[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:55
ITsEZ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:40:
Afgelopen week kon ik zonneladen activeren, dus meteen getest en het werkt best goed op zonnestroom + net (we hebben minimaal overschot omdat de airco’s vol staan te draaien).

Maar nu komt het volgende probleem. Aangezien het weekend is en ik een lange trip ga maken wil ik de auto even helemaal vol gooien. Dus van load balancing gewisseld naar default mode (25A vol vermogen 3-fase laden). Maar helaas blijft de Zaptec staan op 1.4kw. Verversen werkt niet, mode nog een keer switchen werkt niet, vermogen een keer extra aanpassen naar 24A werkt niet, auto los halen en overnieuw insteken werkt niet, lader herstarten werkt niet. Wat een heerlijke techniek weer…
Ik zou even de stroom eraf halen in de meterkast.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 18:16
ITsEZ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:40:
Afgelopen week kon ik zonneladen activeren, dus meteen getest en het werkt best goed op zonnestroom + net (we hebben minimaal overschot omdat de airco’s vol staan te draaien).

Maar nu komt het volgende probleem. Aangezien het weekend is en ik een lange trip ga maken wil ik de auto even helemaal vol gooien. Dus van load balancing gewisseld naar default mode (25A vol vermogen 3-fase laden). Maar helaas blijft de Zaptec staan op 1.4kw. Verversen werkt niet, mode nog een keer switchen werkt niet, vermogen een keer extra aanpassen naar 24A werkt niet, auto los halen en overnieuw insteken werkt niet, lader herstarten werkt niet. Wat een heerlijke techniek weer…
Precies dit had ik dus ook, ik heb toen toch automatisch laden gekozen, zonder zonneladen, en toen deed hij het wel weer.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 18:16
ASW1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:06:
[...]

Ik zou even de stroom eraf halen in de meterkast.
werkte bij mij ook niet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Just checking; er is geen truc om een zaptec met temperatuursensor fout toch tot laden te bewegen?

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-06 22:13

ITsEZ

parttime all-rounder

DarkShadow schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Precies dit had ik dus ook, ik heb toen toch automatisch laden gekozen, zonder zonneladen, en toen deed hij het wel weer.
Thanks, ben terug gegaan naar automatic charging, toen heb ik solar charging uitgezet, en vervolgens terug naar default mode. Toen klikte er iets waardoor die schijnbaar wel om ging.

What you see is always what you get.

• 00s3
  • Laatst online: 30-06 19:53
MikeyMan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:19:
Just checking; er is geen truc om een zaptec met temperatuursensor fout toch tot laden te bewegen?
Wat even hielp; in de meterkast de stroom eraf even wachten en weer erop Toen lukte het me in een paar uur om een beetje kWh bij te laden echter daarna hield het elke keer vrij snel op.

Vandaag heb ik de oude voor de nieuwe omgewisseld. Ditmaal een veel hoger serienummer. 16kWh in zo’n 1,5 uur bij geladen.

Na melding bij leverancier gaat het vrij snel. Moet nu de oude gaan opsturen binnen twee weken naar Zaptec. Heb daarvoor een printbare pdf verzendlabel met barcode.

Vanaf melding tot nieuwe aan de muur kostte mij 11 dagen.

Succes in elk geval met je laadunit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

00s3 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:55:
[...]

Wat even hielp; in de meterkast de stroom eraf even wachten en weer erop Toen lukte het me in een paar uur om een beetje kWh bij te laden echter daarna hield het elke keer vrij snel op.

Vandaag heb ik de oude voor de nieuwe omgewisseld. Ditmaal een veel hoger serienummer. 16kWh in zo’n 1,5 uur bij geladen.

Na melding bij leverancier gaat het vrij snel. Moet nu de oude gaan opsturen binnen twee weken naar Zaptec. Heb daarvoor een printbare pdf verzendlabel met barcode.

Vanaf melding tot nieuwe aan de muur kostte mij 11 dagen.

Succes in elk geval met je laadunit.
Poeh, das vrij lang.

Heb mijn go2 besteld bij proshop.nl.
Wat blijkbaar Scandinavisch is... Zal er niet sneller op gaan vrees ik.

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:31
Hier ook proshop, verstuurd 12-6-2026. laatste bericht was gister (26-6-2026) dat het product is doorgestuurd naar een externe servicewerkplaats...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@loewie1984 ging jullie voor mbt Proshop. Die kent de procedure ook.
MikeyMan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:51:
Shit... Hier ook ineens sensor probleem... Dacht dat ik goed weg ging komen, maar blijkbaar niet dus... Mooi klote :X

Zie nieteens enorm veel berichten hier... Wat is sneller? Leverancier of zaptec zelf?

Fijn ook dat er een override of noodloop op zit... :X
Zou je het serienummer (deels) willen doorgeven?

Hoelang hangt je laadpaal inmiddels?

[ Voor 77% gewijzigd door JB op 27-06-2026 23:57 ]

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Helaas weer een slachtoffer van de temperatuur sensor error toegevoegd;
User;SN;Leverancier;Opmerkingen;
sanzutwarmteservice
MrtnStnwk laadkabeldiscounter.nlacculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder
xobdorplaadpaaltje.com
loewie1984 GPN052289Proshop
lucpat acculaders.nl
WiebeWHProshop
weaselGPN04xxxxlaadkabeldiscounter.nlacculaders.nl, EVpartner.nl valt hier ook onder
Geronim0 GPN051854
ThomasvtGPN04831xProshop
00s3GPN058xxxacculaders.nl
cvs79 GPN0425xx
EJW75??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
Vaevictis_??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
barbarbar??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
cvisser??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
SmithNL??Gereageerd op nieuwsartikel, niet in dit topic
MikeyManGPN0508xxProshop
h.komstElektramatlaadpaal24.nl valt hier ook onder
nieuws: Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis vervanging

[ Voor 80% gewijzigd door JB op 29-06-2026 12:27 ]

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:38:
@loewie1984 ging jullie voor mbt Proshop. Die kent de procedure ook.

[...]

Zou je het serienummer (deels) willen doorgeven?

Hoelang hangt je laadpaal inmiddels?
Serienummer is GPN0508xx. Hangt sinds eind april.

Voor de proshoppers; de communicatie met die gasten is vrij dramatisch. Ze reageren nergens op. Heb wel een rma label nu. Maar opschieten doet dat zo te zien niet :X

Wat fijn is, want publieke laadpalen zijn een eind weg.

Maar ff een granny charger van marktplaats trekken. Iemand tips? Of gewoon OEM aanhouden?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2026 07:03 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34
Ik was al met al drie weken kwijt tussen eerste contact, rma aanvraag, verzending en ontvangst van een nieuwe paal.

discogs

• 00s3
  • Laatst online: 30-06 19:53
MikeyMan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Poeh, das vrij lang.

Heb mijn go2 besteld bij proshop.nl.
Wat blijkbaar Scandinavisch is... Zal er niet sneller op gaan vrees ik.
Vind je? Ze reageerden snel bij acculaders. Vervolgens geven ze aan 2-5 werkdagen voordat er reactie komt vanuit Zaptec en dan wordt er direct een vervangend exemplaar gestuurd. Heb hem gisteren zelf vervangen. Dus al met al vind ik 11 dagen doorlooptijd niet veel.

Alleen terugsturen van de oude wordt een ding; heb een barcode retour label in een pdf en heb geen printer. Schijnt dat ze bij pickup points dat niet kunnen scannen. QR codes wel..

En nog een nadeel; de lader kwam niet in een doos. Dus moet op zoek naar een passende doos om het apparaat in terug te sturen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@00s3 voor een bevestigd issue zou een dag of vier toch wel te halen moeten zijn.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Het zou inderdaad fijn zijn, als er een standaard RMA protocol is vanuit Zaptec (misschien is dat er ook, maar geen idee).

De foutmelding is zeer duidelijk aanwezig op de app normaliter. Zaptec kan dit ook in de log zien. Dan zou je verwachten dat een leverancier niks meer hoeft te doen mbt reparatiecentrum/check etc. en zou het fijn zijn dat er parallel alvast een vervanger opgestuurd kan worden. Net zoals bij Apple gewoon borg op de CC totdat de oude retour is.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 28-06-2026 09:51 ]

Mijn boefje is liev!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 16:24
CarbonCopy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:04:
Zaptec Go eigenaren, sinds vanmiddag doe ik ook met jullie mee. :-) Zaptec aangesloten samen met de Zaptec Sense. Zit wel met een dingetje: dit tweedehands Zaptec Go exemplaar hebben we 1 fase aangesloten. De Zaptec kwam echter als TN 3 Fase terug in de configuratie. Deze configuratie heb ik aangepast in de Zaptec Portal.

In de charge circuit komt deze nu ook terug met TN 1 Fase 16A. Ik zie daar echter een waarschuwing staan dat de configuratie anders is dan de installatie. En ook in de app staat het niet juist. Hoe krijg ik dit allemaal in één lijn? :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Reactie op mij zelf: blijkbaar moest ik de laadpaal zelf herconfigureren. Ik dacht dat het aanpassen van de 'Installatie' zou doorwerken in de laadpaal. Blijkbaar niet. Fixed. d:)b

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reboot met de alamat heeft iig geholpen. Hij laadt weer even. Voor zolang het duurt.

Auto rijdt wel erg ruk met lege accu zeg... Hadden ze wel wat meer tijd in mogen stoppen :X

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-07 18:25
MikeyMan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:50:
Reboot met de alamat heeft iig geholpen. Hij laadt weer even. Voor zolang het duurt.

Auto rijdt wel erg ruk met lege accu zeg... Hadden ze wel wat meer tijd in mogen stoppen :X
Huh? Een auto met een lege benzinetank rijdt ook niet hoor. Of met horten en stoten.

Wat doet de auto bij jou anders? Bij mij knijpt ie alleen het maximumvermogen bij <15% SoC.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pr088 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Huh? Een auto met een lege benzinetank rijdt ook niet hoor. Of met horten en stoten.

Wat doet de auto bij jou anders? Bij mij knijpt ie alleen het maximumvermogen bij <15% SoC.
Phev

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:48

Quad

Doof

Ligt eraan welke, onze Kuga rijdt met of zonder gevulde accu dikke prima!

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 18:58
MikeyMan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 06:38:
[...]

Serienummer is GPN0508xx. Hangt sinds eind april.

Voor de proshoppers; de communicatie met die gasten is vrij dramatisch. Ze reageren nergens op. Heb wel een rma label nu. Maar opschieten doet dat zo te zien niet :X

Wat fijn is, want publieke laadpalen zijn een eind weg.

Maar ff een granny charger van marktplaats trekken. Iemand tips? Of gewoon OEM aanhouden?
Neem een instelbare, normaal gesproken laden deze met 13A. Heb zelf eentje van Mennekes die instelbaar is tussen de 6 & 13A. Hiermee kun je ook nog fantsoenlijk laden op een enigzins belaste groep/fase! Heb er veel plezier van gehad alvorens ik mijn Zaptec Go 2 had, en tijdens de vervangingsperiode hiervan. Het is fijn om te weten dat je hoe dan ook altijd kunt laden, thuis en onderweg.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Pr088
En wat doet je plugin hybride dan?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pr088 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:57:
[...]

En wat doet je plugin hybride dan?
Zoals ik zei, rijdt helemaal ruk met lege accu. Totaal niet vloeiend meer.

• Quad

Quad

Doof

Wat voor auto rijdt je dan @MikeyMan?

nggyu nglyd

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

.

[ Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2026 23:00 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Skoda Kodiaq PHEV.

Maar die aandrijflijn ligt in vele vag modellen natuurlijk.

• Pr088
MikeyMan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Zoals ik zei, rijdt helemaal ruk met lege accu. Totaal niet vloeiend meer.
De tweede zin zegt iets meer, de eerste zin is een herhaling van je eerdere post, waar ik niks wijzer van wordt. Als je met max 10 woorden blijft reageren, dan lopen we de helft van de tijd te gokken wat jij wilt of bedoelt. En wat heeft dit precies met de Zaptec te maken? Je kunt tijdens storing toch gewoon de plugin met een grannycharger via stopcontact laden? Of bij een laadpaal op straat?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pr088 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:01:
[...]

De tweede zin zegt iets meer, de eerste zin is een herhaling van je eerdere post, waar ik niks wijzer van wordt. Als je met max 10 woorden blijft reageren, dan lopen we de helft van de tijd te gokken wat jij wilt of bedoelt. En wat heeft dit precies met de Zaptec te maken? Je kunt tijdens storing toch gewoon de plugin met een grannycharger via stopcontact laden? Of bij een laadpaal op straat?
Dat doet ook niet ter zake, vandaar dat het weinig zin heeft om uit te wijden.

Waar het wel ter zake doet; Granny charger heb ik niet. En publieke laadpalen hebben we hier amper ivm verplichte eigen parkeerplaatsen op de oprit. En uiteraard twee keer zo duur als thuis laden.

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Afgelopen zaterdag mijn Kodiaq PHEV met alleen zonnestroom opgeladen.
Door middel van HA automations wordt dit aangestuurd. Ben best tevreden met de opstelling en denk hierdoor geen Sense nodig te hebben voor zonneladen.

(Geel is energie van de zonnepanelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlVyr8ZVhhMFD3qaL3PuHWFuy3k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jfla8mb2LIM2BUYaWBABxVWM.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door GrasshopperNL op 29-06-2026 08:05 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-07 16:35
GrasshopperNL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:04:
Door middel van HA automations wordt dit aangestuurd. Ben best tevreden met de opstelling en denk hierdoor geen Sense nodig te hebben voor zonneladen.

[Afbeelding]
Kun je iets meer detail geven over hoe je dit aanstuurt @GrasshopperNL ?

Ik heb zelf een "vreemd" issue ontdekt aan mij Zaptec Go 2 installatie.
Na initiele (zelf) installatie stond de Zaptec in Stand-Alone mode, ook na koppeling van de Smile module in de app en aan de P1 poort.
Laden werkte tot 2x toe perfect, maar settings via Home Assistant leken geen invloed te hebben en ook geen optie voor Zonnestroom.
Na uitzetten van Stand-Alone mode kon ik wel Zonnestroom activeren, maar daarmee introduceerde ik ook de laad issues:

- eerste 3 keer laden starte wel, maar stopte na een paar kW weer (Laadsessie voltooid)
- na ca 3 keer laden starte het laden niet meer en gaf de auto foutmeldingen (eindeloos "controle bezig" of "Laden niet mogelijk").

Nadat ik de Stand-alone mode weer activeerde lukt het laden wel weer maar uiteraard wil ik iets meer controle en met zonnestroom laden.
Meer mensen met vergelijkbare issues of richtingen waar ik het moet zoeken?

Auto trouwens: Renault Zoe ZE40.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• h.komst
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 29-06 09:56
Ik heb hetzelfde probleem als veel gebruikers, dat de zaptec go 2 in storing schiet omdat hij te warm is er ook niet meer uit komt. Heb het nu neergelegd bij Elektamat (verkoper), zij geven aan dat ik een formulier met diverse fotos moet sturen naar storing@laadpaal24.nl maar daar wacht ik natuurlijk al een aantal dagen op, terwijl ik gewoon elke dag naar mij werk moet en nu niet thuis kan laden. Ook mijn ERE certificaten a 11 ct mis ik. vraag is, hoe gaat Elektramat dit oplossen. Ze geven aan het aantal meldingen niet aan te kunnen en dat het nog weken gaat duren. Echt jammer dit. :(

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrasshopperNL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:04:

[Afbeelding]
Welke parameters heb je aangehouden?

'Alleen met zonnestroom' suggereert dat je ook het laden stopt als er geen zon is?

Ik heb de aansturing ook volledig in HA zitten. Zelf geknutseld met wat hulp van AI.
Schakelt tussen 10 en 16 A op 1 fase. Dit zolang de huisaccus nog niet vol zitten.
Als de accus vol zitten ga ik over op 6-16A op 3f.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
h.komst schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:56:
Ik heb hetzelfde probleem als veel gebruikers, dat de zaptec go 2 in storing schiet omdat hij te warm is er ook niet meer uit komt. Heb het nu neergelegd bij Elektamat (verkoper), zij geven aan dat ik een formulier met diverse fotos moet sturen naar storing@laadpaal24.nl maar daar wacht ik natuurlijk al een aantal dagen op, terwijl ik gewoon elke dag naar mij werk moet en nu niet thuis kan laden. Ook mijn ERE certificaten a 11 ct mis ik. vraag is, hoe gaat Elektramat dit oplossen. Ze geven aan het aantal meldingen niet aan te kunnen en dat het nog weken gaat duren. Echt jammer dit. :(
Zeer vervelend ja. Hopelijk kan Elektramat alsnog snel opvolging geven aan jouw case. Bedoel je met "Ze geven aan het aantal meldingen niet aan te kunnen en dat het nog weken gaat duren.", dat dit de Zaptec Go 2 betreft, of in algemene zin?

Ik heb je in het lijstje "gedupeerden" erbij gezet. Mocht je een (deel) SN willen doorgeven, dan kan ik dat ook aanvullen. De Zaptec gaat normaliter toch vervangen worden.

Mijn boefje is liev!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-07 16:35
Hoe zie je dat hij te warm wordt? geeft de Zaptec daar een actieve/zicthbare melding over?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
soepah schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:13:
Hoe zie je dat hij te warm wordt? geeft de Zaptec daar een actieve/zicthbare melding over?
De Zaptec Go 2 wordt niet te warm, de sensor gaat kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZsOeKRzjav040VgIksyRIlAfSQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SXh63zDogcwUIuH94FAfhLkM.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 29-06-2026 13:42 ]

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:34
Bijzonder dat Elektramat zegt het niet aan te kunnen. Zullen ondertussen wel wat meer mensen zijn dan die 276 in de Benelux. Zeker na afgelopen week..

discogs

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan elektramat het niet aan? Of Zaptec?

Zou ook voor de leveranciers prettig zijn als Zaptec zelf de omruil of reparatie voor rekening neemt.

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 16:24
MikeyMan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Ik heb de aansturing ook volledig in HA zitten. Zelf geknutseld met wat hulp van AI.
Ha, met ChatGPT? Momenteel ook mee aan het stoeien. Ik wil graag tussen zonsopkomst en zonsondergang dat de auto alleen solar laadt, behalve als de energieprijs negatief is. Buiten deze periode obv van de SoC alleen opladen op de uren dat het dynamisch tarief het laagst is. Dacht dit allemaal in EVCC te kunnen maar HA moet daarin ook mee doen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CarbonCopy nee Claude. Lijkt iets vlotter tot een goed resultaat te leiden.

Overigens doet de lader het na de stroom eraf gehaald te hebben weer alleraardigst. Is dit iets dat mettertijd erger wordt?

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:22:

Overigens doet de lader het na de stroom eraf gehaald te hebben weer alleraardigst. Is dit iets dat mettertijd erger wordt?
Zover ik hier heb kunnen zien, ging dat na een tijdje weer mis helaas. Zou mooi zijn, als het bij jou niet meer gebeurd. Had je dezelfde foutmelding zoals hierboven in het screenshot?

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:44:
[...]
Zover ik hier heb kunnen zien, ging dat na een tijdje weer mis helaas. Zou mooi zijn, als het bij jou niet meer gebeurd. Had je dezelfde foutmelding zoals hierboven in het screenshot?
Yup...

Geloof ook wel dat het weer terug komt. Maar dat geeft wat ruimte om met proshop en zaptec te bakkeleien.

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:51
Al opgemerkt dat er een update voor de Sense is geweest naar 7.0.1.9? Was 7.0.1.8. Geen info over kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Plunder op 29-06-2026 20:28 ]

• Zapcentrifuge
  • Laatst online: 23:34
Zapcentrifuge schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:04:
Vorige week twee Zaptec GO2's laten plaatsen, met een Sense, TN 3-fase voeding / 1-fase laden

2x Zaptec GO 2 laadstations (elk op een eigen fase aangesloten):

-Zaptec GO 2 laadstation fase 1

-Zaptec GO 2 laadstation fase 2

Ik zie na het aansluiten van twee auto's dat het vermogen per lader wordt gehalveerd (dus van 3.4 naar 1.7 kW). Omdat iedere lader op zijn eigen fase zit zou ik verwachten dat ze elk gewoon vol vermogen moeten krijgen. Ik heb dan ook het vermoeden dat bij de initiële installatie er een fout is gemaakt en er niet is aangegeven dat ze beiden op een eigen fase zitten. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?

[Afbeelding]
Dit blijft een mysterie, want als ik kijk naar de installatie details dan zie ik alles op 1 fase (terwijl elke lader dus op zijn eigen fase zit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlaNf9AL3DPUVDWARXAvEHtOXcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8QIHQlVxS1iEvWUWrZ4BNW6.png?f=fotoalbum_large

De Sense geeft het wel goed aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUH5DZCzVbCqjT_NFKlZkPyjEtI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t3hniQHlWX50C9ol6aD5n3RA.png?f=user_large

Met de installateur kom ik niet verder. Die heeft min of meer de handdoek in de ring gegooid. So be it.

Heeft iemand een hint of tip waar ik het moet zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Zapcentrifuge op 30-06-2026 10:46 ]

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:52
Zapcentrifuge schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:32:
[...]

Dit blijft een mysterie, want als ik kijk naar de installatie details dan zie ik alles op 1 fase (terwijl elke lader dus op zijn eigen fase zit):

[Afbeelding] De Sense geeft het wel goed aan:

[Afbeelding]

Met de installateur kom ik niet verder. Die heeft min of meer de handdoek in de ring gegooid. So be it.

Verwijder even je gevoelige informatie uit de post. Zo geef je teveel info prijs. De laatste 2 of 3 van je SN van je lader en Sense

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Quad

Quad

Doof

[...]

[Afbeelding]

Zie je in de web portal opvallende zaken in installations > je site > settings > power management?

nggyu nglyd

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe zit het spul aangesloten? Je kunt in de app toch aangeven welke volgorde aangesloten is bij geavanceerde instellingen?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2026 05:15 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:44
[...]

[Afbeelding]

De installateur moet gewoon even met de support van zaptec bellen, mijn ervaring daar mee is zeer goed en die kunnen hem vast verder helpen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Zapcentrifuge
In de WEB portal bij installations > je site > settings > power management

Heb ik staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq4GtvqAytTWVkjrlAiV4W4quzA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Rfmp2tgAxDpJBGlKdlqrYdkc.png?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAoFED0Hbm47Nc-ntf3BGMzbjnI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lp2wUPWHy8GTUd9Foi7OP58U.png?f=fotoalbum_large

Bij geavanceerde instellingen zie ik niet wat je zou kunnen bedoelen, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7eN52pyBhAJ8hoeQuBRiGv2s5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kUboisp3orMY5sMAPot6Ozj0.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Zapcentrifuge op 30-06-2026 10:56 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Zapcentrifuge ik zei app...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm7uU3EyrLgIK4nFlM7alZ6MU0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i26OJTAwcBeSuCDNiAW52TGB.png?f=fotoalbum_large

• Zapcentrifuge
My bad :/ Als ik thuis ben kijk ik even (moet blijkbaar via BT connectie).

• Zapcentrifuge
Dit zijn mijn geavanceerde instelling (identiek op beide laders):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJcerSpAH50PkguObcj0JsxClIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Paz95j7Ucp6VB4A8OqW0Tr9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat deze instellingen eenmalig bij de installatie door de installateur in worden gegeven? Ik zie namelijk geen plek waar ik die faserotatie kan omzetten (er is in de webportal wel een plek waar het staat, maar die greyed out en staat vast op deze stand).

[ Voor 24% gewijzigd door Zapcentrifuge op 30-06-2026 19:29 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat kon weleens een herinstallatie worden. Maar ze staan allebei gelijk ingesteld?

Vandaag antwoord van zowel proshop als zaptec op mijn suggestie om rechtstreeks bij zaptec om te ruilen. Proshop zou het (logischerwijs) graag willen, maar zaptec weigert... Dit weekend maar ff van de muur schroeven

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2026 19:59 ]

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Zapcentrifuge schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:28:

Kan het zijn dat deze instellingen eenmalig bij de installatie door de installateur in worden gegeven? Ik zie namelijk geen plek waar ik die faserotatie kan omzetten (er is in de webportal wel een plek waar het staat, maar die greyed out en staat vast op deze stand).
Dat is me ook niet helder, idem met de maximale stroom hoofdzekering etc. Nergens zie je die settings nog terug, nadat ze gezet zijn tijdens installatie.

Maar als beiden op fase 1 staan geconfigureerd, dan verklaard het denk ik jouw probleem ja?

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

Als ze grijs staan, kan het zijn dat je account nog geen installateurrechten heeft. Die kan je jezelf toekennen in de portal onder de site > permissions. Kies daar op je account voor service.

nggyu nglyd

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:40:
Als ze grijs staan, kan het zijn dat je account nog geen installateurrechten heeft. Die kan je jezelf toekennen in de portal onder de site > permissions. Kies daar op je account voor service.
Dan blijven nog zaken grijs AFAIK (althans hier) :)

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:40:
[...]

Dan blijven nog zaken grijs AFAIK (althans hier) :)
Ah kan. In mijn geval kon ik de maximale fase en stroomsterkte op de fase aanpassen, daardoor werkt de Sense prima met 1 fase op 16A.

nggyu nglyd

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Ah kan. In mijn geval kon ik de maximale fase en stroomsterkte op de fase aanpassen, daardoor werkt de Sense prima met 1 fase op 16A.
Voor mijn beeldvorming een check;

Ik heb TN 3 fase met;
Maximale stroomsterkte; 20A (want mijn automaat is 20A)
Maximale stroom per fase; 25A
Beschikbare stroom; 20A/20A/20A

Ik zie nergens waar ik die 25A nog aan kan passen?

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:45:
[...]

Voor mijn beeldvorming een check;

Ik heb TN 3 fase met;
Maximale stroomsterkte; 20A (want mijn automaat is 20A)
Maximale stroom per fase; 25A
Beschikbare stroom; 20A/20A/20A

Ik zie nergens waar ik die 25A nog aan kan passen?
De power management pagina van de installation site.
Daar heb ik de 35A (8kW) teruggezet naar 25A (5.7kW), onder de Sense instellingen. Zo houd ik op de fase in elk geval voldoende budget over mocht er een apparaat meer van het totaal vragen dan wat m'n hoofdaansluiting aan kan.

nggyu nglyd

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:53:
[...]

De power management pagina van de installation site.
Daar heb ik de 35A (8kW) teruggezet naar 25A (5.7kW), onder de Sense instellingen. Zo houd ik op de fase in elk geval voldoende budget over mocht er een apparaat meer van het totaal vragen dan wat m'n hoofdaansluiting aan kan.
Ik heb geen Sense. Dit gaat dan om tabblad "Circuits". Bij mij doet de Pulse van Tibber het loadbalance stuk :)

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb geen Sense. Dit gaat dan om tabblad "Circuits". Bij mij doet de Pulse van Tibber het loadbalance stuk :)
Ja, dan mis je dat idd. Is dat ook helder. :)

nggyu nglyd

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ja, dan mis je dat idd. Is dat ook helder. :)
Maar dan is het nog steeds vreemd dat ik nergens meer de "Maximale stroom per fase" (25A) kan aanpassen na de installatie configurator. Ben benieuwd waar(om) jij die wel ziet icm Pulse :)

Mijn boefje is liev!

• Quad

Quad

Doof

JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Maar dan is het nog steeds vreemd dat ik nergens meer de "Maximale stroom per fase" (25A) kan aanpassen na de installatie configurator. Ben benieuwd waar(om) jij die wel ziet icm Pulse :)
Sense! ;)
En dit is waar ik wat kan aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Wt_N5AWqBXlUosDXktop670-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTXfxYkAigLw0pkrPnor95sb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXuL1VM3z5v0cF8RFGSIXd9FNb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNuuhtjmEt7v2CeOzuPIFyBl.jpg?f=fotoalbum_tile
Beiden op site, instellingen, energiebeheer.

nggyu nglyd

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Sense! ;)
En dit is waar ik wat kan aanpassen:
[Afbeelding][Afbeelding]
Beiden op site, instellingen, energiebeheer.
Aah check, dat zit dus echt onder het kopje Sense en wordt dus ook hidden gezet als je geen Sense aanschaft. Vreemd. Want niet iedereen gebruikt een Zaptec icm Sense, dus waarom je die setting daar (weg)zet? Dan zou ik bij een fout de boel moeten resetten, of een Sense moeten aanschaffen om het aan te kunnen passen.

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Quad jij kunt dus met de Sense wel die fase rotatie settings doen? Die zijn bij mij dus ook greyed out, ook al heb ik service rechten etc. Als @Zapcentrifuge ook een Sense in de config heeft zitten, zou hij dit dus wel aan moeten kunnen passen?

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die settings heb ik sowieso langs zien komen bij eerste aanmelding. Dus desnoods de hele bende er ff uit gooien en opnieuw instellen.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:28:
Die settings heb ik sowieso langs zien komen bij eerste aanmelding. Dus desnoods de hele bende er ff uit gooien en opnieuw instellen.
Ja dat snap ik, maar in geval van @Zapcentrifuge niet echt handig icm installateur… Dan moet je 2 palen opnieuw inrichten.

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Ja dat snap ik, maar in geval van @Zapcentrifuge niet echt handig icm installateur… Dan moet je 2 palen opnieuw inrichten.
Zeker vijf minuten werk. Als het tegenzit :P

Blijkbaar is de installateur hier niet zo sterk in.

• Zapcentrifuge
Haha nee die installateur blijkt achteraf een behoorlijke miskleun.

@MikeyMan ze staan allebei inderdaad hetzelfde ingesteld.

@JB Ja dat was mijn vermoeden ook., dat dat de oorzaak is: allebei denken ze op dezelfde fase te zitten terwijl dat beslist niet zo is. Ik heb overigens inderdaad ook een Sense, maar de fase optie is greyed out.

@Quad ik heb installatierechten, maar dan nog is die optie grijs.

@MikeyMan is herinstallatie idd echt 5 minuten werk? Heb in een overmoedige bui al eens en lader gedeactiveerd in de hoop hem te kunnen verwijderen en weer aankoppelen, maar dat verwijderen mocht niet omdat er meetgegevens (of iets in die geest) was opgeslagen.

• jurgen purgen
Ik kan idd bij de optie "Automatisch Laden" op configuratie klikken in de app. Daar kan ik alleen de Hoofdzekering aanpassen.

Ik heb bij mij de beschikbare stroom op dit moment op 12A staan. Dit om in het weekend het laden te verdelen over alle negatieve/goedkoopste uren. Dit pas ik steeds aan in de web-portal.

De fase rotatie kan ik niet aanpassen in de app of de web-portal.

• BartfromTilburg
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:15
Hallo,

Ik wil graag twee Zaptec Go 2 laadpalen plaatsen. Het liefste zou ik deze zelf monteren en installeren. Kan dat? Sterker nog, ik heb wat prijzen opgevraagd, en dit zou mij bijna €1000,- schelen t.o.v. laten plaatsen

Ik vraag dit vooral omdat er blijkbaar voor de configuratie van de laadpaal via de app een installateurs-account nodig is. Wat dan weer alleen voor gecertificeerde installateurs is die de Zaptec cursus gevolgd hebben.

• jurgen purgen
BartfromTilburg schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 01:39:
Hallo,

Ik wil graag twee Zaptec Go 2 laadpalen plaatsen. Het liefste zou ik deze zelf monteren en installeren. Kan dat? Sterker nog, ik heb wat prijzen opgevraagd, en dit zou mij bijna €1000,- schelen t.o.v. laten plaatsen

Ik vraag dit vooral omdat er blijkbaar voor de configuratie van de laadpaal via de app een installateurs-account nodig is. Wat dan weer alleen voor gecertificeerde installateurs is die de Zaptec cursus gevolgd hebben.
Ik heb de mijne zelf geplaatst. Daarna gekoppeld via de app. Verder niks extra's gedaan. Klaar in 45 minuten. Met een kopje koffie tussendoor

• BartfromTilburg
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:15
jurgen purgen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 04:51:
[...]

Ik heb de mijne zelf geplaatst. Daarna gekoppeld via de app. Verder niks extra's gedaan. Klaar in 45 minuten. Met een kopje koffie tussendoor
Oké, maar heb je dan geen installateurs-account oid. nodig?

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BartfromTilburg schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Oké, maar heb je dan geen installateurs-account oid. nodig?
Nee, je kunt aangeven dat je zelf de installateur bent tijdens de activatie.

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toch vreemd: stond op Zonneladen, ging prima met afname van de zonnepanelen, daarna overgeschakeld naar Automatisch laden, ging prima met afname van het net. E

En nu wil ik weer terug naar Zonneladen, moet ik de Sense weer loskoppelen, want anders laadt hij weer Automatisch. Werk aan de winkel voor Zaptec!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:51
THE_BASE schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:13:
Toch vreemd: stond op Zonneladen, ging prima met afname van de zonnepanelen, daarna overgeschakeld naar Automatisch laden, ging prima met afname van het net. E

En nu wil ik weer terug naar Zonneladen, moet ik de Sense weer loskoppelen, want anders laadt hij weer Automatisch. Werk aan de winkel voor Zaptec!
Kwartiertje wachten. Dan zal hij weer in de zonneladen mode verder gaan.

• Zapcentrifuge
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Nee, je kunt aangeven dat je zelf de installateur bent tijdens de activatie.
Ik denk dat ik die route dan maar ga: total reset, en zelf opnieuw opbouwen. Heeft iemand informatie over hoe ik de boel maagdelijk krijg, zodat ik zelf aan de slag kan? Eerder poging: deactiveren van lader en dan verwijderen liep stuk op de "verwijderen" stap omdat er laadhistorie blijkbaar ergens opgeslagen is en die mag niet zomaar gewist (ik heb nog geen ERE lopen, dus de historie mag wel weg van mij).

• THE_BASE
  • Niet online
Plunder schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Kwartiertje wachten. Dan zal hij weer in de zonneladen mode verder gaan.
Inmiddels al zeker drie kwartier aan het wachten op zonoverschot. Er staat niets aan in huis en we wekken 2.65 kW op…

Edit: waarom vergeet ik steeds dat die thuisbatterij er ook is en opgeladen wordt. :/

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 01-07-2026 12:45 ]

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 15:56
Zapcentrifuge schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat ik die route dan maar ga: total reset, en zelf opnieuw opbouwen. Heeft iemand informatie over hoe ik de boel maagdelijk krijg, zodat ik zelf aan de slag kan? Eerder poging: deactiveren van lader en dan verwijderen liep stuk op de "verwijderen" stap omdat er laadhistorie blijkbaar ergens opgeslagen is en die mag niet zomaar gewist (ik heb nog geen ERE lopen, dus de historie mag wel weg van mij).
Gisteren zelf gedaan:

1) Deactiveren Zaptec Go 1 in de Portal
2) Serienummer en Pincode wijzigen in de Zaptec Portal naar die van de Zaptec Go 2. (je hoeft dus niet je oude device te verwijderen, zo behoud je je laadgeschiedenis). Nog niet activeren.
3) Stroom eraf
4) Fysiek ontkoppelen Zaptec Go 1
5) Fysiek aansluiten Zaptec Go 2
6) Stroom erop
7) Activeren van Zaptec Go 2 in de Portal
8 ) QR code op de paal scannen en stappen doorlopen
KLAAR

N.B. ik had mijzelf wel de "Service" rol toegekend in de Portal onder Permissions, alvorens de stappen te doorlopen. Succes!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@new_born89 maar in jouw geval gaat het om Zaptec Go > Go 2 swap. Bij @Zapcentrifuge betreft het een foutieve configuratie ipv laadrobot-swap.

Mijn boefje is liev!

• new_born89
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:15:
@new_born89 maar in jouw geval gaat het om Zaptec Go > Go 2 swap. Bij @Zapcentrifuge betreft het een foutieve configuratie ipv laadrobot-swap.
Ah te vlot gelezen. Enfin, vast voor anderen ook nog van toepassing :P

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
new_born89 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Ah te vlot gelezen. Enfin, vast voor anderen ook nog van toepassing :P
Vraag me in jouw geval wel af als je de laadrobot doorgeeft, hoe het dan precies werkt? Mijn oude Zaptec Go staat hier alleen nog maar gedeactiveerd ivm temperatuursensor gezeik, dus ik verkoop die laadrobot nog niet zodat ik een back-up heb. Maar ik zal 'm volgens mij toch echt van mijn locatie moeten verwijderen als iemand anders 'm wil gebruiken? De totaal geladen kWh zal niet gewist zijn, normaliter.

Mijn boefje is liev!

• new_born89
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Vraag me in jouw geval wel af als je de laadrobot doorgeeft, hoe het dan precies werkt? Mijn oude Zaptec Go staat hier alleen nog maar gedeactiveerd ivm temperatuursensor gezeik, dus ik verkoop die laadrobot nog niet zodat ik een back-up heb. Maar ik zal 'm volgens mij toch echt van mijn locatie moeten verwijderen als iemand anders 'm wil gebruiken? De totaal geladen kWh zal niet gewist zijn, normaliter.
Goede en relevante vraag, mijn oude gaat morgen op de post. Op de site van Zaptec spreekt men van een "Deactivate and Remove button".

Afbeeldingslocatie: https://help.zaptec.com/api/knowledge/uploads/download//objects/uploads/009843d9-85e6-471d-9db9-c0c37209d25a.png

Als ik in mijn Portal kijk (ook nu met de Zaptec Go 2), zie ik enkel een "Deactivate" button. Hierna heb ik het serienummer en pincode gewijzigd op advies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRD9CxaXu5pGkpiOKTXXMLm3xdo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aILqjNQeTRhS1M1Fio65c8FT.png?f=user_large
Ik had dus nergens een mogelijkheid om de Zaptec Go 1 te verwijderen. Maar is nu dus nergens meer terug te vinden, dus moet goed zijn?

https://help.zaptec.com/installation/remove-move-or-replace-a-zaptec-charging-station-in-the-zaptec-portal

Zaptec chat laat in ieder geval weten niet 100% te kunnen bevestigen of de paal nu van mijn account is verwijderd, ze raden aan om volledige Factory Reset te doen:

To perform a factory reset on a Zaptec Go via the portal, follow these steps:
1. Find your charger on portal.zaptec.com.
2. Go to the Technical banner and select Send command.
3. Select Debug from the Select command drop-down menu.
4. Type Factory reset in the Argument window and click Send command.
5. Select Debug again, type SetMaxInstallationCurrent 0 in the Argument window, and click Send command.
Additionally, you should set the Maximum current to 0 and enable stand-alone mode in the charger Settings. Once these steps are completed, the indicator light will turn orange, and the settings will be cleared.

[ Voor 27% gewijzigd door new_born89 op 01-07-2026 13:12 ]

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@new_born89 Mijn Zaptec Go was ook een gebruikte van maatje, daarvoor moesten we uiteindelijk contact opnemen met Zaptec Noorwegen via eerder gedeelde telefoonnummer in dit topic, om de laadrobot compleet verwijderd te krijgen, zodat ik ‘m in gebruik kon nemen op de nieuwe locatie.

Mijn boefje is liev!

• Damper
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:47
Jeetje bijna de gehele topic doorgenomen, en ik denk dat ik ga kijken naar een ander laadpaal. ( nog niets in bezit )

Het gaat mij voornamelijk om het laden met zonnepanelen, en dat lijkt toch echt een 'ding' te zijn bij zaptec heb ik begrepen. Ook de sensor probleem wil je niet meemaken.

Even de Peblar topic eens doornemen..

• THE_BASE
  • Niet online
Damper schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:
Jeetje bijna de gehele topic doorgenomen, en ik denk dat ik ga kijken naar een ander laadpaal. ( nog niets in bezit )

Het gaat mij voornamelijk om het laden met zonnepanelen, en dat lijkt toch echt een 'ding' te zijn bij zaptec heb ik begrepen. Ook de sensor probleem wil je niet meemaken.

Bedankt voor de mededeling!

• EJDelft
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:06
Hey allen, Zaptec kondigt het solar surplus laden nu officieel aan:

"Zaptec introduces home solar charging in selected European markets" waaronder Nederland :) . Goed nieuws lijkt me.

Zaptec introduces home solar charging in selected European… | Zaptec

Hiervoor moet je naar "automatisch laden", en dan krijg je een soort pop-up met "vraag aan". Benieuwd of het werkt, hou jullie op de hoogte. Iemand dit al aan de praat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbnf2yC9HwyPGEx-fVIXte-KCQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLMX2ki5ZhWghxhAu5EeXW11.png?f=fotoalbum_large

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@EJDelft een screenshot maken en hier neerplempen… Je zou ook een beetje door het topic kunnen scrollen ipv de vraag stellen of iemand zonneladen al aan de praat heeft :+ :D

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 01-07-2026 16:22 ]

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online
EJDelft schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:59:
Hey allen, Zaptec kondigt het solar surplus laden nu officieel aan:

"Zaptec introduces home solar charging in selected European markets" waaronder Nederland :) . Goed nieuws lijkt me.

Zaptec introduces home solar charging in selected European… | Zaptec

Hiervoor moet je naar "automatisch laden", en dan krijg je een soort pop-up met "vraag aan". Benieuwd of het werkt, hou jullie op de hoogte. Iemand dit al aan de praat?

[Afbeelding]
Heb je überhaupt het topic een beetje gevolgd?

• Pr088
Damper schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:

Welke energieleverancier heb jij? Bij mij werkt Tibber in combinatie met Easee goed. Een Charge Max heeft ook een ingebouwde MID.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:15
Nu de Zaptec go2 met Sense een 1 1/2 maand in gebruik en ik moet constateren dat de werking steeds zonder problemen is geweest.
Ook vandaag de auto opgeladen naar 80%, betekende op zonladen met overschot, er een 15.5 KW is geladen.
Ik had de volgorde alsvolgt gedaan:
Zaptec app aanzetten op zonneladen met overschot....starten
Dan de stekker in de auto gestoken en weer op starten gedrukt en heel keurig werd het overschot gevolgd.
Tuurkijk jammer van het Zaptec kwartiertje maar de zon is even lang genoeg weg gebleven dat het laden keurig werd gestopt en weer gestart toen die grote wolk weg was.

Kortom, ik heb nog geen problemen ondervonden, heb geen dynamisch contract met dito instellingen en ondanks dat de Zaptec in onze garage hangt waar het best wel warm kan worden, geen melding van oververhitting gehad.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Skipperhenk er bestaat wat spraakverwarring mbt de temperatuursensor. De Zaptec Go 2 wordt niet te warm, maar een defecte temperatuursensor geeft verkeerde waarden, waardoor de laadrobot niet meer functioneert.

De afgelopen hittegolf is mijn Zaptec niet boven de 70 graden uitgekomen volgens de temperatuursensor.

Mijn boefje is liev!

• Skipperhenk
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:02:
@Skipperhenk er bestaat wat spraakverwarring mbt de temperatuursensor. De Zaptec Go 2 wordt niet te warm, maar een defecte temperatuursensor geeft verkeerde waarden, waardoor de laadrobot niet meer functioneert.

De afgelopen hittegolf is mijn Zaptec niet boven de 70 graden uitgekomen volgens de temperatuursensor.
Ik weet zo snel niet waar je die temperatuur kunt uitlezen maar ik heb dan dus geen melding gehad van een defecte temperatuur sensor. Afkloppen maar. ;)

• Damper
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:47
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:13:
[...]

Welke energieleverancier heb jij? Bij mij werkt Tibber in combinatie met Easee goed. Een Charge Max heeft ook een ingebouwde MID.
Eneco, ik zit vast tot januari. Ik ga me eens verdiepen in de charge max, thanks.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Skipperhenk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Ik weet zo snel niet waar je die temperatuur kunt uitlezen maar ik heb dan dus geen melding gehad van een defecte temperatuur sensor. Afkloppen maar. ;)
Dat kun je met Home Assistent/Homey Pro achtige oplossingen doen :)

Mijn boefje is liev!

• Skipperhenk
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:32:
[...]

Dat kun je met Home Assistent/Homey Pro achtige oplossingen doen :)
Dank voor je duidelijke antwoord..... voor mij heel wat stapjes te ver 8)7

• jurgen purgen
JB schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:35:
Mbt ERE data uitlezen, doet een Zeres precies hetzelfde als een Joulo;

https://www.zeres.nl/uploads/guides/zaptec-verbinden.pdf

Zaptec moet aan de bak om dit beter in te regelen met een read-only account ipv "eigenaar" rechten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRawDd2OnfpCl_ggbe5MJNXoc_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vl0ss4DexjLplTbGJYn6sgtx.jpg?f=fotoalbum_large Vd week via deze knop de connectie gemaakt om gegevens uit te laten lezen. Moest wel inloggen met Zaptec inlog.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
jurgen purgen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding] Vd week via deze knop de connectie gemaakt om gegevens uit te laten lezen. Moest wel inloggen met Zaptec inlog.
Precies, maar het uitlezen gebeurd dan dus met een account waar teveel rechten voor zijn. Zaptec faciliteert nog geen read-only rollen, dus dit moet beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvDJceymSnLdghj4Q5t9sVMfKz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUn44RMsEGbl5cE681T61gU8.jpg?f=fotoalbum_large

Je wil in de Zaptec portal gewoon een read-only account aan kunnen maken, welke daarvoor gebruikt wordt. Of de koppeling moet anders tot stand kunnen worden gebracht.

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:29:
[...]

Precies, maar het uitlezen gebeurd dan dus met een account waar teveel rechten voor zijn. Zaptec faciliteert nog geen read-only rollen, dus dit moet beter.

[Afbeelding]

Je wil in de Zaptec portal gewoon een read-only account aan kunnen maken, welke daarvoor gebruikt wordt. Of de koppeling moet anders tot stand kunnen worden gebracht.
Bij mij hebben ze idd die rechten gekregen toen ik het via de optie van dat moment deed. Zoals die in de uitleg stond in jouw link. Maar nu zag ik plots die "verbinden met laadpaal"-knop. K vroeg me dus af of dat dan de read-only zou zijn en dat ik misschien nu de toewijzing vd rechten kan aanpassen cq verwijderen. Nu is specifiek d3ze laadpaal verbonden. Mijn defecte en dus vervangen laadpaal staat in de lijst vanwege zijn werk in het begin vh jaar. Maar die heeft ook zo'n knop. Dus ik proef iets van uitlezing zonder rechten🤷

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

Bob Lieftink van Lekkerladen heeft aangegeven met Zaptec in contact te zijn over read-only rechten.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Bob Lieftink van Lekkerladen heeft aangegeven met Zaptec in contact te zijn over read-only rechten.
Ja Joulo is er ook mee bezig volgens @johantrip

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste