Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-05 23:06
Ben een Tibber contract aan het afsluiten, heeft iemand een Tibber code die ik zal/kan gebruiken? Mag uiteraard in de DM.
Gelukt! @BIM was de eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEO_8NkHLtIGSsJcRygqlJdFNNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xX0MxQ20AYo0ip48VatBHQqj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Majesteit op 12-05-2026 09:46 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 22:03

Ethirty

Who...me?

Wapwap schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Dit is mijn laadsessie van gisteren t/m vanochtend. Aanvankelijk was het laden tijdens zondagmiddag ingecalculeerd, maar dit schoof steeds verder op tot in de nacht. Je ziet in de grafiek dat er in de nacht verschilende laadmomenten zijn en dat de prijs hierop aangepast is. Je wordt dus gecompenseerd voor de hogere prijs die op dat moment geldt.

Het voelt alleen wel raar dat vrijwel alle opgewekte energie overdag het net op gaat, in plaats van in je auto.
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn eindresultaat was uiteindelijk ook een zeer scherpe prijs per kWh, maar mijn vraag ging specifiek over het verschil tussen de in- en verkoop prijs van de stroom. Dat is al bijna 2,5ct/kWh en nergens terug te vinden. Al helemaal niet op de factuur. Want als ze het niet compenseren dan zit het in de GR en dan vallen die nóg lager uit.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:38
Ik heb sinds een paar dagen een aantal keer een (op het oog) issue gehad met laden van mijn Tesla via mijn Zaptec Go 2.

Het laden ging eerst een tijd goed, volledig op 11kw. Op enig moment kakte de laadsnelheid enorm in en zag ik dit in de Tesla app:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ynv5eqS499eOVg_fvrzSPmPdiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BxTWya6e4nceS8KlIDZsRaej.png?f=fotoalbum_large

Ik zag dit steeds snel en ontkoppelde dan de auto omdat het zich niet leek te herstellen en ik de auto wel vol nodig had. Daarna pakte die het laden weer op 11kw op.

Inmiddels heb ik dit met Tibber support uitgezocht (waarvoor grote dank, ging super snel en deskundig!). Het advies was om de Tesla gewoon aangekoppeld te laten staan omdat zich dit waarschijnlijk vanzelf zou herstellen. En inderdaad, na een minuut of 10-20 (toevallig exact op het hele uur om 13:00) herstelde het laden zich vanzelf weer naar 11kw.

Mocht iemand hier dus ook tegenaan lopen in de combinatie Tesla, Tibber, Zaptec Go 2… heb geduld, het komt vanzelf weer goed :)

• Teeveezee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-05 12:42
knarfbo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:19:
wie weet hoe in de goodwe sems app de dynamische tarieven van tibber invult

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of hij dan bij neg prijzen uitschakeld ( GW2000-XS-11)

Frank
Ik ben hier ook erg benieuwd naar (maar dan voor zonneplan). Dus na belastingen etc negatieve waarde zou ik graag de panelen automatisch stop willen laten zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Teeveezee op 12-05-2026 17:39 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:26

ErikVers

e-Duurzaam

BIM schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Ik ben er nog niet van overtuigd dat je deze batterij goed kunt aansturen zonder Tibber (ja er kan een RS 485 kabel aan, maar dat zegt nog niet alles). Eerst zien, dan geloven.
Solis heeft een zeer gewaardeerde naam op het gebied van zijn eigen programma’s en aansturing. Dit is ook één van de redenen dat tibber met ze samen werkt. Ben je klaar met Tibber dan kun je op heel veel andere manier die set aansturen.

Nb ik weet dat de huidige integratie met een losse omvormer over de Solis API niet werkt maar dat heeft (sorry) meer met Tibber te maken dan Solis.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 12-05-2026 23:21 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

rbnw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Er is in mijn optiek helemaal geen vendor lockin, de batterij is gewoon een normale markt batterij die dmv de tibber bridge en ct klemmen gekoppeld kunnen worden aan Tibber. Maar zonder Tibber zit je nog steeds met een Pylontech batterij.

Mijn vraag voor bijvoorbeeld @Backpacker

Kun je achteraf nog batterijen toevoegen, ik zie dat de Pylontech kan worden uitgebreid tot 35kwh?
Uitbreiden kan maar let op de gebruikte 10K Solis is blij tot max 600V batterij voltage. Dat komt neer op max 5 modules en is dus maximaal een 25kWh 👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:21
ErikVers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Solis heeft een zeer gewaardeerde naam op het gebied van zijn eigen programma’s en aansturing. Dit is ook één van de redenen dat tibber met ze samen werkt. Ben je klaar met Tibber dan kun je op heel veel andere manier die set aansturen.

Nb ik weet dat de huidige integratie met een losse omvormer over de Solis API niet werkt maar dat heeft (sorry) meer met Tibber te maken dan Solis.
Dit is ook mijn gevoel, Home wizard kan het wel, HA kan het, zonnedimmer (zegt dat het kan).

Tibber maakt keuzes en ik vermoed dat de wisselingen bij solis niet hebben geholpen ( vorig jaar een aantal keer dat er wat gedoe is geweest in HA).

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tcw82 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:54:
[...]

Dit is ook mijn gevoel, Home wizard kan het wel, HA kan het, zonnedimmer (zegt dat het kan).

Tibber maakt keuzes en ik vermoed dat de wisselingen bij solis niet hebben geholpen ( vorig jaar een aantal keer dat er wat gedoe is geweest in HA).
Ik begreep dat binnen nu en paar maanden ook Goodwe de mogelijkheden er zijn die nu met de Solis - pylontech via de bridge er zijn.
Dat zou wel top zijn want ik verkoop het liefst de GoodWe ESA All in one, alleen kan die nog niet de volledige rendementen bij Tibber nu genereren.

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:22
ErikVers schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Uitbreiden kan maar let op de gebruikte 10K Solis is blij tot max 600V batterij voltage. Dat komt neer op max 5 modules en is dus maximaal een 25kWh 👍
Terecht punt, daar had ik nog niet naar gekeken. Thanks 👍

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 20:27
Dit is wel raar, nu laat Tibber mijn auto niet laden bij lage tarieven tbv grid rewards (€0,58) om vervolgens voor een veel hoger tarief vannacht op te laden.

Andere mensen een vergelijkbaar profiel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TJjWdmw7MKfssKKli9AxuZNkWQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RVhLErFW06oxiDzRM8uhyHdg.png?f=user_large

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:58
Noxa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:54:
Dit is wel raar, nu laat Tibber mijn auto niet laden bij lage tarieven tbv grid rewards (€0,58) om vervolgens voor een veel hoger tarief vannacht op te laden.

[Afbeelding]
Tot nu toe voor (2,25/20,5=) 11ct/kWh geladen wat goedkoper is dan als je alleen op de goedkoopste uren had geladen. Ik zou ook even aan het eind van de laadsessie kijken waar je op uitkomt, volgens mij word je gecompenseerd als het uiteindelijk duurder is dan de oorspronkelijke planning zonder Grid Rewards.

[ Voor 14% gewijzigd door Heronimo op 14-05-2026 19:07 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Noxa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:54:

[Afbeelding]
Zo werkt Tibber inderdaad. Maar geen zorgen je krijgt een vergoeding tegen het laden op een duurder moment waardoor je niet duurder, maar juist goedkoper uit bent.

Zoek maar even in dit topic op vergoeding. Is meermaals langs gekomen en uitgelegd :)

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 14-05-2026 19:16 ]

50 euro korting bij Tibber + Soundcore Liberty 4 NC te koop.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 20:27
Ah kijk aan dat wist ik niet. Thanks voor de info.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:53

JB

Cédric roelt!

catchingfire schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Voor 2026, kan iemand bevestigen of dit de juiste waardes zijn in de SolarEdge app voor de aanvullende kosten? (bij het omzetten naar Dynamisch 15-minuten tarief in de SolarEdge app gingen de bestaande instellingen van aanvullende kosten naar 0):
import: 0,112; 21% BTW
export: 0,092; 21% BTW
Op dit moment is de omvormer hier gewoon uit... hebben jullie dat ook? Er is niks negatief mbt de tarieven obv bovenstaande instellingen.

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
JB schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Op dit moment is de omvormer hier gewoon uit... hebben jullie dat ook? Er is niks negatief mbt de tarieven obv bovenstaande instellingen.
Dunno, maar vorige week ging mijn omvormer ook uit bij +13 cent. Heb de NRO maar weer uitgezet. Die paar keer per jaar met echte negatieve prijzen schakel ik em wel weer in. Is nu mij nog te onbetrouwbaar. Ben daardoor twee complete middagen zon 'verloren'.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JB

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Dunno, maar vorige week ging mijn omvormer ook uit bij +13 cent. Heb de NRO maar weer uitgezet. Die paar keer per jaar met echte negatieve prijzen schakel ik em wel weer in. Is nu mij nog te onbetrouwbaar. Ben daardoor twee complete middagen zon 'verloren'.
Dank. Ben dus niet de enige. Heb het ook uitgezet inderdaad. Net als de vorige keer, maar het leek goed te gaan met bovenstaande instellingen… vandaag weer hit en miss :/

Mijn boefje is liev!

• Psychosystema
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-05 09:30
13art schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Zo werkt Tibber inderdaad. Maar geen zorgen je krijgt een vergoeding tegen het laden op een duurder moment waardoor je niet duurder, maar juist goedkoper uit bent.

Zoek maar even in dit topic op vergoeding. Is meermaals langs gekomen en uitgelegd :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip8UKufUirjZ4kGVO53pR-yNkcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p4Dce8hyyRO62pvInAjG2NJ.jpg?f=fotoalbum_large Gisteren ging Grid Rewards laden met ong. 10ct/kWh en vanochtend rond 0 ct/kWh. Beide GR zijn goedkoper dan het laagste tarief van vandaag maar zou het toch goedkoper zijn om slim laden pas aan te zetten na middernacht?

• Pr088
  • Nu online
Psychosystema schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding] Gisteren ging Grid Rewards laden met ong. 10ct/kWh en vanochtend rond 0 ct/kWh. Beide GR zijn goedkoper dan de laagste tarief van vandaag maar zou het toch goedkoper zijn om slim laden pas aan te zetten na middernacht?
Achteraf is het makkelijk praten. Waarschijnlijk was dat niet bekend.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JeroenVerweij
Psychosystema schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding] Gisteren ging Grid Rewards laden met ong. 10ct/kWh en vanochtend rond 0 ct/kWh. Beide GR zijn goedkoper dan de laagste tarief van vandaag maar zou het toch goedkoper zijn om slim laden pas aan te zetten na middernacht?
Grid Rewards zijn niet voorspelbaar. Die doen zich voor als er onbalans is op het stroomnet. Dus bijvoorbeeld als voorspeld is dat het niet zo hard zou waaien maar ineens verandert het weer en waait het toch harder. Dan kan er te veel stroom opwek zijn door windmolens.

Als jij dan je auto aan de lader hebt hangen en die zou pas de volgende dag laden, dan kan de netbeheerder tegen Tibber zeggen: “het waait het komende kwartier harder dan verwacht en er wordt meer stroom opgewekt dan we kwijt kunnen. Kunnen jullie X aantal aangekoppelde auto’s starten met laden? We weten dat het dynamisch tarief nu hoger is dan morgenmiddag, wanneer de auto’s normaal zouden laden. Maar we moeten nu extra stroom kwijt, dus we betalen jullie het verschil t.o.v. het goedkoopste tarief + een kleine vergoeding”

Tibber deelt die vergoeding dan met jou als Grid Rewards en compenseert je laadprijs zodat je altijd minder betaalt dan je normale laadplan.

Maar het punt is dus: die momenten van onbalans zijn niet voorspelbaar en verschillen in “intensiteit”. Als er bijvoorbeeld VEEL TE VEEL overschot is van stroom, dan zal de compensatie die de netbeheerder betaalt hoger zijn dan als er maar een beetje overschot is. Maar je weet niet wanneer het ineens hard gaat waaien. Of wanneer een grote fabriek plotseling storing heeft waardoor ze opeens veel minder stroom afnemen dan voorspeld (en er dus veel overschot is die dan “opgemaakt” moet worden).

Hopelijk zo een beetje helder.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenVerweij op 16-05-2026 16:53 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 20:48
Hier nog mensen een issue met de api van tibber? ik krijg voor morgen geen prijzen door :?

• Fokkie
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:04
ybos schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:51:
Hier nog mensen een issue met de api van tibber? ik krijg voor morgen geen prijzen door :?
Hier ook helaas.

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUU-iNJXDf2PHBHS4pbbqtDL0E0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ZLSz8bmkSZwtsg3W5fRr0Gt.png?f=fotoalbum_large

De prijzen van morgen zijn wel in de app beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 16-05-2026 20:06 ]

• ybos
  • Laatst online: 29-05 20:48
ah "gelukkig", dan ligt het niet aan mij. even afwachten dan maar.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 19:47
JB schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Dank. Ben dus niet de enige. Heb het ook uitgezet inderdaad. Net als de vorige keer, maar het leek goed te gaan met bovenstaande instellingen… vandaag weer hit en miss :/
Ik heb zelf een Growatt inverter, die heeft een eigen ingebouwde functie om uit te gaan bij negatieve prijzen echter schakelt hij nooit meer terug aan.

Met behulp van claude heb ik 2 bash scripts gemaakt voor een synology NAS.
  1. Prijzen worden elke dag 13:00 en 1 keer 0:05 (als back-up) opgehaald via ENTSO-E en weggeschreven in een log
  2. Lees het log, kijk of prijs in dat kwartier positief of negatief is (met 14ct correct NL belasting tibber teruglever etc) en stuurt dan via API een UIT of aan signaal naar Growatt server. Is het signaal gelijk aan het vorige kwartier stuurt hij niets.
Met HomeAssistant etc kan het natuurlijk ook allemaal, maar ik wilde even simpel houden. De scripts via Synology scheduler gezet op 13:00, 0:05 en ieder kwartier voor script 2.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pr088 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Is dat verkeerd gegaan vanuit aansturing omvormer EMS of een Tibber integratie?

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 23:04
ybos schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:51:
Ik heb er zelf ook last van, maar bij mijn ouders krijgen ze nog wél de prijzen van morgen door...

Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
API van Tibber is behoorlijk buggy de laatste weken. De laatste dagen werkt het hier weer goed. Geen touw aan vast te knopen 🥶

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 09:25

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Hebben jullie ook dat er vandaag en morgen geen prijzen doorkomenuit de tibber app?

• Tdem
  • Niet online
knutsel smurf schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:01:
Hebben jullie ook dat er vandaag en morgen geen prijzen doorkomenuit de tibber app?
Heb je de reacties hier boven al gelezen? 8)7

• tcw82
Tdem schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:16:
API van Tibber is behoorlijk buggy de laatste weken. De laatste dagen werkt het hier weer goed. Geen touw aan vast te knopen 🥶
hier 0 problemen gehad in de afgelopen.... 12 maanden (if not more) de VW integratie daarentegen is een andere zaak... :o

• tcw82
Zou het waardevol kunnen zijn om, in plaats van miepen dat je iets niet ontvangt ook wat informatie te delen? Dingen als: welke device, welke software versie, is de ap up to date? Dat soort zaken, er leest in elk geval 1 Tibber medewerker mee hier en die kan vast veel meer helpen als hij ook weet waar hij zich (en Tibber) op moeten richten om dit te gaan oplossen.

Mijn android cmf nothing phone 2a pro heeft geen problemen, de Iphone 12 hierin huis doet het ook goed.

• Tdem
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:53:
Zou het waardevol kunnen zijn om, in plaats van miepen dat je iets niet ontvangt ook wat informatie te delen? Dingen als: welke device, welke software versie, is de ap up to date? Dat soort zaken, er leest in elk geval 1 Tibber medewerker mee hier en die kan vast veel meer helpen als hij ook weet waar hij zich (en Tibber) op moeten richten om dit te gaan oplossen.

Mijn android cmf nothing phone 2a pro heeft geen problemen, de Iphone 12 hierin huis doet het ook goed.
Miepen? Ik ben je moeder niet.

• knutsel smurf

knutsel smurf

tcw82 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:53:

Dus de reguliere app werkt gewoon. Alleen wanneer je vanuit de developer api de data voor de prijzen wilt laden komt er geen informatie naar voren.

Ik heb de api direct in mijn omvormer gezet en dat werkte tot gisteren want sinds gisteren is er geen data beschikbaar.

• tcw82
knutsel smurf schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Dus de reguliere app werkt gewoon. Alleen wanneer je vanuit de developer api de data voor de prijzen wilt laden komt er geen informatie naar voren.

Ik heb de api direct in mijn omvormer gezet en dat werkte tot gisteren want sinds gisteren is er geen data beschikbaar.
Dat is waardevolle informatie.

• knutsel smurf

knutsel smurf

Ik heb ook een ticket ingeschoten bij tibber. Misschien dat meerdere dat kunnen doen?

Voor sagen zoals vandaag wel handig want nu ging ineens mijn omvormer energie inkopen terwijl dat niet nodig is

• Pr088
  • Nu online
ErikVers schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:01:
[...]

Is dat verkeerd gegaan vanuit aansturing omvormer EMS of een Tibber integratie?
SolarEdge app. Dus de EMS van SolarEdge zelf. Tibber heeft daar niks mee te maken?

• Pr088
  • Nu online
tcw82 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:49:
[...]

hier 0 problemen gehad in de afgelopen.... 12 maanden (if not more) de VW integratie daarentegen is een andere zaak... :o
Oh, bij mij is de VW integratie op een paar uitzonderingen nu al een jaar stabiel. Op Android

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05 09:11
Heeft iemand inmiddels al ervaring met de installatie van de nieuwe Pylontech Force batterij met de Solis S van Tibber ?

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 22:49
Hier erg happy met een geïntegreerde Tesla achter een Peblar White label (shell) laadpaal. ik vind het super dat je kan opgeven in de app wanneer je weg denkt te gaan en tot die tijd 'zoekt' Tibber het beste moment op, om op te laden en blijft zo uit te pieken en daarnaast helpt het verschuiven het net om netpieken weg te vangen, door de auto, anders dan gepland, eerder te vullen. Nu electra aansluitingen voor nieuwe woningbouw op 'Rood' staan op de netwerkcongestiekaart, help je met een geïntegreerde auto dus behoorlijk om met je auto automatisch buiten de pieken te laden.

Mijn vraag: zijn er tweakers die via een omweggetje toch geïntegreerde BYD autos hebben kunnen creëren? Enkele staan in de app maar koppelen lukt niet (BYD dolphin surf)

Het is dus even afwachten op Tibber en BYD denk ik. Hoop dat he in de toekomst tibber lukt, want het is zo zonde om een hele laadpaal te vervangen voor een geïntegreerde laadpaal om je auto toch smart te kunnen laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Fiberbleiswijk op 21-05-2026 15:42 ]

PVoutput

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:26
Fiberbleiswijk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:42:

Mijn vraag: zijn er tweakers die via een omweggetje toch geïntegreerde BYD autos hebben kunnen creëren? het is wachten op Tibber en BYD denk ik, maar het is zo zonde om een hele laadpaal te vervangen voor een geïntegreerde laadpaal.
BYD staat tussen de power-ups, of bedoel je dat niet?

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 22:49
Bezzerk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:25:
[...]

BYD staat tussen de power-ups, of bedoel je dat niet?
Klopt, byd staan er tussen maar er staat bij “ we kunnen niet direct communiceren…. En dus heb je een ondersteund laadpaal nodig om te sturen

PVoutput

• Pr088
  • Nu online
Fiberbleiswijk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:42:
Hier erg happy met een geïntegreerde Tesla achter een Peblar White label (shell) laadpaal. ik vind het super dat je kan opgaven in de app wanneer je weg gaat en tot die tijd 'zoekt' Tibber het beste moment op om te laden en blijft zo uit te pieken en daarnaast helpt het verschuiven het net om netpieken weg te vangen door de auto anders dan gepland eerder te vullen. Nu aansluitingen nieuwe woningren alles op 'Rood' komt te staan in de netwerkcongestiekaart, help je met een geïntegreerde auto dus behoorlijk om automatisch buiten de pieken te laten.

Mijn vraag: zijn er tweakers die via een omweggetje toch geïntegreerde BYD autos hebben kunnen creëren? het is wachten op Tibber en BYD denk ik, maar het is zo zonde om een hele laadpaal te vervangen voor een geïntegreerde laadpaal.
Het is het een of het ander. Een ondersteunde laadpaal of een auto-app in Tibber. Dus ik ben bang dat het voor jouw BYD nu niet gaat. BMW app is af, dus support heeft weer tijd om aan andere integraties te bouwen. Wie weet...

