Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12 12:27

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:15:
[...]

Bij mij staat het oner het kopje "zonne-energie meenemen" als je via de auto naar de instellingen gaat, dan op "zonne-energie meenemen" klikken en daar kan je dan kiezen voor de opties "eigenverbruikt" en "kosten".
Dit inderdaad. Het is een optie onder het gebruiken van zonne energie, niet zozeer van slim laden op zichzelf.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• BobOldeHampsink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-12 07:30
Thanks. Ik heb dit altijd gehad maar is laatst plots verdwenen? Ik heb ook een SolarEdge omvormer gekoppeld in Tibber. Wellicht dat ik die even opnieuw moet gaan koppelen? Weet niet zo goed de logica van de Tibber app hier achter

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-12 21:47
KaEs schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:05:
Ik heb een Easee laadpaal met een loadbalancer. Ook heb ik een Pulse die aan loadbalancing doet. Nu is het zo dat de loadbalancer een p1 poort bezet houd die ik eigenlijk voor een p1 meter van een stekker batterij nodig heb. Klopt het dat door de Pulse van Tibber de loadbalancer van Easee overbodig is geworden en ik die dus kan verwijderen?
De Easee loadbalancer is wel wat slimmer, die kan elke losse fase balanceren, terwijl die van tibber het geheel naar beneden gooit. Wat eerder al genoemd werd, je hebt P1 splitters, ik zou wel een actieve nemen, Kost rond de 25 euro.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:56
MarcoPolet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:54:
[...]

De Easee loadbalancer is wel wat slimmer, die kan elke losse fase balanceren, terwijl die van tibber het geheel naar beneden gooit. Wat eerder al genoemd werd, je hebt P1 splitters, ik zou wel een actieve nemen, Kost rond de 25 euro.
Ik heb steeds meer spijt van die charge amps unit.... :(
Ik twijfelde tussen easee en charge amps, las hier iets over easee die moeite had met zonne-laden.
Heb nu de charge amps, die kan het (zo blijkt nu) ook helemaal niet, want de beloofde Solis integratie werkt helemaal niet, dat loadbalancing gaat via de pulse en die doet inderdaad alles omlaag ipv de overbelaste fase.

Kleine nuance... De charge amps werkt wel goed, voor zover ik kan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 05-12-2025 19:08 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Ethirty

Who...me?

Lijkt erop dat Tibber nu door heeft dat er issues zijn met Tesla slim laden. Auto wordt niet thuis gedetecteerd.

Volgens hun eigen bericht hebben ze vandaag iets gewijzigd, maar hier werkt het nog niet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:02:
[...]

Ik heb steeds meer spijt van die charge amps unit.... :(
Ik twijfelde tussen easee en charge amps, las hier iets over easee die moeite had met zonne-laden.
Heb nu de charge amps, die kan (zo blijkt nu) ook helemaal niet, want de beloofde Solis integratie werkt helemaal niet, dat loadbalancing gaat via de pulse en die doet inderdaad alles omlaag ipv de overbelaste fase.
Ik weet niet wat je verwacht had, maar zo werkt load balanceren op elke laadpaal. Je auto zou het anders ook niet snappen.

Het enige dat sommige laadpalen extra kunnen is omschakelen naar 1 fase.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:37
[...]

De Easee loadbalancer is wel wat slimmer, die kan elke losse fase balanceren, terwijl die van tibber het geheel naar beneden gooit.
Als je op 3 fasen laadt dan moet alles naar beneden; elke fase moet immers evenveel leveren aan de auto dus als er 1 fase geknepen moet worden dan worden ze alledrie in gelijke mate geknepen.
Begrijp niet wat Easee dan volgens jou slimmer doet?

• tcw82
Ethirty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:09:
[...]

Ik weet niet wat je verwacht had, maar zo werkt load balanceren op elke laadpaal. Je auto zou het anders ook niet snappen.

Ik verwacht dat @MarcoPolet zijn verhaal had gewerkt als ik toch die easee had gekozen.
Dit verhaal;
[...]

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:50
Ik ben sinds een week of wat Tibber-klant en wilde Grid Rewards uitproberen. Tesla aangesloten aan de Easee laadpaal en alles aangezet in de app. En voila, vannacht 3x een push melding gekregen dat ik Grid Rewards verdien en het laden gestart is. Maar… ook direct een melding dat het laden niet geblokkeerd is met de onderstaande melding in de app. Iemand enig idee hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_sHTomFkvGfpX5AKM8IQp62aao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4X2A8GjwqXcbf6nWr9hAht7.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
Ctrl-J schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:34:
Ik ben sinds een week of wat Tibber-klant en wilde Grid Rewards uitproberen. Tesla aangesloten aan de Easee laadpaal en alles aangezet in de app. En voila, vannacht 3x een push melding gekregen dat ik Grid Rewards verdien en het laden gestart is. Maar… ook direct een melding dat het laden niet geblokkeerd is met de onderstaande melding in de app. Iemand enig idee hoe dit kan?

[Afbeelding]
Toen ik net klant was had ik dit ook, alleen ik was toen ook niet EV gebruiker.
Bij mij was het zeker 2 keer dat ik de stekker niet goed had zitten (bleek achteraf)
Andere oorzaak zou kunnen zijn dat de communicatie tussen auto en tibber niet goed werkt-> Aauto is vol (volgens de auto zelf) -> tibber denkt van niet (want heeft oude SOC informatie) -> tibber wil laden maar auto zegt "nee bedankt" Tibber meldt: Laden geblokkeerd).

Komt de SOC van de auto goed binnen in de app (powerup) van Tibber?
Zitten er in de auto (of auto app) nog "voorkeurstijden" of moment dat hij niet mag laden?

• Ctrl-J
tcw82 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:22:
[...]

Toen ik net klant was had ik dit ook, alleen ik was toen ook niet EV gebruiker.
Bij mij was het zeker 2 keer dat ik de stekker niet goed had zitten (bleek achteraf)
Andere oorzaak zou kunnen zijn dat de communicatie tussen auto en tibber niet goed werkt-> Aauto is vol (volgens de auto zelf) -> tibber denkt van niet (want heeft oude SOC informatie) -> tibber wil laden maar auto zegt "nee bedankt" Tibber meldt: Laden geblokkeerd).

Komt de SOC van de auto goed binnen in de app (powerup) van Tibber?
Zitten er in de auto (of auto app) nog "voorkeurstijden" of moment dat hij niet mag laden?
Bedankt voor je reactie. En nee… niets van dat alles. De Tesla zelf heeft geen vast laadschema en in de laadpaal staat dat het schema van Tibber wordt aangehouden. In de Tibber app herkent hij de auto en het batterijpercentage (51%, terwijl max. op 80% staat), maar blijft de status staan op “laden wordt gestart”. Vervolgens breekt hij af met de eerder genoemde foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJVYzoTyhFfuJbsBiLPaAMvIgvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rS7IHGGtJDpQuKe5tKbcgP0d.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
Ctrl-J schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. En nee… niets van dat alles. De Tesla zelf heeft geen vast laadschema en in de laadpaal staat dat het schema van Tibber wordt aangehouden. In de Tibber app herkent hij de auto en het batterijpercentage (51%, terwijl max. op 80% staat), maar blijft de status staan op “laden wordt gestart”. Vervolgens breekt hij af met de eerder genoemde foutmelding:

[Afbeelding]
Ah heldere uiteenzetten. (y).

Heb je alles al een keertje uit de ap geknikkert en opnieuw toegevoegd?

Zelf heb ik ook ondervonden dat de slimladen wel aanstaat op de ene pagina maar stiekem toch niet aanstaat op de andere pagina, even alle "schakelaartjes" in app aan/uit/aan/uit doen.

En anders de tibber chatbot gaan vragen, en dan die het laten doorsturen naar de mensen die bij tibber werken.

• Ctrl-J
tcw82 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:53:
[...]

Ah heldere uiteenzetten. (y).

Heb je alles al een keertje uit de ap geknikkert en opnieuw toegevoegd?

Zelf heb ik ook ondervonden dat de slimladen wel aanstaat op de ene pagina maar stiekem toch niet aanstaat op de andere pagina, even alle "schakelaartjes" in app aan/uit/aan/uit doen.

En anders de tibber chatbot gaan vragen, en dan die het laten doorsturen naar de mensen die bij tibber werken.
Check! Dat was hem op de een of andere manier!

• tcw82
Ctrl-J schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:28:
[...]

Check! Dat was hem op de een of andere manier!
Mooi, er staan drie dingen en eentje was het... welke dan?
Of krijg jij ook altijd Cola en melk in 1 glas omdat je op de vraag "wil je cola of melk" antwoordt met "ja lekker".
:+ :+ :+

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-12 21:47
Ethirty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:09:
[...]

3 fasen 400V heb je helemaal gelijk, maar in dit geval gaat het om 3 x 230V, die prima apart aangestuurd kunnen worden. Moet natuurlijk wel ook door je auto ondersteund worden. OF het in mijn geval ook daadwerkelijk gebeurd is kan ik helaas in home assistant niet echt achterhalen, de wattages of amperes per fase van de laadpaal worden niet door de laadpaal gelogd.
Ik heb de documentatie van de laadpaal nog proberen te doorgronden, maar echt duidelijk wordt het daarmee ook niet. ChatGPT is er wel van overtuigd dat het moet lukken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QAf0E04rtQDlQkqCr8_TB01XZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17iq9uSZ0SkQ8pNiQ5t0ezv7.png?f=fotoalbum_large

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-12 11:42
Die grid-awards, die zijn allemaal leuk en aardig. Maar de hele puzzel moet maar nét werken he. Dus Tibber moet de laadpaal en/of auto kennen, de integraties/API koppelinten moeten werken, etc. Nu vroeg ik mij af: kun je niet gewoon hetzelfde bereiken door ZELF te bepalen wanneer laden het goedkoopste/beste is?

Ik kan dit toch gewoon met home-assistant doen? In de praktijk is het resultaat dan hetzelfde als bij grid-awards toch?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
smeerbartje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:01:
Die grid-awards, die zijn allemaal leuk en aardig. Maar de hele puzzel moet maar nét werken he. Dus Tibber moet de laadpaal en/of auto kennen, de integraties/API koppelinten moeten werken, etc. Nu vroeg ik mij af: kun je niet gewoon hetzelfde bereiken door ZELF te bepalen wanneer laden het goedkoopste/beste is?

Ik kan dit toch gewoon met home-assistant doen? In de praktijk is het resultaat dan hetzelfde als bij grid-awards toch?
Zelf bepalen wanneer het goedkoopste laden is uiteraard wel mogelijk. Zelf je Grid Rewards bepalen niet.

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:35
smeerbartje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:01:

Ik gebruik Grid Rewards zelf niet, maar volgens mij is juist de hele crux van dit verhaal, dat je dus én laadt op (waarschijnlijk) de goedkoopste uren én daarboven nog een extraatje krijgt van Tibber.

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Zit zelf ook te kijken of ik met slim laden in de buurt zou komen van de laadschema's van Tibber, maar moet zeggen dat Grid Rewards in praktijk voor mij nog wel stukje aantrekkelijker lijken dan puur het bedrag wat je in de app ziet.

Het bedrag dat je ziet bij "Grid Rewards" is niet het enige component namelijk; ik hoef de auto maar 1x per week goed opgeladen te hebben, dus als ik bvb vrijdag met 40% inplug, hoeft hij pas woensdag vol. Tibber gaat dan over al die dagen kijken wat de verwachte tarieven zijn, ook als die nog niet bekend zijn. Soms is dit bvb maandag nacht; ze denken dat het tarief dan rond de 17ct/kWh zit. Maar vaak gaat hij dan zaterdagnacht al laden, en krijg ik tientallen centen aan Grid rewards, maar ook compensatie voor de hogere stroomkosten op zaterdagnacht. Vannacht was het tarief bvb ~22ct/kWh maar voor mijn laadsessie is ongeveer 16ct/kWh gerekend.

In de praktijk lijken die prognoses wel een positieve invloed te hebben (naast het gemak dat de auto toch eerder opgeladen is). Stel dat de stroom op maandagnacht uiteindelijk 19 of 20ct/kWh is, heb ik dus geladen voor veel minder euro's dan als ik zelf een slim laden schema had gemaakt. Kan natuurlijk ook dat het maandagnacht opeens maar 14 cent is.. ik ga een tijdje in de gaten houden wat de verwachting vs realiteit is, want dat kan je verder nergens terug vinden zo te zien.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Grid rewards krijg je omdat je laadt of juist niet laadt op momenten die niet per se gunstig zijn op de 24u markt maar wel op dat moment een onbalans op het net wegwerken. Daarvoor krijg je een andere energieprijs en een “extraatje”.

Dat zou je met een slim algoritme zelf kunnen nabootsen maar dan krijg je er niks voor en je prijs is dan ook niet lager.

#team_UTC+1

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:55
Ctrl-J schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:34:

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde. Ook een Tesla. Grid awards laden mislukt meestal (rood/geblokkeerd) terwijl het automatisch laden op de goedkoopste in de nacht wel gewoon goed gaat.
(Heb een domme home advanced 3 paal van Shell recharge. Geen laadplannen ingesteld oid)

• Ctrl-J
Tibber volledige toegang geven tot de laadpaal en alle schuifjes in de Tibber-app van AAN naar UIT zetten hielp hier. Helaas was het window nog maar een paar minuten, dus ben benieuwd naar vannacht en morgen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Terranca schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:58:
Zit zelf ook te kijken of ik met slim laden in de buurt zou komen van de laadschema's van Tibber, maar moet zeggen dat Grid Rewards in praktijk voor mij nog wel stukje aantrekkelijker lijken dan puur het bedrag wat je in de app ziet.

Het bedrag dat je ziet bij "Grid Rewards" is niet het enige component namelijk; ik hoef de auto maar 1x per week goed opgeladen te hebben, dus als ik bvb vrijdag met 40% inplug, hoeft hij pas woensdag vol. Tibber gaat dan over al die dagen kijken wat de verwachte tarieven zijn, ook als die nog niet bekend zijn. Soms is dit bvb maandag nacht; ze denken dat het tarief dan rond de 17ct/kWh zit. Maar vaak gaat hij dan zaterdagnacht al laden, en krijg ik tientallen centen aan Grid rewards, maar ook compensatie voor de hogere stroomkosten op zaterdagnacht. Vannacht was het tarief bvb ~22ct/kWh maar voor mijn laadsessie is ongeveer 16ct/kWh gerekend.

In de praktijk lijken die prognoses wel een positieve invloed te hebben (naast het gemak dat de auto toch eerder opgeladen is). Stel dat de stroom op maandagnacht uiteindelijk 19 of 20ct/kWh is, heb ik dus geladen voor veel minder euro's dan als ik zelf een slim laden schema had gemaakt. Kan natuurlijk ook dat het maandagnacht opeens maar 14 cent is.. ik ga een tijdje in de gaten houden wat de verwachting vs realiteit is, want dat kan je verder nergens terug vinden zo te zien.
Hmm dat je ook korting krijgt op de tarieven was mij niet bekend. Dan ga ik het toch heroverwegen. Is het ook mogelijk dat tarief ergens terug te zien? Ik houd alles bij via Teslamate, ook de kosten van het laden.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
Beekforel schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:44:
[...]

Hmm dat je ook korting krijgt op de tarieven was mij niet bekend. Dan ga ik het toch heroverwegen. Is het ook mogelijk dat tarief ergens terug te zien? Ik houd alles bij via Teslamate, ook de kosten van het laden.
Ja dat is allemaal terug te vinden nadien.
Als laden gestart wordt tbv grid rewards krijg je een extra korting tov het op dat moment geldende tarief. Als dmv grid rewards laden gepauzeerd wordt, krijg je daar een extraatje voor, plus een compensatie als je daardoor op een later moment, met een hoger tarief, alsnog moet laden waardoor tibber onder aan de streep geld heeft bespaard door jou te mogen aansturen.

• Terranca
Beekforel schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:44:
[...]

Het is een beetje lastig achterhalen. Ik doe het in mn hoofd door prijs + grid rewards te delen door aantal geladen kWh in dit overzichtje. Dan kom ik voor vannacht op (3,70+0,44) % 24,05 = 17,2ct/kWh, dus dat is dan dat "compensatie" tarief neem ik aan. Al is het me ook niet volledig duidelijk of er bij die 3,70 al de grid rewards al vanaf zijn; ga ik wel een beetje van uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlAW38LI7pxd9d3q9j7E2122ckY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7jwyJB5IRwJjJxAQD0gPmyt.jpg?f=fotoalbum_large

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bezzerk schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:08:
[...]

Ja dat is allemaal terug te vinden nadien.
Als laden gestart wordt tbv grid rewards krijg je een extra korting tov het op dat moment geldende tarief. Als dmv grid rewards laden gepauzeerd wordt, krijg je daar een extraatje voor, plus een compensatie als je daardoor op een later moment, met een hoger tarief, alsnog moet laden waardoor tibber onder aan de streep geld heeft bespaard door jou te mogen aansturen.
Ik heb het weer geconfigureerd, nu ook de auto gekoppeld (had eerder alleen de laadpaal). Iets meer opties daardoor lijkt het. Zal het een tijde in de gaten houden.

• tcw82
Dit vind ik persoonlijk toch wel een verbetering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoq6zCTl8VBW-Pr6F0xL3rbie_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FjsIXb8ZGF5BmoxyvDPC9rTS.png?f=fotoalbum_large

In "1 oogopslag" je werkschema, de eerstvolgende vertrektijd, en een gigantisch grote afbeelding van je auto, die in de verste verte niet lijkt op je eigen auto... Want dat voegt heul veeel toe...
Anyway dat weekschema is top!!

En nee, ik wil niet meer lezen over slim laden, ik wil al 3 maanden niets lezen over slim laden.

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 07-12-2025 11:35 ]

• Terranca
Terranca schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:10:
[...]

Het is een beetje lastig achterhalen. Ik doe het in mn hoofd door prijs + grid rewards te delen door aantal geladen kWh in dit overzichtje. Dan kom ik voor vannacht op (3,70+0,44) % 24,05 = 17,2ct/kWh, dus dat is dan dat "compensatie" tarief neem ik aan. Al is het me ook niet volledig duidelijk of er bij die 3,70 al de grid rewards al vanaf zijn; ga ik wel een beetje van uit.

[Afbeelding]
Toch interessant... nu blijkt dus dat tijdens de oorspronkelijke geplande oplaadtijd (nacht van zondag op maandag) het tarief 15,2ct/kWh te zijn -- dan hebben we leuk met grid rewards opgeladen, maar is het "compensatietarief" te conservatief geweest om dat goed te maken. Dus in essentie 0 grid rewards "verdiend". Ik ga dit een tijdje in de gaten houden want op deze manier zijn de Grid Rewards een gevalletje broekzak-vestzak natuurlijk :?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:46
Het blijft natuurlijk ook lastig om het goed te doen. Ik heb in de nacht van vrijdag op zaterdag geladen voor ongeveer 20 cent/kWh. Op dat moment was namelijk de verwachting volgens https://energie.theoxygent.nl/ dat de prijs vóór maandagochtend niet onder de 20 cent zou duiken. Vandaag blijkt het dus ‘onverwachts’ toch ineens 15 cent te zijn. Niets zo onvoorspelbaar als de dynamische energiemarkt :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Terranca
michaelvo schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:39:
Het blijft natuurlijk ook lastig om het goed te doen. Ik heb in de nacht van vrijdag op zaterdag geladen voor ongeveer 20 cent/kWh. Op dat moment was namelijk de verwachting volgens https://energie.theoxygent.nl/ dat de prijs vóór maandagochtend niet onder de 20 cent zou duiken. Vandaag blijkt het dus ‘onverwachts’ toch ineens 15 cent te zijn. Niets zo onvoorspelbaar als de dynamische energiemarkt :).
Zeker waar... maar toch blijft het cru dat er nu met koeieletters staat dat ik Grid Rewards verdiend heb, terwijl ik voor hetzelfde geld (nou ja... minder geld) het originele laadplan had kunnen aanhouden. Om een volledig beeld te geven hadden ze dit achteraf kunnen corrigeren en dan sta ik nu op negatieve Grid Rewards :+ -- maar dat is allemaal wel heel complex. Dus inderdaad, ze hebben geen glazen bol, dus er naast zitten kan gebeuren natuurlijk, en als het 8 van de 10 keer wél de goede kant op valt, is het allemaal prima, maar anders is het wel een béétje valse marketing. Ik ga het gewoon eens paar maanden monitoren.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:09
tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:49:
[...]

Ik verwacht dat @MarcoPolet zijn verhaal had gewerkt als ik toch die easee had gekozen.
Dit verhaal;

[...]
Maar het is toch gewoon zo dat als je 3fase wilt laden elke fase evenveel moet laden, dus als een fase in je huis te zwaar wordt belast zullen alle 3 de fases daar op moeten acteren. Daar gaat die Easee niks aan veranderen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• tcw82
Himalaya schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:03:
[...]

Maar het is toch gewoon zo dat als je 3fase wilt laden elke fase evenveel moet laden, dus als een fase in je huis te zwaar wordt belast zullen alle 3 de fases daar op moeten acteren. Daar gaat die Easee niks aan veranderen.
MarcoPolet schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:48:
[...]

3 fasen 400V heb je helemaal gelijk, maar in dit geval gaat het om 3 x 230V, die prima apart aangestuurd kunnen worden. Moet natuurlijk wel ook door je auto ondersteund worden. OF het in mijn geval ook daadwerkelijk gebeurd is kan ik helaas in home assistant niet echt achterhalen, de wattages of amperes per fase van de laadpaal worden niet door de laadpaal gelogd.
Ik heb de documentatie van de laadpaal nog proberen te doorgronden, maar echt duidelijk wordt het daarmee ook niet. ChatGPT is er wel van overtuigd dat het moet lukken:
[Afbeelding]
Zijn dit dan conflicterende berichten?

• Himalaya
tcw82 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:36:
[...]

[...]

Zijn dit dan conflicterende berichten?
Ja, bij 3fase laden worden alle 3 fasen gelijk belast. Althans, heb hier 2 EV’s op de oprit staan en twee verschillende laadpalen en nooit anders gezien. Beide hebben een loadbalancer maar bij beide is het zodra één fase zwaar wordt belast de hele laadpaal terugregeld.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:46
Terranca schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:57:
[...]

Zeker waar... maar toch blijft het cru dat er nu met koeieletters staat dat ik Grid Rewards verdiend heb, terwijl ik voor hetzelfde geld (nou ja... minder geld) het originele laadplan had kunnen aanhouden. Om een volledig beeld te geven hadden ze dit achteraf kunnen corrigeren en dan sta ik nu op negatieve Grid Rewards :+ -- maar dat is allemaal wel heel complex. Dus inderdaad, ze hebben geen glazen bol, dus er naast zitten kan gebeuren natuurlijk, en als het 8 van de 10 keer wél de goede kant op valt, is het allemaal prima, maar anders is het wel een béétje valse marketing. Ik ga het gewoon eens paar maanden monitoren.
Mijn ervaring (totdat de Hyundai integratie kapot ging) is dat het inderdaad meestal de goede kant op valt...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• tcw82
Himalaya schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:48:
[...]

Ja, bij 3fase laden worden alle 3 fasen gelijk belast. Althans, heb hier 2 EV’s op de oprit staan en twee verschillende laadpalen en nooit anders gezien. Beide hebben een loadbalancer maar bij beide is het zodra één fase zwaar wordt belast de hele laadpaal terugregeld.
Is een van die laadpalen een Easee?

• Himalaya
tcw82 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:00:
[...]

Ook een Easee werkt op die manier, bij 3 fase laden dienen alle fases evenveel vermogen te leveren. Leuk dat Chat je van het tegendeel probeert te overtuigen maar vraag het maar eens bij de leverancier. Bij lage vermogens, of bijvoorbeeld laden via Solar wordt niet voor niets vaak naar 1fase laden terug geschakeld.

Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, ben alleen nog geen enkele EV of laadpaal tegen gekomen die hier iets anders mee kan.

Kijk maar eens op deze pagina van Easee, daar staat het eigenlijk wel goed beschreven.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Ligt bij jullie het slim laden er ook uit? Wil graag vannacht laden maar er staat: “we kunnen deze pagina niet laden”. Kabel zit er wel in en laadplan was wel al gemaakt.

Op status.tibber is niks actueels te vinden.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Terranca
Himalaya schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:15:
[...]

Ook een Easee werkt op die manier, bij 3 fase laden dienen alle fases evenveel vermogen te leveren. Leuk dat Chat je van het tegendeel probeert te overtuigen maar vraag het maar eens bij de leverancier. Bij lage vermogens, of bijvoorbeeld laden via Solar wordt niet voor niets vaak naar 1fase laden terug geschakeld.

Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, ben alleen nog geen enkele EV of laadpaal tegen gekomen die hier iets anders mee kan.

Kijk maar eens op deze pagina van Easee, daar staat het eigenlijk wel goed beschreven.
Ik ben even de API documentatie van Zaptec ingedoken, want ik was wel benieuwd, maar daar kan je (of een load balancer) wel per fase het beschikbare ampere instellen. Vraag me af of er load balancers zijn die het op dat niveau aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL_4Tc6bJrjq39XAbv9wazuWH-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHgUmrQQJ0mMW2Imunp3cpbT.jpg?f=fotoalbum_large

• Himalaya
Terranca schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:11:
[...]

Ik ben even de API documentatie van Zaptec ingedoken, want ik was wel benieuwd, maar daar kan je (of een load balancer) wel per fase het beschikbare ampere instellen. Vraag me af of er load balancers zijn die het op dat niveau aansturen.

[Afbeelding]
Ik kan me vergissen maar volgens mij gaat het dan om de verdeling van meerdere laders op een (zakelijke) aansluiting en niet om één 3fase lader. Wij hebben op kantoor zo’n soort instelling met 6 laders.

Maar we gaan een beetje off-toppic

• Bezzerk
Terranca schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:57:
[...]

Hier wordt er toch goedkoper geladen dan de tarieven van de dynamische markt.
Het gemiddelde tarief deze maand staat op €0,204. Daarbij zitten grid rewards sessies van gemiddeld €0,16 en €0,14 per kWh, dat zijn tarieven die we deze maand nog niet hebben gehad, dus hebben de grid rewards wel degelijk nut.

• tcw82
radeoxx schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:13:
Ligt bij jullie het slim laden er ook uit? Wil graag vannacht laden maar er staat: “we kunnen deze pagina niet laden”. Kabel zit er wel in en laadplan was wel al gemaakt.

Hier werkt alles zoals het zou moeten.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:45
Even een vraag, als ik slim laden aanzet in de Tibber app.
Moet ik dan het laadschema in de egolf zelf , uitzetten ?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:04
radeoxx schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:13:

Hij heeft het vannacht bij mij niet gedaan, alleen maar foutmeldingen… weet niet of het aan de kabel of Tibber ligt

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-12 07:53
201WD schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:54:
Ja

• robbinonline
  • Laatst online: 22:50
Mooper schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:23:
[...]

Hij heeft het vannacht bij mij niet gedaan, alleen maar foutmeldingen… weet niet of het aan de kabel of Tibber ligt
Het heeft hier prima gewerkt. Ooit ook wel eens de foutmelding gehad maar toen zat de kabel niet god in de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nIj_xAHSFFR6ml3ilhP3MdOSfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bpbszEy40QAGTPjLyEbYrnsM.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• BobOldeHampsink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-12 07:30
BobOldeHampsink schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:38:
Thanks. Ik heb dit altijd gehad maar is laatst plots verdwenen? Ik heb ook een SolarEdge omvormer gekoppeld in Tibber. Wellicht dat ik die even opnieuw moet gaan koppelen? Weet niet zo goed de logica van de Tibber app hier achter
Heb de omvormer en de pulse beide ontkoppeld en opnieuw toegevoegd maar ik zie dit nog steeds niet. Heeft iemand enig idee?

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-12 11:30
[b]tcw82 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:00

Ik heb een Easee met equalizer en dit is ook bij Easee zo.
Ik denk dat je het over phase balancing hebt, dat wil zeggen dat de laadpaal bijvoorbeeld kan kiezen om op 1x16A op te gaan laden ipv 3x5A als je geen 6a beschikbaar hebt op alle 3 je fases. Bij 3 fase laden gebruikt hij altijd evenveel ampère op elke fase wellicht heb je zonnepanelen op 1 fase en lijkt het soms niet zo?

Bij mij overigens geen problemen met een Tesla en de Tibber integratie in combinatie met een Easee laadpaal.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:29
Dat ligt eraan. Ikzelf laad mijn e-golf tot max 80%, dat kan alleen icm een laadschema. Gebruik je die niet dan wordt de e-golf tot 100% opgeladen.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Bezzerk
[...]

Hier werkte het prima vannacht. Laden voor gemiddeld €0,13 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSBNArXOce3pIE9JTX3ylX9N6dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyS9a9zFyK4qcjTpx3nJdPVk.jpg?f=fotoalbum_large

• Terranca
Himalaya schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:55:
[...]

Ik kan me vergissen maar volgens mij gaat het dan om de verdeling van meerdere laders op een (zakelijke) aansluiting en niet om één 3fase lader. Wij hebben op kantoor zo’n soort instelling met 6 laders.

Maar we gaan een beetje off-toppic
Je hebt gelijk :) ja dan lijkt het me idd dat alle fasen voor 1 lader met elkaar mee gaan, I stand corrected.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Ja

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:39
Vannacht bijna 16 kWh binnengeharkt voor de EV (Twizy), de HomeWizard plugin batterij en de vaatwasser à 15-17ct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1ByvCw75i7dzLioE3AA-UCESnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HaGuex16NgWrqZzZUYqfIkkd.png?f=user_large

Het was weer even geleden dat het zo goedkoop was, maar als het dan zover is staat mijn Home Assistant klaar om er van te profiteren :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:14

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Idem hier. Geen HA, maar toch even 30kW naar de Powerwalls en 25kW naar de auto a ongeveer 15 cent de kW. 😋

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:48
Sigh. Vanochtend weer een lege auto omdat Tibber niet had gedetecteerd dan de Tesla aangesloten was en dus niet is gaan laden. Dus en niet voor 16c kunnen laden en een lege auto.

• tcw82
Update94 schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:28:
[...]

Ik heb een Easee met equalizer en dit is ook bij Easee zo.
Ik denk dat je het over phase balancing hebt, dat wil zeggen dat de laadpaal bijvoorbeeld kan kiezen om op 1x16A op te gaan laden ipv 3x5A als je geen 6a beschikbaar hebt op alle 3 je fases. Bij 3 fase laden gebruikt hij altijd evenveel ampère op elke fase wellicht heb je zonnepanelen op 1 fase en lijkt het soms niet zo?

Bij mij overigens geen problemen met een Tesla en de Tibber integratie in combinatie met een Easee laadpaal.
Ik heb het daar niet over, ik lift enkel mee op de tekst uit dit bericht:

MarcoPolet in "Tibber ervaringen topic"

• Pr088
Recci schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:16:
Sigh. Vanochtend weer een lege auto omdat Tibber niet had gedetecteerd dan de Tesla aangesloten was en dus niet is gaan laden. Dus en niet voor 16c kunnen laden en een lege auto.
Volgens mij detecteert Tibber niet, je laadpaal doet dat. Laat je laadpaal wel zien dat de auto is aangesloten, in de laadpaal-eigen-app? Ik zou kijken of je je laadpaal opnieuw kunt koppelen aan de Tibber app. Mijn vermoeden is dat daar een communicatieprobleem zit.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-12 04:37
Pr088 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:22:
[...]

Volgens mij detecteert Tibber niet, je laadpaal doet dat. Laat je laadpaal wel zien dat de auto is aangesloten, in de laadpaal-eigen-app? Ik zou kijken of je je laadpaal opnieuw kunt koppelen aan de Tibber app. Mijn vermoeden is dat daar een communicatieprobleem zit.
Ik heb de Zappi-laadpaal en Enyaq gekoppeld, maar als de VW/Skoda API moeite heeft omdat die er weer eens uit ligt, dan kan Tibber helaas ook niet laden. Dit terwijl ik de Zappi gekoppeld heb met de Tibber app.

Ook meermaals de melding dat er technisch niet geladen kan worden, maar gelukkig altijd wel een volle auto.

• Pr088
Senaxx schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb de Zappi-laadpaal en Enyaq gekoppeld, maar als de VW/Skoda API moeite heeft omdat die er weer eens uit ligt, dan kan Tibber helaas ook niet laden. Dit terwijl ik de Zappi gekoppeld heb met de Tibber app.

Ook meermaals de melding dat er technisch niet geladen kan worden, maar gelukkig altijd wel een volle auto.
Het ging toch over een Tesla? Ik heb overigens 0 problemen met de VW-integratie. Is die anders dan de Skoda?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
Hier hetzelfde maar met een dummy integratie voor Kia e-Niro (heeft geen smart functionaliteit). In de ochtend werkte de app bij mij niet geen tegels dus ik weet niet of er een storing (is geweest).

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb het gisteravond geconfigureerd en de auto is keurig opgeladen. Het inzicht in de data in de app verloopt wel erg moeizaam.

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-12 11:30
tcw82 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:21:
Ik heb het daar niet over, ik lift enkel mee op de tekst uit dit bericht:

MarcoPolet in "Tibber ervaringen topic"
Dat doet de Easee paal in elk geval niet voor zover ik tot nu toe heb gezien, ondanks dat het in theorie misschien mogelijk is.

• Bezzerk
Misschien helpt meldingen aanzetten in de tibber app je.

Zodra ik de auto aan de stekker leg krijg ik binnen enkele momenten een melding van tibber op mijn telefoon dat er een nieuw laadplan is gemaakt.
Krijg ik die niet, dan loop ik altijd even terug om de stekker te controleren.

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:04
Bezzerk schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:34:
[...]

Hier werkte het prima vannacht. Laden voor gemiddeld €0,13 kWh

[Afbeelding]
Ja was echt zuur dat uitgerekend vannacht het niet werkte bij mij :-(

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:48
Bezzerk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:37:
[...]

Misschien helpt meldingen aanzetten in de tibber app je.

Zodra ik de auto aan de stekker leg krijg ik binnen enkele momenten een melding van tibber op mijn telefoon dat er een nieuw laadplan is gemaakt.
Krijg ik die niet, dan loop ik altijd even terug om de stekker te controleren.
Ja, die heb ik aanstaan. Maar Tibber heeft Tesla issues dus soms komt die melding een uur later. Ik kwam laat thuis, stekker er in en klaar. Maar helaas.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-12 23:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Recci schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:26:
[...]

Ja, die heb ik aanstaan. Maar Tibber heeft Tesla issues dus soms komt die melding een uur later. Ik kwam laat thuis, stekker er in en klaar. Maar helaas.
Toch bijzonder, ik heb echt nog nul problemen gehad met mijn auto. Zouden de problemen alleen van toepassing zijn op een specifieke batch tesla's

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-12 04:37
Pr088 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
[...]
Het ging toch over een Tesla? Ik heb overigens 0 problemen met de VW-integratie. Is die anders dan de Skoda?
Ik reageerde meer op dat Tibber de informatie niet van de laadpaal haalt, maar van de API van de auto-integratie. Het zou wel makkelijker zijn als Tibber dit van de laadpaal API zou lezen; dit scheelt weer extra schakels.

En ik weet niet of er verschil in zit, maar de backend is wel verschillend, Skoda heeft eigen servers en eigen onderhoudsschema. Authenticatie verloopt wel via de gezamenlijke identity.vwgroup.io site

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toch iets geks, de auto (Tesla) was niet herkend, opnieuw ingeplugd en toen wel. Maar nu toch weer niet herkend. :/

Ah, en even later weer wel... :?

[ Voor 13% gewijzigd door Beekforel op 08-12-2025 18:48 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
[...]

Balen! Hier is het zo te zien prima verlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SN0mUkVeZqeML6VvkTrI8qHS4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MvMme1GPhjTGvY7b3u7kfxJ.jpg?f=fotoalbum_large

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26

GVR

revolution-nl schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:30:
[...]

Toch bijzonder, ik heb echt nog nul problemen gehad met mijn auto. Zouden de problemen alleen van toepassing zijn op een specifieke batch tesla's
Ik kan er geen peil op trekken. Toen ik eerder anderen hoorde had ik geen issues maar afgelopen week werkt het vaker niet dan wel. Dan is het of de auto zelf een keer opnieuw aankoppelen in de hoop dat Tibber dit opmerkt, of afwachten of uren later de auto alsnog als "thuis" herkend wordt. Dat gecombineerd met het issue dat de auto meestal zelf begint te laden zonder plan, wat ik dus ook zelf moet stoppen zodat het slimme plan wordt gevolgd.

Hopelijk lost Tibber dit snel op.

https://status.tibber.com/incidents/rvz17qnq36lh

• Bezzerk
Waarom moet tesla, of tibber, weten dat je thuis bent? Als die stekker er maar in zit toch? Of zie ik nou iets evidents over het hoofd?

• Terranca
Bezzerk schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:12:
Waarom moet tesla, of tibber, weten dat je thuis bent? Als die stekker er maar in zit toch? Of zie ik nou iets evidents over het hoofd?
Dat is vooral als ze je auto (direct) aansturen zoals bvb via de Tesla API. Als je op werk, openbare lader of zelfs snellader ingeplugd bent, wil je niet dat Tibber de sessie afbreekt omdat het later goedkoper is; dat is natuurlijk alleen relevant als je thuis bent. Als je integratie via een slimme laadpaal hebt gebruiken ze die geolocatie locatie logica volgens mij niet?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier wel aan de laadpaal, maar grid rewards hebben het héle dal niet geladen want grid rewards. Om dan op het begin en einde van de curve te laden. Samen met het feit dat hij mijn auto zaterdag al voor 80% had geladen terwijl dat dus niet nodig was kom ik op 51kWh @ 21 ct :(

Ze hebben de rewards ook al subtiel uit het laadoverzicht gesloopt, daar stond eerst nog hoeveel rewards je had verdient. Was kennelijk zo weinig dat ze het zelf ook geen nuttige toevoeging meer vonden. :+

Raar, want ik zie nu in de plaatjes hierboven pas dat het er bij jullie nog wel staat. Mijn hele rewards voor december zijn sowieso helemaal verdwenen, zal wel weer een bugje zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Ethirty op 08-12-2025 22:50 ]

#team_UTC+1

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:25
Viel me op dat ook bij mij de Tesla integratie niet goed werkt. Krijg wel in de app de actuele batterijstatus te zien, maar de tibber app ziet niet dat ik de auto aan de thuis lader heb staan. Er start dus geen slim laadplan. Ene keer wel, andere keer niet.

Viel me ook nog op dat mijn auto niet meer automatisch op slot gaat wanneer ik thuis ben en de auto aan de lader zet. Iemand dit ook opgevallen?

Gaat om een Tesla Model Y van 2024.

[ Voor 8% gewijzigd door RTJC op 09-12-2025 00:30 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:15
tcw82 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:47:
[...]

Een (3fase) kwh meter is niet zo heel duur, die parkeer je tussen de accus en de groepenkast en je krijgt weer wat meer inzicht. Evenzo voor de airconditioning.

Maar, dat zijn wel serieuze verbruiken. Hier moet ik 200 vierkante meter op temperatuur houden en dat doen we met 1600 1880 kWh per jaar. (Bouwjaar 95).
[Afbeelding]
Maar dit is eigenlijk stof voor een andere forum afdeling 🫣.
Dat is heel zuinig. Voor 110m2 verbruik ik 2500kWh.

• Pr088
Ethirty schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:47:
[...]

Hier wel aan de laadpaal, maar grid rewards hebben het héle dal niet geladen want grid rewards. Om dan op het begin en einde van de curve te laden. Samen met het feit dat hij mijn auto zaterdag al voor 80% had geladen terwijl dat dus niet nodig was kom ik op 51kWh @ 21 ct :(

Ze hebben de rewards ook al subtiel uit het laadoverzicht gesloopt, daar stond eerst nog hoeveel rewards je had verdient. Was kennelijk zo weinig dat ze het zelf ook geen nuttige toevoeging meer vonden. :+

Raar, want ik zie nu in de plaatjes hierboven pas dat het er bij jullie nog wel staat. Mijn hele rewards voor december zijn sowieso helemaal verdwenen, zal wel weer een bugje zijn.
Onder instellingen (weergave startscherm) kun je met schuifjes het tegeltje 'Grid Rewards' aan of uit zetten. Daar even kijken? De GR tegel bestaat nog gewoon. Heeft mij een 4 ct lagere prijs voor laden opgeleverd deze maand. Dus het is niet 'halleluja', maar het gaat prima in december.

• GVR

GVR

Het tesla integratie issue wordt als resolved afgemeld, ben benieuwd, gisteravond ging het nog mis.

• RTJC
GVR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:41:
Het tesla integratie issue wordt als resolved afgemeld, ben benieuwd, gisteravond ging het nog mis.
Bij mij ook. Kreeg zojuist bericht dat het was opgelost.

Heb wel contact gehad met support, heb mijn google maps coördinaten van het laadpunt doorgegeven. Dat week iets af t.o.v. hun systeem.

Ga het straks testen. Wellicht helpt het.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Irritant. Hier koos het ervoor om met grid rewards uit te stellen om vervolgens niet te laden wegens "kan niet starten" en dan op het laatste moment wel starten met "noodzakelijk laden". Dus niet goedkoop geladen maar wel duur geladen i.p.v. niet :+ . Contact opgenomen met support en ze gaan ernaar kijken.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
Met de Zaptec GO2 heb ik regelmatig (1x per week ofzo) last van dat het laden te vaak wordt onderbroken en de laadunit dan in storing gaat. Iemand deze ervaring ook?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pr088 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:26:
[...]

Onder instellingen (weergave startscherm) kun je met schuifjes het tegeltje 'Grid Rewards' aan of uit zetten. Daar even kijken? De GR tegel bestaat nog gewoon. Heeft mij een 4 ct lagere prijs voor laden opgeleverd deze maand. Dus het is niet 'halleluja', maar het gaat prima in december.
Support bevestigd net dat er inderdaad een issue is met weergave. Ik heb die tegel wel, maar december is gewoon helemaal weg.

Eens kijken of support ook wil ingaan op de niet-zo-smart charging beslissingen bij mij. Met 21ct laden terwijl het voor 13 had gekund voelt een beetje zuur als er nauwelijks rewards tegenover staan. Had me €4 gescheeld op een volle accu.

#team_UTC+1

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-12 14:51
Heeft iemand al ervaringen met zappi 5.752 icm Tibber? Ik kreeg nl. na een klacht bericht dat de laatste update met Tibber zou moeten werken.

Ik gebruyik nu Tibber niet meer voor het laden maar laadt via Myenergi en zappi zelf. Het grootste nadeel van zappi,, en dus voordeel van Tibber, is dat de Zappoi geen informatie heeft hoeveel hij moet laden.

• RTJC
RTJC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:48:
[...]

Bij mij ook. Kreeg zojuist bericht dat het was opgelost.

Heb wel contact gehad met support, heb mijn google maps coördinaten van het laadpunt doorgegeven. Dat week iets af t.o.v. hun systeem.

Ga het straks testen. Wellicht helpt het.
Helaas, werkt nog niet. Auto wordt niet herkend als "thuis".

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ging bij mij goed, hij is lekker tussen 18 en 19 uur gaam laden... ;(

• RTJC
Beekforel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:56:
[...]

Ging bij mij goed, hij is lekker tussen 18 en 19 uur gaam laden... ;(
Het is alles behalve stabiel. :|

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:23
henkb123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:51:
Heeft iemand al ervaringen met zappi 5.752 icm Tibber? Ik kreeg nl. na een klacht bericht dat de laatste update met Tibber zou moeten werken.

Ik gebruyik nu Tibber niet meer voor het laden maar laadt via Myenergi en zappi zelf. Het grootste nadeel van zappi,, en dus voordeel van Tibber, is dat de Zappoi geen informatie heeft hoeveel hij moet laden.
Heb ik geprobeerd en werkt nog steeds niet. Weer doorgegeven aan MyEnergi Benelux.

• RTJC
RTJC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:03:
[...]

Het is alles behalve stabiel. :|
Zojuist een planning gemaakt in de Tesla app om toch vannacht goedkoop te kunnen laden. En bij het opslaan van het laadplan -> berichtje van de tibber app: het laadplan staat klaar 8)7

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:45
Zojuist nogmaals getracht slimladen aan te zetten voor egolf.
Lukt niet, hij springt op rood bij de stekkeraansluiting en de vw elli-laadbox springt eerst op 2x gele led en vervolgens alles op rood.
Nu alles uitgeschakeld ook het slimladen in de app.
Ik laad hem zometeen wel via de vw app.

• RTJC
Het tegeltje Grid Rewards is ook stuk. Mijn opgebouwde credits van dec kan ik niet meer zien, blijf het loading icoontje van tibber zien.

• GVR

GVR

Bij mij werkte het gisteravond weer, na aansluiten is er direct een slim plan gemaakt, echter wel nog steeds dezelfde bug dat bij het aansluiten de auto direct gaat laden zonder plan (te stoppen via de Tesla app). Dit euvel maar via support gemeld.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

GVR schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:51:
[...]

Bij mij werkte het gisteravond weer, na aansluiten is er direct een slim plan gemaakt, echter wel nog steeds dezelfde bug dat bij het aansluiten de auto direct gaat laden zonder plan (te stoppen via de Tesla app). Dit euvel maar via support gemeld.
Ik heb zowel mijn Tesla als mijn laadpaal gekoppeld en herken dit ook. Wat ik hier aan zie is dat hij vanmacht heeft geladen maar aan het eind van de sessie de laadpaal infeschakeld laat. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik straks van huis ben.

• Pr088
RTJC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:06:
[...]

Zojuist een planning gemaakt in de Tesla app om toch vannacht goedkoop te kunnen laden. En bij het opslaan van het laadplan -> berichtje van de tibber app: het laadplan staat klaar 8)7
Je moet niet twee planningen tegelijkertijd maken. Of je maakt een laadpalen in Tesla en zet je aansturing van je laadpaal uit (maak hem 'dom'), of je laat Tibber je laadpaal aansturen en laat de Tesla zonder schema staan. Beiden doen is vragen om communicatieproblemen.

• tcw82
201WD schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:56:
Zojuist nogmaals getracht slimladen aan te zetten voor egolf.
Lukt niet, hij springt op rood bij de stekkeraansluiting en de vw elli-laadbox springt eerst op 2x gele led en vervolgens alles op rood.
Nu alles uitgeschakeld ook het slimladen in de app.
Ik laad hem zometeen wel via de vw app.
Ik weet niet precies wat je allemaal doet, als je de auto aansluit is de verwachting (en kans ) dat je precies dan op dat specifieke moment een slim laden moment hebt heel erg klein. Mijn auto (vw ID4 ) Springt ook altijd op rood. Dat komt omdat je auto wil laden, maar dat is domladen. De laadpaal of tibber bepalen wanneer het slim is om te laden.
Dus wat jij beschrijft klinkt inderdaad dat domladen werkt, en slimladen kun je pas zien na een poos.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:38:
[...]

Ik heb zowel mijn Tesla als mijn laadpaal gekoppeld en herken dit ook. Wat ik hier aan zie is dat hij vanmacht heeft geladen maar aan het eind van de sessie de laadpaal infeschakeld laat. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik straks van huis ben.
Laadpaal was uitgeschakeld na vertrek, bij thuiskomst ingeplugd en begon gelijk te laden. In de Tibber app was dat niet goed te zien. Lader gestopt, begon even later gewoon weer. In de Tibber app wat gewisseld tussen direct laden en slim laden toen was het klaar.
Nu is een Grid Rewards actie gestart maar dat is ook niet goed terug te zien in de Tibber app...

Ik stuur al mn bevindingen naar support in de hoop dat ze hier wat mee kunnen.
Tibber zegt dat ze met een interval van 15 minuten start stop uitvoeren, dus dat het klopt dat hij kan gaan laden maar dat dat dus miet langer dan een kwartier mag zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 10-12-2025 15:22 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier ook weer alles in de war. Auto gaat laden bij inprikken, gelijk handmatig gestopt. Uw auto is niet thuis, aldus Tibber.

Na 2u nog altijd niks, auto wakker gemaakt en direct “uw laadplan is gemaakt”.

Dus niet alleen krijgen ze de GPS locatie van Tesla niet lekker door, als de auto eenmaal slaapt gebeurt er dus ook niks meer.

Weet niet wat de “fix” was, maar het heeft voorlopig niks gefixt.

#team_UTC+1

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04
Ik had dit probleem met de Tesla integratie ook. Auto's uit de Tibber app gehaald en de Tesla integratie verwijderd. Daarna alles opnieuw gekoppeld en het werkt weer.

Dat was gisteren. Vandaag is het weer stuk. De chat functie van Tibber zegt dat er een probleem is met de Tesla API an dat die de locatie niet snel genoeg doorgeeft... maar mijn Tesla's in Home Assistant zien wel gewoon 'Location: Home'

• RTJC
Pr088 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:37:
[...]

Je moet niet twee planningen tegelijkertijd maken. Of je maakt een laadpalen in Tesla en zet je aansturing van je laadpaal uit (maak hem 'dom'), of je laat Tibber je laadpaal aansturen en laat de Tesla zonder schema staan. Beiden doen is vragen om communicatieproblemen.
Nee je begrijpt me niet helemaal goed. De planning in tibber ging niet. Dus ik heb een planning in de Tesla app zelf gedaan op basis van de laagste prijs.

Toen ik dat deed kreeg ik plots uit tibber een laadplan.

Tesla weer uitgezet. Vannacht dus geladen op tibber.

• RTJC
Laur3nss schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:18:
Ik had dit probleem met de Tesla integratie ook. Auto's uit de Tibber app gehaald en de Tesla integratie verwijderd. Daarna alles opnieuw gekoppeld en het werkt weer.

Dat was gisteren. Vandaag is het weer stuk. De chat functie van Tibber zegt dat er een probleem is met de Tesla API an dat die de locatie niet snel genoeg doorgeeft... maar mijn Tesla's in Home Assistant zien wel gewoon 'Location: Home'
Precies dit. Ook HA draaien, niks aan het handje qua locatie. De Tibber support komt bij mij met oplossingen dat ik de auto "power off" moet zetten....

De API is gewoon stuk. Locatie refresh duurt te lang.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het lijkt een patroon bij Tibber als je ziet hoeveel integraties langdurig stuk zijn. De SMA integratie is ook al sinds de zomer regelmatig weg, in HomeWizard heb ik met exact dezelfde koppeling volgens mij nog geen enkel moment gehad dat de koppeling weg was.

#team_UTC+1

• RTJC
Inmiddels een uur thuis. Nogmaals geprobeerd en ja hoor, tibber laadplan.

Er zit duidelijk een vertraging op de locatie in de API.

• GVR

GVR

Bij mij werkte de locatie gisteren dus weer goed, auto werd direct herkend na aansluiten, slim plan gemaakt.

Vandaag wederom, en ging de auto ook direct laden vanwege grid rewards. Ben dus voorzichtig positief :)
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste