Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:29
In dat voorbeeld reken jij met 2 perioden. Als je dan toch maandelijks salderen als voorbeeld wil gebruiken dan klopt dat voorbeeld natuurlijk niet.

In werkelijkheid ziet maandelijks salderen er heel anders uit. Zeker in de wintermaanden met een warmtepomp + normaal verbruik.
Het verbruik van je WP weet ik niks van, geen idee welke je hebt en hoe je hem ingesteld hebt.
Maar stel dat die 400-500 kwh verbruikt in december.. zet daar je opwek in die maand eens tegenover, en dan weet je wat maandelijks salderen gaat betekenen..

Je wil gewoon over naar een partij met een hoge TLV. En eventueel in het stookseizoen overstappen naar een goedkopere partij (als die er is) En als je wil salderen, dan wil je 1 die niet maandelijks saldeert.
Heb je een SAP dan lever je zuiver terug, en saldeer je niet.

De verschillende strategieën zijn hier natuurlijk al meerdere keren naar voren gekomen, en zullen over een aantal weken ook nog wel wat vaker besproken worden, ga ik zomaar vanuit..

Het zou voor velen fijn zijn, als het duidelijk wordt hoe de verschillende partijen salderen. Maand/tariefsperiode/jaar. En dat er een beslissing over genomen wordt of dat wel zo mag.

Iedereen met een overschot, wil die het liefst zo duur mogelijk verkopen. En dit topic is om elkaar daar bij te helpen 👍. Eneco staat wat dat betreft bovenaan in het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:29
Is er een omslagpunt van wanneer een SAP interessant gaat worden?
en is zo'n SAP het hele jaar interessant (ivm nihil opwekken wintermaanden)?

tia

* edit: ik lees dat zo'n punt maar ~ € 35,= per jaar kost?
(plus eenmalig aansluit á ~€ 500?)

[ Voor 26% gewijzigd door Hansieo op 13-08-2022 08:15 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:36
ben2513 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:16:
[...]

Hier precies dezelfde situatie. Afgelopen week 30 panelen a 345 WP gelegd, waarvan 10 op zuiden en 20 op noorden. Op dit moment heb ik dagelijks een opbrengst van 45 kWh. Ik zat al bij GC maar ze salderen per tariefperiode en dat leek mij met vaak wisselende tarieven niet handig.

Verbruik van ons huis is lastig in te schatten, wij wonen hier pas sinds april en hebben ook nog veel na-geïsoleerd. Verwarmen doen wij sinds medio juli met een all-electric warmtepomp dus van het gas zijn wij ook af.

Ik hoop zo'n 6500-7000 kWh op te wekken per jaar. In ons oud appartement hadden wij een stroomverbruik (geen verwarming of koken) van 2100 kWh per jaar. Nu komt er dus nog rond 3600 kWh voor de verwarming erbij (volgens de datasheet van de wp) en sww zit er nog niet eens inbegrepen zover ik weet. Ik hoop stiekem dus wel dat wij nog iets terug kunnen leveren, maar een glazen bol heb ik niet.

De beste optie leek mij nu om gewoon voor 3 jaar-vast van GC/Univé te gaan. Dan kan ik aug-2022 - aug-23 en aug-23 - aug-24 nog op jaarbasis salderen. Begin 2025 zeggen wij doei tegen het gros van de salderingsregeling. Tegen die tijd zou ik dus gewoon de boete van €50 kunnen betalen om het contract open te breken.

Maar: GC betaalt slechts 11 cent per kWh teruglevering. Dat lijkt mij persoonlijk echter redelijk, nu dat ik nog niet weet of wij terugleveren of eventueel zelf nog bij moeten betalen (en dan het "lage" tarief vastgezet).
Lastig, wij zijn all-electric. Warmtepomp verbruikte in 2021 2.800 kWh (inclusief warm water) en ons eigen stroomverbruik was 2.600, totale verbruik was 5.400 kWh (gezin met drie pubers).

Gewoon je verbruik in de gaten houden en dan weet je in maart of je moet overstappen (dan weet je hoeveel je in een jaar verbruikt hebt en of je teruglever of niet) naar een hoge terugleververgoeding. Je moet dan alleen een overstap boete betalen, boeien!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Hansieo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:03:
Is er een omslagpunt van wanneer een SAP interessant gaat worden?
en is zo'n SAP het hele jaar interessant (ivm nihil opwekken wintermaanden)?

tia

* edit: ik lees dat zo'n punt maar ~ € 35,= per jaar kost?
(plus eenmalig aansluit á ~€ 500?)
Dat ligt toch vooral aan het tarief en resterende looptijd van je energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:29
Sarcomorbato schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Dat ligt toch vooral aan het tarief en resterende looptijd van je energiecontract?
Lijkt mij ja, maar óók van het prijsverschil tussen hoogste TLV en laagste LV.

Zijn daar al excelletjes van over? (8> (ik zie ze hier niet en ook niet op het SAP topic, maar zou best kunnen dat het er al is ..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:46
CAD-tekenaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:38:
Is onderstaand aanbod hoog dan?
Onderstaand tarief (geldig voor maand september) is berekend met 9% BTW
[Afbeelding]
Ik ben met het gas naar GC/Univé gegaan en ik ga met de stroom zsm naar degene met de hoogste TLV (nu nog Eneco).
Met zonnepanelen heb je niks te zoeken bij BE en wil je daar echt zo snel mogelijk weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Hansieo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:34:
Lijkt mij ja, maar óók van het prijsverschil tussen hoogste TLV en laagste LV.

Zijn daar al excelletjes van over? (8> (ik zie ze hier niet en ook niet op het SAP topic, maar zou best kunnen dat het er al is ..)
Op dit moment is het zo dat een SAP alleen handig is, als je nog een lopend contract met lage LV hebt. Voor de rest is het verschil tussen de hoogste TLV en de laagste LV (te) klein en de markt te onzeker.
Althans, zo begrijp ik het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:16
Kan iemand nog even toelichten of het verstandig is om tussen okt en okt een jaar uit te zitten bij Eneco?
Of is het verstandiger om tussen okt-maart een goedkope elektra af te nemen uiteraard ook variabel en dan maart-okt naar Eneco over te stappen. Lijkt wel een beetje mierneukerij :) maar tussen okt en maart lever ik nauwelijks iets terug.

Als Eneco toch over een heel jaar een berekening maakt is mijn tijdelijke overstap in de wintermaanden niet heel logisch lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat als het TLV tussentijds aangepast wordt? Wat is dan de TLV op het moment wanneer een jaar om is? Pakken ze dan een gemiddelde ofzo?

In mijn geval piek 700-dal 700 terugleveren 2700
Tussen okt en maart 700 verbruik 200 teruglever.

Weet ook niet als Eneco ineens stopt met hoge TLV en ineens op 10 cent zit. Kijken ze dan eerlijk terug naar de afgelopen periode wat ik heb verbruikt en heb teruggeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
hoihoi66 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:51:
Kan iemand nog even toelichten of het verstandig is om tussen okt en okt een jaar uit te zitten bij Eneco?
Of is het verstandiger om tussen okt-maart een goedkope elektra af te nemen uiteraard ook variabel en dan maart-okt naar Eneco over te stappen. Lijkt wel een beetje mierneukerij :) maar tussen okt en maart lever ik nauwelijks iets terug.

Als Eneco toch over een heel jaar een berekening maakt is mijn tijdelijke overstap in de wintermaanden niet heel logisch lijkt mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat als het TLV tussentijds aangepast wordt? Wat is dan de TLV op het moment wanneer een jaar om is? Pakken ze dan een gemiddelde ofzo?

In mijn geval piek 700-dal 700 terugleveren 2700
Tussen okt en maart 700 verbruik 200 teruglever.

Weet ook niet als Eneco ineens stopt met hoge TLV en ineens op 10 cent zit. Kijken ze dan eerlijk terug naar de afgelopen periode wat ik heb verbruikt en heb teruggeleverd?
Het risico met variabel goedkoop te gaan zitten is dat die ineens toch een stuk duurder wordt. Maar ja, dan kan je weer overstappen, al is dan de vraag of er nog echt een goedkope(re) is.
Bij Eneco wijzigen de tarieven 1 januari.

Het is nu dus heel lastig om te zeggen wat slim is. Al lijkt me de kans dat de TLV daalt kleiner dan dat de variabele prijzen stijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 13-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:31
NileZ_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 02:12:
In dat voorbeeld reken jij met 2 perioden. Als je dan toch maandelijks salderen als voorbeeld wil gebruiken dan klopt dat voorbeeld natuurlijk niet.

In werkelijkheid ziet maandelijks salderen er heel anders uit. Zeker in de wintermaanden met een warmtepomp + normaal verbruik.
Het verbruik van je WP weet ik niks van, geen idee welke je hebt en hoe je hem ingesteld hebt.
Maar stel dat die 400-500 kwh verbruikt in december.. zet daar je opwek in die maand eens tegenover, en dan weet je wat maandelijks salderen gaat betekenen..

Je wil gewoon over naar een partij met een hoge TLV. En eventueel in het stookseizoen overstappen naar een goedkopere partij (als die er is) En als je wil salderen, dan wil je 1 die niet maandelijks saldeert.
Heb je een SAP dan lever je zuiver terug, en saldeer je niet.

De verschillende strategieën zijn hier natuurlijk al meerdere keren naar voren gekomen, en zullen over een aantal weken ook nog wel wat vaker besproken worden, ga ik zomaar vanuit..

Het zou voor velen fijn zijn, als het duidelijk wordt hoe de verschillende partijen salderen. Maand/tariefsperiode/jaar. En dat er een beslissing over genomen wordt of dat wel zo mag.

Iedereen met een overschot, wil die het liefst zo duur mogelijk verkopen. En dit topic is om elkaar daar bij te helpen 👍. Eneco staat wat dat betreft bovenaan in het lijstje.
Natuurlijk klopt dit voorbeeld niet, vandaar mijn opmerking:
"Random verbruik gehanteerd hierbij en tarieven zijn natuurlijk variabel, maar ik hou het voorbeeld nu even inzichtelijk"

Puur zo opgesteld omdat ik het idee kreeg dat vraagsteller uberhaupt géén idee heeft dat dit TLV probleem speelt bij BE.
Truus01 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Ik ben met het gas naar GC/Univé gegaan en ik ga met de stroom zsm naar degene met de hoogste TLV (nu nog Eneco).
Met zonnepanelen heb je niks te zoeken bij BE en wil je daar echt zo snel mogelijk weg.
Precies dat

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Peet-je schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:09:
[...]

Natuurlijk klopt dit voorbeeld niet, vandaar mijn opmerking:
"Random verbruik gehanteerd hierbij en tarieven zijn natuurlijk variabel, maar ik hou het voorbeeld nu even inzichtelijk"

Puur zo opgesteld omdat ik het idee kreeg dat vraagsteller uberhaupt géén idee heeft dat dit TLV probleem speelt bij BE.
Ja eens, maar je gebruikt de term zomer en winter en dat is natuurlijk niet maandelijks. Met een warmtepomp gaat het verbruik geleidelijk omhoog richting de winter, en opwek juist weer naar beneden.
Zomer/winter heeft meer te doen met de twee halfjaarlijkse tariefsperioden.

Moraal van het verhaal blijft wel hetzelfde, maandelijkse saldering is ongewenst en gaat tegen het idee van de salderingsregeling in.

BE is gewoon aan het kijken of ze er mee weg komen, en als dat zo is zullen er ongetwijfeld meer volgen.

Sowieso nog een maandje of 2 profiteren van de hoge TLV. En ondertussen de markt in de gaten houden. Salderen bij Eneco tegen 61 cent is ook geen schande. Velen van ons hebben al een cashmomentje gepakt rond 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
hoihoi66 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:51:

Even teruglezen in dit topic. Het is nog de vraag hoe Eneco dit doet. Verschillende antwoorden van verschillende medewerkers. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 21:39
@Peet-je @Truus01
Dank voor jullie reactie. Ik snap het nog niet helemaal want ik volg dit forum nog kort.
Natuurlijk begrijp ik dat ik dat de verhouding TVL/LV bij BE maar 50% is.
Het gemelde aanbod van BE is een variabel contract en geldt voor de maand septeber. Daarmee concludeer ik dat er niet jaarlijks maar maandelijks wordt verrekend/gesaldeerd.
Ik zal de rekensom van @Peet-je nog even bestuderen, maar het lijkt me niet slim op zoek te gaan naar een energieaanbieder die jaarlijks saldeerd, want dat betekent toch dat je een jaarcontract hebt kunnen afsluiten?
BE biedt nu alleen variabele contracten aan, ofwel: elke maand andere tarieven.
Ik moet nog zien dat de komende maanden nog stroom teruggeleverd word aangezien de zomer bijna voorbij is. Ik vind de prijzen voor LV (los gezien van TLV) nog niet zo gek.
Zodra ik merk dat ik teruglever zal ik opzoek moeten gaan naar een andere aanbieder.

want onderstaande tekst van @xah5kiDe triggert mij:
"Er zijn twee momenten om weer over te stappen naar een goedkopere leverancier.
1. Teruglevering naar nul per week.
2. Totale saldering kleiner of gelijk aan nul
Het eerste beslis moment voor mij is rond Oktober en dan zoek ik een totale kWh prijs lager dan 61ct, dus inclusief opslagen een belasting.
Het tweede beslis moment is als mijn opwek tijdens het Eneco contract verbruikt heb. Dan ga ik dus over als het nieuwe levertarief lager is dan 61ct+EB+ODE+BTW (82ct?) "

bron: link

extra vraag: kan je voor gas & stroom naar een eigen aanbieder gaan of moeten ze beide naar dezelfde aanbieder?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-09 16:13
2 dagen Eneco. Ik ben goed bezig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2aRQYeeC_pLfltyI_hiABs3om0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Re8qggVQ52XKbfgznUOEkiNQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha goed bezig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Zeggen ze tegen mij ook iedere keer,maar of ze het echt menen betwijfel ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83pqm6y3FraUEkKoO4BEW7GoQbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ay119YgsC8pwOp1sihhRLXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:45:
@Peet-je @Truus01
Dank voor jullie reactie. Ik snap het nog niet helemaal want ik volg dit forum nog kort.
Natuurlijk begrijp ik dat ik dat de verhouding TVL/LV bij BE maar 50% is.
[...]
Ik moet nog zien dat de komende maanden nog stroom teruggeleverd word aangezien de zomer bijna voorbij is. Ik vind de prijzen voor LV (los gezien van TLV) nog niet zo gek.
Zodra ik merk dat ik teruglever zal ik opzoek moeten gaan naar een andere aanbieder.

extra vraag: kan je voor gas & stroom naar een eigen aanbieder gaan of moeten ze beide naar dezelfde aanbieder?
Ik denk dat je eea misschien al gezien hebt, maar omdat je aangeeft het forum nog maar kort te volgen even dit:
Het topic, TLV, waar je nu in zit, is het terugleververgoeding-topic. Eigenlijk is wat hier wordt besproken alleen interessant als je jaarlijks teruglevert en bij een partij zit die jaarlijks saldeert, of als je op 'dit moment' teruglevert, daarmee bedoel ik de maanden dat je dus meer opwekt dan verbruikt. Er wordt de hoogste TLV gezocht en gemeld.
Dit topic, saldering per kwartaal of jaar, legt meer uit over jaarlijks, per kwartaal en maandelijks salderen. En vooral het negatieve effect dat maandelijks salderen (bij Budget) heeft.
En dit topic, Overstappen naar een nieuwe energieleverancier, gaat over het zoeken van de goedkoopste energieleverancier, meestal in de vorm van vaste contracten, maar ook de goedkope variabele leveranciers komen voorbij.
(Je hoeft de topics echt niet van A tot Z door te nemen, maar achteraan beginnen en een paar dagen terugkijken helpt je vaak al een heel stuk verder.)

Juist dit moment is een lastige. De prijzen beginnen te stijgen, de opwek wordt minder, wat is nu het beste.
Op zich is je redenatie niet slecht om toch nog even bij Budget te blijven, ze hebben nog altijd redelijk lage tarieven.
Dat is de afweging die je kunt maken. Blijven, hopen dat ze laag blijven en dan zodra je opwekt zoeken naar de hoogste TLV, of nu al gaan voor iets meer zekerheid, bij degene met momenteel de hoogste TLV en jaarlijks salderen.

Je hoeft gas en stroom bij de meeste leveranciers niet samen af te nemen. Bij sommige moet het wel.
(Zelf zit ik nog (even, want ik wil weg) bij Budget met stroom, maar met gas ga ik naar Greenchoice/Univé, 3jr vast (dalen).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Delta geeft volgens gas licht ineens nog maar 13.5 cent,die kunnen we ook afschrijven denk....

Oxxio is nummer twee met 56 cent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Keesvdzanden schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:55:
Delta geeft volgens gas licht ineens nog maar 13.5 cent,die kunnen we ook afschrijven denk....

Oxxio is nummer twee met 56 cent
Klopt:
Levert u meer terug aan het net dan u verbruikt? Dan ontvangt u over het verschil,
dus wat na saldering overblijft, een terugleververgoeding van € 0,135 per kWh exclusief energiebelasting, ODE en btw.

https://www.deltaenergie....b-gas-1-augustus-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 20:01 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Keesvdzanden schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Zeggen ze tegen mij ook iedere keer,maar of ze het echt menen betwijfel ik [Afbeelding]
Goed bezig Kees d:)b

Ikke niet :+

14 kWp op het dak 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oIMPhwLwG_56WgyLgO3AkZ7Ans=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srp9Wjjcc3GwLEWFPzTvT5Oa.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
JoKo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

14 kWp op het dak 8)7
[Afbeelding]
Haha hebben ze je terug levering nog niet meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Keesvdzanden schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Haha hebben ze je terug levering nog niet meegenomen?
5 x gebeld….in totaal dik 1,5 uur en het lukt ze niet om dat zonnepaneeltje in de app of site te krijgen.
“Ja meneer, we kunnen zien dat u veel teruglever en het is doorgegeven aan de desbetreffende afdeling”

Zijn er hier meer die dat “probleem” hebben?

Heb gelukkig m’n eigen overzichtje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEAaOD_vDEuLqm4oD-3_JUNCsqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk4d5D9vcdHrxq0XsBrVHdNd.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-09 21:30
Ep Woody schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Klopt:
Levert u meer terug aan het net dan u verbruikt? Dan ontvangt u over het verschil,
dus wat na saldering overblijft, een terugleververgoeding van € 0,135 per kWh exclusief energiebelasting, ODE en btw.

https://www.deltaenergie....b-gas-1-augustus-2022.pdf
Hmm, jammer.

Moedermaatschappij Vattenfall is dus wakker geworden. Toen ik bij Vattenfall weg ging naar hun dochter delta omdat die zich wel aan de richtlijn van de acm hielden konden ze dat bij Vattenfall Niet geloven. Nu heeft Vattenfall dus hun tlv verhoogd afgelopen week en delta dus verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 15:29

Processorkoeler

Geen stock koeler

Esumontere schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:58:
Gisteren Eneco gebeld, voor een overstap van Eneco naar Eneco. Is geregeld, maar helaas pas per 27 augustus wegens administratieve achterstand. Maar, per 27 augustus dus 61 ct terugleververgoeding! :D
Bij mij kon het eerst ook pas na 14 dagen, opnieuw gebeld en toen kon het opeens binnen 48 uur. Moet wel zeggen dat ik nu dus dit grapje heb (zie onderstaand). Of dat met elkaar te maken heeft, weet ik niet.

Voor de Eneco 'fans' onder ons, in het specifiek degenen die "overstappen" van Eneco naar Eneco.
Ik heb zojuist de 'eindafrekening' gekregen. Maar verbaas me over een aantal zaken. Er staat o.a.:
Samenvatting van uw eindnota
We gaan dit tegoed verrekenen met toekomstige nota’s, omdat u ons gevraagd heeft om dit te doen.
De hele reden van de overstap was de hogere TLV en het feit dat het geld wordt uitbetaald. Ik heb nergens gevraagd om "toekomstige nota's" te verrekenen. Sjongejonge, merk wel echt dat uitbetalen bij Eneco uit den boze is. Ik gok dat dit wel het derde financiële probleem is daar bij mij. Hoog onnodig maandbedrag, geen tussentijdse nota, en nu (gok ik?) geen eindbetaling?
  • Mijn nieuwe klantnummer is gelijk aan mijn oude klantnummer, dus dan kunnen ze een tabje openhouden ipv uitbeltalen? "verrekenen"
  • IOp de inlogpagina staat er e.e.a. over een verhuizing, alle oude gegevens zijn weg, dus ik kan zelf de andere maandoverzichten niet meer raadplege
  • Per maand kreeg ik een maandoverzicht, met teruglevering hoog/laag. Daar stonden de hoge/lage tarieven (excl) en nu is er gerekend met kaal enkeltarief
  • 45 cent 'administratiekosten' voor automatische incasso? 8)7
Meterstanden zijn ook iets off, desondanks automatisch uitlezen. Zal wel te maken hebben met 00.01 of 23.59 meten, want ik heb ze zelf gefotografeerd en het wijkt 5 á 10 kWh af. Maargoed, nieuw contract is een betere TLV, dus dat scheelt. Misschien dat iemand die eenzelfde tactiek heeft ingezet (opzeggen en klant worden) in een DM e.e.a. wil vergelijken?

Ik voel de bui al hangen... krijg €670 terug, maar ik gok dat ze dit lekker in een spaarpot stoppen voor mijn "nieuwe" klantaccount? Waar ik ook nog eens van €9 naar €30 per maand ga, ook al is de teruglevering net zo hoog. Ik heb geen zin om aan het einde van het jaar dan €1000 + in de Eneco-spaarbank te hebben, want wie weet vallen zij ook om (kans is klein, maar you never know) en dan ben je alles kwijt. Het is gewoon on-mogelijk om geld terug te krijgen als je je huidige contract opzegt en opnieuw aanvraagt. Je bent immers opnieuw klant geworden, maar Eneco interesseert dat niet.

____

Wat zijn jullie ervaringen met "overstappen" van Eneco naar Eneco? C.q. hebben jullie de eindnota uitbetaald gekregen en hoe zit het met nieuwe klantnummer? Verder is gelijk m'n slimme meter niet meer uitleesbaar, code 040 ("geen toegang") na de overstap, maar dat is verder niet relevant hier. Vond het wel bijzonder.

[ Voor 109% gewijzigd door Processorkoeler op 14-08-2022 02:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Processorkoeler schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 02:37:
[...]

Bij mij kon het eerst ook pas na 14 dagen, opnieuw gebeld en toen kon het opeens binnen 48 uur. Moet wel zeggen dat ik nu dus dit grapje heb (zie onderstaand). Of dat met elkaar te maken heeft, weet ik niet.

Voor de Eneco 'fans' onder ons, in het specifiek degenen die "overstappen" van Eneco naar Eneco.
Ik heb zojuist de 'eindafrekening' gekregen. Maar verbaas me over een aantal zaken. Er staat o.a.:

[...]
De hele reden van de overstap was de hogere TLV en het feit dat het geld wordt uitbetaald. Ik heb nergens gevraagd om "toekomstige nota's" te verrekenen. Sjongejonge, merk wel echt dat uitbetalen bij Eneco uit den boze is. Ik gok dat dit wel het derde financiële probleem is daar bij mij. Hoog onnodig maandbedrag, geen tussentijdse nota, en nu (gok ik?) geen eindbetaling?
  • Mijn nieuwe klantnummer is gelijk aan mijn oude klantnummer, dus dan kunnen ze een tabje openhouden ipv uitbeltalen? "verrekenen"
  • IOp de inlogpagina staat er e.e.a. over een verhuizing, alle oude gegevens zijn weg, dus ik kan zelf de andere maandoverzichten niet meer raadplege
  • Per maand kreeg ik een maandoverzicht, met teruglevering hoog/laag. Daar stonden de hoge/lage tarieven (excl) en nu is er gerekend met kaal enkeltarief
Meterstanden zijn ook iets off, desondanks automatisch uitlezen. Zal wel te maken hebben met 00.01 of 23.59 meten, want ik heb ze zelf gefotografeerd en het wijkt 5 á 10 kWh af. Maargoed, nieuw contract is een betere TLV, dus dat scheelt. Misschien dat iemand die eenzelfde tactiek heeft ingezet (opzeggen en klant worden) in een DM e.e.a. wil vergelijken?

Ik voel de bui al hangen... krijg €670 terug, maar ik gok dat ze dit lekker in een spaarpot stoppen voor mijn "nieuwe" klantaccount? Waar ik ook nog eens van €9 naar €30 per maand ga, ook al is de teruglevering net zo hoog. Ik heb geen zin om aan het einde van het jaar dan €1000 + in de Eneco-spaarbank te hebben, want wie weet vallen zij ook om (kans is klein, maar you never know) en dan ben je alles kwijt. Het is gewoon on-mogelijk om geld terug te krijgen als je je huidige contract opzegt en opnieuw aanvraagt. Je bent immers opnieuw klant geworden, maar Eneco interesseert dat niet.

____

Wat zijn jullie ervaringen met "overstappen" van Eneco naar Eneco? C.q. hebben jullie de eindnota uitbetaald gekregen en hoe zit het met nieuwe klantnummer? Verder is gelijk m'n slimme meter niet meer uitleesbaar, code 040 ("geen toegang") na de overstap, maar dat is verder niet relevant hier. Vond het wel bijzonder.
Geen van dit bovenstaande meegemaakt. Eneco naar Eneco met afrekening die binnen paar weken op de rekening stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:31
[...]

[...]

____

Geen idee hoe je gesprekken verlopen, maar één ding viel mij op. Je zegt dat je eerst 14 dagen moet wachten op de overstap van en naar Eneco. Dan bel je opnieuw en is het 48 uur.
Kijk, als ik ze bel, dan zeg ik hoe ik het hebben wil. Via dit forum weet je precies hoe het bij anderen gaat. Krijg je een stugge medewerker, die fouten maakt, dan vraag je naar een leidinggevende.
Ik hoor wel vaker in het topic dat mensen dan opnieuw bellen en hopen op een betere medewerker.

Nu je achteraf dat grapje met verrekenen met andere nota's krijgt, ik zou dan meteen bellen en ze flink de waarheid zeggen. Nu een eindnota en dan over 48 uur vanaf nul beginnen. Maandbedrag naar 0 euro laten zetten ook.

Toen ik belde on klant te worden, werd gesteld dat het maandbedrag het beste op 9 euro kon staan. Dat is iets heel geks, als je jaarlijks veel overschot hebt. Ik vroeg vriendelijk waarom, er kwam een standaard riedel. Meisje kan daar verder niks aan doen, maar dan zeg ik dus: het maandbedrag wil ik op 0 euro hebben. Daarna ga ik niet verder totdat dat geregeld is. Als er een goede reden voor iets is, dan ga ik daar uiteraard in mee. Medewerker ging meteen akkoord, maar bij anderen in dit topic hoor je dan dat ze toch die 9 euro hebben moeten accepteren.
Niet ophangen, leiding nemen in het gesprek, eventueel naar een leidinggevende vragen.

Over die tussennota's. Dat is wel wat schimmig verder. Officieel werkt salderen per jaar. En verder wijzigen de variabele tarieven niet voor bestaande klanten. Dat kan, maar is nadelig soms voor klanten. Ik heb het idee dat o.a. Eneco nogal creatief aan het boekhouden is, maar dat ze flink risico lopen voor een inspectie.
Ze moeten echter ook alle klanten gelijk behandelen, vandaar dat het wel handig is om in dit topic te lezen wat de exacte voorwaarden waren bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:17
Hallo, krijg net mijn maandelijkse tarieven door van NLE.

Beetje verbaasd over het verschil indien ik naar enkel tarief zou gaan:
Tarief
Leveringskosten (kWh) incl. btw
Elektriciteit normaaltarief € 0,54685
Elektriciteit daltarief € 0,50099
Energiebelasting* € 0,04010
ODE* € 0,03325
Totaal normaaltarief € 0,62020
Totaal daltarief € 0,57433
Terugleververgoeding** (kWh) excl. btw
Elektriciteit normaaltarief € 0,25085
Elektriciteit daltarief € 0,22981

** De terugleververgoeding is alleen van toepassing indien u meer energie teruglevert dan verbruikt.

Het enkeltarief (in het geval van een wijziging van uw telwerken) is: € 0,52191 incl. btw. Het teruglevertarief is in deze situatie € 0,47882 excl. btw.

Vreemd toch dat enkel tarief goedkoper is dan dal tarief en de TLV veel hoger?

Meer mensen dit gezien?

Vwb** hoop ik dat ze het over een periode van een jaar hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Maurice1066 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:19:
Vreemd toch dat enkel tarief goedkoper is dan dal tarief en de TLV veel hoger?
Het enkeltarief zit tussen normaal en dal in, dat is logisch.
Die TLV is wel erg vreemd, ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:17
Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Het enkeltarief zit tussen normaal en dal in, dat is logisch.
Die TLV is wel erg vreemd, ja!
Dal tarief is 0,57, enkel tarief 0,52, dus onder het daltarief.

Of is dit de kale prijs, dan heb je gelijk. Gevalletje lekker duidelijk die energie bedrijven 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 22:49

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

[...]

Bij mij is alles prima verlopen. Verschil is dat ik het contract heb opgezegd en twee dagen later een nieuw contract heb afgesloten. Bedrag is uitbetaald, klantnummer is wel gelijk gebleven. Historische opbrengst is ook weg. Maandbedrag is verhoogd van nul naar 7 euro.
En dit allemaal omdat ik gok dat ik een lager levertarief kan krijgen in de winter. To be seen...

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Maurice1066 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:48:
Dal tarief is 0,57, enkel tarief 0,52, dus onder het daltarief.

Of is dit de kale prijs, dan heb je gelijk. Gevalletje lekker duidelijk die energie bedrijven 🤔
Maurice1066 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:19:
Leveringskosten (kWh) incl. btw
Elektriciteit normaaltarief € 0,54685
Elektriciteit daltarief € 0,50099
[i][b]Het enkeltarief (in het geval van een wijziging van uw telwerken) is: € 0,52191 incl. btw.
Bij alles staat er in je eigen bericht toch redelijk duidelijk incl. btw, dus ja, je moet die kale tarieven vergelijken.
De TLV is wel (bij beiden) excl. btw en dat is meestal, maar verklaard helaas niet het verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Ik ben niet van Eneco naar eneco gegaan, maar had nog een kleine 9 dagen met delta er tussendoor. Bij mij is het allemaal wel gegaan zoals het moet.
Maar het is echt heel erg afhankelijk van wie je spreekt op dat moment.

Ik heb netjes een tussentijdse nota gekregen halverwege juni. Het opgebouwde spaarpotje werd dan ook keurig uitbetaald.Bij een maat van mij was dit eerst niet mogelijk. Allerlei vreemde redenen werden er genoemd. Toen hij een dag later weer belde kon het wel.
Na de overstap naar delta ook keurig een eindafrekening ontvangen. Netjes uitbetaald.

Toen ik terug ging naar eneco had ik wel weer het oude klantnummer, maar alles ging gewoon goed. Direct de juiste tarieven.
Wel wat gezanik over het maandbedrag maar vooruit, ik begreep het punt wel van de medewerker. Hij hield zich aan de regels die hem opgelegd waren. Namelijk 30 euro per product.
Constructief gesprek met hem gehad daarover en hij was oprecht pissig dat andere medewerkers daar losjes mee om gingen, terwijl hij doet wat hem opgelegd is, en vervolgens van klanten zoals ik moet aanhoren dat een ander het wel doet..
Akkoord gegaan met het maandbedrag, online aangepast naar 21 euro. Daarna werd ik terug gebeld ok te vragen hoe het verlopen is. En in dat gesprek werd aangeboden om mijn maandbedrag alsnog te verlagen. (Hoe dan?).

Dat maandbedrag van 9 euro of 0 euro, maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Heb er wel vrede mee. No stress.

Waar ik wel een klacht over heb ingediend is het feit dat het kennelijk hit and miss is wie je spreekt. Dat hoort gewoon niet te kunnen.
Hetzelfde over het antwoord over de wijze van salderen (zie eerdere posts).
Je stelt Eneco een vraag, en dan verwacht ik een antwoord van Eneco. En niet afhankelijk van wat voor dag pietje of klaasje op dat moment heeft.

Mijn ervaring is dat ze je prima binnen hun mogelijkheden helpen, maar ook zij hebben te maken met interne regels en procedures. Die (helaas) wisselend worden nageleefd en uitgevoerd.

Ik heb netjes 2x geld ontvangen. Tussentijdse nota. En eindafrekening.
Maar dat het niet vlekkeloos loopt bij iedereen binnen dit draadje, dat is ook wel duidelijk.
Dat zou niet mogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

@mathijshooi dan hoop ik dat het een foutje is in de tekst, want het lijkt mij sterk dat ze dit bij mij wel flikken bij anderen niet. Hoe is jouw interne overstap erin gezet? Als een verhuizing? Bij mij is het nu een 'verhuisdossier' en dat klinkt gek. Alhoewel dit bij Vattenfall (op een ander adres) ook gedaan is, dat ging goed.

@Playa del C. dat is makkelijk praten. Ik weet ook wel goed hoe het werkt, maar telefonisch op je strepen staan helpt in de praktijk nauwelijks. Je kan een medewerker treffen die minder sterk in de schoenen staat ja, maar tot dusver weinig succes.

"ze flink de waarheid zeggen" helpt ook niet. Ik heb zelf aan de andere kant van de telefoon (in de telecom dan wel) gezeten en het helpt niet. Je loopt gewoon vast.

Wat bedoel je ermee dat vaste tarieven niet wijzigen voor bestaande klanten? Ik ben op 1 jul namelijk gewoon gezakt hoor. En dat was meer dan enkel de btw-correctie.

@xah5kiDe maar heb je dan telefonisch de opzegging gedaan en 2 dagen later weer teruggebeld alsof je klant wil worden? Of hoe heb je dat gedaan?

Een maandbedrag van 0 tot 9 euro is prima. 30 vind ik dan wel overdreven.

@NileZ_ héél bijzonder. Jij kreeg dus wel een tussentijdse nota? Wanneer was die aangevraagd? Zal je maar net zien dat een medewerker z'n dag niet had, of "dat het beleid opeens is veranderd". Waardeloze tactieken van energiemaatschappijen. Totaal geen rekeninghoudende met volk dat teruglevert. En dat je dus bent teruggebeld om het alsnog goed te maken, top voor jou, maar ik verbaas me er ernorm over |:( ik ben al 3 klachten verder zonder resultaat. En ik ben er niet al te slecht in.
___

Wat ik me nu ook nog afvraag, en ik zie diverse 'kanten' hiervan in het topic; wat is handig met overwinteren? Nu saldo opbouwen en na de winter pas weggaan, of in sept/okt weer opstappen, uitcashen en daarna het verbruik in het voorjaar weer compenseren?

Volgens mij is het een pure gok, als 't goedkoper wordt dan had je achteraf gezien beter kunnen verkopen, wordt het duurder dan is blijven zitten weer handiger. Maar ik ben benieuwd wat jullie doen met deze saldeerregels en prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Wat ik me nu ook nog afvraag, en ik zie diverse 'kanten' hiervan in het topic; wat is handig met overwinteren? Nu saldo opbouwen en na de winter pas weggaan, of in sept/okt weer opstappen, uitcashen en daarna het verbruik in het voorjaar weer compenseren?

Volgens mij is het een pure gok, als 't goedkoper wordt dan had je achteraf gezien beter kunnen verkopen, wordt het duurder dan is blijven zitten weer handiger. Maar ik ben benieuwd wat jullie doen met deze saldeerregels en prijzen?
Ik blijf tot 31 december bij Eneco, dan krijg ik ruim €1.000 terug van ze. Vervolgens ga ik naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding.

Zo cash ik elk half jaar.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeH
@Bravertal Waarom 31 december?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
Ik bedoel t/m 31 december, 1 januari weer naar de volgende, daar waar de terugleververgoeding het hoogste is.

Mijn verbruik dek ik in november, december en januari niet af met mijn opwek. Ik krijg nu ruim 61 cent terug van Eneco per kWh.

Mocht er ergens in oktober een leverancier zijn die beduidend lagere tarieven heeft dan 61 cent dan ga ik misschien wel overstappen. Elke maand een factuur van nul euro bevalt mij eerlijk gezegd ook wel.

Economisch misschien niet het slimste maar zo denk ik er tot nu toe over (niets is zo veranderlijk als een mens).

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 14-08-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Processorkoeler schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:25:
@Playa del C. dat is makkelijk praten. Ik weet ook wel goed hoe het werkt, maar telefonisch op je strepen staan helpt in de praktijk nauwelijks. Je kan een medewerker treffen die minder sterk in de schoenen staat ja, maar tot dusver weinig succes.
Via dit topic weet je als klant toch precies wat Eneco levert? Het is volkomen belachelijk en onrechtmatig dat de ene medewerker iets anders aanbiedt dan de andere. Dus, kom je die medewerker tegen, dan kun je de kwestie eerst voorleggen. Stap twee is per direct door laten verbinden naar een leidinggevende.
"ze flink de waarheid zeggen" helpt ook niet. Ik heb zelf aan de andere kant van de telefoon (in de telecom dan wel) gezeten en het helpt niet. Je loopt gewoon vast.
Er staan in dit topic tientallen verklaringen zwart-op-wit over wat Eneco en anderen leveren. Daar kun je naar verwijzen. Dat is de waarheid, dat is wat Eneco zelf doet. Nogmaals, als een medewerker dat niet kan accepteren, dan dus een stap hoger.
Wat bedoel je ermee dat vaste tarieven niet wijzigen voor bestaande klanten? Ik ben op 1 jul namelijk gewoon gezakt hoor. En dat was meer dan enkel de btw-correctie.
Dat klopt, maar het ging over een tussennota ergens tussen 1 juli en 1 januari. Normaal gesproken blijf je als klant zitten en saldeer je over een jaar, of je vertrekt naar een ander bedrijf met betere tarieven. Er zijn zeer gekke tarieven momenteel, die ook afhangen van of je bestaand of nieuw bent. Ik denk dat je officieel, met de interne verhuizing (wth is dat eigenlijk in de praktijk?) niet zo goed door een inspectie komt als energiebedrijf.
Echter wij en Eneco zien ook dat het zou lonen om te wisselen van Eneco naar iets anders en meteen weer terug. Dus Eneco snapt dat ze zoiets beter intern kunnen oplossen, zonder een tweede energieleverancier daartussen te zetten. Afmelden en weer aanmelden. Een totaal administratieve truc. Ik denk echter dat je officieel, ook met een tweede bedrijf ertussen, niet als nieuwe Eneco klant in het systeem zou mogen komen. Andersom, met een welkomstbonus, doen ze het niet, anders zou een klant elke dag de interne verhuis truc doen en elke keer de welkomstbonus krijgen. Ze doen het nu zo, omdat het beter is voor de klant en Eneco zelf. Fris is het niet, vandaar dat het ook intern bij Eneco allemaal wat een onofficiële zaak is geworden voor die paar tweakers die weten wat ze doen.
Dit moet je anders zien. Salderen maakt niks meer uit... Kijk:
Als je nu in de zomer kan opwekken voor 61 cent, dan wil je zoveel mogelijk leveren. In de winter kies je de goedkoopste leverancier als je in die periode netto verbruiker bent.
Rekenvoorbeeld:
Per jaar 5000 kWh opwek en 3000 kWh verbruik. Stel dat is:
Per zomer 4000 kWh opwek en 1500 kWh verbruik.
Per winter 1000 kWh opwek en 1500 kWh verbruik.

---
Blijven zitten en alles salderen:
(5000-3000) kWh x 0,60 = 1200 euro per jaar
---
Stel in de zomer krijg je 0,60 euro.
In de winter betaal je na switchen 0,40 euro.
In de zomer:
(4000-1500) x 0,60 = 1500 euro
In de winter:
(1000-1500) x 0,40 = -200 euro
Netto: 1500-200 = 1300 euro per jaar

Dus zolang je in de winter een goedkopere leverancier kan vinden én je opwek is lager dan je verbruik, dan is overstappen rendabel. Bove staande getallen zijn op mij van toepassing, dus voor 100 euro of meer (per jaar) stap ik wel over en anders blijf ik zitten, dan is het de moeite niet. Dan is 1 januari alleen nog een risico, want dan kan alles er weer anders voor staan. Maar goed, ook dan kun je switchen. Als de prijzen in januari flink stijgen, dan heb je daar na maart alsnog weer flink voordeel van.
Ik bekijk de situatie wekelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Playa del C. schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Via dit topic weet je als klant toch precies wat Eneco levert? Het is volkomen belachelijk en onrechtmatig dat de ene medewerker iets anders aanbiedt dan de andere. Dus, kom je die medewerker tegen, dan kun je de kwestie eerst voorleggen. Stap twee is per direct door laten verbinden naar een leidinggevende.

[
Waarom zou dat niet mogen? een klant kan een bedrijf kiezen, een bedrijf ook een klant en ze mogen ook kiezen om mensen andere aanbieding te doen, Uiteraard zolang ze dat maar niet op basis doen van geslacht sexuele voorkeur, huidskleur oid. Uiteraard is dit gewoon onhandig van eneco en haar medewerkers, maar onrechtmatig dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
twain4me schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:00:
[...]

Waarom zou dat niet mogen? een klant kan een bedrijf kiezen, een bedrijf ook een klant en ze mogen ook kiezen om mensen andere aanbieding te doen, Uiteraard zolang ze dat maar niet op basis doen van geslacht sexuele voorkeur, huidskleur oid. Uiteraard is dit gewoon onhandig van eneco en haar medewerkers, maar onrechtmatig dat is het niet.
Precies, het kan tot op bepaalde hoogte. In dit geval zouden ze er voor een rechter echter niet mee wegkomen, omdat een energieleverancier aan elke klant exact hetzelfde product moet leveren met dezelfde voorwaarden en opties, zolang het om een modelcontract gaat wat afgesloten (of herafgesloten) wordt in een periode zonder wijzigingen (in dit geval vanaf 1 juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Processorkoeler schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:25:
@mathijshooi dan hoop ik dat het een foutje is in de tekst, want het lijkt mij sterk dat ze dit bij mij wel flikken bij anderen niet. Hoe is jouw interne overstap erin gezet? Als een verhuizing? Bij mij is het nu een 'verhuisdossier' en dat klinkt gek. Alhoewel dit bij Vattenfall (op een ander adres) ook gedaan is, dat ging goed.

@xah5kiDe maar heb je dan telefonisch de opzegging gedaan en 2 dagen later weer teruggebeld alsof je klant wil worden? Of hoe heb je dat gedaan?

Een maandbedrag van 0 tot 9 euro is prima. 30 vind ik dan wel overdreven.

@NileZ_ héél bijzonder. Jij kreeg dus wel een tussentijdse nota? Wanneer was die aangevraagd? Zal je maar net zien dat een medewerker z'n dag niet had, of "dat het beleid opeens is veranderd". Waardeloze tactieken van energiemaatschappijen. Totaal geen rekeninghoudende met volk dat teruglevert. En dat je dus bent teruggebeld om het alsnog goed te maken, top voor jou, maar ik verbaas me er ernorm over |:( ik ben al 3 klachten verder zonder resultaat. En ik ben er niet al te slecht in.
___

Ik geloof dat ze het een inhuizing noemden. Maar ik zou gewoon ff een paar weekjes wachten. Je zit nu op de 61ct. Dat is her belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 22:15
JoKo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

14 kWp op het dak 8)7
[Afbeelding]
Helaas hier ook de ervaring dat bij eneco de terug levering niet vermeld word op de app. en ook niet in de maandelijkse energie rapporten.

Maar ze zien wel de teruglever standen ( bij telefonische na vraag) en bij de afrekening van Eneco naar Eneco werden ze wel uit betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Playa del C. schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

Precies, het kan tot op bepaalde hoogte. In dit geval zouden ze er voor een rechter echter niet mee wegkomen, omdat een energieleverancier aan elke klant exact hetzelfde product moet leveren met dezelfde voorwaarden en opties, zolang het om een modelcontract gaat wat afgesloten (of herafgesloten) wordt in een periode zonder wijzigingen (in dit geval vanaf 1 juli).
Ik snap je, maar dat kost ongekend veel moeite voor hetgeen je wilt bereiken. Als je een klacht indient (wat overigens enkel kan via de reguliere klantenservice, slager keurt z'n eigen vlees), kom je net zo ver als voorheen. Via klachtenwebsites sluiten ze je klacht af en lopen ze om de vraag heen.

Je zou bijna Tim Hofman gaan bellen..
mathijshooi schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Ik geloof dat ze het een inhuizing noemden. Maar ik zou gewoon ff een paar weekjes wachten. Je zit nu op de 61ct. Dat is her belangrijkste.
Inhuizing ja! Klopt.
Heb net de mail nagelezen en hierin staat dan weer dat het geld binnen 14 dagen wordt overgemaakt. Maar in de bijlage, de eindnota, staat weer wat anders. Ff wachten dus.

@X21r sta je wel aangemeld bij energieleveren.nl? Dat is nodig om te kunnen salderen volgens mij.

___

edit over mijn gevalletje met de eindnota: ik heb nagekeken en de TLV was €0,58556. Heb helaas geen bevestiging of kopietje van de wijziging van 1 juli, wel het contract van mei 2022. De bedragen schijnen dus wel te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNcziJ-R2Dwor2Vu_tlEuMHq4Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLz0y97aYuPSm6PbRYUnU5IS.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij was de TLV het kale enkeltarief. De verwarring is ontstaan omdat in de maandoverzichten de TLV's hoog en laag apart staan met andere bedragen. Niet heel handig gedaan, maar ik denk dat het is om aan te geven welke kosten er zijn bespaard als er geen overschot is.

Zeuren hierom gaat dus weinig opleveren omdat de TLV van 0,58556 per kWh zowel in de bevestiging als de eindnota correct staan. Alleen de €0,36073 (TLV v.a. 1 juli 2022) zie ik nergens terug, maar als ik het enkeltarief van 1 juli 2022 pak, de ODE, BTW en EB erafhaal, kom ik op datzelfde bedrag.

De kleine lettertjes bevestigen dat ook (verbruiksgegevens weggehaald). er staan tarieven van 58 en 78 ct, maar eronder staat het kale enkeltarief als TLV en die komt overeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBByi8dDg3zZZ0JneC-K434Gxfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QvdhMLtKLBfzGlyoU2ftD4x.png?f=fotoalbum_large

Oh, en hun glazen bol zegt dat 't wordt uitbetaald, gok ik zo. 'betaald op 18-8'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpA99adI4RqvQFFCQhwxfIIH-z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6UZ4WDqrCmDrDufLs4nesBD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Processorkoeler op 15-08-2022 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Ff wat voorleggen: is het te overwegen om, op het moment dat je in oktober ofzo weer van het net gaat nemen, over te stappen naar het jaarcontract van innova? Ook al is dat een zwakke broeder. Als ze tits
up gaan dan sta je in de min.

Maandbedrag zo laag mogelijk. Dan ben je gedekt tegen prijsstijging en daling tlv per januari bij Eneco. In februari de eventuele boete aftikken en op zoek naar de hoogste tlv of blijven zitten als die in elkaar gedonderd blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
O wacht, dan moet je de winter aftikken natuurlijk.

Dan overstappen per 1 september en per 1 april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sarcomorbato schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:54:
Ff wat voorleggen: is het te overwegen om, op het moment dat je in oktober ofzo weer van het net gaat nemen, over te stappen naar het jaarcontract van innova? Ook al is dat een zwakke broeder. Als ze tits

Maandbedrag zo laag mogelijk. Dan ben je gedekt tegen prijsstijging en daling tlv per januari bij Eneco. In februari de eventuele boete aftikken en op zoek naar de hoogste tlv of blijven zitten als die in elkaar gedonderd blijken.
Waarom een jaarcontract? De tarieven voor variabel zijn lager, denk ik. Delta heeft zo te zien lagere variabele tarieven.
Sarcomorbato schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:03:
O wacht, dan moet je de winter aftikken natuurlijk.

Dan overstappen per 1 september en per 1 april
Hoeft niet per die data. Je moet kijken naar tot wanneer je nog meer opwekt dan verbruikt. Is afhankelijk van je opwek en verbruik uiteraard, maar vooral het weer. Het kan mogelijk nog goed zonnig blijven tot diep in oktober, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
[quote]Playa del C. schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:09:

Omdat ik vermoed dat de gebufferde kwh's per januari meer waard zijn dan dan 61 cent. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk mijn saldo bij Eneco ten geldemaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Sarcomorbato schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:54:

Dat speelt ook im mijn hoofd wel. Als reden dan alleen om een goede TLV vast te leggen voor het komende seizoen. Blijft alleen dan dat Innova er financieel niet zo goed voor staat. Dus je dekt het ene risico af, maar krijgt er een nieuw risico voor terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sarcomorbato schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:15:
[quote]Playa del C. schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:09:

Omdat ik vermoed dat de gebufferde kwh's per januari meer waard zijn dan dan 61 cent. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk mijn saldo bij Eneco ten geldemaken
Voor zover ik weet, wordt er gesaldeerd per tariefperiode. Je kunt dan dus niet de buffer na 1 januari inzetten voor een duurdere kWh. Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Wel met een jaarcontract van innova

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:39

sjaak

un giorno credi

Enkele dagen terug een mail van vattenfall gekregen over de verhoging van de terugleververgoeding en dat was toch wel even een trigger om rond te kijken, afgelopen half jaar expres niet gedaan omdat verhuizen genoeg werk met zich mee bracht. :D

In ieder geval nu een modelcontract Eneco met 61 cent terugleververgoeding en het maandtarief lekker, net als bij Eneco, rond de 30 euro gelaten. Ik kwam van ongeveer 23 cent per kwh bij verbruik en 7 cent TLV (15 cent vanaf 01-09-2022) bij Vattenfall.

Alles wat de zon nu oplevert compenseert de bizar hoge prijs voor stadswarmte die we bij Eneco moeten afnemen. :)

Overigens geen gedoe met afsluiten bij Eneco, alles was bekend, maandbedrag kon ook naar 0 of 9 euro oid en per direct in laten gaan i.p.v. als zij de opzegging deden. Vreemde was wel dat ik VF belde om op te zeggen maar dat dat eigenlijk niet nodig was omdat het automatisch zou gaan. Afmelding is binnen, aanmelding met juiste tarieven binnen dus dat moet goed komen.

[ Voor 23% gewijzigd door sjaak op 15-08-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38

Bij mij werd het binnen 2 weken na overstap (van Eneco naar Eneco) uitbetaald. Dus mijn ervaring is erg goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

UTM

Sinds vorige week woensdag heb ik zonnepanelen. Deze functioneren prima en ik lever fors terug. Afgelopen donderdag en vrijdag tezamen 70kWh. Dit alles staat ook in de app van Eneco en ik lees dit terug via de meter van Liander. De teruglevering van zaterdag en zondag bedraagt ook circa 70kWh. Dit zie ik wederom op de meter van Liander. Echter niet in de app van Eneco. Die laat 0 teruglevering zien.
Zojuist gebeld met Eneco hoe dat zou kunnen, wellicht vanwege het daltarief/weekend? Na 40 min. in de wacht kreeg ik het antwoord dat ik maar contact moest zoeken met mijn leverancier van de panelen of Liander. Met laatstgenoemde hang ik nu aan de lijn. Toch zonde als ik dit mis met salderen.
Jullie een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
UTM schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:40:
Sinds vorige week woensdag heb ik zonnepanelen. Deze functioneren prima en ik lever fors terug. Afgelopen donderdag en vrijdag tezamen 70Kw. Dit alles staat ook in de app van Eneco en ik lees dit terug via de meter van Liander. De teruglevering van zaterdag en zondag bedraagt ook circa 70Kw. Dit zie ik wederom op de meter van Liander. Echter niet in de app van Eneco. Die laat 0 teruglevering zien.
Zojuist gebeld met Eneco hoe dat zou kunnen, wellicht vanwege het daltarief/weekend? Na 40 min. in de wacht kreeg ik het antwoord dat ik maar contact moest zoeken met mijn leverancier van de panelen of Liander. Met laatstgenoemde hang ik nu aan de lijn. Toch zonde als ik dit mis met salderen.
hmm, dit is wel heel erg off-topic, magoed...

70 Kelvinwatt, dat zijn koude panelen ;) of bedoel je misschien 70 kWh? Heb je je al aangemeld bij energieleveren,nl? Waarschijnlijk loopt Eneco nog achter. Zolang je meter het registreert, komt het goed.

On-topic: als je netto teruglevert (over een periode, bij voorkeur een jaar), dan zit je bij Eneco (mits je op het modelcontract zit) goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Nu online

UTM

borft schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

hmm, dit is wel heel erg off-topic, magoed...

70 Kelvinwatt, dat zijn koude panelen ;) of bedoel je misschien 70 kWh? Heb je je al aangemeld bij energieleveren,nl? Waarschijnlijk loopt Eneco nog achter. Zolang je meter het registreert, komt het goed.

On-topic: als je netto teruglevert (over een periode, bij voorkeur een jaar), dan zit je bij Eneco (mits je op het modelcontract zit) goed!
Haha, je hebt gelijk; kWh. Aanmeldingen en alles is in orde. Dus ik vertrouw maar op de meter en het achterlopen van Eneco.
Zal in verband met off-topic snel hierover ophouden! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:24
De teruglevering van zaterdag en zondag bedraagt ook circa 70kWh. Dit zie ik wederom op de meter van Liander. Echter niet in de app van Eneco. Die laat 0 teruglevering zien.
Ik zie standaard geen gegevens van de laatste twee dagen (zowel verbruik als teruglevering) in de Eneco app (en website). Overigens was ik dit ook al gewend van mijn vorige leverancier, dus blijkbaar hebben ze gewoon even nodig om de balans op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 21:11
Sinds vorige week woensdag heb ik zonnepanelen. Deze functioneren prima en ik lever fors terug. Afgelopen donderdag en vrijdag tezamen 70kWh. Dit alles staat ook in de app van Eneco en ik lees dit terug via de meter van Liander. De teruglevering van zaterdag en zondag bedraagt ook circa 70kWh. Dit zie ik wederom op de meter van Liander. Echter niet in de app van Eneco. Die laat 0 teruglevering zien.
Heeft gewoon administratief even tijd nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Nu online

UTM

ybos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Heeft gewoon administratief even tijd nodig...
Vermoed dat je gelijk hebt. Eneco toont nu echter voor de zaterdag een teruglevering van 0.15 kWh, terwijl er 36 kWh is teruggeleverd (aldus de meter van Liander). Vreemd. Zal dus inderdaad tijd nodig zijn om dit administratief goed te verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:26

johan_solar

kitesurfing and coding

Met de inzichten uit dit interessante topic heb ik een berekening gemaakt, en ik was benieuwd of mijn aannames een beetje kloppen. Het gaat hier enkel om E, gas is buiten beschouwing, hiervoor blijf ik bij Powerpeers.

Er zijn 3 scenario's:
- niets doen
- de PV installatie vervangen
- de PV installatie vervangen en overstappen naar Eneco.

De aannames zijn als volgt:
- voor het gemak hou ik 21% btw aan
- het verbruik is komend jaar lager wegens geen elektrische auto meer
- ik vervang mijn PV installatie voor een nieuwe (ZW + NO) die jaarlijks 4100 kWh oplevert. De kosten om hem te vervangen zijn 4000 euro inc BTW (die krijg ik dan nog terug). De TVT lijkt dan op 2 jaar uit te komen.
- Mogelijk wordt mijn E gebruik minder, omdat het eigen verbruik omhoog kan. Het huidig piekvermogen is 1000W, en dat gaat naar bijna 4000W. Daar kan een keukenboiler of wasmachine prima op draaien.

Maar goed, het gaat om de berekening, waarbij ik 1100 kWh kan verkopen voor 61ct als ik het goed heb gelezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybQw73dL8THotrSwUOqjfwu6bvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqcDgGzCRXmUrXRFzYpfiPQH.png?f=fotoalbum_large

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:22

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

sjaak schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:36:

Overigens geen gedoe met afsluiten bij Eneco
Hoe heb je dat gedaan als ik zo vrij mag zijn, ik heb net 30 minuten aan de lijn gehangen gezien je je blijkbaar niet meer online kunt aanmelden (vermoed dat dit toch een licht demotiverend beleid is).

Kortom wil je overstappen moet je nu er wel echt even een momentje voor vrij maken, maar tis gelukt.
Omslachtig is het wel.

Maar elk nadeel heb zijn voordeel ik heb geen woord hoeven te reppen over het maandtarief. Op basis van de vraag hoeveel panelen heeft u kreeg ik de reactie " ooh dan moeten wij u gaan betalen .. mompel mompel nee dan zet ik dit bedrag wel op 0".
Later vroeg ik er nog eventjes naar om er zeker van te zijn en bevestigde de beste heer dat dit inderdaad het maandtarief is.
Prima ! Kortom geen enkel woord hoeven te reppen over de 30 euro standaard maandtarief oid.

[Edit]
Hahahaha tevroeg gejuiched bij het inloggen op de "Mijn Eneco" staat doodleuk Termijn bedrag 150 euro
Nou dat lossen we ook weer wel op, en dat ik 100% zeker weet dat er net 0 euro tegen mij gezegd is.
Fijn ook dat het contract wordt gedaan als ware het een nieuwe woning, ook dat klopt niet en moet ik dus laten aanpassen anders wordt mijn oude contract niet automatisch opgezegd.
[/Edit]

[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 15-08-2022 15:32 . Reden: nieuwe info ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:17
Timmy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Ik zie standaard geen gegevens van de laatste twee dagen (zowel verbruik als teruglevering) in de Eneco app (en website). Overigens was ik dit ook al gewend van mijn vorige leverancier, dus blijkbaar hebben ze gewoon even nodig om de balans op te maken.
Zit je toevallig bij Enexis, nieuws: Netbeheerder Enexis heeft al maanden problemen met uitlezen slimme me...

Het kan bij mij soms wel een week duren voordat de data weer is bijgewerkt. Maar uiteindelijk wordt alles wel weer zichtbaar in de app, blijkbaar heeft zo'n slimme meter toch voldoende geheugen om dit te overbruggen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Heb je je aangemeld bij 'energieleveren.nl'? Dit is een 'verplichte' registratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeH
cyclone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Fijn ook dat het contract wordt gedaan als ware het een nieuwe woning, ook dat klopt niet en moet ik dus laten aanpassen anders wordt mijn oude contract niet automatisch opgezegd.
[/Edit]
Bij mij hebben ze ook gedaan alsof het een verhuizing betreft. Daarmee heb je geen wachttijd (denk ik), want ze regelen het binnen 48 uur. De oude leverancier is wel degelijk automatisch stopgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Nu online

UTM

Processorkoeler schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Heb je je aangemeld bij 'energieleveren.nl'? Dit is een 'verplichte' registratie.
Ja. Tijdje geleden al. De donderdag en vrijdag zijn dan ook gewoon geregistreerd. Het zal dus wel de administratieve afhandeling/twee dagen verwerktijd zijn voor de zaterdag/zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:24
Nee, Liander (Noord-Holland) maar ik ben niet anders gewend en zodra de cijfers na een paar dagen zichtbaar zijn komen ze exact overeen met wat ik verwacht had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Obelix
  • Laatst online: 11-02 13:29
Keesvdzanden schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Zeggen ze tegen mij ook iedere keer,maar of ze het echt menen betwijfel ik [Afbeelding]
Hoeveel vermogen aan Pv heb je liggen als ik vragen mag? Ik zit nagenoeg gelijk. :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSXykTzgttxNzj_eTRB60VbvDOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7inix4tXvJGLYq7DFVB82mnO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:39

sjaak

un giorno credi

cyclone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Hoe heb je dat gedaan als ik zo vrij mag zijn, ik heb net 30 minuten aan de lijn gehangen gezien je je blijkbaar niet meer online kunt aanmelden (vermoed dat dit toch een licht demotiverend beleid is).

Kortom wil je overstappen moet je nu er wel echt even een momentje voor vrij maken, maar tis gelukt.
Omslachtig is het wel.

Maar elk nadeel heb zijn voordeel ik heb geen woord hoeven te reppen over het maandtarief. Op basis van de vraag hoeveel panelen heeft u kreeg ik de reactie " ooh dan moeten wij u gaan betalen .. mompel mompel nee dan zet ik dit bedrag wel op 0".
Later vroeg ik er nog eventjes naar om er zeker van te zijn en bevestigde de beste heer dat dit inderdaad het maandtarief is.
Prima ! Kortom geen enkel woord hoeven te reppen over de 30 euro standaard maandtarief oid.

[Edit]
Hahahaha tevroeg gejuiched bij het inloggen op de "Mijn Eneco" staat doodleuk Termijn bedrag 150 euro
Nou dat lossen we ook weer wel op, en dat ik 100% zeker weet dat er net 0 euro tegen mij gezegd is.
[/Edit]
Ik moest inderdaad bellen maar dat vind ik geen probleem met dit soort zaken. Het duurde overigens wel even voordat ik op de goede plek was beland want servicedesk bandje stuurde me naar de nota afdeling, vervolgens doorgeschakeld naar verkeerde afdeling om vervolgens via een omweg bij de juiste persoon terecht te komen. Laatste telefoonnummer wat ik kreeg is 010-8906981 en zou van de contracten moeten zijn.

Via mijn eneco zag ik dat het om een verhuizing ging om het contract direct in te laten gaan en in de bevestiging ook idd de vermelding van dertig euro per maand. Dit was ook mijn voorstel omdat ik dat liever heb.

Oftewel, ik had denk ik de juiste persoon te pakken want binnen 5 min inclusief opname voor bevestiging op band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 14:02
ik adviseerde een kennis van mij (met PV overschot) over te stappen naar Eneco. Vandaag gebeld maar ze kreeg te horen dat de TLV verlaagd is (bedrag niet onthouden maar was erg laag), ik lees echter hierboven dat er nog gewoon mensen zijn overgestapt met hoge TLV. Graag verneem ik van anderen of dat later deze week ook nog gelukt is want dan moeten ze nog maar eens bellen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 11:00
Volg dit topic nog niet zo lang maar kreeg vandaag een mail van VF over de TLV die per 1/9 gewijzigd wordt van 7 naar 16,8 cent per kWh. Ik las dit hier nog niet terug dus leek me wel even de moeite waard dit te vermelden.
Heb een 3jr contract gesloten vorig jaar dec 2021.
Ik vermoed dat VF klanten weg ziet gaan ivm hun lage TLV. Waarschijnlijk willen ze nu met de markt mee met een iets hoger tarief. Overigens wel link van ze om per 1/9 over te gaan op t nieuwe tarief als de wat mindere maanden gaan aanbreken qua productie...

De betreffende LINK over de wijziging van de TLV.

[ Voor 21% gewijzigd door Bart_Denon op 15-08-2022 21:29 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Bart_Denon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:26:
Volg dit topic nog niet zo lang maar kreeg vandaag een mail van VF over de TLV die per 1/9 gewijzigd wordt van 7 naar 16,8 cent per kWh. Ik las dit hier nog niet terug dus leek me wel even de moeite waard dit te vermelden.
Heb een 3jr contract gesloten vorig jaar dec 2021.
Ik vermoed dat VF klanten weg ziet gaan ivm hun lage TLV. Waarschijnlijk willen ze nu met de markt mee met een iets hoger tarief. Overigens wel link van ze om per 1/9 over te gaan op t nieuwe tarief als de wat mindere maanden gaan aanbreken qua productie...

De betreffende LINK over de wijziging van de TLV.
Bedankt. Was al wel vermeld hier afgelopen week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
UTM schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Vermoed dat je gelijk hebt. Eneco toont nu echter voor de zaterdag een teruglevering van 0.15 kWh, terwijl er 36 kWh is teruggeleverd (aldus de meter van Liander). Vreemd. Zal dus inderdaad tijd nodig zijn om dit administratief goed te verwerken.
No worries. Rekeningen bij energieaanbieders zijn puur gebaseerd op meterstanden en als ze twijfelen aan die meter moeten ze dat toch via de netbeheerder aankaarten.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:22

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@mhofstra
Vandaag overgestapt naar Eneco met de teruglever vergoeding van de 61 cent bevestigd in het contract.
Dus of je kennis is al klant (geld alleen voor nieuwe klanten) of hij is niet goed voorgelicht.
Tarieven staan ook gewoon op de website in het model contract.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

cyclone schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:18:
@mhofstra
Vandaag overgestapt naar Eneco met de teruglever vergoeding van de 61 cent bevestigd in het contract.
Dus of je kennis is al klant (geld alleen voor nieuwe klanten) of hij is niet goed voorgelicht.
Tarieven staan ook gewoon op de website in het model contract.
Ook als je al klant bent kun je gewoon een nieuw modelcontract vragen met de vergoeding van € 0,61. Je krijgt dan wel een eindafrekening voor je oude contract.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:33

j4y

j4y schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:43:
Hier even schrikken. Heb 3 maanden bij Engie gezeten voordat ik overgestapt ben naar Eneco. Heb kort na het Engie contract inging de extra panelen gelegd (totaal 13 kwp). Vorige maand kon de energiemeter niet uitgelezen worden dus heeft Engie bij de afrekening het een en ander zitten gokken en dus ook de uitbreiding niet meegenomen. Eindstand ipv geld ontvangen 400 euro bijbetalen... Dus in de chat geklommen en de meterstanden doorgegeven. Hopelijk kunnen ze daarmee nog een beetje terugrekenen naar wat het vorige maand geweest moest zijn en het bedrag uitkeren want we hebben toch wel flink teruggeleverd volgens de app.

Enexis komt volgende maand de meter vervangen.
Updateje over het verhaal hierboven. Correctie aangevraagd met foto's van de meterstand. De correctie zit er zo'n 100-150 kWh naast denk ik maar goed alles beter dan bijbetalen :p Eneco gaat inderdaad verder op basis van de gecorrigeerde waarden dus achteraf gezien was het niet zo slim want dan had Eneco de hele achterstand op zich genomen wellicht... In ieder geval netjes opgelost en ontvang binnen 3 weken 2000 euro van Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
Ik vraag me af, de mensen hier die overstappen naar Eneco zijn dat allemaal mensen die vele honderden kWh op jaarbasis overhebben of ook mensen die maar 2 of 300 kWh overschot hebben?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
No Hands schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:31:
Ik vraag me af, de mensen hier die overstappen naar Eneco zijn dat allemaal mensen die vele honderden kWh op jaarbasis overhebben of ook mensen die maar 2 of 300 kWh overschot hebben?
Lastig te zeggen. De meesten hebben denk ik wel meer dan 1000 kWh overschot, maar vast een paar ook maar 500 kWh of iets minder.

Met 200 tot 300 kWh overschot zou je slechts rond de 150 euro per jaar verdienen door de overstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Playa del C. schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Lastig te zeggen. De meesten hebben denk ik wel meer dan 1000 kWh overschot, maar vast een paar ook maar 500 kWh of iets minder.

Met 200 tot 300 kWh overschot zou je slechts rond de 150 euro per jaar verdienen door de overstap.
Hoe minder overschot je op jaarbasis hebt, hoe meer speculatie je voor jezelf moet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:30

de Peer

under peer review

No Hands schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:31:
zeg maar gerust duizenden hoor ;)
in het geval van honderden zou ik niet te veel risico nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-08-2022 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blijft toch bijzonder, hoe kan Eneco zo’n hoge TLV blijven vergoeden? Dat moet toch een keer fout gaan?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 16-08-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Ik ben begonnen met een overschot van 300 kWh op jaarbasis (op basis van 2021), maar heb de winst die ik gepakt hebt gebruikt om extra panelen te plaatsen, zo'n 2300 Wp extra
Dat snap ik niet. 300 kWh geeft je in het beste geval (61 ct per kWh) 180 euro maar in de praktijk minder want die 61 cent was er niet het gehele jaar. dus zeg dat je 120-150 euro winst had. Daar koop je nog niet eens 1 paneel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:14

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Dat snap ik niet. 300 kWh geeft je in het beste geval (61 ct per kWh) 180 euro maar in de praktijk minder want die 61 cent was er niet het gehele jaar. dus zeg dat je 120-150 euro winst had. Daar koop je nog niet eens 1 paneel van.
Ook alles wat je saldeert is opbrengst, in de zin van uitgespaarde kosten. Ook daar mag je tegenwoordig gerust 60 cent voor rekenen.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:35
[...]

Misschien valt onder de "winst" ook de teruggave van het teveel betaalde maandbedrag ivm de zelf opgewekte stroom. Die nu in mindering is gebracht.
Maar dit is speculatie.

[ Voor 33% gewijzigd door mike123 op 16-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Ik ben half mei overstapt, 50 euro boete geaccepteerd en in ander halve maand tijd 500 euro winst bij Eneco en vervolgens in 2 weken tijd nog eens 150 euro. Dat geeft genoeg ruimte om een leuke set tweedehands panelen te kopen en in gebruik te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
[...]

Het blijft toch alsnog makkelijk geld verdienen of niet? Het is dat zonnepanelen vooral eigendom zijn van de '' hogere stand '' van Nederland.
Maar inmiddels zijn er ook genoeg sociale huurhuizen met zonnepanelen, die €120 kan ontzettend veel geld zijn voor deze bewoners.
Eigenlijk altijd wel de moeite waard om voor de hoogste TLV te gaan als je netto teruglevering verwacht.
Al is het maar voor het idee ook, je gaat toch niet akkoord met die TLV van rond de 8 cent die sommige maatschappijen nog hanteren?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Het blijft toch alsnog makkelijk geld verdienen of niet? Het is dat zonnepanelen vooral eigendom zijn van de '' hogere stand '' van Nederland.
Maar inmiddels zijn er ook genoeg sociale huurhuizen met zonnepanelen, die €120 kan ontzettend veel geld zijn voor deze bewoners.
Eigenlijk altijd wel de moeite waard om voor de hoogste TLV te gaan als je netto teruglevering verwacht.
Al is het maar voor het idee ook, je gaat toch niet akkoord met die TLV van rond de 8 cent die sommige maatschappijen nog hanteren?
dat klopt, maar mijn punt was vooral dat je ook meer risico neemt als je een marginaal overschot hebt. En dan ga je de boot in want dan moet je 83 cent per kWh betalen.

als je er bovenop zit en alles onder controle hebt is er niets aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 16-08-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Als ik mijn contract had uitgezeten dan had ik in september 300 kWh terug geleverd en daarvoor € 0.16 gekregen. Nu kreeg ik na anderhalve maand voor 800 kWh bijna 500 euro. In de tussentijd kon ik voor een vergelijkbaar bedrag voor 2kWp aan zonnepanelen op mijn uitbouw/garage leggen, die voor ongeveer 200 kWh extra opbrengst hebben gezorgd, oftewel gelijk 115 euro van die investering terugverdiend.

Na de laatste overstap naar Eneco heb ik sowieso voldoende overschot om dit jaar alles te kunnen salderen en half april weer een overschot aan kWh te hebben.

Maar mocht ik weer een leuke deal met zonnepanelen tegen komen dan heb ik nog wel wat ruimte... Er kan nog wel 5 tot 6 kWp bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ZeRoC00L schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:29:
Blijft toch bijzonder, hoe kan Eneco zo’n hoge TLV blijven vergoeden? Dat moet toch een keer fout gaan?
Dat denk ik niet. Er zijn maar weinig mensen met overschot, en nog minder mensen met veel overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Laatst online: 14:12
Zojuist akkoord gegeven voor een extra meetpunt met een overschot van ca 2000kWh per jaar. Volgend jaar leg ik nog circa 3100wp op Zuid erbij. Hopen dat de TLV zo mooi blijft.

Ouders nemen ook een extra meetpunt (geven ook vandaag akkoord) Kopen nog voor 2,5 jaar in voor 0,15€ en kunnen het dan dus mooi doorverkopen aan Eneco voor 0,61€ 😅

Zijn er met zulke verdiensten nog regels van de belastingdienst?

[ Voor 8% gewijzigd door aGraPusher op 16-08-2022 11:19 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Ik zie hier allemaal hoge terugleververgoedingen en ik heb mijn Eneco-contract er eens bijgepakt en ik zie het volgende (ik heb overschot van zo'n 1000-1200 kWh per jaar):

Eneco Hollandsewind & Zon Variabel
Contract voor onbepaalde tijd

Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief € 0,40165
Daltarief € 0,34606
Terugleververgoeding - € 0,30119

Dit contract heb ik gekregen nadat mijn vaste looptijd ergens in april afliep.

Kan iemand deze tarieven in perspectief plaatsen met de hogere terugleververgoedingen die ik in dit topic zie, of moet ik ergens actie ondernemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Cliffie op 16-08-2022 11:30 ]

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
aGraPusher schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:16:
Ouders nemen ook een extra meetpunt (geven ook vandaag akkoord) Kopen nog voor 2,5 jaar in voor 0,15€ en kunnen het dan dus mooi doorverkopen aan Eneco voor 0,61€ 😅

Zijn er met zulke verdiensten nog regels van de belastingdienst?
Je loopt te hard van stapel ;)
Je kunt die stroom niet gelijk doorsluizen naar het 2de meetpunt. De contracten op de meetpunten zijn volledig gescheiden. Technisch is het niet makkelijk realiseerbaar.

Voor de belastingdienst (zelfs de e-leverancier) maakt dit niets uit. Jouw TLV verdiensten worden betaalt door het gros van de mensen die 83cent betaald per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Bedankt voor dit mooie topic (en mijn collega die me hier op wees)!

Ik zat al bij Eneco, maar dankzij de tip hier om van Eneco naar Eneco over te stappen zit ik vanaf 1 september voor de 0,61265 euro terugleververgoeding per kWh! :)

Ter informatie voor anderen; overstappen kan alleen telefonisch (088 - 895 5955).
25 minuten aan de telefoon, 1.500 euro verdiend (circa 5.000 kWh overschot per jaar). ;)

Ik heb ook maar direct een blogje geschreven over deze handige constructie! :P

[ Voor 18% gewijzigd door Elja op 16-08-2022 11:38 ]

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Kan iemand deze tarieven in perspectief plaatsen met de hogere terugleververgoedingen die ik in dit topic zie, of moet ik ergens actie ondernemen?
Ja, je moet even bellen en overstappen van Eneco naar Eneco.
Mits je in elk geval een paar 100 kWh per jaar meer teruglevert dan afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Laatst online: 14:12
bmoorman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Je loopt te hard van stapel ;)
Je kunt die stroom niet gelijk doorsluizen naar het 2de meetpunt. De contracten op de meetpunten zijn volledig gescheiden. Technisch is het niet makkelijk realiseerbaar.

Voor de belastingdienst (zelfs de e-leverancier) maakt dit niets uit. Jouw TLV verdiensten worden betaalt door het gros van de mensen die 83cent betaald per kWh
Dat snap ik, tenzij we er een thuisbatterij tussen zetten toch? _/-\o_ . De bedoeling is om op de nieuwe meter de zonnepanelen aan te sluiten.
3700kWh * 0,61 = 2257 euro aan TLV in een jaar.

Dat is financieel aantrekkelijker dan te blijven salderen (15 cent inkooptarief) op de huidige meter en het overschot van 700kWh terug te leveren tegen een tarief van 5 cent.

Hoe de situatie over 2,5 jaar is weten we niet maar dan is de meter al dik terugverdient.

[ Voor 4% gewijzigd door aGraPusher op 16-08-2022 11:38 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sarcomorbato

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 16-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 16-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
de Peer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

zeg maar gerust duizenden hoor ;)
in het geval van honderden zou ik niet te veel risico nemen.
Zoveel risico loop je toch niet? Nu terugleveren tot oktober, dan cashen / overstappen naar een goedkopere partij. Daar blijf je zitten totdat je je winterverbruik weer hebt gesaldeerd en vervolgens weer overstappen naar een partij met hoge TLV.
Volgens mij zit daar weinig risico in.
Pagina: 1 ... 81 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2