Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:14:
[...]
Maar waarom zou je dan nog werken met geen specifieke vertrektijd? In mijn geval werkt het in mijn nadeel zo lijkt.
Omdat je dan zeker weet dat je auto volgeladen is wanneer jij hem weer nodig hebt.

Logisch dat iedereen zo goedkoop mogelijk uit wil zijn. Wil ik uiteraard ook, en met het plannen van het laadschema wordt daar ook rekening mee gehouden (kan overigens ook wel eens mis gaan omdat dat wel gepland wordt aan de hand van verwachte prijzen) maar Grid Rewards zijn dus voornamelijk ter ondersteuning van het net. De gok nemen dat het morgen/overmorgen goedkoper is om te laden zodat dat die prijzen bekend zijn is geheel voor eigen rekening, niet voor Tibber.

[ Voor 50% gewijzigd door 13art op 11-09-2026 13:38 ]

Enjoy the silence...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55

JB

Cédric roelt!

13art schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:32:
[...]

Omdat je dan zeker weet dat je auto volgeladen is wanneer jij hem weer nodig hebt.

Logisch dat iedereen zo goedkoop mogelijk uit wil zijn. Wil ik uiteraard ook, en met het plannen van het laadschema wordt daar ook rekening mee gehouden (kan overigens ook wel eens mis gaan omdat dat wel gepland wordt aan de hand van verwachte prijzen) maar Grid Rewards zijn dus voornamelijk ter ondersteuning van het net. De gok nemen dat het morgen/overmorgen goedkoper is om te laden zodat dat die prijzen bekend zijn is geheel voor eigen rekening, niet voor Tibber.
Het is meer naïviteit vanuit mij denk ik. Ik plug in en ga er vanuit dat er toch pas morgen of zondag wordt geladen omdat goedkoper (normaliter).

Mijn boefje is liev!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:43:
[...]

Het is meer naïviteit vanuit mij denk ik. Ik plug in en ga er vanuit dat er toch pas morgen of zondag wordt geladen omdat goedkoper (normaliter).
Voor het standaard laadplan kan je daar min of meer ook wel vanuit gaan. Maar Grid Rewards werkt net even anders 🙂

Enjoy the silence...

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45

Ethirty

Who...me?

Ja maar GR zijn voor het ontlasten van het net. En daarvoor krijg je dan compensatie. Dus dat kan vanaf het moment dat je inplugt. Oók om 18u tegen piektarief.

Over de hoogte van die rewards kan je overigens hele lange andere discussies voeren :P

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• JB

JB

Cédric roelt!

13art schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:50:
[...]

Voor het standaard laadplan kan je daar min of meer ook wel vanuit gaan. Maar Grid Rewards werkt net even anders 🙂
Ja daar zit de fout in mijn denkwijze. Het is klaarblijkelijk nodig geweest, waardoor ik nu iets duurder heb geladen dan morgen, omdat vanochtend de prijzen nog niet bekend waren.

Mijn boefje is liev!

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:36
Het kan ook net andersom zijn, dan zijn de voorspellingen gunstiger dan de uiteindelijke prijs.

You win some, you lose some.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:32

ChUcKiE

Dus........

Weet iemand hier wat je precies bij HomeWizard aan tarieven van Tibber moet instellen?

Ik heb nu dit, maar weet niet of dat klopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzNGj7GSzUEY0Pt8wKiNDSBonJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rGoSsLoLOnoJ5VDRsKVVYaaz.png?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ChUcKiE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:32:
Weet iemand hier wat je precies bij HomeWizard aan tarieven van Tibber moet instellen?

[Afbeelding]
Bij tarieven in de app gewoon Tibber als leverancier selecteren?

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:13
ChUcKiE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:32:

[Afbeelding]
Import .11641

Export .09161

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

revolution-nl schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:37:
[...]

Bij tarieven in de app gewoon Tibber als leverancier selecteren?
Klopt, maar het ging me met name om de tarieven die jezelf handmatig moet invoeren.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Thanks! Aangepast

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 08:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@JB waar heb je volgens je huidige sessie voor geladen dan?

Staat hier nu op 15 cent voor 32 kWh, sinds gister ingeplugd. Niks mis mee toch?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 22:16
Ik heb de afgelopen dagen geen data gehad lijkt het vanaf mijn meter, of vanaf Tibber. Laatste dag onder mijn analyzes was 6 sept.

Vandaag zie ik ineens de tussenliggende dagen tm gisteren er weer bij. Alleen lijkt het alsof ze die data zelf gegenereerd hebben en niet aan de hand van mijn standen..
Er staat ook mooi bij 'bevat geschatte waardes'.

Verbruik laat alle dagen een dip zien in de nacht en een piek op de avond (normaal stroomverbruik), teruglevering een oplopende curve rond de middag.

Alleen... ik heb geen zonnepanelen en laad mijn accu alleen in de middag (laagste tarieven) en lever 's avonds terug (deze week zelfs met 60-80ct als piek).

Ik heb alleen nergens een bericht gehad van een storing, of dat ze niet kunnen uitlezen. Leuk, maar dat betekend dus 5-8 euro verbruik per dag, en 1-2 euro opleveren, terwijl dat dus 2-4 euro verbruik zou moeten zijn, en 5-10 euro opbrengst..

Ben ik de enige die dat ziet?

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 11-09-2026 20:36 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Beekforel schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:21:
@JB waar heb je volgens je huidige sessie voor geladen dan?

Staat hier nu op 15 cent voor 32 kWh, sinds gister ingeplugd. Niks mis mee toch?
Ik kwam uit op 16 cent uiteindelijk. Zeker niks mis mee, maar dan heb je dus 2 opties omdat de tarieven nog niet bekend waren voor de zaterdag (die 99% afgekapt wordt op zo'n 13,5 cent de laatste tijd tijdens de gunstige uren);

- aankoppelen voor grid ondersteuning != goedkoopste moment laden
- meteen aankoppelen en 'm gewoon nemen als ie minder gunstig uitvalt, maar wel gridondersteuning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aupzv0-iAxBHgZ85rolAVO5Eeg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6AdR157LVIL0ae1sPr1vxLvs.jpg?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 08:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:44:
[...]

Ik kwam uit op 16 cent uiteindelijk. Zeker niks mis mee, maar dan heb je dus 2 opties omdat de tarieven nog niet bekend waren voor de zaterdag (die 99% afgekapt wordt op zo'n 13,5 cent de laatste tijd tijdens de gunstige uren);

- aankoppelen voor grid ondersteuning != goedkoopste moment laden
- meteen aankoppelen en 'm gewoon nemen als ie minder gunstig uitvalt, maar wel gridondersteuning

[Afbeelding]
Wij pluggen hem altijd in, vind het allemaal wel prima. Moet er niet teveel over na hoeven denken. Misschien dat ik komend jaar wel wat kritischer ga worden en meer zelf op solar ga laden.

Je kunt https://energie.theoxygent.nl/ wel iets verder vooruit een schatting bekijken en op basis daarvan inpluggen. Maar wel veel gedoe om een paar cent...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Beekforel schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:23:
[...]

Wij pluggen hem altijd in, vind het allemaal wel prima. Moet er niet teveel over na hoeven denken. Misschien dat ik komend jaar wel wat kritischer ga worden en meer zelf op solar ga laden.

Je kunt https://energie.theoxygent.nl/ wel iets verder vooruit een schatting bekijken en op basis daarvan inpluggen. Maar wel veel gedoe om een paar cent...
Tibber gebruikt ook wel meer voorspelling dan alleen de volgende dag. Alleen valt het soms mee en soms tegen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Het is en blijft een beetje inschatten. Hier gisteren aan het einde van de dag de auto aan de lader gehangen. Beetje grid rewards voor 9 cent per kWh en dan vandaag de rest voor 13 a 14 cent (excl zonneladen).

Enjoy the silence...

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:07
Wat ik wel een beetje vervelend vind worden is dat de accu en de auto niet tegelijkertijd geladen kunnen worden. Ik snap dat het niet beiden op 11kW kan. Maar beiden op 6kW moet toch wel lukken. Of om en om (liever niet maar toch). Nu wil mn accu volladen en Tibber geeft die voorrang want de auto wacht. We proberen tegen 1300 al 30% in de auto te hebben. Dit zodat we met de prijzen van de volgende dag, die dan bekend worden, kunnen we bepalen om tot 90 of 50 % te laden. Nu ontlaad de accu zich in de auto. Dus nog geen winst. @Backpacker ... Kan hier een aanpassing voor komen?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
@13art @JB ik had jullie conversatie even gelezen net (die van gisteren) en ik herken wel wat JB schrijft, echter, als ik kijk naar mijn gemiddelde prijs per kwh die door de App wordt gerapporteerd komt die voor het laden uit op ca. 12 cent. Dat is 1 cent lager dan de prijs van het dal van vandaag. Zo ook de GR sessie van gisteren.

