Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

NileZ_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:14:
Dit was het antwoord wat ik heb gekregen nav van mijn casus, had hem eerder ook gepost:

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze mail geef ik u graag antwoord op uw vragen.

Als een tarief voor stroom of een belasting wijzigt, lezen we bij een slimme meter de meterstanden uit. Bij een conventionele meter schatten we de standen. Vanaf die meterstand geldt het nieuwe tarief. Op een jaar- of eindnota wordt het verbruik en de teruglevering in dezelfde tariefperiode gesaldeerd. Als er meer verbruik is dan er wordt terug geleverd, dan wordt het verbruik tegen de juiste tarieven afgerekend op de nota. Als er meer wordt terug geleverd, dan verbruikt dan wordt er ook voor het juiste tarief terugleververgoeding uitbetaald.
Het kan hierdoor voorkomen dat de klant in de ene tariefperiode verbruik moet betalen en in een volgende verbruik terug geleverd krijgt.

Ik hoop uw vraag zo beantwoord te hebben. Mocht u nog meer vragen hebben, kunt u ons ook telefonisch bereiken via 088 895 5955.

Met vriendelijke groet,

In diezelfde tarief periode wordt daar letterlijk gezegd. Dont shoot the messenger.
Ik verzin het ook niet.
Dat zou niet zo mogen zijn. Eerst strepen en dan pas de rest afrekenen tegen het gewogen gemiddelde tarief (positief of nagatief). Maar ik begrijp wel dat energiemaatschappijen de neiging hebben de makkelijkste weg te kiezen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
NileZ_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Toch bijzonder dat bij 2x vragen je 2 verschillende antwoorden krijgt.
Over een heel jaar salderen is de bedoeling en ook hoe het hoort.
Persoon van Eneco die de casus behandelde was anders vrij stellig dat het per tariefsperiode gaat.

Dus hoe het nou daadwerkelijk zit?
Per jaar heeft absoluut de voorkeur voor verreweg de meesten hier. Maar ben benieuwd hoe het nu echt zit.
per jaar, en niet anders. punt uit.
uiteindelijk betaal je ook maand voorschotten voor een jaar nota.
dus ja je betaald ook per jaar.
(maar een jaar kan verschillende tariefperiode hebben, en dan word de berekening lekker ingewikkeld. >:) )

probleem is vaak dat als je vragen gaat stellen, je al snel andere bewoording gebruikt die aan de andere kant van de lijn heel anders uit gelegd kunnen worden en daar door kun je verschillende antwoorden krijgen.
of anders gezegd: je praat al snel langs elkaar heen. ;)

en dan nog de staat van sommige leveranciers, die personeel hebben waarvan ik vind dat die nog geen ei kunnen bakken, laat staan dat ze weten hoeveel energie dat kost. ;)
soms heb je mazzel en heb je iemand met meer kennis, maar vaak valt het tegen.
je hoeft niet gek te zijn om bij een energie leverancier te werken, maar het helpt wel. :P
Brune schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:38:
- Weet iemand hier waarom sommige incl en sommige excl BTW betalen?
dit is een wat lastig verhaal, maar:
heb je zonnepanelen aangelegd, en de BTW afgetrokken en gebruik gemaakt van de KOR.
(een beetje de standaard onder het gros van de panelen bezitters.)
dan mag je geen BTW in rekening meer brengen bij de leverancier.
door dat je onder de KOR grens zit draag je geen BTW af en mag je het niet in rekening brengen.

(heb je andere regeling, dan kun je apart de BTW als nog in rekening brengen, en zullen ze dit moeten betalen, maar dan draag je ook BTW weer af, dus je schiet er niet veel mee op.)

voor het gedeelte wat we voorheen de heffingskorting noemde.
geld wel dat dit inc BTW is. ;)
(en daar is een nog langer verhaal voor, lol. >:)
maar simpel, dit bedrag moet afgetrokken worden van het ex BTW bedrag, en dan pas BTW berekenen.
en ja je kunt hier mee dus al in de - uit komen en dus ook BTW uit betaald krijgen.
maar dat is dan weer voor mensen met b.v. stadsverwarming, die staat op een andere rekening en heeft ook BTW, dus die BTW word dan afgetrokken van je elektra rekening.
makkelijk, nop, maar dit alles heeft weer te maken met de: "rechten van de mens" een stuk van je energie rekening moet belasting vrij zijn. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 19-07-2022 17:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 14:56
@migjes eens dat er gauw langs elkaar gepraat wordt. Maar als het door de tweede lijns of derde lijns, weet ik veel, wordt behandeld ga ik er vanuit dat degene die het antwoord stuurt bevoegd is zo'n antwoord te geven.
Het was overigens een hele specifieke vraag over dit onderwerp, dus langs elkaar heen lullen was in dit geval niet aan de orde. De vraag was behoorlijk concreet.
Dat iemand wel of niet op eigen houtje een antwoord geef.. Dat weet ik natuurlijk niet.
Ik deel alleen het antwoord. Ben het ook niet eens met hun antwoord. En heb dit ook als reactie terug gestuurd, echter daarop nog geen reactie gekregen.

Als het op jaarbasis gebeurt, prima. Alleen maar beter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Eneco saldeert met een modelcontract per tariefsperiode en dat wordt per jaar verrekend.

Om het nog iets specifieker te maken:

Eneco saldeert de kale leveringstarieven per tariefsperiode en de belastingen (ode, energiebelasting en btw) per jaar.

Dus in feite doet Eneco wat BudgetEnergie per maand doet. Iedereen gaat keihard los op BE, want “salderen moet per jaar!” Maar ik hoor niemand klagen over Eneco. Zal vast te maken met de hoge TLV van Eneco. :D

[ Voor 78% gewijzigd door GioStyle op 19-07-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NileZ_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:35:
@migjes eens dat er gauw langs elkaar gepraat wordt. Maar als het door de tweede lijns of derde lijns, weet ik veel, wordt behandeld ga ik er vanuit dat degene die het antwoord stuurt bevoegd is zo'n antwoord te geven.
Het was overigens een hele specifieke vraag over dit onderwerp, dus langs elkaar heen lullen was in dit geval niet aan de orde. De vraag was behoorlijk concreet.
Dat iemand wel of niet op eigen houtje een antwoord geef.. Dat weet ik natuurlijk niet.
Ik deel alleen het antwoord. Ben het ook niet eens met hun antwoord. En heb dit ook als reactie terug gestuurd, echter daarop nog geen reactie gekregen.

Als het op jaarbasis gebeurt, prima. Alleen maar beter.
het gebeurd op jaar basis. punt uit. ;)

maar het maakt niet uit of je :
1000kWh x 0,30€ voor een half jaar betaald.
en 1000kWh x 0,60€ voor een half jaar betaald.
als je op jaar een 0kWh gebruikt na salderen.
(ja je hebt ook nog de leuke per kwartier schalen, die de berekening van het aantal kWh doen als je toch nog een 1000kWh meer gebruikt als je zonnepanelen leveren of juist minder dus moeten uit betalen, die zijn helemaal wazig.
probeer er niet naar te vragen, zelfs een goede medewerker word daar hoorn dol van om dat uit te leggen. de programmeur van hun software kan dat vaak alleen maar dat is bijna de enige met de juiste kennis, maar vele leveranciers kopen die software weer in van een derde partij, dus die weten er geen bal van af. >:) )

(ik blijf van mening, slimme meter, steek die maar ergens waar de zon niet schijnt.
mijn feraris doet het salderen al voor de energie leverancier, met heel wat minder geneuzel.
en doet dit geheel anoniem, nog ook. >:)
ik heb dus ook een SJV van 1kWh en dit al vele jaren. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Die afgenomen kwhs maken inderdaad niet uit, iedereen hier heeft een overschot.
Maar het verandert een eventuele strategie voor sommige personen in dit topic. Vandaar dat het interessant is om te weten hoe ze het doen.

Het gaat hier meer om de TLV. Nu een TLV van 61 cent tot 31 december. En vanaf 1 januari tot en met 30 juni een TLV van 7 cent. Is toch voor sommige mensen een minder fijne afrekening.

Al ga ik er vanuit dat vrijwel niemand hier een volledig jaar bij Eneco zit, maar goed laten we maar niet teveel offtopic gaan. Daar is een ander topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
GioStyle schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:42:

Dus in feite doet Eneco wat BudgetEnergie per maand doet. Iedereen gaat keihard los op BE, want “salderen moet per jaar!” Maar ik hoor niemand klagen over Eneco. Zal vast te maken met de hoge TLV van Eneco. :D
Dit dus haha.. Vandaar, relevant voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Eneco saldeert met een modelcontract per tariefsperiode en dat wordt per jaar verrekend.

Eneco saldeert de kale leveringstarieven per tariefsperiode en de belastingen (ode, energiebelasting en btw) per jaar.

Daar staan dan wel heel hoge leveringstarieven tegenover. Dus per 1 januari salderen en je bent de Sjaak.
Wegwezen dus zodra de balans omslaat.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18

Ik heb dit al eens gezegd nadat Eneco mij dit bevestigde, maar (ook) toen reageerde niemand er echt op.

Ik kijk daarom rond oktober of ik mijn netto verbruikerperiode (rond okt-nov) wil salderen (tot 31dec) of niet. Tegen januari kijk ik opnieuw wat dan het interessants is. Mogelijk is er tzt ook meer duidelijkheid van ACM en/of de politiek.

Edit: was in ander topic cryptapix in "Saldering per kwartaal of jaar"

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 19-07-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paoo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-06-2024

Als ik het goed begrijp is deze methodiek van Eneco logisch en acceptabel zolang de tlv niet lager is dan de het reguliere kwh-tarief. Klopt dat? Bij Budgetenergie met veel lagere tlv zou persé de saldering per jaar nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
Nou nee acceptabel is relatief in dit geval.
De salderingsregeling is in de basis natuurlijk over een jaar. Dus verbruik van de maanden zonder opwek weg kunnen strepen door de maanden met opwek.
Dat maatschappijen er nu wat losjes mee omgaan is natuurlijk niet gewenst.

Het is inderdaad aan de ACM en de politiek om hier wat aan te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Paoo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:00:
[...]

Als ik het goed begrijp is deze methodiek van Eneco logisch en acceptabel zolang de tlv niet lager is dan de het reguliere kwh-tarief. Klopt dat? Bij Budgetenergie met veel lagere tlv zou persé de saldering per jaar nodig zijn.
Voor mij is het logisch en acceptabel, maar dat geldt niet voor iedereen. Financieel gezien is BE een ramp, dan kan je beter bij Eneco zitten, want daar verwacht ik maar 2 tariefsperiodes op jaarbasis. 01/01 t/m 30/06 en 01/07 t/m 31/12. Met deze twee tariefsperiodes houd ik in beide periodes netto over, dus prima voor mij. Ieder zijn of haar situatie is anders.
cryptapix schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Ik heb dit al eens gezegd nadat Eneco mij dit bevestigde, maar (ook) toen reageerde niemand er echt op.

Ik kijk daarom rond oktober of ik mijn netto verbruikerperiode (rond okt-nov) wil salderen (tot 31dec) of niet. Tegen januari kijk ik opnieuw wat dan het interessants is. Mogelijk is er tzt ook meer duidelijkheid van ACM en/of de politiek.

Edit: was in ander topic cryptapix in "Saldering per kwartaal of jaar"
Daarom, doe altijd je eigen onderzoek en anticipeer daarop.

Ik zit nog steeds bij Eneco met slechts 36 cent als TLV, maar ik verwacht dat Eneco pas 1 januari een tariefswijziging doorvoert. Met die gedachtegang heb ik iets meer zekerheid dat ik overhoud in plaats van dat ik tegen het duurdere tarief moet inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
GioStyle schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:39:
[...]

Voor mij is het logisch en acceptabel, maar dat geldt niet voor iedereen. Financieel gezien is BE een ramp, dan kan je beter bij Eneco zitten, want daar verwacht ik maar 2 tariefsperiodes op jaarbasis. 01/01 t/m 30/06 en 01/07 t/m 31/12. Met deze twee tariefsperiodes houd ik in beide periodes netto over, dus prima voor mij. Ieder zijn of haar situatie is anders.

[...]

Daarom, doe altijd je eigen onderzoek en anticipeer daarop.

Ik zit nog steeds bij Eneco met slechts 36 cent als TLV, maar ik verwacht dat Eneco pas 1 januari een tariefswijziging doorvoert. Met die gedachtegang heb ik iets meer zekerheid dat ik overhoud in plaats van dat ik tegen het duurdere tarief moet inkopen.
Waarom niet vorige week overgestapt naar 61 cent dan? Ik heb tm 30 juni afgerekend (tussentijdse nota), 1 tot 11 juli 36 cent en op 12 juli overgestapt op 61 cent. Feitelijk is m’n contract beëindigd per 12 juni (eindafrekening ook gehad) en heb ik een nieuw contract per 12 juli. Dat is min of meer hetzelfde als jij hebt, maar dan krijg ik 61 cent ipv 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
cryptapix schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Waarom niet vorige week overgestapt naar 61 cent dan? Ik heb tm 30 juni afgerekend (tussentijdse nota), 1 tot 11 juli 36 cent en op 12 juli overgestapt op 61 cent. Feitelijk is m’n contract beëindigd per 12 juni (eindafrekening ook gehad) en heb ik een nieuw contract per 12 juli. Dat is min of meer hetzelfde als jij hebt, maar dan krijg ik 61 cent ipv 36.
In de periode 12 juli t/m 31 december houd ik maar enkele honderden kWh's over. Zit liever wat comfortabeler in de min, zeg maar. Als ik onverwachts extra stroomverbruik heb (hobby's), dan koop ik liever tegen mijn huidige tarief in dan tegen het nieuwe verhoogde tarief.

[ Voor 10% gewijzigd door GioStyle op 19-07-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik probeer te bedenken wat het businessmodel van Eneco is, hoe kunnen ze bijna vijf keer zoveel TLV geven dan bv Greenchoice?
Zijn hun vaste kosten veel hoger dat het daarmee verrekent?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:57
No Hands schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:54:
Ik probeer te bedenken wat het businessmodel van Eneco is, hoe kunnen ze bijna vijf keer zoveel TLV geven dan bv Greenchoice?
Zijn hun vaste kosten veel hoger dat het daarmee verrekent?
Ik verwacht dat ze nog genoeg (meer) klanten hebben die niet opwekken en dus ook een hoger tarief betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 14:50
Misschien is het een goed idee om een tweede tabel in te voeren: per user per contract/jaar per kWh je gerealiseerde kale teruglevertarief, uiteraard na aftrek van je kosten. Er is nu zo'n wirwar aan tarieven en contracten en mate van overproductie is bij iedereen zo anders dat een streeftarief per kWh misschien een nuttige bijdrage is.

Desnoods voeren we een wisselbeker in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
En gaat iedereen die dan nu snel naar Eneco holt voor hoge LTV in de winter weer een aanbieder zoeken die weinig kost om af te nemen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@No Hands Lijkt mij wel het slimste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:54

Oekol

waka waka hey hey

No Hands schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:59:
En gaat iedereen die dan nu snel naar Eneco holt voor hoge LTV in de winter weer een aanbieder zoeken die weinig kost om af te nemen?
Dat is de afgelopen twee dagen inderdaad ook in het topic benoemd. Maar dat had je al wel gelezen toch? ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanvanmaal
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 22:04
Jansen90 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:35:
Ook net de 'overstap' van Eneco naar Eneco gemaakt. Ging soepel, van te voren klantnummer ingevoerd dus alle gegevens waren al bekend bij de dame aan de lijn.
Bevestiging van opzegging en nieuw contract allebei al binnen. Interessant genoeg staat er nu €0 als termijnbedrag in het contract, voorheen kon dat niet volgens Eneco, bij een contract met gas was het minimum €50.
Ik ben per 1 juli overgestapt naar Eneco...achteraf gezien balen. Ik kreeg vandaag reactie dat overstappen naar nieuwe tarief niet mogelijk is. Moet ik iets bijzonders zeggen of doen dat het wel mogelijk is? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Stanvanmaal schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Ik ben per 1 juli overgestapt naar Eneco...achteraf gezien balen. Ik kreeg vandaag reactie dat overstappen naar nieuwe tarief niet mogelijk is. Moet ik iets bijzonders zeggen of doen dat het wel mogelijk is? :?
Toverwoord is verhuizing of uithuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-09 10:35
Stanvanmaal schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Misschien helpt het als je zegt dat je overleden bent? :+

Alle andere smoezen zijn al gebruikt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42
Truus01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Ik verwacht dat ze nog genoeg (meer) klanten hebben die niet opwekken en dus ook een hoger tarief betalen.
Genoeg waarschijnlijk, maar juist die mensen zonder panelen zouden dan toch ook om zich heen moeten gaan kijken naar een beter tarief? Die kunnen >30% besparen op de stroomrekening.

En wat voor klanten wint Eneco met hun geldweggeverij? Want vrijwel alle nieuwe klanten zullen meteen vertrekken als er ergens anders een beter tarief zal zijn voor zonnepaneelbezitters. Deels is dat in november al voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ik verwacht zelf dat het feestje snel voorbij zal zijn. ACM of Eneco zelf zullen voor de winter denk ik ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Laatst online: 21:09
Playa del C. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:47:
Ik verwacht zelf dat het feestje snel voorbij zal zijn. ACM of Eneco zelf zullen voor de winter denk ik ingrijpen.
Waarom zou ACM ingrijpen? Dan moeten ze eerder eens ingrijpen in het saldering verhaal, niet dat er een paar leveranciers zijn die een hoge TLV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
reiniero schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Waarom zou ACM ingrijpen? Dan moeten ze eerder eens ingrijpen in het saldering verhaal, niet dat er een paar leveranciers zijn die een hoge TLV hebben.
Omdat er momenteel met schimmige trucjes als nepverhuizingen en dergelijke wordt gewerkt. En andersom kan de ACM ook kijken naar de leveranciers die een onredelijke tlv geven. En dan nog het salderingsverhaal inderdaad. Ik verwacht daarom dat de ACM iets zal gaan doen. Zoniet, dan zal Eneco zelf wellicht ook dingen wijzigen. Tenzij ze zelf op een gekke manier voordeel denken te hebben bij hoe het nu gaat. Ik zie niet hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
reiniero schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Het blijft gissen.

Voor alle inhalige types op dit forum die vinden dat zij zoveel slimmer zijn dan de rest van NL en dat de rest van NL hun exorbitante winsten/terugverdienperiodes wel kan betalen: het meest gunstige scenario is dat Eneco het meest serieus is over de energietransitie en marginale spelers als EnergieBudget uit de markt wil prijzen. De vraag is of dat lukt door de wijze waarop Eneco opereert: bezitters van zonnepanelen aantrekken en de niet-bezitters afstoten. Bedenk wel dat de TLV bij Eneco alleen maar omhoog is gegaan omdat het tarief omhoog is gegaan.

Voor dezelfde types is een ongunstig scenario dat ze nu allemaal naar Eneco zijn overgegaan. Dat Eneco en de belastingdienst samen gaan bekijken of al deze mensen wel aan hun btw-verplichtingen voldoen en hun winsten opgeven in hun IB aangifte.

Alternatief ongunstig scenario is dat geen van de andere leveranciers straks de inhalige types op dit forum wil overnemen of alleen tegen hoge tarieven.

Geen idee welk scenario het meest plausibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 29-09 20:51
Vermoedelijk wil Eneco het salderen vermoorden. Geven ze naar de ACM aan dat de teruglever tarieven alleen zo hoog kunnen zijn, als de saldering tegen dezelfde tarieven plaatsvind. Dan kunnen ze daarna bij een normalere zomer gewoon 3 ct betalen en 's winters 50 ct rekenen. Wanneer het BTW tarief dan ook weer naar 21% terug is, dan kun je ook inderdaad nog stellen, dat je de panelen in ongeveer 7 jaar terug verdient.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:23:
Eneco het meest serieus is over de energietransitie
Hier zat ik ook nog aan te denken.
Alle opgewekte stroom door zonnepanelen 'verkoopt' Eneco natuurlijk als groene stroom. Hoe meer zij dus daarvan binnenkrijgen (en verder 'grijze stroom' inkopen), hoe duurzamer zij zich kunnen presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Truus01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Hier zat ik ook nog aan te denken.
Alle opgewekte stroom door zonnepanelen 'verkoopt' Eneco natuurlijk als groene stroom. Hoe meer zij dus daarvan binnenkrijgen (en verder 'grijze stroom' inkopen), hoe duurzamer zij zich kunnen presenteren.
Als ik zie hoe goedkoop je "groene energiecertificaten' kunt inkopen, betwijfel ik dat. Dit kost ze veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Eneco heeft bijvoorbeeld ook stadsverwarming. Er zijn gewoon centrales die praktisch volledig op gas draaien. Wie weet heeft Eneco op deze manier een goedkopere manier om minder gas af te hoeven nemen te nemen en meer te draaien op elektriciteit. Volledig uit de lucht gegrepen, maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
De meeste stadsverwarming is restwarmte die niets van doen heeft met gas, Vandaar de bezwaren tegen de huidige koppeling van de prijs van stadsverwarming aan die van gas. De politiek wil ook af van die koppeling, maar ja, daar spelen weer andere belangen dus zo makkelijk gaat dat helaas niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NileZ_
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:23:
[...]
..
Het blijft gissen.

Voor alle inhalige types op dit forum die vinden dat zij zoveel slimmer zijn dan de rest van NL en dat de rest van NL hun exorbitante winsten/terugverdienperiodes wel kan betalen:
..
@Harvest2002 Inhalige types? Ik zie vooral mensen die hun stroom willen verkopen aan de partij die het meeste geeft.
Dat de situatie nu uitzonderlijk is, is niet de schuld van de mensen die overstappen.
Tot kort geleden had je deze situatie niet, omdat vrijwel iedereen op een jaarcontract zat, en dat er qua TLV weinig te kiezen viel.
Destijds namen velen van ons ook genoegen met de geboden 10 cent. Om en nabij de helft van de levertarieven destijds. (Give and take).
Dat er partijen zijn die nu 46, 58 en 61 cent bieden, heeft alles te maken met de absurde levertarieven die bij die contracten zitten.
Dus laat dat 'inhalig' er maar even buiten..

Waarvoor zit jij precies in dit topic dan? Omdat je de TLV van greenchoice wel prima vindt? Niks staat je tegen om daar een contract af te sluiten he.
Ik zie ook helemaal niemand in dit forum die zich 'slimmer vindt dan de rest van NL'. Dus hou dat soort opmerkingen even lekker buiten dit topic zeg.

Dit topic is er om elkaar te helpen met het maximaliseren van de TLV. Niks meer niks minder. Ik denk dat velen hier wel inzien dat dit een tijdelijke situatie is.
Als je daar niet van gediend bent, even goede vrienden. Maar om dan even te doen alsof hier mensen zich slimmer achten dan de rest van Nederland.. bold statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Als ik zie hoe goedkoop je "groene energiecertificaten' kunt inkopen, betwijfel ik dat. Dit kost ze veel meer.
Sommige klanten en vergelijkers kijken wel naar 'lokaal' (NL) opgewekte groene stroom versus greenwashing (geef het een naam) via certificaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
erwn schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Sommige klanten en vergelijkers kijken wel naar 'lokaal' (NL) opgewekte groene stroom versus greenwashing (geef het een naam) via certificaten.
Eneco noemt het denk ik niet voor niks Hollandse Wind & Zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

NileZ_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:54:
[...]

@Harvest2002 Inhalige types? Ik zie vooral mensen die hun stroom willen verkopen aan de partij die het meeste geeft.
Dat de situatie nu uitzonderlijk is, is niet de schuld van de mensen die overstappen.
Tot kort geleden had je deze situatie niet, omdat vrijwel iedereen op een jaarcontract zat, en dat er qua TLV weinig te kiezen viel.
Destijds namen velen van ons ook genoegen met de geboden 10 cent. Om en nabij de helft van de levertarieven destijds. (Give and take).
Dat er partijen zijn die nu 46, 58 en 61 cent bieden, heeft alles te maken met de absurde levertarieven die bij die contracten zitten.

Waarvoor zit jij precies in dit topic dan? Omdat je de TLV van greenchoice wel prima vindt? Niks staat je tegen om daar een contract af te sluiten he.
Ik zie ook helemaal niemand in dit forum die zich 'slimmer vindt dan de rest van NL'. Dus hou dat soort opmerkingen even lekker buiten dit topic zeg.

Dit topic is er om elkaar te helpen met het maximaliseren van de TLV. Niks meer niks minder. Ik denk dat velen hier wel inzien dat dit een tijdelijke situatie is.
Als je daar niet van gediend bent, even goede vrienden. Maar om dan even te doen alsof hier mensen zich slimmer achten dan de rest van Nederland.. bold statement.
Inderdaad. Het is gewoon een kwestie van anticiperen. En profiteren mag het ook nog wel genoemd worden wat mij betreft. Ik zie dat niet als iets negatiefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:53:
De meeste stadsverwarming is restwarmte die niets van doen heeft met gas, Vandaar de bezwaren tegen de huidige koppeling van de prijs van stadsverwarming aan die van gas. De politiek wil ook af van die koppeling, maar ja, daar spelen weer andere belangen dus zo makkelijk gaat dat helaas niet.
Mwah, dat valt ook wel mee hoor...
Heel utrecht draait in de basis op stadswarmte uit de energiecentrale. Die draait tegenwoordig (in de winter dan) voor warmte en de energieopwek is dan een leuke bijkomstigheid (soms moeten ze zelfs betalen om die energie op het net kwijt te kunnen, maar de boel is gekoppeld dus kan niet anders). Hulpcentrales in utrecht is ook allemaal gasgestookt.
Ook in andere plaatsen waar ik ben geweest staan gewoon grote aggregaten/generatoren. In de basis draaien die voor warmte en ook daar is dan de energie een extra bijkomstigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
GioStyle schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:53:
[...]

In de periode 12 juli t/m 31 december houd ik maar enkele honderden kWh's over. Zit liever wat comfortabeler in de min, zeg maar. Als ik onverwachts extra stroomverbruik heb (hobby's), dan koop ik liever tegen mijn huidige tarief in dan tegen het nieuwe verhoogde tarief.
Dan begrijp ik het nog niet. 1jan-30juni wordt bij Eneco sowieso niet gesaldeerd met 1jul-31dec, dus dan kun je toch beter of zsm naar 61cent of een veel goedkopere leverancier zoeken om af te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
NileZ_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Truus01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:55:
[...]

Zoals Truus01 aangeeft, is het een simpel economisch principe: de winst van de 1 is het verlies van de ander. Als de energieleverancier of energieopwekker het verlies voor zijn rekening moet nemen, is ie snel uitgespeeld. Als ik jouw posts als exemplarisch moet nemen, wek je niet de indruk dat het lot van degenen die in deze crisis de hoofdprijs moeten betalen, je aan het hart gaat. Dat is jouw goed recht. Mijn goed recht is om dat ter discussie te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ybos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Mwah, dat valt ook wel mee hoor...
Heel utrecht draait in de basis op stadswarmte uit de energiecentrale. Die draait tegenwoordig (in de winter dan) voor warmte en de energieopwek is dan een leuke bijkomstigheid (soms moeten ze zelfs betalen om die energie op het net kwijt te kunnen, maar de boel is gekoppeld dus kan niet anders). Hulpcentrales in utrecht is ook allemaal gasgestookt.
Ook in andere plaatsen waar ik ben geweest staan gewoon grote aggregaten/generatoren. In de basis draaien die voor warmte en ook daar is dan de energie een extra bijkomstigheid.
Volgens mij onderschrijf je mijn standpunt dat het weinig met gas te maken heeft? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
Tenzij je zonnepanelen in de winter meer leveren dan je verbruikt, dan blijf je bij de hoge LTV zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Harvest2002 wat stel je dan voor? Dat we 'uit principe' of uit solidariteit onze stroom dan maar aan GC of vattenfall verkopen voor een duppie ?

Ik denk dat je niet bij ons moet klagen maar bij eneco zelf, of desnoods overheid /ACM.

Moet ik dan ook mijn aandelen maar in de uitverkoop doen en mijn opgebouwde pensioen laten uitkeren en aan een goed doel schenken?

Ik ga me niet schuldig voelen omdat ik mijn duurzame stroom verkoop aan de hoogste bieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Volgens mij onderschrijf je mijn standpunt dat het weinig met gas te maken heeft? Of zie ik dat verkeerd?
nee, exact andersom. de stadsverwarming die ik tegengekomen ben in mijn werk is 0,0 restwarmte. Gewoon warmte die opgewekt is met gas. Elektriciteit is in deze gevallen een "restproduct" van de warmteopwek uit het verstoken van gas (en dat restproduct kost soms dus zelfs geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ybos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:24:
[...]

nee, exact andersom. de stadsverwarming die ik tegengekomen ben in mijn werk is 0,0 restwarmte. Gewoon warmte die opgewekt is met gas. Elektriciteit is in deze gevallen een "restproduct" van de warmteopwek uit het verstoken van gas (en dat restproduct kost soms dus zelfs geld).
Ok. Bij ons was het bijna precies andersom. Nauwelijks gas, veel biomassa.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:12:
Als ik jouw posts als exemplarisch moet nemen, wek je niet de indruk dat het lot van degenen die in deze crisis de hoofdprijs moeten betalen, je aan het hart gaat. Dat is jouw goed recht. Mijn goed recht is om dat ter discussie te stellen.
Je hebt het niet over mij, maar het staat iedereen vrij om naar een andere leverancier over te stappen. Ook naar eentje waar je niet de hoofdprijs betaald. Dat sommige mensen te lui zijn om dat uit te zoeken, of het niet snappen, niet weten, niet willen, is dat iets waar iemand anders die daar wel naar kijkt zich druk om moet maken?
Je kunt dan beter proberen om die mensen wakker te schudden, dan hier mensen een schuldgevoel aan te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
cryptapix schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Dan begrijp ik het nog niet. 1jan-30juni wordt bij Eneco sowieso niet gesaldeerd met 1jul-31dec, dus dan kun je toch beter of zsm naar 61cent of een veel goedkopere leverancier zoeken om af te nemen?
Voor de periode 1 juli tot en met 31 december heb ik hier een prognose staan:

Verwachte verbruik: 1650 kWh
Verwachte opbrengst: 2400 kWh

Hou ik 750 kWh over. Daar komt nog bij dat ik pas vanaf 12 juli had kunnen overstappen naar 61 cent als TLV. In de periode 1 juli tot 12 juli heb ik pak 'em beet 200 kWh opgewekt. Hou ik 550 kWh over voor 12 juli tot en met 31 december.

Ik vind 550 kWh geen dikke marge. Als deze marge wordt opgesnoept en ik moet in het ergste geval bijkopen, dan koop ik liever in voor €0,46654 per kWh, dan voor €0,82468.
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Daar verschillen we van mening. Is het effectiever om slachtoffers op te roepen weerbaarder te zijn, dan daders te confronteren met hun daden?
Je hebt slachtoffers die slachtoffers willen zijn. Genoeg mensen in mijn omgeving die geen zin hebben om energiecontracten uit te zoeken. Je bent in Nederland vrij om te laten en te doen wat je wil. Gemakzuchtig zijn is een luxeprobleem en ook vooral een keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door GioStyle op 19-07-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Truus01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Je hebt het niet over mij, maar het staat iedereen vrij om naar een andere leverancier over te stappen. Ook naar eentje waar je niet de hoofdprijs betaald. Dat sommige mensen te lui zijn om dat uit te zoeken, of het niet snappen, niet weten, niet willen, is dat iets waar iemand anders die daar wel naar kijkt zich druk om moet maken?
Je kunt dan beter proberen om die mensen wakker te schudden, dan hier mensen een schuldgevoel aan te praten.
Daar verschillen we van mening. Is het effectiever om slachtoffers op te roepen weerbaarder te zijn, dan daders te confronteren met hun daden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik vind dit echt een ongelukkige woordkeuze. Daders.
Wat stel je dan concreet voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
@Harvest2002 het gaat mij zeker wel aan het hart dat er mensen zijn die zich krom betalen komende winter. Ik heb ook gewoon vrienden en familie die in zo'n situatie zitten hoor. Dus waar je die conclusie vandaan haalt is mij om het even.
Daar komt nog bij dat er contracten zijn die geen tarieven van 78 cent hebben zoals waar wij op dit moment voor kiezen.
Immers het Eneco aanbod voor bestaande klanten per 1 juli was een vrij vriendelijk tarief. Echter voor ons minder interessant.

Dat jij denkt dat ik het niet erg vind dat andere mensen meer moeten betalen komende periode is dan ook volstrekt onjuist.

Echter is het ook dat velen van ons in dit topic ook behoorlijke investeringen hebben gedaan in onze installaties. Denk je dat wij die gratis gekregen hebben ofzo?
De tarieven van nu had niemand 2 jaar geleden voorzien, maar wel iedereen met een vooruitziende blik had kunnen bedenken dat de energiebehoefte alleen maar toe zou nemen in plaats van afnemen.

Dat wij dan nu onze opgewekte stroom graag verkopen aan de hoogste bieder heeft dan ook niks te maken met het wel of niet begaan zijn met mensen die niet in die positie verkeren.

Eerder in dit topic had je het ook al steeds over beleggen. Ik ga er dus even vanuit dat je dat doet. De winst die je daarmee gemaakt hebt, geef je die uit soladariteit dan ook aan anderen? Of neem je genoegen met 1 procent en alles daarboven is om te verdelen?
Want dan staat niks je in de weg om bij Vattenfall of GC een contract af te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
[...]

Veel grote woorden hier maar eneco staat vrij om zelf tarieven te bepalen. Dat ze 100% van hun kale tarief als TLV hanteren is ook hun eigen keuze. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet heel kan meer duurt maar tot die tijd mogen/kunnen we goed gewoon gebruik van maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Inderdaad, een handjevol Tweakers met een paar MWh opwek veroorzaken nu de mondiale energiecrisis waar arme alleenstaande bijstandsmoeders aan ten onder gaan.

Een beetje much denk je niet?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Ik vind het woord dader wel wat ver gaan hoor...

Heb je wel eens goed gekeken naar de tarieven van het contract van Eneco?
Uit mn hoofd 3.30 per m3 gas? Toen ik de laatste keer vergeleek deed GC 2,30 voor een m3.

Ik heb zelf geen gasaansluiting maar ik probeer bekenden en vrienden van mij ook te helpen met het zoeken naar de beste deal hoor.
Waarom? Omdat ik het leuk vind, en niet iedereen daar even handig in is.

We hebben allemaal een andere rol als consument, wij leveren hier terug. Maar statistisch gezien zijn we maar een kleine club hoor. De meesten zijn nog gewoon netto afnemer, en die help ik ook graag met het vinden van de beste deal.

En dat is ook precies waar dit topic voor bedoeld is. Om voor onze rol de beste/betere deal te bespreken. (Terugleveren)

Eneco kiest zelf de tarieven, dat komt niet door ons, die bepalen ze toch echt helemaal zelf.
En dat geldt overigens ook voor de andere maatschappijen.
Nogmaals het tarief wat Eneco hanteerde voor een bestaande klant per 1 juli was een stuk 'vriendelijker'. En datzelfde geldt ook voor Engie.

Het woord dader heeft hier volgens mij helemaal niks mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
GioStyle schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:36:
[...]

Voor de periode 1 juli tot en met 31 december heb ik hier een prognose staan:

Verwachte verbruik: 1650 kWh
Verwachte opbrengst: 2400 kWh

Hou ik 750 kWh over. Daar komt nog bij dat ik pas vanaf 12 juli had kunnen overstappen naar 61 cent als TLV. In de periode 1 juli tot 12 juli heb ik pak 'em beet 200 kWh opgewekt. Hou ik 550 kWh over voor 12 juli tot en met 31 december.

Ik vind 550 kWh geen dikke marge. Als deze marge wordt opgesnoept en ik moet in het ergste geval bijkopen, dan koop ik liever in voor €0,46654 per kWh, dan voor €0,82468.

[...]
Ik heb juli-dec een verbruik van circa 1600 en een opwek van circa 2200. Ik vind 600 voldoende marge om 600x0,25=150euro niet te laten liggen. Zou niet weten waar ik ineens 600kwh aan zou opmaken. Maar ieder zijn keuze.

Ik hoop natuurlijk wel op een goede deal in oktober zodat ik het meest kan cashen :+

Edit:
Ik verwacht bij nader inzien 1300 te gebruiken, dus er komt nog eens 300kwh (75euro) bij.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 19-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-08 10:42
Vandaag ook over gestapt of teruggegaan naar Eneco. Heb sinds 18-03-2022 veertien 390 wp panelen op het dak liggen.

Ik heb 1863 kwh teruggeleverd aan essent. Daar krijg ik dan zo'n € 90 voor.......Ik heb geen gas en we verbruiken zo'n 6 a 7 kwh per dag....Ik zou toch gek zijn als ik niet naar de hoogste TLV aanbieder zou gaan lijkt me.

Scrooge NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Waar het systeem krom loopt, is het salderen. Als je switcht, wordt er eerst afgerekend, waardoor je niet meer per jaar saldeert, maar naar eigen inzicht. En dan krijg je dus veel geswitch als de winter begint.Van hoog TLV naar lage LT. En dan in de lente weer naar iemand met het hoogste TLV.
Dat is niet hoe salderen bedoeld was. Zelfs mensen die in een jaar minder opwek hebben dan verbruik, hebben voordeel om in de zomer een paar maanden te switchen naar Eneco.
Niet de schuld van ons in dit topic verder.

Daarnaast moet je je afvragen of het bij Eneco niet om een boekhoudkundig trucje gaat. Ze verkopen onze levering zelf als duurzame stroom. Als ze dat per jaar in de cijfers zetten, dan is het goed mogelijk dat ze in de winter niet echt duurzame energie leveren, maar dat ze op papier in dat jaar wel die duurzame energie in de zomer van ons er bij kunnen noteren.
Zoiets is dan wel de zaak bedonderen ten koste van het klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
Hier ook de eindafrekening binnen met salderen per tariefsperiode. Zo lang het tarief 2x per jaar veranderd zou ik niet weten wat er erg aan is trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klRWDxJFzfO73N-Z10KioEdTBJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwrj60KyIkj3wEKzU60IK1qe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Playa del C. schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:54:
Daarnaast moet je je afvragen of het bij Eneco niet om een boekhoidlundig trucje gaat. Ze verkopen onze levering zelf als duurzame stroom. Als ze dat per jaar in de cijfers zetten, dan is het goed mogelijk dat ze in de winter niet echt duurzame energie leveren, maar dat ze op papier in dat jaar wel die duurzame energie in de zomer van ons er bij kunnen noteren.
Zou kunnen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ3Su1xi4tnaIX_qlHgGgacnw1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7I1cdxWDaxgTXNl017Pe5zkR.png?f=fotoalbum_large

Zoveel energie uit stroom hebben ze nog niet. Misschien willen ze dat wat opkrikken voor een beter imago/marketingverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:04
Ja of eentje die wel saldeert over het hele jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Waar het systeem krom loopt, is het salderen. Als je switcht, wordt er eerst afgerekend, waardoor je niet meer per jaar saldeert, maar naar eigen inzicht. En dan krijg je dus veel geswitch als de winter begint.Van hoog TLV naar lage LT. En dan in de lente weer naar iemand met het hoogste TLV.
Dat is niet hoe salderen bedoeld was. Zelfs mensen die in een jaar minder opwek hebben dan verbruik, hebben voordeel om in de zomer een paar maanden te switchen naar Eneco.

Daarnaast moet je je afvragen of het bij Eneco niet om een boekhoudkundig trucje gaat. Ze verkopen onze levering zelf als duurzame stroom. Als ze dat per jaar in de cijfers zetten, dan is het goed mogelijk dat ze in de winter niet echt duurzame energie leveren, maar dat ze op papier in dat jaar wel die duurzame energie in de zomer van ons er bij kunnen noteren.
Zoiets heet nou markt werking, dat wilde den Haag toch zo graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
De 'daders' zijn de energieleveranciers, niet de mensen hier. Ga lekker brieven schrijven naar die bedrijven en ACM.

Het is een keuze, niemand dwingt een ander tot iets. Zelfs de energiebedrijven, als daders, dwingen niemand om te blijven of om over te stappen, die keuze is aan een ieder zelf.
Dus ja, het zou goed zijn als er meer promotie was voor overstappen, dat mensen die dat niet kunnen daar hulp bij kunnen krijgen, etc. Maar dan nog blijven er mensen die gewoon te lui zijn om over te stappen. Die al jaren ergens zitten en trouw zijn. Die de voordelen niet willen zien. Maar of dat dan nog 'slachtoffers' zijn als je ze wel bewust hebt gemaakt van de mogelijkheden, weet ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:21
reiniero schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:56:
Hier ook de eindafrekening binnen met salderen per tariefsperiode. Zo lang het tarief 2x per jaar veranderd zou ik niet weten wat er erg aan is trouwens.

[Afbeelding]
Ook hier heb je in beide periodes netto terug geleverd, dus het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of ze wel salderen over een heel jaar. Dat ze de netto teruglevering per periode berekenen lijkt me verder prima.

Wat er erg aan is, is als ze morgen bedenken dat ze de tarieven niet twee, maar twaalf keer per jaar gaan vaststellen. Als het nu onjuist zou zijn, is het principieel erg. Maar dat kunnen we op deze nota dus niet echt zien.

(Edit) het is nog vroeg. Verbruik lijkt wel netjes gesaldeerd over de hele periode, dus dat geeft hoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Compuchip87 op 20-07-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
fsfikke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:56:
Inderdaad, een handjevol Tweakers met een paar MWh opwek veroorzaken nu de mondiale energiecrisis waar arme alleenstaande bijstandsmoeders aan ten onder gaan.
Het zijn overigens helaas ook niet alleen de arme alleenstaande bijstandsmoeders.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 23:54

Oekol

waka waka hey hey

Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:09:
[...]

Het zijn overigens helaas ook niet alleen de arme alleenstaande bijstandsmoeders.
Oke Truus. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
reiniero schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:56:

[Afbeelding]
Ik vind het lastig te zien. Want je hebt in de periode dat je 'veel' verbruikt hebt ook veel geleverd, dus komt het op nul.

Het probleem zit er juist in dat als je in de ene periode veel verbruikt en weinig levert en in de andere periode andersom. Wordt dan alsnog eerst je verbruik netjes gesaldeerd en daarna 'per tarief' afgerekend? Of wordt per periode verrekend?

Zo te zien wordt gewoon eerst netjes gesaldeerd en dan de teruglevering per periode verrekend, zoals het zou moeten.

Dus doet Eneco het wel netjes?! Hier er iets dieper op ingegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Oekol schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:16:
Oke Truus. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Dat we het toch heel zielig moeten vinden voor iedereen. Hahaha. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Terugleververgoeding met de hoogste prijs van NL in mei/juni :9
Engie.
Heb jij m ook al binnen @kevinjkok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI6htNo-XU6KgPGUGHudyHYSuLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKf4bVKMGvIkZTqAxXfT1Xyw.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39
is het een simpel economisch principe: de winst van de 1 is het verlies van de ander.
Ehh, zo werkt de economie niet hoor. Dan kan een economie namelijk niet groeien en hadden we nog een economie gehad vergelijkbaar met voor het stenen tijdperk....ja winst van een is in sommige situaties het verlies van een ander. Namelijk bij zero sum situaties.
Wij weten niet wat de motieven/strategie is van de hoge tlv en of dat hier ook van toepassing is. Je moet daarvoor verder kunnen kijken dan de tlv alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:03
`@cj1 Mooie tabel, maar volgens mij kloppen de cijfers van NLE niet. Ik betaal bijvoorbeeld deze maand voor levering € 0,46053 (normaal) en € 0,41192 (dal). Dat zijn veel lagere tarieven dan die jij in je overzicht heb staan. Dit alles is ook nog eens met 21% BTW erin!

Voor de mensen met 1 (slimme of domme) meter, de tip staar je niet blind op alleen de TLV maar kijk waar je op jaarbasis het beste uit bent. Dat zal vast niet NLE zijn :-). Tenzij je elke maand wil veranderen van leverancier kun je op basis van je verbruik (wellicht) financieel voordeel halen. Maar dan moet je ook zeker weten hoe de saldering van je PV in dat geval wordt verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
sanderblaaat schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:53:
Ik heb dit net gecheckt met de klantenservice, en mij wordt verteld dat alles goed gaat komen. Ik heb 15 juli per 12 juli een nieuw contract (nadat de poging van 14 juli al mislukt was). Wel contract bevestiging gehad, maar verder geen communicatie. Online staan nog de oude tarieven bij het contract.

Ook nog geen eindnota gehad van contract tot 1 juli, heeft iedereen die hier al wel binnen?
geen eindnota gehad van Eneco en nog steeds op de 0,36 TLV.

Ook gister gebeld maar niet echt verder gekomen. Mijn tarieven in de app zouden niet kloppen vanwege de BTW wijziging.

De medewerker vanochtend zou een verzoek indienen tot wijziging van de tarieven maar dat neemt minimaal 5 werkdagen in beslag.

[ Voor 13% gewijzigd door wimpod op 20-07-2022 09:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-09 11:48
JoKo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:28:
Terugleververgoeding met de hoogste prijs van NL in mei/juni :9
Engie.
Heb jij m ook al binnen @kevinjkok
[Afbeelding]
Ja, inderdaad, sinds gisteravond. Denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat het binnen is (er staat binnen 3 weken). Bij mij staat de waarborgsom niet op deze eindafrekening. Ik vermoed dat deze nog apart teruggestort wordt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

banaliteit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:24:
[...]

Ja of eentje die wel saldeert over het hele jaar.
Dat heeft weinig zin als je elke zomer voor de hoogste TLV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:40
-

[ Voor 123% gewijzigd door Whiskey48 op 20-07-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Whiskey48 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:29:
Weet iemand dit? Ik heb een extra meetpunt aangevraagd, hierbii betaal ik op de offerte ook extra voor het vervangen van het meterbord cq. de
aansluitkast.

Verder in de offerte staat ook "U zorgt zelf voor een meterkast".

... Moet ik dan nog een meterkast kopen en klaar hebben liggen?? Dus zo iets als onder (E2208 3 groepen). (Er komen enkel 2 losse omvormers met een kWh meter in te hangen)

[Afbeelding]
Dat is geen meterkast. Een meterkast is de fysieke kast van hout in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Playa del C. schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Dat is geen meterkast. Een meterkast is de fysieke kast van hout in je huis.
... Oh ... Haha, ja dat heb ik wel hahah, dank!
Dan komt stedin met een leeg bord, aha.
Aleen dan denk ik dat ik 2X een Aardlekautomaat moet kopen voor de 2 omvormers... Of zouden ze zonnepaneel installateurs dit doen bij het plaatsen van zonnepanelen ... Misschien maar even nabellen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:28
Weet iemand dit? Ik heb een extra meetpunt aangevraagd, hierbii betaal ik op de offerte ook extra voor het vervangen van het meterbord cq. de
aansluitkast.

... Moet ik dan nog een meterkast kopen en klaar hebben liggen?? Dus zo iets als onder (E2208 3 groepen). (Er komen enkel 2 losse omvormers met een kWh meter in te hangen)

[Afbeelding]
Bij mij komen ze vandaag de 2e meter installeren dus ik kan het je vanmiddag hopelijk vertellen. Zelf heb ik een meterbord en een hoofdschakelaar 4p geplaatst in een groepenkast ter voorbereiding. Maar het is lastig te vinden (eigenlijk niks) wat je nu moet verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
grave176 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Bij mij komen ze vandaag de 2e meter installeren dus ik kan het je vanmiddag hopelijk vertellen. Zelf heb ik een meterbord en een hoofdschakelaar 4p geplaatst in een groepenkast ter voorbereiding. Maar het is lastig te vinden (eigenlijk niks) wat je nu moet verzorgen.
Oh super, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Hen je misschien een foto wat je hebt voorbereid? Stuur maar per PM.

Ik heb wel al een hoofdschakelaar 4p idd, maar idd ook geen idee wat ik nou verder moet doen :? .
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:03
Is dit bij iemand bekend (ja ik heb inmiddels teruggelezen tot pagina 275:)) en ja, ik zag vergelijkbare situaties voorbijkomen echter de conclusie hieruit trekken is me door alle posts enigszins ontschoten:)
Nieuw contract Eneco binnen met ingang 18-7-22 echter het huidige product in de webportal (zojuist bekeken) staan nog andere tarieven. Wijzigt dit automatisch of toch even een belletje doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
BaBoK schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:58:
Is dit bij iemand bekend (ja ik heb inmiddels teruggelezen tot pagina 275:)) en ja, ik zag vergelijkbare situaties voorbijkomen echter de conclusie hieruit trekken is me door alle posts enigszins ontschoten:)
Nieuw contract Eneco binnen met ingang 18-7-22 echter het huidige product in de webportal (zojuist bekeken) staan nog andere tarieven. Wijzigt dit automatisch of toch even een belletje doen?
Nadat je levering is gestart, word dat na paar dagen aangepast. Zelfs de btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Zonet door Dagmar geholpen bij Eneco. Duurt 10 minuten, simpel verder voor mensen die op de hoogte zijn. Werd zonder overleg als verhuizing aangemeld. Ook meteen leveren vanaf vandaag.

Paar honderd euro verdiend in 10 minuten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanvanmaal
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 22:04
Playa del C. schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:23:
Zonet door Dagmar geholpen bij Eneco. Duurt 10 minuten, simpel verder voor mensen die op de hoogte zijn. Werd zonder overleg als verhuizing aangemeld. Ook meteen leveren vanaf vandaag.

Paar honderd euro verdiend in 10 minuten...
Heb het net ook geregeld. Was zo gedaan. Ook al was ik pas per 1 juli naar Eneco overgestapt. Krijg nu eindafrekening voor de periode van 1 juli tot tot 20 juli (€350, o.b.v. 41 cent tlv). En per morgen start nieuwe contract met de hogere tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
NileZ_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:55:
Die afgenomen kwhs maken inderdaad niet uit, iedereen hier heeft een overschot.
Maar het verandert een eventuele strategie voor sommige personen in dit topic. Vandaar dat het interessant is om te weten hoe ze het doen.

Het gaat hier meer om de TLV. Nu een TLV van 61 cent tot 31 december. En vanaf 1 januari tot en met 30 juni een TLV van 7 cent. Is toch voor sommige mensen een minder fijne afrekening.

Al ga ik er vanuit dat vrijwel niemand hier een volledig jaar bij Eneco zit, maar goed laten we maar niet teveel offtopic gaan. Daar is een ander topic voor.
jep, maar wat je eigenlijk dus wil is een beetje zekerheid.
(ik ben mijn TVT al voorbij, en het boeit me eigenlijk niet veel meer, zelfs het gasgebruik word gedekt dus de +/-0€ die ik betaal op jaar basis, het maakt me niet veel uit.)
gewoon geen vreemde konijn die ergens uit de hoge hoed word getoverd. ;)

tja dat had ik de afgelopen 15 jaar ook wel; gewild.
heb nog mee gemaakt dat ik 0,22€/kWh saldeerde en 0,22€/kWh kreeg voor de TLV.
tja daar hebben gewoon een paar energie bedrijven wat geld betaald, op zich zelf geen probleem zolang het maar niet te veel kWh is en zolang er maar niet te veel mensen dat doen.

maar ook andere uiterste gehad, zoals een club die 40€ per maand als minimum bedrag wou hebben.
dus een 480€ per jaar betalen voor een rekening die eigenlijk de - in ging.
daar word je ook niet vrolijk van, om eerlijk te zijn.
(oke heb aan het einde van het jaar een 600€ terug gekregen, maar ik vind niet dat ik een bank ben.)

en stel dat putin morgen weer gas gaat leveren en al zijn soldaten terug trekt uit de oorlog die alleen maar speciaal is.
dan zou het kunnen dat rond de kerst de gasprijzen weer normaal zijn, met ook weer "normale" kWh prijzen.
alleen de kans daar op acht ik nog niet heel groot, dus ik verwacht rond die tijd niet veel verandering. :-(
(laat mij a.u.b ongelijk krijgen, in dit geval heel graag, oorlog is maar niks.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

aansluitkast.

[Afbeelding]
Hiermee bedoelen ze dat ze jouw 2e allocatiepunt installeren tót de huisinstallatie. Dus ja, de verdere distributie en afzekering in je huis ("de groepenkast") moet je zelf (laten) regelen.

Het is niet toegestaan 2 allocatiepunten naar dezelfde groepenkast te laten lopen, dus ja, je moet een extra groepenkast kopen die past bij je wensen en zorgen dat die opgehangen is zodat het allocatiepunt aangesloten kan worden. Wat zij dan komen doen is een extra allocatiepunt aanleggen, en van dat allocatiepunt de voeding op de meterkast aansluiten. Jij kan vervolgens via dat tweede punt, en via de nieuwe groepenkast, invoeden of verbruiken onafhankelijk van invoeding en verbruik op de eerste kast en het eerste allocatiepunt.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
-

[ Voor 108% gewijzigd door Whiskey48 op 20-07-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Laatst online: 28-09 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

@Whiskey48 In het algemeen plaatst de zonnepanelen leverancier de installatieautomaten en evt. aardlekken (of aardlekautomaten) voor je in de groepenkast. Dan zou je dus voldoende hebben aan een 3 fase hoofdschakelaar en een kast met ruimte. Komt Stedin dan sluiten ze je 2e allocatiepunt aan op de hoofdschakelaar. Komt de zonnepanelen installateur dan sluit die de zonnepanelen aan in diezelfde meterkast als het 2e allocatiepunt op is aangesloten.

Maar, je kunt het natuurlijk allemaal zo afspreken als je zelf wilt met je zonnepanelenman. Bovenstaande is gebruikelijk maar afwijkingen zijn natuurlijk mogelijk.

Je zegt dat je al een 4p hoofdschakelaar hebt. Dan heb je dus alleen nog een lege kast nodig met voldoende ruimte om alles wat je op dat 2e allocatiepunt aan wilt sluiten kwijt te kunnen. Tenzij de zonnepanelen installateur met jou heeft afgesproken dat jij de meterkast van geschikte aardlekautomaten / installatieautomaten en aardlekken voorziet.

[ Voor 22% gewijzigd door DualDevil op 20-07-2022 13:46 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-09 12:58
[...]

Daders ?
Haha, geen panelen zeker ? 8)7
Denk je dat het mij aan komen waaien is en menig ander persoon hier.
Het staat iedereen vrij om hetzelfde te doen , maar de woordkeuze ?

Komt beetje over alsof je ergens mee zit, of jaloezie maar kan het ook verkeerd hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja het moet niet gekker worden he.
Je bent de boeman als:
-je per se op gas wilt blijven zitten, want groningen, want oekraine.
-je 'te' veel zonnepanelen hebt waardoor je geld krijgt voor je stroom, en het net 'te veel' belast met al die teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 29-09 17:18
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:41:
Ja het moet niet gekker worden he.
Je bent de boeman als:
-je per se op gas wilt blijven zitten, want groningen, want oekraine.
-je 'te' veel zonnepanelen hebt waardoor je geld krijgt voor je stroom, en het net 'te veel' belast met al die teruglevering
Vergeet niet:
- je een airco laat installeren om zo significant minder van gas afhankelijk te zijn en tévens je stroomoverschot af te fakkelen en dus het stroomnet minder te belasten.

Lees en hoor je overal in het nieuws dat een airco slecht is, omdat het in de zomer juist energie verbruikt en dit slecht voor het klimaat is etc. etc..
(dat hangt gewoon volledig van je gebruik van dat ding af.. :z )

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 20-07-2022 14:50 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grave176
  • Laatst online: 13:28
Whiskey48 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Oh super, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Hen je misschien een foto wat je hebt voorbereid? Stuur maar per PM.

Ik heb wel al een hoofdschakelaar 4p idd, maar idd ook geen idee wat ik nou verder moet doen :? .
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
@Whiskey48 ik zal je straks een foto sturen. Het is prima verlopen, op het meterbord hebben ze de 2 slimme meter geplaatst en de 3 fasen+N op de hoofdschakelaar afgewerkt in de daarvoor bestemde groepenkast erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
is het een simpel economisch principe: de winst van de 1 is het verlies van de ander.
En daarom mogen mensen niet streven naar winst omdat je daarmee een ander op verlies zet?

Nou, dan kunnen we meteen de handel op de beurs ook stil leggen. Eigenlijk kunnen we alle bedrijven ook meteen sluiten, immers is winst maken een verlies bij een ander, en dat is foei!

Ons hele economische stelsel is gebaseerd op winst. Als je dat niet aanstaat moet je in een communistisch land gaan wonen, die pakken dat anders aan.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09 12:40
SmiGueL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:48:
[...]

Vergeet niet:
- je een airco laat installeren om zo significant minder van gas afhankelijk te zijn en tévens je stroomoverschot af te fakkelen en dus het stroomnet minder te belasten.

Lees en hoor je overal in het nieuws dat een airco slecht is, omdat het in de zomer juist energie verbruikt en dit slecht voor het klimaat is etc. etc..
(dat hangt gewoon volledig van je gebruik van dat ding af.. :z )
lol, als in de zomer TEVEEL elektra opgewekt gaat worden en omvormers uitschakelen.. krijg WIJ de schuld.. :?

gaan airco gebruikers dat voorkomen door Airco's in te schakelen... is het óók niet goed... :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
SmiGueL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:48:
Ach dat gaat ook helemaal nergens over. Warmtepomp is goed en wordt verplicht, maar een airco is slecht, want dat is óók een warmtepomp 8)7

In dat opzicht is een lucht/water warmtepomp slechter voor het milieu omdat deze voornamelijk stroom verbruikt in de winter als er weinig PV is en dan ook een slechtere CoP heeft dan een airco. Een lucht/lucht warmtepomp (airco) wordt vrijwel alleen maar gebruikt op momenten dat er een enorm overschot aan PV energie van je dak komt.

Weer duidelijk iemand in Den Haag die het niet helemaal begrepen heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door tss68nl op 20-07-2022 15:38 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 00:14
Na 3x telefonisch belofte te hebben gekregen dat ik over zou gaan naar de nieuwe tarieven, even een belletje gepleegd met de zakelijke (Enexis) telefoon. Binnen 10 minuten werd ik terug gebeld met de melding dat mijn nieuwe contract in mijn mailbox is gezet. En per direct op de nieuwe tarieven aangesloten ben. Afrekening volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 02:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Mazzelaars met een lang laag levertarief die een 2e allocatie punt gebruiken om alle opwek tegen de hoogste TLV terug te leveren zijn in die optiek dan wel helemaal profiteurs 7(8)7

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
ursusMaritimus schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Mazzelaars met een lang laag levertarief die een 2e allocatie punt gebruiken om alle opwek tegen de hoogste TLV terug te leveren zijn in die optiek dan wel helemaal profiteurs 7(8)7
En gelijk hebben ze

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:vanaf nu is dit topic (tijdelijk?) zero tolerance. Dat wil zeggen dat offtopic posten zeer waarschijnlijk zal uitmonden in een tweakers-vakantie.

Dus graag alleen de beste deal of de berekeningen ervan. Geen ethiek (dat is iets voor Actualiteit, wetenschap en maatschappij ), geen techniek (dat hoort in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
*knip*, commentaar op moderatie kan via een DM. Maar dan wel op een andere toon graag.

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-09 10:36
Op 8 juli 2022 een contract afgesloten bij Eneco met TLV van 0,41. Deze vandaag gestopt en om een nieuw contract gevraagd met TLV van 0,61. Scheelt enorm:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011

mb1

Ik had vanaf 4-7-2021 een jaarcontract gas en stroom bij Budget
Dus per 4-7-2022 was het jaar om en moet er een jaarafrekening komen...
Per 12-7-2022 voor stroom naar Eneco.

Nu sturen die grappenmakers van Budget een jaarafrekening van alleen gas!
U bent toch alleen klant voor Gas krijg ik via de chat door 8)7
Nu moet ik bijbetalen voor gas, maar krijg flink terug voor stroom en die afrekening kan nog 6 tot 8 weken duren zegt men...
Bellen lukt niet, je wordt de hele tijd via het keuzemenu in rondjes doorverbonden!
Iemand nog ideeën hoe ik ze kan motiveren gelijk stroom en gas af te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:29
Tony71 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:20:
Op 8 juli 2022 een contract afgesloten bij Eneco met TLV van 0,41. Deze vandaag gestopt en om een nieuw contract gevraagd met TLV van 0,61. Scheelt enorm:)
Heeft die tlv zin? Ik lever door alle chiptekorten en Liander problemen pas sinds juli pv stroom terug.

Kortom ik heb nog wat in te halen kwa teruglevering voor mijn eigen verbruik verrekend is. De aankomende maanden zijn nou niet echt super kwa pv opbrengst.

Switched naar een hogere tlv gaat hem voor komende half jaar toch niet worden denk ik? En vanaf 1januari wijzigen ze de prijzen weer en kan ik best naast het net vissen misschien met veel slechtere prijs
Pagina: 1 ... 76 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2