Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:15:
[...]

Yes, dank voor het meedenken. Er is geen actuele storing die matcht met hetgeen dat ik nu sinds 1,5 maand mee maak. Laadkabel zit goed vast. Beide voertuigen en laadpalen geven deze meldingen. Overigens niet bij elke laadbeurt.
Het lijkt erop dat Tibber een stopcommando geeft richting Tesla. Die stopt vervolgens netjes met laden, maar op de een of andere manier ziet Tibber niet dat het laden gestopt is. In de app geeft hij aan dat de auto nog aan het opladen is en dat resulteert vervolgens in de meldingen dat het stoppen met opladen niet lukt.
Twee auto's? Zou het kunnen dat Tibber ze door elkaar haalt?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:12
Mijn eerste laadsessie met Tibber is een feit.
De MID goedgekeurde kWh meter zegt 25,59kWh.
De laadpaal zegt 26kWh.
De auto zegt 25kWh (die rondt altijd af naar beneden).
Tibber zegt 25,46kWh a €3,29 = 13 cent per kWh.
Nu eens zien hoe het overzicht aan het eind van de maand is en hoe ik dit ga opnemen in mijn administratie (ZZP).

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56

JB

Cédric roelt!

Das wel mooi als je MID certified laadrobot zegt dat er meer in zit (goed voor de ERE) dan Tibber waar je aan moet betalen :+

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
JB schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:25:
Das wel mooi als je MID certified laadrobot zegt dat er meer in zit (goed voor de ERE) dan Tibber waar je aan moet betalen :+
Helaas, Easee Lite :-(
Mocht het zover komen dat mijn vrouw ook elektrisch gaat rijden, dan verhuist deze naar buiten en komt er een Easee Charge Max of Charge Pro in de garage.
Het mooie van Easee is dat je ze kan doorlussen, maar ik weet niet of dat goed werkt zonder de Equalizer.

• ASS-Ware
Wat zien jullie in de Tibber app bij gebruik en opwek van de panelen, uur- of kwartiertarieven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQi0vKxYj1lsDRD20f11tFks4j4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TCvoM3sppWZkBlaw9bmDPcY5.png?f=fotoalbum_large

• ASS-Ware
Laden van de auto met Tibber, poging 2.
Hetzelfde als de vorige keer.
Hij begint direct met laden terwijl de auto vrijdag pas klaar hoeft te staan en morgen zijn de tarieven gunstiger dan nu.
Plus, in de app staat dat de auto vol is en er is een stop knop.
Ik word hier niet vrolijk van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9PAULce96MjjMHIuXQPGzK221k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vYR2a0xvRHHJ3hpBJREcj7rt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I12Es7geBQriwZmz2VDXUkUTsL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uu83BYEKCG5uhxN5LexncSQv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2aGw4foFEYH5clVLDzoIquC9wE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Il7xP8faybe27Cx1HRPw91Bl.png?f=fotoalbum_large

• Dogwatch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07 21:28
Heeft die niet gewoon met Grid Rewards geladen?

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 16:57
Dogwatch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:30:
Precies. Wat staat er in je charging timeline? (Let wel; je charging timeline verdwijnt bij het ontkoppelen van je auto)

Hier is het al de hele dag af-en-aan feest met grid rewards.

[ Voor 13% gewijzigd door Bezzerk op 08-07-2026 20:43 ]

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-07 13:32
Nee, want dan zou ie niet zeggen dat de auto vol is aan het begin van het laden. Is dit een geintegreerde auto? Dan krijgt Tibber niet het juiste accu laadniveau door. Probeer eens voordat je de auto aansluit om de accustatus te refreshen in de BMW app. Tibber haalt als het goed is bij het aansluiten het laatst bekende laadniveau op bij BMW. Als dat nog niet bijgewerkt is sinds de auto vol van de lader gehaald is gebeurd dit.

Alternatief is om een dummy auto te gebruiken. Je moet dan zelf iedere keer het laadniveau in de tibber app ingeven.

Als ISO15118 gemeengoed wordt kan de auto dit aan de lader doorgeven en kan Tibber het daar ophalen. Geen auto integratie meer nodig. Lost een hoop gezeik op.

• ASS-Ware
Dan moet de Tibber app dat toch aangeven?
Nu staat er dat hij niet laadt, maar de auto staat wel te laden.

• ASS-Ware
Schnarfle schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Nee, want dan zou ie niet zeggen dat de auto vol is aan het begin van het laden. Is dit een geintegreerde auto? Dan krijgt Tibber niet het juiste accu laadniveau door. Probeer eens voordat je de auto aansluit om de accustatus te refreshen in de BMW app. Tibber haalt als het goed is bij het aansluiten het laatst bekende laadniveau op bij BMW. Als dat nog niet bijgewerkt is sinds de auto vol van de lader gehaald is gebeurd dit.

Alternatief is om een dummy auto te gebruiken. Je moet dan zelf iedere keer het laadniveau in de tibber app ingeven.

Als ISO15118 gemeengoed wordt kan de auto dit aan de lader doorgeven en kan Tibber het daar ophalen. Geen auto integratie meer nodig. Lost een hoop gezeik op.
Het is idd een geïntegreerde auto.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 16:57
ASS-Ware schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:25:
[...]

Dan moet de Tibber app dat toch aangeven?
Nu staat er dat hij niet laadt, maar de auto staat wel te laden.
Dus de lader heeft zich nog niet aan een laadschema gehouden? Gewoon direct laden zodra hij gekoppeld is?
Heb je tibber wel als operator geconfigureerd in de easee?

• ASS-Ware
Bezzerk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Dus de lader heeft zich nog niet aan een laadschema gehouden? Gewoon direct laden zodra hij gekoppeld is?
Heb je tibber wel als operator geconfigureerd in de easee?
Ja, dat is vanzelf gegaan bij het toevoegen van de lader.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:06
Ik hoop dat Tibber snel meer power-ups gaat maken voor Europese (batterij) omvormers. Zelf hoop ik op SMA. Maar ook de chinese Anker Solix zou mooi zijn, dat is ook eentje op het wensenlijstje.

Zag bij een buurman dat hij deze maand 29 euro aan grid rewards had gekregen. En dat met een kleine homevolt batterij.

• JB

JB

Cédric roelt!

ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:00:
[...]

Ja, dat is vanzelf gegaan bij het toevoegen van de lader.
Dan gaat daar iets fout. Opnieuw toevoegen kun je niet zelf. Die powerup moet Tibber verwijderen. Check even via de chat, met hun samen, of alles goed staat.

Ik heb maar heel kort de Easee gekoppeld gehad omdat ik daarna mijn backoffice aansturing kwijt was, maar slim laden werkte meteen. Auto aansluiten, schema werd gemaakt enz. Alleen dus voor mij geen optie omdat Easee maar 1 kapitein toelaat.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:31:
Ik hoop dat Tibber snel meer power-ups gaat maken voor Europese (batterij) omvormers. Zelf hoop ik op SMA. Maar ook de chinese Anker Solix zou mooi zijn, dat is ook eentje op het wensenlijstje.

Zag bij een buurman dat hij deze maand 29 euro aan grid rewards had gekregen. En dat met een kleine homevolt batterij.
En ik heb meer behoefte aan uitschakelen zonnepanelen bij negatieve prijzen. Leuk die SolarEdge powerup maar kan er niks mee en SolarEdge zelf gaat compleet mank op tarieven, dus dat werkt ook voor geen meter.

Mijn boefje is liev!

• Vaevictis_
JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:34:
[...]

En ik heb meer behoefte aan uitschakelen zonnepanelen bij negatieve prijzen. Leuk die SolarEdge powerup maar kan er niks mee en SolarEdge zelf gaat compleet mank op tarieven, dus dat werkt ook voor geen meter.
Dat kun je zelf instellen in de solaredge app werkt goed bij mij. Onder de 15c schakelt ie netjes af.

• JB

JB

Cédric roelt!

Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Dat kun je zelf instellen in de solaredge app werkt goed bij mij. Onder de 15c schakelt ie netjes af.
Hier niet. Ik wil dat het gelijk loopt met de Tibber tarieven. Nu al 2x gehad dat de panelen ook uit stonden wanneer de prijzen bij Tibber gewoon positief waren.

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:31:

Ik weet niet hoe lang hij die HomeVolt al heeft, maar vele Tweakers rapporteren al jaren zware problemen, het lijkt nu (eindelijk) beter te gaan. Laten ze eerst die aansturing maar goed fiksen en dan uitrollen naar andere merken.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ASS-Ware
JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:32:
[...]

Dan gaat daar iets fout. Opnieuw toevoegen kun je niet zelf.
Ik bedoelde toen ik de lader voor het eerst toevoegde ;-)

Ik heb de auto weer verwijderd en toegevoegd en toen ging hij laden op zonne-overschot en stopte in de avond bij 78%.
Sindsdien staat hij op "Waiting for solar surplus" terwijl ik ruim 4500Watt aan het terugleveren ben.
Snap er niets van.

Als ik dit in de chat gooi, dan krijg ik dit:

Ik zie dat je auto inderdaad op 78% staat en verbonden is met je Easee lader, maar het laden blijft hangen op "Waiting for solar surplus" ondanks je 4000W overschot.

Het probleem lijkt te zijn dat je geen vertrektijd hebt ingesteld voor vandaag (donderdag). Je hebt wel vertrektijden voor dinsdag (8:00), woensdag (8:00) en vrijdag (11:00), maar niet voor vandaag.

Voor solar surplus laden moeten verschillende voorwaarden kloppen:

Voldoende zonne-overschot ✓ (jij hebt 4000W)
Aangesloten Pulse apparaat ✓
Verbonden lader ✓
Overschot moet minimale laadvermogen bereiken
Een vertraging van tot 5 minuten is normaal, maar het kan ook liggen aan je Grid Top-Up instellingen of hoe het algoritme de stabiliteit van je zonnepanelen evalueert.

Probeer eerst een vertrektijd in te stellen voor vandaag en kijk of het laden dan start!

Ik vind dit best raar, want met een vertrektijd van 11:00 uur morgen, is het toch slimmer om nu het zonne-overschot in de auto te stoppen dan morgenochtend omdat er in de ochtend minder overschot is?

[ Voor 53% gewijzigd door ASS-Ware op 09-07-2026 11:38 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:17
Op dit moment krijg je rond de 7 cent voor je PV, later vandaag daalt de prijs tot 3 a 4 cent. Afhankelijk van hoeveel je moet laden kan het beter zijn nog even te wachten.

• Pr088
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:31:
[...]

Ik bedoelde toen ik de lader voor het eerst toevoegde ;-)

Ik heb de auto weer verwijderd en toegevoegd en toen ging hij laden op zonne-overschot en stopte in de avond bij 78%.
Sindsdien staat hij op "Waiting for solar surplus" terwijl ik ruim 4500Watt aan het terugleveren ben.
Snap er niets van.

Als ik dit in de chat gooi, dan krijg ik dit:

Ik zie dat je auto inderdaad op 78% staat en verbonden is met je Easee lader, maar het laden blijft hangen op "Waiting for solar surplus" ondanks je 4000W overschot.

Het probleem lijkt te zijn dat je geen vertrektijd hebt ingesteld voor vandaag (donderdag). Je hebt wel vertrektijden voor dinsdag (8:00), woensdag (8:00) en vrijdag (11:00), maar niet voor vandaag.

Voor solar surplus laden moeten verschillende voorwaarden kloppen:

Voldoende zonne-overschot ✓ (jij hebt 4000W)
Aangesloten Pulse apparaat ✓
Verbonden lader ✓
Overschot moet minimale laadvermogen bereiken
Een vertraging van tot 5 minuten is normaal, maar het kan ook liggen aan je Grid Top-Up instellingen of hoe het algoritme de stabiliteit van je zonnepanelen evalueert.

Probeer eerst een vertrektijd in te stellen voor vandaag en kijk of het laden dan start!

Ik vind dit best raar, want met een vertrektijd van 11:00 uur morgen, is het toch slimmer om nu het zonne-overschot in de auto te stoppen dan morgenochtend omdat er in de ochtend minder overschot is?
Leuk om dingen in Chat te gooien. Maar Chat verkoopt vaak onzin. Ook deze keer.
Je hebt al een vertrektijd voor morgen ingesteld. Voor vandaag een extra tijd instellen gaat niks helpen.

Tibber zegt 'wacht op zonneoverschot'. Als je in het menuutje/laadoverzicht kijkt, staat er dan met van die gele balken ook een tijdsplanning? Qua prijzen zou ik denken dat het meest gunstige tijdstip vandaag tussen 13:00 uur en 15:45 uur is. Hoeveel procent wil je nog laden? Van 78% naar 80%? Dat is in 5-10 minuutjes gedaan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:40:
Op dit moment krijg je rond de 7 cent voor je PV, later vandaag daalt de prijs tot 3 a 4 cent. Afhankelijk van hoeveel je moet laden kan het beter zijn nog even te wachten.
Maar het gaat erom dat er een overschot is van 4140W (op 3 fasen) en dat niet gewoon "gratis" in de auto verdwijnt.

@ASS-Ware weet je zeker dat je overschot constant genoeg is? Dat is het nadeel van die Easee, omdat deze geen faseswitching kan doen zover ik weet. Althans het springt niet meer terug naar 3 fasen?

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Nu online
JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Maar het gaat erom dat er een overschot is van 4140W (op 3 fasen) en dat niet gewoon "gratis" in de auto verdwijnt.

@ASS-Ware weet je zeker dat je overschot constant genoeg is? Dat is het nadeel van die Easee, omdat deze geen faseswitching kan doen zover ik weet. Althans het springt niet meer terug naar 3 fasen?
De stroom uit je zonnepanelen is niet gratis, die kun je op dit moment gewoon voor 15 cent verkopen (marktprijs + belasting)

De Easee kan i.c.m. Tibber ook faseswitchen, al doet ie dat met een schakeling, even uit (1-fase) en dan weer direct aan (3-fase)

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 09-07-2026 13:55 ]

• ASS-Ware
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Leuk om dingen in Chat te gooien. Maar Chat verkoopt vaak onzin. Ook deze keer.
Je hebt al een vertrektijd voor morgen ingesteld. Voor vandaag een extra tijd instellen gaat niks helpen.
Sja, chat is het enige wat ik heb qua contact.
Op de website kan ik alleen chat kiezen en als ik een mail stuur naar hello@tibber.com, dan krijg ik ook een antwoord van chat.
Tibber zegt 'wacht op zonneoverschot'. Als je in het menuutje/laadoverzicht kijkt, staat er dan met van die gele balken ook een tijdsplanning?
Nee.
Ik zie wel een klein grijs balkje voor de optimale prijs.
Qua prijzen zou ik denken dat het meest gunstige tijdstip vandaag tussen 13:00 uur en 15:45 uur is. Hoeveel procent wil je nog laden? Van 78% naar 80%? Dat is in 5-10 minuutjes gedaan.
Laten we hopen dat hij daar op gokt dan.

• ASS-Ware
JB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Volgens Domoticz wel, maar wellicht wacht Tibber tot het goedkoopste moment om te laden en heb ik tegen een hoger tarief teruggeleverd.
Zou kunnen.
Het goedkoopste tarief begint om 14:00 uur.
We wachten af.

Edit:
En inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vStgCldRhTNbHGcm3E80jANyvsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3TsX1cpWfHEdNsFlwA2FJMkb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp_Q1-vHGaj78pcO1QkN2yPLXvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/atqLSXISJTfaH3SR3JrJSrP0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ASS-Ware op 09-07-2026 13:48 ]

• ASW1
Told you so.

• ASS-Ware
Hehehe, ja.

En wat zou de reden zijn dat hij niet met 11kW gaat laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5poVEpsJYlK2QDSDvDAPc4AoNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QvoVF2TfKpoF1KJrdOaHP2Yz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9nksLbN8OOo1sDIfzXxEq88Ox8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0smZKvOYuuQSvLfQHwFAnnOu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhSPxAcBZd4LUC5TUtrLVAK-JK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xWcloVmLYKJrWvgMeitM1hn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door ASS-Ware op 09-07-2026 13:57 ]

• Pr088
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:41:
[...]

Op de website kan ik alleen chat kiezen en als ik een mail stuur naar hello@tibber.com, dan krijg ik ook een antwoord van chat.

[...]

Nee.
Ik zie wel een klein grijs balkje voor de optimale prijs.

[...]

Laten we hopen dat hij daar op gokt dan.
Oh je bedoelde de AI chat van Tibber? Die kun je ook gewoon forceren richting menselijke support, door iets te vragen in de trant van: dit is niet het antwoord, kun je mijn vraag aan een supportmedewerker doorsturen?

• Pr088
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:56:
Hehehe, ja.

En wat zou de reden zijn dat hij niet met 11kW gaat laden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk omdat in het goedkoopste kwartiertje de laadsnelheid van 11kW niet nodig is. En misschien om zonnestroom toch een groter deel van de input te laten zijn?

Ik zie trouwens bij jou ook voltages per fase in de app. Dat heb ik niet. Heb jij IOS?

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 09-07-2026 14:08 ]

• ASS-Ware
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Ik denk omdat in het goedkoopste kwartiertje de laadsnelheid van 11kW niet nodig is. En misschien om zonnestroom toch een groter deel van de input te laten zijn?
Goed punt, zonne-energie gebruiken en zo min mogelijk het net belasten.
Ik zie trouwens bij jou ook voltages per fase in de app. Dat heb ik niet. Heb jij IOS?
Ja, klopt.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:31
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Dit is de Android versie die ik heb met volt en amp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIXU0x45DsYJFwPQSrRbLa5Li4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gTU2075ZREbUiSN7k4hdWPRt.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Nu online
tcw82 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Dit is de Android versie die ik heb met volt en amp:
[Afbeelding]
Apart. Ik heb ook Android, Pulse met firmware 1.0.8. Misschien dat mijn DSMR 4 meter dit niet communiceert?

• ASW1
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:52:
[...]

Misschien dat mijn DSMR 4 meter dit niet communiceert?
Dat zat ik net te denken, wellicht dat oudere meters/DSM protocollen dit niet meten of doorgeven.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:31
Hebben jullie toevallig een home wizard systeem? Dan kun je eens kijken of het daar ook niet/wel zichtbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDBsF4vIKCAqTULmewYfgX9VS78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93R8GHiSrTgUXKrzo78j4kfr.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Nu online
tcw82 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:06:
Hebben jullie toevallig een home wizard systeem? Dan kun je eens kijken of het daar ook niet/wel zichtbaar is.
[Afbeelding]
Nee, heb wel Homey gekoppeld aan mijn Pulse. Kan de voltages wel aflezen via mijn laadpaal ;) . Heb nooit problemen, voltages zijn op dit moment 225/231/233. Soms tikt L3 de 239 aan, maar meer heb ik nog nooit gezien. Ons jaren '30 buurtje is blijkbaar al een keertje geüpgraded.

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Op de echt zonnige dagen met veel opbrengst zit het hier soms boven de 240V, dan kan mijn Tesla Model 3 niet eens beginnen met laden aangezien die max 240V accepteert. :'(

• ASS-Ware
Dountoun schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:13:
Op de echt zonnige dagen met veel opbrengst zit het hier soms boven de 240V, dan kan mijn Tesla Model 3 niet eens beginnen met laden aangezien die max 240V accepteert. :'(
Vaatwasser, wasmachine en droger tegelijkertijd aanzetten zodat de spanning iets zakt, laden starten en dan kunnen de vaatwasser, wasmachine en droger weer uit ;-)

• ASW1
Dountoun schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:13:
Dat kan ik me haast niet voorstellen want dat valt ruim binnen de specificaties van het Europese grid?

Zou een mooie boel zijn hier als ik niet bij >240V zou kunnen laden, het zakt niet vaak onder de 240.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL_km9xDFGvFVwGI6h89aH1o4m4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/si2KKEf1tJdkripb3NcZEjT3.png?f=fotoalbum_large

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:27
Even iets aparts delen...
Ik probeerde een contract af te sluiten met Tibber in Zweden, maar dat ging niet, omdat ik gaan Zweeds BankID heb (een soort DigiD, maar dan net anders).
Het had wel gekunnen als ik ook in Nederland Tibber had gehad (maar dat heb ik niet).
Wel goede klantenservicepersoon, die geduldig al mijn vragen en ideeën beantwoorde, maar wel heel vreemd gedoe. Het lijkt vooral een 'computer says no'-gevalletje.
ASS-Ware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:41:
Als je dan aangeeft (chat of mail) dat het doorgestuurd moet worden naar het support team, dan pakt een echt mens het op.

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Dat kan ik me haast niet voorstellen want dat valt ruim binnen de specificaties van het Europese grid?

Zou een mooie boel zijn hier als ik niet bij >240V zou kunnen laden, het zakt niet vaak onder de 240.

[Afbeelding]
En toch heb ik inmiddels al een paar keer melding CC_a007 Unable to charge - Input voltage too high gezien en telkens was het voltage boven de 240v op alle fasen. Of de oorzaak moet iets heel anders zijn geweest, dat weet ik niet.

Betreft een Model 3 uit 2019.

[ Voor 7% gewijzigd door Dountoun op 09-07-2026 20:35 ]

• ASW1
Truus01 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:08:
Even iets aparts delen...
Ik probeerde een contract af te sluiten met Tibber in Zweden, maar dat ging niet, omdat ik gaan Zweeds BankID heb (een soort DigiD, maar dan net anders).
Het had wel gekunnen als ik ook in Nederland Tibber had gehad (maar dat heb ik niet).
Wel goede klantenservicepersoon, die geduldig al mijn vragen en ideeën beantwoorde, maar wel heel vreemd gedoe. Het lijkt vooral een 'computer says no'-gevalletje.
[...]
Kun je niet op een Nederlands adres een contract van Tibber aanvragen (ingangsdatum een eindje in de toekomst) en dan wanneer je geaccepteerd bent het Zweedse contract afsluiten en ook het NL contract direct weer cancellen?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:27
ASW1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Kun je niet op een Nederlands adres een contract van Tibber aanvragen (ingangsdatum een eindje in de toekomst) en dan wanneer je geaccepteerd bent het Zweedse contract afsluiten en ook het NL contract direct weer cancellen?
Die optie had ik nog niet bedacht. Mede omdat ik dat niet op mijn eigen adres kan, want ik heb (nog) een analoge meter.

En ik vind het een nadeel om een account aan te moeten maken en alles via een app te moeten doen, maar dat staat los hiervan, want als dat het enige was geweest, had ik dat nog wel gewild.

Bedankt voor het meedenken!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:37
ASW1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]
Rond de 250 volt schakelen de meeste omvormers zich ook uit omdat het voltage te hoog is. Ik kan me zeker voorstellen dat er al apparaten zijn zoals ev-laders die hetzelfde doen.

• ASW1
rbnw schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:44:
[...]

Rond de 250 volt schakelen de meeste omvormers zich ook uit omdat het voltage te hoog is. Ik kan me zeker voorstellen dat er al apparaten zijn zoals ev-laders die hetzelfde doen.
Die grens is strak vastgelegd; de tolerantie in voltage op het net is maximaal +/_10%

Bij 253V (230+23V) schakelen omvormers af.

