Ik heb exact hetzelfde klantnr gekregen als hiervoor..DV_ZED schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:
Voor de gene die bij Eneco een nieuw contract hebben afgesloten en een nieuw klantnummer hebben gekregen: is dat een heel nieuw nummer of het bestaande klantnummer met -2 er achter?
-2 had ik al, nu weer zonder streep.DV_ZED schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:
Voor de gene die bij Eneco een nieuw contract hebben afgesloten en een nieuw klantnummer hebben gekregen: is dat een heel nieuw nummer of het bestaande klantnummer met -2 er achter?
Ik heb Eneco 1 jaar vast terugleveren tegen €0.46 per kWh tot februari.
Als ik het goed begrijp kan ik dit omzetten naar modelcontract wat 0,61 geeft.
Ik lever zelfs in december nog meer dan ik gebruik.
Zijn er dan nog redenen/risico’s te bedenken waarom ik dit niet zou doen?
Als ik het goed begrijp kan ik dit omzetten naar modelcontract wat 0,61 geeft.
Ik lever zelfs in december nog meer dan ik gebruik.
Zijn er dan nog redenen/risico’s te bedenken waarom ik dit niet zou doen?
Ja absoluut wel. We hadden het namelijk over switchen aan het eind van het seizoen om een hoge TLV te hebben, en dan een laag afnametarief in de winter.de Peer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:32:
Nee, de afnameprijs is in het geheel niet relevant als je overschot hebt, want die saldeer je gewoon weg.
Dan saldeer je dus minimaal, omdat je er vanuit gaat dat je TLV hoger is dan je afnametarief. Als collectief de energieprijzen stijgen in November nadat deze mensen geswitched zijn, schieten ze zichzelf in de voet.
Even iets anders dan, lichtelijk offtopic maar nog steeds interessant voor deze discussie.
Hoe ver van te voren kan je een energiecontract afsluiten?
Innova was een paar dagen geleden degene met het laagste afname tarief. (Geen idee of dat nu nog zo is, want niet gekeken)
Stel je sluit die alvast af per november. Mochten ze omvallen sja.. termijn bedrag kwijt, maar wel stroom gehad. 😜
Hoe ver van te voren kan je een energiecontract afsluiten?
Innova was een paar dagen geleden degene met het laagste afname tarief. (Geen idee of dat nu nog zo is, want niet gekeken)
Stel je sluit die alvast af per november. Mochten ze omvallen sja.. termijn bedrag kwijt, maar wel stroom gehad. 😜
@tss68nl Volgens mij komt dit nu steeds terug maar je wil overstappen als je toch weer meer gaat vragen dan dat je systeem oplevert in een maand dus risico loopt je opgebouwde TLV weg te salderen. Als je weet dat je in t voorjaar weer snel veel overschot opwekt wil je dat gebruiken om je winter verbruik te salderen. Daarna weer overstappen richting aanbieder met hoogste TVL. Het maakt ansich niet uit waar je gaat zitten in de winter (hoogste of laagste) wanneer je deze strategie toepast zoals @de Peer aageeft. Als je wintergebruik niet weg wil salderen maar via geldelijke opbrengst TVL weg wil werken dan loont t om in winter periode zo laag mogelijk te zitten qua leveringstarief
Ja?! Doordat je meer panelen hebt, heb je op dalmomenten meer stroom. Zeker als je ze oost-west hebt liggen. Voorbeelden van die dalmomenten zijn:
- Vroeg in de ochtend,
- In de avond,
- In maanden als November/Februari
- Ik dek dus een groter gedeelte van mijn energieverbruik af, direct uit de opwekking op het dak.
- In het najaar en voorjaar zet zich dit door: er zijn gewoon meer momenten dat ik voldoende heb aan de panelen op het dak.
- Daarnaast heb ik simpelweg meer stroom om te salderen in magere maanden, waardoor er ook dan niet alleen minder verbruik uit het net is, maar ook minder verbruik na salderen.
- En, wat heel veel scheelt in een eenlaags gebouw met groot plat dak: de zonnepanelen zorgen voor een flinke daling van de energievraag in de zomer doordat ze het dak koeler houden. Scheelt weer in airco's / warmtepomp energie. Zie dit als extra isolatiewaarde tegen zoninstraling. Maakt je huis efficienter.
En... daar gaan we de boot in. Dacht goed bezig te zijn door de meter administratief uit te zetten, zegt Eneco nu dat ze mij niet apart per tariefperiode gaan afrekenen (na saldering dan) maar dat ze gaan middelen. Nou moet ik de meter weer aanzetten...
[edit] dat ga ik niet doen, ik verzin er wel wat op, ga een verzoek doen aan Eneco op de een of andere manier
[edit] dat ga ik niet doen, ik verzin er wel wat op, ga een verzoek doen aan Eneco op de een of andere manier
[ Voor 18% gewijzigd door Tiffanylampje op 13-07-2022 11:00 ]
oh jawel hoor, maar mijn omvormer gaat dan gewoon minder leveren in plaats van uit.kaco schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:23:
Wat mij verbaast, is dat het probleem van de overbelasting van het elektriciteitsnet hier niet lijkt te spelen. Is er hier dan niemand met een grote overproductie, die problemen heeft met het terugleveren?
Dus de 'schade' valt reuze mee, lever nog steeds flink veel terug
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Onder Mijn Eneco Privacy; Download je meterstanden en accountgegevens, kun je interessante xls files downloaden
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dus in de herfst ergens overstappen, alleen dan is het nog altijd goed om dan niet te kijken naar de levertarieven, maar weer de hoogste TLV toko te pakken. Want stel in het voorjaar wacht je tot je de winter eruit hebt gesaldeerd (dan boeien levertarieven dus niet), en er is dan geen toko met een hoge tlv, dan heb je een trieste zomer. Dan zou je beter komende herfst weer de hoogte TLV toko kunnen pakken, dan kun je desnoods lente 2023 blijven zitten en weer binnenharken met een hoge tlv.CuttingStorm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:47:
@tss68nl Volgens mij komt dit nu steeds terug maar je wil overstappen als je toch weer meer gaat vragen dan dat je systeem oplevert in een maand dus risico loopt je opgebouwde TLV weg te salderen. Als je weet dat je in t voorjaar weer snel veel overschot opwekt wil je dat gebruiken om je winter verbruik te salderen. Daarna weer overstappen richting aanbieder met hoogste TVL. Het maakt ansich niet uit waar je gaat zitten in de winter (hoogste of laagste) wanneer je deze strategie toepast zoals @de Peer aageeft. Als je wintergebruik niet weg wil salderen maar via geldelijke opbrengst TVL weg wil werken dan loont t om in winter periode zo laag mogelijk te zitten qua leveringstarief
Issue is alleen dat 1jan alles weer anders kan worden helaas... is oversteppen in 2e week januari dan wel een optie of pakt dit slecht uit?!
Of zie ik dit verkeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 13-07-2022 11:02 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat verhaal is nogal groot gemaakt in de media. Het waren 'maar' 80.000 huishoudens die er last van hadden. Dat zijn dus ook een heleboel huishoudens die nergens last van hebben.kaco schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:23:
Wat mij verbaast, is dat het probleem van de overbelasting van het elektriciteitsnet hier niet lijkt te spelen. Is er hier dan niemand met een grote overproductie, die problemen heeft met het terugleveren?
of je zelf veel of weinig teruglevert als individu speelt geen grote rol daarbij. Het gaat erom wat er in de wijk gebeurt.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 13-07-2022 11:11 ]
Dit probeerde ik dus gisteren uit te leggen aan de 2e Eneco-medewerker die ik sprak. Hij bleef bij hoog en laag beweren dat lagere leveringstarieven gunstiger waren voor mij. Ik denk dat hij niet weet wat salderen en een overschot hebben is. (Zie mijn bericht van dinsdag 15.38 uur. Nu hopen dat de opzegging van mijn vaste stroomcontract en het nieuwe modelcontract gauw geregeld worden.)de Peer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:32:
[...]
Nee, de afnameprijs is in het geheel niet relevant als je overschot hebt, want die saldeer je gewoon weg.
Ja dat is waar. Er zijn veel mogelijke scenario's!tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:39:
[...]
Ja absoluut wel. We hadden het namelijk over switchen aan het eind van het seizoen om een hoge TLV te hebben, en dan een laag afnametarief in de winter.
Dan saldeer je dus minimaal, omdat je er vanuit gaat dat je TLV hoger is dan je afnametarief. Als collectief de energieprijzen stijgen in November nadat deze mensen geswitched zijn, schieten ze zichzelf in de voet.
Het helpt ook niet dat er relatief gezien natuurlijk maar weinig mensen echt terugleveren, en dat de termen salderen, terugleveren, afnametarief, terugleververgoeding nogal losjes door elkaar heen gebruikt worden haha.cequadrat schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:11:
[...]
Dit probeerde ik dus gisteren uit te leggen aan de 2e Eneco-medewerker die ik sprak. Hij bleef bij hoog en laag beweren dat lagere leveringstarieven gunstiger waren voor mij. Ik denk dat hij niet weet wat salderen en een overschot hebben is. (Zie mijn bericht van dinsdag 15.38 uur. Nu hopen dat de opzegging van mijn vaste stroomcontract en het nieuwe modelcontract gauw geregeld worden.)
Af en toe is er voor mensen ook echt geen touw meer aan vast te knopen.
En dat wordt nog veel erger als er afgebouwd gaat worden..
Yep, maar een aantal missen het punt wat er gemaakt werd.CuttingStorm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:47:
In dit scenario ga je er van uit dat als je voor de winter geswitched bent, de energietarieven niet skyhigh gaan. Dat is het enige wat ik zeg: het is geen garantie dat dat de beste taktiek is, aangezien je bijvoorbeeld in Oktober overstap maakt naar de laagste aanbieder om 'te voorkomen dat gesaldeerd wordt.'. En gezien alles een variabel contract is, kunnen de prijzen collectief ineens skyhigh gaan in November en betaal je je scheel, ongeacht welke leverancier je kiest.
En dat de prijzen omhoog zullen gaan in de winter verwacht eigenlijk iedereen. De gasproblematiek zal eerder groter worden dan kleiner tegen die tijd.
Ik zeg dus niet dát het gebeurt, maar ik wil hier duidelijk advies geven aan mensen met een klein overschot die zich rijk rekenen op basis van de huidige situatie. Die situatie is mooi, maar allerminst zeker voor de toekomst.
Het is pure speculatie, en met een klein overschot nu een vast contract verlaten omdat je hebt becijferd met dubbele switch per jaar nét €100 beter uit te zijn.... ik zie daar meer risico's aan zitten dan dat het op kan leveren.
Je wil bijna zeggen: "In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst."

Daar heb je gelijk in, maar ik verwacht wel dat als een medewerker mij ergens van wil overtuigen hij van de hoed en de rand weet. Zolang ik alles sowieso saldeer en dan ook nog teruglever, is het toch niet zo heel moeilijk dat ik niks met de leveringstarieven te maken heb... Zucht.NileZ_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:43:
[...]
Het helpt ook niet dat er relatief gezien natuurlijk maar weinig mensen echt terugleveren, en dat de termen salderen, terugleveren, afnametarief, terugleververgoeding nogal losjes door elkaar heen gebruikt worden haha.
Af en toe is er voor mensen ook echt geen touw meer aan vast te knopen.
En dat wordt nog veel erger als er afgebouwd gaat worden..
Net weer even gebeld. Krijg nu te horen dat ik pas binnen 2 weken een terugkoppeling krijg, omdat ik mijn vaste stroomcontract wil opzeggen. Gisteren zou het zogenaamd meteen kunnen, ik lees hier berichten van mensen die 48 uur moeten wachten en bij mij roepen ze nu binnen 2 weken. Dat ze maar opschieten. Daar gaat mijn overschot nu à 9 cent TLV.
Ik zet mijn verdiende geld ook netjes aan de kant tot we de hele winter weer achter de rug hebben.
Mocht het tarief in januari enorm omhoog gaan dan denk ik dat ik blijf zitten totdat ik al mijn verbruik in de winter heb kunnen salderen. Of er moet dan weer een heel aantrekkelijk teruglevertarief zijn waardoor je de "schade" snel kunt het stellen.
Mocht het tarief in januari enorm omhoog gaan dan denk ik dat ik blijf zitten totdat ik al mijn verbruik in de winter heb kunnen salderen. Of er moet dan weer een heel aantrekkelijk teruglevertarief zijn waardoor je de "schade" snel kunt het stellen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Per 1 juli overgestapt en meterstanden doorgegeven aan de nieuwe leverancier. Maar nog geen eindafrekening van Delta.
Heeft iemand anders wel al de eindfactuur van Delta ontvangen?
Eindelijk de overstap naar Eneco ook gelukt, althans ik heb een contract. Veel problemen met niet bekende EAN code van de aansluiting.
Hoe snel konden jullie in Mijn Eneco? Ik krijg daar nog de melding dat ik nog niet in kan loggen. Ik wil graag termijnbedrag aanpassen want die hebben ze op 499 gezet
Geschat maandbedrag in contract is echter -272
Anders maar weer het zoveelste telefoontje eraan wagen
Hoe snel konden jullie in Mijn Eneco? Ik krijg daar nog de melding dat ik nog niet in kan loggen. Ik wil graag termijnbedrag aanpassen want die hebben ze op 499 gezet

Ik moet nog de afrekening krijgen van Eneco tm 1 juli en ook nog van Delta, 2 juli tm 11 juli.Trebbors schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:09:
Per 1 juli overgestapt en meterstanden doorgegeven aan de nieuwe leverancier. Maar nog geen eindafrekening van Delta.
Duurt vaak een paar dagen. Maandbedrag wijzigen kan misschien ook via de chat?uibeltje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:20:
Eindelijk de overstap naar Eneco ook gelukt, althans ik heb een contract. Veel problemen met niet bekende EAN code van de aansluiting.
Hoe snel konden jullie in Mijn Eneco? Ik krijg daar nog de melding dat ik nog niet in kan loggen. Ik wil graag termijnbedrag aanpassen want die hebben ze op 499 gezetGeschat maandbedrag in contract is echter -272
hier rolt de afrekening net binnen (tot 6 juli bij eneco gezeten).PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Ik moet nog de afrekening krijgen van Eneco tm 1 juli en ook nog van Delta, 2 juli tm 11 juli.
Bijna 900 retour, mooi wat vakantiegeld
Als nou juli, augustus en september net zo gaan

Chat via eneco site, kan op 1 euroreiniero schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Duurt vaak een paar dagen. Maandbedrag wijzigen kan misschien ook via de chat?
Eneco gebeld, TLV zou 61c worden.
Wel 14 dagen bedenktijd
nogmaals gebeld, afgezien van bedenktijd.
Wel 14 dagen bedenktijd
nogmaals gebeld, afgezien van bedenktijd.
[ Voor 29% gewijzigd door Viper® op 13-07-2022 18:10 ]
"Op basis van die meterstanden stellen we uw eindnota op. Die ontvangt u binnen zes weken nadat uw contract bij DELTA is beëindigd. "Trebbors schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:09:
Geduld.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ik heb een nieuw klantnummer gekregen, was alleen maar gezeik met -1 erachter en contracten die wel/niet goed werden doorgevoerd etc. Heeft me al met al 1 dag hoge TLV gekost. Dat is met 110 kWh teruglevering op die ene dag toch weer 0,45121 (delta) - 0,61425 * 110 = €17,93 misgelopen. Zonde. Waren anders toch weer 7 Magnums Double Caramel.DV_ZED schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:

Nog een keer bellen en zeggen dat je van de bedenktijd afziet en direct energie aan ze wilt leverenViper® schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:38:
Eneco gebeld, TLV zou 61c worden.
Wel 14 dagen bedenktijd
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Net gebeld en vanaf vandaag omgezet, scheelt toch 14 dagen x 40 kwh x 0.25 = 140 euroleandres schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Ik heb een nieuw klantnummer gekregen, was alleen maar gezeik met -1 erachter en contracten die wel/niet goed werden doorgevoerd etc. Heeft me al met al 1 dag hoge TLV gekost. Dat is met 110 kWh teruglevering op die ene dag toch weer 0,45121 (delta) - 0,61425 * 110 = €17,93 misgelopen. Zonde. Waren anders toch weer 7 Magnums Double Caramel.
[...]
Nog een keer bellen en zeggen dat je van de bedenktijd afziet en direct energie aan ze wilt leveren![]()
wel apart dat je dat niet direct bij het afsluiten dit kan aangeven, of althans dit begreep ik in ieder geval.
Top, dank voor de bevestiging. Mijn idee is ook om in oktober/november te switchen en opbrengst uit te cashen. Dan blijven zitten tot het weer op 0 staat en opnieuw beginnende Peer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:05:
[...]
klopt wat je zegt. Als je nu naar Eneco gaat dan zou ik in oktober of november (het punt dat je meer gaat verbruiken dan terugleveren) nogmaals ergens naar overstappen om de opbrengst te incasseren. Bij die nieuwe blijf je dan tot je alles gesaldeerd hebt en je weer op 0 staat.
Overstap zojuist geregeld, vanaf vrijdag a.s. ook Eneco klant.
Ik weet niet of je daar nu iets mee opschiet. Er is een kritieke drempel waarop de omvormer gewoon uit moet om compliant met de norm te zijn. Als de omvormer eerst gaat throttelen dan zal ie daar bij een lagere spanning al mee moeten beginnen.Kodess schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:56:
[...]
oh jawel hoor, maar mijn omvormer gaat dan gewoon minder leveren in plaats van uit.
Dus de 'schade' valt reuze mee, lever nog steeds flink veel terug
Zou overigens wel mooi zijn als alle omvormers gaan throttelen ipv binair in-uitschakelen. Nu zijn waarschijnlijk altijd dezelfde omvormers in een wijk als eerste de sjaak. Je kan er zelf mischien nog wat invloed op uit oefenenen door je omvormer met dikkere kabels aan te sluiten. Daarmee wordt het spanningsverlies lager en hoeft de omvormer de spanning minder ver op te hogen om de stroom kwijt te kunnen.
Daar schiet ik persoonlijk dus wel iets mee op. Mijn omvormer throttlet even, andere omvormers in de wijk schakelen uit, waarna mijn omvormer weer iets meer levert en daar dan (samen met de andere throttlende omvormers in de wijk) op blijft.Strontvlieg schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:23:
[...]
Ik weet niet of je daar nu iets mee opschiet. Er is een kritieke drempel waarop de omvormer gewoon uit moet om compliant met de norm te zijn. Als de omvormer eerst gaat throttelen dan zal ie daar bij een lagere spanning al mee moeten beginnen.
Zou overigens wel mooi zijn als alle omvormers gaan throttelen ipv binair in-uitschakelen. Nu zijn waarschijnlijk altijd dezelfde omvormers in een wijk als eerste de sjaak. Je kan er zelf mischien nog wat invloed op uit oefenenen door je omvormer met dikkere kabels aan te sluiten. Daarmee wordt het spanningsverlies lager en hoeft de omvormer de spanning minder ver op te hogen om de stroom kwijt te kunnen.
Buurvrouw heeft een mooie duitse (wou niet chinees want duits is degelijk) die dus heel mooi in haar grafiek laat zien dat hij lange tijden gewoon helemaal niets teruglevert
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik had een hele aardige medewerkster en die stelde voor al per vandaag in te laten gaan, dus ik ga nu van 36 naar 61 cent ideaal. Handig topic in ieder geval ik had niet door dat Eneco weer zo vrijgevig was geworden.Viper® schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Net gebeld en vanaf vandaag omgezet, scheelt toch 14 dagen x 40 kwh x 0.25 = 140 euro
wel apart dat je dat niet direct bij het afsluiten dit kan aangeven, of althans dit begreep ik in ieder geval.
:strip_exif()/f/image/EWvY9r1h5dIzoPK6XEXDA6Dg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het enige dat mij nu ff lukt, tis niet heel veel of complex. Situatie 1; gekende tarieven, wisselen 4 maanden in de winter naar een andere toko. Situatie 2. Bij bv Eneco blijven, mits 61 cent nog steeds op 1jan23 zou blijven. Totaal rechts in rood de verdiensten.
Als iemand ermee wil sleutelen kan ik t mss online krijgen. Je kutn diverse scenarios maken met tarieven natuurlijk en mogelijkheden.
Toevallig had ik gisteren hetzelfde. Echter staat in de mail dat het contract pas de 28e in gaat, dus let op. Ook in Mijn Eneco staan nog de vorige tarieven.TheUninvited schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Ik had een hele aardige medewerkster en die stelde voor al per vandaag in te laten gaan, dus ik ga nu van 36 naar 61 cent ideaal. Handig topic in ieder geval ik had niet door dat Eneco weer zo vrijgevig was geworden.
Ik ga nu even bellen zodat het alsnog meteen in gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door objectief2 op 13-07-2022 14:19 ]
Klantenservice dame meldt mij dat ze me eerst van mijn huidige Eneco modelcontract moet afmelden en dat ik morgen of overmorgen terug moet bellen om opnieuw een Eneco modelcontract af te sluiten.
Lijkt toch anders te verlopen dan bij sommige anderen hier.
Hier idem,PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Ik moet nog de afrekening krijgen van Eneco tm 1 juli en ook nog van Delta, 2 juli tm 11 juli.
Vandaag weer over gegaan naar eneco en naar de eindafrekening gevraagd, kan max 14 dagen duren kreeg ik te horen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Je hebt de verkeerde medewerker gesproken, been there done that.Mole schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:23:
Klantenservice dame meldt mij dat ze me eerst van mijn huidige Eneco modelcontract moet afmelden en dat ik morgen of overmorgen terug moet bellen om opnieuw een Eneco modelcontract af te sluiten.
Gewoon ff opnieuw bellen en hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die het wel snapt. En tip: laat een nieuw klantnummer aanmaken. Scheelt een hoop gezeik.
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Ik heb ze maar even gebeld en heb dus ook een nieuw klantnummer gekregen. Ik zie nu bij de contactgegevens een foutje in m'n e-mailadres, daarom heb ik dus niks eerder per mail ontvangen.leandres schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Ik heb een nieuw klantnummer gekregen, was alleen maar gezeik met -1 erachter en contracten die wel/niet goed werden doorgevoerd etc. Heeft me al met al 1 dag hoge TLV gekost. Dat is met 110 kWh teruglevering op die ene dag toch weer 0,45121 (delta) - 0,61425 * 110 = €17,93 misgelopen. Zonde. Waren anders toch weer 7 Magnums Double Caramel.
Er staat wel dat ik per 11 juli "verhuisd" ben dus dat lijkt wel goed te zijn gegaan, ik zie alleen geen tarieven als ik bij Producten kijk, alleen het modelcontract voor stroom. Ik wacht het maar even een paar dagen af, zal vast goed komen.
Zojuist gebeld en kreeg aardige medewerker aan de lijn, contract afgesloten met levering per vandaag. Ze kon zien dat ik recent heel even klant was geweest en vroeg nog wel waarom ik weer overstapte. Na mijn uitleg over de zonnepanelen en terugleververgoeding zei ze dat er deze dagen meer mensen (met zonnepanelen) bij hun een contract afsloten.
Voor nu hoop ik dat de teruglever tarieven even zo blijven. Nog nooit zo vaak overgestapt in één week tijd haha
.
Wat is dan wijsheid komende tijd? Ik zit zelf te denken aan:
1. Lekker veel kwhs' opwekken en in oktober overstappen naar de goedkoopste leverings aanbieder & cashen bij Eneco.
2. Dan bij die nieuwe aanbieder blijven zitten tot mijn winterverbruik gesaldeerd is en ergens in mei weer overstappen naar de leverancier met dan de hoogste terugleververgoeding.
Voor nu hoop ik dat de teruglever tarieven even zo blijven. Nog nooit zo vaak overgestapt in één week tijd haha
Wat is dan wijsheid komende tijd? Ik zit zelf te denken aan:
1. Lekker veel kwhs' opwekken en in oktober overstappen naar de goedkoopste leverings aanbieder & cashen bij Eneco.
2. Dan bij die nieuwe aanbieder blijven zitten tot mijn winterverbruik gesaldeerd is en ergens in mei weer overstappen naar de leverancier met dan de hoogste terugleververgoeding.
[ Voor 31% gewijzigd door Terrz op 13-07-2022 14:58 ]
Ik ben zo/n persoon. Ik weet echt niet wat ik nu moet eigenlijk en hoe meer ik lees hoe meer kennis en hoe complexer het wordt....!de Peer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Klopt, ik ga wel uit van een (flink) overschot inderdaad. De doelgroep van dit topic. Mensen met geen of een heel klein overschot daar ligt het complexer.
Maar dit betekent ook dat, mocht je al in een variabel contract-situatie zitten, je je toch al op gladder ijs bevindt. Klopt mijn aanname? Want dan kun je dit risico wel nemen.tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:47:
[...]
Yep, maar een aantal missen het punt wat er gemaakt werd.
In dit scenario ga je er van uit dat als je voor de winter geswitched bent, de energietarieven niet skyhigh gaan. Dat is het enige wat ik zeg: het is geen garantie dat dat de beste taktiek is, aangezien je bijvoorbeeld in Oktober overstap maakt naar de laagste aanbieder om 'te voorkomen dat gesaldeerd wordt.'. En gezien alles een variabel contract is, kunnen de prijzen collectief ineens skyhigh gaan in November en betaal je je scheel, ongeacht welke leverancier je kiest.
En dat de prijzen omhoog zullen gaan in de winter verwacht eigenlijk iedereen. De gasproblematiek zal eerder groter worden dan kleiner tegen die tijd.
Ik zeg dus niet dát het gebeurt, maar ik wil hier duidelijk advies geven aan mensen met een klein overschot die zich rijk rekenen op basis van de huidige situatie. Die situatie is mooi, maar allerminst zeker voor de toekomst.
Het is pure speculatie, en met een klein overschot nu een vast contract verlaten omdat je hebt becijferd met dubbele switch per jaar nét €100 beter uit te zijn.... ik zie daar meer risico's aan zitten dan dat het op kan leveren.
Je wil bijna zeggen: "In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst."En de huidige resultaten ook niet
[quote]ursusMaritimus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:19:
[...]
Wanneer je op jaarbasis ongeveer evenveel teruglevert als dat je geleverd krijgt, dan saldeer je alles. Dan boeit het helemaal niet waar je zit omdat je netto niets betaald en ook niet betaald krijgt.
Is dat ook het geval wanneer de ene energieleverancier saldeert op maandbasis en de ander op jaarbasis??
Lijkt me van invloed en ben je dan het beste uit bij een jaarsaldering bij dubbele meter en nog beter bij een jaarsaldering waarbij Normaaltarief eerst gesaldeerd wordt over Normaaltarief en daarna over Daltarief in tweede instantie.
Klopt deze aanname?
[...]
Wanneer je op jaarbasis ongeveer evenveel teruglevert als dat je geleverd krijgt, dan saldeer je alles. Dan boeit het helemaal niet waar je zit omdat je netto niets betaald en ook niet betaald krijgt.
Is dat ook het geval wanneer de ene energieleverancier saldeert op maandbasis en de ander op jaarbasis??
Lijkt me van invloed en ben je dan het beste uit bij een jaarsaldering bij dubbele meter en nog beter bij een jaarsaldering waarbij Normaaltarief eerst gesaldeerd wordt over Normaaltarief en daarna over Daltarief in tweede instantie.

Voor anderen die hun maandbedrag niet op nul konden zetten met het afsluiten van contract: ik kreeg als maandbedrag 9 euro. In de online omgeving van Eneco kon ik dat verlagen tot 7 euro. En indien je maandbedrag onder 9 euro ligt hoef je niet maandelijks te betalen. Oftewel: even online voorschot op 7 euro zetten en dan heb je geen maandelijkse afschrijvingen.
Goed, ben ik weer. Mocht je een switch hebben gemaakt van het modelcontract met lage tarieven naar hoge tarieven van Eneco en is dit niet goed verwerkt of wordt het pas later verwerkt, dan zou ik zsm bellen met het 010-nummer in de mail.
De tarieven worden er dan direct alsnog goed in gezet en dit scheelt weer geld
De tarieven worden er dan direct alsnog goed in gezet en dit scheelt weer geld
[ Voor 8% gewijzigd door objectief2 op 13-07-2022 15:23 ]
Overstappen naar een duurdere leverancier met de hoogst mogelijke TLV is dan altijd handig, mits je zeker weet dat je panelen over een jaar genomen voldoende opwekken om te salderen.Palala schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:05:
Maar dit betekent ook dat, mocht je al in een variabel contract-situatie zitten, je je toch al op gladder ijs bevindt. Klopt mijn aanname? Want dan kun je dit risico wel nemen.
Wat risico met zich meebrengt is om direct na het zonne-seizoen (dus ergens in Oktober) te switchen naar een goedkope leverancier, omdat je dan een eindafrekening krijgt en dus niet meer kan salderen. Gaat dan in November de prijs omhoog, dan neem je dus duurder stroom af, dan wat je kWh hebben opgeleverd in de afgesloten terugleverperiode.
Wat je wél weer kan doen is (mochten na die switch de prijzen enorm stijgen), in het voorjaar lang genoeg blijven zitten om je verbruik van de winter weer terug te salderen. Alleen mis je dan potentieel weer een hoge TLV volgende zomer omdat je nog niet kan overstappen vanwege het willen salderen van je winterverbruik.
Dus zo'n geintje kost je hoe dan ook geld. Veiliger is om een hoge TLV leverancier te kiezen en daar te blijven. Je kan dan immers altijd salderen. De opbrengst zal echter ook minder zijn, dan potentieel je opbrengst is met leverancier-hoppen
Maar als je in oktober een contract afsluit dan zijn de tarieven lager dan wat je had, anders blijf je wel zitten en ga je alsnog salderen. De kans dat dan de tarieven omhoog gaan is relatief klein, alleen als er weer extreme omstandigheden zijn. De kans dat er spontaan in november een stijging is lijkt me relatief klein.tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Overstappen naar een duurdere leverancier met de hoogst mogelijke TLV is dan altijd handig, mits je zeker weet dat je panelen over een jaar genomen voldoende opwekken om te salderen.
Wat risico met zich meebrengt is om direct na het zonne-seizoen (dus ergens in Oktober) te switchen naar een goedkope leverancier, omdat je dan een eindafrekening krijgt en dus niet meer kan salderen. Gaat dan in November de prijs omhoog, dan neem je dus duurder stroom af, dan wat je kWh hebben opgeleverd in de afgesloten terugleverperiode.
Wat je wél weer kan doen is (mochten na die switch de prijzen enorm stijgen), in het voorjaar lang genoeg blijven zitten om je verbruik van de winter weer terug te salderen. Alleen mis je dan potentieel weer een hoge TLV volgende zomer omdat je nog niet kan overstappen vanwege het willen salderen van je winterverbruik.
Dus zo'n geintje kost je hoe dan ook geld. Veiliger is om een hoge TLV leverancier te kiezen en daar te blijven. Je kan dan immers altijd salderen. De opbrengst zal echter ook minder zijn, dan potentieel je opbrengst is met leverancier-hoppenDus, hoe meer risico, hoe meer rendement...of verlies. Het is net de beurs en crypto
Nevermind, verkeer geinterpreteerd. Blijven zitten inderdaad als je na de winter geen betere terugleververgoeding kan krijgen dan dat je in de winter aan stroom hebt betaald.
[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 13-07-2022 15:37 ]
Blijven zitten kan een keuze zijn idd, zie ook mijn berekeningen even terug. However, wij hebben met zn alle straks te maken met 1jan2023. Wat dan de tarieven gaan doen is mogelijk wel van invloed op de strategie natuurlijk. Wat je vooraf ook bedenkt voor plan... Ook valide wanneer je in okt weer overstapt al...tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Dus zo'n geintje kost je hoe dan ook geld. Veiliger is om een hoge TLV leverancier te kiezen en daar te blijven. Je kan dan immers altijd salderen. De opbrengst zal echter ook minder zijn, dan potentieel je opbrengst is met leverancier-hoppen
We hebben al voordat de lente 2023 er is, en jou punt van beslissen er is, al 2 "moments"gehad.Ep Woody schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:32:
[...]
Nevermind, verkeer geinterpreteerd. Blijven zitten inderdaad als je na de winter geen betere terugleververgoeding kan krijgen dan dat je in de winter aan stroom hebt betaald.
1. okt/nov wanneer inkoop grid groter is dan wekelijks teruggave
2. 1jan23 zoals hierboven gezegd, dan gaan de tarieven mogelijk weer op de schop en net zo een zeik geven als we hier 1 juli hadden met zn allen
Ga nu Eneco opbellen om per direct over te stappen naar modelcontract voor alleen elektriciteit.
