Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
AtlAntA schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:41:
[...]

Kan het niet hard maken met cijfers maar mijn gevoel zegt me dat ik zo efficiënter en goedkoper uit ben dan met grid rewards. Ik ben in ieder geval van een heel stuk frustratie af. En dat is ook wel wat waard.
Ik kan wel hard maken dat ik goedkoper uit ben met Grid Rewards. ;)
Ik snap je opmerking over gemoedsrust wel. Soms zie je na de laadsessie hele vreemde (ongunstige) totaalprijzen die vaak na een halve dag netjes gecorrigeerd zijn.
Gister nog 25kWh geladen tussen zondag 8:00 uur en maandagochtend 7:00. De laadpaal pauzeerde tijdens de goedkope middaguren en begon 's nachts tussen 02:00 en 06:00 uur te laden. De nacht is bij mij de afgelopen weken populair, bijna elke goedkope middag wordt overgeslagen. Die 25kWh kostte vannacht in totaal - € 1,02. Gemiddeld voor -4 cent geladen 8)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 13:54

Judge Ming

Full electric per 8/2024

MajaMestreech schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:35:
[...]

Ik denk dat je, net als mij, toe bent aan een Homey home automation. Bij mij ook het risico dat als de Zappi gat laden tijdens de goedkoopste uren dat de batterijen leeggetrokken worden. Met home automation kun je dit optimaal regelen/programmeren.
Ajakkes :) De Zappi trekt de batterij (in de winter, nu dus) nooit leeg want ik heb een A-B schakeling tussen de Zappi en de rest van de groepenkast zitten. In de winterstand trekt de auto altijd direct uit het net en bypassed de Powerwall. In de zomer KAN ik kiezen voor autostroom uit de PV e/o Powerwall. Met name handig op de pruttelstand als de PV de Powerwall zou willen laten overstromen. Ik lever niets terug aan het net.

Ik hoop op een meer kant en klare oplossing van een stukje hardware (ala Pulse) en software die me in staat stelt bepaalde afnemers te knijpen indien nodig.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 18:20
THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:01:
[...]

Nee, precies. En koken kan ik toch niet sturen. De wasmachine en wasdroger nog enigszins, maar niet veel zin om daar de routine enorm voor aan te passen.

Gaat mij vooral om de sport om voordelig de EV op te laden en daardoor lekker voordelig te kunnen rijden. Nu is dat 24 cent per kWh als ik me niet vergis, alles daaronder is psychologisch mooi meegenomen. Als ik kan laden voor 15 cent op een mooie dag (of nacht) dan is dat extra lekker.
Als je auto ondersteund wordt door Tibber voor slim laden dan kun je makkelijk onder die 24 cent laden, tenzij je vaak weg bent. Gewoon in de app aangeven wanneer je vol wil vertrekken en dan wordt voor je geregeld dat op de goedkope moment daarvoor wordt geladen.

Een auto opladen is al zoveel kWh per jaar dat het moeilijk is om het daarna nog heel duur te maken met op verkeerde momenten wassen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door orillion op 29-09-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
orillion schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:03:
[...]

Als je auto ondersteund wordt door Tibber voor slim laden dan kun je makkelijk onder die 24 cent laden, tenzij je vaak weg bent. Gewoon in de app aangeven wanneer je vol wil vertrekken en dan wordt voor je geregeld dat op de goedkope moment daarvoor wordt geladen.

Een auto opladen is al zoveel kWh per jaar dat het moeilijk is om het daarna nog heel duur te maken met op verkeerde momenten wassen denk ik.
Heb een Zaptec Go 2 en EV3, dus volgens mij gaat die combinatie prima. In principe een 4-daagse werkweek, dus drie dagen voor laden over, met name in het weekend. Gaat vast goed komen, leuk om te proberen en hou er wel van om voordelig uit te zijn met energie.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:45:
[...]

Heb een Zaptec Go 2 en EV3, dus volgens mij gaat die combinatie prima. In principe een 4-daagse werkweek, dus drie dagen voor laden over, met name in het weekend. Gaat vast goed komen, leuk om te proberen en hou er wel van om voordelig uit te zijn met energie.
Dan komt het zeker goed. (Als Zaptec weer fatsoenlijk werkt met Tibber |:( )

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 19:03
Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]

Hoop dat het sneller wordt opgelost dan de issue's met de Zappi v2.1. Die werkt sinds begin juni al niet meer op de 2 nieuwere firmwares en er lijkt zo goed als geen progressie (@Backpacker kan jij misschien een update geven?) in een bruikbare oplossing zitten. Of je moet de FW niet updaten of je moet via Zappi Support een downgrade aanvragen van de FW. Iets wat ook niet echt wenselijk is want er zijn wel wat bruikbare verbeteringen toe gevoegd in de updates.

Dit is trouwens ook 1 van de redenen dat ik zelf maar aan het knutselen ben gegaan in HAOS.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]

We stappen pas in januari over, maar wat is er met Zaptec en Tibber, die heb ik nog even gemist?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:02
THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
[...]

We stappen pas in januari over, maar wat is er met Zaptec en Tibber, die heb ik nog even gemist?
Ik heb sinds juli een Zaptec Go 2 icm Tibber en heb zelf nog nergens last van, dus ik ben ook benieuwd.

Ik heb dan geen EVCC, HA oid. Gewoon Slim Laden aan of uit. We laden (Kia Niro EV) eigenlijk alleen in het weekend en om de week op de woensdagen. Dit om de accu een keertje onder de 25% te krijgen. Maar ik zie weinig gedoe met de combinatie tussen de lader en Tibber.

Wat zou er mis moeten zijn @Pr088

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jurgen purgen schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:14:
[...]

Ik heb sinds juli een Zaptec Go 2 icm Tibber en heb zelf nog nergens last van, dus ik ben ook benieuwd.

Ik heb dan geen EVCC, HA oid. Gewoon Slim Laden aan of uit. We laden (Kia Niro EV) eigenlijk alleen in het weekend en om de week op de woensdagen. Dit om de accu een keertje onder de 25% te krijgen. Maar ik zie weinig gedoe met de combinatie tussen de lader en Tibber.

Wat zou er mis moeten zijn @Pr088
Same here, geen EVCC, Home Assistant of andere integraties. Dus puur Zaptec Go 2 -> Kia EV3. Daartussen wil ik een Tibber Pulse gaan zetten en laden in het weekend of door de weeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hopelijk stel ik niet een vraag die al beantwoord is... Hoe zit het met de kwartierprijzen en de Tibber API. Is die data nu al op te halen in kwartierformaat of niet?

Dan kan ik mijn software alvast testen op de aanpassing.. Anders valt mijn eigen software morgen ehm. nogal om :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:05:
Hopelijk stel ik niet een vraag die al beantwoord is... Hoe zit het met de kwartierprijzen en de Tibber API. Is die data nu al op te halen in kwartierformaat of niet?

Dan kan ik mijn software alvast testen op de aanpassing.. Anders valt mijn eigen software morgen ehm. nogal om :P
Ik weet er echt niet heel veel van, maar volgens mij start dat per 1 oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:05:

De tibber api change is backwards compatible, als je niets doet blijft hij netjes uur prijzen opgeven. Je kunt hem zelf nu al forceren om kwartier prijzen te geven. Zie de documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

janne_nl schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:47:
Hoe lang is je slimme meter in storing? Een paar dagen loopt tie wel eens achter bij Tibber. Kijk je ook bij slimme meter portal? Dat geeft een indicatie of het probleem bij Tibber of je netbeheerder/slimme meter zit.

Als je de storing meld bij je netbeheerder, aangeven dat je een dynamisch contract hebt, dan krijg je voorrang.
13art schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:10:
[...]

Het verbruik wordt tot een x aantal dagen wel opgeslagen in de meter. Wanneer de meter uit de storing komt kunnen de gegevens alsnog doorgegeven worden.
De meter stond bij Liander al een tijdje in storing, contact gehad en morgen komen ze hem al vervangen :D
Gelukkig precies voor de nieuwe maand :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik probeer onze auto aan Tibber te connecten, een EV3, maar krijg steeds bad request. Herkenbaar? Heb nog geen contract of Pulse…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:23
THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:41:
Ik probeer onze auto aan Tibber te connecten, een EV3, maar krijg steeds bad request. Herkenbaar? Heb nog geen contract of Pulse…
misschien moet je eerst een contract afsluiten en een pulse aansluiten voor je dit gaat doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pr088
THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:41:
Dat lukt dan ook niet. Eerst een contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:33:
[...]

Dat lukt dan ook niet. Eerst een contract.
Oké, thanks. Was wat aan het spelen met de app. Dan nog even geduld hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
aangezien ik via google het antwoord niet zo snel krijg gevonden toch even hier de vraag of er meer mensen vergelijkbare situatie hebben ondervonden...

vannacht om 4.06u heeft de Tibber Pulse een melding afgegeven met daarin de mededeling dat de hoofdzekering is overbelast. 166A voor een periode van grofweg 30 seconden.

Ik heb enkel een 3x25A aansluiting en vannacht was de auto niet aangesloten op de laadpaal. Dus enkel huishoudelijke apparaten die wat nodig hebben. Desondanks is de zeker er niet uitgesprongen terwijl je dat wel zou verwachten.

is dit een bug van de Tibber Pulse?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 07:43

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:18:
aangezien ik via google het antwoord niet zo snel krijg gevonden toch even hier de vraag of er meer mensen vergelijkbare situatie hebben ondervonden...

vannacht om 4.06u heeft de Tibber Pulse een melding afgegeven met daarin de mededeling dat de hoofdzekering is overbelast. 166A voor een periode van grofweg 30 seconden.

Ik heb enkel een 3x25A aansluiting en vannacht was de auto niet aangesloten op de laadpaal. Dus enkel huishoudelijke apparaten die wat nodig hebben. Desondanks is de zeker er niet uitgesprongen terwijl je dat wel zou verwachten.

is dit een bug van de Tibber Pulse?
Een zekering springt er niet meteen uit. Sterker nog die kunnen voor korte tijd een hoop meer hebben dan hetgeen waarvoor ze zijn. Zolang het voor korte tijd is, is dat geen probleem en zullen ze er dus ook niet uit springen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
13art schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:30:
[...]

Een zekering springt er niet meteen uit. Sterker nog die kunnen voor korte tijd een hoop meer hebben dan hetgeen waarvoor ze zijn. Zolang het voor korte tijd is, is dat geen probleem en zullen ze er dus ook niet uit springen.
dat vermoeden had ik ook al. ik vind het alleen apart dat er een dergelijke melding komt. vooral met de 166A

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]

dat vermoeden had ik ook al. ik vind het alleen apart dat er een dergelijke melding komt. vooral met de 166A
Ah ja, 166A (ik last eerst 16A) is wel wat aan de hoge kant. Lijkt me dat dat niet helemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 19:03
koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]

Heb je andere manieren om de meter uit te lezen? Wellicht p1 dongle van homewizard of iets dergelijks? Als je daar dezelfde meldingen krijgt dan zou ik de netbeheerder hiervan op de hoogte brengen. Kan ook zijn dat je meter kuren heeft.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
Tarieven in de app zijn nog niet beschikbaar. Wellicht doordat we vanaf morgen overstappen naar kwartierprijzen!

https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=15

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 16:43
Ik zie nu tarieven in de app en dat zijn uurprijzen. Misschien als we morgen kijken dat het wel kwartierprijzen zijn?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:17
13art schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:41:
[...]

Ah ja, 166A (ik last eerst 16A) is wel wat aan de hoge kant. Lijkt me dat dat niet helemaal klopt.
Ik heb dat ook wel eens. Heb niet eens zoveel apparaten aangesloten dat ik dat überhaupt aan kan.
Ik denk dat we vannacht de kwartierprijzen gaan krijgen of er komt een update van de app zodat kwartierprijzen dan werken. We gaan het zien.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:33
Volgens de e-mail die ze gisteren verstuurd hadden zouden de kwartierprijzen vanaf morgen pas te zien zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door WvM82 op 30-09-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
WvM82 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:07:
Volgens de e-mail die ze gisteren verstuurd hadden zouden de kwartierprijzen vanaf morgen pas te zien zijn.
Geen mail gehad hier 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mag ik vragen waarom jullie voor Tibber hebben gekozen in plaats van bijvoorbeeld voor Zonneplan? Mijn voorkeur gaat op gevoel ook naar Tibber, maar wil het wel overwogen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 20:59
Prima app en goede prijs voor maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Morgen nog gewoon prijzen per uur te zien in de app.
Mail gaf aan dat het vanaf morgen per kwartier zou zijn.
Ik ben tevreden met dynamische tarieven.
Deze maand weer op gemiddelde van 9 eurocent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7ven
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 12:36
Via API heb ik nu kwartier prijzen in home assistant voor morgen! Met soms wel 4 cent verschil tussen 15.45, 16.00 (dipje) en 16.15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:56

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Tdem schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:18:
[...]

Geen mail gehad hier 🤨
Ik ook niet, vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:28
Zojuist een adviesgesprek gehad over de aanschaf van een thuisbatterij. Nu willen we daar graag ook de onbalansmarkt mee op. Volgens de adviseur moeten we daarvoor overstappen naar Frank, Hegg of Next Energy.
Kunnen we alleen met een Homevoltbatterij van Tibber bij Tibber blijven voor die onbalansmarkt? (@Backpacker of iemand die ervaring heeft met een andere batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 13:54

Judge Ming

Full electric per 8/2024

AtlAntA schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:49:
[...]

Heb je andere manieren om de meter uit te lezen? Wellicht p1 dongle van homewizard of iets dergelijks? Als je daar dezelfde meldingen krijgt dan zou ik de netbeheerder hiervan op de hoogte brengen. Kan ook zijn dat je meter kuren heeft.
Vannacht is bij mij L3 er uit geklapt (ook 3x25A). Waarschijnlijk tegen 02.00. Gelukkig heeft mijn Powerwall L1 door laten lopen want daar zitten de server en alle warmtezaken (wp, wbp) op zodat ik 's ochtends geen licht maar wel warmte had. Wel heel toevallig!
Ik heb geen Pulse.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Prima app en goede prijs voor maandelijkse kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 201WD
marana schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:57:
Zojuist een adviesgesprek gehad over de aanschaf van een thuisbatterij. Nu willen we daar graag ook de onbalansmarkt mee op. Volgens de adviseur moeten we daarvoor overstappen naar Frank, Hegg of Next Energy.
Kunnen we alleen met een Homevoltbatterij van Tibber bij Tibber blijven voor die onbalansmarkt? (@Backpacker of iemand die ervaring heeft met een andere batterij)
Goed lezen en nadenken.
Thuisaccus zijn duur en het duurt erg lang voor je het terugverdiend hebt.
Ik wacht nog een paar jaar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:18
De onbalansmarkt is na 1/1/27 toch een stuk minder rendabel? Bij inkoop betaal je belasting, bij verkoop krijg je die niet meer terug toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Homevolt is vooralsnog alleen voor Tibber. Dat maakt dat ik die accu nog niet heb aangeschaft. Stel ik ga weg bij Tibber dan houd je een domme batterij over. Lijkt me niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
THE_BASE schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:20:
Mag ik vragen waarom jullie voor Tibber hebben gekozen in plaats van bijvoorbeeld voor Zonneplan? Mijn voorkeur gaat op gevoel ook naar Tibber, maar wil het wel overwogen hebben. :)
Omdat je bij Zonneplan zelf moet zorgen dat je auto op de juiste momenten start en stopt met laden. Ik vind het te veel gedoe als mijn energieleverancier dat niet voor me kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Ik zie op iOS inmiddels kwartierprijzen voor morgen. Moest wel het schuifje bovenaan omzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPQBBZWNks0j3lFEfDWQSGnJJZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vF8QkanY06ttIYBkM3KKKlq6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Android hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10 10:11

Ersus

Zuid-Limburg

orillion schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:19:
Ik zie op iOS inmiddels kwartierprijzen voor morgen. Moest wel het schuifje bovenaan omzetten.

[Afbeelding]
Oh dat ziet goed uit voor morgen!
Ik moet de Victron DESS instelling nog van 60min naar 15min omzetten.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Laatst online: 01:51
tibber integratie mey HA toont nog uurtarief ipv kwartier. (ook na reload). Hoe om te schakelen naar nieuwe kwartier prijzen? @Backpacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
rvee schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:42:
tibber integratie mey HA toont nog uurtarief ipv kwartier. (ook na reload). Hoe om te schakelen naar nieuwe kwartier prijzen? @Backpacker
https://developer.tibber.com/docs/changelog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
orillion schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:17:
[...]