Dus, ja het is zo dat je niet "extra vergoed" wordt voor de lagere prijs X dagen later, maar voor mijn persoonlijke gevoel is het wel zo dat de prijs voor de GR sessies vaak rond de 11/12 cent schommelt en dat is dan wel weer erg goedkoop (12 cent incl de belastingen zoals dat vermeld staat in de ap).

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:28:
@13art @JB ik had jullie conversatie even gelezen net (die van gisteren) en ik herken wel wat JB schrijft, echter, als ik kijk naar mijn gemiddelde prijs per kwh die door de App wordt gerapporteerd komt die voor het laden uit op ca. 12 cent. Dat is 1 cent lager dan de prijs van het dal van vandaag. Zo ook de GR sessie van gisteren.

Dus, ja het is zo dat je niet "extra vergoed" wordt voor de lagere prijs X dagen later, maar voor mijn persoonlijke gevoel is het wel zo dat de prijs voor de GR sessies vaak rond de 11/12 cent schommelt en dat is dan wel weer erg goedkoop (12 cent incl de belastingen zoals dat vermeld staat in de ap).
Mijn ervaring is dat het heel erg afhankelijk is van wanneer je de auto aansluit en wat dan de laagste prijs is. Ook wel eens ruim boven de 12 cent uitgekomen met Grid Rewards wanneer de marktprijs ergens op de 30 cent zat. Maar aangezien ik er een gewoonte van heb gemaakt de auto aan te sluiten wanneer de volgende dag lagere prijzen zijn kom ik over het algemeen op een prima prijs uit voor het laden onder Grid Rewards.

Waar ik de laatste paar keer wel tegenaan ben gelopen is dat wat Tibber denkt in de auto te stoppen niet uit komt met wat er daadwerkelijk in moet om op 100% uit te komen waardoor er aan het einde alsnog ingepland geladen wordt tegen een duurdere prijs. Of er ergens een verlies is of dat het aan het accu management van de auto ligt geen idee.

Sowieso zou de auto vandaag de gehele lage prijs periode laden tot 100%, maar zag later dat dit opeens aangepast was en er maar een gedeelte van de lage prijs periode geladen zou worden. Nu was hij weer ongepland aan het laden. Gekeken, stond de accu pas op 85%. Wat op zich niet gek is gezien de vele onderbrekingen vanwege Grid Rewards. Maar wel gek gezien de prijzen morgen een stuk hoger liggen.

Edit:
De Kia app liep wat achter. Accu bleek tot 99% opgeladen te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 12-09-2026 21:14 ]

Enjoy the silence...

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:18
13art schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:34:
[...]

Waar ik de laatste paar keer wel tegenaan ben gelopen is dat wat Tibber denkt in de auto te stoppen niet uit komt met wat er daadwerkelijk in moet om op 100% uit te komen waardoor er aan het einde alsnog ingepland geladen wordt tegen een duurdere prijs. Of er ergens een verlies is of dat het aan het accu management van de auto ligt geen idee.
Herkenbaar, volgens mij komt dit omdat de auto veel minder stroom opneemt wanneer die in de buurt van 100% komt. Hier los ik dat op door wanneer ik naar 100% wil het tijdstip dat de auto vol zou moeten zijn twee uur zet voordat de kWh prijs weer omhoog gaat. Dan haalt die hier de 100% wel voordat de prijs hoger wordt omdat die daar 2 uur extra voor heeft.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Henielma schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:40:
[...]

Herkenbaar, volgens mij komt dit omdat de auto veel minder stroom opneemt wanneer die in de buurt van 100% komt. Hier los ik dat op door wanneer ik naar 100% wil het tijdstip dat de auto vol zou moeten zijn twee uur zet voordat de kWh prijs weer omhoog gaat. Dan haalt die hier de 100% wel voordat de prijs hoger wordt omdat die daar 2 uur extra voor heeft.
Normaal gesproken houdt Tibber daar wel rekening mee. Tibber weet natuurlijk hoeveel er ongeveer in de accu moet en kan zien hoeveel er in gestuurd wordt. Sowieso is er logischerwijs altijd wat verlies, maar het valt nu de laatste tijd op dat Tibber er wel behoorlijk naast lijkt te zitten.

Enjoy the silence...

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:18
13art schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:42:
[...]

Normaal gesproken houdt Tibber daar wel rekening mee. Tibber weet natuurlijk hoeveel er ongeveer in de accu moet en kan zien hoeveel er in gestuurd wordt. Sowieso is er logischerwijs altijd wat verlies, maar het valt nu de laatste tijd op dat Tibber er wel behoorlijk naast lijkt te zitten.
Tot ongeveer 90% vol laden rekent Tibber dat voor mijn auto goed uit, wanneer ik verder wil schat Tibber in mijn geval de benodigde tijd te kort in.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

Crazy-

Best life ever

Onlangs kon ik m’n auto & batterij van SolarEdge koppelen en Slim laden & Grid Rewards activeren. Leuk om eens te testen

Nu paar dagen verder en eerlijk? Ik snap er even helemaal niets van. zie screenshots

Accu niet een gebruikt tijdens piek tarieven? Maar “wachten op piektarief” maar daar zit het nu al op. En nu wacht zelfs tot vannacht 3u ? Dan is het tarief nog lager! Dit kan nooit en te nimmer kloppen…

In Solaredge staat nu ook ingesteld: uitgeschakeld tussen 20:00 - 19:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD_2JoNqT8cCBi8XPE1Sptzynx4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qY66tCpEehRHSRMQeYjoNiTz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVJVDyTHPJpJIsfwrAE2YNT0o6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rUIGHp3Tz1zaETTfarlZq30G.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 13-09-2026 20:32 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:22:
Onlangs kon ik m’n auto & batterij van SolarEdge koppelen en Slim laden & Grid Rewards activeren. Leuk om eens te testen

Nu paar dagen verder en eerlijk? Ik snap er even helemaal niets van. zie screenshots

Accu niet een gebruikt tijdens piek tarieven? Maar “wachten op piektarief” maar daar zit het nu al op. En nu wacht zelfs tot vannacht 3u ? Dan is het tarief nog lager! Dit kan nooit en te nimmer kloppen…
~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Ik weet het niet zeker (heb zelf geen accu), maar op je screenshot staat wachten op lagere tarieven. Om 3uur vannacht is de prijs tussen 3 en 5 het laagste van de nacht zodat daarna de piek van verbruik in de ochtend opgevangen worden door de accu. Dus dat is niet zo gek mbt volladen.

Dat je accu nu niet gebruikt wordt om te ontladen zou gevoelsmatig gek zijn. Heb je in de SolarEdge app zelf ook gekeken of daar nul activiteit te zien is?

[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 13-09-2026 20:34 ]

Enjoy the silence...

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

13art schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:33:
[...]

Ik weet het niet zeker (heb zelf geen accu), maar op je screenshot staat wachten op lagere tarieven. Om 3uur vannacht is de prijs tussen 3 en 5 het laagste van de nacht zodat daarna de piek van verbruik in de ochtend opgevangen worden door de accu.
Ja maar is totaal onlogisch? Het is nu piek uur. Daar is juist de accu voor. Maar die staat uitschakelt nu.

en als tarief dus lager is gaat ie hem inschakelen. Je maakt mij niet wijs dat dat logisch is of hoort 8)7

De accu wordt inderdaad NIET gebruikt. We draaien dus vol op het net

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 13-09-2026 20:36 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:36:
[...]

Ja maar is totaal onlogisch? Het is nu piek uur. Daar is juist de accu voor. Maar die staat uitschakelt nu.

en als tarief dus lager is gaat ie hem inschakelen. Je maakt mij niet wijs dat dat logisch is of hoort 8)7

De accu wordt inderdaad NIET gebruikt. We draaien dus vol op het net
Geen idee hoe de verwoording binnen Tibber is. De accu laden met lage tarieven is ook een vorm van actief toch? 😉

Verder met je eens hoor, dat je nu zou verwachten dat opgeslagen energie vanuit de accu gebruikt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 13-09-2026 20:49 ]

Enjoy the silence...

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

13art schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:48:
[...]

Geen idee hoe de verwoording binnen Tibber is. De accu laden met lage tarieven is ook een vorm van actief toch? 😉
Actief wel ja. Maar het principe van je accu voordeel is weg. Je ontlast het net niet (hoog tarief). vind het maar wat raar…. Maar iets instellen kan niet. En “de exacte reden” Of een planning is er ook niet. Beetje een teveel black box

Hiervoor volledig SolarEdge de sturing laten doen, dat werkte prima. maar eens verder verdiepen wat de redenatie is van Tibber hierin

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 13-09-2026 20:52 ]

• Bezzerk
  • Laatst online: 19-09 08:12
Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:51:

Hiervoor volledig SolarEdge de sturing laten doen, dat werkte prima. maar eens verder verdiepen wat de redenatie is van Tibber hierin
Slim laden en grid rewards zeg je.
Wat zegt je overzicht met grid rewards over de periode waarover je het hebt?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Bezzerk schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:17:
[...]

Slim laden en grid rewards zeg je.
Wat zegt je overzicht met grid rewards over de periode waarover je het hebt?
Doel je op het dag resultaat? Want behalve dat is er geen enkel overzicht zover ik zie.

daar was het gisteren 24ct. voor de batterij, 0,02 voor de auto

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:18
Crazy- schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:51:
[...]

Actief wel ja. Maar het principe van je accu voordeel is weg. Je ontlast het net niet (hoog tarief). vind het maar wat raar…. Maar iets instellen kan niet. En “de exacte reden” Of een planning is er ook niet. Beetje een teveel black box

Met de Homevolt van Tibber had je eerder de keuze om te wisselen tussen ondersteuning of verdiensten. Nu is die ondersteuning optie inmiddels uit de software gehaald en kan je alleen nog de verdiensten modus kiezen.

Hij zal dus maximaal gaan op Grid Rewards en laag opladen en hoog ontladen. Nu heeft Backpacker eerder ooit aangegeven dat vanaf 2027 dit wel gaat veranderen aangezien dan salderen gaat verdwijnen. Dan zal de Homevolt meer weer richting ondersteuning aan en pieken en dure momenten gaan opvangen.

Ik ga er gemakshalve er even vanuit dat alle batterijen met de dezelfde strategie aangestuurd worden maar dat kan ik ook helemaal mis hebben.

• jurgen purgen
Senaxx schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 01:35:
[...]

Met de Homevolt van Tibber had je eerder de keuze om te wisselen tussen ondersteuning of verdiensten. Nu is die ondersteuning optie inmiddels uit de software gehaald en kan je alleen nog de verdiensten modus kiezen.

Hij zal dus maximaal gaan op Grid Rewards en laag opladen en hoog ontladen. Nu heeft Backpacker eerder ooit aangegeven dat vanaf 2027 dit wel gaat veranderen aangezien dan salderen gaat verdwijnen. Dan zal de Homevolt meer weer richting ondersteuning aan en pieken en dure momenten gaan opvangen.

Ik ga er gemakshalve er even vanuit dat alle batterijen met de dezelfde strategie aangestuurd worden maar dat kan ik ook helemaal mis hebben.
Hier ervaar ik hetzelfde. Maar dat was ook een beetje het idee. Nu even voor de winter, de kosten voor de winter binnen te halen.

Ben zelf pas deze zomer in de accu-game gestapt en net als vorig jaar laat ik Tibber de regie nemen om ervan te leren. Vorig jaar met de laadpaal. Nu met de accu. En als we @Backpacker zijn uitspraak
Backpacker schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:51:
[...]

2027 wordt het jaar van de warmtepompen (als de roadmap doorgaat, maar die kans acht ik zeer groot). En voor Nibe wordt er een heel nieuwe integratie gemaakt.
er even bijnemen, zal volgend jaar de SWW-boost regeling in de zomer het volgende lesmoment worden om wat kWh-tjes van het net af te snoepen. Dr verdampt een hoop water uit t zwembad. Dus dagelijkse boost tot 72°C met GR is welkom.

Want als ik kijk na hoe mijn accu door Tibber wordt ingezet, is er weinig eigen gebruik of verschuiving van dagopwek naar avondverbruik. Alles is puur spread-berekeningen.

In het weekend zou je zeggen dat je eerst de auto laadt en daarna de accu. Tijd zat. Maar nee.. Eerst gaat de accu vol en de auto wacht.. en dan gaat de accu leeg in de auto.🫠🤬. Krijg je dan GR voor. Allemaal leuk maar ik wilde km's en nog een beetje tv kijken in de avond.

Nu was zondag 🍑met🍐'n qua prijzen en zonneladen via de Zaptec Go 2 is dood bij Tibber. Moet ik weer in HA voor Zaptec alles zelf maar instellen op 7A. Gewoon 🍑 dus.

Dus ook mijn SE-accu lever ik volledig in.

Maar alle gekheid op een stokje.
T Betaald wel de winter.

Of mis ik een t @FlowDesign 😉

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09 23:11
Voor een ieder die geen of weinig grid rewards met zijn voertuig laden ontvangt, ik heb door het vervangen van mijn lader deze uit de app moeten laten verwijderen door Tibber. Aanvullend heb ik zelf ook het voertuig verwijderd. Na het toevoegen van beide heb ik weer (meer) grid rewards met het laden van de auto. Dus de moeite waard om te proberen mocht je hetzelfde ervaren.

Verwijderen van de lader gaat, in mijn geval met een Easee, via de klantenservice. Verzoek werd binnen 15min opgepakt.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44
kerath schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 05:47:
Voor een ieder die geen of weinig grid rewards met zijn voertuig laden ontvangt, ik heb door het vervangen van mijn lader deze uit de app moeten laten verwijderen door Tibber. Aanvullend heb ik zelf ook het voertuig verwijderd. Na het toevoegen van beide heb ik weer (meer) grid rewards met het laden van de auto. Dus de moeite waard om te proberen mocht je hetzelfde ervaren.

Verwijderen van de lader gaat, in mijn geval met een Easee, via de klantenservice. Verzoek werd binnen 15min opgepakt.
Is toch vreemd? Ik heb een Zaptec Go2 en heb dit jaar 9,50 ontvangen aan grid rewards. Geen idee of dat veel of weinig is?

• Senaxx
Vaevictis_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 06:21:
[...]

Is toch vreemd? Ik heb een Zaptec Go2 en heb dit jaar 9,50 ontvangen aan grid rewards. Geen idee of dat veel of weinig is?
Ik heb zelf ook een Zaptec Go2 (sinds een paar maand) en voor de auto tot nu toe 40,06 ontvangen. Daarnaast voor de Homevolt 631,77.

Dus dan lijkt mij 9,50 voor alleen laden wel laag, of je hebt missschien hele strakke laadschema's ingesteld staan dat er bijna geen mogelijkheden zijn voor GR?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
11 euro grid rewards sinds maart, op een totaal van 800 kWh. Je krijgt ze vooral als je ingestelde vertrekmoment wat verder in de toekomst ligt, liefst een paar dagen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ligt het ook niet aan de regio? Hoe instabiel is de boel op plekken? Verder voelt het hier ook niet transparant hoor. Al vaker gehad dat ik de auto even nodig had, de gehele dag niks gebeurde en na 5 minuten toch ineens de grid rewards geactiveerd werden na opnieuw aansluiten bij een kleine boodschap. Alsof je bij inprikken ineens weer ergens anders in de queue belandde... Of toch steeds toeval :?
edit:
12,54 euro aan rewards sinds april a 1583 kWh

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 15-09-2026 09:09 ]

Mijn boefje is liev!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44
JB schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:01:
Ligt het ook niet aan de regio? Hoe instabiel is de boel op plekken? Verder voelt het hier ook niet transparant hoor. Al vaker gehad dat ik de auto even nodig had, de gehele dag niks gebeurde en na 5 minuten toch ineens de grid rewards geactiveerd werden na opnieuw aansluiten bij een kleine boodschap. Alsof je bij inprikken ineens weer ergens anders in de queue belandde... Of toch steeds toeval :?
edit:
12,54 euro aan rewards sinds april a 1583 kWh
Ja zal ook aan regio liggen en hopelijk met aanmelding bij Netcongestie (Stedin, Utrecht) meer grid rewards bij laden als er veel zon schijnt. Ik merkte wel dat de TB stopt als de auto aan het laden is dan schiet loadbalancing aan. Misschien gaat het zo met een 3F auto beter en lagere laadsnelheden.

• maikelpeanut
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-09 22:01
Beste tweakers,

Ik ben voornemens om mijn aflopende contract bij Greenchoice te beëindigen en over te stappen op Tibber. Ik rijd zakelijk een VW ID.7 en deze laad ik op middels een Alfen laadpaal. Hieraan is Shuttel gekoppeld voor de verrekening van de laadkosten met mijn werkgever.
Ik heb hier al gelezen dat de Alfen laadpaal helaas niet werkt i.c.m. slim laden van Tibber, echter de VW wel rechtstreeks.

Ik vraag mij echter af hoe dit werkt in praktijk? Ik hang de VW aan de laadpaal, start een sessie met mijn zakelijke laadpas voor de verrekening en dan? Kan ik dan de Tibber app slim laten laden? En gaat dit goed met de verrekening via Shuttel?

• jurgen purgen

Bij mijn terugkomst naar Tibber, moest ik ook mn SE-login opnieuw invoeren. Verder ervaarde ik ook gedoe met de Zaptec Go laadpaal en heb die ook moeten laten verwijderen. Na twee dagen opnieuw aangemeld en sindsdien 1 of 2x GR ontvangen. Telkens om mn auto te laden uit mn eigen accu
Vaevictis_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 06:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuaPDvVVHNFTKzKHzWqXTjXQ36o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYrPSM2m1tFB1Xl0bLTcqmPm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN305AzcQnoQSfOkgBMHinn5BGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtLa3IIIddS8alIKEYszk11J.jpg?f=fotoalbum_tile
Vorig jaar hing de auto heel de nacht aan de laadpaal om zo toch nog aanwezig te zijn. Maar de afgelopen maanden geen geluk gehad daarmee (2600 kWh geladen vanaf 1 januari '26, vorig jaar 1500 kWh)

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:37

Wat kun je verwachten?
Ik zit nu ruim 2 maanden bij Tibber, heb 497kWh geladen en heb €7,03 aan GR verdiend, volgens de app.
Geen idee of dat veel of weinig is, maar als ik de laadsessies er bij pak, dan zie ik dat ik gemiddeld 11cent per kWh betaal en dat is weinig.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik lees hier het eea met X verdiend met Grid Rewards. Maar redelijk lage bedragen?

heb het 5 september geactiveerd en zit op 18.75 nu. Wel dat 1,75 puur op de auto is.

qua laden zou het allemaal nog efficiënter mogen van mij. Je “moet” nu een vertrektijd instellen, maar die gaat dan altijd wel naar 80%.

ik zou het zelf flexibeler willen zien. Ik hoef echt niet elke dag 80% om 10u maar zie liever laden wanneer het voordeligst is, qua prijs of overschot.

Tips zijn welkom …

Helaas heeft Tibber geen native Solaredge EV Lader ondersteuning.

• ASS-Ware
Interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inketaQYjzePF8PUIat2JyfVfEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a94SdSMatIxmsnWxW7Z8yyn5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkkQ1Hbpd7kdu0e4nKDl_KIZrO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uYDlmvhhk73v143KdeeeSueH.png?f=fotoalbum_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:14:
Ik lees hier het eea met X verdiend met Grid Rewards. Maar redelijk lage bedragen?

heb het 5 september geactiveerd en zit op 18.75 nu. Wel dat 1,75 puur op de auto is.

qua laden zou het allemaal nog efficiënter mogen van mij. Je “moet” nu een vertrektijd instellen, maar die gaat dan altijd wel naar 80%.

ik zou het zelf flexibeler willen zien. Ik hoef echt niet elke dag 80% om 10u maar zie liever laden wanneer het voordeligst is, qua prijs of overschot.

Tips zijn welkom …

Misschien te voor de hand liggend, maar niet voor elke dag standaard een vertrektijd instellen zodat er meer speling is mbt laden en grid rewards meepakken?

Enjoy the silence...

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ik zit nu sinds 3 maanden bij Tibber, omdat ik alvast de boel goed wil inrichten voor als in 2027 de saldering weg valt. Maar heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb een EV, warmtepomp, geen gas, 20 panelen, en de boel geautomatiseerd met Homeassistent. (Die grid rewards voor EV vond ik maar matig werken, dus heb zelf een laad tool gemaakt voor mn EV).

Als ik nu mn Tibber app check, dan staat er dat ik een gemiddelde heb van 31 cent voor sept. En dat terwijl ik efficient met mn grote energie verbruikers om ga. Maar ik snap het wel, omdat ik vooral laad tijden de zonnige uren, en dus zo veel mogelijk eigen opgewekte stroom verbruik. Ofwel, op momenten dat de stroom van het net juist goedkoop is.. Maar de rest van mn (kleinere) verbruik zit gewoon over de dag verspreid. Dus de stroom die ik afneem van het net is gewoon gemiddeld / duur. Energie prijzen van mn vorige energie aanbieder (Delta) waren iets van 29 cent. Daar was ik voor deze maand dus goedkoper uit geweest.

Dus waarom zou een dynamisch contract goedkoper uitpakken dan een vast/variabel contract? Of ga ik die voordelen pas zien in de winter? Lijkt me dat de prijzen dan alleen maar hoger liggen. Wat mis ik?

• ASS-Ware
Hype schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:23:
Ik zit nu sinds 3 maanden bij Tibber, omdat ik alvast de boel goed wil inrichten voor als in 2027 de saldering weg valt. Maar heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb een EV, warmtepomp, geen gas, 20 panelen, en de boel geautomatiseerd met Homeassistent. (Die grid rewards voor EV vond ik maar matig werken, dus heb zelf een laad tool gemaakt voor mn EV).

Als ik nu mn Tibber app check, dan staat er dat ik een gemiddelde heb van 31 cent voor sept. En dat terwijl ik efficient met mn grote energie verbruikers om ga. Maar ik snap het wel, omdat ik vooral laad tijden de zonnige uren, en dus zo veel mogelijk eigen opgewekte stroom verbruik. Ofwel, op momenten dat de stroom van het net juist goedkoop is.. Maar de rest van mn (kleinere) verbruik zit gewoon over de dag verspreid. Dus de stroom die ik afneem van het net is gewoon gemiddeld / duur. Energie prijzen van mn vorige energie aanbieder (Delta) waren iets van 29 cent. Daar was ik voor deze maand dus goedkoper uit geweest.

Dus waarom zou een dynamisch contract goedkoper uitpakken dan een vast/variabel contract? Of ga ik die voordelen pas zien in de winter? Lijkt me dat de prijzen dan alleen maar hoger liggen. Wat mis ik?
Begin eens met slim laden, dat kan een slok op een borrel schelen.
Ik heb de afgelopen 2 maanden geladen voor 11 cent per kWh.

• Hype
ASS-Ware schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:27:
[...]

Nee dat was juist mn punt. Ik heb met EMHASS het laden van mn EV helemaal slim ingeregeld. Hij laadt alleen op dal uren. Maar dan schijnt ook de zon, dus verbruik ik niet de goedkope stroom van het net, maar mn eigen zonnestroom. Dus ik snap niet hoe Tibber in de zomer interessant is voor mensen met zonnepanelen. Zonder panelen had ik idd die goedkope tarieven gepakt van het net, maar die heb ik nu dus niet 'nodig' omdat ik zelf opwek in die uren. Ik verbruik alleen in de non-zonuren stroom van het net - en dan is het duur.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

YMMV, ik heb dat in anderhalf jaar nog nooit voor elkaar gekregen op een enkele sessie na.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hype schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:34:
[...]

Nee dat was juist mn punt. Ik heb met EMHASS het laden van mn EV helemaal slim ingeregeld. Hij laadt alleen op dal uren. Maar dan schijnt ook de zon, dus verbruik ik niet de goedkope stroom van het net, maar mn eigen zonnestroom. Dus ik snap niet hoe Tibber in de zomer interessant is voor mensen met zonnepanelen. Zonder panelen had ik idd die goedkope tarieven gepakt van het net, maar die heb ik nu dus niet 'nodig' omdat ik zelf opwek in die uren. Ik verbruik alleen in de non-zonuren stroom van het net - en dan is het duur.
Als je je PV kan koppelen of hun P1 meter hebben ze een beter beeld van je opwek/teruglevering. Als mijn zonnepanelen er weer eens uit liggen door een api-fout schiet mijn gemiddelde prijs ook omhoog.

Maar het zijn ook wel uitzonderlijk duren dagen de laatste tijd. €0,35 in de nacht, dat heb ik nog niet heel veel gezien.

• FlowDesign
  • Laatst online: 01:13
jurgen purgen schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 03:03:
Maar alle gekheid op een stokje.
T Betaald wel de winter.

Of mis ik een t @FlowDesign 😉
Ja :+

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Crazy- schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:14:

Tips zijn welkom …

Je moet het maximum instellen in je auto (als dat kan).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:50
[...]

Is je PV-omvormer geintegreerd in Tibber? Bij mij oorspromelijk wel (Fronius), maar sinds een jaar over op Deye+accu, en nu dus niet meer. Mijn vermoeden is dat de 'gratis' PV stroom meetelt in de gemiddelde prijs als Tibber daar weet van heeft, maar dat (uiteraard) niet weet als de zonnestroom direct de auto in gaat.

• laurens0619
  • Laatst online: 23:37
Hype schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:23:

Kun je eens een screenshot van je verbruik cijfers laten zien?
Ik heb tijdje terug tibber gebruikr maar vond het nog best lastig daar de juiste cijfers uit te halen.

Als het goed is neemt in de winter straks de wind het over van de panelen. Dus dan ga je je auto laden van, hopelijk, lage energieprijzen die vanuit windenergie komen

Afbeeldingslocatie: https://pure-energie.nl/assets/Opwek_wind-en-zon_Nederland-2020__ResizedImageWzYwMCw0NTBd.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 15-09-2026 23:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• ASS-Ware
[...]

Nee dat was juist mn punt. Ik heb met EMHASS het laden van mn EV helemaal slim ingeregeld.
Als je Tibber slim laat laden, dan krijg je grid rewards en word je gecompenseerd bij laden tegen hoge tarieven als dat voordelig is voor het net.
Overdag terugleveren levert ook nog wat op in 2026.
Die combinatie kan goedkoper zijn dan zelf inregelen.

• ASS-Ware
Ethirty schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:53:
[...]

YMMV, ik heb dat in anderhalf jaar nog nooit voor elkaar gekregen op een enkele sessie na.
Blader maar terug, ik heb al wat plaatjes van kWh en bedragen gedeeld hier.

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

Maar waarom neemt Tibber dan niet de "gratis" stroom mee in je gemiddelde? Of loopt dat allemaal buiten Tibber om en heeft deze ook geen inzicht in de opwek? Want je snoept gewoon de negatieve stroom weg, waardoor je gemiddelde toch veel lager zou moeten zijn dan die 30 cent?

Mijn boefje is liev!

• Hype
JB schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:54:
[...]

Maar waarom neemt Tibber dan niet de "gratis" stroom mee in je gemiddelde? Of loopt dat allemaal buiten Tibber om en heeft deze ook geen inzicht in de opwek? Want je snoept gewoon de negatieve stroom weg, waardoor je gemiddelde toch veel lager zou moeten zijn dan die 30 cent?
Ahh ik denk dat het hier mis is gegaan inderdaad. Blijkbaar is de SolarEdge koppeling ('Power up') vernieuwd in Tibber en haalde hij sinds 2 maanden geen data meer op. Hij nam deze dus niet mee in de berekening. Zojuist opnieuw gekoppeld en nu zie ik de zonnestroom weer terug in de app. Eens zien wat het doet voor de gemiddelde prijs.

Wel blijft mijn vraag dan nog staan. Want Tibber kan wel doen alsof mijn stroomprijs lager is door eigen verbruik (zie onderstaande screenshot van juli waarin koppeling nog wel werkte), maar feitelijk is dit niet zo toch? De uren dat ik namelijk stroom van het net gebruik vallen nog steeds in de 'dure' momenten. Met een 'regulier' contract van 27-29 cent voor alle uren, de hele dag door, waren die dure momenten voor mij goedkoper geweest. Ik zou nog steeds in dezelfde momenten laden (als de zon schijnt), maar de avonden worden dan simpelweg goedkoper. Of zie ik dat verkeerd? Thanks iig voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp0rU3xoxHUw1r6YcuNQnP6UBLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yhm1SMS4xM70Cop7R7a4nt7l.png?f=fotoalbum_large
[...]

En dit kan toch niet? Of kijk jij naar het kale tarief zonder belastingen? Volgens mij is hij geen moment onder de 13-14 cent geweest.

• ASS-Ware
Hype schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:10:
En dit kan toch niet? Of kijk jij naar het kale tarief zonder belastingen? Volgens mij is hij geen moment onder de 13-14 cent geweest.
Wellicht geeft de app het verkeerd aan, geen idee, ik kan niet vinden waar ik kan instellen of ik de kale prijs of de prijs inc belastingen zie.
Bij "Today's prices" kun je het instellen, met of zonder, maar bij het verbruik zie ik het niet.

Voor juli zie ik iig 239,29kWh voor €26,78 is een kWh prijs van €0,11.
Voor augustus 188,39kWh voor €16,04 is een kWh prijs van €0,09.

Ik zie dit staan onder de auto en onder de lader.
Is dat zonder belastingen?

• tcw82
  • Nu online
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:23:
[...]

Wellicht geeft de app het verkeerd aan, geen idee, ik kan niet vinden waar ik kan instellen of ik de kale prijs of de prijs inc belastingen zie.
Bij "Today's prices" kun je het instellen, met of zonder, maar bij het verbruik zie ik het niet.

Voor juli zie ik iig 239,29kWh voor €26,78 is een kWh prijs van €0,11.
Voor augustus 188,39kWh voor €16,04 is een kWh prijs van €0,09.

Ik zie dit staan onder de auto en onder de lader.
Is dat zonder belastingen?
@Hype
Als de ap zegt : laadkosten incl. Belasting en daar staat 12 cent (bij mij is het rond de twaalf) ga ik ervan uit dat het 12 cent is.
Als ik dan de laadpaal zelf bekijk (in de ap) en de euro door de kwh deel komt er ook ca. 12 cent uit.

Als ik tot slot de laadrapportjes gebruik, kom ik weer.... Op ca. 12 cent uit.

Ik denk dat ik mijn auto al maanden laadt voor ca. 12 per kWh in de belasting en gr vergoeding.

• tcw82
  • Nu online
Tenminste...12 cent of 9...cent zoals deze sessie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLi0_pn_ZC80IjNG5srms24egwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XwKbzYBzkDLD7MdFczf3w8uN.png?f=fotoalbum_large

Of dan 10 cent gemiddelde voor de twee samen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uVaoZdQ-bSusQ9g6PJxGWYUMC4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tmAXLJjB0cqZCDQm20dXzBAi.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Nu online
En daar zouden dan nog ere-certificaten vanaf kunnen als ik niet zo dom was geweest om paal zonder mid meter te kopen.

De reiskosten woon werk verkeer gaat er nog wel vanaf, dat dan wel.

• ASS-Ware
tcw82 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:03:
En daar zouden dan nog ere-certificaten vanaf kunnen als ik niet zo dom was geweest om paal zonder mid meter te kopen.

De reiskosten woon werk verkeer gaat er nog wel vanaf, dat dan wel.
Ik sta op het punt om een tweede lader aan te schaffen, om de lader in de garage te vervangen, dat wordt er 1 met MID meter voor de ERE certificaten en de oude komt dan buiten de garage te hangen.
Die zou ik ook kunnen vervangen voor 1 met MID meter, maar daar ben ik nog niet over uit, is toch weer 600-800 euro.

• tcw82
  • Nu online
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:13:
[...]

Ik sta op het punt om een tweede lader aan te schaffen, om de lader in de garage te vervangen, dat wordt er 1 met MID meter voor de ERE certificaten en de oude komt dan buiten de garage te hangen.
Die zou ik ook kunnen vervangen voor 1 met MID meter, maar daar ben ik nog niet over uit, is toch weer 600-800 euro.
Ja dat dus. Voor ere was een meter met mid nog wel te vinden voor minder. Nu... Zijn ze verdacht prijzig opeens.
En het moet er eentje zijn die met vw en Tibber integreert.

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:23

Masuchievo

Cpt. Average

Recentelijk zelf een easee charge max gekocht bij Galaxus. 649, Nu ineens 879‽

Maar zelfs met een prijsverhoging (wallboxdiscounter heeft m voor 739) kom je nog met een prima terugverdientijd. 739 met een ERE vs 0.10 cent/kWh (relatief laag ingeschat) = 7390 kWh.

Bekijk hoeveel je afgelopen jaar geladen hebt en dan zal je deze waarschijnlijk binnen 2 jaar terugverdiend hebben.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• Senaxx
Ik heb de Zaptec Go 2 gekocht voor 779, en mijn Zappi V2.1 verkocht voor nog 400. Die investering van 379 was het voor mij wel waardt.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 10:59

Judge Ming

Full electric per 8/2024

tcw82 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:16:
[...]

Ja dat dus. Voor ere was een meter met mid nog wel te vinden voor minder. Nu... Zijn ze verdacht prijzig opeens.
En het moet er eentje zijn die met vw en Tibber integreert.
Kijk eens over de grens, bij voorkeur daar waar ze de ERE certificaten niet actief promoten. Dan zou zo'n lader nog de 'oude' prijs kunnen hebben

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 13:01
ASS-Ware schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:31:
[...]

Als je Tibber slim laat laden, dan krijg je grid rewards en word je gecompenseerd bij laden tegen hoge tarieven als dat voordelig is voor het net.
Overdag terugleveren levert ook nog wat op in 2026.
Die combinatie kan goedkoper zijn dan zelf inregelen.
Helemaal mee eens. Zeker GR moet je niet onderschatten. Bij mij is dat hetgene wat de prijs het meeste drukt. Het is alleen niet zo transparant in te zien, dus je moet wel de details goed bekijken om dit te weten te komen.

Door GR heb ik tot nu toe in september geladen met bijna 6 cent per kWh (incl. Belastingen!). Door mijn thuis accu's heb ik ook weinig verbruik meer in de dure uren en zit ik tot nu toe op gem. 8.11 cent per /kwh.

Hetgeen bij GR het meeste oplevert is de compensatie voor de kwartier prijs die je krijgt. Niet de GR zelf. Dat maakt het helaas wat minder transparant, maarja. Voordelig is het wel.

Zie dit voorbeeld. 16,73 kWh geladen voor €1,50. Dat is bijna 9 cent/kWh. Dat is dus al ver onder de geldende marktprijs van afgelopen nacht.
Door de GR krijg ik er nog eens €0,31 bij waardoor de gemiddelde prijs dus op die 7 cent uit komt.

M.a.w. altijd Slim laden met GR. Zeker dit jaar nog als saldering geldt. Volgens haar zal het gedrag van tibber er ook wel anders worden(aanname)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXi4xdVi3U60hMXBiKy2JLs1-ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tXcPugJiEobpvJYp3xsgIloW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-09-2026 12:31 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• tcw82
  • Nu online
Judge Ming schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:13:
[...]

Kijk eens over de grens, bij voorkeur daar waar ze de ERE certificaten niet actief promoten. Dan zou zo'n lader nog de 'oude' prijs kunnen hebben
Dat is inderdaad al een van de dingen die ik doe.
Niet altijd duidelijk of een particulier kan kopen. Taal Barrière, garantie zaken. Allemaal items om rekenen mee te houden.
Maar dat is inderdaad iets dat ik al doe.

[ Voor 21% gewijzigd door tcw82 op 17-09-2026 13:19 ]

• tcw82
  • Nu online
Masuchievo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:29:
Recentelijk zelf een easee charge max gekocht bij Galaxus. 649, Nu ineens 879‽

Maar zelfs met een prijsverhoging (wallboxdiscounter heeft m voor 739) kom je nog met een prima terugverdientijd. 739 met een ERE vs 0.10 cent/kWh (relatief laag ingeschat) = 7390 kWh.

Bekijk hoeveel je afgelopen jaar geladen hebt en dan zal je deze waarschijnlijk binnen 2 jaar terugverdiend hebben.
365 dagen komt op 4900 kwh. 490 euro aan ere als het goed gaat, is 2 jaar voor de meeste palen. Als het goed blijft gaan. De prijs Zal wel gaan zakken.

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:23

Masuchievo

Cpt. Average

tcw82 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:20:
[...]

365 dagen komt op 4900 kwh. 490 euro aan ere als het goed gaat, is 2 jaar voor de meeste palen. Als het goed blijft gaan. De prijs Zal wel gaan zakken.
Weet dat de ERE tot 2030 loopt. Binnen 3.25 jaar moet wel lukken.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• Hype
Stefanovic45 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:25:
[...]

Helemaal mee eens. Zeker GR moet je niet onderschatten. Bij mij is dat hetgene wat de prijs het meeste drukt. Het is alleen niet zo transparant in te zien, dus je moet wel de details goed bekijken om dit te weten te komen.

Door GR heb ik tot nu toe in september geladen met bijna 6 cent per kWh (incl. Belastingen!). Door mijn thuis accu's heb ik ook weinig verbruik meer in de dure uren en zit ik tot nu toe op gem. 8.11 cent per /kwh.

Hetgeen bij GR het meeste oplevert is de compensatie voor de kwartier prijs die je krijgt. Niet de GR zelf. Dat maakt het helaas wat minder transparant, maarja. Voordelig is het wel.

Zie dit voorbeeld. 16,73 kWh geladen voor €1,50. Dat is bijna 9 cent/kWh. Dat is dus al ver onder de geldende marktprijs van afgelopen nacht.
Door de GR krijg ik er nog eens €0,31 bij waardoor de gemiddelde prijs dus op die 7 cent uit komt.

M.a.w. altijd Slim laden met GR. Zeker dit jaar nog als saldering geldt. Volgens haar zal het gedrag van tibber er ook wel anders worden(aanname)

[Afbeelding]
Maar berekenen ze dit wel alleen over de kwh's die je van het net gebruikt? Want als je deels van je eigen zonnepanelen gebruikt, krijg je toch dit:
- Je laadt bijv. 1 kW in 1 uur tijd
- 'Prijs' op dat moment is bijv. 30cent.
- Maar 80% van de energie komt van je eigen panelen.
- Dan laat Tibber zien dat je voor 6 cent hebt geladen vanwege zogenaamde 'grid rewards'. Maar in feite is dat gewoon omdat er maar 20% (0,2 * 30cent) van het net komt.

Volgens mij is dit dus een beetje bullshit. Maar ik kan er naast zitten. Vind het moeilijk om hier echt details over te vinden.

Hoe weet je hoeveel hiervan daadwerkelijk 'grid rewards' zijn, en niet gwn voordeel door je eigen panelen?

• tcw82
  • Nu online
Hype schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:32:
[...]

Maar berekenen ze dit wel alleen over de kwh's die je van het net gebruikt? Want als je deels van je eigen zonnepanelen gebruikt, krijg je toch dit:
- Dan laat Tibber zien dat je voor 6 cent hebt geladen vanwege zogenaamde 'grid rewards'. Maar in feite is dat gewoon omdat er maar 20% (0,2 * 30cent) van het net komt.

Volgens mij is dit dus een beetje bullshit. Maar ik kan er naast zitten. Vind het moeilijk om hier echt details over te vinden.

Hoe weet je hoeveel hiervan daadwerkelijk 'grid rewards' zijn, en niet gwn voordeel door je eigen panelen?
Hoe zit dat dan in het midden van de nacht? Laatste keer dat ik dat nakeek, deden mijn panelen snachts net of ze sliepen en kwam er geen kwhtje uit.

Of, zoals vandaag? De panelen doen geen drol zo met dit grijze weer.

Ter illustratie de zonneopwek van vandaag en de gr (9cent) van vandaag, tussen 10.00 en 11.23.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJw3jQwKuXg8BB3fN4yye65Srlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oboMI7vfzftLawfp0dyLK2fc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84G7lfC8zRDLBccmMjdJC5Ituok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1A7H1tsKJf3gq2vkwDtUWTjt.png?f=fotoalbum_large

Bullshit of niet, mijn panelen hebben amper 5 kwh opgeleverd (dat is wat uit de omvormer komt, niet wat naar het net gaat!!) mijn waggie heeft 14 kwh opgeslurpt. Ik vind dat soort bullshit wel een prima versie van bullshit.

[ Voor 38% gewijzigd door tcw82 op 17-09-2026 13:41 ]

• Hype
tcw82 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:37:
[...]

Hoe zit dat dan in het midden van de nacht? Laatste keer dat ik dat nakeek, deden mijn panelen snachts net of ze sliepen en kwam er geen kwhtje uit.

Of, zoals vandaag? De panelen doen geen drol zo met dit grijze weer.
Geen idee. Ik ga ook maar weer eens een paar sessie experimenteren met tibber slim laden. Kijken of ik het kan uitvogelen. Overigens heb ik wel redelijke stroom via de panelen vandaag hoor. Die eerste spike is mn warmtepomp. De tweede is het moment dat ik mn auto inplug. (Heb een trage lader)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHEaziS5jQMvFfGqCSHWG3eH7XA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuZ8hpYrGibM09FDCl2Imhoo.png?f=fotoalbum_large

• Hype
Tot nu toe wel interessant ja, hahah

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge5PBQp4I1YC__JUXNgqWWE1WY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZDzm1AARit1IEUBxTIu2xAHb.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Nu online
Ik heb de knoop doorgehakt en een nieuwe laadpaal besteld. Een chargeamps dawn.
Er hangt nu een Luna. Maar die mag niet meedoen met ere. De dawn wel.

De Luna staat inmiddels op marktplaats, mocht iemand het interessant vinden.

• tcw82
  • Nu online
Masuchievo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:21:
[...]

Weet dat de ERE tot 2030 loopt. Binnen 3.25 jaar moet wel lukken.
Dat wist ik niet voor ik op kopen drukte. Maar nu weet ik dat wel.
Nederland kende kan het zomaar verlengt worden. Wie weet.

• edraket19
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19-09 12:52
Hallo allen, Ik ben nieuw op dit forum. Ben in bezit van ev. Laad vooral nacht en weekend. Ongeveer 27kwh per keer. Verbruik ev 5200kwh/jaar. Elektra verbruik totaal incl. ev 9200kwh. Heb warmte pomp en zonnepanelen. Opwek 3500kwh waarvan ikzelf ongeveer 1/3 verbruik. Ben zelf klant bij tibber en overweeg een batterij via hen aan te schaffen. heeft iemand ervaring met de pilon batterij ism solis omvormer.

Alvast bedankt.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 13:01
[...]

Dat is een goede vraag; er zit hier nog wel iets in ja. Ik kwam er namelijk bij het uitpluggen achter dat mijn Zappi aangeeft, er 19.3 kWh ingestopt te hebben, terwijl Tibber leuk 16,73 aangeeft. Dit kan door twee dingen komen:
- Tibber neemt Zonnestroom niet mee in de berekening
- Tibber meet kWh welke de auto in gaat, en dat is dus zonder laadverliezen?

Beide speculeren. Ik zal er eens op letten en vergelijken met bijv. een nachtsessie.

Edit; ik heb net HA en de app er even op nageslagen.
Het lijkt haast wel bruto vs netto te zijn :o Dat had ik niet verwacht.
Als ik vannacht kijk, heb ik 13.36 volgens de Zappi geladen. 11,62 in de Tibber app.
11,62/13.36= 0.869%
Bij de volledige sessie is het:
16,73/19.3= 0.866%.
Dat licht ook verdacht dicht tegen elkaar en ook bij wat je zou kunnen verwachten qua laadverliezen (ik vind ze trouwens best wel fors bij 32A)

[ Voor 15% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-09-2026 16:48 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• laurens0619
  • Laatst online: 23:37
[...]

Ik weet niet of we hetzelfde zeggen maar de manier hoe het tarief berkend wordt staat mij ook tegen. Ik deed altijd handmatig de berekening om tot de afgenomen kw/h prijs te komen om het beter te kunnen vergelijken met vaste tarieven

Bv dit screenshot gejat uit topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQXM3s0DjmKaNHQjCHnIq90JFOU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v9M9K4Bf9IyOmu5B64niVKOV.png?f=user_large

Dan doe ik de rekensom:
1507x0.21=316kwh
91.22/316=28,867ct

Dan is je net afgenomen tarief, imho, dus 28ct en niet 6ct.
Niet dat het 6ct tarief fout is, het is een andere representatie. Ik zou alleeb ook het 28ct bedrag in de app willen terugzien.

Tenminste als mijn berekening klopt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 11:03
edraket19 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:38:
Hallo allen, Ik ben nieuw op dit forum. Ben in bezit van ev. Laad vooral nacht en weekend. Ongeveer 27kwh per keer. Verbruik ev 5200kwh/jaar. Elektra verbruik totaal incl. ev 9200kwh. Heb warmte pomp en zonnepanelen. Opwek 3500kwh waarvan ikzelf ongeveer 1/3 verbruik. Ben zelf klant bij tibber en overweeg een batterij via hen aan te schaffen. heeft iemand ervaring met de pilon batterij ism solis omvormer.

Alvast bedankt.
Ik heb nu sinds 26 augustus een 20 kWh Pylon batterij met Solis en alle rand apparatuur en was onder de indruk van de complexe installatie. Directe verbinding met de meetapparatuur in meterkas en geen verbindingsproblemen met wifi wat je vaak leest bij installaties.

Met mijn zonnepanelen zie ik dat de AI de hele dag aan het beoordelen is wat er moet gebeuren. Opladen bijvoorbeeld bij onbalans op dure stroomprijs, maar dan gridawards die wel lijken te kloppen al is het nog moeilijk te zien. Iedere dag is er "winst". Deze maand tot nu toe zegt de app 122 euro bespaard te hebben door de batterij.

Opladen doe ik meestal in weekend als de exclusieve stroomprijs 0 cent is, gridawards nog maar 0,22 euro daar. Lijkt eerst auto op te laden en dan pas batterij als je aangeeft 's avonds auto nodig hebt.

Alom erg tevreden en wacht de wintermaanden af en zeker na 1 januari. Als de besparing meer dan 80 euro per maand is zou batterij over 7 jaar afgeschreven zijn.

• tcw82
  • Nu online
Das jammer, gooi je 840 euro stuk om een mid meter paal op te hangen, krijg je er "geen slim laden" voor terug.
De charge amps dawn hangt sinds het middag uur aan de .uur en ben eigenlijk sinds dat moment in gesprek met een collega van backpacker omdat slim laden niet werkt, de wens soc van de auto niet in de Tibber app komt en de slimladen optie niet aangezet kan worden. (De knop is wel zichtbaar, maar je kan er niks mee, en het schuifje kan wel aan en uit maar lijkt niks te doen ).
Het wordt nu binnen Tibber verder opgepakt, maar het zou even kunnen gaan duren was de waarschuwing al.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 13:50

Alvast bedankt.
Is je auto cq in staat tot slim laden? Dan zou ik die maar snel in gang zetten icm grof rewards. Dan bepaalt Tibber op basis van de ingestelde vertrektijden wanneer je het slimst kan laden.

Wellicht kan ook de warmtepomp nog slim aangestuurd worden? Dan die ook koppelen.

Dat is stap 1 (en 2 wellicht) daarna goed kijken waarom je een accu wilt kopen en daarna welke het dan moet worden.

• ASS-Ware
HaraldBou schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:32:
[...]

Is je auto cq in staat tot slim laden? Dan zou ik die maar snel in gang zetten icm grof rewards.
Die schelden je helemaal verrot.

• sjoisw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
wij hebben de afgelopen jaren langzaam verduurzaamd. Dat betekent 22 zonnepanelen met 2 omvormers, een laadpaal, een hybride warmtepomp en een thuisbatterij. Al deze producten communiceren niet bij elkaar. Ik wil overstappen op Tibber, maar ik kan geen installateur vinden die een EMS wil plaatsen/installeren en dan alles aansluiten. Ze werken alleen met eigen merken.

batterij: AlphaESS SMILE-G3-T10-INV

laadpaal: dic laadsystemen met een Bender EV controller CC613.

Zonnepanelen: solaredge en growatt

Bij Tibber zie ik niet dat ze de laadpaal en de batterij ondersteunen. Kan ik hier zelf iets in doen? Zijn er partijen die hier wel bij helpen?

• edraket19
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19-09 12:52
HaraldBou schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:32:
[...]

Is je auto cq in staat tot slim laden? Dan zou ik die maar snel in gang zetten icm grof rewards. Dan bepaalt Tibber op basis van de ingestelde vertrektijden wanneer je het slimst kan laden.

Wellicht kan ook de warmtepomp nog slim aangestuurd worden? Dan die ook koppelen.

Dat is stap 1 (en 2 wellicht) daarna goed kijken waarom je een accu wilt kopen en daarna welke het dan moet worden.
Auto is aangesloten op het slim laden van Tibber. Vanwege het vele gebruik zit ik aan een batterij te denken.

• Schnarfle
sjoisw schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:28:
wij hebben de afgelopen jaren langzaam verduurzaamd. Dat betekent 22 zonnepanelen met 2 omvormers, een laadpaal, een hybride warmtepomp en een thuisbatterij. Al deze producten communiceren niet bij elkaar. Ik wil overstappen op Tibber, maar ik kan geen installateur vinden die een EMS wil plaatsen/installeren en dan alles aansluiten. Ze werken alleen met eigen merken.

Bij Tibber zie ik niet dat ze de laadpaal en de batterij ondersteunen. Kan ik hier zelf iets in doen? Zijn er partijen die hier wel bij helpen?
Besturing door Tibber zie ik niet zo snel gebeuren. Heb je al eens naar EVCC gekeken? Hier loopt op dit forum ook een thread over: EVCC

• sjoisw
Schnarfle schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:21:
[...]

Besturing door Tibber zie ik niet zo snel gebeuren. Heb je al eens naar EVCC gekeken? Hier loopt op dit forum ook een thread over: EVCC
Ik ken het niet, ik ga kijken! Dankjewel.

• tcw82
  • Nu online
tcw82 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:05:
Das jammer, gooi je 840 euro stuk om een mid meter paal op te hangen, krijg je er "geen slim laden" voor terug.
De charge amps dawn hangt sinds het middag uur aan de .uur en ben eigenlijk sinds dat moment in gesprek met een collega van backpacker omdat slim laden niet werkt, de wens soc van de auto niet in de Tibber app komt en de slimladen optie niet aangezet kan worden. (De knop is wel zichtbaar, maar je kan er niks mee, en het schuifje kan wel aan en uit maar lijkt niks te doen ).
Het wordt nu binnen Tibber verder opgepakt, maar het zou even kunnen gaan duren was de waarschuwing al.
Er is inmiddels een kleine ontwikkeling. Als ik via de laadpaaltegel in de Tibber app de auto op direct laden zet, schiet de wens soc in de Tibber app naar 100% (zoals ook gevraagd in de vw app (op de twee plekken) en de auto (op de twee plekken)). En dan gaat de auto laden.

Als je dan slimladen aan zet. Zegt de app "klaar" want de wens soc valt terug naar 80% en daar zit ik inmiddels voor bij. Vanmiddag heb ik een langere rit voor de boeg, dus in het huidige dalletje ga ik naar 100% laden, gelukkig kan dat.

Handmatig laden aanzetten en uitzetten is iets dat ik nooit eerder heb hoeven doen, moet er even aan gaan wennen was de verwachting van Ben, collega van Backpacker, want het zou wel eens een flinke puzzel kunnen worden.

Gisteren ook een lichtpuntje, aangemeld bij Joulo, dat ging echt extreem simpel en vlot.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 10:59

Judge Ming

Full electric per 8/2024

sjoisw schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:28:

Als elk apparaat individueel een ontsluit mogelijkheid naar HA heeft, dan lijkt me dat de aangewezen weg. De kans dat een installateur een 'ratjetoe' aan merken aan elkaar gaat knopen is klein of bijzonder duur.

Meeste installateurs kiezen een select aantal leveranciers waarvan de producten dan 'altijd' aanbevolen worden. Is ook ondoenlijk om van alle producten in de markt het naatje van de kous te weten. Helaas zijn adviezen van installateurs dan ook vaak niet erg onafhankelijk.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:52
tcw82 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:15:
[...]

Er is inmiddels een kleine ontwikkeling. Als ik via de laadpaaltegel in de Tibber app de auto op direct laden zet, schiet de wens soc in de Tibber app naar 100% (zoals ook gevraagd in de vw app (op de twee plekken) en de auto (op de twee plekken)). En dan gaat de auto laden.

Als je dan slimladen aan zet. Zegt de app "klaar" want de wens soc valt terug naar 80% en daar zit ik inmiddels voor bij. Vanmiddag heb ik een langere rit voor de boeg, dus in het huidige dalletje ga ik naar 100% laden, gelukkig kan dat.

Handmatig laden aanzetten en uitzetten is iets dat ik nooit eerder heb hoeven doen, moet er even aan gaan wennen was de verwachting van Ben, collega van Backpacker, want het zou wel eens een flinke puzzel kunnen worden.

Gisteren ook een lichtpuntje, aangemeld bij Joulo, dat ging echt extreem simpel en vlot.
Ik kan mijn laadpaal in Tibber niet instellen. Dus ook geen gewenste SOC instellen.

Maar als ik mijn Skoda op 100% zet gaat Tibber gewoon tot 100% laden. Na het laden (of ontkoppelen) gaat Skoda weer automatisch terug naar 80. Maar ik hoef dit maar op één plek in te stellen. Werkt prima met slim laden.

• tcw82
  • Nu online
La1974 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:35:
[...]

Ik kan mijn laadpaal in Tibber niet instellen. Dus ook geen gewenste SOC instellen.

Maar als ik mijn Skoda op 100% zet gaat Tibber gewoon tot 100% laden. Na het laden (of ontkoppelen) gaat Skoda weer automatisch terug naar 80. Maar ik hoef dit maar op één plek in te stellen. Werkt prima met slim laden.
De wens soc komt uit de auto. De paal of Tibber doen daar verder niet veel mee. Daarom is het vreemd dat het op en neer springt dat de wens soc naar 100 springt als slimladen uit is. En 80 als de schuif op slimladen aan staat.
Tenminste, als als de wens soc 80 is en de auto koppelt 82 terug zegt de Tibber ap "Klaar!"

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 19-09-2026 16:07 ]

• Schnarfle
tcw82 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:03:
[...]

Tenminste, als als de wens soc 80 is en de auto koppelt 82 terug zegt de Tibber ap "Klaar!"
Dit is een veel gemaakte denkfout. Tibber zal nooit stoppen met laden op basis van SOC. Sterker nog, als Tibber denkt dat de auto vol is zet ie de laadpaal permanent aan. Stoppen met laden op basis van SOC zal ALTIJD door de auto moeten gebeuren.

• tcw82
  • Nu online
Schnarfle schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:23:
[...]

Dit is een veel gemaakte denkfout. Tibber zal nooit stoppen met laden op basis van SOC. Sterker nog, als Tibber denkt dat de auto vol is zet ie de laadpaal permanent aan. Stoppen met laden op basis van SOC zal ALTIJD door de auto moeten gebeuren.
Dat klopt. De auto stopt. Alleen in mijn geval stopt Tibber (klaarblijkelijk )wel zelf, want de auto meldt ook "laden onderbroken, controleer laadpaal" (of iets van die strekking).

• AvE84
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:01

Alvast bedankt.
Hoi, wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Pylontech 30kwh batterij met 15kw Solis omvormer. Geïntegreerd in Tibber met de bridge. Werkt echt naadloos samen en de opbrengsten verrassen me echt positief. Hadden al 3700kwh opwek per jaar en een EV met Zaptec Go 2.

Ik heb het team van mijnbatterij.nl gemaild dat ik graag mijn data wil delen via de API token. Daar zijn ze nu mee aan de slag, waren erg enthousiast.

[ Voor 8% gewijzigd door AvE84 op 19-09-2026 19:32 . Reden: Typfout en aanvulling ]

• Schnarfle
AvE84 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:19:
[...]

Hoi, wij hebben sinds afgelopen zaterdag een Pylontech 30kwh batterij met 15kw Solis omvormer. Geïntegreerd in Tibber met de bridge. Werkt echt naadloos samen en de opbrengsten verrassen me echt positief. Hadden al 3700kwh opwek per jaar en een EV met Zaptec Go 2.

Ik heb het team van mijnbatterij.nl gemaild dat ik graag mijn data wil delen via de API token. Daar zijn ze nu mee aan de slag, waren erg enthousiast.
Hoe werken de autolader en de thuisbatterij samen? Laadt de auto uit de batterij? Ook bij grid rewards?

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
AvE84 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:19:
[...]

Mooie setup! Is hierbij de bridge en p1 meter voldoende of moet je ook nog die ct klemmen hebben (die ook op de tibber site bij de accu staan)?

Maak je ook gebruik van de noodstroom functionaliteit?

• sjoisw
Judge Ming schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:59:
[...]

Als elk apparaat individueel een ontsluit mogelijkheid naar HA heeft, dan lijkt me dat de aangewezen weg. De kans dat een installateur een 'ratjetoe' aan merken aan elkaar gaat knopen is klein of bijzonder duur.

Meeste installateurs kiezen een select aantal leveranciers waarvan de producten dan 'altijd' aanbevolen worden. Is ook ondoenlijk om van alle producten in de markt het naatje van de kous te weten. Helaas zijn adviezen van installateurs dan ook vaak niet erg onafhankelijk.
Wat is HA?

• tcw82
  • Nu online
Home assistant (huis automatisering platform)

• AvE84
Schnarfle schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:35:
[...]

Hoe werken de autolader en de thuisbatterij samen? Laadt de auto uit de batterij? Ook bij grid rewards?
De auto laadt in principe niet uit de batterij, tenzij de auto voor de bepaalde tijd vol moet zijn en er stroom tekort is of de huidige prijs te hoog. Donderdag kregen we bijv eerst Grid Rewards om de batterij te laden en vervolgens om de batterij te ontladen. Omdat de auto vol moest ging die stroom rechtstreeks de auto in.

• AvE84
mattdice schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:24:
[...]

Mooie setup! Is hierbij de bridge en p1 meter voldoende of moet je ook nog die ct klemmen hebben (die ook op de tibber site bij de accu staan)?

Maak je ook gebruik van de noodstroom functionaliteit?
Wij hebben er CT klemmen bij en Eastron meters. De CT klemmen zorgen samen met de pulse voor Dynamic Load balancing. De Eastron meters meten de realtime opwek van de zonnepanelen.

Noodstroom functie hebben we nog niet voor gekozen op dit moment maar kan altijd nog met wat extra aanpassingen in de meterkast.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste