Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben inmiddels toch wel aardig tevreden over Grid Rewards. Het werkt pirma de laatste dagen icm mijn Tesla.

Vandaag bijna 9 kWh geladen tegen 21 cent, terwijl de prijs niet onder 24 is geweest.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:43
Beekforel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:14:
Ik ben inmiddels toch wel aardig tevreden over Grid Rewards. Het werkt pirma de laatste dagen icm mijn Tesla.

Vandaag bijna 9 kWh geladen tegen 21 cent, terwijl de prijs niet onder 24 is geweest.
Hier ook hoor. Auto is op tijd geladen en kosten onder de laagste tarieven van dynamisch 👍🏻

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
Sendak239 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:32:
[...]

Nee, niet het rijbereik maar verlies bij het laden. Er is omzetting nodig van wisselstroom naar gelijkstroom. Je verbruikt dus altijd meer dan wat er in de batterij komt.
Dat is ook waar. wat voor %'s zou je daar bij mogen verwachten? welke order grote? 1, 10, 20%?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
tcw82 schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:34:
[...]

Dat is ook waar. wat voor %'s zou je daar bij mogen verwachten? welke order grote? 1, 10, 20%?
Orde grootte 5-10%. Met hoe minder vermogen je laadt, hoe groter het verlies. Een deel is conversie, een deel is energieverbruik van de auto die 'aan' staat (BMS, koeling/verwarming accu etc)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Er lijkt echt iets goed mis te zijn in mijn Tibber account.

Zojuist Tibber weer als operator aangewezen in de Easee app. Nog voordat ik de auto had aangesloten zag Tibber deze wel als als aangesloten, maakte weer een bizar lang laadplan en begon naar eigen zeggen meteen te laden onder Grid Rewards. Kan niet want de auto is niet eens aangesloten.

Vervolgens de auto maar verwijderd uit de app met het idee deze weer opnieuw toe te voegen om te zien wat er dan gebeurt. Kia geselecteerd en vervolgens een foutmelding: Ongeldig verzoek, de pagina werkt niet.
Hierna de app maar eens verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en ingelogd. Meteen weer de melding dat er geladen zou worden onder Grid Rewards. Dit zonder actieve auto in de app, zonder dat de auto daadwerkelijk is aangesloten. Vervolgens een Kia dummy wagen ingesteld wat wel kan. Maar ondanks dat de auto daar als niet aangesloten staat wordt er via de app nog wel geladen middels Grid Rewards.

Daarna de lader zelf nog maar eens opnieuw opgestart. Toen gaven de blauwe leds aan dat er een laadplan was, maar volgens de Tibber app was nu de auto niet aangesloten.
De auto weer los gehaald en weer aangesloten. Toen zag de Tibber app de auto wel weer. Maar wederom een laadplan van ruim 8 uur terwijl de accu nog op 36% staat. Dus dat is afgerond 41kWh laden in 8 uur. Wat neer zou komen op laden met gemiddeld 5,12kW.

Schiet mij maar lek! Ik heb werkelijk geen idee wat hier aan de hand is. Gelukkig heeft Tibber Support ook al niet meer gereageerd sinds donderdag middag /s

@Backpacker jij enig inzicht in wat hier aan de hand is?

Ik laat de auto nu maar aangesloten en zie morgen ochtend wel wat de uitkomst is.

Edit:
Nu de auto wat langer aangesloten is, lijkt het laadplan ook weer wat meer genormaliseerd te zijn. Nu nog iets meer dan 6uur laden. Dat is een stuk realistischer.

[ Voor 32% gewijzigd door 13art op 21-12-2025 13:23 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:11
Dit is precies het probleem wat ik pagina's geleden aangaf. Dit probleem is er al sinds augustus, en vanaf het moment dat je de koppeling ongedaan maakt ben je de lul. Ik werk nu met de instelbare laadtimer van de auto. Uit Fomo deze shitlader juist gekocht/geregeld voor grid-rewards, en nu daarvoor juist niet bruikbaar. Wallbox heeft ook geen optie om dynamisch te laden.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:34:
Dit is precies het probleem wat ik pagina's geleden aangaf. Dit probleem is er al sinds augustus, en vanaf het moment dat je de koppeling ongedaan maakt ben je de lul. Ik werk nu met de instelbare laadtimer van de auto. Uit Fomo deze shitlader juist gekocht/geregeld voor grid-rewards, en nu daarvoor juist niet bruikbaar. Wallbox heeft ook geen optie om dynamisch te laden.
Een dummy auto toevoegen werkt dan weer wel. Wellicht voor jou ook een optie om dat toch van Grid Rewards gebruik te kunnen maken?

• DaanTriple7
13art schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:46:
[...]

Een dummy auto toevoegen werkt dan weer wel. Wellicht voor jou ook een optie om dat toch van Grid Rewards gebruik te kunnen maken?
Meh, werkt bij mij niet. Wellicht ga jij daar ook nog problemen mee krijgen. Als de auto x aantal uur geen stroom krijgt, gaat hij is een soort van laadslaap. Dat de laadpaal weer stroom op de kabel zet maakt hem niet meer wakker. Dit gedrag krijg je te zien wanneer je bijvoorbeeld om 1700 de auto aankoppelt en het eerste moment van laden pas om 0100 oid zal plaatsvinden.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DaanTriple7 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:12:
[...]

Meh, werkt bij mij niet. Wellicht ga jij daar ook nog problemen mee krijgen. Als de auto x aantal uur geen stroom krijgt, gaat hij is een soort van laadslaap. Dat de laadpaal weer stroom op de kabel zet maakt hem niet meer wakker. Dit gedrag krijg je te zien wanneer je bijvoorbeeld om 1700 de auto aankoppelt en het eerste moment van laden pas om 0100 oid zal plaatsvinden.
Ah ja dat probleem. Dat is bij mij slechts een enkele keer opgetreden maar gaat meestal goed. De laatste keer was overigens de 12V accu de duidelijke veroorzaker die toen echt de geest had gegeven. Daarvoor al wel duidelijk slechter want continue lage spanning melding in de app. Deze nu vervangen voor een Varta accu (Kia e-Niro) en sindsdien is het probleem helemaal niet meer opgetreden.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:00
Ik zag dat ik geen fase kan inzien (en dus geen loadbalancing) met de tibber Pulse.

Iemand anders hier ook last van?

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:38
kreekel schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:43:
Ik zag dat ik geen fase kan inzien (en dus geen loadbalancing) met de tibber Pulse.

Iemand anders hier ook last van?
Hier is Tibber vanaf ongeveer 20.30 ook van slag.

• DaanTriple7
13art schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:49:
[...]

Ah ja dat probleem. Dat is bij mij slechts een enkele keer opgetreden maar gaat meestal goed. De laatste keer was overigens de 12V accu de duidelijke veroorzaker die toen echt de geest had gegeven. Daarvoor al wel duidelijk slechter want continue lage spanning melding in de app. Deze nu vervangen voor een Varta accu (Kia e-Niro) en sindsdien is het probleem helemaal niet meer opgetreden.
Ik heb een nieuwe 12v-accu. Na jouw bericht heb ik het toch weer geprobeerd, zonder resultaat. De auto wilt niet gaan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rnii1_ncc-Spnqyogwwhbf34Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98XOfHNo9FoK5c6BMoWUyHPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvP1qWN0K4wshaqgfo8vrs_bu0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZMqcS00dTqJmKvuZcKYZpde.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLUMECYo0HAXYa8UQRWkxLabGAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1yhQ3GYvdadsqPaWfuleYQo.jpg?f=fotoalbum_large

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-01 14:03
Hier ook problemen met de Pulse fasen load balancing overzicht. De knop is gewoon verdwenen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu9bxyajhdZAoulBNx_81QBM-Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR0fml9cCPtjRkRtjfv7N3fa.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. @DaanTriple7 ik heb je al paar keer hier getagged voor een oplossing voor je Kia (ivm slaapstand), maar ik geloof niet dat je er zin in hebt om het te fixen he hahaha

• DaanTriple7
darkfujita schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:56:
Hier ook problemen met de Pulse fasen load balancing overzicht. De knop is gewoon verdwenen?[Afbeelding]

Ps. @DaanTriple7 ik heb je al paar keer hier getagged voor een oplossing voor je Kia (ivm slaapstand), maar ik geloof niet dat je er zin in hebt om het te fixen he hahaha
Ja dan moet ik met HA aan de gang toch?

• darkfujita
DaanTriple7 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:59:
[...]

Ja dan moet ik met HA aan de gang toch?
Jep, lekker prutsen als mede-tweaker :)

• darkfujita
Update vanuit Tibber op de load balancing / pulse (@Drks @kreekel

"Wij hadden last van een bug waardoor de fasebelasting inderdaad niet zichtbaar was. Dit is inmiddels al opgelost. Deze zou weer zichtbaar voor je moeten zijn.

Zou je eens kunnen kijken of alles weer naar behoren werkt?"

En ja; bij mij werkt het weer!

• tcw82
Nieuwe jaar begint zoals gewend... Met gedoe met de laadpaal.
Eigenlijk eindigde het oude jaar ook al met gedoe, maar daar had ik geen plaatjes van gemaakt.
Kom net thuis, accu % is 19%. Dus, plug in en ....niks. geen actie, geen melding niks. Kijk in de Tibber app, accu percentage 77%...(Dan zijn we al een poosje thuis). Ok.. geen probleem, we doen gewoon wat totaal logisch is tegenwoordig, we gooien de vw app connectie uit de tobber app en maken direct daarna weer verbinding.
En voila! De tobber ap zie dat de auto al enige tijd is aangesloten, wil ook direct gaan laden (noodzakelijk) en maakt een laadplan voor de nacht.

Die 77% is van 24uur geleden. Wat daar bijzonder aan is, is dat we vertrokken met 80%lading. Dat was keurig opgeladen tot 83% (volgens Tobber dan hè, niet volgens vw)

Een en ander beziend zo, alles keurig volgens de verwachtingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIiOFaKv1LxZmAeyPLAniavfxc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5YwlpnlMKBdHEMAtq0o6lthf.png?f=fotoalbum_large
Plaatje van de ap na het weer toevoegen van de vw ap link.

[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 01-01-2026 15:58 ]

• tcw82
Kleine aanvulling, later die avond was de auto (vanzelf) verdwenen uit de app. Ben heel blij dat ik voor het slapen gaan even keek!! Auto weer toegevoegd. Nu is de tekening veranderd in "niet specifieke" rekening van een auto. Nog steeds tering groot en totaal zinloos ruimte in nemend in het scherm... Nee, echt een verbetering. Not.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjSb7G_y--sFSOlXR2jEbJOFMOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QxpOeRZC0W5o2L1PRavQKbE1.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
tcw82 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:51:
Kleine aanvulling, later die avond was de auto (vanzelf) verdwenen uit de app. Ben heel blij dat ik voor het slapen gaan even keek!! Auto weer toegevoegd. Nu is de tekening veranderd in "niet specifieke" rekening van een auto. Nog steeds tering groot en totaal zinloos ruimte in nemend in het scherm... Nee, echt een verbetering. Not.
[Afbeelding]
Dit soort foutmeldingen heeft soms ook te maken met de samenwerking tussen Tibber en je laadpaal (zo te zien een ChargeAmp).
Al even je laadpaal opnieuw opgestart, eventueel gecheckt op firmware updates?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-01 09:56
Na het aansluiten begon de wagen direct te laden zonder laadplan. Dit heb ik gestopt. Daarna bleef er staan dat er laadplan werd gemaakt. Uurtje later stond dit in beeld. Iemand met dezelfde problematiek?
Voertuig is goed bereikbaar via de Skoda app. Lijkt bij Tibber te liggen. Ik ga de power up even verwijderen en opnieuw toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uclx58BEq2heJoQV4mW7h8icPVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bQaw78ib2THA8yAlWvCRYbVn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK3FN56sCsumGuuvHoXvvKtN93w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zMoxA6NNkfI3qcb68HO1Z7NC.png?f=fotoalbum_large

• kerath
Helaas, na het verwijderen en opnieuw toevoegen dezelfde melding waarbij hij blijft hangen bij het maken van een laadplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIHzFRRyMtIqDH63qDnOcvvFcBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MVkL5d927XCm3baGLCcCzPVE.png?f=fotoalbum_large

• kerath
Terugkijkend zie ik dat de wagen afgelopen nacht en de nacht ervoor zonder grid rewards heeft geladen. Dus wel op de momenten met de laagste prijs maar zonder koppeling met net-belasting en de daaraan gekoppelde grid rewards.

Speelt dit bij meer mensen of ben ik de enige?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HouoKHt3f1vIHNlToLjqTlMp09A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/05MR73di8zLYP6UsFXcUEGDY.png?f=fotoalbum_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
kerath schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:08:
Terugkijkend zie ik dat de wagen afgelopen nacht en de nacht ervoor zonder grid rewards heeft geladen. Dus wel op de momenten met de laagste prijs maar zonder koppeling met net-belasting en de daaraan gekoppelde grid rewards.

[Afbeelding]
De laatste keren laden is bij mij thuis steeds met de nodige Grid Rewards geweest.

• Pr088
kerath schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:08:

[Afbeelding]
Grid Rewards zijn natuurlijk niet verplicht. Ik had vannacht wel een korte laadsessie van 7 kWh. Deels GR, deels 'gewoon'.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

Peetman

Tjah....

Na exact een jaar prima gewerkt te hebben werkt bij ons de laatste dagen de koppeling met KIA helaas niet meer. Batterijpercentage bleef op 0% staan. Auto ontkoppelt en geprobeerd opnieuw te koppelen, maar dan krijg ik een 400 bad request in de app. Als workaround maar een handmatige auto aangemaakt zodat we in ieder geval gebruik kunnen maken van grid rewards via de Easee laadpaal.
Zou handig zijn als de handmatige auto in Tibber via de API in te stellen was op het juiste batterijpercentage, want met Home Assistant heb ik wel nog een actuele SoC via de KIA koppeling.

Uiteraard via de chat contact gehad met Tibber, probleem met KIA speelt als sinds november.

[ Voor 7% gewijzigd door Peetman op 03-01-2026 16:31 ]

• DaanTriple7
@Peetman
De reactie van Tibber is een leugen. Het probleem speelt al sinds fucking augustus. Dit geeft een goed beeld van de prioriteit die Tibber een integratie geeft waarvoor ik de Pulse heb gekocht: 0.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 09:00
DaanTriple7 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:20:
@Peetman
De reactie van Tibber is een leugen. Het probleem speelt al sinds fucking augustus. Dit geeft een goed beeld van de prioriteit die Tibber een integratie geeft waarvoor ik de Pulse heb gekocht: 0.
Wat heeft de Pulse te maken met de integratie van een laadpaal of een auto die via Tibber ondersteund wordt? :?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:54
Heb in het verleden eigenlijk altijd probleemloos mijn Skoda Enyaq slim kunnen opladen met Blue Current laadpaal icm de Tibber pulse en koppeling in de app.

Recentelijk heb ik een VW ID.7 tourer en daarbij werkt diezelfde integratie erg matig. Krijg nagenoeg elke keer meldingen dat Tibber het laden niet kon starten. Ook duurt het nogal wat tijd voordat er na het inpluggen van de auto een laadplan is gemaakt. Nog meer mensen die daar last van hebben?

• DaanTriple7
A3-D schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Wat heeft de Pulse te maken met de integratie van een laadpaal of een auto die via Tibber ondersteund wordt? :?
Load-balancing

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:32
Homer-Simpson schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:53:
Heb in het verleden eigenlijk altijd probleemloos mijn Skoda Enyaq slim kunnen opladen met Blue Current laadpaal icm de Tibber pulse en koppeling in de app.

Recentelijk heb ik een VW ID.7 tourer en daarbij werkt diezelfde integratie erg matig. Krijg nagenoeg elke keer meldingen dat Tibber het laden niet kon starten. Ook duurt het nogal wat tijd voordat er na het inpluggen van de auto een laadplan is gemaakt. Nog meer mensen die daar last van hebben?
Ik heb de Elroq van Skoda en gebruik de integratie via de app van Skoda. Werkt heel goed.

• tcw82
A3-D schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Voor zover ik begrijp kan je zonder pulse niet "slim" laden. Zonder "slim" laden ook geen gridrewards.
Tevens doet die pulse de loadbalancing. (Was al door een andere tweaker genoemd geloof ik)
Het is allemaal verbonden.

• tcw82

Die id7 is vrij nieuw? Zou dit met de nieuwe (interne) beveiliging van de software in de vw's te maken kunnen hebben? Die nieuwe vorm van codering waardoor je ook niet meer (hardwarematige) extras kunt activeren als die softwarematig uitstoden, maar de hardware er wel was?
Ik heb een oudere ID4 en die lijkt goed te werken. Soms wat gekke dingen...auto opeens verdwenen uit de tobber app, of geen communicatie meer, of laden op gekke momenten terwijl er goedkopere uren zichtbaar zijn.... Maar goed, de stagiaires van Tobber hebben kerstvakantie gehad en die après ski is niet niks, als ze straks weer nuchter en bijgeslapen zijn lossen ze vast alles op.
(y)

/S
(Voor de zekerheid...)

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 23:54
tcw82 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Die id7 is vrij nieuw? Zou dit met de nieuwe (interne) beveiliging van de software in de vw's te maken kunnen hebben? Die nieuwe vorm van codering waardoor je ook niet meer (hardwarematige) extras kunt activeren als die softwarematig uitstoden, maar de hardware er wel was?
Ik heb een oudere ID4 en die lijkt goed te werken. Soms wat gekke dingen...auto opeens verdwenen uit de tobber app, of geen communicatie meer, of laden op gekke momenten terwijl er goedkopere uren zichtbaar zijn.... Maar goed, de stagiaires van Tobber hebben kerstvakantie gehad en die après ski is niet niks, als ze straks weer nuchter en bijgeslapen zijn lossen ze vast alles op.
(y)

/S
(Voor de zekerheid...)
Ja is een hagelnieuwe ID.7 met software 5.6. Ben daarom benieuwd of er meer mensen last hebben van een slecht werkende VW integratie. Goed werkende integraties zijn fijn, die had ik eerst ook, maar niet relevant in mijn geval.

• tcw82
Voorbeeld van gekke dingen.
Vandaag is rond 1300 de laadpaal gaan laden.
Tobber pulse zie dat ook.
Alleen het laadplan weet van niks.
Geen idee op basis waarvan de auto/paal/Tobber is gaan besluiten om dit te doen. Volgens mij was er geen vertrektijd, er was geen openen van de deuren, waardoor de kachels aanspringen en de laadpaal ook wel eens, maar niet altijd.... Aanspringt.
Geen idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpb9r6f-B2Rjm1m4u04GqsNShFI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VJqRwaZBWZtvT9KaLGnDZYRn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJIhXQdJTZlptJBOTNsEUuvVFj4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yUjlmHM3qJui6byI4FhVO2x4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXWP252BLxrCoMxydKvbLt7L_ns=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4NM1EpWriYhM1EyEMQw57R1Z.png?f=fotoalbum_tile

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12

Ethirty

Who...me?

Mensen met een Tesla waarbij het laadschema/locatie nu eindelijk weer werkt, maar waarbij de sessie bij het inprikken niet vanzelf gestopt wordt?

Het gaat allemaal wel moeizaam, dat fixen van problemen :X

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ethirty schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:15:
Mensen met een Tesla waarbij het laadschema/locatie nu eindelijk weer werkt, maar waarbij de sessie bij het inprikken niet vanzelf gestopt wordt?

Het gaat allemaal wel moeizaam, dat fixen van problemen :X
Vandaag bij thuiskomst heeft hij net geen 2 minuten geladen en toen een plan besloten.

Ik vind dat er soms wel gekke keuzes gemaakt worden (de auto is vaak veel eerder vol dan dat nodig is) maar het werkt best wel prima eigenlijk de laatste ~2 weken.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:00
tcw82 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:37:
Geen idee op basis waarvan de auto/paal/Tobber is gaan besluiten om dit te doen. Volgens mij was er geen vertrektijd, er was geen openen van de deuren, waardoor de kachels aanspringen en de laadpaal ook wel eens, maar niet altijd.... Aanspringt.
Geen idee.
Bij je laadplan zie ik wel dat hij ongepland is gaan laden. Zal dus niet vanuit tibber komen maar vanuit de auto.

Lijkt alsof de auto is ingesteld met een laadschema. Maar vreemd is het zeker.

Wat ook wel eens invloed heeft is dat als er ‘teveel’ apps info vragen van de auto (bv homey of HA). Die kunnen dan op een vreemde manier de instellingen beïnvloeden.
Was bij mijn Renault een het geval.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Beekforel schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Vandaag bij thuiskomst heeft hij net geen 2 minuten geladen en toen een plan besloten.

Ik vind dat er soms wel gekke keuzes gemaakt worden (de auto is vaak veel eerder vol dan dat nodig is) maar het werkt best wel prima eigenlijk de laatste ~2 weken.
Dat is dus het gekke, bij inprikken krijg ik nu binnen een paar seconden een notificatie dat er een laadplan is ingesteld, maar hij doet geen poging de door het inprikken gestarte sessie te stoppen 🤷🏻‍♂️

Qua laden zelf heb ik beperkt klachten, het is vooral dat ik nu al wekenlang scherp moet zijn bij het inprikken dat je niet voor het hoogste dagtarief gaat laden.

Edit: overigens zie ik ook net dat mijn gemiddelde prijzen over de laatste maanden allemaal zijn veranderd. Het valt me op omdat ik de cijfers al maandenlang overneem in een spreadsheet. Iemand anders die dat ook kan bevestigen?

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 03-01-2026 22:29 ]

• tcw82
kreekel schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Bij je laadplan zie ik wel dat hij ongepland is gaan laden. Zal dus niet vanuit tibber komen maar vanuit de auto.

Lijkt alsof de auto is ingesteld met een laadschema. Maar vreemd is het zeker.

Wat ook wel eens invloed heeft is dat als er ‘teveel’ apps info vragen van de auto (bv homey of HA). Die kunnen dan op een vreemde manier de instellingen beïnvloeden.
Was bij mijn Renault een het geval.
Ik zie geen paarse lijntjes op zaterdag. Als de auto gaat vragen zegt de laadpaal nee, want die gaat alleen "open" als Tobber dat goedkeurde (zeg ik even ik de verleden tijd. Misschien is dat nu wel anders).
Ik heb 1 app die naar de auto kijkt, dat is de vw app
En de Tobber app kijkt naar de vw app.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 03:28:
[...]

Ik zie geen paarse lijntjes op zaterdag. Als de auto gaat vragen zegt de laadpaal nee, want die gaat alleen "open" als Tobber dat goedkeurde (zeg ik even ik de verleden tijd. Misschien is dat nu wel anders).
Ik heb 1 app die naar de auto kijkt, dat is de vw app
En de Tobber app kijkt naar de vw app.
Pssst, het is Tibber, geen Tobber ;)
In principe heb je gelijk en zou met een ondersteunde laadpaal Tibber een laadverzoek van een andere partij tegenhouden. Maar er is wel geladen terwijl dit niet zichtbaar is in het screenshot van het laadplan. Ergens gaat er dus iets mis en werkt het niet zoals het zou moeten werken.

Heb je inderdaad een ondersteunende laadpaal? Hoe lang is er geladen? Is dat een kwartier geweest? Je hebt geen andere apparaten in huis (accu bijv) die ook opeens kan laden en wat dan vreemd genoeg binnen HA in het overzicht van de auto is gekomen?

• Pr088
Homer-Simpson schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Ja is een hagelnieuwe ID.7 met software 5.6. Ben daarom benieuwd of er meer mensen last hebben van een slecht werkende VW integratie. Goed werkende integraties zijn fijn, die had ik eerst ook, maar niet relevant in mijn geval.
Mijn integratie met ID3 werkt nagenoeg perfect. Maar die heeft software 3.x

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:32
tcw82 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:37:
Geen idee.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ben je zelf geen tobber aangezien je heel makkelijk over kan stappen. Je lijkt nogal plezier te halen uit je frustraties.

• tcw82
La1974 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Ben je zelf geen tobber aangezien je heel makkelijk over kan stappen. Je lijkt nogal plezier te halen uit je frustraties.
Ja en ja. Overstappen kan. Dat heb ik ook bekeken. Om een beeld te schetsen; de teller staat nu op zo'n 800 euro aan uitgaven richting de huidige leverancier, laadpaal, kabeltjes in de grond, pulse, etc. Grondwerkt is niet uitbesteed.
Dynamisch slim laden bij frank kan. Echter alleen met hun laadpaal, die kost 1400 euro, die willen dan ook gelijk een nieuwe kabel leggen, loadbalancer etc. (Kan ook een andere dynamische aanbieder zijn geweest. Het is hier uitgebreid besproken in eerdere berichten)

Zonneplan idem. Maar niet met de laadpaal van charge amps. (Die door de huidige leverancier verkocht wordt in een slim laden startpakket). Dan moet er ook een nieuwe load balancer bij, de pulse is niet overdraagbaar en zo gaat de kassa weer rinkelen.

Overstappen kan altijd. De vraag is dan (voor mij) wel een beetje wat het mag kosten.

En, ik denk dat meerdere hier zullen zeggen, die kosten hoef je niet te maken, waarschijnlijk is dat correct. Alleen, ik wil niet zelf stoeien met dat soort systemen, ik kies voor een (in mijn herinnering) gerenommeerde partij die dit zo ook in de markt zet Als dat dan matig stabiel is, vind ik dat jammer.

@13art bedankt voor het meedenken, mijn telefoon veranderd tegenwoordig Tibber zelf al naar tobber.
Beknopt antwoord op je vragen; nee, er waren/zijn geen andere verbruikers in het spel. Er is geen HA relatie met de auto. Er is geen HA relatie met de electrische energie leverancier. Er wordt over het algemeen goed geladen, bijzonder situaties eindigen hier in dit draadje.

• tcw82
Altijd mooi als er gelijk een voorbeeld bij kan.
Auto ingeplugd om 0650 vanmorgen. Ging direct laden. Laad limiet is 80% in energie leverancier app en vw app.
Hij is nu helemaal opgeladen. Alleen is dat dan helaas maar 69% geworden en niet 80%. Er zijn geen nieuwe laad momenten of laadplannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIlzozfhvxz6hzpA8OqyzcB9uhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6L9AZ0XhcrRJo7dvi6JAtG8M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtQXvJRjxFy_glCK9F44aRTPElc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fn3CgCIa1myQW2vG9QjMGPoU.png?f=fotoalbum_large
Dit is wat er geladen is. En daar denkt de app dat het tot maar liefst100% is gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt5FwL_G16F_FA1qiCHMZxfOxeo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NU5EfuzU8rkXispKAvVsVPqc.png?f=fotoalbum_large

Op het moment dat ik de ap ga kijken begint direct een ongeplande laadsessies.

• tcw82
Integratie verwijderen en weer toevoegen geeft een auto die is opgeladen tot 80% zoals het zou moeten . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aYIwmmAX2WNP299p3RaJ4noZNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KwJZuyPoL0zSlK1QoDZCeYLt.png?f=fotoalbum_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Dynamisch slim laden bij frank kan. Echter alleen met hun laadpaal, die kost 1400 euro, die willen dan ook gelijk een nieuwe kabel leggen, loadbalancer etc. (Kan ook een andere dynamische aanbieder zijn geweest. Het is hier uitgebreid besproken in eerdere berichten)
offtopic:
Even kort antwoord want het wordt anders teveel offtopic. Maar Frank dynamisch laden kan ook met andere laadpalen. Mijn schoonouders zitten bij Frank met een Easee laadpaal en die laden dynamisch.

• tcw82
13art schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:31:
[...]
offtopic:
Even kort antwoord want het wordt anders teveel offtopic. Maar Frank dynamisch laden kan ook met andere laadpalen. Mijn schoonouders zitten bij Frank met een Easee laadpaal en die laden dynamisch.
Hoe doen die de loadbalancing?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Hoe doen die de loadbalancing?
Met de loadbalancer van Easee.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:30

Ja heb ik ook met een e-golf.
Ik laad hem daarom normaal , slimladen heb ik uitgezet in de app.

