Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-08 01:16
Zojuist twee keer gebeld met Eneco. Eerste jongeman aan de lijn verteld dat ik mijn vaste stroomcontract wil opzeggen en direct over wil op een modelcontract. Aangegeven dat ik weet dat er een boete op staat en dat ik af wil zien van mijn 2 weken bedenktijd. Hij stuurt me de contractbevestiging van het modelcontract, opzegging zou hij nog gaan regelen.

Daarna doorverbonden omdat ik nog een vraag had over inzicht van verbruik (sinds begin vast contract niet mogelijk, erg irritant, al diverse keren voor gebeld). Deze tweede jongeman helpt me (niet, want nog steeds geen inzicht, maar goed) en ook het zojuist overstappen komt ter sprake. Medewerker beweert bij hoog en laag dat ik beter huidig contract kan laten doorlopen, maar dan met tariefwijziging, want dan "betaal ik minder". Gast, ik betaal sowieso niet voor mijn verbruik, want ik heb een overschot (minimaal 2500 kWh). Dus al zijn de verbruikstarieven € 4,- en € 5,- dat is niet relevant voor mij. Gaat alleen om de TLV. Volgens medewerker niet. Vraag me nu af wie er nu gek is: hij of ik?

Aangezien ik nog steeds geen opzegging binnen heb gekregen, net nog maar eens gebeld. Mevrouw aan de lijn vertelt dat ze niet kan zien dat de opzegging vast contract verwerkt is en eerste jongeman is al gestopt met werken, dus ze kan het hem ook niet vragen... Nou, gaat weer lekker daar. Verzoek ingediend bij jongeman om mij z.s.m. terug te bellen met stand van zaken. Nou, op hoop van zegen dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-09 16:56
Zo, ook maar overgestapt naar Eneco. Met een installatie van 16,16 kWp en een overschot van circa 8000 kWh is het verschil met mijn huidige leverancier (TLV van 0,28 gemiddeld) dusdanig veel geld dat ik het ook niet aan mezelf kon verkopen om vanwege ideologische redenen (veel lokale initiatieven en 100 % groen) bij deze leverancier te blijven.

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
Harvest2002 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Ja uiteraard zijn er risico’s en nog wel meer dan sommigen hier willen doen voorkomen. Maar zoals echte daytraders betaamt heeft men alleen oog voor de potentiële winsten en niet voor de mogelijke verliezen. Strategie werkt alleen als je fors overschot hebt. Sommigen lijken dat ook te hebben, maar van anderen weet ik het niet. Voor degenen die het vooral van salderen moeten hebben, is het een aanzienlijk risico. Je bent je zomerproductie al aan het verkopen, terwijl je niet weet wat de prijs in de winter zal zijn.
Ja, klopt, maar salderen werkt over contractjaren. Je kunt de winter dus altijd compenseren met de zomer die daarna komt (althans, tot 2025). Mijn strategie is dus:
  1. In de zomer maximaal tarief
  2. In het najaar overstappen naar een laag tarief bij meterstand X1 en terugleverstand Y1
  3. In de winter de rekening op laten lopen
  4. Wachten tot de overcapaciteit in het voorjaar weer boven 0 komt (meterstand X2 en terugleverstand Y2, zodanig dat Y2-Y1 > X2-X1).
  5. Overstappen op maximaal tarief.
Je haalt dan het maximale uit de overcapaciteit in de zomer en dat laat je uitbetalen. In de winter 'verbruik' je weliswaar, maar je kunt wachten tot de overcapaciteit boven de 0 is. Dus bij overstappen op punt 4 krijg je je termijnbedragen terug alsmede de korting energiebelasting. Netto kostte de stroom deze winter dus niets.

Als je per jaar gemeten maar net iets meer produceert dan je verbruikt heeft dit geen zin. Maar ik heb zo'n 5000 kWh overcapaciteit per jaar. En dan heeft dit wel degelijk zin.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 12-07-2022 15:46 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cequadrat schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:38:
Zojuist twee keer gebeld met Eneco. Eerste jongeman aan de lijn verteld dat ik mijn vaste stroomcontract wil opzeggen en direct over wil op een modelcontract. Aangegeven dat ik weet dat er een boete op staat en dat ik af wil zien van mijn 2 weken bedenktijd. Hij stuurt me de contractbevestiging van het modelcontract, opzegging zou hij nog gaan regelen.

Daarna doorverbonden omdat ik nog een vraag had over inzicht van verbruik (sinds begin vast contract niet mogelijk, erg irritant, al diverse keren voor gebeld). Deze tweede jongeman helpt me (niet, want nog steeds geen inzicht, maar goed) en ook het zojuist overstappen komt ter sprake. Medewerker beweert bij hoog en laag dat ik beter huidig contract kan laten doorlopen, maar dan met tariefwijziging, want dan "betaal ik minder". Gast, ik betaal sowieso niet voor mijn verbruik, want ik heb een overschot (minimaal 2500 kWh). Dus al zijn de verbruikstarieven € 4,- en € 5,- dat is niet relevant voor mij. Gaat alleen om de TLV. Volgens medewerker niet. Vraag me nu af wie er nu gek is: hij of ik?
Als je 4 euro per maand vastrecht betaalt in plaats van 5 euro ben je dus toch maar even 12 euro per jaar voordeliger uit. Als je daarnaast ook nog een boete van 50 euro betaalt, ben je dus in het eerste jaar zo'n 62 euro duurder uit. Dat is, omgerekend, zo'n 100 kWh.

De vraag is dus: Wat is het verschil in teruglevertarief van het huidige contract met tariefwijziging vs. het modelcontract?
Aangezien ik nog steeds geen opzegging binnen heb gekregen, net nog maar eens gebeld. Mevrouw aan de lijn vertelt dat ze niet kan zien dat de opzegging vast contract verwerkt is en eerste jongeman is al gestopt met werken, dus ze kan het hem ook niet vragen... Nou, gaat weer lekker daar. Verzoek ingediend bij jongeman om mij z.s.m. terug te bellen met stand van zaken. Nou, op hoop van zegen dan maar.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:47
Ook per vandaag weer terug bij Eneco! :*)

Ter info:

Medewerker Eneco gaf in eerst instantie aan dat de eerst mogelijke aanmeld datum, in verband met overstap, 4 augustus 2022 is.
Hierop vriendelijk aangedrongen dat ik dit graag per direct zou willen.
Hoorde hem een beetje in zichzelf praten, en vervolgens heeft hij het als een 'her-aanmelding' (als ik het goed heb verstaan) ingeschreven, toen kon het wel per direct.

Maandbedrag €30. Kon volgens hem niet lager bij afname van 1 product.
(Van maart t/m juli heb ik met 1 product €25/maand als voorschot betaald).
Las hier dat enkelen dit op €0 hebben kunnen zetten.
Heb er wel naar gevraagd, lijkt alsof dit erg medewerker afhankelijk is.
Liefst €0/maand, anders zo laag mogelijk. Maar vind dit persoonlijk niet zo'n groot probleem (mits de solvabiliteit v.d. leverancier ok is). Belangrijker vond ik de ingangsdatum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1TagrKqu_HjjPCDtmcNRpWqyvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QImC4h4mPkWJAcFF7UExwmV5.jpg?f=user_large

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_Richie_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
Net gebeld met Eneco, hele formaliteit dat aanmelden, maar wel gelukt, helaas wel pas per 3 aug.
Ik zal even nabellen als ik het klantnummer binnen heb.
Net even nagebeld en mijn contract is geannuleerd en er is een nieuw contract aangemaakt met ingangsdatum van vandaag.

Maandbedrag -225 euro, maar dit wordt pas op het eind verrekend.

[ Voor 8% gewijzigd door _Richie_ op 12-07-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:52:

Ter info:

Medewerker Eneco gaf in eerst instantie aan dat de eerst mogelijke aanmeld datum, in verband met overstap, 4 augustus 2022 is.
Hoorde hem een beetje in zichzelf praten, en vervolgens heeft hij het als een 'her-aanmelding' (als ik het goed heb verstaan) ingeschreven, toen kon het wel per direct.

Liefst €0/maand, anders zo laag mogelijk. Maar vind dit persoonlijk niet zo'n groot probleem (mits de solvabiliteit v.d. leverancier ok is). Belangrijker vond ik de ingangsdatum.
Bijzonder. Mijn maandbedrag is 9 euro en dat kon ook niet lager 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 14:12
Eneco gebeld en mijn vaste lopende contract met € 0,45 TLV laten stoppen. Daarna een bericht ontvangen over een uithuizing. Nu moet ik echter 48 uur wachten voor ik me weer kan aanmelden. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
reiniero schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Dat heeft geen zin, volgens delta kan je zelf niet eens opzeggen want dat gaat via de nieuwe leverancier.
Dit idd. Eneco zorgt voor opzegging

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:56:
[...]
Ik bel er over aantal dagen wel even achteraan, kijken of het dan wel lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:56:
[...]

Mijn eneco, chat, aangeven 1 euro. Dan komen er ook geen maandfacturen hoorde ik toen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Ja, klopt, maar salderen werkt over contractjaren. Je kunt de winter dus altijd compenseren met de zomer die daarna komt (althans, tot 2025). Mijn strategie is dus:
  2. In het najaar overstappen naar een laag tarief bij meterstand X1 en terugleverstand Y1
  4. Wachten tot de overcapaciteit in het voorjaar weer boven 0 komt (meterstand X2 en terugleverstand Y2, zodanig dat Y2-Y1 > X2-X1).
Je haalt dan het maximale uit de overcapaciteit in de zomer en dat laat je uitbetalen. In de winter 'verbruik' je weliswaar, maar je kunt wachten tot de overcapaciteit boven de 0 is. Dus bij overstappen op punt 4 krijg je je termijnbedragen terug alsmede de korting energiebelasting. Netto kostte de stroom deze winter dus niets.

Als je per jaar gemeten maar net iets meer produceert dan je verbruikt heeft dit geen zin. Maar ik heb zo'n 5000 kWh overcapaciteit per jaar. En dan heeft dit wel degelijk zin.
Effe he... :)
1. is de strategie niet iets afhankelijk van de (dan) geldende tarieven, cq.; stel er is geen hoog TLV, maar enkel 7 cnt en de kwh prijzen zijn gewoonlijk 50/60 cnt, dan gaat het verhaal er mogelijk anders uitzien?
2. na de winter wachten totdat je evenveel hebt teruggeduwd als dat je in de winter hebt ingekocht, ok, dan is het 0 euro (gesaldeerd). Maar als ik bij de eerste week overproductie al overga op een weer hoogste TLV(lees inderdaad weer a 60 cnt), zou het dan niet onder de streep meer geld opleveren...

Als je maar 100kwh overschot hebt kun je trouwens de "hele" zomer wachten totdat je op 0 bent gesaldeerd met de vorige winter... Daarbij komt, logisch, dat het verbruik nogal, meestal, per maand constand is, maar de opwekking een parabool is per jaar gezien.

*nogmaals; ik moet weer de moed vinden om Excel te openen met voorbeeld berekeningen...nog steeds geen zin :+

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 12-07-2022 16:19 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PCJR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Effe he... :)
1. is de strategie niet iets afhankelijk van de (dan) geldende tarieven, cq.; stel er is geen hoog TLV, maar enkel 7 cnt en de kwh prijzen zijn gewoonlijk 50/60 cnt, dan gaat het verhaal er mogelijk anders uitzien?
Nee, want in de zomer wil je gewoon alleen kijken naar het teruglevertarief. Als 7 cent toevallig het hoogste is, tja dan is dat maar zo. De afnametarieven doen er niet toe, want die saldeer je weg.
2. na de winter wachten totdat je evenveel hebt teruggeduwd als dat je in de winter hebt ingekocht, ok, dan is het 0 euro (gesaldeerd). Maar als ik bij de eerste week overproductie al overga op een weer hoogste TLV(lees inderdaad weer a 60 cnt), zou het dan niet onder de streep meer geld opleveren...
Fair enough, je kunt proberen te optimaliseren en een eventueel verlies op je winteropname te compenseren met een veel hoger teruglevertarief. Daarvoor moet je echter wel voorspellen wat je teruglevering in een periode gaat zijn, maar je hebt gelijk, je kunt hier best een leuk spel mee spelen.
Als je maar 100kwh overschot hebt kun je trouwens de "hele" zomer wachten totdat je op 0 bent gesaldeerd met de vorige winter... Daarbij komt, logisch, dat het verbruik nogal, meestal, per maand constand is, maar de opwekking een parabool is per jaar gezien.
Met een warmtepomp voor verwarming is het verbruik niet constant. Dan is het verbruik juist in de winter hoger.
*nogmaals; ik moet weer de moed vinden om Excel te openen met voorbeeld berekeningen...nog steeds geen zin :+
Ja, dit verhaal werkt niet echt als je maar 100 kWh over hebt, maar ik heb zo'n 5000 kWh per jaar overcapaciteit en dan loont het de moeite wel.

Overigens is het in veel scenarios zelfs verstandig om teruglevering en afname helemaal los te koppelen en een tweede meter te laten installeren. Je kunt de kWh die je opwekt namelijk voor meer geld verkopen dan dat je betaalt voor de afgenomen kWh. Maar, die tweede meter en de rest van de groepenkast is niet gratis en de terugverdientijd hangt dus ook weer erg van de overproductie af.

Dat wordt nog gunstiger als straks het salderen afgeschaft wordt, mits er inderdaad een minimum komt op het teruglevertarief van 80% van het kale levertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 10:05
fsfikke schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Het blijft een lastig fenomeen, niet alleen voor Engie, 0,58 cent = €0,0058 (1 cent = €0,01)
Hahaha, ja ik kreeg bij Engie ook iemand aan de lijn die star vast bleef houden aan de 0,52 cent, ipv 0,52 euro = 52 cent. 100x gecorrigeerd, maar ze bleef het maar fout doen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 14:41

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Het is volgens mij niet zo moeilijk. Zodra je trendlijn op dagbasis omslaat van netto terugleveren naar netto leveren moet je kijken naar het verschil tussen het tarief voor levering en je lopende tlv tarief.
Is het laagste levertarief hoger dan je tlv, dan kun je beter blijven en salderen. Elke kWh levering kost je dan maar je tlv tarief.
Is het laagste levertarief lager dan je tlv dan kun je beter cashen en voor je netto levering het levertarief betalen.

Per 1 januari nieuwe ronde, nieuwe kansen met nieuwe lever en teruglevertartieven.

En dan op de dag dat je gemiddeld netto gaan terugleveren weer de tarieven bekijken.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
ursusMaritimus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:28:
Het is volgens mij niet zo moeilijk. Zodra je trendlijn op dagbasis omslaat van netto terugleveren naar netto leveren moet je kijken naar het verschil tussen het tarief voor levering en je lopende tlv tarief.
Is het laagste levertarief hoger dan je tlv, dan kun je beter blijven en salderen. Elke kWh levering kost je dan maar je tlv tarief.
Is het laagste levertarief lager dan je tlv dan kun je beter cashen en voor je netto levering het levertarief betalen.

Per 1 januari nieuwe ronde, nieuwe kansen met nieuwe lever en teruglevertartieven.

En dan op de dag dat je gemiddeld netto gaan terugleveren weer de tarieven bekijken.
Juist, evenzogoed dat het kantelen van de trendlijn van netto terugleveren naar netto afnemen het moment is om je contract aan te passen naar het laagste levertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:04
Heb me vorige week op basis van de toen beschikbare informatie aangemeld bij Engie voor het secundaire allocatiepunt voor mijn nieuwbouwwoning. In de contractbevestiging lees ik
Allocatiepunt Dit is een secundair allocatiepunt. Dat betekent dat je op de locatie van deze aansluiting
niet mag wonen. Meer weten? Kijk dan eens op engie.nl/klantenservice/overige­-zaken/meerdere­-leveranciers.
Zijn er meer mensen met deze mededeling? Ik zou niet weten waarom Engie dit statement zou plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Homer-Simpson schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:37:
Heb me vorige week op basis van de toen beschikbare informatie aangemeld bij Engie voor het secundaire allocatiepunt voor mijn nieuwbouwwoning. In de contractbevestiging lees ik

[...]

Zijn er meer mensen met deze mededeling? Ik zou niet weten waarom Engie dit statement zou plaatsen.
Dit is normaal. Je mag de tweede meter niet gebruiken voor bijvoorbeeld een kamer die je verhuurt ofzo. Daarvoor moet je een tweede hoofdaansluiting hebben.

Je woont ook niet op je zonnepanelen, dus dat is niet erg.

Dit heeft te maken met de vermindering energiebelasting. Die krijg je alleen voor het allocatiepunt met de bestemming "wonen" en dus niet voor de meter waarop je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 19:41

Ter info:
..

[Afbeelding]
Ben er vrij zeker van dat wij dezelfde medewerker hebben gesproken. Hij had intern nog wel wat te melden. Hij hield zich aan de afspraken van hoger af, en anderen die deden maar wat. Met als gevolg discussies over het maandbedrag inderdaad.
Was wel leuk gesprek verder. Maar het klopt, het is erg medewerkerafhankelijk wat betreft het termijnbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Juist, evenzogoed dat het kantelen van de trendlijn van netto terugleveren naar netto afnemen het moment is om je contract aan te passen naar het laagste levertarief.
Mits dat lager is dan je lopende tlv. Anders kun je beter blijven en salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
NileZ_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:39:
[...]
Ben er vrij zeker van dat wij dezelfde medewerker hebben gesproken. Hij had intern nog wel wat te melden. Hij hield zich aan de afspraken van hoger af, en anderen die deden maar wat. Met als gevolg discussies over het maandbedrag inderdaad.
Was wel leuk gesprek verder. Maar het klopt, het is erg medewerkerafhankelijk wat betreft het termijnbedrag.
Kreeg inderdaad de indruk dat hij al eerder een TLV'er gesproken had ;)
Bij mij ook prima gesprek.
Hij kwam wel verzekerd en capabel over op mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fairy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:17:
Zo, heb zojuist ook een modelcontract afgesloten bij Eneco voor een voorzichtige -2000kWh per jaar (gaat meer worden, zolang ik nog geen warmtepomp heb).

Met dit getal gaan ze uit van een bedrag van €-157 per maand. dus de eerste 12 maanden betaal je €0 en aan het eind van het jaar krijg je een smak geld terug.

Gas heb ik bij Vattenfall gelaten, maar die schamele 7 cent per kWh kon ik niet meer aanzien. Dit jaar had ik al 3500kWh teruggeleverd onder nul.

PS. voor wie het wil weten, de huidige tarieven in het modelcontract dat ik heb gehad:
daltarief* 0,72111 per kWh
normaaltarief 0,82467 per kWh
terugleververgoeding -0,61425 per kWh

Overstap is binnen 9 dagen, of sneller afhankelijk van de oude leverancier als ik het goed begreep.

PS. Hele vriendelijke meneer aan de telefoon en inderdaad met een kwartiertje geregeld. 10 minuten was ook gelukt als ik niet zo veel vragen had gesteld ;) wilde zeker weten dat mijn gas van Vattenfall niet werd opgezegd, dus het werden er 11.
Geinig,

Volgens Eneco kon het 9 dagen duren voordat ik van Vattenfall af was, maar blijkbaar is het bij mij 0 dagen. Ik ben op 11 juli overgestapt en ik krijg vandaag op 12 juli bericht van Vattenfall dat ze me hebben uitgeschreven op 10 juli als einddatum stroom.

Blijkbaar wilden ze graag van me af ;)

Eindafrekening zal overigens wel een tegenvaller worden met die lage terugleververgoeding, want die gaan ze nu opmaken over ongeveer -4000kWh denk ik.

Nadeel is wel dat ik nu voor gas alleen blijf betalen bij Vattenfall, dus mijn maandbedrag gaat flink omhoog, maar het geld wat ik terugkrijg van Eneco komt pas aan het eind van het jaar, dus zal ik nu wel iets moeten voorschieten.

Voordeel is dan wel weer dat de stroom en gas kosten fysiek gescheiden zijn en dus makkelijker inzichtelijk op de rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Nee, want in de zomer wil je gewoon alleen kijken naar het teruglevertarief. Als 7 cent toevallig het hoogste is, tja dan is dat maar zo. De afnametarieven doen er niet toe, want die saldeer je weg.

[...]

Fair enough, je kunt proberen te optimaliseren en een eventueel verlies op je winteropname te compenseren met een veel hoger teruglevertarief. Daarvoor moet je echter wel voorspellen wat je teruglevering in een periode gaat zijn, maar je hebt gelijk, je kunt hier best een leuk spel mee spelen.

[...]

Met een warmtepomp voor verwarming is het verbruik niet constant. Dan is het verbruik juist in de winter hoger.

[...]

Ja, dit verhaal werkt niet echt als je maar 100 kWh over hebt, maar ik heb zo'n 5000 kWh per jaar overcapaciteit en dan loont het de moeite wel.

Overigens is het in veel scenarios zelfs verstandig om teruglevering en afname helemaal los te koppelen en een tweede meter te laten installeren. Je kunt de kWh die je opwekt namelijk voor meer geld verkopen dan dat je betaalt voor de afgenomen kWh. Maar, die tweede meter en de rest van de groepenkast is niet gratis en de terugverdientijd hangt dus ook weer erg van de overproductie af.

Dat wordt nog gunstiger als straks het salderen afgeschaft wordt, mits er inderdaad een minimum komt op het teruglevertarief van 80% van het kale levertarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9E_s5Y12HTB2QmBTrbvM695dqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytqhTS89qGY3KXNMz3CGPUdd.jpg?f=fotoalbum_large

Ff een eerste opzet, we moeten hier gewoon aan rekenen en paar senarios doordraaien. Moet t ff handig neergezet krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
SmiGueL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:16:
[...]

Zelfs in 2030 hoeft verbruik dan geen 28% 'maar' 40% te zijn van je totale opwek om alles gesaldeerd te krijgen, mits je zelf zo'n 40% van je verbruik direct verbruikt (wat daardoor dus niet door de meter gaat). :P

VB:
Verbruik: 2000 kWh
Opwek: 5000 kWh

Eigenverbruik: 40%
Eigenverbruik: 800 kWh
Teruglevering door meter: 4200 kWh

Salderen in 2030: 28%
Gesaldeerd in 2030: 1176 kWh

Netto eigenverbruik + gesaldeerd: 1976 kWh

Om panelen te stimuleren zie ik het liefste :+ dat ze óók na 2030 ~25% a 30% salderen als norm aanhouden.

- Doordat er toch nog voor een klein deel gesaldeerd kan worden stimuleert dit mensen om nét iets meer panelen te leggen dan voor hunzelf nodig is, dus goed voor de energietransitie.
- Doordat het 'maar' 25% is stimuleert het ook het eigenverbruik (wat momenteel obviously niet het geval is). Hierdoor blijft het voor de meeste huishoudens efficiënt om te timen wanneer je verbruiksapparaten aan moeten. Dit scheelt dan weer in de net(piek)belasting.
woah... Dan zijn we dik 2 kabinetten verder; oftewel: 2030 is nog totaal niets over bekend, en verandert nog wel een paar keer. Zou zeker wel een goede zaak zijn, echter vrees ik dat de honger naar energiebelasting ons hier de das om doet. Ik zi nog wel een verplichting komen voor een aparte solar-meetinstallatie, waarbij je belasting mag gaan betalen over jouw opgewekte energie.. Of een variant daarop.
Hoe ze dat gaan uitvoeren is mij een raadsel, echter is gebleken dat de kleverige vingers op dat gebied ineens erg vindingrijk blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Ronald schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:18:
[...]

vloekverdomme ;-)

En ik was net weg bij ze vanwege de verlaging naar 36ct...

De vorige keer heb ik 3 medewerkers gesproken... wat wat lang duurde... dus ... wat zijn de keywords om het er snel door te krijgen :D?
Je krijgt een COA foutmelding. Daarna voorzichtig iets fluisteren over een verhuizing. Heeft bij mij inmiddels (na 3x half uur) tot 2x toe gewerkt.

Niet!! vooraf melden, pas als ze het 3x geirriteerd geprobeerd hebben en het niet lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satfreak01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 15:31
Ebbie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:00:
Eneco gebeld en mijn vaste lopende contract met € 0,45 TLV laten stoppen. Daarna een bericht ontvangen over een uithuizing. Nu moet ik echter 48 uur wachten voor ik me weer kan aanmelden. Herkent iemand dit?
Hier hetzelfde. Aanpassen van bestaand model contract was niet mogelijk. Wilden graag helpen maar liepen vast bij aanmaken nieuw model contract. Moest idd 48h later weer bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

PCJR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:54:
[...]

[Afbeelding]

Ff een eerste opzet, we moeten hier gewoon aan rekenen en paar senarios doordraaien. Moet t ff handig neergezet krijgen. :P
Dit is mijn senario. Was Engie in mei/Juni. Nu Eneco dus maak weer een nieuwe.
Wil gewoon zien wat er aan de “strijkstok” blijft hangen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPQEDvqPr91VLT_nGT109POc8eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2mpXEY93lJBBEotA1LkwVLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:37:

[...]

Zodat je niet weer een keer 800 euro korting krijg op jaarbasis.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Ja, maar als je dus overstapt van Eneco naar Eneco krijg je natuurlijk geen eindafrekening (vermoed ik).

Dat heb ik eigenlijk niet gevraagd aan de telefoon. Ik had in juni een overproductie van 1100 kWh, dus op zich zou het best prettig zijn als dat uitbetaald werd.
Jazeker wel; als je met een verhuizing overstapt iig wel; je krijgt een ander klantnummer, dus een eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mrturk76 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:09:
Ok, nav dit forum ben ik dus overgestapt naar Engie ivm het hoge tarief (dus ook hoge TLV) Nu bedacht ik mij ineens dat ik dan de opzegboete bij energiedirect van 50 euro voor lief kan nemen en zsm overstappen ivm huidige overschot. In overleg met Engie ga ik nu een maand eerder over en krijg ik een nieuwe overeenkomst. Maar nu wordt het vreemd. Zie mijn nieuwe leveringstarieven.....

[Afbeelding]
Prijs per dag in plaats van per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
cj1 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Zodat je niet weer een keer 800 euro korting krijg op jaarbasis.
Ik meende eerder toch te lezen hier dat mensen die korting wel degelijk ontvingen?
Dat zat ook in het verdienmodel van de kosten; 600 euro minus 824 retour maakt een netto vergoeding van 224 per jaar voor je allocatiepunt in het 1e jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palala
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-07-2022

Ter info:

[Afbeelding]
Ik heb ook vandaag gebeld en dit te horen gekregen van deze meneer. Dit is blijkbaar per vandaag (of gisteren zo afgesproken). Andere collega's zouden dit nu ook te horen hebben gekregen van de teamleider aan de klant door te geven in het geval ze voorheen toch een lager maandtarief hebben afgegeven
.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palala
Maar toch nog een vraag over strategie; ik ben geen GrootPaneelHouder (GPH-er? :) ) maar wil sowieso van mijn variabele contract van BudgetEnergie af omdat ik maar de helft van het kale levertarief ontvang voor elke extra teruggeleverde kWh (de schande!).

Nu lees ik dat er inderdaad een risico kleeft aan nu overstappen naar Eneco om een paar maanden tegen hoog tarief terug te leveren maar niks te salderen te hebben in de winter als KleinTerugLeverancier (KTL-er?).

Maar; wat zijn dan de strategieën om toch beter uit te zijn? Ik kom bij deze:
Strategie 1: 3 maanden tegen hoog tarief terugleveren bij Eneco bv en dan weer overstappen - maar niks te salderen te hebben in de wintermaanden dus vervolgens blijven tot je weer op 0 staat. Met als risico dat prijzen voor afname nog verder stijgen.
Strategie 2: overstappen naar een aanbieder met terugleveringstarief van 100% kaal tarief of hoger en lagere leveringskosten (dan Eneco). Dit is voor safe.
Strategie 3: panelen bijkopen.
Strategie 4: blijven zitten waar ik zit.

Ik weet nu even niet wat slim is. Want de vraag is: komt er wel een tijd waarin de tarieven weer gaan dalen? Aan de andere kant; Ik heb momenteel toch geen vast contract dus je moet toch wat.......

Wat zal ik doen? Ik wil gewoon niet zomaar mijn opgewekte kWh tegen half tarief terugleveren en Budget spekken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:34
dutchlincoln schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Ik meende eerder toch te lezen hier dat mensen die korting wel degelijk ontvingen?
Dat zat ook in het verdienmodel van de kosten; 600 euro minus 824 retour maakt een netto vergoeding van 22 per jaar voor je allocatiepunt in het 1e jaar?
:X

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Palala schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:19:
Waar laat je al die extra panelen?! Hoeveel heb je er nu op je dak/schuur liggen?
Ik heb nu 64 panelen oost/west liggen. Gezegend met een plat dak van 250 m2.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchlincoln
tss68nl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:02:
[...]

Ik heb nu 64 panelen oost/west liggen. Gezegend met een plat dak van 250 m2.
:9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Laatst online: 22:39
Vanmiddag Eneco gebeld en daar gesproken met een vriendelijke dame. Na 10 minuten had zij haar werk afgerond en was ik klant van Eneco. Na het ophangen bedacht ik mij dat we niet over verbruik en termijnbedragen hadden gesproken. Uiteindelijk bleek dat geen probleem te zijn, het termijnbedrag rolde via de mail binnen en was op -238 euro bepaald.

Allemaal erg vlot en correct geregeld dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vraag me af wat voor bonus zo'n telefoon mw krijgt voor een contract dat ze geld kost, ook -€xx? :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 23:28

Oekol

waka waka hey hey

Vrijdag worden hier 18 of 19 panelen a 380 watt per paneel op het zuiden gelegd. Vrijwel plat dak.
Eneco maar eens een belletje doen om over te stappen met elektriciteit. Huidige 1 jarige contract loopt tot augustus.

Gas is (net zoals elektra) nu bij energiedirect.nl en dat laat ik staan, maar waar moet ik t.z.t. kijken wat het handigste is qua gas? Is dat in dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Bij gaslicht.com komt er niet echt wat uit bijvoorbeeld.

Kan ik de zonnepanelen nu al aangeven bij https://www.energieleveren.nl/ met ingangsdatum vrijdag of mag dit alleen achteraf? Zodat ik niet de eerste dagen tot weken mis met terugleveren omdat ze het niet weten?

Staat wel op de website:
"U vindt de gegevens die u nodig hebt voor de aanmelding op de factuur en in de handleiding van uw zonnepanelen. Houd bij het aanmelden één van deze documenten dus bij de hand."

Maar wat ze dan exact willen weten wat ik wellicht nog niet weet kan ik niet zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
JoKo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Dit is mijn senario. Was Engie in mei/Juni. Nu Eneco dus maak weer een nieuwe.
Wil gewoon zien wat er aan de “strijkstok” blijft hangen :P

[Afbeelding]
Prima overzicht, voor je eigen status bij te houden. Alleen ik moet/zoek toch iets waar je meer kunt spelen met;
- welke aanbieder in welke maand
- welke tarieven per maand
- wanneer wisselen, en moet je wel wisselen op dat moment als je op dat moment het aanbod kunt invullen (voor ons nu komende herfst en dan volgende moment is in de lente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 08:29
Ik ben vorige week overgestapt naar Delta en wil nu overstappen naar Eneco. Moet ik dan eerst Delta bellen en mijn contract opzeggen (herroepingsrecht oid) en dan aanmelden bij Eneco? Of kan ik mij direct aanmelden bij Eneco en regelen hun de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Terrz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:36:
Ik ben vorige week overgestapt naar Delta en wil nu overstappen naar Eneco. Moet ik dan eerst Delta bellen en mijn contract opzeggen (herroepingsrecht oid) en dan aanmelden bij Eneco? Of kan ik mij direct aanmelden bij Eneco en regelen hun de rest?
direct aanmelden bij Eneco en regelen hun de rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Palala schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:56:
veren bij Eneco bv en dan weer overstappen - maar niks te salderen te hebben in de wintermaanden dus vervolgens blijven tot je weer op 0 staat.
Het terugsalderen is maar net vanaf welke kant je t bekijkt.
Of je pakt komende winter nieuwe aanbieder en gaat lente/zomer 2023 salderen tot 0.
Of je pakt nu een aanbieder, bouwt negatief op, pakt de winter mee bij deze aanbieder en komt in de lente sneller op 0 uit.

OF: je geeft geen f*ck om salderen en gaat gewoon voor de hoogste verdiensten in de teruglevermaanden en pakt de goedkoopste kwh afname prijs in de wintermaanden. No care over welke aanbieder wanneer, en salderen kijk je gewoon niet naar. Iets zegt me dat dit best wel eens de voordeligste manier kan zijn. Maar deze strategien probeer ik juist (+/-) te berekenen, zie verder terug...

:>

[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 12-07-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

PCJR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:31:
[...]

Prima overzicht, voor je eigen status bij te houden. Alleen ik moet/zoek toch iets waar je meer kunt spelen met;
- welke aanbieder in welke maand
- welke tarieven per maand
- wanneer wisselen, en moet je wel wisselen op dat moment als je op dat moment het aanbod kunt invullen (voor ons nu komende herfst en dan volgende moment is in de lente)
Dank. :)
Ben ook “erg” van de cijfers maar vind alleen €€€ interessant :+
In mijn ogen draait ‘t alleen om de knaken.
Een paar keer per jaar van energieboer ruilen is nu meer regel dan voorheen. Welke? We zien wel.
Het is “daghandel” aan het worden.
Zal alleen bepaald worden door de tlv van dat moment, nu we het najaar gaan zien in de verte gaan we gewoon afwachten of ergens de stroom in de aanbieding gaat(moet ik eerst nog zien btw)
Dan meteen incasseren en overstappen.
Met mijn historie van de afgelopen jaren qua verbruik/opwek kan ik bij mijn Energiemanageronline heel goed inschatten wanneer ik weer weg ben of weg kan.
Kan bijna op de week bepalen wanneer ik ergens in een jaar “ gesaldeerd” ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 18:27
Oekol schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:28:
Vrijdag worden hier 18 of 19 panelen a 380 watt per paneel op het zuiden gelegd. Vrijwel plat dak.
Eneco maar eens een belletje doen om over te stappen met elektriciteit. Huidige 1 jarige contract loopt tot augustus.

Gas is (net zoals elektra) nu bij energiedirect.nl en dat laat ik staan, maar waar moet ik t.z.t. kijken wat het handigste is qua gas? Is dat in dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Bij gaslicht.com komt er niet echt wat uit bijvoorbeeld.

Kan ik de zonnepanelen nu al aangeven bij https://www.energieleveren.nl/ met ingangsdatum vrijdag of mag dit alleen achteraf? Zodat ik niet de eerste dagen tot weken mis met terugleveren omdat ze het niet weten?

Staat wel op de website:
"U vindt de gegevens die u nodig hebt voor de aanmelding op de factuur en in de handleiding van uw zonnepanelen. Houd bij het aanmelden één van deze documenten dus bij de hand."

Maar wat ze dan exact willen weten wat ik wellicht nog niet weet kan ik niet zien.
Als je de panelen aangeeft kan je de startdatum aangeven, dus dat kan je vast doen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
JoKo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Met mijn historie van de afgelopen jaren qua verbruik/opwek kan ik bij mijn Energiemanageronline heel goed inschatten wanneer ik weer weg ben of weg kan.
Ben met die tool bezig online, de gratis versie dan, met ZON module. Maar waar kan ik 61cnt teruglever tarief invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Timmy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:13:
Vanmiddag Eneco gebeld en daar gesproken met een vriendelijke dame. Na 10 minuten had zij haar werk afgerond en was ik klant van Eneco. Na het ophangen bedacht ik mij dat we niet over verbruik en termijnbedragen hadden gesproken. Uiteindelijk bleek dat geen probleem te zijn, het termijnbedrag rolde via de mail binnen en was op -238 euro bepaald.

Allemaal erg vlot en correct geregeld dus :)
Ik neem aan dat jij ook het komende jaar in eerste instantie €0 betaald en pas na het eerste jaar het geld wordt gestort toch?

Tenminste dat is bij mij wel zo bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Laatst online: 22:39
Fairy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:19:
Ik neem aan dat jij ook het komende jaar in eerste instantie €0 betaald en pas na het eerste jaar het geld wordt gestort toch?
Klopt. Met de eind- of jaarfactuur wordt eea verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Timmy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Klopt. Met de eind- of jaarfactuur wordt eea verrekend.
oke, ach wat je niet hebt liggen kan je ook niet opmaken denk ik dan maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

PCJR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Ben met die tool bezig online, de gratis versie dan, met ZON module. Maar waar kan ik 61cnt teruglever tarief invullen...
Gaat niet. Alleen je tarief voor afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52

Ter info:

[Afbeelding]
Ik zal best blont zijn, maar waar komt dat teruglevertarief van 61.425 cent vandaan?

Ik loop op twee punten vast:
  • Volgens de website van Eneco staat dat een dal/normaal-tarief ook wordt gekoppeld aan dal/normaal teruglevertarief. In de offertes hier zie ik een vast teruglevertarief.
  • Eneco rekent nog met 21% BTW. En volgens hun voorwaarden krijg je het kale levertarief als terugleververgoeding. Maar € 0.61425 * 1.21 + 0.081433 (belastingen incl BTW) = 0.82467, oftewel het normaaltarief. Dus als terugleververgoeding het (hoge) normaal tarief? Zou je daar dan niet de netto prijs van het enkel tarief van € 0,76496 verwachten?
Oftewel, hoe krijgen jullie het voor elkaar om een contract met dag/nacht tarief te combineren met een teruglevertarief gebaseerd op alleen het hoge (normaal) tarief? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:06
Palala schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:56:
Maar toch nog een vraag over strategie; ik ben geen GrootPaneelHouder (GPH-er? :) ) maar wil sowieso van mijn variabele contract van BudgetEnergie af omdat ik maar de helft van het kale levertarief ontvang voor elke extra teruggeleverde kWh (de schande!).

Nu lees ik dat er inderdaad een risico kleeft aan nu overstappen naar Eneco om een paar maanden tegen hoog tarief terug te leveren maar niks te salderen te hebben in de winter als KleinTerugLeverancier (KTL-er?).

Maar; wat zijn dan de strategieën om toch beter uit te zijn? Ik kom bij deze:
Strategie 1: 3 maanden tegen hoog tarief terugleveren bij Eneco bv en dan weer overstappen - maar niks te salderen te hebben in de wintermaanden dus vervolgens blijven tot je weer op 0 staat. Met als risico dat prijzen voor afname nog verder stijgen.
Strategie 2: overstappen naar een aanbieder met terugleveringstarief van 100% kaal tarief of hoger en lagere leveringskosten (dan Eneco). Dit is voor safe.
Strategie 3: panelen bijkopen.
Strategie 4: blijven zitten waar ik zit.

Ik weet nu even niet wat slim is. Want de vraag is: komt er wel een tijd waarin de tarieven weer gaan dalen? Aan de andere kant; Ik heb momenteel toch geen vast contract dus je moet toch wat.......

Wat zal ik doen? Ik wil gewoon niet zomaar mijn opgewekte kWh tegen half tarief terugleveren en Budget spekken :(
4 zou ik sowieso niet doen. 3 is altijd een goede optie als je de mogelijkheid hebt. Met afbouw saldering, elektrische auto, warmtepomp e.d. in het verschiet is meer vermogen altijd beter.

En verder... 1 of 2 dus. Dat is inderdaad de vraag. Ik weet het ook niet, enige wat ik wil meegeven bij 1 is: als je toch blijft zitten tot de meter weer op nul staat, dan maakt het toch niets uit hoe veel de prijzen stijgen of dalen? Dat maakt alleen uit als je netto afneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
Andrehj schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Ik zal best blont zijn, maar waar komt dat teruglevertarief van 61.425 cent vandaan?

• Volgens de website van Eneco staat dat een dal/normaal-tarief ook wordt gekoppeld aan dal/normaal teruglevertarief. In de offertes hier zie ik een vast teruglevertarief.
  • Eneco rekent nog met 21% BTW. En volgens hun voorwaarden krijg je het kale levertarief als terugleververgoeding. Maar € 0.61425 * 1.21 + 0.081433 (belastingen incl BTW) = 0.82467, oftewel het normaaltarief. Dus als terugleververgoeding het (hoge) normaal tarief? Zou je daar dan niet de netto prijs van het enkel tarief van € 0,76496 verwachten?
Oftewel, hoe krijgen jullie het voor elkaar om een contract met dag/nacht tarief te combineren met een teruglevertarief gebaseerd op alleen het hoge (normaal) tarief? :?
De algemene voorwaarden van Eneco zeggen dat tlv gelijk is aan kale normaaltatief. Dat staat los van of de levering alleen normaal of dag/nacht heeft.

In 3.1 van de voorwaarden die onderaan de door jou gelinkte pagina staan:

"Blijkt na deze verrekening [saldering] dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. "

[ Voor 13% gewijzigd door Compuchip87 op 12-07-2022 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sankao
  • Laatst online: 25-09 16:56
[...]

Zo doet Eneco dat nu eenmaal, er zijn ook energieleveranciers die het aan het lage daltarief koppelen.

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:04
@Palala

Het is simpel.

Als je verwacht dat je in de wintermaanden goedkoper energie kan inkopen dan je nu aan TLV ontvangt, is het slimmer om nu duur te verkopen en straks goedkoop weer in te kopen. Als het andersom uitpakt, kost het je geld. Bedenk daarbij dat op je TLV geen belasting en btw wordt vergoed en dat je op de inkoop wel belasting en btw moet betalen.

Als je geen visie hebt, is het vanwege de belastingen en btw per definitie verstandiger om te salderen.

Nogmaals, alleen als je zeker weet dat je een (fors) overschot hebt, loont het om voor de hoogste TLV te gaan. Maar ook dan ben je niet zeker of dat achteraf ook de meest optimale strategie was.

Voorbeeld: ik produceer zelf bijna 10.000 kWh per jaar. Mijn jaar loopt van april tot en met maart. Daarvan gebruik ik direct circa 4.000 kWh. Ik heb een warmtepomp en verbruik in totaal circa 9.000 kWh. Per saldo betrek ik 5.000 kWh van het net. Dat is in de maanden oktober tot en met maart. In de overige maanden, lever ik 6.000 kWh terug aan het net.

Laten we aannemen dat ik 71 cent per kWh betaal inclusief belastingen en btw. Laat de TLV 10 cent zijn. Na een jaar ontvang ik 0.10 * 1.000 = 100 euro. Ik heb in totaal 9.000 kWh * 0.71 = 6.390 euro bespaard. Batig saldo na een jaar: 6.390 + 100 = 6.490 euro.

Nu de daytrader: eind juli stelt ie vast dat de meter op 0 staat, hij stapt over naar Eneco en krijgt voor het overschot van 2.000 kWh in de maanden augustus t/m september 61 cent. In oktober stapt ie over naar Delta. Daar betaalt ie 71 cent ipv de 88 cent bij Eneco. In januari blijft het tarief 71 cent. Na een jaar ontvangt ie: 2.000 * 0.61 = 1.220 euro. Hij komt eind maart 1.000 kWh tekort om volledig te salderen. Dat kost hem 1.000 * 0.71 = 710 euro. Hij kan eind maart maar 8.000 kWh salderen dus batig saldo is: 8.000 * 0.71 = 5.680 plus 1.220 minus 710 = 6.190 euro. Anders gezegd: hij verliest 2.000 * 0.10 = 200 euro op de mismatch tussen de TLV in de zomer en de inkoopprijs in de winter en hij mist de 100 euro aan TLV die ik ontvang.

Sommigen denken dat je door de salderingsperiode naar achteren te verschuiven, je dit probleem kunt omzeilen. Maar die zijn echt zichzelf en anderen voor de gek aan het houden.

Nogmaals als je een aantoonbaar en consistent overschot hebt, kan het lonen om puur voor de hoogste TLV te gaan, maar ook dat kan achteraf blijken niet de meest optimale strategie te zijn.

Extra investeren in zonnepanelen boven je eigen gebruik? Ja dat loont als de TLV hoog blijft. Als de politiek het welletjes vindt en energiemaatschappijen de ruimte krijgen om de TLV boven een bepaalde hoeveelheid kWh te beperken, wordt het een ander verhaal. Als de energiemaatschappijen de ruimte krijgen om de extra opbrengst die dat met zich meebrengt, te gebruiken om de energietarieven voor iedereen te verlagen, wordt het nog weer een ander verhaal. Denk daarbij ook aan de zonneparken en de schuren die vol met zonnepanelen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brune
  • Laatst online: 09-02 16:52
[quote]Harvest2002 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:10:
@Palala

Het is simpel.

Nu de daytrader: eind juli stelt ie vast dat de meter op 0 staat, hij stapt over naar Eneco en krijgt voor het overschot van 2.000 kWh in de maanden augustus t/m september 61 cent. In oktober stapt ie over naar Delta. Daar betaalt ie 71 cent ipv de 88 cent bij Eneco. In januari blijft het tarief 71 cent. Na een jaar ontvangt ie: 2.000 * 0.61 = 1.220 euro. Hij komt eind maart 1.000 kWh tekort om volledig te salderen. Dat kost hem 1.000 * 0.71 = 710 euro. Hij kan eind maart maar 8.000 kWh salderen dus batig saldo is: 8.000 * 0.71 = 5.680 plus 1.220 minus 710 = 6.190 euro. Anders gezegd: hij verliest 2.000 * 0.10 = 200 euro op de mismatch tussen de TLV in de zomer en de inkoopprijs in de winter en hij mist de 100 euro aan TLV die ik ontvang.

Je stapt niet over in oktober als het nieuwe levertarief > huidige teruglevertarief.
Vanaf Juli of Augustus heb je voldoende opgebouwd om te salderen, ten minste in mijn geval.
Stel dat je in september nog switcht voor een beter TLV, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Goed lezen. Bij Eneco is het levertarief 88 cent. Dat is inclusief belastingen en btw. Bij Delta is het 71 cent inclusief belastingen en btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:44
Iemand enig idee hoelang een overstap normaal duurt? Vandaag met Delta en Eneco gebeld. Volgens Delta leveren ze sinds gisteren stroom aan mij en volgens Eneco is mijn huidige levering nog actief en zien ze geen annulering van het huidige contract. Ik wil weer terug naar Eneco met de huidige tlv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tss68nl
Goed verhaal, lekker kort :+

Komt er inderdaad op neer dat het koffiedik kijken is hoe lang dit nog rendabel gaat zijn, dus als je een investering wil terugverdienen, dan moet het wel binnen afzienbare tijd zijn. Je zal dus flinke overproductie moeten hebben om niet zoals in het voorbeeld op het randje te hangen.

Je moet je ook afvragen of een klein beetje winst extra alle moeite wel waard is. Vaak ben je in tijd omgerekend langer bezig dan wat het oplevert. Veel mensen die voor zichzelf werken rekenen sowieso op die manier: alle tijd die je spendeert aan dit verhaal, had je ook facturabel werk kunnen doen a €50 tot €100/u bijvoorbeeld. Dus moet het wel significant iets opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brune
  • Laatst online: 09-02 16:52
Harvest2002 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:38:
Goed lezen. Bij Eneco is het levertarief 88 cent. Dat is inclusief belastingen en btw. Bij Delta is het 71 cent inclusief belastingen en btw.
weet ik, en als je niet overstapt in oktober, saldeer je dus vanaf juli of augustus en betaal je dus 61 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
tss68nl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Komt er inderdaad op neer dat het koffiedik kijken is hoe lang dit nog rendabel gaat zijn, dus als je een investering wil terugverdienen, dan moet het wel binnen afzienbare tijd zijn. Je zal dus flinke overproductie moeten hebben om niet zoals in het voorbeeld op het randje te hangen.

Je moet je ook afvragen of een klein beetje winst extra alle moeite wel waard is. Vaak ben je in tijd omgerekend langer bezig dan wat het oplevert. Veel mensen die voor zichzelf werken rekenen sowieso op die manier: alle tijd die je spendeert aan dit verhaal, had je ook facturabel werk kunnen doen a €50 tot €100/u bijvoorbeeld. Dus moet het wel significant iets opleveren.
Ik ben gepensioneerd en heb dus -gelukkig- alle tijd van de wereld. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dutchlincoln schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:01:
[...]

Jazeker wel; als je met een verhuizing overstapt iig wel; je krijgt een ander klantnummer, dus een eindafrekening.
Mijn klantnummer heeft in het nieuwe contract een -1 er achter gekregen. Telt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
dutchlincoln schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Dat zat ook in het verdienmodel van de kosten; 600 euro minus 824 retour maakt een netto vergoeding van 224 per jaar voor je allocatiepunt in het 1e jaar?
Die 800 euro is per woning, niet per meter. Als dat per meter zou zijn zou ik direct 3 extra meters laten plaatsen en op iedere meter op 1 fase terugleveren...

Als mensen dat wel gekregen hebben klopt dat niet en het zou kunnen dat dat nog gecorrigeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Harvest2002 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:45:
[...]
Ik ben gepensioneerd en heb dus -gelukkig- alle tijd van de wereld. O-)
Offtopic, maar ik soort van hoop dat 2002 dan je geboortejaar is. Dat is wel baas 8)
Anyhow, geniet van je pensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:56
Blihi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Hangt nog steeds van de tarieven af wanneer je kan overstappen. Voorwaarde is wel meer productie dan verbruik. Maar wachten totdat je gesaldeerd bent hoeft absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik snap er ook nog steeds weinig van. Die stroomprijzen zullen in de winter flink omhoog gaan. Uiteindelijk ben je dan -mits je overproductie niet al te hoog is- m.i. beter af met gegarandeerde saldering over het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:56
[...]

Eneco heeft naast de hoogste tlv ook de meest gunstige voorwaarden rondom de tlv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

marcovandam schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Als je de panelen aangeeft kan je de startdatum aangeven, dus dat kan je vast doen.
Zou je ze niet liever oost-west leggen?
Ietsje minder totaalopbrengst maar wel veel meer verspreid over de dag zodat je er over paar jaar eenvoudiger veel zelf van kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Offtopic, maar ik soort van hoop dat 2002 dan je geboortejaar is. Dat is wel baas 8)
Anyhow, geniet van je pensioen
Mijn kleinzoon is in 2014 geboren. Hij zegt dat hij de 22ste eeuw wel kan bereiken. Ik stel hem gerust: ik kan ook wel 147 worden >:)

Mooi nummer: Bisogna morire.

YouTube: Stefano Landi - Passacaglia della vita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palala
Harvest2002 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:24:
[...]

Mijn kleinzoon is in 2014 geboren. Hij zegt dat hij de 22ste eeuw wel kan bereiken. Ik stel hem gerust: ik kan ook wel 147 worden >:)

Mooi nummer: Bisogna morire.

YouTube: Stefano Landi - Passacaglia della vita
Dank voor je heldere rekenvoorbeeld. Dat illustreert mijn situatie het beste.
Ik heb vanavond (en hoop na vandaag een beslissing te kunnen nemen) ook nog rondgeneusd bij een ander topic op Tweakers 'overstappen'. Deze gaat echter vooral (en logisch) over de zoektocht naar een zo gunstig mogelijk tarief bij afname van gas en stroom, zonder panelen te bezitten. Dus niet helemaal vergelijkbaar met mijn situatie.
Nu dan voor de 'modale mens die braaf slechts panelen heeft laten leggen voor eigen gebruik en een beetje meer,' naar welke leverancier kan ik nu het beste gaan als ik kijk naar de tabel op pagina 1 ( die in het geval van Eneco die meer up to date is)?
Toch Eneco vanwege de beste voorwaarden voor TLV voor het beetje extra opbrengst?
Of kan ik beter risico vermijden, in het geval van een minder zonnig jaar, en naar een leverancier met aanbod van lagere tarieven gaan? :?
Ik ben niet zo'n cijferinzichtelijk persoon in dubio op zoek naar een een (hopelijk) blijvende betrouwbare leverancier om te salderen en een waar mogelijk meeste voordeel van extra teruglevering (zonder te willen daytraden).

Ik denk dat meer mensen- net als ik - op dit forum terecht komen op zoek naar raad. Dus dank bij deze voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
Harvest2002 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:10:
@Palala
Sommigen denken dat je door de salderingsperiode naar achteren te verschuiven, je dit probleem kunt omzeilen.
Je kan dit één keer doen. Daarna moet je afhankelijk van je overproductie waarschijnlijk een jaar volmaken om weer volledig te salderen. Voorbeeld: je kan eind september de tlv cashen en overstappen. Dan heb je je verbruik in de winter. Als je dit eind april alweer weggesaldeerd hebt, kan je het trucje herhalen. Alleen je weinig overproductie hebt zit je tegen het eind van de zomer en zit je dus tegen de volgende winter pas weer op nul.
Extra investeren in zonnepanelen boven je eigen gebruik? Ja dat loont als de TLV hoog blijft.
Of als je verwacht dat je verbruik toe gaat nemen in de toekomst en je een deel daarvan zelf wil opwekken. In dat geval kan je beter nu investeren, zolang er een (gedeeltelijke) salderingsregeling is beginnen die panelen zichzelf al terug te verdienen, desnoods met 11 ct/kWh. Hoe meer vermogen hoe langer je kan salderen. En als je wacht tot je die stroom nodig hebt verdienen ze zich alleen terug in de besparing van je afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Palala schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Dank voor je heldere rekenvoorbeeld. Dat illustreert mijn situatie het beste.
Ik heb vanavond (en hoop na vandaag een beslissing te kunnen nemen) ook nog rondgeneusd bij een ander topic op Tweakers 'overstappen'. Deze gaat echter vooral (en logisch) over de zoektocht naar een zo gunstig mogelijk tarief bij afname van gas en stroom, zonder panelen te bezitten. Dus niet helemaal vergelijkbaar met mijn situatie.
Nu dan voor de 'modale mens die braaf slechts panelen heeft laten leggen voor eigen gebruik en een beetje meer,' naar welke leverancier kan ik nu het beste gaan als ik kijk naar de tabel op pagina 1 ( die in het geval van Eneco die meer up to date is)?
Toch Eneco vanwege de beste voorwaarden voor TLV voor het beetje extra opbrengst?
Of kan ik beter risico vermijden, in het geval van een minder zonnig jaar, en naar een leverancier met aanbod van lagere tarieven gaan? :?
Ik ben niet zo'n cijferinzichtelijk persoon in dubio op zoek naar een een (hopelijk) blijvende betrouwbare leverancier om te salderen en een waar mogelijk meeste voordeel van extra teruglevering (zonder te willen daytraden).

Ik denk dat meer mensen- net als ik - op dit forum terecht komen op zoek naar raad. Dus dank bij deze voor alle reacties!
Wanneer je op jaarbasis ongeveer evenveel teruglevert als dat je geleverd krijgt, dan saldeer je alles. Dan boeit het helemaal niet waar je zit omdat je netto niets betaald en ook niet betaald krijgt.
Wel heb je uiteraard opbrengst uit je panelen ter waarde van je jaarproductie maal je leverprijs per kWh omdat je die zonder panelen zou moeten betalen.

Degenen voor wie dit topic met name bedoeld is (en werk) hebben een overschoot van tenminste 1000 kWh en sommigen een veelvoud daarvan. Zelf produceer ik ongeveer 6200 kWh en gebruik ik (straks inclusief all-electric warmtepomp) zo'n 3500 kWh. Dan is de hoogste tlv zoeken en houden een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Compuchip87 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:17:
[...]

Je kan dit één keer doen. Daarna moet je afhankelijk van je overproductie waarschijnlijk een jaar volmaken om weer volledig te salderen. Voorbeeld: je kan eind september de tlv cashen en overstappen. Dan heb je je verbruik in de winter. Als je dit eind april alweer weggesaldeerd hebt, kan je het trucje herhalen. Alleen je weinig overproductie hebt zit je tegen het eind van de zomer en zit je dus tegen de volgende winter pas weer op nul.

[...]

Of als je verwacht dat je verbruik toe gaat nemen in de toekomst en je een deel daarvan zelf wil opwekken. In dat geval kan je beter nu investeren, zolang er een (gedeeltelijke) salderingsregeling is beginnen die panelen zichzelf al terug te verdienen, desnoods met 11 ct/kWh. Hoe meer vermogen hoe langer je kan salderen. En als je wacht tot je die stroom nodig hebt verdienen ze zich alleen terug in de besparing van je afname.
Bij de huidge tlv verdien je je extra panelen in twee of drie jaar terug. Dan zijn ze al zo'n beetje betaald wanneer de saldering wordt afgebouwd en leveren ze daarna nog heel veel jaren gratis stroom.

Bijvoorbeeld voor je WP of EV of om met een batterij tzt zoveel mogelijk zelf ervan te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
tss68nl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Haha amen.
Moraal van het verhaal is dat het voor iedereen anders is. Iedereen heeft andere productie en afname cijfers. Dus iedereen moet naar zn eigen situatie kijken.
Bij een overstap per maand X, start ook je nieuwe jaar daar.

Kom maar door met die zon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
ursusMaritimus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:21:
[...]
Bij de huidge tlv verdien je je extra panelen in twee of drie jaar terug. Dan zijn ze al zo'n beetje betaald wanneer de saldering wordt afgebouwd en leveren ze daarna nog heel veel jaren gratis stroom.
Klopt, maar het is allerminst zeker dat we die gehele periode een dergelijke TLV kunnen genieten, dus in werkelijkheid zal de terugverdientijd een stuk langer zijn waarschijnlijk. Eerder werd de terugverdientijd steeds op 7 tot 9 jaar gehouden, dat zal nu uiteindelijk niet anders zijn vermoed ik.

Neemt niet weg dat je nu tijdelijk waarschijnlijk flink kan inlopen.

Wat overigens dit jaar nog kan gebeuren is dat je nu een goede TLV geniet, zoals bij Eneco, maar zodra het 'terugleverseizoen' voorbij is, de afname prijzen enorm de hoogte in gaan in het najaar en je je winst als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Troost is dat je die kWh dan sowieso had moeten aftikken tenzij je er een vast contract voor hebt verlaten 8)7

Daarnaast levert een overschot aan panelen ook een groter eigen verbruik op en natuurlijk iets meer opbrengst in de magere maanden waardoor een dergelijke prijsstijging minder pijn zal doen.

Dat is uiteindelijk ook waarom ik meer panelen op mijn dak heb gelegd: om ook in wintermaanden voldoende productie te hebben. Niet om aan de TLV te verdienen, ook al is dat een leuke bijkomstigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:06:
[...]

de afname prijzen enorm de hoogte in gaan in het najaar en je je winst als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen.
Nee, de afnameprijs is in het geheel niet relevant als je overschot hebt, want die saldeer je gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:32:
[...]

Nee, de afnameprijs is in het geheel niet relevant als je overschot hebt, want die saldeer je gewoon weg.
Ware het niet dat daar inmiddels langzamerhand aan gerommeld wordt. De combinatie salderen+flexibel contract is m.i. geen zekerheid.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
Volgens mij is voor mij het grootste risico dat mijn omvormer kapot gaat.....zolang dat niet het geval is, is het elke dag tot in ieder geval half oktober *O*

Net als velen waren het 12 mooie dagen bij Delta. Waar ik gisteren na 7 minuten bellen met mijn ex (genaamd E. Neco) toch een flitsscheiding van heb gemaakt om weer terug te gaan naar mijn eerdere geliefde ^) . Uiteraard op goede huwelijkse voorwaarden. Voor niets gaat tenslotte de zon op. Oh wacht... :+

Gisteravond al bericht van mijn (nu) ex (D.elta) dat ze de boedel aan het verdelen is.

Ach, niemand heeft gehuild en soms is een uitstapje best lekker >:) . Ik laat mijn partner ook vrij om te doen en te laten, binnen onze huwlijkse voorwaarden natuurlijk, om bepaalde verbintenissen aan te gaan met anderen (ik gun anderen hier ook een pleziertje :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Ware het niet dat daar inmiddels langzamerhand aan gerommeld wordt. De combinatie salderen+flexibel contract is m.i. geen zekerheid.
Salderen moet van de overheid op jaarcontractbasis. Stap je over dan wordt een eindnota opgesteld waarin tot dan gesaldeerd wordt en begint de teller van een nieuw saldeerjaar van 0 te lopen.

We kunnen dus zelf sturen hoe bij ons gesaldeerd wordt door te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

rube schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:42:
Volgens mij is voor mij het grootste risico dat mijn omvormer kapot gaat.....zolang dat niet het geval is, is het elke dag tot in ieder geval half oktober *O*

Net als velen waren het 12 mooie dagen bij Delta. Waar ik gisteren na 7 minuten bellen met mijn ex (genaamd E. Neco) toch een flitsscheiding van heb gemaakt om weer terug te gaan naar mijn eerdere geliefde ^) . Uiteraard op goede huwlijkse voorwaarden. Voor niets gaat tenslotte de zon op. Oh wacht... :+

Gisteravond al bericht van mijn (nu) ex (D.elta) dat ze de boedel aan het verdelen is.

Ach, niemand heeft gehuild en soms is een uitstapje best lekker >:) . Ik laat mijn partner ook vrij om te doen en te laten, binnen onze huwlijkse voorwaarden natuurlijk, om bepaalde verbintenissen aan te gaan met anderen (ik gun anderen hier ook een pleziertje :P )
Voordeel is nu wel dat je Eneco ex een mooie eindota opmaakt voor de productieve tijd dat jullie samen waren. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
ApC_IcE schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:46:
[...]
Voordeel is nu wel dat je Eneco ex een mooie eindota opmaakt voor de productieve tijd dat jullie samen waren. O-)
Correct. Een mooie 2225 euro kreeg ik voor de voorgaande periode van iets meer dan twee maanden. Want daarvoor had ik een geliefde genaamd U.consumers. ik ben namelijk wel monogaam, maar switch wel af en toe. Een serial monogamist zeg maar. Maar dat moet ook wel want mijn netbeheerder wil niet dat ik zonder partner zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ursusMaritimus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:43:
[...]

Salderen moet van de overheid op jaarcontractbasis. Stap je over dan wordt een eindnota opgesteld waarin tot dan gesaldeerd wordt en begint de teller van een nieuw saldeerjaar van 0 te lopen.

We kunnen dus zelf sturen hoe bij ons gesaldeerd wordt door te switchen.
Tot zover de theorie. De wettelijke basis hiervoor lijkt wat wankel.

In de praktijk wordt er al door enkele aanbieders gesaldeerd per maand.

Zie ook:
Saldering per kwartaal of jaar

Kun je natuurlijk nog meerdere keren per jaar overstappen, maar het begint inmiddels wel een aardige klus te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:02:
[...]

Tot zover de theorie. De wettelijke basis hiervoor lijkt wat wankel.

In de praktijk wordt er al door enkele aanbieders gesaldeerd per maand.

Zie ook:

Kun je natuurlijk nog meerdere keren per jaar overstappen, maar het begint inmiddels wel een aardige klus te worden.
Dat is een heel andere discussie, namelijk bij één en dezelfde aanbieder alleen met verschillende tarieven binnen een saldeerjaar.

Zodra je wisselt, wordt het contract afgesloten en alles wat er gesaldeerd kan worden ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ursusMaritimus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Dat is een heel andere discussie, namelijk bij één en dezelfde aanbieder alleen met verschillende tarieven binnen een saldeerjaar.

Zodra je wisselt, wordt het contract afgesloten en alles wat er gesaldeerd kan worden ook. :)
Mark my words, dit blijft niet bij deze ene aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Volg dit topic al enige tijd met veel interesse en ben voornemens over te stappen naar Eneco ivm overcapaciteit van circa 2000 tot 2500 kWh. Op dit moment nog een HVC contract tot 1 november.

Ik zie hier wat discussies rondom salderen, die bij mij verwarring oproepen. Ik heb altijd begrepen dat je over een jaar het verbruik kan wegstrepen tegen teruglevering.

Daarom ter check:
Indien ik nu overstap naar Eneco, start een nieuw contract en heb ik vanaf dat moment een jaar om te salderen. Met andere woorden, ik heb niets te maken met het voorgaande contract en begin met een 'schone lei'.

Uiteraard kan ik eerder dan eind van het jaar switchen mits saldo (levering - teruglevering) < 0 is of verlies nemen, nieuw contract afsluiten en dan begint het weer opnieuw.

Begrijp ik dit goed of mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Eneco gebeld zojuist. Overgestapt van oud Modelcontract naar het nieuwe. Geregeld binnen twee minuten. Gaat per vandaag in.

Kom maar op met de zon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-09 13:57
Ik twijfel over de juiste lange termijn strategie en ik wil even checken of ik het goed begrijp.

We wekken per jaar ca. 11.000 kWh op, ons verbruik is ca. 500 kWh per maand (6000 kWh/jr) en we leveren dus ca. 5000 kWh terug op jaarbasis.
In de maanden november t/m februari verbruiken we ca. 1000 kWh meer dan we opwekken en ik schat dat we in april het negatieve verbruik van november tm februari weer hebben gecompenseerd en gesaldeerd. Dus van mei tot oktober leveren we ca. 6000 kWh terug.

Wat is wijsheid: in april overstappen op de leverancier met de hoogste tlv en tussen april en oktober hoppen van Eneco naar Delta naar Engie naar ??? om in die periode van de hoogste tlv te profiteren en vervolgens in oktober overstappen om te cashen? En dan maakt het dus niet uit bij welke leverancier je zit tussen oktober en april, want er wordt toch gesaldeerd? Werkt het ongeveer zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bubbelbart schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:28:
Volg dit topic al enige tijd met veel interesse en ben voornemens over te stappen naar Eneco ivm overcapaciteit van circa 2000 tot 2500 kWh. Op dit moment nog een HVC contract tot 1 november.

Ik zie hier wat discussies rondom salderen, die bij mij verwarring oproepen. Ik heb altijd begrepen dat je over een jaar het verbruik kan wegstrepen tegen teruglevering.

Daarom ter check:
Indien ik nu overstap naar Eneco, start een nieuw contract en heb ik vanaf dat moment een jaar om te salderen. Met andere woorden, ik heb niets te maken met het voorgaande contract en begin met een 'schone lei'.

Uiteraard kan ik eerder dan eind van het jaar switchen mits saldo (levering - teruglevering) < 0 is of verlies nemen, nieuw contract afsluiten en dan begint het weer opnieuw.

Begrijp ik dit goed of mis ik iets?
klopt wat je zegt. Als je nu naar Eneco gaat dan zou ik in oktober of november (het punt dat je meer gaat verbruiken dan terugleveren) nogmaals ergens naar overstappen om de opbrengst te incasseren. Bij die nieuwe blijf je dan tot je alles gesaldeerd hebt en je weer op 0 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:06:
[...]

...
Daarnaast levert een overschot aan panelen ook een groter eigen verbruik op en ...
He?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
de Peer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:05:
[...]

klopt wat je zegt. Als je nu naar Eneco gaat dan zou ik in oktober of november (het punt dat je meer gaat verbruiken dan terugleveren) nogmaals ergens naar overstappen om de opbrengst te incasseren. Bij die nieuwe blijf je dan tot je alles gesaldeerd hebt en je weer op 0 staat.
Zoals als door diverse afgelopen 2 dagen is opgemerkt: dit ligt vooral aan je verbruik, opwek, en de dan beschikbare kwh prijs en TLV.

Kan ook best zo zijn dat je in de herfst beter niet kunt overstappen omdat de kwh prijzen overal 3 euro zijn en de tlv erg laag bijvoorbeeld. Of in de lente bv asap moet overstappen weer naar degene met de hoogste tlv vanwege reden 1 2 of 3 ...

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DV_ZED
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 07:05
Voor de gene die bij Eneco een nieuw contract hebben afgesloten en een nieuw klantnummer hebben gekregen: is dat een heel nieuw nummer of het bestaande klantnummer met -2 er achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12

reiker

dan jij!

Binnen de salderingsregeling, of de afbouw ervan, is de hoeveelheid kWh die gesaldeerd wordt gekoppeld aan de hoeveelheid die je opwekt. Dus: hoe meer je opwekt, hoe groter het gedeelte dat je mag salderen. Meer panelen is meer opwek dus meer eigen verbruik mag je wegstrepen (salderen).

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
DV_ZED schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:
Voor de gene die bij Eneco een nieuw contract hebben afgesloten en een nieuw klantnummer hebben gekregen: is dat een heel nieuw nummer of het bestaande klantnummer met -2 er achter?
Kan ja, ik had al -1 erachter. Volgens mij kan het ook zijn dat dit het aantal contracten is per user. -2 kan dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Zoals als door diverse afgelopen 2 dagen is opgemerkt: dit ligt vooral aan je verbruik, opwek, en de dan beschikbare kwh prijs en TLV.

Kan ook best zo zijn dat je in de herfst beter niet kunt overstappen omdat de kwh prijzen overal 3 euro zijn en de tlv erg laag bijvoorbeeld. Of in de lente bv asap moet overstappen weer naar degene met de hoogste tlv vanwege reden 1 2 of 3 ...

:9
Klopt, ik ga wel uit van een (flink) overschot inderdaad. De doelgroep van dit topic. Mensen met geen of een heel klein overschot daar ligt het complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaco
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:47
Wat mij verbaast, is dat het probleem van de overbelasting van het elektriciteitsnet hier niet lijkt te spelen. Is er hier dan niemand met een grote overproductie, die problemen heeft met het terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:08:
[...]

Mark my words, dit blijft niet bij deze ene aanbieder.
Energie leveranciers salderen gewoon per jaar.
Budget energie is geen leverancier maar een administratie kantoor die dient als doorgeef luik. Die hebben lak aan iedereen.
Dat je daar klant word is sowieso niet slim

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Energie leveranciers salderen gewoon per jaar.
Budget energie is geen leverancier maar een administratie kantoor die dient als doorgeef luik. Die hebben lak aan iedereen.
Dat je daar klant word is sowieso niet slim
Dat geldt voor 80% van de leveranciers.

Maar goed, ik heb het gezegd. Laten we over een jaar deze post er eens bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DV_ZED
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 07:05
PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Kan ja, ik had al -1 erachter. Volgens mij kan het ook zijn dat dit het aantal contracten is per user. -2 kan dus ook.
Ok thanks! Ik heb afgelopen maandag ook het bekende trucje uitgevoerd maar nog geen nieuw contract + klantnummer van ze ontvangen. Ik zie in de app nu dat mn huidige account gewist is dus dat lijkt wel te zijn beëindigd. Even proberen om een nieuw account aan te maken met -2 achter het klantnummer en anders ze maar weer even bellen voor het juiste nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Dat geldt voor 80% van de leveranciers.

Maar goed, ik heb het gezegd. Laten we over een jaar deze post er eens bij halen.
Laat ik het anders zeggen, budget koopt niet eens zelf energie in.
Maar ik saldeer sowieso niet, dus over jaar hoef je mij niks te vragen want ik merk er niks van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
@de Peer heeft gelijk. Maar er blijven een paar mensen beweren dat dat onzin is en dat je daar een groot risico mee loopt.

Als je switcht begin je weer op 0 en kan je gewoon daar opnieuw gaan salderen (als je wil).
Kwh tegen kwh. En niks te maken met wisselende tarieven. (Bij de gerenommeerde jongens dan).

Zodra je weer teruglevert kan je je strategie opnieuw bepalen afhankelijk van welk moment in het jaar je op dat moment zit.

Eerder kan natuurlijk ook, maar dan moet je rekenen. En daarvan is nog niks zinnigs te zeggen met betrekking tot tarieven etc.

Al stap je in december over.. je kan daarna nog salderen. Het risico is dan wel, en dat heb ik eerder al eens gezegd, dat het dan een eenmalig trucje/voordeel was.
Immers de meesten van ons hebben al een keer gecasht, en gaan dat nog een keer doen. Maar dat zijn nog steeds serieuze knaken voor velen in dit topic.

Een ander scenario mbt de tarieven is zeker mogelijk maar dat is een langere termijn plan en daarvoor moet je gewoon de tarieven scherp in de gaten houden.

Maar zolang salderen nog 100 procent kan, is er echt niet zo'n heel groot risico, als je daadwerkelijk een overschot hebt. (En zolang je kwh tegen kwh saldeert)

Alles daarna is teruglevering, en we zullen de tarieven wel afwachten hier he haha.
Pagina: 1 ... 69 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2