ]
Mijn boefje is liev!
Hij is hier ook gaan laden, 11.05kWh a €2.03.
Dat is 18 cent per kWh.
Best duur als je nagaat dat de enige vertrektijd volgende week dinsdagochtend is.
Dat is 18 cent per kWh.
Best duur als je nagaat dat de enige vertrektijd volgende week dinsdagochtend is.
Dan ga je ervan uit dat de prijzen in het weekend lager liggen en het dan zonniger zal zijn. Vandaag zijn de prijzen alweer een stuk dan gisteren, maar ik zie de laagste prijzen rond de middag op minimaal 21 cent staan. En niet eens urenlang. Dus met 18 cent was ik tevreden geweest (gistermiddag de auto met 44kWh 'moeten' opladen om weer op werk te komen. 29 cent gemiddeld)ASS-Ware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:38:
Dat is 18 cent per kWh.
Dan moet je hem niet laden en wachten tot zondag.ASS-Ware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:38:
Dat is 18 cent per kWh.
Of langs de snelweg gaan laden...
Pr088 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
Dan ga je ervan uit dat de prijzen in het weekend lager liggen en het dan zonniger zal zijn. Vandaag zijn de prijzen alweer een stuk dan gisteren, maar ik zie de laagste prijzen rond de middag op minimaal 21 cent staan. En niet eens urenlang. Dus met 18 cent was ik tevreden geweest (gistermiddag de auto met 44kWh 'moeten' opladen om weer op werk te komen. 29 cent gemiddeld)
Leuk, Tibber geeft elke maandag een weekprognose voor de stroom prijzen. Zonde inderdaad het goedkoopste is de verwachting:
- Weekgemiddelde: €0,141/kWh excl. (€0,318/kWh incl.)
- Duurste dag: Maandag
- Goedkoopste dag: Zondag
- Zondagmiddag kan de prijs rond het middaguur heel even onder nul duiken; een zeldzaam moment deze week.
Dat is toch het hele idee van inpluggen, vertrektijd instellen en Tibber zo goedkoop mogelijk laten laden?201WD schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:04:
[...]
Dan moet je hem niet laden en wachten tot zondag.
Of ben ik nou gek?
Ja, zo'n opmerking voegt echt iets toe.Of langs de snelweg gaan laden...
Net als de meesten van ons hebben ze bij Tibber geen glazen bol om te zien wat de prijzen in de toekomst doen. Daarnaast heeft Grid Rewards niet als doel zo goedkoop mogelijk te laden maar het ondersteunen van het net. Dus ook op momenten dat het wat duurder is maar er bijv wel een overschot aan energie is. En aangezien Tibber niet een halve week of langer vooraf de prijzen weet wordt er dan gekeken naar de laagste prijs die op dat moment bekend is en gaat daar onder zitten.ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Dat is toch het hele idee van inpluggen, vertrektijd instellen en Tibber zo goedkoop mogelijk laten laden?
Of ben ik nou gek?
[...]
Ja, zo'n opmerking voegt echt iets toe.
Wil je dat niet dan is het inderdaad verstandiger om te wachten tot vlak voor je daadwerkelijk weg moet dan de auto in te pluggen.
Enjoy the silence...
Ja en nee.13art schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:27:
[...]
Net als de meesten van ons hebben ze bij Tibber geen glazen bol om te zien wat de prijzen in de toekomst doen. Daarnaast heeft Grid Rewards niet als doel zo goedkoop mogelijk te laden maar het ondersteunen van het net.
Dat is het doel van Tibber.
Tibber kiest er voor om daar een compensatie tegenover te stellen om mensen over de streep te trekken en daarmee is goedkoper laden het doel van de gebruikers.
Als die compensatie er niet zou zijn, dan zou iedereen op hetzelfde moment in gaan pluggen en de auto vol laden zonder ergens rekening mee te gaan houden.
Klopt, maar dat maakt dan niet automatisch dat wanneer je op dinsdag de auto inplugt met pas een vertrektijd een week later dat je dan gegarandeerd de laagste mogelijke laadprijs hebt in de komende week. Je hebt met Grid Rewards de laagste prijs die vanaf het moment van inpluggen bekend is tot het moment dat de definitieve prijzen van de volgende dag er zijn.ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:35:
[...]
Ja en nee.
Dat is het doel van Tibber.
Tibber kiest er voor om daar een compensatie tegenover te stellen om mensen over de streep te trekken en daarmee is goedkoper laden het doel van de gebruikers.
Als die compensatie er niet zou zijn, dan zou iedereen op hetzelfde moment in gaan pluggen en de auto vol laden zonder ergens rekening mee te gaan houden.
Enjoy the silence...
Wel met hele kleine sidenote dat tibber prima aan forecasting doet, als zaterdag lage prijzen worden voorspeld dan zul je zien dat ie daar gaat plannen ondanks dat de prijzen er nog niet zijn, maar het woordje gegarandeerd is belangrijk in deze context, want dat is het zeker niet dan.13art schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Klopt, maar dat maakt dan niet automatisch dat wanneer je op dinsdag de auto inplugt met pas een vertrektijd een week later dat je dan gegarandeerd de laagste mogelijke laadprijs hebt in de komende week. Je hebt met Grid Rewards de laagste prijs die vanaf het moment van inpluggen bekend is tot het moment dat de definitieve prijzen van de volgende dag er zijn.
Gewoon bij Tibber op de wekelijke prijsprognose klikken , dan kun je mooi zien wanneer je de komende week goedkoper kunt laden. Of meer panelen leggen en je eigen verbruik dan opmaken voordat het de meter in gaat.ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Dat is toch het hele idee van inpluggen, vertrektijd instellen en Tibber zo goedkoop mogelijk laten laden?
Of ben ik nou gek?
[...]
Ja, zo'n opmerking voegt echt iets toe.
Even voor mijn beeldvorming mbt oranje (uitgesteld) icm die 4 uur stekker eruit/erin. Mijn auto is vandaag al gaan laden (dus niet oranje), daarbij flink gezakt qua kosten tov normale tarief (13 cent). De auto is nu 98% vol, maar ik weet niet wanneer die laatste 2% nog gaan gebeuren. Dat is verder niet van toepassing op grid rewards in mijn geval toch, als ik ga ontkoppelen?Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
Afgelopen maandag had ik bv een vertrektijd staan en er moest ook echt geladen worden want ik wilde 100% op dat moment terwijl het maar 80% was bij instellen van de vertrektijd.
Wat er vervolgens gebeurde is dat er op GR geladen werd in de avond (groen) op een 'duur' moment, dus zeker niet de optimale laadtijd en later in de nacht rond het moment van goedkoopste tijd werd laden juist uren uitgesteld voor GR (oranje). Dat laatste krijg je uiteraard nooit als je geen vertrektijd instelt, het eerste wel.
Al met al heb ik voor gemiddeld 19 ct/kWh die 20% geladen terwijl de kwartiertarieven nooit onder de ~29 ct/kWh kwamen:
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
En dan nu ook stoort me dat zogenaamde grid rewards. Ik had de andere auto vanmiddag uiteindelijk aangesloten. Nog niets gebeurd tot zojuist. De auto nog even snel verplaatst en opnieuw aangesloten, meteen grid rewards? Wel toevallig nadat ik de laadsessie nogmaals start zojuist...
Mijn boefje is liev!
Ik snap niet helemaal wat je precies vraagt. Naderhand de auto ontkoppelen kost je niks, nee, want het is al gebeurd.JB schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:05:
[...]
Even voor mijn beeldvorming mbt oranje (uitgesteld) icm die 4 uur stekker eruit/erin. Mijn auto is vandaag al gaan laden (dus niet oranje), daarbij flink gezakt qua kosten tov normale tarief (13 cent). De auto is nu 98% vol, maar ik weet niet wanneer die laatste 2% nog gaan gebeuren. Dat is verder niet van toepassing op grid rewards in mijn geval toch, als ik ga ontkoppelen?
Wat ik tot nu toe gemerkt heb is dat als je al dicht op je max % zit, er niet veel meer lijkt te gebeuren. Ik heb hem niet vaak naar z'n ingestelde max zien laden zonder vertrektijd, als ik dat überhaupt gezien heb. Geen actieve herinnering aan
Geen idee hoe het zit met meerdere auto's.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit was mij ook opgevallen. Kom thuis van werk, aansluiten, direct laden met GR.JB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 00:51:
En dan nu ook stoort me dat zogenaamde grid rewards. Ik had de andere auto vanmiddag uiteindelijk aangesloten. Nog niets gebeurd tot zojuist. De auto nog even snel verplaatst en opnieuw aangesloten, meteen grid rewards? Wel toevallig nadat ik de laadsessie nogmaals start zojuist...
Auto staat 4 dagen met half volle accu op de oprit (incl.dezelfde weekdag ) zonder ook maar een grijntje aan actie.
Maar misschien ben ik te wantrouwend.
Nu ook lekker goedkoop aan het laden en met grid rewards. E-Golf met Vw elli wallbox. Ik kijk zelf altijd even naar goedkope laadmomenten. Als de auto geladen is gaat hij van de lader af.
Nee dat zijn we niet. Dat dynamische vertrouw ik steeds minder mbt prijzen. Er moet aan verdiend worden...tcw82 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:55:
[...]
Dit was mij ook opgevallen. Kom thuis van werk, aansluiten, direct laden met GR.
Auto staat 4 dagen met half volle accu op de oprit (incl.dezelfde weekdag ) zonder ook maar een grijntje aan actie.
Maar misschien ben ik te wantrouwend.
Mijn boefje is liev!
Ik lees dit vast verkeerd, maar “laden met GR” bepaal je toch zelf niet?tcw82 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:55:
[...]
Dit was mij ook opgevallen. Kom thuis van werk, aansluiten, direct laden met GR.
Volgens mij is laden met GR inprikken, afwachten en Tibber de boel laten bepalen.
Ja klopt maar waarom triggert het meteen als je auto nog een keer opnieuw aansluit (met hetzelfde laadplan/(geen) vertrektijden), terwijl ie al de gehele dag ingeplugd was en niet aan het laden was net daarvoor? Zat geen 5 min tussen. Dat voelt iets te toevallig allemaalASS-Ware schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Ik lees dit vast verkeerd, maar “laden met GR” bepaal je toch zelf niet?
Volgens mij is laden met GR inprikken, afwachten en Tibber de boel laten bepalen.
Mijn boefje is liev!
Hmm, ja, dat is gek.JB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:20:
[...]
Ja klopt maar waarom triggert het meteen als je auto nog een keer opnieuw aansluit (met hetzelfde laadplan/(geen) vertrektijden), terwijl ie al de gehele dag ingeplugd was en niet aan het laden was net daarvoor? Zat geen 5 min tussen. Dat voelt iets te toevallig allemaal
Ik had laatst ook een screenshot gemaakt van een laadsessie en een dag later was het bedrag van die laadsessie opeens anders, dus weer een screenshot gemaakt en een ticket aangemaakt.
Ze zouden er op terugkomen, maar ik weet natuurlijk niet welk jaar.
Dit is wel interessant… vandaag weer de “te vaak onderbroken” melding bij de Zaptec Go 2 icm fase schakelen, maar de sessie lijkt zichzelf hersteld te hebben. Nu staat de Zaptec weer op “het laden is gepauzeerd”.
Zou er iets aangepast zijn, dat de sessie zichzelf reset zonder dat ik de auto opnieuw hoef aan te sluiten? Eerder gebeurde er dan niks meer, dan moest ik alles opnieuw aansluiten.
Als er dan iets aangepast is, ben ik benieuwd of Tibber dat doet, of Zaptec. Zou in ieder geval heel fijn zijn, als de sessie zichzelf reanimeert.
Zou er iets aangepast zijn, dat de sessie zichzelf reset zonder dat ik de auto opnieuw hoef aan te sluiten? Eerder gebeurde er dan niks meer, dan moest ik alles opnieuw aansluiten.
Als er dan iets aangepast is, ben ik benieuwd of Tibber dat doet, of Zaptec. Zou in ieder geval heel fijn zijn, als de sessie zichzelf reanimeert.
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 22-08-2026 17:17 ]
Mijn boefje is liev!
ja, daarom is het dus, in mijn ogen toch tenminste licht opvallend, dat je als je dan thuis aankomt er direct met GR geladen wordt, nog voor ik bij de voordeur ben is dat gaande. Terwijl er op andere dagen, letterlijk dagen achter elkaar niets gebeurt met GR laden. Vind ik... opvallend.ASS-Ware schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Ik lees dit vast verkeerd, maar “laden met GR” bepaal je toch zelf niet?
Omdat ze van jou weten dat je richting de fabeltjesfuik gaat. Ze slaan vervolgens je laadpaalnummer op en f*cken extra met jouw brein.JB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:20:
[...]
Ja klopt maar waarom triggert het meteen als je auto nog een keer opnieuw aansluit (met hetzelfde laadplan/(geen) vertrektijden), terwijl ie al de gehele dag ingeplugd was en niet aan het laden was net daarvoor? Zat geen 5 min tussen. Dat voelt iets te toevallig allemaal
Toeval. Er triggert op een bepaald tijdstip GR (nadat jij opnieuw inplugt). Waarom zou dat al eerder moeten gebeuren?tcw82 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:32:
[...]
ja, daarom is het dus, in mijn ogen toch tenminste licht opvallend, dat je als je dan thuis aankomt er direct met GR geladen wordt, nog voor ik bij de voordeur ben is dat gaande. Terwijl er op andere dagen, letterlijk dagen achter elkaar niets gebeurt met GR laden. Vind ik... opvallend.
IK heb zelf het idee dat ook al is de stroom nu gratis, niet alle EV's in NL tegelijk kunnen laden. Zoals ik het een beetje tegen mezelf verteld heb, is dat er wss ergens een laadlijst gemaakt wordt met EV's waarvan de SOC bekend is en ik welk gebied die staan. Om onbalans te voorkomen wordt de, bij hun bekende hoeveelheid ingekochte, energie verdeelt. Dus X tijdx vemogen voor jou en x voor hem/haar. Bij een herplug-in ga ik ervanuit dat het systeem dat ziet als een signaal van die moet nu want {vul hier je reden in}.Pr088 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:28:
[...]
Toeval. Er triggert op een bepaald tijdstip GR (nadat jij opnieuw inplugt). Waarom zou dat al eerder moeten gebeuren?
ik weet natuurlijk niet of dit klopt maar zo krijg ik bij mij ook de laadpaal vaak uit de wachtmodus. niet altijd met GR. Vandaag tijdens de goedkope uren een tijdje geen werk. Een tijdje de auto en de rest kreeg de accu. Toen weer teruglevering aan het net.
![]() | ![]() | ![]() |
Dit zou kunnen. Maar het kan ook gewoon zijn dat als de auto aan de stekker had gelaten, op datzelfde moment ook GR was aangesprongen. Je kunt het gewoonweg niet controleren omdat we niet in de (nabije) toekomst kunnen kijken.jurgen purgen schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:39:
[...]
IK heb zelf het idee dat ook al is de stroom nu gratis, niet alle EV's in NL tegelijk kunnen laden. Zoals ik het een beetje tegen mezelf verteld heb, is dat er wss ergens een laadlijst gemaakt wordt met EV's waarvan de SOC bekend is en ik welk gebied die staan. Om onbalans te voorkomen wordt de, bij hun bekende hoeveelheid ingekochte, energie verdeelt. Dus X tijdx vemogen voor jou en x voor hem/haar. Bij een herplug-in ga ik ervanuit dat het systeem dat ziet als een signaal van die moet nu want {vul hier je reden in}.
ik weet natuurlijk niet of dit klopt maar zo krijg ik bij mij ook de laadpaal vaak uit de wachtmodus. niet altijd met GR. Vandaag tijdens de goedkope uren een tijdje geen werk. Een tijdje de auto en de rest kreeg de accu. Toen weer teruglevering aan het net.Ik denk dat zij zo onbalans willen voorkomen. En met het inpluggen van jouw auto die dan start met laden, kan het zijn dat ergens anders een auto stopt met laden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik herken dit laaddrag met GR en een EV ook.
Geen starttijd ingesteld, gemiddeld 2x per week een rit met de auto. Bij thuis aankoppelen is meestal direct laden met GR, eventueel in diezelfde nacht.
Altijd tot iets onder de max Soc, daarna wordt er niet meer geladen. En dat gedrag zie ik nu al zeker 7 weken.
Geen starttijd ingesteld, gemiddeld 2x per week een rit met de auto. Bij thuis aankoppelen is meestal direct laden met GR, eventueel in diezelfde nacht.
Altijd tot iets onder de max Soc, daarna wordt er niet meer geladen. En dat gedrag zie ik nu al zeker 7 weken.
Controleren kun je het niet nee, maar alsPr088 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:14:
[...]
Dit zou kunnen. Maar het kan ook gewoon zijn dat als de auto aan de stekker had gelaten, op datzelfde moment ook GR was aangesprongen. Je kunt het gewoonweg niet controleren omdat we niet in de (nabije) toekomst kunnen kijken.
iets al uren stil staat, je het aanraakt, opnieuw aansluit en meteen begint… Kun je er iets aan doen? Waarschijnlijk niet. Voelt het transparant, uhh nee.
Mijn boefje is liev!
Eens, toeval kan. Van de 10 keer inpluggen bij aankomst thuis dan 1 of 2 keer GR laden direct starten.Pr088 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:28:
[...]
Toeval. Er triggert op een bepaald tijdstip GR (nadat jij opnieuw inplugt). Waarom zou dat al eerder moeten gebeuren?
Toeval wordt onwaarschijnlijker als het van de 10 keer 9 keer gebeurt.
GR komt soms gewoon net zo op als poepen, opeens moet je.JB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:20:
[...]
Controleren kun je het niet nee, maar als
iets al uren stil staat, je het aanraakt, opnieuw aansluit en meteen begint… Kun je er iets aan doen? Waarschijnlijk niet. Voelt het transparant, uhh nee.
Ik heb vaak zat mijn auto dagenlang aangekoppeld zonder dat er wat gebeurt en zonder dat je het ziet aankomen gaat hij opeens laden met GR.
dan gaat dit helemaal moeilijk uit te leggen zijn . ik krijg nu GR om mijn auto te laden uit mijn eigen thuisaccuASS-Ware schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
GR komt soms gewoon net zo op als poepen, opeens moet je.
Ik heb vaak zat mijn auto dagenlang aangekoppeld zonder dat er wat gebeurt en zonder dat je het ziet aankomen gaat hij opeens laden met GR.
![]() | ![]() |
GR zijn lastig te doorgronden. Zelf kijk ik wel eens op deze website.
Onbalans prijs
Vaak zie je dan dat het moment waarop de prijzen veranderen op de day ahead curve (duur > goedkoop en andersom) niet altijd de juiste is met de daadwerkelijke prijzen.
Mijn ervaring is dat er dan in de ochtend regelmatig GR zijn en zodra ik thuis kom en hem aan de paal hang.
Onbalans prijs
Vaak zie je dan dat het moment waarop de prijzen veranderen op de day ahead curve (duur > goedkoop en andersom) niet altijd de juiste is met de daadwerkelijke prijzen.
Mijn ervaring is dat er dan in de ochtend regelmatig GR zijn en zodra ik thuis kom en hem aan de paal hang.
Logisch.jurgen purgen schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
dan gaat dit helemaal moeilijk uit te leggen zijn . ik krijg nu GR om mijn auto te laden uit mijn eigen thuisaccu
[Afbeelding] [Afbeelding]
Je laadt op uit je batterij waarbij je het net ontlast, dus krijg je GR.
Klopt het dat Tibber probeert het reserve back-up niveau van mijn SolarEdge accu aan te passen? Sinds ik grid rewards aangezet heb, krijg ik elke dag een melding van m'n SolarEdge app dat het aanpassen niet gelukt is.
[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 23-08-2026 16:35 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Dan kan je bezig blijven. Ik hou ondertussen al bijna 2 jaar een excel bij van de statistieken uit de app maar als ik nu maanden terugblader in de app staan er gewoon andere cijfers. Hoe dan…?ASS-Ware schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:26:
[...]
Hmm, ja, dat is gek.
Ik had laatst ook een screenshot gemaakt van een laadsessie en een dag later was het bedrag van die laadsessie opeens anders, dus weer een screenshot gemaakt en een ticket aangemaakt.
Ze zouden er op terugkomen, maar ik weet natuurlijk niet welk jaar.
Overigens vandaag weer de hele dag niet geladen om het vannacht weer terug te kopen voor in de auto. Financieel komt het waarschijnlijk wel goed, maar heel groen voelt het ook niet.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik zie overigens dat ik gisteren 6,53kWh heb geladen voor 31 cent.
Dat is 5 cent per kWh terwijl de prijs gisteren niet onder de 13 cent is geweest en ik heb geen GR gekregen.
Hoe dan?
Dat is 5 cent per kWh terwijl de prijs gisteren niet onder de 13 cent is geweest en ik heb geen GR gekregen.
Hoe dan?
Dat zou inderdaad verwarring voorkomen. Controleer een aantal uren na de sessie en meestal zie je dan wel de definitieve prijs.tcw82 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje zoek de verschillen. Een gr sessie wordt in het systeem gezet als een negatieve prijs en later veranderde dat naar een (behoorlijk) positieve prijs.
Zet dan gewoon niks neer.
Soms zelfs een week later ...Pr088 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Dat zou inderdaad verwarring voorkomen. Controleer een aantal uren na de sessie en meestal zie je dan wel de definitieve prijs.
Dit valt dan toch gewoonweg niet meer te controleren
Mijn boefje is liev!
Dat heb ik nog nooit gezien, best gek.
Je laatste sessies zijn ook weg, zodra je weer een nieuwe start. Dus hoe controleer je dat? Je kunt nergens iets terugzien mbt eerdere sessies. Alleen je laatste blijft staan, maar dan zou je een week niet moeten laden.
Mijn boefje is liev!
He?JB schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Je laatste sessies zijn ook weg, zodra je weer een nieuwe start. Dus hoe controleer je dat? Je kunt nergens iets terugzien mbt eerdere sessies. Alleen je laatste blijft staan, maar dan zou je een week niet moeten laden.
Je ziet toch per dag wat je hebt geladen en wat dat kost?
Waar dan? Ik kan bij mijn auto's alleen de laatste sessie terug halen?ASS-Ware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
He?
Je ziet toch per dag wat je hebt geladen en wat dat kost?
Mijn boefje is liev!
Of ik ben heel scheel geweest, of dit is nog niet zo lang beschikbaar?
Mijn boefje is liev!
ScheelJB schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:58:
Hinderlijker vind ik dat ik nu ik mijn laadpaal omgewisseld heb (Easee charge lite naar Easee charge MAX) mijn historie kwijt ben.
Te weinig geld voor alle gadgets.
Nou ik zie het nog steeds niet. De screenshots zien er ook heel anders uit dan mijn app. Is dit een iOs-app? (gebruik zelf Android)JB schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:58:
Ik heb ook Android.Pr088 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:24:
[...]
Nou ik zie het nog steeds niet. De screenshots zien er ook heel anders uit dan mijn app. Is dit een iOs-app? (gebruik zelf Android)
Selecteer charger, en dan even wachten. Bij mij laad dat stukje (History) niet meteen in.
Te weinig geld voor alle gadgets.
Als je uit je eigen thuisbatterij laadt dan kan Tibber toch nooit de juiste prijs laten zien. Ik heb het via HA ingesteld dat bij GR van het net geladen wordt maar als die er niet zijn dan laadt de auto gewoon vanuit de batterij.
Ik vermoed dat Tibber gewoon de dan geldende prijs laat zien, net als bij laden uit de zonnepanelen.daentje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:34:
Als je uit je eigen thuisbatterij laadt dan kan Tibber toch nooit de juiste prijs laten zien. Ik heb het via HA ingesteld dat bij GR van het net geladen wordt maar als die er niet zijn dan laadt de auto gewoon vanuit de batterij.
And its gone. Die is er zo weer uit.ASS-Ware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:49:
Deze vind ik interessant.
Laden tegen een negatief tarief, altijd fijn
Maar laden van 66% naar 75% met een batterij van 80kWh is geen 5,01kWh.
[Afbeelding]
(Is mijn verwachting)
Inderdaad. Dit is bij grid rewards elke keer zo de laatste tijd. Ver onder nul schieten in de real time weergave, om vervolgens iets later naar net onder de minimale prijzen te corrigeren
Mijn boefje is liev!
tja, waarom zou Tibber al het voordeel aan hun klant gunnen en niet zelf een grote hap nemen...JB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:52:
Inderdaad. Dit is bij grid rewards elke keer zo de laatste tijd. Ver onder nul schieten in de real time weergave, om vervolgens iets later naar net onder de minimale prijzen te corrigeren
Dat komt omdat onbalans tarieven voor BSP's achteraf worden vastgesteld. Tibber doet dus een aanname qua tarief (voor de klant) en als ze te optimistisch zijn valt het tegen.JB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:52:
Welk deel naar Tibber gaat is niet bekend, maar onbalansmarkt is heel erg lucratief zeker als zo'n grote groep klanten hebt en feitelijk een grote VPP met gegarandeerd vermogen.
De boete's zijn ook niet mals als je niet kunt leveren, dus zou me niets verbazen als ze ook een risico opslag hanteren.
Als klant krijg je dan een fractie wat Tibber je gunt.
Het ging mij meer omdie laatste zin:tcw82 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:03:
[...]
And its gone. Die is er zo weer uit.
(Is mijn verwachting)
"Maar laden van 66% naar 75% met een batterij van 80kWh is geen 5,01kWh."
Ik heb net gisteren batterij met Tibber Smart battery system laten installeren en alles lijkt te werken. Kreeg vanmorgen een mail van Tibber over aanmelding maar ook over een firmware update??? Beetje vreemd dat je de bridge moet ontkoppelen en dan mail naar Solar moet sturen en vragen om een update??? Dan minimaal 2 werkdagen wachten voor de update en dan de bridge weer inleefde stopcontact en niet gedraaid??? Is dit noodzakelijk en wat zijn de risico's. Welke firmware moet ik hebben?
Lijkt mij omslachtig en kans dat het misgaat en je in ellenlange support kuil terecht komt. Hebben meer hier ervaring mee en wat is advies, alvast bedankt
Lijkt mij omslachtig en kans dat het misgaat en je in ellenlange support kuil terecht komt. Hebben meer hier ervaring mee en wat is advies, alvast bedankt
Tot hier begrijp ik je post.Laroil schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:34:
Ik heb net gisteren batterij met Tibber Smart battery system laten installeren en alles lijkt te werken. Kreeg vanmorgen een mail van Tibber over aanmelding maar ook over een firmware update???
Waarom moet je de bridge ontkoppelen, waar staat dat?Beetje vreemd dat je de bridge moet ontkoppelen en dan mail naar Solar moet sturen en vragen om een update???
Ik heb nog geen batterij, dus ik heb er nog 0 kennis van.
En wie is Solar?
Wat bedoel je met "en dan de bridge weer inleefde stopcontact en niet gedraaid"?Dan minimaal 2 werkdagen wachten voor de update en dan de bridge weer inleefde stopcontact en niet gedraaid???
Firmware-update voor de Tibber- en Solis-integratie
In dit artikel lees je hoe je de firmware van je Solis-omvormer bijwerkt om de Tibber Bridge weer goed te laten werken.13 juli 2026
Samen met Solis hebben we een nieuwe firmware ontwikkeld die de bekende problemen met de Tibber–Solis-integratie oplost. Zodra je omvormer is bijgewerkt, werkt de integratie weer zoals bedoeld.
Volg hiervoor de onderstaande stappen.
1. Koppel de Tibber Bridge los
Haal eerst de Tibber Bridge uit het stopcontact.
📸 Maak voordat je dit doet een foto van de Bridge, zodat je later precies kunt zien in welk stopcontact en in welke richting hij was aangesloten. Dit is belangrijk voor een correcte werking na de update.
Verwijder de Solis Power-up of de koppeling in de Tibber-app niet. Het is alleen de bedoeling dat je de Tibber Bridge tijdelijk uit het stopcontact haalt. De koppeling blijft gewoon actief.
Laat de Bridge losgekoppeld totdat Solis heeft bevestigd dat de firmware-update is uitgevoerd.
2. Vraag de firmware-upgrade aan bij Solis
De firmware wordt niet automatisch geïnstalleerd. Je kunt de update aanvragen door een e-mail te sturen naar seservice@solisinverters.com met als onderwerp Firmware upgrade for Tibber BridgeDe firmware-update wordt door Solis uitgevoerd en duurt meestal 1 tot 2 werkdagen nadat je verzoek is ontvangen.
Je kan eventueel onderstaande bericht kopiëren en plakken, voeg wel nog even je Solis ID toe op de plaats van de X'jes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Hi, I'd like you to upgrade my system with ID: XXXXX to the latest firmware with support for Tibber Bridge. Tibber Bridge is currently not paired with the Solis system. Thanks in advance. Kind regards, |
Waar vind ik mijn Solis-ID?
Je Solis-ID vind je:- bovenaan in de Solis-app;
- linksboven in SolisCloud (de webomgeving).

3. Sluit de Tibber Bridge opnieuw aan
Heeft Solis bevestigd dat de update is voltooid? Sluit de Tibber Bridge dan weer aan.Gebruik daarbij hetzelfde stopcontact en plaats de Bridge in precies dezelfde richting als voor de update. Zo voorkom je onjuiste metingen in de Tibber-app.
Het kan een paar minuten duren voordat de Bridge weer verbinding heeft en de integratie weer actief is.
Na de firmware-update is je Solis-omvormer compatibel met de Tibber Bridge en zou de integratie weer normaal moeten werken.
Niet echt ontkoppelen maar uit het stopcontact halenASS-Ware schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:56:
[...]
Tot hier begrijp ik je post.
[...]
Waarom moet je de bridge ontkoppelen, waar staat dat?
Ik heb nog geen batterij, dus ik heb er nog 0 kennis van.
En wie is Solar?
[...]
Wat bedoel je met "en dan de bridge weer inleefde stopcontact en niet gedraaid"?
hier ook een zonneplan-overstapper met spijt. Heb voorheen Tibber gehad en was daar enthousiast over. Toen weer even een vast contract gehad en nu dus naar Zonneplan. Maar met die app kun je vrijwel niets in vergelijking met Tibber! Ik heb geprobeerd om mijn energiehuishouding slim in te richten met home assistant, maar ik merk dat ik daar veel meer tijd mee kwijt ben dan me lief is.
Dus, binnenkort weer terug naar Tibber.
Nu zag ik dat Tibber ook Shelly in zijn store heeft, heeft iemand daar ervaring mee? Zou je met een shelly schakelaar de zwembadpomp aan en uit kunnen schakelen op basis van dynamische tarieven/zonnestroom?
Idealiter zou ik de pomp ongeveer 10 tot 12 willen laten draaien per dag, maar dat hoeft niet aaneengesloten te zijn. Eigenlijk meer iets voor home assistant, maar werd getriggerd door de tibber store.
Ik las ook dat solis omvormers voortaan goed worden ondersteund, betekend dit ook dat je een 'eigen' thuisbatterij met solis omvormer slim in kunt zetten? Of is dit echt voorbehouden aan de batterijen uit de Tibberstore?
Nu zag ik dat Tibber ook Shelly in zijn store heeft, heeft iemand daar ervaring mee? Zou je met een shelly schakelaar de zwembadpomp aan en uit kunnen schakelen op basis van dynamische tarieven/zonnestroom?
Idealiter zou ik de pomp ongeveer 10 tot 12 willen laten draaien per dag, maar dat hoeft niet aaneengesloten te zijn. Eigenlijk meer iets voor home assistant, maar werd getriggerd door de tibber store.
Ik las ook dat solis omvormers voortaan goed worden ondersteund, betekend dit ook dat je een 'eigen' thuisbatterij met solis omvormer slim in kunt zetten? Of is dit echt voorbehouden aan de batterijen uit de Tibberstore?
Kijk even op de Tibbersite, je kunt Solis omvormers onder bepaalde omstandigheden (datalogger) met een Tibber Bridge aansturen. Het is allemaal nieuw, dus in hoeverre het goed werkt geen idee, maar ik kijk ook naar een thuisbatterij Solis 3F HV hybride met Dyeness HV accu's. Erg interessante ontwikkeling.juandelcampo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:51:
hier ook een zonneplan-overstapper met spijt. Heb voorheen Tibber gehad en was daar enthousiast over. Toen weer even een vast contract gehad en nu dus naar Zonneplan. Maar met die app kun je vrijwel niets in vergelijking met Tibber! Ik heb geprobeerd om mijn energiehuishouding slim in te richten met home assistant, maar ik merk dat ik daar veel meer tijd mee kwijt ben dan me lief is.
Shelly kun je niet direct koppelen met de Tibber-app bij mijn weten, maar je kunt Shelly natuurlijk wel aansturen op dynamische prijzen via Home Assistant. Check wel even of je uitkomt met langdurige hoge(?) vermogens.
Solis kan je direct via HA schakelen / remmen als je wil.juandelcampo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:51:
Zelf ben ik vorige maand ook weer teruggekomen bij Tibber na een voorjaar en zomer bij ZP. Na de aanschaf van de thuisaccu wilde ik voor de resterende maanden toch even wat centjes besparen en opbrengen met mn accu. Ik heb een Solaredge accu en die was meteen via logins te koppelen. Over andere koppelingen weet ik niets, geen ervaring mee maar de oude koppeling met m'n oude gear verwijderd, stond nog geregistreerd omdat ik de Pulse en de app nog wel gebruikte. Hierna werkte alles meteen. Laden en ontladen in beheer van Tibber. Zie dit jaar voor het eerst dat ook de opwek geknepen wordt. Maar wel GR ervoor gekregen. Dus ik ben weer blij bij Tibber. Na 1 januari maar kijken wat er nog te doen is.juandelcampo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:51:
Idzelfealiter zou ik de pomp ongeveer 10 tot 12 willen laten draaien per dag, maar dat hoeft niet aaneengesloten te zijn. Eigenlijk meer iets voor home assistant, maar werd getriggerd door de tibber store.
Pas wel op dat als je nog wat te salderen hebt tot eind van het jaar, bijvoorbeeld door hogere opwek in de zomer, je dat mogelijk kwijt bent. Dat gaat dan om veel meer geld. Beter nog 4 maanden wachten.
Solis S6 met tibber bridge hier werkend, erg mooie combinatie doet dus mee voor grid rewards.tcw82 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Solis kan je direct via HA schakelen / remmen als je wil.
Want energie aanbieders bieden ook nooit welkomstbonussen aan? Nieuwe klanten binnenhalen is gewoon big business.Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:16:
Ik denk dat het een hoax is, waarom zou tibber een onderscheid maken tussen nieuwe en bestaande klanten? Het is geen internet abonnement.
Een AI chatbot geloof ik per definitie niet. Die heeft dat soort kennis helemaal niet.
Jeroen.nl is in mijn ogen betrouwbaarder dan die bot. (Wil overigens niet zeggen dat het waar is.)
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik zou het wel geloven. Was zelf bij Next energy en toen ze daar de zonnebonus introduceerden werd dit niet actief in mijn account pas bij opnieuw aangaan van een contract. die online partijen doen dingen soms net wat anders dan je verwacht.
Dat komt gewoon puur omdat je kijkt terwijl de laadactie nog bezig is, data komt van verschillende bronnen dus het duurt even voordat alles ontvangen en verwerkt is. Zoals anderen al aangeven pas een tijdje nadat de laadactie klaar is is alle data beschikbaar en wordt het juiste totaalplaatje getoond 🙂JB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:52:
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Het is geen hoax, maar wat Jeroen vergeten is te vermelden is dat voor nieuwe klanten de maandelijkse leveringskosten naar € 6,99 gaan.Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:16:
[...]
Ik denk dat het een hoax is, waarom zou tibber een onderscheid maken tussen nieuwe en bestaande klanten? Het is geen internet abonnement.
[Afbeelding]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Waar staat dat dan?Backpacker schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
Het is geen hoax, maar wat Jeroen vergeten is te vermelden is dat voor nieuwe klanten de maandelijkse leveringskosten naar € 6,99 gaan.
Het gaat pas per 1 September in dus het staat nu nog nergens vermeldt
De chatbot (toch al geen hoogvlieger) weet het ook niet.Backpacker schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:47:
[...]
Het gaat pas per 1 September in dus het staat nu nog nergens vermeldt
Dubbel
[ Voor 86% gewijzigd door Backpacker op 29-08-2026 20:03 ]
Omdat het nog geen 1 september is. En ik vermoed dat bij het bericht naar prijsvergelijkers vergeten is een embargo mee te geven waardoor Jeroen het nu al heeft verspreidttcw82 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:09:
[...]
De chatbot (toch al geen hoogvlieger) weet het ook niet.
en persoonlijk vind ik onze AI assistent 9 van de 10 keer al zeer goede informatie geven en hij zal in de toekomst alleen maar meer live data krijgen om mee te kunnen werken.
Hey backpacker, je bent weer terug.
Hoe staat het met de test van zonneladen met de Easee laders?
Is dat al uit beta inmiddels?
Hoe staat het met de test van zonneladen met de Easee laders?
Is dat al uit beta inmiddels?
Zit al een tijdje te kijken naar tibber maar helaas geen ondersteuning voor alphaess tot nu toe. In hoever dat dat nog echt een probleem gaat zijn na einde saldering weet ik niet. Maar iemand zicht er op of dit ooit nog gaat komen?
In de laatste mail die ik kreeg stond dat er wordt gewerkt aan ondersteuning van meerdere merken de komende maanden. Ook AlphaESS.Louwke schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:28:
Zit al een tijdje te kijken naar tibber maar helaas geen ondersteuning voor alphaess tot nu toe. In hoever dat dat nog echt een probleem gaat zijn na einde saldering weet ik niet. Maar iemand zicht er op of dit ooit nog gaat komen?
Even een vraag voor de mensen met een thuisbatterij icm Tibber in de minder zonnige dagen.
Bij zonnige dagen kan de batterij geladen worden met de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik zie handelen niet zitten, zeker niet vanaf 2027, dus de batterij aan het net laten leveren wil ik niet.
Mag ik verwachten dat de batterij gebruikt kan worden om te laden bij lage tarieven en vervolgens het huis te voeden zodra de tarieven weer hoog zijn?
Bij zonnige dagen kan de batterij geladen worden met de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik zie handelen niet zitten, zeker niet vanaf 2027, dus de batterij aan het net laten leveren wil ik niet.
Mag ik verwachten dat de batterij gebruikt kan worden om te laden bij lage tarieven en vervolgens het huis te voeden zodra de tarieven weer hoog zijn?
Ga je de TB zelf aansturen of automatisch door Tibber?ASS-Ware schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:33:
Even een vraag voor de mensen met een thuisbatterij icm Tibber in de minder zonnige dagen.
:strip_exif()/f/image/cTbaheOCI5F3P727z7TuLJ0M.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XZzjQwCDrWWyAU5ElfFTqVRS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DEYoN60QRomlu7gqrqp33csq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8YWDVp7nnCRq9OVuAmIdcrHR.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KcVfhuBqsoxjSZkO6PWQ6v1b.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/D92nfZelH42GBhCeFKlxs42e.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JZ9jnWAGzxmritsR9d90gNMp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V6eNZ605kRplmPkvq5KwQhe8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QYV7OlFoWoYIuLxPu9JIRs2R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g0Vaz9oI2ZnQsJN8dOiA6vM7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LXBESzHOoBQXnKJndDXgwTKf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7HraGHEA1A7zv0AZwHfGz0y8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DabXBAiKwUhXPaeErHLiXQfW.png?f=fotoalbum_large)