JimE88 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:06:
Ik zit te denken om een Zaptec Go 2 met Sense te nemen als laadpaal. Ik heb echter nog een paar vragen om het laden te optimaliseren. Hopelijk kunnen jullie antwoord geven.
- Ik heb nu nog geen laadpaal en nog geen EV (krijg ik binnen enkele weken)
- Ik heb 10 zonnepanelen van 300WP per stuk
- Meterkast is 3 fase met 3x25A zekering
- De auto die komt is een Peugeot 208E uit 2021
- Ik heb een HA systeem aangeschaft en werkzaam gekregen
Wat wil ik bereiken:
- Ik wil dat als ik thuiskom ik de de kabel inplug en mij EV altijd tot 50% geladen wordt met 11kw (zo heb ik altijd mijn minimale bereik om van en naar werk te komen)
- Zodra hij 50% geladen is mag hij overschakelen op 1fase en dan enkel op zonne-energie laden
- Het maakt dan niet uit hoeveel hij heeft geladen want ik heb immers altijd die 50% buffer
Mijn zorgen:
- Ik lees dat de Peugeot 208E na een x aantal minuten (15 tot 30) geen laden in slaapstand gaat.
- Als de zon dan enige tijd niet genoeg overschot genereert valt hij dus in slaapstant
- Ook zit er een beveiliging in dat na 10x de lading is onderbroken de lading helemaal stopt omdat hij het ziet als een laadprobleem.
Hoe wil ik dit oplossen in combi met de Zaptec en HA:
- Ik wil script maken dat er tot 50% met 3 fase wordt geladen. Dat er vervolgens geladen wordt met zonne energie en dat hij een teller aanmaakt waarbij hij stopt bij 8 laad onderbrekingen door te weinig overschot.
- Dat na die 8e onderbreking of een onderbreking die lang genoeg was dat de auto in slaapstand is gegaan de auto op afstand open en dichtgedaan wordt of airco aangezet wordt (dit zou de slaapstand moeten opheffen en de teller weer op 0 zetten)
Zijn er mensen die een dergelijke situatie al werkend hebben gekregen? Er zijn meer voertuigen die in slaapstand gaan en een dergelijke maximale laadpogingen teller hebben.
Alvast bedankt voor jullie expertise.