Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.751 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
ph4ge schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:39:
Gas is niet nodig en niet groen.
Kernenergie is niet nodig en niet groen.
Zo kan ik ook wel wat roepen. Je zegt dat er van alles mis is met gas, kolen en kernenergie, maar komt niet met een bruikbaar alternatief.
Waar moeten we dan in de mistige, donkere en koude wintermaanden (zoals we die er net drie hebben gehad) onze warmtepompen op laten draaien?
Mijn dak ligt al vol met PV, maar de opbrengst daarvan was in deze maanden nog niet eens voldoende om de helft van het huishouden op te laten draaien, laat staan dat er nog even 10 kWh per dag overbleef voor de warmtepomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Indoubt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:45:
@ph4ge

Ja, ik vond het ook al iets vreemd dat gas en kernenergie nu als groen te boek staan.

Dat ze nu al niet meer nodig zijn geloof ik dan weer niet. Volgens mij hebben we nog een heleboel te doen voordat we met een gerust hart de laatste gas en kerncentrale gaan sluiten.

Het aandeel echt duurzame energie is nog steeds bedroevend en onderhevig aan fluctuaties
Uitzetten is wat anders als nieuwbouw, daar gaat dit over. Uitzetten is een ander verhaal. Overigens is het percentage duurzame energie niet bedroevend, het is zowel in Nederland als Europees al groter dan bijv. kernenergie en groeit hard.
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:53:
Zo kan ik ook wel wat roepen. Je zegt dat er van alles mis is met gas, kolen en kernenergie, maar komt niet met een bruikbaar alternatief.
Waar moeten we dan in de mistige, donkere en koude wintermaanden (zoals we die er net drie hebben gehad) onze warmtepompen op laten draaien?
Mijn dak ligt al vol met PV, maar de opbrengst daarvan was in deze maanden nog niet eens voldoende om de helft van het huishouden op te laten draaien, laat staan dat er nog even 10 kWh per dag overbleef voor de warmtepomp.
Ik quote slechts het wetenschappelijke advies dat de Europese Commissie zelf heeft ingewonnen. Misschien dat gewoon eens lezen voordat je mij verwijt "wat te roepen".

In de nabije toekomst hebben we zoveel overcapaciteit dat je ook met een zwak zonnetje en zwak windje nog genoeg energie opwekt. Daarnaast hebben we verbindingen met heel Europa en Noord Afrika zodat als het hier niet waait we misschien wind uit Noorwegen of Italië krijgen waar het dan wel waait, en andersom. Vervolgens hebben we eindeloze vormen van energieopslag om de discrepanties tussen de 2 op te vangen.

Er is eindeloos onderzoek gedaan naar de toekomst van onze energievoorziening. Bijv. bij TenneT kan je precies lezen hoe ze de levering garanderen de komende 10 jaar en welke investeringen ze doen om dat te bereiken.

[ Voor 51% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2022 17:03 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

ph4ge schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:58:
[...]

Uitzetten is wat anders als nieuwbouw, daar gaat dit over. Uitzetten is een ander verhaal. Overigens is het percentage duurzame energie niet bedroevend, het is zowel in Nederland als Europees al groter dan bijv. kernenergie en groeit hard.
Ja, dat is niet zo heel moeilijk, kernenergie hebben we nauwelijks. Frankrijk heeft nog wel wat maar in de meeste landen is het beperkt.

Het percentage duurzame energie is inderdaad niet bedroevend als je nergens droef van wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Ik quote slechts het wetenschappelijke advies dat de Europese Commissie zelf heeft ingewonnen. Misschien dat gewoon eens lezen voordat je mij verwijt "wat te roepen".
Europese commissie, je bedoelt dat niet democratisch gekozen, volkomen wereldvreemde en zwaar overbetaalde clubje wat onder (deel)leiding van die volgevreten Timmerfrans ons gaat vertellen wat wij moeten gaan doen, maar zich er zelf niet aan houdt en er niet eens in slaagt om de eindeloze stroom gelukszoekers buiten de deur te houden, strooit met andermans miljarden en nu zelfs belastingen wil gaan heffen?
Sorry, maar daar heb ik bijzonder weinig vertrouwen in.
Daarnaast hebben we verbindingen met heel Europa en Noord Afrika zodat als het hier niet waait we misschien wind uit Noorwegen of Italië krijgen waar het dan wel waait, en andersom. Vervolgens hebben we eindeloze vormen van energieopslag om de discrepanties tussen de 2 op te vangen.
Eindeloze vormen van energieopslag? Welke zijn dat dan? Volgens mij was dat nou net hét grote probleem van de energietransitie, dat we zo lastig het overschot wat zonnepanelen in de zomer overdag genereren op kunnen slaan en kunnen gebruiken voor de winter.
Je roept weer iets zonder onderbouwing.
Er is eindeloos onderzoek gedaan naar de toekomst van onze energievoorziening. Bijv. bij TenneT kan je precies lezen hoe ze de levering garanderen de komende 10 jaar en welke investeringen ze doen om dat te bereiken.
Dat rapport is helaas niet te downloaden, site is stuk, maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat daar niet in staat dat we de komende 10 jaar geen gascentrales nodig hebben voor de energievoorziening. Gas (en ook kernenergie) is daarvoor keihard nodig. Kolencentrales trouwens ook, al was het maar omdat dat de enige manier om een beetje efficiënt van onze biomassa (snoeiafval, géén bomenkap in andere landen) af te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 02-02-2022 17:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Indoubt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Ja, dat is niet zo heel moeilijk, kernenergie hebben we nauwelijks. Frankrijk heeft nog wel wat maar in de meeste landen is het beperkt.

Het percentage duurzame energie is inderdaad niet bedroevend als je nergens droef van wordt.
Ik weet niet wat je probeert te zeggen, maar tenzij je bedroevend wordt van alles onder de 100% zou ik niet zo negatief zijn.
In 2020, for the first time, renewables overtook fossil fuels as the EU’s main power source (38 % of EU electricity, fossil fuels 37 % and nuclear 25 %). The share of renewable energy sources in the overall EU energy mix is expected to have reached at least 22 % although some Member States are at risk of failing to meet their national binding target;
(link)

Ondertussen is de komende 5 jaar 95% van de nieuwbouw generatiecapaciteit in de wereld duurzaam.
The growth of renewable capacity is forecast to accelerate in the next five years, accounting for almost 95% of the increase in global power capacity through 2026. We have revised up our forecast from a year earlier, as stronger policy support and ambitious climate targets announced for COP26 outweigh the current record commodity prices that have increased the costs of building new wind and solar PV installations. Globally, renewable electricity capacity is forecast to increase by over 60% between 2020 and 2026, reaching more than 4 800 GW. This is equivalent to the current global power capacity of fossil fuels and nuclear combined. Overall, China remains the leader over the next five years, accounting for 43% of global renewable capacity growth, followed by Europe, the United States and India. These four markets alone account for 80% of renewable capacity expansion worldwide.
In 5 jaar tijd bouwen we meer duurzame energie dan de bestaande hoeveelheid fossiel-kern energie bij elkaar. Europa specifiek gaat zijn doelen overschieten.
China and the European Union are set to overshoot their current targets, setting the stage for a more ambitious growth trajectory. [...] The trajectory of renewable capacity growth over the 2021-26 period indicates that renewable power growth in the European Union as a whole is set to outpace what the current National Energy and Climate Plans (NECPs) envision for 2030. This trend supports the ambition of reaching the stronger targets being finalised under the “Fit for 55” programme. Rapid deployment is being driven by member countries implementing larger auction volumes, corporations contracting for more renewable electricity, and consumers continuing to install large amounts of solar panels.
(link)

Het is niet alsof de wereld stil staat zonder dat de EC fossiel-kernenergie groen wast.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

In de nabije toekomst hebben we zoveel overcapaciteit dat je ook met een zwak zonnetje en zwak windje nog genoeg energie opwekt. Daarnaast hebben we verbindingen met heel Europa en Noord Afrika zodat als het hier niet waait we misschien wind uit Noorwegen of Italië krijgen waar het dan wel waait, en andersom. Vervolgens hebben we eindeloze vormen van energieopslag om de discrepanties tussen de 2 op te vangen.

In de nabije toekomst (0-5 jaar) kunnen we geen/te weinig nieuwe zonnepanelen aansluiten omdat het stroomnet het niet aan kan, en dat is met de huidige single digit percentage zon, laat staan dat we zoveel overcapaciteit aan zon hebben als je hier stelt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:10:
Europese commissie, je bedoelt dat niet democratisch gekozen, volkomen wereldvreemde en zwaar overbetaalde clubje wat onder (deel)leiding van die volgevreten Timmerfrans ons gaat vertellen wat wij moeten gaan doen, maar zich er zelf niet aan houdt en er niet eens in slaagt om de eindeloze stroom gelukszoekers buiten de deur te houden, strooit met andermans miljarden en nu zelfs belastingen wil gaan heffen?
Sorry, maar daar heb ik bijzonder weinig vertrouwen in.
Het klinkt alsof je wat anders dwars zit dan energiebeleid. :p
Eindeloze vormen van energieopslag? Welke zijn dat dan? Volgens mij was dat nou net hét grote probleem van de energietransitie, dat we zo lastig het overschot wat zonnepanelen in de zomer overdag genereren op kunnen slaan en kunnen gebruiken voor de winter.
Je roept weer iets zonder onderbouwing.
Wie zegt dat we zomer energie opwekken voor de winter? Wie is er nu wat aan het roepen? Mogelijkheden voor opslag vind je bijv hier.

De periode waren over een gebied zo groot als Europa en Noord Afrika er zowel geen zon als wind is zijn heel kort. In figuur 2 in bovenstaande link zie je een illustratie waarom seizoensopslag niet of nauwelijks nodig is. We noemen zo'n periode een "dunkelflaute". Volgens bijv. het KNMI zou 8 maal het dagelijkse verbruik in Nederland aan opslag voldoende zijn. Dat is te overzien, en dat is een scenario zonder aanzienlijke overcapaciteit terwijl de dat zeker kunnen en zullen realiseren.
Dat rapport is helaas niet te downloaden, site is stuk, maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat daar niet in staat dat we de komende 10 jaar geen gascentrales nodig hebben voor de energievoorziening. Gas (en ook kernenergie) is daarvoor keihard nodig. Kolencentrales trouwens ook, al was het maar omdat dat de enige manier om een beetje efficiënt van onze biomassa (snoeiafval, géén bomenkap in andere landen) af te komen.
Typisch, bij mij werkt het wel. Het is gewoon een link naar de site van de Europese Commissie.

Nogmaals, het gaat over nieuwbouw. Binnen 10 jaar ga je uberhaupt geen kerncentrale bouwen. Een gascentrale in korte termijn zou nog kunnen, maar ook dat is niet nodig.

Bestaande faciliteiten zijn wat anders. Dit gaat over investeren in nieuwbouw en daarvan is het duidelijk dat het niet nodig is.
YakuzA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
In de nabije toekomst (0-5 jaar) kunnen we geen nieuwe zonnepanelen aansluiten omdat het stroomnet het niet aan kan, en dat is met de huidige single digit percentage zon, laat staan dat we zoveel overcapaciteit aan zon hebben als je hier stelt.
Bron?

Nederland specifiek gaat de komende jaren vooral hard met offshore wind. De politiek werkt op dit moment aan nog ambitieuzere plannen, technisch en economisch is dat mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 02-02-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.zonnestroomne...e-stroom-niet-kwijt-kunt/
Waar is het elektriciteitsnet overbelast?

Niet overal in Nederland geldt namelijk een beperking op teruglevering, want in een groot aantal gebieden is het energienet nog niet overbelast. In praktisch heel Friesland, Flevoland, Groningen en Drenthe moet er rekening worden gehouden met een terugleverbeperking. Ook in het grootste deel van het noorden van Overijssel, het oosten van Gelderland en Utrecht en in de kop van Noord-Holland hebben netbeheerders laten weten dat er beperkt kan worden teruggeleverd.
en alle andere plekken waar hetzelfde nieuws staat.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Ik stel voor dat iedereen eens deze site doorneemt:
https://www.hoogspanningsnet.com/

Het Europese hoogspanningsnet is zodanig goed en performant dat bijna niemand beseft dat het er is.

Van het noorden van Noorwegen tot het zuiden van Portugal: 600GW aan opwek en verbruik gesynchroniseerd op 50Hz (tolerantie: 0,2Hz)

Het beste van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:49:

Het Europese hoogspanningsnet is zodanig goed en performant dat bijna niemand beseft dat het er is.

Van het noorden van Noorwegen tot het zuiden van Portugal: 600GW aan opwek en verbruik gesynchroniseerd op 50Hz (tolerantie: 0,2Hz)

Het beste van de wereld.
Idealiter zetten we een paar KM2 zonnepanelen in de Sahara. Worden we wel weer afhankelijk van het buitenland, maar is ecologisch gezien een prima oplossing. De VS kan makkelijk zonnepanelen neerleggen in Nevada, wat grotendeels woestijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Even wat replies hier gedaan:

Proton_ in "Energie - crisis & actualiteit"
Hint :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 02-02-2022 18:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
autje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:10:
Mijn stroomverbruik (rijtjeshuis, tweepersoonshuishouden) ligt tussen de 150 en 170 kWh per maand (een stijging van ongeveer 60% sinds pre-corona tijden). Ik heb het destijds door laten rekenen door een zonnepanelenaanbieder, en die kwam ook tot de conclusie dat het voor ons weinig zin had.

Mijn gasverbruik piekt tussen de 130 en 150m3 per maand in de wintermaanden.
Dus het heeft absoluut wél zin. Panelen op het dak en L/W warmtepomp er in om de stroom te gebruiken.

De gemeente vriendelijk bedanken als ze met de bodemloze geldput van warmtenetten aankomen.

Misschien dat de panelen zich zonder saldering minder snel terugverdienen, maar de warmtepomp vs. stadsverarming lijkt mij een no-brainerz als je de initiële kosten kunt dragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Shocked schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Precies.
Ik ben ervaringsdeskundige, tot mijn spijt.
Er zijn een jaar of wat geleden tijdens de verbouwing van de uitbouw grote infrarood panelen geïnstalleerd. Soort combinatie warmtestraling met infrarood. Scherp verkoopverhaal en garantie dat de ruimte voldoende warm zou aanvoelen. Resultaat: na 2 maanden alles vervangen door standaard radiatoren - helaas - en ze gedwongen de panelen terug te nemen tegen aankoopprijs aangezien ze geen warmteberekeningen konden maken om hun kant van de zaak te onderbouwen. Het was gewoon koud overal, behalve als je tegen de plaat aanstond.
Lokaal kan IR wel werken maar voor een normaal woonhuis (zelfs goed geïsoleerd) voldoet het naar mijn ervaring niet.
Oei ja, IR dat zie ik toch ook niet echt zitten, uitgezonderd in hele specifieke situaties zoals de badkamer of een werkhok je vaak maar kort bent. En dan zit je toch ook al snel breakeven met een LLWP vind ik. Die is weliswaar iets trager dan IR, uiteraard, maar ook die is érg snel. Of een combinatie. LLWP voor de baseline en IR voor net dat beetje extra comfort.

Zelf heb ik een saunacabine met onder andere IR-panelen boven de 2e bank. Heel fijn hoor, maar zodra je op de onderste bank gaat zitten, laat staan als ik een stap naar de deur zet, is zo'n beetje alle comfort ineens weg.

edit: en dat is in een cabine van 8 kuub ofzo. Met een vermogen van tegen de 3,5kW.

edit2: ok, wel kortegolf-IR

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-02-2022 23:15 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56

Het beste van de wereld.
Vergeet vooral niet om de St(r)oomcursus door te nemen, erg leerzaam voor hoogspanningsn00bs zoals ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32

Het beste van de wereld.
Dat is heel mooi, maar de problemen op het stroomnet zijn juist zeer lokaal. Dus mooi van Portugal naar Noorwegen, maar het wijkhuisje kan het even niet aan.
Of er liggen, bijvoorbeeld in Drenthe, te weinig dikke kabels in de grond dat de zonneparken moeilijk aangesloten kunnen worden.
Nu al vallen er grote zonne projecten in het water hierdoor.

Ik ga de site wel even doornemen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
!null schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Dat is heel mooi, maar de problemen op het stroomnet zijn juist zeer lokaal. Dus mooi van Portugal naar Noorwegen, maar het wijkhuisje kan het even niet aan.
Of er liggen, bijvoorbeeld in Drenthe, te weinig dikke kabels in de grond dat de zonneparken moeilijk aangesloten kunnen worden.
Nu al vallen er grote zonne projecten in het water hierdoor.

Ik ga de site wel even doornemen.
Er wordt een beetje gedaan alsof het hele Nederlandse wegennet niks is omdat er weleens file is en er lokaal een tekort aan parkeerplekken is.

Hoe vervelend het ook is, het is ten eerste een teken van hoe snel de ontwikkeling is gegaan (sneller dan voorzien) en ten tweede gewoon op te lossen. Dat we weleens kleine groeipijnen hebben en wat frictie in planning en coördinatie doet niets af van de gigantische ontwikkeling die gaande is. Ook lokaal is het het betrouwbaarste electriciteitsnetwerk ter wereld.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 05-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
ph4ge schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Er wordt een beetje gedaan alsof het hele Nederlandse wegennet niks is omdat er weleens file is en er lokaal een tekort aan parkeerplekken is.

Hoe vervelend het ook is, het is ten eerste een teken van hoe snel de ontwikkeling is gegaan (sneller dan voorzien) en ten tweede gewoon op te lossen. Dat we weleens kleine groeipijnen hebben en wat frictie in planning en coördinatie doet niets af van de gigantische ontwikkeling die gaande is. Ook lokaal is het het betrouwbaarste electriciteitsnetwerk ter wereld.
We hebben een zeer goed netwerk, het kan alleen niet genoeg mee met de tijd.
Het is allemaal inderdaad niet voorzien.

We kunnen er wel omheen draaien, maar een man van Netbeheer Nederland verkondigde nog op een seminar dat we nog heel lang, en landelijk, met te korten moeten gaan dealen.
Het verhelpen kan helemaal niet zo snel, er is veel te weinig personeel.

En nu al worden PV projecten gecancelled, dat is vandaag al de realiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 05-02-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

onetime schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Reken het nu eens goed uit. Als je van het gas gaat bespaar je gas verbruik + ~€200 per jaar.
Dat is zonder rekening te houden met het gas al €3k voor die 15j.
Als je weinig gas verbruikt is het heel duur gas. En kan je snel veel besparen.
Als je veel gas verbruikt dan kan het helemaal goedkoper.
Begrijp me niet verkeerd want ik wil zeker van het gas af. Maar ik wil niet duurder uit zijn dan nu, en ik wil mijn huis net zo warm hebben als nu. (Dat betekent dus om 17:00 uur stoken van 16 naar 20 graden, en om 23:00 uur uit. En in het weekend vanaf 7:30 uur opstoken. Hierdoor is mijn jaarlijks gasverbruik 750 kuub.)
Dit is voor mijn cv-ketel gemakkelijk te doen, maar een warmtepomp heeft daar veel meer energie voor nodig.

(De vergelijking met energieprijzen is op dit moment lastig vanwege de flinke schommelingen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Onbekend schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Begrijp me niet verkeerd want ik wil zeker van het gas af. Maar ik wil niet duurder uit zijn dan nu, en ik wil mijn huis net zo warm hebben als nu. (Dat betekent dus om 17:00 uur stoken van 16 naar 20 graden, en om 23:00 uur uit. En in het weekend vanaf 7:30 uur opstoken. Hierdoor is mijn jaarlijks gasverbruik 750 kuub.)
Dit is voor mijn cv-ketel gemakkelijk te doen, maar een warmtepomp heeft daar veel meer energie voor nodig.

(De vergelijking met energieprijzen is op dit moment lastig vanwege de flinke schommelingen.)
Permanent 20 graden èn goedkoper uit zijn is geen optie :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Permanent 20 graden èn goedkoper uit zijn is geen optie :?
Dat zou iedereen toch doen? Maar de vraag is of je dan ook echt goedkoper uit bent.

Ik heb de berekening ook eens gemaakt, ik gebruik bijna geen gas, heel af en toe, mijn gasrekening is bijna alleen maar vaste lasten, maar om compleet over te gaan is de besparing veel te klein.

Er moet sowieso nog een airco bij en een boiler oid voor douchen en warm water. Ook heeft de airco het erg zwaar als het echt winter is.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 05-02-2022 13:42 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
JDx schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:41:
Dat zou iedereen toch doen? Maar de vraag is of je dan ook echt goedkoper uit bent.
Het antwoord is "ja", ervaringsdeskundige. In jaren '90 vinex-hut, dus isolatie (R=2,5 rondom, min of meer), dus zeker geen 2020-niveau isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ik heb de berekening ook eens gemaakt, ik gebruik bijna geen gas, heel af en toe, mijn gasrekening is bijna alleen maar vaste lasten, maar om compleet over te gaan is de besparing veel te klein.

Er moet sowieso nog een airco bij en een boiler oid voor douchen en warm water. Ook heeft de airco het erg zwaar als het echt winter is.
Net zoals @Wilke hier ook deskundige door ervaring :+

Met een stabiele temperatuur ben ik goedkoper uit dan door elke dag te verlagen en weer op te stoken.

Besef je je trouwens dat je energierekening ook gewoon negatief kan worden? Het stopt niet bij 0 door de belastingkortingen :) Als je nu 20 euro betaald kan dat zonder gas bij wijze van spreke ook -20 worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 05-02-2022 13:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:05:
[...] Begrijp me niet verkeerd want ik wil zeker van het gas af. Maar ik wil niet duurder uit zijn dan nu, en ik wil mijn huis net zo warm hebben als nu. (Dat betekent dus om 17:00 uur stoken van 16 naar 20 graden, en om 23:00 uur uit. En in het weekend vanaf 7:30 uur opstoken. Hierdoor is mijn jaarlijks gasverbruik 750 kuub.)

Ik begrijp je gedachte weerstand, maar een warmtepomp heeft altijd minder energie nodig, tenzij je hem heel erg verkeerd gebruikt.
Met je jaar verbruik van 750m3 lijkt het er op dat je het jezelf moeilijk maakt door pas om 17:00 te gaan opwarmen en dan meteen die temperatuur te willen hebben. Neem een klokthermostaat met week programma en laat die thermostaat bepalen wanneer de warmtepomp moet beginnen. Zeker als je zonnepanelen hebt / neemt, kan je de warmtepomp beter de zonne-opbrengst van de dag laten gebruiken om je huis de gewenste temperatuur te laten bereiken. Voor zonsondergang. En misschien een lagere verlaging toe te passen.
Zelfde principe voor een warmtepompboiler. Neem hem groot genoeg, laat hem tijdens zonnige momenten opwarmen. Zo help je je portemonnee ook als salderen afneemt, en help je het netwerk en milieu.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Dat zou iedereen toch doen? Maar de vraag is of je dan ook echt goedkoper uit bent.

Ik denk dat je het nooit goed hebt uitgerekend.
Voor een paar tientjes heb je een losse inductieplaat.
Een boiler van marktplaats is niet duur.
Besef je wel hoeveel elektra je kunt gebruiken voor alleen al de uitgespaarde vaste lasten van gas?

Hier nog maar iets van 120m3 per jaar. Dit jaar is de bedoeling dat dat stopt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
ph4ge schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:26:
[...]
Wie zegt dat we zomer energie opwekken voor de winter? Wie is er nu wat aan het roepen? Mogelijkheden voor opslag vind je bijv hier.
Het is een sumier document. Veel opslag is theoretisch, en is op schaal heel moeilijk. En daarnaast vaak niet overal ter wereld toepasbaar en dus vervalt dat als "globale" oplossing.
We hebben hier te maken met een globaal probleem, dus moeten we een globale oplossing zien te verzinnen qua opslag.

Ik zelf heb qua werk meegewerkt aan een varende schepen op batterijen. Type (NMC) Zo'n 4MWH. Om een beetje van de 1e kant naar de andere kant te varen. Batterijen werken alleen als de verbruiker gigantisch efficiënt is. De reden waarom een elektrische auto zoals de Tesla werkt is, vanwege hele goede aerodynamica en gigantisch efficiënte aandrijflijn. (Denk zelf maar eens na hoeveel 4MWH aan lithium batterijen kost, en hoe weinig energie daar in kan... praktisch niks.)

Datzelfde variant voor het verwarmen van huizen heb je in de vorm van een warmtepomp. De meeste efficiënte manier om met een kWh je huis te verwarmen.

Zelf ook gewerkt met supercaps, in combinatie met DC/DC of DC/AC naar een net toe om kleine pieken op te vangen, of om te kunnen remmen en hergebruiken of netkwaliteit verbetering. Weer: heel weinig energie.

En als je energie thermisch gaat opslaan is leuk, maar dat is niet de meest bruikbare vorm van energie. Dat is namelijk elektriciteit.

Mijn conclusie is grootschalig opslag is een fabeltje, en iets wat zeker niet voor 2100 niet van de grond komt. En zeker niet betaalbaar is, of weinig resources opneemt en niet locatie specifiek is zoals sommige landen "geluk" hebben hun omgeving dat het toe laat.

1. We hebben moeite om fatsoenlijk grote hernieuwbare energiebronnen aan te slaan. Zon en Wind levert amper wat op, en als je echt gigantisch wil opschalen naar 2050 krijg je enorme grondstof tekorten en gaat de kWh prijs omhoog.

2. Opslaan is gigantisch lastig, kostbaar, duur en als je het decentraal gaat doen totaal niet betaalbaar voor onder de midden inkomens.

Ik ben zelf ook bezig met mijn huis. 3 dubbel glas, overal. 45.000 euro. Bezig met vloerisolatie, dak-isolatie. Zonnepanelen, raam weggehaald aan de zonzijde zodat ik maximale configuratie het gehele dak kan volgooien met zonnepanelen. (zoveel mogelijk) en waarschijnlijk ook nog in de toekomst 10 zonnepanelen op een nog te bouwen tuinhuis. Daarnaast zou ik nog vloerverwarming willen met een warmte-pomp en van het gas af willen. (Moet dan ook dus gasfornuis aanpakken.)
En dan ook nog plannen om een "huis-accu" te plaatsen voor de lol. Om zo het net minder te belasten, en daardoor echt de energie meer "in-house" blijft.
Ons energie/milieu probleem is een probleem van zowel mensen met laag inkomen als hoog inkomen. En het huidige energie beleid discrimineert de lage inkomens. HARD

Als je daar de kosten optelt, is het best veel geld. Ik heb een redelijk ok salaris om dat te kunnen betalen. Maar waar heel veel mensen hier niet aan denken is dat de meeste mensen dit NIET kunnen betalen. En als je het via de belasting gaat regelen, betaal je het alsnog. En als ik dan kijk hoeveel grondstoffen dat wel niet kost, energie en over 25 jaar mag ik alle zonnepanelen weer vervangen. De batterij straks weer vervangen. (Hopelijk komt de Sodium-Ion batterij van de grond voor thuis accu's) Maar energie dichtheid gaat niet echt omhoog hoor.

Dus ook qua kosten, je kan niet verwachten dat iedereen een thuis-accu neemt om zo het net te ontlasten.

Leuk document, maar het document stoelt op kennis die al bestaat. En daarin zien we duidelijk de wetten der natuur voorkomen en dat we daar tegen aanlopen qua opslag.

Opslag van energie op schaalgrootte van een heel land is gewoon een fabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Een boiler van marktplaats een inductieplaat van een paar tientjes. Als ik een benzineauto koop van 1990 dan ben ik inclusief onderhoud en benzine ook goedkoper uit dan een Nissan Leaf.

Reken toch wel op 3000 euro om van het volledig gas af te gaan en dan heb ik al een airco en zonnepanelen, een 2e Daikin airco (1500 incl installatie) een goedkope boiler om te douchen 800 euro en een inductieplaat van 300 euro (heb een uitsparing van 90cm).

