Time will tell. Maar ik denk het niet.
Er zijn toch partijen die lager zitten qua stroomprijs? Dus per half okt overstappen naar bijv greenchoice met unive voordelen is goedkoper dan 70ct oid van eneco.mathijshooi schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:17:
Het lijkt er trouwens op dat we dit jaar niet meer hoeven over te stappen. We gaan saldering dit resterende kalender jaar tegen de 61 cent tlv van Eneco.
De enige partijen die nog een variabel contract aanbieden waarbij de prijs lager is dan de 61 cent tlv kunnen niet het contract medio oktober laten ingaan. Enige partij waarbij het wel kan was HVC maar die wil dan ook dat je gas afneemt. Heb een stuk op 5 leveranciers gebeld 2 weken geleden.
Scheelt weer een hoop vragen over 2 maanden
Edit: bovenstaande geldt voor de mensen die niet terugleveren in de wintermaanden.
Vanaf eind okt haal je weer meer uit het net dan je opwekt. Ik ga op dat moment weer kijken wie het goedkoopste is tot en met begin feb/ half feb. (Denk ik)
Ik ga vanaf begin september naar Eneco en blijf daar hangen tot ik op 0 sta. September overschot, rest wss niet. Maar ze salderen daar zoals het hoort en nu is de tlv nog het hoogste, 61 cent. In januari zien waar ze dan mee komen. Maar in tijden als deze is een solvabele partij die correct saldeert veel waard als je het mij vraagt. Ik houd in de gaten wat de rest hier doet die "goedkoop" willen overstappen naar de laagste in oktober en voorjaar naar de hoogste. Ben benieuwd waar dan de tarieven op staan. Time will tell.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Gewaagd om naar de duurste onderhand in de markt over te stappen in de winter. Hoeveel kWh wek je op en hoeveel gebruik je jaarlijks? In de winter ga ik niet duur inkopen of daardoor de termijn verlengen tot ik over kan stappen naar de hoogste TLV. Blijf liever zitten waar ik zit en als ik dan wil overstappen dat ik dan maar een X aantal kWh betaal welke niet de hoofdprijs is.KoningPaulus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:27:
Ik ga vanaf begin september naar Eneco en blijf daar hangen tot ik op 0 sta. September overschot, rest wss niet. Maar ze salderen daar zoals het hoort en nu is de tlv nog het hoogste, 61 cent. In januari zien waar ze dan mee komen. Maar in tijden als deze is een solvabele partij die correct saldeert veel waard als je het mij vraagt. Ik houd in de gaten wat de rest hier doet die "goedkoop" willen overstappen naar de laagste in oktober en voorjaar naar de hoogste. Ben benieuwd waar dan de tarieven op staan. Time will tell.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@KoningPaulus wil veilig kunnen salderen over een jaar.Oekol schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Gewaagd om naar de duurste onderhand in de markt over te stappen in de winter. Hoeveel kWh wek je op en hoeveel gebruik je jaarlijks? In de winter ga ik niet duur inkopen of daardoor de termijn verlengen tot ik over kan stappen naar de hoogste TLV. Blijf liever zitten waar ik zit en als ik dan wil overstappen dat ik dan maar een X aantal kWh betaal welke niet de hoofdprijs is.
Als hij op 0 staat en meer opwekt, wil hij ook wel een hoge TLV..
Correct. Ieder zo z'n strategie. (Y)Truus01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
@KoningPaulus wil veilig kunnen salderen over een jaar.
Als hij op 0 staat en meer opwekt, wil hij ook wel een hoge TLV..
In het begin van dit topic staat een tabel met informatie, is dit relevant?
Prijzen Vandebron
Levering | |
---|---|
Enkeltarief | kWh × € 0,33188 |
Normaaltarief | kWh × € 0,37685 |
Daltarief | kWh × € 0,29200 |
Teruglevering | |
Enkeltarief (saldering) | kWh × € -0,33188 |
Normaaltarief (saldering) | kWh × € -0,37685 |
Daltarief (saldering) | kWh × € -0,29200 |
Enkeltarief (vergoeding) | kWh × € -0,10900 |
Normaaltarief (vergoeding) | kWh × € -0,10900 |
Daltarief (vergoeding) | kWh × € -0,10900 |
Vaste leveringskosten | |
Vaste leveringskosten | dag × € 0,18497 |
Overheidsheffingen | |
Energiebelasting | kWh × € 0,04010 |
Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie | kWh × € 0,03324 |
Vermindering energiebelasting | |
Netbeheerkosten | |
Netbeheerkosten | dag × € 0,68038 |
[ Voor 12% gewijzigd door Martijn.C.V op 07-08-2022 21:37 ]
@Martijn.C.V ik snap je bericht niet denk ik, we hebben het hier over de hoogst mogelijke terugleververgoeding en deze is 11 eurocent? Of bedoel je iets anders?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Hij bedoelt dat je kunt switchen in de winter naar een stuk lager tarief, omdat je dan netto een verbruiker wordt. Dan daarna weer naar Eneco of een hogere.MarcelGo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:27:
@Martijn.C.V ik snap je bericht niet denk ik, we hebben het hier over de hoogst mogelijke terugleververgoeding en deze is 11 eurocent? Of bedoel je iets anders?
Ik denk het niet, want dit zijn niet de huidige tarieven, die zitten rond de 70 cent per kWh. Voorlopig geen kandidaat voor de winterPlaya del C. schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:35:
[...]
Hij bedoelt dat je kunt switchen in de winter naar een stuk lager tarief, omdat je dan netto een verbruiker wordt. Dan daarna weer naar Eneco of een hogere.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Hier wacht ik nog steeds op de betaling van Eneco. Einde contract 12 juli uit m'n hoofd. De klantenservice reageert ook niet per mail. We zijn op vakantie, ik ga ook niet liggen chatten of bellen nu... Ze zullen het wel druk hebben denk ik dan.
Over Eneco gesproken, ik stap daar op. Tussentijdse rekening is na de 80 dagen wachten wéér afgekeurd.
Even een throwbackje:
Heb Unitedconsumers geraadpleegd omdat de terugleververgoedingen daar vrij hoog leken (dure stroom).
Citaatje vanuit de klantenservice (3 augustus 2022)
Laatste vraagje; wat betekent die 4,8 en 2,2 in de tabel?
Even een throwbackje:
Goed, ik heb dus een tussentijdse rekening aangevraagd, die bleek goedgekeurd te zijn, telefonisch navraag gedaan, was allemaal prima. Tijdje later, nog geen geld of nota, dus maar eens vragen. Nu blijkt dat dat verzoek alsnog is "afgekeurd", want, "het voldoet niet aan de voorwaarden". Die blijken overigens nergens inzichtelijk te zijn. Klacht ingediend, volgens hun 'ongegrond' want tussentijdse nota's worden enkel gedaan bij interne verhuizingen of nieuwe bewoners in verhuursituaties.Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:30:
[...]
Hoe lang zat je bij Eneco toen je deze vroeg?
[...]
Yep, gevraagd. En blijkbaar is het heel moeilijk om een tussentijdse rekening te krijgen. Want:
U heeft een verzoek ingediend om een tussentijdse nota te ontvangen. Echter is het periode dat tussen uw begindatum en uw tussentijdse nota te kort om er een op te maken. Hierdoor is uw verzoek afgewezen. Hieronder vindt u de voorwaarden voor een tussentijdse nota.
Voorwaarden
• Je kunt een Tussentijdse afrekening 1 week in het verleden maken.
• Een Tussentijdse afrekening kan niet worden gemaakt met een datum in de toekomst.
• Als er al een jaarnota is gemaakt, kun je over de periode daarvoor geen Tussentijdse afrekening meer maken.
• Als we minder dan 80 dagen vanaf de begindatum van de overeenkomst leveren. Het is niet mogelijk om een Tussentijdse afrekennota te maken.
Ik denk dat ik dik €300-500 in de plus sta, en het zal hen waarschijnlijk om geld gaan. Echt totaal gelul dat er minimaal 80 dagen tussen moet zitten. Op 1 juli maar eens de tarieven checken en dan "over en terug" stappen. Wat een gedoe....
Heb Unitedconsumers geraadpleegd omdat de terugleververgoedingen daar vrij hoog leken (dure stroom).
Zijn er nog suggesties voor hoge TLV's? Het enige 'nadeel' van UnitedConsumers is dat ze per telwerk salderen, dus als je meer verbruik op normaal hebt en meer teruglevering op dal, dan mag je dat niet verrekenen, maar betaal je bij de een, en krijg je terug van het ander. Niet alle leveranciers zijn bijgewerkt in augustus.Teruglevering normaal: 0,69734
Teruglevering dal: 0,50342
Nou, nee, dit is geen speculatie, gewoon strategie. Als Eneco in oktober de goedkoopste blijkt dan ga ik 'daarheen'. Dat verandert verder niks aan de strategie. Die strategie is om m'n overschot op hoge TLV te cashen, want de toekomst is onzeker, en vervolgens de flexibiliteit te zoeken van lage tarieven (mogelijk zelfs dynamisch) zodat ik óf naar 0 salderen kan óf al vanaf ik netto weer teruglever de hoogste TLV kan opzoeken zodat ik per kWh meer vang dan waartegen ik saldeer zodat ik sneller op 0 euro voor de winter uit kom. Wat is hier speculatie aan?cryptapix schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:08:
[...]
Ik heb geen glazen bol. Misschien is er in oktober wel helemaal geen leverancier te vinden met lagere tarieven dan die 61ct die we nu krijgen. Dan saldeer ik misschien wel liever tm december en pak ik voor het beetje overschot nog die 61ct. Dan stap ik in januari over en blijf ik dan zitten tot ik weer op 0 sta, of stap ik alsnog eerder over. Maar of dat de juiste strategie is, is allemaal afhankelijk van de tarieven tzt.
Kortom: dit is allemaal zinloze speculatie en koffiedik kijken en heeft geen nut. Volgens mij is het voor iedereen hier wel duidelijk wat de afwegingen zijn.
Aangezien Eneco nu ongeveer de duurste is en er legio aanbieders veel lager zitten en variabele tarieven alleen in uitzonderlijke situaties buiten 1 jan/juli veranderen lijkt het me een vrij grote kans dat ik niet bij Eneco blijf na de teruglevering. Dat is ook een handige manier om de salderingsteller zeker te resetten en m'n zomeroverschot uitbetaald te krijgen. Dankzij m'n heenenweer naar Delta heb ik half april tot juli al uitbetaald gekregen bij Eneco, dus zo'n actie zou ik ook kunnen uithalen als ik echt bij ze moet blijven, maar dat gedoe heb ik niet zo'n zin in.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Sinds 12 juli zit ik ook bij Eneco, nu al bijna 1000 piek verdiend. Ik kom van Innova (Gewoon energie) en via een link in mijn email kan ik nog steeds een jaarcontract afsluiten voor 54cent tlv (gelijk aan het daltarief). Normaal tarief is 70cent.
Ik had dit contract eerst afgesloten maar heb dit geannuleerd omdat ik de solvabiliteit van Innova niet vertrouwde, gebaseerd op een post in dit forum en een artikel op vastelastenbond.nl uit oktober 2021
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/
Maar tot mijn verbazing lees ik nu dit:
https://www.vastelastenbo...solvabiliteit-uitgelicht/
Als ik die 54 cent tlv voor een jaar vast kan leggen bij een partij die (volgens de vastelastenbond) er goed voorstaat dan laat ik die 7 cent verschil met eneco graag liggen.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik had dit contract eerst afgesloten maar heb dit geannuleerd omdat ik de solvabiliteit van Innova niet vertrouwde, gebaseerd op een post in dit forum en een artikel op vastelastenbond.nl uit oktober 2021
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/
Maar tot mijn verbazing lees ik nu dit:
https://www.vastelastenbo...solvabiliteit-uitgelicht/
Als ik die 54 cent tlv voor een jaar vast kan leggen bij een partij die (volgens de vastelastenbond) er goed voorstaat dan laat ik die 7 cent verschil met eneco graag liggen.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
@Sarcomorbato
Is mijn sarcasmedetector kapot, of ben je serieus?
In geval van serieus, waarom hecht jij waarde aan iets wat de vastelastenbond zegt (bestaan sinds 4 jaar... en hebben blijkbaar een wc-eend contract met Innova)
En waarom zou je die 7 cent opgeven, jij gaat ervan uit dat we die 61 cent in de toekomt niet meer gaan zien?
In geval van serieus, waarom hecht jij waarde aan iets wat de vastelastenbond zegt (bestaan sinds 4 jaar... en hebben blijkbaar een wc-eend contract met Innova)
En waarom zou je die 7 cent opgeven, jij gaat ervan uit dat we die 61 cent in de toekomt niet meer gaan zien?
Eneco betaald 0,61 per kWh. Weet iemand tot hoeveel kWh uur per jaar dit geldt. Is dit 10000 kWh? En wat als je daar overheen gaat?
Haha snap je punt over de vastelastenbond maar aan de andere kant die dude wil abonnementjes op zijn toestand verkopen dus een samenwerking aangegaan met een partij die elke moment met de pootjes omhoog kan gaan lijkt dan niet zo verstandig.FireAge schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:44:
@Sarcomorbato
En bij Eneco kan het feest ieder moment afgelopen zijn(was 1 januari)en bij Innova heb ik dan ogenschijnlijk een jaar die hoge tlv
@gebruiker001
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/
3x80A of kleinere aansluiting.
Staat verder niets over een maximum.
Zie in "mijn Eneco" er ook niets over.
@Sarcomorbato
Of de vastelastenbond heeft een overmachtsclausule voor het geval Innova met de pootjes omhoog gaat, en Innova gaf de meeste commissie... who knows
Geen ieee verder of Innova solvabel is. Maar in de lijst op pagina 1 staan wel meer met 50+ cent.
Helaas voor mij is Eneco de enige goedbetalende groene maatschappij, Innova met een 4 van Greenpeace krijg ik er bij mijn eega niet langs. Dus ik hoop de Eneco het nog een tijdje volhoudt
https://cloudfront.consum...oek-energiemarkt-2019.pdf
Laatste pagina over solvabiliteit gaat over Innova. Stond er in 2018 niet zo best voor, maar dat is al weer 4 jaar terug.
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/
3x80A of kleinere aansluiting.
Staat verder niets over een maximum.
Zie in "mijn Eneco" er ook niets over.
@Sarcomorbato
Of de vastelastenbond heeft een overmachtsclausule voor het geval Innova met de pootjes omhoog gaat, en Innova gaf de meeste commissie... who knows
Geen ieee verder of Innova solvabel is. Maar in de lijst op pagina 1 staan wel meer met 50+ cent.
Helaas voor mij is Eneco de enige goedbetalende groene maatschappij, Innova met een 4 van Greenpeace krijg ik er bij mijn eega niet langs. Dus ik hoop de Eneco het nog een tijdje volhoudt
https://cloudfront.consum...oek-energiemarkt-2019.pdf
Laatste pagina over solvabiliteit gaat over Innova. Stond er in 2018 niet zo best voor, maar dat is al weer 4 jaar terug.
[ Voor 77% gewijzigd door FireAge op 08-08-2022 08:46 ]
Die paar partijen heb ik 2 weken allemaal gebeld. Niet gelukt om contract voor oktober af te sluiten.ApC_IcE schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
Er zijn toch partijen die lager zitten qua stroomprijs? Dus per half okt overstappen naar bijv greenchoice met unive voordelen is goedkoper dan 70ct oid van eneco.
Vanaf eind okt haal je weer meer uit het net dan je opwekt. Ik ga op dat moment weer kijken wie het goedkoopste is tot en met begin feb/ half feb. (Denk ik)
Zit je al op nieuw modelcontract met de 61cent? Want die kunnen ze aan je geven via interne verhuizing, krijg je ook direct afrekening.Processorkoeler schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:15:
Over Eneco gesproken, ik stap daar op. Tussentijdse rekening is na de 80 dagen wachten wéér afgekeurd.
Even een throwbackje:
[...]
Goed, ik heb dus een tussentijdse rekening aangevraagd, die bleek goedgekeurd te zijn, telefonisch navraag gedaan, was allemaal prima. Tijdje later, nog geen geld of nota, dus maar eens vragen. Nu blijkt dat dat verzoek alsnog is "afgekeurd", want, "het voldoet niet aan de voorwaarden". Die blijken overigens nergens inzichtelijk te zijn. Klacht ingediend, volgens hun 'ongegrond' want tussentijdse nota's worden enkel gedaan bij interne verhuizingen of nieuwe bewoners in verhuursituaties.
[...]
Zijn er nog suggesties voor hoge TLV's? Het enige 'nadeel' van UnitedConsumers is dat ze per telwerk salderen, dus als je meer verbruik op normaal hebt en meer teruglevering op dal, dan mag je dat niet verrekenen, maar betaal je bij de een, en krijg je terug van het ander. Niet alle leveranciers zijn bijgewerkt in augustus.
Er zijn dus bijna geen partijen die lager zitten dan 61 cent hè.Termy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 01:04:
[...]
Nou, nee, dit is geen speculatie, gewoon strategie. Als Eneco in oktober de goedkoopste blijkt dan ga ik 'daarheen'. Dat verandert verder niks aan de strategie. Die strategie is om m'n overschot op hoge TLV te cashen, want de toekomst is onzeker, en vervolgens de flexibiliteit te zoeken van lage tarieven (mogelijk zelfs dynamisch) zodat ik óf naar 0 salderen kan óf al vanaf ik netto weer teruglever de hoogste TLV kan opzoeken zodat ik per kWh meer vang dan waartegen ik saldeer zodat ik sneller op 0 euro voor de winter uit kom. Wat is hier speculatie aan?
Aangezien Eneco nu ongeveer de duurste is en er legio aanbieders veel lager zitten en variabele tarieven alleen in uitzonderlijke situaties buiten 1 jan/juli veranderen lijkt het me een vrij grote kans dat ik niet bij Eneco blijf na de teruglevering. Dat is ook een handige manier om de salderingsteller zeker te resetten en m'n zomeroverschot uitbetaald te krijgen. Dankzij m'n heenenweer naar Delta heb ik half april tot juli al uitbetaald gekregen bij Eneco, dus zo'n actie zou ik ook kunnen uithalen als ik echt bij ze moet blijven, maar dat gedoe heb ik niet zo'n zin in.
[ Voor 129% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 10:48 ]
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 10:52 ]
ik ben op 19 juli overgestapt van Eneco naar Eneco (want 61cent tlv), geld stond na 10 dagen op de rekening. Ondertussen ben ik nog wel aan het wachten op de knaken van Delta (daar ben ik 30 juni opgestapt).pirke schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:51:
Hier wacht ik nog steeds op de betaling van Eneco. Einde contract 12 juli uit m'n hoofd. De klantenservice reageert ook niet per mail. We zijn op vakantie, ik ga ook niet liggen chatten of bellen nu... Ze zullen het wel druk hebben denk ik dan.
Mijn plan was ook om in oktober weer over te stappen als ik netto niet meer teruglever, zodat ik maximaal kan cachen op de 61 cent. En dan in het voorjaar weer overstappen als ik op 0 sta.
ik zou in het voorjaar overstappen als je begint met netto terugleveren.borft schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Mijn plan was ook om in oktober weer over te stappen als ik netto niet meer teruglever, zodat ik maximaal kan cachen op de 61 cent. En dan in het voorjaar weer overstappen als ik op 0 sta.
stel (fictieve cijfers):
na de winter heb je netto 1600kWh verbruikt tegen 0,30, (€480,-) maar je kan een TLV krijgen bij een andere leverancier van 0,60. Dan moet je nog maar 800kWh opwekken om aan de €480,- te komen. Als je dus de 1600kWh terug hebt geleverd bij de nieuwe leverancier heb je een extra €480,- te pakken.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Eneco is toch wel vlot met uitbetalen.
Is er wel iemand die van Delta ooit een fikse uitkering heeft gehad??
Dat levert het meeste op ja. Je moet alleen wel die cash-out van €480 voor je winterverbruik op je bank hebben en kunnen missen.insomniac schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
ik zou in het voorjaar overstappen als je begint met netto terugleveren.
stel (fictieve cijfers):
na de winter heb je netto 1600kWh verbruikt tegen 0,30, (€480,-) maar je kan een TLV krijgen bij een andere leverancier van 0,60. Dan moet je nog maar 800kWh opwekken om aan de €480,- te komen. Als je dus de 1600kWh terug hebt geleverd bij de nieuwe leverancier heb je een extra €480,- te pakken.
Wil/kan je dat niet missen, dan blijf je zitten tot je je winterverbruik weg gesaldeerd hebt.
ja, ik denk dat je gelijk hebt. Ik zat tzt, als ik begin met netto terugleveren (dit jaar was dat half maart, maar dat hangt van de zon, en van de temp af, ik verwarm electrisch) even moeten rekenen met wat op dat moment de beste tlv deal is. als de TLV dan hoger is dan wat ik moet betalen (aan wat nog niet gesaldeerd is), dan is dan overstappen natuurlijk al gunstiger, dan wachten tot al het verbruik van de winter gesaldeerd is.insomniac schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
ik zou in het voorjaar overstappen als je begint met netto terugleveren.
stel (fictieve cijfers):
Nog niet, maar ze hebben, volgens hun eigen deadline (3 weken na de eindafrekening, die 26 dagen na het eind van het contract kwam), nog 8 dagen, dus ik wacht nog even af.Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:59:
[ Voor 17% gewijzigd door borft op 08-08-2022 11:11 ]
Ik zou dat toch maar eens navragen bij Eneco en zwart op wit laten zetten. Heb inmiddels 3 verschillende antwoorden gehad van ze met betrekking tot het 'salderen zoals het hoort'.KoningPaulus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:27:
Ik ga vanaf begin september naar Eneco en blijf daar hangen tot ik op 0 sta. September overschot, rest wss niet. Maar ze salderen daar zoals het hoort en nu is de tlv nog het hoogste, 61 cent.
Ik betwijfel het ten zeerste.
Qua strategie gaat het gewoon erg afhangen wat de tarieven gaan doen. Voorlopig ben ik het met @mathijshooi eens. Ik zie de tarieven niet echt dalen. Maar who knows. Koffiedik enz.
Er zijn meerdere hier die hetzelfde antwoord hebben gekregen, dat ze netjes per (contract)jaar salderen. Ik heb het niet zwart op wit, misschien iemand anders hier? Anders zijn altijd telefoongesprekken op te vragen, alles wordt immers opgenomen, maar is wel wat gedoeNileZ_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
Ik zou dat toch maar eens navragen bij Eneco en zwart op wit laten zetten. Heb inmiddels 3 verschillende antwoorden gehad van ze met betrekking tot het 'salderen zoals het hoort'.
Qua strategie gaat het gewoon erg afhangen wat de tarieven gaan doen. Voorlopig ben ik het met @mathijshooi eens. Ik zie de tarieven niet echt dalen. Maar who knows. Koffiedik enz.
Sinds 12 juli zit ik weer bij Eneco. Ik blijf hangen t/m 31 december. Volgens mijn berekeningen lever ik 2.000 kWh meer terug dan mijn verbruik tijdens deze periode.
December wordt voor mij weer de grote stoelendans, blijf ik hangen bij Eneco of ga ik weer (kortstondig) weg.
Het blijft allemaal weer speculeren.
December wordt voor mij weer de grote stoelendans, blijf ik hangen bij Eneco of ga ik weer (kortstondig) weg.
Het blijft allemaal weer speculeren.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Een van de antwoorden die ik per mail heb ontvangen, en dus zwart op wit:KoningPaulus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Er zijn meerdere hier die hetzelfde antwoord hebben gekregen, dat ze netjes per (contract)jaar salderen. Ik heb het niet zwart op wit, misschien iemand anders hier? Anders zijn altijd telefoongesprekken op te vragen, alles wordt immers opgenomen, maar is wel wat gedoe
Op een jaar- of eindnota wordt het verbruik en de teruglevering in dezelfde tariefperiode gesaldeerd. Als er meer verbruik is dan er wordt terug geleverd, dan wordt het verbruik tegen de juiste tarieven afgerekend op de nota. Als er meer wordt terug geleverd, dan verbruikt dan wordt er ook voor het juiste tarief terugleververgoeding uitbetaald.
Het kan hierdoor voorkomen dat de klant in de ene tariefperiode verbruik moet betalen en in een volgende verbruik terug geleverd krijgt.
Ik hoop uw vraag zo beantwoord te hebben.
Op de vraag of er vervolgens binnen de tariefsperioden (2 waarschijnlijk) ook kwh tegen kwh weggestreept wordt deed de 2e lijns alsof ze water zag branden.
Kortom, laat ze dat maar bevestigen als je je daar echt wat mee wil later.
De kans bestaat zeer zeker dat ze het netjes doen, maar zolang je per medewerker nog een ander antwoord krijgt, ga IK er in elk geval niet vanuit.
Mooi verhaal als ze bijvoorbeeld 1 januari levertarief op 80 cent laten staan en TLV ineens naar 1 cent..
Maar koffiedik wederom.
Ik wordt helemaal niet goed van Eneco.
Had per 1/7 een modelcontract afgesloten met TLV van 0,41.
Een week later ging het TLV op de website naar 0,61, in mijn app bleef ik op 0,41
Ik heb een paar dagen later gebeld omdat ik ook die 0,61 wilde hebben.
Contract opgesteld als nieuwe klant, 0,61 euro, in de mail ontvangen maar in de app nog steeds 0,41
Nog maar een keer gebeld: die laatste update was blijkbaar niet goed gegaan. Kreeg nu te horen:
Een week later ging het TLV op de website naar 0,61, in mijn app bleef ik op 0,41
Contract opgesteld als nieuwe klant, 0,61 euro, in de mail ontvangen maar in de app nog steeds 0,41
Nog maar een keer gebeld: die laatste update was blijkbaar niet goed gegaan. Kreeg nu te horen:
- De tarieven vh modelcontract op de website gelden voor nieuwe klanten.
- Voor bestaande klanten geldt een ander tarief, dat is nergens zichtbaar op de website.
- Aanpassing van de modeltarieven gebeurt maandelijks.
- Saldering ook maandelijks
- na 1 jaar verander je van een modelcontract in een variabel contract met persoonlijke tarieven (wijziging per 3 maanden).
- Het zou kunnen zijn dat de marktomstandigheden wijzigen en dat alle modelcontracten omgezet worden in variabel.
Het staat ook in het voorwaardenoverzicht. Maar daarin staat ook duidelijk dat "Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10 dagen voor ingangsdatum."KoningPaulus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Er zijn meerdere hier die hetzelfde antwoord hebben gekregen, dat ze netjes per (contract)jaar salderen. Ik heb het niet zwart op wit, misschien iemand anders hier? Anders zijn altijd telefoongesprekken op te vragen, alles wordt immers opgenomen, maar is wel wat gedoe
Oftewel: per 1 januari zou Eneco kunnen wijzigen naar salderen per maand en een TLV van 1 cent. Hoopvol is dat de huidige versie van de voorwaarden vanaf 1 april 2020 ongewijzigd is. En wellicht grijpt de ACM nog in richting bijvoorbeeld VON over hun salderingssysteem.
Oh? Ik zie er anders legio op gaslicht.com en de tabel in de TS.mathijshooi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:52:
[...]
Er zijn dus bijna geen partijen die lager zitten dan 61 cent hè.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hm, laat zich natuurlijk niet voorspellen maar is wel een goed punt om rekening mee te houden. Dan zou alternatief zijn om idd laag in de winter en hoog in de zomer te handhaven, of om ook elektra onder te brengen bij GC onder het 3 jaar dalen contract...Castar schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:33:
[...]
Het staat ook in het voorwaardenoverzicht. Maar daarin staat ook duidelijk dat "Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10 dagen voor ingangsdatum."
Oftewel: per 1 januari zou Eneco kunnen wijzigen naar salderen per maand en een TLV van 1 cent. Hoopvol is dat de huidige versie van de voorwaarden vanaf 1 april 2020 ongewijzigd is. En wellicht grijpt de ACM nog in richting bijvoorbeeld VON over hun salderingssysteem.
Eneco heeft me in april toen er iets misging heel snel betaald (paar dagen).Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:59:
Bij Delta ben ik inmiddels bijna een maand weg en heb ik nog geen eindafrekening gezien.
Afgesloten contract is voor jouw geldig. Tot 1 januari...djiedjee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:08:
Nog maar een keer gebeld: die laatste update was blijkbaar niet goed gegaan. Kreeg nu te horen:Kortom, niets staat zwart op wit en volgende maand kan alles weer anders zijn.
- De tarieven vh modelcontract op de website gelden voor nieuwe klanten.
- Voor bestaande klanten geldt een ander tarief, dat is nergens zichtbaar op de website.
- Aanpassing van de modeltarieven gebeurt maandelijks.
- Saldering ook maandelijks
- na 1 jaar verander je van een modelcontract in een variabel contract met persoonlijke tarieven (wijziging per 3 maanden).
- Het zou kunnen zijn dat de marktomstandigheden wijzigen en dat alle modelcontracten omgezet worden in variabel.
Ik zit sinds het voorjaar (nieuwe panelen) bij Delta, en heb natuurlijk nu een aardige productie opgebouwd. Wat gebeurt er op het moment dat ik overstap naar Eneco? Daar zat ik vóór Delta, en heb daar (nu nog) een gascontract lopen. Is dat qua timing wel handig nu de productie gaat afnemen?
Ik heb het idee dat geld terug krijgen van Delta een heel getouwtrek is. Je zal er maar na een dik half jaar weg gaan en niks ontvangen..Pannencouque schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Eneco heeft me in april toen er iets misging heel snel betaald (paar dagen).
Bij Delta ben ik inmiddels bijna een maand weg en heb ik nog geen eindafrekening gezien.
Ik heb een keer geld gehad van delta. Eneco was wel sneller met uitbetalen.Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:59:
Ik heb op 3 augustus een eindnota van Delta gekregen over de periode 30 juni tot 4 juli toen ik naar hen was overgestapt. Per 4 juli weer terug bij Eneco.
Bedrag vanuit Delta is nog niet bijgeschreven
Creditering van Eneco voor periode tot 30 juni was er veel sneller, eerst via mail, maar ook snel in klinkende munt op de rekening
Bedrag vanuit Delta is nog niet bijgeschreven
Creditering van Eneco voor periode tot 30 juni was er veel sneller, eerst via mail, maar ook snel in klinkende munt op de rekening
[ Voor 34% gewijzigd door 964C2 op 08-08-2022 13:41 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik heb alle goedkope gebeld. Met als vraag om te laten ingaan in oktober.Termy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:37:
[...]
Oh? Ik zie er anders legio op gaslicht.com en de tabel in de TS.
Innova gaf aan dat per oktober waarschijnlijk prijzen gaan veranderen.
HVC kon alleen icm met gas.
Greenchoiche kon ik niet per oktober laten ingaan.
Coolblue sloot geen nieuwe contracten af.
Delta niet gebeld.
Rest zit boven 61 cent.
Conclusie in mijn geval: JoKo in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"mathijshooi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Ik heb alle goedkope gebeld. Met als vraag om te laten ingaan in oktober.
Innova gaf aan dat per oktober waarschijnlijk prijzen aan veranderen.
Delta niet gebeld.
Rest zit boven 61 cent.
Waarschijnlijk lekker blijven zitten en de kat uit de boom kijken.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Er staat geen einddatum in, maar is een variabel contract voor onbepaalde tijd. Waar haal jij 1 januari vandaan?
Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Afgesloten contract is voor jouw geldig. Tot 1 januari...
Hm ok, tja, in dat geval is het ook makkelijk. Enige vraag is dan nog wat dynamisch doet.mathijshooi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Ik heb alle goedkope gebeld. Met als vraag om te laten ingaan in oktober.
Innova gaf aan dat per oktober waarschijnlijk prijzen aan veranderen.
Delta niet gebeld.
Rest zit boven 61 cent.
Mijn huidige situatie:
Greenchoice
Stroom verbruik tarief: €0,155
Stroom teruglever: €0,08
Gas tarief: €0,79
Zonnepanelen: 8.000kWh per jaar.
4 maanden geleden heb ik mijn huis geheel laten voorzien door Airco's. Deze zouden in staat moeten zijn in de winter mijn woning in zijn geheel te verwarmen. Ik hield vorig jaar (zonder gebruik airco's 4000kWh over.)
Tot op heden dacht ik dat het teruglever tarief altijd beduidend lager lag dan het verbruik tarief.
Maar begrijp ik nu goed dat er leveranciers zijn die €0,60 per kWh teruggeven?
Uiteraard begrijp ik dat dan mijn Goedkope gasprijs van mijn huidige contract ook zal stijgen maar ik verbruik als het goed is nauwelijks nog gas.....
Greenchoice
4 maanden geleden heb ik mijn huis geheel laten voorzien door Airco's. Deze zouden in staat moeten zijn in de winter mijn woning in zijn geheel te verwarmen. Ik hield vorig jaar (zonder gebruik airco's 4000kWh over.)
Tot op heden dacht ik dat het teruglever tarief altijd beduidend lager lag dan het verbruik tarief.
Uiteraard begrijp ik dat dan mijn Goedkope gasprijs van mijn huidige contract ook zal stijgen maar ik verbruik als het goed is nauwelijks nog gas.....
Ja. Dat is eigenlijk ook een beetje de reden van dit hele topic. Op pagina 1 staat een tabel met de tarieven.BekSide schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:51:
Mijn huidige situatie:
Greenchoice
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Hier een betaling van 600 euro, 6 weken na de overstap uitbetaald. Het duurt dus wel even inderdaad bij DeltaDwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:59:
Exact, ik dacht alleen als ik al iets met als startdatum oktober zou kunnen afsluiten dat ik betere verzekering heb als het ware tegen hogere prijzen. Maar het begint er op te lijken dat ons Eneco modelcontract met 61ct TLV de beste verzekering is.JoKo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:54:
[...]
Conclusie in mijn geval: JoKo in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
Waarschijnlijk lekker blijven zitten en de kat uit de boom kijken.
Bij Eneco duurde het bij mij 3 weken inclusief extra controle ivm hoogte van het bedrag (€ 2.700,-)Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:59:
Voor de mensen die bij Delta zitten en denken van wanneer gaan ze nu eens geld overmaken kreeg ik zo juist de volgende reactie van Delta:
Bij een negatief voorschot bedrag, wordt dit niet maandelijks uitbetaald.
Je ontvangt daardoor geen maandelijkse nota's, maar wordt er één keer per jaar een verrekening met je gemaakt op de jaarnota.
Dat is toch bij elke leverancier? Negatief maandbedrag = alles verrekenen bij de jaarnota. Alleen duurt die eindnota (jaarnota) wel erg lang bij Delta.iCrOn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:56:
Voor de mensen die bij Delta zitten en denken van wanneer gaan ze nu eens geld overmaken kreeg ik zo juist de volgende reactie van Delta:
[...]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dit is toch algemeen bekend, 1x per jaar, of als je contract beeindigd wordt? Volgens mij is dit meer de regel dan de uitzondering. Enige partijen die het, in mijn ervaring, anders doen zijn Powerpeers en OM Nieuwe Energie.iCrOn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
Hier een vergelijkbare situatie, contract per e-mail ontvangen ( € 0,61) maar in de app nog een aantal weken de oude prijzen. Telefonisch gaf Eneco aan dat het een paar weken kon duren dat het in de app (website, mijn Eneco) aangepast zou worden. Dit bleek ook zo te zijn, nu staat daar de € 0,61 evenals in de jaarlijkse rapportage van de maand juli. Dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben….djiedjee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:08:
Ik zou eerst je verbruik met de airco's afwachten. Of heb je daar al enig idee over? Niet dat je dadelijk daardoor zoveel meer stroom verbruikt, dat je niks overhoud.BekSide schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:51:
Mijn huidige situatie:
Greenchoice
En je kan bij de meeste gas laten staan en alleen met stroom overstappen.
Hoe lang heb je nog dat gunstige contract bij GC? Anders is heel misschien dit zelfs wel interessant voor je: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Ik ben inmiddels 3 weken na ingangsdatum van het 0,61 ct contract... ben benieuwd.
aa4ever schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Hier een vergelijkbare situatie, contract per e-mail ontvangen ( € 0,61) maar in de app nog een aantal weken de oude prijzen. Telefonisch gaf Eneco aan dat het een paar weken kon duren dat het in de app (website, mijn Eneco) aangepast zou worden. Dit bleek ook zo te zijn, nu staat daar de € 0,61 evenals in de jaarlijkse rapportage van de maand juli. Dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben….
Hier ook. Ze hebben precies 2 weken gewacht voordat alles omgezet werd.aa4ever schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Hier een vergelijkbare situatie, contract per e-mail ontvangen ( € 0,61) maar in de app nog een aantal weken de oude prijzen. Telefonisch gaf Eneco aan dat het een paar weken kon duren dat het in de app (website, mijn Eneco) aangepast zou worden. Dit bleek ook zo te zijn, nu staat daar de € 0,61 evenals in de jaarlijkse rapportage van de maand juli. Dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben….
Zou ik ook doen. Minder administratief gedoe als mensen binnen die 14 dagen bedenktijd toch weer terug willen.
Gaat echt een wereld voor me open.Truus01 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Ik zou eerst je verbruik met de airco's afwachten. Of heb je daar al enig idee over? Niet dat je dadelijk daardoor zoveel meer stroom verbruikt, dat je niks overhoud.
En je kan bij de meeste gas laten staan en alleen met stroom overstappen.
Hoe lang heb je nog dat gunstige contract bij GC? Anders is heel misschien dit zelfs wel interessant voor je: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Mijn contract loopt nog tot eind 2025☺️
Ik heb inderdaad nog geen idee hoeveel mijn airco’s gaan verbruiken!
Oh nee, ik had begrepen dat dat niet kon.mathijshooi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Zit je al op nieuw modelcontract met de 61cent? Want die kunnen ze aan je geven via interne verhuizing, krijg je ook direct afrekening.
Net gebeld, en zowaar een behulpzaam iemand aan de lijn. Duurt wel 2 weken. Ze zeggen dan gewoon op, en creeëren op die datum een nieuw klantnummer. Geen tovenarij dus.
Op de tussentijdse nota geen resultaat. Ze gaan in klachtenprocedures om de vraag heen en praten overal onderdoor. Daar ga ik me dus niet meer over uitlaten, kost te veel tijd.
Welke drie antwoorden? Ben erg benieuwd. Ik heb in een chatbericht staan dat ze telwerken onderling ook salderen, gunstig voor de consument dus. Ofwel; dal compenseert ook normaaltarief.NileZ_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
Ik zou dat toch maar eens navragen bij Eneco en zwart op wit laten zetten. Heb inmiddels 3 verschillende antwoorden gehad van ze met betrekking tot het 'salderen zoals het hoort'.
Zag trouwens je post, maar ben benieuwd naar de andere twee antwoorden.
Top dat het zo toch nog opgelost is. Een nog behulpzamere medewerker had het per direct kunnen regelen maar dit is ook prima.Processorkoeler schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:54:
[...]
Oh nee, ik had begrepen dat dat niet kon.
Net gebeld, en zowaar een behulpzaam iemand aan de lijn. Duurt wel 2 weken. Ze zeggen dan gewoon op, en creeëren op die datum een nieuw klantnummer. Geen tovenarij dus.
Op de tussentijdse nota geen resultaat. Ze gaan in klachtenprocedures om de vraag heen en praten overal onderdoor. Daar ga ik me dus niet meer over uitlaten, kost te veel tijd.
[...]
Welke drie antwoorden? Ben erg benieuwd. Ik heb in een chatbericht staan dat ze telwerken onderling ook salderen, gunstig voor de consument dus. Ofwel; dal compenseert ook normaaltarief.
Je bedoelt die 14 dagen opzegtermijn + opnieuw aansluiten? Of een tussentijdse nota?mathijshooi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:07:
[...]
Top dat het zo toch nog opgelost is. Een nog behulpzamere medewerker had het per direct kunnen regelen maar dit is ook prima.
Voordeel is nu dat ik 'terug' ga naar die 61 cent.
Grappig; hier exact hetzelfde met enkele tientjes minder. Ben benieuwd waar die grens dan ligt; heeft bijna 4 weken geduurd voor het bijgeschreven was._Paul_84 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:11:
[...]
Bij Eneco duurde het bij mij 3 weken inclusief extra controle ivm hoogte van het bedrag (€ 2.700,-)
Wauw!!BekSide schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:32:
[...]
Gaat echt een wereld voor me open.
Mijn contract loopt nog tot eind 2025☺️
Ik heb inderdaad nog geen idee hoeveel mijn airco’s gaan verbruiken!
Dan NU direct een 2e allocatiepunt aanvragen!!!
Op de 2e meter je 80000W injecteren bij Eneco a 61,2 cent, en op je oorspronkelijke meter bij Greenchoice je verbruik van 5000-6000kw afrekenen a 15 cent!
Je bent een dief van je portemonnee als je dat niet doet; je maakt letterlijk 4200+ euro winst per jaar als je dat doet ten opzichte van je huidige situatie.
Vandaag de nota gehad van Delta €1235 terug over iets minder dan 3 maanden, ben benieuwd wanneer ik het terugkrijg, volgens de nota binnen 3 weken.Dwaalboy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Ik heb het idee dat geld terug krijgen van Delta een heel getouwtrek is. Je zal er maar na een dik half jaar weg gaan en niks ontvangen..
Nou ik ga hier eens induiken ongelooflijk als dat echt zo is.volta schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:21:
[...]
Wauw!!
Dan NU direct een 2e allocatiepunt aanvragen!!!
Op de 2e meter je 80000W injecteren bij Eneco a 61,2 cent, en op je oorspronkelijke meter bij Greenchoice je verbruik van 5000-6000kw afrekenen a 15 cent!
Je bent een dief van je portemonnee als je dat niet doet; je maakt letterlijk 4200+ euro winst per jaar als je dat doet ten opzichte van je huidige situatie.
Heb het nog eens nagekeken contract loopt inderdaad tot 25-01-2025. met €0,155 per kWh.
krijg €0,08 terug bij teruglevering.
Direct bij eerste berichten dat het fout ging met die prijzen contract voor 3 jaar vast gezet, goede gok geweest toen.
Dank hiervoor!
Enexis maar eens contacten.
Ik geloof dat via een zogenaamde inhuizing het per direct had gekund. Maar zo is het ook prima.Processorkoeler schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
Je bedoelt die 14 dagen opzegtermijn + opnieuw aansluiten? Of een tussentijdse nota?
Voordeel is nu dat ik 'terug' ga naar die 61 cent.
Gebruik gemaakt van die consumentenbond actie?BekSide schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Nou ik ga hier eens induiken ongelooflijk als dat echt zo is.
Heb het nog eens nagekeken contract loopt inderdaad tot 25-01-2025. met €0,155 per kWh.
Direct bij eerste berichten dat het fout ging met die prijzen contract voor 3 jaar vast gezet, goede gok geweest toen.
Dank hiervoor!
Moest het even terugzoeken, maar klopt inderdaad!Whiskey48 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
Gebruik gemaakt van die consumentenbond actie?
Direct doen idd. Je hoeft Enexis niet te contacten, aanvraag gaat via mijnaansluiting. Zoek eens op mijn posts in dit topic, heb ik uitgebreid beschreven over mijn queeste dit voor elkaar te krijgen (en is geluktBekSide schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Nou ik ga hier eens induiken ongelooflijk als dat echt zo is.
Dank hiervoor!
Zo gezegd, zo gedaan.
Het antwoord wat ik kopieerde was het antwoord wat ik zwart op wit heb gekregen nadat er een casus was aangemaakt en doorgezet naar 'iemand die daar over gaat' aka doorgezet nadat de 2e lijns aangaf het niet duidelijk genoeg te weten.Processorkoeler schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:54:
[...]
Welke drie antwoorden? Ben erg benieuwd. Ik heb in een chatbericht staan dat ze telwerken onderling ook salderen, gunstig voor de consument dus. Ofwel; dal compenseert ook normaaltarief.
Dat van salderen van de telwerken onderling staat ook gewoon op de website trouwens. Maar het ging om het salderen op jaarbasis of per tariefsperiode. De ene medewerker gaf aan dat salderen op jaarbasis gebeurt, maar begreep eigenlijk mijn vraag niet. Toen ik door vroeg hoe ze dat doen met verschillende tarieven, en verbruik/opwek in beide perioden, werd de vraag kennelijk te complex en werd de tekst van de website voorgelezen. Prima. Dat had ik zelf ook al gelezen.
Andere medewerker wist er iets meer over te vertellen want die begreep de 2 tariefsperioden en gaf aan hoe hij DACHT dat het ging. Toen ik wilde weten of ze nou echt kwh voor kwh salderen over een JAAR, en dus niet opnieuw beginnen na afloop tariefsperiode, werd ik weer doorgezet. Die medewerker gaf eerlijk aan het niet te weten en gaf aan dat ik dit kon mailen, en dat er dan een casus werd aangemaakt.
Het enige antwoord wat ik zwart op wit heb is het antwoord wat ik eerder gepost heb.
Voor mij maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit, het ging mij om het principe dat ik een antwoord wil op een vrij simpele (maar misschien intern wel een complexe) vraag. Voor sommigen veranderd dit wel/niet hun strategie.
Tijdens het afsluiten van het contract had ik al geconstateert met de medewerker op dat moment (prima gast overigens) dat niet iedereen dezelfde procedure hanteert. Goed voorbeeld hiervan is het minimale voorschotbedrag wat bij de een wel kan, en bij de ander niet. Eveneens het afsluiten per direct, wat ook bij de een wel kan en bij de ander niet. Zoals je weet staat dit draadje hier vol mee..
De voorwaarden zijn redelijk recht doorzee, die insinueren inderdaad saldering op jaarbasis.
Schriftelijk bevestigd is echter saldering per tariefsperiode. Als ze daarna in de 2e tariefsperiode weer salderen met de 1e periode, kwh tegen kwh, dan is de cirkel rond. Maar dat is niet wat het schriftelijke antwoord van Eneco bevestigd.
Sidenote; ik heb een aantal keren telefonisch contact gehad met Eneco, ook omdat er iets niet klopte. Dus hoeveel verschillende antwoorden ik nu precies gehad heb wil ik in het midden laten. Ongetwijfeld vergeet ik namelijk nog wat in deze aamenvatting.
Ze zijn allemaal behoorlijk vriendelijk en handelen binnen hun mogelijkheden. Maar kennelijk is het intern niet voor iedereen even duidelijk.
Gelukkig is het mooi weer, en wekken we lekker op zullen we maar zeggen 😁
https://solarmagazine.nl/...d-voor-overtollige-stroom
Goh.. haha
[ Voor 3% gewijzigd door NileZ_ op 09-08-2022 12:49 ]
Dat kaartte in ook al aan, maar dat zou dus alsnog 14 dagen duren. Wat best bijzonder is, bij Vattenfall e.d. kon het ook per direct (m.u.v. een weekend, maar logisch). Ga het nogmaals eens proberen straks.mathijshooi schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:15:
[...]
Ik geloof dat via een zogenaamde inhuizing het per direct had gekund. Maar zo is het ook prima.
edit: nu met de overstap bezig, het is weer feest. Met teruglevering van 1000kWh per jaar en een opgave van extreme lage KWh's verbruik, moet ik min. €30 per maand betalen. Dat was eerst overigens €9 per maand. Staat nergens vermeld en mevrouw aan de telefoon kon het ook niet aanpassen. Vreemd, want de vorige keer kon dat wel.
Iemand hier bekend mee? De 'verhuizing' (op hetzelfde adres) kon wel gewoon en is per morgen
Wat ook gek is, want gisteren zei een andere medewerker dat het 2 weken duurt. Ik denk ook dat de kennis inhouse dus vrij laag is
edit 2: mijn huidige ("oude") contract is nu opgezegd, maar de nieuwe kan niet worden aangevraagd. Mevrouw kon geen product kiezen bij de aanvraag. Ik heb nu dus niks meer. Word vandaag of morgen teruggebeld, heb alles opgenomen, maar ik heb een vermoeden hoe dit gaat lopen.
In ieder geval UnitedConsumers nog achter de hand. Ik vind het een bijzonder gedoetje hoe alle energiemaatschappijen een minimumbedrag hanteren, zaken naar eigen hand zetten en de consument niet verder helpt. Zowel het gedoe als de tussentijdse rekening als het feit dat ik nu €30 per maand moet voorschieten voor een netto teruglevering van €200 per maand (in de winter min. €50).
[ Voor 69% gewijzigd door Processorkoeler op 09-08-2022 15:19 ]
Exact wat ik aanhaalde in mijn vorige bericht. Dit gaat om Eneco ook?Processorkoeler schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
edit: nu met de overstap bezig, het is weer feest. Met teruglevering van 1000kWh per jaar en een opgave van extreme lage KWh's verbruik, moet ik min. €30 per maand betalen. Dat was eerst overigens €9 per maand. Staat nergens vermeld en mevrouw aan de telefoon kon het ook niet aanpassen. Vreemd, want de vorige keer kon dat wel.
Volgens de medewerker destijds was het (nieuw) beleid dat er een minimaal voorschotbedrag van €30,- per product gehanteerd moest worden.
Hij merkte ook dat er anderen zijn die daar niet zo strikt in waren, iets wat hem (terecht) irriteerde. Hij houdt zich aan de geldende regels en kan vervolgens aanhoren dat 'het bij andere medewerkers wel mogelijk is'.
Ik had wel het idee dat hij oprecht was, en het stak hem ook wel.
Daar had ik dan ook respect voor en heb het zo gelaten.
(Online kan je hem naar beneden zetten naar 22 euro ofzo.)
Vervolgens werd ik nog keer terug gebeld, en die medewerker bood aan om het voorschotbedrag aan te passen. (Hoe dan haha..).
Tja.. financieel gezien snap ik dat ze dat doen. Voorkomen van hoge facturen die niet te innen zijn omdat men deze niet kan betalen, met een heel stappenplan van incasso, evt. bewindvoering of ander gedoe waar een bedrijf niet op zit te wachten. Maar toch, het is ook onmogelijk om je geld/voorschot of zelfs positief saldo terug te krijgen vóór je eindafrekening.NileZ_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Exact wat ik aanhaalde in mijn vorige bericht. Dit gaat om Eneco ook?
Volgens de medewerker destijds was het (nieuw) beleid dat er een minimaal voorschotbedrag van €30,- per product gehanteerd moest worden.
Hij merkte ook dat er anderen zijn die daar niet zo strikt in waren, iets wat hem (terecht) irriteerde. Hij houdt zich aan de geldende regels en kan vervolgens aanhoren dat 'het bij andere medewerkers wel mogelijk is'.
Ik had wel het idee dat hij oprecht was, en het stak hem ook wel.
Daar had ik dan ook respect voor en heb het zo gelaten.
(Online kan je hem naar beneden zetten naar 22 euro ofzo.)
Vervolgens werd ik nog keer terug gebeld, en die medewerker bood aan om het voorschotbedrag aan te passen. (Hoe dan haha..).
Als ze dit nu eens duidelijk publiceren op de website is er geen gedoe. Ook met het terugleveren niet, want alleen als je inlogt zie je een concreet teruglevertarief. Op de website staan alleen de 'leveringstarieven'. Zal wel (markt)strategie zijn.
Ik hoop in ieder geval dat het gedoe wordt opgelost en dat er ook eens eenduidig antwoord komt over salderen.
Eens.
Maar Eneco is overigens wel helder over hun terugleververgoeding:
Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
Is vrij helder en concreet toch?
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
Klopt, behalve het feit dat de bedragen er incl. staan. Dus dan moet je zelf eerst ODE en energiebelasting eraf halen, 9% eraf rekenen en terugtellen. Geen hogere wiskunde, maar fijn als het 'bruto' tarief er gewoon staatNileZ_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:13:
Eens.
Ik sprak vandaag met een zonnepaneleninstallateur die niet kon geloven dat wat je extra produceert op jaarbasis in de vorm van een terugleververgoeding wordt uitgekeerd.
Hij was er zó van overtuigd dat ik er zelf aan begon te twijfelen. Deed het bijna voorkomen alsof ik er niets van begreep.
Ik zei dat ik bij Eneco zit en 0,61 cent terugkrijg van elke kWh die ik niet zelf verbruikt hebt. Dat kon hij al bijna niet geloven.
Ook zei hij dat als je bijvoorbeeld 5000 produceert en daarvan 3000 zelf verbruikt, dan krijg je over die 2000 euro echt geen 0,61 cent terugkrijgt. "Want de grote maatschappijen zorgen er wel voor dat dat niet gebeurt."
Maar zo werkt het toch wel?
Voorbeelden:
Als ik 0 zou verbruiken op jaarbasis en 2500 teruglever, dan krijg ik toch 2500*0,61 = 1525 euro terug? (Los van alle belastingen etc.)
Als ik 5000 zou verbruiken op jaarbasis, daarvan 3000 zou verbruiken, zou ik netto toch 2000*0,61 = 1220 euro terugkrijgen?
Ik heb toch niet zitten slapen ofzo?
Maar als ik wel gelijk heb begrijp ik echt niet hoe je jezelf zonnepaneleninstallateur kan noemen als je dit niet weet...
Hij was er zó van overtuigd dat ik er zelf aan begon te twijfelen. Deed het bijna voorkomen alsof ik er niets van begreep.
Ik zei dat ik bij Eneco zit en 0,61 cent terugkrijg van elke kWh die ik niet zelf verbruikt hebt. Dat kon hij al bijna niet geloven.
Ook zei hij dat als je bijvoorbeeld 5000 produceert en daarvan 3000 zelf verbruikt, dan krijg je over die 2000 euro echt geen 0,61 cent terugkrijgt. "Want de grote maatschappijen zorgen er wel voor dat dat niet gebeurt."
Voorbeelden:
Als ik 0 zou verbruiken op jaarbasis en 2500 teruglever, dan krijg ik toch 2500*0,61 = 1525 euro terug? (Los van alle belastingen etc.)
Als ik 5000 zou verbruiken op jaarbasis, daarvan 3000 zou verbruiken, zou ik netto toch 2000*0,61 = 1220 euro terugkrijgen?
Maar als ik wel gelijk heb begrijp ik echt niet hoe je jezelf zonnepaneleninstallateur kan noemen als je dit niet weet...
[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 09-08-2022 17:23 ]
Mijn ervaring met die installateur(s) is dat ze veel weten van alles wat tussen je dak en energiemeter zit, maar daarbuiten ook echt niks van weten. De mijne, en ook adviseurs, wisten nagenoeg niks van salderen. Dan wel weer van installatiewerk gelukkig.Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Ik sprak vandaag met een zonnepaneleninstallateur die niet kon geloven dat wat je extra produceert op jaarbasis in de vorm van een terugleververgoeding wordt uitgekeerd.
Voorbeelden:
Misschien dat hij bedoelt dat de tarieven alsnog dalen en je wordt benadeeld? No idea. Lijkt mij sterk dat indien je 2000kWh overschot heb met 61 cent per kWh, een leverancier niet zegt "dit is te veel, dat doen we niet". Maar ook, alles kan tegenwoordig met die gekke taferelen.
ik zou de huisarts consulteren als je zo aan jezelf twijfelt...Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Voorbeelden:
Of staan er in dit topic onvoldoende bevestigingen, en wil je het graag toch nog een keer bevestigd hebben? Zie dan mijn 1e opmerking...
Jij hebt, uiteraard, gelijk.Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Voorbeelden:
de Peer in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
Zie ook mijn post hier en de discussie er na. Ik was ook hoogst verbaasd dat mensen die 'in de sector werken' totaal niet op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen. Dat hoef ik op mijn werk niet te flikken
Klopt, had ook monteurs in de energiesector over de vloer en die beveelden GreenChoice aan i.v.m. teruglevering.Processorkoeler schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:33:
[...]
Mijn ervaring met die installateur(s) is dat ze veel weten van alles wat tussen je dak en energiemeter zit, maar daarbuiten ook echt niks van weten. De mijne, en ook adviseurs, wisten nagenoeg niks van salderen. Dan wel weer van installatiewerk gelukkig.
Misschien dat hij bedoelt dat de tarieven alsnog dalen en je wordt benadeeld? No idea. Lijkt mij sterk dat indien je 2000kWh overschot heb met 61 cent per kWh, een leverancier niet zegt "dit is te veel, dat doen we niet". Maar ook, alles kan tegenwoordig met die gekke taferelen.
Ik heb twee keer contact gehad met Vattenfall en die wisten ook nog niks van de tlv-markt van het afgelopen halfjaar. Maargoed, dat zijn dan mensen van de helpdesk en misschien moeten ze zo reageren.
Vandaag in het nieuws dat Scandinavië door overmacht minder stroom gaat leveren aan Europa. Dat drijft de vraag naar groene stroom en de prijs hier alleen maar verder op.
Hier even schrikken. Heb 3 maanden bij Engie gezeten voordat ik overgestapt ben naar Eneco. Heb kort na het Engie contract inging de extra panelen gelegd (totaal 13 kwp). Vorige maand kon de energiemeter niet uitgelezen worden dus heeft Engie bij de afrekening het een en ander zitten gokken en dus ook de uitbreiding niet meegenomen. Eindstand ipv geld ontvangen 400 euro bijbetalen... Dus in de chat geklommen en de meterstanden doorgegeven. Hopelijk kunnen ze daarmee nog een beetje terugrekenen naar wat het vorige maand geweest moest zijn en het bedrag uitkeren want we hebben toch wel flink teruggeleverd volgens de app.
Enexis komt volgende maand de meter vervangen.
'In de sector' is wel een breed begrip. In de sector 'voedselvoorziening' werken bv de boeren, de slager, de bakker en de supermarktondernemer. Maar ik ga die laatste bv ook niet vragen wanneer het graan geoogst moet worden, of de slager om van dat graan een brood te maken.de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:00:
Jij hebt, uiteraard, gelijk.
de Peer in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
Zie ook mijn post hier en de discussie er na. Ik was ook hoogst verbaasd dat mensen die 'in de sector werken' totaal niet op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen. Dat hoef ik op mijn werk niet te flikken.
De installateur is voor de plaatsing en het technische deel van zonnepanelen, waarom zou die precies op de hoogte zijn van energietarieven? Laat staan terugleververgoedingen. (Ze hebben vaak al moeite genoeg met het echt snappen van hun eigen werk (m.n. omvormer vs micro-omvormer vs optimizer).)
Komt bij dat heel het terugleververgoedingverhaal redelijk recent is, die grote verschillen tussen de energieleveranciers hierbij (de aandacht van de consumentenbond) en vooral de grote verschillen tussen levertarief en TLV en dat er dus op die manier winst te maken valt.
Ik denk dat de meeste mensen, als ze dit topic niet lezen, niet op de hoogte zijn hiervan. Ongeacht in welke sector ze werkzaam zijn.
Ik weet niet zeker hoe het precies werkt, maar moeten de meterstanden bij het einde bij de oude en bij de start bij de nieuwe energieleverancier niet gelijk zijn?j4y schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:43:
Hier even schrikken. Heb 3 maanden bij Engie gezeten voordat ik overgestapt ben naar Eneco. Heb kort na het Engie contract inging de extra panelen gelegd (totaal 13 kwp). Vorige maand kon de energiemeter niet uitgelezen worden dus heeft Engie bij de afrekening het een en ander zitten gokken en dus ook de uitbreiding niet meegenomen. Eindstand ipv geld ontvangen 400 euro bijbetalen... Dus in de chat geklommen en de meterstanden doorgegeven. Hopelijk kunnen ze daarmee nog een beetje terugrekenen naar wat het vorige maand geweest moest zijn en het bedrag uitkeren want we hebben toch wel flink teruggeleverd volgens de app.
Als dat zo is, dan zou je dus eigenlijk die €400 en wat je zou moeten krijgen tegen het hogere tarief van Eneco 'terug' moeten krijgen.
Dus misschien zelfs wel voordeliger voor je. Vraag eens na vanaf welke meterstand Eneco is begonnen te tellen?
Dat is nog maar de vraag. Is afhankelijk wat het tarief per 1 jan gaat worden van Eneco. Kan ook 0,10 euro zijn.volta schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:21:
Voordat je dat 2de punt hebt ben je al een paar maanden verder en de opwek is dan al vele malen minder dan de afgelopen paar maanden.
Als je het nu begin dit jaar had gedaan.....
Ja.jobr schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:22:
[...]
Dat is nog maar de vraag. Is afhankelijk wat het tarief per 1 jan gaat worden van Eneco. Kan ook 0,10 euro zijn.
Voordat je dat 2de punt hebt ben je al een paar maanden verder en de opwek is dan al vele malen minder dan de afgelopen paar maanden.
Als je het nu begin dit jaar had gedaan.....
En als je dat tarief afwacht en in Januari beslist dat de oorlog nog steeds gaande is, de russen onbetrouwbaar zijn, en de gasprijs hoog, ben je alsnog een paar maanden verder en te laat. Regeren is vooruitzien, niet achterom kijken. Zelfs met de winteropbrengst haal je de kosten er uit. Als je dat niet doet, zowiezo niet.
"Als je het nu begin dit jaar had gedaan....." Das makkelijk roepen achteraf in Augustus. Zo kan ik ook adviseren..

[ Voor 7% gewijzigd door volta op 09-08-2022 19:30 ]
De TLV heeft in principe niets met de oorlog en gasprijs te maken. Zie de vele leveranciers met TLV < 0,10 euro.volta schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:28:
En als je dat tarief afwacht en in Januari beslist dat de oorlog nog steeds gaande is, de russen onbetrouwbaar zijn, en de gasprijs hoog, ben je alsnog een paar maanden verder en te laat. Regeren is vooruitzien, niet achterom kijken. Zelfs met de winteropbrengst haal je de kosten er uit. Als je dat niet doet, zowiezo niet.
Als de TLV lager wordt dan je tarief van je verbruik ga je er verlies op leiden.
Wat het gaat worden zal niemand kunnen voorspellen.
Je bent dus iets te stellig naar mijn idee.
Klopt niet helemaal, verschillende leveranciers koppelen de ltv aan het levertarief, en dat is wel weer gelinkt aan de wereldwijde energiemarkt. Dat is eigenlijk de hele opzet van dit spelletje: de leverancier vinden die de tlv koppelt en zijn energie het duurst aankoopt.
Met zo'n laag vast levertarief tot 2025 is de kans dat de TLV hoger blijft toch wel groot en het risico dat je de investering niet terugverdiend klein.
Ik heb het zelfde bij 2 installateurs meegemaakt en vanuit anderen ook 3 keer. Vraag is idd of je het ze kwalijk kan nemen. Je zou wel kunnen zeggen dat een echt goede zonnepaneel adviseur je wel wel op de huidige gang van zaken wijst en ook op de plannen omtrent de salderingsregeling. Veel mensen hebben daar geen verstand van.Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Voorbeelden:
Dat is een goeie, ik zal Eneco ff vragen waar die mee rekenenTruus01 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Ik weet niet zeker hoe het precies werkt, maar moeten de meterstanden bij het einde bij de oude en bij de start bij de nieuwe energieleverancier niet gelijk zijn?
Als dat zo is, dan zou je dus eigenlijk die €400 en wat je zou moeten krijgen tegen het hogere tarief van Eneco 'terug' moeten krijgen.
Dus misschien zelfs wel voordeliger voor je. Vraag eens na vanaf welke meterstand Eneco is begonnen te tellen?
Normaal gesproken geeft de nieuwe leverancier de standen door aan de oude,omdat die de overstap verzorgt.j4y schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
Dat is een goeie, ik zal Eneco ff vragen waar die mee rekenen
Zo een heb ik er ook gehad. Alsof ik van Mars kwam.Atomius schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:22:
Prima joh, ik vraag je ook niet om advies maar je moet gewoon panelen komen leggen.
Wij wachten al bijna een maand, vergelijkbaar bedrag. We zullen wel onderop de stapel liggen. Heb jij nog extra gebeld hiervoor?_Paul_84 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:11:
[...]
Bij Eneco duurde het bij mij 3 weken inclusief extra controle ivm hoogte van het bedrag (€ 2.700,-)
Heb het via de chat nagevraagd, toen werd verteld dat ze dag ervoor extra controle hadden gedaan. Paar dagen later was het bijgeschreven.pirke schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
Wij wachten al bijna een maand, vergelijkbaar bedrag. We zullen wel onderop de stapel liggen. Heb jij nog extra gebeld hiervoor?
Ik kreeg na opzegging een mail van Delta, waarin het volgende duidelijk vermeld is:iCrOn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
Op basis van die meterstanden stellen we uw eindnota op. Die ontvangt u binnen zes weken nadat uw contract bij DELTA is beëindigd. Afhankelijk van uw verbruik krijgt u een bedrag terugbetaald of moet u nog een bedrag betalen.
Duidelijk toch?
Maar idd, Eneco is sneller met uitbetalen, ca. 2 weken.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Inderdaad,en dat hebben ze gehaald,12 juli opgezegd en vandaag de factuur van 720 euro voor twee weken,geld word binnen 3 weken gestortNaalroc schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Ik kreeg na opzegging een mail van Delta, waarin het volgende duidelijk vermeld is:
Op basis van die meterstanden stellen we uw eindnota op. Die ontvangt u binnen zes weken nadat uw contract bij DELTA is beëindigd. Afhankelijk van uw verbruik krijgt u een bedrag terugbetaald of moet u nog een bedrag betalen.
Duidelijk toch?
Maar idd, Eneco is sneller met uitbetalen, ca. 2 weken.
Hier vandaag ook de eindafrekening van Delta binnen gekregen. Opgezegd 10 juli.
Kan zo snel even niet vinden wanneer ze de knaken overmaken, maar dat zal wel goed komen. 👍
Kan zo snel even niet vinden wanneer ze de knaken overmaken, maar dat zal wel goed komen. 👍
Totaal off-topic: maar ben ik de enige idioot die in de OP een link naar het excel-bestand in de afbeelding verwacht?

niets moet......behalve adem halen
zeker niet off-topic lijkt meNiwla schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
Totaal off-topic: maar ben ik de enige idioot die in de OP een link naar het excel-bestand in de afbeelding verwacht?
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2