Ben benieuwd.
edit: Vaag gesprek tot nu toe. Maar ze is bezig met het Hollandse wind en zon modelcontract en ik krijg straks iets cadeau..? De zon?!
edit2: of ik 15 juli ingang goed vind. Anders is het pas in Augustus. Maar als ik het 15 juli in laat gaan krijg ik pas in augustus de contract onder mijn ogen... Is het altijd zo vaag?
Ben benieuwd.
edit: Vaag gesprek tot nu toe. Maar ze is bezig met het Hollandse wind en zon modelcontract en ik krijg straks iets cadeau..? De zon?!
edit2: of ik 15 juli ingang goed vind. Anders is het pas in Augustus. Maar als ik het 15 juli in laat gaan krijg ik pas in augustus de contract onder mijn ogen... Is het altijd zo vaag?
[ Voor 65% gewijzigd door Oekol op 13-07-2022 16:46 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mensen mijn hoofd ontploft bijna, wie kan mij helpen?
Zojuist gechat met Budget Energie en daar verneem ik dat hun met goedkeuring van de acm salderen per maand per 1 juli omdat ik een variabel contract heb sinds 4 april jongstleden.
Per 3 mei heb ik zonnepanelen (15 stuks) met 5925wp (omvormers 4425 max).
Met andere woorden ik krijg 50% van het Levertarief in de zonne maanden en betaal de volle mep in de wintermaanden.
Ik heb nu het gevoel dat ik bestolen wordt door ze.
Gaat de saldering ook op deze manier bij andere leveranciers?
Wat kan ik het beste doen voor nu?
Zojuist gechat met Budget Energie en daar verneem ik dat hun met goedkeuring van de acm salderen per maand per 1 juli omdat ik een variabel contract heb sinds 4 april jongstleden.
Met andere woorden ik krijg 50% van het Levertarief in de zonne maanden en betaal de volle mep in de wintermaanden.
Aangezien je niet de moeite hebt genomen om terug te lezen zal ik het kort houden: overstappen naar Eneco.Dorus12 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:44:
Mensen mijn hoofd ontploft bijna, wie kan mij helpen?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Met je panelen per vandaag, je hebt nog 11 minuten, naar Eneco. Doei GC
Je bent me weer 24ms voorCr3ator schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Aangezien je niet de moeite hebt genomen om terug te lezen zal ik het kort houden: overstappen naar Eneco.
Dat wordt je inderdaad. Niet moeilijk doen, gewoon naar een fatsoenlijke partij overstappen. De meeste salderen per jaar.Dorus12 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:44:
Wel denk ik dat je weinig overproductie hebt als ik je totaal vermogen zie, met wellicht een totaalopbrengst van 4500 kWh in een jaar. Dus voor de hoogste TLV gaan zou wellicht niet het meest handig zijn.
Ken je zijn/haar jaarverbruik dan? Ik weet wel dat die panelen maar zo'n 4500 kWh zullen opwekken. Tenzij het totale jaarverbruik minder is, is Eneco een hele dure partij voor iemand die niet teruglevert maar afneemt.PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:47:
Goedkoopste die normaal per jaar saldeert is wellicht Coolblue energie?
Dat heb ik net geprobeerd en ik kan pas per 4 augustus overstappen en niet per 15 juli. Dan krijg ik namelijk het contract niet in de mail of zo zegt ze.PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ehh, met ons gezin verbruiken we 2000kw op jaarbasis. Ik zou niet weten waarom dit te weinig zou zijn? Kan uiteraard voor hem anders zijn maar goed..tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:54:
[...]
Ken je zijn/haar jaarverbruik dan? Ik weet wel dat die panelen maar zo'n 4500 kWh zullen opwekken. Tenzij het totale jaarverbruik minder is, is Eneco een hele dure partij voor iemand die niet teruglevert maar afneemt.
All electric? Nice...Yurie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:59:
[...]
Ehh, met ons gezin verbruiken we 2000kw op jaarbasis. Ik zou niet weten waarom dit te weinig zou zijn? Kan uiteraard voor hem anders zijn maar goed..
Over zo'n 2/3 maanden komen hier zonnepanelen. Wij hebben variabel tarief, dus ga ook kijken welke leverancier het beste is. Naar verwachting hebben wij zo'n 3.500 kWh overproductie bij plaatsing. Met ontwikkelingen nabije toekomst (warmtepomp, elektrische auto), zal dit verdwijnen. Bovendien zullen we bij huidige energieprijzen wat meer onze airco gebruiken als verwarming in wintermaanden.
Mijn nieuwe tarieven via Vattenfall voor komend half jaar zijn voor de variabele leveringskosten € 0,30 per kWh en € 1,80 per m3. Terugleververgoeding € 0,07 per kWh zoals hier in beginpost staat.
Als ik dan kijk naar bv Eneco zijn kosten € 0,76 per kWh en € 3,39 per m3. Teruglevergoeding hier zeer hoog het normale tarief excl heffingen dus dat lijkt aantrekkelijk. Maar misschien ook wel onhoudbaar op termijn. Hoewel gastarief juist weer hoog is.
Het lijkt me gezien dat panelen er op liggen in oktober ongeveer, misschien ook handiger om pas begin 2023 over te stappen wanneer de opwekking hoger zal zijn ivm saldering en dan ook nieuwe tarieven bekend zijn? En dan bv alleen voor elektriciteit over te stappen? Algemeen advies is zeer welkom!
Mijn nieuwe tarieven via Vattenfall voor komend half jaar zijn voor de variabele leveringskosten € 0,30 per kWh en € 1,80 per m3. Terugleververgoeding € 0,07 per kWh zoals hier in beginpost staat.
Als ik dan kijk naar bv Eneco zijn kosten € 0,76 per kWh en € 3,39 per m3. Teruglevergoeding hier zeer hoog het normale tarief excl heffingen dus dat lijkt aantrekkelijk. Maar misschien ook wel onhoudbaar op termijn. Hoewel gastarief juist weer hoog is.
Het lijkt me gezien dat panelen er op liggen in oktober ongeveer, misschien ook handiger om pas begin 2023 over te stappen wanneer de opwekking hoger zal zijn ivm saldering en dan ook nieuwe tarieven bekend zijn? En dan bv alleen voor elektriciteit over te stappen? Algemeen advies is zeer welkom!
[ Voor 5% gewijzigd door Kluifjes op 13-07-2022 17:07 ]
Shit... Even aan 1 ding niet gedacht: heb een contract tot eind augustus met een cashback van 250 euro.
Krijg dan 250 euro niet + 50 euro boete. Dus eigenlijk zit ik er een soort van aan vast.
Aangezien de panelen deze vrijdag pas gelegd worden heb ik geen idee nog of ik dit kan goedmaken met de panelen in zo'n korte tijd. Verbruik jaarlijks 2800 en er zullen voor 6800 minimaal en wellicht nog 1 extra paneel van 380 er bij opgewekt worden jaarlijks. Misschien de eerste dagen maar even aankijken wat mijn dagelijks opbrengst is en dan snel rekenen om over te stappen.
Krijg dan 250 euro niet + 50 euro boete. Dus eigenlijk zit ik er een soort van aan vast.
Aangezien de panelen deze vrijdag pas gelegd worden heb ik geen idee nog of ik dit kan goedmaken met de panelen in zo'n korte tijd. Verbruik jaarlijks 2800 en er zullen voor 6800 minimaal en wellicht nog 1 extra paneel van 380 er bij opgewekt worden jaarlijks. Misschien de eerste dagen maar even aankijken wat mijn dagelijks opbrengst is en dan snel rekenen om over te stappen.
Ja de eerste medewerker gaf ook aan dat het nieuwe contract per vandaag in zou gaan, maar uiteindelijk stond er toch als startdatum 29-7, dus controleer het voor de zekerheid even in mijn eneco.TheUninvited schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Ik had een hele aardige medewerkster en die stelde voor al per vandaag in te laten gaan, dus ik ga nu van 36 naar 61 cent ideaal. Handig topic in ieder geval ik had niet door dat Eneco weer zo vrijgevig was geworden.
Mensen sowieso bedankt voor de reacties.
Ter verduidelijking ik houd al een hele tijd dit topic bij maar daar tolt m´n hoofd van.
Valt niet mee met een burnout......
Mijn jaarverbruik is 2500kwh per jaar maar ik wil met de airco gaan verwarmen.
Dat vreet natuurlijk ook kwh.
Dus hoeveel overschot ik uiteindelijk overhoud ....... geen idee.
Kan iemand een inschatting geven.
Want ik snap dat dat wel degelijk van belang is welke leverancier bij mij past (uiteraard met jaarlijkse saldering).
Ter verduidelijking ik houd al een hele tijd dit topic bij maar daar tolt m´n hoofd van.
Valt niet mee met een burnout......
Mijn jaarverbruik is 2500kwh per jaar maar ik wil met de airco gaan verwarmen.
Dat vreet natuurlijk ook kwh.
Dus hoeveel overschot ik uiteindelijk overhoud ....... geen idee.
Kan iemand een inschatting geven.
Want ik snap dat dat wel degelijk van belang is welke leverancier bij mij past (uiteraard met jaarlijkse saldering).
Maar je gaat er dan wel vanuit dat de TLV in de zomer weer hoog gaat zijn. Ik betwijfel dat zelf nogal. Gewoon een gevoel.tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat de maatschappijen dan wel een beetje geleerd hebben van wat ze 'overkomt'.
Juist in de zomer is het aanbod plenty, en ik verwacht dat ze daar wel op in springen.
Zoals je zelf al eerder hebt gezegd de TLV is variabel en hoeft helemaal geen 100% van het kale tarief te zijn.
Er zijn er al een aantal die gemaxt hebben op 50%. En juist in combinatie met het seizoen waarin juist veel overvloed is, ga ik er vanuit dat dat volgend jaar wel eens heel anders kan zijn. Greenchoice was ook jaren de gene met de 'hoogste' tlv. Verhouding weet ik even niet, maar waarschijnlijk ook 50% of zoiets?
Dit is een gevoel, geen feit. Maar voorlopig bekijk ik het wel even per semester.
@Oekol 300 euro zal je er zo uit hebben. 300÷0.61?
491 kWh. Maar ik heb geen idee hoe lang dat duurt hoeveel ik per dag opwek. Aangezien ik nog nooit zo'n installatie heb gehad. Terugleververgoeding bij energiedirect.nl is maar 0,05 eurocent. Uit principe wil ik daar al niet zitten maar die 'boete' van 300 euro voelt ook kak. Als het bijna tot eind augustus duurt om die terug te verdienen kan ik net zo goed blijven zitten waar ik zit....NileZ_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:13:
[...]
@Oekol 300 euro zal je er zo uit hebben. 300÷0.61?
Je krijgt geen boete want je bent variabel gewordenOekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:31:
[...]
491 kWh. Maar ik heb geen idee hoe lang dat duurt hoeveel ik per dag opwek. Aangezien ik nog nooit zo'n installatie heb gehad. Terugleververgoeding bij energiedirect.nl is maar 0,05 eurocent. Uit principe wil ik daar al niet zitten maar die 'boete' van 300 euro voelt ook kak. Als het bijna tot eind augustus duurt om die terug te verdienen kan ik net zo goed blijven zitten waar ik zit....
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je een berekening/schatting ofzo uit een offerte? Komt vaak wel enigszins in de buurt. Ik heb geen idee hoe je installatie komt te liggen en wat het precies is. Maar 491 ga je wel aantikken.
Hoe bedoel je dit? Mijn contract bij energiedirect.nl loopt tot 30-8-2022 voor gas en elektra. Als ik elektra nu oversluit naar Eneco krijg ik de 250 cashback niet en ik krijg 50 euro boete omdat ik eerder stop dan die 12 maanden. Om die 300 euro 'terug te verdienen' moet ik 491 kWh opwekken. Dat is al 1/8e van mijn overschot.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Je krijgt geen boete want je bent variabel geworden
Oh je moet nog zes weken wachten, dan ben je wel heel dom als je gaat oversluiten.Oekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:38:
[...]
Hoe bedoel je dit? Mijn contract bij energiedirect.nl loopt tot 30-8-2022 voor gas en elektra. Als ik elektra nu oversluit naar Eneco krijg ik de 250 cashback niet en ik krijg 50 euro boete omdat ik eerder stop dan die 12 maanden. Om die 300 euro 'terug te verdienen' moet ik 491 kWh opwekken. Dat is al 1/8e van mijn overschot.
En als je een jaar contract hebt, dan geld dat hele gedoe met salderen voor jou helemaal niet. Je moet je eens niet zoveel aan laten praten over budget energie, alleen omdat een paar malloten wat aannames doen..
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij begrijpen we elkaar niet.reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Oh je moet nog zes weken wachten, dan ben je wel heel dom als je gaat oversluiten.
En als je een jaar contract hebt, dan geld dat hele gedoe met salderen voor jou helemaal niet. Je moet je eens niet zoveel aan laten praten over budget energie, alleen omdat een paar malloten wat aannames doen..
Situatie:
ik krijg vrijdag 15 juli 18 of 19 panelen op het dak. a 6800 kWh terugleveren en 2800 kWh gebruik (zal meer worden want we gaan verwarmen met de airco's). Dus ik wil niet als ik overschot heb terugleveren voor 5 eurocent bij energiedirect, maar die 61 cent van eneco hebben. Had alleen rekening gehouden met die 50 euro niet met de cashback van 250 te missen. Dus ik moet een rekensom maken of het lonend is om over te stappen naar eneco met die 61 eurocent.
Heb alleen dit:NileZ_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:33:
Heb je een berekening/schatting ofzo uit een offerte? Komt vaak wel enigszins in de buurt. Ik heb geen idee hoe je installatie komt te liggen en wat het precies is. Maar 491 ga je wel aantikken.

Ze komen plat op het dak op zuid te liggen. Geen schaduw etc alleen een regenpijpje die dit wellicht kan geven. Daarom gaan we vrijdag kijken of het er 18 panelen of wellicht 19 worden.
edit 2:
Dat is niet waar, ik heb ook dit overzicht:

[ Voor 26% gewijzigd door Oekol op 13-07-2022 17:53 ]
@Oekol de TLV van energiedirect is niet relevant voor je want je zult nooit in die korte periode meer dan 2800 kWh gaan terugleveren. Je gaat dus simpelweg salderen en daarna moet je gaan rondkijken. Mocht je tarief laag zijn geweest kan je die afweging alsnog wel maken, maar dat is niet TLV afhankelijk. Dan ga je dus salderen vergelijken met voortijdig betalen (met 300 euro boete) en proberen 300 euro extra te verdienen met het verschil in de tarieven.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Tm okt kun je zowieso cashen met panelen icm hoge tlv, erna kun je overstappen op een goedkopere voor de winter.tss68nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:54:
[...]
Ken je zijn/haar jaarverbruik dan? Ik weet wel dat die panelen maar zo'n 4500 kWh zullen opwekken. Tenzij het totale jaarverbruik minder is, is Eneco een hele dure partij voor iemand die niet teruglevert maar afneemt.
Correct. Als ik in mijn overzicht boven kijk zou ik zo'n 850 kWh in juli moeten opwekken. Als we half juli beginnen doe ik voor het gemak 425 kWh. Dat betekent dat ik nog een klein beetje moet opwekken in augustus om de boete + cashback die ik niet meer krijg er uit te halen. In augustus wek ik 750 kWh op.Rimco schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:56:
@Oekol de TLV van energiedirect is niet relevant voor je want je zult nooit in die korte periode meer dan 2800 kWh gaan terugleveren. Je gaat dus simpelweg salderen en daarna moet je gaan rondkijken. Mocht je tarief laag zijn geweest kan je die afweging alsnog wel maken, maar dat is niet TLV afhankelijk. Dan ga je dus salderen vergelijken met voortijdig betalen (met 300 euro boete) en proberen 300 euro extra te verdienen met het verschil in de tarieven.
Laten we 150 kWh maandelijks gebruiken (aan verbruik bedoel ik dan). Dan betekent dat volgens mij dat ik in de maand augustus een goeie 300kWh teruglever en dit ook alvast meeneem voor het salderen richting de wintermaanden. Hoe later je begint hoe meer je moet betalen of langer moet blijven tot je weer op de 0 zit en het idee is natuurlijk dat we gaan terugleveren....
Alleen stroom ff overzettenKluifjes schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:06:
Wat zijn je huidige tarieven?Oekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:05:
[...]
Correct. Als ik in mijn overzicht boven kijk zou ik zo'n 850 kWh in juli moeten opwekken. Als we half juli beginnen doe ik voor het gemak 425 kWh. Dat betekent dat ik nog een klein beetje moet opwekken in augustus om de boete + cashback die ik niet meer krijg er uit te halen. In augustus wek ik 750 kWh op.
Laten we 150 kWh maandelijks gebruiken (aan verbruik bedoel ik dan). Dan betekent dat volgens mij dat ik in de maand augustus een goeie 300kWh teruglever en dit ook alvast meeneem voor het salderen richting de wintermaanden. Hoe later je begint hoe meer je moet betalen of langer moet blijven tot je weer op de 0 zit en het idee is natuurlijk dat we gaan terugleveren....
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Totaal normaaltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,27638 / kWh en Totaal daltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,25238 / kWh
Echter heb ik dit laten veranderen toen naar enkel tarief dus hij zal in het midden liggen wat hij daadwerkelijke is.
Gas is (1 t/m 170.000 m3): € 0,97773 / m³
Beide tot 30-8-2022 en daarna gaat het sowieso hoger worden. Tegen een mega slecht terugleververgoeding van 5 eurocent. Dus ik denk ook meer van of ik nu overstap met veel meer zonuren of dan pas met veel minder zonuren. Heb bewust het dak helemaal vol laten leggen zodat ik kan terugleveren en zodoende de zonenpanelen wat sneller kan terug verdienen.
Dan vergis ik me vast met iemand anders. Maar @Rimco heeft gelijk, kijk even online wat je de afgelopen tien maanden verbruikt hebt, dat moet je eerst opgewekt hebben voordat de tlv gaat tellen van 5 cent.Oekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:48:
[...]
Volgens mij begrijpen we elkaar niet.
Situatie:
ik krijg vrijdag 15 juli 18 of 19 panelen op het dak. a 6800 kWh terugleveren en 2800 kWh gebruik (zal meer worden want we gaan verwarmen met de airco's). Dus ik wil niet als ik overschot heb terugleveren voor 5 eurocent bij energiedirect, maar die 61 cent van eneco hebben. Had alleen rekening gehouden met die 50 euro niet met de cashback van 250 te missen. Dus ik moet een rekensom maken of het lonend is om over te stappen naar eneco met die 61 eurocent.
[...]
Heb alleen dit:
[Afbeelding]
Ze komen plat op het dak op zuid te liggen. Geen schaduw etc alleen een regenpijpje die dit wellicht kan geven. Daarom gaan we vrijdag kijken of het er 18 panelen of wellicht 19 worden.
edit 2:
Dat is niet waar, ik heb ook dit overzicht:
[Afbeelding]
En dat zal waarschijnlijk niet opwegen tegen je bonus en boete.
Panelen al aangemeld? Indien niet heb je grote kans dat ze je standen niet uitlezen van je terug levering.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat eerste ga ik nu even in een excel overzicht zetten met aan de ene kant verbruik en aan de andere kant verwachtte opbrengst. En ik reken met de TLV van Eneco want als ik die aansluit per direct krijg ik toch de 61 eurocent als TLV ipv de 5 eurocent van energiedirect of maak ik toch een denkfout?reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:31:
[...]
Dan vergis ik me vast met iemand anders. Maar @Rimco heeft gelijk, kijk even online wat je de afgelopen tien maanden verbruikt hebt, dat moet je eerst opgewekt hebben voordat de tlv gaat tellen van 5 cent.
En dat zal waarschijnlijk niet opwegen tegen je bonus en boete.
Panelen al aangemeld? Indien niet heb je grote kans dat ze je standen niet uitlezen van je terug levering.
Dat laatste heb ik gisteravond gedaan. Kreeg wel direct een melding dat het goedgegaan was:
Beste heer/mevrouw,
Bedankt voor de registratie van uw zonnepanelen. Uw registratie is succesvol afgerond.
De volgende gegevens zijn bij ons bekend.
Uw elektriciteitsopwekker:
AC- of uitgangsvermogen omvormer in kiloWatt (kW): 9
Totaal vermogen in Wattpiek (Wp): 7.220
Merk omvormer: GOODWE
Type omvormer: GW6K-DT
Elektriciteitsopslag installatie: Niet aanwezig
Datum inbedrijfname: 15 juli 2022
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 13-07-2022 18:41 ]
Je krijgt gelijk die 61 ja, maar je moet dan wel je verbruik afrekenen voor 27 cent van afgelopen maanden. Dus je winst is eigenlijk maar 61-27=34Oekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:40:
[...]
Dat eerste ga ik nu even in een excel overzicht zetten met aan de ene kant verbruik en aan de andere kant verwachtte opbrengst. En ik reken met de TLV van Eneco want als ik die aansluit per direct krijg ik toch de 61 eurocent als TLV ipv de 5 eurocent van energiedirect of maak ik toch een denkfout?
Dat laatste heb ik gisteravond gedaan. Kreeg wel direct een melding dat het goedgegaan was:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Met salderen "verdien" je dus 26ct/kWh en bij eneco verdien je 61 ct/kWh. Om 300 euro boete te compenseren moet je dus tenminste 850kWh terugleveren in anderhalve maand. Daar moet je je eigen verbruik nog bij optellen om op ongeveer 1075kWh uit te komen die je moet gaan produceren.Oekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:21:
[...]
Totaal normaaltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,27638 / kWh en Totaal daltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0,25238 / kWh
Echter heb ik dit laten veranderen toen naar enkel tarief dus hij zal in het midden liggen wat hij daadwerkelijke is.
Gas is (1 t/m 170.000 m3): € 0,97773 / m³
Beide tot 30-8-2022 en daarna gaat het sowieso hoger worden. Tegen een mega slecht terugleververgoeding van 5 eurocent. Dus ik denk ook meer van of ik nu overstap met veel meer zonuren of dan pas met veel minder zonuren. Heb bewust het dak helemaal vol laten leggen zodat ik kan terugleveren en zodoende de zonenpanelen wat sneller kan terug verdienen.
Je eigen verwachting is 1125kWh, dus veel marge (en winst) is er niet te behalen. Als je toevallig de airco meer aan zet om te koelen of de zon net wat minder schijnt duik je misschien onder de 1075kWh en ben je alleen maar duurder uit. Ook is het op dit moment niet altijd makkelijk om snel over te stappen dus als je net een paar dagen later begint (of de installatie duurt net wat langer) dan kan je al weer in de knel komen.
Volgens mij clickbait, gaat dat niet over dat duitse bedrijf welke afhankelijk was van het russische gas?PCJR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:42:
https://www.rtlnieuws.nl/...niper-edf-lehman-brothers
Moet t nog lezen....welke grote t zijn...
Deze ja.
[ Voor 14% gewijzigd door Bongoarnhem op 13-07-2022 19:02 ]
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:47:
[...]
Je krijgt gelijk die 61 ja, maar je moet dan wel je verbruik afrekenen voor 27 cent van afgelopen maanden. Dus je winst is eigenlijk maar 61-27=34
Ik snap het nu wat beter wat ik fout had in mijn hoofd inderdaad. Ik dacht wanneer ik zo snel mogelijk overstap naar Eneco kom ik niet in augustus in de problemen dat ik te weinig opwek om richting 0 te gaan en niet duur stroom in te moeten kopen in de wintermaanden of lang moet wachten tot ik de 0 weer aantik. Omdat ik ga verwarmen op stroom is het wellicht helemaal niet zo interessant om over te stappen nu naar Eneco bedenk ik me, helemaal als ik onderstaand overzicht bekijk met mijn huidige verbruik.Rimco schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:53:
[...]
Met salderen "verdien" je dus 26ct/kWh en bij eneco verdien je 61 ct/kWh. Om 300 euro boete te compenseren moet je dus tenminste 850kWh terugleveren in anderhalve maand. Daar moet je je eigen verbruik nog bij optellen om op ongeveer 1075kWh uit te komen die je moet gaan produceren.
Je eigen verwachting is 1125kWh, dus veel marge (en winst) is er niet te behalen. Als je toevallig de airco meer aan zet om te koelen of de zon net wat minder schijnt duik je misschien onder de 1075kWh en ben je alleen maar duurder uit. Ook is het op dit moment niet altijd makkelijk om snel over te stappen dus als je net een paar dagen later begint (of de installatie duurt net wat langer) dan kan je al weer in de knel komen.
Het overzicht in Excel is er zo uit komen te zien, zie onderstaand.
De totale opwekking (die 5840 kWh) ligt een goede 500-1000 kWh lager dan wat de installatie op papier zal doen, dit komt omdat ik maar schat op hoeveel de balkjes zijn op onderstaand. De maand augustus kan ik nergens vinden dus heb het gemiddelde maandverbruik genomen van de 11 maanden er voor: 236 kWh.
Excel overzicht

Tabel met verwachte opbrengst

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 13-07-2022 19:10 ]
Wauw. Elektrisch koken, elektrische ovens, elektrische (close-in) boilers (warmtepomp of direct), airco's en dat allemaal uit 2000 kWh met een heel gezin?Yurie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:59:
[...]
Ehh, met ons gezin verbruiken we 2000kw op jaarbasis. Ik zou niet weten waarom dit te weinig zou zijn? Kan uiteraard voor hem anders zijn maar goed..
Wij hebben moeite om met z'n tweeën onder de 10.000 kWh per jaar te blijven
Inderdaad, gewoon contract uit zitten en dan een nieuwe kiezen, want je zult op jaarbasis wel iets over gaan houdenOekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:08:
[...]
[...]
Ik snap het nu wat beter wat ik fout had in mijn hoofd inderdaad. Ik dacht wanneer ik zo snel mogelijk overstap naar Eneco kom ik niet in augustus in de problemen dat ik te weinig opwek om richting 0 te gaan en niet duur stroom in te moeten kopen in de wintermaanden of lang moet wachten tot ik de 0 weer aantik. Omdat ik ga verwarmen op stroom is het wellicht helemaal niet zo interessant om over te stappen nu naar Eneco bedenk ik me, helemaal als ik onderstaand overzicht bekijk met mijn huidige verbruik.
Het overzicht in Excel is er zo uit komen te zien, zie onderstaand.
De totale opwekking (die 5840 kWh) ligt een goede 500-1000 kWh lager dan wat de installatie op papier zal doen, dit komt omdat ik maar schat op hoeveel de balkjes zijn op onderstaand. De maand augustus kan ik nergens vinden dus heb het gemiddelde maandverbruik genomen van de 11 maanden er voor: 236 kWh.
Excel overzicht
[Afbeelding]
Tabel met verwachte opbrengst
[Afbeelding]
Ennuh met oost west krig je er meer panelen op, dus ik zou nog even puzzelen
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom zei ik ook dat diegene potentieel in de volgende zomer een hoge TLV misloopt. Ik durf er weinig van te zeggen namelijk. Het ging me meer om het feit dat hij/zij kan blijven zitten als de wintertarieven verkeerd uitpakken, maar dat je op die manier altijd wel kans loopt op het missen van wat rendement.NileZ_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:13:
Maar je gaat er dan wel vanuit dat de TLV in de zomer weer hoog gaat zijn. Ik betwijfel dat zelf nogal.
Het is een soort gokken/speculatie. Als de prijzen vooraf al bekend waren voor een jaar vooruit, dan had iedereen de meest optimale strategie en zou minimaal één energiemaatschappij heel snel failliet gaan
En die nieuwe kiezen dan op basis van laagste kWh prijs om de winter door te komen en eventueel te moeten bijkopen om daarna in februari/maart een overstap te maken naar de dan hoogst geldende TLV? Vlieg ik hem op die manier het meest logische aan?reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:23:
[...]
Inderdaad, gewoon contract uit zitten en dan een nieuwe kiezen, want je zult op jaarbasis wel iets over gaan houden
Ennuh met oost west krig je er meer panelen op, dus ik zou nog even puzzelen
Vandaag met Eneco contact opgenomen dat we van Eneco, naar Eneco wilde overstappen.
De man aan de telefoon: "u heeft zeker zonnepanelen?"
Ik: "uuuuh, ja"
Hij: "OK" klik klik klik, geregeld, alles blijft hetzelfde en het begint over 14 dagen.
Dikke prima, dat is makkelijk rekenen vanaf de nieuwe maand.
Ik dacht met de zonnepanelen van al het overstappen af te zijn, het is alleen maar meer geworden.
Hij: "OK" klik klik klik, geregeld, alles blijft hetzelfde en het begint over 14 dagen.
Ik dacht met de zonnepanelen van al het overstappen af te zijn, het is alleen maar meer geworden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Yep, alleen zal het altijd een gok zijn hoe de prijs verhoudingen zullen zijn.Oekol schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:32:
[...]
En die nieuwe kiezen dan op basis van laagste kWh prijs om de winter door te komen en eventueel te moeten bijkopen om daarna in februari/maart een overstap te maken naar de dan hoogst geldende TLV? Vlieg ik hem op die manier het meest logische aan?
Word het alleen maar duurder dan moet je blijven zitten totdat je op nul staat met salderen.
Voor jou valt de 1 januari beetje ongunstig, je hebt je panelen net wat te laat in het jaar
1 PVoutput . Dongen NB
Apart is dat he. Sommige krijgen te horen dat het niet kan, jij begint over 14 dagen. Ik belde vanmorgen en had na 5 minuten een nieuw contract dat per vandaag in gaat.DaWizza schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:35:
Vandaag met Eneco contact opgenomen dat we van Eneco, naar Eneco wilde overstappen.
Ligt er maar net aan wie je aan de lijn hebt volgens mij.
Thanks, fijn om te weten dat je gewoon "nieuwe" klant kunt worden als je al Enecoklant bent. Ik ga morgen even bellen.
Inderdaad, vreemd blijf ik dat vinden, dat verschil in ervaring met de Eneco klantenservice.
Ik belde Eneco 12 juli, en 5 minuten later was ik na 5 dagen bij Delta te hebben gezeten weer klant bij Eneco. Zelfde klantnummer, en de app doet het sinds vandaag weer.
Gisteren ook de afrekening van mijn vorige periode bij Eneco binnen gekregen. Toch leuk, zo vlak voor de vakantie
Ik belde Eneco 12 juli, en 5 minuten later was ik na 5 dagen bij Delta te hebben gezeten weer klant bij Eneco. Zelfde klantnummer, en de app doet het sinds vandaag weer.
Gisteren ook de afrekening van mijn vorige periode bij Eneco binnen gekregen. Toch leuk, zo vlak voor de vakantie
[ Voor 8% gewijzigd door Doomedahab op 13-07-2022 20:59 ]
Bedankt, maar dan is het denk ik wel handig om pas in maart te doen? Dan zijn nieuwe tarieven bekend, maar vooral dan wordt er ook veel meer opgewekt. Anders heb ik vooral hinder van de hoge elektriciteitstarieven ondanks hoge terugleververgoeding?
Als je zonnepanelen hebt kun je nu eneco pakken, tm okt verdienen. En dan blijf je of pak je degene met goedkoopste kwh. 1jan + lente moeten we allemaal weer kijken wat we doen. Depending on prices...Kluifjes schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:00:
[...]
Bedankt, maar dan is het denk ik wel handig om pas in maart te doen? Dan zijn nieuwe tarieven bekend, maar vooral dan wordt er ook veel meer opgewekt. Anders heb ik vooral hinder van de hoge elektriciteitstarieven ondanks hoge terugleververgoeding?
Waarom geeft Eneco zo’n hoge vergoeding?
Gaat het slecht met Eneco en proberen ze zo kwh binnen te harken before the last breath?
Gaat het slecht met Eneco en proberen ze zo kwh binnen te harken before the last breath?
Ze verkopen de kwh's volgens mij gewoon door aan andere klanten van hun, met winst nog wel, dat is de bedoeling tenminste neem ik aanHenkoes schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:39:
Waarom geeft Eneco zo’n hoge vergoeding?
En elke klant erbij is toch weer die vaste leveringskosten.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 13-07-2022 21:46 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Welke klanten betalen meer dan 0,76?JohanNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:45:
[...]
Ze verkopen de kwh's volgens mij gewoon door aan andere klanten van hun, met winst nog wel, dat is de bedoeling tenminste neem ik aan
De slapende, ja en genoeg die '' niet willen overstappen want Eneco voelt vertrouwd ''
Wellicht ook wat klanten die juist voor die hoge TLV gaan, maar uiteindelijk meer afnemen.
Ik kan niet in Eneco's portefeille kijken, maar we mogen er toch vanuit gaan dat het een strategische goede zet moet zijn.
In vino veritas, in aqua sanitas
Het lijkt wel of die tariefswijziging van Eneco een test is om te kijken hoe bewegelijk de klanten zijn.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2