Dan moet die boiler nog ergens geplaatst worden en ik heb nog geen warm water in de keuken.

Stel zoals je zegt dat ik meer dan 20 euro aan gas bespaar, dan duurt het alsnog 10 jaar voordat ik het eruit heb en dan reken ik het extra stroomverbruik nog niet eens mee. Tegen die tijd loopt mijn hypotheek al af, ik woon hier dan waarschijnlijk niet eens meer.

Houtje touwtje van het gas af vind ik niet echt een duurzame oplossing.

Zit trouwens in een jaren 60 rijtjesblok op de hoek, 2 betonnen muren en kozijnen voor en achter.

Dat je in goed geïsoleerde huizen goedkoper af bent door het huis constant op temperatuur te houden dat geloof ik wel, maar waar ik woon heeft de isolatie van een stacaravan :9

Een offerte voor kunststof kozijnen voor en achter met HR++ glas kwam enkele jaren geleden al op 15k.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 05-02-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Immutable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:26:
Opslag van energie op schaalgrootte van een heel land is gewoon een fabeltje.
Toch niet hoor, en we doen het al jaren: als CH4 in reservoirs diep onder de grond.... ;)
En het mooie daarvan is: Je kunt er elektriciteit van maken op het moment dat dat nodig is, daarmee de huizen met warmtepompen verwarmen, en de restwarmte weer gebruiken om andere huizen op te warmen! Eigenlijk briljant als je er zo over nadenkt.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Andrehj schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Toch niet hoor, en we doen het al jaren: als CH4 in reservoirs diep onder de grond.... ;)
En het mooie daarvan is: Je kunt er elektriciteit van maken op het moment dat dat nodig is, daarmee de huizen met warmtepompen verwarmen, en de restwarmte weer gebruiken om andere huizen op te warmen! Eigenlijk briljant als je er zo over nadenkt.... 8)
Wat is daarvan de round-trip efficiency van? Van bijvoorbeeld elektriciteit -> CH4 -> elektriciteit ?
En hoeveel "meer" groene energie moet je dan plaatsen om dat verlies op te vangen?
Als je ergens 50% energie verliest, moet je dus 2x zoveel groene energie plaatsen en heb je dus ook 2x zoveel onderhoud en moet je ook 2x zoveel weer vervangen na hun end of life.

Even opgezocht roundtrip efficiency van methaan is 30–38%. Dat betekend dat je letterlijk tussen 2 en 4x zoveel groene energie moet neerzetten. En over een tijdspad van 50 jaar, moet je ook deze panelen vervangen, of windmolens. Dus in totaal dus wel 6 tot 8x zoveel zonnepanelen en windmolens om dat opslag te "vervullen".

Omdat we een globale oplossing willen, niet alleen wat werkt in "Nederland" kun je dus echt OVERAL ter wereld gas opslaan in de grond? We moeten een oplossing wat letterlijk overal werkt. van noord pool tot zuid-pool rondom de evenaar. Egoïstisch oplossingen bedenken die alleen voor "ons" werken gaat de wereld niet redden, en is alleen maar bedrog. (Greenwashing)

[ Voor 20% gewijzigd door Immutable op 05-02-2022 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Immutable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:48:
[...]
We moeten een oplossing wat letterlijk overal werkt. van noord pool tot zuid-pool rondom de evenaar.
Bullshit. Nederland heeft andere mogelijkheden dan Tibet. Dat gelijk behandelen is contraproductief.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Inderdaad, maatwerk is juist beter. Ander klimaat, andere cultuur, infrastructuur, verbruik, andere grondstoffen etc..

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-02-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Immutable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Wat is daarvan de round-trip efficiency van? Van bijvoorbeeld elektriciteit -> CH4 -> elektriciteit ?
En hoeveel "meer" groene energie moet je dan plaatsen om dat verlies op te vangen?
Als je ergens 50% energie verliest, moet je dus 2x zoveel groene energie plaatsen en heb je dus ook 2x zoveel onderhoud en moet je ook 2x zoveel weer vervangen na hun end of life.

Even opgezocht roundtrip efficiency van methaan is 30–38%. Dat betekend dat je letterlijk tussen 2 en 4x zoveel groene energie moet neerzetten. En over een tijdspad van 50 jaar, moet je ook deze panelen vervangen, of windmolens. Dus in totaal dus wel 6 tot 8x zoveel zonnepanelen en windmolens om dat opslag te "vervullen".

Omdat we een globale oplossing willen, niet alleen wat werkt in "Nederland" kun je dus echt OVERAL ter wereld gas opslaan in de grond? We moeten een oplossing wat letterlijk overal werkt. van noord pool tot zuid-pool rondom de evenaar. Egoïstisch oplossingen bedenken die alleen voor "ons" werken gaat de wereld niet redden, en is alleen maar bedrog. (Greenwashing)
We kunnen al niet eens CO2 de grond in pompen waar de aardgas vandaan komt zodat de kans op aardbevingen kleiner wordt.
Nee, dat kan echt niet, want gevaarlijk als die CO2 ontsnapt :+
Wat is dan de kans dat we dit wel met andere stoffen voor elkaar krijgen?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
Immutable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:26:
Het is een sumier document. Veel opslag is theoretisch, en is op schaal heel moeilijk. En daarnaast vaak niet overal ter wereld toepasbaar en dus vervalt dat als "globale" oplossing.
We hebben hier te maken met een globaal probleem, dus moeten we een globale oplossing zien te verzinnen qua opslag.
Niet mee eens. De kosten van energieopslag zijn in een vrije val en dat is al voordat er daadwerkelijk vraag naar is. Daarnaast moet je, nogmaals, de benodigde hoeveelheid niet overschatten, en niet vergeten dat zon en wind enorm goedkoop zijn en nog steeds jaarlijks een stuk goedkoper worden.

The price of batteries has declined by 97% in the last three decades
Utility-scale battery storage costs decreased nearly 70% between 2015 and

De ontwikkeling gaat ongelooflijk snel, en dat terwijl het pas een serieus vraagstuk wordt over 10 jaar. Daarnaast is interconnectivity natuurlijk een belangrijk middel, oa de Alpen en Noorwegen zijn perfect voor pumped hydro storage en het enige wat die stuwmeren nog missen is een pomp.
Immutable schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:26:Ik ben zelf ook bezig met mijn huis. 3 dubbel glas, overal. 45.000 euro. Bezig met vloerisolatie, dak-isolatie. Zonnepanelen, raam weggehaald aan de zonzijde zodat ik maximale configuratie het gehele dak kan volgooien met zonnepanelen. (zoveel mogelijk) en waarschijnlijk ook nog in de toekomst 10 zonnepanelen op een nog te bouwen tuinhuis. Daarnaast zou ik nog vloerverwarming willen met een warmte-pomp en van het gas af willen. (Moet dan ook dus gasfornuis aanpakken.)
En dan ook nog plannen om een "huis-accu" te plaatsen voor de lol. Om zo het net minder te belasten, en daardoor echt de energie meer "in-house" blijft.
Ons energie/milieu probleem is een probleem van zowel mensen met laag inkomen als hoog inkomen. En het huidige energie beleid discrimineert de lage inkomens. HARD
Dit zijn geen kosten, dit zijn investeringen. Als jij een kuub gas verbrandt zijn het kosten en ben je het geld kwijt. Als jij een zonnepaneel koopt is het een investering, die rendeert en die je ook weer kan liquideren als het moet.

Huizenprijzen stijgen met 20 procent per jaar, kennelijk kunnen we veel meer aan huizen uitgeven zelfs als er niets extras tegenover staat. We hadden kopers gewoon kunnen verplichten hun nieuwe huis te verduurzamen, dan hadden verkopers wat minder winst gehad en kopers een lagere energierekening.

Het enige dat arme mensen met een koophuis nodig hebben is financiering. De kosten van een lening moeten lager of gelijk zijn aan de besparing op de energiekosten die de investering oplevert. Dat kan nu al vaak zonder enige hulp van de overheid uit.

[ Voor 12% gewijzigd door ph4ge op 05-02-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ph4ge Als je goede opslag kan doen, dan is de business case zo gemaakt met steeds grotere verschillen tussen te veel PV en winterse dagen met hoge gasprijzen.

Alles met batterijen is binnen het etmaal. Dus ook al is dat flink goedkoper geworden zet dat niet veel zoden aan de dijk voor lange termijn.
Tenzij er echt extreem goedkope doorbraken komen zoals die "roest" batterijen enzo.

Alles wat ook maar een beetje werkt heeft een open deur om uitgerold te worden met de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

onetime schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Ik begrijp je gedachte weerstand, maar een warmtepomp heeft altijd minder energie nodig, tenzij je hem heel erg verkeerd gebruikt.
Met je jaar verbruik van 750m3 lijkt het er op dat je het jezelf moeilijk maakt door pas om 17:00 te gaan opwarmen en dan meteen die temperatuur te willen hebben. Neem een klokthermostaat met week programma en laat die thermostaat bepalen wanneer de warmtepomp moet beginnen. Zeker als je zonnepanelen hebt / neemt, kan je de warmtepomp beter de zonne-opbrengst van de dag laten gebruiken om de gewenste temperatuur te laten bereiken. Voor zonsondergang. En misschien een lagere verlaging toe te passen.
Zelfde principe voor een warmtepompboiler. Neem hem groot genoeg, laat hem tijdens zonnige momenten opwarmen. Zo help je je portemonnee ook als salderen afneemt, en help je het netwerk en milieu.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Zonnepanelen heb ik nog niet omdat ik een vrij ongunstig dak heb. Maar als er een warmtepomp komt, gaan er zeker zonnepanelen komen.
Maar hoe weet ik met de aanschaf van een warmtepomp dat deze voldoende capaciteit heeft? Ik wil niet pas na installatie erachter komen dat de warmtepomp onvoldoende capaciteit heeft en ik een grotere warmtepomp en meer/betere zonnepanelen moet aanschaffen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Onbekend schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:05:
[...]

Zonnepanelen heb ik nog niet omdat ik een vrij ongunstig dak heb. Maar als er een warmtepomp komt, gaan er zeker zonnepanelen komen.
Je kunt die 2 ook los van elkaar zien. Is niet gekoppeld. Warmtepomp om je huis te verwarmen. Zonnepanelen om extra goedkope stroom te genereren en/of te verkopen.
Wachten met zonnepanelen is zonde. Je hebt nu nog de kans om ze snel terug te verdienen, dat gaat minder worden straks met afbouw salderingsregeling.
Maar hoe weet ik met de aanschaf van een warmtepomp dat deze voldoende capaciteit heeft? Ik wil niet pas na installatie erachter komen dat de warmtepomp onvoldoende capaciteit heeft en ik een grotere warmtepomp en meer/betere zonnepanelen moet aanschaffen.
Ga maar eens inlezen in de warmtepomptopics hier op tweakers. Dit is ongeveer de meest gestelde vraag. Er zijn manieren om dit te berekenen (er circuleert een formule) maar je kan het ook eenvoudig testen door je cv ketel bijvoorbeeld een week op 40 graden te zetten. Ik lees hier nauwelijks tot nooit een verhaal over iemand met te weinig capaciteit. Vaak koopt men overcapaciteit.

En als er écht nood aan de man is. 1 x in de 10 jaar, superstorm en -20, kun je altijd nog even een goedkoop convector kacheltje aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
autje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:10:
Mijn stroomverbruik (rijtjeshuis, tweepersoonshuishouden) ligt tussen de 150 en 170 kWh per maand (een stijging van ongeveer 60% sinds pre-corona tijden). Ik heb het destijds door laten rekenen door een zonnepanelenaanbieder, en die kwam ook tot de conclusie dat het voor ons weinig zin had.

Mijn gasverbruik piekt tussen de 130 en 150m3 per maand in de wintermaanden. De gemeente wil onze wijk voor 2030 aan de stadsverwarming hangen, waar wij zelf (uiteraard) ook een bijdrage aan zullen moeten leveren. Nu een investering doen in een warmtepomp of IR panelen lijkt me voor die 8 jaar niet echt rendabel, en zelfs als ik er geld aan over houd dan vraag ik mij af of dat dusdanig veel is dat ik me voor die periode al dat gedoe op de hals wil halen.

Energierekening is voorlopig nog max. 160/mnd (in een hele koude maand), mocht corona ooit voorbijgaan dan zal dat nog iets lager worden. Gasprijs staat nog voor 2 jaar vast in mijn contract. Uiteraard gaat die na 2024 omhoog, maar dan heb ik nog maar een paar jaar te gaan tot de stadsverwarming.
- Zolang je anders betaald voor stroom zijn panelen een goede optie. Gewoon dak vol. (relatief goedkoop)
- Neem GEEN stadsverarming, NIET doen. Veel te duur.
- Die warmtepomp in combinatie met zonnepanelen zorgt ervoor dat de energieprijs jou niet meer interesseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:05:
[...] Zonnepanelen heb ik nog niet omdat ik een vrij ongunstig dak heb. Maar als er een warmtepomp komt, gaan er zeker zonnepanelen komen.
Ik ga panelen op het noord-dak regelen. De helft van de opbrengst van de ideale oriëntatie.
Wat reserve voor de warmtepomp & -boiler en e-auto.

Voor de warmtepomp, maak een eigen topic met een zo goed mogelijke beschrijving van jouw situatie.
Ben ik nu zelf mee bezig. Bedenk dat een C.V. vaak is bemeten om de woonkamer bij -20 buiten nog steeds op +20 te kunnen krijgen. Als je andere grenzen ook goed genoeg vind maak je het makkelijker en goedkoper.
Met voldoende isolatie kan je de verwarmingsbehoefte heel ver terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
!null schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:36:
Alles wat ook maar een beetje werkt heeft een open deur om uitgerold te worden met de huidige markt.
Niet met de huidige markt, maar wel in de toekomst. De manier waarop de huidige markt is ingericht (met 's nachts een daltarief) gaat batterijen natuurlijk nooit echt interessant maken.

Verder ga je met voldoende dag-nacht opslag al richting de 90 procent duurzame energie. Dan blijft alleen de uitdaging van dunkelflaute over, dat zijn enkele dagen per jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door ph4ge op 06-02-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
ph4ge schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:57:
Niet met de huidige markt, maar wel in de toekomst. De manier waarop de huidige markt is ingericht (met 's nachts een daltarief) gaat batterijen natuurlijk nooit echt interessant maken.
Eneco heeft al tijden geen afwijkend daltarief meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
hoevenpe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Eneco heeft al tijden geen afwijkend daltarief meer.
Bij de meeste energieleveranciers kan je kiezen tussen enkel of dubbel tarief. Alleen dat is niet meer hoe de markt tegenwoordig werkt. Piek zou moeten zijn als de zon of wind er niet zijn, en dal als een van de twee er wel is. Of nog beter, gewoon een korte termijn variabel tarief.

Zoals @!null zei, dan kan alles wat maar een beetje werkt uitgerold worden. Nu is dat gewoon niet het geval, regelgeving maakt energieopslag oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ph4ge Sorry, ik had ook meer de utility scalr lange termijn opslag in gedachten. Omdat je pumped hydro noemde enzo.
Eenmaal achter de meter in Nederland is de business case moeilijk te maken ja.
Ook daar verwacht ik dat het heel lang niet verder komt dan de 10kWh accu zoals eerder besproken. Het heeft al zin in andere landen overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 06-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik heb enige tijd geleden een grafiek gezien met de capaciteit van het electriciteitsnet (in joule) en het aardgasnet (in joule)

Ik heb gezocht maar kan deze niet meer vinden. Het punt was dat qua energie het aardgasnet circa 3,5 maal groter was als het elektriciteitsnet. Als we van het gas af willen dan moet er dus redelijk wat gebeuren aan dat elektriciteitsnet, dat moet op alle fronten verzwaard worden.

Dat doe je niet zomaar. Bovendien lijkt de besluitvorming bij de overheid stroperig en niet eenduidig. De netbeheerders weten dus niet precies wat er van ze verwacht wordt en waar ze op moeten focussen of waar de prioriteiten liggen.

Als ik het me goed herinner hebben we in 2021 een flinke sprong gemaakt in zonne-energie. Dat betekend dat we in 2021 bijna 10% van de elektriciteit opwekken met zonne-energie sinds afgelopen jaar. Dat is nog steeds niet veel.

Er is gewoon nog heel veel werk te doen. Zeker als we niet alleen wonen en bedrijvigheid maar ook transport willen elektrificeren.

Als iemand een overzichtelijke site heeft met cijfers en grafieken over totale energieproductie uitgesplitst naar opwekkingsvorm (zin, wind, biomassa en traditioneel) dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Indoubt schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:03:
Als iemand een overzichtelijke site heeft met cijfers en grafieken over totale energieproductie uitgesplitst naar opwekkingsvorm (zin, wind, biomassa en traditioneel) dan houd ik me aanbevolen.
Bron: CBS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqctsQnY8nRQ8LWTGgTC8UT3Crw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGVVHujLemTsUXS3PgSL3rGE.png?f=fotoalbum_large
In het derde kwartaal van dit jaar werd vergeleken met een jaar eerder 31 procent meer elektriciteit geproduceerd met hernieuwbare bronnen, zoals zon (+36 procent), wind (+25 procent) en biomassa (+29 procent). In totaal produceerde ons land in het derde kwartaal 10,0 miljard kWh aan elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Zowel bij zon als wind wordt de toename met name veroorzaakt door meer capaciteit, bijvoorbeeld door het windpark op zee bij Borssele dat sinds eind vorig jaar volledig operationeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Kolen is sinds najaar 2020 dus weer toegenomen. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cap schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:45:
Jups, als de gasprijs omhoog gaat, dan wordt het voordeliger om kolen te stoken.
Vooral Q3 2021 zie je dat bij de verdubbeling van het aandeel kolen.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2022 13:47 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Deze ken je vast wel?
https://www.energieopwek.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Cap schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:45:
In Duitsland gaat dat nog veel meer stijgen als de kerncentrales dicht gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Benieuwd of de energiemaatschappijen hun prijzen ook weer zo snel naar beneden halen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die is leuk als indicatie maar flink incompleet.
Gemini alleen wekt al regelmatig meer op dan hun offshore wind-totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
XWB schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Benieuwd of de energiemaatschappijen hun prijzen ook weer zo snel naar beneden halen.
Zoals het nu eruit ziet lijkt het zich te stabiliseren rond de 80 euro per MW. Dit is nog steeds fors hoger dan de 25 euro waar het lang op heeft gestaan. Maar acceptabeler dan de piek van 160 euro in december.

Maar hoe snel passen de regulieren energiebedrijven hun variabele tarieven aan? Dat doen ze 2x per jaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nixo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Zoals het nu eruit ziet lijkt het zich te stabiliseren rond de 80 euro per MW. Dit is nog steeds fors hoger dan de 25 euro waar het lang op heeft gestaan. Maar acceptabeler dan de piek van 160 euro in december.

Maar hoe snel passen de regulieren energiebedrijven hun variabele tarieven aan? Dat doen ze 2x per jaar toch?
BudgetEnergie doet dat vanaf dit jaar maandelijks. Volgens mij was er nog een andere partij die dat ook ging doen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

(Semi) realtime: https://app.electricitymap.org/zone/NL , ook met informatie over uitwisseling met andere landen (en hoe groen die elektriciteit is).

Integreert ook mooi met Home Assistant om te zien welk deel van je verbruik thuis 'non-fossil' is. Screenshotje van mijn energie dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpSaPenEhvUhNAuzOQaPRyeGCRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NfYGsi2GUTgoLgYuw7UydviV.png?f=fotoalbum_large

De groene informatie wordt opgehaald bij electricitymap.org.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-02-2022 11:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Gizz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:55:
[...]

(Semi) realtime: https://app.electricitymap.org/zone/NL , ook met informatie over uitwisseling met andere landen (en hoe groen die elektriciteit is).

Integreert ook mooi met Home Assistant om te zien welk deel van je verbruik thuis 'non-fossil' is. Screenshotje van mijn energie dashboard:
[Afbeelding]

De groene informatie wordt opgehaald bij electricitymap.org.
Thanks voor de link, dat is wel een leuke site. 17% wind vandaag en de rest fossiel en import.

Dan nog is dat alleen Elektra en geen andere energie. Ik had verwacht dat overzichten eenvoudig zouden zijn te vinden en dan bedoel ik totaaloverzichten en op jaarbasis. Ik had verwacht dat iedereen daarmee bezig zou zijn maar dat valt dus erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Indoubt en 25% unknown, wat denk ik vooral kleine opwekkers en PPAs zijn, vooral renewable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:45:
[...]
Thanks voor de link, dat is wel een leuke site. 17% wind vandaag en de rest fossiel en import.

Dan nog is dat alleen Elektra en geen andere energie. Ik had verwacht dat overzichten eenvoudig zouden zijn te vinden en dan bedoel ik totaaloverzichten en op jaarbasis. Ik had verwacht dat iedereen daarmee bezig zou zijn maar dat valt dus erg tegen.
Die cijfers staan allemaal bij het cbs grafieken te zijn.
De energie mix verschuift langzaamaan verder naar wind en zon. Verder niet heel spannend.

Zag pas dat de hele provincie Utrecht maar 17 windmolens had, dat vond ik wel schokkend.
https://opendata.cbs.nl/s...0960ned/table?fromstatweb

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 19:10

Superbeagle

Always smile

YakuzA schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:29:
[...]

Die cijfers staan allemaal bij het cbs grafieken te zijn.
De energie mix verschuift langzaamaan verder naar wind en zon. Verder niet heel spannend.

Zag pas dat de hele provincie Utrecht maar 17 windmolens had, dat vond ik wel schokkend.
https://opendata.cbs.nl/s...0960ned/table?fromstatweb
Windmolens plaatsen doe je niet zomaar. Eén van de belangrijkste zaken is de gemiddelde windsnelheid vanaf 100 m hoogte. Laat dat nou net in de provincie Utrecht relatief niet zo gunstig te zijn.
Dit betekent dat je snel naar grotere 5 of 6 MW turbines moet gaan om zo’n project rendabel te maken.
Samen met de andere eisen maakt dat niet veel locaties daarvoor in aanmerking komen.
Hier zie je dat bijvoorbeeld op een kaart van de regio U16 van Utrecht. Op de andere twee RES gebieden van Utrecht kon ik zo snel geen overzichtskaart vinden.

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De verlaging van de energiebelasting heeft voor mij prima uitgepakt _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Sfo1wJGB4r4_lX9g4bVKHdYapY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2T13yzMzSucnm6UG1OAI4OOo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pikoe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:07:
De verlaging van de energiebelasting heeft voor mij prima uitgepakt _/-\o_
[Afbeelding]
Wat is de context? jij ziet voor het eerste negatieve getallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Wat is de context? jij ziet voor het eerste negatieve getallen?
Mijn energiekosten zijn sinds 1 januari negatief, terwijl ik niets opwek.

• Wilke
Pikoe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:14:
Mijn energiekosten zijn sinds 1 januari negatief, terwijl ik niets opwek.
Haha, dan doe je wel iets goed >:)

Ook geen stadsverarming ofzo ernaast? Want dit lukt alleen zonder gasaansluiting; waarmee verwarm je dan? Hout ofzo?

• de Peer

de Peer

under peer review

Wilke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Ook geen stadsverarming ofzo ernaast? Want dit lukt alleen zonder gasaansluiting; waarmee verwarm je dan? Hout ofzo?
of apart contract voor stroom en gas.

• Pikoe
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Mijn stookkosten gaan via mijn huisbaas, dus ik speel inderdaad een beetje vals. Maar ik kook wel elektrisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Pikoe op 10-02-2022 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Een beetje vals? Zeg maar dik vals. Verreweg het grootste deel van de energiekosten zit in stookkosten. ;)
Pikoe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Mijn stookkosten gaan via mijn huisbaas, dus ik speel inderdaad een beetje vals. Maar ik kook wel elektrisch.
Je energiekosten zijn dus bij lange na niet negatief.
Alleen je elektriciteitskosten zijn negatief. En dat is met de huidige verhoogde teruggave energiebelasting niet heel moeilijk voor een éénpersoons huishouden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dit nieuws belooft niet veel goeds. :|
In de eerste plaats niet voor de Oekraïne. Zou het dan toch gaan gebeuren?
Daarnaast is het de vraag wat dit voor de gaslevering gaat betekenen.

https://www.ad.nl/buitenl...an-binnenvallen~ad0bb69a/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In feite verandert er niets, dus laat je niet gekmaken. De boel was al onvoorspelbaar en is dat nog steeds :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billie Turf
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2022
De Amerikanen lijken ondanks hun oorlogsretoriek inmiddels toch terug te krabbelen, met het terugtrekken van Amerikaanse troepen uit Oekraïne. Misschien zien ze in dat ze zullen moeten deëscaleren?
https://twitter.com/W7VOA/status/1492504095151828998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Billie Turf dat hoort hier:
Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne
Ze willen vooral niet meegezogen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:49

HollovVpo1nt

I like gadgets

Op Europees niveau is ons laag calorisch gas vrijwel de schoonste fossiele brandstof. Omdat het kabinet incompetent is om ook maar iets te doen wat menselijk is, zoals veilig onderdak bieden, moet heel die gaswinning operatie gestopt worden. De kosten om die mensen te verhuizen met een pot geld wegen toch niet op tegen de inkomsten uit de gaswinning, en het is in het maatschappelijk belang nog ook. Echt een dooddoener.

[ Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 14-02-2022 10:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dus die gebieden moeten onbewoonbaar worden verklaard en mensen moeten naar elders verhuizen? Want ik neem aan dat je het die mensen niet wil aandoen om in steeds sterkere en vaker optredende bevingen te laten zitten (los van of hun huis er tegen bestand is). Zo'n operatie kost nogal wat. Grond is schaars en duur, huizen bouwen ook, personeel voor de bouw is er al niet voldoende om het huidige tekort op te vangen. Daarnaast zitten we met het stikstofprobleem wat bouwen bemoeilijkt. Dus ik ben benieuwd naar de verdere onderbouwing.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 14-02-2022 10:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:28:
Dus die gebieden moeten onbewoonbaar worden verklaard en mensen moeten naar elders verhuizen? Want ik neem aan dat je het die mensen niet wil aandoen om in steeds sterkere en vaker optredende bevingen te laten zitten (los van of hun huis er tegen bestand is). Zo'n operatie kost nogal wat. Grond is schaars en duur, huizen bouwen ook, personeel voor de bouw is er al niet voldoende om het huidige tekort op te vangen. Daarnaast zitten we met het stikstofprobleem wat bouwen bemoeilijkt. Dus ik ben benieuwd naar de verdere onderbouwing.
Het is een enorm heikele situatie.

Je zou kunnen spreken van een onteigening. Dat is een situatie waarin het recht op bezit van een individu moet wijken voor het algemeen belang. Ik denk dat het dossier juridisch kwalificeert.

En met de juiste ruimhartige compensatie kan er op lange termijn iets moois groeien. Veel van de plaatsen in het meest getroffen gebied vergrijzen en krimpen. Zo zijn de grootste leeftijdsgroepen in de gemeente Midden-Groningen 50-59 en dan 60-69. Voor de regio boven de A7 en ten oosten van Groningen stad wordt ook door CBS een aanzienlijke krimp voorzien. Van een aantal kleinere plaatsen is de levensvatbaarheid in het geding. Je kunt hele vervelende scenario's bedenken van verdwijnende voorzienigen, oplopende leegstand en onverkoopbare woningen. Detroit in het klein. Een ander scenario is dat de vrijkomende woningen massaal zullen worden opgevuld door mensen die niet veel te kiezen hebben. In plaats van Groningers komen dan bijvoorbeeld in toenemende mate Syrische statushouders te wonen. Als de verhoudingen flink gaan schuiven, geeft dat ook spanningen.

Als je heel zakelijk kijkt en compleet voorbij gaat aan de persoonlijke kant, dan is het een logische beslissing om nieuwe steden en dorpen te bouwen net buiten het aardbevingsrisicogebied. Deze bouw je aardbevindsbestendig, duurzaam, met voldoende bevolkingsomvang en groeipotentieel voor behoud van de voorzieningen en verkoopbaarheid van woningen.

De andere kant laat zich raden. Bewoners van krimpregio's zijn vanwege een selectie-effect bovengemiddeld gehecht aan hun plek. Degenen die dat niet waren zijn vaak al verhuisd, vandaar de krimp. Gedwongen verplaatsingen van groepen inwoners maken diepe wonden, in enige mate te vergelijken met het trauma dat asielzoekers bij zich dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Gekke vraag misschien, en een klein beetje hieraan gerelateerd.

*snip* dit is wel heel erg offtopic. Er zijn legio topics op GoT over de werking van thermostaten.

[ Voor 65% gewijzigd door Señor Sjon op 16-02-2022 14:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:28:
In Japan bouwen ze wolkenkrabbers die aardbevingen tot een magnitude van 8.9 kunnen weerstaan. In Loppersum breken de huizen al bij een aardbeving van 1-2 op de schaal van Richter (en die schaal is niet relatief, dus één cijfertje meer is al snel een tienvoud in kracht).

Wil daarmee niet zeggen dat ze alle Groningers maar weg moeten jagen, maar wel aangeven dat het huidige oplap beleid er dus vooral op gericht is om bewoners zo goedkoop en minimaal te ondersteunen (de technieken staan wel toe dat er iets aan gedaan kan worden, maar de overheid is niet bereid om dat te betalen). Ik begrijp de Groningers dus ook. Het vertrouwen in een goede oplossing is volledig weg, dus het alternatief is dan maar om de kraan volledig dicht te draaien.

Het klinkt een beetje Calimero gedrag, maar het noorden en met name Groningen is echt een achtergesteld gebied t.o.v. de Randstad. Als er wat te halen valt zoals één van de grootste gasvelden van Europa, dan is Den Haag er als de kippen bij. Als je dat afzet tegen hoe weinig geld er terugvloeit (verre van een evenredig deel) dan is dat echt schandalig. Als er wat te halen valt dan zijn we allemaal één land, maar als er iets verdeeld moet worden dan worden diegene bediend die het hardste schreeuwen en het meest zichtbaar zijn. Van het geld wat er verdiend is (ca. 500 miljard) zou iedere Groninger in een villa moeten wonen en dan blijft er nog extreem veel geld over voor het rijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 14-02-2022 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ypuh schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:26:
[...]

In Japan bouwen ze wolkenkrabbers die aardbevingen tot een magnitude van 8.9 kunnen weerstaan. In Loppersum breken de huizen al bij een aardbeving van 1-2 op de schaal van Richter (en die schaal is niet relatief, dus één cijfertje meer is al snel een tienvoud in kracht).
Of huizen het 'aan kunnen' vind ik eigenlijk niet relevant, ik vind simpelweg dat je dat soort overlast niet mag veroorzaken bij bewoners. Je moet m.i. normaal kunnen leven zonder (angst voor) aardbevingen, als die er van nature niet zijn. Als wij de omgeving zo aantasten dat er frequent goed voelbare aardbevingen ontstaan dan vind ik dat niet kunnen. Tenzij het echt om een paar bewoners gaat die je ruimhartig kan compenseren. Maar volgens mij ligt dat hier zo simpel niet.
Het klinkt een beetje Calimero, maar het noorden en met name Groningen is echt een achtergesteld gebied. Als er wat te halen valt zijn ze er als de kippen bij, maar als je ziet hoe weinig geld er terugvloeit (verre van een evenredig deel, laat staan hoeveel ze er aan 'verdiend' hebben) dan is dat echt schandalig. Als er wat te halen valt dan zijn we allemaal één land, maar als er iets verdeeld moet worden dan worden diegene bediend die het hardste schreeuwen en het meest zichtbaar zijn. Van het geld wat er verdiend (ca. 500 miljard) is zou iedere Groninger in een villa moeten wonen en dan blijft er nog extreem veel geld over voor het rijk.
Sowieso vind ik dat geld evenredig verdeeld moet worden. Gedeeltelijk volgens een verdeelsleutel per provincie, maar natuurlijk vooral per inwoner. M.a.w. er gaat in principe minder geld naar een provincie met weinig mensen dan een met heel veel mensen, en in principe niet meer geld naar het ene mens dan naar het ander, waar ie ook woont. Ik wil desondanks best geloven dat Groningen achtergesteld is, maar hoeveel dat per inwoner is weet ik niet. Is er iemand die dat wel precies weet?

Waar precies in het land het gas vandaan komt (of het veen, de kolen, wat mij betreft de aardappelen, de vis de appels of de techniek of wetenschap voor de ontwikkeling van producten en diensten) vind ik persoonlijk minder belangrijk met betrekking tot de beloning. Het is niet zo omdat er toevallig veel gas onder bepaalde gebieden in Groningen ligt dat die mensen heel rijk moeten worden omdat ze erop wonen. Of dat er elders in het land mensen het verdienen om heel rijk te zijn omdat daar iets van waarde is / gemaakt wordt. Dus dat elke Groninger in een villa moet wonen als er gas onder zijn woning zit, zo kijk ik er niet naar. Stel dat je het wel doet, beperken we dat verdienen dan tot plaatsen, wijken, of zelfs woningen? Of heeft 'heel Groningen' er recht op? En waarom die mensen net over de provinciegrens in Drenthe of Friesland dan niet? Etc.

Wat m.i. wél van belang is is dat ze er goed kunnen wonen zonder gevaar, ernstige hinder of schade aan hun eigendommen. Dat staat wat mij betreft buiten kijf. En daar is de staat gewoon echt de mist in gegaan en de Groningers verdienen beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 14-02-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Hans van Cleef heeft weer een achtergrondartikel geplaatst over de factoren die de energieprijzen op dit moment bepalen.

Marktspeculatie, een grote drijfveer voor grondstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:50:
Hans van Cleef heeft weer een achtergrondartikel geplaatst over de factoren die de energieprijzen op dit moment bepalen.

Marktspeculatie, een grote drijfveer voor grondstoffen
Interessant stuk, maar de conclusie is naar mijn idee wel met een hele grote pro-markt/beleggings-bril.
Tegelijkertijd, zorgt het er niet per se voor dat de vraag/aanbodverhouding de richting van de prijs meer bepaalt. Signalen dat de vraag of het aanbod zou kúnnen veranderen, bijvoorbeeld door geopolitieke spanningen of weersomstandigheden, zijn al voldoende om de prijs sterk te laten bewegen. Het is een complexe markt die op de voet gevolgd moet worden om als belegger/speculant enigszins beslagen ten ijs te komen.
Wat ik hier uit haal is dat actueel vraag/aanbod niet de prijs bepaald, maar de handelaar/speculant/tussenpersoon tussen de bron en gebruiker. En die willen natuurlijk 0-risico lopen en gooien de prijzen omhoog bij zelf maar een hint op potentiele problemen. Ik ben het niet eens dat dat het mechanisme is waar prijzen op gebaseerd worden, omdat het mij lijkt op risicoloos afromen van winsten zonder dat deze handelaren echt waarde toevoegen. Hetzelfde als de energie-cowboys die omgevallen zijn: voegen niets aan waarde toe aan het hele systeem, maar zijn de zoveelste dertien-in-een-dozijn-handelaar die winst willen maken.

Nu was ik niet van plan om mijn gas zelf op te gaan halen bij het Urengoy gasveld in Siberie, dus ik snap dat er een handelaar tussen zit die er voor zorgt dat het spul deze kant op komt, maar hoe veel handelaren/beleggers/speculanten zijn er te veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

boxlessness schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:35:
[...]
Wat ik hier uit haal is dat actueel vraag/aanbod niet de prijs bepaald, maar de handelaar/speculant/tussenpersoon tussen de bron en gebruiker. En die willen natuurlijk 0-risico lopen en gooien de prijzen omhoog bij zelf maar een hint op potentiele problemen. Ik ben het niet eens dat dat het mechanisme is waar prijzen op gebaseerd worden, omdat het mij lijkt op risicoloos afromen van winsten zonder dat deze handelaren echt waarde toevoegen.
Dat lijkt mij iets te simpel gedacht, want als een 'handelaar' zijn prijzen omhoog gooit en een andere handelaar niet (of minder), dan verkoop je als handelaar die "voor 0-risico" zijn prijzen omhoog heeft gegooid niks meer. En dat is een flink risico ;)

Verder zijn alle zaken waarop je reageert (het weer, geopolitieke events) juist wel direct van invloed op vraag/aanbod en niet een vaag verhaal dat er niets mee te maken heeft. Is het kouder, dan is er meer energie nodig. Valt door een conflict de levering uit regio X weg, dan is er minder aanbod.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 15-02-2022 15:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Ypuh schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Deze denkfout zie je regelmatig. "Natuurlijke" aardbevingen hebben hun epicenter een veelvoud dieper zitten dat gas aardbevingen, daarom kun je de Richter metingen niet goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26
Gizz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Dat lijkt mij iets te simpel gedacht, want als een 'handelaar' zijn prijzen omhoog gooit en een andere handelaar niet (of minder), dan verkoop je als handelaar die "voor 0-risico" zijn prijzen omhoog heeft gegooid niks meer. En dat is een flink risico ;)

(…)
Bovendien kan je speculeren tot de datum dat je het product moet afnemen. Als die handelaar verkeert gokt op een scheepslading olie, en nog met zijn product zit op het moment dat een schip bijna de haven binnenvaart, zal hij last-minute opslag moeten regelen of hebben…. Dat kan een paar knaken kosten….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Om weer een beetje terug te keren naar Paniek:

https://www.nu.nl/economi...s-op-voorraad-hebben.html

een stukje op de site van de Nu.nl

Verplichting om voldoende gas op voorraad te hebben. Nu kan het ook zo zijn dat je daardoor duur moet inkopen maar het kan ook een stabiliserend effect hebben omdat er lang van tevoren ingekocht moet worden en de fluctuaties daardoor minder groot zijn.
De Europese Unie wil dat lidstaten voor elke winter de gasvoorraden dermate aanvullen dat ze opgewassen zijn tegen eventuele leveringsproblemen. Dat blijkt uit documenten in handen van persbureau Reuters.

De Europese gasprijzen zijn vorig jaar tot recordhoogtes gestegen vanwege de toegenomen vraag als gevolg van het economisch herstel. Ook het conflict tussen Oekraïne en Rusland heeft voor stijgende gasprijzen gezorgd.

De Europese Commissie zal begin maart voorstellen doen om ervoor te zorgen dat het Europese energiesysteem beter bestand is tegen leveringsproblemen en stijgende prijzen.

De EU importeert ongeveer 90 procent van het gas, waarvan 40 procent wordt geleverd door Rusland.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een nieuwe stappenteller gekocht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vTRrc2LZxOACSpS4u5RmmngJ9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bJS4mFkj3bwzLr9gRJpYBXb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:37:
Ik heb een nieuwe stappenteller gekocht...

[Afbeelding]
Kijk goed uit als je hiermee wil gaan terugleveren, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
MneoreJ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Kijk goed uit als je hiermee wil gaan terugleveren, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Als je achteruit loopt, neemt het aantal stappen dan ook af? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Pffff hier word het langzaamaan ook billenknijpen. 3 jarig contract welke 2 april afloopt met;
Gas € 0,81593
Elektriciteit € 0,15317
Verlengaanbod staat al klaar :z
Gas € 1,76632
Elektriciteit € 0,41325

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:34

marapuru

db.

Ik voel me echt een sukkel. Uiteraard heb ik al het nieuws rondom de gasprijzen wel meegekregen, maar nooit gerealiseerd dat dat ook iets voor mezelf betekend. Ik zit nog met een Eneco Gas Variabel Vrij & Eneco Hollandse Wind & Zon Variabel Vrij.

Op de site zie ik dat mijn bedrag per m3 aan gas € 0,87636 is. Maar dat kan toch onmogelijk meer kloppen?

Mijn jaarnota komt in Mei 2022, maar met een variabel contract zit je toch juist vast aan maandelijks fluctuerende tarieven? Of komen ze dan in mei met een dikke naheffing? Ik begrijp het even niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

marapuru schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:09:
Ik voel me echt een sukkel. Uiteraard heb ik al het nieuws rondom de gasprijzen wel meegekregen, maar nooit gerealiseerd dat dat ook iets voor mezelf betekend. Ik zit nog met een Eneco Gas Variabel Vrij & Eneco Hollandse Wind & Zon Variabel Vrij.

Op de site zie ik dat mijn bedrag per m3 aan gas € 0,87636 is. Maar dat kan toch onmogelijk meer kloppen?

Mijn jaarnota komt in Mei 2022, maar met een variabel contract zit je toch juist vast aan maandelijks fluctuerende tarieven? Of komen ze dan in mei met een dikke naheffing? Ik begrijp het even niet meer...
Is die prijs (0,87) inclusief of exclusief?

Het ‘oude variabel’ was vaak niet echt heel variabel maar de prijs werd meestal 2x per jaar bijgesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2022 23:00 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W_Walker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
marapuru schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:09:

Bij Eneco betekent een variabel tarief dat je tarief een keer per jaar wordt vastgesteld https://www.eneco.nl/klan...t-tarieven/vast-variabel/, op het moment dat je een jaarafrekening krijgt. In jouw geval is je huidige tarief dus vastgesteld in mei 2021 en toen lagen de tarieven nog veel lager dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 12:34

marapuru

db.

YakuzA schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:59:
[...]

Is die prijs (0,87) inclusief of exclusief?

Het ‘oude variabel’ was vaak niet echt heel variabel maar de prijs werd meestal 2x per jaar bijgesteld.
Nog even opgezocht, het is volgens mij inclusief.

Het tarief voor variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. De regiotoeslag is op basis van gasregio 3. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten.
W_Walker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 06:05:
[...]
Bij Eneco betekent een variabel tarief dat je tarief een keer per jaar wordt vastgesteld https://www.eneco.nl/klan...t-tarieven/vast-variabel/, op het moment dat je een jaarafrekening krijgt. In jouw geval is je huidige tarief dus vastgesteld in mei 2021 en toen lagen de tarieven nog veel lager dan nu.
Oef, dan zit ik voor nu nog soort van goed. Hopelijk blijven verdere stijgingen nu een beetje uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
marapuru schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:28:

[...]

Oef, dan zit ik voor nu nog soort van goed. Hopelijk blijven verdere stijgingen nu een beetje uit.
In mei 2022 krijg je dus waarschijnlijk met een tariefwijziging te maken. Dat zou zomaar om een grote verhoging kunnen gaan. Dus wees alvast voorbereid en ga op onderzoek uit: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

W_Walker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 06:05:
[...]

Bij Eneco betekent een variabel tarief dat je tarief een keer per jaar wordt vastgesteld https://www.eneco.nl/klan...t-tarieven/vast-variabel/, op het moment dat je een jaarafrekening krijgt.
Let op, er staat hier meestal betekent het 1 keer per jaar.
De variabele leveringstarieven voor stroom en gas bewegen mee met de prijsontwikkelingen op de energiemarkt. Daardoor kunnen de tarieven wijzigen. Meestal gebeurt dit één keer per jaar. Onze klanten krijgen hier op tijd informatie over. Een contract met variabele tarieven heeft een onbepaalde looptijd.
Ze zijn gerechtigd de tarieven vaker aan te passen, sowieso op 1 januari en 1 juli en verder wanneer de marktomstandigheden dat 'vragen' (lees: de energieprijzen stijgen enorm). En dat is in de afgelopen periode met grote stijging dan ook gebeurd, per 1 januari 2022 voor mijn buurvrouw. Die heeft een Eneco contract dat per die datum enorm omhoog gegaan is, haar jaarrekening ontvangt ze begin september.

Het enige variabele contract dat Eneco momenteel aanbiedt is volgens mij het (verplichte) Modelcontract, daar staat in de voorwaarden:
Tarieven en betaling
2.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De leveringskosten behorende bij het Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom en m3 gas plus de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor stroom of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groot- handelsmarkten voor stroom en gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstruc- tuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
2.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe leveringstarieven.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en op 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeert Eneco u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op eneco.nl onder het kopje ‘Modelcontract’.
TLDR: je sluit gewoon een variabel contract waarbij Eneco de prijs op elk moment kan wijzigen als de energieprijzen fors stijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 19:40

Sebje

Makelaartje

is er ergens een plek waar je de actuele koers van de gasprijs in de gaten kunt houden? Om te zien wat die doet bijvoorbeeld door de internationale ontwikkelingen.

of is dit de beste plek daarvoor? https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5285051

[ Voor 28% gewijzigd door Sebje op 22-02-2022 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Laatst online: 20-09 23:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nog even en je kan je oude hout- en pelletkachels voor meer verkopen dan je destijds hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Wolly schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Nog even en je kan je oude hout- en pelletkachels voor meer verkopen dan je destijds hebt betaald.
Gelukkig komt de zomer eraan...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wij hebben iets nodig, wat Rusland kan leveren, maar ook kan verkopen aan de rest van de wereld, maar gaan lekker niet jullie gas kopen, maar 10x zo dure gas kopen uit de VS en Bahrein 8)7

China lacht zich kapot. Lekker gas halen bij de Russen. Denk dat ze de settlement binnenkort ook niet meer in USD gaan doen maar in RMB of in Roebels. Dat kan prima als het handelsvolume tussen die twee landen groot genoeg is en enigzins in evenwicht is. Dus gas van Rusland naar China en goederen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie Turf
Met de kanttekening dat Julian Roepcke een nogal hysterische schreeuwer is die al jarenlang oproept tot oorlog tegen Rusland (en tegen de Koerden, en voor het bewapenen van jihadistische terreurorganisaties).

Ook hier is hij weer onvolledig. Het citaat volgens Bloomberg:
German Chancellor Olaf Scholz, who held a call with Putin late on Monday, said that the Russian leader’s recognition of the breakaway republics in eastern Ukraine had materially changed the situation so that “no certification of the pipeline can happen right now.”

Waarom zou dat 'right now' eraan toegevoegd zijn?

https://www.yahoo.com/now...tin-orders-091713503.html

[ Voor 3% gewijzigd door Billie Turf op 22-02-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Laatst online: 20-09 23:25
Dat is de facto precies wat er staat. De politiek correcte versie uitleggen of het beestje benoemen bij de naam is het enige verschil qua "onvolledigheid". Zie zelf niet zo goed in, waarom dat hier nou zo zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie Turf
'pauzeren' is een betere omschrijving dan 'stoppen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En Medvedev reageert:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
"Nice European Union you have there, would be a shame if something happened to it." 8) :r

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4