• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:56
Ik zie vaak de vraag komen 'ik wil support voor dynamische tarieven' bij een laadpaal. Maar hoe zou dat dan concreet werken? Want de laadpaal moet toch weten wat het tijdsvenster is waarin die kan laden en beslissen om het goedkoopste tarief te nemen. Of wordt dat standaard op de volgende ochtend gezet?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
Kakola schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:30:
Ik zie vaak de vraag komen 'ik wil support voor dynamische tarieven' bij een laadpaal. Maar hoe zou dat dan concreet werken? Want de laadpaal moet toch weten wat het tijdsvenster is waarin die kan laden en beslissen om het goedkoopste tarief te nemen. Of wordt dat standaard op de volgende ochtend gezet?
Je moet dan eerst zelf een vertrektijd instellen en dan wordt er een laadplan gemaakt dat de goedkoopste uren pakt. Als de vertrektijd niet ver genoeg vooruit ligt dan werkt het uiteraard niet.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:21
laurens0619 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:07:
[...]

Dank je! heb je wel gelijk in, beetje retorische vraag :+
Ik had wel gezocht in het topic maar misschien de verkeerde termen.

Dat backoffice voor declaratie klinkt alsof het makkelijker is om de laadpaal gewoon via de werkgever te installeren :)
Als je zelf de backoffice regelt, heb je ook zelf controle daarop.
Reden voor mij om het zelf te doen.
Ik bepaal mijn eigen tarief (binnen redelijke grenzen), dat hoeft mijn werkgever niet voor me te doen.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:21
Kakola schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:30:
Bij Frank energie hebben ze iets rondom slim laden (zelf nog niet geprobeerd), ze zeggen dat ze dan je auto laten laden op de gunstigste momenten.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:44
Martinusz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:26:
[...]

Bij Frank energie hebben ze iets rondom slim laden (zelf nog niet geprobeerd), ze zeggen dat ze dan je auto laten laden op de gunstigste momenten.
Tibber heeft dit ook. Werkt prima bij mij.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:38

rCk

Omdat ik diverse reacties gekregen heb, via hier en in het algemeen: Dank voor al jullie feedback!
Ik ga in gesprek met mijn werkgever om te zien of ze bereid zijn om mijn laadmogelijkheid thuis te willen benutten om zo benzinekosten te drukken. Daarbij is het belangrijk om te weten hoe ze de registratie willen doen.
-Registratie met de opties zoals ze nu voor handen zijn
-Registratie met MID-meter. Indien het die laatste is, kan dat wel maar wel obv een goede (financiële) afspraak onderling, om de Easee Lite te vervangen door bijv een Max met ingebouwde MID-meter.
In theorie een prima case voor hen, want die paal alleen is niet extreem duur en installatie kost niks meer, hebben wij destijds gedaan. To be continued :-)
La1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:32:
[...]

Tibber heeft dit ook. Werkt prima bij mij.
Idem hier. Laadt hij netjes op de momenten die voor hen beter uitkomen, ondertussen neem je het dan wel op het lage tarief af. "Korting". geven doet het altijd goed, voor ons als Nederlanders.. :9

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:56
laurens0619 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:31:
[...]

Dank voor de info :)
Zover ik weet is die bijdrage er altijd en staat die los of je aan je maximum zit. (zit ik niet, auto die ik wil leasen is ongeveer 60% van maximal)

Tenminste ik kon een berekening doen met of zonder laadpaalinstallatie en daar zat een verschil van 60 euro in bruto (wat ik dus terugkrijg ivm underspend).

Verder had ik foutje gemaakt, is natuurlijk voor 5 jaar.
Dus 30x12x5 = 1800 euro

waar ik ook mee zit is dat ik de paal zou willen gebruiken in de toekomst om de 2e auto op te laden.
Op internet zijn de situaties daar wat over verdeeld of dat wel of niet gemakkelijk kan
Ik zou voor minder dan 1800 euro lekker een eigen lader laten plaatsen, en zeker niet vast willen zitten aan Eneco... Zeer slechte ervaringen mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Martinusz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:26:
[...]

Ik heb dat slim laden van Frank uitgezet. De manier waarop ze de auto aansturen werkt stabiliteit niet in de hand. Dat ligt voornamelijk aan Audi, maar ik heb twee keer een niet opgeladen auto gehad. Met 1 keer en dan woon/werk vergooi ik de korting van een maand al… nu mn paal in de lead op zonneladen en vaste goedkope tijdblokken. Ramstabiel en sowieso prima rendabel, de goedkope uren zijn prima stabiel vast te stellen.

Er zijn ook apps (anwb bijvoorbeeld) die je auto kunnen sturen op dynamische tarieven. Moet de api voor je auto wel gewoon betrouwbaar zijn…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:49
Ik heb al jaren een Zappi V2.1 laadpaal waar ik zeer tevreden over ben omdat deze geen abb of cloud nodig heeft. Maar helaas geen MID meter.
Wij gaan in oktober 2026 verhuizen. Voor de nieuwe woning moet ik een laadpaal aanschaffen. Helaas zal het de Zappi V2.1 niet worden omdat ik ga voor de ERE certificering. Wat is een goede ERE-gecertificeerde laadpaal met interne MID meter die gelijkwaardig is aan de Zappi V2.1 en dan met name geen abb of cloud?
Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen