niets moet......behalve adem halen
Wanneer is nu het beste moment om over te stappen?
Mijn huidige (3-jarig) contract loopt nog tot 6-1-2023 met bestaande tarieven van:
normaal: €0,16
daltarief: €0,15
gas: €0,85
jaarlijks verbruik +/- 2500 kWh
jaarlijks opwek +/- 5000 kWh
gasverbruik: 750 m3
op dit moment sta ik net boven €0 met de netto kosten. dus bij het behouden van het contract verwacht ik dat na het terugkrijgen van mijn voorschot zo'n 300 euro aan energie betaald heb over 2022.
zou ik nu naar Eneco overstappen dan geeft een snelle rekensom mij aan dat ik met dezelfde cijfers ongeveer €550 zou moeten betalen over een jaar.
Ik zit zelf te denken om gewoon de prijsaanpassing van begin januari af te wachten en dan te kijken wat gunstig is. Iemand nog een ander idee hierover?
@cj1 ?Niwla schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
En dan heb je ook wat aan de linkjes in de afbeelding
Als eerste moet je alleen voor elektriciteit overstappen wanneer je gaat overstappen.S-te-fan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:57:
Flink wat teruggelezen maar blijf toch nog met een vraag zitten:
Wanneer is nu het beste moment om over te stappen?
Mijn huidige (3-jarig) contract loopt nog tot 6-1-2023 met bestaande tarieven van:
normaal: €0,16
daltarief: €0,15
gas: €0,85
jaarlijks verbruik +/- 2500 kWh
jaarlijks opwek +/- 5000 kWh
gasverbruik: 750 m3
op dit moment sta ik net boven €0 met de netto kosten. dus bij het behouden van het contract verwacht ik dat na het terugkrijgen van mijn voorschot zo'n 300 euro aan energie betaald heb over 2022.
zou ik nu naar Eneco overstappen dan geeft een snelle rekensom mij aan dat ik met dezelfde cijfers ongeveer €550 zou moeten betalen over een jaar.
Ik zit zelf te denken om gewoon de prijsaanpassing van begin januari af te wachten en dan te kijken wat gunstig is. Iemand nog een ander idee hierover?
Daarna kan je gewoon 2 scenario's maken. Je stopt in een excel je opwek en je aankoop per maand en die doe je keer de 2 contractsoorten. Dit hoef je alleen te doen wanneer je de rest van dit jaar nog meer opwekt dan je verbruikt. Is dit laatste het geval dan weet ik echter al wel de uitkomst.
Aangezien je contract begin januari afloopt moet je nog wel de 50 euro opzegboete mee nemen.
Ik ben zowaar toch teruggebeld, iets wat nergens vanzelfsprekend is. Nieuwe contract is per vandaag actief.
Moest een verbruik opgeven en had 500kWh opgegeven (incl. salderen, dus dan 2000-2500kWh terugleveren).
Kennelijk is dat lastig, want nu staat er 2000kWh verbruik met een maandbedrag van €80. Dat zou dan €30 worden omdat dat het "minimale" is voor elke Eneco klant. Bijzonder bedrag, als je kunt naar de teruggave EB, de geringe vaste kosten en de grote terugleverhoeveelheid. Ik ben geen spaarbank voor hun, andersom willen ze dat wel.
In de bevestiging staat nu echter een bedrag van €0 per maand. Dus ik heb geen idee wat het wordt, vind €30 al idioot. Elk antwoord op de vraag over een maandbedrag cirkelt terug naar "dat krijg je bij je jaarnota terug". Maar niet iedereen heeft zin om een jaar te wachten op een bedrag van meer dan €1000 (als je saldering meetelt).
In ieder geval ben ik benieuwd naar de eindafrekening van begin mei t/m 9 augustus.
Tabellen kosten mij meer tijd, die ik voorlopig liever aan andere dingen besteed.
Google sowieso niet, sinds daar het motto "Don't be evil" werd verwijderd.
Aanbevolen houd ik mij voor een dienst die het mogelijk maakt om de tabel te kopiëren en plakken vanuit Numbers versie 3.2.2.
[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 10-08-2022 13:51 . Reden: Numbers alinea toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Wat mij betreft is zo'n tabel als foto prima, je kan eventueel online een spreadsheet invullen die je kan delen die niet via google is. Office heeft vast ook wel zoiets toch?cj1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:47:
[...]
Tabellen kosten mij meer tijd, die ik voorlopig liever aan andere dingen besteed.
Google sowieso niet, sinds daar het motto "Don't be evil" werd verwijderd.
Aanbevolen houd ik mij voor een dienst die het mogelijk maakt om de tabel te kopiëren en plakken vanuit Numbers versie 3.2.2.
Offtopic:
Wat is er mis met "Do the right thing"?
Heb altijd het idee dat apple gebruikers google bovengemiddeld meer links laten liggen dan windows gebruikers.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@mathijshooi Een link naar dit 2e TLV onderzoek van de Consumentenbond is toegevoegd in de TS.Domba schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 03:21:
Er is een ANP nieuws bericht van consumentenbond over nog steeds te lage terugleververgoedingen [Afbeelding]
Peildatum 11 juli bron
Bijzonder dat DGB Energie, de TLV hekkensluiter van s1, aanvang s2 2022 is gestegen naar de 5e positie op de ranglijst van hoogste TLV's.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
TLV is 0,61ct nog steeds en wordt 2x per jaar aangepast, staat ook in overeenkomst (al zei de telefonist dat het elke maand was zzzz)
maandbedrag is 9 euro, nou we gaan het meemaken
Moet je nog aanmelden op energieleveren.nl ? weird?Terugleververgoeding en salderen
Als u zelf stroom opwekt - en dit niet direct zelf gebruikt - levert u deze opgewekte stroom terug. De door u
teruggeleverde en door u verbruikte stroom mag u jaarlijks tegen elkaar wegstrepen. Oftewel salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik. Saldering gebeurt met de jaarnota. Salderen kan overigens alleen als u aangemeld bent op energieleveren.nl. U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt. Levert u meer terug, dan ontvangt u de terugleververgoeding. Meer informatie hierover vindt u terug in het bijgaande Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten.
[ Voor 50% gewijzigd door xoror op 10-08-2022 15:27 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Stuk beter dan €0,07 maar heel ruim is het nog niet....Beste meneer, mevrouw,
Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh. Dit betekent dat u meer geld ontvangt voor de elektriciteit die u netto aan ons teruglevert. In Mijn Vattenfall en op uw volgende jaarafrekening of eindafrekening ziet u dat terug.
Is het niet gewoon verplicht om je aan te melden als je teruglevert?xoror schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:20:
Moet je nog aanmelden op energieleveren.nl ? weird?
Maand geleden had ik twee keer contact met Vattenfall hierover. Toen wisten ze van niks en waren ze er ook niet mee bezig om de tlv aan te passen. Sterker nog, die 7 cent vonden ze een eerlijke vergoeding.Tortelli schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:23:
Mijn ouders kregen vandaag een mailtje van Vattenfall:
[...]
Stuk beter dan €0,07 maar heel ruim is het nog niet....
Best wonderlijk dat ze nu ineens met 17 cent komen. Dat trekt geen klanten, maar kost hun alsnog wel geld. Plus, de hele argumentatie die ik van hun kreeg over die 7 cent was dus onzin (wat toen ook al duidelijk was).
Gisteren was in het nieuws dat Scandinavië minder groene stroom gaat leveren aan Europa. Wellicht is dit hun manier om meer klanten met zonnestroom te behouden.
Ik denk dat de installateur dat al gedaan heeft, want heb al jaartje gesaldeerd bij andere leverancier namelijk.borft schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Is het niet gewoon verplicht om je aan te melden als je teruglevert?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
En ik vermoed dat er ook een commerciële reden achter kan zitten.Playa del C. schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:42:
[...]
Maand geleden had ik twee keer contact met Vattenfall hierover. Toen wisten ze van niks en waren ze er ook niet mee bezig om de tlv aan te passen. Sterker nog, die 7 cent vonden ze een eerlijke vergoeding.
Best wonderlijk dat ze nu ineens met 17 cent komen. Dat trekt geen klanten, maar kost hun alsnog wel geld. Plus, de hele argumentatie die ik van hun kreeg over die 7 cent was dus onzin (wat toen ook al duidelijk was).
Gisteren was in het nieuws dat Scandinavië minder groene stroom gaat leveren aan Europa. Wellicht is dit hun manier om meer klanten met zonnestroom te behouden.
Als mensen (met zonnepanelen) in een vergelijksite een aanbieder zoeken, dan vallen alle aanbieders met een lage TLV gelijk af. Je verliest dus een hoop klanten en ook hun groene stroom idd die de energieleverancier gewoon weer kan doorverkopen voor een hoog tarief.
[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 10-08-2022 17:01 ]
Heel herkenbaar. Ook op kantoor geloven ze je niet als je zegt dat je 61,4 cent krijgt. Monteurs ook niet trouwens.Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Ik sprak vandaag met een zonnepaneleninstallateur die niet kon geloven dat wat je extra produceert op jaarbasis in de vorm van een terugleververgoeding wordt uitgekeerd.
Hij was er zó van overtuigd dat ik er zelf aan begon te twijfelen. Deed het bijna voorkomen alsof ik er niets van begreep.
Ik zei dat ik bij Eneco zit en 0,61 cent terugkrijg van elke kWh die ik niet zelf verbruikt hebt. Dat kon hij al bijna niet geloven.
Ook zei hij dat als je bijvoorbeeld 5000 produceert en daarvan 3000 zelf verbruikt, dan krijg je over die 2000 euro echt geen 0,61 cent terugkrijgt. "Want de grote maatschappijen zorgen er wel voor dat dat niet gebeurt."
Maar zo werkt het toch wel?
Voorbeelden:
Als ik 0 zou verbruiken op jaarbasis en 2500 teruglever, dan krijg ik toch 2500*0,61 = 1525 euro terug? (Los van alle belastingen etc.)
Als ik 5000 zou verbruiken op jaarbasis, daarvan 3000 zou verbruiken, zou ik netto toch 2000*0,61 = 1220 euro terugkrijgen?
Ik heb toch niet zitten slapen ofzo?
Maar als ik wel gelijk heb begrijp ik echt niet hoe je jezelf zonnepaneleninstallateur kan noemen als je dit niet weet...
Wat wel jammer is, is dat ik in eerste instantie naar hun advies luisterde niet te veel meer te leggen. Met als gevolg dat ik op de uitbreiding van 12 naar 21 geen BTW meer terugkreeg en allerlei dubbel werk op de rekening kreeg.
Maar goed, ze snorren er nu lekker op los en elke zonnige dag is voorlopig zo'n 35 kWh terugleveren ofwel iets van 21,50 per dag cashtegoed opbouwen.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Secundair AllocatiePunt (SAP)
Heb je nog een vast contract voor 3 jaar met lage prijzen? Dan kun je misschien meer verdienen aan jouw zonnestroom door die terug te leveren via een andere leverancier en een tweede slimme meter. Zie topic "secundair allocatiepunt".
Ik ook niet. En dat is ook niet zo. Gelukkig krijgen we wel 61 cent of 0.61 euro terug per kWh.Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Ik zei dat ik bij Eneco zit en 0,61 cent terugkrijg van elke kWh die ik niet zelf verbruikt hebt. Dat kon hij al bijna niet geloven.
Ik heb vandaag ook de eindafrekening van Delta gehad over 1 t/m 11 juli. We krijgen 264 euro terug. Te ontvangen binnen 3 weken. En sinds 11 juli zijn we weer een blije leverancier aan Eneco
Uiteraard heb ik ook de rit van Delta > Eneco gemaakt en inderdaad vandaag ook de afrekening van de 10 dagen gehad. (1/7-10/7)
Mijn situatie is iets anders omdat ik het zakelijk doe, heb 14.500 kWp op mijn zakelijk adres liggen (plat dak, nee daar past niks mee bij helaas
De prijzen die ik zie zijn incl. btw maar daar komt nog 8cent bij aan overheidsheffingen, zo te lezen op hun website. Desondanks zie ik deze prijzen in de wintermaanden vermoedelijk toch niet de 61 cent per kWh bereiken maar uiteraard heb ik ook geen glazen bol.
Iemand hier ideeen over? zijn er meer aanbieders die flexibele energietarieven / uurprijzen gebruiken.
Overigens, mocht de TLV ooit drastisch laag worden lijken mij deze partijen ook best interessant want ze geven de kale inkoopprijs per uur op de markt terug als vergoeding. Zo te zien is dat altijd boven de 8 cent welke ik als maximum minimum
14.640Wp
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 10-08-2022 20:31 ]
Ik weet het niet zeker, maar komen de huidige lage prijzen overdag niet doordat het aanbod nu ook hoog is door zonnestroom? En de vraag laag? Want dan zullen de prijzen overdag in de winter hoger zijn, door veel minder aanbod en hogere vraag.Fastclear schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:07:
mijn idee is om (ik vermoed ergens oktober) als ik netto afnemer wordt over te stappen naar easyenergy. Deze partij heeft flexibile energietarieven welke wisselen per uur. Wat mij opvalt is dat deze uurprijzen overdag het meest gunstig zijn = het moment dat ik op mijn zaak ook verbruik.
Aankomend weekend worden er 21 zonnepanelen gelegd bij mij thuis. Dit zal ongeveer 6300 kWh per jaar moeten opbrengen.
Verbruik afgelopen jaar: 2500 kWh.
Inmiddels heb ik sinds een aantal weken een warmtepomp waardoor mijn totaal verbruik waarschijnlijk ergens tussen 5500 en 6000 kwh zal uitkomen maar dit kun je pas goed zeggen na een heel jaar...
Wat zouden jullie adviseren om te doen... Een energie leverancier met een hoge terugleververgoeding of niks doen aangezien het overschot niet erg groot is.
Ik heb al veel in dit topic gelezen maar wil toch graag jullie mening.
Als je zo weinig overschot hebt zou ik persoonlijk de gok niet nemen en eerst even afwachten hoe de warmtepomp gaat presteren op je energieverbruik.Wollie91 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:39:
Aankomend weekend worden er 21 zonnepanelen gelegd bij mij thuis. Dit zal ongeveer 6300 kWh per jaar moeten opbrengen.
Inmiddels heb ik sinds een aantal weken een warmtepomp waardoor mijn totaal verbruik waarschijnlijk ergens tussen 5500 en 6000 kwh zal uitkomen maar dit kun je pas goed zeggen na een heel jaar...
Wat zouden jullie adviseren om te doen... Een energie leverancier met een hoge terugleververgoeding of niks doen aangezien het overschot niet erg groot is.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Bedankt voor je reactie.leejoow schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:41:
[...]
Als je zo weinig overschot hebt zou ik persoonlijk de gok niet nemen en eerst even afwachten hoe de warmtepomp gaat presteren op je energieverbruik.
Dat idee had ik dus ook inderdaad...
Lastig om in te schatten wat het jaarverbruik van de warmtepomp is.
Join tha club.ursusMaritimus schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:50:
[...]
Heel herkenbaar. Ook op kantoor geloven ze je niet als je zegt dat je 61,4 cent krijgt. Monteurs ook niet trouwens.
Wat wel jammer is, is dat ik in eerste instantie naar hun advies luisterde niet te veel meer te leggen. Met als gevolg dat ik op de uitbreiding van 12 naar 21 geen BTW meer terugkreeg en allerlei dubbel werk op de rekening kreeg.
Maar goed, ze snorren er nu lekker op los en elke zonnige dag is voorlopig zo'n 35 kWh terugleveren ofwel iets van 21,50 per dag cashtegoed opbouwen.
Zoals het nu staat worden de Baseload tarieven in de winter zeker wel hoger dan 60 cent. Maar wees blij, Baseload Frankrijk zit boven de euro momenteel (ex btw en opslagen).Fastclear schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:07:
Ik volg dit topic nu ook al geruime tijd.
Uiteraard heb ik ook de rit van Delta > Eneco gemaakt en inderdaad vandaag ook de afrekening van de 10 dagen gehad. (1/7-10/7)
Mijn situatie is iets anders omdat ik het zakelijk doe, heb 14.500 kWp op mijn zakelijk adres liggen (plat dak, nee daar past niks mee bij helaas) en mijn idee is om (ik vermoed ergens oktober) als ik netto afnemer wordt over te stappen naar easyenergy. Deze partij heeft flexibile energietarieven welke wisselen per uur. Wat mij opvalt is dat deze uurprijzen overdag het meest gunstig zijn = het moment dat ik op mijn zaak ook verbruik.
De prijzen die ik zie zijn incl. btw maar daar komt nog 8cent bij aan overheidsheffingen, zo te lezen op hun website. Desondanks zie ik deze prijzen in de wintermaanden vermoedelijk toch niet de 61 cent per kWh bereiken maar uiteraard heb ik ook geen glazen bol.
Iemand hier ideeen over? zijn er meer aanbieders die flexibele energietarieven / uurprijzen gebruiken.
Overigens, mocht de TLV ooit drastisch laag worden lijken mij deze partijen ook best interessant want ze geven de kale inkoopprijs per uur op de markt terug als vergoeding. Zo te zien is dat altijd boven de 8 cent welke ik als maximum minimumhoorde als proefballon van de overheid. Ben je lijkt mij toch beter af
Wat is niks doen? Want als je bv bij Budget Energie zit is overstappen naar een club die jaarlijks saldeert (oa Eneco, met hoog TLV) wel een betere optie.Wollie91 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:39:
Ik zou het verbruik en de opwek tot en met maart goed bijhouden. Dan weet je van beiden wel ongeveer het totaal per jaar door extrapoleren. Bij 500 kWh overschot loont dan hopelijk de hoogste TLV nog steeds.Wollie91 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:39:
Advies gevraagd....
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Ach ja. Heb vakantie.
Ik ben in februari een nieuw contract aangegaan via gaslicht met GC. Waarom? Omdat ik daar toen volgend gaslicht dik 40cent zou krijgen tlv.
Nu kwam ik er via via achter dat GC maar 8cent betaald.
Contract nagelezen en jawel hoor. Getekend voor 8 cent. GC gaat niet in op de prijzen die ik voorgeschoteld kreeg van gaslicht. Ondanks de printscreen waar de bedragen duidelijk in staan.
Daarom afgelopen 3 aug ook overgestapt naar eneco. Overstappen was telefonisch een fluitje. Bekende probleem het voorschot. Telefonisch op 0 geen probleem. Nu niet lager dan 9Euro.
Gisteren de afrekening van GC.
7000kwh aan 8 cent periode febr tot aug.
Tranen springen me weer in de ogen nu...
Maar nu zit ik goed. Voorlopig.
Mede dankzij dit topic...
Inmiddels ook een 20.000Wp liggen.
En wil nog veel meer erbij. Komt nog een leuk stuk dak bij. Die 3x25A gaat zweten...

[ Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 10-08-2022 21:51 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Beter laat dan nooit. Heeft je echter wel een dikke vakantie gekost…paulv1973 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:49:
Hele toppic maar eens doorgelezen.
Ach ja. Heb vakantie.
Ik ben in februari een nieuw contract aangegaan via gaslicht met GC. Waarom? Omdat ik daar toen volgend gaslicht dik 40cent zou krijgen tlv.
Contract nagelezen en jawel hoor. Getekend voor 8 cent. GC gaat niet in op de prijzen die ik voorgeschoteld kreeg van gaslicht. Ondanks de printscreen waar de bedragen duidelijk in staan.
Daarom afgelopen 3 aug ook overgestapt naar eneco. Overstappen was telefonisch een fluitje. Bekende probleem het voorschot. Telefonisch op 0 geen probleem. Nu niet lager dan 9Euro.
Ik zit momenteel variabel bij Greenchoice.Truus01 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Wat is niks doen? Want als je bv bij Budget Energie zit is overstappen naar een club die jaarlijks saldeert (oa Eneco, met hoog TLV) wel een betere optie.
Totaal leveringstarief (enkel) €0,54662
Totaal leveringstarief (normaal) €0,58019
Totaal leveringstarief (dal) €0,50560
Terugleververgoeding €0,12
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:10 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:09 ]
Heb je gaslicht hiervan op de hoogte gesteld. Ik zou nogal pissig zijn als een gerenomeerd bedrijf foutieve info verstuurd. Ik zou genoegdoening willen.paulv1973 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:49:
Hele toppic maar eens doorgelezen.
Ach ja. Heb vakantie.
Inmiddels ook een 20.000Wp liggen.
En wil nog veel meer erbij. Komt nog een leuk stuk dak bij. Die 3x25A gaat zweten...
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Natuurlijk gedaan.Bravertal schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:27:
[...]
Heb je gaslicht hiervan op de hoogte gesteld. Ik zou nogal pissig zijn als een gerenomeerd bedrijf foutieve info verstuurd. Ik zou genoegdoening willen.
Wijzen allebei naar het getekende contract. Dat is leidend.
Zo zie je maar dat je ook het definitieve contract toch nog maar een keer moet doorspitten.
Maar wat is dan se waarde van de voicelog bij eneco.?
Opgenomen op band een voorschot van 0.
En nu gaat het niet lager dan 9...
[ Voor 23% gewijzigd door paulv1973 op 10-08-2022 22:40 ]
Klantenservice bellen en hameren op nul euro. Heb ik ook gedaan en een teamleider kan het op nul euro krijgen. De volhouder wint!paulv1973 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:38:
[...]
Natuurlijk gedaan.
Wijzen allebei naar het getekende contract. Dat is leidend.
Zo zie je maar dat je ook het definitieve contract toch nog maar een keer moet doorspitten.
Maar wat is dan se waarde van de voicelog bij eneco.?
Opgenomen op band een voorschot van 0.
En nu gaat het niet lager dan 9...
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
[ Voor 117% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:00 ]
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:08 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:06 ]
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:07 ]
[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 11:08 ]
Als je nog tijd over hebt voor ERBIJ leggen.. hit me up.. haha..paulv1973 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:04:
Wel altijd tegen klanten gezegd volgooien dat dak. Overschot is niet erg. TvT van 10 jaar is nog altijd beter dan 0% bij de bank.
Dit weekend gaat er 16.000wp bij een vriend op het dak ERBIJ.
Week erna bij een andere vriend 12000 ERBIJ.
En dan natuurlijk Eneco contractje
Die info over de TLV wordt inderdaad niet overal gespamt, maar ik verbaas me soms nog wel over het feit dat een heel groot deel echt geen flauw idee heeft hoe de markt er voor staat.
Veel mensen hebben van alles te roepen over hoeveel duurder het gas wel niet is geworden en de elektriciteit. Maar als ik ze dan vraag hoeveel dan, of wat ze nu betalen of gaan betalen.. dan hebben ze geen flauw idee en hebben ze er niet of nauwelijks naar gekeken..
Ik help altijd graag, en zeker als mensen onwetend veel geld laten liggen of teveel betalen. Maat ik verbaas me over een aantal mensen die kennelijk denken dat de energiemaatschappij hun zelf wel even komt vertellen hoe ze het moeten doen.
Steek er dan ook graag wat vrije tijd in om mensen te helpen.
Maar mensen die een paar maanden geleden nog deden alsof het allemaal flauwekul was, die komen nu dan ineens toch vragen hoe het zit.. want 'Het wordt wel erg duur hè' haha..
Sommige installateurs inderdaad net zo. Ik begrijp heel goed dat ze dat niet allemaal weten en bijhouden. Maar ze hebben zelf toch ook panelen? Alsof ze nog nooit overgestapt zijn, of het eens opnieuw bekeken hebben..
Maar goed, voor zolang dit aanhoudt gaan we er voor om het te maximaliseren met zn allen hier 👍
Dank voor dit waardevolle topic!
Uw zonnepanelen kunnen u vanaf 1 september 2022 meer geld opleveren. Vanaf die datum ontvangt u van ons een hogere terugleververgoeding. Levert u meer terug dan u van het net afneemt, dan betalen we u vanaf die datum 16,8 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 7 eurocent per kWh. Dit betekent dat u meer geld ontvangt voor de elektriciteit die u netto aan ons teruglevert. In Mijn Vattenfall en op uw volgende jaarafrekening of eindafrekening ziet u dat terug.
Hier zekers blij mee. Blijf dan ook mooi bij ze zitten.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik blijf zitten bij Eneco voor nu ook in de winter. Ik heb genoeg panelen en een laag vebruik dat ik in 1 zonnige maand het verbruik zo weer gecompenseerd heb.KoningPaulus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:17:
Zijn er hier ook nog mensen die de GC/Unive voor stroom gaan meepakken voor de winterperiode ivm de "relatief" lage tarieven. Uiteraard de opzegboete a 125 incalculeren, maar toch, 50 ct vs 100ct(koffiedik) kan de moeite zijn, afhankelijk van gebruik.
€0,29 normaaltarief,
€0,26 daltarief,
€1,09 gas per kuub.
€0,07 tlv.
Ik heb sinds mei zonnepanelen en ik houd c.a 4000kWh over per jaar wat ik teruglever. Ik las iets over het volgende: je kunt ook alleen met de levering / teruglevering van stroom overstappen en dus je contract openbreken en voor levering gas bij Vattenfall blijven en stroom bij Eneco?
Nou als je het hebt gelezen dan ben je er toch? En je kunt ook gewoon even de zoekfunctie gebruiken want dit onderwerp is ongeveer 231x besproken.superjoost schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:27:
Ik zit op dit moment bij Vattenfall. Contract van 01-12-2021- 01-12-2022. Tarieven:
€0,29 normaaltarief,
€0,26 daltarief,
€1,09 gas per kuub.
€0,07 tlv.
Ik heb sinds mei zonnepanelen en ik houd c.a 4000kWh over per jaar wat ik teruglever. Ik las iets over het volgende: je kunt ook alleen met de levering / teruglevering van stroom overstappen en dus je contract openbreken en voor levering gas bij Vattenfall blijven en stroom bij Eneco?
Ja het kan en afhankelijk van de looptijd van je contract en je hoeveel kWh je teruglevert kun je berekenen hoe snel je de boete hebt terugverdiend.
Kun je dit toelichten?dinandus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:15:
Staat nu ook op de site van Vattenfall zelf, per 1 september terug lever vergoeding 16,8 Eurocent.,
Hier zekers blij mee. Blijf dan ook mooi bij ze zitten.
Wat denk je zelfsuperjoost schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:42:
Ok, dankje, duidelijk. Wat ik me nog afvroeg: houd je bij je oude leverancier dan hetzelfde contract voor de levering van gas, of gaat dat dan ook tegen nieuwe tarieven?

Het oude tarief natuurlijk, anders zou je er weinig mee opschieten.
Klopt, je hoeft niet perse beide producten van dezelfde leverancier af te nemen.superjoost schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:27:
je kunt ook alleen met de levering / teruglevering van stroom overstappen en dus je contract openbreken en voor levering gas bij Vattenfall blijven en stroom bij Eneco?
superjoost schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:42:
Ok, dankje, duidelijk. Wat ik me nog afvroeg: houd je bij je oude leverancier dan hetzelfde contract voor de levering van gas, of gaat dat dan ook tegen nieuwe tarieven?
Totdat je contract afloopt natuurlijk, dan krijg je nieuwe tarieven.de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:46:
Wat denk je zelf![]()
Het oude tarief natuurlijk, anders zou je er weinig mee opschieten.
https://www.metronieuws.n...s-nieuwe-normaal-energie/
Weet je niet, er zijn toch zo ontzettend veel variabelen die een mooie TLV maken én breken.Keesvdzanden schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:42:
Als deze man gelijk krijgt dan ziet het er rooskleurig uit met veel PV op dak.
https://www.metronieuws.n...s-nieuwe-normaal-energie/
Is het niet nog steeds zo dat de dag-TLV soms negatief is? Daar zit toch wel een groot risico bijvoorbeeld.
In vino veritas, in aqua sanitas
Lange termijn inkopen hebben niks te maken met dag prijzen of zelfs uur prijzen.JohanNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Weet je niet, er zijn toch zo ontzettend veel variabelen die een mooie TLV maken én breken.
Is het niet nog steeds zo dat de dag-TLV soms negatief is? Daar zit toch wel een groot risico bijvoorbeeld.
Gas en kolen prijzen bepalen onze stroom prijs grotendeels.
Nee nog niets ontvangen. krijg inmiddels het vermoeden dat die ook niet meer komt en dat het straks gewoon op de eindnota komt als dit contract eindigt.DCNY schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:23:
Iemand van de overstappers begin juli van Eneco naar Eneco die de afrekening al binnen heeft? Dan weet ik ongeveer wanneer ik die kan verwachten
De eindafrekening destijds was ook snel.
Ik vermoed dan ook inderdaad dat bij jullie dat geld via de eindafrekening komt..
Niet dat t me wat uitmaakt, maar wat n slordige organisatie.. Dame aan de telefoon zei uit zichzelf dat er een afrekening komt. Nja dan wachten we maar tot oktober als ik overstap ivm netto verbruiken.de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:38:
[...]
Nee nog niets ontvangen. krijg inmiddels het vermoeden dat die ook niet meer komt en dat het straks gewoon op de eindnota komt als dit contract eindigt.
Nieuw contract is hier ingegaan op 20 juli. Eneco geeft aan dat ik de eindrekening, wegens nieuw contract, uiterlijk volgende week woensdag zou moeten hebben.DCNY schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:23:
Iemand van de overstappers begin juli van Eneco naar Eneco die de afrekening al binnen heeft? Dan weet ik ongeveer wanneer ik die kan verwachten
Dat zou neer komen op 4 weken na ingaan nieuw contract.
Wat zie je graag toegelicht?
Elektra lever ik gemiddeld een 750 kWh terug na gesaldeerd te hebben, ofwel dan een € 75 meer terug, met de 0,168€ ipv € 0,07 ga ik niet overstappen naar een andere aanbieder.
Daar ik sinds afgelopen najaar een variabel contract heb zijn de gasprijzen inmiddels al wel 3 X aangepast, maar in verhouding zeg maar beperkt verhoogd. Betaal nu een € 1,476 m3. Voor nu prima gasprijs, al zal daar vast per 1 oktober wel weer iets bovenop komen gezien de gas prijs markt in het algemeen
Ik zit voor gas bij Vattenfall, maar dat staat verder los van dit topic.dinandus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:12:
[...]
Wat zie je graag toegelicht?
Elektra lever ik gemiddeld een 750 kWh terug na gesaldeerd te hebben, ofwel dan een € 75 meer terug, met de 0,168€ ipv € 0,07 ga ik niet overstappen naar een andere aanbieder.
Daar ik sinds afgelopen najaar een variabel contract heb zijn de gasprijzen inmiddels al wel 3 X aangepast, maar in verhouding zeg maar beperkt verhoogd. Betaal nu een € 1,476 m3. Voor nu prima gasprijs, al zal daar vast per 1 oktober wel weer iets bovenop komen gezien de gas prijs markt in het algemeen
Bij Eneco kriig je 61 cent voor elke kWh die je teruglevert. Dus, voor iedereen die jaarlijks een overschot heeft, is dat de beste optie.
Jij gaat van 0,07 euro naar 0,17 euro en daar verdien je 75 euro mee. Stap je maandag met alleen stroom over naar Eneco dan krijg je nog een 400 euro meer terug per jaar.
Ik snap dus niet helemaal waarom je, na het lezen van dit topic, stelde dat je lekker bij Vattenfall bleef zitten.
Ik heb zo'n realtime verbruiksmeter (Homewizard) en ga even de in de gaten houden hoe het uitpakt qua verbruik in de winter (eerste jaar panelen op dit huis). Mocht ik m'n eigen verbruik nog grotendeels afdekken vind ik een nieuwe switch niet per se de moeite.KoningPaulus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:17:
Zijn er hier ook nog mensen die de GC/Unive voor stroom gaan meepakken voor de winterperiode ivm de "relatief" lage tarieven. Uiteraard de opzegboete a 125 incalculeren, maar toch, 50 ct vs 100ct(koffiedik) kan de moeite zijn, afhankelijk van gebruik.
Als blijkt dat de pv-installatie onvoldoende levert ga ik op zoek het prijstechnisch meest voordelige (lage tarieve + opzegboete, of iets hogere tarieven zonder boete).
De meeste mensen hier zitten op een modelcontract en hebben dus niet te maken met een opzegboete.KoningPaulus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:17:
[ Voor 115% gewijzigd door Wolly op 12-08-2022 11:27 ]
[ Voor 119% gewijzigd door Truus01 op 12-08-2022 11:29 ]
Ga je daar überhaupt nog wat aan hebben? Je zult tenslotte ook de wintermaanden moeten salderen.Esumontere schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:58:
Gisteren Eneco gebeld, voor een overstap van Eneco naar Eneco. Is geregeld, maar helaas pas per 27 augustus wegens administratieve achterstand. Maar, per 27 augustus dus 61 ct terugleververgoeding!
Of heb je een SAP?
Gezien ik 6.4 kWp heb liggen verwacht ik in september ook nog wel een behoorlijke opbrengst. Salderen gaat op jaarbasis dus zolang ik bij Eneco blijf lijkt me dit geen probleem.de Peer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
Ga je daar überhaupt nog wat aan hebben? Je zult tenslotte ook de wintermaanden moeten salderen.
Of heb je een SAP?
Ja oke, maar dat betekent dus dat die 61 cent volledig verloren gaat door de winter, en dan is het dus afwachten wat het tarief per 1 januari gaat worden, en per 1 juli 2023.Esumontere schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Gezien ik 6.4 kWp heb liggen verwacht ik in september ook nog wel een behoorlijke opbrengst. Salderen gaat op jaarbasis dus zolang ik bij Eneco blijf lijkt me dit geen probleem.
Dus je gaat er dan eigenlijk blind in.
Sorry voor het bederven van de pret
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-08-2022 12:25 ]
of, nog een keer overstappen, op het moment dat opbrengst < verbruik natuurlijk (Dat is mijn plan)de Peer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
Ja oke, maar dat betekent dus dat die 61 cent volledig verloren gaat door de winter, en dan is het dus afwachten wat het tarief per 1 januari gaat worden, en per 1 juli 2023.
Dus je gaat er dan eigenlijk blind in.
Sorry voor het bederven van de pret
overigens, vandaag eindelijk knaken van Delta binnen (was per 1/7 overgestapt)
Plan op papier maar bijvoorbeeld momenteel niet uitvoerbaar mocht je vandaag willen overstappen. Iedereen is duurder.borft schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
of, nog een keer overstappen, op het moment dat opbrengst < verbruik natuurlijk (Dat is mijn plan)
overigens, vandaag eindelijk knaken van Delta binnen (was per 1/7 overgestapt)
Met jaarlijks salderen maakt dat toch niet uit? Als de TLV tenminste ook maar omhoog gaat. Dan is het zelfs gunstig.mathijshooi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:05:
[...]
Plan op papier maar bijvoorbeeld momenteel niet uitvoerbaar mocht je vandaag willen overstappen. Iedereen is duurder.
Jawel,greenchoice is hoog laag 60/53.mathijshooi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:05:
[...]
Plan op papier maar bijvoorbeeld momenteel niet uitvoerbaar mocht je vandaag willen overstappen. Iedereen is duurder.
Maar zoden zet het niet aan de dijk nee
Beter laat dan nooit. Wel dure zomer geweest met 45 panelen…jwillemsen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:02:
Van de week ook overgestapt van eneco naar eneco, had een jaarcontract tot 1 november met 0,21 cent terug levering, nu 0,61. Met 45 panelen en een full electric huis heb ik nu flink over maar kom in Nov t/m Feb te kort. Als ik was blijven zitten was het nu goedkoop terug leveren en in de winter duur kopen, nu kan ik wat ik nu terug lever wegstrepen met het tekort in de winter.
Terug kijkend had ik wat eerder moeten overstappen maar een gedeelte van de panelen ligt er pas sinds Juni en had geen idee hoeveel stroom we gingen gebruiken. Van de week alles op een rij gezet en nu maar overgestapt, krijg als het goed is nog een leuk bedrag van Eneco ondanks dat de eerste maanden van het contract de warmtepomp flink heeft gebruikt ivm de afbouw van het huismathijshooi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
Beter laat dan nooit. Wel dure zomer geweest met 45 panelen…
- Teruglevering naar nul per week.
- Totale saldering kleiner of gelijk aan nul
Het tweede beslis moment is als mijn opwek tijdens het Eneco contract verbruikt heb. Dan ga ik dus over als het nieuwe lever tarief lager is dan 61ct+EB+ODE+BTW (82ct?)
Het lijkt me dus handig om bij te houden of je per week nog netto levert en daarna wat je kWh 'saldo' is.
Theo
Weet iemand of dit gaat veranderen ? mijn contract loopt pas in februari af en lever nu 400kwh terug per maand ongeveer.
als ik sommige bedragen hier zie ik besef ik mezelf dat ik niet zo goed zit.
Of ik zie iets verkeerd ?
Dat doet essent al honderd jaar en zal denk ik ook altijd zo blijven.JustC schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:11:
Zit nu nog bij essent maar daar krijg ik maar 5,5 cent terug wat ik zo zie.
Weet iemand of dit gaat veranderen ? mijn contract loopt pas in februari af en lever nu 400kwh terug per maand ongeveer.
als ik sommige bedragen hier zie ik besef ik mezelf dat ik niet zo goed zit.
Of ik zie iets verkeerd ?
Met zonnepanelen hard weg rennen daar
Duidelijk , ik zit nu alleen te kijken waar heen.Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Dat doet essent al honderd jaar en zal denk ik ook altijd zo blijven.
Ik zag al dat Eneco momenteel het hoogste staat in de lijst.
Kan het zijn dat verkeerde gegevens zijn ingevuld voor budget energie? De bron tarief verwijst naar budgetthuis.nl
Over enkele weken krijg ik 12 zonnepanelen á 410Wp op mijn dak en binnenkort loopt mijn vast contract af bij budget energie.
Ik zit ook bij Essent en heb zonnepanelen, vandaar dat ik hier meeless.Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Dat doet essent al honderd jaar en zal denk ik ook altijd zo blijven.
Maar mijn opbrengst is jaar op jaar ca 1000kWh te laag om op 0 uit te komen.
Mijn dak is ook niet groter om meer panelen te leggen.
Heb dus geen overschot.
Dan maakt het toch verder weinig uit waar je zit? Ik kan daar niks duidelijks, voor mij dan, over vinden.
betaal sinds afgelopen maand 29 ct/kWh. Was 21 ct/kWh.
Budget energie heeft "Budgetthuis" als websiteCAD-tekenaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:42:
Ik bekijk de tabel TLV's modelcontracten stand 12 juli 2022 op pagina 1
Kan het zijn dat verkeerde gegevens zijn ingevuld voor budget energie? De bron tarief verwijst naar budgetthuis.nl
Over enkele weken krijg ik 12 zonnepanelen á 410Wp op mijn dak en binnenkort loopt mijn vast contract af bij budget energie.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zonder netto terug levering moet je inderdaad gewoon de goedkoopste zoeken.mike123 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Ik zit ook bij Essent en heb zonnepanelen, vandaar dat ik hier meeless.
Maar mijn opbrengst is jaar op jaar ca 1000kWh te laag om op 0 uit te komen.
Mijn dak is ook niet groter om meer panelen te leggen.
Heb dus geen overschot.
Dan maakt het toch verder weinig uit waar je zit? Ik kan daar niks duidelijks, voor mij dan, over vinden.
betaal sinds afgelopen maand 29 ct/kWh. Was 21 ct/kWh.
Ach, het is voor mij persoonlijk wel prima, heb pas vanaf 9 juni panelen liggen en heb nu net mijn verbruik vanaf 1 februari (start vanaf jaarrekening) teruggeleverd, maar gezien de komende winter en mijn variabele gasprijs bij Vattenfall, blijf ik iedergeval tot het voorjaar zitten waar ik zit.
Dat de terugleververgoeding omhoog gaat staat ook op hun website.Waarom_nou_weer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:15:
Vandaag een mailtje gehad van Vattenfall, de terugleververgoeding gaat per 1 September omhoog van €0,07 naar €0,168
Ach, het is voor mij persoonlijk wel prima, heb pas vanaf 9 juni panelen liggen en heb nu net mijn verbruik vanaf 1 februari (start vanaf jaarrekening) teruggeleverd, maar gezien de komende winter en mijn variabele gasprijs bij Vattenfall, blijf ik iedergeval tot het voorjaar zitten waar ik zit.
Voor de mensen die nog geen mail hebben gehad.
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/
Hier precies dezelfde situatie. Afgelopen week 30 panelen a 345 WP gelegd, waarvan 10 op zuiden en 20 op noorden. Op dit moment heb ik dagelijks een opbrengst van 45 kWh. Ik zat al bij GC maar ze salderen per tariefperiode en dat leek mij met vaak wisselende tarieven niet handig.Wollie91 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:39:
Advies gevraagd....
Verbruik van ons huis is lastig in te schatten, wij wonen hier pas sinds april en hebben ook nog veel na-geïsoleerd. Verwarmen doen wij sinds medio juli met een all-electric warmtepomp dus van het gas zijn wij ook af.
Ik hoop zo'n 6500-7000 kWh op te wekken per jaar. In ons oud appartement hadden wij een stroomverbruik (geen verwarming of koken) van 2100 kWh per jaar. Nu komt er dus nog rond 3600 kWh voor de verwarming erbij (volgens de datasheet van de wp) en sww zit er nog niet eens inbegrepen zover ik weet. Ik hoop stiekem dus wel dat wij nog iets terug kunnen leveren, maar een glazen bol heb ik niet.
De beste optie leek mij nu om gewoon voor 3 jaar-vast van GC/Univé te gaan. Dan kan ik aug-2022 - aug-23 en aug-23 - aug-24 nog op jaarbasis salderen. Begin 2025 zeggen wij doei tegen het gros van de salderingsregeling. Tegen die tijd zou ik dus gewoon de boete van €50 kunnen betalen om het contract open te breken.
Maar: GC betaalt slechts 11 cent per kWh teruglevering. Dat lijkt mij persoonlijk echter redelijk, nu dat ik nog niet weet of wij terugleveren of eventueel zelf nog bij moeten betalen (en dan het "lage" tarief vastgezet).
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Zo snel als mogelijk weg daar dus, je gaat dan over op variabel tarief met maandelijks salderen en 50% tlv...CAD-tekenaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:42:
Ik bekijk de tabel TLV's modelcontracten stand 12 juli 2022 op pagina 1
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Is onderstaand aanbod hoog dan?Peet-je schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:20:
[...]
Zo snel als mogelijk weg daar dus, je gaat dan over op variabel tarief met maandelijks salderen en 50% tlv...
Onderstaand tarief (geldig voor maand september) is berekend met 9% BTW
/f/image/lbkjXiM4uT7WYjG6teCssZf9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door CAD-tekenaar op 12-08-2022 23:40 ]
Ik bedoel dus dat je er bij inschiet bij BE.CAD-tekenaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:38:
[...]
Is onderstaand aanbod hoog dan?
Onderstaand tarief (geldig voor maand september) is berekend met 9% BTW
[Afbeelding]
Rekenvoorbeeld, er van uitgaand dat je
- in de winter bijv. 1000kWh verbruikt * € 0,50996 excl. en 100 kWh teruglevert * € 0.25498 excl. => € 484,462
- in de zomer 1000kWh teruglevert * € 0,25498 en dan 100kWH verbruikt * € 0.50996 => € 203,984
( Random verbruik gehanteerd hierbij en tarieven zijn natuurlijk variabel, maar ik hou het voorbeeld nu even inzichtelijk )
Budget dankt je vriendelijk voor € 280,478.....

Je moet dus op zoek naar een leverancier die jaarlijks saldeert.
Dan zou het nihil zijn/tegen elkaar worden weggestreept, maar Budget is welbewust een poging aan het wagen sinds enkele maanden om hier onderuit te komen.
Qua gas kun je evt. misschien wel bij ze blijven.
Maar ik heb me niet verdiept in die tarieven, dat is in een ander topic na te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Peet-je op 13-08-2022 00:44 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2