NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
@sigmundfreund Je kan zonder aanmelden of met. “Met” scheelt ook voor jouzelf 1%.
Had het inderdaad elders gevonden, had geen code van iemand maar met partners, energiecontract, energienerds etc. al mooie korting.HarDus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:24:
Excuus voor de noodzakelijke ingreep. Gebruiksaanwijzingen worden pas gelezen nadat er een verkeerd lamp brandt. Bij deze.
@sigmundfreund Je kan zonder aanmelden of met. “Met” scheelt ook voor jouzelf 1%.
Voor de mensen met een Peblar: in de Joulo interface staat dat de volledige url incl auth etc er in moet staan. In mijn Peblar interface heb ik alleen URI: ocpp.joulo.nl staan. Bij herconfiguratie kan ik dit niet aanpassen als ik voor Joulo kies. Klopt dit?
Over het herconfigureren het volgende.sigmundfreund schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]
Voor de mensen met een Peblar: in de Joulo interface staat dat de volledige url incl auth etc er in moet staan. In mijn Peblar interface heb ik alleen URI: ocpp.joulo.nl staan. Bij herconfiguratie kan ik dit niet aanpassen als ik voor Joulo kies. Klopt dit?
[...]
Bij een OCPP-koppeling met Joulo blijft jouw lokale webinterface van Peblar gewoon werken.
Dit betekent dat je alle instellingen kunt aanpassen behalve Autorisatie. Autorisatie loopt voortaan via Joulo. Via het Joulo dashboard kun je de autorisatie aanpassen.
Het behoud van de lokale webinterface van Peblar betekent ook, dat je kunt herconfigureren als dat nodig mocht zijn. Bijvoorbeeld in de situatie, dat Internet eruit ligt (bij Joulo of bij jou), terwijl je dringend de autorisatie moet aanpassen.
Je kunt dan bij het herconfigureren het laadpunt op "unmanaged" zetten en daarna de gewenste aanpassing aanbrengen in de autorisatie. Later kun je dan weer opnieuw herconfigureren en de situatie weer herstellen naar "managed".
Voor wat betreft de URL: Bij Joulo moet je jouw lokale Peblar-URL opgeven (bijv. PBLR-1234567). Joulo moet daarnaast ook jouw wachtwoord weten om in te loggen bij de Peblar.
In de Peblar interface hoef je alleen maar te kiezen voor de OCPP-keuze occp.Joulo.nl.
Dat eerste begreep ik al van de tooltips idd. Verder lijkt die dan goed ingesteld te staan. Thx!Claude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:25:
[...]
Over het herconfigureren het volgende.
Bij een OCPP-koppeling met Joulo blijft jouw lokale webinterface van Peblar gewoon werken.
Dit betekent dat je alle instellingen kunt aanpassen behalve Autorisatie. Autorisatie loopt voortaan via Joulo. Via het Joulo dashboard kun je de autorisatie aanpassen.
Het behoud van de lokale webinterface van Peblar betekent ook, dat je kunt herconfigureren als dat nodig mocht zijn. Bijvoorbeeld in de situatie, dat Internet eruit ligt (bij Joulo of bij jou), terwijl je dringend de autorisatie moet aanpassen.
Je kunt dan bij het herconfigureren het laadpunt op "unmanaged" zetten en daarna de gewenste aanpassing aanbrengen in de autorisatie. Later kun je dan weer opnieuw herconfigureren en de situatie weer herstellen naar "managed".
Voor wat betreft de URL: Bij Joulo moet je jouw lokale Peblar-URL opgeven (bijv. PBLR-1234567). Joulo moet daarnaast ook jouw wachtwoord weten om in te loggen bij de Peblar.
In de Peblar interface hoef je alleen maar te kiezen voor de OCPP-keuze occp.Joulo.nl.
Beetje eigen inspanning mag wel: https://joulo.nl/docs/teslaGeNiTaLiX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:12:
Ik zit ook via joulo, vandaag de Tesla mid charger geïnstalleerd.. dus met terugwerkende kracht zit er dan helaas niet in. Ik hoef verder geen laaddata aan te leveren toch?
Doordat joulo een proxy beschikbaar stelt die ik op mijn home assistant pctje als docker kan draaien heb ik nu het werkende sinds 20 juni.
Mochten er mensen zijn die input nodig hebben mbt de configuratie post dit hier dan reageer ik indien ik kan.
https://github.com/ricklambrechts/joulo-ocpp-proxy-ha-addon
Kun je even toelichten wat dit doet?rikkertjongen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:20:
Een tijd terug een HomeAsstant App/Addon ervoor gemaakt.
https://github.com/ricklambrechts/joulo-ocpp-proxy-ha-addon
Joulo biedt een opensource OCPP proxy aan die je zelf kan draaien.
https://github.com/joulo-nl/joulo-ocpp-proxy
Hiermee kan je je laadpaal configureren naar deze proxy, in deze proxy stel je dan je backend in die de laadpaal regelt (bij mij bijvoorbeeld Tap) en is het mogelijk om meerdere "secondary" backends in te stellen zoals Joulo waar dan ook alle OCPP berichten naar toe gestuurd worden zodat die het (de laadsessies) kunnen gebruiken voor ERE registratie.
Via mijn addon kan je het makkelijker zelf draaien in HomeAssistant.
