Hype schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:32:
[...]
Maar berekenen ze dit wel alleen over de kwh's die je van het net gebruikt? Want als je deels van je eigen zonnepanelen gebruikt, krijg je toch dit:
- Je laadt bijv. 1 kW in 1 uur tijd
- 'Prijs' op dat moment is bijv. 30cent.
- Maar 80% van de energie komt van je eigen panelen.
- Dan laat Tibber zien dat je voor 6 cent hebt geladen vanwege zogenaamde 'grid rewards'. Maar in feite is dat gewoon omdat er maar 20% (0,2 * 30cent) van het net komt.
Volgens mij is dit dus een beetje bullshit. Maar ik kan er naast zitten. Vind het moeilijk om hier echt details over te vinden.
Hoe weet je hoeveel hiervan daadwerkelijk 'grid rewards' zijn, en niet gwn voordeel door je eigen panelen?
Dat is een goede vraag; er zit hier nog wel iets in ja. Ik kwam er namelijk bij het uitpluggen achter dat mijn Zappi aangeeft, er 19.3 kWh ingestopt te hebben, terwijl Tibber leuk 16,73 aangeeft. Dit kan door twee dingen komen:
- Tibber neemt Zonnestroom niet mee in de berekening
- Tibber meet kWh welke de auto in gaat, en dat is dus zonder laadverliezen?
Beide speculeren. Ik zal er eens op letten en vergelijken met bijv. een nachtsessie.
Edit; ik heb net HA en de app er even op nageslagen.
Het lijkt haast wel bruto vs netto te zijn

Dat had ik niet verwacht.
Als ik vannacht kijk, heb ik 13.36 volgens de Zappi geladen. 11,62 in de Tibber app.
11,62/13.36= 0.869%
Bij de volledige sessie is het:
16,73/19.3= 0.866%.
Dat licht ook verdacht dicht tegen elkaar en ook bij wat je zou kunnen verwachten qua laadverliezen (ik vind ze trouwens best wel fors bij 32A)
[
Voor 15% gewijzigd door
Stefanovic45 op 17-09-2026 16:48
]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)