Ik zou eerst de functionaliteit van Zaptec zelf afwachten. Werk niet dat niet of ondermaats, kun je altijd alternatieven zoeken.Nickrsd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:31:
Heb verder weinig tot geen ervaring met home assistants.
Ik lees weleens dat je icm met de zaptec sense en een app zerofy het kan laten communiceren??
Of kom er nog meer bij kijken?
Ja oke.. maar de zaptec 2 go zelf is wel gewoon een goede laadpaal voor normale huishoudens mag ik op hopen. Deze werd mij aanbevolen in ieder geval
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:40
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Titelfix naar [Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie omdat dit een algemeen ervaringen topic is geworden. Zou wel mooi zijn als iemand / @ASW1 de topicstart daarop wat aanpast 
Dat ga ik niet doen aangezien dat nooit de bedoeling van mijn topic was en ik uiteindelijk ook geen go 2 heb gekocht.We Are Borg schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:58:
[mbr]Titelfix naar [Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie omdat dit een algemeen ervaringen topic is geworden. Zou wel mooi zijn als iemand / @ASW1 de topicstart daarop wat aanpast
[/]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:40
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wellicht dat iemand anders als mede topicstarten zich geroepen voelt
Als iemand anders het topic over wil nemen vind ik dat prima (geen idee hoe dat technisch gezien zou moeten werken)
Ja, persoonlijk vind ik Easee en Peblar goede alternatieven. Koop wel een MID bemeterde laadpaal, dan kun je ook gebruikmaken van ERE. Heb zelf Easee, die hebben nu al zonneladen (laden op overschot zon via P1 meter). Zonneladen is nu nog niet zo relevant, er is immers nog salderen.Nickrsd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:45:
Ja oke.. maar de zaptec 2 go zelf is wel gewoon een goede laadpaal voor normale huishoudens mag ik op hopen. Deze werd mij aanbevolen in ieder geval
Zaptec, Easee, Peblar zijn goede stevige partijen, goede merken, die gaan het wel fiksen voor einde 2026.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Overschotladen werkt niet bij Easee op 3 faseninstallaties omdat ze het overschot verkeerd berekenen. En er is geen plan om dit te fixen hebben ze me verteld.Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Heb zelf Easee, die hebben nu al zonneladen (laden op overschot zon via P1 meter).
Hoe het bij Zaptec tzt gaat werken als ze deze feature uitbrengen is ook afwachten.
Hallo allemaal,
We hebben sinds deze week een Zaptec Go 2 in combinatie met een Zaptec Sense. Daarnaast had ik al een HomeWizzard P1. We hebben een huis met warmtepomp, geen gas, en 22 zonnepanelen. Eerste lading ging zonder problemen, maar was ook een korte lading van ongeveer 9kW.
Nu vraag ik me het volgende af, wat het beste is om te doen. Tijdens zomermaanden genereren we vrij veel overschot van zonnepanelen. We hebben een dynamische contract dat per uur een ander tarief heeft. Ik begrijp dat Zaptec op dit moment nog geen functionaliteit heeft om puur van zonnepanelen alleen te laden. Dit zou een feature zijn dat binnenkort uit moet komen. Zaptec heeft wel de mogelijkheid om in Eco modus te laden om goedkope stroomtarief te gebruiken, maar volgens documentatie wordt dit afgeraden i.c.m. een Zaptec Sense.
Als ik het goed lees hier, is het mogelijk om met een Tibber Pulse dit wel voor elkaar te krijgen. maar ik vraag me af of het de moeite waard is om nu een Tibber Pulse aan te schaffen om dit te realiseren? Daarnaast vroeg ik me af of het niet voor conflicten gaat zorgen in combinatie met Zaptec Sense?
Wat is jullie mening/gedachten hierover? Hoe kan ik het beste gebruik maken van zonnepanelen overschot en goedkope dynamische tarief om onze auto op te laden?
We hebben sinds deze week een Zaptec Go 2 in combinatie met een Zaptec Sense. Daarnaast had ik al een HomeWizzard P1. We hebben een huis met warmtepomp, geen gas, en 22 zonnepanelen. Eerste lading ging zonder problemen, maar was ook een korte lading van ongeveer 9kW.
Nu vraag ik me het volgende af, wat het beste is om te doen. Tijdens zomermaanden genereren we vrij veel overschot van zonnepanelen. We hebben een dynamische contract dat per uur een ander tarief heeft. Ik begrijp dat Zaptec op dit moment nog geen functionaliteit heeft om puur van zonnepanelen alleen te laden. Dit zou een feature zijn dat binnenkort uit moet komen. Zaptec heeft wel de mogelijkheid om in Eco modus te laden om goedkope stroomtarief te gebruiken, maar volgens documentatie wordt dit afgeraden i.c.m. een Zaptec Sense.
Als ik het goed lees hier, is het mogelijk om met een Tibber Pulse dit wel voor elkaar te krijgen. maar ik vraag me af of het de moeite waard is om nu een Tibber Pulse aan te schaffen om dit te realiseren? Daarnaast vroeg ik me af of het niet voor conflicten gaat zorgen in combinatie met Zaptec Sense?
Wat is jullie mening/gedachten hierover? Hoe kan ik het beste gebruik maken van zonnepanelen overschot en goedkope dynamische tarief om onze auto op te laden?
Je kunt toch nog salderen dit jaar?Merkoss schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:39:
Hallo allemaal,
Maar dan betaal je met de meeste contracten alsnog nu een terugleververgoeding. Dus je krijgt maar de helft ongeveer terug via salderen.
Verder stop ik het toch liever in mijn eigen auto dan terug naar het net. Gisteravond de installatie van onze zaptec go 2 afgerond en nog geen mogelijkheid op zonneladen. Op de website van zaptec staat dat de go 2 daar ready voor is, hier las ik eerder begin mei dus ben benieuwd.
Voorlopig kunnen we niet anders doen dan afwachten en zelf de laadsnelheid kiezen en het laten compenseren door de batterijen.
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Als je chatgpt de volgende vraag stelt krijg je een goed antwoord:
"Werkt de zaptec sense ism de zaptec go 2 als een energy management systeem?"
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Waarom denk jij dat het een goed antwoord is?Freeckje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:15:
Als je chatgpt de volgende vraag stelt krijg je een goed antwoord:
Ja, ik heb aan de hand van dit antwoord ook maar de zaptec sense besteld. Het was schijnbaar onmogelijk om te typen dat je voor zonneladen een zaptec sense nodig hebt.
Het was mij niet duidelijk dat ik deze nodig zou hebben voor het zonneladen. Dacht dat deze enkel nodig was voor load balancing. Was voordat ik de zaptec vorige week bestelden ook foto's met een HW p1 meter tegen gekomen dus dacht eigenlijk dat ik hem wel daaraan kon koppelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Leanderr op 13-05-2026 13:51 ]
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Welk contract heb jij dan dynamisch? Zolang salderen blijft krijg je de marktprijs bij de meeste aanbieders. Zonneplan geeft zelfs nog je inkoopvergoeding terug. Dus de helt kwijtraken is waarschijnlijk niet waar.Leanderr schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Maar dan betaal je met de meeste contracten alsnog nu een terugleververgoeding. Dus je krijgt maar de helft ongeveer terug via salderen.
Verder stop ik het toch liever in mijn eigen auto dan terug naar het net. Gisteravond de installatie van onze zaptec go 2 afgerond en nog geen mogelijkheid op zonneladen. Op de website van zaptec staat dat de go 2 daar ready voor is, hier las ik eerder begin mei dus ben benieuwd.
Voorlopig kunnen we niet anders doen dan afwachten en zelf de laadsnelheid kiezen en het laten compenseren door de batterijen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb een vast contract (oxxio). Maar bij mijn vorige contract vattenfall werkten ze gewoon met vaste staffels voor de terugleverkosten.Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Welk contract heb jij dan dynamisch? Zolang salderen blijft krijg je de marktprijs bij de meeste aanbieders. Zonneplan geeft zelfs nog je inkoopvergoeding terug. Dus de helt kwijtraken is waarschijnlijk niet waar.
Wij hebben een oud huis wat wij verwarmen met airco's. Tijdens salderen bijna gratis, maar nu merk je dat de energie behoefte in de winter groot is en in de zomer de stroom wordt opgewekt. Dit was dus ook de reden om een elektrische auto te kopen. Meer stroom ook in de zomer kwijt te kunnen. Nu onze kabelgoot al een jaar wordt gedoogd heb ik besloten een slimmere laadpaal te nemen, zeker vanwege de ERE certificaten. Daarnaast gaat de werkgever van mijn vriendin stoppen met reiskosten vergoedingen en iedereen in een elektrische auto zetten.
Sorry vergeten te quoten: Was een antwoord op een eerdere vraag van @Merkoss
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Vraag: mijn Zaptec Go (1) laadde met 10kW, maar vervangende Zaptec Go 2 komt niet boven 6,8kW op dezelfde aansluiting;
Ik heb 3-fase 25A aansluiting, P1 sense (ongewijzigd) en 20A groep dedicated naar Zaptec via 25m 5x6mm2 kabel.
Instellingen: 3-fase rotatie richting L1,L2,L3 16A maximaal 6A minimaal.
Waarom laadt de nieuwe Zaptec Go 2 op 50% snelheid van mijn Zaptec Go (classic)?
Beide hebben nieuwste firmware.
Wie helpt mij aan de juiste instellingen?
Ik heb 3-fase 25A aansluiting, P1 sense (ongewijzigd) en 20A groep dedicated naar Zaptec via 25m 5x6mm2 kabel.
Waarom laadt de nieuwe Zaptec Go 2 op 50% snelheid van mijn Zaptec Go (classic)?
Maximale fase 3 Maximale belasting 11,0 kWRedFeet schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:29:
Vraag: mijn Zaptec Go (1) laadde met 10kW, maar vervangende Zaptec Go 2 komt niet boven 6,8kW op dezelfde aansluiting;
Daar heb je wel gelijk in. Op zich voor dit jaar is het geen probleem, wat wel mee kan spelen is als je ERE vergoeding terugkrijgt bovenop laden met zoenenergie.
Ik was vooral ook benieuwd of iemand ervaring had met Zaptec Go 2 en Tibber Pulse.
Mogelijk heb je jou vorige laadpaal nog aangemeld staan en bestaat je installatie uit twee laadpalen in plaats van 1. De Zaptec verdeeld de ingestelde maximale installatiestroom over de twee Zaptec laadpalen die aangemeld staan.RedFeet schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:29:
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Sinds kort ook trotse bezitter van de Zaptec Go2. Helaas merk ik inderdaad dat als ik de auto aansluit meteen op volle kracht geladen wordt in avond na mijn werkdag (10kw) ipv eco modus waarbij er rekening wordt gehouden met de dynamische energie tarieven. Nu lees ik dat de Sense een veroorzaker kan zijn. Is dan het idee dat ik die dan tussenuit haal?
Ik ga er van uit dat als wij in de avond iets meer stroom verbruiken (in duurder tarief) de Go 2 langzamer oplaadt vanwege het hoger tarief.
Anders overweeg ik gepland laden bijv. tussen 23-6 en 11-15 wanneer t over algemeen goedkoper is. Wij hebben geen zonnepanelen.
Ik ga er van uit dat als wij in de avond iets meer stroom verbruiken (in duurder tarief) de Go 2 langzamer oplaadt vanwege het hoger tarief.
Anders overweeg ik gepland laden bijv. tussen 23-6 en 11-15 wanneer t over algemeen goedkoper is. Wij hebben geen zonnepanelen.
[ Voor 17% gewijzigd door nlboy op 14-05-2026 09:46 ]
Ik zou gewoon even afwachten dan. Als het goed is wordt er ergens dit jaar wel een update uitgerold die mogelijk moet maken wat jij wilt. Met ERE vergoeding heeft het verder niets te maken.Merkoss schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:59:
[...]
Daar heb je wel gelijk in. Op zich voor dit jaar is het geen probleem, wat wel mee kan spelen is als je ERE vergoeding terugkrijgt bovenop laden met zoenenergie.
Ik was vooral ook benieuwd of iemand ervaring had met Zaptec Go 2 en Tibber Pulse.
[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 14-05-2026 10:57 ]
Sterker nog: zodra je Sense gebruikt, worden dynamische tarieven geheel genegeerd.nlboy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:39:
Sinds kort ook trotse bezitter van de Zaptec Go2. Helaas merk ik inderdaad dat als ik de auto aansluit meteen op volle kracht geladen wordt in avond na mijn werkdag (10kw) ipv eco modus waarbij er rekening wordt gehouden met de dynamische energie tarieven. Nu lees ik dat de Sense een veroorzaker kan zijn. Is dan het idee dat ik die dan tussenuit haal?
Weet niet of Zaptec hier iets aan gaat doen, maar hopelijk wel! Is echt een bummer.
De interface van de app is echt heel matig - daardoor lijkt het of de combinatie mogelijk is, maar dat is dus niet zo.
Een workaround (afhankelijk van je auto), is de ANWB slim laden app - dan wordt je auto leading en werkt laden met dynamische tarieven icm sense prima.
Ander alternatief is idd Sense uitschakelijken - maar dat betekent dat er geen load-balancing meer is, en je in theorie misschien teveel stroom gebruikt en de hoofd-stop eruit knalt.
Verder heb je betaald voor deze oplossing en wordt nergens in de specs gemeld dat deze combinatie niet werkt....
Yes, dat klopt. Tenminste, dat geeft handleiding ook aan. Zie: https://help.zaptec.com/using-products/smart-charge-with-eco-mode Onderaan, gedeelte over "Kan ik Eco Mode gebruiken met Zaptec Sense?"nlboy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:39:
Dank beide! Dit is inderdaad wel erg bummer, vooral dat je er van uit gaat (door de app) dat de Eco en Sense van Zaptec met elkaar samenwerken. Hopelijk komen ze snel met een update.jan100 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Sterker nog: zodra je Sense gebruikt, worden dynamische tarieven geheel genegeerd.
Weet niet of Zaptec hier iets aan gaat doen, maar hopelijk wel! Is echt een bummer.
De interface van de app is echt heel matig - daardoor lijkt het of de combinatie mogelijk is, maar dat is dus niet zo.
Een workaround (afhankelijk van je auto), is de ANWB slim laden app - dan wordt je auto leading en werkt laden met dynamische tarieven icm sense prima.
Ander alternatief is idd Sense uitschakelijken - maar dat betekent dat er geen load-balancing meer is, en je in theorie misschien teveel stroom gebruikt en de hoofd-stop eruit knalt.
Verder heb je betaald voor deze oplossing en wordt nergens in de specs gemeld dat deze combinatie niet werkt....
Anwb slim laden ben ik niet zon fan van (koppeling externe partij).
Ik zou een max laadvermogen kunnen instellen bij auto of go2 zodat de Sense niet nodig is of anders eco uit en geplande tijden toepassen.
Iig ga ik Zaptec mailen wanneer ze een update hiervoor verwachten.
ik heb nu een zaptec go (1) en wil eigenlijk upgraden naar een zaptec go 2 wegens de MID meter en ERE certificaten.
nu zie ik in de nabije toekomst nog wel de optie dat mijn vrouw ook een EV gaat rijden. kan nergens iets vinden over master/slave opties met een combinatie van de go 1+2 in master/slave. Meedere go 2's lijkt dit te ondersteunen.
Iemand hier ervaring mee?
nu zie ik in de nabije toekomst nog wel de optie dat mijn vrouw ook een EV gaat rijden. kan nergens iets vinden over master/slave opties met een combinatie van de go 1+2 in master/slave. Meedere go 2's lijkt dit te ondersteunen.
De verwachtingen voor de update worden hoger en hoger. Kan alleen maar gaan tegenvallen ben ik bang. Maar het is inderdaad kansloos dat ze adverteren met zonnestroom/load balancing etc en het kan niet. Bíjna misleiding
Dit was inderdaad het geval! De oplossing die bij mij heeft geholpen: “oude” Zaptec Go heb op Inactief gezet en nu laadt de nieuwe als enig aangesloten “station” op de “installatie” met >10kW (15A)Henielma schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:04:
[...]
Mogelijk heb je jou vorige laadpaal nog aangemeld staan en bestaat je installatie uit twee laadpalen in plaats van 1. De Zaptec verdeeld de ingestelde maximale installatiestroom over de twee Zaptec laadpalen die aangemeld staan.
Raar dat de beschikbare stroom niet wordt over de laders waaraan een auto is gekoppeld of desnoods tussen de laders die online zijn, maar over de laders die geregistreerd staan als actief …
Momenteel gebruik ik een 'oude' Tesla Wallconnector Gen 3 waar ik zeer tevreden over ben. Er zijn echter een aantal ontwikkelingen waardoor ik toch overweeg deze te vervangen. Met name de ERE-vergoeding en de afschaffing van de saldering in 2027 waardoor ik m'n zonnepanelen efficiënter wil benutten. Na wat research ben ik op de Zaptec Go2 uitgekomen als geschikte kandidaat.
Ik beschik over een 3-fase aansluiting en ook alle bedradingen zijn dus al aanwezig. Is de installatie van een Zaptec Go 2 in dat geval eenvoudig uit te voeren door iemand met enige kennis van elektra techniek of is er echt een elektriciën voor nodig?
Daarnaast vroeg ik me af hoe complex de onboarding/in gebruik name van de laadpaal is. Ik zag in een video dat dit puur een QR-code scannen is en een aantal stappen in een app doorlopen. Klopt dit?
Ik beschik over een 3-fase aansluiting en ook alle bedradingen zijn dus al aanwezig. Is de installatie van een Zaptec Go 2 in dat geval eenvoudig uit te voeren door iemand met enige kennis van elektra techniek of is er echt een elektriciën voor nodig?
Daarnaast vroeg ik me af hoe complex de onboarding/in gebruik name van de laadpaal is. Ik zag in een video dat dit puur een QR-code scannen is en een aantal stappen in een app doorlopen. Klopt dit?
Mijn advies is om dit topic even door te lezen. De vragen die je stelt zijn meermaals langsgekomen.tim.w schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:11:
Momenteel gebruik ik een 'oude' Tesla Wallconnector Gen 3 waar ik zeer tevreden over ben. Er zijn echter een aantal ontwikkelingen waardoor ik toch overweeg deze te vervangen. Met name de ERE-vergoeding en de afschaffing van de saldering in 2027 waardoor ik m'n zonnepanelen efficiënter wil benutten. Na wat research ben ik op de Zaptec Go2 uitgekomen als geschikte kandidaat.
Ik vraag me af of mijn installatie goed is ingesteld met Zaptec Go 2. De monteur was Belgisch en heeft volgens mij een foutje gemaakt. De maximale laadstroom per groep staat op 32A (3 fase L1,L2,L3 (TN) aangesloten)
Dit zou dan toch moeten worden weergegeven als 3x25A? Ik heb nu de maximale laadstroom geknepen via HomeAssistant tot 20A per fase. Moet ik hiervoor contact opnemen met de installateur of kan ik dit zelf aanpassen ergens?
De maximale laadstroom die ik tot nu toe eruit heb gehaald is overigens net geen 11kwh (10,9 ofso)
Dit zou dan toch moeten worden weergegeven als 3x25A? Ik heb nu de maximale laadstroom geknepen via HomeAssistant tot 20A per fase. Moet ik hiervoor contact opnemen met de installateur of kan ik dit zelf aanpassen ergens?
De maximale laadstroom die ik tot nu toe eruit heb gehaald is overigens net geen 11kwh (10,9 ofso)
[ Voor 10% gewijzigd door RetroHead op 15-05-2026 10:17 ]
Do more
Bij het koppelen van de Zaptec Sense aan de Zaptec go 2 krijg ik de melding: Toevoegen Zaptec Sense is mislukt. Via Producten configureren vind ik de Sense wel en staat deze aangegeven als actief en online. Het lampje brand ook wit.
Iemand bekend met dit probleem?
Ik kan dit zelf in de app doenRetroHead schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:16:
Ik vraag me af of mijn installatie goed is ingesteld met Zaptec Go 2. De monteur was Belgisch en heeft volgens mij een foutje gemaakt. De maximale laadstroom per groep staat op 32A (3 fase L1,L2,L3 (TN) aangesloten)
Ik heb een (ontkoppelde) Zaptec Go classic en een Zaptec Go 2 als vervanger (ivm MID/ERE) en hopelijk slim laden wanneer ik zonnepanelen heb. snip: niet toegestaanCrysania schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:16:
ik heb nu een zaptec go (1) en wil eigenlijk upgraden naar een zaptec go 2 wegens de MID meter en ERE certificaten.
@Crysania, waarom laadt je de beide EVs niet om de beurt met dezelfde lader? Alkeen wanneer je een hoofdaansluiting zwaarder dan 3x35A heeft het zin om meerdere 32A / 22kW laders aan te sluiten, lijkt me. Met 1 Zaptec Go op 16A / 11kW kan ik met 3x25A in 7u naar 100% laden. Met 32A in ca 4u (2 auto’s per nacht)
[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 16-05-2026 06:50 ]
Binnenkort wordt hier de zaptec go 2 geplaatst. Ik heb laatst ik dacht in dit forum gelezen dat ik de installateur niet weg moet laten gaan voor ik bepaalde informatie en of wachtwoorden heb. Maar ik kan het niet terugvinden. Wat is belangrijk om te hebben voordat de installateur weg gaat. Ik wil de zaptec via home assistant aansturen.
Het is meer een praktisch ding dat je met 1 laadpaal de auto’s moet verplaatsen omdat onze oprit maar 1 auto bij de paal toe laat. Een 2e paal op andere plek erbij zouden ze tegelijk kunnen laden en de volgende dag beide ready zijn om weer te gaanRedFeet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:05:
[...]
Ik heb een (ontkoppelde) Zaptec Go classic en een Zaptec Go 2 als vervanger (ivm MID/ERE) en hopelijk slim laden wanneer ik zonnepanelen heb. [mbr]snip: niet toegestaan[/]
@Crysania, waarom laadt je de beide EVs niet om de beurt met dezelfde lader? Alkeen wanneer je een hoofdaansluiting zwaarder dan 3x35A heeft het zin om meerdere 32A / 22kW laders aan te sluiten, lijkt me. Met 1 Zaptec Go op 16A / 11kW kan ik met 3x25A in 7u naar 100% laden. Met 32A in ca 4u (2 auto’s per nacht)
Hier exact hetzelfde probleem. Bij mijn oom thuis zijn we bezig geweest met de Zaptec installeren, maar de Sense krijgen we met geen mogelijkheid gekoppeld. We zien exact dezelfde (nietszeggende) foutmelding.Ltlt schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:19:
Bij het koppelen van de Zaptec Sense aan de Zaptec go 2 krijg ik de melding: Toevoegen Zaptec Sense is mislukt. Via Producten configureren vind ik de Sense wel en staat deze aangegeven als actief en online. Het lampje brand ook wit.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Van de week hetzelfde met een Android telefoon. Uiteindelijk gelukt middels een iOS device.ShadowLord schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:39:
[...]
Hier exact hetzelfde probleem. Bij mijn oom thuis zijn we bezig geweest met de Zaptec installeren, maar de Sense krijgen we met geen mogelijkheid gekoppeld. We zien exact dezelfde (nietszeggende) foutmelding.
Hier was het ook met een Android telefoon. Zodra ik er weer ben zal ik het proberen met een iPhone. Mocht dat wel werken, dan laat ik dat hier nog weten.FastForwardNL schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Van de week hetzelfde met een Android telefoon. Uiteindelijk gelukt middels een iOS device.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Dank voor de tip, dit heeft inderdaad gewerkt!FastForwardNL schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Van de week hetzelfde met een Android telefoon. Uiteindelijk gelukt middels een iOS device.
Ik heb recent de zaptec Go 2 laten installeren. De app werkt prima al vind ik het wel onhandig dat je de kabel los kunt krijgen door eerst op 'kabel vergrendelen' moet klikken en dan nogmaals om hem van het slot te halen.
Waar ik hulp bij nodig heb is de koppeling met Tap Electric. Ik volg de handleiding. Krijg de zaptec gekoppeld aan de backoffice van Tap. Dat lijkt allemaal goed te gaan.
Maar daarna krijg ik het niet voor elkaar hem te laten laden. Als ik een telefoon (NFC) koppel geeft de zaptec een fout (rode ring) en het laden start niet. Pas als ik de koppeling verbreek kan ik weer met de Zaptec app het laden starten.
Ik moet bij Tap ook het laadpunt beschikbaar stellen aan alle gebruikers. Nu heb ik daar waarschijnlijk wel een oplossing voor gevonden (groepen aanmaken).
Kortom, kan iemand mij vertellen wat nu de juiste weg is om te koppelen aan TAP electric en de ERE registratie compleet te maken én er voor te zorgen dat ik mijn auto kan laden terwijl die koppeling er is.
Waar ik hulp bij nodig heb is de koppeling met Tap Electric. Ik volg de handleiding. Krijg de zaptec gekoppeld aan de backoffice van Tap. Dat lijkt allemaal goed te gaan.
Maar daarna krijg ik het niet voor elkaar hem te laten laden. Als ik een telefoon (NFC) koppel geeft de zaptec een fout (rode ring) en het laden start niet. Pas als ik de koppeling verbreek kan ik weer met de Zaptec app het laden starten.
Ik moet bij Tap ook het laadpunt beschikbaar stellen aan alle gebruikers. Nu heb ik daar waarschijnlijk wel een oplossing voor gevonden (groepen aanmaken).
Kortom, kan iemand mij vertellen wat nu de juiste weg is om te koppelen aan TAP electric en de ERE registratie compleet te maken én er voor te zorgen dat ik mijn auto kan laden terwijl die koppeling er is.
Het is niet dat ik dom ben. Jij bent gewoon zo slim.
Met TAP kan ik je niet helpen, maar mbt ‘kabel vergrendelen‘: dit heb je niet nodig, tenzij je de kabel wilt laten hangen als er geen auto aangesloten is. Als de auto afgesloten is, doet hij automatisch de kabel aan beide kanten vergrendelen.marcdek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:57:
Ik heb recent de zaptec Go 2 laten installeren. De app werkt prima al vind ik het wel onhandig dat je de kabel los kunt krijgen door eerst op 'kabel vergrendelen' moet klikken en dan nogmaals om hem van het slot te halen.
Wat betreft de vergrendeling: bij mij werkt het zo dat je eerste de kabel uit je auto moet halen, dan laat de Zaptec de kabel ook 'los'.marcdek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:57:
...
Kan het zijn dat je telefoon (met alle nfc-functies die daarop zitten) voor verwarring zorgt bij de Zaptec? Ik heb een key van Tap, kun je gratis aanvragen (ook handig voor incidenteel openbaar laden), en die gebruik ik om mijn sessies mee te autoriseren. In de backoffice van Tap kun je die key dan als 'gratis' laden aanmerken. Verder kan je je paal helemaal dichtgooien wat betreft zichtbaarheid, zodat niet iemand ineens aan je paal probeert te laden.
Ik heb een probleem met mijn Zaptec setup na het wisselen van telefoon.
Ik gebruik een Zaptec Go 2 in combinatie met een Zaptec Sense. Met mijn vorige telefoon kon ik gewoon vanuit huis laden starten en plannen via de app, alles werkte perfect.
Nu heb ik een nieuwe Samsung A57 en alles overgezet, maar:
Heeft iemand dit eerder gehad of weet wat hier misgaat?
Ik gebruik een Zaptec Go 2 in combinatie met een Zaptec Sense. Met mijn vorige telefoon kon ik gewoon vanuit huis laden starten en plannen via de app, alles werkte perfect.
Nu heb ik een nieuwe Samsung A57 en alles overgezet, maar:
- De Zaptec Sense komt niet meer terug in de app
- Bij opnieuw installeren/koppelen kom ik niet verder dan het koppelen van de Zaptec Go 2
- Daarna stopt het proces en kan ik de Sense niet toevoegen
- App opnieuw installeren
- Opnieuw inloggen
- Bluetooth aan/uit
Weet iemand of het ook mogelijk is om een digitale NFC tag/kaart te maken voor je Apple wallet en daarmee te autoriseren om de laadpaal te kunnen gebruiken?
Ik wil geen fysieke tag hiervoor gebruiken. Nu autoriseer ik via de app op de telefoon. Het zou fijner zijn als ik mijn Apple Watch tegen de NFC reader kan aanhouden en dat hij dan autoriseert.
Ik wil geen fysieke tag hiervoor gebruiken. Nu autoriseer ik via de app op de telefoon. Het zou fijner zijn als ik mijn Apple Watch tegen de NFC reader kan aanhouden en dat hij dan autoriseert.
exact hetzelfde gehad, lader krijgt geen contact met de auto, en laadt niet op. Uiteindelijk voor de ERE certificaten aangemeld bij lekkerladen.com .(staat ook op de website van zaptec.com) is binnen 5 minuten klaar, gaat automatisch. Voordat je dat doet moet je wel in je instellingen in je app bij aanmeldingen "OCCP 1.6j-Cloud" terug zetten naar "zaptec" .Mijn account heb ik opgezegd bij Tap Electric. ERE werkt nu prima.marcdek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:57:
Ik heb momenteel precies hetzelfde probleem, dus lees ff mee.Janswift schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:23:
Nu heb ik een nieuwe Samsung A57 en alles overgezet, maar:Ik heb al geprobeerd:
- Bij opnieuw installeren/koppelen kom ik niet verder dan het koppelen van de Zaptec Go 2
Maar niets helpt.
- Opnieuw inloggen
- Bluetooth aan/uit
Zaptec go 2 en sense ziet de app niet meer op de nieuwe telefoon.
Ook het hele account gebeuren zie ik in de app niet op de niewue mobiel, terwijl op de oude ik dat wel zie.
Lijkt wel een soort client versie te zijn....
[ Voor 7% gewijzigd door Andries155 op 19-05-2026 08:54 ]
Is het iemand al gelukt om enkel op zonladen in te stellen? Ik heb de Zaptec go 2 op 1 fase en de Zaptec Sense. Maar zie niet het kopje zonladen terug komen in de app of in het portaal.
Hier moet eind van de maand nog een firmware update voor verschijnenLeanderr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:12:
Is het iemand al gelukt om enkel op zonladen in te stellen? Ik heb de Zaptec go 2 op 1 fase en de Zaptec Sense. Maar zie niet het kopje zonladen terug komen in de app of in het portaal.
Heeft iemand de businesscase al eens gemaakt puur op basis van ERE? Ik heb een Zaptec Go hangen, maar het kietelt toch om de 2 aan te schaffen, maar dan moet ik weer investeren...
Een Go doet nu zo'n 250 euro op MP? Een nieuwe 2 Go kost gemiddeld nog meer dan 750 euro? Dus dan dien je 500 euro "terug te verdienen" om weer break even te zijn. Dan heb je ook meer opties mbt bidirectioneel en zonneladen (nog niet werkend?). Maar dat dacht ik bij de 1e Easee Up ook... maar nog geen jaar verder en weer nieuwe beperkingen
Een Go doet nu zo'n 250 euro op MP? Een nieuwe 2 Go kost gemiddeld nog meer dan 750 euro? Dus dan dien je 500 euro "terug te verdienen" om weer break even te zijn. Dan heb je ook meer opties mbt bidirectioneel en zonneladen (nog niet werkend?). Maar dat dacht ik bij de 1e Easee Up ook... maar nog geen jaar verder en weer nieuwe beperkingen
Mijn boefje is liev!
De ERE in combinatie met het zonneladen was wel de doorslaggevende reden om een ZapTec Go 2 op te hangen. Tot de komst van de ZapTec had ik alleen een Granny Charger die eigenlijk ook voldeed. Maar met een tweede elektrische auto op komst binnen nu en 2 jaar die alleen zakelijk wordt gereden was het wel handig om te een laadpaal te hebben die ik ook op openbaar kan zetten.JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:26:
Heeft iemand de businesscase al eens gemaakt puur op basis van ERE? Ik heb een Zaptec Go hangen, maar het kietelt toch om de 2 aan te schaffen, maar dan moet ik weer investeren...
Een Go doet nu zo'n 250 euro op MP? Een nieuwe 2 Go kost gemiddeld nog meet dan 750 euro? Dus dan dien je 500 euro "terug te verdienen" om weer break even te zijn. Dan heb je ook meer opties mbt bidirectioneel en zonneladen (nog niet werkend?). Maar dat dacht ik bij de 1e Easee Up ook... maar nog geen jaar verder en weer nieuwe beperkingen
Zelf loop ik naar kantoor en mijn vriendin gebruikt de Mini meestal om naar werk te gaan. Ze werkt ook veel thuis dus dan is de optie zonneladen ideaal. Ze heeft ongeveer 50% van de accu nodig om naar kantoor te gaan dus het is ook geen ramp als hij overdag niet weer vol komt. Anders kan ik altijd nog snachts tegen het daltarief bijladen.
Gebruik hem overigens wel gewoon op 1 fase op 16A.
Ja snap ik. Het opnieuw vervangen van een goed werkende laadrobot weerhoudt me een beetje omdat ik dan weer kosten maak. Ook berichten zoals;Leanderr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:32:
[...]
De ERE in combinatie met het zonneladen was wel de doorslaggevende reden om een ZapTec Go 2 op te hangen. Tot de komst van de ZapTec had ik alleen een Granny Charger die eigenlijk ook voldeed. Maar met een tweede elektrische auto op komst binnen nu en 2 jaar die alleen zakelijk wordt gereden was het wel handig om te een laadpaal te hebben die ik ook op openbaar kan zetten.
Zelf loop ik naar kantoor en mijn vriendin gebruikt de Mini meestal om naar werk te gaan. Ze werkt ook veel thuis dus dan is de optie zonneladen ideaal. Ze heeft ongeveer 50% van de accu nodig om naar kantoor te gaan dus het is ook geen ramp als hij overdag niet weer vol komt. Anders kan ik altijd nog snachts tegen het daltarief bijladen.
Gebruik hem overigens wel gewoon op 1 fase op 16A.
Glashelder in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
helpen niet dat V2G laadpalen uitgesloten worden van ERE. Geen idee of dat klopt, maar met de steeds verschuivende doelpalen...
Mijn boefje is liev!
Eigenlijk zou dat best vreemd zijn want als ik dan een andere laadpaal installeer om mijn auto overdag op te laden en daarmee ERE Claim kan ik hem via de Zaptec 2 nog steeds ontladen toch? Nu kan onze auto dat niet maar het uitsluiten van palen die het zouden kunnen vind ik vreemd.JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:45:
[...]
Ja snap ik. Het opnieuw vervangen van een goed werkende laadrobot weerhoudt me een beetje omdat ik dan weer kosten maak. Ook berichten zoals;
Glashelder in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
helpen niet dat V2G laadpalen uitgesloten worden van ERE. Geen idee of dat klopt, maar met de steeds verschuivende doelpalen...
Andere discussie die je kan gaan krijgen is dat mensen hun auto van de zaak opladen op kantoor en vervolgens snachts hun warmte pomp, wasmachine etc op hun auto laten draaien en vervolgens weer met de auto naar kantoor gaan om daar op kosten van de baas op te laden.
Dat is zeker waar. Dan kijkende naar ERE ansich, zou je de 500 euro investeren op dit moment, of de ERE laten voor wat het is? Verder is er op dit moment geen stimulans vanuit mij. De Go werkt nog steeds primaLeanderr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Eigenlijk zou dat best vreemd zijn want als ik dan een andere laadpaal installeer om mijn auto overdag op te laden en daarmee ERE Claim kan ik hem via de Zaptec 2 nog steeds ontladen toch? Nu kan onze auto dat niet maar het uitsluiten van palen die het zouden kunnen vind ik vreemd.
Andere discussie die je kan gaan krijgen is dat mensen hun auto van de zaak opladen op kantoor en vervolgens snachts hun warmte pomp, wasmachine etc op hun auto laten draaien en vervolgens weer met de auto naar kantoor gaan om daar op kosten van de baas op te laden.
Mijn boefje is liev!
Weet niet of ik dat snel zou doen. Als je veel rijdt heb je het binnen 2 jaar terug verdient wat een rendement van 50% is. Dat haal ik niet snel met mijn beleggingsrekening. De vraag is natuurlijk of het zo aantrekkelijk blijft. Volgens verschillende rekenmodelen kwam ik met 2.400 kWh per jaar op ongeveer 250 euro uit. Zal in praktijk wel minder worden. Bij mij speelde ook mee dat ik meer op de zon wilde gaan laden en mijn voortuin nu leeg gehaald is omdat deze opnieuw wordt aangelegd door een hovenier. Dus het was nu makkelijk kabeltje leggen.JB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:06:
[...]
Dat is zeker waar. Dan kijkende naar ERE ansich, zou je de 500 euro investeren op dit moment, of de ERE laten voor wat het is? Verder is er op dit moment geen stimulans vanuit mij. De Go werkt nog steeds prima
Denk dat ik het wel zou doen, een nieuwe laadpaal plaatsen.
Het is mij nu gelukt om alles weer te zien.Janswift schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:23:
Nu heb ik een nieuwe Samsung A57 en alles overgezet, maar:Ik heb al geprobeerd:
Maar niets helpt.
- Opnieuw inloggen
- Bluetooth aan/uit
Wat ik heb gedaan:
- op de oude telefoon uitloggen.
- bij de instellingen, naar de apps, bij de zaptec de gegevens en cache wissen
- toen pas op de nieuwe mobiel de app gedownload
- ingelogd op de nieuwe en toen stond alles er wel.
Misschien heb je er wat aan
Heb even snel gekeken, volgens export heb ik in 2025 meer dan 4000 kWh geladen, dat zou dus 400 euro zijn uitgaande van die 0,10 cent per kWhLeanderr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Weet niet of ik dat snel zou doen. Als je veel rijdt heb je het binnen 2 jaar terug verdient wat een rendement van 50% is. Dat haal ik niet snel met mijn beleggingsrekening. De vraag is natuurlijk of het zo aantrekkelijk blijft. Volgens verschillende rekenmodelen kwam ik met 2.400 kWh per jaar op ongeveer 250 euro uit. Zal in praktijk wel minder worden. Bij mij speelde ook mee dat ik meer op de zon wilde gaan laden en mijn voortuin nu leeg gehaald is omdat deze opnieuw wordt aangelegd door een hovenier. Dus het was nu makkelijk kabeltje leggen.
Mijn boefje is liev!
Ja, puur economisch is het dus waarom niet vervangen? Ben ook een voorstander van hergebruik etc en gebruiken tot het op is. Maar zo een investering kun je toch niet laten liggen/hangenJB schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Heb even snel gekeken, volgens export heb ik in 2025 meer dan 4000 kWh geladen, dat zou dus 400 euro zijn uitgaande van die 0,10 cent per kWh
Mocht je nog iemand weten voor een Zaptec Go...Leanderr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:33:
[...]
Ja, puur economisch is het dus waarom niet vervangen? Ben ook een voorstander van hergebruik etc en gebruiken tot het op is. Maar zo een investering kun je toch niet laten liggen/hangen
Mijn boefje is liev!
Je moet niet alleen de ERE rekenen eigenlijk. Ook dat je straks (als goed is) op PV kunt laden, scheelt natuurlijk ook kostenLeanderr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Weet niet of ik dat snel zou doen. Als je veel rijdt heb je het binnen 2 jaar terug verdient wat een rendement van 50% is. Dat haal ik niet snel met mijn beleggingsrekening. De vraag is natuurlijk of het zo aantrekkelijk blijft. Volgens verschillende rekenmodelen kwam ik met 2.400 kWh per jaar op ongeveer 250 euro uit. Zal in praktijk wel minder worden. Bij mij speelde ook mee dat ik meer op de zon wilde gaan laden en mijn voortuin nu leeg gehaald is omdat deze opnieuw wordt aangelegd door een hovenier. Dus het was nu makkelijk kabeltje leggen.
Ik las hier dat de sense / loadbalacing alleen werkt als de paal in de automatische stand staat. Niet in andere standen. Dat vond ik niet praktisch en heb dat nagevraagd bij Zaptec. Ze geven ook aan dat zonneladen inderdaad eind mei beschikbaar komt :-). Iemand ervaring dat loadbalancing inderdaad ook op andere standen dan automatisch werkt?
Reactie Zaptec:
De Zaptec sense werkt in de automatisch laden stand inderdaad als load balancer.
Indien de Eco modus is geactiveerd zal de load balancer nog steeds zijn functionaliteit uitvoeren, de lader zal laden op de goedkoopste momenten binnen het opgegeven tijdsvak en het totaal opgegeven vermogen laden binnen die tijden.
Indien het zonneladen zal worden geactiveerd zal dit letten op het overschot aan energie, overtollige energie en overbelasting zullen niet tegelijk plaatsvinden. Eind mei zal deze functie beginnen met uitrollen, indien er tegen die tijd vragen zijn, hoor ik die natuurlijk graag,
Reactie Zaptec:
De Zaptec sense werkt in de automatisch laden stand inderdaad als load balancer.
Indien de Eco modus is geactiveerd zal de load balancer nog steeds zijn functionaliteit uitvoeren, de lader zal laden op de goedkoopste momenten binnen het opgegeven tijdsvak en het totaal opgegeven vermogen laden binnen die tijden.
Indien het zonneladen zal worden geactiveerd zal dit letten op het overschot aan energie, overtollige energie en overbelasting zullen niet tegelijk plaatsvinden. Eind mei zal deze functie beginnen met uitrollen, indien er tegen die tijd vragen zijn, hoor ik die natuurlijk graag,
Ik quote je even in dit topicxobdorp schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:33:
Ik kom nu in de situatie dat mijn Zaptec Go 2 defect is door een temperatuur sensor die blijft zeuren. Hij wordt komende week onder garantie vervangen. Ik verwacht dat de nieuwe lader een eigen serienummer heeft.
Mijn boefje is liev!
Dat ging redelijk makkelijk omdat ik het heb laten doen met mijn luie r**t. Dus installateur gebeld, die hebben met Zaptec de boel uitgelezen en toen werd het verwisselen al ingepland. Technische dienst gaf al aan dat het hooguit een kwartier werk is…JB schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Ik quote je even in dit topicHoe werkt de garantieafhandeling? Heb je die robot laten plaatsen of zelf opgehangen? Swappen stelt namelijk niets voor, maar erkend installateur bla bla...
Ik snap dat hele gedoe erkende installateur niet. Als je het niet wilt als fabrikant dat particulieren zelf gaan klooien, moet je zo'n paal alleen kunnen kopen als je een kvk nr hebt en je sbi code idd installateur is. Ik heb de mijne net gekocht via proshop.nl om mijn huidige zaptec go te vervangen die heb ik destijds zelf geïnstalleerd en deze nu ook weer. Zelfs met behulp van customer support van zaptec.
ik zit nu te zoeken hoe ik mijn huidige Go een factory reset kan geven zodat ik die bij mijn schoonouders kan hangen die net om zijn van benzine naar phev.
ik zit nu te zoeken hoe ik mijn huidige Go een factory reset kan geven zodat ik die bij mijn schoonouders kan hangen die net om zijn van benzine naar phev.
[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 20-05-2026 19:44 ]
Ja eens. Die van mij is ook onderweg, maar doordat ik nu een kapotte Zaptec Go 2 voorbij zag komen… Geen zin in gezeik.loewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:43:
Ik snap dat hele gedoe erkende installateur niet. Als je het niet wilt als fabrikant dat particulieren zelf gaan klooien, moet je zo'n paal alleen kunnen kopen als je een kvk nr hebt en je sbi code idd installateur is. Ik heb de mijne net gekocht via proshop.nl om mijn huidige zaptec go te vervangen die heb ik destijds zelf geïnstalleerd en deze nu ook weer. Zelfs met behulp van customer support van zaptec.
Laat even weten hoe soepel je de huidige reset krijgt! Dat moet hier ook nog gebeuren, zodra de 2 binnen is.
Mijn boefje is liev!
https://help.zaptec.com/using-products/what-to-do-before-you-sell-give-away-or-move-away-from-a-zaptec-charging-station dit zou al moeten helpen als je doorverkoopt
Jazeker, ik heb hem net geïnstalleerd. Bij de oude paal mijn schoonouders uitgenodigd een account aan te maken zodat deze kan worden overgedragen.
Nieuwe paal 'piept' dat ie geïnstalleerd moet worden door een installateur, maar dat is puur een melding. Daarna kun je de paal toevoegen, fase rotatie instellen en charger current en dan nogmaals via qr code de paal toevoegen als laadpaal.
Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik tibber support nodig heb om de powerup te wijzigen, zij moeten het serienummer van de oude paal vervangen voor de nieuwe paal. Dat vind ik toch wel heftig, want tot die tijd kan ik niet laden (lijkt het) ook niet via de zaptec app zelf. We wachten het af.
Nieuwe paal 'piept' dat ie geïnstalleerd moet worden door een installateur, maar dat is puur een melding. Daarna kun je de paal toevoegen, fase rotatie instellen en charger current en dan nogmaals via qr code de paal toevoegen als laadpaal.
Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik tibber support nodig heb om de powerup te wijzigen, zij moeten het serienummer van de oude paal vervangen voor de nieuwe paal. Dat vind ik toch wel heftig, want tot die tijd kan ik niet laden (lijkt het) ook niet via de zaptec app zelf. We wachten het af.
Dat herken ik nog van de Easee > Zaptec swap, die powerup moesten ze ook handmatig verwijderen. Gelukkig snel geregeld normaliter, dus morgen gewoon lekker ladenloewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:13:
Mijn boefje is liev!
Dit kan ik niet volgen, waarom verwijder je de power-up niet gewoon en dan een nieuwe toevoegen?loewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:13:
Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik tibber support nodig heb om de powerup te wijzigen, zij moeten het serienummer van de oude paal vervangen voor de nieuwe paal.
Omdat dat simpelweg niet gaat. Er is geen optie loskoppelen of verwijderen knop in de zaptec powerup. Wel in de SMA (omvormer) en Polestar powerup maar niet in de zaptec.ASW1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:21:
[...]
Dit kan ik niet volgen, waarom verwijder je de power-up niet gewoon en dan een nieuwe toevoegen?
Ik weet niet hoe je de power-up precies zou mieten verwijderen maar je zou sowieso nog een tweede lader toe moeten kunnen voegen. Met Easee kan dat in ieder geval.loewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Omdat dat simpelweg niet gaat. Er is geen optie loskoppelen of verwijderen knop in de zaptec powerup. Wel in de SMA (omvormer) en Polestar powerup maar niet in de zaptec.
Dat heb ik ook geprobeerd maar dan klapt de tibber app als ik de 2de paal wil toevoegen. Hij voert me dan naar de login pagina van zaptec en zodra ik daar mijn WW wil plakken stopt de tibber app.ASW1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:26:
[...]
Ik weet niet hoe je de power-up precies zou mieten verwijderen maar je zou sowieso nog een tweede lader tie mieten kunnen voegen. Met Easee kan dat in ieder geval.
Verwijderen kan alleen via Tibber support. Was hier idemASW1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:26:
[...]
Ik weet niet hoe je de power-up precies zou mieten verwijderen maar je zou sowieso nog een tweede lader tie moeten kunnen voegen. Met Easee kan dat in ieder geval.
Mijn boefje is liev!
Dan is het inderdaad niet zo simpel als ik dacht. Heb een tijdje terug mijn Easee lader vervangen maar het proces dat ik doorlopen heb staat me niet meer voor de geest.loewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:27:
[...]
Dat heb ik ook geprobeerd maar dan klapt de tibber app als ik de 2de paal wil toevoegen. Hij voert me dan naar de login pagina van zaptec en zodra ik daar mijn WW wil plakken stopt de tibber app.
Gisteren de paal dus geïnstalleerd, maar na authenticatie blijft deze op 'waiting to charge' staan. En gaat vervolgens niet laden. Heeft iemand dit eerder mee gemaakt en een mogelijke oplossing? Ik heb een support ticket ingediend bij zowel tibber als zaptec. Bij tibber om de paal te wisselen in de powerup en zaptec voor te troubleshooten, maar misschien heeft iemand toch een tip of de oplossing.
edit:
eco mode is uit
eco mode is uit
[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 21-05-2026 08:57 ]
Ook al hangt die paal nog niet in Tibber, zou ie wel gewoon moeten gaan laden? Je mist dan alleen het slimme deel.loewie1984 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:53:
Gisteren de paal dus geïnstalleerd, maar na authenticatie blijft deze op 'waiting to charge' staan. En gaat vervolgens niet laden. Heeft iemand dit eerder mee gemaakt en een mogelijke oplossing? Ik heb een support ticket ingediend bij zowel tibber als zaptec. Bij tibber om de paal te wisselen in de powerup en zaptec voor te troubleshooten, maar misschien heeft iemand toch een tip of de oplossing.edit:
eco mode is uit
Gebruik je een backoffice?
Mijn boefje is liev!
Dat zou ook mijn redenatie zijn, ik gebruik geen backoffice. De paal is standalone aan de gevel van een woning. Ben particulier.JB schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Ook al hangt die paal nog niet in Tibber, zou ie wel gewoon moeten gaan laden? Je mist dan alleen het slimme deel.
Gebruik je een backoffice?
Ik heb nog twee screenshots hoe je een zaptec go 2 naar fabrieksinstellingen te krijgen.loewie1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:13:
Jazeker, ik heb hem net geïnstalleerd. Bij de oude paal mijn schoonouders uitgenodigd een account aan te maken zodat deze kan worden overgedragen.
Doe er je voordeel mee, moet het zelf nog doen.
:strip_exif()/f/image/0UW59Mhna1TK4kSBPQkC1YOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je een andere auto testen?loewie1984 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:08:
[...]
Dat zou ook mijn redenatie zijn, ik gebruik geen backoffice. De paal is standalone aan de gevel van een woning. Ben particulier.
Mijn boefje is liev!
Als dit werkt, doe ik het ook zo. De vorige keer hing er nog iets in de Cloud van Zaptec waardoor we de paal niet ingeregeld kregen op nieuwe adres. Daarvoor uiteindelijk met Noorwegen gebeld, want NL support "vond" dat alles goed stond/wasLeanderr schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Ik heb nog twee screenshots hoe je een zaptec go 2 naar fabrieksinstellingen te krijgen.
Doe er je voordeel mee, moet het zelf nog doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Nou ik heb het opgelost, ik heb de oude zaptec go die nog in mijn account hing gedisabled/gedeactiveerd en nu begint de wagen te laden. Dat is fraai zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 21-05-2026 09:56 ]
+47 919 03 676loewie1984 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:54:
Heb je dat nr nog van Noorwegen?
Mijn boefje is liev!
En ik ben bij tibber ook weer wat verder, niet dankzij hun maar goed. Maar als je in de zaptec app de authorisatie van tibber intrekt, kun je in de tibber app de authorisatie opnieuw instellen/configureren. Nu registreert de app iig dat de auto aan het laden is. Nu moet ik alleen nog wachten totdat tibber de paal idd omgooit door het serienummer te wisselen.
correctie, na deze handeling staat de nieuwe paal er ook bij, alleen hoe die oude paal weggaat uit de tibber powerup is me dan een raadsel.
correctie, na deze handeling staat de nieuwe paal er ook bij, alleen hoe die oude paal weggaat uit de tibber powerup is me dan een raadsel.
[ Voor 16% gewijzigd door loewie1984 op 21-05-2026 10:36 ]
Ik heb een Zaptec go 2 sinds 2 maanden. Op zon laden doe ik via instellingen: 8A geeft 5,5 Kw op 3 fasen en op 7A 1,62 Kw op i fase(automatisch). Ik ben benieuwd naar beschrijving hoe zonnestroom automatisch via Raspberry pi en Homewizard is te regelen. Zaptec go 2 zou in eerste kwartaal 2026 hiermee komen, maar heeft nog steeds niets.
Ik ben opzoek naar een instelling daartussenin.frans48 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:50:
Ik heb een Zaptec go 2 sinds 2 maanden. Op zon laden doe ik via instellingen: 8A geeft 5,5 Kw op 3 fasen en op 7A 1,62 Kw op i fase(automatisch). Ik ben benieuwd naar beschrijving hoe zonnestroom automatisch via Raspberry pi en Homewizard is te regelen. Zaptec go 2 zou in eerste kwartaal 2026 hiermee komen, maar heeft nog steeds niets.
5.5kw is meer dan dat ik opbreng met zon, 1.62kw is te laag, dan gaat er te veel in het net.
Ben benieuwd hoe ik er 3kw in kan stoppen.
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
1 fase, 16A? Of in het geval van 3kW dus iets minder dan 16AKapitein187 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:17:
[...]
Ik ben opzoek naar een instelling daartussenin.
5.5kw is meer dan dat ik opbreng met zon, 1.62kw is te laag, dan gaat er te veel in het net.
Ben benieuwd hoe ik er 3kw in kan stoppen.
ik kan alleen fase 1,2,3 selecteren.danny.s schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:24:
[...]
1 fase, 16A? Of in het geval van 3kW dus iets minder dan 16A
Volgens mij werkt het met minimaal overschot nodig op 3 fasen; 4140W
Bij 1 fase is dat; 1380W
Dat kreeg ik via Tibber support door obv een Zaptec GO en slim zonneladen. Zit daar niet jouw issue?
Bij 1 fase is dat; 1380W
Dat kreeg ik via Tibber support door obv een Zaptec GO en slim zonneladen. Zit daar niet jouw issue?
Mijn boefje is liev!
Ik laad ook op 1 fase, minimaal 6A, maximaal 16A. Ik heb hem gekoppeld aan Homey en gaat mee met de zonne opwek. Je kunt het amperage instellen:
- 6A is 1380W
- 7A is 1610W
- 8A is 1840W
- 9A is 2070W
- 10A is 2300W
- 11A is 2530W
- 12A is 2760W
- 13A is 2990W
- 14A is 3220W
- 15A is 3450W
- 16A is 3680W
Ik zit hier ook aan te denken, want dit zal me een hoop schelen: meterkast hoeft niet helemaal aangepast te worden, ook hoef geen aanpassing te laten doen door Essent naar 3*25A.bassie221188 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:25:
[...]
Ik laad ook op 1 fase, minimaal 6A, maximaal 16A. Ik heb hem gekoppeld aan Homey en gaat mee met de zonne opwek. Je kunt het amperage instellen:
- 6A is 1380W
- 7A is 1610W
- 8A is 1840W
- 9A is 2070W
- 10A is 2300W
- 11A is 2530W
- 12A is 2760W
- 13A is 2990W
- 14A is 3220W
- 15A is 3450W
- 16A is 3680W
Op dit moment is onze hoofd zekering 40A en de levering 1*35 amp.
Als ik een Zaptec go 2 zal aanschaffen dan is het verstandig om ook de de sense mee te bestellen en een losse groep in de meterkast te maken
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Kun je hem ook laten schakelen tussen 1 en 3 fasen? Of alleen de amperage binnen 1 (of 3) fasen?bassie221188 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:25:
[...]
- 6A is 1380W
- 7A is 1610W
- 8A is 1840W
- 9A is 2070W
- 10A is 2300W
- 11A is 2530W
- 12A is 2760W
- 13A is 2990W
- 14A is 3220W
- 15A is 3450W
- 16A is 3680W
Dat kan volgens mij niet via Homey, maar wel in de Zaptec Portal. Volgens mij kun je een grenswaarde aangeven wanneer hij over moet schakelen. Het amperage kun je bijvoorbeeld met Homey wel triggeren. Zo creëer je zelf load balancing.danny.s schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:10:
[...]
Kun je hem ook laten schakelen tussen 1 en 3 fasen? Of alleen de amperage binnen 1 (of 3) fasen?
Losse groep moet sowieso voor een laadpaal. Dus altijd doen.Pimmetje651 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:13:
[...]
Ik zit hier ook aan te denken, want dit zal me een hoop schelen: meterkast hoeft niet helemaal aangepast te worden, ook hoef geen aanpassing te laten doen door Essent naar 3*25A.
Op dit moment is onze hoofd zekering 40A en de levering 1*35 amp.
Als ik een Zaptec go 2 zal aanschaffen dan is het verstandig om ook de de sense mee te bestellen en een losse groep in de meterkast te maken
Als je je meterkast wel wilt laten upgraden naar 3x25A dan moet je een verzoek bij de netbeheerder doen. Niet bij je leverancier Essent.
Optie gevonden in zaptec portal, dank.bassie221188 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:25:
[...]
- 6A is 1380W
- 7A is 1610W
- 8A is 1840W
- 9A is 2070W
- 10A is 2300W
- 11A is 2530W
- 12A is 2760W
- 13A is 2990W
- 14A is 3220W
- 15A is 3450W
- 16A is 3680W
Kon idd niet via de app naar alleen 1 fase schakelen.
Was mooi geweest als dat via Home Assistant kon.
Overigens denk ik er aan om die max amperage hoger te zetten op 1 fase.
[ Voor 4% gewijzigd door Kapitein187 op 22-05-2026 22:07 ]
Ik heb de Zaptec 2 nu 1 week in gebruik dus ben nog zoekende hoe alles werkt.frans48 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:50:
Ik heb een Zaptec go 2 sinds 2 maanden. Op zon laden doe ik via instellingen: 8A geeft 5,5 Kw op 3 fasen en op 7A 1,62 Kw op i fase(automatisch).
Jij schrijft via instellingen: keuze 8 amp op 3 fasen.
Ik zoek me het schompes waar ik dit in de Zaptec app kan terug vinden.
Kun je me wat aanwijzingen geven?
:strip_exif()/f/image/zhOwVLf6okzOUp4aD3NSLUMM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ByZtdWWu8jsEv7vXo6BNt9kT.jpg?f=fotoalbum_large)