[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BartfromTilburg
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-07 23:15
jurgen purgen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 04:51:
[...]

Ik heb de mijne zelf geplaatst. Daarna gekoppeld via de app. Verder niks extra's gedaan. Klaar in 45 minuten. Met een kopje koffie tussendoor
Oké, maar heb je dan geen installateurs-account oid. nodig?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:24

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BartfromTilburg schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Oké, maar heb je dan geen installateurs-account oid. nodig?
Nee, je kunt aangeven dat je zelf de installateur bent tijdens de activatie.

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toch vreemd: stond op Zonneladen, ging prima met afname van de zonnepanelen, daarna overgeschakeld naar Automatisch laden, ging prima met afname van het net. E

En nu wil ik weer terug naar Zonneladen, moet ik de Sense weer loskoppelen, want anders laadt hij weer Automatisch. Werk aan de winkel voor Zaptec!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-07 10:05
THE_BASE schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:13:
Toch vreemd: stond op Zonneladen, ging prima met afname van de zonnepanelen, daarna overgeschakeld naar Automatisch laden, ging prima met afname van het net. E

En nu wil ik weer terug naar Zonneladen, moet ik de Sense weer loskoppelen, want anders laadt hij weer Automatisch. Werk aan de winkel voor Zaptec!
Kwartiertje wachten. Dan zal hij weer in de zonneladen mode verder gaan.

• Zapcentrifuge
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 08-07 17:07
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Nee, je kunt aangeven dat je zelf de installateur bent tijdens de activatie.
Ik denk dat ik die route dan maar ga: total reset, en zelf opnieuw opbouwen. Heeft iemand informatie over hoe ik de boel maagdelijk krijg, zodat ik zelf aan de slag kan? Eerder poging: deactiveren van lader en dan verwijderen liep stuk op de "verwijderen" stap omdat er laadhistorie blijkbaar ergens opgeslagen is en die mag niet zomaar gewist (ik heb nog geen ERE lopen, dus de historie mag wel weg van mij).

• THE_BASE
  • Niet online
Plunder schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Kwartiertje wachten. Dan zal hij weer in de zonneladen mode verder gaan.
Inmiddels al zeker drie kwartier aan het wachten op zonoverschot. Er staat niets aan in huis en we wekken 2.65 kW op…

Edit: waarom vergeet ik steeds dat die thuisbatterij er ook is en opgeladen wordt. :/

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 01-07-2026 12:45 ]

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:37
Zapcentrifuge schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat ik die route dan maar ga: total reset, en zelf opnieuw opbouwen. Heeft iemand informatie over hoe ik de boel maagdelijk krijg, zodat ik zelf aan de slag kan? Eerder poging: deactiveren van lader en dan verwijderen liep stuk op de "verwijderen" stap omdat er laadhistorie blijkbaar ergens opgeslagen is en die mag niet zomaar gewist (ik heb nog geen ERE lopen, dus de historie mag wel weg van mij).
Gisteren zelf gedaan:

1) Deactiveren Zaptec Go 1 in de Portal
2) Serienummer en Pincode wijzigen in de Zaptec Portal naar die van de Zaptec Go 2. (je hoeft dus niet je oude device te verwijderen, zo behoud je je laadgeschiedenis). Nog niet activeren.
3) Stroom eraf
4) Fysiek ontkoppelen Zaptec Go 1
5) Fysiek aansluiten Zaptec Go 2
6) Stroom erop
7) Activeren van Zaptec Go 2 in de Portal
8 ) QR code op de paal scannen en stappen doorlopen
KLAAR

N.B. ik had mijzelf wel de "Service" rol toegekend in de Portal onder Permissions, alvorens de stappen te doorlopen. Succes!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@new_born89 maar in jouw geval gaat het om Zaptec Go > Go 2 swap. Bij @Zapcentrifuge betreft het een foutieve configuratie ipv laadrobot-swap.

Mijn boefje is liev!

• new_born89
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:15:
@new_born89 maar in jouw geval gaat het om Zaptec Go > Go 2 swap. Bij @Zapcentrifuge betreft het een foutieve configuratie ipv laadrobot-swap.
Ah te vlot gelezen. Enfin, vast voor anderen ook nog van toepassing :P

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
new_born89 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Ah te vlot gelezen. Enfin, vast voor anderen ook nog van toepassing :P
Vraag me in jouw geval wel af als je de laadrobot doorgeeft, hoe het dan precies werkt? Mijn oude Zaptec Go staat hier alleen nog maar gedeactiveerd ivm temperatuursensor gezeik, dus ik verkoop die laadrobot nog niet zodat ik een back-up heb. Maar ik zal 'm volgens mij toch echt van mijn locatie moeten verwijderen als iemand anders 'm wil gebruiken? De totaal geladen kWh zal niet gewist zijn, normaliter.

Mijn boefje is liev!

• new_born89
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Vraag me in jouw geval wel af als je de laadrobot doorgeeft, hoe het dan precies werkt? Mijn oude Zaptec Go staat hier alleen nog maar gedeactiveerd ivm temperatuursensor gezeik, dus ik verkoop die laadrobot nog niet zodat ik een back-up heb. Maar ik zal 'm volgens mij toch echt van mijn locatie moeten verwijderen als iemand anders 'm wil gebruiken? De totaal geladen kWh zal niet gewist zijn, normaliter.
Goede en relevante vraag, mijn oude gaat morgen op de post. Op de site van Zaptec spreekt men van een "Deactivate and Remove button".

Afbeeldingslocatie: https://help.zaptec.com/api/knowledge/uploads/download//objects/uploads/009843d9-85e6-471d-9db9-c0c37209d25a.png

Als ik in mijn Portal kijk (ook nu met de Zaptec Go 2), zie ik enkel een "Deactivate" button. Hierna heb ik het serienummer en pincode gewijzigd op advies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRD9CxaXu5pGkpiOKTXXMLm3xdo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aILqjNQeTRhS1M1Fio65c8FT.png?f=user_large
Ik had dus nergens een mogelijkheid om de Zaptec Go 1 te verwijderen. Maar is nu dus nergens meer terug te vinden, dus moet goed zijn?

https://help.zaptec.com/installation/remove-move-or-replace-a-zaptec-charging-station-in-the-zaptec-portal

Zaptec chat laat in ieder geval weten niet 100% te kunnen bevestigen of de paal nu van mijn account is verwijderd, ze raden aan om volledige Factory Reset te doen:

To perform a factory reset on a Zaptec Go via the portal, follow these steps:
1. Find your charger on portal.zaptec.com.
2. Go to the Technical banner and select Send command.
3. Select Debug from the Select command drop-down menu.
4. Type Factory reset in the Argument window and click Send command.
5. Select Debug again, type SetMaxInstallationCurrent 0 in the Argument window, and click Send command.
Additionally, you should set the Maximum current to 0 and enable stand-alone mode in the charger Settings. Once these steps are completed, the indicator light will turn orange, and the settings will be cleared.

[ Voor 27% gewijzigd door new_born89 op 01-07-2026 13:12 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@new_born89 Mijn Zaptec Go was ook een gebruikte van maatje, daarvoor moesten we uiteindelijk contact opnemen met Zaptec Noorwegen via eerder gedeelde telefoonnummer in dit topic, om de laadrobot compleet verwijderd te krijgen, zodat ik ‘m in gebruik kon nemen op de nieuwe locatie.

Mijn boefje is liev!

• Damper
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-07 14:11
Jeetje bijna de gehele topic doorgenomen, en ik denk dat ik ga kijken naar een ander laadpaal. ( nog niets in bezit )

Het gaat mij voornamelijk om het laden met zonnepanelen, en dat lijkt toch echt een 'ding' te zijn bij zaptec heb ik begrepen. Ook de sensor probleem wil je niet meemaken.

Even de Peblar topic eens doornemen..

• THE_BASE
  • Niet online
Damper schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:
Jeetje bijna de gehele topic doorgenomen, en ik denk dat ik ga kijken naar een ander laadpaal. ( nog niets in bezit )

Het gaat mij voornamelijk om het laden met zonnepanelen, en dat lijkt toch echt een 'ding' te zijn bij zaptec heb ik begrepen. Ook de sensor probleem wil je niet meemaken.

Bedankt voor de mededeling!

• EJDelft
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-07 22:26
Hey allen, Zaptec kondigt het solar surplus laden nu officieel aan:

"Zaptec introduces home solar charging in selected European markets" waaronder Nederland :) . Goed nieuws lijkt me.

Zaptec introduces home solar charging in selected European… | Zaptec

Hiervoor moet je naar "automatisch laden", en dan krijg je een soort pop-up met "vraag aan". Benieuwd of het werkt, hou jullie op de hoogte. Iemand dit al aan de praat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbnf2yC9HwyPGEx-fVIXte-KCQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLMX2ki5ZhWghxhAu5EeXW11.png?f=fotoalbum_large

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@EJDelft een screenshot maken en hier neerplempen… Je zou ook een beetje door het topic kunnen scrollen ipv de vraag stellen of iemand zonneladen al aan de praat heeft :+ :D

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 01-07-2026 16:22 ]

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online
EJDelft schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:59:
Hey allen, Zaptec kondigt het solar surplus laden nu officieel aan:

"Zaptec introduces home solar charging in selected European markets" waaronder Nederland :) . Goed nieuws lijkt me.

Zaptec introduces home solar charging in selected European… | Zaptec

Hiervoor moet je naar "automatisch laden", en dan krijg je een soort pop-up met "vraag aan". Benieuwd of het werkt, hou jullie op de hoogte. Iemand dit al aan de praat?

[Afbeelding]
Heb je überhaupt het topic een beetje gevolgd?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
Damper schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:

Welke energieleverancier heb jij? Bij mij werkt Tibber in combinatie met Easee goed. Een Charge Max heeft ook een ingebouwde MID.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:24
Nu de Zaptec go2 met Sense een 1 1/2 maand in gebruik en ik moet constateren dat de werking steeds zonder problemen is geweest.
Ook vandaag de auto opgeladen naar 80%, betekende op zonladen met overschot, er een 15.5 KW is geladen.
Ik had de volgorde alsvolgt gedaan:
Zaptec app aanzetten op zonneladen met overschot....starten
Dan de stekker in de auto gestoken en weer op starten gedrukt en heel keurig werd het overschot gevolgd.
Tuurkijk jammer van het Zaptec kwartiertje maar de zon is even lang genoeg weg gebleven dat het laden keurig werd gestopt en weer gestart toen die grote wolk weg was.

Kortom, ik heb nog geen problemen ondervonden, heb geen dynamisch contract met dito instellingen en ondanks dat de Zaptec in onze garage hangt waar het best wel warm kan worden, geen melding van oververhitting gehad.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Skipperhenk er bestaat wat spraakverwarring mbt de temperatuursensor. De Zaptec Go 2 wordt niet te warm, maar een defecte temperatuursensor geeft verkeerde waarden, waardoor de laadrobot niet meer functioneert.

De afgelopen hittegolf is mijn Zaptec niet boven de 70 graden uitgekomen volgens de temperatuursensor.

Mijn boefje is liev!

• Skipperhenk
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:02:
@Skipperhenk er bestaat wat spraakverwarring mbt de temperatuursensor. De Zaptec Go 2 wordt niet te warm, maar een defecte temperatuursensor geeft verkeerde waarden, waardoor de laadrobot niet meer functioneert.

De afgelopen hittegolf is mijn Zaptec niet boven de 70 graden uitgekomen volgens de temperatuursensor.
Ik weet zo snel niet waar je die temperatuur kunt uitlezen maar ik heb dan dus geen melding gehad van een defecte temperatuur sensor. Afkloppen maar. ;)

• Damper
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-07 14:11
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:13:
[...]

Welke energieleverancier heb jij? Bij mij werkt Tibber in combinatie met Easee goed. Een Charge Max heeft ook een ingebouwde MID.
Eneco, ik zit vast tot januari. Ik ga me eens verdiepen in de charge max, thanks.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Skipperhenk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Ik weet zo snel niet waar je die temperatuur kunt uitlezen maar ik heb dan dus geen melding gehad van een defecte temperatuur sensor. Afkloppen maar. ;)
Dat kun je met Home Assistent/Homey Pro achtige oplossingen doen :)

Mijn boefje is liev!

• Skipperhenk
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:32:
[...]

Dat kun je met Home Assistent/Homey Pro achtige oplossingen doen :)
Dank voor je duidelijke antwoord..... voor mij heel wat stapjes te ver 8)7

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-07 23:23
JB schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:35:
Mbt ERE data uitlezen, doet een Zeres precies hetzelfde als een Joulo;

https://www.zeres.nl/uploads/guides/zaptec-verbinden.pdf

Zaptec moet aan de bak om dit beter in te regelen met een read-only account ipv "eigenaar" rechten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRawDd2OnfpCl_ggbe5MJNXoc_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vl0ss4DexjLplTbGJYn6sgtx.jpg?f=fotoalbum_large Vd week via deze knop de connectie gemaakt om gegevens uit te laten lezen. Moest wel inloggen met Zaptec inlog.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
jurgen purgen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding] Vd week via deze knop de connectie gemaakt om gegevens uit te laten lezen. Moest wel inloggen met Zaptec inlog.
Precies, maar het uitlezen gebeurd dan dus met een account waar teveel rechten voor zijn. Zaptec faciliteert nog geen read-only rollen, dus dit moet beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvDJceymSnLdghj4Q5t9sVMfKz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUn44RMsEGbl5cE681T61gU8.jpg?f=fotoalbum_large

Je wil in de Zaptec portal gewoon een read-only account aan kunnen maken, welke daarvoor gebruikt wordt. Of de koppeling moet anders tot stand kunnen worden gebracht.

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:29:
[...]

Precies, maar het uitlezen gebeurd dan dus met een account waar teveel rechten voor zijn. Zaptec faciliteert nog geen read-only rollen, dus dit moet beter.

[Afbeelding]

Je wil in de Zaptec portal gewoon een read-only account aan kunnen maken, welke daarvoor gebruikt wordt. Of de koppeling moet anders tot stand kunnen worden gebracht.
Bij mij hebben ze idd die rechten gekregen toen ik het via de optie van dat moment deed. Zoals die in de uitleg stond in jouw link. Maar nu zag ik plots die "verbinden met laadpaal"-knop. K vroeg me dus af of dat dan de read-only zou zijn en dat ik misschien nu de toewijzing vd rechten kan aanpassen cq verwijderen. Nu is specifiek d3ze laadpaal verbonden. Mijn defecte en dus vervangen laadpaal staat in de lijst vanwege zijn werk in het begin vh jaar. Maar die heeft ook zo'n knop. Dus ik proef iets van uitlezing zonder rechten🤷

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

Bob Lieftink van Lekkerladen heeft aangegeven met Zaptec in contact te zijn over read-only rechten.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Bob Lieftink van Lekkerladen heeft aangegeven met Zaptec in contact te zijn over read-only rechten.
Ja Joulo is er ook mee bezig volgens @johantrip

Mijn boefje is liev!

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ivo1977 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:20:
Vandaag wederom aan het testen met zonneladen. Voorlopige conclusie (althans, in mijn geval):
Zaptec Go 2 moet worden ingesteld op de juiste manier van laden (zon of zon+net) voordat de kabel wordt aangesloten. Tijdens het laden moet de instelling niet meer worden gewijzigd (bijv. van zon naar zon+net of bij zon+net de hoeveelheid netstroom wijzigen). Pas ik een instelling aan tijdens het laden, dan raakt de hele boel van slag en kost het enorm veel moeite en tijd om de kabel nog ontgrendeld te krijgen na stoppen van het laadproces.
Verder heb ik dan nog altijd het probleem dat mijn auto het laden stopt als de Zaptec bij onvoldoende zon het laden langere tijd pauzeert. Dat kan natuurlijk aan mijn auto liggen, maar ik zal vast niet de enige zijn, dus ik zou ontzettend graag zien dat Zaptec de interval van 15 minuten verlaagt naar 1 minuut.
Dit ervaar ik inderdaad ook, wisselen van modus tijdens laden werkt niet Heel vervelend als je auto na zonsondergang nog niet vol is en je denkt hem even via de app op "automatisch" te kunnen zetten zodat hij de volgende ochtend vol is, maar dat gaat niet op. Bij mij werkt de kabel afkoppelen en opnieuw inpluggen overigens (meestal) wel. Tot nu toe één keer ervaren dat de kabel onterecht vergrendeld bleef.

Ook bij tijdelijk onvoldoende zon stopt het laden bij mij, middels meerdere keren testen vastgesteld. Aanvankelijk geeft de app aan dat de paal wacht op voldoende overschot, maar gaat vervolgens niet opnieuw laden. Ook niet wanneer het overschot een uur later >10kWh bedroeg. Bij mij werkt 's avonds bij thuiskomst de kabel inpluggen zodat hij de volgende ochtend bij overschot vanzelf begint met laden dus ook niet.

Al met al helaas nog geen aanrader qua zonneladen vind ik.

Auto betreft een Cupra Born trouwens. Wellicht verschilt het per merk?

• Plunder
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-07 10:05
NrG_82 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Dit ervaar ik inderdaad ook, wisselen van modus tijdens laden werkt niet Heel vervelend als je auto na zonsondergang nog niet vol is en je denkt hem even via de app op "automatisch" te kunnen zetten zodat hij de volgende ochtend vol is, maar dat gaat niet op. Bij mij werkt de kabel afkoppelen en opnieuw inpluggen overigens (meestal) wel. Tot nu toe één keer ervaren dat de kabel onterecht vergrendeld bleef.

Ook bij tijdelijk onvoldoende zon stopt het laden bij mij, middels meerdere keren testen vastgesteld. Aanvankelijk geeft de app aan dat de paal wacht op voldoende overschot, maar gaat vervolgens niet opnieuw laden. Ook niet wanneer het overschot een uur later >10kWh bedroeg. Bij mij werkt 's avonds bij thuiskomst de kabel inpluggen zodat hij de volgende ochtend bij overschot vanzelf begint met laden dus ook niet.

Met een EV3 geen enkel probleem hiermee. Laat de auto de hele week aangesloten staan als ik thuis ben. Zodra er meer dan ca 1,5 kw overschot is met aftrek eigen gebruik op dat moment, wordt de laadproces automatisch gestart zonder enige handelingen mijnerzijds.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:51
Ik heb gisteren een eerste test gedaan met zonneladen maar dan via de tibber als aansturing en eigenlijk ging dat best prima. Hij schakelde netjes tussen 1 fase laden tijdens zonneoverschot en zodra er grid rewards zijn 11kW op alle 3 de fases. De vertrektijd stond op 8u de volgende dag dus hij koos ook nog eens voor 11kW laden tijdens de laagste prijs maar ging weer netjes over op 1 fase laden op overschot toen ik de vetrektijd een dag opschoof. Dikke prima (y)

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Plunder schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Met een EV3 geen enkel probleem hiermee. Laat de auto de hele week aangesloten staan als ik thuis ben. Zodra er meer dan ca 1,5 kw overschot is met aftrek eigen gebruik op dat moment, wordt de laadproces automatisch gestart zonder enige handelingen mijnerzijds.
En dat is icm een Sense? Want zo doet Tibber het (ook) met een Pulse icm de Zaptec Go 2, dus dan lijkt het gewoonweg dezelfde methodiek alleen kun je het met Tibber uitbreiden ivm slimladen.

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:06:
[...]

En dat is icm een Sense? Want zo doet Tibber het (ook) met een Pulse icm de Zaptec Go 2, dus dan lijkt het gewoonweg dezelfde methodiek alleen kun je het met Tibber uitbreiden ivm slimladen.
Zou je dan geen Pulse nodig hebben als je al een Sense hebt? Vraag dit omdat ik in januari waarschijnlijk naar Tibber ga.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
THE_BASE schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:10:
[...]

Zou je dan geen Pulse nodig hebben als je al een Sense hebt? Vraag dit omdat ik in januari waarschijnlijk naar Tibber ga.
Ik heb altijd begrepen dat Pulse dient als loadbalancing en P1 meter, niet als de aansturing van je laadpaal. Tibber koppelt met je laadpaal zelf.

Heb zelf een ander merk laadpaal i.c.m. Pulse, maar ik zou denken dat als de Sense je loadbalancing doet, het prima kan werken zonder Pulse erbij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:10:
[...]

De Pulse heb je juist nodig voor alle slimme dingen van Tibber, maar die kan dus ook load balancen. Dus als de Sense hetzelfde doet met zonneladen, dan kun je gewoon over naar de Pulse. Ik dacht dat die Sense nog wat slimmer was.

Dan blijft een interessante vraag over voor Tibber; kunnen zij die 15 min. interval ook beïnvloeden? Want nu is dat best een beperking.

Mijn boefje is liev!

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:59
[...]

Dit gaat bij mij over het algemeen wel goed (heb 1x opnieuw ingeplugd), maar vaak met een vertraging.

Zelfde geldt trouwens voor zonne laden an sich. Als ik inplug dan duurt het een kwartier voordat hij iets gaat doen. Alsof de eerste meting altijd op geen overschot uitkomt omdat de verbinding met de Sense dan nog niet actief is ofzo. Vind het allemaal niet erg best werken eerlijk gezegd, helaas. Hoop dat ze dat met een update nog verbeteren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mijn Kodiaq accepteert ook alleen amperageverandering tijdens een sessie. Van 1 naar 3 fase en terug doet ie niet. Heb daarvoor als ik maximaal wil laden een automation ingebouwd die de zaptec ook herstart.

• jurgen purgen
Pr088 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:12:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat Pulse dient als loadbalancing en P1 meter, niet als de aansturing van je laadpaal. Tibber koppelt met je laadpaal zelf.

Heb zelf een ander merk laadpaal i.c.m. Pulse, maar ik zou denken dat als de Sense je loadbalancing doet, het prima kan werken zonder Pulse erbij.
De Senseheb ik gekocht toen ik vertrok bij Tibber omdat de loadbalancing eerder door de Pulse geregeld werd. Tibber had obv een schema en vertrektijden de controle de Zaptec. Zonder de Pulse of Sense had de Zaptec Go geen inzicht over het verbruik van de woning

• jurgen purgen
De Pulse hangt nog aan de P1 splitter vanwege de verbinding met HA.

[ Voor 83% gewijzigd door jurgen purgen op 03-07-2026 15:19 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@MikeyMan hoe is het met jouw Zaptec Go 2? Is die retour of werkt ie nog steeds sinds de laatste foutmelding mbt temperatuur sensor?

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:22:
@MikeyMan hoe is het met jouw Zaptec Go 2? Is die retour of werkt ie nog steeds sinds de laatste foutmelding mbt temperatuur sensor?
Hij is retour, maar tot dat moment heeft ie het eigenlijk gewoon gedaan.

Wel antwoord gehad van ProShop; die waren ook niet blij met de door Zaptec opgezette omruil.
Zaptec zelf is vrij kortaf; dit is het proces, zoek het verder uit.

De extra tijd en kosten die het met zich meebrengt... Tsjah...

• new_born89
new_born89 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Gisteren zelf gedaan:

1) Deactiveren Zaptec Go 1 in de Portal
2) Serienummer en Pincode wijzigen in de Zaptec Portal naar die van de Zaptec Go 2. (je hoeft dus niet je oude device te verwijderen, zo behoud je je laadgeschiedenis). Nog niet activeren.
3) Stroom eraf
4) Fysiek ontkoppelen Zaptec Go 1
5) Fysiek aansluiten Zaptec Go 2
6) Stroom erop
7) Activeren van Zaptec Go 2 in de Portal
8 ) QR code op de paal scannen en stappen doorlopen
KLAAR

N.B. ik had mijzelf wel de "Service" rol toegekend in de Portal onder Permissions, alvorens de stappen te doorlopen. Succes!
Nog even een update voor de Go 1 > Go 2 wisselaars ;) Blijkbaar heb ik met bovenstaande acties de PIN van de Go 1 overschreven in de Cloud, de nieuwe eigenaar kreeg met de oude PIN niet werkend, met de nieuwe PIN (die ik dus bij de Go 2 kreeg) werkte eea wel, bijzonder wel, maar mocht de nieuwe eigenaar dus "Pincode onjuist" melding krijgen en je hebt bovenstaande stappen gevolgd, dan is dit de oplossing. Alles werkt nu bij hem naar behoren.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
new_born89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:40:
[...]

Nog even een update voor de Go 1 > Go 2 wisselaars ;) Blijkbaar heb ik met bovenstaande acties de PIN van de Go 1 overschreven in de Cloud, de nieuwe eigenaar kreeg met de oude PIN niet werkend, met de nieuwe PIN (die ik dus bij de Go 2 kreeg) werkte eea wel, bijzonder wel, maar mocht de nieuwe eigenaar dus "Pincode onjuist" melding krijgen en je hebt bovenstaande stappen gevolgd, dan is dit de oplossing. Alles werkt nu bij hem naar behoren.
Hoe ik eea lees;

- je hebt de Zaptec Go dezelfde PIN gegeven als je nieuwe Zaptec Go 2

Waarom zou je die PIN willen aanpassen bij een swap? Ik heb gewoon een 2e laadpaal op mijn adres toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 06-07-2026 13:48 ]

Mijn boefje is liev!

• new_born89
JB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Hoe ik eea lees;

- je hebt de Zaptec Go dezelfde PIN gegeven als je nieuwe Zaptec Go 2

Waarom zou je die PIN willen aanpassen bij een swap? Ik heb gewoon een 2e laadpaal op mijn adres toegevoegd.
Kennelijk is dit automatisch gebeurd toen ik (mogelijk eerst) de PIN en toen het serienummer heb overschreven naar inderdaad de waardes van de Zaptec Go 2.

Advies was overschrijven om laadhistorie ed. te behouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRD9CxaXu5pGkpiOKTXXMLm3xdo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aILqjNQeTRhS1M1Fio65c8FT.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door new_born89 op 06-07-2026 13:52 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
new_born89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Kennelijk is dit automatisch gebeurd toen ik (mogelijk eerst) de PIN en toen het serienummer heb overschreven naar inderdaad de waardes van de Zaptec Go 2.

Advies was overschrijven om laadhistorie ed. te behouden:

[Afbeelding]
Vind het nog steeds een raar verhaal (ook vanuit Zaptec, als dat het advies is). Ik zie op mijn locatie gewoon het totaal van beide laders. Nu heb ik de oude nog steeds niet verwijderd, maar op disabled staan. Omdat ik de Go 2 nog niet helemaal vertrouw, dus wel benieuwd of de data uiteindelijk verwijderd wordt op mijn locatie zodra ik de Go helemaal loskoppel van mijn locatie. Wellicht dat anderen dat wel kunnen checken?

Mijn boefje is liev!

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Domipost schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Dit gaat bij mij over het algemeen wel goed (heb 1x opnieuw ingeplugd), maar vaak met een vertraging.

Zelfde geldt trouwens voor zonne laden an sich. Als ik inplug dan duurt het een kwartier voordat hij iets gaat doen. Alsof de eerste meting altijd op geen overschot uitkomt omdat de verbinding met de Sense dan nog niet actief is ofzo. Vind het allemaal niet erg best werken eerlijk gezegd, helaas. Hoop dat ze dat met een update nog verbeteren.
Ok, tnx voor je reactie. Bijzonder dat het bij jou en @Plunder wel goed gaat. Hier morgen weer een mooie halfbewolkte thuiswerkdag om het nogmaals te testen.

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 09:20
Mocht iemand nog een Zaptec Go 2 zoeken, ik heb een nieuwe inclusief Zaptec Chill. Besteld, maar uiteindelijk wordt de laadpaal via de zaak geplaatst. Stuur mij even een PB.

• Zapcentrifuge
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 08-07 17:07
Zapcentrifuge schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:04:
Vorige week twee Zaptec GO2's laten plaatsen, met een Sense, TN 3-fase voeding / 1-fase laden

2x Zaptec GO 2 laadstations (elk op een eigen fase aangesloten):

-Zaptec GO 2 laadstation fase 1

-Zaptec GO 2 laadstation fase 2

Ik zie na het aansluiten van twee auto's dat het vermogen per lader wordt gehalveerd (dus van 3.4 naar 1.7 kW). Omdat iedere lader op zijn eigen fase zit zou ik verwachten dat ze elk gewoon vol vermogen moeten krijgen. Ik heb dan ook het vermoeden dat bij de initiële installatie er een fout is gemaakt en er niet is aangegeven dat ze beiden op een eigen fase zitten. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?

[Afbeelding]
Even terugkoppelen naar de community :)

Heb omdat de elektricien wat weerbarstig was en ik er helemaal klaar mee was mijn toevlucht gezocht tot Zaptec zelf. Na een paar dagen netjes bericht van de Nederlandse supportdesk dat ze de setup hadden nagelopen en de fout die de elektriciën bij de eerste setup had gemaakt hebben gecorrigeerd.

Alles loopt nu als een zonnetje, iedere lader tapt nu ook in de app netjes van zijn eigen fase en daardoor wordt het vermogen niet meer onterecht gehalveerd.

Dank aan Zaptec _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Zapcentrifuge op 08-07-2026 16:23 . Reden: Typo... ]

• jurgen purgen
JB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Vind het nog steeds een raar verhaal (ook vanuit Zaptec, als dat het advies is). Ik zie op mijn locatie gewoon het totaal van beide laders. Nu heb ik de oude nog steeds niet verwijderd, maar op disabled staan. Omdat ik de Go 2 nog niet helemaal vertrouw, dus wel benieuwd of de data uiteindelijk verwijderd wordt op mijn locatie zodra ik de Go helemaal loskoppel van mijn locatie. Wellicht dat anderen dat wel kunnen checken?
Ik heb bij min swap idd gewoon een 2 laadpaal aangesloten en de data vd eerste is nog gewoon bereikbaar. Alleen mijn oude lader ging natuurlijk niet weg voor de verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 08-07-2026 17:06 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
jurgen purgen schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Ik heb bij min swap idd gewoon een 2 laadpaal aangesloten en de data vd eerste is nog gewoon bereikbaar. Alleen mijn oude lader ging natuurlijk niet weg voor de verkoop.
Maar die is inmiddels wel/ook verwijderd uit je locatie? Want als de gegevens er dan nog gewoon in blijven staan, weten we genoeg :)

Mijn boefje is liev!

• jurgen purgen
JB schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:41:
[...]
Maar die is inmiddels wel/ook verwijderd uit je locatie? Want als de gegevens er dan nog gewoon in blijven staan, weten we genoeg :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbYXBENm4N0HGYhX7IPPB-h1FxQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8G7noogFg4d7NsxEk1sCBdzD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz7rdUr1v7PWAxSgg5PnlViG3C0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/spBxk30EERlaeCMiygo2ryoa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq8egmCsnx93BhsjWbFYKsdE0Cw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eYLTSZfeZGVAtDMgqe9nWqx2.png?f=fotoalbum_tile
Hij is nog steeds aanwezig als gedeactiveerd station en de data is allemaal nog in huis. Maar ik dacht de vraag ging over als iemand je laadpaal overneemt

[ Voor 17% gewijzigd door jurgen purgen op 08-07-2026 19:42 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
jurgen purgen schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:31:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hij is nog steeds aanwezig als gedeactiveerd station en de data is allemaal nog in huis. Maar ik dacht de vraag ging over als iemand je laadpaal overneemt
Ja deels omdat ik (ook) nog niet zover ben. De Zaptec Go staat er hier ook nog gedeactiveerd bij, maar ik ben dus benieuwd zodra ik deze compleet verwijder ivm doorverkoop of de data dan ook weg is.

Mijn boefje is liev!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 20:35
Zijn er ook mensen met home assistant en die hen config willen delen?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
shamp0o schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:31:
GrasshopperNL in "[Zaptec Go (2)] Ervaringen & Discussie"

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

shamp0o schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:31:
Heb de mijne al meermaals gedeeld. Zullen er best meer zijn.

Mijn Go2 is vorige week zaterdag bij proshop aangekomen. Volledige radiostilte.

En de granny charger bevalt zeer matig.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 10-07-2026 09:13 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Benieuwd naar het nieuwe SN. Als deze ook in de GPN07x reeks zit, dan vraag ik me af of Zaptec inderdaad _niet_ weet welke Zaptec reeks(en) het precies betreft.

Mijn boefje is liev!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 20:35
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Heb de mijne al meermaals gedeeld. Zullen er best meer zijn.

En de granny charger bevalt zeer matig.
Intressant ga er eens naar kijken

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:05

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Hij hangt hier sinds woensdag, serienummer begint niet met SN. Hoe goed/slecht hij werkt weet ik nog niet, vooralsnog deed ie het prima..

[ninja] .. op de doos heeft ie een gpn07 :) [/ninja]

[ Voor 16% gewijzigd door pjottum op 10-07-2026 12:01 . Reden: Ninja ]

I have usernames older than you.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
pjottum schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:29:
Hij hangt hier sinds woensdag, serienummer begint niet met SN. Hoe goed/slecht hij werkt weet ik nog niet, vooralsnog deed ie het prima..
Ninja edit B)

Mijn boefje is liev!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-07 14:52
Ik heb sinds kort een Zaptec Go 2 in combinatie met een Hyundai Kona Electric uit 2020.

Wat mij opvalt is dat ik erg veel meldingen van de Zaptec-app ontvang nadat de auto het ingestelde laadniveau heeft bereikt. In mijn geval laad ik meestal tot 80%. De auto blijft daarna aangesloten op de laadpaal.

Hoewel er feitelijk nog steeds sprake is van dezelfde laadsessie, ontvang ik vervolgens om de paar uur opnieuw een pushmelding dat de laadsessie is voltooid. Dit blijft doorgaan zolang de auto aangesloten blijft.

Ik vraag me af of dit normaal gedrag is van de Zaptec Go 2, of dat er mogelijk iets misgaat in de communicatie tussen de laadpaal en de Kona.

Zijn er meer gebruikers met een Hyundai Kona (of andere EV) die dit herkennen? En zo ja, is hier een oplossing of instelling voor beschikbaar?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ebakker schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:54:
Ik heb sinds kort een Zaptec Go 2 in combinatie met een Hyundai Kona Electric uit 2020.

Wat mij opvalt is dat ik erg veel meldingen van de Zaptec-app ontvang nadat de auto het ingestelde laadniveau heeft bereikt. In mijn geval laad ik meestal tot 80%. De auto blijft daarna aangesloten op de laadpaal.

Hoewel er feitelijk nog steeds sprake is van dezelfde laadsessie, ontvang ik vervolgens om de paar uur opnieuw een pushmelding dat de laadsessie is voltooid. Dit blijft doorgaan zolang de auto aangesloten blijft.

Ik vraag me af of dit normaal gedrag is van de Zaptec Go 2, of dat er mogelijk iets misgaat in de communicatie tussen de laadpaal en de Kona.

Zijn er meer gebruikers met een Hyundai Kona (of andere EV) die dit herkennen? En zo ja, is hier een oplossing of instelling voor beschikbaar?
Ik herken het niet...

• THE_BASE
  • Niet online
Ebakker schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:54:

Hier niet het geval.

• THE_BASE
  • Niet online
Dinsdag komt hier een monteur om 1-fase naar 3-fase om te zetten.

Kan ik zelf via Zaptec Portal ook één en ander omzetten en zo ja, wat? Of moet ik het via mijn leverancier/installateur laten verlopen?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
THE_BASE schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:58:
Dinsdag komt hier een monteur om 1-fase naar 3-fase om te zetten.

Kan ik zelf via Zaptec Portal ook één en ander omzetten en zo ja, wat? Of moet ik het via mijn leverancier/installateur laten verlopen?
Als hij ook de laadpaal heeft geleverd, zou ik dat hem laten doen :)

Mijn boefje is liev!

• PLUKVDP
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:19
Afgelopen weekend zelf een Zaptec Go 2 incl Sense geïnstalleerd, maar ik loop nu tegen het probleem aan dat laden niet sneller dan ongeveer 3kWh gaat. Heb een 3x25A aansluiting, de auto kan het aan, instellingen in de portal lijken goed te staan.

Maar als ik kijk tijdens het laden dan lijkt 't of er toch maar 1 fase wordt gebruikt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck_qAaSz7O8Uf6l9lpeJTIyfCG8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ycLKsZnXdB6fLPCdMwdRGAHq.png?f=user_large

Terwijl er genoeg stroom beschikbaar is volgens de Sense:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KVPvCb8ywVF1i8V7cwibo2nZjU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vimYak7GU31DobMOCqhMDJ9w.png?f=user_large

laadmodus staat op Automatisch laden, firmware is 3.3.0.0, meerdere keren herstart, maar helaas werkt het nog niet naar behoren. Iemand enig idee?

[ Voor 9% gewijzigd door PLUKVDP op 10-07-2026 14:26 ]

• sebas1977
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:36
Misschien heb je het al geprobeerd, maar wat doet hij in de Standaard laden mode?

edit : En misschien toch een insteling in de auto?

[ Voor 25% gewijzigd door sebas1977 op 10-07-2026 14:52 ]

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-07 19:22
Hmmm. Gisteren firmware 3.3.0.0 geinstalleerd gekregen. En nu zonneladen kunnen activeren (na meer dan 3 weken wachten).
Werkt niet goed.

Laden gaan nu in laadmodus Standaard Laden en Automatisch Laden met ongeveer 1,8 kW voor mijn Nissan Leaf (50% op 1 fase).
Ondertussen ook een Tesla Y gekoppeld gehad (50% op 3 fasen).
Ik heb de installateur een bericht gestuurd om de firmware terug te zetten naar vorige versie. Want dit lijkt nergens op.

Meer personen met firmware 3.3.0.0 en problemen of zonder problemen?

[ Voor 11% gewijzigd door BeeEnergy op 10-07-2026 17:59 ]

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• BeeEnergy
PLUKVDP schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:23:

laadmodus staat op Automatisch laden, firmware is 3.3.0.0, meerdere keren herstart, maar helaas werkt het nog niet naar behoren. Iemand enig idee?
Sorry berichtje helemaal gemist. Ik heb zojuist zelf een berichtje geplaatst. Ondertussen met de chatbot alles doorgenomen.
Met twee verschillende auto's geladen (1 fase en 3 fase) met 2 verschillende kabels.
Allebei op Standaard Laden maar laden op 50% van het max.
Is nu via e-mail doorgezet naar support.
Mij lijkt het duidelijk dat firmware 3.3.0.0 de oorzaak is.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:32
Ik heb mijn Zaptec Go 2 afgezegd. Die zou eind juli worden geïnstalleerd. Door alle klachten hier heb ik er niet zo veel vertrouwen meer in. Ben nu voor een Peblar Business gegaan. Nederlands fabrikaat. En in het Peblar forum lees ik veel minder (ernstige) tekortkomingen.

Bedankt voor alle info.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PLUKVDP schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:23:
Afgelopen weekend zelf een Zaptec Go 2 incl Sense geïnstalleerd, maar ik loop nu tegen het probleem aan dat laden niet sneller dan ongeveer 3kWh gaat. Heb een 3x25A aansluiting, de auto kan het aan, instellingen in de portal lijken goed te staan.

Maar als ik kijk tijdens het laden dan lijkt 't of er toch maar 1 fase wordt gebruikt:[Afbeelding]

Terwijl er genoeg stroom beschikbaar is volgens de Sense:[Afbeelding]

Wat zegt de portal? Wel goed ingesteld?

Kan je auto wel drie fasen laden?

• PLUKVDP
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:19
sebas1977 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:34:
Misschien heb je het al geprobeerd, maar wat doet hij in de Standaard laden mode?

edit : En misschien toch een insteling in de auto?
In Standaard laden hetzelfde issue, alleen L1 doet iets en laden gaat met max 3,6kWh. Auto is een BYD Dolphin, daar valt niets in te stellen. Openbare laadpaal met dezelfde kabel werkt prima op 11 kWh.
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Wat zegt de portal? Wel goed ingesteld?
Dit zijn de belangrijkste instellingen geloof ik, staat allemaal goed. Of mis ik ergens nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umUcRDv990OugjaM-gm3VuV1PIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BIligUUbF8kI8rUZKycGd65Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avmX5q3UvWwlMtpZirU1OmZEVVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5QhMifiEdX9tIkm4CvgKmRZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaKaCXO5HwyWXslO5zbSY3tDC-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4d9yyrTf9EnrdL0A2jYIXxo.png?f=fotoalbum_large
BeeEnergy schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Sorry berichtje helemaal gemist. Ik heb zojuist zelf een berichtje geplaatst. Ondertussen met de chatbot alles doorgenomen.
Met twee verschillende auto's geladen (1 fase en 3 fase) met 2 verschillende kabels.
Allebei op Standaard Laden maar laden op 50% van het max.
Is nu via e-mail doorgezet naar support.
Mij lijkt het duidelijk dat firmware 3.3.0.0 de oorzaak is.
Mijn Zaptec is net nieuw dus heb niet met de oude firmware gewerkt. Op deze firmware doet ie het iig niet...
edit:
Situatie in meterkast. Hoofdschakelaar links met 3 fase alamat in het midden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM9XKopb1N70LBh1HlaxtTZBr44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q6aR71Zs6B8lfaWU7amNOg9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door PLUKVDP op 11-07-2026 14:06 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wat is dat faserotatie (13)?

Mijn boefje is liev!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 22:57
Sinds gister de Go2 hangen icm Tibber Pulse en ben erg tevreden tot nu toe. Slim laden functioneert keurig en Tibber slaagt er ook heel netjes in om bij zonneladen zero export te realiseren.

Heeft iemand de Chill er ook bij? Aanrader of zijn er betere kabelhouders?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
yohan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:47:
Sinds gister de Go2 hangen icm Tibber Pulse en ben erg tevreden tot nu toe. Slim laden functioneert keurig en Tibber slaagt er ook heel netjes in om bij zonneladen zero export te realiseren.

Ligt hier nog nieuw in de doos…

Mijn boefje is liev!

• THE_BASE
  • Niet online

Ik heb een EV Hook die je aan de aansluiting van de kabel doet. Kost amper wat en kun je ook meenemen. Super handig!

• THE_BASE
  • Niet online
Foutje, bedankt.

[ Voor 95% gewijzigd door THE_BASE op 11-07-2026 18:52 ]

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:24

Ik heb de Chill erbij. Voor mij prima. Geen idee wat de voordelen zijn van andere kabelhouders.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

THE_BASE schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:42:
Nu we de meterkast hebben vernieuwd en we dinsdag naar 3-fase gaan vraag ik me af hoe zinvol het echt is om een aparte groep toe te voegen voor de thuisbatterij.

Ik snap dat ontladen tot 2500 watt dan mogelijk is, maar dat zijn piekmomenten. Plus: daardoor is de batterij natuurlijk weer sneller leeg tijdens bijvoorbeeld koken en kom ik misschien minder de nacht door. Potato, potato misschien, maar begin even te twijfelen of er wel echt noodzaak voor is. :)
Wat probeer je te bereiken dan? 'de nacht door komen' lijkt me niet het beste uitgangspunt.

• THE_BASE
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:48:
[...]

Wat probeer je te bereiken dan? 'de nacht door komen' lijkt me niet het beste uitgangspunt.
Ach, helemaal het verkeerde topic. Lekker bezig, al zeg ik het zelf! :+

Excusez!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MBPLayer schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:07:
Iemand ervaring in de Zaptec Go 2 (zwart) met de melding: 'Klep van oplader verwijderd'? Ik heb de kap inmiddels vier keer opnieuw geplaatst, de stroom in de meterkast een half uur onderbroken, etc. Heel vreemd, want bij de Zaptec Go had ik geen enkel probleem hiermee.
[Afbeelding]
Ik heb dit sinds vandaag ook, er lijkt verder niets aan de hand maar deze melding staat wel in de app. Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?

• Skipperhenk
Het laden met zon overschot verloopt hier gelukkig zonder problemen. Het enige wat ik zeer regelmatig tegen kom is dat je op de app steeds weer moet inloggen, vaak tot 2x toe. Gelukkig is daar een vingerafdruk weer handig bij.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gaat top dit bij proshop...

Pakket vorige week bij ze binnen gekomen. Op de 4e. Krijg ik nu deze mail:
Je garantieclaim-nummer x is nu ontvangen bij Proshop.
Je ontvangt per e-mail updates over je garantieclaim.

Klachten hebben een gemiddelde behandelingstijd van 2 weken, in sommige gevallen kan dit oplopen tot 4 weken. Let op: producten waarover binnen de eerste 14 dagen na ontvangst wordt geklaagd, worden doorgaans bij ontvangst omgeruild. Tenzij het product buiten de garantieperiode valt, bijvoorbeeld door fysieke schade.

Houd er rekening mee dat Proshop niet aansprakelijk kan worden gesteld voor verloren gegevens in verband met de afhandeling van je garantieclaim.
Met vriendelijke groet

Proshop a/s
Was de eerste en tevens de laatste keer dat ik daar bestel.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 13:45

Xanquezer

DPC Chef-kok :)

Xanquezer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]

Vandeweek opgehangen, eens kijken hoe dit werkt.
Nou, mijn ervaring valt tegen.
Installatie viel tegen, maar uit eindelijk wel gelukt.
Laden & intern beheer van passen gaat wel goed.
Daarnaast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txs3pExfwRiFS_n4w1qEj5mz4oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3ieROcOabTYWsAMxAiVcaiz.jpg?f=fotoalbum_large

Het display is aan het weg smelten.

Netonafhankelijk sinds 2022

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:25
Is dat niet de beschermingssticker?

• jurgen purgen
Fr1ek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:29:
Mijn beschermingssticker heeft er ook maanden op gezeten. Zonder dit effect. Voor zo'n leuke laadpaal, qua design, wel veel gedoe zeg

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ik zie hier (ook) veel problemen over installatie, faserotatie etc. Wellicht een installateur vragen, als je dit niet vaker hebt gedaan… Dat ligt niet aan Zaptec IMHO :)

Mijn boefje is liev!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
Ik heb me ooit laten vertellen dat faserotatie weinig uitmaakt. Dat de zaptec auto sensing is wat dat betreft, maar dat je het wel hard kunt instellen. Dat was toen ik de zaptec go 1 installeerde.

discogs

• BeeEnergy
Support heeft zonneladen uitgeschakeld en de instelling voor het terugschakelen van 1 naar 3 fasen geactiveerd. Lijkt erop dat mijn probleem van laden met 50% dus toch niets met firmware 3.3.0.0 te maken heeft.
Op dit moment is de oorzaak nog niet duidelijk.
Ik heb wel al die tijd kunnen laden, echter met maximaal 5,5 kW i.p.v. 11 kW.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Mijn Sense (FW 7.0.1.9 blijft volhouden offline te zijn, maar zit gewoon op het wifinetwerk waar ik nu vanaf post.

Iemand enig idee hoe ik die kan aanvloeken? Zolang die offline is, kan ik sowieso geen zonneladen gebruiken..

In de app heeft ie gewoon een ip adres, ik kan hem ook zien in het overzicht van mijn (asus) router en toch vindt ie zichzelf offline.

Wat heb je zelf al geprobeerd?:
1. Reset van het apparaat - stroom eraf, maar er zit wellicht een accutje in
2. Op de gastenwifi
3. Op een hotspot, kijken of dat werkt
4. Resetknopje (proberen in te) drukken,

Hij blijft vrolijk oranje knipperen: kan niet met de cloud praten.. :-(

Hij doet het wel, de kookplaat ging net aan en ik zie keurig het verbruik wat we hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door pjottum op 13-07-2026 18:00 ]

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
pjottum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:05:
Mijn Sense (FW 7.0.1.9 blijft volhouden offline te zijn, maar zit gewoon op het wifinetwerk waar ik nu vanaf post.

Iemand enig idee hoe ik die kan aanvloeken? Zolang die offline is, kan ik sowieso geen zonneladen gebruiken..

In de app heeft ie gewoon een ip adres, ik kan hem ook zien in het overzicht van mijn (asus) router en toch vindt ie zichzelf offline.

2. Op de gastenwifi

Hij doet het wel, de kookplaat ging net aan en ik zie keurig het verbruik wat we hebben.
Hoe vind jij de status van de sense, ik zie hem nietwaar in de app. Bij mij knippert die wit en soms oranje

Laat maar, moet je laaDmodus klikken, en dan configureren. Interface is verre van intuïtief

[ Voor 6% gewijzigd door richards3 op 13-07-2026 19:41 ]

• Brikkah
  • Laatst online: 16:21

2. Op de gastenwifi

Ik heb precies hetzelfde! maar dan al sinds een week ongeveer. Heb ook dezelfde stappen ondernomen, maar helaas zonder resultaat. Heb de installateur om hulp gevraagd. Die zou mij vorige week terugbellen, maar is helaas niet gebeurd..

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Brikkah schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Ik heb precies hetzelfde! maar dan al sinds een week ongeveer. Heb ook dezelfde stappen ondernomen, maar helaas zonder resultaat. Heb de installateur om hulp gevraagd. Die zou mij vorige week terugbellen, maar is helaas niet gebeurd..
Tja, mijne hangt nog geen week.. maar doet het nu al niet. Het was niet gratis. Ik heb contact met de leverancier/installateur opgenomen. Eens zien of die net zo snel zijn als met de factuur vorige week…

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 13:45

Xanquezer

DPC Chef-kok :)

Fr1ek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:29:
Nee, die is er al af.

Lijkt op de lijm resten.

Netonafhankelijk sinds 2022

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pjottum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Tja, mijne hangt nog geen week.. maar doet het nu al niet. Het was niet gratis. Ik heb contact met de leverancier/installateur opgenomen. Eens zien of die net zo snel zijn als met de factuur vorige week…
Met de juiste draadjes in de clips duwen wel. Maar dit zou zomaar een uitdaging kunnen worden vrees ik :(

Die go2 lijkt wel een stuk meer problemen te hebben dan de 1.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2026 08:25 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:25:
[...]

Met de juiste draadjes in de clips duwen wel. Maar dit zou zomaar een uitdaging kunnen worden vrees ik :(

Die go2 lijkt wel een stuk meer problemen te hebben dan de 1.
Paal doet het prima, die sense is afhankelijk van de cloud en die is stuk. Misschien heb ik te vaak over Trump gemopperd online ;)

• Brikkah
  • Laatst online: 16:21
pjottum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:54:
[...]

BIj mij hangt ie ook pas een week of 2.. De sense heeft het denk ik 1 laadbeurt gedaan...

• Ekinia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-07 10:54
Ik haak toch even in op dit topic, want ik had ook een overleden Sense. De faalmodus was als volgt: regelmatig ging mijn Go2 terug naar enkelffasig laden met 1,4 kW (een halve granny charger dus) en daar bleef het bij. Superirritant als je net terug bent van een lange rit en de volgende dag weer een volle auto nodig hebt. In de app zag ik dan dat de beschikbare stroom op de fasen 0/6/0 A stond terwijl er toch echt niks groots aan stond in huis. Een volgende laadbeurt startte normaal, tot de boel weer geknepen werd en bleef. Later startte het laden meteen op 1 fase, je hoorde het ook aan de relais: tijdens een normale start hoor je drie relais ingaan, nu nog maar 1. Eerst verdacht ik mijn nieuwe laadpunt (pas sinds juni in gebruik) omdat de problemen leken te beginnen toen ik de Go2 had opgehangen. Maar die ging zich normaal gedragen zodra ik standaard laden aanzette (dus niet bestuurd door de sense), en liet zich ook netjes besturen door Tibber.

Toen ik de Sense checkte bleek die helemaal dood te zijn, de LED bleef donker en ook op een USB voeding wilde het ding niet opstarten. Met een schroevendraaier peuter je 'm zo open, en na een beetje rondneuzen met de multimeter lijkt de voeding op het printje te zijn uitgevallen. Waarschijnlijk eerst af en toe, maar nu voorgoed. Ik heb 'm vervangen door een Tibber Pulse en nu lijkt de boel weer normaal te werken. Ik ga niet verder foutzoeken, maar als ik lees hoeveel mensen een Sense hebben met uitvalsverschijnselen, dan lijkt er by design iets niet helemaal snor te zijn.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Brikkah schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:43:
[...]

BIj mij hangt ie ook pas een week of 2.. De sense heeft het denk ik 1 laadbeurt gedaan...
Ik kan in de router zien dat er verbindingen opengezet worden, maar niet werken. Zonder cloud, geen sense blijkbaar. Ik ben benieuwd wat de leverancier gaat doen..

Edit: hmmm, goede laadsessie, 1,3kw.. Zucht.

[ Voor 6% gewijzigd door pjottum op 15-07-2026 07:37 ]

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:46

Movinghead

ing.

2. Op de gastenwifi

Hier hetzelfde, nieuwe Sense hing er pas 3-4 dagen. Echter firmware 7.0.0.6

Zie hem in de Fortigate netjes een IP krijgen, is te pingen vanuit het LAN. Zie voorts dat hij verbinding maakt met een provisioning omgeving in Azure. Maar blijft oranje knipperen. Hier ook de installateur gevraagd voor advies, doch nog geen reactie.

Je kan wel in de portal die 6A bij offline aanpassen naar meer. Maar dan moet je het zelf in de gaten houden. Dan kan je boven de 1.3kW geraken.

[ Voor 6% gewijzigd door Movinghead op 15-07-2026 08:32 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste