Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zelf heb ik de EcoFlow batterijen ook via Tibber gekocht. Je kan alleen Pulse gebruiken via de EcoFlow app en daar intelligente modus (die niet heel slim lijkt) aanzetten, maar dat is de enige integratie die er is helaas. Geen Power-Up of Grid Rewards vooralsnog.marne2000 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:53:
Zijn er mensen die een ecoflow batterij via Tibber hebben gekocht en nog wachten op de integratie met Tibber als power-up? Ik heb contact met de helpdesk en nu lijkt de boodschap dat de enige integratie die er is en komt de koppeling van pulse p1-meter in de ecoflow app.
De pulse heeft in combinatie met een geintegreerde laadpaal 2 functies:Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:07:
[...]
Ja, heel voordelig om dan maar tegen 25+ cent in de nacht te laden…
Ik vroeg of de Pulse ervoor zorgt dat er daadwerkelijk slimmer geladen wordt.
Bij aanwezigheid van zonnepanelen kan slim zonneladen; laden met overschot aan zonnestroom. (Let op: het is hierbij NIET nodig dat de panelen geintegreerd zijn.)
Loadbalancing: voorkomen van overbelasting van de hoofdzekeringen.
Verder komt de klacht: "Help het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!" echt super vaak voorbij hier. Het antwoord is dat je gecompenseerd wordt voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan prima op een moment dat jouw panelen vol knallen.
Nog een ander ding dat veel voorbij komt: Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als je een geintegreerde auto hebt kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je een dummy auto gebruikt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand van de dummy dan op 80%.
Wat ook nog wel voorkomt is dat de auto meteen begint met laden als ie aangekoppeld wordt en blijft laden, terwijl de stroom duur is. Heb je een geintegreerde auto? Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Zie hierboven waarom. Remedie: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw.
[ Voor 3% gewijzigd door Schnarfle op 04-08-2026 11:48 ]
Echt complimenten dat je dit nog even uitschrijft, ook nadat het al minstens 20 keer in dit topic is besproken (zoekfunctieSchnarfle schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
De pulse heeft in combinatie met een geintegreerde laadpaal 2 functies:
Bij aanwezigheid van zonnepanelen kan slim zonneladen; laden met overschot aan zonnestroom. (Let op: het is hierbij NIET nodig dat de panelen geintegreerd zijn.)
Verder komt de klacht: "Help het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!" echt super vaak voorbij hier. Het antwoord is dat je gecompenseerd wordt voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan prima op een moment dat jouw panelen vol knallen.
Nog een ander ding dat veel voorbij komt: Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als je een geintegreerde auto hebt kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je een dummy auto gebruikt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand van de dummy dan op 80%.
Wat ook nog wel voorkomt is dat de auto meteen begint met laden als ie aangekoppeld wordt en blijft laden, terwijl de stroom duur is. Heb je een geintegreerde auto? Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Zie hierboven waarom. Remedie: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Je hád natuurlijk ook gewoon mijn vraag kunnen lezen ipv een heel verhaal schrijven dat voor mij niet relevant is.Schnarfle schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
De pulse heeft in combinatie met een geintegreerde laadpaal 2 functies:
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
De post was niet alleen antwoord op jouw vraag, maar op meerdere vragen. Ik had geen zin om iedereen afzonderlijk te quoten. Om preciezer antwoord te geven op jouw vraag: bij alleen een geintegreerde auto kan Tibber de laadstroom niet aanpassen en voegt een Pulse dus niks toe.Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:38:
[...]
Je hád natuurlijk ook gewoon mijn vraag kunnen lezen ipv een heel verhaal schrijven dat voor mij niet relevant is.
Ik weet niet zeker wie wat bepaald in de setup hier. De auto heeft een interne max soc. (80%)Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:10:
[...]
Ongepland en maar 500W. Dat klinkt toch echt als iets van de auto zelf.
Hier slaat de paal al aan zodra ik een deur van de auto open doe want dan wordt de auto wakker. Misschien iets van een nachtelijke update?
De auto meldt regelmatig (klaagt) dat zijn laadsessie is onderbroken (dan gaat de laadpaal uit neem ik aan, vooral rondom GR'momenten)
Als de auto aan de paal hangt en de ac gaat aan omdat ik die aanzet op de vw app, gaat de laadpaal niet ook aan.
Ik weet niet wie wat wanneer aanstuurt.
Zie post hierboven, ik weet niet wie wat aanstuurt. De auto lijkt niet "incharge" tot het moment dat de soc de 80% aantikt, dan gooit de auto de deur dicht.Beekforel schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:41:
Zou denken dat je auto dit doet, dus ticket bij VW aanmaken dan.
Corrigeren van wat dan? Ik heb die Stroom afgenomen. Ik wilde het niet, maar wel afgenomen.Pr088 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:48:
[...]
Inderdaad. En vragen of ze de prijs kunnen corrigeren op je factuur. Dat hebben ze bij mij wel eens gedaan.
Als het aan je auto lag pech, maar als uit de logs van Tibber blijkt dat er aan hun kant iets mis ging, dan krijg je (in mijn ervaring) uit coulance wel wat korting.tcw82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:37:
[...]
Corrigeren van wat dan? Ik heb die Stroom afgenomen. Ik wilde het niet, maar wel afgenomen.
Tibber doet niet aan ERE's. Dat loopt via een ERE-inboekdienstverlener. Ze hebben wel een samenwerking met Joulo zie: https://tibber.com/nl/ere-certificatenMuintwie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:51:
Is de ERE vergoeding bij Tibber een beetje goed geregeld?