[ Voor 5% gewijzigd door rikkertjongen op 26-06-2026 21:06 ]
Iemand ook wel eens gezien? Ik zal binnenkort eens contact opnemen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ah dat had ik al gedaan. Was meer een retorische vraag over de historische data. Heb pas sinds net de mid meterSander schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Beetje eigen inspanning mag wel: https://joulo.nl/docs/tesla
Ook dat even zelf zoeken: zonder MID geen inboeken dat is de hele basis van deze regelingGeNiTaLiX schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:48:
[...]
Ah dat had ik al gedaan. Was meer een retorische vraag over de historische data. Heb pas sinds net de mid meter
[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 27-06-2026 16:44 ]
11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 28-06-2026 15:16 ]
[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 28-06-2026 15:17 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
Registreer met korting via aanmeldlink op energienerds.Boost9898 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:36:
Ik las dat dit een van de voordeligste inboekdienstverleners is dus bij deze heb ik me ook aangemeld. Nog geen machtiging ondertekend, eerst wat referrals scoren, ik vraag me alleen af of ik me had moeten registreren met een code van iemand of kan dat achteraf ook nog?
Top, dank voor je uitleg. Ik heb zelf ook Tap als achterliggend back-office maar dit gewoon via de Portal van Joulo geregeld. Snap dus niet helemaal wat het voordeel is om dit in HA te regelen, maar ik ben dan ook geen hardcore programmeur of HA coder (wel gemiddelde gebruiker...). Maar hoe meer mogelijkheden hoe beter.rikkertjongen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:04:
[...]
Joulo biedt een opensource OCPP proxy aan die je zelf kan draaien.
https://github.com/joulo-nl/joulo-ocpp-proxy
Hiermee kan je je laadpaal configureren naar deze proxy, in deze proxy stel je dan je backend in die de laadpaal regelt (bij mij bijvoorbeeld Tap) en is het mogelijk om meerdere "secondary" backends in te stellen zoals Joulo waar dan ook alle OCPP berichten naar toe gestuurd worden zodat die het (de laadsessies) kunnen gebruiken voor ERE registratie.
Via mijn addon kan je het makkelijker zelf draaien in HomeAssistant.
Realiseerde me dat ik hier nooit meer op gereageerd heb, was best een lang verhaal maar dit verduidelijkt wel veel, dank daarvoor want dit is in ieder geval onderbouwde kritiek.Kodess schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:15:
[...]
Excuses, heb het redelijk druk in mijn prive leven. Komt nu wat tekst;
Laat ik ten eerste even verduidelijken dat het mij vooral gaat om privacy/beveiliging, en dat ik alleen wilde aankaarten dat ik wat dingen zag die mij triggerde. Geen red flags, maar gewoon wat puntjes waardoor er vragen opkomen. Ik zie geen kwade bedoelingen, ik denk dat de oprichters daadwerkelijk een goede dienst willen leveren, uiteraard voor een prijs, anders kan je als bedrijf niet bestaan. Naast de kritiek hieronder zijn er natuurlijk ook plus punten, denk bv aan de derdenrekening voor het geld wat uitbetaald moet worden nadat de ERE's zijn verkocht.
Het bedrijf heeft niet veel werknemers, op de website gaat het vooral over 2 oprichters, op LinkedIn staan ook maar 2 medewerkers. Daarbij zie ik veel verbinden met dingen zoals outsourcen naar India en agentic coding. Of het bedrijf van 1 van de oprichters wordt gebruikt voor de ontwikkeling.
De website ziet er gelikt uit, maar heeft een paar quirks die je niet zou bouwen als je een website/dashboard aan het bouwen bent. Ten eerste zijn de hero videos van de laadpalen duidelijk generated. Er wordt ingezoomd op bv een Peblar, waar Peblor op staat. In de header is een knopje om te weten hoe je joulo uitspreekt, waarna een gegenereerde stem joulo uitspreekt, geinig. Maar op mobiel wordt dat blijkbaar zo'n belangrijke functie dat die pontificaal als enige functie van de header in beeld blijft staan.
Er is een integratie om te zien wat de Github activiteit is en de laatste release, dingen die bij een product als een ERE Dashboard niet het waard zijn om te ontwikkelen.
In de code zie je dat er Tailwind wordt gebruikt in combinatie met React. Een combinatie van 2 trage frameworks voor in de browser. De een gericht op goede developer experience, de ander voor goede backwards support voor IE13 (is dat nu nog nodig ja?). Allebei zorgen voor een zware pagina en voor memory leaks.
Een rits aan statussen van services. Dat zorgt natuurlijk voor wat vragen. Is er voor elke type laadpaal een losse server? Of service? Of API punt? Kunnen ze los van elkaar offline gaan dan? Alle percentages zijn hetzelfde, waarom staan ze los van elkaar? Op wat voor manier is dit geprogrammeerd dat elke laadpaal blijkbaar op een andere manier moet worden gekoppeld? De meeste van de laadpalen gebruiken onderwater gewoon OCPP om te koppelen. Ook staat er dat elke laadpaal (niet elk laadpaaltype) een eigen proces heeft op Cloudflare. Dus dat zijn Workers met Durable Objects, dan heb je per persoon een status? Of is het gewoon de status van de edge van cloudflare.
Initieel dacht ik daardoor: mooi templatje gebruikt. Opzich niks mis mee.
Maar er is zoveel. Gewoon echt veel tekst / technische documentatie die leest alsof het niet door een persoon is geschreven. Ook hebben ze een zelfgebouwde OCPP Proxy, mooi stukje custom software. Niet geforkt, dus zelf ontwikkeld. Op Github is te zien dat er veel Claude en Claude is gebruikt. Geen probleem, behalve als je ziet hoeveel code er dus in totaal is, en dat allemaal in zeer korte tijd, door 1 persoon.
Het kan wel. Alleen is dan dus met vrij veel zekerheid geen compleet overzicht van wat er is gegenereerd, en dus ook geen zicht op de technical debt. Ook gaf ik in de vorige alinea al aan, er is Tailwind gebruikt. Dit zorgt ervoor dat paginas een stuk zwaarder zijn (meer MB's, een grotere DOM die de browser moet verwerken dus als je denkt waarom gebruikt mijn browser veel RAM, dat komt door dit soort dingen) maar het heeft dus als voordeel dat het voor developers wat makkelijker is te stylen. Maar er wordt een AI gebruikt. Waarom dan Tailwind?
Goed dan nog dat de cijfers vertekend zijn. Er is uiteraard bij het genereren van de website ook een tekst bestand gegenereerd zodat LLM's (AI) kennis over Joulo kunnen gebruiken in hun antwoorden. Maar die llm.txt is ook gegenereerd, dat is te zien aan hoe de tekst eruit ziet, en de genererende LLM heeft daar dus zonder schroom aangegeven dat de cijfers een bepaalde factor erover heen hebben zitten. En dat ze dat op alle plekken hebben gedaan waar die beschikbaar zijn zodat andere AI's en zoekmachines overal dezelfde getallen zien en niet denken dat de cijfers onbetrouwbaar zijn. https://joulo.nl/llms.txt, gok dat ze het laten staan want ze zijn er wel eerlijk in.
Ik hou persoonlijk gewoon niet zo van dat soort manipulatie van cijfers. Joulo heeft wel contact met mij opgenomen om te bevestigen hoe het werkt en als ik de echte cijfers wil weten we kunnen bellen. Aardig, maar het gaat mij niet om wat de cijfers zijn voor mij, maar dat het een bezoeker van de website kan overhalen doordat het misschien een groter/ander getal is en ze daardoor denken dat ze betrouwbaarder of groter zijn en daardoor kiezen voor deze partij.
Met alle respect maar als ik het kort samenvat is de kritiek op Joulo dus vooral op hoe de website/portal en achterliggende software gemaakt is. Ik weet wel wat van programmeren maar dat is allemaal van vele jaren geleden (BASIC, PASCAL, C++ en recentelijk een beetje Python) maar uiteindelijk zie ik dit een beetje als dat je een auto koopt en er kritiek is op welke productiemiddelen die autofabriek gebruikt, terwijl het product gewoon in orde is.
Ik vond de teneur in het ERE topic er nogal op gericht dat Joulo geen betrouwbare club zou zijn. Dat het slechts 2 mensen betreft zegt mij niets. Zoiets geldt voor wel meer ondernemingen. Het grote voordeel is dat de beide heren zeer betrokken en actief zijn, althans dat is mijn ervaring tot niet toe de enkele keer dat ik ze nodig had. Vergelijk het eens met een 50five......
Over het vertrekken van cijfers: persoonlijk kijk ik al niet naar dat soort getallen (zoals op bepaalde hotel boek-websites die roepen dat er "nog maar 3 kamers" over zijn....
Ben er zeker geen fan van maar het is marketing.
Uiteindelijk gaat alleen de toekomst ons vertellen of ons vertrouwen terecht of onterecht is geweest. En zo lang gaat Q3 niet meer duren....
- OCPP koppeling alleen read-only voor laadsessies
- email-wachtwoord icm 2/MFA
Nu weet ik dat Joulo hiermee bezig is, maar ik zag ook onderstaande bericht op de portal van Zaptec, dus vraag me af of dit ook op de OCPP koppeling slaat en daarmee dus beter/anders ingericht kan worden dan met een Zaptec user account welke teveel rechten heeft;
/f/image/IsYZvsb7oTNQAtU06bL88Ir4.png?f=fotoalbum_large)
Verder vanuit audit gedachte is Joulo dus ook bezig met 2/MFA maar zou ook hier graag een soort deadline/ETA van zien. Ik kan me verder voorstellen, dat ze enorm druk zijn om alles gereed te krijgen.
Mijn boefje is liev!
In je profiel op de websiteS-1-5-7 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:13:
Kan iemand mij vertellen waar in mijn energieleverancier op kan geven? Ik heb deze pagina gevonden: https://joulo.nl/energie, maar verder kom ik niet.
https://joulo.nl/dashboard?tab=profielS-1-5-7 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:13:
Kan iemand mij vertellen waar in mijn energieleverancier op kan geven? Ik heb deze pagina gevonden: https://joulo.nl/energie, maar verder kom ik niet.
Dit viel mij gisteravond ook op inderdaad. Vooral dat er geen bericht wordt gestuurd als kortingen worden aangepast vind ik niet netjes.SuperUser schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:31:
Ik had 2% korting via greenchoice maar dat hebben ze volgens mijn dashboard nu verlaagd naar 1% blijkbaar zonder enig bericht. Kan dus ook zomaar eens 0% worden wanneer ze dat beter uitkomt.
Update: Even contact gehad met Joulo en de percentage aanpassing was een foutje en is nu hersteld voor Greenchoice.
[ Voor 11% gewijzigd door marco.n op 01-07-2026 08:49 ]
Wellicht is er (ook) voor Greenchoice minder korting uiteindelijk? Bij Tibber staat nog gewoon 2% alhier. Geen idee...
[ Voor 26% gewijzigd door JB op 01-07-2026 08:44 ]
Mijn boefje is liev!
Vreemd. Bij mij zijn alle kortingen alle kortingen ongewijzigd, inclusief Peblar.LuPo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:55:
Bij mij is juist de Peblar 1% opeens weg. Ik sta nu op 18%
Mijn boefje is liev!
Check, korting 10% is voor mij als tibber klant al aangepast op het joulo dashboardSander schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:04:
Tibber geeft klanten nu ook de mogelijkheid om via hun ERE's te doen, whitelabeled via Joulo tegen 10% vergoeding... Dat is wel erg scherp!
Dat zie ik nu ook, maar ik snap het niet helemaal icm de vriendenkorting. Ik ben van 11% naar 10% gegaan, terwijl Tibber eerst 2% wasGVR schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Check, korting 10% is voor mij als tibber klant al aangepast op het joulo dashboard
Mijn boefje is liev!
Heb jij je via tibber aangemeld terwijl je je al eerder had aangemeld bij Joulo?GVR schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Check, korting 10% is voor mij als tibber klant al aangepast op het joulo dashboard
Ik heb het vanmiddag ook gedaan. Tibber regelt dan de afstemming met Joulo? Ik had al eerder een account bij Joulo.
Ja dat wordt omgezet als je al 2% Tibber korting had omdat het je leverancier is.ybos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:19:
[...]
Heb jij je via tibber aangemeld terwijl je je al eerder had aangemeld bij Joulo?
Ik heb het vanmiddag ook gedaan. Tibber regelt dan de afstemming met Joulo? Ik had al eerder een account bij Joulo.
Mijn boefje is liev!
Er wordt nu ook onderscheid gemaakt tussen referrals die zich alleen aangemeld hebben en dus nog niet meetellen of referrals die het volledige proces hebben doorlopen. Ws. zit het verschil daarin.JB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Dat zie ik nu ook, maar ik snap het niet helemaal icm de vriendenkorting. Ik ben van 11% naar 10% gegaan, terwijl Tibber eerst 2% was
Je moet in je Joulo profiel aangeven dat je Tibber klant bent.ybos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:19:
[...]
Heb jij je via tibber aangemeld terwijl je je al eerder had aangemeld bij Joulo?
Nope dat was al gecorrigeerd voordat de Tibber 10% werd verwerkt. Dus ik probeer nu te rijmen wanneer je dan nog referrals zou werven want als het geen impact heeft omdat je meteen naar 10% dropped, dan wordt het minder interessant voor dat gedeelte. Ik heb 3 actieve, 1 aangemeld en 1 vanuit referral om zelf lid te worden, dus dat maakt 4% in mijn ogen?GVR schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:40:
[...]
Er wordt nu ook onderscheid gemaakt tussen referrals die zich alleen aangemeld hebben en dus nog niet meetellen of referrals die het volledige proces hebben doorlopen. Ws. zit het verschil daarin.
Mijn boefje is liev!
Het maximale kortingspercentage is een paar weken geleden door Joulo verlaagd voor nieuwe klanten van 20 naar 10%. Toen ik eind april mij had aangemeld kon je nog wel tot 20% korting krijgen (dus een 0% fee). Als je maximale korting 10% is dan kan je dat als Tibber klant nu dus inderdaad in 1x binnen hengelen zonder aanvullende referrals.JB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Nope dat was al gecorrigeerd voordat de Tibber 10% werd verwerkt. Dus ik probeer nu te rijmen wanneer je dan nog referrals zou werven want als het geen impact heeft omdat je meteen naar 10% dropped, dan wordt het minder interessant voor dat gedeelte. Ik heb 3 actieve, 1 aangemeld en 1 vanuit referral om zelf lid te worden, dus dat maakt 4% in mijn ogen?
En hebben referrals ook geen nut meer dus?marco.n schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:06:
[...]
Het maximale kortingspercentage is een paar weken geleden door Joulo verlaagd voor nieuwe klanten van 20 naar 10%. Toen ik eind april mij had aangemeld kon je nog wel tot 20% korting krijgen (dus een 0% fee). Als je maximale korting 10% is dan kan je dat als Tibber klant nu dus inderdaad in 1x binnen hengelen zonder aanvullende referrals.
Mijn boefje is liev!
Zoals het er nu uit ziet niet, ik heb er ook een aantal. Misschien treden die weer in effect wanneer je weg zou gaan van Tibber, wie zal het zeggen. Maar eerlijk gezegd; bij 10% commissie boeit het toch ook niet echt meer? Lijkt me een meer dan acceptabele rate. En voor Joulo zal het niet bepaald beperken in het aantal klanten die ze hiermee kunnen trekken.
M3P - M3LR - 6320Wp
Tibber is dat je maximaal 10% betaald. Dus als je genoeg referrals hebt om onder de 10 te komen dan gaat je percentage wel onder de 10.
Dus bij gereserveerd heb jij al een bedrag staan? Dat staat hier nog op 0 euro.MaStar schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Wat verkocht is staat onder "gereserveerd". . er wordt pas op een later moment uitebetaald, en dan zal dat bedra dus verplaatsen naar de andere categorie.
wat ik zie: 560 ERE • € 0,4775/ERE
Mijn boefje is liev!
Klopt inderdaad , ik zie daar een bedrag staan . Mogelijk omdat ik vroeg was met aanmelden ?JB schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:39:
[...]
Dus bij gereserveerd heb jij al een bedrag staan? Dat staat hier nog op 0 euro.
Ja dat zou kunnen, ik doe pas mee vanaf juni.MaStar schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:53:
[...]
Klopt inderdaad , ik zie daar een bedrag staan . Mogelijk omdat ik vroeg was met aanmelden ?
Mijn boefje is liev!
Ik heb me afgelopen week aangemeld en heb bij gereserveerd ook al iets staan. Is bij jou de registratie al volledig en je laadpaal gekoppeld etc.?
Jup, alles zoals het hoortMaSw85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Ik heb me afgelopen week aangemeld en heb bij gereserveerd ook al iets staan. Is bij jou de registratie al volledig en je laadpaal gekoppeld etc.?
Mijn boefje is liev!
Dan is het vast willekeur. Mijn registratie is afgelopen maandag goedgekeurd en bij mij staat bij gereserveerd: 374 ERE • € 0,4775/ERE
Mijn boefje is liev!
Ik heb het idee dat de ere's van Q1 onder 'gereserveerd' staan en die van Q2 onder 'nog te verkopen'JB schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:34:
Bij mij staat alles nog bij "nog te verkopen" (104 ERE • € 0,4795/ERE prognose)
Dat kan ik niet nagaan, dus als dat zo is, dan verklaard het alles wel ja. Ik ben pas sinds juni mee aan het doen met een MID certified paal.helloitsme schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Ik heb het idee dat de ere's van Q1 onder 'gereserveerd' staan en die van Q2 onder 'nog te verkopen'
Mijn boefje is liev!
Ben benieuwd hoe snel het rond is
[ Voor 7% gewijzigd door Thacacia op 04-07-2026 15:51 ]
Ja dat is hier ook het geval. Heb je in Q1 helemaal niet geladen dan? Dat gedeelte staat bij mij dus al gereserveerd, en de ERE's vanaf Q2 staan onder nog te verkopen. Onder de getallen staan ook nog twee (met nu nog 2 hele brede) staven in een staafdiagram per Q.JB schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:
[...]
Dat kan ik niet nagaan, dus als dat zo is, dan verklaard het alles wel ja. Ik ben pas sinds juni mee aan het doen met een MID certified paal.
[ Voor 10% gewijzigd door MaSw85 op 04-07-2026 14:02 ]
Jawel maar dat was met een Easee Lite en Zaptec Go dus geen MID.MaSw85 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:01:
[...]
Ja dat is hier ook het geval. Heb je in Q1 helemaal niet geladen dan? Dat gedeelte staat bij mij dus al gereserveerd, en de ERE's vanaf Q2 staan onder nog te verkopen. Onder de getallen staan ook nog twee (met nu nog 2 hele brede) staven in een staafdiagram per Q.
Mijn boefje is liev!
Thacacia schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:24:
Heb mij net ingeschreven en heb ook Tibber. De laadpaal en backoffive via ev company zijn ook direct gekoppeld. Een kleine 5500 kWh...!
De ochtend erop zijn er direct 727 gereserveerd en er staan nog ruim 1000 " nog te verkopen" is dus snel verwerkt allemaal bij Joulo!
Update: il was gewoon ongeduldig, na iets langer wachten kwam ook eflux weer online.
Erg nette en soepele registratiemethode!
[ Voor 24% gewijzigd door Locke_ op 05-07-2026 15:15 ]
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Niet alles in Q2 zo lijktmrme12345 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:16:
Joulo heeft de volumes van Q1 en Q2 verkocht: per ERE 0.4775 (Q1) en 0.4810 (Q2). Dat betekent meer dan 13 eurocent per kWh met 3% korting op de fee (0.131 cent per kWh en 0.132 cent per kWh, netto uit te betalen). Dus mooi resultaat.
Mijn boefje is liev!
Wellicht timingsissue, en dan komt die bij de volgende tranch aan de beurt.JB schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Niet alles in Q2 zo lijktIk ben zelf in juni begonnen, omdat ik daarvoor geen MID certified laadrobot had. Ik zie nog steeds alles bij gereserveerd staan en naar mijn weten valt juni ook gewoon in Q2
Is ook geen ramp, maar beetje verwarrend icm de gestuurde mailing.mrme12345 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Wellicht timingsissue, en dan komt die bij de volgende tranch aan de beurt.
Mijn boefje is liev!
Ja dat vond ik ook verwarrend. Krijg een mail met dat ze dingen verkocht hebben maar dan kijk je en “niets” (ook pas in juni begonnen)JB schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:21:
[...]
Is ook geen ramp, maar beetje verwarrend icm de gestuurde mailing.
Klopt, maar Joulo heeft het wel goed uitgeschreven;Crysania schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:11:
[...]
Ja dat vond ik ook verwarrend. Krijg een mail met dat ze dingen verkocht hebben maar dan kijk je en “niets” (ook pas in juni begonnen)
:strip_exif()/f/image/UfN9HNRgizKdNviDecpBJqjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets met begrijpend lezen
Mijn boefje is liev!
Zo dan ben je grootverbruiker….ga je richting de 2k aan inkomsten….Thacacia schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:24:
Heb mij net ingeschreven en heb ook Tibber. De laadpaal en backoffive via ev company zijn ook direct gekoppeld. Een kleine 5500 kWh...!
Laad 2 EVs hier maar zit rond 2500kWh tot nu toe…. De meestverbruikende EV laad ik ook nog maar sinds april met de eigen Peblar, de andere sinds februari. Betekent nog steeds dat ik mijn Peblar Business er in 1 jaar al uit heb… 😁👍🏼
[ Voor 17% gewijzigd door LuPo op 06-07-2026 05:53 ]
11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Inmiddels druppelen ook hier de eerste ERE "reserveringen" binnen. Dus er lijkt nog steeds beweging in te zittenJB schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:21:
[...]
Klopt, maar Joulo heeft het wel goed uitgeschreven;
[Afbeelding]
Iets met begrijpend lezenIk was ook (te) snel in mijn conclusies.
Mijn boefje is liev!
rij een kleine 1100 km per week exclusief de vakantiesAA42 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:54:
[...]
Zo dan ben je grootverbruiker….ga je richting de 2k aan inkomsten….
Laad 2 EVs hier maar zit rond 2500kWh tot nu toe…. De meestverbruikende EV laad ik ook nog maar sinds april met de eigen Peblar, de andere sinds februari. Betekent nog steeds dat ik mijn Peblar Business er in 1 jaar al uit heb… 😁👍🏼
Wanneer ik.probeer opnieuw te koppelen, kan hij een station vinden, en kan ik deze succesvol verbinden.
Echter blijft de rode waarschuwing staan.
bij mij duurde het even voordat de waarschuwing verdween. Kijk over een paar uurtjes nog een keerthecure schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:48:
Wie heeft nog meer problemen met de koppeling met 50five? In het rood staat: login mislukt, en hij haalt ook geen sessies meer binnen.
Wanneer ik.probeer opnieuw te koppelen, kan hij een station vinden, en kan ik deze succesvol verbinden.
Echter blijft de rode waarschuwing staan.
Bedankt voor de tip, maar helaas werkt dat bij mij niet. Vanochtend had ik een nieuwe koppelpoging gedaan, en nu nog steeds een melding.helloitsme schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:28:
[...]
bij mij duurde het even voordat de waarschuwing verdween. Kijk over een paar uurtjes nog een keer
dan zou ik even contact met Joulo opnementhecure schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:41:
[...]
Bedankt voor de tip, maar helaas werkt dat bij mij niet. Vanochtend had ik een nieuwe koppelpoging gedaan, en nu nog steeds een melding.
Even een vraagje. Hoe kan je dit bereken? Ben wel benieuwd hoeveel kwh dus 1 ere is?mrme12345 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:16:
Joulo heeft de volumes van Q1 en Q2 verkocht: per ERE 0.4775 (Q1) en 0.4810 (Q2). Dat betekent meer dan 13 eurocent per kWh met 3% korting op de fee (0.131 cent per kWh en 0.132 cent per kWh, netto uit te betalen). Dus mooi resultaat.
Dit is de omrekenfactor voor ERE naar kWh: 1 ERE ≈ 3,04 kWhMooraalkikker schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:24:
[...]
Even een vraagje. Hoe kan je dit bereken? Ben wel benieuwd hoeveel kwh dus 1 ere is?
Hoe heb je dit gedaan, ik heb nu eflux gekoppeld staan. Maar wil Joulo gaan gebruiken zonder extra proxy (kosten). En wat doet Joulo met de historie? mijn eerste sessies staan in eflux vanaf mei.Locke_ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:29:
Account zojuist aangemaakt en laadpaal gekoppeld. De eflux proxy-koppeling lijkt niet te werken, maar dat troubleshoot ik later wel met het support team. De aansluiting van mijn Peblar business ging lekker soepel.![]()
Update: il was gewoon ongeduldig, na iets langer wachten kwam ook eflux weer online.
Erg nette en soepele registratiemethode!
Schrijf je huidige instellingen even op. Daarna kies je de herconfigreer functie het web portaal en tijdens het instellen kies je Joulo als inboeker.Rubke schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:10:
[...]
Hoe heb je dit gedaan, ik heb nu eflux gekoppeld staan. Maar wil Joulo gaan gebruiken zonder extra proxy (kosten). En wat doet Joulo met de historie? mijn eerste sessies staan in eflux vanaf mei.
Maak ondertussen bij Joulo een account aan en zodra je aangemeld bent geef je daar het OCPP account op. In datzelfde menu, iets verder onder aan de pagina, staat de optie om de eFlux proxy aan te zetten. Dit is niet meer dan de optie kiezen en je eFlux credentials invullen.
Daarna is het wachten, de laadpaal kwam heel snel bij Joulo online, eFlux duurde ongeveer 45 minuten langer.
Mocht je vastlopen, gebruik dan de message functie van Joulo op de website, de support os daar erg snel. Je mag anders ook een DM sturen, dan probeer ik je te helpen.
Hoe het werkt met de historische gegevens weet ik niet. Ik heb nog geen historie opgebouwd (moet de auto nog krijgen).
[ Voor 6% gewijzigd door Locke_ op 08-07-2026 20:01 ]
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Een Alfen kan maar 1x OCPP connect hebben (als backoffice) Dus is het mogelijk om E-flux te behouden en Joulo? Want joulo hoeft zover ik weet alleen maar de kWh uit te lezen. ik wil Eflux behouden voor de Backoffice kant voor uitbetalen. Of moet ik overstappen naar 50five?
Of is dat gewoon het simpele stappenplan van de post hierboven
[ Voor 12% gewijzigd door epicfailguy23 op 14-07-2026 16:51 ]
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Ik weet het niet zeker, maar mijn Peblar kan ook maar 1 OCPP connectie hebben en de Joulo proxy werkt daar prima mee. Theoretisch lijkt me dat het merk laadpaal niets uit maakt hiervoor.epicfailguy23 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:50:
Weet iemand toevallig hoe de koppeling met Joulo werkt icm Eflux+ Alfen Single line Pro?
Een Alfen kan maar 1x OCPP connect hebben (als backoffice) Dus is het mogelijk om E-flux te behouden en Joulo? Want joulo hoeft zover ik weet alleen maar de kWh uit te lezen. ik wil Eflux behouden voor de Backoffice kant voor uitbetalen. Of moet ik overstappen naar 50five?
Of is dat gewoon het simpele stappenplan van de post hierboveniets met begrijpend lezen en warmte
1. Eerst geprobeerd te syncen met Tap Electric die mijn volledige historie heeft. De sync ging snel maar in Joulo klopte er weinig van. Er ontbrak een volledige sessie en ongeveer 1/3 van de sessies had onjuiste kWh's en eindtijden.
2. Toen geprobeerd rechtstreeks via OCCP te koppelen maar dat zorgde voor een reboot loop van mijn Alfen laadpaal. Na 3x proberen maar opgegeven.
3. CSV import zou mogelijk zijn maar ik kan het echt nergens vinden.
4. Nu had ik al een aantal maanden ook Plugchoice proxy lopen die een deel van mijn sessies van dit jaar kent. Die import ging ok maar nieuwe sessies hebben weer issues. Een deel van het probleem ligt vermoed ik bij Plugchoice en mijn laadpaal. Plugchoice forceert een update interval die mijn laadpaal niet aankan waardoor er een backlog aan berichten ontstaat. Als ik vlak nadat het laden is gestopt de kabel ontkoppel gaat de socket naar Available maar is er nog geen StopTransaction. De backlog aan berichten wordt nl. nog verwerkt. Tap en Plugchoice blijven na het ontkoppelen de sessie nog wel updaten maar Joulo sluit de sessies direct na ontkoppeling en registreert daarmee (veel) te weinig. Dus hoewel het probleem waarschijnlijk ergens tussen Alfen en Plugchocie zit sluit Joulo de sessie wel op het verkeerde OCCP signaal wat weinig vertrouwen geeft.
Benieuwd of andere mensen hier ook tegenaan zijn gelopen?
Gisterenavond aangemeld denk dat alles in 10min geregeld was. Vanmorgen is de aanmelding bevestigd. Weet iemand of ze automagisch de info uit de Alfen/Eflux halen? er stond dat dit 48u kon duren. Echter staat er tot nu toe alleen de geladen kWh van gisteravond erin.
P.s. Mocht je niet via de groenenerds Energienerds een link van -3% gebruikt hebben tijdens registratie kan dat ook achteraf. Want het is zojuist gelukt
Wederom link: https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders
[ Voor 15% gewijzigd door epicfailguy23 op 16-07-2026 12:55 ]
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Bedoel je met je laatste opmerking dat als je al bij Joulo geregistreerd bent alsnog de -3% link kunt gebruiken van de Energienerds?epicfailguy23 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:13:
Ik heb gisteren mijn Alfen single line Pro gekoppeled via Joulo. Ik had al een OCPP lopen via E-FLux. Maar via het stappenplan dat op de website staat kun je dit makkelijk omzetten. Dus de beschrijving van @Locke_ is correct en tevens juist![]()
Gisterenavond aangemeld denk dat alles in 10min geregeld was. Vanmorgen is de aanmelding bevestigd. Weet iemand of ze automagisch de info uit de Alfen/Eflux halen? er stond dat dit 48u kon duren. Echter staat er tot nu toe alleen de geladen kWh van gisteravond erin.
P.s. Mocht je niet via de groenenerds Energienerds een link van -3% gebruikt hebben tijdens registratie kan dat ook achteraf. Want het is zojuist gelukt
Wederom link: https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders
Ben benieuwd hoe dan.
Zojuist geprobeerd, maar het kan alleen binnen 24 uur na aanmelding / gebruik andere korting.Dropje schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:04:
[...]
Bedoel je met je laatste opmerking dat als je al bij Joulo geregistreerd bent alsnog de -3% link kunt gebruiken van de Energienerds?
Ben benieuwd hoe dan.
Ik had de link van energienerds ook gebruikt en zag ook het bericht. Waarschijnlijk ben jij dus binnen die 24 uur geweest. Ik had mij eind April aangemeld en dat is dus duidelijk niet binnen 24 uur. Helaas.Cavalera125 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:51:
[...]
Zojuist geprobeerd, maar het kan alleen binnen 24 uur na aanmelding / gebruik andere korting.
Je hebt wel een punt, maar ik denk dat het grote verschil is dat als het posten van referrals wel zou mogen je binnen een dag helemaal niks meer aan dit forum hebt omdat 80% van de berichten een referral melding is. En in het geval van tibber en energie nerds valt dat nog wel mee en blijft het hier goed leesbaar/interessant.HarDus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:08:
We mogen geen referrals posten van 1%, maar de kortingen van 10% (Tibber) en 3% (Energienerds) worden continue geplugd. Dus beter dan een referral mag wel? Beetje scheel vind ik dit wel.
Maar, ik zal wel ongeduldig zijn, ik had verwacht meteen me te kunnen registeren, maar ik wacht nu al 2-3 uur op de aanmeldlink. Ben ik te ongeduldig? Of is het normaal dat dit een aantal uren (of zelfs dagen) duurt?
En ik lees ook van alles over koppelen van data via OCCP, via bestandsupload etc. Wat is nu wijsheid? Welke argumenten spelen een rol bij deze keuze?
Geduldig nieuwsgierig naar jullie reacties ;)
Willem
Even terugkomend op de issues die ik had. Ik heb inmiddels betrouwbare data in mijn account.Polster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:37:
Hebben de Joulo'ers hier ook gecheckt of de data in de Joulo portal overeenkomt met de daadwerkelijk geladen kWh's? Ik heb nl. serieus issues om data betrouwbaar in Joulo te krijgen met mijn Alfen Single Pro (nog op 6.6 firmware).
....
Als er een cloud-koppeling is dan kan er via de portal geen csv worden aangeleverd van historische sessie. Support heeft dat nu handmatig voor mij toegevoegd.
De issues die ik met Plugchoice had (vertraagde en incomplete sessies in Joulo) heb ik met Plugchoice support kunnen oplossen. Als je Energiebeheer optie aanzet forceert het een meter interval van 10 seconden. Mijn Alfen laadpaal op FW 6.6.2 kon dit tempo niet aan waardoor er een enorm backlog aan OCCP berichten ontstond wat weer leidde tot onbetrouwbare data in Joulo. Vanaf FW 7.1 zou Alfen dit hebben opgelost.
Waarom de Tap Electric koppeling en OCCP koppeling bij mij niet goed werkte heb ik helaas geen antwoord op ontvangen.
Nu ben ik in bezit van een Iungo en helaas niet zo'n speciale lader, maar krijg net dit bericht binnen.
Moet ik hierop uit maken dat het dan toch mogelijk is om met Joulo ERE vergoeding te krijgen zonder zo'n goedgekeurde lader.
Helaas nog geen verdere info bij Iungo.
Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD koop |
Je antwoord staat gewoon in die post: Het laadstation moet wel aan de voorwaarden voldoen. Zoals een ingebouwde MID meter in het laadstation en een netwerkkoppeling.twan123 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:56:
Ik lees ook al even mee en zie dat je toch een lader moet hebben met een ingebouwde goedgekeurde mid meter bij Joulo.
Nu ben ik in bezit van een Iungo en helaas niet zo'n speciale lader, maar krijg net dit bericht binnen.
Moet ik hierop uit maken dat het dan toch mogelijk is om met Joulo ERE vergoeding te krijgen zonder zo'n goedgekeurde lader.
Helaas nog geen verdere info bij Iungo.
Maar toen werden de Webasto Unite’s gedumpt (Webasto is ermee gestopt) voor €300-€400 en daarmee heb ik nu een geïntegreerde MID meter zonder discussie. Aangemeld bij Joulo (NB: gebruik de meegeleverde schroeven niet!). Joulo is erg behulpzaam. Ook als het probleem niet bij Joulo ligt.
Elders op Tweaker loopt er een draadje over installatie en verdere automatisering. Voor verdere Webasto vragen en opmerkingen graag daar verder.
Uitverkocht op Bol.com maar nog te koop op o.a. Amazon en Galaxus voor €349 en €413.
https://www.amazon.nl/Webasto-5111685A-inbouwunit-22kW-Mid/dp/B0B9JH965N/ref=sr_1_1?adgrpid=1339207629745000&dib=eyJ2IjoiMSJ9.Jkh93KjrhXeGv2vu-_KEBYnVFTVIeb2jJx8ul9I4ooEt_5BppE8hC5wTwYrXvUYN2GpHJ8MDDSOYp5W_n0qvEx6y0DYghkiSU_Y1vbUPC1KhuVB6J-i1y-t6TRSYEqSgGEnGErIuswg6W0qQ-khzJgRUXgTBWFxj7cxrrs0CQDc90YiDgTkSVF9nrDBQJUN73tUmpIF40gCEbwVMe8yqLS19oMQw4ocptl0U-Tb22Pu5LwT8PXNuVSepbuMdoGXqgkw_kZMGzjl6ZYcfFm9W7Pw6_JjWHT_4Jj6yEDFgiM0.s6wEcJAwnLvL4zd7VoagygbR2VQYcV1FSR2gyGOsw4U&dib_tag=se&hvadid=83700750455668&hvbmt=be&hvdev=c&hvlocphy=151620&hvnetw=o&hvqmt=e&hvtargid=kwd-83701597722213%3Aloc-129&hydadcr=2984_2403460&keywords=webasto+unite&mcid=85966bd85fea3d4999308d54e95d2260&msclkid=d220e6dbf9e619e75f678cbb60e6dc69&qid=1784716135&sr=8-1
https://www.galaxus.nl/nl/s4/product/webasto-unite-mid-type-2-22-kw-32-a-laadstations-voor-elektrische-autos-33387992
/f/image/qe0gyA6p2S6O3NFrf0uNBGCY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tOwCviNDo32JV0WFVcfs6A5r.png?f=fotoalbum_large)