Omdat je bij Zonneplan zelf moet zorgen dat je auto op de juiste momenten start en stopt met laden. Ik vind het te veel gedoe als mijn energieleverancier dat niet voor me kan doen.
Zonneplan laadpaal kan ook slim laden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-10 14:50
Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Dan moet je wel een laadpaal hebben van Zonneplan. Tibber ondersteunt het via de auto met elke laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Ja, maar ik heb al een laadpaal en bij Tibber is het puur softwarematig auto koppelen en het werkt met m'n bestaande laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mooper schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Dan moet je wel een laadpaal hebben van Zonneplan. Tibber ondersteunt het via de auto met elke laadpaal.
Klopt. Tibber ondersteunt trouwens lang niet elke elektrische auto en ook maar een beperkt aantal merken laadpalen. Dus er is ook wel kans dat Tibber combinaties niet ondersteunt. Dus check het goed. Ik ben tevreden klant bij Tibber, maar Tibbers integraties werken echt niet op 100% van de laadpalen of 100% van de auto's. Zeker als je een EV hebt van >5 jaar oud is de kans groot dat er geen koppeling is met je auto. Mijn Corsa-E (2020) is een goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
Ik ben over op Tibber en ze zouden m'n oude aanbieder dat melden, alleen daar hoor ik nog niets van. Wat is jullie ervaring met opzeggen? De oude leverancier contract liep tm gister, dus op zich ben ik contractvrij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Volgens mij krijg je later gewoon je eindafrekening. Let er wel op dat je alles op tijd download. Na de jaarafrekening kon ik bij Essent nergens meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
janne_nl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:54:
Volgens mij krijg je later gewoon je eindafrekening. Let er wel op dat je alles op tijd download. Na de jaarafrekening kon ik bij Essent nergens meer aan.
oke, zing het wel even uit, thanks.

Nu wennen aan alles smart, connected en dynamisch. Voel mij meteen weer 23 :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ik kijk regelmatig in de Tibber app om te kijken of de data nog opgehaald wordt van de netbeheerder, zodat ik na een dag of 8 (soms komt het vanzelf goed) aan de telefoon hang en een storing meld. Zeker met terugleveren uit een accu wil ik wel een correcte afrekening krijgen.

Slimme meter portal helpt ook, de vertraging ligt ook wel eens aan Tibber zelf. Maar na bijna een jaar dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Kan iemand me dit nog even uitleggen, Tibber doet niet aan cashback, maar het scheelt op
jaarbasis daardoor echt wel veel geld. Waarom zou ik dan toch voor Tibber zonder cashback kiezen? Overigens zie ik op de sites van de leveranciers hele andere bedragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOiWJfigA0bfzSCDXgelowicfeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khVPoHjsJcM39fYlPXM0lliA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
THE_BASE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:03:
Kan iemand me dit nog even uitleggen, Tibber doet niet aan cashback, maar het scheelt op
jaarbasis daardoor echt wel veel geld. Waarom zou ik dan toch voor Tibber zonder cashback kiezen? Overigens zie ik op de sites van de leveranciers hele andere bedragen.
[Afbeelding]
Dit soort vragen passen beter in het dynamische tarieven topic denk ik. Daar wordt Frank Energie ook uitgelicht als "doet niet netjes aan saldering".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
THE_BASE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:03:
[Afbeelding]
Op jeroen.nl kun je de aanbieders ook goed vergelijken. Zo saldeert Tibber de inkoopvergoeding die ze rekenen ook bij teruglevering. Scheelt 2ct op een kWh. Maar als de cashback klopt kan Frank Energie wel eens naarstig op zoek zijn naar nieuwe klanten. Mogelijk gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
orillion schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

Dit soort vragen passen beter in het dynamische tarieven topic denk ik. Daar wordt Frank Energie ook uitgelicht als "doet niet netjes aan saldering".
Excuses, je hebt gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Op jeroen.nl kun je de aanbieders ook goed vergelijken. Zo saldeert Tibber de inkoopvergoeding die ze rekenen ook bij teruglevering. Scheelt 2ct op een kWh. Maar als de cashback klopt kan Frank Energie wel eens naarstig op zoek zijn naar nieuwe klanten. Mogelijk gunstig.
Frank is geen optie, maar kwam ook Next Energy tegen. Maar weet niet of die allemaal van die slimme apps hebben die ook samenwerken met Zaptec en dergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-10 09:40
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:22:
Ik ben over op Tibber en ze zouden m'n oude aanbieder dat melden, alleen daar hoor ik nog niets van. Wat is jullie ervaring met opzeggen? De oude leverancier contract liep tm gister, dus op zich ben ik contractvrij.
Duurde bij mij ook even ik zat hiervoor bij GreenChoice en ben net een maand over naar Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:07
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.

Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch wert het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.

Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer

Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas

Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.

Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van Tibber en Grid Rewards?
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)

Dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:23
macfocus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:40:
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.

Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch wert het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.

Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer

Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas

Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.

Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van Tibber en Grid Rewards?
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)

Dank voor jullie input.
Als je je auto in de tibber app hebt gekoppeld, kan je daar tegenwoordig per maand van de auto een laadoverzicht uitdraaien, die gebruik ik zelf voor handmatige declaratie, scheelt weer 5 euro backoffice kosten per maand. kost me elke maand 2 minuten werk.

Verder ben ik wel tevreden over tibber qua betrouwbaarheid, heel soms zit er een quirk in de dienst, maar dat wordt snel opgelost en hoort een beetje bij snelle ontwikkeling.

Wat ik me wel afvraag, als je zo'n flinke warmtepomp hebt, en een leasepas van de zaak, waarom zou je dat je auto optimaal willen opladen met grid rewards (Financieel gezien, de meesten hebben hier ook nog een ecologisch standpunt)? Ik zou juist zoveel mogelijk die warmtepomp op de goedkope momenten laten draaien, en met 10kw trek je al een boel van je faseruimte leeg.

Little sidetrack: ik ga naast de tibber pulse ook een easee equalizer aanschaffen, ik merk dat in de goedkope momenten makkelijk 1 fase leeg trek met huishoudelijke apparaten, maar de andere 2 staan te niksen. loadbalancing met de tibber pulse schakelt alle fases naar beneden als er eentje aan z'n max zit. De equalizer kan phase balancing doen.

[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 02-10-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
LigeTRy schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Als je je auto in de tibber app hebt gekoppeld, kan je daar tegenwoordig per maand van de auto een laadoverzicht uitdraaien, die gebruik ik zelf voor handmatige declaratie, scheelt weer 5 euro backoffice kosten per maand. kost me elke maand 2 minuten werk.

Verder ben ik wel tevreden over tibber qua betrouwbaarheid, heel soms zit er een quirk in de dienst, maar dat wordt snel opgelost en hoort een beetje bij snelle ontwikkeling.

Wat ik me wel afvraag, als je zo'n flinke warmtepomp hebt, en een leasepas van de zaak, waarom zou je dat je auto optimaal willen opladen met grid rewards (Financieel gezien, de meesten hebben hier ook nog een ecologisch standpunt)? Ik zou juist zoveel mogelijk die warmtepomp op de goedkope momenten laten draaien, en met 10kw trek je al een boel van je faseruimte leeg.

Little sidetrack: ik ga naast de tibber pulse ook een easee equalizer aanschaffen, ik merk dat in de goedkope momenten makkelijk 1 fase leeg trek met huishoudelijke apparaten, maar de andere 2 staan te niksen. loadbalancing met de tibber pulse schakelt alle fases naar beneden als er eentje aan z'n max zit. De equalizer kan phase balancing doen.
Ik ga geen handmatige declaraties doen, geen zin in en dan moeten er mensen naar kijken, laat het maar lekker automatisch. Die kosten (zie onderstaand, neem ik gewoon mee in het tarief)
Ik wil de auto als het kan automatisch op de goedkope uren laden (zomers bij zon/wind, 's winters s'nachts) . Als Gridrewards me per saldo hetzelfde kost als op goedkope uren laden, dan is dat voor mij prima (mits ik de auto wel tijdig vol heb natuurlijk)
Ik reken 37c/Kwh aan de LM.
Die WP loopt wanneer nodig, daar valt weinig op te sturen.
De Easee Equalizer heb ik idd. Is wel nodig hier, ff toegevoegd aan mij bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
macfocus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Ik ga geen handmatige declaraties doen, geen zin in en dan moeten er mensen naar kijken, laat het maar lekker automatisch. Die kosten (zie onderstaand, neem ik gewoon mee in het tarief)
Ik wil de auto als het kan automatisch op de goedkope uren laden (zomers bij zon/wind, 's winters s'nachts) . Als Gridrewards me per saldo hetzelfde kost als op goedkope uren laden, dan is dat voor mij prima (mits ik de auto wel tijdig vol heb natuurlijk)
De Easee Equalizer heb ik idd. Is wel nodig hier, ff toegevoegd aan mij bericht.
Check, dan kom je een heel eind, wellicht heb je nog een Tibber Pulse nodig (als je een referral code hebt is ie erg goedkoop) als je auto niet direct grid rewards ondersteund, maar een pulse is sowieso aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
Ik vind die Grid Rewards nog best onduidelijk... Klopt het dat ik nu geld heb verdiend aan het opladen van de auto? Immers 1,65 Rewards is hoger dan 1,06 aan energiekosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ePwRD3210JLc2_DTjPSZ1GurfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PLHoE1BRUtbA3LkGqvTYDLEv.png?f=fotoalbum_large

Tegelijkertijd zie ik die €1,65 niet terug onder 'rewards'. Maarr... Ik heb gisteren wel 3 kWh verbruikt welke eigenlijk 83 cent kosten, al staat bij het overzicht dat mijn afname kosten -89 cent zijn (en dus geld toe) :?

Kijk dat het allemaal bijzonder goedkoop is, is wel evident, boeit allemaal niet zoveel dus haha. Maar vind het wel fijn om het een beetje te begrijpen :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
macfocus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Kijk uit! Vraag goed na bij Tibber. Volgens mij moet Tibber je Easee kunnen aansturen en dat kan niet tegelijkertijd met je backoffice. Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn. Dus ik vraag me af of je Grid Rewards kunt gebruiken. Check dat goed.
Verder is Tibber goedkoper dan ANWB o.a. omdat je de inkoopvergoeding terugkrijgt als je stroom teruglevert.

Ik denk dat je nog wel wat uitzoekwerk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Richh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:43:
Ik vind die Grid Rewards nog best onduidelijk... Klopt het dat ik nu geld heb verdiend aan het opladen van de auto? Immers 1,65 Rewards is hoger dan 1,06 aan energiekosten.

[Afbeelding]

Tegelijkertijd zie ik die €1,65 niet terug onder 'rewards'. Maarr... Ik heb gisteren wel 3 kWh verbruikt welke eigenlijk 83 cent kosten, al staat bij het overzicht dat mijn afname kosten -89 cent zijn (en dus geld toe) :?

Kijk dat het allemaal bijzonder goedkoop is, is wel evident, boeit allemaal niet zoveel dus haha. Maar vind het wel fijn om het een beetje te begrijpen :+
Nee klopt niet helemaal. Je hebt € 1,06 betaald voor 10 kWh. Daarom zie je ook het gemiddelde van 10ct per kWh. De Grid Rewards waren € 1,65. Betekent dat je eigenlijk voor deze sessie € 2,71 hebt betaald en € 1,65 korting hebt gekregen. Je betaalt uiteindelijk die € 1,06 voor 10 kWh. Nog steeds heel netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Pr088 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Kijk uit! Vraag goed na bij Tibber. Volgens mij moet Tibber je Easee kunnen aansturen en dat kan niet tegelijkertijd met je backoffice. Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn. Dus ik vraag me af of je Grid Rewards kunt gebruiken. Check dat goed.
Verder is Tibber goedkoper dan ANWB o.a. omdat je de inkoopvergoeding terugkrijgt als je stroom teruglevert.

Ik denk dat je nog wel wat uitzoekwerk hebt.
Dank, ik vermoedde al zoiets. Ik heb inmiddels ook een vraag uitstaan bij Easee zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:35
Ersus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:38:
[...]

Oh dat ziet goed uit voor morgen!
Ik moet de Victron DESS instelling nog van 60min naar 15min omzetten.
Die heb ik even gemist, waar kan je dat doen?

Ah, bij de DESS instellingen en dan 2x zowel bij inkoop als bij verkoop b

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 03-10-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-10 14:50
Ik snap Grid Rewards nog niet helemaal. Voorbeeld:

Mijn auto gaat laden op een goedkoper moment. Tarief is op dat moment 30 cent per kWh, maar onbalansmarkt is 20 cent per kWh. Dan wordt er op dat moment geladen voor 20 cent. Laad je auto dan voor 20 cent op dat moment, én je krijgt Grid Rewards? Of zijn de 10 cent winst per kWh je Grid Rewards?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Aparte tariefgrafiek voor morgen (vind ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

janne_nl schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:45:
Aparte tariefgrafiek voor morgen (vind ik)
Veel wind voorspeld.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ja, dat wist ik, maar zo vlak heb ik hem nog niet gezien volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Nee dat is waar, het is een aardige horizontale lijn die we niet vaak zien.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreekel
  • Nu online
De as is nog hetzelfde als de dag ervoor. Zal na 0:00 wel verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Hoop dat we binnenkort weer twee dagen in één grafiek kunnen zien in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
En dat die 15min blijft staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Tdem schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:14:
Hoop dat we binnenkort weer twee dagen in één grafiek kunnen zien in de app.
Dat kan toch? Als je hem met dat schuifje bovenin op 60 minuten zet.

Ik denk een twee-dagengrafiek op 15 minuten op een telefoonschermpje niet goed zichtbaar is.

Zelf vind ik het gekker (en enigszins irritant) dat de website geen twee-dagengrafiek weer kan geven, en zelfs niet eens morgen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Dat kan toch? Als je hem met dat schuifje bovenin op 60 minuten zet.

Ik denk een twee-dagengrafiek op 15 minuten op een telefoonschermpje niet goed zichtbaar is.

Zelf vind ik het gekker (en enigszins irritant) dat de website geen twee-dagengrafiek weer kan geven, en zelfs niet eens morgen.
Zie het nu ook, dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Gek nachtje, waarschijnlijk een grote windvlaag ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSD5iNSAp3DPqVSFpJawkgMlFEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiP5a71YYLQPsC4j7S5n713w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
LigeTRy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:22:
Gek nachtje, waarschijnlijk een grote windvlaag ;)

[Afbeelding]
Zelfde, de nacht was een flink stuk oranje.
Overigens voor het laatste grote stuk maar 1 cent vergoeding gekregen. Dat heeft dus niet heel veel opgeleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 05-10-2025 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
13art schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Zelfde, de nacht was een flink stuk oranje.
Overigens voor het laatste grote stuk maar 1 cent vergoeding gekregen. Dat heeft dus niet heel veel opgeleverd.
Blijft interessant hoe deze black box werkt. Voor het laatste oranje stuk heb ik namelijk 45ct gekregen (normale laadsnelheid is vaak rond de 9kw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
LigeTRy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Blijft interessant hoe deze black box werkt. Voor het laatste oranje stuk heb ik namelijk 45ct gekregen (normale laadsnelheid is vaak rond de 9kw)
Lijkt er op dat ze het nog aan het aanpassen waren. Nu ik nogmaals kijk zie ik dat de vergoeding 1,14 euro is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ervaar al sinds gisterenavond problemen met de Tibber app. M'n auto's staan er niet meer in en ook m'n Easee laadpaal is niet meer zichtbaar. Forceer ik opladen via m'n laadpaal, stopt Tibber het direct weer vanwege grid rewards... Lekker handig dit.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Freekers schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:13:
Ik ervaar al sinds gisterenavond problemen met de Tibber app. M'n auto's staan er niet meer in en ook m'n Easee laadpaal is niet meer zichtbaar. Forceer ik opladen via m'n laadpaal, stopt Tibber het direct weer vanwege grid rewards... Lekker handig dit.
Dat laatste kan je normaal gesproken omzeilen door Tibber niet meer als operator in te stellen in de Easee app.

Bij mij verdween ook wel eens de auto toen ik de auto (Kia e-Niro) als geïntegreerde auto had ingesteld. De reden was dat wanneer het 12V accu niveau onder een bepaalde waarde komt Tibber de auto verwijderd om te voorkomen dat de accu nog verder leeg loopt. Maar volgens mij verdween toen niet de laadpaal.

Je kan bij de laadpaal even de stroom er af halen (in de meterkast) even wachten en weer opnieuw aanzetten om te zien of de laadpaal dan weer herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

Grid Rewards is enorm aan het uitstellen. Nu hadden we de laadtijd om 23:00 vanavond staan, maar het kan nog best naar morgenochtend vroeg. De laagste prijs vandaag is X, een eventueel hogere prijs Y wordt gecompenseerd naar X als ik op een duurder moment laadt door GR. Wat als ik nu de eindtijd later instel, blijft dat dan nog steeds zo? Of wordt alles dan gereset en ben ik de sjaak?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:23
JT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:32:
Grid Rewards is enorm aan het uitstellen. Nu hadden we de laadtijd om 23:00 vanavond staan, maar het kan nog best naar morgenochtend vroeg. De laagste prijs vandaag is X, een eventueel hogere prijs Y wordt gecompenseerd naar X als ik op een duurder moment laadt door GR. Wat als ik nu de eindtijd later instel, blijft dat dan nog steeds zo? Of wordt alles dan gereset en ben ik de sjaak?
hoezo vanavond om 23:00 uur?

van 00:00 tot 18:00 uur kan ik begrijpen maar hoezo daarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:32:
Nee hoor er wordt niks gereset. Alleen het laadplan wordt aangepast naar het laden op een goedkoper moment. Ik doe dit zelf regelmatig. Vandaag ook de tijd verzet naar morgen ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

boyette schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

hoezo vanavond om 23:00 uur?

van 00:00 tot 18:00 uur kan ik begrijpen maar hoezo daarna?
Brain fart :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
13art schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Nee hoor er wordt niks gereset. Alleen het laadplan wordt aangepast naar het laden op een goedkoper moment. Ik doe dit zelf regelmatig. Vandaag ook de tijd verzet naar morgen ochtend.
tot voor kort had ik "altijd" m'n vertrektijd op zondagavond 20:00 staan om te genieten van de lage uurtjes. Maar het lijkt also Tibber de laatste weken beter verder vooruit kijkt. Ik heb nu m'n volgende vertrektijd op zaterdagochtend staan, want dan heb ik daadwerkelijk een volle batterij nodig, maar toch is ie vandaag al aan het laden/uitstellen omdat de stroom waarschijnlijk niet meer zo goedkoop wordt voor zaterdag.

Sites zoals https://energie.theoxygent.nl/ voorspellen ook al voor een langere periode, het zou gek zijn als tibber dat niet zou doen, ik ben er blij mee.

Nu nog een vertrekpercentage in kunnen stellen per moment/dag, dan is het product voor mij af (bijvoorbeeld: woensdag = kantoordag, dan heb maar 40% SoC nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LigeTRy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:47:
[...]

tot voor kort had ik "altijd" m'n vertrektijd op zondagavond 20:00 staan om te genieten van de lage uurtjes. Maar het lijkt also Tibber de laatste weken beter verder vooruit kijkt. Ik heb nu m'n volgende vertrektijd op zaterdagochtend staan, want dan heb ik daadwerkelijk een volle batterij nodig, maar toch is ie vandaag al aan het laden/uitstellen omdat de stroom waarschijnlijk niet meer zo goedkoop wordt voor zaterdag.

Sites zoals https://energie.theoxygent.nl/ voorspellen ook al voor een langere periode, het zou gek zijn als tibber dat niet zou doen, ik ben er blij mee.

Nu nog een vertrekpercentage in kunnen stellen per moment/dag, dan is het product voor mij af (bijvoorbeeld: woensdag = kantoordag, dan heb maar 40% SoC nodig)
In combinatie met een vast schema, dat je maar 1 keer hoeft in te stellen "elke woensdag SOC 40%" :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:35
JT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

In combinatie met een vast schema, dat je maar 1 keer hoeft in te stellen "elke woensdag SOC 40%" :Y)
Zo, dat zou echt de kers op de taart zijn. Nu zelf elke keer het gewenste percentage in de app van de auto aan het instellen. Werkt natuurlijk ook (al kan ik in de app van de auto niet lager dan 50% en kan dat via externe aansturing wel) maar idealiter zit dit gewoon in de Tibber app, ben je op 1 plek helemaal klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ondanks al redelijk wat zoekwerk heb ik toch nog een vraag over het salderen bij Tibber die hier hopelijk iemand die al een jaarafrekening heeft gezien kan beantwoorden:

Stel ik neem per jaar 6000 kWh af en ik lever ook exact 6000 kWh terug. Het gemiddelde gewogen afnametarief is 10 cent, daarbovenop komt nog ongeveer 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, en ongeveer 4,6 cent BTW. Het gemiddelde teruglevertarief is 3 cent, en daarop wederom 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, maar in dit geval ongeveer 3,2 cent BTW.

Ik heb dus aan het eind van het jaar 6000 * 0,046 = 276 euro BTW betaald, en 6000 * 0,032 = 192 euro BTW teruggekregen. Mijn vraag is dan ook: Wordt het verschil van 84 euro BTW nog terugbetaald op de jaarafrekening of draag ik ondanks de salderingsregeling toch nog netto belasting af aan de overheid?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
michaelvo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:53:
Ondanks al redelijk wat zoekwerk heb ik toch nog een vraag over het salderen bij Tibber die hier hopelijk iemand die al een jaarafrekening heeft gezien kan beantwoorden:

Stel ik neem per jaar 6000 kWh af en ik lever ook exact 6000 kWh terug. Het gemiddelde gewogen afnametarief is 10 cent, daarbovenop komt nog ongeveer 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, en ongeveer 4,6 cent BTW. Het gemiddelde teruglevertarief is 3 cent, en daarop wederom 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, maar in dit geval ongeveer 3,2 cent BTW.

Ik heb dus aan het eind van het jaar 6000 * 0,046 = 276 euro BTW betaald, en 6000 * 0,032 = 192 euro BTW teruggekregen. Mijn vraag is dan ook: Wordt het verschil van 84 euro BTW nog terugbetaald op de jaarafrekening of draag ik ondanks de salderingsregeling toch nog netto belasting af aan de overheid?
Je betaalt
6000 x (10 + 10 + 2) + BTW = 26,60 * 6000 = EUR 1.596

Je ontvangt
6000 x (3 + 10 + 2) + BTW = 18,15 * 6000 = EUR 1.089

Dus netto betaal je het verschil tussen die twee. Los van de teruggave energiebelasting en netbheerkosten.

Nog een opmerking over:
of draag ik ondanks de salderingsregeling toch nog netto belasting af aan de overheid
Bij een Tibber wordt alleen de energiebelasting (en dan de inkoopvergoeding en btw) gesaldeerd. Dus niet het kale tarief. Dus het antwoord is: ja.

Bij een andere leverancier (terugleverboetes/kosten buiten beschouwing gelaten) zou je beter af zijn als je 6.000 kWh wilt salderen en je afnametarief (een stuk) hoger ligt dan je teruglevertarief.

[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 06-10-2025 15:15 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
radeoxx schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:13:
Bij een Tibber wordt alleen de energiebelasting (en dan de inkoopvergoeding en btw) gesaldeerd. Dus niet het kale tarief. Dus het antwoord is: ja.
Ok, dus ze salderen wel degelijk (dat was me ook duidelijk), maar omdat het gemiddelde levertarief voor de meeste mensen hoger is dan het gemiddelde teruglevertarief mis je daar een stukje BTW saldering die je dus netto afdraagt.
Bij een andere leverancier (terugleverboetes/kosten buiten beschouwing gelaten) zou je beter af zijn als je 6.000 kWh wilt salderen en je afnametarief (een stuk) hoger ligt dan je teruglevertarief.
Juist die terugleverboetes zorgen ervoor dat je in dit scenario met deze getallen bij andere leveranciers over het algemeen duurder uit bent dan bij Tibber, uitzonderingen (hele goede aanbiedingen) daargelaten.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:54

tijmeng

Panasonic 7J

Laatste paar weken echt ellende wat betreft de integratie van VW met tibber slim laden icm wallbox. Alles opnieuw ingesteld, maar t blijft lastig syncen tussen die ecosystemen met als gevolg dat de auto of niet laad wanneer het goedkoop is, grid regards niet werken en met regelmaat op de dure momenten de auto staat te laden. Al aardig wat 10tjes aan kwh misgelopen / weggegooid zo.

Meer mensen hier last van. Of wordt t nogmaals alles resetten en opnieuw instellen. Het heeft afgelopen jaar aardig OK gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

tijmeng schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:27:
Laatste paar weken echt ellende wat betreft de integratie van VW met tibber slim laden icm wallbox. Alles opnieuw ingesteld, maar t blijft lastig syncen tussen die ecosystemen met als gevolg dat de auto of niet laad wanneer het goedkoop is, grid regards niet werken en met regelmaat op de dure momenten de auto staat te laden. Al aardig wat 10tjes aan kwh misgelopen / weggegooid zo.

Meer mensen hier last van. Of wordt t nogmaals alles resetten en opnieuw instellen. Het heeft afgelopen jaar aardig OK gewerkt.
Wat loopt er brak dan, de VW-Tibber integratie of Wallbox-Tibber integratie?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 07:57
Ok, dit wordt of heel ingewikkeld of het is straks "vanzelf" opgelost. In het kort:
Tibber denk dat mijn auto accu 0% is als ik hem inplug en gaat dus elke keer volgas laden zodra ik hem aan de lader hang.

Ik heb een ev. Een vw ID4.
Ik heb een charge amps luna laadpaal
Ik heb my Volkswagen app en daarin is de auto bekend.
Ik wacht nog op het kenteken document om de auto ook in de mijn Volkswagen ap te kunnen laden.

In de tibber app kan ik de auto zien en zie dat deze is aangesloten (of wanneer dat niet zo is).
In de charge amp ap kan ik diezelfde informatie ook zien, ik kan de laadpaal ook benienen.
Slim laden is gewenste Tibber functie, alleen die ziet dus geen accu percentage, iets dat wel de verwachting is.

Heeft iemand hier ervaring mee, ik vermoed dat de charge amps paal er niets mee te maken heeft maar dat het probleem zit tussen de vw app/auto en tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:54

tijmeng

Panasonic 7J

JT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Wat loopt er brak dan, de VW-Tibber integratie of Wallbox-Tibber integratie?
Wallbox integratie geeft aan te laden. Kan in de tibber app dit niet stopzetten of omzetten naar slim laden. Grid rewards geeft aan dat deze "niet ready is" terwijl er wel 2 vinkjes staan bij aangesloten en connectie met zowel wallbox als vw. Vw integratie geeft aan dat de auto niet aan de lader hangt.

Resultaat. Ik plug de auto in. Normaal gaat deze dan niet laden maar kijkt naar t plan. Nu begint t laden gewoon. Soms ook niet en dan kan de auto gaan laden als grid rewards hem opdracht geeft. Dan start t laden wel. Maar gaat dan niet meer uit. De auto lekker doorladen. Dus nu paar gehad dat ik thuis kom. De id3 inplug. De auto gaat in wacht stand want rond 1800 dure stroom. Dan vind grid rewards bijvoorbeeld om 1830 een reden tot laden, dat gaat dan even goed. Ik zie ook een vergoeding daarvoor. Maar de auto blijft dan laden. Resultaat dat hij in de dure avonduren zichzelf voorgooit.

Anyway. Ik ga nogmaals alles opnieuw instellen en anders maar een issue aanmaken bij tibber. Vorige keer ook goed en snel geholpen door hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 20:10
Het is weer feest met Myenergi en hun Zappi. Myenergi kan niet met de kwartierprijzen omgaan. Dus goedkoop laden via de Zappi gaat ook niet meer. Tot op heden van Myenergi geen respons.

Vind het best wel jammer dat ik een dergelijke dure lader heb gekocht en er zo weinig genot van heb. Tip voor een ieder om dus goed na te gaan welke lader je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:05
henkb123 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:01:
Het is weer feest met Myenergi en hun Zappi. Myenergi kan niet met de kwartierprijzen omgaan. Dus goedkoop laden via de Zappi gaat ook niet meer. Tot op heden van Myenergi geen respons.

Vind het best wel jammer dat ik een dergelijke dure lader heb gekocht en er zo weinig genot van heb. Tip voor een ieder om dus goed na te gaan welke lader je kiest.
De easee doet het prima via Tibber, maar daar ben jij waarschijnlijk niet mee geholpen…
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste