Tibber ervaringen topic

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste
Acties:

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 23:41
feelthepower schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:43:
[...]
De oude Easee kan op marktplaats. Of je het makkelijk terugverdient, dat valt inderdaad te bezien en ligt er maar aan hoeveel je eigenlijk rijdt.
En van of je de oude lader nog goed weet te verkopen, zie ze regelmatig voor 150 euro op MP staan.
Als je dan eerst nog 600 euro moet terugverdienen met ERE's dan zijn de meeste mensen wel even bezig voordat ze überhaupt quitte spelen, laat staan eraan verdienen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:36
ASW1 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:45:
[...]

En van of je de oude lader nog goed weet te verkopen, zie ze regelmatig voor 150 euro op MP staan.
Als je dan eerst nog 600 euro moet terugverdienen met ERE's dan zijn de meeste mensen wel even bezig voordat ze überhaupt quitte spelen, laat staan eraan verdienen.
Ik rij 6000 kWh per jaar weg met twee EV's. Op basis van 10 cent is dat één jaar rijden O-) (ik heb nog geen Charge Max, vrouwlief vind het niet nodig)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 23:41
Pr088 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:02:
[...]

Ik rij 6000 kWh per jaar weg met twee EV's. Op basis van 10 cent is dat één jaar rijden O-) (ik heb nog geen Charge Max, vrouwlief vind het niet nodig)
Ja als je meer rijdt en meer auto's hebt gaat het een stuk sneller, maar het gemiddelde huishouden rijdt 12k per jaar ofzo.
Iedereen kan de terugverdientijd voor de eigen situatie uitrekenen, waarbij je rekening moet houden dat een lader zonder MID op marktplaats weinig oplevert.

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09-10 22:42
Het gaat goedkomen

Een Max op de kop getikt, incl inruil van de lite, kost het me 540

Dus ik ben wel tevreden

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Muintwie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:02:
Het gaat goedkomen

Een Max op de kop getikt, incl inruil van de lite, kost het me 540

Dus ik ben wel tevreden
Waar :) ?

• Muintwie

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-10 10:18
Ik krijg de Tibber integratie niet aan de gang voor het laden van onze auto. Situatie: hebben al een tijd een Tesla 3, werkt al die tijd goed met slim opladen via Tibber, nooit problemen gezien. Sinds gisteren een 2e Tesla erbij, nieuwe Y. Toegevoegd in Tibber app, en sleutel gedeeld zoals aanbevolen. Het enige wat er gebeurd is dat de Tibber app de melding “laden wordt gestart” geeft, verder gebeurd er niks, dit blijft gewoon zo staan. Op dit moment kan ik ook niet het laden starten vanuit de Tesla app, de paal lijkt geblokkeerd door Tibbers verzoek?

Pas als ik de Tesla loskoppel/verwijder uit de Tibber app kan ik weer het laden starten vanuit de Tesla app.

Iemand een idee? Dus met Tesla 3 werkte slim laden altijd prima, nu een Y erbij en krijg het niet aan de gang. De Y al een keer verwijderd en weer toegevoegd in de Tibber app, maar probleem blijft hetzelfde.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Stokertje schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:30:
Ik krijg de Tibber integratie niet aan de gang voor het laden van onze auto. Situatie: hebben al een tijd een Tesla 3, werkt al die tijd goed met slim opladen via Tibber, nooit problemen gezien. Sinds gisteren een 2e Tesla erbij, nieuwe Y. Toegevoegd in Tibber app, en sleutel gedeeld zoals aanbevolen. Het enige wat er gebeurd is dat de Tibber app de melding “laden wordt gestart” geeft, verder gebeurd er niks, dit blijft gewoon zo staan. Op dit moment kan ik ook niet het laden starten vanuit de Tesla app, de paal lijkt geblokkeerd door Tibbers verzoek?

Pas als ik de Tesla loskoppel/verwijder uit de Tibber app kan ik weer het laden starten vanuit de Tesla app.

Iemand een idee? Dus met Tesla 3 werkte slim laden altijd prima, nu een Y erbij en krijg het niet aan de gang. De Y al een keer verwijderd en weer toegevoegd in de Tibber app, maar probleem blijft hetzelfde.
Ook al een ticket aangemaakt bij Tibber?
En wat als je alleen de laadpaal laat aansturen?

• Stokertje
ASS-Ware schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:47:
[...]

Ook al een ticket aangemaakt bij Tibber?
En wat als je alleen de laadpaal laat aansturen?
Ik heb beide auto’s en laadpaal verwijdert uit Tibber. Maar heb het idee dat er toch nog een sturing komt vanuit Tibber op een of andere manier. Het schuifje van laadplanning in de instellingen van de laadpaal gaat elke keer vanzelf aan en er wordt een laad window ingesteld van exact een half uur. Als ik de schuif weer op uit zet gaat de auto weer laden, maar even later gaat de schuif weer opnieuw aan en stopt de auto met laden. Snap er niks van, elke keer als ik schuif op uit zet gaat ie even later weer op aan….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NChEja3US7JEj6MvgEGbttlJFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPGleqmIyRVvL5J6ZlA2DwMI.png?f=fotoalbum_large

• Stokertje
Stokertje schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:40:
[...]

Ik heb beide auto’s en laadpaal verwijdert uit Tibber. Maar heb het idee dat er toch nog een sturing komt vanuit Tibber op een of andere manier. Het schuifje van laadplanning in de instellingen van de laadpaal gaat elke keer vanzelf aan en er wordt een laad window ingesteld van exact een half uur. Als ik de schuif weer op uit zet gaat de auto weer laden, maar even later gaat de schuif weer opnieuw aan en stopt de auto met laden. Snap er niks van, elke keer als ik schuif op uit zet gaat ie even later weer op aan….

[Afbeelding]
Het automatisch aanzetten en genereren van een laadschema lijkt nu gestopt te zijn na het installeren van een nieuwe firmware in de Tesla wall connector/laadpaal. Heel vreemd…

Eerst maar een dagje afwachten of het blijft werken zoals het moet, en dan de integratie met Tibber weer instellen. Ik had alle Power Ups verwijderd

• ASS-Ware
  • Nu online
Vandaag is mijn Easee Lite vervangen voor 2 x een Easee Max.
Laat ik Tibber slim laden, dan krijg ik een melding "Charging on low prices" en er wordt geladen met 4,5-5,2kW.
Hmm.
Zet ik slim laden uit, dan laadt de Easee Max met 11kW.
Beide laders staan in de Tibber app en beide laders staan in de Tibber app op max 16A.
Ik heb er maar een ticket voor aangemaakt.

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 21:20
ASS-Ware schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:39:
Laat ik Tibber slim laden, dan krijg ik een melding "Charging on low prices" en er wordt geladen met 4,5-5,2kW.
Hmm.
Beide laders staan in de Tibber app en beide laders staan in de Tibber app op max 16A.
Dit heb ik de laatste weken ook gemerkt. Laadsnelheid wordt vaak geknepen tot 4.2kw. De reden hier achter heb ik nog niet kunnen vinden, het heeft in ieder geval niets met de zonnepanelen/load balancing te maken want 's nachts laad hij vaak niet sneller.

De setup hier is een Tesla model 3 met Zaptec Go.

[ Voor 4% gewijzigd door Dountoun op 28-09-2026 15:52 ]

• ASS-Ware
  • Nu online
Dountoun schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:51:
[...]

Dit heb ik de laatste weken ook gemerkt. Laadsnelheid wordt vaak geknepen tot 4.2kw. De reden hier achter heb ik nog niet kunnen vinden, het heeft in ieder geval niets met de zonnepanelen/load balancing te maken want 's nachts laad hij vaak niet sneller.

De setup hier is een Tesla model 3 met Zaptec Go.
Aha, ik ben niet de enige.
Gek genoeg had ik er met mijn Easee Lite nooit last van.

• Pr088
ASS-Ware schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:39:
Hmm.
Tibber laadt soms op lager vermogen als dit past in je laadplanning en qua prijs ook niet uit maakt. Dan pak je namelijk relatief meer van je eigen PV. Heeft het daar niet mee te maken? Of heb je in deze gevallen 11kW perse nodig?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ASS-Ware
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:18:
[...]

Tibber laadt soms op lager vermogen als dit past in je laadplanning en qua prijs ook niet uit maakt. Dan pak je namelijk relatief meer van je eigen PV. Heeft het daar niet mee te maken? Of heb je in deze gevallen 11kW perse nodig?
Als ik naar buiten kijk, dan zie ik alleen maar regen en de opbrengst van de panelen is zo'n 300 Watt en dat wordt door andere apparaten in huis al opgemaakt.

Edit:
Laadsessie is klaar en heeft 30 cent per kWh gekost.
Hoezo "Charging on low prices"?
Hoop dat dat op een later tijdstip wordt aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door ASS-Ware op 28-09-2026 16:43 ]

• Pr088
ASS-Ware schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:19:
[...]

Als ik naar buiten kijk, dan zie ik alleen maar regen en de opbrengst van de panelen is zo'n 300 Watt en dat wordt door andere apparaten in huis al opgemaakt.

Edit:
Laadsessie is klaar en heeft 30 cent per kWh gekost.
Hoezo "Charging on low prices"?
Hoop dat dat op een later tijdstip wordt aangepast.
Wat was de vertrektijd die je hebt ingesteld? Tot morgenmiddag wordt het niet goedkoper dan 30 cent...

• ASS-Ware
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:46:
[...]

Wat was de vertrektijd die je hebt ingesteld? Tot morgenmiddag wordt het niet goedkoper dan 30 cent...
Morgenochtend 08:00 uur.
Daar zal het hoge tarief dan aan liggen ja.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:16
Wat is de status van Tibber mbt Kia/Hyundai? Is deze integratie opgelost of zitten er nog altijd storingen in?

Heb hier vorig jaar veel problemen mee gehad, maar merk nu toch dat ik iets wil doen aan de load balancing (moet dus nu handmatig in de gaten houden, en dat is erg vervelend).

• ASS-Ware
  • Nu online
darkfujita schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:07:
Wat is de status van Tibber mbt Kia/Hyundai? Is deze integratie opgelost of zitten er nog altijd storingen in?

Heb hier vorig jaar veel problemen mee gehad, maar merk nu toch dat ik iets wil doen aan de load balancing (moet dus nu handmatig in de gaten houden, en dat is erg vervelend).
Is bij jou de load zo hoog als je wilt laden?
Ik heb nog nooit gehad dat ik een hoog verbruik had en daarnaast wilde laden.
Bij een 3x25A aansluiting en 11kW laden blijft er nog altijd 9A per fase over, dus zo'n 2070W per fase.

En los daarvan, heeft je lader geen load balancer?

• darkfujita
ASS-Ware schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:36:
[...]

Is bij jou de load zo hoog als je wilt laden?
Ik heb nog nooit gehad dat ik een hoog verbruik had en daarnaast wilde laden.
Bij een 3x25A aansluiting en 11kW laden blijft er nog altijd 9A per fase over, dus zo'n 2070W per fase.

En los daarvan, heeft je lader geen load balancer?
Ja hoor, al best snel.

Volle bak laden, icm warmtepomp die SWW run draait, icm kookplaat die aan is, en op dat moment de oven en waterkoker, nee dat gaat echt niet. Zit al redelijk snel met 1 fase dan boven de 25A.

Helaas niet, heb de zaptec go, heb geen load balancer gekocht, omdat ik de pulse al had gekocht initieel.

• ASS-Ware
  • Nu online
darkfujita schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:39:
[...]

Ja hoor, al best snel.

Volle bak laden, icm warmtepomp die SWW run draait, icm kookplaat die aan is, en op dat moment de oven en waterkoker, nee dat gaat echt niet. Zit al redelijk snel met 1 fase dan boven de 25A.

Helaas niet, heb de zaptec go, heb geen load balancer gekocht, omdat ik de pulse al had gekocht initieel.
Oh, en je hebt op de Pulse wel load balancing aangezet, maar dat gaat niet goed?

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:37

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
De layout van de 'gemiddelde prijs' lijkt wat veranderd te zijn. Maar de gegevens lijken me ook niet te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl0Aq6d7e2LDimd0SUnJjN-Ssqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ynly74nb9jvdBzCCvLSnJXnz.png?f=fotoalbum_large

De prijs is gisteren en vandaag helemaal niet in de buurt geweest van de 97,89ct/kWh dus hoe ze bij Tibber toch aan deze waarde komen is me een raadsel.

@Backpacker enig idee?

Edit:
En dat tabelletje is alweer verdwenen

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 03-10-2026 07:14 ]

Enjoy the silence...

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Kreeg gisteren opeens de vraag via een pop up screen of mijn batterij en zonnepanelen van hetzelfde merk waren, waarop ik daarna het merk van de batterijen kon invullen. Tibber dus druk bezig om te zoeken naar de effectiefste manier om te verbreden qua powerups?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:18
Klopt die kreeg ik gisteren ook in de app.

• darkfujita
ASS-Ware schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:55:
[...]

Oh, en je hebt op de Pulse wel load balancing aangezet, maar dat gaat niet goed?
Nee heb die dus hele tijd niet geïntegreerd gehad. Dus heb niet de zaptec gekoppeld aan tibber adhv de integratie (vanwege de problemen). De zaptec laadpaal kreeg namelijk een time out, door een te hoog aantal verzoeken (vanuit de Pulse/tibber).

Met gevolg; een lege auto sochtends.

Nu bijna jaartje later dus ik wil het wel weer eens proberen als ik de auto niet nodig heb! Kijken of issues zijn opgelost.

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 08:44
Ik ben nieuwsgierig naar de mening/ervaring van Tweakers, i.p.v. het marketingbureau van Tibber. Binnenkort krijg ik de sleutel van een volgende woning en ik kan nu best makkelijk overstappen van Eneco naar een andere partij. Zelf heb ik al een EV en verwacht ik binnen 12-18 maanden zonnepanelen, airco's en een batterij te plaatsen. Ik heb al een dynamisch contract en met een EV is dat een goede manier om de prijs te drukken.

Volgens mij zijn alle energieleveranciers, obv. dynamisch, allemaal hetzelfde, maar Tibber is wat meer tweaker-plus en biedt een welkomstbonus aan. Als jullie niet positief over Tibber zouden zijn, zaten jullie hier niet. Maar toch de vraag: Tibber lijkt de beste, al doet NextEnergy het ook leuk, maar biedt wat meer welkomstbonus. GreenChoice ook een leuke bonus, maar niet zo tech-stack focused.

Hoe is daarom jullie ervaring van Tibber t.o.v. de andere partijen, hetzij een Eneco of Greenchoice of juist een NextEnergy?

• Muintwie
Ik ken geen ander als Tibber maar ben er wel tevreden over

• ASS-Ware
  • Nu online
Sjeefr schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:37:
Ik ben nieuwsgierig naar de mening/ervaring van Tweakers, i.p.v. het marketingbureau van Tibber. Binnenkort krijg ik de sleutel van een volgende woning en ik kan nu best makkelijk overstappen van Eneco naar een andere partij. Zelf heb ik al een EV en verwacht ik binnen 12-18 maanden zonnepanelen, airco's en een batterij te plaatsen. Ik heb al een dynamisch contract en met een EV is dat een goede manier om de prijs te drukken.

Volgens mij zijn alle energieleveranciers, obv. dynamisch, allemaal hetzelfde, maar Tibber is wat meer tweaker-plus en biedt een welkomstbonus aan. Als jullie niet positief over Tibber zouden zijn, zaten jullie hier niet. Maar toch de vraag: Tibber lijkt de beste, al doet NextEnergy het ook leuk, maar biedt wat meer welkomstbonus. GreenChoice ook een leuke bonus, maar niet zo tech-stack focused.

Hoe is daarom jullie ervaring van Tibber t.o.v. de andere partijen, hetzij een Eneco of Greenchoice of juist een NextEnergy?
Ik ben wel te spreken over hoe Tibber het laden van de auto start op goedkopere momenten en op duurdere momenten laadt met compensatie middels grid rewards.
Ik wacht echter even af wat er volgend jaar gebeurt om te zien of ik ook een batterij neem, geen idee hoe Tibber dat gaat aanpakken.

• Pr088
Sjeefr schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:37:

Tibber heeft de laadplanning voor EV's goed op orde is mijn beeld. Zonneplan is de grootste concurrent wat mij betreft. Is voordeliger met de Zonnebonus, maar de laadpaalintegratie vind ik minder -van wat ik heb gezien bij mijn schoonouders- en Zonneplan 'verplicht' min of meer hun eigen (dure!) laadpaal. Ik ben tevreden klant.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 11:18

JB

Cédric roelt!

Hmm jammer dat als ik slim laden actief heb, maar wil stoppen omdat de auto vol genoeg is (ik wil niet tot 100% laden), dat dan de gehele slimme sessie niet meer zichtbaar is, in je overzicht. Kan nu niet meer zien hoeveel en waar ik grid rewards pakte mbt de laatste sessie.

Doe ik iets fout, of is dat by design?

Mijn boefje is liev!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-10 13:50
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:52:
Hmm jammer dat als ik slim laden actief heb, maar wil stoppen omdat de auto vol genoeg is (ik wil niet tot 100% laden), dat dan de gehele slimme sessie niet meer zichtbaar is, in je overzicht. Kan nu niet meer zien hoeveel en waar ik grid rewards pakte mbt de laatste sessie.

Bij mij zie ik het nog wel in de power-up van de laadpaal en bij Laadtijdlijn en daar ook specificatie van kosten en hoeveel rewards. Goed gedetailleerd

• JB

JB

Cédric roelt!

Laroil schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:01:
[...]

Bij mij zie ik het nog wel in de power-up van de laadpaal en bij Laadtijdlijn en daar ook specificatie van kosten en hoeveel rewards. Goed gedetailleerd
Heb je een screenshot, hoe dat eruit ziet? Ik zie alleen kosten en aantal kWh per dag?

Mijn boefje is liev!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:25

Ethirty

Who...me?

JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:52:

Elke aanpassing tijdens een lopende sessie lijkt een reset te geven in je laadplan is mijn ervaring.

Sowieso zijn die sessies niet historisch terug te kijken. En dat is jammer, want ik heb in de Tibber app hun cijfers iets te vaak zien wijzigen tov wat ikzelf had vastgelegd. Terwijl mijn auto 1 van de grootste verbruikers is waar prijs en GR inzicht juist essentieel zijn om te verifiëren of alles wel klopt.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-10 13:50
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:17:
[...]
Heb je een screenshot, hoe dat eruit ziet? Ik zie alleen kosten en aantal kWh per dag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtHxw8bqi3HoGBqRl-WYHhvaxEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HQU0dJaFlpjYisHY03GdzvuZ.png?f=fotoalbum_large

• JB

JB

Cédric roelt!

Ethirty schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:24:
[...]

Elke aanpassing tijdens een lopende sessie lijkt een reset te geven in je laadplan is mijn ervaring.

Sowieso zijn die sessies niet historisch terug te kijken. En dat is jammer, want ik heb in de Tibber app hun cijfers iets te vaak zien wijzigen tov wat ikzelf had vastgelegd. Terwijl mijn auto 1 van de grootste verbruikers is waar prijs en GR inzicht juist essentieel zijn om te verifiëren of alles wel klopt.
Hier zit ik dus ook mee. Ik voel geen transparantie. De screenshot hierboven mist na het “pauzeren/stoppen” slim laden omdat de auto “vol” genoeg is. Ik kan nu nergens meer nagaan wat die stroom mij precies gekost heeft, terwijl het tarief juist nu vrij hoog is.

Mijn boefje is liev!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:58:
[...]

Hier zit ik dus ook mee. Ik voel geen transparantie. De screenshot hierboven mist na het “pauzeren/stoppen” slim laden omdat de auto “vol” genoeg is. Ik kan nu nergens meer nagaan wat die stroom mij precies gekost heeft, terwijl het tarief juist nu vrij hoog is.
Deze zondag ging de auto volle bak laden tegen het hoge ochtendtarief terwijl zonneladen aanstond (en gepland was). Ik dacht, ik hoef geen volle auto voor deze prijs en sowieso zou de auto vol zijn voor het dal over was 8)7. Dan is het daarna allemaal maar raden of het eerlijk/goed is gegaan. Maar wel duur geladen in de ochtend en in de middag mijn PV goedkoop verkocht :/

Nu snap ik ook wel dat als ik op basis van menselijk inzicht een wijziging aanbreng het algoritme daar geen rekening mee houdt, maar terugkijken zou ik wel fijn vinden. Net als dat ik nu met het nieuwe "tesla-zonneladen" al helemaal niet meer weet of de starttijd wel klopt aangezien ze alleen naar gemiddelde laadsnelheid kijken en niet naar ingestelde snelheid. Zoals hierboven te lezen is, vind ik het nog niet zo betrouwbaar overkomen.

• ASS-Ware
  • Nu online
Deze snap ik ook niet:

Tibber zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ProdFFHoVKxT7tiFpdaJx8y6jZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/35mq8MpLW0Lw5Ks2ETBAZlCG.png?f=fotoalbum_large

De lader zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCA7BA4TZv6M3Qy8Svf-0xd-aLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hfPKyfP6Eku8L43k2iHdZGme.png?f=fotoalbum_large

En blijkbaar al een tijdje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v194nvajhwFr24E7lKeWo1v_5Zw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YymZw5JRELqphFgjE3DC688O.png?f=fotoalbum_large

Dit is niet de eerste keer.
Ik ben benieuwd of ik die grid rewards krijg.

• Pr088
Ethirty schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:40:
[...]

Deze zondag ging de auto volle bak laden tegen het hoge ochtendtarief terwijl zonneladen aanstond (en gepland was). Ik dacht, ik hoef geen volle auto voor deze prijs en sowieso zou de auto vol zijn voor het dal over was 8)7. Dan is het daarna allemaal maar raden of het eerlijk/goed is gegaan. Maar wel duur geladen in de ochtend en in de middag mijn PV goedkoop verkocht :/

Nu snap ik ook wel dat als ik op basis van menselijk inzicht een wijziging aanbreng het algoritme daar geen rekening mee houdt, maar terugkijken zou ik wel fijn vinden. Net als dat ik nu met het nieuwe "tesla-zonneladen" al helemaal niet meer weet of de starttijd wel klopt aangezien ze alleen naar gemiddelde laadsnelheid kijken en niet naar ingestelde snelheid. Zoals hierboven te lezen is, vind ik het nog niet zo betrouwbaar overkomen.
Als je laadschema 'gekke' dingen doet, dan even een screenshot met toelichting sturen naar de helpdesk. Dat werkt in mijn ervaring prima, als de fout aan Tibbers zijde zit, dan corrigeren ze het.

• JB

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:44:
[...]

Als je laadschema 'gekke' dingen doet, dan even een screenshot met toelichting sturen naar de helpdesk. Dat werkt in mijn ervaring prima, als de fout aan Tibbers zijde zit, dan corrigeren ze het.
Dat valt toch niet bij te houden? Verder kan ik nu niet eens meer een screenshot maken. De gehele slim laden sessie van vandaag is weg. Terwijl ik 12,33 kWh geladen heb.

Mijn boefje is liev!

• Pr088
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:44:
Deze snap ik ook niet:

Tibber zegt:

[Afbeelding]

De lader zegt:

[Afbeelding]

En blijkbaar al een tijdje:

[Afbeelding]

Dit is niet de eerste keer.
Ik ben benieuwd of ik die grid rewards krijg.
Wat is er raar aan? Ik verbaas me meer over het feit dat je i4 op 0% batterij staat? Werkt de koppeling met BMW powerup wel goed?

• ASS-Ware
  • Nu online
Wat ik er raar aan vind is dat Tibber bijna 40 min aangeeft dat het laden gaat starten, maar dat het laden al 40 min aan de gang is.
Ik verbaas me meer over het feit dat je i4 op 0% batterij staat? Werkt de koppeling met BMW powerup wel goed?
Dat is ook raar, inderdaad.
Hij geeft nu 60% aan.

• ASS-Ware
  • Nu online
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:45:
[...]

Dat valt toch niet bij te houden? Verder kan ik nu niet eens meer een screenshot maken. De gehele slim laden sessie van vandaag is weg. Terwijl ik 12,33 kWh geladen heb.
Misschien mis ik iets, maar je kan toch na de laadessie in de lader of in de auto kijken en in de history kijken?

• Pr088
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:03:
[...]

Misschien mis ik iets, maar je kan toch na de laadessie in de lader of in de auto kijken en in de history kijken?
Tenzij er een nieuwe laadsessie is gestart. Dan verdwijnt de oude sessie. Dat gebeurt weleens als je een laadsessie zelf onderbreekt en herstart.

• Pr088
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:02:
[...]

Wat ik er raar aan vind is dat Tibber bijna 40 min aangeeft dat het laden gaat starten, maar dat het laden al 40 min aan de gang is.

[...]

Dat is ook raar, inderdaad.
Hij geeft nu 60% aan.
Waarschijnlijk een verbindingsprobleem tussen Tibber en laadpaal. Is de internetverbinding met je Easee goed?

• JB

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:14:
[...]

Tenzij er een nieuwe laadsessie is gestart. Dan verdwijnt de oude sessie. Dat gebeurt weleens als je een laadsessie zelf onderbreekt en herstart.
En dat is een logisch gevolg, maar dit is pauzeren/stoppen. Waarom zie ik dan de laatste laadsessie niet meer. Er is niks nieuws gestart. De data is gewoon weg.

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:14:
[...]

Oh, nooit eerder gezien hier.

• ASS-Ware
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:15:
[...]

Waarschijnlijk een verbindingsprobleem tussen Tibber en laadpaal. Is de internetverbinding met je Easee goed?
Yup, accesspoint hangt op 2 meter van de lader met 1 muur er tussen.
Plus, als er een verbindingsprobleem zou zijn, waarom kan Tibber dan wel de lader starten, maar niet de gegevens opvragen?

[ Voor 17% gewijzigd door ASS-Ware op 06-10-2026 16:28 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:44:
[...]

Moet je dat wel gemaakt hebben want zoals al gesteld, die sessies hebben een beperkte houdbaarheid.

• Pr088
Ethirty schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:34:
[...]

Moet je dat wel gemaakt hebben want zoals al gesteld, die sessies hebben een beperkte houdbaarheid.
Goede leer voor de volgende keer.

• JB

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:09:
[...]

Goede leer voor de volgende keer.
Wat is dit nu voor een rare reactie? In mijn geval pauzeer ik de slim laden sessie, omdat ik de auto “vol” vind. Daarna is alle history ineens pleite, maar heej ik had eerst die screenshot moeten maken 8)7

Juist dat werkt het wantrouwen in de hand, want ik kan _niets_ meer terug vinden/zien. De sessie was niet eens klaar, want laadpaal stond op pauze. @Backpacker kun jij dit toelichten? Vind het gewoonweg vervelend dat ik niets meer kan controleren nu.

Mijn boefje is liev!

• Pr088
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:14:
[...]

Wat is dit nu voor een rare reactie? In mijn geval pauzeer ik de slim laden sessie, omdat ik de auto “vol” vind. Daarna is alle history ineens pleite, maar heej ik had eerst die screenshot moeten maken 8)7

Juist dat werkt het wantrouwen in de hand, want ik kan _niets_ meer terug vinden/zien. De sessie was niet eens klaar, want laadpaal stond op pauze. @Backpacker kun jij dit toelichten? Vind het gewoonweg vervelend dat ik niets meer kan controleren nu.
De historie van de vorige laadsessie verdwijnt pas nadat je een nieuwe sessie start. Dat kan heel snel gebeuren als je de laadpaal handmatig onderbreekt en de Tibber aansturing automatisch opnieuw opstart, omdat het systeem wil Slim Laden. Dus dit kan gebeuren, ik kan er ook niks aan doen. Dus leg die bij Tibber neer, via de helpdesk. Wij kunnen je aanhoren, maar het niet voor je oplossen.

• HaraldBou
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:26:
[...]

De historie van de vorige laadsessie verdwijnt pas nadat je een nieuwe sessie start. Dat kan heel snel gebeuren als je de laadpaal handmatig onderbreekt en de Tibber aansturing automatisch opnieuw opstart, omdat het systeem wil Slim Laden. Dus dit kan gebeuren, ik kan er ook niks aan doen. Dus leg die bij Tibber neer, via de helpdesk. Wij kunnen je aanhoren, maar het niet voor je oplossen.
Op zich snap ik wel dat gebruikers de grid rewards uit het verleden in de app willen zien. Die behoefte heb ik soms ook wel eens, bijvoorbeeld om te kijken tegen welk tarief ik afgelopen zondag (of welke andere dag dan ook) heb geladen als het weer eens super mooi weer is geworden en ik dan zie dat de auto met grid rewards is gaan laden.

• HaraldBou
  • Nu online
HaraldBou schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:51:
[...]

Op zich snap ik wel dat gebruikers de grid rewards uit het verleden in de app willen zien. Die behoefte heb ik soms ook wel eens, bijvoorbeeld om te kijken tegen welk tarief ik afgelopen zondag (of welke andere dag dan ook) heb geladen als het weer eens super mooi weer is geworden en ik dan zie dat de auto met grid rewards is gaan laden. En Tibber moet ze toch onthouden voor de factuur, dus uitwissen is eigenlijk niet echt nodig….

• JB

JB

Cédric roelt!

Pr088 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:26:
[...]

Dat is dus niet zo, en dat probeerde ik duidelijk te maken. De sessie heb ik handmatig gepauzeerd via de knop in Tibber app (bij de desbetreffende auto). Er is nog GEEN nieuwe sessie gestart, de laadpaal en auto laten beiden het pauze symbool zien, maar de laadsessie data is al weg.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 06-10-2026 20:41 ]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

HaraldBou schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:51:
[...]

Op zich snap ik wel dat gebruikers de grid rewards uit het verleden in de app willen zien. Die behoefte heb ik soms ook wel eens, bijvoorbeeld om te kijken tegen welk tarief ik afgelopen zondag (of welke andere dag dan ook) heb geladen als het weer eens super mooi weer is geworden en ik dan zie dat de auto met grid rewards is gaan laden.
Maar in mijn geval wil ik zoals vandaag ook kunnen checken of ik uiteindelijk goedkoper heb geladen, omdat ik grid rewards kreeg. Ik moet dan kWh gaan oprakelen, die van de prijs aftrekken en hopen dat dat mijn gemiddelde kWh prijs is…

Mijn boefje is liev!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor die €2/mnd hoef ik die GR echt niet terug te zien. Maar historisch laadgedrag en de bijbehorende prijs vind ik wel interessant. Ik wil soms slimmer laden dan Tibber, maar dan moet ik wel terug kunnen kijken om ervan te kunnen leren. Ik ga toch niet elke dag een screenshot maken 8)7

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:01:
Voor die €2/mnd hoef ik die GR echt niet terug te zien. Maar historisch laadgedrag en de bijbehorende prijs vind ik wel interessant. Ik wil soms slimmer laden dan Tibber, maar dan moet ik wel terug kunnen kijken om ervan te kunnen leren. Ik ga toch niet elke dag een screenshot maken 8)7
2 euro per maand?
dan vergeet je dat door met GR laden ook een (vaak veel) lagere kwh prijs behaald wordt.
De kwh uur prijs voor mijn woning is voor de maanden:
Januari 24,48
Feb 22,28
mrt 19,9
apr 14,4
mei 14,5
jun 15,71
jul 15,48
aug 18,71
sept 19,27
okt 22,24 (tot vandaag)
Gemiddelde is dan 19,39 cent

De prijs per kwh geladen in de auto is echter al maanden ca. 12 cent, in totaal nu zo'n 5000 kwh geladen tegen die 12 cent.
Dat vind ik best de moeite;
5000 kwh tegen die 19 cent is 950 euro
5000 kwh tegen die 12 cent is 600 euro
350 euro door 10 maanden delen is 35 euro per maand, dat is, maar ik moet het even narekenen, iets meer dan 2 euro.
En dan gaat het nu nog om allerlei gemiddelden, er zijn ook maanden met minder dan 12 cent geweest, en noodgedwongen laadsessie omdat de auto aan de lader ging met een lege accu.

Edit: hier heb ik geen screenshots voor hoeven maken :+

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 07-10-2026 00:15 ]

• Pr088
JB schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:31:
[...]

Dat is dus niet zo, en dat probeerde ik duidelijk te maken. De sessie heb ik handmatig gepauzeerd via de knop in Tibber app (bij de desbetreffende auto). Er is nog GEEN nieuwe sessie gestart, de laadpaal en auto laten beiden het pauze symbool zien, maar de laadsessie data is al weg.
Dat hoort niet zo. Melden bij de helpdesk om mee te kijken wat er is gebeurd?

• darkfujita
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 00:14:
[...]

2 euro per maand?
dan vergeet je dat door met GR laden ook een (vaak veel) lagere kwh prijs behaald wordt.
Januari 24,48
Feb 22,28
mrt 19,9
apr 14,4
mei 14,5
jun 15,71
jul 15,48
aug 18,71
sept 19,27
okt 22,24 (tot vandaag)

De prijs per kwh geladen in de auto is echter al maanden ca. 12 cent, in totaal nu zo'n 5000 kwh geladen tegen die 12 cent.
350 euro door 10 maanden delen is 35 euro per maand, dat is, maar ik moet het even narekenen, iets meer dan 2 euro.
En dan gaat het nu nog om allerlei gemiddelden, er zijn ook maanden met minder dan 12 cent geweest, en noodgedwongen laadsessie omdat de auto aan de lader ging met een lege accu.

interessant, heb zelf ook even gekeken. Ik laad dus zonder GR. Rij per jaar ongeveer 30.000 KM, dus dat zijn flinke aantallen. Ik plan het laden handmatig in op mijn eigen gekozen momenten. Echter zijn mijn gemiddelden echt veel lager dan bij jou:

maart: 15,62
april: 10,71
mei: 10,87
juni: 13,31
juli: 12,43
aug: 15,42
sept: 14,23
okt: 17,89

Totaal stroomverbruik YTD is ~5400 kwh, waarvan 2900kwh voor de auto. (excl jan/feb want toen waren we niet thuis, zodoende weggelaten)
Ben echt van mening dat die GR je soms gewoon nekt. We hebben hier al vaker die discussie gehad namelijk, dat de GR de auto ging laden, vlak voordat er negatieve prijzen werden gemeld.

Hebben een fully electric huis (120m2, A+++, 5280wp panelen met opbrengst van ongeveer 5mw pj)

[ Voor 4% gewijzigd door darkfujita op 07-10-2026 10:45 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
darkfujita schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:41:
[...]

interessant, heb zelf ook even gekeken. Ik laad dus zonder GR. Rij per jaar ongeveer 30.000 KM, dus dat zijn flinke aantallen. Ik plan het laden handmatig in op mijn eigen gekozen momenten. Echter zijn mijn gemiddelden echt veel lager dan bij jou:

Totaal stroomverbruik YTD is ~5400 kwh, waarvan 2900kwh voor de auto. (excl jan/feb want toen waren we niet thuis, zodoende weggelaten)
Ben echt van mening dat die GR je soms gewoon nekt. We hebben hier al vaker die discussie gehad namelijk, dat de GR de auto ging laden, vlak voordat er negatieve prijzen werden gemeld.

Hebben een fully electric huis (120m2, A+++, 5280wp panelen met opbrengst van ongeveer 5mw pj)
Het best is de combinatie. Zelf de lage momenten kiezen (dus niet de hele week de auto aan de lader) en daarbij ook de mogelijkheid voor Grid Rewards. Dan is de totale prijs altijd lager dan de prijs die je zou betalen wanneer je alleen van de laagste prijzen uit zou gaan.

Overigens is het wellicht bij het vermelden van prijzen ook handig om er bij te vermelden of dit de marktprijzen of de prijzen incl belastingen en inkoopvergoeding zijn.

Enjoy the silence...

• tcw82
  • Nu online
darkfujita schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:41:
[...]

Ik mis een beetje wat je precies per kWh voor je auto betaald in dit verhaal.

Zijn jou bedragen inclusief btw etc.?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 00:14:
[...]

2 euro per maand?
Januari 24,48
Feb 22,28
mrt 19,9
apr 14,4
mei 14,5
jun 15,71
jul 15,48
aug 18,71
sept 19,27
okt 22,24 (tot vandaag)

Ik heb het nu even niet bij de hand, maar ik laat maar zelden voor dat soort prijzen en zéker niet gemiddeld over een heel jaar.

Zaterdagnacht nog een half uur tegen ruim 30 cent geladen met 2ct GR omdat ze dat nodig vonden terwijl zondag de hele dag de zon stond te knallen.

• tcw82
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:15:
[...]

Ik heb het nu even niet bij de hand, maar ik laat maar zelden voor dat soort prijzen en zéker niet gemiddeld over een heel jaar.

Zaterdagnacht nog een half uur tegen ruim 30 cent geladen met 2ct GR omdat ze dat nodig vonden terwijl zondag de hele dag de zon stond te knallen.
In de ap kun je een laadrapport vinden. Daarop staan de kwh en de totaal kosten. Dat geeft wel een aardig idee van je uiteindelijk kosten voor enkel het laden.

Voor september zag dat er zo uit: (wat van de header weggelaten)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuB9DEmCQYP1caZ61syYDuUvS9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CspYXvMRJPknZi5GFwA1Yn20.png?f=fotoalbum_large

De kosten voor september zijn hoger, 14 cent

Ik ontdekt nu ook dat er geen laadrapportjes meer zijn van voor half september, toen ik de laadpaal omgewisseld heb. Das jammer.

[ Voor 34% gewijzigd door tcw82 op 07-10-2026 14:24 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ethirty schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:15:
[...]

Was dat de prijs voor het laden of de kwartierprijs op dat moment?

Ik heb net geladen voor 20 cent per kWh terwijl de prijs vandaag niet onder de 30 cent komt. Toch maar 5 cent GR.

• darkfujita
@13art @tcw82 incl btw. Dit zijn de gemiddeldes die ik haal uit het analyse tabje per maand. Mijn gemiddelde per jaar (tot nu) is 14,49 kwh. Neem toch aan dat dit gewoon incl btw is, waar eigen gebruik van zonnestroom (en daar de verkoop van) ook van is afgehaald.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
darkfujita schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:50:
@13art @tcw82 incl btw. Dit zijn de gemiddeldes die ik haal uit het analyse tabje per maand. Mijn gemiddelde per jaar (tot nu) is 14,49 kwh. Neem toch aan dat dit gewoon incl btw is, waar eigen gebruik van zonnestroom (en daar de verkoop van) ook van is afgehaald.
Dat is ook een goede toevoeging, het gebruik van eigen zonnestroom. Zonder geïntegreerde omvormer, zijn de tarieven meen ik ook weer anders omdat zonnestroom dan niet automatisch wordt meegenomen wordt in de berekening.

Enjoy the silence...

• darkfujita
13art schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:26:
[...]

Dat is ook een goede toevoeging, het gebruik van eigen zonnestroom. Zonder geïntegreerde omvormer, zijn de tarieven meen ik ook weer anders omdat zonnestroom dan niet automatisch wordt meegenomen wordt in de berekening.
Ja, ik moet zeggen dat het ook allemaal vrij onduidelijk is, zeker nu ook nog salderen van toepassing is. Ik heb in elk geval tot nu to een energierekening van 162 euro dit jaar, voor ALLE stroom (dus ook incl. auto). Echt te bizar voor woorden.

Ben wel benieuwd of die GR inzichtelijker gaan worden, maar daar hebben jullie dus nu problemen mee?

• tcw82
  • Nu online
darkfujita schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:50:
Dat neem ik ook aan.
Zijn erg mooie waardes. Had je die info of je kwh voor ev laden nog ergens?

• tcw82
  • Nu online
13art schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:26:
[...]

Ik had geïntegreerde omvormer, en op Tibber dat niet meer aankon en nu heb ik geen geïntegreerde omvormer meer.. (Solis).

Hoe rekenen ze die geïntegreerde omvormer dan precies mee? Zou dat moeten uitmaken, althans laat ik het zo formuleren: als je kwh prijs in de app anders is wanneer de omvormer is geïntegreerd, dan wanneer die niet is geïntegreerd zou dat (in mijn ogen) gek zijn. Je neemt stroom op. Je levert terug daar betaal en krijg je vergoeding voor, dat staat op de maandelijkse factuur. Hoe zou het wel of niet geïntegreerd zijn van de omvormer dat beïnvloeden? Of mis ik hier iets?

• darkfujita
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:56:
[...]

Dat neem ik ook aan.
Zijn erg mooie waardes. Had je die info of je kwh voor ev laden nog ergens?
Ik kan alleen zien hoeveel Kwh mijn laadpaal heeft geladen, en dat is 2900kwh dit jaar (maart - okt). En aangezien mijn auto verantwoordelijk is voor ong 54% van alle stroom-verbruik, heeft deze ook een grote invloed op het bepalen van het gemiddelde.

• tcw82
  • Nu online
darkfujita schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:54:
[...]

Ja, ik moet zeggen dat het ook allemaal vrij onduidelijk is, zeker nu ook nog salderen van toepassing is. Ik heb in elk geval tot nu to een energierekening van 162 euro dit jaar, voor ALLE stroom (dus ook incl. auto). Echt te bizar voor woorden.

Ben wel benieuwd of die GR inzichtelijker gaan worden, maar daar hebben jullie dus nu problemen mee?
162 is echt netjes!!!
Wij komen op 378, met een ev die 5000 kWh per jaar op slurpt. (21000 km per jaar)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:00:
[...]

Ik had geïntegreerde omvormer, en op Tibber dat niet meer aankon en nu heb ik geen geïntegreerde omvormer meer.. (Solis).

Hoe rekenen ze die geïntegreerde omvormer dan precies mee? Zou dat moeten uitmaken, althans laat ik het zo formuleren: als je kwh prijs in de app anders is wanneer de omvormer is geïntegreerd, dan wanneer die niet is geïntegreerd zou dat (in mijn ogen) gek zijn. Je neemt stroom op. Je levert terug daar betaal en krijg je vergoeding voor, dat staat op de maandelijkse factuur. Hoe zou het wel of niet geïntegreerd zijn van de omvormer dat beïnvloeden? Of mis ik hier iets?
Volgens mij had het te maken met directe verrekening met een geïntegreerde omvormer en verrekening achteraf met een niet geïntegreerde omvormer. In dit topic is het vaker hierover gegaan (is al even geleden) en de verschillen die dit gaf in de app.

Blijft nog wel de vraag of het terug kijken van de gemiddelde prijs per kWh bij andere maanden in de app of die berekening daarin is meegenomen of niet. Of dat bijv standaard wordt aangehouden wat de app aan het einde van de maand aangeeft.

Enjoy the silence...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:17:
[...]

In de ap kun je een laadrapport vinden. Daarop staan de kwh en de totaal kosten. Dat geeft wel een aardig idee van je uiteindelijk kosten voor enkel het laden.

Voor september zag dat er zo uit: (wat van de header weggelaten)[Afbeelding]

De kosten voor september zijn hoger, 14 cent

Ik ontdekt nu ook dat er geen laadrapportjes meer zijn van voor half september, toen ik de laadpaal omgewisseld heb. Das jammer.
Handig, mijn app laat alleen hoeveelheid en prijs per maand zien. Gemiddelde moet ik dan zelf uitrekenen.
tcw82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:12:
[...]

162 is echt netjes!!!
Wij komen op 378, met een ev die 5000 kWh per jaar op slurpt. (21000 km per jaar)
Beetje jaloers op die cijfers. Voel ik me met €100/mnd toch een grootverbruiker :$

Nadeel van een EV die overdag van huis is.

• ASS-Ware
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:30:
[...]

Handig, mijn app laat alleen hoeveelheid en prijs per maand zien. Gemiddelde moet ik dan zelf uitrekenen.

[...]

Beetje jaloers op die cijfers. Voel ik me met €100/mnd toch een grootverbruiker :$

Nadeel van een EV die overdag van huis is.
Ik zit ook veel hoger hoor, en mijn EV laadt vaak overdag.
Juli €4,30
Augustus €39,06
September €97,34
Dit is nog met 6 maanden welkomstkorting.
Je ziet de zonne opbrengst afnemen :-(

• tcw82
  • Nu online
13art schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:24:
[...]

Volgens mij had het te maken met directe verrekening met een geïntegreerde omvormer en verrekening achteraf met een niet geïntegreerde omvormer. In dit topic is het vaker hierover gegaan (is al even geleden) en de verschillen die dit gaf in de app.

Blijft nog wel de vraag of het terug kijken van de gemiddelde prijs per kWh bij andere maanden in de app of die berekening daarin is meegenomen of niet. Of dat bijv standaard wordt aangehouden wat de app aan het einde van de maand aangeeft.
Ik heb net mijn kosten uitgeschreven, dat was die ...378 tot vandaag. Op mijn P1 meter zie ik dat er .... 2393 kwh "netto" is verbruikt (6719 opgenomen, 4326 teruggeleverd) als ik dat dan op elkaar deel:
378/ 2393 = 15,7 cent. Dat is dan inclusief "alles" leverkosten, vastrecht, btw, paarse bloemen toeslag, korting op belastingen etc. ...alles.

Terwijl de tibber AP op 19 cent komt. Dat is natuurlijk wel een aanzienlijk verschil (wat is nu 5 cent... het is niet 5 cent het is 25 procent (bijna 25 dan toch)

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 07-10-2026 17:22 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je energie rekening relatief laag is doet de korting op de energiebelasting (?) die je krijgt natuurlijk behoorlijk veel.

Die zie je wel op je factuur maar misschien niet terug in de berekende stroomprijs.

• tcw82
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:34:
Als je energie rekening relatief laag is doet de korting op de energiebelasting (?) die je krijgt natuurlijk behoorlijk veel.

Die zie je wel op je factuur maar misschien niet terug in de berekende stroomprijs.
Ik neem 6000+kWh 6700+ kwh per jaar op uit het net. Dat is niet perce weinig volgens mij

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dan weet ik het ook niet.

Mijn netto afname op jaarbasis over 2025 was zo’n 5000kWh en toch kostte dat zo’n €120/mnd. Dat is bijna 29ct gemiddeld. Toch was volgens Tibber mijn prijs 19,5ct. Iets met gewogen gemiddelde gok ik.

Dit jaar gepoogd meer op de zon te laden en dat scheelt nu al gemiddeld €20/mnd. Ondanks een koude winter waarbij er hier enorm veel stroom doorheen is gejaagd.

Geen goedkope stroom verkopen en in de nacht duur terugkopen. Maar daar is de rek ook wel uit, ik moet ook werken. :)

• Hemmies
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-10 22:33
Sinds wanneer is 'Slim laden' charging amps van teslas gaan aanpassen, kan mij niet herinneren dat hij het altijd al zo doet? Ik heb een tesla gekoppeld d.m.v. powerup, laadpaal is een peblar met load balancing via homewizard p1 meter en heb ook een tibber pulse. Maar zie nu dat tibber steeds set_charging_amps commands stuurt naar de tesla(gooide hem nu net zelfs terug naar 7A), maar dat wil ik helemaal niet. Heb btw Zonne-energie meenemen uit staan. Tibber is conservatief en houdt de tesla op max 14A vd 16A. ook wanneer de paal nog volledig kan leveren vanuit zijn load balancing, beetje jammer natuurlijk met oog op laadverliezen.
edit:
Heb even in historie van de paal gekeken, hij doet dit al heel lang zo, had het alleen nog nooit opgemerkt haha. Laat niet weg dat de optie om load balancing vanuit tibber uit te kunnen schakelen binnen het slim laden een mooie optie zou zijn. Misschien dan maar over op EVCC aansturing vd paal en tibber slim laden skippen, de gridrewards zijn nou ook niet echt bepaald hoog

[ Voor 41% gewijzigd door Hemmies op 08-10-2026 11:11 ]

• ASS-Ware
  • Nu online
Hemmies schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:44:
Sinds wanneer is 'Slim laden' charging amps van teslas gaan aanpassen, kan mij niet herinneren dat hij het altijd al zo doet? Ik heb een tesla gekoppeld d.m.v. powerup, laadpaal is een peblar met load balancing via homewizard p1 meter en heb ook een tibber pulse. Maar zie nu dat tibber steeds set_charging_amps commands stuurt naar de tesla(gooide hem nu net zelfs terug naar 7A), maar dat wil ik helemaal niet. Heb btw Zonne-energie meenemen uit staan. Tibber is conservatief en houdt de tesla op max 14A vd 16A. ook wanneer de paal nog volledig kan leveren vanuit zijn load balancing, beetje jammer natuurlijk met oog op laadverliezen.
edit:
Heb even in historie van de paal gekeken, hij doet dit al heel lang zo, had het alleen nog nooit opgemerkt haha. Laat niet weg dat de optie om load balancing vanuit tibber uit te kunnen schakelen binnen het slim laden een mooie optie zou zijn. Misschien dan maar over op EVCC aansturing vd paal en tibber slim laden skippen, de gridrewards zijn nou ook niet echt bepaald hoog
Tibber begon bij mij ook de stroom te knijpen, terwijl ik niet het idee had dat dat nodig was.
Soms gaat ie op 11kW en soms op de helft.
Het zal wel een reden hebben, lekker laten gaan.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier zie ik ook random laad snelheden langskomen. Maar nooit op de 5A die ik wil als de zon schijnt en ik heb hem ook nog niet terug zien springen naar de 14A die mijn paal maximaal wil leveren.

Dus hij heeft vannacht 2x met GR een klein beetje geladen op 7A. Nauwelijks voordeel van de lagere prijs dus. Maar misschien is dat wel bewust van Tibber. Geen idee, die transparantie is er niet. En aanpassen heeft niet zoveel zin, want Tibber zet het gewoon weer terug op iets dat ze zelf bepalen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik dacht dat het een fout bij mij was. 8)7 Ik had namelijk net wat aanpassingen gedaan in Home Assistant voor autoladen los van Tibber.

Ik heb geen Pulse dus ik begrijp ook niet goed waarom ze het doen. Zal eens een bericht naar ze sturen.

• ASS-Ware
  • Nu online
Ethirty schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:45:
Hier zie ik ook random laad snelheden langskomen. Maar nooit op de 5A die ik wil als de zon schijnt
Het zonneladen kunnen ze ook nooit met 0 op de meter doen, aangezien de zonne opbrengst elke minuut anders is en ze niet elke minuut kunnen bijsturen.
Dat kan een lokaal apparaat op de P1 poort dat de lader direct aanstuurt natuurlijk wel, maar zoals bij Easee is dat ook vrij slecht.

Ik vraag me af hoe Tibber dat doet met een thuis accu, of die wel 100% van het zonneoverschot kan laden.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb er specifiek hun Pulse voor gekocht, zodat ze die informatie elke seconde van me hebben. Of en hoe het werkt probeer ik nog te ontdekken, maar vooralsnog hebben ze de 6kW PV net niet zoveel mee gedaan. En ze hebben ook niet zoveel gedaan met de lage prijs.

Het hele schema is omgegooid en is nu naar morgen verschoven. Knap, want 40kWh laad je niet eventjes voor zaterdag. Dus is een deel nu naar de nacht geschoven waarvan nog geen prijzen bekend zijn. Gezien de trend zijn die prijzen lager dan nu, dus wie weet is de keuze zo gek nog niet.

• Pr088
ASS-Ware schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:23:
[...]

Het zonneladen kunnen ze ook nooit met 0 op de meter doen, aangezien de zonne opbrengst elke minuut anders is en ze niet elke minuut kunnen bijsturen.
Dat kan een lokaal apparaat op de P1 poort dat de lader direct aanstuurt natuurlijk wel, maar zoals bij Easee is dat ook vrij slecht.

Ik vraag me af hoe Tibber dat doet met een thuis accu, of die wel 100% van het zonneoverschot kan laden.
Mijn Easee met Tibber Pulse weet de nul aardig te benaderen als mijn zonneproductie stabiel is. Laatst een uurtje in de gaten gehouden. Het geheel (P1) stond op iets van 80W afname. Schommelt natuurlijk wel wat, maar ik vind het netjes! ;)

• ASS-Ware
  • Nu online
Ethirty schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:03:
Ik heb er specifiek hun Pulse voor gekocht, zodat ze die informatie elke seconde van me hebben.
Als de Tibber Pulse het elke seconde upload, wat me erg sterk lijkt, dan hebben ze inderdaad elke seconde jouw informatie, maar dat betekent nog niet dat ze jouw laadpaal ook elke seconde kunnen aanpassen, omdat dat verkeer via de servers van de laadpaalfabrikant gaat en dat zou veel te veel verkeer genereren.
Als de Pulse rechtstreeks me je laadpaal zou kunnen babbelen, dan zou het wel kunnen werken.
Of en hoe het werkt probeer ik nog te ontdekken, maar vooralsnog hebben ze de 6kW PV net niet zoveel mee gedaan. En ze hebben ook niet zoveel gedaan met de lage prijs.
Wellicht was naar het net sturen en op een later moment laden net wat goedkoper.
Het hele schema is omgegooid en is nu naar morgen verschoven. Knap, want 40kWh laad je niet eventjes voor zaterdag. Dus is een deel nu naar de nacht geschoven waarvan nog geen prijzen bekend zijn. Gezien de trend zijn die prijzen lager dan nu, dus wie weet is de keuze zo gek nog niet.
Als de lader morgen 4 x 1 uur laadt op 11kW, dan red je die 40kWh makkelijk voor zaterdag, toch?

• ASS-Ware
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:15:
[...]

Mijn Easee met Tibber Pulse weet de nul aardig te benaderen als mijn zonneproductie stabiel is. Laatst een uurtje in de gaten gehouden. Het geheel (P1) stond op iets van 80W afname. Schommelt natuurlijk wel wat, maar ik vind het netjes! ;)
Dat heb ik hier nog niet gezien, bij lange na niet.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ASS-Ware schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:16:
[...]

Als de lader morgen 4 x 1 uur laadt op 11kW, dan red je die 40kWh makkelijk voor zaterdag, toch?
Nu heb ik die mogelijkheid niet door de wijsheid van de laadpaal installateur. Maar 9kW moet lukken. Moet Tibber niet de snelheid blijven aanpassen naar een lagere waarde :P

Maar dat is het doel van deze test. Wil Tibber laden op zoveel mogelijk zon voor mijn ingestelde vertrektijd? Als ze dan een paar uur zon laten schieten voor mij onduidelijke redenen wordt het morgen wel krap. Sowieso ga ik morgen geen 40kWh uit de panelen krijgen. En dat lijken ze zelf ook in te schatten door nu 50/50 overdag/nacht te willen laden.

• Pr088
Ethirty schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:37:
[...]

Nu heb ik die mogelijkheid niet door de wijsheid van de laadpaal installateur. Maar 9kW moet lukken. Moet Tibber niet de snelheid blijven aanpassen naar een lagere waarde :P

Maar dat is het doel van deze test. Wil Tibber laden op zoveel mogelijk zon voor mijn ingestelde vertrektijd? Als ze dan een paar uur zon laten schieten voor mij onduidelijke redenen wordt het morgen wel krap. Sowieso ga ik morgen geen 40kWh uit de panelen krijgen. En dat lijken ze zelf ook in te schatten door nu 50/50 overdag/nacht te willen laden.
Je hebt toch een laadplanning die vertelt wat Tibber zal gaan doen?

• ASS-Ware
  • Nu online
Ethirty schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:37:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat Tibber berekent dat je meer verdient door zonne-overschot het net op te sturen en te laden met grid rewards.
Wie weet?
Gewoon een vertrektijd instellen en Tibber zorgt wel dat je auto op tijd klaar staat.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:02
Weet iemand hoe het nu zit met de abonnementskostem voor tibber?

Nieuwe contracten betalen nu €6,99 ipv €5,99. De vergoeding per kWh is echter ook gedaald. Vanaf 1750kWh afname is het nieuwe abonnement al voordeliger. Gaan alle bestaande gebruikers ook over naar dit abonnement?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Stefanovic45 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:57:
Weet iemand hoe het nu zit met de abonnementskostem voor tibber?

Nieuwe contracten betalen nu €6,99 ipv €5,99. De vergoeding per kWh is echter ook gedaald. Vanaf 1750kWh afname is het nieuwe abonnement al voordeliger. Gaan alle bestaande gebruikers ook over naar dit abonnement?
Abonnementskosten zijn er niet. Bedoel je de vaste leveringskosten? Die zijn bij mij 4,95
Ik zit al een tijdje bij Tibber, deze kosten lijken dus met de tijd niet mee gestegen te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 09-10-2026 18:05 ]

Enjoy the silence...

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:37
13art schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:04:
[...]

Abonnementskosten zijn er niet. Bedoel je de vaste leveringskosten? Die zijn bij mij 4,95
Ik zit al een tijdje bij Tibber, deze kosten lijken dus met de tijd niet mee gestegen te zijn.
Is dat inclusief of exclusief btw? Op mijn factuur staat 4,95, maar dat is voor de btw.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Schnarfle schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:07:
[...]

Is dat inclusief of exclusief btw? Op mijn factuur staat 4,95, maar dat is voor de btw.
Zo ver heb ik niet gekeken 😂

Maar van 4,95 naar 6,95 moet er wel heel veel procenten aan btw bij. Met 21% kom je op 5,99 uit. Ik ieder geval dus nog niet de 6,99

[ Voor 22% gewijzigd door 13art op 09-10-2026 19:11 ]

Enjoy the silence...

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:02
Ja ik bedoelde de vaste leveringskosten. En die 4,95 is idd excl btw.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4CTQiU-gsOrJ7m8eXDTd4NL0X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGnArXyCi4h14GOguxgcaqcv.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar ik de ERE dan moet zien in app ?

• tcw82
  • Nu online
Michaf schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:54:
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9elWJYmU47HZJHfLjdKMFFkHBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mKgYo7n2pUQgQGK7PzlGpB2T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfQaxnM6pvyqBzrkt5P1eRerUqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7XcnQ6BboMp8HltiHi70Hh7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsI_zA_zmcIMCQmWg8CbI04D0s0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ABiwPrEr4isMdvwQzRaoIl6n.png?f=fotoalbum_large

Zo?

• tcw82
  • Nu online
Of, via de mail op de knop....even kijken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv0XMV0NQhblmav6bWQcSlf9664=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uml8BCAahEzPa2BaiiMmEpaX.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Nu online
Het lijkt ook of er twee joulo aps in omloop zijn. Waarbij de website naar ap A gaat en ap A weer doorgaat naar ap B.

• ASS-Ware
  • Nu online
Michaf schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:54:
[Afbeelding]

In de Joulo app.
Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FNvInJRC_xVO-GTl8hj5PNWAgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L8TThJ61l8BQF2S9ui37OFvS.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste