Nee. Met 1.000kWh ga je het met een eenpersoonshuishouden normaal gesproken niet redden. Ik neem aan dat je van het gas af bent gezien nieuwbouw - dan gewoon de goedkoopste leverancier zoeken.blancopagina schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:07:
Lieve mensen,
Ik ben me vandaag al de hele dag aan het verdiepen in TLV en de juiste leverancier kiezen voor mijn nieuwbouw-appartement dat ik huur.
Ding is, ik heb maar 3 (of 4, dat is nog onduidelijk) zonnepanelen. Dat betekent dat ik maximaal 1000 kWh opwek (250 kWh p/PV). Volgens de algemene berekeningen verbruik ik - 1-persoonshuishouden - 1800 kWh per jaar.
Is het dan slim om nu naar Eneco over te stappen (nu het nog zomer is) en dan in oktober een keer kijken naar mijn verbruik en afhankelijk daarvan een nieuwe beslissing te nemen?
Of is overstappen naar Eneco vanwege de verbruikstarieven die aan de hogere kan liggen, in mijn geval helemaal geen goed idee?
Iemand ervaring of deze termijn in de praktijk ook 0 is bij Engie?mathijshooi schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Delta is op papier 14 dagen, praktijk 0 dagen.
Ja, ook bij Engie 0 dagen opzegtermijn.
Volgens mij doet geen enkele leverancier daar moeilijk over. Een boete kunnen ze niet geven en de nieuwe leverancier geeft gewoon aan dat zij op datum x energie leveren aan adres y.
Volgens mij doet geen enkele leverancier daar moeilijk over. Een boete kunnen ze niet geven en de nieuwe leverancier geeft gewoon aan dat zij op datum x energie leveren aan adres y.
SRK35ZS-W
Ja. Overstappen heeft zin zolang je in deze periode meer teruglevert dan verbruikt. Al denk ik dat het overslag punt bij zo weinig panelen al in augustus zal komen. Alleen als je nog een gunstig langlopend contract hebt, zou ik dat niet openbreken.blancopagina schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:07:
Lieve mensen,
Ik ben me vandaag al de hele dag aan het verdiepen in TLV en de juiste leverancier kiezen voor mijn nieuwbouw-appartement dat ik huur.
Ding is, ik heb maar 3 (of 4, dat is nog onduidelijk) zonnepanelen. Dat betekent dat ik maximaal 1000 kWh opwek (250 kWh p/PV). Volgens de algemene berekeningen verbruik ik - 1-persoonshuishouden - 1800 kWh per jaar.
Is het dan slim om nu naar Eneco over te stappen (nu het nog zomer is) en dan in oktober een keer kijken naar mijn verbruik en afhankelijk daarvan een nieuwe beslissing te nemen?
Of is overstappen naar Eneco vanwege de verbruikstarieven die aan de hogere kan liggen, in mijn geval helemaal geen goed idee?
Theo
<knip> Offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:15 ]
<knip> Offtopic
[ Voor 106% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:15 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
<knip> Offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:13 ]
<knip> Offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:13 ]
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
<knip> Offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:13 ]
<knip> Offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:14 ]
<knip> Offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:14 ]
<knip> Offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:14 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
<knip> Offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:21 ]
Nee, zolang je niet eens netto per jaar teruglevert heb je hier niets te zoeken.xah5kiDe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:35:
[...]
Ja. Overstappen heeft zin zolang je in deze periode meer teruglevert dan verbruikt. Al denk ik dat het overslag punt bij zo weinig panelen al in augustus zal komen. Alleen als je nog een gunstig langlopend contract hebt, zou ik dat niet openbreken.
Per 1 juli van Delta overgestapt naar Eneco en vandaag de eindafrekening van Delta ontvangen.
Sinds vorige maand ben ik overgestapt naar Budget Thuis (variabel contract) voor gas en elektra. Wij leveren behoorlijk wat terug op jaarbasis, ca. 2-3.000kWh maar nu blijkt dat de vergoeding van hen is aangepast naar 50% van het kale tarief. Dat is tot daaraan toe, maar blijkbaar wordt er ook op maandelijkse basis gesaldeerd en niet op jaarbasis. "Omdat een variabel contract elke maand een nieuw contract is" werd me net gemeld. Volgens mij is dit niet volgens de richtlijn ACM maar daar ga ik me niet in verdiepen. Ik wil dus snel overstappen (voor elektra) naar wellicht Eneco, maar ik vroeg me af of daar ook op maandelijkse basis gesaldeerd wordt. Weten jullie dat?
Ik wil alleen voor elektra overstappen, want we verbruiken behoorlijk was gas (2500m3), want we hebben een oud huis, redelijk geïsoleerd, maar ook een aantal dames met wat hogere comfortwensen.
Het onderzoek naar een warmtepomp loopt, dat zou het geheel wat beter maken.
Ik wil alleen voor elektra overstappen, want we verbruiken behoorlijk was gas (2500m3), want we hebben een oud huis, redelijk geïsoleerd, maar ook een aantal dames met wat hogere comfortwensen.
Na bijna een maand Delta vandaag overgestapt naar Eneco, ze hebben het direct opgevoerd als verhuizing dus als het goed is geen opzegtermijn. Daarmee gaat de tlv van ~0.41euro/kWh naar 0.61euro/kWh. Dit had ik niet durven dromen toen ik m'n zonnepanelen ruim een maand geleden neerlegde.
Maar goed dat de gasprijs hier offtopic is, want dat is wel huilen.
Maar goed dat de gasprijs hier offtopic is, want dat is wel huilen.
same here, toch even lekker cashen.knarf_st schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:25:
Per 1 juli van Delta overgestapt naar Eneco en vandaag de eindafrekening van Delta ontvangen.
Even een update vanuit mijn kant over mijn overstap van het oude naar het nieuwe modelcontract bij Eneco, omdat ik de informatie nog niet bij 'Mijn Producten' op Mijn Eneco zag:
- Overgestapt via de klantenservice van oud naar nieuw modelcontract op en per maandag 11-7
- Er is standaard 14 dagen respijtperiode
- Vandaag werd aangegeven dat de periode in het systeem pas vandaag afliep, daarna is er nog maximaal 48 uur verwerkingstijd
- Omdat ik hetzelfde klantnummer heb gehouden, krijg ik geen tussentijdse afrekening en wordt na mijn eerste contractjaar (april 2023) in één keer alles via de jaarnota verwerkt, met daarbij de verschillende periodes en tarieven (0,58 tot 1 juli, 0,36 van 1 juli tot 11 juli en 0,61 tot in ieder geval 1 januari) opgesplitst.
- Overgestapt via de klantenservice van oud naar nieuw modelcontract op en per maandag 11-7
- Vandaag werd aangegeven dat de periode in het systeem pas vandaag afliep, daarna is er nog maximaal 48 uur verwerkingstijd
- Omdat ik hetzelfde klantnummer heb gehouden, krijg ik geen tussentijdse afrekening en wordt na mijn eerste contractjaar (april 2023) in één keer alles via de jaarnota verwerkt, met daarbij de verschillende periodes en tarieven (0,58 tot 1 juli, 0,36 van 1 juli tot 11 juli en 0,61 tot in ieder geval 1 januari) opgesplitst.
Eneco salteert per tariefsperiode, voor hun modelcontract is dat momenteel per half jaar (1 juli en 1 januari).MvM schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:53:
Ik wil dus snel overstappen (voor elektra) naar wellicht Eneco, maar ik vroeg me af of daar ook op maandelijkse basis gesaldeerd wordt. Weten jullie dat?
Ik wil alleen voor elektra overstappen, want we verbruiken behoorlijk was gas (2500m3), want we hebben een oud huis, redelijk geïsoleerd, maar ook een aantal dames met wat hogere comfortwensen.![]()
Gas kan je overigens bij je huidige leverancier aanhouden en alleen electriciteit naar bijvoorbeeld Eneco verhuizen.
Eneco saldeert per jaar.MvM schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:53:
Ik wil dus snel overstappen (voor elektra) naar wellicht Eneco, maar ik vroeg me af of daar ook op maandelijkse basis gesaldeerd wordt. Weten jullie dat?
Maar goed, de spelregels worden de laatste tijd overal verandert, dus of dat zo blijft weet niemand.
Ik ben ook aangesloten bij Eneco maar als die de spelregels veranderen naar ongunstige voor mij dan stap ik weer over naar een andere.
Voor gas moet je bij Eneco nu niet zijn en dat zit ik ook niet
Door opmerking elders
in augustus is mijn contract bij energie direct afgelopen, daar zat ik 3 jaar. Toen ik het destijds afsloot geen zonnepanelen. dus de TLV was niet van invloed op keuze. Nu natuurlijk wel. In eerste instantie dacht ik eraan om voor stroom over te stappen naar Eneco en voor gas naar Unive/GC of te blijven bij ED..
Maar de maanden die komen zijn natuurlijk minder qua opbrengst. Is dan alsnog zinvol om over te stappen voor die hoge TLV ?
in augustus is mijn contract bij energie direct afgelopen, daar zat ik 3 jaar. Toen ik het destijds afsloot geen zonnepanelen. dus de TLV was niet van invloed op keuze. Nu natuurlijk wel. In eerste instantie dacht ik eraan om voor stroom over te stappen naar Eneco en voor gas naar Unive/GC of te blijven bij ED..
Maar de maanden die komen zijn natuurlijk minder qua opbrengst. Is dan alsnog zinvol om over te stappen voor die hoge TLV ?
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Dank voor de snelle reacties. Ik heb Eneco gebeld en telefonisch de levering voor alleen elektra in werking gezet. Ik werd overigens goed geholpen, de medewerker vroeg nog naar eventuele zonnepanelen en heb aangegeven dat ik idd meer opbreng dan afneem. Hij gaf aan dat ik per saldo een aardig bedrag per maand terug zou krijgen alleen dat dit via de jaarafrekening loopt. Minimale maandbedrag is €30,- blijkbaar. Voor mij geen punt, leuk spaarpotje. Het contract gaat per direct in dus ik heb nog redelijk wat opbrengst de komende maanden, zodat er op 31 december 2022 alsnog per saldo wordt terug geleverd en niet elektra hoef af te nemen.
Verder komt er nog een elektrische auto en laadpaal in de loop van het jaar, dus dat maakt het ook wel weer interessant.
Eigenlijk is een energieleverancier met hoge prijzen nu interessanter dan goedkope leveranciers, dat geeft nog wel wat kortsluiting in mijn hoofd.
Verder komt er nog een elektrische auto en laadpaal in de loop van het jaar, dus dat maakt het ook wel weer interessant.
Eigenlijk is een energieleverancier met hoge prijzen nu interessanter dan goedkope leveranciers, dat geeft nog wel wat kortsluiting in mijn hoofd.
Ook met de komende maanden met minder opbrengst ? Want ik moet nu overstappen (per augustus) en dacht dus ook aan eneco. Wel hogere stroom tarieven maar wel mooie TLV , maar de winter levert natuurlijk niet zo gek veel op.. Zou het dan niet slimmer zijn om voor 6 maanden voor goedkoopste te gaan qua stroom en in voorjaar over stappen naar maatschappij met hoge TLV ? Of zie ik dat verkeerd ?MvM schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:00:
Ik heb 12 panelen
Gasverbruik 1200 M3
Stroom 4200 KwH per jaar..
[ Voor 5% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 27-07-2022 12:09 ]
Dat maandbedrag kon ik een paar dagen geleden toen ik klant bij Eneco werd gewoon op 0 euro zetten. Ze adviseerden dat niet, maar goed. Wij van wc-eend. Ik krijg 100 euro per maand van eneco, dus ik ga niet eerst betalen.MvM schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:00:
Dank voor de snelle reacties. Ik heb Eneco gebeld en telefonisch de levering voor alleen elektra in werking gezet. Ik werd overigens goed geholpen, de medewerker vroeg nog naar eventuele zonnepanelen en heb aangegeven dat ik idd meer opbreng dan afneem. Hij gaf aan dat ik per saldo een aardig bedrag per maand terug zou krijgen alleen dat dit via de jaarafrekening loopt. Minimale maandbedrag is €30,- blijkbaar. Voor mij geen punt, leuk spaarpotje. Het contract gaat per direct in dus ik heb nog redelijk wat opbrengst de komende maanden, zodat er op 31 december 2022 alsnog per saldo wordt terug geleverd en niet elektra hoef af te nemen.
30 euro is verder ook geen ramp, maar je kunt overwegen om nog eens te bellen over dat maandbedrag.
Precies zoals jij zegt. Je kunt waarschijnlijk ergens in oktober beter naar de goedkoopste gaan. Dan in maart weer naar de duurste.mevrouwKees_1 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Ook met de komende maanden met minder opbrengst ? Want ik moet nu overstappen (per augustus) en dacht dus ook aan eneco. Wel hogere stroom tarieven maar wel mooie TLV , maar de winter levert natuurlijk niet zo gek veel op.. Zou het dan niet slimmer zijn om voor 6 maanden voor goedkoopste te gaan qua stroom en in voorjaar over stappen naar maatschappij met hoge TLV ? Of zie ik dat verkeerd ?
Ik heb 12 panelen
Gasverbruik 1200 M3
Je kunt het op zich in de app volgen. Zodra je een week geen winst meer maakt...
Zoals regelmatig voorbij gekomen in dit topic: Je kan in ieder geval zelf via de app of via Mijn Eneco het maandbedrag verlagen tot €9.Playa del C. schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Dat maandbedrag kon ik een paar dagen geleden toen ik klant bij Eneco werd gewoon op 0 euro zetten. Ze adviseerden dat niet, maar goed. Wij van wc-eend. Ik krijg 100 euro per maand van eneco, dus ik ga niet eerst betalen.
30 euro is verder ook geen ramp, maar je kunt overwegen om nog eens te bellen over dat maandbedrag.
Dat is helaas niet zo, minimum maandbedrag is afhankelijk van je historisch verbruik. Ik heb sinds 1 maart 2022 zonnepanelen en Eneco heeft mijn maandbedrag op € 30,00 gezet, ik kon op de site/app terug naar € 24,00 per maand, niet lagerMaSw85 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:22:
[...]
Zoals regelmatig voorbij gekomen in dit topic: Je kan in ieder geval zelf via de app of via Mijn Eneco het maandbedrag verlagen tot €9.
Ik kom er met mijn opbrengst net mee weg, ik hou nog net wat over. De reden dat ik nu wilde overstappen ws omdat er nu door Budget Energie per maand gesaldeerd en terug geleverd wordt met een vergoeding van 50% van het kale tarief. Dat betekent dat ik in november/december zeker meer moet betalen dan ik in augustus/september terug krijg als vergoeding. Dus vandaar de switch naar Eneco, omdat deze wel per jaar of half jaar verrekenen.mevrouwKees_1 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Ook met de komende maanden met minder opbrengst ? Want ik moet nu overstappen (per augustus) en dacht dus ook aan eneco. Wel hogere stroom tarieven maar wel mooie TLV , maar de winter levert natuurlijk niet zo gek veel op.. Zou het dan niet slimmer zijn om voor 6 maanden voor goedkoopste te gaan qua stroom en in voorjaar over stappen naar maatschappij met hoge TLV ? Of zie ik dat verkeerd ?
Ik heb 12 panelen
Gasverbruik 1200 M3
Hmm.. ze gaven nu aan dat het een minimum bedrag was. Zal eens kijken of dat nog aan te passen valt, maar het is idd geen ramp. Leuk spaarpotjePlaya del C. schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Dat maandbedrag kon ik een paar dagen geleden toen ik klant bij Eneco werd gewoon op 0 euro zetten. Ze adviseerden dat niet, maar goed. Wij van wc-eend. Ik krijg 100 euro per maand van eneco, dus ik ga niet eerst betalen.
Ik ben gewoon maar naar Eneco gegaan voor nu.. in de winter stap ik wel weer over om in het voorjaar weer over te stappen.. Argh.. Gas zit ik bij Unive/Greenchoice .. die is wel mooi .. en mocht het echt significant gaan zakken koop ik de boel af en stap ik over..MvM schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Ik kom er met mijn opbrengst net mee weg, ik hou nog net wat over. De reden dat ik nu wilde overstappen ws omdat er nu door Budget Energie per maand gesaldeerd en terug geleverd wordt met een vergoeding van 50% van het kale tarief. Dat betekent dat ik in november/december zeker meer moet betalen dan ik in augustus/september terug krijg als vergoeding. Dus vandaar de switch naar Eneco, omdat deze wel per jaar of half jaar verrekenen.
Verwijderd
Zojuist overgestapt op Eneco voor alleen elektra. Wel bijzonder dat ik nu een termijnbedrag heb van €9 i.p.v. de hierboven genoemde minimale €30. Een negatief bedrag mocht niet ingevuld worden.
Met gas zit ik nog steeds bij BudgetThuis.
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2022 17:24 ]
Ik vond het debiel...kreeg aan de telefoon een negatief maandbedrag te horen. Vervolgens paar dagen later een brief met een maandbedrag van 160 euro. Euh...? Nee.Playa del C. schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Maar het was te laat om de incasso al in te laten trekken.

overweeg gas te laten bij gc, krijg in oktober een warmtepomp, tot die tijd lever ik meer terug (24 panelen) dan dat ik stroom verbruik. ik kwam bij Engie uit door de hoge tlv, echter hoe wordt deze gesaldeerd (maandelijke of jaarlijks) bij een variabel contract. ik lees dat veel overstappen naar eneco voor stroom..wat maakt die maatschappij dan zo aantrekkelijk?
eneco geeft 61 cent per kwh engie het kale leveringstarief.. eneco geeft momenteel hoogste tlvfv12 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:09:
overweeg gas te laten bij gc, krijg in oktober een warmtepomp, tot die tijd lever ik meer terug (24 panelen) dan dat ik stroom verbruik. ik kwam bij Engie uit door de hoge tlv, echter hoe wordt deze gesaldeerd (maandelijke of jaarlijks) bij een variabel contract. ik lees dat veel overstappen naar eneco voor stroom..wat maakt die maatschappij dan zo aantrekkelijk?
Even een check, een hoge tlv is alleen maar interessant als je meer opwekt dan gebruikt en de saldering regeling niet wijzigt ... toch?
Fujitsu-Siemens @500mhz K6-II 128 mb 5 gig 12,1"TFT win XP | PII450 92 mb 98Se | P1 120 64 mb Smoothwall
hoe minder je kunt salderen, hoe belangrijker een hoge tlv wordt. Op het moment mag je je volledige verbruik salderen, dus geldt de tlv alleen voor je overschot. Als we straks (ooit) gaan afbouwen, dan krijg je voor een groter deel de tlv.... Dan wordt het ingewikkelder, want dan gaat het niet alleen om een hoge tlv, maar ook om een zo klein mogelijk verschil tussen tlv en lvRoyalpieter schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:18:
Even een check, een hoge tlv is alleen maar interessant als je meer opwekt dan gebruikt en de saldering regeling niet wijzigt ... toch?
[ Voor 12% gewijzigd door borft op 27-07-2022 17:20 ]
Verwijderd
Ik kreeg vanmiddag van Eneco te horen dat ze jaarlijks salderen.fv12 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:09:
Het gaat dan (maar nu ook al) toch eigenlijk juist om een zo groot mogelijk verschil? In de maanden dat je meer opwekt dan verbruikt naar degene met de hoogste TLV en in de maanden dat je meer verbruikt dan opwekt naar degene met de laagste LV.borft schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:20:
[...]
hoe minder je kunt salderen, hoe belangrijker een hoge tlv wordt. Op het moment mag je je volledige verbruik salderen, dus geldt de tlv alleen voor je overschot. Als we straks (ooit) gaan afbouwen, dan krijg je voor een groter deel de tlv.... Dan wordt het ingewikkelder, want dan gaat het niet alleen om een hoge tlv, maar ook om een zo klein mogelijk verschil tussen tlv en lv
Tenzij je een heel jaar lang blijft zitten waar je zit. En de tarieven niet constant wijzigen. En de salderingsperiodes jaarlijks blijven.
Eens, zolang je niet meer opwekt dan verbruikt moet je dit grapje niet gaan proberen in de zomermaanden dat je inderdaad wat meer teruglevert dan je verbruikt. Echter moet je lekker blijven zitten waar je zit (aanname dat de prijs goed is) en genieten van het salderen tot 2025. Daarna kan je wellicht in de zomer voor die paar euro terugleveren en dan de goedkoopste pakken om je kWh in te kopen die je tekort komt.GioStyle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:20:
[...]
Nee, zolang je niet eens netto per jaar teruglevert heb je hier niets te zoeken.
Maar dat is lopen op een dun laagje ijs. Doe het gewoon niet of leg je heel dag vol panelen en kom dan terug in dit topic
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nee, want als je niet saldeert, dan betaal je voor alles dat je uit het net haalt. Als dus bv de tlv 1 euro/kWh is, maar de lv 1000 euro/kWh is, dan gaat je verbruik je de das om doen.Truus01 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:34:
[...]
Het gaat dan (maar nu ook al) toch eigenlijk juist om een zo groot mogelijk verschil? In de maanden dat je meer opwekt dan verbruikt naar degene met de hoogste TLV en in de maanden dat je meer verbruikt dan opwekt naar degene met de laagste LV.
Tenzij je een heel jaar lang blijft zitten waar je zit. En de tarieven niet constant wijzigen. En de salderingsperiodes jaarlijks blijven.
Ja en nee. Momenteel is salderingsregeling 100%, dus alle teruglevering mag je salderen tegen je aankoop, ook wanneer je opwek minder dan je aankoop is.Royalpieter schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:18:
Wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd dan ga je meer en meer van je opwek verkopen tegen de tlv. Dus dan wordt het wel belangrijk.
Nog even iets ontkrachten m.b.t. Eneco. Je kan je maandbedrag op 30, 9, 1 en zelfs 0 euro zetten. Bij het laatste krijg je geen termijnnota's, alleen een jaarnota.
Ik heb hem zelf op 1 euro gezet, maar 0 euro was ook mogelijk.
Waarom niet op nul?Acradavos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:25:
Nog even iets ontkrachten m.b.t. Eneco. Je kan je maandbedrag op 30, 9, 1 en zelfs 0 euro zetten. Bij het laatste krijg je geen termijnnota's, alleen een jaarnota.
Zie mijn reactie. Bij 0 euro krijg je geen termijnnota.
Ja, die heb ik gelezen. Ik snap alleen niet zo goed wat je aan termijnnota's hebt?Acradavos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:27:
[...]
Dat verschilt dus per medewerker. 'Mijn' Cynthia meldde van de week dat <9 euro niet kon. Maar het zou niet afgeschreven worden.Acradavos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:25:
Mijn termijnbedrag staat op €0 en ik kan het niet op €1 zetten. Moet dat via klantenservice?Acradavos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:27:
[...]
Mijn termijnbedrag staat op €0 en krijg het niet op €1. Een termijnnota lijkt me wel handig. Hoe krijg ik het op €1? Moet dat via de klantenservice?Acradavos schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:25:
Sinds maart heb ik zonnepanelen liggen en lever terug aan het net. Mijn energiemaatschappij is Eneco.
Nu moet ik komende maand mijn contract vernieuwen en het aanbod is zeer onduidelijk. Zoals ik het lees ga ik ruim 2 x betalen. Ik heb met Eneco gebeld en ze gaven aan dat dit pas duidelijk is als de jaarnota is opgemaakt. Dat is raar want dat gebeurd pas 15 dagen NA het nieuwe contract. Op zich geen probleem want is per maand opzegbaar.
Wat ik aanhaalde was de vraag wat zij nu per Kwh betalen voor de teruglevering. Ik had in de media vernomen dat energiemaatschappijen hier zeer wisselend mee omgaan.
Nu heb ik een app van Eneco waar ik naast het verbruik ook kan zien welke tarieven er in mijn huidige contract staan. Daarbij viel het mij op Eneco €0,09 per Kwh betalen. Dat lijkt mij erg laag omdat op de site van de consumentenbond staat dat dit €0,476 is. Onder staat een link over teruglevering van alle energiemaatschappijen. Ik heb Eneco gebeld en over het tarief van teruglevering vonden zij dit ook vreemd en zouden mij terugbellen. Wanneer is niet gezegd…
Mijn vraag aan jullie is of iemand mij kan zeggen wat Eneco werkelijk betaald voor teruglevering van 1Kwh en zich ook houd aan de tabel op de 1e pagina.?
Nu moet ik komende maand mijn contract vernieuwen en het aanbod is zeer onduidelijk. Zoals ik het lees ga ik ruim 2 x betalen. Ik heb met Eneco gebeld en ze gaven aan dat dit pas duidelijk is als de jaarnota is opgemaakt. Dat is raar want dat gebeurd pas 15 dagen NA het nieuwe contract. Op zich geen probleem want is per maand opzegbaar.
Wat ik aanhaalde was de vraag wat zij nu per Kwh betalen voor de teruglevering. Ik had in de media vernomen dat energiemaatschappijen hier zeer wisselend mee omgaan.
Nu heb ik een app van Eneco waar ik naast het verbruik ook kan zien welke tarieven er in mijn huidige contract staan. Daarbij viel het mij op Eneco €0,09 per Kwh betalen. Dat lijkt mij erg laag omdat op de site van de consumentenbond staat dat dit €0,476 is. Onder staat een link over teruglevering van alle energiemaatschappijen. Ik heb Eneco gebeld en over het tarief van teruglevering vonden zij dit ook vreemd en zouden mij terugbellen. Wanneer is niet gezegd…
Mijn vraag aan jullie is of iemand mij kan zeggen wat Eneco werkelijk betaald voor teruglevering van 1Kwh en zich ook houd aan de tabel op de 1e pagina.?
In dit topic gaat het over het:casperb71 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:14:
Sinds maart heb ik zonnepanelen liggen en lever terug aan het net. Mijn energiemaatschappij is Eneco.
Eneco Hollandse Zon&Wind modelcontract.
In die van mij staat een tlv van -0,61425 euro/kWh. Tarieven voor dal en piek zijn nog iets hoger dan de 61 cent.
Je kunt aan de telefoon vragen naar het modelcontract. Heb het zelf niet meegemaakt, maar sommige bestaande klanten geven in dit topic aan dat ze eerst moesten afmelden als klant, om dan twee dagen later weer aan te melden als nieuwe klant.
Katsjing, € 820 binnen. Nee niet van Energie direct
maar van Eneco
. Allen nog steeds geen reactie op mijn klacht van 2 maanden geleden over het door hun fout te laat afmelden bij de oude leverancier. Daar zit nog eens € 200. Ben benieuwd of ik die ooit ook nog eens ga krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 28-07-2022 01:35 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Klopt bij mij hebben ze hem ook op € 1 gezet.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dag allemaal,
Als ik zo de laatste reacties lees dan heb ik al direct veel antwoorden op mijn vragen.
Ik zit namelijk ook met wat overschot aan elektra.
Zit nu bij Oxxio tot oktober dit jaar. Met een TLV niets zijn ze niet interessant om daar te blijven.
Ik lever zo’n 2500 kWh op jaarbasis terug waarvan mijn verbruik rond de 1500 of zelfs minder hangt.
Voor het stukje elektra denk ik dan direct aan Eneco met de hoogste TLV. Alleen als ik op de website kijk naar de tarieven dan zie ik geen bedrag van 0,61 maar een bedrag van 0,75 als normaaltarief staan. Is het verhoogd of is dit incl. Btw?
Mijn zonnepanelen doen tussen oktober en febr. nauwelijks echt opwekken. Maar ik kan lijkt mij in Oktober al direct overstappen naar Eneco omdat ze het op jaarbasis uitrekenen?
Wat voor termijn adviseren jullie of nemen jullie (straks) af? Variabel of biedt Eneco ook een vast contract aan?
Voor gas neem ik dan GC af en dan wss 3 jaar. Mocht de prijs echt kelderen dan betaal ik maar een boete. Is neem ik aan 125 euro?
Als ik zo de laatste reacties lees dan heb ik al direct veel antwoorden op mijn vragen.
Zit nu bij Oxxio tot oktober dit jaar. Met een TLV niets zijn ze niet interessant om daar te blijven.
Ik lever zo’n 2500 kWh op jaarbasis terug waarvan mijn verbruik rond de 1500 of zelfs minder hangt.
Voor het stukje elektra denk ik dan direct aan Eneco met de hoogste TLV. Alleen als ik op de website kijk naar de tarieven dan zie ik geen bedrag van 0,61 maar een bedrag van 0,75 als normaaltarief staan. Is het verhoogd of is dit incl. Btw?
Mijn zonnepanelen doen tussen oktober en febr. nauwelijks echt opwekken. Maar ik kan lijkt mij in Oktober al direct overstappen naar Eneco omdat ze het op jaarbasis uitrekenen?
Wat voor termijn adviseren jullie of nemen jullie (straks) af? Variabel of biedt Eneco ook een vast contract aan?
Voor gas neem ik dan GC af en dan wss 3 jaar. Mocht de prijs echt kelderen dan betaal ik maar een boete. Is neem ik aan 125 euro?
Welke contractsvorm als ik vragen mag?Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:17:
Zojuist overgestapt op Eneco voor alleen elektra. Wel bijzonder dat ik nu een termijnbedrag heb van €9 i.p.v. de hierboven genoemde minimale €30. Een negatief bedrag mocht niet ingevuld worden.![]()
Modelcontract variabel? Vast contract? Met welke TLV?
Hiii zit met precies hetzelfde.mevrouwKees_1 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:07:
[...]
Ik ben gewoon maar naar Eneco gegaan voor nu.. in de winter stap ik wel weer over om in het voorjaar weer over te stappen.. Argh.. Gas zit ik bij Unive/Greenchoice .. die is wel mooi .. en mocht het echt significant gaan zakken koop ik de boel af en stap ik over..
Weet even niet wanneer ik moet overstappen. In de winter lever ik nauwelijks terug (contract loopt af in oktober) maar op jaarbasis lever ik meer terug. Eneco maakt ook een berekening over een geheel jaar.
Je zou zeggen idd, de wintermaanden voor de goedkoopste aanbieder gaan en in febr oas naar eneco maar als je toch op een eindnota moet gaan wachten dan maakt het niet heel veel uit.
Wat voor contract heb je afgesloten bij Eneco? Variabel of vast? Of bieden ze geen vast aan?
Bij variabel staat de TLV ook niet vast dan.
Voor gas ga ik met je mee naar GC
Zoek in dit topic even op het woord eneco. Alles wat je vraagt is al veel besproken.hoihoi66 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 05:28:
Dag allemaal,
Eneco biedt alleen een modelcontract. De tlv is nu volgens mij weer verlaagd naar 58 of 56 cent waar die eerst 61 was.
75 is inclusief BTW en toeslagen.
Bij mij op 0 euro. En dat lijkt mij het beste. Snap niet waarom je 1 of 9 of 30 euro per maand zou gaan betalen als je per maand geld hoort te ontvangen. Schijnt dat je dan geen maandnota krijgt, maar die hoef ik ook niet. De app houdt alle standen duidelijk bij.Copitano schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 01:39:
[...]
Klopt bij mij hebben ze hem ook op € 1 gezet.
hoihoi66 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 05:28:
Dag allemaal,
Dat is het levertarief. Alles wat je saldeert, gaat tegen dat tarief. Het teruglevertarief is inderdaad zonder btw (9%) en dan kriig je 0,61 euro/kWh. Als je telefonisch afsluit, worden die bedragen opgelezen voordat je akkoord geeft.Voor het stukje elektra denk ik dan direct aan Eneco met de hoogste TLV. Alleen als ik op de website kijk naar de tarieven dan zie ik geen bedrag van 0,61 maar een bedrag van 0,75 als normaaltarief staan. Is het verhoogd of is dit incl. Btw?
Echter, de periode waarin je netto teruglevert (meestal van maart t/m oktober, zo te zien aan de getallen die je noemt) wil je bij Eneco zijn. Maanden waarin je netto (na salderen) stroom afneemt, wil je bij de goedkoopste aanbieder zitten, en dat is niet Eneco.Mijn zonnepanelen doen tussen oktober en febr. nauwelijks echt opwekken. Maar ik kan lijkt mij in Oktober al direct overstappen naar Eneco omdat ze het op jaarbasis uitrekenen?
De bedrijven komen met de eindnota, zodra je contract wordt gestopt, wat alleen met variabele contracten zonder boete kan (zoals het modelcontract). Je hebt dus niks met een jaarlijkse eindnota te maken.
Moet zeggen dat dit niet helemaal is zoals salderen is bedoeld, maar goed, ze kunnen mensen ook niet verplichten om een jaar bij een bedrijf te blijven.
Je wilt als leverancier dus het variabele contract. Maar goed, er zijn momenteel door de onzekere tijden ook geen vaste contracten voor stroom af te sluiten. Alleen maar de zogenaamde modelcontracten en die zijn altijd variabel.Wat voor termijn adviseren jullie of nemen jullie (straks) af? Variabel of biedt Eneco ook een vast contract aan?
Geen idee van de boete. Drie jaar vast is lang. Dat zou ik alleen doen als de prijs laag is. Zowel stroom als gas zijn momenteel duur.Voor gas neem ik dan GC af en dan wss 3 jaar. Mocht de prijs echt kelderen dan betaal ik maar een boete. Is neem ik aan 125 euro?
Je hoeft dus niet op een eindnota te wachten.hoihoi66 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 05:37:
[...]
Hiii zit met precies hetzelfde.
Weet even niet wanneer ik moet overstappen. In de winter lever ik nauwelijks terug (contract loopt af in oktober) maar op jaarbasis lever ik meer terug. Eneco maakt ook een berekening over een geheel jaar.
Je zou zeggen idd, de wintermaanden voor de goedkoopste aanbieder gaan en in febr oas naar eneco maar als je toch op een eindnota moet gaan wachten dan maakt het niet heel veel uit.
Ze bieden geen vast aan. Alsnog wijzigen de prijzen niet vaak. Op zich alleen op 1 juli en 1 januari. Ze kunnen tussendoor ook wijzigen, maar dat wordt je dan ruim op tijd gemeld. In dit topic was er dus rond 1 juli drukte met zoeken en wisselen. We verwachten dit rond 1 januari nog eens.Wat voor contract heb je afgesloten bij Eneco? Variabel of vast? Of bieden ze geen vast aan?
Bij variabel staat de TLV ook niet vast dan.
Wat duur is. Ook al is het nu het goedkoopste, ik zou dat niet jaren vastzetten. Mijn advies is eerder om te investeren in gasbesparing. Niet door iets wat stroom kost (die kun je immers duur verkopen). Maar door een zonneboiler en/of isolatie en/of zuiniger stoken.Voor gas ga ik met je mee naar GC. Heb je het voor 3 jaar vastgezet voor rond de 1,52?
Gas is verder offtopic hier, ook al neem je het nu deels mee in je terugleversituatie. Het staat alsnog vrijwel los van stroom.
Bron? In mijn Eneco modelcontract staat in juli en momenteel de 0,61 euro.de Peer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:12:
[...]
Zoek in dit topic even op het woord eneco. Alles wat je vraagt is al veel besproken.
Eneco biedt alleen een modelcontract. De tlv is nu volgens mij weer verlaagd naar 58 of 56 cent waar die eerst 61 was.
75 is inclusief BTW en toeslagen.
Meldingen in dit topic continu.Playa del C. schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:13:
[...]
Bron? In mijn Eneco nodelcontract staat in juli en momenteel de 0,61 euro.
Ik bedoel voor nieuwe contracten
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-07-2022 07:14 ]
De laatste dagen hoor ik daar niks over. Volgens mij klopt daar niks van. Het is in ieder geval bij mij 0,61 euro en ook volgens alle officiële bronnen. Telefonisch en op de site.de Peer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:14:
[...]
Meldingen in dit topic continu.
Ik bedoel voor nieuwe contracten
Ik denk dat die mensen nog oude of andere contracten hadden lopen of verkeerd hebben gekeken.
Het is wel belangrijk, want het is goed om te weten wat je precies krijgt voordat je afsluit en ook daarna in de app als je daadwerkelijk levert. Toen ik belde, vertelde Dagmar mij precies wat ik had opgezocht qua bedragen en voorwaarden. Als iemand tijdens het afsluiten of later in de app iets anders hoort, dan kan die persoon meteen tegen Eneco zeggen dat er iets niet klopt. De modelcontracten zijn voor elke klant gelijk.
De voorwaarden wel maar de tarieven hoeven dat toch niet te zijn? Als ze besluiten dat ze vandaag alle nieuwe klanten €0,89 geven en iedereen die zich morgen aanmeldt €0,15 dan kan dat gewoon en is ook wat veel leveranciers doen, zelfs (juist ?) met vaste contracten.Playa del C. schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:25:
[...]
De modelcontracten zijn voor elke klant gelijk.
Net toch even gebeld. Gistermiddag is het dan toch gestort, staat nog niet op de rekening maar ik houd deze vandaag in de gaten, eind goed al goed!Bravertal schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Net via de chat contact gehad. Mijn nota wordt nog niet uitbetaald omdat deze gecontroleerd gaat worden op juistheid. Het was een aparte chat, ik gaf aan dat ik verwacht dat elke factuur van Eneco juist is en dat er gewoon betaald kan worden (€2.400). De mevrouw vd chat kan mij geen meer info geven, ook niet of en wanneer het betaald zou worden (ben op vakantie, bel ze volgende week wel als het nog niet op mijn rekening staat.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Klopt. Alleen bij Eneco is het zover ik weet nu drie weken steeds 0,61 euro.Compuchip87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:05:
[...]
De voorwaarden wel maar de tarieven hoeven dat toch niet te zijn? Als ze besluiten dat ze vandaag alle nieuwe klanten €0,89 geven en iedereen die zich morgen aanmeldt €0,15 dan kan dat gewoon en is ook wat veel leveranciers doen, zelfs (juist ?) met vaste contracten.
Beste,
Na lezen van de forumberichten kom ik er nu achter dat ik een inschattingsfout heb gemaakt. Omdat ik dacht dat er pas na 1 jaar een eindnota wordt gemaakt ben ik ivm de hoge vergoeding voor teruglevering van de rest Kwh overgestapt naar Eneco
De levering gaat in op 17 08
Ik heb 10 zonnepanelen opbrengst 2750 Kwh verbruik 2000
Nu heb ik gisteren de nieuwe tarieven miv 1 augustus gekregen van Oxxio
Wat is nu verstandig
Overeenkomst annuleren en bij Oxxio blijven maar dan zit ik daar weer voor een jaar aanvast of eind oktober pas overstappen
Na lezen van de forumberichten kom ik er nu achter dat ik een inschattingsfout heb gemaakt. Omdat ik dacht dat er pas na 1 jaar een eindnota wordt gemaakt ben ik ivm de hoge vergoeding voor teruglevering van de rest Kwh overgestapt naar Eneco
Wat is nu verstandig
Overeenkomst annuleren en bij Oxxio blijven maar dan zit ik daar weer voor een jaar aanvast of eind oktober pas overstappen
Beste @Hansw1 . Ik snap niet zo goed wat je met 750 kWh overproductie op een verbruik van 2000 kWh wil bereiken door naar een dure stroomlevereancier over te stappen. De maximale winst is iets over €400 per jaar, en daarvoor neem je een flink risico omdat we simpelweg niet weten wat de prijzen gaan doen. In de nabije toekomst kan die €400 maximaal gemakkelijk €100 worden.
Daarnaast is die 2000 kWh bijzonder laag, en naar mijn inschatting niet te halen als je bijvoorbeeld elektrisch kookt of met een warmtepomp verwarmt. Dat wil zeggen dat je nog kookt of verwarmt op gas? Momenteel is gas enorm duur en zal alleen nog maar meer gaan stijgen. Je bent beter af om een inductieplaat aan te schaffen, en daar je 750 kWh in te steken.
Als je nog een relatief goedkoop contract hebt voor stroom, vooral blijven zitten, en je gasverbruik/stadsverwarming minimaliseren levert veel meer besparing/geld op.
Daarnaast is die 2000 kWh bijzonder laag, en naar mijn inschatting niet te halen als je bijvoorbeeld elektrisch kookt of met een warmtepomp verwarmt. Dat wil zeggen dat je nog kookt of verwarmt op gas? Momenteel is gas enorm duur en zal alleen nog maar meer gaan stijgen. Je bent beter af om een inductieplaat aan te schaffen, en daar je 750 kWh in te steken.
Als je nog een relatief goedkoop contract hebt voor stroom, vooral blijven zitten, en je gasverbruik/stadsverwarming minimaliseren levert veel meer besparing/geld op.
Nieuwe update: Kreeg vanochtend een e-mailbevestiging dat mijn contractwijziging helemaal rond is. Zie echter de nieuwe tarieven nog niet in Mijn Eneco. Komende dagen maar even in de gaten houden.MaSw85 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:41:
Even een update vanuit mijn kant over mijn overstap van het oude naar het nieuwe modelcontract bij Eneco, omdat ik de informatie nog niet bij 'Mijn Producten' op Mijn Eneco zag:
Of een 2e meter laten installeren (voor terugleveren) en er op gokken dat de TLV de komende jaren nog hoger blijft dan het tarief uit je vaste energiecontract. Heb je verder ook niets meer te maken met salderen.tss68nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:07:
Beste @Hansw1
lol+lol=hihi
Wel rekening mee houden dat dit ook geld kost, bij mij €1.000 maar heb alles zo goedkoop mogelijk gedaan met prima onderdelen..SnifraM schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Of een 2e meter laten installeren (voor terugleveren) en er op gokken dat de TLV de komende jaren nog hoger blijft dan het tarief uit je vaste energiecontract. Heb je verder ook niets meer te maken met salderen.
Het is een beetje stilgevallen hier, dus dit is een mooie voor het 'Grote Terugleververgoeding' topic aangezien het gaat over het maximale eruithalen van je netaansluiting.
Gisteren is een hoofdzekering eruit geklapt door te veel terug te leveren!...ik was in de veronderstelling dat ik 3x63A had zitten aangezien het huis voorheen een agrarische bestemming had met koelinstallaties ed. Oude terugloopmeter, dikke bekabeling naar bijgebouw, etc. De netbeheerder was een aantal jaren geleden binnengekomen in de meterkast, met de 'smoes' dat mijn huis er even af moest omdat ze andere afnemers moesten aansluiten. Ik was zelf niet thuis, maar nu blijkt dat er toch maar 25A in zit!
De smiechten..
Enfin, gisteren een relatief koele dag met rond 13u opeens de zon. Aangezien ik alles log zag ik de ampères wel oplopen tot 39A op die fase die er dus uitklapte.
Die zekeringen kunnen dus wel wat hebben
Aangezien ik 2 systemen heb met centrale 3 fase omvormers en ook nog 3 strings (~12A per string) met microomvormers krijg ik het geheel wel verdeeld over de 3 fasen. Echter kan nu niet meer bijleggen
. Ik zit echt aan de limiet van de aansluiting.
In dit topic zijn een aantal keren voorbijgekomen het laten installeren van een tweede meetpunt. Kost ongeveer €500. Echter netbeheerder heeft volgens hun tarieven de volgende mogelijkheden:
Hoe dit oplossen?
Gisteren is een hoofdzekering eruit geklapt door te veel terug te leveren!...ik was in de veronderstelling dat ik 3x63A had zitten aangezien het huis voorheen een agrarische bestemming had met koelinstallaties ed. Oude terugloopmeter, dikke bekabeling naar bijgebouw, etc. De netbeheerder was een aantal jaren geleden binnengekomen in de meterkast, met de 'smoes' dat mijn huis er even af moest omdat ze andere afnemers moesten aansluiten. Ik was zelf niet thuis, maar nu blijkt dat er toch maar 25A in zit!

Enfin, gisteren een relatief koele dag met rond 13u opeens de zon. Aangezien ik alles log zag ik de ampères wel oplopen tot 39A op die fase die er dus uitklapte.
Die zekeringen kunnen dus wel wat hebben
Aangezien ik 2 systemen heb met centrale 3 fase omvormers en ook nog 3 strings (~12A per string) met microomvormers krijg ik het geheel wel verdeeld over de 3 fasen. Echter kan nu niet meer bijleggen
In dit topic zijn een aantal keren voorbijgekomen het laten installeren van een tweede meetpunt. Kost ongeveer €500. Echter netbeheerder heeft volgens hun tarieven de volgende mogelijkheden:
- Verzwaren aansluiting: van 3x25 naar 3x35: eenmalig ~€286 voor 3 zekeringen erin zetten en dan ~€660 per jaar meer
- Extra meetpunt op aansluiting: Maar let op, GEEN verzwaring! eenmalig ~€500 en dan ~€50 per jaar meer
- Tweede aansluiting: eenmalig ~€880 en dan ~€240 per jaar (via teruggaaf Energiebelasting krijg je ook soms op je tweede aansluiting compensatie; in 2022 ~€830)
- Tweede aansluiting zuivere teruglevering: eenmalig ~€880 en dan ~€50 per jaar
Hoe dit oplossen?
Nergens heen gaan waar je een jaar vast zit. Je kunt gokken dat Eneco 1 januari en 1 juli 2023 nog steeds een goede tlv geeft. In dat geval zou je prima een jaar bij Eneco zitten vanaf die 17-08-2022. Je saldeert dan en na een jaar heb je een 400 euro verdiend.Hansw1 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:33:
Beste,
Wat is nu verstandig
Je kunt ook per 17-08-2022 niet naar Eneco gaan, maar naar de goedkoopste, zonder jaarcontract. Dan ergens in april 2023 weer naar de hoogste tlv, wellicht Eneco. Met wat geluk heb je dan iets meer verdiend.
Het risico is echter dat de tlv ergens eind dit jaar flink daalt. Die kans is niet zo groot denk ik, maar als het wel gebeurt, dan kost het je geld. Shoppen voor tlv is makkelijker hoe meer overproductie je hebt, want dan kun je op een paar weken na altijd geld verdienen met hoge prijzen.
Ik heb 4 weken geleden nog een tweede meter laten plaatsen door Enexis op mijn 3x25A aansluiting. Er komen geen 3 zekeringen bij, wel een dergelijk kastje op dezelfde hoogte omdat de aftakking hier doorheen loopt.bmoorman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:48:
Het is een beetje stilgevallen hier, dus dit is een mooie voor het 'Grote Terugleververgoeding' topic aangezien het gaat over het maximale eruithalen van je netaansluiting.
Gisteren is een hoofdzekering eruit geklapt door te veel terug te leveren!...ik was in de veronderstelling dat ik 3x63A had zitten aangezien het huis voorheen een agrarische bestemming had met koelinstallaties ed. Oude terugloopmeter, dikke bekabeling naar bijgebouw, etc. De netbeheerder was een aantal jaren geleden binnengekomen in de meterkast, met de 'smoes' dat mijn huis er even af moest omdat ze andere afnemers moesten aansluiten. Ik was zelf niet thuis, maar nu blijkt dat er toch maar 25A in zit!De smiechten..
Die zekeringen kunnen dus wel wat hebben![]()
Aangezien ik 2 systemen heb met centrale 3 fase omvormers en ook nog 3 strings (~12A per string) met microomvormers krijg ik het geheel wel verdeeld over de 3 fasen. Echter kan nu niet meer bijleggen. Ik zit echt aan de limiet van de aansluiting.
In dit topic zijn een aantal keren voorbijgekomen het laten installeren van een tweede meetpunt. Kost ongeveer €500. Echter netbeheerder heeft volgens hun tarieven de volgende mogelijkheden:Van die mensen die een tweede meter hebben laten plaatsen, hebben ze dan ook nog eens 3x25A zekeringen erbij geplaatst? Daarvoor moet de kabel van de straat eerst spanningsloos gemaakt worden aangezien de netbeheerder een aftakking vóór de bestaande hoofdzekeringen moet maken.
- Verzwaren aansluiting: van 3x25 naar 3x35: eenmalig ~€286 voor 3 zekeringen erin zetten en dan ~€660 per jaar meer
- Extra meetpunt op aansluiting: Maar let op, GEEN verzwaring! eenmalig ~€500 en dan ~€50 per jaar meer
- Tweede aansluiting: eenmalig ~€880 en dan ~€240 per jaar (via teruggaaf Energiebelasting krijg je ook soms op je tweede aansluiting compensatie; in 2022 ~€830)
Hoe dit oplossen?
Goedemiddag,
ik zit met een dilemma. Heb nu een contract bij GC met een leveringstarief van ± 20 €ct en een TLV van 11 €ct. Ik lever in de zomermaanden ± 1250 kWh per maand terug. Daarom wilde ik overstappen naar Eneco met een TLV van 61 €ct. Dat scheelt me in de zomer ruim € 600 per maand. Ik overweeg nu een secundair allocatiepunt aan te vragen zodat ik de levering via GC kan laten lopen en de teruglevering via Eneco. Weet iemand of Eneco alleen teruglevering accepteert? Enexis kan pas begin december het tweede meetpunt installeren.
Kan ik alle opgewekte elektriciteit van mijn pv-panelen (11,5 kWp) terugleveren met 3x25A?
Graag jullie advies/menig, bedankt alvast!
ik zit met een dilemma. Heb nu een contract bij GC met een leveringstarief van ± 20 €ct en een TLV van 11 €ct. Ik lever in de zomermaanden ± 1250 kWh per maand terug. Daarom wilde ik overstappen naar Eneco met een TLV van 61 €ct. Dat scheelt me in de zomer ruim € 600 per maand. Ik overweeg nu een secundair allocatiepunt aan te vragen zodat ik de levering via GC kan laten lopen en de teruglevering via Eneco. Weet iemand of Eneco alleen teruglevering accepteert? Enexis kan pas begin december het tweede meetpunt installeren.
Kan ik alle opgewekte elektriciteit van mijn pv-panelen (11,5 kWp) terugleveren met 3x25A?
[ Voor 7% gewijzigd door mama op 28-07-2022 14:13 ]
Wat mij nog niet helder is : Wordt er per 1jan en 1juli daadwerkelijk een halfjaar nota opgemaakt of worden er alleen nieuwe tlv vastgesteld.
Bij de 1e optie loop ik dan een groot risico dat ik moet bijbetalen omdat de opbrengst in de maanden oktober tm dec te laag zijn
Bij een jaarafrekening loop ik volgens mij geen risico dat ik moet bijbetalen omdat mijn opbrengst hoger is als mijn verbruik
Hans
Bij de 1e optie loop ik dan een groot risico dat ik moet bijbetalen omdat de opbrengst in de maanden oktober tm dec te laag zijn
Bij een jaarafrekening loop ik volgens mij geen risico dat ik moet bijbetalen omdat mijn opbrengst hoger is als mijn verbruik
Hans
Hallo Hans, er wordt altijd een jaarnota opgemaakt tenzij je van leverancier verandert. Per 1 jan en 1 juli kunnen de tarieven aangepast worden (zowel de leverings- als de terugleveringstarieven)
Lijkt mij geen dilemma hoormama schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:03:
Goedemiddag,
Jouw installatie zal iets van 10000kWh op jaarbasis opleveren waar je nu blijkbaar 9000kWh van gebruikt. Dus 9000*0.20 - 10.000 *0.6 = €4200 per jaar terug. Lijkt me de moeite van het proberen waard.
Enige is dat je natuurlijk geen garantie hebt dat je in december nog altijd een hoge TLV hebt bij Eneco. Maar om eerlijk te zijn, als deze maar minimaal 30 cent is, dan loopt je ook al binnen/kiet.
Het lijkt mij verder logisch dat Eneco ook alleen maar teruglevering accepteert. Zij zien dat verder niet. Je kan verder alles terugleveren over je 3 fases. Hier gaat geregeld 10kWh per uur richting Eneco...is ongeveer 15A per fase, prima te doen.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Iedere leverancier accepteert alleen terug levering.en anders een nacht lampje erbijmama schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:03:
Goedemiddag,
Ik zou eerst eens kijken waar je nu voor betaald,misschien heb je wel verkeerde zekeringenbmoorman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:48:
Gisteren is een hoofdzekering eruit geklapt door te veel terug te leveren!...ik was in de veronderstelling dat ik 3x63A had zitten aangezien het huis voorheen een agrarische bestemming had met koelinstallaties ed. Oude terugloopmeter, dikke bekabeling naar bijgebouw, etc. De netbeheerder was een aantal jaren geleden binnengekomen in de meterkast, met de 'smoes' dat mijn huis er even af moest omdat ze andere afnemers moesten aansluiten. Ik was zelf niet thuis, maar nu blijkt dat er toch maar 25A in zit!De smiechten..
Die zekeringen kunnen dus wel wat hebben![]()
Aangezien ik 2 systemen heb met centrale 3 fase omvormers en ook nog 3 strings (~12A per string) met microomvormers krijg ik het geheel wel verdeeld over de 3 fasen. Echter kan nu niet meer bijleggen. Ik zit echt aan de limiet van de aansluiting.
In dit topic zijn een aantal keren voorbijgekomen het laten installeren van een tweede meetpunt. Kost ongeveer €500. Echter netbeheerder heeft volgens hun tarieven de volgende mogelijkheden:Van die mensen die een tweede meter hebben laten plaatsen, hebben ze dan ook nog eens 3x25A zekeringen erbij geplaatst? Daarvoor moet de kabel van de straat eerst spanningsloos gemaakt worden aangezien de netbeheerder een aftakking vóór de bestaande hoofdzekeringen moet maken.
Hoe dit oplossen?
hier stond een offtopic bericht...
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 28-07-2022 17:32 ]
Daarmee heb je geen extra capaciteit voor terug te leveren.Homer-Simpson schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:08:
[...]
Ik heb 4 weken geleden nog een tweede meter laten plaatsen door Enexis op mijn 3x25A aansluiting. Er komen geen 3 zekeringen bij, wel een dergelijk kastje op dezelfde hoogte omdat de aftakking hier doorheen loopt.
Ik betaal voor 3x25A, dus dat blijkt te kloppen. Echter gezien sommigen hier beweren dat ze met een tweede meetpunt ook nog eens 3x25A extra krijgen is niet het standaard geval. De verdubbeling in capaciteit zal ook weer iets van €240 per jaar kosten. Dat sommigen daarvoor nog een keer Energiekosten toeslag krijgen is administratief foutief.Keesvdzanden schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:26:
[...]
Ik zou eerst eens kijken waar je nu voor betaald,misschien heb je wel verkeerde zekeringen
Heb inmiddels een tweede aansluiting aangevraagd maar dan een van zuivere teruglevering. Kost maar €50 per jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door bmoorman op 28-07-2022 16:20 ]
bedankt voor je reactie, dan krijg ik dus voor de rest van het jaar (totdat Enexis het secundair allocatiepunt heeft geinstalleerd) met het lage teruglevertarief van GC van 11 € ct...B-Bandit schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:11:
[...]
Lijkt mij geen dilemma hoor
Jouw installatie zal iets van 10000kWh op jaarbasis opleveren waar je nu blijkbaar 9000kWh van gebruikt. Dus 9000*0.20 - 10.000 *0.6 = €4200 per jaar terug. Lijkt me de moeite van het proberen waard.
Enige is dat je natuurlijk geen garantie hebt dat je in december nog altijd een hoge TLV hebt bij Eneco. Maar om eerlijk te zijn, als deze maar minimaal 30 cent is, dan loopt je ook al binnen/kiet.
Het lijkt mij verder logisch dat Eneco ook alleen maar teruglevering accepteert. Zij zien dat verder niet. Je kan verder alles terugleveren over je 3 fases. Hier gaat geregeld 10kWh per uur richting Eneco...is ongeveer 15A per fase, prima te doen.
Met enexis moet je wel jaartje wachten totdat ze weer meters hebbenmama schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:20:
[...]
bedankt voor je reactie, dan krijg ik dus voor de rest van het jaar (totdat Enexis het secundair allocatiepunt heeft geinstalleerd) met het lage teruglevertarief van GC van 11 € ct...
Hier heeft nog nooit niet iemand beweerd dat ie 3×25 extra kreeg,of zelfs erbij heeft genomen.bmoorman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:58:
[...]
Daarmee heb je geen extra capaciteit voor terug te leveren.
[...]
Ik betaal voor 3x25A, dus dat blijkt te kloppen. Echter gezien sommigen hier beweren dat ze met een tweede meetpunt ook nog eens 3x25A extra krijgen is niet het standaard geval. De verdubbeling in capaciteit zal ook weer iets van €240 per jaar kosten. Dat sommigen daarvoor nog een keer Energiekosten toeslag krijgen is administratief foutief.
Heb inmiddels een tweede aansluiting aangevraagd maar dan een van zuivere teruglevering. Kost maar €50 per jaar.
dan moet je toch echt een volledige aansluiting aanvragen voor 880 euro,of hoeveel was het....
Zoals het nu in de planning staat ben ik begin december 2022 'al' aan de beurt...Keesvdzanden schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:26:
[...]
Met enexis moet je wel jaartje wachten totdat ze weer meters hebben
De rest van het jaar? Heb je die 9000 kWh van vorig jaar al weggesaldeerd dan?mama schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:20:
[...]
bedankt voor je reactie, dan krijg ik dus voor de rest van het jaar (totdat Enexis het secundair allocatiepunt heeft geinstalleerd) met het lage teruglevertarief van GC van 11 € ct...
Wij hebben niet eens kinderen en komen niet onder de 8000 kWh. Dus het is vrij lastig voor te stellen dat je onder de 2000 kWh kan komen all-electric. Blijkbaar kan het. Knap.Hansw1 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:38:
Beste, ik heb twee jaar geleden al het gas door inductie vervangen
Ik heb mijn verbruik van de laatste jaren even nagekeken en dat zit altijd rond de 2000 kwh . De kinderen zijn de deur uit en zijn dus nog met tweeën in huis .
Ik heb wel overwogen nog meer elektrische apparaten aan te schaffen zoals verwarming in de badkamer door een 2000WATT Keramisch wandkacheltje
Maar dat wordt door een forumlid niet aanbevolen en zei dat ik beter de Tlv kan gebruiken
Maar goed, een rechtstreekse elektrische verwarming is inderdaad niet aan te raden, maar om een heel andere reden: het is geen warmtepomp dus erg verspillend. Maar een warmtepomp (lucht/water warmtepomp) en een airco (lucht/lucht warmtepomp) zijn juist energiezuinige apparaten om mee te verwarmen en koelen. Let op dat inverter airco's dus ook kunnen verwarmen. Daarbij halen ze een CoP van 3 tot 5, wat zoveel wil zeggen als dat je 3 tot 5x meer energie in je huis stopt of uit je huis haalt, als dat het aan elektrische energie kost. En dan is elektrische verwarming ineens wél rendabel meestal. Ik zeg meestal, omdat het helemaal afhangt van je persoonlijke situatie.
Het is zeer slecht advies om te zeggen dat je geen elektrische verwarming moet gebruiken als daarbij niet gezegd wordt wat voor soort elektrische verwarming, en diegene ook niet op de hoogte is van jouw persoonlijke situatie.
Maar goed, daar is dit hele topic ook niet voor. Ik verbaas me over de hoeveelheid mensen die hier (goedbedoeld) advies geven terwijl ze niet voldoende van iemands situatie weten om een gedegen advies te kunnen uitbrengen.
In dit topic bespreken we de TLV en hoe je die kan maximaliseren. Met de cijfers die je me geeft acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat er significant geld uit de TLV te halen is in jouw situatie. Het is momenteel maximaal een slordige €400, en dat kan zomaar over een paar maanden over zijn of zelfs negatief worden omdat je voor een hoge stroomprijs hebt getekend terwijl langer lopende contracten vaak veel voordeliger zijn.
Dit kan zich voordoen op het moment dat de aanbieders hun prijzen aanpassen (en daar heb je dus geen controle over), en op het moment dat je zelf meer elektrische energie gaat gebruiken. Ik denk dat dat laatste scenario ook zeer realistisch is.
Ik snap niet, dat je zoveel risico wil nemen, en zoveel moeite wil doen, voor maximaal €400 per jaar. Dat bedrag is gemakkelijk elders te besparen als je bijvoorbeeld nog verwarmt op gas of via stadsverwarming.
Oh....laatst zei hier een enexis medewerker 53 weken,dus vandaar.mama schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:28:
[...]
Zoals het nu in de planning staat ben ik begin december 2022 'al' aan de beurt...
Nou alleen maar goed dan
Dat was geen Enexis medewerker dusKeesvdzanden schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:51:
Oh....laatst zei hier een enexis medewerker 53 weken,dus vandaar.
Nou alleen maar goed dan
Jawel:Keesvdzanden schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:28:
[...]
Hier heeft nog nooit niet iemand beweerd dat ie 3×25 extra kreeg,of zelfs erbij heeft genomen.
dan moet je toch echt een volledige aansluiting aanvragen voor 880 euro,of hoeveel was het....
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Voor 200 extra krijg je ook een kabeltje en 3×25 er extra bij
Ik heb directe verwarming (middels warmtekabels, pak hem beet 8kW vermogen) met een nauwkeurige regeling erop, dus niet aan/uit. Heb slechte ervaring met warmtepomp in het verleden, vind ook de installatieprijs veel te hoog (terug verdien tijd is te lang/of wordt nooit bereikt).tss68nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:46:
[...]
Maar goed, een rechtstreekse elektrische verwarming is inderdaad niet aan te raden
Mijn punt: 'Isoleren'. Als je het goed doet kan je ook verwarmen met directe elektrische verwarming.
Nachtlampje niet nodig, want de omvormer verbruikt 's nachts ook al 4 W.Keesvdzanden schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:24:
[...]
Iedere leverancier accepteert alleen terug levering.en anders een nacht lampje erbij
Voorlopig dicht vanwege offtopic posts ^.
[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 28-07-2022 17:44 ]
Wise enough to play the fool
Begin augustus na installatie van extra panelen toch nog even snel naar eneco overgestapt. Kon weer/nogsteeds via de verhuisroute op dezelfde dag (wel even lief vragen) en maandbedrag is nu minimaal 30 euro. TLV € 0,61425, volgens mij tot nu toe nog steeds de hoogste?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Zie de tabel in de OP. Ja.Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:09:
Begin augustus na installatie van extra panelen toch nog even snel naar eneco overgestapt. Kon weer/nogsteeds via de verhuisroute op dezelfde dag (wel even lief vragen) en maandbedrag is 'n minimaal 30 euro. TLV € 0,61425, volgens mij tot nu toe nog steeds de hoogste?
Het lijkt er trouwens op dat we dit jaar niet meer hoeven over te stappen. We gaan saldering dit resterende kalender jaar tegen de 61 cent tlv van Eneco.
De enige partijen die nog een variabel contract aanbieden waarbij de prijs lager is dan de 61 cent tlv kunnen niet het contract medio oktober laten ingaan. Enige partij waarbij het wel kan was HVC maar die wil dan ook dat je gas afneemt. Heb een stuk op 5 leveranciers gebeld 2 weken geleden.
Scheelt weer een hoop vragen over 2 maanden
Edit: bovenstaande geldt voor de mensen die niet terugleveren in de wintermaanden.
De enige partijen die nog een variabel contract aanbieden waarbij de prijs lager is dan de 61 cent tlv kunnen niet het contract medio oktober laten ingaan. Enige partij waarbij het wel kan was HVC maar die wil dan ook dat je gas afneemt. Heb een stuk op 5 leveranciers gebeld 2 weken geleden.
Edit: bovenstaande geldt voor de mensen die niet terugleveren in de wintermaanden.
[ Voor 7% gewijzigd door mathijshooi op 07-08-2022 12:22 ]
Laten we niet op de feiten vooruit lopen en over 2 maanden, als een aantal van ons netto gebruiker wordt, eens kijken hoe de vlag erbij hangt. In 2 maanden kan er veel gebeuren. Hoewel ik op dit moment niet verwacht dat er tzt een lager LT te vinden is dan de 61ct TLV, blijf ik wel hopenmathijshooi schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:17:
Het lijkt er trouwens op dat we dit jaar niet meer hoeven over te stappen. We gaan saldering dit resterende kalender jaar tegen de 61 cent tlv van Eneco.
En dan zijn er ook nog in dit topic die altijd netto leverancier zijn, die hebben er juist baat bij als de prijzen en TLV nog verder stijgen
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 07-08-2022 11:42 ]
Aangezien Eneco hoe dan ook op 1 jan 2023 hun tarieven wijzigt lijkt het me niet nuttig te blijven hangen. Overstappen naar de laagste tarieven (met correcte saldering, dus waarschijnlijk niet BE
) vanaf het moment dat je niet meer netto teruglevert heeft de upside dat je kan kiezen om er te blijven tot je naar 0 gesaldeerd hebt ergens in het voorjaar of over te stappen naar de hoogste TLV zodra je weer netto teruglevert en je daarmee sneller qua geld naar 0 gaat dan als je puur zou salderen.
Ik heb nog geen beredenering gezien voor een betere strategie.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat is correct. Maar kijkende naar de futureprijzen denk ik niet dat het nog gaat zakken deze winter. Dit is dan idd gunstig voor de personen die altijd terugleveren.cryptapix schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Laten we niet op de feiten vooruit lopen en over 2 maanden, als een aantal van ons netto gebruiker wordt, eens kijken hoe de vlag erbij hangt. In 2 maanden kan er veel gebeuren. Hoewel ik op dit moment niet verwacht dat er tzt een lager LT te vinden is dan de 61ct TLV, blijf ik wel hopen
En dan zijn er ook nog in dit topic die altijd netto leverancier zijn, die hebben er juist baat bij als de prijzen en TLV nog verder stijgen
Ik heb geen glazen bol. Misschien is er in oktober wel helemaal geen leverancier te vinden met lagere tarieven dan die 61ct die we nu krijgen. Dan saldeer ik misschien wel liever tm december en pak ik voor het beetje overschot nog die 61ct. Dan stap ik in januari over en blijf ik dan zitten tot ik weer op 0 sta, of stap ik alsnog eerder over. Maar of dat de juiste strategie is, is allemaal afhankelijk van de tarieven tzt.Termy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:44:
Aangezien Eneco hoe dan ook op 1 jan 2023 hun tarieven wijzigt lijkt het me niet nuttig te blijven hangen. Overstappen naar de laagste tarieven (met correcte saldering, dus waarschijnlijk niet BE) vanaf het moment dat je niet meer netto teruglevert heeft de upside dat je kan kiezen om er te blijven tot je naar 0 gesaldeerd hebt ergens in het voorjaar of over te stappen naar de hoogste TLV zodra je weer netto teruglevert en je daarmee sneller qua geld naar 0 gaat dan als je puur zou salderen.
Kortom: dit is allemaal zinloze speculatie en koffiedik kijken en heeft geen nut. Volgens mij is het voor iedereen hier wel duidelijk wat de afwegingen zijn.
Ook niet bij bv Tibber?cryptapix schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Laten we niet op de feiten vooruit lopen en over 2 maanden, als een aantal van ons netto gebruiker wordt, eens kijken hoe de vlag erbij hangt. In 2 maanden kan er veel gebeuren. Hoewel ik op dit moment niet verwacht dat er tzt een lager LT te vinden is dan de 61ct TLV, blijf ik wel hopen
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2