iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Binnenmaten staan daar niet bij, de kabel is (ongeveer) 15 mm... de hoogte van deze goot 18mm kan wat krap zijn als dat de buiten maten zijn.THE_BASE schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:05:
[...]
Ik meen dat het deze is. Wel even de afmeting checken.
Ook 110 cm hoog, aluminium laat zit niet zo makkelijk inkorten volgens mij... wordt 110 cm hoog niet hoog voor een laadpunt?
Ik heb de goot niet ingekort en de laadpaal hangt op een perfecte hoogte (tussen 100 en 140 cm). Mijn kabel voor 3-fasen past er prima in.namliam_eht schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:21:
[...]
Binnenmaten staan daar niet bij, de kabel is (ongeveer) 15 mm... de hoogte van deze goot 18mm kan wat krap zijn als dat de buiten maten zijn.
Ook 110 cm hoog, aluminium laat zit niet zo makkelijk inkorten volgens mij... wordt 110 cm hoog niet hoog voor een laadpunt?
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Hoi Jampot, ik gebruik de Zaptec go 2 nu een jaar, en idd, je kunt hem in de app instellen op 3 fasen of 1 fase laden. Ik heb 12 zonnepanelen die leveren op fase 1, en ik laad mijn auto meestal via de app op 1 fase (natuurlijk de 1) , dan laad hij de auto met de opgewekte stroom van de panelen. Meestal tussen 1,9Kw en 3,6Kw. Werkt prima. Ik heb daarnaast een dynamisch contract bij Tibber, en zie dan in de app dat ik soms 4 á 5 uur (automatisch) geladen heb met meer dan 70% zelf opgewekte stroom. (in de Tibber app heb ik ingesteld dat hij mag laden met zonnestroom, én als de prijs laag is) s'Winters zet ik hem op 3 fasen, omdat ik een tweede string panelen op fase 3 heb, dan gebruikt ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom om te laden.The_Holy_Jampot schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:40:
Bedankt @Quad ! Is er iemand anders die iets kan zeggen over het wisselen tussen 1 en 3 fase bij zonneladen?
Heldere uitleg, hier kan ik ook wat mee. Sinds vandaag kan ik 3-fasen laden en ga dat doen tot januari. Saldeer toch nog en Zonneladen is nog wel wat traag. Maar vanaf januari naar Tibber en dan vind ik je info zeer waardevol.jvlien schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Hoi Jampot, ik gebruik de Zaptec go 2 nu een jaar, en idd, je kunt hem in de app instellen op 3 fasen of 1 fase laden. Ik heb 12 zonnepanelen die leveren op fase 1, en ik laad mijn auto meestal via de app op 1 fase (natuurlijk de 1) , dan laad hij de auto met de opgewekte stroom van de panelen. Meestal tussen 1,9Kw en 3,6Kw. Werkt prima. Ik heb daarnaast een dynamisch contract bij Tibber, en zie dan in de app dat ik soms 4 á 5 uur (automatisch) geladen heb met meer dan 70% zelf opgewekte stroom. (in de Tibber app heb ik ingesteld dat hij mag laden met zonnestroom, én als de prijs laag is) s'Winters zet ik hem op 3 fasen, omdat ik een tweede string panelen op fase 3 heb, dan gebruikt ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom om te laden.
Ik hoop alleen wel op wat verbeteringen, kijkende naar komend jaar. Als de saldering stopt, wil je een mooie curve de auto in zien gaan en geen onnodige teruglevering.jvlien schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Hoi Jampot, ik gebruik de Zaptec go 2 nu een jaar, en idd, je kunt hem in de app instellen op 3 fasen of 1 fase laden. Ik heb 12 zonnepanelen die leveren op fase 1, en ik laad mijn auto meestal via de app op 1 fase (natuurlijk de 1) , dan laad hij de auto met de opgewekte stroom van de panelen. Meestal tussen 1,9Kw en 3,6Kw. Werkt prima. Ik heb daarnaast een dynamisch contract bij Tibber, en zie dan in de app dat ik soms 4 á 5 uur (automatisch) geladen heb met meer dan 70% zelf opgewekte stroom. (in de Tibber app heb ik ingesteld dat hij mag laden met zonnestroom, én als de prijs laag is) s'Winters zet ik hem op 3 fasen, omdat ik een tweede string panelen op fase 3 heb, dan gebruikt ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom om te laden.
Mijn boefje is liev!
Ik vind de ratio persoonlijk niet moeders mooiste maar ik lees / begrijp dat de ratio wel echt veel beter werkt met zonneladen. Ik neig dus toch naar de ratio.
En de vraag is hier al gesteld, maar begrijp ik goed dat een (duur) abonnement of aparte laadpas niet nodig is bij een backoffice provider tbv de ere certificaten?
Dan zit je in het verkeerde topic.Veridis_quo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:24:
Hoi allemaal, volg het onderwerp met veel interesse. 14 aug wordt mijn laadpaal geïnstalleerd, en ik kan nog kiezen tussen de zaptec go 2 of de ratio solar io6. Ga ws wel met ere werken, heb 9 zonnepanelen en krijg 3 fases.
Ik vind de ratio persoonlijk niet moeders mooiste maar ik lees / begrijp dat de ratio wel echt veel beter werkt met zonneladen. Ik neig dus toch naar de ratio.
Maar goed. De Go2 staat bij mij nu vrolijk te zonneladen, dus ik snap je niet; misschien moet je je bronnen even linken, dan kan men hier meekijken.
Daarnaast: alles is nu connected dus krijgt om de haverklap updates (in productie natuurlijk) en zowel Go2 als Io6 worden daarmee - in beginsel - elke keer weer beter. Wat uiteindelijk beter werkt - tja dat kan dan dus per dag verschillen. Maar de manier waarop het werkt is natuurlijk vrijwel gelijk (uitlezen P1 meter).
Nee, dat heb je niet nodig, maar daarvoor moet je in het ERE topic zijn, of het Joulo topic. Of even teruglezen op Energienerds.En de vraag is hier al gesteld, maar begrijp ik goed dat een (duur) abonnement of aparte laadpas niet nodig is bij een backoffice provider tbv de ere certificaten?
I have usernames older than you.
Ik gebruik een zaptec go 2 met sense. Sluit ik de kabel aan dan gaat de zaptec direct naar pauzeren. Ik gebruik automatisch laden, heb ook al een switch geprobeerd te maken naar zonneladen. Ook heb ik de sense en de zaptec al een keer van het stroom gehaald en 30min gewicht en weer ingeschakeld. Het is in combinatie met een skoda enyaq. De enyaq geeft aan dat het aan de laadpaal ligt?
[ Voor 39% gewijzigd door Plunder op 31-07-2026 19:07 ]
Zie ik niet.Plunder schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:02:
De Sense is geüpdatet naar 7.1.0.0, de tweede update al na vrijgave zonneladen.
https://help.zaptec.com/documentation/zaptec-sense-firmware-updates
Mijn ervaring met zon overschot laden is heel goed. Het instellen van de app is intuitief.
Het duurt bij wisselende bewolking/kortstondige zonneschijn even voordat er daadwerkelijk geschakeld wordt. geeft de app ook aan.
Als de zon wegduikt of er wordt een wasmachine aangezet stopt het laden.
Wanneer de max ingestelde laadwaarde is bereikt schakeld de auto de paal uit en geeft een melding in de app.
Kortom mijn gebruikservaring in deze korte periode is zeer positief.
Ik de app kan ik zien dat ik hem ook heb. Hij is er dus wel degelijk, release notes lijken gewoon nog te ontbreken.
Zaptec Go aangesloten op 3 fasen 230vac 16a installatieautomaat. Ik heb ook een zaptec Sense.
Mijn auto kan laden op 1 fase. 230vac max. 32A.
Alle instellingen in de Zaptec app en Zaptec portal staan op 16A maximaal per fase.
Toch levert de Zaptec laadpaal 32A (7,4kW). Welke type laadmodus ik ook kies. Ik krijg dit niet opgelost.
Als ik de laadpaal op 1 fase aansluit werkt het wel. Maar iemand anders uit ons gezin kan wel 3 fasen laden.
Zaptec support is waardeloos, die zeggen je moet naar een erkend installateur gaan. Is onzin, ik heb de paal zelf geïnstalleerd. Ik heb een opleiding in elektrotechniek
[ Voor 10% gewijzigd door WiMoer op 01-08-2026 09:42 ]
Hij is er 100%, hier ook geüpdatet.danny.s schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:29:
[...]
Ik de app kan ik zien dat ik hem ook heb. Hij is er dus wel degelijk, release notes lijken gewoon nog te ontbreken.
Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Ik heb mijn defecte Wallbox 2 maanden geleden zelf vervangen voor een zaptec go 2. Heb een 3x25 aansluiting. Was allemaal goed gelukt en hij laadde dan maximaal ongeveer 10kwh per uur. Echter na de update mbt zonneladen laadt hij maximaal nog maar 3kwh per uur op. Ook contact gehad met zaptec. En die blijven maar aangeven dat hij door een installateur aangesloten moet worden. Ook geven ze aan dat de faseroutatie verkeerd is ingesteld. Dus ga hem komende week opnieuw aanmelden in de app met de volgens hun juiste faseroutatie. Ben bang dat dit echter niet zal helpen, want bij de initiële installatie werkte de zaptec wel gewoon goed (10kwh per uur laden).WiMoer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:40:
Herkent iemand het volgende probleem.
Zaptec Go aangesloten op 3 fasen 230vac 16a installatieautomaat. Ik heb ook een zaptec Sense.
Mijn auto kan laden op 1 fase. 230vac max. 32A.
Alle instellingen in de Zaptec app en Zaptec portal staan op 16A maximaal per fase.
Toch levert de Zaptec laadpaal 32A (7,4kW). Welke type laadmodus ik ook kies. Ik krijg dit niet opgelost.
Als ik de laadpaal op 1 fase aansluit werkt het wel. Maar iemand anders uit ons gezin kan wel 3 fasen laden.
Zaptec support is waardeloos, die zeggen je moet naar een erkend installateur gaan. Is onzin, ik heb de paal zelf geïnstalleerd. Ik heb een opleiding in elektrotechniek
Dus ook voor de vorige 7.008 en 7.009 versiesdanny.s schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:29:
[...]
Faserotatie heb ik al gecontroleerd. Volgorde L1, L2, L3 is gewoon goed. Dus dat is het probleem niet.ph78 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Ik heb mijn defecte Wallbox 2 maanden geleden zelf vervangen voor een zaptec go 2. Heb een 3x25 aansluiting. Was allemaal goed gelukt en hij laadde dan maximaal ongeveer 10kwh per uur. Echter na de update mbt zonneladen laadt hij maximaal nog maar 3kwh per uur op. Ook contact gehad met zaptec. En die blijven maar aangeven dat hij door een installateur aangesloten moet worden. Ook geven ze aan dat de faseroutatie verkeerd is ingesteld. Dus ga hem komende week opnieuw aanmelden in de app met de volgens hun juiste faseroutatie. Ben bang dat dit echter niet zal helpen, want bij de initiële installatie werkte de zaptec wel gewoon goed (10kwh per uur laden).
Ook heb ik de laadpaal ook al opnieuw aangemeld, zonder resultaat.
[ Voor 3% gewijzigd door WiMoer op 01-08-2026 11:42 ]
Bij mij staat de faseroutatie op L2, L3, L1. Maar met die instelling kon hij op het begin ook gewoon met 10kwh per uur laden. Dus daar zit het probleem niet. Bij mij kwam het probleem na de firmware update van het zonneladenWiMoer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:41:
[...]
Faserotatie heb ik al gecontroleerd. Volgorde L1, L2, L3 is gewoon goed. Dus dat is het probleem niet.
Niks moet, maar ik denk dat ze dan bedoelen dat je voor service de installateur kunt contacten. In principe is Zaptec niet degene die service hoeft te verlenen áls het aan de installatie lijkt te liggen.ph78 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Ik heb mijn defecte Wallbox 2 maanden geleden zelf vervangen voor een zaptec go 2. Heb een 3x25 aansluiting. Was allemaal goed gelukt en hij laadde dan maximaal ongeveer 10kwh per uur. Echter na de update mbt zonneladen laadt hij maximaal nog maar 3kwh per uur op. Ook contact gehad met zaptec. En die blijven maar aangeven dat hij door een installateur aangesloten moet worden. Ook geven ze aan dat de faseroutatie verkeerd is ingesteld. Dus ga hem komende week opnieuw aanmelden in de app met de volgens hun juiste faseroutatie. Ben bang dat dit echter niet zal helpen, want bij de initiële installatie werkte de zaptec wel gewoon goed (10kwh per uur laden).
Maar ik begrijp dat het vervelend is zo.
Mijn installateur heeft de twee Zaptec laadpalen identiek aangesloten: fase 1, 2 en 3 zitten in dezelfde klemmen bij beide installaties. In het portal staan de fase rotaties gelijk (L1, L2, L3).
Ik betwijfel of dit juist is, maar kan er onvoldoende over vinden. De installateur geeft aan dat het zo moet kloppen.
Zaptec stelt op haar website: "Stel in de Zaptec-app de fasenvolgorde zo in dat deze overeenkomt met de inkomende fasen L1, L2, L3. Dit verbetert de lastverdeling wanneer sommige voertuigen slechts 1-fasig laden." (https://help.zaptec.com/installation/how-to-install-multiple-zaptec-go?lang=nl ).
De afbeelding daaronder geeft echter op elke Zaptec een doorschuiving/rotatie van de fasen aan.
We hebben nu 1 PHEV en over 2 maanden komt er een full EV bij. Ik ben bang dat als er 2 auto's gaan laden op 1 fase dat allemaal via L1 gaat, maar ik ben daar niet zeker van.
Ik zie bij Tibber eigenlijk steeds op 1 fase dat er 1,5 kW in de auto gaat, terwijl er dan nog zo’n 2kW over is en dus terug het net op gaat. Dit heeft te maken met fasen schakelen omdat er op 3 fasen nog meer overschot moet zijn.
Doet de Sense dat beter?
Mijn boefje is liev!
Hier zie ik hem ook en toen ik vanmiddag op overschot ging laden begon ‘ie meteen. In het verleden zat daar altijd een kwartiertje vertraging in, alsof ‘ie pas ging bijhouden wat het overschot was vanaf het moment dat de auto aan de paal hing. Komende tijd maar even in de gaten houden maar zou wel een goede verbetering zijn.Plunder schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:02:
De Sense is geüpdatet naar 7.1.0.0, de tweede update al na vrijgave zonneladen.
Mvg Arno
Nou ben ik bezig een extra set zonnepanelen aan te leggen., en is mijn vraagstuk:
Ik wil graag "zonneladen op overschot", dat gaat met 1 fase. Als ik het goed heb begrepen haalt de Zaptec die stroom van de L1. Kan ik dan beter de nieuwe panelen met een 1-fase omvormer aansluiten op de L1 in de groepenkast?
Of maakt dat niet uit, en kan ik ook deze nieuwe panelen direct aansluiten op de 3-fase hybride omvormer van mijn thuisbatterij? Qua efficiëntie vele malen beter, maar of alle zonne overschot dan naar de Zaptec gaat weet ik niet
Wie heeft daar een idee van?
[ Voor 3% gewijzigd door vansnoll op 05-08-2026 22:08 ]
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Als je de ruimte op je omvormer hebt zou ik ze gewoon daar aan hangen. Voor op overschot laden wordt er gekeken naar de totale aansluiting, niet per fase. Zie bv dit plaatje van een recente laadsessie. L1 en L2 leveren terug en met L3 liep de auto vol. Samen rond de 0.vansnoll schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:02:
Ik heb een Zaptec Go 2 laadpaal met gebruik van de Sense en een thuisbatterij met een 3-fase hybride omvormer, waar ik direct mijn zonnepanelen op heb aangesloten
Nou ben ik bezig een extra set zonnepanelen aan te leggen., en is mijn vraagstuk:
Ik wil graag "zonneladen op overschot", dat gaat met 1 fase. Als ik het goed heb begrepen haalt de Zaptec die stroom van de L1. Kan ik dan beter de nieuwe panelen met een 1-fase omvormer aansluiten op de L1 in de groepenkast?
Of maakt dat niet uit, en kan ik ook deze nieuwe panelen direct aansluiten op de 3-fase hybride omvormer van mijn thuisbatterij? Qua efficiëntie vele malen beter, maar of alle zonne overschot dan naar de Zaptec gaat weet ik niet
Overigens hoeft overschot laden niet op 1 fase te gaan. Als je overschot boven de 3 x 6 amp komt (grofweg 4.5kW) dan kun je prima op 3 fase laden. Maar dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid panelen en je gebruik. Bij mij zou het theoretisch moeten kunnen maar dan moeten de panelen echt maximaal presteren en mag er verder vrijwel niks in huis stroom gebruiken. Kans is nihil dat dat ooit het geval is.
Maakt het voor je energiegebruik voor je meter echt uit of je op dezelfde fase laadt als terug levert? Volgens mij heeft de energiemeter maar 1 teller er telt hij de som van de fases. Ik snap dat je dan alsnog energie van het net trekt, maar je slimme meter zal gewoon netto 0 meten toch?vansnoll schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:02:
Ik heb een Zaptec Go 2 laadpaal met gebruik van de Sense en een thuisbatterij met een 3-fase hybride omvormer, waar ik direct mijn zonnepanelen op heb aangesloten
Duidelijk. In mijn geval loopt het via mijn thuisbatterijThe_Holy_Jampot schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:08:
[...]
Maakt het voor je energiegebruik voor je meter echt uit of je op dezelfde fase laadt als terug levert? Volgens mij heeft de energiemeter maar 1 teller er telt hij de som van de fases. Ik snap dat je dan alsnog energie van het net trekt, maar je slimme meter zal gewoon netto 0 meten toch?
Stel dat de Zaptec op de L1 laadt met "zonneladen". Kans is groot dat de opgewekte energie op de L2 en L3 wordt gebruikt om de thuisbatterij op te laden. Het mooiste zou zijn als de thuisbatterij vervolgens (een deel van) deze opgewekte stroom alsnog levert aan de L1 fase, dus naar de Zaptec.
Klopt. Financieel maakt het niet uit. Technisch gezien ben je idd aant leveren en afnemen. Dus je belast het net nog steeds. Dus in een ideale wereld zou het op dezelfde fase zitten.The_Holy_Jampot schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:08:
[...]
Maakt het voor je energiegebruik voor je meter echt uit of je op dezelfde fase laadt als terug levert? Volgens mij heeft de energiemeter maar 1 teller er telt hij de som van de fases. Ik snap dat je dan alsnog energie van het net trekt, maar je slimme meter zal gewoon netto 0 meten toch?
Maar ik heb zelf bijv 2 (losse) sets PV, op 2 verschillende fasen. Als de auto dan 1 fase laad, gaat er nog steeds het net op.
Klopt, maar het laden gaat dan met "zonneoverschot". Het mooie aan de Zaptec is dat ie zowel 1-fase (eigen opgewekte zonne-energie, is dus wel langzamer) als 3-fase (snel laden op 11 kw) kan werken. Als ik je opmerking goed heb begrepen.shamp0o schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:12:
Maar als jij met 1 fase oplaad, duurt het wel aanzienlijk langer toch ? Voordat je accu vol zit?
Ik heb ook een thuisbatterij van ruim 11KW en die kan met max 2400W laden.
Als ik merk dat er daarom te weinig overschot is voor de Zaptec, dan sluit ik in de app het laden van de thuisaccu's tijdelijk uit. De Zaptec kan dan alle zon overschot direct gebruiken.
Merk ik aan HW dat er meer overschot is dan er op 1 fase wordt geladen (dacht iets van 3,2 KW) dan schakel ik de thuisaccu's weer in en zie dan dat het overige overschot weer aan de accu's wordt toegevoegd.
De Zaptec is leading in deze.
Als de Zaptec niet in gebruik is dan gaat al het zon overschot de thuisaccu's in.
Deze maanden dus én de auto steeds vol en ook de thuisaccu's.
Helaas dan toch weer teruglevering, ondanks 2 airco's, de tuinpomp, meer grootverbruikers zijn er overdag niet
Hoe kan het dat je nu meteen zonneladen hebt ipv die 15 min? Want dat zou dus ook mijn foutmelding kunnen verklaren, als Zaptec die 15 min idle time er tussenuit heeft gehaald. Afgelopen weekend schoot de Zaptec hier 2x op een rood kruis met "het laden is te vaak onderbroken" en dat komt door het fase switchen. Dat heb ik eerder nooit gehad.Skipperhenk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:18:
Hier idem vwb het zonneladen, bij aansluiten van de auto begint de lader nu direct ipv na een kwartier.
Ik heb ook een thuisbatterij van ruim 11KW en die kan met max 2400W laden.
Als ik merk dat er daarom te weinig overschot is voor de Zaptec, dan sluit ik in de app het laden van de thuisaccu's tijdelijk uit. De Zaptec kan dan alle zon overschot direct gebruiken.
Merk ik aan HW dat er meer overschot is dan er op 1 fase wordt geladen (dacht iets van 3,2 KW) dan schakel ik de thuisaccu's weer in en zie dan dat het overige overschot weer aan de accu's wordt toegevoegd.
De Zaptec is leading in deze.
Mijn boefje is liev!
(Dit is voor een eigen EV, niks zakelijks)
Zelf kopen is geen enkel probleem. Garantie etc, zal een installateur dan niet op zich nemen normaliter en waarschijnlijk mag je 'm dan ook zelf in beheer nemen nadat hij de "vonken" geregeld heeftegeszsegedre schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:48:
Misschien stom vraagje, kan het niet echt met zekerheid terugvinden in deze thread, maar mag ik de Go2 zelf kopen en (laten) installeren? Of moet dit echt via 'gespecialiseerde' bedrijven en handelaren?
Mijn boefje is liev!
Ja, dat kan (heb ik dit weekend zelf ook gedaan). Je kunt in de zaptec app de installatie doen door de qr code aan de binnenkant van de lader te scannen.egeszsegedre schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:48:
Misschien stom vraagje, kan het niet echt met zekerheid terugvinden in deze thread, maar mag ik de Go2 zelf kopen en (laten) installeren? Of moet dit echt via 'gespecialiseerde' bedrijven en handelaren?
Hier start Zonneladen ook direct na koppelen auto en laadpaal. Hij stopt ook veel minder snel elke keer als er een kleine wolk voorbij komt.JB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
Hoe kan het dat je nu meteen zonneladen hebt ipv die 15 min? Want dat zou dus ook mijn foutmelding kunnen verklaren, als Zaptec die 15 min idle time er tussenuit heeft gehaald. Afgelopen weekend schoot de Zaptec hier 2x op een rood kruis met "het laden is te vaak onderbroken" en dat komt door het fase switchen. Dat heb ik eerder nooit gehad.
Dat correspondeert dus met mijn foutmeldingen die ik eerder niet had. Fijn dat het sneller schakelt, maar hier is het vorig weekend dus meermaals op error gesprongen icm Tibber Pulse (die waarschijnlijk dezelfde manier van aanspreken hanteert dan de Sense).THE_BASE schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Hier start Zonneladen ook direct na koppelen auto en laadpaal. Hij stopt ook veel minder snel elke keer als er een kleine wolk voorbij komt.
Mijn boefje is liev!
Na activatie heb ik zonneladen aangezet en gekozen voor 'Overschot + net'. Vervolgens merk ik dat de laadsnelheid enorm omlaag (nu 3,35kW) gaat. Er is momenteel ook niet veel zon maar is het dan niet logisch dat de laadpaal de meeste stroom van het net haalt en gewoon op 16A blijft laden? De auto geeft wel 16A aan maar de laadpaal laad maar met amper 4kW.
De slider in de app heb ik op maximaal 3,90kW ingesteld. Verder gaat niet.
[ Voor 19% gewijzigd door Morpheus2003 op 07-08-2026 14:26 ]
:strip_exif()/f/image/X5o4WaW1lmH5wO63pKNEx54t.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het veld electriciteitsnetnet op 3 fase te krijgen moet ik volgens chatgpt de laadpaal opnieuw installeren, klopt dat of kan het handiger??
Via de webportal kan je dat aanpassen. (Installaties > Instellingen > Energiebeheer)richards3 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:02:
Mijn zapte was aangesloten toen ik nog maar 1 fase had. Nu is mijn aansluiting verzwaard maar mijn i4 laad nog steeds maar op 1 fase, mijn instellingen zijn als volgt:
[Afbeelding]
Om het veld electriciteitsnetnet op 3 fase te krijgen moet ik volgens chatgpt de laadpaal opnieuw installeren, klopt dat of kan het handiger??
Als dat veld greyed out is, dan moet je jezelf extra permissies toekennen onder het tabblad autorisaties. De rol service zorgt dat je dan extra aanpassingen kan doen.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Tja, dat is dus de praktijk en zo te lezen ook bij anderen. Echter....als ik in de app kijk dan staat daar bij zonneladen nog steeds: (Takes up to 15 minutes to apply)JB schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
Hoe kan het dat je nu meteen zonneladen hebt ipv die 15 min? Want dat zou dus ook mijn foutmelding kunnen verklaren, als Zaptec die 15 min idle time er tussenuit heeft gehaald. Afgelopen weekend schoot de Zaptec hier 2x op een rood kruis met "het laden is te vaak onderbroken" en dat komt door het fase switchen. Dat heb ik eerder nooit gehad.
Dit is dus tegenstrijdig met de ervaring: kabel aansluiten aan de auto en hup, zon laden begint meteen.
Daar staat die al op TN 3 fasEQuad schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:29:
[...]
Via de webportal kan je dat aanpassen. (Installaties > Instellingen > Energiebeheer)
Als dat veld greyed out is, dan moet je jezelf extra permissies toekennen onder het tabblad autorisaties. De rol service zorgt dat je dan extra aanpassingen kan doen.
aanhanger laat maar, zaptec had hem ondertussen al aangepast voor me.
[ Voor 8% gewijzigd door richards3 op 07-08-2026 15:10 ]
Heb je de laadstation al eens herstart? Deze aanpassing zou namelijk voldoende moeten zijn eigenlijk.
nggyu nglyd
Yep herstart en nu werkt het goedQuad schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:07:
[...]
Heb je de laadstation al eens herstart? Deze aanpassing zou namelijk voldoende moeten zijn eigenlijk.
Dat slaat alleen op wijzigingen die je doorvoert in de app.Skipperhenk schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:36:
[...]
Tja, dat is dus de praktijk en zo te lezen ook bij anderen. Echter....als ik in de app kijk dan staat daar bij zonneladen nog steeds: (Takes up to 15 minutes to apply)
Dit is dus tegenstrijdig met de ervaring: kabel aansluiten aan de auto en hup, zon laden begint meteen.
Aha, duidelijk. Bedankt.Plunder schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:59:
[...]
Dat slaat alleen op wijzigingen die je doorvoert in de app.
Op vakantie geweest en bij terugkomst bleek dat er een fase uitlag. Enexis was er binnen een uur en netjes opgelost. Echter komt mijn zaptec go 2 (3.3.0) met deze melding. Stroom eraf en er weer op heeft niet geholpen. Via de portal deactiveren en activeren ook niet. Iemand hier al eens tegenaan gelopen? Installateur heeft bouwvak en zaptec support mailtje gestuurd maar tot dusverre geen reactie.
Mijn boefje is liev!
Zaptec GO 2 met Sense staat op automatisch laden en zonneladen. Zaptec staat op gepauzeerd. In de Tibber app staat wachten op stroomoverschot en een melding 'de stroom is beperkt'. Maar er is wel degelijk een overschot, wat gaat er mis?
[ Voor 5% gewijzigd door robb. op 08-08-2026 10:10 ]
Net even uitgetest. Eerst zonneladen uitgezet en toen een half uurtje gewacht. Daarna terug aangezet en meteen auto aangesloten. Ging ook weer direct laden. Mijn vermoeden is dat sinds de laatste firmware update het gemiddelde overschot van het laatste kwartier continue wordt bijgehouden zodat dat eerste kwartier wachten voorkomen wordt.Plunder schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:59:
[...]
Dat slaat alleen op wijzigingen die je doorvoert in de app.
Ik heb het antwoord al. Het antwoord is "nee". De instelling voor faserotatie wordt alleen gebruikt voor de metingen en het voorkomen van overbelasting of de fases
[ Voor 24% gewijzigd door The_Holy_Jampot op 08-08-2026 15:40 ]
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:56:
@tumble_nl praat de Zaptec Go 2 nog wel met internet? Wellicht is er iets omgevallen na de stroomuitval? Ik ken de melding niet, ook nooit eerder gezien. Als je de paal via 4G laat communiceren, maakt dat verschil?
[Afbeelding]
Ja hoor hij geeft ook aan online te zijn in de portal en alle commando’s die ik doorgeef( opnieuw opstarten) worden gelijk uitgevoerd
Mijn boefje is liev!
Neem eens contact op met Zaptec. Die kunnen op afstand best veel.JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:37:
Het is weer weekend en voila wederom issues met fase(n) schakelen, doordat hier thuis ook van alles stroom pakt. Begint vervelend te worden
[Afbeelding]
Hier was de thuisbatterij aan het laden, daarna de droger bezig en de Zaptec is gestart met Zonneladen. Is nu op vol vermogen met de zon aan het laden, tot zover geen problemen.JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:37:
Het is weer weekend en voila wederom issues met fase(n) schakelen, doordat hier thuis ook van alles stroom pakt. Begint vervelend te worden
[Afbeelding]
Heb je al contact gehad met je installateur of Zaptec?
Deze melding heb ik vandaag ook gehad, dat was nog vroeg in de ochtend voordat er veel stroom wordt gebruikt. Wist niet dat dit aan het fase schakelen ligt. Ik dacht dat dit door het zonneladen komt, de zaptec is continue aan het pendelen vanwege net te weinig of net voldoende zonnestroom.JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:37:
[Afbeelding]
Zaptec kan ik ook benaderen, maar al deze slimme dingen icm load balancer die niet van Zaptec zelf is, verwacht ik niet zoveel van eigenlijk. Installateur is gewoon elektricien, die weten dat soort dingen ook niet.
@robb. ik weet niet of ie in de ochtend dan ook fasen schakelen deed, maar dit komt inderdaad door wel/niet van 1 naar 3 fasen gaan. Max 20x en dan is het klaar. Zou fijn zijn als het dan gewoon vastgezet wordt op 1 fase bijvoorbeeld, ipv kapot loopt.
[ Voor 19% gewijzigd door JB op 08-08-2026 16:39 ]
Mijn boefje is liev!
Als de installateur gecertificeerd is bij zaptec heeft ie daar korte lijntjes, mijn ervaring als installateur met de zaptec support is erg goed in ieder geval, altijd snel iemand aan de telefoon die er verstand van heeft en dingen op afstand direct kan oplossen.JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:23:
Heb Tibber gevraagd, maar vermoed dat die ook weinig kunnen doen.
Zaptec kan ik ook benaderen, maar al deze slimme dingen icm load balancer die niet van Zaptec zelf is, verwacht ik niet zoveel van eigenlijk. Installateur is gewoon elektricien, die weten dat soort dingen ook niet.
@robb. ik weet niet of ie in de ochtend dan ook fasen schakelen deed, maar dit komt inderdaad door wel/niet van 1 naar 3 fasen gaan. Max 20x en dan is het klaar. Zou fijn zijn als het dan gewoon vastgezet wordt op 1 fase bijvoorbeeld, ipv kapot loopt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Dat is ook goed, maar heb je dit soort cases al eens voorgelegd dan? Dit is wel wat anders dan hardware storingen? En verder works by design? Na 20x schakelen, gaat ie op error.Makrolon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Als de installateur gecertificeerd is bij zaptec heeft ie daar korte lijntjes, mijn ervaring als installateur met de zaptec support is erg goed in ieder geval, altijd snel iemand aan de telefoon die er verstand van heeft en dingen op afstand direct kan oplossen.
[ Voor 6% gewijzigd door JB op 08-08-2026 16:56 ]
Mijn boefje is liev!
Nee ik heb dit soort dingen nog niet aan de hand gehad. Een keer wilde hij de instelling van 1 naar 3 fase niet pakken en een keer lukte de koppeling met de sense niet. Dat was beide in 5 minuten opgelost via de support.JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:49:
[...]
Dat is ook goed, maar heb je dit soort cases al eens voorgelegd dan? Dit is wel wat anders dan hardware storingen?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Wellicht kunnen ze wel in de log zien, of er daadwerkelijk 20x geschakeld is. Dat lijk ik zelf in ieder geval niet te kunnen zien.Makrolon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:57:
[...]
Nee ik heb dit soort dingen nog niet aan de hand gehad. Een keer wilde hij de instelling van 1 naar 3 fase niet pakken en een keer lukte de koppeling met de sense niet. Dat was beide in 5 minuten opgelost via de support.
Zelf alvast een ticket ingeschoten bij Zaptec, ben eens benieuwd waar ze mee komen. Logfiles icm waarom er een 20x limit is en/of waarom het dan niet gewoonweg locked op 1 fase ipv kapot te lopen
[ Voor 18% gewijzigd door JB op 08-08-2026 17:09 ]
Mijn boefje is liev!
Bij mij houdt ie 't niet op zero-export, maar op de "trede" van stroom die nu staat. Er is wat modulering maar niet egaal. In mijn ervaringen..JB schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:45:
Hoe gaat het zonneladen met een Sense icm overschot? Pakt dat echt de hele hap die anders teruggeleverd wordt?
Ik zie bij Tibber eigenlijk steeds op 1 fase dat er 1,5 kW in de auto gaat, terwijl er dan nog zo’n 2kW over is en dus terug het net op gaat. Dit heeft te maken met fasen schakelen omdat er op 3 fasen nog meer overschot moet zijn.
Doet de Sense dat beter?
Mijn auto laad momenteel op met 11kwh. In mijn energie app zie ik +9500w. Mijn zonnepanelen leveren momenteel 2500w. Ongeveer 1000watt gebruik ik in huis.
Mijn (check)vraag is of mijn zonnepanelen nu gewoon mee doen? Zonneladen staat uit in de laadpaal.
nggyu nglyd
Thanks! Wat is dan het nut/voordeel van de optie ‘Zonneladen’ met ‘Alleen overschot’ of ‘Overschot + net’?Quad schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:37:
Je ziet een verbruik, dus afname van het net. Dus al je zonnestroom gaat rechtstreeks je huis en auto in.
[ Voor 9% gewijzigd door Morpheus2003 op 09-08-2026 14:58 ]
Dan gaat de loadbalancer kijken hoeveel je teruglevert en past de laadsnelheid daarop aan. En met dat tweede mag er ook een deel van het net extra afgenomen worden.Morpheus2003 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Thanks! Wat is dan het nut/voordeel van de optie ‘Zonneladen’ met ‘Alleen overschot’ of ‘Overschot + net’?
nggyu nglyd
Vraag 1 : Hij zou 22kwh moeten kunnen laden maar mijn auto laad maar met maximaal 11kwh. (Skoda Enyaq). Alle instellingen zouden goed staan.
Vraag 2 : Zonneoverschot laden, waarom kan ik bij zonneladen bij Overschot + net, maar maximaal 3.9kwh kiezen? Ik zou graag het overschot + maximaal nodig laden om 11kwh dan te kunnen laden.
[ Voor 33% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-08-2026 10:21 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Heb je 3x25A of 3x35A? Om met 22 kW te kunnen laden heb je 32A op 3 fases nodig (en daarmee een 3x35A hoofdaansluiting). Maar vooral, je Enyaq kan op AC enkel met 11 kW laden, dus meer kan zowieso niet.CrankyGamerOG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:19:
Wellicht stomme vraag, maar ik heb sinds een week ook een zaptec go 2.
Hij zou 22kwh moeten kunnen laden maar mijn auto laad maar met maximaal 11kwh. (Skoda Enyaq). Alle instellingen zouden goed staan.
3x35A , maar dan ligt het dus aan de enyaqbvermeul schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Heb je 3x25A of 3x35A? Om met 22 kW te kunnen laden heb je 32A op 3 fases nodig (en daarmee een 3x35A hoofdaansluiting). Maar vooral, je Enyaq kan op AC enkel met 11 kW laden, dus meer kan zowieso niet.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Ja. Verder zijn er nog niet zoveel auto's die 22 kW doenCrankyGamerOG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
3x35A , maar dan ligt het dus aan de enyaq
Mijn boefje is liev!
Ben tevreden met de Zaptec Go2 en met de standaard ingebouwde MID meter ook nog geld terug verdienen met je auto op te laden (ERE regeling).
Heb voor Zaptec gekozen vanwege de mid meter (afrekening via 50five, ere via Joulo dit jaar), slim laden opties met fase schakeling, Tibber ondersteuning en toekomstige v2g mogelijkheden. Ben benieuwd, wel toe aan een goed werkende paal na een langzaam stervende Evbox Elvi.
Nee, bij mij is dat ook een hardnekkig probleem. Meestal met een melding die al verdwijnt voor ik die kan lezen. De app draait op een S26plus met Android 16.The_Holy_Jampot schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:12:
Ben ik trouwens de enige die om de haverklap uit de app gegooid wordt? Ik moet dan weer opnieuw inloggen. Meestal zijn er zelfs 2 pogingen nodig voor ik weer in de App kan
Wanneer zou hij dan moeten stoppen met laden en wat is daar nog het nut van? Als je gewoon 11 kW laadt wordt je zonne energie daar automatisch in meegenomen tot de accu zijn laaddoel heeft bereikt.[b]CrankyGamerOG in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"
Vraag 2 : Zonneoverschot laden, waarom kan ik bij zonneladen bij Overschot + net, maar maximaal 3.9kwh kiezen? Ik zou graag het overschot + maximaal nodig laden om 11kwh dan te kunnen laden.
Die aanbieding is inderdaad van ons. Het gaat om de Zaptec Go 2 voor € 699 incl. btw, gratis verzending, 5 jaar fabrieksgarantie, levering in 2-4 werkdagen. incl demontage van de oude lader en montage van de nieuwe lader daarnaast is het ook mogelijk complete installaties via ons uit te laten voeren.
Op je inhoudelijke vragen, en ik probeer ook eerlijk te zijn waar het ons niet uitkomt:
MID en ERE. De Go 2 heeft de MID-gecertificeerde kWh-meter in de paal zitten, niet in de meterkast. Daarmee is hij geschikt voor ERE-registratie. Voor de meeste mensen die nu hun oude Go vervangen is dat precies de reden.
Zonneladen. Wat hierboven in het topic wordt gezegd, klopt wat mij betreft. Je hebt de Sense P1 nodig voor dynamische load balancing en zonneoverschot-laden, en de aansturing daarvan is minder verfijnd dan bij een deel van de concurrentie. Als zonneladen je hoofdreden is, moet je dat serieus meewegen. Ik ga niet doen alsof dat het sterkste punt van dit apparaat is.
Oververhitting. Daar kan ik geen harde uitspraak over doen; ik heb geen inzicht in de storingsstatistieken van Zaptec. Wat wel helpt is dat de Go 2 over-the-air updates krijgt, dus firmwareverbeteringen komen binnen zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
Ten opzichte van de oude Go. Het praktische verschil dat het meest uitmaakt is de ingebouwde 4G naast wifi. Je bent dus niet afhankelijk van je wifi-bereik in de garage of carport, en dat telt zwaarder dan je denkt zodra je aan ERE meedoet: je laadsessies moeten betrouwbaar uitgelezen kunnen worden, anders loop je opbrengst mis.
Twijfel je tussen de Go 2 en de Easee Charge Max: die kosten bij ons allebei hetzelfde en hebben allebei MID. De verschillen heb ik op een rij gezet op energiebesparingplan.nl/easee-charge-max-vs-zaptec-go-2, maar lees vooral ook dit topic en het Easee-topic door — gebruikerservaringen zijn eerlijker dan wat ik er als verkoper over zeg.
Vragen mag je altijd stellen!
mvg
www.energiebesparingplan.nl
Vorige week dinsdag is bij mij de zaptec go 2 + sense geïnstalleerd, een uur na de installatie kon ik al zonneladen.Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:58:
Hoelang hebben jullie op de lijst gestaan voor zonneladen? Want ik heb het volgens mij iets van een week geleden aangevraagd en ik sta nog in een wachtrij?
De zaptec doet dus geen loadbalancing via 4g he, je bent dus als je wil dat hij volledig werkt wel alsnog afhankelijk van wifi.EBP schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:38:
Even transparant vooraf: ik ben van EBP, de partij die je op Marktplaats zag staan. Lees mijn verhaal dus met die pet op.
Die aanbieding is inderdaad van ons. Het gaat om de Zaptec Go 2 voor € 699 incl. btw, gratis verzending, 5 jaar fabrieksgarantie, levering in 2-4 werkdagen. incl demontage van de oude lader en montage van de nieuwe lader daarnaast is het ook mogelijk complete installaties via ons uit te laten voeren.
Op je inhoudelijke vragen, en ik probeer ook eerlijk te zijn waar het ons niet uitkomt:
MID en ERE. De Go 2 heeft de MID-gecertificeerde kWh-meter in de paal zitten, niet in de meterkast. Daarmee is hij geschikt voor ERE-registratie. Voor de meeste mensen die nu hun oude Go vervangen is dat precies de reden.
Zonneladen. Wat hierboven in het topic wordt gezegd, klopt wat mij betreft. Je hebt de Sense P1 nodig voor dynamische load balancing en zonneoverschot-laden, en de aansturing daarvan is minder verfijnd dan bij een deel van de concurrentie. Als zonneladen je hoofdreden is, moet je dat serieus meewegen. Ik ga niet doen alsof dat het sterkste punt van dit apparaat is.
Oververhitting. Daar kan ik geen harde uitspraak over doen; ik heb geen inzicht in de storingsstatistieken van Zaptec. Wat wel helpt is dat de Go 2 over-the-air updates krijgt, dus firmwareverbeteringen komen binnen zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
Ten opzichte van de oude Go. Het praktische verschil dat het meest uitmaakt is de ingebouwde 4G naast wifi. Je bent dus niet afhankelijk van je wifi-bereik in de garage of carport, en dat telt zwaarder dan je denkt zodra je aan ERE meedoet: je laadsessies moeten betrouwbaar uitgelezen kunnen worden, anders loop je opbrengst mis.
Twijfel je tussen de Go 2 en de Easee Charge Max: die kosten bij ons allebei hetzelfde en hebben allebei MID. De verschillen heb ik op een rij gezet op energiebesparingplan.nl/easee-charge-max-vs-zaptec-go-2, maar lees vooral ook dit topic en het Easee-topic door — gebruikerservaringen zijn eerlijker dan wat ik er als verkoper over zeg.
Vragen mag je altijd stellen!
mvg
www.energiebesparingplan.nl
Bij mij heeft het ongeveer 1 maand geduurd.Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:58:
Hoelang hebben jullie op de lijst gestaan voor zonneladen? Want ik heb het volgens mij iets van een week geleden aangevraagd en ik sta nog in een wachtrij?
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2
Ik steek de stekker er in en op een onbewolkte dag direct Zonneladen. Bij wat bewolking is er ‘geen wolkje aan de lucht’ en laadt hij vrolijk door. Gisteren was het half bewolkt en dan stopt en start hij regelmatiger, maar ook dat viel mee. Hij is dus wel meer aan het meten lijkt het.
Ik denk dat deze functie nog verder ontwikkeld wordt en kan alleen maar beter worden. Voor nu al tevreden, al een flink aantal dagen deze zomer kunnen Zonneladen en gratis kunnen rijden.
Uitlezen gaat met Joulo makkelijk genoeg, dus ERE gaat ook goed. Ik ben dus eigenlijk wel tevreden met het geheel.
I have usernames older than you.
Een "halve" week, denk ik. Eind vorige week op die knop gedrukt, gisteren geactiveerd.Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:58:
Ervaring mee? Ik heb het nog niet aan de praat gekregen via 4g namelijk.DT2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:02:
Voor de Sense is wel wifi nodig inderdaad maar de paal zelf kan gewoon via 4g met de Zaptec omgeving communiceren en dan werkt loadbalancing prima.
Ja, ik had in eerste instantie wifi helemaal niet geconfigureerd op de paal maar alles werkte gewoon prima. Ook op overschot laden was geen probleem. Ondertussen van de week ook de wifi maar geconfigureerd hoewel de afstand eigenlijk net iets te groot is en het signaal dus vrij zwak. Maar als backup leek het me wel handig om in ieder geval achter de hand te hebben.Makrolon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Ervaring mee? Ik heb het nog niet aan de praat gekregen via 4g namelijk.
Daarna maar eens begonnen met zonneladen. Dat gaat, het is nog kort dag, redelijk goed. Ik kan schakelen tussen verschillende modi en ondertussen draaien er ook andere verbruikers zoals wasmachine, wasdroger en/of vaatwasmachine. Voor wijzigen van modus moet je wel wat geduld hebben, die komen vaak pas na meerdere minuten door maar dat staat ook aangegeven (tot max 15 min).
Snel gaat het niet nee met ca. 1 tot ca. 4 kW (als je snelladen langs de weg tot 160 kW gewend bent). Maar ach, wat maakt dat uit als de auto er toch staat.
Alleen bij 'overschot+net' begrijp ik die schuif 'stroom van het net' tussen 1,15 en 3,9 kW (total) (nog) niet. De Enyaq begint met laden bij 1,4 kW (6 A). Als ik hem op 1,15 zet, is dan (afgezien van andere apparatuur) 0,25 kW van de panelen voldoende om op gang te komen? Ik heb de schuif ook wel eens op 3,9 kW gezet en dan laad ie met 3,5 kW. Hoe dat dan precies werkt is voor een black box.
de schuif van 1,15 is dat hij altijd minimaal 1,15 doet + de overschot die je hebt. dus hij stopt dan niet als er geen zon is.Peter van Heun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:35:
8 zonnepanelen (totaal 2,8 kWp), de Zaptec Go 2 met Sense en een Enyaq 85 (mei 2026) waren er net. Ik was alleen met de laatste op vakantie tot 8 augustus. (Wat rijdt elektrisch geweldig fijn. Al moet je wel je laadbeurten plannen maar daar helpt de autonavigatie goed bij.)
Daarna maar eens begonnen met zonneladen. Dat gaat, het is nog kort dag, redelijk goed. Ik kan schakelen tussen verschillende modi en ondertussen draaien er ook andere verbruikers zoals wasmachine, wasdroger en/of vaatwasmachine. Voor wijzigen van modus moet je wel wat geduld hebben, die komen vaak pas na meerdere minuten door maar dat staat ook aangegeven (tot max 15 min).
Snel gaat het niet nee met ca. 1 tot ca. 4 kW (als je snelladen langs de weg tot 160 kW gewend bent). Maar ach, wat maakt dat uit als de auto er toch staat.
Alleen bij 'overschot+net' begrijp ik die schuif 'stroom van het net' tussen 1,15 en 3,9 kW (total) (nog) niet. De Enyaq begint met laden bij 1,4 kW (6 A). Als ik hem op 1,15 zet, is dan (afgezien van andere apparatuur) 0,25 kW van de panelen voldoende om op gang te komen? Ik heb de schuif ook wel eens op 3,9 kW gezet en dan laad ie met 3,5 kW. Hoe dat dan precies werkt is voor een black box.
die 3.9 naar 3.5 kwam misschien door de sense dat hij zag dat andere apparaten stroom gebruikte en het daarom even naar beneden kneep?
[ Voor 4% gewijzigd door Crysania op 11-08-2026 15:50 ]
Hij stopt zeker wel als er te weinig zon is b.v. in de avond is mijn ervaring. De volgende ochtend gaat hij dan weer vrolijk verder als er weer een overschot is van ca 350 wh of hoger.Crysania schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
de schuif van 1,15 is dat hij altijd minimaal 1,15 doet + de overschot die je hebt. dus hij stopt dan niet als er geen zon is.
die 3.9 naar 3.5 kwam misschien door de sense dat hij zag dat andere apparaten stroom gebruikte en het daarom even naar beneden kneep?
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Ja en jacacofant schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:11:
EVCC ? Heb ik nog niet van gezien. Werkt dat goed? Kan die ook Marstek batterijen op standby zetten als ik de auto aan de lader hang?
Zaptec geeft aan;JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:58:
[...]
Wellicht kunnen ze wel in de log zien, of er daadwerkelijk 20x geschakeld is. Dat lijk ik zelf in ieder geval niet te kunnen zien.edit:
Zelf alvast een ticket ingeschoten bij Zaptec, ben eens benieuwd waar ze mee komen. Logfiles icm waarom er een 20x limit is en/of waarom het dan niet gewoonweg locked op 1 fase ipv kapot te lopen
Bij pendelen obv net wel/geen overschot icm andere verbruikers in huis, werkt dit dus niet goedGoedemiddag,
In de Sessie wordt inderdaad 20 keer geschakeld. De hardware schiet dan in beveiliging, omdat anders de relais overbelast raken.
Met vriendelijke groet,
Zaptec Benelux
Mijn boefje is liev!
:strip_exif()/f/image/nrOFQqGXFwSFAt6RLCF58O3N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zkIKNcFzKBoRlCad515BbaiH.jpg?f=fotoalbum_large)