• ASW1
  • Laatst online: 29-05 21:36
@Backpacker

Vanuit een ander topic de melding dat de Kia integratie weer zou moeten werken met de normale login gegevens, zouden jullie daarnaar kunnen kijken? Deze wordt nog steeds node gemist..
Arfman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:50:
Ter info: de Home Assistant integratie Kia Connect werkt sinds kort weer met enkel username/password authenticatie in plaats van tokens. Als je, net zoals ik, te lui was/geen zin had om Python rommel op je PC te installeren, update de integratie. Bij mij ging het automatisch weer werken omdat mijn user/pass er nog in stonden. Grote blij!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sinds kort de Easee Charge Max hangen, maar ik vermoed dat er iets niet helemaal goed gaat in de synchronisatie met Tibber, dus even hier checken of dit inderdaad het geval is of dat mensen dit herkennen of niet?

- De naam van de laadpaal zoals in de Easee app wordt niet gesynchroniseerd met de Tibber app.
- Ik zou verwachten op een dag als vandaag dat er met de zon geladen zal gaan worden, maar dit is niet in de tijdlijn/planning terug te zien.
- Wanneer er een laadplan gemaakt is blijven de leds van de laadpaal wit in plaats van dat ze blauw worden (dit was wel het geval bij de Easee Charge Lite die ik eerder had).

Ik krijg wel keurig de melding dat er een laadplan gemaakt is, in de Tibber app is ook te zien dat de auto aangesloten is. Dus er iets wel iets van synchronisatie, maar of het compleet is vraag ik me dus af.

Edit:
Het lijkt toch allemaal te werken zoals het moet. Gisteren is er uiteindelijk met zonne-energie geladen, klein beetje Grid rewards, ed. Enige wat nog niet gesynchroniseerd is, is de juiste naam voor de laadpaal en de LEDs blijven wit waar deze bij de Easee Charge Lite blauw waren bij een laadplan.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 23-05-2026 10:07 ]

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:12
Vraagje: is het normaal dat Tibber wacht op 5500W opwek vooraleer hij begint met laden? Ik dacht dat 3fasen laden 4200W nodig had. Waar komt dat getal vandaan?

Mijn Zaptec Go 2 kan automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen bij (on)voldoende opwek. Kan Tibber dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkHlhzHroG9FJnjpZ8NPeK8BgJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8sgce1aX58VhW9fhPvXcnEaH.png?f=fotoalbum_large

• JeroenVerweij
josduisings schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:06:
Vraagje: is het normaal dat Tibber wacht op 5500W opwek vooraleer hij begint met laden? Ik dacht dat 3fasen laden 4200W nodig had. Waar komt dat getal vandaan?

Mijn Zaptec Go 2 kan automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen bij (on)voldoende opwek. Kan Tibber dat ook?

[Afbeelding]
Interessante vraag. Ik heb ook een Zaptec Go 2 maar een andere auto (Tesla Model 3). Bij mij staat dat ie start vanaf 4800W 🤷🏻‍♂️ En dat haal ik nooit, aangezien mijn piek opwek op de 4000w ligt.

• tcw82
Goed, dit is er eentje, als je echt niets beters te doen hebt... komt ie...
Soms heb je een dag dat je auto te leeg is om comfortabel de volgende (geplande) afstand te rijden (woon werk bij voorbeeld). Maar je weet, de dag(en) erna komen de lage prijzen... (meestal weekend of feestdag).

Dus, de auto hoeft niet naar de (normale) vol stand (in mijn geval wil VW graag 80%) maar 50 of zelfs 30% zou voldoende moeten zijn voor de geplande rit. Wat is nu de handigste manier om dit te bewerkstelligen.

In de VW app kan je wat dingen instellen, maar is best omslachtig, vooral omdat ik die eigenlijk nooit gebruik met de huidige (goed werkende) VW integratie van Tibber. Wat ook kan is met de vertrektijd spelen in de Tibber app, dat heb ik gisteren gedaan. De tijd ingesteld op het einde van dat dal van gisteren, dat was 1,5 uur ofzo vanaf het moment van inprikken en gaf daarmee voldoende vulling om vandaag naar het werk te komen. Het eerste dat me opviel was dat de app "wist" dat ik nog niet vol zou zijn en aangaf te willen gaan doorladen na de geplande vertrektijd (paarse vlak). In de praktijk is dat niet gebeurd.

Hoe beïnvloedt dat dingen als grid rewards? (in dit geval waren die er niet, maar ook de hele nacht waren die er niet, dus dit is uiteraard een matig voorbeeld)

Ben benieuwd hoe andere dat doen?

• Pr088
  • Nu online
josduisings schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:06:

[Afbeelding]
Tibber kan dat schakelen denk ik nog niet. Ik zit in een pilot om het te testen. Daar werkt het wel en ik verwacht dat het op termijn wel wordt uitgerold, @Backpacker weet misschien meer. Ik heb thuis in combinatie van Easee met Tibber al een zonneladensessie gezien op 1 fase, 6A, 1,4kW.

Meeste auto's kiezen inderdaad voor minimaal 3 x 6A x 230V = 4,2 kW. Ik heb op drie fasen zelf als laagste 4,4kW gezien. Waarom Tibber wacht op 5,5? Geen idee.

Waar komt dat hippe balkje vandaan? Die heb ik niet? Heb je Android, of iOS?

• JeroenVerweij
Pr088 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:42:
[...]

Tibber kan dat schakelen denk ik nog niet. Ik zit in een pilot om het te testen. Daar werkt het wel en ik verwacht dat het op termijn wel wordt uitgerold, @Backpacker weet misschien meer. Ik heb thuis in combinatie van Easee met Tibber al een zonneladensessie gezien op 1 fase, 6A, 1,4kW.

Meeste auto's kiezen inderdaad voor minimaal 3 x 6A x 230V = 4,2 kW. Ik heb op drie fasen zelf als laagste 4,4kW gezien. Waarom Tibber wacht op 5,5? Geen idee.

Waar komt dat hippe balkje vandaan? Die heb ik niet? Heb je Android, of iOS?
Screenshot = iOS. Ik heb het balkje ook een ook iOS.

Ben benieuwd naar de afronding van de pilot. Ik heb wel zin in dat automatisch switchen :)

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:17:
Soms heb je een dag dat je auto te leeg is om comfortabel de volgende (geplande) afstand te rijden (woon werk bij voorbeeld). Maar je weet, de dag(en) erna komen de lage prijzen... (meestal weekend of feestdag).

Dus, de auto hoeft niet naar de (normale) vol stand (in mijn geval wil VW graag 80%) maar 50 of zelfs 30% zou voldoende moeten zijn voor de geplande rit. Wat is nu de handigste manier om dit te bewerkstelligen.

