Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

3K voor ruim 2490kwh is in de huidige markt wel netjes hoor.
Dat is zeker netjes, dat is meer dan 1 euro/kWh, Eneco geeft 0.61/kWh, dus dat is zowat het dubbele van de markt...

[edit]
@de Peer Zoiets ;) ik heb ook geen idee wat ie bedoelt met 3K voor 2490kwh. Bedoelt ie 2490kWp, of panelen die 2490kWh opwekken? en als het laatste, wat gebeurt er als ze dat opgewekt hebben? zijn ze dan leeg? ;)

[ Voor 27% gewijzigd door borft op 19-08-2022 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

borft schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Dat is zeker netjes, dat is meer dan 1 euro/kWh, Eneco geeft 0.61/kWh, dus dat is zowat het dubbele van de markt...
Ik denk dat je hiermee wilt aangeven dat het te veel off-topic is, wat in principe waar is.
Ik denk dat als de vraagsteller hier dieper op in wil gaan, hij beter een eigen topic kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:13

V-8

de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat je hiermee wilt aangeven dat het te veel off-topic is, wat in principe waar is.
Ik denk dat als de vraagsteller hier dieper op in wil gaan, hij beter een eigen topic kan openen.
Hij bedoelt dat het 2.490Wp i.p.v. kWh moet zijn...

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V-8 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Hij bedoelt dat het 2.490Wp i.p.v. kWh moet zijn...
Dat weten we niet. Er kan prima bedoeld worden: een systeem dat jaarlijks 2490kWh opwekt. En anders 2490Wp. In beide gevallen een prima deal in deze tijd. Voor mij was het dus duidelijk genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt68
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 19:21
RickvN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:26:
Bij ons komen ze begin september zonnepanelen leggen en dus zal ik niet meer gebruik kunnen maken van het mooie tarief van Eneco vermoed ik van € 0,61. Nu heb ik wel een aanvullende offerte opgevraagd om ook nog zonnepanelen direct op het platdak erbij te laten leggen. Door de omvormerproblemen werd ik gebeld of ik mogelijk niet een sterkere omvormer wilde nemen zodat ze alsnog in september komen en anders moest ik wellicht een paar maanden wachten (achteraf blijkt van niet, ik ben al uitgesteld en stond hoog op de wachtlijst, dus gaat sowieso door). Dit triggerde mij dus wel met de gedachte voor de extra investering.

Ik wil dus even 'snel' uitrekenen wat deze extra investering (3K voor ruim 2490kwh) mij gaat 'kosten'/wanneer ik het terug verdien. Nu viel ik met huidige prijsvergelijk inderdaad stij lachterover bij de energie aanbieders, omdat ik dus Eneco zag waar het met 2 jaar terugverdiend zou zijn. Nu moet ik dit dus gaan normaliseren (doordat tarieven gewijzigd gaan worden). Met de huidige panelen zou ik per jaar net niet kostenneutraal uitkomen, dus de extra investering is 100% voor teruglevering (en in de toekomst wellicht voor een elektrische auto).

Ook bij Oxxio zie ik € 0,56 teruglevering en bij Enige € 0,52, Ik heb wat proberen te neuzen, maar zijn dit momenteel werkelijke teruglevertarieven die gegarandeerd zijn tijdens contractduur? Oftewel, mijn tvt is 2 jaar en dus eigenlijk een nobrainer...
https://cloudfront.consum...ng---update-juli-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-08 14:42
Helaas, het feest is over, omdat ik net gisteren mijn zonnepanelen heb gekregen, wilde ik meteen overstappen naar Eneco, na 20 minuten aan de lijn vertelde de dame aan de lijn dat per 5 september de terugleververgoeding naar 9 ct gaat !!

Nog tips waar we dan heen moeten voor de hoogste terugleververgoeding ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

eddy Cosworth schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:08:
Helaas, het feest is over, omdat ik net gisteren mijn zonnepanelen heb gekregen, wilde ik meteen overstappen naar Eneco, na 20 minuten aan de lijn vertelde de dame aan de lijn dat per 5 september de terugleververgoeding naar 9 ct gaat !!

Nog tips waar we dan heen moeten voor de hoogste terugleververgoeding ?
Nummer 105. Lees de laatste bladzijden eens zou ik zeggen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Laatst online: 06-08 14:42
klump4u schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Nummer 105. Lees de laatste bladzijden eens zou ik zeggen.
ik kom op de laatste pagina's alleen maar de 61ct van eneco tegen en nergens kom ik de 9 ct die ik heb genoemd tegen, dus lees zelf de laatste pagina eerst maar eens, maar bedankt voor de hulp. :)
Ondertussen zelf gezocht en kwam oxxia tegen met 56 ct als vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

eddy Cosworth schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

ik kom op de laatste pagina's alleen maar de 61ct van eneco tegen en nergens kom ik de 9 ct die ik heb genoemd tegen, dus lees zelf de laatste pagina eerst maar eens, maar bedankt voor de hulp. :)
Was dus niet zo moeilijk om zelf te zoeken ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Ik zou nog iets beter lezen dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
[...]

Volgens mij kwam oxxio ook al langs met nieuwe voorwaarden waarin de TLV ook drastisch naar beneden gaat binnenkort.
Ik zou Engie en Innova (1 jaar vast) ook even bekijken

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
[...]

Niet goed gelezen dan, engie heeft de hoogste TLV nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:26
reiniero schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Niet goed gelezen dan, engie heeft de hoogste TLV nu.
En dan ook gewoon variable toch? Vast is niet meer te verkrijgen.

[ Voor 99% gewijzigd door Whiskey48 op 19-08-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

En dan ook gewoon variable toch? Vast is niet meer te verkrijgen.
Als dat het modelcontract is wel. Anders links onderin op modelcontract klikken en daar invullen. Of via de chat, die zijn heel snel beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 23:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 02:37:
[...]

Bij mij kon het eerst ook pas na 14 dagen, opnieuw gebeld en toen kon het opeens binnen 48 uur. Moet wel zeggen dat ik nu dus dit grapje heb (zie onderstaand). Of dat met elkaar te maken heeft, weet ik niet.

Voor de Eneco 'fans' onder ons, in het specifiek degenen die "overstappen" van Eneco naar Eneco.
Ik heb zojuist de 'eindafrekening' gekregen. Maar verbaas me over een aantal zaken. Er staat o.a.:

[...]
De hele reden van de overstap was de hogere TLV en het feit dat het geld wordt uitbetaald. Ik heb nergens gevraagd om "toekomstige nota's" te verrekenen. Sjongejonge, merk wel echt dat uitbetalen bij Eneco uit den boze is. Ik gok dat dit wel het derde financiële probleem is daar bij mij. Hoog onnodig maandbedrag, geen tussentijdse nota, en nu (gok ik?) geen eindbetaling?
  • Mijn nieuwe klantnummer is gelijk aan mijn oude klantnummer, dus dan kunnen ze een tabje openhouden ipv uitbeltalen? "verrekenen"
  • IOp de inlogpagina staat er e.e.a. over een verhuizing, alle oude gegevens zijn weg, dus ik kan zelf de andere maandoverzichten niet meer raadplege
  • Per maand kreeg ik een maandoverzicht, met teruglevering hoog/laag. Daar stonden de hoge/lage tarieven (excl) en nu is er gerekend met kaal enkeltarief
  • 45 cent 'administratiekosten' voor automatische incasso? 8)7
Meterstanden zijn ook iets off, desondanks automatisch uitlezen. Zal wel te maken hebben met 00.01 of 23.59 meten, want ik heb ze zelf gefotografeerd en het wijkt 5 á 10 kWh af. Maargoed, nieuw contract is een betere TLV, dus dat scheelt. Misschien dat iemand die eenzelfde tactiek heeft ingezet (opzeggen en klant worden) in een DM e.e.a. wil vergelijken?

Ik voel de bui al hangen... krijg €670 terug, maar ik gok dat ze dit lekker in een spaarpot stoppen voor mijn "nieuwe" klantaccount? Waar ik ook nog eens van €9 naar €30 per maand ga, ook al is de teruglevering net zo hoog. Ik heb geen zin om aan het einde van het jaar dan €1000 + in de Eneco-spaarbank te hebben, want wie weet vallen zij ook om (kans is klein, maar you never know) en dan ben je alles kwijt. Het is gewoon on-mogelijk om geld terug te krijgen als je je huidige contract opzegt en opnieuw aanvraagt. Je bent immers opnieuw klant geworden, maar Eneco interesseert dat niet.

____

Wat zijn jullie ervaringen met "overstappen" van Eneco naar Eneco? C.q. hebben jullie de eindnota uitbetaald gekregen en hoe zit het met nieuwe klantnummer? Verder is gelijk m'n slimme meter niet meer uitleesbaar, code 040 ("geen toegang") na de overstap, maar dat is verder niet relevant hier. Vond het wel bijzonder.
nou, eind goed al goed. Ik heb het overgemaakt gekregen. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
'nieuwe' contract ingegaan en nu een hogere TLV, ik gok zoals vanouds eigenlijk vóór de btw-verlaging?
De zon wil nog niet meewerken. Ik wil toch nog even wat 'tegoed' opbouwen voor de winter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Misschien wel interessant als je wilt cashen half oktober voor degene die bij bv Eneco zitten.
Stroomprijs iets lager dan de tlv van Eneco op dit moment.

TLV ook hoger dan de 9 ct van Eneco die 6 september ingaat. (eigen risico ;) )

https://gewoonenergie.nl/...-VAR.99.SEP-DEC.SEP22.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3Svj3UM0BP07sLAhGRt8GbDxuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WUMlrMsfFrc90M319c5avxhW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JoKo op 19-08-2022 18:08 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
JoKo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:05:
Misschien wel interessant als je wilt cashen half oktober voor degene die bij bv Eneco zitten.
Stroomprijs iets lager dan de tlv van Eneco op dit moment.

TLV ook hoger dan de 9 ct van Eneco die 6 september ingaat. (eigen risico ;) )

https://gewoonenergie.nl/...-VAR.99.SEP-DEC.SEP22.pdf

[Afbeelding]
Dit is Innova toch?

Hou dan wel rekening met de risico's van een ongezon bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

feye1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Dit is Innova toch?

Hou dan wel rekening met de risico's van een ongezon bedrijf.
Klopt, ik zie het ook.
Maar als je overstapt omdat je na half oktober meer verbruikt dan opwekt maakt de solvabiliteit niks uit.
Zolang je maar niet te veel voorschot betaald.
Gaan ze van de winter op de fles dan hebben ze van jou een tegoed ipv andersom.

(Ik ga uit van een all-electric situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 14:14
Heren ff volgende onder de loep .
Alle leveranciers aanbieden nu modelcontracten , wat ik weet model contract is samen met ACM en leveranciers gecreëerd om de markt overzichtelijk houden . In de voorvaderen van model contract stat dat tlv is kaal levering tarief .Als ze nu dat veranderen dan is geen modelcontract meer , en ook niet met ACM richtlijnen . Hoe zit dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
marcink schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
Heren ff volgende onder de loep .
Alle leveranciers aanbieden nu modelcontracten , wat ik weet model contract is samen met ACM en leveranciers gecreëerd om de markt overzichtelijk houden . In de voorvaderen van model contract stat dat tlv is kaal levering tarief .Als ze nu dat veranderen dan is geen modelcontract meer , en ook niet met ACM richtlijnen . Hoe zit dat ?
Nee de tarieven zijn in het modelcontract niet aan elkaar gekoppeld: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-65844.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Wat ook goed is om te bedenken: als je straks niet of minder kunt salderen, is het handig om zoveel mogelijk panelen te hebben, des te meer zul je je verbruik direct kunnen afdekken met je panelen. Het exacte sommetje is dus veel moeilijker en ook grotendeels gokken.

wat de TLV volgend jaar gaat doen weet niemand.
Desondanks, gewoon je dak vol leggen als je een redelijk aanbod hebt. Later bijleggen is altijd duurder.

Als je volgende week nog overstapt naar Eneco krijg je nog gewoon de 61 cent TLV vermoed ik. Je hoeft niet te wachten tot je panelen liggen.

3K voor ruim 2490kwh is in de huidige markt wel netjes hoor.

kostenneutraal ben je straks toch al niet meer. Maar hoe meer panelen, hoe kostenneutraler.

Je hebt geen garanties, juist daarom kun je er leuk aan verdienen. No risk no reward.
Eens met jouw visie en die deel ik ook, maar ik wilde het ook financieel wat beter voor mezelf onderbouwen.
Wat betreft kostenneutraal --> dat zal pas zijn als de salderingsregeling vervalt (waarvan ik persoonlijk sterk twijfel of dat ooit haalbaar gaat zijn). Wij hebben een gasvrije wijk en dus een warmtepomp, dus met de huidige offerte van panelen gaan wij van ca. € 100 in de maand naar € 10 en met de aanvullende plaatsing zou ik dus met de huidige teruglevertarieven (Oxxio) met 2-2,5 jaar het terugverdient hebben. Blijft dus eigenlijk een nobrainer kan je zeggen :) .

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RickvN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Eens met jouw visie en die deel ik ook, maar ik wilde het ook financieel wat beter voor mezelf onderbouwen.
Wat betreft kostenneutraal --> dat zal pas zijn als de salderingsregeling vervalt (waarvan ik persoonlijk sterk twijfel of dat ooit haalbaar gaat zijn). Wij hebben een gasvrije wijk en dus een warmtepomp, dus met de huidige offerte van panelen gaan wij van ca. € 100 in de maand naar € 10 en met de aanvullende plaatsing zou ik dus met de huidige teruglevertarieven (Oxxio) met 2-2,5 jaar het terugverdient hebben. Blijft dus eigenlijk een nobrainer kan je zeggen :) .
Ik zou alleen niet blind van die hoge TLV uit gaan. Die kan prima 10 cent blijven vanaf nu, net als de afgelopen 10 jaar. Dat blijft een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Ik zou alleen niet blind van die hoge TLV uit gaan. Die kan prima 10 cent blijven vanaf nu, net als de afgelopen 10 jaar. Dat blijft een risico.
Snap ik, maar omdat ik van 'kostenneutraal' naar 'extra terugleveren' ga is dat wel per saldo nu het enige waar ik naar kijk om deze investeringsbeslissing te maken. Wellicht moet ik ook gewoon kijken naar de lange termijn en maakt het het huis nog interessanter (kan zijn dat we met 1-2 jaar verhuizen) maar ook met het toenemende verbruik van elektra (sowieso al in de (verdere) toekomst met elektrische auto's).

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
Heren net poging gedaan bij innova, mijn gegevens en verbruik ingevuld plus opweek en naar mijn verrassing kom naar voren terugleveringvergoeding van 63cent , en nog zelf met mogelijkheid vast zetten voor een jaar ( berekening met verbruik 1500 dal en 1500 normal , en teruglevering van 6000kwh kom uit op -210e per maand ) .
Eerder iemand ook geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

marcink schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:21:
Heren net poging gedaan bij innova, mijn gegevens en verbruik ingevuld plus opweek en naar mijn verrassing kom naar voren terugleveringvergoeding van 63cent , en nog zelf met mogelijkheid vast zetten voor een jaar ( berekening met verbruik 1500 dal en 1500 normal , en teruglevering van 6000kwh kom uit op -210e per maand ) .
Ik zit er met een vast contract tot 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Heb ik gisteren afgesloten, kwam op -520. Voorschotje wordt 5 euro. Dus zolang het nog over salderen gaat (tot en met maart voor mij) minimaal risico betreffend dat ze falliet gaan

[ Voor 13% gewijzigd door Srednier op 19-08-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
klump4u schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Ik zit er met een vast contract tot 1 januari.
Ik bedoeld ,iemand laatste dagen geprobeerd contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
Srednier schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Heb ik gisteren afgesloten, kwam op -520. Voorschotje wordt 5 euro. Dus zolang het nog over salderen gaat (tot en met maart voor mij) minimaal risico betreffend dat ze falliet gaan
Eeee dus betaald je zo wie zo 5e per maand , en over een jaar ze uitbetalen 6000e (12x510)?
Dus denk in deze omstandigheden is geen nadenken meer ,gewoon door .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
marcink schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Eeee dus betaald je zo wie zo 5e per maand , en over een jaar ze uitbetalen 6000e (12x510)?
Dus denk in deze omstandigheden is geen nadenken meer ,gewoon door .
Nou, met de solvabiliteit van Innova kijk ik rond maart toch nog wel even rond of er nog andere TLV's rond die 55ct bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 16:39

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Innova 1 jaar vast met enkeltarief (je mag kiezen) lijkt zelfs uit te komen op € 0,71454 per kWh?
Bij enkeltarief (als uw meter één (actief) telwerk heeft) is de terugleververgoeding gelijk aan het kale enkel
leveringstarief (exclusief overheidsheffingen, inclusief btw).
https://www.innovaenergie...2017.11.28-definitief.pdf

En als ze echt incl. BTW willen betalen zelfs € 0,77885 per kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 20-08-2022 00:30 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:41
Hoe weten we dat het van Eneco naar 9 cent gaat? Artikel heeft het over enkele dubbeltjes?

Maar is kijken wat beste opties zijn dan en wat meer elektrische verwarmingen installeren met 4.000 kwh overschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Randy1800 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 02:15:
Hoe weten we dat het van Eneco naar 9 cent gaat? Artikel heeft het over enkele dubbeltjes?

Maar is kijken wat beste opties zijn dan en wat meer elektrische verwarmingen installeren met 4.000 kwh overschot
Omdat iemand hier een contract bevestiging had waar dat op staat. Maar of dat ook voor bestaande klanten gaat gelden is nog niet zeker en kan ook hoger worden dan 9 cent. De tarieven bij energie leveranciers verschillen nogal eens dus het kan ook zo weer veranderen.

Innova lijkt nu de hoogste TLV te hebben en bied zelfs een jaar contract, maar schijnt er niet goed voor te staan. Opzich word dat een grote gok dan, of je moet nu overstappen naar innova en ergens in april weer naar een ander zodat je wel wat te goed hebt maar in het geval ze niet uitbetalen de schade niet te groot is.

Met airco's gaan verwarmen is trouwens sowieso een goed idee maar geeft wel andere warmte en constant geluid en luchtstroom.

[ Voor 6% gewijzigd door reiniero op 20-08-2022 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
RickvN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:26:
Bij ons komen ze begin september zonnepanelen leggen en dus zal ik niet meer gebruik kunnen maken van het mooie tarief van Eneco vermoed ik van € 0,61. Nu heb ik wel een aanvullende offerte opgevraagd om ook nog zonnepanelen direct op het platdak erbij te laten leggen. Door de omvormerproblemen werd ik gebeld of ik mogelijk niet een sterkere omvormer wilde nemen zodat ze alsnog in september komen en anders moest ik wellicht een paar maanden wachten (achteraf blijkt van niet, ik ben al uitgesteld en stond hoog op de wachtlijst, dus gaat sowieso door). Dit triggerde mij dus wel met de gedachte voor de extra investering.

Ik wil dus even 'snel' uitrekenen wat deze extra investering (3K voor ruim 2490kwh) mij gaat 'kosten'/wanneer ik het terug verdien. Nu viel ik met huidige prijsvergelijk inderdaad stij lachterover bij de energie aanbieders, omdat ik dus Eneco zag waar het met 2 jaar terugverdiend zou zijn. Nu moet ik dit dus gaan normaliseren (doordat tarieven gewijzigd gaan worden). Met de huidige panelen zou ik per jaar net niet kostenneutraal uitkomen, dus de extra investering is 100% voor teruglevering (en in de toekomst wellicht voor een elektrische auto).

Ook bij Oxxio zie ik € 0,56 teruglevering en bij Enige € 0,52, Ik heb wat proberen te neuzen, maar zijn dit momenteel werkelijke teruglevertarieven die gegarandeerd zijn tijdens contractduur? Oftewel, mijn tvt is 2 jaar en dus eigenlijk een nobrainer...
Ik zou vol leggen, ook met het oog op de toekomst waarin je nog maar een deel van je opbrengst mag salderen, de rest moet je alsnog betalen. Als je dan meer opbrengst heb, kun je (bijna?) alles salderen.

Later bijleggen is altijd duurder. Ik heb door een inschattingsfoutje later drie panelen moeten bijkopen. Voorrijkosten, installatie etc betaal je allemaal nogmaals. Conclusie: die paar panelen erbij zijn 1,5x zo duur als de oorspronkelijke. En toch kan ook dat nog uit, volgens mijn berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 17:05
Wij hebben een overschot van ca. 1000. Zodra Eneco de verlaging aankondigt (nog niks gehoord), gaan wij naar Engie en daar blijven we waarschijnlijk ongeveer een jaar zitten zodat we daar op jaarbasis weer een overschot hebben. We hebben hier te weinig overproductie om elke paar maanden over te stappen en de wintermaanden een paar maanden tegen het allerlaagste leveringstarief uit te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
Tiffanylampje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:10:
Wij hebben een overschot van ca. 1000. Zodra Eneco de verlaging aankondigt (nog niks gehoord), gaan wij naar Engie en daar blijven we waarschijnlijk ongeveer een jaar zitten zodat we daar op jaarbasis weer een overschot hebben. We hebben hier te weinig overproductie om elke paar maanden over te stappen en de wintermaanden een paar maanden tegen het allerlaagste leveringstarief uit te zitten.
Die laatste volg ik niet...

In de zomermaanden heb je met panelen altijd overproductie (dus = hoogte TLV toko).
In de winter heeft 95% van de mensen emt panelen maar 5% opwek, dus zeg 90% inkoop van stroom ( = laagste kwh tarief toko).

Overproductie wel/nee, op een jaar gezien, speelt een kleine rol denk ik in deze strategie toch :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

In de winter heeft 95% van de mensen emt panelen maar 5% opwek, dus zeg 90% inkoop van stroom ( = laagste kwh tarief toko).
Inkopen moet je echt voorkomen, dat is veel duurder omdat je daar dan ook belasting over moet betalen. ook met laagste kWh toko ben je dan duurder uit.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-08-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Inkopen moet je echt voorkomen, dat is veel duurder omdat je daar dan ook belasting over moet betalen.
In de winter koop je altijd in, panelen wekken niet genoeg op.

1. je saldeert dit weg na de winter
2. als de TLV weer hoger is dan je inkoop kwh tarief van de winter stap je asap weer over naar een toko met hoge TLV na je winterperiode

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

In de winter koop je altijd in, panelen wekken niet genoeg op.

1. je saldeert dit weg na de winter
2. als de TLV weer hoger is dan je inkoop kwh tarief van de winter stap je asap weer over naar een toko met hoge TLV na je winterperiode
als je iets wegsaldeert dan koop je het toch niet in? Ik heb in ieder geval nog nooit voor stroom betaald in de winter sinds ik panelen heb.

de TLV is niet hoger dan het inkoop kWh tarief. Of heb jij een voorbeeld waar dit wel het geval is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
Het gaat echt gebeuren |:(

Klant
Dan had ik nog een vraagje. Het schijnt dat eneco de terugleververgoeding aanzienlijk gaat verlagen? Het was eigenlijk de TLV die me overhaalde een nieuw modelcontract af te sluiten en daardoor de hogere leveringstarieven voor lief te nemen. Wanneer zou dat voor mij in gaan en wat wordt het nieuwe TLV tarief?
zaterdag 20 augustus 2022 10:09

NAAMENECOMEDEWERKER
per 5 september, en dan op de jaarnota krijg je 2 tarieven voor teruglevering. tot 5 september van modelcontract daarna 0,09 euro
zaterdag 20 augustus 2022 10:10

per KWH
zaterdag 20 augustus 2022 10:11

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
Is hier iemand anders die ook al een bericht richting de ACM heeft gedaan?

Ik heb ze toevallig 2 weken geleden al een melding toegestuurd over het salderen en de TLV. Bij de TLV uiteengezet dat het een redelijke vergoeding moet zijn en dat je je kunf afvragen of 15ct met het argument dat zonnestroom tussen 13u en 14u minder waard is fair is als je aan de voorkant 80ct per kwh vraagt en geen vaste contracten aanbiedt. Transport zal wat kosten maar hier maak je dan als energiemaatschappij denk ik een belachelijke winst.

Ik raad jullie aan om hetzelfde te doen. 1 melding is maar 1 melding. Bij nog meer melding krijgt het hopelijk aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Randy1800 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:23:
Is hier iemand anders die ook al een bericht richting de ACM heeft gedaan?

Ik heb ze toevallig 2 weken geleden al een melding toegestuurd over het salderen en de TLV. Bij de TLV uiteengezet dat het een redelijke vergoeding moet zijn en dat je je kunf afvragen of 15ct met het argument dat zonnestroom tussen 13u en 14u minder waard is fair is als je aan de voorkant 80ct per kwh vraagt en geen vaste contracten aanbiedt. Transport zal wat kosten maar hier maak je dan als energiemaatschappij denk ik een belachelijke winst.

Ik raad jullie aan om hetzelfde te doen. 1 melding is maar 1 melding. Bij nog meer melding krijgt het hopelijk aandacht.
Misschien kun je het bericht delen en hoe precies te melden. Verlaagt de drempel en maakt het bundelen voor de ACM makkelijker. Ik zal zeker een bericht sturen. Baat het niet dan schaadt het niet.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Fout.

[ Voor 98% gewijzigd door klump4u op 20-08-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
sparkly schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:21:
Het gaat echt gebeuren |:(

Klant
Dan had ik nog een vraagje. Het schijnt dat eneco de terugleververgoeding aanzienlijk gaat verlagen? Het was eigenlijk de TLV die me overhaalde een nieuw modelcontract af te sluiten en daardoor de hogere leveringstarieven voor lief te nemen. Wanneer zou dat voor mij in gaan en wat wordt het nieuwe TLV tarief?
zaterdag 20 augustus 2022 10:09

NAAMENECOMEDEWERKER
per 5 september, en dan op de jaarnota krijg je 2 tarieven voor teruglevering. tot 5 september van modelcontract daarna 0,09 euro
zaterdag 20 augustus 2022 10:10

per KWH
zaterdag 20 augustus 2022 10:11
Belangrijkste deel mist nog. Hoe gaat de saldering??

Salderen ze eerst over alle maanden en over de tariefperiodes en daarna de tlv geven per periode?

Dit is belangrijk om te weten tegen welk tarief we ons tekort in de wintermaanden gaan verrekenen.

Misschien om geen gezeik te krijgen maar maandag overstappen zowat we nog tijd hebben om een saldeervoorraadje aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Beetje bizar eigenlijk, als Eneco per 5 september de TLV gaat aanpassen en dan ook een voor en na 5 september tarief gaat rekenen.
Ze hadden beter een half jaar kunnen wachten.
Nu zijn ze een deel van hun stroomopwekkers kwijt voor die gaan verbruiken.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
mathijshooi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Belangrijkste deel mist nog. Hoe gaat de saldering??

Salderen ze eerst over alle maanden en over de tariefperiodes en daarna de tlv geven per periode?

Dit is belangrijk om te weten tegen welk tarief we ons tekort in de wintermaanden gaan verrekenen.

Misschien om geen gezeik te krijgen maar maandag overstappen zowat we nog tijd hebben om een saldeervoorraadje aan te leggen.
Overstappen moet je pas doen als de feiten bekend zijn. Ik heb nog niets van Eneco gehoord en alles wat een medewerker van de klantenservice zegt neem ik met een korreltje zout.

Pas als ik een mail heb ontvangen van Eneco maak ik de keuze voor overstappen of zitten blijven. Mijn gevoel zegt overstappen zodat ik in oktober lekker kan cashen maar misschien verandert er voor oude klanten tot 1 januari helemaal niets.

Wie heeft er nog een werkende glazen bol? :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Bravertal schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Overstappen moet je pas doen als de feiten bekend zijn. Ik heb nog niets van Eneco gehoord en alles wat een medewerker van de klantenservice zegt neem ik met een korreltje zout.

Pas als ik een mail heb ontvangen van Eneco maak ik de keuze voor overstappen of zitten blijven. Mijn gevoel zegt overstappen zodat ik in oktober lekker kan cashen maar misschien verandert er voor oude klanten tot 1 januari helemaal niets.

Wie heeft er nog een werkende glazen bol? :)
Zie mijn eerdere post. Ik heb vanochtend te horen gekregen via de klantenservice, als bestaande klant (sinds 11 augustus nieuw modelcontract) dat dit per 5 september in gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:06
De helft van de tijd weet de klantenservice niet waar het over gaat, zie de klachtenregen rond eind juni in dit topic ;). Gewoon wachten tot je een mail krijgt van Eneco, je kan toch per direct overstappen naar een andere. En die ene dag (of twee) maakt toch niks uit. Eerst zien, dan geloven. Ze schieten op deze manier zichzelf gigantisch in eigen voet, dus grote kans dat dit voor bestaande klanten niet het geval gaat zijn. En aangezien er (op GC na, net) geen enkele leverancier is met lagere kWh (incl. bTW) prijs dan de huidige TLV van Eneco is er weinig om naar over te stappen voor de winterperiode. In ieder geval, voor mij (hoog winter warmtepomp verbruik). Daarnaast weet het merendeel van de leveranciers niet goed te salderen, dus wachten tot winter verbruik in voorjaar terug gewonnen is, is ook een risico aangezien ze potentieel tegen verschillende tarieven salderen (ook al mag het niet) wat je teruglever winst verminderd.

Oftewel, rustig afwachten tot Eneco daadwerkelijk een mail stuurt naar bestaande klanten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik moet het eerst nog zien dat Eneco onze contracten gaat aanpassen aan de nieuwe tarieven.

Toen 11 juli 2022 de tarieven voor het modelcontract aangepast (lees verhoogd) werden ging ons contract toch ook niet automatisch over naar de nieuwe tarieven.
Dus voor een prijsverhoging moeten we bellen en een verlaging voert Eneco zelf wel door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Leandra66 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:06:
Beetje bizar eigenlijk, als Eneco per 5 september de TLV gaat aanpassen en dan ook een voor en na 5 september tarief gaat rekenen.
Ze hadden beter een half jaar kunnen wachten.
Nu zijn ze een deel van hun stroomopwekkers kwijt voor die gaan verbruiken.
Het is helemaal niet duidelijk dat dit ook voor bestaande klanten gaat gelden. Niemand heeft hierover nog bericht gehad, dus voorlopig is er niets aan de hand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Het is helemaal niet duidelijk dat dit ook voor bestaande klanten gaat gelden. Niemand heeft hierover nog bericht gehad, dus voorlopig is er niets aan de hand.
Ik stap per 3 september over naar Eneco, dus ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
Nog geen bericht van Eneco gehad over een aanpassing, en in de overeenkomst staat een TLV van € 0,614 en ondertussen is het termijnbedrag nog niet vastgesteld als ik in mijn Eneco kijk.

Maar we gaan het zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
Leandra66 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:41:
Ik stap per 3 september over naar Eneco, dus ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
Nog geen bericht van Eneco gehad over een aanpassing, en in de overeenkomst staat een TLV van € 0,614 en ondertussen is het termijnbedrag nog niet vastgesteld als ik in mijn Eneco kijk.
Maar we gaan het zien.
Weet je wel zeker dat je tussen 3 september en 1 januari (als er zeker nieuwe tarieven ingaan) een PV-overschot hebt? Velen (zeker degenen die ook nog elektrisch verwarmen) halen dat niet. Zo laat overstappen naar modelcontract met erg hoge prijzen kan ook ongunstig uitpakken...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt68
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 19:21
normaal tarief is wel 85c en terug levering op dal tarie 63cAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvD7m0VzeOE6Y9wbI5S3d9G8_PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMfnIvs1RSY6SCX4ys7zZLYW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door hbt68 op 20-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Zojuist van Twitter geplukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hK5gi2oJYZ6MbtHJNt4JZjP1b2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3FQNBuOEEXL7x4s5d6aR060.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Weet je wel zeker dat je tussen 3 september en 1 januari (als er zeker nieuwe tarieven ingaan) een PV-overschot hebt? Velen (zeker degenen die ook nog elektrisch verwarmen) halen dat niet. Zo laat overstappen naar modelcontract met erg hoge prijzen kan ook ongunstig uitpakken...
Maakt toch niet uit, laat je toch doorlopen naar volgend jaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

de TLV is niet hoger dan het inkoop kWh tarief. Of heb jij een voorbeeld waar dit wel het geval is?
Turlik wel.

En in okt/nov kan t weer helemaal anders zijn trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waar baseer je dat op? Voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Waar baseer je dat op? Voorbeeld?
https://www.frankenergie.nl/goedkoop

40-45 cent per kwh, kun je morgen je stroom vandaan halen.
Als er in okt/nov niks beters is, ga ik naar de laagste kwh toko. Zoals uitgelegd.

Als eneco niks gaat aanpassen, en we houden die 61cnt tlv, en er zou niks lager zijn van kwh tarief, DAN kunnen we beter bij eneco blijven in de winter. Alsnog cash ik dan wel in de herfst uit, die 3k wil ik binnen hebben.

In het nieuwe jaar saldeer ik dan de winter er eerst wel weer uit voor ik iets ga wisselen (als dan dan weer nuttig zou zijn) :+

Edit: https://www.greenchoice.n...odelcontract-20220817.pdf
Hier is de kwh ook net iets onder de 61cnt, for who cares...

Edit2: https://www.coolblue.nl/energie/modelcontract
Hier trouwens ook...

[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 20-08-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Als er in okt/nov niks beters is, ga ik naar de laagste kwh toko. Zoals uitgelegd.

Als eneco niks gaat aanpassen, en we houden die 61cnt tlv, en er zou niks lager zijn van kwh tarief, DAN kunnen we beter bij eneco blijven in de winter. Alsnog cash ik dan wel in de herfst uit, die 3k wil ik binnen hebben.

In het nieuwe jaar saldeer ik dan de winter er eerst wel weer uit voor ik iets ga wisselen (als dan dan weer nuttig zou zijn) :+

Hier trouwens ook...
Bedankt! Cool blue zit Dan inderdaad op dit moment 3 cent lager dan de TLV.
Straks in de winter vermoedelijk niet meer

Frank energie dat zijn dynamische tarieven, ook die zullen juist in de winter hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Frank energie dat zijn dynamische tarieven, ook die zullen juist in de winter hoog zijn.
Tibber is iets goedkoper. Als er snachts 1 of 2 uren zijn die goedkoper zijn dan de TLV, ga ik daarheen, dan gaat de accu aan en kan ik de dag draaien op de accu + beetje solar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Tibber is iets goedkoper. Als er snachts 1 of 2 uren zijn die goedkoper zijn dan de TLV, ga ik daarheen, dan gaat de accu aan en kan ik de dag draaien op de accu + beetje solar 8)
Met dynamische prijzen kom je helemaal niet uit , nu al niet , zit bij Frank vanaf december , echt elke kleinste onstabiliteit , en prijzen de pan uit , beter de goedkoopste gewoone leverancier , als de prijs al maand vast is , is beter dan dynamische .En ja ik weet wat ik doet ,gemiddeld door goede verbruik besturing krijgt meer voor teruglevering dan voor verbruik ( per kWh , niet totaal ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Bedankt! Cool blue zit Dan inderdaad op dit moment 3 cent lager dan de TLV.
Straks in de winter vermoedelijk niet meer

Coolblue heeft me recent geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
mathijshooi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Coolblue heeft me recent geweigerd.
Omdat terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
@Bravertal @JoKo @Yaldair je kan ook alvast pro actief denken en zo snel mogelijk overstappen zodat je nog een potje kan maken om te salderen.

Mocht het zo zijn dat voor huidige contract houders ook de tlv verandert dan kan het niet anders dat de saldering ook op nul wordt gezet op dat moment. Salderen per tariefperiode. Dit heeft als gevolg dat veel mensen dan tekort aan teruglevering hebben om de winter door te komen en je dus voor 80 cent moet gaan inkopen…

Ik kies maandag denk ik eieren voor mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Heb het niet eens over zonnepanelen gehad. Ze namen gewoon geen klanten aan. Teveel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Hier trouwens ook...
En greenchoiche vermelde tegen mij telefonisch dat de tarieven per september wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mathijshooi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:29:
@Bravertal @JoKo @Yaldair je kan ook alvast pro actief denken en zo snel mogelijk overstappen zodat je nog een potje kan maken om te salderen.

Mocht het zo zijn dat voor huidige contract houders ook de tlv verandert dan kan het niet anders dat de saldering ook op nul wordt gezet op dat moment. Salderen per tariefperiode. Dit heeft als gevolg dat veel mensen dan tekort aan teruglevering hebben om de winter door te komen en je dus voor 80 cent moet gaan inkopen…

Ik cash sowieso uit in de herfst, dus inkopen a 80 cnt is t altijd in de winter. Al is het 4 euro, boeit eigenlijk weinig gezien in het voorjaar de keuze er is om te wachten totdat je dit weggesaldeerd hebt met weer je steeds groter wordende overschot teruglevering.

Dus eigenlijk, tja, voor dit jaar maakt t niet uit. Was wel fijn als ze konden wachten tot 1 dec ofzo :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
Ik heb deze week geregeld bij Coolblue , wel allen gas , maar geen enkel probleem , en zelfs nog vanaf 26ste dus zonder 14 dagen bedenkt termijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik wacht Eneco nog even af.
Gaat de tlv officieel bij mij omlaag dan afrekenen (2k :9 ) en naar energieboer die rond die 61 cent inclusief zit.
Stel dat dat rond half september gaat gebeuren dan ben ik eind maart weer gesaldeerd.

Eneco op Twitter
Vraag van iemand: Eneco, kunnen jullie ook aangegeven of dit ook voor huidige klanten geldt. En zo ja, hoe verloopt dan de saldering en de eventuele betaling van overschot na saldering? Gaat dit dan per tariefperiode?
Eneco:Deze verandering zal voor alle klanten van ons gelden. We maken hierin geen verschil tussen nieuwe en bestaande klanten. Salderingsregeling blijft voor nu hetzelfde. Alleen verandert de hoogte van de terugleververgoeding. Wanneer, hoe en wat volgt nog.

[ Voor 22% gewijzigd door JoKo op 20-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Nee, in die periode vrij zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:16:
Maakt toch niet uit, laat je toch doorlopen naar volgend jaar.
Maar waarom zou je dan nu nog naar Eneco overstappen? :? Daar ga je toch naar toe voor het hoge teruglevertarief? Dat is nou net het hele doel van dit topic....
Per 3 september overstappen naar Eneco heeft alleen zin als je tussen 3 september en 1 januari nog een (flink) overschot hebt. Dat heeft bijna niemand.
Na 1 januari zijn er toch weer andere tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:39

Ik zal maandag ook eens even een telefoontje plegen. Naar wie denk jij over te gaan?
Sowieso kan je dat nu alvast doen en eventueel binnen 14 dagen alsnog annuleren mocht blijken dat Eneco het toch niet gaat verlagen voor bestaande klanten.
Wel bizar overigens. De verhoging in juli ging niet vanzelf, maar de verlaging wel? Haha boefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Maar waarom zou je dan nu nog naar Eneco overstappen? :? Daar ga je toch naar toe voor het hoge teruglevertarief? Dat is nou net het hele doel van dit topic....
Per 3 september overstappen naar Eneco heeft alleen zin als je tussen 3 september en 1 januari nog een (flink) overschot hebt. Dat heeft bijna niemand.
Na 1 januari zijn er toch weer andere tarieven.
Omdat, als je even terug leest dat al loopt, hij/zij zou dus 3 sept overstappen. Misschien kon dat niet eerder of iets anders.
Stel tarieven blijven gelijk maakt dat niet uit, duur of goedkoop, je saldeert het volgend jaar en overschot tegen 60 cent, geen geld nodig of betalen.
Andere optie zou alleen zijn nu een leverancier vinden met laag tarief van 60 cent (liever nog lager maar zijn er niet veel denk ik) die je betaald voor de zomer 23 en dan naar eneco voor 61 cent, als het allemaal zo lang goed gaat. Dat is toch lood om oud ijzer en verschuiven van geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Leandra66 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:32:
Nee, in die periode vrij zeker niet.
Maar je zit hier in het terugleververgoedingtopic. Waarom dan overstappen naar Eneco? :?
Dan kom je per 1 januari tekort om over te kunnen stappen (en moet je dus dat hoge Eneco-tarief bijbetalen).
En als je na 1 januari blijft, moet je minimaal net zo lang blijven totdat je weer op 0 staat. Netto is dit helemaal niet gunstig of levert in ieder geval niets op.

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 20-08-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Eneco mag/kan toch 2x per jaar aanpassen?
Januari en juli.
En bij uitzonderlijke situaties toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dwaalboy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:13:
Januari en juli.
Variabel contract mag dat elke maand, dat is wat be ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Dwaalboy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:13:
Januari en juli.
Zou je denken, maar ze mogen de spelregels tijdens het spel veranderen. Zie hieronder een stukje uit de algemene leveringsvoorwaarden.

Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:46
sparkly schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Zou je denken, maar ze mogen de spelregels tijdens het spel veranderen. Zie hieronder een stukje uit de algemene leveringsvoorwaarden.

Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen.
In geval van modelcontract zijn daar de voorwaarden die bij alle gelijk moet zijn van toepassing en een modelcontract mag niet geweigerd worden.
Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom en m3 gas
plus de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk
jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op
de markt voor stroom of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor stroom en gas, wijzigingen met betrekking tot
marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor
het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden
zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden
duidelijk aan u uitgelegd worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Domba op 20-08-2022 18:12 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Domba schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

In geval van modelcontract zijn daar de voorwaarden die bij alle gelijk moet zijn van toepassing en een modelcontract mag niet geweigerd worden.

[...]
TLV is toch niet overal hetzelfde geregeld in het modelcontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:46
klump4u schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

TLV is toch niet overal hetzelfde geregeld in het modelcontract.
Teruglevering valt buiten de modelcontract voorwaarden ben ik aleens in discussie geweest over met ACM in 2015, bij opstellen van de huidige en ingeval van:
In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de
Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NileZ_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Ik zal maandag ook eens even een telefoontje plegen. Naar wie denk jij over te gaan?
Sowieso kan je dat nu alvast doen en eventueel binnen 14 dagen alsnog annuleren mocht blijken dat Eneco het toch niet gaat verlagen voor bestaande klanten.
Wel bizar overigens. De verhoging in juli ging niet vanzelf, maar de verlaging wel? Haha boefjes.
Engie, om potentieel afrekening gezeik te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door mathijshooi op 20-08-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@mathijshooi Ah, ook modelcontract weer?
Zoals we in het vorige rondje hebben gezien gaan de grote jongens elkaar redelijk achterna bij tariefswijzigingen.
En bij Engie zal je wel weer 30 dagen moeten wachten, of de borgsom betalen net als destijds.. gok ik?

Voor de mensen die innova overwegen, is het niet zo dat zij je voorschotbedrag bepalen en niet of nauwelijks laten aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savaroth
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
Als ik nu op de website kijk van innova en daar mijn gegevens invul, kom je uit op op een negatief bedrag. Zouden ze het voorschot dan heel ver boven de plus gaan schroeven zodat ze toch nog wat binnen kunnen harken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NileZ_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:04:
@mathijshooi Ah, ook modelcontract weer?
Zoals we in het vorige rondje hebben gezien gaan de grote jongens elkaar redelijk achterna bij tariefswijzigingen.
En bij Engie zal je wel weer 30 dagen moeten wachten, of de borgsom betalen net als destijds.. gok ik?

Voor de mensen die innova overwegen, is het niet zo dat zij je voorschotbedrag bepalen en niet of nauwelijks laten aanpassen?
Dat moeten we ff zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Die 30 dagen bedoel je?

Als Eneco daadwerkelijk de tlv gaat veranderen voor bestaande klanten, dan zal dat morgen of overmorgen gecommuniceerd moeten worden? 9 dagen van tevoren ofzo geloof ik..

Het per direct overstappen naar Engie was in elk geval in juli een dingetje. Zeker wanneer je aangaf panelen te hebben. Nou is dat in september al minder relevant voor velen, dus wellicht dat ze daar nu was losser mee omgaan. Maar in juli kwamen ze ineens met de spoedaanvraag + borgsom op de proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NileZ_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:46:
Die 30 dagen bedoel je?

Als Eneco daadwerkelijk de tlv gaat veranderen voor bestaande klanten, dan zal dat morgen of overmorgen gecommuniceerd moeten worden? 9 dagen van tevoren ofzo geloof ik..

Het per direct overstappen naar Engie was in elk geval in juli een dingetje. Zeker wanneer je aangaf panelen te hebben. Nou is dat in september al minder relevant voor velen, dus wellicht dat ze daar nu was losser mee omgaan. Maar in juli kwamen ze ineens met de spoedaanvraag + borgsom op de proppen.
Cker. Tenzij je die borg bereid was te betalen. En ik ben al eerder klant geweest. Misschien helpt dat maar moet blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Als je niks zegt over panelen, is de kans groot dat er geen issue is. Dat liet de medewerker destijds per ongeluk los.

Maar dan zit je met een hoog voorschotbedrag, dus zal het niet aanraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
NileZ_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:00:
Als je niks zegt over panelen, is de kans groot dat er geen issue is. Dat liet de medewerker destijds per ongeluk los.

Maar dan zit je met een hoog voorschotbedrag, dus zal het niet aanraden..
Volgens mij wordt het eerste voorschotbedrag vaak gebaseerd op je verbruik van het vorige jaar. Kunnen ze ergens opvragen (denk bij netbeheerder).
En anders bel je daarna: oh ja vergeten te vertellen dat ik ook zonnepanelen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Niemand die Innova overweegt? Uiteraard is er het solvabiliteit dingetje maar in de winter lever je toch weinig terug. Maandbedrag is daar 5 euro, stel dat ze in december failliet zouden gaan heb je alleen een paar keer 5 euro betaald en voor de rest niks. Als ze wel overleven krijg je een jaar lang 71 cent per kWh, als ze het zo lang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
jobr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Volgens mij wordt het eerste voorschotbedrag vaak gebaseerd op je verbruik van het vorige jaar. Kunnen ze ergens opvragen (denk bij netbeheerder).
En anders bel je daarna: oh ja vergeten te vertellen dat ik ook zonnepanelen heb :)
Weet ik. Maar dat kan dan alleen achteraf. Niet in eerste instantie. En verlagen van een paar honderd euro naar 10 of lager zal je niet zelf kunnen doen.
Ben het met je eens, achteraf kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reiniero schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:09:
Niemand die Innova overweegt? Uiteraard is er het solvabiliteit dingetje maar in de winter lever je toch weinig terug. Maandbedrag is daar 5 euro, stel dat ze in december failliet zouden gaan heb je alleen een paar keer 5 euro betaald en voor de rest niks. Als ze wel overleven krijg je een jaar lang 71 cent per kWh, als ze het zo lang volhouden.
En in de 12de maand gaan ze failliet en ben je een flinke smak geld kwijt (afhankelijk van je teruglevering). Je hebt dan wel weinig betaald maar het kost je wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Klopt dat van die 5 euro? Hoorde van iemand anders dat die heel hoog was gezet, en niet naar eigen inzicht aangepast kon worden.
Als dat klopt, dan maakt het inderdaad weinig uit als ze na een aantal maanden om zouden vallen (zeg niet dat ze dat doen).

Dan heb je goedkope stroom die maandjes haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcink
Gisteren contract gekregen bij innova , ze hebben maandbedrag op basis mijn gegevens geschat op -205e , op contract gekregen dat moet 150e betalen , omdat historisch heb ik geen teruglevering( panelen sinds februari) ,kan wel naar beneden in de app maar niet lager dan 100e, dus ben bang wordt annuleren omdat 100e blijven betalen bij onstabiele bedrijf is niet de slimste .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
jobr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

En in de 12de maand gaan ze failliet en ben je een flinke smak geld kwijt (afhankelijk van je teruglevering). Je hebt dan wel weinig betaald maar het kost je wel geld.
Nee joh. Weer overstappen zodra het seizoen het toelaat. Maar dan moet het leveringstarief wel laag zijn. Dan wordt het cashen bij Eneco -> innova -> partij X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
NileZ_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Klopt dat van die 5 euro? Hoorde van iemand anders dat die heel hoog was gezet, en niet naar eigen inzicht aangepast kon worden.
Als dat klopt, dan maakt het inderdaad weinig uit als ze na een aantal maanden om zouden vallen (zeg niet dat ze dat doen).

Dan heb je goedkope stroom die maandjes haha.
Nja als ik de gegevens invul op de site zou ik een negatief maandbedrag hebben van meer dan 200 euro, en toch 5 euro moeten betalen. Lijkt me aannemelijk dat dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
marcink schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Gisteren contract gekregen bij innova , ze hebben maandbedrag op basis mijn gegevens geschat op -205e , op contract gekregen dat moet 150e betalen , omdat historisch heb ik geen teruglevering( panelen sinds februari) ,kan wel naar beneden in de app maar niet lager dan 100e, dus ben bang wordt annuleren omdat 100e blijven betalen bij onstabiele bedrijf is niet de slimste .
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Ai. Wist niet dat het zo erg was daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Als het goed is moeten ze toch wel na een tijdje ( zeg maximaal een maand ) zien dat je verbruik negatief is, dan moet het toch mogelijk zijn je maandbedrag richting de 0 te zetten.
Of waarom neem je niet even contact met ze op hierover? @marcink

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Ik ga straks waarschijnlijk richting Tibber puur voor de teruglevering... Zeker nu de gaskraan weer dicht zit gaan de prijzen vast weer omhoog en zal dat een serieuze kandidaat zijn voor de teruglevering. Voor afname zoek ik nog een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
JohanNL schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:46:
Als het goed is moeten ze toch wel na een tijdje ( zeg maximaal een maand ) zien dat je verbruik negatief is, dan moet het toch mogelijk zijn je maandbedrag richting de 0 te zetten.
Dat zegt natuurlijk niks over het feit of hij een overschot op jaarbasis heeft. En zoja, hoeveel dan. Daarom gebruiken ze juist dat historisch verbruik.
Als je een beetje goed lult kan je veel gedaan krijgen, maar in deze maanden heeft iedereen met zonnepanelen een overschot.

Als het voorschotbedrag hoog is, dan is dat een potentieel risico als ze om vallen.
Nou zeg ik helemaal niet dat ze dat doen, maar als dat wel zo is ben je dat bedrag dus kwijt.
Bij een zeer laag voorschotbedrag is dat risico natuurlijk een stuk kleiner.
Sterker nog, mochten ze dan omvallen in of na de winter, is dat eerder positief dan negatief voor velen. Maar goed dat is een heel ander scenario natuurlijk.

Persoon die ik sprak had een vrij hoog voorschotbedrag die hij niet kon verlagen terwijl hij op jaarbasis een fors overschot heeft.
Dit kan natuurlijk een N=1 zijn, geen flauw idee. Maar in zo'n geval is het risico wel iets hoger natuurlijk.

12 maanden daar blijven zitten zou ik sowieso niet snel doen in elk geval. Maar mocht je een hoog verbruik in de winter hebben, dan zou ik het wel aan durven. Maar moet wel toegeven dat ik de huidige tarieven van Innova zo even niet weet.
Maar dat heeft te maken met welke strategie je wil toepassen. Zoals al vaker besproken hier natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
JohanNL schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:46:
Kan proberen maar was al februari bijna bij Innova, en was zelfde liedje , zonder historisch teruglevering kan niet naar 0 , maar dat is ook logisch , ze gaan niet mij betalen omdat ik varschijnlijk over heb , en zeker niet als in de winter ik krijgt de stroom allen maar en terugeleverd wordt weinig . Denk wordt annuleren innova ( was zo wie zo vanaf 20 september) , de overstap naar Eneco laten doorgaan ( 2 augustus aangevraagd, 24 augustus start levering ) , en afwachten wat Eneco ga doen in mijn geval ( op contract 61 tlv) . Zo wie zo als ik ga ergens eind oktober weer meer verbruiken dan terugleveren , overstap naar goedkoopste , of terug naar dynamische prijzen ( maar deze keer geen Frank , duurste van alle dynamische aanbieders ) maar ben bang dat dynamische prijzen november gaan 2e per kWh aantikken .
Pagina: 1 ... 84 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2