Zal de vraag hier ook eens stellen want ik weet zeker dat velen al EREs registreren want juist daarom koopt men vooral een Zaptec Go 2.
In het ERE topic gaat het meermaals over veiligheid/accountgegevens/laadpaal-beheer. Joulo bijvoorbeeld heeft een koppeling waarmee je je identificeert icm Zaptec credentials. Ze geven aan dat ze alleen gegevens uitlezen, maar ik kan dat niet controleren. Ik zie in ieder geval geen Joulo account terug onder "Autorisaties" in de Zaptec portal.
Tibber doet hetzelfde alleen via een API, dus ook gekoppeld met Zaptec credentials. Die zie ik ook onder "Autorisaties" toegang hebben zodat ze de paal slim aan kunnen sturen en krijgen met het tot stand brengen van de koppeling zelfs service rechten waarmee ze dus ook de fase(n) schakelingen kunnen doen voor slim/zonneladen.
Dan heb je de backoffice nog, die via een URL onder OCPP-instellingen de laadsessies registreert. Die is zonder credentials gekoppeld.
Idem met Homey Pro achtige oplossingen, al die koppelingen gaan met accounts van de desbetreffende producten. Om een koppeling tot stand te brengen log je in.
Nu met ERE lijkt er een bepaalde angst te zijn dat je laadpaal overgenomen kan worden? Ik poog het te begrijpen, het is geen aanval op iemand

Of ik sla de plank helemaal mis, kijkende naar de ERE koppelingen, maar welk risico is er nu precies?