In de VW app kan je wat dingen instellen, maar is best omslachtig, vooral omdat ik die eigenlijk nooit gebruik met de huidige (goed werkende) VW integratie van Tibber. Wat ook kan is met de vertrektijd spelen in de Tibber app, dat heb ik gisteren gedaan. De tijd ingesteld op het einde van dat dal van gisteren, dat was 1,5 uur ofzo vanaf het moment van inprikken en gaf daarmee voldoende vulling om vandaag naar het werk te komen. Het eerste dat me opviel was dat de app "wist" dat ik nog niet vol zou zijn en aangaf te willen gaan doorladen na de geplande vertrektijd (paarse vlak). In de praktijk is dat niet gebeurd.

Hoe beïnvloedt dat dingen als grid rewards? (in dit geval waren die er niet, maar ook de hele nacht waren die er niet, dus dit is uiteraard een matig voorbeeld)

ik herken deze use case. Idealiter kan je in de tibber app naast vertrektijd, ook een vertrek SOC opgeven.

ik zou nu in de app van de auto de Max SOC kunnen limiteren. Dat kan bij NIO tot 50% en BMW 20%. Maar dat is een beetje omslachtig.

BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122

• tcw82
Eastman schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:25:
[...]

ik herken deze use case. Idealiter kan je in de tibber app naast vertrektijd, ook een vertrek SOC opgeven.

ik zou nu in de app van de auto de Max SOC kunnen limiteren. Dat kan bij NIO tot 50% en BMW 20%. Maar dat is een beetje omslachtig.
Ik kan in tibber de soc niet opgeven, die vist hij bij vw vandaan.
Althans, ik weet niet waar.

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:12
Ik vermoed dat er toch iets niet goed gaat met de Tibber integratie met m’n laadpunt. Geloof dat ik 1-2 pagina hiervoor ook al iemand had gezien die zo’n error postte. Wat was de oorzaak/oplossing?

Die Tibber melding in onderste plaatje vind ik trouwens vaag. Is ie nu wel of niet aan het laden? (Antwoord: nee, volgens Zaptec app)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnnpjTJWpVwg-NBtsB3338H-Tf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4LbqQKw6VnnHVu35l26TarqA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbsY8Xq04rLU1vlkIEyK26qRzTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MzgYBMq6kYHlH4tO0zaeVFif.png?f=fotoalbum_large

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

tcw82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:17:

Sterker nog, dat is wmb de enige relevante instelling die ik zou willen hebben. Daarom gebruik ik nu helemaal geen vertrektijden tenzij ik weet dat ik nu te weinig heb en echt moet laden voor moment X. In de praktijk is dat de afgelopen tijd alleen voor de vakantie gebeurd toen ik met 100% wilde vertrekken. Daarbuiten laadt het zoveel met grid rewards (sinds eind maart mee begonnen) dat het nooit een issue is. Maar als ik gewoon kan instellen dat het naar minimaal 30% moet op de dagen dat ik naar werk rij dan hoef ik er niet meer naar te kijken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
josduisings schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:25:
Ik vermoed dat er toch iets niet goed gaat met de Tibber integratie met m’n laadpunt. Geloof dat ik 1-2 pagina hiervoor ook al iemand had gezien die zo’n error postte. Wat was de oorzaak/oplossing?

Die Tibber melding in onderste plaatje vind ik trouwens vaag. Is ie nu wel of niet aan het laden? (Antwoord: nee, volgens Zaptec app)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laatste is wel vaag inderdaad. Ik gok een verkeerde implementatie van het aangeven dat slim laden niet geactiveerd is (en de auto niet aan het laden is)

• tcw82
Termy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Sterker nog, dat is wmb de enige relevante instelling die ik zou willen hebben. Daarom gebruik ik nu helemaal geen vertrektijden tenzij ik weet dat ik nu te weinig heb en echt moet laden voor moment X. In de praktijk is dat de afgelopen tijd alleen voor de vakantie gebeurd toen ik met 100% wilde vertrekken. Daarbuiten laadt het zoveel met grid rewards (sinds eind maart mee begonnen) dat het nooit een issue is. Maar als ik gewoon kan instellen dat het naar minimaal 30% moet op de dagen dat ik naar werk rij dan hoef ik er niet meer naar te kijken.
Interessant, als ik geen vertrektijd in geef zie ik ook geen GR's. Gewoon helemaal niet.
Dus dat was voor mij een reden om wel met wat tijden te sturen.

Verder helemaal eens, soc zou de bepalende factor moeten zijn.

• Termy
  • Nu online

Termy

tcw82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Interessant, als ik geen vertrektijd in geef zie ik ook geen GR's. Gewoon helemaal niet.
Dus dat was voor mij een reden om wel met wat tijden te sturen.

Verder helemaal eens, soc zou de bepalende factor moeten zijn.
Ik neem aan dat het ook nogql aan je locatie ligt. Ik zit hier in Leidsche Rijn in Utrecht.
De teller voor deze maand staat nu op 220 kWh geladen voor -1 euro en de laatste keer dat ik een vertrektijd ingesteld heb was denk ik in april.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JeroenVerweij
josduisings schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit had ik idd ook. Ff kijken of deze instelling in je Zaptec goed staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwWs0IkTMhYz-Pk6w_NtIM754do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGpfkBKtjNvXkt2ayFOZOanI.png?f=fotoalbum_large

Kun je zien in de Zaptec webportal. Onder “Installations” je installatie aanklikken. Dan “Settings” en dan “Power management”.

Daar ZOU die moeten staan. Ik zeg ZOU, want het gekke is dat ik de instelling niet zag en de Tibber support medewerker wel (en die heeft hem vervolgens voor me ingesteld). Ik heb sindsdien geen problemen meer gehad

• tcw82
Termy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Ik neem aan dat het ook nogql aan je locatie ligt. Ik zit hier in Leidsche Rijn in Utrecht.
De teller voor deze maand staat nu op 220 kWh geladen voor -1 euro en de laatste keer dat ik een vertrektijd ingesteld heb was denk ik in april.
Ik heb, even kijken, 318 kwh geladen voor 38 euro. Slim laden aan. Gr voor deze maand ..2,79.

Das niet echt heel erg veel, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Auto staat altijd (altijd dus) aan de lader als ik thuis ben.

Wat ik begrepen heb is het niet locatie afhankelijk, maar lijkt wel iedere locatie anders te zijn .... Misschien kan @Backpacker er nog eens een zinnige mededeling over doen?

[ Voor 18% gewijzigd door tcw82 op 23-05-2026 15:56 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

We hadden al eens eerder geconstateerd dat GR wel degelijk verschillen per regio. Ik zit in noord Nederland en heb ook beduidend minder dan anderen. Als ik geen vertrektijd heb ingesteld kan het zijn dat hij dagen achtereen niet laadt.
De auto staat nu ook op 35% aan de lader niets te doen. Heeft vandaag wel heel even geladen, 5 kWh voor 5 cent/kWh.

Als ik niet vol wil laden pas ik het maximum percentage aan zodat hij minder laadt en dan een vertrektijd. En als ik zin heb of nerveus word zet ik het hele slim laden uit en ga ik op solar laden.

Echt heel slim is het nog niet allemaal idd.

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-05 20:12
Ik zou ook graag een minimum SoC op de vertrektijd in willen kunnen stellen, maar dat er ook tot het in de auto ingestelde maximum geladen mag worden als dat goedkoop is.

SR+ sept 2019 wit

• Termy
  • Nu online

Termy

tcw82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Ik heb, even kijken, 318 kwh geladen voor 38 euro. Slim laden aan. Gr voor deze maand ..2,79.

Das niet echt heel erg veel, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Auto staat altijd (altijd dus) aan de lader als ik thuis ben.

Wat ik begrepen heb is het niet locatie afhankelijk, maar lijkt wel iedere locatie anders te zijn .... Misschien kan @Backpacker er nog eens een zinnige mededeling over doen?
Ik snap nog niet helemaal wat precies wel of niet telt bij de grid rewards want ik heb in mei schijnbaar slechts 3,68 grid rewards. Het helpt natuurlijk dat het vaak erg lage prijzen ergens in de toekomst heeft dus de basis is al erg laag.

• Eastman
  • Niet online
Schrobz schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:33:
Ik zou ook graag een minimum SoC op de vertrektijd in willen kunnen stellen, maar dat er ook tot het in de auto ingestelde maximum geladen mag worden als dat goedkoop is.
Dit zou helemaal geweldig zijn. Zeker als saldering stopt, wil ik batterij capaciteit vrijhouden om zonoverschot op te vangen.

BMW i4 | NIO ET5 | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V156 BMS 216 met CT003 V122

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53
Beekforel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:04:

Echt heel slim is het nog niet allemaal idd.
Klinkt alsof dit wel zelf te bouwen moet zijn in iets als Home Assistant?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JeroenH schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Klinkt alsof dit wel zelf te bouwen moet zijn in iets als Home Assistant?
Dat heb ik ook wel voor een deel, maar dan krijg je dus geen GR en Slim Laden bonus...

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:47
In Solaredge kan ik instellen dat de batterij niet gebruikt mag worden om de auto te laden. Dat werkt prima.

• Alboqa
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:45
Kan iemand deze daling van laadsnelheid verklaren? Ik had slim laden aanstaan en de prijs was zojuist het goedkoopst maar hij bouwde de snelheid dus lineair af. Het was geen loadbalacing, er was nog genoeg capaciteit om 11 kW te laden. Toen ik slim laden uitzette ging hij weer vol laden. SOC 31%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQedxQjsknN6IIsLJgwfD3FB3h4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wRAuUu7DASVHWiqfrGfFFrCu.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
Alboqa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:42:
Kan iemand deze daling van laadsnelheid verklaren? Ik had slim laden aanstaan en de prijs was zojuist het goedkoopst maar hij bouwde de snelheid dus lineair af. Het was geen loadbalacing, er was nog genoeg capaciteit om 11 kW te laden. Toen ik slim laden uitzette ging hij weer vol laden. SOC 31%.

[Afbeelding]
Het ziet er een beetje uit als een stukje waarbij geen data is geregistreerd. Net als bij homewizard, als er geen data is, trekt hij gewoon een lijn. Er is dan wel data, maar die wordt dan gewoon niet getoond.

Heb je toevallig een andere meter die je kunt bekijken.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:38
Beekforel schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Dat heb ik ook wel voor een deel, maar dan krijg je dus geen GR en Slim Laden bonus...
Moet zeggen, dat ik dat toch heel hard begin te overwegen. Loop best wel tegen wat limieten aan met Grid Rewards. Maar door het feit dat ze officieel geen API hebben is de home assistant integratie ook beetje iffy, Dus daarop durf ik ook niet helemaal te bouwen. E.g. het stoppen van mijn Batterij wanneer autos met grid rewards laden.

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

thomvh schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Moet zeggen, dat ik dat toch heel hard begin te overwegen. Loop best wel tegen wat limieten aan met Grid Rewards. Maar door het feit dat ze officieel geen API hebben is de home assistant integratie ook beetje iffy, Dus daarop durf ik ook niet helemaal te bouwen. E.g. het stoppen van mijn Batterij wanneer autos met grid rewards laden.
Waar doel je op dan, met die API? Slim laden is niet aan te sturen anders dan de app toch?

• Eastman
  • Niet online
thomvh schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Je kan de laadpaal toch monitoren en op basis daarvan je batterij uitschakelen?

• tcw82
Zo zit (ik) je te klagen over gr en dat er dagen lang niks gebeurde, zo heb je (ik) de auto helemaal vol met gr in 1 nacht. 🫣🫣

• Pr088
  • Nu online
tcw82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:42:
[...]

Ik kan in tibber de soc niet opgeven, die vist hij bij vw vandaan.
Althans, ik weet niet waar.
In de VW app kun je maximaal laadniveau instellen van 50-100% met stapjes van 10.

• tcw82
Pr088 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:57:
[...]

In de VW app kun je maximaal laadniveau instellen van 50-100% met stapjes van 10.
Ja, dat weet ik. Op 2 of 3 plekken. Ik ben geen fan van de ap, ik vind hem onhandig. O.a. omdat op meerdere (meer dan 1) locatie je soc wensen kunt opgeven. En in het geval van de Vw ap ergens drie of vier lagen diep in de ap.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:38
Eastman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:48:
[...]

Je kan de laadpaal toch monitoren en op basis daarvan je batterij uitschakelen?
Ja, maar er zijn situaties waarbij ik het prima vind dat die uit de accu trekt. Alleen niet bij Grid Rewards.

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 20:52
Beekforel schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:16:
[...]

Waar doel je op dan, met die API? Slim laden is niet aan te sturen anders dan de app toch?
Ik denk deze: hacs tibber grid rewards

werkt meestal prima.

• Alboqa
tcw82 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Het ziet er een beetje uit als een stukje waarbij geen data is geregistreerd. Net als bij homewizard, als er geen data is, trekt hij gewoon een lijn. Er is dan wel data, maar die wordt dan gewoon niet getoond.

Heb je toevallig een andere meter die je kunt bekijken.
Ik zag in de Zaptec app dat hij ook 5kw laadsnelheid aangaf.

Net werd het laden ook gepauzeerd omdat hij wacht op 4800w ivm zonneladen terwijl ik niet zoveel zonnepanelen heb.

Ik heb de opties “slim laden” en “zonne-energie meenemen” maar uitgezet.

Ik had wat meer instellingen/controle gewild om het slim laden op mijn situatie aan te passen.

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ah, die kende ik nog niet. Bedankt.

Helaas mis ik daar nog steeds 1 toggle: ik wil Slim Laden aan het uit kunnen zetten via HA.

• Pr088
  • Nu online
Alboqa schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Ik zag in de Zaptec app dat hij ook 5kw laadsnelheid aangaf.

Net werd het laden ook gepauzeerd omdat hij wacht op 4800w ivm zonneladen terwijl ik niet zoveel zonnepanelen heb.

Ik heb de opties “slim laden” en “zonne-energie meenemen” maar uitgezet.

Ik had wat meer instellingen/controle gewild om het slim laden op mijn situatie aan te passen.
Je mag doen wat je wilt. Maar Slim Laden is juist een stukje controle uit handen geven, terwijl de auto mooi vol is op vertrektijd.

Onderaan de streep ben je beter uit door Tibber zijn gang te laten gaan. Maar je eigen gelijk halen is ook wat (euro's) waard. :+

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

38 kWh zonnestroom het net op gestuurd vandaag, hele dag auto aan de lader, gaat hij komende nacht laden voor 28 cent per kWh...

Ik denk niet dat de 40 cent GR dat compenseert. Ben benieuwd of de prijs nog corrigeert.

• JeroenVerweij
Beekforel schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:06:
38 kWh zonnestroom het net op gestuurd vandaag, hele dag auto aan de lader, gaat hij komende nacht laden voor 28 cent per kWh...

Ik denk niet dat de 40 cent GR dat compenseert. Ben benieuwd of de prijs nog corrigeert.
Kijk maar na je ingestelde vertrektijd en deel dan het resultaat. Als Tibber je laden op goedkope momenten uitstelt, dan wordt je daarvoor gecompenseerd. Niet alleen in euro’s met GR, maar ook in compensatie in het laadtarief vannacht.

Als je netjes aan de lader blijft hangen en het laden voltooid op je ingestelde vertrektijd, durf ik je te garanderen dat je niet duurder uit bent dan dat je vanmiddag op de goedkoopste momenten had geladen.

Oh en kijk dan niet meteen 1 minuut nadat je laadsessie voltooid is maar wacht even. De verwerking van het overzicht kan eventjes duren.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenVerweij op 25-05-2026 22:38 ]

• Alboqa
Pr088 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Je mag doen wat je wilt. Maar Slim Laden is juist een stukje controle uit handen geven, terwijl de auto mooi vol is op vertrektijd.

Onderaan de streep ben je beter uit door Tibber zijn gang te laten gaan. Maar je eigen gelijk halen is ook wat (euro's) waard. :+
Wat zou in jouw ogen dan de verklaring zijn voor het langzamer laden op het goedkoopste moment van de dag?

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JeroenVerweij schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Kijk maar na je ingestelde vertrektijd en deel dan het resultaat. Als Tibber je laden op goedkope momenten uitstelt, dan wordt je daarvoor gecompenseerd. Niet alleen in euro’s met GR, maar ook in compensatie in het laadtarief vannacht.

Als je netjes aan de lader blijft hangen en het laden voltooid op je ingestelde vertrektijd, durf ik je te garanderen dat je niet duurder uit bent dan dat je vanmiddag op de goedkoopste momenten had geladen.

Oh en kijk dan niet meteen 1 minuut nadat je laadsessie voltooid is maar wacht even. De verwerking van het overzicht kan eventjes duren.
Ja, ik heb te vroeg geklaagd. 3 cent per kWh als eindstand.

• Pr088
  • Nu online
Alboqa schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Wat zou in jouw ogen dan de verklaring zijn voor het langzamer laden op het goedkoopste moment van de dag?
Netcongestie of een prijsgestuurd vraagoverschot. Dynamische klanten sturen soms onevenredig veel vraag naar een aantal goedkope uren of kwartieren. Dat pauzeren kan de energieleverancier helpen balanceren. Je krijgt er een vergoeding voor bij Tibber én compensatie voor de duurdere uren/kwartieren die je later inhaalt.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
Beekforel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:36:
[...]

Ja, ik heb te vroeg geklaagd. 3 cent per kWh als eindstand.
Ik denk dat Tibber dit beter moet uitleggen. Deze discussie/vraag komt wekelijks voorbij in dit forum. Telkens met dezelfde uitkomst

Mensen snappen het niet/lezen niet/trekken voorbarige conclusies of een combinatie van dit allen.

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

La1974 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]

Ik denk dat Tibber dit beter moet uitleggen. Deze discussie/vraag komt wekelijks voorbij in dit forum. Telkens met dezelfde uitkomst

Mensen snappen het niet/lezen niet/trekken voorbarige conclusies of een combinatie van dit allen.
Ik word vooral op het verkeerde been gezet door fe planning die ze afgeven. "Laden tegen lage tarieven" lid staat er dan, en dan hem kWh tarief 28 cent. Misschien beter dat ze hier idd een extra disclaimer bij zetten.

• Alboqa
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Netcongestie of een prijsgestuurd vraagoverschot. Dynamische klanten sturen soms onevenredig veel vraag naar een aantal goedkope uren of kwartieren. Dat pauzeren kan de energieleverancier helpen balanceren. Je krijgt er een vergoeding voor bij Tibber én compensatie voor de duurdere uren/kwartieren die je later inhaalt.
Oké dank voor de uitleg. Ik had de aanname gedaan dat voor 3 cent (incl. Belasting) laden een te laag tarief is om te compenseren voor Tibber.

• Pr088
  • Nu online
Alboqa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Oké dank voor de uitleg. Ik had de aanname gedaan dat voor 3 cent (incl. Belasting) laden een te laag tarief is om te compenseren voor Tibber.
Het kan nog veel gekker. Ik heb een tijdje geleden, met die negatieve all-in-prijzen op een vrijdag zelfs compensatie gekregen voor pauzeren tijdens een tijdvak met -40 cent inclusief belastingen. Bleken uiteindelijk kWh'tjes te zijn die -55 cent waard waren en mij dus nog meer opleverden. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 26-05-2026 10:55 ]

• Pr088
  • Nu online
Beekforel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Ik word vooral op het verkeerde been gezet door fe planning die ze afgeven. "Laden tegen lage tarieven" lid staat er dan, en dan hem kWh tarief 28 cent. Misschien beter dat ze hier idd een extra disclaimer bij zetten.
De planning is toch een planning? In de praktijk kan het altijd anders lopen?

• Pr088
  • Nu online
La1974 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]

Ik denk dat mensen meer geduld moeten hebben. Het aantal voorbarige conclusies is heel hoog.

• tcw82
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat mensen meer geduld moeten hebben. Het aantal voorbarige conclusies is heel hoog.
Het geheel is niet transparant. En dan komen er vragen.
En omdat het soms "stuk lijkt" (zie ook mijn opmerkingen), waarbij er dagen lang niks lijkt te gebeuren en dan opeens weer wel. Helpt daar niet bij.

• JeroenVerweij
tcw82 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:54:
[...]

En omdat het soms "stuk lijkt" (zie ook mijn opmerkingen), waarbij er dagen lang niks lijkt te gebeuren en dan opeens weer wel. Helpt daar niet bij.
Mensen zijn op zoek naar zekerheid. Dat snap ik. Alleen als Grid Rewards iets niet zijn, is het zekerheid. Zoals eerder uitgelegd: momenten van onbalans zijn niet voorspelbaar.

Dus: of je zet Slim Laden aan en geeft je over aan de grillen van Tibber, waarbij je alleen zeker weet dat je auto op de door jou ingestelde tijd het ingestelde batterijniveau heeft bereikt. En dat gebeurt of met Grid Rewards, of zonder. Maar wel altijd tegen het goedkoopste tarief.

Of je zet Slim Laden laden uit en timed je laden zelf als je dat een beter gevoel geeft. Dan moet je zelf opletten en heb je risico dat je niet voor de laagste prijs laadt en krijg je sowieso geen Grid Rewards.

• Pr088
  • Nu online
tcw82 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Stuk? Krapte op het stroomnet en de daarmee samenhangende Grid Rewards zijn niet afroepbaar ofzo. Soms is er inderdaad weken weinig 'voordeel'. Hoe wil je dat transparanter en minder 'stuk' hebben?

• tcw82
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Stuk? Krapte op het stroomnet en de daarmee samenhangende Grid Rewards zijn niet afroepbaar ofzo. Soms is er inderdaad weken weinig 'voordeel'. Hoe wil je dat transparanter en minder 'stuk' hebben?
Ik zeg toch ook "stuk lijkt", tussen aanhalingstekens. Het is niet stuk, er gebeurd dan gewoon geen ruk.

Hoe het transparanter (want dat “stuk” verder aanhalen is niet heel zinnig) kan. Door als je vragen hebt en je klikt op "hoe beïnvloedt dit GR" in de app je daadwerkelijk zinnige informatie krijgt over de werking van grid rewards.
Enkele voorbeeld scenario's over hoe het werkt als je ....
  • Eerst wel een vertrektijd opgeeft, maar die dan verwijderd.
  • Je vertrektijd aanpast (naar voren of naar achteren)
  • De vertrektijd verwijderd
  • Maar denk ook aan dingen als…
  • Waarom je geen SOC kunt ingeven in de tibber app (misschien kan dat wel, maar ik las hier dat meerdere tweakers het wensen, dan vul ik in dat meerdere het niet kunnen).
  • Wat gebeurt er nu precies als je 4uur en 1 minuut ontstekkerd met de geladen kwh en de prijs die je daarvoor betaald, welke prijs betaal je dan?
  • Als je dan op 3.59 inplugt, kan je daarna dan weer 3.59u uitpluggen?
  • Waarom … Terwijl onze beide auto’s (buren) zijn ingeplugd en we beide geen/vergelijkbare eindtijd hebben opgegeven, krijgen we toch andere GR’s?
  • Wat zijn de gebieden in Nederland die als 1 eenheid worden gezien?
  • Wat is de verhouding “voordeel” klant vs “voordeel” Tibber.
Dit is wat ik even snel kon bedenken als vragen (en dus informatie verschaft door Tibber) die zinnig zouden kunnen zijn. De "ontdek hoe" knop in de ap is op de plek gekomen van de "hoe beinvloedt dit GR" knop denk ik, de informatie achter de "ontdek hoe" knop is wel uitgebreider, maar lijkt niet veel informatie over bovenstaande hersenspinsels te geven.

• JB

JB

Cédric roelt!

Kijkende naar de topicstart "en alles wat Tibber gerelateerd is."; hebben mensen hier ook dynamisch gas via Tibber? In kader van transparantie, leest dat ook nog ietwat lastig voor mij. Ik heb nu 14m3 verbruik waarbij de portal 41,73 euro laat zien. Dat is plat vertaald 2,98 euro per kuub...

Nu heeft dat volgens mij ook deels te maken met de vaste kosten etc, waarbij hoe meer verbruik dit lager uitvalt? Het leest in ieder geval niet lekker, zeker als ik poog om zo min mogelijk gas te verbruiken.

Mijn boefje is liev!

• tcw82
JB schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:59:
Kijkende naar de topicstart "en alles wat Tibber gerelateerd is."; hebben mensen hier ook dynamisch gas via Tibber? In kader van transparantie, leest dat ook nog ietwat lastig voor mij. Ik heb nu 14m3 verbruik waarbij de portal 41,73 euro laat zien. Dat is plat vertaald 2,98 euro per kuub...

Nu heeft dat volgens mij ook deels te maken met de vaste kosten etc, waarbij hoe meer verbruik dit lager uitvalt? Het leest in ieder geval niet lekker, zeker als ik poog om zo min mogelijk gas te verbruiken.
Dit is vergelijkbaar met mijn kosten (alleen ik heb frank energie voor gas). 3 euro per kuub met een verbruik van180 kuub per jaar

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:12
Wellicht een vreemde vraag, maar ik ga overstappen naar tibber en weet niet wat ik als einddatum moet opgeven. Huidige contract heeft als einddatum 25-06. Moet ik dan 25-06 opgeven of 26-06?

• tcw82
Ik lees ik het Volkswagen id topic dat vw de api voor simpele zielen heeft dichtgezet. Hopelijk heeft Tibber een betere relatie en werkt die wel nog gewoon de komende tijd.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:06
tcw82 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:34:
Ik lees ik het Volkswagen id topic dat vw de api voor simpele zielen heeft dichtgezet. Hopelijk heeft Tibber een betere relatie en werkt die wel nog gewoon de komende tijd.
Ja ik las het vandaag ook in de Facebook groep. Volgensmij maakt Tibber tegenwoordig gebruik van Enode als tussenpartij en die faciliteert heel veel API's. Ik gok dat Enode wel wat slagkracht heeft en de VW/Skoda API werkend houdt.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:38

GVR

Untouchablezz20 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:58:
Wellicht een vreemde vraag, maar ik ga overstappen naar tibber en weet niet wat ik als einddatum moet opgeven. Huidige contract heeft als einddatum 25-06. Moet ik dan 25-06 opgeven of 26-06?
25-6

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Laroil schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:51:
Heeft iemand inmiddels al ervaring met de installatie van de nieuwe Pylontech Force batterij met de Solis S van Tibber ?
Ik heb de eerste paar sets verkocht en zodra ik de klant feedback heb laat ik het weten. Eentje draait binnen paar weken (11-06) bij een vriend en aangezien het totaal niet zijn interesse heeft zal ik wel voldoende inzicht krijgen 👍

Normaal werken wij vooral met GoodWe (nu de All in One esa) maar sinds de Tibber actie sets (solis+pylontech) gaat dat ook steeds meer. Zijn technisch goed voor elkaar en wat betreft prijs is het gewoon een van de beste keuzes momenteel.

Ja t kan altijd goedkoper maar dan krijg je niet deze producten met bijbehorende service en garantie.

We hebben nu ook de 1 fase 5kW Solis met 5,10 of 15 kWh Pylontech Fidus dan kom je op een €348/kWh ex btw, inclusief montage. Incl omvormer en bridge.

Dat is best netjes, denk ik zelf?
Zit je ergens aan kosten/afschrijving op €0,0538/kWh life time (obv 90%rte en 90%dod)
En incl btw op €0,065/kWh dan worden er best veel zaken interessant om de accu voor in te gaan zetten. Niemand heeft een glazen bol maar als je wat van je beleggingswinsten wil af gaan romen is dit naar mijn verwachting een prima doel 😉👌✅🌞🔋

Nb voor <€500 extra heb je de 10kW (met mogelijkheid om panelen aan te sluiten) en een Force H3 HV accu. Maar niet iedereen heeft budget ervoor over of beschikt over 3-fase.

[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 30-05-2026 00:04 ]

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste