• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUWZOR2WY10l34IdCvZG6C8qhFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2r8h69SbjqCKtcaOdM4KU2gZ.png?f=fotoalbum_large

Welkom op het ervaringen en discussietopic over Tibber en alles wat Tibber gerelateerd is.

De titel zegt het al, dit topic gaat specifiek over Tibber en Tibber specifieke zaken als het slim laden en de Grid rewards. In de nodige topics over energie prijzen, terug leververgoedingen, (goedkoop) auto laden, ed ging het regelmatig over Tibber. De één is er blij mee, de ander zet vraagtekens bij de werkwijze van Tibber. Al met al genoeg reden om alle informatie en discussies over Tibber op één plek te centreren. Vandaar dat dit topic dus in het leven is geroepen.

Wie of wat is Tibber?

Tibber is in de eerste plaats een energieleverancier die energie levert waarbij ze gebruik maken van groene stroom en aan de hand van een dynamisch energietarief. Of zoals ze dat zelf zeggen 'de slimme energieleverancier met groene stroom voor het digitale tijdperk.'

De Zweedse Daniel Lindén en de Noorse Edgeir Vårdal Aksnes zagen dat grote energieleveranciers zoveel mogelijk energie probeerden te verkopen en winst probeerden te maken. Dit voelde voor hen tegenstrijdig omdat minder stroom verbruiken zo'n beetje iedereen ten goede komt, behalve deze energieleveranciers. Dus besloten ze een andere weg in te slaan en te streven naar een betere, slimmere energiesector voor iedereen.
Om te verduurzamen zetten ze slimme technologie in door:
  • Stroom te leveren voor de beursprijs per uur. Als bedrijf niet te verdienen aan je stroomverbruik
  • Ze geven je volledige controle over je stroomverbruik. In de Tibber-app kan je op ieder moment de stroomprijzen zien, je verbruik en waar je op kunt besparen.
  • Ze helpen je om stroom te verbruiken op de gunstigste momenten, bijvoorbeeld door je elektrische auto automatisch op te laden tijdens de uren waarin de stroomprijzen het laagst zijn.

Slim laden, Tibber Pulse en Grid rewards

Slim laden wil eigenlijk zeggen dat het oplaadproces van de accu van de EV wordt geutomatiseerd. De stroomprijs verschilt namelijk elk uur van de dag. Door slim laden wordt je auto automatisch opgeladen wanneer de stroomprijs 't laagst is. Met als doel om de laadkosten de auto zo laag als mogelijk te houden. Daarbij zijn er ook nog auto's die in de app van Tibber toegevoegd kunnen worden en waarvan de accu door de app uitgelezen kan worden zodat Tibber weet hoe vol de accu is, hoe lang er geladen moet worden, ed. Dit werkt helaas nog niet met elke EV.

De Tibber Pulse biedt eigenlijk twee functies. Enerzijds om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, anderzijds is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.

Grid rewards is een manier om enerzijds het netwerk te ondersteunen op momenten dat er veel hernieuwbare energie beschikbaar is door het verbruik te verhogen (bijv op dat moment de EV te laden, en omgekeerd te verlagen als er weinig beschikbaar is (laden van de EV pauzeren). Zo dragen Tibber klanten hun steentje bij aan het stabiliseren van het energienetwerk. En ja, daar staat een vergoeding tegenover. Hoeveel dat is verschilt per moment.

Uiteraard is het niet verplicht om een EV te hebben en kan je ook alleen een energiecontract afsluiten. Echter met een EV heb je de mogelijkheid om je energieverbruik wat meer te sturen (een EV is over het algemeen DE grootverbruiker in een huishouden) en daarmee de prijs per kWh lager te houden dan bij bijvoorbeeld een energiecontract met vaste prijzen per kWh.

De Tibber app

De overzichten van de stroomprijzen, je huidige energie verbruik, kosten tot nu toe, gemiddelde prijs per /kWh tot nu toe, ed vindt je allemaal in de app. Ook kan je in de app instellen wanneer je auto volledig opgeladen moet zijn, hoeveel je met Grid Reward tot nu toe verdiend hebt, etc. Ik heb even een screenshot toegevoegd van hoe het homescreen van de app er bij mij uit ziet.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook merken omvormers die je kan toevoegen in de app waarmee je nauwkeurig inzicht hebt in hoeveel zonne-energie er opgewekt is (dat heb ik dus niet).

Tibber laat voor maximaal twee dagen de stroomtarieven zien. Wil je een schatting van de prijzen verder op in de tijd dan kan je hiervoor de volgende website gebruiken: https://energie.theoxygent.nl/

Zoals met alles kan er wel eens een storing zijn. Wil je kijken of er bij Tibber bepaalde storingen zijn dan kan je dat hier terug vinden: https://status.tibber.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpa-hklykTvYppSviqZps23Yf80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UomCkMQRgNcFofEnLZUmaWWF.jpg?f=fotoalbum_large
offtopic:
Is er iets waarvan je denkt dat het in deze start post moet, stuur me even een berichtje d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 15-11-2025 19:29 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Bond8 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:12:
Hoi,

Heb een 3 fase meterkast.
Mijn laadsnelheid in de Tibber app is gelimiteerd op 12a. Terwijl ik 16a in de meterkast heb. Alle instellingen staan op 16a in de laadpaal. De optie 16a wordt niet geboden in de Tibber app. Derhalve blijft de laadpaal steken op 7,9 Kwh steken. Hoe kan ik dit aanpassen?
Welke laadpaal gebruik je?
En welke auto? Niet toevallig ergens in de auto in de instellingen een beperking ingesteld wat maximale laadstroom betreft?

Zoals hier bijv (dit betreft een Kia e-niro):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ddyaxNV8-vIwK_RJuy1do2Nmto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf32zSUT1eiTZzBtGGm80hAK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 29-09-2024 07:58 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Dit zijn van die momenten waarop ik me afvraag of het wel gunstig gaat uitpakken allemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sCdulVUcI2v1iTxi1p5MN7Hpcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg7nLbvUnEeMHo5dBfp1819k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga straks even weg met de auto dus dan wordt dit laadplan onderbroken. Dan wordt er bij terugkomst een nieuw laadplan gemaakt. Maar ja, staat er dan nog steeds die vergoeding vanwege duurder laden tegenover? Of is dat komen te vervallen met een nieuw laadplan?

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 30-09-2024 06:18 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:12:
Werken Grid Rewards echt alleen met bepaalde laadpalen? Of kan het ook door bijvoorbeeld de auto alleen te koppelen met de Tibber App? Ik heb een Kia Niro EV uit 2022. Die kan je ook via de app via een planning laten laden.

Is dat voldoende of moet ik echt mijn grannylader gaan vervangen voor een echte laadpaal.

* mkleinman heeft geen eigen oprit, anders had er al een laadpaal gehangen.
Je hebt een laadpaal nodig die aangestuurd kan worden door Tibber. Om even mijn eigen Easee laadpaal als voorbeeld te gebruiken, bij de setup moest een operator aangewezen worden, dat is dus Tibber zodat zij kunnen bepalen wanneer de paal moet gaan laden en wanneer niet.

Edit:
@Backpacker hier snap ik dus ook niks van. Vertrektijd stond ingesteld om 5uur. Daarbij was het laadplan eerder dat het laden omstreeks 1uur zou beginnen (de auto is niet meer los van de stekker geweest). Kijk ik nu om 6:28, is het laden nog bezig. Is begonnen iets na 3uur en nu dus om 6:30 nog niet klaar. Waarom wordt de ingestelde vertrektijd genegeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0PBzo94BzEy8RzPp1F50GfUAiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joeP18fREbbvZA2V9ldn6AXk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft alles behalve wenselijk. Enerzijds (auto is nu nog steeds aan het laden om 7:20) omdat de auto gewoon vol moet zijn op de door de klant aangegeven tijd, anderzijds vanwege de kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door 13art op 01-10-2024 07:41 ]

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:17
13art schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:13:
[...]

Je hebt een laadpaal nodig die aangestuurd kan worden door Tibber. Om even mijn eigen Easee laadpaal als voorbeeld te gebruiken, bij de setup moest een operator aangewezen worden, dat is dus Tibber zodat zij kunnen bepalen wanneer de paal moet gaan laden en wanneer niet.

Edit:
@Backpacker hier snap ik dus ook niks van. Vertrektijd stond ingesteld om 5uur. Daarbij was het laadplan eerder dat het laden omstreeks 1uur zou beginnen (de auto is niet meer los van de stekker geweest). Kijk ik nu om 6:28, is het laden nog bezig. Is begonnen iets na 3uur en nu dus om 6:30 nog niet klaar. Waarom wordt de ingestelde vertrektijd genegeerd?
[Afbeelding]

Wat mij betreft alles behalve wenselijk. Enerzijds (auto is nu nog steeds aan het laden om 7:20) omdat de auto gewoon vol moet zijn op de door de klant aangegeven tijd, anderzijds vanwege de kosten.
Ben ook niet tevreden met de werking en transparantie van de grid rewards.
1. Gisteren vertrek tijd van 7:30 ingesteld, vanmorgen om 7:30 nog niet 100% geladen (~97%).
2. Dus doorladen na 7:30 terwijl grid rewards aangeeft dat de laadsessie klaar is om 7:30, dus vanaf deze melding betaal je gewoon het tarief die dan geldt..?!
3. De compensatie die je ziet in de grid rewards app, is niet de netto compensatie, maar hier zit de "korting op het hogere tarief" omdat je tijdens een duurdere periode laadt ook in!

Al met al een gisteren avond/vanmorgen ~50kw geladen a 19,7ctkwh met grid rewards. Terwijl de kosten op 16ct/kwh zouden zijn als het laden niet was gepauzeerd ........ grid reward was volgens de app 0.93ct :? totaal niet transparant. Deze 0.93ct dekt niet het gat tussen het dure tarief door langer laden en het goedkopere tarief waarbij het laden meerdere malen gepauzeerd werd.

Jammer dat er geen optie is om slim te laden, zonder grid rewards (dus zonder pauzes). De auto niet op tijd opgeladen hebben, door pauzes van grid rewards heeft dus tot meer kosten geleidt in mijn geval. Dan moet ik helaas het starten en opladen via de auto zelf regelen en het slim laden uitzetten in Tibber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I2taRy8nnLn2AqAHkJnq7uGDQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xE6utFfwnDxoQ4KLrEdzXiZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCnwM-GrjQOSwpiy7Is66dUWsVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRg8dx7agxjyof1b4T7k44TM.jpg?f=fotoalbum_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
peak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:01:
Zo zie je maar weer dat grid rewards nadeliger voor de klant is en het voordeel voor Tibber groter is.

1. Niet transparant
2. Als je even boodschappen moet halen en je hebt grid rewards gehad die het laden heeft gepauzeerd, verlies je de compensatie voor het laden op een duurder tijdstip.
3. Grid reward was in het begin veel voordeliger voor de klant. Ik had nauwelijks “pauzes”. Eerder laden op duurder momenten die door grid rewards goedkoper waren. Sinds paar maanden pauzeert het laden op super goedkope momenten. Niet 1 keer maar nagenoeg altijd.
4. Het tijdstip van vertrek wordt genegeerd. Grid reward pauze heeft voorrang. Dus voordeel voor Tibber heeft voorrang op die van de klant die zo goedkoop mogelijk wilt laden.

Weet nog niet wat ik ga doen. Nog even paar maanden aankijken of naar een andere partij of slim laden uitschakelen en in de auto de laadtijden instellen of de laadpaal de tijden instellen.
Het ligt naar mijn idee aan de situatie. Prijzen fluctueren ook tijdens het laden. Want nu wordt het volgende aangegeven over de laatste laadsessie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xPUznhids1FruSS-YpKWqh84-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPODcgDVWPpLh48QplD3iITA.jpg?f=fotoalbum_large
Daarmee komt de laadprijs op ongeveer 14,3ct. Wat dan weer een stuk voordeliger is dan de geldende prijs. Maar je moet zelf gaan rekenen en het is niet inzichtelijk waar wat van de Grid Rewards wordt ingezet.

Het wegvallen van de Rewards bij tussentijds ontkoppelen en het niet klaar zijn op de ingestelde laadtijd zijn wel items waar naar mijn mening snel een oplossing voor moet komen.

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:17
13art schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Als je de prijs hanteert in je screenshot en de 50kWh dan kom je uit op een prijs van 15,8ct/kWh (792 : 50) in plaats van de 19,7 cent die jij schrijft. Hoe ben jij op die 19,7 uitgekomen?
Sorry dat is een beetje te kort door de bocht geweest. Als je op slimlaadplan klikt zie je de details van hoeveel en wanneer er geladen is tegen welke prijs met heel veel gepiel (steeds op het juiste stuk vd grafiek klikken). Ik heb dat in onderstaand tabel gezet en tegen de gemiddelde uur prijs afgezet als ik meteen zou starten met laden vanaf het goedkoopste tarief. Zoals je ziet is de besparing 0.26 ct..... dat is te weinig compensatie voor de ergernis dat de auto niet op tijd is vol geladen wat mij betreft (snap dat dit maar voor 1 dag is en moment afhankelijk is. Ik snap alleen niet waarom Tibber niet zo een simpel tabelletje kan geven per laadsessie om inzichtelijk te maken wat je nou daadwerkelijk bespaard hebt ipv. leuk zeggen dat je 0.93ct hebt bespaard in de grid rewards app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6PEVifqyBQJIAcEHDY7gd2JWZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wmzase3IHvlpUmDwKcGSbE0s.jpg?f=user_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Sunri5e schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:37:
Ik heb inmiddels ook het slim laden aanstaan voor onze twee Tesla's. Echter wat ik bijvoorbeeld nu merk is dat Tibber toch niet altijd de slimme keuze maakt. Zojuist heb ik mijn Tesla met 82 procent batterij aangesloten met een kostprijs van 20 cent per kw. Echter is volgens de app de bodem qua prijzen vanmiddag 12 uur (16 cent per kw). Toch besluit de app om direct te gaan laden terwijl de noodzaak er niet is want mijn batterij is nog voor 82 procent opgeladen....
Ik heb al eens vaker berichten voorbij zien komen dat bij het aansluiten van een Tesla deze gelijk begint met laden. Geen idee waarom.

Heb dit zelf ook een keer gehad met mijn e-Niro. Wat de precieze oorzaak was weet ik nog niet. Maar het leek een samenspel tussen de Easee app en de Tibber app. Ergens had ik een keer het laden handmatig gestart danwel gepauzeerd. Bij later weer aansluiten ging de lader meteen laden terwijl in de Tibber app geen laadplan was voor dat moment. Toen in de Easee app het laden handmatig gestopt waarna het laden volgens het laadplan in de Tibber app weer gevolgd werd.

Dan nog even wat anders wat daar aan raakt. Vandaag viel op dat Tibber een niet logische keuze gemaakt lijkt te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2cF2KfEgFoT9bM6Mhuc6HNPa8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gquNJ7v2sDY6F9Ov54ThfiUE.jpg?f=fotoalbum_large

@Backpacker is hier vanuit Tibber een verklaring voor? Want die 23 cent/kWh is een stuk hoger dan de 15,x cent later vandaag. De grafiek geeft echter een lagere waarde aan. Gaat het hier weer mis in de weergave? En zo ja is het dan in de grafiek of de getoonde kWh prijs?

Edit:
Zojuist (16:20) weer een bijzonder moment. En er zou sprake zijn van Grid Rewards (laden gepauzeerd) echter was de auto aan het laden. Een blik werpend op de Easee laadpaal leerde me dat er niet geladen werd volgens een laadplan (witte pulserende leds waar dit met plan blauwe leds moeten zijn). Wat daar aan de hand was geen idee maar misschien iets van een storing bij Tibber waardoor de laadpaal niet meer aangestuurd kon worden?

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 06-10-2024 16:25 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
EVfan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Als je een Kia eNiro 2019 hebt, zoals ik, en die toevoegt als niet geïntegreerde auto, dan ben je helemaal blind aan het varen. Deze auto heeft nog de oude in NL geknutselde app en communicatie module en met alleen 1 richtingsverkeer communicatie. En de Tibber app zoekt dus tevergeefs naar de auto.
Het is me niet goed gelukt om met rewards te laden, tenzij ik de boel fake door de andere EV, Audi eTron, als instelling te kiezen. Gek genoeg is die Audi dan niet aangekoppeld, maar babbelt kennelijk wel met Tibber, dus dat wil wel werken. Dan wel even opletten dat de Kia 3,5 kW laadt en de Audi 11 kW, en de laaddoelen van de beide auto’s meenemen in de berekening van de vertrektijd en die even daarop aanpassen. Het werkt, maar “set and forget”, no way.
Daarom laad ik de Kia vaak met de app van de Zaptec op eco laden ingesteld. Dan dus geen rewards.
Bijzonder. Mijn Niro is een My22 maar ik heb hem er nu in staan als een niet ondersteunde Kia Niro EV. Dat gaat prima, alleen moet ik dan zelf het huidige percentage van de accu invoeren. Maar ik heb een een Easee laadpaal en geen Zaptec Go. Wel balen dat het bij jou dus niet werkt en je daardoor de Grid Rewards mis loopt.

Overigens ben ik weer terug naar de niet geïntegreerde Kia in de app omdat de geïntegreerde Kia elke 2 uur verwijderd werd. Dus morgen maar weer even contact hebben met Tibber.

Overigens ook benieuwd hoe dit gaat aflopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebptgGnI6LF4fxZMckgLSMR3XdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULg2iLgtgBlA05PhlYrMIzuA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OexEF_GUWttn_tvKmWzo5XDUxVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSWxL0m07mjTh35KfMOG7J3c.jpg?f=fotoalbum_tile

Het complete laadplan wordt nog niet uitgevoerd vanwege pauzeren/Grid Rewards, maar dan zou die hele strook geel moeten zijn en niet alleen het begin en eind stuk. Aan het einde van de dag maar eens zien hoeveel dat aan Rewards heeft opgeleverd en wat de kosten voor het laden uiteindelijk geworden zijn.

Edit:
Zo te zien hebben de grid rewards deze keer niet gunstig uitgepakt. Kom op ruim 16ct/kWh uit terwijl dit tijdens het daltarief 14,4 was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh7e6kQ58yBhNHyRIUefVNnsDXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58Ner6VNeicoS521wYq3s20A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 13-10-2024 18:14 ]

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-03 20:57
Frosty__ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

De vergelijking met smartphones wordt vaak gemaakt. Gelijkertijd is een Battery Management System (BMS) van een EV naar mijn idee wel meer geavanceerd. Er wordt bij het starten van het laden een proces gestart waarbij ik het idee heb dat als dat eenmaal loopt je het beter niet kunt onderbreken tot de ingestelde SOC bereikt is. Denk aan accu op temperatuur krijgen (verwarmen dan wel koelen) en hem daar ook houden. Als je dat steeds gaat onderbreken en weer opstarten dan vraag ik mij af wat dat - op de lange termijn - doet met een accu?
Ik heb een reactie terug vanuit Tibber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR825_yNw6iv1XnSbzdG8ToYRfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSR6ZYE2V5o1D4gMC6wEI0H8.png?f=fotoalbum_large

De link waarnaar verwezen wordt is deze: https://backend.orbit.dtu...egradation_nonameIEEE.pdf

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nieuwe pushnotificatie voor technische problemen met slim laden

Er een nieuwe pushnotificatie voor als het Slim Laden volgens aangemaakte schema onverhoopt niet lukt (vaak door factoren die niet door Tibber automatisch te verhelpen zijn).

We hebben nu een supportartikel gemaakt met wat achtergrondinformatie en een aantal tips die je kan nalopen als je onverhoopt zo'n melding krijgt.

Feedback is altijd welkom 🙂

https://support.tibber.com/nl/articles/10031860-technisch-probleem-notificatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-WTMwH8qunRbct2L5yABBKJ8-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LL7jJX7ykPt2HdyUlNrUmfuR.png?f=fotoalbum_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• ideneef
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-02 20:39
Meer mensen waarbij er sinds vannacht niet wordt geladen vanwege de grid rewards? Of gaat hier iets mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqi2UtCN8bGZyCU-7f_YPNKjEIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IzIWMCBoEHFXweBECAcfp81t.png?f=fotoalbum_large

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 10:45
Ik ben sinds 7 november klant bij tibber en ik heb zojuist mijn verbruik van 7 november inzichtelijk gekregen.

Wat mij opvalt is dat mijn export niet geregistreerd staat, is dit normaal?

Hier is mijn verbruik vanuit de tibber app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zw9p2sG3oUz4tY5_cC8tu9ZMu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DbIox8vnFuwIOGJmd2LW5npe.png?f=fotoalbum_large

En hier is mijn verbruik volgens homewizard (P1 meter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a2zSb724VjFFtzbjjo5n_E8n3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZunYdBzvAPpECfxKambQJRd9.png?f=fotoalbum_large

Tussen 17 en 18u heeft mijn solaredge pv/accu systeem 4kWh geëxporteerd naar het net gezien de prijs toen het hoogste stond.
Echter zie ik dit dus niet terug in het verbruik vanuit tibber.

Heb ik hier de overpriced P1 meter van tibber voor nodig om dit direct inzichtelijk te krijgen?

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 10:45
13art schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:10:
[...]

Klopt, dat is daar niet zichtbaar. Ik heb de P1 meter maar ook dan is het niet zichtbaar onder verbruik. Dat laat echt alleen de daadwerkelijke afname van het net zien.

Onder het kopje Analyse is wel de teruglevering te zien.
Bedankt, duidelijk!

Onder analyse heb ik nog niet alle data dus ik moet gewoon nog even geduld hebben denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifZUMabXEVv5TjMdO3Df7zuTsnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t0vtyzo2cOcOfR6a5JgxCRiY.png?f=fotoalbum_large

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn laadpaal, Easee lite, is vandaag geinstalleerd. Ik zie alleen wat geks in de Tibber app. De laadpaal is gekoppeld en ik zie Grid rewards voor mijn auto ingesteld staan. Echter als ik wil kiezen tussen of de auto beslist of de laadpaal heeft de laadpaal geen naam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6EepKjrbIsW462_FABhk-0yGGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtMFK9S0k4lCMHTUQiyCA9K3.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een bekend probleem?

Daarnaast is onze 2e auto niet ondersteund in de Tibber app ( Peugeot E-208 ). Die staat dus ook niet vermeld bij de Grid rewards. De auto zelf is wel toegevoegd aan de app.

Gelden dan Grid rewards ook voor de 2e auto?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi_FCJT_d2bVqptRU4GS8V1_Anw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ7hNjSM4uO2DTU5lTCbMxtV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pXKKHdsWvHVIjUYUAABmNgYoO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DigOnL0bvSGcjmkyMyX6mfv.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemd. Dit is mijn app vandaag
Zo maar eens even de hele Pulse resetten dan

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Backpacker schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:25:
[...]

Probeer even alle data van de app te legen, dat zal wellicht het probleem van het niet laden van de widgets en de "jij" pagina oplossen. Wel raar dat je vriendin er ook last van had.

Zou je kunnen laten weten welke versie van Android je draait en ook op de telefoon van je vriendin (als dat ook Android is)

Als de Pulse blauw is dan stuurt die data naar Tibber en zal load balancing in principe gewoon werken. Je had dus niet hoeven te resetten.

Stuur mij even een bericht je met je e-mailadres van je Tibber account dan kan ik op de achtergrond kijken voor je.
Hallo Backpacker,

Ik heb wel nog andere vragen waar je misschien mee kunt helpen

Vandaag is mijn laadpaal voor het eerst in gebruik genomen.

In de Tibber app zie ik alleen iets geks. De fasen lijken niet of niet correct weergegeven te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hOQUAa4i19L2gL39WeOhwjUo08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/un7PT5XQvGH28FOK5kTixARf.jpg?f=fotoalbum_large

De UI lijkt het niet te doen? Geen visuele weergave van de fase belasting.

Daarnaast als ik naar de getallen kijk. Het lijkt alsof er 1 fase vol wordt getrokken? De eerdere?

De overige twee zijn niet of nauwelijks belast, terwijl mijn auto nu wel staat te laden. Gaat om een X5 45e met 28kw batterij.

Laadpaal is drie fase geïnstalleerd, maar software matig beperkt tot 16A afgezien mijn auto max met 3,7kwh kan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTrl337CgIorBYsQMvt3C5CXjg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1A13T2Z03KybMZYFGmoiCRq.jpg?f=fotoalbum_large

Hij trekt nu ongeveer 4300watt volgens de Tibber Pulse overigens.

Zie je hier gekke dingen of klopt dit allemaal wel?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 22:46
't Is weer zover, maar dan een andere issue: auto koppelen aan laadpaal rond 1730, ik verwacht dat hij stopt na 1 minuut. Bijft echter vrolijk laden met een hoge kWh-prijs. Via de Zaptec app maar gestopt, want Tibber app reageert nergens op en later op de avond het hele riedeltje opnieuw getest. Helaas hetzelfde resultaat.

Screenshots laten een verbruik zien van 3.8kWh (16A voor de Leaf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqboOSfnavP_Ttb570MdHqlo1ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EudHmPG3kHIPJcJNk0zQ29GR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96X0cG-wqjsJuTYybyb9LlL8Q3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UTzkytbEOZmOnhjzrxEevLl3.png?f=fotoalbum_large

Planning is dat de EV weer op woensdag 7:20 uur de weg op moet, waarom dan laden met het volgend overzicht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x26JPEt9-xvtpdwERq8ZlJxgT4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bEfHUradMFodQTqIxz2P6GRf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Picaroon op 18-11-2024 19:11 ]

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-11-2025
DanTm schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:52:
[...]

wel dus.. het zijn geen 'ongesaldeerd' kosten, maar teruglever kosten.. dus ong 10c voor elke kWh die je terug levert.
Voor mij de reden om over te stappen naar dynamisch.
O oké Thanks, tja dan is het een ander verhaal…

Van de rest, Geen idee hoe jullie aan die lage kosten komen..als ik historie kijk, kom ik niet onder de 22…zal wel schatting zijn, maar toch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxMek29_i944eH17Wi19FVzI6Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M6PjM6O8bbj2Sb1LJGjHgkmg.png?f=fotoalbum_large

• mkleinman
  • Laatst online: 11:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb vannacht onze Peugeot E-208 aan de Easee Lite laadpaal gehangen, deze auto wordt niet standaard ondersteund voor slim laden maar dat kan wel via de laadpaal. Ik had het batterijpercentage correct ingesteld en ook de laadpaal ingesteld dat de E-208 moet worden geladen.

Daarna heb ik de E-208 aangesloten aan de laadpaal.

De Tibber app ziet de auto en begint een nieuwe slimme laadsessie. Het gekke is alleen dat de auto eenmalig wel start met laden, maar zodra er volgens het laadplan tijdelijk stopt ( gridrewards als voorbeeld ) dan start de auto niet opnieuw met laden.

Dit was het laadplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4JxY9HE0OMIWtWpGlb4av69SBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x6Epbw6lknGi2XHf0bhDHRl.jpg?f=fotoalbum_large

En dit gebeurde er echt. ( met de hand auto van slot gehaald en weer op slot gedaan reset de auto, vandaar start opnieuw laden ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7RMcU5Z1oOuvRuTBazRCcFxe0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VttCv7aIcNBM3oLyPk4phMlA.jpg?f=fotoalbum_large

De Tibber app gaf vanochtend ook een foutmelding dat de auto niet geladen kon worden.

Ik heb voor nu slim laden uit gezet voor de E-208. Overigens is de boordlader van de E-208 al vervangen ( was een terugroepactie ).

Iemand enig idee. Is dit een combinatie van de Easee en Peugeot?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 22:42
@mkleinman

Ook ik heb een e-208 icm een Easee laadpaal. Gaat bij mij helemaal goed. Het slimme laadplan wordt gedurende de nacht soms meerdere keren aangepast vanwege grid rewards maar de accu is aan het eind van de nacht op het ingestelde tijdstip altijd helemaal vol.

Het bijzondere is wel dat ik niet kan laden tot een zelf gekozen percentage. Hij kan alleen maar naar 100%. Die schuifknop ontbreekt gewoon. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It6GTbn6SAkOvswW-5lmWSeE4po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9iJ0wCu1PwmtaGL8IrpZVJPG.png?f=fotoalbum_large

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 20:17
Gevalletje ben ik nou echt zo dom of klopt de app niet?

Situatie: Ben klant bij tibber en heb zonnepanelen. Heb de P1 reader niet maar wel een eigen welke naar de DSMR Reader logt.

Op meerdere dagen zie ik dat ik ook terug geleverd heb op het net. Echter lever ik volgens de tibber app nooit meer de 2 kWh terug. Op de website kan ik dit sowieso niet vinden want daar zie ik alleen maar verbruik.

Stel ik ik pak 1 dec. Volgens tibber heb ik 6 kWh van het net afgenomen en 2 kWh terug geleverd naar het net. Echter als ik mijn eigen data in de DSMR Reader bekijk of bijv. de app van de zonnepanelen zie ik toch een andere situatie, namelijk: 5.714 kWh afgenomen en 5.163 kWh geleverd. Dat 5,7 afgerond is naar 6 geloof ik direct, echterr 5,1 afronden naar 2 is wel twijfel achtig. Lees ik dit nou verkeerd, of gaat er iets mis?

Tibber app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuCS_nfs2zPc6DzL7fFpP8Y1eDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pp3Pt3GNTKTSaFTPkYI4MDVS.jpg?f=fotoalbum_large

Historie data DSMR Reader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfIcFVtjV_UQoYksZFLAc-3RHoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V81bOBChUD1SkEanYx2ba8BW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK36xwJtlCsN7ulCqg4KAQrIibQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iU6zCowS0fSZFaWGIPvyGge.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xt9ZSc7nr0pBZ4XF3GL07beoCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6N9shETCuIeaEN4zNiZIVLS.png?f=fotoalbum_large

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-03 16:28
Weet iemand waarom Tibber mijn teruglevering niet laat zien?
Ik heb een 60kwh thuisaccu met Dynamic ESS van Victron. Op 6 december heb ik tussen 16:00 en 20:00 ruim 24 kwh teruggeleverd, echter is hier niks van terug te zien bij Tibber. Mijn Homewizard P1 geeft dit echter wel aan. (zie screenshots). Dit geldt overigens niet alleen voor 6 december, maar voor alle dagen tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEkYE4FK8RwOJra-0nwEgRvPxiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tesIsD69IPxJoeSvP3jxkRtF.jpg?f=fotoalbum_large

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• vaursechs
Ik heb geen omvormer gekoppeld omdat alle opgewekte energie direct in de accu wordt opgeslagen. Oftewel hiervan gaat niks direct door de meter. Als ik op meer details druk, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SOOnez6jQlZ9EDPLdnpgF4VG7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lWJMbWnjET6hz7gm7CWtY8v.jpg?f=fotoalbum_large

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• vaursechs
Dit is wat Victron VRM weergeeft, en dit komt overeen met wat HomeWizard P1 meter aangeeft.
Je ziet hierbij dat de accu in de nacht opgeladen is naar 100% (dit zie je ook terug op de Tibber app). Echter wanneer de accu dan ontladen wordt naar het net (tussen 16:00 en 20:00u) is hier bij Tibber niets van terug te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzjBo6ikqHZZ5qEYCobFSajJ9ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFMRBqkhIrVgb0DD6Z2aKEA4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door vaursechs op 08-12-2024 10:51 ]

• vaursechs
janne_nl schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:16:
[...]

Op de startpagina in de app. Onderaan links naast het home icon.
Dit is wat ik zie op het tabblad analyse:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlUrh35JOxsV8_hFkikU-7YD2UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKGyzQ5v0kLlyYUxnBnONLuy.jpg?f=fotoalbum_large

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:56
Ik denk dat je nog een tijdje geduld moet hebben. Het duurt even voor je die pagina ziet. Bij mij ziet die er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STfUO89b3DcatjDor1MXv7pK3v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwp3hJtP2zifGd7lI0AhCpeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een accu, weliswaar maar 9.2kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 08-12-2024 12:26 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
Gezien ons verbruiks patroon denk ik dat een leverancier als Tibber weinig zin heeft? Ik zie ook geen mogelijkheid om een grote verschuiving te realiseren van normaal naar dal qua verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVMKRV8CCttT5T3mZeHc81cId3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhrWtIOJOjar1n06feVVHlN7.jpg?f=fotoalbum_large

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zit met het volgende: op 10 januari loopt ons vaste stroomcontract af, we zijn verhuisd en hebben nu zonnepanelen, die leveren ongeveer 3.400 kWh op. Het verbruik van de vorige bewoners was ongeveer 1.700 kWh, dus teruglevering zal dan ook zo'n 1.700 kWh zijn.

Het is wat onduidelijk voor ons wat nu verstandig is om te doen. Als ik bovenstaande gegevens invul bij Tibber dan kom ik op 22,57 euro aan kosten per maand en -50,54 euro opbrengst per maand en dus een negatief saldo van 22,57 euro per maand.

Kies ik toch voor een jaarcontract bij Greenchoice, dan geven ze aan dat ik op 49 euro kosten per jaar (4 euro per maand) uit kom, minus de cashback is een negatief saldo van (gemiddeld genomen als ik een jaar blijf) 55,89 euro per jaar.

We hebben geen EV en verbruiken met zijn tweetjes niet veel stroom. We moeten nu wel gaan kiezen, aangezien het contract op 10 januari afloopt. Wat is voor nu even het handigste om te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uncOwU1Fbft_UD5w4CVfE7ZX19E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a310po9vTvebkhZgWbqcn5BI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6UmI7nYEUM479LRli3Gzjt6X3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CErPqPPR4Qs0PC9jirXNMTdo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door THE_BASE op 10-12-2024 19:06 ]

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
THE_BASE schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:51:
[...]

Ook mijn gedacht, maar voor wat voordeel zal ik dan toch tot wat meer zonlicht bij de club moeten zitten? Want in deze periode is denk ik juist Greenchoice voordeliger?
Gemiddeld gezien is er de laatste tijd vrij weinig wind wat maakt dat de prijzen relatief hoog zijn. Dus ja, het is nu duurder. Morgen is de gemiddelde dagprijs bijv 43 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzvfqsP8rk6-PceZsbrySJhTQeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed90Pt9cnD5H9wFoc9N5Hgw0.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Het is voor mij nogal verwarrend of Mitsubishi warmtepompen nou ook via MELCloud te koppelen zijn. Volgens de app in eerste instantie wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGOqcAd-4NbAF25zevSiw3dc2ck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aH20R24Oudmmd2RsvNtmXTvH.png?f=fotoalbum_large

maar als je dan verder kijkt benoemen ze alleen de airco’s nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsuZ6aFuMUyn5mF5au5nwdkzXCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CEGFl87DB1xn2OGvDshjByW1.png?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring mee wellicht?

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 13:05
13art schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:54:
[...]

Zelf even een berekening maken door het bedrag voor die laadsessie te delen door de kosten en dan heb je wat je daadwerkelijk betaald hebt per kWh. Zo heb ik onlangs nog de geladen voor iets meer dan 5ct/kWh.

Ze zijn nog bezig met het meer inzichtelijk maken van de compensatie die je krijgt mbt het uitstellen van het laden op een later duurder moment.
Bedoel je zoals in onderstaand screenshot?

Dan valt het inderdaad een stuk gunstiger uit, ook t.o.v. enkel slim laden 's nachts. Nog geen 14 cent per kWh :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIxWUGMY_Z_WtvAmozAa6My7XoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trI7HwYswLzGgw9BJlC9tEqk.jpg?f=fotoalbum_large

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16
Beste allemaal, ik post dit bericht om wat advies. Ik heb gegoogled en vind vooral marketing informatie van de aanbieders zelf.

Ik twijfelde tussen zonneplan en tibber. Ik neig nu vooral naar tibber omdat die onafhankelijk van eigen apparatuur(accu, zonnepanelen, autolader) werkt en ik het verhaal net iets beter vind. Ik switch regelmatig van leverancier en instappen in een eco systeem van 1 leverancier lijkt me niets.

Onze situatie van 2024 in onderstaande grafiek. Ik verwacht dat dit in 2025 ongeveer hetzelfde zal zijn. Wij hebben een verwarmd zwembad en 49 zonnepanelen. Verwarmen doen we grotendeels met airco’s en elektrische kacheltjes en de cv wordt alleen nog voor warm water gebruikt. De flexibiliteit en keuze om met cv en elektrisch te kunnen verwarmen vind ik nog wel handig, enerzijds voor als het een keer echt koud zou worden en anderzijds omdat er nog veel onzekerheid zit in de energy markt de komende jaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40Vf-jjkb88xEXsIHuXB4Qm1d_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xygME173mdhzjCKRsmxr2qlf.jpg?f=fotoalbum_large
(Bedrag bij consumption is beetje random omdat ik het tarief niet registreer in de app, in de praktijk hebben wij nauwelijks energiekosten)

Wij gebruiken de meeste stroom van april tot en met september omdat dit de periode is dat we het zwembad verwarmen. Door salderen doen we dit nu redelijk rücksichtslos maar dat kan veel slimmer. De zwembad warmtepomp zit ook op wifi, ik wil proberen deze in home assistent te krijgen zodat ik daar wat meer aan kan automatiseren.

Ik heb de calculator op de website van tibber ingevuld en kom op een maandbedrag van 65 euro per maand, dat is zeer acceptabel. Per 1/3 loopt mijn huidige Oxxio jaarcontract af en het is dus tijd om te kiezen voor een nieuwe. Oxxio is niet meer interessant ivm terugleverkosten.

Al met al, op basis van mijn eigen onderzoek en inschatting lijkt mij tibber de beste keuze voor ons op dit moment.

Nu mijn vragen:
1. Wat zijn de nadelen, zaken waar ik rekening mee moet houden met tibber specifiek in mijn situatie (ik heb de algemene issues met app, synchronisatie en rewards wel gelezen)?
2. Kan ik mijn home wizard p1 meter blijven gebruiken naast degene die van rubber? Ik lees iets over splitters, actieve en passieve? Welke heb ik dan nodig? En hebben jullie goede ervaringen met een specifiek model?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door borgdaville op 03-01-2025 10:13 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik heb dit topic aardig doorgespit, maar ik stuit op een probleem dat ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Situatie:
- Tibber i.c.m. Easee Laadpaal (Tibber stuurt Easee aan)
- Opel Corsa Electric 2020 (dommer krijg je ze niet, kan nauwelijks iets uit de auto uitlezen met Opel app)

Sinds december 2024 laadpaal aan eigen huis laten monteren. Verbruiksstatistieken wijken naar mijn mening erg af.

In de Easee app wordt een verbruik gerapporteerd van 317 kWh terwijl mijn Tibber-app rekent met 285 kWh over december 2024. Zie de onderstaande plaatjes. Afwijking is dus ruim 11%.

Zou dit liggen aan sluipverbruik/laadverliezen/registratiefout in de Tibber-app bij onderscheiden wat laadstroom is en wat valt onder 'Gedrag' of 'Altijd aan'?

Hebben jullie een idee om er achter te komen welke waarde correct is, dat wil zeggen, hoeveel stroom mijn Corsa daadwerkelijk heeft 'gevreten'? Dit wil ik gebruiken voor mijn verbruiksberekeningen, hoeveel kWh per 100 km etc.

@Backpacker hebben jullie dit eerder gezin bij Tibber?

Plaatje 1 -- > Easee laadpaal
Plaatje 2 --> Tibber app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXK4F_OyfFTqEqC6u19sy0xQUK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbA5C0ar0BxiZLGBSVlG7NOc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g34_ZgQUZlYZBZEfnp6c0Q7Vj1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wp16FuLkwyZhJUtqd1eUFDI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pr088 op 03-01-2025 12:34 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:29:
Ik heb dit topic aardig doorgespit, maar ik stuit op een probleem dat ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Situatie:
- Tibber i.c.m. Easee Laadpaal (Tibber stuurt Easee aan)
- Opel Corsa Electric 2020 (dommer krijg je ze niet, kan nauwelijks iets uit de auto uitlezen met Opel app)

Sinds december 2024 laadpaal aan eigen huis laten monteren. Verbruiksstatistieken wijken naar mijn mening erg af.

In de Easee app wordt een verbruik gerapporteerd van 317 kWh terwijl mijn Tibber-app rekent met 285 kWh over december 2024. Zie de onderstaande plaatjes. Afwijking is dus ruim 11%.

Zou dit liggen aan sluipverbruik/laadverliezen/registratiefout in de Tibber-app bij onderscheiden wat laadstroom is en wat valt onder 'Gedrag' of 'Altijd aan'?

Hebben jullie een idee om er achter te komen welke waarde correct is, dat wil zeggen, hoeveel stroom mijn Corsa daadwerkelijk heeft 'gevreten'? Dit wil ik gebruiken voor mijn verbruiksberekeningen, hoeveel kWh per 100 km etc.

@Backpacker hebben jullie dit eerder gezin bij Tibber?

Plaatje 1 -- > Easee laadpaal
Plaatje 2 --> Tibber app

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even los van je probleem, hoe heb jij onder de gemiddelde prijs de verdeling daar in beeld gekregen? Dat heb ik niet ondanks dat ik wel een Easee laadpaal heb en een Pulse.
Sowieso ziet de layout er net even anders uit. Android van iOS wellicht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO3m9bf9LQTv5KLFFB1kskeMDig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwNJOvum2r8oxAbDFxhNLvp4.jpg?f=fotoalbum_large

• rvdput
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-03 20:50
Goedenavond. In de Tibber app zie ik voor 31 december en 1 januari een heel ander verbruiksprofiel dan in de Homewizard app. Ik heb op 1 januari mijn EV geladen dus het verschil is makkelijk te zien. 😅 Het lijkt erop dat de uurwaarden voor beide dagen een schatting zijn obv een standaard profiel. Hierbij is 31 december ongeveer 20 kWh hoger uitgevallen en 1 januari dezelfde hoeveelheid lager. De verbruiksprofielen t/m 30 december en vanaf 2 januari lijken wel helemaal te kloppen.

Ik heb natuurlijk mijn EV bewust op 1 januari geladen toen de prijzen rond 15 ct/kWh lagen. Kloppen de verbruiksprofielen van anderen wel op beide dagen? Of is dit een breder probleem bij Tibber (iets met de jaarwisseling...)? Zijn er mensen met ervaring met ontbrekende meetgegevens & schattingen hoe hiermee om gegaan wordt, en helpt het in zo'n geval om een Tibber Pulse te hebben die alles ook uitleest?

Het bevreemd me overigens wel dat in de Tibber app niet zichtbaar wordt gemaakt dat het om een schatting gaat met een korte uitleg erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bst3DhnQ8uDrktivdvWxJfDRmpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ZhBfGulf6dpNIJpxkQyygx4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peh-7pyBeg-XGzoLRbB8Oa6jj0I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ddgbhJ7vz5Mh6oBH72JjfAAg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpKdO5PHlBtvYgmNRudMv-EPXw0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gw5Xdb35tskcoGh7JSA2aWF8.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd6t-EO0lUOQojmej0GHIvgngnk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T7jtUImv3pOIZCcjCweFAvkS.png?f=fotoalbum_tile

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-02 23:49
steefdebruijn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 05:51:
[...]

Bij mij is 31 dec een schatting (dat staat er in de app ook bij). De andere dagen zijn wel goed. De meterstanden van 31 dec staan wel gewoon in Umeter dus ik denk dat het een Tibber issue is. Wordt wellicht de komende dagen nog rechtgetrokken.
@steefdebruijn & @rvdput
Ook bij mij speelt het verschijnsel wat jullie beschrijven; op 31 december een geschat profiel, op 1 januari wel mijn eigen profiel.
SlimmeMeterPortal had wel de juiste uurwaardes, terwijl UMeter dat een aantal dagen nog niet had. Inmiddels staan deze er bij Umeter ook.

Bij de Umeter website popt een Warning-melding op, dat EDSN de oorzaak van de problemen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGS1sHw4aQhbR4TcuwQMINq2ii0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cxFfVWngsrGvQcu3Pw64H7aH.jpg?f=user_large

Ik verwacht dat Tibber het profiel in de komende dagen ook recht gaat trekken. Wel iets om even in de gaten te houden. ;)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Nu gebeurt het weer! Het laadplan lijkt afgelopen maar de auto wordt nog wel geladen maar dan zonder laadplan. De accu is volgens Tibber vol, maar volgens de auto niet. Enige wat ik kan bedenken is dat de kou hier een rol in speelt. Maar als volgens de gegevens van Tibber de accu vol is, waarom wordt het laden dan niet gestopt? Nu maar weer handmatig het laden stop gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58DSJiTDqp3AGFKXjcN-fW6IsFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAY4qGn4pZorINjeMXV57ciu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOlWjuQUa52SPuJb_ViCdH13qmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lSxlGLiojrIwPBDyjLVN96m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W1M_9K297Q0aXuXMk1WOCwyC2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28BC3atbbjjMsNpsy1Di4TbT.jpg?f=fotoalbum_tile

@Backpacker jij enig idee hoe dit kan?

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 06-01-2025 08:22 ]

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 20:17
boyette schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Via de tibber app?

Bedoel elektra he
Bij mij staat het er. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqhSCk0x_0JBqAOnVSLpGxnhK14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLadRJwc4v83DcOKTbSBLDpC.jpg?f=fotoalbum_large

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
Hey,

Ik zit sinds December bij Tibber, en ben bezig alles te optimaliseren voor het verbruik icm. het tarief.

Nu kan ik bij mijn Warmtepomp een smartgrid functie activeren, maar dan wordt er gekeken naar verschillende beurzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTNBRv1Gk8sULVC447RO4wk-7rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1LPzRhGSwL3Pie51oTQXziy.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet wat Tibber hanteert?
Ik heb ook de vraag bij de klantenservice neergeled

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tijmeng schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:13:
Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Ik heb een VW ID3 en een wallbox pulsar SB laadpaal. Deze staan beiden in de tibber app icm grid rewards. Tot voorheen werkte dit prima. Maar sinds ene paar weken schroeft Tibber? De laadsnelheid terug naar 6A. Dat gebeurd op de momenten dat grid rewards wordt ingeschakeld. Nadeel is dat hij niet terug gaat naar 20A. Met als resultaat dat ik de rest van de laadsessie traag laadt en met regelmaat niet met een volle accu zit.

Indien ik de laadpaal eruit gooi en alleen de VW integratie heb, dan gebeurt dit niet. Alleen werk grid rewards dan niet + de VW integratie is verre van betrouwbaar.

Iemand enig idee waar dit te zoeken? Of toch maar een ticket aanmaken bij tibber zelf?
Dit was vannacht bij mij (e-Niro + Easee).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfjfJbgNo89_O6dIPu2XLMpiYR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvhhxTCOgZjOz6aapmTFJBjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zou de kou nog een rol kunnen spelen, dat hij daarom langzamer laadt en aangezien het vaak korte momenten betreft komt het laden niet snel boven een x vermogen? Dat de VW communiceert met de laadpaal dat de accu nog koud is en het laden dus niet op maximaal vermogen kan.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 19-01-2025 09:21 ]

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-02 23:49
Pr088 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:44:
[...]

De gemiddelde pagina is soms de eerste dagen van de maand nog 'bezig' of zoals jij noemt 'op vakantie'. Op die pagina komt gemiddelde per jaar en per maand te staan. In januari dit jaar duurt het helemaal lang, waarschijnlijk door wat registratie gedoe rondom de jaarwisseling.
Mijn gemiddelde verscheen eergisteren.
Geduld hebben. De boel wordt wel geregistreerd.
@Pieter2 Hetgeen @Pr088 schreef klopt!
De Gemiddelde pagina, en Vergelijking met anderen in de Tibber-app is de gehele maand Januari al 'in de war'. Hier komt langzamerhand, en niet bij iedereen tegelijkertijd, verbetering in.

Bij mij is het d.d. 27/1/2025 weer 'normaal' (zoals ik gewend was).

Zie ook de status-pagina van Tibber: https://status.tibber.com/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyfNSMIQC2wc2QjYjKz41hZqzP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZuaAAZzjUzf0SHxg2Snpo48.jpg?f=fotoalbum_large

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-03 15:03
GVR schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Huh? Nee? Prove it! :9

Zonder ondersteund laadpunt kan je indien de auto integratie er is wel slim laden, maar zeker niet met grid rewards. Het antwoord dat ik vorige week ontving van Tiibber:

Voor nu is Grid Rewards beschikbaar als je een geïntegreerd laadpunt hebt, maar dit is nog maar het begin. Hoe meer apparaten we kunnen verbinden, hoe beter we de onbalans op het net kunnen beïnvloeden. Medio 2025 zal een deel van de geïntegreerde auto’s bruikbaar worden gemaakt voor Grid Rewards. Daarna zullen we ons gaan richten op batterijen, zonne-installaties en warmtepompen.

Vergelijkbare situatie als bij @Himmoalgek :
Omdat het er naar uitziet dat mijn evbox laadpunt aan het overlijden is ben ik aan het orienteren op een nieuwe, en dan meteen ook kijkend naar Tibber ondersteuning mbt grid rewards en wellicht ook load balancing via de Pulse, dan kom ik uit op de Zaptec Go. Deze kan ook overweg met backoffice facturatie namelijk.
Hmmm zal wel alleen lim laden zijn dan.

Ze willen wel toegang tot locatiegegevens van de Tesla, is dus ook niet echt nodig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtKwT7pcyxASyC8SgymDvJu5lAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPzgaMmVEoMKM07hsbZtCEFw.jpg?f=fotoalbum_large

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:53
Freezhost schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Wij hebben ook twee verschillende auto's dus dat is inderdaad wel even iets om rekening mee te houden. Kun jij je config van die ha even delen? Ben wel benieuwd :)
Ik heb maar 1 auto, ik weet niet of je een 2e kopie van de EV Smart Charging integratie kunt draaien in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8-FoouTIRS4G70FerYunCpx4Ag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SwJ5WbRWihavFvTAIOguDNKI.png?f=user_large
Verder staat ie gewoon op opportunistisch laden, zonder vertrektijden dan pakt ie het goedkoopste tarief voor zover hij kan zien (vanmorgen dus tot middernacht, nu tot morgen middernacht). Overigens plug ik hem niet zo vaak in, maar zou dat wel zo zijn, dan zou hij rond 3u morgenochtend beginnen.

Er zit trouwens een hele uitgebreide beschrijving op Github, zou het zeker even doorlezen, heb zelf ook nog niet alle opties volledig onder de knie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 12:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBW9rlAzmiC9--gKhLWXiwXV5Ss=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gPZTB4qjq369LgN806hsfkRv.jpg?f=user_large

Zijn er meer iOS-gebruikers die bovenstaande ook al een paar dagen ervaren?

dion.dev

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 23:24
Pr088 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Goed om je eerste ervaringen te lezen.
Paar opmerkingen van mij als (tevredenere) Tibber-klant

- Qua kosten snap ik je punt. Al aangegeven bij Tibber? Je vaste kosten zijn overigens per maand exact gelijk (4,95) en netbeheerkosten en vermindering EB zijn per dag. Zou je een oplopend tarief per dag willen zien? Het lijkt met niet verrekenbaar in verbruik per kWh? Hoe deed Zonneplan dat?
- Ligt mogelijk aan je GroWatt omvormer? Heb met mijn SolarEdge dit probleem niet;
- Tibber heeft deze maand veel last van fouten in de app. We zitten in een 'dalletje' qua betrouwbaarheid. :P
- Analyse opstarten duurt een paar dagen nadat je bent aangemeld. Dat trekt waarschijnlijk wel bij.
- Fasebelasting heb ik 1x gehad. Ligt dit misschien aan je laadpaal?
- Fijn dat je zo goede ervaringen hebt met Slim Laden. Herken ik!
Zonneplan toont het op deze manier, en dat is de werkelijke rekening die je dan krijgt.
Bijvoorbeeld een willekeurige dag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M43hErP6OGz-1C3DUgArSC5aOlI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/01tU2kCaN93PyZeFML2Krk4F.jpg?f=user_large
Growatt zal ik aangeven bij tibber en kijken of dit een bekend probleem is.
Die laadpaal (Easee) heb ik al een paar jaar en gaf nooit problemen, ik zie op dat moment ook echt geen overbelasting ik heb de Homewizard live belasting daarnaast open gehad.
De app en analyse krijgen gerust wat tijd ;)
Bedankt voor je reacties!

[ Voor 12% gewijzigd door Lempke op 13-02-2025 14:22 ]

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 23:24
Pr088 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Bijzonder. Ik heb ook een Easee. En die spikes nog nooit gezien. Misschien verder kijken? Mijn Qooker geeft soms ook flinke pieken van 2-3kW. En anders even Tibber contacten. Laatst had ik veel verbindingsproblemen met de Pulse. Hebben ze netjes een nieuwe gestuurd.
Ik zie dus ook geen spikes in het werkelijke stroomverbruik, althans in Homewizard maar ik zie de meldingen in de Tibber app bij de fasebelasting;
Ik heb het idee dat de Tibber app dit niet goed 'ziet'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDuNB8Je78k07QD86AUQZWaaxLI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VT0CnnMXgkJ6xTnSKmYDBUFX.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Lempke op 13-02-2025 15:00 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-03 23:28

Dani86

AeroGeek

Grid rewards blijf ik toch vaag vinden. Nu bijv dit:

7(8)7 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK68luNXShkE34gPd5DJJADmf1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgnaLEj5cWEBcJH9MiF712sb.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl er 6% is bijgeladen in de auto (~3.3 kwh).
Ik wil best € 3,95 per KwH krijgen hoor :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dani86 op 13-02-2025 18:53 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Backpacker schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Je opslag is te laag. Die is momenteel 0,0205 ex BTW
Dit is wat ik heb staan in de HW app. De variabelen die ik kan invullen zijn de btw en de overige kosten, waarvan ik me afvraag of die laatste wel goed is zo....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A28w1hHZRKvja1FAL3oOTU8-hjA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vyMKwD7b2ssvmSKklzgNSW0A.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Slim laden werkt over het algemeen prima en bij ons weinig tot geen problemen. Recent waren er wel wat communicatieproblemen met de Wallbox Pulsar Plus maar het loskoppelen en opnieuw koppelen lost dat dan meestal wel op.

Het is jammer dat de auto van mijn vrouw niet ondersteund wordt (Peugeot e-208) en die moet telkens handmatig in de app zaken aanpassen om optimaal gebruik te maken van het slim laden.

Grid rewards loopt trouwens ook lekker op waardoor het gemiddelde tarief ook weer een stukje lager wordt.

Al met al zeer tevreden met Tibber i.c.m. de power-ups, slim laden en Grid Rewards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75MqyFS2BrwuSNo17bP8tBU77-U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uS5M6sTANIMI95yODJjH7nfo.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-03 14:10
Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Mogelijk heb ik het gemist, maar ik stoei met het volgende. Ik heb thuis een Zaptec laadpaal, welke is gekoppeld aan Tibber.

Welke instellingen
moet ik in de Tibber-app aanzetten wanneer het volgende het geval is. De auto is nog voldoende opgeladen, maar ik wil toch optimaal profiteren van grid-rewards. De auto dient dus enkel te laden op het moment dat ik kan profiteren van grid rewards. Op de andere momenten mag de auto niet te laten. Er hoeft dus ook geen laadplan te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrs-T0dAXTYososdZ0bvO2LCpAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izmZEQFiP81fMjiQxLXEZtbp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzYPYgbTTBVd7d_fFo5cj602Vfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUmzwqX9QkVDHiQii1YH9kVT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1wKrfOI2Kl6CgxB_MwR2FyxjN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2U2kutmFX9g5HQXB1NR2KwXh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door remc1979 op 20-02-2025 14:51 ]

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06-2025
Even een vraagje
Wat is thuis ? Je laadpaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFTwujUACxeViqSZansVeEPfwOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3nKSEt6ixTj0Q0nDCIcykQv.jpg?f=fotoalbum_large

• Hunegaart
Nee hoor er stopt niks
Mij moet je niet vragen naar wat en hoe
Maar het werkt op mijn manier prima
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56PILFJ6JnZYQ6JZPz6jrpgyCaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HFYGPXsgkuOUAJtBqcXGPjsC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs_7dYZOlVpn4ZVqLuMkceYkg5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vKgXWHh1QeQ3uW7wroaElT2H.png?f=fotoalbum_large
Backpacker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Waarom zou je dat doen als je Slim Laden aan heb staan? Als het niet het juiste moment is volgens de planning om te laden zal het uiteindelijk weer gestopt worden....

[ Voor 44% gewijzigd door Hunegaart op 21-02-2025 22:52 ]

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-03 12:50
Klopt het dat de auto via tibber altijd met 9A ipv 16A laadt? Zelfs als load balancing wn alim laden uitstaat? In tibber staat de max laadsnelheid wel gewoon op 16A. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc6SCgOKphQoi-fczSMdXiKcr_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qEuyXge9nqym0wJxlO3ZrCPC.png?f=fotoalbum_large

• naffffffffff
mattdice schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:07:
Klopt het dat de auto via tibber altijd met 9A ipv 16A laadt? Zelfs als load balancing wn alim laden uitstaat? In tibber staat de max laadsnelheid wel gewoon op 16A. [Afbeelding]
Nee het zou gewoon met 16A moeten gaan. Het helpt soms om even de maximale laadsnelheid te veranderen en weer terug te zetten om de oorspronkelijke waardeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuFXcLY0vSV7hAFgxZf3A2DTU0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3fsdJ2EA3y891RjMsZrzMgK.jpg?f=fotoalbum_large

• Hunegaart
Die blauwe “ toets “ moet ik aanraken, en dan gaat ie of gelijk laden, of in de wacht voor het slimme laadplan
Maar vorige week was ie dus al een keer zelf begonnen zonder dat ik hem
“ aanzette”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-GNvw4gD4LmYlYjZc_9T9xJJC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fsi4tbrvcrhIUXe9IOr7wEj3.png?f=fotoalbum_large
Backpacker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:01:
@Hunegaart

Ik werk voor Tibber support dus vandaar dat ik om je e-mail vroeg, want hoe dan ook klopt dit:

[...]

niet. Er is op dat moment voor 100% zeker een laadplan aangemaakt door Tibber. Maar ik ben nog steeds bennieuwd met wat je nou precies bedoelt met "voordat ik de laadpaal activeerde"? Welke handeling doe je dan precies in welke app?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
@Backpacker gaat Tibber hier de fout in met het laatste stukje laden? Vertrektijd staat om 11:30 ingesteld, maar toch besluit het laadplan om op een duurder tijdstip, namelijk van 10:00-10:30 te gaan laden ipv 11:00 - 11:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alzgQ00A7kj-6fHL5aDIKQtkW5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KM3ZCuDQ8SrJs2Auug1b1WkG.jpg?f=fotoalbum_large

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37

The Third Man

The Third Jellyfish

13art schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:59:
[...]

Maar een slim laadplan is toch om te laden op een voor de gebruiker zo gunstig mogelijk tarief? Dat lijkt nu niet te gaan gebeuren voor de laatste stuk. Of mis ik hier nog iets?
Wat was volgens jou dan een moment met een gunstiger tarief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OpAcMQ1AH7Dh6pcC6sGcL6n7vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G40SB1lDGDad3sJkMDIDVJKN.jpg?f=fotoalbum_large

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
@Backpacker is er toevallig een aparte helpdesk/mailbox voor Grid rewards support? Vaak doe ik meldingen en duurt het 1 a 2 dagen voordat ik reactie krijg. Tegen die tijd heb ik al ontkoppeld en is de historie (voor mij) weg.

Afgelopen dagen kiest het Slim laden systeem er steeds voor de 14 a 15 cent momenten over te slaan om vervolgens met grid rewards tegen 20 a 21 cent te laden. Dan denk je ok, misschien dat de oranje grid rewards dat compenseren - helaas. Bijv. 11:13 - 14:02 op 3 maart niet laden (terwijl het ±14 cent/kWh is) en dan slechts 47 cent compensatie voor die drie uur niet laden. Met 3u ±11kW had er gemakkelijk ±30kWh bijgeladen kunnen worden voor 14 cent.

Als ik naar de gemiddelde laadprijs kijk is die ook veel hoger dan enkel in de goedkope momenten te laden.

Enkele vragen:
  1. Oranje grid rewards gaan van "berekenen" -> "bedrag". Past dat bedrag zich naderhand ook nog aan?
  2. Ik heb zonneladen uit (want het kijkt niet naar de daadwerkelijke VP opbrengst). Kan het zijn dat het systeem dit verkeerd registreert?
  3. Als ik geen vertrektijd instel, maar abrupt toch eerder weg moet - verdwijnen de opgebouwde grid rewards punten? Bijv. alleen maar oranje gridrewards blokken, onverwacht uitpluggen resulteert in minder rewards?
Wat het beste te doen als dit gebeurt?

Zondag (vertrektijd dinsdag 17:00 als ik het me goed herinner)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHvmgyKf7EOokwm7Jv0KoWb7430=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OVjVpr6GTGvu8rPIAqArgVub.png?f=fotoalbum_large
Maandag (vertrektijd Dinsdag 18:30)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AykmEE_VRSsMRm09yqkD7dEPF04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yIvSizv7Gl7NtXC6m3yQ93iR.png?f=fotoalbum_large

Het is enorm frustrerend.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Backpacker
  • Niet online

Grid Reward laadpauzes uitgelegd – speel het spel slim mee!

Het is weer die tijd van het jaar waarin Grid Reward-pauzes vaker voorkomen, en het is begrijpelijk dat dit soms vragen oproept. Waarom wordt er juist in de goedkoopste uren van de dag niet geladen?!?
Waarom gebeurt dit?
Op de day-ahead-markt worden de energieprijzen een dag van tevoren bepaald op basis van een inschatting van verbruik en productie. Dit blijft echter een voorspelling, waardoor er in de praktijk gedurende de dag onbalans op het stroomnet kan ontstaan. Dit kan komen door veranderende weersomstandigheden (zoals minder zon of wind dan verwacht) of door een plotseling hoog energieverbruik, bijvoorbeeld doordat veel mensen hun airco inschakelen, hun zwembad verwarmen of hun elektrische auto opladen.

Het stroomnet moet continu in evenwicht blijven. Om dit te waarborgen, zijn er verschillende elektriciteitsmarkten, zoals de realtime onbalansmarkt van Tennet en de Intraday-markt, waar gedurende de dag gehandeld wordt. Grid Rewards speelt hier slim op in door het laden van je auto tijdelijk te pauzeren bij onbalans en dit later weer in te halen. Dit gebeurt alleen als er een laadsessie gepland staat, zodat het verbruik strategisch verplaatst kan worden. Aangezien Slim Laden jouw laadsessies inplant op de goedkoopste uren, kan het dus voorkomen dat er in deze goedkope uren pauzes worden ingelast.
Speel het Grid Reward-spel slim – en niet half!
Veel gebruikers hebben ontdekt dat ze nóg goedkoper kunnen laden door bewust geen vertrektijden in te stellen en zo te gokken op laadsessies met Grid Rewards. Dit werkt goed op dagen waarop er geen Slim Laden-planning is en er dus uitsluitend op basis van Grid Rewards wordt geladen.
Maar zodra de prijzen zó laag worden dat Slim Laden wél een laadplanning maakt, is geen vertrektijd instellen niet verstandig.

Het systeem is namelijk zo ontworpen dat je auto altijd is opgeladen tot 100% (of het door jou in de auto ingestelde maximale laadpercentage) op het moment dat je vertrekt. Grid Reward-pauzes worden dus altijd ingehaald vóór je vertrektijd, en als dit in een duurder uur gebeurt, ontvang je daarvoor een compensatie. Samen met de beloning voor het helpen oplossen van onbalans, betekent dit dat je per saldo nog goedkoper laadt dan wanneer er helemaal geen pauze was geweest.
Haal het maximale uit Grid Rewards!
Wil je optimaal profiteren van Grid Rewards? Speel het spel slim mee: stel een realistische vertrektijd in op dagen dat er een Slim Laden-planning zichtbaar is en laad nóg voordeliger!

PS: je kan ook tijdens een laadsessie de vertrektijd nog aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G146SW4Mv6zGSwmZuVB535czvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcK1BAmGVJMyWeV521147yzT.png?f=fotoalbum_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:09
Backpacker schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Is dat nu nog steeds zo? De bedragen in het Grid Reward scherm worden namelijk met een andere interval bijgewerkt.
Het totaal aan Grid Rewards is inmiddels iets gestegen naar €0,95, maar dat komt door het laden van onze andere elektrische auto.
De som (€1,34) van de Grid Reward pauzes die ik heb zien staan in het laadplan van mijn Tesla is niet (volledig) toegekend. Helaas is er ook geen geschiedenis beschikbaar waarmee ik het nu kan aantonen.

Daarnaast viel mij ook het volgende op:

Totaal aan Grid Reward €0,95 volgens de eerste foto. Als ik ga kijken hoe deze is opgebouwd voor maart dan is het opeens €0,97 geworden als totaal. Vervolgens tel ik de 2 staven (foto 2 en 3) bij elkaar op en kom ik uit op €0,82.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SvSz--qXAjAc2zaErO00GRSFqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jb9oTwJ3nG5taLJW5vB6Wccn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ehGc8xdUKvOXQTyGpnJCfJLpxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iD6P1TuKQ33V3E1et9kVvBfY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8C-7rHRDbGhIGp9q5NSjHvTn1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NeV7ZANNiy7TSalPVfpAQeVO.png?f=fotoalbum_large

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-03 00:10
@Backpacker moet ik hier Tibber selecteren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh8lewz-KOBG3PtEb6kdwwSPkgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4BARfiNPHmYwebqnTPtTTBBW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_gLrs9dj9sAuPMqKyDBmiSBV0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SkvoUGzR1k2ltgBCYE370IqL.png?f=fotoalbum_large

Hier staat dat de auto naar 100% gaat laden, maar ik wil dat die tot 80% laad. Waar stel ik dat in?

[ Voor 36% gewijzigd door Untouchablezz20 op 11-03-2025 16:21 ]

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:52
@Backpacker Mag ik een suggestie doen voor de app? Ik merk dat ik zelf met de hand aan het uitrekenen ben hoeveel een laadsessie tot nu toe heeft gekost gemiddeld per kwh.

Nu staan er 3 tegels met informatie in onderstaand plaatje en lijkt het toch nog mogelijk daar bijvoorbeeld de gemiddelde kwh prijs aan toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUMQ2OfktuXIhVVV8zFVk0nQcHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fBEgEUOSGD9I2E3aKPciCPYF.png?f=fotoalbum_large

• Backpacker
  • Niet online
Wooters schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:39:
Ik heb sinds gisterenavond ca 21u geen prijzen meer binnen via de Tibber integratie op Home Assistant. Hebben meer mensen daar last van? Verbruik en productie komen wel gewoon nog door.
Ik heb er geen last van (zit zelf wel in Zweden maar dat zou voor de prijsinfo qua lopend uur niet uit moeten maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP1v9rbXyId2ph__jZTUS6f5vaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlB38YgDYZd4tWPjYfns0EqX.png?f=fotoalbum_large

Andere Nederlandse gebruikers die hier ook last van hebben?

• Backpacker
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Dze link van Tibber verwijst naar een inlogpagina van Google. De echte link naar de spreadsheet is https://docs.google.com/s...T5-nC4BuOFsPJ4CkIOB-YfHU/

Ik ben geen Tibber klant, en heb dus ook geen token om iets te kunnen downloaden.

@The Third Man bedankt, jammer dat het allemaal nodeloos moeilijk wordt gemaakt.

Een simpele download zou volstaan.
Dat komt omdat je ingelogd moet zijn met een Google account omdat je het bestand naar je eigen Google drive moet kopiëren. De link is dus wel goed.

En ja je moet inderdaad klant zijn bij Tibber hiervoor maar daar ging ik eigenlijk vanuit omdat je in dit topic postte. PS andere dynamische energieleveranciers bieden die mogelijkheid ook niet en bij Tibber heb je, als klant weliswaar, in ieder geval nog een API om data vandaan te halen.

Maar bij deze een instructie hoe je alsnog aan de gewenste data kan komen:

Maak een account aan bij Entso-e, selecteer daar NL, selecteer daarna bijvoorbeeld 1-1-2024 en je kan zo de prijzen voor een heel jaar downloaden. Let op: het zijn prijzen in MWh dus even delen door duizend. En daarna moet je de energiebelasting, inkoopvergoeding en de BTW over alle drie de posten er nog bij optellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MZV9UlnNGByDs0XZT8UJDbk3PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZoNxrC9pS8N362VBYVuYg4a.png?f=fotoalbum_large

• naffffffffff
Hoe kan het dat de prijzen zo verschillen, gaat over dezelfde laadsessie, maar 11minuten later. Ik dacht eindelijk wat te gaan verdienen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8lwDIleVjqbu-rCi-veMc_FU98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXqgdlaC5ubSvGxmboQuquo1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkD1Ro4y7sxbI25TOa_GOPATcbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnBdlAbHraQUuT78CzbdvaoC.jpg?f=fotoalbum_large

• Backpacker
  • Niet online
Kan je even uitloggen en weer inloggen want ik zie wel je nickname terugkomen in de app.

Bij het Slim Laden met twee verschillende auto's kan het soms voorkomen dat we niet direct weten welke auto aan het laadpunt gekoppeld is, omdat we niet snel genoeg een signaal van de auto ontvangen. Het kan ook zijn dat je één of meer niet-geïntegreerde auto's hebt, waardoor we helemaal geen informatie van de auto ontvangen.

Om dit probleem te ondervangen, kun je de push-notificatie voor "Nieuwe sessie voor Slim Laden" inschakelen. Dit doe je via "Jij" → "Push-notificaties" → "Slim Laden". Op deze manier word je op de hoogte gebracht van nieuwe laad sessies en kun je snel actie ondernemen als het nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydU7iTFPNh4flb81ukrHVb7OdZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H0aAgbzjT4qA08XIiTb3ibkN.png?f=user_large

Je ontvangt een notificatie zodra er een nieuwe Slim Laden-planning is aangemaakt, inclusief informatie over welke auto het betreft. Als het per ongeluk de verkeerde auto is, kun je via de instellingen van de laadpaalwidget de juiste auto selecteren bij "Op te laden auto." Er wordt dan automatisch een nieuwe planning voor de juiste auto aangemaakt.​

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX6LVQlF13mFeMtlv93NH-GEhnY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wie9mUlLiG2bWbjXkwLvK6Im.png?f=user_large

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-03 09:30
Dank voor de tip,

Ik krijg het echter niet werkend omdat EV Smart Charging een fout geeft bij de sensors, zowel bij Tipper als bij Nordpool. Ik krijg de melding: De Electriciteit prijs sensor heeft niet de benodigde attributen.

Hoe heb jij dat werkend gekregen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAzhJN7SB1QP1_QYpHdV7VYsoqI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BIySNbWCE995COba6U7k7wpg.jpg?f=user_large
Blackraven schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb maar 1 auto, ik weet niet of je een 2e kopie van de EV Smart Charging integratie kunt draaien in HA.
[Afbeelding]
Verder staat ie gewoon op opportunistisch laden, zonder vertrektijden dan pakt ie het goedkoopste tarief voor zover hij kan zien (vanmorgen dus tot middernacht, nu tot morgen middernacht). Overigens plug ik hem niet zo vaak in, maar zou dat wel zo zijn, dan zou hij rond 3u morgenochtend beginnen.

Er zit trouwens een hele uitgebreide beschrijving op Github, zou het zeker even doorlezen, heb zelf ook nog niet alle opties volledig onder de knie.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
henkb123 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:23:
Dank voor de tip,

Ik krijg het echter niet werkend omdat EV Smart Charging een fout geeft bij de sensors, zowel bij Tipper als bij Nordpool. Ik krijg de melding: De Electriciteit prijs sensor heeft niet de benodigde attributen.

Hoe heb jij dat werkend gekregen?

[Afbeelding]

[...]
Bij mij gebruikt hij deze uit ENTSO-E integratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dINpN1v1dn893Iup8fmmZC8SOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMbzPXXGR7R3btnSffrBFKMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTNW0ZHJQGOTNP_1bK_GMc8gtGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LFszbluozRBxfuU8uHI8EReu.png?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb vanwege een verhuizing tijdelijk op twee adressen Tibber Gas en het valt me door de dagen dat er niemand is opeens op dat er een baseline verbruik te zien is. Eerst zag ik dat op het nieuwe adres waardoor ik gelijk al in de richting van een lek zat te denken, maar nu zie ik het ook op het oude adres. Ik heb ook al op het nieuwe adres een uur of twee de hoofdkraan dichtgedraaid gehad, dat maakte geen verschil dus het is niet een daadwerkelijk lek. De kosten zijn ook exact hetzelfde. Is dit een verkapte vaste kostenpost (wel flink richting de euro per dag en waarom zou je dat zo tonen), een registratie/verwerkingsfout of is er (wel heel toevallig) met beide meters wat aan de hand?

Vorige woning:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DWTWNm7M/gas-oud.png

Nieuwe woning
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KRC3nJwF/gas-nieuw.png

(klik voor groot)

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-03 00:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0Fm4hJe4Eakpw9bjY2OGq-GiPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwB7kAyIRXuDa8jZvORc9H21.png?f=fotoalbum_large

Kan het kloppen dat de grid reward blokjes niet meer zichtbaar zijn? Heb alleen stroomprijs en optimale prijs staan in het overzicht.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Geen vertrektijden ingesteld. Meende dat ik ze normaal wel zag, ondanks dat ik ze nog niet kreeg.
Hmm dat zou wel raar zijn. Want dan zou Tibber van te voren moeten weten wanneer er onbalans is. Ze kunnen vast wel schatten maar heb het (zelf) nog niet eerder vooraf in de grafiek gezien. Wel tijdens en achteraf, voorbeeld van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/828Jj8XrnF4Wl8r3_pBElXnYeG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lKgNXJc2Q6mvHikuYPG1lFs6.png?f=fotoalbum_large

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:02
Terranca schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:46:
Ik heb even met de support van Tibber gepraat over het onderstaande filmpje, maar ze zeggen dat het een specifiek Android probleem is dat niet te reproduceren of op te lossen is. Nou ben ik zelf ook developer en sta ik daar van te kijken, maar vraag me af of andere Android gebruikers dit ook zien:

Als je de 2 dagen grafiek pakt, dan worden aanrakingen aan de rechterkant van de grafiek extra naar rechts ge-extrapoleerd; daardoor is het extreem lastig om een bepaald tijdstip aan te klikken. Bij de linkerkant (en/of alleen de vandaag view) lijkt dat wat makkelijker.

[YouTube: 18 maart 2025]
Ik heb dit ook, aan de linker en rechterkant van de grafiek. Met developer opties kun je "touch'" locatie laten zien op android:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM-uCADL-rprVCYsmKGeWHaX9RA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YSbiTgV1x46xNKAlkpcHCzU5.png?f=fotoalbum_large

De grijze stip is waar mn vinger het scherm raakt tijdens swipen. De geselecteerde kolom in de grafiek is een stuk meer naar rechts. Aan de linkerkant van de grafiek gebeurd het ook. Ik heb er overigens in de praktijk weinig last van, maar het valt wel op.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 23:50
Mirabis schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Hmm dat zou wel raar zijn. Want dan zou Tibber van te voren moeten weten wanneer er onbalans is. Ze kunnen vast wel schatten maar heb het (zelf) nog niet eerder vooraf in de grafiek gezien. Wel tijdens en achteraf, voorbeeld van vandaag:
[Afbeelding]
Wat een verschil, in rewards. Ik heb vandaag niets ontvangen auto hangt aan de lader en vertrektijd staat ingesteld op zaterdagochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_Z_czMRIwXK5sYUgfRReEgapcA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B2MCXXObRbdStfYpNHDtezHj.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• naffffffffff
Met de Easee Equalizer kan ik laden met energieoverschot, hij past dan automatisch het vermogen aan, van 1x6A t/m 3x16A.

Met de Pulse lukt me dat niet; hij laadt dan op de volle 100%, of hij laadt helemaal niet.

Ik kan natuurlijk iedere keer de operator switchen (Easee/Tibber), maar wil ook de Gridrewards meepikken in de nachten/winter.

Zie ik het verkeerd, of kan overschot laden gewoon echt niet met de Pulse? Als de Pulse loadbalancing kan, zou overschot laden toch ook mogelijk moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGllo-sZjDufHcBqjls3_tFujII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc841a8JcdCjDI1cVSfCWe1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jyo0fieM21cpsWztHIO8LUN9Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJp541Km9Wb3arR0575HIsIL.jpg?f=fotoalbum_large

• _gertjan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-03 12:53
Goedemorgen!

Heerlijk zo'n forum om lekker door te scrollen en ervaringen te delen! Sinds kort ook bij Tibber en hopelijk gaat het schelen in de portemonnee, en het redden van de wereld natuurlijk! ;)

Een vraag over het bericht in het bericht van @Backpacker hier: https://gathering.tweaker...message/81869276#81869276

"Het systeem is namelijk zo ontworpen dat je auto altijd is opgeladen tot 100% (of het door jou in de auto ingestelde maximale laadpercentage) op het moment dat je vertrekt. Grid Reward-pauzes worden dus altijd ingehaald vóór je vertrektijd, en als dit in een.."

Ik heb mijn Polestar altijd ingesteld op maximaal 90%, maar de app wil de auto altijd opladen tot 100%. Hij baseert zijn slimme laadplan dus ook op opladen tot 100%, wat wellicht laden op duurdere uren betekent om bv de volgende ochtend 'vol' te zijn? Als de auto vervolgens 90% geladen is, weet de app niet exact wat er aan de hand is, (zie bijlage). Tevens werken het aantal kilometers ook niet, dit staat altijd op 0. Is er geen communicatie met de auto dat deze maar maximaal 90% wil hebben? Of doe ik wat verkeerd?

Dank @Backpacker voor je hulp hier, het geeft een hoop extra inzichten en gedachtes achter de werkwijze! Hulde!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqwOvQx7BePKAkIAm1LEh4w9X9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vnhVntY1caED9HcbzaWBxeeu.png?f=fotoalbum_large

• Hunegaart
Een vraagje over de equalizer
Ik kwam er vorige week achter dat er een instelling overtollige energie is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLJXZWWs1BEeizZVF2FNWOgKcag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uwN8noVA3pFnwvqAnVuYEnkg.png?f=fotoalbum_large

Dus dat is wat voor mij dacht ik
Vanwege het overschot aan zonnestroom midden op de dag
Echter ik krijg deze instelling niet aan de praat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CzqFtviVQhOtsNRNIWfQ5voDCg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AArs566AU5v90JGj4mGrVNq6.png?f=fotoalbum_large
De supportpagina van Tibber roept meer vragen op dan dat ie antwoord geeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbbT5EtIyPTr4159qgPjQpMpVrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NSodooKshr4k2vjEcemeK3vX.png?f=fotoalbum_large
Deze onderstaande knop heb ik niet in mijn app (iPhone)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkmD-YsuBcsycvspEFL2DxIpJ08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yc7uTx1k6w9FW7Mutoc3sF1R.png?f=fotoalbum_large
Weet iemand hoe ik deze instelling aanzet?

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 15:03
@Backpacker , onderstaande screenshots heb ik met support gedeeld maar ik krijg helaas alleen nog maar algemene reacties of wellicht zie ik iets niet goed. Misschien weet jij een antwoord en worden we allemaal wat wijzer. :)

Afgelopen dinsdagmiddag heb ik mijn auto aangesloten met een vertrektijd van donderdagochtend. Omdat er woensdag overdag een laag tarief van toepassing was, was het oorspronkelijke laadplan na aansluiten dan ook laden woensdag overdag tussen 12 & 14 dacht ik tegen ongeveer € 0,148.

Woensdagochtend zag ik echter onderstaande, namelijk dat de auto 's nachts volledig vol was geladen en maar een klein stukje met grid rewards. Normaal gesproken ziet dit er qua grafiek anders uit en zie je aan het totaal van de kosten gedeeld door het aantal kWh wat de gemiddelde netto kosten waren.
In dit geval lijkt er gemiddeld tegen € 0,3145 geladen te zijn. Later die dag zag ik in mijn grid rewards nog steeds maar € 0,19 voor die dag, dat verklaart dus ook het verschil nog niet.

Mijn vraag is daarom of de hogere laadkosten t.o.v. overdag op een andere manier gecompenseerd zijn die ik wellicht zelf niet zie? Anders is er namelijk is misgegaan en is er op een verkeerd moment geladen.

Wil overigens wel toevoegen dat het tot nu toe vlekkeloos is gegaan en dat de goedkoopste tijdstippen benut werden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izCK6x8Kz9zAp29IHq5oHN2UAAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iJkqxfM2DDLVin2CTWJsLHTj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_ExnxQTB5ELOYfm0CY5XQaNvIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NhbKdctRpwc0qAz9DtKqb9LP.png?f=fotoalbum_large

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Iemand ook problemen met de tibber app

Heel vreemd alleen op een Samsung toestel
Doet zich dat voor

Maar niet op andere Android toestellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgnTlbJi-yFQ5ekgWmmIlzpYdfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdFBdbv0WapM8HjIN6p0NccZ.jpg?f=fotoalbum_large

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-03 14:22
@Backpacker Ik heb de meterstanden voor februari die je me hebt gestuurd, geanalyseerd. Mijn aanname was dat er een fout en of afronding in de door Tibber gebruikte data zat, maar daar is geen sprake van. De data die Tibber gebruikt hebben geen afrondingsfout en zijn verder correct. Er is één uitzondering (waar Tibber niets aan kan doen): de door Enexis aan Tibber geleverde timestamps kloppen niet en zijn (bij mij en op dit moment) 39s in de toekomst (en 33s in het onderstaande voorbeeld).

39s is een forse afwijking t.o.v. de P1 spec die maximaal 0.5s toe staat. Ik ben hier nog verder onderzoek naar aan het doen.

Ik heb nu de volgende keuze:
1. ik gebruikt het foute timestamp in de P1 data (=Enexis = Tibber)
2. Ik gebruikt mijn eigen real-time timestamp.

Als ik #1 toepas, klopt mijn Tibber factuur weer
Als ik #2 toepas klopt mijn Tibber factuur niet (is wel maar een kleine afwijking) maar kan ik wel het correcte zelfverbruik uitrekenen dat ik nodig heb om curtailment toe te passen als de netto prijzen negatief worden

Ik kies voorlopig voor #2

Hierbij de data die een en ander laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmxDsHAjtABHgBILMKQIpWxgZ1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YcGcpGuF7Xhw7CaywDMcF3Mb.png?f=user_large

Nogmaals bedankt voor je hulp om dit inzichtelijk te maken.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
_gertjan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Ah duidelijk! Dank voor je extra toevoeging! Ik heb echter niet dat schuifje (denk ik?), aangezien ik een ondersteunde auto heb. Dus eigenlijk is die optie er al wel door dat ‘schuifje’ te verzetten begrijp ik?
Klopt, alleen dan dus in samenwerking door in de auto in te stellen tot welk percentage de accu maximaal geladen moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JYwtjSA0Uhy_63x7rmcUX7ZPBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B62Mt1dLA5IAYSsrJUSjwnHU.jpg?f=fotoalbum_large
Dit schuifje bedoel ik.

• vaursechs
Sinds een aantal dagen klopt de teruglevering in de tibber app niet meer, zo laat de tibber app bijvoorbeeld zien dat ik tussen 8:00 en 12:00 heb teruggeleverd aan het net, terwijl ik juist tussen 17:00 en 22:00 teruggeleverd heb (Victron DESS).

Mijn grafiek in Homewizard (P1 meter) bevestigd dit ook. Het gevolg is dat de prijsberekening in de tibber app sinds een aantal dagen totaal verkeerd is, immers levert terugleveren op de daluren veel minder op dan tijdens de pieken.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTrjCJRxrBqQCqUml4W7Bsmto1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov2fBCLY8RbaCbJsOIpF762j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UdjJRAcE43xFaakBdJX_oBoOic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia0xDfBwbzjZ03VHg5Q5zQDI.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het totaal bedrag per maand, dat tot en met februari perfect overeen kwam met Homewizard, klopt sinds half maart niet meer. Het is alsof een hele hoop teruggeleverde kWh's niet geregistreerd zijn door Tibber en wel door de P1 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door vaursechs op 28-03-2025 22:14 ]

• vaursechs
Backpacker schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Volgens mij is dit geen teruglevering maar eigen verbruik van zonne-energie. Je hebt waarschijnlijk de omvormer van je zonnepanelen gekoppeld aan je tibberaccount en we zien in die uren geen teruglevering dus alle productie van je zonnepanelen wordt gezien als eigen verbruik
Echter klopt er iets niet in de telling.
Mijn homewizard P1 kwam tot en met februari perfect overeen met Tibber, zie hieronder bijvoorbeeld homewizard die in februari een totaal bedrag van € 215 euro aan gaf. Als ik dit vergelijk met Tibber in februari, komt dit precies overeen ( € 446 verbruik - € 231 teruglevering = € 215 netto).
Ook het aantal kWh van Tibber komt precies overeen met de Homewizard P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZHZ6930outz1AmX3vf8ZtbL4M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRTaKwLdRfcdQ3N5GLjcFmaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzHKdoUhjtUcg5ovBqL8LVy39Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viJVw9vwYTNqHn5eMr4pplcq.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf Maart is er echter iets veranderd waardoor de terugleverregistratie niet meer klopt, de Homewizard P1 meter geeft aan dat er t/m vandaag een netto tegoed van € 185 over is met een netto teruglevering van 191 kWh.
Bij tibber kom ik echter maar tot een netto tegoed van € 142 met een netto teruglevering van 131 kWh (1323 kWh verbruikt en 1454 kWh teruggeleverd).

Kortom ik mis bij Tibber gewoon 60 kWh die niet geregistreerd zijn?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIySOSHjBqXqKx36ZT08tAOUjLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I04iP0O5WMxggDFVzJn2oc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4tI7hn1A9Eq9QOTi8BJ9Ppy29A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/198iwZ1EkoRceoQTGWq7vQfF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door vaursechs op 29-03-2025 09:39 ]

• vaursechs
Ik ben nog even verder in de Tibber app gedoken en ben tot de ontdekking gekomen dat Tibber op 23, 24 en 25 maart GEEN ENKELE teruglevering heeft geregistreerd. Terwijl mijn homewizard aangeeft dat op 23 maart 66,4 kWh is verbruikt, op 24 maart is 74,4 kWh teruggeleverd en op 25 maart 16,1 kWh teruggeleverd.

Tevens kloppen de grafieken voor zowel productie als verbruik voor 23 tm 25 maart totaal niet:

Tibber verbruiksgrafiek toont een curve gedurende de dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmBURWyVFlVl4JC5-zMoDXT9L38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Vg9f0gSvDx9uSReIyb3bP7.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl mijn Victron systeem stuurt op NOM en teruglevering bij piekuren, zoals in Homewizard ook duidelijk te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KrByM6kAVf4I1NTlIbwYm-gA0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RANRyzcWcVoP9107e3AXCmS8.jpg?f=fotoalbum_large

overigens komt mijn Homewizard data exact overeen met Victron VRM, de kans dat het probleem bij Tibber/Enexis ligt, lijkt mij daarom het meest voorhanden.

[ Voor 38% gewijzigd door vaursechs op 29-03-2025 10:16 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:42

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen heb ik de Zappi 2.1 gekoppeld binnen de Tibber app en zie ik de mogelijkheden rondom slim laden etc.

Graag wil ik dat mijn auto dagelijks tot 75% opgeladen wordt, het zou fijn zijn als dat met eigen zonneopwek is en de rest op het goedkoopste moment via het net.

Net zoals nu....auto staat op 40%, mag dus wat bij. Zon schijnt flink, dus stop dat in de auto en morgenvroeg moet de auto gevuld zijn tot 75%.
Een volgende keer komt de auto om 19:00 pas binnen, wordt de auto aangesloten en dient dan de ochtend erna weer op 75% te zijn.
Welke instellingen moet ik dan in de app kiezen?

Slim laden aan denk ik?! ( nu Ja)
Laden met: Zappi of "je auto"? (nu Zappi)
Laden met zonne-energie aan?! (nu Ja)
Optimaliseren voor: Kosten of eigen verbruik? (Nu Kosten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpg8qBopDaQkgXmhuKfbvK5H4kQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/swgY6jjDI7ywNbivEQPieujf.png?f=fotoalbum_large

Ik had even op direct laden gedrukt en na wat geladen te hebben komt bovenstaande in beeld, waarmee het laden dus gestopt is. Ik snap nu niet helemaal waarom het laden gestopt is, het nu lijkt dat ik het net ondersteun en dat het laden dan later weer verder gaat ?

Welke instelling bepaalt trouwens hoe ver de auto bijgeladen wordt?
- Tibber -> Max tot 75%
- Zappi/Myenergie -> Max 100%
- Tesla app -> max 100%

[ Voor 34% gewijzigd door ChUcKiE op 31-03-2025 14:40 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mirabis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Laden met zonne-energie van Tibber kijkt niet naar je daadwerkelijke opwek maar naar de weersverwachtingen en je locatie. Volgens mij neemt het ook niet mee hoeveel panelen je dan wel/niet hebt. Mocht je maar een beperkt aantal panelen hebben dan zou ik de zonneladen functie van Tibber zelf niet inschakelen.

@Backpacker correct me if I'm wrong :)
Ok thanks!
We hebben 21 zonnepanelen voor op het dak en 16 achter op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKfMf6GMvRtsAsplM1tAnNJ-bX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lPU97sGgADlby54WRr1ozQ0T.jpg?f=user_large

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 22:46
feelthepower schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:21:
In de nacht op zonneenergie denk ik niet...

Gele markering is Grid rewards.
Dus of
1.) je krijgt grid-rewards als je geen laadplan hebt maar je auto is gebruikt om het grid te ondersteunen vanwege onbalans / overschot aan electriciteit, of
2.) je hebt een laadplan ingesteld maar op het geplande moment om te laden was het vanwege een grid-reward voor onbalans / tekort aan electriciteit om laden uit te stellen voordeliger om nog even niet te laden.
Er staat toch echt zonne-energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkTT5ArUconLsptSHXZKZK-ATTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cRPMT4HvIhXgog5pRwLsRAzA.png?f=fotoalbum_large

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-03 13:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irwrDFVnm-UQHDKYeXouaJLt8UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6YR5aaQb8VygsQ7xjq99ecC.jpg?f=fotoalbum_large
het moment dat de pv uitgaan komt rap dichterbij...

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:22
Mirabis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:43:
[...]

Dat is in aantallen kWh, maar kan je ook zien of het goedkoper was? Heb je voor een lager tarief geladen dan waarvoor je de kWh's in de middag hebt verkocht?
In onderstaande grafiek kun je zien dat in de normale uurprijs een dip ontstaan als er geladen wordt via Grid Rewards. Het enige punt aan dit verhaal vind ik dat je door laden via GA energiebelasting betaald, wat je dus niet zou hebben als ik die middag erop op de zon zou laden. Dus na afschaffen saldering weet ik niet of dit (kostentechnisch) handig is. Tenzij je dan echt gecompenseerd wordt voor alle kosten.

De uurprijs was praktisch 0 de volgende dag in de middag, dus het had mij alleen de inkoopvergoeding opgeleverd per teruggeleverde kWh. Ik heb genoeg overschot om de EB weg te salderen, dus voor nu vind ik Grid Awards prima en ook wel grappig om het net wat te helpen op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMA1J-6NgHZQCmko1vOhVztMQZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BsuCtmVIR9qzR1ubuT2U5bz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Sportmind op 04-04-2025 08:04 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-03 22:44
Sportmind schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:54:
[...]

In onderstaande grafiek kun je zien dat in de normale uurprijs een dip ontstaan als er geladen wordt via Grid Rewards. Het enige punt aan dit verhaal vind ik dat je door laden via GA energiebelasting betaald, wat je dus niet zou hebben als ik die middag erop op de zon zou laden. Dus na afschaffen saldering weet ik niet of dit (kostentechnisch) handig is. Tenzij je dan echt gecompenseerd wordt voor alle kosten.

De uurprijs was praktisch 0 de volgende dag in de middag, dus het had mij alleen de inkoopvergoeding opgeleverd per teruggeleverde kWh. Ik heb genoeg overschot om de EB weg te salderen, dus voor nu vind ik Grid Awards prima en ook wel grappig om het net wat te helpen op deze manier.

[Afbeelding]
Toch snap ik er ook niks van. Want dit maakt ie er bij mij van: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5LHmtySyb2g54WUSN74o2hhJlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zbiywXjAVbraXVOHuPkJWU0.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal grid rewards voor dat moment: 0,50.

In die paar uur met de goedkope prijs had ik voor 2 euro mijn auto vol kunnen laden. Wat nu dus door het "slimme plan" 10,- gaat kosten. Waar gaat het mis?

6.8 kWp op zuid en west

• Peetman
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Backpacker schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:53:
[...]

Laadplan niet onderbreken. Als het laden wordt ingehaald in een duurder uur wordt je ook nog gecompenseerd naar het niveau van de goedkope uren. Dus bovenop de Reward die je nu al hebt ontvangen.

Kan je een privebericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account?
Ik vraag me af of dit bij ons dan ook het geval is. Afgelopen zaterdag auto aan de laadpaal gehangen.
Zondagochtend zag ik dat er aardig wat was bijgeladen i.v.m. gridrewards. Volgens de laadtijdlijn kom ik op een gemiddelde prijs van ca 5 cent (1,25 kosten / 25 kWh geladen). Prijs zaterdagavond was ca 22 cent. Dus zou ik 17 ct / kWh aan grid rewards verwachten, dus 0,17 * 25 =~ 4,25 € , maar in werkelijkheid bedragen de gridrewards 0,80 €. Wordt dit dan op een andere manier gecompenseerd dan via de gridrewards? En hoe zie je dat terug?

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XQnTNhjdhf06r3t3TL9mAKmpaU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4nnsn79c0egFmxmebsGyJeGr.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyopUr6NGJ4u4nAudde61QbwFBU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/rRDdQJExmaQaMcG9ixm2R4IA.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_eepMOnD3wSdziUVZHgG3K8iIU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/b91ZlSALjvIHnbu6JY2dbvDq.png?f=fotoalbum_small

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-03 21:43
Sportmind schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:08:
[...]

Hoe gaat dat ontkoppelen precies, heeft iemand daar ervaring mee? Als ik inlog op mijn MyEnergi account kan ik de gegevens bij OCPP niet weghalen (zoals Tibber aangeeft). Je kunt dan namelijk je settings niet saven. Het enige wat wil is de OCPP uitzetten. Dat heb ik gedaan, maar dan kan ik nog steeds de Zappi niet op ECO+ zetten, dat doet ie heel even en daarna schakelt ie vrolijk naar FAST over. 8)7

In de Tibber app zie ik overigens de Zappi niet meer als laadpunt.
Bij de OCPP settings die schakelaar uitzettene dan de default bv e-flux selecteren. SAVE en dan een aantal keer refreshen en kijken of dit nu werkelijk uit staat. Controleer daarna wel je settings op de Zappi want die worden gewijzigd bij deze actie.
Je ziet hieronder nog steeds de tekst staan dat OCPP is enabled voor de Zappi, maar dat is niet meer zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBQNx3vNyK3Q5aggBh2qBrTi9G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qMHBUzssnhmxh0ND3tEVXttl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 11-04-2025 22:40 ]

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:56

BIM

Nothing interesting

Ik had afgelopen zaterdag dat het "Direct laden" werd afgebroken en omgezet naar "Slim laden" :(

We moesten in de middag weg met een volle accu, dus ik had even snel op direct laden gedrukt (en geen vertrektijd ingesteld). Ik kwam er echter een uur voor vertrek achter dat hij na anderhalf een uur was gestopt met laden en was geswitched naar "Slim laden". Doordat er geen vertrektijd was ingesteld, was hij lekker aan het wachten en grid rewards aan het verdienen terwijl ik daar geen tijd voor had.

Is dat normaal gedrag? Moet je werkelijk "Slim laden" hard uitzetten als je "Direct laden" wilt gebruiken? (toen werkte het namelijk wel)

Auto: Model 3 (met perfecte wifi verbinding aan het huis)
Lader: Zaptec Go
Beide geïntegreerd in Tibber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_60kpSKtMYOEW6deJVdtIfO52sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2UrapTmLUnDEAQiPXE3sQap.jpg?f=fotoalbum_large

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik heb ook sinds een aantal dagen last van dat de auto niet wil laden en maar wacht, terwijl mijn vertrektijden gewoon netjes ingesteld staan (dagelijks 7:00). Mijn Zappi reageert samen met de Tibber app niet meer als voorheen. Als ik dan op direct laden klik, start er niets.

De Tesla app geeft een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rx-_d_9SMDJ9rzRC9aS7kklYDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qGjkMRjeYli48isJosJ8bJQ.png?f=fotoalbum_large

De myenergi app (Zappi) wacht op een schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_JQYL83CWQnsCruk2rpKjL8hY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G8xpe11uGNj9voYJYddAEKAT.png?f=fotoalbum_large

En de Tibber app ziet de auto nu niet meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfII3Ocsy7wg8rRazldrUYjgu44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kv3ZwKSjJqdLaiv23rW7du3x.png?f=fotoalbum_large

Iets is er veranderd, waardoor het niet meer werkt. Ik heb gisteravond de auto maar even een aantal uur aan de publieke lader gehangen om toch vandaag weg te kunnen, maar dit gaat niet goed zo.
Vanavond maar weer eens alle instellingen langslopen, maar ik weet zeker dat er niets veranderd is/was aan mijn kant.
Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:16:
[...]

Het koppelen en ontkoppelen kun je digitaal doen zonder auto in de buurt. Toegang tot de Tesla app en Tibber is voldoende. Als de Tibber app vervolgens weer de Tesla gegevens ophaalt (batterijpercentage etc.) dan is de koppeling weer hersteld. Ben je alvast een stapje verder.
@ChUcKiE zorg er bij het opnieuw koppelen van een Tesla altijd voor dat je ook weer een virtuele sleutel aanmaakt aan het einde van het koppelproces.

Edit: En ik zie nu je screenshots pas: er staat aangegeven dat op dit moment de virtuele sleutel ontbreekt. (maar dat kan een stuk beter verwoordt worden dus die feedback heb ik doorgegeven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMlEVBqn3K6yz1swGaRnpxS3PqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC96apRkURD9OQT9xheTkKXJ.png?f=fotoalbum_large

Als je die toevoegt zal het weer gaan werken.

1. Open de Tesla-app en zorg ervoor dat het juiste voertuig is geselecteerd.
2.Vervolgens kun je deze link openen. Deze link opent in de Tesla-app, waar je toegang moet verlenen aan Tibber.
3. Sluit daarna je voertuig aan op de lader en laat Smart Charging zijn werk doen.

Als het niet meteen werkt, volg dan deze stappen: Zorg ervoor dat je Tesla-app is bijgewerkt naar de nieuwste versie. Log uit en weer in bij de Tesla-app. Plak de bovenstaande URL in de Safari-browser (de aanbevolen browser voor Tesla). Probeer bij het koppelen de optie voor de telefoonsleutel te gebruiken. Plaats de kaart op de juiste plaats in de auto op de middenconsole om een virtuele sleutel te ontvangen.

[ Voor 59% gewijzigd door Backpacker op 15-04-2025 20:17 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Net, met de Grannylader er nog aan, kwam de Tibber app ineens met de melding dat er een nieuw slim laadplan gemaakt is, vreemd.
Het liefste plug ik de Zappi er weer in en dan even handmatig (via direct laden) wat erin, om vervolgens via slim laden verder te gaan. Zo maar eens proberen.

Ik snap het denk ik.....ziet de Tibber app via de Granny lader dat de auto geladen wordt en past hij hier het plan op aan? De laadlijn duurt nu ook tot zeg 6:30, dan zal hij op 75% zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zUIHjDCewKsqikrtqIuI9TwlVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uv0txrXWDC38tLpBv38X064R.png?f=fotoalbum_large

Overigens is dat plaatje dat ik eerder gepost had ook veranderd nu de virtuele sleutel aangemaakt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAjRDb4C64bXkfHPB9nZdpB4ceM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yPfIK5QokwsUk83ERmMI4yeT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door ChUcKiE op 15-04-2025 21:11 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Dit laadschema is toch best bijzonder of niet. Auto zou vol moeten zijn rond 11:00 morgenvroeg. Kwartiertje geleden ingeplugd en dit schema kwam er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXRIMTQhJkgPObr2qbGB_WQu3qM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/imGb2lx3Yn3JNUy3SsoKnCFK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door ChUcKiE op 18-04-2025 19:00 ]

• henkb123
  • Laatst online: 25-03 09:30
Ondertussen heb ik de zaak met rust gelaten en het lijkt goed te werken. Ik heb tot op heden geen issues meer gehad. Op het ingestelde tijdstip steeds keurig geladen. Ook de Grid Rewards werken.

Wel krijg ik steeds meldingen dat Tibber niet met laden kon beginnen, dat KIA aangesloten is maar niet wordt geladen etc. Ik negeer deze waarschuwingen nu maar want het lijkt prima te werken. Zie onderstaande screenprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMyHkHCOWpAmVSF431Wy2fnuA4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPdDrkEZaT3rxUE7ebHkhjLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS5yepW1jyzc4p9VmAvptS-Pbd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DIexxoZDR4sN3jV5CiOfwon.jpg?f=fotoalbum_large
Backpacker schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:32:
[...]

Bedoel je, zie dikgedrukte, daar de commercial mode mee? Want dan is het raar dat Zappi dat zo stelt want hun OCPP documentatie heeft het duidelijk over Commercial Mode en volgens de ontwikkelaars die ik heb gesproken is die modus nodig voor bepaalde functionaliteiten.

Ervaar je nog steeds dat sessies middenin de nacht worden onderbroken? Er zijn namelijk al diverse aanpassingen gedaan (sommige in samenwerking met MyEnergi).

• ASW1
  • Laatst online: 13:40
Had vanochtend iets vreemds met slim laden.
Had gisteren ingesteld dat de auto 20% moest bijladen (van 80 naar 100%)
Het laadschema leek prima te kloppen.
Vanochtend kijk ik nog eens naar het laadschema, blijkt hij door gegaan te zijn met laden totdat de auto zelf dit afkapte bij 80% lading.
In plaats van een korte laadsessie met 20% bijladen is het dus nu een hele dikke laadsessie van 41 kWh geworden geworden in de redelijk dure uren. Geen idee waarom dit gebeurd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbPOqIgRONRCs7HdcB7L-ZTm3aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jp9ipJoZoxLLyZ7jB8JSzPKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qdx-JNQhedNHbNwsid4j838jDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPaftKvDPMIFuYQCzWMaBR4h.jpg?f=fotoalbum_large

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Gisteren en vandaag twee keer een moment gehad waarop er een melding kwam van laden onder Grid Rewards. Is ook zichtbaar in het overzicht, maar er werd op die momenten uiteindelijk niet geladen. Vreemd genoeg geeft de app wel aan dat de accu van xx% naar xx% geladen zou worden, maar de rest van de getallen staan op '0'. Geen foutmelding, ook via de app van de laadpaal zelf is te zien dat er echt geen verbruik is.

Andere Grid Rewards momenten gingen wel weer zoals verwacht. Meer mensen hier die dit ook is opgevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK8vvOAoViiwRZF5A9siti5ySlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMZTEZpi3Limi21QXVammHJL.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Het lijkt er op dat er flink wat vertraging zit in het verwerken van de gegevens. Want nu zoveel uur later staat er deze ochtend wel netjes een verbruik gebeld. De app van de kader zelf loopt vreemd genoeg ook achter met de gegevens. Het verbruik van afgelopen nacht staat daar bijvoorbeeld nog niet in terwijl dit het in de Tibber app wel vermeld staat.

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 23-04-2025 06:50 ]

Pagina: 1 2 3 4