.
[ Voor 129% gewijzigd door Untouchablezz20 op 04-04-2026 21:28 ]
[ Voor 129% gewijzigd door Untouchablezz20 op 04-04-2026 21:28 ]
Geen probleem hier.Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:23:
Meer mensen waarbij de tibber app niet werkt op een iPhone? Krijg alleen het opstartscherm te zien en knalt er vervolgens uit.
Op een iPhone? Op de iPad werkt het namelijk ook niet.
Yep. iPhone 17 met iOS 26.4Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:16:
[...]
Op een iPhone? Op de iPad werkt het namelijk ook niet.
Er wordt zeker wat met die data gedaan zodra er wordt gepland voor het ontwikkelen van nieuwe power-ups. De verwachting is dat er in de toekomst meer aandacht besteedt gaat worden aan warmtepomp integraties maar voorlopig is de focus nog op thuisbatterijen en auto/laadpaal integraties. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden want er is natuurlijk niet een onbeperkt ontwikkeltijd beschikbaar.Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:38:
Ik heb al een tijdje geleden een verzoek ingediend voor powerup Alpha innotec warmtepomp. Aangezien deze ook werkt met Nibe uplink kan ik wel al koppelen alleen doet het verder niets.
Weet iemand of je überhaupt antwoord krijgt en of tibber iets doet met deze feature requests?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Misschien een idee om ook een generieke API te maken, die dan als toevoeging op de home assistant integratie werkt. Die geef je dan vanuit je home assistant de data terug van de zonnepanelen en de accu. Dat is dan vooral informatief. Ik mis nu bijvoorbeeld de de Tibber app het eigen-gebruik van de panelen, waardoor er 100% 'gekochte' stroom wordt getoond. Dat voelt niet heel fijn :-)Backpacker schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:33:
[...]
Er wordt zeker wat met die data gedaan zodra er wordt gepland voor het ontwikkelen van nieuwe power-ups. De verwachting is dat er in de toekomst meer aandacht besteedt gaat worden aan warmtepomp integraties maar voorlopig is de focus nog op thuisbatterijen en auto/laadpaal integraties. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden want er is natuurlijk niet een onbeperkt ontwikkeltijd beschikbaar.
Is de Sessy accu een van de focus punten ? met name met het oog op grid rewards / handel op onbalans?Backpacker schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:33:
[...]
Er wordt zeker wat met die data gedaan zodra er wordt gepland voor het ontwikkelen van nieuwe power-ups. De verwachting is dat er in de toekomst meer aandacht besteedt gaat worden aan warmtepomp integraties maar voorlopig is de focus nog op thuisbatterijen en auto/laadpaal integraties. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden want er is natuurlijk niet een onbeperkt ontwikkeltijd beschikbaar.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Naar de instellingen in de laadpaalwidget gaan en daar bij "op te laden auto" op automatisch zetten.miicker schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:11:
Ik loop tegen een probleem aan met Tibber. Ik heb zelf een Audi e-tron en het laden gaat eigenlijk altijd wel goed middels slim laden. Sinds kort heeft mijn moeder een plug-in hybride en zij wil de auto soms bij mij opladen, wat ik prima vind. Nu heb ik volgens deze instructie een dummy auto aangemaakt en daar heb ik dan de vertrektijd ingesteld voor het moment dat zij meestal weggaat.
Dit leek in het begin even te werken, maar nu heeft mijn eigen auto continu laadproblemen. Ik krijg de hele tijd de melding dat dummy niet geladen kan worden als mijn auto aan de lader hangt. Hij negeer het hele laadschema van mijn auto, omdat hij denkt dat het de dummy auto is. Is er een manier om dit wel fatsoenlijk te laten werken? Nu los ik het op door handmatig de te laden auto aan te passen, maar echt fijn werkt dat ook niet.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Same question here, mbt Sessy! Heb begrepen dat Sessy dat ook graag wil / wilde en heb volgens mij al ruim een jaar (misschien zelfs wel langer geleden) begrepen dat er aan gewerkt zou worden. Of is dat weer qua prioriteit afgezwakt.tcw82 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:28:
[...]
Is de Sessy accu een van de focus punten ? met name met het oog op grid rewards / handel op onbalans?
Ben benieuwd, misschien kan @Backpacker er meer over zeggen.HaraldBou schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:11:
[...]
Same question here, mbt Sessy! Heb begrepen dat Sessy dat ook graag wil / wilde en heb volgens mij al ruim een jaar (misschien zelfs wel langer geleden) begrepen dat er aan gewerkt zou worden. Of is dat weer qua prioriteit afgezwakt.
Zelfde geldt eigenlijk voor een koppeling met LG ThinQ voor onze warmtepompboiler en naar Samsung (SmartThings) voor onze Samsung HT Monoblock warmtepomp. Dat laatste zou vooral in het voor en naseizoen en waarschijnlijk ook wel in de winter een uitkomst zijn.
De instellingen stonden al op "Automatisch" bij "Op te laden auto", toen koos hij dus wel elke keer de verkeerde. Ik heb dat nu weer ingesteld op Automatisch. "Nieuw laadplan" kon ik niet vinden bij push notificatie instellingen, wel "Nieuwe slimme laadsessie", bedoel je die? Die heb ik nu aangezet. Ik zal het nu weer even in de gaten houden wat hij gaat doen.Backpacker schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:41:
[...]
Naar de instellingen in de laadpaalwidget gaan en daar bij "op te laden auto" op automatisch zetten.
In het Jij-menu bij push-notificaties voor Slim laden "Nieuw laadplan" aanzetten. Dan krijg je een melding voor welke auto er een planning is aangemaakt. Mocht dat onverhoopt de verkeerde zijn dan kan je in de laadpaalwidget wisselen van auto zodat er een nieuwe sessie wordt aangemaakt.
Nu kan het zijn dat de api van Audi met de nieuwe integratie wat trager is geworden. Als je de instellingen "op te laden auto" op *Automatisch" hebt staan en hij kiest telkens de verkeerde dan hoor ik dat graag. Dan kan ik dat intern doorzetten
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Dat is ‘m inderdaad. In de omschrijving heet het laadplan en het kopje laadsessie. Wat verwarrend als je het mij vraagt.miicker schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:43:
[...]
De instellingen stonden al op "Automatisch" bij "Op te laden auto", toen koos hij dus wel elke keer de verkeerde. Ik heb dat nu weer ingesteld op Automatisch. "Nieuw laadplan" kon ik niet vinden bij push notificatie instellingen, wel "Nieuwe slimme laadsessie", bedoel je die? Die heb ik nu aangezet. Ik zal het nu weer even in de gaten houden wat hij gaat doen.
Gezien dat ondertussen de kWh-prijzen weer soms richting 0 gaan, kan iemand bevestigen dat dit nu de juiste settings zijn voor Tibber & SolarEdge app? Of moet er nog een - voor het export-tarief?catchingfire schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:25:
Voor 2026, kan iemand bevestigen of dit de juiste waardes zijn in de SolarEdge app voor de aanvullende kosten? (bij het omzetten naar Dynamisch 15-minuten tarief in de SolarEdge app gingen de bestaande instellingen van aanvullende kosten naar 0):
import: 0,112; 21% BTW
export: 0,092; 21% BTW
Voordat ik straks weer een kat in de zak heb... ik gebruik de Easee met een Equalizer en dat werkt perfect, maar die is niet geschikt voor slim laden/zonne-laden/grid awards icm backoffice. Dat kan de GO weer wel (ook beperkt qua zonne-laden met 3 fasen naar ik begrijp, want er moet minimaal 4130W overschot zijn).Ik heb een Zaptec Go met Tibber dynamisch contract en Pulse. Ik heb geruime tijd geprobeerd de Pulse te gebruiken voor load balancing. Maar, en dit is essentieel, de load balancing met de Pulse werkt alleen als de laad modus van de Zaptec op standaard staat. Dus kabel aansluiten starten. Alleen handmatig stoppen en weer starten is dan je optie. Maar zou wel goed moeten werken als load balancing, alleen had ik steeds conflicten in de aansturing tussen de Zaptec app en Tibber. Dus in gepland, eco modus kun je niet met de Pulse load balancen, wat eigenlijk best een forse beperking is. Tibber geeft aan dat als je de Pulse exclusief de Zaptec Go laat besturen (om conflicten te voorkomen) dat Tibber slim laden goed zou moeten werken.
Tenslotte heb ik de pas beschikbare Zaptec Sense P1 gekocht in de veronderstelling dat load balancing dan wel op de geplande modus zou werken. Maar helaas, met de Sense werkt load balancing van de Zaptec GO alleen de modus “automatisch laden”. Dus geen eenvoudig profijt van een dynamisch contract, of je moet zelf de box aanzetten en uitzetten bij de juiste/lage stroomprijzen. Het is feitelijk of load balancing in de auto stand en handmatig proberen de kosten te beperken, of in de geplande stand, maar dan geen load balancing.
Mijn boefje is liev!
Als je Slim Laden gebruikt moet de Zaptec op "direct laden" staan want Tibber zal dan zorgen voor het stoppen met laden. En verder zijn er geen problemen met load balancing. Je moet alleen zorgen dat de optie om weer terug te gaan naar 3-fase laden aanstaat in de instellingen van Zaptec. En load balancen werkt ook gewoon met ECO-mode van Zaptec en gepland laden maar dan moet je Slim Laden wel uitzetten. Anders heb je twee bestuurders achter één stuur en dat gaat nooit goed natuurlijk (en daarom wordt het niet ondersteund)JB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:26:
Omdat ik met een Easee niet meerdere operators kan koppelen (Tibber + backoffice), ben ik gewezen op de Zaptec GO (de 2 laat ik even buiten beschouwing omdat ik de Easee dan met gesloten portemonnee kan vervangen, ERE en MID niet nodig).
Nu begrijp ik dat de Zaptec GO weer ellende geeft met load balancen icm Tibber? Meer mensen die daar tegenaan lopen? Zie bericht van @EVfan; EVfan in "Zaptec Go of Easee charge lite"
[...]
Voordat ik straks weer een kat in de zak heb... ik gebruik de Easee met een Equalizer en dat werkt perfect, maar die is niet geschikt voor slim laden/zonne-laden/grid awards icm backoffice. Dat kan de GO weer wel (ook beperkt qua zonne-laden met 3 fasen naar ik begrijp, want er moet minimaal 4130W overschot zijn).
Nog geen vooruitgang op Sessy eerlijk gezegd. Gezien hun marktaandeel in de martken waar Tibber actief is natuurlijk ook niet gek. Er zijn nog tig thuisaccu merken waar een integratie voor moet komen en daar zitten veel grotere merken dan Sessy bij.HaraldBou schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:11:
[...]
Same question here, mbt Sessy! Heb begrepen dat Sessy dat ook graag wil / wilde en heb volgens mij al ruim een jaar (misschien zelfs wel langer geleden) begrepen dat er aan gewerkt zou worden. Of is dat weer qua prioriteit afgezwakt.
Zelfde geldt eigenlijk voor een koppeling met LG ThinQ voor onze warmtepompboiler en naar Samsung (SmartThings) voor onze Samsung HT Monoblock warmtepomp. Dat laatste zou vooral in het voor en naseizoen en waarschijnlijk ook wel in de winter een uitkomst zijn.
@JBJB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:26:
Omdat ik met een Easee niet meerdere operators kan koppelen (Tibber + backoffice), ben ik gewezen op de Zaptec GO (de 2 laat ik even buiten beschouwing omdat ik de Easee dan met gesloten portemonnee kan vervangen, ERE en MID niet nodig).
Nu begrijp ik dat de Zaptec GO weer ellende geeft met load balancen icm Tibber? Meer mensen die daar tegenaan lopen? Zie bericht van @EVfan; EVfan in "Zaptec Go of Easee charge lite"
[...]
Voordat ik straks weer een kat in de zak heb... ik gebruik de Easee met een Equalizer en dat werkt perfect, maar die is niet geschikt voor slim laden/zonne-laden/grid awards icm backoffice. Dat kan de GO weer wel (ook beperkt qua zonne-laden met 3 fasen naar ik begrijp, want er moet minimaal 4130W overschot zijn).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Wellicht is deze vraag beter thuis in het SolarEdge topic, maar ik doe ook een duit in het zakje.catchingfire schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:53:
[...]
Gezien dat ondertussen de kWh-prijzen weer soms richting 0 gaan, kan iemand bevestigen dat dit nu de juiste settings zijn voor Tibber & SolarEdge app? Of moet er nog een - voor het export-tarief?
[ Voor 6% gewijzigd door GVR op 07-04-2026 23:46 ]
Ik poog het te begrijpen maar waarom is dat een enorme beperking in standaard modus? Je wil toch dat Tibber het slimme deel doet? Loadbalancen gebeurd op de fases via de Pulse? Of ik snap het niet.EVfan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:08:
[...]
@JB
De Tibber Pulse werkt alleen als load balancer als de Zaptec in de standaard laad modus staat. Met een dynamisch contract dus een enorme beperking. Tibber adviseerde me hun rewards programma te gebruiken, maar onze beide EV’s hebben daar moeite mee (bijvoorbeeld de Etron communiceert heel matig, en vaak stonden we dus met een lege accu, of de Pulse liet de auto met hogere tarieven laden).
Ik heb nu een Zaptec Sense aangeschaft. Die werkt wel vlekkeloos als load balancer, maar alleen in de automatische modus. Kortom, weer een vervelende beperking icm dynamische tarieven.
Dus nu vaak maar handmatig plannen van het laden op basis van de tarieven.
Mijn boefje is liev!
Er is een nieuwe Audi integratie dus ik zou het zeker nog eens proberen. En de Pulse stuurt het laden niet aan alleen de laadsnelheid. Ik denk dat je hebt meegemaakt dat Grid Rewards ging laden op de dure momenten maar dat is precies hoe het werkt.EVfan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:08:
[...]
@JB
De Tibber Pulse werkt alleen als load balancer als de Zaptec in de standaard laad modus staat. Met een dynamisch contract dus een enorme beperking. Tibber adviseerde me hun rewards programma te gebruiken, maar onze beide EV’s hebben daar moeite mee (bijvoorbeeld de Etron communiceert heel matig, en vaak stonden we dus met een lege accu, of de Pulse liet de auto met hogere tarieven laden).
Ik heb nu een Zaptec Sense aangeschaft. Die werkt wel vlekkeloos als load balancer, maar alleen in de automatische modus. Kortom, weer een vervelende beperking icm dynamische tarieven.
Dus nu vaak maar handmatig plannen van het laden op basis van de tarieven.
Wanneer heb je het voor het laatst geprobeerd? Want we hebben een nieuwe Audi integratie sinds iets meer dan een week. Als je een berichtje naar support stuurt met mijn naam erin (Ivo) dan kan ik voor je kijken want we krijgen nu veel meer logs van Audi.djdirksen schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:40:
Het lukt mij niet mijn Audi Q4 e-tron slim te laden via de Tibber app. Ik heb (helaas?) de NewMotion Home Advanced laadpaal waarvoor geen power-up beschikbaar is. De auto Power-up krijgt wel data/lSoC van de Audi, maar als deze na een eerste korte laadsessie stopt om later verder te gaan, lukt het de Tibber app niet de laadsessie weer te starten. Direct starten via de myAudi app gaat wel, het lijkt er dus op dat er nog wel contact is tussen de laadpaal en de auto.
Is het een probleem met de tibber app, of zijn er bepaalde instellingen in de auto of de myAudi app die ik aan kan passen?
Zoals aangegeven werkt het rewards programma van Tibber erg slecht met mijn 2 EV’s. De Etron is koppig en wil vaak niet communiceren, en de Kia eNiro 2019, eerste model, staat niet in de lijst van Tibber, en heeft ook maar een richting communicatie. Dus beiden werken niet afdoende met de Tibber app. Daar is heel wat communicatie met Tibber over geweest. Uiteindelijk maar opgegeven. En als er geen communicatie is van de Pulse met de auto’s kan load balancing ook niet werken.JB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:35:
[...]
Ik poog het te begrijpen maar waarom is dat een enorme beperking in standaard modus? Je wil toch dat Tibber het slimme deel doet? Loadbalancen gebeurd op de fases via de Pulse? Of ik snap het niet.
@BackpackerBackpacker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:08:
[...]
Er is een nieuwe Audi integratie dus ik zou het zeker nog eens proberen. En de Pulse stuurt het laden niet aan alleen de laadsnelheid. Ik denk dat je hebt meegemaakt dat Grid Rewards ging laden op de dure momenten maar dat is precies hoe het werkt.
Je wordt daarvoor gecompenseerd en daarbovenop krijg je een beloning dus per saldo ben je dan goedkoper uit.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 08-04-2026 12:32 ]
@BackpackerBackpacker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:44:
@EVfan er is nu een hele nieuwe Audi integratie voor alle Audi modellen waarbij we ook meer logs krijgen van Audi over wat er aan de hand kan zijn. Dus het is het proberen waard.
De Kia integratie is inderdaad kapot en daar zal op termijn ook een nieuwe integratie voor komen. Als je Kia last heeft van slaapproblemen (of eigenlijk het niet wakker worden als de lader energie aanbiedt) is inderdaad funest voor Slim Laden maar de oplossing van dat probleem zou bij Kia vandaan moeten komen. Het is dan ook aan te raden om dat aan te kaarten bij je dealer en bij Kia Nederland zelf.
Ja en je Audi natuurlijk weer koppelen als die nu niet gekoppeld is.EVfan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
[...]
@Backpacker
Mijn Kia heeft nog een 2G module voor communicatie die eind dit jaar overlijdt. Kia Nederland heeft aangegeven er niets aan te zullen doen. Recent lijkt het erop dat het 2G netwerk wellicht nog een jaar langer in de lucht blijft, maar dat lost het “niet wakker worden” probleem dan nog niet op.
Als ik een keer tijd overheb zal ik de Audi slim laden functie eens proberen. Dan koet dus alle slimmigheid in de Zaptec app uitgezet worden en “slim laden” ingesteld zijn neem ik aan?
en enig zicht op LG ThinQ voor de warmtepompboiler en SmartThings voor de Samsung warmtepomp? Die laatste kan nl wel door Frank Energie rechtstreeks worden aangestuurd. Als die dat kunnen, zou je toch denken dat Tibber dat ook kan?
Weet je dat wel zeker? Mijn Kona uit 2020 heeft een 4G module
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
@Jan WorkumJan Workum schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:31:
[...]
Weet je dat wel zeker? Mijn Kona uit 2020 heeft een 4G module
Dat moet ongeveer twee weken geleden zijn, ik zal de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Eens zien wat dat oplevert en anders stuur ik idd wel ticket in bij support.Backpacker schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:10:
[...]
Wanneer heb je het voor het laatst geprobeerd? Want we hebben een nieuwe Audi integratie sinds iets meer dan een week. Als je een berichtje naar support stuurt met mijn naam erin (Ivo) dan kan ik voor je kijken want we krijgen nu veel meer logs van Audi.
/f/image/EK5E4DFYVlS0O66sM2FfUOSW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H7jOVIpYxw8CkazFmrFFiqv6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Eastman op 11-04-2026 08:46 ]
BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122
Mijn gok is dat de Pulse alleen rekent met de normale prijzen en niet met de Grid Rewards prijzen waardoor er een scheve vergelijking ontstaat.Eastman schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:42:
Het EV laden met grid rewards kosten komen bij mij niet overeen met de kosten in dagverbruik van Pulse.
Volgens de pulse heb ik afgelopen nacht 15,66 kWh afgenomen a 4,25 euro. Waarvan een groot deel voor grid rewards laden 13,49 kWh. Dat zou maar 1,34 euro gekost hebben terwijl het dynamische tarief in die periode ongeveer 27 cent was, wat neer komt op ongeveer 3,60 euro. Als ik daar de grid rewards van 0,21 euro er vanaf haal kom ik uit op 3,39 euro voor de laadsessie ipv 1,13 euro volgens tibber slimladen. Verschil van 300%.
Zijn de gerapporteerde kosten voor grid rewards laden hiermee niet misleiden of mis ik iets? Heeft iemand hier al eens vragen over gesteld bij tibber?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 11-04-2026 09:33 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Op de factuur zijn wel de grid rewards gespecificeerd, maar geen grid rewards prijzen die wel te zien zijn in de app. Dus de prijs voor aftrek van de grid rewards.13art schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:30:
[...]
Mijn gok is dat de Pulse alleen rekent met de normale prijzen en niet met de Grid Rewards prijzen waardoor er een scheve vergelijking ontstaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Eastman op 11-04-2026 09:40 ]
BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122
Dat is iets dat best wat transparanter zou mogen worden gespecificeerd. De afgelopen dagen een paar keer met negatieve prijzen (volgens de app inclusief belasting!) geladen, dat is daarna alleen nergens meer terug te vinden/controleren.Eastman schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:35:
[...]
Op de factuur zijn wel de grid rewards gespecificeerd, maar geen grid rewards prijzen die wel te zien zijn in de app. Dus de prijs voor aftrek van de grid rewards.
De stroomprijs bij slimladen, voor aftrek van de grid rewards korting is 10 cent per kWh, terwijl de dynamische prijs 27 cent is op dat moment. Maar deze slimladen prijs wordt niet gespecificeerd in de facturen.
Dat klopt. Vooruitlopend op de factuur van maart.tcw82 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:04:
[...]
Dat is iets dat best wat transparanter zou mogen worden gespecificeerd. De afgelopen dagen een paar keer met negatieve prijzen (volgens de app inclusief belasting!) geladen, dat is daarna alleen nergens meer terug te vinden/controleren.
/f/image/ASuV2cwI4lutXiOIEZNO5b56.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bmwhiDTEPE3M8CMl5DEioSIx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Eastman op 11-04-2026 10:34 ]
Ik heb een vermoeden dat er iets niet klopt in de berekening van laadkosten bij Tibber.kreekel schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:23:
Dat zijn erg zonnige prijzen! Hoe krijg je dat voor elkaar als ik het vragen mag?
Ik heb in Maart geladen voor iets van 11-12ct/kwh.
Een tijdje geleden heb ik de 20kwh batterij besteld, maar ik wacht nog op installatie. Volgens de berichtgeving kwam dat door een nieuwe naamgeving van het installatiebedrijf SolarConcept. Dat heet nu Energiewonen, maar daardoor wacht ik in ieder geval nog op de installatie, ik vermoed dat deze dus nog nergens is geïnstalleerd.Laroil schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:55:
Heeft iemand al ervaringen met de Tibber batterij 20 kWh Pylontech Force H3 met de Solis S6 10 kW omvormer? Ik zie dat hij aangeboden wordt voor 6590 euro ex btw met de Tibber korting?
Hoe gaat de installatie enzo? Alvast bedankt
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Heb ik over na zitten denken, maar dit soort zaken wil ik liever toch laten installeren door erkende installateurs vanwege brand verzekering. Een andere installatiebedrijf gaf in hun offerte dezelfde prijs op ongeveer (100 eu verschil)Ethirty schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:24:
Ik zou lekker verder shoppen, een snelle zoektocht leert dat je die set voor ongeveer dezelfde prijs incl BTW kan vinden (wel excl installatie). Maar bijna €1400 meer lijkt me duur voor alleen arbeid.
Dat zou natuurkundig raar zijn. Er is belasting op de fase of niet. Welke richting de elektroden gaan is niet relevant bij een vermogensmeting.ASW1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:14:
@Backpacker , bij het bekijken van de pulse data kun je de grafiek van import/export uit het grid tegen de tijd zien, maar wanneer je de faseverdeling bekijkt is dat onderscheid verdwenen.
Het gebeurt me regelmatig dat ik bv 4A op een fase zie maar gewoon geen idee heb of ik dan 4A importeer of exporteer op die fase.
Is er niet een mogelijkheid om dat verschil ook in de fasebelasting weer te geven, desnoods door een subtiel minnetje - bij de waarde als er sprake is van export?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wat een raar antwoord. Als gebruiker wil je toch kunnen zien of een waarde positief of negatief is?Pr088 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:45:
[...]
Dat zou natuurkundig raar zijn. Er is belasting op de fase of niet. Welke richting de elektroden gaan is niet relevant bij een vermogensmeting.
Same. Niets houdt ze meer tegen om de F1255 te ondersteunen nu de software up to date is, maar ik denk niet dat dit ooit nog gaat gebeuren.DutchJudge schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:29:
[...]
Ik dien al ruim een jaar om de zoveel maanden een verzoekje in voor ondersteuning van de nibe f-series, maar so far helaas niets...
Niet? Het maakt jou niks uit of je afneemt of teruglevert?Pr088 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:45:
[...]
Dat zou natuurkundig raar zijn. Er is belasting op de fase of niet. Welke richting de elektroden gaan is niet relevant bij een vermogensmeting.
We krijgen in de P1 data geen minnetje of plusje door, alleen de belasting in A.ASW1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:14:
@Backpacker , bij het bekijken van de pulse data kun je de grafiek van import/export uit het grid tegen de tijd zien, maar wanneer je de faseverdeling bekijkt is dat onderscheid verdwenen.
Het gebeurt me regelmatig dat ik bv 4A op een fase zie maar gewoon geen idee heb of ik dan 4A importeer of exporteer op die fase.
Is er niet een mogelijkheid om dat verschil ook in de fasebelasting weer te geven, desnoods door een subtiel minnetje - bij de waarde als er sprake is van export?
Ze zijn druk bezig de achterstand in te lopen. Hopelijk krijgen jullie snel bericht van ze.rbnw schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:59:
[...]
Een tijdje geleden heb ik de 20kwh batterij besteld, maar ik wacht nog op installatie. Volgens de berichtgeving kwam dat door een nieuwe naamgeving van het installatiebedrijf SolarConcept. Dat heet nu Energiewonen, maar daardoor wacht ik in ieder geval nog op de installatie, ik vermoed dat deze dus nog nergens is geïnstalleerd.
Ik zou ook heel graag willen dat er gewerkt gaat worden aan de nieuwe Nibe integratie, die staat op de roadmap maar die is compleet vol.Vipertje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:00:
[...]
Same. Niets houdt ze meer tegen om de F1255 te ondersteunen nu de software up to date is, maar ik denk niet dat dit ooit nog gaat gebeuren.
Mail gestuurd, ik doe graag mee!Backpacker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:23:
Easee testers gezocht!
Heb je een Pulse, Easee lader en zonnepanelen? Dan kan je deelnemen in een test waarbij we tijdens Slim Zonneladen automatisch gaan schakelen tussen 3 en 1 phase laden zodat we nog beter de laadsnelheid kunnen afstemmen op het actuele overschot!
Wil je graag meetesten? Stuur me dan een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Goed dat jullie doen wat eigenlijk Easee zelf goed had moeten oplossen.Backpacker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:23:
Easee testers gezocht!
Heb je een Pulse, Easee lader en zonnepanelen? Dan kan je deelnemen in een test waarbij we tijdens Slim Zonneladen automatisch gaan schakelen tussen 3 en 1 phase laden zodat we nog beter de laadsnelheid kunnen afstemmen op het actuele overschot!
Wil je graag meetesten? Stuur me dan een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account.
Haha waar zag je die?rbnw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:22:
Moest toch wel even lachen toen ik deze zag. Je kunt nu ook je Fendt tractor toevoegen!
[Afbeelding]
Staat bij mij tussen de Powerups. Lijkt een foutje want de titel van de powerup is "account.my-vehicles.brand-name-fendt"
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)
Misschien toch niet helemaal een foutrbnw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:20:
[...]
Staat bij mij tussen de Powerups. Lijkt een foutje want de titel van de powerup is "account.my-vehicles.brand-name-fendt"
Nope geen foutje.rbnw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:20:
[...]
Het werd mij niet helemaal duidelijk wat er is veranderd in de VW-integratie. Opnieuw gekoppeld, maar voorheen deed de integratie het ook probleemloos. @Backpacker weet jij wat er in de update is toegevoegd of veranderd?achterhoeker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:04:
Ik kreeg net een mail dat de audi, vw en skoda integratie is aangepast. Even ontkoppelen en weer opnieuw koppelen en de auto is via enode weer gekoppeld met de tibber app. De oude power-up deed inmiddels al weer een week probleemloos dus even afwachten of dit ook foutloos werkt.
Nou misschien geen fout dat de Powerup wordt toegevoegd, maar de titel zelf is een fout en als ik hem toevoeg lijkt het er meer op dat er gewoon een dummy auto wordt toegevoegd.
Er is niet goed gefiltered met de mailing door het CRM team. Die had alleen naar gebruikers moeten gaan die een in-actieve VAG auto hadden.achterhoeker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:04:
Ik kreeg net een mail dat de audi, vw en skoda integratie is aangepast. Even ontkoppelen en weer opnieuw koppelen en de auto is via enode weer gekoppeld met de tibber app. De oude power-up deed inmiddels al weer een week probleemloos dus even afwachten of dit ook foutloos werkt.
Ah ja, het is een "offline traktor", kennelijk door iemand aangevraagd. Alleen gaat het inderdaad niet goed in de naamgeving van de "Power-up"rbnw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:33:
[...]
Nou misschien geen fout dat de Powerup wordt toegevoegd, maar de titel zelf is een fout en als ik hem toevoeg lijkt het er meer op dat er gewoon een dummy auto wordt toegevoegd.
Ik heb een P1 meter van Marstek voor de thuisbatterijen, die geeft per fase door wat het vermogen is en maakt ook onderscheid tussen import en export.Backpacker schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:05:
[...]
We krijgen in de P1 data geen minnetje of plusje door, alleen de belasting in A.
Theoretisch zou het natuurlijk wel kunnen door te kijken naar andere data en die te combineren. Ik zal het verzoek intern registeren
[ Voor 17% gewijzigd door Eastman op 16-04-2026 07:29 ]
Dat was ook mijn idee, hoe kun je nou fatsoenlijk loadbalancen als je niet weet of de waardes positief of negatief zijn?Eastman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:21:
[...]
Ik heb een P1 meter van Marstek voor de thuisbatterijen, die geeft per fase door wat het vermogen is en maakt ook onderscheid tussen import en export.
Als ik met een 1-fase auto aan het laden ben, kiest de Easee voor de fase met de laagste belasting zonder rekening te houden met de richting van de belasting. Daardoor kiest die bij een zonnige dag juist de fase waar de zonnepanelen niet op zitten en gaat dan vervolgens load balance toepassen als de 3 fase warmtepomp gaat draaien.
[Afbeelding]
Zou de meter niet "onderhuids" toch weten hoe de electronen lopen?ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:02:
[...]
Dat was ook mijn idee, hoe kun je nou fatsoenlijk loadbalancen als je niet weet of de waardes positief of negatief zijn?
Ik zag inderdaad de melding bij het openen van de tibber app. de "bug" dat er een afbeelding van een standaard enyaq werd weergeven bij mijn coupé variant is inmiddels ook opgelost zag ik. nu wordt er netjes een coupé weergegeven in de power-upBackpacker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:20:
[...]
Er is niet goed gefiltered met de mailing door het CRM team. Die had alleen naar gebruikers moeten gaan die een in-actieve VAG auto hadden.
Je maakte al gebruik van de nieuwe integratie want iedere, waarbij het lukte, is via de backend overgezet naar de nieuwe integratie.
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)
Geen idee, zit de beperking in de Tibber pulse of in het DSMR protocol?tcw82 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:57:
[...]
Zou de meter niet "onderhuids" toch weten hoe de electronen lopen?
Mag aannemen dat als je 5000watt zonne opwek over 1 fase jaagt en de andere 2 fase 5000 aan het verzenden zijn naar je oven en vaatwasser, er ergens duidelijk is wie wat aan het uitvreten is?
Een Homewizard P1 ziet het wel, dus ik kan me niet voorstellen dat het protocol dat niet ziet. Hoe moet de meter zelf anders weten hoe er intern gesaldeerd moet worden. Dan moet je per fase niet alleen de grootte maar ook de richting kennen.ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:14:
[...]
Geen idee, zit de beperking in de Tibber pulse of in het DSMR protocol?
Tuurlijk weet de meter dat, anders kan hij niet intern salderen.ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:14:
[...]
Dat bedoel ik.janne_nl schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:01:
[...]
Tuurlijk weet de meter dat, anders kan hij niet intern salderen.
Wat wel kan zijn is dat de data die via de P1 poort gestuurd wordt die data niet bevat. Dat verschilt per meter(merk) en softwareversie van de meter.
Ja en is dat dan 6A/7A import of export?Bezzerk schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:38:
De pulse geeft dat ook weer.
[Afbeelding]
Klikken op de pulse, en dan de toggle zoals op de afbeelding te zien schakelen.
Ah ja export op alle drie de fasen in het voorbeeld, want mijn zonnepanelen zijn lekker bezig. Dat zie je dan weer in het andere overzicht in de toggle, maar dat had ik niet benoemd inderdaad.ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:39:
[...]
Ja en is dat dan 6A/7A import of export?
Want daar hebben we het over.
Nee dat zie je niet, je ziet daar alleen de som van de 3 fasen maar niet of de individele fasen import of export doen.Bezzerk schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:41:
[...]
Ah ja export op alle drie de fasen in het voorbeeld, want mijn zonnepanelen zijn lekker bezig. Dat zie je dan weer in het andere overzicht in de toggle, maar dat had ik niet benoemd inderdaad.
Mijn boefje is liev!
Ik zit inmiddels ook in de pilot en zie nu dat mijn auto netjes automatisch op 1-fase laadt. Er komt ongeveer 3,5-4 kW van het dak, het is hier in Groningen bewolkt. Er draait een flinke 60 graden was en de vaatwasser staat aan. Dus het overschot kan mooi met 1,5kW op L1 de auto inMrBullet058 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:40:
[...]
Goed dat jullie doen wat eigenlijk Easee zelf goed had moeten oplossen.
Ik heb gereageerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 16-04-2026 13:47 ]
Je auto laadt op 1-fase of 3-fase, nooit twee fases tegelijk.JB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:20:
Als je auto 2 fasen laadt, duwt de Pulse deze ook automatisch naar een 3e fase als die rustiger is?
[ Voor 30% gewijzigd door Pr088 op 16-04-2026 13:49 ]
Mijn auto laadt op 2 fasen tegelijk. Ik zou graag zien dat als L1 te druk is, L3 icm L2 wordt gebruikt...Pr088 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:49:
[...]
Je auto laadt op 1-fase of 3-fase, nooit twee fases tegelijk.
Of de laadpaal de meest 'gunstige' fase pakt weet ik niet. Bij mij pakt ie L1. (en ik meen ergens te hebben gelezen dat de laadpaal dat altijd doet)
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door JB op 16-04-2026 14:04 ]
Mijn boefje is liev!
Ow sick! Dat is de eerste keer dat ik dit zie! Wat voor auto heb je? Ik heb ook last van een drukke L1, bij mij schakelde de Easee dan altijd alle 3 fases op een lager amperage.JB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:00:
[...]
Mijn auto laadt op 2 fasen tegelijk. Ik zou graag zien dat als L1 te druk is, L3 icm L2 wordt gebruikt...
[Afbeelding]
Homewizard baseert zich ook op P1 meter en de P1 meter zelf zal het wel kunnen zien lijkt me.ASW1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:14:
[...]
Ik zie alleen het totaal op het display, niet de fasen.tcw82 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:36:
[...]
Ook op het display van je meter kan je het zien (welke kant de zaak op loopt)
SR+ sept 2019 wit
Als je een vertrektijd hebt ingesteld zou het laden niet dusdanig uitgesteld moeten kunnen worden zodat je auto niet opgeladen is tegen de tijd dat je weg moet. Daar houdt Tibber normaal gesproken rekening mee. Als dit bij jou anders loopt zou ik even contact met Tibber opnemen.Schrobz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:07:
Wat is nou de deal met dat ‘Wachten op zonne-overschot’? Ik heb ‘Zonne-energie meenemen’ uit staan, maar zie tot de gewenste vertrektijd alleen maar zonnenergie laadmomenten. De laatste keer had hij die momenten allemaal overgeslagen wegens grid-rewards en de auto niet geladen. Fijn een paar centen verdiend, maar dat was niet echt de bedoeling.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Heb je een Pulse en een gekoppelde laadpaal? Dan wordt er gewacht op genoeg overschot aan zonne-energie om het laden te kunnen starten. Voor 3 fase is dat minimaal 4140 watt overschot (6A per fase) omdat autos anders niet gaan starten.Schrobz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:07:
Wat is nou de deal met dat ‘Wachten op zonne-overschot’? Ik heb ‘Zonne-energie meenemen’ uit staan, maar zie tot de gewenste vertrektijd alleen maar zonnenergie laadmomenten. De laatste keer had hij die momenten allemaal overgeslagen wegens grid-rewards en de auto niet geladen. Fijn een paar centen verdiend, maar dat was niet echt de bedoeling.
Ik heb een Pulse en een Charge Amps Halo laadpaal. De groepenkast en de aansluiting van de laadpaal is voorbereid voor 3 fasen, maar wacht nog op Stedin om e.e.a. aan te sluiten.Backpacker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:13:
[...]
Heb je een Pulse en een gekoppelde laadpaal? Dan wordt er gewacht op genoeg overschot aan zonne-energie om het laden te kunnen starten. Voor 3 fase is dat minimaal 4140 watt overschot (6A per fase) omdat autos anders niet gaan starten.
SR+ sept 2019 wit
Omdat je evengoed 2000 kWh het net op kunt duwen (waarover je dus terugleverkosten betaald) en na salderen maar een deel daarvan wellicht een terugleververgoeding krijgt? Maar in geval van Tibber...?Schrobz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:34:
[...]
Waarom zou ik trouwens in een situatie waarin er nog saldering is en ik minder teruglever dan verbruik willen wachten op overschot?
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 16-04-2026 23:23 ]
Mijn boefje is liev!
Er wordt ook nog steeds naar de prijzen gekeken. Dus als het loont om met lagere prijzen full speeds te gaan laden dan zal dat alsnog gedaan worden.Schrobz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:34:
[...]
Ik heb een Pulse en een Charge Amps Halo laadpaal. De groepenkast en de aansluiting van de laadpaal is voorbereid voor 3 fasen, maar wacht nog op Stedin om e.e.a. aan te sluiten.
Waarom zou ik trouwens in een situatie waarin er nog saldering is en ik minder teruglever dan verbruik willen wachten op overschot?
Volvo V60Pr088 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:08:
[...]
Ow sick! Dat is de eerste keer dat ik dit zie! Wat voor auto heb je? Ik heb ook last van een drukke L1, bij mij schakelde de Easee dan altijd alle 3 fases op een lager amperage.
Mijn boefje is liev!
:strip_exif()/f/image/AwXUVB9QWGvW2WPENPTjR5bg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door darkfujita op 17-04-2026 14:12 ]
Klopt het kan iets goedkoper (100-300) maar die €1400 verschil die je vast in vergelijking met een webshop aankoop deed versus all in gemonteerd is ook stukje marge om eventuele kosten voor garantie-planning-werkvoorbereiding af te dekken.Ethirty schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:24:
Ik zou lekker verder shoppen, een snelle zoektocht leert dat je die set voor ongeveer dezelfde prijs incl BTW kan vinden (wel excl installatie). Maar bijna €1400 meer lijkt me duur voor alleen arbeid.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Ik heb dit niet, maar zo te zien heb ik ook een hogere DPI instelling.darkfujita schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:11:
Ik heb zojuist een weergave bug gerapporteerd (android). Vraag me af of ik de enige ben.
Zodra ik mijn gebruik wil weergeven, wordt deze weergave gecropped in portrait mode van mijn telefoon:
[Afbeelding]
Zodra ik landscape draai, dan zie ik het juist wel netjes.