• kerath
Bij mij zijn de grid rewards nog steeds het afgelopen weekend afwezig. Ticket ingeschoten na verschillende dingen geprobeerd te hebben. Normaliter heb ik weinig problemen met laden icm Skoda en Tibber. Wat ik zelf heb kunnen testen werkt alles bij mij naar behoren. Ik heb het vermoeden dat er aan de zijde van Tibber iets speelt.
Ik houd jullie op de hoogte wanneer er antwoord komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OI0xfNG6-33CLIO9CTu5jBzrM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2gGH0kneSpeKIxdcKJ8PCNnW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0OImBmn8BdqKSmeUq0ShLwdlgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4MbvYCG7HIbK4FkHDW6tZZ8L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UGzyKOjf9hsmH0RN3xXUwB3jIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VV2EnWfCRpnhoRG3RHFv7g6y.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
kerath schreef op maandag 5 januari 2026 @ 05:32:
Bij mij zijn de grid rewards nog steeds het afgelopen weekend afwezig. Ticket ingeschoten na verschillende dingen geprobeerd te hebben. Normaliter heb ik weinig problemen met laden icm Skoda en Tibber. Wat ik zelf heb kunnen testen werkt alles bij mij naar behoren. Ik heb het vermoeden dat er aan de zijde van Tibber iets speelt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij heb ik al eerder gevraagd:
Waaruit leid jij af dat er wel Grid Rewards zouden moeten zijn geweest afgelopen week/weekend? In dit topic zie je per persoon (mijn inschatting: per regio) veel verschillen in GR en of dit al dan niet optreedt.
Een laadsessie voor 24 ct midden in de winter is toch helemaal niet onredelijk?

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 09:00
tcw82 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Voor zover ik begrijp kan je zonder pulse niet "slim" laden. Zonder "slim" laden ook geen gridrewards.
Tevens doet die pulse de loadbalancing. (Was al door een andere tweaker genoemd geloof ik)
Het is allemaal verbonden.
Ik heb geen Pulse, en kan prima slim laden incl. Grid Rewards (laadpaal en auto worden beiden door Tibber ondersteund).

Dat de Pulse loadbalancing deed wist ik niet, daar heb ik een aparte meter voor in mijn meterkast die de loadbalancing regelt in combinatie met mijn laadpaal.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• tcw82
Pr088 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Waaruit leid jij af dat er wel Grid Rewards zouden moeten zijn geweest afgelopen week/weekend? In dit topic zie je per persoon (mijn inschatting: per regio) veel verschillen in GR en of dit al dan niet optreedt.
Tibber zegt zelf (in een chat ergens. Moet dan gaan zoeken) dat er geen regionale verschillen zijn. (Dacht ik, misschien heb ik het mis. Ben net uit bed...)

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

Peetman

Tjah....

Peetman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:30:
Na exact een jaar prima gewerkt te hebben werkt bij ons de laatste dagen de koppeling met KIA helaas niet meer. Batterijpercentage bleef op 0% staan. Auto ontkoppelt en geprobeerd opnieuw te koppelen, maar dan krijg ik een 400 bad request in de app. Als workaround maar een handmatige auto aangemaakt zodat we in ieder geval gebruik kunnen maken van grid rewards via de Easee laadpaal.
Zou handig zijn als de handmatige auto in Tibber via de API in te stellen was op het juiste batterijpercentage, want met Home Assistant heb ik wel nog een actuele SoC via de KIA koppeling.

Uiteraard via de chat contact gehad met Tibber, probleem met KIA speelt als sinds november.
Om hier op terug te komen. Iemand heeft al heel fijn een HACS plugin gemaakt die bij Tibber een SoC kan instellen voor een voertuig: https://github.com/Elibart-home/tibber_soc_updater

Dus nu maar even zelf een automation bij Home Assistant gemaakt die de waarde van de SoC uit de KIA API naar Tibber schrijft.

• kerath
Normaliter staan er in het laadoverzicht ook de grid rewards vermeld. Daarnaast staat normaliter onder de laadtijdlijn de legenda waar o.a. de grid rewards staan vermeld. Zie foto.

Beide zijn niet nu niet meer zichtbaar. Zie eerdere post.
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXepcJiIvwI5_pAF38u_Pn-fm6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1IZFRu3QlLeKjpEXb3wBAYLK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door kerath op 05-01-2026 21:27 ]

• kerath
Resultaten van afgelopen nacht hieronder. Grid rewards zijn weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwDjtDom0En4L0_KUmKkLa3Ip9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5JOR2szXfvfTLOIIr4tjJzcg.png?f=fotoalbum_large

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Het verschilt gewoon enorm. Ik heb afgelopen nacht voor 15ct geladen met 51ct aan rewards :D

Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar dat ze regionaal het net op deze manier kunnen ondersteunen verdient ook wel eens een complimentje ipv het vele gemopper dat hier langs komt :)

En ja ik mopper er ook vaak op, de gebruikservaring en stabiliteit laat regelmatig te wensen over.

• kerath
Zeker, het was ook niet mijn intentie om te mopperen maar om te delen wat er bij mij speelt en hier te horen of dat alleen voor mij geldt of een groter probleem is.

Over het algemeen ben ik niet ontevreden met Tibber. Het enige wat ik zelf mis is pro actieve communicatie richting de klanten over wat er speelt qua problematiek irt oplossingsrichtingen en lange termijn irt toekomstvisie. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de API en naar hoe Tibber om zal gaan met stoppen van het salderen. De impact daarvan en hoe men daar met slim laden van de auto en batterij irt grid rewards mee om zal gaan.
Ethirty schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Het verschilt gewoon enorm. Ik heb afgelopen nacht voor 15ct geladen met 51ct aan rewards :D

Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar dat ze regionaal het net op deze manier kunnen ondersteunen verdient ook wel eens een complimentje ipv het vele gemopper dat hier langs komt :)

En ja ik mopper er ook vaak op, de gebruikservaring en stabiliteit laat regelmatig te wensen over.

• Pr088
Afgelopen nacht was het bij ons rond de -3/-4 buiten, in vochtige omstandigheden. Veel defrosts en een stampende warmtepomp op 1 fase (vannacht 2100-2200W continu, 9-10A).
Werkt prima, maar door de 10A op één fase ging de laadpaal dankzij loadbalancing veel langzamer op 3 fasen om de warmtepompfase niet te overbelasten.
Ik gebruik daarvoor de Pulse in combinatie met Easee 11kW 3-fase laadpaal.
Mijn ID3 pakte 3,4kW (5A per fase) en liep dus gierend uit het oorspronkelijke laadplan dat rekening houdt met 8-10kW continu. Kon gelukkig prima op het werk komen, maar de auto was in de ochtend op 65% in plaats van de gevraagde 80%.

Weten jullie of het laadplan zich de volgende keer aanpast aan lagere waardes? Ik denk dat ik mijn auto ga maximeren via de VW app op 'halve AC laadsnelheid' 5,5kW. Ongeveer 8A per fase.
Ik vertrouw mijn Pulse op zich wel, maar bouw liever wat zekerheid in vanwege mijn DMSR 4 meter die niet elke seconde waardes doorgeeft via P1, maar elke 10 seconden. Heb al een piekje gezien op mijn fase 1 van 37A (WP + laadpaal + hele kortstondige piek van Quooker) :9

[ Voor 14% gewijzigd door Pr088 op 06-01-2026 11:24 ]

• Sportmind
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:23:
Afgelopen nacht was het bij ons rond de -3/-4 buiten, in vochtige omstandigheden. Veel defrosts en een stampende warmtepomp op 1 fase (vannacht 2100-2200W continu, 9-10A).
Werkt prima, maar door de 10A op één fase ging de laadpaal dankzij loadbalancing veel langzamer op 3 fasen om de warmtepompfase niet te overbelasten.
Mijn ID3 pakte 3,4kW (5A per fase) en liep dus gierend uit het oorspronkelijke laadplan dat rekening houdt met 8-10kW continu. Kon gelukkig prima op het werk komen, maar de auto was in de ochtend op 65% in plaats van de gevraagde 80%.

Weten jullie of het laadplan zich de volgende keer aanpast aan lagere waardes? Ik denk dat ik mijn auto ga maximeren via de VW app op 'halve AC laadsnelheid' 5,5kW. Ongeveer 8A per fase.
Ik vertrouw mijn Pulse op zich wel, maar bouw liever wat zekerheid in vanwege mijn DMSR 4 meter die niet elke seconde waardes doorgeeft via P1, maar elke 10 seconden. Heb al een piekje gezien op mijn fase 1 van 37A (WP + laadpaal + hele kortstondige piek van Quooker) :9
Vraag over die 3 fasen load balancer, je WP fase belast één fase waardoor je laadsnelheid wordt bijgesteld. Gebeurt dat asymmetrisch, dwz 1 van de drie fasen van je laadpunt zakt in of worden ze alle drie dan bijgesteld?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:23:

Ik zou idd de max snelheid omlaag zetten in de Tibber app. Dan heb je dit risico niet, en uiteindelijk komt je auto toch wel vol.

• Pr088
Sportmind schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Vraag over die 3 fasen load balancer, je WP fase belast één fase waardoor je laadsnelheid wordt bijgesteld. Gebeurt dat asymmetrisch, dwz 1 van de drie fasen van je laadpunt zakt in of worden ze alle drie dan bijgesteld?
Symmetrisch teruggeregeld. De laadpaal hanteert voor elke fase dezelfde amperage.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij kijkt Tibber naar de gemiddelde laadsnelheid om het plan te maken. Hoe snel ze door hebben dat je nu minder hard laadt durf ik niet te zeggen. Maar als je de snelheid vanuit de auto limiteert zal dat wel sneller en structureler door Tibber worden opgepakt.

Hier ga ik ook regelmatig over de 25A heen maar mijn paal reageert via zijn eigen klemmen daar vrij snel op.

• Sportmind
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Symmetrisch teruggeregeld. De laadpaal hanteert voor elke fase dezelfde amperage.
Ok, goed om rekening mee te houden. In ieder geval ga ik drie keer zo snel laden als dat ik nu doe/kan.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Pr088
Sportmind schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Ok, goed om rekening mee te houden. In ieder geval ga ik drie keer zo snel laden als dat ik nu doe/kan.
Ik zeg trouwens de laadpaal, maar het is natuurlijk een samenspel met de auto. Ik vraag me af of omvormers in auto's kunnen omgaan met verschillende stroomsterktes over verschillende fases... Winst is wel dat ik heb geleerd dat mijn VW met 3x5A kan laden, dus 3,4kW. Voor het zonneladen na saldering is dat 'lekker laag'.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
Auto's kunnen daarmee omgaan. Zie ook de specs bij een laadpaal als de NextBlue Edge.

• Pr088
janne_nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:40:
Auto's kunnen daarmee omgaan. Zie ook de specs bij een laadpaal als de NextBlue Edge.
Oh, goed om te weten. Ik zie het overigens nooit optreden. Geldt dat voor (bijna) alle EV's / merken?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
De meeste blijkbaar wel, alleen de (meeste) laadpalen kunnen dat (nog) niet.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-01 21:02
Ik zie de laatste tijd weinig prijsdetails over laadsessies die zijn geweest. Dit begint een beetje irritant te worden, want dan heb ik geen idee wat ik heb betaald. Maakt controle niet mogelijk... Zijn er meerdere mensen met dit probleem? Als ik de screenshots zie dan zie ik bij anderen wel prijsdetails...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ADgmnm_IQb6hyIelSD8BeK4LK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wnKybjkUVPQA9tluuYMjXP3c.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-01 21:02
Trouwens, voor de Zappi gebruikers onder ons icm GR. Met GR doet de zappi geen load balancing meer, omdat Tibber de complete aansturing van de laadpaal overneemt en dit dan via Tibber niet wordt geregeld. Ik heb geen Tibber Pulse overigens. Ik heb hier een support ticket ingeschoten bij Zappi en ze reageerden dat ze hiermee nog in overleg zijn met Tibber. Ik gebruik overigens ook de laatste firmware versie van Zappi die werkt met de tibber integratie (v5.562).

Gelukkig heb ik slechts 1 fase en is overbelasting bij mij echt uitzondering aangezien ik eigenlijk alleen laad met GR en dat zijn de rustigste momenten.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-01 13:37

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Stefanovic45 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:13:
Trouwens, voor de Zappi gebruikers onder ons icm GR. Met GR doet de zappi geen load balancing meer, omdat Tibber de complete aansturing van de laadpaal overneemt en dit dan via Tibber niet wordt geregeld. Ik heb geen Tibber Pulse overigens. Ik heb hier een support ticket ingeschoten bij Zappi en ze reageerden dat ze hiermee nog in overleg zijn met Tibber. Ik gebruik overigens ook de laatste firmware versie van Zappi die werkt met de tibber integratie (v5.562).
Goed om te weten! Ik laad mijn accu's in de nacht (met 10-15 kW) en vertrouw er op dat de Zappi zijn load balancer inzet om mijn 3x25A niet te laten knallen. GR: uit.

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Stefanovic45 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:07:
Ik zie de laatste tijd weinig prijsdetails over laadsessies die zijn geweest. Dit begint een beetje irritant te worden, want dan heb ik geen idee wat ik heb betaald. Maakt controle niet mogelijk... Zijn er meerdere mensen met dit probleem? Als ik de screenshots zie dan zie ik bij anderen wel prijsdetails...
Soms is de info ook gewoon niet nuttig. Ik heb afgelopen sessie 2,2kWh verbruikt en mijn accu heeft 1% verloren. Daar heb ik dan 4ct GR voor terug gekregen 8)7

Denk dat een kwartiertje laden met dikke vorst gewoon niet zo heel nuttig is. :+

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ik ben de laatste dagen positief verrast over de prijzen bij het laden onder Grid Rewards. De laatste dagen steeds geen laadplan maar er wordt wel geladen onder Grid Rewards waarbij de prijs steeds uit komt op de 14 a 15ct per kWh. Zojuist ook weer waarmee de prijs toch ruim 10ct onder de marktprijs ligt (prijzen incl BTW ed). Dat was nog niet zo gek lang geleden wel anders.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
13art schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:23:
Ik ben de laatste dagen positief verrast over de prijzen bij het laden onder Grid Rewards. De laatste dagen steeds geen laadplan maar er wordt wel geladen onder Grid Rewards waarbij de prijs steeds uit komt op de 14 a 15ct per kWh. Zojuist ook weer waarmee de prijs toch ruim 10ct onder de marktprijs ligt (prijzen incl BTW ed). Dat was nog niet zo gek lang geleden wel anders.
Ik las vanmiddag pas dat ze een directe integratie hadden met mijn auto ipv via de laadpaal en ben blij verrast.

Sinds 15.20 is hij bijna continu aan het laden op grid rewards, is dat vaker zo of heb ik een hele mooie dag uitgekozen?

Nu 23kWh geladen tegen 17ct, al weet ik niet of dat definitieve prijzen zijn of dat ze nog kunnen wijzigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 07-01-2026 19:01 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Ik las vanmiddag pas dat ze een directe integratie hadden met mijn auto ipv via de laadpaal en ben blij verrast.

Sinds 15.20 is hij bijna continu aan het laden op grid rewards, is dat vaker zo of heb ik een hele mooie dag uitgekozen?

Nu 23kWh geladen tegen 17ct, al weet ik niet of dat definitieve prijzen zijn of dat ze nog kunnen wijzigen.
Voor mij is het nu derde dag op een rij dat ik deze prijzen voor de Grid Rewards zie. Overigens lijkt mij dat integratie laadpaal of auto voor de prijzen geen verschil moeten maken. Bij mij wordt de laadpaal aangestuurd, de auto is slechts een dummy.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
13art schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Voor mij is het nu derde dag op een rij dat ik deze prijzen voor de Grid Rewards zie. Overigens lijkt mij dat integratie laadpaal of auto voor de prijzen geen verschil moeten maken. Bij mij wordt de laadpaal aangestuurd, de auto is slechts een dummy.
Er is nu veel vraag naar energie, die vooral uit fossiele brandstoffen komt. Dat kan minder makkelijk afgeschaald worden dan energie uit wind en zon, denk dat er daarom vaker een overschot is nu.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

13art schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:23:
Die prijzen haal ik niet, maar 17-18ct zie ik zeer regelmatig.

• Pr088
Tdem schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Er is nu veel vraag naar energie, die vooral uit fossiele brandstoffen komt. Dat kan minder makkelijk afgeschaald worden dan energie uit wind en zon, denk dat er daarom vaker een overschot is nu.
Het heeft ook hard gewaaid, dus misschien ook veel windenergie 'over'?

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:49
Hoe worden die grid rewards eigenlijk afgerekend? Op basis van de kwh’s op de hoofdaansluiting die ingenomen worden terwijl grid reward en laden Tesla actief zijn? Of op basis van de ingenomen kwh’s die mijn Tesla registreert tijdens laden en grid rewards actief. Waarbij tesla altijd minder aangeeft dan mijn mid meter laadpaal.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ensinker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
Hoe worden die grid rewards eigenlijk afgerekend? Op basis van de kwh’s op de hoofdaansluiting die ingenomen worden terwijl grid reward en laden Tesla actief zijn? Of op basis van de ingenomen kwh’s die mijn Tesla registreert tijdens laden en grid rewards actief. Waarbij tesla altijd minder aangeeft dan mijn mid meter laadpaal.
Nee niet de hoofdaansluiting anders zou je ook over je overige gebruik in huis Grid Rewards krijgen. Dus het gaat aan de hand van de laadpaal/auto.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij laden niet zo heel veel maar ik was al tevreden met de ~20 cent. :X

Ik zag laatst een knop in de app waar je inzicht kon krijgen in de laadprijzen maar die kan ik nu niet meer terugvinden. Was toen ik het zag ook geen inzicht want dat waren ze nog aan het berekenen stond erbij...

Mijn gemiddelde kWh-prijs is ook relatief hoog volgens Tibber, maar maar 25,5 cent ben ik niet ontevreden. Ik zou niet weten hoe ik dit verder omlaag kan brengen.

Zou je niet je halve huis achter een laadpaal kunnen hangen dacht ik laatst? :9

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 07-01-2026 21:07 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Beekforel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:58:

Ik zag laatst een knop in de app waar je inzicht kon krijgen in de laadprijzen maar die kan ik nu niet meer terugvinden. Was toen ik het zag ook geen inzicht want dat waren ze nog aan het berekenen stond erbij...

Mijn gemiddelde kWh-prijs is ook relatief hoog volgens Tibber, maar maar 25,5 cent ben ik niet ontevreden. Ik zou niet weten hoe ik dit verder omlaag kan brengen.

Zit hier nu op 18,8ct gemiddeld voor januari. December was het 21,7ct gemiddeld.

Het grootste voordeel is voor ons te halen uit het laden van de auto dmv laden op de goedkoopste momenten in de week samen met Grit Rewards. Verder plannen we de vaatwasser vaak in om te draaien tijdens de lage tarieven. De wasmachine is voor ons wat lastiger te plannen maar waar mogelijk houden we daar ook rekening mee. Scheelt denk ik ook dat we nog koken op gas ipv keramisch. Scheelt ook weer energieverbruik tijdens de dure piekmomenten.

• Wolly
  • Niet online
Ensinker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
Via registratie Tesla. En daar zit inderdaad een (klein) verschil tussen.

MID meter voor de laadpaal: 39.390kWh afgenomen
Tesla (en dus ook Tibber): 38,48kWh.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

13art schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Zit hier nu op 18,8ct gemiddeld voor januari. December was het 21,7ct gemiddeld.

Het grootste voordeel is voor ons te halen uit het laden van de auto dmv laden op de goedkoopste momenten in de week samen met Grit Rewards. Verder plannen we de vaatwasser vaak in om te draaien tijdens de lage tarieven. De wasmachine is voor ons wat lastiger te plannen maar waar mogelijk houden we daar ook rekening mee. Scheelt denk ik ook dat we nog koken op gas ipv keramisch. Scheelt ook weer energieverbruik tijdens de dure piekmomenten.
Ik heb idd iets in Home Assistant gemaakt wat adviestijd geeft voor de vaatwasser, maar dat ding gebruikt voor een run minder dan 1 kWh dus dat zet geen zoden aan de dijk. Van de 47,37 kWh verbruik gisteren is er 30 kWh de warmtepomp in gegaan en die heeft de hele 24 uur gedraaid. Nog wel 3 kWh uit de zon gehaald, dat pik je dan toch even mee. :9

Ik wil nog wel iets gaan maken wat de warmtepomp 'temt' tijdens de dure uren, maar daar ga ik nu tijdens deze kou-periode niet aan sleutelen.

De tarieven van morgen zien er ook lekker uit zeg. :X

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Veel goedkoop laden ;)

En de rest sturen. De warmtepomp is hier na de auto de grootste verbruiker (of is het andersom), maar warm water doe ik op de goedkopere momenten van de dag.

Wat ook nog wel iets vertekent is het wel of niet gekoppeld hebben van je zonnepanelen in de app. Dat drukt je gemiddelde prijs in de app enorm. Die integratie van mij klapt er met enige regelmaat uit en dat scheelt zomaar 3-5ct op mijn gemiddelde.

Inzichten zijn begin van de maand altijd lastig voor Tibber, na een paar dagen komt alles weer terug.

December zat ik op 22,1ct, deze maand tot nu toe op 23,7. Dit weer drukt enorm mijn prijs omhoog. Maar alsnog aanzienlijk minder dan vorig jaar rond dezelfde tijd, dus ik klaag niet. Maar mijn verbruik is ook wel flink hoger. Met 82kWh gisteren en nu al 85 heeft sturen op prijs ook een groter effect.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 07-01-2026 21:36 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Ethirty om veel te laden moet ik ook veel rijden en dat doen we niet. Veel goedkoop laden is idd top om het gemiddelde omlaag te bewegen maar goed het moet alsnog betaald worden natuurlijk.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Beekforel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:51:
@Ethirty om veel te laden moet ik ook veel rijden en dat doen we niet. Veel goedkoop laden is idd top om het gemiddelde omlaag te bewegen maar goed het moet alsnog betaald worden natuurlijk.
Uiteraard, maar benzine is ook niet gratis :)

Zelfs medium-dure stroom is goedkoper :D

• Ensinker
Wolly schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Via registratie Tesla. En daar zit inderdaad een (klein) verschil tussen.

MID meter voor de laadpaal: 39.390kWh afgenomen
Tesla (en dus ook Tibber): 38,48kWh.
Bij mij zit daar wel een fors verschil in. Dat ligt ook wel achter mijn eerdere vraag.

Bijvoorbeeld december 2025;
Tesla rapporteert: 591kWh
Tibber rapporteert: 606kWh
MID (Homewizard) laadpaal rapporteert: 715kWh
MID laadpaal: 733kWh

715 om 733 geloof ik wel ~2.5%, maar Tesla en ook Tibber wijken daar sterk vanaf.

• Pr088

Ik kan met het laden van mijn EV's redelijk sturen, maar in november en december is het aantal echt goedkope uren ook laag geweest, net als het aantal uren echt duur (schatting van mij). Heel vlak.
Mijn gemiddelde was:
- November 22,8
- December 21,3
- Januari 22,8.
En daar zit circa 40% stroomgebruik van de EVs bij. Die ligt ietsje lager op ongeveer 19ct en trekt mijn gemiddelde omlaag.
Ik zou nog niet wakker liggen van 25,5 ct. December en januari zijn gewoon de duurste maanden van het jaar. Vorig voorjaar zat ik zomaar op 11-12 cent gemiddeld (mei en juni). Dus even doorbijten, de goedkopere maanden komen er weer aan! ;)

Voor het overzicht, kijk onder de powerup/tabblad 'Gemiddelde prijs'. Dan per maand selecteren en naar onderen scrollen. Misschien kon je januari nog niet zien omdat het aantal dagen te kort was voor een goed gemiddelde. Tibber geeft meestal pas na de eerste week van de maand een gemiddelde. Hij staat er bij mij nu in, dus check de komende dagen een paar keer.

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 08-01-2026 09:17 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:29
ASW1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:25:
[...]

Tibber werkt hier vlekkeloos met de E-niro (bouwjaar 2020 i.c.m. Easee lader)
Helaas is inmiddels de koppeling met Kia connect stuk gegaan en er lijkt geen mogelijkheid meer te zijn de auto opnieuw slim te koppelen in de Tibber app. Jammer.

• Pr088
Ensinker schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:14:
[...]

Bij mij zit daar wel een fors verschil in. Dat ligt ook wel achter mijn eerdere vraag.

Bijvoorbeeld december 2025;
Tesla rapporteert: 591kWh
Tibber rapporteert: 606kWh
MID (Homewizard) laadpaal rapporteert: 715kWh
MID laadpaal: 733kWh

715 om 733 geloof ik wel ~2.5%, maar Tesla en ook Tibber wijken daar sterk vanaf.
Ik zou de MID's vertrouwen. Laad jij heel langzaam? De afwijkingen kunnen mogelijk ook laadverliezen zijn. Circa 5-10% is niet gek en als je laadpaal fors terugschroeft vanwege loadbalancing of grannycharger kan het nog wel hoger.

• Wolly
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Ik zou de MID's vertrouwen. Laad jij heel langzaam? De afwijkingen kunnen mogelijk ook laadverliezen zijn. Circa 5-10% is niet gek en als je laadpaal fors terugschroeft vanwege loadbalancing of grannycharger kan het nog wel hoger.
Ligt ook een beetje aan de plek van je MID. Zit er tussen MID en auto nog 20m kabel dan zit daar ook een verlies. Maar goed, uiteindelijk laad ik nu wel een stukje goedkoper en is de auto gisteren met Grid Rewards gevuld met 50kWh. Hopelijk vandaag de rest van de tank :+

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
Meer mensen die authnetication expired meldingen krijgen van de Tibber integratie in Home Assistant na een herstart? Probeer ik opnieuw te authenticeren dan krijg ik een limit exceeded melding.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Ik merk ook dat zaken als pre-conditionen van een Tesla ook niet geteld wordt als laden door Tibber, maar uiteraard wel door de laadpaal. Dan gaan de verschillen hard oplopen.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
AtlAntA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:55:
Meer mensen die authnetication expired meldingen krijgen van de Tibber integratie in Home Assistant na een herstart? Probeer ik opnieuw te authenticeren dan krijg ik een limit exceeded melding.
Hier ook het geval.

Ik heb de integratie disabled en de Tibber Pulse ontkoppeld. Over 45 minuten kijken of de IP-ban bij Tibber is opgeheven...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
GadgetFrank schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Hier ook het geval.

Ik heb de integratie disabled en de Tibber Pulse ontkoppeld. Over 45 minuten kijken of de IP-ban bij Tibber is opgeheven...
Schijnt een fout te zijn met de HA update.
Hier staat een workaround beschreven die voor mij nu werkt: https://github.com/home-assistant/core/issues/160482

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Ensinker
[...]

Mijn laadpaal laad gewoon met 11kW 3x16A, loadbalancing reduceerd weleens iets, maar dat mag geen naam hebben.
Zal is een melding bij Tibber maken, mischien hebben ze gedachten of ervaring hiermee.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:12

Aapje

Opel-beun
AtlAntA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:55:
Ja is een omweg voor:
https://www.home-assistan...nt-secret-tibber-data-api

Zie topic:
https://community.home-as...-too-many-requests/972077

Heb 't bij mij op die manier lopen, lijkt te werken.

• kerath
Reactie vanuit Tibber:

“Ik heb zojuist nog een gebruiker gespot met hetzelfde probleem en die heeft toevallig ook een Homevolt. Ik kan nog geen defintieve conclusie trekken maar ik vermoed toch een bug in combinatie met een Homevolt/thuisbatterij.

Ik zal morgen intern gaan navragen of we in de logs kunnen nagaan of het een nog wijder probleem is en er sowieso aandacht voor vragen!“

2 dagen later een update:

“De ontwikkelaars hebben het probleem lokaal kunnen reproduceren, nu is het nog zoeken naar de oorzaak en de oplossing. Zodra er een update te geven is kom ik bij je in de lucht!”

Klinkt veelbelovend en de service&communicatie waardeer ik als fijn en adequaat. Complimenten tot zover aan Tibber, benieuwd naar de oplossing.
kerath schreef op maandag 5 januari 2026 @ 05:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Ik gebruik in HomeAssistant naast de Tibber integratie ook de https://github.com/mampfes/ha_epex_spot integratie waarin je ook je prijzen via Tibber kunt ophalen. Deze manier past (op de seconde nauwkeurig) de prijzen elk kwartier aan terwijl via de Tibber integratie de prijzen soms wel 40 seconden te laat werden geupdate.
Met de heisa rond afgelopen 1 oktober (24->96 segmenten overgang) heb ik besloten dat ik meerdere kwartierprijs-entiteiten wil hebben draaien. Nu dus Tibber, epex-spot en entso-e.
Daardoor heb ik de aansturing van de thuisbatterij minder afhankelijk gemaakt van de beschikbaarheid van maar 1 prijs-gegevensbron.

N.B.: Epex-spot mét de https://github.com/mampfes/ha_epex_spot_sensor is superhandig om goedkope/dure uren/kwartieren te vinden en met een binary sensor je automatiseringen te schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door GadgetFrank op 09-01-2026 12:48 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste