AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:37:
Wederom allerlei beschuldigingen aan het adres van Joulo. Dinsdag gepost, door helloitsme gechallenged om met bewijs/onderbouwing te komen maar die blijft uiteraard achterwege.
Dit patroon hebben we al in de ERE topic gezien.
Excuses, heb het redelijk druk in mijn prive leven. Komt nu wat tekst;
Laat ik ten eerste even verduidelijken dat het mij vooral gaat om privacy/beveiliging, en dat ik alleen wilde aankaarten dat ik wat dingen zag die mij triggerde. Geen red flags, maar gewoon wat puntjes waardoor er vragen opkomen. Ik zie geen kwade bedoelingen, ik denk dat de oprichters daadwerkelijk een goede dienst willen leveren, uiteraard voor een prijs, anders kan je als bedrijf niet bestaan. Naast de kritiek hieronder zijn er natuurlijk ook plus punten, denk bv aan de derdenrekening voor het geld wat uitbetaald moet worden nadat de ERE's zijn verkocht.
Het bedrijf heeft niet veel werknemers, op de website gaat het vooral over 2 oprichters, op LinkedIn staan ook maar 2 medewerkers. Daarbij zie ik veel verbinden met dingen zoals outsourcen naar India en agentic coding. Of het bedrijf van 1 van de oprichters wordt gebruikt voor de ontwikkeling.
De website ziet er gelikt uit, maar heeft een paar quirks die je niet zou bouwen als je een website/dashboard aan het bouwen bent. Ten eerste zijn de hero videos van de laadpalen duidelijk generated. Er wordt ingezoomd op bv een Peblar, waar Peblor op staat. In de header is een knopje om te weten hoe je joulo uitspreekt, waarna een gegenereerde stem joulo uitspreekt, geinig. Maar op mobiel wordt dat blijkbaar zo'n belangrijke functie dat die pontificaal als enige functie van de header in beeld blijft staan.
Er is een integratie om te zien wat de Github activiteit is en de laatste release, dingen die bij een product als een ERE Dashboard niet het waard zijn om te ontwikkelen.
In de code zie je dat er Tailwind wordt gebruikt in combinatie met React. Een combinatie van 2 trage frameworks voor in de browser. De een gericht op goede developer experience, de ander voor goede backwards support voor IE13 (is dat nu nog nodig ja?). Allebei zorgen voor een zware pagina en voor memory leaks.
Een rits aan statussen van services. Dat zorgt natuurlijk voor wat vragen. Is er voor elke type laadpaal een losse server? Of service? Of API punt? Kunnen ze los van elkaar offline gaan dan? Alle percentages zijn hetzelfde, waarom staan ze los van elkaar? Op wat voor manier is dit geprogrammeerd dat elke laadpaal blijkbaar op een andere manier moet worden gekoppeld? De meeste van de laadpalen gebruiken onderwater gewoon OCPP om te koppelen. Ook staat er dat elke laadpaal (niet elk laadpaaltype) een eigen proces heeft op Cloudflare. Dus dat zijn Workers met Durable Objects, dan heb je per persoon een status? Of is het gewoon de status van de edge van cloudflare.
Initieel dacht ik daardoor: mooi templatje gebruikt. Opzich niks mis mee.
Maar er is zoveel. Gewoon echt veel tekst / technische documentatie die leest alsof het niet door een persoon is geschreven. Ook hebben ze een zelfgebouwde OCPP Proxy, mooi stukje custom software. Niet geforkt, dus zelf ontwikkeld. Op Github is te zien dat er veel Claude en Claude is gebruikt. Geen probleem, behalve als je ziet hoeveel code er dus in totaal is, en dat allemaal in zeer korte tijd, door 1 persoon.
Het kan wel. Alleen is dan dus met vrij veel zekerheid geen compleet overzicht van wat er is gegenereerd, en dus ook geen zicht op de technical debt. Ook gaf ik in de vorige alinea al aan, er is Tailwind gebruikt. Dit zorgt ervoor dat paginas een stuk zwaarder zijn (meer MB's, een grotere DOM die de browser moet verwerken dus als je denkt waarom gebruikt mijn browser veel RAM, dat komt door dit soort dingen) maar het heeft dus als voordeel dat het voor developers wat makkelijker is te stylen. Maar er wordt een AI gebruikt. Waarom dan Tailwind?
Goed dan nog dat de cijfers vertekend zijn. Er is uiteraard bij het genereren van de website ook een tekst bestand gegenereerd zodat LLM's (AI) kennis over Joulo kunnen gebruiken in hun antwoorden. Maar die llm.txt is ook gegenereerd, dat is te zien aan hoe de tekst eruit ziet, en de genererende LLM heeft daar dus zonder schroom aangegeven dat de cijfers een bepaalde factor erover heen hebben zitten. En dat ze dat op alle plekken hebben gedaan waar die beschikbaar zijn zodat andere AI's en zoekmachines overal dezelfde getallen zien en niet denken dat de cijfers onbetrouwbaar zijn.
https://joulo.nl/llms.txt, gok dat ze het laten staan want ze zijn er wel eerlijk in.
Ik hou persoonlijk gewoon niet zo van dat soort manipulatie van cijfers. Joulo heeft wel contact met mij opgenomen om te bevestigen hoe het werkt en als ik de echte cijfers wil weten we kunnen bellen. Aardig, maar het gaat mij niet om wat de cijfers zijn voor mij, maar dat het een bezoeker van de website kan overhalen doordat het misschien een groter/ander getal is en ze daardoor denken dat ze betrouwbaarder of groter zijn en daardoor kiezen voor deze partij.