Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB
Definieer 'goed functionerend'. Ding doet het op zich ook zonder internetverbinding.farmacop schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:15:
Is die 'Sense' essentieel voor een goed functionerende Go2? Heb al een P1-meter van homewizard en die bevalt goed voor het inzicht dat ik zoek, maar vervang hem graag als dat nodig is voor een optimaal werkende Go2 natuurlijk...
Als je wilt load balancen heb je wel wat nodig. Maar zelf draai ik daarvoor een Home Assistant automation.
Dat betekent dat de paal niet meerdere sessies doet, zoals tussen 15u en 17u (die twee uren zijn dan het voordeligst tussen het aansluiten en het vertrek) en vervolgens de rest in de nacht doet voordat ik vertrek om 6:00u. Toch?
Instellingen staan op 3 fasen en max vermogen 20A. Maar toch wordt er maar 1 fase gebruikt.
Heb ook de sense load balancer bij de installatie.
Iemand die hier raad mee weet?
UPDATE: de installateur heeft de sense softwarematig verwijderd, zodat mijn EMS systeem correct kan aansturen. Nu werkt het perfect (lees: zoals ik het wil 😂)
[ Voor 20% gewijzigd door Liesr op 16-07-2026 14:29 ]
Zie mijn bericht eerder deze maand. Ik zit met hetzelfde, al heeft ie bij mij nooit 11kwh gedaan. Nog geen oplossing helaas.Liesr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:09:
Ik heb sinds 1 maand de zaptec go 2. Maar sinds 2 weken, wil die niet meer aan 11kw laden. Haalt max 2,7. Heb al andere kabel geprobeerd, maar blijft hetzelfde.
Instellingen staan op 3 fasen en max vermogen 20A. Maar toch wordt er maar 1 fase gebruikt.
Doet je Sense het nog? Er zit een lampje op, als dat wit is dan is het antwoord ja. Zo niet, dan is het nee. Zo nee, bel je leverancier want hij is wellicht stuk, maar doet het in elk geval niet meer.Liesr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:09:
Ik heb sinds 1 maand de zaptec go 2. Maar sinds 2 weken, wil die niet meer aan 11kw laden. Haalt max 2,7. Heb al andere kabel geprobeerd, maar blijft hetzelfde.
De instelling in je app staat (Open app, tik laadmodus) misschien op automatisch laden. Zet hem om naar Standaard laden. Daar kan je dan prutsen. Je kan ook inloggen bij Zaptec (https://portal.zaptec.com/dashboard) en daar dingen doen, maar dat kan je leverancier dus ook, laat je daar even door adviseren, als je sense er net als bij anderen mee is opgehouden omdat Azure kapot is. (of teveel stroom gebruikt en jou daarom maar op een lagere waarde heeft gezet...)
I have usernames older than you.
De sense doet het (lampje brandt wit) en de laadmodus staat steeds op standaard. Heb ook geen eco aanstaan.pjottum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:48:
[...]
Doet je Sense het nog? Er zit een lampje op, als dat wit is dan is het antwoord ja. Zo niet, dan is het nee. Zo nee, bel je leverancier want hij is wellicht stuk, maar doet het in elk geval niet meer.
De instelling in je app staat (Open app, tik laadmodus) misschien op automatisch laden. Zet hem om naar Standaard laden. Daar kan je dan prutsen. Je kan ook inloggen bij Zaptec (https://portal.zaptec.com/dashboard) en daar dingen doen, maar dat kan je leverancier dus ook, laat je daar even door adviseren, als je sense er net als bij anderen mee is opgehouden omdat Azure kapot is. (of teveel stroom gebruikt en jou daarom maar op een lagere waarde heeft gezet...)
Pas de instellingen NIET aan, tenzij je weet waar je mee bezig bent.
- Zorg dat je account alle permissies heeft (User + Owner + Service), deze kun je vinden onder Installation > 'naam/adres van installatie' > Permissions
- Check onder Installation > 'naam/adres van installatie' > Settings > Power Management de instellingen, post daarvan even een screenshot
- Check onder Chargers > 'je oplader' > Settings. Post ook daarvan even een screenshot.
- Check onder Chargers > 'je oplader' > Status. Post ook daarvan even een screenshot.
Externe services (zoals Tibber / evcc / etc) passen deze instellingen vaak frequent aan door de Zaptec API, bijvoorbeeld voor het bijsturen van zonneladen. Ze kunnen elkaar tegenwerken en ook onverwachte resultaten geven.
[ Voor 0% gewijzigd door mrunknown223 op 15-07-2026 18:44 . Reden: typo ]
Bij mij is de sense weer gaan werken! We hadden zonneladen aangevraagd en dat is vandaag geactiveerd. De sense knipperde toen oranje/wit. Na opnieuw inpluggen van de p1 poort blijft het lampje nu wit. Eens kijken hoe lang die nu blijft werken en of het zonneladen een beetje werkt.pjottum schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:26:
[...]
Ik kan in de router zien dat er verbindingen opengezet worden, maar niet werken. Zonder cloud, geen sense blijkbaar. Ik ben benieuwd wat de leverancier gaat doen..
Edit: hmmm, goede laadsessie, 1,3kw.. Zucht.
Dat zijn de geretourneerde laadrobots met temp sensor fixnew_born89 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:57:
***members only***
Mijn boefje is liev!
Als de laadmodus op "standaard" staat zou 'ie zich sowieso niets moeten aantrekken van de Sense. Maar als je kijkt onder instellingen bij "standaard" dan kan je voor die modus apart instellen hoeveel stroom het laadpunt maximaal mag trekken. Staat dat wel op 16 A? Je gaat dan naar Installatie -> laadmodus - zet 'm op "standaard laden" en dan nog naar "configureren" en daar kan je de beschikbare stroom instellen. Zet daar ook "beperk offline vermogen" uit.Liesr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:10:
[...]
De sense doet het (lampje brandt wit) en de laadmodus staat steeds op standaard. Heb ook geen eco aanstaan.
Ik vind de manier waarop de diverse instellingen zijn ondergebracht niet altijd even logisch in die app. En ondanks dat mijn Sense helemaal dood is (het ding krijgt geen voedingsspanning) komt er geen waarschuwing in de app.
Draait hier als een zonnetje - in het zonnetjeJB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:19:
[...]
Dat zijn de geretourneerde laadrobots met temp sensor fix
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Zelfs in de standaard laden stand?PLUKVDP schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:24:
[...]
Zie mijn bericht eerder deze maand. Ik zit met hetzelfde, al heeft ie bij mij nooit 11kwh gedaan. Nog geen oplossing helaas.
Tot aan vandaag weigerde mijn Sense P1 dienst, ging dus in de offline stand met max 6A totaal. Nu zonneladen actief is geworden vandaag doet de Sense het ook ineens weer.
De meterkast is al af-bouw klaar voor een laadpaal, ook de kabel loopt al naar de parkeerplek achter het huis. Moet alleen op de muur een Kastje opgehangen worden, met een kabelgoot/afwerking en een load balancing.
Vrij letterlijk 10 gaten boren apparaat vastschoeven en aanzetten... tenminste zo voelt dat bij mij als leek (met natuurlijk enige uitleg?)
Ik krijg offertes van 2.000 euro en meer, voelt mij als erg veel voor weinig werk....
Iemand hier die enig beeld heeft bij wat een vrij simpele installatie van zo een laadpaal zou mogen kosten?
Mocht het wat uitmaken, regio Amsterdam
[ Voor 4% gewijzigd door namliam_eht op 17-07-2026 12:29 ]
In mijn geval ter vervanging van een andere niet MID gecertificeerde 3 fase laadpaal heeft me dit ommenabij de 1600 euro gekost voor de installatie en configuratie van: Go-2, Houder + 7.5m kabel, Sense P1 + actieve splitter.namliam_eht schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:07:
Ik overweeg een Zaptec Go2 aan te schaffen en die te laten installeren.
De meterkast is al af-bouw klaar voor een laadpaal, ook de kabel loopt al naar de parkeerplek achter het huis. Moet alleen op de muur een Kastje opgehangen worden, met een kabelgoot/afwerking en een load balancing.
Vrij letterlijk 10 gaten boren apparaat vastschoeven en aanzetten... tenminste zo voelt dat bij mij als leek (met natuurlijk enige uitleg?)
Ik krijg offertes van 2.000 euro en meer, voelt mij als erg veel voor weinig werk....
Iemand hier die enig beeld heeft bij wat een vrij simpele installatie van zo een laadpaal zou mogen kosten?edit:
Mocht het wat uitmaken, regio Amsterdam
De Sense wordt niet rechtstreeks ondersteund in home automation. Dus ik heb mijn al bestaande 3fase (MID) gecertificeerde meter van HomeWizard laten zitten natuurlijk ;-
Zo heb ik het zelf ook gedaan. Volgens mij waren het zelfs minder gatenNu ongeveer een jaar geleden. 1e laadpaal moest vervangen worden en ook die zelf vervangen.namliam_eht schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:07:
Met wat technisch inzicht en ervaring en gewoon de duidelijke handleiding volgen, want dat doet de installateur ook. Misschien niet meer na de zesde.
Als je niet snapt wat je doet moet je het niet doen. Want je moet dan bv ook je faserotatie ingeven. Dat moet je wel snappen.
[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 17-07-2026 13:30 ]
Al met al super blij de vervanging en af van die slechte service van 50five.
Je kreeg vast geen bon achteraf van je electricien 😁sgsprutser schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:20:
Ik heb gister door een bevriende elecktricien de Zaptec Go 2 laten aansluiten ter vervanging van de Newmotion paal met abo van 50five. Het vervangen van de laadpaal was echt super simpel. De meeste tijd zijn we bezig geweest met het plaatsen van de onepole en het graaf werk ervan. Maar het werkelijk aansluiten is super eenvoudig. Ook het aansluiten van de sense en de P1 splitter ging super eenvoudig. Voor het aansluiten van de laadpaal zelf denk ik dat we 45 minuten bezig zijn geweest, meete tijd ging zitten inhet netjes ophangen en alles netjes maken. Mijn elecktricien kost maar 30 euro per uur. Ik heb de laadpaal en alle benodigdheden besteld bij solar-outled. Was ook super geregeld want alles voor het aansluiten op de paal zat er netjes bij. Die gasten begrijpen dat je een totaal pakket wil hebben.
Al met al super blij de vervanging en af van die slechte service van 50five.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
pjottum schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:33:
Gisteravond was de Sense wit en doet het inderdaad weer. Blijkbaar is het bonnetje voor Azure betaald..
Werkt prima. Past regelmatig het laden aan zodat (stand alleen overschot) er niet van het net geladen wordt.
Staat nu te wachten totdat morgen er weer genoeg zon is om verder te laden.
Merk wel dat als ik pauzeer dat daarna niet goed gedetecteerd wordt dat er te weinig zon is op dat moment, ging automatisch weer laden. Ik zal hiervoor een verbetervoorstel indienen.
[ Voor 4% gewijzigd door BeeEnergy op 17-07-2026 21:15 ]
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2
Vanaf dat er dan meer dan 1600 watt opbrengst is, wordt er bij geschakeld naar 7a enzoverder. Zo wordt mooi de curve van de zonne opbrengst gevolgd, zonder dat er te veel wordt bijgekocht van het net.
Ik liep er namelijk tegenaan dat het automatisch zonneladen vanuit de zaptec:
-ofwel pas heel laat opstartte, omdat er minimaal 1380 watt (6A) opbrengst moet zij (in mijn geval pas na 10u30 van toepassing in deze tijd vh jaar) en stopt om 16u30.
-ofwel heel de dag minimaal 1,15kW bijkoopt van het net
Hieronder het resultaat te zien op de homewizard. Blauw is verbruik van zonne-energie. paarse pieken op het einde zijn de keukentoestellen die in gebruik zijn
[ Voor 18% gewijzigd door Liesr op 17-07-2026 21:58 ]
Ik schakel uit voorzorg dan de thuis accu uit, die loopt later op de dag toch wel weer vol.
Ben geen expert en/of gebruiker van HA dus doe alles met de beschikbare apps.
Maar als pensionado alle tijd daarvoor.
Dat klinkt goed, zou je yaml code hier willen plaatsen ik heb vandaag mijn zaptec go 2 zelf geplaatst waar mijn oude tesla wall connector hing, nu zou ik deze ook graag weer via home assistent willen gebruiken, alvast bedanktLiesr schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:49:
Ik stuur de zaptec go 2 nu helemaal aan via home assistant. Ik wil namelijk zo efficiënt mogelijk de zonne energie benutten om te laden. Met mijn eigen settings kan ik instellen dat ik met 6A starten met laden zodra ik 500watt zonne opbrengst heb.
Vanaf dat er dan meer dan 1600 watt opbrengst is, wordt er bij geschakeld naar 7a enzoverder. Zo wordt mooi de curve van de zonne opbrengst gevolgd, zonder dat er te veel wordt bijgekocht van het net.
Ik liep er namelijk tegenaan dat het automatisch zonneladen vanuit de zaptec:
-ofwel pas heel laat opstartte, omdat er minimaal 1380 watt (6A) opbrengst moet zij (in mijn geval pas na 10u30 van toepassing in deze tijd vh jaar) en stopt om 16u30.
-ofwel heel de dag minimaal 1,15kW bijkoopt van het net
Hieronder het resultaat te zien op de homewizard. Blauw is verbruik van zonne-energie. paarse pieken op het einde zijn de keukentoestellen die in gebruik zijn
[Afbeelding]
https://evcc.io/en/ zie ook dit Tweakers forum: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Voorbeeld hieronder, auto vanaf middaguur aan de stekker. Filter de pieken er even uit voor oven / vaatwasser / etc.
Zou het kunnen dat dit niet gratis te gebruiken is?mrunknown223 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:17:
Home assistant is prima, maar kijk ook eens naar evcc. Die kan een boel voor je betekenen, en kan heel mooi bijsturen op overschot (of als je wilt iets van het net nemen). Je kunt zelf instellen hoe snel er bijgestuurd moet worden, of afgeschakeld bij andere stroomgebruikers of zon die opeens verdwijnt. Kortom, je hebt controle over stabiel laden of zo nauwkeurig mogelijk het overschot volgen.
https://evcc.io/en/ zie ook dit Tweakers forum: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Voorbeeld hieronder, auto vanaf middaguur aan de stekker. Filter de pieken er even uit voor oven / vaatwasser / etc.
[Afbeelding]
Ik heb het met behulp van ai kunnen bouwen. Het is niet 1 code die ik kan delen. Is opgebouwd uit meerdere automations. Dus mss niet heel handig om hier te delen.keetoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:54:
[...]
Dat klinkt goed, zou je yaml code hier willen plaatsen ik heb vandaag mijn zaptec go 2 zelf geplaatst waar mijn oude tesla wall connector hing, nu zou ik deze ook graag weer via home assistent willen gebruiken, alvast bedankt
Weet iemand waaraan dit kan liggen?
Hopelijk komt ook snel de Smart Eco Mode i.c.m. automatisch laden / zonladen. Zodat snachts ook loadbalancing kan lopen i.c.m. dynamische tarieven.
Kom kletsen in het EV3 topicMovinghead schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:46:
Hier is de Sense ook weer up and running. Duidelijk dat iets bij Zaptec op de Azure tenant een issue gaf. Hier werkt zonneladen ook (nu nog een elektrische auto ;-) ).
Hopelijk komt ook snel de Smart Eco Mode i.c.m. automatisch laden / zonladen. Zodat snachts ook loadbalancing kan lopen i.c.m. dynamische tarieven.
Wij laden op 1 faseen hij zou nu op 8A op moeten laden maar onderstaand is nu wat er gebeurd. De Sense heb ik al los gekoppeld, dus die kan geen verstorende factor meer zijn.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Load balancing?Leanderr schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:10:
Wij hebben een Mini Cooper SE uit 2022 en gebruik nu een maand of 2 onze zaptec Go 2. Echter zie ik dat het vermogen op dit moment heel erg schommelt, houdt hem niet constant zoals ik gewend ben.
Wij laden op 1 faseen hij zou nu op 8A op moeten laden maar onderstaand is nu wat er gebeurd. De Sense heb ik al los gekoppeld, dus die kan geen verstorende factor meer zijn.
[Afbeelding]
Zonder Sense?
Auto zelf die aan het Throttlen is?
Ahja, gemist. Dat is dan niet logischMikeyMan schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:10:
[...]
Zonder Sense?
Yup. Heb een petg kabelhouder geprint.FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
Laten jullie de laadkabel in de Zaptec zitten? Wat voor houder gebruiken jullie?
Met de Claude integratie in HA?Liesr schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:29:
[...]
Ik heb het met behulp van ai kunnen bouwen. Het is niet 1 code die ik kan delen. Is opgebouwd uit meerdere automations. Dus mss niet heel handig om hier te delen.
https://amzn.eu/d/09abvwHaFastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
Laten jullie de laadkabel in de Zaptec zitten? Wat voor houder gebruiken jullie?
Omdat ik een platte laadkabel gebruik, past prima.
![]() |
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Hier hangt de kabel over de zaptec als er geen auto aan hangt (kabel blijft erop liggen door de schuine rand)FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
integratie met de energieleverancier?Leanderr schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:10:
Wij hebben een Mini Cooper SE uit 2022 en gebruik nu een maand of 2 onze zaptec Go 2. Echter zie ik dat het vermogen op dit moment heel erg schommelt, houdt hem niet constant zoals ik gewend ben.
[Afbeelding]
Nee dat trekt mijn brein nietFastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
Mijn boefje is liev!
EV Hook. Kost amper wat en is super handig!FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Ik heb maar 1 kabel (die bij de auto zat) en een granny charger. Nog een kabel is .. gedoe? Ik moet het ondekken want waar laad ik die dan weer...JB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:12:
[...]
Nee dat trekt mijn brein nietGewoon clean, weghalen en droog in de garage ophangen. Een 2e kabel ligt in de auto voor onderweg.
tikfout met opzet /s
Denk dat dit het inderdaad is geweest. Heb het laden een kwartiertje gepauzeerd en daarna weer gestart. Toen laden hij gewoon weer normaal.MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:10:
[...]
Zonder Sense?
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ik heb een (lange) kabel in de paal vergrendeld zitten die ook in de houder op slot zit. Omdat mijn zaptec aan de openbare weg hangt. Met de lange kabel kan ik meerdere parkeervakken bereiken (best hoge parkeerdruk in de straat). In de auto zelf ligt een spiraalkabel zodat hij niet op de grond ligt tijdens het opladen.FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
Deze houder heb ik (via amazon):
Ik laad zelden/nooit elders. Die 2e kabel komt bijna nooit uit de auto en is lekker kort. Mijn laadkabel voor de oprit is "op maat" zodat ik alle kanten op kan. Ik wil die spaghetti niet in het zicht. FWPpjottum schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:39:
[...]
Ik heb maar 1 kabel (die bij de auto zat) en een granny charger. Nog een kabel is .. gedoe? Ik moet het ondekken want waar laad ik die dan weer...
tikfout met opzet /s
Mijn boefje is liev!
Nee. De Zaptec gekocht omdat hij juist zo compact is, en ik kabels langs de muur niet mooi vind.FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
ffs zo ben je dan alweer 25 minuten door de schappen van bol.com aan het grasduinen ..JB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Ik laad zelden/nooit elders. Die 2e kabel komt bijna nooit uit de auto en is lekker kort. Mijn laadkabel voor de oprit is "op maat" zodat ik alle kanten op kan. Ik wil die spaghetti niet in het zicht. FWP
Is natuurlijk een heel luxe situatie en prijs ons daar heel gelukkig mee.
Ik heb de originele laadkabel in de frunk van de auto liggen en heb deze nog maar 1x gebruikt met een weekend weg.
Voor thuis heb ik een 7 meter laadkabel gekocht, die zit dus altijd in de Zaptec en de rest hang ik
aan een haak. Zie de foto.
.
Eens, maar het is toch een stuk praktischer als die kabel er al in hangt dan telkens uit de frunk halen kan ik je vertellen. Gelukkig hangt de laadpaal hier 'om een hoekje', dus zie ik hem niet altijd.danny.s schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:34:
[...]
Nee. De Zaptec gekocht omdat hij juist zo compact is, en ik kabels langs de muur niet mooi vind.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Zeker, met een EV en Hybride voor de deur ga ik niet iedere keer kabels in- en uit de Zaptec halen. Gewoon standaard vergrendeld erin, en in de EV ligt een laadkabel voor mocht het nodig zijn om onderweg te laden (komt bijna nooit voor).FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
Mijn boefje is liev!
Eens dat het meer praktisch is. Maar ik kies bewust voor esthetische aspect (iets met WAF ook haha). Zelf heb ik de laad kabel in de kofferbak, dus de ‘overhead’ value reuze meeTHE_BASE schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:42:
[...]
Eens, maar het is toch een stuk praktischer als die kabel er al in hangt dan telkens uit de frunk halen kan ik je vertellen. Gelukkig hangt de laadpaal hier 'om een hoekje', dus zie ik hem niet altijd.
Nee, die integratie ken ik nog niet. Heb het met chatgpt en gemini voor elkaar gekregen
Ja, ik heb een krulsnoer en naast de Go 2 aan de muur een Goobay houder. Lampje met bewegingssensor er boven maakt het af. Achteraf gezien zou ik in deze situatie eerder voor een kort snoer gaan, want het krulsnoer lubbert onder invloed van de zwaartekracht steeds meer uit, het raakt inmiddels bijna de grond.FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
Dat werkt met een backoffice. Check even dit topic;DarkShadow schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:22:
Is het lastig om de Zaptec open te zetten met een laadtarief erop? En wat is een beetje een leuk platform daarvoor. Het liefst heb ik dat ik zelf gewoon lekker kan laden, maar dat als ik er niet ben, mensen alsnog wel op mijn plekje kunnen laden. Met die ere certificaten kan ik er dan nog leuk aan verdienen.
Thuisladen van je EV deel 2
Daar komen deze vragen regelmatig voorbij
Mijn boefje is liev!
En als je thuis komt staat er een auto voor de deur met een stel hangjongeren. Nee, dank u.DarkShadow schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:22:
Is het lastig om de Zaptec open te zetten met een laadtarief erop? En wat is een beetje een leuk platform daarvoor. Het liefst heb ik dat ik zelf gewoon lekker kan laden, maar dat als ik er niet ben, mensen alsnog wel op mijn plekje kunnen laden. Met die ere certificaten kan ik er dan nog leuk aan verdienen.
Braaf de Zaptec Chill daarvoor gekocht:FastForwardNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:48:
https://www.zaptec.com/nl/accessoires/zaptec-chill-kabelhouder
Ik heb sinds gister helaas hetzelfde, enig idee hoe/of dit is opgelost? Ik heb precies dezelfde handelingen geprobeerd als dat jij hier heb vermeldtStolpert schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:03:
Ik wilde vandaag overschot laden na mn vakantie. Kwam dus aan met een fijne lege auto maar de lader wil niet beginnen, blijft in de pauze stand staan. Om te fixen heb ik t volgende geprobeerd: evcc uit Home Assistant gegooid, lader uit ocpp gehaald en in Zaptec gezet, toegang open gezet. Niks werkt, blijft gewoon op pauze staan en de knop Laden hervatten werkt ook niet, blijft tijdje spinnen en dan staat er weer opnieuw Laden hervatten.
Mooi kut. Iemand eerder meegemaakt? Of enig idee hoe dit te fixen? Beroerde is dat de logging ook zo enorm kut is. Nergens kan ik zien waar het misgaat.
Uiteindelijk was bij mij de oplossing om de stroom in de meterkast een uurtje van de groep af te halen. Daarna begon-ie wonderbaarlijk weer te laden. Hopelijk werkt dat voor jou ook!funkiej schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:13:
[...]
Ik heb sinds gister helaas hetzelfde, enig idee hoe/of dit is opgelost? Ik heb precies dezelfde handelingen geprobeerd als dat jij hier heb vermeldt
Oh top, ga ik dat vandaag ook nog even proberen als de installateur er vandaag niet uit gaat komen (met Zaptec). Thanks voor je snelle reactieStolpert schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:11:
[...]
Uiteindelijk was bij mij de oplossing om de stroom in de meterkast een uurtje van de groep af te halen. Daarna begon-ie wonderbaarlijk weer te laden. Hopelijk werkt dat voor jou ook!
Ik had ongeveer hetzelfde probleem en hier was de oplossing om de laadkabel aan de kant van de Zaptec eens los te maken en opnieuw in te steken/vergrendelen (tijdens ons verlof maar wijselijk binnen gelegd). Had hem ervoor ook eens laten herstarten maar loste het probleem niet op.funkiej schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Oh top, ga ik dat vandaag ook nog even proberen als de installateur er vandaag niet uit gaat komen (met Zaptec). Thanks voor je snelle reactie
Oververhitting weet ik niet, ik vind de app soms wat omslachtig en moet dan inloggen via de website, waar je alles kapot kan configureren (fases, meer vermogen aangeven dan er is enzo).siepie77 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:16:
Ik ben ook aan het kijken voor een Zaptec Go2 (als vervanging van mijn Zaptec GO), en zie op Marktplaats een goede aanbieding via EBP (www.energiebesparingplan.nl). Iemand al ervaring mee? Zijn er nog zaken waar rekening mee gehouden moet worden en zijn de eerder gemelde problemen opgelost in de nieuwe versies?
Als ik de sense het laat bepalen(via de app: zonneladen) en zeg: doe de panelen maar leegtrekken vind ik het ook niet altijd even makkelijk/duidelijk.
Ik heb de indruk dat het nog niet helemaal af is allemaal. Maar dat kan aan mij liggen.
Zonneladen kan zeker beter, kijkende naar de concurrentie. Tov de Zaptec Go heeft de 2 in ieder geval wel het faseschakelen voor elkaar, dus dat is een voordeel mbt overschot etc.pjottum schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Oververhitting weet ik niet, ik vind de app soms wat omslachtig en moet dan inloggen via de website, waar je alles kapot kan configureren (fases, meer vermogen aangeven dan er is enzo).
Als ik de sense het laat bepalen(via de app: zonneladen) en zeg: doe de panelen maar leegtrekken vind ik het ook niet altijd even makkelijk/duidelijk.
Ik heb de indruk dat het nog niet helemaal af is allemaal. Maar dat kan aan mij liggen.
Je wil eigenlijk gewoon alle "juice" die teveel is, in je auto stoppen en zo'n mooie curve zien op "Homewizard" dat er _niks_ gesaldeerd is... Dat lukt (hier) niet. Ik gebruik eea icm Tibber, maar de Sense doet hetzelfde volgens mij (incl. die trage 15 min).
De Zaptec Go (2) blinkt dan weer wel uit in stukje backoffice icm dynamisch/slim laden. Want de Zaptec is een van de weinige laadpalen die meerdere kapiteins toelaat. Dan de Zaptec Go 2 nog voor ERE's eventueel.
Mijn boefje is liev!
Het is bij mij uiteindelijk opgelost. Het bleek dat de paal in veiligheidsmodus terecht is gekomen, hoe ...geen idee, maar dat ie daarom bij max. stroom op 0A stond.AlbanVE schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:34:
[...]
Ik had ongeveer hetzelfde probleem en hier was de oplossing om de laadkabel aan de kant van de Zaptec eens los te maken en opnieuw in te steken/vergrendelen (tijdens ons verlof maar wijselijk binnen gelegd). Had hem ervoor ook eens laten herstarten maar loste het probleem niet op.
En hoe is dat dan opgelost?funkiej schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:09:
[...]
Het is bij mij uiteindelijk opgelost. Het bleek dat de paal in veiligheidsmodus terecht is gekomen, hoe ...geen idee, maar dat ie daarom bij max. stroom op 0A stond.
Ze hebben hem uit de veiligheidsmodus gehaald, geen idee hoe. Zag dat de max stroom iig weer op 20A stond.
Prima prijs inderdaad. Tenzij je weet hoe oud deze partij is, heb je weinig idee of het mis kan gaan. Staat wel dat ze de garantie zelf regelen met fabrikant.siepie77 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:16:
Ik ben ook aan het kijken voor een Zaptec Go2 (als vervanging van mijn Zaptec GO), en zie op Marktplaats een goede aanbieding via EBP (www.energiebesparingplan.nl). Iemand al ervaring mee? Zijn er nog zaken waar rekening mee gehouden moet worden en zijn de eerder gemelde problemen opgelost in de nieuwe versies?
Waarom is dat een heel belangrijke afweging tov bijv een computer ergens voor de beste prijs halen? Is fabrieksgarantie niet voldoende? Misschien mis ik een belangrijk puntbrukskeluuk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:53:
[...]
Prima prijs inderdaad. Tenzij je weet hoe oud deze partij is, heb je weinig idee of het mis kan gaan. Staat wel dat ze de garantie zelf regelen met fabrikant.
Wat ik daarmee bedoelde was dat het dankzij hulp van enkele tweakers hier duidelijker werd dat je niet goed wist of er een 'goede' of 'slechte' batch van deze apparaten was aan de hand van de serienummers. Daarbij was de ene webshop wat beter in de afhandeling van de apparaten die retour gingen dan anderen. Zoals ik het nu lees op de website nemen ze iig die verantwoordelijkheid, al gok ik dat het ook iets is wat je normaal kunt verwachten van een webshop.TF schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:32:
[...]
Waarom is dat een heel belangrijke afweging tov bijv een computer ergens voor de beste prijs halen? Is fabrieksgarantie niet voldoende? Misschien mis ik een belangrijk punt
Hmm, bij opzoeken van Kvk word ik er niet erg warm van. KvK nummer zit niet in de link.. 99611163. Eenmanszaak maar wel 2400 huishouden geholpen in 2026, dat is knap.
[ Voor 23% gewijzigd door brukskeluuk op 28-07-2026 10:14 ]
Ja zo. Ik wacht het nog wel even af. Mijn elektrische auto komt in November. Misschien tegen die tijd ook wel aanbiedingen bij andere bedrijven. Ik ben voornemens om hem los te kopenbrukskeluuk schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:15:
[...]
Wat ik daarmee bedoelde was dat het dankzij hulp van enkele tweakers hier duidelijker werd dat je niet goed wist of er een 'goede' of 'slechte' batch van deze apparaten was aan de hand van de serienummers. Daarbij was de ene webshop wat beter in de afhandeling van de apparaten die retour gingen dan anderen. Zoals ik het nu lees op de website nemen ze iig die verantwoordelijkheid, al gok ik dat het ook iets is wat je normaal kunt verwachten van een webshop.
Hmm, bij opzoeken van Kvk word ik er niet erg warm van. KvK nummer zit niet in de link.. 99611163. Eenmanszaak maar wel 2400 huishouden geholpen in 2026, dat is knap.
Maar ik zie wisselende berichten hier op het forum en verkoper betreft de Zaptec Go 2 want op sites die deze los aanbied zie ik "Voor de Zaptec Go 2 is een gecertificeerd installateursaccount verplicht om de laadpaal te configureren en te activeren".
De set wil ik laten plaatsen door een lokale elektricien maar die heeft geen gecertificeerd account. Hoe gaan jullie daar mee om? Kan je simpelweg een account aanmaken en activeren of zitten er meer haken en ogen aan?
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik zal je een vervelende reactie besparen, maar als je terugleest zul je zien dat ook wanneer je de laadpaal zelf zou installeren, je toegang kunt krijgen tot dat account. Wel vaker bij dit soort apparaat, bij een warmtepomp wil je bijvoorbeeld ook in dat menu om een en ander te tweaken.Hari-Bo schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:30:
Ik ben momenteel ook aan het oriënteren om een laadpaal te gaan gebruiken vooral met als doel volgend jaar de saldering regeling die komt te vervallen op lage snelheid de auto bij te laden. De afgelopen 5 jaar met een granny lader en enkel langere afstanden pak ik de snellader langs de weg dus laadsnelheid is totaal niet relevant voor mij.
Maar ik zie wisselende berichten hier op het forum en verkoper betreft de Zaptec Go 2 want op sites die deze los aanbied zie ik "Voor de Zaptec Go 2 is een gecertificeerd installateursaccount verplicht om de laadpaal te configureren en te activeren".
De set wil ik laten plaatsen door een lokale elektricien maar die heeft geen gecertificeerd account. Hoe gaan jullie daar mee om? Kan je simpelweg een account aanmaken en activeren of zitten er meer haken en ogen aan?
Ik ben ook voornemens de zaptec go 2 in de komende twee maanden aan te schaffen.
Ik lees hier wisselende ervaringen met zonneladen. Mijn concrete vragen:
Zijn er abonnementskosten verbonden aan iets van de lader? Of komen alle features met de gratis app?
Klopt het dat zonneladen ook al werkt op 1 fase 6a? De laadpaal switched zelf slim tussen 1 en 3 fase laden?
Moet je voor zonneladen jezelf nog steeds los aanmelden?
Ik lees iets over een gecertificeerde installateur om een account aan te maken? Is wil hem zelf hangen. Alle aansluitingen zijn er al vanwege mijn bestaande laadpaal. Kan ik dan geen account maken?
[ Voor 19% gewijzigd door The_Holy_Jampot op 28-07-2026 20:00 ]
Geen abonnementskosten. Go 2 werkt prima met bijv. Joulo voor ERE.
Zonneladen kan zijn dat je dit moet aanvragen via de app, is zo gedaan.
Je kan zelfstandig die paal aansluiten met voldoende rechten, genoeg hier die het gedaan hebben waaronder ikzelf inclusief.
Kan zijn dat je via de webapp jezelf nog even extra rechten moet geven, maar dat kan dus allemaal wel.
Het schakelen tussen 1/3 fasen en laden op 6A moet ik je schuldig blijven, die optie gebruik ik niet. (ik heb 1 fase)
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Iemand enig idee wat je buiten kan gebruiken in de vorm van een "paal" wanneer je de Zaptec Go2 tegen een muur monteert, maar dan dus een soort kabelgoot (voor buiten) bij voorkeur zwart....
Mensen die hier misschien al een goede oplossing voor hebben gevonden ?
Yup, ben ook alle PVC buiten aan het vervangen door zwart. Nooit aan gedacht dat dat ook beter tegen UV bestand zou zijn. Zwarte buizen, zwarte clips. Het is er allemaal.Stolpert schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:18:
Een zwarte pvc buis die vanaf de lader de grond ingaat?
Over mijn omruil ivm temperatuursensor...
2 juli het ding opgestuurd naar ProShop.
4 juli aangekomen
Krijg ik afgelopen vrijdag een mail van ProShop dat ze de unit hebben doorgestuurd naar een externe leverancier. Waarschijnlijk Zaptec.
Zaptec geeft aan dat ze direct en voordat de oude unit is ontvangen een nieuwe sturen normaal gesproken, en vinden dit ook vreemd.
Intussen dus ruim drie weken zonder laadpaal, en geen zicht op vervanging...
[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2026 10:23 ]
Ik zal zo even een foto maken van hoe het hier is opgelost op mijn verzoek in plaats van een PVC-buis...namliam_eht schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:01:
Ik probeer naarstig een goed kabelgoot o.i.d. te vinden, maar het kastje stuurt me naar de muur en kan ondertussen niks passends vinden.
Iemand enig idee wat je buiten kan gebruiken in de vorm van een "paal" wanneer je de Zaptec Go2 tegen een muur monteert, maar dan dus een soort kabelgoot (voor buiten) bij voorkeur zwart....
Mensen die hier misschien al een goede oplossing voor hebben gevonden ?
[ Voor 23% gewijzigd door THE_BASE op 29-07-2026 11:31 ]
Ik heb exact dezelfde, erg tevreden mee tov een pvc buis.THE_BASE schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:56:
[...]
Ik zal zo even een foto maken van hoe het hier is opgelost op mijn verzoek in plaats van een PVC-buis...
[Afbeelding]
Ik meen dat het deze is. Wel even de afmeting checken.namliam_eht schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:46:
Ziet er netjes uit, maar wat is het, waar komt het vandaan en hoe kom ik er aan?
Binnenmaten staan daar niet bij, de kabel is (ongeveer) 15 mm... de hoogte van deze goot 18mm kan wat krap zijn als dat de buiten maten zijn.THE_BASE schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:05:
[...]
Ik meen dat het deze is. Wel even de afmeting checken.
Ook 110 cm hoog, aluminium laat zit niet zo makkelijk inkorten volgens mij... wordt 110 cm hoog niet hoog voor een laadpunt?
Ik heb de goot niet ingekort en de laadpaal hangt op een perfecte hoogte (tussen 100 en 140 cm). Mijn kabel voor 3-fasen past er prima in.namliam_eht schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:21:
[...]
Binnenmaten staan daar niet bij, de kabel is (ongeveer) 15 mm... de hoogte van deze goot 18mm kan wat krap zijn als dat de buiten maten zijn.
Ook 110 cm hoog, aluminium laat zit niet zo makkelijk inkorten volgens mij... wordt 110 cm hoog niet hoog voor een laadpunt?
Hoi Jampot, ik gebruik de Zaptec go 2 nu een jaar, en idd, je kunt hem in de app instellen op 3 fasen of 1 fase laden. Ik heb 12 zonnepanelen die leveren op fase 1, en ik laad mijn auto meestal via de app op 1 fase (natuurlijk de 1) , dan laad hij de auto met de opgewekte stroom van de panelen. Meestal tussen 1,9Kw en 3,6Kw. Werkt prima. Ik heb daarnaast een dynamisch contract bij Tibber, en zie dan in de app dat ik soms 4 á 5 uur (automatisch) geladen heb met meer dan 70% zelf opgewekte stroom. (in de Tibber app heb ik ingesteld dat hij mag laden met zonnestroom, én als de prijs laag is) s'Winters zet ik hem op 3 fasen, omdat ik een tweede string panelen op fase 3 heb, dan gebruikt ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom om te laden.The_Holy_Jampot schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:40:
Bedankt @Quad ! Is er iemand anders die iets kan zeggen over het wisselen tussen 1 en 3 fase bij zonneladen?
Heldere uitleg, hier kan ik ook wat mee. Sinds vandaag kan ik 3-fasen laden en ga dat doen tot januari. Saldeer toch nog en Zonneladen is nog wel wat traag. Maar vanaf januari naar Tibber en dan vind ik je info zeer waardevol.jvlien schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Hoi Jampot, ik gebruik de Zaptec go 2 nu een jaar, en idd, je kunt hem in de app instellen op 3 fasen of 1 fase laden. Ik heb 12 zonnepanelen die leveren op fase 1, en ik laad mijn auto meestal via de app op 1 fase (natuurlijk de 1) , dan laad hij de auto met de opgewekte stroom van de panelen. Meestal tussen 1,9Kw en 3,6Kw. Werkt prima. Ik heb daarnaast een dynamisch contract bij Tibber, en zie dan in de app dat ik soms 4 á 5 uur (automatisch) geladen heb met meer dan 70% zelf opgewekte stroom. (in de Tibber app heb ik ingesteld dat hij mag laden met zonnestroom, én als de prijs laag is) s'Winters zet ik hem op 3 fasen, omdat ik een tweede string panelen op fase 3 heb, dan gebruikt ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom om te laden.
Ik hoop alleen wel op wat verbeteringen, kijkende naar komend jaar. Als de saldering stopt, wil je een mooie curve de auto in zien gaan en geen onnodige teruglevering.jvlien schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Hoi Jampot, ik gebruik de Zaptec go 2 nu een jaar, en idd, je kunt hem in de app instellen op 3 fasen of 1 fase laden. Ik heb 12 zonnepanelen die leveren op fase 1, en ik laad mijn auto meestal via de app op 1 fase (natuurlijk de 1) , dan laad hij de auto met de opgewekte stroom van de panelen. Meestal tussen 1,9Kw en 3,6Kw. Werkt prima. Ik heb daarnaast een dynamisch contract bij Tibber, en zie dan in de app dat ik soms 4 á 5 uur (automatisch) geladen heb met meer dan 70% zelf opgewekte stroom. (in de Tibber app heb ik ingesteld dat hij mag laden met zonnestroom, én als de prijs laag is) s'Winters zet ik hem op 3 fasen, omdat ik een tweede string panelen op fase 3 heb, dan gebruikt ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom om te laden.
Mijn boefje is liev!
Ik vind de ratio persoonlijk niet moeders mooiste maar ik lees / begrijp dat de ratio wel echt veel beter werkt met zonneladen. Ik neig dus toch naar de ratio.
En de vraag is hier al gesteld, maar begrijp ik goed dat een (duur) abonnement of aparte laadpas niet nodig is bij een backoffice provider tbv de ere certificaten?
Dan zit je in het verkeerde topic.Veridis_quo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:24:
Hoi allemaal, volg het onderwerp met veel interesse. 14 aug wordt mijn laadpaal geïnstalleerd, en ik kan nog kiezen tussen de zaptec go 2 of de ratio solar io6. Ga ws wel met ere werken, heb 9 zonnepanelen en krijg 3 fases.
Ik vind de ratio persoonlijk niet moeders mooiste maar ik lees / begrijp dat de ratio wel echt veel beter werkt met zonneladen. Ik neig dus toch naar de ratio.
Maar goed. De Go2 staat bij mij nu vrolijk te zonneladen, dus ik snap je niet; misschien moet je je bronnen even linken, dan kan men hier meekijken.
Daarnaast: alles is nu connected dus krijgt om de haverklap updates (in productie natuurlijk) en zowel Go2 als Io6 worden daarmee - in beginsel - elke keer weer beter. Wat uiteindelijk beter werkt - tja dat kan dan dus per dag verschillen. Maar de manier waarop het werkt is natuurlijk vrijwel gelijk (uitlezen P1 meter).
Nee, dat heb je niet nodig, maar daarvoor moet je in het ERE topic zijn, of het Joulo topic. Of even teruglezen op Energienerds.En de vraag is hier al gesteld, maar begrijp ik goed dat een (duur) abonnement of aparte laadpas niet nodig is bij een backoffice provider tbv de ere certificaten?
Ik gebruik een zaptec go 2 met sense. Sluit ik de kabel aan dan gaat de zaptec direct naar pauzeren. Ik gebruik automatisch laden, heb ook al een switch geprobeerd te maken naar zonneladen. Ook heb ik de sense en de zaptec al een keer van het stroom gehaald en 30min gewicht en weer ingeschakeld. Het is in combinatie met een skoda enyaq. De enyaq geeft aan dat het aan de laadpaal ligt?
[ Voor 39% gewijzigd door Plunder op 31-07-2026 19:07 ]
:strip_exif()/f/image/QYCcZsOHGQN1eDTfDHnyaF6M.jpg?f=fotoalbum_tile)