[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:16
R-R-L schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:14:
Hebben jullie bij het indienen van het ticket een bevestiging op de mail gehad? En hoe lang zat er tussen het indienen en antwoord?

Ik heb de lader los gekocht, leuke aanbieding op destijds en installateur ging er in mee. Maar voor support gaat het dan niet via hem.
Vaak een dag of twee dagen. Je krijgt een mailtje, ze helpen je waar het kan, maar zeggen meteen ook dat je je moet wenden bij je retailler of installateur.

Ik heb een keer geantwoord, dat als het zo'n probleem is allemaal, waarom die palen dan allemaal in de consumentenverkoop zijn gegaan en niet gewoon alleen via b2b te verkrijgen zijn.

Reactie:

Fijn dat het gelukt is. De Academy is niet per se nodig voor Go-laders. Dit is alleen verplicht voor Pro-laders.

We merken dat er veel vragen ontstaan en dat er bij particulieren die de lader zelf installeren vaak verkeerde instellingen worden gebruikt. Op het eerste gezicht lijkt het vrij eenvoudig, maar er kan veel verkeerd gaan, heb ik gemerkt. Dat heeft niet altijd met de achtergrond te maken maar omdat men het voor het eerst doet.

discogs

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:14
Lijkt mij ook niet wenselijk dat consumenten zelf een laadpaal gaan installeren. Er zijn stiekem toch behoorlijk wat zaken die men moet afwegen, zoals het type kabel, de dikte per ader, type automaat, selectiviteit in de meterkast. De gemiddelde doe-het-zelver heeft geen idee wat het verschil is tussen een B-karakteristiek of C-karakteristiek automaat. Laat staan of deze 30mA of 300mA moet zijn. En wat is de penalty die je moet toepassen wanneer de aardlekautomaat tussen twee andere automaten inzit voor de warmteontwikkeling?

De kabel leggen en aansluiten is een koud kunstje. Maar zonder enige kennis de boel in werking stellen met op elkaar afgestemde componenten is een ander verhaal. Daarvoor is enige kennis van de NEN1010 vereisten toch zeer wenselijk, zo niet verplicht ivm verzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door Huppol op 08-09-2026 17:07 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:38
loewie1984 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:08:
[...]

Vaak een dag of twee dagen. Je krijgt een mailtje, ze helpen je waar het kan, maar zeggen meteen ook dat je je moet wenden bij je retailler of installateur.

Ik heb een keer geantwoord, dat als het zo'n probleem is allemaal, waarom die palen dan allemaal in de consumentenverkoop zijn gegaan en niet gewoon alleen via b2b te verkrijgen zijn.

Reactie:

Fijn dat het gelukt is. De Academy is niet per se nodig voor Go-laders. Dit is alleen verplicht voor Pro-laders.

We merken dat er veel vragen ontstaan en dat er bij particulieren die de lader zelf installeren vaak verkeerde instellingen worden gebruikt. Op het eerste gezicht lijkt het vrij eenvoudig, maar er kan veel verkeerd gaan, heb ik gemerkt. Dat heeft niet altijd met de achtergrond te maken maar omdat men het voor het eerst doet.
Nou, als ze overspoeld worden met vragen die je eigenlijk gewoon had moeten weten als je zelf een lader gaat installeren, dan zijn ze voor de mensen die ze wel terecht nodig hebben (de installateur) straks niet meer bereikbaar... En je kan als bedrijf natuurlijk onmogelijk de goede doe het zelver en de handige Harry die denkt t wel even te doen van elkaar scheiden.

Dus ik snap de keuze ergens wel. Er zijn meerdere fabrikanten die het op deze manier doen trouwens.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:09
JB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:08:
[...]

Voor garantie wel ja, maar dat haal ik niet uit zijn bericht volgens mij?
Nee dit was puur een configuratieding sinds een serverfout bij Zaptec vrijdag. Als ik de autorisatie er af haalde deed hij het meteen.

Reactie terug gehad dat ik de instellingen bij Tapelectric moest controleren en of de URL voor de OCPP koppeling nog klopte.

Die check niet meer hoeven doen, vanochtend de autorisatie weer op OCPP gezet om te voorkomen dat de lader open zou staan. Bij thuiskomst vanmiddag werkte alles weer als vanouds. Of Zaptec support toch iets aangepast heeft of de koppeling hersteld is weet ik niet, maar hij doet weer wat hij moet doen.

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Huppol schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:24:
Lijkt mij ook niet wenselijk dat consumenten zelf een laadpaal gaan installeren. Er zijn stiekem toch behoorlijk wat zaken die men moet afwegen, zoals het type kabel, de dikte per ader, type automaat, selectiviteit in de meterkast. De gemiddelde doe-het-zelver heeft geen idee wat het verschil is tussen een B-karakteristiek of C-karakteristiek automaat. Laat staan of deze 30mA of 300mA moet zijn. En wat is de penalty die je moet toepassen wanneer de aardlekautomaat tussen twee andere automaten inzit voor de warmteontwikkeling?

De kabel leggen en aansluiten is een koud kunstje. Maar zonder enige kennis de boel in werking stellen met op elkaar afgestemde componenten is een ander verhaal. Daarvoor is enige kennis van de NEN1010 vereisten toch zeer wenselijk, zo niet verplicht ivm verzekering.
Ik heb hem zelf geinstalleerd, zonder kennis over automaten etc. Echter ben ik wel vrij technisch.

Ik heb gewoon even aan mijn vriend Gemini gevraagd wat ik nodig ben, welke dikte kabel etc. Eitje is het dan ;)

• danny.s
  • Laatst online: 20:19
martijn k. schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb hem zelf geinstalleerd, zonder kennis over automaten etc. Echter ben ik wel vrij technisch.

Ik heb gewoon even aan mijn vriend Gemini gevraagd wat ik nodig ben, welke dikte kabel etc. Eitje is het dan ;)
Houd er rekening mee dat AI het niet altijd bij het juiste eind heeft.. Wil niet zeggen dat ie bij jou fout zat, maar blijft tricky.

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik had contact gehad met de Zaptec support afdeling over het niet kunnen schakelen van 1 naar 3 fase en terug via EVCC. Men vroeg mij een setting te activeren in de portal.

Ik heb die setting echter niet , en heb de laatste firmware versie van de Zaptec Go 2 gewoon geinstalleerd.

Wil iemand eens checken of jullie die setting ook (niet) hebben?

(edit: image was niet bijgevoegd)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNe2YxTH5sCJeKykorcc1SSJZrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ry7o9ZfGqWb0qtdGE4hnP7Xm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Worker123 op 09-09-2026 09:05 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Welke "een setting"?

Mijn boefje is liev!

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:58
Worker123 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:02:
Ik had contact gehad met de Zaptec support afdeling over het niet kunnen schakelen van 1 naar 3 fase en terug via EVCC. Men vroeg mij een setting te activeren in de portal.

Ik heb die setting echter niet , en heb de laatste firmware versie van de Zaptec Go 2 gewoon geinstalleerd.

(edit: image was niet bijgevoegd)[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a__wCOh_EgMc7uVwFUYySb2_xZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P95UlWHrMMfinkjElEZASLw3.png?f=fotoalbum_large

FYI: de "Terugschakelen van drie naar één fase(A)" wordt automatisch door evcc ingesteld.

Ik vraag mij wel af waarom in jouw screenshot 10 ampère als maximale stroom staat ingesteld per fase.

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

(edit: image was niet bijgevoegd)[Afbeelding]
ik kan gewoon die optie aanvinken, in ieder geval in de website van de portal. Niet gecontroleerd in de app.

• Worker123
  • Nu online
mrunknown223 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]

FYI: de "Terugschakelen van drie naar één fase(A)" wordt automatisch door evcc ingesteld.

Ik vraag mij wel af waarom in jouw screenshot 10 ampère als maximale stroom staat ingesteld per fase.
dit was een afbeelding van de Zaptec support niet van mijn lader. Ik heb die specifieke setting überhaupt niet

[ Voor 4% gewijzigd door Worker123 op 09-09-2026 09:28 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Worker123 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:27:
[...]

dit was een afbeelding van de Zaptec support niet van mijn lader. Ik heb die specifieke setting überhaupt niet
Of heeft je account niet genoeg rechten om deze te zien?

Mijn boefje is liev!

• DT2
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 09:33

DT2

Ik heb hem ook niet. En dus ook de slider er onder niet waarmee je het maximum aantal schakelingen tussen 1 en 3 kunt instellen. Verklaart meteen ook waarom ik een tijdje geleden het laden moest stoppen en opnieuw starten nadat hij van 3 naar 1 was gegaan en niet meer terug ging.

• Worker123
  • Nu online
JB schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:38:
[...]

nope, ik heb user/ owner rechten volgens de portal.

• Worker123
  • Nu online
DT2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:47:
Ik heb hem ook niet. En dus ook de slider er onder niet waarmee je het maximum aantal schakelingen tussen 1 en 3 kunt instellen. Verklaart meteen ook waarom ik een tijdje geleden het laden moest stoppen en opnieuw starten nadat hij van 3 naar 1 was gegaan en niet meer terug ging.
bij mij verandert er bij het gebruik van EVCC iets in de zaptec settings waardoor ik max op 8A kan laden en niet meer op 3 fasen.

• edatnl
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:25
JB schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:38:
[...]

Die setting zit goed verborgen in het menu, maar hij is er wel. Sommige menu's lijken heel erg op elkaar, maar geven toegang tot verschillende setting.

• mrunknown223
Je hebt inderdaad de "Service" setting nodig. Owner/User is onvoldoende. Ik heb getest zonder dat vinkje, en dan krijg je inderdaad die instellingen niet te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fouTFQIDFQ9c9XbhhNDo9AdRzJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UXymsVnLFon6wmg02p7SlQhb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mrunknown223 op 09-09-2026 13:00 ]

• edatnl
edatnl schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:23:
[...]

Die setting zit goed verborgen in het menu, maar hij is er wel. Sommige menu's lijken heel erg op elkaar, maar geven toegang tot verschillende setting.
Dat getoonde scherm vind je voor de windows versie langs deze weg: dashboard -> installaties -> kies je lader -> instellingen -> energiebeheer

Ik vraag me wel af hoe degenen dit doen die de lader via home assistant aansturen. Wordt er, als je met de geleverde zonne-energie meebeweegt, niet te veel geschakeld zodat je in no time in deze foutmelding "te veel schakelen"zit?

• rbarock2201
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 14:44
OPGELOST: Gisteren mail contact gehad met Zaptec over het probleem. Zij constateerde dat mijn Sense geen connectie had. Gelijk in de portal gekeken en daar was wel connectie. De man gaf aan dat als de Sense geen contact heeft hij terug gaat naar 1 fase laden. Mijn Sense staat in de meter kast en gisteren daar een Wifi punt toegevoegd voor de Sense. Vanmorgen ben ik gaan laden en ineens laad die via Sense over 3 fasen. Maar ook even stiekem de vaatwasser aangezet en ja hoor de Sense reageert prima. Schiet mij maar lek

ik zie dat er meer mensen het probleem hebben. 2 weken geleden is de Zaptec paal geplaatst met Sense meter. Ongelooflijk lang lopen klooien om hem op 3 fasen te laden laten. Zodra ik automatisch ga laden dan laad ik maar op 1 fase. ik heb verders geen gebruikers die 3 fasen laden in de weg zit. Ik had ook bij frank Energie mijn auto als slim laden aangemerkt. Ik kreeg het niet voor elkaar om met automatisch laden in de Zaptec app op 3 fasen te laden. Heen en weer gebeld met de leverancier en verwees mij door naar Zaptec, maar ja die helpen geen particulieren en mijn installeer zegt doodleuk, zeg dat je een installateur bent. hmmmm

De Zaptec Ai hulp gaf aan dat de Sense niet bepaald of je met 1 of 3 fasen laad. De Sense bepaald alleen de hoogte van je laadstroom. Dus moet het ergens anders zitten en hij verwees mij naar een instelling Fase rotatie die hij (AI) vreemd vond. Daar staat L1, L2,L3 (4) en vooral (4) begreep de AI niet.

Maar van de week alle verbindingen met Frank verbroken. Binnen de Zaptec portal het vinkje uitgezet dat die terug naar 3 fase moet schakelen. Dit voorkomt dat die terug naar 1 fase schakelt.

Wanneer werkt 3 fasen wel:
Als ik als laadmodus binnen Zaptec op Standaard laden zet. Met Eco modus uit.

Zodra ik de Sense activeer door Automatisch laden schakelt die terug naar 1 fase laden.

Ik word er gek van. Als er iemand ene oplossing heeft dan hoor ik het graag.

[ Voor 16% gewijzigd door rbarock2201 op 11-09-2026 10:38 ]

• mrunknown223
Hangt even af van de definitie van schakelen: er is een limiet hoe vaak er gewisseld kan worden tussen 1 en 3 fasen. Daarnaast is er bij Zaptec ook een limiet hoe vaak je laden kunt starten en pauzeren in een sessie (waarschijnlijk 20, maar dat hebben ze niet meer in de documentatie staan).

Je kunt ook het schakelen via bijvoorbeeld evcc doen (kost paar euro per maand). Je kunt daarbij aangeven bij welk overschot aan energie (bijvoorbeeld 500 watt) er gestart mag worden met laden, maar met name ook hoe lang dat overschot moet bestaan. Datzelfde voor import van energie. Daarmee kun je de frequentie van schakelen (pauzeren + starten) reduceren. Via Home Assistant kun je dergelijke automation vast ook bouwen.

Overigens kun je onbeperkt de laadstroom aanpassen, daar zit geen limiet op (minimum van 6 ampère). Daardoor volg je continue het overschot.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel overschot je pv systeem heeft. Ons systeem wekt maximaal zo'n 3000 watt op. Dus het laden gaat normaalgesproken op 1 fase. Minimale laadsnelheid van de meeste auto's is 6A (= 1400 watt).

Voorbeeldje van evcc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu00KDpsEur4Vns80y0Ezq0Tghw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3vWi0zgMbsSb0zaWuz0R9pi.png?f=fotoalbum_large

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 09:19
Automatisch authenticeren van laadsessies via Zaptec — kan dit?

Ik gebruik een Zaptec‑Go 2 lader in combinatie met mijn Auto. Elke keer wanneer ik de auto aansluit, moet ik via de app van Zaptec handmatig de laadsessie autoriseren.

In het Zaptec‑portaal en handleiding zie ik wel instellingen voor toegang en authenticatie, maar zodra ik die zo instel op open zodat mijn eigen voertuig automatisch zou moeten worden herkend, lijkt de dit volledig “open” te worden voor iedereen — en dat wil ik niet.

Is het mogelijk om mijn auto automatisch te laten authenticeren bij Zaptec zonder de lader permanent open te zetten? En als dit niet kan, dan hoor ik dat ook graag — een bevestiging daarvan is net zo waardevol.

Indien nuttig te weten, prive auto en prive laadpaal, aansturing met behulp van Tibber.

Ervaringen of tips zijn welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door GerverCom op 09-09-2026 16:36 ]

2 x Marstek Venus 5.12KWh V156 (v1) + V156 (v2) - Virtual AstraMeter (docker)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@rbarock2201 als je slimme integraties gebruikt, zoals hier met Tibber, dan kun je volgens mij niets anders dan de Zaptec op Standaard laden zetten. Hoe het precies werkt bij Frank, durf ik niet te zeggen, maar ik gebruik geen Sense en de Zaptec staat op standaard modus.

Dat denk ik niet @GerverCom want open = open. Je kunt bij Zaptec volgens mij geen specifieke auto vrijwaren. Ik doe het met een "gratis" RFID tag.

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

(edit: image was niet bijgevoegd)~[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkDBcyAzDYQpI2Gv4mYyY0zxcP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCwlwYH8iGQAdktOrfKiVzvI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb m wel staan, wel alle rechten en lader zelf geplaatst

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:15
edatnl schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:23:
[...]

Je moet jezelf de service rechten geven, uitloggen en opnieuw inloggen. Dan krijg je die setting wel.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ArnoudN
JB schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:53:
@rbarock2201 als je slimme integraties gebruikt, zoals hier met Tibber, dan kun je volgens mij niets anders dan de Zaptec op Standaard laden zetten. Hoe het precies werkt bij Frank, durf ik niet te zeggen, maar ik gebruik geen Sense en de Zaptec staat op standaard modus.

Dat denk ik niet @GerverCom want open = open. Je kunt bij Zaptec volgens mij geen specifieke auto vrijwaren. Ik doe het met een "gratis" RFID tag.
Waar voeg je die RFID tag toe in Zaptec? Ik heb hier nog genoeg laadpasjes liggen van mijn vorige lader die ik zou kunnen gebruiken voor toegang.

• Huppol
ArnoudN schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:30:
[...]

Waar voeg je die RFID tag toe in Zaptec? Ik heb hier nog genoeg laadpasjes liggen van mijn vorige lader die ik zou kunnen gebruiken voor toegang.
De pasjes voeg je toe via het “account” onderdeel in de app. Ofwel het derde hoofd item onder in de menu balk. Daar vind je de optie “zaptec sleutels”.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:23
Ik heb nu een GO-e en wil, vanwege de ERE certificaten een Zaptec Go 2 aanschaffen. Een vriend van mij is electricien dus die vervangt de go-e voor de zaptec. Softwarematig ga ikzelf doen. Ik zit zekf bij Tibber en heb thuis een 3 fase aansluiting. Is de softwarematige installatie goed te doen?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• jurgen purgen
  • Nu online
Erik1805 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:11:
Ik heb nu een GO-e en wil, vanwege de ERE certificaten een Zaptec Go 2 aanschaffen. Een vriend van mij is electricien dus die vervangt de go-e voor de zaptec. Softwarematig ga ikzelf doen. Ik zit zekf bij Tibber en heb thuis een 3 fase aansluiting. Is de softwarematige installatie goed te doen?
Ik heb gewoon de handleiding gevolgd. Oude lader door Tibber laten verwijderen( heb nu idd mn 2e Zaptec Go 2). Ging niet vanzelf via de app. Daarna twee dagen gewacht om de nieuwe lader bij Tibber aan te melden. Na aanmelding bij Tibber ook meteen bij ERE inboekingsdienstverlener aangemeld.

Alles vanaf aanschaf >plaatsing>registratie en IBS voor beiden laadpalen zelf gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 10-09-2026 11:25 ]

• ArnoudN
Erik1805 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:11:
Ik heb het laten doen, maar stond er wel bij. Softwarematig is het een eitje. Plaatsing zelf ook (bij vervanging), maar kreeg een goeie deal.

• ArnoudN
Huppol schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:39:
[...]

De pasjes voeg je toe via het “account” onderdeel in de app. Ofwel het derde hoofd item onder in de menu balk. Daar vind je de optie “zaptec sleutels”.
Gevonden

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gisteravond heb ik een Zaptec Sense geplaatst, vervolgens aangemeld en nu staat er "Je staat op de lijst" We zijn zaptec sens aan het voorbereiden. We sturen je een e-mail wanneer het gereed is."

Hoe lang duurt dit gemiddeld? :=) Wil heel graag zon overschot gebruiken...

Give 2 Get

• danny.s
  • Laatst online: 20:19
Runescom schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:49:
Gisteravond heb ik een Zaptec Sense geplaatst, vervolgens aangemeld en nu staat er "Je staat op de lijst" We zijn zaptec sens aan het voorbereiden. We sturen je een e-mail wanneer het gereed is."

Meestal binnen paar dagen, uitzonderingen langer. (even zoek functie gebruiken volgende keer, vraag is best vaak voorbij gekomen)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15

De zon moet dan ook schijnen. :P

• mrunknown223

Deze is eerder voorbij gekomen op het forum. In de app even uitloggen en dan weer inloggen heeft bij veel gebruikers geholpen.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Is er eigenlijk al duidelijkheid wanneer men met de zaptec 2 go bidirectionaal kan kan laden/ ontladen?

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nickrsd schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:31:
Is er eigenlijk al duidelijkheid wanneer men met de zaptec 2 go bidirectionaal kan kan laden/ ontladen?
Zou er vooral niet op gaan zitten wachten. ;)

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15
Nickrsd schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:31:
Eerst zal er in Den Haag en door de netbeheerders iets over besloten moeten worden voordat dat op grote schaal kan gaan gebeuren

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 13:43
BIDi-laden: er loopt nu een proef met 80 huishoudens van Vattenfall, Kia (EV9) en Hyundai (Ioniq 9) die eind dit jaar/begin volgend jaar wordt geëvalueerd, zodat dan op grotere schaal (hopelijk) kan worden uitgerold. Daar had ik mijn EV3 en Zaptec Go2 oorspronkelijk ook op gekocht. Dus het is best al een tijdje drentelen in afwachting van. Ik snap niet dat hier niet in een veel hoger tempo en op grotere schaal aan gewerkt wordt. Het zou namelijk een flinke slok op de borrel kunnen schelen bij de netcongestie. https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/persbericht/2026/vattenfall-start-v2g-pilot-elektrische-auto-als-buffer-voor-het-stroomnet

• Makrolon
Ik snap niet dat mensen hier op wachten. Waarom zou je je dure autoaccu gaan slijten om je huis te voeden? Dan kan je veel beter een thuisaccu kopen. Voordeliger dan je autoaccu vroegtijdig afschrijven en die is wel altijd thuis.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• GJonke
Los van BiDi-laden: Ik heb de laatste tijd bijna elke laadsessie problemen met laden van de KIA EV3 via de Zaptec Go2. Na aansluiten gaat het laden een minuutje goed, maar dan slaat het proces af. Ik kan het zaakje dan het wel weer via de app aanzetten, met hetzelfde resultaat: na een minuutje of wat 'uit'. Dat schiet dus niet op.
Wat ik heb geprobeerd:
1. Kabel afkoppelen van en opnieuw aansluiten op auto en laadpaal, 2. Zaptec resetten via de app, 3. een harde reset van de zapte: uit, minuutje wachten, weer aan via de meterkast. 4. laadniveau in EV 3 veranderen (van 90 naar 80%). In het begin werkte een harde reset een keertje wel, maar nu ook niet meer. Het maakt verder ook niet uit op welk moment van de dag ik laad. Wanneer ik een keer elders laad (al dan niet via snellader) gaat het ook gewoon goed én gaat de eerstvolgende thuislaadsessie ook goed. Maar daarna is dat dan weer over.

Bij de KIA dealer kon ik aan hun lader de laadkabel testen (was OK) en daar liep het laadproces wel meteen goed (minstens 15 minuten laten laden). Dus ligt het probleem bij de Zaptec G02 (en de aansluiting op de kabel/auto....)?

Iemand vergelijkbare ervaringen en, nog beter, een oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door GJonke op 12-09-2026 08:16 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 07:58:
Ik snap niet dat mensen hier op wachten. Waarom zou je je dure autoaccu gaan slijten om je huis te voeden? Dan kan je veel beter een thuisaccu kopen. Voordeliger dan je autoaccu vroegtijdig afschrijven en die is wel altijd thuis.
omdat het grotendeels leaserijders zijn en daar wat op kunnen verdienen.

Ik zou het doen!

• Makrolon
rammes schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:18:
[...]

Ja dan is t een ander verhaal natuurlijk. Maar dat word belastingtechnisch erg lastig vorm te geven denk ik.

• Huppol
GJonke schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:08:
Los van BiDi-laden: Ik heb de laatste tijd bijna elke laadsessie problemen met laden van de KIA EV3 via de Zaptec Go2. Na aansluiten gaat het laden een minuutje goed, maar dan slaat het proces af. Ik kan het zaakje dan het wel weer via de app aanzetten, met hetzelfde resultaat: na een minuutje of wat 'uit'. Dat schiet dus niet op.
Wat ik heb geprobeerd:

Zorg in ieder geval dat je het eens probeert terwijl authenticatie op de Zaptec uit staat. Daarnaast ook de slimme features uit: dus zet de laad modus op “standaard”. Verder, hoe gek het ook klinkt, probeer het eens met een andere laadkabel. De laadkabel, paal en auto communiceren ook met elkaar en ik heb het vaker meegemaakt dat de kabel de boosdoener was.

Daarnaast is er ergens op het online platform de mogelijkheid om een logbook in te zien. Daar kan je wellicht uit opmaken wat er fout gaat. Al moet ik daarbij zeggen dat ik het logbook een keer gevonden heb, maar bij een tweede poging niet meer kon vinden op portal.zaptec.com. Mogelijk omdat ik toen de service rol had en geen eigenaars rol. Weet iemand anders dat?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
rammes schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:18:
[...]

Hoe dan? Je kunt toch niet je auto gaan ontladen in je huis? Dan kloppen de km-standen niet tov aantal geladen kWh.

Mijn boefje is liev!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

JB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:31:
[...]

Hoe dan? Je kunt toch niet je auto gaan ontladen in je huis? Dan kloppen de km-standen niet tov aantal geladen kWh.
Dat interesseert echt niemand

Ik zou het doen!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:35
GJonke schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:08:
Wat ik heb geprobeerd:
1. Kabel afkoppelen van en opnieuw aansluiten op auto en laadpaal, 2. Zaptec resetten via de app, 3. een harde reset van de zapte: uit, minuutje wachten, weer aan via de meterkast. 4. laadniveau in EV 3 veranderen (van 90 naar 80%). In het begin werkte een harde reset een keertje wel, maar nu ook niet meer. Het maakt verder ook niet uit op welk moment van de dag ik laad. Wanneer ik een keer elders laad (al dan niet via snellader) gaat het ook gewoon goed én gaat de eerstvolgende thuislaadsessie ook goed. Maar daarna is dat dan weer over.

Bij de KIA dealer kon ik aan hun lader de laadkabel testen (was OK) en daar liep het laadproces wel meteen goed (minstens 15 minuten laten laden). Dus ligt het probleem bij de Zaptec G02 (en de aansluiting op de kabel/auto....)?

Dat herken ik... Bij mij was er een andere speler die het laadproces wilde sturen, Tibber of evcc. Dan gaat de Zaptec op de pauzestand. Wellicht speelt dat bij jou ook?

• GJonke
Mijn probleem van 'haperend' laden met de Zaptec Go2 lijkt te zijn opgelost: iemand tipte me te kijken hoe hoog de 'AC-laadstroom' stond ingesteld. Indien op 100% was het advies om eens naar 90% of minder te gaan. Dat heb ik gedaan en nu laadt de batterij al een tijdje ongehinderd. Wel met maar 9,4 kW ipv 10,7 kW. Maar dat verschil is voor mij OK als het systeem daardoor stabieler wordt.
Er is waarschijnlijk dus geen probleem met de kabel o.i.d.
Dank voor de andere tips.

• Erik1805
jurgen purgen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb gewoon de handleiding gevolgd. Oude lader door Tibber laten verwijderen( heb nu idd mn 2e Zaptec Go 2). Ging niet vanzelf via de app. Daarna twee dagen gewacht om de nieuwe lader bij Tibber aan te melden. Na aanmelding bij Tibber ook meteen bij ERE inboekingsdienstverlener aangemeld.

Alles vanaf aanschaf >plaatsing>registratie en IBS voor beiden laadpalen zelf gedaan.
En hoe zit het dan met ?: U moet een Zaptec-gecertificeerd installateursaccount gebruiken om toegang te krijgen tot de installateursfuncties.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 10 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:13:
[...]

En hoe zit het dan met ?: U moet een Zaptec-gecertificeerd installateursaccount gebruiken om toegang te krijgen tot de installateursfuncties.
Wat wil je precies weten? Je kunt alles zelf doen. Ook die rechten kun je jezelf toebedelen :)

Mijn boefje is liev!

• Erik1805
JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:14:
[...]

Wat wil je precies weten? Je kunt alles zelf doen. Ook die rechten kun je jezelf toebedelen :)
Ik ga vanavond een nieuwe Zaptec installeren. Als ik hem aan de app toevoeg heb ik de rechten nog niet denk ik?

Ben een beetje zoekende naar de volgorde van installatie. Als ie aangesloten is start de zaptec op. Moet ik hem eerst toevoegen en dan de rechten goed zetten om hem verder in te stellen?

[ Voor 23% gewijzigd door Erik1805 op 14-09-2026 13:21 ]

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:17:
[...]

Ik ga vanavond een nieuwe Zaptec installeren. Als ik hem aan de app toevoeg heb ik de rechten nog niet denk ik?

Ben een beetje zoekende naar de volgorde van installatie. Als ie aangesloten is start de zaptec op. Moet ik hem eerst toevoegen en dan de rechten goed zetten om hem verder in te stellen?
ik had de rechten direct al, dus nee dat hoeft niet volgens mij als je hem zelf installeert.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:17:
[...]

Ja kiest bij installatie (app), dat je zelf de installateur bent. Dan komt het goed.

Mijn boefje is liev!

• Erik1805
Ik heb hem geïnstalleerd. Ik zie alleen nu in de Tibber app maximaal laden op 10a. Kan het ook niet hoger zetten. Ik heb bij Zaptec installatie 16a aangegeven.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@Erik1805 Via de portal.zaptec.com kan je jezelf installateurrechten geven. Daarmee heb je invloed op wat er maximaal op je grid en groep afgenomen mag worden.
Ik heb eerder uitleg gegeven waar je dat doet in het topic.

Edit: Quad in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 14-09-2026 19:25 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Erik1805
Quad schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:24:
@Erik1805 Via de portal.zaptec.com kan je jezelf installateurrechten geven. Daarmee heb je invloed op wat er maximaal op je grid en groep afgenomen mag worden.
Ik heb eerder uitleg gegeven waar je dat doet in het topic.

Edit: Quad in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"
Ik heb het ingesteld maar Tibber blijft max 10a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtGh14H1Mlz6zr6OMS-S_QpwM3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOwzX6vvIf32hccAeZUlGjQa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Erik1805 op 14-09-2026 20:42 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:41:
[...]

Ik heb het ingesteld maar Tibber blijft max 10a

[Afbeelding]
Tibber stuurt dat aan als je de laadpaal als powerup hebt toegevoegd. Dat veranderd vanzelf tot een max van 16A :) Houd het maar eens in de gaten tijdens een laadsessie. Helemaal als er fase(n) switching gebeurd. Zet dan ook meteen het aantal switches op max (20 ipv 5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELdXNWzeqeaIUBZ84sccRdRr6eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrOFQqGXFwSFAt6RLCF58O3N.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• Erik1805
JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:07:
[...]

Tibber stuurt dat aan als je de laadpaal als powerup hebt toegevoegd. Dat veranderd vanzelf tot een max van 16A :) Houd het maar eens in de gaten tijdens een laadsessie. Helemaal als er fase(n) switching gebeurd. Zet dan ook meteen het aantal switches op max (20 ipv 5)

[Afbeelding]
Dank je wel. Doe ik dat ook in het portal ?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:11:
[...]

Dank je wel. Doe ik dat ook in het portal ?
Yes!

Mijn boefje is liev!

• Erik1805
Most ik deze dan niet op TN1 fase zetten met 16a?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ4BIqfK5Gvnec2tS-i_49HPlMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAbagnZC1fr6KQpMuNwidqQn.jpg?f=fotoalbum_large

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:14:
[...]

Most ik deze dan niet op TN1 fase zetten met 16a?

[Afbeelding]
Als je alleen op 1 fase wil laden wel. Anders niet. Dat schakelt zelf op en neer. Tibber stuurt dat aan.

Mijn boefje is liev!

• Erik1805
JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:15:
[...]

Als je alleen op 1 fase wil laden wel. Anders niet. Dat schakelt zelf op en neer. Tibber stuurt dat aan.
Bedankt. Ik ga het testen. Wel raar dat de Tibber app maximaal 10a aangeeft en niet hoger

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:16:
[...]

Bedankt. Ik ga het testen. Wel raar dat de Tibber app maximaal 10a aangeeft en niet hoger
Dat is op dit moment. Het is dynamisch. Het veranderd zodra je een sessie actief hebt. Alles obv slim/zonneladen.

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
  • Nu online
Erik1805 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:16:
[...]

Als ik via Home Assistant het werk vd Zaptec Go2 volg, zie ik dat 100% laden, ook al is het maar 11kW, Tibber het amperage verhoogt naar 35A. Ik heb maar een 25A hoofdzekering. Maar meer kan de laadpaal toch niet leveren. Tijdens GR staat ie op 0. De, volgens Tibber, beschikbare hoeveelheid energie wordt per moment verdeeld over de Tibber klanten.

• Erik1805
jurgen purgen schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:47:
[...]

Als ik via Home Assistant het werk vd Zaptec Go2 volg, zie ik dat 100% laden, ook al is het maar 11kW, Tibber het amperage verhoogt naar 35A. Ik heb maar een 25A hoofdzekering. Maar meer kan de laadpaal toch niet leveren. Tijdens GR staat ie op 0. De, volgens Tibber, beschikbare hoeveelheid energie wordt per moment verdeeld over de Tibber klanten.
Ik zal morgenochtend even kijken met welke snelheid de Zaptec geladen heeft. Laadplan staat voor laden vannacht

• Huppol
Ik hoop dat jullie allemaal netjes hebben gecheckt voor hoeveel kWh de voedingskabel, Installatiedraad in de meterkast en de aardlekautomaat gecertificeerd zijn.

Allemaal leuk, dat spelen met vermogens. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Je bent hier zo sterk als je zwakste schakel.

• Erik1805
Huppol schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:58:
Ik hoop dat jullie allemaal netjes hebben gecheckt voor hoeveel kWh de voedingskabel, Installatiedraad in de meterkast en de aardlekautomaat gecertificeerd zijn.

Allemaal leuk, dat spelen met vermogens. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Je bent hier zo sterk als je zwakste schakel.
In mijn geval was het een vervanging van mijn go-e lader ivm ERE certificaten. En die laadde prima met 11kwh

• jurgen purgen
  • Nu online
Huppol schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:58:

Ik heb idd 5x6mm² gebruikt vanwege het 11kW vermogen, niet de energie (kWh). En ook op een 16A alamat. Maar bedankt voor de heads-up voor andere handige Harry's

• Huppol
Over het algemeen maak ik me ook niet zo’n zorgen over Tweakers. Maar voor je het weet beland deze info in een antwoord van AI. En die houdt er geen rekening mee dat je, bijvoorbeeld, een 16A aardlekautomaat maar ~90% (afhankelijk van merk/model) mag belasten als hij tussen twee andere automaten in zit ;)

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09 23:12
JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]
Dank je voor de tip het aantal switches van 3 fase naar 1 fase van 5 maal op 20 maal in te stellen. Nu weet ik waarom zaterdagmiddag het laden vanaf een bepaald moment op 1 fase bleef terwijl er ondertussen voldoende stroom beschikbaar was op de andere 2 fasen. Dat stoorde mij omdat juist toen de stroom goedkoop was. Later de auto losgekoppeld en weer aangesloten en toen ging die weer op 3 fase laden verder.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Erik1805
JB schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:17:
[...]

Dat is op dit moment. Het is dynamisch. Het veranderd zodra je een sessie actief hebt. Alles obv slim/zonneladen.
Hij heeft vannacht geladen maar met hele lage snelheid. Gaat iets niet goed. Stroomverbruik in de nacht is niks. Dus zou vol kunnen laden. Iemand nog een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOjt6SXBvQrUQbpREq735zTdkRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYSWtNg4y83ArHdd0EvpDgBp.jpg?f=fotoalbum_large

Kan mij niet voorstellen dat de onderstaande instelling dynamisch zou zijn. Staat toch echt maximale laadsnelheid en kan deze niet hoger zetten dan 10a.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqasfqnOGtwcm8-hOSeyJ8hI93g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJKxRgJkTr7raSOXYwYGBinB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Erik1805 op 15-09-2026 07:43 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Erik1805 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:38:
[...]

Hij heeft vannacht geladen maar met hele lage snelheid. Gaat iets niet goed. Stroomverbruik in de nacht is niks. Dus zou vol kunnen laden. Iemand nog een tip?

~[Afbeelding]

Kan mij niet voorstellen dat de onderstaande instelling dynamisch zou zijn. Staat toch echt maximale laadsnelheid en kan deze niet hoger zetten dan 10a.

~[Afbeelding]
Ik zie ook loadbalancing opties bij Tibber. Gebruik je een Pulse?

Anders even ticket inschieten bij Tibber, of zij de laadpaal op de juiste manier kunnen aansturen?

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 15-09-2026 08:50 ]

Mijn boefje is liev!

• Erik1805
JB schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:49:
[...]

Anders even ticket inschieten bij Tibber, of zij de laadpaal op de juiste manier kunnen aansturen?
Ja ik gebruik de pulse. Ik heb Tibber ook al even gevraagd

• Erik1805
JB schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:49:
[...]

Ja ik gebruik de pulse. Ik heb Tibber ook al even gevraagd

Dit geeft Tibber aan om even te doen:

Even op volle snelheid laten laden in de Zaptec app. Auto ontkoppelen en weer opnieuw koppelen, dan krijgen we hopelijk de juiste data door van Zaptec

[ Voor 32% gewijzigd door Erik1805 op 15-09-2026 10:40 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:54
Situatie 3x25A, Zaptec Go 2, Tibber, load-balancing middels Tibber Pulse.

In de Zaptec Portal, bij Instellingen, Energiebeheer, kloppen deze instellingen?:

Elektriciteitsnet: TN 3 fase
Maximale stroom per fase: 16A
Maximaal vermogen dat wordt toegewezen per laadstation bij het laden in 1 fase: 16A
Terugschakelen van 3 naar 1 fase: <standaard ingesteld op 8A)
Sta toe dat de laadstations terugschakelen naar 3 fasen: ja
Maximum aantal schakelingen dat is toegestaan voordat het laden wordt vergrendeld op 1 fase: 5 (waarom niet 10, of 20?)

• jurgen purgen
  • Nu online
catchingfire schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:47:
Situatie 3x25A, Zaptec Go 2, Tibber, load-balancing middels Tibber Pulse.

In de Zaptec Portal, bij Instellingen, Energiebeheer, kloppen deze instellingen?:

Elektriciteitsnet: TN 3 fase
Maximale stroom per fase: 16A
Maximaal vermogen dat wordt toegewezen per laadstation bij het laden in 1 fase: 16A
Terugschakelen van 3 naar 1 fase: <standaard ingesteld op 8A)
Sta toe dat de laadstations terugschakelen naar 3 fasen: ja
Maximum aantal schakelingen dat is toegestaan voordat het laden wordt vergrendeld op 1 fase: 5 (waarom niet 10, of 20?)
Ik zelf heb alleen het aantal schakelingen op maximaal staan, 20. Voor de rest alles hetzelfde. Maar met de zoekfunctie zou je hebben gezien dat @JB het al vaker aangegeven had.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 14:05

mwa

Heeft iemand hier ervaring met een installateur regio Friesland icm een Zaptec Go2? Onze nieuwe elektrische auto komt een stuk eerder dan gepland (volgende week) en de partijen die ik heb benaderd kunnen enkel pas in november.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:11
mwa schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:52:
Heeft iemand hier ervaring met een installateur regio Friesland icm een Zaptec Go2? Onze nieuwe elektrische auto komt een stuk eerder dan gepland (volgende week) en de partijen die ik heb benaderd kunnen enkel pas in november.
Ik wel. Stuur me maar een DM.

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Opgelost.

[ Voor 97% gewijzigd door Runescom op 15-09-2026 20:52 ]

Give 2 Get

• Erik1805
Het werkt nu. Kan nu 16a selecteren bij Tibber

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Hm. Er lijkt iets anders te zijn in de app, want elke keer dat ik hem start moet ik opnieuw inloggen - best irritant.. Herkent iemand dit? Echt sinds deze week..

I have usernames older than you.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren teruggekomen van vakantie. Dus dacht vandaag de Zaptec weer op te hangen. Hebben die klojos van ProShop een Go opgestuurd ipv een Go2. Echt ongelofelijk. Ruim zes weken bezig geweest met die lui. Ongehoord.

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Goedkoop kopen is duur kopen dus :(

Ik zou het doen!

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:57:
Gisteren teruggekomen van vakantie. Dus dacht vandaag de Zaptec weer op te hangen. Hebben die klojos van ProShop een Go opgestuurd ipv een Go2. Echt ongelofelijk. Ruim zes weken bezig geweest met die lui. Ongehoord.
Dat is wel vervelend om te horen. Moet zeggen dat ik mijn paal dus ook via ProShop aangeschaft heb, maar niet omgeruild, omdat de sensorstoring na 2x reset het (tot op heden) weer zonder problemen doet...

Nu maar hopen dat de storing niet meer terugkomt....

• EJDelft
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:14
Hoi allen,

Ik heb een vraag over het schakelen tussen 1-fase en 3-fase.

Ik gebruik vooral zonneladen tegenwoordig. Maar soms moet het sneller, en dan zet ik hem op automatisch laden of standaard laden. Maar in beide gevallen blijft hij dan op 1 fase hangen. Zelfs als de stroom boven de omschakelgrens komt zoals ingesteld in het portal. Pas toen ik die waarde op 0 zette (betekent altijd 3-fase), ging hij over naar 3-fase.

Herkennen jullie dit? Is hier een eenvoudigere manier voor? Dit zijn wel heel veel handelingen, en krijg ik mijn minder digitaal aangelegde partner lastig uitgelegd.

Ik mis eigenlijk gewoon een directe knop om tussen 1 en 3 fase te schakelen. Zelf zou ik eigenlijk liever een vermogen in kunnen stellen dan een stroom. Niet echt een fantastische app.

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:18
pjottum schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:04:
Hm. Er lijkt iets anders te zijn in de app, want elke keer dat ik hem start moet ik opnieuw inloggen - best irritant.. Herkent iemand dit? Echt sinds deze week..
Ja hier ook

• edatnl
EJDelft schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:47:
Hoi allen,

Ik heb een vraag over het schakelen tussen 1-fase en 3-fase.

Ik gebruik vooral zonneladen tegenwoordig. Maar soms moet het sneller, en dan zet ik hem op automatisch laden of standaard laden. Maar in beide gevallen blijft hij dan op 1 fase hangen. Zelfs als de stroom boven de omschakelgrens komt zoals ingesteld in het portal. Pas toen ik die waarde op 0 zette (betekent altijd 3-fase), ging hij over naar 3-fase.

Herkennen jullie dit? Is hier een eenvoudigere manier voor? Dit zijn wel heel veel handelingen, en krijg ik mijn minder digitaal aangelegde partner lastig uitgelegd.

Ik mis eigenlijk gewoon een directe knop om tussen 1 en 3 fase te schakelen. Zelf zou ik eigenlijk liever een vermogen in kunnen stellen dan een stroom. Niet echt een fantastische app.
Ik wissel laden op de zon ook geregeld af met standaard laden op 11 kW. Dat doe ik dan door bij de laadinstellingen het zonneladen uit te zetten. Ik zit niet aan de fase-instellingen, die gaat met zonneladen automatisch naar 1 fase omdat ik maar 11 panelen heb. Dat gaat vaak goed, maar soms moet ik de lader opnieuw starten. Dan blijft hij op zonneladen doorgaan en schakelt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door edatnl op 20-09-2026 08:02 ]

• EJDelft
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:14
edatnl schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:00:
[...]

Ik wissel laden op de zon ook geregeld af met standaard laden op 11 kW. Dat doe ik dan door bij de laadinstellingen het zonneladen uit te zetten. Ik zit niet aan de fase-instellingen, die gaat met zonneladen automatisch naar 1 fase omdat ik maar 11 panelen heb. Dat gaat vaak goed, maar soms moet ik de lader opnieuw starten. Dan blijft hij op zonneladen doorgaan en schakelt niet.
Wissel je ook wel eens tijdens het laden? En gaat dat dan goed? Bij mij blijft hij dan eigenlijk structureel hangen op 1 fase

• Worker123
  • Nu online
ja herkenbaar, maar ik heb meer het idee dat APM Sense heel erg voorzichtig is met opschalen van laadvermogen, terwijl stoppen heel snel gaat. Dat is op zich natuurlijk wel belangrijk om problemen te voorkomen maar het werkt gewoon niet prettig. EVCC is daar een stuk beter in maar die mag niet schakelen tussen 1 en 3 fases, heb daar nog een ticket van lopen maar helaas nog geen reactie.

• mrunknown223
Worker123 schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:46:
ja herkenbaar, maar ik heb meer het idee dat APM Sense heel erg voorzichtig is met opschalen van laadvermogen, terwijl stoppen heel snel gaat. Dat is op zich natuurlijk wel belangrijk om problemen te voorkomen maar het werkt gewoon niet prettig. EVCC is daar een stuk beter in maar die mag niet schakelen tussen 1 en 3 fases, heb daar nog een ticket van lopen maar helaas nog geen reactie.
Welk ticket is dat? Kun je die even linken?

• appie_nl
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-09 21:41
Hallo,

Ik heb een Zaptec Go2 paal en daarbij 16 zonnepanelen van Enphase met een metered Enphase gateway en een ANWB dynamisch contract. Wanneer ik in de Zaptec app, de modus zet op "Automatisch Alleen overschot" laden dan lijkt het er op dat de laadpaal toch gewoon van het net trekt. Reactie van de installateur is "Kan het zijn dat je een dynamisch tarief laden ook hebt aanstaan in de ANWB? Dan bepaald de ANWB het laden namelijk"
Maar volgens mij kun je het dynamisch laden niet aan of uit zetten, toch ? Iemand een oplossing?

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee? Sinds een paar dagen werkt Zonneladen niet meer. Staat op Automatisch laden met Zonneladen en alleen overschot. Blijft maar direct met 11kw laden.

Zaptec al opnieuw opgestart, snap er geen barst van.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

THE_BASE schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:02:
Iemand een idee? Sinds een paar dagen werkt Zonneladen niet meer. Staat op Automatisch laden met Zonneladen en alleen overschot. Blijft maar direct met 11kw laden.

Zaptec al opnieuw opgestart, snap er geen barst van.
Doet je sense het nog?

Ik moet het wel eens forceren dat ie een wijziging accepteerd, dan flip je de naam van de paal (van @THE_BASE naar @THE_BASE1 ofzo - opslaan even wachten en daarna weer terug) tegelijk met die aanpassing naar zonneladen.

Dat wil nog wel eens helpen. Het is allemaal erg .. .. niet helemaal af, in de EV wereld.

I have usernames older than you.

• THE_BASE
  • Niet online
pjottum schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:22:
[...]

Doet je sense het nog?

Ik moet het wel eens forceren dat ie een wijziging accepteerd, dan flip je de naam van de paal (van @THE_BASE naar @THE_BASE1 ofzo - opslaan even wachten en daarna weer terug) tegelijk met die aanpassing naar zonneladen.

Dat wil nog wel eens helpen. Het is allemaal erg .. .. niet helemaal af, in de EV wereld.
Nou, inderdaad. De Sense lag er uit. Nu weer actief, maar laadt nog steeds met 11kW. Nu nog niet zo spannend, maar vanaf 2027 wel. Het werkte, maar stabiel is anders.

Ga het eens met die naamwijzing proberen!

• casperjoost
  • Laatst online: 16:06
THE_BASE schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:26:
[...]

Nou, inderdaad. De Sense lag er uit. Nu weer actief, maar laadt nog steeds met 11kW. Nu nog niet zo spannend, maar vanaf 2027 wel. Het werkte, maar stabiel is anders.

Ga het eens met die naamwijzing proberen!
Eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden met hoe het werkt, inclusief zonneladen. Je moet soms wel beetje geduld hebben: schakelen tussen automatic op 11kW en zonneladen (al dan niet met beetje 'grid' op 1 fase) duurt inderdaad wel eens rond de 15 minuten, zoals de app ook voor waarschuwt. Dus even met de hand naar 11kW tijdens zonneladen, maar ook andersom als hij staat te "snelladen" en je zet zonneladen aan, kost soms de volle ~15 minuten voor hij schakelt.

Ook als hij heel traag begint (wel 3 fasen) zonder duidelijke oorzaak: gewoon kwartier later kijken en alles is ok ;)

Met die dagen als laatste week, felle zon afgewisseld met bewolkte perioden, zie je wel dat dezelfde vertraging soms wat onhandig uitkomt met zonneladen: periode zon, zonneladen gaat op 3kW, vlak daarna een bewolkt kwartier (en dus vol laden in de schaduw), etc... Gemiddeld werkt het best goed, maar er zitten soms wat lelijke stukken in de grafiek, precies gespiegeld van wat je wenst...

• THE_BASE
  • Niet online
casperjoost schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:50:
[...]

Eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden met hoe het werkt, inclusief zonneladen. Je moet soms wel beetje geduld hebben: schakelen tussen automatic op 11kW en zonneladen (al dan niet met beetje 'grid' op 1 fase) duurt inderdaad wel eens rond de 15 minuten, zoals de app ook voor waarschuwt. Dus even met de hand naar 11kW tijdens zonneladen, maar ook andersom als hij staat te "snelladen" en je zet zonneladen aan, kost soms de volle ~15 minuten voor hij schakelt.

Ook als hij heel traag begint (wel 3 fasen) zonder duidelijke oorzaak: gewoon kwartier later kijken en alles is ok ;)

Met die dagen als laatste week, felle zon afgewisseld met bewolkte perioden, zie je wel dat dezelfde vertraging soms wat onhandig uitkomt met zonneladen: periode zon, zonneladen gaat op 3kW, vlak daarna een bewolkt kwartier (en dus vol laden in de schaduw), etc... Gemiddeld werkt het best goed, maar er zitten soms wat lelijke stukken in de grafiek, precies gespiegeld van wat je wenst...
Zo herken ik het ook!

Alleen normaliter stond er 'wacht op Zonneladen'. Nu ging hij dus gelijk met 11kW aan de slag en ineens krijg ik een melding dat het met 2.76kW gaat. Dus tijdens het volle vermogen schakelt hij om en dat is nieuw voor me.

Ik ga het weer even in de gaten houden aankomende week met wat meer zon.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05
Oei, ik schrik wel van de moeilijkheden die de zaptec oplevert aan velen hier. Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn huis. Hiervoor heb ik een warmtepomp met een warmteboiler in gedachten en om overige zonnepanelen energie op te stoken de zaptec go 2. Alles in combinatie met Tibber en Home Assistant.
Maar ik zie veel mensen waar dat dus niet of slecht werkt.

Mijn eerlijke vraag is dus aan de gebruikers hier, zouden jullie met kennis van nu alsnog voor de zaptec gaan of zijn er 'betere' opties.

Nu heb ik de keuze nog open.

• THE_BASE
  • Niet online
911GT2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:41:
Oei, ik schrik wel van de moeilijkheden die de zaptec oplevert aan velen hier. Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn huis. Hiervoor heb ik een warmtepomp met een warmteboiler in gedachten en om overige zonnepanelen energie op te stoken de zaptec go 2. Alles in combinatie met Tibber en Home Assistant.

Mijn eerlijke vraag is dus aan de gebruikers hier, zouden jullie met kennis van nu alsnog voor de zaptec gaan of zijn er 'betere' opties.

Ik zou zeker weer voor Zaptec kiezen: de app werkt goed, automatisch laden werkt prima. Eigenlijk geen klachten, alleen de beginfase van Zonneladen is nog een beetje wennen.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05
Maar het werkt dus intussen wel helemaal correct? Of zitten we nog in die beginfase?

• jurgen purgen
  • Nu online
911GT2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:41:

Ik zou meteen weer de Zaptec Go 2 kiezen. Alleen heb ik de laadpaal voor de GR gekoppeld aan Tibber maar ik ga morgen toch echt die koppeling weer afbreken.

Zonneladen wordt steeds afgebroken en zonder de Tibber verbinding had ik daar gedurende mijn periode bij ZP geen last van. Daar was de laadpaal niet gekoppeld en deed ik alles via de Zaptec app. Zonder gedoe of gezeik.
En omdat ik toch geen GR krijg met de laadpaal, gaat de koppeling eruit. Zal wel melden als het zonneladen wel weer lukt.

• edatnl
EJDelft schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:55:
[...]

Wissel je ook wel eens tijdens het laden? En gaat dat dan goed? Bij mij blijft hij dan eigenlijk structureel hangen op 1 fase
Ja ook tijdens het laden. Het gaat geregeld goed, maar ook niet altijd. Dan moet ik eerst de lader herstarten.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste