[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wutroe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:47:
Ik heb hem net op 10A gezet, alsnog klapt ie er uit. Als ik de aardlek vervolgens weer omzet en de paal gaat weer aan, staat de maximale stroom weer op 16A...
Bij mij staat in de app ook 25A maar in de zaptec portal staat ook gewoon TN 3 fase, 20A. Verder zet Tibber 'm ook lager/hoger omdat zij eea aansturen, maar heb nog nooit gezien dat het hoger dan 20A (automaat) gaat.

Mijn boefje is liev!

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:33
Hoe eenvoudig is het om die Tibber koppeling tijdelijk te verwijderen? En dan gewoon eens testen met een amperage van 6 of 10? Ik heb geen Tibber integratie namelijk.

@JB wat voor type aardlekautomaat hangt er bij jou tussen? Is dat een B of C karakteristiek?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@mrunknown223 een Hager ADM420G :)

Mijn boefje is liev!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-08 17:19
mrunknown223 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:54:
Hoe eenvoudig is het om die Tibber koppeling tijdelijk te verwijderen? En dan gewoon eens testen met een amperage van 6 of 10? Ik heb geen Tibber integratie namelijk.

@JB wat voor type aardlekautomaat hangt er bij jou tussen? Is dat een B of C karakteristiek?
Dat is tamelijk ingewikkeld.

Het gekke is ook dat dit gedrag niet optreedt met de andere auto. Die heb ik er zojuist nog even aangehangen en dan start het laden gewoon op zoals het hoort en klapt er niet door, ondanks dat ie met ca. 16A aan het laden is.

Tegelijkertijd had de BMW geen enkel probleem met laden met de oude Zaptec Go. Dus wat dit nou is?

• mrunknown223
Het is een goede vraag, en ik denk dat je het meeste hebt getest. Het enige wat ik zelf nog zou proberen is om via de Zaptec app de laadpaal op te zoeken en de maximale stroom daar op 20 te zetten. Ik weet niet of je dat zo kunt aanpassen, of de laadpaal even opnieuw moet installeren. Dat lijkt mij nog de moeite waard, omdat je laadpaal denkt dat hij de groep met maximaal 25 ampère per fase mag belasten. Anders heb ik geen suggesties.

Laat even weten of je verder komt en/of straks een oplossing hebt gevonden.

• Wutroe
Dat heb ik eerder vandaag ook aangepast, helaas ook zonder resultaat. Ik heb ook het idee dat ik alle verschillende parameters al getest heb.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na zeven weken vandaag de zaptec retour ontvangen na de temperatuur sensor issues...

Niet te doen dit.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:34:
Na zeven weken vandaag de zaptec retour ontvangen na de temperatuur sensor issues...

Niet te doen dit.
Hoe kan dit zo lang geduurd hebben? Het is gelukkig al wel even geleden dat iemand dit issue hier nog gemeld heeft. Zou de “rotte” batch nu inmiddels een beetje uitgefilterd zijn?

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:49:
[...]

Hoe kan dit zo lang geduurd hebben? Het is gelukkig al wel even geleden dat iemand dit issue hier nog gemeld heeft. Zou de “rotte” batch nu inmiddels een beetje uitgefilterd zijn?
Dat zou je aan proshop moeten vragen. Echt helemaal ruk zo dit. Die hebben er al een paar weken over gedaan om naar hun leverancier te sturen.

Proces is blijkbaar anders dan in de Benelux. Heb contact gehad met zaptec, die geven aan in de Benelux eerst het vervangende apparaat te versturen.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 21-08-2026 03:18 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 02:39:
[...]

Dat zou je aan proshop moeten vragen. Echt helemaal ruk zo dit. Die hebben er al een paar weken over gedaan om naar hun leverancier te sturen.

Proces is blijkbaar anders dan in de Benelux. Heb contact gehad met zaptec, die geven aan in de Benelux eerst het vervangende apparaat te versturen.
Proshop, om dit soort redenen vermijd ik die toko. Overigens was al bekend dat het in de Benelux makkelijk wordt omgeruild.

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 21-08-2026 08:20 ]

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:25
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Proshop, om dit soort redenen vermijd ik die toko. Overigens was al bekend dat het in de Benelux makkelijk wordt omgeruild.
Ik vroeg er nog na bij de elektricien die het hier geplaatst heeft. Hij sloot er vrij veel aan, en had er ongeveer 4-5 retour laten sturen, maar hij was het eens met de willekeur.

Heb overigens daarom de paal bij een Nederlandse webshop besteld, leek me in geval van problemen fijner dan proshop. Als alles goed gaat is proshop trouwens een prima webshop.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 02:39:
[...]

Hmm toch raar, want @loewie1984 heeft volgens mij veel sneller een vervanging gekregen toentertijd. Die kwam er toen ook achter dat Zaptec Benelux niks kon betekenen.

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53
JB schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Hmm toch raar, want @loewie1984 heeft volgens mij veel sneller een vervanging gekregen toentertijd. Die kwam er toen ook achter dat Zaptec Benelux niks kon betekenen.
Ik had binnen 2 weken een nieuwe paal via ProShop

discogs

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:38
Ik zie in mijn app geen mogelijkheid tot zonneladen, maar ik doe de aansturing via Tibber en de Pulse. Ik heb dus geen Sense.

Dan is zonneladen via de app sowieso geen optie volgens mij. Klopt dat?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:36
ArnoudN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:47:
Ik zie in mijn app geen mogelijkheid tot zonneladen, maar ik doe de aansturing via Tibber en de Pulse. Ik heb dus geen Sense.

Je kunt dan zonneladen via Tibber. Bij voldoende zon schakelt bij mij tibber de laadpaal terug naar 1 fase.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• THE_BASE
  • Niet online
ArnoudN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:47:

Ik denk dat je de aansturing dan toch al doet via Tibber op de goedkoopste momenten?

Wel interessant, ik wil in de toekomst ook dynamisch en waarschijnlijk Tibber. Maar als ik dan niet meer puur kan Zonneladen dan heeft het weinig zin.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• ArnoudN
achterhoeker schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Je kunt dan zonneladen via Tibber. Bij voldoende zon schakelt bij mij tibber de laadpaal terug naar 1 fase.
Die terugschakeling heb ik vandaag nog niet gezien, maar de accu is wel vol.

• ArnoudN
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Ik denk dat je de aansturing dan toch al doet via Tibber op de goedkoopste momenten?

Wel interessant, ik wil in de toekomst ook dynamisch en waarschijnlijk Tibber. Maar als ik dan niet meer puur kan Zonneladen dan heeft het weinig zin.
Het kan zeker, maar ik ben nog zoekende naar de juiste instellingen. De laadpaal is gister vervangen door de Zaptec Go2, dus nog veel te onderzoeken.

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-08 19:15
Wutroe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:56:
Dat heb ik eerder vandaag ook aangepast, helaas ook zonder resultaat. Ik heb ook het idee dat ik alle verschillende parameters al getest heb.
De vraag is denk ik of je Automaat eruit gaat op 'aardlek' of op te veel stroom. Mijn vermoeden is dat hij eruit gaat op aardlek.
Zou je voor de grap eens willen proberen als je de 'Granny charger' gebruikt op een normaal stopcontact of de aardlek van die groepen er ook uit gaat?

In je auto zit een DC accu en je laad met AC uiteraard. Dit betekend dat je stroom door een omvormer heen gaat. Een heel bekend probleem bij omvormers van zonnepanelen is dat ze 30mA aardlekautomaten kunnen laten trippen. Daarvoor wordt er soms een 300mA geplaatst.

Het kan ook zijn dat je KLE module defect is maar dan zou je het overal moeten hebben met laden lijkt me.

Overigens ben ik geen elektricien maar een goed bedoelende amateur met een hoop ervaring ;-)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Hier krijg ik ook nog steeds niet helemaal de vinger achter. Het kan ook zo zijn dat Tibber denkt dat de stroom dan duurder is, waardoor terugleveren interessanter is? Dan word je later volgens mij gecompenseerd. Alleen volgend jaar veranderd er het eea mbt terugleveren en ik heb ook nog steeds een beetje error in mijn hoofd als ik overschot het net op zie verdwijnen, terwijl mijn auto aangesloten is.

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Ja ik vanaf nu ook... Maar na de eerdere ervaringen met de zaptec gewoon de goedkoopste gepakt. Had pas na bestellen door dat ze in Denemarken zitten. Maar dacht vervolgens wel veilig te zitten bij Scandinaviërs. Niets blijft minder waar.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb zowel zaptec als proshop aardig op de huid gezeten. Zeker omdat ik nog op vakantie moest. Heeft ook niet echt geholpen.

• Wutroe
Master-T schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

De vraag is denk ik of je Automaat eruit gaat op 'aardlek' of op te veel stroom. Mijn vermoeden is dat hij eruit gaat op aardlek.
Zou je voor de grap eens willen proberen als je de 'Granny charger' gebruikt op een normaal stopcontact of de aardlek van die groepen er ook uit gaat?

In je auto zit een DC accu en je laad met AC uiteraard. Dit betekend dat je stroom door een omvormer heen gaat. Een heel bekend probleem bij omvormers van zonnepanelen is dat ze 30mA aardlekautomaten kunnen laten trippen. Daarvoor wordt er soms een 300mA geplaatst.

Het kan ook zijn dat je KLE module defect is maar dan zou je het overal moeten hebben met laden lijkt me.

Overigens ben ik geen elektricien maar een goed bedoelende amateur met een hoop ervaring ;-)
Thnx voor het meedenken! De grannycharger had ik er al aangehangen, de auto was bijna leeg. En die heeft hem netjes kunnen opladen.

Inmiddels wat meer testjes gedaan:
  • Grannycharger werkt dus
  • 11KW paal van een buurman en op straat knallen er ook door met de BMW
  • Tesla Supercharger en Shell 300KW paal starten de laadsessie wel netjes op.
Oftewel alleen 11KW laden werkt niet, ik denk toch dat het aan de auto ligt. Ik verhuis even naar het BMW i3 topic, bedankt voor het meedenken tot zover :)

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:44
jurgen purgen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

De lader zelf kan op de juiste aansluiting tot 22kW laden maar daar zijn nog geen/weinig auto's voor. Maar 11kw moet wel lukken op 3x25A.

Om je te helpen hebben we wat meer info nodig. Heb je portal.zaptec.com al bekeken? En hoe staan de instellingen daar?

Je zal zelf vast wel gekeken hebben naar naar de auto's zelf. Maar een verandering van paal moet eigenlijk geen invloed hebben dus ik denk dat er ergens een vinkje aan staat. Welke moet nu nog even blijken
De 3 fase is nu naar 11kw... De p1Sense had blijkbaar wat problemen en is opnieuw geïnstalleerd.

De 1 fase Kona is ook beter maar schommelt tussen 1.3kw en 4.4kw. Met een aardlekautomaat van 20A zou hij 4.7kw moeten kunnen doen... Maar ondanks nul ander gebruik op de laadfase weigert de zaptec het laden op 20A te doen... Max p1sense is 19A. Alle settings kloppen, ook nogmaals nagekeken door de electricien. Is dat omdat hij minimaal 6A overschot vereist?

Dikwijls is het ook slechts 3.5 of 3.9kw... Met dus ruim meer dan 6A overschot... Voor een totaal onduidelijke reden.

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 19:35
Ik gebruik soms de surplus + grid stand bij half bewolkt weer. Ik denk alleen dat deze stand niet werkt zoals ik dacht (of wil). Mij leek het logisch dat deze stand in principe op zonnestroom zou laden, tenzij er niet genoeg stroom aanwezig is. Dan mag hij aanvullen met netstroom, tot een maximum van het aantal kw wat in de App ingesteld staat. Maar het lijkt nu dat hij ongeacht hoeveel zonnestroom aanwezig is, hij altijd de ingestelde kw toevoegt aan de laadsnellheid. Als ik hem op het minimum (1.15kw) zet, en ik heb 2kw overschot, gaat hij laden op 3,15kw. Dat lijkt me helemaal niet logisch. 2kw is genoeg op alleen op zonnestroom te laden, waarom duwt hij er dan alsnog netstroom bij? Ik wil dat die stand alleen netstroom toevoegt wanneer het nodig is om aan de minimale laadstroom te komen

• THE_BASE
  • Niet online
The_Holy_Jampot schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:47:
Ik gebruik soms de surplus + grid stand bij half bewolkt weer. Ik denk alleen dat deze stand niet werkt zoals ik dacht (of wil). Mij leek het logisch dat deze stand in principe op zonnestroom zou laden, tenzij er niet genoeg stroom aanwezig is. Dan mag hij aanvullen met netstroom, tot een maximum van het aantal kw wat in de App ingesteld staat. Maar het lijkt nu dat hij ongeacht hoeveel zonnestroom aanwezig is, hij altijd de ingestelde kw toevoegt aan de laadsnellheid. Als ik hem op het minimum (1.15kw) zet, en ik heb 2kw overschot, gaat hij laden op 3,15kw. Dat lijkt me helemaal niet logisch. 2kw is genoeg op alleen op zonnestroom te laden, waarom duwt hij er dan alsnog netstroom bij? Ik wil dat die stand alleen netstroom toevoegt wanneer het nodig is om aan de minimale laadstroom te komen
De functie heet Zonneladen + Net, dus het is wat dat betreft wel logisch dat het gaat over de beschikbare opwek + wat jij invoert dat van het net komt. Dus ten alle tijde netstroom, wat dat betreft had Net + Zonneladen betere omschrijving geweest.

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 19:35
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

De functie heet Zonneladen + Net, dus het is wat dat betreft wel logisch dat het gaat over de beschikbare opwek + wat jij invoert dat van het net komt. Dus ten alle tijde netstroom, wat dat betreft had Net + Zonneladen betere omschrijving geweest.
Tja, we kunnen het over de naamgeving hebben, maar dat was niet helemaal het punt van mijn verhaal. Mijn uitleg over hoe ik dacht dat het zou werken zou veel nuttiger zijn toch? Dan maak je optimaal gebruik van je zonnestroom bij wisselende bewolking of verbruik binnen huis

• THE_BASE
  • Niet online
The_Holy_Jampot schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Tja, we kunnen het over de naamgeving hebben, maar dat was niet helemaal het punt van mijn verhaal. Mijn uitleg over hoe ik dacht dat het zou werken zou veel nuttiger zijn toch? Dan maak je optimaal gebruik van je zonnestroom bij wisselende bewolking of verbruik binnen huis
Ik snap je wens ook wel, maar ik geef alleen aan dat de naamgeving dus niet geheel duidelijk is. Ik gebruik zelf alleen zonneladen, maar als ik het goed begrijp komt er sowieso met Grid altijd wat van het net.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Dit is wel interessant… vandaag weer de “te vaak onderbroken” melding, maar de sessie lijkt zichzelf hersteld te hebben. Nu staat de Zaptec weer op “het laden is gepauzeerd”.

Zou er iets aangepast zijn, dat de sessie zichzelf reset zonder dat ik de auto opnieuw hoef aan te sluiten? Eerder gebeurde er dan niks meer, dan moest ik alles opnieuw aansluiten.

Mijn boefje is liev!

• Zoomzoom
Zoomzoom schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

De 3 fase is nu naar 11kw... De p1Sense had blijkbaar wat problemen en is opnieuw geïnstalleerd.

De 1 fase Kona is ook beter maar schommelt tussen 1.3kw en 4.4kw. Met een aardlekautomaat van 20A zou hij 4.7kw moeten kunnen doen... Maar ondanks nul ander gebruik op de laadfase weigert de zaptec het laden op 20A te doen... Max p1sense is 19A. Alle settings kloppen, ook nogmaals nagekeken door de electricien. Is dat omdat hij minimaal 6A overschot vereist?

Dikwijls is het ook slechts 3.5 of 3.9kw... Met dus ruim meer dan 6A overschot... Voor een totaal onduidelijke reden.
Weet iemand hoe de p1Sense werkt qua afknijpen van de stroom?

Ik zit met dat 1 fase laden voor de Kona en het lijkt wel alsof de laadpaal de 1 fase onnodig afknijpt omdat er op fase 2 of 3 belasting is (die niet terzake doet bij het laden van een 1 fase auto).

Blijkbaar knijpt Sense alles af naar de laagst beschikbare stroom van alle fases?

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:42
Zoomzoom schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb weleens bij de auto gezeten met portal.zaptec.com op mijn tel geopend, en heb steeds wat instellingen aangepast om het systeem te leren kennen.
En nu heeft Tibber de regie. Dus ik heb er geen tot weinig omkijken meer naar, maar wat jij omschrijft is wel raar dat ie reageert. Ik zou ook proberen een keer met de portal naast de laadpaal te gaan zitten en wat zaken aan te passen. Ik deed bv afhankelijk van de prijs en SOC van de auto het laadvermogen verhogen of verlagen. Er was een minimale stroom van 6A nodig idd en met je maximale stroom bepaal je het laadvermogen. In de portal toch meer mogelijkheden om zaken aan te passen. Sinds ik de HA integratie werkend heb kijk ik eigenlijk niet meer naar de app

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• jurgen purgen
Zoomzoom schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Weet iemand hoe de p1Sense werkt qua afknijpen van de stroom?

Ik zit met dat 1 fase laden voor de Kona en het lijkt wel alsof de laadpaal de 1 fase onnodig afknijpt omdat er op fase 2 of 3 belasting is (die niet terzake doet bij het laden van een 1 fase auto).

Blijkbaar knijpt Sense alles af naar de laagst beschikbare stroom van alle fases?
Omdat elke woning anders is en de elektische installatie ook erg kan verschillen is het moeilijk om nu zo te zeggen waar het afknijpen aan ligt.
ik heb even je post in AI gegooid en de strekking is dat je met de portal tijdens werk de instellingen doorloopt. Wellicht is er ergens een fase tijdens aansluiting verwisseld of staat de faserotatie verkeerd ingesteld. In de portal kan je de Sense live volgen. Misschien een stappenplan doorlopen om de fout op te sporen. Begin eerst zonder de ECO modus en zonneladen uit. Begin met standaard laden en volg in de portal het gedrag van de Sense en de laadpaal.

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-08 19:15
Wutroe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:16:
[...]

Thnx voor het meedenken! De grannycharger had ik er al aangehangen, de auto was bijna leeg. En die heeft hem netjes kunnen opladen.

Inmiddels wat meer testjes gedaan:
  • Grannycharger werkt dus
  • 11KW paal van een buurman en op straat knallen er ook door met de BMW
  • Tesla Supercharger en Shell 300KW paal starten de laadsessie wel netjes op.
Oftewel alleen 11KW laden werkt niet, ik denk toch dat het aan de auto ligt. Ik verhuis even naar het BMW i3 topic, bedankt voor het meedenken tot zover :)
De granny charger laadt maar op 1 fase en waarschijnlijk ook op fase 1. Er is dus inderdaad iets mis met de auto op fase 2 of 3. Tijd voor een hopelijk niet al te duur bezoekje aan de garage.
Succes ermee. Wellicht fijn voor mensen die meegelezen hebben om nog even te posten wat er nu mis was als je eruit bent.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 23:11
Mijn vergrendeling in de paal is defect, iemand ervaring of er losse onderdelen verkocht worden? Het palletje is afgebroken.

Give 2 Get

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:42
Ik had mijn paal ingesteld op Gepland laden, 1:00 tot 7:00. Vanochtend kom ik bij de auto en.... niks. Laadpaal geeft aan "wachten op laden".

Ik heb hem aangepast naar Standaard laden, even de kleine naar de opvang gebracht, ik plug m net weer in en.... weer niks. Blijft staan op "wachten op laden".

Lader al opnieuw opgestart maar helaas. Autorisatie werkt wel met de Zaptec key, daarna besluit ie gewoon om niks te doen.

In de app zit een mogelijkheid tot "chatten met een support agent" maar als ik daarop druk gebeurt er eigenlijk niets. De pagina blijft wit. Heeft iemand hier nog suggesties?

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:33
Dit had ik gisteren ook dus ben ook benieuwd naar de tips.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:56
Mijn Sense P1 gaat regelmatig oranje-wit knipperen. Volgens mij zegt dit dat hij geen (goede) P1 meter data binnen krijgt. Erg vervelend want daardoor valt hij terug naar 1-fase 6A.

Hij zit in een P1 splitter van Home Wizard welke extra voeding krijgt. Andere P1’s werken prima.

Meer mensen last van?

[ Voor 20% gewijzigd door FastForwardNL op 24-08-2026 09:59 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:14
FastForwardNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:30:
Mijn Sense P1 gaat regelmatig oranje-wit knipperen. Volgens zegt dit dat hij geen (goede) P1 meter data binnen krijgt. Erg vervelend want daardoor valt hij terug naar 1-fase 6A.

Hij zit in een P1 splitter van Home Wizard welke extra voeding krijgt. Andere P1’s werken prima.

Meer mensen last van?
Ik heb hem ook in de HomeWizze actieve splitter, werkt hier helemaal prima.

In het Anker Solix topic lees ik wel eens dat de 3e poort van HW issues heeft met de P1 meter van Anker. Welke poort van de HW splitter gebruik jij? Wellicht eens een andere proberen? En wat als je hem direct in de meter stopt (om HW uit te sluiten als boosdoener)?

• jurgen purgen
Runescom schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:45:
Mijn vergrendeling in de paal is defect, iemand ervaring of er losse onderdelen verkocht worden? Het palletje is afgebroken.
Garantie lijkt mij toch nog wel mogelijk? Mijn 1e Zaptec Go 2 is ook vervangen omdat hij mn kabel niet los wilde laten. Toen ik de nieuwe had moest ik draaiend en trekkend de kabel uit de lader trekken en brak het palletje niet af, wat wel mijn angst was. Heb de laadpaal kunnen omruilen

• pc1t
Aomi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:33:
Ik had mijn paal ingesteld op Gepland laden, 1:00 tot 7:00. Vanochtend kom ik bij de auto en.... niks. Laadpaal geeft aan "wachten op laden".

Ik heb hem aangepast naar Standaard laden, even de kleine naar de opvang gebracht, ik plug m net weer in en.... weer niks. Blijft staan op "wachten op
Net even getest. Nu werkt het wel zonneladen staat nu wel uit

• Zoomzoom
pc1t schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Heb ik al inderdaad ook een aantal keer gehad... Dat hij gewoon op pauze gaat ipv te laden... Nog steeds geen eenduidige reden kunnen vinden en dat zou ik toch wel graag weten... Anders teveel risico op "vergeten laden" op de tijd van vertrek.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
pc1t schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Stond zonneladen nog aan s nachts? Dan is het niet raar, de paal wacht dan met laden op voldoende stroomoverschot van de zonnepanelen en gaat pas laden als dat er is. Dus altijd eerst zonneladen uit en dan gepland laden nachts.

• pc1t
onzenuub schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

Stond zonneladen nog aan s nachts? Dan is het niet raar, de paal wacht dan met laden op voldoende stroomoverschot van de zonnepanelen en gaat pas laden als dat er is. Dus altijd eerst zonneladen uit en dan gepland laden nachts.
Ja dat staat onder automatisch laden. Dus is dit ook van invloed op gepland laden? Als dat zo is dan is het logisch dat hij niet wilde laden.

• onzenuub
pc1t schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Ja dat staat onder automatisch laden. Dus is dit ook van invloed op gepland laden? Als dat zo is dan is het logisch dat hij niet wilde laden.
Yep

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-08 19:05
Kan wel zo zijn, maar zo staat het nergens beschreven. Heb ook al verzoek ingediend bij support om duidelijk te omschrijven hoe het werkt.
Met het introduceren van zonneladen is gewoon niet duidelijk omschreven hoe het werkt. Support heeft dit eerder al toegegeven en aangegeven dat zonneladen aan/uit ook van toepassing is op Standaard Laden.

Terwijl in de handleiding (goh, wie leest die eigenlijk) duidelijk staat dat Laadmodi bepalen wanneer uw auto oplaadt en het beschikbare vermogen wordt beheerd.
Er kan slechts een laadmodus tegelijk actief zijn. Wanneer u een nieuw modus kiest, wordt deze onmiddellijk overgenomen.
Tja Zonneladen gaat hier doorheen omdat het een optie is (wel afhankelijk van Sense) dus mijns inziens alleen van toepassing op Automatisch laden. Maar dat staat juist nergens expliciet..... En lijkt ook niet het geval te zijn.
Elke versie van zonneladen kan anders werken omdat het nog in ontwikkeling is. Daarom zou het mooi (en professioneel) als de handleiding bijgewerkt wordt bij elke update!

Eens kijken wanneer ik bericht krijg van support.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• JimE88
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 12:00
Ik zit te denken om een Zaptec Go 2 met Sense te nemen als laadpaal. Ik heb echter nog een paar vragen om het laden te optimaliseren. Hopelijk kunnen jullie antwoord geven.

- Ik heb nu nog geen laadpaal en nog geen EV (krijg ik binnen enkele weken)
- Ik heb 10 zonnepanelen van 300WP per stuk
- Meterkast is 3 fase met 3x25A zekering
- De auto die komt is een Peugeot 208E uit 2021
- Ik heb een HA systeem aangeschaft en werkzaam gekregen

Wat wil ik bereiken:

- Ik wil dat als ik thuiskom ik de de kabel inplug en mij EV altijd tot 50% geladen wordt met 11kw (zo heb ik altijd mijn minimale bereik om van en naar werk te komen)
- Zodra hij 50% geladen is mag hij overschakelen op 1fase en dan enkel op zonne-energie laden
- Het maakt dan niet uit hoeveel hij heeft geladen want ik heb immers altijd die 50% buffer

Mijn zorgen:

- Ik lees dat de Peugeot 208E na een x aantal minuten (15 tot 30) geen laden in slaapstand gaat.
- Als de zon dan enige tijd niet genoeg overschot genereert valt hij dus in slaapstant
- Ook zit er een beveiliging in dat na 10x de lading is onderbroken de lading helemaal stopt omdat hij het ziet als een laadprobleem.

Hoe wil ik dit oplossen in combi met de Zaptec en HA:

- Ik wil script maken dat er tot 50% met 3 fase wordt geladen. Dat er vervolgens geladen wordt met zonne energie en dat hij een teller aanmaakt waarbij hij stopt bij 8 laad onderbrekingen door te weinig overschot.
- Dat na die 8e onderbreking of een onderbreking die lang genoeg was dat de auto in slaapstand is gegaan de auto op afstand open en dichtgedaan wordt of airco aangezet wordt (dit zou de slaapstand moeten opheffen en de teller weer op 0 zetten)

Zijn er mensen die een dergelijke situatie al werkend hebben gekregen? Er zijn meer voertuigen die in slaapstand gaan en een dergelijke maximale laadpogingen teller hebben.

Alvast bedankt voor jullie expertise.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

FastForwardNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:30:
Mijn Sense P1 gaat regelmatig oranje-wit knipperen. Volgens mij zegt dit dat hij geen (goede) P1 meter data binnen krijgt. Erg vervelend want daardoor valt hij terug naar 1-fase 6A.

Meer mensen last van?
Tijdje terug was dit ook zo, toen had Zaptec het Azure bonnetje niet betaald (mijn router liet open sessies naar een IP op Azure zien vanuit de Sense) - oplossing is de Sense eigenlijk over te slaan al weet ik niet meer hoe dat moet, dan moet je zelf nadenken wanneer je gaat laden, dat wel.

I have usernames older than you.

• onzenuub
BeeEnergy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:53:
[...]

Kan wel zo zijn, maar zo staat het nergens beschreven. Heb ook al verzoek ingediend bij support om duidelijk te omschrijven hoe het werkt.
Met het introduceren van zonneladen is gewoon niet duidelijk omschreven hoe het werkt. Support heeft dit eerder al toegegeven en aangegeven dat zonneladen aan/uit ook van toepassing is op Standaard Laden.

Terwijl in de handleiding (goh, wie leest die eigenlijk) duidelijk staat dat Laadmodi bepalen wanneer uw auto oplaadt en het beschikbare vermogen wordt beheerd.
Er kan slechts een laadmodus tegelijk actief zijn. Wanneer u een nieuw modus kiest, wordt deze onmiddellijk overgenomen.
Tja Zonneladen gaat hier doorheen omdat het een optie is (wel afhankelijk van Sense) dus mijns inziens alleen van toepassing op Automatisch laden. Maar dat staat juist nergens expliciet..... En lijkt ook niet het geval te zijn.
Elke versie van zonneladen kan anders werken omdat het nog in ontwikkeling is. Daarom zou het mooi (en professioneel) als de handleiding bijgewerkt wordt bij elke update!

Eens kijken wanneer ik bericht krijg van support.
Ok, dan is het niet zo en blijf jij je auto gepland inladen s nachts terwijl de lader op stroomoverschot zonnepanelen staat. Blijven kijken of dat goed gaat. :P

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-08 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Ik lees dat de Zaptec Go 2 ISO 15118 is voorbereid... maar kan er niet zo veel over vinden in hun verder best goede documentatie.

Wellicht kan iemand die de app gebruikt of de OCPP Meter berichtjes heeft voorbij zien komen mij vertellen of de SOC van het voertuig tijdens het laden weergegeven wordt.

Want screenshotjes van de app / backend zijn er dan weer niet zo veel te vinden.

• DT2
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:13

DT2

JimE88 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:06:
Ik zit te denken om een Zaptec Go 2 met Sense te nemen als laadpaal. Ik heb echter nog een paar vragen om het laden te optimaliseren. Hopelijk kunnen jullie antwoord geven.

Wat wil ik bereiken:

- Ik wil dat als ik thuiskom ik de de kabel inplug en mij EV altijd tot 50% geladen wordt met 11kw (zo heb ik altijd mijn minimale bereik om van en naar werk te komen)
- Zodra hij 50% geladen is mag hij overschakelen op 1fase en dan enkel op zonne-energie laden
- Het maakt dan niet uit hoeveel hij heeft geladen want ik heb immers altijd die 50% buffer

Mijn zorgen:

- Ik lees dat de Peugeot 208E na een x aantal minuten (15 tot 30) geen laden in slaapstand gaat.
- Als de zon dan enige tijd niet genoeg overschot genereert valt hij dus in slaapstant
- Ook zit er een beveiliging in dat na 10x de lading is onderbroken de lading helemaal stopt omdat hij het ziet als een laadprobleem.

Hoe wil ik dit oplossen in combi met de Zaptec en HA:

- Ik wil script maken dat er tot 50% met 3 fase wordt geladen. Dat er vervolgens geladen wordt met zonne energie en dat hij een teller aanmaakt waarbij hij stopt bij 8 laad onderbrekingen door te weinig overschot.
- Dat na die 8e onderbreking of een onderbreking die lang genoeg was dat de auto in slaapstand is gegaan de auto op afstand open en dichtgedaan wordt of airco aangezet wordt (dit zou de slaapstand moeten opheffen en de teller weer op 0 zetten)

Zijn er mensen die een dergelijke situatie al werkend hebben gekregen? Er zijn meer voertuigen die in slaapstand gaan en een dergelijke maximale laadpogingen teller hebben.

Alvast bedankt voor jullie expertise.
De grootste uitdaging waar je tegenaan gaat lopen is de bagger api van Stellantis / Peugeot. Er zijn wel HA integraties om met de auto te praten maar uiteindelijk zijn die ook afhankelijk van het backend van Stellantis en dat is gewoon niet goed. Soms onbereikbaar, regelmatig opnieuw moeten aanmelden e.d. En die heb je wel nodig om de SoC van de auto te achterhalen. Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven en gebruik de standaard functies van Zaptec. Op zonnige dagen gewoon alleen overschot, op dagen met bewolking overschot + bv 2.5kW zodat 'ie door blijft laden als de zon even weg is.

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:27
JimE88 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:06:

Wat wil ik bereiken:

Mijn zorgen:

Ik heb een e208 uit 2021 en nog geen problemen gehad met 80-urige zonnelaadsessies die gewoon worden gestopt en de volgende dag weer opgepakt. Dus geen zorgen over slaapstand.

Er is wel een soort van beveiliging begrijp ik, maar die grijpt pas in na 20 schakelingen volgens mij.

Met HA (en Claude icm een HA MCP) kun je enorm veel zelf automatiseren. Maar wat hierboven al wordt gezegd, stellantis is het grootste probleem. Hun api is gewoon brak. Soc tijdens het laden komt bij mij bijv ook niet altijd regelmatig door.

Je zou wel iets kunnen kunnen bouwen dat je via Telegram een pushmelding stuurt, waar jij vervolgens een (keuze kan maken tussen een) x aantal kWh snel laten laden voordat ie overgaat op zonneladen. kWh's zijn prima via de Zaptec uit te lezen.

• DT2

DT2

Stolpert schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:44:
[...]

Met HA (en Claude icm een HA MCP) kun je enorm veel zelf automatiseren. Maar wat hierboven al wordt gezegd, stellantis is het grootste probleem. Hun api is gewoon brak. Soc tijdens het laden komt bij mij bijv ook niet altijd regelmatig door.
En van wat ik er over gelezen heb moet je nog oppassen ook. Je kunt wel regelmatig de status opvragen maar daarmee gaat de auto even uit slaapstand om de huidige status door te geven. En daarvoor wordt de 12v accu gebruikt en niet de hoofd accu. Doe je dat te vaak en te lang achter elkaar zonder te rijden (bv tijdens een vakantie) dan kun je de accu leeg trekken. Onbegrijpelijk dat zo'n groot bedrijf dat zo slecht voor elkaar heeft.

• Zoomzoom
Weet iemand vanaf welk laadniveau zonneladen actief wordt? Ik heb meestal tussen 1 en 2.5kwh overschot van de panelen, maar ik zie zonneladen niet aangaan... Blijft in de "wachten op stroomoverschot" stand, terwijl er wel 2kwh wordt teruggeleverd.

• THE_BASE
  • Niet online
Zoomzoom schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:03:
Weet iemand vanaf welk laadniveau zonneladen actief wordt? Ik heb meestal tussen 1 en 2.5kwh overschot van de panelen, maar ik zie zonneladen niet aangaan... Blijft in de "wachten op stroomoverschot" stand, terwijl er wel 2kwh wordt teruggeleverd.
Meestal rond de 2 kWh inderdaad, weet je zeker dat er niets in huis energie verbruikt, zoals een thuisbatterij?

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:31
De zaptec heeft 6A minimaal nodig om te laden, dus:

6A op 1 fase, 3 x 6A op 3 fases.

Dus 1380 W als je op 1 fase laad, 4.140 W als je op 3 fase laad.

• DT2

DT2

Ik zie vandaag hetzelfde. Zelfs met overschot + grid op 1.15 bleef 'ie zeggen dat er gewacht moest worden op overschot. Heb nu grid power op 3.9 staan maar hij laadt maar op 2. Ik gok een issue bij Zaptec want dit is niet hoe het normaal werkt.

• Zoomzoom
DT2 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:18:
Ik zie vandaag hetzelfde. Zelfs met overschot + grid op 1.15 bleef 'ie zeggen dat er gewacht moest worden op overschot. Heb nu grid power op 3.9 staan maar hij laadt maar op 2. Ik gok een issue bij Zaptec want dit is niet hoe het normaal werkt.
Voor mij is het de eerste test voor zonneoverschot maar het werkt dus niet. Eerst laadde de thuisbatterij, nadat die vol was ging ie 2kwh terugleveren en de zaptec blijft in pauze.

• DT2

DT2

Kijk eens in de portal onder Installations / Settings / Power management. Daar zou je de huidige waardes van de Sense moeten zien. Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmbg1tB46-EOAI6ya6rg1xAnsNc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DizhwanGHPMJVKyBnGto11Rb.png?f=user_large

Bij mij doet fase 1 nu -3 amp (dus terugleveren), fase 2 -6 en fase 3 trekt 7.8 van het net. Die laatste omdat de auto nu op 1 fase aan het laden is. Als je inderdaad overschot hebt zou het totaal nu minimaal -6 amp moeten zijn voordat het laden gaat beginnen.
Maar zoals gezegd, ik denk dat er op het moment iets fout gaat bij Zaptec want er klopt bij mij ook van alles niet. Hij is al een paar keer gestopt ondanks dat ik terug aan het leveren ben en er zelfs nog wat extra van de grid bij laat doen. Maar aan de andere kant heb ik hem ook al een keer naar 10 kWh zien schieten, wat echt onmogelijk is want zoveel panelen heb ik helemaal niet.

• onzenuub
Ongeveer 1,3 volgens mij. Als er bij jou 2 wordt geleverd door de zonnepanelen en je hebt een koelkast, diepvries etc aan staan dan kan het zomaar zijn dat doet overschot te laag is om te laden. Als er inderdaad 2 wordt terug geleverd aan het net dan klopt er ergens iets in de instellingen niet volgens mij.

• brukskeluuk
onzenuub schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Ongeveer 1,3 volgens mij. Als er bij jou 2 wordt geleverd door de zonnepanelen en je hebt een koelkast, diepvries etc aan staan dan kan het zomaar zijn dat doet overschot te laag is om te laden. Als er inderdaad 2 wordt terug geleverd aan het net dan klopt er ergens iets in de instellingen niet volgens mij.
1380w ofwel 6 ampere is minimaal nodig. Dat staat los van het zonneladen. Iets te maken met mogelijke storingen of schades.

• onzenuub
brukskeluuk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:45:
[...]

1380w ofwel 6 ampere is minimaal nodig. Dat staat los van het zonneladen. Iets te maken met mogelijke storingen of schades.
Als alleen zonneladen aan staat, staat het dus niet los van het zonneladen. Is er slechts 1380 w of minder beschikbaar als overschot dan start het zonneladen niet op.

• brukskeluuk
onzenuub schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Als alleen zonneladen aan staat, staat het dus niet los van het zonneladen. Is er slechts 1380 w of minder beschikbaar als overschot dan start het zonneladen niet op.
Wat ik bedoelde is dat je niet kunt laden met minder dan 1380w, dus ook niet via het net. Dat staat dus los van het zonneladen, omdat dat ook eens grens is voor een andere manier van laden.

• Zoomzoom
brukskeluuk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:57:
[...]

Wat ik bedoelde is dat je niet kunt laden met minder dan 1380w, dus ook niet via het net. Dat staat dus los van het zonneladen, omdat dat ook eens grens is voor een andere manier van laden.
Ik heb gisteren uiteindelijk wel wat geladen. Duurde wel even...

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:15
Ik heb sinds vanochtend problemen met mijn Zaptec Go 2. Laden starten lukte niet, bleek er een firmware update te zijn. Deze geinstalleerd, nog steeds problemen, toen dacht ik wellicht problemen met de update / EVCC. Van alles geprobeerd en een 1 fase test lukte wel, maar gewoon laden (ook met EVCC uit) lukt nu niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xua8Mh2rY4IOq15UM5-Ja4n4lDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fEEzN9OCIDSHpYokhmmQHjij.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVGisKfC60TSk3sL35K7KiNuhDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQV9VdWiUG2GgxN8kf8cQZeZ.png?f=fotoalbum_largeInmiddels zonder EVCC weer aan de praat. Wacht wel tot de auto klaar is voordat ik poging 2 doe met EVCC. Andere hetzelfde probleem gehad?!

[ Voor 6% gewijzigd door thijspillen op 29-08-2026 13:40 ]

• thijspillen
Kleine toevoeging, gisteren ene auto zonder problemen geladen, vanochtend met de andere begonnen en krijg ik deze melding (2x achter elkaar). Heb nu maar een melding bij Zaptec gemaakt en ik ga nu een poging op 6A proberen om te zien of dit zonder storing lukt.

Als iemand hier tips heeft dan hou ik mij sterk aanbevolen _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl_pc3ymkYul6XgSwHDQlMitMkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBVvwzPwdNcJlOqC5XPd7LRG.jpg?f=fotoalbum_large

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:50:
Kleine toevoeging, gisteren ene auto zonder problemen geladen, vanochtend met de andere begonnen en krijg ik deze melding (2x achter elkaar). Heb nu maar een melding bij Zaptec gemaakt en ik ga nu een poging op 6A proberen om te zien of dit zonder storing lukt.

Als iemand hier tips heeft dan hou ik mij sterk aanbevolen _/-\o_
~[Afbeelding]
Dit is een bekend probleem. Is jouw paal nieuw? Welke SN reeks zit jouw Zaptec Go 2? Heb deze melding al geruime tijd niet meer gezien, dacht dat de meeste inmiddels verholpen waren.

Mijn boefje is liev!

• thijspillen
JB schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Dit is een bekend probleem. Is jouw paal nieuw? Welke SN reeks zit jouw Zaptec Go 2? Heb deze melding al geruime tijd niet meer gezien, dacht dat de meeste inmiddels verholpen waren.
Hartelijk dank voor je bericht en het zoeken in het forum (had ik zelf ook kunnen doen...:>

Mijn serienummer = GPN0423xx en uit die serie lijken meer mensen problemen te hebben.

Ik neem aan dat mijn andere error die ik na de firmware update kreeg te maken heeft met EVCC zelf, toch?

• thijspillen
JB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:40:
Helaas weer een slachtoffer van de temperatuur sensor error toegevoegd;
User;SN;Leverancier;Opmerkingen;
sanzutwarmteservice
MrtnStnwk laadkabeldiscounter.nlacculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder
xobdorplaadpaaltje.com
loewie1984 GPN052289Proshop
lucpat acculaders.nl
WiebeWHProshop
weaselGPN04xxxxlaadkabeldiscounter.nlacculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder
Geronim0 GPN051854
ThomasvtGPN04831xProshop
00s3GPN058xxxacculaders.nl
cvs79 GPN0425xx
EJW75??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
Vaevictis_??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
barbarbar??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
cvisser??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
SmithNL??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
MikeyManGPN0508xxProshop
h.komstElektramatlaadpaal24.nl valt hier ook onder
nieuws: Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis vervanging
MIjn laadpaal is (ook) via Proshop besteld. Ik heb Zaptec en Proshop hierover zojuist gemaild/ garantieclaim neergelegd.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wellicht kan @MikeyMan je nog van tips voorzien. Die liep tegen wat issues aan mbt doorlooptijd bij Proshop.

Mijn boefje is liev!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:21

rammes

koekebakker 1e klas

Ik krijg van de Leasmaatchappij ook een Zaptec go 2, als vervanger van mijn Newmotion paal die stuk is. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?

Ik zou het doen!

• GVR
  • Laatst online: 12:24

GVR

rammes schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:36:
Ik krijg van de Leasmaatchappij ook een Zaptec go 2, als vervanger van mijn Newmotion paal die stuk is. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?
Niet geschrokken van de offerte? Arval vroeg de hoofdprijs die zijn hardstikke gek, heb het lekkker door iemand anders laten doen. Alleen de actie om de paal nog aan de 50five backoffice te koppelen loopt nog.

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
thijspillen schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:02:
Ik heb sinds vanochtend problemen met mijn Zaptec Go 2. Laden starten lukte niet, bleek er een firmware update te zijn. Deze geinstalleerd, nog steeds problemen, toen dacht ik wellicht problemen met de update / EVCC. Van alles geprobeerd en een 1 fase test lukte wel, maar gewoon laden (ook met EVCC uit) lukt nu niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]Inmiddels zonder EVCC weer aan de praat. Wacht wel tot de auto klaar is voordat ik poging 2 doe met EVCC. Andere hetzelfde probleem gehad?!
Ik heb dit sinds vandaag ook. Zelfde melding in EVCC. Geen idee wat er fout gaat maar in de app / portal kan ik het laden niet meer hervatten. Misschien een beveiliging dat als de fase swithc niet lukt hij automatisch uitschakeld en pas na verloop van tijd reset tenminste dat lees ik hier Phase switching. Maar kan niet vinden wanneer het dan reset
edit:
uiteindelijk het weten op te lossen (denk ik) door via home assistant de "max stroom" hoger dan de min stroom te zetten. Kan me voorstellen dat als de max lager is dan de min dat hij dan niks doet.

[ Voor 17% gewijzigd door DaydreamBelieve op 30-08-2026 19:27 ]

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door rammes op 30-08-2026 13:57 ]

Ik zou het doen!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

GVR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Niet geschrokken van de offerte? Arval vroeg de hoofdprijs die zijn hardstikke gek, heb het lekkker door iemand anders laten doen. Alleen de actie om de paal nog aan de 50five backoffice te koppelen loopt nog.
Is via het werk dus geen idee wat het gaat kosten

Ik zou het doen!

• thijspillen
JB schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:30:
Wellicht kan @MikeyMan je nog van tips voorzien. Die liep tegen wat issues aan mbt doorlooptijd bij Proshop.
Hartelijk dank voor de tip, kreeg ook al een retourlabel gelijk opgestuurd, maar ik wil eigenlijk eerst een vervangende lader zodat ik niet zo lang zonder laadpaal zit.

• thijspillen
DaydreamBelieve schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

Ik heb dit sinds vandaag ook. Zelfde melding in EVCC. Geen idee wat er fout gaat maar in de app / portal kan ik het laden niet meer hervatten. Misschien een beveiliging dat als de fase swithc niet lukt hij automatisch uitschakeld en pas na verloop van tijd reset tenminste dat lees ik hier Phase switching. Maar kan niet vinden wanneer het dan reset
Mijn vermoeden is dat hier eerst een update van EVCC over moet komen. Het ging bij mijn in ieder geval mis toen ik de firmware update naar 3.3.0.0 had uitgevoerd.

• thijspillen
Overigens laad ik nu al geruime poos, zonder problemen op 1 fase. Geen structurele oplossing uiteraard, maar zo krijg ik in ieder geval de auto een beetje gevuld...

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
rammes schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:36:
Wellicht kan die installateur je in ieder geval de volledige rechten geven zodat je zelf alles kan aanpassen, beheren. Als dat ook allemaal via het werk wordt, geregeld, is er weinig om op te letten denk ik.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:21:
Overigens laad ik nu al geruime poos, zonder problemen op 1 fase. Geen structurele oplossing uiteraard, maar zo krijg ik in ieder geval de auto een beetje gevuld...
Hoe lang heb jij de Zaptec Go 2? Vind het vooral bijzonder, dat je nu pas die temp melding hebt, afgaande op je lagere serienummer.

Mijn boefje is liev!

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Mijn vermoeden is dat hier eerst een update van EVCC over moet komen. Het ging bij mijn in ieder geval mis toen ik de firmware update naar 3.3.0.0 had uitgevoerd.
Ik denk dat je gelijk hebt er wordt in ieder geval aan gewerkt: Evcc issue APM / PR discussie

• thijspillen
JB schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Hoe lang heb jij de Zaptec Go 2? Vind het vooral bijzonder, dat je nu pas die temp melding hebt, afgaande op je lagere serienummer.
Ik heb de paal (als upgrade van mijn toenmalige ABL paal) in februari aangeschaft (vanwege ERE), maar de paal heeft mijn installateur pas eind april geplaatst...

Geen eerdere klachten gehad tijden de eerdere 65 laadsessies... :?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:30:
Nou dat was geen succes... Zes weken zonder laadpaal. Kapotte granny charger van marktplaats geplukt. Tip: voldt granny charger doet het prima :P

• thijspillen
MikeyMan schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Nou dat was geen succes... Zes weken zonder laadpaal. Kapotte granny charger van marktplaats geplukt. Tip: voldt granny charger doet het prima :P
Dat klinkt niet bepaald hoopgevend. Jij moest eerst je laadpaal retourneren voordat er een vervangende opgestuurd werd? Ik heb wel een granny lader en een week of zo wil ik wel overbruggen, maar 6 weken! 8)7

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thijspillen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Dat klinkt niet bepaald hoopgevend. Jij moest eerst je laadpaal retourneren voordat er een vervangende opgestuurd werd?
Yup zie boven

• Aomi
Ik heb hier nog steeds gedoe met dat de Zaptec niet wil laden.

Zowel op 'Standaard laden' als 'Gepland laden' gebeurt er eigenlijk niets. Lader geeft een groene ring met een pauze symbool, in de app zegt de lader "wachten op laden".

Resetten, rebooten, instellingen veranderen heeft allemaal geen zin.

Auto (ID.3) zegt "controleer de wallbox" en er gaat een rode lamp naast de laadpoort branden. Als ik met diezelfde auto naar een openbare lader rij start het laden meteen.

Het gekke is dat overschot/zonneladen wel gewoon probleemloos werkt maar zodra ik de instellingen aanpas begint het gedoe. En niet elke dag maar een of twee keer per week wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Aomi op 31-08-2026 11:06 ]

• mrunknown223
Bij het inloggen op het Zaptec Portal krijg ik nieuwe algemene voorwaarden. Weet iemand of dit de start is van subscriptions? Daar zou ik niet op zitten te wachten. Niet accepteren is overigens geen toegang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bsn8nMdEuaTN3dmaCrDVeHsglQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLqhCHYEClCmfuIND2nedC34.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
mrunknown223 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:05:
Bij het inloggen op het Zaptec Portal krijg ik nieuwe algemene voorwaarden. Weet iemand of dit de start is van subscriptions? Daar zou ik niet op zitten te wachten. Niet accepteren is overigens geen toegang.

[Afbeelding]
De toekomstige subscriptions worden optioneel.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:56
mrunknown223 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:05:

[Afbeelding]
Ben benieuwd wat ze achter een betaalmuur gaan stoppen..

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Is het mogelijk om icm de Sense een rapport uit te draaien hoeveel stroom vanuit de zonnepanelen komt?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
Aomi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:05:
Ik heb hier nog steeds gedoe met dat de Zaptec niet wil laden.

Zowel op 'Standaard laden' als 'Gepland laden' gebeurt er eigenlijk niets. Lader geeft een groene ring met een pauze symbool, in de app zegt de lader "wachten op laden".

Resetten, rebooten, instellingen veranderen heeft allemaal geen zin.

Auto (ID.3) zegt "controleer de wallbox" en er gaat een rode lamp naast de laadpoort branden. Als ik met diezelfde auto naar een openbare lader rij start het laden meteen.

Het gekke is dat overschot/zonneladen wel gewoon probleemloos werkt maar zodra ik de instellingen aanpas begint het gedoe. En niet elke dag maar een of twee keer per week wel.
Ik herken dit. Heb dit een aantal keer meegemaakt. Kwam er achter dat bij mij wat velden leeg waren:

Installaties > Je installatie > Instellingen > Energiebeheer. Onder Laadmodus stond daar onder Beschikbare stroom per fase niets ingevuld.
Handmatig 16 bij elke fase ingevuld en alles werkte weer.

• Aomi
GrasshopperNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Ik herken dit. Heb dit een aantal keer meegemaakt. Kwam er achter dat bij mij wat velden leeg waren:

Installaties > Je installatie > Instellingen > Energiebeheer. Onder Laadmodus stond daar onder Beschikbare stroom per fase niets ingevuld.
Handmatig 16 bij elke fase ingevuld en alles werkte weer.
'Energiebeheer' zie ik niet staan in de app?

Maar bij 'Geavanceerde instellingen' staat wel max 16A en bij 'Standaard laden' - Configureren staat ook gewoon 16A

• GrasshopperNL
Aomi schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

'Energiebeheer' zie ik niet staan in de app?

Maar bij 'Geavanceerde instellingen' staat wel max 16A en bij 'Standaard laden' - Configureren staat ook gewoon 16A
Klopt, ik zie dat op het webportal.

• jurgen purgen
Het gaat hier zo snel, dus weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar zag net toevallig dat het weer mogelijk was om de Zaptec Go 2 te koppelen via het Zeres portaal.
Wel via login v je Zaptec account.
Dat was een tijdje terug niet mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door jurgen purgen op 31-08-2026 17:13 ]

• GrasshopperNL
jurgen purgen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:12:
Het gaat hier zo snel, dus weet niet of het al voorbij is gekomen. Maar zag net toevallig dat het weer mogelijk was om de Zaptec Go 2 te koppelen via het Zeres portaal.
Wel via login v je Zaptec account.
Dat was een tijdje terug niet mogelijk.
Je moet alleen wel beheer rechten over je laadpaal geven aan Zeres...

Ik rapporteer handmatig totdat ze een fatsoenlijke koppeling kunnen maken.

• jurgen purgen
GrasshopperNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Je moet alleen wel beheer rechten over je laadpaal geven aan Zeres...

Ik rapporteer handmatig totdat ze een fatsoenlijke koppeling kunnen maken.
Heb ik idd begrepen.
Deed het de laatste 2x ook met CSV, maar nu dus kijken of het zo werkt.
Zal vast wel een tussenweg gevonden worden mettertijd.

• jodokuskwak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:02
Gepland opladen lukt niet.

Meerdere keren heb ik geprobeerd mijn Kia EV3 gepland op te laden in de nachtmat mijn Zaptec Go 2. Nu kan je kiezen voor gepland laden via de paal of de auto. Als ik kies voor gepland laden via de Zaptec werkt het loadbalancen via de Sense niet. Dus daar gaat de voorkeur niet naar uit. Maar als ik gepland laden via de auto instel start het laden meteen zo gauw ik de laadsessie autoriseer. Als ik die vervolgens afbreek start het laden niet meer volgens het geplande tijdstip.

Wat gaat er verkeerd en hoe krijg ik wel gepland laden voor elkaar?

• THE_BASE
  • Niet online
jodokuskwak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:14:
Gepland opladen lukt niet.

Meerdere keren heb ik geprobeerd mijn Kia EV3 gepland op te laden in de nachtmat mijn Zaptec Go 2. Nu kan je kiezen voor gepland laden via de paal of de auto. Als ik kies voor gepland laden via de Zaptec werkt het loadbalancen via de Sense niet. Dus daar gaat de voorkeur niet naar uit. Maar als ik gepland laden via de auto instel start het laden meteen zo gauw ik de laadsessie autoriseer. Als ik die vervolgens afbreek start het laden niet meer volgens het geplande tijdstip.

Wat gaat er verkeerd en hoe krijg ik wel gepland laden voor elkaar?
Ik zit er ook elke keer weer mee, doe het via Kia. Het werkt echter hier alleen als ik de paal op slot zet en handmatig authoriseer.

• jodokuskwak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:02
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:20:
[...]

Ik zit er ook elke keer weer mee, doe het via Kia. Het werkt echter hier alleen als ik de paal op slot zet en handmatig authoriseer.
Dat geeft bij mijn helaas niet de oplossing. Kabel is vergrendeld, toegang beperkt en autoriseer via app of met een tag.

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:59
Nieuwe firmware 3.3.3.2 geïnstalleerd door support naar aanleiding van mijn klacht dat de Go2 niet reageert op de Zaptec tag als de zon erop staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuO6JsretpsgOzqJ0YM1ScWkzrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxGbHAAN86i47faA1vvmmrqX.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens staat de sense nu op fw 7.1.0.1

[ Voor 48% gewijzigd door Plunder op 01-09-2026 16:03 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste