Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/useK4p7a1clieOBTPZewKcVL4wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQSZ3vpV1t7hf6JzFd28jpSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqLcX8bfd41-_PDMawJQEnfoLHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EVmhgoozKN9MrKcB1s7Tzrm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie sinds enkele dagen iets bijzonders:

De 1-fase aangesloten Wallbox staat ingesteld op een max van 25A (dus ongeveer 5700W afhankelijk van het voltage).
Nu is de auto al een paar keer gaan laden met slechts 6A tot 8A.
Als ik dit bemerk en op 'direct laden' druk, rent hij wèl naar de 25A.

Heeft iemand een idee waar dit door komt?
Het is iig een limiet die Tibber aan de Wallbox doorgeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oge6T7ymcOQRA27KCfPAhZsvLz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRWYWXIVIoLVv89bU5DJ77ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64nolm6iktUsgRmgDvcJKdcut08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7ZnyaF8uTuiSpiOabdnqJRV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door DaanTriple7 op 08-07-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Het heeft hoogstwaarschijnlijk met een foutieve load-balancing (via pulse) te maken. Als ik load-balancing uitzet pakt hij wel 25A.
Load balancing staat nu weer aan, en hij blijft met 25A laden.

Hopelijk heeft iemand met hetzelfde probleem iets aan deze info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PS2
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18-07 12:57

PS2

@Backpacker Gaat Tibber het handelen op de onbalansmarkt ook vrijgeven/ondersteunen voor een Victron-systeem (of überhaupt voor een ander systeem dan de Homevolt)? Dit wordt door bijv. Frank Energie al wel ondersteund.

[ Voor 1% gewijzigd door PS2 op 08-07-2025 17:32 . Reden: Taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Dat is inderdaad een totaal andere vraag..

Voor de grid rewards moet je een geintegreerd laadpunt hebben zoals:

Wallbox
Zaptec
Go-e
Charge Amps
Fronius
Myenergi
Easee

Daar is geen Tesla laadpunt bij

Deze kan je evt via de tibber store kopen
het staat er allemaal bij vermeld bij de grid rewards op de website

heb je daar al gekeken en gelezen?

https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten
Dank je wel voor het uitzoeken en bevestigen! Ik zag Tesla niet bij de GR staan, maar wel de power-up en dat de Tesla direct verbonden kon worden met Tibber. Dat zorgde voor wat verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie sinds enkele dagen iets bijzonders:

De 1-fase aangesloten Wallbox staat ingesteld op een max van 25A (dus ongeveer 5700W afhankelijk van het voltage).
Nu is de auto al een paar keer gaan laden met slechts 6A tot 8A.
Als ik dit bemerk en op 'direct laden' druk, rent hij wèl naar de 25A.

Heeft iemand een idee waar dit door komt?
Het is iig een limiet die Tibber aan de Wallbox doorgeeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het enige wat "foute" load balancing kan veroorzaken (vanuit de instellingen) is als je de grootte van de hoofdzekering verkeerd instelt via de instellingen van de Pulse. Stuur me even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account want ik ben nu wel benieuwd naar de reden.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
PS2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:31:
@Backpacker Gaat Tibber het handelen op de onbalansmarkt ook vrijgeven/ondersteunen voor een Victron-systeem (of überhaupt voor een ander systeem dan de Homevolt)? Dit wordt door bijv. Frank Energie al wel ondersteund.
Er zullen zeker andere batterijmerken geïntegreerd gaan worden of en wanneer dat voor Victron mogelijk wordt is niet bekend

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Tdem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Dank je wel voor het uitzoeken en bevestigen! Ik zag Tesla niet bij de GR staan, maar wel de power-up en dat de Tesla direct verbonden kon worden met Tibber. Dat zorgde voor wat verwarring.
GR voor standalone Tesla zal eind derde kwartaal/begin 4e komen, maar voor de meeste optimale ervaring zou ik toch kiezen voor een laadpaal die je kan koppelen. De Zaptec Go 2 is wat mij betreft zeer aan te bevelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Backpacker op 08-07-2025 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Nee het verschilt niet. Je kunt zelf het maximum in de auto instellen (als dat in je auto kan) en dan neemt Tibber het over. Het kan wel verschillen per auto hoe nauwkeurig je het maximumpercentage kunt instellen. Mijn VW kan bjivoorbeeld alleen in stapjes van 10% vanaf 60%.
Najah het verschilt wel, niet van alle merken (of modellen) krijgen we die instelling door :-(
Polestar geeft het bijvoorbeeld niet door en bij Volkswagen is het modelafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:00:
Tibber is een beetje 'Harry in de warrie' deze ochtend. Gister middag de auto volledig volgeladen. Deze ochtend denkt Tibber opeens dat de auto maar 68% vol zit en het noodzakelijk (roze/paarse blok) is om de auto te laden.

[Afbeelding]

@Backpacker Van wat ik begrepen heb is de prijs die bij Grid rewards betaald wordt niet hoger dan het plan dat gemaakt is om te laden. Klopt dat? Of geldt dat alleen voor de compensatie bij het uitstellen van het laden? Want voor vandaag stond er een blok gepland om te laden voor 16ct/kWh terwijl er vannacht geladen is onder Grid Rewards voor 20ct/kWh.

[Afbeelding]
Easee is een beetje in de war. Maar ik zal deze sessie even gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 22:11
Vandaag de Tibber factuur van Juni ontvangen en daarmee een jaar lid van de club. Bij deze 12e rekening had ik eigenlijk de jaarafrekening verwacht. Mijn vraag: komt die apart nog of had dit bij de 12e factuur moeten zitten?

Overigens na dit 1e jaar Tibber hebben we € 312,- bespaard t.o.v. ons Essent variabel contract daarvoor. En dan hebben we pas sinds half april een 15 kWh thuisaccu, waarmee ik ervan uitga dat de besparing voor het komend jaar nog meer gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
orillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Mijn auto is nog niet ondersteund, maar volgens mij kan dit door in de app een planning te maken en aan te geven dat je bijvoorbeeld op donderdag zoveel procent nodig hebt.
Wat voor auto heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:54:
Ik dus sinds kort een auto waar Tibber mee kan communiceren, ipv dat Tibber alleen m'n laadpaal kan aansturen.
Echter ontbreekt er een functie bij mij waar ik wel gulzig gebruik van wenste te maken:

Het laden tot ..% knopje.
Hij laadt nu tot het in de auto ingestelde maximum.
In de app kan ik niet vinden hoe ik zelf een 'vulling' kan aangeven.
Wat voor auto heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:27:
Vandaag de Tibber factuur van Juni ontvangen en daarmee een jaar lid van de club. Bij deze 12e rekening had ik eigenlijk de jaarafrekening verwacht. Mijn vraag: komt die apart nog of had dit bij de 12e factuur moeten zitten?

Overigens na dit 1e jaar Tibber hebben we € 312,- bespaard t.o.v. ons Essent variabel contract daarvoor. En dan hebben we pas sinds half april een 15 kWh thuisaccu, waarmee ik ervan uitga dat de besparing voor het komend jaar nog meer gaat worden.
Nee, iedere maandfactuur is een afrekening. Alleen als je op jaarbasis een overschot aan teruglevering hebt krijg je nog een afrekening voor de teveel ontvangen energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:19
Ik kreeg vandaag mijn eerste TIbber factuur. Was niet eens over de hele maand juni, abonnement begon pas 6 juni, ik heb pas sinds 11 juni mijn tweede Homewizard plugin batterij, en in juni was ik nog helemaal niet bezig met strategisch pauzeren van opladen

Toch nog - € 26,54

Dat belooft wat over juli en misschien ook augustus.

En aankijken natuurlijk hoe het in de herfst/winter gaat, en wat ik dan qua strategie met mijn batterij kan doen (die stuur ik aan via Home Assistant).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Kia e-niro 2020 met kia connect (upgrade tov 2018-2020 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Kia e-niro 2020 met kia connect (upgrade tov 2018-2020 model)
Daar krijgen we de in de auto ingestelde maximale SoC wel van door als het goed is, dus dan kan je daar mee spelen.
Kan wel zijn dat een update traag wordt doorgegeven omdat we maar beperkt met Kia’s en Hyundai’s kunnen communiceren.

Stuur je nog even een berichtje met je e-mail adres? Ben benieuwd naar die sessie met de beperkte laadsnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Aha. Ik meende eerder screenshots van knoppen te hebben gezien waarmee je het gewenste laadpercentage kon instellen in de Tibber app.
Na een wijziging in de auto (of app van de auto) duurt het inderdaad best lang voordat deze doorkomt bij Tibber.
Dat is geen probleem, het viel me alleen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:27
Cupra Born. Volgens de chat komt de ondersteuning voor Cupra deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 23:50
PS2 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:31:
Van wat ik gelezen heb doet de homevolt (tibbers eigen accu) dit ook nog steeds niet. De rewards die gegeven worden zijn statisch (maar dalend) en verder is het alleen zonne opslag. In het homevolt topic vind je wel meer informatie en ervaringen.

Als je al een victron systeem hebt hangen zou ik dat toch gewoon zelf gaan doen via home assistant oid. Dan ben je minder afhankelijk van tibber en kan je zelf je variabelen aanpassen. Dit overlaten aan de partij die er baat bij heeft dat jij energie van hen koopt op de momenten dat de marge het hoogst is lijkt me niet de meest verstandige zet. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:08

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:12:
Aha. Ik meende eerder screenshots van knoppen te hebben gezien waarmee je het gewenste laadpercentage kon instellen in de Tibber app.
Na een wijziging in de auto (of app van de auto) duurt het inderdaad best lang voordat deze doorkomt bij Tibber.
Dat is geen probleem, het viel me alleen op.
Wanneer je zin en tijd hebt om 7 pagina's met alleen afbeeldingen in de berichten terug te kijken om te zien of je de betreffende screenshot terug kan vinden: Tibber ervaringen topic

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Najah het verschilt wel, niet van alle merken (of modellen) krijgen we die instelling door :-(
Polestar geeft het bijvoorbeeld niet door en bij Volkswagen is het modelafhankelijk
Oei. Was toch wel aan het kijken naar een tweedehands Polestar 2. Minpuntje....

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
13art schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:26:
[...]

Wanneer je zin en tijd hebt om 7 pagina's met alleen afbeeldingen in de berichten terug te kijken om te zien of je de betreffende screenshot terug kan vinden: Tibber ervaringen topic
Thanks voor de link. Niet gevonden, dus ik zal hem wel op de site van Tibber hebben gezien. Ik denk te begrijpen dat niet elke auto deze functie ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:19:
[...]

GR voor standalone Tesla zal eind derde kwartaal/begin 4e komen, maar voor de meeste optimale ervaring zou ik toch kiezen voor een laadpaal die je kan koppelen. De Zaptec Go 2 is wat mij betreft zeer aan te bevelen :)
Dank! Kan de Tibber Pulse ook aan de eerdere editie, Zaptec Go, de opdracht geven om de auto met overtollige zonne-energie te laden? Scheelt toch weer een paar honderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Tdem schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Dank! Kan de Tibber Pulse ook aan de eerdere editie, Zaptec Go, de opdracht geven om de auto met overtollige zonne-energie te laden? Scheelt toch weer een paar honderd euro.
ja dat kan, alleen kan die versie niet schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Met oog op de toekomst (wegvallen salderingsregeling) is dat wel aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Backpacker
Mijn Wallbox is op dit moment op 1-fase aangesloten.
Kan deze, wanneer ik hem later dit jaar op 3-fasen aansluit, wel via Tibber schakelen tussen 1- en 3-fasen? En in welke situatie zou Tibber dit dan doen? Op dit moment verlaagd Tibber dmv load-balancing alleen het vermogen wanneer er andere grote verbruikers aan gaan. Solar-exclusief laden zie ik nu nog niet als mogelijkheid, terwijl dit technisch gezien toch zou moeten kunnen (teruglevering zichtbaar voor de Pulse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Backpacker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:01:
[...]

ja dat kan, alleen kan die versie niet schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Met oog op de toekomst (wegvallen salderingsregeling) is dat wel aan te bevelen.
Dank je, dan gaan we toch voor de 2 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:22:
@Backpacker
Kan deze, wanneer ik hem later dit jaar op 3-fasen aansluit, wel via Tibber schakelen tussen 1- en 3-fasen? En in welke situatie zou Tibber dit dan doen? Op dit moment verlaagd Tibber dmv load-balancing alleen het vermogen wanneer er andere grote verbruikers aan gaan. Solar-exclusief laden zie ik nu nog niet als mogelijkheid, terwijl dit technisch gezien toch zou moeten kunnen (teruglevering zichtbaar voor de Pulse).
Mijn inschatting nee. Tenzij de laadpaalbouwer dit expliciet zelf aangeeft. Dat doet bij mijn weten alleen Zaptec (GO 2) en MyEnergy Zappi.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNEbnagUHC4Im4X7iSqZ00OgI0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyUbIlyALAz3j13uRMLEhqVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Vanuit Tesla komt de ingestelde laadlimiet qua accupercentage netjes door in de Tibber app. Andersom zou ook moeten kunnen, dus in de Tibber app de laadlimiet opgeven die dan aan Tesla wordt doorgegeven. Scheelt soms weer even schakelen tussen de 2 apps. Is dit iets wat ergens nog op ‘te ontwikkelen’ lijstje staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Het is dan ook nog afhankelijk of ze die mogelijkheid ook via hun API geven en Wallbox is daarin niet altijd de makkelijkste :-(

Maar ik zal het eens aan ze vragen omdat ik nu toch in contact met ze ben vanwege een probleem met de Pulsar Plus versie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:48
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Jammer van Polestar. Is er ook geen mogelijkheid om in dat geval dat zelf in de Tibber app in te stellen (in de toekomst)? Ik heb hem namelijk altijd op 90% staan en alleen in geval van een vakantie of iets zet ik hem op 100%. Geen probleem om dat dan op twee plekken te doen. Of zelfs alleen in Tibber aangezien ik alleen maar thuis laad 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerbeter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 06:46
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:22:
@Backpacker
Interessant @DaanTriple7, ik heb nu precies dezelfde setup, Wallbox Pulsar Plus op 1 fase momenteel maar wil deze in de toekomst op 3 fase zetten. Auto (Tesla) en Wallbox zijn al te koppelen maar vraag mij af of de Tibber Pulse dan de load balancing kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
orillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Cupra Born. Volgens de chat komt de ondersteuning voor Cupra deze maand.
Stuur even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kan ik je aan de testgroep toevoegen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Backpacker op 09-07-2025 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Meerbeter de load-balancing kan sowieso via Tibber. Mijn vraag ging puur over het schakelen via tibber tussen 1- en 3-fasen. Wallbox kan dit zelf wanneer de load-balancing niet via Tibber loopt. Ik heb hier geen aparte meter en kabel voor geïnstalleerd, dus gebruik de Pulse van Tibber voor de load-balancing. Het zou mooi zijn Tibber in de toekomst ook solar exclusief laden gaat ondersteunen, maar daarvoor zal de laadaansluitingen wel heen en weer moeten kunnen springen tussen 1F en 3F.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
dnns85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Jammer van Polestar. Is er ook geen mogelijkheid om in dat geval dat zelf in de Tibber app in te stellen (in de toekomst)? Ik heb hem namelijk altijd op 90% staan en alleen in geval van een vakantie of iets zet ik hem op 100%. Geen probleem om dat dan op twee plekken te doen. Of zelfs alleen in Tibber aangezien ik alleen maar thuis laad 😉
Wat ik altijd adviseer, stuur een berichtje naar Polestar Nederland (en/of Zweden) met het verzoek om het mogelijk te maken voor derden partijen het maximaal batterijpercentage uit te kunnen lezen via de API. Uiteindelijk heeft Volvo het voor de meeste modellen ook mogelijk gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Zal ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Easee is een beetje in de war. Maar ik zal deze sessie even gaan bekijken.
Ben je hier nog aan toe gekomen? Is er nog iets opvallends uit gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Ben je hier nog aan toe gekomen? Is er nog iets opvallends uit gekomen?
Yep, helemaal vergeten terug te koppelen. Het lijkt mis te zijn gegaan met het herberekenen van het laadplan toen je de vertrektijd aanpaste. Ik heb een ticket aangemaakt voor het HEM team om de bug te onderzoeken.

Ik zie het niet terug in andere laadsessie dus misschien was het een eenmalige hickup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb sinds gisteren een vreemd laadprobleem met mijn Easee laadpaal, en voor zover ik nu kan zien, alleen met mijn auto.

Wij hebben twee elektrische auto's. Een Niro EV en een Peugeot E-208. Mijn auto gebruikt een slim laadprobleem, de E-208 niet ( die kan daar niet tegen ).

Alleen mijn auto start met 20A enkelfase laden en zakt daarna terug naar 6A en gaat niet sneller laden. Er is meer dan voldoende over op mijn 35A zekering. Zoals het er nu naar uit ziet valt de Easee laadpaal terug in "offline" modus, daar heb ik inderdaad 6A ingesteld als veilige grens.

Ik heb al geprobeerd om:
  • [Laadpaal gereset ( van spanning af, paar minuten wachten, weer online/li]
  • Tibber Pulse gereset
  • Easee laadpaal opnieuw aangemeld op mijn WIFI netwerk
  • Instellingen in Easee app nagekeken, Tibber = provider
  • Instellingen in Tibber app nagelopen
Ik zie het probleem zo 1 2 3 niet. Tibber app ziet mijn pulse en Easee laadpaal. Easee laadpaal zit netjes op mijn WIFI netwerk.

Meer mensen met vergelijkbare problemen of die dit herkennen en een oplossing weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPong3SS562FQIzlTzuNC9w2Jmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtAAVmHww6YzANza8ijm9rQd.png?f=fotoalbum_large

Hier mooi te zien, Starten op 20A, terugvallen naar 6A. Behalve vanochtend vroeg toen ik mijn auto omwisselde om laatste paar vonken in de E-208 te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 10-07-2025 18:50 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Backpacker

Weer gaat de e-niro na het stekkeren laden met 6A.
Ik heb het nu weer kunnen oplossen door op wat knoppen in de app te drukken. Dit keer was het niet opgelost door de loadbalancing uit en aan te zetten, maar door het max laadvermogen van de wallbox (in de tibber app) van 25A naar 24A te zetten, en weer terug naar 25A.
Het zou voor mij heel fijn zijn als dit kan worden opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3RBIjNF1kbPXA5pnzGJnuo2qzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUszGiahULufa69qerYE1Qy9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hoppa! Hij is vannacht weer teruggesprongen naar 6A.
63% acculading nu, ik ga m'n bestemming niet halen 😭

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 11-07-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzXeBacW4ONkQU21anvosHaxrRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3hIsbBr70HY6ulHX3cm5DvU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:23:
Hoppa! Hij is vannacht weer teruggesprongen naar 6A.
63% acculading nu, ik ga m'n bestemming niet halen 😭
beter even je thuislader gebruiken die kan tot 16A toch
of je schakelt tibber even af en zet loadbalancing uit

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 11-07-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
boyette schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:25:
[...]

beter even je thuislader gebruiken die kan tot 16A toch
of je schakelt tibber even af en zet loadbalancing uit
Standaard grannylader gebruikt 10A.
Volgens Tibber moet ik slim laden uitzetten. Heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:29:
[...]

Standaard grannylader gebruikt 10A.
Volgens Tibber moet ik slim laden uitzetten. Heel vervelend.
dat maakt voor je nachtelijke laden toch niet zoveel uit momenteel
en het is maar tijdelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dat ik snachts laad is incidenteel. Normaliter laad ik tijdens de goedkope uren. Met de grannylader heb ik ook geen loadbalancing en met een 1-fase aansluiting is dat wel echt nodig. Maar het klopt, het is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:35:
Dat ik snachts laad is incidenteel. Normaliter laad ik tijdens de goedkope uren. Met de grannylader heb ik ook geen loadbalancing en met een 1-fase aansluiting is dat wel echt nodig. Maar het klopt, het is een optie.
ja .. en de meeste grannyladers kunnen toch echt wel op 16 ampere

de meeste schakelen automatisch
weet niet welke je hebt maar je kan ook nog overwegen even een andere te gebruiken daarvoor dan
op 16A gaat het nog in een redelijk tempo
en dan even handmatig managen

zijn er ook bij met timers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik twijfel niet aan wat je zegt, en ik ken ze wel, maar alle origineel meegeleverde grannyladers die ik in handen heb gehad kennen geen instelmogelijkheden en trekken standaard 10A, zo ook die van mij. 10A is wel beter dan 6, maar ik heb ruim 800 euro in een laadaansluiting geïnvesteerd die zou samenwerken met Tibber, oa om van die grannylader af te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afgelopen nacht ook weer opvallend gedrag van mijn Easee laadpaal.

Niro EV: Start op 20A en valt terug naar 6A laden. En bij grid rewards blijft hij hardnekkig op 6A steken.

Peugeot E-208 ( kan niet slim laden): start op 20A en blijft op 20A laden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ah, zelfde probleem als ik dus heb. Goed om te weten dat het niet exclusief aan m'n Wallbox ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:35:
Ik heb dus hetzelfde probleem. Maar heb je nu ook nog loadbalancing nodig om onder je aansluitwaarde te blijven? Ik zie in de winter met de warmtepomp, kookplaat en de auto laden wel dat ik loadbalancing hard nodig heb.

Maar nu in de zomer durf ik loadbalancing eventueel wel uit te zetten. Overigens hoeft dat denk ik niet met Tibber en deze storing.

Volgens mij is het genoeg om slim laden tijdelijk uit te zetten. Load balancing blijft dan wel intact. En dan maar voor een paar cent meer laden thuis dan bij een publieke laadpaal of een snellader onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DaanTriple7 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:57:
Ah, zelfde probleem als ik dus heb. Goed om te weten dat het niet exclusief aan m'n Wallbox ligt.
Ik dacht daarnet precies hetzelfde. Blij dat het niet aan mijn laadpaal ( Easee Lite ) ligt.

Lijkt dus een probleem ergens in de Tibber infrastructuur te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
We hebben wel allebei een Niro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
mkleinman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:56:
Afgelopen nacht ook weer opvallend gedrag van mijn Easee laadpaal.

Niro EV: Start op 20A en valt terug naar 6A laden. En bij grid rewards blijft hij hardnekkig op 6A steken.

Peugeot E-208 ( kan niet slim laden): start op 20A en blijft op 20A laden.
Bijzonder. Heb zelf een VW ID3. die prima 10,5kW trok over 3-fasen (16A) vannacht met Slim Laden.
Hoop voor jullie dat het opgelost wordt.

Over de Peugeot E-208. Die kan wel slim laden met de Easee laadpaal en profiteren van GR. Heb al een jaar een Opel Corsa-E en die werkt als een trein. Dat is van binnen (accu, omvormer, BMS) dezelfde auto als de E-208. Hoewel je geen maximum kunt instellen werkt die auto altijd netjes mee met de laadpaal. Grid Rewards, pauzes, alles. Hoe dommer hoe beter. :P
Waarom kan jouw E-208 niet slim laden?

Is het misschien een Kia probleem? Communicatie tussen Kia servers en Easee of Tibber?

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 11-07-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pr088 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Waarom kan jouw E-208 niet slim laden?
Het moment dat ik slim laden aan zet voor de E-208 start de auto wel netjes met laden maar het moment dat hij stopt, bijvoorbeeld grid rewards of simpelweg vanwege het laadplan dan start het laden niet meer.

Het moment dat de laadpaal dan weer wil starten met laden dan weigert de auto dit te accepteren. Ik moet dan met de autosleutel auto van het slot en weer op slot en het laden gaat dan weer verder.

Ik heb ook van Tibber trouwens de bevestiging dat slim laden bij de E-208 niet werkt door probleem in de auto zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat dan weer wel inderdaad, alleen wel andere modellen, jij had meen ik de E-Niro, ik heb de Niro EV. Geen idee of daar technisch ( qua batterij en laadvoorziening ) nog verschillen tussen zitten?

Ik had overigens al een support ticket bij Tibber ingeschoten, hopelijk komt daar snel antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
mkleinman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Het moment dat ik slim laden aan zet voor de E-208 start de auto wel netjes met laden maar het moment dat hij stopt, bijvoorbeeld grid rewards of simpelweg vanwege het laadplan dan start het laden niet meer.

Het moment dat de laadpaal dan weer wil starten met laden dan weigert de auto dit te accepteren. Ik moet dan met de autosleutel auto van het slot en weer op slot en het laden gaat dan weer verder.

Ik heb ook van Tibber trouwens de bevestiging dat slim laden bij de E-208 niet werkt door probleem in de auto zelf.
Ow shit! Balen zeg. Heb toen ik de Corsa kocht ook nog serieus naar een E-208 gekeken. Prachtige auto, maar dit is wel een minpuntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@DaanTriple7 ik heb geprobeerd de logs te vinden om mijn theorie te bevestigen maar dat is nog niet gelukt. Ik vermoed dat het te maken heeft gehad met een grote aanpassing in Load Balaning (en Peak Control maar dat is niet voor Nederland) met EV's en Homevolts. Die aanpassing (die pas naar 50% van de gebruikers was uitgerold) is vandaag teruggedraaid omdat er wat problemen waren met de laadschema's van de HV.

Ik ben dus heel benieuwd of jij (of iemand anders) dit gedrag dit weekend alsnog ervaar want dan zal dat de reden in ieder geval niet zijn geweest. Sowieso zal ik maandag navraag doen bij de ontwikkelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Backpacker schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:19:
@DaanTriple7 ik heb geprobeerd de logs te vinden om mijn theorie te bevestigen maar dat is nog niet gelukt. Ik vermoed dat het te maken heeft gehad met een grote aanpassing in Load Balaning (en Peak Control maar dat is niet voor Nederland) met EV's en Homevolts. Die aanpassing (die pas naar 50% van de gebruikers was uitgerold) is vandaag teruggedraaid omdat er wat problemen waren met de laadschema's van de HV.

Ik ben dus heel benieuwd of jij (of iemand anders) dit gedrag dit weekend alsnog ervaar want dan zal dat de reden in ieder geval niet zijn geweest. Sowieso zal ik maandag navraag doen bij de ontwikkelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EONeqLEP_9HhSeOO-36uimzoB14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJPRngrFDMpJ1hpAYTodd9n6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn grid-rewardjes van (bijna) 25A 👍🏻👍🏻👍🏻
So far so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUonxRbsD9a4C95zvp_dZ1atQ7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBE53Njl3kCbnPMJAxyizi2N.jpg?f=fotoalbum_large

Ook tijdens de normale laaduren gaat het tot nu toe gewoon zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
@Backpacker weet jij of de "slim zonneladen" functies zijn teruggedraaid? Ik zie het niet meer in de grafiek en het laadt gewoon volle bak ~10kW ipv 6kW wat de panelen op dat moment opbrengen. Ik zie ook geen "zonne energie" balkjes oid meegenomen. Lijkt nu of het de zonne energie gewoon niet ziet.

Tibber Pulse registreert het en de Growatt is gekoppeld. Optimaliseren voor "Kosten" of "Eigen verbruik" lijkt het helemaal niks mee te doen. Heb al ontkoppeld en opnieuw gekoppeld via Android maar zonder verbetering. Enige wat hij toont in grafiek is "Optimale prijs"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYdto315s_vd0jXwet9PIOGKRec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1esVCfESWm0A2WToI2SR50Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbkQYjzfUx9MSCqFNfqD_liNcyg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MbowwNQbdd05or6w5sYrroV9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnPtntvdNmKtpdCj8akIKD1jZLM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y1Z4ryOR9xWTxL5OB65mPalX.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 71% gewijzigd door Mirabis op 13-07-2025 12:21 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Het is nu gewoon financieel het verstandigst om vanmiddag op volle snelheid te laden en in de rest van de uren je export te verkopen :) En waarschijnlijk dat in de komende dagen de prijzen ook hoger liggen tot aan je vertrektijd van donderdag 19:00.

Door de salderingsregeling in Nederland zal dit gedrag nog vaak voorkomen. Vanaf 2027 zal het algoritme heel andere keuzes gaan maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Prima laadsessie vandaag dankzij grid rewards. 21 kWh geladen en 17 cent toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6ZkLEKesDmz08qhJFO3-FsU2u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvm2A8sZRh9KCyM8UoVYY9JB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 13-07-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
ASW1 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:20:
Prima laadsessie vandaag dankzij grid rewards. 21 kWh geladen en 17 cent toe.
[Afbeelding]
Blijft raar hoe dit werkt soms. Auto met 33% hangt hier sinds dinsdag aan de lader met een vertrektijd van morgen (maandag) 14u. Wel 3 euro aan gridrewards gekregen over de week maar nog niks geladen. Zou dus de komende 12 uur moeten gebeuren terwijl de stroom dan veel duurder is dan de afgelopen dagen 😦

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
robbinonline schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:50:
[...]

Blijft raar hoe dit werkt soms. Auto met 33% hangt hier sinds dinsdag aan de lader met een vertrektijd van morgen (maandag) 14u. Wel 3 euro aan gridrewards gekregen over de week maar nog niks geladen. Zou dus de komende 12 uur moeten gebeuren terwijl de stroom dan veel duurder is dan de afgelopen dagen 😦
dat gaat niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Backpacker schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:17:
Het is nu gewoon financieel het verstandigst om vanmiddag op volle snelheid te laden en in de rest van de uren je export te verkopen :) En waarschijnlijk dat in de komende dagen de prijzen ook hoger liggen tot aan je vertrektijd van donderdag 19:00.

Door de salderingsregeling in Nederland zal dit gedrag nog vaak voorkomen. Vanaf 2027 zal het algoritme heel andere keuzes gaan maken
Hmm maar als de helft van de stroom die de auto in ging vanuit de zonnepanelen kwam. Dan klopt het toch niet dat de gem. prijs 14,8 cent/kWh was? Lijkt nu alsof ik moest betalen voor mijn eigen zonne-energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYwli_Ai-asuVF8Ix9iZpZyqK9I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/umvqt7lRGP0UGM3dbCqy9odL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tVDLU1CXjEMkjGuxZu7zkRcl6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JLzXcDq62Bk1uP7heE30GWpX.png?f=fotoalbum_tile

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Mirabis schreef op maandag 14 juli 2025 @ 06:50:
[...]

Hmm maar als de helft van de stroom die de auto in ging vanuit de zonnepanelen kwam. Dan klopt het toch niet dat de gem. prijs 14,8 cent/kWh was? Lijkt nu alsof ik moest betalen voor mijn eigen zonne-energie.

[Afbeelding][Afbeelding]
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar wij krijgen van de laadpaal niet door wat er van de zonnepanelen en wat er van het net af komt. En alhoewel we wel weten wat er bruto is geproduceerd kunnen we niet met zekerheid zeggen of dat in je huis is verbruikt of naar de auto is gegaan.

Tweede puntje: als je de kosten wilt gebruiken voor declareren bij een werkgever dan wil je natuurlijk ook een vergoeding krijgen voor je eigen zonne-energie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
robbinonline schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:50:
[...]

Ik ben het eens met @boyette dat het niet goed lijkt te gaan. Maar dat zou je zelf kunnen zien omdat in de laadtijdlijn dan rode blokkade te zien moeten zijn. Ik ben nu wel erg benieuwd. Als je mij een privébericht stuur met het e-mailadres van je Tibberaccount dan wil ik best voor je kijken of ik de reden kan vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:45

Cordon

Lievelings jankert

Net de nieuwe laadpaal laten plaatsen (Zaptec Go 2), want voor het eerst een elektrische auto. Meteen stekker er in, testen en hop, Grid Rewards :o

Helemaal leuk… :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
Backpacker schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:57:
[...]

Ik ben het eens met @boyette dat het niet goed lijkt te gaan. Maar dat zou je zelf kunnen zien omdat in de laadtijdlijn dan rode blokkade te zien moeten zijn. Ik ben nu wel erg benieuwd. Als je mij een privébericht stuur met het e-mailadres van je Tibberaccount dan wil ik best voor je kijken of ik de reden kan vinden.
Eigenlijk de hele maandagochtend en begin van de middag is er nu alsnog geladen met gridrewards. Of het echt goedkoper is dan zondag laden betwijfel ik maar het is uiteindelijk goed gekomen maar de hele week niets en dan echt last minute laden lijkt me een soort noodgreep vanuit tibber

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
robbinonline schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Eigenlijk de hele maandagochtend en begin van de middag is er nu alsnog geladen met gridrewards. Of het echt goedkoper is dan zondag laden betwijfel ik maar het is uiteindelijk goed gekomen maar de hele week niets en dan echt last minute laden lijkt me een soort noodgreep vanuit tibber
Nee dat is dan geen noodgreep. De hele week was de verwachting waarschijnlijk al dat zondagmiddag de prijzen het laagst zouden zijn. Maar bij lage prijzen ontstaat vaak wat onbalans, dus wordt er gepauzeerd. Het laden is daarna later ingehaald en je hebt alsnog geladen voor de lage prijzen van zondagmiddag (met daarbovenop de rewards). Ik ben 99,99% zeker dat je nu het goedkoopst uit bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Backpacker schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Helaas nog geen terugkoppeling van MyEnergie gehad dat ze de oorzaak en oplossing hebben gevonden -O-
Ik heb ze via een contact formulier even vriendelijk verzocht op te schieten of anders de oudere firnware op mijn device terug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GATver
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-07 16:58
Ik ben even het overzicht kwijt of Slim Laden (en Grid Rewards) goed werken in de volgende situatie:
Wellicht dat @Backpacker nog input heeft:

- EV: Polestar 2
- Laadpaal: Zappi v2.1
- Dynamisch Stroom abbo:Tibber
- PV: 9 panelen

- Gedrag:
* 1 a 2 ritten per week op vaste dagen (~200 Km)
* laden tot ongeveer 50 % SoC (het idee is dat dit goed is voor de levensduur van de accu)
* Max SoC in de auto staat op 90%
* laden uiteraard in de goedkope uurtjes
* auto staat altijd aan de laadpaal

Ik weet dat Polestar geen Max SoC doorstuurt, dit heb ik al aangegeven bij Polestar Support.

[ Voor 4% gewijzigd door GATver op 16-07-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 12:54
Hoe reageert Grid Rewards op:

1. De vertrektijd een paar uurtjes naar voren halen als je toch eerder weg moet, met nog steeds ruimte om toch tot ingestelde punt te laden (nadat er al GR zijn opgebouwd tijdens de ingeplugde periode)

2. En hetzelfde maar dan de vertrektijd 1 of 2 dagen naar achteren wordt ingesteld (ook hier nadat er al GR zijn opgebouwd tijdens de ingeplugde periode) en de auto nog niet vol is..

[ Voor 3% gewijzigd door ZeroNL op 16-07-2025 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
AtlAntA schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Ik heb ze via een contact formulier even vriendelijk verzocht op te schieten of anders de oudere firnware op mijn device terug te plaatsen.
Je kan beter even bellen: 085 400 5522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
GATver schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:30:
Ik ben even het overzicht kwijt of Slim Laden (en Grid Rewards) goed werken in de volgende situatie:

- Gedrag:
* laden tot ongeveer 50 % SoC (het idee is dat dit goed is voor de levensduur van de accu)

Ik weet dat Polestar geen Max SoC doorstuurt, dit heb ik al aangegeven bij Polestar Support.
Zal prima werken mits je zappi niet de v5.7xxx fw versie heeft.

Wat betreft de max soc instelling zou ik gewoon je auto op 50% zetten.

Stel een vertrektijd in in de Tibber app en laat die het werk doen. Ook al lijkt het soms wat onlogisch schijnt het altijd wel goed te komen. Mocht je trouwens genoeg hebben aan die 9 panelen en de eco+mode van je zappi dan is dat altijd de betere optie. In dat geval zou ik je laadpaal en de auto niet koppelen totdat je niet meer genoeg opwek hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ZeroNL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:31:
Hoe reageert Grid Rewards op:

1. De vertrektijd een paar uurtjes naar voren halen als je toch eerder weg moet, met nog steeds ruimte om toch tot ingestelde punt te laden (nadat er al GR zijn opgebouwd tijdens de ingeplugde periode)

2. En hetzelfde maar dan de vertrektijd 1 of 2 dagen naar achteren wordt ingesteld (ook hier nadat er al GR zijn opgebouwd tijdens de ingeplugde periode) en de auto nog niet vol is..
Geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hoe reageert GridRewards op het moment dat je een thuisbatterij hebt die de boel op NOM probeert te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:43:
Hoe reageert GridRewards op het moment dat je een thuisbatterij hebt die de boel op NOM probeert te houden?
Voor Grid Rewards maakt het niets uit, het is je thuisbatterij die de boel een beetje in de war schopt voor je.

Grid Rewards laden gebeurt meestal in de duurdere uren en dan word je vergoed naar een niveau van goedkope uren. Dus het is dan dus zonde als er goedkope energie uit je thuisbatterij wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
En wat gebeurt er als je grid rewards hebt gekregen om niet te gaan laden, bijvoorbeeld in de middag voor een ingesteld vertrek de volgende ochtend, je dan even weg moet eind van de middag of avond en de auto dan even uitplugt en dan later er weer aan hangt? Ik heb het idee dat de auto dan alsnog 's nachts netjes gaat laten, maar dan gewoon tegen de geldende laagste, maar wel vrij hoge, tarieven en dit niet meer compenseert omdat dit als een nieuwe sessie wordt gezien. Wat ergens logisch is, want opnieuw verbonden met een iets lager accupercentage.

Dit heb ik een paar keer gehad, overdag thuis en lage tarieven dus auto hing aan de lader, daar rewards voor gekregen om niet te laden (~ 77 cent aan totale rewards), 's avonds nog even snel boodschap doen en na terugkomst 's nachts laden tegen ~ 25 cent waar het overdag 15 was. Op deze manier iets duurder uit.

Mijn conclusie is dan beter vertrektijd eind van de dag aanhouden, al weet ik nooit zeker of ik dan wel of niet even weg moet, om zeker te zijn dat de laagste tarieven niet overgeslagen worden. Of andere auto pakken voor boodschap.

Mocht het voorkomen dan is het ook geen ramp, maar vroeg het me af en dacht dit gedrag laatste weken paar keer gezien te hebben. Alsnog prettig het stroomnet ondersteund te hebben, alleen kost het dan iets geld ipv dat het iets oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
dnns85 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:19:
En wat gebeurt er als je grid rewards hebt gekregen om niet te gaan laden, bijvoorbeeld in de middag voor een ingesteld vertrek de volgende ochtend, je dan even weg moet eind van de middag of avond en de auto dan even uitplugt en dan later er weer aan hangt? Ik heb het idee dat de auto dan alsnog 's nachts netjes gaat laten, maar dan gewoon tegen de geldende laagste, maar wel vrij hoge, tarieven en dit niet meer compenseert omdat dit als een nieuwe sessie wordt gezien. Wat ergens logisch is, want opnieuw verbonden met een iets lager accupercentage.

Dit heb ik een paar keer gehad, overdag thuis en lage tarieven dus auto hing aan de lader, daar rewards voor gekregen om niet te laden (~ 77 cent aan totale rewards), 's avonds nog even snel boodschap doen en na terugkomst 's nachts laden tegen ~ 25 cent waar het overdag 15 was. Op deze manier iets duurder uit.

Mijn conclusie is dan beter vertrektijd eind van de dag aanhouden, al weet ik nooit zeker of ik dan wel of niet even weg moet, om zeker te zijn dat de laagste tarieven niet overgeslagen worden. Of andere auto pakken voor boodschap.

Mocht het voorkomen dan is het ook geen ramp, maar vroeg het me af en dacht dit gedrag laatste weken paar keer gezien te hebben. Alsnog prettig het stroomnet ondersteund te hebben, alleen kost het dan iets geld ipv dat het iets oplevert.
Binnen 4 uur weer aankoppelen met Slim Laden aan en dan wordt het ingehaalde laden voor de pauzes in de duurdere uren alsnog gecompenseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Nu al twee nachten op rij een keer de melding tijdens grid rewards: laden geblokkeerd.

Moet ik hier iets mee of is dit iets wat gewoon af en toe voorkomt?
  • Tesla Model 3 2025 RWD
  • Zaptec Go 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd33XnXkeiBndmvSGjLhg8AGHmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mUmMDex0khd42gh01rlQVT3s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
GATver schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:30:

- Gedrag:

Volgens mij gaat dit prima werken. Het belangrijkste is 'zo vaak mogelijk aan de laadpaal'. Ik heb zelf gemerkt dat de GR vooral activeren als ik op duurdere momenten moet laden als de accu niet toereikend is voor een volgende rit (mijn vriendin rijdt zo'n 130km per dag). Als je zomers in de goedkope uren laadt, dan is er niet meer zoveel te winnen en zijn de GR lager. Dat was bijvoorbeeld mijn eigen ervaring in april/mei. Maar hoe erg is dat als ik toen gemiddeld voor 10ct per kWh laadde? 8)

Bedoel je met laden tot 50% SoC dat je altijd direct aanvult tot 50% ongeacht de prijs per kWh? Voor accubehoud is vooral het een goed idee om niet (dagen)lang de SoC <20% en >80-90% te houden.
Als je daar rekening mee houdt, dan maak je goed gebruik van GR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GATver
AtlAntA schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Zal prima werken mits je zappi niet de v5.7xxx fw versie heeft.
Dank! Ik zou het eens willen gaan proberen, echter....

Helaas heb ik dus exact deze firmware versie van de Zappi. Ik heb al ondervonden dat er sinds deze versie een naar lock in de App staat die ik voorheen niet had. Maar blijkbaar kun je dan ook Slim Laden vergeten? Hoop dat MyEnergi snel met een fix komt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GATver
Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Bedoel je met laden tot 50% SoC dat je altijd direct aanvult tot 50% ongeacht de prijs per kWh? Voor accubehoud is vooral het een goed idee om niet (dagen)lang de SoC <20% en >80-90% te houden.
Als je daar rekening mee houdt, dan maak je goed gebruik van GR.
Dank!

Neehoor, tot die 50% laad ik puur op de voordeligste uurtjes.

Helaas begrijp ik dat Slim Laden door de Zappi firmware versie niet gaat lukken momenteel. Vraag me ook af of het veel voordeel oplevert in mijn scenario zoals je zelf ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
GATver schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Dank!

Neehoor, tot die 50% laad ik puur op de voordeligste uurtjes.

Helaas begrijp ik dat Slim Laden door de Zappi firmware versie niet gaat lukken momenteel. Vraag me ook af of het veel voordeel oplevert in mijn scenario zoals je zelf ook al aangeeft.
Het is op zich wel de moeite waard hoor. Ik kan ook redelijk goed op de goedkope uren in het weekend en woensdagmiddag en vrijdagmiddag sturen. Grid Rewards staan toch al op ~€ 110 sinds begin van het jaar.
En het is vaak mooi meegenomen. Bijvoorbeeld:

- Mijn Corsa stond nog op 50% SoC, ruim voldoende voor een woonwerkritje. Maar vrijdag 12 uur heb ik toch wat kWh'tjes nodig. Dus gistermiddag aan de laadpaal gehangen. Pakte toch even 19kwh mee rond etenstijd en vannacht. Samen € 1 GR. En in deze dure dagen toch voor 18ct geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henriu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:13
Hier ook, zelfde tijdstip (05:00)

Auto: E-2008
Laadpaal: Zaptec Go 2
Tdem schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:37:
Nu al twee nachten op rij een keer de melding tijdens grid rewards: laden geblokkeerd.

Moet ik hier iets mee of is dit iets wat gewoon af en toe voorkomt?
  • Tesla Model 3 2025 RWD
  • Zaptec Go 2
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
@Backpacker is er iets veranderd m.b.t de Grid Rewards i.c.m. het inplannen van een laadsessie?

In de afgelopen 1,5 maand (misschien wel langer) heb ik 100% van de tijd geen Grid Rewards wanneer ik geen vertrektijd in stel (of een vertrektijd in stel voor een aantal dagen vooruit). Wanneer ik wel een vertrektijd in stel voor de volgende dag of de dag daarop heb ik de laatste tijd in 4 van de 5 gevallen (80%) wel Grid Rewards.

Ik doel hiermee overigens op de Grid Rewards voor het ondersteunen van het netwerk d.m.v. laden, dus niet het uitgestelde laden.

Begin juni (en ik meen ook in mei) meerdere dagen zonder einddtijd = Geen Grid Rewards.
06 -> 07 juli, Eindtijd ingesteld = Grid Rewards
10 -> 11 juli, Eindtijd ingesteld = Grid Rewards
11 -> 12 jul, Geen eindtijd ingesteld = Geen Grid Rewards (na thuis komen en eindtijd ingesteld, Grid Rewards).
12 -> 13 juli, Eindtijd ingesteld = Geen Grid Rewards.
14 -> 15 juli, Geen Eindtijd ingesteld = Geen Grid Rewards
15 -> 16 juli, Eindtijd ingesteld = Grid Rewards
17 juli -> Einddtijd ingesteld = Grid Rewards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23
13art schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:31:
@Backpacker is er iets veranderd m.b.t de Grid Rewards i.c.m. het inplannen van een laadsessie?

In de afgelopen 1,5 maand (misschien wel langer) heb ik 100% van de tijd geen Grid Rewards wanneer ik geen vertrektijd in stel (of een vertrektijd in stel voor een aantal dagen vooruit). Wanneer ik wel een vertrektijd in stel voor de volgende dag of de dag daarop heb ik de laatste tijd in 4 van de 5 gevallen (80%) wel Grid Rewards.

Ik doel hiermee overigens op de Grid Rewards voor het ondersteunen van het netwerk d.m.v. laden, dus niet het uitgestelde laden.

Begin juni (en ik meen ook in mei) meerdere dagen zonder einddtijd = Geen Grid Rewards.
11 -> 12 jul, Geen eindtijd ingesteld = Geen Grid Rewards (na thuis komen en eindtijd ingesteld, Grid Rewards).
Was mij ook opgevallen. Lijkt wel alsof er prioriteit wordt gegeven aan mensen die een vertrektijd instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-07 21:15
Tibber krijgt vanaf 1 oktober kwartier prijzen model in plaats van uurprijzen:

https://www.nu.nl/tech/63...gemerkt-elk-kwartier.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088

Ik ben benieuwd of @Backpacker een antwoord heeft. Mijn theorie is dat bij een vertrektijd dichterbij in de toekomst het aantrekkelijker is GR aan deze rijders te geven. Vaak is hun verschil tussen de potentieel laagste laadprijs (de beroemde weekenduren) en de hoogste gemmiddelde laadprijs het kleinst. Met een beetje GR hebben zij korting en kost het Tibber het minste. Als ze via GR diegene moeten compenseren die toch al zaterdagmiddag met 14-15ct zou laden wordt het veel duurder.

Ik merk dit ook deze week. Hogere prijzen én vanwege werk moet mijn vriendin deze week een paar keer extra laden gedurende de nacht. GR heeft elke keer geleverd :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Kreeg vanochtend de melding dat een hoofdzekering 10 seconden overbelast was. Moet ik me hier zorgen om maken?

Zaptec Go 2 laadpaal, Tibber Pulse zou de load balancing moeten regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Fk-SZYpAZE45TDaNeRO83KgF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NV5rMhMN2pGM9AKkNMuRAQRX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:20
Tdem schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:50:
Kreeg vanochtend de melding dat een hoofdzekering 10 seconden overbelast was. Moet ik me hier zorgen om maken?

Zaptec Go 2 laadpaal, Tibber Pulse zou de load balancing moeten regelen.

[Afbeelding]
Neehoor, enkele seconden en/of minuten is geen enkel probleem, je hoofdzekering is een trage zekering die er niet direct uitklapt. Als je ziet hoeveel api calls en handelingen er gedaan moeten worden voordat je trager gaat laden (vergeleken met hoe snel stroom kan pieken) ga je dit nooit helemaal tegen kunnen houden.

Mocht je het niet fijn vinden kan in de tibber app de grootte van je hoofdzekering wat kleiner zetten, dan zal de loadbalancing module iets sneller af gaan schakelen, maar zullen je laadsnelheden ook sneller lager komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
LigeTRy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Neehoor, enkele seconden en/of minuten is geen enkel probleem, je hoofdzekering is een trage zekering die er niet direct uitklapt. Als je ziet hoeveel api calls en handelingen er gedaan moeten worden voordat je trager gaat laden (vergeleken met hoe snel stroom kan pieken) ga je dit nooit helemaal tegen kunnen houden.

Mocht je het niet fijn vinden kan in de tibber app de grootte van je hoofdzekering wat kleiner zetten, dan zal de loadbalancing module iets sneller af gaan schakelen, maar zullen je laadsnelheden ook sneller lager komen te liggen.
Dank je! _/-\o_ Toch een alarmerende mededeling. Ik zal even kijken hoe het de komende dagen gaat.

Edit: en dank nog voor het advies over de Zaptec Go 2 i.c.m. Grid Rewards. Werkt verder echt toppie! :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Tdem op 18-07-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Tdem schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:07:
[...]

Dank je! _/-\o_ Toch een alarmerende mededeling. Ik zal even kijken hoe het de komende dagen gaat.

Edit: en dank nog voor het advies over de Zaptec Go 2 i.c.m. Grid Rewards. Werkt verder echt toppie! :*)
Dit is geen alarmerende melding hoor. 10 seconden kan je meterkast en de zekeringen prima hebben. Bij mij schakelt de loadbalancer altijd netjes in binnen 3-10 seconden. Het wordt trickey als het minuten of urenlang zou zijn. Nergens zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Over ruim 2 maanden gaat Tibber over op kwartier-prijzen. Wie weet of Entso-e ook naar kwartier-prijzen overstapt, of evt. een andere EPEX data provider. Voor mijn aansturing in HA ben ik daarvan behoorlijk afhankelijk, dus hoop ik op een vloeiende overgang.

Nb Tibber is (voor zover ik weet) voorlopig de enige provider in NL die kwartier-prijzen gaat volgen.

[ Voor 16% gewijzigd door TetraPilotomie op 18-07-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45
Ik neem aan allemaal. Tibber is afhankelijk ervan. Als ze nig niet overgaan zal Tibber 4 dezelfde kwartierwaarden per uur hebben lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:13

Ik heb deze week geen vertrek tijd ingesteld, maar elke dag geladen vanaf dinsdag op woensdag met enkel gris rewards. Dinsdagmiddag had ik al GR rond 5 uur en rest van de week in de nachten.

Ik herken dan dus niet.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
kan je ook ergens een overzicht downloaden van je energiecontract. ?

Ik wil de BTW van mn thuisaccu gaan terugvragen, maar daarbij moet ik een kopie van mn dynamisch energiecontract aanleveren. Het enige wat ik gekregen heb in de mail is een Welkom bij Tibber mail, met daarin wat gegevens, maar nergens kan ik online een pdf downloaden met een kopie van mn energiecontract.

Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Laatst online: 15:05
Meer Tibber-klanten die issue's ondervinden met het Grid-Rewards scherm?
Ik krijg nu onder de tab Rewards een informerende pagina i.p.v. de pagina waar het maand en jaarsaldo zichtbaar is.

Was een tijdelijke kick-up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_snVZQoMBaTu7lntLQoGcjRbIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yajvbc616foH4AR0z2JGseoS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JimBony op 23-07-2025 11:15 ]

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste