Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Backpacker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Daarom hebben we vorige jaar ook Slim Zonneladen geïntroduceerd. Al is het momenteel vanwege de salderingsregeling in Nederland nog niet echt nodig, dus ik hoop dat MyEnergi het in ieder geval nog voor volgend jaar mogelijk gaat maken.
Mijn laadpaal kan dit uit zichzelf al zeer goed (SmartEVSE) dus ik heb niet zoveel extra aan deze feature, ik heb ook geen Tibber Pulse. Ik wissel dus vaak tussen Slim laden aan en uit, zou handig zijn als dat via de API kon. Of dat ik mijn SmartEVSE laadpaal kan integreren. Er is een truukje via de Zappi integratie omdat dit OCPP is, maar dat werkt niet geweldig en bovendien zit dat aansturen daar nog niet in. Enig idee of er ontwikkelingen zijn op dit vlak aan de kant van Tibber?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:01
Backpacker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Nee dit gaat over de nieuwe integratie. Helaas heeft MyEnergi het op dit moment nog niet mogelijk gemaakt om via de API de laadsnelheid te beïnvloeden. Nu is dit door de salderingsregeling dit jaar nog niet heel erg en het verzoek is wel neergelegd bij MyEnergi om het mogelijk te maken.

Overigens is het zou dat je, in tegenstelling tot de OCPP integratie van MyEnergi, met de API integratie volledig in controle blijft over de Zappi. Als je dus even Eco (+) wilt gebruiken kan je Slim Laden even uitzetten in de Tibber app en de Zappi laten draaien op de modus naar keuze :)

Ik kan je al aan de testgroep toevoegen als je dat wilt.
Dit klinkt wel iets wat ik kan automatiseren en misschien goed om eens te proberen, dus je mag mij wel toevoegen. Maar zoals je terecht aangeeft door de salderingregeling nog niet heel intressant. En ik heb ook nog een Homevolt die gevuld moet worden met dezelfde zonne-energie :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Backpacker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Nee dit gaat over de nieuwe integratie. Helaas heeft MyEnergi het op dit moment nog niet mogelijk gemaakt om via de API de laadsnelheid te beïnvloeden. Nu is dit door de salderingsregeling dit jaar nog niet heel erg en het verzoek is wel neergelegd bij MyEnergi om het mogelijk te maken.

Overigens is het zou dat je, in tegenstelling tot de OCPP integratie van MyEnergi, met de API integratie volledig in controle blijft over de Zappi. Als je dus even Eco (+) wilt gebruiken kan je Slim Laden even uitzetten in de Tibber app en de Zappi laten draaien op de modus naar keuze :)

Ik kan je al aan de testgroep toevoegen als je dat wilt.
Ik heb ook een Zappi v2.1 (en ben Tibberklant) en dit klinkt wel interessant. Is er verder nog iets nodig om hieraan mee te doen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Oh en count me in als het ook kan!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:53:
[...]

Ik heb ook een Zappi v2.1 (en ben Tibberklant) en dit klinkt wel interessant. Is er verder nog iets nodig om hieraan mee te doen?
Stuur mij even een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Mijn laadpaal kan dit uit zichzelf al zeer goed (SmartEVSE) dus ik heb niet zoveel extra aan deze feature, ik heb ook geen Tibber Pulse. Ik wissel dus vaak tussen Slim laden aan en uit, zou handig zijn als dat via de API kon. Of dat ik mijn SmartEVSE laadpaal kan integreren. Er is een truukje via de Zappi integratie omdat dit OCPP is, maar dat werkt niet geweldig en bovendien zit dat aansturen daar nog niet in. Enig idee of er ontwikkelingen zijn op dit vlak aan de kant van Tibber?
Nee OCPP zal hoogstwaarschijnlijk niet doorontwikkelt worden. Heeft SmartEVSE ook een API oplossing?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-03 15:28
Heb een groot deel van het topic doorgelezen en ongetwijfeld kan ik het antwoord op de vraag die ik nu ga stellen zelf vinden. Maar dat is me tot op heden niet gelukt, vandaar dat ik het hier even vraag.

Ik heb een X1, solaredge en een zaptec go 2 lader. Kan ik hiermee geautomatiseerd op de daluren of op zonnestroom laden? Blijkbaar kan tibber niet meer mijn bmw uitlezen, Maar werkt dit op een of andere manier toch?

Met gestrekt been.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Backpacker schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:30:
[...]

Nee OCPP zal hoogstwaarschijnlijk niet doorontwikkelt worden. Heeft SmartEVSE ook een API oplossing?
Jawel, maar niet aan internet ontsloten.

https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3

• Backpacker
  • Niet online
Artbij schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:52:
Heb een groot deel van het topic doorgelezen en ongetwijfeld kan ik het antwoord op de vraag die ik nu ga stellen zelf vinden. Maar dat is me tot op heden niet gelukt, vandaar dat ik het hier even vraag.

Ik heb een X1, solaredge en een zaptec go 2 lader. Kan ik hiermee geautomatiseerd op de daluren of op zonnestroom laden? Blijkbaar kan tibber niet meer mijn bmw uitlezen, Maar werkt dit op een of andere manier toch?
Met een Pulse er bij kan je gebruik maken van Slim Zonneladen daarvoor hoeft de BMW niet gekoppeld te zijn want dat gaat via de Zaptec. wel moet je een niet geïntegreerde versie van de BMW toevoegen zodat je de SoC en vertrektijd kan aangeven.

BMW komt overigens weer terug.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-03 15:28
Backpacker schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Met een Pulse er bij kan je gebruik maken van Slim Zonneladen daarvoor hoeft de BMW niet gekoppeld te zijn want dat gaat via de Zaptec. wel moet je een niet geïntegreerde versie van de BMW toevoegen zodat je de SoC en vertrektijd kan aangeven.

BMW komt overigens weer terug.
Top Thanks voor je reactie.

Met gestrekt been.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:58

Ethirty

Who...me?

Zonnepanelen draaien nu lekker mee, stroom is goedkoop, auto moet laden en grid rewards zeggen “Nein, niet laden maar goedkoop terugleveren” :?

Zou een Pulse daar nog wat aan veranderen bij een niet-ondersteunde paal en alleen een Tesla koppeling? Want vanmiddag/vannacht laden tegen >25ct voelt echt contra-intuïtief. Dat gaat GR natuurlijk nooit volledig compenseren.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:55:
Zonnepanelen draaien nu lekker mee, stroom is goedkoop, auto moet laden en grid rewards zeggen “Nein, niet laden maar goedkoop terugleveren” :?

Zou een Pulse daar nog wat aan veranderen bij een niet-ondersteunde paal en alleen een Tesla koppeling? Want vanmiddag/vannacht laden tegen >25ct voelt echt contra-intuïtief. Dat gaat GR natuurlijk nooit volledig compenseren.
Als het goed is is jouw laden nu gepauzeerd met grid rewards (hier ook trouwens) en als het minder druk is op het stroomnet mag je alsnog tegen het lage tarief laden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:18
Ethirty schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:55:

Dat gaat het wel. Als je de auto maar laat hangen tot de gewenste vertrektijd.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tdem schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Als het goed is is jouw laden nu gepauzeerd met grid rewards (hier ook trouwens) en als het minder druk is op het stroomnet mag je alsnog tegen het lage tarief laden.
Alleen zou ik zeggen dat ik lokaal juist meer drukte creëer door juist niet mijn eigen energie te verbruiken. Maar goed, daar zullen de kaboutertjes in de Tibber-strategie wel over nagedacht hebben :)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:25
Misschien niet de juiste plek, maar waarom laadt mijn auto niet ?
- Tibber app zegt laden met die hap, optimale prijs.
- Auto thuis laadt positie is laden tot soc van 100% de huidige soc is 80% (het laden lijkt (toevallig??) gestopt bij 80%.
- Auto normale laad soc eens is 100%
- gridrewards zijn nu niet gaande, grafiek zegt "optimale" prijs.
- vertrek tijd is 0800 morgen ochtend.

Wat gaat hier mis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnuHk9Xk8mXCKfF7OQsJeiTQX2A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/41I1CJFAO9pxXEbGgQTrPaYy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxAYDLfjDjaFmjI8MX0dHjHPjvw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OnuGutHTqVjHawAOZhi3xZ8j.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z78uqF35FDBTUgsgGw1uuvzhXLQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mZVyfnoRqW7pVJL2FrPTVa8D.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yyK-5MSA6edcq1D_blSfXiM5dY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d5mpPMy6sBm4jmOBixuJAaOg.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 63% gewijzigd door tcw82 op 09-03-2026 15:10 ]

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:38
weet iemand of het mogelijk is om de actuele tibber prijzen in de shelly app te krijgen. Ik heb zelf een aantal plug s gen3 stekkers. Wellicht dat iemand hier een script beschikbaar heeft.

• tcw82
daentje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:28:
weet iemand of het mogelijk is om de actuele tibber prijzen in de shelly app te krijgen. Ik heb zelf een aantal plug s gen3 stekkers. Wellicht dat iemand hier een script beschikbaar heeft.
Ik haal de noordpool prijzen op en dan met wat gemanipuleer kan je dan de laagste of de actuele prijs laten zien. Noordpool en tibber basis prijs zijn volgens mij altijd gelijk

• Backpacker
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ik haal de noordpool prijzen op en dan met wat gemanipuleer kan je dan de laagste of de actuele prijs laten zien. Noordpool en tibber basis prijs zijn volgens mij altijd gelijk
Klopt, behalve als de markt "gedecoupled" worden vanwege grote problemen in het biedsysteem, dan kunnen er verschillen zijn tussen de prijzen bekend bij Nordpool en de officiele (voor NL en DE) EPEX prijzen. Gelukkig is dat in de 2 jaar dat ik bij Tibber zit nog maar 1 keer voorgekomen dus dat risico is verwaarloosbaar.

• Backpacker
  • Niet online
Ik heb een oud collega die tegenwoordig voor Shelly werkt, ik zal eens vragen of ze van plan zijn een integratie voor de Tibber API te maken :)

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-03 11:40

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Integratie is er al. In de browser sessie van Shelly onder 'Energy' - 'Electricity Tariff' kan de Tibber API URL van Tibber ingeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLjMk3EZJ0xDr7caJW127b2wAOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gJ6tb1LzWa9eIb3gVqr9rzr6.png?f=fotoalbum_large

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Pr088
tcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:09:
Misschien niet de juiste plek, maar waarom laadt mijn auto niet ?
- Tibber app zegt laden met die hap, optimale prijs.
- Auto thuis laadt positie is laden tot soc van 100% de huidige soc is 80% (het laden lijkt (toevallig??) gestopt bij 80%.
- Auto normale laad soc eens is 100%
- gridrewards zijn nu niet gaande, grafiek zegt "optimale" prijs.
- vertrek tijd is 0800 morgen ochtend.

Wat gaat hier mis?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je na het aansluiten van de laadkabel de maximale Soc verhoogt van 80% naar 100%? Soms is mijn ervaring pakt de Tibber app die verandering niet over van de VW-app. Gebeurt niet vaak, maar wel eens bij mijn ID3. Oplossing is om de auto opnieuw in te pluggen of de VW-app even opnieuw te koppelen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:36
Ik heb bij mijn e-Niro ook wel eens gehad dat de SOC verhogen tijdens het laden niet werkt. Los van slim laden bij Tibber.

• daentje
Judge Ming schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Integratie is er al. In de browser sessie van Shelly onder 'Energy' - 'Electricity Tariff' kan de Tibber API URL van Tibber ingeven.
[Afbeelding]
maar waar moet ik dan de Tibber api url invoeren. Moet ik uberhaupt iets hier invullen. Kom er nu niet uit.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

daentje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:26:
[...]

maar waar moet ik dan de Tibber api url invoeren. Moet ik uberhaupt iets hier invullen. Kom er nu niet uit.
Huh? In het scherm hierboven staat toch een URI ingevoerd? Dat is de token die ik van Tibber heb gekregen, die vul ik hier in en dan kan de Shelly server naar Tibber om de prijzen op te halen. Invoeren door het blauwe vierkantje aan de achterzijde van URI aan te klikken.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:44
Vraagje; als je zoals afgelopen nacht je auto wordt geladen obv grid rewards, wordt deze lage prijs dan alleen voor de kWh's die je auto in gaan berekend of is je gehele verbruik in dat tijdvak tegen gereduceerd tarief?

• tcw82
RF1000 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:07:
Vraagje; als je zoals afgelopen nacht je auto wordt geladen obv grid rewards, wordt deze lage prijs dan alleen voor de kWh's die je auto in gaan berekend of is je gehele verbruik in dat tijdvak tegen gereduceerd tarief?
Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd, maar denk dat ze het het weten. Ze weten min of meer hoeveel er de auto in gaat.

Waarom ik min of meer zeg....

Ik heb een meter in de laadpaal, een mid meter in de meter kast en de gegevens van Tibber. Alle drie zijn anders. Waarbij ik de mid meter in de meterkast geloof.
(ze is tibber)

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:20
Alleen je auto kWh's zijn beinvloedbaar, de rest heeft Tibber geen invloed op. Het lijkt me dus logisch dat alleen de kWh's die je auto wel/niet in gaan bijdragen aan grid rewards.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd, maar denk dat ze het het weten. Ze weten min of meer hoeveel er de auto in gaat.

Waarom ik min of meer zeg....

Ik heb een meter in de laadpaal, een mid meter in de meter kast en de gegevens van Tibber. Alle drie zijn anders. Waarbij ik de mid meter in de meterkast geloof.
(ze is tibber)
Nee echt alleen de auto. Daarom werkt het ook alleen met een ondersteunde laadpaal en/of auto zodat tibber inzicht heeft in hoeveel kWh er precies naar de accu gaat.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• tcw82
13art schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Nee echt alleen de auto. Daarom werkt het ook alleen met een ondersteunde laadpaal en/of auto zodat tibber inzicht heeft in hoeveel kWh er precies naar de accu gaat.
Dan blijft mijn afvraging wel bestaan. De mid meter, de laadpaal meter en de rapportage in de ap van Tibber zijn niet gelijk. Dat ze een kwhtje hier of daar afwijken snap ik. Er zit 10 meter kabel tussen meterkast en laadpaal. Maar 496 (Tibber opgave) vs 482 (mid meter) vs 472 kwh gemeten op de laadpaal app zelf, is best veel. In dit geval zou het voordelig zijn voor mij als alle extra kwhtjes (waar ze dan ook erbij gefantaseerd zijn) gridrewards zijn.

Dit voorbeeld hierboven is de maand januari. %verschil: 5%

Voor februari:
Mid 462
Tibber 452
Laadpaal: 462
%verschil 2.3%

Maart tot nu toe;
Mid: 161
Tibber: 155
Laadpaal: 159
% verschil 3.8%

Kabel verliezen voor 4 kwadraat kabel voor 10 meter en 14 amper zou rond de 0.4 % liggen.

• daentje
Judge Ming schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:01:
[...]

Huh? In het scherm hierboven staat toch een URI ingevoerd? Dat is de token die ik van Tibber heb gekregen, die vul ik hier in en dan kan de Shelly server naar Tibber om de prijzen op te halen. Invoeren door het blauwe vierkantje aan de achterzijde van URI aan te klikken.
Dat is een kopie button, daar kun je dus niks mee invullen alleen maar deze shelly link naar de clipboard kopiëren. Dat werkt dus volgens mij niet.

• daentje
.

[ Voor 127% gewijzigd door daentje op 13-03-2026 12:00 ]

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

daentje schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Dat is een kopie button, daar kun je dus niks mee invullen alleen maar deze shelly link naar de clipboard kopiëren. Dat werkt dus volgens mij niet.
Gaat dit helpen? https://github.com/dermks/TibberToShellyLiveTariffv2

• daentje
Dit heeft me zeker verder geholpen, thanks

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 08:40
deleteme

[ Voor 90% gewijzigd door menn0 op 18-03-2026 12:01 ]

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:46
Ik ben aan het overwegen om een Zaptec Go 2 aan te schaffen. Weten jullie of de zonneladen optie van Tibber ook ervoor kan zorgen dat deze terugschakelt tijdens een sessie van 3-fase naar 1-fase laden?

Dat is nogal belangrijk, want dan daalt de minimale laadsnelheid van 4,1kw naar 1,3kw.
Die 1,3kw is natuurlijk veel vaker te behalen als overschot voor zonneladen dan die 4,1.

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:44
Nee, dat kan niet. Zie https://support.tibber.co.../11581398-slim-zonneladen
Wat je zou kunnen doen is een 1 fase laadkabel gebruiken als je niet genoeg opbrengst verwacht.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Schnarfle schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
Nee, dat kan niet. Zie https://support.tibber.co.../11581398-slim-zonneladen
Wat je zou kunnen doen is een 1 fase laadkabel gebruiken als je niet genoeg opbrengst verwacht.
Of een Peblar business kopen, die schakelt wel naadloos van 1 naar 3 fasen en terug als dat nodig is. Werkt prima met een homewizard p1 meter (€ 24,95), met een splitter kun je hem naast je tibber Pulse gebruiken. Niet een Tibber oplossing, maar werkt wel :+ .

Al heb je niet alle features van Tibber zonneladen, maar daar weet een tweaker wel raad mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 20-03-2026 17:48 ]

• rbnw
Bedankt voor de link. De Zaptec Go 2 kan dit zelf ook, dus met hun eigen P1 meter.

Maar daarmee vervalt ook je kans op Grid rewards en anders Slim laden.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
In het Zaptec go 2 ervaringen topic is geschreven dat er in Q2 een update komt irt zonneladen.

Nog onduidelijk wat het gaat betekenen en of tibber er dan ook iets mee kan doen.

@Backpacker
Waar ik nog benieuwd naar ben is of Tibber iets gaat doen met de ERE regeling. Lees dat veel andere energie leveranciers hier nu ook op inspringen.

[ Voor 44% gewijzigd door kreekel op 21-03-2026 13:07 ]

• tcw82
kreekel schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:00:
In het Zaptec go 2 ervaringen topic is geschreven dat er in Q2 een update komt irt zonneladen.

Nog onduidelijk wat het gaat betekenen en of tibber er dan ook iets mee kan doen.

@Backpacker
Waar ik nog benieuwd naar ben is of Tibber iets gaat doen met de ERE regeling. Lees dat veel andere energie leveranciers hier nu ook op inspringen.
Ere regeling kan je zonder Tibber ook gewoon aanmelden bij een ere -, dienstverlener. (Laadloon bijvoorbeeld, die kwam via de groene nerds langs )

• kreekel
  • Nu online
Klopt. Maar dan krijg je meerdere partijen die met de paal verbonden zijn en uitlezen.

Wat mij betreft zou een partij die mijn laadpaal uitleest en aanstuurt wel aantrekkelijk zijn.

Kunnen ze gelijk de hele boel verrekenen.

• tcw82
kreekel schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:12:
Klopt. Maar dan krijg je meerdere partijen die met de paal verbonden zijn en uitlezen.

Wat mij betreft zou een partij die mijn laadpaal uitleest en aanstuurt wel aantrekkelijk zijn.

Kunnen ze gelijk de hele boel verrekenen.
Bij laadloon willen ze enkel je slimme meter uitlezen.
Althans, die informatie vragen ze en een machtiging om...meter met jouw EAN uit te mogen lezen.
Ze hebben me(nog )niets gevraagd omtrend een laadpaal of iets dergelijks.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Deze ochtend is er totaal geen prijs grafiek bij de laadtijdlijn. Het is net alsof slim laden in zn geheel kapot is op het moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5m-9OIqSklAX1yjDtD70tEUjOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDpDAOUd30k5CrhYwg9TRzcg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7_Ln6B3ei5PRwFDqL7kIh0VFyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsdfrwAeyIXrGQ4TaWNomiip.jpg?f=fotoalbum_large

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:44
Staat je slim laden wel aan? Bij mij heeft ie vannacht nog wat grid rewards gescoord

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
RF1000 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:49:
Staat je slim laden wel aan? Bij mij heeft ie vannacht nog wat grid rewards gescoord
Laat ik het zo zeggen, ik heb het nooit uit gezet. Maar heb even gekeken en het staat aan.

Vreemde was ook dat de auto wel aan het laden was maar dit was dan weer niet zichtbaar in de Tibber app. Knopje 'direct laden' was ook nog zichtbaar. Geen melding dat er een laadplan gemaakt was. Net alsof de laadpaal opeens autonoom aan het werk was.

Edit:
Er gebeuren vreemde dingen. Laadplan wordt niet geladen. Auto begint spontaan te laden zonder laadplan. Slim laden staat aan in de instellingen maar in de laadpaal tegel kan slim laden met de knop niet geactiveerd worden. De laadpaal (Charge Amps Luna) zet zijn laadsnelheid opeens op 0A, in de Tibber app staat hij opeens op Max 14A ingesteld ipv 16.

Lijkt me dat er een grote fuckup gaande is in de integratie tussen Charge Amps en Tibber

Edit 2:
Laadpaal power up verwijderd en weer opnieuw gekoppeld. Nu lijkt het weer te werken. Althans er is een laadplan. Maar kreeg wel de melden dat het laden niet gestart kon worden. Nu maar handmatig gestart via de Charge Amps app

[ Voor 42% gewijzigd door 13art op 22-03-2026 11:35 ]

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Laadplan maken werkt hier ook niet. Dus net na thuiskomst slim laden maar even aangezet.

• Backpacker
  • Niet online
kreekel schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:00:

@Backpacker
Ben benieuwd welke energieleverancier dan.,ik heb er nog niet over gehoord. Ik vermoed de grote partijen wellicht die budget hebben om een hele handelsafdeling op te zetten. Het is namelijk niet alleen wat administratie maar je moet ook echt handelen..

Met een Pulse kan je nu al gebruik maken van Slim Zonneladen met je Zaptec Go 2.
De functie van Zaptec zelf zal in ieder geval niet werken in combinatie met Slim Laden want je krijgt dan twee bestuurders achter één stuur. Net als dat nu de ECO/mode van Zaptec niet kan in combinatie met Slim Laden. Het is ook natuurlijk erg logisch want het kan natuurlijk nooit goed gaan als twee partijen afzonderlijk van elkaar de aansturing doen.

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Laat ik het zo zeggen, ik heb het nooit uit gezet. Maar heb even gekeken en het staat aan.

Vreemde was ook dat de auto wel aan het laden was maar dit was dan weer niet zichtbaar in de Tibber app. Knopje 'direct laden' was ook nog zichtbaar. Geen melding dat er een laadplan gemaakt was. Net alsof de laadpaal opeens autonoom aan het werk was.

Edit:
Er gebeuren vreemde dingen. Laadplan wordt niet geladen. Auto begint spontaan te laden zonder laadplan. Slim laden staat aan in de instellingen maar in de laadpaal tegel kan slim laden met de knop niet geactiveerd worden. De laadpaal (Charge Amps Luna) zet zijn laadsnelheid opeens op 0A, in de Tibber app staat hij opeens op Max 14A ingesteld ipv 16.

Lijkt me dat er een grote fuckup gaande is in de integratie tussen Charge Amps en Tibber

Edit 2:
Laadpaal power up verwijderd en weer opnieuw gekoppeld. Nu lijkt het weer te werken. Althans er is een laadplan. Maar kreeg wel de melden dat het laden niet gestart kon worden. Nu maar handmatig gestart via de Charge Amps app
Ik zie niets in onze systemen wat erop wijst dat er grote issues zijn met het aansturing van Charge Amps. Is de rust nu weer bij je teruggekeerd?

• kreekel
  • Nu online
Backpacker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Ben benieuwd welke energieleverancier dan.,ik heb er nog niet over gehoord. Ik vermoed de grote partijen wellicht die budget hebben om een hele handelsafdeling op te zetten. Het is namelijk niet alleen wat administratie maar je moet ook echt handelen..
https://www.zonneplan.nl/energie/ere-certificaten

[/quote]
Met een Pulse kan je nu al gebruik maken van Slim Zonneladen met je Zaptec Go 2.
De functie van Zaptec zelf zal in ieder geval niet werken in combinatie met Slim Laden want je krijgt dan twee bestuurders achter één stuur. Net als dat nu de ECO/mode van Zaptec niet kan in combinatie met Slim Laden. Het is ook natuurlijk erg logisch want het kan natuurlijk nooit goed gaan als twee partijen afzonderlijk van elkaar de aansturing doen.
[/quote]

Duidelijk. Mijn gedachte was dat er dan misschien beter geschakeld kan worden tussen 1 en 3 fasen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ik zie niets in onze systemen wat erop wijst dat er grote issues zijn met het aansturing van Charge Amps. Is de rust nu weer bij je teruggekeerd?
Ja dat gaan we zien. Zoals ik zei kon Tibber het laden niet starten na de laadpaal opnieuw toegevoegd te hebben. Dat moest ik dan weer handmatig doen met de Charge Amps app. Daarna ging het laden zoals gepland. Toekomst moet uitwijzen hoe het nu verder gaat en of alles weer werkt zoals het zou moeten.

• Termy

Termy

Ik kan tegenwoordig via de testgroep met een Zappi 2.1 aan grid rewards meedoen en het lijkt helemaal prima te werken. Enige curieuze was dat m'n Zappi ergens door de benodigde handelingen z'n PIN lock van de paal gehaald heeft en soms Charge Locked is (had geen idee dat dit kon) waardoor ik de 1e nacht een berg errors kreeg (vermoed ik). Nu lijk ik het in de staat gekregen te hebben dat als ie locked is dat het wel 'charge allowed' is (dat zie ik dan in de app), dus bv vandaag waren er bergen momenten met grid rewards, zelfs in de nacht al. Prettig om te zien in de laadlijn dat de prijs dan ook echt lager lag dan het dieptepunt van vanmiddag, maar verder is het nog een beetje onduidelijk (voor mij iig) wat ik nou precies per kWh betaald heb als ik via grid rewards laad.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Termy schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:51:
Ik kan tegenwoordig via de testgroep met een Zappi 2.1 aan grid rewards meedoen en het lijkt helemaal prima te werken. Enige curieuze was dat m'n Zappi ergens door de benodigde handelingen z'n PIN lock van de paal gehaald heeft en soms Charge Locked is (had geen idee dat dit kon) waardoor ik de 1e nacht een berg errors kreeg (vermoed ik). Nu lijk ik het in de staat gekregen te hebben dat als ie locked is dat het wel 'charge allowed' is (dat zie ik dan in de app), dus bv vandaag waren er bergen momenten met grid rewards, zelfs in de nacht al. Prettig om te zien in de laadlijn dat de prijs dan ook echt lager lag dan het dieptepunt van vanmiddag, maar verder is het nog een beetje onduidelijk (voor mij iig) wat ik nou precies per kWh betaald heb als ik via grid rewards laad.
Wanneer je bij de laadtijdlijn kijkt zie je bovenaan een kopje met laadkosten. Daar kan je zien wat de laadkosten per kWh zijn geweest. En anders is het in de grafiek klikken/tikken op de laad momenten en dan zie je daar de prijs per kWh. Overigens zit er bij Grid rewards wel eek flinke vertraging in voordat je de juiste prijs in de grafiek ziet.

• rbnw
Backpacker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:29:
[...]

@Backpacker
Is Tibber met een update bezig om wel tijdens een sessie aan fase schakeling te kunnen doen met de Zaptec go 2?

Voor mij wel een van de voornaamste redenen namelijk tot eventuele aankoop van een Zaptec go 2

• Termy

Termy

13art schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Wanneer je bij de laadtijdlijn kijkt zie je bovenaan een kopje met laadkosten. Daar kan je zien wat de laadkosten per kWh zijn geweest. En anders is het in de grafiek klikken/tikken op de laad momenten en dan zie je daar de prijs per kWh. Overigens zit er bij Grid rewards wel eek flinke vertraging in voordat je de juiste prijs in de grafiek ziet.
Ja daar zie ik totale kosten en kWh per dag maar geen euro/kWh. In de laadlijn kan ik het alleen van heel recent zien. Ik zie bij de totale kosten ook niet of dit all-in is, maar ik neem aan van wel want anders was het vrij duur hehe.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Termy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Ja daar zie ik totale kosten en kWh per dag maar geen euro/kWh. In de laadlijn kan ik het alleen van heel recent zien. Ik zie bij de totale kosten ook niet of dit all-in is, maar ik neem aan van wel want anders was het vrij duur hehe.
Jij hebt daar niet, wanneer je het menuutje uitklapt een kopje 'gemiddeld prijs pet kWh'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abf2v_mQsGOKr5TFQU8D5wow6-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNlEVwm2YcRyucYjQK8BkTfh.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel per laadsessie inderdaad.

• Termy

Termy

13art schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Jij hebt daar niet, wanneer je het menuutje uitklapt een kopje 'gemiddeld prijs pet kWh'?
[Afbeelding]

Ja dat zie ik wel, maar alleen van vandaag en er is vandaag niet geladen. Beetje suf dat dit niet van het verleden te zien is want zo moet ik elke dag kijken.

• Termy

Termy

Ik krijg net weer een melding dat door een probleem er niet gestart kon worden met laden. Blijkbaar heb ik het dus niet gefixt met dat charge locked op de Zappi. Morgen maar eens contact opnemen met Myenergi over waar dit fout gaat.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:11
waarom is het zo moeilijk de skoda powerup werkend te houden? Verbinding met de auto moet ik dagelijks weer herstellen. Uitloggen met de myskoda app en weer inloggen helpt niets :(

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• baco2000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-03 21:09
13art schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie dit dus heel vaak niet terug.... in het voorbeeld van afgelopen zondag nacht zie ik in homeassistant dat er 54Kwh door de laadpaal is gegaan. Dat komt ook redelijk overeen met 32% naar 100% (In werkelijkheid stond de auto op max 90%). Vervolgens zie ik in het dag overzicht van Tibber dat ik zondag 66Kwh heb verbruikt en daar €12,83 voor moet afrekenen en dat is dus 19,4 cent per Kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_WqHaHXgWsrxl8KkhZrewzVkPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rrDZsQ7v8jPTc3tSr3tlD1Uh.png?f=fotoalbum_large

Heel ondoorzichtig en ik heb dus geen idee wat ik voor de laadsessie betaald heb.

Ik merk ook vaak dat de laadsnelheid regelmatig terug gezet wordt naar 8A ipv de door mij ingestelde 16A.
(ik heb een zappi met fw 5560, tibber pulse en loadbalancing. En nee, op het moment dat de paal naar 8A gaat is de max load per fase niet boven de 20A geweest).

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@baco2000 jij krijgt geld toe als je laadt?! Alle bedragen zijn negatief.

[ Voor 23% gewijzigd door Beekforel op 24-03-2026 14:43 ]

• ChUcKiE
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

baco2000 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:47:
[...]

Ik zie dit dus heel vaak niet terug.... in het voorbeeld van afgelopen zondag nacht zie ik in homeassistant dat er 54Kwh door de laadpaal is gegaan. Dat komt ook redelijk overeen met 32% naar 100% (In werkelijkheid stond de auto op max 90%). Vervolgens zie ik in het dag overzicht van Tibber dat ik zondag 66Kwh heb verbruikt en daar €12,83 voor moet afrekenen en dat is dus 19,4 cent per Kwh.

[Afbeelding]

Heel ondoorzichtig en ik heb dus geen idee wat ik voor de laadsessie betaald heb.

Ik merk ook vaak dat de laadsnelheid regelmatig terug gezet wordt naar 8A ipv de door mij ingestelde 16A.
(ik heb een zappi met fw 5560, tibber pulse en loadbalancing. En nee, op het moment dat de paal naar 8A gaat is de max load per fase niet boven de 20A geweest).
Wat mij opvalt, iets dat ik ook vaak heb, is dat er in duurdere uren wordt geladen, al dan niet met Grid Rewards. Terwijl er als de auto vol zit nog goedkopere uren in de laadlijn staan.
Of heeft Grid Rewards dat dan allemaal vergoed?

• Pr088
ChUcKiE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Wat mij opvalt, iets dat ik ook vaak heb, is dat er in duurdere uren wordt geladen, al dan niet met Grid Rewards. Terwijl er als de auto vol zit nog goedkopere uren in de laadlijn staan.
Of heeft Grid Rewards dat dan allemaal vergoed?
Als er Grid Rewards optreden wordt het inderdaad altijd vergoed tegen de laagste prijs binnen het laadvenster. Ook als Laden wordt gepauzeerd.

• ChUcKiE
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Aha check, thanks dat had ik niet helemaal scherp!

• partach
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
Ik ben even benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben met Tibber. (of uberhaupt)

Tibber heeft aantal keren verkeerde dynamische verbruiksgegevens opgetekend. Ja, ik houd dat bij als nerd...
Als ze geen goede meterstanden doorkrijgen verzinnen ze standen die helemaal niet kloppen (per kwartier) met de werkelijkheid. Ik heb dit in december en nu maart meegemaakt en ze op geattendeerd.

Ik heb alles geautomatiseerd met HA en de SW zorgt ervoor dat als er stroom nodig is van het grid (ik heb batterijen) dat het alleen in de goedkoopste slots is. Maar op sommige dagen als een partij (onduidelijk wie maar Enexis zegt wij niet) de standen niet aan hun doorgeeft verzinnen ze het zelf op 'historisch verbruik'. Wat helemaal kolder is want ze gaan er van uit dat je dan de meeste kosten maakt in de dure slots... Lekker toevallig.

Reclameren is moeilijk en je wordt van kastje naar muur intern en extern (Enexis) gestuurd. Uiteindelijk blijken ze de voorwaarden te hebben aangepast begin dit jaar dat ze dit mogen...

Let op je echte dynamische verbruik! In mijn geval scheelde het 220%! Ze hadden telkens 'ingeschat' dat vooral dure slots het verbruik hoog was, terwijl dat in mijn geval dus nooit is.
Is wel uiteindelijk gecorrigeerd (omdat ik er zo indook?) maar dat heeft me veel tijd gekost en is me niet in dank afgenomen. Ze lijken nu graag van me af te willen door te zeggen als ik de nwe voorwaarde niet ok vind dat ik dan maar ergens anders naar toe moet...

Nou ok dan...

Maar goed: Let op je dynamisch verbruik. Ze verzinnen maar wat en vinden dat ze dat mogen. Lijkt me niet echt correct... Van mij hoeven die kwartier prijzen niet, dat willen ze blijkbaar zelf. Maar dan ook nog spook kosten in rekening mogen brengen (want dat staat in de voorwaarden) klinkt niet helemaal correct...

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:36
partach schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:10:
Ik ben even benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben met Tibber. (of uberhaupt)

Tibber heeft aantal keren verkeerde dynamische verbruiksgegevens opgetekend. Ja, ik houd dat bij als nerd...
Als ze geen goede meterstanden doorkrijgen verzinnen ze standen die helemaal niet kloppen (per kwartier) met de werkelijkheid. Ik heb dit in december en nu maart meegemaakt en ze op geattendeerd.

Ik heb alles geautomatiseerd met HA en de SW zorgt ervoor dat als er stroom nodig is van het grid (ik heb batterijen) dat het alleen in de goedkoopste slots is. Maar op sommige dagen als een partij (onduidelijk wie maar Enexis zegt wij niet) de standen niet aan hun doorgeeft verzinnen ze het zelf op 'historisch verbruik'. Wat helemaal kolder is want ze gaan er van uit dat je dan de meeste kosten maakt in de dure slots... Lekker toevallig.

Reclameren is moeilijk en je wordt van kastje naar muur intern en extern (Enexis) gestuurd. Uiteindelijk blijken ze de voorwaarden te hebben aangepast begin dit jaar dat ze dit mogen...

Let op je echte dynamische verbruik! In mijn geval scheelde het 220%! Ze hadden telkens 'ingeschat' dat vooral dure slots het verbruik hoog was, terwijl dat in mijn geval dus nooit is.
Is wel uiteindelijk gecorrigeerd (omdat ik er zo indook?) maar dat heeft me veel tijd gekost en is me niet in dank afgenomen. Ze lijken nu graag van me af te willen door te zeggen als ik de nwe voorwaarde niet ok vind dat ik dan maar ergens anders naar toe moet...

Nou ok dan...

Maar goed: Let op je dynamisch verbruik. Ze verzinnen maar wat en vinden dat ze dat mogen. Lijkt me niet echt correct... Van mij hoeven die kwartier prijzen niet, dat willen ze blijkbaar zelf. Maar dan ook nog spook kosten in rekening mogen brengen (want dat staat in de voorwaarden) klinkt niet helemaal correct...
Ik hou ook alles/veel bij maar het is me niet geheel duidelijk hoe je dit helder hebt gekregen wanneer dit gebeurt? Krijg je er een melding van ergens? Moet je in de factuur duiken?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• partach
Je kunt bij je provider (iig bij Tibber) per dag / per kwartier je verbruik zien. Voor mij simpel: op de meeste tijdstippen moet de balk zo goed als leeg zijn per tijdstip. Dus ik loop er 1 keer per maand doorheen (alle dagen) en zie dus meteen als er een dag niet klopt (dan nog wel opletten of je echt niets hebt gebruikt want dan krijg je ook hele kleine balkjes per tijdslot waar dan op ingezoomd wordt).
Daarna checken in HA bij je P1 meter of die hetzelfde ziet. En dat was dus niet zo...

• Pr088
partach schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:36:
Je kunt bij je provider (iig bij Tibber) per dag / per kwartier je verbruik zien. Voor mij simpel: op de meeste tijdstippen moet de balk zo goed als leeg zijn per tijdstip. Dus ik loop er 1 keer per maand doorheen (alle dagen) en zie dus meteen als er een dag niet klopt (dan nog wel opletten of je echt niets hebt gebruikt want dan krijg je ook hele kleine balkjes per tijdslot waar dan op ingezoomd wordt).
Daarna checken in HA bij je P1 meter of die hetzelfde ziet. En dat was dus niet zo...
Hmm bijzonder verhaal. Zou je om Tibber uit te sluiten niet een maandje overstappen op Zonneplan of een concurrent? Als het dan weer optreedt, dan ligt het waarschijnlijk bij je netbeheerder?

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-03 21:24
partach schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:10:
...

Ook even bekeken, weet niet of dit het schermpje is waar jij dan naar kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbLtUroxnm_Fnzu-dvapRAyT8RY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ROvrIHgu5vRnR7NYs0ledaKl.png?f=fotoalbum_large
Wat me in elk geval opvalt is dat er geen enkel uur negatief is, wat ik wel zou verwachten, volgens HomeAssistant in elk geval van 17:00-18:00 iets van 2,5kWh teruggeleverd. Zien jullie wel negatieve getallen?

• Pr088
MarcoPolet schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Ook even bekeken, weet niet of dit het schermpje is waar jij dan naar kijkt:
[Afbeelding]
Wat me in elk geval opvalt is dat er geen enkel uur negatief is, wat ik wel zou verwachten, volgens HomeAssistant in elk geval van 17:00-18:00 iets van 2,5kWh teruggeleverd. Zien jullie wel negatieve getallen?
Er zit ook tabje met opbrengst zonnestroom. Daar staan gewoon positieve waarden, ook bij een grijze dag als vandaag.

• partach
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:47:
[...]

Hmm bijzonder verhaal. Zou je om Tibber uit te sluiten niet een maandje overstappen op Zonneplan of een concurrent? Als het dan weer optreedt, dan ligt het waarschijnlijk bij je netbeheerder?
Dat het niet klopt is duidelijk. Tibber en Enexis bevestigen dat op de opgegeven datums de meter data ontbreekt / dat er een storing was. Wat HA meet (en wat ik dagelijks om mijn dashboard check) klopt (verbruik staat per minuut in de database van HA) Dus het is geen kwestie van 'Tibber uitsluiten'.

In het hele verhaal blijft echt onduidelijk wie nu verantwoordelijk is voor de kwartier meetwaardes.
Enexis zegt dat hun niet verantwoordelijk zijn en alleen zorgen dat de meter het verbruik meet. Zij slaan niet de waardes op en ook de meter zelf niet (vlgs Enexis). Tibber zegt dat zij de meetwaardes van Enexis krijgen EN dat de meter 10 dagen intern opslaat. Tibber stelt Enexis verantwoordelijk voor de meetwaardes en dat ze die van hun krijgt. Ook het ingeschat verbruik als de meter niet werkt komt volgens Tibber van Enexis. Enexis zegt vooralsnog dat Tibber zelf zorgdraagt voor de meetwaarde eventueel via een derde partij. En dat Tibber dus ook de inschatting doet van 'historich verbruik' wat helemaal niet gebaseerd is op historisch verbruik.

Het rare blijft:
- Het kastje naar de muur aspect. Als consument heb je altijd het nakijken en moet zelf er achteraan en krijgt bij elke partij te horen dat je toch echt bij de andere partij moet zijn.
- Wie is nu verantwoordelijk (Tibber is contract partij wat ik ook in de mail stel en toch wijzen ze naar Enexis) - Hoe weet je wie er de waarheid vertelt / hoe het echt zit ? Het is niet echt transparant.
- Blijkbaar kan het voorkomen dat er data verdwijnt en dat is dan evt. pech voor de gebruiker? Op basis van wat een onbekende partij inschat is wat volgens de voorwaarde (van Tibber) dan wat ze in rekening mogen brengen. Voor mij is dit onbegrijpelijk. Je kunt niet een dynamische service aanbieden (en willen) als leverancier en dan zeggen als er eventueel data verdwijnt "dan schatten wij wel iets in". (wat aantoonbaar geen goede inschatting is). Dat gaat in tegen wat je aanbiedt: betalen op werkelijke gebruik per kwartier.

[ Voor 0% gewijzigd door partach op 24-03-2026 21:02 . Reden: typo ]

• partach
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Er zit ook tabje met opbrengst zonnestroom. Daar staan gewoon positieve waarden, ook bij een grijze dag als vandaag.
inderdaad het plaatje dat getoond werd is alleen het verbruik (zonder teruglevering) en inderdaad de grafiek die ik bedoel. Daar kun je op zien wat hun als kosten inschatten / wat het echte verbruik moet zijn.

• partach
Dit is wat Tibber had staan voor de correctie en de mails:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpoU2i9IhYo6ZOixGyz7XoFO-bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmxH9S3oS5vZi8Ryyy6XcRMP.png?f=fotoalbum_large

Dit staat er nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzAyVMH8JBQJ0GCuxx5OIfiwLa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHWwTNqtz3lW05ZjHD3xiv6v.png?f=fotoalbum_large

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-03 21:24
Dat is wel een enorm verschil inderdaad!
@Pr088 Ik heb niet zo'n tabje Opbrengst zonneenergie, ik vermoed omdat mijn omvormer (Deye) niet ondersteund wordt door Tibber.
Jammer, zo is het controleren wel lastig. In de facturen wordt wel teruglevering verrekend, maar vraag is natuurlijk of dat allemaal juist is.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:39
partach schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Het rare blijft:
- Het kastje naar de muur aspect. Als consument heb je altijd het nakijken en moet zelf er achteraan en krijgt bij elke partij te horen dat je toch echt bij de andere partij moet zijn.
- Wie is nu verantwoordelijk (Tibber is contract partij wat ik ook in de mail stel en toch wijzen ze naar Enexis)
- Hoe weet je wie er de waarheid vertelt / hoe het echt zit ? Het is niet echt transparant.
Uiteraard is dat erg vervelend. In Nederland is afgesproken dat het 'leveranciersmodel' geldt, wat ook inhoudt dat de leverancier voor alle communicatie en afhandeling van vragen verantwoordelijk is. Helaas proberen veel leveranciers onder die verantwoordelijkheid uit te komen en verwijzen ze als het moelijk wordt door naar de netbeheerder. Vervelende is natuurlijk wel dat feitelijk dat netbeheerder de meetdata uitleest uit de slimme meter en deze doorzet.

Wat ze zeggen over de reparatie van de meetdata is verwarrend, maar technisch juist. Voorlopig werkt de reparatie voor slimme meters zo; de netbeheerder berekent de reparatie voor de volumes die aan de leverancier worden toegerekend. Die worden alleen gebruikt om totalen te vormen en door te sturen naar de leverancier, de details per aansluiting krijgt leverancier niet te zien omdat de wettelijke basis nog niet geregeld was destijds. Die kan alleen de meterstanden per kwartier uitlezen uit de meter, en zelf zijn eigen reparatie doen. De leverancier bootst daarbij de berekening van de netbeheerder zo goed mogelijk na, want anders loopt hij een financieel risico. De bedoeling is zo snel mogelijk over te stappen op een proces om de gerepareerde meetdata gewoon door de leverancier op te laten vragen bij de netbeheerder, nu per 1 januari de wettelijke basis hiervoor eindelijk geregeld is. Dat zal echter nog even duren.

De rekenregels die de netbeheerder toepast staat enigzins uitlegd in dit publieke document, maar staan ook in de Systeemcode als het goed is. Zoals je daaruit kan opmaken is bij die reparatie je eigen gedrag niet relevant, alleen je eigen SJA en SJI worden gebruikt en de dynamische profielfracties die zijn berekend voor jouw netgebied. Het klopt dus als die in het geheel niet aansluiten bij je eigen verbruikpatroon.

Het hele idee van die schattingen is dat binnen 10 dagen alsnog de betreffende meetdata beschikbaar komt en de boel overschreven kan worden met werkelijke meetdata. Sterker nog, als de netbeheerder merkt dat de kwestie met de betreffende meter niet opgelost kan worden, dan hoort hij deze op 'technisch niet uitleesbaar' te zetten. Lukt het niet binnen 10 dagen dan is er geen backup functie bij de netbeheerder waarbij bijvoorbeeld lokale data gebruikt kan worden. Helemaal begrijpelijk gezien het proces het feit dat de meetdata van miljoenen meters verwerkt moet worden, maar wel vervelend voor een individuele klant waarbij dit gebeurt, zoals bij jou. Wat de leverancier zelf inregelt voor deze situaties is aan de leverancier.

Overigens verdwijnt er geen volume bij de afrekening richting de leverancier; de leverancier (of eigenlijk: zijn balansverantwoordelijke (BRP)) krijgt uiteindelijk een verrekening indien op basis van de maandelijke standen blijkt er te veel of weinig volume in rekening gebracht is in de kwartieren van die maand. Die verrekening is echter wel tegen de generieke gemiddeld gewogen reconciliatieprijs van die maand. Wat de leverancier vervolgens richting de klant doet qua financiele verrekening is aan hem, maar wat er ook gebeurt hij zal minstens de volumes gedurende je contractperiode, en maximaal 1 jaar, correct naar je moeten verrekenen. Ik ben benieuwd hoe Tibber dat doet; de afwijking tussen geschat en werkelijk volume verrekenen op jaar of maandbasis.
- Blijkbaar kan het voorkomen dat er data verdwijnt en dat is dan evt. pech voor de gebruiker? Op basis van wat een onbekende partij inschat is wat volgens de voorwaarde (van Tibber) dan wat ze in rekening mogen brengen. Voor mij is dit onbegrijpelijk. Je kunt niet een dynamische service aanbieden (en willen) als leverancier en dan zeggen als er eventueel data verdwijnt "dan schatten wij wel iets in". (wat aantoonbaar geen goede inschatting is). Dat gaat in tegen wat je aanbiedt: betalen op werkelijke gebruik per kwartier.
Het is een lastig dilemma; meer dan 99% van de slimme meters leveren uitstekend hun data aan, maar soms gaat het niet goed. Wat er nu gebeurt qua schatting van de meetdata is conform de regels, maar komt uiteraard niet lekker overheen met de werkelijkheid. Het is een beetje een kwestie van 'the greatest happiness for the greatest number'. Als echter de totaalvolumes niet kloppen, dan gaat er wel wat fout, dus let daar op.

Hoe dan ook; Tibber moet dit proces van hun kant op orde hebben. Gezien het aantal klanten dat zij hebben, zal dit ondanks de 99% score van de meeste netbeheerders, nog steeds regelmatig voorkomen. Tibber hoort hiervoor de vragen en antwoorden klaar te hebben liggen, net als elke andere dynamische contract provider en het duidelijk uit te leggen. 'Vraag het maar aan de netbeheerder' is geen oplossing.

[ Voor 50% gewijzigd door ntram op 25-03-2026 20:59 ]

• partach
Zoals je daaruit kan opmaken is bij die reparatie je eigen gedrag niet relevant, alleen je eigen SJA en SJI worden gebruikt en de dynamische profielfracties die zijn berekend voor jouw netgebied. Het klopt dus als die in het geheel niet aansluiten bij je eigen verbruikpatroon.
Hoe kan dit juridisch houdbaar zijn? Ik snap dat bedrijven zich willen indekken maar je kan toch niet een individu laten opdraaien dat een bedrijf (of in dit geval meer een soort keten) problemen heeft met hun eigen spullen / hun administratie niet op orde hebben. Zoals in de grafiek te zien hadden ze dubbel het verbruik ingeschat en 2.2x de prijs...
Blijft onbegrijpelijk dit. Is dit niet een item voor de consumentenbond oid?

• Pr088
partach schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Dat het niet klopt is duidelijk. Tibber en Enexis bevestigen dat op de opgegeven datums de meter data ontbreekt / dat er een storing was. Wat HA meet (en wat ik dagelijks om mijn dashboard check) klopt (verbruik staat per minuut in de database van HA) Dus het is geen kwestie van 'Tibber uitsluiten'.

In het hele verhaal blijft echt onduidelijk wie nu verantwoordelijk is voor de kwartier meetwaardes.
Enexis zegt dat hun niet verantwoordelijk zijn en alleen zorgen dat de meter het verbruik meet. Zij slaan niet de waardes op en ook de meter zelf niet (vlgs Enexis). Tibber zegt dat zij de meetwaardes van Enexis krijgen EN dat de meter 10 dagen intern opslaat. Tibber stelt Enexis verantwoordelijk voor de meetwaardes en dat ze die van hun krijgt. Ook het ingeschat verbruik als de meter niet werkt komt volgens Tibber van Enexis. Enexis zegt vooralsnog dat Tibber zelf zorgdraagt voor de meetwaarde eventueel via een derde partij. En dat Tibber dus ook de inschatting doet van 'historich verbruik' wat helemaal niet gebaseerd is op historisch verbruik.

Het rare blijft:
- Wie is nu verantwoordelijk (Tibber is contract partij wat ik ook in de mail stel en toch wijzen ze naar Enexis) - Hoe weet je wie er de waarheid vertelt / hoe het echt zit ? Het is niet echt transparant.
De meter is van de netbeheerder en die is ook verantwoordelijk voor de meterstanden. Die worden inderdaad 10 dagen opgeslagen in de meter zelf. Dus ik snap goed dat Tibber je doorstuurt naar Enexis.
Maar Tibber kan m.i. geen facturen sturen voor gebruikte kWh's die ze zelf 'inschatten'. Als zij denken dat jij stroom verbruikt op momenten dat je meter het niet kan registreren heeft Tibber een discussie met Enexis als eigenaar van jouw slimme meter. Wat niet is geregistreerd kun je ook niet factureren.
Gaat het om veel geld? Of meer om het principe?

• partach
Elke keer is het nog gecorrigeerd. Of dit is omdat ik het aankaart of automatisch, weet ik niet.
Het ding is meer dat hier een paar algemene problemen zitten:
1) De meeste mensen zullen hier niet op letten. Dus misschien hebben al heel veel mensen onterecht kosten betaald die ze niet hebben gemaakt. Ik meen dat Enxis iets vertelde over dat maar 1% vd meters problemen vertoond. 1 op de 100 kan best oplopen... Dit kan gaan van enkele dagen tot vele langere periodes dat er geen data is van de meter.
2) In de voorwaarden staat dat ze je mogen laten betalen zonder te weten wat je verbruik was. Dat principe baart me veel zorgen en wil ik als consument niet. Als er een grote storing of issue is zullen de klanten moeten opdraaien (waar heb we dit eerder meegemaakt;)

[ Voor 2% gewijzigd door partach op 25-03-2026 12:56 . Reden: typo ]

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:03
partach schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:55:
Elke keer is het nog gecorrigeerd. Of dit is omdat ik het aankaart of automatisch, weet ik niet.
Ik heb hier ook een paar keer per jaar last van. Allereerst is het aan te raden om je bij een gratis service als umeter of slimme meter portal te registeren zodat je zelf kan zien wat en wanneer de netbeheerder aan de energie leverancier heeft doorgegeven. Soms zie ik dat Enexis voor een bepaalde dag de standen niet doorgeeft en dat pas na een dag of 4 gecorrigeerd wordt. Tot die tijd gebruikt Tibber een schatting. Maar ik heb ook wel eens gezien dat Enexis de standen gewoon de volgende dag doorgeeft maar dat de informatie niet door Tibber wordt verwerkt, en dat Tibber de inschatting pas na 5 dagen corrigeert. Tot nu toe is het voor mij bij Tibber / Enexis altijd goed gekomen binnen 10 dagen, langste periode dat ik met een schatting moest doen was 8 dagen.

• tcw82
1) De meeste mensen zullen hier niet op letten. Dus misschien hebben al heel veel mensen onterecht kosten betaald die ze niet hebben gemaakt. Ik meen dat Enxis iets vertelde over dat maar 1% vd meters problemen vertoond. 1 op de 100 kan best oplopen... Dit kan gaan van enkele dagen tot vele langere periodes dat er geen data is van de meter.
2) In de voorwaarden staat dat ze je mogen laten betalen zonder te weten wat je verbruik was. Dat principe baart me veel zorgen en wil ik als consument niet. Als er een grote storing of issue is zullen de klanten moeten opdraaien (waar heb we dit eerder meegemaakt;)
Heb je aantoonbare bewijzen dat je daadwerkelijk hebt moeten betalen voor te veel kwh die je niet gebruikt hebt?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vannacht ook weer verbaasd over het gedrag van slim laden van de auto. 0% geladen terwijl de prijs extreem laag was. Ik had verwacht dat het algoritme wel wat automatisch zou laden, dan maar zonder GR, maar helemaal niks dus. De avond ervoor enorm veel fluctuaties in de prijs en toen wel de auto tegen een mooie prijs vol. Dus ik snap het verschil niet helemaal.

Rond 7u maar even handmatig gaan laden voor ik weg moest, want zo goedkoop compenseer ik vanavond niet meer.

• tcw82
Ik vind deze ook vreemd. Morgen in de loop van de ochtend vertrekken. Ingegeven in de ap.
Waarom gaat hij dan laden tegen prijzen die duidelijk niet de laagste prijs beschikbaar zijn.

Dat rechter deel snap ik natuurlijk. Maar rond middernacht is het echt goedkoper dan die korte laadperiode rond ..zeg 02:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FLabDhoJ-HWUq4pjB365tRiBTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x6c6jKM6rAlIyKVjSAgTdqJO.png?f=fotoalbum_large

• kreekel
  • Nu online
Dat heb ik een keer aan de klantenservice gevraagd. Want naast goedkoopste proberen ze te voorkomen dat je te veel korte (15m) laadmomenten hebt.

Dus dat kan er voorzorgen dat het algoritme kiest voor een langere aaneengesloten sessie met een iets hogere prijs (gemiddeld misschien nog steeds lager als 30min rond middernacht).

• tcw82
kreekel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:28:
Dat heb ik een keer aan de klantenservice gevraagd. Want naast goedkoopste proberen ze te voorkomen dat je te veel korte (15m) laadmomenten hebt.

Dus dat kan er voorzorgen dat het algoritme kiest voor een langere aaneengesloten sessie met een iets hogere prijs (gemiddeld misschien nog steeds lager als 30min rond middernacht).
Die periode zichtbaar op dat screenshot is 15 minuten.

Ik denk dat ik je bericht niet snap, hoe kan een langere periode van hogere prijzen goedkoper zijn dan een sommatie van losse laad momenten die elk goedkoper zijn dan die langere periode? Wat mis ik ?

• Pr088
tcw82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Ik denk dat ik je bericht niet snap, hoe kan een langere periode van hogere prijzen goedkoper zijn dan een sommatie van losse laad momenten die elk goedkoper zijn dan die langere periode? Wat mis ik ?
Onbalans in het net, waar Tibber een vergoeding voor krijgt. En jou daarmee compenseert voor de hogere kwartierprijs.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ethirty schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:48:
Vannacht ook weer verbaasd over het gedrag van slim laden van de auto. 0% geladen terwijl de prijs extreem laag was. Ik had verwacht dat het algoritme wel wat automatisch zou laden, dan maar zonder GR, maar helemaal niks dus. De avond ervoor enorm veel fluctuaties in de prijs en toen wel de auto tegen een mooie prijs vol. Dus ik snap het verschil niet helemaal.

Rond 7u maar even handmatig gaan laden voor ik weg moest, want zo goedkoop compenseer ik vanavond niet meer.
Één van de redenen waarom ik, wanneer ik zie dat er lage prijzen zijn, de vertrekdag en -tijd aanpas zodat ik zeker weet dat de lage prijzen worden meegenomen plus eventueel nog wat Grid rewards.

• Termy

Termy

Ik ben pas net begonnen met slim laden maar mijn strategie is vergelijkbaar met die van @13art. Ik zet alleen een vertrektijd als ik het qua % nodig heb of als ik goedkope uren wil forceren.

Interessant genoeg heb ik vanavond alweer bijna 20% geladen voor gemiddeld 10 ct/kWh zonder een tijd in te stellen. Het waait nu natuurlijk aardig maar ik ben benieuwd of dit nu m'n gemiddelde kWhprijs significant naar beneden gaat trekken over het jaar.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

13art schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Één van de redenen waarom ik, wanneer ik zie dat er lage prijzen zijn, de vertrekdag en -tijd aanpas zodat ik zeker weet dat de lage prijzen worden meegenomen plus eventueel nog wat Grid rewards.
Snap ik, maar mijn hele punt - en volgens mij ook deels die van Tibber - is dat je helemaal niet altijd met een volle accu hoeft te vertrekken. Ik heb maar 1 of 2 vertrek momenten in de week (winter vaker 3) en de rest probeer ik zoveel en zo goedkoop mogelijk met uitsluitend GR te doen.

Dat gaat dan weken achter elkaar prima, tot er 0 prijsvariatie in de nacht is en er ineens helemaal niets geladen wordt. Ieder persoon zou hebben gezegd dat afgelopen nacht ideaal was om vol te laden, maar het “smart” charging algoritme vond daar kennelijk wat anders van :P

Toch de volgende keer het laadschema maar weer aanpassen en die beslissing zélf nemen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ethirty schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:20:
[...]

Snap ik, maar mijn hele punt - en volgens mij ook deels die van Tibber - is dat je helemaal niet altijd met een volle accu hoeft te vertrekken. Ik heb maar 1 of 2 vertrek momenten in de week (winter vaker 3) en de rest probeer ik zoveel en zo goedkoop mogelijk met uitsluitend GR te doen.

Dat gaat dan weken achter elkaar prima, tot er 0 prijsvariatie in de nacht is en er ineens helemaal niets geladen wordt. Ieder persoon zou hebben gezegd dat afgelopen nacht ideaal was om vol te laden, maar het “smart” charging algoritme vond daar kennelijk wat anders van :P

Toch de volgende keer het laadschema maar weer aanpassen en die beslissing zélf nemen.
Bij Tibber hebben ze een idee/visie over de accu en wanneer die vol moet zijn (of juist niet voor hoeft te zijn). Heb ik ook, en ja dat komt niet helemaal overeen ;) Ik volg daarin dus mijn eigen plan.

Al vaak genoeg gehad dat ik Tibber volgde en daarmee in het weekend duurder uit was dan wanneer ik mijn eigen plan had gevolgd. Ook periodes gehad waarin er tijden lang zo goed als geen Grid rewards waren tenzij ik een vertrek tijd in stelde.

Schade en schande wijzer geworden en vaar daarom dus niet zonder meer blind op alleen maar Grid Rewards.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
tcw82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Lijkt toch echt 2 blokjes breed te zijn dus 30 minuten?

• ntram
Pr088 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:17:
[...]

De meter is van de netbeheerder en die is ook verantwoordelijk voor de meterstanden. Die worden inderdaad 10 dagen opgeslagen in de meter zelf. Dus ik snap goed dat Tibber je doorstuurt naar Enexis.
Maar Tibber kan m.i. geen facturen sturen voor gebruikte kWh's die ze zelf 'inschatten'. Als zij denken dat jij stroom verbruikt op momenten dat je meter het niet kan registreren heeft Tibber een discussie met Enexis als eigenaar van jouw slimme meter. Wat niet is geregistreerd kun je ook niet factureren.
Sorry, maar dit klopt helaas echt niet in de huidige situatie. De leverancier ontvangt geen gerepareerde meetdata van de netbeheerder per aansluiting. Gaat in de toekomst wel komen, is nu nog niet het geval. Zie voor verdere details mijn post.
Kun je iets meer uitleggen wat dan gecorrigeerd wordt, en voornamelijk ook; hoe? Ik veronderstel dat ofwel de meter na X dagen alsnog is uitgelezen (sommige meters zijn wispelturig), dan krijgt de leverancier toegang tot de kwartierstanden (niet verbruiken) en kan hij de verbruiken alsnog conform de werkelijkheid vaststellen.

Indien er bijvoorbeeld 15 dagen geen kwartierstanden beschikbaar door een langdurige communicatiestoring, maar de meter dan ineens weer uitleesbaar wordt, dan blijft de 'standentabel' voor de eerste vijf dagen leeg, maar de laatste 10 dagen gevuld. De leverancier de laatste 10 dagen alsnog de werkelijke verbruiken kunnen berekenen (o.b.v. de kwartierstanden), maar teven voor de 5 eerste dagen de geschatte verbruiken opnieuw moeten berekenen, omdat de begin en eindstand van die 5 dagen nu wel bekend is. De verdeling over de kwartieren zal dan voor die 5 dagen zal dan nog steeds niet kloppen, maar het totaalvolume voor die periode wel. Althans, mits hij de methode die probeert de emuleren die de netbeheerder ook uitvoert (zie eerdere link naar de uitleg van de berekeningsmethode).

Ik ben daarom ook erg benieuwd wat jij in dat opzicht ziet gebeuren.
Tja, het is pas een probleem als het 10 dagen niet uitleesbaar is, want dan is de data echt verloren gegaan. De meters waarbij dat regelmatig voorkomt hoort de netbeheerder op Technisch Niet Uitleesbaar te zetten. Dat betekent echter ook meteen dat Tibber qua echte kwartierwaarden helemaal niets meer met je aansluiting kan, totdat er een nieuw meter hangt die wel juist communiceert (bijvoorbeeld omdat hij een modern modem gebruikt). Ik ben benieuw in welk proces je dan valt bij hen. Waarschijnlijk blijven ze dan repareren op basis van de 'dynamische profielenfracties' die van toepassing zijn op je aansluiting, omdat ze dat zelf ook toegerekend krijgen (plus een correctiefactor voor inaccuraatheden, de RCF).
Hiermee wek je onnodige onrust. Er is een backup proces; de meterstanden op de meter zelf. Indien een slimme meter op technisch niet uitleesbaar is gezet, moet de leverancier je 'good old' vragen om je meterstanden door te geven op periodiek basis. Je zal nooit meer volume betalen dat je verbruikt over de periode van je contract, tenzij Tibber echt iets helemaal fout doet. Eindstand van je contract (of verbruiksjaar) minus beginstand is het volume wat afgerekend moet zijn. Is dat anders, dan heeft Tibber een probleem. Wel is het vervelend dat je dan niet op het juist kwartierverbruik wordt afgerekend. Dat is echter soms niet te herstellen, gezien afspraken die de toezichthouder in de regelgeving heeft opgenomen (met name de bewaartermijn in de meter van 10 dagen).

Bovendien, als een grote storing een reden zou kunnen zijn om geen rekeningen uit te laten sturen door leveranciers, dan vallen er heel wat leveranciers om. Dat is voor consumenten een groot probleem, en je kan al voorspellen welke partijen dan overeind blijven staan; niet de prijsvechters. Wees dus blij dat dit zo ingeregeld is, want we hebben dit soort innovatieve leverancier wel hard nodig om voldoende concurrentie te hebben.

Ja, het is heel vervelend. We hebben het hier echter over een consumentenproduct en omdat betaalbaar te houden moeten er bepaalde afwegingen gemaakt worden door de toezichthouder. Dat heeft in incidentele gevallen ietwat vervelende, maar financieel niet echt destructieve uitwerkingen. Menige ondernemer met een grote aansluiting zal jaloers zijn om hoe goedkoop de meting en dienstverlening bij kleine aansluitingen is.
tcw82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:45:
[...]
Heb je aantoonbare bewijzen dat je daadwerkelijk hebt moeten betalen voor te veel kwh die je niet gebruikt hebt?
Exact, dit is de meest cruciale vraag. Want het is niet uit te sluiten dat een leverancier die volledig gericht is op dynamische prijzen en daarmee op kwartierwaarden hier de mist in gaat.

Het proces met betrekking tot het volledig toerekenen van volumes vertrouwd nog steeds op de verbruiken die worden vastgesteld in de marktprocessen op basis van 'periodieke standen' die de leverancier indient in de meetreeks (nadat hij deze zelf heeft opgehaald uit de slimme meter bij de netbeheerder 8)7 ). Per 1 mei aanstaande is de netbeheerder helemaal verantwoordelijk voor het vaststellen van die periodieke standen, en zal dan bovendien standaard maandelijks plaatsvinden.

[ Voor 25% gewijzigd door ntram op 25-03-2026 21:44 ]

• Pr088
13art schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:41:
[...]

En zet de vertrektijden niet te ver vooruit. De volgende ochtend is vaak prima om rewards mee te nemen. Je wilt ook niet dagenlang je auto hebben 'vaststaan', omdat Tibber vooral de neiging heeft uit te stellen.

• ntram
partach schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Hoe kan dit juridisch houdbaar zijn? Ik snap dat bedrijven zich willen indekken maar je kan toch niet een individu laten opdraaien dat een bedrijf (of in dit geval meer een soort keten) problemen heeft met hun eigen spullen / hun administratie niet op orde hebben. Zoals in de grafiek te zien hadden ze dubbel het verbruik ingeschat en 2.2x de prijs...
Blijft onbegrijpelijk dit. Is dit niet een item voor de consumentenbond oid?
Ik hoop de de Consumentenbond zich op ergere problemen richt waarbij het op serieus geld gaat. Dit is gewoon het gevolg van de afspraken die de toezichthouder accepteert, mede om de kosten van de netbeheerder binnen de perken te houden. De administratie is uitstekend op orde, maar de data is er soms simpelweg niet vanwege communicatiestoringen. Ook daarover heeft de toezichthouder afspraken met netbeheerders en treden ze op als die niet gehaald worden. De laatste 1% ook permanent verhelpen verhoogt de kosten ook met 99%.

Nu moet je niet de indruk krijgen dat ik het wil bagataliseren, maar het is echt een kosten-baten analyse. Zoals je wellicht weet worden er in de komende jaren wederom miljoenen slimme meters gewisseld en waarschijnlijk zal dat ook weer tot beter bereik leiden en minder storingen. Bij de NextGen meter die komt, zal bijvoorbeeld de communicatiemodule los vervangen kunnen worden, zonder dat hier een elektricien voor nodig is. Dat zal communicatieproblemen verhelpen wellicht ook versnellen of vergemakkelijken. Perfectie zal echter nooit bereikt worden, noch is dat wenselijk gezien de kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door ntram op 25-03-2026 22:01 ]

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:53
achterhoeker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:18:
waarom is het zo moeilijk de skoda powerup werkend te houden? Verbinding met de auto moet ik dagelijks weer herstellen. Uitloggen met de myskoda app en weer inloggen helpt niets :(
Vraag aan Ivo / @Backpacker of je mee kan doen met de pilot voor de nieuwe power up. Daarmee werkt het voor mij weer als vanouds👍

• tcw82
Pr088 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:03:
[...]

Onbalans in het net, waar Tibber een vergoeding voor krijgt. En jou daarmee compenseert voor de hogere kwartierprijs.
Dat is leuk, maar dat kan niet 4 uur vooruit gepland worden, althans dat is hoe ik GR's begrijp.

• tcw82
Ik denk dat de eerste zin uit dit bericht de kern van de zaak vangt.
De meterstanden (verbruiksinformatie op kwartier niveau) wordt in de meter zelf een poos opgeslagen en verzonden zodra dat kan.
Dat kan best een paar dagen duren (blijkbaar, ik wist dat ook niet, maar ik lees ergens 10 dagen)

Verder lees ik in het bovenstaande gequote bericht "laten betalen voor niet verbruikte kWh", waarop ik (en andere ook volgens mij) zich afvroegen hoe vaak je nu daadwerkelijk hebt betaald voor iets dat je niet heb verbruikt?

Kijkende naar wat je beschrijft en naar wat ik er (beperkt van weet) lijkt het mij niet wenselijk dat de meter die jij hebt een slechte verbinding heeft met de buitenwereld. Dat zou de aanvliegroute voor verbetering kunnen zijn, namelijk eens laten uit pluizen of dat die meter zijn zender wel goed werkt, of misschien je meterkast niet meer met 10cm lood bekleden om de aardstralen tegen te houden (dit laatste is een GRAPJE!!).

Als ik me niet vergis is mijn andere vraag ook nog open, heb je (waterdicht) bewijs dat je hebt BETAALD voor niet verbruikte kWh?

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen wenselijke situatie, dat staat buiten kijf.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
Ik vermoed ook dat dit automatisch gebeurt en het gevolg is van een vertraging van het doorgeven van de meetgegevens. Waardoor die vertraging wordt veroorzaakt durf ik niet te zeggen, hier komen de definitieve standen in de regel na 1 dag door, voordat ze doorkomen wordt weergegeven wat de Pulse heeft gemeten.
Ik vermoed dat het bij jou uiteindelijk altijd gecorrigeerd wordt, in die zin wordt het voor jou eigenlijk alleen interessant wanneer na 10 dagen nog geen correctie is gekomen.
Als je graag eerder de juiste meetgegevens wilt zien kun je een meterwissel aanvragen maar dat is niet gratis.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pr088 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
[...]

En zet de vertrektijden niet te ver vooruit. De volgende ochtend is vaak prima om rewards mee te nemen. Je wilt ook niet dagenlang je auto hebben 'vaststaan', omdat Tibber vooral de neiging heeft uit te stellen.
Dat is dan weer niet mijn ervaring, want de volgende ochtend betekent voor mij een volle auto tegen de nachtprijzen met her en der een GR. Dat valt vaak duurder uit dan alleen GR laden.

Ik heb nu maar 1 moment in de week dat ik mijn auto vol moet hebben (accu balanceren), de rest mag het ook in beetjes van 10 of 20% tegen bijna niks. Als dat onvoldoende is en de accu te leeg raakt voor een retourtje dan plan ik een extra gedwongen laadmoment in.

• Pr088
Ethirty schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Dat is dan weer niet mijn ervaring, want de volgende ochtend betekent voor mij een volle auto tegen de nachtprijzen met her en der een GR. Dat valt vaak duurder uit dan alleen GR laden.

Ik heb nu maar 1 moment in de week dat ik mijn auto vol moet hebben (accu balanceren), de rest mag het ook in beetjes van 10 of 20% tegen bijna niks. Als dat onvoldoende is en de accu te leeg raakt voor een retourtje dan plan ik een extra gedwongen laadmoment in.
Dat kan inderdaad ook, als je maar niet hoeft te tanken.

• partach
ntram schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:19:
Kun je iets meer uitleggen wat dan gecorrigeerd wordt, en voornamelijk ook; hoe? Ik veronderstel dat ofwel de meter na X dagen alsnog is uitgelezen (sommige meters zijn wispelturig), dan krijgt de leverancier toegang tot de kwartierstanden (niet verbruiken) en kan hij de verbruiken alsnog conform de werkelijkheid vaststellen.
Zoals ik eerder zei: telkens is het nog gecorrigeerd. Dus zover ik heb kunnen zien was het werkelijke verbruik uiteindelijk in rekening gebracht.
Hoe: zie eerder gedeelde grafieken wat screenshots zijn van de website van Tibber. Ze geven inzicht in je 'verbruik'. Als je het inkijkt zie je niet of het om een schatting gaat of echt is. Ze doen voorkomen alsof het gewoon het verbruik is wat gemeten is.
Het ging van totaal verzonnen per kwartier en totalen op een dag , naar iets wat gelijk was aan mijn eigen meting uiteindelijk. Daar ging zeker een dag of 5-6 overheen voordat het gecorrigeerd was. (eerder had Tibber mij een 4 dagen window uitgelegd waarin het goed moest zijn).
Ik ben daarom ook erg benieuwd wat jij in dat opzicht ziet gebeuren.
Wat je ziet gebeuren zijn de grafieken zoals eerder gedeeld. De website wekt de indruk dat je verbruik op een bepaalde dat 2x hoger is dat werkelijk. Zie eerdere post. Als dit zou blijven staan, lijkt er niet voldaan te worden aan "Je zal nooit meer volume betalen dat je verbruikt over de periode van je contract". Er wordt een soort tijdelijk formule gebruikt die ondoorzichtig is in wie dat doet en hoe.
Maar nogmaals: bij mij is het telkens gecorrigeerd.
Er is een backup proces; de meterstanden op de meter zelf. Indien een slimme meter op technisch niet uitleesbaar is gezet, moet de leverancier je 'good old' vragen om je meterstanden door te geven op periodiek basis. Je zal nooit meer volume betalen dat je verbruikt over de periode van je contract
Dat er een back-up process is in de meter sprak Enexis tegen. Volgens telefonisch contact sloeg de meter die data niet op. Maar inmiddels denk ik ook wel dat de meter iets opslaat... Of misschien is het verschillend per type meter (meerdere fabrikanten / types worden gebruikt).
.. Of weer een derde partij ergens in de cloud want Enxis sprak ook weer over derde partijen waar Tibber voor standen terecht kon, maar het was niet heel duidelijk.... Er zijn altijd veel data hongerige partijen dus zal me niet verbazen...

• ntram
ASW1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Ik vermoed ook dat dit automatisch gebeurt en het gevolg is van een vertraging van het doorgeven van de meetgegevens. Waardoor die vertraging wordt veroorzaakt durf ik niet te zeggen, hier komen de definitieve standen in de regel na 1 dag door, voordat ze doorkomen wordt weergegeven wat de Pulse heeft gemeten.
Ik vermoed dat het bij jou uiteindelijk altijd gecorrigeerd wordt, in die zin wordt het voor jou eigenlijk alleen interessant wanneer na 10 dagen nog geen correctie is gekomen.
Als je graag eerder de juiste meetgegevens wilt zien kun je een meterwissel aanvragen maar dat is niet gratis.
De uitleesfrequentie komt, losstaand van 'atmosferische' storingen, voort uit de keuzes die netbeheerders zelf maken. Er is geen verplichting om binnen 1 dag uit te lezen. Dat laatste aspect verander je niet perse door een nieuwe meter.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste