• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

We kunnen altijd nog met ons overschot naar Innova... Blijven 42 cent geven volgens Gaslicht.
Nee want die zijn onbetrouwbaar en halen de winter niet volgens velen hier een tijd geleden, wedden dat ze dadelijk toch bijna allemaal daar naar toe gaan, de goldrush gaat door. Haha

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:59
Overstappen naar een goedkopere aanbieder? Ik ben heel benieuwd.. Vind er maar eens 1 haha

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

klump4u schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Nee want die zijn onbetrouwbaar en halen de winter niet volgens velen hier een tijd geleden, wedden dat ze dadelijk toch bijna allemaal daar naar toe gaan, de goldrush gaat door. Haha
oh maar we blijven maar een paar weekjes bij Innova. geen probleem. Je moet alleen niet als laatste daar weer vertrekken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het wel apart, op 1 juli zijn de TLV nog omhoog gegaan en nu 6 weken later gaat het ineens terug naar bijna 0.
Je zou bijna denken dat ze gelobbyd zijn door de politiek of elkaar hebben zitten bellen.
Beetje prijsafspraken maken onderling. :7
tijd voor een wob/woo verzoek

[ Voor 15% gewijzigd door Viper® op 18-08-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 18:55
Ik denk dat ik ga switchen als de terugleververgoeding naar 9 cent gaat, zodat ik nog even kan cashen.

Vervolgens stap ik over naar een leverancier die gewoon keurig saldeert en dan stap ik ergens in februari/maart weer over naar de hoogste TLV. Niet druk maken, dat doen we na de winter wel weer :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 21:43
Jeetje wat een gekkenhuis. Eneco gaat ineens van de hoogste naar bijna de laagste. Vattenfall geeft vanaf 1 September bijna het dubbele dan Eneco terwijl dat Eneco nu 9x meer geeft dan Vattenfall. Mag dat allemaal zomaar? Dit zijn toch wel extreme verschillen ineens.

Ik probeer erachter te komen wat Oxio gaat doen na 1 September maar kan er nog niks over vinden. iemand daar zicht op of ideeën over?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AtlAntA schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:51:
Jeetje wat een gekkenhuis. Eneco gaat ineens van de hoogste naar bijna de laagste. Vattenfall geeft vanaf 1 September bijna het dubbele dan Eneco terwijl dat Eneco nu 9x meer geeft dan Vattenfall. Mag dat allemaal zomaar? Dit zijn toch wel extreme verschillen ineens.

Ik probeer erachter te komen wat Oxio gaat doen na 1 September maar kan er nog niks over vinden. iemand daar zicht op of ideeën over?
Ja ik vind dat ze moeilijk kunnen verdedigen dat ze een redelijke TLV betalen. de TLV zou toch juist in de winter hoog moeten zijn en in de zomer laag?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 21:43
Ja klopt maar daar staan de huidige prijzen in. Ik ben benieuwd wat het wordt straks op 1 September :)
In het huidige contract van mijn ouders staat nog een TLV 36 cent wat tov de leverprijs niet slecht is.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
borft schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:36:
[...]
Mjah, maar volgens de voorwaarden in het modelcontract, mogen ze ook de voorwaarden aanpassen. Je mag dan wel je contract opzeggen, maar dat willen we natuurlijk precies niet.
Ze kunnen niet alles wijzigen in een modelcontract dat aan wettelijke ACM richtlijnen verbonden is.
Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Ik dacht dat dat binnen 30 dagen na de tariefswijziging was. Dus ik ben bang dat we (kort) na die 5 september gewoon vast zitten aan een lagere terugleververgoeding. Ben benieuwd of er meer partijen zijn die ook hun vergoeding naar beneden schroeven. Er zijn er nu nog een paar met een goede vergoeding, maar of dat blijft...
Volgens Eneco modelcontract moet een uitzonderlijke tariefswijziging op redelijke termijn aangekondigd worden per persoonlijke brief. Als ze tariefswijziging voor bestaande klanten met modelcontract willen doorvoeren is dat alleen mogelijk via een uitzonderlijke tariefswijziging en moeten ze de reden ervan ook via persoonlijke brief bekend maken.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze voor bestaande klanten ervan af zien aangezien ze dan veel klanten gaan verliezen voor de wintermaanden. Aangezien we veel verdiend hebben aan Eneco als afnemer en je op een berg geld zit om je winterverbruik te betalen, is er geen reden tot paniek, toch?

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
De TLV bij Engie op dit moment:
Enkel: € 0,60170 Hoog: € 0,66645 Laag : € 0,52029

Nu alleen kijken hoeveel nut het heeft om over te stappen aangezien de winter er aan komt.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

Ik heb net Eneco gebeld en zij gaven aan dat er nog niks bekend is over de terugleververgoeding. Dat is in contrast met wat hier gemeld wordt. Twijfel nu wat te doen, denk toch dat dat het meest logisch is om mijn nieuwe contract te annuleren nu het nog kosteloos kan (gaat pas in per 1 sept en heb het vorige week aangevraagd). De opzegboete van 50 euro ga ik denk ik nooit terug verdienen met een lagere TLV.

[ Voor 11% gewijzigd door TMC op 18-08-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
TMC schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:00:
Ik heb net Eneco gebeld en zij gaven aan dat er nog niks bekend is over de terugleververgoeding. Dat is in contrast met wat hier gemeld wordt. Twijfel nu wat te doen, denk toch dat dat het meest logisch is om mijn nieuwe contract te annuleren nu het nog kosteloos kan (gaat pas in per 1 sept en heb het vorige week aangevraagd). De opzegboete van 50 euro ga ik denk ik nooit terug verdienen met een lagere TLV.
Weet je zeker dat je een opzegboete hebt? Volgens mij is die er helemaal niet met een modelcontract namelijk. En al helemaal niet na een tariefswijziging.

• Possible
reiniero schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:00:
De TLV bij Engie op dit moment:
Enkel: € 0,60170 Hoog: € 0,66645 Laag : € 0,52029

Nu alleen kijken hoeveel nut het heeft om over te stappen aangezien de winter er aan komt.
Als je nu bij Eneco zit en je hebt een spaarpotje opgebouwd, dan kun je overstappen naar een ''goedkope'' (als die er überhaupt nog zijn). Daar wachten tot je waterverbruik hebt gesaldeerd, en dan in maart ofzo weer overstappen.

Dan kun je iig nu cashen voor je overschot stroom van 61 ct per kwh.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
bmoorman schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

Ze kunnen niet alles wijzigen in een modelcontract dat aan wettelijke ACM richtlijnen verbonden is.
[...]

Volgens Eneco modelcontract moet een uitzonderlijke tariefswijziging op redelijke termijn aangekondigd worden per persoonlijke brief. Als ze tariefswijziging voor bestaande klanten met modelcontract willen doorvoeren is dat alleen mogelijk via een uitzonderlijke tariefswijziging en moeten ze de reden ervan ook via persoonlijke brief bekend maken.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze voor bestaande klanten ervan af zien aangezien ze dan veel klanten gaan verliezen voor de wintermaanden. Aangezien we veel verdiend hebben aan Eneco als afnemer en je op een berg geld zit om je winterverbruik te betalen, is er geen reden tot paniek, toch?
Volgens de staatscourant: Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeert [Leverancier] u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.

Wat is tijdig? Vrijdagmiddag 17 juni kreeg ik om 16:05 een update van de nieuwe tarieven vanaf 1 juli. Het lastige is alleen dat de tarieven nu niet gaan wijzigen, alleen de terugleververgoeding en ik kan me voorstellen dat ze daar niet graag over communiceren.

We wachten het voorlopig maar even af, er zal vanzelf wel meer informatie komen. Of niet en als er geen informatie komt verandert er voor ons ook niets.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

borft schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Weet je zeker dat je een opzegboete hebt? Volgens mij is die er helemaal niet met een modelcontract namelijk. En al helemaal niet na een tariefswijziging.
Ik heb een opzegboete bij mijn huidige energieleverancier als ik overstap naar Eneco.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik verwacht eigenlijk dat over een paar maanden er anderen wel in het 'gat' zullen springen van Eneco.
Als dadelijk er bijna geen zonnestroom meer binnenkomt, zal de TLV vast wel weer stijgen. En vooral ook als het levertarief an sich nog verder stijgt, zullen TLV's vast nog wel meestijgen.
Als BE bv nog flink stijgt, is 50% toch nog een aardige TLV...

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 18-08-2022 15:22 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Eneco is niet erg consistent, want alhoewel er in Algemene Voorwaarden Eneco 2017 enkel wordt vermeld:
Wekt u zelf meer elektriciteit op
dan u heeft verbruikt, dan ontvangt
u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.
Staat er in het voorwaardenoverzicht, gelding vanaf april 2020:
Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten.
We gaan meemaken hoe ze zich gaan gedragen tov bestaande klanten...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Possible schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:44:
Overstappen naar een goedkopere aanbieder? Ik ben heel benieuwd.. Vind er maar eens 1 haha
Tag je mij als je een goedkope vind O-)

Ik denk dat we deze winter ‘de opgespaarde kWh’s’ vanaf 1 juli maar gaan opmaken.
Die kosten zogenaamd 61 cent…….ik zie geen goedkopere 8)

Het wordt herfst en winter….dat wordt Overstappen naar een nieuwe energieleverancier ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-09 16:33

V-8

Volgens mij is nu Engie een van de meest interessante opties qua TLV. Nog steeds het kale leveringstarief namelijk (incl. ODE etc. €0,66, haal de ODE en BTW er af en je weet de TLV)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TMC schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:00:
Ik zou persoonlijk eerst even afwachten, je kan altijd nog annuleren of overstappen. Mogelijk word je gezien als bestaande klant en heb je het oude tarief. Waarom gaat het pas per 1 september in? Volgens mij kan je gewoon bellen en per direct het contract laten ingaan of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
reiniero schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:27:
@cj1 @mathijshooi Delta heeft de tarieven ook aangepast per morgen, naar 0,135 per kWh. Is dit dan het einde van deze mooie tijd?
Wel interessant dat de dochter van Vattenfall kennelijk is teruggefloten en meer in lijn (en zelfs lager) is gebracht met de moedermaatschappij.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Huisiie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:26:
Eneco per 1 September ook terug naar €0,09 TLV...
[Afbeelding]
Is er al duidelijk of dit valt onder "redelijke vergoeding"

Zou er een autoriteit zijn die opkomt voor de belangen van de consument en markt...

Naar aanleiding van dit gesloten topic:
Redelijke vergoeding voor overschot PV

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06
Bizar dat delta en eneco beiden zo'n stuk naar beneden gaan.

Zit nu bij eneco voor 0.61,wilde dan maar naar delta, maar heeft dus ook geen zin.
Heeft ook niks met redelijke vergoeding te maken als je het mij vraagt.
Blijf iig tot 1 Sept bij eneco en per de 1de ben ik weg.
Maar naar wie?

Stop chasing the dream, you're already living it

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:01
Bijzonder. Is het nog wel interessant nu om heel veel panelen extra neer te leggen als je dat zelf niet gebruikt? Lijkt me niet toch..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 21:29
Is er iemand dan die een aankondiging heeft gekregen? Zolang we die niet krijgen veranderd er ook niks voor ons.

Wat ze voor nieuwe klanten gaan doen kan natuurlijk best zo zijn. Dit hebben we al meerdere keren gezien de afgelopen weken. Maar ook dat had geen effect op bestaande klanten.

Echter zal er nu vrijwel niemand gaan bellen om van Eneco over te stappen naar Eneco haha.

We gaan het zien.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 01:14

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Geen bericht gezien, tarief in de app ook gewoon op 0,61425 en een gestaag oplopend tegoed.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 01:14

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:02
Atomius schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:34:
Bijzonder. Is het nog wel interessant nu om heel veel panelen extra neer te leggen als je dat zelf niet gebruikt? Lijkt me niet toch..?
... Ik zou zeggen van niet nee.
Ik denk dat de energiebedrijven ook helemaal niet blij zijn met al die zonnepanelen. Veel te onvoorspelbaar en veel opwekking wanneer dit niet verbruikt wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 18-08-2022 18:42 ]

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 21:29
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoeveel je betaald bij aanschaf.
Greenchoice was jaren de hoogste met 7-10 cent per kwh. Toen werd er ook geroepen dat meer dan je verbruik neerleggen een stom idee was.
Maar ook toen is er gewoon prima mee verdiend.

Meer opwek is sowieso beter, saldering gaat afbouwen, en energieconsumptie gaat omhoog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goxLP37plEQ1aoCtYx_oQ4sBNhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpDc29iqMdnQNIt3o01iPX5c.jpg?f=fotoalbum_large

Per 1 oktoker zit ik vooralsnog bij Innova, net contractbevestiging binnen (1 jaar vast).

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jawel, maar 6 x minder interessant dan eerst.
Maar dan moet je wel goedkoop leggen of laten leggen en dat is momenteel lastig natuurlijk.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mijn contract bij eneco start eind augustus maar al eind juli afgesloten. Hoop dat ik er nog een tijdje van kan profiteren.

• jerh
  • Laatst online: 01-10 00:06
Dre schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Is er al duidelijk of dit valt onder "redelijke vergoeding"

Zou er een autoriteit zijn die opkomt voor de belangen van de consument en markt...

Naar aanleiding van dit gesloten topic:
Redelijke vergoeding voor overschot PV
Ik kreeg net zo'n gevoel als bij het afsluiten van het gas. Daar riep ik toen op tot een crowdfunding. Het is toch wel vreemd dat de energiepartijen zomaar contracten kunnen aanpassen, zeker omdat ze zo'n machtspositie hebben. Ik kan me geen enkele redenen voorstellen dat er iets bijzonders is gebeurd de afgelopen paar weken, dat dit zo uitzonderlijk is dat de prijzen aangepast moeten worden. Zullen wel tweede kamer vragen over gesteld gaan worden, maar dat zal denk ik weinig opleveren.

De prijsvorming is in ieder geval weinig consistent. En het ruikt naar kartel vorming en afspraken onder de tafel. Alhoewel de energie die door de particulieren teruggeleverd fractioneel is als ik het met goed herinner (ging echt om heel weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:21

Zenix

BOE!

Srednier schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:33:
[Afbeelding]

Per 1 oktoker zit ik vooralsnog bij Innova, net contractbevestiging binnen (1 jaar vast).
Ik zit nu nog bij Eneco, maar per februari 2023 bij Innova.
Zie de komende twee weken wel wat er gaat gebeuren, anders annuleer ik het gewoon weer of stap ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionisos
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
Hallo allemaal,

Ik volg dit topic nu een aantal weken en begrijp het steeds beter, echter blijven er voor mij toch nog een aantal punten onbegrijpelijk. Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid scheppen?

Eerst even de situatie schetsen:
- Momenteel heb ik een contract bij OXXIO. Dit is een vast contract t/m juni 2023. Dit contract is ook voor gas (douchen en koken).
- Vandaag zijn mijn 18 panelen (385WP) aangesloten.
- Mijn meterkast is verzwaard naar 3x25.

Als ik dit topic goed begrijp zou het voor mij interessant kunnen zijn om:
- Een extra meetpunt (= meter 2) aan te leggen in de meterkast, zodat ik een extra contract kan afsluiten voor teruglevering.

Hier begint het dus ingewikkeld te worden en snap ik niet hoe het allemaal precies in zijn werk gaat.

In theorie zal ik ongeveer 6250 kWh opwekken en 3000 kWh verbruiken.
Het liefste lever ik alles terug tegen een hoge TLV en koop ik het weer goedkoper in bij mijn huidige leverancier. Is dat hoe het werkt? Als ik mijn zonnepanelen aansluit op meter 2 (enkel voor TLV) wordt dan 100% terug geleverd?
Of wordt je altijd verplicht om eerst te verbruiken wat je opwekt? Ongeacht of je 1 of 2 meters hebt? Moet ik dan bij het plaatsen van de tweede meter om iets speciaals vragen? Want nu heb ik aangegeven dat ik er enkel mee wil terug leveren, maar kom ik dan wel in aanmerking voor een standaard contract bij energieleveranciers? Of krijg je dan een speciaal (niet gunstig) contract voor enkel terug leveren?

En stel nou dat ik in de toekomst tijdelijk geen goede TLV-contract kan vinden? Moet ik dan de aansluiting van de zonnepanelen in de meterkast verwisselen van meter 2 naar meter 1? Zodat ik wel weer eerst de stroom kan gebruiken die ik opwek in plaats van alles terugleveren? Of is dat te makkelijk gedacht?

Momenteel is de energiebelasting 9%, maar vanaf 2023 kan dat zomaar weer 21% zijn.
Met een beetje pech zal mijn huidige contract in juni 2023 ook flink stijgen waardoor het verschil tussen inkoop/verkoop prijs nog kleiner wordt.

Wat is jullie verwachting? Is het de moeite waard om nu nog de investering te doen? (+- €650,- voor de extra meter + alle kosten die er maandelijks bijkomen voor het hebben van twee leveranciers)
Nu ik hier lees dat veel van de TLV wordt verlaagd vraag ik het me af... want mijn extra meter zal sowieso pas half September actief zijn.

Met mijn huidige contract krijg ik €0,26c TLV en betaal ik €0,39c normaal / €0,34c dal.
Als ik alles zou verkopen aan (bijvoorbeeld) Innova voor €0,60 zou ik het daarna weer terug moeten kopen voor +- het normaal tarief.
Grof gerekend:
TLV (leverancier 2, meter 2) = 6250kWh x €0,60 = €3750,-
Terugkopen (leverancier 1, meter 1) = 3000 kWh x €0,39 = €1170,-

STANDAARD SITUATIE ZONDER EXTRA METER: 3250kWh x €0,26 = €845,- TLV
SITUATIE MET EXTRA METER: €3750 - €1170 - €845 = €1735,- extra winst met een extra meter. (natuurlijk nog wat opstartkosten en leveringskosten e.d. eraf, maar dat is relatief niet zoveel verwacht ik)

Als mijn bovenstaande berekening klopt dan zou ik zeggen dat het natuurlijk nog interessant is, maar ik vind het toch nog best ingewikkeld om allemaal te bevatten, haha.
Zelfs met een verschil van €0,05 tussen TLV en terugkooptarief lijkt het nog interessant te zijn (€735,- interessant om precies te zijn). Of maak ik echt ergens een grove rekenfout met belasting, btw, oid? Want een verschil van €0,05 tussen twee leveranciers lijkt me toch altijd wel haalbaar?
Ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben... Heb nog heel even om de knoop door te hakken. Alle input is welkom! Bedankt!!

[ Voor 4% gewijzigd door Dionisos op 19-08-2022 02:19 ]

I don't have a clue..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Dionisos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 02:08:
Hallo allemaal,

Ik volg dit topic nu een aantal weken en begrijp het steeds beter, echter blijven er voor mij toch nog een aantal punten onbegrijpelijk. Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid scheppen?

- Momenteel heb ik een contract bij OXXIO. Dit is een vast contract t/m juni 2023. Dit contract is ook voor gas (douchen en koken).

- Een extra meetpunt (= meter 2) aan te leggen in de meterkast, zodat ik een extra contract kan afsluiten voor teruglevering.

Hier begint het dus ingewikkeld te worden en snap ik niet hoe het allemaal precies in zijn werk gaat.

Het liefste lever ik alles terug tegen een hoge TLV en koop ik het weer goedkoper in bij mijn huidige leverancier. Is dat hoe het werkt? Als ik mijn zonnepanelen aansluit op meter 2 (enkel voor TLV) wordt dan 100% terug geleverd?
Of wordt je altijd verplicht om eerst te verbruiken wat je opwekt? Ongeacht of je 1 of 2 meters hebt?

En stel nou dat ik in de toekomst tijdelijk geen goede TLV-contract kan vinden? Moet ik dan de aansluiting van de zonnepanelen in de meterkast verwisselen van meter 2 naar meter 1? Zodat ik wel weer eerst de stroom kan gebruiken die ik opwek in plaats van alles terugleveren? Of is dat te makkelijk gedacht?

Momenteel is de energiebelasting 9%, maar vanaf 2023 kan dat zomaar weer 21% zijn.
Met een beetje pech zal mijn huidige contract in juni 2023 ook flink stijgen waardoor het verschil tussen inkoop/verkoop prijs nog kleiner wordt.

Wat is jullie verwachting? Is het de moeite waard om nu nog de investering te doen? (+- €650,- voor de extra meter + alle kosten die er maandelijks bijkomen voor het hebben van twee leveranciers)
Nu ik hier lees dat veel van de TLV wordt verlaagd vraag ik het me af... want mijn extra meter zal sowieso pas half September actief zijn.

Met mijn huidige contract krijg ik €0,26c TLV en betaal ik €0,39c normaal / €0,34c dal.
Als ik alles zou verkopen aan (bijvoorbeeld) Innova voor €0,60 zou ik het daarna weer terug moeten kopen voor +- het normaal tarief.
Grof gerekend:

SITUATIE MET EXTRA METER: €3750 - €1170 - €845 = €1735,- extra winst met een extra meter. (natuurlijk nog wat opstartkosten en leveringskosten e.d. eraf, maar dat is relatief niet zoveel verwacht ik)

Als mijn bovenstaande berekening klopt dan zou ik zeggen dat het natuurlijk nog interessant is, maar ik vind het toch nog best ingewikkeld om allemaal te bevatten, haha.
Zelfs met een verschil van €0,05 tussen TLV en terugkooptarief lijkt het nog interessant te zijn (€735,- interessant om precies te zijn). Of maak ik echt ergens een grove rekenfout met belasting, btw, oid? Want een verschil van €0,05 tussen twee leveranciers lijkt me toch altijd wel haalbaar?
Ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben... Heb nog heel even om de knoop door te hakken. Alle input is welkom! Bedankt!!
Wat je zegt, klopt allemaal. Punt is dat nemand weet wat de tarieven worden. Lees de laatste pagina's en je leest dat het wat rommelt. Mogelijk gaat TLV terug naar 20 cent of iets minder. Als je dan inkoopt voor 30 of meer, dan heb je helemaal niks aan je tweede allocatiepunt en haal je de kosten van zoiets ool niet uit.

Persoonlijk, met een 3000 kWh extra, zou ik gewoon rustig bijven shoppen bij waar de hoogste tlv is.

Je kan anders met die twee allocaties zelfs nog beter massaal stroom inkopen en terugleveren via het andere punt. Op die manier kun je 24 uur per dag 3x25A doorvoeren en winst maken (zolang je tlv hoger is dan de lv ergens anders. Dit maakt duidelijk waarom het niet kan blijven zoals het nu is. Daar zou ik niet veel geld op inzetten.

Met stijgende gasprijs kun je overwegen om je extra kWh in een warmtepomp kwijt te kunnen of een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 01-10 21:42
Playa del C. schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 02:19:
[...]
Je kan anders met die twee allocaties zelfs nog beter massaal stroom inkopen en terugleveren via het andere punt. Op die manier kun je 24 uur per dag 3x25A doorvoeren en winst maken (zolang je tlv hoger is dan de lv ergens anders. Dit maakt duidelijk waarom het niet kan blijven zoals het nu is. Daar zou ik niet veel geld op inzetten.
Is verboden volgens de voorwaarden en besef wat er voor nodig is. Voegt ook weinig toe want het komt je huis niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 19-08-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
Engie heeft nog steeds de volgende tekst staan bij aangaan van een nieuw contract: Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Met een enkeltarief van €0,6017 (in btw en belastingen) zitten ze momenteel van de grote partijen het hoogst qua TLV vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Einde van een mooi jaar lijkt het.

Dat ze maar gauw gaan ingrijpen en redelijke vergoedingen gaan eisen (70%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Nu online
Niek_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:07:
Engie heeft nog steeds de volgende tekst staan bij aangaan van een nieuw contract: Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Met een enkeltarief van €0,6017 (in btw en belastingen) zitten ze momenteel van de grote partijen het hoogst qua TLV vermoed ik.
En als je nu afsluit blijft het tarief vast tot 1 januari. Althans, dat zei de medewerker gister. Maar dat zeiden ze bij Eneco ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:00
reiniero schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

En als je nu afsluit blijft het tarief vast tot 1 januari. Althans, dat zei de medewerker gister. Maar dat zeiden ze bij Eneco ook..
Het is toch nog niet zeker dat bestaande "61 cent" klanten qua tarief worden teruggezet :? Het tarief voor nieuwe klanten is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
reiniero schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

Je hebt er niks meer aan tot 1 januari.. Vanaf september heb je niet meer zoveel zonuren en is de teruglevering al niet meer zo hoog en na september zelfs nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:42:
[...]

Het is toch nog niet zeker dat bestaande "61 cent" klanten qua tarief worden teruggezet :? Het tarief voor nieuwe klanten is aangepast.
Klopt.
Hunkaroglu schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

Je hebt er niks meer aan tot 1 januari.. Vanaf september heb je niet meer zoveel zonuren en is de teruglevering al niet meer zo hoog en na september zelfs nihil.
Klopt ook. Volgens mijn berekening zou het in mijn situatie amper verschil maken tussen september en december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 15:00
Hunkaroglu schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

Och, je hebt uitschieters, maart is de beste maand van het hele jaar bij mij :P Dus doe mij nog even in oktober hetzelfde aub :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:52
Vandaag staat er ook een artikel in de krant over "de winnaars" van de energiecrisis. Hierin zegt Eneco dat ze veel extra klanten hebben gekregen vanwege de hoge tlv en dat dat niet de bedoeling was en dat ze het gaan verlagen naar een marktconform tarief van enkele dubbeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Owios schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:09:
Vandaag staat er ook een artikel in de krant over "de winnaars" van de energiecrisis. Hierin zegt Eneco dat ze veel extra klanten hebben gekregen vanwege de hoge tlv en dat dat niet de bedoeling was en dat ze het gaan verlagen naar een marktconform tarief van enkele dubbeltjes.
Helaas abonnement voor nodig om het artikel te kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Laatst online: 30-09 16:33

V-8

Hunkaroglu schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Helaas abonnement voor nodig om het artikel te kunnen lezen.
Geen (betaald) abbo, wel inlog inderdaad..

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik kan hem gewoon gratis lezen. Weet niet of ik het hier mag plaatsen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Possible schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:23:
Het lukt me nu ook... je moet wel even een gratis account maken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Nu online
Tjonge jammer, was hier al bang voor dat dit zou gaan gebeuren. Dan is het opzeggen van de aanvraag van het SAP misschien weer een optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Possible schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:23:
Korte samenvatting anders? Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is wel duidelijk dat Essent wel klaar is met mensen die terugleveren,die hebben er immers al voldoende voordeel aan en hoeven geen hoge TLV te krijgen.
Essent vindt een vergoeding van 5 cent billijk omdat de zonnestroom op de markt niet veel waard is op het moment dat ie wordt opgewekt. ,,De mensen die elektriciteit over hebben, die hebben al een lage energierekening. Het draagt niet bij aan een lagere energierekening voor de gemiddelde Nederlander als we deze groep meer vergoeden,’’ zegt Maureen Veurman van Essent./q]
En dan te bedenken dat in de toekomst de prijs van zonnestroom alleen maar minder waard zal zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
Eneco speelt het bewust zo. Ze hebben veel nieuwe klanten gekregen, die grotendeels groene energie leveren. En ze kunnen nu de tarieven tussendoor weer aanpassen. Ik denk alleen niet zomaar voor bestaande klanten, ik neem aan pas per 1 januari.

Een paar dubbeltjes (20 cent) is nog altijd meer dan Vattenfall die daar nog iets onder zit, na hun recente verhoging. Kleinere partijen zullen wel meebewegen met deze ontwikkeling.

Jammer voor ons, maar duidelijk niet houdbaar. Met salderen maakt het niet veel uit nog, zolang je overschot hebt, krijg je geld terug. Jarenlang 10 cent of minder, dus 20 cent of meer, vind ik ook prima. En velen van ons hebben dit jaar toch even goed kunnen cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Wolly schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

En dan te bedenken dat in de toekomst de prijs van zonnestroom alleen maar minder waard zal zijn :/
Ja idd. Is het niet handiger dat er een max zou liggen op de omvormers icm de steeds groter wordende panelen, dat je minder produceert op piekmomenten maar op de overige momenten de mensen wel nog wat stroom kunnen opwekken die hun verbruik kan dekken? Dit om de pieken wat af te vlakken en de nutsbedrijven wat vrolijker te maken.
Doen ze dit niet in Duitsland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Darn, net een overstap naar Eneco geregeld per 3 september :')
Maar goed, enkele dubbeltjes is nog steeds meer dan de 11 cent van Powerpeers.

Het is jammer, maar ik heb liever dat ze de rest lagere tarieven kunnen geven als ze dat kunnen bereiken door mij minder te betalen.
Wat ze natuurlijk niet gaan doen, maar dat is wat anders.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Weer geen eenduidig antwoord via Eneco

Screenshot verwijderd

[ Voor 76% gewijzigd door roy77 op 19-08-2022 12:44 ]

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Leandra66 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:22:
Darn, net een overstap naar Eneco geregeld per 3 september :')
Maar goed, enkele dubbeltjes is nog steeds meer dan de 11 cent van Powerpeers.

Het is jammer, maar ik heb liever dat ze de rest lagere tarieven kunnen geven als ze dat kunnen bereiken door mij minder te betalen.
Wat ze natuurlijk niet gaan doen, maar dat is wat anders.
die enkele dubbeltjes wordt 9 ct (zoals het nu staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Possible schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

die enkele dubbeltjes wordt 9 ct (zoals het nu staat)
Oeps... jammer, dat wordt goed gaan rekenen wanneer het weer het moment is om over te stappen, want vanaf september is dat wat spannend met de winter die eraan komt.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Leandra66 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Oeps... jammer, dat wordt goed gaan rekenen wanneer het weer het moment is om over te stappen, want vanaf september is dat wat spannend met de winter die eraan komt.
Je zou naar Innova kunnen gaat? Die heeft een vast (jaar) contract met 55 ct terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:56
Dionisos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 02:08:
Hallo allemaal,

Of wordt je altijd verplicht om eerst te verbruiken wat je opwekt? Ongeacht of je 1 of 2 meters hebt? Moet ik dan bij het plaatsen van de tweede meter om iets speciaals vragen? Want nu heb ik aangegeven dat ik er enkel mee wil terug leveren, maar kom ik dan wel in aanmerking voor een standaard contract bij energieleveranciers? Of krijg je dan een speciaal (niet gunstig) contract voor enkel terug leveren?

Grof gerekend:

Ik ben bang dat dit iets te kort door de bocht is.
Helemaal duidelijk heb ik het zelf óók nog niet... :?

Ik denk dat in het "omslagpunt" ook het volgende meegenomen dient te worden:

Groepenkast aanpassen / uitbreiden €€
Extra hoofdschakelaar en wellicht extra aardlek etc. €€
Netwerkleverancier op bezoek (512,= + )
vaste lasten per jaar ~37,=

en dan nog ODE EB en BTW ??? 8)7

Ik heb nog geen voorbeeld berekening hier voorbij zien komen, dus denk (voorzichtig)
dat er nog niemand is die dit (bij benadering of precies..) op kan sommen.

vb:

2.000 kWh opwek (TLV 0,50ct) & 1.000 kWh (LV 0.45ct) verbruik (op PAP )

verus:

2.000 kWh opwek (TLV 0,50ct) (op SAP)
1.000 kWh (LV 0.45ct) verbruik (op PAP)

Indien iemand meer weet ... lees ik het GRAAG :9~

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Met een groothandels inkoopprijs die nu juist sterk oploopt, atm € 480-490/MWh per september,
lijkt me een TLV van € 9 ct/kWh totaal niet marktconform te zijn. Just my € 2 ct
Kijken wat de concurrentie doet, Vattenfall heeft iig de TLV (iets?) verhoogd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nostalgist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 21:48
Possible schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Je zou naar Innova kunnen gaat? Die heeft een vast (jaar) contract met 55 ct terugleververgoeding.
Google even op Innova problemen.. :/

https://www.google.com/se...ox-b-d&q=innova+problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Oei, dank voor het attenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXjZuK8WfoROsUlNLxcmqC1GGow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L7GKcQW9HzbdZhQFIinz37FT.jpg?f=user_large

Innova en Trust Pilot reviews..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tja dat is een risico inderdaad. Maar goed, we gaan de winter periode in. Mochten ze omvallen en je wekt meer op dan wat je verbruikt, dan zal je maandbedrag ook negatief zijn. Ben je dus niet je geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
roy77 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:25:

[Afbeelding]
Toevallig haar ook gesproken hierover gisteren. En zelfde antwoord gekregen. Zij weten zelf ook niet af van de prijzen. :) Maar ik ga ervan uit dat ze in januari het zeker zullen aanpassen voor alle klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:28
Essent vindt een vergoeding van 5 cent billijk omdat de zonnestroom op de markt niet veel waard is op het moment dat ie wordt opgewekt. ,,De mensen die elektriciteit over hebben, die hebben al een lage energierekening. Het draagt niet bij aan een lagere energierekening voor de gemiddelde Nederlander als we deze groep meer vergoeden,’’ zegt Maureen Veurman van Essent./q]
5 cent is natuurlijk wel erg weinig. De opgewekte stroom gaat dan toch gewoon naar de buren die geen panelen hebben. Essent vraagt daar dan toch gewoon weer het volle pond voor.
En er zal best wel eens stroom te veel zijn maar niet elke dag.
De mensen die energie over hebben die hebben daar een hoop geld in gestoken.
Die willen dat op 1 of andere manier terug verdienen. En dan niet in 15 jaar ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:56
We lezen kort geleden nog dat de TLV vaak te láág is en dus verboden en dat "Jetje" dat ASAP wil gaan aanpakken tot een "redelijke" vergoeding van 80% van de LV prijs.

en áls vervolgens de LV over de 0.80 ct schiet...

is het toch
IDIOOT
dat er niet ingegrepen wordt bij een TLV van 0.10 ct?

dat móet dan een (door de overheid gesteunde..) kartel afspraak zijn om de energie bedrijven te spekken..

* en dan nog:
HOEHOOG is de overproductie in % t.o.v. het verbruik op dat moment in Nederland?

Het aantal opwekkers neemt toe ja, maar loopt vér achter op de verbruikers,
en dán nog de industrie die stroom slurpt..

ik zeg LARIEKOEK (héél netjes.. :X ) om die lage TLV te vergoelijken..

[ Voor 26% gewijzigd door Hansieo op 19-08-2022 09:54 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
mike123 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

5 cent is natuurlijk wel erg weinig. De opgewekte stroom gaat dan toch gewoon naar de buren die geen panelen hebben. Essent vraagt daar dan toch gewoon weer het volle pond voor.
En er zal best wel eens stroom te veel zijn maar niet elke dag.
De mensen die energie over hebben die hebben daar een hoop geld in gestoken.
Die willen dat op 1 of andere manier terug verdienen. En dan niet in 15 jaar ofzo.
Overheid moet gewoon ingrijpen. Dit gaat nergens meer over.
Ze kunnen hun gang gewoon gaan en dekken zich gewoon af via de voorwaarden.

Ze maken nooit verlies.. en belasten het gewoon door aan de burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Possible schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Wat is de opzegboete bij Innova? Voordeel van alle modelcontracten (zoals Eneco met de 61 cent), is dat je er a la minuut weg kan, zodra er ergens een betere deal is.

Ik wacht nog even af, totdat / of ik wat hoor van Eneco over eventuele nieuwe tarieven. Vanaf half oktober ga ik waarschijnlijk netto verbruiken, dus dan is het sowieso een goed moment om te switchen om even lekker te cashen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

borft schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Wat is de opzegboete bij Innova?
Volgens mij is het wettelijk maximum 50 euro per product bij een 1-jarig contract.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist
dit is net offtopic, maar dus offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[ Voor 120% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostalgist

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

borft schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Wat is de opzegboete bij Innova? Voordeel van alle modelcontracten (zoals Eneco met de 61 cent), is dat je er a la minuut weg kan, zodra er ergens een betere deal is.

Ik wacht nog even af, totdat / of ik wat hoor van Eneco over eventuele nieuwe tarieven. Vanaf half oktober ga ik waarschijnlijk netto verbruiken, dus dan is het sowieso een goed moment om te switchen om even lekker te cashen.
Dan zoek je toch geen energieboer met hoge tlv? Juist ene met de laagste kWh prijs.

Na half oktober ga ik ook meer afnemen dan opwekken.
Dit duurt t/m 20-25 februari.
Of ik spreek mijn “Spaarpotje” aan die ik opgebouwd heb vanaf 1 juli bij Eneco en verbruik in de winter mijn eigen kWh’s a 61 cent.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zijn er ook partijen die een dynamische terugleververgoeding bieden (anders dan APX). Dus in de winter een hogere vergoeding voor teruggeleverde stroom dan in de zomer? Is best wat voor te zeggen lijkt mij. Hoewel de meeste consumenten graag duidelijkheid willen en dus een vaste vergoeding per jaar, ook al is die in de fors lager dan dat reëel is in de winter en hoger in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ep Woody schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:47:
Zijn er ook partijen die een dynamische terugleververgoeding bieden (anders dan APX). Dus in de winter een hogere vergoeding voor teruggeleverde stroom dan in de zomer? Is best wat voor te zeggen lijkt mij. Hoewel de meeste consumenten graag duidelijkheid willen en dus een vaste vergoeding per jaar, ook al is die in de fors lager dan dat reëel is in de winter en hoger in de zomer.
Weet je misschien wat de prijzen waren voor de dynamische teruglevering?
Is dat iets wat je bijvoorbeeld bij Tibber kunt afsluiten?

Ik denk dat als je via de marktprijs kunt terugleveren je over het algemeen gewoon top uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 22:33
Ep Woody schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:47:
Kijk eens naar Zonneplan. Die doet dit. Maar zij rekenen ook per maand af. Dus in de winter per maand betalen; in de zomer per maand terugkrijgen. Ik zat hier tot 14 juli (toen overgestapt naar eneco) en was hier wel tevreden over. Heb hier vanaf begin februari gezeten en heb hier voor maart (toen was ik van het gas af en heb ik de juiste indicatie) tm 14 juli ongeveer €550 tot €600 teruggekregen. Verbruik in deze periode was ongeveer 1200KWh en productie 4000KWh. Ik heb dus ongeveer 20 cent per KWh teruggekregen, maar als ik op mijn eindafrekening kijk was mijn kale verbruikprijs tussen de 20 en 30 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Goedemorgen,

Ik lees hier veel mensen die bij Eneco zitten voor het terugleveren tarief.

Ik lees vanmorgen dit in de Stentor
Ook tal van kleine energieleveranciers betalen goed voor het surplus aan zonnestroom. En dat blijft niet onopgemerkt. ,,We hebben afgelopen tijd klanten erbij gekregen vanwege onze hoge terugleververgoeding’’, zegt Rianne de Voogt van Eneco. Dat was niet de bedoeling. Het bedrijf gaat het teruglevertarief verlagen naar ‘een marktconform tarief’ van enkele dubbeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Weet je misschien wat de prijzen waren voor de dynamische teruglevering?
Is dat iets wat je bijvoorbeeld bij Tibber kunt afsluiten?

Ik denk dat als je via de marktprijs kunt terugleveren je over het algemeen gewoon top uit bent.
Als ik naar APX kijk hangt sterk van de dag af. Als ik puur naar mijn opwek kijk en zou dat 100% terugleveren, dan zou mijn terugleververgoeding gemiddeld € 0.279 per kWh zijn.

Pak ik de vrijdag ervoor, ook veel opwek kom ik op een gemiddelde terugleververgoeding van: € 0.396 per kWh.

Stijgen de prijzen verder door of dalen alle leveranciers met hun TLV, dan is dit wel een hele goede manier om terug te leveren, mits je kan terugleveren via een SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mathman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Kijk eens naar Zonneplan. Die doet dit. Maar zij rekenen ook per maand af. Dus in de winter per maand betalen; in de zomer per maand terugkrijgen. Ik zat hier tot 14 juli (toen overgestapt naar eneco) en was hier wel tevreden over. Heb hier vanaf begin februari gezeten en heb hier voor maart (toen was ik van het gas af en heb ik de juiste indicatie) tm 14 juli ongeveer €550 tot €600 teruggekregen. Verbruik in deze periode was ongeveer 1200KWh en productie 4000KWh. Ik heb dus ongeveer 20 cent per KWh teruggekregen, maar als ik op mijn eindafrekening kijk was mijn kale verbruikprijs tussen de 20 en 30 cent.
Zonneplan is gewoon een uurprijzen aanbieder. In de winter een goede optie voor puur terugleveren, maar anders is levert het weinig op.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wollukker
  • Laatst online: 02-08 09:06
Zojuist telefonisch contact gehad met Eneco en per direct kunnen overstappen voor de huidige contract voorwaarden. Ze gaven aan dat waarschijnlijk per september de tarieven gaan wijzigen maar dat het verschil tussen de LV en de TLV geen 60 cent gaat zijn. Dit zal hooguit 10 a 20 cent zijn.

Ik heb ze tevens de berichten / screenshots uit de chat van dit forum voorgehouden, na intern overleg was de conclusie dat de informatie die via de chat verstrekt is geen juiste informatie is.

Indien ze per september de tarieven veranderen dan zal dit niet per direct voor bestaande klanten gelden, afhankelijk van wanneer je het contract bent aangegaan kunnen de tarieven wijzigen en dit moeten ze minimaal x (volgens mij 30) dagen van te voren melden. Voor mij geld dat de huidige tarieven minimaal 3 maanden van kracht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVxpZxUAXfH4lJ5qD-Bh1aKx0D4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mHzjFp5olCN9qZfC6l9naTDn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wollukker schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:04:
Zojuist telefonisch contact gehad met Eneco en per direct kunnen overstappen voor de huidige contract voorwaarden. Ze gaven aan dat waarschijnlijk per september de tarieven gaan wijzigen maar dat het verschil tussen de LV en de TLV geen 60 cent gaat zijn. Dit zal hooguit 10 a 20 cent zijn.

Ik heb ze tevens de berichten / screenshots uit de chat van dit forum voorgehouden, na intern overleg was de conclusie dat de informatie die via de chat verstrekt is geen juiste informatie is.

Indien ze per september de tarieven veranderen dan zal dit niet per direct voor bestaande klanten gelden, afhankelijk van wanneer je het contract bent aangegaan kunnen de tarieven wijzigen en dit moeten ze minimaal x (volgens mij 30) dagen van te voren melden. Voor mij geld dat de huidige tarieven minimaal 3 maanden van kracht zijn.

[Afbeelding]
Kijk! dat zou erg mooi nieuws zijn. Bedankt voor het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:10
misschien hier gemist maar kreeg laatst bericht van vattenfall dat de vergoeding omhoog gaat per 1 september naar 16,8 cent per kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui8OG7TE8XKnKeZMQl8GteUUwQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CLsuY4UX2c69V9OPI6b3r13V.png?f=user_large

maar ja als ik naar mijn jaarafrekening kijkt word er geen onderscheiding gemaakt in mijn jaarafrekening van afgelopen jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUMaOVGkOo-Jsyy0J2MI83w8nIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5HGRBwssTEmYUIeblluDcf6V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door fredgroes op 19-08-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:40
Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:05:
[...]
Wat is tijdig? Vrijdagmiddag 17 juni kreeg ik om 16:05 een update van de nieuwe tarieven vanaf 1 juli. Het lastige is alleen dat de tarieven nu niet gaan wijzigen, alleen de terugleververgoeding en ik kan me voorstellen dat ze daar niet graag over communiceren.
Mag ik vragen welke tarieven jij nu betaalt/krijgt voor je Eneco modelcontract?

Ik ben op 10 juni j.l. overgegaan naar Eneco en volgens mijn contract waren de tarieven toen als volgt:
• daltarief* 0,58749 per kWh
• normaaltarief 0,78996 per kWh
• terugleververgoeding -0,58556 per kWh

Ook ik kreeg op 17/06 om 16:05 een mailtje waarin werd aangegeven dat per 1 juli de tarieven (naar beneden) bijgesteld zouden worden. Sindsdien zijn de tarieven als volgt:

Normaaltarief € 0,46655 per kWh
Daltarief € 0,39824 per kWh
Terugleververgoeding - € 0,36073per kWh

Ik kan dit echter totaal niet rijmen met de modelcontract tarieven de op de eneco website staan en de 61 ct/kWh terugleververgoeding waar iedereen het over heeft. Alle modelcontracten zouden toch hetzelfde tarief moeten betalen/krijgen? Ik heb zojuist de klantenservice gebeld en die geven aan dat de tarieven op de website niet kloppen 8)7 maar dit strookt totaal niet met alle berichten hier .Is er iemand die weet waar dit verschil vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
roy77 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:25:

[Afbeelding]
Naam ff hidden aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
titan1901 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Mag ik vragen welke tarieven jij nu betaalt/krijgt voor je Eneco modelcontract?

Ik ben op 10 juni j.l. overgegaan naar Eneco en volgens mijn contract waren de tarieven toen als volgt:
• daltarief* 0,58749 per kWh
• normaaltarief 0,78996 per kWh
• terugleververgoeding -0,58556 per kWh

Ook ik kreeg op 17/06 om 16:05 een mailtje waarin werd aangegeven dat per 1 juli de tarieven (naar beneden) bijgesteld zouden worden. Sindsdien zijn de tarieven als volgt:

Normaaltarief € 0,46655 per kWh
Daltarief € 0,39824 per kWh
Terugleververgoeding - € 0,36073per kWh

Ik kan dit echter totaal niet rijmen met de modelcontract tarieven de op de eneco website staan en de 61 ct/kWh terugleververgoeding waar iedereen het over heeft. Alle modelcontracten zouden toch hetzelfde tarief moeten betalen/krijgen? Ik heb zojuist de klantenservice gebeld en die geven aan dat de tarieven op de website niet kloppen 8)7 maar dit strookt totaal niet met alle berichten hier .Is er iemand die weet waar dit verschil vandaan komt?
Veel energiemaatschappijen (waaronder Eneco) halen de grap uit om bestaande klanten een "beter" contract te geven dan nieuwe klanten. Aangezien jij al klant was op 1 juli ben je overgegaan naar een contract met bestaande klanten voordeel. Je kunt Eneco opbellen met de vraag/verzoek om alsnog de huidige modelcontracttarieven te krijgen, maar hou wel rekening met de aankomende winter. Als je nu overstapt begin je opnieuw met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Laatst online: 29-08 14:45

Erikz.nl

professioneel prutser

AtlAntA schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:51:

TLV aanpassen mag contractueel. Tenminste, in ons 3-jarig contract van Vattenfall (dat trouwens over een maand afloopt) staat de TLV als een variabel component. Volgens mij doen nagenoeg alle aanbieders dat. Daarmee kan de TLV dus eenzijdig aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mathman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Uursprijzen heeft je dus veel geld gekost. Voor die 2800 kWh had je minimaal het dubbele kunnen krijgen in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
wollukker schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:04:

[Afbeelding]
Topnieuws zou dit zijn. Want anders krijgen we wel een interessante situatie. Mocht de tlv ook voor bestaande klanten zakken en je blijft klant tegen welk tarief gaat Eneco dan je aankoop in de wintermaanden salderen?

Om potentieel gezeik zou je kunnen overstappen naar een andere partij. Maar die zullen waarschijnlijk hoger zijn in september dan de 61ct dus kost ook geld.

Persoonlijk denk ik dat de tarieven per september flink omhoog gaan. De tarieven lopen alleen maar op en in september begint ook het winterseizoen. Tarieven boven de euro zullen we snel gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:40
Ep Woody schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Veel energiemaatschappijen (waaronder Eneco) halen de grap uit om bestaande klanten een "beter" contract te geven dan nieuwe klanten. Aangezien jij al klant was op 1 juli ben je overgegaan naar een contract met bestaande klanten voordeel. Je kunt Eneco opbellen met de vraag/verzoek om alsnog de huidige modelcontracttarieven te krijgen, maar hou wel rekening met de aankomende winter. Als je nu overstapt begin je opnieuw met salderen.
Ah dat verklaart het verschil. Bedankt voor de toelichting _/-\o_ !

Ik blijft het wel bijzonder vinden dat een klantenservice totaal geen idee lijkt te hebben van wat er speel. Iedereen geeft andere antwoorden en er lijkt hier op het forum meer juiste informatie te vinden te zijn dan bij eneco zelf :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fredgroes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:32:
misschien hier gemist maar kreeg laatst bericht van vattenfall dat de vergoeding omhoog gaat per 1 september naar 16,8 cent per kwh

[Afbeelding]

maar ja als ik naar mijn jaarafrekening kijkt word er geen onderscheiding gemaakt in mijn jaarafrekening van afgelopen jaar

[Afbeelding]
Wat is nu je vraag?
Welke onderscheiding verwacht je dan? Verbruiker van de maand? :+

Jij bent een netto-gebruiker, dus jij saldeert alles weg als je een heel jaar blijft zitten. wil je profiteren dan moet je voor de winterperiode je contract opzeggen en de TLV cashen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
fredgroes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, want je verbruikt meer dan dat je teruglevert. De vergoeding is voor jou niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Bij ons komen ze begin september zonnepanelen leggen en dus zal ik niet meer gebruik kunnen maken van het mooie tarief van Eneco vermoed ik van € 0,61. Nu heb ik wel een aanvullende offerte opgevraagd om ook nog zonnepanelen direct op het platdak erbij te laten leggen. Door de omvormerproblemen werd ik gebeld of ik mogelijk niet een sterkere omvormer wilde nemen zodat ze alsnog in september komen en anders moest ik wellicht een paar maanden wachten (achteraf blijkt van niet, ik ben al uitgesteld en stond hoog op de wachtlijst, dus gaat sowieso door). Dit triggerde mij dus wel met de gedachte voor de extra investering.

Ik wil dus even 'snel' uitrekenen wat deze extra investering (3K voor ruim 2490kwh) mij gaat 'kosten'/wanneer ik het terug verdien. Nu viel ik met huidige prijsvergelijk inderdaad stij lachterover bij de energie aanbieders, omdat ik dus Eneco zag waar het met 2 jaar terugverdiend zou zijn. Nu moet ik dit dus gaan normaliseren (doordat tarieven gewijzigd gaan worden). Met de huidige panelen zou ik per jaar net niet kostenneutraal uitkomen, dus de extra investering is 100% voor teruglevering (en in de toekomst wellicht voor een elektrische auto).

Ook bij Oxxio zie ik € 0,56 teruglevering en bij Enige € 0,52, Ik heb wat proberen te neuzen, maar zijn dit momenteel werkelijke teruglevertarieven die gegarandeerd zijn tijdens contractduur? Oftewel, mijn tvt is 2 jaar en dus eigenlijk een nobrainer...

[ Voor 18% gewijzigd door RickvN op 19-08-2022 14:29 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RickvN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:26:
Bij ons komen ze begin september zonnepanelen leggen en dus zal ik niet meer gebruik kunnen maken van het mooie tarief van Eneco vermoed ik van € 0,61. Nu heb ik wel een aanvullende offerte opgevraagd om ook nog zonnepanelen direct op het platdak te laten leggen. Afweging is of ik het mogelijk nu tegen een hogere prijs doe dan later (inflatie, materiaal, druk op de panelenboeren, etc.). Van de andere kant zullen prijzen niet zomaar dalen + kan ik gelijk het geld gaan terugverdienen.

Ik wil dus even 'snel' uitrekenen wat deze extra investering (3K voor ruim 2500kwh) mij gaat 'kosten'/wanneer ik het terug verdien. Nu viel ik met huidige prijsdergelijks inderdaad stij lachterover, omdat ik dus Eneco zag waar het met 2 jaar terugverdiend zou zijn. Nu moet ik dit dus gaan normaliseren. Met de huidige panelen zou ik per jaar net niet kostenneutraal uitkomen, dus de extra investering is 100% voor teruglevering (en in de toekomst wellicht voor een elektrische auto).

Ook bij Oxxio zie ik € 0,56 teruglevering en bij Enige € 0,52, Ik heb wat proberen te neuzen, maar zijn dit momenteel werkelijke teruglevertarieven die gegarandeerd zijn tijdens contractduur? Oftewel, mijn tvt is 2 jaar en dus eigenlijk een nobrainer...
Wat ook goed is om te bedenken: als je straks niet of minder kunt salderen, is het handig om zoveel mogelijk panelen te hebben, des te meer zul je je verbruik direct kunnen afdekken met je panelen. Het exacte sommetje is dus veel moeilijker en ook grotendeels gokken.

wat de TLV volgend jaar gaat doen weet niemand.
Desondanks, gewoon je dak vol leggen als je een redelijk aanbod hebt. Later bijleggen is altijd duurder.

Als je volgende week nog overstapt naar Eneco krijg je nog gewoon de 61 cent TLV vermoed ik. Je hoeft niet te wachten tot je panelen liggen.

3K voor ruim 2490kwh is in de huidige markt wel netjes hoor.

kostenneutraal ben je straks toch al niet meer. Maar hoe meer panelen, hoe kostenneutraler.

Je hebt geen garanties, juist daarom kun je er leuk aan verdienen. No risk no reward.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 14:33 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2