[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ted_W schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:51:
En hoe werkt zonneladen als je ook een thuisbatterij hebt? Per saldo maakt het niet zoveel uit denk ik, maar het lijkt me efficiënter als dan eerst de EV zoveel mogelijk wordt opgeladen voordat het de thuisbatterij in gaat.
Ja daarom heb ik dat ook meegenomen in mijn automation. Accus gaan dan naar (dicht bij) 0 laden. Scheelt voor die kw's iig wat omzetverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2026 09:53 ]

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:37
robb. schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:02:
Heeft iemand nog tips voor een betrouwbare en goede partij die deze laadpaal kan installeren?
Duurzaamautoladen. Had voor mij een goede prijs, installeerde snel en werkte alles netjes af

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
Heeft iemand nog tips voor een betrouwbare en goede partij die deze laadpaal kan installeren?
Ik heb de mijne via laadpaaltje.com, ook prima geholpen en prima prijs.

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:44
Ted_W schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:51:
En hoe werkt zonneladen als je ook een thuisbatterij hebt? Per saldo maakt het niet zoveel uit denk ik, maar het lijkt me efficiënter als dan eerst de EV zoveel mogelijk wordt opgeladen voordat het de thuisbatterij in gaat.
Dat is ook iets waar ik heel benieuwd naar ben. Tot voor kort laadde ik de auto op met een granny-lader en op een zonnige dag stelde ik de auto zo in dat ie pas begon met laden vanaf 11.30 ofzo, zodat de overtollige ochtendzonnestroom wordt gebruikt voor het bijladen van de thuisaccu's (Ecoflow stekkertype tot 800W terugleveren). Als dan de auto rond 11.30 begint met laden zit er stroom in de thuisaccu en met een beetje zonnestroom erbij kom je dan een stuk makkelijker aan de vereiste 6A. Om 15.30 stoppen met autoladen zodat de thuisaccu's nog voldoende vol raken voor het donker wordt en daar dan weer de nacht op doortrekken. Zo probeer ik meerdere cycli/dag uit de kleine thuisaccu's te halen en je bereikt makkelijker je 6A overschot om de auto op te kunnen laden met eigen stroom.

Ben benieuwd hoe ik straks zoiets kan realiseren, wanneer het zonneladen actief is. Ik heb geen kaas gegeten van HA of Homey, maar wellicht kan ik met de losse apps al en heel eind komen. En ik ben ook wel benieuwd hoe de 2 verschillende P1-meters straks met elkaar omgaan en welke dan voorrang krijgt bij overschot. Ik vermoed de P1-meter van de thuisbatterijen omdat deze veel sneller reageert op wisselingen.

• Udo van Dongen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:44
Stolpert schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Volgens mij vult ie dan aan tot de minimale 6A is bereikt. Anders start dus paal niet. Dus als er 1000w zonneenergie is, dan plus ie 380w uit het net bij. Bij alleen zonneladen wacht de paal tot er 1380w wordt geleverd.
Maar betekent dat dan ook automatisch dat wanneer het overschot b.v. slechts 10W is dat er direct 1370 W uit het net wordt onttrokken? Of zou je een drempelwaarde in kunnen stellen?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:33

ErikVers

e-Duurzaam

THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Top dat ze dit nu uitrollen, ik zie het nog niet terug in de app, dus zal nog even geduld moeten hebben. Alle vereisten kloppen hier in elk geval.
Inderdaad niet voor zijn tijd. Benieuwd hoe het werkt. Dan kan ik HA automation weer uit zetten.

Je ziet dit ook niet de app? ; (nadat ik op ja had geklikt bij zonneladen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnKHb6mmPsEdOxY5dFIWgw8mMjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmIVKVwXsYyzfnbZYmQAwkFd.png?f=fotoalbum_large

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ErikVers schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Inderdaad niet voor zijn tijd. Benieuwd hoe het werkt. Dan kan ik HA automation weer uit zetten.

Je ziet dit ook niet de app? ; (nadat ik op ja had geklikt bij zonneladen)

[Afbeelding]
Inmiddels wel, moest even uitloggen en inloggen. Sta nu ook op de wachtlijst.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:54
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:09:
[...]

in en weer uitloggen is idd de truc om de aanmelding voor zonneladen naar voren te halen

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06 09:54
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Holy Fuck, Ik zit al dagen te kijken en te refreshen in die klote app en ik lees jou comment dus ik denk even proberen en ineens staat het erbij. WTF kunnen ze dat niet ff pushen ofzo.

Dus voor iedereen die het niet ziet. Probeer eens uitloggen en weer inloggen!!!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06 09:54
Skipperhenk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:37:
Kreeg zojuist de email van Zaptec dat de Sense gereed is voor zonneladen.
Jammer dat de auto vol is en de zon wel even weg blijft komende dagen.
Zoveel rijden we niet dat de 58,3 KW op is dus het uitproberen moet jammer genoeg even wachten.

[Afbeelding]
Hoe lang zat er tussen het: Je staat op de wachtlijst. En dat je de mail ontving?
Gewoon even als referentie (oftewel hoe lang wordt mijn geduld op de proef gesteld)

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-06 22:22
Master-T schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Hoe lang zat er tussen het: Je staat op de wachtlijst. En dat je de mail ontving?
Gewoon even als referentie (oftewel hoe lang wordt mijn geduld op de proef gesteld)
Oeii, niet met zekerheid maar denk 1 tot 1 1/2 week??

• onzenuub
[...]

Bij mij 1 dag.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Werkt die loadbalancing addon via de P1 ook met zonneladen en eco modus?

En heeft iemand toevallig nog goede shops / tips. Proshop maar vermijden lees ik. Hoe zit het met Acculaders.nl of galaxus?

[ Voor 46% gewijzigd door DarkShadow op 08-06-2026 11:44 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:17
[...]

2 dagen denk ik?

• onzenuub
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:43:

En heeft iemand toevallig nog goede shops / tips. Proshop maar vermijden lees ik. Hoe zit het met Acculaders.nl of galaxus?
Ik had hem bij duurzaamautoladen.gekocht.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:05

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

He zonne laden is bij mij ook actief nu. Vrijdag aangemeld en nu binnen.. 😄

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• lucpat
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:46
DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:43:

Ik heb bij acculaders.nl besteld omdat zij goedkoop zijn en snel konden leveren ('s ochtends besteld en een uur later ophalen).

Mijn defecte Zaptec omruilen duur wat lang, geen idee hoe het bij andere shops is.

29-05 - melding gedaan van defecte Zaptec, ze gaan een case aanmaken bij hun distributeur
03-06 - ik stuur de mail door dat Zaptec bevestigd dat er een fout is en dat acculadres.nl contact met Zaptec kan opnemen
04-06 - Acculaders.nl vraagt of ik een screenshot van de foutmelding kan uploaden.

Wacht nog op verder afhandeling.

• THE_BASE
  • Niet online
Nickrsd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:11:
He zonne laden is bij mij ook actief nu. Vrijdag aangemeld en nu binnen.. 😄
Hier ook vrijdagochtend aangemeld, ben benieuwd hoe lang het duurt. Geduld wordt op de proef gesteld. :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

JB

Cédric roelt!

lucpat schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb bij acculaders.nl besteld omdat zij goedkoop zijn en snel konden leveren ('s ochtends besteld en een uur later ophalen).

Mijn defecte Zaptec omruilen duur wat lang, geen idee hoe het bij andere shops is.

29-05 - melding gedaan van defecte Zaptec, ze gaan een case aanmaken bij hun distributeur
03-06 - ik stuur de mail door dat Zaptec bevestigd dat er een fout is en dat acculadres.nl contact met Zaptec kan opnemen
04-06 - Acculaders.nl vraagt of ik een screenshot van de foutmelding kan uploaden.

Hopelijk snel duidelijk. Je hebt dus ook nog niets opgestuurd? Ik durf mijn Zaptec Go nog niet te verkopen...

Mijn boefje is liev!

• lucpat
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:46
JB schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:37:
[...]

Hopelijk snel duidelijk. Je hebt dus ook nog niets opgestuurd? Ik durf mijn Zaptec Go nog niet te verkopen...
Nee, nog niets retour gestuurd.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
lucpat schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:22:
[...]

hmmm dat is interessant, ik hoor net van acculaders.nl dat ze op de hoogte zijn van het probleem soms en dat je hem dan kan opsturen en omruilen (even gebeld met deze vraag).

Ben wel benieuwd hoe anderen dit kunnen oplossen (iemand ervaringen?). Want als bv een wallbox discounter zoiets heel snel blijkt op te pakken, dan is mij dat wel die 50 extra eurotjes waard.

[ Voor 10% gewijzigd door DarkShadow op 08-06-2026 16:12 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

DarkShadow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:10:
[...]

hmmm dat is interessant, ik hoor net van acculaders.nl dat ze op de hoogte zijn van het probleem soms en dat je hem dan kan opsturen en omruilen (even gebeld met deze vraag).

Ben wel benieuwd hoe anderen dit kunnen oplossen (iemand ervaringen?). Want als bv een wallbox discounter zoiets heel snel blijkt op te pakken, dan is mij dat wel die 50 extra eurotjes waard.
Check even de lijst in dit topic, dan kun je de juiste mensen taggen :)

@sanzut = warmteservice
@MrtnStnwk = ?
@xobdorp = laadpaaltje.com
@loewie1984 GPN052289 = Proshop
@lucpat = acculaders.nl
@WiebeWH = Proshop
@weasel GPN04xxxx = laadkabeldiscounter.nl (acculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder)
@Geronim0 GPN051854 = ?

[ Voor 19% gewijzigd door JB op 08-06-2026 16:18 ]

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online
Krijg nu e-mail en zie in de app dat het beschikbaar is. Nu nog wachten tot de zon lekker gaat schijnen.

• Vadecium
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:49
Vrijdag de laadpaal + sense binnen, zaterdag zelf geinstalleerd en aangemeld voor zonneladen. Zojuist ook een emailtje dat deze beschikbaar is. Loopt mooi vlot door zo :). Zelf in iedergeval te spreken over de eenvoud van installatie & app. Ook mooi relatief klein kastje aan de muur, wel jammer dat de covers in andere kleuren ~50 euro kosten.

• BENY1973
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 22:54
Ted_W schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb de mijne via laadpaaltje.com, ook prima geholpen en prima prijs.
Ik paar weken geleden ook via Laadpaaltje, goed geholpen en mooie prijs voor plaatsing, laadpaal zelf en 3fase in meterkast

• THE_BASE
  • Niet online
Vadecium schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
Vrijdag de laadpaal + sense binnen, zaterdag zelf geinstalleerd en aangemeld voor zonneladen. Zojuist ook een emailtje dat deze beschikbaar is. Loopt mooi vlot door zo :). Zelf in iedergeval te spreken over de eenvoud van installatie & app. Ook mooi relatief klein kastje aan de muur, wel jammer dat de covers in andere kleuren ~50 euro kosten.
Inderdaad, een plastic kapje voor 50 euro...

Maar het is een fijne laadpaal, veel plezier met laden!

• Playermen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-06 18:33
Vadecium schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
Ík persoonlijk begrijp de logica van Zaptec niet helemaal. Hoe ze de update aan het uitvoeren zijn. Wacht al 5 dagen op een bevestiging terwijl ik inderdaad lees dat sommige mensen binnen 1 of 2 dagen al een mail hebben.

En een mail sturen naar klantenservice omdat je pas na een dikke week antwoord krijgt van hun

• Ted_W
Misschien gaan de updates op basis van serienummers in batches. Ik heb me afgelopen woensdag aangemeld en nog aan het wachten. Ondertussen is mijn Zaptec al wel een keer vervangen vanwege een defect. Ik zie die update wel een keer voorbij komen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik denk dat degene die het hier het meeste vragen, automatisch naar achter gaan :+

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Bij Proshop 30 euro toch? Wel nog wat verzendkosten wellicht…
edit:
zie nu ook weer zo’n 40 euro. Dacht ze vorige week goedkoper te hebben gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door JB op 08-06-2026 19:28 ]

Mijn boefje is liev!

• onzenuub
Ted_W schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:55:
Misschien gaan de updates op basis van serienummers in batches. Ik heb me afgelopen woensdag aangemeld en nog aan het wachten. Ondertussen is mijn Zaptec al wel een keer vervangen vanwege een defect. Ik zie die update wel een keer voorbij komen.
Heb je al geprobeerd met opnieuw inloggen in de app?

• Ted_W
Ik sta al op de wachtlijst voor de update, dus dat is al geregeld. Nu alleen wachten op de daadwerkelijke update, wanneer die ook komt.

• Jasikevicius3
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 07:26
THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Weet iemand toevallig of er ook ergens een mogelijkheid is deze Zaptec kapjes in een specifieke kleur te laten spuiten?

Dus niet de 6 standaardkleuren die ze aanbieden

[ Voor 6% gewijzigd door Jasikevicius3 op 09-06-2026 10:21 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door JB op 09-06-2026 10:31 ]

Mijn boefje is liev!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:39

Quad

Doof

Jasikevicius3 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Weet iemand toevallig of er ook ergens een mogelijkheid is deze Zaptec kapjes in een specifieke kleur te laten spuiten?

Dus niet de 6 standaardkleuren die ze aanbieden
Vast, kapje ontvetten, hechtprimer erop en daarna erover heen spuiten met spuitverf.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ted_W schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:55:
Ik wil natuurlijk niet negatief overkomen, maar zou ook weer niet al te veel stress hebben om de update, want ik heb hem zojuist binnen en ik kan “zonneladen” maar verder geen planning of variabele voorkeuren ingeven.

Oftewel dan kan ik er weinig mee want dan moet je elke dag ene dag aangeven wil ik zonneladen of moet ik de volgende ochtend weer vol weg kunnen. Oftewel ik wacht nog eventjes tot dit iets verder is geïmplementeerd en switch nog met home assistant.

Laat ik positief afsluiten. Het zonne laden zal vast goed werken en als ze enkel nog een Weekplanner toevoegen is het cirkeltje rond.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 09-06-2026 12:12 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Master-T schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Holy Fuck, Ik zit al dagen te kijken en te refreshen in die klote app en ik lees jou comment dus ik denk even proberen en ineens staat het erbij. WTF kunnen ze dat niet ff pushen ofzo.

Dus voor iedereen die het niet ziet. Probeer eens uitloggen en weer inloggen!!!
Of kijk eens in je (spam) mail 😜

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
Op Marktplaats wordt de Zaptec Go veel te koop gezet zo rond de 300 euro. Met een nieuwe plug-in hybride die max 1 fase kan laden en een meterkast met 1-fase lijkt mij dat een prima koop. Met de Sense P1 erbij voor load balancing en laden op zonnepanelen ben ik dan klaar. Of is de Zaptec Go in deze context een afrader?

• onzenuub
CarbonCopy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:59:
Op Marktplaats wordt de Zaptec Go veel te koop gezet zo rond de 300 euro. Met een nieuwe plug-in hybride die max 1 fase kan laden en een meterkast met 1-fase lijkt mij dat een prima koop. Met de Sense P1 erbij voor load balancing en laden op zonnepanelen ben ik dan klaar. Of is de Zaptec Go in deze context een afrader?
Er zit geen MID meter in, dus de ERE loop je mis.

• CarbonCopy
onzenuub schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Er zit geen MID meter in, dus de ERE loop je mis.
Check. Voor mijn plug-in hybride met 13kw accu en 3x per week opladen minder lucratief dan een full EV. Maar loont nog steeds wellicht. Thanks :-)

• Quad

Quad

Doof

CarbonCopy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:59:
Ik ben voor de Zaptec Go 2 gegaan, exact dezelfde situatie als jij, muv het zonneladen aangezien ik de kabel niet onnodig over het trottoir mag laten lopen.
Ik heb wel de aansluitwaarde op 25A gezet, met 16A laden en een waterkokertje zit je al op ruim 5000W inclusief standaard verbruik. Dan wil ik wil voorkomen dat er nog 2 apparaten dik 10A trekken om zo boven de aansluitwaarde te komen ik met een groter probleem zit.

Ik ben nog niet aangemeld bij een ERE inboekdienstverlener, ik kijk nog even de kat uit de boom.

Mijn Kuga heeft een 14kWh accu, maar laadt op tot iets boven de 10kWh per sessie. Ik gok dat er, naast het 10% verlies in state of health, er ook nog wel een reserve in de auto zit voor hybride gebruik.

Sinds de 2 weken dat de paal hangt toch al 100kWh geladen, met ERE zou dat ca 12 euro zijn. De meeprijs van de Go 2 verdient op zich zo wel een keertje terug. (ik reken op ca 24 maanden)

[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 09-06-2026 13:16 ]

nggyu nglyd

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:45

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Krijg je bij de Zaptec nu wel of niet ERE certs?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CarbonCopy
Quad schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Ik ben voor de Zaptec Go 2 gegaan, exact dezelfde situatie als jij, muv het zonneladen aangezien ik de kabel niet onnodig over het trottoir mag laten lopen.
Ik heb wel de aansluitwaarde op 25A gezet, met 16A laden en een waterkokertje zit je al op ruim 5000W inclusief standaard verbruik. Dan wil ik wil voorkomen dat er nog 2 apparaten dik 10A trekken om zo boven de aansluitwaarde te komen ik met een groter probleem zit.

Ik ben nog niet aangemeld bij een ERE inboekdienstverlener, ik kijk nog even de kat uit de boom.

Mijn Kuga heeft een 14kWh accu, maar laadt op tot iets boven de 10kWh per sessie. Ik gok dat er, naast het 10% verlies in state of health, er ook nog wel een reserve in de auto zit voor hybride gebruik.

Sinds de 2 weken dat de paal hangt toch al 100kWh geladen, met ERE zou dat ca 12 euro zijn. De meeprijs van de Go 2 verdient op zich zo wel een keertje terug. (ik reken op ca 24 maanden)
Aansluitwaarde op 25A als in een instelling in de Zaptec? :) Hoeveel km rijdt je per jaar met de Kuga?

• JB

JB

Cédric roelt!

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:13:
Krijg je bij de Zaptec nu wel of niet ERE certs?
Zaptec Go = NEE
Zaptec Go 2 = JA

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

CarbonCopy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Aansluitwaarde op 25A als in een instelling in de Zaptec? :) Hoeveel km rijdt je per jaar met de Kuga?
Zie Quad in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie" om het eerst op 1 fase 16A in te stellen, dan kan je het op dezelfde pagina in https://portal.zaptec.com instellen op 25A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8PmpLr8rU30pgkIXNUqizEsxHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UwB89Dt1zEPQZxHfADOJPhUc.png?f=fotoalbum_large
Met de Kuga rijden we denk ik tussen de 15k-20k per jaar.

Lang niet alles electrisch hoor, ik heb gisteren voor het eerst na ruim 1800KM met 120KM te gaan getankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Quad op 09-06-2026 13:28 . Reden: Aanvulling verbruik ]

nggyu nglyd

• JB

JB

Cédric roelt!

Weet iemand of dat display van de Zaptec Go 2 beschermd is tegen UV/zon-inbranding? Als de laadpaal in de zon hangt, een mooie kandidaat om als een soort lens te fungeren. Anders misschien folie op plakken om dat tegen te gaan?

https://help.zaptec.com/i...-zaptec-charging-stations

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 09-06-2026 14:05 ]

Mijn boefje is liev!

• danny.s
JB schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:02:
Weet iemand of dat display van de Zaptec Go 2 beschermd is tegen UV/zon-inbranding? Als de laadpaal in de zon hangt, een mooie kandidaat om als een soort lens te fungeren. Anders misschien folie op plakken om dat tegen te gaan?

https://help.zaptec.com/i...-zaptec-charging-stations
Hier hangt hij halve dag in de zon, en display is nog gewoon normaal leesbaar. Ook is ie nog niet in de fik gevlogen, dus gok dat het wel allemaal prima is.

• JB

JB

Cédric roelt!

danny.s schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Hier hangt hij halve dag in de zon, en display is nog gewoon normaal leesbaar. Ook is ie nog niet in de fik gevlogen, dus gok dat het wel allemaal prima is.
Hier idem, vanaf 11:30 uur als het een strak blauwe lucht is. De Easee heeft dit ook meer dan een jaar goed gedaan, daarna de Zaptec Go ook... Displays zijn alleen weer extra zaken die defect kunnen gaan. Ook de temperatuursensor issues icm de opmerkingen dat deze laadpaal niet in de volle zon zou mogen hangen, maken het allemaal wat onvoorspelbaar (alhier).

Vandaag wisselvallig weer, maar nog geen echte test gehad omdat ie nog niet geïnstalleerd was tijdens de hetere week tijdje terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49C_2PeomZYH00AM5JtziS1_Buc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1n3ijDX29eqfHrlEIC4eE2a9.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 09-06-2026 15:37 ]

Mijn boefje is liev!

• pimmettjuh
  • Laatst online: 11-06 08:45
Na 2 weken wachten is zonneladen hier eindelijk ook beschikbaar.

Ik vind het momenteel nog tegenvallen eerlijk gezegd.
Vanaf 2027 wil ik dat er zo weinig mogelijk import is.
Met het huidige zonneladen had ik bijvoorbeeld tussen 12-13u al meer dan 2kWh import.
Toegegeven, vandaag was ook geen makkelijke dag voor zo'n Solar Automation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55Dz0A8_SmWR8QcDy2sVRSZ99v4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V8NYq3empkQJ90yDEgNCWtjA.png?f=user_large

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:23
pimmettjuh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:17:
Na 2 weken wachten is zonneladen hier eindelijk ook beschikbaar.

Ik vind het momenteel nog tegenvallen eerlijk gezegd.
Vanaf 2027 wil ik dat er zo weinig mogelijk import is.
Met het huidige zonneladen had ik bijvoorbeeld tussen 12-13u al meer dan 2kWh import.
Toegegeven, vandaag was ook geen makkelijke dag voor zo'n Solar Automation.

[Afbeelding]
Eens, geen makkelijke dag voor overschotladen, maar je kunt goed zien in de grafiek dat het idee van Zaptec om met kwartiergemiddelden te werken geen goede keuze is.

Met EVCC bijvoorbeeld wordt de laadstroom meermaals per minuut aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 09-06-2026 17:44 ]

• pimmettjuh
ASW1 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Eens, geen makkelijke dag voor overschotladen, maar je kunt goed zien in de grafiek dat het idee van Zaptec om met kwartiergemiddelden te werken geen goede keuze is.

Met EVCC bijvoorbeeld wordt de laadstroom meermaals per minuut aangepast.
Klopt, dit zal een veiligheidskeuze zijn geweest zodat het amperage niet te veel schommelt.
Je kan de stroomsterkte prima elke minuut bijsturen zolang hij maar niet te veel op en neer gaat en daar kunnen ze ook gewoon limieten voor instellen (verschil mag mag delta zoveel zijn).

M'n eigen Home Assistant automation past elke 5 min aan (om de API niet te overbelasten).
Hierin zit een 'slope voorstelling' zodat hij niet 5 min lang door knalt als de trend al omlaag is.
Ik mag hopen dat dit vanuit Zaptec nog verbeterd wordt.

• danny.s
pimmettjuh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Klopt, dit zal een veiligheidskeuze zijn geweest zodat het amperage niet te veel schommelt.
Je kan de stroomsterkte prima elke minuut bijsturen zolang hij maar niet te veel op en neer gaat en daar kunnen ze ook gewoon limieten voor instellen (verschil mag mag delta zoveel zijn).

M'n eigen Home Assistant automation past elke 5 min aan (om de API niet te overbelasten).
Hierin zit een 'slope voorstelling' zodat hij niet 5 min lang door knalt als de trend al omlaag is.
Ik mag hopen dat dit vanuit Zaptec nog verbeterd wordt.
Wat is het probleem/gevolg als dit wel te veel schommelt?

• pimmettjuh
danny.s schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Wat is het probleem/gevolg als dit wel te veel schommelt?
Dat zou slecht zijn voor de batterij, maar dat lijkt in recente onderzoeken alweer ontkracht te zijn.

• JB

JB

Cédric roelt!

De Zaptec schakelt dan ook constant van 1 naar 3 fasen toch?

Mijn boefje is liev!

• ASW1
pimmettjuh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Dat zou slecht zijn voor de batterij, maar dat lijkt in recente onderzoeken alweer ontkracht te zijn.
Tuurlijk niet, als je rijdt gaat er elke keer als je remt (en dus regenereert) een korte stoot vermogen de accu in. Variërende laadstroom is geen enkele issue dus waarom Zaptec het overschotladen zo heeft geïmplementeerd, ik heb geen idee.

Nu zijn er wel meer merken die bijvoorbeeld na omlaag brengen van de laadstroom door een ingreep van loadbalancing erg lang wachten voor de stroom weer omhoog gaat. Dat is niet nodig; zowel loadbalancing als overschotfunctie kunnen responsief en snel zijn ipv traag en met een gemiddelde te werken.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-06 22:22
Even doorbordurend op die schakel vertraging bij Zaptec.....
Mijn thuisbatterij van Z... geeft ook niet steeds het volle vermogen bij zowel laden als ontladen.
Zou te maken hebben met het anders teveel schakelen wat niet goed zou zijn voor de omvormer.
Is er in de Zaptec ook een schakel relais wat anders teveel in korte tijd wordt belast??

• danny.s
Ik heb eens het contact formulier ingevuld bij Zaptec met de vraag waarom ze dit zo hebben gedaan, en of er plannen zijn om dit te verbeteren.

Als ik reactie krijg, zal ik deze delen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:17
ASW1 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Tuurlijk niet, als je rijdt gaat er elke keer als je remt (en dus regenereert) een korte stoot vermogen de accu in. Variërende laadstroom is geen enkele issue dus waarom Zaptec het overschotladen zo heeft geïmplementeerd, ik heb geen idee.

Nu zijn er wel meer merken die bijvoorbeeld na omlaag brengen van de laadstroom door een ingreep van loadbalancing erg lang wachten voor de stroom weer omhoog gaat. Dat is niet nodig; zowel loadbalancing als overschotfunctie kunnen responsief en snel zijn ipv traag en met een gemiddelde te werken.
Misschien teveel belasting op de servers van zaptec? Alles gaat natuurlijk via hun cloud dus als hij elke 10 seconde zou bijsturen levert dit veel meer belasting op.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• danny.s
Makrolon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:44:
[...]

Misschien teveel belasting op de servers van zaptec? Alles gaat natuurlijk via hun cloud dus als hij elke 10 seconde zou bijsturen levert dit veel meer belasting op.
Maar de gemiddelde van laatste 15 min berekening lijkt me juist zwaarder dan "pas laadvermogen aan aan huidige PV overschot" elk X seconde. Dit is zo licht dat je het nier eens in de cloud hoeft te draaien, maar ook lokaal kunt uitvoeren.

• edatnl
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:06
Is er iemand die begrijpt hoe het zonneladen plus net precies werkt? Wat is de drempelwaarde om het laden te beginnen? Mijn auto heeft 6A nodig, dus 1,32 kW. Als ik netstroom met dat schuifje op 2.52 kW, dus boven die 1,32 zet zou elke hoeveelheid teruglevering toch de lader moeten activeren? Als hij laag staat, dus 1,15 zou 170 W (gemiddeld over 15 min) voldoende moeten zijn. Maar de lader gedraagt zich niet zoals ik zou verwachten. De info van Zaptec is vaag en algemeen. Wie kan uitleggen hoe het exact werkt?

Krijgen meer mensen een foutcode 528 bij het wisselen tussen zonneladen en direct laden?

[ Voor 8% gewijzigd door edatnl op 10-06-2026 08:06 ]

• ASW1
[...]

Is dat wel zo? Ik weet dat bij Easee de loadbalancer een directe verbinding op zet met de lader waardoor het loadbalancen volgens mij niet afhankelijk is van de cloud. Geen idee of de opzet van Zaptec met de sense vergelijkbaar is.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:26
[...]

Die verklaring klinkt voor mij ook logisch, maar als ik naar hun API guidelines kijk zie ik dat de rate limits best ruim zijn (bron). Overigens zou ik het veel logischer vinden als deze logica lokaal draait.
Rate Limits: We have a standard rate limit of 10 requests per second per account. This limit is in place to ensure fair usage and reliable performance for all users of our service. Please ensure your usage stays within this limit.

• JB

JB

Cédric roelt!

Zal de vraag hier ook eens stellen want ik weet zeker dat velen al EREs registreren want juist daarom koopt men vooral een Zaptec Go 2.

In het ERE topic gaat het meermaals over veiligheid/accountgegevens/laadpaal-beheer. Joulo bijvoorbeeld heeft een koppeling waarmee je je identificeert icm Zaptec credentials. Ze geven aan dat ze alleen gegevens uitlezen, maar ik kan dat niet controleren. Ik zie in ieder geval geen Joulo account terug onder "Autorisaties" in de Zaptec portal.

Tibber doet hetzelfde alleen via een API, dus ook gekoppeld met Zaptec credentials. Die zie ik ook onder "Autorisaties" toegang hebben zodat ze de paal slim aan kunnen sturen en krijgen met het tot stand brengen van de koppeling zelfs service rechten waarmee ze dus ook de fase(n) schakelingen kunnen doen voor slim/zonneladen.

Dan heb je de backoffice nog, die via een URL onder OCPP-instellingen de laadsessies registreert. Die is zonder credentials gekoppeld.

Idem met Homey Pro achtige oplossingen, al die koppelingen gaan met accounts van de desbetreffende producten. Om een koppeling tot stand te brengen log je in.

Nu met ERE lijkt er een bepaalde angst te zijn dat je laadpaal overgenomen kan worden? Ik poog het te begrijpen, het is geen aanval op iemand :) Of ik sla de plank helemaal mis, kijkende naar de ERE koppelingen, maar welk risico is er nu precies?

Mijn boefje is liev!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:51:
Zal de vraag hier ook eens stellen want ik weet zeker dat velen al EREs registreren want juist daarom koopt men vooral een Zaptec Go 2.

In het ERE topic gaat het meermaals over veiligheid/accountgegevens/laadpaal-beheer. Joulo bijvoorbeeld heeft een koppeling waarmee je je identificeert icm Zaptec credentials. Ze geven aan dat ze alleen gegevens uitlezen, maar ik kan dat niet controleren. Ik zie in ieder geval geen Joulo account terug onder "Autorisaties" in de Zaptec portal.

Tibber doet hetzelfde alleen via een API, dus ook gekoppeld met Zaptec credentials. Die zie ik ook onder "Autorisaties" toegang hebben zodat ze de paal slim aan kunnen sturen en krijgen met het tot stand brengen van de koppeling zelfs service rechten waarmee ze dus ook de fase(n) schakelingen kunnen doen voor slim/zonneladen.

Dan heb je de backoffice nog, die via een URL onder OCPP-instellingen de laadsessies registreert. Die is zonder credentials gekoppeld.

Idem met Homey Pro achtige oplossingen, al die koppelingen gaan met accounts van de desbetreffende producten. Om een koppeling tot stand te brengen log je in.

Nu met ERE lijkt er een bepaalde angst te zijn dat je laadpaal overgenomen kan worden? Ik poog het te begrijpen, het is geen aanval op iemand :) Of ik sla de plank helemaal mis, kijkende naar de ERE koppelingen?
Ik zit ook bij Joulo. Hoewel ik inderdaad liever een API koppeling met strikte permissions zou hebben gezien, heb ik voor Joulo simpelweg een extra account gemaakt. Mocht ik Joulo de toegang tot mijn laadpaal willen ontzeggen, dan kan ik simpelweg deze account uit het systeem halen.

Wat wel jammer is dat deze account de rol "Owner" moet hebben om usage statistics uit te lezen. Het zou fijner zijn als er een "alleen-lezen" rol zou zijn.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
in een tijd van least privileges qua security rechten dan ook onbegrijpelijk. We zullen er eerst hinder van moeten gaan ondervinden als een of andere hacker alle zaptec palen plat legt, dan zullen ze wel overgaan op read permissies...

discogs

• JB

JB

Cédric roelt!

Azer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Ik zit ook bij Joulo. Hoewel ik inderdaad liever een API koppeling met strikte permissions zou hebben gezien, heb ik voor Joulo simpelweg een extra account gemaakt. Mocht ik Joulo de toegang tot mijn laadpaal willen ontzeggen, dan kan ik simpelweg deze account uit het systeem halen.

Wat wel jammer is dat deze account de rol "Owner" moet hebben om usage statistics uit te lezen. Het zou fijner zijn als er een "alleen-lezen" rol zou zijn.
Hier ben ik dan wel benieuwd naar, want hoe heb je dat account dan precies gemaakt? Ik zie namelijk nergens terug dat Joulo dat account gebruikt. Verder geldt dit natuurlijk ook voor koppelingen zoals Homey en Tibber. Maar Tibber komt via de API echt zichtbaar voorbij in de lijst Autorisaties.

Wat ik bijvoorbeeld bij Tibber weer bijzonder vind, daar gaat autorisatie op locatie-niveau ipv laadpaal-niveau want onder de laadpaal zelf, zie ik geen autorisaties terug.

Verder is het te bereiken effect (op dit moment) hetzelfde als je wachtwoord wijzigen? Als backup kun je dan nog een 2e account wegzetten in de kluis, mocht dat account toch geconfisqueerd worden?

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 10-06-2026 09:03 ]

Mijn boefje is liev!

• Azer
  • Niet online
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Hier ben ik dan wel benieuwd naar, want hoe heb je dat account dan precies gemaakt? Ik zie namelijk nergens terug dat Joulo dat account gebruikt. Verder geldt dit natuurlijk ook voor koppelingen zoals Homey en Tibber. Maar Tibber komt via de API echt zichtbaar voorbij in de lijst Autorisaties.

Wat ik bijvoorbeeld bij Tibber weer bijzonder vind, daar gaat autorisatie op locatie-niveau ipv laadpaal-niveau want onder de laadpaal zelf, zie ik geen autorisaties terug.

Verder is het te bereiken effect (op dit moment) hetzelfde als je wachtwoord wijzigen? Als backup kun je dan nog een 2e account wegzetten in de kluis, mocht dat account toch geconfisqueerd worden?
In het portal ga ik naar "Installations". Open je installatie. Dan naar "Permissions". Klik op de knop "Give permission". Vul een e-mail, bijv: jb+joulo@gmail.com. Maak de account aan.

Bij het koppelen van Joulo aan je Zaptec paal, geef je Joulo de inloggegevens van jb+joulo@gmail.com. Het voordeel hiervan is ook dat als Zaptec in de toekomst read-only permissions ondersteunt, dat je dan simpelweg de rechten van dit account kan aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Azer op 10-06-2026 09:39 ]

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:51:

Nu met ERE lijkt er een bepaalde angst te zijn dat je laadpaal overgenomen kan worden? Ik poog het te begrijpen, het is geen aanval op iemand :) Of ik sla de plank helemaal mis, kijkende naar de ERE koppelingen, maar welk risico is er nu precies?
Volgens mij is dat bij Lekkerladen toch anders, ik heb permissie gegeven en ze zijn nu in overleg met Zaptec om 'alleen inzien' rechten toe te voegen. Ik hou ook niet van die poespas met OCPP, vandaar dat ik voor de simpelste variant heb gekozen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Azer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:20:
[...]

In het portal ga ik naar "Installations". Open je installatie. Dan naar "Permissions". Klik op de knop "Give permission". Vul een e-mail, bijv: jb+joulo@gmail.com. Maak de account aan.

Bij het koppelen van Joulo aan je Zaptec paal, geef je Joulo de inloggegevens van jb+joulo@gmail.com.
Check, maar blijft nog steeds tricky zo. Als vendoren ook in kunnen loggen, loop je altijd risico dat er via hun omgeving alsnog toegang wordt verkregen tot de portal en dan kunnen ze jouw account ook opruimen...

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

THE_BASE schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Volgens mij is dat bij Lekkerladen toch anders, ik heb permissie gegeven en ze zijn nu in overleg met Zaptec om 'alleen inzien' rechten toe te voegen. Ik hou ook niet van die poespas met OCPP, vandaar dat ik voor de simpelste variant heb gekozen.
Ja zoiets zou je verwachten, maar ik kan bijvoorbeeld nergens zien wat een Joulo of Homey Pro allemaal kan nadat je je credentials ingeeft. Enige wat ik kan doen is eigenaar weg halen in de rechten, maar een Tibber is bijvoorbeeld ook al eigenaar.

Mijn boefje is liev!

• Azer
  • Niet online
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Check, maar blijft nog steeds tricky zo. Als vendoren ook in kunnen loggen, loop je altijd risico dat er via hun omgeving alsnog toegang wordt verkregen tot de portal en dan kunnen ze jouw account ook opruimen...
Zeker! De koppeling met Joulo is nu nog niet veilig te krijgen. Daarvoor moeten we echt wachten tot Zaptec een read only rol heeft geïmplementeerd.

• JB

JB

Cédric roelt!

Azer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Zeker! De koppeling met Joulo is nu nog niet veilig te krijgen. Daarvoor moeten we echt wachten tot Zaptec een read only rol heeft geïmplementeerd.
Check! Het account heeft in jouw geval dan de volgende rechten;

- User
- Owner

Mijn boefje is liev!

• onzenuub
Azer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Gaan we hier nu ook weer pagina’s over Joulo vol ouwehoeren?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:10
CarbonCopy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Check. Voor mijn plug-in hybride met 13kw accu en 3x per week opladen minder lucratief dan een full EV. Maar loont nog steeds wellicht. Thanks :-)
Dat moet je goed doorrekenen, een nieuwe ERE laadpaal kost zomaar 800 piek. Als je een tweedehandsje koopt voor 300, dan moet je nog ergens 500 euro terugverdienen op circa 9-10 cent per kWh (ERE). Dus dat is 5000kWh. Ik denk dat voor een plug-in rijder een tweedehands wallbox zonder MID erg aantrekkelijk kan zijn.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Easee Charge Lite als je toevallig een dynamisch contract hebt bij Tibber. In combinatie met de Pulse werkt loadbalancing en zonneladen perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 10-06-2026 10:03 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JB

JB

Cédric roelt!

onzenuub schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over technische integraties icm Zaptec Go in dit geval? Joulo lijkt in dit geval inderdaad veelvuldig aangevraagd door Tweakers. Bij de airco's is Daikin favoriet. Wat maakt het uit?

Het gaat om een integratie waar ik duidelijkheid wil of het beter kan, net als bij Tibber/backoffice/Homey.

Mijn boefje is liev!

• Makrolon
mrunknown223 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Die verklaring klinkt voor mij ook logisch, maar als ik naar hun API guidelines kijk zie ik dat de rate limits best ruim zijn (bron). Overigens zou ik het veel logischer vinden als deze logica lokaal draait.

[...]
Ja dat zou natuurlijk ook logisch zijn, maar ze hebben het zelf zo ingericht dat alles via de cloud gaat...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
ASW1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:22:
[...]

Is dat wel zo? Ik weet dat bij Easee de loadbalancer een directe verbinding op zet met de lader waardoor het loadbalancen volgens mij niet afhankelijk is van de cloud. Geen idee of de opzet van Zaptec met de sense vergelijkbaar is.
De zaptec kan ook loadbalancing als je lader via 4g is aangesloten, de sense is altijd via wifi. Ik heb nog nooit gehoord, ook niet in de training van zaptec, dat ze een eigen netwerk op zetten. Dus ik denk echt dat alles via de cloud blijft gaan.

• Ronald.K
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-06 13:56
Ik heb de mijne via PPW Elektro service. Supernetjes geïnstalleerd tegen scherpe prijs en binnen twee weken geplaatst. Uiteraard met de Zaptec Sense erbij en in mijn geval op een Onepole paal.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.K op 10-06-2026 12:56 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
onzenuub schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Ja waarom niet? Ik heb het ERE topic doorgespit en zij kwamen daar als beste uit de bus. Minst intrusieve vanwege OCPP en ook qua fees. En ik vind de portal en integratie heel fijn werken. Dan mag je dat toch best benoemen?

discogs

• onzenuub
loewie1984 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Ja waarom niet? Ik heb het ERE topic doorgespit en zij kwamen daar als beste uit de bus. Minst intrusieve vanwege OCPP en ook qua fees. En ik vind de portal en integratie heel fijn werken. Dan mag je dat toch best benoemen?
Als dat jou oplucht.

• THE_BASE
  • Niet online
Vandaag een testje aan het doen met Zonneladen zonder Grid.

Ik heb in de app van de zonnepanelen een vermogen van 3.26 kW op dit moment, voor langer dan een kwartier.

Zaptec blijft hangen op 1.46 kW. Je zou denken dat hij na een kwartier wel iets zo moeten opschalen. Waarom gebeurd dat niet?
edit:
Ik druk op verstuur en Zaptec gaat naar 2.46 kW.

[ Voor 10% gewijzigd door THE_BASE op 10-06-2026 14:12 ]

• THE_BASE
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Benoemen mag, maar dit is het Zaptec topic. Dus als je daar een vraag of opmerking over hebt zit je goed.

• onzenuub
THE_BASE schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:10:
Vandaag een testje aan het doen met Zonneladen zonder Grid.

Ik heb in de app van de zonnepanelen een vermogen van 3.26 kW op dit moment, voor langer dan een kwartier.

Zaptec blijft hangen op 1.46 kW. Je zou denken dat hij na een kwartier wel iets zo moeten opschalen. Waarom gebeurd dat niet?
edit:
Ik druk op verstuur en Zaptec gaat naar 2.46 kW.
Bij mij doet hij het goed. Toch mooi die "gratis" stroom.

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Bij mij doet hij het goed. Toch mooi die "gratis" stroom.
Het duurt wat langer. Maar als ‘ie toch op de oprit staat te niksen is het wel een fijne feature. Zeker vanaf 2027!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 15:27

red bull

Keeps me awake !

Ronald.K schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Ik heb de mijne via PPW Elektro service. Supernetjes geïnstalleerd tegen scherpe prijs en binnen twee weken geplaatst. Uiteraard met de Zaptec Sense erbij en in mijn geval op een Onepole paal.
De mijne ook, goede tip voor regio Rotterdam!!

• THE_BASE
  • Niet online
Nou, vandaag met een half bewolkte en half zonnige dag de test gedaan en ben best tevreden. Heel benieuwd hoe het straks op een goede zonnige niet te warme dag is.

Hij begon netjes te laden en pauzeerde wanneer er niet genoeg opwek was. Meest van tijd vandaag rond de 1.47 kW en af en toe een stuk hoger. Toen de zo’n droombrak netjes rond de 5.8 kW (we halen met grid meestal 7.2 kW).

Ik zie in Home Wizard een mooie curve waarin het laden mee beweegt en 0,00 aan kosten voor het laden. Dat rijdt een stuk lekkerder, zeker in combinatie met ERE. :)

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:26
THE_BASE schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:52:
Nou, vandaag met een half bewolkte en half zonnige dag de test gedaan en ben best tevreden. Heel benieuwd hoe het straks op een goede zonnige niet te warme dag is.

Hij begon netjes te laden en pauzeerde wanneer er niet genoeg opwek was. Meest van tijd vandaag rond de 1.47 kW en af en toe een stuk hoger. Toen de zo’n droombrak netjes rond de 5.8 kW (we halen met grid meestal 7.2 kW).

Ik zie in Home Wizard een mooie curve waarin het laden mee beweegt en 0,00 aan kosten voor het laden. Dat rijdt een stuk lekkerder, zeker in combinatie met ERE. :)
Goed om te horen! Heb je wellicht ook afbeelding met overschot stroom en verbruik van de Zaptec? Home Assistant soort screenshot dus?

• THE_BASE
  • Niet online
mrunknown223 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:12:
[...]

Goed om te horen! Heb je wellicht ook afbeelding met overschot stroom en verbruik van de Zaptec? Home Assistant soort screenshot dus?
Heb alleen deze waarin je duidelijk ziet dat er niet meer verbruikt is dan opgewekt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezQHmffaNOzBGSqsS4tduGyLTUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcnoLhmdBkpPFTaErb9CNnhV.png?f=fotoalbum_large

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06 13:23
Hier ook de zaptec go 2 kapot (mijn pa). Direct gebeurt nadat het zonneladen is geactiveerd. Laadpaal is nog geen 2 maanden oud, wordt z.s.m. vervangen. Laadpaal blijft op rood ook nadat stroom er van is gehaald. In de app blijft na autoriseren de melding: wachten op laden. Lijkt geen temperatuur issue.

Ik ben nu wel huiverig met mijn eigen update (laadpaal is verkregen via dezelfde leverancier), moet hem nog voor de eerste gebruiken sinds de update is geactiveerd. Meer gebruikers die hetzelfde hebben gehad na de update?

[ Voor 7% gewijzigd door gruys7 op 11-06-2026 12:17 ]

• THE_BASE
  • Niet online
gruys7 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:13:
Hier ook de zaptec go 2 kapot (mijn pa). Direct gebeurt nadat het zonneladen is geactiveerd. Laadpaal is nog geen 2 maanden oud, wordt z.s.m. vervangen. Laadpaal blijft op rood ook nadat stroom er van is gehaald. In de app blijft na autoriseren de melding: wachten op laden. Lijkt geen temperatuur issue.

Ik ben nu wel huiverig met mijn eigen update (laadpaal is verkregen via dezelfde leverancier), moet hem nog voor de eerste gebruiken sinds de update is geactiveerd. Meer gebruikers die hetzelfde hebben gehad na de update?
Heeft het wel gewerkt na activeren Zonneladen? Of gelijk defect? Hier werkt het nu voor de 2e dag goed. Begon net zelf automatisch opwek op te pikken en te laden.

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06 13:23
THE_BASE schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Heeft het wel gewerkt na activeren Zonneladen? Of gelijk defect? Hier werkt het nu voor de 2e dag goed. Begon net zelf automatisch opwek op te pikken en te laden.
het heeft nooit gewerkt na de update. Ook geen andere modus, zoals standaard laden. Dus na de update laadpaal dood.

• JB

JB

Cédric roelt!

gruys7 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:22:
[...]

het heeft nooit gewerkt na de update. Ook geen andere modus, zoals standaard laden. Dus na de update laadpaal dood.
Dat is dus naar ik verneem icm een Sense?

Mijn boefje is liev!

• CarbonCopy
Ik ben aan het kijken naar de verschillende loadbalancermogelijkheden. Bij een Wallbox laadpaal werkt dit middels een module op de DIN-rail met CT klemmen om de hoofdaansluiting.

Bij Zaptec werkt dit met een P1 module die dit naar de cloud stuurt en vervolgens dit weer naar de lader stuurt. Dat lijkt mij te zorgen voor een vertraging wat kan leiden tot een te trage reactie op een te hoog piekverbruik, lees: hoofdschakelaar knalt er uit. Wat is jullie ervaring hiermee?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:45
CarbonCopy schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:50:
Ik ben aan het kijken naar de verschillende loadbalancermogelijkheden. Bij een Wallbox laadpaal werkt dit middels een module op de DIN-rail met CT klemmen om de hoofdaansluiting.

Bij Zaptec werkt dit met een P1 module die dit naar de cloud stuurt en vervolgens dit weer naar de lader stuurt. Dat lijkt mij te zorgen voor een vertraging wat kan leiden tot een te trage reactie op een te hoog piekverbruik, lees: hoofdschakelaar knalt er uit. Wat is jullie ervaring hiermee?
Een lichte vertraging zou niet meteen een probleem moeten zijn, de zekering kan enige tijd overbelast worden.

Peblar en de V2C Trydan gebruiken een Homewizard P1 dongle via de locale API.

Als ik dit zo zie:
https://www.zaptec.com/nl...hniek-achter-zaptec-sense

Dan gaat de Zaptec Sense P1 inderdaad via de cloud, dus geen internet betekent niet laden, of geen load balancing, lijkt mij niet wenselijk.

• CarbonCopy
RobbieT schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Dan gaat de Zaptec Sense P1 inderdaad via de cloud, dus geen internet betekent niet laden, of geen load balancing, lijkt mij niet wenselijk.
Bij geen internet vermoed ik dat de laadpaal naar een fallback instelling gaat voor de beschikbare amperage. Geen load balancing is wel een ding.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06

TF

bla bla

Ik heb een ID Polo gekocht die V2L ondersteund en in de toekomst misschien ook wel V2G. Deze laadpaal lijkt mij daarom het best. Ik wil hem zelf kopen en dan laten aansluiten.

Ik heb 3x25 thuis (nieuwbouw) en 29 zonnepanelen. Ik wil ook graag load balancing gaan gebruiken en in de toekomst een lease autoverrekening kunnen doen.

Ik heb wat onderzoek gedaan en volgens mij heb ik dan nodig: Zaptec Go 2 en een Zaptec Sense.

Zit ik goed?

• THE_BASE
  • Niet online
TF schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:15:
Ik heb een ID Polo gekocht die V2L ondersteund en in de toekomst misschien ook wel V2G. Deze laadpaal lijkt mij daarom het best. Ik wil hem zelf kopen en dan laten aansluiten.

Ik heb 3x25 thuis (nieuwbouw) en 29 zonnepanelen. Ik wil ook graag load balancing gaan gebruiken en in de toekomst een lease autoverrekening kunnen doen.

Ik heb wat onderzoek gedaan en volgens mij heb ik dan nodig: Zaptec Go 2 en een Zaptec Sense.

Zit ik goed?
Correct!

Maar waarom zou je hem zelf bestellen en dan laten aansluiten en niet gewoon via een leverancier als laadpaaltje.com of laadpaaltotaal?

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06

TF

bla bla

THE_BASE schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Correct!

Maar waarom zou je hem zelf bestellen en dan laten aansluiten en niet gewoon via een leverancier als laadpaaltje.com of laadpaaltotaal?
Dank!

Omdat een kennis elektricien hem komt installeren. Is het slimmer dat hij hem besteld?

• THE_BASE
  • Niet online
TF schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Dank!

Omdat een kennis elektricien hem komt installeren. Is het slimmer dat hij hem besteld?
Dat durf ik je niet te zeggen, maar vanwege garantie vond ik het fijn om het bij een installatiebedrijf te laten doen, volledig. Ik heb geen kennissen die technisch zijn. :)

• danny.s
CarbonCopy schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Bij geen internet vermoed ik dat de laadpaal naar een fallback instelling gaat voor de beschikbare amperage. Geen load balancing is wel een ding.
Dat is een juist vermoeden. Instelbaar zelfs, hier staat ie volgens mij op 6A. Denk dat dat de default is.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste