Slechts €150? Dat is voor veel mensen nog altijd behoorlijk wat geld.Playa del C. schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:52:
Lastig te zeggen. De meesten hebben denk ik wel meer dan 1000 kWh overschot, maar vast een paar ook maar 500 kWh of iets minder.
Met 200 tot 300 kWh overschot zou je slechts rond de 150 euro per jaar verdienen door de overstap.
Hoe lang had je nog op 23ct gezeten? Je had misschien nog meer winst kunnen maken met een SAP. Goedkoop verbruik en tegen een hoge TLV opwek...Elja schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:31:
Bedankt voor dit mooie topic (en mijn collega die me hier op wees)!
Ik zat al bij Eneco, maar dankzij de tip hier om van Eneco naar Eneco over te stappen zit ik vanaf 1 september voor de 0,61265 euro terugleververgoeding per kWh!
Ter informatie voor anderen; overstappen kan alleen telefonisch (088 - 895 5955).
25 minuten aan de telefoon, 1.500 euro verdiend (circa 5.000 kWh overschot per jaar).
Ik heb ook maar direct een blogje geschreven over deze handige constructie!
hier stond een offtopic bericht
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 16-08-2022 16:28 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
het is wachten tot de eerste handige harry een elektromotor voedt vanuit zijn €0,15 netwerk en met zijn motor een generator aandrijft die teruglevert op zijn €0,61 netwerk. technisch moet het kunnenaGraPusher schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Dat snap ik, tenzij we er een thuisbatterij tussen zetten toch?. De bedoeling is om op de nieuwe meter de zonnepanelen aan te sluiten.
3700kWh * 0,61 = 2257 euro aan TLV in een jaar.
Dat is financieel aantrekkelijker dan te blijven salderen (15 cent inkooptarief) op de huidige meter en het overschot van 700kWh terug te leveren tegen een tarief van 5 cent.
Hoe de situatie over 2,5 jaar is weten we niet maar dan is de meter al dik terugverdient.

Als de TLV hoger is dan je inkoop, zou ik niet eens wachten tot het gesaldeerd is.DaFreakR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:47:
Zoveel risico loop je toch niet? Nu terugleveren tot oktober, dan cashen / overstappen naar een goedkopere partij. Daar blijf je zitten totdat je je winterverbruik weer hebt gesaldeerd en vervolgens weer overstappen naar een partij met hoge TLV.
Volgens mij zit daar weinig risico in.
klopt, maar dat is nog steeds niet veel op het totaal aantal klanten dat Eneco heeft.No Hands schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:48:
[...]
Dat dacht ik dus ook, maar toch kunnen die paar mensen 324 pagina's volzetten kennelijk
Ook in dit topic lijkt de meerderheid maar een heel klein overschot te hebben op basis van wat ik hier lees.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 16-08-2022 12:51 ]
Dan is gewoon een accu toch eenvoudiger.ybos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:48:
[...]
het is wachten tot de eerste handige harry een elektromotor voedt vanuit zijn €0,15 netwerk en met zijn motor een generator aandrijft die teruglevert op zijn €0,61 netwerk. technisch moet het kunnen
dan niet nee, maar dat bedoel ik dus met: er bovenop zitten en op tijd handelen.DaFreakR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Zoveel risico loop je toch niet? Nu terugleveren tot oktober, dan cashen / overstappen naar een goedkopere partij. Daar blijf je zitten totdat je je winterverbruik weer hebt gesaldeerd en vervolgens weer overstappen naar een partij met hoge TLV.
Je hebt variabel contract. Bellen en vragen om nieuw modelcontract.Cliffie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:29:
Ik zie hier allemaal hoge terugleververgoedingen en ik heb mijn Eneco-contract er eens bijgepakt en ik zie het volgende (ik heb overschot van zo'n 1000-1200 kWh per jaar):
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel
Contract voor onbepaalde tijd
Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief € 0,40165
Daltarief € 0,34606
Terugleververgoeding - € 0,30119
Dit contract heb ik gekregen nadat mijn vaste looptijd ergens in april afliep.
Kan iemand deze tarieven in perspectief plaatsen met de hogere terugleververgoedingen die ik in dit topic zie, of moet ik ergens actie ondernemen?
Eerlijk gezegd is 150 euro per jaar niet 'voor veel mensen nog altijd behoorlijk wat geld'. Zeker niet in de doelgroep die een huis hebben met zonnepanelen en een overschot aan opwekking.Truus01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:48:
[...]
Slechts €150? Dat is voor veel mensen nog altijd behoorlijk wat geld.
Maar alsnog, het is wel een bedrag om over na te denken. Het punt is dat je risico loopt als je naar één van de duurste energieleveranciers gaat om de tlv te cashen. Voor 150 euro per jaar is dat risico in verhouding wat groot en is het nauwelijks nog de moeite waard om dus met een 300 kWh overschot naar Eneco te gaan. Het kan wel, maar dan op 1 januari kan het je net zo goed 150 euro gaan kosten als je nergens meer heen kan voor een laag tarief én de tlv bij Eneco bijvoorbeeld flink daalt.
Als je relatief weinig overproductie hebt, loop je het risico, dat als je verbruik toeneemt, of je opwek afneemt (bv minder zon, omvormer stuk, etc), je moet gaan betalen. En de contracten met een hoge TLV hebben meestal nog hogere kosten. Naarmate je dichterbij het break-even punt komt, loop je daar een groter risico op.DaFreakR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Je moet je winterverbruik niet gaan salderen om daarna pas over te stappen! Zodra je zonnepanelen gemiddeld gezien weer netto gaan terugleveren, dan moet je al overstappen.DaFreakR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Je betaalt dan een lage prijs voor het winterverbruik en vangt een hoge prijs voor je overschot.
Op jouw manier gooi je de dure kWh weg om er de goedkope mee te salderen.
Ahha, is dat het!mathijshooi schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:07:
[...]
Je hebt variabel contract. Bellen en vragen om nieuw modelcontract.
Hmm, vraag me af wat dat nu onder de streep gaat opleveren. Dit zijn de tarieven van het modelcontract:
Stroom per kWh normaal € 0,82468
Stroom per kWh dal € 0,72111
Blijft wat ingewikkelde materie voor me. Verbruik is rond de 3000 kWh momenteel en opwekking totaal 4000-4300 kWh. Dat betekent toch dat de stroom normaal en dal er niet toe doen, maar alleen de terugleververgoeding? De rest wordt (nu nog) gesaldeerd?
Bottom line: wat gaat de overstap naar een modelcontract me opleveren en wat geef ik eventueel weg?
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
je levert dus netto 1000-1300kWh terug. Verschil is 0.61-0.30 = 0.31 euro / kWhCliffie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Ahha, is dat het!
Hmm, vraag me af wat dat nu onder de streep gaat opleveren. Dit zijn de tarieven van het modelcontract:
Blijft wat ingewikkelde materie voor me. Verbruik is rond de 3000 kWh momenteel en opwekking totaal 4000-4300 kWh. Dat betekent toch dat de stroom normaal en dal er niet toe doen, maar alleen de terugleververgoeding? De rest wordt (nu nog) gesaldeerd?
Bottom line: wat gaat de overstap naar een modelcontract me opleveren en wat geef ik eventueel weg?
dus dat scheelt 310- 403 euro op jaarbasis, mogelijk nog meer als je slim wisselt.
Ok, maar dat is alleen zo zolang salderen nog voor 100% kan toch?borft schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
je levert dus netto 1000-1300kWh terug. Verschil is 0.61-0.30 = 0.31 euro / kWh
dus dat scheelt 310- 403 euro op jaarbasis, mogelijk nog meer als je slim wisselt.
Als de salderingsregeling wordt afgebouwd wordt het sommetje een stuk ingewikkelder lijkt me.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
mwah, dan ga je over het gedeelte dat je niet kunt salderen, netto, het verschil tussen levering en teruglevering betalen. Dus ook dan ben je gebaat bij een hoge tlv, met als complicatie, dat je ook gebaat bent, bij een relatief klein verschil tussen tlv en kWh prijs.Cliffie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Ok, maar dat is alleen zo zolang salderen nog voor 100% kan toch?
Als de salderingsregeling wordt afgebouwd wordt het sommetje een stuk ingewikkelder lijkt me.
In jouw geval moet je kijken hoeveel elektriciteit je nog over had vanaf nu tot aan 1 januari. De beste productie maanden zijn al geweest namelijk en wanneer je naar het modelcontract overstapt begint je saldo weer op 0. En aangezien je aangeeft dat je op jaarbasis 1000kwh over houdt kan het best zijn dat je in de resterende maanden dus niks meer over hebt.Cliffie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Als dit zo is dan zou ik blijven zitten, want anders moet je je tekort straks tegen de hoofdprijs inkopen.
Een goedkopere partij is straks misschien lastig te vinden en als je maar weinig overhoudt is het niet zo vanzelfsprekend...alles hangt af van de TLV, zolang de TLV bijna 1 op 1 aan het levertarief hangt gaat het wel goed, als de spread groter wordt moet je even goed rekenen.DaFreakR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zojuist heb ik de offerte van Enexis gekregen voor het aanleggen van een tweede meetpunt. Misschien voegt het hier nog iets toe. Het aanleggen kost mij €512,05.BekSide schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Nou ik ga hier eens induiken ongelooflijk als dat echt zo is.
Heb het nog eens nagekeken contract loopt inderdaad tot 25-01-2025. met €0,155 per kWh.
krijg €0,08 terug bij teruglevering.
Direct bij eerste berichten dat het fout ging met die prijzen contract voor 3 jaar vast gezet, goede gok geweest toen.
Dank hiervoor!
Enexis maar eens contacten.
Ik hoop dus dat mijn analyse juist is dat ik mijn huidige contract bij Greenchoice welke tot januari 2025 loopt kan behouden.
En mijn 8000kwh welke ik opwek met de panelen kan terug leveren tegen de genoemde €0,61.
Zeer de moeite waard, en exact wat anderen en ik ook hebben gedaanBekSide schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:58:
[...]
Zojuist heb ik de offerte van Enexis gekregen voor het aanleggen van een tweede meetpunt. Misschien voegt het hier nog iets toe. Het aanleggen kost mij €512,05.
Ik hoop dus dat mijn analyse juist is dat ik mijn huidige contract bij Greenchoice welke tot januari 2025 loopt kan behouden.
En mijn 8000kwh welke ik opwek met de panelen kan terug leveren tegen de genoemde €0,61.
Dus, direct offerte ondertekenen en opsturen!!
Bij mij duurde het daarna negen weken voor het gerealiseerd was.
Zo gezegd, zo gedaan.
Offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door ptholemy op 16-08-2022 15:30 ]
Zit je wel in het juiste topic? Dit gaat over TLV en jij hebt verbruik?ptholemy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Hier een verbruik van 8200 en opwek van 6600.
Kan ik ook niet beter op 1 september uitcashen bij een hogere tlv maatschappij en dan in de winter lage kosten zoeken? Dus niet salderen?
Offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door ptholemy op 16-08-2022 15:29 ]
Dan nog kan het best werken om in bijv mei over te stappen naar een partij met hoge tlv en eind september bijvoorbeeld naar een partij met een lage(re) kwh prijs.MarcelGo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
Zit je wel in het juiste topic? Dit gaat over TLV en jij hebt verbruik?
Alleen het risico is (flink) wat groter op een tegenvaller.
Dan ga je uit van een hoge prijs in de zomer en een lage in de winter, succesybos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:38:
[...]
Dan nog kan het best werken om in bijv mei over te stappen naar een partij met hoge tlv en eind september bijvoorbeeld naar een partij met een lage(re) kwh prijs.
Alleen het risico is (flink) wat groter op een tegenvaller.
Eneco heeft terugleververgoeding gelijk aan kale stroomprijs. Daar gaat dus nog wat vanaf.Cliffie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Ahha, is dat het!
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Inmiddels akkoord met de offerte. Wat de doorslag gaf is dat je kosteloos kan annuleren zolang ze nog geen werkzaamheden hebben uitgevoerd. Zo is er nauwelijks risico bij late installatie en te lage TLV.HaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:21:
Gisteren ook een 2e allocatiepunt aangevraagd. Zojuist een telefoontje met wat vragen of ik wel weet wat ik aan het doen ben. Enexis vond het maar raar, omdat het ook bijna niet voorkomt. Ik moest ze uitleggen dat het op het moment gunstig is met de huidige energieprijzen om 2 energieleveranciers te hebben.. ze begrepen het wel maar bleven het raar vinden.
Maar de offerte komt eraan
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik zie in de lijst in de TS zat prijzen lager dan de tlv van Eneco en zou me niks verbazen als dat komende winter nog zo is, we gaan t meemakenMarcelGo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Dan ga je uit van een hoge prijs in de zomer en een lage in de winter, succes
Lijst is van midden juli. Probeer het nu, na 15-8, nog maar eens en/of lees hierybos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Ik zie in de lijst in de TS zat prijzen lager dan de tlv van Eneco en zou me niks verbazen als dat komende winter nog zo is, we gaan t meemaken
Speedy-Andre in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"HaTe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Inmiddels akkoord met de offerte. Wat de doorslag gaf is dat je kosteloos kan annuleren zolang ze nog geen werkzaamheden hebben uitgevoerd. Zo is er nauwelijks risico bij late installatie en te lage TLV.
Misschien is het straks helemaal niet meer nodig
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik ben met interesse dit topic gaan volgen, en zie links en rechts wat over de tlv bij Eneco icm het model contract. Deze zojuist bekeken op de site van Eneco, maar kan hier niets over de tlv vinden. Waar staat dat deze €0.61 is, wat ik hier een paar keer voorbij zie komen?
Nodig is het nooit, maar als je àl je stroom duur wilt verkopen is dit een minder goede oplossing dan een tweede meter. Dan verbruik je namelijk zelf niks van wat je opwekt en kun je het duurder verkopen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Speedy-Andre in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Misschien is het straks helemaal niet meer nodig
Zo gezegd, zo gedaan.
Heb je de website wel gelezen dan?danny.s schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:10:
Ik ben met interesse dit topic gaan volgen, en zie links en rechts wat over de tlv bij Eneco icm het model contract. Deze zojuist bekeken op de site van Eneco, maar kan hier niets over de tlv vinden. Waar staat dat deze €0.61 is, wat ik hier een paar keer voorbij zie komen?
Hier staat 't letterlijk: https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/
Daar staat tegenover dat je al je verbruikte stroom moet inkopen, het verschil moet wel zo groot blijven als nu.reiker schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
Nodig is het nooit, maar als je àl je stroom duur wilt verkopen is dit een minder goede oplossing dan een tweede meter. Dan verbruik je namelijk zelf niks van wat je opwekt en kun je het duurder verkopen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat is exact het ideeSpeedy-Andre schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Daar staat tegenover dat je al je verbruikte stroom moet inkopen, het verschil moet wel zo groot blijven als nu.
Lage inkoopprijs, hoge TLV: direct verbruik is winst omdat je het niet hoeft in te kopen. Maar: wel inkopen en terugleveren is hogere winst, want TLV > inkoop.
Sterker nog, het verschil hoeft niet heel groot te zijn, als het er maar is. In het voordeel van TLV natuurlijk.
[ Voor 29% gewijzigd door reiker op 16-08-2022 19:45 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Voor wie nog een 'voorbeeldbrief' nodig heeft.. 🙄
Beetje open deur die brief..
https://solarmagazine.nl/...den-door-energiebedrijven
Beetje open deur die brief..
https://solarmagazine.nl/...den-door-energiebedrijven
[ Voor 6% gewijzigd door NileZ_ op 16-08-2022 19:59 ]
Reken je niet rijk als je alles moet inkopen dan zit daar wel btw en extra belastingen bij.reiker schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:37:
[...]
Dat is exact het ideeals je TLV hoger is dan je inkoopprijs is het meer winst toch?
Lage inkoopprijs, hoge TLV: direct verbruik is winst omdat je het niet hoeft in te kopen. Maar: wel inkopen en terugleveren is hogere winst, want TLV > inkoop.
Sterker nog, het verschil hoeft niet heel groot te zijn, als het er maar is. In het voordeel van TLV natuurlijk.
Bij mij gaat 1/3 van het verbruik niet door de meter en wordt dus niet belast
Tuurlijk zit er btw en alles nog bij. Maar hey, dat wordt keurig meegenomen op alle vergelijkingssites die er bestaan hèSpeedy-Andre schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Reken je niet rijk als je alles moet inkopen dan zit daar wel btw en extra belastingen bij.
Bij mij gaat 1/3 van het verbruik niet door de meter en wordt dus niet belast
Zo gezegd, zo gedaan.
De gedachte is aantrekkelijk. Echter vaak zit zo'n 2de locatiepunt op de zelfde kabel. De netbeheerder ziet dan op de digitale meters bij de 1 bijvoorbeeld 3000Watt afgenomen en bij de andere digitale meter 3000Watt terug levering op het zelfde moment. Netto verbruikt er dan 0 watt terwijl de beide meters toch iets compleet anders zeggen. Hier hebben ze geheid wel over nagedacht en je komt waarschijnlijk als fraudeur in de boeken te staan. Ze kunnen dankzij de digitale meters zelfs gewoon ontdekken of er iemand illegaal stroom voor een kwekerij zit af te nemen. In de transformator huizen zitten ook digitale meters die alles monitoren. Stel dat ze zien dat een straat bijvoorbeeld 25000Watt afneemt, en de digitale meters geven in de straat samen aan dat er bijvoorbeeld maar 18000Watt word verbruikt, dan kunnen ze op die manier het al eenvoudig vaststellen.ybos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:48:
[...]
het is wachten tot de eerste handige harry een elektromotor voedt vanuit zijn €0,15 netwerk en met zijn motor een generator aandrijft die teruglevert op zijn €0,61 netwerk. technisch moet het kunnen
Wat dat betreft hebben de digitale meters ook hun voordelen wel.
Win! https://solarmagazine.nl/...den-door-energiebedrijven
Alhoewel het inhoudelijk niet super bijzonder is, maar meer een zakelijk formatje. Voor degene die een goed woordje kunnen niet super veel toevoegend, maar toch.
Ik hoop dat dit ook sommige Tweakers helpt om toch hun saldering "goed" te krijgen, in het geval er niet per jaar wordt gesaldeerd.
Alhoewel het inhoudelijk niet super bijzonder is, maar meer een zakelijk formatje. Voor degene die een goed woordje kunnen niet super veel toevoegend, maar toch.
Ik hoop dat dit ook sommige Tweakers helpt om toch hun saldering "goed" te krijgen, in het geval er niet per jaar wordt gesaldeerd.
Maar ook dan.. wanneer er geen goedkope partij te vinden is, blijf je toch gewoon heel even door salderen zodra je in het voorjaar weer opwekt, net zolang tot je winter verbruik 0 is? Dan is je eindafrekening voor de winterperiode €0,- en ga je daarna weer naar de partij die op dat moment de hoogste TLV heeft.MarcelGo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
Een goedkopere partij is straks misschien lastig te vinden en als je maar weinig overhoudt is het niet zo vanzelfsprekend...alles hangt af van de TLV, zolang de TLV bijna 1 op 1 aan het levertarief hangt gaat het wel goed, als de spread groter wordt moet je even goed rekenen.
Of mis ik hier iets?
Je saldeert dan een percentage van je opwek, dus als je 3x zoveel teruglevert als geleverd wordt op jaarbasis, kun je nog heel lang alle levering salderenCliffie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Als je de 200 kWh die je als overschot hebt in april nodig hebt om de wintermaanden te compenseren had je hier 61 cent voor kunnen krijgen. Dan had je beter bijvoorbeeld 35 cent per kWh kunnen betalen voor het tekort van je wintermaanden en dan zelf de 61 cent opstrijken.DaFreakR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:25:
[...]
Maar ook dan.. wanneer er geen goedkope partij te vinden is, blijf je toch gewoon heel even door salderen zodra je in het voorjaar weer opwekt, net zolang tot je winter verbruik 0 is? Dan is je eindafrekening voor de winterperiode €0,- en ga je daarna weer naar de partij die op dat moment de hoogste TLV heeft.
Of mis ik hier iets?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Dat klopt, maar als er geen partij te vinden is waarbij de LV lager is dan de TLV kan je beter blijven en salderen. Anders krijg je het overschot tegen 61 cent uitbetaald maar moet je in de winter bijv 80 betalen.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
niet reageren op offtopic berichten
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 17-08-2022 10:16 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
TLV Vattenfall gaat naar 16,8 cent per 1 september. Zie onderstaande brief bij mijn ouders begin van de week.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rSAKflFZqxbpXgrY4ZGpGvwv.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Follie op 17-08-2022 10:20 ]
30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40
Is in dit topic twee keer eerder benoemd. Conclusie: Vattenfall is vast een aardig bedrijf, het is echter te laat en zeker niet genoeg. Elders krijg je nog steeds drie keer meer.Follie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:19:
TLV Vattenfall gaat naar 16,8 cent per 1 september. Zie onderstaande brief bij mijn ouders begin van de week.
[Afbeelding]
Net bij Eneco agesloten:
TLV 0.61425
Normaal 0.82467
Dal 0.72111
Krijg ongeveer 91 euro per maand terug, maar moet wel eerst 10 euro betalen.
TLV 0.61425
Normaal 0.82467
Dal 0.72111
Fortune favours the bold
Ik had een SAP aangevraagd bij enexis. Bij mij in de meterkast zit naast de hoofdmeter ook nog een brutoproductiemeter (toen de zonnepanelen zijn geplaatst moest er voor het verkrijgen van de SDE een brutoproductiemeter geïnstalleerd worden). Enexis geeft aan dat alle meters NAAST elkaar moeten zitten en niet boven elkaar geplaatst mogen worden. Ik heb geen ruimte voor 3 meterborden naast elkaar. De brutoproductiemeter moet nog tot 2025 blijven zitten...
Ik heb vanaf april dit jaar ruim 5700 kWh teruggeleverd. Ik dacht ik blijf bij GC zitten tot ik de SAP heb omdat ik daar voor de levering 21ct per kWh betaal. Ik wilde dan terugleveren via het SAP aan Eneco voor 61ct.
Ik denk dat ik nu het beste zsm over kan stappen naar Eneco....
Ik heb vanaf april dit jaar ruim 5700 kWh teruggeleverd. Ik dacht ik blijf bij GC zitten tot ik de SAP heb omdat ik daar voor de levering 21ct per kWh betaal. Ik wilde dan terugleveren via het SAP aan Eneco voor 61ct.
niet denken , gewoon rekenen, hoeveel kWh neem je af, hoeveel kWh lever je terug in de KOMENDE maanden. dat je tot nu toe een berg hebt teruggeleverd is leuk, maar niet persee nuttig als je nu wisseld van contract.mama schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:35:
Vast/model of variabel? Is het wel verstandig om nu naar Eneco te gaan nu je panelen wss niet gaan terugleveren?thafang schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:17:
Net bij Eneco agesloten:
TLV 0.61425
Normaal 0.82467
Dal 0.72111
Is het wel verstand
Ik verbruik 1400 (normaal en dal)twain4me schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
niet denken , gewoon rekenen, hoeveel kWh neem je af, hoeveel kWh lever je terug in de KOMENDE maanden. dat je tot nu toe een berg hebt teruggeleverd is leuk, maar niet persee nuttig als je nu wisseld van contract.
Lever terug 2500 of iets meer.
Maar dat doe ik pas tussen maart en oktober.
Tussen oktober en maart lever ik 200 terug.
Graag advies
Vorige week ook Eneco stroomcontract opgezegd en nieuwe afgesloten toen ik de tarieven zag die hun nu rekenen. Had al eerder naar terugleververgoedingen gezocht en wist dat de terugleververgoeding bij hun direct gekoppeld was aan het normaaltarief. Leek te mooi om waar te zijn maar ik kan geen adders onder het gras vinden en dus contract
Wellicht weten hun al iets wat wij niet weten mbt energieprijzen. Al kun je je modelcontract natuurlijk altijd opzeggen en omzetten mochten de prijzen verder stijgen. Als de prijzen zakken mag Eneco pas 1 januari de tarieven aanpassen (tenzij bijzondere omstandigheden)
Het lijkt er dus op dat de zonnepaneelbezitter met overcapaciteit in een luxepositie zit nu.
Netto per jaar lever ik ongeveer 2000kWh terug. (32 panelen liggen, 2x 5kwp solaredge)
Had overigens net 6 weken een modelcontract. (Kreeg hier €650 voor terug, maandbedrag was €100) Deze was probleemloos op te zeggen en om te zetten naar een nieuwe. Gas contract kon blijven zoals die was (al heb ik alleen nog maar gas als nood-backup, ivm aanwezigheid zonneboiler 60HP en warmtepomp 16kW)
Als je de APX prijs een beetje volgt zie je dat Eneco de stroom inkoopt ergens tussen €0,400en €0,60/kwh gemiddeld. Hoe lang dit goed blijft gaan weet ik dus niet gezien ze verlies maken op iedere kWh die de zonnepaneelbezitter aan overschot heeft. Wellicht dat ze dit later als bijzondere omstandigheid zien en de prijzen tussentijds aanpassen.
Leuk detail. Het loont in mijn situatie nu om de PHEV openbaar te laden tegen €0.38/kWh en mijn eigen zonnestroom te verkopen voor €0,62/kwh. Nu zit ik gelukkig niet in de situatie dat dit ook nodig is maar wellicht kan het iemand anders wel helpen als er toch een paal in de buurt is.
Uiteraard nu gelijk offerte gevraagd om 6 panelen extra bij te leggen...
Nog een detail. Als dit zo blijft, dan kan ik ook nog de HOUT-CV kachel afstoffen en gebruiken. Gehele winter enkel hout stoken kost me ongeveer 10-12m3 elzenhout = a €80/m3 Geschatte besparing 4000kWh electriciteit die dus €0,62 x 4000 = €2480 oplevert. Reken uit de winst. Nieuwe set zonnepanelen zijn dan absurd snel terugverdiend. Milieutechnisch klopt het allemaal natuurlijk voor geen meter en ook de buurt zal ik 24/7 stoken besparen.
Mocht iemand addertjes onder het gras gevonden hebben, laat het aub weten.
Eneco HollandseWind & Zon Modelcontract
Normaaltarief
€ 0,74288
per kWh
Daltarief
€ 0,64959
per kWh
Terugleververgoeding
- € 0,61425
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,40
per maand
Netbeheerkosten
€ 19,09
per maand
Vermindering energiebelasting
- € 742,98
per jaar
Wellicht weten hun al iets wat wij niet weten mbt energieprijzen. Al kun je je modelcontract natuurlijk altijd opzeggen en omzetten mochten de prijzen verder stijgen. Als de prijzen zakken mag Eneco pas 1 januari de tarieven aanpassen (tenzij bijzondere omstandigheden)
Het lijkt er dus op dat de zonnepaneelbezitter met overcapaciteit in een luxepositie zit nu.
Netto per jaar lever ik ongeveer 2000kWh terug. (32 panelen liggen, 2x 5kwp solaredge)
Had overigens net 6 weken een modelcontract. (Kreeg hier €650 voor terug, maandbedrag was €100) Deze was probleemloos op te zeggen en om te zetten naar een nieuwe. Gas contract kon blijven zoals die was (al heb ik alleen nog maar gas als nood-backup, ivm aanwezigheid zonneboiler 60HP en warmtepomp 16kW)
Als je de APX prijs een beetje volgt zie je dat Eneco de stroom inkoopt ergens tussen €0,400en €0,60/kwh gemiddeld. Hoe lang dit goed blijft gaan weet ik dus niet gezien ze verlies maken op iedere kWh die de zonnepaneelbezitter aan overschot heeft. Wellicht dat ze dit later als bijzondere omstandigheid zien en de prijzen tussentijds aanpassen.
Leuk detail. Het loont in mijn situatie nu om de PHEV openbaar te laden tegen €0.38/kWh en mijn eigen zonnestroom te verkopen voor €0,62/kwh. Nu zit ik gelukkig niet in de situatie dat dit ook nodig is maar wellicht kan het iemand anders wel helpen als er toch een paal in de buurt is.
Uiteraard nu gelijk offerte gevraagd om 6 panelen extra bij te leggen...
Nog een detail. Als dit zo blijft, dan kan ik ook nog de HOUT-CV kachel afstoffen en gebruiken. Gehele winter enkel hout stoken kost me ongeveer 10-12m3 elzenhout = a €80/m3 Geschatte besparing 4000kWh electriciteit die dus €0,62 x 4000 = €2480 oplevert. Reken uit de winst. Nieuwe set zonnepanelen zijn dan absurd snel terugverdiend. Milieutechnisch klopt het allemaal natuurlijk voor geen meter en ook de buurt zal ik 24/7 stoken besparen.
Mocht iemand addertjes onder het gras gevonden hebben, laat het aub weten.
Eneco HollandseWind & Zon Modelcontract
Normaaltarief
€ 0,74288
per kWh
Daltarief
€ 0,64959
per kWh
Terugleververgoeding
- € 0,61425
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,40
per maand
Netbeheerkosten
€ 19,09
per maand
Vermindering energiebelasting
- € 742,98
per jaar
[ Voor 7% gewijzigd door sparkly op 17-08-2022 13:00 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Met de stijging van de APX prijzen begint dat ook een interessante partij te worden voor teruglevering. Maandag zat ik met mijn gebruik/teruglevering op € 0.416 per kWh en dinsdag op € 0.407 per kWh. Met als voordeel dat je door slim te sturen de vergoeding nog een beetje kan beinvloeden. In de weekenden zal het wel wat lager zijn, aangezien er dan weinig vraag is, maar ga het deze week eens monitoren.
Zo werkt dat niet volgens mij. Eneco koopt bulk in op de energiemarkt, niet de EPEX (APX) markt die per uur verandert. Eneco verliest helemaal niet aan de groot(teruglever)verdieners aangezien ze genoeg klanten hebben die nu netto grof betalen. Met deze tactiek zetten ze de concurenten een hak die veel verdienen aan klanten met overschot.sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:57:
Als je de APX prijs een beetje volgt zie je dat Eneco de stroom inkoopt ergens tussen €0,400en €0,60/kwh gemiddeld. Hoe lang dit goed blijft gaan weet ik dus niet gezien ze verlies maken op iedere kWh die de zonnepaneelbezitter aan overschot heeft.
Ben daar al geruime tijd mee bezig (heb ook een scraper geschreven om de prijzen in database te krijgen). ANWB is zo'n e-leverancier die EPEX uurpijzen één op éen doorberekend + kleine toeslag. Echter tijdens zonuren is het altijd stukken minder. Tegen 8 uur 's avonds heb je dan wel €0.74 (vandaag), maar ja wie wekt dan nog veel op.Ep Woody schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:49:
Met de stijging van de APX prijzen begint dat ook een interessante partij te worden voor teruglevering. Maandag zat ik met mijn gebruik/teruglevering op € 0.416 per kWh en dinsdag op € 0.407 per kWh. Met als voordeel dat je door slim te sturen de vergoeding nog een beetje kan beinvloeden. In de weekenden zal het wel wat lager zijn, aangezien er dan weinig vraag is, maar ga het deze week eens monitoren.
dit hoort niet in een topic over de actuele terugleververgoedingen
[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 17-08-2022 15:27 ]
Hoe meer gebruik en hoe minder opwek hoe hoger de vergoeding... Vandaar dat ik aan het rekenen ben met mijn huidige verbruik. Op de piek van de dag levert dat inderdaad relatief weinig op, maar doordat je je verbruik ook op lage momenten hebt/kunt plannen is het nog wel redelijk interessant en zit je qua terugleververgoeding een stuk beter dan vattenfall, delta etc.bmoorman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Ben daar al geruime tijd mee bezig (heb ook een scraper geschreven om de prijzen in database te krijgen). ANWB is zo'n e-leverancier die EPEX uurpijzen één op éen doorberekend + kleine toeslag. Echter tijdens zonuren is het altijd stukken minder. Tegen 8 uur 's avonds heb je dan wel €0.74 (vandaag), maar ja wie wekt dan nog veel op.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik ben in maart overgestapt naar Delta variabel, toen erg gunstig tlv. Heb inmiddels flinke productie / saldo bij Delta, al hebben ze het tlv in juni verlaagd. Mijn verbruik en opwekking zijn vergelijkbaar als in de post waar je op reageert.mathijshooi schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
In jouw geval moet je kijken hoeveel elektriciteit je nog over had vanaf nu tot aan 1 januari. De beste productie maanden zijn al geweest namelijk en wanneer je naar het modelcontract overstapt begint je saldo weer op 0. En aangezien je aangeeft dat je op jaarbasis 1000kwh over houdt kan het best zijn dat je in de resterende maanden dus niks meer over hebt.
Als dit zo is dan zou ik blijven zitten, want anders moet je je tekort straks tegen de hoofdprijs inkopen.
Je moet denken in risicomanagement. Wil je (cashflow-wise) als energieleverancier momenteel liever klanten die energie kopen (afnemen) of liever die hun energie graag willen VERkopen (terugleveren) gezien de tarieven. Kale elektraprijs (dus excl. EB en ODE) peakuren alle dagen (08u-20u) voor september lag vanmiddag op 46 cent / kWh. En voor dec kwam deze op 69 cent / kWh.sparkly schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:57:
JAN en FEB 2023 zelfde prijzen als Q4 '22 ongeveer. Eneco zit wat dichter op de markt via de OTC termijnmarkt en levert daarmee een eerlijke prijs voor hun terugleveraars. Betekent ook dat ze als eerste zullen dalen als de markt dit ook doet.
[ Voor 7% gewijzigd door Himmoalgek op 17-08-2022 18:57 ]
<knip> Hier is een heel eigen topic voor
[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 17-08-2022 19:59 ]
Punt 1 om uit te zoeken is hoeveel kWh je van september tot aan januari nog denkt terug te leveren. Daarna moet je je resterende verbruik/aankoop tot aan januari inschatten.CarpeVentum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik ben in maart overgestapt naar Delta variabel, toen erg gunstig tlv. Heb inmiddels flinke productie / saldo bij Delta, al hebben ze het tlv in juni verlaagd. Mijn verbruik en opwekking zijn vergelijkbaar als in de post waar je op reageert.
Wanneer verbruik hoger is dan teruglevering dan lekker blijven zitten.
Ja precies, in mijn geval kan ik beter blijven zitten. Heb Delta wel gevraagd om het termijnbedrag opnieuw te berekenen, was toch iets teveel aan het sparen daar.mathijshooi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:32:
[...]
Punt 1 om uit te zoeken is hoeveel kWh je van september tot aan januari nog denkt terug te leveren. Daarna moet je je resterende verbruik/aankoop tot aan januari inschatten.
Wanneer verbruik hoger is dan teruglevering dan lekker blijven zitten.
houtprijzen is hier offtopic
[ Voor 105% gewijzigd door teacher op 18-08-2022 11:30 ]
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
houtprijzen zijn hier echt offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 18-08-2022 11:29 ]
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 18-08-2022 11:29 ]
Eneco per 1 September ook terug naar €0,09 TLV...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UeYhs53AXr5pMFbXdFjjveoB.jpg?f=user_large)
Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:26:
[Afbeelding]
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze zo rigoreus aanpassen.
Maar, het is wat het is.
Dan klopt er iets niet want dat is in strijd met hun eigen voorwaarden zoals die nu op de site staan:Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
Uit het contract dat mijn zusje heeft ontvangen, die per 8 - september overstapt.
[Afbeelding]
Misschien kunnen ze dan beter proberen om in augustus nog over te stappen, want nu gelden de huidige voorwaarden nog.Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten
Waar heb je dit vandaan?Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:26:
[Afbeelding]
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik denk dat het spelletje met hoge terugleververgoeding inderdaad redelijk gebeurt is... Oxxio gaat de boel ook aanpassen. In de nieuwe voorwaarden staat nu:
Ach, dan gaan we naar de APX aanbieders...
https://www.oxxio.nl/broc...aardenoverzicht-nieuw.pdfDe terugleververgoeding die je hiervoor krijgt is
terug te vinden in je contract met ons
Wellicht voor de nieuwe contracten want volgens de voorwaarden van het contract dat ik heb zou de TLV het kale leveringstarief zijn. We wachten af waar ze mee komen voor bestaande klanten.Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:26:
[Afbeelding]
Er staat toch in de voorwaarden dat de teruglevering altijd het bedrag is die je betaalt? Of lees ik verkeerd?Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:39:
Ik denk dat het spelletje met hoge terugleververgoeding inderdaad redelijk gebeurt is... Oxxio gaat de boel ook aanpassen. In de nieuwe voorwaarden staat nu:
[...]
https://www.oxxio.nl/brochures/Voorwaardenoverzicht.pdf
Je tarief voor
teruglevering is altijd gelijk aan je all-in leveringstarief, zoals dat in je
contract staat. Het all-in tarief bestaat uit: tarief per kWh, overheidsheffingen (opslag duurzame energie, energiebelasting) en btw
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door reiker op 18-08-2022 13:43 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Ik ben maandag overgestapt van BE naar Eneco (per direct). Mijn zusje probeerde dit ook (vandaag) maar zij werd naar september gezet. De screenshot komt uit haar contract die ze vandaag heeft ontvangen. Ze heeft nog geprobeerd met de oude voorwaarde per augustus over te stappen. Maar haar werd verteld dat de nieuwe voorwaarde voor iedereen met flex contract gaan gelden.
Verkeerde link: https://www.oxxio.nl/broc...aardenoverzicht-nieuw.pdf geldig vanaf september 2022
https://www.oxxio.nl/voorwaarden
@Hunkaroglu en @reiker
https://www.oxxio.nl/voorwaarden
@Hunkaroglu en @reiker
[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 18-08-2022 13:45 ]
Ja, maar dat gaan ze dan blijkbaar wijzigen per 1 september.Hunkaroglu schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Er staat toch in de voorwaarden dat de teruglevering altijd het bedrag is die je betaalt? Of lees ik verkeerd?
Je tarief voor
teruglevering is altijd gelijk aan je all-in leveringstarief, zoals dat in je
contract staat. Het all-in tarief bestaat uit: tarief per kWh, overheidsheffingen (opslag duurzame energie, energiebelasting) en btw
Het zou mooi zijn als de overheid terugkomt van zomerreces en hier eens duidelijkheid schept.
Ja maar dan nog mogen ze de voorwaarden aanpassen. Je hebt dan het recht om over te stappen. Of je dan elders goedkoper uit bent is dan de vraag.Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Ik ben maandag overgestapt van BE naar Eneco (per direct). Mijn zusje probeerde dit ook (vandaag) maar zij werd naar september gezet. De screenshot komt uit haar contract die ze vandaag heeft ontvangen. Ze heeft nog geprobeerd met de oude voorwaarde per augustus over te stappen. Maar haar werd verteld dat de nieuwe voorwaarde voor iedereen met flex contract gaan gelden.
Maar dan moet je eigenlijk echt rekening gaan houden met wat de tarieven gaan zijn van de volgende dag, elke dag opnieuw...Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:39:
Vooral fijn als er dan weer van die dagen zijn waarbij je mag gaan betalen voor de teruglevering van de stroom.
Ik zie het nog steeds voor me, die mensen op het journaal destijds die de hele dag bezig waren alle apparaten aan te gooien om maar zoveel mogelijk stroom te verbruiken, voor uiteindelijk een paar euro
En degenen hier die dan hun zonnepanelen gaan uitschakelen, omdat die dan alleen maar geld kosten.
Nee bedankt, doe mij dan maar een iets lagere TLV, zolang die dan maar vast is.
Er zullen vast nog wel een aantal overblijven die nog wel een redelijk goede TLV aanbieden, die 9 cent gaat voorlopig nog niet de norm worden denk ik.
In vino veritas, in aqua sanitas
/f/image/PLvmQjj4fBweN0BBujEG8065.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door aGraPusher op 18-08-2022 14:09 ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Ik denk dit ook.aa4ever schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Wellicht voor de nieuwe contracten want volgens de voorwaarden van het contract dat ik heb zou de TLV het kale leveringstarief zijn. We wachten af waar ze mee komen voor bestaande klanten.
Huidige klanten hebben een contract waarin de tlv gekoppeld is aan de kale prijs. Tussentijds de prijzen wijzigen is 1 ding maar ook nog de voorwaarden aanpassen. We gaan al richting september en daarna is de zonopbrengst enorm laag t/m december, dus ik twijfel of ze hier iets mee gaan doen.
Mogelijk vanaf 1 januari voor alle klanten nieuwe voorwaarden.
keyword is nieuw.
Huidige klanten zullen bij wijzigingen 'tijdig' worden geïnformeerd. Ik vind minder dan 2 weken niet zo tijdig.Eneco informeert je hier altijd persoonlijk en tijdig over.
Ik vind het wel vreemd, Vattenfall gaat juist net naar de 0.16 TLV. Zou Eneco nu naar 6c-9c gaan.
Verder vind ik een antwoord van iemand van de servicedesk niet direct constructief.
Verkopen voor €1 per kwh, en terugleveren voor zo weinig mogelijk, die mensen moeten ook winst maken
[ Voor 36% gewijzigd door Viper® op 18-08-2022 14:16 ]
Je had eigenlijk ook even moeten vragen hoe dit zit voor de huidige contracten.
de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Je had eigenlijk ook even moeten vragen hoe dit zit voor de huidige contracten.
/f/image/5Wo5G7Sfdzf4ji4YmymTuvpn.png?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Top. Bedankt Thomas en Thomas
Afwachten dus maar. zou fijn zijn als in ieder geval september nog op 61 cent blijft.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-08-2022 14:22 ]
Vraagje, heeft je zus dan ook alvast de algemene voorwaarden die horen bij het septembercontract gekregen? Ik ben benieuwd hoe ze de TLV nu uitleggen t.o.v. het normaaltarief. Die waren dus altijd gekoppeld en nu niet meer. Wellicht interessant om die ook te bekijken.Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Klopt, maar aangezien de dagen fors korter worden en de gasprijzen blijven stijgen ga ik er vanuit dat de APX prijs zeker niet zal dalen. Helemaal als je een SAP hebt en puur teruglevert op die aansluiting kan een APX contract voor de wintermaanden best een goed idee zijn. Ik zat gister op een prijs van rond de € -0.50 per kWh over een hele dag met een teruglevering van 7 kWh. Eneco was beter, maar als straks ook Eneco/Oxxio wegvalt dan blijft er weinig te kiezen over...JohanNL schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Maar dan moet je eigenlijk echt rekening gaan houden met wat de tarieven gaan zijn van de volgende dag, elke dag opnieuw...
Vooral fijn als er dan weer van die dagen zijn waarbij je mag gaan betalen voor de teruglevering van de stroom.
Ik zie het nog steeds voor me, die mensen op het journaal destijds die de hele dag bezig waren alle apparaten aan te gooien om maar zoveel mogelijk stroom te verbruiken, voor uiteindelijk een paar euro![]()
En degenen hier die dan hun zonnepanelen gaan uitschakelen, omdat die dan alleen maar geld kosten.
Nee bedankt, doe mij dan maar een iets lagere TLV, zolang die dan maar vast is.
Er zullen vast nog wel een aantal overblijven die nog wel een redelijk goede TLV aanbieden, die 9 cent gaat voorlopig nog niet de norm worden denk ik.
@cj1 @mathijshooi Delta heeft de tarieven ook aangepast per morgen, naar 0,135 per kWh. Is dit dan het einde van deze mooie tijd?
[ Voor 4% gewijzigd door reiniero op 18-08-2022 14:35 . Reden: tag ]
Dan hoop ik voor jou op een goede weersvoorspelling voor de 1e week van september
hmm 9 cent/kWh is wel heel erg laag, staat ook niet echt in verhouding tot de huidige markt. Maar wat zijn de alternatieven? Denk dat het dan sowieso overstappen wordt, tegen half september ofzo.
Volgens modelcontract moet Eneco 30dagen voor tariefswijziging aan klant bekend maken. Dus die najaarszon pakken we nog wel mee
Yes:de Peer schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:24:
[...]
Vraagje, heeft je zus dan ook alvast de algemene voorwaarden die horen bij het septembercontract gekregen? Ik ben benieuwd hoe ze de TLV nu uitleggen t.o.v. het normaaltarief. Die waren dus altijd gekoppeld en nu niet meer. Wellicht interessant om die ook te bekijken.
"Terugleververgoeding en salderen
Als u zelf stroom opwekt - en dit niet direct zelf gebruikt - levert u deze opgewekte stroom terug. De door u
teruggeleverde en door u verbruikte stroom mag u jaarlijks tegen elkaar wegstrepen. Oftewel salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik. Saldering gebeurt met de jaarnota. Salderen kan overigens alleen als u aangemeld bent op energieleveren.nl. U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt. Levert u meer terug, dan ontvangt u de terugleververgoeding. Meer informatie hierover vindt u terug in het bijgaande Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten."
Mjah, maar volgens de voorwaarden in het modelcontract, mogen ze ook de voorwaarden aanpassen. Je mag dan wel je contract opzeggen, maar dat willen we natuurlijk precies niet.bmoorman schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:35:
Volgens modelcontract moet Eneco 30dagen voor tariefswijziging aan klant bekend maken. Dus die najaarszon pakken we nog wel mee
En nu weer alle SAP aanvragen annuleren dan maar? Was ook te mooi om waar te zijn.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik dacht dat dat binnen 30 dagen na de tariefswijziging was. Dus ik ben bang dat we (kort) na die 5 september gewoon vast zitten aan een lagere terugleververgoeding. Ben benieuwd of er meer partijen zijn die ook hun vergoeding naar beneden schroeven. Er zijn er nu nog een paar met een goede vergoeding, maar of dat blijft...bmoorman schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:35:
We kunnen altijd nog met ons overschot naar Innova... Blijven 42 cent geven volgens Gaslicht.klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:39:
En nu weer alle SAP aanvragen annuleren dan maar? Was ook te mooi om waar te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 18-08-2022 14:40 ]
haha, ja, alleen voor september, en dan begin oktober switchen naar de goedkoopste aanbieder voor de winter. En wel meer dan 42 cent:Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:40:
[...]
We kunnen altijd nog met ons overschot naar Innova... Blijven 42 cent geven volgens Gaslicht.
/f/image/C9QbcCR5lpIdH5WOj5miuoAj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door borft op 18-08-2022 14:43 ]
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2