240V zit heel ruim binnen de toegestane tolerantie en alle apparatuur moet bij dat voltage gewoon werken.

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-07 10:02
ASS-Ware schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:27:
Wat zien jullie in de Tibber app bij gebruik en opwek van de panelen, uur- of kwartiertarieven?

[Afbeelding]
Bij jou is zo te zien alles goedgedaan met de overdracht naar Tibber. Ik zie nog helemaal geen verbruik of iets dergelijks in de app. Wel bij Engie waar ik dan officieel weg ben zie ik dat ik gisteren 11,70 euro heb verdiend met terugleveren....

• JB

JB

Cédric roelt!

Laroil schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Bij jou is zo te zien alles goedgedaan met de overdracht naar Tibber. Ik zie nog helemaal geen verbruik of iets dergelijks in de app. Wel bij Engie waar ik dan officieel weg ben zie ik dat ik gisteren 11,70 euro heb verdiend met terugleveren....
En wat zegt Tibber? Hier duurde het sowieso een tijdje voordat alle verbruiksgegevens binnen druppelden na verhuizing.

Mijn boefje is liev!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-07 10:02
JB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:25:
[...]

En wat zegt Tibber? Hier duurde het sowieso een tijdje voordat alle verbruiksgegevens binnen druppelden na verhuizing.
Antwoord was dat het een tijdje duurt. Werd getriggerd door diegene waar ik op antwoordde die een dag voor mij overging en alles al op de app zag.

• JB

JB

Cédric roelt!

Laroil schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Antwoord was dat het een tijdje duurt. Werd getriggerd door diegene waar ik op antwoordde die een dag voor mij overging en alles al op de app zag.
Hier met gas ook een dag later dan eigenlijke einddatum, maar uiteindelijk kwam alles goed :)

Mijn boefje is liev!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:24
MajaMestreech schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Ik heb nu een aantal laadsessie's getest met de Zappi 2.1 (versie 5.794) en de Tibber integratie. Het doet wat het moet doen: vanaf een start SOC percentage vol laden volgens plan en voor de aangegeven vertrektijd. De interface op de Zappi blijft actief, tegenover bij de vorige integratie toen deze volledig werd geblokkeerd. Op de Zappi is nu geen toegangscode geactiveerd, dus dat nog eens testen of Tibber dan ook de Zappi gewoon kan aansturen.

Vandaag meegekeken met het zonladen. Wat daarbij opvalt is dat de Zappi op FAST wordt gezet en niet op ECO++ zodat bij 1.4 kW overschot wordt geladen. Indien er bv 2 kW overschot is, wordt er 1.5 kW (1-fase) of 9 kW van het net gehaald. Is dit nadelig? Is wel gedurende de goedkoopste uren. En uiteindelijk moet wel voor de vertrektijd de auto volgeladen zijn en Tibber weet niet of dit lukt volledig op zonoverschot.

Werkt dit anders met een Pulse P1 meter soms?

We hebben 1 EV die met 3.5 kW maximaal kan laden en 1 EV met maximaal 11 kW. Hoe ziet Tibber bij de "Op te laden auto" selectie "automatisch" welke auto gekoppeld is?

Laatste vraag: wanneer wordt het Laadplan gemaakt? Op het moment dat ik een auto aansluit of het moment dat ik de SOC ingeef of ...?

Bedankt en @Stefanovic45 volgens mij kun je overschakelen op de laatste Zappi versie.

Tot slot: er zou toch een aantal vrijwilligers gaan testen met de Zappi 2.1 en Tibber integratie. Hebben we hiervan een terugkoppeling gezien?

Edit = toevoeging: Jammer dat Tibber niet het signaal van de Zappi leest dat de EV vol is. Krijg je nu iedere keer een foutmelding voor het starten van het laden. Moet toch niet zo moelijk zijn, althans als Tibber ook signalen van de lader kan inlezen.
Is het nog steeds nodig om OCCP in te schakelen op de Zappi via het myenergy account?

Ik heb de integratie opnieuw aangemaakt, maar hij begint nog niet met laden.
Ik zie dat tijdens de setup OCCP niet specifiek wordt geconfigureerd, heb het dus weer uitgezet op mijn Zappi.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Schnarfle
Stefanovic45 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:45:
[...]

Is het nog steeds nodig om OCCP in te schakelen op de Zappi via het myenergy account?

Ik heb de integratie opnieuw aangemaakt, maar hij begint nog niet met laden.
Ik zie dat tijdens de setup OCCP niet specifiek wordt geconfigureerd, heb het dus weer uitgezet op mijn Zappi.
Nee, de nieuwe zappi integratie gaat via een api. https://status.tibber.com/incidents/mr42ltb32ks3

• Stefanovic45
Oja daar staat het letterlijk 🙈 fijn dat ze de oude documentatie bij rubber niet geüpdate hebben.... Die spreekt er nog steeds over.

Maar het werkt nog niet bij mij in dat geval. Zappi al herstart, maar hij begint niet met laden terwijl tibber met GW wil laden op dit moment.

De zappi wordt wel naar fast modus gezet, maar hij begint niet te laden. De zappi schiet wel in lock modus

Misschien de firmware maar eens updaten, maar dat zou niet hoeven volgens mij.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
Stefanovic45 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:29:
Oja daar staat het letterlijk 🙈 fijn dat ze de oude documentatie bij rubber niet geüpdate hebben.... Die spreekt er nog steeds over.

Maar het werkt nog niet bij mij in dat geval. Zappi al herstart, maar hij begint niet met laden terwijl tibber met GW wil laden op dit moment.

De zappi wordt wel naar fast modus gezet, maar hij begint niet te laden. De zappi schiet wel in lock modus

Nee ik heb niks meer met OCCP gedaan. Gewoon met de laatste firmware van Zappi en via Tibber aan gezet. Werkt prima tot nu toe, ikzelf moet er nog even leren mee te werken. Ik heb bu b.v. slim laden uit gezet en de EV aangesloten en op de Zappi op ECO++ gezet om nog wat zon overschot niet naar het net maar in de auto te laden (nadat de batterijen vol waren).

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:49

ChUcKiE

Dus........

MajaMestreech schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:25:
[...]

Nee ik heb niks meer met OCCP gedaan. Gewoon met de laatste firmware van Zappi en via Tibber aan gezet. Werkt prima tot nu toe, ikzelf moet er nog even leren mee te werken. Ik heb bu b.v. slim laden uit gezet en de EV aangesloten en op de Zappi op ECO++ gezet om nog wat zon overschot niet naar het net maar in de auto te laden (nadat de batterijen vol waren).
Ik ga dat ook maar eens meer doen, handmatig slim laden uitzetten en dan ECO++ via de zappi/myenergy app. Blijf het zonde vinden om zoveel overtollige zone energie het net op te laten gaan. Hopelijk wordt dit vlot tussen rubber en zappi gefixeerd zodat het automatisch gaat.

En die ECO++ modus werkt zo erg goed, precies wat je wil hebben. Fijn dat het nu via de APi gaat en dat je zelf kunt kiezen, nog beter als het automatisch gaat 😊

[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 11-07-2026 13:28 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Stefanovic45
Stefanovic45 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:29:

Inmiddels werkt het bij mij. Zappi schoot in lock en nu ik via het menu de lock uitgeschakeld en nu gaat hij wel laden 8)7

• Vaevictis_
ntram schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:55:
Ik begrijp dat Tibber inmiddels ook de Solis s6 en pylontech combinatie verkoopt. Kan iemand bevestigen dat die qua firmware helemaal stock is, zonder Tibber aanpassingen? Ik zag eerder dat ze daarbij hun 'eigen' Pulse CT oplossing gebruiken voor de uitwisseling met het net te meten, in plaats van de Eastron SDM630 MCT die normaal daarvoor gebruikt wordt.

Qua installatie verstandig natuurlijk, want dat scheelt weer een netwerkkabel trekken (Pulse CT en Bridge zijn wifi). Lastige is natuurlijk wel dat je wifi niet moet uitvallen of slecht bereik moet hebben, want dan werkt je 'zero export' of andere aansturing niet meer. En er wellicht net iets meer milliseconden vertraging is, waardoor compensatie door de omvormer net iets meer 'uit fase' loopt. Dat leidt tot onnodige afname en invoeding, maar zal maar een paar euro zijn per jaar.

Nu blijkt die Pulse CT set (inclusief Bridge) inmiddels ook op diverse plekken te koop voor ca. €150 excl BTW. Ja, uiteraard niet in de Tibber store zelf, dat zou vreemd zijn. 8)7 Nu is mijn dilemma; ik heb al een Solis S6 gekocht (en de SDM630 MCT zit er bij), de netwerkkabel ligt er al, maar de boel moet nog ingeinstalleerd worden. Doe ik er dan verstandiger aan om meteen het Pulse CT -pakket te kopen (Tibber CT, CT clamps en Bridge) en de Eastron en zijn klemmen weer in de doos te laten? Ik neig hier wel naar, omdat de Pulse CT ook Zaptec laadpalen ondersteunt en dat die naar waarschijnlijkheid meer actuele gegevens gebruikt dan de Pulse P1 (hoe ouder je meter, hoe erger). Als Tibber zowel de omvormer als de laadpaal aan wil sturen voor Grid Rewards, dan veronderstel ik dat het stabieler werkt als ze maar één actuele bron gebruiken voor de meetdata.

Gevaar is natuurlijk wel dat je (naast de Wifi kwesties, en wellicht klein beetje vertraging) een leuke Tibber-lock-in krijgt, want 'zero export mode' van je omvormer wordt dan wel van hen afhankelijk. In plaats dat de solis dat normaal zelf doet op basis van de SDM630 MCT. Of blijft dat net als load balancing bij de Pulse P1 ook zonder hen functioneren?

Wellicht kan iemand die al de Solis S6 en pylontech van Tibber zelf zijn ervaringen delen op die punten?
Ik worstel met zelfde probleem, ook de Solis S6 en ik heb al een tibber pulse p1. Het verschil is wel dat de omvormer eigen CT klemmen nodig heeft. Dus je ontkomt er niet aan om van beide CT klemmen te installeren.

Voordeel is wel dat de Tibber Pulse P1 er dan uit kan. Ik zie net dat de CT de versie ook de bridge nodig heeft en voeding (en / of batterijen). Dat vind ik wel een nadeel, ik denk dat ik toch voor de normale bridge ga.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 13-07-2026 09:20 ]

• Pr088
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:46:
[...]

Ik worstel met zelfde probleem, ook de Solis S6 en ik heb al een tibber pulse p1. Het verschil is wel dat de omvormer eigen CT klemmen nodig heeft. Dus je ontkomt er niet aan om van beide CT klemmen te installeren.

Voordeel is wel dat de Tibber Pulse P1 er dan uit kan. Ik zie net dat de CT de versie ook de bridge nodig heeft en voeding (en / of batterijen). Dat vind ik wel een nadeel, ik denk dat ik toch voor de normale bridge ga.
Wat antwoordt de menselijke helpdesk van Tibber, als je deze vraag voorlegt? Zorg wel dat je de AI passeert

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:46
[...]

....Het verschil is wel dat de omvormer eigen CT klemmen nodig heeft. Dus je ontkomt er niet aan om van beide CT klemmen te installeren.
kun je niet een rs485 splitter gebruiken, zodat je maar 1 set CT-klemmen nodig heb?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik krijg nu een email van Tibber, dat ik Slim laden uitgezet heb en of dat de bedoeling is :)

Want zonder slim laden mis ik heel veel dingen....

Eerlijk gezegd vind ik het ECO++ laden via de Zappi een verademing tijdens deze zonnige dagen. Altijd het zonoverschot in de auto. De auto is eerder vol dan dat de zon onder gaat. Dan maar geen grid rewards.

Als het weer minder zonnig gaat worden, zet ik Slim laden wel weer aan.

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-07 15:30
ChUcKiE schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:59:
Ik krijg nu een email van Tibber, dat ik Slim laden uitgezet heb en of dat de bedoeling is :)

Want zonder slim laden mis ik heel veel dingen....

Eerlijk gezegd vind ik het ECO++ laden via de Zappi een verademing tijdens deze zonnige dagen. Altijd het zonoverschot in de auto. De auto is eerder vol dan dat de zon onder gaat. Dan maar geen grid rewards.

Als het weer minder zonnig gaat worden, zet ik Slim laden wel weer aan.
Begrijp nog niet direct wat daar het voordeel van is? Misschien ben ik in de minderheid, maar bij mij werkt Slim laden met 2 auto's (MINI met integratie en Renault Zoe als dummy) en een Easee Charge Max altijd goed en zover ik kan beredeneren en berekenen financieel het meest voordelig. Regelmatig is de ene auto na inpluggen later op de avond 's nachts met Grid rewards al weer volgeladen en kan ik de volgende dag met zonne energie en lage tarieven de andere auto alweer laden.
Zonder grid rewards is in de zomerperiode 's nachts laden nooit interessant, dat alleen al is het voor mij waard.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Racierox schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Begrijp nog niet direct wat daar het voordeel van is? Misschien ben ik in de minderheid, maar bij mij werkt Slim laden met 2 auto's (MINI met integratie en Renault Zoe als dummy) en een Easee Charge Max altijd goed en zover ik kan beredeneren en berekenen financieel het meest voordelig. Regelmatig is de ene auto na inpluggen later op de avond 's nachts met Grid rewards al weer volgeladen en kan ik de volgende dag met zonne energie en lage tarieven de andere auto alweer laden.
Zonder grid rewards is in de zomerperiode 's nachts laden nooit interessant, dat alleen al is het voor mij waard.
De Zappi laadpaal pakt gewoon alle beschikbare zonne overschot (1 fase of 3 fase) en dat is voor mij prima, nu maar zeker vanaf 2027.

Tibber Slim laden icm met de Zappi werkt soms wat vreemd en laat vooral ook veel zon lopen om vervolgens (op het oog) duurder te laden in de nacht.

• ASS-Ware
Ik heb inmiddels 4 keer geladen met Tibber.
De eerste 3 keer tegen respectievelijk 13, 13 en 12 cent en vandaag voor 2 cent per kWh.
Ik vraag me alleen af hoe dat komt, aangezien de prijs vandaag niet onder de 13,6 cent is geweest en er voor vandaag niets staat bij de grid rewards.

Edit:
Als ik op de auto tap, dan op history en vandaag selecteer, dan zie ik 17,75kWh voor 45 cent.
Tap ik op de lader en dan op history en selecteer ik vandaag, dan zie ik 17,75kWh voor €2,07.
Hoe kan dat nou weer?

[ Voor 28% gewijzigd door ASS-Ware op 14-07-2026 17:28 ]

• Schnarfle
ASS-Ware schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:24:
Ik heb inmiddels 4 keer geladen met Tibber.
De eerste 3 keer tegen respectievelijk 13, 13 en 12 cent en vandaag voor 2 cent per kWh.
Ik vraag me alleen af hoe dat komt, aangezien de prijs vandaag niet onder de 13,6 cent is geweest en er voor vandaag niets staat bij de grid rewards.

Edit:
Als ik op de auto tap, dan op history en vandaag selecteer, dan zie ik 17,75kWh voor 45 cent.
Tap ik op de lader en dan op history en selecteer ik vandaag, dan zie ik 17,75kWh voor €2,07.
Hoe kan dat nou weer?
Dat laatste trekt nog bij. Ik heb hier bij Tibber over geklaagd, maar omdat ik geen screenshots van de laadsessie had geloofden ze me niet.

Verder krijg je bij het laden niet alleen grid rewards, maar ook compensatie voor laden op een duurder tijdstip. Ze kijken in de toekomst hoeveel je betaald zou hebben als je op het goedkoopste moment voor de ingeplande tijd zou hebben geladen. Verder tip: kijk pas wat een laadsessie gekost heeft als het laden al een poos klaar is. Dan klopt het pas.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-07 18:30
[...]

Ik heb van gebruikers in de Tibber gebruikers groep op Facebook begrepen dat de Pulse CT wordt gebruikt om de invoeding van 'je andere omvormer' te meten. De logica daarvan ontgaat me. In alle eerlijkheid heb ik nog geen tijd gestoken in de documentatie van de Pulse CT. Voor de uitwisseling met het net wordt blijkbaar de Pulse P1 gebruikt. Niet echt lekker qua responstijden bij op nul houden van de meter, zeker als je een oudere DSMR slimme meter hebt. Dat valt nu nog niet zo op bij salderen, maar dat telt toch op tot onnodige euros.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-07 18:30
insomniac schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:32:
[...]

kun je niet een rs485 splitter gebruiken, zodat je maar 1 set CT-klemmen nodig heb?
Ik neem aan dat je bedoelt dat de SDM630 meerdere devices voedt? Ik denk niet dat de Pulse CT RS485 gebaseerd is?

• ASS-Ware
Schnarfle schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Dat laatste trekt nog bij. Ik heb hier bij Tibber over geklaagd, maar omdat ik geen screenshots van de laadsessie had geloofden ze me niet.

Verder krijg je bij het laden niet alleen grid rewards, maar ook compensatie voor laden op een duurder tijdstip. Ze kijken in de toekomst hoeveel je betaald zou hebben als je op het goedkoopste moment voor de ingeplande tijd zou hebben geladen. Verder tip: kijk pas wat een laadsessie gekost heeft als het laden al een poos klaar is. Dan klopt het pas.
Inderdaad, want die 45 cent en €2,07 zijn nu beiden €2,60.
Dus later kan het bedrag nog omhoog gaan.

• MajaMestreech
Ben 2 jaar nu bij Tibber en zie ineens rare dingen.
  1. Na een hele tijd weer eens de PowerUp van SolarEdge zonnepaneel toegevoegd en nu zie ik dat in het scherm "Historie" bij verbruik ineens het ZON en NET verbruik bij elkaar wordt opgeteld in het totaal bedrag verbruik. Waarom? Ik ben alleen geinteresseerd in het NET verbruik = hetgeen ik moet betalen.
  2. Kijk ik per dag naar het gemiddelde tarief voor die dag dan is dat in juli minimaal 13.5 cent (de bekende € 0,- + belasting + BTW) en maximaal 29 cent. Echter, het gemiddelde tarief staat nu op 7,16 cent. Hoe kan dat?
Beide zaken heb ik afgelopen 2 jaar niet gezien.

Verder over laden EV met grid rewards: Afgelopen zater ruim 40 kWh met Slim Laden + push bericht dat ik Grid Rewards aan het verdienen was. Daarvoor stond de grid rewards voor juli op € 0,92 en nu (4 dagen later) nog steeds. Ik begrijp dat je even moet wachten voordat het bedrag omhoog gaat, maar 4 dagen?

• Pr088
  • Nu online
Racierox schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:19:
[...]

@ChUcKiE vind het prettiger om zijn eigen stroom maximaal te gebruiken. Tibber is met Slim Laden echt goedkoper, maar het prettige gevoel is blijkbaar ook wat waard :*)

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik probeer ook alvast vooruit te kijken (vanaf 2027) daarnaast heb ik "maar" 1 EV en op zo'n zonnige dag zo'n 70kWh aan opbrengst. Ik heb nu een dynamisch contract. Ik weet dat ik nog terug mag leveren.

Verder zou het vooral mooi zijn als Tibber/Zappi integratie gaat werken zoals de ECO+ stand op de laadpaal nu werkt. Dus via loadbalancing het zonneoverschot (1 of 3 fase) de auto in stoppen. Dat werkt nu gewoon niet goed.

• MajaMestreech
ChUcKiE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:40:
Ik probeer ook alvast vooruit te kijken (vanaf 2027) daarnaast heb ik "maar" 1 EV en op zo'n zonnige dag zo'n 70kWh aan opbrengst. Ik heb nu een dynamisch contract. Ik weet dat ik nog terug mag leveren.

Verder zou het vooral mooi zijn als Tibber/Zappi integratie gaat werken zoals de ECO+ stand op de laadpaal nu werkt. Dus via loadbalancing het zonneoverschot (1 of 3 fase) de auto in stoppen. Dat werkt nu gewoon niet goed.
Ik zou preceis hetzelfde willen uit ervaring met het laden via ECO++ op de Zappi. ik vraag me wel af f dit de moeite waard is dat Tibber dit integreert.

Stel je laad op FAST met 11 kW en je panelen brengen 6 kW op, dan wordt van het net 5 kW gehaald. Hiervoor krijg je dan wel Grid rewards mits je Slim laden hebt aan staan. Afhankelijk van stroomkosten min Grid Rewards is de vraag hoeveel het nu werkelijk gekost heeft.

Of zie ik dit verkeerd?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mij gaat het erom, dat ik vanaf 2027 gewoon zoveel mogelijk zonneopbrengst direct wil verbruiken. Of in de accu (nu twee Homewizard PiB's, later waarschijnlijk een vaste grotere) of in de auto en dus zo min mogelijk naar het net wil laten gaan. En daarnaast natuurlijk in zonnige dagen niet overbodig uit het net wil binnenhalen.

• ASS-Ware
ChUcKiE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:06:
Mij gaat het erom, dat ik vanaf 2027 gewoon zoveel mogelijk zonneopbrengst direct wil verbruiken. Of in de accu (nu twee Homewizard PiB's, later waarschijnlijk een vaste grotere) of in de auto en dus zo min mogelijk naar het net wil laten gaan. En daarnaast natuurlijk in zonnige dagen niet overbodig uit het net wil binnenhalen.
Bij veel zonne-energie is het tarief toch laag?
Maakt het dan wat uit of je 4 uur lang alleen maar laadt uit de zonnepanelen met 5,5kW of 2 uur uit de zonnepanelen en het net met 11kW en daarna 2 uur teruglevert?
Het netto resultaat is hetzelfde.
Of ik begrijp het verkeerd, kan ook.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Aha dat zou kunnen, geen idee eigenlijk. En dan klopt het, dan zou Slim Laden nu altijd het meest voordelig (kunnen) zijn. Zeker als Grid Rewards, hoe klein ook, meedoen.

Maar dat gaat in ieder geval dan toch wel veranderen vanaf 2027?

• Pr088
  • Nu online
ChUcKiE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:53:
Aha dat zou kunnen, geen idee eigenlijk. En dan klopt het, dan zou Slim Laden nu altijd het meest voordelig (kunnen) zijn. Zeker als Grid Rewards, hoe klein ook, meedoen.

Ja, dat verwacht ik wel. Zonneladen werkt nu al perfect (af en toe).

• ASW1
ChUcKiE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:53:

Ja, het wordt altijd zo ingepland dat het voor jou het voordeligste is. Die planning verandert dus ook per 1 januari wanneer de saldering wegvalt.

• manke01
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:01
hallo zijn er nog gebruikers tibber/eassee max waar de laadkosten niet kloppen in de tibber app?

als ik naar het verbruik kijk deze maand (147,2 kwh -->31.12 euro) is gemiddeld 21.1cent maar mijn totaal gemiddelde is (250.5 kwh--> 39 euro) is gemiddeld 15.6 cent die 21 cent kan volgens mij niet kloppen!

• ASS-Ware
manke01 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:02:
hallo zijn er nog gebruikers tibber/eassee max waar de laadkosten niet kloppen in de tibber app?

als ik naar het verbruik kijk deze maand (147,2 kwh -->31.12 euro) is gemiddeld 21.1cent maar mijn totaal gemiddelde is (250.5 kwh--> 39 euro) is gemiddeld 15.6 cent die 21 cent kan volgens mij niet kloppen!
Ik kom nog maar net kijken, maar waar zie je 147kWh en waar zie je 250kWh staan?

• ASS-Ware
Ik zat net nog even de laatste laadgegevens van de auto, laadpaal, MID meter en de Tibber app te noteren, omdat ik het in het begin even wilk bijhouden en zie net dat de prijs van een laadsessie van 3 dagen geleden opeens is verlaagd van €4,17 naar €3,95.
Hoe lang moet je normaalgesproken wachten tot het definitieve bedrag in de app staat?

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:19
Hallo Tibberaars.

Ik heb net een offerte geaccordeerd voor mn thuisaccu's. Het wordt SE Nexis. Zijn er hier Tibberaars die hun ervaringen kunnen delen mbt de integratie met de accu?

Ik zat tot eind winter bij Tibber en ben overgestapt naar Zonneplan ivm de bonus.🤦.

Nu ook alleen hun eigen accu een integratie heeft met Zonneplan vind ik het wel welletjes en zoek ik naar mogelijkheden om de laatste 4 maanden toch nog wat opbrengst te realiseren voordat de nieuwe regels ingaan. Ook omdat ik dit jaar een beetje aan de tests ben begonnen om de teruglevering te minimaliseren. Dus die zonnebonus is dan wel handig maar weegt niet op tegen al het leukere bij Tibber in dr vorm van integraties maar ook voor het betalen voor wat je gebruikt. Geen voorschotten en gedoe als alleen hun eigen accu kunnen gebruiken.

Daarom mijn interesse in de ervaringen mbt een thuisaccu, liefst SE, bij Tibber. Bevalt bv de aansturing? Welk gedeelte van de accu blijft voor mij beschikbaar?

Ik zat alleen het stookseizoen bij Tibber en heb dus niet meegemaakt dat de SE omvormer integratie heeft hoeven ingrijpen. Wel meegemaakt dat het laden van de auto onderbroken werd maar daar de GR voor kreeg.

De integratie met mn SE omvormer is altijd goed bevallen. Ik was alleen pissed over de Kia integratie en ben toen voor de mooie praatjes van Zonneplan gevallen. You don't know what you've got till it's gone.

Alvast dank

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• manke01
ASS-Ware schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Ik kom nog maar net kijken, maar waar zie je 147kWh en waar zie je 250kWh staan?
147 kwh als je op het laadpunt klikt en 250 kwh bij verbruik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1xv60e_YTEdwPJWMGm-aM_ucLA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4smzPnMpsYsGQF9KdRMsy3P.jpg?f=user_large

• MajaMestreech
MajaMestreech schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:25:
Ben 2 jaar nu bij Tibber en zie ineens rare dingen.
  1. Kijk ik per dag naar het gemiddelde tarief voor die dag dan is dat in juli minimaal 13.5 cent (de bekende € 0,- + belasting + BTW) en maximaal 29 cent. Echter, het gemiddelde tarief staat nu op 7,16 cent. Hoe kan dat?
Beide zaken heb ik afgelopen 2 jaar niet gezien.
Huup huup barbatruuk en vandaag, 1 dag later, is het gemiddelde tarief gewijzigd van 7,16 cent naar 14,41 cent. Deze lijkt me overigens realistischer.

Ben ik de enige die dit heeft? Ook in April (8,41 ct), Mei (8,13 ct) en juni (7,82 ct) deze lage gemiddeld tarief.

• ASS-Ware
manke01 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:59:
[...]

147 kwh als je op het laadpunt klikt en 250 kwh bij verbruik [Afbeelding]
Je laadpunt verbruikt maar een deel van je totale verbruik toch?
Dan lijkt me dit logisch.
Of ik snap niet wat je bedoelt.

• Greyhamster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-07 22:37
[...]

Ik heb nu net een pylontech H3 aangesloten op mijn Solis S6. Geen ct klemmen of kWh meter, alleen tibber pulse en tibber bridge.

Dit gaat prima. Het valt me tot nu toe wel op dat hij op vooropgezette blokken lijkt te laden/ontladen en niet zozeer voor nul op de meter dus eventuele trage reactie lijkt dan minder relevant. Ik kan nu om 22:36 zien dat hij doorgaat met ontladen tot 22:55.

Maar is pas vandaag aangesloten dus moeten kijken hoe het loopt. Het werkt in ieder geval.

• Vaevictis_
Greyhamster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Ik heb nu net een pylontech H3 aangesloten op mijn Solis S6. Geen ct klemmen of kWh meter, alleen tibber pulse en tibber bridge.

Dit gaat prima. Het valt me tot nu toe wel op dat hij op vooropgezette blokken lijkt te laden/ontladen en niet zozeer voor nul op de meter dus eventuele trage reactie lijkt dan minder relevant. Ik kan nu om 22:36 zien dat hij doorgaat met ontladen tot 22:55.

Maar is pas vandaag aangesloten dus moeten kijken hoe het loopt. Het werkt in ieder geval.
Voor tibber zal het best werken, maar ik ga het wel met kWh aansluiten.

Omdat met CT klemmen je precies 0 op de meter kunt krijgen. Daarnaast heeft de omvormer ook een kWh meter nodig, die verwacht dat ie zelf kan meten en sturen.

Mocht tibber het niet doen, dan is de omvormer "blind". Alleen jammer dat deze kWh meter geen UTP heeft maar RS485, moet ik de gegoten UTP stekker eraf knippen.

• manke01
ASS-Ware schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Je laadpunt verbruikt maar een deel van je totale verbruik toch?
Dan lijkt me dit logisch.
Of ik snap niet wat je bedoelt.
ik reken iedere maand uit wat de kosten en gemiddelde kwh prijs is voor 1. laden 2. totaal 3. het huishouden. in heel 2025 had ik 13 cent voor laden 18.6 cent totaal en 28.7 cent voor het huis

in july kom ik nu op deze waarden, voor totaal 41.41/263.18 =15.7 cent, voor laden 34/156 =21.7 cent, dan blijft over voor het huis (41.41-34)/(263-156)=6.9 cent gemiddeld. het lijkt mij onmogelijk dat het gemiddelde voor het huis 6.9 cent is. in juni zat deze "fout" er ook al in terwijl daarvoor alle maanden vergelijkbaar waren en ook klopte volgens mijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw2N1trNCmMQYAHmOw_uCwIMe2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mL8EG1pD5s8G6DM5O3huwr0G.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucNPOet9z9sM0UHH1HILNSac6xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNfgNGVsJL28qQyjPlpmSsU8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door manke01 op 17-07-2026 08:36 ]

• Vaevictis_
Wat ik niet snap, hoe Tibber het verbruik berekend, want het is onmogelijk dat mijn verbruik zo hoog is. Ik heb ong. 4000kWh op jaarbasis nodig voor het huis. Geen airco, geen BEV. Ik zal het eens naast de P1 meting leggen die ik in HA uitlees.

Heeft iemand dit ook al geconstateerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQV04A9-HUgk1zyjrfGEuYAMbHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v9M9K4Bf9IyOmu5B64niVKOV.png?f=fotoalbum_large

• MajaMestreech
Vaevictis_ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:50:
Wat ik niet snap, hoe Tibber het verbruik berekend, want het is onmogelijk dat mijn verbruik zo hoog is. Ik heb ong. 4000kWh op jaarbasis nodig voor het huis. Geen airco, geen BEV. Ik zal het eens naast de P1 meting leggen die ik in HA uitlees.

Heeft iemand dit ook al geconstateerd?

[Afbeelding]
Ja ik had precies dezelfde reactie, dat is wat ik al eerder hierboven heb gepost. Bij de waarde VERBRUIK wordt de ZON opbrengst als verbruik opgeteld bij het NET. Kijk maar eens in het scherm verbruik en dan selecteer kWh. Direct onder de maanden staat het verbruik in kWh. Selecteer dag en onthoud het verbruik. Selecteer nu maand en dan diezelfde dag. Je ziet dan lichtblauw (NET) en oranje (zon) en die telt hij in de waarde verbruik bij elkaar op.

Daarom heb ik de PowerUp van de zonnepanelen weer uit gezet, die voegt toch niks toe en zorgt alleen maar voor verwarring.

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 17-07-2026 08:58 ]

• manke01
MajaMestreech schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Ja ik had precies dezelfde reactie, dat is wat ik al eerder hierboven heb gepost. Bij de waarde VERBRUIK wordt de ZON opbrengst als verbruik opgeteld bij het NET. Kijk maar eens in het scherm verbruik en dan selecteer kWh. Direct onder de maanden staat het verbruik in kWh. Selecteer dag en onthoud het verbruik. Selecteer nu maand en dan diezelfde dag. Je ziet dan lichtblauw (NET) en oranje (zon) en die telt hij in de waarde verbruik bij elkaar op.

Daarom heb ik de PowerUp van de zonnepanelen weer uit gezet, die voegt toch niks toe en zorgt alleen maar voor verwarring.
jaaaa ik denk dat dit ook het probleem bij mij is (verbruik en terugleveren opgeteld) maar ook het gemiddelde van auto laden klopt volgens mij niet

ps ik heb mijn omvormer niet gekoppeld de gegevens komen van de P1 meter denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door manke01 op 17-07-2026 09:30 ]

• Vaevictis_
MajaMestreech schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Wat is dan het idee van de powerup (hier Solaredge)? Want je zou denken dat ie b.v. bij negatieve prijzen uitschakelt?

• Pr088
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:01:
[...]

Wat is dan het idee van de powerup (hier Solaredge)? Want je zou denken dat ie b.v. bij negatieve prijzen uitschakelt?
Nee dat doet de Powerup van Solaredge in Tibber niet. Het is puur voor de statistieken en het overzicht in één app. Uitschakelen met negatieve prijzen werkt alleen via de Solaredge-app. Al kan SolarEdge erg moeilijk omgaan met saldering, belasting en negatieve btw. Dus het werkt op z'n best matig.

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

Goede vraag! Tibber lijkt een beetje stilgevallen evenals @Backpacker :?

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Nu online
JB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Goede vraag! Tibber lijkt een beetje stilgevallen evenals @Backpacker :?
Stilvallen valt wel mee, ik kan me ook niet herinneren dat ze een negatieve prijs uitschakeling via SolarEdge hebben beloofd.

- BMW integratie werkt weer
- App heeft een facelift gekregen afgelopen half jaar
- HomeVolt aansturing lijkt eindelijk (een beetje) te werken na een jaar lang drama
- Solar/Zonneladen getest met Easee (ik zat in de pilot, werkt perfect) inclusief schakelen tussen 1 en 3 fase.

Ze zitten niet stil.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ze zitten zeker niet stil. Bedoelde meer dat dit soort dingen ook erg spelen. De support de laatste tijd een beetje anders aanvoelde etc. Verder nog steeds tevreden.

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
manke01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:07:
[...]

ik reken iedere maand uit wat de kosten en gemiddelde kwh prijs is voor 1. laden 2. totaal 3. het huishouden. in heel 2025 had ik 13 cent voor laden 18.6 cent totaal en 28.7 cent voor het huis

in july kom ik nu op deze waarden, voor totaal 41.41/263.18 =15.7 cent, voor laden 34/156 =21.7 cent, dan blijft over voor het huis (41.41-34)/(263-156)=6.9 cent gemiddeld. het lijkt mij onmogelijk dat het gemiddelde voor het huis 6.9 cent is. in juni zat deze "fout" er ook al in terwijl daarvoor alle maanden vergelijkbaar waren en ook klopte volgens mij[Afbeelding][Afbeelding]
Maar wat deden de zonnepanelen, heb je dat ook meegenomen?

• MajaMestreech
Gisteren eerste negatieve ervaring met EV Laden met Zappi + Grid Rewards. Ik wilde maar 20% (ongeveer 15 kWh) laden en had ingesteld dat de EV voor 80% vol is. Vertrektijd vrijdag 08:00. Hij maakt keurig een plan om eerst van het net te laden en later op zonoverschot te laden. Echter, later bleek dat er geen 20% maar 60% geladen was. Tegen een duur tarief. Niet blij.

• MajaMestreech
[...]

Eerlijk gezegd geen idee wat de toegevoegde waarde van de Zonnepaneel Powerups is. Wellicht voor je overzichten? Misschien met een Tibber Pulse P1 meter dat hier meer mee kan?

SolarEdge schakelt automatisch uit bij negatieve prijzen mits de juiste prijs settings, staat los van Tibber.

• manke01
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Maar wat deden de zonnepanelen, heb je dat ook meegenomen?
nee zonne opbrengst niet meegenomen dat leek mij ook het meest zuiver. ik heb een exel waar ik deze gegevens in registreer (vanaf augustus 2024) altijd waren de uitkomsten ongeveer volgens verwachting (goedkoop laden/slimladen en relatief duur huishouden ivm koken enz op piekmomenten) maar nu july is de totaal gemiddelde prijs ongeveer vergelijkbaar met anderde maanden maar laden is plots duur en het huishouden heeeel goedkoop dit kan volgens mij niet kloppen

• ASS-Ware
manke01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:55:
[...]

nee zonne opbrengst niet meegenomen dat leek mij ook het meest zuiver. ik heb een exel waar ik deze gegevens in registreer (vanaf augustus 2024) altijd waren de uitkomsten ongeveer volgens verwachting (goedkoop laden/slimladen en relatief duur huishouden ivm koken enz op piekmomenten) maar nu july is de totaal gemiddelde prijs ongeveer vergelijkbaar met anderde maanden maar laden is plots duur en het huishouden heeeel goedkoop dit kan volgens mij niet kloppen
Maar dan kun je nooit een correct verbruik van je huis noteren.
Veel van de zonne-opbrengst kan direct verbruikt worden door wasmachine, droger, vaatwasser, etc en dat meet Tibber niet.

• manke01
ASS-Ware schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:23:
[...]

Maar dan kun je nooit een correct verbruik van je huis noteren.
Veel van de zonne-opbrengst kan direct verbruikt worden door wasmachine, droger, vaatwasser, etc en dat meet Tibber niet.
inderdaad niet het totale verbruik, maar dat is voor mij ook niet belangrijk wat ik wel correct wil weten is de gemiddelde prijs die ik van het net haal met het huishouden en mijn laadkosten met deze gegevens kan ik bepalen of het bv echt interessant is aanpassingen te doen (bv batterij of slimme aansturing apparaten) tot nu toe is dat in mijn situatie nog niet het geval maar voor deze beslissingen heb ik wel juiste gegevens nodig

• ASS-Ware
manke01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:01:
[...]

inderdaad niet het totale verbruik, maar dat is voor mij ook niet belangrijk wat ik wel correct wil weten is de gemiddelde prijs die ik van het net haal met het huishouden en mijn laadkosten met deze gegevens kan ik bepalen of het bv echt interessant is aanpassingen te doen (bv batterij of slimme aansturing apparaten) tot nu toe is dat in mijn situatie nog niet het geval maar voor deze beslissingen heb ik wel juiste gegevens nodig
Dat kun je nooit bepalen zonder je zonnepanelen mee te nemen in de berekening.
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste