Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:12
*knip,* topicwarning niet gelezen? Dit is offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2022 15:16 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:44
Soullancer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Heeft die tlv zin? Ik lever door alle chiptekorten en Liander problemen pas sinds juli pv stroom terug.

Kortom ik heb nog wat in te halen kwa teruglevering voor mijn eigen verbruik verrekend is. De aankomende maanden zijn nou niet echt super kwa pv opbrengst.

Switched naar een hogere tlv gaat hem voor komende half jaar toch niet worden denk ik? En vanaf 1januari wijzigen ze de prijzen weer en kan ik best naast het net vissen misschien met veel slechtere prijs
als je switcht van TLV (dus contract) dan begin je natuurlijk opnieuw met salderen. Dus als je genoeg hebt liggen zou je van begin augustus tot december netto terug kunnen leveren waarna het dus zin heeft.
Of vanaf de maand dat je netto niet teruglevert overstappen naar een leverancier die niet zoveel vraagt per kWh (als die er op dat moment is).

Wat zijn slechtere prijzen vanaf januari? Dat stroom meer kost of dat de TLV minder is? Het eerste is niet erg. Het tweede dan wissel je dan gewoon.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

[...]

Heeft die tlv zin? Ik lever door alle chiptekorten en Liander problemen pas sinds juli pv stroom terug.

Kortom ik heb nog wat in te halen kwa teruglevering voor mijn eigen verbruik verrekend is. De aankomende maanden zijn nou niet echt super kwa pv opbrengst.

Switched naar een hogere tlv gaat hem voor komende half jaar toch niet worden denk ik? En vanaf 1januari wijzigen ze de prijzen weer en kan ik best naast het net vissen misschien met veel slechtere prijs
die TLV heeft zeker zin, maar het is natuurlijk wel zonde als je die gebruikt voor het salderen want dan gooi je hem weer weg. Beter stap je dan eind herfst over naar een goedkope partij.

Het gaat in deze markt nu vooral om anticiperen. Een jaar vooruit kijken en garanties willen gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:40
[...]

Ik denk afhankelijk van de grootte van je installatie en het TerugLeverTarief, icm de kosten om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Zojuist de eindafrekening voor de periode 3 juni t/m 18 juli ontvangen van Eneco. Dat is € 821 in the pocket. En daar zal waarschijnlijk nog € 200 compensatie bij komen voor de derving teruglever vergoeding door het geklooi van Eneco bij de start van de levering. (Zwart op wit start 18 mei, in de praktijk pas 3 juni). Nu ff uitknobbelen wat het perfecte overstapmoment wordt in het najaar of indien de prijzen stijgen gewoon door laten lopen en maximaal salderen ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

de Peer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Beter stap je dan eind herfst over naar een goedkope partij.
Als die er dan op dat moment is >:)
De nieuw leveringskosten moeten dan wel onder de huidige TLV liggen. ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Copitano schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:20: Nu ff uitknobbelen wat het perfecte overstapmoment wordt in het najaar of indien de prijzen stijgen gewoon door laten lopen en maximaal salderen ;)
Ik heb even in mijn verbruik historie gegeken van de afgelopen 4 jaar en dan is 15 oktober het omslagmomemt om eventueel te vertrekken bij Eneco.
Op die datum ongeveer 3200 tot 3.500 kWh in de plus vanaf 1 juli. Ga ik door tot 31 december dan nog ongeveer 2500 kWh over.
De warmtepomp gaat eind oktober zachtjesaan een beetje pruttelen.
Mocht dan (15 oktober) ergens anders de prijs ruim onder de 61 ct/kWh zitten dan wellicht overstappen.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-03 15:48
Ik volg dit topic regelmatig sinds wij sinds februari zonnepanelen hebben door een verhuizing naar deze woning. Op dit moment onze ouwe energiedirect tarieven meegenomen stonden nog op 20 cent per kwh en iets van 90 cent per kuub gas. Volgende zomer loopt het contract af en waarschijnlijk aardige 1000/1500 kwh overproductie per jaar wat ik nu kan inschatten.

Energiedirect geeft nu waardeloze vergoeding van 5 cent per kwh en ik lees meningen dat de hoge tlv van de 3 energiebedrijven niet lang kan duren.

Echter lees ik ook regelmatig dat volgens sommige media er toch een minimale tlv komt van 70 tot 80% van het levertarief.

Iemand verder inzicht verder wat nou waar is of wat er gaat gebeuren in de toekomst?Energiemaatschappijen die zeggen binnenkort afgelopen met hoge tlv en mediaartikelen die zeggen eigenlijk hoort het niet dat ze minimaal niet 70% van kale tarief leveren en er komt een nieuwe wet die dat gaat vastleggen?

Zie ook hier weer een link wat ik vandaag weer lees

https://www.trouw.nl/duur...panelen-te-laag~b14c69c7/

Beetje tegenstrijdig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:12
topper6 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:23:
Ik volg dit topic regelmatig sinds wij sinds februari zonnepanelen hebben door een verhuizing naar deze woning. Op dit moment onze ouwe energiedirect tarieven meegenomen stonden nog op 20 cent per kwh en iets van 90 cent per kuub gas. Volgende zomer loopt het contract af en waarschijnlijk aardige 1000/1500 kwh overproductie per jaar wat ik nu kan inschatten.

Energiedirect geeft nu waardeloze vergoeding van 5 cent per kwh en ik lees meningen dat de hoge tlv van de 3 energiebedrijven niet lang kan duren.

Echter lees ik ook regelmatig dat volgens sommige media er toch een minimale tlv komt van 70 tot 80% van het levertarief.

Iemand verder inzicht verder wat nou waar is of wat er gaat gebeuren in de toekomst?Energiemaatschappijen die zeggen binnenkort afgelopen met hoge tlv en mediaartikelen die zeggen eigenlijk hoort het niet dat ze minimaal niet 70% van kale tarief leveren en er komt een nieuwe wet die dat gaat vastleggen?

Beetje tegenstrijdig?
Niemand weet het precies, dat is het enige juiste antwoord.

Je kunt er alleen wel vanuit gaan dat de prijzen hoog blijven en dan inclusief de TLV.
Want ja met 70-80% van het kale leveringstarief maken energieleveranciers toch nog een mooie winst als ze deze kunnen doorverkopen aan een ander, dus dat is best een reële gedachte.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
@topper6 Het kostte mij een contractwissel om te snappen waarom sommige hier zo fanatiek waren met de "modelcontracten". Met de huidige tarieven zou je de contractbreuk 'boete' voor stroom binnen 1 maand terugverdiend hebben met een overgang naar bijv. Eneco.

Het terugverdienen van die boete kan sneller als je weet wat je maandelijks 'overschot' is.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-09 10:36
[...]

Dezelfde gedacht had ik ook. Echter tegenwoordig kun je opzeggen wanneer je wilt. Als je van april t/m oktober kiest voor een leverancier met de hoogste TLV en de overige maanden voor een leverancier met de laagste stroomprijs, kun je wel wat geld verdienen om het systeem (zonnepanelen ed.) sneller terug te verdienen. Ik wek in deze periode gemiddeld 60 kwh per dag op. Mijn verbruik is ca. 5 kwh, het verschil van 55 KWh levert mij nu 55x0,61 euro = ca. 33 euro op. Dat is per maand een kleine 1000 euro! Op deze manier gaat verschrikkelijk snel;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

D_Jeff schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:34:
@topper6 Het kostte mij een contractwissel om te snappen waarom sommige hier zo fanatiek waren met de "modelcontracten". Met de huidige tarieven zou je de contractbreuk 'boete' voor stroom binnen 1 maand terugverdiend hebben met een overgang naar bijv. Eneco.

Het terugverdienen van die boete kan sneller als je weet wat je maandelijks 'overschot' is.
Bij veel overschot moet je eerder denken aan 2 of 3 zonnige dagen. Totale no-brainer dus, die boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
topper6 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:23:

Beetje tegenstrijdig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNe5MqWjPTlFyJGfeu-xCIlsP5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4eD2fp6PEW4hc9wlVij7eXG.png?f=fotoalbum_large
Nieuwsbericht 3 mei (niks mee gebeurt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na5eD18KmHRCBn9v42S1ytXaSp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T2L8a6FgVQeOs4ZwKINkw7eh.png?f=fotoalbum_large
Nieuwsbericht 21 juli (zal ook niks mee gebeuren)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Allemaal oud nieuws @Whiskey48 ,gebeurt niks mee.
Ach en waarom ook, wij hebben maar één leverancier nodig, wat de rest doet, lekker boeien.
Dat veel slapers blijven hangen is hun eigen schuld

Toevallig zit vanmiddag collega te vertellen dat hij 600 kWh overschot had van zijn panelen die nu jaar oud zijn.
Dus ik zeg nou maar even goed kijken welke leverancier je dan kiest, zegt ie hoezo.... Die verschillen zijn toch zo klein wat maakt dat nou uit.... Zit nu bij energie direct, is dat niet goed dan?

[ Voor 44% gewijzigd door Keesvdzanden op 21-07-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Keesvdzanden schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:04:
Allemaal oud nieuws @Whiskey48 ,gebeurt niks mee.
Ach en waarom ook, wij hebben maar één leverancier nodig, wat de rest doet, lekker boeien.
Dat veel slapers blijven hangen is hun eigen schuld

Toevallig zit vanmiddag collega te vertellen dat hij 600 kWh overschot had van zijn panelen die nu jaar oud zijn.
Dus ik zeg nou maar even goed kijken welke leverancier je dan kiest, zegt ie hoezo.... Die verschillen zijn toch zo klein wat maakt dat nou uit.... Zit nu bij energie direct, is dat niet goed dan?
Ik snap je punt, maar met 600 kwh overschot 'marge' kun je maar beter niet te veel risico's nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18
de Peer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Ik snap je punt, maar met 600 kwh overschot 'marge' kun je maar beter niet te veel risico's nemen.
Ik herhaal nog maar eens: dat is heel erg afhankelijk van totale opwek/verbruik. Als je nu 2000 kWh verbruikt is 600 meer echt fors. Verbruik je nu door je 2x EV en een WP 8000 dan zou ik inderdaad niet gaan gokken met 600 kWh.

600 kWh is met de huidige TLV van 0,61 euro toch een mooie 366 euro. Daar kan ik best leuke dingen van doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keesvdzanden
de Peer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Het is wat @cryptapix zegt, en het gaat er maar om dat niemand ook maar enig benul heeft van energie. Vorige week op feestje 6 mensen die klaagden dat ze zoveel moesten gaan betalen want het voorschot was automatisch verhoogd.
Ik vroeg hebben jullie ook gecontroleerd of dat voorschot wel terecht is voor je huidige verbruik, en toen bleef het stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:54

Oekol

waka waka hey hey

Een leverancier die een lager levertarief heeft en dus goedkoper lijkt, kan voor zonnepaneelbezitters daardoor juist duurder uitpakken.
Precies! Waar je vroeger keek voor de goedkoopste is het nu voor zonnepanelen bezitters andersom, bij overschot duurste pakken op het moment. En dan nog met droge ogen beweren dat wij de boeven zijn en niet de partijen die voor 5 eurocent TLV voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-09 10:36
JoKo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb even in mijn verbruik historie gegeken van de afgelopen 4 jaar en dan is 15 oktober het omslagmomemt om eventueel te vertrekken bij Eneco.
Op die datum ongeveer 3200 tot 3.500 kWh in de plus vanaf 1 juli. Ga ik door tot 31 december dan nog ongeveer 2500 kWh over.
Mocht dan (15 oktober) ergens anders de prijs ruim onder de 61 ct/kWh zitten dan wellicht overstappen.
Zo ga ik het ook doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Oekol schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Precies! Waar je vroeger keek voor de goedkoopste is het nu voor zonnepanelen bezitters andersom, bij overschot duurste pakken op het moment. En dan nog met droge ogen beweren dat wij de boeven zijn en niet de partijen die voor 5 eurocent TLV voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Nou in principe staat het hen vrij om een lagere TLV te geven momenteel. En je wordt ook niet gedwongen om stroom aan ze terug te leveren. Je kan gewoon naar een andere aanbieder die wel een goede vergoeding geeft. Dat is wat we dus ook allemaal doen hier.

Ben het wel met je eens dat er snel een minimum vergoeding in de vorm van een percentage van kaal levertarief moet komen. Anders gaat de marktwerking zoek en worden we als zonnepaneelbezitters vrij snel uitgeknepen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

tss68nl schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Nou in principe staat het hen vrij om een lagere TLV te geven momenteel. En je wordt ook niet gedwongen om stroom aan ze terug te leveren. Je kan gewoon naar een andere aanbieder die wel een goede vergoeding geeft. Dat is wat we dus ook allemaal doen hier.

Ben het wel met je eens dat er snel een minimum vergoeding in de vorm van een percentage van kaal levertarief moet komen. Anders gaat de marktwerking zoek en worden we als zonnepaneelbezitters vrij snel uitgeknepen.
Je snapt het denk ik niet. Ik doel op de discussie van afgelopen dagen hier. Alsof wij de boeman waren, misbruik maken van, daders etc. Ik laat me zeker naaien voor 5 eurocent. Die is gek.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jongens let op. Zero tolerance. Dus echt weer on topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

de Peer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:37:
Jongens let op. Zero tolerance. Dus echt weer on topic
Je hebt gelijk. Vandaag was een slechte dag. Maar 8 kWh opgewekt met de paneeltjes :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Hmm, ik zou vandaag naar de nieuwe tarieven gaan, maar dat is dus niet gebeurd helaas... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JoKo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Begin oktober, kwam ik op basis van twee jaar ook ongeveer op uit. Half december zou ik dan netto weer moeten gaan afnemen, wat dan ergens rond de jaarafrekening eind juni/begin juli (ondanks het geklungel van Eneco) weer terug is naar 0,0 kWh. Hangt een beetje af van de winter en hoeveel de WP er dus door jaagt. ;)
Maar als het ff mee zit wordt het cashen in oktober en over naar een lager tarief voor de winter. Eerlijkheid gebied dat ik er eigenlijk een hard hoofd in heb dat prijzen gaan dalen richting winter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Keesvdzanden schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:04:
Zit nu bij energie direct, is dat niet goed dan?
:F

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:28
Er is een ANP nieuws bericht van consumentenbond over nog steeds te lage terugleververgoedingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeuFi_YhWXSwiH4hl0IAh5s9Ysw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrYPnjaLSriIMXD6or7CWBYa.png?f=fotoalbum_large

Peildatum 11 juli bron

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 22-07-2022 03:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Copitano schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 01:01:
[...]

Begin oktober, kwam ik op basis van twee jaar ook ongeveer op uit. Half december zou ik dan netto weer moeten gaan afnemen, wat dan ergens rond de jaarafrekening eind juni/begin juli (ondanks het geklungel van Eneco) weer terug is naar 0,0 kWh. Hangt een beetje af van de winter en hoeveel de WP er dus door jaagt. ;)
Maar als het ff mee zit wordt het cashen in oktober en over naar een lager tarief voor de winter. Eerlijkheid gebied dat ik er eigenlijk een hard hoofd in heb dat prijzen gaan dalen richting winter :?
En rekenen of de WP niet misschien beter uit kan blijven :? Of helemaal geen gas meer :?
in 1 kuub gas zit ongeveer 8-9kwh. Dan kan het (puur financieel gezien) interessanter zijn om op gas te verwarmen en langer netto energie terug te leveren. Ik heb gas nog voor 86 cent, dus dat kan snel uit (mocht ik een warmtepomp hebben, die is onderweg, maar wanneer die komt :? :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:38
@Playa del C. Wat ging dat makkelijk bij jou.
Ik heb vandaag via de chat geprobeerd over te stappen maar dat was niet mogelijk.
Daarna telefonisch, maar kon alleen opzeggen en dan over twee dagen weer opnieuw bellen voor aanmelden.
En omdat het weekend er tussen zit, kan ik pas maandag weer aanmelden. Mogelijk zit ik dan 1 dag zonder leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:24
ybos schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 05:03:
[...]

En rekenen of de WP niet misschien beter uit kan blijven :? Of helemaal geen gas meer :?
in 1 kuub gas zit ongeveer 8-9kwh. Dan kan het (puur financieel gezien) interessanter zijn om op gas te verwarmen en langer netto energie terug te leveren. Ik heb gas nog voor 86 cent, dus dat kan snel uit (mocht ik een warmtepomp hebben, die is onderweg, maar wanneer die komt :? :X )
In jouw geval zou dat inderdaad waar zijn, maar een warmtepomp maakt van 1kWh zo'n 4-5kWh aan warmte. Veilige vuistregel is dat je (voor verwarming) 1m3 gas met 2kWh vervangt. Dus bij een TLV van 61 cent zou je op €1,22 uitkomen voor gas als omslagpunt. Ervan uitgaande dat je beide verwarmingsmogelijkheden tot je beschikking hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Pejdref op 22-07-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:33

V-8

ditbenikecht schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:24:
Ik heb vandaag via de chat geprobeerd over te stappen maar dat was niet mogelijk.
Daarna telefonisch, maar kon alleen opzeggen en dan over twee dagen weer opnieuw bellen voor aanmelden.
En omdat het weekend er tussen zit, kan ik pas maandag weer aanmelden. Mogelijk zit ik dan 1 dag zonder leverancier.
Dan rekent de nieuwe leverancier met terugwerkende kracht volgens mij (voor de dag / periode zonder leverancier)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 01:14

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:35:
[...]

die TLV heeft zeker zin, maar het is natuurlijk wel zonde als je die gebruikt voor het salderen want dan gooi je hem weer weg. Beter stap je dan eind herfst over naar een goedkope partij.

Het gaat in deze markt nu vooral om anticiperen. Een jaar vooruit kijken en garanties willen gaat hem niet worden.
Als dat tegen die tijd nog kan ;)

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 01:14

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Overigens, Frank Energie saldeert gewoon per uur voor elektriciteit. En rekent een deel per kWh op leveren én terugleveren.

Niet aante raden, tenzij als alleen leverancier op een secondair allocatiepunt. En dan ergens anders alles terug te leveren tegen de hoogste tov.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42
Wat kon je alleen opzeggen? Was je al klant bij Eneco?

Ik belde en zei alleen: Ik wil graag klant worden. Voor alleen stroom.

Verder liep alles volgens het draaiboek. Als Dagmar dingen had genoemd die niet klopten, dan had ik haar aangesproken daarop en naar een bron verwezen (hun eigen site). Maar dat is niet nodig geweest. Nu twee dagen later werkt alles, met terugwerkende kracht naar twee dagen geleden. Wel zonder te benoemen dat dit via een verhuisconstructie gaat. Vind ik persoonlijk wel wat shady, maar is praktisch gezien win-win voor Eneco en mijzelf.
Momenteel krijg ik 0,61 euro, dus 15 euro op een zonnige dag. "Shady"..., haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:38
Ja ik was al model contract klant bij Eneco en ga naar de nieuwe tarieven van Eneco. Maar kan dus niet op dezelfde dag van oud naar nieuw contract gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 21:42
ditbenikecht schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:29:
Ja ik was al model contract klant bij Eneco en ga naar de nieuwe tarieven van Eneco. Maar kan dus niet op dezelfde dag van oud naar nieuw contract gaan.
Beetje vaag inderdaad, maar alsnog geen probleem. Afmelden zo snel mogelijk en dan maandag bellen om af te sluiten. Hoe dan ook, je krijgt toch veel geld van Eneco?

Ik zat nog bij Vattenfall :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ybos schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 05:03:
[...]

Tsja, voor 86 cent heb je gelijk. Ik betaal inmiddels 1 eurotje mer per kuub en gebruik nog maar 250 m³ per jaar, dus nog wel lager capaciteitstarief. Als de hoge prijzen lang aanhouden ga ik wel eens kijken naar een extra meetpunt. Tegen hoog tarief terugleveren bij de ene en zo laag mogelijk inkopen bij een andere leverancier. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18
Dat is toch geen probleem? Ja dat extra belletje kost je wat meer moeite, maar je pakt wel een hogere TLV.

Je zit geen dag zonder leverancier. Als het goed is hanteert Eneco als eindstand op je huidige contract en als beginstand op je nieuwe contract dezelfde meterstanden. Aan wie zou je anders die ene dag afrekenen? Vraag het anders voor de zekerheid even na bij Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ditbenikecht schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:29:
Bij mij 18 juli bellen 19 juli nieuw tarief. Was zo geregeld :)
Het is daar maar net wie je aan de lijn krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Voor gas is dat prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:49
cryptapix schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Dat is toch geen probleem? Ja dat extra belletje kost je wat meer moeite, maar je pakt wel een hogere TLV.

Je zit geen dag zonder leverancier. Als het goed is hanteert Eneco als eindstand op je huidige contract en als beginstand op je nieuwe contract dezelfde meterstanden. Aan wie zou je anders die ene dag afrekenen? Vraag het anders voor de zekerheid even na bij Eneco.
Door de 'verhuisddossier' onduidelijkheid ben ik van 9 juni t/m 29 juni klant geweest, en vanaf 1 juli weer. Ik heb nu een eindnota gehad met meterstanden van 29 juni, die afwijken van de startmeterstanden die de klantenservice mij heeft doorgegeven (van 1juli dus).

Dus zal nog wel gedoe worden om die ene/twee dagen betaald te krijgen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Waarschuwing voor allen, voer goed risk management uit indien je TVL als saldering alternatief ziet.

Mijn zonnepanelen systeem is vandaag ergens stukgegaan. Dit kan iedereen dus gebeuren, ook vlak na de winter wanneer je naar een duur contract wisselt.

[ Voor 23% gewijzigd door Henkoes op 22-07-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

dit is hier best wel offtopic..

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 22-07-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 22-07-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09 12:24
Vandaag wordt 5 kWp geïnstalleerd en over drie weken over op Eneco (einde vast contract bij Budget). Zou toch zeker 100 euro per maand ten gunste van mijn gascontract (400 kuub per jaar) moeten opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 22-07-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 10:11
mb1 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:55:
Ik had vanaf 4-7-2021 een jaarcontract gas en stroom bij Budget
Dus per 4-7-2022 was het jaar om en moet er een jaarafrekening komen...
Per 12-7-2022 voor stroom naar Eneco.

Nu sturen die grappenmakers van Budget een jaarafrekening van alleen gas!
U bent toch alleen klant voor Gas krijg ik via de chat door 8)7
Nu moet ik bijbetalen voor gas, maar krijg flink terug voor stroom en die afrekening kan nog 6 tot 8 weken duren zegt men...
Bellen lukt niet, je wordt de hele tijd via het keuzemenu in rondjes doorverbonden!
Iemand nog ideeën hoe ik ze kan motiveren gelijk stroom en gas af te rekenen?
Ik hoop niet dat ik in dezelfde situatie als jou terecht kom. Ik heb/had een vaste gasprijs (1,1976 EUR/m3) tot 30/08 bij Budget Energie en een variabele stroomprijs per maand (na overname van Fenor afgelopen december).

Op 1/07 voor enkel stroom een contract afgesloten bij Eneco met ingangsdatum 21/07. Het contract wat ik toen heb ontvangen stond een TLV in van 0,41265 EUR per kWh. Nu kijk ik juist in MijnEneco portaal en hierin staat alsnog een TLV van 0,61425 EUR per kWh. :*)

Maaarrrr MijnBudget portaal is nu tegenstrijdig. Op het tabblad Mijn Overzicht geven ze aan dat er nog zowel stroom als gas wordt geleverd. Daarentegen lees ik op het tabblad Mijn Contract dat het contract inactief is. 8)7 Eerst maar eens de eindafrekening afwachten. Hopelijk gaat het bij mij wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09 12:27

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 22-07-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Dames/heren,

Even een vraagje (zonder dat ik het hele topic doorspit)...

A.s. dinsdag komt er een PV-installatie bij mij op het dak, met een verwachte jaaropbrengst van 6030 kWh. Nu heb ik een vast contract t/m 31 oktober 2022 bij Powerpeers, met een terugleververgoeding van € 0,11.

Ik overweeg om voor de laatste paar maanden over te stappen naar Eneco, waar ze (momenteel) een terugleververgoeding geven van €0,61. De bedoeling is dan dat ik het contract v.w.b. het gas bij Powerpeers laat doorlopen.

Als ik me niet vergis krijg ik te maken met €50,- opzegboete en Gaslicht.com vertelde me dat de 'welkomstpremie' /2 zou worden, in dit geval geen €200,- maar €100,-.

Sleutel tot succes zou kunnen worden hoe snel ik bij Powerpeers weg kan. Het scheelt nog wel een beetje als ik ergens in de maand augustus al bij Eneco klant ben.

Heb wel een Excelletje in elkaar geflanst... ik kom aan €530,- voordeel als ik per 1-8 klant bij Eneco zou kunnen worden en €260,- als ik per 1-9 klant zou kunnen worden... (gerekend met alsnog €100,- welkomstpremie, en een percentage van de geschatte jaaropbrengst volgens bijgevoegd plaatje).

Iemand die ervaring heeft met een dergelijke overstap? Grootste risico in deze is volgens mij dat het teruglevertarief bij Eneco flink lager wordt... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWo7qXseGFSX3OaF4-UC9Tx4CfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hV1Cjz6GjOB2PVF1gRmEWYtF.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door HKees op 23-07-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
HKees schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:12:
Sleutel tot succes zou kunnen worden hoe snel ik bij Powerpeers weg kan. Het scheelt nog wel een beetje als ik ergens in de maand augustus al bij Eneco klant ben.

....

Iemand die ervaring heeft met een dergelijke overstap? Grootste risico in deze is volgens mij dat het teruglevertarief bij Eneco flink lager wordt... :P

[Afbeelding]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je in 1 dag over kan. Ik weet alleen niet wat er met een bonus en boete gebeurt.
Zelf heb zelf ook gas nog bij powerpeers lopen.

TLV vanaf januari is natuurlijk een dingetje en gewoon een gok. Maar ook wat je kunt salderen tot die tijd.

Ik zou wel proberen een betere schatting te maken,zoals enkele in dit topic al gedaan hebben.
De hoop dat je historische data hebt mbt verbruik in de laatste maanden van het jaar (powerpeers heeft daar wel info over), en net een pvgis systeem narekenen wat je opwekking zal zijn mbv hoek en oriëntatie (wat ook historische data gebruikt).

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Krypt schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je in 1 dag over kan. Ik weet alleen niet wat er met een bonus en boete gebeurt.
Zelf heb zelf ook gas nog bij powerpeers lopen.

TLV vanaf januari is natuurlijk een dingetje en gewoon een gok. Maar ook wat je kunt salderen tot die tijd.

Ik zou wel proberen een betere schatting te maken,zoals enkele in dit topic al gedaan hebben.
De hoop dat je historische data hebt mbt verbruik in de laatste maanden van het jaar (powerpeers heeft daar wel info over), en net een pvgis systeem narekenen wat je opwekking zal zijn mbv hoek en oriëntatie (wat ook historische data gebruikt).
Ik noteer elke week mijn meterstanden, en dat al voor een aantal jaren. Verbruik is dus wel bekend.

V.w.b. de opbrengst van de PV installatie is dat gebaseerd op Sunnydesignware (van SMA), en daarin is de ligging van de panelen ook meegenomen.

Maar zeg je nu dat de TLV bij Eneco (dus €0,61) zo blijft tot januari 2023? :? Ze mogen die wijzigen volgens mij..

En had jij bij Powerpeers ook een welkomstkorting (die wellicht gehalveerd is)?

[ Voor 8% gewijzigd door HKees op 23-07-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:27
Ik was mijn MKB model contract nog even aan het doorlezen, toch weer een vreemde kronkel in de tekst. Volgens dit contract zou ik dus € 0,74324 exclusief BTW ontvangen. Onderstaande tekst is rechtstreeks uit het contract.

Ingeval van een negatief saldo (overschot aan teruglevering) ontvangt u voor de extra teruggeleverde elektriciteit een terugleververgoeding. De terugleververgoeding bedraagt € -0,74324 per kWh. Hierover wordt geen btw vergoed. Alles over salderen en de terugleververgoeding vindt u op: eneco.nl/zakelijk/voorwaarden

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
HKees schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:37:
[...]
Maar zeg je nu dat de TLV bij Eneco (dus €0,61) zo blijft tot januari 2023? :? Ze mogen die wijzigen volgens mij..

En had jij bij Powerpeers ook een welkomstkorting (die wellicht gehalveerd is)?
Als ze wijzigen, ben ik waarschijnlijk weg :D

Ik zat al op variabel tarief. Dus heb geen last gehad van boetes of misgelopen bonus.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Krypt schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Als ze wijzigen, ben ik waarschijnlijk weg :D
Ligt eraan wat het alternatief is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
HKees schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Ligt eraan wat het alternatief is toch?
De wijzigingen van vandaag of morgen of volgende maand gelden alleen voor nieuwe klanten. Oude klanten krijgen 1 januari nieuwe prijzen.
Althans, tot nu toe ging dat zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tss68nl
Alles is hier tegenwoordig offtopic.

Alleen nog "het beste teruglevertarief of de berekening daarvan" . Ok: beste teruglevertarief is momenteel bijna gelijkspel met tussen 0,56 en 0,61 bij Eneco (edit: die waren gezakt, maar nu weer op 0.614 cent), UnitedCustomers en Woonenergie. Van die 3 is Eneco bij gelijkspel nog steeds de beste deal omdat ze de grootste leverancier zijn van de 3 toppers. De prijzen van Eneco willen nog wel eens fluctueren. Als je jaarlijks per saldo kWh over houdt is het vrijwel altijd goed om over te stappen.

Wel saldeert Eneco per tariefsperiode, en die vallen 1 Januari en 1 Juli voor bestaande klanten. Gunstig omdat je dan altijd vrij gebalanceerd bent met teruglevermaanden vs verbruiksmaanden. Let op dat bijvoorbeeld Eneco iedere maandag zijn tarieven voor nieuwe klanten kan herzien. Dat kan naar boven of naar beneden. Als je eenmaal klant bent kan je wel naar het nieuwe tarief door 'intern' over te stappen, maar je kan nooit naar een oud tarief. Dus 'wachten op een goed tarief' is onzinnig.

Tarieven voor nieuwe klanten van een aantal partijen zoals Eneco kunnen dus wekelijks wijzigen . Tarieven voor bestaande klanten (vanaf dag één van je contract dus) kunnen in principe alleen op 1 Jan en 1 Juli, echter behoudt Eneco het recht om ook tussentijds de prijzen voor bestaande klanten aan te passen. Garantie tot aan de deur dus.

Wil je verder optimaliseren dan kan je zelf eerder overstappen. Je wordt dan afgerekend tot einde van je contract. Dit kan je meer opbrengst opleveren, maar als de tarieven tussentijds wijzigen, dan kan je juist geld mislopen. Dit is volledig afhankelijk van je eigen situatie en dus niet te bespreken hier omdat je er een uitgebreide berekening op los moet laten, én omdat het simpelweg gokken/speculeren is. Dit moet je dus zelf uitzoeken en beslissen.

Ook kan je een tweede meter aanvragen ( een secundair allocatiepunt ofwel SAP) bij je netbeheerder. Je kan dan twee contracten hebben. Eén voor teruglevering en één voor afname bijvoorbeeld. Of zelf overschakelen ipv je contract te moeten opzeggen. Aan extra contracten zijn natuurlijk wel kosten verbonden, dat kan je zelf berekenen of de kosten opwegen tegen de baten.

Wat de prijzen gaan doen weet niemand. Het heeft geen zin om daarover te speculeren.

Je gascontract is onafhankelijk van je stroomcontract. Laat je gascontract staan of sluit af bij een voordelige leverancier voor gas. Gas is verder geen onderwerp voor hier.

Volgens mij is dit alle informatie die je ooit nodig hebt om het beste tarief te krijgen voor je TLV. Succes allemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door tss68nl op 25-07-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Laatst online: 15:57
tss68nl schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:10:
Wel saldeert Eneco per tariefsperiode, en die vallen 1 Januari en 1 Juli voor bestaande klanten.
Voor nieuwe klanten wel per jaar?

Want in hun contract staat:
De door u teruggeleverde en door u verbruikte stroom mag u jaarlijks tegen elkaar wegstrepen.
Zie discussie in Salderen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Truus01 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:20:
Voor nieuwe klanten wel per jaar?

Want in hun contract staat:
Zie discussie in Salderen topic.
Een nieuwe klant is toch op zijn eerste contractdag al een bestaande klant? Nee dus. ;)

Salderen mag hier niet besproken worden. :X Graag houden bij alle zaken die direct met TLV te maken hebben. Als je op enige inhoud in wil gaan is daar inderdaad het salderen topic voor.

[ Voor 8% gewijzigd door tss68nl op 23-07-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
tss68nl schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:10:

Alleen nog "het beste teruglevertarief of de berekening daarvan" . Ok: beste teruglevertarief is momenteel bijna gelijkspel met 0,56 bij Eneco (die zijn gezakt), UnitedCustomers en Woonenergie. Van die 3 is Eneco nog steeds de beste deal omdat ze de grootste leverancier zijn van de 3 toppers. Als je jaarlijks per saldo kWh over houdt is het vrijwel altijd goed om over te stappen.
Ik las op gaslicht.com €0,61 per teruggeleverde kWh. Even gecheckt op de Eneco website en zelf gerekend, ik kom er ook op uit. Hoe kom jij op 0,56? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Laatst online: 15:57
tss68nl schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:47:
Een nieuwe klant is toch op zijn eerste contractdag al een bestaande klant? Nee dus. ;)

Salderen mag hier niet besproken worden. :X Graag houden bij alle zaken die direct met TLV te maken hebben. Als je op enige inhoud in wil gaan is daar inderdaad het salderen topic voor.
De vraag blijft of het wel klopt wat jij hier aangeeft. Daarom verwees ik ook naar het salderen topic.
Volgens hun contract salderen ze de kWh per jaar, en verrekenen ze de overgebleven overproductie daarna met de TLV per periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
HKees schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:11:
Ik las op gaslicht.com €0,61 per teruggeleverde kWh. Even gecheckt op de Eneco website en zelf gerekend, ik kom er ook op uit. Hoe kom jij op 0,56? :?
Niet zo moeilijk. Er zijn mensen die dit vorige week hier in het topic hebben gemeld dat de TLV is gedaald.

PASware in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Bijvoorbeeld :)

Waarschijnlijk is deze maandag de TLV weer anders, dus niets om je druk over te maken. Gaslicht is niet altijd helemaal bij (anders hadden we dit topic niet nodig), en de informatie op de website van Eneco klopt ook niet altijd.

Kan ook dat die mensen foute waarden kregen, of dat het inmiddels weer terug is gewijzigd. Moraal van het verhaal: zelf even checken. Ik ga in ieder geval geen hoger tarief noemen dan het laatste wat ik bevestigd heb gezien. Wil niemand op het verkeerde been zetten, en zo kan het alleen maar meevallen toch? :+

[ Voor 17% gewijzigd door tss68nl op 24-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
tss68nl schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Niet zo moeilijk. Er zijn mensen die dit vorige week hier in het topic hebben gemeld dat de TLV is gedaald.

Waarschijnlijk is deze maandag de TLV weer anders, dus niets om je druk over te maken. Gaslicht is niet altijd helemaal bij (anders hadden we dit topic niet nodig), en de informatie op de website van Eneco klopt ook niet altijd.

Kan ook dat die mensen foute waarden kregen, of dat het inmiddels weer terug is gewijzigd. Moraal van het verhaal: zelf even checken. Ik ga in ieder geval geen hoger tarief noemen dan het laatste wat ik bevestigd heb gezien. Wil niemand op het verkeerde been zetten, en zo kan het alleen maar meevallen toch? :+
Hmmm... beetje rare insteek als je het mij vraagt. Je twijfelt aan zowel de accuraatheid van gaslicht.com (snap ik nog) maar ook aan die van Eneco zelf, en hecht meer waarde aan posts van andere mensen in het verleden in dit topic (waarmee ik niet zeg dat die destijds niet klopten)...

Ik bel morgen Eneco zelf wel even (en wellicht zijn ze weer veranderd...maandag hè ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
HKees schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:10:
Hmmm... beetje rare insteek als je het mij vraagt. Je twijfelt aan zowel de accuraatheid van gaslicht.com (snap ik nog) maar ook aan die van Eneco zelf, en hecht meer waarde aan posts van andere mensen in het verleden in dit topic (waarmee ik niet zeg dat die destijds niet klopten)...

Ik bel morgen Eneco zelf wel even (en wellicht zijn ze weer veranderd...maandag hè ;) )
Het is niet mijn werk om iedere dag alle prijzen en informatie te checken op echtheid/accuraatheid :+ Dus bel inderdaad zelf maar even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 11:32
Beste , nu ik dit forum heb ontdekt is mij een aantal zaken duidelijk.
Met name over de vergoeding voor overcapaciteit
Omdat ik een tip kreeg over de hoge vergoeding van Eneco kom ik er nu achter na het zien van de tabel van de consumentenbond dat als je overcapaciteit hebt een contract moet afsluiten waar de stroomprijs het hoogst is, maar vaak is dan de gasprijs in de regel ook hoger bij die leverancier en ben je het voordeel weer kwijt
Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Hansw1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:02:
Beste , nu ik dit forum heb ontdekt is mij een aantal zaken duidelijk.
Met name over de vergoeding voor overcapaciteit
Omdat ik een tip kreeg over de hoge vergoeding van Eneco kom ik er nu achter na het zien van de tabel van de consumentenbond dat als je overcapaciteit hebt een contract moet afsluiten waar de stroomprijs het hoogst is, maar vaak is dan de gasprijs in de regel ook hoger bij die leverancier en ben je het voordeel weer kwijt
Mvg
nah, je hoeft gas niet bij dezelfde partij af te nemen als waar je ook stroom afneemt natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Twee weken geleden was het inderdaad nog 61c.

https://www.eneco.nl/klantenservice/tarieven-energiemarkt/
Het Eneco modelcontract heeft variabele leveringstarieven voor stroom en/of gas die twee keer per jaar wijzigen: op 1 januari en 1 juli.
Bij uitzonderlijke marktomstandigheden kan Eneco de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. Als er iets tussentijds iets wijzigt in je tarieven, dan word je hier altijd vooraf over geïnformeerd.
Dat laatste is onlangs toegevoegd vermoed ik.

Ben benieuwd of ze dan ook de tarieven doorvoeren voor bestaand klanten en contracten of dit nu alleen is voor nieuwe contracten. Ik denk als de tarieven teveel gaan afwijken dat bestaande klanten geïnformeerd worden. Paar cent meer of minder gaat Eneco niet de moeite voor nemen.
Stel dat de TLV 65c wordt, kan je dan weer bellen en overstappen van contract van 61c naar 65c :+

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 25-07-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:36
Voor eenieder die van Eneco naar Eneco is overgestapt en niet wil dat de meterstanden uitgelezen worden is onderstaand stukje van Enexis (netbeheerder) relevant:
U heeft ons een e-mail gestuurd over [straat] in [plaats]. Ik kan mij voorstellen dat wanneer u aan heeft gegeven dat u de slimme meter niet uitgelezen wilt hebben. Dat u ervan uit mag gaan dat dit ook niet gebeurd. Begrijpelijk dat u wilt weten wat de reden is dat de meter toch is uitgelezen. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

Leveranciersswitch of inhuizing
Ik zie dat u een aantal keren bent overgestapt van energieleverancier. Er bestaan 2 verschillende meldingen wanneer u van leverancier wijzigt. De leverancier geeft de melding door via een landelijk systeem. Hierin zie ik dat de leverancier een inhuizing heeft gemeld in plaats van een leveranciersswitch. Een leveranciersswitch behoort bij een en dezelfde contractant dus blijven de gegevens ook ongewijzigd. Bij een inhuizing wordt het gezien als nieuwe contractant en wordt de uitlezing automatisch weer terug gezet naar uitleesbaar. Dit is dus net hoe de leverancier de switch behandeld als een inhuizing of switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik heb zojuist bij eneco een contract afgesloten voor stroom, gas blijft bij mijn huidige leverancier. Het teruglever tarief wat ik heb afgesloten is 0,61425 per kWh. Opzegtermijn is 9 dagen. Dank voor de inspiratie van jullie in dit topic!

[ Voor 16% gewijzigd door lennartr op 25-07-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 14:06
[...]

Op de chat werd mij 0.56 verteld. Toen ik ging bellen was het 0.61, wat ook op mijn contract staat. Het gaat dus aardig alle kanten op.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:43
Zojuist mijn eindafrekening ontvangen van Vrijopnaam - en daar beweren ze glashard per tarief periode te mogen salderen (kwartaal). Dit doen ze alleen voor het levertarief en niet voor de overheidsheffingen. Ze geven telefonisch aan dat de wet hier grijs is en dat ze het eigenlijk gewoon aan het proberen zijn.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
sailor_dg schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:06:
Zojuist mijn eindafrekening ontvangen van Vrijopnaam - en daar beweren ze glashard per tarief periode te mogen salderen (kwartaal). Dit doen ze alleen voor het levertarief en niet voor de overheidsheffingen. Ze geven telefonisch aan dat de wet hier grijs is en dat ze het eigenlijk gewoon aan het proberen zijn.
Klopt, doet budget energie ook.
Ga maar kijken in het salderen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 08:57
Na de BTW verlaging ziet het er bij Eneco als volgt uit, voor klanten die omstreeks 19-7 zijn overgestapt:

Eneco HollandseWind & Zon Modelcontract
Contract voor onbepaalde tijd
Normaaltarief € 0,68909 per kWh
Terugleververgoeding - € 0,61425 per kWh

Erg netjes, ben blij met deze teruglevering.

Waar ik niet blij mee ben is de administratieve chaos bij Eneco, wat is het daar een enorme bende. Ik hoop dat het anderen soepeler afgaat.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 13:11
Bravertal schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:04:
Ehhh, ik zou uiterlijk 17 juli bijna €2.400 retour krijgen van Eneco. Check net mijn bankrekening en het staat er nog niet op. Was klant tot 1 juli, overgestapt naar Delta en sinds 12 juli weer klant.

Hebben andere ook deze ervaring? (Neem morgen contact met Eneco op).
Eneco heeft aangegeven uiterlijk zondag 24 juli staat het op je rekening. Vandaag, 25 juli, het is niet gestort.

Vanmiddag via chat contact gehad: Sorry meneer, het systeem ligt eruit, na 18.00 uur kunt u het nogmaals proberen, wij chatten tot 20.00 uur.

Zojuist getracht te chatten, zonder resultaat. Via chat krijg ik via de robot alleen maar als reactie dat ik het morgen weer mag proberen.

Meerdere mensen nog geen geld ontvangen (van Delta ook nog geen eindfactuur ontvangen voor de 12 geweldige dagen dat ik klant was).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 12:55
@Bravertal Ik was klant bij Eneco tot 6 juli, kreeg de eindnota op 13 juli en geld op de rekening 18 juli.

En ben nu weer klant bij Eneco sinds 12 juli (na een flirt van 6 dagen bij Delta).

Edit1: van Delta alleen een bevestiging van de opzegging gekregen op 13 juli.
Edit2: Ik heb een slimme meter die uitgelezen mag worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Pim57 op 25-07-2022 22:30 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-09 09:01
Meerdere mensen nog geen geld ontvangen (van Delta ook nog geen eindfactuur ontvangen voor de 12 geweldige dagen dat ik klant was).

Klant tot 2 juli; Eindnota op 12 juli. Geld op rekening op 12 juli. Van Delta ook nog niets ontvangen
Bravertal schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Klant tot 2 juli; Eindnota en geld op bank op 12 juli. Van Delta nog niets gehoord (ben ook weer terug bij Eneco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Laatst online: 06-07 23:07
Goed dat ik toch nog maar ff keek bij dit topic. Ik was ook naar Delta gegaan per 8 juli.
Maar Eneco nu dus stukken hoger.

Hoe snel kan je overstappen bij Eneco? Kan dat per direct?
Morgen maar ff bellen en opzeggen bij Delta :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
De systemen van Eneco lijken wat buggy inderdaad.

Zelf me vorige week dinsdag aangemeld voor stroom. Contract ed netjes zichtbaar in mijn Ziggo.
Donderdag opeens melding dat ik geen account heb in mijn ziggo, opnieuw aangemaakt, juiste klantnummer zichtbaar maar verder nul informatie. Onderstaand krijg ik als ik inlog, maar bij F5 krijg ik wel mijn klantnummer te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNp_FTNTb6umM9U8NEXviXwv6ZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0CTx2PxveqO6sSgyMoNoYObM.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen donderdag al de klantenservice benaderd, maar die gaven aan dat ik enkele dagen geduld moet hebbben.

(Betreft overigens voor een losse meter waar ik van Stedin een mail kreeg dat ik met het genoemde EAN code een energiecontract moet afsluiten. Woensdag as komt Stedin langs, ik hoop dat alles goed gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
[...]

Eneco heeft aangegeven uiterlijk zondag 24 juli staat het op je rekening. Vandaag, 25 juli, het is niet gestort.

Vanmiddag via chat contact gehad: Sorry meneer, het systeem ligt eruit, na 18.00 uur kunt u het nogmaals proberen, wij chatten tot 20.00 uur.

Zojuist getracht te chatten, zonder resultaat. Via chat krijg ik via de robot alleen maar als reactie dat ik het morgen weer mag proberen.

Delta nog niks nee, Eneco 11 dagen na de mail het geld gestort

@Whiskey48 duurt inderdaad paar dagen, even geduld. En mogelijk duurt het langer want ze kunnen jou meter niet uitlezen, dus ook nog niet actief

[ Voor 9% gewijzigd door Keesvdzanden op 25-07-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 13:37
Mbt Eneco en de trage betaling:

De betalingstermijn is al vrij ruim. Deze staat op de tussentijdse factuur, maar als er binnen die termijn een eindnota komt gaan ze alles op 1 hoop gooien.

Mijn tussentijdse factuur zou voor 18 juli betaald worden, toen dat niet gebeurde ben ik er achter aan gegaan en toen bleek dat ze doodleuk de nieuwe termijn van de eindnota voor het totale bedrag hadden gepakt.......

Ik heb vandaag net het totaalbedrag, ruim 2700 Euro ontvangen. Niet verkeerd voor 3 maand 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tss68nl
[...]

Iets meer geduld hebben mag wel hoor. Met al die overstappers en mensen die voor 12 dagen klant zijn heeft de klantenservice en de administratie het hoogstwaarschijnlijk vrij druk. Daarnaast kampen alle branches met personeelstekorten en zieken (voor als je misschien 3 jaar onder een steen hebt geleefd) waardoor het links en rechts spaak loopt.

Ik keur het niet goed, maar zo gaat het nu eenmaal overal zoals je hebt gemerkt. Als het 2 maanden later nog niet is opgelost dan heb je inderdaad een punt om eens een keer te gaan klagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:net berichten verwijderd over waar je het beste een gascontract kan afsluiten, infraroodpanelen of elektrische kachels, airco's, welk nummer je moet bellen voor een klantenservice...

Kennelijk kopen er hier een aantal mensen schoenen bij de slager ofzoiets.. :?

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 25-07-2022 21:25 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Keesvdzanden schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Delta nog niks nee, Eneco 11 dagen na de mail het geld gestort

@Whiskey48 duurt inderdaad paar dagen, even geduld. En mogelijk duurt het langer want ze kunnen jou meter niet uitlezen, dus ook nog niet actief
ik ben sinds 1 juli weg bij Delta, en nog steeds geen eindafrekening, en dus ook geen knaken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

dit ging niet over terugleververgoedingen...

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 26-07-2022 18:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30
offtopic berichten quoten is nono

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 26-07-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
sjoerdlosser123 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:03:
Goed dat ik toch nog maar ff keek bij dit topic. Ik was ook naar Delta gegaan per 8 juli.
Maar Eneco nu dus stukken hoger.

Hoe snel kan je overstappen bij Eneco? Kan dat per direct?
Morgen maar ff bellen en opzeggen bij Delta :-D
Zojuist Eneco gebeld, en je mag per direct aanmelden. Dus dat heb ik gedaan.

Wel beetje achterhaald dat ze nog met bandopname etc. werken, dat was een aantal jaar geleden dat ik dat heb moeten doen.

Maar goed, nu kijken hoe lang de tarieven aanhouden. En zodra mijn verbruik per maand weer hoger is dan de teruglevering dan maar snel overstappen naar de goedkoopste.

Nog een detail, opzegtermijn Eneco is blijkbaar 9 dagen. Delta was dat 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Zojuist Eneco gebeld, en je mag per direct aanmelden. Dus dat heb ik gedaan.

Wel beetje achterhaald dat ze nog met bandopname etc. werken, dat was een aantal jaar geleden dat ik dat heb moeten doen.

Maar goed, nu kijken hoe lang de tarieven aanhouden. En zodra mijn verbruik per maand weer hoger is dan de teruglevering dan maar snel overstappen naar de goedkoopste.

Nog een detail, opzegtermijn Eneco is blijkbaar 9 dagen. Delta was dat 0.
Delta is op papier 14 dagen, praktijk 0 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
mathijshooi schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Delta is op papier 14 dagen, praktijk 0 dagen.
Ah oke.
Ik neem aan dat Eneco dat nu automatisch cancelled bij Delta?
Moet ik zelf Delta nog opzeggen?

Eneco schrijft in de mail dat het gaat om nieuwe woning namelijk "welkom in uw nieuwe woning".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 13:11
[...]

Net via de chat contact gehad. Mijn nota wordt nog niet uitbetaald omdat deze gecontroleerd gaat worden op juistheid. Het was een aparte chat, ik gaf aan dat ik verwacht dat elke factuur van Eneco juist is en dat er gewoon betaald kan worden (€2.400). De mevrouw vd chat kan mij geen meer info geven, ook niet of en wanneer het betaald zou worden (ben op vakantie, bel ze volgende week wel als het nog niet op mijn rekening staat.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 29-09 19:51
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:27:
[...]

- als de goekoopste dus dan wel een kwh prijs heeft die lager is dan 61cnt. Anders kunenn we blijven zitten in de winter bij Eneco... lijkt me. En wel cashen in de herfst natuurlijk. Winter kun je dan evt wegsalderen in het voorjaar.

1jan blijft gissen wat dan alle tarieven gaan doen...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:14
PCJR schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:52:
[...]

- als de goekoopste dus dan wel een kwh prijs heeft die lager is dan 61cnt. Anders kunenn we blijven zitten in de winter bij Eneco... lijkt me. En wel cashen in de herfst natuurlijk. Winter kun je dan evt wegsalderen in het voorjaar.

1jan blijft gissen wat dan alle tarieven gaan doen...
De herfst duurt dan tot 1 jan ivm salderen per periode?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Laatst online: 10-08 17:24
stomley schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:12:
[...]

Green Choice is er ook zo eentje.
Leveringstarief (normaal): € 0,52351 per kWh
Leveringstarief (dal): € 0,40682 per kWh
Teruglevertarief: € 0,08000 per kWh
Vaste leveringskosten: € 6,33 per maand
als je de Unive/GC constructie toepast wordt het 11,5 ct per kwh teruglevertarief

Voor wat betreft Eneco
Dit staat in de voorwaarden :

Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leverings­ kosten).

Dat zou dan 0,82468 (prijs incl. alles) ik ga er nog eens over bellen, want waar komt dan die 61 cent vandaan ?

[ Voor 7% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 26-07-2022 16:09 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:52

reiker

dan jij!

mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:08:
[...]

als je de Unive/GC constructie toepast wordt het 11,5 ct per kwh teruglevertarief

Voor wat betreft Eneco
Dit staat in de voorwaarden :

Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leverings­ kosten).

Dat zou dan 0,82468 (prijs incl. alles) ik ga er nog eens over bellen, want waar komt dan die 61 cent vandaan ?
Salderen is niet hetzelfde als terugleveren…
In deze context wordt met terugleveren die hoeveelheid stroom bedoeld die overblijft nadat je verbruik weggestreept is tegen je opgewekte stroom, gesaldeerd dus.

Wat je daarna krijgt (het teruglever tarief) is die 61 cent.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Laatst online: 10-08 17:24
reiker schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Salderen is niet hetzelfde als terugleveren…
In deze context wordt met terugleveren die hoeveelheid stroom bedoeld die overblijft nadat je verbruik weggestreept is tegen je opgewekte stroom, gesaldeerd dus.

Wat je daarna krijgt (het teruglever tarief) is die 61 cent.
ach ja.. natuurlijk.. ik ben af en toe ook zo'n soepkip :) 8)7

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 22:49

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zojuist mijn Eneco 37ct modelcontract opgezegd. Over twee dagen kan ik me weer bij Eneco aanmelden voor het 61ct tarief. Beetje omweg, maar het moet dan maar zo. Vraag me wel af hoe dit gat opgevuld gaat worden? Ik ben dus twee dagen leverancierloos. Nu zal de stroom er niet afgaan, maar wat ik dus teruglever zou dat dan wegvallen?

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiniero
  • Laatst online: 21:09
xah5kiDe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:35:
Zojuist mijn Eneco 37ct modelcontract opgezegd. Over twee dagen kan ik me weer bij Eneco aanmelden voor het 61ct tarief. Beetje omweg, maar het moet dan maar zo. Vraag me wel af hoe dit gat opgevuld gaat worden? Ik ben dus twee dagen leverancierloos. Nu zal de stroom er niet afgaan, maar wat ik dus teruglever zou dat dan wegvallen?
Je kan niet leverancierloos zijn. Eneco "levert" of gewoon door op 37 cent of het 61 cent contract gaat met terugwerkende kracht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blancopagina
  • Laatst online: 26-07-2022
Lieve mensen,

Ik ben me vandaag al de hele dag aan het verdiepen in TLV en de juiste leverancier kiezen voor mijn nieuwbouw-appartement dat ik huur.

Ding is, ik heb maar 3 (of 4, dat is nog onduidelijk) zonnepanelen. Dat betekent dat ik maximaal 1000 kWh opwek (250 kWh p/PV). Volgens de algemene berekeningen verbruik ik - 1-persoonshuishouden - 1800 kWh per jaar.

Is het dan slim om nu naar Eneco over te stappen (nu het nog zomer is) en dan in oktober een keer kijken naar mijn verbruik en afhankelijk daarvan een nieuwe beslissing te nemen?

Of is overstappen naar Eneco vanwege de verbruikstarieven die aan de hogere kan liggen, in mijn geval helemaal geen goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
blancopagina schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:07:
Lieve mensen,

Ik ben me vandaag al de hele dag aan het verdiepen in TLV en de juiste leverancier kiezen voor mijn nieuwbouw-appartement dat ik huur.

Ding is, ik heb maar 3 (of 4, dat is nog onduidelijk) zonnepanelen. Dat betekent dat ik maximaal 1000 kWh opwek (250 kWh p/PV). Volgens de algemene berekeningen verbruik ik - 1-persoonshuishouden - 1800 kWh per jaar.

Is het dan slim om nu naar Eneco over te stappen (nu het nog zomer is) en dan in oktober een keer kijken naar mijn verbruik en afhankelijk daarvan een nieuwe beslissing te nemen?

Of is overstappen naar Eneco vanwege de verbruikstarieven die aan de hogere kan liggen, in mijn geval helemaal geen goed idee?
Ik neem aan dat je ook een warmtepomp of iets hebt? Gasloos iig. Dan ga je denk ik meer gebruiken dan wat je opwekt met maar 4 panelen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
blancopagina schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:07:
Is het dan slim om nu naar Eneco over te stappen
Nee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 29-09 19:51
KoningPaulus schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:02:
[...]

De herfst duurt dan tot 1 jan ivm salderen per periode?
Volgens mij is de periode van saleren niet onderbroken. Enkel de tarieven zijn op 1 jan anders.
Of lul ik nu weer.... wie corrigeert me ff

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Pagina: 1 ... 77 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2