• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
ASS-Ware schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Ik zou even een support ticket aanmaken, daar leren ze zelf ook van, neem ik aan.
Inderdaad. En vragen of ze de prijs kunnen corrigeren op je factuur. Dat hebben ze bij mij wel eens gedaan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• vlesierse
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:52
marne2000 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:53:
Zijn er mensen die een ecoflow batterij via Tibber hebben gekocht en nog wachten op de integratie met Tibber als power-up? Ik heb contact met de helpdesk en nu lijkt de boodschap dat de enige integratie die er is en komt de koppeling van pulse p1-meter in de ecoflow app.
Zelf heb ik de EcoFlow batterijen ook via Tibber gekocht. Je kan alleen Pulse gebruiken via de EcoFlow app en daar intelligente modus (die niet heel slim lijkt) aanzetten, maar dat is de enige integratie die er is helaas. Geen Power-Up of Grid Rewards vooralsnog.

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:12
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Ja, heel voordelig om dan maar tegen 25+ cent in de nacht te laden…

Ik vroeg of de Pulse ervoor zorgt dat er daadwerkelijk slimmer geladen wordt.
De pulse heeft in combinatie met een geintegreerde laadpaal 2 functies:

Bij aanwezigheid van zonnepanelen kan slim zonneladen; laden met overschot aan zonnestroom. (Let op: het is hierbij NIET nodig dat de panelen geintegreerd zijn.)

Loadbalancing: voorkomen van overbelasting van de hoofdzekeringen.

Verder komt de klacht: "Help het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!" echt super vaak voorbij hier. Het antwoord is dat je gecompenseerd wordt voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan prima op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Nog een ander ding dat veel voorbij komt: Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als je een geintegreerde auto hebt kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je een dummy auto gebruikt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand van de dummy dan op 80%.

Wat ook nog wel voorkomt is dat de auto meteen begint met laden als ie aangekoppeld wordt en blijft laden, terwijl de stroom duur is. Heb je een geintegreerde auto? Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Zie hierboven waarom. Remedie: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door Schnarfle op 04-08-2026 11:48 ]

• Pr088
  • Nu online
Schnarfle schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Bij aanwezigheid van zonnepanelen kan slim zonneladen; laden met overschot aan zonnestroom. (Let op: het is hierbij NIET nodig dat de panelen geintegreerd zijn.)

Verder komt de klacht: "Help het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!" echt super vaak voorbij hier. Het antwoord is dat je gecompenseerd wordt voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan prima op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Nog een ander ding dat veel voorbij komt: Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als je een geintegreerde auto hebt kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je een dummy auto gebruikt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand van de dummy dan op 80%.

Wat ook nog wel voorkomt is dat de auto meteen begint met laden als ie aangekoppeld wordt en blijft laden, terwijl de stroom duur is. Heb je een geintegreerde auto? Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Zie hierboven waarom. Remedie: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw.
Echt complimenten dat je dit nog even uitschrijft, ook nadat het al minstens 20 keer in dit topic is besproken (zoekfunctie O-) ).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-08 21:04

Ethirty

Who...me?

[...]

Je hád natuurlijk ook gewoon mijn vraag kunnen lezen ipv een heel verhaal schrijven dat voor mij niet relevant is.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Schnarfle
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Je hád natuurlijk ook gewoon mijn vraag kunnen lezen ipv een heel verhaal schrijven dat voor mij niet relevant is.
De post was niet alleen antwoord op jouw vraag, maar op meerdere vragen. Ik had geen zin om iedereen afzonderlijk te quoten. Om preciezer antwoord te geven op jouw vraag: bij alleen een geintegreerde auto kan Tibber de laadstroom niet aanpassen en voegt een Pulse dus niks toe.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:54
Ethirty schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Ongepland en maar 500W. Dat klinkt toch echt als iets van de auto zelf.

Hier slaat de paal al aan zodra ik een deur van de auto open doe want dan wordt de auto wakker. Misschien iets van een nachtelijke update?
Ik weet niet zeker wie wat bepaald in de setup hier. De auto heeft een interne max soc. (80%)
De auto meldt regelmatig (klaagt) dat zijn laadsessie is onderbroken (dan gaat de laadpaal uit neem ik aan, vooral rondom GR'momenten)
Als de auto aan de paal hangt en de ac gaat aan omdat ik die aanzet op de vw app, gaat de laadpaal niet ook aan.
Ik weet niet wie wat wanneer aanstuurt.

• tcw82
Beekforel schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:41:
Zou denken dat je auto dit doet, dus ticket bij VW aanmaken dan.
Zie post hierboven, ik weet niet wie wat aanstuurt. De auto lijkt niet "incharge" tot het moment dat de soc de 80% aantikt, dan gooit de auto de deur dicht.

• tcw82
Pr088 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Inderdaad. En vragen of ze de prijs kunnen corrigeren op je factuur. Dat hebben ze bij mij wel eens gedaan.
Corrigeren van wat dan? Ik heb die Stroom afgenomen. Ik wilde het niet, maar wel afgenomen.

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:15
Is de ERE vergoeding bij Tibber een beetje goed geregeld?

• Pr088
  • Nu online
tcw82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Corrigeren van wat dan? Ik heb die Stroom afgenomen. Ik wilde het niet, maar wel afgenomen.
Als het aan je auto lag pech, maar als uit de logs van Tibber blijkt dat er aan hun kant iets mis ging, dan krijg je (in mijn ervaring) uit coulance wel wat korting.

• Pr088
  • Nu online
Muintwie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:51:
Is de ERE vergoeding bij Tibber een beetje goed geregeld?
Tibber doet niet aan ERE's. Dat loopt via een ERE-inboekdienstverlener. Ze hebben wel een samenwerking met Joulo zie: https://tibber.com/nl/ere-certificaten

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08 23:28
[...]

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Rest mij 1 vraag: wat is een geintegreerde auto? Indien deze als PowerUp in de lijst staat? Onze beide EV's (KIA Niro EV en Peugeot e208) staan in de lijst van auto's maar daarbij kan Tibber niet zien wat het maximaal laadpercentage is.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:43

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MajaMestreech schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Rest mij 1 vraag: wat is een geintegreerde auto? Indien deze als PowerUp in de lijst staat? Onze beide EV's (KIA Niro EV en Peugeot e208) staan in de lijst van auto's maar daarbij kan Tibber niet zien wat het maximaal laadpercentage is.
Geïntegreerde auto's zijn auto's waarmee Tibber min of meer kan communiceren. Dat is helaas bij Kia niet meer mogelijk. Dus dat is een niet ondersteunde auto/dummy. Dus dan moet je echt een laadpaal hebben die door Tibber ondersteund wordt om slim te kunnen laden, grid rewards te gebruiken, etc.

Enjoy the silence...

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:24
Termy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Hm, hoe werkt dat dan? Ik heb hier nog niks voor gezien in de app.
Je kunt de myenergi integratie via power ups toevoegen toch?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:36

Termy

valt er nog wat te fragge?

Stefanovic45 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:10:
[...]

Je kunt de myenergi integratie via power ups toevoegen toch?
Ja, dat is ie ook, maar dat is niet echt antwoord op de vraag. Ik zie geen instelmogelijkheden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Schnarfle
Ik heb mijn post van eerder omgetoverd naar een Tibber slim laden faq. Is het een idee om deze toe te voegen aan de startpost @13art ? Als er nog mensen opmerkingen hebben over de inhoud hoor ik dat graag.

Tibber slim laden FAQ:

Het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!

Je wordt gecompenseerd voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan ook gebeuren op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Ik wil mijn auto niet helemaal vol laden, maar als aangeef dat ik de auto met een kleiner percentage wil laden (door bijvoorbeeld 80% laadtoestand op te geven in plaats van 60%) laadt Tibber de auto alsnog vol.

Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je handmatig de laadtoestand moet opgeven in de Tibber app en de maximale laadtoestand in de auto omlaag gezet hebt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand in de Tibber app dan op 80%.

De auto laadt zonder laadplan op een duur moment! Dit kan bij aankoppelen zijn, maar ook na een tijd laden.

Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan je dit zien bij de auto Power up. Als je handmatig de laadtoestand invoert kan je het zien bij de laadtijdlijn linksboven. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Remedie: Communiceert Tibber zelf met de auto: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw. Of als je handmatig de laadtoestand ingeeft; check de huidige laadtoestand in de auto app en voer deze daarna opnieuw in in de Tibber app. Er zijn ook andere redenen mogelijk waarom er zonder laadplan geladen wordt, maar dit is een veel voorkomende en een waar je zelf makkelijk wat aan kan doen.

Verder heb ik deze tekst in de startpost nog even aangepast en wil ik die ook voordragen:

De Tibber Pulse biedt eigenlijk drie functies. Ten eerste om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, ten tweede is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de hoofdzekeringen in de meterkast voorkomen. Ten derde voor slim zonneladen. De Pulse meet dan het stroomoverschot van je zonnepanelen en een door Tibber ondersteunt laadpunt stopt dit dan in je auto waardoor je teruglevering ongeveer 0 wordt. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Schnarfle schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:06:
Ik heb mijn post van eerder omgetoverd naar een Tibber slim laden faq. Is het een idee om deze toe te voegen aan de startpost @13art ? Als er nog mensen opmerkingen hebben over de inhoud hoor ik dat graag.

Tibber slim laden FAQ:

Het laden is gepauzeerd als de stroom goedkoop is en nou moet er straks geladen worden als de stroom duur is!!

Je wordt gecompenseerd voor duurder laden bij uitstel, zelfs als het veel duurder is. Dit gebeurd niet vanuit het bedrag genaamd grid rewards. Het bedrag grid rewards is alles dat je aan extra voordeel hebt gekregen ten opzichte van als je geladen had volgens alleen dynamisch tarief (dus zonder grid rewards). Als je na het laden terugkijkt in de laadtijdlijn kan je zien dat je gecompenseerd bent. Er is 1 uitzondering; als je loskoppelt voor de ingeplande tijd en je koppelt niet binnen 4 uur weer aan, dan verlies je je opgebouwde prijscompensatie. En waarom wordt het laden gepauzeerd? Dit gebeurd als er te weinig opwek ingepland is en er dus een tekort is, en dat kan ook gebeuren op een moment dat jouw panelen vol knallen.

Ik wil mijn auto niet helemaal vol laden, maar als aangeef dat ik de auto met een kleiner percentage wil laden (door bijvoorbeeld 80% laadtoestand op te geven in plaats van 60%) laadt Tibber de auto alsnog vol.

Als je wil dat de auto niet helemaal vol geladen wordt moet je dit in de auto beperken. Tibber laat de laadpaal namelijk aan staan als ie denkt dat de auto vol is. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan Tibber zien dat de auto begrenst is op een lager percentage. Als je handmatig de laadtoestand moet opgeven in de Tibber app en de maximale laadtoestand in de auto omlaag gezet hebt moet je zelf even rekenen. Voorbeeld auto is 60%, moet naar 80%. Zet de laadtoestand in de Tibber app dan op 80%.

De auto laadt zonder laadplan op een duur moment! Dit kan bij aankoppelen zijn, maar ook na een tijd laden.

Kijk hoe vol Tibber denkt dat de auto is. Als Tibber zelf communiceert met de auto over de laadtoestand kan je dit zien bij de auto Power up. Als je handmatig de laadtoestand invoert kan je het zien bij de laadtijdlijn linksboven. Denkt Tibber dat de auto vol is, dan is dat het probleem. Als Tibber denkt dat de auto vol is laat ie de laadpaal aan staan. Ik vermoed dat dit is om 2 redenen: als de schatting van de laadtoestand niet klopt wordt de auto altijd afgetopt en als de auto op temperatuur gebracht wordt voor vertrek gebeurt dit met stroom uit de laadpaal en niet met stroom uit de accu. Remedie: Communiceert Tibber zelf met de auto: stop het laden, refresh de laadtoestand in je auto app en wacht tot Tibber deze ook binnen gekregen heeft. Start daarna het slim laden opnieuw. Of als je handmatig de laadtoestand ingeeft; check de huidige laadtoestand in de auto app en voer deze daarna opnieuw in in de Tibber app. Er zijn ook andere redenen mogelijk waarom er zonder laadplan geladen wordt, maar dit is een veel voorkomende en een waar je zelf makkelijk wat aan kan doen.

Verder heb ik deze tekst in de startpost nog even aangepast en wil ik die ook voordragen:

De Tibber Pulse biedt eigenlijk drie functies. Ten eerste om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, ten tweede is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen. Ten derde voor slim zonneladen. De Pulse meet dan het stroomoverschot van je zonnepanelen en een geïntegreerde laadpaal stopt dit dan in je auto waardoor je teruglevering ongeveer 0 wordt. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.
Dank, ik ga hem er zo bij zetten.

Enjoy the silence...

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 16:50
13art schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Dat is helaas bij Kia niet meer mogelijk. Dus dat is een niet ondersteunde auto/dummy.
Toen ik de Kia EV6 nog had kon dat nog wel, vreemd dat dit nu meer mogelijk is via Tibber of ligt dit aan Kia en hebben die dat geblokkeerd?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Anunnaki schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Toen ik de Kia EV6 nog had kon dat nog wel, vreemd dat dit nu meer mogelijk is via Tibber of ligt dit aan Kia en hebben die dat geblokkeerd?
Ja volgens mij waren en problemen met Kia waardoor het merk Kia in zijn geheel niet meer bij de geïntegreerde auto's staat.

Enjoy the silence...

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Schnarfle schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:06:

Tibber slim laden FAQ:

De Tibber Pulse biedt eigenlijk drie functies. Ten eerste om nauwkeurig je energieverbruik te monitoren, ten tweede is het een load balancer. Dat laatste wil zeggen dat wanneer je je EV oplaadt via één van de door Tibber ondersteunde laadpunten, de laadsnelheid wordt aangepast op basis van het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen. Ten derde voor slim zonneladen. De Pulse meet dan het stroomoverschot van je zonnepanelen en een geïntegreerde laadpaal stopt dit dan in je auto waardoor je teruglevering ongeveer 0 wordt. De Tibber Pulse wordt aangesloten op de P1 poort van de slimmer meter.
Kleine correctie.
“Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen.”
Dit klopt niet, je voorkomt dat een hoofdzekering er uit klapt.

• Schnarfle
ASS-Ware schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Kleine correctie.
“Hiermee wordt dan een overbelasting van de groepen in de meterkast voorkomen.”
Dit klopt niet, je voorkomt dat een hoofdzekering er uit klapt.
Bedankt! Aangepast.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:24
Termy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Ja, dat is ie ook, maar dat is niet echt antwoord op de vraag. Ik zie geen instelmogelijkheden.
Oh op die manier. Nee dat is inderdaad nu niet mogelijk. Maar mijn reactie was vooral bedoeld op de stelling van tibber dat de Zappi via de api niet anders aan te sturen is wat het laden op zonnestroom onmogelijk maakt.

Daar zeg ik op dat ze via die api wel degelijk de modus kunnen aanpassen en dus ook naar eco(+) overschakelen om wel op zonnestroom te kunnen laden

[ Voor 4% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-08-2026 20:43 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• ASS-Ware
Als je een thuisaccu wilt, die door Tibber wilt laten aansturen en deze alleen wilt gebruiken om te laden met zonoverschot om je nachtverbruik op te vangen, maakt het dan nog wat uit of je er 1, 2 of 3 neemt die je in het stopcontact kan prikken van een groep waar meer verbruikers op zitten (max 800W per stuk) of dat je er 1, 2 of 3 neemt die rechtstreeks op een eigen groep worden aangesloten?

• Termy

Termy

Stefanovic45 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Oh op die manier. Nee dat is inderdaad nu niet mogelijk. Maar mijn reactie was vooral bedoeld op de stelling van tibber dat de Zappi via de api niet anders aan te sturen is wat het laden op zonnestroom onmogelijk maakt.

Daar zeg ik op dat ze via die api wel degelijk de modus kunnen aanpassen en dus ook naar eco(+) overschakelen om wel op zonnestroom te kunnen laden
Ja, ok, dat kunnen ze idd dus dat zouden ze moeten kunnen doen. ECO+ tenzij grid rewards en dan Fast. Dat zou best goed dekken wat ik wil dat ze doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Pr088
  • Nu online
ASS-Ware schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:51:
Als je een thuisaccu wilt, die door Tibber wilt laten aansturen en deze alleen wilt gebruiken om te laden met zonoverschot om je nachtverbruik op te vangen, maakt het dan nog wat uit of je er 1, 2 of 3 neemt die je in het stopcontact kan prikken van een groep waar meer verbruikers op zitten (max 800W per stuk) of dat je er 1, 2 of 3 neemt die rechtstreeks op een eigen groep worden aangesloten?
Je zult allereerst een thuisbatterij moeten zoeken die Tibber ook kan aansturen. Als ik naar werkende modellen kijk die Tibber noemt, zijn dat allemaal 'vaste' installatie; geen stekkerbatterijen.

Extra omvormers toevoegen betekent een hogere energieverbruik ook in standby.
Dus als je met een niet al te grote PV installatie alleen zon opvangt voor een (matig) nachtverbruik, dan is waarschijnlijk een laag vermogen prima voor laden en ontladen. Dus vaak kun je dan wel toe met een 1-fase omvormer van bescheiden omvang.
Welk merk heb je op het oog?

• ASS-Ware
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Je zult allereerst een thuisbatterij moeten zoeken die Tibber ook kan aansturen. Als ik naar werkende modellen kijk die Tibber noemt, zijn dat allemaal 'vaste' installatie; geen stekkerbatterijen.
Ah, dat wist ik niet.
Extra omvormers toevoegen betekent een hogere energieverbruik ook in standby.
Dus als je met een niet al te grote PV installatie alleen zon opvangt voor een (matig) nachtverbruik, dan is waarschijnlijk een laag vermogen prima voor laden en ontladen. Dus vaak kun je dan wel toe met een 1-fase omvormer van bescheiden omvang.
Welk merk heb je op het oog?
Geen idee nog.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik ze wil, of ze echt nut hebben.

• Pr088
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Ah, dat wist ik niet.

[...]

Geen idee nog.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik ze wil, of ze echt nut hebben.
Slimme thuisbatterij: energie opslaan wanneer het loont ⚡️ Tibber
Hier kun je checken welke omvormers/batterijen je kunt koppelen aan Tibber, al dan niet met een Tibber Bridge.

Nut is een breed begrip.
- Financieel nut
Na wegvallen salderen wordt de energierekening ontegenzeggelijk hoger. Een batterij kan een deel opvangen door PV-stroom op te vangen en 's nachts te gebruiken. Voor de meeste huishoudens is 2-5 kWh dan genoeg. Reken op een terugverdientijd van circa 8 jaar.

- Meer eigen gebruik
Vanuit klimaatoverwegingen, hobby of wens om 'lekker eigen stroom te gebruiken'.

- Offgrid
Er zijn uitzonderlijke situaties waarin dit nodig is, maar je kunt je ernstig afvragen of het nodig is met het betrouwbare net in Nederland (ook de komende jaren).

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Slimme thuisbatterij: energie opslaan wanneer het loont ⚡️ Tibber
Hier kun je checken welke omvormers/batterijen je kunt koppelen aan Tibber, al dan niet met een Tibber Bridge.

Nut is een breed begrip.
- Financieel nut
Na wegvallen salderen wordt de energierekening ontegenzeggelijk hoger. Een batterij kan een deel opvangen door PV-stroom op te vangen en 's nachts te gebruiken. Voor de meeste huishoudens is 2-5 kWh dan genoeg. Reken op een terugverdientijd van circa 8 jaar.

- Meer eigen gebruik
Vanuit klimaatoverwegingen, hobby of wens om 'lekker eigen stroom te gebruiken'.

- Offgrid
Er zijn uitzonderlijke situaties waarin dit nodig is, maar je kunt je ernstig afvragen of het nodig is met het betrouwbare net in Nederland (ook de komende jaren).
Daarnaast zijn er ook maar weinig thuis batterijen die echt "offgrid" ondersteunen. Ze zijn er wel, maar die zijn vaak een stukje duurder met installatie dan de standaard 3fase-omvormer-batterij die nu geleverd worden. Die van zonneplan heeft bijvoorbeeld 1 stopcontact op de omvormer zitten, bij een stroomstoring kan je dus alleen via een haspeltje wat dingen gebruiken. Maar je diepvries/koelkast zullen nog steeds geen stroom hebben. De Tibber Homevolt heeft 0 offgrid opties (tot nu toe).

Dit heeft ook deels met wet en regelgeving te maken. Je wilt niet bijvoorbeeld dat je batterij gaat terugleveren op het moment dat de netbeheerder bijvoorbeeld net de stroom er heeft afgehaald om onderhoud te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 07-08-2026 00:25 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:29
Solaredge ondersteund dmv de backupinterface off-grid. Afhankelijk van je setup kun je dan apparaten langere tijd aan houden (diepvries/ijskast).

In de winter met een warmtepomp gebruik je snel richting de 10kWh als de zon niet schijnt, dus denk goed na over de capaciteit waar je mee begint en de schaalbaarheid.

Het Nederlandse net is 1 van de betrouwbaarste, dat klopt, echter door congestie kan het zomaar zijn dat je wijk op een dag een paar uur afgesloten wordt. Kijk maar naar Tilburg enkele weken geleden.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

JB

Cédric roelt!

Het is weer weekend en voila wederom issues met fase(n) schakelen, doordat hier thuis ook van alles stroom pakt. Begint vervelend te worden :( Heb zojuist een ticket ingediend bij Tibber, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben?

Het lijkt erop dat de 15 min timeout van zonneladen niet meer aanwezig is, waardoor het switchen sneller gebeurd nu en dan loop je al snel tegen de max van 20x aan :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAe37ppMJIjMYbUzDItiz2V-hYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fE9Pn1IU2H5XGBYoJ7tWpoKA.jpg?f=user_large

Mijn boefje is liev!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:42
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:43:
Het is weer weekend en voila wederom issues met fase(n) schakelen, doordat hier thuis ook van alles stroom pakt. Begint vervelend te worden :( Heb zojuist een ticket ingediend bij Tibber, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben?

Het lijkt erop dat de 15 min timeout van zonneladen niet meer aanwezig is, waardoor het switchen sneller gebeurd nu en dan loop je al snel tegen de max van 20x aan :/

[Afbeelding]
Ik vermoed dat tibber hier niet veel aan kan doen, wat je zelf kunt doen is de zaptec naar 1 fase forceren.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 17:21
Hier geen problemen met de zaptec zonneladen en andere apparaten. Vind het wel wat te behoudend. Gebruikt niet al het overschot. Soms kies ik voor zelf laden en knijp dan het aantal A om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken. Ik ben tevreden over de combi. Gebruik 1 geintegreerde en 1 niet geintegreerde ev. Is wat meer werk maar goed te doen.

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Ik vermoed dat tibber hier niet veel aan kan doen, wat je zelf kunt doen is de zaptec naar 1 fase forceren.
Ik denk het ook hoor, maar zou fijn zijn dat Zaptec/Tibber het dan zelf vast zet op 1 fase bijvoorbeeld ipv dat het gewoonweg kapot loopt. Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
Sinds 7 juli ben ik over op Tibber en ik probeer nu te bepalen wat ik als ZZP-er met auto van de zaak exact moet opgeven voor mijn laadkosten.
Ik heb nu de eerste factuur ontvangen en daar staat op:

Variabele kosten, de gemiddelde verbruikskosten a 8,06 + 2,05 + 9,16 cent ex btw per kWh.
Grid rewards.
Teruglevering.
Vaste kosten per dag.
Campagnes, korting vaste leveringskosten, omdat ik een nieuwe klant ben.

De Teruglevering, Vaste kosten per dag en Campagnes staan los van het laden van de auto, neem ik aan, maar op https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/ lees ik:
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste. De uitgaven aan elektriciteit voor de auto van de zaak hangen voor de werknemer immers niet alleen af van de variabele kosten, maar ook van de vaste kosten.

Sja, maar dan moet je ook de welkomstkorting meenemen in de berekening.
Toch?

Zijn er hier nog meer ZZP-ers die de auto laden via Tibber, en zo ja, hoe doen die dit?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:19
ASS-Ware schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:55:
Sinds 7 juli ben ik over op Tibber en ik probeer nu te bepalen wat ik als ZZP-er met auto van de zaak exact moet opgeven voor mijn laadkosten.
Ik heb nu de eerste factuur ontvangen en daar staat op:

Variabele kosten, de gemiddelde verbruikskosten a 8,06 + 2,05 + 9,16 cent ex btw per kWh.
Grid rewards.
Teruglevering.
Vaste kosten per dag.
Campagnes, korting vaste leveringskosten, omdat ik een nieuwe klant ben.

De Teruglevering, Vaste kosten per dag en Campagnes staan los van het laden van de auto, neem ik aan, maar op https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/ lees ik:
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste. De uitgaven aan elektriciteit voor de auto van de zaak hangen voor de werknemer immers niet alleen af van de variabele kosten, maar ook van de vaste kosten.

Sja, maar dan moet je ook de welkomstkorting meenemen in de berekening.
Toch?

Zijn er hier nog meer ZZP-ers die de auto laden via Tibber, en zo ja, hoe doen die dit?
Heb je een laadpaal? Ik krijg met de zaptec go2 elke maand een uitdraai wat het laden me exact heeft gekocht. Kant en klare PDF incl BTW die ik zo kan opvoeren in de boekhouding.

• ASS-Ware
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:38:
[...]

Heb je een laadpaal? Ik krijg met de zaptec go2 elke maand een uitdraai wat het laden me exact heeft gekocht. Kant en klare PDF incl BTW die ik zo kan opvoeren in de boekhouding.
Mijn laadpaal staat op 30 meter van de meterkast, waar ik een MID goedgekeurde kWh meter heb.
Er zitten vast wat verliezen tussen meterkast en paal, dus ik ga uit van de MID kWh meter.
Bovendien weet de laadpaal toch niet wat het tarief is?

• ASW1
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk het ook hoor, maar zou fijn zijn dat Zaptec/Tibber het dan zelf vast zet op 1 fase bijvoorbeeld ipv dat het gewoonweg kapot loopt. Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.
Tibber en zaptec kunnen ook niet ruiken wat jij precies wilt, je zult het handmatig moeten regelen. Dit is nou typisch een voorbeeld waar je beter af was geweest als je woning een 1-fase aansluiting had ipv 3 fasen. Dan zou het moeiteloos precies zo werken als je wilt.

• JB

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Tibber en zaptec kunnen ook niet ruiken wat jij precies wilt, je zult het handmatig moeten regelen. Dit is nou typisch een voorbeeld waar je beter af was geweest als je woning een 1-fase aansluiting had ipv 3 fasen. Dan zou het moeiteloos precies zo werken als je wilt.
Wat is dat nou weer voor onzin? Het zonneladen werkt gewoon zo? Dat jij zo graag op 1 fase wil laden, staat daar toch los van?

Er staan hier twee auto’s. Door de week maar ook in het weekend wil ik die efficiënt opladen, dat is met 1 fase en max 3,7 kW niet het geval. Het zonneladen is op die momenten te beperkt met overschot wel/niet waardoor het switched icm andere stroomgebruikers. Niks geks aan. Handmatig regelen, hoe dan? Vragen aan mijn vrouw als ze weer een wasje aanzet of de droger erbij gebruikt, zodat ik de laadpaal op 1 fase kan zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door JB op 08-08-2026 20:56 ]

Mijn boefje is liev!

• ASW1
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin? Het zonneladen werkt gewoon zo? Dat jij zo graag op 1 fase wil laden, staat daar toch los van?

Er staan hier twee auto’s. Door de week maar ook in het weekend wil ik die efficiënt opladen, dat is met 1 fase en max 3,7 kW niet het geval. Het zonneladen is op die momenten te beperkt met overschot wel/niet waardoor het switched icm andere stroomgebruikers. Niks geks aan. Handmatig regelen, hoe dan? Vragen aan mijn vrouw als ze weer een wasje aanzet of de droger erbij gebruikt, zodat ik de laadpaal op 1 fase kan zetten?
Je hebt gelijk, het is allemaal mijn schuld.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
[...]

..... Op 1 fase kan ik maar 3,7 kW laden. Als ik de auto snel vol wil hebben, is dat erg traag.
Daar komt het idee van het instellen van een vertrektijd vandaan. Dan zou Tibber aan de hand daar van kunnen bepalen hoe snel/noodzakelijk het laden is en daarmee het aantal fasen waarop er geladen moet worden en dus in welke mate de zonne-energie hierin meegenomen wordt.

Enjoy the silence...

• JB

JB

Cédric roelt!

13art schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:35:
[...]

Daar komt het idee van het instellen van een vertrektijd vandaan. Dan zou Tibber aan de hand daar van kunnen bepalen hoe snel/noodzakelijk het laden is en daarmee het aantal fasen waarop er geladen moet worden en dus in welke mate de zonne-energie hierin meegenomen wordt.
Dat snap ik, maar doordat eea pendelt obv wel/geen overschot gaat de paal terug naar 3 fasen. Als dat niet goed werkt en/of maar max 20x kan voordat het kapot loopt, moet ik maar manueel iets gaan regelen? Dat is toch een logisch gevolg mbt weer/verbruik in huis? Waarom locked de boel dan niet op die desbetreffende laadsessie na 19x ipv in error te schieten?

Nee inderdaad, zoals @ASW1 zegt, had ik dat moeten weten en daarom moet ik mijn meterkast maar weer aanpassen naar 1x 35A waardoor ik door de week lekker lang kan wachten en met een beetje geluk de auto vol heb in de ochtend :+

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 08-08-2026 21:40 ]

Mijn boefje is liev!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Dat snap ik, maar doordat eea pendelt obv wel/geen overschot gaat de paal terug naar 3 fasen. Als dat niet goed werkt en/of maar max 20x kan voordat het kapot loopt, moet ik maar manueel iets gaan regelen? Dat is toch een logisch gevolg mbt weer/verbruik in huis? Waarom locked de boel dan niet op die desbetreffende laadsessie na 19x ipv in error te schieten?

Nee inderdaad, zoals @ASW1 zegt, had ik dat moeten weten en daarom moet ik mijn meterkast maar weer aanpassen naar 1x 35A waardoor ik door de week lekker lang kan wachten en met een beetje geluk de auto vol heb in de ochtend :+
Nee het is gewoon slecht geregeld dat de boel stuk loopt door het vele switchen. Die integratie moet beter. Het werkt op mijn Easee charge max voor ik zover het gezien prima. Althans geen melding gezien of gekregen dat er te vaak geswitched was en dus de laadpaal er maar mee op hield. Het kan dus wel.

Enjoy the silence...

• JB

JB

Cédric roelt!

13art schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

Nee het is gewoon slecht geregeld dat de boel stuk loopt door het vele switchen. Die integratie moet beter. Het werkt op mijn Easee charge max voor ik zover het gezien prima. Althans geen melding gezien of gekregen dat er te vaak geswitched was en dus de laadpaal er maar mee op hield. Het kan dus wel.
Precies. Dank voor de bevestiging :)

Mijn boefje is liev!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:12

ChUcKiE

Dus........

Best bijzonder lijkt mij. Ik ben een week met vakantie en zie in de tibber app dat ik nu op een gemiddelde 23,9 zit? Afgelopen maand in totaal (niet op vakantie) was het 10,5 cent…ik lever heel veel zonne opbrengst terug.

Is dit logisch te verklaren?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:56
Ja, heb hetzelfde. Thuisbatterij waarschijnlijk? Kijk maar even naar je verbruik, dat is maar 1 kWh oid. Heeft puur te maken met pendelen rondom de 0 en het dan duur inkopen van die paar wattjes.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
BREAKING NEWS!

Nou ja, voor mij althans, misschien was het bij anderen al bekend maar bij mij niet dus ik deel het maar even.

Net als anderen met enige regelmaat het probleem gehad dat er opeens geen laadplan werd gemaakt, de auto spontaan geladen werd, en slim laden niet te activeren was. Wat ik eerder deed was dan de auto verwijderen en opnieuw toevoegen waarna alles weer werkte als vanouds. Vandaag een veel snellere methode gevonden die werkt.

Om de één of andere reden lijkt Tibber om te tijd bij de instellingen van de lader een 'andere' auto te selecteren waarna slim laden ed niet meer werkt. Wanneer ik bij de instellingen van de lader kies voor mijn auto (in mijn geval de Niro EV), dan werkt het meteen weer zoals het hoort. Is slim laden weer geactiveerd, wordt er meteen een laadplan gemaakt, etc.

@Backpacker is het misschien een idee om achter de schermen eens uit te zoeken wat maakt dat de app klaarblijkelijk zelfstandig opeens de te laden auto aanpast van de betreffende auto naar 'andere' en daarmee er geen laadplan wordt gemaakt bij het aansluiten van de auto, slim laden niet meer te activeren is, ed?

Enjoy the silence...

• Pr088
  • Nu online
13art schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:08:
BREAKING NEWS!

Nou ja, voor mij althans, misschien was het bij anderen al bekend maar bij mij niet dus ik deel het maar even.

Net als anderen met enige regelmaat het probleem gehad dat er opeens geen laadplan werd gemaakt, de auto spontaan geladen werd, en slim laden niet te activeren was. Wat ik eerder deed was dan de auto verwijderen en opnieuw toevoegen waarna alles weer werkte als vanouds. Vandaag een veel snellere methode gevonden die werkt.

Om de één of andere reden lijkt Tibber om te tijd bij de instellingen van de lader een 'andere' auto te selecteren waarna slim laden ed niet meer werkt. Wanneer ik bij de instellingen van de lader kies voor mijn auto (in mijn geval de Niro EV), dan werkt het meteen weer zoals het hoort. Is slim laden weer geactiveerd, wordt er meteen een laadplan gemaakt, etc.

@Backpacker is het misschien een idee om achter de schermen eens uit te zoeken wat maakt dat de app klaarblijkelijk zelfstandig opeens de te laden auto aanpast van de betreffende auto naar 'andere' en daarmee er geen laadplan wordt gemaakt bij het aansluiten van de auto, slim laden niet meer te activeren is, ed?
Voor mensen met meerdere EVs is dit dagelijkse praktijk (en het werkt perfect). Heb jij 2 auto's of voegt het systeem zelf een extra 'andere' auto toe?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Voor mensen met meerdere EVs is dit dagelijkse praktijk (en het werkt perfect). Heb jij 2 auto's of voegt het systeem zelf een extra 'andere' auto toe?
Nee ik heb maar 1 auto. Tibber schakelt spontaan en zelfstandig eens in de zoveel tijd naar de optie 'andere'. En onder mijn profiel en dan 'Electrische auto's' staat ook alleen de Niro.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 09-08-2026 12:45 ]

Enjoy the silence...

• Pr088
  • Nu online
13art schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Nee ik heb maar 1 auto. Tibber schakelt zelf naar de optie 'andere'. En onder mijn profiel en dan 'Electrische auto's' staat ook alleen de Niro.
Dat is wel een fix waard inderdaad. Dat automatisch schakelen tussen twee auto's (herkenning van de juiste auto) werkt heel matig. Dus ik selecteer altijd handmatig. Maar met 1 auto zou dat niet moeten hoeven. Ik zou even een support ticket maken.

• ybos
  • Laatst online: 25-08 11:17
Wie weet wat de voorwaarde is om wel of geen grid rewards toe te passen?

Geen vertrektijd ingesteld en de soc van mijn auto is boven de soc ingesteld in de app. Zojuist ging de auto laden op grid rewards en dan achteraf is de laadprijs maar 2 of 3 cent lager dan de daadwerkelijke (hoge!) actieve prijs op dat moment, Dat schiet natuurlijk helemaal niets op als ik morgen gewoon overdag voor minder dan de helft kan laden. Is er een manier om in te stellen wat de max prijs kan zijn voordat grid rewards actief word?

(alu hoedje modus: ik heb ook het idee, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd, dat sinds tibber weet dat ik een vergoeding krijg via ERE certificaten via Joulo dat de prijs van grid rewards niet meer zo laag is als voorheen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc0Emv_RZ4mCQw2X7goxxJkwShY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Rk5soTwLYeq6xDKxPjTFRgia.png?f=user_large

• ASS-Ware
ybos schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:13:
Wie weet wat de voorwaarde is om wel of geen grid rewards toe te passen?

Geen vertrektijd ingesteld en de soc van mijn auto is boven de soc ingesteld in de app. Zojuist ging de auto laden op grid rewards en dan achteraf is de laadprijs maar 2 of 3 cent lager dan de daadwerkelijke (hoge!) actieve prijs op dat moment, Dat schiet natuurlijk helemaal niets op als ik morgen gewoon overdag voor minder dan de helft kan laden. Is er een manier om in te stellen wat de max prijs kan zijn voordat grid rewards actief word?

(alu hoedje modus: ik heb ook het idee, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd, dat sinds tibber weet dat ik een vergoeding krijg via ERE certificaten via Joulo dat de prijs van grid rewards niet meer zo laag is als voorheen)

[Afbeelding]
Ik heb ooit eens gelezen dat je minimaal 1 vertrektijd ingesteld moet hebben voor GW, maar weet niet of dat klopt.
Kijk je direct na het laden naar het tarief of een dag later?
Ik zie een dag later geregeld het tarief veranderen.

• ybos
ASS-Ware schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Ik heb ooit eens gelezen dat je minimaal 1 vertrektijd ingesteld moet hebben voor GW, maar weet niet of dat klopt.
Ik heb nergens een vertrektijd staan, dus denk niet dat dat nodig is voor GW.

Ik heb redelijk vlot na het laden gekeken, en zojuist nog een keer, maar niets veranderd qua prijs.

• ASS-Ware
ybos schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Ik heb nergens een vertrektijd staan, dus denk niet dat dat nodig is voor GW.

Ik heb redelijk vlot na het laden gekeken, en zojuist nog een keer, maar niets veranderd qua prijs.
Stel eens 1 vertrektijd in, misschien maakt het iets uit.
En maak eens een ticket aan.

• Termy

Termy

Ik heb vrijwel nooit een vertrektijd ingesteld en krijg zeker grid rewards, maar alleen voor als er geladen moet worden vanuit GR. Zonder vertrektijd krijg je geen GR voor niet laden, met wel.

• tcw82
ASS-Ware schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Dit klopt niet. Ik heb zelden een vertrektijd ingesteld en krijg wel GR. Meestal zweeft die rond de 10 a 13 cent per kWh.

• ybos
tcw82 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:27:
[...]

Dit klopt niet. Ik heb zelden een vertrektijd ingesteld en krijg wel GR. Meestal zweeft die rond de 10 a 13 cent per kWh.
Dat zijn waardes die mij ook bekend in de oren klinken. Maar dus gisteren (met 2 verschillende auto's) beiden boven de 25 cent. Dat schiet niet op (als je niet weg hoeft)

• ASS-Ware
Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:49:
Ik heb vrijwel nooit een vertrektijd ingesteld en krijg zeker grid rewards, maar alleen voor als er geladen moet worden vanuit GR. Zonder vertrektijd krijg je geen GR voor niet laden, met wel.
Dus met vertrektijd krijg je GW voor niet laden?
Kun je deze toelichten?

• Termy

Termy

ASS-Ware schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Kun je deze toelichten?
Afgelopen maandag had ik bv een vertrektijd staan en er moest ook echt geladen worden want ik wilde 100% op dat moment terwijl het maar 80% was bij instellen van de vertrektijd.

Wat er vervolgens gebeurde is dat er op GR geladen werd in de avond (groen) op een 'duur' moment, dus zeker niet de optimale laadtijd en later in de nacht rond het moment van goedkoopste tijd werd laden juist uren uitgesteld voor GR (oranje). Dat laatste krijg je uiteraard nooit als je geen vertrektijd instelt, het eerste wel.

Al met al heb ik voor gemiddeld 19 ct/kWh die 20% geladen terwijl de kwartiertarieven nooit onder de ~29 ct/kWh kwamen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTUx6RzJJrygueT9Bk14DnBFdKc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVfgQFmqnxNgaZ4cXrIjMcXS.jpg?f=fotoalbum_medium

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:35

Masuchievo

Cpt. Average

[...]

Kun je deze toelichten?
Zonder eindtijd: laden wanneer de day ahead prijs hoger ligt dan de spotprijs van de markt. Goedkoopst mogelijke optie.

Met eindtijd: Jij hebt een eindtijd ingegeven en maakt niet uit hoe ze het doen, als het maar vol en goedkoop is. Basis prijs = goedkoopste uren tussen nu en eindtijd. Tibber kijkt naar andere markten waar het kan zijn dat de tijden waar jij het goedkoopste zou laden zij duurder uit zijn (iedereen gaat laden tijdens die uren). Dus pauzeren ze even jouw auto, krijg je een kleine vergoeding voor. Nadeel jij moet laden voor duurder tarief, dat compenseren ze weer. Zodat je nooit hoger uit komt dan de basis prijs.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• Pr088
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Dat zijn waardes die mij ook bekend in de oren klinken. Maar dus gisteren (met 2 verschillende auto's) beiden boven de 25 cent. Dat schiet niet op (als je niet weg hoeft)
Zoals hier eerder gezegd, als de prijs voor je GR 25 cent blijft: dien een ticket in bij de klantenservice. Er lijkt dan iets te zijn misgegaan. GR zou in deze periode rond de 10-12 cent moeten zitten om onder de 13-14 cent middagtarieven te komen.

• Pr088
  • Nu online
[...]

Kun je deze toelichten?
Wat bedoel je met GW?

• tcw82
Ik vermoed GR.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
In het Tibber Homevolt topic hadden we het over de factuur van juli. @commentator gaf daar aan dat er iets niet op zijn factuur klopte en ik moet zeggen dat et zelf eigenlijk ook niet snap.
Voor de maand juli (waren we op vakantie) waren volgens de app de kosten -123,72 euro.

Alleen op de factuur is er 145 (70 verbruik, 13 inkoop, 61 eb) ex btw in rekening gebracht. Terwijl hij (en ik) verwachten dat we dat zouden terugkrijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKDKAB7wpGEa2b5JLI1DyylqTh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q972W8JzTuNaaze9hP3pguSy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U99wDFmR_TeDTRy3GnAb2RH6eD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXVpt6Pnpo74CJQdGLS05QxV.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
ybos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

kun je eens een laadsessie rapportje delen?
Dat zit in de app, dan naar de auto, dan naar de laadtijdlijn en dan boven in "laadkosten"
daarin kan je zien wat de kosten zijn, die je gaat afrekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR7hDhQCdwYfL7Zq9Ep0qOCn4z0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXAyxhTvqFlZ55yNlqeTZNWb.png?f=fotoalbum_large

Dit is van mijn huidige sessie, geen eindtijd. Persoonlijk denk ik dat die 15 cent erg hoog is, gezien het feit dat de prijs overdag lager ligt.
Verder vind ik het erg knap dat mijn auto tot 83% geladen is als de auto zelf het laden stopt als het de 80% aantikt.

• ybos
tcw82 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:40:
[...]

kun je eens een laadsessie rapportje delen?
Dat zit in de app, dan naar de auto, dan naar de laadtijdlijn en dan boven in "laadkosten"
daarin kan je zien wat de kosten zijn, die je gaat afrekenen.
[Afbeelding]

Dit is van mijn huidige sessie, geen eindtijd. Persoonlijk denk ik dat die 15 cent erg hoog is, gezien het feit dat de prijs overdag lager ligt.
Verder vind ik het erg knap dat mijn auto tot 83% geladen is als de auto zelf het laden stopt als het de 80% aantikt.
Scroll ff omhoog naar mn post van 22:13 gisteravond. Weet niet of nog een keer quoten handig is.

• tcw82
ybos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Scroll ff omhoog naar mn post van 22:13 gisteravond. Weet niet of nog een keer quoten handig is.
Ohja ik zie hem, ik had hem niet herkent, hij is "verkeerdom" vergeleken met mijn. zowel qua kleur als ook qua locatie van de grafiek.
Bijzonder inderdaad. Wat zeiden ze bij Tibber ervan nadat je hiervoor een ticket bij een mens hebt ingeschoten ?

• ybos
tcw82 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Ohja ik zie hem, ik had hem niet herkent, hij is "verkeerdom" vergeleken met mijn. zowel qua kleur als ook qua locatie van de grafiek.
Bijzonder inderdaad. Wat zeiden ze bij Tibber ervan nadat je hiervoor een ticket bij een mens hebt ingeschoten ?
Zojuist mail gestuurd, even afwachten.
edit:
ticket aangemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 11-08-2026 12:44 ]

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:08
Ik kreeg sinds de 28ste opeens geen data meer binnen in de app van mijn SolarEdge. Hierdoor klopt het gemiddelde dat de app laat zien ook niet meer.

De Power-up van SolarEdge liet wel de opbrengst van de PV's zien, maar deed niks met deze data.

Nu las ik dat ik SolarEdge moest ontkoppelen van mijn account en daarna weer moest koppelen (iets met een nieuwe "Power-up").

Tijdens de setup zie ik wel de melding "Have your battery nearby and connected to the could".
Battery?? Euuuu. Die heb ik wel, maar heeft niks te maken met SolarEdge!

Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar na het invullen van de SolarEdge-gegevens (e-mail/wachtwoord) krijg ik het berichtje "Uw apparaat is gekoppeld". Daarna gaat de app weer terug naar het scherm "Accepteren en doorgaan".

Als ik accepteer, gaat hij door naar "Meld u aan bij uw SolarEdge-account". Als ik dan (weer) op inloggen klik, gebeurt er niks mee. Telefoon: Android.
Ik heb de app ook al een paarkeer opnieuw geïnstalleerd.

Iemand hier met een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WA4_8E_RvF6n9f2HPe8XcuJYTis=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/51GfCTp2BILfe8JHcSYtu7M6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO3BUj3qolHL8hYDSJhCx1yE_Qc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ysRKHtaAOMsmMTmoQldD3Afz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sQcrte_juCDIKv41q3tpfQvYUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0dpsmIFz6Z2eSX31wqBx92ts.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy9Xwmw2Y6keVo7x3Re-MjtvftI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GlWjyI8yjcVmtG7RbzkRiuSs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcu5SM5LsFdbaI7jPHmtwCqwpt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qWLaafKWrbaEGizjty0tLbdV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME47L-P9ENv474_fG5Sqfv1uR3w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pb5yCdsLv2mvaZweMtVmuiPc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9a1JZ3wCTij_yaH8_rLCi1lZ1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/beIjvb5RbQuwQzvNAlkdPPtr.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door N0EL op 11-08-2026 16:17 ]

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:08
Aha......
Hey Noel,
Ik begrijp je frustratie met de SolarEdge koppeling! Wat je beschrijft is inderdaad gerelateerd aan een bekend incident met SolarEdge waar we momenteel mee bezig zijn: SolarEdge - missing production data.
Het probleem dat je ervaart - waarbij je na het invoeren van je SolarEdge gegevens het bericht "Uw apparaat is gekoppeld" krijgt, maar dan vast komt te zitten in een loop terug naar het "Accepteren en doorgaan" scherm - is onderdeel van dit lopende incident. Ook al heb je de app meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, dit lost het onderliggende probleem helaas niet op.
Dit is een technisch probleem dat menselijke ondersteuning nodig heeft, vooral gezien het lopende SolarEdge incident.
Wil je dat ik dit gesprek doorstuur naar ons supportteam?
Met vriendelijke groet,
Tibber’s AI-assistent

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:10
[...]

K ben sinds dit weekend weer klant bij Tibber na ik voor het voorjaar ben overgestapt naar Zonneplan, voor de zonnebonus. maar dit jaar heb ik meer apparaten die met een hoge energievraag. Daarbij komt dat het recordjaar qua zonneuren van vorig jaar niet overtroffen is dit jaar. En nog eens zero-export testjes dus mn teruglevering was niet zo top. Nu ik de SE Nexis thuis aan het installeren ben wilde ik wel de integratie met de energieleverancier en die had ZP niet. Dus nu weer bij Tibber terecht gekomen. sinds de overstap wilde de ZAPtec het zonneladen niet starten, ondanks ruim genoeg teruglevering. ik heb toen in de portal met de stroom zitten spelen onder standaard laden en tijdens het laden heb ik zonneladen gestart en niet lang daarna kwam de melding dat zonneladen actief was. wel een hele omweg om zonneladen te triggeren. Ik merk wel dat ik Stappen heb gezet met HA, maar dat ik dit wss ook met HA zal moeten overnemen via EVCC. Ik hoop dat er met de accu nog wel wat re verdienen valt qua GR.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• JB

JB

Cédric roelt!

@jurgen purgen hoe bedoel je precies het “zonneladen actief was” stukje? Gebruik je dan een Pulse en Sense tegelijk? Ik heb geen Sense icm Tibber. Alleen de Pulse. Beperking blijft mbt pendelen bij overschot icm 3 fasen switchen. In weekend dus regelmatig (gehad) dat de max van 20x schakelen wordt bereikt en dan stopt het laden (ook).

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:10
JB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:16:
@jurgen purgen hoe bedoel je precies het “zonneladen actief was” stukje? Gebruik je dan een Pulse en Sense tegelijk? Ik heb geen Sense icm Tibber. Alleen de Pulse. Beperking blijft mbt pendelen bij overschot icm 3 fasen switchen. In weekend dus regelmatig (gehad) dat de max van 20x schakelen wordt bereikt en dan stopt het laden (ook).
Ik heb idd de Pulse, Sense, HW P1'n in de slimme meter. ZP's P1 gaat dit weekdn op de post terug.

Ik lees de Sense uit via de portal en ook in de portal verhoog of verlaag ik soms de stroom om het over de beschikbare goedkope uren uit te smeren zodat ik niet teruglever. Als ik in de garage zit, kan ik het op de PC daar op het HA dashboard ook aanpassen. Ik gebruik ze dus niet tegelijk, meer, want bij mijn eerste Tibber contract had ik de Sense nog niet. Die is bij de overstap naar ZP gekomen om te loadbalancen. Dat deed ik daarvoor dus met de Pulse.

Wij hebben de EV pas een jaar en na aanschaf meteen dynamisch gegaan bij Tibber en met de Kia integratie eigenlijk verwend want alles gebeurde vanzelf, en zelfs nog een paar GR gepakt :P . Totdat de integratie het nekkie werd omgedraaid. Toen ook vertrokken bij Tibber, want iets met buren en groen gras. Nu hebben we in de tijd bij ZP aangeleerd te laden via de Zaptec-app en dat ging eigenlijk foutloos.

Maar sinds dit weekend deed het zonneladen het niet en heb gisteren toen ik thuis kwam dus geprobeerd de lader te tricken door eerst met standaard laden te starten en tijdens het laden de instellingen veranderd naar zonneladen. In de Zaptec app kwam het groene balkje met de Engelstalige tekst van Solar charching active( of iets in die strekking). Heb ook meteen mn Zaptec inegratie verwijderd. Als mn accu live gaat,ga ik EVCC moeten aanleren.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12:48
Resultaten 1 jaar Grid Rewards
Op 5-8-2025 heb ik mijn Zaptec Go 2 geïnstalleerd en toegevoegd aan Tibber om Slim te kunnen laden. Hier wat gegevens over mijn situatie en de resultaten:
  • Ik woon bij Venlo in de buurt (Enexis gebied).
  • Ik heb een Zaptec Go 2 geïntegreerd met Tibber
  • Ik rij een Tesla Model 3
  • Ik heb zo’n 30.000km gereden en bijna geheel thuis geladen
  • Ik schat dat 70% van mijn laadsessies goed getimed kon worden door Tibber, omdat de auto meerdere dagen thuis stond aangesloten (er waren relatief weinig momenten waarop de auto ‘s avonds bijna leeg thuiskwam en ‘s ochtends weer vol moest zijn)
  • Ik geef bijna altijd een vertrektijd op
Het afgelopen jaar heb ik met Grid Rewards € 95,49 verdiend.

Hier de resultaten per maand over het jaar heen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks6G48ERmd72I_GJ9IvWJkLKkQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5vRBg6M5ppobh8lUfqHjnbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw2o7GYhf5Z0taUe_TISlHGdwlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtxOBSrkjM9US5DaZKedSLpL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop hiermee mensen die op zoek zijn naar echte resultaten een beeld te geven van mijn resultaten. YMMV

• MajaMestreech
JeroenVerweij schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:18:
Op 5-8-2025 heb ik mijn Zaptec Go 2 geïnstalleerd en toegevoegd aan Tibber om Slim te kunnen laden. Hier wat gegevens over mijn situatie en de resultaten:
  • Ik schat dat 70% van mijn laadsessies goed getimed kon worden door Tibber, omdat de auto meerdere dagen thuis stond aangesloten (er waren relatief weinig momenten waarop de auto ‘s avonds bijna leeg thuiskwam en ‘s ochtends weer vol moest zijn)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop hiermee mensen die op zoek zijn naar echte resultaten een beeld te geven van mijn resultaten. YMMV
Bedankt hiervoor, ik wilde net een bericht posten of iemand zijn resultaten van de grid rewards voor een jaar wilde publiceren om te kijken of het zin heeft om Tibber onze EV's te laten aansturen. Wij rijden 20.000 km / jaar en het verbruik geneten op de EV lader (Zappi 2.1) was zo'n 3500 kWh. Ik heb de tips hier gepost ter harte genomen hoe om te gaan met een niet geintegreerde lader (Zappi 2.1) en niet geintergreerde EV's (KIA Niro en Peugeot e208) en heb gisteren/vandaag met succes 47 kWh geladen, kosten € 5,88 en Grid rewards € 0,62 (Joepie).

Tips die ik gelezen / geleerd heb:
1. Op PowerUp Laadpunt juiste EV selecteren
2. Op PowerUp aangesloten auto SlimLaden aanzetten (en na het laden weer uitzetten anders is de kans groot dat bij een volgende aansluiten van de kabel ongecontroleerd geladen wordt.)
3. Zonladen UIT zetten aangezien ik geen Pulse P1 heb
4. Vertrektijd instellen
5. Tibber het werk laten doen

We gaan op deze manier het komend jaar eens laden en kijken wat de opbrengst / kosten gaan worden.

• MajaMestreech
Iets anders met betrekking tot de discussie of een dynamisch contract goedkoper is dan een vast contract hierbij mijn kosten bij Tibber voor een heel jaar: € 765. Vul ik de tellerstanden in op de website van bv Essent dan ben ik voor een jaar contract € 1800 kwijt.

We zijn volledig elektrisch (dus van het gas af) met 2 EV's...ideale Jetten gezinnetje :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe is de ervaring met gewoonweg geen eindtijd bij slim laden? Mijn OCD denkt, de auto moet maandag vol genoeg zijn. Als ik geen eindtijd instel, gaat de auto pas woensdag laden volgens schema Tibber :? De prijzen zijn nog helemaal niet bekend voor woensdag, de weersverwachting is ook niet echt top te noemen. Dus gewoon geen eindtijd instellen en laten gaan, of toch maandag 8:00 uur instellen?

Mijn boefje is liev!

• tcw82
JB schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:00:
Hoe is de ervaring met gewoonweg geen eindtijd bij slim laden? Mijn OCD denkt, de auto moet maandag vol genoeg zijn. Als ik geen eindtijd instel, gaat de auto pas woensdag laden volgens schema Tibber :? De prijzen zijn nog helemaal niet bekend voor woensdag, de weersverwachting is ook niet echt top te noemen. Dus gewoon geen eindtijd instellen en laten gaan, of toch maandag 8:00 uur instellen?
Wat is vol genoeg ? Hoeveel km woon werk moet je kunnen rijden ? Als dat er nu al inzit, is geen eindtijd nodig. Als je dat nu niet redt is een eindtijd handig, maar vaak niet nodig. De komende 48 uur komt er vast nog een gr moment met overschot dat Tibber met liefde in jouw accu pompt. Geen garantie natuurlijk, wil je garantie dan kan je die eindtijd instellen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik snap alleen niet waarom er dan geen zonneladen planning in wordt meegenomen? Dat gebeurt bijvoorbeeld wel als ik maandag 8:00 uur vertrekken invul :?

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 15-08-2026 08:39 ]

Mijn boefje is liev!

• Pr088
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier in 2026 € 52,48 op 4000 kWh. Het is bij mij wat lager dan vorig jaar (€ 182), waarschijnlijk omdat ik vaker op gunstige momenten kan laden (een dagje meer thuiswerken). De maanden januari en februari 2026 waren een stuk 'slechter dan jan/feb 2025, toen ik boven de €20 per maand zat.

• Pr088
  • Nu online
JB schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:31:
Ik snap alleen niet waarom er dan geen zonneladen planning in wordt meegenomen? Dat gebeurt bijvoorbeeld wel als ik maandag 8:00 uur vertrekken invul :?
Misschien omdat met alleen zonneladen je laadpaal niet 'snel' genoeg laadt en de accu niet op de gewenste tijd vol zit?

• ybos
JB schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:31:
Bij ons gaat het zonneladen juist helemaal fout...

Ik heb de optie uitstaan (want accu, dus geen teruglevering van de zon).
maar, vanavond van 21:25 tot 21:50 geladen met "overtollige zonnestroom" voor zowat het duurste moment van de dag, 38cent/kwh, daar word ik niet blij van. :N
Rond dat tijdstip is het tegenwoordig al weer donker, zonne overschot is dan onmogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKxgTIx54n94usM5fBr5US8Io3k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YbMmqce3ULrToVDKCW5Rw5jI.png?f=user_large

• tcw82
ybos schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Bij ons gaat het zonneladen juist helemaal fout...

Ik heb de optie uitstaan (want accu, dus geen teruglevering van de zon).
maar, vanavond van 21:25 tot 21:50 geladen met "overtollige zonnestroom" voor zowat het duurste moment van de dag, 38cent/kwh, daar word ik niet blij van. :N
Rond dat tijdstip is het tegenwoordig al weer donker, zonne overschot is dan onmogelijk.

[Afbeelding]
Dat is niet tof !
Waarschijnlijk een beetje een grammofoonplaat die blijft hangen, maar aanmelden bij Tibber (helaas eerst via de AI) en dan een ticket bij een mens. We kunnen hier wel met je meeleven, maar niet voor je oplossen.

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 19:51

Error323

d-_-b

Ik sta op het punt PV + thuisbatterij te laten plaatsen en wil naar Tibber
overstappen, vooral vanwege Grid Rewards. Een paar dingen krijg ik niet
scherp uit de documentatie en Tibber-support, dus ik hoop dat er hier
mensen zijn met praktijkervaring.

Configuratie (in aanbouw)
  • 13x Denim BTG N-Type 440 bifacial, 5,72 kWp — 7 oost / 6 west, 30 graden
  • Solis S6-EH1P5K-L-PLUS (1-fase, 5 kW, 2 MPPT, 48V-poort)
  • 2x Pylontech US5000-1C, 9,12 kWh bruikbaar (zelf ingekocht bij NKON)
  • Aansluiting 1x35A — verzwaring naar 3x25A aangevraagd maar duurt jaren
  • Regio Utrecht, dus binnen het aangewezen congestiegebied
  • Verbruik nu ~4.000 kWh, later ~6.500 kWh (Daikin multi-split airco erbij)
Wat ik al meen te weten
  • Solis staat op Tibbers merkenlijst, en voor de koppeling is specifiek
    de datalogger S2-WL-ST nodig
  • Grid Rewards is een winstdeling op balancering + handel, geen vast
    tarief zoals Frank's 50 euro per kW per jaar
  • De netbeheerders (Enexis/Liander/Stedin) betalen staffels van 60/90/120
    euro per kW per jaar bij een inzetduur van 2/4/6 uur
Mijn vragen
  1. Werkt Grid Rewards met een zelf samengestelde combinatie, dus een
    derde-partij batterij achter een Solis?
  2. Wat keert Grid Rewards feitelijk uit?
  3. Schaalt de opbrengst mee met capaciteit of met vermogen?
Alvast bedankt. Als er interesse is post ik na oplevering de werkelijke
cijfers terug.

P.S. Voor de transparantie, deze post heb ik deels gegenereerd met AI onderzoek.

github.com/Error323

• Pr088
  • Nu online
Error323 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:52:
Ik sta op het punt PV + thuisbatterij te laten plaatsen en wil naar Tibber
overstappen, vooral vanwege Grid Rewards. Een paar dingen krijg ik niet
scherp uit de documentatie en Tibber-support, dus ik hoop dat er hier
mensen zijn met praktijkervaring.

Configuratie (in aanbouw)
  • 13x Denim BTG N-Type 440 bifacial, 5,72 kWp — 7 oost / 6 west, 30 graden
  • Solis S6-EH1P5K-L-PLUS (1-fase, 5 kW, 2 MPPT, 48V-poort)
  • 2x Pylontech US5000-1C, 9,12 kWh bruikbaar (zelf ingekocht bij NKON)
  • Aansluiting 1x35A — verzwaring naar 3x25A aangevraagd maar duurt jaren
  • Regio Utrecht, dus binnen het aangewezen congestiegebied
  • Verbruik nu ~4.000 kWh, later ~6.500 kWh (Daikin multi-split airco erbij)
Wat ik al meen te weten
  • Solis staat op Tibbers merkenlijst, en voor de koppeling is specifiek
    de datalogger S2-WL-ST nodig
  • Grid Rewards is een winstdeling op balancering + handel, geen vast
    tarief zoals Frank's 50 euro per kW per jaar
  • De netbeheerders (Enexis/Liander/Stedin) betalen staffels van 60/90/120
    euro per kW per jaar bij een inzetduur van 2/4/6 uur
Mijn vragen
  1. Werkt Grid Rewards met een zelf samengestelde combinatie, dus een
    derde-partij batterij achter een Solis?
  2. Wat keert Grid Rewards feitelijk uit?
  3. Schaalt de opbrengst mee met capaciteit of met vermogen?
Alvast bedankt. Als er interesse is post ik na oplevering de werkelijke
cijfers terug.

P.S. Voor de transparantie, deze post heb ik deels gegenereerd met AI onderzoek.
  1. Ja. De omvormer kan aangestuurd worden door de VPP (Tibber in dit geval), de batterij erachter kan van elk merk zijn.
  2. Tibber
  3. Moeilijk te zeggen, in theorie met beiden. Waarschijnlijk is vermogen van de omvormer de belangrijkste, onbalans vraagt vaak kortere tijd (kwartieren of enkele uren) elektriciteit. Meer vermogen betekent dat je meer capaciteit nodig hebt, maar de kortere duur zal de impact op capaciteit beperken. Ik zou zeggen vermogen > capaciteit.

• ybos
tcw82 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 00:11:
[...]

Dat is niet tof !
Waarschijnlijk een beetje een grammofoonplaat die blijft hangen, maar aanmelden bij Tibber (helaas eerst via de AI) en dan een ticket bij een mens. We kunnen hier wel met je meeleven, maar niet voor je oplossen.
Ik heb al een ticket lopen, maar nog geen reactie.

Net ook weer, grid rewards (3 cent korting op 35 cent schiet nog steeds niet op als het laden niet nodig is...)

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:23
Ik loop tegen vergelijkbare rariteiten aan. Ik heb een zaptec 2 go met tibber / tibber pulse. Ook heb ik 3 verschillende sets zonnepanelen(2 solaredge installaties en 1 goodwe set). Allemaal op verschillende fases. Een aantal dingen vallen mij erg op:
Slim laden is minder slim dan ik gehoopt had.

Een aantal voorbeelden:
Vaak ben ik op verschillende fases aan het terugleveren( á 2,5 cent verkoopvergoeding). Terwijl de auto op 1 fase 3,7 kW blijft laden. Dit terwijl mijn 3 sets zonnepanelen 6kW opwekken.
Later die avonds, als de auto nog niet volledig is volgeladen, maakt hij gebruik van de gridrewards. Leuk, maar die zijn altijd lager dan wat de zonnewek mij had opgeleverd. En ik betaal 2,5 cent aan inkoopvergoeding boven op de marktprijs - GR.

Ook blijft hij, als hij eenmaal op 1 fase heeft geladen, op 1 fase hangen. Ik zie hem zelden op 3 fase en eigenlijk helemaal nooit op 11kW. Vooral als er dan gunstigere tarieven zijn zonder zon, laad hij dermate traag dat hij van zowel de hoge als lage tarieven gebruik moet maken omdat de auto anders niet voldoende is opgeladen.

Ik begin het idee te krijgen dat slim laden vooral slim is voor tibber zelf.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik heb ook een ticket gelogd ivm fasen schakelen bij Zaptec Go 2. Ik vermoed dat Tibber op eenzelfde manier gebruik maakt van de “beperkingen” zoals de Sense ook doet. Vooral bij pendelen overdag ivm wel/geen overschot, gaat het na 20x mis. Eerst zat er 15 min tussen de schakel momenten, maar dat lijkt nu sneller te gaan.

Hierdoor loop je (althans ik) ook sneller tegen de max aan. Ik zou graag zien dat de laadsessie niet kapot loopt maar bij een max aantal keer schakelen, gewoon vast wordt gezet voor die sessie. Geen idee of Tibber daar invloed op heeft, maar zonneladen icm Zaptec Go 2 is nog alles behalve “af”.
edit:
Support is verder erg traag atm door vakanties. Verder vraag ik me af of @Backpacker nog werkzaam is bij Tibber?

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 18-08-2026 10:30 ]

Mijn boefje is liev!

• ASS-Ware
Hij is hier ook gaan laden, 11.05kWh a €2.03.
Dat is 18 cent per kWh.
Best duur als je nagaat dat de enige vertrektijd volgende week dinsdagochtend is.

• Pr088
  • Nu online
ASS-Ware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:38:
Dat is 18 cent per kWh.
Best duur als je nagaat dat de enige vertrektijd volgende week dinsdagochtend is.
Dan ga je ervan uit dat de prijzen in het weekend lager liggen en het dan zonniger zal zijn. Vandaag zijn de prijzen alweer een stuk dan gisteren, maar ik zie de laagste prijzen rond de middag op minimaal 21 cent staan. En niet eens urenlang. Dus met 18 cent was ik tevreden geweest (gistermiddag de auto met 44kWh 'moeten' opladen om weer op werk te komen. 29 cent gemiddeld)

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 22:12
ASS-Ware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:38:
Dat is 18 cent per kWh.
Dan moet je hem niet laden en wachten tot zondag.

Of langs de snelweg gaan laden...

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-08 09:48
Pr088 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

Dan ga je ervan uit dat de prijzen in het weekend lager liggen en het dan zonniger zal zijn. Vandaag zijn de prijzen alweer een stuk dan gisteren, maar ik zie de laagste prijzen rond de middag op minimaal 21 cent staan. En niet eens urenlang. Dus met 18 cent was ik tevreden geweest (gistermiddag de auto met 44kWh 'moeten' opladen om weer op werk te komen. 29 cent gemiddeld)

Leuk, Tibber geeft elke maandag een weekprognose voor de stroom prijzen. Zonde inderdaad het goedkoopste is de verwachting:
  • Weekgemiddelde: €0,141/kWh excl. (€0,318/kWh incl.)
  • Duurste dag: Maandag
  • Goedkoopste dag: Zondag
  • Zondagmiddag kan de prijs rond het middaguur heel even onder nul duiken; een zeldzaam moment deze week.

• ASS-Ware
201WD schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

Dan moet je hem niet laden en wachten tot zondag.
Dat is toch het hele idee van inpluggen, vertrektijd instellen en Tibber zo goedkoop mogelijk laten laden?
Of ben ik nou gek?
Of langs de snelweg gaan laden...
Ja, zo'n opmerking voegt echt iets toe.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
[...]

Dat is toch het hele idee van inpluggen, vertrektijd instellen en Tibber zo goedkoop mogelijk laten laden?
Of ben ik nou gek?

[...]

Net als de meesten van ons hebben ze bij Tibber geen glazen bol om te zien wat de prijzen in de toekomst doen. Daarnaast heeft Grid Rewards niet als doel zo goedkoop mogelijk te laden maar het ondersteunen van het net. Dus ook op momenten dat het wat duurder is maar er bijv wel een overschot aan energie is. En aangezien Tibber niet een halve week of langer vooraf de prijzen weet wordt er dan gekeken naar de laagste prijs die op dat moment bekend is en gaat daar onder zitten.

Wil je dat niet dan is het inderdaad verstandiger om te wachten tot vlak voor je daadwerkelijk weg moet dan de auto in te pluggen.

Enjoy the silence...

• ASS-Ware
13art schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Net als de meesten van ons hebben ze bij Tibber geen glazen bol om te zien wat de prijzen in de toekomst doen. Daarnaast heeft Grid Rewards niet als doel zo goedkoop mogelijk te laden maar het ondersteunen van het net.
Ja en nee.
Dat is het doel van Tibber.
Tibber kiest er voor om daar een compensatie tegenover te stellen om mensen over de streep te trekken en daarmee is goedkoper laden het doel van de gebruikers.
Als die compensatie er niet zou zijn, dan zou iedereen op hetzelfde moment in gaan pluggen en de auto vol laden zonder ergens rekening mee te gaan houden.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Ja en nee.
Dat is het doel van Tibber.
Tibber kiest er voor om daar een compensatie tegenover te stellen om mensen over de streep te trekken en daarmee is goedkoper laden het doel van de gebruikers.
Als die compensatie er niet zou zijn, dan zou iedereen op hetzelfde moment in gaan pluggen en de auto vol laden zonder ergens rekening mee te gaan houden.
Klopt, maar dat maakt dan niet automatisch dat wanneer je op dinsdag de auto inplugt met pas een vertrektijd een week later dat je dan gegarandeerd de laagste mogelijke laadprijs hebt in de komende week. Je hebt met Grid Rewards de laagste prijs die vanaf het moment van inpluggen bekend is tot het moment dat de definitieve prijzen van de volgende dag er zijn.

Enjoy the silence...

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 07:12
13art schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Klopt, maar dat maakt dan niet automatisch dat wanneer je op dinsdag de auto inplugt met pas een vertrektijd een week later dat je dan gegarandeerd de laagste mogelijke laadprijs hebt in de komende week. Je hebt met Grid Rewards de laagste prijs die vanaf het moment van inpluggen bekend is tot het moment dat de definitieve prijzen van de volgende dag er zijn.
Wel met hele kleine sidenote dat tibber prima aan forecasting doet, als zaterdag lage prijzen worden voorspeld dan zul je zien dat ie daar gaat plannen ondanks dat de prijzen er nog niet zijn, maar het woordje gegarandeerd is belangrijk in deze context, want dat is het zeker niet dan.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 22:12
ASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
[...]

Of ben ik nou gek?

[...]

Gewoon bij Tibber op de wekelijke prijsprognose klikken , dan kun je mooi zien wanneer je de komende week goedkoper kunt laden. Of meer panelen leggen en je eigen verbruik dan opmaken voordat het de meter in gaat.

• JB

JB

Cédric roelt!

Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Afgelopen maandag had ik bv een vertrektijd staan en er moest ook echt geladen worden want ik wilde 100% op dat moment terwijl het maar 80% was bij instellen van de vertrektijd.

Wat er vervolgens gebeurde is dat er op GR geladen werd in de avond (groen) op een 'duur' moment, dus zeker niet de optimale laadtijd en later in de nacht rond het moment van goedkoopste tijd werd laden juist uren uitgesteld voor GR (oranje). Dat laatste krijg je uiteraard nooit als je geen vertrektijd instelt, het eerste wel.

Al met al heb ik voor gemiddeld 19 ct/kWh die 20% geladen terwijl de kwartiertarieven nooit onder de ~29 ct/kWh kwamen:

[Afbeelding]
Even voor mijn beeldvorming mbt oranje (uitgesteld) icm die 4 uur stekker eruit/erin. Mijn auto is vandaag al gaan laden (dus niet oranje), daarbij flink gezakt qua kosten tov normale tarief (13 cent). De auto is nu 98% vol, maar ik weet niet wanneer die laatste 2% nog gaan gebeuren. Dat is verder niet van toepassing op grid rewards in mijn geval toch, als ik ga ontkoppelen?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

En dan nu ook stoort me dat zogenaamde grid rewards. Ik had de andere auto vanmiddag uiteindelijk aangesloten. Nog niets gebeurd tot zojuist. De auto nog even snel verplaatst en opnieuw aangesloten, meteen grid rewards? Wel toevallig nadat ik de laadsessie nogmaals start zojuist... :/

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste